Jurij W. Luczynski

System medialny Azerbejdzanu,
Armenii i Gruzji : historia 1
wspoiczesnosc

Rocznik Prasoznawczy 3, 11-30

2009

Artykut zostat opracowany do udostepnienia w internecie przez
Muzeum Historii Polski w ramach prac podejmowanych na rzecz
zapewnienia otwartego, powszechnego i trwatego dostepu do
polskiego dorobku naukowego i kulturalnego. Artykut jest umieszczony
w kolekcji cyfrowej bazhum.muzhp.pl, gromadzacej zawartos¢ polskich
czasopism humanistycznych i spotecznych.

Tekst jest udostepniony do wykorzystania w ramach
dozwolonego uzytku.

Hpe

MUZEUM HISTORII POLSKI



Jurij W. tuczyniski

System medialny
Azerbejdzanu, Armenii i Gruzji.
Historia i wspotczesnosc

STRESZCZENIE

Autor przedstawia historyczne uwarunkowanie powstania me-
diow na Zakaukaziu. Poczqtki prasy zwiqzane sq z podziatem
administracyjnym ziem kaukaskich w ramach Rosji. Autor cha-
rakteryzuje powstanie poszczegélnych typow prasy, jak i insty-
tucji z nia zwiazanych. W artykule szczegélowo przedstawiona
jest historia powstania prasy w Azerbejdzanie. Autor wskazuje
na jej zwiazek z ksztattowaniem sie zaréwno tozsamosci naro-
dowej, jak i paristwowosci tego kraju. Dokonana jest analiza naj-
wazniejszych tytuléw prasowych w historii prasy Azerbejdzanu.
Autor przedstawia historie systemu medialnego tego kraju w okre-
sie Zwiqgzku Radzieckiego, jak i czasach najnowszych po powsta-
niu niezaleznego panstwa.

SEOWA KLUCZOWE: prasa, Kaukaz, Azerbejdzan, system medialny,
religia, jezyk, radio, telewizja, czasopismo, prawo medialne.

Srodki komunikowania masowego trzech republik zakaukaskich (Azerbejdzanu,
Armenii i Gruzji) formowaly si¢ w przestrzeni medialnej Imperium Rosyjskiego,
a nastepnie ZSRR. Ma to okreslony wplyw na wspoélczesny stan zakaukaskich
srodkéw masowego przekazu, pomimo zlozonosci stosunkow miedzypanstwo-
wych z Federacja Rosyjska.

Perspektywa historyczna (praktyka cenzury, pojawienie sie pierwszych typow
pism, powstanie struktur wydawniczych na roznych etapach historycznych) po-
maga ujawnic¢ ogb6lne tendencje i prawidlowosci w rozwoju zakaukaskiego ob-
szaru informacyjnego. Podstawowa trudnos¢ przy analizie zakaukaskich mass
mediéw polega na etnograficzno-wyznaniowej i spoteczno-politycznej specyfice
badanych terytoriow, ktére — majac doswiadczenie ,wspodlnego zamieszkiwa-
nia” w skladzie Rosji — zachowaly odmiennosci rozwojowe. Dlatego przy cha-
rakteryzowaniu ogbélnego obrazu nalezy nakresli¢ oddzielny rys kazdej republiki
(Azerbejdzan, Armenia i Gruzja), niezalezny od ich wspolnego, historycznego
dziedzictwa.

gl



12 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuty

Tworzenie systemu mediow na Zakaukaziu jest Scisle zwiazane z problemem
administracyjnego podziatu ziem kaukaskich w sktadzie Imperium Rosyjskiego
w XIX stuleciu, przy czym czes¢ tych ziem weszla w sktad Rosji dobrowolnie
(Gruzja, przylaczona w 1801 roku) lub na drodze pokojowej (czes¢ Azerbejdzanu
w latach 1803 — 1805), a czesS¢ w wyniku wojen z Turcja i [ranem. W rezultacie
powstal Kraj Kaukaski, sktadajacy sie z Pélnocnego Kaukazu i Zakaukazia, przy
czym: ,Zakaukazie tworzyly gubernie: tyfliska, kutaiska, jelizawietpolska, ere-
wanska i bakinska; obwody: dagestanski, z miastem Derbent jako stolica, kar-
ski i batumski; okregi: czarnomorski i zakatalski i czes¢ suchumska”!. Centrum
Kraju Kaukaskiego stanowit Tyflis (obecnie — Tbilisi, stolica Gruzji), a krajem
rzadzit namiestnik kaukaski.

,Cenzura na Kaukazie zostala wprowadzona po raz pierwszy Ukazem
z 23 grudnia 1837 r. Przewidywala ona, ze cenzura ksiazek, wydawanych w Ty-
flisie w lokalnych jezykach, podlegata urzedowi namiestnika Gruzji, obwodow
kaukaskiego i zakaukaskiego. Cenzorami byli nauczyciele tyfliskiego gimnazjum.
18 grudnia 1848 r. w celu ujednolicenia struktury zarzadzania szkotami w Im-
perium utworzony zostal kaukaski okreg szkolny, przy ktérym powotano Kauka-
ski Komitet ds. Cenzury w Tyflisie. (...) Kaukaski Komitet ds. cenzury kierowal
sie w swoich dzialaniach ogolnym prawem cenzury, istniejacym w Imperium, ale
podlegal nie Gtéwnemu Urzedowi Cenzury, jak komitety tego typu w innych mia-
stach, a namiestnikowi kaukaskiemu. Organizacyjnie sprawy komitetu umiej-
scowione byly w Kancelarii Kuratora Kaukaskiego Okregu Szkolnego. (...) 24 li-
stopada 1881 r. stanowisko namiestnika kaukaskiego (istniejacego od 1844 r.)
zostalo zlikwidowane, a w jego miejsce utworzono stanowisko gtownego naczel-
nika ds. obywatelskich i dowodzacego wojskami z przekazaniem mu praw ge-
nerata-gubernatora. W 1882 r. Komisja ds. sporzadzenia projektu zarzadzania
Krajem Kaukaskim podporzadkowata Kaukaski Komitet ds. Cenzury Gltownemu
Zarzadowi do spraw Prasy”. Odtad komitet ten, funkcjonujacy zgodnie z para-
grafem Ne 85, zatwierdzonym przez Wysoki Urzad Zarzadzania Krajem Kauka-
skim wg rozdziatu , Urzedy szczego6lne”, podlegat Zarzadowi Gtéwnemu do spraw
prasy w Ministerstwie Spraw Wewnetrznych i sktadat sie ,z Przewodniczacego
oraz Starszych i Mlodszych Cenzorow. Przy Komitecie znajdowata sie Kancela-
ria”. Do obowiazkow Komitetu ds. Cenzury nalezato:

»1) cenzurowanie wydawanych w granicach Kraju Kaukaskiego czasopism,
gazet i roznego rodzaju utworow;

2) przeglad przywozonych do tego kraju z zagranicy wydawnictw w jezyku
rosyjskim i innych jezykach europejskich;

3) przeglad przywozonych do Imperium z zagranicy wydawnictw w jezyku
gruzinskim, armenskim i innych jezykach wschodnich;

1 TloaHoe cobpanue 3akKOHOB Poccuiickoii nmnepuun. Cobpanue Tpethe. [Pelny zbior praw Imperium
Rosyjskiego. Zbior trzeci] Cn6., 1886. T. 3. s. 188-189.

2 Tlarpymesa H.T'., Hcmopus ueHsypHbix yupexoeruil Ha Kaekaze e XIX — nauane XX eexa [Histo-
ria cenzury ustanowionej na Kaukazie w XIX — poczatku XX wieku|/ /Kuuzkuoe neao Ha CeBepHOM
KaBka3ze: HCTOpHSA U COBPEMEHHOCTh [Sprawa ksiazki na polnocnym Kaukazie|. Beimn. 2. C60pHUK
crareit/KI'YKH. — Kpacuonap, 2004. s. 171.



Jurij W. kuczynski  System medialny Azerbejdzanu, Armenii i Gruzji... 13

4) nadzér nad drukarniami, litografiami, metalografiami, odlewniami
czcionek i wszystkimi w ogoéle instytucjami, produkujacymi i sprzedaja-
cymi wydawnictwa i sprzet do drukowania w kraju, a takze i nad foto-
grafiami w miescie Tyflisie™.

»Zgodnie z Ukazem z 31 stycznia 1884 roku personel Kaukaskiego Komitetu
ds. cenzury zostal wzmocniony o urzad inspektora drukarni w Tyflisie (z bu-
dzetem 2000 rubli srebrem na rok), sekretarza (budzet 1200 rubli) i mlodszego
cenzora miejscowych i jezykéw wschodnich (2000 rubli), a takze zwiekszone zo-
staly sumy na wydatki kancelaryjne. Cenzorzy Kaukaskiego Komitetu ds. Cen-
zury korzystali ze znizek shuzbowych dla pracujacych w oddalonych guberniach
i przy przejSciu na emeryture. W 1906 roku Kaukaski Komitet ds. Cenzury zo-
stal przemianowany na Kaukaski Komitet ds. Prasy, a cenzorzy — na cztonkow
Komitetu do spraw Prasy”.

Proces pojawiania si¢ pierwszych wydawnictw periodycznych na terytorium
Zakaukazia byl zwiazany z dzialaniami rosyjskiej administracji Kraju Kauka-
skiego. Mozna wszakze zauwazyC, ze pierwsze ormianskie wydawnictwo pe-
riodyczne pojawito sie juz w 1794 roku w Indiach, we wspoélnocie ormianskiej
miasta Madras, gdzie przez dwa lata pod redakcja Arutiuna Szmafoniana byt
wydawany tygodnik ,Azdarar” (Zwiastun). Mial on jednak znaczenie lokalne,
praktycznie nie wywart wplywu na sytuacje mediow na Kaukazie.

Centrum powstawania prasy na Kaukazie zostat Tyflis, chociaz na teryto-
rium Imperium Rosyjskiego pierwsza lokalna gazeta dla ludnosci ormianskiej
pojawita sie w Astrachaniu i nosita nazwe ,Nowiny wschodnie”. Od 1813 roku
wychodzila ona tylko w jezyku rosyjskim, a od 1816 roku wydawana byla z do-
datkiem, w ktorym te same teksty drukowane byly w jezyku rosyjskim i or-
mianskim (,Ariewielian canucmunk”). Oprocz tego w Astrachaniu od 1816
do 1818 roku wychodzit periodyk ,Azjatyckie Czasopismo Muzyczne”.

Za powstaniem pierwszego pisma w Tyflisie stat ,prokonsul Kaukazu”, ge-
neral Aleksiej Pietrowicz Jermotow. W liscie do ministra spraw wewnetrznych
O.P. Kozodawlewa z 11 marca 1819 roku wskazywal on na motywy zalozenia
periodyku: ,Pragnac zapoznaé¢ mieszkancow Gruzji ze zwyczajami ludzi bardziej
oswieconych, ze struktura réznych instytucji i z nowymi wynalazkami w kraju,
tak mato zaludnionym jak Gruzja, uznatem za konieczne poleci¢, aby od 1-go
dnia tego miesigca pod bezposrednim nadzorem sztabu korpusowego w tyfliskiej
wojskowo-polowej drukarni byly drukowane i wydawane w jezyku gruzinskim
arkusze pod nazwa Gazeta Gruziriska”.

»sGazeta Gruzinska” dzielila sie na nastepujace dziaty:

— Awanse i odznaczenia urzednikéw urzedujacych w Gruzji i w innych
tamtejszych prowincjach w wojskowej i cywilnej stuzbie;

— Szczegblne zalozenia i rozporzadzenia rzadu, odnoszace sie do tworze-
nia dobrobytu tego kraju;

— Ro6zne wiadomosci o Gruzji dotyczace miejsc zastugujacych na szcze-
g6lng uwage publicznosci;

3 TloaHoe cobpanue 3akoHOB Poccutickoit ummepuu. Cobpanue tperre. Crb., 1886. T. 3. s. 198.
4 Tlarpymena H.I'. Yka3. cou. s. 174.



14 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuty

— Informacje o nowych wynalazkach lub placowkach artystycznych;
— Przedruki z dziennikow i czasopism wydawanych w Rosji, ktére w swo-
jej tresci moga dostarczy¢ szczegolnego zadowolenia czytelnikom.

Gazeta ta wydawana bedzie od miesiaca stycznia przyszitego 1820 roku,
co tydzien, w objetosci jednego arkusza drukarskiego™s.

Specyfika wydawania ,,Gazety Gruzinskiej” (Kartuli gazieti) polegata na tym,
ze jezeli korespondencja przychodzita po gruzinsku, to nastepowat jej przektad
na rosyjski, a nastepnie sktadany juz numer ttumaczony byt z jezyka rosyjskiego
na jezyk gruzinski i przesylany do drukarni w celu ztamania i druku®. Pierwszy
numer ,Gazety Gruzinskiej” ukazal sie w styczniu 1819 roku. Byla ona wyda-
wana do roku 1822.

Projektem wydawniczym rosyjskiej administracji na duza skale zostal tygo-
dnik ,,Wiadomosci Tyfliskie”, bedacy pierwowzorem dla ,Wiadomosci gubernial-
nych” — pierwszym takim wydawnictwem na terytorium Imperium Rosyjskiego.
Jego pierwszy rosyjskojezyczny numer, skladajacy sie z czterech kolumn (z za-
laczonym do niego gruzinskim duplikatem), ukazatl sie po raz pierwszy 4 lipca
1828 roku.

»W latach 1828-1829 Wiadomosci Tyfliskie wychodzily regularnie jako tygo-
dnik. W roku 1830 periodycznosc¢ tego pisma zwiekszono do 2 razy w tygodniu.
W tym samym roku w lewym rogu na pierwszej stronie podano, ze Wiadomosci
Tyfliskie wychodza w jezykach: rosyjskim, gruzinskim i farsidskim””. W decy-
zji o wydaniu ,Wiadomosci Tyfliskich” zawierala sie idea polityki prasowej Rosji
na Zakaukaziu:

sMieszkancy krajow kaukaskich, w szczegolnosci Gruzji, juz dawno zaczeli
odczuwac dominacje obyczajow europejskich. Kontakty z wewnetrznymi rosyj-
skimi guberniami iz zagranicznymi o§wieconymi panstwami sg stale zwiekszane,
handel i przemyst stopniowo coraz bardziej sie ozywiaja, i w kazdej dziedzinie
podwyzszaja sie warunki zycia codziennego. Kazdy, przekonujac sie do tych po-
zytywnych zmian, stara sie pogodzi¢ z prawami, tworzacymi warunki do ich re-
alizacji, zdobywac¢ wiedze i wprowadzac niezbedne zmiany oswiatowe w swojej
rodzinie. Za posrednictwem tego periodycznego wydawnictwa otwieraja sie nowe
mozliwosci, aby zaznajomi¢ i przyblizy¢ tutejszej ludnosci zasady Europejczy-
kow; informowac ja o pozytecznych odkryciach, mogacych mie¢ korzystne zasto-
sowania w tym kraju; i dostarczac réznych wiadomosci stad do Europy i odwrot-
nie oraz wiecej dziala¢ w zakresie wzajemnych kontaktow”s.

ysWiadomosci Tyfliskie” wychodzily do 1833 roku. W 1837 roku zastapit
je ,2Zwiastun Zakaukaski” — oficjalna gazeta wydawana w jezyku rosyjskim, po-
dobna do ,,Wiadomosci Gubernialnych”. Do 1844 roku wychodzita tylko czes¢ ofi-
cjalna, skladajaca sie z zarzadzen i ogloszen wladz miejscowych, a od 1845 roku
zaczela wychodzi¢ takze w jezyku gruzinskim i azerbejdzanskim. W tym tez
roku oddzielnie zaczela by¢ wydawana, dwa razy w miesigcu, nieoficjalna czesé

5 BarenmBuau [.A., Pycckasi obuwecmseHHass Mblcb U heuams Ha Kaskase e nepeoli mpemu XIX
gera [Rosyjska mysl spoleczna i prasa w pierwszych trzydziestu latach XIX wieku|, Moskwa 1973.
s. 93-94.

Tamze, s. 97.

Tamze, s. 138-139.

Tamze, s. 130-132.

[ e}



Jurij W. kuczyniski  System medialny Azerbejdzanu, Armenii i Gruzji... 15

pisma, ktorej redaktorem byt P.I. Joseliani. MiesScily sie¢ w niej reportaze z po-
drozy, artykuly dotyczace etnografii i geografii kraju, uwagi z dziedziny litera-
tury i rolnictwa. Od 1848 roku dzialy oficjalny i nieoficjalny potaczyly sie i za-
czety wychodzi¢ co tydzien.

W 1846 roku w Tyflisie, z inicjatywy kaukaskiego namiestnika, ksiecia Mi-
chaila Siemionowicza Woroncowa, pojawila sie cotygodniowa polityczno-lite-
racka gazeta ,Kaukaz”. Bylo to pierwsze na Kaukazie prywatne czasopismo pe-
riodyczne. Mialo ono na celu ,poznanie przez swoich rodakéw interesujacych
stron kraju, odkrywanie zrodel przemystu i handlu; bycie wierna relacja dobro-
czynnych przedsiewziec i dziatan rosyjskiego rzadu w stosunku do Kaukazu i po-
kazanie prawdziwej skali ojcowskiej pieczy naszego wielkiego Cara™. ,Kaukaz”
byl wydawany w szczegdlnych warunkach — drukowat wiadomosci ze wszystkich
tych guberni i obwodow Kaukazu, w ktorych wiadomosci nie wychodzily oraz
istnial na prawach prywatnego wydawnictwa. Gazeta byta przekazana na po-
czatku w dzierzawe osobom prywatnym pod warunkiem wyptacenia okreslonych
subsydiow.

Interesujace wydaje sie to, iz w latach 1846-1847 gazeta ,Kaukaz” wydawana
byla w jezyku rosyjskim i ormianskim, stajac sie w ten sposéb pierwszym wy-
dawnictwem periodycznym przeznaczonym dla Ormian Kaukazu. W 1856 roku
nastapito potaczenie ,Zwiastuna Zakaukaskiego” z ,Kaukazem”, przy czym
SZwiastun Zakaukaski” okazal sie formalnym dodatkiem do gazety ,Kaukaz”.

Specyfika tworzenia azerbejdzanskiej prasy jest Scisle zwiazana z historig
wchodzenia tego terytorium, ktore znajdowato sie w sferze geopolitycznych in-
teresow tureckich, perskich (iranskich) i rosyjskich, w sktad Rosji. W latach
1803-1805 do Rosji pokojowo zostaly przytaczone chanaty karabachski i sze-
kinski. W 1803 roku, po oblezeniu i zdobyciu przez wojska rosyjskie miasta
Gandzi, do Rosji wlaczono chanat gandzinski, a w 1804 roku Gandzi zmienito
nazwe na Jelizawietpol.

W czasie wojny rosyjsko-perskiej w latach 1804-1813 Rosja zdobyta cha-
naty kubinski i bakinski (1806), a w 1809 tatyszski, co zostalo potwierdzone
przez giulistanski traktat pokojowy z 24 pazdziernika 1813 roku. Po zakoncze-
niu wojny rosyjsko-perskiej, toczacej sie¢ w latach 1826-1828, zgodnie z turk-
manczajskim traktatem pokojowym, Rosja otrzymata chanat nachiczewanski
i okreg ordubadski.

Na przytaczonym terytorium wprowadzono zarzad wojenno-administracyjny,
a chanaty zostaly przeksztalcone w prowincje i okregi, na czele ktorych stali
komendanci. Z dniem 1 stycznia 1841 roku komendancki system zarzadza-
nia zostal zlikwidowany i wprowadzono system stosowany na obszarze catego
imperium. Baku zostalo centrum powiatu bakinskiego obwodu kaspijskiego.
W 1846 roku dokonano nowego, administracyjno-terytorialnego podziatu kraju,
zgodnie z ktérym powiat bakinski zostal wlaczony do guberni szemachinskie;.
Jednakze w 1859 roku, po olbrzymim trzesieniu ziemi w Szemachu, centrum
guberni zostato przeniesione do Baku, a gubernia przemianowana na bakinska.

9 Topomeuruii B.M., Ouepk passumus pycckoii nepuoduueckoii neuamu Ha CesepHom Kaekaze
[Zarys rozwoju prasy rosyjskiej na Poilnocnym Kaukazie]//U3Bectus obiecTBa ArobuTeseit
usydyenusa Kybauckoit obaactu. [Wiadomosci Towarzystwa Przyjaciét Nauki Kubanskiego obwo-
du], Ekarepunomap 1913. Beim. 6. s. 113-114.



16 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuty

W drugiej potowie XIX wieku wskazniki spoteczno-ekonomiczne stawiaty
Baku na pierwszym miejscu wsrod innych miast guberni bakinskiej. Istotng
role w rozwoju miasta odegralo wydobycie ropy naftowej — w 1848 roku zostal
tam wywiercony pierwszy w Swiecie odwiert naftowy i rozpoczeta sie ,goraczka
naftowa”.

Poczatki prasy w jezyku azerbejdzanskim zwiazane byly z oficjalnag prasg ro-
syjska — ,Wiadomosciami Tyfliskimi” (Tyflis achbary) i ,Zwiastunem Zakauka-
skim” (Gafgazyn bu tieriefinin chiebierlieri), gdzie publikowane byly w obu jezy-
kach te same oficjalne materiaty.

»Chociaz azerbejdzanscy uczeni nieraz zatowali, ze do 1875 roku nie otrzy-
mali od wladz rosyjskich pozwolenia na wydanie zadnej z »tatarskich« gazet,
wsrod dokumentow archiwum Kaukaskiego Komitetu ds. Cenzury za okres
od 1848 do 1874 roku nie znaleziono zadnego podania z prosba o pozwole-
nie na wydawanie podobnej gazety. Tym samym mozna przypuszczac, ze teza
o braku takiej zgody opiera sie tylko na nieudanej prébie otwarcia drukarni,
podjetej przez M.F. Achundowa i M.Sz. Waziecha w 1841 roku”°.

Dopiero 22 lipca 1875 roku w Baku ukazala sie pierwsza tureckojezyczna
gazeta ,Ekinczi” (Oracz). Byla to pierwsza w Imperium Rosyjskim gazeta muzut-
manska, redaktorem ktorej zostal Gasanbek Zardabi, laczacy w jednej osobie
funkcje redaktora, korektora i zecera.

»Zgodnie z narodnickimi pogladami swojego wydawcy [Zadarbi ukonczyl wy-
dzial matematyczno-przyrodniczy Moskiewskiego Uniwersytetu — przyp. J.L.],
gazeta zorientowana byla na podtrzymanie lokalnego ruchu ludowego, wciela-
nego w zycie wsrod chlopstwa, ale faktycznie zamienita sie w trybune inteli-
gencji. Charakterystyczne, ze plaszczyznag konfliktu stata sie tematyka jezyka.
Literaci azerbejdzanscy, ktorzy uzywali jezyka perskiego, wrogo przyjeli proby
Zardabiego wykorzystania niedrukowanego jezyka prostego ludu. Inni odrzucali
jego probe utozsamiania miejscowego jezyka turkijskiego z otomanskim. Wy-
razajac swoje poglady w kwestii jezyka, Zardabi pisal: »Rzeczywiscie, jezyk oto-
manski nie jest taki sam jak nasz, ale roznica nie jest na tyle istotna, zeby wy-
magala tlumaczenia z jednego na drugi. Nalezy tylko uwaznie czytac¢ ksiazki
w jezyku otomanskim, dlatego ze zawiera on wiele stow z arabskiego, perskiego
i innych jezykoéw, co czasami przeszkadza w zrozumieniu«. Poniewaz do kregu
autorow Ekinczi zaliczali sie przede wszystkim sunnici, zwolennicy Zardabiego,
jego ocena iranskiego fanatyzmu wzbudzata oburzenie. Oprocz tego Ekinczi nie
zdobyla takiego poparcia wsrod urzednikow carskich, jakim cieszyli sie miej-
scowi pisarze poprzedniego pokolenia. Zardabi wzbudzat podejrzenie z powodu
swoich narodnickich pogladow, ale jeszcze bardziej — ze wzgledu na prootoman-
skie sympatie. Wladze obawialy sie, ze proces deiranizacji moze doprowadzic¢
do jeszcze mniej pozadanego przebudzenia protureckich nastrojow wsrod Azerow
iw 1877 roku, w czasie wojny rosyjsko-tureckiej, Ekinczi zostala zamknieta”!!.

10 Ayx E.-M., Mexody npucnocobneHuem u camoymeeprkoeHuem [Miedzy przystosowaniem a sa-
mookresleniem] PaHHUI 3Tan IIOMCKOB HAaIlMOHAABHOM HAEHTHYHOCTH B Cpele MyCYAbMaHCKOMH
HHTEAAUTCHIIMY M BO3HHUKHOBEHHE HOBOTO OOIIleCTBa Ha IOro-BocToyHoM KaBkase (1875-1905)
[Wczesny etap poszukiwan identyfikacji narodowej w sSrodowisku inteligencji muzutmanskiej i po-
wstanie nowego spoteczenstwa na potudniowo-wschodnim Kaukazie]//A3zepbaiigxan u Poccus:
ObmectBa u rocygapcrsa, Moskawa 2001 /www.sakharov-center.ru

11 CaenroxoBckuii T., Pycckoe npasneHue, MoOOepHUIAMOPCKUE S/IUMbL U CMAHO8eHUE HAUUOHANILHOTL
udenmuuHocmu 8 Asepbaiioxare [Rosyjskie ustawodawstwo, elity modernizacyjne i narodziny



Jurij W. kuczyniski  System medialny Azerbejdzanu, Armenii i Gruzji... 17

Mozna stwierdzi¢, ze ,Ekinczi” w okresie od 1875 do 1877 roku, kiedy to uka-
zalo sie 56 numerow tego pisma, byta pierwszym i jedynym periodykiem podej-
mujacym probe przeksztalcenia jezyka turecko-tatarskiego w Srodek spotecz-
nej komunikacji i stymulacji regionalnych oraz miedzyregionalnych procesow
informacyjnych. Po zamknieciu ,Ekinczi”, w Baku az do rewolucji 1905 roku
nie wychodzily wydawnictwa w jezyku azerbejdzanskim. Ideowymi spadko-
biercami ,Ekinczi” byly gazety ,Zija” (Zorza, 1879-1880), ,Zija Kafkazia” (Zorza
Kaukazu, 1880-1884) oraz czasopismo literackie ,Kieszkiul” (Miska derwisza,
1884-1891), wychodzace w innych regionach Kaukazu. Pierwszy numer gazety
»Zija” (ukazywala sie raz w tygodniu), w objetosci od 4 do 8 stron wydano w Tyfli-
sie 16 stycznia 1879 roku. Po wydaniu 76 numerow, 6 grudnia 1880 roku pismo
zostalo zastapione przez gazete ,Zija Katkazia”. Jej wydawca i redaktorem byt
Said Unzizade, a pomagal mu jego brat Dzatal. Poniewaz Said Unzizade byl wyz-
szym duchownym islamskiego odtamu sunnitéw, ,Zija” publikowata wiele arty-
kutow na tematy religijne, opierajac sie bardziej na islamskiej niz na sSwieckiej
koncepcji oswiaty.

»,O zasadniczych rozbieznosciach pomiedzy bra¢mi Unzizade swiadczy tez
fakt, ze ich drogi po 1880 roku rozeszly sie. Chadzi Said Unzizade zaczal wyda-
wac sposobem typograficznym gazete Zija Kafkazia (do 1884 ogbélem wyszlty 104
jej numery). Gazeta wychodzita w miejscowosci Szemache, dzieki czemu miej-
scowos¢ ta, na rowni z Tyflisem, stala sie miejscem wydania drukéw periodycz-
nych. Brat Chadziego, Dzatal Abdurachman, zaczal wydawac¢ dziennik Kiesz-
kiul (Miska derwisza), ktorego naktad poczatkowo wynosil 430 egzemplarzy. Byt
jego gtownym redaktorem. Tresciowo Kieszkiul, wychodzacy poczatkowo jako
dziennik, a nastepnie jako gazeta o tygodniowej periodycznosci, byt bliski Ekin-
czi. Publikowano w nim informacje o aktualnych wydarzeniach polityczno-eko-
nomicznych, nowinkach naukowo-technicznych, podejmowano problemy roz-
woju ludowego rzemiosta, wytworczosci i handlu. Podstawowymi tematami byty
jednakze problemy kultury, literatury i oswiaty. Gazeta korzystata z ustug ko-
respondentow z wielu uniwersytetow i miast regionu. W Baku, Kube, Szusze
i Erewaniu miata ona oficjalnych przedstawicieli, ktorzy zajmowali sie takze kol-
portazem pisma. W pierwszym numerze wydawca pisal, ze »wszystko, co tylko
zaczelo zy¢, potrzebuje pomocy i troski« i Zze ma on nadzieje, ze »wspolnie z nami,
w wydaniu tego pisma, ktore wezwane jest do stuzenia narodowi, beda pomagac
dobroczyncy tego narodu«”!2,

W ,Kieszkiulu” pracowatl znany literaturoznawca, krytyk i ttumacz Firidun-
biek Koczarli (w rosyjskiej przedrewolucyjnej tradycji — Koczarlinski), przybliza-
jacy swoim czytelnikom utwory Puszkina, Lermontowa, Hugo, Schillera i innych
klasykow literatury swiatowe;.

Obok celow oswiatowych, podstawowym zadaniem pisma (w kontekscie
dyskusji wokét azerbejdzansko-iranskiego i osmansko-tureckiego sposobu ro-
zumieniu koncepcji narodu), pozostawalo szerzenie ,istambulskiego dialektu”
jezyka osmanskiego, co oczywiscie nie odpowiadalo interesom wtadz. Z tego po-
wodu pisma te zostaly zamkniete przez wladze, a sami bracia zmuszeni byli emi-

identyfikacji narodowej w Azerbejdzanie]//Azepbaiimkan u Poccusi: ObuiecTBa M rocygapcrsa
(Azerbejdzan i Rosja: Spoteczenstwa i panstwa], Moskwa 2001 /www.sakharov-center.ru
12 Tamze.



18 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuty

growac do Turcji. Po zamknieciu ,Kieszkiul” nowa azerbejdzanska gazeta poja-
wita sie dopiero w 1903 roku.

W tym czasie (1868-1879) powstala pierwsza linia telegraficzna laczaca
Baku i Tyflis, w 1883 roku zbudowano linie kolejowa miedzy obu miastami.
W 1886 roku w Baku uruchomiono pierwsza centrale telefoniczna. Powstajaca
infrastruktura techniczna stymulowata rozwoj sfery medialnej. Warto tez dodac,
ze o ile w 1883 roku Baku liczyto okoto 45 tysiecy mieszkancow, to w 1913 roku
liczba ta wzrosta do 200 tysiecy.

W 1881 roku w Baku wydano gazete ,Kaspij”, ukazujaca sie w jezyku rosyj-
skim, ktéra — podobnie jak tyfliski ,Kaukaz” — odegrala istotna role w rozwoju
publicystyki uprawianej przez przedstawicieli wyksztalconych warstw muzul-
manskiego spoteczenistwa na Zakaukaziu. Gazeta poczatkowo wychodzita 2 razy
w tygodniu, nastepnie 3 razy na tydzien, a od 1884 roku — codziennie. Jej redak-
torami byli w réznym okresie: W. Kuzmin, E. Starcew, P. Gordijewski, P. Licz-
ku-Chomutow, G. Mielikow, A. Gusiejnzade, A. Wiejnbierg i inni. W 1895 roku,
po nabyciu gazety i drukarni za 57 tys. rubli przez bakinskiego magnata nafto-
wego Ziejnalta Tagijewa, gazeta ,Kaspij” rozpoczeta nowy etap swej dziatalnosci.
Byl on zwigzany z osoba Ali Mardanbieka Topczibaszewa, ktory ukonczyt wy-
dziat prawa Uniwersytetu Petersburskiego.

Adwokat Topczibaszew wkrotce zostat nie tylko redaktorem i wydawca gazet
,Kaspij”, ,Baku”, ,Chajat” (Zycie), ale i znanym dziataczem politycznym. Wy-
brano go bowiem radnym bakinskiej rady miejskiej, przewodniczacym komi-
tetu centralnego partii ,Ittifak — almuslimin” (Zwigzek muzutmanoéw), postem
I Dumy Panstwowej oraz czlonkiem Ogoélnorosyjskiego Zebrania Zatozyciel-
skiego. W 1894 roku Topczibaszew przeprowadzil sie do Baku i ozenit z corka
Gasanbieka Zardabi. Zostatl nie tylko jego zieciem, ale i wspolpracownikiem, po-
dzielajacym jego poglady. W numerze 133 ,Kaspija” z 24 czerwca 1898 roku
wydzwiek jego redakcyjnego komentarza w wiekszosci pokrywal sie z linia ar-
tykulu redakcyjnego Zardabiego z pierwszego numeru ,Ekinczi”. Topczibaszew
obiecal ,odzwierciedlaé zycie stolicy naftowego krolestwa Baku, Kaukazu, Srod-
kowej Azji, obrzedy i obyczaje, wiare ludnosci tego regionu w catkowitej zgod-
nosci z prawda historyczng”!®. W swoich pogladach politycznych Topczibaszew
byt blizszy europejskim liberalom, niz przedstawicielom panislamizmu i turki-
zmu. ,Azerbejdzanscy liberalowie uwazali sie za czesSc¢ szerokiego rosyjskiego
ruchu liberalnego, ktorego celem bylo poszerzenie lokalnego samorzadu i stop-
niowe reformy. W ostatecznym rozrachunku miato to doprowadzi¢ do ustano-
wienia porzadku konstytucyjnego. Trzonem azerbejdzanskiego liberalizmu byli
przedstawiciele muzulmanow w Bakinskiej Dumie — w wiekszosci kupcy i prze-
mystowcy. Poza tym organem miejscowego samorzadu ich stanowisko bylo pre-
zentowane na lamach gazety Kaspij. Byl to przyklad bardzo udanego wykorzy-
stania do swoich celéw przez lokalna elite rosyjskiej prasy”'*. Z chwila objecia
przez Topczibaszewa stanowiska redaktora, gazeta — cho¢ w dalszym ciagu wy-
dawana byla w jezyku rosyjskim — mogla juz by¢ uwazana za azerbejdzanska.
W 1902 roku, z inicjatywy Topczibaszewa, Ziejnal Tagijew zwrocit sie do lokal-
nych wtadz z podaniem o pozwolenie na wydawanie turkijskojezycznej gazety.

13 Tamze.
14 Tamze.



Jurij W. kuczyniski  System medialny Azerbejdzanu, Armenii i Gruzji... 19

Zgody jednak nie otrzymal. Pojawila sie natomiast jeszcze jedna gazeta rosyj-
skojezyczna — ,Baku”. Nalezy takze odnotowac czasopismo ,Sprawy naftowe”
— pierwsze periodyczne wydawnictwo poswiecone ropie naftowej i jej wydobyciu.
Bylo ono wydawane w Baku w latach 1899-1920.

W Tyflisie w 1903 roku, pod redakcja Mamiedag Szachtachtinskiego, zaczeto
wydawac gazete w jezyku azerbejdzanskim ,Szargi — rus” (Rosyjski Wschéd). Ist-
niata ona do 1905 roku. Mamiedag Szachtachtinski byl stawnym publicysta,
ktory zdobyl dziennikarskie doswiadczenie w czasopismie ,Kieszkiul”. Kilka spe-
cjalnych wydan ,Telegramu Szargi — rus” ukazalo sie takze w Baku.

Wydarzenia jesieni 1905 roku wiele zmienity w Imperium Rosyjskim. Przy-
jecie ,Przepisow tymczasowych o prasie periodycznej” w listopadzie 1905 roku
istotnie ostabilo kontrole panstwowsg prasy, co doprowadzito nie tylko do jej poli-
tyzacji, ale i wzmocnienia nacjonalistycznych i fundamentalistycznych tendencji.
Azerbejdzanscy liberatowie weszli w sojusz z lokalnymi rosyjskimi kadetami, sta-
jac sie zapleczem kadrowym I i II Dumy Panstwowej, gdzie postowie ze wschod-
niego Zakaukazia potaczyli sie z innymi przedstawicielami muzulmanoéw i ufor-
mowali grupe parlamentarna ,lttifak” (Zwigzek). W tym czasie Baku stalo sie
przodujacym centrum dziennikarstwa muzulmanskiego w Imperium Rosyjskim.
W okresie od 1905 do 1917 roku w miescie tym, w jezyku azerbejdzanskim, wy-
chodzito ponad 60 wydawnictw periodycznych, wsrod ktorych byly takie pisma,
jak: gazety ,Chajat” (1905-1906) i ,,Orszad” (Przewodnik, 1905-1908), literackie
czasopismo ,Fujuzat” (Obfito$é, 1906-1907) i inne.

W 1905 roku do Baku ze Stambutu wrocit Alibiek Gusiejnzade, natchniony
idea jednego narodu tureckiego. Zostal on inspiratorem codziennej gazety ,,Cha-
jat”, ktora finansowat Ziejnat Tagijewa. W czasie wydarzen rewolucyjnych stata
sie ona tuba azerbejdzanskiej inteligencji. Jej wydawca byt Topczibaszew, a re-
daktorem Gusiejnzade.

~Zawartosé gazety rozpoczelo oswiadczenie, dokonujace syntezy dotychcza-
sowej mysli politycznej Azerbejdzan: Jako muzulmanie i poddani Rosji, dazymy
do postepu w ramach rosyjskiego panstwa. Jako muzulmanie, chcemy takze do-
brobytu dla wszystkich naszych wspotwyznawcow i z catego serca zyczymy im
pomyslnosci, niezaleznie od miejsca na Swiecie, w ktorym sie znajduja. Ale jeste-
Smy takze Turkami, i dlatego mamy nadzieje na dobrobyt, oSwiecenie i szczesScie
wszystkich Turkéw”. Na stronach tejze gazety Gusiejnzade sformulowatl stawnag
pozniej dewize: ,Turklashtirmak, Islamlashtirmak, Avrupalashtirmak” (turfika-
cja, islamizacja, europeizacja)'s.

Istotna role w historii powstawania dziennikarstwa azerbejdzanskiego ode-
gralo satyryczne czasopismo ,Molta Nasrieddin”, ktére pojawito sie w 1906 roku
w Tyflisie. Jego twoérca byl pisarz i prawnik Dzalit Mamiedkulizade. Od grudnia
1903 roku zamieszkal on w Tyflisie, gdzie dolaczyl do kregu zwolennikéw Ma-
miedagi Szachtachtinskiego. Zostat rowniez wspolpracownikiem gazety ,Szargi
—rus”. Po jej zamknieciu w styczniu 1905 roku Mamiedkulizade nabyl nieduza
drukarnie, w ktorej od kwietnia 1906 roku wydawane byto czasopismo, nazwane
od imienia péllegendarnego medrca wschodniego i kpiarza Molly Nasrieddina.

»Czasopismo Motla Nasrieddin stato sie zupelnie nowym zjawiskiem w histo-
rii prasy nie tylko Azerbejdzanu, ale i catego Bliskiego i Srodkowego Wschodu.

15 Tamze.



20 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuty

Podobnego pisma, co do ciekawej formy, ostrosci i aktualnosci tresci nie byto
w zadnym kraju, gdzie zaczal dociera¢c Mo#ta Nasrieddin. Dzieki czemu pismo
pozyskato sobie stronnikow, przyjaciol, a zarazem i ... przysporzyto sobie wro-
goéw. Mialo ono 8 wielkoformatowych kolumn. Cztery z nich zajmowaly kolorowe
satyryczne ilustracje i karykatury, ktore wykonywane byly przez stawnych ma-
larzy Szmerlinga i Rottera, a na czterech pozostalych zamieszczane byly réznego
rodzaju teksty literackie — od opowiadan i wierszy, do krétkich sentencji o cha-
rakterze satyrycznym na jedna-dwie linijki. Tak pojawit sie w azerbejdzanskiej
literaturze i dziennikarstwie specyficzny »moltonasriedinowski« styl, ktérego nie-
doscignionymi mistrzami zostali sam Dzalil Mamiedkulizade (Molta Nasrieddin)
ijego uczen Mirza Aliekper Sabir”?6.

Czasopismo wychodzito co tydzien w piatki, bylo znane ze swoich felietonow,
ktore do kazdego prawie numeru pisat sam redaktor. W 1909 roku objetosc¢ cza-
sopisma wzrosta do 12 stron, a naklad osiagnal pie¢ tysiecy egzemplarzy. Jed-
nakze trudnosci réznego typu zmusitly Dzalita Mamiedkulizade do zamkniecia
pisma w 1916 roku. Po rewolucji Mamiedkulizade wyemigrowat do Iranu, gdzie
w Tebrizie w 1921 roku wznowil wydanie czasopisma. W 1922 roku powrdcit
do ZSRR, gdzie kontynuowal wydawanie ,Motta Nasrieddin” az do 1931 roku.

Nalezy takze zwroéci¢ uwage na nielegalna gazete ,Gummet” (Energia,
1904-1905), ktorg w jezyku azerbejdzanskim wydawala, zalozona w 1904 roku
socjalno-demokratyczna grupa o tendencjach bolszewickich ,Gummet”. W la-
tach 1905-1906 wychodzitly bolszewickie gazety ,Wiadomosci Zwiazku Delega-
tow Robotniczych” i ,Kocz — Diewet” (Wezwanie), dajace poczatek legalnej azer-
bejdzanskiej prasie bolszewickiej, gazeta ,Bakinski robotnik”, w 1906-1907
- yTiekamiul” (Ewolucja), w 1907 — gazeta ,Joldasz” (Towarzysz), ,Syrena”,
w 1907-1909 nielegalna gazeta ,Bakinski proletariusz”.

Wsréd wielu probleméw, ktére byly podejmowane i dyskutowane w azerbej-
dzanskiej prasie po 1905 roku, sprawa jezyka literackiego stata sie przedmiotem
szczegoblnie zacietych i intensywnych sporéw. W niej bowiem ogniskowat sie pro-
blem, ostro stawianego w tym czasie pytania, na ktore nie znaleziono wéwczas
odpowiedzi: jaka jest przynaleznos¢ narodowa muzulmanow zakaukaskich? Nie
bylo bowiem tradycji panstwowosci azerbejdzanskiej, idea ,narodu” byta jeszcze
wciaz nieokreslona i zagmatwana. Byly jednak jezyk azerbejdzanski i literatura
— podstawowe kryteria identyfikacji grupowej. Poniewaz swiadomos¢ przyna-
leznosci do rodziny narodow turkijskojezycznych szeroko sie rozpowszechnita,
szczegolnie wsrod przedstawicieli wyksztalconych warstw, wielu zaczelo nazy-
wac siebie Turkijczykami. Powstal zatem problem: do jakiego stopnia nalezy
utozsamia¢ sie z Otomanami i czy trzeba to w ogodle robi¢? Debaty pomiedzy
stronnikami literackiego jezyka azerbejdzanskiego a otomanistami odzwiercie-
dlaly sprzecznosci istniejace pomiedzy lokalnym partykularyzmem, a szerokim
spojrzeniem na przyszty Azerbejdzan. Swiadczyly one takze o dazeniu Azerbej-
dzan, po wyzwoleniu z wiezow jezyka perskiego, do samoidentyfikacji w odnie-
sieniu do otomanizacji. Najwazniejsze czasopismo literackie okresu po 1905
roku - ,Fujuzat” (Obfitos¢) — propagowato poglad, ze Azerbejdzanie sa jak Tur-

16 Mukenanse I'., F'opdocms Hawa [Nasza chwala] — [Ixxamuas Mamenkyaunsazne/ /AzepbaiimkaHCKue
usBectud. 2008. ot 14 uronsa. Ne 874.



Jurij W. kuczyniski  System medialny Azerbejdzanu, Armenii i Gruzji... 21

kijezycy — Oguzy. Pokrewni w swej podstawie z Turkijczykami, jak i Otomanami,
a roznica pomiedzy tymi dwoma narodami nie ma wiekszego znaczenia.

Wydawca czasopisma i jego glowny autor, Ali Gusiejnzade, krytykowat
sktonnos¢ do lokalnego partykularyzmu, ktéra mogla w koncu doprowadzié
do pojawienia sie odrebnego narodu, nazywanego przez niego ,kaukaskimi
Turkijczykami”. Byl on przekonany, ze w historii nastepuje epoka duzych
panstw, polaczonych wspolna religia, jezykiem i kultura. Gusiejnzade zupelnie
jasno propagowal swoja idee polaczenia, w taki czy inny sposob, Azerbejdzanu
z Imperium Otomanskim, ,duchowym i politycznym przywoédca islamskiego
Swiata”. Stanowisko ,Fujuzata” wyrazato sie w tym, ze wszystkie narody turkij-
skie powinny przyjac¢ ujednolicony jezyk literacki, bedacy modyfikacja jezyka
otomanskiego. Jego argumentacja podkreslata przewage tego jezyka w rozwoju
intelektualnym Turkijczykow kaukaskich, ktorzy nie mogli wyraza¢ w swoim
jezyku abstrakcyjnych pojec¢ i prowadzi¢ skomplikowanych rozwazan. ,Jezyk,
ktory my nazywamy ojczystym, na przestrzeni stuleci byt odciety od postepu
w polityce, filozofii i nauce, w nastepstwie czego zatrzymat sie w swoim natu-
ralnym rozwoju”.

Przeciwnicy otomanizacji wychodzili z zalozenia, ze doprowadzi ona do spad-
ku czytelnictwa prasy i do powstania trudnej literatury, mato zrozumialej dla
przecietnego odbiorcy. Zrozumialym jest, ze zwolennicy jezyka azerbejdzan-
skiego popierani byli przez grupy o orientacji narodnickiej, ktére mialy takze
na uwadze jego dostepnosc¢ dla Azerbejdzan zamieszkujacych Iran'”.

Rozpoczeta w 1914 roku I wojna swiatowa doprowadzita do rewolucji luto-
wej 1917 roku. Partia dominujaca w tym okresie w Azerbejdzanie byla, utwo-
rzona w 1911 roku, turkijska partia federalistow Musawat, broniaca zasady sa-
mookreslenia narodow i zakladajaca republike autonomiczna w sktadzie Rosji.
Jednakze wydarzenia zwiazane z dzialalnoscia bolszewickiego Zwiazku Bakin-
skiego i proba ustanowienia wladzy radzieckiej w marcu 1918 roku doprowa-
dzily do diametralnej zmiany sytuacji politycznej. Wiosng 1918 roku ogloszono
utworzenie Zakaukaskiej Federacji Gruzji, Armenii i Azerbejdzanu, ktoéra istniata
miesigc. Wraz z jej rozpadem muzulmanscy delegaci na Sejm oglosili 28 maja
utworzenie Azerbejdzanskiej Republiki Demokratycznej, na czele z partia Musa-
wat. Do tego czasu rzadko uzywany termin geograficzny ,Azerbejdzan”, stal sie
nazwag panstwa, ktore dtugo poszukiwato okreslenia nazwy narodu.

sRepublika istniata 23 miesiace, jednakze w tym okresie mozna wydzieli¢
trzy etapy: pierwszy zwiazany byl z okupacja otomanska, trwajaca do listopada
1918 roku. Otomanskie wladze wojenne traktowaly Azerbejdzan jako teryto-
rium, ktére ostatecznie znajdzie sie w granicach Turcji. Wojska tureckie zostaty
zastapione przez oddzialy brytyjskie, ktére zapewnily czasowe bezpieczenstwo
Azerbejdzanu od rozgorzatej wojny domowej w Rosji. Brytyjska obecnos¢ byta
takze czynnikiem stymulujacym rozwdj polityczny Azerbejdzanu w strone par-
lamentaryzmu”!®. Po wycofaniu sie armii brytyjskiej w sierpniu 1919 roku, na-
dejscie Armii Czerwonej i wladzy radzieckiej bylo tylko kwestia czasu, co rozu-
mieli liderzy partii Musawat. Barwny obraz prasy tych dwoch lat odzwierciedlal
atmosfere niestabilnosci okresu przejSciowego.

17 CaenroxoBckuii T. Yka3z. cod.
18 Tamze.



22 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuty

27 kwietnia 1920 roku czes¢ rosyjskiej 11 Armii Czerwonej przekroczyta gra-
nice Azerbejdzanu i 28 kwietnia wkroczyta do Baku. Po ustanowieniu wladzy ra-
dzieckiej w Grugzji i Armenii w marcu 1922 roku zostat podpisany traktat two-
rzacy Zwiazek Federacyjnych Republik Zakaukaskich, ktérego nazwe wkrotce
zmieniono na Zakaukaska Republike Federacyjna. W grudniu tego samego roku
Republika Zakaukaska, razem z Ukraina, Bialorusia i Federacja Rosyjska utwo-
rzyly ZSRR. Dopiero zgodnie ze stalinowska konstytucja z 1936 roku Azerbej-
dzan, Gruzja i Armenia staly sie samodzielnymi republikami w skladzie ZSRR.

Po ustanowieniu wtadzy radzieckiej, Baku pozostato centrum azerbejdzan-
skiego dziennikarstwa — jeszcze w 1908 roku doliczono si¢ w nim wiecej niz
30 drukarni i litografii. Od 1920 zaczela tam funkcjonowacé Azerbejdzanska
Agencja Telegraficzna (AzAgT). Na poczatku lat 20. roczny naklad ksiazek i cza-
sopism wynosit w Azerbejdzanie 137 tysiecy egzemplarzy, jednorazowy naktad
gazet 48 tysiecy egzemplarzy. Dla wzmocnienia bazy wydawniczej w 1924 roku
zostalo utworzone Azerbejdzanskie Wydawnictwo Panstwowe.

»Zasadnicze znaczenie dla przemian lat 20. stanowila reforma alfabetu z jej
waznymi politycznymi, kulturowymi i religijnymi nastepstwami. Sama jej idea
jest tak stara, jak i azerbejdzanski ruch oswiatowy. Alfabet arabski, stabo do-
stosowany do fonetyki jezykow turkijskich, sprawial wiele trudnosci w nauce
czytania i pisania. W warunkach radzieckiego rezimu powstaly mozliwosci ra-
dykalnego rozwigzania tego problemu. Tym niemniej temat reformy alfabetu roz-
strzygat sie w ostrej dyskusji. Latynizacja alfabetu wywotata protest nie tylko
broniacych historycznej i kulturowej spuscizny tradycjonalistow, ale i rewolu-
cyjnie myslacych spadkobiercow stawnego wolzansko-tatarskiego komunisty
Sutltana Galijewa. Jak przypuszczali ci ostatni, alfabet arabski, niezawierajacy
samoglosek, sprzyja zachowaniu wspoélnych norm jezyka literackiego wszystkich
narodow turkijskich. W pismie bowiem nie odzwierciedlaja sie¢ fonetyczne roz-
nice jezykow i dialektow. Ale Moskwa kontynuowata swoja polityke narodowej
dyferencjacji muzulmanow. Lenin zaaprobowat reforme, ktéra postepowata bar-
dzo szybko. W czerwcu 1924 roku alfabet tacinski zaczal by¢ wykorzystywany
przez administracje Azerbejdzanskiej SRR.

Problem latynizacji alfabetu szybko przestal by¢ sprawa wylacznie radziec-
kich Turkéw i wywolal zainteresowanie w kemalistycznej Turcji. Idea takiej re-
formy odpowiadala dazeniu Mustafy Kemala do zerwania z otomanska prze-
szloscia. Pospiesznie, bez okresu przejSciowego, w listopadzie 1928 roku Turcja
przyjeta alfabet lacinski i wprowadzila zakaz postugiwania sie jezykiem arab-
skim, analogicznie do zakazu wprowadzonego w Azerbejdzanie. W wyniku tych
dziatan zwiazki Azerbejdzanu z Turcja uzyskaly nowa perspektywe. Jednocze-
$nie krok ten doprowadzit do poglebienia réznic kulturowych z iraniska czescig
Azerbejdzanu, gdzie problem zamiany arabskiego alfabetu nawet nie mogl byc
otwarcie podejmowany”’®. W roku szkolnym 1928/1929 szkoly Azerbejdzanu
przeszly z liternictwa arabskiego na lacinskie, a w 1939 roku azerbejdzanskie
piSmiennictwo zostalo przelozone na podstawie liternictwa rosyjskiego. Pozwo-
lito to przyblizyc¢ typologie prasy azerbejdzanskiej do radzieckiej, gdzie aktywnie
postepowal proces powstawania miejskich i rejonowych gazet, ktore przy catej
swojej ideologicznosci wciaz dawaly mozliwos¢ wyjasnienia lokalnych tematéw,

19 Tamze.



Jurij W. kuczyniski  System medialny Azerbejdzanu, Armenii i Gruzji... 23

niepodejmowanych w prasie republikanskiej. Tym bardziej, ze wszystkie inno-
wacje technologiczne w dziennikarstwie (w 1926 w Baku nadano pierwsza audy-
cje radiowa, od 1956 roku zaczeta funkcjonowac bakinska telewizja; przy czym
radio republikanskie i audycje telewizyjne byly nadawane w jezyku azerbejdzan-
skim, rosyjskim i ormianskim — 2 programy radiowe i 2 telewizyjne) zwiazane
byly z okresem radzieckim w historii Azerbejdzanu.

W Azerbejdzanskiej SRR dziataly republikanskie wydawnictwa Aziernie-
szr (,Azgosizdat”), Azerbejdzanskie Wydawnictwo Panstwowe, Maarif (Oswiata)
o Giandzlika (Mtodos¢). Jednoroczny naktad wydawanych przez nie ksiazek w la-
tach 70. wynosil ponad 10 milionéw egzemplarzy. Polowa z nich wydawana byta
w jezyku azerbejdzanskim. W 1968 roku w Azerbejdzanie wychodzily 123 cza-
sopisma i inne pisma periodyczne (w tej liczbie 80 w jezyku azerbejdzanskim),
o rocznym naktadzie 16 390 tysiecy egzemplarzy i 121 gazet (w tej liczbie 95
w jezyku azerbejdzanskim), o rocznym nakladzie 309 857 tysiecy egzemplarzy.

W jezyku azerbejdzanskim wychodzily takie gazety republikanskie, jak: ,Ko-
munista”, ,Sowiet kiendio” (Radziecka wie$), ,Azerbejdzan giandzliari” (Mtodziez
Azerbejdzanu, od 1919), ,Azerbejdzan muallimi” (Nauczyciel Azerbejdzanu,
od 1934), ,Azerbejdzan pionieri” (Pionier Azerbejdzan, od 1938), ,Adabijat wie
indzesieniet” (Literatura i sztuka, od 1934). W jezyku rosyjskim ukazywaly sie:
y,Bakinski robotnik” (od 1917), ,Wieza” (od 1928), ,Mltodziez Azerbejdzanu”
(od 1919); a w jezyku armenskim: ,Komunist” (Komunista, od 1920).

Wsrod czasopism w jezyku azerbejdzanskim wychodzily ,,Azerbejdzan kom-
munisti” (Komunista Azerbejdzanu, od 1939), ,Azerbejdzan Hadyny” (Kobieta
Azerbejdzanu, od 1923), ,Kirpi” (Jez, od 1952), ,Ulduz” (Gwiazda, od 1967),
»Azerbejdzanie”, w jezyku rosyjskim - ,Literacki Azerbejdzan” (od 1931); w je-
zyku armenskim — ,Grakan Azerbejdzan” (Literacki Azerbejdzan, od 1957).

Jedna z najstarszych gazet Azerbejdzanu w tym okresie byla gazeta ,Bakin-
ski robotnik”, ktorej pierwszy, a zarazem ostatni numer, ukazat sie w 1906 roku.
Byly jeszcze proby wznowienia gazety w 1908 roku, ale prawdziwa jej historia
rozpoczela sie 5 maja 1917 roku, kiedy ,z Bakinskiego Komitetu w redakcji »Ba-
kinskiego robotnika« zaczeli pracowac¢ A. Dzaparidze, N. Koliesnikowa, W. Na-
niejszwili, I. Malygin, A. Karinijan. Redaktorem naczelnym zostal Stiepan Szau-
mian. W pierwszym numerze przedrukowano z Prawdy (organu centralnego
partii) stynne Tezy kwietniowe W.I. Lenina. Bakiniski robotnik utrzymywat stale
zwiazki z moskiewska Prawdq i innymi bolszewickimi pismami oraz Kaukaskim
robotnikiem w Tyflisie. Przedstawial tym samym rozwéj ruchu rewolucyjnego nie
tylko w Baku i Azerbejdzanie, ale w catej Rosji i na Zakaukaziu”°.

Waznym wydarzeniem w historii gazety byla aktywna wspélpraca z pi-
smem wielkiego rosyjskiego poety Siergieja Jesienina. Miala ona miejsce w la-
tach 1924-1925, kiedy funkcje redaktora naczelnego pisma peinit P.I. Czagin.
Na tamach ,Bakinskiego robotnika” Jesienin opublikowal poematy ,Ballada
o dwudziestu szesciu”, ,Anna Oniegina” oraz wiersze z cyklu ,Motywy perskie”.
W okresie radzieckim ,Bakiniski robotnik” byl organem Komitetu Centralnego
Komunistycznej Partii Azerbejdzanu, Rady Najwyzszej i Rady Ministrow Azer-
bejdzanskiej SRR. Jego naklad w 1955 roku wynosit 110 tysiecy egzemplarzy,

20 Kysuenos U.B., ®unrepur E.M., I'asemHubiii mup Cosemckoezo Corosa [Gazetowy Swiat Zwiazku Ra-
dzieckiego], Moskwa 1976, T. 2., c. 299.



24 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuty

w 1962 - 130 tysiecy, w 1973 — 137 tysiecy. ,Bakinski robotnik” uwazany byt
za najwazniejsza gazete codzienng Azerbejdzanu.

W jezyku azerbejdzanskim, jako organ Komunistycznej Partii Azerbejdzanu,
wydawana byla gazeta ,Komunist”, ktorej pierwszy numer nielegalnie wyszed!
w Baku w sierpniu 1919 roku. ,Waznym okresem w historii gazety byly lata
1920-1925, kiedy pracowal w niej pierwszy redaktor naczelny, stynny azerbej-
dzanski publicysta, M.S. Ordubazy. W tym okresie opublikowal on na jej la-
mach (od 30 kwietnia 1920 do konca roku 1925) okoto 1000 ré6znych materia-
low. Pisali takze w ,Komuniscie” dzialacze partyjni i panstwowi: S.M. Kirow,
N. Narimanow, S. Ordzonikidze, S.M. Efendijew, A.I. Mikojan, G. Musabiekow
iinni”?!. Za przyklad gazety, czesto zmieniajacej swoja nazwe, co odzwierciedlato
specyfike ideologicznych ,powiewow” czasow radzieckich, moze stuzyc ,Mlodziez
Azerbejdzanu”, bedaca organem Komitetu Centralnego Komsomotu Azerbej-
dzanu. Gazeta ukazata sie 11 lipca 1919 roku pod tytutem ,Robotnik”. W tymze
roku zmienila ona nazwe na ,Mlodziez robotnicza”, od marca 1920 roku ukazy-
wala sie pod tytutem ,Czerwone wezwanie”, od kwietnia 1920 roku jako ,,Mtody
komunista”, od maja 1920 roku - ,Mtlody robotnik”, od sierpnia 1920 roku -
,Czerwona mtlodziez”, od stycznia 1921 roku - ,Mlody robotnik”, od listopada
1921 roku - ,Miedzynarodowy sztandar”, od lipca 1922 roku — ,Mlody robotnik”,
od czerwca 1932 roku - ,Bakinski komsomolec”, od stycznia 1937 roku — znowu
jako ,Mtody robotnik”. W sierpniu 1941 roku zawieszono jej wydawanie. Pismo
wznowiono dopiero we wrzesniu 1945 roku pod nazwa ,Mlodziez Azerbejdzanu”.

Popularna gazeta byta rowniez, wydawana w Baku w jezyku rosyjskim,
,Wieza”. Odzwierciedlala ona interesy przemystu naftowego, co wyrazalo sie
nawet w jej tytule, ktory ,zaproponowali sami nafciarze, méwiac: »Z wiezy — le-
piej widacl«”?2. Z czasopism literackich w jezyku azerbejdzanskim najbardziej
poczytnym bytlo ,Adabijat wie indzesieniet” (Literatura i sztuka).

Wraz z nadejsSciem jawnosci zycia publicznego w koncu lat 80. XX wieku
gwaltownie wzrosta liczba wydawanych gazet azerbejdzanskojezycznych. Wiek-
szo§¢ z nich ukazywala sie jednak bardzo krotko. Najbardziej znanymi w tej gru-
pie tytutami byly: ,Azadyg” (Wolnosé) pod redakcja Nadzafowa — organ prasowy
Frontu Narodowego, ,Istigltal” (Niezaleznos$é) — organ prasowy partii socjalno-
demokratycznej, ,Azerbejdzan”, ,Nowruz” (Nowy Dzieri), ,Otltar jurdu” (Ziemia
Ognista) i ,EIm” (Wiedza).

Powstawanie tego typu prasy odbywato sie w okresie ostrej polityzacji sytu-
acji spotecznej. Kilka miesiecy po starciach zbrojnych w lutym 1988, w Gérnym
Karabachu powstal Narodowy Front Azerbejdzanu. Gdy w 1992 roku w Azerbej-
dzanie odbyly sie pierwsze demokratyczne wybory, prezydentem republiki zostat
przywodca Narodowego Frontu Azerbejdzanu Abulfaz Elczibej. Rzady Elczibeja
trwaly tylko jeden rok. Zostal on odsuniety od wladzy w wyniku przewrotu woj-
skowego, dokonanego przez pultkownika Surieta Gusiejnowa. Ten z kolei przeka-
zal wladze doswiadczonemu politycznemu dziataczowi, bylemu czlonkowi Biura
Politycznego KC KPZR, Giejdarowi Alijewowi. Polityk ten okazal sie¢ postacia,
ktora byta w stanie zjednoczy¢ wokot siebie wickszosé spoleczenstwa. Alijew na-
stepnie przekazal wladze wltasnemu synowi.

21 Tamze, s. 297.
22 Tamze, s. 301.



Jurij W. kuczyniski  System medialny Azerbejdzanu, Armenii i Gruzji... 25

Z gazet okresu radzieckiego w latach 90. zachowaly wplywy i naktady tylko
rosyjskojezyczne ,Wieza” i ,Bakinski robotnik”. Popularnosc zyskaly nowe pisma,
takie jak: ,Ajna” (Zwierciadto), ,Secher”, ,7 giun” i ,Ajdynlyg”. Pojawila sie pierw-
sza niezalezna agencja ,Turan” i gazety partyjne — ,Milliat”, organ partii niezalez-
nosci narodowej Etibara Mamiedowa, ,Istiglal”, gazeta socjalno-demokratycznej
partii braci Alizade i ,Jieni Musawat” partii Musawat, pod kierownictwem Isoja
Gambara®. Najwiekszy sukces gazeta ,Azadlyg” osiagneta na poczatku lat 90.,
kiedy jej codzienny nakltad wynosit 100 tysiecy egzemplarzy. Byt to rekordowy
wynik w skali calego Azerbejdzanu, poniewaz obecne naktady gazet codziennych
nie przekraczaja 15 tysiecy egzemplarzy. Formalnie zalozycielem gazety ,Aza-
dlyg” jest zespol dziennikarski, chociaz gazeta jest tuba Partii Frontu Narodo-
wego Azerbejdzanu (PNFA).

Chociaz dane statystyczne wskazuja, ze obecnie stale czyta prase zaledwie
okolo 18% mieszkancow Azerbejdzanu, to jednak segment prasowy zachowuje
swo6j wplyw na zycie spoteczne kraju, przy utrzymaniu swojej wzglednej nieza-
leznosci. Ta niezaleznos¢ oparta jest na wspoélczesnym ustawodawstwie, kto-
rego podstawe stanowi konstytucja przyjeta w listopadzie 1995 roku. Do jej
uchwalenia, po proklamacji niepodleglosci w Azerbejdzanie, obowiazywala
konstytucja z 1978 roku. Jej uzupelnieniem byl szereg aktéw ustawodaw-
czych, ktore uwzglednialy m.in. zasady miedzynarodowych konwencji dotycza-
cych praw cztowieka.

Artykul 2 Ustawy ,O Srodkach masowej informacji” uznaje za srodki maso-
wego przekazu ,organy prasy periodycznej: majace stata nazwe i biezacy numer,
gazety, czasopisma, almanachy, biuletyny i inne wydawnictwa wychodzace nie
rzadziej niz raz do roku, a takze inne typy prasowych wydawnictw, ktoérych jed-
norazowy naklad jest powyzej stu egzemplarzy, radio, telewizje, programy wideo,
kroniki filmowe lub catos¢ audio- i audiowizualnych informacji i materiatow (au-
dycji), wychodzacych pod stala nazwa nie rzadziej niz raz do roku”.

Konstytucja Republiki Azerbejdzanu zawiera artykuly regulujace podsta-
wowe zasady dzialalnosci srodkow masowego przekazu, jak rowniez ich sto-
sunki z jednostka i panstwem. W szczegoélnosci konstytucja gwarantuje:

— mozliwos¢ swobodnego ,zgodnego z prawem poszukiwania, zdobywania,

przekazywania, tworzenia i rozpowszechniania informacji” (art. 50);

— ,wolnos¢ masowego przekazu, zakaz cenzury panstwowej w mass me-
diach, w tym w prasie” (art. 50);

— prawo do poslugiwania sie jezykiem ojczystym i uprawiania dziatalno-
Sci twoérczej w kazdym jezyku zgodnie ze swoim zyczeniem (art. 45).
Stanowi to podstawe tworzenia sSrodkéw masowej informacji w jezykach
mniejszosci narodowych;

— ochrone czci i godnosci obywateli (art. 46); w tym przed naduzywaniem

swobody przez srodki masowego przekazu;

— prawo do krytyki dzialalnosci organéw panstwowych, ich przedsta-

wicieli, partii politycznych, zwiazkoéw zawodowych, innych stowarzy-
szen publicznych, a takze dziatalnosci i pracy poszczegélnych obywa-

23 3pneck u gasee pakTUUeCKass OCHOBA 10 COBPEMEHHBIM azepbaiimkanckum CMU mpuBoOAUTCS 110
naHHbIM caiita [Tutaj i dalej dane faktograficzne o azerbejdzanskich srodkach komunikowania
masowego na podst. witryny] www.media.aznet.org.



26 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuty

teli. Przesladowanie za krytyke jest zabronione, jednakze ublizanie lub
oszczerstwo nie moga by¢ uwazane za krytyke (art. 57);

— obrone praw i wolnosci kazdego w sadzie (art. 60);

— nienaruszalnos¢ wlasnosci (w tym wlasnosci intelektualnej i material-
nej Srodkéw masowego przekazu) i jej ochrone przez panstwo (art. 13);

— prawo ,w zgodzie z porzadkiem prawnym, swobodnego wykorzystania
swoich mozliwosci i uzdolnien, samodzielnego lub z innymi zajmowa-
nia sie przedsiebiorczoscia lub niezabronionym prawem innym rodza-
jem dzialalnosci ekonomicznej” (art. 59).

Ogoblnie rzecz biorac, normy konstytucyjne spelniaja wymagania ratyfiko-
wanych przez Azerbejdzan konwencji miedzynarodowych. Art. 147 azerbejdzan-
skiej ustawy zasadniczej stanowi, ze Konstytucja Republiki Azerbejdzanu jest
najwyzszym prawem. Jednak nie zostalo przewidziane jego bezposrednie zasto-
sowanie. W oparciu o artykuly Konstytucji parlament uchwala prawa, ktore na-
stepnie stanowia podstawe do wydawania innych aktéw ustawodawczych. Pro-
blem ich zgodnosci z Konstytucja rozstrzyga utworzony w lipcu 1998 roku Sad
Konstytucyjny?*.

Waznym wskaznikiem funkcjonowania wolnosci stowa w pracy dziennikar-
skiej sa przepisy o dostepie do informacji, znajdujacej sie¢ w kompetencji orga-
now wiladzy panstwowej. ,Specjalna procedura odpowiedzi na zapytanie redakcji
zawarta jest w ustawach o srodkach masowego przekazu czterech postradziec-
kich panstw: Azerbejdzanu, Bialorusi, Kazachstanu i Rosji. Tam, gdzie jej brak,
eksperci mowig o deklaratywnym charakterze prawa dziennikarzy do otrzymy-
wania i rozpowszechniania informacji”.

Podobnie przedstawia sie stan prawny mediow w Azerbejdzanie. W praktyce
spotyka sie naciski finansowe na prase, przypadki przesladowania nonkonfor-
mistycznych pism, ograniczanie kontaktow z ormianskimi dziennikarzami. Kul-
minacja tych dziatan byl maj 2005 roku, kiedy zostal zamordowany Elmar Gus-
siejnow — redaktor gazety ,Monitor”. Pismo to wkroétce zostato zamkniete.

Za nowa koncepcja w dziedzinie ustawodawstwa medialnego mozna uwa-
za¢ rozporzadzenie bylego prezydenta Azerbejdzanu Giejdara Alijewa, nakazu-
jace, aby od 1 sierpnia 2001 roku wszystkie gazety wydawane w jezyku azerbej-
dzanskim, wykorzystujace cyrylice, przeszty na grafike tacinska. Zgodnie z tym
rozporzadzeniem rowniez cata produkcja reklamowa, a takze filmy wyswietlane
w azerbejdzanskiej telewizji powinny by¢ w jezyku azerbejdzanskim. Za niedo-
stosowanie sie do tego rozporzadzenia wprowadzono odpowiedzialnos¢ admini-
stracyjna. Zostal tez ustanowiony Narodowy Dzienn Prasy — 22 lipca, na pamiatke
wydania pierwszej gazety azerbejdzanskie;.

24 3eitnaaos 2., 3arorbl u npaxmuxa CMH e Asepbaiidsare [Prawo i praktyka SKM w Azerbejdza-
nie]/ /3akonsl u npakTuka CMU B crpanax CHI' u Baatuu [Prawo i praktyka SKM w panstwach
ZNP i nadbattyckich], Moskwa: I'aaepes, 1999, s. 5.

25 Puxrep A.T., Ceobo0a maccogoll UHPOPpMAUUU 8 NOCMCOBEMCKUX 20CY0apCmeax: pe2yiuposarue U
CamopezyauposaHue IKYPHAIUCMUKU 8 YCI08UsX nepexooHozo nepuooa [Wolnosé masowej infor-
macji w panstwach postsowieckich: regulacja i samoregulacja dziennikarstwa w warunkach okre-
su przejSciowego]/ /ABTopedepar Ha COHUCK. y4. CTEIIEeHH AOKTOpa (huaoa. HayK. [Autoreferat dla
uzyskania stopnia dr. hab. nauk filozoficznych], Moskwa 2007, s. 18.



Jurij W. kuczyniski  System medialny Azerbejdzanu, Armenii i Gruzji... 27

Na poczatku nowego tysiaclecia w Azerbejdzanie zarejestrowanych byto
563 réznego rodzaju medidéw, z ktérych rzeczywiscie wydawanych byto 300 gazet
i 72 czasopism. Funkcjonowalo 20 kanaléw radiowych i telewizyjnych, dziatalo
takze 20 agencji informacyjnych.

Przejscie na alfabet lacinski doprowadzilo do interesujacych sytuacji na
rynku prasy. Przykladowo: wychodzacy do tej pory w jezyku azerbejdzanskim ty-
godnik ,Siedem dni” zaczat by¢ wydawany w jezyku rosyjskim, w zupelnie zmie-
nionym stylu i innej szacie graficzne;j.

Analitycy zgodni sa w opinii, ze obecnie niezalezne gazety azerbejdzanskie
mozna podzieli¢ na dwie grupy: samofinansujace sie i subsydiowane przez okre-
Slone srodowiska polityczne lub finansowe. Do samofinansujacych mozna obec-
nie zaliczy¢ ,Echo”, ,Zwierciadlo”, ,Tydzien”, a takze opozycyjny ,Jieni Musawat”.

Zalozona przez jednego z przywodcow azerbejdzanskiej opozycji Isoja Gam-
bare gazeta ,Jieni Musawat” cieszy sie popularnoscia wsrod szerokich kregow
spoteczenstwa. Udane dzialania marketingowe pomogly gazecie pozyskac odbior-
cow (czytaja ja zaréwno zwolennicy wladzy, jak i opozycja), bez wzgledu na swe
polityczne zaangazowanie (obrona intereséw partii Musawat). ,Jieni Musawat”
szeroko przedstawia spoleczne, polityczne i miedzynarodowe zycie Azerbej-
dzanu. Gazeta czesto zamieszcza wywiady ze stawnymi ludzmi, politykami, by-
tymi urzednikami panstwowymi, zwraca uwage na problemy historii najnowsze;.

Opozycyjny charakter ma takze azerbejdzanska gazeta ,Szarg”, wydawana
od poczatku lat 90. pod redakcja Akira Aszyrlty (byl on réwniez zatozycielem ga-
zety). Mimo nieduzego naktadu (6000 egzemplarzy), pismo szczegoélnie ktadzie
nacisk na prezentacje wewnetrznej polityki kraju. Jest bardzo popularne, a jego
redaktor kandydowal nawet do parlamentu w 2000 roku.

Najpopularniejsza gazeta, sposrod wydawanych w Azerbejdzanie w je-
zyku rosyjskim, pozostaje pismo ,Zwierciadlo”, ktére wychodzi od 1990 roku.
Do konca 2000 roku ,Zwierciadtem” kierowal Rauf Talyszynski. Gazeta jest
uwazana za najbardziej wplywowa, ksztaltujaca opinie spoteczna zaréwno ro-
syjskojezycznej, jak i azerbejdzanskiej ludnosci. W pismie szczegoélnie wysoki
poziom reprezentowaly materialy analityczne. Pozyskiwana reklama uczynita
z pisma najbardziej dochodowe przedsiebiorstwo w sektorze medialnym Azer-
bejdzanu. Jednakze pod koniec 2000 roku w redakcji doszto do roztamu — czesé
dziennikarzy razem z Raufem Talyszynskim zaczeta od stycznia 2001 roku wy-
dawac gazete ,Echo”. Obecnie ,Zwierciadlem”, o nakladzie 8000 egzemplarzy,
kieruje Elczin Szychlinski, a gazeta ,Echo”, z nakladem 10 000 egzemplarzy,
Rauf Tatyszynski. Oba periodyki maja podobna formute redakcyjna i adreso-
wane sg do zblizonej publicznosci. Oprocz tego Rauf Talyszynski, poczatkowo
w ,Zwierciadle”, a potem w ,Echo” poprzez stworzenie strony internetowej, do-
tart do szerokiego kregu czytelnikow z zagranicy.

Nalezy takze zwroci¢é uwage na wychodzaca w jezyku rosyjskim cotygo-
dniowa gazete ,Tydzien” (redaktor: E. Bagirowa), ktorej naktad oscyluje wokot
13 000 egzemplarzy. Gazeta jest obecnie czeScig grupy wydawniczej ,Super-
market — Tydzien”. W pewnym okresie konkurowala nawet ze ,Zwierciadlem”,
ze wzgledu na swoja publicystyke ekonomiczng. Jednakze w wyniku sporow
w redakcji i odejscia czesci dziennikarzy popularnosc ,Tygodnia” zmalata.



28 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuty

W jezyku rosyjskim w Baku wychodzi tez gazeta cotygodniowa ,Codzienne
nowosci”. Do tej pory nie wypracowata jednakze wlasnej, oryginalnej formuty
i nie udato jej sie pozyskac¢ sympatii czytelnikow.

Fenomenem postradzieckiego okresu w dziennikarstwie Azerbejdzanu jest
pojawienie sie pism anglojezycznych. Jest to zwigzane z wejSciem na krajowy
rynek prasy wydawnictw zachodnich. Ta czes¢ segmentu prasy, jak na razie,
znajduje sie w stadium formowania. Tym niemniej istnieje i jest finansowana
przez rynek reklamowy. Prawidlowos¢ stanowi, ze gazety anglojezyczne wycho-
dza co tydzien w nieduzych nakladach i sa rozpowszechniane bezptatnie w hote-
lach, klubach, barach itd. Najbardziej znane z nich to ,Caspian Business News”
(redaktor: Fagan Askierow, naktad 2000 egzemplarzy), ,The Azeri Times” (redak-
tor: Aida Sultanowa, naklad 8000 egzemplarzy) i ,Baku Sun”, bedaca specjalng
wersja angielskiego dziennika ,The Sun”, ktory jest czescia koncernu medial-
nego Ruperta Murdocha.

Gazety wychodzace w jezyku azerbejdzanskim w wiekszosci dofinansowy-
wane sa przez roznego typu grupy finansowo—przemystowe lub partie polityczne.
Wysokie dofinansowanie otrzymuje wychodzaca od 1995 roku gazeta cotygo-
dniowa ,Ekspres”, ktora kieruje Gazanfar Bajramow. Jest to jedna z najbar-
dziej bogatych w informacje, o zréznicowanej tematyce, gazet. Posiada takze bar-
dzo stabilny zespot dziennikarki. Jej naklad wynosi okoto 10 000 egzemplarzy,
co jest na rynku prasy Azerbejdzanu powaznym wynikiem.

Gazete ,,Churrijjet”, wychodzaca od 1991 roku, czesto nazywa sie nieoficjal-
nym organem opozycyjnej Demokratycznej Partii Azerbejdzanu. Obecnie wycho-
dzi ona trzy razy w tygodniu, w naktadzie 6000 egzemplarzy pod redakcja Sulej-
mana Mamiedi i specjalizuje sie w przedstawianiu polityki wewnetrznej kraju.

Prorzadowa ,Azad Azerbaijan” ma naklad okolo 5000 egzemplarzy, gazeta
Ministerstwa Ochrony Zdrowia ,,Szefget” — 4800 egzemplarzy, zwiazkowa ,Ulfet”
— 3700 egzemplarzy. Naklady innych gazet sa jeszcze mniejsze: ,PS” Almaz Ma-
miedowej — 3600 egzemplarzy, ,Nejtral” Wafy Altachwierdijewej — 2700 egzem-
plarzy, ,Lider Media” Faika Achmiedowa — 2000 egzemplarzy, ,VAT” Alirzy Sajy-
lowa — 1500 egzemplarzy, ,Achig Fikir” Asafa Rzajewa — 1000 egzemplarzy.

Rynek czasopism Azerbejdzanu jest bardzo zréznicowany. Wydawane
w Stanach Zjednoczonych czasopismo ,Azerbaijan International” jest swego
rodzaju wizytowka zycia kulturalnego Azerbejdzanu. Przedstawia ono mate-
riaty dotyczace muzyki, literatury, folkloru, szkolnictwa, a takze zycia codzien-
nego, tendencji rozwojowych spoteczenstwa, stosunkéw miedzynarodowych
i biznesu naftowego. Problemom biznesu i ekonomii Azerbejdzanu poswiecone
jest czasopismo ,Biznes i konsulting”, ktore podjeto probe wydania czasopisma
rozrywkowego — ,,Styl”. Nie stalo si¢ ono jednak czasopismem odgrywajacym
istotnej roli na rynku. Centrum Badan Religijnych Azerbejdzanu wydaje dwu-
miesiecznik ,Biegun”, ktérego celem jest wspieranie muzulmanskiej oswiaty
religijnej i propagowanie islamskiej etyki. Od 1991 roku wydawane jest ro-
dzinne czasopismo socjologiczne ,Dzejla Chanum”, ktérego tematyka — oprocz
problemoéw wychowania dzieci, zagadnien ochrony zdrowia i ekologii — zawiera
takze materialy poswiecone sztuce, kinu i modzie. Od 1997 roku czasopismo
drukowane jest w Turcji.

Fundacja Przyjaciét Kultury Azerbejdzanskiej w 2002 roku zaczeta wydawac
miedzynarodowe czasopismo azerbejdzanskie ,IRS — dziedzictwo”, majace takze



Jurij W. kuczyniski  System medialny Azerbejdzanu, Armenii i Gruzji... 29

wersje internetowa. Jego podstawowym celem jest przedstawianie kontrower-
syjnych zdarzen historycznych, wydarzen kulturalnych czy archeologii regionu.
Wydawane od 2007 roku czasopismo ,Siedem cudéw Azerbejdzanu” uzyskalo
szeroki rezonans wsrod czytelnikow zaréwno w kraju, jak i za granica.

W jezyku angielskim wychodzi czasopismo o problemach zdrowia i medy-
cyny ,Your Heath”, natomiast w rosyjskim — pierwsze czasopismo azerbejdzan-
skie dla mezczyzn ,Favourite”.

Analiza rynku agencji informacyjnych w Azerbejdzanie pozwala stwierdzic,
ze najwazniejsza tego typu instytucja w kraju jest agencja informacyjna ,,Turan”,
ktora dzieki sprawnemu zarzadzaniu i agresywnemu marketingowi zajeta wazne
miejsce w azerbejdzanskiej przestrzeni informacyjnej. Oprécz niej w tym seg-
mencie rynku medialnego istnieja rowniez ,Azierpriess”, agencja prorzadowa
»<Azadinform”, ,Trend”, ,Assu — Iradu” i kilka innych, malo znaczacych.

Wiekszos¢ stacji radiowych i telewizyjnych Azerbejdzanu jest wlasnoscig
panstwa. Audycje nadawane sa przede wszystkim w jezyku azerbejdzanskim
i rosyjskim. Praktycznie kazda stacja telewizyjna ma swoja radiostacje. Nalezy
zaznaczycC, ze wszystkie lokalne rozglosnie sa podobne. Ich raméwka sktada sie
z krotkich programoéw informacyjnych i muzycznych audycji rozrywkowych.
Oprocz miejscowych rozglosni duza popularnoscia cieszg sie stacje nadajace
z iranskiego Azerbejdzanu i Turcji. Tylko w Baku dziataja 3 tureckie, 3 rosyj-
skie stacje radiowe oraz 2 panstwowe i 2 komercyjne stacje telewizyjne. Turec-
kie i rosyjskie audycje transmitowane sa droga satelitarna, bezposrednio z obu
tych krajow. Oddzial azerbejdzanski radiostacji ,,Glos Ameryki” nadaje dla ca-
tego Azerbejdzanu i poéinocnych rejonéw Iranu w jezyku azerbejdzanskim. Ba-
kinski oddzial radiostacji BBC nadaje na swojej czestotliwosci i na kanale ANS,
a radiostacja ,,Azadlyg” (bakinski oddziat ,,Wolnosci”) jest obecnie jedyna opozy-
cyjna rozgtosnia.

Obok panstwowej kompanii telewizyjnej AzTV funkcjonuja niezalezne sta-
cje telewizyjne. Za najwiekszg uznaje sie telewizje ANS, ktéra powstala ze studia
na panstwowym kanale AzTV-1, przeksztalconego w samodzielny kanat telewi-
zyjny, nadajacy w sieci DMB. Obecnie ANS to zaréwno kanat telewizyjny i ra-
diostacja, jak i stuzby wspomagajace. Sie¢ wlasnych korespondentéow ANS obej-
muje nie tylko regiony kraju, ale tez zagranice, w tym Rosje i USA, na co moze
sobie pozwoli¢ tylko AzTV.

Glownym konkurentem ANS jest telewizja Space, przede wszystkim ze wzgle-
du na jakos¢ programoéw informacyjnych, audycje typu talk-show, codzienne
spotkania w studiu oraz programy muzyczne. Istnieje tez kanal telewizyjny
Lider — TV, ktorego popularnosc zbliza sie stopniowo do ANS i Space, a takze
kanal rozrywkowy ATV, specjalizujacy sie w calodobowym pokazie filmow kino-
wych i koncertow. Przygotowaniem programoéow telewizyjnych w Azerbejdzanie
zajmuje sie takze miedzynarodowa organizacja Intiernius, ktérej audycje nada-
wane sa na Space i ANS.

Ttumaczenie: Justyna Dudek
Redakcja tekstu: Marian Gierula



30 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuty

SUMMARY

Media system in Azerbaijan, Armenia and Georgia: history and
contemporary

Author presents historical conditions of mass media beginning in
Azerbaijan, Armenia and Georgia. The press beginning is connec-
ted with administrative of Caucasus land in Russia territory. Au-
thor characterizes the beginning of different press types and insti-
tutions connecting with them. The article, in details, presents the
history of press beginning in Azerbaijan. Author indicates connec-
tion with formation of national identity and a country. It is an ana-
lysis of the most important press titles in history of press in Azer-
baijan. Author presents the history of Azerbaijan media system in
Soviet Union time, and nowadays, after beginning of the indepen-
dent state.

KEY WORDS: press, Caucasus, Azerbaijan, media system, religion,
language, radio, television, magazine, media law.



