
Alicja Kaźmierak

Media Tatarów krymskich – historia
rozwoju, struktura, rola
Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio K, Politologia 17/1,
131-158

2010



A N N A L E S
U N I V E R S I TAT I S   M A R I A E   C U R I E - S KŁO D O W S K A

LUBLIN – POLONIA
VOL. XVII, 1 SECTIO K 2010

Wydział Politologii UMCS

ALICJA KAŹMIERAK

Media Tatarów krymskich – historia rozwoju, struktura, rola 
Media of Crimean Tatars – the history of development, structure, role

ABSTRAKT

W artykule przedstawiono rys historyczny oraz czynniki determinujące rozwój współczesnych 
mediów Tatarów krymskich. Intensywny rozwój w pierwszej kolejności prasy, a później innych mediów 
masowych nastąpił w latach 90. XX w. po repatriacji Tatarów na Półwysep Krymski, czemu sprzyjały 
także przemiany społeczno-polityczne na Ukrainie. 

Głównym forum prezentacji ich żądań i postulatów politycznych, uwypuklenia tzw. problemu 
krymskotatarskiego są przede wszystkim prasa i  media elektroniczne. Współczesne środki masowej 
komunikacji realizują ważną misję społeczną na drodze do integracji, zachowania i ochrony krymsko-
tatarskiej tożsamości narodowej. Będąc trybunem społecznym, media Tatarów krymskich pełnią także 
istotną rolę informacyjno-edukacyjną, zaspokajają potrzeby i zainteresowania własnego narodu, prze-
kazują i interpretują najważniejsze wydarzenia z życia społeczno-politycznego i kulturalnego. 

Zwrócono również uwagę na istnienie dualnego modelu w krymskotatarskich mediach etnicz-
nych oraz na ich dwujęzyczność (są wydawane w języku rosyjskim i krymskotatarskim). W konkluzji 
stwierdzono, że media Tatarów krymskich podlegają dalszym transformacjom i rozwojowi. Jest to 
proces dosyć złożony i skomplikowany, w dużej mierze zależny od realiów społeczno-politycznych 
i ekonomicznych. Jednakże konsolidacja Tatarów krymskich i wysoki stopień ich tożsamości narodowej 
mogą te zmiany znacznie przyspieszyć.

Słowa kluczowe: Tatarzy krymscy; tożsamość narodowa; media etniczne; prasa; media elektroniczne; 
model dualny



132 ALICJA KAŹMIERAK

UWAGI WSTĘPNE

Po wzmożonej reemigracji Tatarów krymskich1 na Krym na przełomie lat 80. 
i 90. XX w. znacznemu ożywieniu uległa ich aktywność w zakresie odrodzenia 
i kształtowania narodowej tożsamości oraz rozwoju ojczystego języka. Sprzyjało temu 
uzyskanie przez Ukrainę niepodległości w roku 1991 oraz zachodzące transformacje 
demokratyczne. Dały one podstawy do stworzenia możliwości rozwoju oświaty, 
kultury i religii poszczególnych mniejszości narodowych.

Wart odnotowania jest fakt, iż na Ukrainie nastąpiła nie tylko zmiana statusu 
mniejszości narodowych i grup etnicznych, ale wprowadzono również wiele regu-
lacji prawnych dotyczących ich ochrony. Miały one istotny wpływ na rozwój me-
diów mniejszości na Krymie, co gwarantowała Konstytucja Ukrainy z 28 czerwca 
1996 r., Konstytucja Autonomicznej Republiki Krym z 21 października 1998 r. oraz 
ustawa „O mniejszościach narodowych na Ukrainie” z 1992 r. Swobodny dostęp 
mniejszości narodowych i etnicznych do środków masowego przekazu oraz prawo 
do prowadzenia audycji i wydawania prasy normowały również inne ukraińskie akty 
prawne2.

Należy jednocześnie zauważyć, że w ostatnich latach, w miarę dokonujących 
się zmian w etnicznym obrazie Europy, uczeni i dziennikarze coraz większą uwagę 
koncentrują na terminie media mniejszości narodowych, co potwierdzają wyniki dys-
kusji zorganizowanej przez Instytut Panos w 2006 r. w Paryżu3. Wspomniane pojęcie 

1 Tatarzy – nazwa jednego z plemion mongolskich, znana od V – VI w. W XII – XIII w. rozciąg-
nięta również na ludy tureckie, mongolskie i tunguskie wchodzące w skład imperium Czyngis-chana, 
później Złotej Ordy i chanatów, głównie kazańskiego, astrachańskiego, krymskiego i syberyjskiego. 
Chanaty te zostały podbite i zlikwidowane przez Rosję w XVI – XVIII w. W sowieckiej Rosji i ZSRR 
Tatarzy tworzyli Tatarską Autonomiczną Socjalistyczną Republikę Radziecką i Krymską Autono-
miczną SRR (obie w składzie Rosyjskiej FSRR), gdzie mieszkali Tatarzy krymscy. Po ich deportacji 
do Azji Środkowej pod zarzutem kolaboracji z Niemcami podczas okupacji Krymu, Krymska ASRR 
została przekształcona w 1944 r. w Obwód Krymski Rosyjskiej FSRR, a w 1954 r. przyłączona do 
Ukraińskiej SRR. Obyczaje, języki, ludy świata, Encyklopedia PWN (red.) B. Kaczorowski, Warszawa 
2007, s. 760..

W miejscach deportacji Tatarzy krymscy przebywali do końca lat 80. ubiegłego wieku. Po 1998 r. 
na Krym powróciło około 250 tys. Tatarów krymskich, gdzie uznano ich za mniejszość narodową. 
Jednym z ich ważniejszych postulatów jest dążenie do uzyskania statusu narodu rdzennego. W 2001 r. 
stanowili oni 12,1% ogółu mieszkańców Krymu, co potwierdziły dane narodowego spisu ludności 
Ukrainy z 2001r. http://www.ukrcensus.gov.ua/results/general/nationality (z 20 września 2008).

2 Działalność i funkcjonowanie mediów na Ukrainie regulują takie akty prawne, jak: ustawa 
„O informacji”, określająca zasady funkcjonowania rynku medialnego z 2 października 1992 r.; 
ustawa „O drukowanych środkach masowej informacji (prasie) na Ukrainie” z 16 listopada 1992 r.; 
ustawa „O telewizji i radiofonii z 21 grudnia 1993 r.”; ustawa „O reklamie” z 5 marca 1996 r.; ustawa 
„O wsparciu środków masowej informacji oraz ochronie socjalnej dziennikarzy” z 23 września 1997 r.; 
ustawa „O Narodowej Radzie Radiofonii i Telewizji” z 23 września 1997 r.; ustawa „O telewizji i radiu” 
z 1 marca 2006 r. 

3 R. Blio, C.Frachon, V. Sassoon, Poradzić sobie z różnorodnością, „Bądź Międzykulturowy”, 
s. 2; www.eaea.org/nile/doc/Get_InterCultural_Polish.pdf ( z 15 sierpnia 2009).



133MEDIA TATARÓW KRYMSKICH – HISTORIA ROZWOJU, STRUKTURA, ROLA 

ciągle jest jeszcze przedmiotem analizy medioznawców i bywa też różnie przez nich 
określane. Przykładowo, we Włoszech media mniejszości narodowych nazywane są 
mediami wielokulturowymi, w Belgii – mediami społecznymi, a w wielkiej Brytanii 
– mediami etnicznymi. Z kolei we Francji najczęściej stosowany jest termin media 
różnorodności, które są „w głównej mierze zorientowane na różnorodność etniczną, 
dającą się zaobserwować w społeczeństwach europejskich; są skierowane do jednej 
lub wielu grup składających się na tę różnorodność; stworzone i rozpowszechniane 
w jednym lub wielu krajach Unii Europejskiej; są tworzone przez dziennikarzy i kadrę 
reprezentującą etniczne mniejszości społeczeństw europejskich; są kierowane albo 
należą do ludzi, którzy reprezentują tę różnorodność”4.

Jak zauważa Bogumiła Berdychowska, uwarunkowania historyczne oraz przy-
wrócenie praw i gwarancji mniejszościom narodowym oraz etnicznym przyczyniło 
się do obecności problematyki i zwiększenia dostępu mniejszości do mediów również 
w krajach Europy Środkowej i Wschodniej.5 Nic więc dziwnego, że i w polskiej li-
teraturze obserwujemy coraz większe zainteresowanie kwestią mediów mniejszości 
narodowych, aczkolwiek sam termin nie został jednoznacznie zdefiniowany. En-
cyklopedia wiedzy o prasie definiuje jedynie pojęcie prasy mniejszości narodowej, 
pod którym należy rozumieć „czasopisma i gazety wydawane najczęściej w języku 
mniejszości narodowych i dla nich przeznaczone”6. 

Podobnie, jak w medioznawstwie brytyjskim, tak i wśród ukraińskich uczonych 
stosowany jest termin media etniczne w odniesieniu do mediów mniejszości naro-
dowych, których istotną ceną jest odrębność językowa, eksponowanie problematyki 
danej grupy etnicznej czy też występowanie ich w roli organu prasowego7. Natalia 
Jabłonowska, charakteryzując prasę etniczną Krymu, stwierdza, że prasa ta „repre-
zentuje organizacje (wspólnoty) etniczne i (lub) udostępnia informacje na ich temat, 
a także mówi o problemach ich etnonarodowego rozwoju” 8.

Mówiąc zatem o mediach etnicznych, będziemy mieć na uwadze media (druko-
wane i elektroniczne) adresowane do poszczególnych mniejszości narodowych i grup 
etnicznych, najczęściej wydawane w ich ojczystym języku, skupiające się głównie na 
tematyce tych społeczności (kwestie polityczne, obywatelskie, socjalne, oświatowe 
czy kulturowe) i mające niejednokrotnie regionalny lub lokalny zasięg. Ich zadaniem 
jest informowanie o historii, tradycji i aktualnych wydarzeniach oraz integrowanie 
własnego narodu w trosce o zachowanie ojczystego języka i narodowej tożsamości. 

4 Ibid., s. 2
5 B. Berdychowska, Uwarunkowania historyczne i prawne oraz obecność w mediach problematyki 

mniejszości narodowych i etnicznych w Europie Środkowej i Wschodniej, [w:] Mniejszości narodowe 
i etniczne a media elektroniczne (red.) A. Sadowski, T. Skoczek, Białystok 2001, s. 13-18.

6 J. Maślanka (red.), Encyklopedia wiedzy o prasie, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1976, 
s. 177.

7 W. B. Jewtuch, W. P. Troszczińskij, K. J. Gałuszko i in., Etnosociołogija: termini ta poniattja. 
Nawczalnij posibnik, Kijów 2003, s. 204.

8 N.W. Jabłonowśka, Krimśka żurnalistyka: etniczni aspieki. Nawczalnij posobnik dlia studientiw 
wiszczich nawczalnich zakładiw, Simfieropol 2008, s. 25.



134 ALICJA KAŹMIERAK

Rozwój krymskich mediów etnicznych, jak słusznie zauważa N. W. Jabłonowska9, 

był zdeterminowany istotnymi wydarzeniami historycznymi i społeczno-politycznymi 
zachodzącymi na Krymie. Na ewolucję mediów Tatarów krymskich miały również 
wpływ kluczowe wydarzenia historyczne, polityczne i kulturowe. Uwzględniając 
zatem wymienione czynniki, w rozwoju krymskotatarskich mediów etnicznych należy 
wyodrębnić kilka charakterystycznych etapów:

1. Prasa Tatarów krymskich w guberni taurydzkiej (1883–1917).
2. Prasa Tatarów krymskich w latach 1917–1921.
3. Prasa Tatarów krymskich okresie 1921–1941:
 a) krymskotatarskie tytuły prasowe w dobie tataryzacji,
 b) krymskotatarskie tytuły prasowe w okresie sowietyzacji,
4. Media Tatarów krymskich w okresie II wojny światowej (1941–1944). 
5. Media Tatarów krymskich w okresie deportacji (1957–1989).
6. Media Tatarów krymskich po ich repatriacji na Krym (1989–2007).
Jak łatwo zauważyć, od roku 1883, kiedy powstała pierwsza krymskotatarska 

gazeta, aż do okresu II wojny światowej rozwijała się wyłącznie prasa. Dopiero 
w 1942 r. została nadana pierwsza publiczna audycja radiowa, a od lat 90. XX w. 
nastąpił rozwój telewizji i nowych mediów.

PRASA TATARÓW KRYMSKICH W OKRESIE GUBERNI TAURYDZKIEJ (1883–1917)

Po aneksji Krymu do Rosji, sytuacja społeczno-ekonomiczna wielu krymskich 
grup etnicznych, w tym i Tatarów, uległa znacznemu pogorszeniu. Realizowana 
przez carską Rosję polityka kolonizacji i rusyfikacji stała się czynnikiem hamującym 
dalszy rozwój krymskotatarskiej oświaty, kultury i religii. Likwidacji uległo wiele 
meczetów i szkół muzułmańskich. Dlatego też od roku 1880 dosyć intensywnie zaczął 
rozwijać się tatarski ruch odrodzenia narodowego10, którego prekursorem i gorącym 
zwolennikiem był ceniony działacz społeczny i oświatowy, twórca reformy ówczes-
nego szkolnictwa Ismail Gasprinski. 

Jednocześnie od 1879 roku Gasprinski usilnie zabiegał o wydawanie gazety 
w języku krymskotatarskim11. Po czterech latach starań 5 sierpnia 1882 r. w Bach-
czysaraju nieoficjalnie opublikował on pierwszy zerowy numer gazety pod nazwą 

9 Eadem, Etniczna priesa Krymu: istorija ta suczasnist, Simferopol 2006, s. 18-242.
10 S. Chazbijewicz, Awdet czyli powrót. Walka polityczna Tatarów krymskich o zachowanie tożsa-

mości narodowej i niepodległość państwa po II wojnie światowej, Olsztyn 2001, s. 41.
11 Już w roku 1879 Gasprinski zwrócił się do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych o uzyskanie 

zgody na wydanie jednostronicowego pisma w języku krymskotatarskim «Файдалы эглендже» 
(„Użyteczna rozrywka”). Zgody jednak nie otrzymał i ponownie w 1880 roku podjął starania o wydanie 
informacyjno-literackiego pisma «Закон» („Prawo”). Na podstawie: W. J. Gankiewicz, K istorii sozda-
nija pieriodiczieskich izdanij na krymskotatarskom jazykie, „Kultura narodow Pricziernomorja” 1997, 
nr 1, s. 39.



135MEDIA TATARÓW KRYMSKICH – HISTORIA ROZWOJU, STRUKTURA, ROLA 

„Πepeвoдчик – Tepджимaн”12 (Terciman) („Tłumacz”). Wkrótce też uzyskał zgodę 
na edycję czterostronicowego pisma (dwie strony w języku krymskotatarskim i dwie 
– w rosyjskim), które oficjalnie zostało wydane 10 kwietnia 1883 r., w setną rocznicę 
aneksji Krymu do Rosji, co zapoczątkowało pierwszy etap w rozwoju drukowanej 
prasy Tatarów krymskich. Głównym redaktorem, autorem większości artykułów, 
a jednocześnie wydawcą „Terdżymana” został sam Ismail Gasprinski.

Wypada również nadmienić, że termin gazeta używany w odniesieniu do „Terdży-
mana”, jak i współcześnie wydawanych krymskotatarskich tygodników, nie odpowiada 
dzisiejszemu pojęciu gazeta rozumianemu jako w wydawnictwo ciągłe, ukazujące 
się codziennie lub co najmniej dwa razy w tygodniu, przynoszące głównie bieżące 
informacje o wydarzeniach będących przedmiotem powszechnego zainteresowania”13. 

Jednakże na użytek niniejszej pracy, publikowane przez Tatarów krymskich ogólno-
informacyjne tygodniki będę również określała mianem gazet14.

Jak informował numer pierwszy pisma, był to organ „literatury, życia krajowego i za-
granicznego oraz polityki”.15 Na łamach „Terdżymana” Gasprinski walczył o nowe me-
tody nauczania, nowy typ muzułmańskiej szkoły, emancypację kobiet, przyczyniając się 
tym samym do kształtowania tożsamości narodowej Tatarów krymskich. Częstotliwość 
ukazywania się pisma była dosyć zróżnicowana, od 1883 r. do 1903 r. ukazywało się raz 
w tygodniu, w 1885 r. i w 1903 r. – dwa razy w tygodniu; od nr 80 w 1905 r. – nawet trzy 
razy w tygodniu. Natomiast od 9 października 1912  do 1914 r. było już dziennikiem. 

Po śmierci głównego redaktora od 1915 roku funkcję wydawcy przejął jego syn 
– Refat Gasprinski, który wkrótce nawiązał współpracę z Asanem Ajwazowem. Po 
przerejestrowaniu gazety 4 maja 1915 r. „Terdżyman” zmienił również swoją nazwę 
na „Yenı Terciman” („Nowy Tłumacz”). Redaktorzy pozostali częściowo wierni pier-
wowzorowi i  kontynuowali tradycje pierwszego, najstarszego tytułu, jaki ukazał się 
w guberni taurydzkiej w drugiej połowie XIX w. „Nowy Tłumacz” został rozszerzony 
pod względem tematycznym o dodatkowe rubryki, co uczyniło gazetę bardziej atrakcyj-
ną. Jednakże z powodów politycznych – wydarzeń związanych z  wojną domową oraz 
dojściem bolszewików do władzy – „Yenı Terciman” 23 lutego 1918 r. został zamknięty. 

Efektem wydawniczej działalności Ismaila Gasprinskiego było również wydanie 
w 1905 r. pierwszego w Imperium Rosyjskim oraz w świecie muzułmańskim cza-
sopisma dla kobiet „Alem-i-Nisvan” („Świat Kobiet”), którego redaktorem została 
córka wydawcy – Szefika-Sułtan Gasprinska. Na jego łamach publikowano rządowe 
ustawy i rozporządzenia, praktyczne porady, biografie i fotografie znanych i cenionych 
kobiet, fragmenty krótkich utworów literackich, ogłoszenia. Czasopismo wydawano 

12 Początkowo gazeta miała podwójną nazwę: w języku krymskotatarskim (obowiązywała wówczas 
arabska grafika) oraz rosyjskim.

13 E. Banaszkiewicz-Zygmunt, Leksykon PWN. Media, Warszawa 2000, s. 67. 
14 Zalecenia ekspertów Międzynarodowej Normalizacji Statystyki Wydawniczej przy UNESCO 

dopuszczają  traktowanie tygodników informacyjnych jako gazet. Zob. J. Maślanka, Encyklopedia 
wiedzy o prasie, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1976, s. 91.

15 „Terdżyman” 1883, nr 1, s. 1.



136 ALICJA KAŹMIERAK

jednak nieregularnie, a od 1911r. było już suplementem do „Terdżymana”. Ponadto, 
Gasprinski był wydawcą krytyczno-satyrycznego jednostronicowego dodatku do 
„Terdżymana” – „Ha-ha-ha”(1906) oraz dodatku dla dzieci „Alem-i-Subyan” („Świat 
Dziecka”), ukazującego się w latach 1910–1915. 

Duży wpływ na rozwój prasy drukowanej miał manifest z 17 października 1905 roku, 
znoszący surową cenzurę, co zaowocowało wzrostem liczby wydawanych tytułów. Świad-
czyła o tym kolejna krymskotatarska gazeta „Millet”16 („Naród”), której redaktorem i wy-
dawcą był również Ismail Gasprinski. Miała ona jednak charakter efemeryczny, bowiem 
jej pierwszy i jedyny numer ukazał się w październiku 1906 r. Ta sześciostronicowa gazeta 
propagowała przyjazne stosunki Rosji z Turcją. Oprócz przeglądu wydarzeń społeczno-
-politycznych „Millet” publikował materiały związane z kulturą, literaturą i oświatą. 

Na okres 1905–1907 przypada jednocześnie wzmożony rozwój ruchu młodota-
tarskiego, wśród którego wyłoniła się nowa frakcja, tworząca koalicję z rewolucyjno-
-demokratycznymi organizacjami Rosji. Na jej czele stał Reszid Medijew, poseł do II 
Dumy Państwowej. To właśnie z jego inicjatywy 1 maja 1906 r. w Karasubazarze (obecnie 
Biełogorsk) ukazał się pierwszy numer gazety „Vatan Hadimi”  („Sługa Ojczyzny”)17. 
Była ona bardziej radykalna w porównaniu z „Terdżymanem” Gasprinskiego, ukazywała 
się w języku krymskotatarskim cztery razy w tygodniu, a od stycznia 1907 r. – dwa 
razy w tygodniu. Zgodnie z zatwierdzonym programem w gazecie umieszczono rub-
ryki: Informacje rządowe; Zagadnienia lokalne i ogólnopaństwowe w Rosji; Nowości 
zza granicy; Kronika lokalna; Korespondencje; Dział informacyjny; Ogłoszenia18. 
„Vatan Hadimi” dosyć ostro komentował ważne wydarzenia społeczne, przykładowo 
problem gruntów19, dlatego też wkrótce stał się pismem niewygodnym dla zaostrza-
jącej się cenzury. Na początku 1908 r. gazeta ostatecznie przestała być publikowana. 

Podobny los spotkał inne pismo wydawane w Karasubazarze w 1909 r. – „Qirim Sedasi”20 

(„Krymski Głos”). Był to tytuł ogólnoinformacyjny, do jego stałych rubryk należały: Infor-
macje rządowe; Życie muzułmanów w Rosji i za granicą; Życie w Rosji i za granicą; Przegląd 
prasy rosyjskiej i zagranicznej; Korespondencje własne; Rozmaitości oraz Ogłoszenia.21 

PRASA KRYMSKICH TATARÓW W LATACH 1917–1921

Lata 1917–1921 na trwałe zapisały się w historii prasy Tatarów krymskich. Był to 
okres nie tylko istotnych zmian w ich życiu społeczno-politycznym, ale także znacz-
nego wzrostu liczby wydawanych tytułów, co umożliwiła rewolucja 1917 r., znosząca 

16 Państwowe Archiwum Autonomicznej Republiki Krymu (dalej PA ARK), (Zbiór akt Kancelarii 
Taurydzkiego gubernatora) F.26-op.3.-D.500, s. 1.

17 I. Kierim, „Vatan Hadimi” chałk chyzmetinde, „Kyrym” 17.VII.2004, s. 3.
18  PA ARK, F.-26.-Op.3.-D.690.-s. 126.
19 R. Medijew, A. Ajwazow, Ziemielnyj wopros w Krymu, „Vatan Hadimi”, 9.VI.1906, s. 2.
20 PA ARK, F.-26.-Op.3.-D.663.-s. 25.
21 Ibidem.



137MEDIA TATARÓW KRYMSKICH – HISTORIA ROZWOJU, STRUKTURA, ROLA 

ograniczenia wolności prasy i słowa. Z jednej strony, pojawiła się prasa niezależna, 
reprezentująca różne państwowe komitety, instytucje i organizacje. Z drugiej zaś, po 
niedługim okresie swobodnego rozwoju prasy, nastąpiła likwidacja niezależnych gazet 
spowodowana wojną domową i dojściem bolszewików do władzy. W celu sprawowania 
kontroli ideologicznej, niemalże natychmiast przystąpili oni do nacjonalizacji dru-
karni, zamknięcia niewygodnych wydawnictw i ponownego wprowadzenia cenzury.

Okres pierwszy, stwarzający korzystne warunki do funkcjonowania i rozwoju 
wolnej prasy krymskotatarskiej trwał zaledwie od marca do grudnia 1917 r. W ciągu 
tych kilku miesięcy zostały otwarte gazety: „Qırım očağı” („Krymskie Ognisko”), 
„Millet” („Naród”) oraz „Gołos tatar” („Głos Tatarski”). 

Codzienna polityczno-ekonomiczna gazeta „Millet”22 była oficjalnym organem 
jednej z ważniejszych organizacji tego okresu – Tatarskiej Narodowej Partii „Milli 
Firka”. Pismo swoim tytułem nawiązywało do gazety I. Gasprinskiego wydawanej 
w 1906 r. Pierwszy numer „Milletu” ukazał się 27 czerwca 1917 r. pod redakcją 
A.S. Ajwazowa, a organem założycielskim był Tymczasowy Krymskomuzułmański 
Komitet Wykonawczy. Była to gazeta czterostronicowa o formacie 34x50cm, publiko-
wana w języku krymskotatarskim, a przedmiot jej zainteresowania stanowiły ważne 
zagadnienia polityczno-ekonomiczne. Umieszczone w gazecie rubryki: Nowości 
krymskie; Życie w kraju; Życie za granicą; Działania wojenne; W walce o pokój23 
były ściśle związane z wydarzeniami społeczno-politycznymi i wojennymi, a także 
z odrodzeniem narodowym Tatarów krymskich. Radykalne w swojej treści arty-
kuły, nawiązujące do konsolidacji Tatarów, nie znalazły jednak aprobaty ze strony 
bolszewickiej władzy. Mimo iż część publikacji była tłumaczona na język rosyjski, 
to jednak  5 sierpnia 1919 r. podjęto decyzję o zamknięciu gazety i zarekwirowaniu 
drukarni24. Po raz kolejny „Millet” wznowił edycję 4 września 1919 r., jednakże 
w marcu 1920 r. ostatecznie został zamknięty.

Organem prasowym lewego skrzydła „Milli Firka” była niezależna gazeta „Qırım 
očagı”, której głównymi redaktorami byli A. Hilmi i M. Kurtijew. Pierwszy numer 
ukazał się w języku krymskotatarskim 20 czerwca 1917 r.; wydawano ją dwa razy 
w tygodniu. Na łamach gazety niejednokrotnie poddawano krytyce niektóre opinie 
i działania przedstawicieli prawego skrzydła partii, jednakże myślą przewodnią po-
zostawała idea narodowego samookreślenia Tatarów krymskich.

Kolejnym organem Tymczasowego Muzułmańskiego Komitetu Wykonawczego 
był „Gołos tatar” („Głos Tatarski”), czterostronicowy tytuł wydawany w języku 
rosyjskim. Pierwszy numer tygodnika ukazał się 22 lipca 1917 r. W czołówce gazety 

22 PA ARK (Zbiór akt Centralnego Komitetu Wykonawczego Rad Delegatów Robotniczych, 
Chłopskich i Żołnierskich Krymskiej Autonomicznej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej) F.-663.
Op.4.-D.505.-s. 3..

23 G. Z. Juksel, Razwitije informacjonnych żurnałow w krymskotatarskoj żurnalistikie 1917-1928 
godow (na primierie izdanij „Gałos tatar”, „Millet”, „Krym”, „Jenji djun’ ja”), „Uczionyje zapiski 
KGIPU” 2004, nr 5, s. 149-155.

24 PA ARK- F.-663.Op.4.-D.505.-s.3.



138 ALICJA KAŹMIERAK

precyzyjnie określono rolę i prawa narodu krymskotatarskiego, stwierdzając, że po-
zostaje on „w jedności z innymi narodami, mieszkającymi na Krymie, nie żąda dla 
siebie autonomii politycznej, lecz również nie pozwoli na ustanowienie hegemonii 
politycznej jakiegokolwiek narodu, nieposiadającego ani kulturowych, ani histo-
rycznych, ani etnograficznych praw do takowej”.25 Publikowane artykuły omawiały 
problematykę społeczno-polityczną. „Głos Tatarski” był również efemerydą, bowiem 
20 grudnia 1917 r. ukazał się jego ostatni, szesnasty numer.

W latach 1917–1918 w miejsce zamkniętych tytułów pojawiły się gazety wyda-
wane przez socjalistów: „Işçi halq” („Pracujący Naród”), wkrótce przekształcony 
w gazetę o nowym tytule – „Al bayrag” („Czerwony Sztandar”) oraz „Millet işi” 
(„Sprawa Narodu”).26 Z kolei miejsce „Głosu Tatarskiego” zajęła rosyjskojęzyczna 
gazeta „Krym”, której pierwszy numer ukazał się 10 maja 1918 r., a organem za-
łożycielskim został parlament krymskotatarski. Swoje organy prasowe posiadały 
także konserwatywne kręgi muzułmańskiego duchowieństwa, które reprezentowała 
dwustronicowa polityczna i społeczno-literacka gazeta – „Haq ses” („Głos Prawdy”), 
wydawana w języku krymskotatarskim i rosyjskim. Pierwszy numer o formacie 50x70 
cm ukazał się 4 grudnia 1918 r. i, podobnie jak poprzednie, miał charakter efemeryczny.

Od roku 1919 bolszewicy zaczęli zamykać niewygodne dla nich gazety, alter-
natywnie wprowadzając tytuły, których zadaniem było popularyzowanie wśród 
Tatarów krymskich idei komunistycznych oraz propagowanie działań władzy radzie-
ckiej. Wydawano wówczas gazetę dla młodzieży – „Qırım haberleri” („Krymskie 
Nowości”), codzienną gazetę w języku krymskotatarskim „Qırım müsülmanları” 
(„Krymscy Muzułmanie”) oraz „Qırım müsülmanları sedası” („Głos Krymskich 
Muzułmanów”). Najbardziej znaczącym komunistycznym tytułem tego okresu była 
jednak „Еньи Дyнья” („Nowy Świat”), której redakcję przeniesiono z Moskwy na 
Krym do Symferopola. Była ona organem Muzułmańskiego Biura przy obwodowym 
Komitecie Partii Bolszewików. Publikowane ówcześnie gazety wzbogaciły również 
czasopisma, ukazujące się najczęściej w postaci rękopisów. Były one wydawane 
przez uczącą się młodzież („Temir Kazık”, „Yenı oı”, „Arkadaş”, „Yeşil Ada”, 
„Nenkedżan”) i podobnie jak inne tytuły miały charakter efemeryczny. 

PRASA KRYMSKICH TATARÓW OKRESIE 1921–1941

Na początku lat 20. na Krymie nastąpiła chwilowa zmiana w polityce partii 
rządzącej spowodowana proklamowaniem 18.X.1921 r. Krymskiej Autonomicznej 
Socjalistycznej Republiki Radzieckiej (KASRR) i uchwaleniem nowej konstytucji.
Gwarantowała ona, między innymi, wolność prasy oraz zmianę statusu języka krym-

25 „Gołos tatar”, nr 1, 22.07.1917, s. 1.
26 I. A. Kierimow, Krymskotatarskaja pieriodiczieskija pieczat’ dowojennogo wriemieni, „Uczionyje 

zapiski KGIPU” 2004, nr 5, s. 130.



139MEDIA TATARÓW KRYMSKICH – HISTORIA ROZWOJU, STRUKTURA, ROLA 

skotatarskiego, który stał się, obok języka rosyjskiego, drugim językiem urzędowym 
KASRR. Na te zmiany natychmiast zareagowała prasa, czemu sprzyjała także polityka 
korienizacji, a konkretnie tataryzacji, uwzględniająca tradycje kulturowe rdzennej 
ludności oraz udział w polityce tatarskich komunistów. Zaowocowało to dosyć dy-
namicznym rozwojem zarówno gazet, jak i czasopism, dlatego też lata 20. nazywano 
złotym okresem w rozwoju krymskotatarskich wydawnictw periodycznych.27 

Główną gazetą krymskotatarską w dalszym ciągu pozostawała „Уenı dunya” 
(„Nowy Świat”) – tytuł ogólnoinformacyjny, czterostronicowy, wydawany w forma-
cie A5. Od 1923 r. był to organ Krymskiego Centralnego Komitetu Wykonawczego 
i Tatarskiego Biura Krymskiego Komitetu Komunistycznej Partii Bolszewików. Po-
czątkowo „Уenı dunya” była dziennikiem, później wychodziła trzy razy w tygodniu, 
a od 1 czerwca 1924 r. ponownie ukazywała się codziennie.28 Do stałych rubryk gazety 
należały: Życie partyjne; Rolnictwo; Życie na wsi; Życie robotnicze; Budowa socja-
lizmu; Życie kobiet; Życie młodzieży; Armia Czerwona; Pionierzy.29 Istniała również 
satyryczna rubryka Abur-çubur („Varia”), ośmieszająca społeczeństwo minionej epoki.30

Obok innych tytułów, propagujących działania rządu, istotne miejsce zajęła 
komsomolska gazeta „Яш Kъyввeт” („Młoda Siła”), adresowana do młodzieży 
krymskotatarskiej. Jej pierwszy numer wydany 14 lipca 1922 r. w Bachczysaraju, 
w byłej drukarni Ismaila Gasprinskiego, ukazał się w nakładzie 200 egzemplarzy. Od 
roku 1923 redakcję przeniesiono do Symferopola, a  organem wydawniczym został 
Krymski Obwodowy Komitet Wszechzwiązkowego Leninowskiego Komunistyczne-
go Związku Młodzieży. Zarówno „Яш Kъyввeт”, jak i „Eнъu дюнъя”, należały do 
najdłużej wydawanych krymskotatarskich tytułów w okresie przedwojennym. Na ich 
łamach publikowano informacje o życiu politycznym narodu, o kulturze i rolnictwie, 
a także utwory literackie znanych krymskotatarskich pisarzy.

W okresie tataryzacji istniało ogółem 7 gazet i 6 czasopism, wśród których zna-
czącą rolę odegrały periodyki: „Eнъи Чoлпaн” („Nowa Wenera”), „Oquv işleri” 
(„Problemy Oświaty”) oraz „İleri” („Naprzód”). Czasopisma te pełniły nie tylko 
funkcję informacyjną, ale również edukacyjną. Najbardziej nośnym tematem poru-
szanym na ich łamach była kultura31 i oświata narodowa. Artykuły relacjonowały 
wydarzenia związane z otwarciem nowych krymskotatarskich szkół, omawiały prob-
lemy szkolnictwa32 i języka narodowego, działania związane z likwidacją analfabe-
tyzmu33 oraz kwestię podwyższania kwalifikacji zawodowych nauczycieli. 

27 N. W. Jabłonowśka, Etniczna priesa..., s. 150.
28 PA ARK, (Zbiór akt Obwodowego Komitetu Partii Komunistycznej) F.1.-Op.1.-D-434, s.14.
29 Ibid., F.1.-Op.1., D.571, s.22.
30 Ibid., F.1.-Op.1.D.725, s 166-168.
31 U. Ipczi, Teaтpoмыз („Nasz teatr”), „Илepи”, luty 1927, nr 2 (10), s. 20-25; D. Meinow, Пьecaлap 

aкъкъындa („O spektaklach”), „Илepи” 1927, nr 2, s. 41-45.
32 A. Odabasz, Meктenлep ичюн китan („Książka dla szkół”), „Eнъи Чoлпaн”, kwiecień 1923, 

nr 2, s. 44-47. Patrz też: „Eнъи Чoлпaн”, marzec 1924, nr 4-5, s. 31-36.
33 Ibid.,s.15-16 (artykuł Plany likwidacji analfabetyzmu na Krymie)



140 ALICJA KAŹMIERAK

Tabela 1. Gazety Tatarów krymskich w okresie „tataryzacji” (1920-1927)

Tytuł Rok założenia

1. „Yeni dunya”
2. „Dogry yol”
3. „Kyzyl yaprak”
4. „Yaş quvvet”
5. „Uçkun”
6. „Yog olsun cahillik !”
7. „Oquv-yazuw ogrundakures”

1920
1921
1921
1922
1922
1927
1927

Źródło: opracowanie własne.

Tabela 2. Czasopisma Tatarów krymskich w okresie „tataryzacji” (1920-1927)

Tytuł Rok założenia

1. „Bilgi”
2. „Ilk adim”
3. „Yani Çolpan”
4. „Asrij musulmanlik”
5. „Oquv işleri”
6. „Ileri”

1921
1921
1923
1923
1925
1926

Źródło: opracowanie własne.

Od roku 1928, daje się dostrzec radykalną zmianę w rozwoju prasy krymskota-
tarskiej. Tataryzację zastąpiono sowietyzacją, która pociągnęła za sobą liczne represje 
i aresztowania znanych działaczy państwowych i publicystów. W roku 1938 dokonano 
kolejnej reformy alfabetu krymskotatarskiego34, wprowadzając słowiańską cyrylicę. 
Nowy alfabet zmuszone były zaakceptować i rozpowszechnić także wydawane wów-
czas gazety. Jednocześnie zmianie uległy tematyka publikacji oraz charakter i profil 
prasy. Stała się ona synonimem politycznej propagandy i kontrolowanego przepływu 
informacji; nastąpił dynamiczny rozwój prasy partyjnej. Ponadto, od 1930 r. zaczęto 
masowo zmieniać nazwy wszystkich ukazujących się krymskotatarskich tytułów 
prasowych35, co w konsekwencji prowadziło do degradacji kultury i języka krym-
skotatarskiego.

Część gazet została całkowicie zamknięta, a ich miejsce zajęły nowe tytuły 
prasowe, realizujące interesy partyjne i całkowicie podporządkowane władzy ra-

34 Do 1929 r. w języku krymskotatarskim istniało pismo arabskie; od 1929 do 1938 – alfabet 
łaciński, a następnie – cyrylica, która zachowała się do dnia dzisiejszego.

35 Dokładne informacje na ten temat: I.A. Kierimow, Maтóyaныз тapыxындaн, „Dostłuk”, 
24.03.1990, s. 1.



141MEDIA TATARÓW KRYMSKICH – HISTORIA ROZWOJU, STRUKTURA, ROLA 

dzieckiej. Mało dochodowe tytuły były najczęściej subsydiowane przez rząd, zadłu-
żenia redakcji likwidowane, a publikowane treści cenzurowane. O zunifikowanym 
i propagandowym charakterze ówczesnej prasy świadczą chociażby nazwy nowych 
pism, niejednokrotnie adresowanych do młodzieży i kobiet: „Пpoлeтap мeдeниeти” 
(„Kultura Proletariacka”); „Яш лeнинджилep” („Młodzi Leninowcy”); „Coвиeт 
кaдынлыгы” („Radziecka Kobieta”); „Kaдынлык coциaлизм йoлындa” („Ko-
bieta na Drodze do Socjalizmu”); „Koммyниcт тepбиecи” („Komunistyczne Wy-
chowanie”); „Kыpымнын яш yдapниклepи” („Młodzi Przodownicy Krymu”). 
Jednocześnie w latach 30. XX w. nastąpił niebywały rozkwit komunistycznej prasy 
lokalnej36 wydawanej w języku krymskotatarskim. Ich odbiorcą była głównie ludność 
wiejska zatrudniona w sowchozach i kołchozach. Gazety te większą część swojej 
zawartości poświęcały sprawom lokalnym, pełniąc jednocześnie funkcję organów 
partyjnych. 

Tabela 3. Zmiany nazw tytułów prasowych wprowadzone po reformie alfabetu w 1938 r. 

Poprzednia nazwa tytułu prasowego Rok transformacji Nowa nazwa tytułu prasowego

1. „Eньu дюнья” 
(„Nowy Świat”)

1938 „Kызыл Kpым”
(„Czerwony Krym”)

2. „Яш къyввeт” 
(„Młoda Siła”)

1938 „Koмcoмoлeц”
(„Komsomolec”)

3. „Илepи” ٭ 
(„Naprzód”)

-Zmiany nazwy dokonywano trzy٭
krotnie

1930 „Бoльшeвик ёлы”
(„Bolszewicka Droga”)

1936 „Eдeбият вe кyльтypa”
(„Literatura i Kultura”

1940 „Coвиeт эдeбияты”
(„Radziecka Kultura”)

 Źródło: opracowanie własne.

Problematyka poruszana w prasie w latach 30.-40. XX w. miała więc charak-
ter ideologiczny, propagując socjalistyczne idee, socjalistycznych budowniczych 
i przodowników pracy. Wspólne hasło dla wydawanych wówczas gazet brzmiało: 
„Proletariusze wszystkich krajów łączcie się!”. Prasa miała różnorodne formy – od 
codziennych gazet przeznaczonych dla szerokiego odbiorcy, broszur-rękopisów, trafia-
jących do wąskiego kręgu czytelników, poprzez literacko-naukowe czasopisma, wokół 
których skupiała się inteligencja. Niekiedy były to tytuły o dosyć krótkim żywocie, 
jednakże ich istnienie odegrało istotną rolę w historii rozwoju krymskotatarskiej 
prasy.

36 B. W. Zmierzłyj, Izdanije rajonnych gaziet na krymskotatarskom jazykie w Krymskoj Awtonomnoj 
SRR, http:// www.nbuv.gov.ua/Articles/KultNar/knp81/pdf/knp81_88-90.pdf (6.XII.2006).



142 ALICJA KAŹMIERAK

MEDIA TATARÓW KRYMSKICH W OKRESIE II WOJNY ŚWIATOWEJ (1941–1944)

W okresie drugiej wojny światowej liczba wydawanych na Krymie tytułów uległa 
radykalnemu zmniejszeniu, co było skutkiem działań wojennych, jak i problemów 
związanych z brakiem papieru. Dosyć specyficzną pozostawała również sytuacja, 
w jakiej znalazły się krymskotatarskie media po zajęciu Krymu przez Niemców. 
Z jednej strony, prasa była podporządkowana władzy radzieckiej, którą reprezentowała 
gazeta „Kызыл Kpым” („Czerwony Krym”)37, z drugiej zaś, na potrzeby niemie-
ckie powstał nowy tytuł prasowy „Aзaт Kpым” („Wolny Krym”)38. Dla jednych 
i drugich prasa stała się narzędziem propagandy, zaś dla czytelników źródłem nie 
zawsze wiarygodnej i rzetelnej informacji. 

„Kызыл Kpым” w początkowym okresie okupacji Krymu wydawano w Soczi i  
Krasnodarze, miał zmniejszony format, lecz zachowano przedwojenny nakład 10 000 
egzemplarzy. Gazeta ukazywała się jednak rzadko i nieregularnie. Jej stałymi rubry-
kami były: Na frontach Wojny Ojczyźnianej; Bojowe czyny krymskich partyzantów; 
Tatarzy w walce o Ojczyznę; O Związku Radzieckim; Za granicą39. W okresie wojny 
„Kызыл Kpым” stał się nie tylko źródłem informacji o działaniach wojennych, ale 
i narzędziem agitacji do walki z okupantem. Po wyzwoleniu gazetę ponownie zaczęto 
wydawać w Symferopolu. Problematyka poruszana na jej łamach dotyczyła kwestii 
związanych z odbudową gospodarki ze zniszczeń wojennych, wiernością w stosunku 
do partii, przyjaźnią między narodami i dalszą budową komunizmu. Ostatni numer 
„Kызыл Kpым” opublikowano 17 maja 1944 r., w przeddzień deportacji Tatarów 
krymskich.

Pierwszy numer „Aзaт Kpым” ukazał się 11 stycznia 1942 r. jako organ Sym-
feropolskiego Urzędu Miejskiego. Od 30 stycznia 1942 r. gazeta była już organem 
Krymskiego Komitetu Muzułmańskiego, a od września 1942 r. – Symferopolskiego 
Komitetu Muzułmańskiego. Tematyka publikowanych w gazecie artykułów była 
dosyć różnorodna. Jedne z nich miały wyraźnie propagandowy, antybolszewicki 
charakter, inne zaś – informacyjno-propagandowy. Drukowano przemówienia oraz 
portrety Hitlera i Goebbelsa, zdjęcia niemieckiej floty i armii, pisano o niemieckiej 
gospodarce i o niemieckich wartościach. Jednocześnie ukazywały się artykuły na 
temat oświaty, represji wobec inteligencji krymskotatarskiej, zniszczeń w sferze 
gospodarczej wskutek działań wojennych, publikowano reportaże o działalności re-
gionalnych Komitetów Muzułmańskich czy też ochotniczych batalionów samoobrony. 
Niemcy, chcąc zachować kontrolę publikowanych treści, zażądali od redakcji gazety 
tłumaczenia artykułów na język rosyjski, a od 1943 r. również i na język niemiecki40. 

37 Dawna gazeta „Eни дюнья” („Nowy Świat”), której nazwę zmieniono w 1938 r.
38 W Państwowym Archiwum ARK przechowywany jest komplet numerów. Ostatni 220 numer 

„Aзaт Kpым” datowany jest na 28.III.1944 r.
39 PA ARK, F. 1.-Op 1—D.2185, s. 13. 
40 Do dzisiaj w PA ARK znajdują się załączone do gazety tłumaczenia w języku rosyjskim i nie-

mieckim.



143MEDIA TATARÓW KRYMSKICH – HISTORIA ROZWOJU, STRUKTURA, ROLA 

Jedynym czasopismem, jakie ukazywało się w tym okresie, było wydane w języku 
krymskotatarskim w lipcu 1943 r. ilustrowane czasopismo „Ana Уurt” („Ojczyzna”)41. 
W dwóch opublikowanych numerach zostały omówione problemy narodowe, religijne, 
literackie oraz międzynarodowe. Wkrótce jednak ukazujące się wydawnictwa dru-
kowane zakończyły swój żywot, co było spowodowane ofensywą Armii Czerwonej 
na Krym, przejęciem przez nią władzy i masową deportacją Tatarów krymskich. 

W okresie II wojny światowej regularne nadawanie w języku krymskotatarskim 
rozpoczęło również publiczne radio42. We wrześniu 1942 r. przy Wszechzwiązkowym 
Komitecie ds. Radia w Moskwie powstała krymskotatarska rozgłośnia radiowa, do 
której zostali oddelegowani: dziennikarz Jusuf Memet Bołat jako redaktor naczelny 
oraz Waap Osmanow jako spiker radiowy43. Pierwszą audycję radiową w języku 
krymskotatarskim rozpoczęto o godzinie osiemnastej 8 września 1942 r. Wygłoszono 
wówczas wystosowaną przez krymskotatarską inteligencję odezwę do narodu. Słuchacze 
zostali również poinformowani o częstotliwości i czasie nadawania audycji radiowych.

W pierwszych miesiącach pracy rozgłośni radiowej na audycje emitowane w ję-
zyku krymskotatarskim przeznaczono zaledwie 57 minut. W audycjach porannych 
(6.00-6.19) emitowano głównie komunikaty Radzieckiego Biura Informacyjnego, na 
które składały się informacje wieczorne z dnia poprzedniego, materiały przygoto-
wane przez dział kontrpropagandy przy Wszechzwiązkowym Komitecie ds. Radia 
oraz korespondencje z gazet centralnych i wiadomości zza granicy. Powtórzenie 
informacji z dnia poprzedniego oraz audycja poranna były treścią pierwszej audycji 
wieczornej (18.00-18.19). Dodatkowo były emitowane wiadomości z kraju. Natomiast 
druga audycja nadawana porą nocną (23.00-23.29) również zawierała wiadomości 
poranne, a ponadto przegląd radzieckiej prasy, wieści z kraju, streszczenia artykułów.

W celu zapewnienia większej liczby informacji od 10 stycznia 1943 r. zwiększono 
czas nadawania o 10 minut, czyli do 67 minut44. W związku z działaniami wojennymi 
i ogólną sytuacją w kraju pod koniec 1943 r. czas nadawania ponownie uległ zwięk-
szeniu do 77 minut. Audycje w dalszym ciągu relacjonowały informacje z kraju i ze 
świata, nadawały korespondencje o doniosłych wydarzeniach wojennych. Szczególnym 
zainteresowaniem cieszyły się programy na tematy literackie i historyczne, w dużej 
mierze związane z udziałem Tatarów krymskich w drugiej wojnie światowej oraz 
z ich bohaterską walką45. Niekiedy też emitowano wiadomości z Krymu i nadawano 
programy satyryczne. Towarzyszyła im narodowa muzyka Tatarów krymskich w wy-
konaniu chóru. Większość nadawanych audycji miała jednak charakter informacyjno-

41 Informuje o tym fakcie „Azat Kırım”, 16.06.1943, nr 48, s. 4.
42 Początki radia na Krymie sięgają lat 30. XX w. Nadawcą był Wszechzwiązkowy Komitet ds. Radia 

z siedzibą w Moskwie. Radio Krymskie, uważane dzisiaj za najstarszą publiczną rozgłośnię radiową na 
Krymie, było wówczas kolejnym narzędziem bolszewickiej propagandy. http://www.crimea/rus/index.
php?submenu_id=6αdoc=73 (4.V.2007).

43 PA ARK, F.1, op. 1. – D.2185, s. 1 
44 Ibidem.
45 Ibid., s. 2.



144 ALICJA KAŹMIERAK

propagandowy. W latach 40. radio było więc całkowicie podporządkowane interesom 
państwa radzieckiego, a emitowany program podlegał pełnej kontroli i cenzurze. Po 
deportacji Tatarów w maju 1944 roku rozgłośnia krymskotatarska zakończyła swoją 
działalność. Dramatyczny los współrodaków podzielili również dziennikarze radiowi. 

MEDIA TATARÓW KRYMSKICH W OKRESIE DEPORTACJI (1957-1989)

W początkowym okresie deportacji nie mogło być mowy o wydawaniu prasy 
w języku ojczystym Tatarów. Dopiero po trzynastu latach zastoju, dzięki rozwojowi 
ruchu narodowowyzwoleńczego oraz wysiłkom krymskotatarskich publicystów, pisarzy 
i poetów przywrócono tradycje dziennikarskie. Przyczyniła się do tego niewątpli-
wie liberalizacja okresu postalinowskiego, stwarzająca warunki do pojawienia się 
pierwszych gazet i czasopism. W ślad za dekretem Rady Najwyższej ZSRR „O znie-
sieniu niektórych ograniczeń w prawnym położeniu specjalnych osiedleńców” z 28 
kwietnia 1956 r. zaczęły następować zmiany w rozwoju kultury Tatarów krymskich.

Rok później, 1 maja 1957 r. w Taszkiencie ukazała się pierwsza krymskotatarska 
gazeta „Лeнин бaйpaгъы” („Leninowski Sztandar”). Była ona oficjalnym organem 
Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Uzbekistanu. Ukazywała się trzy razy 
w tygodniu, a jej nakład w 1973 roku wynosił aż 23 tysiące egzemplarzy46. Przez 
dosyć długi okres była jedyną gazetą wydawaną w języku krymskotatarskim, jaka 
ukazywała się spośród 307 tytułów wychodzących w Uzbekistanie.

Jak zauważa S. M. Czerwonnaja, dopiero w okresie pieriestrojki gazeta zmieniła 
swój oficjalny kurs, co w praktyce oznaczało zwrot ku problematyce narodowej47. 
Zmianie uległa również nazwa gazety. W roku 1991 przywrócono jej tytuł główne-
go wydania z okresu Krymskiej Autonomicznej SRR, jakim była „Eнъи дюнья” 
(„Nowy Świat”). Rok później gazetę przeniesiono na Krym, gdzie pod tą samą nazwą 
publikowana jest do dzisiaj.

Zmieniająca się stopniowo polityka ZSRR wpłynęła również na dalszy rozwój 
mediów krymskotatarskich48, które wciąż jednak pozostawały pod kontrolą cenzury. 
Jednocześnie pojawiły się nowe tytuły prasowe – na początku lat 80. XX w. w Uz-
bekistanie wydawano gazetę w języku krymskotatarskim „Tan” („Zorza”)49 oraz 
dwie gazety regionalne w Pamuku – „Бaxopиcтaн aкъикъaты” („Bachorystańska 
Prawda”), a w Mubareku – „Дocтлyкъ бaйpaгьы” („Sztandar Przyjaźni”)50.

46 Bolszaja Sowietskaja Encikłopiedija, http:/bse.sci-lib.com/article 069492.html (20.II.2007).
47 M. N. Gubogło, S. M. Czerwonnaja, Krymskotatarskoje nacjonalnoje dwiżenije, t. I, Istorija. 

Probliemy, pierspiektiwy, Moskwa 1992, s. 20.
48 Prawna rehabilitacja Tatarów miała miejsce dopiero we wrześniu 1967 r., kiedy przywrócono 

im prawa polityczne i kulturalne; wyrażono też zgodę na wydawanie gazet i emitowanie narodowych 
audycji radiowych w języku krymskotatarskim.

49 R. Muzafarow, Krymskotatarskaja encikłopiedija..., t. I, s. 703.
50 N. W. Jabłonowśka, Etniczna priesa..., s. 214.



145MEDIA TATARÓW KRYMSKICH – HISTORIA ROZWOJU, STRUKTURA, ROLA 

Ponadto, w roku 1976 krymskotatarscy pisarze i poeci51 podjęli próbę wyda-
nia literackiego czasopisma „Тaнъ йылдызы” („Wschodząca Gwiazda”). Projekt 
ten odrzucono, dopatrując się w nazwie czasopisma, zwłaszcza w pierwszym jej 
członie, pewnych oznak odradzającego się ruchu narodowowyzwoleńczego. Cza-
sopismo zostało jednak opublikowane w Taszkiencie jeszcze w tym samym roku, 
dokładnie po trzydziestu dwóch latach deportacji Tatarów. Początkowo periodyk był 
rocznikiem, a w latach 1977-1980 ukazywały się po dwa numery w roku. W 1980 
r. czasopismo otrzymało nazwę „Йылдыз” („Gwiazda”) i pod tą nazwą istnieje do 
dzisiaj.

Kolejnym tytułem, jaki wydano w Taszkiencie w języku krymskotatarskim, był 
„Kъaceвeт” („Niepokój”), wówczas jeszcze nielegalny periodyk o tematyce socjalno-
-politycznej. Oprócz artykułów politycznych, najczęściej anonimowych (ze względu 
na cenzurę i nielegalny charakter), publikowano w nim materiały na temat historii 
i kultury Krymu. Od 1988 r. czasopismo wydawane jest już na Krymie.

Charakterystycznym zjawiskiem w okresie deportacji było również istnienie 
prasy publikowanej metodą tzw. „samizdatu” 52. „Samizdatowskie” wydawnictwa 
miały charakter nielegalny i konspiracyjny, gdyż ukazywały się poza rygorystyczną 
cenzurą. Najczęściej wydawane były w postaci rękopisów wielokrotnie powielanych. 
Ze zrozumiałych względów jakość tych anonimowych publikacji nie była najlepsza, 
niewysoki był również ich nakład. Treść stanowiły różnego rodzaju sprawozdania 
z działalności inicjatywnych grup ruchu narodowowyzwoleńczego, artykuły i eseje na 
temat historii i kultury, a także wydarzenia bieżące z życia społeczno-politycznego. 
Pomimo że „samizdatowskie” wydawnictwa miały charakter krótkotrwały, to ich 
znaczenie dla aktywizacji ruchu narodowowyzwoleńczego było olbrzymie. Stanowią 
one także cenne źródło informacji, gdyż zawierają wiarygodne epizody i szczegóły 
z historii narodu krymskotatarskiego.

W 1957 roku ponowne nadawanie rozpoczęła również rozgłośnia radiowa. 
Ówczesny czas emisji był znacznie dłuższy od pierwotnego, z roku 1942, i wynosił 
3 godziny. Audycje radiowe nadawane w języku krymskotatarskim miały przede 
wszystkim charakter informacyjno-rozrywkowy, w dalszym ciągu pozostając pod 
kontrolą państwa radzieckiego. Ich treścią były wydarzenia z życia społeczno-
politycznego, przegląd artykułów z gazety „Lenin Bajragy”, audycje literackie oraz 
muzyczne. 

Należy podkreślić, iż Tatarzy, nawet w tak trudnym okresie, jakim była deportacja, 
potrafili oprzeć się reżimowi władzy radzieckiej i  wskrzesić tradycje dziennikarskie, 
aby dalej za pośrednictwem mediów walczyć o swoje prawa, a przede wszystkim 
kształtować tożsamość narodową. 

51 W tej grupie znaleźli się m.in. Riza Fazył, Urie Edemowa, Safter Nagajew, Ibraim Paszi, Ajder 
Osman, Dżewdet Ametow.

52 Samizdaty (drugi obieg). bibuła, wydawnictwa bezdebitowe, kultura opozycyjna, tzw. „tyły” – 
wydawnictwa (prasa, książki) wydawane bez zezwolenia i poza cenzurą, Słownik terminologii..., (red.) 
W. Pisarek, płyta CD.



146 ALICJA KAŹMIERAK

MEDIA TATARÓW KRYMSKICH PO REPATRIACJI NA KRYM (1989–2007)

Jak już wspomniano, Tatarzy krymscy, uzyskując na początku lat 90. swobodę 
działania w sferze rozwoju mediów, w pierwszej kolejności przystąpili do wydawania 
prasy, przez pryzmat której dostrzegamy wiele aspektów trudnej i skomplikowanej 
rzeczywistości, wynikającej z odmienności narodowej i kulturowej Tatarów. Warto 
w tym miejscu przypomnieć, że aktualnie na Krymie istnieje dosyć silnie rozwinięty 
regionalny rynek prasowy, na którym regularnie ukazują się 684 tytuły prasowe53. 
Współcześnie ukazująca się prasa Tatarów krymskich składa się z 9 gazet i 4 czasopism 
wydawanych w języku rosyjskim lub krymskotatarskim, których łączny miesięczny 
nakład w styczniu 2007 r. wynosił około 38 tys. egzemplarzy. 

Jest ona jedną z bardziej reprezentatywnych spośród tytułów prasowych innych 
mniejszości narodowych na Krymie. Pod względem dystrybucji i nakładu ustępuje 
tylko prasie rosyjskojęzycznej i ukraińsko-rosyjskojęzycznej. Ze względu na zasięg 
i obszar dystrybucji prasę Tatarów krymskich można podzielić na prasę ogólnokrymską 
(w Autonomicznej Republice Krymu funkcjonuje pod nazwą prasy republikańskiej), 
obejmującą swoim zasięgiem Krym, np. „Gołos Kryma”, „Awdet”, „Dialog”, „Chida-
jet” oraz prasę lokalną, ukazującą się w określonej miejscowości i administracyjnie 
podległym jej regionie, np. „Maale”, „Gołos Sudaka”. Najczęściej jest ona dystrybuo-
wana na trzy sposoby: dostępna w sprzedaży detalicznej i w prenumeracie, bezpłatnie 
rozdawana na różnego rodzaju akcjach, mityngach i konferencjach lub przesyłana do 
organizacji społeczno-politycznych. 

Ze względu na periodyczność ukazywania się krymskotatarskich tytułów pra-
sowych należy wyróżnić wśród nich: kwartalniki, miesięczniki, dwutygodniki oraz 
gazety tygodniowe54. Nie występują natomiast dzienniki. Periodyki te wydawane są 
przez stowarzyszenia i organizacje krymskotatarskie, a także subsydiowane ze środków 
Autonomicznej Republiki Krymu. Cechą charakterystyczną prasy Tatarów krymskich 
jest tendencja do dwujęzyczności, co oznacza, że część tytułów ukazuje się w języku 
krymskotatarskim, a część – w języku rosyjskim, co jest spowodowane znaczną asymi-
lacją Tatarów wskutek wieloletniej ich deportacji. Należy jednocześnie podkreślić, że 
na Krymie język rosyjski jest językiem dominującym w komunikacji międzyetnicznej.

Kolejnym elementem wyróżniającym współczesną prasę Tatarów krymskich 
jest jej profil – mniej informacyjno-opiniotwórczy, a bardziej kulturowo-oświatowy 
i społeczno-polityczny. Kwestią centralną większości publikacji jest spuścizna kultu-

53 http://www.crimea-portal.gov.ua/index.SMI Kryma. Informacijnij prostir ARK. Osnowni na-
priami i pririteti.(10.X.2007).

54 Według W. Pisarka gazetą tygodniową, zwaną też niedzielną określamy „druk periodyczny 
ogólnoinformacyjny, ukazujący się w odstępach tygodniowych. Charakteryzuje się tym, że oprócz 
wiadomości o aktualnych wydarzeniach z ostatnich 24 godzin (jak w gazecie) i komentarzy do wyda-
rzeń z poprzednich dni zawiera rozszerzoną część publicystyczną, najczęściej wypełnioną treściami 
rozrywkowymi.” W. Pisarek (red.), Słownik terminologii medialnej, płyta CD, Universitas, Kraków 
2006. Umownie „gazety tygodniowe” Tatarów krymskich będę nazywała „gazetami”.



147MEDIA TATARÓW KRYMSKICH – HISTORIA ROZWOJU, STRUKTURA, ROLA 

rowa, literacka i historyczna, a ponadto zagadnienia związane z odrodzeniem naro-
dowego systemu oświaty i szkolnictwa, z organizacją życia społeczno-politycznego 
i religijnego. Wiele miejsca zajmują też wywiady ze znanymi krymskotatarskimi 
działaczami społeczno-politycznymi, biografie cenionych pisarzy i uczonych, wal-
czących o narodową tożsamość, a także publikacje wspomnień, zwłaszcza z okresu 
wojennego i powojennego oraz listy czytelników.

Początki prasy Tatarów krymskich wydawanej w pierwszym okresie ich repa-
triacji należy łączyć z gazetą „Bатан” („Ojczyzna”), założoną w 1988 r. w Starym 
Krymie przez Stowarzyszenie ds. Kultury i Historii. Tytuł przyjął podobną nazwę, 
jaką miała gazeta wydawana w latach 1906–1908 – „Vatan hadimi”. Głównym re-
daktorem nowego „Watanu” został uczony krymskotatarski prof. Rafat Muzaffarow. 
Gazeta istniała stosunkowo krótko, lecz odegrała ważną rolę w odradzaniu się prasy, 
języka i tożsamości narodowej Tatarów krymskich. W 1990 r. została przekształco-
na w popularnonaukowe czasopismo wydawane pod tą samą nazwą i redakcją. Od 
1992 r. miesięcznik „Watan” był organem Komitetu ds. Narodów Deportowanych 
przy Radzie Ministrów Autonomicznej Republiki Krym i finansowany ze środków 
sponsorów. Czasopismo również miało charakter efemeryczny.

Oddzielne miejsce w ewolucji prasy Tatarów krymskich zajmuje pierwsza po 
repatriacji oficjalna gazeta wydawana w języku krymskotatarskim, początkowo jako 
suplement do „Krymskiej Prawdy”, – „Дocтлукъ”55 („Przyjaźń”). Zaczęto ją wydawać 
w Symferopolu w lipcu 1989 r. i pod tą nazwą ukazywała się do roku 1992. Już od 
stycznia 1993 r. publikowano ją pod zmienionym tytułem „Къыpым” („Krym”), 
nawiązując do analogicznej nazwy z 1918 r. Jest to tytuł ogólnoinformacyjny, ośmio-
stronicowy, wydawany w formacie A-3. „Kyrym” subsydiowany jest ze środków Auto-
nomicznej Republiki Krymu. Początkowy nakład wahał się od 3 do 4 tys. egzemplarzy, 
a w styczniu 2007 r. wyniósł nawet 8140 egzemplarzy56. Jako jedyna gazeta Tatarów 
krymskich ukazuje się dwa razy w tygodniu. Do jej stałych rubryk należą: Ciekawe 
informacje, Konferencje prasowe, Spotkania, W Radzie Najwyższej Krymu, Ruch naro-
dowy we wspomnieniach, Nowości w jednej-dwóch frazach, Nasza wspaniała młodzież, 
Odgłosy, Organizacje społeczne, Kontynuacja tematu, Pośmiejmy się z Ozenbaszem. 

Zasadniczą kwestią większości artykułów jest „problematyka rdzennego narodu 
krymskiego”57. Na łamach gazety omawiane są najistotniejsze społeczno-polityczne, 
ekonomiczne i religijne wydarzenia zarówno z życia Krymu, jak i Ukrainy. Publiko-
wane są również reportaże, sprawozdania z działalności Medżlisu , biogramy jego 
liderów, opinie, listy czytelników oraz materiały związane z krymskotatarską historią. 

Inną oficjalną gazetą, ukazującą się na Krymie od 1991 roku, jest wydawana w ję-
zyku krymskotatarskim „Янъы дюнья” („Nowy Świat”)58 – organ Republikańskiego 

55 „Dostłuk”, nr 1, 7.07.1989.
56 „Kyrym”, nr 9 (1077), 31.01.2007, s. 8.
57 „Kyrym”, nr 77 (933), 27.09.2005, s. 8.
58 „Янъы дюнья” swoim tytułem nawiązuje do nazwy gazety wydawanej przez Mustafę Subchi 

w 1918 r. początkowo w Moskwie, a od 1919r. w Symferopolu.



148 ALICJA KAŹMIERAK

Komitetu ds. Narodowości i Osób Deportowanych. Wydawcą tej tygodniowej gazety 
jest Kolegium Redaktorskie, redaktorem naczelnym – Erwin Bekirow. Miesięczny 
nakład „Янъы дюнья” wynosi 2000 egzemplarzy. Stałymi rubrykami tygodnika 
są: Przy ognisku – rubryka poświęcona sprawom życia codziennego, narodowym 
tradycjom i obrzędom, rodzinie i wychowaniu; Na żartobliwej fali – humorystyczne 
historie i opowiadania pisane przez Ablazisa Wielijewa; Zielona apteka – wskazówki 
i informacje o leczniczych właściwościach ziół rosnących na Krymie; Rzemiosło na-
szych przodków – rubryka poświęcona krymskotatarskiej narodowej sztuce rzemiosła; 
Powrót do historycznych nazw – rubryka o dawnej toponimice Krymu; Poznajmy 
się – rubryka poświęcona kwestii rodziny, prowadzona przez Ligę Krymskotatar-
skich kobiet; Nowości – rubryka informująca o wydarzeniach na Krymie i Ukrainie, 
o działalności Rady Najwyższej Ukrainy i Krymu, o codziennej pracy Medżlisu. 
Wiele miejsca przeznaczono również na relacje z okresu deportacji i repatriacji, na 
problemy związane z odradzaniem się systemu szkolnictwa, kultury i języka59.

W celu uatrakcyjnienia gazety wprowadzono jednostronicowy suplement „Melew-
sze” („Fiołek”) przeznaczony wyłącznie dla najmłodszego odbiorcy, w październiku 
1998 r. przekształcony w dwujęzyczne kolorowe czasopismo dla dzieci „Йылдызчыкъ 
- Зipoчкa” („Gwiazdeczka”) publikowane do 2002 r. Innym suplementem wydawa-
nym od 1999 r. w języku krymskotatarskim był „Maarif Isleri” („Praca Nauczy-
ciela”) adresowany głównie do nauczycieli, omawiający ważne problemy dotyczące 
wskazówek metodycznych oraz nauczania w języku krymskotatarskim. Od 2006 
roku pod tym samym tytułem ukazuje się już jako czterostronicowy miesięcznik 
o formacie A3, organ prasowy Stowarzyszenia Krymskotatarskich Pracowników 
Oświaty „Maarificzi”.

W grupie krymskotatarskich gazet tygodniowych na szczególną uwagę zasługuje 
„Aвдeт” („Powrót”), którego inicjatorami byli aktywiści z Organizacji Krymsko-
tatarskiego Ruchu Narodowego. W momencie przeniesienia na Krym centrum życia 
narodowego koniecznością stało się utworzenie w 1990 r. własnego wydawnictwa, które 
na bieżąco informowałoby o najważniejszych wydarzeniach społeczno-politycznych, 
a jednocześnie koordynowałoby działalność różnych sił w ruchu narodowym60. „Aw-
det” od początku swojego istnienia miał charakter opozycyjny nie tylko w stosunku 
do ówczesnej prorosyjskiej władzy na Krymie, ale również do oficjalnych gazet 
„Къыpым” i „Янъы дюнья”. Redakcja gazety znajdowała się w Bachczysaraju, 
jednakże pierwsze numery pisma drukowano w Rydze na Łotwie, skąd za pośredni-
ctwem kurierów przekazywano je na Krym61. Pierwszym założycielem „Awdetu” było 
Kolegium Redaktorskie, zaś obecnie – „Fundacja Krym”62. „Awdet” jest niezależną 

59 „Gołos Kryma”, nr 49, 8.12.1995, s. 2 – obszerny artykuł poświęcony krymskotatarskiej gazecie 
„Янъы дюнья” z okazji 5. rocznicy jej wydawania na Krymie.

60 http: //www.cidct.org.ua/uk/ Avdet, 20.01.2008. 
61 Ibidem.
62 Fundacja Krym – stowarzyszenie wspierane przez organizację społeczną Stowarzyszenie Tatarów 

Krymskich w USA, finansujące również działalność Medżlisu. Fundacja Krym, na czele której stoi 



149MEDIA TATARÓW KRYMSKICH – HISTORIA ROZWOJU, STRUKTURA, ROLA 

gazetą polityczną o profilu informacyjnym, liczącą początkowo 4 strony, o formacie 
A3 i nakładzie 10 tysięcy egzemplarzy. Obecnie objętość gazety zwiększono do 8 
stron, ale jednocześnie w ostatnich latach w nakładzie odnotowano tendencję spadko-
wą (5 tysięcy egzemplarzy w 2007 r.). Ponadto, istnieje wersja elektroniczna gazety, 
obejmująca okres 1990–2002, którą umieszczono na stronie internetowej Centrum 
Informacji i Dokumentacji Tatarów krymskich (www.cidct.org.ua/uk/Avdet). „Aw-
det” pełni rolę oficjalnego organu prasowego Medżlisu narodu krymskotatarskiego, 
dlatego też gazeta wiele miejsca przeznacza na różnego rodzaju dokumenty, apele, 
przemówienia i rozporządzenia. Trudno jest wyodrębnić w niej stałe rubryki.

Oponentem „Awdetu” był wydawany w języku rosyjskim polityczny periodyk 
„Арекет” („Ruch”), popierający ówczesne prorosyjskie władze krymskie. Miał 
on charakter informacyjnego biuletynu Narodowego Ruchu Tatarów Krymskich, 
organizacji wyrażającej poglądy lewej frakcji krymskotatarskiej partii Milli Firka, 
a także popierającej restaurację Krymskiej Autonomicznej Socjalistycznej Repub-
liki Radzieckiej. „Areket” ukazał się na krymskim rynku prasowym w listopadzie 
1991 r. w Niżniegorsku jako dodatek do gazety „Trudowaja sława”. Od 1999 roku 
był wydawany w Symferopolu jako miesięcznik o formacie A3, nakładzie od 2,5 
do 5 tys. egzemplarzy, liczył 4–8 stron. Redaktorem naczelnym do 1993 roku był 
lider Narodowego Ruchu Tatarów Krymskich – Jurij Osmanow. Gazeta istniała 
do 2006 roku.

Najbardziej znaczącym i popularnym tytułem jest „Голос Кpыма” („Głos Kry-
mu”) – ogólnoinformacyjna, ośmiostronicowa63 gazeta o formacie A2, ukazująca się raz 
w tygodniu. Do jej stałych rubryk należą: Panorama krymska, Nowości południowego 
Krymu, Komentarz polityczny, Żywa historia, Gospodarka, Aktualności kulturalne, 
Rozmaitości, Sport, Muzyczna szkatułka. Ponadto, stałym elementem gazety jest pro-
gram telewizyjny, krzyżówka, ogłoszenia i reklamy. W „Głosie Krymu” publikowane 
są ciekawe reportaże, opinie, wywiady z cenionymi i znanymi osobami, politykami, 
artystami, wspomnienia oraz listy czytelników. Założycielem gazety „Gołos Kryma” 
w roku 1993 była spółka z o.o. „Firma Sałgir LTD”. Od początku swojego istnienia 
tytuł porusza kwestię rehabilitacji deportowanych Tatarów, komentuje procesy związane 
z restytucją ich szkolnictwa, języka i kultury oraz zawiera elementy sprawozdawcze 
na temat ukraińskiej demokracji. Warto również podkreślić, iż gazeta publikuje ma-
teriały wszystkich frakcji politycznych krymskotatarskiego ruchu narodowego. Na 
przestrzeni lat „Gołos Kryma” nie tylko poprawiał szatę graficzną (od stycznia 2004 r. 
częściowo w kolorze), ale dołączał również suplementy, np. dwustronicowy dodatek 
wydawany w 2004 r. w języku krymskotatarskim czcionką łacińską „Tilde birlik”. 

Firket Jurter, zajmuje się działalnością charytatywną, okazując pomoc repatriantom na rzecz odrodzenia 
narodowego oraz rozpowszechniania informacji o tzw. krymskotatarskim problemie.

63 W pierwszym okresie wydawania gazety był to tytuł 4-stronicowy (nr 1 z 6.08.1993 do nr 
26 z 30.06.1995). Numer 27 z 7.07.1995 zawierał już 6 stron, numery 37 - 41 z 1995 r. liczyły również 
6 stron. Od roku 2004 do chwili obecnej gazeta zwiększyła swoją objętość do ośmiu stron.



150 ALICJA KAŹMIERAK

Obecnie gazeta jest dostępna w Internecie, zawiera opcję archiwum, co umożliwia 
dotarcie do wcześniej publikowanych wydań (www.goloskrima.com).

Od roku 1993 zaczęła ukazywać się także społeczno-religijna comiesięczna gazeta 
„Xидaeт” („Prawidłowa Droga”), drukowana w języku krymskotatarskim, organ 
prasowy Zarządu Duchownego Muzułmanów Krymskich. W sytuacji odradzania się 
islamu na Krymie gazeta pełni ważną rolę w transformacji życia społeczno-religijnego.

Kolejną popularną gazetą jest „Пoлyocтpoв” („Półwysep”). Wprowadzenie na 
rynek tego niezależnego tygodnika w listopadzie 2002 roku wiązało się z pewnym 
ryzykiem, gdyż zarówno „Awdet”, jak i „Gołos Kryma” miały już swoje czytelnicze 
audytorium i stosunkowo silną pozycję na rynku prasowym Krymu. Od początku 
swojego istnienia gazeta zajęła opozycyjne stanowisko w stosunku do Medżlisu.64 Jej 
założycielem był Ajder Emirow, były redaktor pisma „Gołos Kryma” , dyrektor Re-
publikańskiej Krymskotatarskiej Biblioteki im. Ismaila Gasprinskiego w Symferopolu. 
Głównym redaktorem początkowo był Lenur Junusow, później – Waswi Abduraimow. 
„Połuostrow” jest gazetą społeczno-polityczną, liczącą 16 stron, o formacie A3. Od 
roku 2006 periodyk jest organem prasowym Milli Firka. Od roku 2006 do chwili 
obecnej tygodniowy nakład wynosi 5000 egzemplarzy. Do stałych rubryk periodyku 
należą: Nowości, Ekologia i świat, Mowa wprost, Nasze publikacje, Opinie i komen-
tarze, Technopark, Park kultury, Deser. Niekiedy też pojawia się rubryka Skandale 
i wydarzenia. Wzorem innych krymskotatarskich gazet, od marca 2007r. periodyk 
dołącza literackie i  historyczno-publicystyczne dodatki, czego przykładem jest „Po-
łuostrow +”.65 Szesnastostronicowy suplement, z kolorową okładką, o formacie A4 
otwiera adres do czytelników, którego autorem jest założyciel gazety Ajder Emirow. 
W słowie skierowanym do odbiorców czytamy, iż redakcja ma na celu zapoznanie 
czytelników z przeszłością Krymu, a szczególnie z krymskotatarską spuścizną litera-
cką. Do działań na rzecz promocji tytułu przyczynia się nie tylko kolorowa okładka, 
duża liczba fotografii, ale i wersja elektroniczna gazety.66 

Kolejną nowością było pojawienie się we wrześniu 2005 r. ogólnokrymskiej 
społeczno-politycznej gazety tygodniowej o formacie A3 „Диaлoг” („Dialog”)67, 
która miała stanowić konkurencję w stosunku do innych krymskotatarskich gazet 
oraz wyrażać opozycyjny stosunek do Medżlisu. Założycielem tygodnika był Edip 
Gafarow, a głównym redaktorem – Lentara Chaliłowa. Pierwsze numery „Dialogu” 
zawierały dwanaście stron, natomiast późniejsze aż do chwili obecnej – osiem. 
Pierwsza i ostatnia strona ukazują się w kolorze. Gazeta jest drukowana w języku 
rosyjskim i wychodzi w nakładzie 5 tysięcy egzemplarzy. Do stałych rubryk gazety 
należą: Polityka, Sprawy społeczne, Dialog kultur, Porady, Historia, Kultura. Ga-
zeta jest zatem zorientowana na informacje oraz zagadnienia regionalne i lokalne, 

64 A. Emirow, Łożka diegtja dlia priedsiedatielia: posliesłowije k piatoj siessii IV Kurułtaja, 
„Połuostrow”, nr 50, 29.XII.2006, s. 4

65 „Połuostrow +”, nr 1, marzec 2007.
66 Strona internetowa gazety „Połuostrow”: www.poluostrow.com.ua (10.X.2007)
67 „Dialog”, nr 1, 23-30.IX.2005



151MEDIA TATARÓW KRYMSKICH – HISTORIA ROZWOJU, STRUKTURA, ROLA 

takie jak: problemy związane z przydziałem gruntów pod zabudowę, bezrobociem, 
podniesieniem poziomu życia mieszkańców Krymu, opieką zdrowotną, oświatą. Jak 
pisze, głównym celem jest nawiązanie i prowadzenie dialogu nie tylko z różnymi 
ugrupowaniami i organizacjami społeczno-politycznymi, ale i ze współistniejącymi 
mniejszościami narodowymi i etnicznymi. 

Po repatriacji Tatarów krymskich nastąpił także rozwój czasopism, których tra-
dycje sięgają jeszcze 1905 r. Jedne z nich miały charakter efemeryd, jak chociażby 
literacko-publicystyczne czasopismo „Caлъгыp”(„Sałgyr”) czy „Oçaq”(„Ognisko”), 
wydawane w latach 90. XX w. Natomiast inne, zwłaszcza te, które ukazały się 
w okresie deportacji, nadal zachowują silną pozycję. Współczesne krymskotatarskie 
czasopisma nie są jednak typowymi kolorowymi magazynami, lecz tytułami o cha-
rakterze naukowo-społecznym i literackim.

Jeszcze w 1976 r. w Taszkiencie opublikowano 144-stronicowe czasopismo 
społeczno-polityczne i naukowo-literackie „Йылдыз” („Gwiazda”). Od roku 1992 
„Йылдыз” wydawany jest na Krymie przez Republikański Komitet Autonomicznej 
Republiki Krym ds. Narodowości i Osób Deportowanych oraz Republikański Komitet 
ds. Informacji ARK. Tytuł ukazuje się w języku krymskotatarskim w  nakładzie 
3000 egzemplarzy. Głównymi rubrykami dwumiesięcznika są: Literaturoznawstwo 
i krytyka literacka, Językoznawstwo, Sztuka, Z historii narodowej prasy, Pewne uwagi 
o książce, Myśli czytelników. Zmianie uległ nie tylko format czasopisma (obecnie 
84×108 1/32), ale i jego objętość (około 60 stron) oraz szata graficzna. Pierwszym 
redaktorem naczelnym był Czerkiez-Ali, od 1997 r.– znany krymskotatarski poeta 
Szakir Selim. W latach 1998–2002 do pisma w formie miesięcznika dołączono 
czasopismo dla dzieci „Йылдызчик-Зipoчкa” („Gwiazdeczka”), wydawane w ję-
zyku krymskotatarskim i ukraińskim, a od stycznia 2001 r. ukazuje się satyryczne 
czasopismo „Ha-ha-ha”. Swoją wysoką lokatę na rynku wydawniczym „Йылдыз”, 
zawdzięcza niewątpliwie tematyce naukowo-literackiej i historycznej. Podobnie jak 
w pierwszym okresie wydawania czasopisma, tak i obecnie, przy redakcji istnieje 
komitet powierniczy reprezentowany przez osoby cenione i powszechnie poważane 
(pisarze, poeci, uczeni), który czuwa nad merytorycznym poziomem publikowanych 
artykułów. 

Innym cenionym czasopismem, również powstałym w okresie deportacji, jest 
„Kъaceвeт” („Niepokój”). Początkowo, od roku 1984 wydawano je nielegalnie 
jako magazyn społeczno-literacki o formacie 60x84 1/8. Był to okres tzw. wydań 
„samizdatowskich”, kiedy obwiązywała surowa cenzura, dlatego też czasopismo 
początkowo było drukowane na terenie Litewskiej Socjalistycznej Republiki Radzie-
ckiej.68 Od początku swojego istnienia „Kasewet” nie był związany z żadną partią czy 
ugrupowaniem politycznym, mimo że na jego łamach niejednokrotnie publikowali 
materiały znani działacze społeczno-polityczni. Umieszczane wówczas artykuły 
były najczęściej podpisywane pseudonimami, np. obecny przewodniczący Medżli-

68 „Kasewet”, nr 1, 1976, s. 1.



152
A

LIC
JA

 K
A
ŹM

IER
A

K
Tabela 4. Prasa Tatarów krymskich wydawana po ich repatriacji na Krym

Lp. Tytuł prasowy
Rok 

wydania na Krymie
Założyciel

Rodzaj druku 
periodycznego

Język druku Tematyka Częstotliwość

1
„Watan”

(„Ojczyzna”)
1988

Stowarzyszenie 
ds. Kultury i Historii

gazeta 
krymskotatar-
ski, rosyjski

społeczno-polityczna raz w tygodniu

2
„Qasevet” 

(„Niepokój”)

1988 (początkowo 
wydawany 

w Taszkiencie 1984)
czasopismo

krymskotatar-
ski, rosyjski

społęczno-literackie, a od 
1995-historyczno-etnogra-

ficzne
4 razy w roku

3
„Dostłuk”, 
a po zmianie 

nazwy „Krym”

1989
1993

Zespół redakcyjny gazeta 
krymsko-
tatarski,

społeczno-polityczna dwa razy w tygodniu

4 „Watan” 1990

Centrum ds. Kultury, 
Oświaty i badań Naukowych, 

Niezależny Związek 
Zawodowy Krymsko-Tatar-

skich Uczonych

czasopismo powstałe 
z przekształcenia gaze-
ty o tym samym tytule

krymskotatar-
ski, rosyjski

popularnonaukowe raz w miesiącu

5 „Awdet” 1990
Kolegium Redaktorskie; 

Fundacja „Krym”
gazeta rosyjski społeczno-polityczna

początkowo 2 razy 
w miesiącu, obecnie raz 

w tygodniu

6
„Jany Djuńja” 
(„Nowy Świat”)

1991 (jej początki 
sięgają 1918 r.)

Republikański Komitet ds. 
Mniejszości 
Narodowych 

Rady Ministrów ARK

gazeta 
krymsko-
tatarski,

społeczno-polityczna raz w tygodniu

7 „Sałgyr” 1991
Centrum Koordynacyjne ds. 

Odrodzenia 
Krymsko-Tatarskiej Kultury 

czasopismo
krymskotatar-
ski, rosyjski

literacko-publicystyczne
ukazały się tylko 2 

numery

8
„Oçaq” 

(„Ognisko”)
1991 czasopismo

krymskotatar-
ski, rosyjski

społeczno-polityczne

ukazały się 
dwa numery jeden 

w 1991 r. i ostatni (trzeci) 
w 2000 r.

9
„Iyłdyz” 

(„Gwiazda”)

1992 
(założone w 1976 r. 

w Taszkiencie)

Republikański Komitet ARK 
ds. Mniejszości Narodowych 

czasopismo
krymsko-
tatarski

społeczno-polityczna 
i literacka

6 razy w roku



153
M

ED
IA

 TA
TA

RÓ
W

 K
RY

M
SK

IC
H

 – H
ISTO

R
IA

 RO
ZW

O
JU

, STRU
K

TU
R

A
, RO

LA
 

10 „Meraba” 1992
Krymsko-Tatarskie 
Centrum Kultury

gazeta
rosyjski, 
krymsko-
tatarski

społeczno-kulturalna
brak dokładnych informa-
cji; wydawana do 1993 r.

11 „Gołos Kryma” 1993
Firma Sałgir LTD, 

ogólnoukraińska gazeta 
„Gołos Ukrainy”

gazeta rosyjski społeczno-polityczna
raz w tygodniu 

(początkowo była mie-
sięcznikiem)

12 „Chidajet” 1993
Duchowny Zarząd 

Krymskich Muzułmanów
gazeta 

krymsko-
tatarski

społeczno-religijna dwa razy w miesiącu

13
„Iyłdyzczyk 
– Ziroczka”

1998 (początkowo jako 
dodatek do „Iyłdyz” 
pod nazwą „Malew-

sze”

czasopismo
krymskotatar-
ski, rosyjski

kulturalne, 
z przeznaczeniem 

dla dzieci
raz w miesiącu

14 „Areket” 1999
Narodowy Ruch Krymskich 

Tatarów (ros. NDKT)
gazeta

krymsko-tatar-
ski, rosyjski

ogólnopolityczna raz w miesiącu

15
„Areket dwiże-

nije”
2000

Abduraimow Waswi Enna-
nowicz

gazeta
rosyjski, 
krymsko-
tatarski

ogólnopolityczna raz w miesiącu

16
„Krymskije 

studii”
2000

Centrum Informacji i Doku-
mentacji Tatarów Krymskich

biuletyn
ukraiński, 
angielski

ogólnopolityczny raz w miesiącu

17 „Ha-ha-ha” 2001
czasopismo 

(początkowo jako su-
plement do „Iyłdyz)

krymsko-
tatarski

satyryczne

18
„Tasil” 

(„Oświata”)
2002

Stowarzyszenie 
Krymsko-Tatarsklich Pra-

cowników Oświaty
czasopismo

rosyjski, 
krymsko-
tatarski

oświatowe 
(dydaktyczno-metodyczne)

19 „Połuostrow 2002 Emirow Ajder Reszatowicz gazeta rosyjski społeczno-polityczna raz w tygodniu
20 „Diałog” 2005 Redakcja gazety „Diałog” gazeta rosyjski społeczno-polityczna raz w tygodniu

21 „Maarif Ishleri” 2006
Stowarzyszenie Krymsko-
Tatarskich Pracowników 

Oświaty „Maarifczi”

gazeta 
(od 1999 r. ukazywała 

się jako dodatek do 
gazety „Jany Djuńja”)

krymsko-
tatarski

oświatowa

Źródło: Opracowanie własne. W tabeli nie uwzględniono krymskotatarskich gazet lokalnych.



154 ALICJA KAŹMIERAK

su narodu krymskotatarskiego Mustafa Dżemilew występował pod pseudonimem 
„Kajser”.69

Na Krymie „Kъaceвeт” wydano dopiero w 1988 r. we wsi Rodnikowoje Symfero-
polskiego rejonu pod redakcją Szewketa Kajbułłajewa. Pierwsze numery ukazały się 
w nakładzie 5000 egzemplarzy,70 późniejsze nawet 10 000 egzemplarzy,71 wykazując 
w latach późniejszych tendencję spadkową – do 3000 egzemplarzy. W 1992 r. w na-
zwie pisma pojawił się alfabet łaciński, stąd obecna nazwa tytułu – „Qasevet”.72 Od 
roku 1995 jest on czasopismem historyczno-etnograficznym. Publikacje ukazujące 
się w języku rosyjskim oraz ich streszczenie w języku angielskim czynią „Qase-
vet” dostępnym dla szerszego audytorium czytelniczego. Interesujących informacji 
dostarczają artykuły publicystyczne związane z ważnymi zagadnieniami na temat 
przeszłości, jak i współczesności – o trudnej i zawiłej historii narodu, o pochodzeniu 
języka krymskotatarskiego i jego odradzaniu się, o kulturze, etnografii i tożsamości 
narodowej.

Innym zakresem tematycznym, obejmującym zagadnienia pedagogiki i edukacji 
odznacza się czasopismo „Тacиль” („Oświata”), którego pierwszy numer ukazał się 
w 2002 roku. Podobnie jak gazeta „Maarif işleri”, jest ono organem Stowarzyszenia 
Krymskotatarskich Pracowników Oświaty. „Tasil” należy do tytułów dydaktyczno
-metodycznych i jest wydawany w języku krymskotatarskim. Głównym adresatem 
są nauczyciele i pracownicy oświaty. 

Charakteryzując prasę Tatarów krymskich, w konkluzji należy stwierdzić, że 
mimo wieloletniej izolacji, zapóźnienia i specyficznych tendencji oraz braku demo-
kratycznych tradycji, w jej ewolucji nastąpiła jakościowo nowa faza. Charaktery-
zuje się ona przejściem z zamkniętego do otwartego systemu komunikacji, a także 
pojawieniem się dualnego modelu prasowego. Większość z najstarszych tytułów 
prasowych Tatarów krymskich odniosła pewien sukces i funkcjonuje na rynku do 
dzisiaj, co nie oznacza, że nie napotykają one licznych zagrożeń, chociażby natury 
finansowej, czy też pojawiającej się konkurencji ze strony gazet i czasopism innych 
mniejszości na Krymie. Największy problem stanowi jednak czynnik ekonomiczny, 
co wynika z braku dostatecznej liczby reklamodawców, sponsorów, niewysokiego 
nakładu (efekt niskiego poziomu czytelnictwa). Brak odpowiedniego kapitału rzutuje 
z kolei na kształcenie dziennikarzy i ich profesjonalizm oraz nie najlepiej wyposażoną 
bazę poligraficzną.

Stopniowo jednak te trudności są pokonywane, następuje również rozwój nowych 
czasopism, czego dowodem jest pojawienie się w maju 2009 r. pierwszego krymsko-
tatarskiego czasopisma dla młodzieży – „Nesil” („Pokolenie”), którego głównym 
celem jest odrodzenie tradycji krymskotatarskich oraz budzenie zainteresowania 

69 Kajser M., O tiekuszcziem położenii nacjonalnogo dwiżenija, „Kasewet” 1987, nr 10, s. 1-10.
70 „Kasewet” 1990, nr 1.
71 „Kasewet” 1990, nr 3.
72 „Qasevet”, nr 1 (225), 1992, s. 24.



155MEDIA TATARÓW KRYMSKICH – HISTORIA ROZWOJU, STRUKTURA, ROLA 

młodych ludzi nauką ojczystego języka. Naczelnym redaktorem tego dwumiesięcznika 
wydawanego w formacie A4 przy 28 stronicowej objętości jest Mawile Chaliłowa. 
Periodyk publikowany jest w języku rosyjskim, ukraińskim i krymskotatarskim. Ko-
lejną nowością wydawniczą było wprowadzenie na rynek prasowy w marcu 2010 r. 
czasopisma dla kobiet – „Aрзы” („Arzy”), nawiązującego do pierwszego krymsko-
tatarskiego czasopisma z roku 1905 „Alem-i-Nisvan”. Miesięcznik „Arzy” o formacie 
A4 i objętości 48 stron posiada profil naukowo-literacki i kulturalno-oświatowy, 
jest również wydawany w trzech językach. Obydwa czasopisma mają wersję online.

Ostatnie lata przyniosły również duże postępy w rozwoju mediów elektronicznych, 
czemu sprzyjały poważne zmiany w ustawodawstwie medialnym Ukrainy. 6 sierpnia 
1989 r. Krymski Komitet ds. Radia i Telewizji rozpoczął regularne nadawanie au-
dycji radiowych w języku krymskotatarskim, 7 września 1989 r. zaś wyemitowano 
pierwszy 10-minutowy serwis informacyjny.73 Audycje te zapoczątkowały jednocześ-
nie powstanie we wrześniu 1991 r. krymskotatarskiej redakcji74 przy Państwowym 
Komitecie ds. Radia i Telewizji „Krym”. 

Nadawanie programów radiowych nie obejmuje jednak swoim zasięgiem całego 
Krymu, co należy tłumaczyć przestarzałą siecią, pozostałą jeszcze z okresu ZSRR. 
Programy radiowe emitowane są bowiem metodą przewodową wyłącznie na falach 
ultrakrótkich. Planowane zmiany i przejście krymskotatarskiej rozgłośni radiowej na 
nadawanie w sieci FM istotnie wpłynie na zwiększenie zasięgu i dostępność audycji.

Na przestrzeni kilkunastu lat istnienia państwowego kanału radiowego zmianom 
ulegał również czas nadawania, co wiązało się głównie z czynnikiem ekonomicznym. 
Początkowo w okresie 1991–1995 emitowanie w języku krymskotatarskim obejmowało 
łącznie 10 godzin tygodniowo. Były to głównie programy literackie, muzyczne oraz 
audycje dla dzieci i młodzieży. Jedynie raz w tygodniu emitowano program związany 
z aktualnymi wydarzeniami politycznymi. Od roku 1995 czas nadawania rozgłośni 
krymskotatarskiej systematycznie ulegał skróceniu: o ile w 1998 r. wynosił jeszcze 
16 godzin w miesiącu, to od lutego 2000 r. – 1 godzinę 25 minut tygodniowo, a od 
2007 r. – już tylko 50 minut tygodniowo.

Dlatego też alternatywą, a jednocześnie konkurencją stała się pierwsza nieza-
leżna krymskotatarska rozgłośnia radiowa „Mejdan”, która rozpoczęła nadawanie 
5 lutego 2005 r.75 Audycje na paśmie 102,7 FM emitowane są w języku krymsko-
tatarskim, ukraińskim i rosyjskim, a czas nadawania wynosi 16 godzin na dobę.76 
Rozgłośnia swoją działalność opiera głównie na własnym materiale informacyjnym 

73 Krymskotatarskoje tieliewidienije: okazywajet li ono wlijanije na sozdanije jazykowoj sriedy na 
połuostrowie, „Gołos Kryma”, nr 12, 19.03.1999, s. 4.

74 Gabrijelian O.A., Jefimow S.A., Zarubin W.G., Krymskije riepatrianty: dieportacija, Wozwrasz-
czienije i obustrojstwo, Simferopol, Amiena, 1998, s. 164.

75 W Krymu pojawiłos’ nowoje krymskotatarskoje radio „Mejdan” – www.qurultay.org/rus/ayrinti.
asp?HaberNo=2007031501-61k- (25.III.2007).

76 Bekirowa G., Radiostancija „Mejdan”: pierwyj god w efirie: http://www.krimtatar.com/Press/
radio/html (25.III.2007).



156 ALICJA KAŹMIERAK

oraz tworzeniu programów autorskich. „Mejdan” stosunkowo szybko zdobył zaufanie 
odbiorców, gdyż obecnie jest jedyną rozgłośnią nadającą w 30% muzykę i programy 
w języku krymskotatarskim. W porównaniu z ofertą państwowej rozgłośni „Krym”, 
radio „Mejdan” zapewnia odbiorcom ciekawsze i bardziej zróżnicowane programy. 
Oprócz audycji muzycznych i oświatowych, co dwie godziny emitowane są serwisy 
informacyjne. Ponadto, rozgłośnia „Mejdan” proponuje swoim słuchaczom programy 
o charakterze analitycznym, poświęcone najważniejszym i najbardziej dotkliwym 
problemom z życia politycznego i gospodarczego Tatarów krymskich, np. o aktual-
nym stanie rozwoju systemu edukacji i nauki w języku ojczystym. Gośćmi redakcji 
radiowej są niejednokrotnie eksperci, pisarze, artyści, uczeni i politycy.

Na lata 90. XX w. przypada również uruchomienie państwowego programu tele-
wizyjnego przez krymskotatarską redakcję istniejącą przy Państwowym Komitecie 
ds. Radia i Telewizji Autonomicznej Republiki Krymu.77 W początkowym okresie, od 
1991 r. do 1995 r. programy telewizyjne nadawane w języku krymskotatarskim trwały 
zaledwie 65 minut tygodniowo. Były to głównie audycje literackie, muzyczne oraz pro-
gramy poświęcone aktualnym problemom Tatarów krymskich. Czas emisji zwiększano 
lub skracano, w 2001 r. wynosił on 5 godzin tygodniowo. Oferta programowa telewizji 
publicznej nadającej audycje w języku krymskotatarskim pozostaje również skromna. 

Duże znaczenie w dalszym rozwoju mediów elektronicznych miało uruchomienie 
1 września 2006 r. pierwszego niezależnego krymskotatarskego kanału telewizyjnego 
„Atłant”, zwanego ATR.78 Wszystkie programy tematyczne i serwisy informatyczne 
nadawane są w trzech językach – rosyjskim, ukraińskim i krymskotatarskim. Jednak 
sygnał nie dociera do wszystkich zakątków Krymu. Na razie jego zasięg obejmuje 
Symferopol, Eupatorię, Saki oraz rejon razdolnieński i krasnogwardiejski. W przy-
szłości, w miarę rozwoju nowego medium, ma nastąpić zwiększenie zasięgu sygnału 
do 80% terytorium Krymu.

Stacja telewizyjna ATR, będąc dużym konkurentem dla telewizji publicznej, po-
dobnie jak i ona dysponuje jednak ograniczonym czasem transmisji. Wymaga również 
olbrzymich nakładów finansowych, ażeby w przyszłości zapewnić odbiorcom nada-
wanie cyfrowe. W chwili obecnej w stacji ATR jest zatrudnionych 15 pracowników, 
z których większość współpracuje z krymskotatarskim radiem „Mejdan”. Brakuje 
natomiast wykwalifikowanych dziennikarzy, którzy mogliby prowadzić na wysokim 
poziomie serwisy informacyjne oraz programy analityczne. Nic więc dziwnego, że 
znaczna część proponowanych aktualnie audycji ma charakter rozrywkowy.

Zarówno krymskotatarskie radio, jak i telewizja znajdują się w fazie rozwoju 
i modernizacji, zdobywania doświadczeń oraz intensywnej walki o wydłużenie czasu 
emisji. Mimo że napotykają wiele trudności natury technicznej i ekonomicznej, to 

77 http://www.crimea.ua/rus/index.php?submenu_id=1αdoc=1-31- (20.XI.2007). Państwowy Komi-
tet ds. Radia i Telewizji „Krym” powstał w 1959 r. Obecnie „Krym” nadaje programy w 7 językach: 
ukraińskim, rosyjskim, krymskotatarskim, ormiańskim, bułgarskim, greckim i niemieckim.

78 W Krymie naczał transliaciju pierwyj krymskotatarskij tielekanał: http://www.tatarlar.ru/
newssened.php?lng=endαpg=1121αtask-1. (25.II.2007).



157MEDIA TATARÓW KRYMSKICH – HISTORIA ROZWOJU, STRUKTURA, ROLA 

popularyzują ojczystą literaturę i kulturę oraz inspirują do odbudowy wielowiekowych 
tradycji i narodowych wartości.

W ostatnich latach w Autonomicznej Republice Krymu obserwujemy dyna-
miczny rozwój nowych mediów. Wdrażanie najnowszych technologii informacyjno
-komunikacyjnych odbywa się jednak dosyć powoli i z pewnym opóźnieniem. Jest to 
związane nie tylko z brakiem odpowiednich warunków dla rozwoju nowych technik 
informatycznych, ale również środków finansowych. Należy jednak podkreślić, że 
Internet coraz częściej staje się cennym źródłem informacji o Tatarach krymskich. 
Wśród dostępnych witryn możemy wyodrębnić oficjalne, ogólne, historyczne, mło-
dzieżowe, sportowe, muzułmańskie oraz strony internetowe niektórych tytułów pra-
sowych, a także instytucji medialnych (radio i telewizja). W większości przypadków 
poświęcone są one takim zagadnieniom, jak: prawda o istnieniu własnej historii, 
etnogeneza, kultywowanie tradycji i symboli narodowych, krzewienie rozwoju kultury 
i literatury, pamięć o znanych i cenionych osobowościach.

Należy jednak zauważyć, że dla większości Tatarów Internet pozostaje wciąż 
mało dostępnym źródłem informacji. W chwili obecnej tylko kilka tytułów prasowych 
(„Połuostrow”, „Gołos Kryma”, „Kyrym” oraz „Jani dunja”) od niedawna posiada 
wersję online. Najdynamiczniej jednak powstają strony internetowe ważniejszych 
instytucji i organizacji krymskotatarskich. Przykładowo, oficjalna witryna Centrum 
Informacji i Dokumentacji Krymskich Tatarów, pozarządowej i niekomercyjnej orga-
nizacji, powstałej w 2000 roku – http: //www.cidct.org.ua dostarcza nam dużo cennych 
wiadomości na temat historii i współczesnego Krymu, jego problemów związanych 
z powrotem Tatarów krymskich z miejsc deportacji oraz z przywróceniem im praw 
politycznych, socjalnych, ekonomicznych i kulturalnych w ramach niezależnej Ukrainy. 
Wśród oficjalnych stron internetowych szczególne znaczenie ma strona www.qurultay.
org.ru, czyli strona Medżlisu narodu krymskotatarskiego. Umieszczone informacje 
występują w pięciu językach – angielskim, tureckim, krymskotatarskim, rosyjskim 
i ukraińskim, co czyni ją dostępną dla szerokiego grona użytkowników.

O zagadnieniach związanych z historią oraz z problematyką krymskotatarską donosi 
również informacyjno-analityczny portal Krymscy Tatarzy – http://www.qirmtatar.
org. oraz witryna http: //www.kirimtatar.com – Krym i krymscy Tatarzy. Poruszają 
one zarówno problematykę przeszłości historycznej, jak i dotyczące współczesnych 
społeczno-politycznych realiów narodu krymskotatarskiego.

Z kolei, „Strona internetowa krymskiej młodzieży” (www.crimean.org – krymski portal 
informacyjno-poznawczy) została opracowana w 2003 r. przez grupę młodzieży krymsko-
tatarskiej. Na stronie głównej czytamy, iż celem witryny jest „dążenie do prawdy, 
którą niezaprzeczalnie jest islam”,79 a ponadto zapoznanie z przepięknym zakątkiem 
świata, jakim jest Krym, z jego historią i współczesnością.

Kolejną witryną adresowaną również do młodego pokolenia informatycznego 
jest www.krimtat.narod.ru – strona Krymskotatarskiego Młodzieżowego Centrum 

79 www.crimean.org - Sajt Krymskoj Mołodiożi (SKM) (25.VII.2007).



158 ALICJA KAŹMIERAK

(KMC) oraz witryna młodzieżowa – http: www.qrimli.narod.ru – Stowarzyszenie 
Krymskotatarskiej Młodzieży.

Należy jednocześnie zauważyć, iż mimo istniejących trudności i problemów rozwój 
nowych mediów następuje stosunkowo dynamicznie. Ich oferta programowa jest zróżni-
cowana, aczkolwiek nie zawsze bogata i posiadająca chociażby takie elementy, jak fora 
czy blogi. Szansą dla ich dalszej ewolucji będą, niewątpliwie, reklamodawcy i sponsorzy, 
a przede wszystkim fachowość i kompetencja odpowiedzialnych za ich rozwój osób.

ZAKOŃCZENIE

Przed współczesnymi krymskotatarskimi mediami stoją kolejne ogromne wy-
zwania. Z jednej strony są to dążenia do profesjonalizacji dziennikarstwa, z drugiej, 
wdrażanie nowych technologii komunikacyjnych. Na obecnym etapie media Tatarów 
krymskich realizują nie tylko funkcję informacyjno-edukacyjną, ale pełnią również 
ważną misję społeczną na drodze do integracji własnego środowiska, kształtowania 
i umacniania tożsamości narodowej. Istotny jest ich udział w rozwoju ojczystego 
języka, w krzewieniu oświaty i kultury, kształtowaniu przyjaznych kontaktów i mię-
dzykulturowego dialogu z innymi narodami. 

ABSTRACT

The subject of this article is the present status, as well as transformation and prospects for the 
future development of Crimean Tatars media. The intensive development of the press, followed by other 
media, has been observed since 1900s of the 20th century, after repatriation of Tatars to the Crimean 
Peninsula, as a result of social and political changes in Ukraine.

The main channels to present their demands and political issues and emphasize the Crimean Tatar 
problem are press and electronic media. Contemporary media of Tatars perform a vital social mission 
by integrating, maintaining and protecting Crimean – Tatar national identity. As a voice of people, 
the media perform an important role, providing information and education according to the needs and 
interests of its people, transmitting and interpreting social, political and cultural events.

Attention has been drawn to the appearance of the dual model of Crimean – Tatar ethnic media 
and their bilingual nature (using both Russian and Crimean – Tatar language). In conclusion it has been 
confirmed that The Crimean – Tatar media are in the process of further transformations and continuous 
development, which is a complex and complicated issue mostly dependent on current social , political 
and economical factors. However, Tatar consolidation and their strong national identity can substantially 
accelerate the changes.
Keywords: Crimean Tatars, national identity, ethnic media, press, electronic media, dual model

Alicja Kaźmierak – doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce. 
Zatrudniona w Centrum Nauczania i Certyfikacji Języków Obcych UMCS na stano-
wisku starszego wykładowcy. Dziedziny badań: dydaktyka praktycznej nauki języka 
rosyjskiego, media etniczne


