
Krzepkowski, Mieczysław

Świadek i dokumenty
Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego 8/2, 250-259

1969



MIECZYSŁAW KRZEPKOWSKI

ŚWIADEK I DOKUMENTY'

Nie zawsze świadek czy uczestnik wydarzeń wie o nich lepiej niż ze­
brane dokumenty. Ale też i dokumenty nie zawsze zasługują na pełną 
wiarę. Do tych i dalszych uwag skłania mnie ostatni zeszyt „Rocznika 
Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego” (tom VII, z. 1). Przynosi on trzy 
interesujące prace z dziejów prasy międzywojennej, których częściowo 
byłem świadkiem, a częściowo uczestnikiem. Są to następujące prace: 
Eugeniusza Rudzińskiego O koncernach „prasy czerwonej”  i IKC (1926— 
1959), Wiesławy Kaszubiny Notatki o prasie łódzkiej oraz dzieje Polskiej 
Agencji Agrarnej i Ogólno-Informacyjnej, cz. I, skreślone piórem jej re­
daktora i wydawcy Henryka Dzendzla. Pomijam cz. I dziejów Tygodnika 
„ Piast” , z którym nie miałem do czynienia.

Do pracy dra Rudzińskiego pragnę dorzucić parę słów z punktu^ wi­
dzenia świadka i uczestnika. Pierwsze zdanie artykułu nie wydaje mi się 
słuszne, gdzie autor pisze, iż: „W  systemie prasy kontrolowanej kształtu­
jącym się w Polsce po przewrocie majowym [...] brak większej ■ ilości trus­
tów prasowych, tak bujnie rozwijających się w  systemie prasy »wolnej«” . 
Przecież w systemie tym działała ogromna liczba pism prawicowych róż­
nych odcieni, niemała liczba pism lewicowych, co prawda duszonych przez 
cenzurę represyjną (nie było cenzury prewencyjnej aż do września 
1939 r.), i pewna liczba pism, które unikały tarć z sanacją czy następnie 
z OZON-em.

Po przełamaniu sytuacji kryzysowej, w jakiej prasa polska tkwiła pod 
rządami zaborców, zaczął się okres jej rozwoju, tworzenia trustów i kon­
cernów, co prawda skromnych w porównaniu z gigantami w Stanach

* Już po złożeniu przez autora niniejszych uwag ukazała się recenzja 1 zeszytu, 
tomu VII „Rocznika Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego” na· łamach „Prasy Pol­
skiej” , 19.68, nr 6 , s. 41—43, sygnowana M. Krz., w  której autor omawia w  bardzo 
znacznym skrócie zawarty w  tym zeszycie materiał, formułuje szereg uwag, nie 
przytaczając jednak elementów wspomnieniowych (Red).



M IE C Z Y S Ł A W  K R Z E P K O W S K I 251

Zjednoczonych czy w Anglii. Jednakże rozwój prasy polskiej zahamowany 
został przez kryzys gospodarczy lat trzydziestych. Sprawa ta wymaga 
również badań, i dobrze, że dr Rudziński wskazał ich potrzebę.

PRZEINWESTOWANY KONCERN

Parę słów chcę dorzucić o koncernie „Domu Prasy” . Redaktor Henryk 
Butkiewicz, kierujący redakcjami wszystkich pism koncernu, zapewne 
zostawił nie tylko pracę, o której wspomina prof, dr Henryk Jabłoński 
w książce Opinia, parlament, prasa (s. 264, 356). O ile wiem, Henryk But­
kiewicz, z którym spotykałem się często po wojnie, pisał nadal swoje 
wspomnienia. Był bogaty w pomysły dziennikarskie i wydawnicze i cią­
gle płonął ogień w tym dziennikarskim piecu! Wspomnienia zapewne są 
w posiadaniu rodziny. Prawdopodobnie wiele notatek zostawił Kazimierz 
Pollack, jak mi o tym wspominał. To, co wydał (Ze wspomnień starego 
dziennikarza warszawskiego, Warszawa 1961), doprowadził do roku 1914, 
Stanisław Maria Saliński pierwszy przedstawił warsztat dziennikarski 
„czerwoniaków” w doskonale napisanych wspomnieniach pt. Long-play 
warszawski (Warszawa 1966), ale nie odkrył kulis koncernu.

Niestety, nie robiłem notatek z czasów, kiedy pracowałem w „Domu 
Prasy” , a działo się tam niemało rzeczy ciekawych. Objąłem stanowisko 
redaktora naczelnego „Dzień dobry” w r. 1934 i wiele spraw docierało do 
mnie.

Dr Rudziński dotarł do źródeł archiwalnych i na tej podstawie podaje 
dzieje przeinwestowanego koncernu, którym zachwiał kryzys gospodarczy. 
Być może, że płk Miedziński uniemożliwił właścicielom (Henrykowi But­
kiewiczowi i Antoniemu Lewandowskiemu, trzeci wspólnik Jerzy Ple­
wiński wyszedł wcześniej ze spółki, zakładając własne pismo: „Trybunę 
Błękitną” czy „Niebieską” ?) dojście do porozumienia z wierzycielami. 
Trudno mi też poprzeć twierdzenie Autora, że Miedziński zagroził dyre­
ktorowi Centropapieru Karpińskiemu — kiedy ten chciał przystąpić do 
kupna „czerwoniaków” wspólnie z właścicielem „IKC” Dąbrowskim — im­
portem papieru fińskiego, co groziłoby plajtą Centropapieru. Papier z Fin­
landii sprowadzaliśmy jeśli nie stale, to dorywczo, nawet po powstaniu 
koncernu papierniczego. Wydaje się, że nastąpiło po prostu porozumienie 
Miedzińskiego z dyrektorem gen. Góreckim. Dopuszczenie Dąbrowskiego 
do opanowania drugiego koncernu uczyniłoby zeń potentata prasowego 
ponad skalę polską.

Koncern nie przeszedł w całości w  ręce Miedzińskiego. Współudzia-.. 
łowcami byli: mjr Leon Puławski, po kilka udziałów (po sześć) otrzymali: 
H. Butkiewicz, A. Lewandowski. S. M. Saliński wspomina parę osób jako 
dysponentów, porozumiewających się z H. Butkiewiczem (Koc, Switałski), 
dr Rudziński podaje ponadto jako akcjonariuszy, biorących udział w  wal-



252 Ś W IA D E K  I D O K U M E N T Y

nym zgromadzeniu spółki akcyjnej w 1937 r.: Jana Nickiego i Józefa Cho­
daka, ale o tych panach nie słyszałem w „Domu Prasy” . Wspominam na­
tomiast — nie wiem, czy słusznie, ąle mówiono o nim jako o udzia­
łowcu — Leona Briezemeistra. Udziały red. Butkiewicza przeszły —  jak 
mi mówiono — wnet w ręce A. Lewandowskiego, pan Henryk bowiem 
lubił szeroki gest i wystawny tryb życia.

Dyspozycje dawał najczęściej minister Miedziński bezpośrednio (tele­
fonicznie) Henrykowi Butkiewiczowi albo przez mjra Puławskiego, który 
pojawiał się od czasu do czasu w „Domu Prasy” i szedł na II piętro, gdzie 
mieli gabinety i Butkiewicz, i Lewandowski. Do pewnych wtajemniczeń 
był dopuszczony red. W. Syruczek, oficjalny zastępca red. Butkiewicza. 
Od nich informacje szły do redaktorów „Expressu Porannego” , „Kuriera 
Czerwonego” i „Dzień dobry” . Działo się to raczej rzadko. Jako redakto­
rzy mieliśmy dużo swobody. Jedynie „Expressu Porannego” Butkiewicz 
pilnował gorliwiej, jako czołowego pisma „Domu Prasy” .

CHARAKTERYSTYKA PISM

Nie zgadzam się z charakterystyką pism, jaką podał dr Rudziński. Pis­
mo „Dzień dobry” nie preferowało sensacji ani nie posiadało rozbudowa­
nej „czarnej kroniki” . „Express Poranny” był pismem czołowym, bo da­
wał na pierwszej lub drugiej stronie artykuły lub komentarze polityczne. 
Najbardziej sensacyjny był „Kurier Czerwony — Dobry wieczór” . Wszy­
stkie trzy pisma miały wspólny dział informacji miejskiej. Korzystały też 
według własnego uznania z niektórych agencji miejskich (WAP, agencją 
Beylina). W rubryce „Kryminału” — poza własnymi wiadomościami — 
korzystano z agencji Kwiatkowskiego. Ten dawał „kawałki” ujmowane 
szablonowo, a szczególnym upodobaniem obdarzał zwrot „po sutej libacji” , 
co oznaczało nadużycie alkoholu przy skromnej zakąsce, po czym ucze­
stnicy rozbijali sobie głowy butelkami i rżnęli się nożami. Te obfite do­
niesienia wymagały porządnego opracowania. Robił to wspólny dział i już 
tylko wybór i lekki retusz należały do redaktora dyżurującego (przy mu­
tacjach „Dzień dobry” — kol. Sławomir Borkowski, przy wydaniu war­
szawskim — Wacław Borowy). Należy też dodać, że przed wojną żadna 
wiadomość agencyjna krajowa czy zagraniczna nie szła do numeru bez 
własnego opracowania.

Objąwszy redakcję, w krótkim czasie nadałem dziennikowi kierunek 
obrony interesów rzemiosła. Redakcja poza artykułami (na stronie dru­
giej i na rozkładówce) i informacjami rzemieślniczymi starała się dosto­
sować treść i język do poziomu czytelników.

Koncepcja chwyciła. Nakład systematycznie wzrastał. Przed objęciem 
przeze mnie dziennika miał on około 50 000 egz., ale i poważne zwroty.



Ś W IA D E K  I D O K U M E N T Y 253

Od r. 1934 przez parę lät, przynajmniej do r. 1939, nakład wahał się od 
70 000 do 80 000 egz., a zwroty — około 20%. Liczby, które podał w  tabeli 
dr Rudziński z zastrzeżeniem, że nie są dokładne, nie obejmują z pewno­
ścią mutacji takich, jak „Gazeta Białostocka” . O niedokładności zapisów 
Komisariatu Rządu świadczą np. liczby nakładów „Dzień dobry” : 
1 VI 1935 — 57,3 tys. egz., 1 VII 1936 r. — 12,7 tys., 1 I 1937 r. — 41,5 
tys. Skoki dowodzą niedokładności zapisów mimo stałej liczby przez trzy 
lata zwrotów — 20% dla wszystkich trzech pism jednakowo. Jedynie tyl­
ko za styczeń 1938 r. wykazuje Autor zwroty wszystkich trzech dzienni­
ków w wys. 25%.

Systematycznie odbywałem rozmowy z jednym z dyrektorów, czuwa­
jącym nad ruchem nakładów, Mikickim. Dane dotyczące kolportażu otrzy­
mywał on bodaj już następnego dnia (dziś wydaje się to nieprawdopo­
dobne!), mógł więc szybko sygnalizować, gdzie i o ile egzemplarzy nastą­
pił spadek nakładu. Natychmiast zapowiadało się w  dzienniku wyjazd do 
„zagrożonego”  terenu. Na miejscu reporter zbierał materiał, przyjmował 
interesantów. Wysłany z „Dzień dobry” dziennikarz miał obowiązek zwra­
cać uwagę na sprawy rzemiosła i szczególnie wyzyskiwanego chałupni­
ctwa. Takie wyjazdy dla ratowania nakładu w terenie odbywały się ra­
czej rzadko obok normalnych wypraw reporterskich.

Wydaje się, że nakłady innych dzienników również są zapisane nie­
dokładnie. „Kurier Warszawski” np. miał dwa wydania. Poranne nie mia­
ło wielkiego nakładu, ale wieczorne, według moich wiadomości, utrzymy­
wało około 60 tys. egz. „Kurier Warszawski” obawiał się przekroczenia 
tego nakładu wydania wieczornego ze względu na koszty papieru (kilka­
naście stronic drobnych ogłoszeń!). „Robotnik” wraz z mutacjami miał 
około 70 tys. egz. Podane liczby nakładów: 1 VI 1935 r. — 7 tys., 
VII 1936 r. — 6,9 tys., I 1937 r. — 50 tys., są wręcz niewiarygodne, zwła­
szcza w zestawieniu dwóch liczb pierwszych z trzecią. Dr Julian Maliniak, 
wieloletni dyrektor Spółki Wydawniczej „Robotnik” i publicysta PPS, po­
dawał mi liczbę nakładu wraz z mutacjami, wynoszącą około 70 tvs. egz. 
„Ostatnie wiadomości” , których redaktorem naczelnym byłem w latach 
1930— 1934, od roku 1932 wraz z jedenastoma mutacjami przekraczały 
100 tys. egz. przy niewielkich zwrotach. W końcu 1934 r. nakład zaczął 
spadać, ale — o ile wiem — przekraczał podane w tabeli liczby.

DLACZEGO NASTĄPIŁO ROZSTANIE?

Warto przytoczyć przyczyny mego rozstania się z „Domem Prasy” . 
W początkach 1938 r. został podpisany układ zbiorowy Związku Dzienni­
karzy ze Związkiem Wydawców. Przewidywał on dla redaktorów naczel­
nych 6-tygodniowy urlop i 6-miesięczne wymówienie. Antoni Lewan-

Rocznik Histörii Czasopiśmiennictwa t. VIII, z. 2 7



254 M IE C Z Y S Ł A W  K R Z E P K O W S K I

dowski, który w czasie wojny i okupacji wykazał wiele serdecznej troski
o swych byłych pracowników, za co należy mu się głębokie uznanie, 
w czasach przedwojennych był niekiedy aż do przesady człowiekiem osz­
czędnym. Nie wiem, czy to on sam wymyślił, czy ktoś mu podsunął, by 
nas trzech redaktorów naczelnych (Bolesława Hensla — „Expressu Po­
rannego” , Stanisława Kapuścińskiego — „Kuriera Czerwonego” , i mnie — 
„Dzień dobry” ) mianować „kierownikami redakcji” i zaoszczędzić na 
przywilejach, jakie układ zbiorowy przyznawał redaktorom naczelnym. 
Jako sekretarz Syndykatu Dziennikarzy Warszawskich podniosłem sprawę 
w zarządzie, uważając taką „nominację” za naruszenie układu zbiorowego, 
który nie przewidywał stanowiska „kierowników redakcji” .

Jednocześnie wszyscy trzej zaprotestowaliśmy, grożąc Lewandowskie­
mu dymisją. Wystąpienie zarządu Syndykatu zmusiło „Dom Prasy” do 
przyznania nam stanowisk redaktorów naczelnych, co nie przeszkadzało, 
że Henryk Butkiewicz piastował tytuł redaktora naczelnego „Domu Pra­
sy” , a red. Syru czek — jego zastępcy. Po paru jednak miesiącach dosta­
łem wymówienie z wypłatą 6-miesięcznego wynagrodzenia. Było mi to
0 tyle na rękę, że na jesieni 1938 r. przystąpiłem do organizowania 
„Dziennika Powszechnego” , organu związków urzędniczych. Zmarł w tym 
czasie Bolesław Hensel, a rosnące napięcie polityczne w kraju przysło­
niło zatarg. S. 'М. Saliński niesłusznie pomawia Związek Dziennikarzy
1 syndykaty o brak zainteresowania losami dziennikarzy.

OPŁATY „ZA  MILCZENIE”

Dr Rudziński pisze, że brakuje wiadomości o związkach wydawców 
z firmami handlowymi czy przedsiębiorstwami. Wiem np. o jednym po­
wiązaniu — z przemysłem węglowym. Nie wiedząc o tym związku, uży­
liśmy w  „Dzień dobry” modnego wówczas określenia „baroni węglo­
w i” . Wnet przybył do mnie na I piętro Antoni Lewandowski. Wszyst­
kie redakcje mieściły się w  oszklonych boksach przy zecerni na I piętrze. 
Na korytarzu, pomiędzy boksami, pan Antoni lubił się przechadzać sa­
motnie lub z którymś z kolegów na pogawędce. Zaprosił mnie na poga­
wędkę na korytarz i zażądał kategorycznie nieużywania tego określenia 
i w  ogóle nieatakowania przemysłowców węglowych. Usiłowałem bronić 
pozycji „pisma rzemieślniczego” , pozycji popłatnej w rosnącym nakła­
dzie. Obstawał przy swoim i żądał „nieobrażania” przemysłowców oraz 
unikania ataków. Przemysłowcy płacili za milczenie wobec nagonki wie­
lu pism, a szczególną wrażliwość okazywali na obrazy. Ile to ich koszto­
wało, nie wiem, a raczej nie pamiętam, bo wówczas obiła się o moje 
uszy jakaś suma kilkudziesięciu tysięcy.

Płaciło również „za milczenie” PKO. Pewnego razu urzędniczka PKO



Ś W IA D E K  I D O K U M E N T Y 255

w biurze popełniła samobójstwo. Wiadomości tej nie wolno było za­
mieścić, bo rzucałaby cień na instytucję.

Tego rodzaju powiązania — poza ukazującymi się ogłoszeniami — 
wyrażały się stałymi opłatami, i to dość poważnymi. Czy były one for­
malnie notowane w rozchodach firm i przychodach wydawnictw, mógłby 
coś powiedzieć główny księgowy „Domu Prasy” .

INNE KONCERNY

Coraz mniej żyje ludzi, którzy zaglądali za kulisy naszych przedwo­
jennych, niewielkich koncernów wydawniczych. Chyba do najdawniej­
szych należy powstały w Wielkopolsce koncern „Dziennika Poznańskie­
go” , kierowany przez Józefa Winiewicza jako redaktora naczelnego. In­
formator prasowy wylicza następujące pisma tego koncernu poza czoło­
wym „Dziennikiem Poznańskim” : „Dziennik Poranny” , „Dziennik Ostrow­
ski” , „Gazeta Kujawska” , „Gazeta Powszechna” , „Ilustrowany Ku­
rier Zachodni” , „Kurier Wielkopolski” i „Rolnik Wielkopolski” . Konku­
rował z „Dziennikiem Poznańskim” endecki koncern „Kuriera Poznań­
skiego” , wydający: „Ilustrację Polską” , „Nowiny Poświąteczne” , „Orę­
downika” , „Pomorzanina” i „Wielkopolanina” . Na czele koncernu stał 
dr Marian Seyda jako redaktor naczelny, ale poszczególne pisma miały 
redaktorów naczelnych: „Orędownik” — Tadeusza Powidzkiego, „Pomo­
rzanin” —■ Franciszka Sołtysiaka, „Wielkopolanin” — Stanisława Pró­
szyńskiego; tygodniki: „Nowiny Poświąteczne” —  Stanisława Bernatta, 
„Ilustracja Polska” — Antoniego Kawczyńskiego.

Znane były przed wojną Zakłady Wydawnicze Alfreda Krzyckiego, 
w  których wychodziły: „Ilustrowany Kurier Pomorski” , „Ilustrowany 
Kurier Powszechny” , „Moja Przyjaciółka” , „Moje Powieści” , „Orędownik 
Powiatu Żnińskiego” . „G ryf” w Toruniu oprócz „Dnia Pomorza” wyda­
wał siedem nieźle prosperujących mutacji: „Gazetę Morską” , „Gazetę 
Gdańską” , „Dzień Bydgoski” , „Dzień Grudziądzki” , „Dzień Tczewski” , 
„Dzień Kociewski” , „Głos Nieszawski” .

Łódź była siedliskiem dwóch większych wydawnictw, z których jed­
no, „Echo” Jana Stypułkowskiego, wydawało dwa dzienniki: „Echo Pol­
skie” i „Kurier Łódzki” . „Echo” rozchodziło się w jedenastu mutacjach 
(„Echo Białostockie” , „Kaliskie” , „Częstochowskie” , „Kujawskie” , „Ra­
domszczańskie” , „Wileńskie” , „Morskie” , „Kresowe” , „Sieradzkie” , „To­
maszowskie” , „Zduńsko-Wolskie” ). Niektóre z tych mutacji, o ile wiem, 
miały bardzo niewielki nakład i byt ich był chwiejny. Informator pra­
sowy za r. 1938/1939 nie wymienia np. mutacji piotrkowskiej, która za­
pewne była zlikwidowana, ale podaje ją Wiesława Kaszubina w Notat­
kach o prasie łódzkiej („Rocznik, t. VII, z. 1, s. 175). Konkurowała z tym



256 M IE C Z Y S Ł A W  K R Z E P K O W S K I

wydawnictwem spółka pod firmą „Republika” . Poza pismem „Republi­
ka” (red. nacz. Adam Szenberg) spółka wydawała „Express Wieczorny 
Ilustrowany” , „Gazetę dla Wszystkich” i tygodniki: „Panoramę” , „Co 
tydzień powieść” oraz „Wędrowca” . Szczególnie wysokim nakładem cie­
szył się „Express” , bo ok. 300 tys. egz., mając 20 mutacji! Był to dzien­
nik o najniższym poziomie w  Polsce; zamieszczał on dużo i źle pisa­
nych kryminałów, niewybredne powieści odcinkowe i źle rysowany ko­
miks z Patem i Patachonem.

WALKI O CZYTELNIKÓW

Z „Expressem” walczył uparcie „Mały Dziennik” z Niepokalanowa, 
mający doskonałe oparcie finansowe w dwóch miesięcznikach Milicji 
Niepokalanej — „Rycerza Niepokalanej” i „Rycerzyka Niepokalanej” , 
rozchodzących się w dużych nakładach. Mimo 5-groszowej ceny „Mały 
Dziennik” nie dałby sobie rady z 10-groszowym „Expressem” , gdyby nie 
przypadek: z okazji jakichś świąt „Express” zamieścił reprodukcję figu­
ry Matki Boskiej, otoczonej aureolą z gwiazd... pięcioramiennych. Na­
tychmiast „Mały Dziennik” rozpoczął gwałtowną kampanię: oto wyda­
wany przez Żydów dziennik, zamieszczający obrzydliwe powieści i kry­
minały, bezcześci Matkę Boską, otaczając ją bolszewickimi gwiazdami! 
Prosty ludek, czytający skwapliwie „Express” , odmawiał jego kupna 
i zaczął się gwałtowny spadek nakładu dziennika. Nie wiem, czy zdołał 
nadrobić straty do wybuchu wojny.

Pisma łódzkie, chociaż konkurujące z sobą, zwarcie stawały przeciw­
ko każdemu pismu spoza Łodzi, które chciałoby się dostać na łódzki ry­
nek czytelniczy. Wszelkie próby kończyły się niepowodzeniem. Pamiętam, 
że w roku 1932 czy 1933 warszawskie „Ostatnie Wiadomości” przypuściły 
szturm na ten rynek. Zmontowano całą kampanię. Oczywiście zebrano 
odpowiedni materiał redakcyjny, atakujący fabrykantów-wyzyskiwaczy 
i nakładców chałupników, przygotowano gromadkę własnych kolporte­
rów, chłopów na schwał, szef kolporterów bowiem i dyrektor „Ostat­
nich Wiadomości” spodziewali się ostrego oporu. Już pierwszego dnia 
paczki zaginęły, a odnalezione po wielu godzinach miały wartość ma­
kulatury. Odtąd gazety wędrowały po różnych dworcaeh, co stało się 
systemem walki z przesyłkami „Ostatnich Wiadomości” . Z paczkami ga­
zet zaczęto wysyłać kolporterów, ale wówczas zaczęły się bójki z kolpor­
terami łódzkimi. Aż wreszcie kiedy jeden z kolporterów „Ostatnich Wia­
domości” został poraniony nożem, dyrekcja skapitulowała i przerwała 
wysyłkę dziennika.

Po drugiej wojnie światowej sięgnęliśmy do pomysłów przedwojen­
nych: „Przyjaciółki” Krzyckiego, „Panoramy” , „Karuzeli” i „Expressu



Ś W IA D E K  I D O K U M E N T Y 257

Ilustrowanego” — A. Szenberga z „Republiki” , który redagował powojen­
ny „Express” pod nazwiskiem Bogusławski aż do swej śmierci.

Kiedy zawadziło się o Łódź, warto przypomnieć pewne fragmenty 
dziejów „Godziny Polski” , wydawanej w Łodzi za niemieckie pienią­
dze w czasie I wojny światowej. Wnet po wojnie Czesław Jankowski wy­
dał w jej obronie broszurę. Nie pomogło to „Gadzinie Polski” , jak ją 
przezywali ludzie. Potępiła ją też organizacja dziennikarska, odmawia­
jąc przyjęcia na członków dziennikarzy, którzy tam pracowali. Piętno 
pracy w tym dzienniku wlokło się latami, m. in. za Stefanem Gackim 
seniorem (junior pracuje w „Głosie Ameryki” ), i dopiero w 1938 r. Syn­
dykat Dziennikarzy Warszawskich darował mu winę i pozwolił zgłosić 
się na członka, o co pan Stefan przez lata zabiegał.

Z przedwojennych dziennikarzy łódzkich zetknąłem się pod koniec 
1939 r. z Władysławem Polakiem i Marianem Nusbaumem-Ołtaszewskim, 
obydwoma z „Republiki” . Nie mówiliśmy jednak o metodach kolportażu.

Wcześniej zetknąłem się z Gustawem Wasserzugiem, bratem rodzo­
nym czy stryjecznym Józefa Wasowskiego. Wielkie, barczyste chłopisko, 
wykazywał dużą inteligencję, duże doświadczenie dziennikarskie, no i nie­
zbędny v/ Łodzi spryt wydawniczy. Wspomina o nim Wiesława Kaszu- 
bina, pisząc o „Głosie Polskim” i „Głosie Porannym” . Rywalizacja tych 
dwóch dzienników, balansująca na granicy niedopuszczalnego naśladow­
nictwa, świadczy o metodach rywalizacji w Łodzi doprowadzających do 
ostrych walk. Nawet zdolny Gustaw Wasserzug, świetnie zaznajomiony 
z „chwytami” wydawniczymi na łódzkim rynku wydawniczym, nie zawsze 
mógł sobie poradzić, jeśli założony przez niego w listopadzie 1928 r. dzien­
nik „Ilustrowana Prasa Wieczorna” już na wiosnę następnego roku mu­
siał zamknąć.

Na zakończenie jeszcze dwie uwagi dotyczące materiałów zawartych 
w z. 1 tomu VII „Rocznika” . Pierwsza pod adresem p. Reginy Hancko: 
inaczej było z początkami „Życia Warszawy” , które ukazało się 15 paź­
dziernika 1944 r. na Pradze. Od początku przemilczano nazwisko Bohda­
na Skąpskiego, twórcy tego dziennika i Spółdzielni Dziennikarskiej, która 
była wydawcą. Spotkałem kol. Skąpskiego w końcu kwietnia 1968 r. 
i uzyskałem od niego nieco informacji. Na Pradze ukazywała się w po­
czątkach października gazetka pt. „Biuletyn Informacyjny” , wydawana 
czy też tylko drukowana przez wojsko. Była ona zupełnie niewystarcza­
jąca dla mieszkańców Pragi i okolicy, więc. gen. Spychalski, wówczas 
jeszcze w randze pułkownika, zetknąwszy się ż'B . Skąpskim, zapropono­
wał mu wydawanie dziennika.

Propozycja należała do nieprzeciętnych, bo trzeba było znaleźć dru­
karnię, papier i farbę i robić gazetę pod obstrzałem hitlerowskim. B. Skąp- 
ski podjął się zadania i w terminie oznaczonym 15 października 1944 rv



258 M IE C Z Y S Ł A W  K R Z B P K O W S K I

wydał pierwszy numer „Życia Warszawy” . Od tej chwili utrzymanie 
dziennika na linii frontu stało się ambicją władz, wojska i oczywiście 
B. Skąpskiego. Pierwszy zespół redakcyjny składał się: z jednego dzien­
nikarza przedwojennego (poza B. Skąpskim) — Antoniego Pisarskiego, 
b. pracownika PAT, który też był założycielem pierwszego warszawskiego 
oddziału PAP (ówcześnie Polpress); młodego poligloty Zygmunta Bro- 
niarka, dziś znanego dziennikarza; Edwarda Try jarski ego i maturzystki 
Janiny Piotrowskiej (obecnie Borowskiej), która zgłosiła się na ogłoszenie 
zamieszczone w „Biuletynie Informacyjnym” .

B. Skąpski był pochłonięty zwalczaniem trudności technicznych: zdo­
bywaniem papieru i farby, organizowaniem zespołu zecerów, którzy ręcz­
nie składali numer. Czcionek było niewiele: po złożeniu i wydrukowaniu 
dwóch pierwszych kolumn trzeba było skład rozbierać, by zabrać się do 
składania dwóch następnych kolumn. Potem zespół stawał do kręcenia 
ręczną korbą maszyny płaskiej. Po pewnym czasie udało się znaleźć ma­
łego diesla. Benzynę zdobywało się wychodząc na ulicę i zatrzymując 
samochody. Każdy kierowca dał trochę i diesel poruszał maszynę. Jak mi 
mówił B. Skąpski, prawie nie spał on przez sześć tygodni, zdobywając 
materiał, a przede wszystkim informacje, robiąc korektę, łamiąc i często 
stając również do korby.

Władze żądały od B. Skąpskiego, który zajmował się tylko techniką 
dziennikarską, odpowiedniej linii politycznej w piśmie, Kol. Skąpski zwró­
cił się więc do ówczesnego cenzora wojennego, por. Wiktora Borowskiego, 
by czuwał nad stroną polityczną pisma i zadbał o artykuły. Skąpski pro­
wadził pismo do 23 lutego 1945 r.

Przez redakcję przewinęły się: Halina Duninówna jako sekretarz re­
dakcji, którą zastąpiła w sekretariacie Mira Parzyńska, a z tą przyszli: 
Blanka Monasterska i Ignacy Gawryluk (wszyscy do dziś pracują w „Ż y­
ciu Warszawy” ) oraz Bolesław Wójcicki. Zdaje się, że w tym czasie, ale 
raczej po 17 stycznia 1945 r. — przybył Włodzimierz Mroczkowski. W tym 
też. czasie doszedł Lech Makulski.

Kol. Skąpski w  grudniu wyjeżdżał do Lublina, aby zdobyć trochę pa­
pieru. Borejsza zasilił go dwukrotnie, twierdząc, że utrzymanie placówki 
na Pradze jest bardzo ważne. W czasie pobytu w Lublinie kol. Skąpski 
uzyskał od B. Bieruta wywiad i zamieścił go zaraz po powrocie w dzien­
niku.

23 lutego „Czytelnik” rozwiązał Spółdzielnię Dziennikarską i miano­
wał Wiktora Borowskiego redaktorem naczelnym „Życia Warszawy” ,
o czym powiadomiono kol. Skąpskiego telefonicznie. Skąpski pracował 
następnie w  tygodniku „Stolica” . Wysiłek, jaki dawał codziennie w ciągu 
paru miesięcy na ostrzeliwanej przez Niemców Pradze, odbił się na zdro­
wiu wytrwałego dziennikarza. Obecnie przyznano mu rentę inwalidzką.



Ś W IA D E K  I D O K U M E N T Y 259

Następna uwaga pod adresem red. Henryka Dzendzla. Jego dziewiętna- 
stostronicowe (cz. I) wspomnienie jako dyrektora i redaktora Polskiej 
Agencji Agrarnej, i Ogólno-Informacyjnej mówi nie tylko o dynamicznym 
rozwoju agencji, bez której żaden poważniejszy dziennik w  latach trzy­
dziestych nie mógł się obejść. Agencji było dużo, bo około czterdziestu, 
lecz Agencja Agrarna wysunęła się do pierwszych szeregów, nawet przed 
„Iskrę” Wyżeł-Scieżyńskiego, dającą znacznie skromniejszy materiał. Aby 
tego dokonać, trzeba było nie tylko pracowitości, zdolności, ale i ogrom­
nego wyczucia tego, czego potrzeba prasie. To była wysokiej klasy ro­
bota dziennikarska!


