
Andrzej K. Piasecki

Prasa gorzowska : suplement do
monografii
Nadwarciański Rocznik Historyczno-Archiwalny nr 9, 261-283

2002



NADWARCIAŃSKI ROCZNIK 
HISTORYCZNO-ARCHIWALNY 

NR 9/2002

Andrzej K. Piasecki
Zielona Góra

Prasa gorzowska (suplement do monografii)

Wprowadzenie

Region gorzowski pod względem badań prasoznawczych odznacza 
się niezwykle korzystnie na tle innych części kraju. Prawdopodobnie 
nie ma w Polsce drugiego takiego subregionu, który zostałyby równie 
dokładnie zbadany pod kątem aktywności medialnej. Owocem tych ba­
dań są dwie książki: BogdanJ. Kunicki, Kry styna Kunicka, Henryk Szcze­
pański „Prasa gorzowska w latach 1945-1985”, Gorzów Wlkp. 1987 oraz 
Andrzej K. Piasecki „Lubuska czwarta władza. Środki społecznej komu­
nikacji w woj. lubuskim”, Zielona Góra 2000. Obydwie monografie nie 
zawierają jednak kompletu wydawnictw prasowych istniejących w regio­
nie gorzowskim. Braki dotyczą szczególnie przełomu lat osiemdziesią­
tych i dziewięćdziesiątych. Stąd też niniejsza próba uzupełnienia tych 
dwóch książek. Ale i ten artykuł pozostawia zapewne niewielki margi­
nes pism lokalnych na ziemi gorzowskiej, które nie doczekały się jesz­
cze opracowania. Dotyczy to zwłaszcza wydawnictw z rejonu Barlinka, 
Choszczna, Myśliborza i Międzychodu, a także tych pism, które powstały 
w rejonie gorzowskim po 2000 r. W pracach nad prasą lokalną trudno 
jest stworzyć stuprocentowy obraz badanego obszaru. Jednak można 
uznać, że materiały zawarte w dwóch wyżej wymienionych monografiach 
oraz poniższy tekst stanowią razem prawie wyczerpującą panoramę me­
dialną tego regionu w okresie powojennym.

Artykuł składa się z kilku podrozdziałów obejmujących inicjatyw)' 
prasowe z regionu gorzowskiego podzielone według systematyki obej­
mującej tematykę i częstotliwość oraz chronologię. Bazę źródłową stano­
wią materiały prasowe, archiwalne, ankiety i wywiady z twórcami prasy 
gorzowskiej zbierane w okresie pracy nad książką „Lubuska czwarta wła­
dza”.



2 6 2 Andrzej K. Piasecki

1. Wydawnictwa środowiskowe (1980-88)

„Gorzowiak”. Efemeryda z 1987 r. wydana z okazji III zjazdu miejskiej 
organizacji PRON. Sprawy zjazdowe oraz inne informacje wypełniły irzy 
numery pisma. Wydawca: Rada Miejska PRON, przewodniczący Kole­
gium redakcyjnego -  Marek Pospieszny. Format 25 x 35 cm, objętość 4 
str. nakład 250 egz.

„Inform ator Rady Wojewódzkiej Naczelnej Organizacji Technicznej”.
Kwartalnik, format: 16,5 x 23 cm, objętość: 16 str. Nakład: 500 egz. (okre­
sowo 1000). Redaktor naczelny: Jagoda Bokuniewicz. Pismo ukazywało 
się od sierpnia 1988 do maja 1990 r. Początkowo redagowane było we­
dług schematu środowiskowego pisma dla techników i inżynierów. 
Num er czwarty z czerwca 1989 r. w całości poświęcony był XII Dniom 
Techniki oraz podsumowaniu działalności Rady Wojewódzkiej NOT. 
Z czasem jednak  w piśmie uwidocznił się dziennikarski tem peram ent 
redaktora naczelnego. Pismo ożywiały także rysunki Tadeusza Wilczkie- 
wicza. Od końca 1989 r. więcej było informacji z regionu, rozmów 
z inżynierami, w num erze szóstym (1990 r.) opublikowano wywiad 
z nowym wojewodą.

„Rocznik Gorzowski”. Pismo naukowe wydane w 1988 r. przez Gorzow­
skie Towarzystwo Naukowe pod redakcją BogdanaJ. Kunickiego. Na­
kład 600 egz., objętość 232 str. Artykuł otwierający napisał prof. Jerzy 
Topolski. „Rocznik” zawierał dwanaście artykułów o działalności 12 na­
ukowych organizacji regionalnych z terenu całego kraju.

„Wymyk”. Biuletyn Samorządu Studenckiego Zamiejscowego Wydzia­
łu WT poznańskiej AWF w Gorzowie. Nakład: 500 egz., format: A-4, obję­
tość: od 4 do 8 str. Num er sygnalny ukazał się w listopadzie 1987 r. 
opatrzony przychylnym komentarzem dziekana BogdanaJ. Kunickiego. 
Mimo tej przychylności studentom  nie dane było rozpocząć od razu 
regularnej edycji. W styczniu 1988 r. wydali kolejny num er sygnowany 
jako nr 1 (1) i w artykule Od redakcji zwierzali się ze swoich kłopotów: 
Wydając sygnalny numer,, Wymyku ” wiedzieliśmy, że zastępujemy na niepeianą 
ścieżkę. Nie sądziliśmy jednak, ze na tak trudną, że wokół niepozornej, bądź co 
bądź, gazetki skromnego przecież środozaiska studenckiego pozostanie tyle zamętu, 
że trzeba będzie założyć mnóstwo zoysiłku za przełaman ie uprzedzeń i biurokratyczne­
go uporu.

Wykorzystując sprzyjając) klimat studenci przez kilkanaście miesię­
cy redagowali pismo wesołe, z urozmaiconą grafiką, pozbawione emocji



Prasa gorzowska (suplement do monografii) 2 6 3

politycznych tak charakterystycznych dla tego okresu. Pojawiały się też 
materiały zupełnie serio, jak np. wywiad z dziekanem wydziału1. W pierw­
szym numerze wydanym w 1989 r. w tradycyjnym artykule Od redakcji na. 
stronie 2 studenci pisali z dum ą o wydaniu 14 numeru: tak długo nie 
istniało jeszcze żadne pismo młodzieżowe, a tym bardziej studenckie w Gorzonoie. 
Ta autoreklama okazała się przedwczesna, po wydaniu nr 5/1989 „Wy­
myk” przestał się ukazywać. Pierwszym przewodniczącym kolegium re­
dakcyjnego był Przemysław Brodzik, autorem projektu okładki i grafiki 
Magdalena Cwiertnia, a potem Andrzej Gordon.

2. Prasa opozycyjna 1980-88

„Iskra” . Pismo wydawane w stanie wojennym przez kilkoro uczniów 
z gorzowskich szkół podstawowych i średnich. Wśród redaktorów m.in. 
Marek Rusakiewicz. Uczestnicy tego przedsięwzięcia zostali schwytani, 
osądzeni i skazani.2

„Korek” . Bezdebitowe pismo młodzieżowe wydawane w Międzyrzeczu. 
Format: A-4, objętość: 4 str. (od n r 3 z 31 maja 1988 r. A-5 i 8 stron), 
maszynopis odbijany na powielaczu. W „Korku” publikowano wiadomo­
ści ze szkoły, miasta i gminy oraz informacje na temat Międzyrzeckiego 
Rejonu Umocnień. Próba usytuowania tam radioaktywnego składowi­
ska doprowadziła do protestów społecznych. „Korek” posiadał staranną 
grafikę, mimo że technika powielaczowa uniemożliwiała estetyczną oce­
nę pisma. Oprócz informacji bieżących w „Korku” drukowano także 
piosenki Jacka Kaczmarskiego.

Nr 1 ukazał się z datą 28 kwietnia 1988 r. jako dwustronicowy maszy­
nopis. Pismo starano się wydawać co miesiąc, poza okresem wakacyj­
nym. Od nr 14 z 1989 r. redakcja przeszła na ksero, wprowadzono także 
dwułamowy podział tekstów. Zamiast stopki redakcyjnej drukowano 
humorystyczną informację: Uprzedzamy jednocześnie, że sprawy, skargi i za­
żalenia na redakcję „Korka ” można zoysyłaćpod adresem miejscowej komendy 
MO. Ostatni zachowany numer 20 z maja 1990 r. ukazał się w formacie A- 
5,8 str. objętości.

„Pokolenie” . Pismo regionalnej sekcji oświaty i wychowania NSZZ „So­
lidarność”. Format: A-5, objętość: 6 str., czarno-białe, ukazywało się od 
1983 r„ redagowane m.in. przez Kazimierza Marcinkiewicza. W okresie

1 Wymyk 1988, nr 10.
2 Informacja uzyskana od Grażyny P y t l a k ,  12 stycznia 2000 r.



264 AndrzejK. Piasecki

legalnym pismo istniało krótko. Już w num erze 4 z 1990 r. w artykule 
redaktora naczelnego Antoniego Monacha widoczne są podziały zacho­
dzące wówczas w obozie „Solidarności”. Nr 1 (42) ze stycznia 1990 r. 
zawierał oświadczenia i wywiad z wiceministrem oświaty. Od num eru 2 
pojawiła się rubryka Mówią młodzi. W artykule Plamy gorzowskiej Ośioiaty 
zaprezentowano sylwetki tych nauczycieli, którzy z powodu swoich prze­
konań nie mogli pracować w szkole*.

„Sokół”. Pismo Młodzieży Myślącej. Format A-4, objętość: 2 str. Bezdebi- 
towe pismo młodzieży szkolnej z I LO w Gorzowie Wlkp. Wydawane 
nieregularnie w latach 1984-1990. Nr 1 ukazał się z datą 4 grudnia 
1984. W 1988 r. wydawano także dodatki: historyczny oraz literacki. 
W ostatnim zachowanym numerze 2 (31) z 22 czerwca 1990 r. (odbija­
nym na ksero, w formacie A-5, objętości 4 s.) w artykule Dyrektorzy podsu­
mowywano postawę kolejnych dyrektorów szkoły w skomplikowanej sy­
tuacji lat osiemdziesiątych.

„Szaniec”. Jedno z pism grupy Ruchu Młodzieży Niezależnej, organiza­
cji istniejącej od 1983 w Gorzowie Wielkopolskim, oficjalnie zarejestro­
wanej 18 maja 1990 r. Oprócz „Szańca” grupa ta wydawała także pisma: 
„Sokół”, „Korek”, „Gieroj” i „Kabel”.

3. Dzienniki i tygodniki regionalne (1989-98)

„Głos Wielkopolski” (Gorzowski). W kwietniu 1997 r. powstał w Gorzo­
wie Wielkopolskim oddział poznańskiego dziennika „Głos Wielkopol­
ski”. Kierownikiem oddziału była Dorota Frątczak, oprócz niej pracowa­
ło tam jeszcze dwoje dziennikarzy, pracownik reklamy i kilku współpra­
cowników. W wydaniu gorzowskim „Głosu Wielkopolskiego” ukazywała 
się jedna strona pt. „Głos Gorzowski”, ponadto raz w tygodniu wydawa­
no ośmiostronicowy dodatek „Głos Gorzowski” w formacie B-4 (połowa 
formatu „Głosu Wielkopolskiego”).

Działalność gorzowskiego oddziału pisma była związana z przewidy­
waną reform ą administracyjną, w wyniku której (jak przypuszczano) 
Gorzów mógłby znaleźć się w woj. poznańskim. Jednak ostateczne usta­
lenie granic przyszłych województw w połowie 1998 r. podważyło sens 
wydawania tej mutacji. W listopadzie 1998 r. rozwiązano oddział i „Głos 
Gorzowski” przestał się ukazywać. *

Autorem artykułu był Władysław Czyżewski.



Prasa goizowska (suplement do monografii) 265

„Gorzowiak”. Tygodniowa gazeta popołudniowa. Numer pierwszy uka­
zał się w marcu 1994 r. jako bezpłatne pismo przypominające wyglądem 
rozbudowaną tuersję,,Programu teleioizyjnego ”- ja k  nieco złośliwie oceniła 
„Gazeta Zachodnia”4. Pismo redagowali dziennikarze dawnego „Expres- 
su Zachodniego”: Dobrzyński, Kunicka, Kunicki, Wieczorkiewicz. Re­
daktorem naczelnym byłjan Delijewski. Od początku „Gorzowiak” zdo­
minowany został przez tematykę kryminalną: narkomania, prostytucja, 
afery. „Gorzowska Kronika Policyjna” zajmowała niekiedy całą stronę. 
Sport, zgodnie z intencją redaktora naczelnego, miał być potraktowany 
pod kątem socjologicznym. Ogólnie zaś „Gorzowiak” miał łączyć cechy 
„Poznaniaka”, Expressu Wieczornego” i „Kuriera Polskiego”5.

W numerze, który ukazał się tuż przed wyborami samorządowymi 
(wówczas większość pism lokalnych poświęcała im sporo miejsca), „Go­
rzowiak” „docenił” ten temat tylko krótką serią karykatur6. Gdy brako­
wało lokalnych kryminałków, redakcja posiłkowała się krajowym mate­
riałem agencyjnym. Od 1995 r. „Gorzowiak” zmienił nieco swoje obli­
cze. Redakcja włączyła się w wybory sportowca i trenera 50-lecia, rozsze­
rzając zarazem dział sportowy. Rozpoczęto publikację serii artykułów pt. 
, Joga - sposób na życie”, na drugiej stronie zamieszczano stały informa­
tor lokalny z ważniejszymi telefonami, a na trzeciej kalejdoskop kultu­
ralny. Drukowano także reportaże z podróży po Europie, ciekawostki ze 
świata, porady kulinarne, informacje z USC. Pierwsza strona nie miała 
już tak krzykliwych tytułówjak w wydaniach z 1994 r., na ostatniej na stałe 
zagościł felieton BogdanaJ. Kunickiego z cyklu „Na czarno”7 oraz drugi 
felieton „Delatora” z cyklu „Okolice polityki” (ale raczej krajowej niż 
lokalnej). Pojawiła się tematyka lokalna w postaci panoramy gmin (jako 
pierwsza Skwierzyna -  nr 11/1995). Zmienili się też rozmówcy „Gorzo- 
wiaka”. W 1994 r. najważniejszy wywiad przeprowadzono z kom endan­
tem rejonowym policji, w 1995 r. wywiadu udzielił wojewoda, rozpoczęto 
też druk relacji z sesji Rady Miejskiej Gorzowa8. Choć pod względem 
ilości publikowanych tekstów nadal przeważały informacje kryminalne.

„Gorzowiak” początkowo ukazywał się w formacie 22,5 x 33 cm, obję­
tość 24 str. (plus dodatkowy kolor), nakład: 10 tys. egz. Od num eru 5 /

4 „Gazcla Zachodnia” 1994, n r 52, s. 1.
’ Z wypowiedzi redaktora naczelnego: Nie interesuje mnie polityka. Nie będę powielał tego, 

o czym piszą dzienniki. Nie interesuje mnie, że ktoś się spotkał i obradował do północy. 
Napiszę o tym dopiero, gdy jeden polityk da drugiemu to mordę -  „Gazeta Zachodnia” 
1994, n r 34, s. 2.

0 „Gorzowiak” 1994, n r 16.
7 W felietonach tych B. Kunicki podejmował często tematy bliskie kulturze, szczegól­

nie środowiskom twórczvm skupionym wokół klubu „I.amus”. W „Arsenale” ocenio­
no te teksty jako: cięte, dowcipne i mądre — „Arsenał Gorzowski” 1994, n r 1, s. 17.

8 Tamże, nr 41 s. 1-4, oraz R: 1995, n r 10, s. 3.



2 6 6 Andrzej K. Piasecki

1995 zmieniła się nieco winieta tytułowa, zwiększył się format (31,5 x 42 
cm ), ale zarazem zmniejszyła się objętość do 16 str. Trudno ocenić, jaki 
był odbiór społeczny nowego pisma9 10 11, ale widoczny od początku 1995 r. 
nieco chaotyczny sposób redagowania był zapewne przejawem wewnętrz­
nych kłopotów redakcyjnych. W kwietniu pojawiła się kolejna nowa ru­
bryka hobbystyczna Z „Gorzowiakiem” na ryby oraz ciekawie zapowiada­
jący się cykl biograficzny Gorzowskie portrety (zajmujący całą stronę). 
Jednak te innowacje nie zdołałyjuż poderwać pisma. Świąteczne wyda­
nie trzeciomajowe ukazało się w zmniejszonym formacie, z krótką notką 
wyjaśniającą: „ Gorzmoiak ” cały czas był tygodnikiem deficytowym, finansowa­
nym przez Agencję DeJaMir. A koszty stale rosną. W związku z tym postanowiliśmy 
zawiesić jego dalsze wydaiuanie. Ten numer, w okrojonym kształcie, wydaliśmy 
tylko dlatego, by Państwa o tym poinformować0.

„Kurier Gorzowski” . Dziennik, tygodnik, mutacja „Kuriera Szczeciń­
skiego”. Wydawca: Szczecińska Spółdzielnia wydawnicza „Kurier-Press.” 
Kierownik oddziału w Gorzowie Wlkp. Grażyna Cudak. Format: 31,5 x 
42 cm, objętość: 16 str., w tym 4 gorzowskie (dwie pierwsze i dwie ostat­
nie) . Na stronach pierwszej i ostatniej dodatkowy kolor.

Przygotowania do uruchomienia gazety rozpoczęły się latem 1994 r. 
Początkowo pismo miało być dotowane przez władze miejskie, jednak  
ostatecznie do porozumienia w tej sprawie nie doszło" . „Kurier” miał 
jednak prawdopodobnie pośrednie wsparcie finansowe od władz woje­
wódzkich, które zachęcały zarządy gmin do promocji na łamach tego 
pisma. Jesienią 1994 r. zarząd Kostrzyna zawarł z „Kurierem” umowę na 
publikację materiałów promocyjnych za kwotę 100 min zł.12 * *

9 W 1994 r. na ankietę „Gorzowiaka” odpowiedziało 65 czytelników -  nr 14, s.4.
10 „Gorzowiak” 1995, n r 18, s. 1.
11 „Kurier” wchodu na rynek, „Stilon Gorzowski” 1994, nr 21, s. 6. Na de tego niezreali­

zowanego dofinansowania tuż po powstaniu pisma doszło do starcia pomiędzy przed­
stawicielami władz a redakcją. Prezydent Gorzowa i jego zastępca na specjalnie zwoła­
nej konferencji prasowej stwierdzili, że ponieważ miasto nie zdecydowało się na 
ulokowanie w gazecie zleceń ogłoszeniowych na 200 min zł, to „Kurier” zrewanżował 
się, publikując bardzo krytyczne i nieobiektywne materiały. W odpowiedzi redakcja 
stwierdziła, że problem tkwi w tym, iż „Kurier” jest mniej powiązany z władzami miasta 
niż „Gazeta Zachodnia” i „Gazeta Lubuska” oraz „Ziemia Gorzowska", w którym to 
piśmie władze miejskie publikują szczególnie dużo ogłoszeń. Patrz: artykuł Prezydenci 
atakują Kurier i odpowiedź redakcji, A. Cudak, „Kurier Gorzowski” 1995, nr 4, s. 1.
R. S k a ł b a Promocja miasta czy ,,Kuriera Gorzowskiego”, „Dwutygodnik Kosuzyński” 
1994, n r 25, s. 6. Tam też cytat umowy z protokółu posiedzenia zarządu miasta. 
Wynika z niego, że pieniądze te zarząd miasta otrzymał od wojewody gorzowskiego 
„na infrastrukturę”, a jednocześnie wojeiuoda zaproponował wykorzystanie tych środków 
na promocję miasta w Kurierze. Oburzony autor artykułu doszukuje się związków z tą 
sprawą z wpływami jednego z redaktorów „Kuriera”, któiy współpracował wcześniej z
władzami miasta.



Prasa gorzowska (suplement do monografii) 2 6 7

Oprócz kierownika oddziału w skład zespołu redakcyjnego wcho­
dzili dziennikarze związani wcześniej z „Ziemią Gorzowską” i „Codzien­
nym Expressem Zachodnim”: Andrzej Cudak, Krystyna Kamińska, Ry­
szard Rachiewicz, Małgorzata Ziętek, Agnieszka Czekała, Krzysztof Ho- 
łyński. Nr 1 pisma ukazał się w poniedziałek 17 października 1994 r. W 
artykule inauguracyjnym Anna Więckowska-Machay -  redaktor naczel­
na „Kuriera” pisała o tradycji tej gazety wydawanej od 1945 r. oraz 
o związkach ziemi gorzowskiej i szczecińskiej. Podkreślała jednocze­
śnie, że „Kurier Szczeciński” jest gazetą niezależną, będącą własnością 
spółdzielni dziennikarskiej powstałej po likwidacji RSW.

„Kurier” ukazywał się najczęściej w objętości 16 str., z których cztery 
stanowiły mutację gorzowską, a z pozostałych od czterech do pięciu zaj­
mowały reklamy. Niekiedy pojawiały się dodatki tematyczne (4-8 str.), 
w 1995 r. taki czterostronicowy dodatek „Kurier w Barlinku” poświęco­
ny był jednej z gmin gorzowskich13. Na pierwszej stronie tradycyjnie 
zamieszczono najważniejsze informacje z regionu oraz z kraju i ze świata. 
Strona druga stanowiła w większości ciąg dalszy newsów ze strony pierw­
szej, natomiast strona ostatnia zdominowana była przez tematykę go­
rzowską. O intencjach robienia gazety miejskiej mówiła również Arieta 
Nalewaj ko w wywiadzie dla „Arsenału”14. Na stronie piętnastej publiko­
wano wiadomości sportowe oraz program telewizyjny.

„Kurier” był typową gazetą ogólnoinformacyjną. Układ graficzny 
wzorowany był na „Kurierze Polskim”: żywa pagina, duże tytuły, nadtytu- 
ły, wytłuszczenia. Na stronach mutowanych pojawiły się stałe rubryki 
informacyjne, np. „Gorzów z dnia na dzień” oraz publicystyczne np. 
„Gorzowska kronika (pół) towarzyska”. W tej ostatniej rubryce publiko­
wano niekiedy teksty podejmujące polemikę z innymi regionalnymi 
mediami (szczególnie z „Ziemią Gorzowską” i jej redaktorem naczel­
nym)15. Wynikało to głównie z „chłodnego” przyjęcia nowego dzienni­
ka na rynku wydawniczym. Inne media musiały z niepokojem obserwo­
wać pojawienie się kolejnego konkurenta, stąd też w „Kurierze” znala­
zło się kilka tekstów wyjaśniających cele i możliwości tej inicjatywy wy­
dawniczej. Szczególnie starano się podkreślić wysoki nakład „Kuriera 
Gorzowskiego”16. W styczniu 1995 r. „Kurier Szczeciński” przystąpił do 
Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, informując jednocześnie, że prze­

15 „Kurier Gorzowski” 1995, n r 45. Był to prawdopodobnie tekst sponsorowany, choć 
redakcja tego nie zaznaczała. Warto zauważyć, że tego typu zjawiska (braku wyraź­
nego oznaczenia materiałów publikowanych odpłatnie) nic należą do wyjątków w 
praktyce funkcjonowania mediów lokalnych. 

u „Arsenał Gorzowski” 1995, nr 6, s. 36. 
ls „Kurier Gorzowski" 1994, n r 19, s. 16.
1(5 K. J o r d a n, Zgubne skutki czytania „Lubuskiej”, „Kurier Gorzowski” 1994, nr 34, s. 2.



2 6 8 Andrzej K. Piasecki

ciętny nakład wynosił 35 tys. egz., a w wydaniu magazynowym 115 tys. 
egz.17 Jednak gorzowska mutacja „Kuriera” nie potrafiła utrzymać się na 
lokalnym wąskim rynku dzienników. W lutym 1995 r podjęto próbę 
podniesienia atrakcyjności pisma. Zwiększono objętość do 24 str., z któ­
rych cztery strony stanowiła tematyczna wkładka, a na stronach z aktualny­
mi informacjami z regionu, kraju i ze świata zwiększono ilość tekstów 
agencyjnych. W każdym numerze było przynajmniej pięć stron gorzow­
skich. Wprowadzono także tańsze ogłoszenia na mutowanych stronach 
i zwiększono ilość wiadomości sportowych18. Mimo tych innowacji sprze­
daż „Kuriera”jako dziennika nadal nie była zadawalająca, od 1 kwietnia 
gazeta przeszła na cykl tygodniowy. Odtąd „Kurier Gorzowski” ukazywał 
się jako wydanie magazynowe. Pismo miało 28 str. objętości, z tego siedem 
stanowiły mutacje gorzowskie. Nakład wynosił 7 tys. egz.19

W takim kształcie pismo przetrwało do końca 1995 r. W ostatnim 
wydaniu redakcja pożegnała się z czytelnikami: Surowe prawa ekonomii na­
kazują nam podjęcie decyzji o czasowym zawieszeniu wydawania tego tytułu20.

„Sportowy Kurier Gorzowski”. Tygodnik ukazujący się w latach 1990- 
1993. Format 21 x 31,5, objętość: 16-24 strony, pierwsza i ostatnia koloro­
we. Pierwszym wydawcą „Kuriera” była spółka „Gopress”, redaktorem 
naczelnym był Włodzimierz Oponowicz. P:smo drukowano w Gorzowie. 
Od września 1990 r. (nr 27) wydawcą pisma była gorzowska spółka Relax, 
która zlecała wykonanie „Kuriera” Agencji Reklamowo-Wydawniczej 
DEJAMIR. Wtedy też redaktorem naczelnym zostałjan Delijewski21.

„Kurier” nie był od razu pismem w pełni ukształtowanym. Początko­
wo tytuł pisma był tylko dwuczłonowy: „Kurier Gorzowski”, z dopiskiem 
„Tygodnik miejski”. Później objął swym zasięgiem także województwo. 
Pismo najpierw odeszło od profilu ogólnoinformacyjnego, skupiając się 
na krzyżówkach i grach umysłowych, by w końcu w 1991 r. przybrać formę 
tygodnika sportowego. „Kurier” zawierał informacje, wywiady i artykuły 
publicystyczne wyłącznie o tematyce sportowej. Poza działem lokalnym 
(Z miast i wsi na str. 2) „Sportowy Kurier Gorzowski” publikował też prze­
druki na temat sportu w kraju i za granicą. W tygodniku była jeszcze 
krzyżówka, program TV ijedna strona ogłoszeń.

17 „Kurier Gorzowski” 1995, nr 28, s. 8.
18 „Kurier Gorzowski" najbardziej gorzowską z gazet, „Kurier Gorzowski" 1995, n r 30, s. 1.
19 Informacja prasowa gabineiu wojewody , s. 96, w: Gabinet Wojewody, Współpraca z 

Biurem Prasow\in rządu, teczka nr 25, Archiwum Lubuskiego LI rzędu Wojewódzkie­
go-

20 „Kurier Gorzowski” 1995, nr 39, s. 1.
M. M i s z k i n. 150 numerów „SKG", „Stilon Gorzowski” 1993, nr 3, s. 6.



Prasa gorzowska (suplement do monografii) 2 6 9

„Kurier” ukazywał się w nakładzie 5 tys. egz., a kolportaż oprócz woj. 
gorzowskiego objął także Zieloną Górę. W kwietniu 1993 r. zmniejszono 
objętość pisma do 16str. i zrezygnowano z publikacji kolorowych zdjęć". 
Wkrótce potem pismo przestało się ukazywać.

„Tydzień Gorzowski”. Gazeta Obywatelska. Tygodnik wydawany od 
kwietnia 1990 do stycznia 1991 r. Objętość 16 str., wymiary: 25,5 x 35,5 cm 
Pismo było czarno-białe, na pierwszej i ostatniej stronie dodatkowy kolor. 
Drukowane metodą offsetową w drukarni w Pile, nakład wynosił począt­
kowo 30 tys. egz., później został obniżony do 10 tys. egz. Wydawcą pisma 
było Gorzowskie Wydawnictwo Obywatelskie powstałejako spółka z o.o. 5 
marca 1990 r. z kapitałem zakładowym w wysokości 400 min zł. W jego 
skład wchodziło dziesięć przedsiębiorstw i 21 osób fizycznych (wśród nich 
poseł Stanisław Bożek) z terenu woj. gorzowskiego. Najwięcej udziałów 
posiadały przedsiębiorstwa: „Stilon” z Gorzowa, „Bomet” z Barlinka, Ko- 
strzyńskie Zakłady Papiernicze, oraz gorzowskie firmy budowlane „Go- 
bex” i „Zachód”23. Inicjatorzy wydawnictwa dążyli do przełamania pezetpe- 
rowskiego monopolu na informację24. Ponieważ odwlekała się decyzja Komisji 
Likwidacyjnej w sprawie „Ziemi Gorzowskiej”, kilku lokalnych polityków 
„Solidarności” rozpoczęło starania o stworzenie nowej gazety. Rada Komi­
tetów Obywatelskich powołała zespół organizacyjny gazety w składzie: Maria 
Gielec, Wacław Niewiarowski, Jerzy Swierczyński, Rafał Zapadka i Stanisław 
Żytkowski. Senator Żytkowski, po ukonstytuowaniu się Rady Nadzorczej 
spółki został jej przewodniczącym. Zastępcami byli Zbigniew Śląski, To­
masz Szmytkiewicz, sekretarzem zostałjerzy Świerczyński. Prezesem zarzą­
du był Bohdan Tołkacz, a redaktorem naczelnym dotychczasowy redaktor 
solidarnościowego „Feniksa” Rafał Zapadka, z którym tygodnik redagowa­
li: Grażyna Pytlak, Sławomir Pyziak i Henryk Ziętek. W skład zespołu redak­
cyjnego oraz zespołu współpracowników wchodziło kilkanaście osób. Zde­
cydowana większość z nich to dziennikarscy debiutanci: Zfaktu, że w naszym 
gronie jest tali wielu dziennikarzy niezależnych, zamierzamy uczynić nasz atut. Pol­
skiej reiuolucji dokonali wiośnie amatorzy— twierdził redaktor naczelny pisma25. 
Ubolewał też nad faktem, że regionalne władze „Solidarności” nie zgodziły 
się na tytuł „Feniks” dla nowo powstałej gazety26.

Pierwszy num er „Tygodnia Gorzowskiego” otwierał wywiad z Broni­
sławem Geremkiem. Na stronie piątej pojawiła się sonda: Czego oczekuje

-1 „Sportowy Kurier Gorzowski” 1993, n r 14. 
w „Tydzień Gorzowski” 1990, nr 1, s. 4.

Tamże.
Dlaczego nie „Feniks” dyskusja redakcyjna, „Tydzień Gorzowski” 1990, nr 1. s. 5.
Jest to dla mnie peiune rozczarowanie, bowiem pizez wiele lat podziemnej działalności marzyłem
o chwili, kiedy „Feniks” będzie można kufńć w kioskach. -  mówił R. Z a p a d k a. Tamże.



270 Andrzej K. Piasecki

Pan po „ Tygodniu Gorzmuskim ’’oraz dyskusja redakcyjna z udziałem Graży­
ny Pytlak, Stanisława Żytkowskiego i Rafała Zapadki. Pismo od początku 
starało się reprezentować poglądy ruchu komitetów obywatelskich. Na 
stronie drugiej stałą rubrykę stanowiły informację z prac tych komite­
tów, często pojawiał się Przegląd prasy obyzuatelskief1. Interesujący charak­
ter miały artykuły odkrywające dotychczasowe „białe plamy” w najnow­
szej historii ziemi gorzowskiej, jak np. materiał ujawniający skład Woje­
wódzkiego Komitetu Obrony z grudnia 1981 r.* 28 Tygodnik opublikował 
też głosy w dyskusji nad weryfikacją funkcjonariuszy Służby Bezpieczeń­
stwa.

Już w pierwszym miesiącu edycji „Tydzień Gorzowski” rozpoczął 
prezentację kandydatów na radnych, num er ósmy prawie w całości po­
święcono wyborom, a następnie w kilku kolejnych wydaniach omówio­
no ich wyniki oraz proces kształtowania się nowych władz. Gorący czas 
przemian politycznych nie sprzyjał stabilizacji nowej gazety. Widoczne 
jest to po nowych rubrykach, zmieniających się autorach komentarzy, 
ale najbardziej na kształcie pisma odcisnęły się konflikty polityczne 
1990 r. Gazeta weszła w nie bardzo ostro, co z pewnością nie wzmocniło 
pozycji pisma na szerokim rynku wydawniczym. Od początku widoczna 
była chęć ustawienia „Tygodnia Gorzowskiego” jako przeciwwagi dla 
„Ziemi Gorzowskiej”29. Jednoznaczna identyfikacja z obozem „Solidar­
ności” i komitetów obywatelskich w tamtych czasach mieściła się w gra­
nicach akceptacji masowego czytelnika, ale „wojna na górze” i konflikt 
wokół prezydenturyjeszcze bardziej upolitycznił pismo, a to musiało się 
odbić negatywnie na jego popularności. Dodatkowo sytuację pisma 
pogarszał konflikt między częścią zespołu a szefem redakcji. W czerwcu 
sześcioro dziennikarzy wyraziło wotum nieufności w stosunku do redak­
tora naczelnego, zarzucając mu brak kompetencji i chaos w działaniu: 
Uiuażamy, że „Tydzień Gorzowski”jest pismem nieudolnie prowadzonym. Niema 
programu, redakcja techniczna jest amatorska, a praca źle zorganizozuana-  
napisali dziennikarze do rady nadzorczej30. Po tym piśmie rada nadzor­
cza najpierw odwołała prezesa spółki, mianując na to miejsce dotychcza­
sowego redaktora naczelnego. W numerze 24 Rada Nadzorcza ogłosiła 
konkurs na nowego redaktora naczelnego. Wygrał go Wiesław Antosz, 
który wjednym z pierwszych felietonów skrytykował doradców Tadeusza

„Przegląd” stanowi dziś jed en  z niewielu zbiorów informacji o prasie komitetów 
obywatelskich z lat 1989-90.

28 „Tydzień Gorzowski” 1990, nr 7, s. 1.
-J W num erze 1 na str. 14 „Tygodnia Gorzowskiego” pojawił się rysunek satyryczny 

kolporteróyy sprzedających dy\ie gazety. Komentarzem były dyva hasła: Kupując „  Ty­
dzień”, popierasz demokrację oraz Kupując „ ............................. ”  popierasz nomenklaturę.

w A. W 1 o d a r c z y k, Bunt dziennikarzy, „Ziemia ( iorzorvska” 1990, n r  30. s. 3.



Prasa gorzowska (suplement do monografii) 27 1

Mazowieckiego za namawianie premiera do ubiegania się o prezyden­
turę i opublikował list gorzowian popierających Wałęsę31. Również lo­
kalna polityka nie schodziła z łam tygodnika. Stałą rubrykę otrzymał 
poseł Marek Rusakiewicz (Okienko posła), na łamy „Tygodnia Gorzow­
skiego” weszli także redaktorzy z Ruchu Młodzieży Niezależnej ze swo­
im „Szańcem”. Informacje lokalne na drugiej stronie opatrzone są sta­
łym tytułem Mizeria gorzowska. Rubryce tej towarzyszyły dwie inne: Ty­
dzień. xu kraju, Tydzień. xuprasie (lub Miniserxuis kryminalny) .

Pod koniec 1990 r. redakcja starała się uatrakcyjnić pismo, podej­
mując jednocześnie oszczędnościowe decyzje. „Tydzień Gorzowski” 
zmienił jakość papieru, na początku 1991 r. pojawiło się więcej ogło­
szeń z dużych przedsiębiorstw. Jednocześnie pismo zwiększyło liczbę 
poradników32, rozkładówka tygodnika nabrała rozrywkowego charakte­
ru (krzyżówka, horoskop, humor).

Z końcem stycznia ukazał się 4(43), ostatni num er pisma. Poże­
gnalny artykuł zamieszczony na pierwszej stronie dobrze oddaje atmos­
ferę nadziei, rozczarowania i frustracji -  które to uczucia musiały towa­
rzyszyć zespołowi redakcyjnemu w ciągu niespełna roku funkcjonowa­
nia pisma: Cały problem polega jednak na tym, że tego zespołu xułaściwie nie ma 
już od dłuższego czasu. Bez takiego zespołu mimo najszczerszych chęci nie można 
wydawać tygodnika na przyzwoitym poziomie. Do tego oprócz chęci potrzebne jest 
odpowiednie zaplecze osoboxve, jak i techniczne. 7, początkiem xuydaxuania każde­
go pisma wiążą się zaxosze duże pieniądze. Te zaś co prawda w pierwszej fazie 
istnienia „ Tygodnia ” były, ale nie zostały zainwestoioane w sensmuny rozwój gaze­
ty. W dalszej części pożegnalnego artykułu autor krytykował kolportaż 
zmonopolizowany ciągle przez RSW(...), dochodziły nas sygnały o zxvrotach nie 
rozpakowanych paczek, a więc nie xoysyłanych nawet do kioskmu. Oceniając 
merytorycznie „Tydzień Gorzowski”, redakcja pisała, że docierały do 
niej opinie o zbyt xoysokim poziomie, a z drugiej strony o nadmiernej „klerykaliza- 
cji” gazety. Autor, nie podejmując polemiki, przyznaje jedynie, że za 
mało było w tygodniku interesujących materiałów regionalnych.

„Tydzień Gorzowski” na pierwszej stronie zawsze prezentował duże 
zdjęcie i tytuły lub zapowiedzi artykułów. W ostatnim numerze umiesz­
czono zdjęcie redaktora naczelnego „Ziemi Gorzowskiej” -  pisma, któ­
re „Tydzień” miał zamiar wyprzeć w lokalnego rynku. Na wspomnianej 
fotografii redaktor naczelny unosi kciuk w dół, a napis głosił: ...a nie 
mówiłem... Sl *

Sl „Tydzień Gorzowski” 1990, nr 38, s. 5.
Były to nowe rubryki z winietami: Mój pies, Tanie danie, Tak i Nie w IV.



2 7 2 AndrzejK. Piasecki

„Za oknem”. Magazyn Gorzowski. Dwutygodnik. Pismo ukazywało się 
w marcu i kwietniu 1994 r., łącznie wydano cztery numery. Wymiary: 31,5 
x 23 cm. Objętość: 32 str., pełny kolor, nakład 10 tys. egz. Redaktorzy 
pisma: Andrzej Cudak (redaktor naczelny, również redaktor PAP), Gra­
żyna Cudak, Krystyna Kamińska, byli też głównymi udziałowcami spółki 
wydawniczej: „CKC” sp. z o. o. (w spółce byłajeszcze firma Gobex posia­
dająca 25 proc. udziałów). Dziennikarki: Cudak i Kamińska po odej­
ściu z „Ziemi Gorzowskiej” próbowały wydawać „Za oknem ”jako pismo 
rodzinne „familijno-poranne”33 nastawione na bardzo szeroki krąg czy­
telników. Zawierało dużo porad z różnych dziedzin oraz przedruków 
agencyjnych (PAI). Z przyczyn finansowych już po wydaniu czwartego 
numeru musiano zrezygnować z tej inicjatywy. Aby wyjść na stuoje, musieliby­
śmy sprzedawać minimum 4-5 tys. egzemplarzy. Nie udało nam się osiągnąć tego 
nakładu. Dlaczego ? Te cztery numery były jakby testem rynku prasowego i ogłosze­
niowego. Okazało się, że rynek reklamowyjest zdominoruany przez bezpłatne pisem­
ka -powiedział redaktor naczelny w wywiadzie dla „Gazety Lubuskiej”34.

4. Pisma ruchu solidarnościowego (1989-98)

„Na prawo patrz!” Pismo wyborcze listy chrześcijańsko-narodowej. For­
mat: B-4, objętość: 6 str., czarno-białe. Wydawca: Zarząd Regionalny Zjed­
noczenia Chrześcijańsko-Narodowego w Gorzowie Wlkp. Redaktor od­
powiedzialny: Marek Broda (informatyk). Nakład 6 tys. egz. W numerze 1 
z 27 maja 1993 r. m.in. artykuł ks. Witolda Andrzejewskiego Głosuję na 
program katolicki oraz wywiad z szefem gorzowskiego ZChN Kazimierzem 
Marcinkiewiczem. Pismo ukazywało się nieregularnie do dnia wyborów. 
Z datą 15 sierpnia 1993 r. ukazał się siódmy num er pisma z dużym nadty- 
tułem: Katolicka Koalicja Wyborcza Ojczyzna. To wydanie miało większy for­
mat (A-3, objętość 4 s.), zawierało program wyborczy ZChN, listę kandyda­
tów na posłów oraz wywiady z Kazimierzem Marcinkiewiczem i kandyda­
tem na senatora z woj. gorzowskiego.

„Nasz Czas”. Pismo Komitetu Obywatelskiego „Solidarność” w Przytocz- 
nej. Format: A-4, objętość: 4-6 s., nakład: 500-300 egz. Materiał rozmiesz­
czony w dwóch łamach. Redaktor prowadzący: Regina Szczepaniak. Pi­
smo ogólnoinformacyjne. Nr 1 wydany w 1989 r. zawierał publicystykę 
kulturalną, kącik młodych. Numery 2-3 z 1990 r. dotyczyły głównie sytuacji 
w MRN i spółdzielniach rolniczych. Następne dwa wydania (numery: 4- * 54

w Takiego określenia użyła G. Cudak w wypowiedzi dla „Gazety Zachodniej" 1994, nr 
52, s. 1.

54 Gazeta Lubuska 1994. n r 101, s. 4.



Praso gorzowska (suplement, do monografii) 2 7 3

5) poświęcone były przede wszystkim wyborom samorządowym i zawierały 
dane o kandydatach do Rady Gminy popieranych przez KO„S”. W ostat­
nim wydaniu datowanym na 1 kwietnia 1991 r. opublikowany został wy­
wiad z wójtem gminy.

„Oszołom”. Młodzieżowe pismo poza cenzurą. Wydawnictwo WIS -  Sła­
womir Wieczorek. Format: A-4, objętość: 10 str. (od 1996 r. A-5,24 str.). 
Pismo redagowane było przez młodych i dla młodych. Będziemy pisać o tym, 
co inni chcą przemilczeć lub przedstawić w zafałszoioanejformie. (...) Nie podziela­
my entuzjazmu móioiącego o odejściu po 1989 r. od komunizmu. Lkuażamy, że 
istnieje on nadcd iu nowej, zakamuflowanej formie- pisali w pierwszym nume­
rze redaktorzy „Oszołoma”, nawiązując formą i treścią swego pisma do 
gazetek bezdebitowych z lat osiemdziesiątych. Wymieniono jednocze­
śnie tych polityków, którzy stali się wzorem dla młodych redaktorów: Anto­
ni Maciarewicz,Jan Olszewski, Marian Jurczyk, Kornel Morawiecki, Kazi­
mierz Switoń. Kierownictwo KPN i ZChN oskarżano o powiązania z SB.

W' piśmie publikowano wywiady z działaczami ROP, relacje ze zjazdu 
w Osieku „Ciemnogród’96”. Przedmiotem bezpardonowej kry tyki ze stro­
ny redakcji był nie tyle Sojusz Lewicy Demokratycznej, co Unia Wolności. 
Publikacje zamieszczane w „Oszołomie” w niewielkim stopniu dotyczyły 
samego Gorzowa, a najczęściej odnosiły się do aktualnych wydarzeń 
z głównej sceny politycznej. Wyjątek stanowiły publikacje o miejscowych 
funkcjonariuszach SB oraz wspomnienia o stanie wojennym w Gorzowie. 
Ostatni zachowany num er to wydanie pierwsze (8) z 1997 r.

„Pod prąd”. Pismo Gorzowskiego Porozumienia Młodzieży Katolickiej 
„Życie”. Nakład 5 tys. egz. Redaktor Mariusz Zbanyszek. Nr 1 wydano 
w lipcu 1993 r.35 Do lipca 1994 r. ukazało się dwadzieścia numerów pi­
sma. Było ono kolportowane przy parafiach i w szkołach w woj. gorzow­
skim. W 1994 r. „Pod prąd” i jego redaktorzy stali się przedmiotem zain­
teresowania organów ścigania. Nastąpiło to po tym, jak oburzony treścią 
artykułów zawartych w piśmie były funkcjonariusz SB złożył doniesienie 
do prokuratury, wskazując na nielegalny charakter tego wydawnictwa. 
Mimo że redakcja złożyła wniosek o rejestrację, policja rozpoczęła bardzo 
zdecydowane działania31’. Wyrok w pierwszej instancji skazywał każdego 
z trzech członków redakcji na grzywnę w wysokości 400 zł.

„Aspekty” 1995, nr 8, s. 25-26.
Wobec redaktorów pisma policja zastosowała m.in. wywiad środowiskowy, przeszuka­
nie mieszkania, doprowadzenie na przesłuchanie. Sprawę nagłośniono w mediach 
ogólnopolskich i regionalnych, patrz: Nie udało się „Pod prąd", „Ziemia Gorzowska” 
1995, nr 31, s. 3; „Pod Prąd" czy z prądemt, „Aspekty” 1996, nr 35, s. 4; Aspekty 
młodości, „Aspekty” 1994, n r 9. s. 24; „Gazeta Zachodnia” 1995, nr 177, s. 1.



2 7 4 Andrzej K. Piasecki

„Stilonowska Solidarność”. Biuletyn Informacyjny KZ NSZZ „Solidarność” 
Zakładów Włókien Chemicznych „Stilon”. A-4, czarno-białe, w winiecie 
kolor, objętość: 4 s. Pismo nawiązywało do tradycji pierwszego wydawnictwa 
pod tym tytułem z lat 1980-81. Numer pierwszy ukazał się z datą 3 paździer­
nika 1989 r. Pismo redagowało pięć osób, w tym Jarosław Porwich i Zbi­
gniew Bodnar. Oprócz wiadomości zakładowych i lokalnych przynosiło tak­
że wieści z kraju. Publikowano również materiał)' rozrywkowe (np. krzyżów­
ki). Ostatni num er 40 ukazał się z data 18 lutego 1993 r.

„Wiadomości i Komentarze”. Biuletyn Zarządu Wojewódzkiego Chrześci- 
jańsko-Demokratycznego Stronnictwa Pracy w Gorzowie Wlkp., wydawany 
w formie jednostronnie zapisanej kartki maszynopisu37, drukowanej na 
powielaczu w formacie A-4. Ukazywał się od 10 maja do 28 lipca 1990 r. 
Zgodnie z tytułem pismo zawierało wiadomości i komentarze (których było 
nieco więcej), pisane z pozycji Ch-DSP na temat sytuacji w Gorzowie 
w okresie kampanii przed wyborami do Rady Miejskiej i w trakcie kształto­
wania się władz samorządowych.

„Wiadomości”. Wydawca: Komitet Obywatelski „Solidarność” w Deszcznie 
(powiat Gorzów Wlkp.) Format A-4, objętość 4 str., nakład 300 egz.. Reda­
gowali: Leszek Cieślak, Alfred Sobieszczuk, Wiesław Trebicki, Józef Lesz­
czyński, Sławomir Byczkowski, Bronisław Leszczyński, Wiesław Korzeniow­
ski, ks. Zdzisław Przybysz. Nr 1 ukazał się z datą 12 kwietnia 1990 r. Wycho­
dząc naprzeciw oczekizuaniom zoielu naszych przyszłych czytelnikózu oddajemy w ręce 
to oto pismo, które ma być obaleniem zasady oczekizuania, albowiem jako jedni 
z pienuszych w województzuie redagujemy pismo o zasięgu gminnym -  napisali w 
artykule inauguracyjnym redaktorzy „Wiadomości”, obiecując jednocze­
śnie bardzo szeroką ofertę czytelniczą.
W piśmie dominowała tematyka wyborcza, choć starano się też prezentować 
inne zagadnienia. W 1 numerze ukazał się interesujący reportaż o pożarze 
i poszkodowanej rodzinie, zaprezentowano także dorobek literacki Stani­
sławy Plewińskiej. W następnych wydaniach pojawiły się pierwsze drobne 
ogłoszenia, krzyżówki. W numerze 4 z 23 maja 1990 prezentowano kandy­
datów KO „S” w wyborach samorządowych (tekst plus grafiki). Po wyborach 
pismo przestało się ukazywać.

„Wiadomości Kłodawskie”. Pismo Gminnego Komitetu Obywatelskiego 
„Solidarność” w Kłodawie. Format A-5, objętość 4 str. nakład 100 egz. Wio­
sną 1 990 r. ukazały się cztery numer)' (pierwszy z datą 30 marca), redagowa­
ne przez Danutę Pile38. * **
:ł" Nawet tuuł pisma zapisany został zwykł.i czcionką z maszyny do pisania.
** „Kłodawskie Wieści” 1999, nr 1, s. 2. Także rozmowa telefoniczna z Danutą P i l e ,  16 

grudnia 1999 r.



Prasa gorzmoska (suplement do monografii) 2 7 5

5. Prasa sublokalna i samorządowa (1989-98)

„Dwutygodnik Kostrzyński”. Pismo powstało w wyniku konfliktu, do 
jakiego doszło wokół stanowiska szefa „Gazety Kostrzyńskiej”. Po rezy- 
gnacjijarosława Szydełki, dotychczasowego redaktora naczelnego, rada 
miejska ogłosiła konkurs, do którego stanęły trzy osoby. Zespół redak­
cyjny poparł kandydaturę Jerzego Szabłowskiego, współtwórcy pisma 
i członka zespołu, ale w wyniku głosowania radni powołali na tę funkcję 
radnego Jerzego Jabłońskiego. W odpowiedzi zespół redakcyjny zrezy­
gnował z pracy w gazecie39, a Jarosław Szydełko zarejestrował własny tytuł 
„Dwutygodnik Kostrzyński” (w ramach Agencji Wydawniczo-Reklamo­
wej „Delta”) i wraz z dawnym zespołem „Gazety” rozpoczął jego redago­
wanie, utrzymując częściowo ciągłość numeracji z „Gazety”. Na tej zasa­
dzie z datą 21 sierpnia 1993 r. ukazał się nr 1 /57 „Dwutygodnika Ko- 
strzyńskiego”, z podobną winietą tytułową jak w „Gazecie”. Redaktorem 
naczelnym został Jerzy Szabłowski. Pismo miało format 24 x 34 cm, obję­
tość 12-16 str. i nakład 1500-1800 egz.40 Poza redaktorem naczelnym 
i wydawcą zespół redakcyjny tworzyli: Ryszard Skałba, Alicja Kłaptocz, 
Marek Stawarz, Janusz Wieczorek, Marcin Mazan, Mariusz Bukowski, 
przedstawiciele młodzieży: Ryszard Dubik, Monika Donke, Artur Witt- 
ke. Autorem większości zdjęć był Ryszard Pawłowski, a przepisywaniem 
tekstów zajmowała się Daniela Karnia-Kwiatkowska.

Układ graficzny oraz większość stałych rubryk była taka sama jak 
w „Gazecie” (kontynuowano m.in. cykl /przeszłości naszych ulic oraz stałą 
kolumnę wędkarską Ryby śpiewają w Kostrzynie). Kontynuowano też ple­
biscyt na sportowca roku. Nowością była rubryka biograficzna Kto jest kim 
oraz felieton Zygzakiem po Kostrzynie. Większa była też ilość reklam, 
które w 1994 r. zajmowały ok. 20 proc. powierzchni pisma.

W 1 numerze redakcja przedstawiła swoje stanowisko wobec decyzji 
radnych w artykule Dlaczego odeszliśmy ?podkreślając, że „Gazeta Kostrzyń- 
ska” nie wyjaśniła czytelnikom powodów tego odejścia. Redaktorzy „Dwu­
tygodnika” przypomnieli niekonsekwencje w postępowaniu nowego 
redaktora naczelnego „Gazety”, który swemu kontrkandydatowi zarzu­
cał przynależność do UPR, a sam kandydował na posła z listy BBWR. 
Zespół „Dwutygodnika” nie ukrywał też rozczarowania postawą radnych, 
którzy po części dzięki nam wygrali wybory samorządowe (...), podziękowali nam 
xv ten sposób za prawie czteroletnią pracę.

:w Szperacz (ps.). Prasowe meandry (1), „Gazeta Kosirzyriska" 1996, nr 9, s. 8.
40 K. K a ni i ń s k a, Kosttzyńska wojna prasowa, ..Ziemia Gorzowska” 1993, nr 39, s. 5.



2 7 6 Andizej K. Piasecki

Atmosfera konfliktujaka towarzyszyła powstaniu „Dwutygodnika” 
widoczna była w również w dalszej publicystyce. Już po dwóch miesią­
cach doszło do polemiki wokół udostępniania dziennikarzom materia­
łów samorządowych41 . Kolejna seria krytycznych artykułów pojawiła się 
w „Dwutygodniku” w związku z rozstrzygnięciem przez zarząd przetargu 
na wydawanie „Gazety Kostrzyńskiej” na korzyść Gorzowskiej Oficyny 
Wydawniczej (krytykowano sposób, w jaki rozstrzygnięto przetarg)42. 
Sytuacja powtórzyła się wiosną 1994 r„ gdy redagowanie „Gazety” przeję­
ło wydawnictwo Krystyny Kamińskiej z Gorzowa43. Jednak największym 
krytykiem władz był felietonista z rubryki „Bastiony komunizmu”, ko­
mentujący proces prywatyzacji w mieście oraz inne ekonomiczne i poli­
tyczne działania władz44.

Przed wyborami samorządowymi w 1994 r. publikacje „Dwutygodni­
ka” wpływały niewątpliwie na większe zainteresowanie czytelników spra­
wami działalności władz. Na łamach pisma przypomnianojak głosowa­
no w 1 990 r. wydrukowano też list czytelnika krytykującego pasywny cha­
rakter gazety przed wyborami oraz odpowiedź redaktora naczelnego45. 
Wreszcie, tuż przed samymi wyborami opublikowano program wyborczy 
UPR i reklamy kandydatów: Skałby, Szabłowskiego i Bukowskiego (jako 
ogłoszenie płatne komitetu wyborczego UPR). W tym samym wydaniu 
ukazał się też wywiad z przewodniczącym Rady Miejskiej.

Po wyborach samorządowych w 1994 r. nowe władze postanowiły 
wydawać we współpracy z „Dwutygodnikiem” własne czterostronicowe 
pismo. Był to „Kostrzyński Serwis Samorządowy”, zawierający materiały 
związane wyłącznie z Radą Miejską oraz ogłoszenia i komunikaty urzę­
dowe (od num eru 19 z 17 października).Jego redagowaniem zajmowa­
ła się Alicja Kłaptocz, a skład komputerowy prowadził wydawca „Dwuty­
godnika”46 .

41 Artykuły z „Dwutygodnika Kostrzyńskiego” z 1993 r.: Zdobywanie protokołu, czyli jak 
redaktor „DK” został potraktowany przez Burmistrza (nr 6, s. 9); Zdobywanie protokółu — 

odpowiedź Burmistrza (n r 7, s. 3); Na kanwie ort. pl. „Zdobywanie protokółu". Wizja 
Zarządu (n r 8, s. 5). Z kolei w „Gazecie Kostrzyńskiej” działalność redaktorów  
Skałby i Szydełki krytykował w liście otwartym członek zarządu miasta pytając w 
tytule Dlaczego nie informują rzetelnie? „Gazeta Kostrzyńska” 1993, nr 23, s. 4.

42 R. S k a 1 b a. Prywatna wojna za społeczne pieniądze?, „Dwutygodnik Kostrzyński” 1993, 
n r 9, s. 6.

** Patrz artykuły: Radny Skałba i tak wywiadu nie udzieli... ; ...a Jarosław Szydełko nie da 
prezentu. „Dwutygodnik Kostrzyński” 1994, nr 11, s. 5. Autorzy podejmowali polemi­
kę z K. Kamińską, zarzucając jej nierzetelność (dotyczyło to skrócenia listu R. S k a 
łby).

44 Felietony te, pisane z pozycji prawicowo-liberalnych, podpisywał Kapitalista Bez 
Ludzkiej Twaizy, jak  łatwo się domyślić pod tym pseudonimem ukrywał się R. Skałba.

4;’ „Dwutygodnik Kostrzyński” 1994, nr 16, s. 6 oraz n r 17, s. 3.
Szperacz (ps.), Prasoiue meandry (l),  „Gazeta Kostrzyńska” 1996, n r 9, s.



Prasa gorzoiuska (suplement do monografii) 2 7 7

W listopadzie 1994 r. z okazji 5-lecia działalności redakcji wydawca 
pismajarosław Szydełko zaprezentował krótko dotychczasowy dorobek 
zespołu47. Mimo istnienia konkurencyjnego pisma „Dwutygodnik” miał 
dobrą pozycję na lokalnym rynku. O jego popularności świadczy stały 
nakład, wzrost liczby ogłoszeń drobnych oraz anonsów w Koncercie Życzeń. 
Interesująco wyglądały nowe cykle informujące o tym, co dzieje się 
w niemieckim Kostrzynie, wywiady z Niemcami mieszkającymi przed 
wojną w Kostrzynie48. W tej sytuacji nieco zaskakująca była decyzja wy­
dawcy i zespołu o zawieszeniu wydawania pisma wraz z ukazaniem się 
setnego num eru, y. 14 kwietnia 1995 r. W artykule pożegnalnym redak­
cja pisała o zmęczeniu, braku czasu, coraz mniejszej satysfakcji. Podkre­
ślono, że nie zadecydowały względy finansowe i gazeta nie jest zadłużo­
na. Wyjaśnień należałoby doszukiwać się wjednym z fragmentów tego 
pożegnalnego tekstu: Zakończyły się już czasy burzliwych przemian społeczno- 
politycznych io naszym kraju. Na ich fali porastało cały szereg nowych zjawisk. To 
właśnie ruóiuczas tak bardzo uporoszechniło się wydawanie prasy lokalnej. Wtedy 
spraruą drugorzędną był warsztat dziennikarski, umiejętności, przygotowanie za- 
wodoroe. Dzisiaj gdy wszystko z wolna podąża ku normalnemu, czas wycofać się 
z honorem49.

„Echo Strzelec”. Pierwszy num er pisma ukazał się w styczniu 1988 r. Był 
to 10-stronicowy maszynopis A-4 powielony na ksero. Wydawcami i auto­
rami tekstów byli: Grzegorz Graliński i Dariusz Muszer, pracownicy ośrod­
ka kultury. Pismo zawierało teksty historyczne i literackie oraz felietony 
będące komentarzem do działalności regionalnego towarzystwa kultu­
ry50. Kolejny num er „Echa Strzelec”, sygnowany jako nr 1, ukazał się 
w kwietniu 1990 r. W podtytule napisano, że jest to pismo Komitetu 
Obywatelskiego „Solidarność”: Oddając io wasze ręce gazetę „Echo Strzelec”, 
chcemy Was poinformować: po co? dla kogo? i dlaczego pismo to wydajemy. Otóż 
jest to kontynuacja wydawanego i zaaresztowanego pisma z roku 1988. O krzyw­
dach chciałoby się zapomnieć, ale ból i ambicje pozostały -  napisali w artykule 
wstępnym redaktorzy „Echa”. W skład kolegium redakcyjnego wchodzi- * i

Ą~ Redakcyjne 5 lat, „Dwutygodnik Kostrzyński” 1994, n r 23, s. 1-2.
^  Jak kostrzynianin z kostrzynianinem, „Dwutygodnik Kostrzyński” 1995, nr l,s. 5. 
w Finiszowa „Setka”, „Dwutygodnik Kostrzyński” 1995, nr 8(100), s. 1.

W artykule wstępnym wydawcy pisali: I  oto ukazuje się pierwszy numer naszego pisma. 
Poiustalo ono z potrzeby ducha i stanowi nasz wkład w skomplikowane życie regionu. 
Wydajemy je nakładem własnym na prawach rękopisu, czyli zgodnie z oboiuiązującymi 
przejmami prawnymi. Efektem tego wydawnictwa było przesłuchanie w prokuraturze
i sprawa sądowa (zakończona uniew innieniem ). Dariusz Muszer (dziennikarz i 
literat, mieszkający w Strzelcach od 3 lat) w grudniu 1988 r. wyemigrował do RFN. 
G. C u d a k, Wybryk prasowy ”, „Przegląd Tygodniowy” 1988, nr 44, s. 9; oraz „Echo 
Strzelec” 1990, n r 1, s. 7.



2 7 8 Andrzej K. Piasecki

li: Grzegorz Graliński (dyrektor biblioteki) oraz okresowo: Jerzy Grund 
(burmistrz), Teresa Andrzejewska. Pozostałe nazwiska podane w stopce 
redakcyjnej były pseudonimami G. Gralińskiego*1. Pismo było redago­
wane podobniejak „Echo” z 1988 r., liczba stron zwiększyła się do 12-16, 
a nakład wynosił 500 egz. Nadal też był to maszynopis zredagowany 
wjednym łamie i powielony na ksero. W numerze majowym zaprezento­
wano kandydatów KO do Rady Miejskiej. Od num eru 3 (czerwiec-li­
piec) pojawił się drugi podtytuł „Miesięcznik społeczno-kulturalny”, 
który z czasem wyparł pierwszy podtytuł. Oprócz informacji o powybor­
czych przemianach w Strzelcach publikowano tu ciekawe artykuły o hi­
storii i zabytkach miasta oraz utwory literackie. Ostatni nr 6 /7  ukazał się 
za okres grudzień 1990 - styczeń 1991 r., po rezygnacji G. Gralińskiego 
(przestał również pracowaćjako dyrektor biblioteki).

„Gorzowskie Wiadomości Samorządowe”. Pismo Sejmiku Samorządo­
wego Województwa Gorzowskiego, swoją formą zbliżone było do „Arse­
nału Gorzowskiego” (ten sam format, podobna grafika i objętość). Każ­
dy num er otwierał artykuł wstępny Zbigniewa Żmijewskiego -  dyrekto­
ra Biura Sejmiku, a zarazem redaktora odpowiedzialnego. Wśród publi­
kacji pojawiały się także teksty Grażyny Cudak -  rzecznika prasowego 
wojewody. Zawartość „GWS” stanowiły w zdecydowanej większości mate­
riały samorządowe: uchwały, sprawozdania komisji, wywiady z pracowni­
kami administracji, publikacje na temat realizacji budżetu. W ostatnim 
numerze 4(15) zamieszczono bilans kadencji samorządowej 1994-98.

„Kostrzyński Kurier Wyborczy”. Jednodniówka wydana przed wybora­
mi samorządowymi w 1994 r. Format 24 x 34, objętość 8 str., druk offseto­
wy, czarno-biały z dodatkowym kolorem. Wydawcą pisma było Kostrzyń- 
skie Forum Demokratyczne, związane z Unią Wolności. Pismo prezen­
towało program wyborczy forum oraz kandydatów do Rady Miejskiej.

„Kwartalnik Drezdenecki”. Magazyn regionalny wydawany przez kilka 
prywatnych przedsiębiorstw z Drezdenka i okolic. Format 16,5 x 24 cm, 
objętość 38-52 s. Pismo czarno białe z dodatkowym kolorem na kredo­
wej okładce. Nakład 300-350 egz. Nr 1 wydrukowano 23 lutego 1995 r. 
Redaktor naczelny Zygmunt Marcinkowski. W zespole redakcyjnym 
(skład ulegał zmianie) byli: Danuta Białas, Maria Borenstein, Czesław 
Ejma, Ryszard Chwalisz, Leon Jurkiewicz, Beata Leska, Zdzisław Szproch, 
Stanisław Talarczyk, Ryszard Tomczuk, Tomasz Walczak. Pismo miało 
podtytuł „Historia -  Kultura -  Ekologia -  Rekreacja”, który po kilku

M Rozmowa z Grzegorzem G r a l i ń s k i  m, 22 grudnia 1999 r.



Prasa gorzowska (suplement do monografii) 279

wydaniach zniknął, ale „Kwartalnik” nie zmienił społeczno-kulturalne­
go charakteru. Swoje am bitne cele redakcja przedstawiła w artykule 
inauguracyjnym z pierwszego num eru: (...) Tylko społeczność świadoma 
wiedzy o swojej historii, emocjonalnie zjednoczona wokół wspólnych wartości, dys­
ponująca licznymi formami samoorganizacji i samorządu, a także możlizuościa- 
mi wypoioiedzenia swoich dośioiadczeń oraz aspiracji może sprostać wyzwaniom 
zospółczesności i przeszłości- napisali redaktorzy w uzasadnieniu uczynie­
nia historii głównym odnośnikiem pracy redakcyjnej.

W każdym wydaniu ukazywało się od 15 do 30 tekstów. Spośród 
wielu artykułów historycznych opublikowanych w „Kwartalniku” warto 
wyróżnić teksty pisane w 1995 r. z okazji 50-lecia instytucji i organizacji, 
a także zamieszczane w poszczególnych wydaniach kwartalne Kalenda­
rium 50-lecia. Dużą wartość historyczną miała publikacja Z. Marcinkow­
skiego Konspiracja niepodległościowa w Drezdenku w latach 1950-51 (nr 1) 
oraz cykl artykułów z historii tych terenów w średniowieczu autorstwa 
dra Stanisława Talarczuka. Wśród najaktywniejszych publicystów była 
też nauczycielka Danuta Białas. W piśmie zamieszczano wiersze, felieto­
ny, relacje sportowe, zdjęcia ciekawych obiektów, reklamy, ale przede 
wszystkim fotografie ludzi związanych z Drezdenkiem. Redaktorzy „Kwar­
talnika” docierali też do tych, którzy tu się urodzili52, prezentowali lo­
kalnych przedsiębiorców, społeczników, urzędników. Lektura bieżących 
wydań „Kwartalnika” z pewnością umacniała poczucie lokalnego pa­
triotyzmu i wprawiała czytelników w nastrój nostalgii, co było zapewne 
zgodne z intencjami redakcji. Można to przeczytać w ostatnich zdaniach 
artykułu inauguracyjnego: Redagując nasz kwartalnik, pragniemy aby po­
został trzoały zapis zuydarzeń, które były i będą znaczące dla rozwoju naszego 
miasta i jego mieszkańców. W zapis ten będziecie z pewnością mogli zaglądać 
również z peiunym sentymentem. Wy, Wasze dzieci i zonuki.

Ostatni num er 1 (12) z pierwszego kwartału 1998 r. zawierał w więk­
szości teksty poświęcone miejscowości Goszczanówek.

„Monitor miasta Gorzowa Wlkp.” Miesięcznik Rady Miejskiej I kaden­
cji. Format A-4. Numer pierwszy ukazał się z datą 12 sierpnia 1992 r. 
W następnych sześciu wydaniach publikowano same uchwały Rady, póź­
niej także informacje o dyżurach radnych. W 1993 r. ukazało się dziesięć 
numerów. Ostatni, piąty, z 1994 r. zawierał listy i artykuły publicystyczne.

„Nasza Gmina” . Pismo Rady Gminy w Pszczewie. Pod winietą umiesz­
czono hasło: Pszczezoianie zuszystkich krajózo łączcie się. Format: A-4, obję­

Na tej zasadzie ukazały się teksty o Lechu Stefaniaku, poecie i dyrektorze wydziału 
kultury w Koninie oraz Jerzym Wójcickim metodyku z Ostrowa Wlkp.



280 Andrzej K. Piasecki

tość: 6 str., nakład: 300-400 egz. Łamanie komputerowe (3 łamy), grafi­
ka, zdjęcia. Od num eru 8 dodatkowy kolor. Pismo redagował Włodzi­
mierz Nowak (dyrektor muzeum, później reporter „Gazety Wyborczej”). 
Pismo wydawano co miesiąc, choć nie zawsze udawało się ten cykl utrzy­
mać. W maju 1991 r. „Nasza Gmina” ukazała się dwukrotnie i redagowa­
na była bardzo żywo. Oprócz spotykanych gdzie indziej relacji z sesji 
zawierała także zredagowany profesjonalnie lokalny serwis informacyj­
ny Gminne Wieści (nie w każdym wydaniu). Rubrykę tę podpisywano: 
PAP (Pszczewska Agencja Plotkarska) i podpis ten adekwatnie obrazu­
je  charakter, jaki pismu nadawała osoba redagująca. W „Naszej Gminie” 
utrzymywała się zasada pełnej jawności, polegająca na opatrywaniu wszel­
kich materiałów informacyjnych dokładnymi danymi personalnymi osób, 
których informacje dotyczyły. Pod tym względem autor publikacji najda­
lej posunął się w artykule Co oprócz„Naszej Gminy ” czytają Pszczeruianie, 
który zaczyna się od słów: Wszelkie rekordy pod zozględem ilości i różnorodności 
bije aptekarz W. Nozoak, i dalej mamy dokładnie wyszczególnione kto 
w gminie kupuje „Nie”, kto „Tygodnik Solidarność”.53

Niezwykle wartościowa była też publicystyka „Naszej Gminy”. Od 
num eru trzeciego zamieszczono tam w odcinkach Pamiętnik pszczezoia- 
ka, którego autor Franciszek Golz (1897-1982) był kupcem pszczew­
skim, zaangażowanym w życie miejscowej polonii. Niepublikowany do­
tąd pam iętnik udostępniła redakcji jego córka. W odcinkach też (od 
pierwszego wydania) ukazywały się wspomnienia pszczewskiego Sybira­
ka. W numerze drugim zamieszczono artykuł o pszczewianinie odzna­
czonym medalem Sprawiedliwy Wśród Narodów Świata.

„Nasza Gmina” nie była pismem dla elit, starała się dotrzeć do róż­
nych środowisk. Temu celowi służyła m.in. szkolna rubryka Nudy z b u d /’4. 
Przez kilka numerów na pierwszej stronie publikowano zdjęcie konkur­
sowe pod hasłem: Co to za ulica? Co to za miejsce? oraz inne pytania 
o tematyce lokalnej. Pismo rzetelnie zachowało się podczas wyborów 
parlamentarnych 1991 r., opatrując materiały kandydatów do parlamentu 
zapisem: Płatna reklama zoyborcza. Po wyborach opublikowano dokładne 
wyniki głosowania w poszczególnych punktach wyborczych55.

Z czasem pismo zaczęło zyskiwać na popularności. Świadczy o tym,
m.in., wzrost nakładu oraz ilości ogłoszeń. Początkowo zajmowały one 
całą ostatnią stronę, a od num eru 4 ogłoszenia stanowiły przeciętnie 
jed n ą  trzecią ogółu pisma. Ostatni num er „Naszej Gminy” 4 (14) uka­
zał się w 1992 r.

5S „Nasza Gmina” 1991, nr 2, s. 4.
M „Nasza Gmina” 1992, nr 4 (14),.
s:’ „Nasza Gmina” 1991, m 7, s. 5 oraz nr 9, s. 4.



Prasa goizowska (suplement do monografii) 281

6. Inne periodyki (1989-98)

„Biznesmen Gorzowski” . Miesięcznik Zachodniej Izby Gospodarczej. 
Format A-4, objętość: 32 str., kolorowa kredowa okładka, w środku druk 
czarno-biały. Redaktor naczelny: Krzysztof Marcińczak. Nr 1 ukazał się 
we wrześniu 1995 r., kolportowano go poprzez pocztę, od drugiego 
wydania „Biznesmen” ukazywał się już w kioskach. Prezydent Zachod­
niej Izby Gospodarczej Wiesław Machaj wyraził w pierwszym wydaniu 
swoje oczekiwania wobec pisma, ale na jego kształt największy wpływ 
miało dziennikarskie małżeństwo Grażyna i Andrzej Cudakowie, którzy 
zamieszczali tam najwięcej tekstów. Na drugiej stronie zawsze publiko­
wany był artykuł wprowadzający Od redaktora*6. Stałą rubrykę felietonów 
z cyklu Biznesmen klawe życie ma... prowadziła Krystyna Kamińska. Dzięki 
zaangażowaniu się w redagowanie „Biznesmena Gorzowskiego” profe­
sjonalistów pismo było interesujące nie tylko dla przedsiębiorców. Cie­
kawe były zwłaszcza reportaże o firmach ukazujące rodzący się gorzowski 
kapitalizm, wywiady (jako pierwszy wywiad z wojewodą). Zastosowanie 
żywej paginy umożliwiało czytelnikom zorientowanie się w podziałach 
tematycznych, które zastosowano w piśmie: Inwestycje, Gminne znaczy na­
sze, Przy granicy, Kronika. „Biznesmen Gorzowski” był doskonałą promo­
cją miejscowej przedsiębiorczości, nie unikającjednak tematów trud­
nych, jak np. afery związanej z firmą „Drewbud”. Obok publicystyki poja­
wiały się także informacje o kontaktach z zagranicznymi organizacjami 
przedsiębiorców, przedruki z pism gospodarczych, poradniki, wskazów­
ki jak korzystać z funduszu Phare. W 1996 r. ukazały się cztery wydania 
zwykłe, dwa podwójne i jedno  specjalne „Katalog targowy” z okazji IV 
Polsko-Niemieckich Targów Pogranicza. W materiałach z tego okresu 
zwraca uwagę reportaż o przedsiębiorczości w Kostrzynie57.

Wydawnictwo nie miało prawdopodobnie silnych podstaw ekono­
micznych, ogłoszenia zazwyczaj stanowiły ok. 10 proc. całości. W 1997 r. 
pismo nie ukazywało się, a od stycznia do października 1998 r. „Biznes­
men Gorzowski” wydawany był jako wkładka do „Ziemi Gorzowskiej”58.

„Modlitwa i Praca”. Pismo redagowane przez członków Gorzowskiego 
Klubu Inteligencji Katolickiej: E. Klimka i Jerzego Jabłońskiego. For­

s" Do num eru 6 teksty te pisał Andrzej Cudak, następnie Jan  Delijewski (zastępca 
redaktora naczelnego).

"  Dookoła Kostrzyna, Biznesmen Gorzowski 1996, nr 4-5, s. 6.
’*  Uznaliśmy, te nasze czasopismo kolportowane wraz z tygodnikiem „Ziemia Gorzowska”  

dotrze do szerszego grona Czytelników, a tym samym bardziej upoiuszjchnimy naszą działal­
ność -  lak motywował tę decyzję Emilian A. Popławski prezydent Zachodniej Izby 
Gospodarczej. „Biznesmen Gorzowski” 1998, nr 1, s. 3.



282 Andrzej K. Piasecki

mat: A-4, objętość: 4 s. Numer pierwszy ukazał się z datą 1 września 1990 
r. Pismo utrzymywało profil chadecki. Podczas wyborów parlam entar­
nych w 1991 r. wydano specjalny num er poświęcony kandydatom ChD 
do sejmu. Początkowo pismo ukazywało się co dwa tygodnie.Jednak nie 
udało się utrzymać tego cyklu i w ogóle podtrzymać edycji gazety. W 
latach 1994-96 pismo przestało się ukazywać"’9. Wznowienie nastąpiło 
z datą 15 sierpnia 1996 r. Nowa „Modlitwa i Praca” ukazywała się w nieco 
poprawionej szacie graficznej i w cyklu miesięcznym. Od num eru 4 
(29) w podtytule wymienione miejscowości Gorzów i Kostrzyn. Pod 
względem treści nadal pismo było zdominowane przez rozważania na 
tematy historyczne, polityczne i ideologiczne. Zbyt monotonny charak­
ter tekstów oraz wąski krąg adresatów pisma powodował, że mimo powta­
rzanych apeli „Modlitwa i Praca” nie zwiększyła kręgu osób zaintereso­
wanych. W kwietniu 1997 r. redaktorzy postanowili skapitulować, mimo 
że spodziewali się lepszej atmosfery dla pisma w związku ze zbliżającymi 
się wyborami. Nasza obecność, być może, byłaby dla wielu przydatna. Ale może 
inni naszą nieobecność skutecznie zapełnią- napisano w pożegnalnym arty­
kule60.

„Głos Gorzowski Ludowców”. Pismo Zarządu Wojewódzkiego i Biura 
Senatorsko-Poselskiego PSL w Gorzowie Wlkp. Nr 1 z czerwca 1996 r. 
zawierał materiały informacyjne o PSL i sprawach wsi, n r 2 (grudzień- 
styczeń 1997) sprawozdania z V Kongresu PSL w Warszawie. Format A-4, 
objętość 12 s., nakład 3 tys. egz. Inicjatorem wydania „Głosu” był poseł 
PSLJan Swirepo, a redaktorem wydania Józef Cabaj z Drezdenka61.

„Goniec”. Pismo Fundacji Kresowej. Format A-4, objętość 8 str., dodat­
kowy kolor na 1 str. Druk: Agencja Reklamowo-Wydawnicza „Dejmir” 
w Gorzowie Wlkp. Redaktor: Jan  W. Kaczmarek. Nr 1 ukazał się w stycz­
niu 1994 r. Pismo o charakterze ogólnoinformacyjnym, z krzyżówką, ogło­
szeniami (ok. 25 proc. powierzchni pisma). Według informacji zamiesz­
czonej przy winiecie pismo ukazywało się na terenie województw: go­
rzowskiego, pilskiego, poznańskiego oraz w Mińsku i Wilnie. W 1995 r. 
pismo zwiększyło nieco format, zmniejszyło objętość do czterech stron 
i wychodziło pod tytułem „Goniec Gorzowski”. Tekstyjuż w większości 
dotyczyły spraw kresów wschodnich IIRP. 39 * * *

39 O powodach powstania przerwy redakcja pisała krótko: brak zainteresmuania i brak
funduszy -  patrz n r  1 (26) z 1999 r.
Żegnamy, wszakże z nadzieją, „Modlitwa i Praca" 1997, n r 4 (34) s. 2.

fil Prasa Lokalna", „W Dorzeczu trzech Rzek" 1996, nr I, s. 2.



Prasa gotzoiuska (suplement do monografii) 2 8 3

„Polonijny Kurier Sportowy”. Wydawnictwo Komitetu Organizacyjne­
go XI Światowego Sejmiku Działaczy Polonijnych PKOL-Gorzów Wlkp. 
Redakcja: Jagoda Bokuniewicz, Robert Gorbat. Format 24,5 x 35,5 cm, 
objętość: 4 str., nakład: 300 egz. Pismo ukazało się dwukrotnie z datą 17- 
23 lipca 1989 r. Zawierało sylwetki działaczy uczestniczących w sejmiku.

„Profit” . Tygodnik reklamowy, wydawca: Dziennikarska Agencja Re- 
klamowo-Informacyjna „REK-IN”, Sp. z o. o. Prezes Jarosław Stolarski, 
redaktor naczelny Henryk Ziętek. Format A-3, 6-8 str., czarno-białe 
z dodatkowymi kolorami na 1 s. Pierwszy num er ukazał się z datą 28 
listopada 1989 r. Poza program em , krzyżówką i 2-3 artykułami pismo 
zawierało same reklamy. Gazeta kolportowana była także w Poznaniu, 
Pile i w Szczecinie. Jednak wbrew oczekiwaniom inicjatorów wydawnic­
twa reklam nie przybywało. W numerze czwartym (świątecznym) „Profi­
tu” na rozkładówce opublikowano kalendarz na 1990 r., ale ogłoszeń 
nadal było niewiele. W ostatnim numerze 5 z 2 stycznia 1990 r. na osiem 
stron pism ajedną trzecią zajmowało siedem reklam.

„Spichlerz”. Kwartalnik turystyczno-kulturalny wydanyjako nr 1 w maju 
1995 r. przez Strzelecko-Krajeńskie Towarzystwo Kultury przy współudzia­
le urzędu miasta i gminy. Format A-5, objętość 46 str. plus okładka. 
Kolorowe zdjęcia Kazimierza Króla i grafiki Jana Grzesieckiego. Druk: 
Zespół Redakcyjno-Wydawniczy w Poznaniu”2. Jedenastoosobowy zespół 
autorów nie kontynuował już później tego wydawnictwa.

h* „Ziemia Dobiegniewska” nr 1, 4 lipca 1995, s. 3. Także: „Ziemia Strzelecka” 1998, 
nr 14, s. 20. 59 O powodach powstania przerw\ redakcja pisała krótko: brak zain­
teresowania i brak funduszy — patrz n r 1 (26) z 1999 r.


