
Fikus, Feliks

"Kurier Poznański" i inne
wydawnictwa prasowe Drukarni
Polskiej S.A. w Poznaniu w latach
1918-1939
Kwartalnik Historii Prasy Polskiej 17/4, 49-53

1978



K w a rta ln ik  H isto r ii P ra sy  P o lsk ie j X V I I  4 

IS S N  0137-2998

FELIKS FIKUS

„KURIER POZNAŃSKI” I INNE WYDAWNICTWA PRASOWE 
DRUKARNI POLSKIEJ S.A. W POZNANIU 

W LATACH 1918— 1939

Nie pamiętam, czy „Gazeta Warszawska” , główny organ Narodowej 
Demokracji, sterowana od strony wydawniczo-politycznej przez rodzinę 
Niklewiczów, najbliżej zaprzyjaźnioną z Romanem Dmowskim, mieniła 
się także formalnie, w  postaci odpowiedniego podtytułu, organem Na­
rodowej Demokracji. W każdym razie ani „Kurier Poznański” , ani dwa 
inne przez Drukarnię Polską S.A. w  Poznaniu wydawane dzienniki 
(„Orędownik” oraz „Wielkopolanin” —  „Pomorzanin” ) nie uwidaczniały 
na pierwszych kolumnach swej roli jako organów Związku Ludowo-Na­
rodowego czy późniejszego Stronnictwa Narodowego, jakimi w rzeczy­
wistości były.

Redaktorem naczelnym „Kuriera Poznańskiego” i jego głównym 
współzałożycielem w  1906 r. był dr Marian Seyda. Z przerwami w  okre­
sie pierwszej w ojny światowej i bezpośrednio po niej był on aż do chwili 
wybuchu drugiej wojny światowej nie tylko redaktorem naczelnym 
„Kuriera Poznańskiego” , ale faktycznie (choć nie formalnie) także pozo­
stałych dwóch dzienników Drukarni Polskiej S.A. Przez wszystkie te lata 
był Seyda równocześnie członkiem Zarządu spółki akcyjnej.

Już na przełomie stulecia, a więc jeszcze przed powstaniem „Kurie­
ra Poznańskiego” , Seyda był członkiem kierowanej przez Romana Dmow­
skiego Ligi Narodowej. W czasie pierwszej wojny światowej był jednym 
z najbliższych współpracowników Dmowskiego w  Komitecie Narodowym 
Polskim, przez cały zaś okres międzywojenny członkiem władz naczel­
nych Związku Ludowo-Narodowego-, a później także Stronnictwa Naro­
dowego. Ta jego pozycja polityczna w  ruchu narodowym przesądzała
o politycznym charakterze wszystkich wydawnictw prasowych Drukarni 
Polskiej S.A., a równocześnie także o ich ponadregionalnej roli i zna­
czeniu.

Rola i wpływy wydawnictw Drukarni Polskiej S.A. nie ograniczały 
się tylko, jak by to wynikało z regionalnego charakteru ich tytułów, do 
Wielkopolski i Pomorza, lecz sięgały daleko poza te regiony. To, co „K u-

4 -  K H P P  z . 4



50 F E L IK S  F IK U S

rier Poznański” miał do powiedzenia w sprawach naszej polityki we­
wnętrznej, a przede wszystkim zagranicznej, było i uważnie czytane, 
i respektowane także przez przeciwników ruchu narodowego w stolicy 
i w całym kraju. Trzeba poza tym pamiętać, że dwa pozostałe dzienniki 
Drukarni Polskiej S.A. („Orędownik” oraz „Wielkopolanin” ), pisma
o łącznym nakładzie ponad 300 000 egzemplarzy, rozchodziły się w ok. 
70% daleko poza Wielkopolską.

O pozycji politycznej „Kuriera Poznańskiego” decydowało nie tylko 
nazwisko Mariana Seydy. Przez szereg lat przed i po zamachu majowym 
publikował swoje artykuły na łamach „Kuriera Poznańskiego” Roman 
Dmowski. Przez cały okres międzywojenny czynili to samo inni czołowi 
działacze ruchu narodowego, tacy jak Roman Rybárski, Stanisław Głą- 
biński, Stanisław Stroński, Karol Wierczak, Medard Kozłowski i inni, 
oraz tacy publicyści, jak m.in. Adolf Nowaczyński czy Julian Krzyża­
nowski.

Ponadregionalną pozycję i rolę polityczną zawdzięczał „Kurier Po­
znański” przede wszystkim konsekwentnej i nieustępliwej linii, jaką 
przez cały czas swego 33-letniego istnienia zajmował w  kwestiach pol­
skiej polityki zagranicznej, i to głównie w  sprawach stosunków polsko­
-niemieckich. W tych problemach był Marian Seyda niewątpliwie auto­
rytetem czołowym —  Obok Romana Dmowskiego —  w całym ruchu na­
rodowym, a także· dużym autorytetem dla przeciwników tego ruchu.

Głos „Kuriera Poznańskiego” w  sprawach niemieckich odbijał się 
szerokim echem i w kraju, i za granicą jeszcze przed dojściem Hitlera 
do władzy. Kiedy rząd sanacyjny zawarł w 1929 r. z rządem niemieckim 
tzw. "umowę likwidacyjną oraz traktat handlowy, „Kurier Poznański” 
ostrzegał przed niebezpieczeństwami wynikającymi z tych umów dla 
Polski. „Jeżeli Niemcy przepowiadają —· czytamy w jednym z numerów
— że umowa polsko-niemiecka ułatwi im rewizję granic, to Polacy go­
towi są odpowiedzieć z całą stanowczością na taką zuchwałość” . Z ini­
cjatywy „Kuriera Poznańskiego” powołano do życia w 1931 r. w  Pozna­
niu Komitet Obrony Narodowej, w  skład którego weszło wielu najwy­
bitniejszych działaczy wielkopolskich. Komitet ten postawił sobie za cel 
obronę polskiego stanu posiadania „przeciwko coraz jawniej widocznej 
w  republice weimarskiej zachłanności niemieckiej wobec naszych gra­
nic zachodnich” . W odezwie Komitetu przypomniano równocześnie hi­
storyczne prawa Polski do całego Pomorza, do Warmii i Mazur oraz do 
całego Śląska.

Artykuły Mariana Seydy publikowane na łamach „Kuriera Poznań­
skiego” po· zawarciu na początku 1934 r. paktu .z rządem hitlerowskim 
stanowiły złowróżbne ostrzeżenie pod adresem obozu rządowego. „Pol­
ska opinia publiczna —  czytamy w jednym z tych artykułów —  musi 
mieć jasną świadomość, l-o, że inicjatywa do* zawarcia paktu wyszła ze 
strony niemieckiej, dla której wymagał tego wyłącznie interes politycz­



W Y D A W N IC T W A  D R U K A R N I P O L S K IE J  S .A . W  P O Z N A N IU 51

no-taktyczny, 2-o, że polityka hitlerowska działa etapami i że sprawa 
polska zaliczana jest do etapu końcowego, З-o, że Niemcy chcą przedtem 
spotęgować do stopnia najwyższego swoją siłę wewnętrzną, najpierw 
polityczną, następnie militarną, 4-o, że spotęgowana siła niemiecka będzie 
za kilka lat wielokrotnie dla Polski groźniejsza niż obecnie. Kto odurza 
społeczeństwo nasze złudzeniami, popełnia wobec narodu polskiego i je­
go przyjaciół grzech ciężki” .

Czołowy organ hitlerowski „Völkischer Beobachter” cytował na swo­
ich łamach prawie wszystkie artykuły Mariana Seydy, a w  jednym z nu­
merów nazwał autora „człowiekiem, na którym ciąży współodpowiedzial­
ność za zbrodniczy Traktat Wersalski” .

Liczono się w kraju z „Kurierem Poznańskim” nie tylko za jego sta­
nowisko· w  sprawach naszej polityki zagranicznej, ale także za donio­
słą rolę kulturalną. „Kurier Poznański” był jedynym dziennikiem obozu 
narodowego i jednym z nielicznych w kraju pism codziennych, który 
poświęcał zagadnieniom kulturalnym w każdym numerze całą kolumnę. 
Swoją treścią obejmowała ta kolumna zagadnienia kultury narodowej 
całego kraju. Od roku 1925 do chwili wybuchu drugiej wojny światowej 
prowadził kolumnę kulturalną Witold Noskowski, człowiek z ruchem na­
rodowym zupełnie nie związany, ale w sprawach kulturalnych bez wąt­
pienia bardzo kompetentny. Noskowski był w latach 1902— 1915 zastęp­
cą redaktora naczelnego krakowskiego „Czasu” i w piśmie tym zajmo­
wał się głównie sprawami kulturalnymi. Był także współzałożycielem 
krakowskiego „Zielonego Balonika” , był w  ogóle na terenie Krakowa 
przed i po pierwszej wojnie światowej jednym z najbardziej aktywnych 
działaczy kulturalnych. Był chyba jedynym redaktorem „Kuriera Po­
znańskiego” , który nie zdołał ujść z Poznania po wydaniu w  dniu 3 wrze­
śnia 1939 r. ostatniego numeru pisma. Aresztowano go zaraz po wkro­
czeniu armii hitlerowskiej do Poznania i zamordowano w  jednym z for­
tów dawnej poznańskiej cytadeli.

Nakład „Kuriera Poznańskiego” nie przekraczał w  okresie między­
wojennym 24 000 egzemplarzy, z czego poza Wielkopolską rozprowadza­
no ok. 10%. Poza Wielkopolską rozprowadzano jednak, i to· na cały kraj, 
duże nakłady pozostałych dwóch dzienników Drukarni Polskiej —  „Orę­
downika” i „Wielkopolanina” —  dzienników, które były w pewnej mie­
rze polityczną kopią „Kuriera Poznańskiego” , co należało często rozu­
mieć o tyle nawet dosłownie, że pisma te przedrukowywały prawie 
wszystkie publikacje swego „macierzystego” „Kuriera Poznańskiego” , 
o. zasadniczym znaczeniu.

„Orędownik” i „Wielkopolanin” miały łącznie ponad 300 000 egzem­
plarzy nakładów, sięgających na cały kraj, nie wyłączając województw 
wschodnich. W samej Wielkopolsce i na Pomorzu rozprowadzano nie 
więcej niż około 100 000 egz. obu pism.

Swoją mocną pozycję wśród prasy obozu narodowego i w ogóle



52 F E L IK S  F IK U S

wśród prasy ‘krajowej zawdzięczały wydawnictwa Drukarni Polskiej S.A. 
także solidnym podstawom finansowo-ekonomicznym. Pisałem o  tym w 
specjalnym wydawnictwie wydanym z okazji 30-lecia „Kuriera Poznań­
skiego” w 1936 r. (Album Drukarni Polskiej S.A. 1906— 1936).

Tajemnica finansowych sukcesów wydawnictw Drukarni Polskiej po­
legała tylko w pewnej mierze na sporych dochodach z ogłoszeń i reklam, 
głównie jednak na tym, że wydawnictwa te opierały swoją egzystencję 
w przeważającym stopniu na solidnej i stabilnej bazie prenumeraty, 
a nie —  jak to czyniły prawie wszystkie wydawnictwa prasowe w  kraju
—  na ryzykownym kolportażu ulicznym. Nie posiadam dokładniejszych 
danych statystycznych, ale bez popełnienia błędu mogę założyć, iż około 
90°/o nakładów prasy Drukarni Polskiej rozprowadzano drogą prenume­
raty, przede wszystkim przez pocztę i częściowo przez własne agentury.

Drukarnia Polska S.A. zatrudniała według stanu z lipca 1939 r. łącz­
nie 456 pracowników na etatach, w  czym było 59 etatów redakcyjnych. 
W redakcji „Kuriera Poznańskiego” pracowało 24 redaktorów (dodajmy: 
w dwóch wydaniach tego dziennika, w  wydaniu porannym i tzw. głów­
nym), w redakcji „Orędownika” — 15, „Wielkopolanina” (wraz z jego 
mutacją „Pomorzaninem” ) —  12, w  redakcji tygodnika „Ilustracja Pol­
ska” —  6 i w redakcji „Nowiny Poświąteczne” — 2. Uposażenia miesięcz­
ne były stosunkowo wysokie, ale drukowane materiały redaktorów bę­
dących na etacie nie były opłacane z funduszy wierszówki; nie obowią­
zywały redaktorów także jakiekolwiek normy. Dzięki temu redaktorzy 
zabiegali o to, by pozyskać do współpracy jak najwięcej dobrych auto­
rów z zewnątrz.

Dla pełnej informacji trzeba jeszcze dodać, iż w  zespole 24 redakto­
rów etatowych „Kuriera Poznańskiego” było czterech stałych korespon­
dentów zagranicznych, po jednym w Berlinie, w Londynie, w Paryżu 
oraz w Rzymie.

Wszystkie wydawane przez Drukarnię Polską pisma drukowały prze­
ważnie materiały własne, pisane przez etatowych redaktorów, przez bar­
dzo licznych korespondentów terenowych na „wierszówce” oraz przez 
poważnych autorów z całego kraju, będących fachowcami w różnych 
dziedzinach. Sporo informacji zagranicznych drukowanych na łamach 
naszych gazet pochodziło z własnego nasłuchu radiowego. W rezultacie 
tylko około 20—25°/a informacji pochodziło z agencji, w tym głównie 
z Polskiej Agencji Telegraficznej (PAT).

Większość redaktorów zatrudnionych w pismach Drukarni Polskiej 
S.A. w Poznaniu rekrutowała się spośród aktywnych działaczy Stronnic­
twa Narodowego lub innych zbliżonych politycznie do niego organizacji 
społecznych, takich jak np. „Sokół” . Można więc powiedzieć, że w ten 
sposób prasa ta finansowała personalnie w  pewnej mierze działalność 
Stronnictwa Narodowego. I tak było rzeczywiście. Stronnictwo samo



W Y D A W N IC T W A  D R U K A R N I P O L S K IE J  S .A . W  P O Z N A N IU 53

opłacało· wyłącznie sekretarzy swoich organizacji szczebla wojewódz­
kiego.

Z powyższego nie należy wyciągać wniosku, że praca w  którejś z re­
dakcji pism Drukami Polskiej była uzależniona od partyjnego zaanga­
żowania się redaktorów. Nie znam przypadku, by kogokolwiek przymu­
szano do działalności partyjnej czy nawet do członkostwa w Stronnic­
twie Narodowym. Wśród 24 etatów zatrudnionych redaktorów w „Ku­
rierze Polskim” , 11 nie należało.do Stronnictwa Narodowego. Wśród 
6 redaktorów tygodnika „Ilustracja Polska” żaden, nie wyłączając redak­
tora naczelnego '(którym był od początku istnienia tego pisma do chwili 
wybuchu wojny Antoni Kawczyński), nie należał nigdy do Stronnictwa 
Narodowego^.


