
Kowalak, Tadeusz

Przyczynek do dziejów prasy na
Górnym Śląsku w okresie walki o
jego powrót do Polski
Kwartalnik Historii Prasy Polskiej 22/2, 21-26

1983



Kwartalnik Historii ,Prasy Polskiej X X II 2 
PL ISSN 0137—2998

TADEUSZ KOW ALAK

PRZYCZYNEK DO DZIEJÓW PRASY NA GÓRNYM ŚLĄSKU 
W OKRESIE WALKI O JEGO POWRÓT DO POLSKI

Wschodnia część Górnego Śląska powróciła do macierzy dopiero w 
ponad trzy lata po powstaniu państwa polskiego. Specyficzna sytuacja, 
w jakiej znalazł się Górny Śląsk po zakończeniu I wojny światowej,

4 stworzyła szczególne warunki w dziedzinie prasy.
Zmagania o ziemię śląską wywołały olbrzymi wzrost działalności 

propagandowej, prowadzonej przy pomocy prasy z rozmachem zarówno 
przez polską, jak i niemiecką stronę. Pomiędzy Freie Vereinigung zum 
Schutze Oberschlesiens — EV (Wolne Zjednoczenie dla ochrony Gór­
nego Śląska), przekształconym w Vereinigte Verbände Heimattreuer 
Oberschlesier — W H O  (Zjednoczone Związki Wiernych Ojczyźnie Gór­
noślązaków) i Schlesischer Ausschuss (Komisja Śląska) — z jednej 
strony, a Wojciechem Korfantym, kierującym Polskim Komisariatem 
Plebiscytowym, wywiązał się swoisty pojedynek prasowy. Polegał on 
na opanowywaniu w drodze kupna, lub na zakładaniu, gazet i czasopism 
w celu prowadżenia na ich łamach działalności propagandowej, mającej 
ukształtować opinie i postawy ludności śląskiej według intencji wy­
dawców. W toku tej jedynej w swoim rodzaju bitwy prasowej Niemcy 
powołali do życia lub też zakupili 22, Korfanty zaś 16 gazet i czaso­
pism1. > '

Pierwszym biuletynem, uruchomionym 14 XII 1918 r. przez Freie 
Vereinigung zum Schutze Oberschlesiens, był „Polnische Pressetimmen” 
(„Głosy Prasy Polskiej” ). Pojedynek rozpoczął się od założenia przez 
Korfantego 6 I 1919 r. czasopisma „Der Weisse Adler” („Biały Orzeł” ), 
wydawanego w Bytomiu. W odpowiedzi nastąpiła seria inicjatyw nie­
mieckich, a mianowicie 23 II 1919 r. pojawił się „Der Helfer” („Po­
mocnik” ), 29 III tegoż roku „Dzwon — Glocke” w Katowicach, a 8 VI 
„Der Schwarze Adler” („Czarny Orzeł” ) jako odpowiedź na „Białego 
Orła” Korfantego. 15 VI W H O  wykupiło bytomską „Ostdeutsche Mor­
genpost” (Wschodnioniemiecka Poczta Poranna” ) i w tym samym mie­
siącu uruchomiło „Oberschlesische Mitteilungen” („Komunikaty Górno­

1 G. H. H a h n ,  Die deutsche Publizistik im Kampf um Oberschlesien. Inau­
gural Dissertation, Berlin 1939, s. 16—17; R. V o g e l ,  Deutsche Presse und Pro­
paganda des Ab Stimmung skamvf es in Oberschlesien. Als Dissertation . von der 
hohen Philosophischen Fakultät der Universität Leipzig angenommen, „Oberschle­
sische Zeitung” , Beuthen C/s, b.r.

I



22 T A D E U S Z  K O W A L A K

śląskie” ), górnośląską mutację wrocławskich „Polnische Pressestimmen” . 
29 IX powstał „Sztandar Polski” Korfantego, a 3 X  „Der Oberschlesier” . 
W grudniu 1919 r. Korfanty zakupił „Oberschlesische Grenzzeitung” 
(„Górnośląska Gazeta Kresowa” ) w Bytomiu, 6 I 1920 r. uruchomił or­
gan Polskiego Komisariatu Plebiscytowego „Orędownik Śląski” w Kró­
lewskiej Hucie, zaś ok. 20 I zakupił od Napieralskiego „Gazetę Ludo­
wą” w Katowicach oraz od niemieckiego wydawcy „Kreuzburger Zei­
tung” („Gazeta Kluczborska” ) w Kluczborku. W odpowiedzi na to 17 III 
Schlesischer Ausschuss powołał „Kreuzburger Nachrichten” (Wiadomo­
ści Kluczborskie” ) i wkrótce potem „Der Bund — Związek” , organ 
Bund der Oberschlesier. 24 IV powstały w katowickim przedsiębiorstwie 
wydawniczym G. Siwinny „Oberschlesische Landeszeitung” („Górno­
śląska Gazeta Krajowa” ) i „Oberschlesische· Morgenzeitung” („Górno­
śląska Gazeta Poranna” ). W maju 1920 r. Korfanty wykupił „Schwien- 
tochlowitzer Zeitung” („Gazeta Swiętochłowicka” ), przekształcając ją w 
mutację „Oberschlesische Grenzzeitung” , oraz usiłował zakupić „Ober-· 
schlesische Volkstimme” („Górnośląski Głos Ludu”), które to pismo 
przeszło jednak w ręce spółki niemieckiej poprzez Schlesischer Aus­
schuss. Również w maju 1920 r. uruchomił Korfanty „Oberschlesische 
Post” („Poczta Górnośląska” ) w Gliwicach, zaś w czerwcu pozyskał dla 
siebie rybnickiego wydawcę „Katholische Volkszeitung” („Katolicki Głos 
Ludu” ) Trunkhardta. Gazeta ta, głosząca w podtytule hasło: „Za wiarę 
i ojczyznę, za naszą i waszą wolność” , pozostała wierna idei polsko-nie­
mieckiego pojednania niemal przez cały okres międzywojenny, do chwi­
li likwidacji. 17 VI 1920 r. ukazał się pierwszy numer pisma satyrycz­
nego „Kocynder” , drukowanego w wydawnictwie Karola Miarki, w od­
powiedzi na co w lipcu tegoż roku pojawił się niemiecki „Der Pieron”. 
9 VII 1920 r. ukazał się w Berlinde „Gesamtüberblick über die polnis­
che Presse” („Ogólny Przegląd Prasy Polskiej*’), a 1 VIII pismo W H O  
„Der Heimatstreuer des Kreises Oppeln” („Wierny ojczyźnie powiatu 
opolskiego”). W sierpniu 1920 r. Korfanty nabył „Deutsch-evangelisches 
Gemeindewochenblatt” („Niemiecko-Ewangelicki Tygodnik Gminy” ). 
Niemcy natomiast — w rewanżu — uruchomili tygodnik w języku pol­
skim'„Dobra Rada dla Ludu Górnośląskiego” , czasopismo religijne, ka­
tolickie. W październiku Schlesischer Ausschuss przekształcił raciborską 
„Oberschlesische Volkszeitung” na „Oberschlesische Rundschau” („Prze­
gląd Górnośląski” ), a w listopadzie 1920 r. — przy pomocy Teofila 
Kupki, który porzucił obóz Korfantego — Oddział Prasowy dr. Spiec- 
kera w Opolu uruchomił pisma „Wola Ludu — Der Wille des Volkes” 
oraz „Kommunistische Arbeitspost” („Komunistyczna Gazeta Robotni­
cza” ), mającą stanowić odpowiedź na pojawienie się organu Komuni­
stycznej Partii Górnego Śląska pt. „Czerwony Sztandar” (X 1920). Gru­
dzień 1920 r. przyniósł dwie nowe inicjatywy obozu niemieckiego, a 
mianowicie „Głos Górnośląski” , tygodnik wydawany w Bytomiu przez



P R A S A  N A  G Ó R N Y M  Ś L Ą S K U 23

Oddział Prasowy dr. Spieckera , doręczany wyłącznie pocztą na adresy 
osobiste odbiorców jako pismo o charakterze poufnym, oraz „Kraj Gór­
nośląski” , wydawany w Gliwicach przez W H O  — obydwa w języku 
polskim. W styczniu 1921 r. Korfanty powołał do życia czasopismo „Das 
Erwachen” („Przebudzenie”), reprezentujące tendencje autonomistycz- 
ne, w lutym „Oderwacht” („Warta nad Odrą” ) w Opolu, zaś 1 marca 
„Oberschlesischer Wegweiser” (Przewodnik 1 Górnośląski” ) w Raciborzu. 
Ruch założycielski w dziedzinie prasy na Śląsku w okresie plebiscytu 
zamyka uruchomiona na dwa dni przed datą plebiscytu ,,8 Uhr Abend­
blatt” („Gazeta Wieczorna 8 Godzina” ), ukazująca się nakładem G. Si- 
winny w Katowicach, mająca jednak wyraźnie dochodowe, a nie poli­
tyczno-propagandowe cele2.

Cechą charakterystyczną opisanej akcji były próby zdobycia przez 
obydwie walczące strony wpływów wśród ludności należącej do prze­
ciwnej grupy językowej. Korfanty zakupywał (lub usiłował zakupić) 
stare organy niemieckie, chcąc poprzez nie uzyskać wpływ na ludność 
niemiecką, a przede wszystkim na te koła ludności polskiej, które swo­
bodniej władały w piśmie językiem niemieckim niż polskim. Inicjatywę 
tę podjął też Schlesischer Ausschuss, czego wynikiem było utworzenie 
przez ten komitet takich pism wydawanych w języku polskim, jak ka­
tolicki tygodnik „Dolara Rada” , „Kraj Górnośląski” i „Głos Górnośląs­
ki”3.

Przez cały okres międzywojenny poważną rolę na górnośląskim 
rynku czytelniczym odgrywała bytomska „Ostdeutsche Morgenpost” . 
Gazeta ta, będąca organem sfer wielkiego przemysłu niemieckiego na 
Górnym Śląsku, reprezentowała kierunek umiarkowanie konserwatyw­
ny. Czytelnicy jej rekrutowali się głównie z warstw urzędniczych, wol­
nych zawodów i niemieckiego kupiectwa na Górnym Śląsku4. Zakupio­
na 15 VI 1919 r. przez Vereinigte Verbände der Heimattreuer Ober­
schlesier, stanowiła wierne odzwierciedlenie tendencji niemieckonacjo- 
nalistycznych.

Spośród niemieckich pism górnośląskich trzy o poważnym znaczeniu 
nie zostały w sposób całkowity podporządkowane niemieckim organi­
zacjom plebiscytowym. Były to: „Der Oberschlesischer Kurier” — or­
gan katolickiego Centrum, „Kattowitzer Zeitung” — gazeta niemieckich ' 
przemysłowców, wolnych związków i urzędników, oraz socjaldemokra­
tyczna „Volkswille” . .

2 H a h η, ov. cit., s. 16—17; M. P r z y w e c k a - S a m e e k a  ł J. R e i t e r ,  
Bibliografia polskich czasopism śląskich (od 1939. roku), Wrocław 1960, "W y liczen ie  
G. H. Habna nie jest kompletne. Brak w nim m.in. bytomskiego „Głosu Polek” 
i „Der Oberscblesische Emigrant” , wydawanego przez Polski Komisariat Plebi­
scytowy w Mikołowie.

1 4 .  P r z y w e c k a - S a m e c k a  i J. R e i t e r ,  ov. cit., ροζ. 52, 351 і 191.
4 M. J a e c k e l ,  Die Kultur und volskpolitische Wirksamkeit der deutschen 

Presse in Ostober Schlesien von 1919—1932. Inaugural Dissertation, Köln 1933, s. 11.



24 T A D E U S Z  K O W A L A K

„Der Oberschlesischer Kurier” , założony w 1906 r., zdobył już w 
okresie poprzedzającym klęskę Niemiec w I wojnie światowej bardzo 
szeroki krąg odbiorców i czytelników; reprezentował postępowe skrzy­
dło katolickiego Centrum i bronił interesów robotniczych z pozycji i w 
duchu ideologii chrześcijańskiej. Nakład tego pisma osiągnął w okresie 
plebiscytu 60 tys. egz.B ,

Stanowisko polityczne gazety w okresie poprzedzającym plebiscyt, 
aż do zapadnięcia decyzji o podziale Śląska, było niezależne i wyraźnie 
odmienne zarówno od stanowiska prasy niemieckiej, pozostającej pod 
kontrolą Schlesischer Ausschuss, jak i od prasy polskiej.

Fritz Wenske, redaktor naczelny i kierownik, współwłaściciel, a 
uprzednio właściciel wydawnictwa, zapewnił sobie całkowitą niezależ­
ność w zakresie zagadnień związanych z redagowaniem pisma, co umo­
żliwiło mu rozprzestrzenianie idei zmierzającej w sposób mniej lub wię­
cej otwarty do utworzenia niezależnego państwa śląskiego. Oczywistym 
rezultatem takiego działania było wprowadzenie znacznego zamieszania 
do szeregów niemieckich, a szczególnie do szeregów czytelników „Kurie­
ra” o nie sKrystalizowanym poczuciu przynależności narodowej. Po­
wodowało to często zarzuty zdrady niemieckich interesów narodowych, 
formułowane pod adresem „Der Oberschlesischer Kurier” przez te nie­
mieckie koła, szczególnie nacjonalistyczne, które były zaangażowane bez 
reszty w walkę o utrzymanie całego Śląska w granicach Rzeszy, zgod- 

' nie z hasłem „unteilbar und deutsch” („niepodzielny i niemiecki” ).
Już w lipcu 1919 r. kręgi zbliżone do katolickiego Centrum wysu­

wały koncepcję autonomii Śląska wobec państwa pruskiego6. „Ideę wol­
nego państwa śląskiego uważamy za najmniejsze zło spośród zagraża­
jących nam możliwości. Ententa jest najbardziej w tym zainteresowana, 
aby zapewnić przy użyciu całego swego wpływu dobrobyt na Górnym 
Śląsku oraz gospodarczą i polityczną harmonię pomiędzy Niemcami 
i Polską” — pisała gazeta po ogłoszeniu wyników plebiscytu, polemizu­
jąc z „Ostdeutsche Morgenpost” , która wyraziła wątpliwość co do słusz­
ności takiej idei7.

Reprezentowanie wspomnianej koncepcji politycznej wyeliminowało 
„Der Oberschlesischer Kurier” w sposób niejako automatyczny ze szran­
ków bezpośredniej walki narodowościowej. Realizacja wolnego państwa 
śląskiego wymagała zacierania różnic narodowościowych, a popierania 
idei istnienia odrębnego górnośląskiego narodu. Stąd· m.in. opublikowa­
nie przez gazetę odezwy Korfantego wzywającej urzędników niemiec­

5 K. K a s c h n i t z ,  Prasa niemiecka w Polsce, Warszawa 1933, s. 9. M. J a e c­
k e 1 (op. cit.) podaje datę założenia „Der Oberschlesischer Kurier” na 1907 r.

0 Autonomie Ob^rSchlesiens, „Der Oberschlesischer Kurier”  z 24 VII 1919 (cyt. 
za: J a e c k e l ,  op. cit., s. 17).

7 Tamże, nr .81 z 10 IV 1921.



P R A S A  N A  G Ó R N Y M  Ś L Ą S K U 25

kich do zadeklarowania się, czy zamierzają pozostać na Górnym Śląsku, 
czy też opuścić ten teren8, pochwała faktu przyjęcia górnośląskich stu­
dentów na uniwersytet poznański, utworzony w byłej siedzibie Komisji 
Kolonizacyjnej, „tego Instytutu założonego w celu germanizowania 
i wywłaszczania” Polaków®, i inne tego rodzaju enuncjacje.

„Kattowitzer Zeitung”, założona w 1868 r., ukształtowała się w toku 
swoich kilkudziesięcioletnich dziejów jako liberalne pismo przemysłu, 
wolnych zawodów i sfer urzędniczych, cienkiej warstwy świadomego 
narodowościowo społeczeństwa niemieckiego, którego stanowisko w 
walce polsko-niemieckiej o przyszłość Górnego Śląska nie zdradzało 
żadnych cech chwiejności. Gazeta ta była hermetycznie zamknięta dla 
nowych idei, zasklepiona w uprawianej od lat ogólnoniemieckiej poli­
tyce wschodniej, reprezentująca wyłącznie poglądy ^przybyłej tutaj 
przed stosunkowo niedawnym czasem górnej warstwy niemieckich klas 
posiadających i inteligencji. Nie brała ona pod uwagę prądów wstrząsa­
jących rodzimą śląską ludnością i nie nastawiała się na odegranie ja­
kiejkolwiek roli w kształtowaniu postaw tej ludności. Traktowana nie­
chętnie przez szerokie kręgi pracujących, nie odegrała w związku z tym 
w walce plebiscytowej godnej zanotowania roli, mimo osiągniętego w 
okresie I wojny światowej stosunkowo wysokiego nakładu 24—25 tyś. 
egz. Działalność propagandowo-informacyjna gazety opierała się na do­
niesieniach i materiałach agencyjnych dostarczanych jej bezpłatnie. Mi­
mo nie pozostawiającego żadnych wątpliwości stanowiska politycznego 
nie angażowała ona ani własnej energii, ani też środków w uruchamia­
nie akcji propagandowej i politycznej. Po rozstrzygnięciu sprawy po­
działu Śląska jej zdecydowana postawa uległa chwilowemu złagodze­
niu: nie było wiadomo, jak ukształtuje się najbliższa przyszłość10.

Wpływy socjaldemokratycznej „Volkswille” nie były w okresie przed- 
plebiscytowym zbyt rozgałęzione, jakkolwiek klasa robotnicza Śląska 
stanowiła znaczny odsetek tamtejszej ludności. Socjaliści niemieccy na 
tym terenie mieli znacznie mniej do powiedzenia niż w innych prze­
mysłowych okręgach Niemiec. Przyczyn takiego układu trzeba dopatry­
wać się z jednej strony w przemożnym wpływie Kościoła katolickiego, 
któremu było stosunkowo łatwo przeciwstawić się penetracji politycz­
nej socjalistów, z drugiej zaś w fakcie skoncentrowania na Górnym 
Śląsku całego ciężkiego przemysłu i kopalnictwa w ręku niewielkiej 
grupy niemieckich, magnatów przemysłowych i skarbu pruskiego. Ka­
tolickie Centrum i jego prasa uciekały się chętnie do akcentów bliskich 
społecznemu radykalizmowi, sprzymierzeni zaś wielcy przemysłowcy 
i administracja pruska stanowili znakomicie rozumiejący się tandem,

' 8 Tamże, nr 260 z XI 1920.
8 Tamże, nr 265 z 16 XI 1920.
10 J a e c k e 1. op. cit., s. 14. Wpłynęły na to zapewne także zabiegi lwowskiej 

„Książnicy” o kupno wydawnictwa.



26 • T A D E U S Z  K O W A L A K

pod którego okiem zadanie upowszechnienia socjalistycznych idei nie 
mogło być łatwe. Rola, jaką odegrała „Volkswille” w okresie walki 
plebiscytowej, jest oceniana bardzo wysoko przez historyków niemieC' 
kich zajmujących się tym okresem11. Było to, ich zdaniem, jedyne pis­
mo, które operowało konsekwentnie argumentacją ekonomiczną, przeło­
żoną na język dnia powszedniego przemawiający do prostego człowieka.

Przeciwstawianie niedostatkom odrodzonego państwa polskiego, uwi­
kłanego w konflikt zbrojny z Rosją radziecką, zdobyczy socjalnych nie­
mieckiej klasy robotniczej: ośmiogodzinnego dnia pracy, systemu ubez­
pieczeń społecznych, porządku prawnego itd., mogło być odczytywane 
wyłącznie jako nawoływanie do głosowania za Niemcami12. Zmęczone­
mu wieloletnią wojną społeczeństwu nie trzeba było silniejszych argu­
mentów niż porównywanie mobilizacji powszechnej w Polsce ze znie­
sieniem obowiązkowej służby wojskowej w Niemczech13. „Volkswille” 
przeciwstawiała się żywiołowej emigracji ludności niemieckiej ze Śląska 
od chwili, kiedy zjawisko to dało znać o sobie. Zasięg oddziaływania 
gazety powiększył znacznie uruchomiony w okresie plebiscytu dodatek 
dla kobiet pt. „Frauenbeilage” . -

Całość niemieckiej prasowej akcji propagandowej w okresie przygo­
towywania plebiscytu została oparta na scentralizowanych urzędowych 
niemieckich agencjach informacyjnych, które niemal całkowicie wy­
parły prywatne przedsiębiorstwa tego typu. Wyspecjalizowanym apa­
ratem dysponował Schlesischer Ausschuss, który zorganizował specjal­
ną agencję informacyjną: Presse Stelle des Schlesischen Ausschusses 
(Biuro Prasowe Komitetu Śląskiego). Podobne biuro zostało powołane 
przy niemieckim komisariacie plebiscytowym. Największą rolę odegrał 
działający niemal w całkowitym ukryciu Oddział Prasowy dr. Spieckera, 
pełnomocnika niemieckiego Komisarza Stanu do Spraw Porządku Publi­
cznego i Bezpieczeństwa w Opolu (Staatskommisariat für öffentliche 
Ordnung und Sicherheit), który w okresie plebiscytu skoncentrował w 
swym ręku całość tajnej służby informacyjnej i propagandowej14. In­
formacje pochodzące z Oddziału Prasowego dr. Spieckera dostarczały 
materiałów szpiegowskich, które stanowiły podstawę sensacyjnych arty­
kułów zamieszczanych w „Der Schwarze Adler” i przyczyniły się głów­
nie do wielkiego rozrostu tego pisma.

Decyzja o podziale Górnego Śląska sprowadziła sytuację prasy na 
tym obszarze do warunków normalnych. Niemal wszystkie pisma powo­
łane do życia w związku z walką o przynależność państwową Śląska 
znikły z powierzchni.

11 V o g e l ,  op. cit.; J a e c k e l ,  op. cit., s. 29a.
12 Vaterlandsliebe und Sozialismus, „Volkswille” , nr 21 z 25 I 1920.
13 Der Wahn ist kurz, die Reu ist lang, tamże, nr 55 z 1920 (cyt. za: J a e c k e l ,  

op. cit., s. 30).
14 J a e c k e l ,  op, cit., s. 13. '


