


DZIEJE NAJNOWSZE, ROCZNIK XXXVIII — 2006, 4 
PL ISSN 0419-8824 

Zbigniew  Girzyński 
Toruń 

Polskojęzyczna komunistyczna prasa codzienna we Francji 
w latach 1952-1956 

Zamieszkująca  Francję po II wojnie światowejpółmilionowa rzesza Polaków stała się are-
ną  walki o wpływy polityczne między sprawującymi  władzę w kraju komunistami z jednejstrony 
a rozbitymi i skłóconymi ugrupowaniami oraz władzami emigracyjnymi z drugiej. Zarówno 
charakter, jak i liczebność polskiejemigracji we Francji sprawiały, że istotnym elementem tej 
rywalizacji była wydawana we Francji prasa polskojęzyczna. W latach 1944-1950 zgodnie z ob-
liczeniami autora, dokonanymi z wykorzystaniem bazy danych Biblioteki Narodowej, ukazy-
wało się we Francji 131 tytułów prasy polskojęzycznej. Najistotniejszą  wśród nich rolę odgry-
wała prasa codzienna. Po zakończeniu II wojny światowejna rynku dostępne były dwa tytuły 
polskojęzycznejprasy codziennej. W grudniu 1944 r. wznowione zostało zawieszone na czas 
okupacji Francji wydawanie dziennika „Narodowiec", którego twórcą  i wydawcą  był Michał 
Kwiatkowski1. Wydawany w latach 1909-1989 „Narodowiec", ukazujący  się pierwotnie 
w Westfalii,  a od 1921 r. we Francji, był najbardziejpoczytną  i opiniotwórczą  gazetą  polskiej 
emigracji nad Sekwaną  i Loarą2.  „Narodowiec" po zakończeniu II wojny światowejsympatyzo-
wał ze Stanisławem Mikołajczykiem, w związku  z czym uznawał powołany w Polsce Tymczaso-
wy Rząd  Jedności Narodowej, w którym lider PSL objął  stanowisko wicepremiera i ministra 
rolnictwa. Redagowana przez Michała Kwiatkowskiego gazeta jednocześnie pozostawała 
w ostrejopozycji i krytykowała innych komunistycznych członków powołanego w Warszawie 
rządu.  Poparcie Mikołajczyka i w konsekwencji TRJN oznaczało, że „Narodowiec" przestał 
uznawać władze RP na uchodźstwie, które konsekwentnie atakował na równi z komunistami. 

Polityczne zaangażowanie „Narodowca" powodowało, że zarówno władze emigracyjne, 
jak i komuniści sprawujący  władzę w kraju uznawali za stosowne powołanie własnego organu 
prasowego, który mógłby równoważyć wpływy „Narodowca". Realizując  ten zamiar, władze 
emigracyjne poparły utworzenie „Sztandaru Polskiego", którego powołania domagał się 

1 E. Gogolewski, Michał  Franciszek  Kwiatkowski  (1883-1966).  Życie  poświęcone dziennikarstwu  wśród  pol-
skiej  emigracji zarobkowej,  w: Prace Naukowe  Rady  Porozumiewawczej Badań  nad  Polonią,  t. 2, Organizacje 
polonijne. Dzieje, współczesność, perspektywy,  pod red. M. Szczerbińskiego, Gorzów Wielkopolski 2001, 
s. 45-56. 
2 M. Kwiatkowski, „Narodowiec"  i jego wkład  w utrzymanie języka polskiego  na wychodźstwie,  w: Materiały 
XXI  Sesji  Stałej  Konferencji  Muzeów,  Archiwów i Bibliotek  Polskich  na Zachodzie,  23-26 września 1999, pod 
red. ks. Michała Jagosza, Rzym-Kraków 1999, s. 171-180. 



148 Zbigniew  Girzyński 

wspierający  władze emigracyjne Centralny Komitet Walki3. 27 lutego 1945 r. „po sześciu mie-
siącach  starań o prawo i możność wydawania" ukazał się pierwszy numer „Sztandaru Polskie-
go" (podtytuł: „L"Etendard Polonais" — Dziennik Emigracji Polskiejwe Francji, Belgii i Ho-
landii. Zastąpił  podziemne wydawnictwa POWN (PolskiejOrganizacji Walki o Niepodle-
głość): „Sztandar", „Walkę", „Komunikat" i „Wyzwolenie")4. W charakterze dziennika ukaza-
ło się tylko 10 numerów pisma. 8 marca 1945 r. władze francuskie  nakazały przekształcić 
„Sztandar Polski" w tygodnik, o czym z żalem redakcja informowała  w pierwszym wydaniu 
w nowejformule  (podtytuł „Pismo Tygodniowe"). Jednocześnie redakcja, powołując  się na 
swoją  bogatą,  okupacyjną  tradycję, zapewniała, że będzie się starała doprowadzić do zmiany 
tejdecyzji5. Działania te nie powiodły się, przy czym decydującą  przeszkodą  okazały się nie de-
cyzje administracyjne władz francuskich,  ale kłopoty finansowe  władz emigracyjnych, które nie 
były w stanie udźwignąć  kosztów wydawania we Francji polskojęzycznego dziennika. Zresztą 
w 1946 r. zawieszone zostało wydawanie także tygodnika „Sztandar Polski". 

Zawieszenie wydawania tygodnika uznano za cios i wskazywano na konieczność zastąpie-
nia tego braku lepszą  dystrybucją  „Orła Białego"6. 

Bardziejskuteczne z powodu solidniejszych podstaw finansowych7  okazały się władze ko-
munistyczne w Warszawie, które doprowadziły od 1 września 1945 r. do przekształcenia wyda-
wanego wcześniejtygodnika „Niepodległość" w „Gazetę Polską"8.  Ukazująca  się aż do 1952 r. 
„Gazeta Polska" była jednym z najważniejszych instrumentów propagandowych polskich 
władz komunistycznych na terenie Francji. Rywalizacja zaś i wzajemne ataki redagowanego 
przez M. Kwiatkowskiego „Narodowca" i tworzonejprzy znaczącym  wsparciu z Warszawy 
„Gazety Polskiej" stanowiły jeden z bardziejspektakularnych frontów  walki o rząd  dusz nad 
polską  emigracją  we Francji9. 

Kres „Gazecie Polskiej", przeżywającejzresztą  i tak spore problemy kadrowo-finansowe, 
położyły jesienią  1952 r. władze francuskie.  Po wykryciu licznych nieprawidłowości, a zwłaszcza 
z powodu utrzymywania gazety w znacznejmierze z subwencji Ambasady PRL, francuskie 
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zamknęło pismo10. 

W raporcie emigracyjnym z końca grudnia 1952 r. Ambasada PRL w Paryżu uznała za 
główne wydarzenie okresu sprawozdawczego zamknięcie „Gazety Polskiej" i pisma „Polska 
i Świat". Jak podkreślano w raporcie, „kontrakcja czynnika politycznego była dość szybka i po-
legała na wydaniu ulotki w nakładzie 15 000 egz. wyjaśniającejprzyczyny  zamknięcia i rolę, jaką 
odegrała w tym wroga emigracja. Poza tym wydano rzadko ukazujące  się wydawnictwo «Jed-
ność» bardziejstarannie opracowano stronę polską  «Tribune de Mineur» (Lille) i wydano 
4 strony polskie dziennika «Sous-Sol Lorrain» (Wschód), wydano dwukrotnie nieregularnie 

3 Instytut Polski Muzeum im. gen. Sikorskiego w Londynie (IPMS), A.11E, 1.192, Notatka dla premie-
ra w sprawie sytuacji na terenie emigracji polskiejwe Francji z 15 1 1945 r. 
4 „Sztandar Polski" nr 1 z 27 II 1945 r. 
5 „Sztandar Polski" nr 11 z 12 III 1945 r. 
6 IPMS, kol. 282, t. 2, Protokół z konferencji  na temat pomocy dla CZP we Francji odbytejw dniach 
25-27 września 1946 r. 
7 Archiwum Akt Nowych w Warszawie (AAN), Redakcja „Gazety Polskiejwe Francji", Mf.  1881/4, Spra-
wozdanie z wykorzystania 60 tys. dolarów otrzymanych od Rządu  RP za pośrednictwem PKWN w 1945 r. 
8 „Gazeta Polska" nr 1 z 1IX 1945 r. 
9 Z. Girzyński, Walka  o wpływy wśród  Polonii we Francji  w latach 1945-1952, w: Ze  studiów  nad  polskim 
dziedzictwem  w świecie. Księga  dedykowana  Profesorowi  Edmundowi  Gogolewskiemu,  pod red. L. Nowaka 
i M. Szczerbińskiego, Gorzów Wielkopolski 2002, s. 65-80. 
1 0 AAN, 237/XXII/384, Notatka z materiałów przesłanych przez Ogrodzińskiego w piśmie z 26XI1952r. 



Polskojęzyczna  komunistyczna  prasa codzienna  we Francji.. 149 

ukazujące  się «Prawo Ludu» oraz ulotkę «Amitie Franco — Polonaise» Ponadto redakcja 
«Gazety» wysiała dwóch swoich współpracowników na północ i dwóch na wschód do współpra-
cy z tamtejszymi organizacjami partyjnymi. Mimo tych działań, jak podkreślono w raporcie, 
„główny wysiłek idzie na przygotowanie wydania nowego dziennika codziennego". Jednocze-
śnie zamknięcie „Gazety Polskiej" i pisma „Polska i Świat", zdaniem autorów raportu, nie po-
winno wpłynąć  na poczytność emigracyjnej„prasy reakcyjnej", ponieważ większość czytelni-
ków zamkniętych pism zaczęła czytać gazety francuskie,  tylko nieliczni słabo znający  francuski 
emigranci mieli sięgnąć  po inne polskie tzw. „reakcyjne" tytuły (głównie „Narodowiec")11. 

Podobną  opinię wyrażał także Konsulat Generalny w Lille, donosząc,  że po likwidacji „Ga-
zety Polskiej" jejdotychczasowi czytelnicy prenumerowali najczęściej„Liberte" oraz miesięcz-
nik wydawany dla Polaków członków CGT „Prawo Ludu" (ukazujący  się w tym czasie jako ty-
godnik), który zresztą  30 stycznia 1953 r. został także zamknięty. Natomiast ok. 10%, jak poda-
wał Konsulat, byłych czytelników zaprenumerowało „Narodowca"12. 

Konsulat w Lyonie podkreślał natomiast, że zamkniecie „Gazety Polskiej" wpłynęło na 
zwiększenie poczytności „Narodowca". Wprawdzie, jak informował  Konsulat, „przytłaczająca 
większość czytelników «Gazety Polskiej» nie brała «Narodowca», czując  do niego wstręt, cześć 
jednak brała „Narodowca", a to z uwagi na to, że wiele ze starej emigracji nie umie czytać po 
francusku"13. 

Sposobem na zapełnienie niszy, jaka wytworzyła się po zamknięciu „Gazety Polskiej", mia-
ło też być dystrybuowanie w środowiskach emigracyjnych prasy sprowadzanejz Polski, która 
z racji prezentowanych w niejtreści wpisywałaby się w akcję propagandową  podejmowaną  wo-
bec emigracji. Takie rozwiązanie  sugerował np. Konsulat w Tuluzie w nadesłanym po zamknię-
ciu „Gazety Polskiej" okresowym sprawozdaniu polonijnym14. 

Władze komunistyczne doskonale zdawały sobie sprawę ze znaczenia propagandowego 
codziennejgazety. Dlatego bezpośrednio po zamknięciu redakcji „Gazety Polskiej" podjęły 
starania w celu wprowadzenia w jejmiejsce kolejnego pisma. Informując  o ich przebiegu, 
charge d'affaires  Ambasady PRL w Paryżu15, stwierdzał, że nowe pismo — dziennik, mające 
zastąpić  „Gazetę Polską",  zacznie się ukazywać 8 grudnia 1952 r. W celu wydawania pisma po-
wołane zostały do życia dwa nowe towarzystwa wydawnicze. Pierwsze miało zająć  się wydawa-
niem gazety, drugie natomiast miało pozostawać w gotowości w celu natychmiastowego wyda-
wania trzeciego dziennika, gdyby i drugi został przez Francuzów zamknięty. Podobne „rezer-
wowe" wydawnictwo zostało założone już w 1950 r., gdy los „Gazety Polskiej" był niepewny, ale 
ponieważ „sprawa zamknięcia Gazety uległa dużejzwłoce, «Przyjaciele»16 w międzyczasie zu-
żyli je do innych celów". Przy powstawaniu nowego tytułu miały być zachowane wszelkie wymo-

1 1 Archiwum Ministerstwa Spraw Zagranicznych w Warszawie (AMSZ), z. 20, w. 22, t. 265, Raport Emi-
gracyjny, część Raportu Ambasady PRL w Paryżu z 31 grudnia 1952 r. 
1 2 AMSZ, z. 20, w. 22, t. 265, Sprawozdanie Polonijne Konsulatu Generalnego w Lille za okres 1 VIII 1952 
do 28 II 1953 r. 
1 3 AMSZ, z. 20, w. 22, t. 264, Sprawozdanie Polonijne Konsulatu w Lyonie za 1952 r. 
1 4 AMSZ, z. 20, w. 22, t. 264, Sprawozdanie polonijne Konsulatu PRL w Tuluzie przesłane przez Ambasa-
dę PRL w Paryżu do MSZ w Warszawie 16 stycznia 1953 r. 
1 5 W latach 1950-1954 w związku  z trwającymi  napięciami na linii Paryż-Warszawa stosunki polsko-fran-
cuskie uległy tak daleko idącemu  ochłodzeniu, że stanowisko ambasadora PRL pozostawało nieobsadzo-
ne. Obowiązki  kierownika placówki sprawował wówczas jako charge d'affaires  Przemysław Ogrodziński. 
Z. Girzyński, Stosunki  polsko-francuskie  w latach 1945-1950. Polityka  —gospodarka  —kultura,  Włocła-
wek 2003, s. 57-58; idem, Polska-Francja  1945-1950, Toruń 2005, s. 123-124. 
1 6 „Przyjaciele" to w tego typu dokumentach określenie stosowane wobec służb specjalnych. 



150 Zbigniew  Girzyński 

gi bezpieczeństwa: zmiana nazwy, siedziby redakcji, personelu, a nawet drukarni, aby nie da-
wać Francuzom pretekstu do ingerencji. Poprawie miała też ulec sprawa rachunkowości, choć 
charge d'affaires  stwierdzał, że i tak będzie ona daleka od doskonałości, ponieważ „gdy sub-
wencje pokrywają  85%, kosztów ukryć się nigdy całkowicie nie da". Wprawdzie miały zostać 
podjęte działania mające  na celu likwidację dowodów subwencjonowania przez ambasadę pi-
sma, ale fakt,  że policja francuska  i tak będzie w stanie udowodnić, że finansowanie  gazety nie 
jest prawidłowe, był dla charge d'affaires  bezdyskusyjny, zwłaszcza że nie widział on „szans na 
to, by nowe pismo było bardziejdochodowe". Małe też były szanse na poprawę jakości meryto-
rycznejpisma, co było permanentną  bolączką  „Gazety Polskiej", zwłaszcza w jejschyłkowym 
okresie, ponieważ warunki kadrowe zostały te same, a doszła zwiększona presja policji. Charge 
d'affaires  liczył natomiast na zachowanie czytelników „Gazety Polskiej", ponieważ sygnały do-
chodzące  z terenu wskazywały, że był to „zespół bardzo oddany pismu". „W sumie jednak trze-
ba się liczyć, że dziennik, tak jak było dotychczas, będzie stanowił najsłabszy punkt naszejakcji 
emigracyjnej". Powstanie nowego pisma związane  było ze znacznymi kosztami wynikającymi  z: 

a) deficytu  powstałego w ostatnich miesiącach, 
b) strat spowodowanych półmiesięczną  przerwą, 
c) likwidacją  kredytu obrotowego, 
d) kupnem nowego lokalu (redakcja „Gazety Polskiej" mieściła się w drukarni, a admini-

stracja w Domu Polskim, natomiast „Polski i Świata" w Banku PKO). 
Koszt zakupu lokalu charge d'affaires  szacował na 2 do 3 milionów franków,  a pozostałe 

koszty były jeszcze nieznane. W chwili sporządzania  informacji  dla polskiego MSZ na rzecz 
uruchomienia nowejgazety charge d'affaires  „awansował" „Przyjaciołom" 5 milionów17. 

Wprawdzie do powołania gazety doszło nieco później, niż przypuszczał kierownik polskiej 
placówki dyplomatycznejw Paryżu, jednak w styczniu zaczął  się ukazywać „Kurier Polski", któ-
ry docierał do Polaków zamieszkujących  Francję od 17 stycznia do 1 kwietnia 1953 r.18 

Od samego początku  funkcjonowania  „Kurier Polski" napotykał liczne trudności. Redak-
cja musiała borykać się z problemami technicznymi wynikającymi  z braku czcionek. O pomoc 
w ich zdobyciu zwracano się do Warszawy już 7 stycznia 1953 r. Ponieważ charge d'affaires  oba-
wiał się, że przesłanie z Polski bezpłatnych czcionek wzbudzi podejrzenia władz francuskich. 
Dlatego sugerował dwie drogi rozwiązania  tego problemu: 

1. Zakupienie czcionek przez drukarnię „Imprimeries Parisiennes Reunies" od jednej 
z central Handlu Zagranicznego, wskazanejprzez Ministerstwo Handlu Zagraniczne-
go. Czcionki jako niezbędne zostałyby szybko przesłane jeszcze przed uzgodnieniem 
ceny ich zakupu. Umożliwiłoby to następnie prowadzenie rozmów na temat wysokości 
ceny, które „mogą  się wlec, jak długo zechcemy". Aby transakcja była w pełni legalna, 
miała być gwarantowana „lipnie" przez bank paryski, najlepiejPKO. 

2. Wysłanie przez Centralę Handlu Zagranicznego czcionek zaufanej  firmie  do Szwajcarii 
i sprowadzenie ich ze Szwajcarii do Francji na podstawie legalnejlicencji importowej19. 

Kłopoty techniczne nie zostały rozwiązane  do końca krótkiego okresu istnienia pisma. 
W początkach  kwietnia 1953 r. p.o. Naczelnik Wydziału do Spraw Polonii ZagranicznejMSZ 

1 7 AMSZ, z. 20, w. 23, t. 269, Pismo charge d'affaires  a. i. do podsekretarza stanu w MSZ Stefana  Wier-
błowskiego (brak daty powstania, data wpłynięcia 5 XII 1952). 
1 8 J. Kowalik, Bibliografia  czasopism polskich  wydawanych  poza granicami kraju  od  września 1939roku,  Lu-
blin 1976, t. 2, s. 66. 
1 9 AMSZ, z. 20, w. 23, t. 269, Pismo charge d'affaires  Ogrodzińskiego do naczelnika Wydziału Polonii 
ZagranicznejMSZ Z. Wójcika z 27 II 1953 r. 



Polskojęzyczna  komunistyczna  prasa codzienna  we Francji.. 151 

Z. Wójcik pisał w notatce do wiceministra Mariana Naszkowskiego, że zgodnie z sugestiami 
Ambasady PRL w Paryżu, MSZ powinno przesłać dla redakcji „Kuriera Polskiego" 25 podwój-
nych kompletów czcionek ręcznych w następujący  sposób: „Na żądanie  właściciela drukarni 
Imprimeries Parisiennes Reunies, Centrala Handlu Zagranicznego «Varimex», zawrze kon-
trakt dzierżawy czcionek na okres 3 lat. W kontrakcie powyższym «Varimex» zastrzegłby sobie 
prawo własności czcionek. Czynsz dzierżawy byłby podany jako sporny i jego ustalenie będzie 
pozornie wymagało dłuższych pertraktacji. «Varimex» jednak, ze względu na pilność dostawy, 
na prośbę właściciela drukarni zgodziłby się na natychmiastową  wysyłkę czcionek, z tym że 
czynsz dzierżawy zostanie ustalony w przyszłości, tj. po dostawie". Wójcik, w związku  z faktem 
pozytywnego zaopiniowania tego rodzaju transakcji przez MHZ, prosił o zgodę na wydanie su-
my ok. 20 tys. zł i przesłanie czcionek do Paryża. Dokument powyższy zaopatrzony został w opi-
nię Departamentu II i Departamentu Administracyjnego MSZ, które wniosły zastrzeżenia czy 
wobec zamknięcia przez Francuzów „Kuriera Polskiego" wysyłanie czcionek nie stało się bez-
przedmiotowe20. 

Problemy z czcionkami dla „Kuriera Polskiego" nie skończyły się wraz z ich nadesłaniem. 
Przysłane czcionki były w złym rozmiarze. Ponadto redakcja „Kuriera Polskiego" mieszcząca 
się w Paryżu przy ul. Faubourg Montmartre 10 cierpiała na inne problemy związane  z brakiem 
prasy polskiej, zwłaszcza tytułów dziecięcych („Płomyk", „Płomyczek", „Iskierki") oraz ze złą 
jakością  nadsyłanych z kraju artykułów do druku. Nadsyłane artykuły były zbyt obszerne, liczy-
ły nawet do 6-9 stron, podczas gdy nie powinny być większe niż 3-4 strony. Były one ponadto 
słabo ilustrowane zdjęciami lub zdjęcia nie odpowiadały treści artykułów (artykuł dotyczący 
Domu Kultury w pewnym mieście wyposażony był w zdjęcia podobnejplacówki z innego mia-
sta). Artykuły nie odpowiadały zapotrzebowaniom redakcji, np. artykuł dotyczący  Zamościa 
opisywał tylko jego historię i architekturę, a zdaniem Ambasady powinien uwzględniać: „prze-
miany społeczne, jakie nastąpiły  na przestrzeni opisywanego czasu ze szczególnym uwzględ-
nieniem przemian, jakie dokonały się za czasów władzy ludowej". Ambasada prosiła też o nad-
syłanie artykułów opisujących:  „Życie rodziny robotniczej(przodownik pracy), jejbudżet i wa-
runki mieszkaniowe. Życie dzieci i młodzieży szkolnej — nauka w szkole, rozrywki, sport, życie 
w domu. Odbudowa kościołów i troska państwa ludowego o zabytkowe kościoły. Następnie ar-
tykuły wykazujące  współpracę endecji z caratem, walkę jejprzeciwko ruchowi niepodległościo-
wemu w byłym zaborze rosyjskim i z okresu rządów  sanacji, tworzenie gett na uczelniach oraz 
wzorowanie się na hitleryzmie, jak witanie po hitlerowsku przez podniesienie ręki, przyjmowa-
nie do pracy za okazaniem kartki od spowiedzi itp. Przydałyby się artykuły wykazujące  zdradę 
klasy robotniczej przez PPS w przeszłości, a WRN obecnie"21. 

Problemy z wprowadzeniem w miejsce „Gazety Polskiej" nowego tytułu nie ograniczały się 
do kłopotów technicznych z czcionką  czy problemów z jejmerytoryczną  zawartością.  Równie 
ważnym, jeśli nie decydującym  czynnikiem była kwestia przyjęcia się gazety w środowiskach 
emigracyjnych. Charakteryzując  sytuację na terenie okręgu konsularnego w Lille po zamknię-
ciu „Gazety Polskiej", władze konsularne twierdziły, że „starzy czytelnicy naszej«Gazety Pol-
skiej» z utęsknieniem czekali nowejgazety. Nie dawali posłuchu propagandzie wrogich gazet, 
jak «Narodowiec» lub «Słowo Polskie». Mimo to zwracano uwagę, że „pewna część czytelni-

2 0 AMSZ, z. 20, w. 23, t. 269, Notatka służbowa dla wiceministra Mariana Naszkowskiego sporządzona 
przez p. o. Naczelnika Wydziału do Spraw Polonii Zagranicznej(data wpływy dokumentu 2IV 1953). 
2 1 AMSZ, z. 20, w. 23, t. 269, Pismo II sekretarza Ambasady PRL w Paryżu Henryka Sokolaka do Wy-
działu Polonii ZagranicznejMSZ Z. Wójcika z 13 III 1953 r. 



152 Zbigniew  Girzyński 

ków naszych gazet postępowych" mimo dwukrotnych namów nie chce nabywać nowych czaso-
pism kolportowanych przez władze konsularne i organizacje przez nie kontrolowane22. 

Natomiast w początkowejfazie  ukazywania się „Kuriera Polskiego" wielu byłych czytelni-
ków „Gazety Polskiej" miało w opinii Konsulatu w Lyonie sceptycznie wypowiadać się co do te-
go pisma, skarżąc  się, że jest zbyt łagodne i mniejpolityczne. Miano nawet zwracać się do Kon-
sulatu z zapytaniem, „czy to przypadkowo nie podstępne pismo, które chce objąć  czytelników 
„Gazety Polskiej"23. 

Ambasada PRL w Paryżu oceniała, że po zamknięciu „Gazety Polskiej" ok. 15% jejczytel-
ników zaczęło czytać „Narodowca". Sytuację starano się poprawić poprzez dystrybucję „Prawa 
Ludu", ale nie przynosiło to efektu,  ponieważ szczególnie w okręgu Lille u czytelników poja-
wiały się obawy, że zostaną  ekspulsowani. Z tych samych powodów wielu kolporterów „Gazety 
Polskiej" nie chciało włączyć  się w dystrybucję „Prawa Ludu". Dopiero pojawianie się „Kuriera 
Polskiego" poprawiło sytuację, ale nie pozwoliło odzyskać straconych na rzecz „Narodowca" 
czytelników. Wśród głównych przyczyn tego zjawiska upatrywano „dziecięcą  chorobę" tego pi-
sma, jakim na początku  było „żadne", a w późniejszym czasie redagowania „Kuriera" „słabe 
powiązanie  z terenem i okropny wprost kolportaż". Do wielu miejscowości, zwłaszcza na 
wschodzie Francji, gazeta ta docierała z dwudniowym opóźnieniem. Słabością  kolportażu było 
także to, iż np. w okręgu Lille wiele rodzin, które wcześniejczytały prasę wspierającą  władze 
PRL, odmawiało abonowania „Kuriera", ponieważ nie wiedziało, czy jest to gazeta wydawana 
przez czynniki związane  z władzami PRL24. 

Po uruchomieniu w miejsce „Gazety Polskiej" nowego pisma — „Kuriera Polskiego" do-
tychczasowi kolporterzy wspólnie ze „społecznikami" musieli przekonywać byłych czytelni-
ków „Gazety Polskiej", że „jest to demokratyczna gazeta i po długich rozmowach nastąpiło 
zrozumienie i masowo rozpoczął  się kolportaż tego pisma". Przerwa, jaka miała miejsce mię-
dzy zamknięciem „Gazety Polskiej" a ukazaniem się „Kuriera Polskiego", spowodowała spa-
dek poczytności. O ile przed zamknięciem Gazety Polskiej" jejprenumeratorów na terenie 
okręgu konsularnego Lille szacowano na 5 tys., to w przypadku „Kuriera Polskiego" wyniosła 
ona 4 tysiące25. 

Mimo pieczołowitych przygotowań i wagi, jaką  władze PRL przykładały do „Kuriera Pol-
skiego", jego żywot okazał się krótki, ponieważ zgodnie zresztą  z przewidywaniami pismo zo-
stało w kwietniu 1953 r. zamknięte przez władze francuskie.  Natychmiast po tym fakcie  zgod-
nie z wcześniejszymi planami zaczęła wychodzić nowa gazeta „Głos Polaka we Francji". Nowe 
pismo ukazywało się jednak tylko do 6 maja 1953 r.26 Pierwszy (okazowy) numer „Głosu Polaka 
we Francji" (francuski  podtytuł: „La Voix du Polonais en France") ukazał się na Wielkanoc 
1953 r. Pismo w podtytule informowało,  że jest „czasopismem kulturalno-społeczno-politycz-
nym". Redakcja podkreślała, że stawia sobie za cel „informować  naszą  emigrację o najważniej-
szych wydarzeniach w życiu kulturalnym, ekonomicznym i politycznym Francji, Polski i całego 

2 2 AMSZ, z. 20, w. 22, t. 265, wyciąg  z raportu polonijnego Konsulatu Generalnego PRL w Lille za okres 
od 1 sierpnia 1952 do 28 lutego 1953 r. 
2 3 AMSZ, z. 20, w. 22, t. 264, Sprawozdanie Polonijne Konsulatu w Lyonie za 1952 r. 
2 4 AMSZ, z. 20, w. 22, t. 265, Raport Polonijny — Wyciąg  z Raportu Ambasady PRL w Paryżu z 28 lutego 
1953 r. 
2 5 AMSZ, z. 20, w. 22, t. 265, Sprawozdanie Polonijne Konsulatu Generalnego w Lille za okres 1 VIII 1952 
do 28 II 1953 r. 
2 6 J. Kowalik, op. cit., 1.1, s. 200. 



Polskojęzyczna  komunistyczna  prasa codzienna  we Francji.. 153 

świata". Zgodnie z zapowiedzią  „Głos" ukazywał się trzy razy w tygodniu (we wtorki, czwartki 
i soboty). Pismo miało zgodnie z planami: 
— informować  o osiągnięciach  Polski Ludowej, ZSRS i innych krajów demokracji ludowej, 
— „uczciwie informować"  o sprawie pokoju, 
— wspólnie z Wychodźstwem „stawać w obronie" ziem odzyskanych „zagrożonych przez two-

rzący  się nowy Wehrmacht z byłymi generałami hitlerowskimi na czele", 
— informować  o życiu Wychodźstwa, „a tym samym lepiejwypełniać swe zadania — zjedno-

czenia Wychodźstwa wokół naszejojczyzny, od którejreakcja polska chciałaby ją  odciąg-
nąć.  By osiągnąć  ten cel, szpalty wszystkich dzienników i pism reakcyjnych są  zapełnione 
kłamstwami, pełne są  oszczerstw i kalumnii przeciwko Polsce Ludowej", 

— „zacieśniać więzy przyjaźni między narodem francuskim  i polskim, więzy, których żadne 
szykany nie zdołają  zerwać"27. 
Redakcja gazety mieściła się: w Paryżu przy ul. St Augustin 3028. Ambasada PRL donosiła 

centrali MSZ w Warszawie o szczegółach związanych  z ukazaniem się pisma. Zgodnie z pla-
nem miało się ono ukazywać w poniedziałki, środy i piątki,  po południu, a było datowane 
i sprzedawane we wtorki, czwartki i soboty. Zdaniem charge d'affaires,  „format  i treść były 
w nim bodajże lepsze niż w «Kurierze»". Z powodu odmowy przyznania przez pocztę ulgowej 
ceny przesyłki, z jakiejkorzystały we Francji dzienniki, „Polakwe Francji" rozchodził się tylko 
w okręgu paryskim i na Północy, co spowodowało stratę ok. 4 tys. czytelników, którzy czytali 
„Gazetę Polską"  lub „Kurier Polski" w innych regionach Francji. Charge d'affaires  zapowiadał 
także ukazanie się 12 kwietnia niedzielnego wydania pisma pt. „Tygodnik Ilustrowany Polaka 
we Francji", donosił również o toczącejsię  sprawie sądowejprzeciwko  „Gazecie Polskiej". 
Dzięki informacjom  otrzymanym od adwokata reprezentującego  „Gazetę Polską"  Joela Nord-
manna (związanego  z Francuską  Parią  Komunistyczną  — FPK, który był etatowym reprezen-
tantem polskich władz komunistycznych w sprawach wytaczanych im przez władze francuskie), 
kierownik polskiego przedstawicielstwa dyplomatycznego w Paryżu nie miał wątpliwości,  że 
Francuzi mają  dowody potwierdzające  „finansowanie  «Gazety» przez obce mocarstwo", tym 
bardziejże już w 1951 r. wydawca „Gazety" został „zdemaskowany jako prowokator". Charge 
d'affaires  obawiał się w związku  z powyższym, że śledztwo mogło w każdejchwili doprowadzić 
do aresztowania „czołówki naszych wydawców, co przy trudnościach kadrowych byłoby naj-
cięższym ciosem dla naszej prasy"29. 

„Głos Polaka we Francji" w przekazywanych treściach odgrywał typową  rolę propagando-
wą.  Gazeta z niepokojem donosiła o wojennych planach USA i zbrojeniu przez Amerykanów 
Niemiec. Z radością  zaś informowała  o powrocie z dwuletniego leczenia w Moskwie Maurice'a 
Thoreza30. Pismo zamieściło zdjęcie i notkę na pierwszej stronie w dniu 61 urodzin Bolesława 
Bieruta31. Cieszyło się też z sukcesów FPK w wyborach samorządowych  we Francji, oskarżając 
jednocześnie francuskich  socjalistów z SFIO (Francuska Sekcja Międzynarodówki Robotni-
czej) o „sekciarstwo", czego dowodem miało być odrzucenie przez nich propozycji zawarcia so-
juszu z FPK32. 

2 7 „Głos Polaka we Francji" nr okazowy (1), Wielkanoc 1953 r. 
2 8 „Głos Polaka we Francji" nr 2 z 9 IV 1953 r. 
2 9 AMSZ, z. 20, w. 23, t. 269, Pismo charge d'affaires  do dyrektora Departamentu II MSZ Gajewskiego 
z 10 IV 1953. 
3 0 „Głos Polaka we Francji" nr 3 z 11IV 1953 r. 
3 1 „Głos Polaka we Francji" nr 10 z 28 VI 1953 r. 
3 2 „Głos Polaka we Francji" nr 13 z 5 V 1953 r. 



154 Zbigniew  Girzyński 

Ostatni, 14 numer „Głosu Polaka we Francji" ukazał się 6 maja 1953 r. Pismo, które już wie-
działo o swoim zamknięciu, informowało  o tym czytelników, stwierdzając,  że „ta brutalna i ni-
czym nieuzasadniona decyzja jest dowodem, że zarówno obrona interesów polskiego Wy-
chodźstwa, jak i codzienna walka o pokójoraz nasze wysiłki w kierunku pogłębienia przyjaźni 
narodu francuskiego  i polskiego, które były myślą  przewodnią  naszego pisma — były solą 
w oku tak francuskiej,  jak i polskiejreakcji". Redakcja zwracała uwagę, że władze francuskie 
„tolerują  i popierają  działalność organów faszystowskich  na służbie amerykańskich podżega-
czy wojennych". Pismo oskarżało o inspirowanie swojego zamknięcia PSL i Centralny Związek 
Polaków we Francji (CZP — centrala skupiająca  organizacje lojalne wobec władz emigra-
cyjnych w Londynie), a wydawane przez nich pisma określało jako „reakcyjne szmatław-
ce". Redakcja zapewniała jednocześnie, że „zakazanie «Głosu Polaka we Francji», podob-
nie jak uprzednie likwidacje pism demokratycznych («Gazety Polskiej», «Polski i Świata»33, 
«Prawa Ludu»34, «Kuriera Polskiego») nie załamie ducha wolności i postępu polskiego 
Wychodźstwa"35. 

Podsumowując  okres wydawania „Głosu Polaka we Francji", Ambasada PRL w Paryżu 
stwierdzała, że pismo „na ogół cieszyło się powodzeniem". Pozytywnie oceniano obfity  mate-
riał, szatę drukarską,  nawet sposób redagowania, który w opinii Ambasady bardziejodpowia-
dał emigracji, niż to było w przypadku „Gazety Polskiej" czy „Kuriera Polskiego". Negatywnie 
natomiast oceniano „przejęte w spadku dwa grzechy główne: słabe powiązanie  z terenem i fa-
talny kolportaż". Zamknięcie pisma stworzyło zdaniem Ambasady bardzo poważne problemy 
na odcinku emigracyjnym36. 

Mający  silne oparcie w „Przyjaciołach" Ambasady PRL w Paryżu „duch wolności i postę-
pu" faktycznie  nie wygasł wraz z zamknięciem redakcji „Głosu Polaka we Francji", lecz nie-
zwłocznie po tym wydarzeniu zagościł na łamach nowo powołanego pisma „Informator  Pol-
ski", które ukazywało się od 14 maja do 11 czerwca 1953 r.37 „Informator  Polski" (podtytuł 
francuski:  „L'informateur  polonais") nawiązywał  swoją  szatą  graficzną  i formatem  do zam-
kniętego tydzień wcześniej„Głosu Polaka we Francji". Pismo ukazywało się dwa razy w tygo-
dniu, we wtorki i czwartki38. 

„Informator  Polski" zamieszczał komunikaty o aktywności organizacji emigracyjnych, 
np. zapraszając  na pokazy filmowe39,  a także o wpadkach polskich górników w kopalniach fran-
cuskich40. Pismo stawało także w obronie ekspulsowanych przez władze francuskie  obywateli 
polskich41. Ostatni, 9 numer „Informatora"  ukazał się 11 czerwca 1953 r., apelowano w nim 

3 3 Dwutygodnik, od 1950 r. tygodnik wychodzący  w latach 1949-1952. Łącznie  ukazało się 145 numerów 
pisma. 
3 4 Organ robotników polskich zrzeszonych w CGT (nowa seria), dwutygodnik, a od 1950 r. miesięcznik 
ukazujący  się w latach 1948-1952. 
3 5 „Głos Polaka we Francji" nr 14 z 6 maja 1953 r. 
3 6 AMSZ, z. 20, w. 22, t. 265, Raport Polonijny — Wyciąg  z Raportu Ambasady PRL w Paryżu z 8 maja 
1953 r. 
3 7 J. Kowalik, op. cit., 1.1, s. 235. 
3 8 „Informator  Polski" nr 1 z 14 V 1953 r. 
3 9 „Informator  Polski" nr 7 z 4 VI 1953 r.; „Informator  Polski" nr 4 z 26 V 1953 r. 
4 0 „Informator  Polski" nr 4 z 26 V 1953 r. 
4 1 „Informator  Polski" nr 8 z 9 VI 1953 r. 



Polskojęzyczna  komunistyczna  prasa codzienna  we Francji.. 155 

o włączenie  się emigracji do obrony Rosenbergów42 (akcja prowadzona była pod hasłem „wyr-
wijmy Rosenbergów z rąk  kata"). Pismo nie zamieściło jednak, tak jak to uczynił „Głos Polaka 
we Francji", informacji  o swoim zamknięciu43. 

Już w tydzień po zamknięciu „Informatora",  bo 18 czerwca 1953 r., jak informowała  redak-
cja, „nowe pismo polskie ujrzało światło dzienne". Ukazał się wówczas pierwszy numer „Wy-
chodźstwa Polskiego" (francuski  podtytuł: „L'immigration polonaise"). Pismo zgodnie z zapo-
wiedzą  miało ukazywać się cztery razy w tygodniu: we wtorki, czwartki, soboty i niedziele. Re-
dakcja przedstawiła swoje cele czytelnikom, podkreślając,  że chce być „łącznikiem  między Po-
lakami a ich towarzyszami pracy Francuzami", informować  o sukcesach, jakie miały miejsce 
w Polsce i wydarzeniach ze świata, a także bronić „tego, co nam wszystkim jest najdroższe — 
Pokoju"44. 

W pierwszych numerach, podobnie jak w ostatnim numerze „Informatora  Polskiego", wie-
le miejsca redakcja „Wychodźstwa Polskiego" poświeciła problemowi stracenia Rosenbergów, 
prezentowano ich zwłoki w trumnach45, nowojorską  Statuę Wolności płaczącą  nad ich trumna-
mi i osieroconymi dziećmi46. 

Pismo protestowało także przeciwko zakazowi wydanemu przez władze francuskie,  który 
uniemożliwiał wyjazd na wakacje dzieciom polskich emigrantów47. 

Pismo ukazywało się niespełna 3 miesiące.  50 numer pisma z 11 września 1953 r. okazał się 
ostatnim. Informował  m.in. o fakcie  zamknięcia gazety przez władze francuskie,  co nazwał fak-
tem „brutalnym, niesprawiedliwym i niczym nieuzasadnionym". Redakcja podkreślała, że pi-
smo zostało zakazane, „bo walczyło o pokóji demokrację". Podobnie jak w przypadku wcze-
śniejszych zamknięć czasopism, redakcja starała się umieścić zamknięcie pisma w szerszym 
kontekście międzynarodowym, podkreślając,  że „władze francuskie  zakazały wydawania „Wy-
chodźstwa Polskiego" nazajutrz po zwycięstwie w Niemczech Zachodnich nowego Fuhrera, 
Adenauera, który razem z Eisenhowerem wywierał presję celem uzyskania ratyfikacji  układów 
z Bonn i Paryża". Pismo sugeruje także, że władze francuskie,  zakazując  ukazywania się pisma, 
chcą  „wydać Wychodźstwo polskie na lep propagandy reakcji polskieji zaprzedanym obcym 
(dolarowym i szterlingowym) interesom pism „Narodowca", „Słowa Polskiego" czy innych"48. 

Już w dwa dni po ukazaniu się ostatniego numeru „Wychodźstwa Polskiego", bo 13 wrześ-
nia, światło dzienne ujrzało pismo „Echa Polskie" („Les Chos Polonais"). Wydawnictwo pisma 
mieściło się w Paryżu przy ul. St Augustin 30. Dokonując  autoprezentacji pisma, redakcja 
w tekście Kim  jesteśmy zapowiadała, że w obliczu zwycięstwa Adenauera w Niemczech głów-
nym jego zadaniem będzie walka o pokój, bo tylko on może zagwarantować nienaruszalność 
granicy na Odrze i Nysie49. 

4 2 Głośna sprawa Ethel i Juliusza Rosenbergów, skazanych w USA na karę śmierci za szpiegostwo. Wyrok 
wykonano 19 czerwca 1953 r. Szerzej: W. Batóg, Wywrotowcy?  Komunistyczna  Partia USA  we wczesnym 
okresie  zimnej wojny (1945-1954),  Warszawa 2003. 
4 3 „Informator  Polski" nr 9 z 11 czerwca 1953 r. 
4 4 „Wychodźstwo Polskie" nr 1 z 18 VI 1953 r.; J. Kowalik, op. cit., t. 4, s. 119. 
4 5 „Wychodźstwo Polskie" nr 4 z 23 VI 1953 r. 
4 6 „Wychodźstwo Polskie" nr 7 z 28 VI 1953 r. 
4 7 „Wychodźstwo Polskie" nr 10 z 4 VII 1953 r. 
4 8 „Wychodźstwo Polskie" nr 50 z 11IX 1953 r. 
4 9 „Echa Polskie" nr 1 z 13 IX 1953 r.; J. Kowalik, op. cit., 1.1, s. 159. 



156 Zbigniew  Girzyński 

Pismo wpisywało się w charakterystyczną  dla tego okresu propagandę komunistyczną 
w kraju, atakując  biskupa Czesława Kaczmarka50, czy oskarżając  Prymasa Polski Stefana  Wy-
szyńskiego, że „czynił wszystko, aby nie dopuścić do stabilizacji administracji kościelnej na 
Ziemiach Odzyskanych"51. Najwięcejmiejsca poświęcono jednak Adenauerowi i polityce Za-
chodu wobec RFN. Ostatni, 41 numer pisma ukazał się 8 listopada 1953 r., przy czym redakcja 
nie zdążyła  tym razem poinformować  w nim czytelników o swoim zamknięciu52. 

Ciągłe  zamykanie przez Francuzów wydawanych przez współpracowników ambasady pism 
polskojęzycznych i powstawanie w ich miejsce nowych powodowały spory zamęt i problemy ad-
ministracyjne. Jednym z nich było wstrzymywanie przez Państwowe Przedsiębiorstwo Kolpor-
tażu „Ruch" wysyłania na adres redakcji do Francji gazet wychodzących  w Polsce. Szczególnie 
cenne były dla dokonywania przedruków pisma o charakterze sportowym takie jak: „Sport", 
czy dziecięcym: „Płomyk", „Iskierki"53. W celu uniknięcia tego typu problemów Ambasada 
prosiła, aby gazety z Polski były nadsyłane bez względu na zmiany tytułów. Ambasada ape-
lowała także, aby nadal wydawane przez nią  we Francji pisma (bez względu na zmiany tytułów) 
mogły być wysyłane do Polski, ponieważ daje to im „dodatkowe pokrycie finansowe"54. 
W związku  z prośbami Ambasady MSZ wyjaśnił Centrali Handlu Zagranicznego „Prasa 
i Książka",  że zmiany tytułów wychodzących  we Francji gazet spowodowane są:  „wrogą  akcją 
reakcyjnych władz francuskich.  Władze te zawieszają  co pewien czas ukazujące  się w Paryżu 
demokratyczne wydawnictwa polonijne, co powoduje konieczność zmiany ich nazwy". MSZ 
zwracał też uwagę, że CHZ „Prasa i Książka"  „winny rozprowadzać otrzymywane z Paryża 
egzemplarze bez względu na zmianę tytułu pisma"55. 

Po ukazaniu się 8 listopada 1953 r. ostatniego numeru „Echa Polskiego" kolejnym tytułem 
były „Nowiny Polskie", wydawane od 14 listopada 1953 do 1 lutego 1954 r.56 „Nowiny Polskie" 
(„Les nouvelles polonaises") ukazywały się cztery razy w tygodniu (wtorki, czwartki, soboty 
i niedziele), a wydawnictwo, które je drukowało, mieściło się w Paryżu przy ul. de Charonne 
176. Podobnie jak poprzednie pisma, uzasadniało swoje powstanie w tekście redakcyjnym Nasz 
program  odradzaniem się pod rządami  Adenauera „odwetowego" Wehrmachtu, i to w „osiem 
lat po całkowitym zdruzgotaniu na polu walki"57. 

Pismo po raz ostatni pojawiło się 1 lutego 1954 r. W ostatnim 45 numerze „Nowiny Polskie" 
informowały  o swoim zamknięciu. Uznając  je za „nowy, bezpodstawny atak na demokratyczną 
prasę w języku polskim", używają  argumentów dobrze znanych z poprzednich publikacji odno-
szących  się do zamykania przez Francuzów polskojęzycznejprasy komunistycznejwe Francji58. 

Dokonując  podsumowania spraw prasowych w drugiejpołowie 1953 r., Ambasada donosi-
ła o coraz częstszym „zamykaniu nowo ukazujących  się pism demokratycznych" przez władze 

5 0 „Echa Polskie" nr 9 z 24IX1953 r. Szerzejobp. Cz. Kaczmarku: J. Śledzianowski, Ksiądz  Czesław  Kacz-
marek  Biskup Kielecki  1895-1963, Kielce 1991. 
5 1 „Echa Polskie" nr 14 z 1 X 1953 r. 
5 2 „Echa Polskie" nr 41 z 8 XI 1953 r. 
5 3 AMSZ, z. 20, w. 23, t. 269, Pismo II sekretarza Ambasady PRL w Paryżu Henryka Sokolaka do Wydzia-
łu Polonii ZagranicznejMSZ z 23 IV 1953 r. 
5 4 AMSZ, z. 20, w. 23, t. 269, Pismo II sekretarza Ambasady PRL w Paryżu Henryka Sokolaka do Naczel-
nika Wydziału Polonii ZagranicznejMSZ Wójcika z 28 X 1953 r. 
5 5 AMSZ, z. 20, w. 23, t. 269, Pismo Naczelnika Wydziału do Spraw Polonii Zagranicą  Z. Wójcika do Cen-
trali Handlu Zagranicznego „Prasa i Książka"  z 4 XI 1953 r. 
5 6 J. Kowalik, op. cit., t. 2, s. 171. 
5 7 „Nowiny Polskie" nr 1 z 14 XI 1953 r. 
5 8 „Nowiny Polskie" nr 45 z 1II 1954 r. 



Polskojęzyczna  komunistyczna  prasa codzienna  we Francji.. 157 

francuskie.  Po zamknięciu pisma „Wychodźstwo Polskie", które ukazywało się od 18 czerwca 
do 8 września 1953 r., już 13 września pojawiły się „Echa Polskie", które wychodziły pięć razy 
w tygodniu i zostały zlikwidowane po ukazaniu się 41 numerów 8 listopada 1953 r. W związku 
z powyższym 14 listopada 1953 r. ukazały się „Nowiny Polskie". Wychodziły cztery razy w tygo-
dniu. Jak zauważyła ambasada, „Jak długi będzie jego żywot — nie wiadomo". Charakteryzu-
jąc  „Echa Polskie", ambasada zwracała uwagę, że „były pismem bogato ilustrowanym, nie-
dzielne numery miały kolorową  winietę. Jeżeli chodzi o omawianą  problematykę, to poza po-
pularyzacją  osiągnięć  gospodarczych, kulturalnych i społecznych Polski Ludowejnajwięcej 
miejsca poświęcały zagadnieniom niebezpieczeństwa ze strony odradzającego  się imperiali-
zmu zachodnioniemieckiego oraz zagadnieniom obrony granicy na Odrze i Nysie. «Echa Pol-
skie» wydały kilka specjalnych bogato ilustrowanych numerów poświęconych odradzającemu 
się Wehrmachtowi i odwetowym dążeniom  Adenauera. Poza tym zdemaskowały stanowisko 
polskiejprasy reakcyjnejodnośnie tego zagadnienia". Jeżeli chodzi o wydawane następnie 
„Nowiny Polskie", to zarówno pod względem szaty graficznej,  jak i prezentowanych treści am-
basada uznała je za „bliźniaczo podobne do «Ech Polskich». Ambasada uznała natomiast, że 
nowe pismo w porównaniu do poprzednich jest bardziej„powiązane  z terenem". Nakład „No-
win Polskich", podobnie jak i gazet poprzednich w dni powszednie wynosił 8, a w świąteczne 
10 tys. Zespół redakcyjny łącznie  z administracją  liczył 13 osób, w tym 6 piszących.  Jak stwier-
dzano w raporcie prasowym Ambasady PRL, redakcja została wówczas zasilona „nowym na-
rybkiem dziennikarskim". Byli to „trzejmłodzi robotnicy wyciągnięci  z zakładów pracy i skie-
rowani na praktykę do pracy dziennikarskiej". Linia pisma ustalana była na odbywających  się 
co dwa tygodnie zebraniach redakcyjnych z referatem  politycznym. Pomoc referatu  poza wska-
zywaniem błędów warsztatowych polegała na „inspirowaniu ważniejszych problemów, względ-
nie realizowaniu postulatów redakcji, doborze problematyki krajowej, przekazywaniu mate-
riałów otrzymywanych z kraju, kontroli ich wykorzystania i zasilania artykułami opracowanymi 
przez referat  prasy polonijnej"59. 

Po zamknięciu „Nowin Polskich" na początku  lutego 1954 r. kolejnym pismem był urucho-
miony 18 marca 1954 r. „Przegląd  Polski we Francji" (podtytuł francuski  „La Revue polonaise 
en France"). Pismo ukazywało się trzy razy w tygodniu, we wtorki, czwartki i niedziele. Na pier-
wszej stronie inauguracyjnego numeru pisma pojawiła się zdjęciowa zapowiedź stwierdzająca, 
że pismo będzie informować  czytelników o: Polsce, Francji, życiu Wychodźstwa, Związku  Ra-
dzieckim, walce o pokój, krajach demokracji ludowej i o wypadkach na całym świecie. 

Wydawaniem pisma zajęło się Wydawnictwo Sefranpol,  mieszczące  się, podobnie jak „No-
winy Polskie" w Paryżu przy ul. de Charonne 176. Ten sam adres będą  nosiły wydawnictwa zaj-
mujące  się drukiem następnych pism — „Życie Wychodźcze" i „Życie Polskie". „Przegląd  Pol-
ski we Francji" informował  o początku  obrad II Zjazdu PZPR, japońskich ofiarach  doświad-
czeń wodorowych na Oceanie Spokojnym (80 japońskich rybaków zginęło, a 25 zostało popa-
rzonych), bitwie o Dien-Bien-Fu. Pismo donosiło także, że Stowarzyszenie Obrońców Granic 
na Odrze i Nysie zaprasza na pokaz filmu  Skarb  i filmu  krótkometrażowego Serce  Warszawy 
oraz na Aktualności z Polski (przedsięwzięcia te były częścią  akcji propagandowejwładz PRL 
stosowanejwobec emigracji we Francji). Pokaz miał się odbyć w Teatrze Municipal w Saint-
-Denis 21 marca 1954 r. o godz.15.00. Pismo wiele miejsca poświęcało „sukcesom" gospodar-
czym Polski, prezentując  wyniki wykonania Polskiego Narodowego Planu Gospodarczego na 

5 9 AMSZ, z. 20, w. 23, t. 269, Część raportu prasowego Ambasady PRL w Paryżu za okres 31 VII-9 XII 
1953 r. przesłana Naczelnikowi Wydz. ds. Pol. Zagr. Z. Wójcikowi 22 XII 1953 r. 



158 Zbigniew  Girzyński 

1953 r., efekty  odbudowy Warszawy, rozwójubezpieczeń na wsi. Sporo miejsca poświęcało pro-
testom francuskich  robotników, zwłaszcza organizowanym pod egidą  CGT. Negatywnie usto-
sunkowało się natomiast do Planu Schumana w sprawie utworzenia Europejskiej Wspólnoty 
Węgla i Stali, przedrukowując  fragment  artykułu A. Blondeaua, sekretarza Federacji Górni-
czej(Sous-Sol) CGT, z którego wynikało, że EWWiS doprowadzi do ruiny francuski  przemysł 
kopalniany60. 

W drugim numerze, który w związku  z tym, że ukazał się w niedzielę, liczył 10 stron (w tym 
4 strony przemówienia Bieruta) i miał kolorową  winietę „Przegląd  Polski we Francji" atakował 
polityków francuskich  zmierzających  do ratyfikacji  układów bońskich i paryskich, informował 
o zmianach we władzach w Polsce postanowionych na II Zjeździe PZPR (Bierut zastąpiony 
przez Cyrankiewicza jako premier), zamieszczał przemówienie Bieruta wygłoszone na zjeź-
dzie i nadal ukazywał osiągnięcia  ekonomiczne PRL61. 

Relacjonując  obrady II Zjazdu PZPR, „Przegląd"  nie omieszkał przytoczyć wygłoszonego 
na nim przemówienia przez członka Biura Politycznego FPK Raymonda Guyota62. Stałym ele-
mentem gazety było straszenie przed skutkami użycia broni atomoweji „wszelkiejinnejbroni 
masowejzagłady" oraz przed tworzonym przez Adenauera nowym Wehrmachtem63. Pismo in-
formowało  i przedstawiało sylwetkę nowo przybyłego do Francji ambasadora PRL Stanisława 
Gajewskiego. Ponieważ w niedzielę tradycyjnie gazeta pęczniała do 10 stron, dodatkową  treść 
(2 strony) zapełniła powieść Gustawa Morcinka Urodzaj  ludzi64.  Gazeta, jak zawsze, starała się 
informować  o zebraniach informacyjno-propagandowych  organizowanych dla wychodźstwa. 
Zapraszała na spotkanie organizacyjne Obrońców Granicy na Odrze i Nysie do Denain na 
4 kwietnia 1954 r.65 Donosiła szeroko o drugim wybuchu amerykańskiejbomby wodorowej, za-
mieszczając  to obok informacji  o siódmejzniżce cen w Związku  Sowieckim i trzeciejw Cze-
chosłowacji (ponieważ był to numer niedzielny—grubszy — drukowano dalszą  część powieści 
Morcinka Urodzaj  ludzi)66.  Podobnie jak dla wcześniejszych gazet wydawanych przez komuni-
stów polskich we Francji, tak i dla „Przeglądu"  jednym z głównych zadań pozostawała walka 
propagandowa z dziennikiem „Narodowiec". Ponieważ ten ostatni nagłośnił śmierć górników 
polskich w śląskiejkopalni  Barbara-Wyzwolenie, to „Przegląd"  oskarżył „Narodowca" o to, że 
jest „tubą  monachijskiejpropagandy antypolskiej" (chodzi oczywiście o Rozgłośnię Radia 
Wolna Europa), a winę za śmierć górników przerzucił na amerykańskich sabotażystów, zwła-
szcza związanych  z WIN-em i ośrodkami politycznymi na emigracji67. 

Ostatni, 16 numer „Przeglądu  Polskiego we Francji" ukazał się 22 kwietnia 1954 r. Redak-
cji udało się w nim nawet poinformować  czytelników o zamknięciu gazety: „władze francuskie 
odebrały Ci prawo czytania pisma Twego wyboru". Redakcja zwracała uwagę, że „pismo zosta-
ło zakazane w przededniu decydujących  walk narodu francuskiego  przeciw ratyfikacji  układów 
wojennych, w przededniu wielkich walk rewindykacyjnych, na parę dni przed 24-godzinnym 

60 
61 

62 

63 

64 

65 

66 

67 

Przegląd 
Przegląd 
Przegląd 
Przegląd 
Przegląd 
Przegląd 
Przegląd 
Przegląd 

Polski we 
Polski we 
Polski we 
Polski we 
Polski we 
Polski we 
Polski we 
Polski we 

Francj 
Francj 
Francj 
Francj 
Francj 
Francj 
Francj 
Francj 

" nr 1 z 18 III 1954 r.; J. Kowalik, op. cit., t. 3, s. 122. 
" nr 2 z 21 III 1954 r. 
" nr 3 z 23 III 1954 r. 
" nr 4 z 25 III 1954 r. 
" nr 5 z 28 III 1954 r. 
" nr 7 z 1 VI 1954 r. 
" nr 8 z 4 VI 1954 r. 
"nr 11 z 11 VI 1954 r. 



Polskojęzyczna  komunistyczna  prasa codzienna  we Francji.. 159 

strajkiem o podwyżkę zarobków, aby osłabić udział robotników polskich w akcji ich towarzyszy 
francuskich"68. 

W niepełna dwa tygodnie po zamknięciu „Przeglądu  Polskiego we Francji" zaczęło się uka-
zywać „Życie Wychodźcze".69 Pierwszy numer pisma trafił  do rąk  czytelników 4 maja 1954 r. 
„Życie Wychodźcze" (podtytuł francuski  „La vie de l'immigration") miało wychodzić dwa razy 
w tygodniu: we wtorki i czwartki. Mimo że formalnie  był to pierwszy numer pisma, nie pojawiło 
się słowo od redakcji, nikt nie informował,  do kogo pismo jest kierowane itp. Na pierwszej 
stronie poza informacjami  o charakterze czysto sensacyjnym i typowymi dla pism codziennych, 
j ak: trzęsienie ziemi w Grecji czy śmierć trzech polskich górników w kopalni w Wittenheim, pi-
smo informowało  o powitaniu kwiatami na lotnisku w Paryżu sowieckich baletnic, złożeniu 
przez ambasadora Stanisława Gajewskiego kwiatów na Grobie Nieznanego Żołnierza pod Łu-
kiem Tryumfalnym  w Paryżu, obniżce cen w Polsce, sukcesach Polaków i reprezentantów Polo-
nii Francuskiejw Wyścigu Pokoju, inicjatywach pokojowych w sprawie Indochin, konferencji 
w Genewie i malejącejroli  USA w sprawach Azji. Z gazety dowiemy się także o zbliżających  się 
wakacjach i przygotowywaniu jak co roku kolonii dla dzieci polskich we Francji i w Polsce, ak-
cjach strajkowych CGT, reemigrancie z Francji, górniku Fietce70, który został posłem na sejm 
PRL. Najwięcejmiejsca poświęcone było sukcesom PRL, takim jak: „mleko, które każdego 
dnia znajduje się pod drzwiami naszych mieszkań", zalesianiu podmiejskich nieużytków okala-
jących  Warszawę, rozwoju przyzakładowych placówek służby zdrowia w Polsce, rosnącej 
w szybkim tempie liczbie tramwajów, ochronie środowiska dzięki zastosowaniu elektrofiltrów 
w okolicach przyfabrycznych,  rozwoju sportu. Gazeta donosiła szeroko o obchodach 1 maja, 
ale wspominała także o rocznicy Konstytucji 3 maja, kiedy to „stronnictwo patriotyczne" na-
tchnione tekstami Staszica i Kołłątaja  „wbrew kołtuńskiejopinii szlacheckiej, z zapałem, sym-
patią  i nadzieją  śledzili rozwójRewolucji Francuskiej, stamtąd  czerpiąc  wskazówki do swej 
walki przeciw pogrążającemu  Polskę w otchłań obozowi magnackiemu". Teksty publikowane 
w piśmie nie były podpisywane. Reklamowano także mający  się wkrótce ukazać tygodnik 
„Świat w Ilustracjach"71. 

Zgodnie z zapowiedzią  kolejny numer pisma ukazał się w czwartek 6 maja 1954 r. Treść pi-
sma nie odbiegała od pierwszego numeru72. Pismo było nieprzychylne nie tylko wobec prawicy, 
ale także wobec socjalistów. Informując  o wyniku wyborów w Pas-de-Calais, w których wygrał 
kandydat SFIO przed reprezentantem FPK, podkreśiło, że wygrał „głosami całejreakcji"73. 
Gazeta donosiła także o postępach w budowie Pałacu Stalina w Warszawie74, zakończeniu ob-
rad XIII Kongresu FPK75. 11 czerwca 1954 r. ukazał się ostatni, 12 numer pisma. W tym nume-
rze „Życie Wychodźcze" informowało  m.in. o kolejnejekspulsji, tym razem czterech „polskich 
demokratów", dokonanejprzez władze francuskie.  Tekst na ten temat pismo kończyło wojow-
niczym stwierdzeniem: „Przeciwko tym skandalicznym i niczym nieuzasadnionym zarządze-
niom władz francuskich  wychodźstwo polskie jeszcze bardziej zewrze swe szeregi, aby we 
wspólnej, jednościowejwalce, w oparciu i z pomocą  demokratów francuskich  przeciwstawić się 

6 8 „Przegląd  Polski we Francji" nr 16 z 22 VI 1954 r. 
6 9 J. Kowalik, op. cit., t. 4, s. 160. 
7 0 Bolesław Fietko, poseł na Sejm PRL I kadencji (1952 -1956) z okręgu nr 48 z siedzibą  w Wałbrzychu. 
7 1 „Życie Wychodźcze" nr 1 z 4 V 1954 r. 
7 2 „Życie Wychodźcze" nr 2 z 6 V 1954 r. 
7 3 „Życie Wychodźcze" nr 5 z 18 V 1954 r. 
7 4 „Życie Wychodźcze" nr 8 z 27 V 1954 r. 
7 5 „Życie Wychodźcze" nr 11 z 9 VI 1954 r. 



160 Zbigniew  Girzyński 

ekspulsjom demokratów polskich i zapewnić im prawo bytu i pracy w kraju, dla wyzwolenia 
którego i ekonomicznego rozwoju tyle uczynili"76. 

Prawie bez przerwy, bo już 16 czerwca 1954 r., ukazało się „Życie Polskie"77 (francuski  pod-
tytuł „La vie polonaise"). Podobnie jak w poprzednim przypadku, w pierwszym numerze nie 
było informacji,  że jest to początek  nowego pisma, a szata gazety i treść, a nawet tytuł wyraźnie 
nawiązywały  do pisma, które przestało już wychodzić. Jedyną  różnicą  była częstotliwość ukazy-
wania się. „Życie Wychodźcze" ukazywało się dwa razy w tygodniu, „Życie Polskie" natomiast 
— pięć razy w tygodniu (z wyjątkiem  poniedziałku i piątku)78.  Treść nie uległa żadnym zmia-
nom. Już w numerze 3 „Życie Polskie" donosiło, że „władze francuskie,  stosując  w dalszym 
ciągu  swą  politykę represji wobec demokratycznego Wychodźstwa polskiego we Francji, eks-
pulsowały czterech naszych rodaków"79. Ostatni, 23 numer ukazał się 17 lipca 1954 r., nota be-
ne zapowiadał pojawienie się 25 lipca specjalnego numeru „Życia Polskiego" w kolorze, 
12-stronicowego, całkowicie poświęconego 10 rocznicy istnienia Polski Ludowej. Władze 
francuskie,  zamykając  „Życie Polskie", plan ten pokrzyżowały80. 

Już w 3 dni po zamknięciu „Życia Polskiego", a więc 20 lipca 1954 r., ukazał się pierwszy nu-
mer „Dziennika Wychodźstwa"81 (francuski  podtytuł: „Journal de L'Immigration"). Pismo 
miało ukazywać się codziennie, prócz poniedziałków. Częstsze wydawanie pisma spowodowa-
ło zmniejszenie objętości (w porównaniu z poprzednimi) do czterech stron. Adres redakcji 
i wydawcy: Sefranpol,  Paryż, ul. de Charonne 176, pozostał ten sam, co w ostatnich odsłonach 
komunistycznejprasy82. „Dziennik Wychodźstwa" przejął  wszystkie zadania i plany „Życia 
Polskiego". Z okazji święta 22 lipca pismo informowało,  że 25 lipca ukaże się okolicznościowy, 
bogato ilustrowany specjalny numer „Dziennika Wychodźstwa" na 12 kolorowych stronach 
(jeszcze 5 dni wcześniejten sam okolicznościowy numer miał się nazywać „Życie Polskie")83. 
Zgodnie z zapowiedzią  specjalne wydanie w zapowiadanejformule  się ukazało, choć kolorowe 
(a w zasadzie z dodatkową  czerwoną  farbą)  były tylko pierwsza i ostatnia strona. Numer, który 
na pierwszej stronie otwierali Bolesław Bierut i Konstanty Rokossowski, w całości był przeja-
wem typowejpropagandy sukcesu i zachwalał wszelkie dziedziny życia w PRL — od gospodar-
ki poczynając,  a na sporcie kończąc.  Nie obyło się bez akcentów francuskich,  sytuację w Polsce 
1954 r. nakreślił repatriant z Francji, górnik Marcin Sapeta (przybyły do Polski w lipcu 1946 r.), 
który w samych superlatywach wyrażał się o Polsce Ludowej84. 

Jesienią  1954 r. na łamach pisma zaczęło pojawiać się coraz więcejinformacji  na temat 
uzbrojenia Niemiec w związku  z planem przyjęcia ich do NATO85. Antyniemiecka propaganda 
przybierała w piśmie na sile wraz z planowaną  ratyfikacją  układu we francuskim  parlamencie86. 

Podobnie jak prasa krajowa w okresie stalinowskim, „Dziennik Wychodźstwa" starał się 
minimalizować wszelkie akcenty religijne, nawet w czasie Świąt  Bożego Narodzenia. Wpraw-

7 6 „Życie Wychodźcze" nr 12 z 11 VI 1954 r. 
7 7 J. Kowalik, op. cit., t. 4, s. 159. 
7 8 „Życie Polskie" nr 1 z 16 VI 1954 r. 
7 9 „Życie Polskie" nr 3 z 19 VI 1954 r. 
8 0 „Życie Polskie" nr 23 z 17 VII 1954 r. 
8 1 J. Kowalik, op. cit., T. 1, s. 150 
8 2 „Dziennik Wychodźstwa" nr 1 z 20 VII 1954 r. 
8 3 „Dziennik Wychodźstwa" nr 3 z 22 VII 1954 r. 
8 4 „Dziennik Wychodźstwa" nr 6 z 25 VII 1954 r. 
8 5 „Dziennik Wychodźstwa" nr 66 z 24 X 1954 r. 
8 6 „Dziennik Wychodźstwa" nr 87 z 23 XII 1954 r. 



Polskojęzyczna  komunistyczna  prasa codzienna  we Francji.. 161 

dzie samo sformułowanie  „Boże Narodzenie" w piśmie pojawia się (w tym czasie w „Trybunie 
Ludu" przeczytalibyśmy tylko o enigmatycznych „Świętach"), ale już w treści pisma spotykamy 
się z „choinką  noworoczną".  Czytając  o świątecznych  zwyczajach w Polsce, dowiemy się 
z „Dziennika", że „Noc wigilijna z 24 na 25 grudnia to najdłuższa noc w przeciągu  roku. Na-
zajutrz jest dzień świąteczny,  to też siedzą  ludzie długo w noc: młodzi się bawią,  a starzy, jak to 
starzy, gwarzą  o tym, jak to dawniejbywało". Z akcentów religijnych zaledwie raz pojawia się 
w całym obszernym opowiadaniu postać Pana Jezusa narodzonego w stajence na sianie, ja-
ko uzasadnienie siana pod obrusem i postać patrona drugiego świątecznego  dnia świętego 
Szczepana87. 

Nowy Rok „Dziennik Wychodźstwa" witał w zdecydowanie zimnowojennejatmosferze. 
Podkreślał, że mijający  rok to 10 lat istnienia Polski Ludoweji narodowa walka przeciwko 
groźbie nowejwojny88. Wprawdzie parlament francuski  ratyfikował  układy paryskie, jednak 
„Dziennik" zapowiadał, że „naród francuski  nie ustaje w walce przeciwko układom paryskim 
i londyńskim"89. Informował,  że akcje w tym celu będzie prowadzić CGT, a USA za zgodą  fran-
cuskiego parlamentu „czyni gorączkowe  przygotowania do uzbrojenia Wehrmachtu"90. Aby 
uniknąć  oskarżeń o nielegalne finansowanie  gazety, utworzony został Fundusz Prasowy 
„Dziennika Wychodźcy", na który wpłacane były datki, pismo skrupulatnie na pierwszejstro-
nie drukowało co kilka dni wykaz wpłat wraz z podliczeniem zebranych łącznie  sum, co miało 
dać alibi przy kolejnejfrancuskiejkontroli  finansowej91. 

Do zaostrzenia linii pisma doszło w maju 1955 r. Pismo informowało  także o wydaleniach 
z Francji kolejnych dwóch działaczy związanych  z lewicą92.  Donosiło o anulowaniu przez Radę 
Najwyższą  ZSRS traktatu sowiecko-francuskiego  z 1944 r. jako efektu  przyjęcia RFN do 
NATO oraz o protestach władz PRL w sprawie ekspulsji obywateli polskich z Francji93. Infor-
mowało też głośno o otwarciu Konferencji  Warszawskiejw sprawie zapewnienia pokoju i bez-
pieczeństwa w Europie i zachęcało do podpisywania apelu wiedeńskiego94. Informował  wresz-
cie o zakończeniu konferencji  w Warszawie, powstaniu Układu Warszawskiego i mianowaniu 
marszałka Koniewa naczelnym dowódcą  sił zbrojnych układu95. 

Ostatni, 201 numer „Dziennika Wychodźstwa" ukazał się 28 maja 1955 r. Ze względu na je-
go świąteczny  charakter (Zielone Świątki)  wyszedł w kolorowej(niebieskiej) szacie graficznej 
i w zwiększonej — 10-stronicowejobjętości. Nie spodziewając  się zamknięcia, pismo zapo-
wiadało na następny dzień mecz pod swoim patronatem między polską  sekcją  zawodników 
FSGT departamentu Pas de Calais a drużyną  Amicale Sportive z Mitry-Mory96. 

„Dziennik Wychodźstwa", podobnie jak i jego poprzednie wcielenia, był wykorzystywany 
do propagowania prowadzonych przez konsulaty akcji o charakterze polityczno-społecznym, 
jak np. akcja gwiazdkowo-noworoczna w 1954-195597. 

8 7 „Dziennik Wychodźstwa" nr 88 z 24-26 XII 1954 r. 
8 8 „Dziennik Wychodźstwa" nr 91 z 1 1 1955 r. 
8 9 „Dziennik Wychodźstwa" nr 92 z 4 1 1955 r. 
9 0 „Dziennik Wychodźstwa" nr 93 z 6 1 1955 r. 
9 1 „Dziennik Wychodźstwa" nr 94 z 8 1 1955 r. (zawiera listę wpłat nr 10) 
9 2 „Dziennik Wychodźstwa" nr 185 z 8/9 V 1955 r. 
9 3 „Dziennik Wychodźstwa" nr 186 z 10 V 1955 r. 
9 4 „Dziennik Wychodźstwa" nr 188 z 12 V 1955 r. 
9 5 „Dziennik Wychodźstwa" nr 192 z 17 V 1955 r. 
9 6 „Dziennik Wychodźstwa" nr 201 z 28 V 1955 r. 
9 7 AMSZ, z. 20, w. 43, t. 532, Raport konsularny Konsulatu Generalnego w Lille za I kwartał 1955 r. 



162 Zbigniew  Girzyński 

Działalność wydawnicza prowadzona przez komunistów była bacznie obserwowana przez 
władze emigracyjne. Wśród czterech istotnych informacji  przekazanych przez emigracyjne 
przedstawicielstwo dyplomatyczne w Paryżu innym polskim czynnikom dyplomatycznym po-
wiązanym  z ośrodkami emigracyjnymi na pierwszym miejscy wymieniono fakt  ukazania się 
27 maja 1955 r. w Dzienniku Urzędowym Republiki Francuskiejobwieszczenia o zamknięciu 
„Dziennika Wychodźstwa", określonego w tym piśmie „jednym z wielu kolejnych wcieleń zam-
kniętej swego czasu również przez władze francuskie,  a wydawanej przez ambasadę war-
szawską  komunistycznej «Gazety Polskiej»"98. 

1 lipca 1955 r. ukazał się pierwszy numer „Naszego Dziennika" („Notre Journal")99. W sło-
wie wstępnym redakcja zapowiadała, że chce po polsku informować  wychodźstwo (pismo 
ukazywało się 6 razy w tygodniu, numery poniedziałkowy i niedzielny wspólnie). Siedziba wy-
dawnictwa mieściła się w Paryżu przy ul. de Montyon 8100. W prezentowanych treściach pismo 
nie odbiegało od swoich poprzedników. Ostatni, 201 numer ukazał się 10 marca 1956 r. zapo-
wiadał na następny dzień (akcja prowadzona już od kilku numerów101) specjalny sensacyjny 
numer „Naszego Dziennika", poświęcony wielu ważnym problemom emigracyjnym102. 

Kolejnym pismem powołanym do życia w celu wywierania wpływu na emigrację przez wła-
dze komunistyczne był „Express Poranny" (francuski  podtytuł: „L'Express du Matin"), które-
go pierwszy numer ukazał się 6 kwietnia 1956 r. Zgodnie z zapowiedzią  pismo miało się uka-
zywać cztery razy w tygodniu (wtorki, środy, czwartki i piątki).  Wydawcą  był Presse Editions, 
mieszczący  się, podobnie jak poprzednim razem, w Paryżu, przy ul. de Montyon 8. W stosunku 
do „Naszego Dziennika" nie zmieniony został format  i szata graficzna  pisma103. „Express Po-
ranny" donosił o rehabilitacji Władysława Gomułki, dokonanejprzez Edwarda Ochaba pod-
czas narady aktywu partii z okazji 1 maja, poświęconejzwłaszcza problemom XX Zjazdu Ko-
munistycznej Partii Związku  Sowieckiego. Pismo donosiło także o wizycie w Warszawie sena-
torów francuskich,  o przyjeździe do Paryża sowieckiego ministra hutnictwa Aleksandra Grigo-
rievitcha Cherenetiewa104. Z wielką  radością  i na centralnym miejscu pierwszejstrony donosił 
„Express" o tym, że przewodniczący  przebywającejw  Polsce grupy francuskich  senatorów De-
bu-Bridel uznał granicę na Odrze i Nysie za „trwałą  granicę pokoju". Wprawdzie w piśmie na-
dal sporo miejsca poświęcano walce o pokój, rozbrojeniu i ukazywaniu sukcesów Polski, jed-
nak propaganda ta był niepomiernie mniejsza niż jeszcze dwa lata wcześniej105. Opisując  wy-
jazd z Polski grupy francuskich  senatorów, pismo jeszcze raz zwróciło uwagę na ich korzystne 
dla Polski zdanie w sprawie granicy na Odrze i Nysie. Złagodniała też nieco wojenna retoryka. 
Pismo z satysfakcją  donosiło, że zdaniem ŚwiatowejRady Pokoju, „zmiany, jakie zaszły na 
świecie, pozwalają  nam oświadczyć, że wojna nie jest fatalną  koniecznością"106.  Opisane zmia-

9 8 IPMS, A.11. E/1210, Pismo z 29 maja 1955 r. kierowane do ambasadorów: Papeego, Lipskiego i mini-
stra Potockiego. 
9 9 J. Kowalik, op. cit., t. 2, s. 129. 
1 0 0 „Nasz Dziennik" nr 1 z 1 VII 1955 r. 
1 0 1 Por. „Nasz Dziennik" nr 196 z 4-5 III 1956). 
1 0 2 „Nasz Dziennik" nr 201 z 10 III 1956 r. 
1 0 3 „Express Poranny" nr 1 z 6IV 1956 r. 
1 0 4 „Express Poranny" nr 2 z 10 IV 1956 r. 
1 0 5 „Express Poranny" nr 3 z 11IV 1956 r. 
1 0 6 „Express Poranny" nr 6 z 17 VI 1956 r. 



Polskojęzyczna  komunistyczna  prasa codzienna  we Francji.. 163 

ny pozwoliły też, zdaniem gazety, która przytoczyła w tejsprawie oficjalny  komunikat, na roz-
wiązanie  Biura Informacyjnego  Partii Komunistycznych i Robotniczych107. 

Ostatni, 13 numer „Expressu Porannego" ukazał się 27 kwietnia 1956 r. Pismo donosiło 
w nim m.in. o mającym  miejsce dzień wcześniejw Paryżu strajku studentów na dziedzińcu Sor-
bony na znak protestu przeciwko „niedostatecznemu pod względem ilości i jakości pożywie-
niu" w uniwersyteckich stołówkach108. 

W miejsce „Expressu Porannego" powołano nowy dziennik — „Wiadomości" („Les Nou-
velles"), który ukazał się po raz pierwszy 3 maja 1956 r. Nie uległ zmianie wydawca i adres wy-
dawnictwa. Pismo miało się ukazywać trzy razy w tygodniu, we wtorki, czwartki i w niedziele109. 
W odróżnieniu od poprzednich pism „Wiadomości" nie zostały zamknięte przez władze fran-
cuskie, stając  się na dłuższy czas trwałym elementem rynku prasowego we Francji. W ten spo-
sób zakończony został czteroletni okres, w którym władze PRL prowadziły akcję propagando-
wą  adresowaną  do emigracji polskiejwe Francji za pomocą  w sumie 13 tytułów prasowych, ja-
kimi chciały zastąpić  wychodzącą  w latach 1945-1952 „Gazetę Polską": 

1. „Kurier Polski" (171-1IV 1953), 
2. „Głos Polaka we Francji" (IV 1953-6 V 1953), 
3. „Informator  Polski" (14 V-11 VI 1953), 
4. „Wychodźstwo Polskie" (18 VI-11IX 1953), 
5. „Echa Polskie" (13 IX-8 XI 1953), 
6. „Nowiny Polskie" (14 XI 1953-1 II 1954), 
7. „Przegląd  Polski we Francji" (18 III-22IV 1954), 
8. „Życie Wychodźcze" (4 V-11 VI 1954), 
9. „Życie Polskie" (16 VI-17 VII 1954), 
10. „Dziennik Wychodźstwa" (20 VII 1954-28 V 1955), 
11. „Nasz Dziennik" (1 VII 1955-10 III 1956), 
12. „Express Poranny" (6-27 IV 1956), 
13. „Wiadomości" (od 3 V 1956). 
Władze dyplomatyczno-konsularne PRL w Paryżu nawet w teorii nie traktowały omawia-

nych pism odrębnie. W raporcie polonijnym z października 1954 r. czytamy: „pomimo represji 
pod adresem naszejgazety, wyrażających  się w ciągłym  jejzamykaniu, liczba stałych abonen-
tów w zasadzie nie spada i na dzień dzisiejszy wynosi ponad 4 tys. Jednorazowy tygodniowy na-
kład utrzymywany jest na stałym poziomie 7 500, a niedzielny 9 500 egzemplarzy". Uważano 
jednocześnie, że wychodzący  akurat w momencie sporządzania  raportu „Dziennik Wychodź-
stwa" cieszył się poczytnością  w terenie i odnotowywano stałą  tendencję do wzrostu abonen-
tów"110. Warto podkreślić, że w okresie, do którego odnosi się cytowany raport, wychodziły aż 
cztery z omawianych tytułów: „Przegląd  Polski we Francji", „Życie Wychodźcze", „Życie Pol-
skie", „Dziennik Wychodźstwa". 

Wprawdzie konsekwencja w tworzeniu na gruzach jednego zamykanego tytułu kolejnego 
pokazuje dużą  determinację władz PRL wprowadzeniu akcji skierowanejwobec emigracji, ale 
jednocześnie równie konsekwentna polityka władz francuskich  w znacznym stopniu ją  niwe-
czyła. Ambasada PRL w Paryżu oceniała sytuację prasy emigracyjnejpowiązanejz  władzami 

1 0 7 „Express Poranny" nr 8 z 19 VI 1956 r. 
1 0 8 „Express Poranny" nr 13 z 27 VI 1956 r. 
1 0 9 „Wiadomości" nr 1 z 3 V 1956 r. 
1 1 0 AMSZ, z. 20, w. 25, t. 307, Raport Polonijny Ambasady PRL w Paryżu za okres od 26 lutego do 1 paź-
dziernika 1954 r. 



164 Zbigniew  Girzyński 

komunistycznymi jako bardzo złą.  Zwracano uwagę, że „ludzie gubią  się w wydarzeniach poli-
tycznych, są  zniechęceni ciągłymi  zakazami, rezygnują  albo zupełnie z prasy polskiej, albo bio-
rą  «Narodowca»". W sposób negatywny wpłynęło to na prenumeratę wydawnictw wspieranych 
przez władze PRL. O ile „Gazeta Polska" rozchodziła się w nakładzie ok. 11 200 egzemplarzy, 
to kolejne wydawnictwa: „Kurier Polski", „Głos Polaka we Francji", „Wychodźstwo Polskie" 
— od 6 do 8 tys. egzemplarzy. Niezatrzymanie wszystkich prenumeratorów przy kolejnych 
tytułach było spowodowane zastraszeniem kolporterów i społeczników, obawiających  się re-
presji władz francuskich,  zwłaszcza ekspulsji. Z tego powodu wielu z nich „oddawało się wy-
łącznie  pracy partyjnejpo linii francuskiej".  Ambasada określiła to zjawisko mianem „sfrancu-
ziałości" tych działaczy, „skądinąd  dobrych partyjniaków", która doprowadziła do „wypacze-
nia pracy na odcinku polskim". W efekcie  tego działacze ci „nie rozumieli spraw polskich ani 
nie bardzo chcieli się do nich przyłożyć". Rezultatem tego zjawiska był proces, jaki przeszła 
wcześniejPolonia amerykańska, i ukształtowanie się nowejwarstwy społecznej — „Francuza 
polskiego pochodzenia"111. 

Polish-language Communist Dailies in France in 1952-1956 

The half  a million-strong Polish community living in France after  the second world 
war became an arena of  fierce  competition for  political impact, involving the communist 
authorities at home and the divided emigre groups and authorities. The character and number 
of  Polish emigres were the reason why the Polish-language press became an essential element 
in the rivalry. According to estimates made by the author upon the basis of  data obtained from 
the National Library, in 1944-1950 Polish-language dailies issued in France totalled 131. 
After  the end of  the war, two newspapers were available: the anti-communist „Narodowiec" 
and „Gazeta Polska", published by the Polish communist authorities. In the autumn of  1952 
the French authorities put an end to „Gazeta Polska", which at the time was experiencing 
considerable financial-staff  problems. Having discovered numerous irregularities and chiefly 
due to the fact  that the daily was financed  to a great measure by the Embassy of  People's 
Poland, the French Ministry of  the Interior closed the publication. For the next four  years 
the communist authorities in Poland issued new dailies addressed to emigres in France. 
For all practical purposes, these newspapers were immediately liquidated by the French 
authorities. Consequently, in 1953-1956 some 13 new titles appeared in France. The consistency 
with which they were established testifies  to the enormous determination of  the Polish 
communist authorities interested in indoctrinating the emigres, while the persistence of 
the French officials  reflects  their wish to oppose such initiatives. 

1 1 1 AMSZ, z. 20, w. 22, t. 265, Sprawozdanie Polonijne — Wyciąg  z Raportu Ambasady PRL w Paryżu 
z 31 lipca 1953 r. 


