
Kubicka, Grażyna

"Prasa ludowa w Polsce : zarys
historyczny", Stanisław Stępień,
Warszawa 1984 : [recenzja]
Kwartalnik Historii Prasy Polskiej 25/2, 109-115

1986



R E C E N Z JE 109

dawniczą” . „Codzienne Wiadomości...” były wydawane przez placówkę „K ow al”, zaś 
„Wiadomości z Miasta...” przez placówkę „Anna” .

Powyższe uwagi sformułowałem, ponieważ nie tylko w omawianym katalogu 
znajdujemy te drobne usterki. Figurują one również we wspomnianym już katalo­
gu prasy przechowywanej w  Centralnym Archiwum К С  PZPR, a na przyszłość 
należy uniknąć powielania nawet drobnych pomyłek. Nie umniejszają one jednak 
znaczenia omawianej pracy jako istotnej pomocy w  badaniach nad prasą konspi­
racyjną, a także poważnego źródła wiedzy o niej. Dowodzą natomiast, jak wiele 
zostało jeszcze do ustalenia w badaniach nad polską prasą konspiracyjną lat 
1939— 1945, ile szczegółów i faktów jest w  dalszym ciągu nie znanych.

G rzegorz Mazur

Stanisław S t ę p i e ń ,  Prasa ludowa w  Polsce. Zarys historyczny , Warszawa 
1984, ss. 364, ilustr.

Książka S. Stępnia o dziejach czasopiśmiennictwa ludowego jest pierwszą po­
zycją książkową wydawnictwa „Prasa ZS L ”. Składa się z czterech części, obejmu­
jących: okres od połowy X I X  w. do roku 1918, lata Drugiej Rzeczypospolitej, w oj­
ny i okupacji oraz Polski Ludowej do 1984 r. W  poszczególnych częściach przed­
stawiono prasę stronnictw chłopskich i organizacji młodzieży ludowej. Opracowanie 
to po raz pierwszy prezentuje w formie popularnej całość działalności prasowej 
ruchu ludowego.

Książka S. Stępnia jest plagiatem: składa się z przepisanych niemal dosłow­
nie fragmentów cudzych tekstów. Z  wykorzystanych opracowań pochodzi też w ięk­
szość cytatów z pism ludowych. Odtworzenie głównych, ukrytych „współautorów” 
nie nastręcza trudności. Dla okresu rozbiorów Stępień przepisał duże partie wstępu
S. Laty do katalogu I. Turowskiej-Barowej Polskie czasopisma o wsi i dla wsi. 
Rozdziały poświęcone prasie ludowej w okresie międzywojennym składają się 
z fragmentów syntezy A . Paczkowskiego Prasa polska w  latach 1918— 1939. Lata
II wojny światowej przedstawił autor zestawiając teksty B. Gołki (Prasa konspira­
cyjna ruchu ludowego 1939— 1945), Z. J. Hirsza (Terenowa prasa konspiracyjna ru­
chu ludowego 1939— 1945) oraz J. Jarowieckiego (rozdział pracy Prasa polska w  la­
tach 1939— 1945).

Brak opracowań dotyczących okresu Polski Ludowej skłonił S. Stępnia do w y­
korzystania niektórych archiwaliów i relacji oraz rozproszonych artykułów. Sposób 
wykorzystania źródeł budzi poważne wątpliwości co do umiejętności warsztatowych 
autora; błędnie np. wykonano przypisy do artykułów prasowych.

Zamieszczony na końcu książki skromny wykaz literatury sporządzony został 
niedbale, niektóre opisy bibliograficzne są błędne, część wymienionych pozycji 
nie została wykorzystana —  choćby II tom Historii prasy polskiej.

Ilość przypisów została ograniczona do minimum, jednak spośród wymienio­
nych pozycji autor powołał się tylko na tekst S. Laty (s. 20). Część przypisów zna­
lazła się w  pracy Stępnia dlatego·, że umieścili je w  swych tekstach „współauto­
rzy” . '

W  części pierwszej autor oparł się, jak wynika z przypisów, na. pracach pow­
stałych do roku 1960; tylko artykuł o „Siewbie” ogłoszono w 1968 r. O braku kry­
tycyzmu świadczy zachowanie ówczesnych ocen opisywanych wydarzeń. Wyjątkowo  
potraktował Stępień syntezę A . Paczkowskiego: nie wspomina o niej ani razu, za 
to przyznaje się do przytoczenia drobnych fragmentów innych autorów. Zastanawia­



1 1 0 R E C E N ZJE

jące, że nie znając ogólnie dostępnych opracowań historycznych, powołuje się na 
nie opublikowaną rozprawę habilitacyjną H. Słabka i(s. 139). Rozdziały poświęcone 
okresowi II wojny światowej właściwie pozbawione są przypisów do literatury, 
sporo w nich natomiast odwołań do gazetek konspiracyjnych, choć autor czerpał 
je z książek B. Gołki i Z. J. Hirsza.

Efektem powstania książki składającej się z cytatów jest wyraźne zróżnicowa­
nie zawartości i poziomu wykładu poszczególnych części. Autor nie zadbał o kon­
sekwentne prowadzenie wątków tematycznych ani o porządek chronologiczny. Wiele 
problemów przedstawiono w sposób zbyt uproszczony, a niekiedy wręcz niezgodny 
ze stanem wiedzy historycznej. Szczególnie kontrowersyjne są elementy „tła histo­
rycznego” : dla każdego okresu Stępień omawia inne problemy, nie zawsze związa­
ne z działalnością ruchu ludowego i warunkami funkcjonowania prasy. Przeplatają 
się zdania ogólne i oceny charakteryzujące tylko pewien okres czy region geogra­
ficzny, zdarzają się zaprzeczenia podanych wcześniej faktów, istota wydarzeń ginie 
w powodzi słów-sloganów. Kuriozalnie brzmią na przykład takie sformułowania: 
społeczeństwo dążyło do konsolidacji (s. 18— 19), bardzo ostrożny radykalizm (s. 34), 
właściwe oblicze endecji (s. 64), nikt tak, jak chłopi, nie przeczuwał zbliżającej się 
tragedii narodowej (s. 1^0), rozluźnienie ideologiczne w SL (s. 280), właściwa rola 
w życiu społeczno-politycznym narodu (s. 339). Zupełnie niezrozumiałe są określe­
nia typu: utwory humanistyczne, dyrektywizacja czy stanowisko solidarystyczne 
z rządem.

Często używa autor przymiotników wsteczny— postępowy, niekiedy zastępując 
nimi fakty. Deprecjacja ruchów społecznych, które nie dostrzegały klasowego aspek­
tu wydarzeń, prowadzi w  książce do żądania, by niepiśmienni chłopi w  połowie 
X I X  w. wysuwali program partii robotniczych sformułowany niemal sto lat póź­
niej.

Także czysto „prasowe” fragmenty książki nie mogą zadowolić odbiorcy. Do 
względnie stałych elementów opisu czasopisma należą: wydawca, redaktor, daty 
edycji, nakład, lecz i w tym  przypadku występują luki i różnice w stopniu uszcze­
gółowienia informacji. Autor określa jak dodatki także działy i rubryki pism. 
Przy prezentacji zawartości położono nacisk na materiały polityczne. Pozostałe dzia­
ły, decydujące o odmienności prasy dla wsi, najczęściej tylko wyliczono.

Część błędów, jakie zakradły się do książki, wynikła z niestaranności autora
i redaktora. Zniekształceniu uległy daty i nazwiska, nie ma konsekwencji w  in­
formacjach biograficznych: podano albo pełne imiona, albo tylko ich pierwsze 

'litery, a niekiedy same nazwiska.
Wydawcą ,.Wiarusa” był ks. Aleksy Prusinowski (s. 20), redaktorem „Piasta” 

był Eugeniusz Bielenin (s. 149), zaś „Chłopskie Życie Gospodarcze” redagował Bro­
nisław Drzewiecki (s. 186 i 285). Na niepełnej liście więźniów brzeskich zamiast 
Kazimierza Bagińskiego występuje K . Biegański, zabrakło też imienia Mieczysława 
Mastka (s. 112). „Włościanin” ukazywał się jako dziennik od końca kwietnia 1924, 
a nie 1929 r. (s. 112).

W  rozdziałach poświęconych prasie konspiracyjnej są liczne błędy w imionach 
bądź nazwiskach: Józefa Niecki (s. 204), Wacława Januszewskiego (s. 222), Stanisła­
wa Marczaka (s. 226), Krystyny Idzikowskiej i Barbary W iejakowej (s. 238), Mariana 
Grzebisza (s. 244), Mariana Força (s. 266), Eleonory Kw ilów ny (s. 268). Konspiracyj­
ne pismo „Chłopi idą” drukowano we wsi Bilcza (s. 266). Według ostatnich obli­
czeń ludowcy wydawali w  konspiracji 165 tytułów, Stępień zaś, za B. Golką, po­
daje wcześniejsze dane —  141 pism (s. 243).

W  części czwartej błędnie podano personalia Bronisława Thomasa (s. 305), M ar- 
cjanny Fornalskiej (s. 329), Kazimierza Secomskiego (s. 307), W ładysławy Hoszow­
skiej (s. 335), Stanisławy Jareckiej (s. 337), Stanisława Ziemaka i Zygmunta M ły­
narskiego (s. 283), Tadeusza Żochowskiego (s. 289).



R E C E N ZJE 1 1 1

Niepokojąco rysuje się kwestia zgodności wersji wydarzeń podanej w omawia­
nej książce z wiedzą historyczną. Nie chodzi w tym przypadku o luki inform acyj­
ne. S. Stępień dokonuje wyraźnej manipulacji posiadanymi wiadomościami celem 
udowodnienia założonej z góry tezy. Świadczy o takim założeniu wyjątkowa w cha­
otycznym na ogół tekście dbałość o podkreślanie od początku wykładu elemen­
tów myśli ludowej, które potwierdzałyby rewolucyjność chłopstwa według pojęć 
dwudziestowiecznych.

Wskutek podkreślania zasięgu wpływów nurtów lewicowych w ruchu ludo­
wym  nastąpiło odwrócenie proporcji: z lektury książki wynika, iż odgrywały one 
rolę wiodącą, natomiast „prawica” stanowiła margines. Dla potwierdzenia tego 
Stępień dokonał nawet zmiany w odpowiednim fragmencie tekstu A . Paczkowskiego 
(s. 155). W brew zapowiedzi zawartej we wstępie nie przedstawiono rozwoju myśli 
politycznej ruchu. Informacje o agraryzmie pochodzą głównie z artykułów publi­
kowanych w prasie SL po 1945 r., a więc tekstów potępiających tę myśl w imię 
ówczesnych dążeń politycznych. Przekazanie treści kilku artykułów ze „W si W spół­
czesnej” z lat 1957— 1958 i 1982— 1983 nie może zastąpić analizy rzeczywistych dy­
skusji programowych. W  innym miejscu pracy z kontekstu wynika, że program  
„Polski Ludowej” niemal pokrywał się z socjalizmem.

Grupa „W oli Ludu” nie jest traktowana przez autora jako druga partia chłop­
ska obok „Rocha” ; rozbicie organizacyjne w  ruchu ludowym nastąpiło —  jego zda­
niem —  dopiero w wyniku legalizacji PSL (s. 237).

Za pomocą kilku prostych sformułowań „rozwiązał” Stępień problem opozycji 
wobec władzy ludowej: poinformował o popularności SL i jego prasy w  kontekście 
wydarzeń z jesieni 1945 r. Zaraz potem stwierdził, że ideowy miesięcznik SL  
„M yśl Chłopska” wpływał na poglądy członków PSL <s. 294). Ukryty został w  ten 
sposób fakt znacznego ograniczenia wpływów radykalnego stronnictwa po pow­
staniu PSL. Pierwsza wiadomość o PSL dotyczy przyjmowania przez nie dotacji 
ze strony państwa; jest to jedyna wiadomość tego typu w  całej książce. Za po­
mocą odpowiednich cytatów autor dowodzi, iż prezes PSL W . Witos był właściwie 
przeciwnikiem własnej organizacji, jako „rozbijackiej” (s. 305).

Nie jest prawdą, iż prasa PSL opóźniła publikację wiadomości o śmierci W . W i­
tosa (31 X  1945 r.): zamieściły ją najbliższe numery ukazujących się wówczas ty­
godników. Natomiast pierwszy numer dziennika „Gazeta Ludowa” wyszedł do­
piero 4 listopada, o czym autor napisał wcześniej (s. 303).

Wbrew twierdzeniu autora książki kongres PSL w  styczniu 1946 r. nie wpro­
wadził do programu sojuszu robotniczo-chłopskiego, który to element zawierały w y­
powiedzi o charakterze programowym wszystkich partii dopiero po zwrocie roku 
1948. Kierownictwo PSL nie mogło być i nie było krytykowane za łamanie tego 
punktu (s. 314).

Dziennik „W ola Ludu” powstał z fuzji „Gazety Ludowej” i „Dziennika Ludo­
wego”, uzgodnionej przez Komisję Prasowo-Wydawniczą Centralnego Komitetu Jed­
ności Ruchu Ludowego w  październiku 1949 r. (s. 290).

Na hektografie odbito siedem pierwszych numerów olsztyńskiego „Głosu Ziemi” . 
Przerwa w  jego wydawaniu nastąpiła faktycznie w  latach 1946— 1948: w  1946 r. 
ukazał się numer 1, zaś kolejne —  już ostatnie —  w roku 1948. Trudności „Głosu 
Ziem i” nie zostały ostatecznie wyjaśnione: B. Łukaszewicz, autor monografii pisma, 
wiąże je z rozbiciem wśród mazurskich ludowców po powstaniu PSL i zmianami 
w polityce państwa wobec ludności autochtonicznej Ziem Odzyskaných. Anonimo­
wość większości publikowanych tekstów utrudnia stwierdzenie, czy Feliks Murawa 
rzeczywiście opuścił redakcję (s. 296).

S. Stępień nie podał nawet podstawowych danych o jedynym piśmie ludo­
wym  na Ziemiach Zachodnich —  „Dolnośląskim Tygodniku Ludowym ”, który pod 
redakcją W ładysława Frącza ukazywał się od kwietnia 1946 r. do końca maja



112 R E C E N Z JF

1947 r. jako organ W ojew ódzkiego, Zarządu SL we Wrocławiu. Rozpowszechniano 
go przede wszystkim na Dolnym Śląsku. W  maju 1947 r. zadecydowano o zawieszeniu 
tygodnika i połączeniu wydawnictwa z „Zielonym Sztandarem”. Od 22 czerwca 
do 19 października 1947 r. redakcja przygotowywała kolumnę w organie naczel­
nym SL, zawierającą informacje z Ziem Odzyskanych (s. 297).

W  przeglądzie tytułów prasowych SL zabrakło najstarszego pisma ruchu —  
„Przyjaciela Ludu”. Wznowiono go w Krakowie i wydawano od września 1946 
do maja 1947 r. Wydawcą tygodnika, a faktycznie miesięcznika, był Naczelny K o­
mitet Wykonawczy SL, redaktorem znany działacz ludowy dr Józef Putek, wówczas 
prezes Rady Naczelnej i prezes Zarządu Wojewódzkiego w Krakowie, a zarazem  
minister poczt i telegrafów. Faktycznie pismo prowadził Juliusz Czerwiec-Dzierży- 
mirski, zastępca naczelnego i sekretarz redakcji, polecony przez sędziwego· Jana 
Stapińskiego.

Zygmunt Augustyński mianowany został redaktorem naczelnym „Gazety Ludo­
w ej” 28 maja 1946 r. Na tym  samym  posiedzeniu Prezydium N K W  PSL zmienio­
no skład komitetu redakcyjnego: J. Wiewiórkowskiego i Z. Augustyńskiego zastąpili
S. Mikołajczyk (przewodniczący) i K . Bagiński (nowy kierownik Wydziału Prasy
i Propagandy); K . Banach reprezentował odtąd Chłopską Spółdzielnię W ydawni­
czą !. Wobec bezpośredniego podporządkowania pisma prezesowi PSL trudno mówić
o odbiciu na jego łamach konfliktów wewnętrznych w partii. Organizacja ChSW  
odbywała się z ramienia władz PSL i nie świadczy o sporach (s. 301). Augustyń­
ski został aresztowany w październiku 1946 r. i oskarżony o szpiegostwo. Później­
sze dzieje gazety zostały w książce pominięte.

Na zebraniu organizacyjnym Porozumienia Stołecznej Prasy Codziennej 10 stycz­
nia 1946 r. „Gazetę Ludową” reprezentowali Z. Augustyński i dyrektor wydaw­
nictwa Jan Szydluk, natomiast na zgromadzeniu założycieli Polskiego Związku W y ­
dawnictw Prasowych 9 października 1947 r. —  Witold Kułerski (s. 301)2.

„Chłopski Sztandar” został zawieszony na początku listopada 1947 r. przez no­
w y Tymczasowy N K W  PSL, który uznał za organ naczelny tygodnik „Chłopi i Pań­
stwo” (s. 306).

Chłopską Spółdzielnię Wydawniczą zorganizował pierwszy kierownik Wydziału  
Prasy i Propagandy PSL Kazimierz Banach. Wśród członków-założycieli znaleźli się 
czołowi działacze stronnictwa, także J. Niećko, twórca w 1939 r. Spółdzielni W y ­
dawniczej „Chłopski Świat” , która wznowiła działalność w marcu 1946 r. (s. 298, 
306). ChSW  wydawała „Przebudowę” tylko do grudnia 1946 r., następnie miesięcz­
nik przejął N K W  PSL. Pismo podpisywał Komitet Redakcyjny „Przebudowy” ; re­
daktorem naczelnym był dr Kazimierz Secomski (s. 307).

Spółdzielnię „Prasa Chłopska” zorganizowano w  1944 r., tak jak 10 lat wcześ­
niej, w  Businie, w  powiecie sieradzkim, działała jednak od początku w Łodzi, 
(s. 285). „Chłopskie Zycie Gospodarcze” wznowiono nie w 1945, lecz w styczniu 
1946 r. Drukowano je w  zakładzie nr 4 „Czytelnika” , a potem w  Łódzkim Insty­
tucie Wydawniczym. W  1947 r. redakcja i administracja mieściły się w Warsza­
wie; wydawcą było PSL „Nowe Wyzwolenie” (s. 312— 313).

Pierwszy numer „Polski Ludowej”, dwutygodnika przekształconego wkrótce na 
tygodnik, wydano 1 kwietnia 1945 r. Wydawcą pisma był Tymczasowy Zarząd

1 Protokół 17 posiedzenia Prezydium N K W  PSL 28 V  1946 r*, [w:] PSL w  la­
tach 1945— 1946. D okum enty do dziejów  niezależnego ruchu ludow ego w Polsce. 
Przygotował do druku W . Bartoszewski, Warszawa 1981, s. 114.

2 H. B., Organizacja w ydaw nictw  prasow ych , „Prasa Polska”, 1947, nr 1, s. 15; 
Protokół z obrad 1-go Walnego Zgromadzenia członków-założycieli Polskiego Związ­
ku Wydawnictw Prasowych 9 X  1947 r. Archiwum Akt Nowych, Polski Związek 
Wydawnictw Prasowych, sygn. 3.



R E C E N ZJE 113

Wojewódzki SL w Poznaniu, a od 14 września —  Instytut Naukowo-Wydawniczy  
Ruchu Ludowego „Polska”. Od 14 października 1945 r. do końca edycji czasopismo 
było organem Zarządu Wojewódzkiego PSL. „Polskę Ludową” rozpowszechniano 
przede wszystkim w Wielkopolsce, na Pomorzu Zachodnim i części Dolnego Śląska; 
od grudnia 1945 r. umożliwiono kolportaż w całym kraju. Redagował pismo komitet 
w składzie: Michał Jagła, Wincenty Sierakowski, Tadeusz Nowak i Kazimierz N a- 
dobnik. W  końcu października 1945 wszedł do redakcji Stanisław Kunz, który po­
został naczelnym redaktorem do końca edycji. Od połowy listopada 1945 r. „Pol­
ska Ludowa” ukazywała się 3 razy w tygodniu s (s. 308).

„Piast” ukazywał się do zjednoczenia ruchu ludowego, a nie —  jak twierdzi 
Stępień —  do końca 1948 r. (s. 310). Pierwszy redaktor tygodnika, doc. Karol Bu­
czek, aresztowany został wraz z grupą krakowskich działaczy PSL w połowie 
września 1946 r.; funkcję naczelnego objął wówczas redaktor techniczny Eugeniusz 
Bielenin. W  Krakowie drukowano „Piasta” w Nowej Drukarni Dziennikowej, prze­
kazanej w  sierpniu 1946 r. Spółdzielni Wydawniczej „W iedza” . W  Warszawie 
w 1947 i 1949 r. korzystano z drukarni „Czytelnika”, „Prasy Demokratycznej”
i Spółdzielni Wydawniczej „Chłopski Świat”. W  zakładzie ChSW  składano tygodnik 
jedynie między marcem a czerwcem 1947 r. (s. 309— 310).

Utworzenie PSL „Nowe Wyzwolenie” było następstwem wykluczenia z PSL  
wydawców tygodnika „Nowe Wyzwolenie” : pierwszy numer pisma wyszedł 9 czerw­
ca, partia zaś zawiązała się 27 czerwca 1946 r. Wskutek rozłamu węwnętrznego 
w partii w  lutym 1947 r. odszedł redaktor naczelny Tadeusz Rek, który wraz z gru­
pą zwolenników przeszedł do SL. Nowym naczelnym został Władysław Włoch, 
uprzednio kierujący „Jednością Ludową”. Pismo to powstało w maju 1946 r. jako 
tygodnik niezależny; organem PS.L „Nowe Wyzwolenie” stało się dopiero od nr. 25 
z 27 października 1946 r. (s. 311).

Podczas obrad Rady Naczelnej PSL 1— 2 lutego 1947 r. nie głosowano nad zmia­
ną programu partii, lecz bieżącej polityki. W  pierwszym numerze tygodnika „Chłopi
i Państwo” znalazły się materiały przygotowane do wstrzymanego przez N K W  PSL  
miesięcznika „Chłopski Świat” . Możliwość druku w ChSW  wynikała z faktu, że 
do opozycjonistów-wydawców pisma należał prezes spółdzielni K . Banach (s. 313). 
Stępień nie tylko nie podaje informacji o losach pisma „Chłopi i Państwo” , lecz 
nawet wiadomości, iż 16 listopada 1947 r. stało się ono organem naczelnym PSL.

Podrozdział o Z M W  RP „W ici” składa się z nie uporządkowanych chronologicz­
nie i niepełnych nawet w stosunku do innych partii książki informacji: przepla­
tają się tytuły, nazwy organizacji, nazwiska działaczy (s. 315— 318).

W  przeglądzie periodyków ludowych lat czterdziestych pominął Stępień tytu­
ły formalnie niezależne, lecz pozostające w zasięgu oddziaływania ruchu. W yda­
wały je Związek Samopomocy Chłopskiej („W ieś” 1944— 1954), Ludowy Instytut K u l­
tury („Wieś Tworząca” 1946— 1947, „Miesięcznik Ludowy” 1947) oraz Towarzystwo 
Uniwersytetów Ludowych („Siewba”, 1947); nietypowy charakter miał dwutygodnik 
„W arszawa” (1946— 1950), zorganizowany przez redaktora „Gazety Ludowej” Jana 
Szczawie ja i finansowany po kryjomu przez PSL.

Wysokości nakładów podane w książce Stępnia nie dają rzeczywistego obrazu 
sytuacji pism ludowych. Dane te są wyrywkowe, przeważnie dotyczą pierwszych 
tygodni edycji, i to tylko niektórych tytułów. Trudno winić autora za istotne luki 
w materiałach źródłowych, jednakże nawet ograniczenie kwerendy do zasobów A r­
chiwum Zakładu Historii Ruchu Ludowego pozwala na pełniejsze przedstawienie

8 W . S i e r a k o w s k i ,  Jeden rok pracy dla idei, „Polska Ludowa” , nr 58 
z 19 V  1946, s. 3.

8 — KHPP 1/86



114 R EC E N ZJE

problemu. Podane niżej wielkości odtworzone zostały na podstawie akt SL i PSL  
z A ZH R L  oraz sprawozdań wojewódzkich urzędów informacji i propagandy, za­
chowanych w Archiwum Akt Nowych i archiwach wojewódzkich w Lublinie, Łodzi, 
Olsztynie, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu.

Stronnictwa ludowe nie miały silnej prasy w porównaniu z prasą PPS czy 
PPR. Przez całe pięciolecie SL wydawało tylko dwa tytuły ogólnopolskie: „Dzien­
nik Ludowy” i „Zielony Sztandar”, których nakłady wahały się od 20 do 43 tys. egz. 
Pisma regionalne, wydawane tylko do połowy 1947 r., drukowano w 1·— 7,5 tys. egz., 
jedynie okresowo nakłady ich przekraczały 10 tys. egz. Ograniczenia wysokości na­
kładów czasopism SL wynikały z niewielkich możliwości finansowych wydawców  
oraz braku zainteresowania odbiorców.

Na rozwój prasy PSL rzutowała negatywnie walka polityczna, jaką prowadził 
obóz demokratyczny z opożycją. Zmiana polityki stronnictwa jesienią 1947 r., 
a w ślad za tym oblicza prasy wywołała gwałtowny spadek czytelnictwa w 1948
i 1949 r. Gdy w latach 1945— 1947 nakłady wzrosły z 10 do 35— 39 tys. (tygodniki) 
oraz 50— 70 tys. egz. („Gazeta Ludowa”), to następnie oscylowały między 3 a 17 
tys. egz.

Omówienie okresu między rokiem 1949 a 1956 ograniczył Stępień de facto do 
wyliczenia tytułów i kilku ogólnych zdań o sytuacji politycznej. Znalazła się tu 
dziwna wiadomość, iż upadek ruchu ludowego wynikł z rozluźnienia współpracy 
z PZPR (s. 325— 326). Trudno też zgodzić się z twierdzeniem, że po październiku 
1956 r. doszło do żywiołowego rozwoju prasy ludowej; odtworzono siatkę wydawni­
czą z lat czterdziestych, organizując bądź wznawiając „Dziennik Ludowy”, tygodni­
ki regionalne w Poznaniu i Krakowie, tygodnik społeczno-kulturalny „O rka”, mie­
sięcznik ideowy „W ieś Współczesna” oraz organ Związku Młodzieży W iejskiej „Za­
rzewie” . Novum stanowiły naukowe „Roczniki Dziejów Ruchu Ludowego” .

Autor pominął informacje o liczbie i zasięgu wydań terenowych „Dziennika Lu­
dowego” i „Zielonego Sztandaru” (s. 329— 330).

„Gazeta Chłopska” ukazywała się w Poznaniu w latach 1957— 1966. Od utwo­
rzenia w 1960 r. mutacji podtytuł tygodnika brzmiał: „Pismo Wojewódzkich K om i­
tetów ZSL w Poznaniu, Wrocławiu, Zielonej Górze i Koszalinie” ; wydanie A  prze­
znaczone było tylko dla województwa poznańskiego (s. 326— 327). Warto dodać, że 
redaktor naczelny założonego w 1983 r. „Tygodnika Ludowego” Józef Mozio pra­
cował poprzednio w „Gazecie Chłopskiej” i oddziale „Dziennika Ludowego” w Poz­
naniu (s. 333).

Tygodnik „W ieści” wydawany jest w Krakowie dla województw południowych. 
Do zespołu, który organizował pismo, należeli —  poza wymienionym w książce 
redaktorem naczelnym Stanisławem Słupkiem: E. Bielenin, Bolesław Dejworek
i Władysław Fołta. W  następnych latach funkcje naczelnego pełnili Jan Wojdak, 
Jerzy Gawroński i —  od 1983 r. —  Ignacy Leśniakiewicz (s. 332— 333).

Nieporozumieniem jest sposób prezentacji rozwoju ilościowego prasy ZSL. A u ­
tor nie podaje żadnych liczb dla lat 1949— 1956. Dane późniejsze nie pozwalają na 
porównania: dotyczą prenumeraty ( 1957— 1959, 1961), nakładów globalnych (1959
i 1982) i jednostkowych (1983). Na podstawie tych liczb nie sposób stwierdzić, czy 
prasa ludowa była dobra i popularna. Wątpliwe też, czy była masowa i pow­
szechnie dostępna (s. 341— 345).

Bardzo pobieżne przedstawienie zawartości prasy po 1956 r. nie pozwala oce­
nić zasadności zarzutów postawionych jej w dyskusji, jaka miała miejsce na Uni­
wersytecie Warszawskim w 1957 r. (s. 339— 341). Żle umiejscowiono omówienie ar­
tykułu redakcyjnego „W si Współczesnej” , zapewne otwierającego dyskusję ideolo­
giczną po 1956 r. Niezbyt fortunnie ogólnikowym fragmentem o organizacji kolpor­
tażu zakończył S. Stępień ostatni rozdział książki. Firmy kolportażowe na skalę



R E C E N ZJE 115

regionu działały i przed rokiem 1950, nie tylko jako działy wydawnictw ludowych, 
lecz i jako odrębne przedsiębiorstwa (s. 350).

Jak wynika z przedstawionych uwag, niezbyt szczęśliwie zapoczątkowało W y ­
dawnictwo nową formę działalności. Główne koszty tej rażącej pomyłki poniosą, 
niestety, czytelnicy.

Grażyna K ubicka


