
Myśliński, Jerzy

Nieudane warszawskie przeszczepy
prasowe we Lwowie przed pierwszą
wojną światową : ("Kronika
Powszechna" 1910-1914 i "Życie"
1910-1912)
Kwartalnik Historii Prasy Polskiej 32/4, 13-40

1993



A R T Y K U Ł Y

Kwartalnik Historii Prasy Polskiej XXXII 4 
PL ISSN 0137-2998

JERZY MYŚLIŃSKI (Warszawa)

NIEUDANE WARSZAWSKIE PRZESZCZEPY PRASOWE 
WE LWOWIE PRZED PIERWSZĄ WOJNĄ ŚWIATOWĄ

(„KRONIKA POWSZECHNA” 1910— 1914 I „ŻYCIE” 1910— 1912)

1

Od narodzin warszawskiego pozytywizmu jego trybunami były tygodniki 
publicystyczne, będące— jak to ujął Kazimierz Koźniewski — „notoryczną, 
a nawet narkotyczną lekturą polskiej inteligencji”1. Odmienie było w zaborze 
austriackim, gdzie lekturą ludzi wykształconych były miesięczniki naukowo- 
społeczno-kulturalne, polskie „tołstyje żumały” w rodzaju „Przeglądu Polskie­
go” czy „Krytyki”, nb. mające swoją stolicę raczej w Krakowie niż w stołecz­
nym galicyjskim Lwowie. I oto znaleźli się ludzie, którzy na kilka lat przed 
wybuchem pierwszej wojny światowej usiłowali przeszczepić na grunt lwowski 
doświadczenia warszawskie, wciąż jeszcze żywe.

Tak tedy na dwóch biegunach ideowych pojawiły się w tym samym dniu, 
1 października 1910 r., dwa tygodniki o nieco odmiennych podtytułach, ale o zbli­
żonym charakterze. Były to: „Kronika Powszechna” — „Tygodnik społeczny, 
literacki i naukowy”, oraz „Życie” — „Tygodnik polityczny, społeczny i literac­
ki”. Pierwszy, o ostentacyjnej tendencji katolickiej, miał za wydawcę Towarzy­
stwo im. Piotra Skargi, za którym stał Stanisław hr. Badeni junior (1877 — 1943), 
syn Stanisława, prawnik i historyk, związany z hierarchią kościelną do tego 
stopnia, że po znanej decyzji biskupów w sprawie reformy wyborczej w 1913 r. 
nie chciał przewodniczyć odpowiedniej komisji sejmowej; drugi — radykalny, 
lewicowy, zasilali dwaj wydawcy: Aleksander Lisiewicz i Hipolit Śliwiński, przy­
wódcy Polskiego Stronnictwa Postępowego, zwolennicy niepodległościowych 
poczynań Józefa Piłsudskiego.

Funkcje redaktorów obydwu tygodników sponsorzy zaproponowali „króle- 
wiakom”. Pierwszy ściągnął z Warszawy osobowość dawno ukształtowaną i cie­
szącą się sprecyzowanymi opiniami — Teodora Jeske-Choińskiego, który miał 
wówczas 56 lat. Wywodzący się z Poznania, studia filozoficzne odbywał we 
Wrocławiu, Pradze i Wiedniu, ale wcześniej miał zamiar poświęcić się inżynierii 
lądowej. Jak cała ówczesna młodzież, pasjonował się pozytywizmem, wobec

1 K. K o ź n i e w s k i ,  H istoria co tydzień. Szkice o tygodnikach społeczno-kulturalnych, War­
szawa 1967, s. 7.



14 JERZY MYŚLIŃSKI

czego demonstrował także antyklerykalizm. Po przybyciu do Warszawy w 1882 r. 
nastąpił zasadniczy zwrot w jego poglądach, które potem najdobitniej ujawnił 
na łamach „Roli” publicystyką antysemicką. Używał wtedy, jak i w „Kronice 
Powszechnej”, pseudonimu Pancerny. Wcześniej publikował w „Niwie” i jego 
główna enuncjacja został uznana za „propagandę obskurantyzmu”. Następnie 
kierował działem literackim „Kuriera Warszawskiego” i wówczas dał się poznać 
z napastliwego tonu. Był ostrym krytykiem dekadentyzmu. Z tego okresu po­
chodziły jego najwartościowsze literacko powieści: Gasnące słońce (1895), 
Ostatni Rzymianie (1897), Tiara i korona (1900). Późniejsze jego dzieła krytyka 
oceniała nisko. Nadto zajmował się studiami z zakresu literatury niemieckiej 
i francuskiej. Z takim dorobkiem i opinią „klerykała” i „wstecznika” oraz anty­
semity dostał stanowisko redaktora lwowskiej „Kroniki Powszechnej”. Po rezy­
gnacji z redagowania tego tygodnika wyjechał do Warszawy, ale początek wojny 
spędził w Wiedniu. Do Warszawy wrócił w 1915 rA

Wydawcy zaprosili do redagowania „Życia” pisarza zdecydowanie lewicowe­
go, członka PPS od 1895 r., współpracownika S. Żeromskiego w poczynaniach 
społecznych, uczestnika rewolucji 1905 r., potem członka PPS Frakcji Rewolucyj­
nej, od 1908 r. przebywającego w Krakowie i w Zakopanem. Miał małe doświad­
czenie redakcyjne ze współpracy jako kierownik literacki warszawskiego „Wite­
zia” w 1908 r. Był współorganizatorem Towarzystwa Pisarzy Polskich, członkiem 
komisji historycznej PPS, a od 1910 r. działał w Związku Wałki czynnej3.

Po Teodorze Jeske-Choińskim redakcję „Kroniki” objął Tadeusz Czapelski, 
niemal rówieśnik poprzednika, ale urodzony we Lwowie, choć od 1874 r. prze­
bywający stale w Warszawie, gdzie był sekretarzem redakcji „Kuriera War­
szawskiego”, potem zaś kolejno pracował w redakcjach „Kuriera Codziennego” 
i „Tygodnika Ilustrowanego”. Był przyjacielem najwybitniejszych ówczesnych 
pisarzy polskich. W 1891 r. przeniósł się do Lwowa, gdzie podjął pracę w Osso­
lineum, a równocześnie redagował katolicką „Niedzielę” (1895 — 1899). Nie 
zerwał jednak współpracy z prasą warszawską, był bowiem korespondentem 
„Kuriera Warszawskiego”, „Tygodnika Ilustrowanego” oraz „Echa Muzycznego 
i Teatralnego”. We Lwowie był organizatorem Zjazdu Skargowskiego w 1912 r. 
Objawiał sympatie słowiańskie, zarazem wyrażał antypatię wobec Niemców. 
W „Kronice Powszechnej” posługiwał się pseudonimami: Leopolita, Verax, Mie­
czysław Sosnowski i niekiedy w jednym numerze pomieszczał kilka tekstów 
pod różnymi pseudonimami4.

Obserwując redaktorów „Kroniki Powszechnej” Stanisław Lam bardzo kry­
tycznie ich oceniał. Jeske-Choińskiemu był wdzięczny jedynie za wprowadzenie 
w arkana zawodu dziennikarskiego i wydawcy, ale zasadniczo różnił się z nim, 
gdy chodziło o poglądy na literaturę. Widział wszystkie jego słabostki i niekon­
sekwencje w postępowaniu, choć podkreślał urok osobisty, dowcip i zachowy­
wanie form towarzyskich. Czapelskiego natomiast nazywał „zbłąkanym ryce­
rzem świata warszawskiego na lwowskim bruku”5. Czapelskiego uważano za 
człowieka, który unowocześnił „Kuriera Warszawskiego”. Ossolineum było dlań

2 Zob. biografia pióra Z. S z w e y k o w s k i e g o  w Polskim słowniku biograficznym.
3 Zob. biografia w Polskim słowniku biograficznym  pióra S. P i g o n i a  i I. Ś l i w i ń s k i e j .
4 Zob. biografia w Polskim słowniku biograficznym  autorstwa K. T y s z k o w s k i e g o .
5 S.  L a m ,  Życie w śród wielu , Warszawa 1968, s. 53.



NIEUDANE WARSZAWSKIE PRZESZCZEPY PRASOWE 15

raczej synekurą, bowiem cechował go temperament dziennikarza, co można było 
obserwować po objęciu przezeń „Kroniki Powszechnej”, choć Lam twierdził, iż 
tam się również nie wysilał. Nie dbał o rozszerzenie listy współpracowników, 
a sam poprawiał styl tym, którzy wcześniej na współpracę się zdecydowali; cały 
numer „Kroniki” robił wrażenie jakby wyszedł spod jego pióra. Stanisław Lam 
pracował w redakcji „Kroniki” jedynie podczas sprawowania funkcji redaktora 
przez Teodora Jeske-Choińskiego, potem sporadycznie tylko publikował w ty­
godniku swoje artykuły.

Natomiast sekretarzem redakcji „Życia” od początku wydawania pisma był 
Marian Kukiel, wówczas człowiek bardzo młody (ur. 1885), historyk, absolwent 
Uniwersytetu Lwowskiego, uczeń Szymona Askenazego, działacz Promienia, 
członek PPSD, współzałożyciel Związku Walki Czynnej. Współredagował on 
„Życie” do końca 1911 r., potem przejął redakcję awangardowy literat, Stefan 
Gacki. Kukiel, wchodząc do redakcji „Życia”, miał już spory dorobek publika­
cyjny, w tym naukowy, a potem także publicystyczny i popularyzatorski w za­
kresie historii. Akurat w 1911 r. nakładem wydawnictwa PPSD wydał Powstanie 
kościuszkowskie pod pseudonimem Stach Zawierucha i pisał obszerne, wydane 
w 1912 r. w Poznaniu, Dzieje oręża polskiego w dobie napoleońskiej. W setną 
rocznicę 1812 — 1912 oraz gruntowną monografię Próby powstańcze po trzecim 
rozbiorze 1795 — 1797, którą w 1912 r. wydał S. Askenazy w serii „Monografie 
w zakresie dziejów nowożytnych”.

Stanisław Lam — sekretarz redakcji „Kroniki”, był o sześć lat młodszy od 
Kukiela (ur. w 1891). Po ukończeniu szkoły średniej przybył w sierpniu 1909 r. 
do Lwowa na studia i w rok po ich rozpoczęciu związał się z Jeske-Choińskim. 
Jeszcze zanim wstąpił na studia, miał za sobą debiut w postaci broszury O lau­
rach Wyspiańskiego (1909), skierowanej przeciw Weyssenhoffowi, który pomie­
ścił w „Tygodniku Ilustrowanym” cykl artykułów o Wyspiańskim6.

Gustaw Daniłowski był w „Życiu” de facto, podobnie jak w „Witeziu”, re­
daktorem literackim oraz osobą reprezentującą redakcję na zewnątrz. Faktycz­
nym redaktorem odpowiadającym za kierunek polityczny tygodnika był przyja­
ciel Hipolita Śliwińskiego, nauczyciel polonista, mający w 1910 r. 36 lat, Michał 
Janik (1874— 1948)7. Jak twierdzi Janik w swych wspomnieniach8, Śliwiński 
zatrudnił Daniłowskiego m.in. ze względu na to, iż chciał mu pomóc material­
nie. Daniłowski musiał wtedy żywić przekonanie, że „Życie” będzie faktyczną 
kontynuacją „Witezia”, skoro chciał taki tytuł nadać nowemu tygodnikowi. Tytuł 
„Życie”, jako najprostszy, zaproponował Janik dla „pisma dyskusyjnego, o wy­
sokim poziomie, o charakterze wszechstronnym, przy znacznym uwzględnieniu 
literatury pięknej i. zagadnień kulturalnych”9. Z góry wiadome było, iż będzie to 
organ Polskiego Stronnictwa Postępowego, o czym wiedział też Daniłowski, 
aprobował bowiem wstępny zarys jego programu.

Janik nie mógł firmować tego przedsięwzięcia, popadł bowiem w połowie
1910 r. w konflikt z władzami szkolnymi, jako nauczyciel II gimnazjum realne­

6 Zob. życiorys pióra S. F r y b e s a  w Polskim słowniku biograficznym.
7 Zob. życiorys w Polskim słowniku biograficznym  autorstwa F. B i e l a k a .
8 M. J a n i k ,  W służbie idei niepodległości. Pamięci H ipolita Śliwińskiego. Wspomnienia. Kra­

ków 1934 i wersja poszerzona w odniesieniu do interesującego nas okresu pt. O w olność i w ładztw o  
ducha. Spow iedź niepodległościowca , Kraków 1939.

9 M. J a n i k ,  W służbie i d e i ..., s. 37.



16 JERZY MYŚLIŃSKI

go we Lwowie. Otóż prokuratura wszczęła przeciw niemu śledztwo na podsta­
wie anonimowego donosu głoszącego, iż obrażał religię podczas lekcji szkol­
nych. Wybuchła w związku z tym wrzawa w prasie, której część postępowa brała 
Janika w obronę, konserwatywna zaś atakowała go. Władze szkolne wybrały 
wyjście wygodne, przeniosły go mianowicie, bez jego zgody, do Dębicy, by go 
odizolować od przyjaciół politycznych. Gdy ten nie wyraził zgody, przeniesiono 
go na wczesną emeryturę z zaliczeniem 18 lat pracy. Janik, od 1905 r. radny 
lwowski, najpierw zafascynowany był programem Bolesława Wysłoucha w „Ku­
rierze Lwowskim”, od 1907 r. współpracował z „Wiekiem Nowym” we Lwowie, 
który to dziennik uważał za wybitnie niepodległościowy, i w takim też duchu 
kierował jego działem politycznym od 1910 r. i równocześnie pracował w redak­
cji „Życia”. W „Wieku Nowym” artykuły polityczne pisywał pod pseudonimem 
Kordian, w „Życiu” zaś: dr Judym, Ełka, Tyrteusz, Uczestnik, mj. m. Obliczył, 
że pomieścił w tym tygodniku 24 artykuły i około 100 drobnych not w działach 
„Misericordia” (najostrzejsze noty pisał tu Daniłowski) oraz „Silva rerum”.

*

Formalnie rzecz traktując, od początku istnienia „Życia” (młodej inteligencji 
lwowskiej tytuł pisma mógł się kojarzyć z nazwą stowarzyszenia akademickiego 
istniejącego w latach 1903 — 1907, reaktywowanego w 1908 r., jednego z licz­
nych opiniotwórczych stowarzyszeń fiłareckich) jako jego wydawcy występo­
wali A. Lisiewicz i H. Śliwiński, jako redaktor naczelny — G. Daniłowski, 
a odpowiedzialny — Juliusz Łopatka. Pismo drukowano zrazu w drukarni „Ku­
riera Lwowskiego”. Od zeszytu 3 z 1911 r. funkcję redaktora odpowiedzialnego 
przejął Marian Kukiel, faktyczny sekretarz redakcji. Od zeszytu 14 z 1 kwietnia 
1911 r. ustąpił Daniłowski. Od zeszytu 44 z 28 października 1911 r. druk prze­
niesiono do drukarni „Wieku Nowego”, a redaktorem odpowiedzialnym został 
Aleksander Nawrocki. W zeszycie 48 z 25 listopada jako wydawca wymieniana 
jest Spółka Nakładowa, w zeszycie 1 z 6 stycznia 1912 r. podano nazwisko 
nowego p kierownika pisma” — Stefana Gackiego, jako wydawca figurował zaś 
Hipolit Śliwiński, którego firmy architektoniczne od początku istnienia „Życia” 
miały na jego łamach liczne reklamy. W 1912 r. jeszcze raz dokonano zmiany 
drukami — od 27 stycznia pismo drukowano w drukami „Prasy” przy ul. Sokoła 4 
we Lwowie. W zeszycie 42 z 1911 r. (s. 369) pojawiła się w „Życiu” informacja
o tym, że Marian Kukiel zrezygnował z funkcji sekretarza redakcji i redaktora 
odpowiedzialnego z powodu wyjazdu za granicę.

W „stopce” „Kroniki Powszechnej” jako redaktor naczelny występował od 
początku Teodor Jeske-Choiński, natomiast przez cały czas jako wydawca „Za 
Towarzystwo im. Piotra Skargi” — Stanisław Henryk Badeni. Funkcję redaktora 
odpowiedzialnego pełnił w tym okresie Jan Tadeusz Nowakowski. Tygodnik dru­
kowano w „Polonii”, drukarni pod zarządem Józefa Raczyńskiego. 28 wrze­
śnia 1912 r., na s. 1 numeru 39 pojawiła się informacja o ustąpieniu redaktora 
naczelnego z powodu powrotu do Warszawy (wcześniej zdarzały mu się okreso­
we wyjazdy urlopowe, kiedy to proszono na łamach pisma o kierowanie kore­
spondencji do redakcji, a nie do mieszkania redaktora); od 5 października (nr 40) 
redakcję naczelną objął Tadeusz Czapelski. Od nr 52 z 1913 r. pojawił się doda­
tek „Głos Kobiet Polskich” w objętości 8 stronic (następne były o połowę mniej­



NIEUDANE WARSZAWSKIE PRZESZCZEPY PRASOWE 17

sze) z podtytułem „Tygodnik społeczny wydawany przez Polski Związek Nie­
wiast Katolickich we Lwowie”. W 1914 r. dopiero 7 lutego ukazał się numer
1 — 3, po ostro skrytykowanym przez redakcję strajku drukarskim. Jako wy­
dawca występowało już tylko Towarzystwo im. P. Skargi. Ostatni numer „Kroni­
ki” ukazał się 27 czerwca (nr 26), drukowany w Ossolineum. Zawierał informa­
cję (s. 306), że Tadeusz Czapelski „składa redakcję” tygodnika, który odtąd 
przestał się ukazywać. Miało to miejsce jeszcze przed wybuchem wojny, która 
wszakże wisiała na włosku, bo oto 27 czerwca nastąpił zamach w Sarajewie. 
„Głos Kobiet Polskich” przestał się ukazywać wraz z pismem macierzystym.

*

Zdawałoby się, że inicjatorzy wzbogacenia lwowskiego rynku prasowego
o tygodniki społeczno-kulturalne wystąpili w dobrym momencie. Społeczeń­
stwo polskie znajdowało się w stanie ekscytacji politycznej spowodowanej wrze­
niem na Bałkanach, co groziło wojną europejską, wewnątrz Galicji zaś pasjono­
wało się walką o reformę wyborczą do sejmu krajowego. Wszystko to znajdowało 
odbicie w przemieszczeniach na arenie politycznej, tworzyły się organizacje 
paramilitarne o nieskrywanych przecież celach. Czy wszystko to świadczyło rów­
nocześnie o istnieniu potencjalnego zapotrzebowania na nową formułę życia 
kulturalnego — trudno stwierdzić.

Gdy chodzi o problematykę ściśle kulturalną, nie było na terenie ówczesne­
go Lwowa konkurencji dla nowych tytułów prasowych. Istniało wtedy kilka 
tytułów, które mogły stanowić dla nich zagrożenie. Najpierw wymienić trzeba 
długowieczny dodatek do oficjalnej „Gazety Lwowskiej” — „Przewodnik Nau­
kowy i Literacki”, mający jednak już za sobą szczyt popularności; oparty on był na 
przebrzmiałej formule magazynu naukowo-literackiego o dość przypadkowym 
doborze tekstów. W latach 1910— 1911 istniały dwutygodniowe „Widnokręgi” 
zajmujące się, wyliczając wedle kolejności w podtytule: filozofią, sprawami spo­
łecznymi, literaturą, teatrem, muzykę i sztukami plastycznymi. W rezultacie czy­
telnik otrzymywał periodyk akademicki z przewagą problematyki naukowej. Sta­
nisław Lam uznał go za eklektyczny, choć pojawiło się na jego łamach kilku 
„młodych pisarzy, dążących do ożywienia atmosfery kulturalnej, autorów 
wschodzących na horyzoncie galicyjskim”10. Wymieniał ich nazwiska: Tadeusz 
Dąbrowski, Marian Olszewski, Roman Zrębowicz. Nie wymieniał natomiast naj­
ciekawszego publicysty „Widnokręgów” — Karola Irzykowskiego, wówczas 
związanego z Krakowem („Nowa Reforma”), wybijającego się krytyka, który 
sformułował najbardziej dojrzałą ocenę sytuacji literatury polskiej w świetle do­
świadczeń Młodej Polski i rewolucji 1905 r. Wreszcie istniał we Lwowie w la­
tach 1906 — 1912 ilustrowany tygodnik „Nasz Kraj”, zmieniający wciąż swoje 
oblicze, w ostatnim okresie typowy magazyn bez większych ambicji, mający za 
sobą szczytowy okres pod redakcją T. Pawlikowskiego11. I to było praktycznie 
wszystko, jeśli nie liczyć wcale znacznych działów kulturalnych w lwowskich 
dziennikach. Z efemerydami było ich wtedy we Lwowie kilkanaście, ale tylko 
kilka odgrywało pod interesującym nas względem ważną rolę.

10 S. L a m ,  op. cit., s. 94.  "
11 Zob. spojrzenie J. K ą d z i e l i  w: Literatura okresu Młodej Polski, t. 1, Warszawa 1968, s. 187 i n.



18 JERZY MYŚLIŃSKI

Najstarszym lwowskim oficjalnym dziennikiem, dotowanym przez Namiest­
nictwo, była „Gazeta Lwowska”, w której redakcji sporo było znaczących na­
zwisk, nawet jeśli nie brać pod uwagę zasłużonego redaktora, Adama Krechowiec- 
kiego. Współczesną literaturę reprezentował tam Artur Schroeder, a także Stanisław 
Rossowski. Nieporównanie większą jednak rolę odgrywało narodowo-demokra- 
tyczne „Słowo Polskie”, dysponujące znakomitymi piórami. O literaturze na jego 
łamach pisał sam redaktor naczelny — Zygmunt Wasilewski, a obok niego wszech­
stronny Kornel Makuszyński; o muzyce pisywał Stanisław Niewiadomski, o sztu­
ce — Władysław Kozicki. „Słowo Polskie” przyciągało wielu twórców, jako dzien­
nik opinii drukujący wysokie nakłady. Znacznie skromniejszy pod interesującym 
nas względem był sympatyzujący z ruchem ludowym „Kurier Lwowski”, drukują­
cy dwutygodniowy dodatek „Na ziemi naszej”, dysponujący piórami Adama Zagór­
skiego i miłośnika Lwowa — Franciszka Jaworskiego. Inne dzienniki lwowskie 
stały pod tym względem na znacznie niższym poziomie; dawno minęła świetność 
„Gazety Narodowej” i „Dziennika Polskiego”, załamały się inicjatywy sensacyj­
nego „Wieku Nowego”. Trochę o literaturze i sztuce oraz o teatrze pisał w „Gaze­
cie Wieczornej” Stanisław Wasylewski.

Miał Lwów również tytuły wysokoobiegowe, interesujące inteligencję i inte­
lektualistów, jak choćby „Kwartalnik Historyczny”, „Pamiętnik Literacki”, „Ruch 
Filozoficzny” oraz pedagogiczne „Muzeum”, nie zastępowały one jednak żyją­
cych aktualnościami tygodników. Zapewne nie zaspokajały takich potrzeb czy­
telniczych czasopisma krakowskie, zwłaszcza miesięczna „Krytyka” czy doży­
wający swoich dni „Przegląd Polski” — adresowane do innych odbiorców. Na 
gruncie krakowskim, jeśli pojawiały się nowe tytuły w omawianych latach, 
z reguły nie były to tygodniki publicystyczne i społeczno-literackie.

Praktycznie więc powinni byli istnieć potencjalni czytelnicy takich tygodni­
ków, z którymi konkurować mogły tylko działy kulturalne kilku czołowych 
lwowskich gazet codziennych.

*

Nie dysponujemy pełnymi informacjami o nakładach omawianych tygodni­
ków. „Zycie” w 1912 r. biło jednorazowo 900 egz. „Kronika Powszechna” dru­
kowała w 1911 r. 1300 egz., w 1912 r. — 1200 egz., a w 1913 r. — 1000 egz.12 
Bardziej popularny tygodnik „Nasz Kraj” drukowano w wyższych nakładach, 
początkowo w 1906 r. w 2200 egz., najwięcej w 1909 r. — 6000 egz. i 2200 egz. 
w 1911 r. Nie wiemy, jaki był nakład „Widnokręgów”. Dla porównania podamy, 
że w 1909 r. w Warszawie „Biesiadę Literacką” drukowano w nakładzie 4000 
egz., „Bluszcz” w 5000 egz., „Prawdę” w 1200 egz., „Rolę” w 2250 egz.v ,Spo­
łeczeństwo” w 2750 egz., „Myśl Niepodległą” w 1500 egz., ale np. „Świat” 
w 13 000 egz., a Tygodnik Ilustrowany” w 20 000 egz. Oczywiście w Warszawie 
zawsze drukowano prasę w wyższych nakładach niż w Galicji, tu bowiem był 
większy rynek prasowy i zamożniejsze społeczeństwo.

W sumie można ocenić, że nakłady interesujących nas czasopism nie odbie­
gały zasadniczo od średnich nakładów analogicznych tygodników w Galicji,

12 J. M y ś 1 i ń s к i , Nakłady prasy społeczno-politycznej w G alicji w latach 1881 — 1913, cz. 1, 
„Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego”, t. 4, 1965, z. 1, s. 116.



NIEUDANE WARSZAWSKIE PRZESZCZEPY PRASOWE 19

także od nakładów znanych miesięczników, choć wyraźnie obserwujemy ten­
dencję do obniżania się nakładu „Kroniki Powszechnej”. Nie wszystkie eg­
zemplarze tych pism rozchodziły się w prenumeracie i w sprzedaży. Znaczną 
ich część wysyłano bezpłatnie stałym współpracownikom i autorom. Nie wy­
daje się, by wydawcy osiągali zbyt wysoki zysk z opłat za prenumeratę, która 
w przypadku „Kroniki Powszechnej” wynosiła rocznie 12 koron (pojedynczy 
numer kosztował 30 halerzy). Choć „Życie” było objętościowo zbliżone do 
„Kroniki” (1 arkusz druku plus okładka), kosztowało drożej — 20 koron 
w prenumeracie rocznej przy cenie pojedynczego egzemplarza 1,75 korony. 
Przy hipotetycznych 500 prenumeratorach mogła zatem „Kronika” zebrać rocz­
nie z tego tytułu 8 tys. koron, a „Życie” 10 tys. koron. Nie wydaje się, by duży 
dochód dawały nieliczne ogłoszenia na 4 kolumnach okładki, jako że więk­
szość z nich pochodziła od firm związanych z mecenasami, nie były one przeto 
opłacane. Nadto ogłaszały się księgarnie, wydawnictwa, rzadziej fabryki czy 
wytwórnie wódek.

2

W przeciwieństwie do „Życia”, „Kronika Powszechna” rozpoczynała skro­
mniej, bez specjalnych wyróżników graficznych. Tylko wybrane numery spe­
cjalnie były bogaciej ilustrowane, a także drukowano w nich zdjęcia (portrety 
dostojników kościelnych, zdjęcia wnętrz, architektury sakralnej), grafika zaś nie 
odgrywała w tym piśmie żadnej roli. Okazalsze i efektowniejsze graficznie były 
numery: skargowski (37 i 38) z 22 września 1912 r., poświęcony 50. rocznicy 
powstania styczniowego (nr 5) z 1 lutego 1913 r., poświęcony Antoniemu Ma­
łeckiemu w związku z jego zgonem (42) z 18 października 1913 r., wreszcie 
poświęcony ks. Józefowi Poniatowskiemu (nr 43) z 25 października 1913 r., 
w którym nb. nie było żadnej wzmianki o pomnikowym dziele Szymona Aske- 
nazego z 1904 r., wznowionym w 1910 r.

Jak prezentował się program „Kroniki Powszechnej”? Redakcja przedstawia­
ła go w kolejnych numerach w artykułach wstępnych; wykładano w nich zasady 
swego rodzaju pedagogiki społecznej, uprawianej przez tygodnik, inspirowanej 
przez lwowskich jezuitów. Autorami poszczególnych cząstek tego programu 
byli — pierwszy redaktor, Teodor Jeske-Choiński, a potem Wacław Masłowski 
(ur. w 1850 r. na Litwie, współtwórca lwowskiego codziennego „Przeglądu”, 
a potem główny publicysta „Dziennika Polskiego”, zmarły w 1914 r.).

Redakcja „Kroniki Powszechnej” zamierzała koncentrować swoją uwagę na 
szeroko pojmowanej problematyce kultury, przy czym sprawy życia religijnego 
miały w niej zająć miejsce poczesne. Tak tedy główne ostrze tygodnika skiero­
wane było przeciwko „przesądowi wolnomyślicielskiemu”, i kiedy tylko główni 
współpracownicy i publicyści tygodnika mieli okazję, nie omieszkali wykazy­
wać szkodliwości wolnomyślicielstwa. Okazja ku temu nadarzała się zarówno 
wtedy, gdy warszawski pisarz, Antoni Miecznik, snuł Refleksje na tle tragedii 
jasnogórskiej (1910, nr 4), jak i wówczas, gdy ten sam publicysta analizował 
zawartość warszawskiego ludowego „Zarania” — czasopisma, które uznał za 
najgroźniejszego wroga wiary. Taką samą okazją była też słynna krakowska zim- 
mermanniada, o której Jeske-Choiński napisał, że to „nastawionymi rogami 
i pianą w pysku odpowiada rozjuszony byk na kurtuazję dobrego wychowania”



20 JERZY MYŚLIŃSKI

i nawoływał przy tym: „Niech młodzież wraca do książek”13. Ten sam autor 
wkrótce potem rozważał problem stosunku religii do narodowości. Przy okazji 
z aprobatą wyraził się o poglądach Romana Dmowskiego i dowodził, że „[...] tak 
mocno spoiły się nasze ołtarze z naszymi tradycjami, iż tworzą z nimi jedną 
nierozerwalną całość” (1910, nr 12, s. 1 — 2). Sekundował mu wzmiankowany 
wyżej Miecznik w „Listach z Warszawy”, gdy denuncjował Ludwika Krzywic­
kiego, „matadora na gruncie polskim skrajnej lewicy”, wykazującego brak talen­
tu pisarskiego, pisującego do „Kijewskoj Mysli” w tonie wybitnie antykatolic­
kim (1910, nr 13, s. 9).

Nie odbyło się bez oskarżenia polskiej masonerii, do której Jeske-Choiński 
zaliczył „wszystkich wolnomyślicielów”, wykazujących, jego zdaniem, „zacie­
kłość sekciarską” (1911, nr 4, s. 49 — 51). W artykule redakcyjnym pt. Socja­
lizm a religia (1911, nr 10, s. 145 — 147) widziano w socjalizmie głównego 
wroga religii, doktrynę, która propaguje „krwawy terror w walce o dobrobyt 
proletariatu”. We wszystkich tych tekstach, a już zwłaszcza w artykułach redak­
tora, było zawsze sporo akcentów antysemickich.

Przy każdej okazji pisano o idealnym modelu prasy i porównywano go 
z rzeczywistością. „Z wyjątkiem nielicznej garstki kanalii dziennikarskich, bru­
kających sumienie dla zarobku, mają publicyści polscy w szerszym stylu czyste 
ręce” — stwierdził Jeske-Choiński. Za głównego wroga katolicyzmu uznał on 
tzw. prasę informacyjną, tę swoistą „fabrykę do robienia pieniędzy”14, Ukrywa­
jąc się pod pseudonimem Pancerny, pisał też Jeske-Choiński o Socjalizmie chrze­
ścijańskim, który wystawia „maksimum dezyderatów po ludzku możliwych”, 
służących pracującym skutecznie i pożytecznie (1911, nr 43). Ten sam Pancerny 
ostro napadał na „mrowisko pasożytów”, które może „nas pożreć żywcem”; miał 
na myśli zwolenników Róży Luksemburg. Rozważania te snuł w artykule wstęp­
nym pod wymownym tytułem Krecia polityka naszych żydowskich socjalistów15. 
Kilka tygodni później, już pod własnym nazwiskiem, pisał redaktor o „żydow­
skiej duszy”, rozważając nieudane, jego zdaniem, eksperymenty asymilacyjne16. 
Kończył wreszcie ten rocznik pisma artykułem wstępnym pt. Jak socjaliści 
gardzą własnością11. Okazją do tych wynurzeń była śmierć P. Lafargue’a 
(w „Kronice” notorycznie błędnie pisano jego nazwisko) . A oto próbka tekstu 
artykułu: „[...] nędzni karierowicze, tacy spryciarze, geszefciarze, kupczący ide­
ami, jak pieprzem albo cebulą, oddziaływują podniecająco na tłumy, zatruwają 
ich dusze jadem nienawiści klasowej”.

Sekundował redaktorowi korespondent „Kroniki” zza kordonu, Aleksander Woy- 
cicki, który otwierał rocznik 1912 artykułem Warunki nowe, sposoby nowe18; krytyko­
wał w nim „radykalne piśmidła ludowe”, które „odchrześcijaniają nam wieśniaka”.

Teodor Jeske-Choiński stale oceniał literaturę polską pod kątem zgodności 
z wiarą katolicką. W artykule pt. Niemoralna literatura a publiczność19 wymieniał

13 T. J e s k e - C h o i ń s k i ,  Wandalizm Namiętności Partyjnych, „Kronika Powszechna” (dalej: KP), 
1910, nr 9, s. 1 —  3.

14 T. J e s k e - C h o i ń s k i ,  Odpowiedzialność prasy, KP, 1911, nr 33, s. 97 —  99.
15 P a n c e r n y ,  Krecia robota naszych żydowskich socjalistów , KP, 1911, nr 45, s. 289 —  291.
16 Tamże, 1911, nr 49, s. 5 3 5 — 536.
17 T. J e s k e - C h o i ń s k i ,  Jak socjaliści gardzą własnością, KP, 1911, nr 51, s. 385 —  387.
18 KP, 1912, nr 1, s. 1.
19 KP, 1912, nr 10, s. 145 —  146.



NIEUDANE WARSZAWSKIE PRZESZCZEPY PRASOWE 21

z nazwiska Gabrielę Zapolską, w innych miejscach mocno krytykował m.in. Dani­
łowskiego, Przybyszewskiego i Żeromskiego. Tak np. omawiając Mocnego czło­
wieka Przybyszewskiego krytyk napisał: „Byłby nareszcie czas, żeby nowa po­
wieść polska wyszła z zatrutej, cuchnącej atmosfery” (1912, nr 20, s. 314 — 316). 
Analizując Urodę życia Żeromskiego pisał: „Żeromski umie przemawiać mocno. 
Szkoda, że trwoni ten swój dar na bezowocne, bezcelowe lamenty”20.

Wśród wypowiedzi programowych tygodnika zwracał uwagę cykl artykułów 
Jana Karola Maćkowskiego pt. Rozdźwięki zaborowe, analogiczny do rozważań 
na łamach „Życia”, mówiący o różnicach w mentalności Polaków z różnych 
części kraju. Autor nie miał recepty na przeciwdziałanie pogłębianiu się tych 
różnic poza postulatami: „Odwiedzajmy się!”21. Z życzliwością spotykali się na 
tych łamach „uciekinierzy spod czerwonych sztandarów”22.

Główną inicjatywą literacką Teodora Jeske-Choińskiego w „Kronice Po­
wszechnej” było ogłoszenie konkursu na nowelę, w numerze 2 z 7 stycznia 
1911 r. Założono, iż nadesłana nowela ma się opierać na polskich realiach reli­
gijnych, narodowych i społecznych; liczyć powinna 1000 wierszy. Zapowiedzia­
no dwie skromne nagrody, pierwszą w wysokości 200 i drugą — 100 koron. 
Termin konkursu upływał 1 marca 1911 r. W następnym numerze ogłoszono 
skład sądu konkursowego. Wchodzili doń: Stanisław Henryk Badeni, Teodor 
Jeske-Choiński, Józef Kallenbach, Adam Krechowiecki, Wacław Masłowski, 
ks. Stanisław Sopuch i Zygmunt Wasilewski. Było to najdostojniejsze, a zara­
zem najbardziej konserwatywne grono, jakie można było skompletować w ówcze­
snym Lwowie, wyjąwszy Wasilewskiego, redaktora najpoczytniejszego dziennika 
narodowo-demokratycznego — „Słowa Polskiego”, uznanego krytyka literackie­
go. Zdaniem S. Lama, główną rolę w jury odgrywali Krechowiecki i Wasilewski: 
oni gwarantowali, że „poziom nagrodzonych utworów będzie wysoki”23. W nu­
merze 12 ogłoszono, iż na konkurs wpłynęło 76 utworów, chociaż Lam twier­
dził, iż nowel nadesłano niewiele. Wszystkich autorów nagrodzonych i wyróż­
nionych prac konkursowych wymieniono z nazwiska. Rozstrzygnięcie ostateczne 
podano w numerze 18 z 29 kwietnia (s. 1), przy czym przyznano dwie równo­
rzędne pierwsze nagrody: Edwardowi Ligockiemu za Legendy o Królowej Ja­
dwidze i Janowi Andruszewskiemu za Obraz (Lam podaje tytuł Spowiedź ojca).
Obaj laureaci otrzymali po 150 koron. Nadto wyróżniono: Janinę Kossak-Pe- 
łeńską, Łucję Hornowską, A. Wojka, Marię Česky (Czeską), J. Makarewiczową 
i Z. Kamińskiego. Nadesłane na konkurs nowele, nagrodzone i nie nagrodzone, 
były następnie głównym materiałem literackim, którym przez dłuższy czas za­
pełniano łamy „Kroniki Powszechnej”.

E. Ligocki wspominał, że wysłał na konkurs trzy nowele pod wspólnym tytu­
łem, które mu następnie wydało drukiem Towarzystwo im. P. Skargi z datą 1911 r. 
Potem drukował w „Kronice” także inne swoje utwory, m.in. fragmenty Pustko­
wia, opartego na folklorze białoruskim, oraz Laguna Morta, którą ukończył 
w 1911 r., przed wyjazdem do Paryża24.

Zdaniem Lama, wyróżnienie Ligockiego było bardzo trafne i właśnie wów­

20 T. J e s k e - C h o i ń s к i , Mozaika literacka, KP, 1912, nr 35, s. 135 —  136.
21 KP, 1912, nr 14 i 15.
22 KP, 1912, nr 19, s. 289,292.
23 S. L a m ,  op. cit., 90.
24 E. L i g o c k i ,  D ialog z przeszłością, Warszawa 1970, s. 84 —  85.



22 JERZY MYŚLIŃSKI

czas jego nazwisko „wypłynęło szczęśliwie”, choć nie był on debiutantem25. 
Drugi laureat miał już wcześniej pewien dorobek w postaci zbioru nowel („poe­
zji prozą”) pt. Z ziemi łez i piękna. Był już osobą niemłodą, lekarzem z zawodu, 
którego nie uprawiał, ziemianinem, właścicielem Horyńca. Przeżył nieszczęśli­
wie zakończoną miłość do Gabrieli Zapolskiej, z którą wspólnie napisali dramat 
Samuel Zborowski.

Oprócz laureatów opisanego konkursu na łamach „Kroniki Powszechnej” 
pomieszczano inne utwory literackie: wiersze Kazimierza Laskowskiego, po­
wieść Ligockiego Nad ziemią, a poczynając od 1913 r. każdy numer zawierał 
satyryczny wiersz Pszonki. W sumie oryginalnych tekstów literackich nie było 
na tych łamach zbyt wiele, jeśli nawet doliczyć kilka pozycji samego Jeske- 
Choińskiego. Liczniej reprezentowana była natomiast krytyka literacka i tea­
tralna, ta ostatnia uprawiana głównie przez Jerzego Kollera, a wcześniej przez 
Adama Fischera.

Brak dobrej beletrystyki nurtu katolickiego dostrzegł wcześnie jeden z kore­
spondentów „Kroniki Powszechnej” z Poznania. Odpisując mu publicznie Je- 
ske-Choiński objaśniał, że redakcja odczuwa brak dobrej beletrystyki „z kolory­
tem chrześcijańskim”, a nie chce zapełniać łamów pisma swoimi utworami. 
Zapowiedział, że nie zgodzi się nigdy na drukowanie tekstów jaskrawo sensa­
cyjnych i ujawniających „brudy życia”26. W tym duchu J. Koller poddał potem 
ostrej krytyce Marię Magdalenę Gustawa Daniłowskiego. Działo się to jednak 
w 1913 r., a więc po opuszczeniu redakcji przez T. Jeske-Choińskiego, a redakcji 
„Życia”, które już nie wychodziło — Daniłowskiego. Może na skutek takich 
właśnie czytelniczych dezyderatów zaprojektowano ów konkurs literacki, który 
częściowo odpowiedział na specyficzne „zamówienia społeczne”. Pamiętać przy 
tym trzeba, że Towarzystwo im. P. Skargi wydawało oprócz „Kroniki” także 
książki, zatem konkurs gromadził materiał nie tylko dla tego czasopisma. Stani­
sław Lam był również redaktorem wydawnictwa Towarzystwa.

W ostatnim kwartale 1912 r. na czele redakcji stanął już Tadeusz Czapelski 
i odtąd główny akcent w „Kronice” położono na walkę z pornografią. Była to 
akcja prowadzona równolegle przez całą prasę katolicką w Galicji.

Jednym z krytyków literackich „Kroniki Powszechnej” stał się teraz Sig­
ma — Stanisław Wasylewski, stypendysta Ossolineum i współpracownik lwow­
skiej prasy codziennej. Kontynuował on dawny ton krytyczny w stosunku do 
Żeromskiego, kiedy np. omawiał Wierną rzekę i stwierdzał po prostu: „Tak pisać 
nie wolno”27. Nadal walczono z „wolnomyślicielami”, których np. lokowano 
w redakcji lwowskiego „Wieku Nowego” — dziennika popularnego, by nie po­
wiedzieć brukowego, politycznie związanego z Polskim Stronnictwem Postępo­
wym. Podjęto akcję przeciw „kinomanii”, którą nazwano „wielką epidemią mo­
ralną”. Odtąd głównym ideologiem pisma stał się Wacław Masłowski, autor 
artykułów programowych, Ludwik Skoczylas pisywał zaś na tematy pedagogiki 
społecznej. Tak np. w artykule pt. Od rewolucji do pornografii dowodził, że 
„rewolucja z r. 1905 obdarzyła nas bandytyzmem i pornografią”28. W innych

25 S. Lam, op. cit., s. 90.
26 KP, 1910, nr 9, s. 15 —  16.
27 Sigma, Nowe dzieło Żeromskiego, KP, 1913, nr 3, s. 40 —  41.
28 KP, 1913, nr 39, s. 365.



NIEUDANE WARSZAWSKIE PRZESZCZEPY PRASOWE 23

tekstach programowych walczono ze złą książką, kinematografem, tangiem. 
Czyniono wiele zabiegów, by pozyskać dla programu tygodnika wykształcone 
kobiety katoliczki, co w pewnym stopniu się udało i zmaterializowało w posta­
ci dodatku „Głos Kobiet Polskich”, który pojawił się z końcem 1913 r. Był on 
poświęcony „ruchowi i działalności niewieściej na wszystkich polach”, uoso­
bionym w Polskim Związku Niewiast Katolickich we Lwowie. Sądząc z listy 
współpracowniczek dodatku, skupiał on kobiety z wyższym wykształceniem, 
parające się działalnością literacką, publicystyczną, a także popularyzatorską 
na dobrym poziomie.

Ostatni rocznik „Kroniki Powszechnej” na samym początku roku dotknęły 
skutki strajku drukarskiego, pierwszy numer pisma pojawił się przeto dopiero 
7 lutego. W artykule wstępnym nie omieszkano potępić strajkujących i stwier­
dzić, że strajk ten był „narzucony z organizacji socjalistycznych Wiednia”. Na 
łamach tygodnika pojawiły się teraz najzupełniej nowe akcenty, związane z usto­
sunkowaniem się do zmian w sytuacji międzynarodowej. Tym razem inny kon­
serwatywny dziennikarz lwowski, Ludwik Masłowski, pisał o „fałszywych alar­
mach i prawdziwych złudzeniach”; „Oby tej przestrogi usłuchali ci, którym się 
zdaje, że jakąś komisją tymczasową albo stałą jakąś, o Boże! — Komisją — mogą 
zdobyć niepodległość”29. Była to wyraźna aluzja do działalności obozu niepod­
ległościowego, konkretnie Komisji Tymczasowej Skonfederowanych Stronnictw 
Niepodległościowych. Sekundował temu autorowi Wacław Masłowski, krytyku­
jący „horror belli” i dowodzący, że wszyscy obserwują „pokojowy nastrój wiel­
kich mocarstw”30. Kończył wystąpienia programowe „Kroniki Powszechnej” ten 
sam autor artykułem Semita o antysemityzmie, w którym dowodził, iż kultury 
swej żaden naród nie zawdzięcza innemu narodowi, lecz Kościołowi31.

Wypreparowanie z artykułów wstępnych i redakcyjnych „Kroniki Powszech­
nej” głównych myśli programowych, nie stanowiących wszakże zamkniętego 
systemu poglądów lansowanych w tygodniku, nie jest zabiegiem trudnym. Tru­
dniej jest natomiast dać charakterystykę zawartości i treści „Kroniki” w całym 
okresie wydawniczym i skonstatować, w jakim stopniu założenia programowe 
były przekładane na odpowiednie profilowanie poszczególnych numerów tygo­
dnika. Przy podejmowaniu tej próby trzeba podzielić historię „Kroniki” na dwa 
okresy odpowiadające kadencji dwóch redaktorów naczelnych, oni bowiem zu­
pełnie odmiennie modelowali redagowane przez siebie pismo. Można nawet 
stwierdzić, że poza głównymi ideami lansowanymi przez redakcję, wszystkie 
inne elementy zawartości pisma powodują, iż mamy do czynienia z dwiema 
„Kronikami Powszechnymi” — Teodora Jeske-Choińskiego i Tadeusza Czapel­
skiego. Pierwsza „Kronika” to pismo zdecydowanie „warszawskie”, zgodne 
z modelem obowiązującym w ostatniej ćwierci XIX w., druga zaś to tygodnik 
bardziej już nowoczesny, „lwowski”, zdecydowanie też bardziej „ogólnoinfor­
macyjny” i przy tym urozmaicony, przyciągający do swych łamów więcej na­
zwisk profesjonalnych dziennikarzy, będących zarazem pisarzami lub poetami, 
na ogół związanymi z lwowskimi dziennikami konserwatywnymi i z oficjalną 
„Gazetą Lwowską”.

29 KP, 1914, nr 8 — 9, s. 72.
30 KP, 1914, nr 25, s. 277 —  280.
31 KP, 1914, nr 26 datowany 27 czerwca, s. 291-294.



24 JERZY MYŚLIŃSKI

W okresie redakcji Teodora Jeske-Choińskiego najbardziej „warszawskimi” 
rubrykami pisma były „felietony-korespondencje”, wyjąwszy felieton lwowski 
Stanisława Lama (Lambdy), który pojawił się niemal od początku wydawania ty­
godnika. W pierwszym roczniku na łamach „Kroniki”, poza redaktorem naczel­
nym, było niezwykle mało nazwisk znanych i uznanych; w większości autorzy 
byli albo anonimowi, albo nosili mniej znane nazwiska lub debiutowali. Praktycz­
nie powszechnie znani byli tylko Wincenty Kosiakiewicz i Leopold Caro.

Struktura wewnętrzna tygodnika w pierwszym okresie wydawania ustaliła się 
z początkiem 1911 r. Wspomnieliśmy już, że charakterystyczne były dla niej artyku­
ły wstępne, społeczno-polityczne i historyczne, nader rozbudowane koresponden­
cje, rubryka „W świecie katolickim” (nie obejmująca wszakże wszystkich materia­
łów, które tam powinny być lokowane — były one pomieszczane także w innych 
częściach tygodnika), artykuły z dziedziny przyrody i techniki o charakterze 
popularyzującym, pisane przez dobrych znawców tematu. Inne, mniej wyraźnie 
rozgraniczone działy „Kroniki” to beletrystyka, krytyka literacka, teatralna, mu­
zyczna i plastyczna, wreszcie rozbudowane nekrologi (tu wiele nekrologów księ­
ży i dostojników Kościoła). Istniała w „Kronice” rubryka pt. „Tydzień polityczny”, 
pisana przez różnych autorów, w tym przez stałych korespondentów. Niewątpliwie 
czołowym krytykiem literackim w tygodniku był pierwszy redaktor naczelny, oma­
wiający z reguły pojedyńcze dzieła literackie, z czasem dopuszczano do tego działu 
innych autorów, m.in. S. Lama, który także omawiał literaturę obcą. Niekiedy po­
mieszczano artykuły z dziedziny ekonomii. Niespodziewanie w pierwszym kwar­
tale 1911 r. pojawił się bardzo interesujący cykl geologiczny Zdzisława Kamiń- 
skiego pt. Skarby ziemi naszej, jako jedyny w „Kronice” z zastrzeżeniem prawa 
przedruku. W innych przypadkach, zgodnie z obowiązującym prawem, można było 
dowolnie korzystać z drukowanych tekstów.

Poczynając od 8 kwietnia 1911 r. naczelny redaktor opuścił Lwów, udając się 
na wypoczynek i pozostawiając na swoim miejscu S.Lama, który lojalnie nie 
zmienił sposobu redagowania tygodnika, choć publikował więcej własnych te­
kstów. Powrócił redaktor w końcu maja, tak że numer datowany 27 maja był już 
jego wytworem. Jednym z nielicznych przejawów wiązania treści „Kroniki” 
z przeszłością lwowskiego dziennikarstwa było wówczas pomieszczenie w nu­
merze 33 artykułu redakcyjnego o Janie Lamie w 25 rocznicę zgonu.

Coraz więcej zamieszczano w „Kronice” materiałów dotyczących działal­
ności katolików świeckich, obszernie relacjonowano przebieg Kongresu Ma­
riańskiego w Przemyślu. W numerze 44 z 28 października (s. 274 — 276) 
wydrukowano nie podpisany nekrolog ks. Stanisława Stojałowskiego — „kapła­
na agitatora”, ale nie zawierał ów tekst przejrzystych ocen, poza ogólnikami 
typu: — „Indywidualność to była niezwykła”. Jak na burzliwe życie eksjezui- 
ty, działacza politycznego i ludowego trybuna, wielokrotnie wadzącego się 
z władzami kościelnymi i świeckimi, był ów tekst formalnym tylko stwierdze­
niem faktu zgonu ks. Stojałowskiego.

Spośród innych materiałów tego typu zauważmy artykuły dotyczące konwik­
tu chyrowskiego oraz inicjatywę ogłoszoną w połowie listopada, by systema­
tycznie na tych łamach zapoznawać czytelników z działalnością towarzystw ka- 
tolicko-społecznych na ziemiach polskich32. Zapowiedź tę potem częściowo

32 KP, 1911, nr 46, s. 304.



NIEUDANE WARSZAWSKIE PRZESZCZEPY PRASOWE 25

zrealizowano w roczniku 1912. Pomieszczano także obszerne sylwetki miejsco­
wych hierarchów kościelnych, na ogół z okazji ich jubileuszy kapłaństwa. Wzbo­
gacono dział krytyki literackiej, pojawił się Adolf Chybiński jako krytyk muzycz­
ny. W drobnych notach typu kronikarskiego pomieszczano rozmaite materiały, 
ale zdarzały się wśród nich mało chwalebne informacje o nauczycielach gimna­
zjalnych, którzy np. w czasie rekolekcji w kościele opuścili swych niesfornych 
uczniów konkretnej klasy, konkretnego gimnazjum33. Inne tematy pojawiały się 
sporadycznie, np. etnograficzne w ujęciu Adama Fischera czy historyczne 
(partyzantka Zaliwskiego). Z. Jaworski pisał o stowarzyszeniach literackich we 
Lwowie bez udziału literatów34, inny autor występował przeciw „literaturze kry­
minalnej”. Nadal sporo było w tygodniku akcentów antysemickich zarówno au­
torstwa redaktora, jak i np.A. Woycickiego zza kordonu35. W ogóle tematyka 
Królestwa Polskiego pod koniec kadencji Jaske-Choińskiego została w tygodni­
ku jeszcze bardziej rozbudowana.

W „Kronice Powszechnej” pod redakcją Tadeusza Czapelskiego bardzo czę­
sto publikował sam redaktor naczelny, czasem podpisany, częściej ukryty pod 
pseudonimami Mieczysław Sosnowski lub Verax. Od 5 października 1912 r. za­
częli częściej występować w „Kronice” miejscowi autorzy: Stanisław Rossow- 
ski, Artur Schroeder, Franciszek Jaworski, Bronisław Gubrynowicz, Stanisław 
Wasylewski (też pod pseudonimami), Wacław Masłowski. Recenzje teatralne 
przejął Jerzy Koller. Pojawiło się więcej rubryk z „rozmaitościami”, przeglądy 
prasy, światowe polonika, humor i satyra, drobne „notki literackie”, rubryka 
„Z chwili”, zwiększono liczbę zdjęć i innych ilustracji. Pojawiły się liczne odpo­
wiedzi redakcji na listy czytelników. Nadal bardzo obszerna była kronika Ko­
ścioła, a w niej liczne informacje o działalności jezuitów. W numerze 42 z 19 
października 1912 r. ukazał się redakcyjny nekrolog Stanisława Badenie- 
g o — jego synowi, dobrodziejowi tygodnika, składano kondolencje. Spośród 
młodszych uczonych lwowskich najczęściej występował teraz w „Kronice” Ju­
liusz Kleiner, wyraźnie przez redakcję lansowany. Redakcja też zwróciła szcze­
gólną uwagę na dzieło W. Łozińskiego Prawem i lewem, wydane kilka lat wcze­
śniej, któremu kilkuodcinkowe omówienie poświęcił Kazimierz Hartleb. Jeśli 
chodzi o sytuację międzynarodową, to została ona przedstawiona w cyklu arty­
kułów Stanisława Pawłowskiego, Z kotla bałkańskiego.

Bardzo cenną inicjatywą redakcji było wydanie okolicznościowego numeru 
poświęconego 50. rocznicy powstania styczniowego. Pomyślano go jako swego 
rodzaju wspomnieniową dokumentację powstania. Zgromadzono relacje 40 au­
torów. Szczególną uwagę zwrócono na lwowiaków — uczestników powstania, 
zwłaszcza tych, którzy jeszcze żyli. Bardzo wyraźnie lansowano na tych łamach 
skauting, piórem Leopolda Worosza. Omawiano „piśmiennictwo katolickie”.

Druga połowa rocznika 1913 „Kroniki Powszechnej” była zdecydowanie 
skromniejsza pod względem graficznym i sprawiała wrażenie, jakby wydawcy 
dysponowali mniejszymi niż poprzednio środkami. Tylko niektóre artykuły 
i cykle były bogato ilustrowane, m.in. cykl Stanisława Machniewicza o twórczo­
ści Jana Matejki. Wystąpił też na tych łamach znany potem Stefan Władysław

33 KP, 1912, nr 10, s. 160.
34 Z. J a w o r s k i ,  Życie „literacko-artystyczne” Lwowa, KP, 1912, nr 15, s. 238 —  239.
35 A. W o y c i c k i ,  O diydzanie miast w Królestw ie , KP, 1912, nr 30, s. 49 —  51.



26 JERZY MYŚLIŃSKI

Bryła, jeszcze nie jako profesor politechniki, lecz jako autor wrażeń z podróży 
do Chin. Wspomnieliśmy, iż w końcu 1913 r. pojawił się w „Kronice” dodatek 
„Głos Kobiet Polskich”; ciekawie pomyślany i sprawiający wrażenie, jakby 
był on odrębnie finansowany. Autorki interesowały się szczególnie stowarzy­
szeniami kobiecymi, prasą kobiecą, twórczością kobiet, a także biografiami 
kobiet-uczonych.

W pierwszej połowie 1914 r. pismo przechodziło dalszą ewolucję, gdy cho­
dzi o zawartość i treść. Więcej w nim było materiałów dotyczących życia Ko­
ścioła, w tym teksty listów pasterskich biskupów, ale co szczególnie zwracało 
uwagę, to długi cykl artykułów Józefa Białyni Chołodeckiego o dziejach jezui­
tów we Lwowie. Oprócz tego wiele pisano o Sodalicji Mariańskiej, o dawnych 
obyczajach. Duże wrażenie zrobił nowoczesny warsztatowo cykl artykułów 
S. Lama pt. Czytelnictwo współczesne w Polsce. Adam Fischer rozpoczął atak na 
Boya-Żeleńskiego. Stale pomieszczano przeglądy prasy z całej Polski i Ukrainy. 
Wśród kilkudziesięciu nazwisk autorów ostatniego okresu wydawania „Kroniki 
Powszechnej”, na ogół nie najbardziej popularnych, poza kilkoma poczytnymi 
dziennikarzami lwowskimi, nie było miejsca dla poprzedniego redaktora, co 
oznaczało, iż rozstanie z redakcją nie było dlań miłe.

Dużą wagę przykładano w „Kronice Powszechnej” do historii prasy i dzien­
nikarstwa polskiego, o czym świadczył cykl artykułów młodego Stanisława Lama 
z 1911 r., zatytułowany Czasopiśmiennictwo galicyjskie, w związku ze stuleciem 
„Gazety Lwowskiej” i wydawnictwem, które się z okazji tej rocznicy ukazało. 
W numerze „styczniowym” w 1914 r. nie zapomniano o galicyjskich dziennika­
rzach— uczestnikach powstania 1863 r., wśród których wymieniano Jana Do­
brzańskiego, Henryka Nowakowskiego, Alfreda Szczepańskiego, Jana Lama, 
Tadeusza Romanowicza, Liberata Zajączkowskiego, Włodzimierza Zagórskiego, 
Teofila Merunowicza, Józefa Rogosza36.

Razy i inwektywy rzucane z łamów „Kroniki Powszechnej” nie zawsze mia­
ły konkretnych adresatów. Niekiedy trafiały w próżnię, ale czasami adres był 
bardzo konkretny. Pisaliśmy już o krytyce „Zarania”. Lambda (S. Lam) w swych 
lwowskich felietonach pisał krytycznie o „ultrasocjalistycznym »Życiu«”37. W tym 
samym numerze krytykowano miejscowe „Zarzewie”, wkrótce potem socjali­
styczny „Promień”. W 1912 r. powrócono do krytyki „Zarania”, które wytwarza 
„nowy ruch trucicielski”38. Teodor Jeske-Choiński pisał ogólnie o „gazeciarzach 
bezwyznaniowych”. Wspominaliśmy o walce „Kroniki” z „wolnomyślicielami” 
z „Wieku Nowego”. Inne ataki były raczej anonimowe. Nie oznacza to wcale, 
iżby w „Kronice Powszechnej” wszystkie wzmianki o czasopismach były kry­
tyczne — tak oczywiście nie było. Pisano na tych łamach o zawartości periody­
ków naukowych w tonie obiektywnym. Przytaczano zwłaszcza prace z „Pamięt­
nika Literackiego”. Liczne inne tytuły wymieniane były w stałych felietonach 
i korespondencjach. Ze Lwowa wiadomości zbierał i komentował Stanisław Lam, 
z Warszawy pisał Antoni Miecznik („Listy z Warszawy”). Pomieszczano też sta­
łe korespondencje z Poznania, sygnowane O.K., z Wiednia, Turcji, Bułgarii. 
Z Krakowa pisała M.R. (Maria Ruszczyńska), felieton „Echa petersburskie” nad­

36 KP, 1914, nr 1 — 3.
37 KP, 1914, nr 1 — 3.
38 A.  W o y c i c k i , Z  ruchu ludowego w Królestwie, KP, 1912, nr 27, s. 1 — 3.



NIEUDANE WARSZAWSKIE PRZESZCZEPY PRASOWE 27

syłał dr Aleksander Woycicki, który był potem szczególnie ostro krytykowany 
przez S. Lama za to, iż treść jego korespondencji zupełnie nie interesowała 
czytelników lwowskich. W 1912 r. pojawiły się korespondencje z Londynu, sy­
gnowane M.B., i „Listy z Rosji” A.P., w.k. pisywał zaś z Zakopanego tradycyjnie 
w szczycie sezonu letniego. Po ustąpieniu T. Jeske-Choińskiego łamy „Kroniki” 
zapełniali głównie publicyści i dziennikarze lwowscy, znikły zaś nudne ko­
respondencje zamawiane przez poprzedniego redaktora, który nie współpra­
cował z T. Czapelskim. Do symbolicznych wymiarów ograniczył współpracę 
z „Kroniką” S. Lam.

Poza obszernymi fragmentami w pamiętniku S. Lama „Kronika Powszech­
na” nie pozostawiła śladów w relacjach innych pamiętnikarzy. Tak np. w ogóle 
nie wspominał o tym tygodniku Stanisław Wasylewski39. Dzięki niemu wszakże 
znamy część środowiska współpracowników „Kroniki”, którzy rekrutowali się 
z grona młodych stypendystów Ossolineum, jak np. Jerzy Koller, uczeń Piłata, 
krytyk teatralny, czy etnograf — Adam Fischer. Współpracował z „Kroniką” tak­
że inny ossolińczyk, Bronisław Gubrynowicz, który wówczas „wżenił się w »Ku­
rier Warszawski«”40. Stypendystą Ossolineum był także sam Wasylewski, który 
nie miał wówczas sprecyzowanych sympatii politycznych (choć należał do gro­
na założycieli Polskiego Stronnictwa Postępowego), ale był on bardziej doświad­
czony jako dziennikarz, prowadził bowiem dział literacki w „Gazecie Porannej”, 
którą potem, od 1915 r., sam redagował.

Ciekawe, że „Kronika Powszechna” nie była w ogóle z tytułu wymieniana 
w okolicznościowym wydawnictwie z okazji nadania Stanisławowi H. Badenie- 
mu doktoratu honoris causa w 1938 r.41, choć pisano o wydawanym przezeń 
„Przeglądzie Współczesnym”. Prof. Bujak, jako promotor, szeroko rozwodził się
o rodzinie Badenich, wymieniał jego ojca, a przede wszystkim ks. Jana Badenie- 
go (1858 — 1899), który był prowincjałem jezuitów w Galicji.

Mimo urozmaiconych treści i przyciągnięcia do współpracy z „Kroniką Po­
wszechną” przez Tadeusza Czapelskiego licznych miejscowych autorów oraz 
zarzucenia zainteresowań pierwszego redaktora szczegółowymi tematami inte­
resującymi czytelników warszawskich i wykreślenia akcentów antysemickich 
w kształcie, jaki narzucił Teodor Jeske-Choiński — nie udało się utrzymać tygo­
dnika na lwowskim rynku. Stwierdziliśmy bezspornie, że nie wybuch wojny, 
lecz złożenie redakcji przez Tadeusza Czapelskiego przed zamachem w Saraje­
wie było powodem zawieszenia „Kroniki”, która, być może, straciła poparcie 
finansowe Badeniego wskutek malejącego zainteresowania czytelników, o czym 
już w 1913 r. świadczył spadek nakładu do 1000 egz. '

Gdyby zatem zmierzać ku konkluzji na temat ideowego kształtu „Kroniki 
Powszechnej”, można bez obawy popełnienia błędu stwierdzić, że tygodnik nie 
wyszedł poza standardy czasopism katolickich w Galicji; dotyczy to wszystkich 
poziomów komunikacyjnych, od poważnego krakowskiego „Przeglądu Powszech­
nego” poczynając, a na codziennym krakowskim „Głosie Narodu” kończąc.

39 S. W a s y l e w s k i ,  P od kopułą lwowskiego Ossolineum, Wrocław 1958 oraz Czterdzieści lat 
powodzenia, Wrocław 1959.

40 S. W a s y l e w s k i ,  Pod kopułą ..., s. 97.
41 D r Stanisław Henryk Badeni doktorem honorowym Uniwersytetu Jana Kazim ierza za zasługi 

na polu kultury i ośw iaty polskiej, Warszawa 1938.



28 JERZY MYŚLIŃSKI

Wszędzie możemy odnaleźć to samo słownictwo, te same dezyderaty, a nawet 
identyczne szczegóły, nigdzie natomiast nie było prób poważnej analizy rzeczy­
wistości społecznej, nigdzie też nie zaproponowano czytelnikom nowych formuł 
działalności katolików świeckich. Pod tym względem „Kronika Powszechna” 
słusznie była uważana przez współczesnych za periodyk konserwatywny, a za 
redakcji Teodora Jeske-Choińskiego ów konserwatyzm był szczególnego gatun­
ku, pochodził jakby z innej epoki.

Artykuły programowe nie były jedynymi na łamach „Kroniki Powszechnej”, 
choć one nadawały tygodnikowi ton. Wydaje się, a potwierdza to analiza zawar­
tości, że inne peryferyjne segmenty tygodnika pod redakcją T. Czapelskiego 
prezentowały się korzystniej i były bardziej dostosowane do zainteresowań 
współczesnych odbiorców, którzy znajdowali tu nie tylko elementy kultury hu­
manistycznej związane z Kościołem, ale także nie uwzględniane w innych perio­
dykach publikacje o różnych przejawach twórczości człowieka oraz problemach 
stosunku człowieka do przyrody i techniki, jak je widziano w tamtych czasach.

Na przykładzie „Kroniki Powszechnej” możemy obserwować swoisty sojusz 
jednolitych ideowo gazet i czasopism polskich z różnych zaborów i to nie tylko, 
gdy chodzi o przyciąganie tych samych autorów i tworzone przez nich teksty, 
ale również w zakresie rozpowszechniania prasy. Pokrewieństwo ideowe dawało 
też o sobie znać w nazewnictwie. „Kronika Powszechna” współdziałała w pierw­
szym półroczu swego istnienia z warszawskim katolickim „Dziennikiem Po­
wszechnym”, redagowanym przez długoletniego wydawcę „Kroniki Rodzin­
nej” — ks. Hipolita Skimborowicza, a następnie Ignacego Dworzaka i Antoniego 
Miecznika (ten ostatni był korespondentem warszawskim „Kroniki Powszech­
nej”). Również zasłużony dziennikarz „Dziennika Powszechnego” gościł na 
łamach lwowskiego tygodnika — był nim Kazimierz Laskowski42. Oprócz admi­
nistracji „Dziennika Powszechnego” w Warszawie do kwietnia 1911 r. rozpo­
wszechnianiem „Kroniki Powszechnej” w Królestwie Polskim i w Rosji zajmo­
wała się księgarnia Szczepkowskiego. Natomiast przez cały czas wydawania 
„Kroniki” jej rozpowszechnianiem w zaborze pruskim parała się Księgarnia 
św. Wojciecha w Poznaniu.

3

Lwowskie „Życie” miało swój pierwowzór w Warszawie w postaci „Witezia”. 
Był to dwutygodnik z podtytułem „Czasopismo społeczno-polityczne i artystycz­
no-literackie”, wydawany i formalnie redagowany przez Henryka Stanisława 
Pytlińskiego, faktycznie zaś przez Artura Śliwińskiego (historyka i publicystę, 
wówczas związanego z PPS Frakcją Rewolucyjną) oraz Gustawa Daniłowskiego 
jako redaktora literackiego. Ukazywał się od 1 lutego do 12/26 czerwca 1908 r. 
w zeszytach (łącznie ukazało się ich 12, przy czym ostatni numerowany jako 
10 — 12), w formacie zbliżonym do „Życia”, na wykwintniejszym jednak papie­
rze (cena 40 kopiejek za zeszyt) i w większej objętości. Już na pierwszy rzut oka 
można stwierdzić, że lwowskie „Życie” posłużyło się tą samą winietą, wyko­
naną przez Stanisława Wyspiańskiego, wyobrażającą witezia, tzn. rycerza, boha­
tera, wojownika, która to postać weszła do arsenału Młodej Polski na początku

42 Z. K m i e c i k ,  Prasa warszawska w latach 1908  — 1918, Warszawa 1981, s. 368 —  369.



NIEUDANE WARSZAWSKIE PRZESZCZEPY PRASOWE 29

XX w. Pismo miało wyraźne związki ideowe z PPS Frakcją Rewolucyjną, nie 
mogło jednak zbyt otwarcie manifestować swych poglądów ze względu na wa­
runki cenzuralne. Literacko rzecz traktując, „Witeź” przede wszystkim upo­
wszechniał młodopolską poezję, a następnie stawał w obronie romantyzmu. Spis 
współpracowników dwutygodnika świadczy, iż w dużej mierze ich lista pokrywa 
się z listą piszących do lwowskiego „Życia”, jeśli już nawet nie brać pod uwagę 
tego samego redaktora literackiego i płodów jego twórczości. Tak tedy do „Wi­
tezia” pisywał Wilhelm Feldman, Władysław Gumplowicz, Stanisław Lack, Wła­
dysław Orkan, Michał Sokolnicki, Artur Śliwiński. Publikował na tych łamach 
Stefan Żeromski. Bezpośrednio z ruchem socjalistycznym związani byli tacy 
autorzy „Witezia”, jak Gustaw Daniłowski, Feliks Kon, Leon Wasilewski czy 
Anna Zahorska, pisująca pod pseudonimem Savitri, a także Maria Markowska,
o faktycznym redaktorze nie wspominając. Nadto publikowali tu tak znani 
autorzy, jak Ignacy Matuszewski, Stanisław Mendelson (wypowiadający się 
w „kwestii żydowskiej” po poświęconym tej problematyce artykule pióra Da­
niłowskiego), Wacław Nałkowski. Spotykamy też w „Witeziu” Wacława Gra­
bińskiego, Bolesława Leśmiana, Wacława Makowskiego, Zofię Nałkowską; cie­
kawy cykl O śmierci pomieścił tu Mieczysław Biernacki, o sztuce pisywał 
Eligiusz Niewiadomski. Jeśli przyglądać się publikowanym w „Wieziu” te­
kstom literackim i paraliterackim, a także krytyce literackiej, uderza przede 
wszystkim fakt poświęcenia uwagi przede wszystkim twórcom z kręgu lewicy, 
co wszakże nie oznaczało, iż nie dbano o wysoki poziom artystyczny ogłasza­
nych utworów i tekstów. _

Oceniając stronę graficzną „Witeź” był wykwintniejszy od „Życia”, opero­
wał bardziej urozmaiconymi przerywnikami graficznymi i bogatszym wyborem 
czcionek, mniej natomiast publikował zdjęć i grafiki ilustracyjnej. Podobna 
w obu czasopismach była struktura zawartości, a identyczne tytuły działów, 
np. „Misericordia”, zbiorczy felieton na aktualne tematy kulturalno-społeczne. 
W obydwu pismach dostrzegamy też większe formy podzielone na części i cykle.

To podobieństwo zewnętrzne i wspólna lista dużej części współpracowników 
były najpewniej dziełem redaktora literackiego — Gustawa Daniłowskiego, część 
zaś trzeba złożyć na karb ówczesnej „mody wydawniczej”. Tak czy inaczej, było 
„Życie” w dużym stopniu kontynuacją „Witezia”, swoistą implantacją na grunt 
lwowski periodyku, który nie mógł otwartym głosem przemawiać w Warszawie.

Środowisko, które uformowało lwowski tygodnik „Życie”, zaczęło się sku­
piać od 1906 r. wokół Klubu Społeczno-Naukowego, subwencjonowanego przez 
wziętego we Lwowie architekta, Hipolita Śliwińskiego. Tworzyli je lewicowo 
nastawieni demokraci, ludowcy, inteligencja socjalistyczna. Początkowo współ­
działali oni z „Kurierem Lwowskim”, a od 1907 r. z „Wiekiem Nowym”. Z tego 
grona wyłoniło się w 1910 r. Polskie Stronnictwo Postępowe, wyraźnie stawiają­
ce w programie na niepodległą „Polskę Ludową”.

*

Z chwilą przyjęcia funkcji redaktora „Życia”, Gustaw Daniłowski zwrócił się 
do wielu twórców i publicystów z prośbą o współpracę. Nie znamy nazwisk 
wszystkich, do których wystosował takie listy. Pełny tekst prośby o współpracę 
pomieścił w swoich pamiętnikach Bolesław Limanowski. Sądzić jednak należy,



зо JERZY MYŚLIŃSKI

że do nestora ruchu niepodległościowo-socjalistycznego zwracał się w specjal­
nym tonie, gdy do wielu innych mógł wysyłać jednobrzmiące pisma. Zresztą list 
do Limanowskiego nie odznaczał się niczym szczególnym; nosił datę 23 wrze­
śnia 1910 r. i podpisany był zarówno przez Daniłowskiego, jak i Kukiela, jako 
sekretarza redakcji. Jedynym szczegółem w liście do Limanowskiego była proś­
ba o teksty mniejsze objętościowo oraz informacja o tym, że w „Życiu” pomie­
szczona będzie recenzja książki Limanowskiego pt. Stanisław Worcell, wydanej 
nakładem krakowskiej „Książki” w tymże 1910 r.43

Daniłowski zwrócił się z prośbą o objęcie sekretarza redakcji do Mariana 
Kukiela w sierpniu 1910 r. Przypuszczać więc należy, że wówczas otrzymał pro­
pozycję objęcia redakcji „Życia”. Kukiel wyraził zgodę w liście z 25 sierpnia, 
jednak uwarunkował ją aprobatą władz jego partii, tj. PPSD, na ten krok; „Boję 
się ekskomuniki partyjnej” — napisał. Kukiel wyrażał w liście do Daniłowskie­
go następujący pogląd: „Nie widzę przyszłości socjalizmu w Polsce, zwłaszcza 
zaś w Galicji w jakiejś splendid isolation od radykalnych żywiołów inteligencji 
i mieszczaństwa”44. Sądząc z treści odpowiedzi Kukiela, musiał od Daniłowskie­
go znać polityczne plany mecenasów pisma.

Nadto uzyskał Daniłowski odpowiedź od Andrzeja Niemojewskiego z War­
szawy, który faktycznie odmówił współpracy dowiedziawszy się, że miałby na 
łamach „Życia” sąsiadować z Wilhelmem Feldmanem. List Niemojewskiego 
nosił datę 11 stycznia 1911 r., tzn. pisany był w okresie, kiedy Feldman już do 
„Życia” nie pisywał, ale Niemojewskiemu musiał być znany pierwszy zeszyt 
tygodnika z jego artykułem. Mimo to Niemojewski (który potem w „Życiu” 
publikował) pojednawczo stwierdzał: „[...] ja u siebie [tj. w „Myśli Niepodle­
głej”] i Wy w »Życiu« będziemy do jednych dążyli celów”. Pisał też Daniłow­
ski z prośbą o współpracę do Romualda Minkiewicza, a wcześniej, 27 sierpnia
1910 r., do Wacława Sieroszewskiego. W październiku 1910 r. odpowiedni list 
skierował do Andrzeja Struga w Paryżu, na co uzyskał odpowiedź datowaną
1 listopada („pismem interesują się tu ludzie bardzo”, sugerował wystosowa­
nie odpowiednich listów do przebywających w Paryżu Żeromskiego i Siero­
szewskiego45). Stosunkowo późno musiał pisać Daniłowski w tej sprawie do 
Daszyńskiego, skoro odpowiedź uzyskał dopiero 12 stycznia 1911 r. Nie zobo­
wiązywał się Daszyński do nadsyłania stałych korespondencji z Wiednia, o co 
był proszony, ale obiecywał znaleźć autora, sam zaś chciał czasem pisać „de 
politicis”; prosił o przysłanie numerów okazowych. Zachował się jeszcze je ­
den list Daszyńskiego do Daniłowskiego z 22 stycznia, jako swego rodzaju 
pismo przewodnie do artykułu o Kole Polskim, napisanego pod pseudonimem 
Żegota; objaśniał, że to jego „nom de guerre”46.

Daniłowski przyciągnął do „Życia” współpracowników warszawskich, m.in. 
Izę Moszczeńską (M. Bell), Tadeusza Grużewskiego, Artura Śliwińskiego, takie 
zaś nazwiska, jak Stanisław Krynicki, Adam Skwarczyński, Witold Bunikiewicz, 
Marian Rettinger — to nabytki najstarszego syna mecenasa „Życia” — Aleksan­
dra Lisiewicza, który administrował „Życiem” i finansował je do spółki ze Śli­

43 B. L i m a n o w s k i ,  Pamiętniki 1 9 0 7 — 1917, t. 3, Warszawa 1961, s. 164 —  165.
44 Biblioteka Narodowa w Warszawie, Korespondencja Daniłowskich, rkps, 2984.
45 Tamże, rkps 2983.
46 Tamże.



NIEUDANE WARSZAWSKIE PRZESZCZEPY PRASOWE 31

wińskim. Jednak na początku 1912 r. wycofał subwencję, a i Śliwiński nie miał 
okresowo środków i pismo zamknięto, by je po dwóch latach wznowić w innym 
kształcie, jako organ wspierający TKSSN pod faktyczną redakcją Michała Jani­
ka (podpisywał je jego uczeń Leopold Toruń) — pt. „Sprawa Polski”. Janik re­
dagował to pismo od kwietnia 1914 r. do powołania go do wojska z chwilą 
wybuchu wojny. Potem pełnił tę samą funkcję w organie NKN w Dąbrowie Gór­
niczej — „Gazecie Polskiej”, od 30 maja 1915 r. do czasu powrotu do Lwowa 
nominalnego redaktora, Bronisława Laskownickiego, w czerwcu 1915 r., i trwał 
na tym posterunku do 23 stycznia 1917 r. Potem był politycznym redaktorem 
„Nowej Reformy” w Krakowie, a pełnił tę funkcję równolegle z obowiązkami 
nauczyciela polonisty w gimnazjum.

Nabytkiem Daniłowskiego w „Życiu” był też Wacław Biernacki związany 
podczas studiów ze Lwowem, bojowiec PPS, którym się specjalnie w kręgu 
„Życia” opiekowano.

Nim stanął na czele redakcji „Życia”, Gustaw Daniłowski związał się z kra­
kowską socjalistyczną Spółką Nakładową „Książka”, z której wydał cztery swo­
je powieści: Jaskółkę (1909), W miłości i w boju (1911), Marię Magdalenę (1912) 
oraz Z minionych dni (1918). Ważniejszy był jednak nie sam fakt wydawania 
przezeń utworów w „Książce”, lecz jego udział w swoistej spółdzielni wydawni­
czej literatów (działającej w ramach wydawnictwa), zwanej Działem Beletry­
stycznym, założonym w 1909 r. Ta spółka autorsko-wydawnicza kierowana była 
przez Stefana Żeromskiego, Andrzeja Struga, Wacława Sieroszewskiego i Gusta­
wa Daniłowskiego. Działał on w tej krakowskiej oficynie równolegle redagując 
„Życie” i niekiedy czerpał z „Książki” różnorakie materiały dla redagowanego 
przez siebie tygodnika. Były to fragmenty utworów aktualnie w „Książce” wy­
dawanych, a także dzieła plastyczne, którymi ta oficyna zdobiła swoje książki. 
Między innymi wykorzystał Daniłowski prace plastyczne Jana Rembowskiego, 
który ilustrował zarówno jego książki, jak i tygodnik. Winieta „Życia” na kolu­
mnie tytułowej (ale nie na okładce) była właśnie autorstwa Rembowskiego.

Daniłowski współdecydował o kwalifikowaniu do druku tekstów literackich 
„Książki”, przy czym miewał niekiedy odmienne zdanie niż pozostali lektorzy
i recenzenci. Tak np. krytycznie ocenił Historie maniaków Romana Jaworskiego, 
książkę,która mimo to została wydana w 1910 r. i była bardzo przychylnie przy­
jęta przez krytykę. Dobieranie utworów literackich i płodów publicystycznych 
dla „Życia” nosiło więc piętno gustów i preferencji Daniłowskiego; często nie 
były one identyczne z ocenami ferowanymi przez osoby bliskie mu ideowo.

Na łamach „Życia” pomieszczał Daniłowski swe własne utwory poetyckie, 
a także publicystyczne, które omówimy w innym miejscu. Ukazał się tu jego 
wiersz Listopad w 1911 r. Tu też zaczął drukować swą powieść Maria Magdale­
na, opartą na motywach biblijnych, ale służącą krytyce ugody po rewolucji 
1905 r. W swoich czasach była to powieść krytykowana za „drastyczność tema­
tyki seksualnej”, i z tego właśnie powodu na łamach „Życia” uległa konfiskacie. 
Miało to miejsce w zeszycie 8 z 8 lutego 1911 r., który ukazał się w drugim 
nakładzie z „białymi plamami”, na s. 114 — 116. Była to druga konfiskata tygo­
dnika; pierwsza dotknęła artykułu Leliwy (Mariana Kukiela) o strajkach uniwer­
syteckich w Galicji i w Austrii, w zeszycie 6 z 1911 r. (s. 90).

Było sprawą oczywistą, że przygotowana do wydania przez „Książkę” Maria 
Magdalena również zostanie okrojona przez cenzurę. Aby temu przeciwdziałać,



32 JERZY MYŚLIŃSKI

zmobilizowano posłów socjalistycznych w parlamencie wiedeńskim, którzy z Ta­
deuszem Regerem na czele immunizowali utwór w interpelacji do ministra spra­
wiedliwości podczas 23 posiedzenia XXI sesji parlamentu w dniu 28 października 
1911 r. (numer interpelacji 807/1) i dzięki temu w 1912 r. książka mogła się ukazać 
nieco tylko „zanieczyszczona” odpowiednią informacją o immunizacji47.

Utwory literackie w „Życiu” Daniłowski podpisywał swoim nazwiskiem, rów­
nież swoim nazwiskiem firmował ważniejsze enuncjacje publicystyczne. Drob­
niejsze noty lub inne wystąpienia sygnował pseudonimami Władysław Orwid
i Nego, a kilkuwierszowe notki — (gd), (g).

Głównym wystąpieniem publicystycznym Daniłowskiego w „Życiu” był wstęp­
ny artykuł w zeszycie 7 (s. 87 — 89) pt. Budownicy i żołnierze, na który potem 
inni publicyści „Życia” się powoływali, odpowiadał im bowiem podział na tych, 
którzy walczyli o niepodległą Polskę, na owych budowniczych, i na walczących 
z bronią w ręku żołnierzy; obie te grupy reprezentowały różne formy walki
o niepodległość. Najważniejszą, jak się wydaje, opinią Daniłowskiego było zda­
nie głoszące, iż politycy socjalistyczni chcą stworzyć z Galicji „rzeczywisty 
Piemont Polski i Ukrainy”, by mieć „na czym ogień rozpalić”. Z kolei w następ­
nym zeszycie czcił Daniłowski Limanowskiego w dniu jego 75 urodzin. Twier­
dził, że takie postacie, jak Limanowski, „nie umierają, a tylko przeobrażają się 
w święte, czczone, płomienne hasła”48. Prawdopodobnie był to tekst mowy Da­
niłowskiego, którą wygłosił we Lwowie, podczas uroczystości z udziałem jubi­
lata, 25 października, kiedy to zebrani zaprotestowali przeciw groźbom policji 
krakowskiej, która chciała usunąć Limanowskiego z kraju, gdyby uroczystości 
jubileuszowe nie zostały odwołane49. Publikowany w kolejnym zeszycie „Życia” 
wstępny artykuł Daniłowskiego sygnowany był już pseudonimem. Przypominał 
rocznicę powstania listopadowego50. Istotne poglądy zawarł w podpisanym wła­
snym nazwiskiem artykule wstępnym, zatytułowanym Na koniec. Pisał w nim: 
„Zabita, strącona jak przestrzelony ptak, idea niepodległości porywała się dotąd 
jedynie czerwonym skrzydłem polskiego socjalizmu. Obecnie odrasta jej drugie. 
Tak bowiem być musi. Niech rośnie zdrowo. Bo jednym skrzydłem nie wyrwać 
nam się z sieci”51. Owo białe skrzydło, to powstałe właśnie we Lwowie Polskie 
Stronnictwo Postępowe, którego program ogłoszono w 10 zeszycie „Życia”, 
datowanym 27 listopada. Wśród głównych twórców PSP figurowały nazwi­
ska mecenasów „Życia”. Wcześniej informowano o Związku Strzeleckim we 
Lwowie, w którego władzach zasiadał zarówno redaktor „Życia”, jak i obaj wy­
dawcy. Dwa jeszcze artykuły wstępne w 1910 r. ogłosił Daniłowski: drugi wią­
zał się ze świętami Bożego Narodzenia (Nasza choinka), pierwszy zaś traktował
o antysemityzmie. Objaśniał w nim autor postawę wobec Żydów, którzy są „po­
plecznikami najazdu”52.

W kolejnym roczniku „Życia” zwracał uwagę artykuł Daniłowskiego W rocz­
nicę styczniową, w którym wyrażał nadzieję, że „żywi przez zwycięstwo od­

47 D. A d a m c z y k ,  Wydawnicza i kulturotwórcza działalność Spółki „Książka" 1 9 0 4 —  1914. 
Z dziejów  wydawnictw PPS, Warszawa —  Kraków 1938, s. 236.

48 G. D a n i ł o w s k i ,  Bolesław Limanowski, „Życie” (dalej: Ż), 1910, z. 8, s. 103 —  104.
49 B. D r o b n e r ,  Bezustanna wałka. Wspomnienia 1 8 8 3 —  1918, Warszawa 1962, s. 253.
50 Wł. O r w i d .  W rocznicę listopadową, Ż, 1910, z. 9, s. 119—  120.
51 G. D a n i ł o w s k i ,  Na koniec, Ż, 1910, z. 10, s. 135 —  136.
52 G. D a n i ł o w s k i ,  W drażliw ej sprawie, Ż, 1910, z. 11, s. 151 —  153.



NIEUDANE WARSZAWSKIE PRZESZCZEPY PRASOWE 33

dadzą najdostojniejszy hołd podległym w boju za tę samą sprawę towarzyszom 
broni”53. W następnych zeszytach „Życia” nie spotykamy już „czystej” publicy­
styki autorstwa Daniłowskiego, lecz jedynie dalsze fragmenty jego utworów oraz 
informację o nim jako o współorganizatorze Polskiego Towarzystwa dla Niesie­
nia Pomocy Więźniom i Zesłańcom Politycznym54. Wyraźnie było widać, że 
Daniłowski odszedł z redakcji „Życia” w wyniku osobistego konfliktu z wydaw­
cami i nie chciał mieć więcej do czynienia z tygodnikiem. Po jego odejściu 
główną rolę ideową odgrywał w „Życiu” Marian Kukiel, a także Michał Janik, 
ale obok nich coraz częściej występowali publicyści nie związani wówczas 
z obozem socjalistycznym, jak Konstanty Srokowski, Zygmunt Miłkowski, Wła­
dysław Studnicki oraz obydwaj wydawcy. Sporo pisali też Feliks Perl oraz Jan 
Krzesławski-Cynarski — wówczas przeciwnicy socjalizmu „militarnego”, ale 
obok jego zwolennicy, jak Michał Sokolnicki i Witold Jodko-Narkiewicz. Wy­
stępowali także Ignacy Daszyński oraz mniej znani publicyści i korespondenci 
z Warszawy, Petersburga, ze Śląska i z Francji.

Korespondenci zamiejscowi „Życia” praktycznie rekrutowali się z obozu so­
cjalistycznego. Z Rosji pisywał tu Leon Wasilewski jako petersburżanin nie opu­
szczający wtedy Galicji. Z Paryża listy nadsyłał S. Auerbach, do niedawna czło­
nek PPS Lewicy, zwolennik hasła niepodległości Polski. Z Warszawy pisywał 
Szpon (być może Tadeusz Szpotański), występujący wcześniej na łamach „Wite­
zia”. Wreszcie, poczynając od zeszytu 25 z 1911 r., stałe korespondencje ze 
Śląska Cieszyńskiego przysyłał Mieczysław Jarosz, działacz oświatowy PPSD
i dziennikarz, w latach 1911 — 1912 kończący w Krakowie wcześniej przerwa­
ne studia. Nie wiadomo, kto ukrywał się pod pseudonimem Al. R...ski, jako 
korespondent z Berlina, oraz Teodozy Smreka, który z kolei omawiał działal­
ność parlamentu w listach z Wiednia. Przypuszczalnie był to poseł PSP Hipolit 
Śliwiński, współwydawca „Życia”, lub A. Lisiewicz. Z Belgii natomiast pisał 
do „Życia” Marian Dąbrowski, a jego żona, Maria Dąbrowska, pomieszczała 
w „Życiu” własne przekłady poezji belgijskiej.

Istotne teksty programowe ukazały się już w pierwszym zeszycie pisma 
z 1910 r. Otwierał go nie podpisany artykuł Od Redakcji55, być może autorstwa 
Michała Janika. Charakterystyczne, że za „serce Polski” uznawała redakcja Króle­
stwo Polskie. Nie patrzono jednak bezkrytycznie na tę część Polski; zawiedli się 
ci, którzy sądzili, iż leżą tam skarby „przywalone głazem potwornego ucisku”, 
bo po rewolucji okazało się, że „zamiast zastępu mężnych, ofiarnych i rozum­
nych obywateli kraju — wynurzył się z prawej strony chochoł z wiechą pawich 
piór — z lewej wątłe szkielety organizacyjne”. Walka rewolucyjna miała głów­
nie charakter ekonomiczny; okazało się, że społeczeństwo wykazało daleko idą­
cy analfabetyzm polityczny. W Poznańskiem wszystkie siły zajęte są walką 
ekonomiczną, potencjalny zaś polski Piemont jest najbardziej zaściankowy. Tym­
czasem sprawa polska zaczyna wypływać na powierzchnię, a prasa ma przygoto­
wać swych czytelników do nowej sytuacji. W Galicji, zdaniem redakcji, brak 
było dotąd „niezależnego organu niezawisłej myśli polskiej”, „reduty postępo­
wej myśli polskiej”. Chodziło nie o powoływanie pospolitego ruszenia, lecz

53 Ż, 1911, z. 4, s. 49 —  50.
54 Ż, 1911, z. 15, s. 225 oraz z. 19.
55 Ż, 1910, z. 1, s. 1 —  3.



34 JERZY MYŚLIŃSKI

o „legion szlachetnych, dzielnych i walecznych ludzi, o zwarcie w jeden zastęp 
przedniej straży kształtującego się na wielką miarę rzetelnego demokratyzmu,
o szerokim rozmachu i czynnej energii śmiałego Postępu”. Gdy w kwietniu
1911 r. z redakcji ustępował Daniłowski, powtórzono ponownie, że pismo nadal 
będzie służyć „sprawie Polski, demokracji i postępu”56.

Zobaczmy, jak te ogólne hasła zawarte w artykule wstępnym zostały przeło­
żone na język konkretów politycznych w innych artykułach pomieszczonych 
w pierwszym zeszycie tygodnika. Hipolit Śliwiński zajął się analizą stronnictw 
politycznych w Galicji, lokując przy okazji nowo tworzący się kierunek na ma­
pie politycznej kraju. W jego wypowiedzi najsilniej brzmiały akcenty antyen- 
deckie, krytyczny był także wobec sojuszu ludowców z konserwatystami, do­
strzegał osłabienie socjaldemokracji polskiej, która zbytnio koncentruje się na 
grze parlamentarnej, niezbyt mocno zaś zaznacza swe stanowisko w walce
o reformę wyborczą do sejmu krajowego. Z tej „rozsypki musi się skupić, spo- 
tężnieć, pod czystym sztandarem wystąpić do walki świętej a prawej Demokra­
cja Polska”, tradycyjna, jak widać, demokracja „bezprzymiotnikowa”, pamięta­
jąca o XIX-wiecznych próbach wybicia się Polski na niepodległość57.

Z kolei wypowiedział się Wilhelm Feldman, poza tym artykułem nie zabiera­
jący w „Życiu” głosu, choć go stale kokietowano informacjami o zawartości 
redagowanej przezeń „Krytyki”. Zastanawiał się, czy Polacy już są zdolni do 
czynu. Pisał o Galicji jako o „miniaturze Polski”, jako o „laboratorium histo- 
ryczno-doświadczalnym”, w którym głównym problemem jest umiejętność uło­
żenia współżycia Polaków z „Rusinami”. Istotnym celem była jego zdaniem, 
demokratyzacja kraju58. Aleksander Lisiewicz analizował znaczenie sejmu krajo­
wego, a Hubert Nowina (tzn. Michał Sokoliński) w swych Szkicach o wychowa­
niu wymienił trzy najważniejsze czynniki wychowania narodowego: całość Pol­
ski,^ niepodległość społeczną kraju i jego siłę fizyczną59. W kolejnym zeszycie 
A. Śliwiński pisał o „trzech narodach polskich”, liczących łącznie 20 min Polaków, 
co jak na naród europejski jest liczbą wielką. Cóż z tego — konstatował — sko­
ro „jesteśmy trzema małymi narodami”60.

Te wszystkie wypowiedzi programowe były kontynuowane w kolejnych ze­
szytach „Życia”. Ważny był cykl dr. Judyma (Michała Janika), zatytułowany 
Myśl demokratyczna w Galicji61. Brunon Kostecki (Wacław Biernacki, potem 
W. Kostek-Biernacki) rozważając militarne aspekty rewolucji portugalskiej na­
pisał, że „polski ruch zbrojny zwrócić się może tylko przeciw rządowi rosyjskie­
mu”62. Z kolei Sokolnicki nawoływał, by polski „romantyzm słabości przekształ­
cić w romantyzm siły”. Jego zdaniem, dla zadań społeczno-wychowawczych nie 
partie są potrzebne, lecz „instytucje międzyobywatelskie”. Liczni autorzy po­
święcali uwagę szkole galicyjskiej i jej zadaniom wychowawczym.

Z tych wynurzeń wyłonił się w końcu listopada 1910 r. program Polskiego 
Stronnictwa Postępowego, ogłoszony w całości w „Życiu”. Potem podjęto się

36 Ż, 1911, z. 15, s. 240.
57 H. Ś l i w i ń s k i ,  Stronnictwa polityczne w Galicji, Ż, 1910, z. 1, s. 3 —  5.
58 W. F e l d m a n ,  P rzed nowym ezgaminem dziejowym, Ż, 1910, z. 1, s. 5 — 7.
59 H. N o w i n a ,  Szkice o wychowaniu, tamże, s. 17 —  19.
60 A. Ś l i w i ń s k i ,  Trzy narody polskie , Ż, 1910, z. 2, s. 23 —  24.
61 Ż, 1910, z. 3 i n.
62 B. K o s t e c k i ,  Uwagi żołnierza o rewolucji portugalskiej, Ż, 1910, z. 3, s. 31 — 33.



NIEUDANE WARSZAWSKIE PRZESZCZEPY PRASOWE 35

jego analizy i przekładu na język praktyki społeczno-politycznej. Pisano o pra­
wie wyborczym dla kobiet, o militariach, o Śląsku, o samorządzie miejskim 
w Galicji. Pewnym podsumowaniem wszystkich tych tematów był artykuł Kon­
stantego Srokowskiego w przedostatnim zeszycie rocznika 1910, zatytułowany 
Demokracja galicyjska wobec nowych zadań.

W kolejnym roczniku tygodnika nie było już tak zwartego, z góry zaplano­
wanego cyklu programowego, natomiast pomieszczano sporadycznie wystąpie­
nia na różne tematy. I tak, Marian Kukiel (pod pseudonimem M. Leliwa) gromił 
„antymilitarystów” i przekonywał, że jedyną drogą do niepodległości jest two­
rzenie „surogatu wojska”63. Limanowski zaś w recenzji Sprawy polskiej W. Stu- 
dnickiego głosił wręcz: „nikczemny to naród, co skarżąc się i jęcząc, wyrzeka 
się zbrojnego powstania”64. Ludwik Kulczycki, rozważając stosunki polsko-ukra­
ińskie w Galicji, stał na stanowisku równouprawnienia obydwu narodów w jed­
nym państwie, sprzeciwiał się natomiast tworzeniu dwóch odrębnych państw65. 
M. Janik nawoływał, by „budowniczowie” i „żołnierze” polscy łączyli swe siły66.

Poczynając od zeszytu 24 zaczęła się na łamach „Życia” kampania wyborcza 
w wyborach parlamentarnych 1911 r. Główna batalia PSP, jak i całego bloku 
namiestnikowskiego, skierowana była przeciw Narodowej Demokracji. Dała ona 
we Lwowie i w całej Galicji pozytywny rezultat, bowiem endecy ponieśli klę­
skę, natomiast demokraci różnych odłamów, w tym PSP, wprowadzili do parla­
mentu 14, a socjaliści 8 posłów. Kampanię tę obserwował Gustaw Daniłowski, 
jako „obcy poddany”, i podzielił się w „Życiu” swymi spostrzeżeniami. Najbar­
dziej raziło go „kupczenie głosami”, rozproszenie „postępu”, brak organizacji. 
Był zdania, że ugrupowanie postępowe „żyje w zaściankach”, gdy endecy i so­
cjaliści wychodzą poza zaborowe opłotki67. Kto wie, czy ta wypowiedź Daniłow­
skiego, ogłoszona na tydzień przed ustąpieniem ze stanowiska redaktora, nie 
była jednym z powodów niechęci wydawców do dalszej z nim współpracy. Wśród 
nowo wybranych posłów byli też wydawcy „Życia”: H. Śliwiński i A. Lisiewicz.

Na łamach „Życia” jako autor zaczął występować teraz inny działacz 
PSP — Władysław Sikorski. Wprowadzono tu też Zygmunta Miłkowskiego 
z cyklem O powstaniach rzecz krótka, ogłaszano Listy z zesłania Bolesława 
Lubicz-Zahorskiego, cykl Zygmunta Klingera o odrębnej socjaldemokracji ży­
dowskiej w Galicji. Rocznik 1911 kończono znamiennym tekstem W. Studnic- 
kiego Sprawa polska w dobie obecnej, w którym głosił, że nie autonomia Pola­
ków w Rosji, lecz oderwanie od niej Królestwa Polskiego stanowi właściwą 
drogę do niepodległości68. Tekst ten pisany był już po wydaniu głośnej książki 
tego autora pt. Sprawa polska (Poznań 1910). Studnicki wcześniej też gościł na 
łamach „Życia”, m.in. krytykował sojusz konserwatystów galicyjskich z ugo- 
dowcami w Królestwie Polskim69, a redakcja, kończąc rocznik 1911, raz jeszcze 
opowiedziała się za niepodległością, przeciw „frazesom szowinistycznym”; gło­
siła jednak najpierw walkę o „wolność duchową”.

63 Ż, 1911, z. 9, s. 129 —  131.
64 Ż, 1911, z. 10, s. 147 — 149.
65 L. K u l c z y c k i ,  Stosunki polsko-ruskie w Galicji, Ż, 1911, z. 14, s. 212 —  214.
66 Dr J u d y m ,  Polska polityka państwowa w rozwoju dziejowym, Ż, 1911, z. 18, s. 271 — 273.
67 G. D a n i ł o w s k i ,  Wrażenia i refleksje, Ż, 1911, z. 13.
68 Ż, 1911, z. 51, s. 769 —  771, cz. 1.
69 Ż, 1911, z. 3, s. 33 —  34.



36 JERZY MYŚLIŃSKI

Józef Piłsudski bezpośrednio nie publikował w „Życiu”, natomiast redakcja 
streściła jego odczyt w Związku Strzeleckim, z 13 maja 1911 r., na tematy związa­
ne z taktyką walk zbrojnych. Sprawozdawca był pełen zachwytu dla prelegenta, 
w którego wykładzie dostrzegał „ton nowy”70. Pisano także w „Życiu” wiele o sy­
tuacji międzynarodowej, a podnoszący ten temat W. Lis konkludował: „Wszystko 
dla wojny z Rosją, nic dla wojny przeciw komu innemu”71.

Spośród innych wynurzeń publicystycznych wskazać można tekst Feliksa 
Perla, który wypowiadał się przeciw pochodowi rosyjskiego nacjonalizmu. Cały 
zeszyt 2 z 1912 r. poświęcono nauczycielstwu i szkole w związku ze zjazdem 
nauczycielskim we Lwowie. Kolejne zeszyty zdominowane były przez tematykę 
zaboru pruskiego. W zeszycie 5 J. Krzesławski-Cynarski opisał życie polityczne 
młodzieży polskiej. W dziale recenzji dominowały militaria, potem podniesiono 
sprawę Chełmszczyzny. Więcej było teraz w tygodniku małych form informacyj­
nych, m.in. wiele uwagi poświęcono decyzjom władz PSP. Po opuszczeniu re­
dakcji przez M. Kukiela decydujący wpływ na kształt formalny pisma miał Ste­
fan Gacki, piszący w „Życiu” o teatrze. _

Z autorów utworów literackich na łamach „Życia” gościli poza Daniłow­
skim, Andrzej Strug (Mogiłka), Maria Konopnicka (m.in. zamieszczono utwór 
poetycki z warszawskiego „Witezia”, wstrzymany przez cenzurę), Maria Mar­
kowska, Romuald Minkiewicz, Savitri (Helena Elzenberg Zahorska), Juliusz 
Kaden, Bogusław Butrymowicz, Józef Jedlicz (J. Kapuścieński), Henryk Salz, 
Bolesław Lubicz-Zahorski, Feliks Gwiżdż, Benedykt Herz, zamieszczano też 
utwory Tarasa Szewczenki. Najdłużej drukowano w „Życiu” powieść w odcin­
kach Jana Kleczyńskiego pt. Julek (od zeszytu 21 z 1911 r.). Była ona przedsta­
wiona do oceny wydawnictwu „Książka”. Pozytywnie oceniał twórczość tego 
autora Stefan Żeromski, który z nim korespondował. Podobała się mu także 
powieść drukowana w „Życiu”. „Książka” jednak jej nie wydała72.

Wzorem innych pism galicyjskich, także w „Życiu” po roku wydawania ty­
godnika pokuszono się o podsumowanie doświadczeń. Uczyniono to w zeszycie 
39 z 23 września 1911 r. (s. 592). Stwierdzono, iż w tym czasie pismo „zdobyło 
sobie wrogów możnych i zaciętych”, ale też i licznych przyjaciół. Szczycono się 
długą listą współpracowników, wśród których wymieniono ukrywających się pod 
pseudonimami Ignacego Daszyńskiego i Witolda Jodkę-Narkiewicza. Zapowia­
dano druk kolejnych artykułów na temat podstawowych zagadnień polityki na­
rodowej, bieżącego życia narodowego i społecznego, z dziedziny literatury, sztuki
i wiedzy, teksty literackie, artykuły na temat wojska i wojen, zapowiadano walkę 
z „wstecznictwem, przewrotnością i obłudą”.

Nie zawsze można z łamów „Życia” wydzielić poszczególne działy pisma. 
Najwyraźniejsze były one w drugiej części zeszytu: „Sprawozdania” (tj. omówie­
nia i recenzje książek), „Silva rerum” (tu głównie polemiki), „Z raptularza” (swe­
go rodzaju kronika ruchów wyzwoleńczych i wojen), „Misericordia” (ostre noty 
polemiczne). Bez specjalnych wyróżnień i tytułów pozostawały inne działy: arty­
kuł wstępny, teksty literackie, publicystyka polityczna, recenzje teatralne i mu­
zyczne (T. Chorzewski), artykuły z dziedziny filozofii (W. Zagórski, S. Baczyń­

70 (К-i), Z sali odczytowej, Ż, 1911, z. 21, s. 323.
71 W. L i s ,  Nowa oznaka naprężenia w sytuacji międzynarodowej, Ż, 1911, z. 50, s. 753 —  755.
72 D. A d a m c z y k ,  op. cit., s. 207 —  208.



NIEUDANE WARSZAWSKIE PRZESZCZEPY PRASOWE 37

ski), dział „Ze sztuki”. Poszczególne teksty były na ogół rozgraniczane powta­
rzalnymi ozdobnikami graficznymi. Winiety na okładce i karcie tytułowej były 
autorstwa S. Wyspiańskiego (najpierw witeź, od 15 kwietnia 1911 r. mocarz 
zabijający smoka) i Jana Rembowskiego (karta tytułowa). Nie jest znany autor 
winiety okładkowej pierwszych numerów, przedstawiającej stylizowaną ludową 
bramę (zakopiańską?).

Sądząc po polemikach toczonych na łamach „Życia”, można wnioskować
o sympatiach i antypatiach tygodnika. Szczególnie dużo miejsca poświęcono 
batalii wokół Rapperswilu, która przetoczyła się przez całą prasę polską. Głos 
zabierał m.in. S. Żeromski. Wśród specyficznych dla tego tygodnika batalii po­
lemicznych można wymienić obronę członka redakcji, Michała Janika, oskarżo­
nego o obrazę religii na lekcjach szkolnych. Spośród głównych ugrupowań poli­
tycznych najczęściej tutaj chłostano endecję i jej periodyki. Tu pomieszczono 
polemikę L. Kulczyckiego ze „Słowem Polskim” (zeszyt 23 z 1911 r.); przed 
atakami „Słowa Polskiego” brano w obronę A. Lisiewicza73 („wydawca naszego 
pisma”, uczeń Liskego). Toczono w „Życiu” polemiki wokół zimmermanniady, 
krytykowano Różę Luksemburg.

Najczęściej polemizowano w „Życiu” z „Kroniką Powszechną”, a w szcze­
gólności wadzono się z Lambdą — Stanisławem Łamem. „Kronikę” opatrywano 
zawsze przymiotnikiem „klerykalna”. Zapewne piórem samego Daniłowskiego 
(g) w dziale „Misericordia” pisano, że S. H. Badeni „Uzbroił p. Teodora Jeske- 
-Choińskiego w »Kronikę Powszechną« i polecił mu zapędzić zbłąkany naród na 
dziedziniec kościelny”74. Z „Gazetą Wieczorną” polemizował M. Kukiel, a przy 
okazji dostało się nie mającym „ideowego oblicza” „Widnokręgom”75. Z „Wid­
nokręgami” (z Irzykowskim i Glassem) polemizował też Adam Płomieńczyk 
(A. Skwarczyński) w artykule pt. Głos prasy w sprawie niepodległości16. Wcze­
śniej oskarżenia kierowano przeciw „Dziennikowi Polskiemu”, który porówny­
wał „Życie” z londyńskim socjalistycznym „Przedświtem”. „Dziennik” sugero­
wał, że „Życie” korzysta ze środków finansowych wiceprezydenta Lwowa 
dr. Tobiasza Aschkenazego, „za którym stoi grupa sympatyków »wolnej my­
śli«”77. Wreszcie w 1911 r. (zeszyt 20, s. 314) polemizowano z redaktorem ofi­
cjalnej „Gazety Lwowskiej” Adamem Krechowieckim; pisano, że zeń „lepszy 
cenzor niż pisarz”, nadto, że to „dobry austriak” (sic!). Przy okazji wspomnia­
no o świętowaniu rocznicy Konstytucji 3 maja, którą to uroczystość zorganizo­
wała „lewica patriotyczna”. _

W ostatnim okresie dostrzec można na łamach „Życia” liczniejsze ukrainika. 
Pomieszczono tu Kamieniarzy Iwana Franki w przekładzie Sidira Twerdochliba 
(zeszyt 20 z 1911 r.), Mychajło Jackiw umieszczał tu swoje krytyki literackie,
o tym zaś krytyku i noweliście pisał Ostap Hrycaj (zeszyty 6 i 7 z 1912 r.). Tu 
także były drukowane Dumy moje Tarasa Szewczenki.

Wspominaliśmy, że dość często omawiano w „Życiu” sprawy rosyjskie 
w najrozmaitszych aspektach. Rozważano sytuację Polaków w Rosji78, temat

73 Ż, 1911, z. 20, s. 313.
74 Ż, 1910, z. 2, s. 28.
75 M. L e l i w a ,  „Antym ilitaryści”, Ż, 1911, z. 9, s. 129 —  131.
76 Ż, 1911, z. 2, s. 29.
77 Ż, 1910, z. 1, s. 14.
78 W i l s k i ,  Polacy a Polskość w Rosji, Ż, 1911, z. 53, s. 806 —  810.



38 JERZY MYŚLIŃSKI

Królestwo Polskie a Rosja w ostatnim pięcioleciu poruszał Konrad Stefań­
ski, tzn. socjalistyczna spółka publicystyczna Józefa Dąbrowskiego i Stani­
sława Garlickiego79.

Z innych informacji na uwagę zasługują m.in. obszerny artykuł Mariana 
Kukiela pt. Mazurek Dąbrowskiego80, odnoszący się do wydanej jeszcze w 1894 r. 
pracy L. Finkla O pieśni Legionów, Jeszcze Polska nie zginęła, cykl artykułów 
Nelli Miłkowskiej o organizacjach polskiej młodzieży niepodległościowej 
w 1911 r., artykuł J. Szczyrka o spółdzielczości spożywców81, Listy z Parany 
Michała Pankiewicza (zeszyt 48 z 1911 r.), artykuł Resa (F. Perla) będący 
obszernym omówieniem książki S. Posnera o Ludwiku Gumplowiczu82, wre­
szcie artykuł dr. Tadeusza Waryńskiego pt. Anglicy w Afryce, zamieszczony 
w ostatnim numerze „Życia” w 1912 r., zapewne udostępniony czytelnikom 
także z uwagi na nazwisko autora, syna Ludwika Waryńskiego, wówczas już 
związanego z PPS (wcześniej był w SDKPiL).

Wśród innych nazwisk publicystów „Życia” spotykamy m.in. Juliana Smu­
likowskiego, współtwórcę galicyjskiego „Promienia” — Edmunda Semila, Izę 
Moszczeńską, Bronisława Laskownickiego, Helenę Landau, Artura Hausne- 
ra, Tobiasza Aschkenazego i wielu innych, co świadczy o udanej w „Życiu” 
symbiozie publicystyki socjalistycznej i radykalno-demokratycznej z Gali­
cji i Królestwa Polskiego.

Czytelnicy nie dowiedzieli się, dlaczego naprawdę Daniłowski zrezygnował 
z redagowania „Życia”. Informację o rezygnacji umieszczono w zeszycie 15 
z 8 kwietnia 1911 r. (s. 240). Była to krótka notka podpisana przez Daniłowskie­
go, stwierdzająca, że od 4 kwietnia przestaje być redaktorem naczelnym i dzię­
kuje współpracownikom. Redakcja dodawała, że pismo będzie nadal służyć 
„sprawie Polski, demokracji i postępu”, tak jak zapowiedziano w deklaracji re­
dakcyjnej z 1 października 1910 r. Bezpośrednie powody ustąpienia wyłuszczył 
Daniłowski w deklaracji datowanej we Lwowie 27 marca 1911 r.83. A oto jej 
treść: „I. Wobec całego szeregu niesłusznych, gołosłownych i fałszywych, w tonie 
niezwykle ostrym stawianych mi przez pp. Wydawców »Życia« reprezentowa­
nych przez p. Aleksandra Lisiewicza, stawianych mi pisemnie, a uwłaczających 
mej godności osobistej zarzutów, jak np.: poczynienie wielkich, zbytecznych 
wydatków, samowolne wyznaczenie sobie nadmiernych honorariów, skrzywdze­
nie p. Bolesława Limanowskiego przez wyznaczenie mu niepraktykowanego ani 
razu w »Życiu« honorarium (5 h[halerzy] od wiersza) itd. Wobec wystawiania 
mnie przez pp. Wydawców w fałszywym a niekorzystnym świetle wobec osób 
trzecich, mianowicie właściciela domu p. Ernesta Nachera, czuję się tym wszy­
stkim obrażony, pozywam w osobie p. Aleksandra Lisiewicza pp. Wydawców 
przed sąd obywatelski składający się z 2 arbitrów wybranych z mej strony, z 2-ch 
arbitrów wybranych ze strony pp. Wydawców i subarbitra wskazanego przez 
arbitrów, by na zasadzie faktycznego materiału przedstawionego przez obie stro­
ny w powyższym zakresie postępowania przez pp. Wydawców ze mną sprawę

79 Ż, 1911, z. 22, s. 336 —  338 i następne odcinki.
80 Ż, 1911, z. 16, s. 250 —  252.
81 Ż, 1911, z. 33.
82 Ż, 1912, z. 6, s. 68 —  70.
83 Brudnopis, Biblioteka Narodowa w Warszawie, Korespondencja Daniłowskich, rkps 2982, 

к 33 —  35. Oryginał pisany jest ręką Daniłowskiego, ale styl świadczy, iż musiał dyktować go prawnik.



NIEUDANE WARSZAWSKIE PRZESZCZEPY PRASOWE 39

rozpatrzył, wydał wyrok i ewentualnie, o ile uzna zasadność mych pretensji, 
przypisał formę należnej mi satysfakcji ze strony pp. wydawców. PS. Sprawę 
uwolnienia czy nieuwolnienia z kierownictwa pismem, jako formę subiektyw­
nych poglądów spod rozważań sądu eliminuję. II. Wobec złamania przez 
pp. Wydawców punktu umowy: odebranie mi pokoju redakcyjnego i warunków 
umowy przed wymaganym terminem, o ile sprawa materialnego odszkodowania 
nie przestanie być polubownie załatwioną przez delegowanych w moim imieniu 
prawników, pp. Maksa Landaua i Leona Czerkawskiego, pozywam pp. Wy­
dawców przed skład wcześniej wymienionego sądu obywatelskiego, by w tej 
sprawie wyrokował. Gustaw Daniłowski”. Niżej przygotował Daniłowski do 
ogłoszenia w „Życiu” krótką notę: „Z dniem 4-go kwietnia br. przestaję być 
naczelnym redaktorem »Życia« i tym samym usuwam się od wszelkiej odpowie­
dzialności za treść dalszych zeszytów. Korzystając ze sposobności, składam ser­
deczne podziękowanie wszystkim pracownikom i przygodnym współpracowni­
kom, którzy się przyczynili do powstania i rozwoju pisma. Lwów 5 kwietnia
1911 r. G. Daniłowski”. Nota ta została w druku znacznie skrócona i tym sa­
mym — złagodzona.

Dokładny i szczegółowy w swych pamiętnikach Limanowski nie objaśnił, 
jaki był jego udział w tej sprawie, a nawet nie bardzo pamiętał co drukował 
w „Życiu”. Pamiętał jedynie, że go Daniłowski zaprosił do współpracy we wrze­
śniu 1910 r., miał bowiem zachowany list Daniłowskiego; przypominał sobie, że 
podczas pobytu we Lwowie w czasie wydawania „Życia” Hipolit Śliwiński nie 
skąpił pieniędzy na jego przyjęcie, a także był świadomy faktu, iż to Śliwiński 
głównie łożył na „Życie”; przy okazji napisał zdanie niezbyt dobrze świadczące
o Daniłowskim. Miało ono następujące brzmienie: „Daniłowski jako redaktor 
pobierał dobrą pensję i źle mu [tj. Śliwińskiemu] się wywdzięczył później”84.

Z tego przekazu źródłowego wynika, że bezpośrednim powodem ustąpienia 
Daniłowskiego było, z jednej strony, zbytnie szafowanie przezeń funduszami 
wydawców, z drugiej zaś stosowanie nadmiernych oszczędności przy honorowa­
niu tekstów Limanowskiego. Czy także polityka redakcyjna była powodem sfor­
mułowania pod jego adresem zarzutów, trudno to stwierdzić, bowiem linia Dani­
łowskiego w zasadzie była utrzymywana przez Kukiela i Janika w ostatnim 
okresie wydawania „Życia”. Nie oni jednak występowali oficjalnie jako redakto­
rzy tygodnika, gdy ten został niespodziewanie zawieszony 2 marca 1912 r., kie­
dy to ukazał się ostatni numer.

4

Najcelniejsze opinie o obydwu tytułach przekazał pracujący w redakcji „Kro­
niki Powszechnej” jako sekretarz Stanisław Lam85, który uważał, że treści oby­
dwu periodyków były obce „sferom lwowskim”. Daniłowski, jego zdaniem 
„nastrojów Galicji nie znał. [...] kontaktu ze społeczeństwem nie miał”. Tytuł 
tygodnika zapowiadał, że będzie to kontynuacja młodopolskiego krakowskiego 
„Życia”, jednak „Daniłowski-artysta zawiódł tu [...] na całej linii, odgrzebując 
z popiołów swej młodości bojownika, społecznika i ideologa”. Ten sam błąd

84 B. L i m a n o w s k i ,  Pamiętniki..., t. 3, s. 2 3 3 — 234.
85 S. L a m ,  op. cit., s. 88 i n.



40 JERZY MYŚLIŃSKI

przypisał Lam Jeske-Choińskiemu, którego cenił i uważał, że w cień usunęła go 
sława Sienkiewicza; jednak i jego publicystykę uznał za spóźnioną o trzy dekady, 
kiedy to „przy boku Jeleńskiego” dzierżył „sztandar antysemityzmu”. Dowodził 
też, że pierwszy redaktor „Kroniki”nie mógł znaleźć uznania jako krytyk literacki, 
wpadł bowiem w „ton wybitnie klerykalny narzucony przez jezuitów tygodniko­
wi”. Jeske-Choiński zwłaszcza odwoływał się do współpracy kolegów po piórze 
z Warszawy, publikując ich nikogo we Lwowie nie interesujące korespondencje; 
„błądził i potykał się ciągle”. Widząc to wszystko Badeni, za radą księży oddał 
pismo w ręce Czapelskiego, ale wybuch wojny sam rozwiązał sprawę ·— pisał Lam 
nie znający już z autopsji sprawy zakończenia wydawania „Kroniki”.

*

Dwa przeszczepy modelu warszawskich tygodników społeczno-kulturalnych 
na grunt lwowski w okresie poprzedzającym wybuch pierwszej wojny światowej 
nie udały się. Nie przyjął się model tygodnika lewicowego, ze względów cenzu- 
ralnych nie wypróbowany w pełni w Warszawie, nie przyjął się także model 
tygodnika sterowanego przez jezuitów, o wyraźnym profilu katolickim, choć 
znacznie dłużej egzystował, być może dzięki solidniejszej podstawie material­
nej. W obu tygodnikach były kłopoty z redaktorami „z importu”, obydwaj starali 
się przenosić na grunt lwowski inne wzory i przyciągali współpracowników 
z odmiennego kręgu zainteresowań, przy czym mamy na myśli nie znakomito­
ści, lecz autorów znanych i cenionych. Istnieją wszakże dowody na to, że ufor­
mowani w warszawskiej atmosferze inni publicyści znakomicie sobie we Lwo­
wie radzili, jak np. Zygmunt Wasilewski w „Słowie Polskim”.

Spośród tych dwóch modeli „Kronika Powszechna” reprezentowała typ bar­
dziej jednorodny ideowo, lewicowość zaś „Życia” była otwarta i nie ograniczała 
kręgu współpracowników, przyciągając pióra związane z galicyjskim radykali­
zmem mieszczańskim. Miało też „Życie” bardzo wyraźną, wyśmiewaną przez 
„Kronikę Powszechną”, barwę irredentystyczną. Reprezentowało wyższy niż 
„Kronika” poziom, gdy chodzi o teksty literackie i krytykę literacką, było mniej 
wszechstronne od „Kroniki” w drugim okresie wydawania, ale też i dobór te­
kstów w „Życiu” nie był tak przypadkowy, jak w tygodniku katolickim. Oba 
tytuły w samych założeniach miały być ponadzaborowe, zbyt nikłe jednak zna­
lazły oparcie wśród lokalnych lwowskich czytelników, którzy decydowali o po­
wodzeniu przedsięwzięcia prasowo-wydawniczego. „Życiu” zaszkodził sposób 
łączenia na jego łamach warstwy charakterystycznej dla polskiego modelu tygo­
dnika społeczno-literackiego z elementami typowego tygodnika publicystyczno- 
politycznego, „Kronice Powszechnej” — przeładowanie tekstami religijnymi i ar­
tykułami wstępnymi o stylistyce i słownictwie sprzed kilku dziesięcioleci, jakby 
nie było przed kilkunastu laty znanej encykliki Rerum novarum.

Wszystko wskazywało na to, że obydwa tygodniki mają we Lwowie i w Galicji 
potencjalnych czytelników, którzy nie mieli dostępu do podobnych tytułów. Oka­
zało się jednak, że większości spośród nich wystarczyła, z jednej strony, różnorod­
na prasa codzienna z obfitymi działami kulturalno-literackimi, a z drugiej poważ­
ne miesięczniki.


