
Myśliński, Jerzy

Prasa w języku polskim na Białorusi
Radzieckiej 1921-1941 :
(charakterystyka bibliograficzna i
przegląd zawartości)
Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego 11/1, 97-116

1972



Rocznik Historii Czasopiśm iennictwa Polskiego, X I 1

JERZY M YŚLIŃSKI

PRASA W JĘZYKU POLSKIM NA BIAŁORUSI RADZIECKIEJ
1921—1941

(CHARAKTERYSTYKA BIBLIOGRAFICZNA I PRZEGLĄD ZAWARTOŚCI)

Celem mniejszego szkicu jest odtworzenie listy tytułów prasy w ję­
zyku polskim, wydawanej na Białorusi Radzieckiej po roku 1921 i ogólna 
charakterystyka jej zawartości. Niniejszy szkic jest wstępną próbą omó­
wienia tematu i wskazania problematyki badawczej. Materiał zawarty 
w artykule opracowany został na podstawie bibliografii białoruskich1, 
nielicznych opracowań białoruskich2, a także opracowań polskich, doty­
czących okresu przed 1921 r.3, charakterystyk prasy w języku polskim 
wydawanej na terytorium ZSRR w latach 1918—19394 i bibliografii pol­

1 Biełaruski p ie ry ja d yczny  druk  1917— 1927 h., M ińsk 1929; Letapis  d ruku  BSSR  
(dział Czasopisma BSRR) za lata 1931—1941; Czasopisy г hazie ty  BSSR za 1931 h., 
Mińsk 1931; P iery jadyczn y  druk  BSSR. S is tem atyczny  pakaznik  czasopisau i haziet,  
Mińsk 1933— 1938 (4 zeszyty); P ie ry ja d yczn y  druk  Bie łaruskaj S SR  (1917— 1958), 
Mińsk 1960, Wyp. 1: C zasop isy ; Wyp. 2: Haziety .  Część druga obejm uje bibliografię  
gazet do 1959 r. Obydw ie pozycje retrospektywnej bibliografii zaw ierają a lfabe­
tyczny w ykaz tytu łów  wraz ze skróconym opisem  bibliograficznym, przy czym  
tytu ły  polskie, litew skie i żydow skie w ystępują tylko w  przekładzie białoruskim. 
Zaznaczono jedynie język w ydaw nictw a w  przeciw ieństw ie do innych w ydaw nictw  
bibliograficznych, które podają tytuły w  języku oryginału, a następnie w  przekła­
dzie. Wyżej w ym ienioną bibliografię przygotowała Izba Książki BSRR. Jest ona 
pow ielana w  50 egz. Izba Książki przygotow uje obecnie bibliografię prasy konsp i­
racyjnej, w ydaw anej w  okresie okupacji hitlerow skiej w  latach 1941— 1944, a także 
nadzoruje praw idłow ość zapisów  przygotow ywanej przez Izbę K siążki ZSRR b i­
bliografii gazet republikańskich, Gazie ty  SSS R  1917—1960, M oskwa 1970, t. 1.

2 S. W. M а г с e 1 i e w, Piecza t’ S ow ie tsko j  Biełorusi  (Is toriczeski j  oczerk ), 
Mińsk 1967. .

3 A. S 1 i s z, Prasa polska na Białorusi przed  1921 r., „Rocznik Historii Czaso­
piśm iennictw a Polsk iego”, t. V, z. 1, s. 132— 150.

4 K. S i e r o c k a ,  Polonia Radziecka  1917— 1939. Z  działalności kulturalnej i li­
terackiej ,  Warszawa 1970, szczególnie rozdział drugi pt. „Prasa polska w  ZSRR

R ocznik  H isto rii  C zasop iśm ienn ic tw a  P o lsk iego  — t. XI, z. 1 7



98 J E R Z Y  M Y S L I f ïS K I

skich5. Nielicznych danych dostarczyły też materiały udostępnione auto­
rowi w Izbie Książki BSRR. Pożyteczne były również dane porównaw­
cze, zawarte w opracowaniu J.'Daszkiewicza o prasie w języku polskim, 
wydawanej na terenie Ukrainy Radzieckiej6. Nieco szczegółów wniosły 
opracowania polskie i białoruskie na temat prasy konspiracyjnej z okresu 
drugiej wojny światowej7. Wiele cennych danych uzyskałem od S. Maj­
chrowicza, któremu za relację pisemną serdecznie dziękuję.

Podstawowym źródłem, na którym oparty jest artykuł, była opisy­
wana prasa. Jest ona przechowywana głównie w Bibliotece Państwowej 
BSRR im. Lenina w Mińsku, której zbiory mają charakter archiwal- 
ПУ ■— jest to bowiem centralna biblioteka Republiki. Niektóre roczniki 
i numery omawianych gazet znajdują się też w zbiorach Archiwum Za­
kładu Historii Partii przy КС PZPR. Ze względu na zniszczenia wojenne 
zbiory mińskie zostały odtworzone z dubletów innych bibliotek radziec­
kich. Zawierają one z interesującego nas okresu komplet „Młota”, jeden 
rocznik „Gwiazdy Młodzieży”, komplet „Orki” do 1935 r.-włącznie, jeden 
rocznik „Szturmowca Dzierżyńszczyzny”, wszystkie gazety rejonowe bia­
łoruskie (brak niektórych roczników) drukujące stroniczki polskie oraz 
czasopisma, które publikowały teksty polskie. W Izbie Książki zacho­
wało się kilkadziesiąt numerów „Sztandaru Wolności” z 1941 r. i jeden 
numer „Orki” z 1937 r. Tak więc nie zostały opracowane na podstawie 
autopsji ostatnie dwa roczniki „Orki”, część numerów „Gwiazdy Mło­
dzieży”, trzy roczniki „Szturmowca Kojdanowszezyzny” (następnie 
„Szturmowca Dzierżyńszczyzny”), numery „Sztandaru Wolności” z 1940 r., 
trzy numery „Pioniera” z 1941 r. i dwa pierwsze roczniki białostockiej 
„Wolnej Pracy” (zachowała się jedynie wersja białoruska). Nie dotarłem 
w zbiorach mińskich ani w zbiorach krajowych do roczników gazet rejo­
nowych, wydawanych w latach 1940—1941 w Łomży i w Łapach. Przy­
puszczać należy, że dodatkowe informacje można jeszcze uzyskać w bi­
bliotekach Moskwy.

Winien jestem serdeczne podziękowanie wszystkim, którzy na terenie 
Mińska zechcieli służyć mi cenną radą i pomocą, a szczególnie dyrektor-

w  latach 1918— 1939”; A. S 1 i s z, Polska prasa komunistyczna w  Z SRR  w  latach  
1917— 1927, cz, 2, „Kwartalnik Prasoznaw czy”, 1958, nr 3, s. 61—73.

5 S. Z i e l i ń s k i ,  Bibliografia  czasopism polskich za  granicą..., W arszawa 1935; 
Ze źródeł do dz ie jów  prasy  polonijnej,  do druku podał J. Skrzypek, „Rocznik H i­
storii C zasopiśm iennictwa Polsk iego”, t. VIII, z. 4, s. 609— 610.

8 J. D a s z k i e w i c z ,  Prasa polska na Ukrainie Radzieckiej  (Zarys h is torycz­
no-biblio graficzny) ,  „Rocznik Historii Czasopiśm iennictwa Polskiego”, t. V, z. 2, 
s. 84—137. Tu- też literatura przedmiotu.

7 I. K r a u c z a n k a ,  P adpolny  bo lszew ick i  d ruk  u Biełarusi u hady  w ia l ikaj  
atczynnaj  w a jn y ,  Mińsk 1950; A. P r z y g o ń s k i ,  Prasa konspiracyjna PPR,  W ar­
szaw a 1966.



P R A S A  W  J Ę Z Y K U  P O L S K I M  N A  B I A Ł O R U S I  R A D Z I E C K I E J 99

ce Izby Książki BSRR, N.. B. Watacy z. Biblioteki Państwowej BSRR 
im. Lenina, oraz drowi W. M. Kazberukowi z Instytutu Literatury im. 
J. Kupały AN BSRR. '
... ' SfS · - .

1. . - *  Ψ "

Prasa polska wydawana była na Białorusi radzieckiej od 1917 r. 
W Mińsku ukazywał się organ Zjednoczenia Socjalistycznego Polskiego 
„Prawda”; zmieniony następnie na „Polską Prawdę”, która od stycznia 
1918 τ. stała się organem lokalnego Komisariatu Polskiego; przestała ona 
wychodzić po zajęciu Mińska przez Niemców. W grudniu 1918 r. pojawił 
się tu pierwsizy numer „Młota”,- organu CKW grup KPRP w Rosji. 
W lutym 1919 r., po połączeniu republik Białoruskiej i Litewskiej, „Młot” 
przeniesiony został do Wilna i odtąd był też organem Komunistycznej 
Partii Litwy i Białorusi. Po upadku Wilna „Młot” powrócił do Mińska 
1 V 1919 r. W związku z działaniami wójerinymi pismo przeniesiono na­
stępnie do Smoleńska, gdzie wznowiono je po dwumiesięcznej przerwie 
(od 12 X). W nowej miejscowości „Młot” przetrwał niemal dziewięć mie­
sięcy. Po ustąpieniu wojsk polskich z Mińska został on zawieszony, 
w Mińsku zaś przejściowo wydawano „Sztandar Komunizmu”8.

Wznowienie „Młota” nastąpiło dopiero po zakończeniu działań wo­
jennych, przy czym pismo' nastawiało się teraz głównie na problematykę' 
budownictwa socjalistycznego. Pierwszy numer nowej właściwie gazety 
ukazał się 20 II 1921 r. nakładem Wydawnictwa Państwowego SRRB; 
tłoczony był w 1 Drukarni Radzieckiej. Zrazu wydawano „Młót” dwa 
razy w tygodniu, w niedziele i środy w nakładzie 4000 egz., a następnie 
trzy razy (niedziele, wtorki i czwartki) w formacie 53 X 46 cm. For­
malnie redagował gazetę komitet redakcyjny, a redaktorem jej był 
Emanuel Vebi. „Młot” według zamierzeń redakcji miał dotrzeć do czy­
telnika polskiego nie tylko na terenie Białorusi, ale także do wszystkich 
zakątków Rosji Radzieckiej. Pismo przynosiło informacje z Polski, z te­
renu republik radzieckich, z zagranicy, ale najwięcej pisano o Białorusi. 
Dla młodzieży zaczęto redagować od 16 III 1921 r. specjalną kolumnę 
pt. „Sztandar Młodzieży” jako organ KG i Mińskiego Powiatowego Ko­
mitetu KZMB. Kolumna młodzieżowa była numerowana i ukazywała się 
mniej więcej raz w miesiącu, przy czym od nru 7 z 1.8 XII 1921 r. stała 
się organem Biura Polskiego Centralnego Komitetu KZMB.

„Młot” jako organ Biura Polskiego przy ĆK KPB w początkowym 
okresie na równi niemal interesował się problematyką ogólną, dotyczącą 
Białorusi, jak też i życiem robotników Polaków. Wiele miejsca poświę­
cano problemom repatriacji, podawano informacje z życia jeńców Po-

8 A. Ś 1 i s z, Prasa polska na Białorusi



100 J E R Z Y  M Y S L I S S K I

laków. Do 1 XII 1921 r. pismo kolportowane było bezpłatnie, potem usta­
lono cenę prenumeraty miesięcznej na 12 000 rb dla instytucji i organi­
zacji oraz 15 000 dla indywidualnych prenumeratorów. W owym czasie 
nakład „Młota” wynosił 5000 egz. Pismo jednak coraz bardziej ograni­
czało się dó tematyki białoruskiej, zwłaszcza wobec ukazywania się ki­
jowskiego „Głosu Komunisty”, którą to gazetę na łamach „Młota” rekla­
mowano. ' .

W 1922 r. nakład „Młota” spadł do 2000 egz. Nadal wydawano doda­
tek dla młodzieży, wprowadzono nowe działy: „Poradnik gospodarski”, 
odcinek powieściowy (drukowano wówczas Lucjana Rudnickiego Odro­
dzenie), „Z życia ludności polskiej”. Zamieszczano liczne ogłoszenia. 
Wiele artykułów przedrukowywano z „Trybuny Komunistycznej”. Zwra­
cała uwagę doskonała jeszcze wówczas polszczyzna tekstów „Młota” oraz 
znakomita technika redagowania gazety. Na początku numeru podawano 
zwykle krótko zasadnicze wiadomości, a dopiero wewnątrz omawiano je 
obszerniej za komunikatami „Biełrosty”. W końcu roku pojawiły się też 
nowe działy: „Kultura i sztuka”, „Przemysł i handel”. Mimo to nakład 
gazety spadał nadal i wynosił w listopadzie 1922 r. 1000 egz., a w grud­
niu 1100 egz. Począwszy od grudnia 1922 r. z łamów „Młota” zniknął 
dodatek młodzieżowy, ponieważ pojawiło się nowe pismo pt. „Gwiazda 
Młodzieży”, wydawane nakładem „Kultury”. Był to zrazu miesięcznik, 
potem dwutygodnik, a od 1926 r. tygodnik. W miejsce kolumny młodzie­
żowej od początku maja 1923 r. w „Młocie” pojawiła się nowa kolumna 
pt. „Stroniczka Oświatowca” (od 1925 r., nr 1/56, z 10 II, „Stroniczka 
Czerwonego Oświatowca”), będąca dodatkiem dla nauczycieli, zamieszcza­
jącym głównie materiały pomocnicze, dydaktyczne, korespondencje ze 
szkół, ogłaszającym konkursy na najlepszych’ nauczycieli polskich itp. 
W 1923 r. pojawiło się 17 numerów „Stroniczki”.

W 1923 r. doskonalono formy dziennikarskie „Młota” — stworzono 
nowe działy: „Kącik wesoły”, „Rzeczy ciekawe”, zwiększono ilość infor­
macji zza granicy, nadal drukowano powieści, m. in. В. Kellermanna. 
Rozpoczęto na łamach gazety prowadzenie intensywnej kampanii atei­
stycznej, pomieszczano wiele informacji z Polski. Wszystkie te zabiegi nie 
doprowadziły jednak do wzrostu nakładu „Młota” — przeciwnie, spadł 
on w marcu 1923 r. do 650 egz. Jak wynika z danych przytoczonych 
w „Młocie” na temat prenumeraty prasy polskiej w pow. słuckim, 
„Młot” miał tam 35 prenumeratorów, „Gwiazda Młodzieży” — 25, „Try­
buna Komunistyczna” — 16, a „Sierp” — 59. Przypuszczać można, że 
główna część nakładu „Młota” rozchodziła się w samym Mińsku i jego 
najbliższych okolicach. Od listopada 1923 r. wprowadzono możliwość

® „Młot”, 1923, nr 57/319, z 16 V, s. 3.



P R A S A  W  J Ę Z Y K U  P O L S K I M  N A  B I A Ł O R U S I  R A D Z I E C K I E J 101

prenumeraty pisma w zamian za zboże. Podobną możliwość mieli pre­
numeratorzy „Gwiazdy Młodzieży”, którą w 1923 r. przyjęła do roz­
powszechniania „Biełoruspieczat’ ”. „

Na przełomie 1923 i 1924 r. na łamach „Młota” spotkać można coraz 
więcej materiałów na temat dziejów polskiego ruchu robotniczego oraz 
aktualnej działalności komunistów w Polsce. Rok 1924 przyniósł zmiany 
w całej prasie polskiej w ZSRR, co wiązało się zapewne z zakończeniem 
repatriacji Polaków z ZSRR. W styczniu odbyła się narada Biur Polskich 
КС KPR, podczas której postanowiono, że „Trybuna Komunistyczna” 
będzie głównym instruktażowym pismem politycznym, kijowski „Sierp” 
tygodnikiem wiejskim, „Młot” — popularną gazetą codzienną lub tygod­
nikiem (skład redakcji „Młota” postanowiono wzmocnić czterema osoba­
mi z Moskwy), „Gwiazda Młodzieży” zaś ' — centralnym tygodnikiem, 
młodzieżowym. Oprócz tego uznano za pożądane założenie dodatków dla 
dzieci przy „Młocie” i „Sierpie”10. Nie wszystkie te postanowienia zostały 
od razu wcielone w życie. Gdy chodzi o „Młot” — postanowiono adre­
sować go głównie do włościaństwa, doskonalić dział „Z Polski”, zainicjo­
wać ruch korespondentów, zwrócić uwagę na wsie najbiedniejsze; wpro­
wadzono dział porad językowych, baczono na poprawność tekstów.

Pismem codziennym stał się „Młot” od 1 kwietnia 1924 r„ mając 
wówczas ok. 1200 prenumeratorów. Na 2—4 kolumnach rozszerzono te­
raz zakres podawanych informacji, drukowano przeglądy prasy polskiej, 
obszerne informacje miejscowe, programy kin, teatrów. Po miesiącu re­
dakcja dziennika mogła już pochwalić się 86  ̂aktywnymi korespondenta­
mi, z czego najwięcej pisywało do „Młota” z powiatu słuckiego, z Mińska, 
Borysowszczyzny i orszańskiego (po przeszło 10 osób)11. Utworzono kącik 
korespondenta. Zaczęto pomieszczać nieliczne korespondencje z Ukrainy 
i Moskwy. Niewątpliwie rozszerzaniu prenumeraty służyć miały tworzo­
ne od połowy 1924 r. izby—czytelnie lub chaty—czytelnie we wsiach.

Trzeba też przypomnieć, że wydawcą „Młota” od nru 78 (499) z 1924 r. 
był КС KPB, przy czym nadzór nad redakcją sprawowało Biuro Polskie, 
którego odpowiedniki istniały też przy komitetach okręgowych KPB. 
W jednym ze sprawozdań Biura Polskiego przy Borysowskim Komite­
cie Okręgowym opublikowanym w „Młocie” w listopadzie 1924 r. poda­
wano dane na temat prenumeraty prasy polskiej w tamtejszym okręgu: 
„Młot” rozchodził się tam w 75 egz., „Gwiazda Młodzieży” (wówczas 
dwutygodnik) w 100 egz., „Trybuna Komunistyczna” w 10 egz., a „Sierp” 
w 17 egz.12

Większość tekstów „Młota” nie było podpisanych. Sygnowano tylko

10 Tamże, 1924, nr 19/437, z 3 II, s. 3.
11 Tamże, 1924, nr 66/487, z 1 V, s. 3.
w Tamże, 1924, nr 233/652, z 19 XI, s. 4.



102 J E R Z Y  K Y 5 L I Ń S K I

depesze agencyjne. Niemniej jednak kilka artykułów podpisali w 1924 r. 
Stefan Heltman, Helena Bobińska, M. Podolski, Tomasz Dąbal i inni..

Rok 1925 rozpoczął codzienny „Młot” od nakładu 1050 egz. W lutym 
nakład wzrósł do 1300, w kwietniu do 1400 egz., z czego 447 egz. roz­
chodziło się w Mińsku, a 64 w okręgu mińskim i 43 egz. w słuckim. 
W tym samym czasie wzrósł także bardzo znacznie nakład „Gwiazdy 
Młodzieży” z 500 egz. w 1924 r. do 1300 w kwietniu 1925 r. Pismo miało 
wówczas 130 korespondentów, w tym 80 stałych, głównie jednak na Bia­
łorusi. W związku ze wzrostem liczby prenumeratorów w Mińsku admi­
nistracja „Młota” zawiadamiała, że od 1 stycznia będzie on dostarczany 
prenumeratorom „za pośrednictwem własnego artelu posłańców”13. Dla­
tego też zapewne tak wiele informacji na lamach dziennika dotyczyło 
Mińska. Rozszerzono dział „Na Białorusi Sowieckiej”, dodawano niere­
gularnie „Stroniczkę Bezbożnika”, nade wszystko jednak zaczęto zwracać 
uwagę na dział społeczno-literacki, w ramach którego zamieszczano m. in. 
fragmenty Przedwiośnia Żeromskiego, Erenburga Trzynaście fajek, wspo­
mnienia rewolucjonistów i inne materiały. Zapoznawano też czytelników 
z celniejszymi publikacjami z prasy KPP. Rozpoczęto ciekawą dyskusję 
na temat reformy pisowni polskiej. ·

Informacje zamieszczane w „Młocie” w drugiej połowie 1925 r. 
świadczyły o tym, że dziennik będzie ewoluował w kierunku bardziej 
popularnym. Tak np. podczas konferencji korespondentów „Młota” 
i „Gwiazdy Młodzieży” okręgu borysowskiego krytykowano zbyt trudny 
język dziennika, a zwłaszcza zamieszczanych na jego łamach depesz 
agencyjnych; sugerowano redakcji, że wiejscy czytelnicy najchętniej czy­
tają dział „Na Białorusi”, „Wiadomości z Polski” i informacje na tematy 
gospodarcze14. W 1925. r. dał się wyraźnie zauważyć pewien spadek po­
ziomu poprawności językowej zamieszczanych tekstów — poza działem 
kulturalnym, w którym spotykamy m.in. informacje o Żeromskim z po­
wodu jego zgonu („wielki pisarz”), wiersz W. Broniewskiego Szpicel 
i wiele innych. Wśród tekstów tego działu trafia się też piosenka do słów 
C. Dombrowskiego (potem podpisany też jako Dąbrowski) „Hej chłopi 
wraz! Nad nami Znak Czerwony...”, którą zalecano śpiewać na melodię 
„Hej strzelcy wraz!”

W roku 1926 nic nie zapowiadało likwidacji „Młota”, który reklamo­
wano jako „jedyną w SSSR polską codzienną gazetę polityczno-literac- 
ką”. Nadal drukowano „Stroniczkę Czerwonego Oświatowca” (nr 1/81, 
z 6 I). Kolegium redakcyjne dziennika składało się wówczas z następują­
cych osób: Wrxorowski, J. Krasny, Stefan Heltman, Wacław Pański,

13 Tamże, 1925, nr 1/689, z 1 I, s. 1. -
14 E. L w o w s k i ,  Konferencja  korespondentów  „Młota” i „G w iazdy  M łodzieży" 

okręgu borysowskiego,  „Młot”, 1925, nr 146/833, z· 2 VII, s. 3.



P R A S A  W  J Ę Z Y K U  P O L S K I M  N A  B I A Ł O R U S I  R A D Z I E C K I E J 103

M. Stokowski, Bronisław Wąsowski15. W nrze 54, w notatce Do naszych 
czytelników16, zapowiedziano nagle, że od 15 III 1926 r. w miejsce „Mło­
ta” ukazywać się będzie włościańska „Orka”, w Moskwie zaś od 1 IV 
ukazywać się ma polski tygodnik społeczno-polityczny pt. „Trybuna 
Prawdy”. Nadal polecano uwadze czytelników atrakcyjną pod względem 
formy „Gwiazdę Młodzieży”. Ostatni numer „Młota” (84/1038) ukazał 
się 7 III 1926 r. Decyzja dotycząca likwidacji „Młota” i wydawania 
„Orki” zapadła podczas Wszechbiałoruskiego Zjazdu Włościan Polaków.

Wyżej wspomniano, że od grudnia 1922 r. równolegle z „Młotem” 
ukazywała się „Gwiazda Młodzieży”, początkowo jako miesięcznik mło­
dzieżowy bez ograniczonego do terytorium Białorusi adresata, od 1924 r. 
jako dwutygodnik, od 1926 r. z podtytułem „Dwutygodnik Młodzieży 
Robotniczo-Chłopskiej BSSR i RSFSR. Organ Komitetu Centralnego 
LKZMB”, a od 1926 r. „Tygodnik”. W pierwszym okresie istnienia pisma 
ukazywał się przy nim dodatek „Gwiazda Młodzieży Ilustrowana”. 
Pismo miało format 25 X 35 cm, a objętości 8 stron druku. W 1926 r. 
było właściwie gazetą młodzieżową, a nie magazynem młodzieżowym, 
wydawaną nakładem Wydawnictwa „Kultura”, zawierającą „Przegląd 
polityczny”, dział „W republikach sowieckich”, „Z życia LKZM”, mło­
dzieżową twórczość literacką, głównie poetycką oraz takie rubryki, jak 
„Higiena i zdrowie”, „Gry i zabawy”, „Rzeczy ciekawe”, „Skrzynka po­
cztowa” i inne. W 1927 r. rzucają się w oczy działy informacji o Polsce, 
„Nauka i technika”, „Co czytać?”. Z czasem jednak pismo przynosiło 
coraz, więcej przedruków z „Orki” i coraz bardziej upodabniało się do 
tego tygodnika. Od 1926 r. dodawano do pisma kolumnę dziecięcą „Bądź 
gotów”, której nr 9 miał się ukazać w grudniu 1927 r. Warto zwrócić 
uwagę na dział kulturalny „Gwiazdy Młodzieży”, który poza poradami 
czytelniczymi i publikowaniem utworów poetyckich młodych zamieszczał 
też porady takie, jak np. Jak przeprowadzić wieczorynkę na wsi. 7 I. 
1928 r. „Orka” zapowiedziała, że w związku z tym, iż pismo to ma się 
ukazywać dwa razy w tygodniu oraz w związku z tym, że „Gwiazda 
Młodzieży” nastawiała się wyłącznie na czytelników wiejskich — gazeta 
ta przestaje wychodzić, ze względu na wysokie koszty. Dzieciom zale­
cano równocześnie moskiewskie pismo polskie „Bądź gotów”17. Nie usta­
lono dokładnie, kiedy ukazał się ostatni numer „Gwiazdy Młodzieży”. 
Biblioteka im. Lenina w Mińsku dysponuje ostatnim numerem 45/148, 
z 8 XII 1927 r. Bibliografie notują też numer z 15 XII.

Na przeciąg trzech lat pozostała zatem na terenie Radzieckiej Bia­

15 W  siódmą rocznicę  [Dzieje prasy polskiej na Białorusi do 1926 r.], „Młot”, 
1926, nr 1000/16, z 20 I 1926, s. 1. Tamże skład kolegium  redakcyjnego „Młota”.

μ „Młot”, 1926, nr 54/1038, z 7 III, s. 1.
u  „Orka”, 1928, nr 2/93, z 7 I, s. 1.



104 J E R Z Y  M Y S L I N S K I

łorusi jedyna gazeta w języku polskim — „Orka. Tygodnik włościański. 
Organ CKKP(b)B”, drukowana w tej samej, co „Młot*’ drukarni, począt­
kowo w formacie 26 X 35 cm, s. 10, a następnie w formacie 22,5 X 30 cm 
i objętości 12—16 stron. Pierwszy numer tygodnika ukazał się 28 III 
1926, a ostatni prawdopodobnie 22 VII 1937 r. (nr 84/1340). Od 1 I 1927 r. 
„Orka” zaczęła wychodzić dwa razy w tygodniu i odtąd zmieniła pod­
tytuł na „Gazeta CK KP(b)B”, od 1 II 1931 r. zaś ukazywała się dwa 
razy na 5 dni z podtytułem „Organ Komitetu Centralnego KP(b)B”. Od 
nru 24, z 1934 r., ponownie zaczęto wydawać pismo dwa razy w tygod­
niu. Często zmieniał się format „Orki”, by ustalić się z. numerem 61 
w 1929 r. na 42 X 58 cm, w objętości 4 stron. Gazeta drukowana była 
nadal w tej samej drukarni, która zmieniała swą nazwę początkowo na 
Drukarnię WPB, a potem na Drukarnię im. Stalina. Nakład „Orki” wy­
nosił początkowo 4300 egz., w 1929 — dochodził do 5350 egz., w 1930 r. 
do — 6100, ale już w następnym roku spadł do 4600, by osiągnąć zno­
wu w, 1932 r. 11 000 egz. W 1933 r. bito ok. 5200 egz., w 1934 r. nieco 
powyżej 3100 egz. Nie znamy wysokości nakładu „Orki” w latach 1935—· 
1937. Początkowo nie występował na łamach pisma oficjalny redaktor. 
Dopiero w 1929 r. podpisywał je B. Wąsowski, w 1931 r. J. Kłys 
i E. Prinz, a od 1933 r. H. Żarski. W 1928 r. dodawano co pewien czas 
do „Orki” dodatek pt. „Orka Ilustrowana” (pierwszy do nru 6, z 21 I); 
w 1931 r. wydano jednorazowo „Bądź gotów! Jednodniówkę Poświęconą 
2-mu Wszechbiałoruskiemu Zlotowi Młodych Pionierów”. Od nru 27, 
z 19 III 1931 r., pojawiła się przy „Orce” nieregularna „Stroniczka Li­
teracka”.

Celem „Orki”, jak wyjaśniono czytelnikom w 1 numerze, będzie „sze­
rzyć oświatę wśród ludu pracującego wsi, prowadzić masy włościańskie 
ku lepszej przyszłości, którą wskazuje nam Partia Komunistyczna”. Rów­
nocześnie rzucono hasło „»Orka« w każdej polskiej chacie!”.

W 11)26 r. „Orka” nie różniła się pod względem formy i treści od 
swoich poprzedników. Zamieszczano jedynie więcej informacji z życia 
wsi, rozszerzono dział pt. „Co się dzieje w jaśniepańskiej Polsce”, często 
podawano wyciągi· z lewicowej prasy polskiej, kontynuowano dodatek 
„Stroniczka Czerwonego Oświatowca”. Co pewien czas w 1927 r. ukazy­
wały się „Foto-stroniczka Orki”, „Stroniczka kobiety” i inne. Drukowa­
no wiele listów do redakcji. W treści zaczynają w stosunkowo obszernych 
artykułach dominować dwie sprawy: walka z kułakiem oraz kampania 
laicka, nasilająca się w okresie świąt religijnych.

W 1929 r. nadal realizowano program gazety w zakresie dotarcia do 
czytelnika wiejskiego. Z początkiem roku ogłoszono konkurs na najlepszą 
radę wiejską, zwracano uwagę na chaty-czytelnie, których na początku 
kwietnia liczono już 37. Intensywnie werbowano prenumeratorów i ko­



P R A S A  W  J Ę Z Y K U  P O L S K I M  N A  B I A Ł O R U S I  R A D Z I E C K I E J 105

respondentów, których w końcu 1928 r. było przeszło 300. Jak obliczano 
w lipcu 1928 r . . na Białorusi Radzieckiej było wówczas ok. 98 tys. lud­
ności polskiej, a jeden egzemplarz „Orki” przypadał na trzy polskie za­
grody18. W drugiej połowie roku przeprowadzono na łamach „Orki” 
akcję przygotowawczą do zjazdu delegatów Polonii zagranicznej w  War­
szawie. Wybrani delegaci na ów zjazd nie zostali dopuszczeni do obrad,, 
ale sama kampania miała duże znaczenie propagandowe; objaśniono przy 
okazji czytelnikom, jak wyglądają stosunki społeczne w Polsce publiko­
wano listy włościan polskich do byłych właścicieli majątków na terenie 
Białorusi, którzy przebywali w Polsce. Nie tracono przy tym z pola wi­
dzenia problematyki kulturalnej. W 1929 r. dodawano prenumeratorom,, 
którzy płacili nieco wyższą stawkę (2,90 zamiast 1,70 rb) po dwa arku­
sze powieści. Na łamach „Orki” zaczęli ogłaszać swe utwory członko­
wie Sekcji Polskiej Białoruskiej Asocjacji Pisarzy Proletariackich, istnie­
jącej od 1925 r., ale faktycznie działającej od 1928 r. i liczącej wów­
czas 11 członków.

W 1930 r. przybył obok „Orki” inny środek masowego przekazu, 
ważny z punktu widzenia odbiorcy — ludności polskiej. Oto ogłoszono-· 
na łamach „Orki”, że jej treść przekazywana będzie słuchaczom rozgłośni 
mińskiej w języku polskim trzy razy w .miesiącu: 1, 11 i 21 o godz, 21.. 
Równocześnie forma językowa tekstów pomieszczanych w gazecie coraz 
bardziej się obniżała. Spotyka się coraz więcej rusycyzmów („był wzięty 
na pracę”, „zbiórka urodzaju”). W treści dominują nadal aktualne spra­
wy społeczne wsi: walka z kułakiem, intensyfikacja produkcji rolnej, 
działalność polskich rad wiejskich, których w końcu 1930 r. było na Bia­
łorusi 24, a na Ukrainie 151. W 1930 r. „Orka” miała 313 koresponden­
tów, z których najwięcej skupiało się w okręgu mińskim (126), bobruj- 
skim (63), homelskim (32), połockim (22), orszańskim (24), mozyrskim 
(21). Stałe koła korespondentów istniały w Tatarszczyźnie koło Kojda- 
nowa, w Łańcuckiej polskiej radzie wiejskiej (rej. Kopyl), Łozińskiej 
(rej. Borysów), w kołchozie „Pobudka” (obwód bobrujski), w Adamów­
ce (obwód miński) oraz w Połocku, Kojdanowie, Bobruj sku, Homlu i in­
nych miejscowościach19. Interesującą akcją, podjętą przez gazetę w owym 
okresie, była zbiórka wśród ludności polskiej pieniędzy na czołg im. 
Dzierżyńskiego. W 1931 r. na łamach „Orki” dominowała sprawa kolek­
tywizacji wsi. Redakcja zajęła się szczególnie kołchozem im. Dzierżyń­
skiego (wieś Lipowce, rej. uszacki). W związku z tą akcją zapewne zwię­
kszono częstotliwość wydawania gazety. W kwietniu redakcja „Orki” za­
warła umowę o współzawodnictwie z organem polskiego rejonu na tere­

w Tamże, 1929, nr 52/246, z 3 VII, s. 5— 6.
18 Na ostrze pióra  —  bolszew ick i  czyn,  „Orka” 1930, nr 34/329, z 6 V, s. 2..



106 J E R Z Y  M Y Ś L I Ń S K I

nie Ukrainy —■ „Marchlewszczyzną Radziecką”, m.in. w zakresie wyda­
wania tzw. gazetek wyjazdowych. W maju tegoż roku ukazała się uchwa­
ła sekretariatii КС KP(b)B „o prasie rejonowej i dołowej w językach 
mniejszości narodowych”. Postanowiono zorganizować stałe stroniczki 
polskie w gazetach rejonowych Witebska, Köjdanowa i Borysowa natych­
miast, a do końca 1931 r. także w gazetach rejonów kopylskiego, piesz­
czeni ckiego, lepelskiego i szkłowskiego (1 raz na 5 dni); polecono wyda­
wanie w kołchozie („kolektywie”) im. Dzierżyńskiego wielonakładówki 
w języku polskim techniką hektograficzną. W związku z tym zdecydowa­
no utworzenie grupy polskiej na Wydziale Gazetowym Uniwersytetu im. 
Lenina20.

Mimo trudności związanych z polskimi czcionkami, zecerami i re­
daktorami zaczęto stopniowo realizować powyższe decyzje. Oprócz tego 
redakcja „Orki” zorganizowała wyjazdową gazetkę pt. „Orka w Kopyl- 
:szczyźnie”. Planowano wydać 7 numerów — udało się na skutek znacz­
nych trudności wypuścić 4 numery w ciągu trzech tygodni od końca 
kwietnia (znany nr 2 pochodzi z 1 V). Gazetkę wydawano we wsi im. 
Łańcuckiego, rej. Kopyl, pod red. S. M. Rotkiewicza, przy współudziale 
:rejonowej gazety białoruskiej „Kałhasnik Kapylszczyny”21. Dała ona po­
czątek stroniczce polskiej w tej gazecie. Ponadto „Orka” pomogła w wy­
dawaniu wielonakładówki „szkłopisowej” w kołchodzie im. Dzierżyńskie­
go rej. Buda-Koszelowski, jej tytułu jednak nie udało się ustalić. Podob­
ną gazetkę wydawała w czerwcu 1931 r. brygada szturmowa „Orki” 
w Zamostockiej polskiej radzie wiejskiej. Niezależnie od tych przedsię­
wzięć wydawniczych „Orka” rozpoczęła kampanię propagandową o zdo­
bycie 10 tys. prenumeratorów.

W 1932 r. kontynuowano instruktaż i pomoc dla tzw. prasy dołowej 
(tak nazywano lokalne gazetki ścienne i powielane). Niezależnie od tego, 
•zapewne dzięki pomocy „Orki”, założono w ostatnim kwartale 1931 r. 
rejonową gazetę polską „Szturmowiec Kojdanowszczyzny”. W 1932 r. 
zaczęto wydawać gazetki ścienne na makietach drukowanych przez 
„Orkę”. M. in. w styczniu 1932 r. w Łańcuckiej polskiej radzie wiejskiej 
wydawano gazetkę pt. „Z bolszewickim naporem”.

W marcu 1932 r. zapadła uchwała CKW BSRR o utworzeniu polskie­
go rejonu narodowościowego w Kojdanowie na wzór Marchlewszczyzny 
na Ukrainie. W związku z tym zmieniono granice administracyjne rejonu 
i włączono doń z innych rejonów wsie o większości polskiej. „Orka” zaj­
mowała się żywo wyborami do władz nowego rejonu i popierała wnioski

20 Tekst uchw ały  w  „Orce”, 1931, nr 44/445, z 11 V, s. 4.
21 Fotokopia nru 2 „Orki w  Kopylszczyźnie” i inform acje o niej zob. „Orka”, 

1931, nr 51/452, z 30 V, s. 2.



P R A S A  W  J Ę Z Y K U  P O L S K I M  N A  B I A Ł O R U S I  R A D Z I E C K I E J 107

zgłoszone w tymże roku o przemianowanie tego rejonu na rejon Dzier­
żyński. Równocześnie propagowano na łamach gazety rekrutację kandy­
datów do trzyletniego Oddziału Gazeciarskiego (sic!) w Polskiej Technice 
(sic!) Pedagogicznej w Mińsku. Ogłoszono też zwiększenie w 1932 r. audy­
cji radia Mińsk w języku polskim (co drugi dzień o godz. 22,30).

„Orka” posiadała wielu współpracowników Polaków, pracujących za­
równo we władzach BSRR i KP(b)B, jak i w polskich instytucjach kul­
turalnych w Mińsku: od wydawnictwa i księgarni „Kultura” począwszy 
poprzez liczne nauczycielstwo polskie, polski klub robotniczy im. 
R. Luksemburg, Polskie Technikum Pedagogiczne oraz Sektor Polski 
Białoruskiej Akademii Nauk, której wiceprezydentem był Tomasz Dąbal. 
Wyżej wspomniałem już także o sekcji polskiej Białoruskiej Asocjacji 
Pisarzy Proletariackich. Istniała redakcja polska w Białoruskim Wydaw­
nictwie Państwowym. Radą służyły też instytucje polskie w Moskwie 
oraz redakcje tamtejszych gazet w języku polskim.

W 1933 r. „Orka” bacznie śledziła stroniczki polskie w gazetach re­
jonowych, krytykowała opóźnienia, błędy językowe, chociaż sama coraz 
częściej je popełniała. 25 III 1933 r. zorganizowano w redakcji „Orki” 
naradę redaktorów stroniczek polskich. Interesowała się redakcja szko­
łami polskimi, polskimi klubami itd. Powrócono do wydawania miesięcz­
nych stroniczek literackich zapełnianych przez utwory członków Sekcji 
Polskiej Wszechbiałoruskiego Zrzeszenia Pisarzy Radzieckich (Helena 
Romanowska, Adolf Stankiewicz, Z. Rymaszewski, K. Mette, Celina Bo­
bińska i inni). Stroniczka ta ukazywała się teraz regularnie raz w mie­
siącu, a przy redakcji zorganizowano dział konsultacji literackich. Po­
nadto na łamach pisma główne miejsce zajmowały problemy społeczno­
-polityczne interesujące wówczas całą prasę radziecką.

Podobne tematy dominowały też w okresie lat następnych. Rok 1934 
przyniósł jednak zmiany w zakresie wyglądu zewnętrznego gazety. Za­
częły teraz pojawiać się teksty bardzo obszerne, referaty, pełne komu­
nikaty oficjalnej agencji „Biełta” i własne informacje telefoniczne. Nadal 
istniała „Stroniczka Literacka”, od 4 III 1934 r. numerowana jako doda­
tek, w której spotykamy teksty L. Kruczkowskiego, W. Kowalskiego, 
J. Wiślaka, H. Romanowskiej, pojawia się też kącik literacki dla naj­
młodszych. Powróciła na łamy „Orki” powieść w odcinkach (Lew Ru- 
binsztajn, Szlak samobójców). Pisano o powielanych gazetkach wiejskich, 
wśród których zwracała uwagę dłużej istniejąca (1933—1934) pt. 
„Szturmowiec Rady” — wydawana w Malinowskiej radzie wiejskiej. 
W Stacji Maszynowo-Traktorowej Dzierżyńskiej redakcję gazetki SMT 
objął były kierownik sektora masowo-operacyjnego „Orki”, S. Rotkie­
wicz. Pod jego kierunkiem drukowano makiety gazetek brygadowych, 
m. in. w czerwcu 1934 r .  wydrukowano 5 tys. takich makiet w języku



108 J E R Z Y  M Y Ś L IW S K I

polskim dla Putczyńskiej SMT. Od 23 IV do 22 VIII 1934 r. ukazało się 
9 numerów drukowanej w języku polskim i białoruskim gazetki pt. ,,Pa- 
litatdzielski szlach. Orhan palitatdzieła Putczynskaj MTS”. Gazetka uka­
zywała się w Dzierżyńsku i drukowano ją w drukarni „Szturmowca 
Dzierżyńszczyzny”.

Trudno scharakteryzować zawartość następnych roczników (1936— 
—1937) „Orki” ze względu na to, że w zbiorach zachowały się jedynie 
pojedyncze numery gazety. Na podstawie nielicznych zachowanych nu­
merów stwierdzić można jedynie, że publikowano bardzo dużych roz­
miarów artykuły i przewagę miały materiały podobne do zamieszczanych 
w innych gazetach radzieckich.

W końcu 1935 r. redakcję „Orki” po Żarskim objął S. Majchrowicz. 
Drukowano wówczas 1000—1500 egz. gazety. Jak wspomina ówczesny 
redaktor, pozyskanie nowych prenumeratorów nie było łatwe, bowiem 
większość potencjalnych nabywców słabo władała językiem polskim 
i wolała czytać gazety rosyjskie i białoruskie. Ostatni znany mi numer 
„Orki” pochodzi z 18 I 1937 r. (nr 9/1259).

„Szturmowiec Kojdanowszczyzny. Organ Kojdan. RKKP(b)B, RKW 
i RR Zw. Zaw.” pojawił się prawdopodobnie w listopadzie 1931 r. 
W 1931 r. ukazywał się raz na 10 dni, następnie raz na 5 dni, w 1933 r. 
trzy razy w tygodniu. W lipcu 1932 r. zmieniono tytuł gazety na' 
„Szturmowiec Dzierżyńszcźyzny”, przy czym w 1934 r. nosiła ona pod­
tytuł: „Organ. Dzierż. KR KP(b)B i Rejonowego Komitetu Wykonaw­
czego”, a od 14 VI także ,,... Rej. Rady Zw. Zaw.” Pismo ukazywało się 
w formacie 30 X 42 cm w objętości 2—4 stron w układzie czteroszpal- 
towym. W 1932 r. nakład pisma wynosił 1500, a w rok później 2000 egz. 
W 1934 r. planowano wydanie 2500 egz. Kolejnymi redaktorami pisma 
byli: L. Kwapiński, J. Kirsztajn, M. Cwirko, Kurowski. Na podstawie 
zachowanych numerów z 1934 r. (nr 52/284, z 14 IV do nr 112/344, z 29 
XII) wiadomo, że pismo zawierało następujące działy: artykuł wstępny, 
artykuł aktualny, teksty uchwał partyjnych, listy czytelników, sprawo­
zdania z wykonania planów gospodarczych, instrukcje i zalecenia, dział 
„Za granicą” oraz „Z Polski faszystowskiej”, „Ze Związku Republik 
Radzieckich”, a także sporadyczne teksty literackie, w tym m. in. utwory 
St. R. Standego. Spotkać tu można było także przedruki z „Trybuny 
Radzieckiej”· oraz informacje na temat współzawodnictwa lokalnego po­
mieszczane w tzw. czarnej i czerwonej tablicy. W 1934 r. teksty za­
mieszczane na łamach „Szturmowca” pisane były kiepską polszczyzną 
(„zagłówek” — tytuł, „zrywać” — opóźniać, „Zlikwidować wyrwę 
w uiszczaniu naturopłaty SMT” itp.). W tymże roku na terenie polskiego 
rejonu Dzierżyńskiego prenumerowano w czerwcu 380 egz. „Orki” oraz 
506 egz. „Szturmowca”, z czego np. niektóre rady wiejskie otrzymywały:



P R A S A  W  J Ę Z Y K U  P O L S K I M  N A  B I A Ł O R U S I  R A D Z I E C K I E J 109

dzierżyńska — 46 egz., dobryniowska — 54, putczyńska — 50, narejkow- 
ska — 115, rubiłkowska —· 44 egz.22

Według statystyki druków periodycznych BSRR w 1932 r. obydwie 
polskie gazety na terenie Białorusi ukazały się w ilości 251 numerów 
i w nakładzie 887,7 tys. egz. (odpowiednio wszystkich gazet było 196, nu­
merów 11641 w nakładzie 94 568,8 tys. egz.). Analogiczne dane z roku 
1933 były następujące: 262 numerów w jednorazowym nakładzie 7195 egz. 
i w nakładzie globalnym 977 690 egz.; z roku 1934 — 285 numerów 
w nakładzie 8658 egz. i w nakładzie globalnym 1 363 26023. Nie zasługują 
na wiarę dane statystyczne dotyczące pism wielojęzycznych, których 
było znacznie więcej, niż to ujmowały statystyki oficjalne.

Spośród czasopism republikańskich „Literatura i Mastactwa” kilka­
krotnie zamieściła teksty w języku polskim w latach 1932—1935. 
W 1935 r. zwracał zwłaszcza uwagę wiersz Włodzimierza Kowalskiego 
Kołysanka oraz polskie przekłady utworów Janki Kupały pióra 
St. R. Standego24. Inne czasopismo republikańskie: „Prafesijanalny Ruch 
Biełarusi”, ukazywało się także z tytułem polskim „Ruch Zawodowy na 
Białorusi” w latach 1925— 1927. Pismo to drukowano w  nakładzie 3— 
—4000 egz., ale zamieszczało ono bardzo mało tekstów polskich. Na uwa­
gę zasługuje jedynie artykuł A. Lipperta, pracownika drukarni w Miń­
sku, z okazji 10 rocznicy Rewolucji Październikowej23.

W siedmiu białoruskich gazetach rejonowych i w jednej miejskiej, 
począwszy od 1931 r., ukazywały się stroniczki polskie. Najczęściej nie 
pojawiały się one regularnie, z zasady co 5—10 dni, wyjąwszy okresy 
urlopów redaktorów tych stroniczek. Część polska owych gazet zamiesz­
czana była z reguły na drugiej lub trzeciej kolumnie i obejmowała od 
jednej do % kolumny. Nie miała ona odrębnego tytułu ani numeracji. 
Zawierała zwykle od kilku do kilkunastu artykulików w formie kores­
pondencji lub sprawozdań, czasem coś w rodzaju artykułu wstępnego 
pisywał redaktor stroniczki, nierzadko przedrukowywano teksty z „Orki”. 
Częste były wypadki, że tytuły składano różną wielkością czcionek 
z powodu ich braku. W treści przeważała problematyka produkcyjna, 
czasem szkolna. W większości przypadków teksty przygotowywano

22 „Szturmowiec Dzierżyńszczyzny”, 1934, nr 52/284, s. 2.
2S Zob. Letapis  druku  BSSR 1931, s. 333; 1932, s. 257-—259; P iery ja d y c zn y  druk

BSSR u 1933— 1934 hh, Mińsk 1934, s. 49, oraz tamże,... u 1934— 1935, M ińsk 1935,
s. 68. ""

24 W. K o w a l s k i ,  K ołysanka,  „Literatura i M astactwa”, 1935, nr 22, s. 3;
J. K u p a ł a ,  N ad rzeką  Oresą, tamże, nr 27, s. 4, oraz J. K u p a ł a ,  Jacy,  tamże,
nr 28, s. 1. Za zwrócenie uw agi na te teksty dziękują A. I. M aldżisowi z Instytutu  
Literatury A N  BSRR.

25 „Prafesijanalny Ruch B iełarusi”, 1927, nr 5/48, s. 26.

I



110 J E R Z Y  M Y S L IÏ rS K I

w fatalnej polszczyźnie. Większość gazet rejonowych miała format ok. 
30 X 42 cm, jedynie witebska wychodziła w formacie 40 X 57 cm.

W końcu 1931 r. stroniczka polska pojawiła się na łamach rejonowej 
gazety borysowskiej pt. „Balszewik Barysąuszczyny”, wydawanej w na­
kładzie ok. 10 tys. egz. Jej redaktorem, był Stefanowicz. Stroniczka pol­
ska wydawana tu była przeciętnie raz na dwa tygodnie, prawdopodobnie 
do. 1934 r.26 W gazecie rejonowej w Pleszczenicach, ukazującej się w na­
kładzie 2—3 tys. egz. pt. „Baraćbit za kalektywizacyju”, stroniczkę pol­
ską redagował Batenin. Po raz pierwszy ukazała się ona 31 III 1932 r. — 
ostatnia prawdopodobnie 20 III 1933 r. Pisywał na jej łamach późniejszy 
redaktor „Orki” i współredaktor „Sztandaru Wolności” Stefan Majchro­
wicz, J. Kukiełko i inni. Stroniczka ta przynosiła wiadomości z Polski, 
wiele jednak przedrukowywała z „Trybuny Radzieckiej” i z „Orki”. 
W gazecie lepelskiej — „Kałhasnaja Prauda” — stroniczka polska reda­
gowana przez Kosa ukazała się prawdopodobnie od wrześnie 1932 r. 
i wychodziła jeszcze w listopadzie 1933 r.27, mniej więcej raz na dwa 
tygodnie. Gazeta ta wydawana była w nakładzie 5 tys. egz. W gazecie 
„K am unar. Zasłauszezyny” stroniczka polska ukazywała się też w tej 
samej częstotliwości pod. redakcją Pazyny prawdopodobnie od marca 
1933 r. do 24 VII 1934 r.28 W szkłowskiej gazecie rejonowej „Prämien 
Kamunizmu” stroniczkę polską od końca 1931 r. do 7 XI 1933 r.29 reda­
gował Pawłowicz. W stroniczce tej sporo było tekstów agencyjnych, 
w tym doniesienia z Polski, niekiedy publikowano zdjęcia i artykuły 
własne, najczęściej w bardzo kiepskiej polszczyźnie i z błędami ortogra­
ficznymi. W uszackiej gazecie rejonowej „Prymieżny Kałhasnik” stro- 
niczka polska wychodziła prawdopodobnie do końca 1933 r. „Kałhasnik 
Kapylszczyny” drukował stroniczkę polską przypuszczalnie od 21 IV do 
26 XII 1934 r.30 Gazeta ta ukazywała się w nakładzie ponad 7 tys, eg;z. 
O dwa tysiące niższy był nakład „Udarnika Kojdanauszczyny” (potem 
„Dzierżynszczyny”), w którym pod redakcją J. Kirsztajna ukazywała 
się stroniczka polska od końca 1931 r. Wreszcie w gazecie miejskiej

26 Znane mi są stroniczki polskie z 1933 r. w  nr 18/724, z 22 I, s. 3, nr 93/799, 
z 27 IV, s. 2, oraz nr 212/908, z 25 IX, s. 3. Zajm ow ały one od % do kolumny.

27 Przeglądałem 10 stroniczek polskich z okresu od 14 IX  do 21 X II 1932 r. 
oraz z 7 i 29 X I  1933 r.

28 Znane mi jest 17 stroniczek polskich z 1933 r. oraz 7 z r. 1934. Oprócz r e ­
daktora najczęściej pod artykułam i figurow ał podpis H. Czerwińskiego.

29 Począwszy od 10 I do 7 X I 1933 r. odnalazłem 20 stroniczek polskich, obej­
mujących najczęściej całą kolum nę druku. Wśród podpisów pod artykułami n a j­
częściej powtarzały się tu podpisy S. Rotkiewicza, S. M ikałuckiego i P. K ujaw ­
skiego.

80 Znane mi jest 8 stroniczek polskich z 1934 r. od 21 IV począwszy na 26 X II  
skończywszy.



P K A S A  W  J Ę Z Y K U  P O L S K I M  N A  B I A Ł O R U S I  R A D Z I E C K I E J

„Wiciebski Praletary”31 stroniczka polska ukazywała się 'nieregularnie dc 
1933 r. (prawdopodobnie do 14 .11), Wprawdzie zapowiadano wtedy zwo­
łanie narady korespondentów piszących po polsku i konferencji robotni­
ków Polaków Witebska, jednak w dalszych numerach nie udało mi się 
znaleźć tekstów polskich. Witebska gazeta, rejonowa wydawana była 

.. wówczas w nakładzie 8500 egz. .
Poziom, tekstów polskich w białoruskich gazetach rejonowych nie był 

wysoki, niemniej jednak stroniczki te , . jakkolwiek wydawane nieregu­
larnie, musiały przyczyniać się do . podtrzymania . znajomości języka: 
wśród czytelników, ukazywały się. bowiem na łamach gazet wydawanych 
w jednorazowym nakładzie ok. 50 tys, egz. .

Od 1937 do września 1939 r. na terenie Białorusi Radzieckiej nie uka­
zywała się prasa w języku polskim; do 1938 r. czytelnicy mogli jeszcze 
korzystać z „Trybuny Radzieckiej”, zaś potem z kijowskiego „Głosu 
Radzieckiego”.

Po zajęciu przez Armię Radziecką Zachodniej Ukrainy i Białorusi we 
wrześniu 1939 r„ na następnie po włączeniu ich do ZSRR, wobec znacz­
nej liczby ludności polskiej zamieszkałej na tych terenach władze ra­
dzieckie zaczęły tworzyć organy prasowe w języku polskim. Na teryto­
rium Radzieckiej Białorusi prasę polską zaczęto wydawać najpierw 
w obwodzie białostockim. W 1939 r. wyszła w Białymstoku rosyjska ga­
zeta „Oswobożdionnyj Biełostok”, potem kontynuowała ją białoruska 
obwodowa „Wolnaja Praca” i równoległa wersja polska pt. „Wolna Pra­
ca. Organ Komitetów: Białostockiego Obwodowego i Miejskiego KP(b)B 
i Obwodowej Rady Delegatów Ludu Pracującego”. Redaktorem obydwu 
wersji był B. M. Zelmanow, a nakład pisma wynosił w 1941 r.. 7 tys. 
egz. Ostatni zachowany numer (73/253) gazety, ukazującej się 3 razy 
w tygodniu, pochodzi z 20 VI 1941 r. Równocześnie zaczęły ukazywać 
się w obwodzie białostockim gazety rejonowe w języku białoruskim, 
rosyjskim, żydowskim i polskim. W latach 1940—1941 ukazywały się 
polskie gazety rejonowe w Łomży i w Łapach32. Z powodu niezacho­
wania się egzemplarzy nie znamy żadnych szczegółów bibliograficznych, 
poza tytułami oraz nakładem zanotowanym przez Izbę Książki BSRR. 
W Łomży ukazywała się „Wolna Łomża. Organ Łomżyńskiego RK 
KP(b)B i RWK Białostockiego Obwodu” w nakładzie 2100 egz. w Łapach

31 W 1933 r. znana m i jest stroniczka polska w  nrze 37, z 14 II, s. 3. Zamiesz­
czono tam wówczas m. in. przegląd prasy w arszawskiej. N azwiska redaktorów  
6 gazet rejonow ych z 1933 r. (bez imion) podała „Orka”, 1933, nr 38/702, s. 1.

32 Z estaw ienie i fotokopie w iniet 12 gazet rejonow ych obwodu białostockiego  
podała „Wolna Praca”, 1941, nr 54, z 7 V; o prasie tej pisano również, w ym ien iając  
dw a tytuły polskie („Wolna Praca” i „Wolna Ł om ża”) na łam ach „Sztandaru W ol­
ności”, 1941 nr 99/175, z 26 IV, s. 4 (Na szpaltach prasy  o b w odo w ej  i re jon ow ej),



112 J E R Z Y  M YS L I Ń S K I

zaś „Iskra. Organ Łapskiego KR KP(b)B, Rejonowej Rady Delegatów 
Łudu Pracującego Obwodu Białostockiego”. W innych miejscowościach 
prawdopodobnie nie ukazywała się prasa w języku polskim.

Dopiero 1 X 1940 r. pojawił się w Mińsku dziennik polski pt. „Sztan­
dar Wolności. Pismo Codzienne Społeczno-polityczne i Literackie”. 
Dziennik ten miał charakter republikański i przeznaczony był dla całej 
ludności polskiej Republiki. Dysponował filią w Białymstoku, drukowany 
zaś był w Mińsku w drukarni „Zwiazdy” w formacie 43 X 61 cm, 
w objętości 4 stron. Łącznie Ukazało się 220 numerów, ostatni 144(200) 
pojawił się 21 VI 1941 r. „Sztandar Wolności” redagowany był przez 
kolegium w składzie: Konstanty Anzelm, Janina Broniewska, Teofil Gło­
wacki, Zygmunt Leśniewski, Stefan Majchrowicz, Jadwiga Sawicka i Ba­
zyli Samucin (Zieńkiewicz).

Faktycznym redaktorem odpowiedzialnym „Sztandaru” był S. Maj­
chrowicz, ponieważ wyznaczony na to stanowisko Z. Leśniewski jako 
wojskowy nie uzyskał zgody swych władz na demobilizację. W redakcji 
pracowali oprócz członków kolegium: Stefan Wierbłowski, w dziale kul­
turalnym —■ Jakub Berman, w dziale propagandy —·’ Józef Kowalski, 
Maria Wierna, Juliusz Bürgin i inni. Do współpracy przystąpił też Hen­
ryk  Dembiński, ale nie wyraził on zgody na przeniesienie do Mińska 
i podjęcie w redakcji stałej pracy. Podobnie postąpił Aleksander Za­
wadzki, który wówczas przebywał w Pińsku.

„Sztandar Wolności” utworzony był przez КС KP(b)B. Jako gazeta 
partyjna miała ona na celu przybliżenie ludności polskiej zachodnich 
obwodów Białorusi do radzieckiej rzeczywistości. Jak wspomina S. Maj­
chrowicz, chodziło o to, by „mądrze i taktownie wpajać jej nasz, spraw­
dzony w historycznej praktyce socjalistyczny model życia, socjalistyczną 
świadomość, moralność i etykę”. Zdaniem S. Majchrowicza z początko­
wym i końcowym okresie ukazywania się „Sztandar” liczył 60 i 100 tys. 
prenumeratorów33.

Dziennik redagowany był w oparciu o serwis informacyjny TASS, 
korespondencje własne z Białegostoku, Lwowa, Brześcia, Grodna, Pińska 
i innych miejscowości. Zamieszczał też wiele oryginalnych artykułów 
takich autorów, jak Henryk Dembiński, Paweł Finder, Bernard

33 Informacje na tem at składu redakcji zawierała „stopka”. Pozostałe dane, 
poza informacjam i z samej gazety, zawdzięczam  S. Majchrowiczowi, który złożył 
m i pisemną relację na tem at prasy w  języku polskim na Białorusi Radzieckiej. 
Rękopis odpowiedzi na m oje pytania, w  języku rosyjskim, autoryzowany 25 I 1971 r. 
przekazuję do zbiorów Pracowni Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego X IX  i X X  w. 
IBL. S. M ajchrowiczowi zawdzięczam też wiadom ości na tem at „Orki” w  latach  
1935—1936, „Pioniera”, stroniczek polskich i isn e . Autora relacji tylko w  kilku  
drobniejszych przypadkach zawiodła pam ięć (np. data zamknięcia „Orki” w  1936 
zam iast w  1937 r.; inny tytuł rejonowej gazety pleszczenickiej).



P R A S A  W  J Ę Z Y K U  P O L S K I M  N A  B I A Ł O R U S I  R A D Z I E C K I E J 113

Mark, Teofil Głowacki, L. Barbag, Janina Broniewska i wielu 
innych. Szczególnie obszerny był dział kulturalny, zawierający recenzje 
książkowe, felietony, artykuły o sztuce, teksty prozatorskie i poetyckie. 
Dziennik drukował zwykle artykuł wstępny na tematy aktualne, doku­
menty oficjalne, artykuły i doniesienia o sprawach międzynarodowych, 
korespondencje terenowe, informacje o życiu ZSRR oraz „Stronicę Pio­
nierską”. Na krótko przed napaścią Niemiec na ZSRR ukazał się w Miń­
sku „Pionier” — polska gazeta dziecięca. Redagował ją dotychczasowy 
dziennikarz „Sztandaru Wolności” — Leonid Proksza. Nie znamy jej 
z autopsji, wiadomo jednak, że ukazały się trzy numery, z których 
pierwszy ukazał się 12 VI, a ostatni ma datę 21 VI 1941 r.34 .

W okresie okupacji hitlerowskiej na terenie Radzieckiej Białorusi 
oraz na terenach pogranicznych, a także w rejonie białostockim ukazy­
wały się liczne gazetki konspiracyjne wydawane przez oddziały party­
zantki radzieckiej, komitety antyfaszystowskie, konspiracyjne komitety 
KP(b)B. Było wśród nich wiele pism polskich, bądź też drukowanych 
w kilku językach, w tym także po polsku. Polskie i białoruskie biblio­
grafie notują kilkanaście takich tytułów. Były wśród nich wydawane 
w Brańsku pow. Białystok „Naprzód na Wroga! Organ Brańskiego· Mię- 
dzyrejonowego Komitetu KP(b)B” z 1944 r. (nr 2, 3) i „Precz Niemcy 
z Naszej Ziemi” z 1944 r. W Białymstoku w latach 1943—1944 konspi­
racyjny Komitet Obwodowy KP(b)B wydawał częściowo po polsku dru­
kowaną gazetkę pt. „Prawda Białostocka”, a w latach 1943—1944 uka­
zywał się tam „Naprzód” — pismo oddziału partyzanckiego, wchodzące­
go następnie w skład radzieckiej Brygady Partyzanckiej im. K. Kalinow­
skiego. W Brześciu w maju—lipcu 1944 r. Brzeski Komitet Antyfaszy­
stowski wydawał dla ludności polskiej dwa razy w tygodniu „Polskę 
Walczącą”. Prawdopodobnie ukazywały się też inne tytuły, zwłaszcza na

34 Już po złożeniu artykułu do druku otrzym ałem relację L. Prokszy, któremu  
za nią serdecznie dziękuję. Z relacji w ynika, że jej autor, jako m. in. nauczyciel 
języka polskiego był w spółpracow nikiem  „Orki” i stroniczki polskiej gazety w  W i­
tebsku. Redaktorem „Pioniera”, którego pierw szy numer otwierała wypowiedź  
J. Kołasa, m ianował Prokszę КС Kom som ołu Białorusi. Sekretarzem  odpow iedzial­
nym  redakcji była Janina Broniewska, a na tem aty historyczne p isyw ał Adam  
Zaleski. Gazeta przeznaczona była dla dzieci polskich Zachodniej Białorusi ale czy­
tano ją na terenie całej Białorusi Radzieckiej. W czasie inw azji h itlerow skiej 
Proksza w yw iózł czcionki polskie z drukarni w  W itebsku i przy ich pomocy w ładze  
w ojskow e w ydaw ały  polską gazetkę dla przym usowo w cielonych do armii n iem iec­
kiej Polaków. Tytuł tej gazetki nie jest znany. W 1944 r. L. Proksza został zastęp­
cą redaktora gazety I Frontu Ukraińskiego dla ludności polskiej pt. „Nowe Ż ycie” 
(ukazywała się ona od 22 VIII do 6 VIII 1945 r.), a po jej likw idacji do 1953 r. 
prowadził dział przyjaźni polsko-radzieckiej w  podobnej gazecie Armii Radzieckiej, 
pt. „Wolność”. Jest znanym  pisarzem Radzieckiej Białorusi, redaktorem pisma  
„Literatura i M astactwa”. .

B ocznik  H is to rii C zaso p iśm ien n ic tw a  P o lsk ieg o  — t. X I, z. 1 8



114 J E R Z Y  MYSLITŚTSKI

wschód od okręgu białostockiego, nie są one jednak znane autorom do­
tychczasowych opracowań.

Po wyzwoleniu Białorusi w 1944 r. prasa w języku polskim w Mińsku 
i w innych miejscowościach nie była prawdopodobnie wydawana.

>jc

Aby umiejscowić omawianą' prasę wydawaną na Białorusi Radziec­
kiej, warto przyjrzeć się systemowi prasy w języku polskim wydawanej 
w ZSRR po 1921 r. Początkowo ukazywała się ona w Moskwie oraz 
w republikach Białoruskiej i Ukraińskiej, w których znajdowały się 
skupiska polskiej ludności autochtonicznej. W różnych okresach była to 
prasa bądź przeznaczona dla radzieckiej Polonii, bądź też dla emigracji 
polskiej w ZSRR. Po roku 1939 prasa w języku polskim pojawiła się 
w nowej republice radzieckiej — na Litwie,' gdzie również znajdowało 
się znaczne skupisko polskiej ludności autochtonicznej. Po 1950 r. prasa 
w języku polskim ukazuje się wyłącznie w Litewskiej SRR, przy czym 
czytywana jest ona także na terenie Białorusi, niezależnie od gazet 
importowanych z Polski.. -

Podobnie jak cała prasa radziecka, prasa w języku polskim w ZSRR 
dzieliła się na prasę centralną, republikańską, rejonową (w tym także 
tzw. stroniczki polskie gazet rejonowych) oraz w pewnych okresach wy­
dawaną prasę Stacji Maszynowo-Traktorowych bądź tzw. gazetki wy­
jazdowe. O ile prasa republikańska i rejonowa była ściśle związana 
z poszczególnymi miejscowościami, o tyle jednak prasa centralna wyda­
wana była nie tylko w Moskwie, ale także w stolicach republik, przy 
czym w założeniu miała ona obsługiwać wszystkich czytelników polskich 
w ZSRR. Z zasady jednak .wiązała się ona z miejscem wydania i bardziej 
pełniła rolę lokalną niż ogólnopaństwową. Nie trzeba dodawać, że wszyst­
kimi gazetami polskimi kierowały początkowo biura polskie przy komi­
tetach partyjnych poszczególnych szczebli bądź komitety, rady rejonowe 
i ogniwa związkowe tzw. rejonów polskich na Ukrainie i Białorusi.

W latach 1921—1937 było kilka gazet, którym starano się nadać cha­
rakter centralny. I tak miński „Młot” miał być popularnym dziennikiem 
polskim, kijowski „Sierp” — pismem dla wsi, mińska „Gwiazda Mło­
dzieży” — pismem młodzieżowym, a od 1927 r. moskiewska „Trybuna 
Radziecka” centralnym pismem społeczno-politycznym. Do tych tytułów 
doszły w następnych latach literacko-społeczna „Kultura Mas” (1929— 
1937), pionierskie pismo kijowskie „Bądź gotów!” i inne. Z czasem jed­
nak okazało się, że codzienny „Młot” trafia głównie do czytelnika na 
Białorusi, „Gwiazda Młodzieży” odbierana jest także na Białorusi i w Ro~



P R A S A  W  J Ę Z Y K U  P O L S K I M  N A  B I A Ł O R U S I  R A D Z I E C K I E J 115

syjskiej SFRR i wobec tego w 1925 r. powstał kijowski „Głos Młodzie­
ży”, od 1926 r. pismo tygodniowe, a „Miot” zamieniony został na gazetę 

• wiejską pt. „Orka”. W 1927 r. przestała się ukazywać mińska „Gwiazda 
Młodzieży”. W latach 1930—1934/5 powstają na Ukrainie i Białorusi pol­
skie gazety rejonowe, ukazują się stroniczki polskie w białoruskich 
i ukraińskich gazetach rejonowych. W 1935 r. zlikwidowane zostały 
w Kijowie „Sierp”, „Głos Młodzieży” i „Bądź Gotów!”, a w ich miejsce 
wydawano „Głos Radziecki”. W 1937 r. likwidacji uległa „Orka”, „Kul­
tura Mas”, a w 1938 r. „Trybuna Radziecka”. Do września 1939 r. jedy­
ną polską gazetą na terytorium ZSRR był więc „Głos Radziecki”, w któ­
rym tematyka polska małą odgrywała rolę.

Wydaje się, że bujny rozwój prasy w języku polskim na terenie Bia­
łorusi i Ukrainy Radzieckiej na przełomie lat dwudziestych, i trzydzie­
stych miał znaczenie nie tylko wewnętrzne; chodziło prawdopodobnie tak­
że o wykazanie, że na pograniczu ZSRR i Polski, w warunkach systemu 
socjalistycznego realizuje się nieskrępowany rozwój kulturalny mniej­
szości narodowych, gdy tymczasem sytuacja na terenie Zachodniej Ukrai­
ny i Białorusi przyłączonych do Polski była diametralnie odmienna.

Prasa w języku polskim odrodziła się w ZSRR z chwilą włączenia do 
ZSRR terytoriów litewskich, zachodniobiałoruskich i zachodnioukraiń- 
skich, na których mieszkał znaczny procent ludności polskiej. Oprócz 
„Głosu Radzieckiego” (do 1941 r.) na terenie Ukrainy we Lwowie zaczął 
wychodzić codzienny „Czerwony Sztandar”, a w' 1941 r. w Tarnopolu 
„Prawda Bolszewicka”. Na Białorusi najpierw ukazała się gazeta obwo­
dowa polska w Białymstoku, a potem dwie rejonowe w tym samym ob­
wodzie. Wreszcie w październiku 1940 r. powstał w Mińsku polski dzien­
nik republikański, a następnie gazetka pionierska. Na terenie Litwy po 
włączeniu jej do ZSRR ukazywał się w Wilnie dziennik w języku pol­
skim, gazeta młodzieżowa i dziecięca35.

W okresie wojny radziecko-niemieckiej w Moskwie ukazywała się 
w latach 1943— 1946 „Wolna Polska” organ Związku Patriotów Polskich, 
jako pismo dla emigracji polskiej w ZSRR, przy czym po 1945 r. miała 
ona też pewne cechy pisma przeznaczonego dla szerszego odbiorcy, oraz 
znany periodyk literacko-społeczny „Nowe Widnokręgi” (1941—1946). 
Na okupowanych przez Niemców terytoriach ZSRR ukazywała się też 
różnej proweniencji antyhitlerowska prasa konspiracyjna.

Po wyzwoleniu kraju w 1944 r. centrami prasy polskiej w ZSRR sta­
ły się Wilno, gdzie wznowiono „Prawdę Wileńską” (do 1948) i Lwów, 
gdzie z kolei wznowiono „Czerwony Sztandar”, który ukazywał się do 
1950 r. Od tego czasu polskim centrum prasowym w ZSRR stała się

35 Por. J. M y ś 1 i ń s к i, Prasa w  ję zyk u  po lsk im  na L itw ie  R adzieck ie j  1940— 
1966, „Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego”, t. VII, z. 2, s. 198—219.



'116 JK R Z Y  M Y S L I Ń S K i

Radziecka Litwa, gdzie od 1953 r. ukazuje się codzienny „Czerwony 
Sztandar”, a w 1949 r. pojawiły się pierwsze polskie gazety rejonowe, 
z których po reorganizacji administracji po 1963 r. pozostały trzy. W la­
tach pięćdziesiątych ukazywały się też gazety młodzieżowa i dziecięca 
zastąpione następnie kolumnami ,,CzerwTonego Sztandaru” oraz gazety 
Stacji Maszynowo-Traktorowych i kilka innych. Wraz ze zmniejszeniem 
się ilości tytułów szło w parze zasadnicze zwiększenie ich nakładu, i rów­
nocześnie stale wzrastał import prasy z. Polski, która odbierała też pew­
ną część nakładu „Czerwonego Sztandaru” i znaczne ilości egzemplarzy 
prasy radzieckiej, głównie w języku rosyjskim.


