
Zieliński, Andrzej

O polskiej prasie młodzieżowej lat
1944-1948
Kwartalnik Historii Prasy Polskiej 28/1, 141-142

1989



P O L E M  I  К  I

Kwartalnik Historii Prasy Polskiej XXVIII 1
PL ISSN 0137-2998

O POLSKIEJ PRASIE MŁODZIEŻOWEJ LAT 1944—1948

Wiesław Magiera w artykule pt. Prasa młodzieżowa w Polsce w latach 1944— 
1948, zamieszczonym w  „Kwartalniku Historii Prasy Polskiej” (nr 3 z 1987 r.),
przedstawił niepełny obraz tej prasy, popełnił wiele błędów, z których najważ­
niejsze wymagają pilnego sprostowania.

Zacznę od błędu najbardziej przykrego. Pisząc o „Młodej Myśli Ludowej” 
(s. 98),  autor stwierdził, że zespół redakcyjny tworzyli m. in. Mieczysław Grad, 
Stefan Ignar, Stanisław Miłkowski, Leon Lutyk. Otóż Stanisław Miłkowski, aresz­
towany w 1944 r. przez gestapo za działalność w  konspiracyjnym ruchu ludowym, 
zmarł w 1945 r. w obozie koncentracyjnym w Belsen. Ponadto ani S. Ignar, ani
L. Lutyk nie byli po wojnie członkami zespołu redakcyjnego. Pełny skład redakcji
z wszystkimi zmianami personalnymi można ustalić na podstawie dostępnych opra­
cowań źródłowych.

Równie beztrosko, co nieprawdziwie ustalił autor skład komitetu redakcyjnego 
„W ici” (s. 96). Mieli w nim rzekomo zasiadać Marian Tupalski, Jan Aleksander 
Król, Józef Ozga-Michałski, Mieczysław Grad oraz np. Michał Jagła, Józef Niećko, 
Stefan Ignar, Leon Lutyk. Otóż nigdy razem w tym komitecie nie zasiadali. Po­
nadto J. Niećko, S. Ignar i L. Lutyk nigdy po wojnie nie pracowali w  „Wiciach” . 
Przypomnę, że w  miejsce trzyosobowego komitetu redakcyjnego z okresu lubelskie­
go (M. Tupalski, J. A. Król, J. Ozga-Michalski) od sierpnia 1945 do grudnia 1946 r. 
funkcję redaktora pełnił M. Jagła; po nim sprawowali ją kolejno: M. Grad, Bole­
sław Dej worek, a od marca 1948 — Henryk Chołaj.

Na s. 90 autor stwierdził, że w skład zespołu redakcyjnego „Walki Młodych” 
w  Lublinie weszli: Helena Jaworska, Jerzy Morawski, Janina Balcerzak, Henryk 
Holland — osoby związane z pismem jeszcze w latach okupacji. Tymczasem skład 
ten (według wspomnień I. Tarłowskiej, znajdujących się w CA КС PZPR) był 
następujący: Zofia Skrzeszewska, Jerzy Rutkowski, Irena Tarłowska (red. nacz.), 
H. Holland nie mógł być związany z „Walką” w. czasie okupacji, gdyż od 1939 do 
1941 r. pracował we Lwowie w redakcjach „Czerwonego Sztandaru” i „Młodzieży 
Stalinowskiej” , następnie wstąpił do Armii Czerwonej, a w 1943 r. do Wojska Pol­
skiego, skąd w kwietniu 1945 r. oddelegowany został do pracy w ZWM i dlatego 
trafił do „Walki Młodych” .

W zespole „Walki Młodych” autor nie dostrzegł np. Stefana Kozickiego (przez 
czas krótki redaktora naczelnego) czy Kazimiery Kosińskiej (Moniki Warneńskiej), 
w „Młodej Demokracji” — Edmunda Orkiszewskiego (naczelnego redaktora od po­
łowy 1947 r., autora najbardziej płodnego, posługującego się kilkoma pseudonima­
mi), w „Młodzi idą” — Ludwika Krasuckiego, autora większości tekstów politycz­
nych, a w „Gromadzie” równie aktywnego dziennikarza —- Stefana Rzeszota.

Pozostaje tajemnicą autora zakwalifikowanie efemerydy (3 numery, w tym 
jeden podwójny) „Wici Ilustrowane” jako pisma, w którym „znaleźć można było 
świadczące o znajomości problematyki artykuły publicystyczne o tematyce społecz-



1 4 2 P O L E M IK I

nej i gospodarczej” (s. 97). Gdzie je autor dostrzegł w. piśmie wypełnionym ilu­
stracjami i podpisami pod zdjęciami? Mam wątpliwości, czy miał je w rękach.

Nie jest prawdą, że ZWM oferował wraz z PPR młodym odbiorcom łącznie 
10 pism; udało mi się ustalić 17 takich tytułów prasy centralnej, terenowej, za­
kładowej, szkolnej oraz społeczno-literackiej. Ponadto Wiesław Magiera zalicza 
do tzw. prasy niezależnej pismo „Pokolenie” , którego skład redakcji zatwierdzony 
był uchwałą Zarządu Głównego ZWM. Nie dostrzegł także istniejącej w tym okre­
sie prasy młodzieżowej mniejszości narodowych i wyznaniowych.

Bezkrytycznie, nie porównując z istniejącymi dokumentami, podaje autor na­
kład „Walki Młodych” w 1946 r. jako stutysięczny. Nawet wtedy, gdy w 1948 r. 
na pierwszej kolumnie pisma ogłoszono o przekroczeniu stutysięcznego nakładu, 
nigdy taki nie był; maksymalnie wynosił 75 tys. egz. Także 40 tys. nakładu „M ło­
dzi idą” (a nie 50 tys., jak podaje autor na s. 94) dotyczyło tylko jednego numeru, 
i to wydanego z okazji Międzynarodowego Dnia Spółdzielczości, poświęconego w 
całości ruchowi spółdzielczemu.

Nie są to wszystkie uchybienia w artykule W. Magiery. Widać wyraźnie, że 
korzystał on tylko z kilku zamieszczonych przed laty artykułów w  „Pokoleniach” 
i pierwszej części mojego artykułu w „Prasie Polskiej” w 1986 r. Nie próbował 
sięgnąć do źródeł i nowszych opracowań oraz archiwaliów. Wiele wątpliwości bu­
dzą też sądy ogólne autora o prasie młodzieżowej; byłby to temat do odrębnej 
dyskusji.

A n d rz e j Z ie liń sk i


