


Czasy Nowożytne, tom XVTII-XIX/2005
Periodyk poświęcony dziejom polskim i powszechnym od XV do XX wieku

Ludwik Szuba 
(Toruń)

Propagandowe cele mediów PKWN w okresie lubelskim  
(lipiec-grudzień 1944)

P ra sa  j e s t  potężnym  środkiem  przem aw ian ia  do  mas 
niezorganizowanych, w ychow ania ich i przyciągania . 
Tam g d zie  n ie m oże d o trzeć  ż y w y  człow iek  z  naszą  
agitacją, tam m oże do trzeć  nasza prasa .

KCPPR

Utworzony na polecenie Stalina Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego nie 
miał poparcia w społeczeństwie polskim. Aby utrzymać się przy władzy, komuniś­
ci terroryzowali ludność przy pomocy aparatu bezpieczeństwa, milicji i stacjonujących 
na terenie Polski wojsk sowieckich. Jednak stosowane środki przymusu nie wystar­
czały na dłuższy okres, należało koniecznie przekonać i pozyskać sobie część społe­
czeństwa do swoich racji, a następnie próbować przebudować świadomość polityczną 
ludności.

Narzędziami indoktrynacji społeczeństwa podczas sprawowania władzy miały 
stać się media. Komuniści zdawali sobie bowiem sprawę z siły ich oddziaływania, 
a zwłaszcza z możliwości manipulacji informacją. Wiedzieli, że nie będą panować 
nad społeczeństwem, jeśli nie będą mieć wpływu na treści ukazujące się w radiu i pra­
sie. Ponieważ z odbiorników radiowych można było się dowiedzieć o wiele więcej 
niż życzyła sobie tego władza ludowa, na polecenie dowództwa Armii Czerwonej1 
kierownik resortu bezpieczeństwa publicznego Stanisław Radkiewicz zobowiązał gen. 
Witolda -  komendanta głównego Milicji Obywatelskiej, do dokonania konfiskaty 
wszystkich radioodbiorników znajdujących się w posiadaniu obywateli n# terenach 
polskich zajętych przez wojska radzieckie2. W tym celu w pierwszej połowie grudnia 
1944 r. przeprowadzono dość skrupulatną kontrolę mieszkań prywatnych rekwirując

1 AAN, mikrofilm (dalej mf.) PKWN -  24137 sygn. I//73-I/93. k. 9.
2 W dniu 5 XII 1944 r. kierownik resortu spraw wewnętrznych S. Radkiewicz wydał zarządze­

nie nr 6 dotyczące konfiskaty obywatelom radioodbiorników i sprzętu radiowego. (Dz.U., nr 10, art.
6 dekretu PKWN z dn. 30 X 1944 r. o ochronie państwa). AAN, mf. PKWN -  24137 sygn. I//73-I/93. 
k. 13.



42 Ludwik Szuba

ostatnie aparaty, które ludność Ściany Wschodniej ukrywała przed Niemcami przez 
całą okupację3. Przeciw osobom, które posiadały odbiorniki lampowe lub potajemnie 
słuchały zachodnich audycji stosowano represje z karą śmierci włącznie4. W wyniku 
plądrowania przez wojska radzieckie dworów oraz akcji MO i UB, radioodbiorników 
było niewiele. Posiadali je „za specjalnym zezwoleniem” wojskowi oraz ludzie 
związani z Polskim Komitetem Wyzwolenia Narodowego5. Z tego też powodu na 
wzór radziecki w miastach i większych wsiach (o ile były zelektryfikowane) instalo­
wano na słupach megafony, a w świetlicach, urzędach i po części w domach mieszkal­
nych -  głośniki, tzw. kołchoźniki, wspomagane przez urządzenia radiofonii prze­
wodowej. Trzydzieści takich kompletnych radiowęzłów dostarczyli Rosjanie6.

Pierwszą audycję -  a ściślej tekst manifestu PKWN -  nadało radio Lublin na 
falach średnich w dniu 10 VIII 1944 r7. z radiostacji radzieckiej („Pszczółki”), która 
mieściła się w dwóch wagonach kolejowych na bocznicy dworca lubelskiego8. Po­
nieważ rozgłośnia posiadała mały zasięg, stację wspomagały wydawane w formie 
ulotek „Wiadomości radiowe”, w których przedstawiano: informacje z frontów, 
opisy zwycięskich bojów, bohaterstwo Armii Czerwonej, apelowano o pomoc dla woj­
ska, wychwalano poczynania nowych władz i podawano wiadomości lokalne9. Aby 
nie zrazić sobie społeczeństwa, mówiono często o nadchodzącej wolności, demokracji, 
normalności, stabilizacji i szansach, jakie dawała nowa władza -  eksponowano re­
formę rolną możliwości kształcenia, mobilizowano wszystkich Polaków do wspólnej 
odbudowy kraju.

Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego wspierało także radio Moskwa, które 
nadawało w języku polskim cztery audycje dziennie10. Działające w Moskwie od

3 AAN, mf. PKWN 24323-24330 sygn. 1/73 - 1/93, k.l 1.
4 W oficjalnych komunikatach informowano, iż za łamanie art. 6 dekretu PKWN o ochronie pań­

stwa (Dz.U. nr 10 z dn. 30 X 1944 r. -  posiadanie radioodbiorników) skazano na śmierć dwóch rol­
ników z woj. lubelskiego. Wyroki wykonano. Powstanie w eterze, w: Biuletyn IPN nr 8-9 (43-44) 
sierpień-wrzesień, Warszawa 2004. s. 4.

5 Także i oni zostali zobowiązani do bezwzględnej rejestracji aparatów radiowych okólnikiem 
nr 5 z dn. 16X11 1944 r

6 Protokół z posiedzenia PKW Nzdn. 23 XI 1944 r. AAN, PKWN 1/5, s. 161.
7 Powstanie w  Eterze, w: Biuletyn IPN nr 8-9 (43-44) sierpień-wrzesień, Warszawa 2004, s. 4.
8 „Pszczółka” działała w Lublinie od 10 VIII do 22 XI 1944 r„ później przeniesiono ją  do Parku 

Praskiego w Warszawie.
9 Z relacji dyrektora Polskiego Radia Wilhelma Biliga: „[...] fale średnie mają taką właściwość, 

iż audycji nie słychać w Białymstoku i Rzeszowie, natomiast 3000 km dalej, w  Teheranie, głos jest 
zupełnie dobrze słyszany”. Protokół z posiedzenia PKWN z dn. 23 XI 1944 r., AAN, PKWN 1/5, 
s. 161. [W. Bilig (1906-1985)-b y ły  pracownik polskiej sekcji radia Kominternu].

10 Pierwszym szefem polskiej redakcji Radia Moskwa był Tadeusz Daniszewski, następnie Re­
gina Kapłan. Audycje wjęzyku polskim rozpoczęto nadawać już 25 VI 1941 r. na falach krótkich 
25,5 metra początkowo z myślą o Polakach przebywających na terenie ZSRR. W roku 1944 zespołem 
redakcyjnym działającym w Moskwie przy ul. Piatnickiej kierował Adam Schaff. Radio Vois ofRus- 
sia, http://www.vor.ru/Polish.htm

http://www.vor.ru/Polish.htm


Propagandowe cele mediów PKW N  w okresie lubelskim 43

sierpnia 1943 r. radio Związku Patriotów Polskich przekształciło się w lipcu 1944 r. 
w radio Przedstawicielstwa PKWN w Moskwie11. Początkowo radio otrzymało za­
danie indoktrynowania Polaków w ZSRR, do których nie docierały polskojęzyczne 
gazety („Wolna Polska” i „Nowe Widnokręgi”), jednak z chwilą zbliżenia się frontu 
do ziem polskich wiosną 1944 r. radio rozszerzyło nadawanie programu na kraj do 
7 ramówek tygodniowo [codziennie po 24 minuty]. To radio Moskwa jako pierwsze 
nadało treść „Manifestu PKWN”12. Audycje miały charakter informacyjno-propagan- 
dowy. Przedstawiano w nich materiały dotyczące pozytywnych osiągnięć PKWN, 
a zwłaszcza jego poglądów wobec najważniejszych wydarzeń w Polsce i w polityce 
międzynarodowej, zajmowano stanowisko wobec „rządu londyńskiego” [Rządu 
Polskiego w Londynie] oraz jego ekspozytur w kraju, starano się także podkreślać, 
iż „demokracja polska gotowa jest do współpracy ze wszystkimi elementami, ale tylko 
z tymi, które odejdą od faszyzmu i sanacji” [?].

Kolejna radziecka radiostacja o charakterze wybitnie dywersyjnym, „im. Tadeusza 
Kościuszki”, rozpoczęła audycje w 1941 r. niby z terenów okupowanej Polski, a tak 
naprawdę zza linii frontu. Najgłośniejsze komunikaty tej rozgłośni z 29 lipca 1944 r. 
wzywały Polaków do powstania w Warszawie, a następnie -  po oświadczeniu agen­
cji TASS z 12 VIII 1944 r -  potępiały wybuch powstania13. Radiostacja działała do
22 VIII 1944 r. Kończąc nadawanie, poleciła do słuchania Radio Lublin, jako „naj­
lepszy głos wolnej Polski i wolny głos PKWN”14.

Na rzecz PKWN pracowały także: powstała na terenie ZSRR agencja prasowa 
„Polpress” (od wiosny 1944 r.), Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”15, Socjalistycz­
na Agencja Prasowa SAP (PPS) i Robotnicza Agencja Prasowa RAP (PPR). Najwięk­
sza z nich, Agencja „Polpress”, powstała jako wydział prasowy Związku Patriotów 
Polskich w ZSRR z zamiarem informowania zagranicznych przedstawicieli i kore­
spondentów w Moskwie oraz większych ośrodków polskich za granicą o życiu 
Polaków w ZSRR i działalności ZPP.

„Polpress” szybko stał się agencją Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego
i z tego powodu zasięg działalności agencji wzrósł w znacznym stopniu. W sprawo­

" AAN, KC PPR, mf. 295/VII-87, $. 25.
12 Komunikat nadano 22 VI 1944 r. o godz. 10.45 czasu polskiego.
13 Więcej: A.K. Kunert, Kronika Powstania Warszawskiego, współpraca: Z. Walkowski, Warszawa 

2004. s. 11-44.
14 Powstanie w eterze, Biuletyn IPN nr 8-9 (43-44) sierpień-wrzesień, Warszawa 2004, s. 4.
15 18 IX 1944 w redakcji „Rzeczpospolitej” powołano komitet organizacyjny SW „Czytelnik”. 

Członkami Rady nadzorczej zostali m.in.: B. Bierut, E. Osóbka Morawski, Stanisław Skrzeszewski, 
Stefan Matuszewski, Józef Ozga Michalski, Jerzy Sztachelski, Witold Konopka i inni. Prezesem SW 
„Czytelnik” został Jerzy Borejsza. „Celem spółdzielni była działalność wydawnicza i propagandowa, 
oparta na zasadach „demokratycznych i postępowych” dla podniesienia poziomu wiedzy społeczno- 
politycznej oraz udostępnienie najszerszym masom korzystania z pism codziennych, periodycznych
i wszelkiego rodzaju wydawnictw o treści politycznej, społecznej, ekonomicznej, literacko-atrystycz- 
nej i popularno naukowej” [ze statutu SW „Czytelnik”].



44 Ludwik Szuba

zdaniu dla KC PPR o działalności „Polpressu” czytamy m.in., iż „źródłem informacji 
stały się tereny wyzwolone i działalność PKWN, a ZPP tylko dodatkiem, z drugiej 
zaś strony powstała konieczność informowania opinii polskiej na terenach wyzwolo­
nych o sprawach polskich i międzynarodowych rozstrzyganych za granicą” 16. Agen­
cja spełniała również rolę ośrodka agitacji i propagandy zagranicznej nie wchodzącej 
w zakres agencji telegraficznej. Informacje „Polpressu” wysyłane do kraju opierały 
się na wiadomościach otrzymywanych od korespondentów własnych drogą telegra­
ficzną17. Na podstawie nadsyłanych informacji oraz materiałów ze źródeł otrzymy­
wanych bezpośrednio w Moskwie, „Polpress” moskiewski wydawał codziennie dwa 
rodzaje biuletynów: 1) biuletyn, nie do publikacji, składający się z korespondencji 
[nieżyczliwej dla nowej władzy] i wiadomości, których treść wymagała specjalnych 
komentarzy; 2) biuletyn do publikacji, zawierający informacje nadające się do ogło­
szenia w prasie bez specjalnych komentarzy.

Z obydwu tych biuletynów korzystały: „Polpress” w Lublinie (który w swoim biule­
tynie przekazywał informacje podporządkowanym organom PKWN -  radio i prasie); 
przewodniczący PKWN; radio polskie w Moskwie; gazeta „Wolna Polska” w Mosk­
wie; przedstawicielstwo PPR w Moskwie oraz Instytut 205 [?]. Z kolei na podstawie 
biuletynów wydawanych codziennie przez „Polpress”, w Lublinie wzbogaconych o 
informacje z terenów „wyzwolonych”, „Polpress” moskiewski przystąpił do wydawa­
nia biuletynu dla ZSRR oraz obsługi wiadomościami z kraju radia moskiewskiego, 
gazet: „Wolna Polska” i „Nowe Widnokręgi”, „Czerwony Sztandar” we Lwowie i wi­
leńska „Prawda”. Wiadomości z kraju opracowane w biuletynie lubelskiego „Polpressu” 
oraz prasy lubelskiej były wysyłane codziennie za granicę do swoich korespondentów, 
którzy starali się o umieszczenie ich w prasie zagranicznej.

Raz na dekadę „Polpress” moskiewski wydawał biuletyn w języku angielskim 
[nakład 250 egz., zawartość 10-13 stron maszynopisu]. Biuletyn otrzymywali wszys­
cy korespondenci zagraniczni w Moskwie, przedstawicielstwa polityczne i zagraniczne 
misje wojskowe, instytucje radzieckie, prasa radziecka itd. Zawierały one, oprócz ma­
teriałów informacyjnych o Polsce, artykuły „uogólniające i wyjaśniające” stanowiska 
polityczne PKWN. „Polpress” lubelski spełniał rolę redakcji agendy krajowej Pol­
pressu moskiewskiego (przygotowywał wiadomości z kraju dla prasy krajowej oraz 
depesze korespondentów z zagranicy), zajmował się także zbieraniem i przesyłaniem 
artykułów przeznaczonych dla zagranicy. Przy moskiewskim biuletynie „Polpressu” 
istniał „dodatek”, w którym drukowano artykuły o ZSRR, przesyłane po rosyjsku 
(około 50 arkuszy na miesiąc) -  otrzymywane z Komitetu Wszechsłowiańskiego -  
oraz artykuły z różnych czasopism o innych krajach -  zwłaszcza o ruchu zawodowym.

16 AAN, KC PPR, mf. 295/VII-87, s. 21.
17 W 1944 r. „Polpress” posiadał korespondentów w: Nowym Jorku, Toronto, Montevideo Lon­

dynie, Teheranie, Sztokholmie, Konstantynopolu. W trakcie akredytacji byli korespondenci: w Rzymie 
Tel-Awiwie i Paryżu, gdzie pierwsza łączność została nawiązana dzięki kanałom sowieckiego Biura 
Informacyjnego. AAN, KC PPR, mf. 295/VII-87, s. 22.



Propagandowe cele mediów PKW N  w okresie lubelskim 45

„Polpress” lubelski wysyłał do centrali w Moskwie artykuły dla zagranicy, które 
przetłumaczone na język rosyjski rozsyłano kanałami „Sowieckiego Biura Informa­
cyjnego” i „Komitetu Wszechzwiązkowego” (około 30-40 artykułów miesięcznie). 
Redakcja współpracowała także z agencją „TASS” dostarczając jej materiały i Pol­
sce z prasy krajowej (obsługa pism słowiańskich we wszystkich większych ośrod­
kach emigracji narodów słowiańskich). W listopadzie 1944 r. utworzono w lubelskim 
„Polpressie” specjalny oddział fotograficzny z zadaniem obsługiwania głównie za­
granicy. Agencja lubelska żaliła się na brak jasnej linii politycznej, a zwłaszcza 
wytycznych dla aktywnej propagandy zagranicznej ze strony PKWN, oraz na brak 
stałej, szybkiej i regularnej łączności między Moskwą i Lublinem18.

PKWN wspomagały również periodyki „Nowe Widnokręgi” i „Wolna Polska”. 
Z chwilą powstania PKWN charakter „Nowych Widnokręgów” uległ znacznej zmia­
nie. Pismo starało się odzwierciedlać wszystko to, co się działo na wyzwolonych tere­
nach Polski. W szeregu korespondencji i „składania artykułów z gazet lubelskich” 
przedstawiano pozytywny obraz działalności nowych władz, tłumaczono zasadność 
ogłaszanych dekretów, rozpisywano się o reformie rolnej, pisano o odbudowie 
szkolnictwa, elektryfikacji kraju, krytykowano objawy deprawacji moralnej otrzy­
mane w spadku po okupacji, jak też tak zwaną„sosnkowszczyznę i piłsudczyznę”19. 
W artykułach wstępnych zaznaczano stanowiska na temat „tendencji międzynaro­
dowej reakcji do zachowania faszystowskich treści w powojennym ustroju Europy”. 
Pismo wydawano w dwudziestotysięcznym nakładzie, z czego 5 tys. przekazywano 
do Wojska Polskiego, dla Polaków w ZSRR (łącznie z Moskwą) przeznaczano około 
12 tys. egzemplarzy, a na „zajęte przez Rosjan tereny Polskie” -  4 tys. egz.

„Nowe Widnokręgi” jako „mniej polityczne” od „Wolnej Polski” starały się nie 
drażnić mas, które łatwo ulegały propagandzie Londynu (zwłaszcza na terenach wy­
zwolonych) i uprawiały propagandę „raczej ideologiczną- długofalową”.

Na rzecz PKWN pracowała również „Wolna Polska”. Pozostając nadal organem 
ZPP i gazetą przeznaczoną dla Polaków w ZSRR oraz dla I Armii Wojska Polskiego
i częściowo zagranicy „Wolna Polska” starała się być nieoficjalnym organem PKWN
-  w sensie popularyzacji jego polityki i działalności oraz informowania swoich 
czytelników o tym, co się dzieje w kraju. Gazeta -  obok spraw związanych z życiem 
Polaków w ZSRR -  opisywała działalność PKWN, zajmowała się również współpracą 
„czterech stronnictw demokratycznych” stanowiących „platformę frontu naro­
dowego” w kraju. Materiały propagandowe redakcja otrzymywała z prasy lubelskiej
i podsłuchów radiowych radia Lublin. Kolegium redakcyjne „prostowało” informację
o Powstaniu Warszawskim i przedstawiało oficjalne stanowisko nowych władz.

„Wolna Polska” prowadziła akcję przeciwko volksdeutschom, „systematycznie 
oświetlała walkę demokracji z terrorem AK i NSZ, sabotażem podczas mobilizacji 
do wojska oraz dywersji przy przeprowadzaniu reformy rolnej”. W rubryce „Na wy­

'* AAN, KC PPR, mf. 295/VII-87, s. 24.
19 AAN, KC PPR, mf. 295/VII-87, s. 17.



46 Ludwik Szuba

zwolonej ziemi” zaznajamiała czytelników z „tworzeniem nowego życia na wyzwo­
lonych terenach w różnych jego płaszczyznach”.

Narodziny „Rzeczpospolitej”

Podczas posiedzenia w dniu 20 VII 1944 r. w Moskwie „delegaci Krajowej Rady 
Narodowej dla terenów wyzwolonych”, zajmowali się powołaniem gazety „rzą­
dowej”20. Uczestnicy spotkania21 zaproponowali trzy tytuły: „Rzeczpospolita”, 
„Nowa Polska” oraz „Naród i Wojsko”. Gen. Rola uważał, iż właściwą nazwą by­
łaby „Rzeczpospolita” -  gdyż tytuł ten „najbardziej odpowiadał chwili obecnej -  jako 
jednoczący wszystkie stronnictwa, i ma znaczenie, gdyż w przyszłości pozostanie 
tytułem organu rządowego”, z kolei S. Radkiewicz opowiedział się za „NowąPolską”, 
J. Berman popierał zdanie Roli wskazując na to, iż nazwa „Nowa Polska” „może sta­
nowić bodziec dla rozmaitych niepożądanych komentarzy”. Dyskusję zakończył 
Edward Bolesław Osóbka-Morawski poddając pod głosowanie wniosek gen. Roli. 
W wyniku głosowania „gazeta rządowa” otrzymała nazwę „Rzeczpospolita”. Uzgod­
niony został także podtytuł -  Organ Krajowej Rady Narodowej oraz miejsce -  sie­
dziba Delegatury Krajowej Rady Narodowej dla terenów wyzwolonych. Zebrani pod­
kreślili, iż sprawą niezmiernie istotną było umieszczenie pierwszych dekretów i Mani­
festu PKWN w „Rzeczpospolitej”, a nie w prasie Związku Patriotów Polskich, „na­
wet wtedy, gdyby miało to pociągnąć za sobą dwudniowe opóźnienie ogłoszenia tych 
dokumentów”.

Na naczelnego redaktora „Rzeczpospolitej” generał Rola zaproponował Jerzego 
Borejszę, który „miał bogate doświadczenie w tej dziedzinie”. Gazetę miał podpi­
sywać nie redaktor naczelny, a Komitet Redakcyjny -  „co dałoby możliwość uniknię­
cia zarzutu, że są to te same osoby co w Związku Patriotów Polskich”. Obecny na 
posiedzeniu Borejsza22 podziękował za zaufanie, prosił jednak, aby w sprawach per­

20 Protokół z posiedzenia delegatury KRN dla terenów wyzwolonych odbytego w Moskwie w 
dniu 20 VII 1944 r. (rękopis) AAN, PKWN 1/5, s. 2.

21 W spotkaniu uczestniczyli: Edward Bolesław Osubka [Osóbka] Morawski (1905-1997) jako 
przewodniczący, następnie Andrzej Witos (1878-1973), Michał Żymierski [Rola] (1890-1989), Bo­
lesław Drobner (1883-1968), Stanisław Radkiewicz (1903-1987), Stanisław Skrzeszewski (1901- 
1978), Jan Michał Grubecki (1904-1978) oraz goście: Turski [Marian Spychalski] (1906-1980), Hila­
ry Minc (1905-1974), Jerzy Borejsza (1905-1952), Jerzy Sztachelski, Jakub Berman (1901-1984), 
Julia „Luna” Brystygier (1902-1975), Stefan Wierbłowski (?) i Stanisław Janusz (1890-1970).

22 Jerzy Borejsza (1905-1952) funkcjonariusz KPP -  korespondent wojenny w Hiszpanii. W 1939- 
1941 mianowany przez władze radzieckie na dyrektora „Ossolineum” we Lwowie i „koordynatora 
zmian w oświacie”. W latach 1941-42 prawdopodobnie w szeregach ACz. [lub NKWD?] Działa 
również w ZPP i Centralnym Biurze Komunistów Polskich, a następnie w PKWN, jako kierownik 
Wydziału Informacji Prasy w resorcie propagandy. Mianowany na nacz. red. „Rzeczpospolitej”, two­
rzył nowe pisma, m.in. „Odrodzenie”, ściągał do współpracy i ochraniał przed represjami zdolnych 
dziennikarzy w zamian za ich lojalność. Stworzył Spółdzielnię Wydawniczej „Czytelnik”. Był on głów­



Propagandowe cele mediów PKW N w okresie lubelskim 47

sonalnych dano mu wolną rękę. Oświadczył również, że w sprawach politycznych 
jako redaktor naczelny będzie wykładnikiem polityki delegatury i w piśmie swoim 
będzie wyrażał opinię wszystkich zjednoczonych stronnictw. Oficjalnie „Rzeczpospo­
litą” miał reprezentować komitet redakcyjny nie ujawniając nazwiska naczelnego 
redaktora. Na zakończenie spotkania obywatel Minc „postawił wniosek”, aby powie­
rzyć Borejszy stanowisko redaktora naczelnego -  organu delegatury Krajowej Rady 
Narodowej „Rzeczpospolita”.

Na polecenie Stalina 20 VII 1944 po południu Wiaczesław Mołotow przekazał 
Osóbce-Morawskiemu zadanie stworzenia „Narodowego Komitetu Wyzwolenia 
Narodowego”. Z tego powodu jeszcze tego samego dnia wieczorem odbyło się ko­
lejne posiedzenie delegatury Krajowej Rady Narodowej, na którym Morawski „po­
stawił wniosek”, aby nazwę komitetu ustalić w brzmieniu: Polski Komitet Wyzwo­
lenia Narodowego”. Zgodnie z jednogłośnie zatwierdzonym wnioskiem podtytuł 
„Rzeczpospolitej” zmieniono na „organ PKWN”.

W czasie posiedzenia „plenum” PKWN 22 VII 1944 r., odbytego w Moskwie, 
redaktor naczelny „Rzeczpospolitej” J. Borejsza prosił „kierownictwo” o przyśpie­
szenie prac związanych z ustaleniem członków PKWN, ze względu na to, iż w dniu
23 VII 1944 r. lista z nazwiskami nowej władzy miała być opublikowana w pierwszym 
numerze „Rzeczpospolitej”23. Podczas kolejnego spotkania PKWN w dniu 23 IX 1944 
Osóbka-Morawski podjął temat wprowadzenia cenzury wojennej, której projekt 
przedstawiło dowództwo Armii Czerwonej oraz sposobu przedstawiania nowej linii 
światopoglądowej. „Samymi represjami bezpieczeństwa nie zapewnimy -  mówił z 
kolei Radkiewicz -  w mediach potrzebna była walka ideologiczna, a jeżeli była, to 
prowadzona niedostatecznie i bez uzasadnienia, bez stawiania zagadnień ostro. Pro­
paganda powinna podkreślać i demaskować nieustannie wrogą działalność Armii Kra­
jowej i innych wrogich organizacji. W wydawanej prasie należało „zwracać uwagę 
na istniejącą zasadniczą linię podziału między PKWN i tymi, którzy go zwalczają”24. 
Z kolei Stefan Matuszewski25 zwracał uwagę, że prasa musi być również nastawio­
na na elementy pozytywne i przedstawiać sukcesy władzy. Do słabej strony propa­
gandy zaliczył fakt, iż nie była zrozumiała dla wieśniaków26.

nym dysponentem papieru posiadanego przez PKWN. Od 1948 do 1950 red. „Odrodzenia”; sekre­
tarz gen. Międzynarodowego Kongresu Intelektualistów (1948). W 1950 r. został oskarżony o libe­
ralizm i odsunięty na boczny tor. A. Krawczyk, Pierwsza próba indoktrynacji. Działalność Minister­
stwa Informacji i Propagandy, Dokumenty do dziejów PRL, red. serii Andrzej Paczkowski, Warszawa 
1994. s. 10.

23 Protokół z posiedzenia PKWN w dniu 22 VII 1944 r. (rękopis), AAN, PKWN 1/5, s. 9.
24 Protokół z posiedzenia PKWN w dniu 23 IX 1944 r., AAN, PKWN 1/5, s. 127.
25 Mjr Stefan Matuszewski (1905-1985), były ksiądz (zrezygnował ze stanu duchownego), 

wstąpił do PPS i OM TUR. Podczas II wojny światowej przebywał w ZSRR, członek WKP(b), od 
1943 do 1944 redaktor gazety dywizyjnej 3DP 1 AP w ZSRR. W 1944-1946 ponownie w PPS 
(członek, a następnie sekretarz CKW PPS). W 1944 (od IX do XII) zastępuje kierownika resortu in­
formacji i propagandy Stefana Jędrychowskiego. Od 1945-1946 minister informacji i propagandy.

26 Protokół z posiedzenia PKWN w dniu 4 X 1944 r., AAN, PKWN 1/5, s. 147.



48 Ludwik Szuba

Dyskusje na temat indoktrynacji społeczeństwa prowadzone były jeszcze na kilku 
posiedzeniach PKWN. Oto np. Radkiewicz uważał, że „należy skończyć z pewnym 
liberalizmem i źle pojętą jednością narodową, a w mediach zdałoby się rzucić hasło 
jedności narodowej, ale bez wrogów”. Utrzymywał, że powinno się przeprowadzić 
czystkę, a także okazać pełną czujność. Wtrącając się do rozmowy B. Bierut stwier­
dził, iż trzeba zainteresować się ... wrogim elementem siedzącym we dworach, pro­
ponując ewidencję ludności, uregulowanie kwestii paszportów i wprowadzenie 
przepustek, przez co ruch ludności nie będzie tak swobodny. W celu kontrolowania 
ludności należało wykorzystać kartki żywnościowe, a także rekwirować rowery, 
którymi przeważnie posługują się wrogowie27.

Podczas posiedzeń PKWN pod adresem prasy padały niekiedy słowa krytyki. Na 
posiedzeniu PKWN w dniu 25 X 1944 r. generał Berling żalił się, iż jego przemówie­
nie nie zostało w całości opublikowane w „Rzeczpospolitej”. Opuszczono miano­
wicie ustęp potępiający Armię Krajową. W odpowiedzi otrzymał wyjaśnienie od 
Matuszewskiego, że dopóki nie ma dekretu prasowego, upoważnionym przez PKWN 
do cenzurowania wszystkiego, „co przychodzi do prasy”, był Jerzy Borejsza28.

*
3 sierpnia 1944 r na terenie Lublina rozpoczęła działalność kilkuosobowa grupa 

propagandowa resortu informacji i propagandy PKWN, na czele której stanął Stefan 
Jędrychowski. Ponieważ Jędrychowskiego wysłano do Moskwy jako przedstawiciela 
PKWN, zastąpił go Stefan Matuszewski29. Zakres działania resortu był bardzo sze­
roki i obejmował całokształt spraw związanych z informacją i propagandą masową 
nośnikami informacji, a więc: sprawami agencji prasowych, informacyjnych i tele­
graficznych, oraz prasy, radia i filmu.

Działalnością informacyjno-propagandową w resorcie zajmował się Wydział In- 
formacyjno-Propagandowy30 kierowany przez Jerzego Borejszę, który sprawował 
nadzór nad wydawnictwem prasowym „Rzeczpospolita” oraz organem prasowym 
PKWN -  dziennikiem „Rzeczpospolita”. Borejsza nadzorował także cały ruch wy­
dawniczy, pełniąc kontrolę nad bazą edytorską i wydawaniem, a raczej reglamentacją 
papieru.

Komuniści przyjęli zasadę całkowitego podporządkowania sobie prasy, a pod­
porządkowani im wydawcy gwarantowali, że gazety będą uczestniczyć w przeo­

27 Protokół z posiedzenia PKWN w dniu 4 X 1944 r., AAN, PKWN 1/5, s. 151.
28 Protokół z posiedzenia PKWN w dniu 25 X 1944 r„ AAN, PKWN 1/5, s. 188.
29 W skład kierownictwa resortu wchodzili m.in.: Zygmunt Kratko, Wilhelm Bilig, Janusz Min­

kiewicz, Jan Mietkowski, Ziemowit Fedecki, Albert Harris, Mieczysław Harris, Aleksander Ford, 
Piotr Słucki, Aleksander Król i Jerzy Putrament. Więcej: A. Krawczyk, Pierwsza próba indoktrynacji, 
Warszawa 1994. s.10-15.

30 Z Wydziałem informacyjno-Prasowym resortu Informacji i Propagandy PKWN współpracował 
Wydział Propagandy Zagranicznej oraz agencja prasowa „Polpress”. Zarządzenie wewnętrzne kie­
rownika resortu Informacji i Propagandy, Nr 1 z 19 VIII 1944 r., AAN, sygn. PKWN. XVI/1. s. 31.



Propagandowe cele mediów PKW N  w okresie lubelskim 49

brażeniach społeczno-ustrojowych zgodnych z wytycznymi PKWN. Wprowadzony 
system prasowy likwidował wszystkie wydawnictwa prywatne. Upaństwowiono, a 
także poddano ścisłej kontroli cały przemysł poligraficzny (drukarnie i gospodarkę 
papierem). Od początku istnienia tzw. prasy demokratycznej komuniści sabotowali 
dostęp do publikacji ugrupowaniom uznanym za wsteczne, mimo iż ogłoszony Ma­
nifest PKWN deklarował przywrócenie swobód demokratycznych, w tym wolności 
prasy. Swobodę wypowiedzi i wolność słowa przyznała sobie tylko władzą uważając, 
że wolności obywatelskie nie mogą służyć wrogom demokracji. Z tego też powodu 
dekretem PKWN z 7 IX 1944 r. wprowadzono cenzurę, którą zajmował się resort In­
formacji i Propagandy oraz resorty: Obrony Narodowej, Bezpieczeństwa Publicznego 
oraz Poczt i Telegrafów.

Tak więc prasa została wprzęgnięta w realizację propagandowych celów władzy 
upowszechniając na swoich łamach informacje ściśle kontrolowane przez komu­
nistów. Media miały zmienić sposób widzenia świata społeczeństwa, jego sposób 
myślenia, działania oraz hierarchię wartości. Miały stać się ważnym czynnikiem kształ­
towania „demokratycznej” świadomości społecznej i być pomocne w budowie „no­
wego człowieka”. W służbę PKWN wprzęgnięto prasę partyjną m.in. organ prasowy 
ZPP w ZSRR „Wolna Polska”, powstały 1 VII 1944 r., „Głos Ludu” -  pismo Lubel­
skiej WRN, założone 15 VII 1944 r. przez Dorotę i Władysława Kuszyków (nazwę 
tej gazety przejął organ prasowy KC PPR z redaktorem Janem Werflem).

4 sierpnia 1944 r. wznowiono wydawanie „Rzeczpospolitej”31. Warto przypom­
nieć, iż pomysłodawca tytułu Żymierski przejął nazwę „Rzeczpospolitej” od wy­
chodzącej w latach 1920-1932 i budzącej zaufanie w społeczeństwie gazety związanej 
ze Stronnictwem Chrześcijańsko-Narodowym. W tym samym czasie ukazała się -  
szybko podporządkowana komunistom -  „Gazeta Lubelska”, wydawana pod redakcją 
Jana Dąbrowskiego32 oraz frontowe czasopisma „Wolność” i „Nowe Życie”. 11 listo­
pada powstała kolejna fałszywka komunistów podszywająca się tym razem pod ogan 
CKW PPS WRN pod nazwą „Robotnik”.

Komuniści rozpowszechniali także „Wolę Ludu” -  gazetę chłopską jako rzekomy 
organ Stronnictwa Ludowego. Pismo redagowane było w podobny sposób, aby w 
pierwszej chwili czytelnik nie mógł się zorientować w fałszerstwie. Podszywając się 
pod organ Stronnictwa Ludowego „patrioci z ZPP”33 wydali kilka numerów falsy­

31 „Rzeczpospolita” -  dziennik wydawany w Lublinie od numeru 2 z datą4 sierpnia 1944 r. Pier­
wszy numer z tekstem Manifestu PKWN ukazał się 23 lipca 1944 r. w Chełmie (dostarczony drogą 
lotniczą z Moskwy).

32 To „Gazeta Lubelska” namawiała (w sierpniu 1944 r) polskie społeczeństwo do przyjaźni ze 
Związkiem Radzieckim: „Rus Słowianin -  tyś Słowianin, na tym przyjaźń się nie kończy. W rogiem 
Niemcy. Razem na nich! Nic nie dzieli, wszystko łączy!”.

33 Na kilkanaście dni przed powołaniem PKWN pepeesowski „Robotnik”, nr 4 z 9 VII 1944 r.
-  tak oceniał działaczy ZPP: „W powołanym przez Stalina Komitecie Patriotów Polskich (ZPP) paten­
towych komunistów prawie nie ma. Są przeważnie »komunizanci« lub kombinatorzy, którzy nawrócili 
się na komunizm z chwilą ujrzenia na polskich ziemiach »krasnoarmiejców«”.



50 Ludwik Szuba

fikatów „Woli Ludu” (w kwietniu, maju i czerwcu 1944 r.). W wydanej odezwie do 
chłopów fałszywa „Wola Ludu” odcięła się od kierownictwa stronnictwa stwierdzając, 
że „Centrala” całkowicie utraciła orientację w polityce wewnętrznej oraz zagranicznej 
państwa, ulegając coraz bardziej wpływom wstecznictwa i ślepo poddając się rozka­
zom sanacyjno-endeckiego rządu emigracyjnego. Gazeta uważała, iż kierownictwo 
centralne SL doprowadziło do zatarcia różnic ideowych istniejących między reakcją 
a ruchem chłopskim. Najwidoczniejszym dowodem zatarcia śladów ideologii chłop­
skiej miała być wydawana przez dotychczasowe -  „wsteczne” -  kierownictwo prasa 
ludowa, która od początku do końca „podawała za prasą reakcyjną te same brednie
i kłamstwa”34.

Jako przykład wymieniono „Orkę” z lutego 1944 r., która w artykule wstępnym 
pisała m.in., „iż Związek Patriotów Polskich złożony z różnego rodzaju szumowin
i całej gromady nieszczęśliwych zesłańców, którzy pod wpływem ustawicznej trwogi
o swe życie robiąto, co im każą sowieci -  stał się zalążkiem przyszłego rządu i obec­
nie przygotowuje już odpowiedni aparat administracyjny”.

A oto jak komentował drukowanie fałszywej „Woli Ludu” z okupowanej Warsza­
wy WRN-owski „Robotnik” z dnia 25 VI 1944 r.: „Spoza obłudnie wypisywanymi 
frazesami wyzierało wyraźnie istotne oblicze wydawców „Woli Ludu”. Chodziło im 
bowiem tylko o jedno: o zniszczenie wszystkiego, co może być przeszkodą do pod­
boju ziem polskich przez imperializm rosyjski. Ponieważ jedną z takich przeszkód 
była niewątpliwie niezależna od Rosji organizacja chłopska, przeto fałszywa „Wola 
Ludu” ogłaszała rezolucję rzekomych organizacji terenowych, na których jakoby 
podejmowano uchwały o zerwaniu stosunków z władzami stronnictwa i podpo­
rządkowanie się nowemu tymczasowemu kierownictwu Centrali”.

W połowie października 1944 r. ukazała się „Wieś” redagowana przez Jana 
Króla oraz wydawane przez władze szkolne pisemka dla dzieci: „Promyczek”, 
„Promyk”, „Nasze Pisemko” i „Gazetka Szkolna”, natomiast miesiąc później ukazało 
się pismo codzienne KC PPR „Głos Ludu” oraz pierwsze tygodniki i gazety o cha­
rakterze społeczno-politycznym, m.in. „Odrodzenie”, którego redaktorem został 
Karol Kuryluk, następnie „Trybuna Wolności” (reprezentująca PPR), „Barykada 
Wolności” (PPS), „Walka Młodych” (ZWM), „Młodzi idą” (OM TUR) i „Zielony 
Sztandar” (SL)35. Rozpoczęto wydawanie dzienników urzędowych -  „Dziennik 
Ustaw Rzeczpospolitej”, „Dziennik Urzędowy Resortu Oświaty i Dziennik Świad­
czeń Rzeczowych”. W ciągu czterech miesięcy funkcjonowania PKWN w Lublin­
ie i województwie lubelskim (należał do niego również powiat siedlecki) wychodziło 
ponad 40 pism centralnych, regionalnych i lokalnych36. Wydawano m.in. „Ziemię 
Tomaszowską” (od sierpnia do listopada 1944 r.), „Ziemię Chełmską” (od październi­

34 Za ludową prasę reakcyjną uznano m.in.: „Orkę”, „Polskę Ludową”, „Przez Walkę do Zwy­
cięstwa” itd.

35 A. L. Gzella, Dzieje Prasy Lubelskiej. Lublin 1972. s. 18.
36 Tenże, s. 71.



Propagandowe cele mediów PKW N  w okresie lubelskim 51

ka 1944 r. do stycznia 1945 r.) oraz „Tygodnik Zamojski” (od października 1944 r. 
do stycznia 1945 r.). Były to wydawnictwa niezależne -  niestety żywot ich był bardzo 
krótki, były bowiem szybko likwidowane przez władze bezpieczeństwa i cenzurę.

Tak więc w czasie krótkich rządów PKWN prym wiodła „Rzeczpospolita”, 
która otrzymując od „postępowej władzy” patent na prawdę, zamierzała kształtować 
opinię publiczną udzielając rad i wskazówek czy wręcz określając obszary tematycz­
ne pozostałej prasie. Głoszenie polityki było zarezerwowane dla „Rzeczpospolitej”. 
Oto w felietonie Więcej treści Jerzy Putrament zarzucał wydawanemu w Rzeszowie 
„Biuletynowi Informacyjnemu”, że zadaniem prasy lokalnej jest w pierwszym rzę­
dzie poruszać najpilniejsze sprawy województwa, powiatu czy miasta, a „Biuletyn” 
rzeszowski poruszał te sprawy zbyt rzadko. Z pięciu numerów, które otrzymała 
„Rzeczpospolita” -  w czterech były ogólne tematy polityczne. „Niewątpliwie ogólne 
tematy polityczne także poruszać należy -  pisał Putrament-jednak wojewódzki biu­
letyn powinien przede wszystkim poruszać sprawy lokalne. Są miejsca, które cenzor 
wojskowy powinien byłby zakwalifikować jako naruszenie tajemnicy wojskowej. Dla 
całej Polski w ogóle sprawą najważniejsząjest dzisiaj reforma rolna, a o tej „Biuletyn 
Informacyjny nie pisał”.

Nachalnej propagandzie i agitacji stawiały czoła niezależne czasopisma podziemne 
wydawane -  o ironio -  na terenach okupowanych przez Niemców, m.in. pepeesow- 
ski „Robotnik” i chłopska „Wola Ludu” -  gazety, które dzielnie ścierały się z komu­
nistyczną prasą przeciwstawiając się kłamstwom, a zwłaszcza dyskredytowaniem 
oraz pomniejszaniem roli opozycji i organizacji zbrojnych walczących z okupantem.


