
Ksenia Kostenicz

"La Tribune des Peuples", wydanie
fototypiczne, pod redakcją Henryka
Jabłońskiego, wstępami zaopatrzyli
Stefan Kieniewicz i Władysław
Floryan, materiały zgromadził i
fototypią kierował Władysław
Floryan... : [recenzja]
Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce
literatury polskiej 57/1, 269-276

1966



R ECEN ZJE 269

(s. 255). W cytacie zaś z ody Do malarstwa autorka zmienia poprawną wersję „za­
zdrość sinia” na „zazdrość sina” (s. 2C4). Szczególnie licznymi błędami wyróżnia się 
przedruk z „Zabaw” Supliki poetów do Apollina..., gdzie w krótkich pięciu zwrotkach 
znajdujemy aż osiem potknięć zniekształcających sens i rytmikę utworu (s. 218).

Pomimo tych usterek studium Aliny Aleksandrowicz posiada dużą wartość. 
Autorka przedstawiła monograficzne opracowanie poważnej części twórczości Naru­
szewicza. Sprecyzowała dokładnie rodowód satyr, wykazała powiązania z literaturą 
staropolską, twórczością Gracjana Fiotrowskiego i publicystyką „Monitora”. Okre­
śliła specyfikę utworów, ich tło obyczajowe i rolę pedagogiczną. Na końcu zainte­
resowała się też warsztatem poety, który „świadomie korzystał ze środków styli­
stycznych epoki poprzedniej dla wyrażenia treści właściwych Oświeceniu”.

Julian Platt

„LA TRIBUNE DES PEUPLES”. Wydanie fototypiczne pod redakcją H e n ­
r y k a  J a b ł o ń s k i e g o .  Wstępami zaopatrzyli S t e f a n  K i e n i e w i c z  i W ł a ­
d y s ł a w  F l o r y a n .  Materiały zgromadził i fototypią kierował W ł a d y s ł a w  
F 1 o r y a n. Wrocław—Warszawa—Kraków 1963. Zakład Narodowy imienia Osso­
lińskich — Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, s. XVIII, 397 kart +  2 mapy. 
Polska Akademia Nauk. „Eiblioteka Historyczna Roku Mickiewicza”.

Zainicjonowana w stulecie śmierci poety „Biblioteka Historyczna Roku Mickie­
wicza”, pod redakcją Henryka Jabłońskiego, liczy już 11 tomów wydawnictw 
źródłowych. Są wśród nich: opracowany przez Ottona Beiersdorfa zbiór doku­
mentów, Papiestwo wobec sprawy polskiej w  latach 1772—1864 (Wrocław 1960), 
Listy legionistów Mickiewicza. 1848—1849, wydane przez Hannę Lutzową (Wrocław 
1963), Witolda Łukaszewicza Postępowa publicystyka emigracyjna (Wrocław 1961) 
i inne. Ostatnio w serii tej wyszła pozycja szczególnej rangi — reprodukcja 
Mickiewiczowskiej „La Tribune des Feuples”. Fodobizna jej jest właściwie 
precyzyjnie wyretuszowanym „portretem zbiorowym” kilku obiektów o wyglądzie 
w pewnych miejscach gorszym, niż to wypadło na fotografii. Mamy do czynienia 
z pieczołowicie zestawionym montażem, owocem wieloletnich trudów: poszukiwań 
po świecie, skrupulatnego rozpatrzenia zachowanych egzemplarzy i wreszcie 
skomponowania optymalnej całości.

Punktem wyjścia tej pracy były nie sprawdzone dane, że gazeta miała dwie 
mutacje, poranną i wieczorną, oraz addenda. Znano jednak tylko wydanie poranne. 
Kwerenda skierowana do ponad 2C0 zagranicznych i krajowych bibliotek udo­
wodniła istnienie także dwóch serii wydania wieczornego, dwóch serii suple­
mentów oraz dwóch map. W suplementach opublikowała „Trybuna” sprawozdania 
z toczących się wówczas procesów politycznych: robotnika Alojzego Hubera, 
uczestnika zamachu z 15 maja 1848, oraz grupy oskarżonych o spowodowanie 
wydarzeń paryskich 13 czerwca 1849. Mapy, przedstawiające Théâtre de la guerre 
en Hongrie 1849 i Théâtre de la guerre en Italie 1849, stanowią dziś wyjątkową 
rzadkość. W wydaniu fototypicznym skopiowano egzemplarze znajdujące się 
w Bibliotece Polskiej w Paryżu; niegdyś były one własnością Mickiewicza. 
W Polsce unikatową parę tych map przechowuje posiadacz wielu innych cy- 
meliów — Biblioteka Muzeum Mickiewicza w Warszawie. Są oprawione razem 
z kompletem 158 numerów porannych „Trybuny”, nrem 17 wieczornym i paru 
suplementami, wszystko w bardzo dobrym stanie. Jak głosi odręczny napis,



270 R E C E N Z JE

wolumen był złożony przez Aleksandra Chodźkę w darze „dla Biblioteki naro­
dowej polskiej w Paryżu”.

Przebieg poszukiwań, wykaz zawartości poszczególnych zestawów „Trybuny” 
(z przypadkowym pominięciem egzemplarza Muzeum Mickiewicza w Warszawie), 
wiadomości o proweniencji, miejscu i stanie ich zachowania — zawiera wstęp 
Władysława Floryana: La structure éditoriale de „La Tribune des Peuples” et 
Vétat actuel de la conservation du journal dans les bibliothèques du monde 
(s. XIV—XVIII). Tamże znajduje się opis procesu sporządzania fototypii, utru­
dnionego niedoskonałością oryginalnego druku i późniejszymi zniszczeniami. 
Zmagać się przyszło ze zbutwiałym papierem, z zatartą farbą drukarską, z par­
tiami uszkodzonymi przez niewłaściwe oprawienie czy dawne zagięcia kart. Dla 
odtworzenia fragmentów nie odtłoczonych uciekano się do mikroskopu, promieni 
podczerwonych, itp. Pierwszy reprodukowany numer nosi pieczątkę „Biblioteka 
Narodowa. Zbiory Rapperswilskie”; podstawą zdjęć był egzemplarz najbogatszy, 
wrocławski, przekazany do Ossolineum w r. 1956 przez Bibliotekę Akademii Nauk 
ZSRR; uzupełnień dostarczyły: Bibliothèque Nationale i Biblioteka Polska w Pa­
ryżu, Bibliothèque Publique et Universitaire w Genewie, z krajowych zaś Kór­
nicka i Uniwersytetu Warszawskiego. Pomoc wszystkich adresatów kwerendy, 
wielki wkład pracy i wiedzy edytora, Władysława Floryana, oraz sprawność te­
chniczna fotografów dały w rezultacie tekst doskonale na każdej karcie czytelny, 
a przede wszystkim — najpełniejszy. Brak zaledwie kilkunastu numerów wie­
czornych. Jednakże edycja wieczorna zwykle do pewnego stopnia dublowała 
poranną, materiały nie powtarzane były nieliczne i drobne. Toteż luka, choć 
dotkliwa, zapewne nie ma poważniejszego znaczenia dla całości. Można więc 
powiedzieć, że „Tribune des Peuples” ukazuje się obecnie w postaci właściwie 
kompletnej — po raz pierwszy od roku 1849.

Badaczom nareszcie umożliwiono wgląd w czasopismo, które całkowicie 
poznać mogli dotąd jedynie czytelnicy sprzed stulecia. Potencjał naukowy tego 
faktu trudno określić z góry, wydaje się jednak, że będzie on spory. Pewne 
sprostowania i ustalenia przynoszą już obserwacje pierwszych uczonych, którzy 
zapoznali się z tym, niejako nowym, tekstem „Trybuny” — cytowany wstęp 
Floryana oraz prolegomena, pióra Stefana Kieniewicza, Histoire de „La Tribune 
des Peuples” 1 (s. V—XIII). Na zawartość objętościowo niedużej, a treściwej 
i ważkiej rozprawy Kieniewicza składają się: syntetyczny obraz epoki; dane 
o sytuacji prawnej, politycznej, ekonomicznej i technicznej prasy francuskiej 
w połowie w. XIX; dane o powstaniu i dziejach „Trybuny Ludów”; zarys ideologii 
pisma przed zawieszeniem i po wznowieniu; próba charakterystyki poglądów 
społeczno-politycznych Mickiewicza w 1849 roku. Autor przypomina, że zagadnie­
nie ostatnie, choć wielokrotnie rozważane, nie ma jeszcze wyczerpującego 
opracowania. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że twórczość Mickiewicza 
w „Trybunie” traktowano w izolacji, nie uwzględniając ogólnej postawy ideowej 
czasopisma. Druga przyczyna leży w tym, że nie wiemy na pewno, czy autorstwo 
poety w „Trybunie” ogranicza się do artykułów włączonych w wydanie zbiorowe 
jego dzieł. Zastrzegając hipotetyczność propozycji, Kieniewicz zwraca uwagę, iż 
duchem Mickiewiczowskim tchną artykuły: Le Congrès de la Paix (nr 90 z 2 wrze­
śnia), Pourquoi les Polonais, pourquoi les Russes ne se lèvent-ils pas? (nr 91

1 Praca S. K i e n i e w i c z a ,  obecnie poszerzona i uzupełniona nowymi mate­
riałami, pierwotnie ogłoszona była po polsku w „Przeglądzie Historycznym” (1959, 
z. 3).



RECE N Z JE 271

z 3 września). Za tą wskazówką kryje się sugestia, by zrealizować kiedyś przed­
sięwzięcie benedyktyńskie — sporządzenie pełnej bibliografii zawartości „Trybuny”, 
z ewidencją i wykryciem autorów możliwie wszystkich pozycji dziennika. Otrzy­
malibyśmy wtedy przejrzystą, uporządkowaną esencję materiału i pełną listę współ­
pracowników. Adam Mauersberger mówiąc o składzie redakcyjnym „Trybuny” w y­
licza 35 nazwisk2, ale było ich prawdopodobnie więcej. Dodajmy nawiasowo, że 
wykaz ten może z czasem zostać uszczuplony, przynajmniej o jedno nazwisko. 
Rozszyfrowania wymaga mianowicie wymieniany we wszystkich opracowaniach 
obok Gołowina i Sazonowa trzeci Rosjanin w redakcji, Iwan Woinow. O tajemni­
czym tym emigrancie nie było wiadomo nawet poselstwu rosyjskiemu w Paryżu. 
Ambasador Kisielów raportował do Petersburga kanclerzowi Nesselrode, że Woinow 
nie istnieje w ogóle, „nazwisko to jest zwykłym wymysłem”, pseudonimem, 
którego w „czerwonym dzienniku” Mickiewicza używa „pewien Polak” pisujący
0 R osji8. Pamiętając, że konfidenci ambasady pracowali równie źle, jak ówcześni 
informatorzy francuskiej policji, wiadomość tę należy traktować ostrożnie. Jest 
jednak prawdopodobna i warta zbadania.

Rozdziały rozprawy Kieniewicza dotyczące „Trybuny” są usiane znakami za­
pytania. Układają się one w szczegółowy program przyszłych prac nad „Trybuną”
1 dadzą się podzielić na dwie części. Pierwsza ma za przedmiot realia życia redak­
cyjnego, druga — działalność Mickiewicza. W drugiej specjalnie interesująca w y­
daje się kwestia stosunków między Mickiewiczem a innymi redaktorami, pytanie, 
czy słuszny jest sąd o niezgodności zapatrywań, głównie — ale nie tylko — na 
Napoleona i napoleonidów. Pytania grupy pierwszej, obejmującej warunki, w jakich 
gazeta egzystowała, są liczne. Brakuje danych o składzie i roli „dyrekcji” pisma, 
o źródłach (i wiarygodności) informacji, o trybie roboty redakcyjnej, o nakładzie, 
liczbie prenumeratorów, o honorariach, wydatkach i dochodach. Zwłaszcza o docho­
dach. Największym z nich był zapewne wkład finansowy z zewnątrz, który umo­
żliwił założenie „Trybuny”, a może i całe jej istnienie. Marceli Handelsman pisze: 
„Wiadomo, że na wydawanie tego pisma pieniądze dawał Ksawery Branicki. Nie 
wiadomo, że było ono zasilane materialnie i moralnie przez Czartoryskiego. [...] 
»Trybuna« otrzymuje z rąk księcia Adama współpracowników i stosunki między­
narodowe, przyjaciół słowiańskich, węgierskich i włoskich, którzy nie wychodzili 
wprost z Hotelu Lambert, i inspiracje” 4.

Rewelacje Handelsmana wywołały w swoim czasie ostry sprzeciw. Kieniewicz 
rozważa je krytycznie: jakaś łączność między Adamem Czartoryskim i „Trybuną” 
byłaby do pomyślenia na samym początku, przed nowarską katastrofą na włoskim 
froncie, i praktycznie mogłaby się wyrazić w ulokowaniu Narcyza Olizara (i ewen­
tualnie Teodora Morawskiego) na czele dyrekcji oraz w uzyskiwaniu przez gazetę 
informacji z terenu Węgier i Bałkanów, gdzie funkcjonowały agentury księcia. 
Kontakty niektórych współpracowników „Trybuny” z Hotelem Lambert nie do­
wodzą jeszcze, że właśnie za pośrednictwem Hotelu trafili do redakcji. Po upadku 
króla Karola Alberta Mickiewicz zrywa ze stronnictwem księcia i potem w „Try­
bunie” już „nie sposób doszukać się jakiegokolwiek wpływu z owej strony”.

8 W komentarzu do: A. M i c k i e w i c z ,  Dzieła. Wyd. Jubileuszowe. T. 12. War­
szawa 1955, s. 342—343.

* Raport Kisielowa z 9 (21) III 1849 opublikował J. W. B o r e j s z a  (Nieznany 
list Adama Mickiewicza z  1831 r. „Nowa Kultura” 1958, nr 44).

4 M. H a n d e l s m a n ,  Adam Czartoryski. T. 2. Warszawa 1949, s. 328.



272 RECENZJE

Problem jest dyskusyjny. Zauważmy chociażby, że współcześni jednak dopa­
trywali się zbieżności niektórych tendencji Czartoryskiego z wypowiedziami „Try­
buny” także w późniejszym okresie jej istnienia. Na przykład Hoene Wroński 
twierdził, że „myśli księcia godzą się z myślami »Tribune des Peuples«, miano­
wicie z artykułem pod dniem 3-ciego septembra” 5. I jeszcze jedna sprawa: współ­
pracownicy, którzy utrzymywali kontakty z Hotelem Lambert, stanowią w „Try­
bunie” dość wysoki odsetek. Poza Olizarem i Teodorem Morawskim Kieniewicz 
wymienia Pulszkyego, Telekiego, Balcesco, Golcesco, Brlicia i Hrkalovicia. Na tejże 
liście umieścić wypada co najmniej trzech jeszcze z zespołu gazety: Kaliksta Moro- 
zewicza, człowieka z otoczenia Czartoryskiego, monarchistę, następnie Edmunda 
Chojeckiego, przysłowiową chorągiewkę na dachu, i wreszcie — Iwana Gołowina. 
Nie wdając się na razie w dociekania, jakiego rodzaju więzy łączyły Gołowina 
z Hotelem, zamarkujmy, że w r. 1849 stosunki istniały, a trwały może nawet 
długo, ślady biegną ku latom sześćdziesiątym®.

Uwagi na temat cytowanego wyżej ustępu Handelsmana obwarowuje Kieniewicz 
postulatem zasadniczym: konieczne jest odszukanie podstaw spornego twierdzenia, 
tj. odpowiednich dokumentów7. Sięgnięcie do źródeł jest zresztą kluczem do roz­
wiązania większości postawionych przez Kieniewicza pytań, leitmotivem jego roz­
prawy jest niebezzasadne zaproszenie do archiwów.

Oprócz problemów, poruszonych w obu wstępach — z „Trybuną Ludów” koja­
rzą się i naturalnym biegiem badań kojarzyć się będą mnogie dalsze. Faktów, 
dokumentacji, wyjaśnień i tła szukać trzeba dla nich przeważnie w tekstach gaze­
ty. Pozornie „Trybuna” jest kopalnią dość dawno i obficie wyeksploatowaną (Kie­
niewicz powołuje pokaźną literaturę przedmiotu). Jednakże nawet pobieżne, recen- 
zenckie przewertowanie czasopisma pozwala wnosić, że o treści jego wiemy by­
najmniej nie wszystko, studia dokładniejsze mogą przynieść niejedną niespodziankę. 
Ograniczając się do przejrzystej, bez długiego komentarza egzemplifikacji, wystar­
czy podać parę próbek. I tak faktami-przesłankami do tematu „»La Tribune des 
Peuples« a Marks” są udział w redakcji Hermana Ewerbecka i referowanie przez 
„Trybunę” materiałów „Neue Rheinische Zeitung” 8. Dochodzi ciekawostka: obrona 
osoby Marksa na łamach „Trybuny”. W nrze 93 z 6 września redakcja energicznie 
powstała na władze, nazywając je „żandarmami Świętego Przymierza”, ponieważ

5 L. P ł o s z e w s k i ,  Mickiewicz w korespondencji i zapiskach Leonarda Nie- 
dźwieckiego. „Pamiętnik Biblioteki Kórnickiej” 1958, z. 6, s. 273, i nadbitka. Chodzi
0 artykuł M i c k i e w i c z a  [Upadek rewolucji w Niemczech] (zob. Dzieła, t. 12, 
s. 210—214).

6 W zasobach rękopiśmiennych Bibl. Kórnickiej nazwisko Gołowina napotkać 
można w korespondencji W. Zamoyskiego. Pod sygn. 2431 znajduje się m. in. list 
pisany do niego przez Gołowina 30 V 1862. Gołowin występuje również w dzienniku 
L. Niedźwieckiego, który pod datą 10 II 1849 odnotował obecność Rosjanina u Czar­
toryskich na „wieczorze z tańcami”, co świadczy, że nie była to pierwsza wizyta 
Gołowina w tym domu.

7 Kto wie, czy nie znajdą się wcale blisko. W Warszawie przechowywane są 
papiery Handelsmana i jego bogate wypisy archiwalne (zob. H. D y m n i c k a ,  
Materiały Marcelego Handelsmana w Archiwum Polskiej Akademii Nauk. „Prze­
gląd Historyczny” 1959, z. 3). W Krakowie nadal częściowo tylko są zbadane (bo też
1 nie w pełni jeszcze udostępnione) dokumenty Hotelu Lambert i inne w Bibl. 
Muzeum Czartoryskich.

8 Wykrył je K i e n i e w i c z  (op. cit., rozdz. 6).



RECENZJE 273

policja wydaliła z Francji sześciu „niemieckich demokratów”, w tej liczbie „le 
docteur Marx, homme éminent, dialecticien et journaliste”, który przebywał w Pa­
ryżu dla napisania pracy przeciw maltuzjanistom 9.

Obfite w „Trybunie” rossica są prawie nie ruszone jeszcze. Warto zasygnali­
zować jedno z nich — jest zakamuflowane, więc łatwo mogłoby się je przeoczyć. 
Chodzi o kampanię wszczętą przez „Trybunę” przeciwko pewnemu politykowi fran­
cuskiemu, który wtedy piął się na świecznik. W nrze 19 z 2 kwietnia czytamy:

„Dans un mois la Chambre va se renouveler.
„Comme de coutume, après le discours du pouvoir exécutif, elle procédera 

à la vérification des pouvoirs.
„Pour éclairer les électeurs et devancer cette vérification, qu’il nous soit 

permis de poser les questions suivantes:
„M. G. de Heeckeren est-il le même personnage que celui qui s’appelait autre­

fois M. Dantès?
„S’il est le même, pourquoi ne siège-t-il pas à l’Assemblée Nationale sous 

le nom de son père qui était Français, mais sous celui d’un Hollandais, son père 
adoptif à Saint-Pétersbourg?

„Enfin, M. de Heeckeren, à la chute de la branche ainée 10, est entré au service 
de la Russie: en a-t-il obtenu la permission du gouvernement français?

„Si cette dernière question était résolue négativement, il est évident que le 
représentant dont nous parlons aurait bien le droit de s’appeller M. Dantès van 
Heeckeren, mais, nullement celui de siéger à l’Assemblée Nationale prochaine”.

Jest to bodajże jedyny przypadek, kiedy w  utarczkach z wrogim obozem 
„Trybuna” sięgnęła po atuty do prywatnego życia adwersarza. Bo też nie o poli­
tyczną walkę chodziło. Rzecz jest oczywista: każdy, kto znał historię adoptacji 
młodego Heeckerena, znał również inne wypadki z rosyjskiego okresu jego bio­
grafii. Pod błahym, o formalności tylko zahaczającym oskarżeniem kryło się inne, 
znacznie cięższe. Przybrany syn holenderskiego posła w Petersburgu, barona 
Heeckerena, Georges Charles Dantès (Dantèss, d’Antesse czy raczej d’Anthès), był 
zabójcą Puszkina i — jak słusznie podejrzewano — autorem lub współautorem 
haniebnych anonimów, które do tragicznego pojedynku doprowadziły. Tego jednak 
„Trybuna” podnieść w druku nie mogła. Zadecydował bez wątpienia wzgląd na pa­
mięć Puszkina, choć przeciwwskazania taktyczne również pewno redakcja brała 
pod uwagę: tamten pojedynek zbyt łatwo mógł przysporzyć Dantesowi bulwarowej 
sławy, podniesienie zarzutów innych sprowokowałoby proces o oszczerstwo.

Atak ponowiła „Trybuna” w niecałe dwa miesiące później. W nrze 73 
z 28/29 maja edycji porannej i w nrze 1 wieczornej z 28 maja. Zarzuty opublikowa­
ne w pierwszym, kwietniowym artykuliku — powtórzono prawie dosłownie, dodając 
przejrzysty apel do prasy lewicowej, by przyszła w sukurs u. Proch spalił na pa­

9 Jak wiadomo, w latach czterdziestych teorią Malthusa zajmował się M a r k s  
w  rozdziale 4 Płacy roboczej (K. M a r k s ,  F. E n g e l s ,  Dzieła. T. 6. Warszawa 
I960, s. 626 n.); rękopis Płacy datuje się jednak rokiem 1847 (napis na obwolucie: 
„Bruksela, grudzień 1847” — zob. ibidem, s. 774). Sam Marks w liście otwartym 
Do redaktora gazety „La Presse” („La Presse” 1849 z 30 VII) (ibidem, s. 610) podał, 
że do Paryża przybył celem „uzupełnienia materiałów dla swojej, zaczętej już pięć 
lat temu, pracy z historii ekonomii politycznej”.

10 Tj. z upadkiem Karola X wskutek lipcowej rewolucji 1830 roku.
11 Zob. nr 1 z 28 V: „Nous avons déjà une fois pris à partie l’élection de M. de 

Heeckeren, pour prévenir sd réélection. Les événements qui surgissaient de toutes

18 — P a m ię tn ik  L itera ck i 1966, z. 1



274 R E CEN ZJE

newce, i Dantesowi, protegowanemu przez prezydenta, a niebawem cesarza Napo­
leona III, atak „Trybuny” w karierze nie zaszkodził12. Czy za to nie zaszkodził 
albo choćby nie zagroził samej „Trybunie”? Nazwisko „représentant du peuple” 
Georgesa Heeckerena pojawia się w niej nadal niejednokrotnie, ale już bez ko­
mentarzy, mimo że sposobności się nadarzały1S. Powściągliwość ta nasuwa 
podejrzenie, że milczano pod naciskiem jakichś możnych opiekunów Dantesa. 
Byłyby to już jednak okoliczności uboczne. Istotny natomiast pozostaje fakt, że 
wystąpienia „Trybuny” przeciw Dantesowi w kwietniu i w maju miały charakter 
nie przypadku, lecz celowej akcji. Jako taka musiała być przedyskutowana w gro­
nie redakcyjnym, musiała uzyskać placet Mickiewicza, zwłaszcza że właśnie od 
marca do wydarzeń czerwcowych uczestniczył on w życiu gazety najbardziej 
aktywnie.

Trudny dostęp do kompletów „Trybuny” sprawił, że poza tekstami Mickie­
wicza mało zbadane pozostały dotychczas, znaczną część całego materiału stano­
wiące, inne polonica. Rzucają się w oczy życiorysy (Bema, Dembińskiego i innych) 
oraz stała rubryka komunikatów z kraju pod nagłówkiem Pologne. Ale szukać 
trzeba i gdzie indziej: we „wstępniakach” (i to nie tylko tych, które pisywał Sa­
waszkiewicz), w recenzjach teatralnych (na scenie Gaité np.' grano wtedy bardzo 
rzewnie Griselde ou la fille du peuple Krystyna Ostrowskiego). Wśród ogłoszeń 
„Comon, éditeur” zalecał Les Slaves, cours professé au Collège de France par 
Adam Mickiewicz, w cenie 37 fr. 50 c. za 5 tomów; anons pojawia się od 24 wrze­
śnia (nr 113) — szczegół pomocny w ustaleniu dokładniejszej datacji tego wydania 
Literatury słowiańskiej. Zapoznanie się z „Trybuną” strona po stronie będzie mo­
zolne, lecz wdzięczne. Znaleźć można choćby nie zarejestrowany przez chopinolo- 
gów, bo ogłoszony tylko w wieczornej edycji (nr 139 z 21 października), pierwszy 
w „Trybunie” nekrolog Chopina14; znany jest tylko drugi z kolei, który pojawił 
się w porannym nrze 149 z 31 października. Mało tego — „Trybuna” zawiera także 
nie zauważone głosy o Słowackim.

Wykryty przez Władysława Mickiewicza i za Żywotem Adama Mickiewi­
cza stale przedrukowywany jest pierwszy nekrolog Słowackiego, który „Trybuna” 
zamieściła w nrze 22 z 5 kwietnia: „La République universelle 15, Г émigration polo­
naise et l’art viennent de faire une perte douloureuse” etc. Zaraz następny numer, 
z 6 kwietnia, przyniósł nekrolog drug’", obszerniejszy — dotąd nie zauważony:

parts sur le continent ont probablement empêché nos confrères de la presse dé­
mocratique de relever comme nous le fait. Nous espérons cette fois qu’il ne restera 
pas inaperçu”.

18 Podobnie bez skutków przebrzmiał inny jeszcze atak na Dantesa, o wiele 
donioślejszy niż notatki w „Trybunie”. W r. 1853 „uczcił” go V. H u g o  wierszem 
Ecrit le 17 juillet 1851, en descendant de la tribune (z cyklu: Les Châtiments).

18 Dantes-Heeckeren był np. sekundantem Thiersa w jego pojedynku z Bixio 
(zob. nr 137 z 19 X). Powierzenie mu tej funkcji dowodzi, że miał opinię człowieka 
o nieskazitelnym honorze.

14 Curiosum — a może i poszlaka do wykrycia autora nekrologu: trzykrotnie 
wymienione tam nazwisko kompozytora ma pisownię „Schopin”.

15 Owa „République universelle” wymagałaby wyjaśnień, ponieważ nie wiemy, 
czy ten termin dla „Trybuny” coś oznaczał — i co mianowicie. W każdym razie 
wydaje się, że tłumaczenie polskie „republika powszechna” jest słuszniejsze niż 
trafiające się: „cała republika”.



R ECENZJE 275

„Les obsèques de M. Jules Słowacki, un des plus illustres poètes polonais, ont 
eu lieu aujourd’hui au cimetière Montmartre. C’est une des plus douloureuses pertes, 
non seulement pour l’émigration, mais aussi pour la Pologne entière. M. Słowacki 
a succombé à une phtisie pulmonaire, à l’âge de trente-neuf ans; il s’est éteint 
sans souffrance. Il a pris la mort pour lui, il a laissé la douleur à ses concitoyens.

„Nous comptons revenir un jour sur le célèbre écrivain en offrant d notre 
public un tableau détaillé de sa vie remplie par le dévouement, le sacrifice, et de 
ses travaux qui, par leur nature même, appartiennent à l’histoire de la littérature 
de notre époque.

„Les oeuvres de Słowacki ne sont pas complètement inconnues du public 
français. La »Revue Indépendante« a inséré, en 1847, un de ses poèmes intitulé: 
»Anhelli ou les Exilés de Sibérie«” ie.

Zapowiedź większego artykułu o Słowackim na łamach „Trybuny” nie została 
zrealizowana. Pojawiła się tylko (również dotąd nie wykryta) wzmianka o uczcze­
niu pamięci poety we Lwowie. O tym nabożeństwie żałobnym wiedzieliśmy z innego 
przekazu, tyle że bez daty dziennej. Opis uroczystości podał Jan Prusinowski17; 
według jego wspomnień, odbyła się ona „wkrótce po rozejściu się wiadomości 
o śmierci Słowackiego”. Anonim w „Trybunie” (nr 66 z 21 maja) pisał:

„On a célébré à Léopol, le 16 avril dernier, à l’église des Carmes, un service 
funèbre en l’honneur de feu Jules Słowacki, un des poètes polonais le plus distin­
gués, mort dans l’émigration en France. L’abbé Charles Antoniewicz a rendu 
éloquemment justice aux talents et au patriotisme du défunt, et il serait à désirer 
que son discours fit partie de la plus prochaine publication des travaux littéraires 
posthumes de Słowacki”.

Porównanie treści obu relacji wykazuje znamienną rozbieżność we fragmentach 
dotyczących przyszłego ogłoszenia kazania księdza Antoniewicza. Według Prusinow­
skiego, mowa „miała być umieszczoną w pamiętniku pomyślanym na cześć Juliusza”. 
Według „Trybuny” — przy najbliższym wydaniu pośmiertnych dzieł Słowackiego. 
Nasuwa się tu hipoteza, że warianty odpowiadają lokalnym okolicznościom. Pru­
sinowski mówi o jakiejś na wiosnę 1849 planowanej w Galicji księdze pamiątko­
wej. „Trybuna”, korygując tekst swego lwowskiego korespondenta18 (może Prusi­
nowskiego właśnie?), albo też jego list uzupełniając, utrwaliła w notatce aktualne 
wówczas „jałowe zachody” Cypriana Norwida o druk puścizny Słowackiego.

Tyle o Słowackim — bez gwarancji, że ciasno zadrukowane szpalty nie zawie­
rają czegoś ponad to. Na przytoczonych przykładach trzeba zakończyć, są dostatecz­
nie wymownym argumentem na poparcie tezy, że „Trybuna Ludów” to „terra ubi 
sunt leones". Wkrótce przestanie nią być, jako że ogromny, parukilogramowej wagi

18 Jest to przekład K. G a s z y ń s k i e g o  (co „Revue Indépendante” (1847, 
z 25 IV, s. 401—435) zaznaczyła w przedmowie), bezskutecznie poszukiwany wiele 
lat i zidentyfikowany dopiero niedawno. Zob. M. P e ł c z y ń s k i ,  Czy Ferdynand 
Hoesick zawsze fantazjował? „Pamiętnik Biblioteki Kórnickiej” 1958, z. 6.

17 J. P r u s i n o w s k i ,  Kilka słów o Juliuszu Słowackim. „Gazeta Codzienna” 
1859, nry 268, 270 (cyt. za przedrukiem w: Sądy współczesnych o twórczości Sło­
wackiego. (1826—1862y Zebrali i opracowali B. Z a k r z e w s k i ,  K. P e c o l d  
i A. C i e m n o c z o ł o w s k i .  Wrocław 1963, s. 393).

18 We Lwowie nie wiedziano jeszcze, czy pozostały po Słowackim jakiekolwiek 
dzieła nie wydane, toteż tamtejszy korespondent „Trybuny” nie mógł pisać o utwo­
rach „pośmiertnych”. List jego najpewniej zawierał zdanie inne niż to, jakim za­
myka się tekst w druku.



276 R ECEN ZJE

foliał wypuszczono w nakładzie 1000 egzemplarzy 1B. Łatwo i zwyczajnie będzie on 
do dyspozycji czytelnika w każdej większej humanistycznej bibliotece. Ludziom 
i instytucjom, którzy szczodrym wysiłkiem i takimże kosztem do pięknej reedycji 
„Trybuny” doprowadzili, należy się prawdziwa wdzięczność.

Ksenia Kostenicz

19 Edycja nie ma tzw. metryczki; informację o wysokości nakładu, a także o spo­
sobie nabycia „La Tribune des Peuples” zawdzięczam uprzejmości mgr Jadwigi 
R u ż y ł o - S t a s i a k o w e j ,  sekretarza Redakcji „Biblioteki Historycznej Roku 
Mickiewicza”. Sprzedażą za granicę trudni się „Ars Polona”, w kraju — Ośrodek 
Rozpowszechnienia Wydawnictw Naukowych PAN oraz Księgarnia Naukowa 
w Warszawie na Krakowskim Przedmieściu.

J u l i a n  K r z y ż a n o w s k i ,  NEOROMANTYZM POLSKI. 1890—1918. Biblio­
grafię opracowała T e r e s a  B r z o z o w s k a .  Wrocław—Warszawa—Kraków 1963, 
Zakład Narodowy im. Ossolińskich — Wydawnictwo, s. 444 +  18 wklejek ilustr.

1

Gdzieś od schyłku Młodej Polski należało niemal do dobrego tonu być złego 
mniemania o popularnej książce Feldmana. Wiązało się to zarówno z coraz ostrzej 
dostrzeganymi „immanentnymi” niedostatkami Współczesnej literatury polskiej, 
jak i wyraźnie odczuwanym zmierzchem epoki literackiej, której to dzieło orędo- 
dało. Z tego konwenansu wyłamał się bodaj jeden tylko Brückner, co mu jeszcze 
wypomniał autor Neoromantyzmu. Ale naprawdę sprawa syntezy Młodej Polski 
wygląda tak, że dzieło Feldmana było ostatnim w tej mierze słowem.

Przypomnijmy fakty. Książka Feldmana ukazała się po raz ostatni w 1930 roku. 
Ósme jej wydanie uzupełnił Kołaczkowski partiami poświęconymi okresowi 1919— 
—1930; podstawowy rdzeń zarysu stanowił nadal tekst Feldmana według ostatniego 
wydania za życia autora. Ten obraz literatury Młodej Polski był do czasu wydania 
książki Krzyżanowskiego jedynym pełniejszym, który naprawdę funkcjonował 
w świadomości czytelników. Wprawdzie dwutomowa Polska literatura współczesna 
Antoniego Potockiego stanowiła próbę nowej syntezy, ale była to próba chybiona, 
jeszcze bardziej „w stylu” epoki w najgorszym znaczeniu tego słowa: pławiąca się 
w wielosłowiu, jaskrawo impresjonistyczna, krańcowo niesprawiedliwa dla jednych 
i dziwacznie apologetyczna wobec innych, ponadto chaotyczna w sposobie porządko­
wania materiału. Oczywiście trzeba się zaraz zastrzec: było to dzieło mieszczące 
także wspaniałe niejednokrotnie pomysły i sugestie interpretacyjne. Ale przez to 
pozostało książką raczej dla specjalistów, którzy czerpali z niej niemało pomysłów 
(widać to jeszcze w książkach Wyki i Krzyżanowskiego), jednakże w krwioobieg 
świadomości historycznoliterackiej dzieło to nie weszło — było mimo wszystko od­
czuwane więcej jako dokument Młodej Polski niż jako jej historia. Chociaż podo­
bne przeświadczenie nie było bynajmniej obce recepcji Współczesnej literatury 
polskiej, ta zdołała wejść w kompetencje zarysu informacyjnego, nie mając rze­
czywistych kontrpropozycji w  zakresie historycznej syntezy Młodej Polski. Kazi­
mierza Czachowskiego Obraz współczesnej literatury polskiej, który zaczęto wyda­
wać w cztery lata po ostatniej edycji Feldmana—Kołaczkowskiego, do tej roli pre­
tendować nie mógł, bo był właściwie mechaniczną kompilacją obiegowych sądów, 
w tym w niemałej mierze — Feldmana i Potockiego.


