


T. I (1998), Z. 1-2 ROCZNIK 
PL ISBN 83-86726-58-X HISTORII PRASY POLSKIEJ

Polish Press 
Agency

(Tradition 
and Contemporaneousness)

Polska Agencja 
Prasowa
(Tradycje 
i współczesność)

A dres pryw atny: 
ul. M okotow ska 46/16 

00-543 W arszawa 
tel. 625-42-39

Elżbieta
CIBORSKA

KEY WORDS SŁOWA KLUCZOWE
press agencies, typology, 

history, transfo rm ation  and 
m odern isation  of m ass m edia

agencje prasowe, typologia, 
h istoria, transform acja
i m odernizjacja m ediów

ABSTRACT
This article analyses the  developm ent of 
th e  Polish Press Agency (PAP) starting  

with the  estab lishm en t of the Polish 
T elegraph Agency (PAT) in 1918. The 

article also describes the activities 
of PAT, PAP Polpress and PAP, which 

was gradually  transform ed  after 1989 
following the process of the 

transform ation  of the m ass media. As of 
31 D ecem ber 1997 PAP has operated as 

a jo in t stock com pany owned 
by the  S tate  T reasury  in com pliance 

with the  Act of 31 Ju ly  1997. In a m atter 
of several years it will go public.

R ocznik H istorii Prasy Polskiej, 
volum e 1 (1998). no. 1-2, pp. 171-190.

ABSTRAKT
Artykuł, ujęty  przeglądowo, 
poddaje analizie rozwój Polskiej 
Agencji Prasowej w naw iązaniu 
do powstałej w 1918 roku 
Polskiej Agencji Telegraficznej.
Opisano także podstaw y działania 
PAT, PAP Polpress i PAP, po 1989 roku 
przekształcanej stopniowo w ram ach 
transform acji mediów.
31 grudnia 1997 roku PAP,
na podstaw ie ustaw y z 31 lipca tegoż roku,
stała się spółką akcyjną S karbu  Państw a.
W ciągu następnych lat dojdzie do sprzedaży 
akcji inw estorom  zew nętrznym .
Rocz. Hist. P rasy Pol., 
t. I (1998), z. 1-2, s. 171-190.



[172] ELŻBIETA CIB ORSKA

Streszczenie

W artykule, ujętym  przeglądowo, nawiązano do korzeni, sięgających 1918 r., gdy powstawała Polska 
Agencja Telegraficzna.

Praw ne podstaw y swego działania zyskała ona w 1924 r. na mocy rozporządzenia Prezydenta 
Rzeczypospolitej, stając się przedsiębiorstw em  państwowym , opartym  na zasadach kupieckich. 
Pracownicy PAT mieli sta tus pracowników państwowych.

W latach m iędzywojennych PAT m iała ponad 50 korespondentów  krajowych i 60 zagranicznych.
Po w ybuchu wojny Agencja została ew akuow ana z Rządem  RP i wznowiła pracę w Paryżu, 

a następn ie  na ponad pól w ieku w L ondynie przy rządzie polskim  na uchodźstw ie. Krótko ożyła 
jeszcze w kraju podczas Pow stania W arszawskiego. O sta tn ią  depeszę nadała z L ondynu 8 stycznia 
1991 r. 27 lutego 1991 F erdynand Pasiecznik, ostatn i redak tor PAT, przekazał w siedzibie Polskiej 
Agencji Prasowej zbiór dokum entów  tej agencji, co stanowiło sym boliczny ak t połączenia PAT z PAP.

K orzenie tej ostatniej sięgają 10 m arca 1944 r., gdy Związek Patriotów  Polskich utworzył 
w Moskwie Polską Agencję Prasow ą „Polpress”, przenoszoną, w m iarę posuw ania się linii terenów  
wyzwalanych spod okupacji niem ieckiej, do Lublina, w lutym  1945 r. — do Łodzi, a we w rześniu 1945 
do Warszawy, gdzie otwarto nową jej siedzibę przy ulicy Foksal 9 i przyjęto nazwę PAP. Od 1958 r. 
siedzibą PAP stal się przedw ojenny gm ach B anku G ospodarstw a Krajowego przy A lejach Jerozolim ­
skich 7. Mieści się ona tu do dziś i od roku 1990 przechodzi nadal głęboką transform ację. 
31 grudnia 1997 r. PAP stała się spółką akcyjną Skarbu  Państwa.

□ ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



POLSKA AGENCJA PRASOWA [173]

Polska Agencja Prasowa zalicza się do wąskiego klanu starych agencji 
prasowych. Różne są ich korzenie. PAP-owskie sięgają 1918 r. Wcześ­
niej istniały wprawdzie polskie agencje prasowe w Paryżu i Rzymie 
w latach 1907-1915, ale zajmowały się one głównie polską propagandą 
prasową w zachodniej Europie. Na świecie jest ponad 120 agencji 
informacyjnych. Pięć dominujących to: najstarsza (1851) brytyjska, 
a zarazem największa na świecie agencja prasowa, nosząca imię swo­
jego założyciela, Paula Juliusa Reutera; zatrudnia 11 tysięcy osób i tra­
fia codziennie do miliarda osób; Associated Press (AP) najstarsza ame­
rykańska, powstała w 1848 r., z siedzibą w Nowym Jorku; amerykań­
ska United Press International (UPI) utworzona w 1958 r. z połączenia 
istniejących wcześniej United Press (założona w 1907) i International 
News Service (założona w 1909 r.); największa francuska agencja prasowa 
z siedzibą w Paryżu — Agence France-Presse (AFP), założona w 1944 r. na 
miejsce najstarszej agencji Havasa, istniejącej od 1832 r. i przejętej przez 
rząd w Vichy i hitlerowców; piąta to kiedyś radziecka TASS, powstała 
w 1925 r., a po upadku ZSRR przekształcona w ITAR TASS.

Większość agencji prasowych ma krótszy rodowód. Z tym większą 
starannością odkurzono w ostatniej dekadzie i przywrócono w PAP 
wszystkie fakty dotyczące jej poprzedniczki, czyli Polskiej Agencji Te­
legraficznej, a nawet urządzono w kuluarach siedziby PAP stałą re­
trospektywną wystawę fotograficzną na temat tradycji i dorobku Agencji.

Ważniejsza data w historii agencji to 31 października 1918 r., 
kiedy to grupa polskich dziennikarzy z Franciszkiem Orzechowskim 
na czele, przejęła we Lwowie i Krakowie oddziały Wiedeńskiego Biu­
ra Korespondencyjnego, jednej z trzech agencji prasowych państw 
zaborczych, tworząc Polską Agencję Telegraficzną. Wkrótce, bo 5 gru­
dnia tegoż roku stała się ona urzędową agencją prasowo-informacyj­
ną, podporządkowaną Prezydium Rady Ministrów, a Franciszek Orze­
chowski został pierwszym redaktorem naczelnym PAT.

W 1920 r., podczas wojny polsko-bolszewickiej, działalność nowej 
agencji zawieszono, a środki łączności podporządkowano potrzebom 
frontu. Po zakończeniu wojny PAT wznowiła działalność w lipcu 1921 r.

TOM 1 (11)98). ZESZYT 1-2, PL ISBN 83-86726-58-X □



[174] ELŻBIETA CIBORSKA

Ferdynand Pasiecznik, ostatni szef Polskiej Agencji Telegraficznej
i sekretarz stanu w ostatnim londyńskim gabinecie, na pytanie 
dziennikarza PAP o główne przesłanie dla papowców od ich poprzed­
ników, odpowiedział: „Trzeba zawsze pisać prawdę, nawet jak są to 
nieprzyjemne wiadomości” l.

Prawne podstawy PAT zyskała 24 czerwca 1924 r. na mocy 
rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej, przekształcającego ją 
z urzędu państwowego w przedsiębiorstwo państwowe, oparte na 
zasadach kupieckich. Dyrektor i pracownicy PAT mieli status pra­
cowników państwowych. W sprawach organizacyjnych PAT była pod­
porządkowana premierowi, w kwestiach polityki zagranicznej otrzy­
mywała wskazówki od Ministra Spraw Zagranicznych. Plan gos­
podarczy agencji wchodził w skład całorocznego preliminarza budże­
towego Prezydium Rady Ministrów2.

Decyzją rządu PAT uzyskała monopol na ogłoszenia i reklamy 
wszystkich instytucji państwowych oraz na zdjęcia filmowe i foto­
graficzne w gmachach i na terenach państwowych, dając w ten 
sposób początek, powstałej w 1928 r., Kronice Filmowej PAT. Dwa 
lata później powstał Serwis Ilustracyjny, czyli fotograficzny.

W 1932 r. do PAT włączono Wydawnictwa Państwowe3. Rozpo­
rządzeniem Rady Ministrów z 31 marca 1932 r. nadano PAT statut, 
zmieniony następnie rozporządzeniem Rady Ministrów z 19 paździer­
nika 1934 r. W myśl tego statutu, obok działalności informacyjnej 
umożliwiono Agencji prowadzenie — w rozsądnych granicach — dzia­
łalności gospodarczej, m.in.: ogłoszeniowej, reklamowej, drukarskiej, 
fotograficznej i filmowej, poprzez wydawanie dziennika urzędowego 
„Monitor Polski” oraz pełnienie funkcji centrali druków i wydawnictw 
urzędowych.

Te zmiany, sankcjonujące w części dotychczasowe nowe kie­
runki aktywności Agencji, spowodowały, że w drugiej połowie lat 
trzydziestych, dzięki dochodom z działalności, PAT stopniowo 
zmniejszała swój deficyt, a tym samym zmniejszały się subwencje 
Skarbu Państwa, aż uzyskała samowystarczalność finansową.

1 Wydawnictwo okolicznościowe na 75-lecie PAP (folder PAP), Warszawa, gru­
dzień 1993; K. G r o b l e w s k i ,  A. K a c z y ń s k i ,  PAP w drodze. Kolejni prezesi PAP 
wielokrotnie zapewniali, że chcą szybkiego uniezależnienia agencji od rządu. Jest jednak  
pew ne, ze gdyby rząd postanowił nagle to zrealizować, szefowie PAP by się sprzeciwili, 
„Rzeczpospolita” 1993, nr 284.

2 „Dziennik Ustaw” 1924, nr 55, poz. 547.
3 „Dziennik Ustaw” 1932, nr 26, poz. 237.

□ ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



POLSKA AGENCJA PRASOWA [175]

Oprócz staiego Serwisu Informacyjnego PAT publikowała co­
dzienny biuletyn giełdowy, miesięcznik „Wiadomości Portu Gdyń­
skiego” i „Rocznik Polityczno-Gospodarczy”.

W latach międzywojennych PAT miała ponad 50 koresponden­
tów krajowych i 60 zagranicznych4.

Po wybuchu wojny Agencja została ewakuowana z Rządem RP
i wznowiła pracę w Paryżu, a następnie na ponad pół wieku w Lon­
dynie przy rządzie polskim na uchodźstwie. Krótko ożyła jeszcze 
w kraju podczas powstania warszawskiego. Ostatnią depeszę nadała 
z Londynu 8 stycznia 1991 r.

10 marca 1944 r. Związek Patriotów Polskich utworzył w Mosk­
wie Polską Agencję Prasową Polpress. W sierpniu tego samego roku 
centrala nowej Agencji została przeniesiona do Lublina, w lutym
1945 r. — do Łodzi, a we wrześniu 1945 r. do Warszawy, gdzie otwarto 
nową jej siedzibę przy ulicy Foksal 9 5. Od 1958 r. siedzibą PAP stał 
się przedwojenny gmach Banku Gospodarstwa Krajowego przy Al. 
Jerozolimskich 7. Przez blisko 40 lat, a zwłaszcza po 1989 r. PAP 
traktowana była jako uciążliwy sublokator. Bank, nie bez powodze­
nia, usiłował dochodzić prawa własności do gm achu6.

Dekretem z 26 października 1945 r. w miejsce „Polpressu” 
powołana została Polska Agencja Prasowa i od tegoż dnia skrótem 
PAP, oficjalnej instytucji informacyjnej w Polsce, sygnowano wszel­
kie jej komunikaty i serwisy7. Dekret stanowił, że PAP jest przedsię­
biorstwem państwowym, prowadzonym według zasad gospodarki 
handlowej, którego przedmiot działalności stanowiło:

□ informowanie społeczeństwa polskiego i zagranicy;
□ wydawanie dziennika urzędowego „Monitor Polski” oraz in­

nych wydawnictw państwowych;

1 Dzieje PAT i innych polskich agencji prasowych omówił Eugeniusz R u d z i ń ­
ski ,  Informacyjne agencje prasowe w Polsce 1926-1939, Warszawa 1970.

f) R. B o r k o w s k i ,  Informacyjne agencje prasowe, Kraków 1976, s. 175; C. Z i-
n i e w i c z ,  Pierwsze lata działalności Polskiej Agencji Prasowej Polpress, „Materia­
ły Pomocnicze do Historii Dziennikarstwa Polski Ludowej”, Warszawa 1971, z. 1,
s. 59-76.

6 M. D o m a g a 1 s k i, Spór o siedzibę PAP. BGK wygrywa kolejną sprawę, „Rzecz­
pospolita” 1997, nr 9.

7 „Dziennik Ustaw” 1945, nr 50, poz. 278; z relacji red. Mariana Podkowińskiego 
wynika, że byl on pomysłodawcą nowej nazwy, zob. Proces Norymberski to był mój start 
do wielkiego dziennikarstwa. To była misja, „Materiały Pomocnicze do Najnowszej 
Historii Dziennikarstwa”, t. 18, Warszawa 1992, s. 234; E. C i b o r s k a ,  Zm iany w Polskiej 
Agencji Prasoiuej, „Materiały Pomocnicze do Najnowszej Historii Dziennikarstwa”, t. 23, 
Warszawa 1993, s. 50-57.

TOM 1 (1998), ZESZYT 1-2, PL ISBN 83-86726-58-X □



ELŻBIETA CIBORSKA

□ pośredniczenie w przyjmowaniu ogłoszeń urzędów, instytucji
i przedsiębiorstw państwowych.

PAP prowadziła gospodarkę w oparciu o dochody własne i dota­
cje Skarbu Państwa. Przejęła ona majątek PAT. Dyrektora i Radę 
Nadzorczą PAP powoływał Prezes Rady Ministrów. Zwierzchni nad­
zór nad PAP powierzono Ministrowi Informacji i Propagandy, a gdy 
11 kwietnia 1947 r. ministerstwo to zniesiono, PAP formalnie zaczęła 
podlegać premierowi, faktycznie sterowana była przez komórki pra­
sowe i kierownicze partii rządzącej.

Dyrektorami byli kolejno: Andrzej Jan Nowicki, Aleksy Deruga, 
Wilhelm Strasser, Lucjusz Domański i Edward Braniewski.

Od 15 października 1944 r. pracowała w Agencji w charakte­
rze starszego redaktora Julia Mincowa. Od 8 sierpnia 1946 r. 
do 1 kwietnia 1954 r. pełniła ona w PAP funkcję zastępcy dy­
rektora i redaktora naczelnego Agencji. Była więc na stanowisku 
formalnie niecały miesiąc dłużej niż jej mąż Hilary Minc, aku- 
ratnie zdymisjonowany w marcu 1954 r., były wicepremier i prze­
wodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, faktycz­
nie zaś trzecia osoba w triumwiracie władzy obok Bieruta i Ber­
mana.

Dyrektor PAP w piśmie do Prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia 
1948 r. wnioskującym o specjalną nagrodę pieniężną, określił pozycję 
red. Julii Mincowej następująco: „jest moim zastępcą do spraw 
politycznych i redakcyjnych, sprawując zupełnie samodzielnie kiero­
wnictwo nad całokształtem prac redakcji”.

Kim była Julia Mincowa? Poza tym, że od 1925 r. była żoną 
Hilarego Minca, co w oczywisty sposób zapewniało jej do czasu 
miejsce w szyku, wiadomo, że pochodziła z Łodzi (ur. 1901). Była 
córką Henryki i Henryka Heftlichów. Zdobyła wykształcenie średnie
i przez dwa lata była słuchaczką Wolnej Wszechnicy Polskiej. Od 
1918 r. należała do SDKPiL, a potem — do rozwiązania partii w 1938 — 
do KPP. Od 1913 przebywała wraz z rodziną w Petersburgu, a potem 
w Moskwie. Była uczestniczką rewolucji bolszewickiej, potem po­
wróciła do Polski. W 1922 r. była aresztowana i skazana na dwa lata 
Pawiaka w procesie Leona Toeplitza. W latach 1925-1928 emigrowała 
do Francji, gdzie studiował jej mąż. Działała tam jako aktywna 
członkini KPP, za co została wydalona z Francji. W latach 1928-1929 
przebywała w ZSRR i należała w tym czasie do WKP(b). Potem 
powróciła do Polski. Od 17 września 1939 r. przebywała we Lwowie,

□ ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



POLSKA AGENCJA PRASOWA [177]

potem w Samarkandzie, w ZSRR, gdzie pracowała jako księgowa. 
Hilary Minc był w tym czasie profesorem ekonomii na samarkandz- 
kim uniwersytecie. W 1941 r. została wezwana przez polską sekcję 
Kominternu do Moskwy. Z powodu ewakuacji Moskwy, na wiosnę 
1942 r. dotarła do Saratowa i pracowała w Polskiej Sekcji Radia 
Ukraińskiego. Od jesieni 1942 r. przebywała znów w Moskwie, tym 
razem jako pracownik Sekcji Polskiej Radia Moskiewskiego. W czer­
wcu 1943 r. wstąpiła do Związku Patriotów Polskich i została skiero­
wana do pracy w radiostacji Kościuszko. Do Polski powróciła wraz 
z mężem w 1944 r. Po opuszczeniu PAP Julia Mincowa została na 
ponad dwa lata zastępcą prezesa Państwowej Komisji Etatów, a po 
likwidacji tej instytucji przeszła na emeryturę. Zmarła 23 listopada 
1987 r.8

Od 1957 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów 
w sprawie organizacji PAP. Na jej czele miał od tej pory stać prezes. 
W efekcie jedynym prezesem w historii PAP był Stefan Staszew­
ski, absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego, jeszcze 
przed wojną funkcjonariusz partyjny, jako m.in. I sekretarz KC 
Komunistycznego Związku Młodzieży Zachodniej Ukrainy, następ­
nie członek KZMP. Aresztowany i zwolniony za kaucją, wyjechał 
w 1934 r. do ZSRR. Był wykładowcą w szkole Kominternu. W 1938 r. 
został wywieziony na Kołymę. Do Polski powrócił w 1945 r. i od 
razu włączył się do pracy w aparacie propagandowym PPR, a na­
stępnie PZPR. W latach czterdziestych i pięćdziesiątych piastował 
stanowiska: sekretarza propagandy KW PZPR w Katowicach (1945— 
-1947), redaktora naczelnego „Trybuny Robotniczej” w Katowicach 
(1947-1948), kierownika i zastępcy kierownika Wydziału Prasy i Wy­
dawnictw KC PPR (do 15 grudnia 1948), kierownika Wydziału 
Prasy i Wydawnictw KC PZPR (15 grudnia 1948-1954), wiceministra 
rolnictwa (1954-1955), I sekretarza Warszawskiego Komitetu Woje­
wódzkiego (1955-1957). Po odejściu z PAP pracował przez kolej­
ne 10 lat jako redaktor Państwowego Wydawnictwa Naukowego. 
W 1968 r. wystąpił z PZPR, po czym został wykluczony i emerytowa­
ny. Pod koniec życia skłaniał się ku „Solidarności”. Zmarł 2 listopa­
da 1989 r.

Tymczasem w systemie organizacji PAP nastąpiła kolejna zmia­
na. Rozporządzeniem Rady Ministrów z 17 listopada 1961 r. ustalono,

8 T. T o r a ń s k a ,  Oni, Warszawa 1989, s. 409-426.

TOM I (1998), ZESZYT 1-2, PL ISBN 83-86726-58-X □



[178] ELŻBIETA CIBORSKA

że instytucją tą zdolny jest kierować naczelny redaktor. Na tym 
stanowisku pozostawali: Michał Hofman w latach 1962-1971 i Janusz 
Roszkowski (1972-1983).

Formalnie były to niewielkie modyfikacje, podobnie jak prze­
kształcenie Agencji na podstawie zarządzenia Ministra Finansów 
z 24 grudnia 1958 r. w jednostkę budżetową, czy nadanie statutu 
30 listopada 1961 r., a następnie jego zmiana 10 października 1968 r. 
Polska Agencja Prasowa w nadanym jej pod rządami Julii Mincowej 
kształcie przetrwała do 28 lipca 1983 r., gdy na podstawie ustawy 
stała się rządową agencją prasową — zakładem budżetowym9. Na 
czele PAP stał prezes, pełniący jednocześnie obowiązki redaktora 
naczelnego PAP. Prezes-redaktor naczelny był powoływany przez 
Prezesa Rady Ministrów i spełniał rolę centralnego organu admini­
stracji państwowej. Wobec pracowników stosowano przepisy o pra­
cownikach państwowych, wyjąwszy sprawy wynagrodzeń i świadczeń, 
które były objęte Układem Zbiorowym Dziennikarzy.

Prezesami-redaktorami naczelnymi pozostawali: nadal Janusz 
Roszkowski (1983-1986), Bogdan Jachacz (1986-1990), Ignacy Rut­
kiewicz (1990-1992 i 1992-1994), Włodzimierz Gogołek (1994-1996), 
Krzysztof Komornicki (1996 — do przekształcenia PAP w spółkę pod 
rządami ustawy z 31 lipca 1997 r., o czym niżej).

W myśl ustawy z 1983 r. zadaniem PAP było informowanie 
społeczeństwa polskiego o sprawach kraju i zagranicy oraz infor­
mowanie zagranicy o Polsce, upowszechnianie dokumentów i oświad­
czeń władz państwowych, prezentowanie stanowiska władz państwo­
wych wobec wydarzeń w kraju i na świecie, zawieranie umów z za­
granicznymi agencjami informacyjnymi oraz dysponowanie na tery­
torium Polski ich serwisami na zasadzie wyłączności.

Późniejsze zmiany wynikały z transformacji ustrojowej i rozpo­
częły się od obrad Okrągłego Stołu. Już 18 stycznia 1989 r. posiedze­
nie Kolegium PAP poświęcono postanowieniom X Plenum KC PZPR, 
a zwłaszcza przygotowaniom do obsługi informacyjnej trwających 
dwa miesiące prac Okrągłego Stołu. Do tej obsługi włączono stu 
dziennikarzy agencyjnych, którzy wypełniali swą misję rzetelnie
i według najlepszych umiejętności. Trzeba bowiem zauważyć, reasu­
mując niełatwy czas historyczny, że miano dziennikarza PAP stało się

9 J. G e r h a r d ,  Dwadzieścia lat Polskiej Agencji Prasowej PAP, Warszawa 1965, 
s. 9; J. G e r h a r d ,  Dwadzieścia pięć lat Polskiej Agencji Prasowej PAP, Warszawa 1970, 
s. 7; „Dziennik Ustaw” 1983, nr 44, poz. 202.

□ ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



POLSKA AGENCJA PRASOWA [179]

swoistą marką dobrej roboty i znakomitego dziennikarskiego rzemio­
sła. W PAP pracowało wielu znanych dzisiaj publicystów i pisarzy. 
Wystarczy wymienić Ryszarda Kapuścińskiego, czy wcześniej — Ju­
liana Stryjkowskiego. To właśnie z Afryki przesyłał R. Kapuściński 
do centrali PAP swoje słynne reportaże, publikowane następnie 
w biuletynach specjalnych PAP, a jemu samemu dające dobrą pod­
stawę warsztatową do napisania Cesarza.

Nic więc dziwnego, że podczas uroczystości symbolicznego połą­
czenia PAT i PAP 27 lutego 1991 r., Ferdynand Pasiecznik, ostatni 
redaktor PAT, wyraził opinię, że PAP powinna wbrew doraźnym 
wówczas naciskom, zachować swą nazwę, uznając, że to dobra marka. 
To połączenie miało wszakże i symboliczny wymiar. Poza ukoń­
czeniem misji urzędowej strażnika pieczęci, miało oznaczać także 
uchylenie aktu przejęcia majątku PAT przez PAP w 1945 r.

W 1989 r. pozornie nic się już dalej nie zmieniało. Jedynie
11 maja tegoż roku Sejmowa Komisja Kultury przyjęła do zatwier­
dzającej wiadomości sprawozdanie z roku poprzedniego i przedstawi­
ciele PAP odpowiadali na pytania posłów o zadośćuczynienie przez 
Agencję wymogom pluralizmu informacyjnego, a na przełomie czerw­
ca i lipca uruchomiono profesjonalne, komercyjne serwisy ekonomi­
czne BOSS, przekazując je z czasem (1994) odrębnej Agencji Infor- 
macyjno-Wydawniczej BOSS sp. z o.o. z mniejszościowymi (17%) 
udziałami PAP. W końcu października 1989 r. powstało PAP-owskie 
koło SDP. Przedstawiciel tego koła został zaproszony w skład Kole­
gium PAP.

Rok 1990, podobnie jak w całej polskiej prasie, stanowił właś­
ciwy początek transformacji i modernizacji omawianej instytucji. 
Podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu, 
które odbyło się 10 maja 1990 r., zgłoszono i przegłosowano dezyderat, 
aby przekazać PAP na unowocześnienie techniczne dodatkowe środki 
przeznaczane dotąd na utrzymanie Głównego Urzędu Kontroli Pub­
likacji i Widowisk, którego gmach znajdował się przy ul. Mysiej 5 na 
tyłach gmachu Agencji. Po likwidacji cenzury, w kwietniu tegoż roku, 
faktycznie udostępniono PAP-owi część gmachu przez nią zajmowa­
ną, co 27 czerwca następnego roku potwierdzono stosowną umową. 
PAP wynajęła ją z kolei bankom.

TOM I (1998), ZESZYT 1-2, PL ISBN 83-86726-58-X □



[180] ELŻBIETA CIBORSKA

Na kolejnym posiedzeniu Sejmowej Komisji Kultury i Środ­
ków Przekazu Małgorzata Niezabitowska, rzecznik rządu Tadeusza 
Mazowieckiego, zasugerowała, by PAP wydawała komercyjną ga­
zetę, zawierającą informacje i relacje z wydarzeń, a także spra­
wozdania sejmowe i senackie. Ten pomysł, jak i późniejszy w sprawie 
powołania radia ze współudziałem PAP (Radio INFO) powracał wiele- 
kroć. Projekt powołania Radia INFO spotkał się z odmową Krajowej 
Rady Radiofonii i Telewizji, która 22 grudnia 1994 r. odmówiła 
koncesji na radio ogólnopolskie, ze względu na znaczący udział 
PAP, utrzymując przydzieloną wcześniej koncesję na radiową roz­
głośnię regionalną (13% udziału PAP). Natomiast swoistym signum  
temporis stała się wizyta biskupa Alojzego Orszulika, Sekretarza 
Konferencji Episkopatu Polski, złożona w PAP 9 kwietnia 1990 r. 
i podpisanie umowy o współpracy między PAP i Biurem Prasowym 
Episkopatu. Celem tej umowy było zwiększenie informacji o życiu 
Kościoła i udostępnianie ich wszystkim mediom, a nie tylko prasie 
katolickiej.

W PAP już następnego dnia zawiązała się zakładowa komórka 
NSZZ „Solidarność”, która niezwłocznie rozplakatowała szereg pos­
tulatów, w tym także tych dotyczących zasadniczych zmian kad­
rowych w kierownictwie oraz zmian w rekrutacji na stanowiska 
korespondentów zagranicznych. Pierwsze ważne zmiany nastąpiły na 
placówkach w Bonn i Rzymie. W szczególności domagano się od­
wołania Janusza Solskiego, dyrektora generalnego PAP, i Marka 
Strzemienia, pełnomocnika do spraw utworzenia Biura Handlowego 
PAP. Zresztą i do tego czasu następowały pomniejsze zmiany, m.in. 
w maju podpisano umowę z RWE, a także zaczęto przekazywać 
codzienny serwis prasie polonijnej10.

Latem żądania przybrały na sile. Stu pracowników podpisało się 
pod listem do premiera Tadeusza Mazowieckiego, w którym domaga­
no się nie tylko zmian kadrowych, ale także zwiększenia środków na 
inwestycje i przywrócenia nazwy PAT. O liście tym szeroko infor­
mowała m.in. włoska ANSA. Pod nieobecność premiera, 14 sierpnia
1990 r., delegację zakładowej „Solidarności” przyjął wicepremier Jan 
Janowski, obiecując przekazać dezyderaty premierowi. Teraz już 
sprawy potoczyły się niemal lawinowo, choć nie bez poślizgów.

10 Stanowisko NSZZ „Solidarność’’ w PAP w sprawie aktualnych problemów 
agencji, „Papowiec” 1990, nr 27; Prezes PAP informuje , „Papowiec” 1990, nr 28.

□ ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



POLSKA AGENCJA PRASOWA [181]

Właściwy proces reformowania PAP rozpoczął się jesienią 1990 r. 
wraz ze zmianą na stanowisku prezesa PAP. Na miejsce redaktora 
Bogdana Jachacza, który pozostawał na tym stanowisku od 1986 r., 
premier Tadeusz Mazowiecki powołał redaktora Ignacego Rutkiewi­
cza, uprzednio redaktora naczelnego wrocławskiej „Odry”. Odwołano 
także wiceprezesów: Zbigniewa Klimasa i Zdzisława Tyblewskiego 
oraz dyrektora generalnego — Janusza Soleckiego. Wiceprezesami 
zostali dziennikarze o dużym stażu w PAP: Michał Czarnecki (w PAP 
od 1956) i Jerzy Korejwo (w PAP od 1970), a dyrektorem gene­
ralnym Sławomir Popowski, uprzednio korespondent PAP w Mosk­
wie (ze stażem agencyjnym również od 1970). Funkcje wiceprezesów 
połączono z funkcjami redaktorów naczelnych redakcji krajowej 
i zagranicznej.

Przystąpiono do technicznej modernizacji Agencji i zaczęto się 
zastanawiać nad jej usytuowaniem w systemie mediów, gwaran­
tującym zarówno efektywność ekonomiczną, jak i umożliwiającym 
przekształcenie z agencji rządowej w agencję niezależną. Postanowio­
no powołać na konsultanta doświadczonego dziennikarza AFP, Mi­
chała Viatteau-Kwiatkowskiego, co wróżyło, że wzorem dalszych prze­
kształceń PAP może być funkcjonowanie macierzystej placówki kon­
sultanta. Bieg wypadków potwierdził te przypuszczenia11.

Już we wrześniu bezpowrotnie pożegnano się z taśmą perforo­
waną w przekazywaniu serwisów na rzecz bezpośredniej transmisji 
tekstów z pamięci mikrokomputerów zainstalowanych w redakcjach.

Od połowy października 1990 r. zespół byłej Redakcji dla Za­
granicy, który został włączony do Redakcji Krajowej, rozpoczął co­
dzienne wydawanie telegazety w języku angielskim na zlecenie 
Telewizji Polskiej. Składała się ona z 8-10 krótkich wiadomości
o najważniejszych wydarzeniach w kraju. Raz w tygodniu przekazy­
wano serwis Radiu Liège dla Polaków w Belgii i dla polskiej sekcji 
Radia Sztokholm.

Od września 1990 r. poprawiła się gospodarka finansowa we­
wnątrz agencji. W momencie objęcia stanowiska przez Ignacego 
Rutkiewicza dotacja pokrywała 3/4 wydatków. Na koniec 1992 r. 
proporcje te się odwróciły i utrzymały do 1997 r. Jeszcze większe 
zmiany następowały w obsadzie kadrowej poszczególnych redakcji.

11 P. N a j s z t u b ,  Prywatyzowana agencja prasowa, „Gazeta Wyborcza” 1992, 
nr 260.

TOM I (1998). ZESZYT 1-2, PL ISBN 83-86726-58-X □



[182] ELŻBIETA CIBORSKA

Z blisko 1 000 osób zatrudnionych w 1991 r. w połowie sierpnia 1997 r. 
było 560 pracowników, z tego 260 dziennikarzy i zapowiadane były 
dalsze redukcje, zmierzające do obsady na poziomie 500 osób, jak to 
doradzał na początku transformacji M. Viatteau-Kwiatkowski, przy 
proporcji jak 1:1,3 liczby dziennikarzy do pracowników zaplecza 
(technika, marketing, handel, administracja i finanse)12. Oznacza to, 
że co roku ubywało z PAP nawet do stu pracowników! Zdaniem 
autorki jednak zbytnie oszczędzanie w tej dziedzinie powodowało 
hamowanie ekspansywności Agencji, ustępującej pola konkurencji, 
co skwapliwie wykorzystała np. Agencja Reutera.

W 1991 r. podjęto prace nad organizacyjnym wyodrębnieniem 
i wyeksponowaniem działu handlu i sprzedaży; wyłoniono w drodze 
konkursu odpowiedniego dyrektora. Rozpoczęto kompleksową kom­
puteryzację, wprowadzając m.in. programy Płace i Kadry. W 1993 r. 
zainstalowano własnymi siłami menedżerski system komputerowy 
dla PAP. Objął on całą gospodarkę finansowo-materiałową, ewiden­
cję, handel oraz wspomniane kadry i płace. Oparty był on na sprzęcie 
firmy DIGITAL o konfiguracji DECSystem 5000/25 z 30 terminalami 
i w oparciu o bazę danych Informix z aplikacjami firmy EUROCIM. 
Skomputeryzowano również wszystkie krajowe i zagraniczne oddzia­
ły PAP. Rozpoczęto szkolenie dziennikarzy oraz konsultacje technicz­
ne i organizacyjne w formie kilkutygodniowych kursów w wielkich 
agencjach prasowych, jak Reuter, niemiecka DPA i francuska AFP.

Zarządzeniem nr 12/91 Prezesa PAP z 6 listopada 1991 r. Redak­
cja Dokumentacji Prasowej została przekształcona w Zespół Doku­
mentacji Prasowej podporządkowany redaktorowi Redakcji Zagrani­
cznej, a z czasem usamodzielniony. Część zbiorów RDP przejęła 
Fundacja Archiwum Wschodnie.

W październiku 1991 r. projekt restrukturyzacji i przekształceń 
własnościowych PAP oraz projekt nowej ustawy o PAP był już goto­
wy i 21 października 1991 r. został przyjęty na naradzie wewnętrz­
nej w PAP.

Gruntownej przebudowie uległy poszczególne piętra gmachu 
zajmowane przez PAP, wymieniono instalacje i wzmocniono stropy. 
Inwestycje pozwoliły na unowocześnienie Redakcji Krajowej, Za­
granicznej i Sportowej.

12 (M.M.), Skarb państwa dopłaca 6,4 min złotych do Polskiej Agencji Prasowej. 
Będą akcje PAP , „Rzeczpospolita” 1997, nr 192.

□ ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



POLSKA AGENCJA PRASOWA [183]

Do nowych pomieszczeń przeprowadziła się Redakcja Fotografi­
czna, stworzona tuż po wojnie w PAP, a po kilku latach (28 grudnia 
1950) wydzielona z PAP jako Centralna Agencja Fotograficzna 
(25 lipca 1951 r. włączona do RSW „Prasa-Książka-Ruch”). Mieściła 
się ona w gmachu przy ul. Foksal 16. Do PAP powróciła 22 kwietnia
1991 r.. po likwidacji RSW. Dla potrzeb serwisu krajowego pracuje 
w Warszawie i 14 największych ośrodkach terenowych 25 fotorepor­
terów. W ramach dalszej modernizacji zamierza się wprowadzić nowy 
system odbioru, opracowywania i przesyłania zdjęć w oparciu o cyf­
rową technikę negatywową, i zrezygnować z przestarzałej techniki 
analogowej (pozytywowej) oraz wysyłania zdjęć pocztą. Codzienny 
serwis fotograficzny trafia do 25 dzienników w kraju. Większość 
pozostałych gazet i czasopism korzysta z tygodniowych magazynów 
fotograficznych lub zestawów zdjęć bieżących i archiwalnych zama­
wianych indywidualnie. W 1997 r. przystąpiono do organizowania 
Fototeki Narodowej. Powstała w związku z tym potrzeba stworzenia 
warunków do przechowywania unikatowego zbioru zdjęć i negaty­
wów z całego mijającego stulecia.

W marcu 1993 r. PAP we współpracy z amerykańską firmą GTE 
Spacenet Corporation uruchomiła pierwszą w kraju satelitarną stację 
nadawczą, co polepszyło niezawodność i zwiększyło szybkość przeka­
zu. W pierwszej połowie 1993 r. pracowały one już u odbiorców 
prasowych w kilku miastach i u wojewodów. Z inicjatywy PAP 
Stowarzyszenie „Wspólnota Polska” zafundowało stację w Wilnie dla 
tamtejszej radiostacji „Radio znad Wilii” i ukazującego się w języku 
polskim „Kuriera Wileńskiego”.

W następstwie tej inwestycji podpisane zostało w maju 1993 r. 
porozumienie między PAP a Przedsiębiorstwem Telekomunikacji 
Bankowej Telbank S. A. o zbudowaniu w oparciu o papowskie 
urządzenia zupełnie nowego rozwiniętego systemu dwustronnej (in­
teraktywnej) łączności dla potrzeb NBP i pozostałych banków. Tel­
bank zakontraktował następne urządzenia od GTE Spacenetu. Pol­
skiej Agencji Prasowej umowa z Telbankiem pozwoli w ciągu kilku 
lat zrefundować poniesione nakłady na przekaz satelitarny w 70%.

W 1994 r. zainstalowano, w ramach szwajcarskiej pomocy fi­
nansowej dla Polski, nowy system edytorski, dostarczony przez 
szwajcarską firmę ALL-Media Typlan AG. Odpowiada on standardom 
Agencji Reutera. Jego podstawą stało się zainstalowanie do końca 
1994 r. i włączenie do eksploatacji w 1995 r. nowego systemu kompu­

TOM I (1008), ZESZYT 1-2. PL ISBN 83-8G726-58-X □



[184] ELŻBIETA CIBORSKA

terowego dla zespołów redakcyjnych PA P13. Złożony jest on z pod­
systemów:

■ pierwszego — umożliwiającego wprowadzenie do systemu 
informacji pochodzących z zagranicznych agencji prasowych, od kra­
jowych i zagranicznych korespondentów PAP, przejmowanie materia­
łów z archiwów PAP, z bazy samych Agencji oraz od instytucji 
zewnętrznych. Informacje te są dostarczane w postaci transmisji 
danych z wykorzystaniem wszelkich możliwych technik. Wewnętrzna 
poczta elektroniczna pozwala na szybkie przesyłanie informacji mię­
dzy wszystkimi dwustoma użytkownikami systemu, którzy posługują 
się komputerami PC albo terminalami oddalonymi (notebookami);

■ drugiego — obejmującego archiwum i bazę danych PAP 
i opierającego się na oprogramowaniu TRIP. W archiwum gromadzi 
się od tego czasu cały zasób informacji PAP, w tym także opisy zdjęć 
Redakcji Fotograficznej, noty biograficzne i faktograficzne oraz opra­
cowania tematyczne. Automatyczny dostęp do archiwum i bazy da­
nych mają wewnętrzni użytkownicy systemu Typlan oraz odbiorcy 
zewnętrzni za pomocą sieci pakietowej lub telefonicznego łącza ko­
mutowanego. Oba podsystemy wyposażono w komputery VAXH 4000 
seria 700 A pracujące pod systemem operacyjnym OPEN VMS.

Nie ustrzeżono się jednakże od pomyłek i pochopnych decy­
zji. Z końcem 1991 r. zawieszono miesięcznik „Papowiec”. Pismo 
istniało od grudnia 1971 r. i przez ostatnie trzy lata było ze swadą 
i nowszą szatą graficzną redagowane przez redaktora Stanisława Le­
wandowskiego, pracującego w PAP ponad 40 lat. Wznowienie ty­
tułu po kilku latach, w formie czterostronicowego druku ulotnego,
0 formacie kartki z zeszytu szkolnego, z podtytułem „Informa­
tor Kierownictwa PAP”, było już tylko bladą imitacją „Papowca”. 
Pospiesznie także w 1993 r. pozbyto się wielu biuletynów i książek 
z Biblioteki PAP, przez lata jednej z najlepszych bibliotek w Pol­
sce. Jej bogaty księgozbiór wziął się stąd, że dziennikarze za swe 
skromne diety przywozili z zagranicy przede wszystkim książki
1 przekazywali je zazwyczaj Bibliotece. I otóż po latach, gdy na 
świecie znakomicie wzrosła rola dokumentacji, w Bibliotece PAP 
nie można było nawet zdobyć informacji o tytułach książek napisa­

13 „Informacje Kierownictwa” [PAP] 1993, nr 2/53: Prezes PAP podpisał umowy
o współpracy o charakterze handlowym z ITAR TASS i Agencją Elta w Wilnie, z tym że 
drugiej z wymienionych agencji PAP zadeklarowała pomoc w organizowaniu warsztatu 
dziennikarskiego.

□ ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



POLSKA AGENCJA PRASOWA [185]

nych przez dziennikarzy PAP, a w poiowie sierpnia 1997 r., uzasad­
niając to „reorganizacją”, Bibliotekę zlikwidowano!

W roku 1991 zintensyfikowano prace nad projektem ustawy
o PAP i całościową jej prywatyzacją. Od marca tegoż roku uczest­
niczył w nich wspomniany wyżej M. Viatteau-Kwiatkowski. Firma 
konsultingowa Nicom, należąca do dr Henryki Bochniarz, późniejszej 
Minister Przemysłu i Handlu w rządzie Jana Krzysztofa Bieleckie­
go, sporządziła analizę ekonomiczną PAP, określając jej mocne i sła­
be strony organizacyjno-ekonomiczne. Do atutów zaliczono wiado­
mości krajowe i sieć korespondentów krajowych rozsianych po całym 
kraju. Ci korespondenci dobrze tkwią w sprawach swojego terenu, 
więc na bieżąco zbierają i przekazują informacje z całego kraju. Słabą 
natomiast stroną okazały się wiadomości ekonomiczne, zwłaszcza po 
sprywatyzowaniu BOSS-a. Znaczną część tego dynamicznego rynku 
przejęła Agencja Reutera.

Z ważnych zmian kadrowych 1991 r. należy wymienić mianowa­
nie dyrektorem generalnym na miejsce Sławomira Popowskiego 
Jerzego Wysokińskiego, poprzednio dyrektora Wydawnictw Normali­
zacyjnych Alfa.

Prezesi PAP zaczęli się zmieniać wraz z rotacjami poszczegól­
nych ekip rządowych, co było do momentu uchwalenia ustawy o Pol­
skiej Agencji Prasowej z 31 lipca 1997 r. odzwierciedleniem ścisłej 
zależności PAP od poszczególnych premierów. W okresie rządów 
premiera Jana Olszewskiego 3 lutego 1992 r. zdymisjonowany został 
Ignacy Rutkiewicz i mianowany na jego miejsce redaktor Krzysztof 
Czabański, poprzednio publicysta „Tygodnika Solidarność”, potem 
redaktor naczelny „Expressu Wieczornego”, i następnie tygodnika 
„Kulisy” (powiązanego z Porozumieniem Centrum), a od 1998 prezes 
Komisji Likwidacyjnej RSW. W tym czasie PAP odwiedził (9 kwietnia 
1992) prezydent Lech Wałęsa, dając początek tradycji takich od­
wiedzin przez dostojników państwowych.

W drugiej połowie kwietnia 1992 r. odwołano dwóch wicepreze­
sów, a także dyrektora generalnego, powołując na jego miejsce 
dziennikarza radiowego Tadeusza Fredrę-Bonieckiego.

Redaktor Krzysztof Czabański przetrwał jeszcze przez 34 dni 
premierostwa Waldemara Pawlaka i tuż przed fiaskiem jego misji 
w formowaniu rządu został przezeń 30 czerwca 1992 r. odwołany 
z funkcji prezesa PAP. P. o. prezesa został redaktor Michał Czarnecki, 
a dyrektorem generalnym ponownie Jerzy Wysokiński.

TOM I (1998), ZESZYT 1-2, PL ISBN 83-86726-58-X □



[186] ELŻBIETA CIBORSKA

Po objęciu funkcji premiera przez Hannę Suchocką, ster rządów 
w PAP objął 6 października 1992 r. znów Ignacy Rutkiewicz. W tym 
samym dniu powołano także dziesięcioosobową Radę Konsultacyjną 
ds. Przekształcenia Polskiej Agencji Prasowej w składzie: Krzysztof 
Kozłowski (przewodniczący), Kazimierz Wóycicki, Piotr Aleksand­
rowicz, Ryszard Czarnecki, Małgorzata Dydo, Jacek Kozłowski, Jaro­
sław Lindenberg, Helena Łuczywo, Marek Owsiński i Adam Szost- 
kiewicz. Rada zaopiniowała projekt ustawy o PAP i plan przekształ­
ceń Agencji przedłożony jej w listopadzie 1992 r. Z początkiem 1993 r. 
Rada zintensyfikowała swoje prace i przyjęła, że najbardziej od­
powiednim wariantem dalszej transformacji omawianej instytucji 
byłoby utworzenie spółki akcyjnej ze stuprocentowym udziałem Skar­
bu Państwa, a następnie jej prywatyzacja przez emisję i sprzedaż 
akcji14. Prace nad ustawą miały trwać w sumie sześć lat.

Prezesura Ignacego Rutkiewicza trwała do 19 lipca 1994 r., gdy 
nastąpiła kolejna wymiana prezesów. Na jego miejsce premier Wal­
demar Pawlak mianował Włodzimierza Gogołka, bezpartyjnego pro­
fesora informatyki radomskiej Wyższej Szkoły Inżynierskiej. Za 
jego prezesury PAP się znacznie unowocześniła i zaczęła posługiwać 
internetem.

Prezes Włodzimierz Gogołek, związany osobistą przyjaźnią z ów­
czesnym prezesem PSL, Waldemarem Pawlakiem, zlikwidował naj­
większą Redakcję Krajową i stworzył kilka mniejszych: polityczną, 
społeczną, ekonomiczną, kulturalną. Nadal działały: zagraniczna, fo­
tograficzna i sportowa. Wówczas kierownictwo Redakcji Krajowej 
wystosowało protest do premiera Józefa Oleksego, zarzucając preze­
sowi PAP niekompetencję.

W 1996 r. wydawano tradycyjny tekstowy serwis informacyjny 
PAP (tzw. taśmę), zawierający 500-600 aktualnych wiadomości dzien­
nie, „Wiadomości Dnia” (serwis informacyjny dla rozgłośni radio­
wych), bazy danych w systemie on-line (PAP-News, PAP-Emitenci, 
PAP-Giełda, Kraje Świata, Partie Polityczne, Who is Who w polityce, 
Informator Terminowy), Biuletyny PAP (Daily News, Informator 
Polityczny, Noty Biograficzne, Informator Terminowy, Magazyn Ty­
godniowy), magazyny fotograficzne (Magazyn Tygodniowy FOTO

11 J. W y s o k i ń s k i  [polemika z artykułem (b.a.) w ,,Cash” 1994, nr 47, Popierani, 
uparci i upadli], Szanowny Panie Redaktorze. Wszystkie liczące się media czynią z PAP 
swoistą ,.szkółkę", ,,Cash” 1994, nr 49.

□ ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



POLSKA AGENCJA PRASOWA [187]

PAP, Mały Serwis Pocztowy, Magazyn TV-FOTO). Ponadto świad­
czono usługi fotolaboratoryjne i reklamowe.

2 grudnia 1996 r. premier Włodzimierz Cimoszewicz odwołał 
profesora Włodzimierza Gogołka z funkcji prezesa PAP, a 3 grudnia 
powołał na to stanowisko Krzysztofa Komornickiego, absolwenta 
Wydziału Historii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytutu Nauk 
Politycznych paryskiej Sorbony. W latach 1969-1973 był on dzien­
nikarzem w krajowej redakcji Biuletynu Politycznego PAP, a następ­
nie do 1976 r. pracował w Interpressie. Po wydarzeniach w Ursusie 
i Radomiu wyjechał do wsi Wójtowice w Sudetach, gdzie prowadził 
własne gospodarstwo o powierzchni 65 hektarów, hodując między 
innymi owce. Na początku lat osiemdziesiątych był współtwórcą nie 
akceptowanych przez władze PZPR struktur poziomych tej partii. 
Stworzył w ramach tych struktur Klub Dyskusyjny w Bystrzycy 
Kłodzkiej, a w 1986 r. Stowarzyszenie „Zdanie”. Zajmowało się ono 
edukacją samorządową, ekologiczną i euroregionami. W 1989 r. został 
posłem do Sejmu X kadencji z listy PZPR. Działał w organizacji 
kółek rolniczych. Był przewodniczącym Komisji ds. Samorządu 
i członkiem Prezydium Krajowego Związku Rolników, Kółek i Orga­
nizacji Rolniczych.

Nowy szef powołał na swoich doradców Jerzego Wysokińskiego, 
doradcę prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego do spraw mediów, 
a wcześniej dyrektora generalnego PAP, oraz Tomasza Walata, wielo­
letniego korespondenta prasy polskiej w Skandynawii i publicystę 
„Polityki”, jak również utworzył Redakcję Naczelną, co wywołało 
wątpliwości wśród zespołu dziennikarzy obawiających się centralnego 
sterowania serwisem. Z nowości wprowadzono 15 września 1997 r. 
serwis informacji graficznych jako uzupełnienie tekstów agencyjnych 
i internetowy system informacji zleconych, w którym można prze­
czytać o nowościach książkowych i filmowych. Usługa ta jest bezpłat­
na, opłacana przez wydawców i dystrybutorów.

Prace nad projektem ustawy o Polskiej Agencji Prasowej na­
brały pewnego przyspieszenia w sierpniu 1994 r. Prezydium Sejmu 
skierowało wówczas do pierwszego czytania przez komisje poselski 
projekt ustawy. W oczekiwaniu na zapowiadany projekt rządowy 
czytanie miało być dokończone 15 listopada tegoż roku. Do tego czasu

TOM I (1998). ZESZYT 1-2, PL ISBN 83-86726-58-X □



[188] ELŻBIETA CIBORSKA

projekt rządowy jednakowoż nie wpłynął. Postanowiono zatem do­
kończyć w tym dniu czytanie poselskiego projektu. Według oświad­
czenia przedstawiciela rządu, 15 listopada 1994 r., do Sejmu wpłynął 
projekt rządowy, rozpatrzony już i przyjęty przez Radę M inistrów15. 
Jednakże ten drugi — rządowy projekt — fizycznie nie mógł w tym 
stanie rzeczy stać się przedmiotem pracy Komisji. W to miejsce 
przedłożono posłom dwie robocze wersje projektu rządowego, jakie 
udało się zgromadzić, i informację o funkcjonowaniu agencji praso­
wych w wybranych krajach europejskich. Aby nie spowalniać dal­
szych prac, powołano w tym dniu podkomisję sejmową, formalnie dla 
rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o PAP, ale przy za­
łożeniu, że jeśli wpłynie projekt rządowy, to po jego pierwszym 
czytaniu zostanie on skierowany do tej nowej podkomisji i oba 
projekty będą poddane dalszemu kompleksowemu rozpatrzeniu16. 
Tak się stało i w 1995 r. obydwa projekty były rozważane przez 
podkomisję, przy czym projekt rządowy stał się przedmiotem posel­
skich i prasowych kontrowersji, gdyż zakładał zbyt duże kompetencje 
szefa Urzędu Rady Ministrów, co przeczyło postulatowi niezależności 
Agencji17. Dalsze prace doprowadziły do kompromisu i uchwalenia 
ustawy przez Sejm 31 lipca 1997 r. Senat nie wniósł poprawek 
i ustawa weszła w życie z końcem września 1997 r.18 Zastąpiła ona 
ustawę z 1983 r.

Według ustawy Polska Agencja Prasowa ma charakter publicz­
nej agencji prasowej. Nie może się ona znaleźć pod prawną, ekonomi­
czną lub inną kontrolą jakiegokolwiek ugrupowania. Ma obowiązek 
upowszechniać stanowisko Sejmu i Senatu RP, Prezydenta i Rady 
Ministrów oraz umożliwiać innym naczelnym organom państwa pre­
zentowanie stanowiska w sprawach państwowych.

PAP miała być przekształcona w jednoosobową spółkę akcyjną 
Skarbu Państwa w trzy miesiące od wejścia w życie ustawy, czyli do 
końca 1997 roku. Stało się to 31 grudnia 1997 roku. Tego też dnia 
powołano na prezesa zarządu nowej spółki Roberta Bogdańskiego,

15 PŚ, RAS, Po lekturze ,,Życia” ministrowie zm ieniają swe p lany , „Zycie War­
szawy” 1994, nr 256; P. Ś m i ł o w i c z ,  RAS, Rząd nie może się dogadać co do PAP, tamże.

10 „Biuletyn” 1994, nr 1001/11 kad. z posiedzenia Komisji Kultury i Środków 
Przekazu (nr 52), Komisji Ustawodawczej (nr 238) z 15 listopada, Wyd. Kancelaria Sejmu, 
Biuro Informacyjne.

17 Ras. Szef PAP chce PAP w wersji rządowej, „Życie Warszawy” 1995, nr 31; 
E. S a d u r  a, PAP — kość niezgody, „Trybuna” 1995, nr 27.

18 „Dziennik Ustaw” 1997, nr 107, poz. 687.

□ ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



POLSKA AGENCJA PRASOWA [189]

dziennikarza radiowego i agencyjnego. Ostatni prezes — redaktor 
naczelny PAP (jako instytucji państwowej), Krzysztof Komornicki, 
został odwołany 21 listopada 1997 r., a jego zastępca, Michał Czarne­
cki z dniem zarejestrowania spółki (co nastąpiło 12 stycznia 1998), 
przeszedł na emeryturę.

Robert Bogdański (lat 35) ukończył historię sztuki na Uniwer­
sytecie Warszawskim. W latach osiemdziesiątych należał do zespołu 
redakcyjnego wydawanego w drugim obiegu pisma ,,Obóz”, poświę­
conego problematyce wschodniej. W 1988 roku był współzałożycielem 
i redaktorem opozycyjnej agencji Serwis Informacyjny Solidarności. 
Na początku lat dziewięćdziesiątych pracował w sekcji polskiej BBC, 
najpierw w Warszawie, a potem w Londynie. Po powrocie do Polski 
przez półtora roku prowadził własną Agencję Informacyjną SIS-Ser- 
wis (1993-1994), później był redaktorem Programu V Polskiego Radia 
(1994-1995), a następnie kierował krajowym działem Agencji Reutera 
(1995-1997).

Od marca 1998 r. stanowisko redaktora naczelnego PAP objął Igor 
Jankę (lat 30), absolwent Wydziału Wiedzy o Teatrze PWST w War­
szawie. Otrzymał zadanie kierowania serwisem informacyjnym. Wcześ­
niej był m.in. kierownikiem działu kultury „Życia Warszawy”, a od 1997 
roku zastępcą redaktora naczelnego „Expressu Wieczornego”.

W spółce będzie powołana Rada Programowa, co jest ukłonem 
w stronę projektu poselskiego, choć jej uprawnienia zostały zmniej­
szone od postulowanych w projekcie i określone jako opiniodawczo­
-doradcze.

Spółka przejęła wszelkie prawa i obowiązki PAP. Do czasu 
sprzedaży akcji (po dwóch latach od wejścia w życie ustawy) przy­
chodami spółki mają być także dotacje z budżetu państwa. Na 
Walnym Zgromadzeniu Minister Skarbu Państwa reprezentuje Skarb 
Państwa. Osobom trzecim nie będzie można sprzedać więcej niż 49% 
akcji. Udostępnione akcje nie mogą też przeważyć w Walnym Zgroma­
dzeniu. Zarząd Spółki będzie liczył 1-5 członków. Członków Zarządu, 
w tym prezesa Zarządu, powołuje i odwołuje Rada Nadzorcza (5-7 
członków) wyłaniana przez Walne Zgromadzenie. Członków pierwszej 
Rady Nadzorczej na rok, a Zarządu na dwa lata, powołał Minister 
Skarbu Państwa w uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów.

Grunty stanowiące własność Skarbu Państwa i będące w jej 
zarządzie w dniu wejścia w życie ustawy, stały się z mocy prawa 
przedmiotem wieczystego użytkowania Spółki z chwilą jej zareje­

TOM I (1998). ZESZYT 1-2, PL ISBN 83-86726-58-X □



[190] ELŻBIETA CIBORSKA

strowania, a budynki i inne urządzenia na tych gruntach przeszły na 
jej własność, za wyjątkiem siedziby głównej, tj. gmachu przy Alejach 
Jerozolimskich 7, o który nadal wiedziono spory sądowe z Bankiem 
Gospodarstwa Krajowego.

Nowy Zarząd PAP (z AWS: Robert Bogdański, wiceprezes Piotr 
Ciompa i z Unii Wolności wiceprezes Krzysztof Andracki) wyznaczył 
sobie dwukrotnie wyższe uposażenia od poprzedników, a następnie 
przeprowadził zwolnienia grupowe około 40 doświadczonych dzien­
nikarzy, których zastąpili ludzie ,,z klucza partyjnego” bez wykształ­
cenia i znajomości języków obcych. Nie pokuszono się o sprawdzoną 
procedurę ogłoszenia konkursu na poszczególne stanowiska. Te prak­
tyki oprotestowali dziennikarze, którzy pisali: „Notorycznie wprowa­
dza się merytoryczne poprawki bez konsultacji z autorem. Niejedno­
krotnie teksty poprawia się błędnie, co kompromituje niektórych 
członków newsroomu [...]”. Na listę zwolnień grupowych wpisał się do­
browolnie Paweł Ziółkowski, przewodniczący Syndykatu Dziennika­
rzy Polskich, pod warunkiem, że uratuje to pracę innemu dzien­
nikarzowi. W tym samym czasie do Rady Nadzorczej awansował szef 
PAP-owskiej „Solidarności”. Kierownikiem redakcji krajowej został 
Piotr Skwieciński, zwolniony z prawicowego dziennika „Zycie”, za­
granicznej Andrzej Łomanowski i ekonomicznej Jacek Ramotowski. 
Zmienili się sekretarze newsroomu, zastępca zespołu społecznego, 
a nawet szeregowa dziennikarka, obsługująca partie prawicowe. Spo­
śród dotychczasowej kadry swoje stanowiska zachowali tylko szef 
redakcji sportowej i zastępca redaktora naczelnego redakcji zagra­
nicznej. Kierownik zespołu społecznego pozostał wprawdzie na stano­
wisku, ale odebrano temu zespołowi tematykę rządową i ustanowiono 
zastępcę spoza PA P19.

Czy te fakty świadczą o deklarowanym odpolitycznieniu jednej 
z najważniejszych instytucji prasowych w Polsce?

19 E. S a d u r a ,  Czystka w PAP. Jedna piąta na bruku?, „Trybuna” 1996, nr 90;
A. B o g u s z ,  PAP-owskie łupy. „Polska Agencja Prasowa, podobnie jak  TVP, stała się 
areną walki o polityczne wpływy. Zapewnienia kolejnych ekip o odpolitycznieniu firmy 
nie mają żadnego znaczenia. Zwłaszcza w przypadku koalicji AWS-UW. Dlatego odesz­
łam z PAP”. „Gazeta Wyborcza” 1998, nr 136; [tamże odpowiedź red. nacz. PAP:]
I. J a n k ę ,  Agencja, nie agentura; [riposta A. Bogusz:] O czym „zapom niał” Pan napisać, 
„Gazeta Wyborcza” 1998, nr 145; List Pawła Ziółkowskiego, „Buletyn »Prasa Polska« 
Stowarzyszenia Dziennikarzy RP” 1998, nr 88.

□ ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ


