
Tomasz Mianowicz

"W służbie pierestrojki" po 10 latach
Archiwum Emigracji : studia, szkice, dokumenty 1 (10), 128-141

2009



A R C H I W U M EMIGRACJI 
Studia - Szkice - Dokumenty 
Toruń, Rok 2009, Zeszyt 1 (10) 

„W SŁUŻBIE PIERESTROJKI" 
PO 10 LATACH 

Tomasz MIANOWICZ (Monachium) 

Publikowany poniżej szkic powstał w 1998 roku. Wspomniana książka Marka Ła-
tyńskiego1, choć poświęciłem jej sporo miejsca, była jedynie pretekstem do napisania 
tekstu. Posłałem go najpierw do jednej, potem do drugiej i jeszcze do trzeciej redakcji. 
Odpowiedzi jakie otrzymałem („nie chcemy publikować materiałów kontrowersyj-
nych", „tekst jest ciekawy, ale niestety za długi", „jeszcze za wcześnie, aby pisać 
o takich sprawach") uświadomiły mi, że w istocie w Polsce nie ma możliwości, aby 
podjąć w prasie dyskusję na temat kulis i mechanizmów transformacji ustrojowej, 
a obraz tego okresu sprowadza się do dwóch przeciwstawnych wersji: zwycięskiej 
rewolucji „Solidarności" albo komunistycznego spisku. Zwolennicy obu tez toczyli 
przy tym, również w imię doraźnych celów politycznych, medialne spory. W tym bi-
polarnym układzie nie było zapotrzebowania na bardziej skomplikowany obraz okresu 
zasadniczych przemian politycznych. Brakowało również prac naukowych dotyczących 
Radia Wolna Europa, także w piśmiennictwie poświęconym najnowszej historii poli-
tycznej wiele wątków, o których wspominam w publikowanym tekście, pojawiało się 
jedynie sporadycznie; dostęp do istotnych dokumentów archiwalnych był przy tym 
utrudniony, a nierzadko — wręcz niemożliwy. 

Maszynopis włożyłem do szuflady, z zamiarem powrotu doń, gdy nie będzie już 
„za wcześnie". Tymczasem pisywałem dla „Neue Zürcher Zeitung" recenzje z książek 
dotyczących Europy Wschodniej. Właściwym działem szwajcarskiego dziennika kie-
rował wówczas Andreas Oplatka, pochodzący z Węgier historyk, autor cennych publi-
kacji książkowych, świadom, że historia bloku sowieckiego i stosunków Wschód-Za-
chód w drugiej połowie XX wieku zawiera wiele niejasności, często niewygodnych 
politycznie. Opublikowałem zatem w „Neue Zürcher Zeitung" omówienia wymienio-
nych w poniższym tekście książek, wskazuj ąc — w skrótowej z konieczności formie 
— na różne mało znane zawiłości politycznej sytuacji lat 80. i 90. XX wieku. 

Kiedy dziesięć lat później wyjąłem z szuflady maszynopis, uświadomiłem sobie, 
że na dobrą sprawę ani w zakresie publikacji naukowych, ani w medialnym obrazie 
Radia Wolna Europa i jego roli w przygotowaniu konwergencji systemów politycznych 

1 M. Łatyński, Ogród angielski 1: wspomnienia z Radia Wolna Europa, Lublin 1997. 

128 



niewiele się zmieniło. Ta konstatacja dotyczy nie tylko Polski. Kilka pozycji książko-
wych, opublikowanych w Stanach Zjednoczonych i w Europie Zachodniej, było „spon-
sorowanych" przez kierownictwo Radio Free Europe / Radio Liberty Incorporated (pod 
tą nazwą instytucja zastała formalnie założona jako private corporation w 1972 roku 
i zarejestrowana w Wilmington, w amerykańskim stanie Delaware), co, rzecz jasna, 
miało negatywny wpływ na ich wartość. Raporty publikowane dorocznie przez Bro-
adcasting Board of Governors2 mają wyraźnie propagandowy charakter i jedynie for-
malnie — podając dane budżetowe — spełniają wymagania prawne. Wskazywano już 
na dyskusyjny charakter wcześniejszych książek dotyczących Radio Free Europe, po-
nieważ w pracach tych pomijano powiązania radia z Centralną Agencją Wywiadow-
czą3. Także publikacje z ostatnich lat zawierają — mutatis mutandis — podobne braki. 
Nie chodzi przy tym o demonizowanie roli CIA, która w sprawie RWE pełniła zadania 
analityczne, operacyjne i kontrolne, podczas gdy funkcje decyzyjne leżały w gestii 
czynników politycznych. Główny zarzut, to pomijanie w dyskusji celów polityki Sta-
nów Zjednoczonych, od połowy lat 80. jednoznacznie zorientowanej na popieranie 
„pierestrojki" a tym samym — reformatorskich sił w partiach komunistycznych 
w bloku sowieckim. W dziedzinie reform kierownictwo PZPR pełniło rolę pionierską, 
a w wyniku polityki amerykańskiej Polska, już pod rządami byłych komunistów prze-
transformowanych w „europejczyków", stała się najwierniejszym sojusznikiem, wręcz 
wasalem USA na Starym Kontynencie. Zdawałoby się, że — patrząc z dzisiejszej per-
spektywy — schemat ten jest oczywistością, a tymczasem nie znajduje żadnego prawie 
odbicia ani w publikacjach naukowych, ani w dyskusjach prasowych. Może, po prostu, 
temat nadal jest niewygodny? 

Decydując się na opublikowanie wypracowania sprzed dziesięciu lat, kieruję się 
również nadzieją, że uda mi się zachęcić historyków do zainteresowania się kilkoma 
sygnalizowanymi wątkami, tym bardziej, iż materiały archiwalne są obecnie dostępne 
w większym zakresie. W ostatnich latach opublikowano kilka prac dotyczących RWE, 
jednak wspomniany powyżej, czarno-biały sposób widzenia roli tej instytucji wkroczył 

2 Broadcasting Board of Governors (BBG) jest instytucją rządową, powołaną w 1994 r. na 
mocy ustawy federalnej nr 103-236 (Public Law 103-236), paragraf (section) 304. BBG ma 
nadzorować radiofonię amerykańską nadającą programy dla zagranicy (international broadca-
sting), w tym Radio Free Europe / Radio Liberty Inc. RFE/RL, choć zorganizowane w formie 
stowarzyszenia prawa prywatnego (private corporation), finansowane jest za pomocą dotacji 
pochodzących z budżetu Stanów Zjednoczonych i przyznawanych — na wniosek BBG — przez 
amerykański Kongres. BBG ma również kontrolować wydatkowanie funduszy przyznanych na 
cele international broadcasting. Jako instytucja rządowa BBG zobowiązany jest publikować 
doroczne raporty na temat działalności nadzorowanych przezeń instytucji. Uchwalenie Public 
Law 103-236 było m.in. wynikiem ujawnienia na początku lat 90. nadużyć finansowych, których 
dopuszczali się przez wiele lat wyżsi rangą urzędnicy amerykańscy (executives), działający poza 
jakąkolwiek kontrolą w Monachium. Korzystali oni przy tym z geograficznego oddalenia od 
Stanów Zjednoczonych, jednak przede wszystkim z formy prawnej założonej w Delaware (stanu 
znanego z bardzo liberalnego prawa o stowarzyszeniach) private corporation. Nieprawidłowości 
finansowe były przyczyną sprawczą zmian dokonanych w połowie lat 90.; należały do nich 
m.in.: najpierw redukcja personelu sekcji polskiej RWE i przeniesienie jej do Warszawy, a na-
stępnie wstrzymanie finansowania ze środków przyznawanych przez Kongres na potrzeby inter-
national broadcasting. 

3 Por.: R. H. Cummings, „Balloons Over East Europe: The Cold War Leaflet Campaign of 
Radio Free Europe". Referat wygłoszony w ramach 5 Annual Meeting of the International 
Intelligence History Study Group. Tutzing (RFN) 18-20.6.1999, mps., przyp. 1. 

129 



nawet do publikacji o charakterze naukowym. „Zeszyty Historyczne"4 przedrukowały 
pod zmienionym tytułem (nie podając, że chodzi o przedruk) „udoskonalony" artykuł 
Zdzisława Najdera, publikowany w 1995 roku w „Tygodniku Solidarność"5, choć wąt-
pliwa wiarygodność autora jest znana od dawna6, a jednym z celów publikacji było 
zdezawuowanie twórcy „Zeszytów" — Jerzego Giedroycia. Również w książce „Mo-
nachijska menażeria"1 Paweł Machcewicz ogranicza się do wątku „walki z Radiem 
Wolna Europa" (taki jest podtytuł książki). Tymczasem toczyła się również walka 
o Radio Wolna Europa, a linia frontu nie pokrywała się z granicami podziału na poli-
tyczny Wschód i Zachód, powstawały osobliwe sojusze ponad tymi granicami i nie 
wszystkim uczestnikom walki zależało na upublicznieniu własnej roli. Na znaczenie 
tego przemilczanego konfliktu wskazuje już podtytuł książki George'a Urbana My War 
within the Cold Wars. Przypuszczam, że w Polsce brakuje woli aby analizować mniej 
znane aspekty transformacji ustrojowej i jej fazy przygotowawczej. A tymczasem cho-
dzi o pytania, na które powinniśmy szukać odpowiedzi, ponieważ w innym wypadku 
opis historii końca XX wieku pozostanie niepełny. 

Podam w tym miejscu jeden tylko przykład, który przemawia na rzecz tezy, że 
w badaniach naukowych pewne wątki są świadomie pomijane. Chodzi o zabójstwo 
księdza Jerzego Popiełuszki, a ściślej — o propagandową „oprawę" tej sprawy. Znam 
trzy wypowiedzi Zdzisława Najdera na temat rzekomego podsuwania mu z Warszawy 
fałszywych informacji dotyczących zbrodni. Nie wykluczam, że wypowiedzi tych jest 
więcej, ale już te trzy, które czytałem, różnią się pomiędzy sobą. Mają jednak pewien 
element wspólny: Najder twierdził, że uzyskane z Warszawy informacje uznał za nie-
wiarygodne i nie nadał ich w programie RWE. Było odwrotnie: rządową wersję sprawy 
mordu — prowokacj ę przeciwko generałowi Jaruzelskiemu — nadało najpierw Radio 
Wolna Europa, zanim jeszcze Jerzy Urban ex offcio wystąpił z tą samą tezą. Autorem 
komentarza, nadanego przez RWE 22 października 1984 roku w audycji „Fakty, wyda-
rzenia, opinie", był — ukrywający się pod pseudonimem — Zdzisław Najder. Tezę 
0 „prowokacji, wymierzonej w sprawującą dziś władzę grupę ludzi" RWE powtarzało 
wielokrotnie; późniejsze komentarze Najder sygnował własnym nazwiskiem. Można 
przyjąć za pewnik, że w 1984 roku audycje Wolnej Europy miały większy wpływ na 
opinię publiczną w Polsce, niż konferencje prasowe Urbana. Kiedy trwało jeszcze (o ile 
się nie mylę, wznowione) śledztwo w sprawie mordu, starałem się skierować uwagę 
Instytutu Pamięci Narodowej na rolę RWE w rozpowszechnianiu rządowej tezy na 
temat domniemanych celów zbrodni. Nie można, co prawda, wykluczyć, że Wojciech 
Jaruzelski ex ante nie wiedział o porwaniu księdza Popiełuszki przez funkcjonariuszy 
MSW, a nawet o wydaniu odpowiedniego rozkazu. Niemniej jednak, w zakresie 
śledztwa, którego celem było wszak wyjaśnienie kulis mordu, konieczność zbadania co 
1 od kogo Najder dostał, jak również co starał się po latach zataić za pomocą „dezin-
formacji maskującej" (publikował ją, m.in. katolicki tygodnik „Ład") — wydaje się 

4 Z. Najder, RWE 1982-1987. Zapiski dyrektora, Zeszyty Historyczne 2005 z. 153, s. 200-225. 
5 Por. w tej sprawie: T. Mianowicz, [List do Redakcji], Zeszyty Historyczne 2005 nr 154, 

s. 235-237. 
6 Por.: M. Łatyński, Z. Michałowski, J. Nowak-Jeziorański, [List do Redakcji], Gazeta Wy-

borcza 10-11.11.1993. 
7 P. Machcewicz, „Monachijska menażeria". Walka z Radiem Wolna Europa 1950-1989, 

Warszawa 2007. 
8 Urban G. R., Radio Free Europe and the Pursuit of Democracy: My War Within the Cold 

War, New Haven 1997; tłum. polskie: Radio Wolna Europa i walka o demokrację. Moja wojna 
w czasie zimnej wojny, przeł. M. Antosiewicz, Warszawa 2000. 

130 



oczywista. Tymczasem IPN w ogóle się sprawą nie zainteresował. Na rzecz tezy, że 
chodzi o „niechciany" temat przemawia fakt, że przyjęta oficjalnie wersja porwania 
i zabójstwa księdza Jerzego Popiełuszki zawiera sprzeczności, a tym samym jest nie-
wiarygodna9. 

Nie będę pisał ani historii RWE, ani tym bardziej dziejów konwergencji systemów 
politycznych, ponieważ nie mam możliwości pracy naukowej ani środków na sfinan-
sowanie badań archiwalnych. Pozostaje mi nadzieja, że historycy w Polsce, prędzej czy 
później, zainteresują się pytaniami, które tu stawiam. Nadzieja ta dotyczy głównie 
młodego pokolenia badaczy, bowiem w ich wypadku można liczyć na swego rodzaju 
immunizację przeciwko uproszczonej, medialnej wersji minionych lat. Poza tym, to 
w Polsce mieszkają świadkowie i uczestnicy wydarzeń, których jedynie refleksy docie-
rały do Monachium w latach 80. Sprawa zatrudnienia Jacka Kalabińskiego na stanowi-
sku wicedyrektora rozgłośni polskiej Radia Wolna Europa była jedynie pierwszym (ale 
jak się zdaje najważniejszym) elementem planu objęcia czołowych stanowisk w pol-
skojęzycznych zachodnich rozgłośniach radiowych przez dziennikarzy przybywających 
z Warszawy. Istniała nawet lista nazwisk, nie jestem jedyną osobą, która j ą znała. O ile 
się nie mylę, na ten temat nie ukazała się do tej pory najmniejsza nawet wzmianka. 
Jeszcze jeden niechciany temat? 

Jedynie do kilku wątków, o których wspominałem przed dziesięciu laty, dopisano 
kilka dalszych elementów. Skażony genetycznie marksizmem europoseł, Stanisław 
Jałowiecki, podający w swej oficjalnej biografii, że był wicedyrektorem Rozgłośni 
Polskiej RWE, został uznany wyrokiem sądu za kłamcę lustracyjnego. Ze sprawy 
współpracy z wywiadem dziennikarzy podróżujących po świecie uczyniono sensację, 
łącząc j ą z nazwiskiem Ryszarda Kapuścińskiego. Tymczasem już dziesięć lat temu 
wiedziałem, że sam Kapuściński tego faktu nie ukrywał. Nie dysponuję w tej chwili 
notatkami z tamtych lat, nie jestem zatem pewien, czy o tym czytałem, czy też mówił 
mi o tym ktoś z Warszawy; w każdym razie sensacja jest pozorna. Ujawniono również 
kontakty kilku pracowników RWE z „organami" PRL. Zdzisław Jeziorański (Jan No-
wak) rozpowszechniał w wysokonakładowych czasopismach fałszywe — w świetle 
zachowanych materiałów archiwalnych — twierdzenie, że Józef Ptaczek był agentem 
tajnych służb komunistycznych, a nawet wznowił z nimi współpracę w latach 70. (tej 
wersji nie sprostowano do tej pory w formie, jakiej wymagałby zakres rozpowszech-
nienia pomówień). Przypadek Jerzego Bożekowskiego (TW „Fonda") do wątku walki 
o Radio Wolna Europa niewiele wnosi, choć i ta sprawa ma, w pewnym sensie, zna-
czenie symboliczne. Bożekowski, obywatel Stanów Zjednoczonych, mieszka w Mona-
chium, pobiera wysoką emeryturę z funduszu ustanowionego z rządowych dotacji 
amerykańskich; wiedzie mu się dobrze. Nie można tego powiedzieć o wszystkich by-
łych pracownikach RWE, zwłaszcza tych, którzy nie są obywatelami Stanów Zjedno-
czonych i nigdy nie byli konfidentami komunistycznych „organów". 

Pomijając kilka minimalnych skrótów i drobnych retuszy językowych, publikuję 
poniższy tekst w takiej wersji, w jakiej powstał dziesięć lat temu. Bowiem również 
jego losy są w pewnym sensie rezultatem transformacji ustrojowej. 

9 Por.: J. Przystawa, Wodo czarna i głębsza od nocy..., Opcja na Prawo 2007 nr 11(71), s. 3-4. 

131 



W SŁUŻBIE PIERESTROJKI 

Książka Marka Łatyńskiego Ogród angielski 1 mogłaby zainteresować psychoana-
lityka, zwłaszcza reprezentującego kierunek psychologii indywidualnej. Ludzie cier-
piący na kompleks niższości — tłumaczył twórca szkoły, Alfred Adler — podejmują 
działania kompensacyjne, aby przekonać samych siebie i otoczenie, że ich pozycja 
w środowisku, czy to rodzinnym, czy to społecznym jest ważniejsza niż w rzeczywi-
stości. W cięższych przypadkach to „dążenie do znaczenia" (Streben nach Geltung) 
może przybrać formę żądzy potęgi i władzy (Streben nach Macht). Niezależnie jednak 
od stopnia poczucia niższości, kompensacyjne tworzenie fikcji jest w tym wypadku 
głównym bodźcem ludzkiego działania. 

Marek Łatyński był przekonany, że jego krótka działalność na stanowisku dyrekto-
ra Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa odegrała w historii rolę tak istotną, iż przy-
szłe pokolenia nie wybaczyłyby mu, gdyby w swej książce pominął choć jeden telefon, 
który wykonał w tym okresie, czy jeden choćby „drink", który wypił jako szef RWE. 
Zrozumiałe zatem, iż również okres preliminariów dyrektorowania w „Wolnej Euro-
pie" jest tak ważny, że autor wyszczególnia listy, które dostał i napisał, rozmowy, które 
odbył, obiady, które w tym czasie spożył. I tak do końca książki: dowiadujemy się, 
z kim Łatyński wypił kawę, komu ścisnął dłoń, z kim się sfotografował. Wspomnienia 
utrzymane są w rozpowszechnionej od późnych lat 80. konwencji: najpierw tekst 
(w wypadku sprawniejszych we władaniu piórem — autorski, w innych wypadkach — 
tzw. „wywiad-rzeka"; Łatyński — to pierwsza kategoria), potem zaś ikonografia: zdję-
cia — na początku czasem z albumu rodzinnego, zawsze jednak ich odpowiednia por-
cja przedstawia autora w towarzystwie Ważnych Osób. W wypadku Ogrodu angiel-
skiego 1 wystarczy rzucić okiem na ostatnie zdjęcie umieszczone w książce i przeczy-
tać podpis pod nim, aby zrozumieć — nawet bez dyplomu z psychologii — o co auto-
rowi w rzeczywistości chodziło: jego konterfekt, w stylu tzw. „zdjęcia do legitymacji", 
opatrzony następującą informacją: „Autor po nominacji na stanowisko ambasadora 
Rzeczypospolitej Polskiej w Szwajcarii, zima 1991". Przed nominacją Łatyński wyglą-
dał jednak tak samo. 

Kompensacyjne działania autora (Streben nach Geltung) można było obserwować 
już w latach 70. i 80., kiedy był jedynie komentatorem RWE. Jako Michał Suszycki 
męczył słuchaczy w Polsce, przebijających się przez trzask zagłuszarek, nieludzko 
długimi komentarzami. Wiadomo z psychologii, że uwaga słuchacza radiowego ko-
mentarza zaczyna słabnąć od trzeciej minuty. Teksty radiowe Suszyckiego były z re-
guły trzy razy dłuższe a „w porywach" przekraczały dziesięć minut. Co ciekawe, Ła-
tyński znał na tyle warsztat radiowy, że zdawał sobie sprawę, iż tak nie można. 
W książce zrelacjonował jedną z rozmów z dyrektorem RWE Gregorym Wierzyńskim, 
w której ten ostatni zauważył, że komentarz polityczny nie powinien przekraczać 3-4 
minut. Łatyński przyznał, że nadawano w rozgłośni polskiej komentarze zbyt długie 
i może on sam „nie był kiedyś bez winy". Jednak dziesięciominutowy tekst radiowy 
już przez swą długość wyróżnia autora, treść komentarza staje się drugorzędna. Ale 
pomimo tego, autor całe strony w książce zapełnił własnymi tekstami, pisanymi kiedyś 
dla radia. 

Funkcję kompensacyjną pełnią również listy osób, współpracujących z RWE za 
dyrektorowania Łatyńskiego. Czyta się je z takim samym zainteresowaniem jak książ-
kę telefoniczną. Także non-facts nabierają znaczenia, jeśli tylko stwarzają pretekst do 
przedstawienia roli autora. Po objęciu stanowiska w Monachium, Łatyński zadzwonił 

132 



do przebywającego w Rzymie Tadeusza Mazowieckiego i poinformował go, że „Roz-
głośnia Polska pozostaje tą samą rozgłośnią". Autor o reakcji Mazowieckiego: „Nie 
powiedział nic. Ale zrobił to miło". 

Zasadne staje się zatem pytanie, po co w ogóle zajmować się wspomnieniami Ła-
tyńskiego. Otóż dlatego, że książka dotyczy rzeczywiście ważnego okresu historyczne-
go oraz instytucji, na temat której brak poważnego piśmiennictwa, rozpowszechniono 
natomiast wiele legend, niemożliwych do zweryfikowania przez opinię publiczną. Ta 
zaś podatna jest na propagandowe uproszczenia, jeśli tylko odpowiadają one emocjo-
nalnym oczekiwaniom. Już Józef Piłsudski zauważył, że dla Polaków więcej znaczy 
nastrój, aniżeli rozumowanie i argumenty, że myślą oni symbolami, a nie faktami. 

W mityczno-symbolicznych kategoriach funkcjonuje w polskiej opinii publicznej 
obraz Radia Wolna Europa. Utrwala go literatura wspomnieniowa, która z reguły część 
faktów przemilcza, część przeinacza, a już na pewno, bo to przecież immanentna cecha 
memuarów, nie dostarcza historycznych analiz. Książka Łatyńskiego nie jest tu wyjąt-
kiem, wyróżnia się jedynie trudnymi do przeoczenia psychologicznymi motywami 
autora, które w negatywnym sensie wpływają na jej treść. Gwoli sprawiedliwości wy-
pada dodać, że najgorszą jak dotychczas książką o „Wolnej Europie" w języku polskim 
są Głosy z Monachium (Warszawa 1993) Jerzego Morawskiego. Niemal do każdej 
strony tej publikacji należałoby dołączyć erratę, aby sprostować twierdzenia autora. 
O jakości jego pracy świadczy już sam fakt, że bodajże żadnej z cytowanych w książce 
obcojęzycznych nazw nie potrafił przytoczyć bez błędu. Morawski, jak się zdaje, nie 
starał się w ogóle o sprawdzenie faktów czy chociażby ortografii, chciał jak najszybciej 
sprzedać towar, korzystając z popytu i dobrodziejstw mechanizmów rynkowych, które 
wprowadzono po transformacji ustrojowej. 

Łatyński — inaczej : nie chciał niczego sprzedawać. Chciał skompensować własne 
urazy i kompleksy. Widać to także w tych ustępach książki, gdzie pisze o polityce per-
sonalnej w Rozgłośni Polskiej RWE: nie wymienia nazwisk, a w wypadku instytucji, 
która w okresie przygotowań do konwergencji systemów politycznych odgrywała czo-
łową rolę, personalia nabierają wymiaru politycznego i stają się jedną z podstaw analizy 
historycznej. Łatyński pisał głównie o „iksach", „grupach" czy „pracownikach" i swoich 
z nimi konfliktach, być może podświadomie — znów na zasadzie kompensacji — wy-
równując post factum rachunki. W tych partiach książka zrozumiała jest jedynie dla 
wąskiego grona byłych pracowników Wolnej Europy, staje się lekturą „dla ljubitielej". 

Uchylmy rąbka tajemnicy, w przekonaniu, że to, co działo się w RWE w latach 80. 
było częścią, i to wcale niebłahą historii politycznej tego przełomowego okresu. Marek 
Łatyński objął stanowisko dyrektora Rozgłośni Polskiej RWE po usunięciu Zdzisława 
Najdera w 1987 roku. Ten ostatni, jeszcze przed wyrzuceniem, zdołał przez politykę 
personalną doprowadzić do tego, że — jak zauważył swego czasu Wojciech Wasiutyń-
ski — „polska RWE nabrała charakteru niemal partyjnego". Jednym ze swych asy-
stentów Najder mianował — jak go określa Łatyński — „Iksa", który się na to stanowi-
sko (de facto zastępcy dyrektora) nie nadawał. Łatyński ma rację, choć to nie brak 
kwalifikacji zawodowych „Iksa" wydaje się najważniejszy. Nie był on bowiem wyjąt-
kiem. Redakcją dziennika radiowego kierował okresowo, na zasadzie prerogatyw 
udzielonych przez Najdera, niejaki Włodzimierz Rogoyski, który nie znał ani polskiej 
ortografii (w wypadku radia nie jest to najpoważniejszy mankament), ani gramatyki (co 
już gorsze). Znał natomiast arytmetykę: do jego obowiązków należało, między innymi, 
przekazywanie buchalterii liczby godzin nadliczbowych wypracowanych przez po-
szczególnych redaktorów. Godziny nadliczbowe wynagradzano dodatkowo. Niemal 
z podziwem obserwowałem dezynwolturę, z jaką Rogoyski wpisywał sobie fikcyjne 

133 



godziny nadliczbowe w odpowiednich formularzach, najczęściej w dni świąteczne (za 
pracę w święta znów płacono dodatkowo). Osiągał w ten sposób, oprócz 40 ustawo-
wych godzin pracy w tygodniu, niemal drugie tyle fikcyjnych godzin nadliczbowych. 
Nie każdy to potrafi! 

A polityczne kwalifikacje innych pracowników na kierowniczych stanowiskach? 
Owym „Iksem", któremu Łatyński poświęcił tak wiele miejsca, był Stanisław Jało-
wiecki — przed wprowadzeniem stanu wojennego przewodniczący „Solidarności" 
w Opolu. W tej właśnie funkcji przyszły asystent dyrektora RWE wyróżnił się w oso-
bliwy sposób. W wywiadzie dla organu KW PZPR — „Trybuny Opolskiej" (21 kwiet-
nia 1981 roku) mówił: 

Mnie, jak i chyba całe powojenne pokolenie, Polska Ludowa nauczyła socjalizmu. 
Jego podstawowe zasady mamy więc zakodowane w genach, nie potrafimy myśleć ina-
czej, nie znamy Polski kapitalistycznej. To bardzo ważne. 

Po wprowadzeniu stanu wojennego Jałowiecki, aresztowany, apelował do związ-
kowców o powstrzymanie się od demonstracji i protestów i prosił władze o opubliko-
wanie swych apeli w prasie. Zwolniony, wyjechał na Zachód i zrobił błyskawiczną 
karierę w Rozgłośni Polskiej RWE, kierowanej przez Zdzisława Najdera. Wywiezione 
z PRL kwalifikacje polityczne i moralne wyraźnie Jałowieckiemu w tym pomogły. Nie 
przeszkadzała również „skaza genetyczna". W pierwszym tekście, który świeży emi-
grant przysłał do RWE, ukazywał taki „układ odniesienia" potrzebny dla zrozumienia 
sytuacji w Polsce: 

[...] że jednostka nie stanowi jednak siły sprawczej w historii, że jest ona produktem 
epoki, w jakiej żyje, że siłą sprawczą jest walka klas, a rozwój, bądź regres gospodar-
czy, to efekt rozwoju bądź regresu sił wytwórczych. A więc odwoływać się do wyja-
śnień marksistowskich? Tak, albowiem, o czym jestem przekonany, marksistowski apa-
rat pojęciowy i właściwy marksizmowi typ analizy jest najbardziej adekwatny dla spo-
łeczeństwa polskiego [...] — tu potrzeba radykalnych ujęć marksistowskich. 

Warto zacytować jeszcze jedno porównanie z tego tekstu: 

I niech nikogo nie zmylą posierpniowe liczebne sukcesy „Solidarności". Jak ongiś fa-
sadowe było poparcie dla Gomułki, dla Gierka, tak w wielu przypadkach powierz-
chowne było poparcie dla Wałęsy. 

Był sierpień 1984 roku. Parę miesięcy później Stanisław Jałowiecki zostaje redak-
torem RWE, a w 1985 roku Najder proponuje go na stanowisko wicedyrektora rozgło-
śni polskiej. Po protestach rady zakładowej kończy się na „asystencie dyrektora", który 
jednak ma praktycznie takie same uprawnienia w zakresie decyzji programowych, jak 
wicedyrektor. 

W jeszcze większym stopniu kulisy historii politycznej lat 80. może odsłonić próba 
nominacji Jacka Kalabińskiego na stanowisko wicedyrektora Rozgłośni Polskiej RWE 
w 1984 roku. Przypomnę, że w latach 70. Kalabiński był filarem propagandowych 
audycji radiowych „Jedynka" i „Peryskop". Młodsi czytelnicy nie znają tego minione-
go okresu i nie będę tu tłumaczył, czym były owe programy. Każdy jednak wie, że 
„Nowe Drogi" były organem teoretycznym PZPR i właśnie na ich łamach Jacek Kala-
biński objaśniał wydarzenia polityki międzynarodowej z punktu widzenia partii. Pisy-
wał najczęściej o regionach, w których siły postępu i socjalizmu z bronią w ręku pro-
wadziły walkę z zachodnim imperializmem: Wietnam, Libia, Somalia, Bliski Wschód, 
Afryka Południowa. Tam też wysyłano go w charakterze korespondenta, a — przy-
najmniej dziś — wiadomo, że wyjazdy w te rejony łączyły się z działalnością nie tylko 

134 



dziennikarską. O jego talentach może świadczyć fakt, że profesor Laszló Révész, 
w wydanej w 1983 roku książce na temat języka propagandy komunistycznej Die 
Sprache als Waffe10, cytował właśnie komentarze Kalabińskiego. Jednoznaczna była 
jego postawa w okresie Solidarności: w 1981 roku optował za kierowniczą rolą partii 
i — co chyba nie mniej znamienne — występował przeciwko wyodrębnieniu miejsca 
dla związku w państwowych środkach masowego przekazu. 

Stan wojenny nie przeszkodził mu w wyjeździe na stypendium do USA. W 1984 
roku Zdzisław Najder zaproponował Kalabińskiego na stanowisko swego zastępcy 
i w wypadku odrzucenia kandydata groził dymisją. Szef Biura Solidarności w Brukseli 
skierował do amerykańskiej dyrekcji RWE list z poparciem dla kandydata. Na skutek 
oporu pracowników rozgłośni polskiej i postawy ówczesnego dyrektora RWE, George'a 
Urbana, skończyło się na kompromisie — Kalabiński został korespondentem w USA. 
Jak się zdaje, idea jego nominacji na stanowisko wicedyrektora w Monachium zrodziła 
się gdzie indziej. 2 października 1985 roku Telewizja Polska nadała reportaż z Nowego 
Jorku, ukazujący Jacka Kalabińskiego w rozmowie z korespondentem TVP — Tade-
uszem Zakrzewskim. Obaj panowie wykpiwali uczestników demonstracji przeciwko 
wizycie generała Jaruzelskiego w siedzibie ONZ. Telewizja warszawska prezentowała 
przy tym Kalabińskiego jako „wicedyrektora RWE". Odpowiednia informacja z „terenu 
operacyjnego" Monachium nie dotarła najwidoczniej na czas do Warszawy. 

Niedoszły wicedyrektor określał w swoich korespondencjach dla RWE antykomu-
nistycznych partyzantów w Nikaragui jako „kryminalistów". W tym samym czasie 
prezydent Reagan mówił o nich „bojownicy o wolność" (freedom fighters). Natomiast 
według twierdzeń Marka Łatyńskiego zatrudnieni przez Najdera redaktorzy reprezen-
towali wojowniczo antykomunistyczne poglądy. Nie udało mi się jednak znaleźć żad-
nego radykalnego w tonie komentarza RWE, który wyszedłby spod pióra pracowników 
rozgłośni, wprowadzonych tam przez „największego wroga PRL" (chyba że za rady-
kalizm uznać częste w owym czasie polemiki z „Nowymi Drogami"). 

W rzeczywistości, okres dyrektorowania Najdera w RWE dostarcza unikalnych 
materiałów do analizy komunistycznych „działań aktywnych", a zwłaszcza stosunku 
pomiędzy „białą propagandą" (rozpowszechnianą przez media PRL) a dezinformacją, 
nadawaną przez RWE. Wystarczy sięgnąć do tekstów; trudno nie zauważyć tematycz-
nej i czasowej koordynacji wysiłków w obu dziedzinach. Nota bene, problem dezin-
formacji wcale się nie zdezaktualizował. W minionym okresie zajmowano się nią jako 
jedną z metod komunistycznych „działań aktywnych", skierowanych przeciwko intere-
som Zachodu. Obecnie dezinformacja jest nieodzownym elementem sprawowania 
władzy w warunkach demokracji manipulatywnej, ta zaś, po konwergencji systemów, 
staje się stopniowo modelem uniwersalnym. 

Łatyński, wspominając swoją rozmowę z prezesem RWE/RS, Genem Pellem 
w 1987 roku pisał, że nic wtedy nie wiedzieli o Zapalniczce. Łatyńskiemu akurat wie-
rzę, bowiem on, jak się zdaje, w ogóle niewiele wiedział. Natomiast prezes Pell wie-
dział więcej i nawet podejmował starania o usunięcie Najdera, ale — jak to ujął 
w rozmowie off the record z jednym z kolegów — „centrala się nie zgadzała". I o tym 
zresztą już pisano11. 

Oczywiście w wypadku RWE, w którym ścierały się widzialne i niewidzialne, czę-
sto sprzeczne wpływy różnych instytucji (od Białego Domu poczynając, poprzez De-

10 L. Révész, Die Sprache als Waffe. Zur Terminologie des Marxismus-Leninismus, [München] 
1983. 

11 Por.: B. Pańczyszak, [Listy do Redakcji], Kultura 1984 nr 6(441), s. 154. 

135 



partament Stanu, na Centralnej Agencji Wywiadowczej kończąc), trudno bez dostępu do 
materiałów archiwalnych odtworzyć jego historię polityczną. Jednak, nawet bez pouf-
nych dokumentów, znane dotychczas fakty pozwalają na wyjście poza kategorie mitycz-
nego myślenia o polityce. Łatyński ubolewał, że dyrekcja amerykańska nie potrafiła 
znaleźć żadnego agenta komunistycznych służb specjalnych — a te były wszak 
w RWE/RS szczególnie aktywne. Otóż dyrekcja amerykańska nie tylko, że nie starała 
się o zdemaskowanie tajnych współpracowników wschodnich wywiadów, ale hamowała 
działania właściwych organów niemieckich. Pisał o tym dyrektor RWE, George Urban, 
w książce Radio Free Europe and the Pursuit of Democracy. To najbardziej wartościo-
wa rzecz, jaką o Wolnej Europie dotychczas napisano. Książka, nota bene, przemilczana 
w zachodniej prasie, zasługuje na odrębne omówienie; tutaj tylko kilka uwag. 

Jako najpoważniejsze przypadki infiltracji Wolnej Europy przez współpracowników 
komunistycznych wywiadów Urban wymienia Zdzisława Najdera i Vladimira Kusina 
(o Kusinie pisał również Łatyński, ale znów bez podania nazwiska). Ten ostatni doszedł 
do funkcji wicedyrektora działu badawczego RWE. Porównanie obu spraw może być 
ilustracją sytuacji politycznej w Polsce i w Czechosłowacji po transformacji ustrojowej. 
Dokumenty dowodzące o pracy Kusiana dla StB12 ujawnił w 1991 roku ówczesny wi-
ceminister spraw wewnętrznych Czechosłowacji, Jan Ruml, związany uprzednio z anty-
komunistyczną opozycją. Najdera „zdemaskował" Jerzy Urban, którego przedstawiać 
nie trzeba. Trudno przy tym nie dostrzec, że celem akcji Urbana nie było ujawnianie 
czegokolwiek, lecz jedynie skompromitowanie Jana Olszewskiego, który Najdera uczy-
nił szefem swego zespołu doradców. „Rewelacje" Urbana znane były od dawna: w lip-
cowo-sierpniowym numerze „Orientacji na Prawo" z 1990 roku (dwa lata przed rzeko-
mą sensacją z „NIE") wymieniano wcześniejsze publikacje na temat powiązań Najdera 
z „organami". Przejrzystą zapowiedź sprawy Zapalniczki zawiera ponadto Alfabet 
Urbana (Warszawa 1990, s. 126). Redaktor „NIE" trzymał w szufladzie fotokopie do-
kumentów z MSW, czekając na moment, w którym ich mediatyzacja okaże się potrzeb-
na w politycznej rozgrywce. Urban nie ujawnił jednak nic z najważniejszego okresu 
działalności Zapalniczki — właśnie w charakterze dyrektora RWE. Fakt, że w latach 80. 
Najder poprzez dezinformację wspierał wysiłki propagandowe Urbana, nadał całej 
sprawie charakter groteski, której kulminacją był proces sądowy przeciwko redaktorowi 
„NIE", oskarżonemu o „zdradę tajemnicy państwowej". 

Kusin, po ujawnieniu przez Rumla dokumentów StB, zniknął przynajmniej ze sce-
ny politycznej. Najder — przeciwnie: w 1997 roku przed wyborami prezentował 
w Głosie Ameryki, jako główny ideolog ROP-u program tego ugrupowania. Został 
stałym komentatorem politycznym „Tygodnika Solidarność" a niedawno [w 1998 r. — 
T. M.] na łamach „Polityki" doradzał, jak urządzić Radio Wolna Białoruś... Urban, tym 
razem George, ujawnił w swej książce, że prezes Pell zablokował podjęcie przeciwko 
Kusinowi dochodzenia przez niemiecki wymiar sprawiedliwości (amerykańska dyrek-
cja RWE/RS dysponowała w Monachium skutecznymi sposobami nacisków politycz-
nych na władze niemieckie). Mało tego: ten sam Pell usunął z „teczki" Kusina, prowa-
dzonej przez radiowy dział bezpieczeństwa (Security), kompromitujące materiały. 
Agent rozstał się z rozgłośnią na zasadzie „porozumienia stron" i na otarcie łez otrzy-
mał jeszcze wysoką odprawę. Najdera w końcu usunięto, też nie skąpiąc sutej odprawy, 
ale nie na długo. W 1989 roku pojawił się w Monachium — formalnie jako wicedy-
rektor — Piotr Mroczyk (w Polsce miał później zdobyć sławę udziałem w dwuznacz-

12 Stâtni bezpecnost (czes.) — aparat bezpieczeństwa Czechosłowackiej Republiki Socjali-
stycznej, istniejący w latach 1945-1990. 

136 



nych operacjach finansowych), wraz z nim wrócił na antenę Najder; w tym czasie Ła-
tyński był już tylko nominalnie szefem rozgłośni polskiej. Ówczesny dyrektor RWE, 
Ross Johnson, z nie ukrywaną radością pisał w liście do Jerzego Giedroycia z 21 wrze-
śnia 1989 roku o wznowieniu współpracy rozgłośni z Najderem (w okresie likwidacji 
radia w Monachium Johnson był odpowiedzialny za zniszczenie części polskich archi-
wów RWE, głównie dotyczących represji politycznych i działalności aparatu bezpie-
czeństwa). Po oświadczeniu Wałęsy w sprawie Zapalniczki, Wolna Europa udostępniła 
Najderowi czas antenowy. Twierdził, że zapomniał, czy był Zapalniczką. 

Głównym redaktorem rosyjskiej sekcji Radia Swoboda był czekista — Oleg Tu-
manow. W swej wyjątkowo nudnej książce Wyznania agenta13, wydanej w 1993 roku, 
pisał, że połowa pracowników rozgłośni rosyjskiej podejrzewała go o pracę dla KGB. 
To prawda, przy czym — jak pamiętam z rozmów z rosyjskimi kolegami — podejrze-
nia te opierały się głównie na linii politycznej, jaką Tumanow reprezentował w swych 
audycjach. Redaktor „Kontynentu", Władimir Maksimow, wystąpił w maju 1986 roku 
z listem otwartym, zwracając uwagę także na wątpliwe kwalifikacje głównego redakto-
ra Radia Swoboda: „Nie potrafi bez błędu sformułować po rosyjsku prostego zdania, 
stale znajduje się pod wpływem alkoholu". Nie zakłóciło to kariery Tumanowa w Mo-
nachium. W 1987 roku KGB odwołało go do Moskwy. Sprawa ta jest o tyle interesują-
ca, że — dla ukrycia jego rzeczywistej roli — „organy" zastosowały ten sam sposób 
kamuflażu, jak w wypadku Zapalniczki: Tumanow, marynarz na sowieckim okręcie 
wojennym, „zbiegł" w latach 60. do Libii (wówczas prozachodniego królestwa), 
w Związku Sowieckim skazano go zaocznie za „zdradę" na karę śmierci. 

Agenci umieszczani w RWE/RS (a było ich sporo: w 1983 roku 11 spośród 45 pra-
cowników sekcji rumuńskiej wywodziło się z Securitate) nie mieli powodów do obaw. 
Wytłumaczenia tego faktu należy szukać w rzeczywistych intencjach politycznych 
USA, odbiegających od propagandowych walk chińskich cieni. Warto sięgnąć do arty-
kułu Pawła Machcewicza (Polityka, 4.11.1995), który przedstawił tajne dokumenty 
amerykańskie, dotyczące reakcji na wydarzenia na Węgrzech i w Polsce w 1956 roku: 
niechętne nastawienie do Nagy'a i wolnościowego zrywu Węgrów a z drugiej strony 
— entuzjastyczna ocena Gomułki i „polskiej drogi do socjalizmu". Oczywiście RWE 
otrzymała wówczas odpowiednie instrukcje: w audycjach sekcji węgierskiej szczegó-
łowo informować o wydarzeniach w Polsce, natomiast w programach polskich — re-
dukować informacje o powstaniu węgierskim. 

Filozofia popierania zreformowanego, narodowego komunizmu zrodziła się jednak 
już wcześniej. Pierre de Villemarest przytoczył w książce Complicités et financements 
soviéto-nazis14 dokument z archiwów państwowych USA z 14 września 1948 roku, 
dotyczący polityki amerykańskiej wobec satelickich państw ZSRS w Europie. Doku-
ment, zredagowany w formie „zalecenia", wyklucza wariant wojny z Związkiem So-
wieckim i jako alternatywę przedstawia cele i zasady popierania komunistów niezależ-
nych od Moskwy: 

— doprowadzić do wymiany ekip stalinowców na rządy komunistów nie kontro-
lowanych przez ZSRS, życzliwe wobec USA; 

— metodą wywierania wpływu mają być środki polityczne, ale przede wszystkim 
gospodarcze, te bowiem umożliwiają Stanom Zjednoczonym większą skuteczność. 

13 O. Tumanow, Confessions of a KGB Agent, transl. by D. Floyd, Chicago 1993. 
14 P. de Villemarest, Complicités et financements sovieto-nazis. A l'ombre de Wall Street, 

Paris 1996. Tłum. polskie: Źródła finansowe komunizmu i nazizmu czyli w cieniu Wall Street, 
Warszawa 1997. 

137 



Zalecenia kończy konkluzja: 

Musimy popierać dysydentów w łonie partii komunistycznych w tych krajach, aż do 
uformowania reżimów antystalinowskich, choć nadal komunistycznych. Zmasowana 
ofensywa przeciwko doktrynie stalinowskiej, popieranie komunizmu narodowego w róż-
nych krajach i pełne zastosowanie naszej siły gospodarczej — oto nasze cele i środki. 

Villemarest zauważa, że ów krótki dokument pozwala zrozumieć to, co nastąpiło 
w polityce Zachodu wobec bloku sowieckiego na przełomie lat 80. i 90. Przygotowania 
do „rewolucji" 1989 roku to właśnie lata pierestrojki, kiedy to bieg historii rzucił Marka 
Łatyńskiego na stanowisko dyrektora Rozgłośni Polskiej RWE... Nie zawiódł pokłada-
nych w nim nadziei. W dalekim od antykomunistycznego radykalizmu piśmie „Pogląd" 
(1988 nr 1) Andrzej Pomorski pisał, że, zwłaszcza po zaniechaniu zagłuszania, nie moż-
na było odróżnić dzienników RWE od analogicznych programów, nadawanych z War-
szawy. „Czy warto było dotrwać do końca zagłuszania, by doczekać się takiego wsty-
du?" — zadawał retoryczne pytanie autor. Ów stan rzeczy miał konkretne przyczyny. 
Otóż w RWE/RS obowiązywała zasada, w myśl której w dzienniku można było nadać 
tylko wiadomość pochodzącą co najmniej z dwóch niezależnych i wiarygodnych źródeł. 
W czasach Gorbaczowa zaczęto natomiast nadawać w dosłownym brzmieniu depesze 
TASS-a lub „Nowostii". Nie przeszkadzało to prezesowi Pellowi zapewniać w licznych 
wywiadach, że RWE/RS nadaje tylko takie wiadomości, które pochodzą z dwóch nie-
zależnych, wiarygodnych źródeł. Wiarygodności samego Pella, rzecz jasna, nikt nie 
sprawdzał, zwłaszcza, że niemal żaden z zachodnich autorów, piszących o radiostacji, 
nie znał, z przyczyn językowych, treści emitowanych programów. 

Łatyński nie tylko, że bezkrytycznie chwalił reformy Gorbaczowa („wielka polity-
ka"), ale traktował je także jako wzór dla władz PRL. W rzeczywistości „reform Gor-
baczowa" w ogóle nie było, bowiem ten Cziczikow sowieckiego komunizmu realizo-
wał jedynie projekty opracowane jeszcze przed 1985 rokiem. Szef KPZS sam o tym 
mówił na spotkaniu z intelektualistami w Moskwie na początku stycznia 1989 roku 
a tekst jego wystąpienia można przeczytać w „Litieraturnoj Gazietie" (11.01.1989). 
Część „reform" miała zresztą jeszcze bardziej odległe początki: „dla nas zwracanie się 
do leninizmu stanowi najbogatsze źródło teorii i polityki przebudowy, nowego myśle-
nia" — zapewniał Gorbaczow. Oprócz Lenina także Stalin był ojcem duchowym „re-
form Gorbaczowa". Wódz Ludzkości, porównując system sowiecki do maszyny, a jego 
kadry i aparat do trybów, odkreślał, że potrzeba „dźwigni aby dokonać pierestrojki 
trybów w maszynie, by części uszkodzone zastąpić nowymi". Koncepcję „głasnosti", 
w wersji zrealizowanej w latach Gorbaczowa, Stalin przedstawił w rozmowie z pisa-
rzami Fadiejewem i Simonowem w 1947 roku. Gdyby Łatyński znał historię Związku 
Sowieckiego, to mógłby dostrzec, że „spektakularny gest" Gorbaczowa w postaci tele-
fonu do przebywającego na zesłaniu w Gorkim Sacharowa, był dokładną imitacją gestu 
Stalina z 1930 roku. Wódz zadzwonił wówczas do Michaiła Bułhakowa, który znajdo-
wał się bez środków do życia, a jego dzieła były w ZSRS zakazane. Gorbaczow naśla-
dował pierwowzór nawet w wyborze czasu dla swej akcji. Stalin zadzwonił do Bułha-
kowa cztery dni po śmierci Majakowskiego; Gorbaczow do Sacharowa — kilka dni po 
wiadomości o śmierci w więzieniu Anatola Marczenki. Źródła „głasnosti" i „piere-
strojki" przedstawił szczegółowo Michaił Heller w swej książce o „siódmym sekreta-
rzu"15 i gdyby Łatyński sięgnął do tej publikacji przed spisaniem swych memuarów — 
przynajmniej ich tło historyczne mogłoby bardziej odpowiadać rzeczywistości. 

15 M. Heller, Siódmy sekretarz: blask i nędza Michaiła Gorbaczowa, Lublin 1993. 

138 



Dla zwolenników sensacji jeszcze jedna wskazówka bibliograficzna: w ukończonej 
już w 1983 roku książce New Lies for Old16 (ukazała się rok później), Anatolij Golicyn 
ze zdumiewającą trafnością przepowiedział nową sowiecką politykę: władzę w ZSRS 
obejmuje młody sekretarz generalny i wprowadza sensacyjne zmiany: partia rezygnuje 
z kierowniczej roli, następuje rehabilitacja dysydentów z Sacharowem na czele, refor-
mie podlega KGB i cenzura, obywatele sowieccy mogą wyjeżdżać na Zachód. W dzie-
dzinie spraw międzynarodowych: super-détente w skali światowej, Sowieci wycofują 
się z Afganistanu, pada berliński mur, w Polsce Solidarność wchodzi w skład koalicyj-
nego rządu, popieranego przez Kościół, Dubcek powraca na scenę polityczną w Cze-
chosłowacji... 

Wbrew temu, co twierdził Łatyński, Jaruzelski nie opierał się sowieckim zachętom 
do reform. Było odwrotnie: to PRL była forpocztą reform, wzorem dla Związku So-
wieckiego. I o tym Gorbaczow mówił wielokrotnie. Reformatorską politykę Jaruzel-
skiego dostrzegała także Solidarność, a przynajmniej jej kierownicze koła. W 1985 
roku Tymczasowy Komitet Krajowy przekazała resortowi spraw wewnętrznych propo-
zycję w sprawie zaniechania podziemnej działalności i ujawnienia się. TKK obiecy-
wała, że zaapeluje do społeczeństwa o „skorzystanie z szans reform wytyczanych przez 
ekipę gen. Jaruzelskiego". Natomiast władze, w myśl planu TKK, miałyby przerwać 
dochodzenia wobec działaczy Solidarności i zgodzić się na tworzenie związków zawo-
dowych poza strukturą Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, jed-
nak w oparciu o ustawę z 8 października 1982 roku. Poufne kontakty pomiędzy wła-
dzami a wybranymi przedstawicielami Solidarności rozpoczęły się już w 1984 roku, 
czyli przed objęciem rządów przez Gorbaczowa. 

Bernard Lecomte w książce La Verité l'emportera toujours sur le mensonge (Paris 
1991)17 wspomina o wpływie polskich reform na politykę sowiecką: Jaruzelski w cza-
sie spotkania z Gorbaczowem na Krymie latem 1987 roku przedstawił ideę wprowa-
dzenia pluralizmu politycznego na szczeblu komunalnym. Po powrocie do Warszawy 
opracował razem z generałem Kiszczakiem „tajny plan" (dokument liczył ponoć 39 
stron), który miał być wypróbowany w PRL i w wypadku powodzenia powtórzony 
w Związku Sowieckim. Co ciekawe, o „tajnym planie" wiedział Bronisław Geremek, 
bo to on właśnie przekazał francuskiemu dziennikarzowi informacje na ten temat. 

I wreszcie to w PRL doszło do „okrągłego stołu" i utworzenia po raz pierwszy 
w historii bloku sowieckiego rządu, którego szef nie był członkiem partii komunistycz-
nej. Prezydent Bush chwalił w 1989 roku „polską rewolucję". Jeżeli jednak uwzględ-
nimy fakt, że w jej wyniku najwyższe stanowisko w państwie objął szef PZPR, „rewo-
lucja" wydaje się dość osobliwa. Ponadto Jaruzelski się wahał, proponował na prezy-
denta Kiszczaka, a również Wałęsa uważał, że szef MSW jako architekt „okrągłego 
stołu" byłby najlepszym kandydatem na to stanowisko. W końcu jednak generał Jaru-
zelski dał się przekonać — przyczyniły się do tego również zachęty ze strony George'a 
Busha. 

Oczywiście to nie Łatyński i nie Pell ustalali linię polityczną RWE w czasach piere-
strojki, podobnie to nie Jan Nowak decydował w 1956 roku o popieraniu Gomułkow-
skiej „polskiej drogi do socjalizmu". Rozgłośnia była instrumentem polityki amerykań-
skiej, a o jej rzeczywistych zasadach, nie zawsze zgodnych z propagandowymi deklara-

16 A. Golitsyn, New Lies for Old: the Communist Strategy of Deception and Disinformation, 
London 1984. 

17 Pierwsze polskie wydanie: Prawda zawsze zwycięży: jak papież pokonał komunizm, 
przekł. [z fr.] E. T. Sadowska, Warszawa 1997. 

139 



cjami, wspomniałem już powyżej. W niczym nie zmienia to faktu, że w okresie surowej 
cenzury RWE miało niezaprzeczalne zasługi w dostarczaniu słuchaczom w Polsce in-
formacji i przekazywaniu zakazanych w PRL dzieł literackich. Jednak lata 80. to okres 
jednostronnej propagandy na rzecz komunistycznych reform. Jeśli ostatecznie przyczy-
niły się one do uruchomienia mechanizmów dezintegracyjnych wewnątrz bloku sowiec-
kiego, to nie było to wynikiem szlachetnych intencji reformatorów, lecz raczej rezulta-
tem faktu, że procesami społecznymi, wbrew przekonaniu marksistów-leninistów, nie 
można skutecznie sterować. Transformacja ustrojowa w Polsce nie była ani rewolucją, 
dokonaną przez Lecha Wałęsę i jego doradców, jak chce wersja propagandowa, ani 
fortelem przebiegłych komunistów, jak sądzą tropiciele spisków. Już jej fazę przygoto-
wawczą wspierał aktywnie Zachód, i to nie przez rzekomą ślepotę, lecz we własnym 
politycznym i gospodarczym interesie. A że nie deklarowano tego wyraźnie — to już 
inna sprawa; realna polityka rzadko pokrywa się z oficjalnymi deklaracjami. 

W fazie przygotowawczej zmian, Zapalniczka był właściwym człowiekiem na 
właściwym miejscu i we właściwym czasie. W latach bojkotu politycznego PRL, po 
wprowadzeniu stanu wojennego, tym większego znaczenia nabierały kontakty nieofi-
cjalne. Co więcej, reaganizm, nawet w swych pierwszych latach, w niewielkim stopniu 
wpłynął na orientację polityczną RWE/RS; pisał o tym George Urban we wspomnianej 
książce. Antykomunistyczną linię Reagana torpedował Departament Stanu, dezawu-
ował j ą wiceprezydent Bush, w CIA istniał wewnętrzny konflikt a szefem wschodnio-
europejskiego „desku" był przez pewien czas Aldrich Ames. Reaganista Urban, napo-
tykając w swych wysiłkach na rzecz zmiany profilu RWE na stały opór, odszedł ze 
stanowiska w 1986 roku, nie ukrywając frustracji. Lata, kiedy kierował radiem, nie 
wpłynęły w zasadniczy sposób na linię polityczną rozgłośni polskiej: RWE pomagała 
w tonowaniu radykalnie antykomunistycznych postaw: a to subtelnie podane wątpliwo-
ści co do reaganowskich sankcji wobec rządu PRL, a to cykl audycji o duchowych 
rozterkach generała Jaruzelskiego („nie rozumiany przez niewdzięcznych rodaków"), 
porównywanego z Wielopolskim, Chłopickim a nawet Piłsudskim i de Gaulle'em, a to 
znów apele Najdera o współpracę z władzami w dziedzinie gospodarczej, skoordyno-
wane z propagandą Radia Warszawa. Zapalniczka był potrzebny, broniła go przed 
zwolnieniem ze stanowiska CIA, o czym George Urban mówił mi w 1986 roku. Bro-
niła również Warszawa, „pozbawiając obywatelstwa" w 1985 roku, co w zrozumiały 
sposób sparaliżowało wysiłki na rzecz wymiany dyrektora Rozgłośni Polskiej RWE. 
Wywiad amerykański chętnie pracował z podwójnymi agentami i to niemal „od zaw-
sze", a już sama fala emigracji solidarnościowej była okresem intensywnych działań na 
„niewidzialnym froncie": MSW wysyłała na Zachód swoich ludzi, werbowały bądź 
„odwracały" agentów służby zachodnie, część „odwróconych" kontrolowały znów 
„organy" generała Kiszczaka. 

Niejako symbolem politycznego zbliżenia pomiędzy najważniejszą instytucją pro-
pagandy amerykańskiej a władzami PRL była — w końcu nie zrealizowana — wizyta 
w Wolnej Europie Jerzego Urbana. Oczywiście i ta idea nie była pomysłem prezesa 
Pella. Nie zapominajmy przy tym, że Urban, choć — mówiąc oględnie — nie lubiany 
w Polsce, był przecież inkarnacją głasnosti, pionierem nowego stylu polityki informa-
cyjnej w fazie późnego komunizmu. 

„Były to wyjątkowo podłe czasy" — napisał o latach pierestrojki Władimir Bu-
kowski. Na dodatek był to okres, którego obraz wspólnymi, wschodnio-zachodnimi 
wysiłkami retuszowano i koloryzowano w zależności od politycznych potrzeb. To 
wtedy rozpoczęto — by użyć modnego dziś terminu — wirtualizację historii i to tej 
współczesnej, dziejącej się na naszych oczach. Czesław Miłosz przestrzegał w 1980 

140 



roku, że „być może niedalekie jest jutro, kiedy z historii zostanie to tylko, co ukaże się 
na ekranie telewizora, natomiast prawda, jako zbyt skomplikowana, zostanie pogrzeba-
na w archiwach, jeżeli w ogóle nie zostanie unicestwiona". Do ekranów telewizorów 
można dodać radiowe nadajniki, a po upływie lat j u t r o stało się d z i s i a j . Prawda 
o latach pierestrojki spoczywa w grobowcach archiwów. I nikomu specjalnie nie zależy 
na tym, aby j ą stamtąd wydobyć. 


