


Iwona Sakowicz 
Mazowieckie Studia Humanistyczne 

Nr 2, 2001 

PRASA LONDYŃSKA WOBEC REFORM ALEKSANDRA II W ROSJI 

W 1622 r. zaczęła wychodzić najstarsza gazeta angielska - „Weekly Newes"1, 
Nie była to epoka sprzyjająca wolności i niezależności prasy. Władcy z dynastii 
Stuartów, a po nich Oliwier Cromwell, wprowadzili system licencji, który miał 
ograniczać możliwość rozpowszechniania publikacji antyrządowych. Dopiero 
wstąpienie na tron Wilhelma Orańskiego w 1688 r. zredukowało kontrolę pań-
stwową nad prasą. W XVIII w. gazety nie były jednak niezależnymi organami 
opinii publicznej, jakimi stały się sto lat później. W epoce tej były to pisma o ma-
łym nakładzie (nie więcej niż 2 tysiące egzemplarzy), drukowane z myślą o płat-
nych ogłoszeniach. Podawanie wiadomości było celem drugorzędnym. Ich sprze-
daż była ograniczona ze względu na wysokie opłaty stemplowe i podatki, dlate-
go nie były w stanie same się utrzymywać. Zdając sobie sprawę z rosnącego 
znaczenia prasy wszystkie rządy angielskie stosowały metodę dotacji, aby za-
pewnić sobie jej przychylność2. Gazety docierały bowiem do szerszej grupy lud-
ności niż wynikałoby to z ich małego nakładu. Każdy egzemplarz był czytany 
przez wiele osób (do trzydziestu w początku XIX w.). 

Wiek XIX, a szczególnie jego druga połowa, przyniósł gwałtowny rozwój 
prasy w Wielkiej Brytanii oraz w całej Europie3. Wśród przyczyn należałoby 

1 M. Shaaber przedstawia informacje o najwcześniejszych pismach periodycznych w Anglii, 
M. A. Shaaber, Some Forerunners of the Newspaper in England 1476-1622, London 1966. 

2 Proces emancypacji prasy brytyjskiej spod kontroli rządowej omawia praca A. Aspinall, 
Politics and the Press 1780-1850, London 1949. Zob. również Newspaper History: From 
the 17th Century to the Present Day, London 1978. W języku polskim A. Słomkowska, 
Z. Słomkowski, Krótki zarys historii prasy brytyjskiej, Warszawa 1978. 

3 Już w pierwszej połowie XIX w., amerykański poseł w Londynie zachwycał się prasą an-
gielską: „Jedną z najbardziej uderzających rzeczy jest ich prasa. [...] O dziewiątej rano 
gazety leżą na moim stole śniadaniowym, zawierając debatę parlamentarną z poprzednie-
go dnia [...] Właściciele zatrudniają najlepsze pióra do pisania artykułów redakcyjnych 
oraz jako korespondentów z różnych części Europy". R. Rush, A Residence at the Court 
of London, London 1987, s. 106. 



24 Iwona Sakowicz 

wymienić przede wszystkim postęp technologiczny (w 1814 r. zastosowanie dru-
karni parowej, w 1848 r. pojawił się pierwowzór maszyny rotacyjnej, a w 1868 r. 
- maszyna rotacyjna drukująca z beli), stopniowe zniesienie opłat stemplowych, 
podatku od ogłoszeń i akcyzy od papieru, urbanizację i rozwój transportu oraz 
spadek cen papieru4. 

Do czytelnictwa prasy czy też książek podchodzono w Anglii bardzo utyli-
tarnie. Pod koniec XVIII w. powszechnie wiązano poziom wykształcenia z po-
ziomem moralności. Ignorancja i analfabetyzm miały być odpowiedzialne za 
większość przestępstw. Wyraźnie myśl taką sformułował Adam Smith: „wykształ-
cony i inteligentny lud jest zawsze bardziej obyczajny i zdyscyplinowany od 
ciemnego i głupiego"5. W XIX w. trudno się było doszukać przekonania, iż czy-
tanie może być przyjemnością samą w sobie. Wiktoriańscy dziennikarze uważa-
li, iż gazety były najlepszymi środkami edukacji społeczeństwa, ponieważ „za-
wierały nie tylko elementy wiedzy, ale i zachętę do nauki"6. 

Wśród dzienników brytyjskich największą rolę odgrywały te wydawane 
w Londynie7. Stołeczne gazety dużą uwagę poświęcały problemom polityki mię-
dzynarodowej, a prasa prowincjonalna traktowała je jako główne źródło wiado-
mości, przejmując często ich punkt widzenia8. 

Spośród liczących się dzienników londyńskich na pierwszym miejscu nale-
ży wymienić szesnastostronicowego „Times'a" (w porównaniu z czterema lub 
ośmiu stronami konkurencyjnych gazet), założonego już w 1785 r.9 Od początku 
XIX w. redaktorzy naczelni (Thomas Barnes, po nim John Delane) położyli na-
cisk na serwis zagraniczny10. „Times" był jedyną gazetą w Wielkiej Brytanii, która 
mogła sobie pozwolić na utrzymywanie sieci własnych korespondentów zagra-
nicznych. Nawet po przyjęciu usług agencji Reutera w zakresie informacji ofi-
cjalnych (w 1858 r.) w instrukcji wewnętrznej stwierdzano, że nie należy ufać 

4 Zniesienie akcyzy od papieru spowodowało obniżkę cen gazet oraz znaczne zwiększenie 
liczby czytelników, zob. R. D. Altick, The English Common Reader, Chicago 1957, s. 355. 

5 A. Smith, Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, t. II, Warszawa 1954, 
s. 529. 

6 „Westminster Reviev" 1824, cyt. za: A. J. Lee, The Origins of the Popular Press in En-
gland 1855-1914, London 1976, s. 21. 

7 Mieszkańcy Londynu stanowili w latach sześćdziesiątych 12% ludności kraju. H. Katz, 
Anglia u progu demokracji, Warszawa 1965, s. 255. 

8 Interesujące przedstawienie relacji pomiędzy prasą londyńską a prowincjonalną zob. 
L. Brown, Victorian News and Newspapers, Oxford 1985; tenże, Investigating Victorian 
Journalism, London 1990. 

9 Liczące się według L. Brown dzienniki londyńskie: „The Times", „Daily News", „Mor-
ning Chronicle", „Standard", „Morning Post". L. Brown, The British Press 1800-1860, 
w: The Encyclopedia of the British Press, Bath 1992, s. 26-28. 

10 Thomas Barnes redagował „Times'a" w latach 1817-1841, jego funkcję przejął John Tha-
deus Delane, działający w latach 1841-1877. 



Prasa londyńska wobec reform Aleksandra II w Rosji 25 

nikomu „poza własnymi korespondentami"11. Dobierano ich bardzo starannie, 
a dzięki dobrym kontaktom z pracownikami ambasad uważano powszechnie, iż 
„Times" odzwierciedla opinie brytyjskich dyplomatów. 

Wśród pozostałych liczących się gazet należy wymienić liberalną „Daily 
News", założoną przez znanego pisarza Charles'a Dickensa w 1846 r. jako pi-
smo, wcielające w życie zasady postępu i doskonalenia, wolności i sprawiedli-
wego ustawodawstwa. Odnosiło się ono krytycznie do polityki rządowej. W la-
tach sześćdziesiątych XIX w. czasopismo to uchodziło za nieoficjalnego repre-
zentanta rządu sardyńskiego, czym można wyjaśnić prymat tematyki włoskiej 
w korespondencjach zagranicznych. 

Do 1862 r. wychodził liberalny dziennik „Morning Chronicie", założony 
w 1769 r. Poszczycić się mógł plejadą sławnych pisarzy działających jako kore-
spondenci: Charles Lamb, William Thackeray oraz Charles Dickens. Powszech-
ną sensację wśród klasy średniej wzbudziły publikowane w gazecie opisy życia 
biedoty i robotników londyńskich. 

Prasie liberalnej sekundowały gazety konserwatywne „Morning Post" i „Stan-
dard". Ta pierwsza, założona już w 1772 r., przeżywała, po okresie upadku w la-
tach trzydziestych, swoje odrodzenie w latach pięćdziesiątych XIX w. Jej redak-
tor, a potem właściciel, Algernon Bothwick chciał przekształcić ją w poważną, 
polityczną gazetę z dużym działem zagranicznym. Niestety, wciąż była postrze-
gana jako organ „londyńskich próżniaków"12. „Standard"13 założony w 1827 r., 
starał się nieustannie współzawodniczyć z „Timesem" co spowodowało bankruc-
two właściciela Edwarda Baldwina w 1857 r. Jego następca James Johnstone 
przekształcił gazetę w liczący się dziennik. W latach sześćdziesiątych XIX w. 
„Standard" stanowił jedyną poważną konkurencję dla „Times'a". 

Brytyjskie gazety dziewiętnastowieczne rozpoczynały się od reklam i ogło-
szeń. Duża ich ilość umożliwiała utrzymanie niskiej ceny pisma, ale dla wiado-
mości międzynarodowych nie zostawało wiele miejsca. Zależnie od możliwości 
finansowych gazety była to jedna lub dwie strony. Jednak dzienniki londyńskie 
odnotowywały i komentowały najważniejsze wydarzenia dotyczące spraw za-
granicznych, m.in. kwestii stosunków z Rosją. 

11 The History of The Times: The Tradition Established, 1841-1884, London 1939, s. 273. 
Początkowo korespondenci „Times'a" podawali informacje szybciej niż agencja Reutera, 
zob. D. Read, The Power of News. The History of Reuters, Oxford 1999, s. 25. Korespon-
denci „Times'a" podobnie jak agencja korzystali również z usług telegrafu, mimo wyso-
kiej ceny. Pozostałe gazety w większości polegały na wiadomościach Reutera, zob. T. Stan-
dage, The Victorian Internet. The Remarkable Story of the Telegraph and the Nineteenth 
Century 's Online Pioneers, London 1999. 

12 W. Hindle, The Morning Post. Portrait of a Newspaper, Westport, Connecticut 1974, 
s. 205-219. 

13 Dziś „Evening Standard", najstarsza gazeta popołudniowa w Wielkiej Brytanii. 



26 Iwona Sakowicz 

W połowie lat trzydziestych XIX w. Wielka Brytania zaczęła wspólnie 
z Francją prowadzić politykę antyrosyjską14. Konwencje podpisane w Londynie 
(w 1841 r.), regulujące sprawę cieśnin czarnomorskich zgodnie z interesem Ro-
sji na krótko poprawiły stosunki między dwoma mocarstwami. Car Mikołaj I 
„uważał się za anglofila", w sensie akceptacji stylu życia arystokracji angielskiej15. 
Nie rozumiał jednak ani angielskiego życia politycznego, ani charakteru angiel-
skich interesów na Bliskim Wschodzie, co było przyczyną nieporozumień i osta-
tecznie zakończyło się wojną krymską. 

Klęska Rosji oraz śmierć Mikołaja I w 1855 r. pozwoliły jego następcy 
Aleksandrowi II na przeprowadzenie wielu reform, mających zmodernizować 
strukturę społeczną i administracyjną państwa carów. Zniesienie poddaństwa 
19 lutego (3 marca) 1861 r. rozpoczęło okres Wielkich Reform, trwających do 
1874 r.16 Kolejnymi etapami zmian było wprowadzenie ziemstw jako organów 
samorządowych (1 stycznia 1864 r.). Następnie zreformowano sądownictwo, 
zrywając ostatecznie z feudalnym wymiarem sprawiedliwości (20 listopada 
1864 r.). Zmiany wprowadzono również w systemie szkolnym (w latach 1863-
-1864) oraz unowocześniono skarbowość (lata sześćdziesiąte XIX w.). Na za-
kończenie procesu Wielkich Reform przeprowadzono modernizację armii ro-
syjskiej (1 stycznia 1874 r.). 

Śmierć Mikołaja I została przyjęta przez prasę londyńską z wielką ulgą. 
W artykułach redakcyjnych i komentarzach przedstawiano jego postać jako ty-
rana i ciemięzcę, zwracając uwagę na dążenia monarchy do powiększenia tery-
torium, plany zdobycia Konstantynopola i zajęcia wybrzeży Morza Śródziem-
nego, zagrażające interesom Imperium Brytyjskiego17. Dążenia terytorialne Mi-
kołaja traktowano jako dziedziczną politykę dynastyczną, a niejako wolny wybór 
jednostki. Wszystkie gazety londyńskie przedstawiły prawie ten sam tekst ży-
ciorysu, w którym niechęć mieszała się z nutą uznania dla siły woli zmarłego. 

14 Hugh Seton-Watson widzi w tym wpływ protureckiego ambasadora Wielkiej Brytanii 
w Stambule Johna Ponsby. H. Seton-Watson, The Russian Empire 1801-1917, Oxford 1988, 
s. 281. Całość polityki zagranicznej Palmerstona miała silne zabarwienie antyrosyjskie, 
zgodne z przekonaniem brytyjskiej opinii publicznej. J. H. Gleason, The Origins ofRusso-
phobia in Great Britain, Cambridge 1950; J. Ridley, Lord Palmerston, London 1970. 

15 W. B. Lincoln, Mikołaj I, Warszawa 1988, s. 356. 
16 Sam okres Wielkich Reform ma bogatą bibliografię w języku rosyjskim i angielskim. Wśród 

dzieł fundamentalnych należy wymienić: Riewolucjonnaja situacja w Rossii w 1859-1861 
gg., t. 1-7, Moskwa 1960-1978; P. A. Zajonczkowskij, Otmiena kriepostnogo prawa, 
Moskwa 1968; L. G. Zacharowa, Samodzierżawie i otmiena kriepostnogo prawa w Rossii 
1856-1861, Moskwa 1984; W. B. Lincoln, The Great Reforms: Autocracy; Bureaucracy 
and the Politics of Change in Imperial Russia, De Kalb, 111. 1990; Russia's Great Reforms 
1853-1881, Bloomington 1994. 

17 „The Morning Post" z 3 marca 1855 r.; „Morning Herald" z 3 marca 1855 r.; „The Mor-
ning Chronicle" z 5 marca 1855 r. 



Prasa londyńska wobec reform Aleksandra II w Rosji 27 

Gazety liberalne poświęciły nieco więcej uwagi krytyce systemu absolutystycz-
nego, panującego w Rosji. Oskarżano Mikołaja nie tylko o wywołanie wojny, 
ale i o utrzymywanie ludności Rosji w „ignorancji, przesądach i niewolnictwie"18. 
Komentowano również fakt niejasnych okoliczności zgonu, stwierdzając nieco 
na wyrost, iż „żaden władca z domu Romanowych" nie osiągnął spokojnej sta-
rości, a koniec ich życia zawsze był „nagły"39. 

Najdalej idącą ewolucję przeszedł dziennik „Morning Post", jedyny który 
w 1844 r. w czasie wizyty cara w Londynie pisał o nim entuzjastycznie, iż „uczy-
nił on swój lud szczęśliwym"20. Od tego jednak czasu zmienił się zarówno re-
daktor naczelny, jak i właściciel gazety. Toteż komentarze były zgodne z nastro-
jami całej prasy londyńskiej i podkreślały zaborcze plany Mikołaja21. 

Do następcy tronu, przyszłego Aleksandra II, odnoszono się życzliwie. Ocze-
kiwano bowiem szybkiego zakończenia wojny. W przeciwieństwie do swego ojca, 
znany był z sympatii pacyfistycznych oraz z wrogości do „starej partii moskiew-
skiej"22. Pod tym pojęciem rozumiano otoczenie Mikołaja I, przejawiające am-
bicje terytorialne, które doprowadziły do konfliktu zbrojnego. 

Prasa londyńska przyjęła zakończenie wojny z ulgą. Zauważono jednak 
z przekąsem, iż państwo rosyjskie zachowywało się zbyt butnie „tak jakby było 
zwycięzcą". Dostrzeżono w tym „starego ducha Rosji"23. A przecież była ona 
tylko zacofanym krajem, którego potęga okazała się niewystarczająca, aby po-
konać „lepiej zorganizowanych i bardziej cywilizowanych" przeciwników. My-
śli te podsumowano w pompatycznym stylu: „geniusz barbarzyństwa spojrzał 
w twarz cywilizacji i został przez nią skarcony"24. 

Interesująco przedstawia się analiza zysków i strat imperium carów w wy-
niku wojny krymskiej dokonana przez „Times'a" przy okazji koronacji Alek-
sandra II. Rosja straciła swój „barbarzyński prestiż" oparty na brutalnej sile, ale 
zyskała za to szansę na zbliżenie z Europą. Dziennik londyński podkreślał zna-
czenie „otwarcia" Rosji po wojnie oraz możliwości z tego wynikające. Zauwa-
żano, iż dotychczasowa europeizacja Rosji (utożsamiana z cywilizowaniem) była 
wymuszona i sztuczna. Wynikiem reform Piotra I było przeniesienie europej-
skich zasad cywilizacyjnych tylko na dwór, który stał się bardzo „francuski". 
Naród rosyjski pozostał jednak „dziki i barbarzyński". Obecna szansa Rosji wią-

18 „The Daily News"z 3 marca 1855 r. 
19 „The Times" z 3 marca 1855 r. 
20 W. Hindle, op. cits. 167. 
21 Mikołaj miał „dwie namiętności: [...] konsolidacja i powiększanie despotycznych instytu-

cji nawet w państwach sąsiednich oraz zdobycie Konstantynopola jako stolicy swego im-
perium", „The Moming Post" z 3 marca 1855 r. 

22 „The Times" z 5 marca 1855 r.; „The Moming Chronicie" z 8 marca 1855 r. 
23 „The Times" z 4 października 1856 r. 
24 „The Times" z 31 października 1856 r. 



28 Iwona Sakowicz 

zała się, zdaniem „Times'a", z klasą średnią. Oczekiwano, że rosyjscy kupcy 
i przemysłowcy będą częstymi gośćmi na Zachodzie i oni stopniowo przeniosą 
oświatę i cywilizację do Rosji25. Interesujące jest to spojrzenie na Rosję z an-
gielskiego punktu widzenia, które odzwierciedlało nieznajomość istoty rosyjskiego 
systemu politycznego. Dla wiktoriańskiego dziennikarza było oczywiste, iż to 
klasa średnia stanowi podstawę społeczno-ekonomicznego ustroju Wielkiej Bry-
tanii, toteż oczekiwał, że w Rosji ten oczywisty wzorzec zostanie powtórzony. 
Brak bliższej znajomości specyfiki rosyjskiej i wynikające z tego powierzchow-
ne sądy często gościły na łamach prasy Londynu. 

Po wstąpieniu na tron Aleksandra II, Rosja nie znikła ze szpalt dzienników 
londyńskich. Najwięcej uwagi poświęcał jej „Times". Początkowo wzmianki na 
jego łamach dotyczyły głównie spraw dyplomatycznych lub kwestii nominacji 
dworskich. Jeszcze w 1855 r. pojawił się pierwszy artykuł dotyczący konieczno-
ści reform w Rosji26. Był to opis systemu poddaństwa chłopów, oparty na wyda-
nych właśnie wspomnieniach podróżnika Roberta Harrisona27. Autor artykułu 
przewidywał poważne zmiany w systemie społecznym Rosji, jeśli ideom zachod-
nim udałoby się przeniknąć do państwa carów. 

Wkrótce po zakończeniu wojny w Rosji rozpoczęły się dyskusje na temat 
konieczności reform. Gazety londyńskie śledziły oraz komentowały kolejne prze-
miany w imperium carów. „Times" notował pogłoski o reformie całego mini-
sterstwa sprawiedliwości, zauważając podstawowy problem aparatu urzędnicze-
go w Rosji - powszechną korupcję28. Warto zaznaczyć, iż przekupstwo było dla 
czytelnika angielskiego utożsamiane z zacofaniem oraz barbarzyńskością. Jed-
nak ogólny ton uwag prasy londyńskiej był przychylny dla zmian w Rosji. 

W 1857 r., „Times" podkreślił „gwałtowny postęp w cywilizacji", czyli roz-
pisanie subskrypcji na budowę nowych linii kolejowych29. Wielka Brytania prze-
żyła swoją „manię kolejową" w latach trzydziestych i czterdziestych XIX w.30 

Wierzono, że koleje są znakiem rozwoju cywilizacyjnego oraz symbolem 
demokracji31. Toteż budowę kolejnych linii kolejowych w Rosji rozpatrywano 
jako krok ku powtórzeniu drogi rozwoju materialnego oraz politycznego Wiel-
kiej Brytanii. Jednak liberalna gazeta „Daily News" ostrzegała kapitał zagraniczny 
przed wikłaniem się w niezupełnie pewny interes. Rosja nie przekonała jeszcze 

25 „The Times" z 14 października 1856 r. 
26 „The Times" z 22 sierpnia 1855 r. 
27 R. Harrison, Notes of a Nine Years' Residence in Russia from 1844 to 1853, with Notices 

on the Czars Nicholas I, and Aleksander II by..., London 1855. 
28 „The Times" z 22 marca 1856 r. 
29 „The Times" z 18 maja 1857 r. 
30 A. Briggs, A Social History of England, London 1987, s. 248. 
31 A. Briggs, Victorian Cities, London 1999, s. 13; W. E. Houghton, The Victorian Frame of 

Mind, Yale 1958, s. 4. 



Prasa londyńska wobec reform Aleksandra II w Rosji 29 

Europy co do uczciwości swoich zamiarów, a panowanie Aleksandra II, zdaniem 
komentatora nie różniło się na razie znacząco od rządów Mikołaja I32. 

Poddaństwo chłopów było najbardziej widoczną przeszkodą w rozwoju go-
spodarczym Rosji. Toteż problem emancypacji chłopów był poruszany na łamach 
dzienników angielskich. W prasie londyńskiej już w 1857 r. pojawił się wizeru-
nek Aleksandra II „trudzącego się dniami i nocami" nad przeprowadzeniem ko-
niecznych reform w kraju. Zdaniem „Times'a" chłopi oczekiwali jednak uwol-
nienia ich z więzów poddaństwa w ciągu roku. Głównym motorem reform był 
oczywiście sam car. Korespondent przypuszczał, że żądania opinii publicznej będą 
rosły i niewątpliwie przekroczą kiedyś granicę, którą władca Rosji może zaak-
ceptować. Wtedy to Aleksander utraci sympatię swoich poddanych, tak jak stało 
się to z papieżem Piusem IX w okresie Wiosny Ludów. Brytyjski korespondent 
trafnie antycypował wzrost zainteresowań politycznych rodzącej się wtedy ro-
syjskiej opinii publicznej i jej późniejsze rozczarowanie zakresem reform33. 

„Times" podjął się również wyjaśnienia angielskim czytelnikom genezy 
poddaństwa chłopów. Wprowadzenie go wiązał z działalnością cara Borysa 
Godunowa, który chciał zapobiec bezustannym wędrówkom ludności wiejskiej. 
Przyszłe rozwiązanie kwestii chłopskiej zostało ocenione bardzo realistycznie. 
Chłop otrzymując wolność będzie musiał „wypracować" własną niezależność. 
W pierwszym pokoleniu przyniesie to ludziom przyzwyczajonym do niewoli, 
więcej „nieszczęścia niż radości". Korespondent „Times'a" oceniał nadchodzą-
ce zmiany jako bardzo interesujące z ekonomicznego punktu widzenia. Wyobraź-
nię jego rozpalały przemiany własności ocenianej na miliony rubli oraz szansa 
na wzrost produkcji przemysłowej w kraju „większym od Europy"34. Cara Alek-
sandra II znów przyrównano do Piusa IX. Wyjaśniano to przypominając nieco 
na wyrost, iż pewne reformy rozpoczęte w 1846 r. przez papieża zakończyły się 
rewolucją 1848 r. Podobnie zmiany wprowadzane przez cara mogą stać się za-
rzewiem ruchów rewolucyjnych. Warto dodać, iż postać Piusa IX nie cieszyła 
się w Anglii szacunkiem. Toteż porównanie to mogło wskazywać na podskórną 
niechęć do cara. 

W innej korespondencji z Petersburga przedstawiono różnicę pomiędzy sy-
tuacją chłopów w Rosji za panowania Mikołaja I oraz Aleksandra II. Poddań-
stwo zostało określone jako „modyfikacja niewolnictwa", a władza pana jako 
„absolutna". Za panowania Mikołaja nie zwracano uwagi na los chłopów, inte-
resowali oni władze tylko jako materiał na żołnierzy. Natomiast Aleksander II, 
„inteligentny i dobrego serca", był zdecydowany „szczerze", ale i „ostrożnie" 
poprawiać los poddanych. W działaniach zaszedł już tak daleko, że niemożliwe 

32 „The Daily News" z 3 listopada 1856 r. 
33 „The Times" z 18 maja 1857 r. 
34 „The Times" z 26 lipca 1857 r. 



30 Iwona Sakowicz 

byłoby wycofanie się z całej operacji. Dzienniki rosyjskie opisane zostały prze-
sadnie jako bardziej godne zaufania niż francuskie czy niemieckie, a prasa im-
perium carów jako „względnie" wolna35. 

Dla Brytyjczyków kwestia wolności prasy była równie ważna (stwierdzał 
„Times"), jak zniesienie poddaństwa36. Rozumiejąc dążenie rządu rosyjskiego do 
kontroli czasopism, sugerowano jednak pozostawienie tego, wzorem angielskim, 
samoregulującemu mechanizmowi opinii publicznej. Uważano, iż umiarkowa-
nie nastawieni czytelnicy skłonią piszących oraz wydawców do rozważnego 
komentowania wydarzeń politycznych. Zauważono oczywiście stopniową libe-
ralizację cenzury prasowej, rozumiejąc, iż na razie absolutna wolność prasy w Ro-
sji była niemożliwa. 

Mimo częstych optymistycznych uwag o pozytywnych zmianach w Rosji, 
w Anglii orientowano się w trudnościach przeprowadzania jakichkolwiek reform 
w imperium carów. Szczególnie często omawiano kwestię korupcji i nadużyć 
w rosyjskich sferach urzędniczych. „Times" opisywał przekupstwo i sprzedaj-
ność, będące „zwyczajem" w urzędach rosyjskich. Zniechęcało to ludzi uczci-
wych do służby państwowej. Ani imperator, ani wielki książę Konstanty nie byli 
w stanie z tym walczyć, bowiem „złodzieje mieli potężnych protektorów"37. Prze-
ciwstawiano również rosyjski skorumpowany aparat sądowniczy nieprzekupnym 
sędziom w Wielkiej Brytanii. 

Rok 1861 w Rosji, zniesieniem poddaństwa chłopów, zapoczątkował epokę 
Wielkich Reform. Wszystkie gazety londyńskie poświęciły temu wydarzeniu dużo 
uwagi. Poza informacjami powtarzanymi za agencją Reutera oraz oficjalnymi 
gazetami, imperium carów, w prasie angielskiej były zawarte również liczne 
własne komentarze. „Times" tuż przed ogłoszeniem zapowiedzianej proklama-
cji, znoszącej poddaństwo stwierdzał uroczyście, że panowanie Aleksandra II 
pozostanie na zawsze w pamięci, poprzez „ten akt sprawiedliwości społecznej"38. 
„Morning Chronicie" nazwała cara „największym reformatorem tego wieku"39. 
Redakcja „Standard'a" w obszernym artykule redakcyjnym próbowała przybli-
żyć czytelnikom pojęcie poddaństwa, porównując je do dawnego systemu wła-
dania ziemią w Indiach. Historię poddaństwa wiązano z działalnością Borysa 
Godunowa. Ostrymi słowami potępiono Piotra I, który kontynuował „okrutny", 
„nie dający się niczym usprawiedliwić" proces redukowania większości swoich 
poddanych „do poziomu bydła"40. Gazeta odmówiła nazywania go Wielkim, 
uważając, iż bardziej przysługuje to Aleksandrowi II. Liberalna „Daily News", 

35 „The Times" z 17 sierpnia 1859 r. 
36 „The Times" z 14 września 1859 r. 
37 „The Times" z 1 czerwca 1860 r. 
38 „The Times" z 19 lutego 1861 r. 
39 „The Morning Chronicie" z 19 lutego 1861 r. 
40 „The Standard" z 26 marca 1861 r. 



Prasa londyńska wobec reform Aleksandra II w Rosji 31 

chwaląc emancypację chłopów jako akt otwierający imperium rosyjskiemu „drogę 
do cywilizacji europejskiej", stwierdziła jednak, że beneficjantami zmian nie będą 
wszyscy chłopi. Tylko ci mieszkający w pobliżu miast i mający wobec tego do-
stęp do rynku miejskiego będą w stanie skorzystać ze zmian. Dla większości 
pozostałych, żyjących w głębi kraju, gdzie właściciele ziemscy, pozbawieni go-
tówki nie będą w stanie zapłacić za pracę, reformy przyniosą tylko biedę. Gaze-
ta podkreślała fakt, że wyzwoleni zostali jednocześnie najbardziej „zdolni i ope-
ratywni" ludzie z miast, będący dotychczas w zależności poddańczej41. „Daily 
News" nie wahała się nazwać przemian w Rosji „rewolucją społeczną" prowa-
dząca Rosję do „szczęśliwszej przyszłości rodzaju ludzkiego"42. 

Warto zauważyć, iż gazety londyńskie, niezależnie czy o konserwatywnym 
czy liberalnym charakterze, chwaląc samą ideę zniesienia poddaństwa, bardzo 
realnie oceniały możliwości wprowadzenie jej w życie. Podkreślając godne po-
dziwu intencje cara, zwracano jednocześnie uwagę na rozliczne ekonomiczne 
i społeczne implikacje poddaństwa. Już pół roku po ogłoszeniu edyktu uwłasz-
czeniowego „Times" zauważył „gwałtowne rozdarcie" w społeczeństwie rosyj-
skim. Było ono konsekwencją trudnego przejścia od systemu represji do umiar-
kowanej wolności. Rosyjscy właściciele ziemscy czuli się niezadowoleni, a ich 
niepewność pogłębiały kłopoty finansowe. Imperator nie mógł oczekiwać, stwier-
dzono w artykule redakcyjnym, zrozumienia od tych, których pozbawił ludzkiej 
własności, ani wdzięczności od „ciemnych mas", które uwolnił43. Sugerowano, 
iż dziedzictwo poddaństwa będzie kładło się cieniem na następne trzy lub cztery 
pokolenia. Natychmiastowe uwolnienie od „całkowitej niewoli" było niezwykle 
trudne ze względu na brak umiarkowanych zwyczajów człowieka wolnego u chło-
pów rosyjskich44. Parę lat później w 1866 r. „Times", pisząc o Rosji, emancypa-
cję chłopów określił jako nieudaną ze względu na jej połowiczność oraz panują-
ce tam powszechne niezadowolenie45. 

Gazeta „Morning Chronicie" nie wahała się nazwać stanu Rosji, po zniesie-
niu poddaństwa, chaotycznym. Uważała ona, iż w państwie carów następują 
zmiany, przez które Anglia przeszła w czasach średniowiecza. Właściciele ziem-
scy nie mieli pieniędzy, a chłopi nie uprawiali wciąż swojej własnej ziemi. Przej-
ście od poddaństwa do pracy wolnonajemnej, czyli od „azjatyckiego modelu 
produkcji i handlu do europejskiego", było trudniejsze niż przypuszczano. Do-
datkowo sprawę pogarszali nieuczciwi urzędnicy i „ignorancki lud"46. 

41 „The Daily News" z 19 lutego 1861 r. 
42 „The Daily News" z 29 marca 1861 r. 
43 „The Times" z 23 września 1861 r. 
44 „The Times" z 1 października 1861 r. 
45 „The Times" z 27 marca 1866 r. 
46 „The Morning Chronicie" z 25 września 1861 r. 



32 Iwona Sakowicz 

„Daily News" najbardziej otwarcie z gazet londyńskich cieszyła się z chao-
su w Rosji. Uważała, iż uniemożliwi to państwu carów naruszanie zasady „ba-
lance of power"47. Pół roku po wprowadzeniu edyktu uwłaszczeniowego sytu-
acja w Rosji, zdaniem gazety, wyglądała prawie apokaliptycznie. Car, stojący 
samotnie jako reformator pośród przeszkadzających mu raczej niż pomagających 
doradców oraz wzajemna wrogość wszystkich klas społecznych - tak sytuacje 
rosyjską, raczej przesadnie, komentował wiktoriański dziennikarz. 

Kolejne reformy w Rosji (sądowa, szkolnictwa, wojskowa i finansów) nie 
były już tak szeroko dyskutowane przez prasę londyńską, jak zniesienie poddań-
stwa. W większości wypadków informacje podawano w krótkich notatkach, często 
powtarzając za agencją Reutera. Brak było artykułów redakcyjnych, omawiają-
cych zmiany i przedstawiających brytyjski punkt widzenia. 

Nieco więcej uwagi poświęcono jedynie reformie samorządowej - ziemskiej. 
„Times" traktował ją jako początkowe etapy wprowadzania w kraju rządów kon-
stytucyjnych—jedynej drogi, która - jego zdaniem - mogła uchronić Rosję przed 
katastrofą. Wprowadzenie ziemstw gubernialnych i powiatowych przedstawia-
no jako „rozsądną próbę przeszczepienia egzotycznego warzywa konstytucjonali-
zmu na twardą glebę Rosji"48. Co prawda, Rosjanie, a raczej szlachta rosyjska, 
jako cała klasa społeczna, bardziej interesowała się „baletem niż konstytucją", 
ale wroga była również biurokracji i centralizacji. 

Wizję postępu w Rosji psuły zamieszki na uniwersytetach oraz sprawa pol-
ska. Odmowa zaakceptowania niezależnych korporacji studenckich w 1861 r. 
zakończyła się zajściami na uniwersytetach w Moskwie, Petersburgu i Kazaniu. 
Władze zdecydowały się na siłowe rozwiązanie konfliktu, uniwersytety czaso-
wo zamknięto, co wywołało masowe demonstracje. Doszło również do zmiany 
na szczeblu ministerialnym - tekę ministra oświaty objął admirał Jefimij Putia-
tin. „Times" wyrażał zdziwienie, że wyższym szkolnictwem rządzili wojskowi, 
stwierdzając sarkastycznie, że tylko w Rosji możliwe jest aby „tak delikatną 
sprawę jak zarządzanie uniwersytetem złożono w ręce generała czy admirała". 
Komentując manifestacje studenckie rozpędzane siłą, gazeta stwierdzała: „tak 
łatwo jest rosyjskim żołnierzom ciąć nieuzbrojony tłum szablami, a tak trudno 
rosyjskim generałom i admirałom rządzić instytucjami zgodnie z zasadami cy-
wilizacji"49. Gazeta przypominała również, iż w Rosji planowano reformę wy-
ższych uczelni na wzór angielski, a na razie jedynym podobieństwem było wy-
sokie czesne. Według „Times'a" uniwersyteckie stowarzyszenia przepojone były 
niegroźną ideologią liberalną. „Standard" podniósł pytanie czy Aleksander II znał 
i akceptował politykę władz uniwersyteckich. Przed carem stały bowiem dwa 

47 „The Daily News" z 28 września 1861 r. 
48 „The Times" z 11 kwietnia 1865 r. 
49 „The Times" z 8 listopada 1861 r. 



Prasa londyńska wobec reform Aleksandra II w Rosji 33 

rozwiązania: powrócić do polityki Mikołaja „tłumienia każdego przejawu wol-
nej myśli" lub też zacząć „liczyć się z opiniami swoich poddanych"50. Dla „Mor-
ning Post" zamieszki na uniwersytetach były częścią „narodowej opozycji", łą-
czącej studiujących i wykładających będących przeciwnikami starego systemu 
represji51. 

Dalszy rozwój sytuacji na uniwersytetach w Rosji, zamiana admirała Putia-
tina przez liberalnego profesora Aleksandra Gołownina na stanowisku ministra 
czy też nowy statut uniwersytecki z 1863 r. nie zostały skomentowane przez prasę 
Londynu. Były to już wydarzenia mniejszej wagi, których znaczenie mało mo-
gło interesować czytelnika. 

Krwawo rozpędzone demonstracje w 1861 r. w Warszawie przyczyniły się 
do pojawienia się kwestii polskiej na łamach gazet londyńskich. Prasa konser-
watywna wypowiadała się bardzo ostrożnie, starając się nie atakować bezpośred-
nio cara. Gazety liberalne były otwarcie antyrosyjskie. Początkowo „Times" 
uważał, iż Aleksander II był przeciwny konfliktowi z Polską. Pozytywnie wypa-
dał więc w porównaniu do swojego ojca, który „użyłby artylerii, aby oczyścić 
ulice, a przywódców rozkazałby rozstrzelać lub posłać na Syberię"52. Redakcja 
„Morning Post" starała się przekonać Rosjan, iż twarde rządy w Polsce były 
sprzeczne z ich własnymi interesami. Wyrażano również nadzieję, że car odwo-
ła dotychczasowych urzędników. „ Daily News" ostro stwierdziła, że przykład 
Polski udowodnił, iż car rosyjski był „wciąż dzikusem w swoim sercu"53. Bar-
dzo propolską była „Morning Chronicie". Aleksandra II nazwała „zabójcą War-
szawy" i stwierdziła, że jego polityka nie będzie różniła się od polityki Mikoła-
ja, ojca „nieprzejednanego wroga Polski"54. 

Po wybuchu powstania styczniowego prasa londyńska odnosiła się do Pol-
ski z sympatią55. Powszechnie uważano, iż winę za wybuch insurekcji ponosi 
Rosja nie przestrzegająca prawa na obszarach Królestwa Polskiego. Pod poję-
ciem łamania prawa rozumiano nietypowe warunki branki ze stycznia 1863 r. 
oraz wcześniejsze zerwanie Rosji z warunkami Kongresu Wiedeńskiego, doty-
czącymi Królestwa Polskiego. Sądzono jednak, iż ziemie polskie na zawsze zo-
stały związane z imperium carów i nie mogło więc być mowy o niepodległości. 
Sympatia do Polski nie wykraczała poza jej dyplomatyczny wyraz. „Times" za-
pytywał retorycznie czy Wielka Brytania „gotowa jest zniszczyć równowagę sił 

50 „The Standard" z 6 listopada 1861 r. 
51 „The Moming Post" z 5 listopada 1861 r. 
52 „The Times" z 15 marca 1861 r. 
53 „The Daily News" z 19 kwietnia 1861 r. 
54 „The Moming Chronicie" z 11 kwietnia 1861 r. 
55 F. R. Leslie, Opinia brytyjska a powstanie styczniowe, „Przegląd Historyczny", 1963, 

t. LIV, z. 2; J. Feldman, U podstaw stosunków polsko-angielskich 1789-1863, Warsza-
wa 1933. 



34 Iwona Sakowicz 

W Europie" aby pomóc Polsce56. Większość dzienników stwierdziła, iż nie można 
dalej podtrzymywać Polaków w przekonaniu o pomocy europejskiej. Poirytowany 
ciągłym trwaniem powstania „Times" zanegował nawet istnienie narodu polskie-
go, ponieważ nie miał on „określonego terytorium", „dynastii", „konstytucji", 
„ludu z wyjątkiem poddanych i niewolników", „handlu, sztuki i nauki" oraz 
„postępu narodowego"57. Gazeta jasno stwierdzała, iż jedynym rozwiązaniem pro-
blemu byłoby wprowadzenie konstytucji dla Rosji i ziem polskich. Postęp cywi-
lizacyjny, który poczyniłaby Rosja przywiązałby Polaków do imperium carów. 

Po upadku powstania styczniowego kwestia reform w Rosji praktycznie 
znikła z łam gazet londyńskich. Zmiany w państwie carów nie były już komen-
towane w artykułach redakcyjnych, a jedynie notowane w depeszach agencji 
Reutera, jednakowych we wszystkich gazetach. W latach siedemdziesiątych 
XIX w. Rosja jawiła się na łamach prasy londyńskiej w związku ze stałym po-
większaniem swojego terytorium w Azji Środkowej, wzbudzając obawy przed 
zagrożeniem bezpieczeństwa Indii. 

Do problemu reform w Rosji powrócono dopiero po tragicznej śmierci Alek-
sandra II w zamachu bombowym (18 lutego 1881 r.). „Standard" przypomniał wiel-
kie dzieło reform, szczególnie zniesienie poddaństwa jako wystarczający powód 
do wiecznej chwały dla cara. Gazeta nie miała wątpliwości, iż Aleksander II chciał 
wprowadzić rządy konstytucyjne, ale nie był w stanie przełamać oporu zwolenni-
ków władzy despotycznej. Wraz bowiem z dobrymi chęciami obdarzony był „sła-
bą wolą"58. „Daily News" więcej uwagi poświęciła reformie ziemskiej, wskazując 
na jej niekompletność. Brak bowiem było ostatecznej instancji „koronującej budy-
nek" samorządu lokalnego59. Wina nie leżała jednak po stronie Aleksandra II, bo-
wiem tak szeroko zamierzonego dzieła nie można było zakończyć w ciągu jedne-
go pokolenia. Do kwestii konstytucji w Rosji powracał również „Morning Post", 
stwierdzając, iż nawet jeśli Aleksander miał skłonności konstytucyjne to zainicjo-
wanie takiego systemu sprawowania władzy w Rosji było na razie niemożliwe. 
Mimo „odważnie" wprowadzonych zmian, Rosja pozostała krajem anachronicz-
nym60. „Times" poczynił bardzo ciekawą uwagę na temat zawiedzionych nadziei 
w Rosji. Ich istnienie wiązał z maksymalizmem Rosjan, którzy porównywali te-
raźniejszość nie z przeszłością, a z nieosiągalnym ideałem. 

Prasa londyńska poświęcała sporo uwagi wydarzeniom w Rosji w drugiej 
połowie XIX w. Trafnie analizowano sytuację wewnętrzną w imperium carów, 

56 „The Times" z 2 marca 1861 r. Bardzo ogólne podejście „Timesa" do spraw polskich zob. 
T. Grzebieniowski, Dziennik angielski „ The Times " oraz jego stanowisko w sprawach pol-
skich, Warszawa 1935. 

57 Polacy nie są narodem ale szlachtą, „The Times" z 17 sierpnia 1861 r. 
58 „The Standard" z 7 marca 1881 r. 
59 „The Daily News" z 14 marca 1881 r. 
60 „The Morning Post" z 14 marca 1881 r. 



Prasa londyńska wobec reform Aleksandra II w Rosji 35 

mimo iż często informacje pochodziły z drugiej ręki. Szczególnie na uwagę zasłu-
gują komentarze „Times'a", posiadającego najlepszą sieć korespondentów. Ana-
lizy były celne, choć przebijała przez nie wyraźnie nuta wyższości. Cechą cha-
rakterystyczną komentarzy brytyjskich była bardzo silnie podkreślana różnica 
pomiędzy barbarzyńską Rosją a cywilizowanym światem Europy Zachodniej. 
Rozróżnienie to występowało we wszystkich gazetach, niezależnie od ich linii 
politycznej. Prasa liberalna odnosiła się jednak do Rosji z większą nieufnością 
w przeciwieństwie do pozostałych gazet. Droga do grupy krajów cywilizowanych 
wiodła poprzez przejęcie instytucji, zwyczajów oraz kultury materialnej Europy. 
Dla Brytyjczyków reformy Aleksandra II były kolejnym dowodem na triumf 
angielskich instytucji politycznych rozprzestrzeniających się po całym świecie. 

Rosja, w oczach prasy londyńskiej, pomimo przeprowadzonych zmian, po-
została państwem barbarzyńskim i zacofanym. Wynikało to przede wszystkim 
z zapóźnienia cywilizacyjnego, braku tradycji wolności oraz cech charakterystycz-
nych narodu rosyjskiego: „niecierpliwości i impulsywności"61. Sympatia do Ro-
sji, która pojawiła się wraz z wstąpieniem Aleksandra II na tron, była bardzo 
powierzchowna. Utrzymywała się przez pierwsze lata panowania cara, gdy Ro-
sja wydawała się słaba i dopiero przeprowadzała reformy. W przypadkach nato-
miast, gdy zagrożony wydawał się być interes brytyjski lub gdy aspiracje teryto-
rialne Rosji sięgały zbyt daleko budziła się natychmiast stara niechęć. 

Kwestią otwartą jest pytanie o wpływ prasy na politykę zagraniczną Wiel-
kiej Brytanii. Teoretycznie należałoby przywiązać wielką wagę do wyraziciela 
opinii publicznej, za jakiego była uważana prasa. „Rządy podobnie jak jednost-
ki nie mogą sobie dziś pozwolić na lekceważenie opinii publicznej" - powie-
dział w 1869 r. szef Foreign Office lord Clarendon62. Można się pokusić jednak 
o stwierdzenie, iż wpływ prasy na politykę był raczej niewielki. To raczej poli-
tycy próbowali w różny sposób wpływać na treść drukowanych komentarzy. Lord 
Palmerston pisywał (anonimowo) do różnych dzienników londyńskich - głów-
nie do „Morning Post" oraz „Morning Chronicie". William Gladstone utrzymy-
wał regularne kontakty z wydawcą „Daily Telegraph"63. Wiktoriańscy politycy 
wpływali na prasę w takim samym stopniu, jak ona starała się wpływać na poli-
tyków. Opinie gazet dotyczące polityki zagranicznej odzwierciedlały zazwyczaj 
przekonania partii politycznych, toteż każdy rząd brytyjski mógł liczyć na po-
parcie sympatyzujących organów prasowych. Oznacza to, iż polityka zagranicz-
na Wielkiej Brytanii wobec Rosji była kształtowana raczej przez rozumienie in-
teresu angielskiego, niż pozytywne lub negatywne opinie prasowe. 

61 „The Times" z 14 marca 1881 r. 
62 Cyt. za: R Kennedy, The Realities behind Diplomacy. Background Infuences on British 

External Policy 1865-1980, Londyn 1989, s. 51. 
63 S. Koss, The Rise and Fall of the Political Press in Britain, vol. I, London 1981, s. 77-84; 

L. Brown, Victorian News...., s. 171-172. 


