
Ratajewski, Jerzy

Prasa centrowa w języku polskim na
Górnym Śląsku w latach 1886-1925
Kwartalnik Historii Prasy Polskiej 16/1, 19-63

1977



K w a rta ln ik  H isto r ii P ra sy  P o lsk ie j X>VI 1

JERZY RATAJEWSKI

PRASA CENTROWA W JĘZYKU POLSKIM NA GÓRNYM ŚLĄSKU
W LATACH 1886— 1925

Prasa w języku polskim, inspirowana i wydawana przez niemiecką 
partię Centrum na Śląsku dla ludności polskiej, wzbudza zainteresowa­
nie z różnych względów. Jest przede wszystkim świadectwem istnienia 
ludności polskiej na Śląsku, do której w innym języku nie można było 
dotrzeć z ideami, informacjami czy komunikatami propagandowymi. 
Prasa ta, ukazująca się w języku polskim, pielęgnowała i utrwalała zna­
jomość języka, co ważniejsze, często na przekór germanizatorskim po­
czynaniom władz pruskich. Adresowana do czytelników polskich spoty­
kała się z ich odzewem, zmuszając w ten sposób poszczególnych wy­
dawców i redaktorów do przymuszonej bądź mimowolnej obrony języ­
ka polskiego. Prześledzenie dziejów niektórych tytułów tej prasy wyka­
zuje dowodnie te nie zawsze przewidziane przez inicjatorów efekty. 
Istnienie prasy centrowej w języku polskim umożliwiło również nie­
którym ludziom uświadomienie sobie swojej polskości, a niekiedy włą­
czenie się do aktywnej działalności w narodowym ruchu polskim. W 
końcu, co chyba nie jest bez znaczenia, prasa centrowa w języku pol­
skim wyrażała opinie i postawy części mieszkańców Śląska posługują­
cych się na co dzień językiem polskim. Przytoczone dalej fakty wyraź­
nie na to wskazują. Istnienie, niekiedy kilkunastoletnie, niektórych 
tytułów tej prasy przemawia również za jej autentyczną popularnością. . 
Oczywiście, wszystko to nie zmienia faktu, iż zamysłem twórców tej pra­
sy były cele germanizatorskie i antypolskie. Jednak uważne wczytanie 
się w dzieje tych wydawnictw wykaże, iż fakty obiektywne tworzone 
przez te czasopisma dość często nie wynikały z subiektywnych założeń 
jej twórców, rzecz nieraz spotykana w historii ludzkich przedsięwzięć. 
Dlatego też warto sięgając charakterystyką powstawania i działania pra­
sowych wydawnictw centrowych w języku polskim.

Artykuł porusza sprawy w większości nie opracowane w literaturze 
przedmiotu. Ze względu na typowo materiałowy i szczegółowy charak­
ter artykułu autor zrezygnował z ukazania szerszego tła społeczno-poli­
tycznego Górnego Śląska, nie chcąc powtarzać rzeczy znanych z litera-



2 0 J E R Z Y  R A T A J E W S K I

tury. Dopóki prasa polska, głównie zaś „Katolik” , największe czasopis­
mo polskie ukazujące się od 1869 r., popierała politykę niemieckiej par­
tii Centrum, działacze tej partii nie odczuwali potrzeby posiadania włas­
nych wydawnictw prasowych w języku polskim. W ich imieniu wystę­
pował „Katolik” , niemieccy zaś czytelnicy mieli gazety niemieckie, w 
tym największą śląską gazetę „Schlesische Volkszeitung” , ukazującą się 
we Wrocławiu. W latach osiemdziesiątych XIX w., szczególnie po roku 
1878, kiedy to rząd pruski rozpoczął łagodzenie kursu antykościelnego, 
wycofuje się z „Kulturkampfu” , a wzmagając równocześnie walkę z Po­
lakami, partia Centrum zaczęła wspierać w tej akcji rząd pruski. Cen­
trum dalej broniło publicznie języka polskiego, a naWet domagało się 
przywrócenia nauczania religii w szkołach w tym języku, ale stanowczo 
występowało przeciw rozbudzaniu świadomości narodowej Polaków i or­
ganizowaniu samodzielnego ruchu polskiego, czyli tzw. przez propagandę 
niemiecką „agitacji wielkopolskiej” . Odruchy sprzeciwu ludności polskiej 
wobec takiego stanowiska zwalczały zarówno partia Centrum, jak i ko­
ściół katolicki, wykorzystując silne i tradycyjne przywiązanie ludności 
polskiej do religii. W tym momencie drogi „Katolika” i Centrum zaczęły 
się wyraźnie rozchodzić.

Coraz częściej „Katolik” , tradycyjnie popierający polityczną dzia­
łalność partii Centrum i występujący z nią solidarnie w kampaniach 
wyborczych, w codziennych wypowiedziach prasowych odnosił się kry­
tycznie do działalności całej partii i jej poszczególnych członków. Takie 
stanowisko przysparzało pismu czytelników i popularności. W tym cza­
sie żadne niemieckie czasopismo nie dorównywało „Katolikowi” wysokoś­
cią nakładu1. Obok „Katolika” dużą popularność zdobył w tych latach 
wydawany od 1876 r. przez wydawnictwo „Katolika” tygodnik „Moni­
ka” , przeznaczmy dla rodzin polskich. Wprawdzie tygodnik ten prze­
stał ukazywać się w 1880 r., ale pamięć o nim przetrwała wśród ludności 
polskiej przez długie lata.

Zmniejszający się coraz bardziej wpływ duchowieństwa i partii Cen­
trum na „Katolika” , kierowanego samodzielnie po Karolu Miarce od 
1881 r. przez księdza Stanisława Radziejewskiego, zamykał częściowo 
partii Centrum możliwość politycznego i kulturalnego oddziaływania 
na ludność polską na Śląsku. Wykorzystując więc trudną sytuację S. 
Radziejewskiego w 1888 r., zmuszonego przez władze kościelne do opusz­
czenia Bytomia, grupa księży śląskich tworząc spółkę próbowała wyku­
pić „Katolika” z rąk Radziejewskiego. Próba ta nie powiodła się, gdyż 
Radziejewski znał antypolskie stanowisko oferentów i ich zamiar pod­
porządkowania „Katolika” polityce partii Centrum2.

Przełomemr w dziejach prasy polskiej na Śląsku stał się rok 1889.

1 M. P a t e r ,  Ruch polski na Górnym Śląsku w latach 1879— 1893, Wrocław 
1969, s. 108.

2 M. P a t e r ,  op. cit., s. 118.



P R A S A  C E N T R O W A  G Ó R N E G O  ŚL Ą S K A 2 1

W Raciborzu powstały „Nowiny Raciborskie”, od początku zwalczające 
partię Centrum i przysparzające jej niemało kłopotów. Redakcję „Ka­
tolika” objął w maju Adam Napieralski, zdolny redaktor i sprytny po­
lityk, wyraźnie usamodzielniając wydawnictwo od wpływów Centrum. 
Początkowo umiarkowane, a od 1893 r. wyraźnie krytyczne stanowisko- 
wobec Centrum, zajęła założona w 1890 r. „Gazeta Opolska” Bronisła­
wa Koraszewskiego. W ogóle w latach osiemdziesiątych XIX 'w. liczba 
samodzielnych czasopism polskich na Śląsku szybko wzrasta, a zasięg 
terytorialny ich narodowego oddziaływania znacznie się rozszerza. W 
1893 r. w czasie walki politycznej o wprowadzenie posłów polskich do 
parlamentu i sejmu pruskiego doszło do jawnej konfrontacji obozu pol­
skiego i partii Centrum3. „Katolik” usiłował jeszcze przez pewien czas 
iść na kompromisy z partią Centrum, nie zaprzestając krytykować jaw­
nej antypolskiej działalności członków partii i części duchowieństwa, 
by w latach 1903—1906 ostatecznie przejść do obozu polskiego4. W tej 
sytuacji zrozumiałe stają się starania i próby tworzenia na Śląsku przez 
niektóre ośrodki niemieckie, a zwłaszcza przez partię Centrum, włas­
nych wydawnictw prasowych w języku polskim.

Jednym z pierwszych czasopism śląskich kół centrowych był tygod­
nik „Monika”. Przy materialnej i moralnej pomocy biskupa wrocław­
skiego Herzoga ks. Antoni Sarnes z Mysłowic rozpoczął w 1886 r. wy­
dawanie i redagowanie u A. Krausa w Katowicach wspomnianego ty ­
godnika, który był, jak mówił podtytuł, „poświęcony chrześcijańskiemu 
wychowaniu dziatek”. Czasopismo wyraźnie nawiązywało do wcześniej­
szego wydawnictwa „Katolika” z lat 1876—1880, które ukazywało się 
pod tym samym tytułem5.

Czasopismo ks. Samesa poparł swoim autorytetem  od 1887 r. na­
stępca Herzoga biskup Georg Kopp. Głównym celem tygodnika miało 
być wychowanie czytelników w duchu kościoła i religii katolickiej oraz 
utrwalenie ich lojalności wobec państwa pruskiego. Pismo występowało 
również przeciw polskim ideom narodowym, zwanym przez Niemców 
„wielkopolskimi”. W zamierzeniach wydawców „Monika” miała odcią­
gnąć czytelników od rozszerzającego swoje wpływy „Katolika”. Reda­
gowano je jednak nieumiejętnie, a co gorsza posługiwano się złym ję­
zykiem polskim. Mimo więc aktywnego poparcia „Moniki” przez du­
chowieństwo katolickie, które niekiedy jawnie nakazywało zaprzesta­
nia czytania „Katolika” na rzecz „Moniki”, tygodnik ten nie zyskał po­
pularności. Skłoniło to biskupa Koppa do zaprzestania pomocy finanso-

3 M. P a t e r ,  op. cit., s. 295; t e n ż e ,  Centrum a ruch polski na Górnym Sląskm 
(1879—1893), Katowice 1971, s. 202 i n.

4 M. C z a p l i ń s k i ,  Adam Napieralski. 1861—1928. Biografia polityczna, 'Wro­
cław  1974, s. 99 i n.

4 Por. M.. P r z y w  e c k a-S a m e ck  a, J. R e i t e r ,  Bibliografia polskich czaso­
pism śląskich (do 1939 roku), Wrocław 1960, s. 78.



2 2 JERZY- H A T A JE W S K I

wej, a tym samym doprowadziło w końcu 1888 r. do likwidacji tygod­
nika6.

Nie zrażeni upadkiem „Moniki” księża centrowi postanowili wyko­
rzystać ukazujący się od 1889 r. w Katowicach 2 razy tygodniowo „Głos 
Ludu Górnośląskiego”, redagowany przez Bronisława Koraszewskiego. 
Wykorzystując trudności finansowe wydawców odkupił je w czerwcu 
1889 r. J. Zborek, były redaktor „Katolika”. Dobrze zazwyczaj poinfor­
mowany komisarz graniczny Kloss zawiadamiał władze Rejeneji Opol­
skiej, że Zborek działa w porozumieniu z ks. proboszczem Hrubym z 
Bielszowic, a obaj chcą rozpowszechniać czasopismo wśród duchowień­
stwa, w celu ograniczenia wpływów „Katolika” wśród czytelników pol­
skich obwodu przemysłowego. Od momentu przejęcia wydawnictwa 
przez Zborka rozpoczęto akcję procentrową, skierowaną przeciw „Katoli­
kowi”. Dla prowadzenia pisma potrzebne były subwencje, o które było 
trudno. Księża nie byli skorzy do wspierania pisma i z braku funduszów 
gazeta centrowa upadła w końcu 1889 r.7

W latach 1890—1896 ośrodek wydawnictw w języku polskim kół cen­
trowych przenosi się do Raciborza. Zresztą nie bez przyczyny. Z jednej 
strony wynikało to z dość silnego w Raciborzu ośrodka partii Centrum, 
wydającej tam własny, niemiecki organ prasowy pt. „Oberschlesische 
Volkszeitung”, z drugiej — z niebezpiecznych dla Centrum, coraz ży­
wiej rozwijających się i coraz aktywniejszych politycznie i narodowo 
„Nowin Raciborskich”, kierowanych wytrawną, dziennikarską ręką J. 
K. Maćkowskiego8.

Pierwszą próbę prasową podjął niemiecki drukarz i wydawca powią­
zany z kołami centrowymi, Franciszek Lindner, ten sam, który począt­
kowo w 1889 r. drukował „Nowiny Raciborskie”. Kiedy „Nowiny” usa­
modzielniły się Lindner rozpoczął wydawanie w języku polskim czaso­
pisma „Gazeta Sądowa”, naśladownictwa wychodzących na terenie Nie­
miec licznych „Gerichts-Zeitungen”. „Gazeta”, zredagowana w złej pol- 
szczyźnie, opierająca swą treść głównie na sprawozdaniach sądowych, 
miała odciągnąć swoją sensacyjnością czytelników od antycentrowych 
„Nowin”, mimo to nie zyskała poparcia polskich czytelników i — jak 
przekazują niektóre relacje — Lindner straciwszy na wydawnictwie oko­
ło 3000 marek sprzedał je w marcu 1891 r. za 1200 marek innemu nie­
mieckiemu wydawcy, Rudolfowi Müntzbergowi z Raciborza. Chociaż

5 Wojewódzkie Archiwum Państwo-we, Rejencja Opolska, Wydział I (dalej
WAP Wrocław RO I) 162, k. 47; M. P a t e r ,  Ruch polski..., s. 176—177; t e n ż e ,  Cen­
trum  a ruch polski..., s. 106.

7 Wojewódzkie Archiwum Państwowe, Rejencja Opolska, Prezydialne Biuro
(dalej WAP Wrocław RO Pr. B.) 19, s. 369—370 , 377—380, 383—384; M. P a t e r ,
Ruch polski..., s. 175—176.

8 J. G l e n s k ,  „Nowiny Raciborskie” w  latach 1889—1904, Katowice 1970, s. 131; 
M. P a t e r ,  Ruch polski..., s. 177.



P R A S A  C E N T R O W A  G Ó R N E G O  Ś L Ą S K A 2 3

„Gazeta Sądowa” czytywana była nawet w Poznańskiem, gdzie brak by­
ło tego typu prasy, i osiągnąć miała według J. K. Maćkowskiego 5 tysię­
cy prenumeratorów, popularności większej nie zyskała. Jak dotąd żad­
nemu z autorów zajmujących się tym wydawnictwem nie udało się do­
trzeć do oryginalnych numerów; nie wiadomo nawet, kiedy pismo prze­
stało się ukazywać9.

W miejsce „Gazety Sądowej” koła centrowe postanowiły wydać mu­
tację niemieckiej gazety. Tłumacząc więc tytuł niemiecki rozpoczęto 
drukować w wydawnictwie Muntzberga czasopismo w języku polskim 
pt. „Górnośląska Gazeta Ludowa” . Pierwsze numery gazety ukazały się 
już wiosną 1891 r. Oficjalnym redaktorem był W. Retzlaff, a rzeczywis­
tym wydania polskiego jakiś kupiec z Poznania. „Górnośląska Gazeta 
Ludowa” od początku korzystała z dotacji księży centrowych, gdyż do­
chody z prenumeraty były zbyt małe. Według niektórych przekazów na­
kład jej wahał się w granicach 120—500 egzemplarzy. Część nakładu 
rozdawano bezpłatnie, aby zwiększyć popularność gazety. Nie wzmaga­
ły Jej jednak ani przedruki z niemieckiej macierzystej gazety, ani zła 
i zniekształcona polszczyzna bądź używanie niemieckich nazw miejsco­
wości. Nawet próby wykorzystywania materiałów gazet galicyjskich 
nie przyniosły rezultatu. Ugodowy i lojalny wobec państwa pruskiego 
program oraz podkreślanie konieczności utrzymywania kierownictwa po­
litycznego księży w przeciwieństwie do haseł głoszonych przez „Nowiny 
Raciborskie” nie zyskiwały gazecie poparcia polskich czytelników10.

Równocześnie jednak, obok treści wyraźnie antypolskich „Górnoślą­
ska Gazeta Ludowa” dość konsekwentnie występowała z programem 
utrzymywania języka polskiego w kościele i wprowadzenia go na nowo 
do szikół pulblicznych. Już w sierpniu 1891 r. w korespondencji z Wiel­
kich Hajduk omawiającej złe zachowanie młodzieży autor obwi­
niał szkołę, której wpływ nie będzie skuteczny, dopóki nie wprowadzi 
się języka polskiego11. W styczniu 1892 r. korespondent z Katowic wzy­
wał ojców dzieci polskich do publicznego dopominania się języka pol­
skiego w szkole, artykuł zaś o szkołach zawodowych wzywał rodziców 
do akcji na rzecz języka ojczystego12. Obszerny artykuł Od czego mają 
zacząć nasze dzieci? występował przeciwko tym, co wstydzą się mowy 
i narodowości polskiej i uważają język niemiecki za „fajniejszy” 1®. Po­
dobne treści zawierał artykuł Stosunki szkolne na Górnym Śląsku,

9 J. G l e n s k ,  op. cit., s. 131, 314; M. P a t e r ,  Ruch polski..., s. 177; t e n ż e ,  
Centrum a ruch polski..., s. 106— 107; J. K. M a ć k o w s k i ,  Wspomnienia śląskie, 
Opole 1970, s. 31, 44— 45.

10 WAP Wrocław RO I, 163, s. 130 i n.; „Gazeta Opolska”, 1891, nr 92; J. K. M a ć ­
k o w s k i ,  op. cit., s. 44— 45; J. G l e n s k ,  op. cit., s. 102, 125, 132, 157, 254; M. P a ­
ter ,  Centrum a ruch polski..., s. 107.

11 „Górnośląska Gazeta Ludowa”, 1891, nr 39.
12 Tamże, 1892, nr 2 i nr 4.
13 Tamże, 1892, nr 13.



2 4 JERZY R A T A J E W S K I

ogłoszony w sierpniu 1892 r. Zasadniczym wnioskiem wynikającym 
z niego było, iż dzieci muszą się uczyć w szkole w języku ojczystym, 
polskim14.

Wiele miejsca poświęcano także informacjom o działalności polsko- 
-katoliekich stowarzyszeń. Korespondencja z Wielkiego Dobrzynia w 
pow. opolskim informowała o powstaniu 120-osobowego „Polsko-Katolie- 
kiego Towarzystwa” ; w programie jego znalazły się hasła walki z emi­
gracją ze wsi opolskiej, walka z socjalizmem oraz pielęgnowanie języka 
i tradycji polskich15. W jakiś czas potem czytelnicy mogli dowiedzieć się, 
że nawet w Berlinie istnieją polskie Towarzystwa Sw. Izydora liczące 
500 członków, korespondencja zaś z Rudy Śląskiej opisywała kłopoty 
Towarzystwa Sw. Alojzego z wystawieniem sztuki polskiej. „Gazeta” 
oburzała się na stosunek tamtejszego wójta do tej' polskiej organizacji. 
Nie omieszkano też polemizować z artykułem niemieckiego czasopisma 
,,Oberschłesischer Anzeiger” wychodzącego w Raciborzu, zaniepokojone­
go organizowaniem w 1892 r. teatru polskiego w Opolu, w tym — jak 
się ironicznie wyrażała „Gazeta” — „Urdeutsehe Stadt”16. Próbowano też 
na łamach gazety zajmować się sytuacją bezrobotnych na Śląsku17.

Mimo tych niekiedy „hurra polskich” 18 artykułów „Gazeta” nie zdo­
była szerszej popularności. W kołach księży centrowych zaczęto więc 
przemyśliwać nad utworzeniem samodzielnego czasopisma w języku 
polskim, pozostającego pod ściślejszą kontrolą kół kościelnych. „Górno­
śląska Gazeta Ludowa” bowiem, wydawana przez wydawnictwo świec­
kie, nie zawsze dawała rękojmię właściwego propagowania treści pro­
gramu śląskiego Centrum. Jeszcze w trakcie ukazywania się „Górno­
śląskiej Gazety Ludowej” klerykalne koła śląskie podjęły próbę wyda­
wania własnego czasopisma w języku polskim, tym bardziej że w 1893 r. 
przeciwieństwa usamodzielniającego się ruchu polskiego i niemieckiego 
Centrum wyraźnie się zaostrzyły. Coraz słabsza pozycja polityczna kół 
kościelnych, podkopywana systematyczną podjazdową akcją „Katolika” 
i żywą, bezpośrednią i sikuteczną działalnością „Nowin Raciborskich” , 
uległa dalszemu osłabieniu. Zdaniem kół centrowych należało umocnić 
wpływy kościoła i doprowadzić do ponownej „zgody” ludności polskiej 
i duchowieństwa. Sam biskup wrocławski G. Kopp zainteresował 
sprawą nowego czasopisma w języku polskim pruskiego ministra oświa­
ty, uzasadniając to koniecznością przeciwdziałania „narodowo-polskiej 
agitacji” . W trakcie rozmowy informował. ministra, iż na redaktora no­
wego czasopisma przewiduje się księdza Roberta Engla, znanego na 
Śląsku z wystąpień w obronie języka polskiego w kościele.

14 Tamże, 1892, nr 67.
15 Tamże, 1892, nr 11.
Ie Tamże, 1892, nr 14, 33, 43.
17 Tamże, 1891, nr 79.
18 J. M a ć k o w s k i ,  op. cit., s. 45.



P R A S A  C E N T R O W A  G Ó R N E G O  S L Ą S K A 25

Ostatecznie przy poparciu Koppa grupa 12 księży centrowych pod 
przewodnictwem zaufanego biskupa księdza dziekana Wilhelma Strzybne- 
go, proboszcza ze Starej Wsi koło Raciborza, uruchomiła nowe wydawnict­
wo. Numer 1 czasopisma „Kuryer Górnoszląski. Pismo Duchowieństwa 
i Ludu Polskiego na Szląsku” ukazał się 8 września 1893 r. Oficjalnym 
redaktorem odpowiedzialnym i wydawcą został ks. Wiktor Loss, proboszcz 
w Dziergowicach, były działacz polskiego Towarzystwa Górnośląskiego 
przy Uniwersytecie Wrocławskim i członek Górnośląskiego Towarzy­
stwa Literackiego. Druku „Kuriera” podjął się R. Muntzberg, dotych­
czasowy wydawca i drukarz „Górnośląskiej Gazety Ludowej” . Ta ostat­
nia zresztą w swoich nielicznych numerach z 1893 r. polecała swoim czy­
telnikom nowo ukazujące się czasopismo w języku polskim19.

Początkowo pismo było tygodnikiem, a od października 1893 r. ukazy­
wało się 3 razy w tygodniu, w każdy wtorek, czwartek i sobotę. „Kurier” 
wychodził w formacie małej dwójki o objętości 4 kolumn, z typowymi 
dla śląskiej prasy 3 łamami na kolumnie. Prenumerata kwartalna wyno­
siła 1 markę. Układ treści na kolumnach był również typowy. Artykuły 
zasadnicze, kolejny odcinek powieści czy opowiadania oraz wezwania do 
prenumeraty zajmowały z reguły kolumnę pierwszą. Na drugiej mieścił 
się ciąg dalszy artykułów i odcinka, wiadomości z parlamentu niemiec­
kiego lub sejmu pruskiego, wiadomości polityczne ze świata, z bliższych 
i dalszych stron. Przedłużenie poprzednich działów zawierała kolumna 
trzecia, nadto były tam informacje ze Śląska szeregowane według miej­
scowości, złote myśli, zagadki, poczta redakcyjna. Prawie w każdym nu­
merze kolumna trzecia zawierała hasła nawołujące do nauki języka pol­
skiego. Kolumnę czwartą tradycyjnie już zajmowały w większości ogło­
szenia i reklamy.

Począwszy od pierwszego numeru „Kurier” wychodził pod dodatko­
wymi hasłami partii Centrum, umieszczonymi w podtytule „Prawda— 
—Wolność—Prawo” . Tego ostatniego hasła starano się szczególnie prze­
strzegać, traktując je jako wyraz lojalności wobec państwa pruskiego. 
Artykuł programowy pt. Bracia Katolicy, ogłoszony w pierwszym nume­
rze, określił stosunek duchowieństwa do ludu i prasy w ogóle. „Kurier” 
miał .pełnić rolę posłańca kleru do ludu, umacniać wzajemną miłość lu­
du i duchowieństwa, bronić wiary katolickiej ludu polskiego, polskiego 
charakteru i języka w kościele i życiu publicznym, bronić poddanych ce­
sarza niemieckiego i króla pruskiego. Równocześnie autorzy uznając 
„pokrewieństwo szczepowe pomiędzy Polakami szląskimi i innymi, mimo 
różnic politycznych i innych” podkreślali niezależność, odrębność i samo­

15 „Oppelner Nachrichten”, 1905, nr 268; J. K. M a ć k o w s k i ,  op. cit., s. 45— 46;
J. G 1 e n s k, op. cit., s. 132— 133; M. P a t e r ,  Ruch polski..., s. 177; t e n ż e, Centrum
a ruch polski..., s. 107, 217— 218.



2 6 J E R Z Y  R A T A J E W S K I

dzielność ziemi śląskiej. Wyraźnie też deklarowali, iż cały program opar­
ty został na zasadach polityczno-społecznych partii Centrum20.

Jedną z podstawowych zasad było stwierdzenie wyższości kultury 
niemieckiej nad polską. Zasadę tę podkreślano w dłuższym artykule pt. 
Szląsk i Polska, ogłoszonym w kilku numerach „Kuriera” w październi­
ku 1893 r. Nie omieszkano przy tym dodać, że to, co polskie na Śląsku, 
było zasługą jedynie i wyłącznie duchowieństwa katolickiego. W konklu­
zji autor (autorzy?) stwierdzał raz jeszcze odrębność Śląska wobec Polski 
i Prus o-raz rzucił hasło: .„Szląsko Szlązakom!”21

Najważniejszym zadaniem redaktorów gazety było utwierdzenie czy­
telników w wierności dla kościoła i duchowieństwa katolickiego (czytaj: 
centrowego!) oraz walka z prasą polską, szczególnie z najgroźniejszymi 
„Nowinami Raciborskimi” . I jednej, i drugiej sprawie poświęcano wie­
le miejsca w „Kurierze” . W ostatnim numerze z 1893 r., w wezwaniu do 
prenumeraty czasopisma podkreślano, iż jest ono gazetą katolicką, pol- 
sko-górnośląską, ponieważ odzywa się w nim głos duchowieństwa, „któ­
rego nam wszystkim i czcić, i słuchać należy”22. Dla podtrzymania zaś 
ducha religijnego prawie każdy numer zawierał artykuły, opowiadania, 
wiersze czy informacje o treści religijno-kościelnej. Na tym polu „Ku­
rier” przeciągnął do współpracy kilku autorów z grona czytelników gaze­
ty. Dwaj z nich, Daniel Szendzielorz z Michałkowie i Józef Malik z Wi­
nowa, wyróżniali się umiejętnościami układania rymów. Malik w jednym 
z wierszy reklamujących „Kuriera” zakończył swój utwór dwuwier­
szem: „Tak chłop wiejski wiersze wali, nazywa się Józef Malik”23'.

Zwalczano też w „Kurierze” największych według niego wrogów ko­
ścioła, socjaldemokratów, kiedy indziej zaś chwalono wspaniałomyślność 
panów śląskich, np. Donnersmarcków z Nakła, którzy rozdali darmo 200 
cetnarów węgla biedakom z Piekar24. Równocześnie prawie każdy numer 
„Kuriera” zawierał znamienne hasła wzywające rodziców do nauki dzie­
ci języka polskiego, np. „Ojcowie i niatki, uczcie polskie wasze dzieci po 
polsku, a jedynie po p o l s k u  wiary świętej katolickiej!” (podkr. red,). 
Namawiano też czytelników, aby z daleka omijali i nie chodzili do tych 
restauracji i zajazdów, które nie mają czasopism polskich25. Pozwolono so­
bie nawet na kpinę z jakiejś mieszkanki Pawłowic, która rozpoczęła 
składkę na rzecz uczczenia kanclerza Bismarcka, radząc jej, by sobie 
kupiła soli za te pieniądze26.

20 „Kurier Górnośląski”, 1893, nr 1; M. P a t e r ,  Centrum a ruch polski..., s. 218,
21 „Kurier Górnośląski”, 1893, nr 10; J. M a ć k o w s k i ,  op. cit., s. 46; M. P a t e r ,

Centrum a ruch polski..., s. 218.
2- „Kurier Górnośląski”, 1893, nr 41.
28 „Kurier Górnośląski”, 1894, nr 11. Por. też.:.1894, nr 36, 74, 96 i n.
24 „Kurier Górnośląski”, 1894, nr 92; 1895, nr 21.
25 Tamże, 1894, nr 74.
26 Tamże, 1895, nr 21.



P R A S A  C E N T R O W A  G Ó R N E G O  S L Ą S K A 27

Dla zwiększenia poczytności „Kuriera” wydawnictwo rozpoczęło wy­
dawanie od lipca 1894 r. dwóch samoistnych bezpłatnych dodatków uka­
zujących się 2 razy w miesiącu. Jeden z nich „Monika. Pismo religijno- 
-wychowawcze” omawiało sprawy wychowania dzieci i młodzieży w du­
chu katolicko-centrowym, drugi, „Rola i Kruszec. Pismo rolniczo-prze­
mysłowe” , przeznaczony głównie dla rolników27. Nie na wiele się to zda­
ło. Wprawdzie czytywano „Kuriera” w szeregu miejscowości śląskich —• 
w Raciborzu, Raciborskie] Kuźni, Budziskach, Solarni, Gliwicach, Koźlu, 
Królewskiej Hucie, Biskupicach, Radzionkowie, Świętochłowicach, My­
słowicach, Siemianowicach, Piekarach czy Starych Siołkowicach koło 
Opola, a nawet w Poznańskiem, nie uzyskał on jednak, nigdy większej 
poczytności28, mimo że agentów kolportujących czasopismo zachęcano do 
jego ’ propagowania dość wysoką, jak na ówczesne stosunki, prowizją 
(25%)29. W 1895 r. chyba tylko jeden artykuł „Kuriera” wywołał więk­
sze wrażenie wśród czytelników górnośląskich, którzy nadesłali do re­
dakcji szereg korespondencji. Był to artykuł pt. Najstosowniejsza jest 
dziś pora postawienia wniosku o zniesienie podatku gruntowego i stoso­
wania w szerszym zakresie tzw. taniego kredytu, opublikowany w lu­
tym 1895 r.30 Stałych abonentów miał „Kurier” niewielu. Utrzymywał 
się głównie dzięki subwencjom księży centrowych. Nie pomagało nawet 
stosowanie bezpłatnego kolportażu31.

Czytelnikom polskim nie odpowiadał program polityczny czasopisma, 
niezbyt urozmaicona treść, nierzadko podawana w skażonej polszczyźnie. 
Szkodziła również pismu niekompetentna redakcja ks. W. Lossa. W o- 
kresie wyborów do sejmu pruskiego w 1893 r. ogłosił on wypowiedź, iż 
prasa nie powinna zbyt aktywnie uczestniczyć w akcji przedwyborczej, 
co wywołało krytykę nawet kół klerykalno-centrowych. Sam redaktor 
w przemówieniach publicznych, odnotowywanych w „Kurierze” , podkre­
ślał, iż: „jesteśmy [...] jednym ludem polskim, jednym narodem i choć nas 
prawo rozłącza, my jednak nie zapomnimy języka ojczystego”32. 
Z drugiej strony w tymże roku dopuścił się opublikowania listu otwarte­
go ks. Augusta Rossochowitza do redaktorów gazet polskich na Śląsku, 
krytykującego działalność polskich gazet narodowych i wyrażającego się 
pogardliwie o ludzie śląskim. Według autora lud jest ciemny i głupi i 
tylko duchowieństwo może nim kierować i prowadzić go właściwą dro­
gą33.

27 „Kurier Górnośląski”, 1894, nr 72, 92; M. P r z y  w e c k a - S a m e c k a ,
J, R e i t e r, op.cit., s. 78, 125.

28 „Kurier Górnośląski”, 1894, nr 89; 1895, nr 21.
29 Tamże, 1894, nr 72.
30 Tamże, 1895, nr 19, nr 20 i n.
31 J. K. M a ć k o w s k i ,  op. cit., s. 48; J. G 1 e n s k, op. cit., s. 254; M. P a t e r ,  

Centrum a ruch polski..., s. 220.
32 „Kurier Górnośląski”, 1894, nr 78, informacja: Posiedzenie Towarzystwa mę­

żów polskich katolickich w Turzu.
33 J. M a ć k o w s k i ,  op. cit., s. 47; M. P a t e r ,  Centrum a ruch polski..., s. 220.



28 JE R Z Y  R A T A JE W S K I

Kiedy więc ton głównego przeciwnika „Kuriera”, miejscowych „No­
win Raciborskich”, trochę złagodniał po odejściu J. K. Maćkowskiego, 
a w ośrodku przemysłowym Górnego Śląska zarysowała się możliwość 
wydawania nowego czasopisma centrowego w języku polskim, ducho­
wieństwo raciborskie postanowiło zaprzestać wydawania „Kuriera” 
i wesprzeć nowe czasopismo. W ostatnim numerze „Kuriera” z 31 marca 
1896 r. po stwierdzeniu po raz któryś z rzędu, że przewodnictwo w spra­
wach religijno-politycznych należy do duchowieństwa, ujawniono sa- 
mokrytyeznie, iż czasopismo nie spełniło nałożonych nań obowiązków 
i musiało zostać zawieszone34.

W okręgu przemysłowym Górnego Śląska, jak pamiętamy, grupy du­
chowieństwa centrowego podejmowały na początku lat dziewięćdziesią­
tych próby wydawania nowych bądź przechwycenia istniejących cza­
sopism. Rosnąca z roku na rok popularność „Katolika” i innych czaso­
pism polskich stawiała przed partią Centrum konieczność dysponowa­
nia własnym organem prasowym w języku polskim. Propaganda Cen­
trum  głosiła publicznie, że konieczny jest organ w języku polskim ce­
lem „obrony” przed atakami prasy polskiej. Chodziło również o to, aby 
stworzyć wobec potęgi „Katolika” „prasę polską, która mogłaby odpie­
rać zarzuty »Katoilikowe«”35. „Kurier Górnośląski” nie spełnił pokłada­
nych nadziei i musiał zniknąć, „usnąć”, jak wyraził się niemiecki dzien­
nik „Post”36. Jeszcze w  momencie ukazywania się „K uriera” w końcu 
1895 r. zespół księży centrowych w  porozumieniu z wrocławską kurią 
biskupią podjął inicjatywę wydawania nowego czasopisma w języku pol­
skim. Głównymi wykonawcami tego zamierzenia stali się ks. Wilhelm 
Strzybny ze Starej Wsi, ks. Schmidt z Katowic, ks. P. Łukaszczyk z Kró­
lewskiej Huty, ks, Klasehka z Mysłowic i ks. Wrzodek z Opola. Urucho­
mieniem nowej gazety zajęli się księża Schmidt i Łukaszczyk. Na po­
czątku 1896 r. rozpoczęto pertraktacje z byłym redaktorem „Katolika” 
ks. Adolfem Hytrkiem, namawiając go do przyjęcia stanowiska redakto­
ra odpowiedzialnego w nowym czasopiśmie. Próbowano też rozmawiać 
z krółewsko-huckim drukarzem Franciszkiem Piachem w sprawie dru­
ku. Dowiedziawszy się, że nowe wydawnictwo cieszy się poparciem bi­
skupa Koppa ks. Hytrek początkowo wyraził zgodę na współpracę.

W drugiej połowie marca 1896 r. ukazał się num er próbny nowego 
cząsopisma centrowego pt.: „Gazeta Katolicka”, zapowiadający regularne 
ukazywanie się pisma od 1 kwietnia. Zasadniczym celem czasopisma 
według zapowiedzi numeru próbnego miała, być walka o nauczanie re- 
ligii w szkole w języku polskim37. Zespół wydawców, zorganizowany i za-

84 „Kurier Górnośląski”, 1896, nr 37 — artykuł Do Szanownych naszych C zytelni­
ków  i Od Redakcji.

S5 „Schlesische Volkszeitung”, 1911, nr 26; „Gazeta Katolicka”, 1906, nr 58.
30 „Post”, 1896, nr 2.
87 Warto zauważyć, że jeden z głównych twórców nowej gazety ks. P. Łukasz-



P R A S A  C E N T R O W A  G Ó R N E G O  S L Ą S K A 2 9

rejestrowany jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, miał jednak 
kłopoty z drukarnią. Dopiero 5 maja 1896 r. naczelny redaktor i kierow­
nik nowego wydawnictwa ks. P. Łukaszczyk zawiadomił komisariat poli­
cji w Królewskiej Hucie o otwarciu drukarni w domu należącym do F. 
Finkowskiego przy ul. Następcy Tronu nr 78. Oficjalnie firma nosiła na­
zwę: „Drukarnia św. Jacka (St. Hyazinth Druckerei) Gesellschaft mit be­
schränkter Haftung” . Zainstalowanie i uruchomienie maszyn drukar­
skich o napędzie gazowym przeciągnęło się jednak do 21 maja38.

Pierwszy właściwy numer czasópisma pod pełnym tytułem „Gazeta 
Katolicka. Pismo Duchowieństwa i Ludu Polskiego na Szląsku” ukazał 
się 25 maja 1896 r. pod odpowiedzialną redakcją ks. A. Hytrka39. Z nie 
wyjaśnionych dotąd przyczyn ks. Hytrek wkrótce przestał odpowiadać 
za redakcję „Gazety Katolickiej” . Jego funkcję przyjął na dobrych pa­
rę lat syn Juliusza Ligonia, Adolf Ligoń, którego znów zastąpił w 1900 r. 
Stanisław Czerniejewski. Ten ostatni, zaatakowany przez „Dziennik 
Berliński” za brak doświadczenia w pracy dziennikarskiej, odpowiedział 
w „Gazecie” specjalnym artykułem Odparcie paszkwilów, w którym 
przypomniał długoletnią praktykę dziennikarską, odbywaną m. in. w 
Warszawie pod okiem Andrzeja Edwarda Odyńca40.

Warto odnotować, że w Okresie redakcji „Gazety Katolickiej” przez 
Czerniej ewskiego, latach 1900— 1903, na łamach gazety pojawiło się po­
nownie hasło nawołujące rodziców do nauki języka polskiego41.

W początkowym okresie „Gazeta” wyraźnie chciała zasłużyć sobie 
na pochwałę władz państwowych. Szczególne uznanie tych władz zdo­
był sobie numer czasopisma z 12 listopada 1897 r. poświęcony dziesię­
cioleciu panowania cesarza Wilhelma II, przesłany przez -wydawnictwo 
bezpośrednio do Berlina. Czołobitne i hołdownicze artykuły tego numeru 
z wielką ilustracją przedstawiającą cesarza przewyższyły swoim wier- 
nopoddańczym tonem nawet niektóre' czasopisma niemieckie. Reakcją 
władz było osobiste pismo Nadprezydenta Rejencji księcia v. Hatzfeldta 
z 14 listopada do ks. Pawła Łukaszczyka, komunikujące z przyjemnoś­
cią, iż cesarz niemiecki i król pruski, czyli Wilhelm II, z zadowoleniem 
przyjął jubileuszowy numer „Gazety” i wysoko ocenił jej patriotyczny

czyk przygotował w swojej parafii w 1896 r. 180 dzieci w języku polskim do ko­
munii, natomiast 312 w języku niemieckim (J. G 1 e n s k, op. cit., s. 154).

38 WAP Wrocław RO Pr.B., 12, s. 489— 495; tamże, 14, s. 605— 606; 22, s. 74; 23, 
s. 29— 30; WAP Katowice, Polizeiverw. K. Hütte, 96, k. 1— 3; „Post”, 1896, nr 2; 
„Schlesische Zeitung”, 1896, nr 204; „Schlesische Volkszeitung”, 1911, nr 26; 
J. G 1 e n s k, op. cit., s. 139, 262.

39 M. P r z y w e c k a-S a m e c k a ,  J. R e i t e r ,  op. cit., s. 32.
40 Edward Odyniec był wydawcą i redaktorem w latach 1868—'1896 dwutygod­

nika warszawskiego „Kronika Rodzinna” (Z. K m i e c i k , Zarys historii prasy pol­
skiej w Królestwie Polskim w latach 1864— 1904, Warszawa 1972, s. 49).

41„G.azeta Katolicka'’, 1900, nr 127; por. także; 1900, nr 139 i n.



3 0 J E R Z Y  R A T A J E W S K I

charakter42. Z drugiej strony jednak niektóre artykuły „Gazety” , wy­
stępujące ostro przeciw germanizacji w szkole, walczące o nauczanie 
religii w języku polskim, powodowały już wtedy niezadowolenie komi­
sarza granicznego W. Mädlera i konieczność tłumaczenia ich treści wła­
dzom Rejencji. W lutym 1903 r. Mädler oceniając ,,Gazetę Katolicką” 
stwierdzał wyraźnie, iż jej program jest bardzo niejasny. Początkowo 
bowiem bardzo ostro zwalczała ,,Katolika” i jego sprzymierzeńców, a 
później od tego stanowiska odstąpiła43'.

Mädler mógł mieć tu na myśli zatarg „Gazety Katolickiej” z Broni­
sławem Koraszewskim., W marcu 1897 r. „Gazeta” bardzo ostro zaata­
kowała wydawcę i redaktora „Gazety Opolskiej” , oskarżając go publicz­
nie, że palił świeczki przed obrazem Matki Boskiej w intencji odciągnię­
cia ludu polskiego od wpływów duchowieństwa katolickiego. Miał on 
też chwalić się głośno, że dokona tego dzieła w ciągu półtora roku. W 
tej sytuacji Koraszewski nie mógł milczeć. W październiku 1897 r. wy­
stąpił ze skargą o zniesławienie przez ks. P. Łukaszczyka, naczelnego 
redaktora „Gazety Katolickiej” . Motywem napaści na Koraszewskiego, 
jak uzasadniał w jego imieniu opoldki adwokat Salinger, był fakt, iż 
próba utworzenia i utrzymania agentury „Gazety Katolickiej” w Opo­
lu 'nie powiodła się. Zanosiło się na głośny proces, który mógł tylko jesz­
cze bardziej osłabić pozycję duchowieństwa. Koraszewski, zawsze po­
wściągliwy, w zasadzie nie chciał konfliktu z duchowieństwem. Jego po­
zycja w Opolu, po kilku zaledwie latach pobytu w tym mieście, nie była 
zbyt mocna. Dlatego już w kilka dni po wniesieniu skargi strony doszły 
do porozumienia. Przypuszczać należy, iż redakcja „Gazety Katolickiej” 
przeprosiła redaktora opolskiego, ten zaś wycofał skargę z prokuratu­
ry44.

Nie tylko prokuratura miała kłopoty z „Gazetą Katolicką” . Rów­
nież miejscowa policja w Królewskiej Hucie musiała interweniować w 
wydawnictwie. W latach 1902— 1905 stale upominano się o nadsyłanie 
egzemplarzy obowiązkowych. W październiku 1894 r. okazało się, że goń­
cy Drukarni św. Jacka, Sitko i Wiechaczek pobierali przeznaczone dla 
policji numery, ale ich na posterunek nie dostarczali. Po wyjaśnieniu 
sprawy sytuacja nie poprawiła się. Interweniowała nawet Dyrekcja 
Policji z Poznania stwierdzając, że „Gazeta Katolicka” dochodzi z opóź­
nieniem, a materiał informacyjny jest nieaktualny i przestarzały, cza­
sopismo zaś wymaga stałej kontroli45.

Tymczasem w 1903 r. w zespole wydającym czasopisimo coś się po­
psuło. Dotychczasowy kierownik wydawnictwa i naczelny redaktor „Ga­
zety Katolickiej” ks. Paweł Łukaszczyk zrezygnował z pełnionych sta-

«  W AP Wrocław RO Pr. B., 12, s. 485.
43 WAP Wrocław RO Pr., 28, s. 223— 226; tamże, 73, s. 68— 69.

W AP Wrocław RO Pr. B., 24, s. 463—474, 485.
45 W AP Katowice, Polizeiverw. K. Hütte, 96, k. 4, 12, 15, 17.



P R A S A  C E N T R O W A  G Ö R N E G O  ŚL Ą S K A

p
31

nowisk i zerwał całkowicie ze spółką46. Wyglądało na to, że w oczach 
władz kościelnych i świeckich był ks. Łukaszczyk jeszcze za mało lo­
jalny wobec państwa i kościoła. Na czele spółki stanął ks. Stanisław 
Stephan, osobistość znana na Górnym Śląsku, późniejszy autor głośnej 
książki wymierzonej przeciw działaczom i prasie polskiej47. Redaktorem 
odpowiedzialnym był w tym  okresie Franciszek Borys. Kiedy ks. Ste­
phan, wysunięty przez Centrum do parlamentu pruskiego w 1904 r., 
przegrał wybory, a kierownictwo partii Centrum odżegnało się od niego 
po opublikowaniu przezeń wspomnianej książki, musiał on zniknąć na 
pewien czas ze sceny śląskiej. Redaktorem naczelnym został Borys, 
a odpowiedzialnym Franciszek Labus z Załęża. W latach 1908—1910 
za redakcję odpowiadał Jakub Nocoń z Królewskiej Huty48.

Początkowo „Gazeta Katolicka” wychodziła jak większość czasopism 
śląskich trzy razy w tygodniu. W latach 1897—1902 uzyskała około 
1000 stałych abonentów, a nakład jej wahał się w granicach 3000 egzem­
plarzy49. Z zestawień prenum eraty prasy polskiej, sporządzonych przez 
władze terenowe dla Rejencji Opolskiej w końcu 1902 r., wynika, że 
mimo niewielkiego nakładu „Gazeta Katolicka” znalazła abonentów pra-

PRENUMERATA POCZTOWA „GAZETY KATOLICKIEJ” 
I INNYCH CZASOPISM W 1902 R.

Powiat/Miasto „Gazeta
Katolicka”

„Katolik” „Górno-
Slązak”

„Posłaniec
Niedzielny”

Pow. tarnogórski 27 159 28 365
Gliwice 5 (15) * 11(5)* 4 34
Pow. zabrski 9 81 33 78
Pow. opolski 19 194 27 549
Pow. pszczyński 24 465 100 395
Bytom 11 21 11 U
Pow. raciborski 25 74 72 636
Pow. rybnicki 26 489 120 544

* W nawiasach dane z 1908 r. Źródła: WAP Wrocław RO Pr.B. 66, s. 10—11, 15, 
24—25, 30—49, 57—67, 71—73, 75—79, 84—851, 91—94. Por. M. O r z e c h o w s k i ,  Na­
rodowa Demokracja na Górnym Śląsku, Wrocław 1965, s. 137. Warito zwrócić uwagę 
na popularność „Posłańca Niedzielnego”, organu prasowego w języku polskim Kurii 
Biskupiej we Wrocławiu, skutecznie wspierającego „Gazetę Katolicką”.

46 WAP Katowice, Polizeiverw. K. Hütte, 96, k. 11.
47 Der Beuthener Prozess im Lichte der W ahrheit oder wahrheitsgetreue 

Enthüllungen aus der polnischen Politik in Oberschlesien, Królewska Huta 1904; 
por. M. O r z e c h o w s k i ,  Narodowa Demokracja na Górnym Śląsku (do 1918 ro­
ku), Wrocław 1965, s. 1964.

48 WAP Katowice, Polizeiverw. K. Hütte, 96, k. 12; „Gazeta Katolicka”, 1904, 
nr 126; „Gazeta Katolicka” z lat 1908— 1910; „Oppelner Nachrichten”, 1905:, nr 254; 
M. O r z e c h o w s k i ,  op. cit., s. 194—195.

49 WAP Wrocław RO Pr. B„ 12, s. 489—495; 22, s. 110—111; 66, s. 15; „Schle­
sische Zeitung”, 1897, nr 628.



32
*v

JE R Z Y  R A T A JE W S K I

wie na całym Górnym Śląsku. Ilustruje to powyższy wykaz, w którym 
podano też dla porównania prenum eratę bardziej popularnych czasopism.

W sprawozdaniu z Królewskiej Huty z 1902 r. wykazując 3 abonentów 
„Katolika”, 16 „Górnoślązaka” i 12 „Posłańca Niedzielnego” burmistrz 
uzupełnił wykaz uwagą, że wychodząca w Królewskiej Hucie „Gazeta 
Katolicka” drukuje około 2800 egzemplarzy, z czego 429 wysyła na ze­
wnątrz przez pocztę, resztę zaś rozprowadza głównie za pośrednictwem 
agentów i kolporterów. W rozprowadzaniu gazety aktywnie uczestniczyli 
księża, nierzadko rozdzielający ją bezpłatnie swoim parafianom50. Jednym 
z kolporterów „Gazety” w 1900 r. na terenie Karbu i Miechowie był 
Franciszek Jenczmyk z Bytomia51. Wydawnictwo zresztą ciągle odczu­
wało brak kolporterów i żaliło się czytelnikom, prosząc o pomoc w zdo­
byciu propagatorów czasopisma, „bo brak tychże najdotkliwiej daje nam 
się we znaki”52.

W latach 1904—1910 „Gazeta Katolicka” wychodziła regularnie 3 ra­
zy w tygodniu, w każdy wtorek, czwartek i sobotę. Pojedynczy numer 
miał format małej dwójki z zasady obejmujący 4 kolumny trzyłamowe. 
Układ graficzny jednostajny, pionowy o zdecydowanej przewadze tekstu. 
Układ trzeci tradycyjny dla gazet śląskich. Kolumny pierwsza i druga, 
poświęcone z zasady artykułowi wstępnemu, wiadomościom politycznym 
z Niemiec i ze świata, zawierały również odcinek kolejnej powieści. Ko­
lumna trzecia to 'z reguły wiadomości z Górnego Śląska i okolic sąsied­
nich ułożone według miejscowości, zaś kolumna czwarta przeznaczona 
była na ogłoszenia i reklamy. Publikacje z zasady były anonimowe. 
Z nielicznych i ciekawszych oznaczonych nazwiskami wymienić należy 
powieści: L. Wallace’a Ben Hur w 1906 r., H. Beecher-Stove Chata Wuja 
Toma w 1907 r., H. Sienkiewicza Quo vadis? na przełomie 1908—1909 
i J. Korzeniowskiego Kollokacja w latach 1909—1910.

W tym  okresie czytelnicy „Gazety” otrzymywali również kilka bez­
płatnych dodatków: tygodnik z obrazkami „Szkółka Niedzielna” (ostatni 
39 nr 12 rocznika ukazał się 29 września 1907 r.) oraz „Śmieszek. Pisemko 
Humorystyczne”, tygodnik z ilustracjami, który przestał się ukazywać 
w 1906 r.5® Dwa razy w miesiącu, od maja 1907 r., zaczęli czytelnicy 
otrzymywać nowy dodatek tygodniowy „Gospodarz”. Dodatek ten przy­
nosił głównie porady dotyczące uprawy roli i hodowli bydła, porady do­
mowe, a nawet szkice racjonalnej zabudowy gospodarstw wiejskich. Dla 
najmłodszych czytelników przeznaczono ilustrowany dodatek „Gazetka 
dla Dzieci”. Od stycznia 1906 r. rozpoczęto wydawać kolejny, początko­
wo ukazujący się nieregularnie, potem jako dwutygodnik dodatek samo-

50 WAp Wrocław RO Pr. B., 66, s. 15, 53.
61 Powiatowe Archiwum Państwowe (dalej: PAP) Bytom, Miasto Bytom, 4219,

k. 2.
52 „Gazeta Katolicka”, 1906, nr 28.
53 Nie notowany w: M. P r z y w e c k a-S a m e c k a ,  J. R e i t e r ,  op. cit.



P R A S A  C E N T R O W A  G Ó R N E G O  S L Ą S K A 3 3

istny pod red. Franciszka Borysa pt. „Poradnik dla Robotników” . Do­
datek ten o formacie czwórki, ukazujący się do marca 1910 r. przyno­
sił informacje o taryfach, kasach chorych, zabezpieczeniu wdów i sierot, 
pisał o sprawach podatkowych, zwalczał działalność partii socjalistycz­
nej, propagował i chwalił działalność katolickich stowarzyszeń robotni­
czych, przestrzegał przed wychodźstwem do Ameryki54. „Gazeta Kato­
licka” wraz z dodatkami kosztowała wtedy w prenumeracie kwartalnej 
1,20 marki.- Mimo to niektórzy księża uważali „Gazetę” za zbyt drogą 
jak na możliwości górnośląskich prenumeratorów i uważali ten fakt za 
poważne utrudnienie w rozpowszechnianiu pisma.

Zresztą przez cały czas swego istnienia „Gazeta Katolicka” wiodła 
mizerną egzystencję. Już w lipcu 1898 r. Prezydent Rejencji Opolskiej 
uważał, iż „Gazeta” nie spełniła roli konkurentki narodowej prasy pol­
skiej55. Jak się wyraził w 1906 r. jeden z korespondentów niemieckiej 
prasy, czasopismo centrowe w języku polskim „ani żyć, ani umrzeć nie 
może”58. To samo powiedział na posiedzeniu zarządu śląskiego partii 
Centrum redaktor tejże gazety Hugo Biirkner w listopadzie 1905 r.57 
Podobnie księża centrowi popierający pismo stwierdzali melancholijnie, 
że „Gazeta” „nie zdołała dotychczas uzyskać należytego wpływu” 58. W 
czasie zjazdu śląskiego Centrum w Nysie w październiku 1906 r. zebra­
ni wezwali duchowieństwo śląskie do zwiększenia poparcia i wzmożenia 
agitacji na rzecz „Gazety Katolickiej”59. Cytowane stwierdzenie kores­
pondenta „Schlesische Volkszeitung” z 1906 r. powtórzył w grudniu 
1909 r. Prezydent Rejencji Opolskiej v. Schwerin w raporcie do prus­
kiego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Po stwierdzeniu, że „Gaze­
ta Katolicka” jest jedyną gazetą centrową na Górnym Śląsku wydawaną 
w języku polskim, przyznał, że pismo wegetuje, a nie rozwija się mimo 
udzielanego mu przez kościół poparcia. Z jednej strony odzwierciedlają 
się w nim polskie tendencje narodowe, z drugiej jest mało atrakcyjne 
i tylko sztuczne podtrzymywanie nie pozwala - mu zakończyć żywota60.

Nie pomagało również wydawnictwu wydawanie książek w języku 
polskim. Niektóre z nich nawet do dziś nie straciły wartości, jak np. 
pierwsze wydanie w języku polskim obowiązującego w 1906 r. pruskiego 
prawa górniczego z załączonym krótkim słownikiem terminów niemiec­

54 „Gazeta Katolicka”, 1904, nr 126 i n.; 1905, nr 117 i n.; 1906, nr 56; „Porad­
nik dla Robotników”, nr 1 z 5 I 1906; nr 11 z 31 III 1910.

55 WAP Wrocław RO Pr. B., 22, s. 74.
56 „Oppelner Nachrichten”, 1906, nr 53 („Die >Gaizeta Katolicka« die weder le- 

ben noch sterben kann!”).
67 „Oppelner Nachrichten”, 1905, nr 268; por. M. O r z e c h o w s k i ,  op. cit., 

s. 212— 213.
58 Ks. proboszcz Kokot na wiecu centrowym w Tarnowskich Górach w dniu

13 maja 1906 r. („Gazeta Katolicka”, 1906, nr 58).
59 M. O r z e c h o w s k i ,  op. cit., s. 218.
t0 WAP Wrocław RO Pr. B., 73, nr 185,

3 — KHPP 1,1977



3 4 J E R Z Y  R A T A J E W S K I

ko-polskich (Prawo górnicze dla Prus, Królewska Huta 1906) czy zawie­
rający 50 najpopularniejszych pieśni górnośląskich Mały śpiewniczek dla 
towarzystw polskich61. Nie pomógł też wydawnictwu i redakcji zainsta­
lowany z początkiem kwietnia 1907 r. bezpośredni telefon do wydaw­
nictwa, czynny w dni powszednie od 7 do 18. Informując o tym fakcie re­
dakcja zachęcała czytelników do przesyłania telefonicznie wszelkich in­
formacji, reklamacji prenumeraty i kolportażu bądź przysyłania zamó­
wień drukarskich62. Nawet powołany od listopada specjalny „Związek 
Prasy Katolickiej i Kolportażu dla Górnego Śląska” , założony przez 
świeckich i duchownych działaczy centrowych, nie mógł zmienić sytu­
acji63.

W okresie ostrej walki obozu centrowego z ruchem polskim, szcze­
gólnie zaś z polskim ruchem narodowo-demokratycznym, reprezentowa­
nym w latach 1902—1906 głównie przez „Górnoślązaka” , czasopismo 
królewsko-huckie i partia Centrum ostro i bezkompromisowo zwalczała 
wszelkie przejawy narodowego ruchu polskiego. Wspomniana książka re­
daktora naczelnego „Gazety Katolickiej” ks. S. Stephana była początko­
wo gorąco reklamowana na łamach gazety. Artykuł wstępny czasopisma 
z 3 października 1904 r. zatytułowany Krytyka polskiego radykalizmu 
na Górnym Śląsku szczegółowo omawiał i cytował pracę Stephana. Ze 
szczególną zajadłością atakowano podstawowy cel 'narodowych demokra­
tów: „budzenie narodowości polskiej na Górnym Śląsku” . Uważano go 
za niemoralny, niezgodny z religią katolicką i stwierdzano: „cały ten 
ruch nie jest niczym więcej i niczym mniej jak prostą drogą do socjal­
nej demokracji i anarchii”64.

Występując przeciw ruchowi polskiemu „Gazeta” równocześnie os­
tro zwalczała hakatystów i-szowinistów niemieckich. W artykule wstęp­
nym z 5 października 1905 r. pt. Ks. prób. Skowronek z Bogucic w ob­
ronie języka ludu polskiego redakcja przypomniała: „Wszyscy Polacy 
w Niemczech od lat skarżą się na straszny ucisk języka ojczystego ludu 
polskiego przez rząd [.*..] Straszna to walka, do której wciągnięty został 
cały lud polski, a więc także górnośląski, albowiem gdy się temu ludo­
wi wydrze jego język macierzyński, to wyrwie mu się także wiarę z 
serca” . Ks. Skowronek jest jednym z obrońców języka polskiego. Kie­
dy władze określiły wstęp do modlitewnika opracowanego przez ks. 
Skowronka jako sianie zgorszenia, ponieważ nawoływał, aby matki uczy­
ły dzieci po polsku, autor wytoczył proces władzom Rejencji. Proces

61 „Gazeta Katolicka”, 1906, nr 48.
62 „Gazeta Katolicka”, 1907, nr 42.
85 PAP Bytom, M. Bytom, 4313, nlb. Pismo przewodniczącego Zarządu Zwią­

zku do urzędu powiatowego z dnia 2 XII 1910 r., WAP Wrocław RO Pr. B., 175. 
s. 5— 8.

u  „Gazeta Katolicka”, 1904, nr 126; por. M. O r z e c h o w s k i ,  op. cit., s. 195,



P R A S A  C E N T R O W A  G Ó R N E G O  Ś L Ą S K A 3 5

ten wygrał, „ale — jak informowała „Gazeta” — przy ogłaszaniu wyro­
ku nadmienił prezydent -rejencyjny pan Hołtz, że tego napomnienia do 
matek polskich ks. prob. Skowronek nie był powinien umieścić” . Sko­
wronek odpowiedział na łamach „Schlesische Volkszeitung” , „Gazeta 
Katolicka” zaś skrótowo przedstawiła tezę autora: „Religia nie może 
być ludowi zatrzymana bez zatrzymania języka ojczystego. Systema­
tyczne uciskanie języka polskiego szkodzi interesom kościoła i państwa 
w sposób, który juiż nie da się naprawić”65. Prawie równocześnie w nie­
wybredny sposób „Gazeta” atakowała przywódców polskich na Śląsku, 
określając „radykalizm polski” jako „największe oszustwo, najnikczem­
niejszy i najpodlejśzy rodzaj walki”66. Wobec A. Napieralskiego i jego- 
„Katolika” wysuwano w 1906 r. pretensje: „Postępowanie »Katolika«, 
tak jak ono się obecnie przedstawia, zasługuje na nazwę wyzysku poli­
tycznego, bo wyzyskał partię centrową do swoich celów, wtenczas gdy 
ta partia najbardziej pomocy jego potrzebuje, od niej się odwrócił”67.

Księży współpracujących z ruchem polskim określano na łamach „Ga­
zety” jako grupę dzieci, które nie wiedzą, co czynią68. W maju 1906 r. 
przy'kolejnych wyborach do Reichstagu w artykule wstępnym pt. Ka­
tolicy w Bytomsko-tarnogórskiem — dalej do agitacji charakteryzowano 
kandydata Centrum Muschalika z. Bytomia jako tego, co „kocha język 
ludu górnośląskiego, mówi nim” , a równocześnie „jest centrowcem na 
wskroś [...] jest wiernym poddanym niemieckim, Cesarza i króla”69.

Broniąc pozycji partii Centrum i występując przeciw narodowemu 
ruchowi polskiemu „Gazeta Katolicka” próbowała wypracować własną 
linię programową, linię umiarkowanego i stopniowego przekształcenia 
polskiej ludności Górnego Śląska w wiernych Prusaków połączonych 
zgodą narodową, wyznaniową i społeczną. Stąd walka na różnych fron­
tach. Na jednym obrona programu, działania i roli Centrum na Górnym 
Śląsku. W 1907 r. wydawnictwo opublikowało i kilkakrotnie dodawało 
do czasopisma dodatek specjalny ,,W imię prawdy” , w którym starano- 
się wykazać wyższość partii Centlam nad ruchem polsKim70. Na drugim 
froncie — walka z nacjonalistami niemieckimi. Świadczą o tym chociaż-, 
by tytuły artykułów „Gazety” w rodzaju: Hakatyzm u kresu, Ostmar- 
kenferajn wbija klin pomiędzy katolików Polaków i Niemców, Bzik an­
typolski, Hakatyzm 10 Westfalii, 7aś „ostmarkenverein” nazywano czę­
sto na ramach gazety ironicznie: „bractwo trzech liter” . Trzeci front to

66 „Gazeta Katolicka”, 1905, nr 117.
66 M. O r z e c h o w s k i ,  op. cit., s. 215. 
t7 „Gazeta Katolicka”, 1906, nr 41.

68 14 księży, „Gazeta Katolicka” , 1907, nr 27.
69 Tamże, 1906, nr 56.
70 „Gazeta Katolicka”, 1907, nr 83, nr 113 i n., gdzie m.in. odnaleźć można stwier­

dzenie: „Centrum jest lepsze jak Koło Polskie” .



3 6 J E R Z Y  R A T A J E W S K I

wystąpienia przeciw narodowemu ruchowi polskiemu. Dla przykładu 
dwa tytuły artykułów: Radykalizm polski — to wróg państwa i kościo­
ła, Szał radykalno-polski’’ 1. Szczególnie zajadle jednak walczono z czwar­
tym, chyba najpoważniejszym przeciwnikiem, z ruchem socjalistycznym, 
który przedstawiano w fałszywym świetle na łamach „Gazety” . Do naj­
ważniejszych zarzutów należało przypisywanie socjaldemokratom chęci 
zniszczenia rodziny, zniszczenia drobnej własności rolnej oraz ulega­
nie i podporządkowanie się Żydom72.

Wśród duchowieństwa centrowego, na którym spoczywał cały ciężar 
wydawania nierentownego i niepopularnego czasopisma, zrodził się plan 
przeniesienia wydawnictwa prasowego do drukarni niemieckiej pracu­
jącej na własny rachunek. Zaczęły się również rozchodzić pogłoski o 
próbach kupna „Gazety” przez A. Napieralskiego73'. Jakieś rozmowy, mu­
siały się teiczyć w tym zakresie. W każdym razie wydawnictwu „Gazety 
Katolickiej” udało się w 1907 r. nawiązać współpracę z polskim wydaw­
nictwem K. Miarki w Mikołowie. Począwszy od 8 października zaczął 
Miarka dostarczać w miejsce „Szkółki Niedzielnej” „Tygodnik Katolic­
ki. Ilustrowany Dodatek do Gazety Katolickiej” pod redakcją Jana 
Kwiatkowskiego, wydawany nakładem Drukarni św. Jacka w Królew­
skiej Hucie74. Dodatek na dobrym, satynowanym papierze, dość bogato 
ilustrowany na 8 stronach formatu czwórki przedstawiał czytelnikom 
opowiadania, powieści, wiersze, artykuły pqpularnooświatowe oraz ilu­
strowane wiadomości z całego tygodnia. Ostatni, 13 numer tego dodatku, 
otrzymali czytelnicy 29 marca 1908 r. Redakcja „Gazety Katolickiej” 
informowała, że zaprzestaje wydawać dodatek, ponieważ wydawnictwu 
K. Miarki ze względu na małą liczbę odbiorców wydawanie dodatku 
nie opłacało się75. W jego miejsce wydawnictwo „Gazety Katolickiej” 
rozpoczęło w kwietniu 1908 r. druk dodatku tygodniowego „Niedziela” , 
nawiązującego do zawieszonej poprzednio „Szkółki Niedzielnej” .

Tymczasem znów zaczęły prasę obiegać informacje o przejęciu „Ga­
zety Katolickiej” przez jedno z wydawnictw polskich. Organ W. Kor­
fantego „Kurier Śląski” w informacji z maja 1909 r. twierdził, iż „Ga­
zeta” ma przejść do koncernu „Katolika” . Ludzie koncernu ze swej stro­
ny podejrzewali o to samo wydawnictwo Korfantego. Pogłoski te zde­
mentowali redaktorzy „Gazety Katolickiej” , informując czytelników 15

71 „Gazeta Katolicka”, 1906, nr 41; 1907, nr 22; 1910, nr 3, 18, 36 i n.
71 „Gazeta Katolicka”, 1907, nr 28, 31, 36 i n.
73 „Oppelner Zeitung”, 1907, nr 133.
74 WAP Katowice, Polizeiverw. K. Hütte, 96, k. 19— 20; M. P r z y w e c k a - S a -  

m e c k a, J. R e i t e r ,  op. cit., s. 148.
75 „Gazeta Katolicka”, 1908, nr 38; „Tygodnik Katolioki Ilustrowany”, nr 1 

z 6 X  1807; nr 13 z  23 III 1908; M. P r z y w e c k  a-S a m e c k a ,  J. R e i t e r ,  op. cit. 
nie notuje rocznika drugiego!



P R A S A  C E N T R O W A  G Ó R N E G O  Ś L Ą S K A 3 7

maja, iż obie wiadomości są nieprawdziwe. Wydawnictwo istnieje nadal 
i drukować będzie czasopismo w tej samej drukarni76.

Czasopismo jednak nie rozwijało się. Część członków spółki, zwolen­
nicy współpracy z umiarkowanym według nich „Katolikiem” , zaczęła 
uważać, iż „Gazeta Katolicka” spełniła swoje zadanie po znanym kom­
promisie polsko-centrowym w 1908 r. Dalsze jej istnienie mogło jedy­
nie prowadzić do nowych spięć i zadrażnień w obu obozach77. Poza tym 
ustalenie się w tych latach stałej średniej liczby prenumeratów w gra­
nicach 2000 abonentów nie zapewniało samodzielnej egzystencji wy­
dawnictwu i zmuszało wydawców, czyli duchowieństwo, do stałego sub­
wencjonowania czasopisma. Robotnicy polscy w okręgu przemysłowym 
nie popierali czasopisma wydawanego przez duchowieństwo, o czym in­
formował znający dobrze teren komisarz Madler w marcu 1910 r. Na 
walnym zebraniu spółki wydawniczej 21 lutego 1910 r. postanowiono 
spółkę rozwiązać, a wydawnictwo „Gazety Katolickiej” zawiesić osta­
tecznie z dniem 1 kwietnia 1910 r. Czytelników poinformowano o de­
cyzji 26 lutego w specjalnej notce informacyjnej powtarzanej kilka­
krotnie. Ostatni 36 numer ukazał się 31 marca 1910 r. Drukarnia św. 
Jacka w Królewskiej Hucie istniała nadal, ale wykonywała jedynie 
drobne druki akcydensowe78.

Tak więc kolejne przedsięwzięcie prasowe w języku polskim partii 
Centrum nie powiodło się, a kosztowało dziesiątki tysięcy marek, o czym 
pisał korespondent „Dziennika Poznańskiego”79. „Poważna” albo „suchot- 
nicza dama” — jak nazywały „Gazetę Katolicką” polskie czasopisma 
śląskie — musiała zniknąć, nie spełniwszy pokładanych w niej nadziei 
na zwalczenie wpływów prasy polskiej, głównie „Katolika” . Strona nie­
miecka przepowiadała to już w momencie powstania • „Gazety”80.

Wspomniany redaktor naczelny „Gazety Katolickiej” ks. proboszcz 
S. Stephan podjął w latach 1904— 1905 przed swoim odejściem ze Śląs­
ka jeszcze jedną inicjatywę prasową. Stworzony przez niego Związek 
Chrześcijańskich Robotników Polskich na Górnym Śląsku rozpoczął wy­
dawanie własnego organu -— tygodnika „Poradnik dla Ludu Pracujące­
go na Górnym Śląsku”81.

76 „Katolik”, 1909, nr 57; „Kurier Śląski”, 1909, nr 57; „Gazeta Katolicka”, 
1909, nr 57; „Schlesische Volkszeitung”, 1909, nr 249; „Neisser Zeitung”, 1909, nr 127.

77 ,»Schlesische Volkszeitung”, 1911, nr 26; M. O r z e c h o w s k i ,  op. cit., s. 231
ł n.

78 WAP Wrocław RO Pr. B., 53, s. 869; 73, s. 185; 208, s. 19— 20; W AP Katowi­
ce, Polizedverw. K. Hütte, 96, k. 23; „Gazeta Katolicka”, 1910, nr 24, 28 i n.; 
„Oppelner Nachrichten”, 1910, nr 52; M. P r z y w e c k a - S a r n e c k a ,  J. R e i t e r ,  
op. cit., s. 32.

79 „Dziennik Poznański”, 1911, nr 203.
80 „Gazeta Katolicka”, 1907, nr 149; „Głos Śląski”, 1905, nr 19, 35 i n.; „Post”, 

1896, nr 2.
81 Nie notowany w: M. P r z y w e c k a-S a m e c k a, J. R e i t e r ,  op. eit.



3 8 J E R Z Y  H A T A J E W S K I

Numer okazowy ujrzał światło dzienne 17 stycznia 1904 r., zapowia­
dając regularne ukazywanie się pisma -od 7 lutego. O ile numer okazo­
wy rozprowadzono na Górnym Śląsku, przede wszystkim wśród człon­
ków związku i abonentów „Gazety Kościelnej” w ilości 7000 egzem­
plarzy, o tyle pierwszy numer wyszedł już w nakładzie 3000 egz. Ks. 
Stephan liczył prawdopodobnie na wszystkich członków katolickich sto­
warzyszeń robotniczych, których liczbę szacowano w 1905 r. na około 
10 tysięcy82. Drukowany w Drukarni św. Jacka w Królewskiej Hucie 
pod odpowiedzialną redakcją Franciszka Borysa „Poradnik” miał 
format czwórki, a objętości 4 kolumn, każda dzielona na 3 łamy. W pre­
numeracie kwartalnej kosztował 75 fenigów. Artykuł programowy za­
powiedział wyraźnie rozwijanie tendencji programowych „Gazety Ka­
tolickiej” . „Głos Śląski” , informując o ukazaniu się numeru Okazowego 
„Poradnika” , wyraźnie przestrzegał czytelników, iż nowy tygodnik jest 
czasopismem centrowym, nie uznającym narodowości polskiej Ślązaków! 
Podkreślano, że celem zasadniczym pisma jest walka o dobrobyt i wol­
ności obywatelskie ludu pracującego oraz utrwalenie religii i obrona 
kościoła katolickiego.

Mimo takiego programu tygodnik nie znalazł poparcia, nawet gdy 
go bezpłatnie rozprowadzano wśród członków i sympatyków związku. 
Komisarz Madler w raporcie ze stycznia 1905 r., a więc w rocznicę ist­
nienia tygodnika, stwierdzał, że czasopismo nie ma abonentów i rychło 
upadnie. Według komisarza starania ks. Stephana na rzecz zmiany u- 
kładu sił politycznych na korzyść Centrum nie mogą się powieść. Zgod­
nie z przewidywaniami 26 czerwca 1905 r. kierownik wydawnictwa „Ga­
zety Katolickiej” F. Labus zawiadomił policję w Królewskiej Hucie, 
która i w tym wypadku otrzymywała bardzo nieregularnie egzemplarze 
obowiązkowe, iż „Poradnik” zostanie zawieszony z dniem 1 lipca 1905 r.8®

Doświadczenia poprzednie nie zraziły śląskiego duchowieństwa cen­
trowego do kontynuowania starań o czasopismo w języku polskim. W 
praktyce życia codziennego okazywało się, że ambona i konfesjonał nie 
wystarczają, zaś istnienie nawet kilku czasopism centrowych w języku 
niemieckim nie zapewnia możliwości dotarcia do ludności polskiej. Poza 
tym nadzieje pewnej części kół centrowych, iż sojusz A. Napierałskiego 
z W. Korfantym w 1910 r. stępi ostrze wystąpień prasy „Katolika” prze­
ciw niemieckiemu Centrum na Śląsku spełzły na niczym. Głośne zaś w 
tym czasie poczynania polskiej narodowej demokracji na rzecz powo­
łania własnego organu prasowego skłaniały część Centrum do przeciw­

82 M. C z a p l i ń s k i ,  Związek Wzajemnej Pomocy Robotników Górnośląskich w 
Bytomiu 1889— 1909, „Acta Univ. Wratisl.”, 1973, nr 201, Historia 24, s. 47.

83 WAP Wrocław RO Pr. B., 80, s. 5h-6, 25— 29, 33— 36, 67, 73, 75, 81, s. 33— 62; 
WAP Katowice, Polizeiverw. K. Hütte, 96, s. 5— 6, 15, 19; „Głos Śląski”, 1904, inr 
18, 116; „Nowiny Raciborskie”, 1904, nr 155; „Dziennik Śląski”, 1904, nr 298; „Ober- 
schlesische Grenzzeitung”, 1904, nr 23.



P R A S A  C E N T R O W A  G Ó R N E G O  Ś L Ą S K A 3 9

działania84. Wydaje się, że wkrótce po zawieszeniu „Gazety Katolickiej” , 
jeszcze wiosną 1910 r., odżyły plany wydawania czasopisma centrowego 
w języku polskim. „Bez własnego organu prasowego w języku polskim 
duchowieństwo nie ma możliwości skutecznego przeciwdziałania wobec 
podburzającej polskiej prasy, zwłaszcza że niemiecka prasa centrowa 
Górnego Śląska z wymienionych wyżej powodów z wielkim trudem 
może wpływać na warstwy polskiej ludności” — pisano na łamach 
„Schlesische Volkszeitung” , centralnej śląskiej gazety centrowej83. Ko­
misarz Madler zaś donosił zwierzchnikom, iż ludność Śląska nie chce 
nawet słyszeć o czasopiśmie centrowym. Jeżeli jednak takie powstanie, 
to nie utrzyma się z prenumeraty, ale jedynie i wyłącznie z dotacji wy­
dawców86.

Na zebraniu Centrali księży centrowych w Gliwicach 6 marca 1911 r. 
podjęto decyzję o rozpoczęciu szerszej akcji propagandowej na rzecz 
partii Centrum. Postanowiono wydawać czasopismo w języku polskim, 
drukować i rozpowszechniać większe ilości ulotek i broszur propagan­
dowych. Przygotowaniem wydawnictwa prasowego w języku polskim 
miał zająć się ks. Józef Glowatzky, proboszcz z Wysokiej koło Góry 
św. Anny. Proboszcz raźno zabrał się do roboty. Opracował ulotkę 
i skierował ją do duchowieństwa katolickiego 10 marca 1911 r. Infor­
mując ogół księży o postanowieniach Centrali, zapytywał, na ile eg­
zemplarzy w prenumeracie mogliby liczyć wydawcy czasopisma na te­
renie każdej parafii co najmniej w ciągu trzech lat. Przypuszczalna 
cena czasopisma w prenumeracie wynieść miała około 1,20 marki87. 
Kiedy ks. Glowatzky i jego koledzy zjawili się w Rejencji Opolskiej 
znawca spraw polskich dr Ktister próbował przekonać duchownych, że 
przedsięwzięcie inie ma widoków powodzenia. W notatce służbowej 
z pertraktacji podkreślił zdanie, iż cały projekt uważa za „poroniony” 
(„todtgeborenes Kind”). Mimo to ks. Glowatzky z uporem twierdził, że 
mając do dyspozycji maszynę rotacyjną po zawieszonej „Gazecie Ka­
tolickiej” potrzebuje jedynie dobrego redaktora do uruchomienia wy­
dawnictwa88.

Na kolejnym spotkaniu księży centrowych w Kędzierzynie zebrani 
jeszcze raz stwierdzili, że dla ochrony interesów Centrum przed polskim 
ruchem «narodowym należy założyć własne czasopismo w języku pol­
skim. Zachęcony tym ks. Glowatzky wysłał 12 czerwca 1911 r. list

84 WAP Wrocław RO Pr. B., 128, s. 6— 7; „Oberschlesische Volkszedtung”, 191,1, 
nr 26.

ss „Schlesische Volkszeituog”, 1911, nr 51; „Oberschlesischer Kurier”, 1911 nr
49.

86 WAP Wrocław RO Pr. B., 128, s. 7— 9.
87 W AP Wrocław RO Pr. B., 128, s. 11, gdzie m. in. odpis ulotki; „Polak”, 1911, 

nr 41.
83 WAP Wrocław RO Pr. B., 128, s. 13— 15.



4 0 J E R Z Y  R A T A J E W S K I

skierowany już tylko do dziekanów, w którym podkreślał konieczność 
uruchomienia wydawnictwa prasowego w języku polskim, opartego na 
mocnych podstawach materialnych. Autor zapytywał dziekanów, z jakim 
kapitałem zakładowym mogliby księża przystąpić do spółki wydawniczej. 
Przedsiębiorstwo, jak podkreślał ks. Glowatzky, winno być od początku 
wzorowe i samowystarczalne89.

Prasa polska i antycentrowa prasa niemiecka bardzo krytycznie usto­
sunkowały się do nowej akcji księży centrowych. Niektóre gazety pol­
skie wprost przestrzegały inicjatorów tego przedsięwzięcia przypomina­
jąc dotychczasowe, nieudane próby z „Kurierem Górnośląskim” i „Ga­
zetą Katolicką” ; inne piórami księży ostro odcinały się od tych poczy­
nań90. „Oppelmer Zeitung” , antycentrowa gazeta niemiecka, przedruko­
wała nawet fragmenty artykułu z „Kuriera Śląskiego” mówiące, iż ak­
cja księży centrowych, ma wprawdzie poparcie rządu pruskiego i kardy­
nała Koppa, ale nie ma poparcia boskiego!91

Mimo to zaczęły się pojawiać wiadomości o mającym się ukazywać 
od 1 października 1911 r. w Królewskiej Hucie czasopiśmie „Ślązak Ka­
tolicki” . Wymieniono nawet redaktora, którym miał być ks. Piegza92. 
Termin ten jednak minął, a czasopismo nie ulkazało się. Prasa polska 
donosiła o trudnościach organizatorów w znalezieniu odpowiedniego re­
daktora93. Najprawdopodobniej trwały targi wśród duchowieństwa, nie­
zbyt skłonnego do ponoszenia ciężarów. Ujawniła się też niechęć do tego 
przedsięwzięcia części urzędników Rejencji Opolskiej z dr. Kiisterem na 
czele. Trzeba było więc wesprzeć akcję ks. Głowa tzkyego i towarzyszy. 
Na początku lutego 1912 r. w czołowej niemieckiej centrowej gazecie 
śląskiej „Schlesische Volkszeitung” ukazał się specjalny artykuł Gdzie 
jest polska gazeta centrowa dla Górnego Śląska?, autorstwa jakiegoś 
księdza (może Glowatzkyego?), nawołujący do poparcia organizatorów. 
Autor, pragnąc pozyskać duchowieństwa katolickie, podkreślał m. in.: 
„Bez polskiej prasy centrowej Górny Śląsk zostanie utracony nie tylko 
dla Centrum, ale nawet dla kościoła katolickiego” 94.

Kiedy przygotowania szły już pełną parą, wystąpił jeden z przeciw­
ników akcji uruchomienia pisma, znany germanizator w sutannie, ks.

89 „Dziennik Śląski”, 1911, nr 146; „Oppelner Zeitung”, 1911, nx 206. Informa­
cja o tych wydarzeniach, co ciekawsze, ukazała się na łamach niemieckiego eza-
s opis ma w rubryce „Umschau Łn Polenlager” ! („Schlesische Zeitung”, 1911, nr 
454).

80 „Dziennik Poznański”, 1911, nr 203; „Nowiny Raciborskie”, 1911, nr 104;
„Dziennik Śląski”, 1911, nr 207; „Nowiny”, 1911, nr 21; „Schlesische Zeitung’ , 
1911, nr 454, 469.

81 „Oppelner Zeitung”, 1911, nr 213; „Kurier Śląski”, 1911, nr 207.
82 „Nowiny Raciborskie”, 1911, nr 104; „Dziennik Poznański”, 1011, nr 203;

„Oppelner Zeitung”, 1911, nr 206.
81 „Nowiny”, 1911, nr 37.
M „Schlesische Volkszeitung”, 1912, nr 52.



P R A S A  C E N T R O W A  G Ó R N E G O  Ś L Ą S K A 41

Ryszard Rassek, proboszcz w Tarnowskich Górach. Najpierw w pouf­
nym liście z dnia 12 lutego 1912 r. do Prezydenta Rejencji Opolskiej in­
formował, że według ustaleń Centrali księży centrowych nowe czasopis­
mo ukazywać się ma od 1 kwietnia w niemieckim wydawnictwie „Ober- 
schlesischer Kurier” w Królewskiej Hucie. Redaktorem ma być ktoś z 
Poznańskiego. Kapitał zakładowy wydawnictwa miał powstać z połowy 
dodatkowych rocznych przychodów księży proboszczów. Oświadczał, że 
on sam jest przeciwny tej akcji, czemu da wyraz publicznie na łamach 
prasy, i zapytywał, jakie jest stanowisko władz wobec tej sprawy, po­
nieważ wśród duchowieństwa panuje przekonanie, że rząd popiera tę 
akcję. W odręcznej odpowiedzi Rasskowi z 14 lutego radca Kuster przy­
znał rację proboszczowi i jeszcze raz podkreślił, że uważa całe przedsię­
wzięcie za chybione. „Jestem ciągle przekonany, iż ta nowa gazeta bę­
dzie uderzeniem w próżnię, będzie kosztować wiele pieniędzy i żadnego 
nie będzie z niej pożytku” . Ks. Glowatzky jednak w dalszym ciągu upie­
rał się przy swoim zamyśle95. Artykuł ks. Rasska, opublikowany w nie­
mieckiej „Oberschlesische Zeitung” 14 lutego, pt. W sprawie założenia 
polskiej centrowej gazety na Górnym Śląsku, uzasadniał negatywne sta­
nowisko autora. Przede wszystkim bez kontaktów z prasą polską organ 
centrowy będzie nieciekawy, jeżeli zaś będzie się go drukować w języku 
polskim, to będzie dalej podtrzymywał ducha polskiego i zacznie po 
pewnym czasie schodzić na pozycje polskie. Natychmiast też będzie os­
tro zwalczany przez prasę polską, a odbierając abonentów niemieckiej 
prasie centrowej «słabi prasę niemiecką. Wielu duchownych nie zechce 
ponosić kosztów przedsięwzięcia skazanego z góry na niepowodzenie. 
Potrzeba co najmniej 250 000 marek na ten cel. W ogóle zaś wystarczyć 
winna ludności śląskiej niemiecka prasa, ponieważ: „Przyszłość Centrum 
na Górnym Śląsku to być niemiecką albo będzie niczym!96 Ale tacy jak 
ks. Rassek i jemu podobni byli wtedy w śląskim Centrum w mniejszości. 
Przewagę mieli zwolennicy mniej jawnej germanizacji, skłonni nawet 
do ograniczonych porozumień z ruchem polskim97. Do nich należał właś­
nie ks. Glowatzky. W odręcznym piśmie do prezydenta Rejencji z 17 lu­
tego 1912 r. zawiadamiał władze, że nowe czasopismo zacznie wychodzić 
w wydawnictwie „Oberschlesischer Kurier” w Królewskiej Hucie. Jesz­
cze raz zapewniał prezydenta, że zgodna opinia księży centrowych wi­
dzi potrzebę wydawania takiego pisma wobec zbyt powolnie postępują­
cej germanizacji Górnego Śląska98.

Równocześnie nie ustawała akcja ostrzegawcza prasy polskiej. „Dzien­
nik Śląski” w korespondencji z Tarnowskich Gór 21 lutego 1912 r. 
stwierdzał, iż z tego nowego przedsięwzięcia jasno wynika, że poprzednie

9S WAP Wrocław RO Pr. B., 128, s'.' 49— 54, 59.
86 „Oberschlesiche Zełitung”, 1912, nr 35.
97 M. O r z e c h o w s k i ,  op. cit., s. 223.
98 WAP Wrocław RO Pr. B., 128, s. 61— 63.



4 2 J E R Z Y  R A T A J E W S K I

smutne doświadczenia niczego centrowców nie nauczyły, „Gazeta Ludo­
wa” zaś 7 marca w korespondencji z Berlina, komunikując o zadowoleniu 
kół centrowych z powodu mającego powstać pisma, pisała: „Tyle razy 
już sobie poparzyli palce, stracili tyle pieniędzy [...] i mimo to dalej agi­
tują za nowym pismem. Znów proboszczowie zamieniają się w agitato­
rów i agentów, a kościelni chcąc nie chcąc będą kolporterami nowego 
czasopisma” 99.

Tymczasem 22 lutego 1912 r. komisarz Mädler informował władze 
Rejencji, że królewsko-hucki wydawca „Oberschlesischer Kurier” Fritz 
Wenske zawiadomił go pisemnie o rozpoczęciu od 1 kwietnia wydawania 
czasopisma w języku polskim pt. „Tygodnik Katolicki” . Głównym za­
daniem nowego czasopisma według stwierdzenia wydawcy miało być 
przeciwdziałanie polskiemu i socjaldemokratycznemu radykalizmowi. 
Kiedy Mädler zapytał Wenskego, czyje to będzie wydawnictwo, ten od­
powiedział, że on je będzie firmował, ale wydawane będzie przy popar­
ciu partii Centrum. Charakterystyczne jest podkreślenie przez Mädlera 
w jego raporcie, iż A. Napieralski nie znał wtedy jeszcze tytułu nowego 
czasopisma centrowego100. Prawdopodobnie wraz z pismem Wenske do­
ręczył komisarzowi specjalną ulotkę wydrukowaną w drukami „Ober- 
schlesischer Kurier” , podpisaną przez fes. Głowatzkyego, a datowaną 18 
lutego. Rzucając wezwanie o wsparcie dla nowego wydawnictwa praso­
wego Glowatzky krótko scharakteryzował czasopismo. Miało być dzien­
nikiem o objętości co najmniej 16 stron. Zajmować się będzie głównie 
sprawami religijno-apologetycznymi, polityką socjalną, gospodarczą 
i kulturalną. Kwartalna prenumerata wynieść ma 60 fenigów, z czego
10 fenigów dla rozmosicieli. Wydawcą jest Fritz Wenske, który zagwa­
rantował swoją współpracę, założyciele zaś przyobiecali mu 5000 prenu­
meratorów na początek oraz 6000 marek rocznej subwencji. Aby pozyskać 
taką liczbę abonentów każdy proboszcz winien zamówić co najmniej 5 
egzemplarzy „Tygodnika” na 1000 parafian, zaś 50% wpływów z rocz­
nego dodatku diecezjalnego przeznaczać na wsparcie czasopisma. Do ko­
mitetu wydawniczo-redakcyjnego wybrano fes. Glowatzkyego jako 
przewodniczącego, ks. Skowronka z Bogucic jako zastępcę, członkami zaś 
zostali księża — Tylla z Królewskiej Huty, Loss z Pawłowic, Ulitzka 
z Raciborza, Böhm z Gorzowa Śląskiego, Sönneok z Królewskiej Nowej 
Wsi, Grund z Imielnicy oraz Strzybny z Mozurowa. A więc wszyscy zna­
ni przywódcy centrowego duchowieństwa101.

Na podstawie tych materiałów i informacji prasowych Rejencja Opol­
ska sporządziła 2 marca 1912 r. odpowiedni raport do Ministerstwa 
Spraw Wewnętrznych, w którym stwierdzono, że starania o czasopismo

99 „Dziennik Śląski”, 1912, nr 39; „Gazeta Ludowa”, 1912, nr 53.
k i o  WAP Wrocław RO Pr. B., 128, s. 69— 72.
101 WAP Wrocław RO Pr. B., 128, s. 73— 76, gdzie m. in. oryginalna ulotka 

■z 18 II 1912; „Oppelner Zeitung”, 1912, nr 61.



P R A S A  C E N T R O W A  G Ó R N E G O  Ś L Ą S K A 4 3

centrowe w języku polskim trwały cały rok. Głównym motorem akcji 
był i jest ks. J. Glowatzky. Natrafił on jednak na opór większości ducho­
wieństwa i dlatego planowanego terminu uruchomienia czasopisma w 
październiku 1911 r. nie mógł dotrzymać. Nie miał też funduszy i trudno 
mu 'było znaleźć redaktora. Ks. Rassek, jak zawsze lojalny wobec władz 
państwowych, poinformował Rejencję, że wśród duchowieństwa szerzą 
się pogłoski, iż-całe przedsięwzięcie popiera rząd. Ile w tej propagandzie 
jest prawdy — nie wie. W każdym razie w Rejencji wyraźnym przeciw­
nikiem akcji księży centrowych jest radca Kiister, który przypuszcza, iż 
nowe wydawnictwo prasowe księży centrowych podzieli los poprzednich 
czasopism102. Tego samego zdania była „Gazeta Robotnicza” , która po­
nadto stwierdzała, że parafianie za dużo dają pieniędzy swoim probosz­
czom, którzy je beztrosko marnotrawią, podejmując takie akcje103'.

Glowatzky uparcie jednak obstawał przy swoim. Udało mu się ruszyć 
sprawę pisma przy poparciu części księży centrowych, którzy wykorzy­
stując swoje możliwości polecali nowe czasopismo swoim parafianom104. 
Numer pierwszy „Tygodnika Katolickiego” ukazał się 17 marca 1912 r. 
Oficjalnym wydawcą i drukarzem była firma braci Wenske w Królew­
skiej Hucie. Redaktorem odpowiedzialnym został Mikołaj Tomecki z Ko­
szęcina, syn kowala Franciszka i Wiktorii Lopoc, który od 1900 r. pra­
cował w wydawnictwie „Oberschlesischer Kurier” w Królewskiej Hu­
cie jako składacz. Tomecki nie cieszył się dobrą opinią współpracowników. 
Politycznie obojętny, był w rzeczywistości tzw. „sitz-redaktorem” osła­
niającym swoim nazwiskiem właściwego redaktora naczelnego ks. dra 
S. Stephana, znanego jeszcze z „Gazety Katolickiej” 105. Ten ostatni 
zresztą szybko zrezygnował z funkcji redaktora, przypuszczalnie na 
rzecz samego wydawcy. „Tygodnik” drukowany był w formacie czwórki
o objętości przeciętnej 20 stron dwułamowych. Stosowano różny krój 
czcionek, zróżnicowane rozmieszczenie treści, mniej lub więcej światła 
w wierszach i pomiędzy nimi. Szata graficzna „Tygodnika” bardzo przy­
pominała wydawany w Gnieźnie polski „Przewodnik Katolicki” . „Gazeta 
Ludowa” z Katowic Określiła ten fakt drastycznie, twierdząc, iż „Ty­
godnik” ukradł swój wygląd zasłużonemu tygodnikowi polskiemu 
z Gniezna106. Na treść czasopisma składały się z reguły wiersz religijny 
lub liryczny, tygodniowa ewangelia i nauka, artykuły programowe i róż­
ne działy, jak np. „Z niwy politycznej” , „Kronika górnośląska” , „Wia­
domości ze świata” , „Z gospodarstwa domowego i wiejskiego” , „Dział 
kobiecy” , dział powieściowy, humor i ogłoszenia. Na życzenie czytelni­

102 WAP Wrocław RO Pr. B., 128, s. 77— 81.
103 „Gazeta Robotnicza”, 1912, nr 30.
104 „Gazeta Ludowa”, 1912, nr 62
los WAP Wrocław RO Pr. B., s. 131— 137.
106 „Gazeta Ludowa”, 1912, nr 62.



4 4 J E R Z Y  R A T A J E W S K I
/

ków wprowadzono stały dział „Wrocławskie centy targowe” oraz „Kącik 
dla dzieci” . Prenumerata kwartalna wynosiła 60 fenigów, a z odnosze­
niem do domu 72 fenigi.

W artykule programowym pierwszego numeru pt. Czego chcemy? 
podkreślano, że celem zasadniczym pisma jest zgoda społeczna, chęć pra­
cy nad ludem, obrona polskości, religii i kościoła katolickiego. Redakto­
rzy podkreślali, że są i pozostać pragną wiernymi poddanymi państwa 
pruskiego. Ponieważ na Górnym Śląsku wszystkie te sprawy są zagrożone, 
»Tygodnik Katolicki« chce zajmować się interesami, bólami i cierpienia­
mi ludu śląskiego, widzimy bowiem, że ten lud ma tyle wrogów ranią­
cych jego uczucia najświętsze i najgłębsze” .' Równocześnie w artykule 
Zza kulis wrogów kościoła oskarżono gazety polskie o liberalizm i wro­
gość wobec kościoła katolickiego107. Artykuł wstępny pierwszego nume­
ru spotkał się z ogólną krytyką prasy polskiej, która podkreślała, że „Ty­
godnik” nie jest czasopismem ani polskim, ani katolickim. Również na­
cjonalistyczna prasa niemiecka uznała go za nieudany. Zresztą — pisa­
no w „Schlesische Zeitung” — sam zamiar wydawania czasopisma 
niemieckiego w języku polskim jest chybiony w momencie, gdy w obo­
zie polskim przemyśliwa się nad czasopismem polskim w języku nie­
mieckim108.

„Tygodnik Katolicki” , próbując zyskać sobie większą popularność 
wśród ludności polskiej, z miejsca zaczął dość ostro występować w obro­
nie języka polskiego w kościele i szkole. W kwietniu 1912 r. redakcja 
jeszcze wyraźniej określiła charakter pisma. „Tygodnik” , zdaniem redak­
cji, nie jest jedynie czasopismem religijnym, ale nie jest też typowym 
pismem politycznym. Jest czasopismem kulturalnym. Pragnie zajmować 
się sprawami kulturalnymi z punktu widzenia religijnego, oświatowego, 
gospodarczego i politycznego. Stąd też jego walka w obronie języka oj­
czystego ludności polskiej na Górnym Śląsku. „Tygodnik” chce być 
ekstraktem wszystkiego, „co w odpowiednim tygodniu stało się, czyli 
dzieje się, mającego wpływ na duszę ludności; »Tygodnik« ma ludziom 
podawać wszystko, co ich w tym tygodniu zajmuje lub ma zajmować, jak 
mają postępować, kształcić się, rozszerzać swoje pojęcia” . Stąd też na 
treść jego składają się wydarzenia z różnych dziedzin109. Twórcy „Tygod­
nika” stwierdzali, że występują zarówno przeciw polskiemu radykalizmo­
wi, jak i niemieckiemu szowinizmowi. Dogmatem wiary hakatystów jest 
stwierdzenie, że: „Oberschlesien ist und wird national-deutsch bleiben” 
(w oryg. po niemiecku!). Oni podchodzą inaczej do tego problemu. Wyra-

107 „Tygodnik Katolicki”, 1S12, nr 1. Por. W AP Wrocław RO Pr. B„ 128, s. 
B3— 103.

108 „Gazeta Ludowa”, 1912, nr 62; „Schlesische Zeitaig”, 1912, nr 228.
100 Artykuł wstępny Centrum w obronie mowy ojczystej oraz wezwanie Do 

naszych przyjaciół, „Tygodnik Katolicki”, 1912, nr 4.



P R A S A  C E N T R O W A  G Ó R N E G O  Ś L Ą S K A 4 5

zern ich stanowiska było to, iż w minionych wyborach Centrum poparło 
Polaka Sosińsfciego, gdyż lepiej mieć Polaka niż socjaldemokratę!110.

Równocześnie „Tygodnik” rozpoczął publikować materiały nadsyła­
ne przez księdza Franciszka Zieglera z Sierot koło Toszku, który pisy­
wał dość często do .„Katolika” ,, posługując się pseudonimami „Ksiądz” , 
lub inicjałem „X ” 111. Ks. Ziegler najpierw ogłosił wezwanie do dzieci, 
aby nadesłały mu przepisane po polsku teksty modlitwy Ojcze nasz 
bądź pozdrowienie Pochwalony. Za najlepiej wykaligrafowane teksty 
obiecywał nagrodę w postaci ładnego modlitewnika. Kończąc wezwanie 
pisał: „A więc do dzieła, drogie dziatki! Ruszajcie rączkami! Czym wię­
cej gardzą naszą piękną mową ojczystą, tym więcej my ją miłujemy. 
Czym gorliwiej pragną wygubić ją, tym gorliwiej my jej brońmy, tę 
drogą naszą mowę ojczystą! Wasz przyjaciel, ks. farorz Ziegler w Siero­
tach” . W kolejnym wezwaniu prosił, aby -wszystkie dzieci wszystko pisa­
ły po polsku, szczególnie zaś mają zwracać uwagę na poprawne pisanie 
imion i nazw polskich, a więc nie „Königs-Hütte” , ale „Królewska Huta” , 
nie „Paul” czy „Johan” , ale „Paweł” i „Jan” . W ciągu czerwca i lipca 
1912 r. fcs. Ziegler raz po raz zabierał głos w sprawie przestrzegania po­
prawnego wymawiania i pisowni w języku polskim. Swoje apele kiero­
wał zarówno do dzieci, jak i rodziców. Redakcja „Tygodnika” opubliko­
wała szereg dziękczynnych listów do autora za jego wystąpienia. W od­
powiedzi ks. Ziegler poinformował, iż otrzymał ogółem 38 listów. Li­
czebnie, jak stwierdził, było to niedużo, ale dla niego były one zachętą 
do dalszej pracy112. We wrześniu 1912 r. ukazał się na łamach „Tygodni­
ka” artykuł wstępny Wiatr walki kulturalnej wieje..., podkreślający za­
ostrzenie się walki z kościołem, religią i językiem polskim, szczególnie na 
Górnym Śląsku. Uzupełnieniem artykułu były odpowiednie informacje 
na temat stosunków w szkole w Nysie11*.

Już pierwsze wystąpienia „Tygodnika Katolickiego” w obronie języ­
ka polskiego spotkały się z ostrą krytyką prasy niemieckiej. Niemiecka 
„Oppelner Zeitung” , informując o powstaniu czasopisma, określała jego 
program jako narodowo-polski, jako bojowy program walki z niemiecką 
szkołą ludową114. Podobne stanowisko zajęły „Schlesische Zeitung” 
i „Kattowitzer Zeitung” oraz „Königs-hütter Tageblatt” . Odpowiadając 
im i broniąc stanowiska „Tygodnika” niemiecki centrowy „Oberschlesi- 
scher Kurier” , pismo zbliżone do „Tygodnika” , uważał, że nie można „Ty­
godnika” uważać za tubę „wielkopolskiej agitacji” tylko dlatego, że pu­
blikuje i premiuje listy do redakcji pisane po polsku. Redakcja „Kurie­
ra” stała na stanowisku, że przez „wielkopolską agitację” rozumie się

110 „Tygodnik Katolicki”, 1912, nr 6.
111 „Ziemia Śląska”, 1933, nr 11.
112 „Tygodnik Katolicki”, 1912, nr 9, 10, ■ 19, 25.
113 „Tygodnik Katolicki”, 19/12, nr 26.
114 „Oppelner Zeitung”, 1912, nr 83.



4 6 J E R Z Y  R A T A J E W S K I

walkę z państwem, ataki na państwo, a nie obronę języka i nie moż­
na tych rzeczy utożsamiać. Zresztą sami hakatyści w minionych wybo­
rach posługiwali się tym samym argumentem113.

Mimo to prasa polska nie dała się zwieść tej dyskusji. Wyraźnie in­
formowano czytelników, że „Tygodnik Katolicki” jest gazetą centrową, 
występującą przeciw przymusowej germanizacji, ale nie przeciw germa­
nizacji jako takiej. Wydawcy i redaktorzy „Tygodnika” dążą do tego sa­
mego, co jawni germanizatorzy, ale pragną osiągnąć cel innymi metoda­
mi116. Prasa niemiecka z kolei wskazywała na zbyt daleko idące poszerze­
nie programu „Tygodnika Katolickiego” 117. Zaniepokoiły się także wła­
dze Rejencji Opolskiej, informowane na bieżąco przez komisarza Madle- 
ra, który podkreślił w swoich raportach, że na „Tygodnik Katolicki” 
trzeba zwrócić szczególną uwagę118. Wykorzystano więc wspomnianą u- 
wagę krytyczną „Tygodnika” o szkole w Nysie, by wysłać do redakcji 
ostrzeżenie i żądanie sprostowania informacji. Zresztą i ks. Glowatzky, 
j,uż przedtem indagowany przez Rejencję Opolską z powodu artykułów 
ks. Zieglera, zażądał wyjaśnień od redakcji. W odpowiedzi z 7 czerwca 
1912 r. wydawca F. Wenske wyjaśniał, że artykuły ks. Zieglera przedo­
stały się na łamy „Tygodnika” przez przeoczenie i przyrzekał, że osobiś­
cie dopilnuje, aby się to więcej nie powtórzyło. O ile wiem — pisał Wen­
ske —• ks. Glowatzky zadowolony jest z ogólnego programu czasopisma. 
Przy okazji prosił o dalsze 2000 marek na wydawanie „Tygodnika” . Ko­
lejny list z 4 lipca informował Glowatzkyego o nadejściu pieniędzy od ks. 
Pogrzeby. Wydawca donosił, że otrzymuje listy od czytelników skarżą­
cych się na zastój w programie czasopisma. Zasadniczą przyczynę upa­
trywał w tym, że wielu księży, którzy początkowo żywo współpracowali 
z „Tygodnikiem” , obecnie wycofało się ze współpracy. Ks. Glowatzky 
ze swej strony pragnąc uspokoić władze Rejencji wystosował odpowied­
nie pismo do radcy Ktistera i prezydenta Rejencji. Kiisterowi w liście 
z 23 września 1912 r. tłumaczył, że „Tygodnik Katolicki” założył z . po­
budek czysto patriotycznych wobec państwa pruskiego, pragnąc trzy­
mać katolików mówiących po polsku w szeregach partii Centrum, uwol­
nić ich od zakusów narodowo-połskich i skierować na tory lojalności 
wobec interesów państwowych. Wyjaśnił, że głosy krytyczne wobec „Ty­
godnika” są niesłuszne. Prezydenta Rejencji zawiadomił zaś 1 paździer­
nika o udaremnieniu próby ks. Zieglera skierowania „Tygodnika” na to­
ry narodowo-polskie. Przy okazji przypomniał swoje 40-letnie doświad­
czenie polityczne i wierność wobec państwa119.

Wkrótce potem niemiecka „Neustadter Zeitung” w artykule z 5 łis-

115 „Oberschlesischer Kurier'’, 1912, nr 120.
116 „Gazeta Ludowa”, 1912, nr 154.
117 „Schlesische Zeitung”, 1912, nr 462.
118 WAP Wrocław RO Pr. B., 128, s. 233.
iw WAP Wrocław RO Pr. B., 128, s. 249— 253, 341— 343, 347—355.



P R A S A  C E N T R O W A  G Ó R N E G O  Ś L Ą S K A 4 7

topada Przeciw „Tygodnikowi Katolickiemu’’ wystąpiła z tezą, że „le­
piej nie mieć żadnego polskiego czasopisma centrowego niż takie, które 
nie zwraca uwagi na zasady partyjne i szerzy jedynie zamieszanie”120 
Niepoprawny „Tygodnik” następnego dnia znowu wywołał zamieszanie. 
Oceniając wyniki październikowych wyborów do parlamentu Rzeszy w 
powiecie opolskim, gdzie Centrum zjednoczyło się z partiami rządowymi, 
napisał: „wybory nie były zwycięstwem, choć zwyciężył centrowiec. 
Całkowitą bowiem klęskę poniosła idea centrowa” 121. Tego już było za 
wiele kierownictwu partii Centrum. Na specjalnym zebraniu centrali 
partyjnej 14 listopada 1912 r. w obecności 40 księży podjęto rezolucję 
domagającą się zmiany dotychczasowej linii politycznej „Tygodnika Ka­
tolickiego” . Postanowiono porozmawiać z wydawcą, F. Wenske, w spra­
wie artykułów ks. Zieglera i o wspomnianym komentarzu powyborczym, 
powołać nowego redaktora naczelnego, zależnego jedynie od centrali, 
oraz oderwać „Tygodnik” od wydawnictwa „Oberschlesischer Kurier” . 
Prezydent Rejemcji Opolskiej, powiadomiony osobno przez ks. Rasska 
i ks. Glowatzkyego o przebiegu zebrania, odpowiedział temu ostatniemu 
w piśmie z 18 listopada. Dziękując za list i wiadomość, że kler postano­
wił zreformować program „Tygodnika” , równocześnie przestrzegał Glo­
watzkyego i jego kolegów przed wydawnictwem „Oberschlesischer Ku­
rier” , które nie respektuje interesów państwa, kościoła czy partii Cen­
trum, a dba jedynie o swe własne. Charakteryzując zaś wobec Mini­
sterstwa Spraw Wewnętrznych Prus program „Tygodnika” prezydent 
Rejeńcji zwracał uwagę na fakt, iż czasopismo coraz bardziej zbacza na 
drogę narodowo-polską. Artykuł o wyborach w powiecie opolskim zo­
stał przyjęty bardzo życzliwie przez prasę polską na Górnym Śląsku, 
krytycznie zaś przez niemiecką prasę centrową122. Za najbardziej celny 
i trafiający do przekonania uznano w Rejencji artykuł wstępny wyda­
wanego w Krotoszynie niemieckiego czasopisma „Katholische Rund­
schau” z 23 listopada 1912 r. Artykuł przypominał, że celem założonego 
„Tygodnika Katolickiego” miało być zwalczanie ruchu narodowo-polskie- 
go, a równocześnie miał on iść drogą reprezentowaną przez ks. Kapicę — 
utrzymywania kulturalnej odrębności ludności mówiącej językiem pol­
skim przy -równoczesnym wpajaniu ludności Śląska przekonania o bez­
względnej przynależności wszystkich obywateli do państwa pruskięgo. 
Linii tej tygodnik nie przestrzega i nie może tego uczynić, gdyż nie 
można: „piekła usunąć przy pomocy Belzebuba” („dass man niemals den 
Teufel durch Belzebub austreiben soll” ). Autor dowodził, że czasopismo 
w języku polskim, które broni na Górnym Śląsku partii Centrum, nie 
znajdzie czytelników, gdyż podburzająca działalność polskiej prasy na 
Górnym Śląsku wyrządziła już wiele szikody. „Założenie »Tygodnika«

im 1912, nr 256.
121 „Tygodnik Katolicki”, 1912, nr 34.
122 WAP Wroclaw RO Pr. B., 128, s. 405— 411, 429—432.



4 8 J E R Z Y  R A T A J E W S K I

było bezcelowe. Polskich centrowców i Prusaków z polskim językiem 
jest dziś na Górnym Śląsku tak mało, że można ich na palcach poli­
czyć” — kończył anonimowy autor artykułu123. Władze Rejencji nie 
omieszkały artykułu tego przekazać redakcji czołowej niemieckiej ga­
zety na Śląsku „Schlesische Zeitung” oraz ks. Glowatókyemu124. „Schle­
sische Zeitung” wykorzystując nadesłany materiał stwierdziła wyraźnie w 
artykule Centrum i Polska, że „Tygodnik Katolicki” coraz bardziej od­
chodzi od linii politycznej partii Centrum, występując gorąco w obronie 
polskich celów narodowych125.

„Tygodnik” ' nie przestawał irytować prasy niemieckiej. Informacja 
jego, że „Gazeta Opolska” będzie wychodziła w 1913 r. trzy razy w ty­
godniu bez zmiany ceny prenumeraty, wywołała wściekłość centrowej 
gazety niemieckiej „Schlesische Volkszeitung” , która na postawione 
przez siebie pytanie: „Do czego mamy czasopismo centrowe w języku 
polskim?” odpowiadała zgryźliwie: „Oczywiste, że do propagowania pol­
skiej prasy radykalnej” 126. Odezwał się też w „Tygodniku” ks. Ziegler, 
który 2 stycznia 1913 r. w osobnym artykule zaatakował księży germa- 
nizatorów działających na Śląsku127. Nieprzerwanie, aż do końca 1914 r., 
ukazywały się na łamach „Tygodnika” życiorysy świętych, m. in. także 
polskich, oraz artykuły oświatowe (liczne o czytelnictwie książek), a tak­
że artykuły z dziejów Śląska, m. in. o K. Damrocie, podpisywane przez 
ks. Zieglera inicjałami „ks. Z.”128

Takie wystąpienia „Tygodnika” powodowały niekończące się polemi­
ki między nim a innymi gazetami niemieckimi, zarzucającymi mu sze­
rzenie propagandy narodowoHpolskiej129. Doszło do tego, że niemieckie 
gazety nie nazywały czasopisma centrowego inaczej, jak: „»Tygodnik 
Katolicki«, tzw. czasopismo centrowe” albo „Zasłużony kolega dzienni­
karzy polskich” bądź ironicznie „»Bezpartyjny« organ centrowy”130. „Ty­
godnik” zaś z kolei przerzucał się w drugą skrajność, to oskarżając „na­
rodowych” Polaków o nienawiść do Niemców, to nawołując Polaków do

138 „Katholische Rundschau”, 1912, nr 17.
124 WAP Wrocław RO Pr. B., 128, s. 445— 447.
in „Schlesische Zeitung” , 1912, nr 864.
126 „Schlesische Volkszeiitung’, 1912, nr 590. Por, „Oppelner Nachrichten”, 1908, 

nr 296.
127 „Tygodnik Katolicki”, 1913, nr 2.
128 p or „Tygodnik Katolicki”, 1914, nr 6, gdzie autor „Ks. Z .” w życiorysie 

ks. Münzera przyznaje, że jest proboszczem w Sierotach! Urodzony 3 X  1867 r. w 
Dąbrówce, zmarł ks. Ziegler 22 VII 1933 r. W  1919 r. znany działacz niemiecki 
O. Hörsing domagał się od kardynała Bertrama, biskupa wrocławskiego, usunięcia 
Zieglera ze Śląska, ponieważ prowadzi intensywną agitację polską i zwalcza niem­
czyznę, a szczególnie szkołę i nauczycieli niemieckich. Archiwum Archidiecezjalne 
we Wrocławiu, sygn. I A  25h. 48 nlb.

129 WAP Wrocław RO Pr. B., 128, s. 507— 547.
138 „Neisser Zeitung”, 1913, nr 111; „Oppelner Zeitung”, 1913, nr 109 i inne.



P R A S A  C E N T R O W A  G Ó R N E G O  Ś L Ą S K A 4 9

współpracy z niemieckimi braćmi w kościele131. W sierpniu 1913 r. w 
dwóch kolejnych artykułach-korespondencjach znów ostro zaatakował 
szkołę pruską i metody nauczania nauczycieli pruskich1®2.

W Rejencji Opolskiej nie bawiono się już w grzeczności i po prostu 
zwymyślano w specjalnym piśmie z 26 września ks. J. Glowatzkyego 
za niedopatrzenie właściwej linii pisma. Ksiądz Glowatzky tłumaczył się, 
obiecując poprawę. Winę składał na brak dobrego redaktora, który znał­
by język polski. Równocześnie podkreślał zasługi „Tygodnika Katolic­
kiego” w odciąganiu Polaków od polskiej partii radykalnej1®3.

Starania księży centrowych o pozyskanie polskiego redaktora zostały 
w końcu uwieńczane sukcesem. Pod koniec 1913 redaktorem naczelnym 
został Franciszek Ruda z Pyskowic. Był to ten sam F. Ruda, o którym 
w 1907 r. centrowa „Gazeta Katolicka” wyrażała się uszczypliwie, twier­
dząc iż nie wiadomo właściwie, kogo popiera, gdyż raz działa na rzecz 
narodowego ruchu polskiego, innym razem pomaga partii Centrum134. 
F. Ruda, urodzony 13 września 1876 r. w Gliwicach z ojca Ludwika, 
matki Anny Harndt, wyznania katolickiego, pracy dziennikarskiej uczył 
się początkowo w wydawnictwie „Katolika” . Przez jakiś czas kierował 
księgarnią wydawnictwa bytomskiego w Gliwicach, potem dzierżawił wy­
dawnictwo „Nowin Raciborskich” . W sierpniu 1904 r. został sądownie 
ukarany za rozpowszechnianie broszury W. Bełzy Królowa Korony Pol­
skiej, której treść miała rzekomo podżegać do niepokojów publicznych. 
Później pracował w Krakowie w wydawnictwie 'ks. Stojałowskiego, po­
tem parał się introligatorstwem na Śląsku. Próbował wrócić do „Kato­
lika” , szukał pracy w wydawnictwie „Gazety Ludowej” w Katowicach. 
Według opinii policji pruskiej z lat 1913—1914 sprzyjał radykalnemu 
ruchowi polskiemu. Uczestniczył czynnie w wyborach do parlamentu 
pruskiego w 1913 r., agitując na rzecz kandydatów polskich13'5.

On to właśnie ogłosił bardzo charakterystyczny dla ówczesnych sto­
sunków atykuł Prawa i obowiązki Polaków na Górnym Śląsku w dwóch 
kolejnych numerach „Tygodnika Katolickiego” w styczniu i lutym 1914 r. 
Po przypomnieniu, że każdego obowiązują prawa boskie i naturalne 
zajął się historią Górnego Śląska, który w wyniku kolonizacji niemiec­
kiej zamieszkują obok siebie Polacy i Niemcy. W ciągu wieków Śląak 
przechodził różne koleje losu, aż dostał się w XVIII w. pod panowanie 
pruskie. Temu państwu Śląsk pozostał wierny, co wykazały najlepiej 
wojny lat 1812, 1866 i 1870/1871. „Ta wierność ludności śląskiej to naj­

131 „Tygodnik Katolicki”, 1913, nr 25 i n.
132 Tamże, 1913, nr 34, 38.
183 WAP Wrocław RO Pr. B., 128, s. 589— 592.
184 „Gaaeta Katolicka”, 1907, nr 15.
iss WAP Wrocław RO Pr. B„ 61, -s. 627— 630; 137, s. 143— 144; „Schlesische 

Zeitung”, 1903, nr 389; „Gazeta Ludowa”, 1914, nr 102.

4 — KHPP 1/1977



50 J E R Z Y  R A T A JE W S K I

piękniejsza karta historii Śląska” — stwierdził autor. Potem przyszedł 
Bismarck, walka z religią i kościołem, z językiem polskim i okres ten 
zapoczątkował wzajemne animozje na Śląsku. Powstał obóz „wielkopo- 
laków”. Nie należy ich słowom dawać posłuchu. „Mrzonki wielkopolskie 
pozostawmy wielkopolakom, a my Górnoślązacy pielęgnujmy nasze pięk­
ne tradycje, a przede wszystkim tę wierność naszych ojców wobec władzy 
państwowej i kościelnej. Stójmy nieugięci, brońmy tronu i ołtarza, czcij­
my nasze duchowieństwo, kochajmy króla, czyli jednym słowem przy­
wróćmy do blasku tę sławną lojalność naszych dziadów!” Dopiero wtedy, 
kiedy Ślązacy zaczną działać w myśl haseł: ,,Za prawdę, wolność i pra­
wo”, będą mogli domagać się równości wobec prawa, nieodbierania im 
języka i tradycji ojczystych136.

Początkowo artykuł F. Rudy nie wywołał reakcji prasy polskiej. Od 
12 kwietnia Ruda zaczął podpisywać „Tygodnik” również jako redaktor 
odpowiedzialny. Kiedy nadal głosił wierność i lojalność wobec Prus, ode­
zwała się „Gazeta Ludowa”, określając redaktora „Tygodnika” mianem 
„Fałszywa Ruda”. Dostało się wtedy Rudzie mocno. Przenicowano jego 
cały życiorys, wykazując jego zygzaki i niezbyt prostą linię postępowa­
nia137. Mimo to program nowego redaktora spotkał się z życzliwym 
przyjęciem czytelników. Według informacji władz niemieckich liczba pre­
numeratorów „Tygodnika Katolickiego” w połowie 1914 r. zwiększyła się 
znów do około 5000 osób138.

Wybuch pierwszej wojny światowej zmienił drastycznie sytuację „Ty­
godnika”. Zniknęły zupełnie i tak już bardzo nieliczne ogłoszenia i rek­
lamy kupców śląskich, głównie niemieckich. Zaczęła też rządzić się w 
„Tygodniku” cenzura wojskowa, o czym świadczą białe plamy w nie­
których num erach13®. Duchowieństwo przestało zupełnie łożyć na wy­
dawanie niepopularnego czasopisma. Oficjalnie ogłoszono w marcu 1915 r., 
że ze względu na zmianę stosunków politycznych i kościelnych zaszła 
konieczność zawieszenia czasopisma od 1 kwietnia 1915 r., zaś środki i si­
ły wydawców skierować należy na inne cele140. Komisarz Madler, infor­
mując w maju 1915 r. władze Rejeneji o właściwych przyczynach zawie­
szenia „Tygodnika”, stwierdził, że krótko przed decyzją o zawieszeniu 
pisma odbyła się rozmowa ks. L. Skowronka z Bogucic z A. Napieral- 
skim. Po tej rozmowie ks. Skowronek stwierdził, że czasopisma Napieral-

130 „Tygodnik Katolicki”, 1914, nr 2, 5.
137 „Gazeta Ludowa”, 1914, nr 102. Koleje losu F. Rudy św iadczą. dobitnie, 

jak kręte były ścieżki życiowe Ślązaków. Po okresie współpracy z Centrum sta­
nął Ruda w  szeregach narodowego ruchu polskiego, aby po pierwszej wodnie św ia­
towej ponownie wrócić do wydawnictwa „Katolika” i pracować tam przez długie 
lata.

138 M. O r z e c h ó w e k  i, op. cit., s. 271.
138 „Tygodnik Katolicki”, 1914, nr 38 i n.
140 „Tygodnik Katolicki”, 1915, nr 11.



P R A S A  C E N T R O W A  G Ó R N E G O  Ś L Ą S K A 51

skiego są lojalne wobec państwa i zbyteczne jest utrzymywanie innego 
wiernego rządowi pisma w języku polskim141.

W momencie rozpoczynającej się kampanii plebiscytowej na Górnym 
Śląsku, kiedy cała narodowa prasa polska zaczęła tworzyć jednolity front, 
Centrum postanowiło jeszcze raz włączyć się do akcji prasowej. Na po­
czątku, 1919 r. zaczęło wychodzić w Królewskiej Hucie dotąd bliżej nie 
znane czasopismo „Poradnik Domowy” 142. Redaktorem odpowiedzialnym 
został Józef Czerwionka, początkowo składacz, a na początku 1919 r. kie­
rownik drukarni (tzw. faktor) niemieckiego „Kónigshutter Tageblatt” , 
którego właścicielem i wydawcą był Th. Winkler. „Poradnik” drukowa­
ny był u Winklera. Prasa polska z miejsca ostrzegła czytelników polskich 
przed nowym pismem. Informowano, że jest to czasopismo centrowe, pi­
sane złą polszczyzną, w treści obłudnie powołujące się na religię i koś­
ciół katolicki, równocześnie atakujące wszystko, co polskie. Nowe czaso­
pismo określano mianem „Agent Hakatysta”143. Trudno w tej chwili 
ustalić, jak długo „Poradnik Domowy” wychodził.

Centrum wzięło także udział w założeniu innego organu prasowego w 
języku polskim. Na początku stycznia 1921 r., w najgorętszym okresie 
propagandowej kampanii plebiscytowej, zaczął wychodzić w Gliwicach 
„Kraj Górnośląski” , drukowany w wydawnictwie niemieckiego centrowe­
go dziennika „Oberschlesische Volksstimme” . Pierwszy numer ukazał się 
6 stycznia 1921 r. Pismo wychodziło codziennie z wyjątkiem poniedziałków 
i dni poświątecznych. Redaktorem odpowiedzialnym był Józef Dziwisch 
z Gliwic. Redakcja i ekspedycja znajdowała się przy ul. Górnych Wałów 
50. Treść mieściła się na 4 kolumnach, czterołamowych w formacie małe­
go folio (2°). Artykuł programowy dziennika centrowego Z czym przy­
chodzimy i czego chcemy stwierdzał: „Lud górnośląski ma prawo do pis­
ma polskiego utrzymanego w duchu górnośląskim, do pisma, które dba 
tylko o dobro i o pomyślną przyszłość ludu górnośląskiego [...] Nie mamy 
zamiaru podburzać ani podszczuwać” . Dość już z tej przyczyny było nie­
szczęścia. „Chcą mów7ić tylko prawdę, gołą prawdę” . Redaktorzy przyrze­
kali, że informować będą o wszystkim jasno i przystępnie, podawać będą 
głównie wiadomości z Górnego Śląska, Niemiec i Polski. Interesować ich 
będą wszystkie stany społeczne, a więc rolnicy i robotnicy. Wszystkiego 
będzie po trochu. Pragną zdobyć zaufanie czytelników, „kochanych Ro­
daków” , ponieważ (i tu wyszło szydło z worka) „Chcemy zatrzymać dla 
Was ten stan błogi, w którym ojcowie i dziadkowie nasi przez sześć 
z górą wieków czuli się szczęśliwi, a który ludzie przewrotni i fałszywa 
porzucić Wam radzą za pomocą obietnic, które nigdy się nie sprawdzą.

m i  W A p Wrocław RO Pr. B., 128, s. 661— 662, 673.
142 Nie notowany w: M. P r z y w e c k  a-S a m e c k a, J. R e i t e r, op. cit.,
143 El i ,  Agent-hakatysta, „Nowiny”, 1919, nr 98: Por. tamże, 1919, nr 46; „Ga­

zeta Ludowa”, 1919, nr 26, 27.



5 2 J E R Z Y  R A T A J E W S K I

bo sprawdzić się nie mogą”144. Zapowiedzi programowej pozostał „Kraj” 
wiemy. Wszystko, co reprezentowało zmiany w przynależności państwo­
wej Górnego Śląska, było złe i wrogie, zaś wiadomości z Polski przedsta­
wiały ją jako kraj znajdujący się w upadku i rozprężeniu145.

Prasa polska momentalnie rozszyfrowała niemiecki dziennik. „Sztan­
dar Polski” z Gliwic nazwał „Kraj Górnośląski” „wilkiem w owczej skó­
rze” . Wezwano Polaków, aby używali „Kraju” do wszystkiego, tylko nie 
do czytania146. Kiedy w spółce wydającej dziennik nastąpiły zmiany po 
ustąpieniu dotychczasowego wydawcy i większość zdobyła grupa repre­
zentująca tendencje najbardziej nacjonalistyczne, wpływy partii Centrum 
zmniejszyły się wyraźnie. Niepopularny, najczęściej rozrzucany bezpłat­
nie dziennik wymagał coraz większych nakładów. Wprawdzie wspoma­
gał go znacznymi sumami rząd niemiecki, ale Centrum nie chciało już, 
szczególnie po plebiscycie, dokładać do wydawnictwa i latem 1921 r. wy­
cofało się ostatecznie z całej imprezy147.

Centrum odżegnywało się od osławionego przez prasę polską „Kra­
ju” 148 tym bardziej, że po rozstrzygnięciach plebiscytowych podjęto w 
szeregach partii nową, kolejną inicjatywę wydawania czasopisma w ję­
zyku polskim. Już sam tytuł, ustalony przez głównego inicjatora ks. 
prałata Karola Ulitzkę, wskazywał, że nowe czasopismo centrowe miało 
utrwalić „zgodę” między Niemcami i Polakami na Górnym Śląsku. Dys­
ponując ogromnymi funduszami Centrum na akcję plebiscytową, podjęto 
próbę uruchomienia pisma. Przejęto redakcję wraz z drukarnią 
i jej inwentarzem po zgasłym świeżo „Kraju Górnośląskim” i wypusz­
czono w świat nowe czasopismo „Zgoda. Gazeta Katolicka dla Ludu Gór­
nośląskiego” .

Redaktorem odpowiedzialnym pisma został Jan Bronk, zniemczony 
Polak, były i późniejszy współpracownik centrowej „Oberschlesische 
Volksstimme”,, główny przedstawiciel niemieckiej prasy na Śląsku Opol­
skim na rozmowy w Komisji Mieszanej w Bytomiu w 1923 r. w sprawie 
ustanowienia cenzury prewencyjnej149. Redakcja i ekspedycja „Zgody” 
mieściła się w budynku niemieckiego dziennika w Gliwicach przy placu 
Kościelnym 4. Pismo miało format 31X 46 cm., o 4 lub 6 kolumnach 
druku. Wychodziło codziennie z wyjątkiem poniedziałków i dni poświą- 
tecznych. Dla urozmaicenia treści i przyciągnięcia czytelników już od 
pierwszego numeru „Zgody” zaczęto dodawać specjalne dodatki: bogato

144 „Kraj Górnośląski”, 1921, nr 1.
145 „Kraj Górnośląski”, 1921, nr 2 i n., 10 i n.
146 „Sztandar Polski”, 1921, nr 40; 1921, nr 37.
147 Deutsches Zentralarchiv Merseburg Rep. 77, Tit. 856, nr 242, k. 298— 300; 

R. V o g e l ,  Deutsche Presse und Propaganda des Abstimmungskampfes in Ober­
schlesien, Beuthen 1931, s. 43, 92, 100, 110,

148 por_ „Sztandar Polski”, 1921, nr 124; „Dziennik Śląski”, 1921, nr 143 i inne.
149 WAP Opole Urząd do spraw mniejszościowych (Minderheitsamt), 8, k. 42— 

— 43. Stronę polską reprezentował wtedy A. Napieralski.



P R A S A  C E N T R O W A  G Ó R N E G O  Ś L Ą S K A 5 3

ilustrowany ,„Świat w Obrazkach” , zastąpiony później od 28 paździer­
nika 1922 r. dodatkiem „Górnoślązak” , i dodatek dla wsi „Gospodarz. 
Dodatek Niedzielny” . Ten ostatni od 2 kwietnia 1922 r. stał się dodat­
kiem niesamoistnym, drukowanym na czwartej kolumnie „Zgody” . Na 
treść tego dodatku, czasem ilustrowanego, składały się głównie porady 
z zakresu gospodarstwa wiejskiego.

Pierwszy numer „Zgody” z 18 grudnia 1921 r. w artykule wstępnym 
Nasz program tak przedstawiał swój program czytelnikom: „Wychodzą­
ce dzisiaj po raz pierwszy pismo codzienne »Zgoda« stoi na gruncie k a- 
t o l i c k i e g o  s t r o n n i c t w a  l u d o w e g o ,  czyli partii centrowej, 
której program znany jest powszechnie [...] Pismo nasze będzie więc orga­
nem tej części ludności górnośląskiej mówiącej po polsku, która skut­
kiem rozstrzygnięcia genewskiego pozostała przy Niemczech, a która 
stoi na s t a n o w i s k u  z u p e ł n e j  i c a ł k o w i t e j  l o j a l n o ś c i ,  
w o b e c  R z e s z y  N i e m i e c k i e j ” . Domagano się również równo­
uprawnienia językowego w szkole, kościele, w sądzie i życiu publicznym, 
zaś autonomię Śląska w połączeniu z Niemcami uważano za cel ostatecz­
ny. Wszystko to osiągnąć można przez pokojowe współżycie obydwu na­
rodowości drogą pojednania i zgody.

Był to program bez pokrycia. W praktyce nie był i nie mógł być re­
alizowany. W tym czasie bowiem Centrum było już niemiecką partią po­
lityczną o wyraźnie nacjonalistycznym charakterze. Najlepiej ilustrują ten 
fakt wypowiedzi wydawcy i kierownika ideologicznego czasopisma ks. Ka­
rola Ulitzki. W numerze 7 z 25 grudnia 1921 r. z okazji świąt Bożego 
Narodzenia w artykule wstępnym, zajmującym całą pierwszą kolumnę 
czasopisma, pt. Chwała Bogu na wysokościach a na ziemi pokój ludziom, 
ks. Ulitzka pisał, że „Zgoda” : „przemawia [...] do ludu w języku ojczys­
tym, aby jej słowa pokojowe znalazły lepszy przystęp do serc czytelni­
ków i aby pokazać, że uznajemy uczucia naszych Górnoślązaków pols­
kich, jako rodaków równouprawnionych i że zamierzamy poświęcić się 
im z tym samym interesem i z tą samą troskliwością, co obywatelom nie­
mieckim” . Partia Centrum będzie dążyć do tego, aby rząd rządził krajem 
sprawiedliwie i w ten sposób, „aby ci, którzy na razie pod przymusem 
tylko i ze wstrętem należą do Rzeszy, uczuli się zadowolonymi i szczęśli­
wymi, żeby ci, którzy na razie tylko zewnętrznie należą do Rzeszy nie­
mieckiej, zrośli się z nią także pod względem wewnętrznym [...] aby każ­
dy miłował swój język ojczysty, lecz uszanował także język drugiego. Jest 
to dowodem ograniczenia, nieczułości i braku prawdziwego wykształcenia, 
jeśli pogardza się lub nienawidzi język. Jest to dowodem ograniczenia, 
nieczułości i braku prawdziwego wykształcenia, jeśli pogardza się lub 
nienawidzi język ojczysty innego” .

Jeszcze raz wzywał ks. Ulitzka do zgody i pojednania wszystkich bez 
różnicy narodowości i przynależności stanowej. Pozostawało to w zgo­
dzie z oficjalnie głoszonym programem partii. Przeczytajmy jednak, co



5 4 J E R Z Y  R A T A J E W S K I

ten sam ks. Ulitzka powiedział na zjeździe partii Centrum w Berlinie 
w dniu 15 stycznia 1922 r., a co przedrukowała „Zgoda” w numerze 
15 z 19 stycznia: „Pozostawioną nam część [Górnego Śląska] zachować 
pragniemy wierną i-otoczyć ją specjalną pieczą, gdyż niebezpieczeństwa 
dla tej części Górnego Śląska, która pozostała niemiecką, jeszcze nie mi­
nęły. Rozpoczęła się praca w celu zorganizowania irredenty polskiej [...] 
Rodakom naszym oderwanym od nas przez orzeczenie genewskie winni 
jesteśmy kilka słów pożegnania. Spotkał ich los ciężki i gorzki. Im, któ­
rzy oderwani zostali od ojczyzny swojej i od narodu swego, towarzyszą 
nasze najgłębsze współczucia” .

Obok wypowiedzi Ulitzki na tej samej stronie znajdujemy rezolu­
cję Zjazdu Centrum potępiającą „bezprawne” rozdarcie Śląska. Jeszcze 
dosadniej wyraził się ks. Ulitzka na posiedzeniu Reichstagu wiosną 1922 r. 
w czasie debaty nad ratyfikacją dwustronnej umowy polsko-niemiec­
kiej tzw. Konwencji Genewskiej w sprawie mniejszości narodowych w 
obu krajach. „Bolesne będą rany zadane nam przez oderwanie obszarów 
z Górnego Śląska. Zagoić ran tych nie zdoła żaden czas (żywe oklaski). 
Rany te będą palić tak, aż nie wzięte zostanie im żądło bezprawia i aż 
obszary nie przejdą znów tam, dokąd należą” . Słowa te przeczytali czy­
telnicy „Zgody” w sprawozdaniu z obrad parlamentu Rzeszy w nume­
rze 124 z 1 czerwca 1922 r. Nie mniej bojowo zabrzmiały fragmenty prze­
mówienia wydawcy „Zgody” na demonstracyjnym wiecu Niemców w 
Hulczynie, wydrukowane pogrubionym drukiem w numerze 250 z 1 lis­
topada 1922 r.: „Jeżeli dzieje świata są sądem świata, to jest rzeczą nie­
możliwą, aby to bezprzykładne bezprawie, jakiego dopuszczono się wobec 
całego ludu niemieckiego, uwieńczone zostało w dziejach. Godzina wy­
bawienia wybije” .

Takich mocnych i wyraźnych akcentów nacjonalistycznych nie było 
zbyt wiele w „Zgodzie” . Częściej pojawiały się niewinne w treści, krótkie 
wiadomości polityczne, gospodarcze • czy kulturalne, poświęcone Polsce
i Polakom. Zawsze informacje te przedstawiały Polskę w niekorzystnym 
świetle. Raz była to wiadomość o „bezprawnym i nieludzkim” postępo­
waniu policji polskiej (w numerze 1 z 18 grudnia 1921 r.) lub o koniecz­
ności podwyższenia podatków w Polsce (nr 3 z 21 XII 1921) albo o tym, 
jak lasy w Polsce znikają (nr 6 z 24 XII 1921), innym razem biadano 
nad rozszerzającym się bolszewizmem (nr 3 z 4 I 1922 r.), przenikaniu 
z Polski do Niemiec chorób zakaźnych (nr 6 z 8 I 1922 r.) czy terrorze 
w polskiej części Górnego Śląska (nr 125 z 2 VI 1922 r.). Obok tych 
antypolskich wiadomości ciągle powtarzały się na łamach „Zgody” za­
pewnienia o dążeniu do zgody między obu narodami i o pokojowych 
celach czasopisma. Społeczność polska jednak szybko zorientowała się,
o co chodzi. Polskie gazety zaczęły przestrzegać czytelników przed nie­
mieckim czasopismem. „Gazeta Opolska” w numerze 43 z 11 kwietnia 
1922 r. informowała czytelników o wydawcach i charakterze „Zgody” ,



P R A S A  C E N T R O W A  G Ó R N E G O  S L Ą S K A 5 5

a „Sztandar Polski” z Gliwic w numerze 250 z 4 listopada 1922 r., ostrze­
gając czytelników przed tym pismem, określił „Zgodę” jako ,,truciznę 
dla ludu polskiego, której zadaniem jest germanizacja pod płaszczykiem 
polskim” . „Dziennik Śląski” zaś w numerze 205 z 6 września 1922 wy­
kazał antypolski charakter „Zgody” w artykule polemizującym z twier­
dzeniami niemieckiego pisma z 3 września 1922 r. (nr 201), z których 
wynikało, że walka Polaków o utrzymanie polskości jest uprawianiem 
irredenty na niemieckim Górnym Śląsku (Redakcja „Dziennika Śląskie­
go” przy przymiotniku „niemiecki” postawiła znak zapytania!)

Pismo takie, mimo szumnych reklam i ogłoszeń, że jest najpoczyt­
niejszym dziennikiem na Śląsku, czytelników polskich zyskać nie . mogło
1 od samego początku było przedsięwzięciem deficytowym. Zdawał so­
bie sprawę z tego ks. Ulitzka. Dzięki wpływom w Opolu i Berlini'e oraz 
poparciu i pomocy Centrum zainteresował „Zgodą” władze centralne, 
które zdecydowały się na finansowe poparcie wydawnictwa ks. Ulitzki. 
Zaczęły więc napływać pieniądze państwowe z funduszu prasowego Mi­
nisterstwa Finansów Rzeszy i Prus150.

„Nie w celach zarobkowych i nie dla zysku wydajemy »Zgodę«, ale 
dlatego, aby służyć społeczeństwu, aby dostarczać pismo dobre i ładne 
rodakom naszym.” — pisał redaktor Bronk w numerze 63 z 17 marca
1922 r. w długim wezwaniu do czytelników o wsparcie pisma. Przy 
okazji obiecywał każdemu, kto zwerbuje choć jednego czytelnika, spe­
cjalne premie w postaci książek K. Miarki Husyci na Górnym Śląsku 
lub tegoż Sądy Boże, bądź H. Sienkiewicza Dokąd idziesz, Panie, czyli 
Quo vadis, H. Rzewuskiego Dwaj kniazie lub W. Łozińskiego Zaklęty 
dwór. Nie przynosiło to jednak spodziewanych rezultatów.

Wartość marki niemieckiej spadała, wydatki na wydawnictwo rosły, 
dotacje z Berlina były opóźnione, a czytelników ciągle brakowało. Wy­
dawnictwo „Zgody” ogłosiło więc interesujący apel. W numerze 214 z 19 
września 1922 r. zwrócono się z prośbą do czytelników o pomoc mate­
rialną w postaci... jajek. Jeżeli każdy czytelnik zobowiąże się i dostarczy
2 jajka miesięcznie, a więc 6 jajek na kwartał, ofiaruje „Zgodzie” 60 
marek. Może dać i mniej, byle nie dopuścić do upadku pisma. I ten 
osobliwy apel nie na wiele się przydał. Od 1 lutego 1923 r. „Zgoda” wy­
chodzi w formacie o połowę mniejszym (23X30 cm), zmienia się częś­
ciowo też charakter pisma. Więcej miejsca poświęca się sprawom niemiec­
kim, polityce zagranicznej i wewnętrznej, a szczególny nacisk kładzie 
się na sprawy religijne. Do czasopisma dodaje się specjalne broszury
o tematyce religijnej, jak np. do numeru 26 z 11 lutego 1923 r. broszu­
rę pt. Czy moralność niereligijna zastąpi moralność religijną lub do in­
nego numeru broszurkę pt. Skąd się wzięło chrześcijaństwo? Pismo sta­
ra się wyraźnie zatracać swój antypolski charakter. Równocześnie redak­

i5o WAP Opole, Nadprezydium Prowincji Górnośląskiej (dalej WAP Opole NP), 
1035, k. 1 i 46.



56 JE R Z Y  R A T A JE W S K I

tor Broink alarmuje władze gliwickie i opolskie o katastrofalnym sta­
nie finansów. Berlin także zaczął interesować się „Zgodą” i jej nikłą 
popularnością. Na podtrzymanie „Zgody” łożono przecież niemałą sumę 
5 milionów marek miesięcznie. W kwietniu 1923 r. przyszło z Minister­
stwa Spraw Wewnętrznych Prus pismo do Nadprezydenta Prowincji 
Górnośląskiej z żądaniem przedstawienia sytuacji materialnej wydaw­
nictwa oraz możliwości dalszego jego istnienia. Zwrócono również uwagę 
władz prowincji na konieczność przyjścia z pomocą pismu, na przykład- 
poprzez umieszczenie ogłoszeń reklamowych (w „Zgodzie” zawsze ich 
było niewiele, co świadczy o małej popularności pisma) czy zamawianie 
druków. Poza tym Ministerstwo domagało się zbadania, na ile redaktor 
Bronk włada językiem polskim. Nadprezydium ze swej strony 11 kwiet­
nia tegoż roku przesłało pismo do landratów w Bytomiu, Dobrodzieniu, 
Gliwicach, Oleśnie, Opolu, Strzelcach Opolskich i Zabrzu, do burmist­
rzów miast Bytomia', Gliwic, Raciborza i Zabrza oraz do dyrektora ge­
neralnego Zakładów Borsiga w Gliwicach Eulinga, dyrektora naczelne­
go Górnośląskiego Związku Kopalń i Hut w Gliwicach Pyrkoscha, dy­
rektora Zakładów Schaffgotschów Wernera, generalnego dyrektora Za­
kładów Ballestremów Pielera oraz do księdza kanonika K. Ulitzki w Ra­
ciborzu i radcy Izby Handlowej w Opolu W. v. Stoephasiusa. Nadpre- 
zydent stwierdzają«^ że sprawa „Zgody” jest wszytkim adresatom znana, 
przypominał o znaczeniu tego pisma dla interesów Rzeszy. Władze i lud­
ność prowincji winny podtrzymać istnienie czasopisma, wesprzeć jego dal­
szy rozwój nie tylko moralnie, ale materialnie. Jedną z form takiej po­
mocy może być ogłaszanie obwieszczeń urzędowych lub podobnych. Nad- 
prezydent oczekuje propozycji ze strony władz terenowych, tym bardziej 
że całą sprawą interesuje się Berlin. Do ks. Ulitzki poszło pismo obszer­
niejsze. Zawiadamiając kanonika o przeprowadzonej akcji nadprezy- 
dent poinformował go o treści swojego pisma, prosząc go równocześnie, 
by wykorzystał swoje wpływy w Zakładach Schaffgotschów i Ballestre­
mów151.

Teren zareagował dość szybko. Landrat ze Strzelc w odpowiedzi z 12 
kwietnia informował, że w powiecie wychodzi wiele czasopism, lecz 
ogłoszenia urzędowe ukazują się tylko w „Gross-Strehlitzer Stadtblatt” ; 
wyraził wątpliwość, czy ogłoszenia w innych gazetach będą czytywane 
przez mieszkańców powiatu. Odpowiedź landrata z Olesna z 12 kwiet­
nia, jak większość odpowiedzi wskazuje, że „Zgoda” nie jest w ogóle zna­
na w Oleśnie. Aby wyrobić sobie jakiś sąd o czasopiśmie, landrat miał za­
prenumerować je na cztery tygodnie i wtedy będzie mógł się w tej spra­
wie wypowiedzieć. Landraci z Bytomia, Dobrodzienia i Zabrza odpowie­
dzieli odmownie na propozycje nadprezydenta. Jedynie landrat zabrzański 
uzasadnił swoją odmowę tym, że „Zgoda” w jego powiecie jest stosunko-

181 WAP Opole NP, 1035, k. 1 n.



P R A S A  C E N T R O W A  G Ó R N E G O  Ś L Ą S K A 5 7

wo mało rozpowszechniona. Z powiatu toszecko-gliwickiego nadeszła no­
tatka z rozmowy landrata z redaktorem Bronkiem. Ustalono, że nie będzie 
się zmieniać charakteru pisma i przekształcać go w dziennik urzędowy. 
Jedynie niektóre teksty polskie, istotne dla mieszkańców powiatu, moż­
na by w nim zamieszczać, są jednak poważne trudności z dobrymi tłu­
maczeniami. Odpowiedzi burmistrzów. w zasadzie też niewiele wniosły. 
Burmistrz Bytomia stwierdził, że dotychczas ogłoszenia urzędowe za­
mieszczał odpłatnie w „Katoliku” i „Dzienniku Śląskim”, polskich cza­
sopismach czytywanych przez miejscową ludność w o wiele większym 
stopniu niż mało znana na tym terenie „Zgoda” . Burmistrz Gliwic uzasa­
dnił swą odmowę brakiem funduszów, a burmistrz raciborski decydował 
się na pomoc poprzez ogłoszenie ważniejszych obwieszczeń nieodpłat­
nie152.

Bardzo charakterystyczne są reakcje przedstawicieli wielkiego prze­
mysłu górnośląskiego. Generalny dyrektor Zakładów Borsiga Euling w 
dłuższej wypowiedzi stwierdza na wstępie, że pomóc „Zgodzie” nie jest 
w stanie. Nie wydaje mu się, aby sprawę utrwalania niemczyzny na 
Śląsku należało podtrzymywać przez wydawanie czasopisma w literackim 
języku polskim. Uważa, że Ślązacy z różnym albo i lepszym powodzeniem 
przeczytać mogą jakieś czasopismo w języku niemieckim. Uważa pismo 
za płód poroniony i prosi, alby nie mieć mu za złe nieprzychylnego dla 
„Zgody” stanowiska153. Z inną, również odmowną odpowiedzią wystąpił 
dyrektor Pyrkosch z dnia 13 kwietnia. Występując jako reprezentant 
przemysłu ciężkiego uznał, że istnienie „Zgody” nie jest konieczne. Wy­
dawanie tego czasopisma z powodów i dla celów politycznych było i jest 
sprawą państwa. Niechże więc państwo pruskie i Rzesza Niemiecka znaj-*- 
dą odpowiednie środki na subwencjonowanie „Zgody” . Nawet wykorzy­
stanie funduszu prasowego, w którym duży udział ma przemysł ciężki, 
nie jest wskazane dla podtrzymywania egzystencji „takich małych lo­
kalnych gazetek partyjnych” 154. Dyrektor zakładów Ballestremów od­
powiedział krótko, że nic zrobić nie może, a przedstawiciel fabryk Schaff - 
gotschów nie odpowiedział na pismo nadprezydenta w ogóle. Również 
radca Stoephasius w piśmie z 13 kwietnia nie widział możliwości roz­
wiązania problemu. Co ciekawsze, jak wynika z listu, nigdy nie czytał 
„Zgody” i prosił o przysłanie mu egzemplarza w celu zorientowania się 
w charakterze pisma.

Najpóźniej odpowiedział landrat z Zabrza w obszernym piśmie z 21 
kwietnia tegoż roku. Odpowiedź jego, jedna z najciekawszych, zasługuje 
na szczególną uwagę. Po scharakteryzowaniu celów pisma, co do których

152 W AP Opale NP, 1035, k .  5 n.
153 „Mir erscheint indessen ein derartiges Unternahmen als ein tot geborenes 

Kind, und deshalb bitte ich mir meinen ablehnedem Standpunkt nicht zu verue- 
beki”. V/AP Opole NP, 1935, k. 14.

154 W A p  O p o le  N P ; 1035; k_ 15_



.58 J E R Z Y  R A T A J E W S K I

był dobrze zorientowany, stwierdzał z miejsca, że całe przedsięwzięcie 
od początku było chybione. Polska ludność przejrzała szybko cele re­
daktorów czasopisma i postanowiła „Zgody” nie czytywać. A w ogóle 
to nie rozumie jednego. W okresie plebiscytu mówiło się i pisało, że 
Górnoślązacy nie rozumieją i nie znają języka polskiego, dlaczego więc 
teraz wydaje się czasopismo niemieckie w tym właśnie języku?, Z tego 
wynika, że albo ludność polska nie rozumie po niemiecku, albo wydając 
gazetę polską uczy się tę część ludności tego języka i uznaje się ich za 
Polaków. A przecież sami Polacy wydają do dziś tę „najniebezpieczniej­
szą z polskich gazet” , „Grenz-Zeitung” , z czego wynika, że doskonale 
orientują się w stosunkach na Śląsku135. W zakończeniu wypowiedzi lan- 
drat jeszcze raz stwierdzał, że „Zgoda” nie utrzyma się dłużej niż pół 
roku.

Nadprezydium jednak nie rezygnowało mimo tych odpowiedzi. Zbyt 
wiele pieniędzy pochłonęło to przedsięwzięcie, aby ze wszystkiego tak 
szybko się wycofać. Wypadki potoczyły się błyskawicznie. Wezwano do 
nadprezydenta naczelnego redaktora „Zgody” Jana Bronka, który spo­
rządził memoriał w sprawie pisma i przedłożył go radcy państwowemu 
drowi Bergerowi w Opolu, aby ten odpowiednio wykorzystał go w Berli­
nie. W piśmie Bronk przypomniał krótko historię powstania „Zgody” , jej 
cele i znaczenie. Zestawił nakład „Zgody” (ponoć 2900 czytelników pod 
koniec 1922 r.) z nakładami czasopism polskich, ukazujących się na Ślą­
sku Opolskim, Określając ich ogólną liczbę na 10 000 egzemplarzy. Suge­
rował, że każdy czytelnik „Zgody” oznaczał zmiejszenie liczby czytelni­
ków polskiej prasy narodowej. „Zgoda” ma jednak poważne trudności; 
największą z nich jest brak własnej drukarni. Dawne urządzenia dru­
karni „Kraju Górnośląskiego” stały się własnością ,,Gberschlesische 
Volksstimme” , która nie w pełni je wykorzystuje. A przecież można by 
było we własnej drukarni wykonywać też druki polskie, co podniosłoby 
rentowność całego wydawnictwa. Wszystko to jednak wymaga pomocy 
ze strony zainteresowanych kół, tym bardziej że agenci prasowi i czy­
telnicy „Zgody” , nie są bynajmniej zadowoleni ze zmniejszenia formatu 
i zmiany częstotliwości ukazywania się pisma. Należy powrócić do daw­
nego formatu, takiego, jaki mają inne dzienniki polskie na Śląsku, i do 
częstotliwości dziennika. W ostateczności można by „Zgodę” wydawać
3 razy w tygodniu, 2 razy 1/2 arkusza, a raz w całym arkuszu. Według 
jego obliczeń koszt takiego wydawnictwa wyniósłby miesięcznie około
4 200 000 marek. Wymagana by była większa dotacja na ożywienie re­
klamy, co pomogłoby odzyskać utraconych abonentów156.

156 „Oberschlesische Grenz Zeitung”, wydawana przez Niemców w Bytomiu w 
języku niemieckim od 1873 r., w okresie plebiscytu przeszła drogą kupna w ręce 
Polskiego Komisariatu Plebiscytowego, a po podziale Śląska stała się własnością 
spółki wydawniczej w Katowicach i ukazywała się do roku 1924; por. M. P r ż y ­
w e c k a-S a m e c k a ,  J. R e i t e r, op. cit., s. 91.

156 WAP Opole NP, 1935, k. 18— 21.



P R A S Ą  C E N T R O W A  G Ó R N E G O  Ś L Ą S K A 5 9

W nadprezydium zaczęto działać. Z początkiem maja wezwano wszys­
tkich landratów na naradę w Opolu w celu omówienia sprawy „Zgody”
i ewentualnego przekształcenia tego czasopisma w organ urzędowy. Nie­
których landratów wezwanie to zaskoczyło. Landrat nyski wręcz zapy­
tywał, co to jest „Zgoda” . Inni starali się znaleźć pretekst, aby na zebra­
nie nie przybyć. Tuż przed konferencją nadeszło jeszcze jedno pismo od 
dyrektora Pyrkoscha. W nawiązaniu do poprzedniego listu zawiadamiał, 
że przedstawił całą sprawę zarządowi przedsiębiorstwa. Po dłuższej dys­
kusji zebrani doszli do wniosku, iż udzielenie pomocy „Zgodzie” nie jest 
konieczne i — podobnie jak landrat z Zabrza — stwierdzili, że ludność 
lepiej zna język niemiecki niż polski, o czym świadczyć może wydawanie 
niemieckiego czasopisma przez władze polskie. Tak więc istnienie 
„Grenz-Zeitung” również osłabiało pozycję „Zgody” .

Z zebrania landratów z Udziałem ks. Ulitzki zachował się krótki pro­
tokół. Z dwóch wniosków, jakie wpłynęły na zebraniu — aby wszystkie 
polskie teksty z kreisblatów przenieść do „Zgody” bądź polskie teksty 
ze „Zgody” dołączyć do odpowiednich kreisblatów — pierwszy od­
padł zupełnie, a do drugiego postanowiono powrócić w przyszłości. Ze­
branie zakończyło się wnioskiem, że „Zgodzie” trzeba pomóc, nie zdołano 
jednak ustalić, w jaki sposób to można uczynić157. Mimo to wydawnictwo 
„Zgody” uznało, że należy działać dalej. Już od 20 maja 1923 r. „Zgoda” 
zaczęła zapowiadać swoim czytelnikom zwiększenie formatu i zmianę 
częstotliwości (nr 58 z 20 V i n.). Zwrócono się również o pomoc do zna­
nych działaczy niemieckich na Śląsku, dra Laslowskiego i dra Мака. Ten 
ostatni przygotował nawet, obszerny memoriał na temat „Zgody” . Uwa­
żał, że pismo trzeba bardziej związać z regionem górnośląskim. Powin­
no ono rozbudować część rozrywkową, poświęcając więcej miejsca na 
opisywanie górnośląskich zwyczajów, obrzędów, pieśni i bajek. Zwrócić 
należy uwagę na felieton o tematyce rodzimej, a przede wszystkim na 
humor. Nic tak Górnoślązaka nie przyciąga do pisma, jak dobry, nawet 
drastyczny żart, który może potem po przeczytaniu przekazać dalej. Z nie 
mniejszą uwagą należy wykorzystać polską literaturę górnośląską. Do­
bre tłumaczenia niemieckiej prozy i poezji, tak jak to robił proboszcz 
Stabika w XIX wieku, znajdą z pewnością oddźwięk wśród czytelników.

157 WAP Opole NP, 1035, k. 30— 32. Jaką wagę przywiązywało Nadprezydium 
do sprawy „Zgody” świadczy fakt wezwania landratów do Opola, bez uprzedniego 
porozumienia się w tej sprawie z Prezydentem Rejencji Opolskiej. Ten ostatni 
uczynił Nadprezydentowi surowe wymówki o przekroczenie funduszu osobowego 
na delegacje służbowe dla landratów zwołanych bez jego wiedzy dodając, że na 
przyszłość wyprasza sobie takie metody działania. Nadprezydium odpowiedziało 
wtedy specjalnym pismem wyjaśniającym i m. in. stwierdzało: „Die Aktion im 
April d. Js., die aus politischen Erwaegungen heraus zur Abwehr des drehenden 
Eingehens der Zgoda, der einzigen in polnischer Sprache erscheinenden deutsch 
orientierten Zeitung in Oberschlesien, unternommen wurde und bis jetzt fortge­
setzt wird, entsprang der Initiative des Herrn Minister des Innern”. Pismo z dnia
6 lipca 1923 r., WAP Opole NP, 1035, k. 40— 41.



6 0 J E R Z Y  R A T A J E W S K I

Sprawy polityczne raczej traktować globalnie w dłuższym przeglądzie 
tygodniowym, a nie rozbijać ich na drobne informacje i wiadomości. 
W ogóle redaktor winien być bliżej swoich czytelników i poznać ich 
życie. Rozmawiał już z niektórymi ludźmi na temat „Zgody” i może na­
wet wskazać kilku przyszłych współpracowników, takich jak rektor 
Jantos z Koźla, rektor Mokros z Głogówka czy nauczyciel Adamek 
z Raciborza. Wielu nauczycieli chętnie umieszczałoby swoje prace w 
czasopiśmie pod warunkiem, że nie wpłynęłoby to, na stosunek do nich 
władz nadrzędnych i nie byliby uważani za Polaków158,

Wydawało się więc, że wszystko jest na tej drodze. Od 1 czerwca
1923 r. „Zgoda” zaczęła wychodzić w dawnym, większym formacie jako 
dziennik. Zaczęto znów nawoływać gorąco do rozbudowywania czaso­
pisma. W Berlinie zwołano na 23 czerwca specjalną konferencję z u- 
działem przedstawicieli kilku ministerstw, nadprezydenta Proskego i ks. 
Ulitzki. Na zebraniu stwierdzono, że zobowiązania „Zgody” wobec wy­
dawnictwa „Oberschlesische Volkstimme” tylko za miesiąc kwiecień
i maj 1923 r. wynoszą 10 milionów marek i wykazują tendencję zwyż­
kową. Postanowiono więc, że wydawnictwo „Zgody” przejmie „Ober- 
schlesische Volksstimme” , udzielając mu równoczesnego zasiłku bezzwrot­
nego w wysokości 150 milionów marek na pokrycie długów i bieżące wy­
datki, pod warunkiem utrzymania „Zgody” co najmniej przez następne 
dwa lata. Nadzór ideowo-polityczny nad „Zgodą” sprawować miało trzy­
osobowe kolegium — nadprezydent Proske, ks. K. Ulitzka i Ehrhardt — 
jako przedstawiciele partii Centrum. Trzeba się liczyć z tym, że w przy­
szłości państwowy fundusz prasowy nie da już ani grosza159. Ks. Ulitzka 
odetchnął. Niezwłocznie przystąpił do pertraktacji z „Oberschlesische 
Volksstimme” . Odpowiednia umowa z dnia 5 lipca 1923 r. stwierdzała 
przejęcie wydawnictwa „Zgody” z rąk ks. Ulitzki na własność „Ober- 
schlesische Volksstimme” od 1 lipca tegoż roku. Jan Bronk musiał odejść, 
a jego miejsce zajął nowy redaktor Stefan Rolle z Gliwic. Czasopismo 
idąc za wskazaniami dra Maka zmieniło charakter. Pojawiają się ma­
teriały regionalne, jak na przykład: Pieśń rolnicka z pow. rybnickiego 
w numerze 97 z 12 VII, Marcina Opitza Gliwiczanki, Czesława Lubiń­
skiego (czyli Konstantego Damrota) wiersz Na górze Świętej Anny w 
numerze 105 z 21 VII czy też wiersze Marii Zientarównej Nadchodzi 
czas żniw w numerze 110 z 27 VII i Zgasło słoneczko w numerze 117 z 4 
VIII 1923 r. Pojawiają się także przedruki z prasy polskiej na Śląsku, jak 
z „Katolika Codziennego” artykuły: Jedność i łączność katolików w nu­
merze 106 z 17 VII czy Sprawa Jaworzyny w numerze 114 z 1 VIII. Od 
numeru 116 z 3 VIII rozpoczyna się druk sensacyjnej powieści Mauryce­
go Leblaoca Arsen Łupin w waice z Sherlockiem Holmesem.

Wszystko to na nic się nie zdało. Abonentów jak nie było, tak nie by­

158 WAP Opole NP, 1035, k. 37.
iss WAP opole NP, 1035, k. 41».



P R A S A  C E N T R O W A  G O R N E G O  S L Ą S K A 61

ło. „Oberschlesdsche Yolksstimme” występuje do nadprezydium z ob­
szernym pismem w dniu 22 sierpnia 1923 r., poprzedzonym ustnymi roz­
mowami. Przedstawiając jeszcze raz historię „Zgody” stwierdza, że do­
tychczasowe źródło pomocy materialnej dla czasopism, jakim było Mi­
nisterstwo Finansów Prus i Rzeszy, zostało zamknięte. Darowizna 150 
milionów marek, jaką otrzymano przy przejmowaniu „Zgody” , została 
zużyta w ciągu miesiąca. Jeszcze raz wraca się więc do sprawy prze­
kształcenia „Zgody” w organ urzędowy, w którym drukowano by teksty 
polskie, ogłaszane dotychczas w kreisblatach Bytomia, Dobrodzienia, 
Gliwic, Olesna, Opola, Raciborza czy Strzelc. Jeżeli nie uzyska się pomo­
cy, czasopismo trzeba będzie zawiesić.

Proske długo namyślał się, co uczynić. Dopiero 1 września przesłał 
odpis pisma „Volksstimnie” do Berlina. Ministerstwo Spraw Wewnętrz­
nych Prus odpowiedziało 17 września, że tłumaczeń polskich z kreisbla- 
tów do „Zgody” przenieść nie można, ponieważ Polacy natychmiast roz­
poczęliby akcję skarg i zażaleń, poza tym powołując się na ustalenia kon­
ferencji z 23 czerwca jeszcze raz stwierdziło, że ze względu na ogólną 
trudną sytuację państwa żadnej pomocy udzielić nie może160. Było to jed­
nali i tak nieaktualne. Od trzech dni „Zgoda” już nie istniała. Ostatni, 
143 numer z 13 września 1923 r„ przyniósł następujące oświadczenie re­
dakcji: „Do naszych Czytelników. Z numerem dzisiejszym musimy nie­
stety zakończyć wydawnictwo gazety naszej. Gazeta nasza stała się 
ofiarą katastrofalnego spadku marki; przez to spowodowanego szalonego 
wzrostu drożyzny i ostatecznie brakiem poparcia tych warstw społe­
czeństwa, dla których pismo to przeznaczone było. Zadaniem gazety na­
szej było przywrócić zgodę pomiędzy powaśnionymi. Chocieżeśmy w 
tym sensie rzetelnie pracowali, liczba czytelników naszych stała się co­
raz szczuplejszą, tylko mała garstka pozostała nam wierna. Osobliwie za­
możne koła ludności wiejskiej zasługują na zarzut, że wobec smutnego po­
łożenia prasy swojej nie posiadają najmniejszego wyrozumienia i że w 
ogóle nie są skłonne do ponoszenia ofiar celem poparcia swych żądań 
idealnych, które w gazecie naszej zostały rozpowszechnione” .

Bardziej niespodziewaną i niekorzystną dla czytelników „Zgody” by­
ła dalsza część oświadczenia wydawnictwa. „Na miesiąc wrzesień wpła­
cony abonament w wysokości 500 000 mk. jest tak niski, że nie wystar­
cza na pokrycie kosztów dotychczas wydanych numerów. Pieniądze 
wpłacone więc nie zostaną zwrócone” . W ten sposób nigdy nie dowiedzie­
li się czytelnicy „Zgody” , jak skończyła się walka między Arsenem Łu­
pin a Sherlockiem Holmesem, partia Centrum zaś musiała zapisać na 
straty kolejną próbę złożenia pisma w języku polskim.

Ostatnim czasopismem centrowym, wydawanym w języku polskim na 
Śląsku, był „Głos Górnośląski. Tygodnik dla Katolickiego Ludu” , wyda­

ioo WAP Qp0ie Np, 1035, k. 46.



62 J E R Z Y  R A T A J E W S K I

wany w Gliwicach w latach 1924— 1925 pod redakcją Karola Urbanke. 
Drukowany w wydawnictwie „Oberschlesische Yolksstimme” zawdzięczał 
swój początek akcjom wyborczym do Reichstagu i parlamentu pruskie­
go. Poniewraż Polacy występowali samodzielnie pod sztandarem Polskiej 
Partii Ludowej, partia Centrum uważała za konieczne pozyskiwanie gło­
sów za pomocą czasopisma w języku polskim.

Pierwszy numer dotychczas nie jest znany z autopsji. Jak wynika 
z informacji prasy polskiej, tygodnik zaczął wychodzić w pierwszym 
tygodniu 1924 r.161 Miał format czwórki, objętość 8 kolumn po dwa ła­
my, ilustrowany. W winiecie zawierał rysunek Góry Sw. Anny. Koszt 
jednego egzemplarza wynosi 5 fenigów. Na treść jego składały się 
głównie cotygodniowe ewangelie, artykuły religijno-oświatowe ze świa­
ta, wesoły kącik, opowiadania lub wiersze, m. in. B. Prusa, S. Żerom­
skiego czy T. Lenartowicza oraz umieszczany z reguły na ośmej stronie 
„Przegląd prasy” . Właśnie ta ostatnia pozycja, opierająca się głównie na 
przedrukach opozycyjnej prasy w państwie polskim, miała charakter 
czysto polityczny. „Przegląd” tak dobierano, aby obraz państwa polskie­
go ukazywał się czytelnikom w jak najniekorzystniejszym świetle. Dla 
przyciągnięcia czytelników każdego prenumeratora ubezpieczano na wy­
padek śmierci czy trwałego kalectwa na sumę 1000 marek162.

Polskie gazety natychmiast zaczęły ostrzegać czytelników przed tym 
tygodnikiem. Podstępna robota centrowa — ostrzegał tytuł artykułu 
wstępnego polskich „Nowin Codziennych” w sierpniu 1924 r. Artykuł 
wyjaśniał czytelnikom, że „Głos” nie jest czasopismem polskim. W rze­
czywistości przedstawia sprawy polskie w krzywym zwierciadle, zohydza 
państwo polskie i walczy z Polską Partią Ludową. Jest to typowe pismo 
niemieckie o celach germanizatorskich16®. Kolejny numer opolskich „No­
win, Codziennych” przyniósł omówienie numeru 35 „Głosu” z 31 sierp­
nia 1924 r., dokonane przez jednego z opolskich czytelników, któremu 
przysłano do domu pod opaską nie zamówiony przez niego egzemplarz 
centrowego tygodnika. Oburzony tym faktem czytelnik protestował 
przeciw takim praktykom164. Dalsze informacje „Nowin Codziennych” 
scharakteryzowały treść numeru 36 tygodnika z 1924 r. Określono go 
tradycyjnie już jako „wilka w owczej skórze” . „Pędzić wilka z naszej 
chaty!” — wzywały „Nowiny Codzienne” . O antypolskim charakterze 
„Głosu Górnośląskiego” wspomniał również w swojej korespondencji do 
„Nowin Codziennych” Arka Bożek z Markowie165. Szczegółową analizę
i krytykę poszczególnych artykułów i informacji numeru 47 „Głosu” 
przeprowadzono w „Nowinach Codziennych” w końcu października

161 „Nowiny Codzienne”, 1924, nr 208.
162 „Głos Górnośląski”, 1925, nr 6 i n.
163 „Nowiny Codzienne”, 1924, nr 199.
164 Tamże, 1924, nr 204.
165 Tamże, 1924, nr 208.



P R A S A  C E N T R O W A  G Ó R N E G O  S L Ą S K A 6 3

1924 r. Polemizując prawie z każdym zdaniem tygodnika wykazano 
kłamstwa, przeinaczenia i niedomówienia „Głosu” , jak również dosłowne 
przejmowanie informacji z innych gazet, m. in. z „Nowin Codziennych” , 
bez podawania źródła166.

Ponieważ czasopismo centrowe nie spełniało swoich funkcji, zaprzesta­
no je wydawać. Ostatni, 13 numer, ukazał się 29 marca 1925 r., nie in­
formując nawet czytelników, iż jest ostatnim167. Czy były jakieś inne po­
dobne próby prasowe partii Centrum na Śląsku przed rokiem 1933 ■— 
nie wiemy. Przypuszczać należy, że „Głos Górnośląski” był próbą ostat­
nią!

Autor niniejszego artykułu uważa, że mimo swoich ograniczeń spo­
łeczno-politycznych prasa centrowa w języku polskim na Górnym Ślą­
sku, szczególnie przed pierwszą wojną światową, wypełniała w jakimś 
sensie pewną lukę w polskich przedsięwzięciach prasowo-wydawniczych. 
Prenumerator prasy polskiej przeważnie określał lub był określany 
wyraźnie jako Polak, niemieckiej — uchodził za Niemca, prenumerator 
zaś prasy centrowej w języku polskim pozostawał w swoim mniema­
niu, a nierzadko w oczach władz i kościoła, Ślązakiem nie zaangażowa­
nym w walce obozów polskiego i niemieckiego. Poza tym już sam fakt, 
że prasa ta przemawiała do niego w języku polskim, był istotny, z czego 
często nie zdawał sobie sprawy jej czytelnik.

Zamierzona przez jej twórców jako broń w walce z prasą polską, ja­
ko próba wyparcia i zastąpienia prasy polskiej i głębszego wciągnięcia 
ludności polskiej w krąg oddziaływań niemieckich, w rzeczywistości, w 
sposób nie zamierzony przez jej twórców, prasa ta spełniała rolę jakby 
miernika, barometru nastrojów ludności i obu zwalczających się obozów 
na Górnym Śląsku. Prasa ta służyła również niezdecydowanym narodowo 
czytelnikom, a nawet działaczom jako instrument polaryzacji ich zacho­
wań i postaw, ich świadomości społeczno-politycznej, ich polskości 
wreszcie. Ślady tego spotkać można w aktach władz niemieckich i na ła­
mach prasy polskiej. Prasa ta w końcu ujawniała na co dzień, że nie­
możliwe jest. pogodzenie celów germanizacji z jednoczesnym utrwala­
niem języka i tradycji polskich.

Przedstawione w artykule materiały i fakty, chociaż pozwalają na 
mniej lub bardziej szczegółowe opisy samych przedsięwzięć prasowo-wy­
dawniczych kół centrowych w języku polskim w latach 1886—1925, nie 
upoważniają jeszcze do ustaleń, jaki był ogólny i rzeczywisty wpływ 
tej prasy na ludność polską Górnego Śląska i jaka była jej rola w pro­
cesie komunikowania społecznego. Niedostatek materiałów źródłowych 
powoduje, że trudność ta występuje nie tylko przy omawianej w arty­
kule prasie, ale przy historii całej polskiej prasy na Śląsku.

166 Tamże, 1924, nr 277.
io7 WAP Opole NP, 302, k. 37; M. P r z y w e c k a-S a m e c k a, J. R e i t e r, op. 

cit., s. 41.


