
Ewa Bzik

Obraz Rosji w publikacjach "Naszego
Dziennika" : (od kwietnia 2007 do
grudnia 2011 roku)
Rocznik Instytutu Polsko-Rosyjskiego nr 1, 40-55

2013



Rocznik Instytutu Polsko-Rosyjskiego Nr 1 (4) 2013 

 

40 

Ewa Bzik 
 

Obraz Rosji w publikacjach  

„Naszego Dziennika”  

(od kwietnia 2007 do grudnia 2011 roku) 
 
Artykuł omawia sposób prezentowania Rosji na łamach narodowo-katolic-

kiej gazety „Nasz Dziennik”. Przeanalizowano w nim informacje dotyczą-

ce spraw politycznych, ekonomicznych oraz historycznych. Autorka 

stwierdziła, że, pomimo licznych publikacji dotyczących danego zagadnie-

nia, prezentowany na łamach gazety wizerunek Rosji był jednostronny 

i zorientowany na oczekiwania odbiorców periodyku. 

Słowa kluczowe: Rosja, „Nasz Dziennik”, obraz Rosji w polskich me-

diach, polska prasa narodowo-katolicka 

 

Rosja to jeden z najbliższych i najważniejszych sąsiadów 

Polski. Społeczeństwo polskie zasadniczo darzy Rosjan sympatią, 

aczkolwiek wyraża nieufność wobec władz państwowych Federacji 

Rosyjskiej, nie wierzy im, a nawet boi się ich
1
. Najczęściej ma to 

źródła w stereotypach, które wynikają z niewiedzy, gdyż obie stro-

ny, co pokazuje praktyka, nie podejmują wystarczających starań, by 

tę niewiedzę zamienić na wzajemne poznanie prawdy.  

Dużą rolę w kształtowaniu obrazu drugiego narodu i państwa 

odgrywają środki masowego przekazu. Przeciętny człowiek najwię-

cej informacji o świecie współczesnym czerpie z prasy codziennej, 

jako powszechnie dostępnego środka informowania. W związku 

z tym od publikacji prasowych, bo to one kształtują poglądy czytel-

ników interpretując wydarzenia za pomocą komentarzy i felieto-

nów, zależy jak będzie kreowany obraz świata. W odniesieniu do 

Rosji polska prasa robi niewiele w kierunku zaprezentowania szero-

kiego i obiektywnego wizerunku wschodniego sąsiada. Dowiodły 

tego badania przeprowadzone na podstawie kwerendy archiwum 

wpływowych i wysokonakładowych tygodników opinii orientacji 

                                                           
1
 W przeprowadzonych w 2011 roku, a więc po katastrofie smoleńskiej, 

badaniach przeprowadzonych przez CEBOS wynikało, że sympatie do Ro-

sjan deklarowało 32 proc. respondentów. Kogo lubią Polacy? Zaskakujące 

wyniki badania, <http://wiadomosci.onet.pl/kraj/kogo-lubia-polacy-zaska-

kujace-wyniki-badania,1,4161328,wiadomosc.html> 



Rocznik Instytutu Polsko-Rosyjskiego Nr 1 (4) 2013 

 

41 

centrowej i liberalnej: „Polityki”, „Wprost” i „Newsweek Polska”
2
. 

Nasuwa się więc pytanie, jaki obraz Rosji przedstawia prasa nurtu 

narodowo-katolickiego. Reprezentantem tego nurtu jest „Nasz 

Dziennik”. Jest on gazetą stosunkowo wpływową, często stanowi 

źródło informacji komentowanych przez innych dziennikarzy. 

Z jednej strony fakt ten wskazuje na wiarygodność informacyjną ty-

tułu, z drugiej strony jednak jest też często traktowany jako czaso-

pismo reprezentujące radykalne poglądy, stąd też istnieją sprzeczne 

opinie czy należy on do tytułów opiniotwórczych. 

„Nasz Dziennik”, obok rozgłośni „Radio Maryja” i telewizji 

„Trwam”, stanowi medium blisko związane z osobą zakonnika-re-

demptorysty Tadeusza Rydzyka
3
. Wydawca „Naszego Dziennika” – 

spółka Spes – deklaruje tytuł jako gazetę katolicką, choć w rzeczy-

wistości merytorycznie nie podlega władzy kościelnej ani żadnym 

autorytetom związanym z kościołem rzymskokatolickim. Można to 

wyjaśnić chęcią wydawcy i redaktorów do pokazywania własnych 

poglądów politycznych bez odwoływania się na misji kościoła 

rzymskokatolickiego oraz stanowiska Episkopatu, mimo, że w mo-

mencie powstania gazety deklarowano: Pamiętamy, że naród polski 

jest z tradycji i kultury narodem katolickim. Pragniemy zatem pie-

lęgnować wartości katolickie, nie wstydźmy się ich i chcemy, aby 

inni mieli odwagę ich bronić
4
. Sami twórcy mówią o nim jako 

o prasie centroprawicowej, ale jego głównymi odbiorcami są środo-

wiska zachowawcze, niejednokrotnie osoby należące do tak zwanej 

„Rodziny Radia Maryja” oraz osoby o przekonaniach narodowych. 

Artykuły dotyczące wszystkich aspektów życia, czyli o tematyce 

społecznej, gospodarczej czy politycznej omawiane są poprzez pry-

zmat światopoglądu narodowo-katolickiego. Szczególnie przejawia 

się to w kwestii aktualnych w obecnym dyskursie politycznym as-

pektów filozofii katolickiej jak np. w sprawie ochrony życia po-

                                                           
2
 Р. Чахор, Образ России в польских авторитетных публицистичес-

ких еженедельниках в 2010-2011 гг., [w:] Н.Г. Багдасарьян (ред.), Об-

раз России в кросскультурной перспективе, Дубна 2012, s. 15-25. 
3
 J. Cieśla, Czyj jest Nasz Dziennik?, „Polityka” z dn. 20.09.2004 r., 

<http://archiwum.polityka.pl/art/czyj-jest-nasz-dziennik,394976.html> 
4
 Fragment deklaracji programowej „Naszego Dziennika”, tekst Zbigniewa 

Nosowskiego, cyt za: <http://rm.radiomaryja.pl.eu.org/naszdz.htm> 



Rocznik Instytutu Polsko-Rosyjskiego Nr 1 (4) 2013 

 

42 

czętego. Jako gazeta codzienna dostarcza wiadomości z kraju i ze 

świata, jak również informacji sportowych, posiada też różne działy 

tematyczne. Regularnie publikowane są felietony w kolumnach 

„Myśl jest bronią” i „Ostatnia strona”. Dla redaktorów „Naszego 

Dziennika” bardzo ważna jest historia polityczna Polski, czego wy-

razem są artykuły wydawane pod nagłówkiem „Polska między hi-

storią a geopolityką”.  

Do grona dziennikarzy, którzy publikują swoje artykuły na 

łamach „Naszego Dziennika” należą m.in. Jerzy Robert Nowak, Jan 

Maria Jackowski, Jan Edward Łopuszański, Marian Piłka czy Anna 

Fotyga, czyli osoby deklarujące przekonania prawicowe, chrześci-

jańskie i radykalnie narodowe. Są również wśród nich dawni opo-

zycjoniści z okresu PRL, co niejednokrotnie ma niebagatelny 

wpływ na treści artykułów dotyczących Rosji, jak i na kreację wize-

runku Rosji jako następczyni ZSRR. 

W momencie powstania dziennika (pierwszy numer „Nasze-

go Dziennika” ukazał się 29 stycznia 1998 roku) stosunki pomiędzy 

Polską a Rosją ulegały stopniowemu pogorszeniu. Do głównych 

problemów w relacjach dwustronnych należało wówczas m.in. nie-

chętne stanowisko władz Rosji w sprawie wstąpienia Polski do 

NATO czy zastrzeżenia do zacieśnienia współpracy pomiędzy Pols-

ką a Ukrainą. Na relacje rzutowały również kwestie historyczne, jak 

problem zwrotu dzieł sztuki zajętych przez ZSRR po II wojnie 

światowej, polskie roszczenia odszkodowawcze za pracę przymuso-

wą w ZSRR w okresie stalinowskim oraz zakończenie śledztwa ka-

tyńskiego. Gdy w roku 2000 prezydentem Federacji Rosyjskiej zo-

stał Władimir Putin, nastąpiła zmiana w doktrynie politycznej Ro-

sji, polegającej na dążeniu do odbudowy jej mocarstwowej roli 

w świecie. Na to nałożył się wzrost cen surowców energetycznych 

na świecie, co pozwoliło na wyjście Rosji z kryzysu ekonomiczne-

go. Takie zmiany w polityce międzynarodowej przez redakcję „Na-

szego Dziennika” odbierane były jako niebezpieczne dla wolności 

Polski. Można się pokusić o stwierdzenie, że od początku swego 

istnienia główną cechą przekazu medialnego „Naszego Dziennika” 

było postrzeganie Polski jako kraju, który ma za sobą nieszczęśliwa 

przeszłość a przed sobą katastroficzną przyszłość. Z tego powodu 

gazeta była i jest krytykowana za stronniczość w opisywaniu sytu-

acji międzynarodowej Polski.  



Rocznik Instytutu Polsko-Rosyjskiego Nr 1 (4) 2013 

 

43 

Przedstawione w niniejszym artykule badanie dotyczyło ok-

resu od kwietnia 2007 roku do grudnia 2011 roku. Czas ten obfito-

wał w istotne wydarzenia polityczne: dobiegły końca rządy Prawa 

i Sprawiedliwości, po wyborach z jesieni 2007 roku nowy gabinet 

tworzony przez Platformę Obywatelską i Polskie Stronnictwo Lu-

dowe podjął próbę poprawy stosunków z Rosją, krytykowaną przez 

opozycję. Szczególnie znaczącym wydarzeniem wpływającym na 

stosunki polsko-rosyjskie była katastrofa lotnicza pod Smoleńskiem 

w kwietniu 2010 roku, co więcej stała się ona jednym z kluczowych 

elementów polskiego dyskursu politycznego od 2010 roku.  

Przyjęta metoda badawcza polegała na zapoznaniu się ze 

wszystkimi artykułami, które dotyczyły Rosji, uwzględniając różne 

aspekty:  

- politykę zagraniczną Rosji wobec innych państw i osobno wo-

bec Polski, 

- politykę wewnętrzną Rosji, 

- stosunki gospodarcze Rosji z innymi państwami i szczególnie 

z Polską, 

- historię stosunków polsko-rosyjskich i polityki Rosji wobec 

Polski, 

Badanie zostało przeprowadzone za pomocą analizy praso-

znawczej, zarówno ilościowej, jak i jakościowej. W badanym okre-

sie zostało wydanych 1444 numerów gazety, w których opubliko-

wano 2490 artykułów dotyczących Rosji. Należy zaznaczyć, iż wy-

bór artykułów w celu analizy odbywał się w sposób subiektywny. 

Pod uwagę brane były tylko te artykuły, w których Rosja była 

głównym obiektem analizy lub jednym z głównych. Nie brano pod 

uwagę tekstów w których była ona tylko wzmiankowana lub poda-

wana jako przykład, aby uzasadnić jakąś tezę. Nasilenie publikacji 

w różnych okresach było uzależnione od bieżących wydarzeń, ale 

w prawie każdym numerze gazety był chociaż jeden artykuł na te-

mat Rosji. Były to zarówno krótkie informacje, których źródłem był 

PAP, jak i obszerniejsze felietony analizujące szczegółowo stosunki 

Rosji z Polską i resztą świata.  

Okres w którym przeprowadzono analizę artykułów obfito-

wał w ważne wydarzenia, jak zmiana na stanowisku prezydenta Fe-

deracji Rosyjskiej, wojna w Osetii Południowej i Abchazji w 2008 

roku, 70. rocznica zbrodni katyńskiej oraz katastrofa lotnicza pod 



Rocznik Instytutu Polsko-Rosyjskiego Nr 1 (4) 2013 

 

44 

Smoleńskiem i śmierć prezydenta Polski Lecha Kaczyńskiego 

w 2010 roku. Jak wspomniano, w badanym okresie w Polsce trwały 

ostatnie miesiące rządów Prawa i Sprawiedliwości Jarosława Ka-

czyńskiego a następnie miały miejsce wybory parlamentarne 

i zmiana rządu po wygranej Platformy Obywatelskiej. Polityczna 

orientacja redakcji „Naszego Dziennika” jest bliska środowisku wy-

borców Prawa i Sprawiedliwości. Istotne, że wygrana Prawa i Spra-

wiedliwości w wyborach parlamentarnych i prezydenckich jesienią 

2005 roku, czyli półtora roku przed okresem badawczym, została 

bardzo nieprzychylnie przyjęta w Rosji. Miało to wpływ na sto-

sunki polityczne jak i gospodarcze. Już w listopadzie 2005 roku zo-

stało wprowadzone embargo na import polskiego mięsa, co było 

decyzją kontrowersyjną i zostało odebrane jako wyraz niechęci wo-

bec nowych władz w Polsce. Konflikty dotyczyły też możliwości 

zainstalowania elementów amerykańskiego systemu obrony prze-

ciwrakietowej na terenie Polski i sprzeciwu Warszawy w sprawie 

budowy niemiecko-rosyjskiego gazociągu „Nord Stream” po dnie 

Bałtyku. Kontynuację tych problemów widać w artykułach z okresu 

poddanego analizie. 

Po zmianie rządu w 2007 roku, gdy premierem został Donald 

Tusk i rozpoczęła się w podjęta przez nowy gabinet próba normali-

zacji stosunków polsko rosyjskich, w „Naszym Dzienniku” zaczęły 

się pojawiać artykuły które stawiały tezę o utracie suwerenności 

Polski na rzecz Rosji. Powodem tego było zapewnie to, iż „Nasz 

Dziennik” był blisko związany z PiS i dlatego Donald Tusk stał się 

jednym z głównych obiektów krytyki „Naszego Dziennika”. Skut-

kiem tego wszystkie inicjatywy rządu w stosunkach bilateralnych 

były oceniane negatywnie
5
. W artykule Zdefiniować Rosję Józef 

Szaniawski stwierdzał, że polityka wewnętrzna i zewnętrzna Rosji 

to zacieranie śladów, udawanie innych planów, niż są one na-

prawdę, stosowanie polityki drugiego i trzeciego dna, kłamstwo, 

                                                           
5
 Np. Wywiad prof. Ch. Hackiem z Instytutu Nauk Politycznych i Socjolo-

gii Uniwersytetu w Bonn: Niemcy nie mogą stawiać na Rosję, „Nasz 

Dziennik” nr 265 (2978) z dn. 13.11.2007 r.; W. Reszczyński, Nie wystar-

czy się uśmiechać, „Nasz Dziennik” nr 32 (3049) z dn. 7.02.2008 r.; P. Tu-

nia, Tarcza za dziesięć lat, „Nasz Dziennik” nr 304 (3930) z dn. 

3.12.2010 r. 



Rocznik Instytutu Polsko-Rosyjskiego Nr 1 (4) 2013 

 

45 

podstęp, prowokacja
6
 i taką właśnie politykę stosuje ona wobec 

Polski, stwarzając ułudę pojednania i ocieplenia stosunków. Wyni-

kiem zaś takiego postępowania ma być próba odebrania Polsce 

suwerenności przynajmniej w ograniczonym stopniu, a także izola-

cja i neutralizacja Polski na arenie międzynarodowej, w UE, 

w NATO
7
.  

Artykułów na temat polityki zagranicznej Rosji ukazało się 

na łamach „Naszego Dziennika” w omawianym okresie 907, z cze-

go 201 dotyczyło stosunków z Polską, a 706 ogólnie rosyjskich 

działań na arenie międzynarodowej. W całym poddanym badaniu 

okresie pojawiały się artykuły dotyczące sprzeciwu Rosji wobec 

tarczy antyrakietowej w Czechach i Polsce a po zawieszeniu jej bu-

dowy na każdy inny pomysł związany z umieszczeniem systemu 

obronnego USA we wschodniej Europie. Do często poruszanych te-

matów należały również: konflikt dyplomatyczno-szpiegowski po-

między Rosją a Wielka Brytanią
8
, niechęć Rosji do uznania niepod-

ległości Kosowa
9
 oraz reakcje Rosji na usunięcie pomnika żołnie-

rzy radzieckich w Estonii w kwietniu 2007 roku.  

Gazeta szczegółowo pisała o pikiecie pod ambasadą Estonii 

w Moskwie, o wyjeździe ambasadora a następnie o tym, jak ta sy-

tuacja wpłynie na Polskę
10
. Podjęto w wielu artykułach temat ko-

                                                           
6
 J. Szaniawski, Zdefiniować Rosję, „Nasz Dziennik” nr 222 (3848), z dn. 

22.09.2010 r.,  
7
 Ibidem. 

8
 Np. Rosyjscy dyplomaci do domu?, „Nasz Dziennik” nr 162 (2875) z dn. 

13.07.2007 r.; Na wojennej ścieżce, „Nasz Dziennik” nr 166 (2879) z dn. 

18.07.2007 r.; Wielka Brytania kontra Moskwa. Walka na słowa, „Nasz 

Dziennik” nr 171 (2884) z dn. 24.07.2007 r., 
9
 Np. Z. Baranowski, Czy Moskwa zgodzi się na niepodległość Kosowa?, 

„Nasz Dziennik” nr 131 (2844) z dn. 6-7.06.2007 r.; F.L. Ćwik, Spotkanie 

Sarkozy–Putin. Zostali przy swoim, „Nasz Dziennik” nr 238 (2951) z dn. 

11.10.2007 r.; Ł. Sianożęcki, Kosowo chce niepodległości, „Nasz Dzien-

nik” nr 295 (3008) z dn. 18.12.2007 r.; Grozi nam światowy konflikt, 

„Nasz Dziennik” nr 43 (3060) z dn. 20.02.2008 r. 
10

 Np. Demontaż pomnika żołnierzy sowieckich ciosem dla rosyjskich sen-

tymentów mocarstwowych. Duma chce zerwać stosunki z Estonią, „Nasz 

Dziennik” nr 100 (2813) z dn. 28-29.04.2007 r.; Zamieszki w Estonii insi-

ruje Rosja, „Nasz Dziennik” nr 101 (2814) z dn. 30.04-1.05.2007 r.; Ro-



Rocznik Instytutu Polsko-Rosyjskiego Nr 1 (4) 2013 

 

46 

nieczności usunięcia również w Polsce pomników symboli komuni-

stycznego terroru, w tym monumentów upamiętniających Armię 

Czerwoną
11

. W sierpniu 2008 r. wybuchła wojna rosyjsko-gruziń-

ska. Kilka miesięcy przed jej rozpoczęciem pojawiały się artykuły 

opisujące kroki, jakie Rosja czyni, aby oderwać Osetię Południową 

i Abchazję od Gruzji: Moskwa już we wtorek zapowiedziała zwięk-

szenie liczby swych żołnierzy w Abchazji i drugim separatystycznym 

regionie - Osetii Południowej, tłumacząc, że do tego kroku zmusiły 

ją władze w Tbilisi. Oskarża Gruzję o przygotowywanie operacji 

militarnej przeciwko Abchazji
12

. W trakcie działań wojennych rela-

cje na łamach gazety winą za konflikt całkowicie obarczały stronę 

rosyjską. Przeprowadzono wywiad z Michaiłem Leontiewem rosyj-

skim politologiem i dziennikarzem zbliżonym do Kremla
13
, który 

następnie został przeanalizowany i skomentowany ze wskazaniem 

na złe intencje rozmówcy: Michaił Leontiew w typowy dla rosyj-

skich środowisk politycznych sposób usprawiedliwia imperialną po-

litykę rosyjską. W jego przekonaniu, Rosja niejako z natury pre-

destynowana jest do panowania na obszarze byłego Związku So-

wieckiego
14

. Po zakończeniu działań wojennych pisano o ciągłych 

akcjach ze strony Rosji skierowanych przeciw Gruzji, jak np. ataki 

w cyberprzestrzeni, polegające na blokowaniu istotnych dla funk-

cjonowania państwa gruzińskiego systemów informatycznych
 15

.  

                                                                                                                         
sja–Estonia: trwa napięcie wywołane usunięciem pomnika żołnierzy so-

wieckich, ostre słowa także pod adresem Polski. Pokłosie sowieckiej prze-

szłości, „Nasz Dziennik” nr 102 (2815) z dn. 2-3.05.2007 r.; K. Jasiński, 

Ambasador Estonii w Moskwie wróciła do Tallina. Moskwa dopięła swe-

go?, „Nasz Dziennik” nr 103 (2816) z dn. 4.05.2007 r. 
11

 W. Wybranowski, Relikty zbrodni do skansenów, „Nasz Dziennik” nr 

105 (2818) z dn. 7.05.2007 r. 
12

 Wezwania o pokój zagłuszą czołgami, „Nasz Dziennik” nr 103 (3120) 

z dn. 2-4.05.2008 r. 
13

 Z punktu widzenia rosyjskich interesów..., „Nasz Dziennik” nr 187 

(3204) z dn. 11.08.2008 r. 
14

 M. Ryba, Otwarta puszka Pandory, „Nasz Dziennik” nr 187 (3204) 

z dn. 11.08.2008 r. 
15

 P. Falkowski, Prawdziwa wojna w cyberprzestrzeni, „Nasz Dziennik” nr 

143 (4074) z dn. 21.06.2011 r. 



Rocznik Instytutu Polsko-Rosyjskiego Nr 1 (4) 2013 

 

47 

Poruszano również tematy stosunków rosyjsko-ukraińskich, 

rosyjsko-białoruskich oraz z innymi krajami powstałymi po rozpad-

zie ZSRR, traktowanymi jako obszar geopolitycznej dominacji Ro-

sji: Takiej retoryki nie słyszeliśmy od czasów ‘zimnej wojny’. Szef 

rosyjskiej dyplomacji Siergiej Ławrow w publicznym wystąpieniu 

uznał dwa niepodległe państwa – Ukrainę i Gruzję, za terytoria le-

żące w ‘przestrzeni postsowieckiej’. Moskwa nie ukrywa, że zamie-

rza odzyskać nad nimi kontrolę
16

.  

Zwracano również uwagę na uniki Rosji w procesie integro-

wania się z Zachodem, gdyż według gazety najwyższe władze ro-

syjskie uważają, że silne państwo rosyjskie to państwo totalitarne 

lub autorytarne i dlatego winno unikać wpływu demokracji zachod-

niej. W lutym 2010 roku omawiana była nowa doktryna militarna 

Rosji którą podpisał prezydent Miedwiediew. Zwracano przede 

wszystkim uwagę na zapisy dotyczące możliwości użycia broni nu-

klearnej nawet wobec tych krajów, które same nie posiadają broni 

jądrowej (…). Oznacza to, że broń będzie mogła zostać użyta pod-

czas konfliktów lokalnych.
17

 oraz że dalsze rozszerzanie NATO 

traktowane jest jako zagrażające militarnie Rosji.  

W artykułach dotyczących bilateralnych kontaktów politycz-

nych z Polską dominującym tematem była jej zależność od Rosji, 

która doprowadzi do utraty suwerenności. Autorem takich artyku-

łów była między innymi Anna Fotyga, minister spraw zagranicz-

nych w rządzie Jarosława Kaczyńskiego.  

Artykułów dotyczących polityki wewnętrznej Rosji ukazało 

się 431. W badanym okresie dwa razy odbyły się wybory parlamen-

tarne w Rosji i raz wybory prezydenckie. Ogólnie można powied-

zieć, że wybór krótkich informacji ukazywał Rosję jako kraj w roz-

kładzie ekonomiczno-demograficznym. Artykuły poruszały prob-

lem alkoholizmu wśród Rosjan i spadającego wskaźnika urodzeń
18

. 

W październiku 2011 wydrukowano tekst Aleksandra Podrabineka, 

                                                           
16

 M. Ziarnik, Moskwa: Reaktywacja imperium, „Nasz Dziennik” nr 303 

(3624) z dn. 29.12.2009 r. 
17

 M. Ziarnik, Rosja nie zawaha się użyć atomu, „Nasz Dziennik” nr 32 

(3658) z dn. 8.02.2010 r. 
18

 E. Tuzow-Lubański, Rosjan coraz mniej, „Nasz Dziennik” nr 163 

(2876) z dn. 14-15.072007 r. 



Rocznik Instytutu Polsko-Rosyjskiego Nr 1 (4) 2013 

 

48 

działacza opozycji antykomunistycznej w Rosji, w którym opisał 

on, w jak ciężkiej sytuacji są rosyjscy emeryci, niepełnosprawni, in-

formował o złej sytuacji w szkolnictwie i w służbie zdrowia
19

. 

Trzeba jednoznacznie stwierdzić, że były też artykuły, które chwa-

liły władze rosyjskie, o ile jednak dotyczyło to spraw takich jak og-

raniczenie aborcji i zapłodnień in vitro
20

 lub innych aspektów życia, 

w więc w których działania Rosji były zgodne z doktryną kościoła 

katolickiego
21

. Mimo, iż takich artykułów było niewiele i były to 

z reguły krótkie informacje bez dogłębnej analizy, to zauważalne 

były z powodu ich odmienności. Należy również zauważyć, że na 

łamach dziennika mogły się wypowiadać osoby niewygodne dla 

Kremla ze względu na aktywność polityczną, takie jak Władimir 

Bukowski
22

 i Wiktor Suworow
23

, czy osoby zajmujące sie prawami 

człowieka w Rosji – Borys Pustyncew
24

 i Siergiej Kowaliow
25

.  

                                                           
19

 A. Podrabinek, Pozłacana nędza imperium, „Nasz Dziennik” nr 253 

(4184) z dn. 29-30.10.2011 r. 
20

 Rosja stopuje aborcję, „Nasz Dziennik” nr 250 (4181) z dn. 

26.10.2011 r. 
21

 M. Ziarnik, Riazań bierze przykład z Litwy, „Nasz Dziennik” nr 79 

(3705) z dn. 3-5.04.2010 r. 
22

 Rosja powinna zapłacić za Katyń, „Nasz Dziennik” nr 145 (2858) z dn. 

23–24.06.2007 r., Rosja nadal postrzega Polskę i Czechy jako sferę swych 

wpływów. Rosyjską opozycję trzeba odrodzić, „Nasz Dziennik” nr 157 

(2870) z dn. 7-8.07.2008 r.; W Rosji już nikt nie gra w demokrację, „Nasz 

Dziennik” nr 274 (2987) z dn. 23.11.2007 r., Między młotem a kowadłem, 

„Nasz Dziennik” nr 13 (3030) z dn. 16.01.2008 r., Wszystko w rękach Ro-

sjan, „Nasz Dziennik” nr 23 (3040) z dn. 28.01.2008 r.; Zginęli, bo prze-

szkadzaliby w okupacji Polski, „Nasz Dziennik” nr 54 (3375) z dn. 

5.03.2009 r.; Na Kremlu mówiono: Radźcie sobie sami, „Nasz Dziennik” 

nr 291 (3612) z dn. 12-13.12.2009 r.; Dlaczego zostawiliście śledztwo 

w rękach ludzi rodem z KGB?, „Nasz Dziennik” nr 124 (3750) z dn. 29-

30.05.2010 r. 
23

 To jest drugi Katyń, „Nasz Dziennik” nr 200 (3826) z dn. 27.08.2007 r. 
24

 Radziecki dysydent, pięć lat spędził w łagrach. Zajmuje się prawami 

człowieka, jest jednym z założycieli organizacji Kontrola Obywatelska, 

która zajmuje się monitoringiem przestrzegania prawa w organach władzy, 

szczególnie w wymiarze sprawiedliwości. Wolni ludzie są nadzieją mojej 

ojczyzny, „Nasz Dziennik” nr 268 (3894) z dn. 17.11.2007 r.; Putin siodła 

tygrysa, „Nasz Dziennik” nr 251 (4182) z dn. 27.10.2011 r. 



Rocznik Instytutu Polsko-Rosyjskiego Nr 1 (4) 2013 

 

49 

Sprawy gospodarcze były poruszane 336 razy z czego 145 

artykułów dotyczyło relacji ekonomicznych z Polską a 191 z in-

nymi krajami. Kwestie ekonomiczne postrzegano przez pryzmat 

nośników energii, gdyż Rosja jest jednym z głównych dostawców 

surowców energetycznych świata i według dziennika zależy jej aby 

Europa była nadal uzależniona od rosyjskich dostaw gazu
26

. Spra-

wy dostaw przedstawiano jako pewien rodzaj szantażu, który upra-

wia Rosja wobec innych krajów byłego bloku wschodniego. Po-

święcano również wiele miejsca Gazociągowi Północnemu i jego 

negatywnemu wpływowi na gospodarkę polską. W omawianym 

okresie główne problemy gospodarcze między dwoma krajami do-

tyczyły embarga na polskie mięso w 2007 roku, oraz embarga na 

polskie warzywa po zatruciach w Europie Zachodniej w 2011 roku. 

Również polsko-rosyjska umowa gazowa zawarta przez wicepre-

miera Waldemara Pawlaka w listopadzie 2010 dotycząca dostawy 

gazu z Rosji do Polski do 2022 roku oraz jej tranzytu gazociągiem 

jamalskim do 2019 roku, została oceniona źle, jako wzmocnienie 

uzależnienia energetycznego od Rosji i kwitowana była stwierdze-

niem że polski rząd przekazał kontrolę nad rynkiem gazowym 

w Polsce rosyjskiej spółce Gazprom, która będzie decydowała, kto 

i na jakich warunkach będzie mógł korzystać z gazociągu jamal-

skiego
27

. 

Jak już wcześniej zauważono, artykuły „Naszego Dziennika” 

o tematyce historycznej można odnieść do „polityki historycznej” 

prowadzonej przez Prawo i Sprawiedliwość oraz prezydenta Lecha 

Kaczyńskiego. Stanowiły one ważną część we wszystkich publika-

cjach gazety. W okresie badawczym było ich 474, z czego 262 ar-

tykułów dotyczyło rozstrzelania polskich oficerów w kwietniu 1940 

roku. Omawiano szczegółowo samą zbrodnię oraz jej następstwa, 

przeprowadzając wywiady z członkami rodzin zabitych oficerów. 

                                                                                                                         
25

 Radziecki dysydent, prawie dziesięć lat spędził w różnych radzieckich 

więzieniach. Zajmuje się prawami człowieka. Np. Ludzie przeklinają wła-

dzę, ale na nią głosują, „Nasz Dziennik” nr 281 (4212) z dn. 3–

4.12.2011 r. 
26

 Energetyczny szantaż to jedyna broń Rosji, „Nasz Dziennik” nr 109 

(2822) z dn. 11.05.2007 r. 
27

 P. Tunia, Co rząd ukrywa, „Nasz Dziennik” nr 258 (3884) z dn. 

4.11.2010 r. 



Rocznik Instytutu Polsko-Rosyjskiego Nr 1 (4) 2013 

 

50 

W wydaniu z 5 marca każdego roku opisywano szczegółowo histo-

rię podpisania przez Stalina rozkazu, który zezwolił na ich roz-

strzelanie. Informowano o wystawach, odczytach i każdym wyda-

rzeniu które nawiązywało do Katynia. Dziennik bardzo skrupulat-

nie informował również o postępach w procesie rehabilitacji za-

mordowanych oficerów, o którą występowały rodziny katyńskie, 

najpierw przed sądami rosyjskimi a następnie przed Europejskim 

Trybunałem Praw Człowieka w Strasburgu. Często omawianym 

tematem była też napaść ZSRR na Polskę 17 września 1939 roku. 

W każdym artykule na ten temat przypominano, że to ZSRR wraz 

z hitlerowskimi Niemcami ponoszą jednakową odpowiedzialność 

za wybuch II wojny światowej. Niemcy i Rosja wspólnie dążyły nie 

tylko do likwidacji Polski jako państwa
28

. Szeroko omawiana była 

również „obława augustowska” nazwana drugim Katyniem. Były to 

wydarzenia z lipca 1945 roku, gdy Armia Czerwona przy pomocy 

polskich jednostek służb bezpieczeństwa zorganizowały aresztowa-

nia podejrzanych o kontakty z partyzantką powiązaną z Armią Kra-

jową. Instytut Pamięci Narodowej podjął działania w celu wyja-

śnienia losów około 600 aresztowanych, bo nie udało się do dnia 

dzisiejszego ustalić gdzie zostały wywiezione, kiedy zmarły i gdzie 

zostały pochowane. Nie da się tego ustalić bez dokumentów 

z archiwów rosyjskich, jednak władze rosyjskie twierdzą, że nie 

mają dokumentów dotyczących obławy. W badanym okresie uka-

zało się około 30 artykułów dotyczących tej sprawy. 

Inne artykuły historyczne dotyczyły też trudnych wydarzeń 

między dwoma państwami, które inne gazety pomijają milczeniem 

lub ograniczają się niewielkimi wzmiankami. Przypominano więc 

o wygranej bitwie pod Kłuszynem w 1610 roku którą stoczyły woj-

ska polskie pod dowództwem hetmana Stanisława Żółkiewskiego 

z wojskami rosyjskimi pod dowództwem kniazia Dymitra Szuj-

skiego, na następnie hołd ruski z roku 1611 r. w którym wzięty do 

niewoli car Rosji Wasyl IV złożył hołd polskiemu królowi Zyg-

muntowi III Wazie i uznał się za pokonanego. W tym wypadku 

uwaga nie była skierowana na samo wydarzenie z przed 400 lat, ale 

na to, że w Polsce jest ono obecnie zapomniane: Zostało (…) bar-

                                                           
28

 J. Szaniawski, O panowanie nad Europą, „Nasz Dziennik” nr 144 

(4075) z dn. 22-23.06.2011 r. 



Rocznik Instytutu Polsko-Rosyjskiego Nr 1 (4) 2013 

 

51 

dzo starannie wykreślone, w imię rosyjskiej, a nie polskiej racji sta-

nu. To najdłużej istniejąca biała plama w dziejach Polski, nadal 

skutecznie utrzymywana przez agenturę rosyjską w Polsce, history-

ków złej woli oraz przez polityczną poprawność!
29
. Opisywano rów-

nież powstanie listopadowe
30

, rocznice masowej deportacji Pola-

ków na Wschód
31
, proces przywódców Polski Podziemnej w 1945 

roku – tzw. proces szesnastu
32

, czy inne zapomniane wydarzenia, 

jak ewakuacja więzienia w Berezweczu w czerwcu 1941 roku po 

rozpoczęciu wojny radziecko-niemieckiej
33
. Publikowane były też 

artykuły przejaskrawione w swojej interpretacji historii, jak artykuł 

z maja 2007 roku, który opisuje przymuszenie Polski do przyjęcia 

w określonym momencie czasu moskiewskiego, bo Dzień Zwycię-

stwa świętowany był 9 maja choć kapitulacja III Rzeszy nastąpiła 8 

maja o godzinie 23.01. W ZSRS o tej porze była już godzina 00.01, 

czyli minuta po północy czasu moskiewskiego 9 maja
34

. Jako czaso-

pismo katolickie zwracało ono też uwagę na wydarzenia hi-

storyczne, nie uważane przez innych historyków za szczególnie 

istotne, jak wydarzenia z 1956 roku, kiedy narzucono PRL ustawę 

zezwalająca na aborcję. Oceniono to jako kolejny sposób zniewole-

nia kraju przez władze ZSRR
35

. 

Zwracano również uwagę na propagandowy wymiar histo-

grafii rosyjskiej, która przedstawia Polskę jako agresora wobec Ro-

sji: Polska jest również przedstawiana jako główny ośrodek terro-

                                                           
29

 J. Szaniawski, Hołd ruski, „Nasz Dziennik” nr 220 (4151) z dn. 

21.09.2011 r. 
30

 J. Szaniawski, Dzień krwi i chwały, „Nasz Dziennik” nr 44 (3975) z dn. 

23.02.2011 r. 
31

 A. Białous, 70 lat temu zima była ostra jak dziś, „Nasz Dziennik” nr 30 

(3656) z dn. 5.02.2010 r. 
32

 J. Szaniawski, Terroryzm rosyjski – uprowadzenie szesnastu, „Nasz 

Dziennik” nr 68 (3999) z dn. 23.03.2011 r. 
33

 S. Kalbarczyk, Zbrodnicza ewakuacja więzienia w Berezweczu 

w czerwcu 1941 r. W 70. Rocznicę, „Nasz Dziennik” nr 175 (4105) z dn. 

29.07.2011 r. 
34

 J. Szaniawski, Czas moskiewski, „Nasz Dziennik” nr 107 (2820) z dn. 

9.05.2007 r. 
35

 M. Czachorowski, Nierozliczone zbrodnie, „Nasz Dziennik” nr 102 

(3728) z dn. 4.05.2010 r. 



Rocznik Instytutu Polsko-Rosyjskiego Nr 1 (4) 2013 

 

52 

ryzmu poprzedzający dzisiejszych Bin Ladenów. Te twierdzenia do-

tyczą XIX-wiecznych polskich bojowników o niepodległość. Są oni 

w ujęciu historiografii rosyjskiej synonimem współczesnych ter-

rorystów, których słusznie Rosja zwalczała
36

.Czytając artykuły opi-

sujące historię stosunków pomiędzy Rosją a Polską oraz komenta-

rze odnośnie tych zdarzeń czytelnik „Naszego Dziennika” może 

mieć wrażenie, że powstały tylko w celu ukazania oblicza Rosji, 

którego należy się szczególnie obawiać. To przesłanie dobrze 

przedstawił jeden z głównych felietonistów gazety Józef Szaniaw-

ski: Zawsze warto przypominać powiedzenie cara Piotra I, twórcy 

imperium rosyjskiego: ‘Polska jest dla Rosji pomostem do Europy, 

a Bałtyk to nasze okno na świat’. To wyrażenie, (…), jest ciągle ak-

tualne, a dla nas szczególnie niebezpieczne. Tak samo jak brutalna 

militarna siła, główny i odwieczny element polityki zagranicznej 

Kremla. Rosja premiera Putina nie jest normalnym państwem, 

z którym możliwe są normalne relacje. Rosja całą swoją politykę 

nadal prowadzi z pozycji siły. (…) Dla Polski i Polaków ta siłowa 

polityka była i jest wyjątkowo groźna i niebezpieczna
37

. 

Osobną, istotną dla niniejszego badania kategorię stanowią 

artykuły dotyczące katastrofy samolotu prezydenckiego pod Smo-

leńskiem w dniu 10 kwietnia 2010 roku. Od tragicznego wydarze-

nia do końca okresu badawczego upłynęło 20 miesięcy, a łącznie 

artykułów na ten temat ukazało 342. Po pierwszym szoku spowo-

dowanym śmiercią takich osób związanych z Radiem Maryja 

i „Naszym Dziennikiem” jak Lech Kaczyński czy Przemysław Go-

siewski, zaczęto obwiniać Rosję o spowodowanie katastrofy, a na-

wet spekulowano, że był to zamach, sugerując że Rosjanie rozpylili 

specjalnie mgłę: Rosjanie, z którymi rozmawiałem, twierdzą, że 

mgła w Smoleńsku była tego dnia specyficzna, nie rozpoczęła się 

i nie skończyła tak jak zwykle. (..) Gwałtowną dynamikę rozwoju 

mgły opisują niektórzy świadkowie. Remigiusz Muś wspomina, że 

mgła jakby wlewała się na lotnisko, tak samo opisuje to funkcjona-

riuszka FSB - Makarowa, która w chwili katastrofy widziała we 

                                                           
36

 A. Nowak, W Rosji standardem jest propaganda „Nasz Dziennik” nr 68 

(3694) z dn. 22.03.2010 r. 
37

 J. Szaniawski, Dzień krwi i chwały, „Nasz Dziennik” nr 44 (3975) z dn. 

23.02.2011 r. 



Rocznik Instytutu Polsko-Rosyjskiego Nr 1 (4) 2013 

 

53 

mgle tylko na odległość 1-2 metrów. Także ambasador Jerzy Bahr 

(…) wspomina, że mgła pojawiła się gwałtownie, w czasie gdy na 

płycie lotniska oczekiwał na prezydenta. To pokazywałoby, że jest 

sztuczna
38
. Na łamach gazety stawiano stronie rosyjskiej zarzut 

o złe prowadzenie śledztwa: Sposób prowadzania rosyjskiego śledz-

twa mającego wyjaśnić przyczyny katastrofy prezydenckiego samo-

lotu z 10 kwietnia br. najwyraźniej odbiega od standardów stoso-

wanych na całym świecie
39

. Informowano wielokrotnie czytelników 

o fatalnym sposobie przechowywania wraku samolotu oraz 

o utrudnieniach ze strony rosyjskiej w jego fotografowaniu. Podwa-

żano metody działania Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego, 

pisząc o aferach korupcyjnych i skandalach w które jest zamiesza-

ny
40

. Wprost obrażano szefową MAK Tatianę Anodinę nazywając 

ją botoksową generalicą
41

. W jednym z artykułów zarzucono 

wręcz, że szefowa MAK cierpi na postępujący parkinsonizm i ma 

zaburzoną możliwość percepcji
42

 oraz że faktycznym szefem komi-

tetu jest Aleksiej Morozow, zaufany człowiek Władimira Putina. 

Wskazywano, że nie ma w komitecie ekspertów niezależnych od 

władz, dlatego należy powołać prawdziwie międzynarodową komi-

sję z przedstawicielami ekspertów z różnych państw np. ze Szwecji, 

Włoch czy Wielkiej Brytanii. Po ogłoszeniu w styczniu 2011 roku 

raportu MAK w sprawie katastrofy samolotu gazeta zarzuciła mu 

kłamstwa, które mają na celu obarczenie winą za zdarzenie tylko 

strony polskiej. Artykuły dotyczące tych kwestii były bardzo osobi-

ste i emocjonalne
43
. Zwrócono uwagę na fakt przygotowania konfe-

                                                           
38

 Awaria radiolatarni nie tłumaczy wszystkiego. Rozmowa z dr Tade-

uszem Augustynowiczem, „Nasz Dziennik” nr 159 (3785) z dn. 10-

11.07.2010 r. 
39

 M. Austyn, Rosyjskie śledztwo inne niż wszystkie, „Nasz Dziennik” nr 

107 (3733) z dn. 10.05.2010 r., 
40

 M. Ziarnik, Zawsze orzekają winę pilotów, „Nasz Dziennik” nr 169 

(3795) z dn. 22.07.2010 r. 
41

 E. Morawiec, Tusk w roli człowieka honoru, „Nasz Dziennik” nr 17 

(3948) z dn. 22-23.01.2011 r. 
42

 A. Ambroziak, Anodina działa pod wpływem, „Nasz Dziennik” nr 13 

(3944) z dn. 18.01.2011 r. 
43

 K. Orłowska-Popławska, Moskwa wdeptała polskich pilotów w błoto, 

„Nasz Dziennik” nr 9 (3940) z dn. 13.01.2011 r. 



Rocznik Instytutu Polsko-Rosyjskiego Nr 1 (4) 2013 

 

54 

rencji na której ogłoszono główne tezy raport przez znaną mo-

skiewską firmę która zajmuje się doradztwem politycznym i public 

relations: To jej eksperci pomogli generał Tatianie Anodinie 

w przygotowaniu medialnego show, jakim była prezentacja MAK
44

. 

Często porównywano katastrofę smoleńską ze zbrodnią ka-

tyńską jako ciąg równoznacznych wydarzeń: Z pewnością obie te 

tragedie pochłonęły życie najwartościowszych Polaków, przedsta-

wicieli elit” oraz stwierdzano „pewien aspekt, względem którego 

oba te ponure zdarzenia stają się łudząco podobne. To szacunek dla 

dążenia do prawdy o nich. Szacunek niestety limitowany,(…) tłu-

miony przez sprawny aparat szeroko rozumianej władzy, której za-

leży na wszystkim, tylko nie na prawdzie
45

. 

Analiza publikacji dotyczących Rosji, które ukazały się 

w „Naszym Dzienniku” pozwala na stwierdzenie, że Rosja została 

w nich przedstawiona jako państwo, które traktuje Polskę jako ob-

szar swoich wpływów i zależy mu na jej uzależnieniu politycznym 

i gospodarczym oraz osłabieniu więzi z krajami Europy Zachodniej. 

Wiele artykułów reprezentowało pozycję roszczeniową, żądając od 

władz Rosji określonego zachowania. Nie było artykułów próbują-

cych choćby w nikły sposób zrozumieć postawy władz Rosji wobec 

wydarzeń na świecie. Na pewno nie przyczyniało się to do zwięk-

szenia zrozumienia Rosji i jej polityki. Godny odnotowania jest 

fakt, iż w „Naszym Dzienniku” poruszane były również tematy, 

które inne tytuły prasowe sygnalizują bardzo lakonicznie albo wca-

le. Dotyczy to zwłaszcza tematów historycznych – w tym zakresie 

czytelnicy gazety uzyskiwali głębsze i częstsze informacje niż od-

biorcy innych polskich mediów drukowanych. Oceniając pre-

zentację obrazu Rosji na łamach „Naszego Dziennika” należy pod-

kreślić, że reprezentuje on środowiska narodowo-katolickie 

i dostarcza głównie takich treści, jakich oczekują jego czytelnicy. 

 
Образ России в польской газете «Наш дзенник» (с апреля 2007 г. 

по декабрь 2011 г.) 

                                                           
44

 P. Falkowski, Anodina płaci za milczenie, „Nasz Dziennik” nr 118 

(4049) z dn. 23.05.2011 r. 
45

 R. Legutko, Dokądże mogli uciec?, „Nasz Dziennik” nr 81 (4012) z dn. 

7.04.2011 r. 



Rocznik Instytutu Polsko-Rosyjskiego Nr 1 (4) 2013 

 

55 

В данном исследовании рассмотрены способы презентации образа 

России в польской газете «Наш дзенник». Автор приходит к выводу, 

что несмотря на многочисленные публикации в газете о России поли-

тического, экономического и исторического характера, образ этой 

страны представлен односторонний и ориентирован на предубежде-

ния его читателей.  

Ключевые слова: Россия, «Наш дзенник», образ России в польских 

СМИ, польская национально-католическая пресса 

 

The image of Russia in the Polish newspaper “Nasz Dziennik” (since 

April 2007 until December 2011) 

The paper deals with the way of presenting Russia in the Polish national 

catholic newspaper “Nasz Dziennik”. The investigation focuses on politi-

cal, economic and historical articles published since April 2007 until De-

cember 2011. The author argues that despite of many articles devoted to 

Russia, the general image of this country presented in “Nasz Dziennik” 

publications is lopsided and biased.  

Key words: Russia, “Nasz Dziennik”, the image of Russia in Polish mass 

media, national catholic mass media in Poland 

 

Ewa Bzik – studentka studiów magisterskich na kierunku stosunki mię-

dzynarodowe w Dolnośląskiej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości 

i Techniki w Polkowicach. Zainteresowania naukowe: historia Polski, sto-

sunki Polski z krajami sąsiedzkimi, życie polityczne Polski współczesnej. 

 


