
Ponarski, Zenobiusz

Notatki o prasie wydawanej w Wilnie
w latach 1905-1915
Kwartalnik Historii Prasy Polskiej 19/1, 93-100

1980



Kwartalnik Historii Prasy Polskiej X IX  1 
PL ISSN 0137-2998

ZENOBIUSZ PONARSKI

NOTATKI O PRASIE WYDAWANEJ W WILNIE 
W LATACH 1905— 1915

I

Do opracowania Prasa polska w latach 1864— 1918 sięgać będą wszys­
cy, którzy zechcą zapoznać się z dorobkiem piśmiennictwa w Polsce. 
Luki i nieścisłości pierwszego wydania z pewnością zostaną usunięte w 
nowej, uzupełnionej i pełniejszej edycji. Uwagi zaś dotyczą pism polskich 
wspomnianych przez Z. Kmiecika oraz pominiętej prasy polskiej, a także 
litewskiej, białoruskiej i innej, wydawanej w Wilnie do zajęcia miasta 
przez wojska niemieckie podczas I wojny światowej.

Najpoczytniejszym dziennikiem w Wilnie był „Kurier Litewski” , po 
czterdziestoletnim zakazie wydawania prasy polskiej założony przez 
H. Korwin-Milewskiego. Niechętnie podjął się on trudu wskrzeszenia 
gazety polskiej w Wilnie mimo perswazji generał-gubematora Fryzego, 
który —  pragnąc powstania gazety ugodowej —  odrzucił do tego czasu 
osiem podań o zezwolenie na wydawanie dziennika, ponieważ najbardziej 
umiarkowanym z kandydatów był znany obrońca polityczny Tadeusz 
Wróblewski1. Nie zamierzał Korwin-Milewski porzucać swych znacznych 
posiadłości i stale zamieszkiwać w Wilnie, skoro „taniej utrzymać trzy 
tancerki niż jedną gazetę”2. Wobec jednak decyzji Fryzego, że albo 
gazetę wyda on, „albo jej zupełnie nie będzie” , podjął się wydawania 
„Kuriera Litewskiego” , sięgając do tytułu pisma sprzed 150 laty. O po­
czątkach pisma tak napisze później w swych wspomnieniach: „Naturalnie, 
że nie obeszło się bez wściekłego niezadowolenia ze strony konkurencji. 
P. Tadeusz Wróblewski wystąpił nawet na łamach »Kuriera Warszaw­
skiego« z artykułem, w którym niedwuznacznie dawał do zrozumienia, 
że jestem przez administrację rosyjską przekupiony”3.

1 O T. Wróblewskim por. Z. P o n a r s k i :  1) Adwokat Stanisław Wróblewski, 
[w:] Szkice z dziejów adwokatury polskiej. Warszawa 1976; 2) Polskie pamiątki ma­
sońskie w Wilnie, „Przegląd Historyczny” , 1976, z. 2.

2 H. K o r w i n - M i l e w s k i ,  Siedemdziesiąt lat wspomnień, Poznań 1930,
s. 200.

8 Op, cit., s. 202.



94 Z E N O B IU S Z  P O N A R S K I

Początkowo, prawie przez pół roku, kiedy „Kurier” był jedynym pol­
skim pismem na Litwie, udostępniał swe łamy także reprezentacji opinii 
odbiegających od konserwatywnego stanowiska wydawcy4.

Nowe zajęcie przypadło do gustu wydawcy, który w ciągu trzech mie­
sięcy napisał 78 artykułów podpisanych „Wujaszek” . Nie zawiódł géne- 
rał-gubernatora, na którego prośbę: „Zaostrz swoje pióra, zrób miejsce 
w jutrzejszym numerze i ratuj wileńskie dzieci od klęski” , posłusznie, w 
ciągu niespełna godziny, posyłając co kwadrans przez chłopców oddzielne 
kartki do drukarni, zdążył ułożyć artykuł, w którym: „Nie wchodząc 
zupełnie w meritum samych reklamacji, tłumaczyłem rodzicom, jaką nie­
powetowaną, może na całe życie, krzywdę wyrządziliby swoim dzieciom, 
przerywając może na dłuższy czas ich trening umysłowy, przyzwycza­
jając ich do lenistwa itd.” Dzięki temu strajk szkolny, „ta głupia impre­
za, która potem w Kongresówce przyniosła ówczesnej młodzieży tyle 
szkody, została zażegnana” 5.

„Kurier Litewski” miał ponad sześć tysięcy stałych czytelników i 2 
tys. egzemplarzy w sprzedaży detalicznej, powstanie zaś pism konkuren­
cyjnych, m.in. „Nowin Codziennych” (klerykalno-demokratycznego orga­
nu biskupa E. Roppa) i „ Gazety Wileńskiej”  (wydawanego przez M. Ro­
mera organu postępowców o zabarwieniu krajowym), nie zachwiało jego 
pozycji na ziemiach dawnego W. Ks. Litewskiego.

Zapał wydawcy okazał się jednak krótkotrwały: przekazał „Kurier” 
księgarzowi i wydawcy F. Zawadzkiemu, od którego gazetę przejął biskup 
Ropp; po jego przymusowym wycofaniu się z życia politycznego pismo 
objęło z kolei konsorcjum z dyrektorami bankowymi P. Kończą i A. Mey­
sztowiczem na czele. .

„Cała wycieczka gazeciarska —  stwierdza Korwin-Milewski —  kosz­
towała mnie taniej niż utrzymanie jednej tancerki, bo niespełna trzy 
tysiące rubli”6. Wycieczka natomiast redaktora „Kuriera”  C. Jankow­
skiego do podmiejskiej karczmy w zabranej samowolnie karecie biskupiej, 
z dwiema tancerkami, kosztowała go utratę stanowiska. Zwalczany przez 
własną i obcą reakcję biskup dbał o dobre imię gazety i swoje7.

Po wkroczeniu Niemców do Wilna „Kurier” przestał się ukazywać8.
„Czytam uważnie »Gazetę Wileńską«, którą wydawca Michał Romer, 

mój znajomy z Paryża, przesyła mi bezpłatnie —  pisał B. Limanowski. — 
Pisze ona tak śmiało i odważnie, jak żadna z gazet polskich w obrębie 
zaboru rosyjskiego nie pisała w czasach względnej swobody w  1861

4 L. W a s i l e w s k i ,  Litwa i Białoruś, Kraków 1912, s. 317.
5 K o r w i n - M i l e w s k i ,  op. cit., s. 206, 213.
8 Op. cit.
7 S. M a c k i e w i c z - C a t ,  Kto mnie wołał, czego chciał..., Warszawa 1972, 

s. 411.
8 К. О к u 1 i с z, Brzask, dzień i zmierzch na ziemiach Litwy historycznej, [w:] 

Pamiętnik wileński, Londyn 1972, s. 23.



P R A S A  W Y D A W A N A  W  W IL N IE  W  L A T A C H  1905—1915 95

i 1862 roku” . Zwracając się zaś do syna poucza: „Wybierając pomiędzy 
»Kurierem Litewskim« i »Gazetą Wileńską«, spodziewam się, że zatrzy­
masz tę ostatnią”9. Według Korwin-Milewskiego było to „czerwone pi­
semko niedługotrwałe p. Michała Romera”10.

„Gazeta Wileńska” , pisząca w pierwszym swym numerze: „Chodzi nam
0 ustalenie współżycia rozmaitych elementów kulturalnie-narodowych 
w obu krajach [Litwie i Białorusi —  Z.P.] na szczerym stanowisku oby­
watelstwa krajowego” , nie mogła zadowolić nikogo — jak pisał L. Wa­
silewski —  poza szczupłym gronem wydawców. „Dla »krajowców« kie­
runku konserwatywnego była odstraszająco radykalna, dla klerykałów 
»masońska«, dla socjalistów mdła i drobnomieszczańska, dla narodowców 
polskich nie dość polska, dla nacjonalistów litewskich nie dość litewska. 
Musiała tedy po pięciomiesięcznym wegetowaniu upaść z braku środków, 
bo tego poparcia, jakiego mogły jej udzielić żywioły robotnicze i po częś­
ci rzemieślnicze, czytające chętnie »Gazetę« ze względu na jej radykalizm 
polityczny, nie wystarczało do zapewnienia jej trwałego bytu” 11. Inną 
przyczyną zamknięcia pisma był proces M. Romera o wezwanie do oba­
lenia caratu, co zmusiło go do opuszczenia Rosji.

Kiedy dzięki wysiłkom adwokata Wróblewskiego udało się zakoń­
czyć proces, pojawia się Romer znowu w Wilnie, zakładając wraz z 
L. Abramowiczem „Przegląd Wileński” (1911— 1915) i „Kurier Krajowy” 
(1912— 1914). Sylwetkę jego, późniejszego żołnierza I Brygady Legionów 
Piłsudskiego, członka Rady Stanu Litwy smetonowskiej (1928— 1931), 
wielokrotnego rektora Uniwersytetu w Kownie, niedawno przypom­
niano12.

Pisząc, że „Przegląd Wileński” wychodził pod redakcją Ludwika Am- 
broziewicza, Z. Kmiecik myli go z Ludwikiem Abramowiczem, który po
1 wojnie światowej kontynuował wydawanie tego pisma13.

9 B. L i m a n o w s k i ,  Pamiętniki 1870—1907, Warszawa 1958, s. 619, 624.
10 K o r w i n - M i l e w s k i ,  op. cit., s. 211.
11 W a s i l e w s k i ,  op. cit., s. 350.
12 J. O c h m a ń s k i :  1) Zapiski Michała Romera o rewolucji październikowej, 

„Najnowsze Dzieje Polski”, t. XII, 1967, s. 265—273; 2) Kulisy wyprawy wileńskiej 
Piłsudskiego 1919 r., „Z dziejów stosunków polsko-radzieckich”, 1968, t. 3, s. 65—78.
O Michale Romerze w przedwojennych encyklopediach: Wielka encyklopedia po­
wszechna, t. 15, s. 59, Encyklopedia XX w. (nazywa go prawnikiem litewskim), En­
cyklopedia Trzaski, Ewerta i Michalskiego, t. 5, s. 910 (nazywa go redaktorem „Ga­
zety Wileńskiej” i współzałożycielem „Przeglądu Wileńskiego”). „Kurier Wileński” , 
nr 262 z 7 XI 1939 r., przytacza za pismem „Naujoji Romuva” artykuł M. Romera 
Wilno a prawo międzynarodowe, w którym autor wzywa władze litewskie do wy­
kazania rycerskości w stosunku do Polaków, zachowania taktu i powagi. O Romerze 
pisze A. W e n c l o w a  (Buria w połdień, Moskwa 1971) jako o postępowym działa­
czu społecznym.

13 Z. K m i e c i k ,  [w:] Prasa polska 1864—1918, Warszawa 1976, s. 96. O L. Abra­
mowiczu por. S. M a c k i e w i c z- C a t, op. cit., s. 215. Pominięto go w opracowaniu



96 ZE N O B IU S Z  P O N A R S K I

„Od miesiąca zaczęto mi przesyłać »Przegląd Wileński« Podoba 
mi się —  pisał B. Limanowski, późniejszy jego współpracownik —  gdyż 
jest zbliżone do moich przekonań, zwłaszcza co do kwestii zachowania się 
Polaków wobec formujących się narodów: litewskiego, łotewskiego i bia­
łoruskiego” 14. Kierunek reprezentowany przez Romera i Abramowicza 
nie cieszył się szerszym poparciem miejscowego społeczeństwa. „Wśród 
postępowców polskich na Litwie panuje znaczna rozbieżność opinii nawet 
w najbardziej zasadniczych kwestiach, ażeby się im udało skonsolidować 
w zwartą grupę” 15. Usiłowali oni także „przenieść do głów przywódców 
białoruskich i litewskich swoją koncepcję, ale oddźwięku u nich znaleźć 
nie mogli”16.

Zupełnie zapomnianym pismem zarówno w latach Drugiej Rzeczypo­
spolitej, jak i obecnie był „Tygodnik Wileński” , pominięty także w opra­
cowaniu Kmiecika. Była to „efemeryda dwóch donkiszotów, bardziej zau­
ważona przez cenzurę niż przez polskie społeczeństwo” , które „tak mało
o nim wiedziało i prawie nie zauważyło jego zamknięcia” po szesnastu 
zeszytach17.

„Tygodnik Wileński” wydawali znakomity artysta Ferdynand Rusz- 
czyc i archiwariusz Wacław Gizbert-Studnicki (brat Władysława), którzy 
wznowili tradycje pisma o takiej samej nazwie prawie sprzed stu laty, 
„ufni, że ciągłość jest rękojmią odradzania się” .

Ruszczyc kreślił ogólne wytyczne pisma, cyzelował szczegóły ilustra­
cyjne, dziełem jego były karty tytułowe, liczne rysunki, ornamenty zdob­
nicze i publikacje podpisane „o -K -o” . Jego dziełem był pieczołowicie 
opracowany numer litewski, zapoznający z twórczością Ciurlionisa, Rym- 
szy, Żmudzinowicza i in. O Ciurlionisie powie on na jego pogrzebie w 
1911 r.: „Był on zwiastunem nowej, młodej sztuki, której nadał własne 
piętno odrębne. A ziemi swojej i rodakom swoim zwiastował Piękno 
budzącej się w nich wiosny” ; lansując Żmudzinowicza nie mógł prze­
widzieć, że jego setną rocznicę urodzin obchodzić będzie teraz UNESCO. 
Do współpracy w „Tygodniku” zaprosił J. Bułhaka, z którym pozostawał 
w bliskiej przyjaźni ponad ćwierć wieku. Studnicki pismu nadawał do- 
kumentarną podstawę i naukowe opracowanie. Ich wspólnym dziełem 
były także specjalne numery, miński i podwójny warszawski, który 
7. woli cenzora stał się ostatnim zeszytem pisma założonego w 1910 r.

„Pismo było niepodobne do żadnego innego —  wspomina Bułhak — 
znałem mniej więcej wszystkie ówczesne. Było serdeczne i swojskie, pro­
ste i poważne, dźwięczało utajonym patosem przywiązania i wspomnienia

o prasie Królestwa Polskiego, chociaż podczas I wojny światowej był redaktorem 
pism warszawskich (wraz z W. Rzymowskim).

14 B. L i m a n o w s k i ,  Pamiętnik 1907—1919, Warszawa 1961, s. 238.
16 W a s i l e w s k i ,  op. cit., s. 351.
18 O k u 1 i с z, op. cit., s. 29.
17 J. B u ł h a k ,  Dwadzieścia sześć lat z Ruszczycem, Wilno 1939, s. 42.



P R A S A  W Y D A W A N A  W  W IL N IE  W  L A T A C H  1905—1915 97

jak staroświecka piosenka patriotyczna, otwierało oczy na najdroższe 
legaty przeszłości, jak wiekowy skarbczyk antenatów. A obok tego mó­
wiło o muzyce i teatrze, o literaturze i plastyce rzeczy dostępne, ale 
niebanalne, tchnące atmosferą wysoką i czystą”18.

Z innych pism tego okresu warte są wzmianki dwa pisma fachowe: 
miesięcznik „Ruch Spółdzielczy” i „Tygodnik Rolniczy” . Ukazywały się 
i inne pisma, nie pozostawiły one jednak trwalszego śladu w pamięci 
potomnych.

II

W Wilnie wydawane były liczne pisma litewskie, białoruskie, rosyjskie 
i żydowskie, pominięte w Prasie polskiej, chociaż Z. Kmiecik wspomina 
prasę rosyjską i żydowską wydawaną w Królestwie Polskim, a J. Myś- 
liriski prasę ukraińską, żydowską i niemiecką w  Galicji. Prasa ta, ukazu­
jąca się w  Wilnie w latach 1905— 1915, odegrała znaczną rolę w kształ­
towaniu stosunków polsko-litewskich i polsko-białoruskich w przyszłości 
i wywoływała oddźwięk nie tylko na swoim terenie, lecz także w  prasie 
warszawskiej, krakowskiej i innej. -

Po zniesieniu w 1904 r. zakazu stosowania czcionek łacińskich w piś­
miennictwie litewskim prasa ukazująca się w Wilnie odegrała znaczną 
rolę w litewskim ruchu narodowym. Dziennik „Vilniaus Żinios” („Wiado­
mości Wileńskie” ), wydawany przez inż. P. Wilejszysa, był początkowo 
pismem liberalnym, które prędko przekształciło się w konserwatywno- 
-nacjonalistyczny organ, toczący boje z „Kurierem Litewskim” . Polemikę 
tę Korwin-Milewski zakończył artykułem Do braci Litwinów, w którym 
całkiem nie po bratersku potraktował pobratymców, po czym, jak 
wspomina: „Srogo poleciłem moim współpracownikom, żeby mi o tej głu­
piej bladze litewskiej w  gazecie mowy nie było, albowiem to by tylko 
jej posłużyło za reklamę” 19.

„Vilniaus Żinios” zaczęło się ukazywać 3 razy w  tygodniu i miało 
początkowo prawie sześć tysięcy prenumeratorów, których liczba w 
1906 r. zmalała o połowę. Obok niego w tym samym czasie wychodziły 
„Draugas”  („Towarzysz” ), o charakterze ludowo-socjalistycznym, i „Lie- 
tuvos Bartininkas” („Pszczelarz Litewski” ).

W okresie późniejszym powstał z inicjatywy J. Wilejszysa tygodnik 
ludowy „Lietuvos Ukininkas” („Gospodarz Litewski” ), o kierunku demo­
kratycznym, zajmujący poczesne miejsce wśród prasy litewskiej. Wyda­
wany był przez spółkę finansującą pozostałe demokratyczne pisma litew­
skie, jak wychodzący dwa razy w  tygodniu organ inteligencji litewskiej 
„Lietuvos Żinios” („Wiadomości Litewskie” ). Pismo to publikowało ar­
tykuły o treści politycznej, społecznej, ekonomicznej, korespondencje

18 Op. cit., s. 19.
19 K o r w i n - M i l e w s k i ,  op. cit., s. 205.

7 —  K H P P  z. 1/80



98 Z E N O B IU S Z  P O N A R S K I

z terenu, informacje bieżące, utwory literatury pięknej i popularnonau­
kowe. Porównywano je do „Zarania” M. Malinowskiego, ponieważ oba 
jednakowo zwalczane były przez kler.

„Lietuvos Ukininkas” (tak samo jak „Zaranie” ) wydawał oddzielne 
dodatki: od 1907 r. „Żem e” („Ziemia” ) —  dwutygodnik poświęcony rol­
nictwu, od 1909 miesięczniki „Mokykla” („Szkoła” ) i „Sveikata”  („Zdro­
wie” ), od 1910 „Jaunimas” („Młodzież” ), od 1911 kwartalnik dla kobiet 
„Żibute” („Światełko” ).

Socjaliści litewscy wydawali w  Wilnie w 1906 r. tygodnik „Naujoji 
Gadyne”  („Nowa Era” ), który był ich pierwszym pismem na tym terenie, 
zaś skończyli na nieregularnie wychodzącym od 1911 r. miesięczniku 
„Visuomene” („Społeczeństwo” ). Prasa ich nie odegrała większej roli w 
historii piśmiennictwa litewskiego.

Wychodziły także w  1912 r. klerykalno-nacjonalistyczny „Viltis” 
(„Nadzieja” ), ukazujący się 3 razy tygodniowo, klerykalna „Aušra” („Ju­
trzenka” ), przeznaczona dla Litwinów guberni wileńskiej, dwutygodnik 
„Zemdirbis” („Rolnik” ) z dodatkiem „Kooperatorius” („Spółdzielca” ), 
„Pasiuntinis” („Poseł” ), przeznaczony dla Litwinów wyznania kalwiń­
skiego. Litewskie Towarzystwo Naukowe wydawało rocznik „Lietovos 
Tauta”  („Naród Litewski” ), redagowany przez Bosanavičiusa, autora skie­
rowanego do hr. Witte memoriału o dążeniach litewskich.

Ukazywały się także pisma litewskie w języku polskim, jak tygodnik 
„Echo” (1906), później przekształcony w  pismo „Topór” , reprezentujące 
kierunek Litewskiej Socjalnej Demokracji (LSD), oraz nacjonalistyczne 
dwutygodniki „Litwa” i „Lud” , pierwszy przeznaczony dla inteligencji, 
drugi dla szerokich rzesz czytelników, oba mające za cel dotarcie do 
„spolszczonych Litwinów” , redagowane w  duchu wybitnie antypolskim.

Prasa litewska była reprezentantem wszystkich kierunków litewskiej 
myśli politycznej: chrześcijańskiej demokracji, ludowców, socjaldemo­
kracji oraz powstałego dopiero w 1905 r. Litewskiego Demokratycznego 
Stronnictwa Narodowego.

I I I

Również białoruska prasa w  Wilnie odegrała znaczną rolę w  ruchu 
narodowym tej grupy. Pierwszym pismem był tygodnik „Nasza Dola”
(1906), redagowany przez F. Umiastowskiego, zamknięty po sześciu nu­
merach jako zbyt radykalny. Na jego miejsce powstała bardziej umiar­
kowana „Nasza Niwa” , skupiająca najwybitniejszych pisarzy i poetów 
białoruskich. Pismo to ukazywało się do wybuchu I wojny światowej 
w dwóch wersjach: czcionkami łacińskimi i cyrylicą, po 5 tys. egzem­
plarzy każda. Publikowano w nim artykuły polityczne, społeczne, gospo­
darcze, informacje z kraju i zagranicy, wiersze, opowiadania. Posiadało



P R A S A  W Y D A W A N A  W  W IL N IE  W  L A T A C H  1905—1915 99

wielu korespondentów terenowych; w 1910 r. np. zamieszczono 666 ko­
respondencji z 320 miejscowości.

„Nasza Niwa” , pozbawiona szowinizmu i dążeń nacjonalistycznych, 
„nie dawała się sprowokować żadnym nacjonalizmom, rosyjskim, polskim, 
litewskim”20. Głównymi promotorami pisma byli bracia Jan i Antoni 
Łuckiewiczowie, W. Iwanowski, F. Umiastowski, znany pisarz Janko 
Kupała. Do współpracowników należeli także kresowi Polacy: R. Skir- 
munt, J. Osmołowski i inni. „Głównym zadaniem »Naszej Niwy« było 
przekonanie masy ludowej, aby broniła języka ojczystego, narodowej 
kultury, obyczajów i niepodległościowej myśli narodowej”21.

Popierający białoruskie dążenia kulturalne biskup E. Ropp, w 1905 r.
—  jako obowiązujący w Kościele —  wprowadził język białoruski w zasię­
gu swej diecezji, zaś katolicki ruch białoruski, grupujący się w  Chrześci­
jańskiej Demokracji (ChD), wydawał w  Wilnie tygodnik „Białoruś” . 
Wychodziły także: walcząca z polskością, zwłaszcza w Kościele, „Bieło- 
ruskaja Żyzń” (pod redakcją Sołoniewicza), ukazująca się następnie jako 
„Siewierno-Zapadnaja Żyzń” , oraz kilka innych pism, które nie pozosta­
wiły głębszego śladu w dziejach prasy białoruskiej.

Wydawano również w  Wilnie w omawianym okresie prasę rosyjską, 
urzędową, informacyjną i naukową. Urzędowym organem generał-guber- 
natora był „Wilenskij Wiestnik”  (red. Czimikow), natomiast charakter 
informacyjny miało „Siewierno-Zapadnoje Słowo” ; z pism naukowych 
zasługują na wzmiankę „Zapiski Siewierno-Zapadnogo Otdieła Impiera- 
torskogo Russkogo Gieogràficzeskogo Obszczestwa” , zawierające poloniki, 
jak F. Dobriańskiego Loże masońskie na Litwie (1911) i Szkice z historii 
masonerii na Litwie (1913), powstałe na podstawie źródeł rękopiśmien­
nych Biblioteki Uniwersyteckiej w  Wilnie i Biblioteki im. Wróblewskich. 
Żydowski „Bund” wydawał po rosyjsku „Nasze Słowo”  i tygodnik „Na­
szą Trybunę” (1906— 1907), na który powoływał się w swych pracach 
W. Lenin. ’

Rosyjska socjaldemokracja (SDPRR) z kolei wydawała w języku 
polskim „Walkę Robotniczą” (1906), zaś PPS „Der Kampf” i inne po 
żydowsku22.

Prasa żydowska miała oparcie w  bogatej bazie poligraficznej drukarni 
Romów (istniejącej od 1835 r.), drukującej po żydowsku, hebrajsku oraz 
v  innych językach (w latach 1906— 1910 drukowała także socjalistyczną 
„W iedzę” , o czym szczegółowo pisał Z. Kmiecik), oraz drukarni i wydaw­
nictwie B. Kleckina (istniejących od 1910 r.). Z późniejszych pism ży­
dowskich wspomnieć można organ PPS Lewicy „Di Proletarisze Welt”

20 W a s i l e w s k i ,  op. cit., s. 281.
81 W. P a n u c e w i c z ,  Odrodzenie Białorusi i jej współczesne perspektywy, 

[w:] Pamiętnik wileński, s. 336.
22 O żydowskiej prasie PPS na Litwie w artykułach M. Wajnera. „Niepodle­

głość” , 1934, z. 2; 1937, z. 3.

7*



100
ZE N O B IU S Z  P O N A R S K I

(1907), organy „Bundu” : „Di Noje Welt” (1906) i „Folkscajtung” . Istniały 
z pewnością i inne pisma, skoro po I wojnie światowej ukazywały się 
w Wilnie 3 dzienniki i inna prasa w języku żydowskim.

Uwagi niniejsze nie są bynajmniej wyczerpujące. Zainteresowanych 
można skierować do takich publikacji, jak Prasa polska w Wilnie 
(„Świat, nr 37 z 1924 r.), W ciągu dwóch lat (Warszawa 1908, przyczynek 
do dziejów prasy polskiej na Litwie), Z dziejów prasy w Wilnie („Prze­
gląd Wileński” , nr 4 z 1932 r.) i annych, nie wyzyskanych w  niniejszym 
opracowaniu, które poszerzyć mogą znajomość przedstawionej proble­
matyki.


