


Joanna Mikosz

Rynek prasowy w Egipcie
przed „Arabską Wiosną Ludów” i po niej 

Press Market in Egypt before and after "Arab Spring of Nations"

STRESZCZENIE:
AUTORKA TEKSTU STARA SIĘ PRZYBLIŻYĆ RYNEK PRASY 

EGIPSKIEJ PRZED I PO REWOLUCJI W 2011 ROKU. W TYM 
CELU DOKONAŁA SEGMENTACJI RYNKU PRASY CODZIENNEJ 

ORAZ PERIODYKÓW BIORĄC POD UWAGĘ RÓŻNE KATEGORIE 
M.IN., TAKIE JAK: ZAWARTOŚĆ TREŚCIOWA, JĘZYK, 

CZĘSTOTLIWOŚĆ UKAZYWANIA SIĘ LUB ZASIĘG GEOGRAFICZNY. 
W TEKŚCIE NAKREŚLONE ZOSTAŁY RÓWNIEŻ ZASADY 

FUNKCJONOWANIA PRASY EGIPSKIEJ ZA CZASÓW 
PREZYDENTURY HOSNIEGO MUBARAKA GDY FUNKCJONOWAŁO 

WIELE RESTRYKCYJNYCH PRZEPISÓW I ŚRODKÓW 
UTRUDNIAJĄCYCH PRACĘ DZIENNIKARZY, JAK NP.: BRAK 

SWOBODY DOSTĘPU DO INFORMACJI, A TAKŻE WYMÓG 
UZYSKANIA ZGODY PRZEZ DZIENNIKARZY NA PRACĘ NAD 

KONKRETNYM TEMATEM OD MINISTRA DO SPRAW MEDIÓW. 
AUTORKA WSKAZUJE TEŻ, ŻE UPADEK RZĄDÓW HOSINIEGO 

MUBARAKA ZAPOCZĄTKOWAŁ PROCES WIELE ZMIAN 
DOTYCZĄCYCH SPOSOBU REDAGOWANIA I PRZEKAZYWANIA 

TREŚCI ZAMIESZCZANYCH W PRASIE.

SŁOWA KLUCZOWE:
PRASA, REWOLUCJA, EGIPT, “ARABSKA WIOSNA”, 

BLISKI WSCHÓD

ABSTRACT:
THE AUTHOR OF THE TEXT TRIES TO DISCUSS THE 
EGYPTIAN PRESS MARKET BEFORE AND AFTER REVOLUTION 
IN 2011. FOR THIS PURPOSE, SHE MADE A SEGMENTATION 
OF NEWSPAPERS AND MAGAZINES MARKET TAKING INTO 
ACCOUNT THE DIFFERENT CATEGORIES, SUCH AS: THE 
CONTENT OF THE CONTENT, LANGUAGE, FREQUENCY OF 
PUBLICATION OR GEOGRAPHICAL COVERAGE. THE TEXT 
ALSO ANNOUNCES THE FUNCTIONING OF THE PRESS IN THE 
DAYS OF THE EGYPTIAN PRESIDENT HOSNI MUBARAK 
WHEN OPERATED MANY RESTRICTIVE REGULATIONS AND 
MEASURES THAT HINDER THE WORK OF JOURNALISTS, SUCH 
AS LACK OF FREEDOM OF ACCESS TO INFORMATION, AS 
WELL AS THE REQUIREMENT TO OBTAIN CONSENT FOR 
JOURNALISTS TO WORK ON A SPECIFIC TOPIC FROM THE 
MINISTER FOR MEDIA MATTERS. THE AUTHOR ALSO POINTS 
OUT THAT THE FALL OF HOSINI MUBARAK'S GOVERNMENT 
BEGAN THE PROCESS OF MANY CHANGES CONNECTED WITH 
EDITING AND  PROVIDING CONTENT IN NEWSPAPERS.

KEYWORDS:
PRESS, REVOLUTION, EGYPT, “THE ARAB SPRING”, 
MIDDLE EAST

                                                         Kultura – Media – Teologia 8/2012                                                                 61

Kultura – Media – Teologia 
2012 nr 8, s. 61-70.



OBLICZA MEDIÓW

oczątki dziennikarstwa, a raczej proces wymiany informacji na szerszą skalę, roz-
począł się w starożytnym Egipcie, kiedy to wiadomości dostarczano faraonom za 
pomocą ustnych raportów1.  Poprzez śpiew przekazywano natomiast ogłoszenia 

w miejscach  publicznych2. Nowoczesne  dziennikarstwo  zaczęło  się  w tym  kraju  wraz 
z pojawieniem się „Al Waqaea Al Masreya” - najstarszego dziennika w Egipcie i na Bli-
skim Wschodzie. Pismo założone zostało 3 grudnia 1828 roku przez rząd egipski w cza-
sach Muhammada Ali w celu publikowania egipskich dekretów i aktualności3.

P
Wszystkie  gazety  i czasopisma  w Egipcie  podlegają  zwierzchnictwu  Najwyższej 

Rady Prasy, czyli największemu centrum prasowemu, które mieści się w Kairze. Cztery 
główne domy wydawnicze to: Al-Ahram, Dar al-Hilal, Dar Achbar al-Jaum oraz Dar at-
Tahrir. Prasa jest własnością zatrudnionych w niej pracowników (w 49%) i Rady Dorad-
czej — Szury (w 51%). Główna agencja prasowa - założona w 1955 roku w Kairze – nosi na-
zwę Middle East News Agency (Wikalat Anbai asz-Szarki al-Ausati). Jej celem jest poda-
wanie regularnego serwisu w językach: arabskim, angielskim i francuskim4. 

Charakterystyka egipskiego rynku prasowego
Prasę egipską możemy podzielić według kilku kryteriów5. Należy jednak podkreślić, że 
w trakcie jej segmentacji nie możemy stworzyć kategorii: prasa opiniotwórcza i tabloido-
wa. W przypadku czasopism egipskich mówimy głównie o ich informacyjnym charakte-
rze i - do wybuchu rewolucji w 2011 roku - o kształtowaniu opinii, poglądów (także po-
przez selekcję informacji), jaka była dokonywana przez rząd.
W Egipcie nie istnieje także zjawisko prasy tabloidowej (głównie ze względów 
religijnych, ale także moralnych), ponieważ: „nieprzyzwoite jest publikowanie 
czasopism pornograficznych, gdzie pornografia, a nawet wszelkie formy nagości, 
jest prawnie zakazane, a wszelkiego rodzaju odchodzenie od tej normy jest 
piętnowane i karane”6. 

 Biorąc pod uwagę powyższe aspekty możemy dokonać podziału prasy egipskiej  
na następujące kategorie: 

1. język, w jakim redagowane są pisma egipskie;
częstotliwość ukazywania się;
ze względu na zasięg ukazywania się;
ze względu na wysokość nakładów;
formę, w jakiej ukazują się pisma;

1  http://www.egyptgiftshop.com/egyptguide/egyptian_newspapers.html [dostęp: 09.04.2011].
2  http://webhosting.pl/Jaka.role.odgrywaja.social.media.w.Egipcie [dostęp: 09.04.2011].
3  http://wn.com/Al-Waqae%27a_Al-Masreya[dostęp: 09.04.2011].
4  http://encyklopedia.pwn.pl/haslo.php?id=4574022[dostęp: 09.04.2011].
5  Należy podkreślić, że autorka dotarła tylko do elektronicznych wydań prasy egipskiej i do artykułów 

opublikowanych w prasie polskiej.
6  http://weekly.ahram.org.eg [dostęp: 11.04.2011].

62                                                              Kultura – Media – Teologia 8/2012                                                       



J. Mikosz, Rynek prasowy w Egipcie...

ze względu na jednostkę wydającą pisma;
ze względu na formę dystrybucji.

Ad 1 - Język, w jakim redagowane są pisma egipskie7: 
a)  prasa egipska (także w wersji online) redagowana w języku arabskim. Zaliczamy do 

niej gazety codzienne i czasopisma. Oto tytuły: „Al Ahram”, „Akhbar El Yom”, „Al-Ahaly”, „Al-
Ahram Hebdo”, „Al-Arabi”, „Al Manar Aljadeed”, „Al Nilin ”, „Al Mesryoon”,  „Al-Messa Al-
Osboa”, „Al-Shaab”, „Al-Shorouk”, „Alkahera  Alyoum”, „Almasry Alyoum”,  „Alwafd”, „Al-
Youm Al-Sabe'a”, „Arab Net 5”, „Arab News Week”, „Democraticfront”, „El Akhbar”, „El Aos-
boa”, „El Aph”, „El Badeel”,  „El Bashayer”, „El Dostor”, „El Fagr”,  „El-Gomhuriah”, „El 
Hadara”, „El Shorouk”, „El Wasat”, „Ertu ERTU”, „Hedayah”, „Masrawy”, „MisrNews.com”, 
„Moheet Moheet”, „Nahdet Masr”, „Naseej News”, „Rosalyousef ”, „Shabab Misr”, „Shabab 
Online”, „Shababana Sport”, „Jolt El-Omma”,  „Watan”, „Watani”, „Yallakora” i „Youm 7”. 

b)  prasa  redagowana  w języku  arabskim  i angielskim  (także  w wersji  online). 
Należą do nich gazety codzienne i czasopisma: „AhlyNews.com”, „Al Masry Al Youm”, 
„Egypt Daily News”, „Islam Online”. 

c) w języku angielskim ukazują się następujące tytuły: „Al-Ahram Weekly”, „Busi-
ness  Today”,  „Cairo  Times”,  „Daily  News  Egypt”,  „The  Daily  Star  Egypt”,  „Egypt 
Today”, „Middle East News Agency”, „The Middle East Times”, „Nile Sports”.

d) prasa egipska redagowana jest też w języku francuskim: „La Revue d' Égypte”, 
„Petit Journal”. 

Ad 2 - Częstotliwość ukazywania się: 
Pisma egipskie ukazują się z różną częstotliwością i podejmują różnoraką tematykę od 
spraw społecznych, religijnych, poprzez tematykę kobiecą,  dziecięcą i specjalistyczną. 
Za przykład mogą posłużyć: „Hawa” (tygodnik dla kobiet) lub „Horreyati ” (tygodnik dla 
młodzieży) czy magazyn podróżniczy „Travel Today Egypt Magazine” (adresowany do 
turystów zainteresowanych Egiptem)8. 

Ad 3 - Ze względu na zasięg ukazywania się:
a) Prasa egipska ma różnoraki zasięg geograficzny. Wyróżniamy gazety lub pisma o cha-
rakterze krajowym, regionalnym i lokalnym. Należy podkreślić, że w Kairze ukazuje się 
najwięcej tytułów. Jest to główne centrum prasowe w Egipcie. Gazety te wychodzą w sto-
licy, ale można je kupić w wielu miastach egipskich czy kurortach np. w Hurghadzie lub 
Sharm el Sheikh. 

7  http://www.onlinenewspapers.com/egypt.htm oraz http://www.abyznewslinks.com/egypt.htm[do-
stęp: 08.04.2011].

8  http://directory.egypt.com/english/detail/3919/horreyati-magazine.html [dostęp: 10.04.2011].

                                                             Kultura – Media – Teologia 8/2012                                                       63 



OBLICZA MEDIÓW

b)  W Egipcie istnieje wiele tytułów prasowych o charakterze środowiskowym. Przykładem 
może być „ES Forum -  Egyptian Soccer Forum Daily News”.  Pismo dostarcza informacji 
o egipskiej drużynie narodowej oraz o graczach egipskich w Europie. Do grona prasy o cha-
rakterze środowiskowym możemy także zaliczyć prasę polonijną. W Egipcie wychodzi maga-
zyn ,,Polonez” finansowany z funduszy Senatu RP. Dwumiesięcznik ten rejestruje działal-
ność i życie Polonii. Stanowi również źródło informacji o Polsce, Egipcie i świecie9.

Ad 4 - Ze względu na wysokość nakładów:
Rynek prasy egipskiej dzielimy też pod względem wysokości nakładów na pisma wyso-
konakładowe i niskonakładowe. 

a) Do pierwszej grupy zaliczamy pisma rządowe, które cieszą się największym zaintere-
sowaniem i poczytnością w kraju. Najstarszym i najbardziej popularnym dziennikiem jest 
„Al-Ahram” (nakład 100.000 egzemplarzy) ukazujący się od 1875 roku. Został znacjonalizowa-
ny razem z całą prasą w 1960 roku. Jego treść zawsze była kontrolowana przez egipskie mini-
sterstwo  informacji.  „Al-Ahram”  ma  anglojęzyczną  wersję  „Al-Ahram  Weekly”  (założoną 
w 1991 roku) i francuskojęzyczną wersję „Al-Ahram Hebdo”. O jego popularności decyduje 
przyzwyczajenie czytelnicze, które jest przekazywane z pokolenia na pokolenie. Ponadto, ob-
cojęzyczne wersje pozwalają obcokrajowcom niewładającym językiem arabskim zapoznawać 
się z jego treścią. Innym sposobem mającym na celu popularyzowanie tytułu jest udostępnia-
nie w Internecie wersji papierowej gazety. „Al-Ahram Hebdo” to gazeta rządu egipskiego zało-
żona w 1885 roku. W wersji elektronicznej możemy znaleźć informacje z kraju i zagranicy, 
dotyczące gospodarki, ekonomii, wydarzeń kulturalnych, ponadto opinie czytelników, „kącik 

9  http://zrp-e.com/?page_id=380 [dostęp: 11.04.2011].

64                                                              Kultura – Media – Teologia 8/2012                                                       

Przed wybuchem rewolucji 25 stycznia 2011 roku 
większość egipskich gazet stanowiła kanał, przez 
który prezydent Hosni Mubarak utwierdzał reżim 
w Egipcie. Funkcjonowało wiele restrykcyjnych 
przepisów i środków utrudniających pracę 
dziennikarzy, takich jak: brak swobody dostępu do 
informacji, a także wymóg uzyskania zgody przez 
dziennikarzy na pracę nad konkretnym tematem 
od ministra do spraw mediów i jego 
bezpośrednich przełożonych przed 
opublikowaniem informacji dziennikarskiej.   

„



J. Mikosz, Rynek prasowy w Egipcie...

dla czytelników”, przegląd prasy, kreskówki oraz linki do poprzednich wydań. Pismo online 
jest tygodnikiem, informacje aktualizowane są co czwartek o godzinie 20.00 czasu lokalnego.

b) Drugą – pod względem popularności – gazetą jest „Al Alam Al Yom” (nakład 
25,000 egz.). Dziennik (publikowany jest również w niedzielę) powstał w 1944 roku dzię-
ki Alemu i Moustafie Amin. Obecnie jest własnością rządu egipskiego. 

c)  Trzecim najbardziej poczytnym tytułem jest „Business Monthly Magazine” (mie-
sięcznik w języku angielskim publikowany przez Amerykańską Izbę Handlową w nakładzie 
8,500 egz.)10. Pismo ma charakter niezależny, dostarcza najnowszych informacji ekonomicz-
nych, handlowych i gospodarczych. Obecnie informuje na bieżąco o zmianach, jakie mają 
miejsce po ustąpieniu ze stanowiska prezydenta Mubaraka. Przytacza wypowiedzi polity-
ków (także zagranicznych), prezentuje ich poglądy oraz wizje dotyczące przyszłości Egiptu11.

Ad 5 - Forma, w jakiej ukazują się pisma:
Prasa egipska ukazuje się w formie tradycyjnej (wydania drukowane) oraz w wersji elek-
tronicznej. Niemalże każdy tytuł ma swój odpowiednik online. Niektóre pisma, jak np. 
„Al-Gomhuria” mają swoje wydania wieczorne - „Messa Online”, ale są one dostępne 
tylko w wersji elektronicznej. 

Istnieje również prasa dostępna tylko w wersji elektronicznej. Wśród niej wyróżniamy 
tytuły: „Egypt Guide”12 (magazyn online zawierający informacje dotyczące bieżących wyda-
rzeń w kraju, biznesu, ekonomii, turystyki i innych) lub „Egypt Information Portal”13,  serwis 
dostarczający informacji ze świata polityki, biznesu oraz wiadomości bieżących. 

 Należy podkreślić, że prasa elektroniczna jest popularna zwłaszcza wśród ludzi 
młodych: „Interesują nas informacje płynące ze świata, doskonalimy też nasze umiejęt-
ności językowe dzięki anglojęzycznej wersji pism. Ponadto, czego byliśmy w pełni świa-
domi, wiele tytułów ukazujących się przed wybuchem rewolucji przekazywało niepraw-
dziwe informacje” – mówi Eslam Ramadan Abdul Ghani – mieszkaniec Egiptu14. 

Ad 6 - Ze względu na jednostkę wydającą pisma:
Na tej podstawie możemy wyróżnić15 :
a) pisma rządowe – czyli należące do rządu egipskiego. Według prawa prasowego 

prasa egipska16: posiada całkowitą swobodę działania i jest to określone zapisami konsty-

10  http://www.kair.polemb.net/index.php?document=476 oraz http://www.msz.gov.pl/files/Informator
%20ekonomiczny%20-%20pdf/Egipt/Egipt%2006.pdf [dostęp: 08.04.2011].

11 http://www.amcham.org.eg/resources_publications/publications/business_monthly/ [dostęp: 
11.04.2011].

12  http://www.lonelyplanet.com/egypt [dostęp: 10.04.2011].
13  http://www.egyptartlink.com/[dostęp: 10.04.2011].
14  Na podstawie rozmowy przeprowadzonej 01.04.2011 roku z autorem wypowiedzi Eslamem Ramada-

nem Abdul Ghani.
15  http://www.egipt.amra.pl/amrastruktura.php[dostęp: 10.04.2011].
16  Biorę pod uwagę okres poprzedzający rewolucję z 2011 roku.

                                                             Kultura – Media – Teologia 8/2012                                                       65 



OBLICZA MEDIÓW

tucyjnymi.  Zgodnie z konstytucją do której  zostały wprowadzone poprawki w 1980 r. 
i prawem prasowym Nr 148 z 1991 r.: „dziennikarze są niezależni oraz wykonując swoje 
funkcje podlegają wyłącznie prawu”17. Założenia te istnieją jednak tylko w teorii, wpływ 
rządu na zawartość merytoryczną gazet był bardzo silny.

Wśród pism rządowych możemy wymienić:
„Al-Ahram”18 ,  
„Akhbar El Yom“19, 
„Al-Ahram Hebdo“20 
„Al Mesryoon”21 – dziennik, ukazuje się w Kairze, informuje o najbardziej aktual-

nych i istotnych wydarzeniach w kraju i zagranicą.
„Al-Messa - Daily News”22 – pismo będące własnością rządu egipskiego. Dostarcza 

informacji z kraju, zagranicy, dotyczące sportu, kultury, podróży i pogody.
Do tej grupy możemy zaliczyć jeszcze m.in. „El-Gomhuriah”23 (dziennik, własność 

rządu egipskiego) i „Haw Al-Mussawar” (tygodnik rządowy) 24.

Wśród pism wydawanych przez partie polityczne wyróżniamy25:
1) PARTIĘ NARODOWO-DEMOKRATYCZNĄ (the National Democratic Party), czyli 

większościowa  partia  rządząca,  która  została  utworzona  w 1978  roku.  Jej  pro
gram zakłada zapewnienie dobrobytu obywatelom oraz zaspokojenie ich aspira
cji. Partia wydaje m.in. poniższe tytuły prasowe: „Maj” („Mayo”), „Młodzież Kra
ju” („Shabab Bilami”) i „Sztandar Islamu” („Al-Lewaa Al Islami”). 

 
Ponadto, partie opozycyjne, wydające pisma pozarządowe publikują również na-

stępujące tytuły:
2) SOCJALISTYCZNA PARTIA PRACY (LABOUR SOCIALIST PARTY) - utworzona w 

1978 r. Wydaje tygodnik „Lud” („Al-Shaab”). Wierzy w socjalizm i dobrobyt dla 
wszystkich obywateli i wyraża pogląd, że rządzenie krajem powinno opierać się 
na fakcie, że naród jest źródłem sprawowania wszelkiej władzy.

3) SOCJALISTYCZNA PARTIA LIBERALNA (UBSAL SOCIALIST PARTY) – utworzo
na w 1976 r., której organem jest tygodnik „Wolni” („Al-Ahrar”). Program partii 

17  http://weekly.ahram.org.eg/ [dostęp: 09.04.2011].
18  http://weekly.ahram.org.eg/ [dostęp: 09.04.2011].
19  http://www.akhbarelyom.org.eg/[dostęp: 09.04.2011].
20  http://hebdo.ahram.org.eg/[dostęp: 09.04.2011].
21  http://www.almesryoon.com/[dostęp: 09.04.2011].
22  http://www.almessa.net.eg/[dostęp: 09.04.2011].
23  http://www.algomhuria.net.eg/algomhuria/today/fpage/[dostęp: 09.04.2011].
24  http://www.egyptgiftshop.com/egyptguide/egyptian_newspapers.html[dostęp: 09.04.2011].
25  http://www.egipt.amra.pl/amrastruktura.php i http://encyklopedia.pwn.pl/haslo.php?id=4652936 

[dostęp: 09.04.2011].

66                                                              Kultura – Media – Teologia 8/2012                                                       

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=pl&langpair=en%7Cpl&u=http://lt.webwombat.com/lt.php%3F1921&rurl=translate.google.pl&usg=ALkJrhjlhwMQToFLhZOTbcKbwRBp2GtKRA


J. Mikosz, Rynek prasowy w Egipcie...

uznaje islamskie prawo (sharlat) za główne źródło konstytucji oraz prawa i uwa
ża, że sektor publiczny powinien był rozwijany i popierany.

4)  NARODOWO-POSTĘPOWA  PARTIA  JEDNOŚCI  (NATIONAL  UNIONIST  PRO
GRESSIVE PARTY) -  utworzona w 1976 r.,  wydaje „Ludność” („Al-Ahall”).  Pro
gram partii uznaje socjalizm za podstawę systemu społeczno-ekonomicznego.  
Partia wytyczyła sobie wiele celów i zadań służących do badania faktycznych  
problemów mas.

5) PARTIA NOWY WAFD (NEW WAFD PARTY) -  utworzona w 1983 r.,  wydaje 
dziennik „Al-Wafd”.
6) PARTIA AL UMMA (AL-UMMA PARTY) - utworzona w l984 r.\, wydaje tygo-
dnik  „Naród” („Al-Umma”).

Ostatnią  grupę  prasową  stanowią  wydawnictwa  niezależne,  niezwiązane  z rzą-
dem lub opozycją. Wśród tytułów możemy wyróżnić:

a)„El Badeel”26 - niezależną gazetę egipską, „Al Masry Al Youm”27, czyli niezależne 
wiadomości z Egiptu. Jest to dziennik utworzony w 2005 roku, dostarczający newsów, in-
formacji  gospodarczych,  ekonomicznych,  politycznych  oraz  kulturalnych.  Prywatny 
dziennik „Daily News Egypt” dostarcza wiadomości biznesowych, politycznych, kultu-
ralnych i rozmaitych analiz. Pismo można też kupić w tradycyjnej formie papierowej.

Ad 7 - ze względu na formę dystrybucji:
W Egipcie ukazuje się 5 bezpłatnych dzienników, brakuje jednak informacji o tytułach 
i ich nakładzie28. 

Prasa egipska w obliczu rewolucji w 2011 roku
Przed wybuchem rewolucji 25 stycznia 2011 roku większość egipskich gazet stanowiła kanał, 
przez który prezydent Hosni Mubarak utwierdzał reżim w Egipcie. Funkcjonowało wiele re-
strykcyjnych przepisów i środków utrudniających pracę dziennikarzy, takich jak: brak swobo-
dy dostępu do informacji, a także wymóg uzyskania zgody przez dziennikarzy na pracę nad 
konkretnym tematem od ministra do spraw mediów29 i jego bezpośrednich przełożonych przed 
opublikowaniem informacji dziennikarskiej30. Istniał także problem dyskryminacji w opłaca-
niu dziennikarzy. Przykładem może być redaktor naczelny gazety „Al.-Ahram”, który zarabiał 
zdecydowanie więcej, niż inni dziennikarze pracujący nad tą samą publikacją, gdyż jego zarob-
ki pochodziły nie tylko z tytułu wynagrodzenia i prowizji, ale także ze stawek za publikacje. Po-

26  http://elbadil.net/[dostęp: 09.04.2011].
27  http://www.almasryalyoum.com/en[dostęp: 08.04.2011].
28  http://www.olechowska.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=144:prasa-dla-mobilny-

ch-o-milionowych-nakadach-prasy-bezpatnej&catid=44:blog&Itemid=90[dostęp: 08.04.2011].
29  http://www.guardian.co.uk/media/2011/feb/21/egypt-media [dostęp: 10.04.2011].
30  T. Goban – Klas, Media i terroryzm, Kraków, s. 56-57. 

                                                             Kultura – Media – Teologia 8/2012                                                       67 



OBLICZA MEDIÓW

wodowało to poważne napięcia między dziennikarzami a szefami działów. Pensja uzależniona 
była bowiem od lojalności wobec reżimu, a nie umiejętności dziennikarskich lub doświadcze-
nia zawodowego31.

 Rządy silnej ręki dotyczyły oczywiście wszystkich mediów egipskich, a  siła reżi-
mu i dominacja władzy najdobitniej pokazała swój zasięg oddziaływania w  przypadku 
Internetu.  Pojęcie  prywatności  i cenzury  w odniesieniu  do  styczniowych  wydarzeń 
w Egipcie zostało poważnie zachwiane. Było to w momencie, gdy komunikacja siecio-
wa stała się najpotężniejszym narzędziem w walce przeciwko reżimowi. Władze Egip-
tu,  aby  ukrócić  te  działania,  odcięły  mieszkańców  kraju  od  możliwości  korzystania  
z usług portali społecznościowych, takich jak: „Facebook” i  „Twitter”. W drugiej kolej-
ności, czterej dostawcy usług telekomunikacyjnych, w  tym największy Seabone, otrzy-
mali polecenie zablokowania wiadomości tekstowych oraz wiadomości e-mail 32. 

Społeczeństwo - na wieść o blokadzie dostępu do Sieci - zareagowało błyskawicz-
nie. Na ulice największych miast wyszło ponad kilkadziesiąt tysięcy młodych ludzi. Za-
inspirowani ostatnimi wydarzeniami, które miały miejsce w Tunezji, postanowili sprze-
ciwić się ponad trzydziestoletniej dyktaturze 86-letniego Hosni Mubaraka33. Protestujący 
oskarżyli prezydenta o doprowadzenie kraju do skrajnej biedy, wyrażali głęboki sprze-
ciw wobec wysokich cen żywności, niskich zarobków oraz korupcji władzy. 

 Młodzi ludzie, którzy dotąd utrzymywani byli w rękach silnej władzy i podlegali re-
presjom dali upust swojemu niezadowoleniu wychodząc na ulice Kairu czy Aleksandrii  
(„Gazeta Wyborcza” 2011:  1).  Dostęp do Internetu i popularność mediów społecznościo-
wych (podobnie jak to miało miejsce w Tunezji i Iranie ) doprowadziły do politycznego po-
wstania, mającego na celu obalenie dyktatora. Nie należy jednak całej zasługi przypisywać 
wyłącznie tym narzędziom komunikacji.  Rewolucja z pewnością wybuchłaby i bez nich. 
„Twitter” i „Facebook” stały się jedynie katalizatorem, który przyśpieszył osiągnięcie apo-
geum społecznego  niezadowolenia.  Oprócz  wspomnianych  mediów  społecznościowych, 
dużą rolę odegrały także tradycyjne środki przekazu informacji jak radio, gazety i  telewi-
zja. Jednak ich zasięg był mocno ograniczony z powodu rządowych represji. Egipskie wła-
dze starały się uczynić to samo z Internetem, próbując  odciąć  ludzi do zgromadzonych 
w nim wiadomości34. Media społecznościowe pozwoliły organizować się na terytorium kra-
ju, podejmować wspólne inicjatywy, które w krótkim czasie stały się częścią globalnej dys-
kusji na temat przewrotu politycznego.

W początkowej fazie rewolucji media stanęły po stronie Mubaraka: „informowały, jak 
przerażające konsekwencje spotkają Egipt, jeśli nadal utrzymywać się będą protesty”35. „Al-
Ahram” ogłosił 25 stycznia jako dzień „nieuporządkowanego chaosu”. Redakcja podała tak-

31  http://www.huffingtonpost.com/mohamed-abdel-dayem/egyptian-journalists-take_b_821073.html[do-
stęp: 11.04.2011].

32  R. Frister, Precz z faraonem, „Polityka” NR??????? 2011, s. 440. 
33  Egipt ma dość dyktatora, [w:]„Gazeta Wyborcza”, nr 26, 2011, s. 1.
34  http://webhosting.pl/Jaka.role.odgrywaja.social.media.w.Egipcie i http://www.guardian.co.uk/com-

mentisfree/2011/feb/15/egypt-media-revolution-mubarak[dostęp: 10.04.2011].

68                                                              Kultura – Media – Teologia 8/2012                                                       



J. Mikosz, Rynek prasowy w Egipcie...

że fałszywą wiadomość, że na Placu Tahrir było tylko kilkadziesiąt protestujących. Międzyna-
rodowe media informowały zaś o setkach tysięcy demonstrantów. Trzecia najbardziej wpły-
wowa gazeta egipska „Al-Jumhirya” opublikowała podobną wiadomość, że na Placu Tahrir 
liczba protestujących nie przekraczała 100 osób i to zarówno w Kairze, Aleksandrii i Suezie. 
Media informowały również, że: „rewolucjoniści, to anarchiści i wrodzy agenci, którzy pota-
jemnie otrzymywali darmowe posiłki z amerykańskiego fastfoodowego giganta  KFC”36.

 Wraz  z upływem  czasu,  redakcje  przestały  obawiać  się  władzy  rządu  i zaczęły 
obiektywnie informować o wydarzeniach w kraju. I tak, na przykład „Al-Akhbar”, która 
uważana jest za drugą najważniejszą po „Al-Ahram” gazetą rządową, opublikowała zdję-
cia płaszcza powieszonego na Placu Tahrir, który nasiąknięty był krwią rewolucjonisty. 
Obok widniał napis: „Krew męczenników z dnia 25 stycznia”.

Wielu dziennikarzy i publicystów na znak protestu wyszło też na ulice Kairu dołą-
czając do grona rewolucjonistów37. Dziennikarze – jak informowały media – „byli jedny-
mi z pierwszych na ulicach, którzy oddali krew dla sprawy”38.  Redaktorzy stali się też 
obiektem ataków. Ahmed Mahmoud został postrzelony w głowę przez snajpera, gdy foto-
grafował protesty z balkonu swojego mieszkania, znajdującego się w pobliżu centrum 
demonstracji kairskiego placu Tahrir39. 

Prasa w Egipcie po upadku rządów Hosniego Mubaraka
Autorytarny reżim Hosniego Mubaraka w Egipcie runął w posadach40. Na naszych oczach 
masowo protestujący Egipcjanie zmienili bieg historii w swoim kraju. Eslam Ramadan Ab-
dul Ghani w rozmowie przeprowadzonej 01.04.2011 z autorką artykułu wspomina, że: „Ży-
cie w Egipcie podczas sprawowania władzy przez prezydenta Mubaraka łączyło się z presją 
i hipokryzją. To było oczywiste dla społeczeństwa. Wielu dziennikarzy obawiało się mówić 
prawdę ze względu na czekające konsekwencje. Po rewolucji kraj zaczął odzyskiwać wolność 
i od tego czasu daje nam stopniowo coraz większe poczucie bezpieczeństwa. Jesteśmy świad-
kami rewolucji młodości, rodzącej się wolności, prawa i sprawiedliwości. Nie chcemy więcej 
hipokryzji i zdrady i kradzieży. Jestem egipskim obywatelem, i wzywam wszystkich miesz-
kańców kraju, abyśmy się wspierali w tych zmianach. Egipt to kraj, w którym każdy jest dla 
siebie bratem i to bez względu na pochodzenie czy wyznawana religię”41.

Po upadku rządów Hosniego Mubaraka nastąpiło wiele zmian, także dotyczących 
sposobu redagowania  i przekazywania  treści  zamieszczanych w prasie.  Daleko od  po-

35  http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/feb/15/egypt-media-revolution-mubarak[dostęp: 
10.04.2011].

36  http://www.guardian.co.uk/media/2011/feb/21/egypt-media-revolution [dostęp: 10.04.2011].
37  http://www.guardian.co.uk/media/2011/feb/21/egypt-media-revolution [dostęp: 10.04.2011].
38  http://www.guardian.co.uk/media/2011/feb/21/egypt-media-revolution [dostęp: 10.04.2011].
39  http://www.radiozet.pl/Wiadomosci/Swiat/Egipt-postrzelony-dziennikarz-nie-zyje[dostęp: 

10.04.2011].
40  Koniec Mubaraka, [w:] „Gazeta Wyborcza”, 2011, nr 35, s. 1.
41  Na podstawie rozmowy przeprowadzonej 01.04.2011 roku z autorem wypowiedzi.

                                                             Kultura – Media – Teologia 8/2012                                                       69 



OBLICZA MEDIÓW

przedniego stanowiska stanęła rządowa gazeta „Al-Ahram” i „potwierdziła solidne pod-
stawy rewolucji”.  Mubarak i jego żona (przedstawiana wcześniej jako przewodnicząca 
niemal  każdej  organizacji  charytatywnej  w kraju  i zwolenniczka  wszystkich  grup  ko-
biet) zniknęli z pierwszych stron gazet. 

Nagła i uderzająca zmiana polityki redakcyjnej, która niegdyś łączyła się z całko-
witą kontrolą wolności słowa, była szokująca dla większości redakcji gazet. Wielu dzien-
nikarzy musiało nagle zmienić swoje stanowisko po ponad 30 latach starannie pielęgno-
wanego reżimu. Obecnie dąży się do zniesienia Ministerstwa Informacji i kodyfikacji 
roli Generalnego Urzędu Informacji i Biura Prasowego dla Korespondentów Zagranicz-
nych42. Oznacza to, że: „nie będzie więcej dominacji nad mediami i sugestii, że każda in-
nowacja była planowanym spiskiem mającym na celu wprowadzenie w błąd opinii pu-
blicznej. Dzięki tym zmianom możemy spodziewać się bardziej demokratycznej prasy, 
różnorodności poglądów i spadku politycznej dominacji, a co za tym idzie hipokryzji”43. 

Po  obaleniu  reżimu  Mubaraka  egipskie  gazety  rządowe  stały  się  odważniejsze 
i uczciwie zaczęły informować o wydarzeniach w kraju. Warto też dodać, że wiele publi-
kacji w prasie poświęconych jest zmianom, jakie czekają Egipt po ustąpieniu prezyden -
ta. Przykładem może być pismo „Al-Shorouk”, w którym odnajdujemy wypowiedzi zna-
nych,  cenionych  osób  choćby  Saad  Eddin  Ibrahim,  profesora  socjologii  politycznej,  
Przewodniczącego  Rady Powierniczej  Ibn Chalduna  Centrum  Development Studiem. 
Redaktorzy zachęcali także czytelników do rozmów na „Facebooku” i  „Twitterze” na te-
mat przyszłości narodu oraz wypełniania ankiet elektronicznych, w których mogli okre-
ślić swoje stanowisko w istotnych kwestiach związanych z losami państwa.  ■

O AUTORZE:
dr Joanna Mikosz  -  adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społeczne  

Uniwersytetu Łódzkiego. Ma w swoim dorobku wiele publikacji prasowych, naukowych  
oraz jest autorką książek, „Kulturalne dodatki do prasy dwudziestolecia międzywojen-
nego” (2007), „Dziennik Łódzki” – tradycja i współczesność” (2006), „Z warsztatu przy-
szłego dziennikarza prasowego”(2008), a także „Ways of Press Promotion (2012). Opubli-
kowała także z dr. Piotrem Fąką trzy książki przeznaczone dla studentów Programu Era-
smus: „On Press Journalism and Communication – Selected Issues” (2008), „Media Mar-
ket In Poland” (2008) oraz “Advertising: Trends and Production” (2010). Interesuje się  
prasoznawstwem, reklamą niestandardową oraz sposobami promocji prasy.

42  http://www.bristolnuj.org.uk/2011/03/16/a-revolution-for-the-egyptian-press/[dostęp: 10.04.2011].
43  Koniec Mubaraka, [w:] „Gazeta Wyborcza”, 2011, nr 35, s. 1.

70                                                              Kultura – Media – Teologia 8/2012                                                       


