
Lenczarowicz, Jan

"Wiadomości Polskie" w Sydney
Kwartalnik Historii Prasy Polskiej 31/2, 25-45

1992



Kwartalnik Historii Prasy Polskiej XXXI 2 
PL ISSN 0137-2998

JAN LENCZNAROW ICZ (Kraków)

„W IADOM OŚCI POLSKIE” W SYDNEY

Pod koniec lat 40. rozpoczęła się powojenna imigracja ludności europej­
skiej do Australii. Dużą rolę odegrali w niej dipisi (Displaced Persons) — 
uchodźcy wywodzący się z Europy środkowo-wschodniej. Wśród nich naj­
liczniejszą grupę stanowili Polacy, których wraz z byłymi żołnierzami Pol­
skich Sił Zbrojnych przybyło około 65 tys. Doświadczeni przez wojnę, 
odcięci od krajów ojczystych, zobowiązani do dwuletniej pracy w miejscach 
wyznaczonych przez rząd australijski, z dala od bliskich, nierzadko w buszu, 
„Nowi Australijczycy” — bo tak ich oficjalnie nazywano — odbudowali 
swoje życie w obcych, trudnych warunkach. Powstawały pierwsze orga­
nizacje skupiające członków poszczególnych grup etnicznych, księża imigra­
nci rozpoczęli działalność duszpasterską, pojawiły się pierwsze gazety i ga­
zetki publikowane w ich językach narodowych1. Także i Polacy założyli 
wiele pism we własnym języku, lecz tylko nieliczne zdołały utrzymać się przez 
dłuższy okres.

Zanim fala dipisów dotarła do Australii, w Sydney, gdzie żyła nieliczna, 
aczkolwiek prężna kolonia polska, wydawano już wcześniej gazetę zatytuło­
waną „Wiadomości Polskie”. Właśnie dzieje tego pisma, jego przemiany od 
powielanego biuletynu wydawanego przez Konsulat RP do ambitnego tygod­
nika emigracyjnego służącego Polakom  w Australii i Nowej Zelandii są 
przedmiotem pierwszej części niniejszego artykułu. Przedstawione następnie, 
deklarowane przez redakcję założenia i cele „Wiadomości Polskich” oraz 
wskazująca na rzeczywistą politykę redakcyjną analiza zawartości treści 
prowadzą do próby uchwycenia funkcji społecznych, do pełnienia których 
pretendowało to najdłużej ukazujące się w Australii pismo polskie. Ponieważ 
w latach osiemdziesiątych „Wiadomości Polskie” nie tylko w coraz większym  
stopniu zwracały się ku nowej, „posolidarnościowej” emigracji, lecz również 
w dużej mierze współtworzyli je niedawni przybysze z Polski, okres ten 
stanowi osobny rozdział w historii tej gazety, wymagający odrębnego omó-

1 M. G i l s o n ,  J. Z u b r z y c k i ,  The Foreign-language Press in Australia 1848 — 1964, Canberra 
1967, s. 2 5 - 3 1 .



26 JAN LENCZNAROWÏCZ

wienia2. W tej sytuacji skoncentruję się na przedstawieniu „Wiadomości 
Polskich” do początku lat osiemdziesiątych.

HISTORIA „W IADOM OŚCI PO LSK ICH ”

W czasie II wojny światowej zarówno Polacy osiadli w Australii przed 
wojną, niekiedy jeszcze w XIX w., jak i uchodźcy wojenni z niecierpliwością 
oczekiwali wiadomości o sprawach polskich. W tej sytuacji konsul generalny 
RP w Sydney, minister pełnomocny dr Sylwester Gruszka postanowił wydawać 
regularny biuletyn w języku polskim. Zadania tego podjął się były konsul RP 
w Batawii dr Zygmunt Przybyłkiewicz, który w lutym 1942 r. przybył do 
Australii z zajętej przez Japończyków Jawy. Przy redagowaniu i wydawaniu 
biuletynu Z. Przybyłkiewiczowi pomagali pracownicy konsulatu: Ryszard 
Krygier, od 1943 r. referent prasowy i korespondent PAT, oraz jego żona 
Roma.

„Wiadomości Polskie” ukazały się w maju 1942 r. i wychodziły regularnie, 
początkowo jako miesięcznik, następnie jako dwutygodnik, od października 
1945 r. Pozwolenie na ich wydawanie konsulat uzyskał w australijskim MSZ  
12.10.1942 r., a więc w czasie gdy pismo już wychodziło3. Publikowane 
materiały, zgodnie z obowiązującymi w czasie wojny przepisami, podlegały 
australijskiej cenzurze prewencyjnej. Informowano głównie o wydarzeniach 
z życia kolonii polskiej w Sydney i w innych miastach australijskich oraz
0 działalności konsulatu i Związku Polskiego w Sydney, a także o innych 
organizacjach polskich w Australii. Dużo miejsca poświęcano również przebie­
gowi działań wojennych, ze szczególnym uwzględnieniem PSZ, oraz rozwojowi 
sytuacji politycznej, zwłaszcza w sprawie polskiej. W dodatku literackim 
zamieszczano zwykle przedruki tekstów współczesnych autorów polskich.

„Wiadomości Polskie” pisano na woskówce, odbijano na powielaczu
1 rozsyłano pocztą do Polaków, których adresy były znane w konsulacie. 
Później kolportaż oparto częściowo na prenumeracie. Pismo liczyło zwykle od
10 do 20 stron, z czego w 1945 r. pewną część stanowił tekst angielski. Nakład  
był niski : początkowo wynosił 150 egz., w 1945 r. pk. 3004.

30.10.1945 r. rząd australijski idąc w ślad mocarstw zachodnich uznał 
Tymczasowy Rząd Jedności Narodowej w Warszawie i cofnął uznanie lojal­
nemu wobec rządu polskiego w Londynie przedstawicielstwu konsularnemu

2 Krytyczne oceny prasy polskiej w Australii w latach 80., w tym „W iadomości Polskich”, 
przedstawili: A. N a s ie l s k i ,  40 lat prasy polskiej w Australii, „Kultura”, Paryż 1987, nr 6/477, 
s. 63 — 68; M. K a lu s k i ,  Polish Press in Australia, [w:] The Ethnic Press in Australia, red. W. A ta. 
C. Ryan, M elbourne 1989, s. 170 — 182 oraz A. G a w r o ń s k i ,  Zarys, rozwoju piśmiennictwa 
polskiego w Australii po 1948 roku, [w:] O język  i kulturę polską w środowiskach polonijnych. 
M ateriały z  II  Konferencji Okrągłego Stołu, Łańcut 26 — 28 lipca 1986 r., red. R. Kantor, J. Rokicki, 
Warszawa 1990, s. 71 — 74.

3 Australian Archives ACT, A 1066: E 45/24/19, M emorandum z 21 XII 1945.
4 Z. P r z y b y łk ie w ic z ,  Jaki był początek „Wiadomości”, W iadomości Polskie” z 7 V 1967.



„WIADOMOŚCI POLSKIE” W SYDNEY 27

RP w Sydney5. W obliczu likwidacji konsulatu S. Gruszka postanowił 
zabezpieczyć przyszłość pisma i zarazem zagwarantować dotychczasową linię 
polityczną. Jak wspomina R. Krygier, po zasięgnięciu opinii prezesa sydneys- 
kiej adwokatury Jacka Cassidy, „Wiadomości Polskie” zostały oddane w po­
wiernictwo powstałemu w kwietniu 1945 r. Polskiemu Towarzystwu D em o­
kratycznemu6.

Lata 1946—1949 są najsłabiej znanym okresem w historii „Wiadomości 
Polskich”. Według informacji sydneyskiego oddziału Commonwealth Inves­
tigation Branch, PTD  podjęło wydawanie tego pisma już w styczniu 1946 r.7 
N a początku lutego 1946 r. australijski MSZ poinformował dyrektora Com­
monwealth Investigation Branch, że PTD nie uzyskało dotychczas pozwolenia 
na wydawanie „Wiadomości Polskich”, jakkolwiek podanie w tej sprawie 
wpłynęło od prezesa PTD Z. Przybyłkiewicza, który stwierdził, iż za zgodą 
konsula polskiego PTD przejęło wydawanie tego pism a8. Tymczasem, jak 
informował sydneyski oddział Commonwealth Investigation Branch, gazeta 
była publikowana nadal9. Ostatecznie pozwolenie na wydawanie „Wiadomości 
Polskich” dwukrotnie w miesiącu zostało udzielone Z. Przybyłkiewiczowi jako 
prezesowi i R. Krygierowi jako sekretarzowi PTD  w kwietniu 1946 r.10

N a podstawie dostępnych mi egzemplarzy trudno z całą pewnością orzec, 
jak często gazeta ukazywała się w tym okresie. Jednak numeracja wskazuje, że 
od stycznia 1946 r. do momentu przerwy w wydawaniu ukazało się razem 27 
numerów, przy czym w 1947 r. „Wiadomości Polskie” pojawiały się nieregular­
nie jako miesięcznik. W grudniu 1947 r. lub być może w roku następnym ich 
publikacja została zawieszona11, natomiast na początku kwietnia 1949 r. wy­
dawnictwo wznowiono antydatując pierwszy numer na marzec tegoż roku. Bio­
rąc pod uwagę zachowane egzemplarze oraz ustalenia M. Szęzepanowskiego12,

5 Australian Archives ACT, A 373: C/11599/191, Investigation Branch, Commonwealth of 
Australia, „Polish Bulletin”.

6 R. K r y g ie r ,  W  zaraniu ..., „Srebrny Jubileusz”. Dodatek nadzwyczajny na 25-lecie 
„W iadomości Polskich”, pod red. J. Dunina-Karwickiego, 1954—1979.

7 Australian Archives ACT, A 373 C/11599/193, F. G. Galleghan, Deputy Directory Sydney
Office Investigation Branch, do the Director General, 23rd January 1946.

8 Australian Archives ACT, A 373 C/11599/193, P. R. Heyden, Departament of External 
Affairs, do the Director of the Commonwealth Investigation Branch, 4th February 1946.

9 Australian Archives ACT, A 373 C /1 1599/193, F. G. Galleghan, Deputy Director Sydney
Office Investigation Branch, do the Director General, 21st February 1946.

10 Australian Archives ACT, A 373 C/11599/193, tekst pozwolenia wraz z załączonym  
podaniem.

11 W edług M. G i l s o n ,  J. Z u b r z y c k i ,  op. cit., s. 25 oraz M. K a łu s k ie g o ,  op. cit., s. 172, 
„W iadomości Polskie” zostały zawieszone już w grudniu 1947 r., przy czym ten ostatni podaje, iż 
od stycznia 1946 r. do grudnia 1947 wydano 28 numerów. Jednak datowany na marzec 1949 r. 
numer pisma rozpoczyna się słowami: „Oddając po kilkumiesięcznej [podkreślenie moje — J. L] 
przerwie pierwszy numer wznowionych »W iadom ości Polskich« [ . . . ] ”. Egzemplarz archiwalny 
w Zbiorach Księży Jezuitów Richmond, Melbourne.

12 M. S z c z e p a n o w s k i ,  Z arys monografii, „Srebrny Jubileusz”. Dodatek nadzwyczajny na 
25-lecie „W iadomości Polskich”, s. X.



28 JAN LENCZNAROWICZ

M. Gilson i J. Zubrzyckiego oraz M. Kałuskiego trudno dać wiarę wspom­
nieniom prezesa PTD z 1948 r., byłego ambasadora RP w Chinach, Alfreda 
Ponińskiego, z których wynika, że przerwane na skutek likwidacji polskiego 
konsulatu w Sydney wydawnictwo przez długi czas nie było wznawiane i do­
piero w sierpniu 1949 т. PTD podjęło formalną decyzję w tej sprawie13. N a­
leży raczej stwierdzić, że „Wiadomości Polskie” były wydawane przez PTD  
nieregularnie od stycznia 1946 r. i po prawdopodobnie kilku- a najwyżej 
szesnastomiesięcznej przerwie, ostatecznie odbudowane w kwietniu 1949 r.

D o końca 1951 r. przy zarządzie PTD działał komitet redakcyjny nadzo­
rujący ściśle pracę wyłonionego spośród siebie sekretarza, który był faktycz­
nym redaktorem pisma. Początkowo funkcję tę pełnił dawny redaktor „Wia­
domości Polskich” Z. Przybyłkiewicz, lecz wobec wzrastających trudności 
i napięć wśród członków zarządu PTD  wkrótce nastąpiła zmiana na tym 
stanowisku. Kolejnymi sekretarzami komitetu redakcyjnego byli: Tadeusz 
Naklicki (wrzesień — październik 1950), Tadeusz Targ (listopad 1950 — sty­
czeń 1951), Edmund Jakubowski (styczeń — marzec 1951) i Bolesław Kor- 
powski (marzec — grudzień 1951). Mylne umieszczenie aktywnego działacza 
PTD  Tadeusza Ludwikiewicza wśród redaktorów „Wiadomości Polskich” 
można wyjaśnić pomocą, jakiej udzielał on E. Jakubowskiemu i B. Kor- 
powskiem u14.

Praca redakcyjna odbywała się w bardzo trudnych, prowizorycznych 
warunkach, przy ciągłych sporach w komitecie redakcyjnym i niepewnej 
sytuacji finansowej i organizacyjnej15. W marcu 1951 r. PTD w Sydney 
i Związek Narodowy Polski w Redfem połączyły się i utworzyły nową 
organizację Związek Polski w Nowej Południowej Walii, który przejął również 
„Wiadomości Polskie” 16. Jeszcze z ramienia PTD odpowiedzialni przed 
władzami australijskimi i formalnie podawani jako wydawcy byli posiadający 
obywatelstwo brytyjskie T. Goldschlag i S. Kucharzewski.

Wznowione „Wiadomości Polskie” były powielane co dwa tygodnie, by 
we wrześniu 1950 r. ukazać się jako tygodnik formatem przypominający póź­
niejsze pismo drukowane. Pierwszy drukowany numer nosi datę 18 listopada 
1950 r., dopiero jednak świąteczne wydanie gazety z grudnia 1951 r. zostało 
wydrukowane przy użyciu czcionek polskich. Stale używano ich do druku 
„Wiadomości Polskich” od początku 1953 r. Gazetę drukowano w ukraiń­
skiej drukarni „Vilna Dum ka”, której właściciel W. Szumski biegle mówił po 
polsku.

13 A. P o n iń s k i ,  Kierunki i tem atyka „W. P ’\  „W iadomości Polskie” z 7 V 1967.
14 J. К  o w a l ik ,  Bibliografia czasopism polskich wydanych poza granicami Kraju od września

1939 r., t. IY, Lublin 1976, s. 88; M. S z c z e p a n o w s k i .  op. cit., por. też Od wydawnictwa,
„W iadomości Polskie” z 26 I 1952; B. K o r p o w s k i ,  Z  Melburnu i K anbery..., „Srebrny
Jubileusz”. Dodatek nadzwyczajny na 25-lecie „W iadomości Polskich”, s. XVI.

15 E. J a k u b o w s k i ,  Trochę z „prehistorii’' Wiadomości Polskich, „Srebrny Jubileusz”.
Dodatek nadzwyczajny na 25-lecie „W iadomości Polskich”, s. III.

16 W  jedności siła, „W iadomości Polskie” z 17 III 1951.



„WIADOMOŚCI POLSKIE” W SYDNEY 29

Mimo pozyskiwania prenumeratorów i wzrostu nakładu z 900 egz.17 po 
wznowieniu wydawnictwa do ■ około 2 tys. w 1951 r., „Wiadomości Polskie” 
wciąż były pismem deficytowym i musiały polegać na wsparciu finansowym  
PTD, później Związku Polskiego, a także na ochotniczej pracy członków  
komitetu redakcyjnego i licznych współpracowników18. Jedynie redagujący 
pismo sekretarz komitetu otrzymywał bardzo niskie wynagrodzenie.

W styczniu 1952 r. tygodnik wydzierżawiono Sławomirowi Maruszew- 
skiemu, właścicielowi firmy wysyłkowej Newline Agency. Ta decyzja Zarządu 
Związku Polskiego w N PW  wywołała obawy przed кomeracjalizacj ą pisma, 
lecz ostatecznie została zaaprobowana przez walne zebranie. Zdawano sobie 
sprawę, jak wielkim obciążeniem finansowym i organizacyjnym dla Związku 
jest prowadzenie „Wiadomości”, stąd w przekazaniu ich inicjatywie prywatnej 
upatrywano możliwość zaoszczędzenia pieniędzy i sił potrzebnych do pracy 
w innych dziedzinach19. Jak ujawniono w sprawozdaniu zarządu, obejmują­
cym okres od sierpnia 1951 r. do lipca 1952 r., dotacje na „Wiadomości Pol­
skie” wynosiły ponad 750 funtów20, a ponieważ w styczniu 1952 r. pismo prze­
jęła firma Newline Agency, całość sumy przypada na drugą połowę 1951 r.

Wydaje się, że poza finansowymi przyczynami przekazania pisma dzierżaw­
cy był jeszcze inny powód — chęć pozbycia się B. Korpowskiego, który będąc 
redaktorem „Wiadomości Polskich” nie poparł Zarządu Związku Polskiego 
w N PW  — zdominowanego przez członków dawnego Związku Narodowego 
Polskiego — gdy znalazł się on w konflikcie z Sekcją Odczytową, do której 
wchodzili członkowie dawnego PTD. M imo to B. Korpowski doszedł do 
porozumienia z nowym wydawcą i redaktorem odpowiedzialnym S. Maru- 
szewskim i współpracował z nim przy prowadzeniu „Wiadomości Polskich”, 
a w 1953 r. wspólnie założyli gazetę „Forum”.

Maruszewski uznawał Związek Polski za właściciela pisma i respektował 
jego życzenia wyrażone w umowie, lecz jednocześnie korzystał z pełnej 
autonomii w redagowaniu i administracji. Według niego, celem tygodnika 
miało być służenie całej społeczności polskiej, a nie tylko Związkowi21. Jednak 
nie przedłużono dzierżawy z dotychczasowym wydawcą i w styczniu 1953 r. 
Związek wydzierżawił pismo na dwa lata Lechowi Hoffmanowi, posiadające­
mu firmę wydawniczo-drukarską White Eagle Press. N a podstawie umowy 
z nowym wydawcą Zarząd Związku „zachował nadal wpływ na ideowe oblicze 
pisma, jak też zapewnił sobie skromny dochód dla organizacji, z wykluczeniem  
ryzyka strat” 22.

17 „Echo” z 10 III 1951. ·
18 Wywiad z Prezesem Związku Polskiego w N S W  J. E. Tomaszewskim, „W iadomości Polskie” 

z 26 I 1952.
19 T. N a k l i c k i ,  Osiem miesięcy pracy, „W iadomości Polskie” z 29 III 1952.
20 Rozrachunek, „W iadomości Polskie” z 19 VII 1952.
21 S. M a r u s z e w s k i ,  Ważny dzień, „W iadomości Polskie” z 19 VII 1952.
22 Związek Polski w NSW. N otatk i do sprawozdania Zarządu Związku Polskiego w N S W  za 

rok 1952/53, „W iadomości Polskie” z  12 VII 1953.



зо JAN LENCZNAROWICZ

Po zawarciu porozumienia z wychodzącym w Melbourne pod redakcją 
Jerzego Grota-Kwaśniewskiego „Głosem Polskim”, od końca stycznia 1953 r. 
co tydzień ukazywało się połączone wydanie tych gazet. W stanie Wictoria 
rozchodziły się egzemplarze z tytułem „Głos Polski”, a w pozostałych stanach 
z tytułem „Wiadomości Polskie”. Jednak po pół roku współpraca zakończyła 
się niepowodzeniem i ostatecznie, mimo prób ratowania pisma przez nową 
redakcję, trudności finansowe doprowadziły do upadku „Głosu Polskiego”.

N ie lepsze było położenie „Wiadomości Polskich”. Pomimo wprowadze­
nia na stałe czcionek polskich oraz wysiłków, aby zwiększyć nakład, który 
poprzedni wydawca doprowadził do ok. 2.500 egz., już po roku dzierżawienia 
tygodnika L. Hoffman ogłosił bankructwo. W tej sytuacji wydawania pisma 
podjął się Jan Dunin-Karwicki, współwłaściciel firmy ING O S Advertising 
and Distributiors, wydzierżawiając „Wiadomości Polskie” na początku lu­
tego 1954 r.

W chwili przejmowania „Wiadomości Polskich” przez firmę ING O S po­
łożenie gazety wydawało się beznadziejne. W kartotece stwierdzono jedynie 
232 czynnych prenumeratorów oraz 240 z prenumeratą nie opłacaną niekiedy 
dłużej niż rok. Było oczywiste, że zanim uda się pozyskać zaufanie czytelni­
ków, najpierw trzeba będzie przez dłuższy czas wydawać pismo deficytowe. 
Zachodziła obawa, iż firma ING O S nie będzie w stanie pokrywać przez do­
statecznie długi okres poważnego deficytu, a w razie wycofania się jej z umowy 
nie uda się znaleźć innego wydawcy23. W takiej sytuacji „Wiadomości Polskie” 
mogłyby podzielić los innych gazet polskich w Australii, które — jak to miało 
miejsce w przypadku „Echa” (Perth), „Głosu Polskiego” (Melbourne) i „Fo­
rum” (Sydney) — przestały się ukazywać na skutek trudności finansowych.

Pierwszy numer, przygotowany przez J. Dunina-Karwickiego i zaanga­
żowanego przez niego redaktora Romana Gronowskiego (Marka Talarka), 
ukazał się 7 lutego 1954 r. Od tego momentu „Wiadomości Polskie” wycho­
dziły regularnie i stosunkowo szybko zdobyły sobie mocną pozycję na polskim  
rynku wydawniczym w Australii. W ciągu półtora roku rozesłano 50 tys. 
egzemplarzy okazowych, rozbudowano sprawną sieć dystrybucji składającą się 
z 80 własnych punktów sprzedaży oraz ok. 120 punktów australijskiej firmy 
Gordon and Gotch. Już po pół roku było około tysiąca prenumeratorów, 
a liczba ta systematycznie rosła24. Drukowane w węgierskiej drukarni New  
Life Printery i składane przez polskiego linotypistę „Wiadomości” liczyły zwykle 
8 stron, następnie 10, by w 1974 r., ze względu na wzrost kosztów produkcji, 
powrócić do 8 stron. Zwiększano natomiast objętość wydań świątecznych 
i okolicznościowych. Od 1962 r. aż do przejścia na druk offsetowy w 1982 r.

23 Sprawozdanie dla Zarządu Związku Polskiego w N PW  z przejęcia wydawnictwa „W iado­
m ości Polskie” od firmy „White Eagle Press” i przekazania firmie „Ingos”, opracowane przez 
J. Szumskiego, oraz Protokół przejęcia, archiwum redakcyjne „W iadomości Polskich”.

24 Sprawozdania firmy „Ingos” dla Związku Polskiego w NSW  z 7 VII 1954 i 22 IX 1955, 
archiwum redakcyjne „W iadomości Polskich”.



„WIADOMOŚCI POLSKIE” W SYDNEY 31

„Wiadomości Polskie” drukowano w polskiej drukarni Tatra Press, prowadzo­
nej przez Huberta Mirosława Artera, a należącej do spółki akcyjnej, której 
współwłaścicielem był INGOS.

Szybko rósł nakład tygodnika. Pierwszy numer w celach reklamowych 
wydrukowano w liczbie 8500 egz., jednak zapotrzebowanie było zdecydowanie 
mniejsze. W lipcu 1954 r. sprzedawano tygodniowo około 1500 egz., we 
wrześniu 1955 r. 3100 egz. Rozliczenia między wydawcą a właścicielem  
wskazują na dalszy wzrost nakładu w latach 1955 — 1965. Choć występują 
wyraźne różnice pomiędzy poszczególnymi numerami, w 1958 r. drukowano 
już ponad 4 tys. egz., ale sprzedawano ok. 3500. w latach 1963 — 1965 
drukowano ok. 5 tys. egz., a numery bożonarodzeniowe wychodziły w na­
kładzie sześciotysięcznym, jednak rozchodziło się o kilkaset egzemplarzy 
mniej25. W latach następnych nakład ustalił się na niższym poziomie.

R. Gronowski podniósł poziom redakcyjny „Wiadomości Polskich” oraz 
zyskał nowych współpracowników i korespondentów. Jednak konflikt z wy­
dawcą doprowadził do rezygnacji redaktora i przejęcia na krótko jego obo­
wiązków przez Jacka Suskiego i Bolesława Korpowskiego. Ostatecznie w lipcu 
1956 r. wydawca J. Dunin-Karwicki objął również funkcję redaktora.

D o najważniejszych współpracowników „Wiadomości Polskich” w latach 
50., poza wielokrotnie wspomnianymi B. Korpowskim (Puk) i J. Suskim, na­
leży zaliczyć Fryderyka Goldschlaga, piszącego szkice literackie i teatralne, 
współzałożyciela Australian Association for Cultural Freedom i miesięcznika 
„Quadrant” Ryszarda Krygiera — „polskiego Żyda, dla którego przymiotnik 
(polski) był nie mniej ważny, niż rzeczownik” 26 — podejmującego głównie 
tematykę polityczną, oraz przedwojennego redaktora polskiego dziennika 
w Kownie — „Dzień Kowieński”, Edmunda Jakubowskiego (Żagiell), redagu­
jącego na łamach „Wiadomości Polskich” dział „Komentarz australijski”. N ie  
można też pominąć Adama Nasielskiego, zamieszczającego m.in. artykuły
0 sytuacji prasy polskiej na emigracji, felietony i powieści, ani Alfreda 
Ponińskiego, dyplomaty i autora licznych artykułów na tematy historycz­
ne i polityczne. W pewnych okresach wiele swoich utworów literackich
1 tekstów publicystycznych publikował Andrzej Chciuk — podobnie jak póź­
niej w „Tygodniku Polskim” — redaktor działu literackiego „Widnokręgi”. 
W tym czasie pismo wspomagali również Tadeusz Sariusz Bielski, Andrzej 
Gawroński, Zbigniew Jasiński, Jerzy Malcharek, Lech Paszkowski, Władysław  
Polak, Zygmunt Przybyłkiewicz (Prawdzie), ks. Wojciech Sojka, Jerzy Zub­
rzycki i wielu innych. N a początku , lat 50., rzadko lub wręcz sporadycznie 
z Wielkiej Brytanii teksty swoje przysyłali Janusz Kowalewski, Tymon Ter-

25 Rozliczenia z tytułu dzierżawy „W iadomości Polskich” z lat 1955 — 1965, archiwum  
redakcyjne „W iadomości Polskich”. Podany przez M. G i l s o n ,  J. Z u b r z y c k ie g o  (op. cit., s. 143) 
za General Media Australian Advertising Rate and D ata Service nakład „W iadomości Polskich” 
w latach 1962—1964 w wysokości 6,5 tys. egz. jest, przypuszczalnie ze względów reklamowych, 
zawyżony.

26 M. K r y g ie r ,  Stalemated in Poland, „Quadrant”, March 1986.



32 JAN LENCZNAROWICZ

lecki, Zygmunt Nowakowski i z Niemiec Józef Mackiewicz. W latach 60. „do 
szczególnie aktywnych, a dotychczas nie wymienionych autorów należeli: 
współpracownik wielu pism australijskich, zajmujący się głównie sprawami 
gospodarczymi, Eugeniusz Bajkowski, historyk z Adelaide Marian Szczepa- 
nowski, przybyły niedawno z Polski Jerzy Steinmetz i przebywający czasowo 
w Australii Jerzy J. Działak (J. Flemming). Pisywali też m.in. Gabriela 
Barton-Bartkowska, Zygmunt Konrad Bernaś, gen. Juliusz Kleeberg, Leopold 
Muszkat, Tomasz W. Ostrowski, Władysław Romanowski, Roman Rossleigh, 
Aleksander Sienkiewicz, Tadeusz Sobolewski i Janusz H. Wróblewski.

J. Dunin-Karwicki duży nacisk kładł na różnorodność pisma próbując 
trafić do możliwie wielu autorów i czytelników. Znalazło to odbicie w liczbie 
i bogactwie dodatków do „Wiadomości Polskich”. Po przebadaniu wszystkich 
numerów pisma od końca 1949 r. do połowy 1978 r. bibliografię dodatków  
zestawił M. Szczepanowski21. Umieścił w niej 24 dodatki stałe o różnej czę­
stotliwości i długości wydawania oraz 18 dodatków jednorazowych. Zesta­
wienie to należy uzupełnić dodatkiem literackim „Iskry” pod redakcją W. Ro­
manowskiego, jaki ukazał się w bożonarodzeniowym numerze pisma w 1966 χ. 
D o szczególnie ważnych lub długo wychodzących należały dodatki dla dzieci 
i młodzieży: „Dziatwa Polska” redagowana przez Polską Macierz Szkolną 
i Jerzego Goebla, „Głos M łodych”, „Młody Las” i „Polska gazeta dla polskich  
dzieci”. Z myślą o czytelniczkach wydawano „Forum Polek” oraz „Pani 
i D om ”, dla zainteresowanych sportem — „Stadion”, „Sportowiec Polski 
w Australii” i „Mały Przegląd Sportowy”. Obok wspomnianych dodatków  
literackich pojawiał się również dodatek popularnonaukowy „Wiek Wiedzy” 
oraz dodatek historyczny „Ziemie Piastowskie”. Kolejnymi eksperymentami 
były redagowane w latach 1962 — 1963 .przez E. Bajkowskiego „Zagadnienia 
gospodarcze” oraz przez Mieczysława Iwańczaka w okresie 1971 — 1972 „Rze­
czpospolita”, mająca pełnić funkcję pisma Delegatury Rządu RP w Australii.

Stosunki między prywatnym dzierżawcą i wydawcą J. Duninem-Karwickim  
a organizacją społeczną będącą właścicielem gazety uległy pogorszeniu w la­
tach 60. Coraz wyraźniejsze stało się dążenie przywódców Związku Polskiego 
w N PW  do całkowitego podporządkowania sobie ustabilizowanego pisma. 
Ponieważ redakcja zamieszczała odważne, często wręcz kontrowersyjne, opi­
nie także w sprawach tak drażliwych, jak stosunek emigracji do powojennej 
rzeczywistości w Polsce, tygodnik spotykał się z ostrą krytyką, a nawet z os­
karżeniami o niewłaściwe „oblicze ideowe” lub wręcz o wyrzeczenie się sta­
nowiska niepodległościowego 28. Już we wrześniu 1963 r., na walnym zebraniu 
Związku Polskiego w N PW  powołano specjalną komisję w celu sprawdzenia 
ksiąg handlowych „Wiadomości Polskich” i rachunków z tytułu dzierżawy.

27 M. S z c z e p a n o w s k i ,  op. cit.
28 J. S o b o le w s k i ,  O linię ideową pisma emigracyjnego. Rewolucja w Sydney, „Nasza D roga” 

z  28 X 1965; por. też J. N o r d a n - S c h m id t ,  O linię ideologiczną (Refleksja), „Nurt”, gru- 
dzień-styczeń 1965/1966.



„WIADOMOŚCI POLSKIE" W SYDNEY 33

Wedle jej ustaleń, dzierżawca wpłacił Związkowi Polskiemu w NPW  w gotówce 
lub w książkach ok. tysiąca funtów. N a posiedzeniu delegatów oddziałów Związ­
ku Polskiego w N PW  w listopadzie 1963 r. mec. A. Iwczenko domagał się zrewi­
dowania warunków dzierżawy, a M. Iwańczak, który już w latach 1961 —1962 
(na łamach wychodzącej w Adelajdzie „Naszej Drogi”) zarzucał „Wiadomościom  
Polskim” milczącą aprobatę dla rzekomych tajnych negocjacji przedstawicieli 
Rady Naczelnej Polskich Organizacji w Australii, z posłem na sejm PRL 
i prezesem Chrześcijańskiego Stowarzyszenia Społecznego J. Frankowskim, na 
wspomnianym zebraniu kwestionował linię ideową pisma29.

Dowodem  na niewłaściwą postawę „Wiadomości Polskich”, a w konsek­
wencji na konieczność poddania gazety ścisłej kontroli, miało być zamiesz­
czenie w lipcu 1965 r. — jako artykułu dyskusyjnego, nie wyrażającego 
poglądów redakcji — przedruku dyskusji z londyńskich „Kontynentów” pt.
O roli emigracji30. Prezydium Związku Polskiego w N PW  zakazało „pub­
likowania w jakiejkolwiek formie artykułów o treści podważającej fundamen­
talne wartości ludzkie, a w szczególności polskie, jak uczucia i pojęcia religijne 
czy też patriotyczne” 31. Ponieważ wydawca nie ustępował, Prezydium Związ­
ku dążyło do zmiany dotychczasowej umowy o dzierżawę na taką, która 
dawałaby mu faktyczną kontrolę nad pismem.

Tymczasem Związek Polski w  N PW  Oddział w Sydney (Ashfield) zgłosił 
pretensje do „Wiadomości Polskich”. Wynikało to z faktu, iż będąc kontynua­
cją dawnego Związku Polskiego w N PW , który po połączeniu się w 1956 r. ze 
Stowarzyszeniem Polskim w Bankstown oraz ze Śtawarzyszeniem Polskim  
w Blacktown udzielił swojej dotychczasowej nazwy całej nowej organizacji, lecz 
zgodnie z postanowieniami statutu, że każdy z oddziałów zachowuje swój 
majątek, posiadał nadal tytuł własności „Wiadomości Polskich”. Choć na 
przełomie lat 50. i 60., na podstawie porozumienia między Zarządem Głównym  
a Oddziałem w Sydney (Ashfield), „Wiadomości Polskie” zaczęły wpłacać 
należność z tytułu dzierżawy do skarbnika Zarządu Głównego, dotyczyło to 
jedynie przekazywania opłaty za dzierżawę, nie było zaś przeniesieniem prawa 
własności na rzecz Zarządu Głównego. Odbywający się w sierpniu 1965 r. bez 
udziału Oddziału w Sydney (Ashfield) Zjazd Delegatów Związku Polskiego 
w N PW  uchwalił, że „Wiadomości Polskie” są jego własnością, a Prezydium  
Związku zagroziło wydawcy sprawą sądową32. Mimo to nie zdecydowano 
się na frontalny atak na wydawcę. Zdawano sobie sprawę, że — jak pisał

29 B a n k s t o ń c z y k  [M . I w a ń c z a k ] ,  Sprawozdanie z posiedzenia delegatów oddziałów  
Związku Polskiego, „Nurt”, grudzień 1963, s. 30.

30 „W iadomości Polskie” z 4 VII 1965.
31 O wolność opinii, „W iadomości Polskie” z 15 VIII 1965; por. też S. S te f a n ia k ,

O ideologiczny kierunek pisma emigracyjnego oraz odpowiedź redakcji: Pilnujemy, ale swego nosa, 
„W iadomości Polskie” z 10 X 1965.

32 O linię ideową Wiadomości Polskich. Sprawozdanie ze Zgromadzenia Delegatów Związku  
Polskiego w NSW, „Nasza D roga” z 3 X 1965; por. też B. K o r p o w s k i ,  Zeznania w obronie, 
„W iadomości Polskie” z 17 X 1965 i Statut i samowola, „W iadomości Polskie” z 24 X 1965.

3 — K wartalnik Historii Prasy Polskiej 2/1992



34 JAN LENCZNAROWICZ

ówczesny redaktor konkurencyjnego „Tygodnika Polskiego” R. Gronowski 
— „redaktor Karwicki mając w ręku cały aparat wydawniczy, wyjdzie za 
tydzień z takim samym pismem, tylko że pod innym tytułem. W rękach 
Związku pozostanie tylko stary tytuł i nic więcej — bo żadne »W iadomości 
Polskie« w rękach jakiegokolwiek dzierżawcy konkurencji z pismem Karwic- 
kiego nie wytrzymają” 33.

Ostatecznie Związek Polski w N PW  Oddział w Sydney (Ashfield), na­
stawiony przyjaźnie do dotychczasowego wydawcy, podpisał z nim jako 
właścicielem firmy ING O S, w listopadzie 1965 r., nową dziesięcioletnią umowę, 
która była odnawiana w latach 1975 i 1985. Stwierdzano w niej m.in. że 
dzierżawca będzie miał na celu dobro społeczności polskiej w Australii oraz 
poparcie dla idei wolnej, demokratycznej i niepodległej Polski. Jednocześnie 
jego niezależność została potwierdzona, a w razie zaistnienia sporów przewi­
dziano powołanie komisji arbitrów wyznaczonych przez Radę Naczelną 
Polskich Organizacji w Australii, Stowarzyszenie Polskich Kombatantów  
i Związek Dziennikarzy RP Syndykat Australia34.

Nie bez wpływu na nastawienie organizacji polskich do „Wiadomości” były 
osobiste urazy i konflikty lub też sojusze i przyjaźnie z wydawcą zaan­
gażowanym w działalność organizacyjną i w konsekwencji uwikłanym w liczne 
spory w środowisku polonijnym. Szczególnie ostry przebieg miał rozłam 
w Prezydium Rady Naczelnej Polskich Organizacji w Australii po śmierci 
prezesa gen. Juliusza Kleeberga w 1970 r. Wtedy to J. Dunin-Karwicki przejął 
obowiązki prezesa i stanął na czele jednej ze zwalczających się frakcji.

Dochodziło również do napięć między „Wiadomościami” a klerem polskim  
w Australii, który popierał najpierw „Tygodnik Katolicki”, a następnie 
wydawany od połowy 1968 r. przez Polską Misję Katolicką w Australii 
i redagowany przez księży „Przegląd Katolicki”35.

W latach 1960—1977 „Wiadomości Polskie” odgrywały rolę oficjalnego 
organu Rady Naczelnej36. W związku z tym w 1961 r. podjęto nawet próbę 
wydawania anglojęzycznej wersji pisma pt. „Polish News”, które miało zastąpić 
wydawany wcześniej przez Radę biuletyn.

Napływ po 1980 r. nowej fali emigrantów polskich odcisnął na „Wiado­
mościach” wyraźne piętno. W zmocniona przez niedawnych przybyszy z Polski 
redakcja dużą uwagę poświęca nowo przybywającym rodakom. Bardzo wiele 
miejsca przeznacza na przedruki z prasy krajowej, często wychodzącej poza 
zasięgiem cenzury, a także z prasy emigracyjnej zajmującej się tematyką kra­

33 R. G r o n o w s k i ,  Sydnejskie spory, „Tygodnik Polski” z 6 X 1965.
34 Um ow a o dzierżawę z 13 listopada 1965 r., archiwum redakcyjne „W iadomości Polskich”.
35 Ks. Z. P a jd a k ,  Odpowiedź na odpow iedź..., „Przegląd Katolicki”, maj 1975, s. 19; por. też 

R. K r y g ie r ,  75-lecie Jana Dunina-Karwickiego, „Kultura”, Paryż 1985, nr 12/459, s. 126.
36 Uchwały i zalecenia IX Zjazdu Rady Naczelnej Polskich Organizacji w Australii 1 — 3 

X 1960, uchwała XII, zbiory Polskiego Towarzystwa Historycznego w Australii; Pismo Prezydium  
R N PO  w Australii do prezesów (organizacji członkowskich z 15 III 1977, archiwum redakcyjne 
„W iadomości Polskich”.



„WIADOMOŚCI POLSKIE” W SYDNEY 35

jową. Świeżo przybyli z Polski czytelnicy stopniowo zastępują starzejącą 
się grupę polskich imigrantów osiadłych w Australii na przełomie lat 40. 
i 50. Niestety, mimo że ostatnia fala przybyszy charakteryzuje się lepszym 
wykształceniem ogólnym i dużą liczbą osób z wyższym wykształceniem37, 
znacznie trudniej odtworzyć kurczący się krąg współpracowników. Jak zau­
ważył R. Krygier, „w środowisku takim, jak antypody australijskie, łatwiej 
jest znaleźć talent za pomocą redakcyjnych nożyc, niż otwierając łamy lokal­
nej twórczości” 38. .

ZAŁOŻENIA I CELE POLITYKI REDAKCYJNEJ

Z powodu braku materiału pozwalającego zrekonstruować funkcje peł­
n ione39, przy badaniu „Wiadomości Polskich” omówione zostaną, na pod­
stawie publikowanych deklaracji redakcji oraz archiwum redakcyjnego, funk­
cje intencjonalne, a następnie, na podstawie ilościowej i jakościowej analizy 
treści — funkcje nadane.

Gdy w kwietniu 1949 r. wznowiono wydawanie „Wiadomości Polskich”, 
redakcja w następujący sposób sformułowała zadania swojego pisma: „Duży 
wzrost w ostatnim czasie wychodźstwa polskiego w Australii i oczekiwany 
w ciągu najbliższych miesięcy dalszy napływ tysięcy Polaków do naszych 
Antypodów narzuca potrzebę nie tylko rozszerzenia wiadomości o Polsce i Jej 
córkach i synach w Kraju i zagranicą — których w prasie zagranicznej 
niemalże znaleźć niepodobna — ale również potrzebę konieczną niezłomnego 
trzymania się razem wszystkich, którym wiara w prawdziwie wolną, niepodleg­
łą i demokratyczną Polskę jest naczelną ideą przewodnią życia. »W iadomości 
Polskie« postawiły sobie dlatego za główną zasadę dążenie do dotarcia do 
możliwie najszerszych kręgów wychodźstwa polskiego w Australii, aby [...]  
stać się prawdziwym ośrodkiem wolnej myśli polskiej i polskiego słowa. [ ...]  
Pismo nasze nie jest partyjno-polityczne, chciałoby jedynie stać się organem  
wszystkich tych — z prawa i lewa — którym obce są miazmaty ideologii 
totalistycznych czy to faszystowskich, czy komunistycznych”40. W tym samym 
numerze w artykule Zadania chwili były konsul Sylwester Gruszka w sprawie 
„powrotu ludzi naszych do zajęć i zatrudnień zbliżonych lub lepszych od tych, 
które bądź przed wojną wykonywali, bądź też do których czują się uzdolnieni”, 
widział nie tylko najważniejszy ówczesny problem, lecz również „podstawę 
ideologiczną wznowionych »W iadom ości«”41. W przytoczonych powyżej wy­
powiedziach wyraźnie zaznacza się nacisk na zamierzone funkcje polityczne

37 A. J a m r o z ik ,  Recent Polish Immigration, [w :] The Australian People. An Encyklopedia o f 
the Nation, its People and their Orgins, ed. J. Jupp, Sydney 1988, s. 743 — 744.

38 R. K r y g ie r ,  op. cit.
39 Encyklopedia wiedzy o prasie, W rocław 1976, s. 87.
40 Od redakcji, „W iadomości Polskie”, marzec 1949.
41 Zadania chwili, „W iadomości Polskie, marzec 1949.



36 JAN LENCZNAROWICZ

oraz organizacyjno-integracyjne w ramach społeczności emigracyjnej. Redak­
torzy „Wiadomości” przypisywali również swojej gazecie ważną rolę w utrzy­
maniu więzi przez Polaków żyjących w Australii z krajem macierzystym oraz 
w dopomożeniu im w zdobyciu pozycji zawodowej i społecznej w kraju 
osiedlenia.

Szczególnie znaczące są deklaracje składane przez redakcję i wydawcę 
w lutym 1954 r., gdy „Wiadomości Polskie” zostały przejęte przez Jana 
Dunina-Karwickiego, który do dziś jest ich wydawcą i redaktorem. Od tego 
momentu miały one: „1. Informować o światowych wydarzeniach politycznych 
i naświetlać je z polskiego punktu widzenia opartego na idei wolności 
i niepodległości Polski. 2. Informować bezstronnie o przejawach życia pol­
skiego na emigracji. 3. Stać na straży interesów polskich w Australii i Nowej 
Zelandii. 4. Prowadzić kronikę polskiego życia w Australii i Nowej Zelandii 
oraz omawiać zagadnienia społeczne w sposób przyczyniający się do kon­
solidacji wysiłków i do zespolenia społeczności polskiej w tych krajach. 5. 
Utrzymywać wśród Polaków w Australii i Nowej Zelandii przywiązanie do 
polskości. 6. Pielęgnować czystość języka polskiego. 7. Przyczyniać się do 
zbliżenia polsko-australijskiego”42. Stawiane przez redakcję i wydawcę cele 
zdradzają zamiar dostosowania „Wiadomości Polskich” do pełnienia, obok  
wspomnianych już wcześniej funkcji, również funkcji kulturalnych, w szczegól­
ności podtrzymywania kultury polskiej na obczyźnie. Wprowadzony w 1955 r. 
podtytuł „Pismo Polaków w Australii i Nowej Zelandii”, podobnie jak powyżej 
przytoczone wypowiedzi, świadczy o dążeniu do uczynienia z „Wiadomości 
Polskich” nie tylko ogólnoaustralijskiego tygodnika polonijnego, lecz również 
gazety Polaków zamieszkałych w siąsiedniej Nowej Zelandii. M imo przed­
stawionych wcześniej związków z organizacjami polonijnymi, wyraźnie pod­
kreśla się, iż „Wiadomości Polskie” chcą być niezależnym „pismem Polaków”, 
stojącym ponad podziałami organizacyjnymi czy partyjnymi, miejscem wymia­
ny myśli, a nie organem tej czy innej partii lub grupy polonijnej.

Liczne inne deklaracje redakcji nie wnoszą zasadniczych zmian do tego, co 
już zostało powiedziane, być może z jednym tylko wyjątkiem. Jest nim 
polemika ze Stefanem Stefaniakiem, prezesem Związku Polskiego w Nowej 
Południowej Walii, zarzucającym „W iadomościom Polskim” publikowanie 
artykułów sprzecznych z ideologią polskiego pisma imigracyjnego, którego 
zadaniem jest podtrzymywanie ducha patriotycznego i zasad religii chrześ­
cijańskiej wśród emigracjii polskiej43. To stanowisko redaktor „Wiadomości 
Polskich” uznał za zbiór frazesów i „gołosłowne żonglowanie oderwanymi 
pojęciami”, gdyż — jak stwierdził — „dwa są główne zadania każdej prasy: 
być kroniką bieżących wydarzeń i być głosem (sumieniem) opinii publicznej. 
Spełniając rzetelnie te zadania — prasa jest przyczynkiem do kultury, w której

42 N ow y etap, „W iadomości Polskie” z 7 II 1954.
43 O ideologiczny kierunek pisma emigracyjnego, „W iadomości Polskie” z  10 X 1965.



„WIADOMOŚCI POLSKIE” W SYDNEY 37

patriotyzm mieści się bez reszty”44. Wypowiedź tę trzeba jednak rozumieć 
w kontekście walki pisma o niezależność organizacyjną i ideologiczną jako 
obronę przed próbą narzucenia wąskiego „narodowo-katolickiego” punktu 
widzenia. W żadnym wypadku nie może ona świadczyć o próbie odrzucenia 
przytoczonych wcześniej celów polityki redakcyjnej.

Również z okresu przejęcia pisma przez Jana Dunina-Karwickiego po­
chodzą nie opublikowane założenia ideowe „Wiadomości Polskich”, wśród 
których na pierwszym miejscu wymieniono „zasady Polskiego Ruchu N iepod­
ległościowego” oraz „zwalczanie wszelkich przejawów ruchu komunistycznego 
i faszystowskiego”45. W założeniach polityki redakcyjnej stwierdza się, że 
„»Wiadomości Polskie« muszą być redagowane dla ogółu społeczeństwa 
polskiego, dostosowane do jego poziomu, potrzeb i zainteresowań [...]  
Artykuły mają być możliwie krótkie, ciekawe i lekko ujęte, nawet do pewnego 
stopnia sensacyjne”. Zaleca się także „unikać wszelkich zagadnień partyjnych, 
rozgrywek osobistych itp. Pismo ma być czynnikiem równowagi w społeczeń­
stwie polskim”. Redakcja powinna „przez raczej bojowy styl w omawianiu 
zagadnień polskich stworzyć przywiązanie do pisma”46.

Ostatnia część artykułu ma na celu ustalenie, jak dalece udało się na 
łamach „Wiadomości Polskich” nadać realny kształt tym zamierzeniom  
i w konsekwencji do pełnienia jakich funkcji został w rzeczywistości przy­
stosowany przekaz.

ANALIZA ZAW ARTOŚCI

Aby możliwie obiektywnie, systematycznie oraz ilościowo scharakteryzo­
wać „Wiadomości Polskie”, przeprowadzono analizę zawartości tego tygodnka 
koncentrując się na tych zagadnieniach, które wiążą się z funkcjami właś­
ciwymi gazecie polonijnej47. W celu uchwycenia zachodzących w zawartości 
„Wiadomości Polskich” przemian, próbę wybrano celowo tak, aby znalazły się 
w niej wszystkie ostatnie numery każdego miesiąca z lat 1953, 1965 i 1977. 
Pierwsza z tych dat, jeśli wziąć pod uwagę historię pisma, przypada na okres 
jego słabości. Natomiast w interesującym nas kręgu spraw: kraj pochodze­
nia — społeczność polonijna — kraj osiedlenia, odpowiada apogeum stali­

44 Pilnuj, ale swego nosa, „W iadomości Polskie” z 10 X 1965.
45 Archiwum redakcyjne „W iadomości Polskich”.
46 Archiwum redakcyjne „W iadomości Polskich”.
47 G. B a b iń s k i ,  Prasa polonijna w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Polonia amerykań­

ska. Przeszłość i współczesność, red. H. Kubiak E. Kusielewicz. T. Gromada, Wrocław 1988, 
s. 252 — 257; C. F. W a r e , Foreign-language Press, [w:] Encyclopaedia o f the Social Sciences, t. 4, 
New York 1948, s. 378 — 381; A. P a c z k o w s k i ,  Prasa i społeczność polska we Francji w latach
1920—1940, Wrocław 1979, s. 181 —212; J. Z u b r z y c k i ,  The Role o f  the Foreign-language Press in
M igrant Integration, „Population Studies”, Vol. XII, 1958, nr 1; M. W a w r y k ie w ic z ,  Prasa 
polonijna w Stanach Zjednoczonych i je j funkcje polityczne  — na przykładzie „Gwiazdy Polarnej” 
w latach 1961—1962, „Przegląd Polonijny”, 1981, z. 3.



38 JAN LENCZNAROWICZ

nizmu w Polsce (niemal zupełne odcięcie kraju od emigracji), ukształtowa­
niu przez Polaków w Australii, po zakończeniu masowej imigracji i odpraco­
waniu dwuletnich kontraktów, nowych środowisk emigracyjnych; jest to rów­
nież okres realizowania przez władze australijskie polityki pełnej asymilacji 
imigrantów europejskich. Rok 1965 to czasy rozwoju badanego tygodnika, 
a w odniesieniu do sytuacji w Polsce to okres stabilizacji gomułkowskiej (nie­
co częstsze wizyty i łatwiejsze kontakty kraju i emigracji). To także czas 
prężnych i stosunkowo dobrze zorganizowanych społeczności polonijnych 
w Australii, które nie dysponowały jeszcze audycjami radiowymi, a także faza 
przechodzenia przez rząd w Canberrze od polityki asymilacji mniejszości 
etnicznych do prób ich integrowania w ramach społeczeństwa australijskiego. 
Ostatnia data 1977 r. przypada na okres pewnej stagnacji „Wiadomości 
Polskich”. W Polsce następuje osłabienie systemu komunistycznego i rodzi się 
zorganizowana opozycja (stosunkowo duże otwarcie i łatwość kontaktów  
między krajem i emigracją), natomiast w Australii dochodzi do głosu polityka 
wielokulturowości, z czego również korzysta ustabilizowana, lecz starzejąca się 
i pozbawiona znaczącego dopływu przybyszy z Polski społeczność polonijna. 
Coraz wyraźniej wyodrębnia się z niej drugie i trzecie pokolenie, w dużym  
stopniu nie władające już językiem polskim.

Jako jednostki analizy (jednostki klasyfikacyjne) przyjęto pełne wypowiedzi 
prasowe. Są one również, obok centymetrów kwadratowych, używane jako 
jednostki pomiaru, szczególnie przydatne do ustalenia częstotliwości wy­
stępowania badanej tematyki. Wielkość przeznaczonej na nią powierzchni 
określa pomiar w centymetrach kwadratowych.

Zastosowany klucz kategoryzacyjny obok kategorii treści bierze pod uwagę 
kategorie odnoszące się do formalnych cech wypowiedzi, przede wszystkim  
gatunki dziennikarskie. Ustala się również język wypowiedzi (polski albo 
angielski) oraz numer strony, na której została ona umieszczona.

Przy definiowaniu kategorii treści kierowano się specyfiką prasy polonijnej 
oraz dążeniem do uchwycenia właściwych jej .funkcji. W szczególności chodziło
o uzyskanie danych pomocnych przy próbach odpowiedzi na pytanie o rolę 
gazety polonijnej w utrzymaniu więzi z krajem ojczystym, w integracji ze 
społeczeństwem kraju osiedlenia, w organizowaniu życia własnej grupy etnicz­
nej oraz w przekazie dziedzictwa kultury narodowej. Z tego względu zdefinio­
wano następujące kategorie treści: „Polska”, „Sprawy międzynarodowe”, 
„Australia”, „Polonia australijska”. Poza tym wyodrębniono kategorie „Mis­
cellanea” i „Zagadnienia kulturalne”. Ta druga obejmuje głównie rozważania 
historyczne, literackie, religijne, przedruki dzieł literackich itp., a więc mate­
riały, których tematyka — związana niemal wyłącznie z kulturą polską — wy­
kracza poza wcześniej wymienione kategorie, ograniczone czasowo do aktual­
ności i zdefiniowane na podstawie kryterium lokalizacji, uzupełnione o rozróż­
nienie między „Australią” i „Polonią australijską”. W „zagadnieniach kultural­
nych” znalazły się np. artykuły omawiające problematykę religijno-moralną, 
gdy informacje o aktualnych wydarzeniach kościelnych zakodowano w sto­



„WIADOMOŚCI POLSKIE” W SYDNEY 39

sownej ze względu na miejsce zdarzenia kategorii. Z powodu niemożności 
jednoznacznego przyporządkowania reklam do którejkolwiek z wyżej wymie­
nionych kategorii były one klasyfikowane odrębnie. Wszystkie kategorie 
ogólne dzielą się na kategorie szczegółowe, które poza dostarczeniem dokład­
niejszej informacji o zawartości poszczególnych kategorii ogólnych, pozwalają 
na analizę zawartości treści według odmiennego kryterium tematycznego, 
umożliwiającego wyróżnienie następujących kategorii: „polityka i gospodar­
ka”, „kultura i nauka”, „sensacja”, „rozrywka”, „sport”, „religia” itp.

Ilościowa analiza zawartości treści, przeprowadzona na powyżej określonej 
próbie, została uzupełniona analizą jakościową, która jednak, choć obejmuje 
cały okres wydawania „Wiadomości Polskich”, ma charakter wyrywkowy 
i koncentruje się na nadanych przekazowi funkcjach: łącznika między Polonią 
i Polską, organizacyjno-integracyjnych w australijskim środowisku polonij­
nym, funkcjach politycznych (zarówno w kontekście polityki międzynarodo­
wej, polskiej jak i australijskiej), funkcjach kulturalnych (przede wszystkim  
przekazu kultury ojczystej) oraz integracyjnych w ramach społeczeństwa 
australijskiego.

Jeżeli pominąć reklamy, największa liczba wypowiedzi z całej próby 
(22,4% )48 została zakwalifikowana do kategorii „Polonia australijska”. Za­
jmują one powyżej 20,1% powierzchni, z czego ponad połowę poświęcono 
działalności społecznej i kulturalnej organizacji polskich w Australii. Poza tym 
blisko 1,4% wypowiedzi wydrukowanych na 2,5% powierzchni dotyczy Pola­
ków zamieszkałych zarówno poza Polską, jak i poza Australią. Tak znaczna 
uwaga skierowana przez „Wiadomości Polskie” na społeczność polonijną 
w Australii świadczy o roli tego tygodnika we współorganizowaniu życia grupy 
etnicznej oraz w łączeniu rozproszonych na kontynencie australijskim Polaków. 
Pośrednio wskazuje także na duże, jak można przypuszczać, zainteresowanie 
wśród czytelników właśnie tą tematyką. Trzeba zwrócić uwagę, że poza wypo­
wiedziami zakwalifikowanymi w tej kategorii również znaczna liczba reklam 
ogłaszanych przez firmy polskie przyczynia się do odgrywania przez gazetę polo­
nijną roli organizatorskiej w ramach własnej społeczności. Jednak — jak po­
kazują dane zawarte w tabeli 1 — w porównaniu z 1953 r. w łatach następ­
nych znaczenie zmalała liczba wypowiedzi na ten temat, choć nastąpił pewien 
wzrost zajmowanego przez nie miejsca. Jeszcze gwałtowniejszy spadek zainte­
resowania tą tematyką na łamach „Wiadomości Polskich” odnotował w 1987 r. 
M. Kałuski49. Jedynie 12,6% powierzchni tekstów w przebadanej przez siebie 
próbie zakwalifikował on do kategorii „Polacy w Australii”. Należy zauważyć, 
że w latach 80. wszystkie większe skupiska polskie dysponowały audycjami

48 Podane poniżej dane procentowe, chyba że zaznaczono inaczej, obliczono w stosunku do 
wszystkich wypowiedzi w próbie i całej zajętej przez nie powierzchni.

49 Analiza zawartości przeprowadzona przez M. K a łu s k ie g o  (op. cit., s. 178—184) opiera 
się jedynie na pięciu numerach „W iadomości Polskich” z września i października 1982 r. Użyta 
przez autora siatka kategorii jest tylko częściowo porównywalna z zastosowaną w niniejszym 
artykule.



40 JAN LENCZNAROWICZ

T a b e la  1. Porównanie zawartości treści „W iadomości Polskich” 
w latach 1953, 1965 i 1967 (% powierzchni i % wypowiedzi)

Kategorie treści 1953 1965 1977

pow. wypow. pow. wypow. pow. wypow.

Polska 7,4 7,8 - 13,1 15,5 15,2 12
Sprawy między­

narodowe 17 13,5 8 10,1 10,4 15,8
Polonia* 20,6 28,4 21,2 23 26,4 20,8
Australia 4 2,5 4 5 5,7 3,7
Zagadnienia

kulturalne 16,4 3,8 10,5 3,3 7,5 2,2
M iscelanea 10,6 6,5 4,4 6,1 5,3 6,4
Reklamy 24 37,5 38,8 37 29,5 39,1

Razem 100 100 100 100 100 100

* Razem z wypowiedziami o Polonii w innych krajach.

radiowymi na antenach rozgłośni lokalnych. Programy te, ze zrozumiałych 
względów, odgrywają o wiele większą rolę w informowaniu o miejscowym  
życiu organizacyjnym. W analizowanym przez nas okresie malejącą liczbę 
tekstów poświęconych sprawom lokalnych społeczności polskich można częś­
ciowo przypisać coraz większej niezależności wydawcy od formalnego właś­
ciciela tygodnika — organizacji polonijnej, oraz konfliktom między wydawcą 
a niektórymi organizacjami. Ponadto „Wiadomości Polskie” w większym  
stopniu niż np. .„Tygodnik Katolicki” aspirowały do rangi pisma spółeczno- 
-kulturalnego, skupiającego czytelników spośród rozproszonej po całej Aust­
ralii inteligencji polskiej. M imo przyczyniania się do konsolidacji Polonii 
poprzez dostarczanie wiadomości z różnych ośrodków polskich w Australii, 
szczegółowe informowanie o życiu poszczególnych środowisk pozostawiano 
lokalnym biuletynom. Natom iast częstsze były długie artykuły, rozważające 
społeczne, polityczne i kulturalne problemy, przed jakimi stała Polonia  
australijska. M imo że niejednokrotnie prowadziły one do ostrych polemik 
i z pewnością pogłębiały podziały polityczne i ideologiczne wewnątrz środo­
wiska polonijnego, pozwalały jednak na formowanie własnego stanowiska, na 
komunikowanie się ze zbiorowościami polskimi na emigracji w innych krajach 
i ostatecznie przyczyniały się do ukształtowania ideologii dominującej wśród 
Polonii australijskiej oraz do ukierunkowania jej działań politycznych. Zwra­
cają również uwagę wysiłki redakcji zmierzające do ułatwienia porozumienia 
między „starą” grupą dipisów i kombatantów a osobami przyjeżdżającymi 
z PRL już po 1956 r.

Sytuacji w Polsce i spraw międzynarodowych dotyczy zbliżona liczba 
wypowiedzi — odpowiednio 12,4% oraz 12,2%. W pierwszym przypadku 
zajmują one 12,7% powierzchni, w drugim 11,2%. Jedna czwarta powierzchni



.WIADOMOŚCI POLSKIE” W SYDNEY 41

poświęconej Polsce dotyczy wewnętrznej sytuacji politycznej. Wraz z wypowie­
dziami o położeniu gospodarczym i społecznym, o emigracji i ucieczkach na 
Zachód oraz o Polskiej granicy zachodniej stanowi to połowę miejsca 
przeznaczonego na materiały zakwalifikowane do tej kategorii. Wbrew oczeki­
waniom, nie potwierdziła się wysuwana często hipoteza o kurczeniu się 
w miarę upływu czasu powierzchni przeznaczonej na materiały o kraju 
pochodzenia50. Wręcz przeciwnie, łatwiejszy dostęp do informacji z Polski 
umożliwił po 1953 r. wzrost liczby wypowiedzi o tematyce krajowej, jak 
również poświęconej na nią powierzchni (por. tab. 1). Dzięki temu „W iadomo­
ści Polskie” dawały wiedzę, jakiej na próżno można by szukać w prasie 
australijskiej. Teksty te, niekiedy zdjęcia, nadto wiele reklam podróży, paczek 
i przekazów pieniężnych do Polski, umożliwiały czytelnikom stały kontakt 
z krajem pochodzenia i stanowiły, dla niektórych być może podstawowe, 
źródło wiedzy o powojennej Polsce. Dyskusje o stosunku emigracji do sytuacji 
w kraju przynosiły opinie bardzo różne, często skrajne, lecz ogólny ich 
wydźwięk daje się streścić w stanowisku redaktora: „Zwalczajmy komunizm — 
nie wyrządzajmy szkody Narodowi i Jego dobremu imieniu. Żądajmy wprowa­
dzenia w Polsce swobód demokratycznych ; piętnujmy eksploatację Polski 
przez sowiecki imperializm — ale nie siejmy nienawiści do społeczeństwa 
w Kraju” 51. Atakując kontakty emigracji z przedstawicielami rządu komuni­
stycznego bardzo mocno podkreślano konieczność budowania porozumienia 
między Polakami w Kraju i na świecie. „Odcinaniem się od narodu polskiego 
nie rozwiążemy ani jednego problemu. Niech w naszych usiłowaniach kieruje 
nami jedna myśl przewodnia — każdy nasz kontakt pcha społeczeństwo 
polskie o krok dalej na drodze do samodzielnego myślenia i przyśpiesza pro­
ces jegb ewolucji” 52. Zachęcano do pomocy krewnym i znajomym żyjącym 
w Polsce, zorganizowano specjalną akcję na rzecz repatriantów z Z SR R 53 
i robotników w 1976 r.54 Bardzo stanowcze i trwałe zaangażowanie się w ob­
ronę polskiej granicy północnej i zachodniej oraz w zwalczanie rewizjonizmu 
niemieckiego doprowadziło nawet do wydrukowania przemówienia na forum 
ONZ, skądinąd zdecydowanie atakowanego, W. G om ułki55.

Wśród spraw międzynarodowych tematyka polityczna dominuje jeszcze 
wyraźniej. Zajmuje ona blisko trzy czwarte powierzchni tej kategorii, a państ­
wem, na którym skupia się największa uwaga, jest ZSRR i jego polityka 
międzynarodowa. Zestaw informacji i komentarzy „Wiadomości Polskich” na 
temat sytuacji na świecie był znacznie większy od tego, jaki przynosiła masowa 
prasa australijska. Jednocześnie widać wyraźną tendencję do koncentrowania

50 M. G i l s o n ,  J. Z u b r z y c k i ,  op. cit., s. 63; G. B a b iń s k i ,  op. cit., s. 258.
51 J. D u n in - K a r w ic k i ,  N asz stosunek do Kraju, „W iadomości Polskie” z 20 I 1957.'
52 J. D u n in - K a r w ic k i ,  K ontakty  z Krajem, „W iadomości Polskie” z 1 VIII 1965.
53 Repatrianci z  Rosji potrzebują naszej pomocy, „W iadomości Polskie” z 10 III 1957; 

telegram od kard. S. Wyszyńskiego, archiwum redakcyjne „W iadomości Polskich”.
54 „W iadomości Polskie” z 21 XI 1976.
55 „W iadomości Polskie” z 30 X 1960.



42 JAN LENCZNAROWICZ

się na tych, mniej interesujących dla ogółu Australijczyków, problemach 
polityki międzynarodowej, które wiązały się bezpośrednio z sytuacją Polski, 
a więc przede wszystkim na pojałtańskim układzie politycznym w Europie 
i całokształcie stosunków Wschód — Zachód. Szczególnie chętnie redakcja 
„Wiadomości Polskich” wracała do koncepcji federacji narodów środko­
wo-wschodniej Europy i propagowała ideę przyjaznych stosunków Polski 
z innymi krajami tego regionu oraz wspólnej walki przeciw komunizmowi
i dominacji radzieckiej56.

Sprawy australijskie są znacznie słabiej reprezentowane na łamach „Wiado­
mości Polskich”. W badanej próbie dotyczy ich zaledwie 3,9% wypowiedzi, 
które zajmują niecałe 4,5% powierzchni. Także i tutaj zdecydowana większość 
odnosi się do zagadnień politycznych i gospodarczych. W tym miejscu należy 
również wziąć pod uwagę reklamy firm australijskich, ogłoszenia rządowe, 
a także nie występujące w tej próbie, lecz drukowane w czasach wyborów  
parlamentarnych ogłoszenia partii politycznych. „Wiadomości Polskie” sprzy­
jały polityce Partii Liberalnej, lecz drukowano również ogłoszenia Partii 
Pracy i jej antykomunistycznego odłamu Demokratycznej Partii Pracy. Za­
chęcano do udziału w życiu społecznym i politycznym Australii, do członkost­
wa w związkach zawodowych, do korzystania z praw obywatelskich w działa­
niach na rzecz interesów Polonii i Polski. Szczególnie w pierwszych latach 
osadnictwa polskich uchodźców wojennych w Australii publikowano wiele 
informacji i komentarzy mających na celu zapoznanie czytelników z ich 
nowym krajem, przybliżenie jego instytucji, zwyczajów i kultury. Jakkolwiek 
„Wiadomości Polskie”, podobnie jak inne gazety obcojęzyczne, nie uniknęły 
oskarżeń o wrogość wobec Australii, a nawet o rozpętanie „hate Australia 
compaign” 57, jednak dochodzenia Commonwealth Investigation Service „nie 
wykazały, aby prasa polska prowadziła jakąkolwiek kampanię nienawiści 
przeciw Australijczykom” 58. Nie oznacza to rezygnacji ze stanowczych wy­
stąpień w obronie interesów Polonii. Dom agano się dopuszczenia na Konwen­
cję Obywatelską — ogólnoaustralijską konferencję poświęconą imigrantom  
reprezentantów wybieranych przez samych P olaków 59, atakowano Radę Miej­
ską Ashfield za próbę uniemożliwienia Polakom prowadzenia swego ośrodka 
na terenie tej dzielnicy60, krytykowano szkołę katolicką w Bankstown za wy­
rzucenie szkółki sobotniej61. Dyskusje o asymilacji i przyjmowaniu obywatel­

56 Tego tematu dotyczyły m.in. artykuły wstępne J. Dunina-Karwickiego w „W iadomościach
Polskich” z 20 X 1968, 12 X 1969, 12 V 1984. .

57 „The Sun” z 18 VIII 1952; „The Sunday Sun” z 24 VIII 1952; W „The Auststralian
Worker” z 17 IX 1952 w dziale polskojęzycznym J. B ie ls k i  pisał „p. Maruszewski przez 
»W iadomości Polskie« pokazuje jak się pluje na dobro Australii i imigrantów polskich”.

58 Australian Archives ACT, A 445 232/2/5, Publication of Newspapers in Foreign Languages
Regulations: „W iadomości Polskie” (Polish News). .

59 „W iadomości Polskie” z 6 III 1960.
60 „W iadomości Polskie” z 9 VI 1957, 16 VI 1957, 27 X 1957, 3 XI 1957, 15 XII 1957.
61 „W iadomości Polskie” z 15 I 1961.



„WIADOMOŚCI POLSKIE” W SYDNEY 43

stwa australijskiego, artykuły o polityce zagranicznej i imigracyjnej Australii,
0 sytuacji wewnętrznej — wszystko to sprzyjało wewnętrznej integracji w spo­
łeczeństwie ogólnoaustralijskim.

Zdecydowanie więcej, bo aż 11,2%, miejsca zajęły zdefiniowane wyżej 
zagadnienia kulturalne. Poruszano je głównie w długich artykułach historycz­
nych (historia Polski i kultury polskiej obejmuje 6,3% powierzchni całej próby), 
literackich lub religijnych. Tu także należy ująć przedruki dzieł literackich. 
Materiały te stanowiły jednak zaledwie 3,1% wszystkich wypowiedzi. Ilość 
miejsca poświęconego w „Wiadomościach Polskich” problematyce historycznej, 
literackiej i religijnej świadczy dobitnie o roli, jaką nadawcy przekazu 
przypisywali tygodnikowi w upowszechnianiu tradycji i kultury polskiej. Teksty 
poświęcone tej tematyce, w latach 50. i 60. często pisane przez przedstawicieli 
polskiej inteligencji zamieszkałej po wojnie w Australii, składały się na próbę 
odbudowania tej ważnej części dawnego życia kulturalnego, jaką były literackie 
czy historyczne debaty i polemiki w prasie krajowej. Autorzy i czytelnicy tych 
artykułów, częstokroć na co dzień nie tylko pozbawieni kontaktu z kulturą 
polską, lecz również dawnego statusu społecznego, a nawet możliwości wyko­
nywania swojego zawodu, na łamach „Wiadomości Polskich” mogli do pew­
nego stopnia odnaleźć wciąż dla nich żywy świat polskiej historii i kultury, 
przeciwstawiany niejednokrotnie zarówno aktualnej sytuacji w Polsce, jak
1 rzeczywistości australijskiej. A jeśli wziąć pod uwagę, iż wydarzenia wojenne
i późniejsze losy uchodźcze uniemożliwiły wielu czytelnikom uzyskanie formal­
nego wykształcenia w polskich instytucjach oświatowych, to jeszcze wyraźniej­
sza staje się rola „Wiadomości Polskich” w popularyzacji wiedzy i ojczystej 
kultury wśród Polonii australijskiej. Ze szczególnym naciskiem podkreślano 
potrzebę wychowywania dzieci i młodzieży w polskiej tradycji i — wobec silnej 
presji asymilacyjnej i dominacji języka angielskiego — szukano najskutecz­
niejszych sposobów zachowania języka polskiego w młodym pokoleniu62.

Miscellanea zawierają m.in. humor, krzyżówki, modę, porady kulinarne 
oraz informacje na temat samych „Wiadomości”. W kategorii tej mieści się 
6,3% wypowiedzi obejmujących 6,4% powierzchni.

Reklamy stanowią aż 37,7% wypowiedzi i zajmują blisko 32% badanej 
powierzchni. Jedna trzecia z nich reklamuje firmy rzemieślnicze i handlowe, 
których właścicielami są Polacy, jedna czwarta biura podróży należące do 
Polaków, a oferujące wycieczki oraz przekazy pieniężne i przesyłki paczek do 
Polski; blisko jedna czwarta to reklamy zamieszczane przez rządy i przed­
siębiorstwa australijskie. Dane te wskazują na stopień uzależnienia finan­
sowego gazety od reklam pochodzących w szczególności z firm znajdujących 
się w polskich rękach.

Uzyskane wyniki w niektórych punktach zbliżają się do ustaleń M. Gilson
i J. Zubrzyckiego, którzy przy analizie zawartości treści prasy obcojęzycznej

62 Wiele dodatków dziecięcych, młodzieżowych i harcerskich oraz liczne artykuły dotyczące 
tej tematyki por. np. „W iadomości Polskie” z 1 XII 1966, 27 I 1967, 3 XI 1968.



44 JAN LENCZNAROWICZ

w Australii obok ośmiu innych tygodników uwzględnili również „Wiadomości 
Polskie”63. Różnice można częściowo wyjaśnić nieco innym systemem katego­
rii oraz faktem, iż badana przez nich próba obejmuje lata 1956, 1958 i 1959.
I tak dla przykładu, skok z 7,4% powierzchni gazety poświęconej Polsce 
w 1953 r. do 15% w latach 1956 — 1959 może być przypisany liberalizacji 
politycznej nad Wisłą i ożywieniu kontaktów między krajem i antypodami, co 
niewątpliwie ułatwiło dostęp do informacji.

Dla uzyskania ogólnego przekroju tematycznego nie opartego na schema­
cie: kraj pochodzenia — społeczność polonijna — kraj osiedlenia, skon­
struowano drugi, wspomniany już wcześniej, system kategorii. Dzięki niemu 
można stwierdzić, iż 20% wszystkich materiałów w próbie dotyczy pro­
blematyki politycznej i gospodarczej. Zajmują one 21,2% powierzchni. Kate­
gorię „kultura i nauka” zdefiniowano w tym przekroju nieco szerzej, skoro — 
obok wyszczególnionych już w pierwszym przekroju „zagadnień kulturalnych”, 
z których jednak wyodrębniono religię — włączono do niej również pro­
blematykę wychowywania dzieci i podtrzymywania tradycji narodowej na 
emigracji, a także materiały o wydarzeniach z życia kulturalnego i naukowego 
w Polsce, w Australii i na świecie. Razem zakwalifikowano tu 5,9% wypowiedzi 
zajmujących 12,5% powierzchni. Ponieważ nie można było jednoznacznie
i konsekwentnie oddzielić wypowiedzi o działalności kulturalnej Polaków  
żyjących w Australii lub w innych krajach od wypowiedzi dotyczących ich 
aktywności społecznej, więc osobno należy ująć 13,4% tekstów (11,9% pow.) 
zaliczonych do kategorii „życie społeczne i kulturalne Polaków na emigracji 
w Australii lub w innych krajach”. Sensacji (zbrodnie, kataklizmy, katastrofy, 
plotki itp.) dotyczyło 5,1% tekstów na 3,9% powierzchni. N a sport poświęcono 
3,3% wypowiedzi mieszczących się na 4% powierzchni. Rozrywka (krzyżówki, 
horoskopy, humor itp.) oraz dział zwany kobiecym (moda, sprawy kulinarne
i zdrowotne itp.) zajęły 4% powierzchni, na której pomieszczono 2% wypowie­
dzi. N a religię i wydarzenia z życia kościelnego przeznaczono znikomy procent 
wypowiedzi (1,8%) oraz niewiele więcej miejsca (2,7%).

W 1953 r. „Wiadomości Polskie” były nadal wydawane na podstawie 
przepisów z 25 stycznia 1934 r., które nakazywały drukowanie w języku 
angielskim przynajmniej jednej czwartej powierzchni gazety obcojęzycznej oraz 
zamieszczanie artykułu wstępnego po angielsku z ewentualnym tłumaczeniem  
na inny język. Mimo to jedynie 8,2% powierzchni próby z tego roku zajmuje 
tekst angielski, a teksty na pierwszej stronie drukowano po polsku. Aż 42,4% 
powierzchni w języku angielskim zajmują zagadnienia kulturalne, 23,6% — 
sprawy australijskie i 11,5% — Polska. Anglojęzyczne kolumny tygodnika 
skierowane były przede wszystkim do ewentualnego czytelnika australijskiego
i miały służyć przedstawieniu mu kultury i historii Polski, jak również jej 
obecnej sytuacji. Teksty angielskie, odnoszące się do zagadnień związanych 
z Australią, były zwykle przedrukami z prasy australijskiej, które redakcja

03 M. G i l s o n ,  J. Z u b r z y c k i ,  op. cit., s. 55 — 63.



„WIADOMOŚCI POLSKIE” W SYDNEY 45

uznała za interesujące lub przydatne dla imigranta polskiego. W próbach z lat 
1965 i 1977 występuje tylko tekst polski, choć po 1956 r., kiedy to władze 
australijskie zrezygnowały z tych ograniczeń, w nie objętych ilościową analizą 
zawartości latach zdarzały się sporadycznie wypowiedzi w języku angielskim.

Spośród występujących na łamach „Wiadomości Polskich” gatunków  
dziennikarskich szczególnie liczne są krótkie informacje i sprawozdania. Są 
to zwykle tzw. informacje czyste i stanowią 19,8% wszystkich wypowiedzi. 
Kolejne 11,7% to informacje dłuższe (powyżej 20 wierszy), często przedsta­
wiające tło i uzupełnione komentarzem (tzw. wiadomości rozwinięte). Fakt, iż 
blisko jedna trzecia wypowiedzi to informacje i sprawozdania, wynika z po­
trzeby pełnienia przez tygodnik funkcji informacyjnej, która w normalnych 
warunkach przypada w większym stopniu dziennikom. „Wiadomości Polskie” 
na bieżąco informowały o sytuacji w Polsce, o interesujących polskich czy­
telników w Australii wydarzeniach międzynarodowych (ponad 90% wypowie­
dzi na te tematy to informacje) oraz o życiu Polonii australijskiej. Lokalne 
dzienniki australijskie, jeśli w ogóle donosiły o tych zagadnieniach, to rzadko
i tylko w minimalnym zakresie. Zresztą wielu Polaków, zwłaszcza w począt­
kowym okresie pobytu w Australii, nie znało języka angielskiego na tyle 
dobrze, by korzystać z prasy anglojęzycznej.

Blisko połowę (48,8%) wypowiedzi zamieszczonych na pierwszej stronie 
poświęcono tematyce międzynarodowej, 18,8% dotyczyło spraw australijskich, 
18,5% Polski, a jedynie 7,5% społeczności polonijnej. N a tematy te prze­
znaczono odpowiednio 22%, 28,7%, 19,4% i 8% powierzchni na tej stronie. 
N a kolejnych stronach wzrastał udział wypowiedzi o Polonii oraz prze­
znaczona na nie powierzchnia. N a stronie 7 (często jest to strona przedostatnia) 
wynosi on aż 49,1% wypowiedzi i 55,2% powierzchni tej strony. Około 30% — 
40% powierzchni stron wewnętrznych zajmują reklamy, stosunkowo dobrze 
reprezentowane są też zagadnienia kulturalne (np. s. 5 — 25,6% pow.). Tak 
wyraźne wyeksponowanie tematyki międzynarodowej świadczy o znaczeniu 
przypisywanym przez redakcję „Wiadomości Polskich” sytuacji politycznej na 
świecie. N ie dziwi to w gazecie redagowanej przez uchodźców i dla uchodźców, 
którzy w zasadniczej zmianie układu międzynarodowego widzieli szansę dla 
Polski, a niektórzy z nich — jak można przypuszczać — również nadzieję na 
powrót do ojczyzny.

„Wiadomości Polskie” były gazetą adresowaną przede wszystkim do 
inteligencji polskiej oraz tych wszystkich, którzy nie tracili zainteresowania 
Polską i jej kulturą. Żywo reagowały na sytuację nad Wisłą, z uwagą śledziły 
rozwój wypadków międzynarodowych, czynnie współuczestniczyły w życiu 
Polonii australijskiej dopomagając w jej skonsolidowaniu. Przyjaźnie, choć nie 
bezkrytycznie, nastawione do Australii, pozostały jednak nade wszystko 
polskim emigracyjnym pismem niepodległościowym.


