
Maria Olga Sikkora

Prasa gdańska w stanie wojennym
(1981-1983) : Przegląd problemowy
Acta Cassubiana 12, 123-162

2010



Maria Olga Sikorra
(Gdańsk)

Prasa gdańska w stanie wojennym (1981-1983/. 
(Przegląd problemowy)

1. System prasy gdańskiej w stanie wojennym

13 grudnia 1981 r. na terenie Rzeczypospolitej wprowadzony został stan 
wojenny. Tego samego dnia zawieszony został art. 84, ust. 1 Konstytucji PRL, 
mówiący o wolności słowa i druku. Odtąd w stosunku do środków masowego 
przekazu zaczęły obowiązywać specjalne warunki prawne1 2. Zgodnie z nowymi 
przepisami zawieszono wydawanie większości czasopism. Ukazywały się jedynie 
lokalne dzienniki partyjne oraz dwa pisma ogólnopolskie („Trybuna Ludu” i „Żoł­
nierz Wolności”).

Zaistniałe zmiany dotyczące systemu funkcjonowania mediów w Polsce nie 
ominęły też gdańskiego rynku prasowego. I tak 13 grudnia 1981 r. na „komisarza 
wojennego” do spraw prasy3 w Gdańsku powołany został komandor Franciszek 
Czerski. Pierwszą jego decyzją dotyczącą prasy wybrzeżowej było połączenie 
trzech lokalnych dzienników: „Dziennika Bałtyckiego”, „Głosu Wybrzeża” oraz 
„Wieczoru Wybrzeża”. Od 14 grudnia 1981 do 1 lutego 1982 r. ukazywały się one 
jako jedno pismo, czyli tzw. trójgazeta4. Zespół redagujący ową gazetę, a liczący

1 Niniejszy artykuł jest skrótem fragmentu pracy magisterskiej napisanej w Instytucie Historii 
Uniwersytetu Gdańskiego na seminarium prof. zw. dr. hab. Wiktora Peplińskiego, któremu 
pragnę podziękować za trud naukowej opieki.

2
Generowały je: Obwieszczenie Rady Państwa oraz Dekret o stanie wojennym zakazujące 
kolportażu jakichkolwiek publikacji, wydawnictw i informacji. Za rozpowszechnianie wia­
domości mogących wywoływać rozruchy lub niepokój publiczny groziła kara od 6 miesięcy 
do 5 lat więzienia.

3
W związku z wprowadzeniem stanu wojennego, działania propagandowe powierzono woje­
wódzkim sztabom propagandy, które wykonywać miały „funkcje doradczo-koordynacyjne 
w zakresie informacji i propagandy”, zob. T. Ruzikowski, Stan wojenny w Warszawie i woje­
wództwie stołecznym 1981-1983, Warszawa 2009, s. 92.

4 M. Andrzejewski, M. Szteler, W latach osiemdziesiątych, [w:] Prasa gdańska na przestrzeni 
wieków, praca zbiorowa pod red. M. Andrzejewskiego, Gdańsk 1990, s. 134.



124 Ma r ia  Ol g a  Sik o r r a  (Gd a ń s k )

35 osób, wyłoniony został spośród członków połączonych redakcji trzech dzienni­
ków. Redaktorem naczelnym trójgazety został Józef Królikowski. Wydano 35 nu­
merów tegoż pisma5. 28 grudnia utworzony został specjalny zespół weryfikacyjny; 
głównym jego zadaniem była ocena postaw i poglądów politycznych środowiska 
dziennikarskiego6.

Po przeprowadzonej weryfikacji zlikwidowany został tygodnik „Czas”, uka­
zujący się na terenie Trójmiasta od 1975 r. Od początku swego istnienia pismo to 
cieszyło się znaczną poczytnością i jako jedno z niewielu ukazujących się w Gdań­
sku, zasięgiem swym objęło całą Polskę. Podejmowana na jego łamach problema­
tyka nie zawsze była zgodna z obowiązującą linią polityczną. W programie pracy 
redakcji „Czasu” z 1981 r. podkreślono, iż „Dziennikarze muszą... mieć większe 
prawo do współtworzenia i współdecydowania o polityce informacyjno-propa- 
gandowej. W warunkach jednego, centralnego ośrodka kierowania łatwo rodzą 
się tendencje do instrumentalnego traktowania prasy, ograniczania postaw i po­
glądów indywidualnych, tendencje do ścisłego oznaczania granic działania prasy 
jako instytucji demokracji socjalistycznej”7. Nic więc dziwnego, że tygodnik, jako 
jedno z pierwszych pism gdańskich, został pozbawiony prawa edycji.

W końcu listopada 1981 r. zlikwidowano organ prasowy NSZZ »Solidarność« 
wydawany pod tytułem „Samorządność”. Ukazywał się on od 24 września 1980 r. 
początkowo jako autonomiczna rubryka „Dziennika Bałtyckiego” „Samorządność”, 
redagowana przez Lecha Bądkowskiego, Grzegorza Fortunę, Ewą Górską i Do­
nalda Tuska stała się zaczątkiem tygodnika społeczno-politycznego, który kolpor­
towany był w całym kraju. Przed wprowadzeniem stanu wojennego zdołały ujrzeć 
światło dzienne tylko dwa jego numery8.

5 Zob. I. Greczanik-Filipp, Wolne słowo w walce ze zniewoleniem, [w:] Rola wolnego słowa 
w tworzeniu najnowszej historii Polski. Materiały z sesji historycznej z dn. 7 XII 2005, Gdynia 
2006, s. 17.

6 Wojewódzki Zespół Weryfikacyjny był „agendą” Wojewódzkiego Sztabu Propagandy, którym 
kierował sekretarz propagandy Komitetu Wojewódzkiego PZPR. Sztab ów tworzyli poza nim: 
wicewojewoda, zastępca szefa wojewódzkiego Sztabu Wojskowego do spraw politycznych, 
zastępca komendanta wojewódzkiego MO oraz kierownicy wydziałów oświaty, nauki i pro­
pagandy, a także redaktorzy naczelni lokalnych pism i dyrektor miejscowego urzędu cenzury. 
Jednym z głównych zadań tego gremium było „przeprowadzenie czystek w instytucjach zwią­
zanych ze środkami masowego przekazu”, zob. T. Ruzikowski, loc. cit.

7 Archiwum Państwowe w Gdańsku (dalej AP Gd), Akta KW PZPR, nr 2384, sygn. 1982, 
k. 140, Ramowy program tygodnika społecznego „Czas” z dn. 7 X 1981; zob. też J. Model, 
Trzy grudnie i sierpień albo opowieści z szuflady, [w:] „Notes”. Rocznik dziennikarzy Pomorza, 
2008, Gdańsk 2009, (dalej -  „Notes”), s. 62-69.
Zob. H. Galus, Prasa w dobie polskich przemian 1944-1998. Studia historyczno-socjologiczne 
nad systemami prasy kierowanej w PRL i prasy niezależnej w III RP. Najnowsza historia prasy 
gdańskiej 1945-1998, cz. II, Zarys historyczno-socjologiczny ośrodka prasowego, Gdańsk 
1999, s. 40-41; zob. też: R. Habielski, Polityczna historia mediów w Polsce w XX  wieku, 
Warszawa 2009, s. 315-316.



P r a s a  g d a ń s k a  w  s t a n i e  w o j e n n y m  ( 1 9 8 1 - 1 9 8 3 ) . . . 1 2 5

Po likwidacji „Czasu” podjęto decyzję, aby w lukę powstałą na rynku czytel­
niczym wprowadzić nowy tygodnik noszący tytuł „Wybrzeże”. Ukazywał się on 
od listopada 1982 r. Drukowany był na słabym gatunkowo papierze, mimo to 
posiadał ciekawy serwis ilustracyjny. Redaktorem naczelnym „Wybrzeża” został 
Jerzy Ringer. „Wybrzeże” było pismem społeczno-gospodarczym, tematycznie 
zbliżonym do „Czasu”, „Morza” oraz „Tygodnika Morskiego”.

Pismem zawieszonym w stanie wojennym, którego edycję wznowiono do­
piero w lutym 1983 r. była „Pomerania”, organ Zrzeszenia Kaszubsko-Pomor- 
skiego. Znaczący wpływ na zespół redakcyjny „Pomeranii” wywierał wówczas 
Lech Bądkowski. Po jego śmierci ton czasopismu nadawali: Izabella Trojanowska, 
Stanisław Pestka, Tadeusz Bolduan oraz niezweryfikowani dziennikarze z redak­
cji innych pism wybrzeżowych9.

W stanie wojennym zaprzestano edycję adresowanego do młodzieży akade­
mickiej pisemka „Dołek -  informator Górki” (wrzesień 1980 -  grudzień 1981), 
redagowanego przez duszpasterstwo akademickie przy kościele św. Mikołaja o.o. 
dominikanów w Gdańsku10.

Na rozwój pism opozycyjnych w kraju znaczny wpływ miały wydarzenia 
gdańskiego sierpnia 1980 r. Wówczas to nastąpił „wysyp” wydawnictw pozacen- 
zuralnych. W okresie od końca sierpnia 1980 do 12 grudnia 1981 r. w „drugim 
obiegu” na terenie PRL pojawiło się 3200 nowych tytułów czasopism. Wydawane 
były one głównie przez ogniwa NSZZ „Solidarność”. We wspomnianym okresie 
niemal każda organizacja zakładowa Związku wydawała własną gazetę* 11. Lata 
1980-1981 udowodniły, jak wielkie jest w społeczeństwie zapotrzebowanie na 
wiarygodną informację. Często pojawiające się w tym czasie hasło „prasa kłamie!”, 
wskazywało z jednej strony na stosunek do prasy będącej pod kontrolą władzy 
komunistycznej, z drugiej zaś stanowiło wyraz oczekiwań społecznych na rzetelne 
i sprawdzone wiadomości. Aby zaspokoić „głód informacji”, w „drugim obiegu” 
zaczęto wydawać liczne tytuły prasowe, głównie o charakterze lokalnym.

Po wprowadzeniu stanu wojennego, dzięki staraniom drukarzy i kolporterów 
Niezależnego Serwisu Informacyjnego, na terenie Trójmiasta powstał prężny ośro­
dek wydawniczy. Swą działalnością obejmował on także Bydgoszcz, Toruń, Elbląg 
i Słupsk. „Drugi obieg”, pełniąc w stanie wojennym funkcje podstawowego ośrodka 
wyrażania sprzeciwu wobec polityki władz, był też źródłem powstania wielkiej 
liczby propagandowych ulotek, znaczków oraz gazet.

9 Zob. H. Galus, op. cit., s. 30-31; M. Andrzejewski, M. Szteler, W latach osiemdziesiątych..., 
s. 135.

10 Zob. J. Skowronek, Analiza problemów młodzieży akademickiej w literaturze ulotnej, [w:] 
Rola wolnego słowa..., s. 46.

11 J. Kamińska, Bibliografia publikacji podziemnych w Polsce 17XII1981 -  VI1986, s. 7-8; 23 
VIII 1980 r. ukazał się pierwszy numer wydawanego w Stoczni Gdańskiej biuletynu gdań­
skiej struktury NSZZ pt. „Solidarność”.



126 Ma r ia  Ol g a  Sik o r r a  (Gd a ń s k )

17 grudnia 1981 r. ukazał się pierwszy, jednostronicowy numer „Biuletynu 
Informacyjnego”, wydawanego przez Dział Informacji Krajowego Komitetu Straj­
kowego. W styczniu 1982 r. rozpoczęto wydawanie dwutygodnika „Solidarność”, 
pisma będącego oficjalnym organem prasowym Zarządu Regionu NSZZ „Soli­
darność”. W ciągu ośmiu lat wydano około 150 jego numerów o objętości 8 stron 
każdy. Zawartość treściowa „Solidarności” dotyczyła bieżących spraw krajowych. 
Na jej łamach zamieszczano też informacje o działaniach opozycji oraz o repre­
sjach podejmowanych przeciw niej przez władze. W latach 1982-1989 pismo to 
było jednym z głównych podziemnych, opozycyjnych wydawnictw w Gdańsku.

Tytułami o profilu zbliżonym do „Solidarności” były: „Gryps” oraz redago­
wany w Gdyni w latach 1982-1989 przez Izabellę Greczanik-Filipp poczytny „Nasz 
Czas” -  Niezależne Pismo Członków i Sympatyków NSZZ »Solidarność«. Czę­
stotliwość ich wydawania była jednakowoż rzadsza niż organu związkowego12.

Pismem wyróżniającym się stosunkowo dużym (jak na wydawnictwo drugie­
go obiegu) nakładem, sięgającym 5 tys. egzemplarzy, był „Niezależny Serwis In­
formacyjny »Solidarność«” (wyd. od 13 XII 1985 r.). Gazeta ta redagowana przez 
Bogdana Borusewicza, Piotra Kapczyńskiego, Lechosława i Krzysztofa Witkow­
skich, Ryszarda Pusza oraz dwóch torunian -  Marka Wachnika i Zbigniewa Nowka, 
kolportowana była w całym Trójmieście13. Na stronicach wspomnianych wyżej 
pism poruszano najczęściej tematy tyczące spraw związanych z działalnością pod­
ziemnej Solidarności, zamieszczano oświadczenia i wypowiedzi jej działaczy, 
informowano o przeciwdziałaniu akcjom propagandowym i represyjnym władz 
stanu wojennego.

Liczne pisma „drugiego obiegu” wydawane były w zakładach pracy. Mimo 
wielu utrudnień związanych z ich wydawaniem udawało się NSZZ »Solidarność« 
jak też innym środowiskom opozycyjnym pozyskiwać zarówno papier, jak i ma­
szyny drukarskie. Spośród licznych, ukazujących się w zakładach pracy tytułów 
wyróżnić można: „Rozwagę i Solidarność” -  Biuletyn Informacyjny Komitetu 
Założycielskiego NSZZ Stoczni Gdańskiej (12 IX 1982-1985), „Wiatr od Morza” 
-  dwutygodnik Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ »Solidarność« (1981-1989), 
„Kontakty” -  Pismo Oświaty Niezależnej (1983-1988), „Biuletyn Informacyjny 
CPN” -  organ Sekcji Krajowej Pracowników Centrali Przemysłu Naftowego NSZZ 
»Solidarność« (1981), wreszcie „Klakson”, Biuletyn Informacyjny Komisji Za­
kładowej NSZZ »Solidarność« PP Polmozbyt (1981).

Wśród tytułów ukazujących się w podziemiu, oprócz wymienionego już pisma 
„Rozwaga i Solidarność”, wyróżniały się również: „Niezależny Serwis Informa-

12 Zob. H. Galus, op. cit., s. 54-55; I. Greczanik-Filipp, op. cit., s. 18-19; zob. też: J. Błażejow- 
ska, Papierowa rewolucja. Z dziejów obiegu wydawniczego w Polsce 1976-1989/1990, War­
szawa 2010, s. 163
S. Cenckiewicz, Pomorze Gdańskie i Kujawy, [w:] Stan Wojenny w Polsce 1981-1983, red. 
A. Pudek, s. 532-533.

13



Pr a s a  g d a ń s k a  w  s t a n ie  w o je n n y m  (1981-1983)... 127

cyjny KOS”, „Gryps” -  pismo Komitetu Obrony Społecznej, (wyd. od maja 1982 
do 1985 r.), „CDN. Niezależne pismo Wybrzeża” (wyd. od 30 VII 1982 do 1983[?]), 
„Przegląd Polityczny” (od 1983 r.), „Homek” -  pismo Ruchu Alternatywnego 
(wyd. od 10 IX 1893 do 1985 r.), „Portowiec” (1980-1989)14 oraz „Gdańsk. Pismo 
informacyjne NSZZ »Solidarność«” (nr 1 z 29 III 1982 r.), a także „Nasz Czas” -  
Niezależne pismo Członków i Sympatyków NSZZ »Solidarność« (1982-1984). 
Jesienią 1983 r. ukazał się m.in. z inicjatywy Kazimierza Nowosielskiego maga­
zyn „Podpunkt”, będący w zamyśle jego inceptorów kontynuacją zawieszonego 
w stanie wojennym pisma „Punkt”15.

Swoje pisma wydawały nie tylko związane z »Solidarnością« organizacje 
zakładowe, ale także studenci Uniwersytetu Gdańskiego, Politechniki Gdańskiej, 
Akademii Medycznej oraz młodzież liceów ogólnokształcących. Wymienić moż­
na tu chociażby takie czasopisma, jak „Czopek” -  Biuletyn Specjalny Niezależ­
nego Zrzeszenia Studentów Polskich w Gdańsku (wyd. w 1981 r.), „Gilotynę” -  
pismo młodzieży I Liceum Ogólnokształcącego (wyd. 1981 r.), „Biuletyn Akade­
micki” (wyd. SKS NSZ „Północ” od 7 XII 1982 r.), „Kreta”, czyli „Satyryczno- 
-polityczny nieregularnik studencki” (wyd. studentów Uniwersytetu Gdańskiego 
w latach 1982-1983), „BIT -  Biuletyn Informacyjny Topolówki”, pismo mło­
dzieży III Liceum Ogólnokształcącego (1982-1984?), „Akademik” -  wydawnic­
two Niezależnego Zrzeszenia Studentów (1982 r.)16, „Gazetę Politechniczną” 
ukazującą się na Politechnice Gdańskiej w okresie 1982-1983?, wydawaną tamże 
„Podziemną Gazetę PG” (listopad 1982- 1987?), „Wolną Myśl” -  pismo społecz­
no-polityczne środowisk akademickich), „Myśl Niezależną” -  pisemko uczniów 
IX Liceum Ogólnokształcącego (1983), „Ucznia” -  gazetkę młodzieży II Liceum 
Ogólnokształcącego (1983 r.)17.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Angelę Murche-Kikut, Gdańsk 
należał do jednego z najbardziej aktywnych ośrodków wydawniczych prasy pod­
ziemnej w Polsce. Od roku 1976 ukazało się bowiem tu co najmniej 159 tytułów 
tychże gazet. Dla porównania: w Warszawie wychodziło ca 400 pism drugiego 
obiegu, we Wrocławiu 181, a w Krakowie 17618. Z czasem władze zaczęły przy­
wracać zezwolenia na wznowienie edycji niektórym zawieszonym pismom. Jako

14 Zob. A. Konderak, Bibliografia prasy opozycyjnej w PRL do wprowadzenia stanu wojennego, 
Lublin 1998; J. Kamińska, Bibliografia publikacji podziemnych w Polsce 13 X II1981 -  VI1986; 
M. Andrzejewski, M. Szteler, op. cit., s. 191-192.

15 W organizacji „Podpunktu” współdziałali z K. Nowosielskim: Andrzej Dorniak, Aleksander 
Jurewicz, Stanisław Rosiek, Tadeusz Skutnik i Bogusław Żyłko, zob. K. Nowosielski, „Pod­
punkt". „Punkty Mówione " i inne znaki stanu wojennego, [w:] Rola wolnego słowa..., s. 29-36.

16 Ostatni znany numer tego pisemka z 7 III 1982 r.
17 Idem.
18 Zob. M. Andrzejewski, M. Szteler, op. cit., s. 134; R. Habielski, Polityczna historia mediów 

w Polsce w X X  wieku, Warszawa 2009, s. 336-337.



128 Ma r ia  Ol g a  Sik o r r a  (Gd a ń s k )

pierwszą reaktywowano prasę wojskową, potem stopniowo dzienniki centralne 
i lokalne, tygodniki i inne tytuły. Możliwości wznowienia zawieszonych tytułów 
prasowych omawiane były na posiedzeniach Sztabu Propagandy i Informacji funk­
cjonującym przy Wydziale Propagandy KW PZPR. W ciągu 1982 r. uruchomiona 
została większość zawieszonych tytułów. Zaczęły się pojawiać również nowe cza­
sopisma, w tym katolickie; w Gdańsku w 1983 r. ujrzał światło dzienne poruszający 
społeczno-kulturalną problematykę dwutygodnik katolicki „Gwiazda Morza”19.

2. Funkcje prasy rządowej i opozycyjnej

W 1947 r. Komitet Centralny Polskiej Partii Robotniczej (dalej -  KC PPR) 
zdecydował o nowej strategii funkcjonowania prasy jako bezpośredniej transmi­
sji ideologii komunistycznej do społeczeństwa. Na grunt polski przeniesiono wów­
czas sowiecki model funkcjonowania mediów. W następnych latach doszło do 
całkowitego ujednolicenia ideowego prasy polskiej. Zabieg ten znacznie ułatwił 
sterowanie prasą, jej zasięgiem oraz sposobem podawania informacji. W systemie 
komunistycznym mediom przypisano rolę „kolektywnego organizatora”, który miał 
się przyczynić do kształtowania świadomości społecznej w duchu ideologii zgod­
nej z linią polityczną partii. W realizacji tego celu służyć miała propaganda, która 
jako celowa i „systematyczna próba kształtowania percepcji oraz manipulowania 
myślami” miała pomóc w zdobyciu społecznej akceptacji nowych władz oraz sys­
temu politycznego20. Pomocne w tym celu miały być tzw. wizualne formy przeka­
zu propagandowego. Podzielono je w zależności od sposobu oddziaływania na 
odbiorcę na: formy słowno-wizualne, środki stymulująco-wizualne oraz środki 
emocjonalno-wizualne21. Propaganda miała również pełnić funkcje dezinforma- 
cyjną oraz demaskatorską. Pierwsza z nich dotyczyć miała „wskazania wroga zew­
nętrznego”, druga natomiast skupiała się na „odkrywaniu kłamliwych informacji” 
o stosunkach społeczno-politycznych i gospodarczych w Polsce. Wszystkie jedna­
kowoż funkcje ówczesnej propagandy miały wspólny cel: mianowicie rozpowszech­
nianie wśród społeczeństwa ideologii komunistycznej i jej afirmację. W szerzonej 
przez partię wizji państwa nie było miejsca na biedę i porażki, toteż na łamach 
gazet rządowych nie poruszano tychże problemów. Dominującą była natomiast 
tematyka głosząca „propagandę sukcesu”, tj. tworząca obraz państwa i społeczeń­
stwa pożądany przez władzę.

19 H. Galus, Prasa w dobie polskich przemian..., s. 54; R. Habielski, op. cit., s. 325 i n.
20 B. Dobek-Ostrowska, Propaganda jako forma komunikowania, [w:] B. Dobek-Ostrowska, 

J. Fras, B. Ociepka, Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1999, s. 9; R. Habielski, op. cit., 
s. 182 i n., 203 i n.

21 AP Gd., KW PZPR, nr 2384, sygn. 19672, k. 93-97, Propaganda wizualna w Trójmieście 
i w zakładach pracy. Koncepcja ogólna i sposoby jej realizacji.



P r a s a  g d a ń s k a  w  s t a n i e  w o j e n n y m  ( 1 9 8 1 - 1 9 8 3 ) . . . 1 2 9

Kontrolę linii tematycznej mediów sprawował Wydział Propagandy KW 
PZPR. Na okresowych jego zebraniach omawiano propagandowe zadania prasy, 
radia i telewizji, a także oceniano pracę kadry dziennikarskiej Wybrzeża. Na jed­
nym z zebrań Wojewódzkiego Sztabu Propagandy i Informacji w Gdańsku (dalej 
-  WSIP) stwierdzono, że do podstawowych celów propagandy partyjnej, realizo­
wanych m.in. za pośrednictwem prasy, należy rozwijanie skutecznych akcji powo­
dujących umacnianie roli partii we wszelkich aspektach życia społeczno-politycz­
nego, kulturalnego i gospodarczego22. ,,(...) redaktor naczelny -  czytamy w zało­
żeniach planu propagandy partyjnej na Wybrzeżu -  w pełni odpowiedzialny jest 
za materiał, stanowisko prasy musi być jasno określone. Nie będzie propagandy 
sukcesu, ani propagandy anarchii, czeka nas bój polityczny, żadnej dowolności -  
obowiązuje linia IX Zjazdu, IX i X Plenum KC PZPR. Leninowska rola prasy to 
rola organizatorska, rola przebijania się do świadomości społecznej, prasa to także 
animator życia społecznego”23.

Dla partii więc propaganda była ważnym orężem w walce politycznej. Aby 
jednak walka ta mogła być skuteczną, koniecznym stało się gromadzenie niezbęd­
nych informacji. W tym celu przy Wydziale Propagandy KW 1 grudnia 1982 r. 
powołano specjalną komórkę pod nazwą Sektor Informacji Politycznej. W gestii 
tejże instancji leżała realizacja własnej działalności propagandowej oraz kontrola 
i inspirowanie owej działalności w środkach masowego przekazu. Ponadto Sektor 
prowadzić miał własną działalność edytorską, wydając tygodnik „Kontakt” oraz 
dodatek pt. „Aktualności polityczne”. Zadaniem nowych pism miała być „walka 
z plotką polityczną, obcymi rozgłośniami, ulotką podziemną, przy pomocy ośmie­
szania, wskazywania błędów i kłamstw, wyprzedzania w interpretacji faktów mo­
gących wywołać komentarze dwuznaczne, poprzez wskazywanie politycznej niedoj­
rzałości bądź przestępczej działalności sił wrogich (...) systemowi”24. Przytoczony 
cytat potwierdza, że propaganda wykorzystywana była przez władze do narzuca­
nia społeczeństwu „poprawności ideologicznej”, tożsamej z linią ideową partii. 
W celu prowadzenia „efektywnej wałki politycznej” rozpoczęto niebawem edycję 
instruktarzowego miesięcznika -  „ABC Propagandzisty i Agitatora”, mającego 
na wybranych przykładach uczyć technik propagandy.

Kolejnym odcinkiem działalności Sektora Informacji Politycznej były tere­
nowe środki masowego przekazu. Szczególny nacisk kładziono przy tym na kon­
trolę zbieżności linii programowych komunikatów przekazywanych przez te me­
dia z „marksistowsko-leninowską linią partii”. Wszelka praca w redakcjach była 
ściśle kontrolowana poprzez cotygodniowe spotkania sekretarzy Podstawowych 
Organizacji Partyjnych poszczególnych redakcji z kierownictwem Wydziału Pro-

22 Zob. też T. Ruzikowski, loc. cit.
23 AP Gd., op. cit., k. 138.
24 Tamże, k. 214-215.



130 Ma r i a  Ol g a  Si k o r r a  (Gd a ń s k )

pagandy KW. Zebrania te służyć miały kształtowaniu poprawnego politycznego 
oblicza pism. Do realizacji wspomnianego planu niezbędna była odpowiednio 
dobrana kadra dziennikarska, wierna partyjnej ideologii, bądź pod presją włącza­
na w tok rządowo-partyjnych działań propagandowych. Na jednym z posiedzeń 
WSIP w Gdańsku dyskutowano nad możliwością przywrócenia do pracy niektó­
rych niezweryfikowanych dziennikarzy. O ich powrocie do redakcji zadecydować 
miały przydzielane przez redaktorów naczelnych tematy artykułów, których treść 
jednoznacznie miała wskazywać stosunek piszącego do polityki władz. Owe zale­
cenia zamieszczano w „druku otwartym”, a faktycznie gazetce adresowanej do 
redakcji i noszącej tytuł „Sugestie”. Zamieszczano w niej wskazówki wydziałów 
KW PZPR dotyczące „prawidłowej” interpretacji wydarzeń politycznych, wy­
znaczające kierunki działań propagandowych, mających na celu „aktywizację pro­
pagandy masowej”. Stąd zarówno w „Sugestiach”, jak i w protokołach z posie­
dzeń Sztabu Propagandy często natrafić można na autorytarne zalecenia, np.: „prasa 
musi podejmować walkę z przeciwnikiem politycznym”, „należy ściślej określić 
status gazety”, „redaktor naczelny powinien wskazać potrzebę podejmowania 
w środkach masowego przekazu polemiki z przeciwnikiem politycznym”25. Tak 
więc w podporządkowanych władzom redakcjach wybrzeżowych pism mogła obo­
wiązywać tylko „jedyna i słuszna linia polityczna przewodniej siły narodu”, tj. 
PZPR, a jedną z podstawowych ich funkcji była legitymizacja władzy, uzasadnia­
nie aktualnego, politycznego status quo oraz zwalczanie „politycznego przeciw­
nika -  wroga socjalizmu”, czyli demokratycznej opozycji.

System medialny całkowicie kontrolowany przez państwo, tworzył jednakże 
daleko sformalizowane przekazy, co generowało niepożądane reakcje odbiorców 
oraz „głód prawdy i wiarygodnej informacji”26. Sytuacja taka doprowadziła osta­
tecznie do podwójnego obiegu informacji rozpowszechnianych tak przez działa­
jące legalnie media oraz tzw. drugi obieg, czyli nielegalne środki masowego prze­
kazu, których celem było gromadzenie i przekazywanie społeczeństwu rzetelnych 
wiadomości w niezmienionej przez cenzurę postaci.

Powstały w 1976 r. opozycyjny Komitet Obrony Robotników (dalej -  KOR) 
informował, że jednym z jego zadań jest szerzenie wiadomości o prześladowa­
niach opozycji. Niebawem też rozpoczęto wydawanie „Komunikatu” KOR-u, 
w którym zamieszczano nie tylko owe materiały, lecz również listy osób represjo­
nowanych, objętych opieką tejże organizacji.

Dowodem sukcesywnego rozwoju niezależnych wydawnictw w Polsce było 
założenie w 1977 r. w Lublinie Nieocenzurowanej Oficyny Wydawniczej, której 
nazwę po przeniesieniu do Warszawy zmieniono na Niezależną Oficynę Wydaw­
niczą. Od tego czasu na terenie całego kraju zaczęły powstawać niezależne, opo­

25 Zob. AP Gd., KW PZPR, nr 2384, sygn. 1983, k. 17, 115, 129, 142, Protokoły z posiedzeń 
WSPI z 18 XII 1981 r.,7 IX 1982 r., 14 XII 1982 r., 21 XII 1982 r.

26 B. Ociepka, System propagandowy, [w:] Teoria i praktyka..., s. 55.



P r a s a  g d a ń s k a  w  s t a n i e  w o j e n n y m  ( 1 9 8 1 - 1 9 8 3 ) . . . 1 3 1

zycyjne wydawnictwa. Główną ich funkcją było przekazywanie informacji, które 
w oficjalnych środkach przekazu były pomijane lub zniekształcane przez propa­
gandę państwową. Pisma drugiego obiegu były ponadto miejscem dyskusji poli­
tycznych, kulturalnych i gospodarczych. Na łamach tych pism publikowali autorzy, 
którzy z uwagi na treści ideowe swej twórczości nie mogli wypowiadać się w ofi­
cjalnej prasie. Kolejnym, niezwykle ważnym obszarem działalności prasy opozy­
cyjnej było przybliżanie czytelnikom tzw. tematów tabu z powojennej historii 
Polski. Tak więc zamieszczano w nich informacje o zbrodniach stalinizmu, wy­
darzeniach października 1956, marca 1968 oraz grudnia roku 1970 r.27 Twórcy 
prasy opozycyjnej deprecjonowali też niektórych działaczy partyjnych, ukazując 
jednocześnie „zwyrodniałe oblicze” systemu komunistycznego.

W krótkim czasie wokół redakcji pism drugiego obiegu zaczęły tworzyć się 
środowiska ideowe oraz polityczne, dążące do organizacji życia politycznego i kul­
turalnego funkcjonującego obok ośrodków oficjalnych-rządowych. Środowiska 
te utrzymywały kontakt z polską emigracją polityczną, wspierającą finansowo ich 
działalność. Pomoc ta umożliwiła m.in. rozpoczęcie tzw. wojny plakatowej przeciw 
państwowym środkom przekazu. O gwałtownym rozwoju wydawnictw pozacenzu- 
ralnych możemy mówić po strajku w Stoczni Gdańskiej w sierpniu 1980 r. Wówczas 
to dziennikarze zaczęli jawnie domagać się przestrzegania zagwarantowanego 
w Konstytucji prawa do „czynienia publicznymi swych poglądów oraz do wydawa­
nia książek i czasopism”28. Zaczęły pojawiać się coraz częściej głosy komentujące 
krytycznie przedstawianie przez stronę rządową wydarzeń gdańskich oraz wskazu­
jące na uniemożliwianie dziennikarzom uczciwego wywiązywania się z obowiąz­
ków zawodowych. Porozumienia sierpniowe przyczyniły się do rozpoczęcia dialogu 
między władzami a Stowarzyszeniem Dziennikarzy Polskich (dalej -  SDP), które 
domagało się ograniczenia cenzury. Na podkreślenie zasługuje fakt, iż w 60-oso- 
bowej radzie SDP ośmiu przedstawicieli było dziennikarzami gdańskich redakcji.

Wszelkie próby porozumienia już wkrótce okazały się fikcją, bowiem wraz 
z wprowadzeniem na terenie kraju stanu wojennego rozpoczęły się weryfikacje 
dziennikarzy oraz akcje represyjne wymierzone w środki przekazu Solidarności. 
Po likwidacji większości legalnych wydawnictw podstawowym miejscem wyraża­
nia sprzeciwu wobec polityki władz stał się „drugi obieg”. W Trójmieście pierwsze 
ulotki z nielegalnych drukarni pojawiły się już w czasie strajków grudniowych 
1981 r.29. Informowały one o represjach oraz przebiegu akcji protestacyjnych. 
Udział w redagowaniu, druku i kolportażu „bibuły” był zagrożony karą więzienia.

27 A. Friszke, Polska. Losy państwa i narodu 1939-1989, Warszawa 2003, s. 341-349.
28 Zob. Prasa w dobie polskich przemian 1944-1998. Studia Historyczno-Socjologiczne nad 

systemami prasy kierowanej w PRL i prasy niezależnej w III RP, red. H. Galus, Biała księga 
prasy gdańskiej 1980-1983, Dokumenty i publicystyka, cz. III, Aneks dokumentalny, s. 33.

29 Tamże, s. 16-19; P. Kapczyński, Drukowanie bibuły uwalniało od poczucia bezsilności, [w:] 
Stan wojenny, wspomnienia i oceny, pod red. J. Kulasa, Pelplin 1999, s. 134-142.



132 Ma r i a  Ol g a  Si k o r r a  (Gd a ń s k )

Jednakże dzięki istnieniu owego drugiego obiegu system monopolu informacyj­
nego władz oraz kontrolowania opinii publicznej został złamany.

3. Problemy kolportażu i edycji gdańskich wydawnictw rządowych
i opozycyjnych

Podobnie jak na terenie całego kraju, również w Gdańsku rozpowszechnia­
nie prasy leżało w gestii największego ówczesnego edytora, tj. Robotniczej Spół­
dzielni Wydawniczej „Prasa -  Książka -  Ruch” -  Przedsiębiorstwo Upowszech­
niania Prasy i Książki (dalej -  RSW). W 1983 r. przedsiębiorstwo to dysponowało 
w województwie gdańskim 1104 punktami sprzedaży detalicznej. Skupiały się 
one w 5 oddziałach, tj. Gdańsk, Gdańsk-Wrzeszcz, Gdynia, Starogard i Wejhe­
rowo. Poza rozpowszechnianiem prasy codziennej RSW zajmowała się także do­
stawą materiałów propagandowych instancjom partyjnym oraz zakładom pracy 
na zlecenie KW PZPR.

Jednym z głównych problemów kolportażu na terenie Trójmiasta był niedobór 
pracowników, który w każdym miesiącu sięgał ca 20 osób, co więcej, RSW nie 
posiadała własnego transportu, toteż podnajmowano go, nie zawsze z pożądanym 
efektem, od innych instytucji30. Dostawy prasy centralnej do Gdańska, za pośred­
nictwem Centrali Kolportażu Prasy i Wydawnictw, rozwożono następnie bezpo­
średnio do punktów sprzedaży na terenie województwa.

Cały system kolportażu był mechanizmem niezwykle złożonym i zależnym 
od wielu czynników; do jego sprawnego funkcjonowania w okresie stanu wojen­
nego przykładano dużą wagę. Świadczą o tym protokoły z posiedzeń WSPI, na 
których niejednokrotnie poruszano kwestię funkcjonowania systemu dystrybucji. 
W jednym z owych protokołów czytamy: „.. .do tematu kolportażu musimy jeszcze 
wrócić. Problem ten powinien także znaleźć się w zainteresowaniu Komisji Pro­
pagandy. Dyrektor Derengowski winien przygotować w terminie miesiąca zespół 
działań, jakie są i będą podejmowane dla zapewnienia sprzedaży maksymalnej. 
Jednocześnie zachodzi potrzeba, by w terminie 3 tygodni kierownictwu KW PZPR 
przedstawić bieżącą informację o kolportażu prasy w województwie”31. Mówiąc 
o kolportażu prasy rządowo-partyjnej, nie można pominąć kwestii rozpowszechnia­
nia materiałów propagandowych w zakładach pracy. Dwoma głównymi ogniwami 
rozprowadzania tychże pism były tu: PUPiK „Ruch” oraz działacze partyjni (głów­
nie sekretarze POP). Przy czym PUPiK zajmował się kolportażem z ramienia 
Komitetu Wojewódzkiego oraz Miejskiego, natomiast POP na polecenie Komite­

30 Zob. AP Gd., KW PZPR, nr 2384, sygn. 9506, Informacja o stanie kolportażu prasy w woj. 
gdańskim w roku 1983, ze szczególnym uwzględnieniem „Trybuny Ludu” i „Głosu Wybrzeża”, 
s. 44-54.

31 Tamże, sygn. 1983, k. 95, Protokół z posiedzenia WSPI w dn. 15 VI 1982 r.



P r a s a  g d a ń s k a  w  s t a n i e  w o j e n n y m  ( 1 9 8 1 - 1 9 8 3 ) . . . 1 3 3

tów Miejskich. Jak duże znaczenie przywiązywano w stanie wojennym do spraw­
nego kolportażu materiałów i pism propagandowych, niech świadczy poniższy 
fragment zapisu z obrad partyjnej instancji: „Chcielibyśmy (...) podjąć inicjatywę 
powołania w POP towarzyszy jako kolporterów. Musimy tworzyć sieć towarzyszy 
odpowiedzialnych za sprawne i terminowe rozpowszechnianie materiałów propa­
gandowych. Nie można bowiem dopuszczać do nakładanie się opóźnień spowo­
dowanych często przez kolportaż „Ruchu” z bezwładem instancji”32.

W połowie 1982 r. na terenie województwa gdańskiego w kolportażu praco­
wało 269 osób, z czego 150 zatrudnionych było na pełnych etatach. Jak wynika 
z protokołów WSPI, dostawy gazet miały znaczne opóźnienia dochodzące do 2-3 
godzin. Zdarzało się także, że do niektórych punktów sprzedaży gazety nie docie­
rały. Aby rozwiązać te problemy, a także zwiększyć sprzedaż prasy, planowano 
wprowadzić komisową sprzedaż peronową, sprzedaż w klubach rolnika oraz ob- 
nośną33. Ponieważ jednak prasa najpowszechniej dostępna była w kioskach, dą­
żono do właściwego ich usytuowania we wszystkich dzielnicach miasta. Istniała 
także możliwość prenumeraty za pośrednictwem zakładów pracy. Powszechną 
była też „instytucja” tzw. teczek zakładanych w kioskach. Mechanizm ten działał 
w ten sposób, że sprzedawca odkładał poszukiwane przez czytelników czasopisma 
do imiennych podszytów. Wiązało się to jednak często z wymuszonym, dodatko­
wym zakupem tytułów, z których sprzedaży był rozliczany kioskarz np. „Trybuny 
Ludu” lub „Głosu Wybrzeża”. Od 1983 r. została przywrócona w miastach pocz­
towa prenumerata czasopism, a do Klubów Międzynarodowej Prasy i Książki na 
powrót trafiły wybrane tytuły prasy zagranicznej (najczęściej były to organy za­
granicznych partii komunistycznych)34.

Kolportaż był też jedną z najważniejszych kwestii edytorów czasopism dru­
giego obiegu. Trudne warunki, w jakich pracowały opozycyjne wydawnictwa, 
trudności w dostępie do papieru gazetowego, maszyn drukarskich, a także ograni­
czone środki finansowe zmuszały wydawców do umieszczania w gazetkach arty­
kułów przypominających czytelnikom, jak ważna jest pomoc przy kolportażu 
opozycyjnych pism, które są symbolem protestu wobec wywołanej przez władze 
„wojny z narodem”. Nie zapominano także o instrukcjach dla mniej doświadczo­
nych wydawców, w których przedstawiano zasady konspiracyjnej pracy podziemnej 
poligrafii. Za najważniejszą kwestię pracy tajnego wydawnictwa uznano zasadę 
rozdzielającą pracę redakcji, drukarni oraz kolporterów. Taki system zapewnić 
miał działaczom podziemia względne bezpieczeństwo. Jednym z najczęstszych 
sposobów dotarcia do czytelnika było pozostawianie „bibuły” w miejscach pu-

32 Tamże, sygn. 19672, k. 9-10, Podstawowe cechy systemu kolportażu wykorzystania materiałów 
propagandowych w gdańskiej organizacji po 13 XII 1981 r.

33 Tamże, sygn. 1983, k. 100-102, Protokół z posiedzenia WSPI w dn. 15 VI 1982 r.
34 Zob. J. Myśliński, Prasa w Polsce Ludowej, [w:] J. Łojek, J. Myśliński, W. Władyka, Dzieje 

prasy polskiej, Warszawa 1988, s. 199.



134 Ma r i a  Ol g a  Si k o r r a  (Gd a ń s k )

blicznych. Dbano jednak, aby ten rodzaj kolportażu nie miał charakteru masowego. 
Ważnym było, aby informacje jak najszerzej docierały do grup zorganizowanych, 
toteż dużą wagę przywiązywano do rozpowszechniania podziemnych wydawnictw 
w zakładach pracy. Rozrzucano ją  również na przystankach komunikacji miejskiej, 
bądź przekazywano sobie z rąk do rąk przez zaufane osoby. Taka sieć kolportażu 
istniała w całym kraju. Zalecano także, aby odbiór informacji oraz przekazywanie 
wydrukowanych już pism odbywał się o różnych porach dnia. Ponadto dla bez­
pieczeństwa kolporterów zalecano także, aby przekazywanie informacji oraz prasy 
odbywało się w miejscach ustalonych w ostatniej chwili. Nierzadko proszono też 
o pomoc, wzywając czytelników, aby sami szukali kontaktów z niezależną prasą, 
ułatwiali pracę kolporterom, jak również wspierali finansowo opozycyjne wydaw­
nictwa. „Podziemna Gazeta Politechniki” pisała wówczas: „Pamiętaj! Zaoszczę­
dzone pieniądze przekaż na fundusz wydawnictw niezależnych!”35. Że apele
0 pomoc odnosiły skutek, świadczą zamieszczane w większości gazetek podzię­
kowania za otrzymane wsparcie36. Ważnym apelem były także krótkie, powtarza­
jące się hasła, np.: „Nie niszcz -  przepisz -  podaj dalej -  nie niszcz -  przepisz -  
podaj dalej” bądź „Pamiętaj -  i Ty możesz być kolporterem”.

Długi artykuł poświęcony rozpowszechnianiu prasy podziemnej zamieścił 
w lutym 1982 r. „Łącznik” -  gazetka Komitetu Oporu NSZZ »Solidarność«. Autor 
tekstu zwraca się w nim do czytelnika z instrukcją: „.. .każdą otrzymaną ulotkę
1 informację należy przekazać dalej, przepisać, przerysować, zapamiętać. Będziemy 
kolporterami wolnego słowa. (...) Kolportażem winni zajmować się wszyscy 
związkowcy, całe społeczeństwo. Jeśli ktoś jest w posiadaniu sprawdzonej infor­
macji -  należy ją  natychmiast przekazać, choćby w odręcznie przygotowanej notce. 
Nosimy przy sobie długopis, ołówek, mazak i zostawiamy wszędzie ślad własnej 
myśli, obserwowanych zdarzeń, sprawdzonych faktów, nazwisk i adresów kola­
borantów. (...) Pomagamy również nieznanym kolporterom wydawnictw konspi­
racyjnych noszeniem dużych toreb i siatek. Każdy na miarę swoich możliwości 
staje do walki z okupantem!”37.

4. Nakłady i częstotliwość edycji

Według informacji WSPI z czerwca 1982 w ciągu 1981 r. na terenie ówcze­
snych województw gdańskiego i elbląskiego rozprowadzono 173,1 mln egzem­
plarzy prasy oficjalnej o łącznej wartości 451 mln złotych. W roku tym zwroty

35 Archiwum Komisji Krajowej NSZZ »Solidarność« w Gdańsku (dalej -  AKKS), nr teki LVII, 
„Podziemna Gazeta Politechniki Gdańskiej” z 24-26 XII 1983 r. (dalej -  PGPG).

36 Zob. tamże, nr teki CII/31, „Łącznik”. Jednokartkówka Komitetu Oporu NSZZ »Solidarność« 
z lutego 1982.

37 Tamże, loc. cit.



P r a s a  g d a ń s k a  w  s t a n i e  w o j e n n y m  ( 1 9 8 1 - 1 9 8 3 ) . . . 1 3 5

wynosiły 1,5 mln egzemplarzy, co stanowiło 1,2 proc. wartości prasy krajowej. 
Wprowadzenie 13 grudnia 1981 r. stanu wojennego spowodowało znaczną desta­
bilizację krajowego rynku prasowego. Zawieszone wówczas zostały -  o czym już 
wspomniano -  prawie wszystkie tytuły prasowe poza dwoma dziennikami krajo­
wymi i 16 tzw. regionalnymi gazetami prowizorycznymi. Wprowadzone obostrze­
nia spowodowały, że w lutym 1982 r. w dziennej sprzedaży na terenie tych dwóch 
województw znajdowało się 831 tys. egzemplarzy czasopism. Stopniowo zaczęto 
jednakże przywracać zawieszone tytuły prasowe, tak, że już w czerwcu tegoż 
roku liczba ich rozprowadzanych egzemplarzy wzrosła do 1,5 mln. W tym też 
miesiącu uruchomiono większość tytułów na terenie całego kraju. Zaczęły ukazy­
wać się także nowe czasopisma. Wprowadzona w czerwcu 1982 r. podwyżka cen, 
a także dezorientacja spowodowana zawieszaniem i wznawianiem poszczegól­
nych tytułów, spowodowała znaczny spadek nakładu prasy oraz zwiększenie jej 
zwrotów na terenie całego kraju. W województwie gdańskim zwroty gazet w porów­
naniu do maja 1982 r. wzrosły od kilku do kilkunastu procent. Najdotkliwiej sytua­
cja ta dotknęła gazety ogólnokrajowe, np. „Trybunę Ludu”, której średnie zwroty 
w maju wynosiły 14 proc., natomiast już w pierwszych dniach czerwca wzrosły
0 ponad 10 proc. (np. 1. czerwca -  26 proc., 2 czerwca 31 proc., 3 czerwca 25 proc.). 
Nieco mniejsze zwroty zanotowały ukazujące się w Gdańsku: „Głos Wybrzeża”, 
„Dziennik Bałtycki” oraz „Wieczór Wybrzeża”. Natomiast podwyżka cen nie wpły­
nęła na zmniejszenie się sprzedaży pism kobiecych „Przyjaciółka” i „Kobieta i Życie”38.

W połowie 1982 r. prasa lokalna stanowiła 25 proc. całego nadziału prasy 
w województwie gdańskim. Od 14 grudnia 1981 r. trzy gdańskie gazety, tj. „Głos 
Wybrzeża”, „Wieczór Wybrzeża” i „Dziennik Bałtycki” zaczęły ukazywać się pod 
wspólną winietą. W tej postaci, jako codzienna gazeta, ukazywały się one do 
2 lutego 1982 r.

Szczątkowy materiał źródłowy uniemożliwia dokładniejszą analizę kwestii 
wysokości nakładów trójmiejskich pism drugiego obiegu. Z informacji pośrednich
1 relacji wynika, że jednorazowy nakład tychże gazet wahał się od kilkunastu do 
ponad tysiąca egzemplarzy. Określenie dokładnej wysokości jednorazowego nakła­
du utrudnia również fakt, że pisma te często przepisywane były przez czytelników, 
a ustalenie dokładnej liczby kopiowanych egzemplarzy jest praktycznie niemożliwe. 
Niewielki nakład rekompensowała jednak wielość wydań, bowiem w każdej nie­
mal instytucji, uczelni, zakładzie pracy wychodził przynajmniej jeden tytuł pod­
ziemnej prasy. Jedynie o „Solidarności”, tj. ukazującym się przeciętnie co 2 tygo­
dnie organie prasowym Zarządu NSZZ »Solidarność« wiadomo, że w ciągu ośmiu 
lat edycji światło dzienne ujrzało ca 150 jego ośmiostronicowych numerów39. 
Oczywiście nakład pism opozycyjnych, jak również częstotliwość ich wydawania

38 AP Gd., KW PZPR nr 2384, sygn. 1983, k. 94-95, Protokół z posiedzenia WSPI w dn.15 VI 
1982 r.

39 Zob. H. Galus, Prasa w dobie polskich przemian..., cz. II, Gdańsk 1999, s. 54-55.



136 Ma r i a  Ol g a  Si k o r r a  (Gd a ń s k )

uzależnione były od środków finansowych, jakimi w danym czasie dysponowało 
wydawnictwo. Kolejne utrudnienie stanowił, zwłaszcza w pierwszych miesiącach 
stanu wojennego, brak odpowiedniego sprzętu poligraficznego, farb, emulsji i re­
glamentowanego papieru drukarskiego.

5. Szata graficzna i układ graficzny

Po wprowadzeniu stanu wojennego układ graficzny oraz szata prasy oficjalnej 
nie uległy dostrzegalnym zmianom. Jedynie wspomnianąjuż trójgazetę charakte­
ryzowała wyraźna koncentracja na słowie pisanym. Sporadycznie jedynie zamiesz­
czano tam zdjęcia gloryfikujące wyłącznie prorządową rzeczywistość. Dopiero 
po ponownym rozdziale na trzy tytuły, co nastąpiło 2 lutego 1982 r., stopniowo na 
ich łamach zaczęto zamieszczać coraz więcej ilustracji, których wielkość prze­
wyższała niekiedy tekst korespondującego z nimi artykułu. Niektóre z ilustracji 
były całkowicie oderwane od publikowanych w danej gazecie treści i -  być może 
-  „wypełniały” jedynie jej niedobór.

Szata graficzna pism rządowych utrzymana była głównie w tonacji czarno­
białej. Jedynie w czasie ówczesnych świąt państwowych na winietach trójmiej­
skich gazet pojawiały się kolory: czerwony i pomarańczowy. Tytuły gazet druko­
wano dużą, pogrubioną czcionką w kolorach: czarnym („Głos Wybrzeża”), nie­
bieskim („Dziennik Bałtycki”), a także w połączeniu czerni z czerwienią („Wieczór 
Wybrzeża”). Z czasem coraz więcej miejsca zaczęły zajmować w oficjalnej pra­
sie informacje sportowe, anonse i reklamy, rozrywka. W „Wieczorze Wybrzeża” 
ponownie ukazał się popularny komiks „Kajko i Kokosz”, w „Głosie Wybrzeża” 
pojawiły się nowe działy -  Głos młodych i Z notatnika reportera.

Warunki, w jakich przyszło funkcjonować prasie opozycyjnej po wprowa­
dzeniu stanu wojennego, miały bezpośredni wpływ na szatę graficzną podziem­
nych gazetek. Trudności ze sprzętem, farbami oraz emulsjami niejednokrotnie 
wymuszały na twórcach prasy przepisywanie tekstów na maszynach do pisania 
oraz ręcznie. Produkcją farb i emulsji zajmowali się często sami wydawcy, jednak 
uzyskane domowym sposobem nie zapewniały one wysokiej jakości druku. Czcionka 
niejednokrotnie odbijała się niewyraźnie lub rozmywała na papierze. Oczywiście, 
gdy edytorzy dysponowali wystarczającymi środkami finansowymi, byli w stanie 
zapewnić sobie dobrej jakości sprzęt drukarski, co uwidaczniało się w estetyce 
wydań określonego tytułu. Winiety gazet utrzymane były w tonacji czarno-białej. 
Jeśli pojawiały się jakieś kolory, (przeważnie czerwień), ograniczały się głównie 
do pierwszej strony. Frontyspisy nawiązywały do treści ideowych, akcentując po­
wiązanie treści pisma z hasłami Solidarności40. Często tytuły czasopism drugiego

40 Zob. np. „Solidarność. Dziennik Wojenny”, 1982, nr 3 i 4; „Gdańsk. Pismo Informacyjne 
NSZZ »Solidarność«”, 29 III 1982; „PGPG”, 14 X 1982.



P r a s a  g d a ń s k a  w  s t a n i e  w o j e n n y m  ( 1 9 8 1 - 1 9 8 3 ) . . . 1 3 7

obiegu drukowane lub pisane były specjalna czcionką, tzw. solidarycą. Pierwsza 
strona czasopisma była więc swoistym przekazem idei Solidarności.

W stanie wojennym na łamach opozycyjnej prasy ograniczano się głównie 
do zamieszczania tekstu, rzadko natomiast ilustracji, których wkomponowanie 
w treść artykułów wymagało odpowiedniego sprzętu drukarskiego. Ich funkcje 
spełniały rysunki, w większości satyryczne, ośmieszające przywódców WRON, 
a także rzeczywistość sprokurowaną stanem wojennym.

6. Środowisko dziennikarskie Wybrzeża wobec wprowadzenia 
stanu wojennego

1 sierpnia 1980 r. podpisano w Gdańsku 21 postulatów, w których to opozycja 
domagała się m.in. uznania wolnych związków zawodowych, prawa do strajku 
oraz ograniczenia cenzury. Podkreślano, że wolność słowa zagwarantowana jest 
w konstytucji, a wszelkie jej ograniczenia powinny być określane i kontrolowane 
przez sądy. Wysunięte wówczas żądania przestrzegania wolności słowa, druku 
i publikacji, nierepresjonowania niezależnych wydawnictw, a także udostępniania 
środków masowego przekazu przedstawicielom wszystkich wyznań, były począt­
kiem przełomu, który dokonał się w prasie po wydarzeniach sierpnia 1980 r. Część 
środowiska gdańskich dziennikarzy zaczęła w swoich dążeniach wybiegać dalej 
niż zakładały to uzgodnienia. Coraz częściej pojawiały się komentarze krytykujące 
formę rządowych informacji o pamiętnych wydarzeniach w Gdańsku. Twierdzono, 
że świadoma dezinformacja uniemożliwia dziennikarzom uczciwe wywiązywanie 
się z obowiązku rzetelnego przekazu komunikatu prasowego opinii publicznej. 
W pierwszej połowie 1981 r. niektórzy dziennikarze z reformatorskiej grupy roz­
poczęli działalność na forum podstawowych organizacji PZPR w redakcjach ma­
cierzystych pism. Aktywność ta polegała na współpracy owych organizacji w ra­
mach tzw. struktur poziomych. Dążono więc do ograniczenia oraz eliminowania 
biurokratycznego nadzoru partyjnego nad środkami przekazu, a także do ich ato- 
mizacji i demokratyzacji, ale, co podkreślano, „...bez odrzucania zasad socjali­
zmu”. Wkrótce okazało się jednak, że wszelkie próby reform istniejącego syste­
mu zarządzania prasą, są niemożliwe41. Ostatecznie kres wszelkim próbom refor­
matorskim położyło wprowadzenie 13 grudnia 1981 r. stanu wojennego.

Decyzję w sprawie gdańskiego środowiska dziennikarskiego podjęto rankiem 
13 grudnia. Wówczas to komandor F. Czerski wkroczył na czele uzbrojonych 
marynarzy do miejscowego Domu Prasy, gdzie przebywali szefowie redakcji 
wybrzeżowych pism i przedstawił się zebranym jako komisarz wojenny do spraw 
prasy w Gdańsku. Pierwszą decyzją F. Czerskiego, o czym już pisano, było wła-

41 Zob. H. Galus, Prasa w dobie polskich przemian..., cz. IV, Aneks dokumentalny, s. 14-15.



138 Ma r i a  Ol g a  Si k o r r a  (Gd a ń s k )

śnie połączenie trzech wybrzeżowych gazet, tj. „Dziennika Bałtyckiego”, „Głosu 
Wybrzeża” i „Wieczoru Wybrzeża”. Podstawowym kryterium doboru kadry dzien­
nikarskiej, redagującej nową gazetę, było nienależenie do Solidarności oraz ma­
nifestowany, niechętny stosunek do tzw. reformatorów w partii. Redaktorem na­
czelnym owego „zlepu”, jak nazwali trójgazetę mieszkańcy Trójmiasta, został 
Józef Królikowski42.

Już 13 grudnia 1981 r. miały miejsce pierwsze zatrzymania. Grupa gdańskich 
dziennikarzy internowana została w Strzebielinku. Wśród nich: Grzegorz Fortuna 
z tygodnika „Samorządność”, Konrad Turzyński także z „Samorządności”, który 
do Strzebielinka został przeniesiony z obozu internowania w Potulicach, Roman 
Pieńkowski, redaktor naczelny „Biuletynu Informacyjnego Stoczni Gdańskiej” 
i Joanna Wojciechowicz z działu Informacji Zarządu Regionu NSZZ »Solidarność«. 
W obozie w Strzebielinku zamknięto także dziennikarzy „Solidarności” z innych 
miast. Przetrzymywani byli tu m.in. Tadeusz Mazowiecki, redaktor naczelny „Ty­
godnika Solidarność”, sekretarz redakcji tego pisma Krzysztof Wyszkowski oraz 
dziennikarze z Torunia, Szczecina i Słupska. W pierwszym tygodniu stanu wojen­
nego zatrzymano red. Zbigniewa Gacha z tygodnika „Czas”, nieco później inter­
nowano Adama Kinaszewskiego oraz aresztowano Macieja Kopińskiego43. Jeszcze 
przed świętami Bożego Narodzenia wielu gdańskich dziennikarzy otrzymało pi­
semne zawiadomienia od dyrektora Gdańskiego Wydawnictwa Prasowego RSW 
„Prasa -  Książka -  Ruch”, o bezterminowym urlopowaniu. Natomiast już 28 grud­
nia 1981 r. Komisarz Wojskowy do Spraw Prasy powołał zespół weryfikacyjny, 
którego zadaniem była ocena postaw i poglądów politycznych środowiska dzien­
nikarskiego. W skład owego zespołu weszło sześć osób: Andrzej Surowiec (czło­
nek KW PZPR w Gdańsku), Krzysztof Zwoliński (członek Wydziału Pracy Ideowo 
Wychowawczej KC PZPR), Andrzej Bubnicki (delegat Biura Prasowego Urzędu 
Rady Ministrów), Stanisław Legocki (dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Kontroli 
Publikacji i Widowisk w Gdańsku), komandor por. Stanisław Czerski (pełnomoc­
nik WRON do spraw prasy, radia i telewizji w województwie gdańskim) oraz por. 
Jerzy Zamorowski (ze Służby Bezpieczeństwa w Gdańsku). Ponadto, o czym nie 
wspominają dokumenty PZPR, w rozmowach z dziennikarzami brali także udział 
komisarze wojskowi, oficerowie służb bezpieczeństwa oraz przedstawiciele Wy­
działu Propagandy KW PZPR44.

42 Zob. AP Gd., nr 2384, sygn. 19150, b. p., KW PZPR w Gdańsku, ocena weryfikacji pracow­
ników prasy, radia i telewizji, Gdańsk, styczeń 1982; zob. też: I. Greczanik-Filipp, loc. cit.; 
Słownik dziennikarzy i publicystów Pomorza 1945-2005, Gdańsk 2008, s. 95.

43 M. Podgóreczny, Stan wojenny nieco opóźnił, lecz nie powstrzymał biegu historii, [w:] Stan 
wojenny, wspomnienia i oceny, red. J. Kulas, Pelplin 1999, s. 236; H. Galus, Biała Księga 
prasy gdańskiej. Dokumenty i publicystyka, cz. III, Aneks dokumentalny, Gdańsk 1999, s. 19-21; 
Słownik dziennikarzy i publicystów Pomorza..., odpowiednie hasła osobowe.

44 H. Galus, Biała Księga..., 24; zob też R. Habielski, op. cit., s. 324-325; „Notes. Rocznik



Pr a s a  g d a ń s k a  w  s t a n ie  w o je n n y m  (1981-1983)... 139

Wyniki weryfikacji pracowników prasy przedstawiono w styczniu 1982 r. 
i m.in. w oparciu o nie podjęto następujące decyzje: w „Głosie Wybrzeża” na 
zatrudnionych w redakcji 49 dziennikarzy usunięto 6. Na niższe stanowiska prze­
sunięto 3 osoby (zastępcę redaktora naczelnego, zastępcę sekretarza redakcji oraz 
kierownika działu kultury), a 2 osoby objęto zakazem zatrudniania w prasie par­
tyjnej. Natomiast w „Dzienniku Bałtyckim” na 34 zatrudnionych polecono zwolnić 
3 osoby. W „Wieczorze Wybrzeża” z 26 dziennikarzy pozytywnie nie zweryfiko­
wano 5, a na niższe stanowiska przesunięto 2 (sekretarza redakcji oraz kierownika 
działu miejskiego). Najsroższe represje dotknęły dziennikarzy „Czasu”, w którym 
to z 37 osób pracujących w jego redakcji zwolniono aż 15 -  i to z zakazem zatrud­
niania ich w jakichkolwiek agendach RSW „Prasa -  Książka -  Ruch”45. Warto 
pamiętać, że środowisko dziennikarskie jeszcze przed wprowadzeniem stanu wo­
jennego było bacznie obserwowane, a specjalne agendy Służby Bezpieczeństwa 
dokonywały inwigilacji poszczególnych redakcji. Toteż w dniu 13 grudnia 1981 r., 
a więc przed rozpoczęciem weryfikacji, władze partyjno-państwowe z góry usta­
liły, który z dziennikarzy będzie mógł nadal pracować w swoim zawodzie.

Tak więc „działalność” owego zespołu weryfikacyjnego, zwanego w środo­
wisku dziennikarskim „czerezwyczajką”46, pozbawiła pracy wielu gdańskich dzien­
nikarzy. Wymienić tu można z „Głosu Wybrzeża”: Romualda Akowskiego, Renatę 
Mroczkowską, Stanisława Czajkowskiego, Izabelę Greczanik-Filipp, Jerzego 
Karota oraz Edmunda Pietrzaka; z „Dziennika Bałtyckiego”: Aleksandra Łosia, 
Aleksandrę Paprocką i Wojciecha Łukaszewicza, natomiast w „Wieczorze Wy­
brzeża” pracę stracili: Karol Jóźwiak, Alina Główczyńska, Zbigniew Truszkiewicz 
oraz Dariusz Nowak. Prawa wykonywania zawodu pozbawieni zostali ponadto 
wszyscy dziennikarze „Samorządności” kierowanej przez Lecha Bądkowskiego. 
Byli wśród nich m.in.: Janusz Daszczyński, Donald Tusk, Nina Rasz oraz Izabella 
Trojanowska. Z pracy usunięto też zatrudnionych w redakcji „Czasu”: Adama 
Orchowskiego, Macieja Łopińskiego, Zbigniewa Gacha, Macieja Borkowskiego, 
Jana Jakubowskiego, Janusza Kasprowicza, Marzenę i Tadeusza Woźniaków, 
a także Olgę Skibińską, Annę Kościelecką i Andrzeja Liberadzkiego47.

dziennikarzy Pomorza 2008” (dalej -  „Notes”), Gdańsk 2009, Weryfikacja, s. 210-213 oraz 
SB na tropie gdańskich dziennikarzy, s. 214-219.

45 AP Gd., op. cit., sygn. 19150, b.p., KW PZPR w Gdańsku. Ocena weryfikacji pracowników 
prasy, radia i telewizji, Gdańsk -  styczeń 1982 r.

46 M. Podgóreczny, op. cit., s. 236; Gdańskie środowisko dziennikarskie inwigilował wspo­
mniany już por. Jerzy Zamorowski, zob. „Notes”..., s. 210.

47 Zob. tamże; H. Galus, op. cit., s. 89-91; J. Waczyński, Lata zielone, lata czerwone, [w:] „No­
tes”..., s. 115-116, 211-219. Po likwidacji „Czasu” w dniu 8 III 1982 r. do nowo utworzonego 
tygodnika „Wybrzeże” przeszło dwunastu dotychczasowych pracowników zwiniętego czaso­
pisma. O zmianach personalnych w redakcjach gdańskich gazet zob. też AP Gd., op. cit., sygn. 
19150, k. 330-331, 334-335.



140 Ma r i a  Ol g a  Si k o r r a  (Gd a ń s k )

W partyjnych sprawozdaniach z przeprowadzonej weryfikacji podkreślano, że 
osoby negatywnie zweryfikowane . .nie umiały określić się w swych postawach 
dziennikarskich”. Ta „niepożądana” postawa polegała, jak pisano, na nieakcepto­
waniu istniejącej rzeczywistości politycznej, bądź „ . w  nieumiejętności dostrze­
żenia w Solidarności extremalnych nurtów politycznych”48 oraz „wyrażaniu po­
glądów politycznych przeciwnych polityce partii”, manifestowaniu negatywnego 
stosunku do stanu wojennego i na aktywnej działalności w komisji zakładowej 
Solidarności. Jak więc widać, mimo że władze starały się tłumaczyć weryfikację 
przesłankami merytorycznymi, w rzeczywistości była ona akcją czysto polityczną. 
Szansę na pozostanie w zawodzie dawano jedynie tym niezweryfikowanym dzien­
nikarzom, którzy chcieliby złożyć „odpowiednią” samokrytykę49. Decyzje doty­
czące weryfikacji ostatecznie mogły ulec zmianie przed jej zatwierdzeniem przez 
egzekutywę gdańskiego KW PZPR.

Tak więc, co podkreślano w dokumentach partyjnych, zasadniczym celem 
przeprowadzonej weryfikacji było „ustalenie politycznej przydatności środków 
przekazu”. Wspomniana „przydatność” była przy tym rozumiana jako gotowość 
do podjęcia zadań zlecanych dziennikarzom gdańskich mediów -  radia, prasy i te­
lewizji przez partyjne agendy propagandowe.

Po przeprowadzonej weryfikacji środowisko dziennikarzy Wybrzeża podzie­
lono na cztery grupy. Do grupy „A” zaliczono dziennikarzy solidaryzujących się 
z polityką partii i rządu, do grupy „B” osoby „nie ulegające nastrojom solidarno­
ściowym” i starające się dobrze wykonywać swój zawód, lecz mające zastrzeże­
nia do polityki władz, do grupy „C” dziennikarzy apolitycznych, „pracujących 
beż zaangażowania”, wreszcie do grupy ostatniej, „D” -  wszystkich tych, którzy 
uważali wprowadzenie stanu wojennego i przeprowadzenie weryfikacji za nie­
zgodne z obowiązującym prawem50. Na znak protestu przeciw wspomnianym re­
strykcjom i wprowadzeniu stanu wojennego, kilkunastu dziennikarzy złożyło le­
gitymacje partyjne, inni nie ukrywali swego krytycznego stanowiska wobec decy­
zji podejmowanych przez WRON51. Zdarzały się jednakże wypadki, że niektórzy

48 AP Gd., op. cit., sygn. 19672, k. 54-56.
49 M. Podgóreczny, loc. cit.; H. Galus, op. cit., s. 22.
50 AP Gd., op. cit., sygn. 19150, b.p., Sytuacja społeczno-polityczna w gdańskim środowisku 

dziennikarskim. Próba oceny, luty 1982 r.
51 Np. red. Alicja Balińska przed „rozmową” weryfikacyjną zażądała od komisji przedstawienia 

upoważnienia mającego prawne podstawy jej przeprowadzenia. Gdy takowego nie otrzymała, 
opuściła salę. Jedenastu dziennikarzy „Czasu” również odmówiło poddania się weryfikacji. 
Byli to: Andrzej Liberadzki, Zbigniew Gach, Edmund Szczesiak, Andrzej Ereciński, Maciej 
Łopiński, Adam Orchowski, Aleksandra Skibińska, Małgorzata Sokołowska, Marzena i Tadeusz 
Woźniakowie oraz Jan Jakubowski, zob. M. Łukaszewicz, Weryfikacja. Z notatnika stanu 
wojennego 1981-1982, Warszawa 1994, s. 267; H. Galus, Biała księga prasy polskiej. Doku­
menty i publicystyka..., s. 187.



Pr a s a  g d a ń s k a  w  s t a n ie  w o je n n y m  (1981-1983)... 141

dziennikarze tłumaczyli przed komisją weryfikacyjną swą „antywronowską” po­
stawę brakiem „pełnej wiedzy o sytuacji politycznej”.

Osoby negatywnie ocenione przez „weryfikatorów” stawały się teraz niejed­
nokrotnie autorytetami w środowisku dziennikarskim krytycznym wobec działań 
WRON. W jednym z partyjnych dokumentów dotyczących tejże kwestii czytamy: 
„Weryfikacja, co brzmi jak paradoks -  przysporzyła sympatii zweryfikowanym 
negatywnie. Kolportowana jest opinia, że władze po cichu wycofują się z „błędów 
weryfikacji” i przywracają do łask niezweryfikowanych i pozbawionych funkcji”52. 
Sprawą pilną dla czynników władzy (WRON) była wówczas szybka izolacja tych 
dziennikarzy, którzy -  jak to określano -  „przeszkadzają pracować dla dobra kraju”. 
Toteż zwolnionym z pracy, bądź zawieszonym w czynnościach zawodowych dzien­
nikarzom, po wprowadzeniu stanu wojennego, zabroniono wstępu do redakcji. 
Do „Domu Prasy” w Gdańsku wejść można było tylko za okazaniem przepustki 
wystawionej przez Komisarza Wojskowego do Spraw Prasy.

Szczególnym represjom poddani zostali ludzie i środki przekazu Solidarno­
ści. Niektórzy członkowie zespołów redakcyjnych solidarnościowych gazet oraz 
ich personelu technicznego zostali internowani.

Kolejną represją wymierzoną w środowisko dziennikarskie było rozwiązanie 
19 marca 1982 r. Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich (dalej -  SDP). Organiza­
cja ta skupiała reprezentację dziennikarzy dążących do zmiany statusu prasy, ra­
dia i telewizji, a także do uniezależnienia przynajmniej niektórych z tych mediów 
od władzy państwowej. Naturalnie wzbudzało to niepokój władz, toteż na nic 
zdały się podejmowane przez członków SDP próby ponownej animacji działalno­
ści tejże organizacji. Tymczasem w lutym 1982 r., z inspiracji partyjno-rządowej, 
zawiązano Stowarzyszenie Dziennikarzy PRL grupujące dziennikarzy godzących 
się na współpracę z władzami. W Gdańsku, mimo zakazu funkcjonowania, SDP 
wciąż kontynuowało swoją działalność. W stanie wojennym była to pomoc finan­
sowa, prawna i poparcie moralne udzielane pozbawionym pracy dziennikarzom53. 
Nawiązano także kontakty z prasą emigracyjną, prowadzono szkolenia członków 
opozycji młodzieżowej. Wszechstronnej pomocy działaczom SDP udzielali m.in. 
o.o. dominikanie z kościoła św. Mikołaja w Gdańsku. Henryka Dobosz-Kinaszew- 
ska, dziennikarka zlikwidowanej „Samorządności” i wielu tytułów prasy podziem-

52 AP Gd., op. cit, sygn. 19150, b. p., Sytuacja społeczno-polityczna w gdańskim środowisku 
dziennikarskim. Próba oceny, luty 1982; zob. też J. Waczyński, Lata zielone, lata czerwo­
ne...; „Notes”..., s. 112-113.

53 Znaczącym wsparciem okazała się pomoc w poszukiwaniu płatnego zatrudnienia dla niezwe­
ryfikowanych, pozbawionych prawa wykonywania zawodu dziennikarzy. W tym celu m.in. 
założono spółdzielnię pracy, gdzie w pierwszej kolejności możliwość zatrudnienia mieli bez­
robotni dziennikarze. Potrzebującym rozdzielano też napływające z zagranicy dary. Byli wśród 
nich, jak wspomina red. T. Woźniak, nie tylko dziennikarze, ale wszyscy poszkodowani przez 
stan wojenny; zob. relacja red. Tadeusza Woźniaka z dn. 15 II 2006 r.



142 Ma r ia  Ol g a  Sik o r r a  (Gd a ń s k )

nej (np. „Przeglądu Politycznego”, „Podpunktu” i „Przekazu”54), szczególnie cie­
pło wspomina ojca Sławomira Słomę, który po wprowadzeniu stanu wojennego 
zaczął tworzyć obok duszpasterstwa akademickiego, duszpasterstwo środowisk 
twórczych. Ponadto w klasztorze ukrywali się przez jakiś czas, zaraz po 13 grud­
nia, poszukiwani przez władze działacze opozycji55. W sumie na około 300 dzien­
nikarzy pracujących w wybrzeżowych redakcjach prawa do wykonywania zawodu 
pozbawiono 96 osób. Nieznaczna liczba zwolnionych miała prawo do emerytury, 
a kilkanaście osób otrzymało renty inwalidzkie.

Jak już wspomniano, po utracie posady, dziennikarze z konieczności podej­
mować musieli różne prace, często niemające nic wspólnego z wykonywanym 
dotąd zawodem. Najczęściej były to prace w rzemiośle i handlu. Przykładowo 
red. Andrzej Malinowski, ostatni prezes Zarządu Oddziału Morskiego SDP zaczął 
pracować jako stolarz, a red. Tadeusz Woźniak jako producent wyrobów metalo­
wych56. Niektórzy dziennikarze podjęli pracę w nowo powstających pismach „dru­
giego obiegu”. Kilkunastu gdańskich dziennikarzy opuściło kraj. Jak podaje An­
drzej Liberadzki, dziennikarze współpracujący z opozycją stanowili około 15 proc. 
całego, niezweryfikowanego środowiska SDP w Gdańsku. W późniejszym okre­
sie w Stowarzyszeniu zarysował się podział na trzy grupy: do pierwszej zaliczyć 
można te osoby, które aktywnie współpracowały z podziemiem, kolejną grupę 
stanowiły osoby przychylnie nastawione do kolegów z opozycji, jednak spora­
dycznie z nimi współpracujące. Do ostatniej grupy (około 15 osób) należeli ci, 
którzy „.. .poszli bokiem lub na kolanach do oficjałek stanu wojennego i normali­
zacji, a nawet jeszcze dalej -  bo z donosami na kolegów”57.

Zjawiskiem niepokojącym KW PZPR, które to odnotowywano w każdym 
niemal sprawozdaniu, był brak w redakcjach pism prorządowych dziennikarzy 
i publicystów zaangażowanych partyjnie. Zwracano uwagę na tzw. publicystykę 
„bezbarwną politycznie”, czyli nieporuszającą kwestii drażliwych, dotykających 
zagadnień partyjnych oraz ideologicznych. W redakcji wybrzeżowej trójgazety 
starano się temu zapobiegać, wyzyskując „wronowskie” biuletyny informacyjne, 
bądź sięgając do przedruków z innych, poddanych cenzurze pism krajowych.

54 Zob. Słownik d z ie n n ik a r z y s. 35-36.
55 Zob. H. Dobosz, Dziennikarze u dominikanów, „Forum Dziennikarzy”. Pismo Stowarzysze­

nia Dziennikarzy Polskich, 2005, nr 3/4, s. 14; H. Galus, Działalność zdelegalizowanego 
SDP, „Forum Dziennikarzy”..., loc. cit., s. 12-13; W kruchcie kościoła św. Dominika wywie­
szano też gazetkę ścienną „Skarbczyk Dominikański”, w której zamieszczali swoje teksty 
niezweryfikowani, pozbawieni prawa wykonywania zawodu dziennikarze. Gazetkę ową re­
dagowali: Alicja Balińska, Henryka Dobosz, Barbara Mikołajczyk oraz Tadeusz Knade, zob. 
K. Nowosielski, op. cit., s. 37.

56 Zob. relacja red. T. W oźniaka.; M. Podgóreczny, op. cit., s. 237; Słownik dziennikarzy..., 
odpowiednie hasła osobowe.

57 H. Galus, B ia ła  k s ię g a  p r a s y  p o ls k ie j .  D o k u m e n ty  i p u b l ic y s ty k a . . . , s. 250-252.



P r a s a  g d a ń s k a  w  s t a n i e  w o j e n n y m  ( 1 9 8 1 - 1 9 8 3 ) . . . 1 4 3

Zwracano uwagę, że problematykę „partyjnie słuszną” poruszają w swoich arty­
kułach tylko nieliczni autorzy, co wywołuje wrażenie odcinania się części zespołu 
redakcyjnego owego „zlepu” od polityki WRON58. Przyczyn owej sytuacji dopa­
trywano się głównie w „dywersyjnej działalności” środowiska niezweryfikowa- 
nych bądź emerytowanych dziennikarzy. Podkreślano, że ludzie ci rozstający się 
z zawodem najczęściej z racji swych przekonań politycznych, nadal wywierają 
wpływ na kolegów, którzy pozostali w redakcjach. W sprawozdaniach gdańskie­
go KWPZPR stwierdzano, że środowisko dziennikarskie Wybrzeża dalekie jest 
od stanu pełnego poparcia dla partii i zrozumienia prowadzonej przez nią polityki. 
Szczególnie „drażniły” partyjnych weryfikatorów -  jak to określano -  „ciągotki 
prosolidarnościowe” i głoszenie liberalnych poglądów przez niektórych uznanych 
dziennikarzy, co miało źle wpływać na ich młodszych, rozpoczynających pracę 
kolegów. Właśnie owych niedoświadczonych, młodych pracowników redakcji 
chciała pozyskać do realizacji własnych celów partia -  do propagowania i glory­
fikowania na łamach prasy „właściwej linii politycznej”59.

Brak systemu kształcenia kadr dziennikarskich, a także ograniczenie możli­
wości podnoszenia kwalifikacji osób już pracujących w tym zawodzie, to kolejne 
problemy gdańskiego środowiska dziennikarskiego po przeprowadzeniu weryfi­
kacji. W sprawozdaniach i ocenach partyjnych i „wronowskich” podkreślano tym­
czasem, że miały to być „niedopatrzenia” samych zespołów redakcyjnych, które 
jakoby nie dostrzegały tego problemu. Stąd planowano powołanie na Uniwersy­
tecie Gdańskim interdyscyplinarnego Seminarium Dziennikarskiego. Na Semina­
rium to, funkcjonujące oczywiście w oparciu o wytyczne władz partyjnych i pod 
ich kontrolą, uczęszczać mieliby studenci -  ochotnicy wszystkich kierunków, ze 
wszystkich uczelni wyższych Wybrzeża. Absolwenci owego Seminarium, jak za­
kładano, tworzyliby co najmniej przychylną władzy komunistycznej zbiorowość 
dziennikarską.

Dla władz, co warto jeszcze raz podkreślić, weryfikacja gdańskiego środowi­
ska dziennikarskiego „.. .była następstwem wielu negatywnych zjawisk występu­
jących w zespołach redakcyjnych mających swą genezę z okresu sprzed grudnia 
1981 r.”60. Jak natomiast weryfikację przyjmowali i oceniali sami dziennikarze, 
mówi zamieszczona w opozycyjnej prasie warszawskiej szopka noworoczna 
z 1982 r. A oto jej fragment cytowany za książką Macieja Łukaszewicza Weryfi­
kacja. Z  notatnika stanu wojennego 1981-1982:

58 AP Gd., op. cit., nr 2384, sygn. 19150, k. 37 i 53.
59 Tamże, sygn. 19149, k. 67-68, Ocena pracy organizacji partyjnych w środowisku dziennikar­

skim Gdańska.
60 AP Gd., op. cit., sygn. 19672, k. 66, Ocena pracy organizacji partyjnych w środowisku dzien­

nikarskim Gdańska; zob. też: R. Habielski, op. cit., s. 323-324.



144 Ma r i a  Ol g a  Si k o r r a  (Gd a ń s k )

Olszowski:
Oto sukces niemały -  
Udało się prasę całą,
Całą dziennikarską hordę 
Raz nareszcie wziąć za mordę,
Czas wojenny ma swe racje.
I żeby nie było sporów,
Także panów redaktorów 
(•••)
Jaruzelski:
Z ciebie Stefku to istny Boruta,
Tego nie było nawet za Bieruta,
Nawet sam Berman tak prasy nie zdusił, 
Ale ktoś przecież dla nas pisać musi!

Olszowski:
Kupiłem Se pawich piór,
Kilka dziennikarskich ciur.
Choć piszą dość podle -  bo pióra nie orle -  
Za to trzymam w ręku sznur.. .61.

7. Warunki pracy w wydawnictwach rządowych i opozycyjnych
(tajnych)

Weryfikacja, będąca świadomie wymierzoną akcją przeciwko dziennikarzom 
angażującym się w posierpniowe przemiany, ostatecznie wpłynęła na skład zes­
połów redakcyjnych wybrzeżowej prasy. Ponieważ, co podkreślano w sprawoz­
daniach z narad Wydziału Propagandy KW, dziennikarze odgrywają ,,.. .niekwe­
stionowaną rolę w tworzeniu ogólnego stanu emocji i nastrojów, mają wpływ na 
stymulowanie zachowań jednostek i grup społecznych”, za niezbędne uważano 
„poznanie sytuacji społeczno-politycznej w środowisku”62. „Poznanie” to polegać 
miało na ocenie stopnia „utożsamiania” się dziennikarzy z polityką wronowskiej 
władzy. „Utożsamiania” niejednokrotnie wymuszanego poufnymi informacjami 
(tzw. hakami), które udało się zgromadzić funkcjonariuszom SB o niektórych oso­
bach. Wyzyskiwano także obawę dziennikarzy przed utratą pracy, a tym samym

61 Cyt. za: M. Łukaszewicz, op. cit., s. 241-242.
62 AP Gd., op. cit., sygn. 19150, b.p. , Ocena sytuacji w gdańskim środowisku dziennikarskim, 

1982 r.



Pr a s a  g d a ń s k a  w  s t a n i e  w o j e n n y m  (1981-1983)... 145

środków na utrzymanie rodziny. Chociaż, o czym należy również nadmienić, znaj­
dowali się i tacy, których dyspozycyjność wobec władzy warunkowały PRL-owskie 
nawyki, przekonania ideowo-polityczne bądź szybka kariera zawodowa63, jaka 
otwierała się przed nimi po „weryfikacyjnych” zwolnieniach. Praca w państwo­
wych mediach była w pełni podporządkowana wymogom komunistycznej propa­
gandy, która winna być „...czynnikiem organizującym właściwe w proporcjach 
widzenie świata i procesów na tym świecie się dokonujących”64. Na jakąkolwiek 
samodzielność nie było ze strony władz zezwolenia. Były natomiast narzucone 
obowiązki, które musieli dziennikarze pracujący w państwowych mediach bez­
względnie wypełniać. Ponieważ prasę, radio i telewizję traktowano jako instru­
ment partyjnej kontroli ideologicznej, tym większą wagę przywiązywano do „wła­
ściwego” ich funkcjonowania. Nad realizacją stawianych przed redakcjami zadań 
„czuwał” KW PZPR poprzez Komisję Propagandy KW oraz Wydział Propagandy. 
Natomiast ocenę funkcjonowania środków przekazu dokonywało raz w roku Ple­
num KW, na podstawie opinii Wydziału Prasy Radia i TV Komitetu Centralnego 
PZPR, Wydziału Propagandy KW, Komisji Propagandy KW oraz Gdańskiego 
Wydawnictwa Prasowego. Ponadto do zadań egzekutywy KW należała coroczna 
ocena pracy redaktorów naczelnych oraz kierownictw redakcji65. Dużą wagę przy­
wiązywano również do stałych kontaktów redakcji wybrzeżowych czasopism 
z wydziałem Propagandy KW. Polegały one na cotygodniowych spotkaniach kie­
rownictwa Wydziału Propagandy z sekretarzami POP poszczególnych redakcji. 
Na zebraniach tych przedstawiane były zalecenia co do linii tematycznej, którą 
powinny obrać środki masowego przekazu. Tak więc sekretarze POP otrzymywali 
„ .n iezbędne do pracy informacje o sytuacji społeczno-politycznej w kraju i za 
granicą, jak również wytyczne o bieżącej pracy partyjnej”66. Takie jednoznaczne 
„ukierunkowanie”, podlegające nieustannej kontroli, nie pozostawiało żadnych 
złudzeń, jaką rolę władza powierzyła mediom. Miały one mianowicie zdobywać 
aprobatę społeczną dla polityki partii i „wronowskiej” władzy.

Zalecenia, jaką tematykę należy poruszać na łamach prasy oraz wytyczne 
„w zakresie prowadzenia walki ideologicznej z opozycją polityczną”, znajdowali 
dziennikarze w specjalnych partyjnych gazetkach instruktażowych. Były to m.in.: 
„Sugestie”, „Informacja Wewnętrzna”, „Kontakt” oraz „ABC Propagandzisty 
i Agitatora”. Najczęściej w przededniu posiedzeń plenarnych KW zwoływano też 
„spotkania” z publicystami zajmującymi się tematyką morską, rolnictwem, sprawa-

63 Zob. H. Galus, Biała księga prasy polskiej. Dokumenty i publicystyka..., s. 186.
64 AP Gd., op. cit., sygn. 19672, k. 93, Propaganda wizualna w Trójmieście i w zakładach pracy. 

Koncepcja ogólna i sposoby jej realizacji.
65 Tamże, k. 184-185, Plan realizacji zadań wynikających z uchwały Sekretariatu KC PZPR w spra­

wie partyjnego kierowania środkami masowej informacji oraz pracy wojewódzkich instancji 
partyjnych z zespołami redakcyjnymi prasy terenowej, terenowych ośrodków radia i telewizji.

66 AP Gd., op. cit., k. 18, Ocena pracy organizacji partyjnej w środowisku dziennikarskim Gdańska.



146 Ma r i a  Ol g a  Si k o r r a  (Gd a ń s k )

mi społecznymi i gospodarczymi. Na owych „spotkaniach” dziennikarze otrzymy­
wali „sugestie”, co do „właściwego” naświetlania danych zagadnień. Oczywiście 
wspomniane kontakty, a właściwie ich funkcje nadzorczo-instruktażowe, umożli­
wiały władzy stałą kontrolę nad trójmiejskimi mediami. Mimo to zdarzały się 
niekiedy wypadki „przemycania” przez „krnąbrnych” dziennikarzy publikacji 
sprzecznych z wytycznymi propagandowych agend Komitetu Wojewódzkiego 
PZPR. Wzbudzało to niezadowolenie i krytykę partyjnych instancji. Dziennika­
rzy obwiniano, że „.. .popełniają wykroczenia nie angażowania, unikania kwestii 
drażliwych” oraz nie „ .angażu ją  swego pióra w obronę pryncypiów ideowych 
partii”67. Na posiedzeniu Sztabu Propagandy i Informacji KW 15 czerwca 1982 r. 
stwierdzono nawet, że w redakcji „Głosu Wybrzeża” wytworzył się „podskórny 
nurt opozycji”68. Zarzucano gazecie, że zbyt często opisuje zjawiska patologii 
społecznej, kreśląc przez to „obraz beznadziejności i braku perspektyw” oraz że 
„odchodzi od linii partii”.

Nie odpowiadało też władzom partyjnym „zbytnie upartyjnienie” „Dziennika 
Bałtyckiego”, który w zamierzeniach KW miał być gazetą „centrum”. Sytuacja 
taka, w opiniach partyjnych propagandzistów, powodowała „wyrwanie” z kręgu 
ich oddziaływania ludzi nieprzyjaźnie nastawionych do PZPR, a czytających do 
tej pory „Dziennik”69.

Praca dziennikarzy odbywała się pod stałą kontrolą. Nawet jeśli artykuł prze­
szedł cenzurę redakcyjną, czekała go jeszcze kontrola cenzora Głównego Urzędu 
Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk. Dopiero po jego akceptacji można było 
dany numer gazety kierować do druku. Dziennikarze doskonale wiedzieli, jakie 
treści można zamieścić w składzie gazety, aby tekst został zaakceptowany przez 
cenzurę. Niekiedy udawało się „oszukać” cenzora i przemycić „nieprawomyślny” 
tekst. Przykładem może być tu felieton muzyczny zamieszczony w numerze 
31 „Dziennika Bałtyckiego” z 12-14 lutego 1982 r., gdzie pierwsze litery kolej­
nych akapitów układały się w zdanie „Wrona skona”.

Najważniejszą osobą w redakcji był redaktor naczelny, odpowiadający za 
kształt merytoryczny pisma. Redaktorzy naczelni jak i cały zespół w czasie stanu 
wojennego powoływani byli przez Wydział Propagandy KW. W skład kolegium 
redakcyjnego wchodzili: dwaj zastępcy redaktora naczelnego oraz sekretarz re­
dakcji. Znaczącą rolę odgrywała również tzw. Rada Redakcyjna, będąca organem 
doradczym, ale głównie opiniodawczym, oceniającym publikacje kierowane do 
druku i rozstrzygająca kwestie związane z funkcjonowaniem pisma. Skład oso­
bowy Rady ustalał Komitet Wojewódzki, który powoływał także jej przewodni­

67 Tamże, sygn. 19150, k. 37, Sytuacja społeczno-polityczna w gdańskim środowisku dzienni­
karskim. Próba oceny, 2 II 1982 r.

68 Tamże, sygn. 1983, k. 98, Protokół z posiedzenia SPI KW w dn. 15 VI 1982 r.
69 Tamże, sygn. 19150, s. 39 i 53.



P r a s a  g d a ń s k a  w  s t a n i e  w o j e n n y m  ( 1 9 8 1 - 1 9 8 3 ) . . . 1 4 7

czącego70. Na naradach Wojewódzkiego Sztabu Propagandy i Informacji KW oma­
wiano również warunki pracy dziennikarskiej. Dziennikarze bowiem skarżyli się 
na złą sytuację lokalową, a sytuację tym m.in. powodowaną określali jako „bardzo 
trudną”71. Władze niepokoiły również braki kadrowe w redakcjach i słabe przy­
gotowanie zawodowe młodych pracowników prasy. Dlatego też Wydział Propa­
gandy KW organizował wspólnie z Gdańskim Wydawnictwem Prasowym szkole­
nia, których celem było „rozszerzenie wiedzy praktycznej i politycznej”. W celu 
wyszkolenia nowych kadr dziennikarskich planowano -  o czym już wspomniano 
-  utworzenie przy Uniwersytecie Gdańskim interdyscyplinarnego Seminarium 
Dziennikarskiego72. Absolwenci owego Seminarium, kończący je z tzw. czerwo­
nym dyplomem, którzy starali by się podjąć pracę w wydawnictwach gdańskich, 
mieli w zamian za swoją dyspozycyjność uzyskać specjalne ułatwienia w przy­
dziale mieszkań73.

Tymczasem praca w wydawnictwach tajnych, jakie ukazały się po wprowa­
dzeniu stanu wojennego, różniła się diametralnie od warunków stwarzanych dzien­
nikarzom pism „wronowskich”. Bezustanna inwigilacja SB i groźba aresztowa­
nia zmuszała edytorów podziemnej prasy do zachowywania szczególnej ostroż­
ności. Jak mówił Maciej Łopiński, jeden z twórców gdańskiej prasy podziemnej 
w stanie wojennym, „...stuprocentową gwarancję, że się nie wpadnie, dawała 
tylko taka sytuacja: sam redaguję, sam drukuję, sam kolportuje i sam czytam”74. 
Redakcje podziemnej prasy mieściły się zwykle w domach osób prywatnych, nie- 
związanych bezpośrednio z danym wydawnictwem. W Gdańsku podziemne wy­
dawnictwo „Alternatywy” założone zostało jeszcze przed wprowadzeniem stanu

70 Tamże, sygn. 9478, k. 161-162, Założenia programowo-organizacyjne Rady Redakcyjnej „Głosu 
Wybrzeża”.

71 Gdańskie Wydawnictwo Prasowe wydawało trzy gazety codzienne: „Głos Wybrzeża”, „Dzien­
nik Bałtycki” i „Wieczór Wybrzeża” oraz dwa tygodniki: „Wiadomości Elbląskie” i „Wy­
brzeże”. Redakcje wszystkich tych czasopism (poza „Wiadomościami Elbląskimi”) mieściły 
się w »Domu Prasy« w Gdańsku, przy Targu Drzewnym 3/7. Redakcja „Głosu Wybrzeża” 
zajmowała 30 pomieszczeń biurowych o łącznej powierzchni 477,2 m2, „Dziennik Bałtycki” 
23 pomieszczenia -  448,2 m2, a redakcja „Wieczoru Wybrzeża” 15 pokoi, tj. 222,9 m2. 
Najmniejszy lokal zajmowała redakcja „Wybrzeża”, bo 8 pomieszczeń biurowych o powierzch­
ni łącznej 123,66 m2. Wyposażenie zespołów dziennikarskich składało się z radioodbiorni­
ków, telewizorów, maszyn do pisania, magnetofonów kasetowych, walizkowych maszyn do 
pisania oraz aparatów fotograficznych.

72 AP Gd., op. cit., sygn. 19150, b.p., Ocena sytuacji w gdańskim środowisku dziennikarskim, 
maj 1982 r.

73 Tamże, sygn. 19672, k. 61, Ocena z realizacji uchwały Sekretariatu KC w sprawie partyjnego 
kierowania terenowymi środkami masowej informacji przez KW PZPR w Gdańsku.

74 M. Łopiński, Niezweryfikowani a struktura prasowa podziemia, „Forum dziennikarzy”. Pismo 
Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, 2005, nr 3/4, s. 10; zob. też: J. Błażejowska, op. cit., 
s. 222 i n.



148 Ma r i a  Ol g a  Si k o r r a  (Gd a ń s k )

wojennego przez Piotra i Macieja Kapczyńskich. Drukarnia wydawnictwa znaj­
dowała się w Gdańsku Oliwie na ul. Sobolowej 3 i zajmowała cały parter domu 
pani Danuty Zientarskiej. Kolejna drukarnia działająca w stanie wojennym w Gdań­
sku, pracowała także w Oliwie na ul. Piastowskiej 28 u państwa Teresy i Lecho­
sława Witkowskich. Początkowo ukryta była w jednej z piwnic, jednak w 1982 r. 
zostało pod nią wykopane wybetonowane następnie pomieszczenie, do którego 
przeniesiono drukarnię. Miejsce to zostało tak dobrze zakonspirowane, że nawet 
podczas kilkakrotnych rewizji SB nie zostało wykryte75. Na terenie Trójmiasta 
działało jeszcze wiele mniejszych, „domowych” drukarni, w których tłoczono 
opozycyjne gazetki76. Niekiedy dziennikarze w ostatniej chwili dowiadywali się, 
gdzie mają dostarczyć tekst.

Dużym utrudnieniem, przynajmniej na początku działalności podziemia wy­
dawniczego, był brak odpowiedniego sprzętu poligraficznego. Także zdobycie 
farb, emulsji i oczywiście reglamentowanego papieru drukarskiego stwarzało po­
ważne przeszkody w rozwinięciu działalności wydawniczej. Próbowano więc róż­
nych metod, m.in. przepisywano je na maszynach, wykorzystywano też technikę 
druku wałkiem, sitodruku, odbijano na prymitywnych, wytwarzanych chałupniczo 
powielaczach77.

Dla bezpieczeństwa dziennikarze prasy podziemnej kontaktowali się tylko 
z niewielką grupą współpracowników78. Istniało bowiem zagrożenie, że wydaw­
nictwo zostanie zdekonspirowane, a jego pracownicy i osoby z nim związane, 
autorzy tekstów, drukarze i kolporterzy aresztowani. Największa jednak ostroż­
ność nie gwarantowała bezpieczeństwa. Nie można było wykluczyć podejrzeń, 
że ktoś ze współpracowników mógł być agentem SB lub zwolennikiem wro­
nowskiej polityki. Tak więc, mimo starań, dochodziło niekiedy do aresztowań, 
a jak pisze Piotr Kapczyński: „bezpieka (...) miała dość dobre rozeznanie, co do 
tego, czym się zajmowaliśmy”79. Zdarzało się jednak, że SB długo nie reagowała, 
a jej akcje ograniczały się do obserwacji, co było spowodowane przekonaniem, 
że lepiej kontrolować już istniejące wydawnictwa, niż zajmować się po ich likwida­
cji pracochłonnym śledzeniem nowo powstających tajnych ośrodków edytorskich.

75 , ?Zob. W. Polak, Wydawnictwo »Alternatywy«. Z dziejów gdańskiej poligrafii podziemnej „A”, 
Gdańsk -Toruń -  Bydgoszcz 2009, s. 11 i n., 46 i n., 62, 67 i n.,74 i n., 85.

76 Zob. W. Polak, op. cit., s. 80 i n., 120-121; m.in. w domu p. Karoliny Kokot w Jelitkowie przy 
ul. Kaplicznej oraz w Gdańsku Osowej w domu p.p. Kingi i Jacka Jancelewiczów, a także 
w Gdyni Grabówku.

77 Usprawnień owego prymitywnego sprzętu drukarskiego dokonywali współpracujący z opo­
zycją pracownicy „Dalmoru” i „Techmetu”. Zob. też: P. Kapczyński, Drukowanie bibuły uwal­
niało od poczucia bezsilności, [w:] Stan wojenny wspomnienia i oceny..., s. 134-137; 
W. Polak, op. cit.
P. Kapczyński, op. cit., s. 151.
Tamże, s. 137; zob. też: J. Błażejowska, op. cit., s. 195-198.79



Pr a s a  g d a ń s k a  w  s t a n ie  w o je n n y m  (1981-1983)... 149

Praca w prasie podziemnej wiązała się jeszcze z problemem wiarygodności 
źródeł informacji. Niemożliwością było bowiem dla pracujących w konspiracji 
dziennikarzy weryfikowanie każdej, uzyskanej informacji. Powodowało to nie­
kiedy zamieszczanie wiadomości niezgodnych z prawdą, które trzeba było pro­
stować w następnych numerach tajnych gazet80.

Rozprowadzanie tajnych gazet i ulotek odbywało się w różny sposób, np. 
rozrzucano ją  w zakładach pracy, na przystankach komunikacji miejskiej, bądź 
przekazywano ją  sobie z rąk do rąk. Niejednokrotnie apelowano do czytelników 
o noszenie dużych toreb, aby ułatwić kolporterom rozprowadzanie gazet. Na łamach 
prasy podziemnej zamieszczano również artykuły przedstawiające zasady bez­
pieczeństwa pracy w tajnych wydawnictwach. Jeden z owych artykułów zamiesz­
czono w „Tygodniku Wojennym” z 27 marca 1982 r. W obszernym tekście przed­
stawiono przyczyny tzw. wpadek oraz sposoby ich unikania. Autorzy tekstu pisali: 
„Doświadczenie ruchu oporu i metody pracy SB wskazują na główne przyczyny 
wpadek z powodu: podstawionych prowokatorów, niewłaściwego zabezpieczenia 
sprzętu, niewystarczającej ostrożności (gadatliwość, nieumiejętny kolportaż) oraz 
współpracy z ludźmi niewystarczająco sprawdzonymi”81. Aby unikać wymienio­
nych błędów, podawano jednocześnie zasady, które miały zapewnić maksymalne 
ograniczenie możliwości „namierzenia” przez SB. Były to następujące wytyczne: 
o miejscu zakonspirowania sprzętu powinny wiedzieć najwyżej 2-3 osoby zaj­
mujące się jego obsługą. Tylko jedna z nich mogła utrzymywać kontakt z infor­
matorami. W czasie pracy drukarni zalecano zachować bezwzględną ostrożność, 
tj. kontrolę otoczenia, przygotowanie sprzętu do nagłej ewakuacji na uzgodnione 
wcześniej miejsce, zakaz odbywania zebrań w lokalu wydawnictwa. Nad bezpie­
czeństwem miała czuwać zaufana osoba. Przekazywanie wydrukowanych gazet 
miało się odbywać o różnych porach dnia i w miejscach ustalonych w ostatniej 
chwili z uwzględnieniem „miejsc awaryjnych”. W kwestii kolportażu podkreśla­
no: „.. .kolportaż materiału (z wyjątkiem obwieszczeń, komunikatów, odezw) nie 
może być masowy. Ważne jest, aby informacje docierały do grup zorganizowa­
nych, aktywnych, a także do zakładów pracy”82. Należy wspomnieć, że poprzez 
rozwiniętą sieć kolportażu pisma z Gdańska trafiały też m.in. do Szczecina, Ko­
szalina, Słupska, Elbląga i Warszawy83. Oczywiście trzeba pamiętać, iż do Trój­
miasta napływała również nielegalna prasa i wydawnictwa opozycyjne z innych 
regionów Polski.

80 Zob. np. M. Łopiński, op. cit, s. 10-11.
81 Archiwum Komisji Krajowej NSZZ »Solidarność« w Gdańsku, nr teki CII/803, „Tygodnik 

Wojenny” z 23 III 1982 r.
82 Tamże, loc. cit.
83 R. Rusiłowicz, Po prostu robiliśmy swoje, [w:] Stan wojenny wspomnienia., s. 250-251.



150 Ma r i a  Ol g a  Si k o r r a  (Gd a ń s k )

8. Główne nurty tematyczne prasy rządowej i opozycyjnej

a) Prasa rządowa
Jak już wspomniano, pierwsza decyzja władz po wprowadzeniu stanu wojen­

nego dotyczyła połączenia trzech lokalnych dzienników, tj. „Dziennika Bałtyc­
kiego”, „Głosu Wybrzeża” i „Wieczoru Wybrzeża”84. Nowo powołany zespół 
redagujący, liczący 35 osób, rozpoczął natychmiast swą pracę (14 XII 1981 r.). 
Redaktorem naczelnym tej trójgazety został wówczas, o czym już pisano, Józef 
Królikowski85.

W pierwszym numerze owego „zlepu”, podobnie jak w gazetach w całym 
kraju, zamieszczono informację o wprowadzeniu stanu wojennego oraz tekst prze­
mówienia gen. Wojciecha Jaruzelskiego, a także obwieszczenie Rady Państwa 
PRL, dekret o stanie wojennym jak i obszerny artykuł o powodach wprowadzenia 
stanu wojennego. We wszystkich tekstach podkreślano, że podjęte przez władze 
działania wynikały z rzekomej troski o bezpieczeństwo państwa, któremu zagra­
żać miały destrukcyjne siły „wrogów socjalizmu”. Oskarżano KOR oraz Solidar­
ność o współpracę z państwami NATO, w których to państwach działacze opozycji 
jakoby przechodzili szkolenia „techniczne”, będące elementem dywersji wymie­
rzonym w ustrój socjalistyczny. Wszystkie działania solidarnościowej „ekstremy”, 
jak pisano, doprowadzić miały do sytuacji, w której -  jak określił to W. Jaruzelski 
-  „Ojczyzna nasza znalazła się nad przepaścią. (...) Atmosfera nie kończących się 
konfliktów, nieporozumień, nienawiści, sieje spustoszenie psychiczne. (...) Już 
nie dni, lecz godziny przybliżają ogólnopolską katastrofę”86. Przekonaniu społe­
czeństwa o słuszności wprowadzenia stanu wojennego służyło wielokrotne powta­
rzanie argumentów uzasadniających decyzję ówczesnych władz. Najczęściej kwestia 
owa poruszana była w sprawozdaniach z obrad Sejmu, w artykułach z okazji świąt 
państwowych lub przy omawianiu zagadnień reformy gospodarczej. Podkreślano, 
że w kraju destabilizowanym ciągłymi strajkami powodującymi załamanie gospo­
darcze, był to jedyny możliwy krok. 13 grudnia 1982 r. na łamach „Głosu Wy­
brzeża” zamieszczono przemówienie gen. W. Jaruzelskiego, w którym stan wo­
jenny określony został jako „wojna o zachowanie ciągłości socjalistycznej pań­
stwowości, o ugruntowanie gasnącej gospodarki, o nieodwracalność linii reform87, 
które przywrócić mają porządek w kraju zrujnowanym przez „siły antynarodowe”,

84 Zob. „Dziennik Bałtycki”, „Głos Wybrzeża” i „Wieczór Wybrzeża” z 14 XII 1981 r. Pod 
wspólną winietą pismo to ukazywało się do 1 II 1982 r. Łącznie wydano 35 numerów tejże 
gazety.

85 Zob. Słownik dziennikarzy i publicystów Pomorza..., s. 95.
86 „Głos Wybrzeża” -  „Dziennik Bałtycki” -  „Wieczór Wybrzeża” z 14 III 1981 r.
87 „Głos Wybrzeża” z 13 XII 1982 r.



Pr a s a  g d a ń s k a  w  s t a n i e  w o j e n n y m  (1981-1983)... 151

działające pod szyldem Solidarności. Starano się również udowodnić, że wbrew 
temu, co głoszą liderzy Związku, zamierzenia rządu, związane z wprowadzeniem 
stanu wojennego, nie były im obce. W „Dzienniku Bałtyckim” z 1 marca 1982 r. 
zamieszczono przedruk stenogramu posiedzenia VII Plenum PZPR, gdzie oskar­
żano kierownictwo NSZZ »Solidarność« o realizowanie programu „totalnej kon­
frontacji z socjalistycznym państwem”88. Natomiast w „Głosie Wybrzeża” z grud­
nia tegoż roku opublikowano artykuł Andrzeja Bubnickiego, w którym autor oskar­
żał opozycję o „stymulowanie wszystkich możliwych napięć i wywoływanie zajść”, 
co w konsekwencji doprowadziło do tragedii w kopalni „Wujek”. Bubnicki starał 
się udowodnić, że ofiary ponoszone przez społeczeństwo są przywódcom opozy­
cji jakoby potrzebne do gry politycznej, w której „krew miała scementować opór 
społeczeństwa”89. Tezę tę niejednokrotnie podnoszono na łamach prasy gdań­
skiej, starając się przekonać czytelników, że „wielomilionowy związek był dla 
politycznych liderów »Solidarności« tylko środkiem do celu -  dynamicznym, 
dobrze skoncentrowanym mechanizmem, użytecznym w decydującej chwili walki 
przeciw władzy”90. Opinia ta transmitowana była do społeczeństwa przez cały 
okres trwania stanu wojennego. Był to także jeden z wiodących tematów podno­
szonych na łamach trzech połączonych dzienników gdańskich.

Obszerne artykuły, nierzadko publikowane w odcinkach, ukazywały Solidar­
ność jako organizację sterowaną przez działaczy podziemia, którzy świadomie 
sprzeniewierzyli się porozumieniom z sierpnia 1980 r.91 Utrzymywane w podob­
nym tonie artykuły udowadniać miały, że jedynym celem twórców Związku było 
obalenie ustroju. Aby udowodnić tę tezę, opisywano rzekomo „zdradzieckie kon­
takty” działaczy Solidarności z „wrogimi socjalistycznej Polsce” ośrodkami na 
Zachodzie, m.in. z rozgłośnią »Wolna Europa«. W licznych artykułach usiłowano 
przekonać czytelników, że przebywający w krajach zachodnich członkowie Soli­
darności wykonywali polecenia najbardziej reakcyjnych sił w USA, którym prze­
wodzić miał prezydent Ronald Regan. Działających za granicą działaczy opozy­
cji charakteryzowano jako ludzi, którym obcy był patriotyzm i praca dla dobra 
ojczyzny92. Sporo uwagi poświęcano także finansom Związku, podkreślając, że 
znaczne sumy w dolarach przesyłane były na prywatne konta przywódców ruchu. 
W ten sposób usiłowano zdyskredytować liderów Solidarności, przedstawiając 
ich jako ludzi niezaangażowanych w pracę związkową, lecz kierujących się jedynie 
własną korzyścią.

88 „Dziennik Bałtycki” z 1 III 1982 r.
89 „Głos Wybrzeża”, z 10, 11, 12 XII 1982 r.
90 Tamże, 13 VII 1982 r.
91 Tamże, 21 VI 1983 r.

„Dziennik Bałtycki” z 11 VIII 1982 r.



152 Ma r i a  Ol g a  Si k o r r a  (Gd a ń s k )

W cyklu artykułów w „Dzienniku Bałtyckim” pt. Tajemnica Hotelu Morskiego 
opisywano z kolei rzekome działania opozycji sprzed wprowadzenia stanu wo­
jennego. Ich tenor odbiegał znacznie od oskarżycielskich, atakujących Związek 
publikacji, a wywołać miał wrażenie obiektywizmu autora, starającego się przed­
stawić czytelnikom „prawdziwe oblicze” przywódców Solidarności, które stało 
się przyczyną jego rozczarowania i dezaprobaty dla poczynań Związku. Rzekome 
„oszustwa finansowe” działaczy opozycji, to kolejny temat absorbujący uwagę 
redakcji gdańskich gazet wronowskich. W „Głosie Wybrzeża”, w artykule pt. 
Solidarność przez okienko kasowe pisano, iż „jest tajemnicą poliszynela, że »So­
lidarność« była finansowo wspierana przez różne reakcyjne organizacje zagra­
niczne”, a ponieważ Związek „konta dewizowego nie miał, więc operacje doko­
nywane były z rączki do rączki”93. Artykuły podobnej treści, utrzymane już jed­
nak w łagodniejszym tonie, zamieszczono w „Wieczorze Wybrzeża”. Cykl ów 
zatytułowany Ci, co siali wiatr, również dyskredytował działaczy Związku, opi­
sując ich wydumaną „antypaństwową działalność”.

Niezwykle silnie na łamach trzech gdańskich dzienników zaatakowano dzia­
łaczy Konfederacji Polski Niepodległej. Zarzucano im m.in. dążenie do obalenia 
„konstytucyjnego ustroju PRL”, do „zniszczenia socjalizmu” i próby zerwania 
więzi sojuszniczych z krajami socjalistycznymi. Według autora tekstu zamiesz­
czonego w „Głosie Wybrzeża”, „siłami KPN” Solidarność usiłowała „wzmocnić 
ekstremistyczne skrzydło własnego związku, a także pragnęła wypróbować nowe 
metody manipulowania nastrojami społecznymi”94.

Kwestia owej „manipulacji” często podnoszona była na łamach oficjalnej 
prasy. Zgodnie z linią polityczną rządu za wydarzenia grudnia 1981 r. obwiniano 
przywódców opozycji, zarzucając im wykorzystywanie Solidarności w celu zdo­
bycia przewagi politycznej w kraju, co stanowiło jeden z argumentów przema­
wiających za rozwiązaniem Związku i utworzeniem nowych, prorządowych orga­
nizacji związkowych. Decyzje te spotkały się z szerokim oddźwiękiem na łamach 
opozycyjnej prasy oskarżającej władze o zamach na legalnie działające, robotni­
cze stowarzyszenie. W prasie oficjalnej owe oskarżenia określano jako „wojnę 
psychologiczną solidarnościowej ekstremy z narodem”, a pragnąc niejako „usank­
cjonować” tworzenie nowych związków, cytowano rzekome wypowiedzi robot­
ników krytykujących NSZZ »Solidarność«95. Obraz nowych związków, jaki wy­
łaniał się z artykułów prasy oficjalnej, przedstawiał je jako organizacje nieza­
leżne, których nadrzędnym celem, w przeciwieństwie do »Solidarności«, będzie 
rzeczywista obrona interesów i praw robotniczych. »Solidarność«, pisano, „oka­
zała się podatna na manipulacje i wypaczenia, które były źródłem [jej] sła­

93 „Głos Wybrzeża” z 9 VIII 1983 r.
94 Tamże, 10 VIII 1982 r.
95 Tamże, 4 X 1982 r.



Pr a s a  g d a ń s k a  w  s t a n i e  w o j e n n y m  (1981-1983)... 153

bości”96. Celem uspokojenia opinii publicznej oraz wywołania wrażenia powszech­
nej akceptacji dla decyzji WRON, prasa rządowa szeroko rozpisywała się o pracy 
nowych związków zawodowych97.

Kolejnym, kłamliwym, perfidnym oskarżeniem wymierzonym w Solidarność 
była próba powiązania Związku z zamachem na papieża Jana Pawła II. Trzy 
trójmiejskie dzienniki, po nieudanej próbie zabójstwa Ojca Świętego zamieściły 
teksty sugerujące, iż zamachowiec Ali Agęa kontaktował się z Lechem Wałęsą, 
a także utrzymywał kontakty z Solidarnością. Podobne relacje z działaczami Zwią­
zku miał także utrzymywać wg oficjalnej prasy, portugalski zamachowiec Juan 
Fernandez Krohn. W „Wieczorze Wybrzeża” podawano, że Krohn „podczas próby 
zamachu wykrzykiwał oskarżenia pod adresem papieża, że jest winien temu, 
co wydarzyło się w Polsce i ponosi odpowiedzialność za upadek Solidarności”. 
W dalszej części tego wydumanego tekstu jego autor dowodził, że owe „niepokoje 
umysłowe” rozpoczęły się u zamachowca po powrocie z Polski, gdzie miał uczest­
niczyć w zjeździe Solidarności w Gdańsku98 (sic!).

Wszystkie, dotyczące tejże kwestii artykuły, zamieszczane na łamach trzech 
trójmiejskich dzienników, winą za zaistniałą w państwie, kryzysową sytuację, 
obarczały Solidarność. Zarzucano Związkowi, że przez swoje, jak to określano, 
„dywersyjne działania” przyczynił się do destabilizacji kraju. Za jedyny więc spo­
sób przywrócenia równowagi uznano wprowadzenie stanu wojennego określanego 
jako „zło konieczne”. Wszelka krytyka tej decyzji była na łamach tychże gazet 
ostro atakowana.

Za największego wroga socjalistycznego ustroju uznawano Stany Zjednoczo­
ne, a zwłaszcza prezydenta Ronalda Regana, który oficjalnie wyraził swoją dez­
aprobatę wobec poczynań rządu polskiego. Sytuację zaostrzyło wprowadzenie 
przez USA sankcji gospodarczych wobec Polski. Rząd PRL uznał tę decyzję za 
jeden z przejawów otwartej walki z ustrojem socjalistycznym. Odtąd też krytyka 
Stanów Zjednoczonych przez cały czas trwania stanu wojennego nie schodziła 
z pierwszych stron trójmiejskich, wronowskich gazet. Główne ostrze ataku wy­
mierzono w prezydenta Regana99. Przedstawiano go jako niezaradnego, niekiedy 
nawet lekko ograniczonego człowieka, który niepotrzebnie porzucił swą aktorską 
karierę. W „Dzienniku Bałtyckim”, w serii prześmiewczych artykułów pozoro­
wanych na listy pisane przez Regana, szydzono z jego rzekomej politycznej igno­
rancji oraz ograniczonego rozumienia polityki tak we własnym kraju, jak i na 
świecie100. Ataki na prezydenta USA nie były jedynym sposobem deprecjonowania

96 Tamże, nr 1, 2 z 3 X 1983 r.
97 Zob. np. „Wieczór Wybrzeża” z 3 I 1983 r.
98 Tamże, 17 V 1982 r.
99 Zob. np. „Wieczór Wybrzeża” z 2 II 1983 r.
100 M.in. w związku z emisją w USA programu „Żeby Polska była Polską”, który uznano za



154 Ma r ia  Ol g a  Sik o r r a  (Gd a ń s k )

polityki Stanów Zjednoczonych. Innym, manipulacyjno-propagandowym zabie­
giem było pisanie o społecznej nietolerancji, ograniczonych jakoby swobodach 
obywatelskich, rozszerzającym się kryzysie gospodarczym oraz korupcji na naj­
wyższych szczeblach politycznych USA. Prowadząc demagogiczną propagandę, 
usiłowano przekonać czytelników, że zachodni świat, który dla wielu Polaków jawił 
się „ziemią obiecaną”, to złudne opowieści szerzone przez wrogów socjalizmu 
i narodu polskiego101. Stany Zjednoczone obwiniano także za trudności, z jakimi 
borykano się podczas wdrażania w życie reformy gospodarczej. Zatwierdzenie 
przez Amerykanów sankcji gospodarczych uniemożliwiało bowiem pełną reali­
zację wprowadzanych zmian. W planach zakładano tzw. zasadę trzech S, tj. samo­
dzielności, samorządności i samofinansowania przedsiębiorstw102. Jednak plany 
te okazały się trudne w realizacji z powodu braku surowców. Przyczyn kłopotów 
z reformą doszukiwano się również w innych kwestiach, głównie w braku nawyku 
oszczędzania oraz znajomości zasad wprowadzania reformy, co przedstawiano 
jako jeden z podstawowych problemów uniemożliwiających jej prawidłową rea- 
lizację103. Mimo tych pesymistycznych informacji starano się zachować ogólny, 
pozytywny obraz postępujących prac rządu nad reformą, podkreślając systema­
tyczną poprawę gospodarki państwa104.

Obok artykułów omawiających problemy gospodarcze kraju, regularnie na 
łamach trzech trójmiejskich dzienników zamieszczano treści wystąpień gen. W. Ja­
ruzelskiego. Zaraz po wprowadzeniu stanu wojennego, jeszcze na łamach trój- 
gazety, zapewniano, że przywrócenie stabilizacji w kraju to tylko kwestia czasu. 
Stan wojenny miał być w opiniach dzienników jedyną drogą umożliwiającą wpro­
wadzenie niezbędnych reform, celem naprawienia gospodarki destabilizowanej 
„dywersyjną działalnością” opozycji, a szczególnie „terrorystów z byłej Komisji 
Zakładowej Solidarności”105. Stopniowo jednak zaczęto zamieszczać publikacje 
informujące o postępującej poprawie warunków bytu i wzroście wydajności pracy.

perfidny atak na rząd polski, w „Dzienniku Bałtyckim” opublikowano fragment rzekomego 
listu prezydenta Regana: „Szkoda, że nie mogliście tego oglądać -  było to największe wido­
wisko, jakie udało mi się zorganizować za państwowe pieniądze w dobie kryzysu. Skąd wzią­
łem 300 tys. dolarów? To przecież proste: zmniejszyłem wydatki na opiekę społeczną -  niech 
bezrobotni i starcy sami o siebie dbają!”, zob. „Dziennik Bałtycki” z 10 II 1982 r.

101 Zob. m.in. „Wieczór Wybrzeża” z 18 IV 1983, „Głos Wybrzeża” z 18 IV 1983 r.
102 Zob. „Wieczór Wybrzeża” z 21 IV 1982 r.
103 Np. „Dziennik Bałtycki” z 22 IV 1982 r. informował, że działalność zespołów zakładowych 

do spraw reformy gospodarczej jest mierna, załogi zaś wcale, bądź bardzo słabo „.. .orien­
tują się w tym, co robią i z jakim skutkiem”.

104 O problemach życia codziennego mieszkańców Gdańska w dobie stanu wojennego, widzia­
nych poprzez pryzmat rządowej prasy wybrzeżowej zob. J. Muszyńska, A. Osiak, D. Wojtera, 
Obraz codzienności w prasie stanu wojennego: Gdańsk, Kraków, Warszawa, Warszawa 2006, 
s. 71-81, 189-195.

105 „Głos Wybrzeża”, „Dziennik Bałtycki”, Wieczór Wybrzeża” z 28 XII 1981.



Pr a s a  g d a ń s k a  w  s t a n i e  w o j e n n y m  (1981-1983)... 155

I mimo iż faktycznie ekonomiczna sytuacja kraju nie zmieniała się, nieustannie po­
dejmowano tematy mające wywołać u czytelników wrażenie, że wraca ona do 
normy. Z tematyką gospodarczą wiązał się też problem „walki ze spekulantami”. 
Informując czytelników o sukcesach milicji w zwalczaniu tej patologii, usiłowano 
zarazem wzbudzić społeczne zaufanie do władzy „dbającej” o dobro obywateli.

Okazjonalnie sporo uwagi poświęcano obchodom pierwszomajowego święta. 
W tym dniu gazety ukazywały się w ozdobnej szacie w kolorze czerwonym, a re­
lacje z obchodów pierwszomajowych, ilustrowane zdjęciami mającymi świadczyć 
o powszechnej ich społecznej aprobacie zajmowały niemal trzy czwarte objętości 
gazet. Temat pierwszego maja wiązał się też ze wzmożonym atakiem na opozycję 
organizującą w trakcie oficjalnych, państwowych pochodów tzw. kontrpochody, 
w trakcie których wzywano do zniesienia stanu wojennego, uwolnienia interno­
wanych oraz wznowienia działalności NSZZ »Solidarność«. Manifestacje te zwal­
czano na łamach oficjalnych gazet, pisząc m.in. o rzekomej dezaprobacie spo­
łecznej dla owych -  w opinii władz -  „wybryków nieodpowiedzialnych ludzi, 
wybryków kończących się niejednokrotnie starciami z oddziałami milicji lub 
ZOMO”. Aby zwiększyć społeczny wydźwięk potępienia dla działań opozycji, 
zamieszczano w gazetach wypowiedzi fikcyjnych świadków ulicznych zajść106. 
W jednym z owych ulicznych wywiadów rzekomy rozmówca reportera twierdził, 
iż ma „.. .pretensje do rodziców i wychowawców w szkole, a szczególnie do koś­
cioła, który uzurpował sobie miano szczególnego wychowawcy”107. Zresztą kwe­
stia wychowania młodzieży w duchu „prorządowego patriotyzmu” była w stanie 
wojennym jednym z wiodących problemów poruszanych na łamach oficjalnej 
prasy. Usiłowano przy tym przekonać młodzież do racji formułowanych na łamach 
oficjalnej prasy. Tymczasem fakt, iż wiodącą rolę we wspomnianych kampaniach 
odgrywali działacze prowronowskich organizacji, podważał ich wiarygodność.

Tematem, do którego niejednokrotnie powracano, był też problem szerzącej 
się wśród młodzieży narkomanii. Charakterystyczne, że zagadnienia te przedsta­
wiano jako celową „dywersję zachodnich mocodawców solidarnościowej reak­
cji”, jakoby asymilowaną chętnie przez członków ugrupowań opozycyjnych wro­
gich socjalistycznemu państwu. Z czasem stonowano ów agresywny ton, a miej­
sce propagandowo-instruktarzowych publikacji zajmować zaczęły reportaże, 
felietony, rozrywka, przywrócono informacje sportowe. W dni świąteczne na stro­
nice gdańskich gazet powróciły artykuły o tematyce kulturalnej, nowinki ze świata 
mody, recenzowano sztuki teatralne, zamieszczano wywiady z wybranymi przed­
stawicielami świata kultury, sztuki i polityki108.

Z trzech trójmiejskich dzienników najmniej upolitycznionym był „Wieczór 
Wybrzeża”. Nie oznacza to oczywiście, że nie głoszono na jego łamach ideologii

106 Zob. np. „Głos Wybrzeża” z 6 V 1982 r.
107 Tamże, z 4 V 1982 r.
108 Zob. też: J. Muszyńska, A. Osiak, D. Wojtera, op. cit, s. 223-231.



156 Ma r i a  Ol g a  Si k o r r a  (Gd a ń s k )

partyjnej, jednak tenor owych tekstów nie dorównywał zaangażowaniu ideolo­
gicznemu „Głosu Wybrzeża” i „Dziennika Bałtyckiego”. Kolportowany w godzi­
nach popołudniowych „Wieczór”, skupiał się na tematach lekkich, często cieka- 
wostkarskich i obyczajowych. Żywą w oficjalnej prasie była też tematyka tycząca 
bieżącej sytuacji politycznej i gospodarczej. Zazwyczaj aktualne wiadomości 
z kraju i ze świata, w formie sygnalnej, zamieszczano na pierwszej stronie, nato­
miast rozwinięcie tematu znajdowało się na dalszych stronicach pism. Z doniesień 
krajowych najczęściej analizowano kwestie rolnictwa i przemysłu. Publikowano 
teksty przemówień partyjnych liderów, sprawozdania z obrad Sejmu. Pisano 
o likwidacji opozycyjnych wydawnictw i drukarń oraz ujawnianiu się byłych dzia­
łaczy Solidarności.

Do najczęściej poruszanych tematów politycznych należał m.in. wyścig zbro­
jeń, konflikt o Falklandy, szczyt KBWE w Madrycie, sporo pisano o rzekomych 
sukcesach gospodarczych ZSRR. Pamiętano też o bieżących wydarzeniach w Trój- 
mieście, pracy wybrzeżowych uczelni, o utrudnieniach komunikacyjnych spowo­
dowanych ciężką zimą i o powodzi na Żuławach. Pojawiały się również artykuły 
opisujące braki zaopatrzeniowe, nieuczciwość handlowców i kłopoty mieszka­
niowe młodych małżeństw. Ta oparta na faktach problematyka miała potwierdzać 
rzetelność zamieszczanych informacji.

Symptomatycznym było natomiast bagatelizowanie sprawy internowań. W uję­
ciu rządowych gazet trójmiejskich aresztanci przebywali w warunkach iście kom­
fortowych, traktowani byli „w sposób humanitarny”. „Nikogo z internowanych -  
pisał „Dziennik Bałtycki” -  nie zmusza się do zmiany przekonań. Każdy z nich 
ma szansę być natychmiast zwolnionym, jeśli tylko zobowiąże się, że nie będzie 
prowadził działalności .. .przeciwko socjalistycznemu państwu”. Tymczasem prze­
bywając w zlokalizowanych „wśród malowniczego lasu” budynkach, „robią co chcą, 
nie będąc praktycznie w niczym ograniczani”, „cisza, spokój, kobiety się opalają, 
„odbywają się msze, mężczyźni śpiewają pieśni”, „sala z kolorowym odbiorni­
kiem dostępna j e s t . ,  jest biblioteka, kursy języków o b cy ch ., można grać 
w bilard i ping-ponga109. Ten iście idylliczny obraz miał uspokajać zbulwersowaną, 
oburzoną opinię publiczną i wykazać „ludzkie oblicze” totalitarnej władzy...

b) Prasa drugiego obiegu
Na łamach prasy podziemnej wprowadzenie stanu wojennego określano jako 

jedną z „obrzydliwych kart” powojennej historii Polski, kiedy to „junta Jaruzel­
skiego” wypowiedziała „brutalną, ohydną wojnę” narodowi polskiemu110. Zarzu­

109 „Dziennik Bałtycki” z 21 IV 1982; 24 V 1982; 16, 17, 18 VII 1982 r.; „Wieczór Wybrzeża” 
z 3 II 1983 r.

110 Archiwum Komisji Krajowej NSZZ »Solidarność« w Gdańsku (dalej AKKS Gd.), nr teki 
CII/803, „Tygodnik Wojenny”, 27 III 1982, nr 3.



Pr a s a  g d a ń s k a  w  s t a n i e  w o j e n n y m  (1981-1983)... 157

cano władzom, że głównym celem dokonanego przewrotu było przywrócenie mo­
delu społeczeństwa, w którym obywatele traktowani są jak „własność państwa”, 
gdzie nie ma miejsca na działalność społeczną i związkową. Dekret o stanie wo­
jennym określano jako bezprawie wymierzone w struktury Solidarności, która, 
jak pisał Leszek Kołakowski, już samym faktem swojego istnienia posunęła się 
za daleko. W „Podziemnej Gazecie Politechniki Gdańskiej” z 28 października 
1982 r. czytamy: „stan wojenny został wprowadzony po to, aby zniszczyć nieza­
leżne od państwa organizacje i stworzyć warunki uniemożliwiające ich odrodze- 
nie”111. Uznano, że „okupant” -  jak nazywano wronowskie władze -  dąży do 
osłabienia więzi społecznych poprzez rozbicie ruchu związkowego, co w piśmie 
„Krzyk” z 31 stycznia 1982 r. nazwano głównym celem stanu wojennego112. 
Obwiniano rząd o zerwanie porozumień z Gdańska, Szczecina i Jastrzębia. 
W gazecie „Podaj Dalej” autor, podpisujący się jako Łukasz Kotwicki, pisał: „Nie 
możemy czekać na nowy Sierpień biernie. Powinniśmy przygotować się do niego 
razem, pokazać swoją narodową solidarność w walce z juntą. W walce tej nie 
może być kompromisów. Musimy w niej zwyciężyć albo staniemy się niewolni­
k a m i^ ”113. Apelowano o udział w bojkocie prasy, radia i telewizji. Wzywano do 
strajków i manifestacji, które Solidarność organizowała w dni pamiętnych rocz­
nic 13 grudnia i 31 sierpnia. Wszystkie te działania, jak pisano, służyły zwalcza­
niu „kłamliwej propagandy rządowej”. Często na łamach podziemnej prasy za­
mieszczano wezwania: „pamiętaj, środa dniem bez prasy”, „o wiele łatwiej nie 
kupować gazety niż ją  kupić” i tym podobne. Wezwania o udział w strajkach 
i manifestacjach, a także sprawozdania z ich przebiegu odnaleźć można w każ­
dym niemal numerze podziemnej prasy gdańskiej. Nawoływanie do uczestnictwa 
w protestach było, co podkreślano, dążeniem do „uobywatelnienia” społeczeń­
stwa i walką o uznanie ruchu solidarnościowego114. „CDN. Niezależne Pismo 
Wybrzeża” głosiło m.in.: „Cząstkowe ustępstwa władzy można uzyskać wyłącz­
nie na skutek różnorakich form nacisku, których podstawą musi być zorganizo­
wanie w strukturach środowiskowych, grupowych i zakładowych społeczeństwa 
podziemnego. Tylko systematyczne działania nękające przeciwnika uzupełnione 
w razie konieczności o silne akcje ogólnokrajowe (strajki, demonstracje uliczne) 
może stworzyć korzystny dla nas układ sił”115.

Aby ułatwić pracę organizatorom strajków, opublikowano w prasie podziem­
nej szczegółową instrukcję mówiącą o metodach organizacji tego typu protestów,

111 AKKS Gd., teki T. LVII, ,,PGPG” z 18 X 1982 r.; zob. też: J. Muszyńska, A. Osiak, D. Wojtera, 
Obraz codzienności..., s. 92 i n.

112 AKKS Gd., nr teki CII/244, „Krzyk” z 31 I 1982 r.
113 Tamże, nr teki 306, „Podaj Dalej. Pismo Towarzystwa Siewców Niepokoju Społecznego”, 

lipiec 1982 r.
114 Tamże, nr teki LIII, „CDN. Niezależne Pismo Wybrzeża” z 21 X 1982 r.
115 „Tamże.



158 Ma r i a  Ol g a  Si k o r r a  (Gd a ń s k )

które, jak pisano, miały „zawrócić władze z drogi do katastrofy”116. Nasilenie 
tego rodzaju komentarzy nastąpiło w tajnej prasie po delegalizacji 8 października 
1982 r. wszystkich dotychczas działających związków zawodowych. Wspomnianą 
decyzję uznano za „ostateczny wyrok śmierci na Solidarność”, a w pismach drugie­
go obiegu pojawiły się artykuły uzasadniające konieczność strajku generalnego117.

Po zawieszeniu działalności związków zawodowych wyraźnie zmieniło się 
podejście podziemnych struktur do możliwości podjęcia rozmów z władzą. Jeszcze 
przed październikiem 1982 r. odnajdujemy w prasie „drugiego obiegu” artykuły, 
w których kwestia porozumienia rozważana była jako „prawdopodobna”, przy 
założeniu, że w rozmowach z władzami Solidarność stanie się „równoprawnym 
partnerem”, zostanie zniesiony stan wojenny i uwolnieni będą internowani opo­
zycjoniści. „Porozumienie może być zawarte jedynie pomiędzy liczącymi się si­
łami społecznymi” -  podkreślało „Gdańskie Pismo Informacyjne” NSZZ »Soli­
darność«. Jeśli „nie będzie ze strony władzy dobrej woli -  trzeba ją  będzie do tego 
zmusić. Nie mamy innego wyboru” -  stwierdzano w tymże samym artykule118. 
W podobnym tonie napisane były artykuły opublikowane w „Łączniku” z 3 listo­
pada 1982 r. oraz w piśmie „Solidarny” z 1983 r., w których odrzucano jakąkol­
wiek myśl o porozumieniu z władzą: „reżim, pisano, jest głuchy na głos narodu. 
Chce rządzić przez nikogo nie kontrolowany”, a jego liderzy to „zwyrodnialcy 
niezdolni do ludzkich odruchów”119.

Podejmowane na łamach gdańskiej prasy podziemnej kampanie w obronie 
głoszonych przez Solidarność wartości i demaskowanie politycznych pryncypiów 
władz, świadczą, iż pismom tym w zależności od potrzeby, wyznaczano priorytety 
problemowo-tematyczne, znajdujące następnie odbicie w ich zawartości treścio­
wej. Za najważniejsze tematy uważano te, które informują o ruchu związkowym, 
o losie internowanych120 oraz polemizujące z zamieszczanymi w prasie rządowej 
optymistycznymi ocenami sytuacji politycznej i gospodarczej w kraju121. Właśnie

116 Tamże, nr teki LVII, ,,PGPG” z 28 X 1982 r.; ibidem, nr teki 280, „Łącznik”. Jednokartkówka 
Tajnych Komisji Zakładowych NSZZ z 3 XI 1982 r.

117 AKKS Gd., nr teki LVII, „PGPG” z 14 X 1982 r.; 28 X 1982 r. ukazało się w tejże gazecie 
następujące oświadczenie TKK NSZZ »Solidarność«: „Tymczasowa Komisja koordynacyjna 
NSZZ »Solidarność« podejmuje decyzję o przystąpieniu na wiosnę do strajku generalnego 
(...). Ponieważ dotychczasowe naciski nie wystarczyły, aby zawrócić władze z drogi wiodą­
cej do katastrofy, musimy sięgnąć po środek ostateczny -  strajk generalny”.

118 Tamże, nr teki XVIII, „Gdańskie Pismo Informacyjne NSZZ »Solidarność«” z 25 V 1982 r.
119 Tamże, nr teki c/408, „Solidarny” z 1983 r. (data dzienna nieczytelna).
120 W „PGPG” z 10 I 1983 r. pisano m.in.: „ .k a ra  pozbawienia wolności to nie tylko sam akt 

odosobnienia, umieszczenia kogoś w zakładzie karnym, ale to przede wszystkim próba 
złamania osobowości człowieka, zrobienia wszystkiego, aby zniszczyć go psychicznie i fi­
zycznie. Więzień jest rzeczą, z którą nie trzeba się liczyć, musi więc on przejść całą gamę 
upokorzeń”.

121 AKKS Gd., nr teki XVIII, „Gdańskie Pismo Informacyjne NSZZ »Solidarność«” z 30 VIII



Pr a s a  g d a ń s k a  w  s t a n i e  w o j e n n y m  (1981-1983)... 159

delegalizacja związków zawodowych była tą kwestią, która szczególnie zajmo­
wała dziennikarzy gdańskiej prasy podziemnej. Pisma opozycyjne udowadniały, 
że jest to akt nielegalny, podobnie zresztą jak i całe, antyspołeczne i antyopozy- 
cyjne ustawodawstwo WRON. „Zamiar władz jest oczywisty -  pisano wówczas -  
wymazać nasz Związek z życia publicznego kraju. Zamiar ten jest skazany na 
niepowodzenie, gdyż NSZZ »Solidarność« powstał w wyniku żywiołowego prote­
stu świata pracy i tylko od nas wszystkich zależy jego przyszłość”122. W licznych 
artykułach podkreślano, że w ciągu jednego dnia nie można rozwiązać 10-milio- 
nowego Związku, a jedynym uprawnionym do tej decyzji jest Krajowy Zjazd 
Delegatów. Oskarżano też władze o zerwanie Porozumień Sierpniowych, które, 
co podkreślano, „...zapoczątkowały proces demokratyzacji kraju”123. Tymcza­
sem owe „nowe związki zawodowe” „kierowane przez komunistów”, w opinii 
prasy podziemnej tworzyli „kolaboranci” „zdradzający interesy klasy robotniczej”, 
przekupieni talonami na deficytowe artykuły124. Samą ideę powołania nowych 
związków traktowano jako próbę podporządkowania ich PZPR. „Ustawa przewi­
duje dla aparatu partyjnego rolę wysokiego arbitra”, -  głosiła „Podziemna Gazeta 
Politechniki Gdańskiej” -  który „rozstrzygać będzie konflikty między admini­
stracją a członkami związków”, okazując „jaśniepartyjną łaskę, bądź wysyłając 
przeciw robotnikom ZOMO”, a „Tygodnik Wojenny” pisał wprost: „Nigdy naród 
polski nie zgodzi się na związki kierowane przez komunistów, nasze związki to 
»Solidarność« (...) zaakceptujemy tylko takie związki, jakie powstały w sierpniu 
1980 r. Związki, jakie chciał i chce cały naród p o ls k i .”125.

W większości tajnych gazet Trójmiasta zamieszczano także przedruki publika­
cji z innych tytułów niezależnej prasy krajowej. Były to głównie teksty dotyczące 
aktualnej sytuacji społeczno-politycznej w kraju, wywiady z przywódcami zdelega­
lizowanej Solidarności, apele, instrukcje i komunikaty związane z tajną działal­
nością prasowo-wydawniczą oraz czynnym oporem wobec wronowskiej władzy126.

Tak więc prasa drugiego obiegu miała w założeniu jej twórców stać się alterna­
tywą dla pism oficjalnych. Dzięki jej istnieniu, mimo delegalizacji NSZZ »Solidar-

1982 r.; tamże, nr teki CII/183, Biuletyn Informacyjny „Ząb” z 22 II 1982 r.; tamże, nr teki 
LVII, „PGPG” z 10 I 1983 r.; tamże, nr teki CII/26, „Gryps” z 14 X 1982 r.

122 Tamże, nr teki XVIII, „Gdańskie Pismo Informacyjne NSZZ »Solidarność«” z 19 X 1982 r.
123 Tamże, nr teki CII/27, „Gryps” (data dzienne nieczytelna) 1983 r.
124 Zob. tamże, nr teki XCVII, „UFO” z 25 V 1982 r.; tamże, nr teki 280, „Łącznik”. Jednokart- 

kówka Tajnych Komisji Zakładowych NSZZ »Solidarność« z 5 IX 1982 r.; tamże, nr teki 
CXL, „Wolność”. Pismo Międzyzakładowego Komitetu Protestacyjnego Trójmiasta z 17 III
1982 r. i z 23 IX 1982 r.; tamże, nr teki 293, „Niezależny Serwis Informacyjny” z marca 1982 r.

125 Tamże, nr teki LXII, „PGPG” z 21 X 1982 r. i 26 I 1983 r.; tamże, nr teki CII/803, „Tygodnik 
Wojenny” z 10 III 1982 r.

126 Tamże, nr teki LVII, „PGPG” z 28 X 1982 r.; tamże, nr teki CII/409, „Solidarny” z 10 XII
1983 r.



160 Ma r ia  Ol g a  Sik o r r a  (Gd a ń s k )

ność«, działacze opozycji mogli nadal demaskować przed opinią publiczną anty­
demokratyczne i antyspołeczne poczynania WRON.

Zakończenie

Przedstawiona w niniejszym artykule „rzeczywistość prasowa” stanu wojen­
nego charakteryzuje dwa odrębne systemy prasowe, a mianowicie system prasy 
legalnej, rządowej oraz system prasy tajnej, opozycyjnej. Jednakże pisma funk­
cjonujące w obydwu tak odmiennych systemach, adresowane były do tego samego 
odbiorcy i miały podobne zadania, polegające na skłonieniu opinii społecznej do 
poparcia jednej ze skonfliktowanych stron.

Analiza wyzyskanego materiału źródłowego pozwala na konstatacje, że jedna 
i druga strona sięgały do takich samych, bądź zbliżonych metod perswazji i pro­
pagandy. Pamiętać jednakże należy, że o wiele większymi możliwościami tech- 
niczno-edytorskimi i kolportażowymi dysponowała strona rządowa. Prasa, będąc 
w owym czasie jednym z mediów, obok radia i telewizji, które docierały do szero­
kiego grona odbiorców, stała się dla władz w okresie stanu wojennego narzędziem 
szerzenia oficjalnej, partyjnej linii politycznej wśród społeczeństwa. Podstawową 
funkcją, jaką miały do spełnienia ówczesne środki przekazu, było zdobywanie 
aprobaty dla decyzji WRON. Linię polityczną pism rządowych kontrolował Wy­
dział Propagandy KW PZPR i agendy „wronowskiej” cenzury. Dziennikarze gazet 
rządowych byli faktycznie w swej pracy „ubezwłasnowolnieni”, tj. całkowicie 
uzależnieni od nadzorujących prasę instancji partyjno-rządowych.

Na łamach prasy oficjalnej stanu wojennego usiłowano wywołać wrażenie 
normalności i ładu panującego w kraju. Stronice tych gazet wykorzystywano też 
do ataków na działaczy opozycyjnych, których w perfidny niekiedy sposób starano 
się zdyskredytować w oczach społeczeństwa.

Istotny wpływ na poziom publikacji zamieszczanych w gazetach rządowych 
w czasie stanu wojennego miało zaplecze dziennikarskie. Po czystkach i weryfika­
cjach z redakcji pism rządowych odeszło lub zostało zwolnionych wielu znanych 
i cenionych publicystów. W związku z tym „bezbarwna politycznie” tematyka, jaka 
pojawiała się wówczas na stronicach gazet, „uzupełniana” była „wronowskimi” 
opracowaniami agencyjnymi bądź przedrukami z innych, oficjalnych dzienników. 
Nie można jednak zapominać, że wśród dziennikarzy zweryfikowanych pozytyw­
nie, byli i tacy, którzy opowiadali się za polityką partii. Oni też byli autorami 
artykułów atakujących Solidarność oraz jej twórców. Przeprowadzona weryfikacja 
otwierała także drogę awansu młodym, gotowym iść na współpracę z władzami, 
dziennikarzom, o których zabiegała partia, widząc w nich posłusznych wykonaw­
ców swej woli.

Po wprowadzeniu stanu wojennego zupełnie inne warunki zastały dzienni­
karzy i wydawców pism opozycyjnych. W dniu 13 grudnia 1891 r. gazety te utraciły



P r a s a  g d a ń s k a  w  s t a n ie  w o je n n y m  ( 1 9 8 1 - 1 9 8 3 ) . . . 1 6 1

charakter prasy legalnej. Rozwiązanie Solidarności zepchnęło je do podziemia, 
pozbawiając możliwości korzystania z odpowiedniego sprzętu drukarskiego, farb, 
papieru oraz legalnych sposobów kolportażu. Pisma „podziemne” śledzone były 
przez służby specjalne PRL, a ich dziennikarzom w każdej chwili groziło areszto­
wanie. Toteż ważnym dla wydawców i redakcji opozycyjnych gazet było obecnie 
zachowanie maksimum bezpieczeństwa, które rozumiano jako rozdzielenie re­
dakcji, drukarni i kolportażu. Trudne warunki, w jakich przyszło pracować taj­
nym wydawnictwom i dziennikarzom prasy drugiego obiegu, decydowały też 
o jej efemeryczności i wielości edycji. Utrudnienia związane z brakiem odpo­
wiedniego sprzętu drukarskiego miały też bezpośredni wpływ na skromną szatę 
graficzną tajnych gazet.

Ważnym jest fakt, że dziennikarze prasy opozycyjnej pełnili swe funkcje 
z pobudek ideowych, patriotycznych, traktując swoją pracę jako misję, a ponie­
waż redagowaniem tejże prasy zajmowali się niejednokrotnie ludzie przypadkowi, 
stąd zawartość treściowa zamieszczanych w niej artykułów była bardzo zróżnico­
wana. Jeśli chodzi o gatunki prasowych publikacji, to w gdańskich pismach pod­
ziemnych przeważała często zabarwiona emocją publicystyka oraz komentarze 
dyskredytujące wronowską politykę. Natomiast w pismach oficjalnych, rządowych 
sięgano do metod autorytarnej propagandy i indoktrynalnej manipulacji faktami, 
a także zamieszczania odpowiednio spreparowanych, nieprawdziwych informacji 
mających dezawuować ruch solidarnościowy.

Ukazująca się w samym Gdańsku i w Trójmieście, a funkcjonująca w dwu 
systemach prasa jest też dowodem zróżnicowania społecznej opinii oraz przykła­
dem walki politycznej z totalitarnym obrazem rzeczywistości.

Maria Olga Sikorra

Offizielle und  oppositionelle Presse in  G dańsk  
w ährend  des K riegsrechts 1981-1983

ZUSAMMENFASSUNG

Der vorliegende Beitrag schildert die wichtigsten Probleme der Presse in Gdańsk 
(Danzig) während des Kriegsrechts in den Jahren 1981-1983. Die Verfasserin befasst sich 
mit den Aufgaben und Funktionen beider Pressesysteme -  der offiziellen Regierungspresse 
des herrschenden Armeerates der Nationalen Errettung (WRON) und der oppositionellen 
Presse der Gewerkschaft Solidarność. Es werden folgende Fragen charakterisiert: Redak­
tion, Druck, technischer Hintergrund und Vertrieb der Presse; Arbeitsbedingungen der 
Redakteure und Journalisten, sowie auch ihre Einstellung zur Einführung des Kriegsrechts



162 Ma r ia  Ol g a  Sik o r r a  (Gd a ń s k )

in Polen. Schließlich werden die wichtigsten thematischen Tendenzen beider Pressesysteme 
besprochen.

Aufgrund der Analyse des gesammelten Pressematerials stellt die Verfasserin fest, 
dass beide ideologisch unterschiedliche Systeme doch auf gleiche Leserschaft gerichtet 
wurden und gleiche Aufgaben ausfüllten -  sie versuchten nämlich, ihre Empfänger zu einer 
von den Konfliktseiten zu überzeugen. Sowohl die Regierungs-, als auch die Oppositions­
seite bedienten sich ähnlicher Methoden der Überredung und Propaganda.

Die wichtigste Aufgabe der Regierungspresse bestand darin, die Zustimmung der 
Bürgerschaft für die Politik des Armeerates der Nationalen Errettung zu erhalten. Die 
politische Linie der offiziellen Presse bestimmten und beaufsichtigten die Propagandaab­
teilung der Polnischen Vereinigten Arbeiterpartei und mehrere Zensureinheiten des Ar­
meerates. Die „geprüften“ Journalisten, die in den Redaktionen der Regierungszeitungen 
blieben, waren völlig abhängig von kontrollierenden Instanzen der herrschenden Partei 
und der Militärregierung. So wurde in der legalistischen Presse ein Versuch unternommen, 
die Bevölkerung von der Notwendigkeit der Einführung des Kriegsrechts zu überzeugen. 
Laut der Propaganda von WRON sollte das Kriegsrecht zur Normalisierung der bisher 
akuten Lage Polens beitragen, wobei man die Schuld am politischen und wirtschaftlichen 
Kollaps im Lande der Opposition zugeschoben hatte.

Inzwischen verlor nach 13.12.1981 die Oppositionspresse ihren bisher legalen Status 
und wurde vom kommunistischen Geheimdienst der Volksrepublik überwacht. Die oppo­
sitionellen Journalisten befanden sich in steter Gefahr möglicher Verhaftung. Die Unter­
grundpresse hatte mit vielen Beschränkungen und Schwierigkeiten zu rechnen, und zwar 
in allen Bereichen -  vom Druck und Vertrieb bis zum Inhalt der veröffentlichten Publika­
tionen. So überwogen in der illegalen Presse emotionell gefärbte Publizistik und abfällige 
Kommentare zur Politik des Armeerates. Die offizielle Regierungspresse bediente sich 
dagegen der Methoden von autoritärer Propaganda und Tatsachenmanipulation, die die 
Bewegung der Solidarność vor der Öffentlichkeit desavouieren sollten.

Die Presse in Gdańsk, Gdynia und Sopot, die in zwei Systeme geteilt wurde, zeigt 
nicht nur die Vielfalt der Meinungen in der damaligen Gesellschaft Polens, sondern auch 
beweist den Willen zum politischen Kampf gegen das totalitäre Bild der Realität.


