
Cytowska, Ewa

Sytuacja informacyjna społeczeństwa
w Generalnej Guberni o sprawie
polskiej w okresie II wojny
światowej. Cz. 2
Kwartalnik Historii Prasy Polskiej 21/2, 55-77

1982



Kwartalnik Historii Prasy Polskiej X X I 2 
PL ISSN 0137—2998

EWA CYTOWSKA

SYTUACJA INFORMACYJNA SPOŁECZEŃSTWA W GENERALNEJ 
GUBERNI O SPRAWIE POLSKIEJ W OKRESIE II WOJNY

ŚWIATOWEJ

II część,

Zmiany w polityce i sytuacji informacyjnej społeczeństwa polskie­
go, zapoczątkowane wiosną 1943 r., wiązały się z jednej strony ze zmia­
nami w międzynarodowym położeniu Polski, zwłaszcza na linii Londyn— 
Moskwa, oraz nowymi elementami w stosunkach polsko-radzieckich, 
z drugiej zaś —  z ewolucją wewnętrznej sytuacji w kraju, której naj­
ważniejszym czynnikiem była konsolidacja obozu lewicy i powstanie 
PPR. Całokształt tej skomplikowanej sytuacji ogólnopolitycznej rzuto­
wać zaczynał na ujęcie i punkt widzenia sprawy polskiej. Sprawa ka­
tyńska stała się papierkiem lakmusowym dla zachodzących przemian, 
a także sprawą, wokół której krystalizowały się nie tylko ośrodki poli­
tyczne, ale również ich polityka informacyjna. Jej konsekwencją były 
wprowadzone linie podziału i zróżnicowanie wewnętrzne społeczeństwa 
polskiego, a jednocześnie konsolidacja innych jego odłamów. Rozbieżne 
wiadomości podawane przez prasę powodowały dezorientację i pogar­
szały informacyjną sytuację społeczeństwa.

Aktywizacja działalności PPR, także w aspekcie propagandowym, mo­
bilizowała wysiłki twórców prasy gadzinowej. W nowej, taktyce infor­
macyjnej uwzględniano rolę prasy PPR w społeczeństwie polskim, nową 
sytuację militarną na froncie wschodnim po klęsce stalingradzkiej, któ­
rej dalszy rozwój prowadził do przesuwania się działań wojennych w 
kierunku granic GG.

Stąd od połowy 1943 r. polityka informacyjna prasy gadzinowej od­
nośnie do sprawy polskiej podporządkowana została dwom tezom: pierw­
szej — o sprzedajnej polityce Anglii wobec Polski oraz drugiej — o we­
wnętrznym i zewnętrznym zagrożeniu komunistycznym. W prowadzo­
nej kampanii utrzymywano dążenie do szybkiego podawania wiadomoś­
ci, stających się często podstawą do rozwijania spekulacji i domysłów. 
Zachodzi też przypuszczenie, że często źródłem informacji w interesu­
jących kwestiach dla prasy gadziowej mogła być prasa pepeerowska.



56 E W A  C Y T O W S K A

Tak np. w maju 1943 „Trybuna Wolności” , przytaczając oświadczenie W. 
Wasilewskiej, przewodniczącej ZPP, zawiadamiała, że Polacy w ZSRR 
formują dywizjony im. T. Kościuszki z gen. Z. Berlingiem jako dowód­
cą1. W oparciu o te dane prasa gadzinowa stawiała pytanie, czy pow­
stanie „czerwony rząd” , konkurencyjny dla Sikorskiego. Charakterys­
tyczne, że najwcześniej podejmowała ten temat „Gazeta Lwowska” 2, któ­
ra zajmowała wiodące miejsce w nowej taktyce.

Zalew informacji o tworzonej w ZSRR przez płk. Z. Berlinga armii 
polskiej rozpoczął się w drugiej połowie listopada 1943.

19 listopada prasa gadzinowa GG, na podstawie komunikatu Niemiec­
kich Sił Zbrojnych, zgodnie doniosła o „masowej ucieęzce Polaków z sze­
regów Armii Czerwonej” . Treść komunikatu zawierała informację, że 
„w  bitwie w rejonie Smoleńska pierwszy raz wzięły udział jednostki 
tzw. polskiej dywizji im. T. Kościuszki” i że jednostki te sformowane 
zostały wiosną 1943 r.

Wiadomość ta została podana z miesięcznym opóźnieniem, bowiem 
bitwa, o której pisano, przeszła do historii jako bitwa pod Lenino 12 
października 1943 r. Sens upowszechnienia tej informacji łączył się 
z uprawianą od kilku miesięcy kampanią ostrzegawczą przed groźbą 
zbliżającego się wraz z frontem komunistycznego niebezpieczeństwa dla 
Polski i Europy.

Po informacji o bitwie pod Lenino zaczęto zamieszczać w całej pra­
sie jawnej GG wywiady ze zbiegami lub jeńcami z armii radzieckiej, 
wskazując przy tym na fakt przymusowego poboru Polaków i złego 
ich traktowania*.

Nowa sytuacja polityczna i militarna, jaka powstała w końcu 1943 r., 
zmobilizowała całą propagandę niemiecką, również i na obszarze GG. 
Uwzględniając specyfikę GG, przejawiającą się w wyjątkowej erup­
cji prasy tajnej, sięgnięto do metod, jakimi posługiwali się twórcy pra­
sy konspiracyjnej. W ciągu 1943 r. dwukrotnie: 6 lipca i 1 grudnia wy­
dane zostały w Krakowie pseudokonspiracyjne numery gadzinówki „Go­
niec Krakowski”4. W numerze z 1 grudnia potwierdzono informacje pra­
sy tajnej o nominacji S. Mikołajczyka na stanowisko premiera rządu 
oraz gen. Sikorskiego na stanowisko naczelnego wodza. Większość nu­
meru zajmowały doniesienia o „armii polskiej i jej sile” na Zachodzie,.

'„Trybuna Wolności” , 15 V 1943, Por. „Głos Warszawy” , 11 V 1943; „Gwardzis­
ta” , 31 V 1943.

г „Nowy Kurier Warszawski” , 29 V, 5 VII 1943; „Goniec Krakowski” ; 29 V 
1943; „Dziennik Radomski” , 6 VII 1943; „Gazeta Lwowska” , 30 IV, 29 V 1943.

3 „Nowy Kurier Warszawski” , 19 XI — 7 XII 1943; „Goniec Krakowski” , 19 ХГ 
— 1 XII 1943; „Dziennik Radomski” , 19 XI — 3 XII 1943; „Kurier Częstochowski” ,
27 X I — 3 X II 1943; „Kurier Kielecki” , 19 XI —  4 XII 1943; „Gazeta Lwowska” ,
2 X II 1943.

4 J. J a r o w i e c k i ,  Konspiracyjna prasa w Krakowie w latach okupacji hit­
lerowskiej 1939— 1945, Kraków 1980. .



IN F O R M A C J A  W  G E N E R A L N E J G U B E R N I 57

z wyraźnym jednak eksponowaniem strat, jakie wojsko polskie ponios­
ło na frontach wojny. W artykule Pod biało-czerwoną banderą starano 
się umniejszyć zdolności bojowe floty. Oddzielne miejsce poświęcano 
„celom i zadaniom rządu polskiego w Londynie” . .

Wymieniony numer „Gońca” zawierał dementi zamieszczonej 10 XI 
1943 w całej prasie gadzinowej informacji o zranieniu kardynała A. Hlon­
da w czasie alianckiego nalotu na Watykan. Wyjaśniano, że nie mogło to 
być możliwe, bowiem wyjechał on z Rzymu już w momencie rozpoczę­
cia wojny francusko-włoskiej, tj. w czerwcu 1941 r. Zabieg ten, pozor­
nie mający na celu zdezawuowanie wartości prasy gadzinowej jako 
źródła informacji, w istocie podnosić miał zaufanie czytelnika do aktual­
nego „konspiracyjnego” numeru, sprawiającego wrażenie bezstronnego, 
lecz faktycznie naszpikowanego antypolskimi informacjami.

Fakt wydania „lewego” numeru „Gońca” spowodował chwilową de­
zorientację i zamieszanie tak co do autorstwa tej inicjatywy, jak też 
zawartych tam treści. Wydarzenie to, choć niewielkie w swoim zasięgu, 
nie wpływało korzystnie na ogólną sytuację informacyjną.

Od początku 1943 r. prasa tajna zaczęła się stawać coraz mocniejszym 
instrumentem kształtowania opinii społeczeństwa polskiego oraz ostrym 
narzędziem walki politycznej. Fakt ten potwierdzają wzrastające nakła­
dy pism. Tak np. jednorazowy nakład „Biuletynu Informacyjnego” z 19 
tys. w kwietniu 1942 r. wzrósł do 25 tys. w marcu 1943 r., a jesienią 
tego roku osiągnął 50 tys. egzemplarzy. Jedno z ważniejszych pism kon­
spiracyjnych „Walka” sięgała 20 tys. egz. jednorazowego nakładu5.

Prasa obozu lewicy pepeerowskiej dopiero latem 1944 *r. weszła w 
szczytowy okres swojego rozwoju. Łączny nakład 17 pism PPR (bez 
pism КС PPR i Dowództwa Głównego GL, które przestały się ukazywać) 
wynosił jednorazowo 33 300 egz. „Trybuna Wolności” latem 1944 uka­
zywała się w nakładzie 1500 do 5000 egz., „Głos Warszawy” — 5000 
egz.®

Rozwojowi prasy tajnej sprzyjał rozwój tzw. sprawy polskiej na fo­
rum międzynarodowym, polityczne wydarzenia na terenie kraju, krysta­
lizacja organizacyjna, polityczna i ideologiczna kierunku związanego 
z PPR.

Tendencje te ujawniać się zaczęły w związku z różną interpretacją

5 Armia Krajowa w dokumentach, t. 2, Londyn 1972, s. 238, 439; t. 3, Lon­
dyn 1976, s. 313; „Biuletyn Informacyjny” , 25 X I 1943, 1 III 1944, podaje, że na­
kład wynosił 42 tysiące; S. L e w a n d o w s k a ,  Polska prasa konspiracyjna 1939— 
1945, Warszawa 1979, s. 138 (maszynopis w IH PAN).

6 B. H i l l e b r a n d t ,  „Trybuna Wolności” — centralny organ PPR w okresie 
okupacji, „Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego” , t. III: 1964, z. 2, s.
5— 16; M. B i o w s к i, „Głos Warszawy” — jego powstanie, technika i kolportaż 
(20 XI 1942 — 1 VIII 1944), tamże, s. 17—44. Por. J a r o w i e с к i, op. cit., s. 134.



58 E W A  C Y T O W S K A

sprawy Katynia, wreszcie z różną oceną i różną ilością miejsca poświę­
conego aktualnym wydarzeniom dotyczącym sprawy polskiej.

Od początku 1943 r. Delegatura Rządu prowadziła regularny nasłuch 
audycji emitowanych przez radiostację „Kościuszko”7, również za po­
średnictwem radia londyńskiego dysponowano wiadomościami z Mos­
kwy, a także informacjami radia Moskwa. Zaczerpnięte z tego źródła 
wiadomości, zamieszczane w serwisach informacyjnych stanowiących 
podstawę dla prasy8, nie przedostawały się jednak na łamy prasy obo­
zu londyńskiego.

Na początku stycznia 1944 r. miało miejsce inauguracyjne posiedze­
nie Krajowej Rady Narodowej9. Wiadomość o tym dotarła do społeczeń­
stwa przede wszystkim za pośrednictwem prasy lewicy. Również twór­
cy prasy londyńskiej orientowali się w tych wydarzeniach i odnotowali 
je na łamach agencji informacyjnych. Tak np. „K raj” pod datą 4 I 1944 
zanotował, iż 15 XII 1943 w „Trybunie Wolności” ukazał się „Manifest 
Demokratycznych Organizacji Społeczno-Politycznych i Wojskowych w 
Polsce” , w którym zawiadamiano o inicjatywie powołania KRN jako. 
reprezentacji politycznej. Informacji tej, wyjąwszy „Biuletyn Informa­
cyjny” , szerzej nie upowszechniano, decydując się na przemilczenie 
sprawy bądź w wyniku zlekceważenia, bądź z obawy przed reperku­
sjami społecznymi. Fakt ten odnotowała z miesięcznym opóźnieniem pra­
sa gadzinowa10. j

Reglamentacji informacji o działalności politycznej PPR towarzyszy­
ło krytyczne ustosunkowanie się, a nawet podważanie słuszności akcji 
podejmowanych przez lewicę. Już w październiku 1943 r. „Agencja Ra­
diowa” , w związku z ostrzelaniem 16 września tego roku pociągu na 
trasie Suchedniów— Skarżysko, tak komentowała informacje zamieszczo­
ne w „Gwardziście” : „Pewnie wkrótce przeczytamy w »Gwardziście« 
pompatyczny raport o ostrzelaniu, pociągu wojskowego i o śmierci dzie­
siątków żołnierzy niemieckich, a moskiewska »Kościuszko« powtórzy tę 
wiadomość, zwiększając ilość trupów i robiąc z bezmyślnego napadu 
dywersantów komunistycznych bohaterski bój o wolność narodu” 11.

W podobnym duchu komentowano działalność AL. „Od ubiegłego 
roku — notowano 20 II 1944 r. na łamach „Agencji Radiowej” — tj. kie­
dy powstała armia z inicjatywy PPR, jest to pierwszy komunikat ofic­
jalny, że AL jest i działa w terenie. Ponieważ jednak o działalności AL

7 L. D o b r o s z y c k i ,  C e n tra ln y  k a ta lo g  p o ls k ie j p ra s y  k o n s p ira c y jn e j 1939— 
1945, Warszawa 1962, s. 29, poz. 24.

8 S. L e w a n d o w s k a ,  Ż ró d la  in fo rm a c j i p o ls k ie j p ra s y  k o n s p ira c y jn e j,  
„Dzieje Najnowsze” , 1978, nr 3, s. 99 i n.

9 „Głos Warszawy” ,~4.1 1944; „Trybuna Wolności” , 15 I 1944.
10 „Biuletyn Informacyjny” , 30 XII 1944; „Nowy Kurier Warszawski” , 17 II 

1944; „Gazeta Lwowska” , 18 II 1944.
11 „Agencją Radiowa” , 6 X  1943.



IN F O R M A C J A  W  G E N E R A L N E J G U B E R N I 59

słyszymy tylko z tego komunikatu, przypuszczać należy, że jest ona 
nadal tworem fantastycznym i w  rzeczywistości nie istnieje wcale. Tak 
to PPR walczy z Niemcami” . .

Doniesieniu temu, wytyczającemu stosunek do akcji informacyjnej 
obozu PPR, „Agencja Radiowa” przeciwstawiała wiadomości o akcjach 
zbrojnych Armii Krajowej. Początkowo, tj. od grudnia 1943 r., zaopa­
trzone one były notką „przeznaczony do przedruku” , następnie pozba­
wione już były tego nakazu, prawdopodobnie w związku z utrwaleniem 
praktyki przedruku12.

Agencje informacyjne spełniały funkcje nie tylko informacyjne; były 
one również, tak jak np. agencje Stronnictwa Narodowego: Narodowa 
Agencja Prasowa „Wielka Polska” , a następnie „Służba Informacyjna 
Walki” , forum polemiki z audycjami nadawanymi w języku polskim 
z Moskwy. Nawiązywano do działalności PPR oraz kształtu polskiej 
granicy wschodniej13.

Jakkolwiek ukazujące się w niewielkim nakładzie, agencje te kształ­
towały kierunek i profil działalności swoich odbiorców — redaktorów,
i dalej prasy o znacznie szerszym zasięgu14.

Na przełomie listopada i grudnia 1943 r. odbyła się konferencja Wiel­
kiej Trójki w Teheranie. Wśród wielu podnoszonych póblemów rozwa-r 
żano i problem Polski. Odnotowała ten fakt prasa, nie dostarczając jed­
nak informacji o przebiegu rozmów, ich meritum, stanowisku stron. Je­
dynie w ludowej gazecie „Przez walkę do zwycięstwa” można było prze­
czytać, że „w  Moskwie ogłoszono oświadczenie wyjaśniające linię po­
lityczną Związku Sowieckiego do Polski” i że granice wschodnie Polski 
mają się oprzeć na linii Curzona15. Było to sprzeczne z postulatami stron­
nictwa co do kształtu wschodniej granicy Polski.

Informację tę podano 20 stycznia 1944 r., tzn. wtedy, gdy znane by­
ły już inne fakty ze sfery stosunków polsko-radzieckich i gdy temat 
konferencji teherańskiej „rozpracowywany” był przez prasę gadzinową.
6 stycznia 1944 wszystkie dzienniki gadzinowe podawały, że w czasie 
wymienionej konferencji omawiano dokładnie kompleks stosunków pol­
sko-radzieckich. Według nie wymienionej z nazwiska „miarodajnej oso­
bistości emigracji polskiej” , która udzieliła wywiadu korespondentowi 
szwajcarskiej agencji telegraficznej, nie osiągnięto tam rozwiązania. Sta­
nowisko ZSRR, opierające się na zasadzie rewizji granicy ryskiej, res­
pondent uznał za sztywne.

W dalszym więc ciągu społeczeństwo polskie było, z jednej strony, 
informowane o „zaborczych roszczeniach” ZSRR w stosunku do Europy

11 Tamże, 7, 15 i 22 XII 1943. ■
13 L e w a n d o w s k a ,  Źródła informacji..., s. 285.
14 J a r o w i e с к i, op. cit., s. 134.
ls „Przez walkę do zwycięstwa” , 20 I 1944.



6 0 BVFA C Y T O W S K A v

środkowej, szczególnie zaś do Polski, z drugiej zaś o ustępliwości Anglii: 
i jej gotowości do „sprzedania interesów Polski” 16. Powoływano się przy 
tym na ze wszech miar wiarygodne doniesienia Reutera oraz artykuły 
z prasy angielskiej lub państw neutralnych potwierdzające te tezy.

13 I 1944 r. również cała prasa jawna równocześnie zawiadamiała w 
doniesieniu ze Sztokholmu, iż padło „ostatnie słowo Stalina wobec Po­
laków” . W ocenie prasy gadzinowej zawierało się ono w postulatach ko­
munikatu TASS z 11 I 1944 r. „włączenia obszarów zamieszkałych przez 
Polaków do ZSRR, nieuznawania rządu w Londynie za przedstawiciel­
stwo Polski oraz przystąpienia do układu czesko-radzieckiego” . Gazety 
dodawały, że Moskwa stara się uznać W. Wasilewską za przedstawicie­
la życzeń narodu, zaś układ radziecko-czechosłowacki uważa za „bazę 
do bolszewizacji Europy” . Prasa gadzinowa eksponowała przede wszyst­
kim notę radziecką, w mniejszym zaś stopniu notę polską z 5 I 1944 r., 
wydaną w związku z przekroczeniem przez Armię Czerwoną granicy 
polskiej z 1939 r. Wspominano jedynie, że nota radziecka stanowi od­
powiedź na oświadczenie polskie.

O nowej polsko-radzieckiej wymianie zdań, zapoczątkowanej notą 
polską z 5 stycznia, czytelnik dowiadywał się z prasy konspiracyjnej: 
z „Biuletynu Informacyjnego” z 13 I 1944 r., z „Rzeczypospolitej Pol­
skiej” z 15 I, z „Trybuny Wolności” z 15 III, gdzie podawano teksty 
obu not lub obszerne ich streszczenia. „Głos Warszawy” , powołując się 
na wywiad z Mikołajczykiem, przytaczał jego stwierdzenie, że „jeśli 
komplikacje związane z naszymi granicami zostaną usunięte, chętnie 
będziemy współpracować z Rosją17.

W kolejnym numerze gazety wracano do tematu: „AVschodnie grani­
ce Polski nie są nienaruszalne, mogą być one ustalone w porozumieniu 
Polski ze Związkiem Sowieckim. Odnośnie do granicy z 1939 roku moż­
liwe są poprawki zmierzające do przywrócenia Polsce ziem, w których 
ludność polska przeważa, w tym wypadku granica przebiegałaby we­
dług tzw. Linii Curzona ustalonej w 1919 roku przez Radę Najwyższą 
mocarstw sprzymierzonych, a zachodnia Ukraina i Białoruś byłyby włą­
czone do ZSRR. Ponadto do Polski winny wrócić ziemie zachodnie od­
wiecznie polskie. Winna być Polska oparta o Bałtyk” 18. Do tej sprawy 
nawiązywała „Trybuna Wolności” , która precyzowała, iż podstawą ar­
gumentacji noty radzieckiej jest zasada samookreślania narodów, a w  
związku z tym linię graniczną między Polską a ZSRR winna stanowić 
linia Curzona, oraz że Polska powinna być powiększona. o terytoria za­
brane Niemcom19. -

16 „Nowy Kurier Warszawski” , 8 I 1844; „Dziennik Radomski” , 9—10 I 1944; 
„Gazeta Lwowska” , 11 I 1944.

17 „Trybuna Wolności” , 4 I 1944.
18 Tamże, 14 I 1944. .
18 Tamże, 3 II 1944; por. „Gwardzista” , 28 III 1944.



IN F O R M A C J A  W  G E N E R A L N E J G U B E R N I 61

O dalszym rozwoju sytuacji na linii stosunków polsko-radzieckich 
społeczeństwo znów dowiadywało się wcześniej z dzienników gadzi­
nowych. .

17 I 1944 r. rząd radziecki w oświadczeniu agencji TASS odpowie­
dział na deklarację polską. Dzienniki jawne poinformowały o tym 19 I 
w  doniesieniach ze Sztokholmu pt. Moskwa odrzuca wszelkie rokowania 
nad problemami polskimi, Brutalna odpowiedź Stalina, Alianci są bez­
silni wobec żądań Stalina20. Omawiając treść noty wskazywano, iż powo­
dem zerwania stosunków był „błędny krok w sprawie Katynia” i że 
rząd polski nie chce „przywrócenia stosunków z Rosją” . Podkreślano 
agresywny, a nawet „rubaszny” ton noty.

Z~ prasy konspiracyjnej wiadomości te uzupełnić można było infor­
macją, że nota radziecka stanowi odpowiedź na notę polską z 15 I 1944 r., 
której tekst publikowano.

Z rozrzuconych po całej prasie tajnej informacji czytelnik dowiady­
wał się o aktualnym współdziałaniu polsko-brytyjskim oraz zaangażo­
waniu Wielkiej Brytanii w sprawę konfliktu polsko-radzieckiego. Tak 
np. „Rzeczpospolita” i „Biuletyn” podawały, że ostatnią notę polską w 
ambasadzie radzieckiej złożył sam Eden, „Walka” pisała o naradach 
rządu polskiego z brytyjskim ministrem spraw zagranicznych, „WRN” , 
iż „Churchill objął mediację” i że „Wielka Brytania staje po stronie 
polskiej” . Przytaczano odpowiednie opinie prasy i dziennikarzy21.

22 II 1944 r. W. Churchill wygłosił w Izbie Gmin przemówienie na 
temat polityki zagranicznej rządu. Obszerne ustępy jego mowy poświę­
cone zostały sprawie polskiej. Prasa tajna dość dobrze poinformowała
o sprecyzowanym przez premiera stanowisku Wielkiej Brytanii: przy­
jęciu linii Curzona, dezaprobacie wobec zajęcia Wilna w 1920 r., przyję­
ciu zasady kompensacji terytorialnych kosztem Niemiec, wreszcie o od­
roczeniu dyskusji o granicach aż do zakończenia wojny.

Pojawiły się więc nowe wobec . Polski elementy: wyraźna zmiana 
nastawienia Wielkiej Brytanii wobec konfliktu polsko-radzieckiego, odej­
ście od roli mediatora. Fakty te odnotowała pilnie prasa, uświadamia­
jąc je społeczeństwu. „Biuletyn Informacyjny” ocenił najostrzej prze­
mówienie premiera, pisząc, iż było ono w „formie brutalne”**. Natomiast 
informacyjna „Agencja Prasowa” z 1 III 1944 r. w artykule Jeszcze jedno 
doświadczenie, sygnowanym Ignis, zalecała lansowanie tezy, iż mowa 
Churchilla mimo swej ostrości nie osłabia wartości sojuszu polsko-bry­
tyjskiego.

î0 „Goniec Krakowski” , 19 I 1944; „Nowy Kurier Warszawski” , 20 I 1944; „Ga­
zeta Lwowska” , 20 I 1944.

21 „Rzeczpospolita Polska” , 7 II 1944; „Biuletyn Informacyjny” , 20 I 1944; „W al­
ka” , 20 I 1944; „W RN” , 28 I, 11 II 1944.

łl „Biuletyn Informacyjny” , 7 III 1944.



62 E W A  C Y T O W S K A

W zaleceniu tym wyraźnie czytelna jest intencja przeciwdziałania 
propagandzie gadzinowej i obawa, by społeczna ocena nowych elemen­
tów zawartych w mowie Churchilla nie zbliżyła się do upowszechnia­
nych przez prasę gadzinową tez o perfidii Albionu, odejściu Anglii od 
popierania sprawy polskiej; widoczne jest także dążenie do podtrzyma­
nia nastrojów społeczeństwa pozostającego w okupowanym kraju. Sta­
nowisko państw koalicji, zwłaszcza życzliwie dotąd popierającej intere­
sy Polski Anglii — co stanowiło główną treść całej propagandy prasy 
tajnej — godziło nie tylko w wytworzony przez wiele lat idealny obraz 
polsko-angielskich stosunków, lecz i wyobrażenia o politycznym znacze­
niu rządu polskiego w Londynie, zwłaszcza zaś o roli Polski w powojen­
nym świecie.

Upowszechniane zarówno na łamach prasy, jak i w licznych wydaw­
nictwach konspiracyjnych wizje granic Polski, sięgających na wscho­
dzie nawet poza linię granicy ryskiej, w zderzeniu z twardą wymową 
przemówienia Churchilla burzyły nadzieje, którymi przez wiele lat kar­
miono społeczeństwo. W tej sytuacji obawiano się nie tylko wspomnia­
nego załamania nastrojów, ale — co prawdopodobne — zwiększenia za­
interesowania prasą PPR, która zgłoszone przez Churchilla postulaty 
życzliwie komentowała23. W obliczu powiększającej się konkurencji i wal­
ki politycznej na linii obóz londyński — obóz lewicowy moment ten sta­
wał się szczególnie istotny, bowiem w coraz większym stopniu pierwszo­
rzędnym i jedynym instrumentem kształtującym poglądy i postawy spo­
łeczeństwa, a co za tym idzie ogólną sytuację polityczną, stawała się 
prasa.

Pod względem informacyjnym społeczeństwo znalazło się między 
młotem propagandy niemieckiej a kowadłem argumentów prasy lewicy. 
W tej sytuacji najsilniej oddziałująca prasa związana z obozem londyń­
skim dążyła do ograniczenia zakresu wiadomości, zwłaszcza tych, które 
mogłyby podważyć zasadność istnienia i działania rządu w Londynie, 
zachwiać dość powszechną wiarę społeczeństwa w sojusz z Anglią, pod­
stawę politycznego działania rządu, prowadzić na gruncie krajowym do 
wszelkich niepotrzebnych, bo rozbijających jedność narodową, dyskusji. 
Jak się wydaje, tendencję do reglamentacji informacji, powodowaną ty­
mi właśnie względami, dostrzec można od początku 1944 r. tak w wy­
mienionych sprawach krajowych, jak i zagranicznych.

Po mowie Churchilla z 22 lutego 1944 r. o dalszym rozwoju sytuacji 
informowały już tylko „Rzeczpospolita”  i „Biuletyn” ; inne pisma zwią­
zane z obozem londyńskim miały w tej sprawie znacznie gorsze infor­
macje. Tak na przykład wyżej wymienione gazety na podstawie wia­
domości radia londyńskiego podawały o spotkaniu Romer-—Eden 24 lu­
tego, o nowej nocie radzieckiej z 8 III 1944 r., zawierającej postulaty

23 „Trybuna Wolności” , 2 III 1944.



IN F O R M A C J A  W  G E N E R A L N E J G U B E R N I
6 3 '

przyjęcia linii Curzona oraz ustąpienia z rządu najbardziej antyradziec­
ko nastawionych osobistości, oraz o odpowiedzi polskiej z 10 III 1944r.,. 
w której przeciwstawiano się zmianom personalnym i koncepcji linii Cur­
zona, a sugerowano ustalenie linii demarkacyjnej przebiegającej na 
wschód od Lwowa i Wilna24. ■

Te same w merytorycznej treści wiadomości zamieściły dzienniki ga­
dzinowe, bardziej szczegółowo informując o przebiegu rozmów rządu 
polskiego i brytyjskiego w Chequers oraz o dymisji Mikołajczyka, któ­
ra została cofnięta, a także podając zatajone w prasie konspiracyjnej 
nazwiska „antybolszewieko” nastawionych osobistości: Sosnkowskiego 
i Kukiela25. Odnośnie do tej kwestii informacja prasy gadzinowej była 
szybka i dokładna.

Szczególna rola prasy gadzinowej, przejawiająca się w misternej ro­
bocie propagandowej nastawionej na wykorzystanie emocji i dezorien­
tacji społeczeństwa z jednej strony oraz utrudnień w kolportowaniu in­
formacji zgodnych z prawdą z drugiej,- była — jak można przypusz­
czać — przyczyną, dla której wydano sfingowany numer „Nowego Ku­
riera Warszawskiego” 6 maja 1944. W interesującym nas temacie zasad­
niczą informacją była wiadomość o trwałości i nienaruszalności sojuszu 
polsko-brytyjskiego, w którego podstawę godziło ostrze propagandy ga­

dzinow ej.
Jednocześnie upowszechniano informacje dotyczące zamiarów ZSRR 

wobec Polski oraz działalności komunistów polskich w ZSRR, ubierając 
je w propagandowe antykomunistyczne szaty.

Od początku 1944 r. prowadzona była nowa antyradziecka kampania 
propagandowa, której osnową były doniesienia uciekinierów z terenów 
wyzwolonych przez Armię Czerwoną. Szczególna jej zaciekłość poświad­
czała nieuchronne zbliżanie się frontu do granic GG. Propaganda nie- " 
miecka wszelkimi dostępnymi środkami zmierzała do urobienia społe­
czeństwa polskiego w antyradzieckim duchu.

Z prasy gadzinowej społeczeństwo dowiadywało się o „wichrzeniu 
Moskwy wśród emigracji polskiej” . Dowodem tego miała być wizyta pro­
fesora uniwersytetu Columbia O. Langego i przywódcy Ligi Kościusz­
kowskiej księdza S. Orlemańskiego w Moskwie. Sugerowano współdzia­
łanie sojuszników w tej kwestii i stwierdzano, że „alianci wypożyczają” 
Polaków Stalinowi28. Informacje te, publikowane na łamach „Agencji Ra­
diowej” 1 V i 1 VI 1944 r., nie zostały upowszechnione przez prasę 
oprócz gazety „W RN”27. ’

W dalszym ciągu zawiadamiano o napastliwych atakach „Prawdy” 
na polski rząd w Londynie. Informacji tej towarzyszyła wiadomość o wi-

24 „Biuletyn Informacyjny” , 2 III 1944; „Rzeczpospolita Polska” , 26 III 1944.
25 „Nowy Kurier Warszawski” , „Goniec Krakowski” , „Dziennik Radomski” , „Ga­

zeta Lwowska” — 27—28 II 1944.
26 „Nowy Kurier Warszawski” , 11 V 1944.
«  „WRN”, 12 V  1943.



64 E W A  C Y T O W S K A

życie u Stalina W. Wasilewskiej, bliżej nie zidentyfikowanego Marzec- 
kiego i innych działaczy komunistycznych, którzy dezawuowali rolę rzą­
du polskiego w Londynie28. Wiadomość o tym spotkaniu odnotowana zos­
tała tylko przez prasę lewicy. „Trybuna Wolności” wyjaśniała, że w 
Moskwie spotkali się działacze ZPP i KRN, zaś 22 maja byli przyjęci 
przez Stalina. O tym fakcie zawiadamiało także pismo „Żywią i bronią” 29.

Natomiast uwaga społeczeństwa czytającego prasę obozu londyńskie­
go skoncentrowała się aktualnie na wizycie premiera, Mikołajczyka w 
Waszyngtonie, przy czym jeśli chodzi o treść polityczną rozmów, ogól­
nie podano, iż dotyczyły sprawy granic. Według „Trybuny Wolności” 
ich przebieg miał charakter pozytywny. Równie niewiele można było 
dowiedzieć się na temat wizyty z prasy gadzinowej30.

Wydarzeniem maja 1944 « . była bez wątpienia bitwa pod Monte Cas­
sino. Społeczeństw« polskie wiadomość o tym fakcie otrzymało, choć 
w różnym duchu, ze wszystkich dostępnych w GG środków przekazu. 
Pisały o nim i prasa jawna, i prasa tajna, prasa obozu londyńskiego 
i prasa pepeerowska. Najszybsza okazała się prasa gadzinowa, która 15 V
1944 r. z Kwatery Głównej Führera podała, że „na froncie Cassino roz­
gorzała gwałtowna bitwa” , nie informując jednak o udziale wojska pol­
skiego. Dopiero 26 maja podano: „Pięć tysięcy żołnierzy polskich po­
legło pod Cassino. Jednostki polskie utworzone z kontyngentów byłych 
żołnierzy polskiej armii, którzy w 1939 roku dostali się do niewoli bol­
szewickiej i zostali deportowani w głąb Związku Radzieckiego. {...] Tych 
polskich żołnierzy drogą przez Iran przejęły angielskie władze wojsko­
we, które sformowały ich w nowe jednostki i wyszkoliły w mundurach 
brytyjskich na Bliskim Wschodzie. Niedawno przewiezione te polskie 
kontyngenty do południowych Włoch, gdzie obecnie na rozkaz dowódz­
twa alianckiego wzięły udział w toczących się tam walkach”31.

Do czynu żołnierzy polskich entuzjastycznie ustosunkowały się 
„Rzeczpospolita” i „Biuletyn Informacyjny” , oceniając go jako „jedno 
z największych naszych zwycięstw w tej wojnie” , krytycznie natomiast 
„Żywią i bronią” , uznając zwycięstwo za nową Samossierę. „WRN” po­
dało, że wiadomość o „polskiej Victorii” przyniósł gołąb wysłany przez 
porucznika saperów. „Trybuna Wolności” napisała, że do zwycięstwa 
„przyczynia się II korpus, który chlubnie odznaczył się pod Monte Cassi- 
no” sł.

Wobec zagadnienia walki z Niemcami, której najlepszym przykładem

** „Nowy Kurier Warszawski” , 27 V, 6 VI 1944.
*» „Trybuna Wolności” , 1 VI 1944; „Żywią i bronią” , 15 VI 1944.
50 „Trybuna Wolności” , 1 VII 1944; „Nowy Kurier Warszawski” , 8 VI 1944.
51 „Dziennik Radomski” , 26 V  1944.
** „Rzeczpospolita Polska” , 3 VII 1944; „Biuletyn Informacyjny” , 25 V 1944; 

.„WRN” , 26 V 1944; „Żywią i bronią” , 15 VI 1944; „Trybuna Wolności” , 16 VI 
1944.



IN F O R M A C J A  W  G E N E R A L N E J G U B E R N I 65

w omawianym okresie była bitwa pod Monte Cassino, prasa konspiracyj­
na wszystkich odcieni zajmowała to samo stanowisko, wyrażające po­
parcie i zdecydowaną wolę walki z okupantem. W tym aspekcie tajna 
prasa odgrywała rolę integrującą społeczeństwo w złożonej sytuacji prze­
łomu lat 1943/44. Czytelnik — bez względu na przekonania polityczne 
i przynależność partyjną — utwierdzał się w przekonaniu o pierwszo­
rzędnej roli walki wyzwoleńczej, wobec której wszelkie tarcia politycz­
ne i światopoglądowe musiały schodzić na dalszy plan.

Niemniej od początku 1944 r., tj. od wkroczenia Armii Czerwonej 
i Wojska Polskiego na obszary Drugiej Rzeczypospolitej, spory i dys­
kusje polityczne, zwłaszcza co do granic przyszłej Polski, przybrały na 
sile. Jakkolwiek brak opracowania z zakresu historii politycznej tego 

1 okresu utrudnia w znacznym stopniu dokładniejsze określenie wewnętrz­
nych niepokojów społeczeństwa polskiego, to jednak wydaje się zasad­
ne twierdzenie, że twórcy prasy tajnej, zwłaszcza związanej z obozem 
londyńskim, w tej ze wszech miar skomplikowanej sytuacji zmierzali 
do pacyfikowania i uśmierzania nastrojów społecznych.

Środkiem realizującym te cele było dążenie do ograniczenia informa­
cji, które mogły budzić przeciwne reakcje, rodzić pytania o zasadność 
wybranego przez rząd w Londynie kierunku polityki zagranicznej. W tej 
sytuacji nie tylko twórcy prasy tajnej nadawali informacji odpowiedni 
kształt przez wybranie tego, co skuteczne i przekonywające; zabiegu 
tego dokonywali również angielscy autorzy treści serwisów informacyj­
nych radia BBC. Tak np. kilka dni po bitwie pod Monte Cassino miała 
miejsce nowa mowa polityczna Churchilla (24 V 1944), po której po­
nownie podniesiono sprawę polską. W prasie krajowej odnotowały ją 
tylko „Biuletyn Informacyjny” i „Walka” 83.

W związku z tym przemówieniem ciekawą uwagę ogólniejszej natu­
ry, a dotyczącą całej prasy konspiracyjnej, mógł znaleźć czytelnik na 
łamach „Walki” . Pisano tam: „Na razie nie można podać dokładniejszej 
oceny, gdyż tak sprawozdania radiowe, a zwłaszcza serwisy krajowe są 
zbyt streszczone i cenzurowane” .

W kontekście mowy Churchilla równie ciekawą uwagę dotyczącą 
służby informacyjnej radia BBC — źródła wiadomości dla serwisów in­
formacyjnych, a następnie całej prasy tajnej —  podał autor książki Ku­
rier z Warszawy Jan Nowak (Zdzisław Jeziorański). „Anglicy — pisał — 
byli mistrzami w przedstawianiu złych wiadomości w  taki sposób, aby 
nie mijały się z prawdą, a równocześnie nie brzmiały najgorzej. {...] Po­
mimo swej formalnej niezależności programy Polskiego Radia podlega­
ły bezceremonialnie cenzurze angielskiej. Cenzurowano nie tylko komen­
tarze i słuchowiska redagowane przez polski personel, ale także prze-

35 „Biuletyn Informacyjny” , 8 VI 1944; „Walka” , 1 VI 1944.

5 — K H P P  z. 2/82



6 6 E W A  C Y T O W S K A

mówienia Prezydenta RP, Premiera, ministrów, Naczelnego Wodza i przy­
wódców stronnictw”84.

Uwaga Nowaka znajduje swoje potwierdzenie w aktualnych spostrze­
żeniach. W Uwagach o cenzurze radiowej z 24 III 1944 r. stwierdzano 
m.in., że propaganda radiowa z Londynu o ziemiach zachodnich była 
poważnie ograniczana przez cenzurę brytyjską, która przez długi okres 
nie zezwalała na omawianie zagadnień związanych z przyszłością Nie­
miec, zwłaszcza ze zmianami terytorialnymi85. Tak więc informacja, nim 
w ogóle dotarła na łamy prasy tajnej, była co najmniej dwukrotnie cen­
zurowana: raz w Londynie, drugi raz w kraju. Pochodziła niejako z dru­
giej ręki.

Uwzględniając tę sytuację można podważyć funkcjonujące powszech­
nie przekonanie o wyjątkowo dobrej informacji społeczeństwa polskiego 
w okresie okupacji. Przyjęta jako egzemplifikacja sprawa polska wska­
zuje na przekazywanie społeczeństwu ograniczonych, ze względów poli­
tycznych, treści, zawierających przede wszystkim dążenia do utrzyma­
nia poparcia i zaufania społecznego kraju do rządu w Londynie i jego 
polityki.

Na łamy prasy obozu londyńskiego nie przedostawały się wszystkie 
informacje o wydarzeniach- w kraju. Zamieszczane były one wprawdzie 
w serwisach agencji informacyjnych, lecz nie podlegały upowszechnia­
niu.

Wspomniany rozrost propagandy PPR spowodował utworzenie pism
o charakterze antykomunistycznym, do których kierowania w Wydzia­
le Informacji uruchomiono specjalny referat „K ”36. W sprawozdaniu De­
partamentu Informacji i Prasy z 1943 r. znajdujemy nad wyraz charak­
terystyczną wypowiedź: „Prasa tajna traci coraz bardziej charakter wy­
łącznie narzędzia informacji i apolitycznej walki z wrogiem, przechodząc 
do ideologicznego i politycznego wychowania społeczeństwa i przybiera­
jąc wyraźnie charakter prasy politycznej”37.

Fakt rozwoju prasy sprzyjał intensyfikacji polemik wszystkich kie­
runków i orientacji politycznych; sprawy polskiej używano jako ar­
gumentu w walce politycznej. Prowadziło to do dezorientacji, często co 
do podstawowych wydarzeń. Dezorientację tę, a nawet rozbicie opinii 
polskiej pogłębiała zwłaszcza polemika między różnymi ośrodkami poli­
tycznymi, którym nie szczędzono nieprawdziwych i niesprawiedliwych 
ocen, jak choćby ta, zamieszczona w „Głosie Warszawy” : „Współpraca

34 J. N o w a k  [Z. J e z i o r a ń s k i ] ,  Kurier z Warszawy, Londyn 1978, S. 251, 
254 i n.

35 CA КС PZPR, sygn 202/1/27.
36 Tamże, sygn. 202/III. Por. J a r o w i e c k i ,  op. cit., s. 134.
37 CA КС PZPR, sygn. 203/VII/59, K. 20—21, mikrofilm 1725/7. Por. J. R z e ­

p e c k i ,  relacja dla IH PAN, tamże, sygn. 203/XII, K. 29, mikrofilm 173|/2. Cytu­
ję za L e w a n d o w s k ą ,  Polska prasa konspiracyjna 1939—1945, s. 269.



IN F O R M A C J A  W  G E N E R A L N E J G U B E R N I 67

delegatów emigracyjnego rządu z okupantem zacieśnia się, coraz mniej­
sze są różnice między prasą hitlerowską a podziemnymi pisemkami sfer 
oficjalnych. Nie tylko w sprawie Katynia reakcja nasza idzie za instruk­
cjami Goebbelsa”38.

W prasie lewicy atakowano poszczególne osoby, zwłaszcza gen. Sosn­
kowskiego. Komentując wspomnianą mowę Churchilla z lutego 1944 r. 
„Gwardzista” pisał: „Panowie Raczkiewicz, Sosnkowski, Mikołajczyk naz­
wani zostali zdrajcami narodu polskiego i pachołkami Hitlera. Churchill 
porównał ich z. całą otwartością i bezwzględnością do jugosłowiańskiego 
gen. Michajłowicza, wchodzącego w konszachty z Niemcami”’5.

W kontekście tej wypowiedzi szczególnie niejasna mogła się wydać 
sprawa dymisji naczelnego wodza gen. Sosnkowskiego, ostro atakowane­
go przez prasę PPR. Niepopularność Sosnkowskiego w obozie lewicy 
skrzętnie wykorzystywała niechętna mu również prasa gadzinowa, któ­
ra, wyprzedzając fakty, wiadomość o dymisji podała już 3 czerwca (choć 
miała ona miejsce dopiero we wrześniu) i uznała ją za „sukces Mosk­
w y”40. -

Brak zaufania do źródeł informacji w ogóle pogłębiały prawdziwe
i nieprawdziwe doniesienia oskarżające przeciwny obóz polityczny o 
współpracę z wrogiem. Tak np. „Głos Warszawy” podawał za „New 
York Telegraph” , że radiostacja „Świt” jest „tubą propagandy nie­
mieckiej i prowadzi akcję antysowiecką”41. „Agencja Radiowa” ostrzega­
ła, że Niemcy przygotowują nowe dywersyjne pismo „Przełom” , a nowa 
radiostacja „Wanda” jest rozgłośnią niemiecką; informację tę opatrzono 
podpisem Ignis, co oznaczało, iż ma być ona szerzej upowszechniona na 
łamach prasy tajnej42. Agencja informacyjna „K raj” przestrzegała na 
przestrzeni 1943 r. przed informacjami radiostacji „Kościuszko” .

W tej sytuacji nie zawsze korzystnie, z punktu widzenia informa­
cyjnej sytuacji społeczeństwa, a także innych związanych z całokształ­
tem położenia Polski spraw, mogło się wydać odwoływanie się przez 
prasę tajną do prasy godzinowej jako źródła informacji. Nie podnosiło 
też autorytetu „Świtu” powoływanie się na tę prasę43.

' Dezinformację społeczeństwa pogłębiał fakt powołania przez oku­
panta dziewięciu nowych czasopism. Od czerwca do jesieni 1944 r. pow­
stały: „Przełom” , „Straż nad Bugiem” , „Strażnica” , „Nowa Polska” ,

38 „Głos Warszawy” , 18 II 1944.
3e „Gwardzista” , 1 V  1944.
40 „Goniec Krakowski” , 3 VI 1944.
41 „Głos Warszawy” , 18 i 21 IV 1944. Por. S. K o r b o ń s k i ,  Polskie państwo 

podziemne. Przewodnik po podziemiu z lat 1939—1945, Paryż 1975.
42 „Agencja Radiowa” , 18 V, 20 VI 1944.
43 „W RN” , 28 XII — 10 I 1942, w związku ze sprawą L. Kozłowskiego; tamże,

25 X  1944.

5*



68 EW A CYTOW SKA

„Glos Polski” , „Gazeta Narodowa” , „Nowy Czas” , „Informator” oraz 
„Wola Ludu”44.

Żadna z wymienionych pozycji —  co jest kwestią szczególnie istot­
ną — nie była redagowana na modłę dotychczasowej prasy gadzinowej. 
Dwutygodnik polityczny „Przełom” , kierowany przez F.S. Burdeckiego, 
vw całości opracowywany był przez zespół polski. Jednak polityka infor­
macyjna tego pisma podporządkowana była ogólniejszej tezie propagan­
dy niemieckiej o konieczności współdziałania z okupantem i podporząd­
kowania się Niemcom tak w czasie, jak i po zakończeniu wojny. Redak­
cja umiejętnie posługiwała się antyradzieckimi argumentami, choć częs­
to dawała wyraz swym uprzedzeniom z powodu cierpień i upokorzeń 
zadanych Polakom przez Niemców.

Nowa argumentacja redaktorów „Przełomu” , ludzi o niemałych kwa­
lifikacjach zawodowych i intelektualnych, znających społeczeństwo, 
z którego sami się wywodzili, a więc umiejących posługiwać się o wie­
le bogatszym niż Niemcy zasobem środków oddziaływania na opinię pu­
bliczną, sprzyjała w większym stopniu dezorientacji. Zabieg powoływa­
nia się na autorytety naukowe, postaci bohaterów narodowych, stwier­
dzenia, iż pismo jest niezależne od Niemców, białe plamy rzekomych 
lub rzeczywistych skreśleń cenzorskich miały wpływać na zdobycie zau­
fania społeczeństwa polskiego.

Zręczna, acz szyta dość grubymi nićmi działalność „Przełomu” , roz­
szyfrowana przez społeczeństwo, stawała się o tyle niebezpieczna dla je­
go politycznej jedności, że pozornie życzliwie podsuwała przyszłe, ko­
rzystne dla Polski i Polaków rozwiązania.

Bardziej niebezpieczna stała się akcja podszycia przez Główny W y­
dział Propagandy, własnych wydawnictw pod gazetki konspiracyjne. Ta­
kimi pseudokonspiracyjnymi niemieckimi czasopismami były: „Nowa Pol­
ska” , organ polityczny rzekomej organizacji niepodległościowej, „Głos 
Polski” , „Nowy Czas” , „Wola Ludu” , „Informator” oraz „Goniec Kra­
kowski” . Uwagę odbiorcy przyciągać miały notki takie, jak „jesteśmy 
uczestnikami polskiego ruchu narodowo-niepodległościowego”45, „orga­
nem polskiej racji stanu” , „organizacją tajną”4“. Społeczne zaufanie po­
większać miały: mały format, typowy dla prasy konspiracyjnej, nadruk 
„po przeczytaniu oddaj drugiemu” , a także wskazanie na tajną radiosta­
cję „Swit” , BBC, prasę emigracyjną lub podziemną jako źródła infor­
macji.

Wśród nowej, pseudonielegalnej prasy znalazł się także specjalnie 
zredagowany numer „Gońca Krakowskiego” z 2 IX  1944, o którym wy­
dawcy napisali, że jego przygotowanie wymagało „przezwyciężenia nie-

44 L. D o b r o s z y c k i ,  Prasa jawna dla ludności polskiej w Generalnej Gu­
berni*, Warszawa 1967, s. 254 i n. (maszynopis w IH PAN).

45 Na zwrocie dziejowym, „Gazeta Narodowa” , wrzesień 1944, nr 1.
48 „Glos Polski” , grudzień 1944; Rozejm polityczny, „Nowy Czas” , 23 X I 1944.



IN F O R M A C J A  W  G E N E R A L N E J G U B E R N I 69

jednej trudności i niejednego niebezpieczeństwa” . I w tym przypadku 
Niemcy sięgnęli po wzory polskiej konspiracyjnej akcji wydawniczej, 
mającej na swym koncie kilka sfingowanych numerów.

Rzekomą nielegalność wszystkich tych czasopism potwierdzać mia­
ły wymyślne formy kolportażu: sprzedaż spod lady w kioskach oraz przez 
najętych sprzedawców ulicznych, wysyłka pocztą pod określone adresy, 
podrzucanie pod drzwi domów i urzędów. Uciekano się i do takich chwy­
tów, jak fikcyjne aresztowanie kolporterów, konfiskowanie nakładu, 
chwilowe zatrzymanie kupujących47. ’

Prezentowane przez prasę, w kontekście sprawy polskiej, wydarze­
nia sprzyjały dyskusji nad sprawą politycznej reprezentacji kraju. Pro­
paganda gadzinowa podważając zasadność działania polskiego rządu w 
Londynie, jednocześnie straszyła widmem bolszewizacji Polski. Prasa 
tajna obozu londyńskiego, uznając bez większych zastrzeżeń władze pań­
stwowe w Londynie, unikała szerszego upowszechniania informacji o dzia­
łalności PPR i tworzeniu zrębów państwowości nowej jakościowo Pol­
ski. Prasa lewicowa natomiast podważała racje polityczne działania rzą­
du londyńskiego, atakowała imiennie poszczególne osobistości.

W maju 1944 r. na łamach „Głosu Warszawy” padło znamienne py­
tanie: „Kto jest rządem?” 48 Czy rząd w Londynie pozbawiony poparcia 
politycznego jednego z aliantów, czy krajowe ugrupowanie polityczne, 
aspirujące do utworzenia ogólnej reprezentacji politycznej, a pozbawio­
ne poparcia mocarstw zachodnich. Faktycznie problem ten wywołała 
proklamacja Manifestu PKWN, o czym poinformowały: „Głos Warsza­
w y” 28 lipca, „Rzeczpospolita” 29 lipca, „Robotnik w Walce” 30 lipca, 
„Trybuna Wolności” 1 sierpnia. Wiadomość tę podawały również agencje 
informacyjne49.

Prasa pepeerowska dokładnie wyjaśniała podstawę prawną powoła­
nia PKWN, którą była Konstytucja z 1921 r., oraz podawała skład oso­
bowy. Zamieściła też oświadczenie rządu ZSRR o wkroczeniu Armii Czer­
wonej i oddziałów .Wojska Polskiego na teren Polski. Ostatnia wiadomość 
miała charakter polityczny, oznaczała bowiem kolejną deklarację obo­
zu lewicy za wyznaczeniem wschodniej granicy polskiej zgodnie z li­
nią Curzona. Nie dziwi w tej sytuacji fakt, iż prasa obozu związanego 
z rządem emigracyjnym, reprezentująca inne w tej sprawie stanowisko, 
dążyła do ograniczenia kolportażu tej informacji. Takie stanowisko by­
ło zresztą wyrazem nie tylko przeciwnych poglądów, ale również przy­
bierającej na sile walki politycznej.

Obszernie o omawianej sprawie pisała prasa gadzinowa. Powstanie 
PKWN uznano na jej łamach (w informacji ze Sztokholmu) za „urze-

47 CA KC PZPR, sygn. 202/111/26,8. Por. K. W y k a ,  Zycie na niby. Szkice z lat 
1939—1945, Warszawa 1959, s. 89.

48 „Głos Warszawy” , 23 V 1944.
49 „Serwis” , 26 VII 1944; „Agencja Radiowa” , 27 VII 1944.



70 EWA CYTOW SKA

czywistnienie zamiarów Kremla powołania rządu polskiego uzależnione­
go od Kremla”50.

Podawano, że „Narodowa Rada Polska — zmieniano, jak się wy­
daje, celowo nazwę KRN — powołała Narodowy Komitet Oswobodze­
nia” (chodzi o PKWN), oraz wymieniano jego imienny skład. Pisano: 
„Dziś polski rząd emigracyjny zajął stanowisko wobec zamierzeń Moskwy 
popieranych ,[...] przez miarodajne koła angielskie i amerykańskie. Okreś­
lił on utworzenie Komitetu jako »próbę garstki uzurpatorów na służbie 
Moskwy, nie mającą innego celu, jak narzucenie narodowi polskiemu 
kierownictwa politycznego zmierzającego ostatecznie do bolszewizacji 
narodu polskiego według znanych metod i wzorów«’'.

1 sierpnia 1944 r. wybuchło w Warszawie powstanie. Dotychczas uka­
zująca się w stolicy prasa tajna stała się jawną prasą powstańczą81, któ­
rej uwaga koncentrowała się, najogólniej biorąc, na dwóch sprawach: 
przebiegu powstania oraz politycznych i wojskowych konsekwencjach 
tego wydarzenia, a także na wizycie premiera Mikołajczyka w Moskwie. 
Zapowiadały ją ostatnie numery prasy tajnej.

Pierwsze numery prasy powstańczej wizytę Mikołajczyka oraz Grab­
skiego i Romera omawiały szczegółowo. Informowano o spotkaniach 
z Mołotowem i Stalinem, a następnie o spotkaniu przedstawicieli rzą­
du emigracyjnego z delegacją rządu PKWN w osobach B. Bieruta i E. 
Osóbki-Morawskiego. W doniesieniach opierających się na wiadomościach 
radia moskiewskiego i londyńskiego zwraca uwagę dążenie do zacho­
wania obiektywizacji tonu i merytorycznej treści przedstawianej spo­
łeczeństwu informacji. Czytelnik prasy powstańczej wyraźnie mógł do­
strzec nową tendencję twórców prasy obozu londyńskiego do traktowa­
nia PKWN, nie — dawnego „zespołu operetkowego” , jako partnera roz­
mów politycznych dużej wagi.

Nie ujawniając szczegółów spotkania w Moskwie zawiadamiano 
o trudnym, acz przyjaznym i szczerym charakterze rozmów, a wreszcie
0 ostatecznie negatywnym wyniku negocjacji. Jako na powód rozbież­
ności wskazywano odrzucenie przez delegację PKWN Konstytucji z 1935
1 uznanie za obowiązującą Konstytucję z 1921 r.62 W przełożeniu na ję­
zyk potoczny oznaczało to podważenie podstaw działalności rządu w Lon­
dynie, a uznanie za legalny PKWN. Tego wniosku nie wysuwano otwar­
cie, a w końcowej ocenie rozmów podkreślano nadzieję na możliwość 
osiągnięcia porozumienia w przyszłości.

Spotkanie w Moskwie znalazło swoje omówienie i na łamach prasy

50 „Nowy Kurier Warszawski” , 28 VII 1944.
51 W. B a r t o s z e w s k i ,  Prasa powstania warszawskiego. Zarys history czno- 

-bibliograficzny, „Rocznik Warszawski” , t. X I: 1972. W okresie 2 VIII — 5 X  1944 
na terenie Warszawy ukazywało się 135 czasopism powstańczych.

62 „Biuletyn Informacyjny", „Walka” — 10 VIII 1944.



/

IN F O R M A C J A  W  G E N E R A L N E J G U B E R N I

gadzinowej. Utrzymano je, jak zwykle, w antyradzieckim i antykomu­
nistycznym tonie. Gadzinówka warszawska za „Berliner Local Anzei­
ger” donosiła o stanowisku „Izwiestii” , ujawniającym fakt podporząd­
kowania rządu w Londynie PKWN-owi, „który powołał Stalin w cha­
rakterze bolszewickiego przedstawicielstwa w Moskwie” . Główny „szmat­
ławiec” wychodzący w Krakowie komentując efekt wizyty stwierdzał, 
że Anglia zainteresowana jest porozumieniem Mikołajczyka i „komitetu 
porozumiewawczego”63. Ta informacja mieściła się w uprawianej przez 
propagandę niemiecką tezie o osamotnieniu politycznym rządu polskie­
go w Londynie i popieraniu przez Anglię antypolskich postulatów rządu 
radzieckiego. Propaganda okupanta dokładała wszelkich możliwych sta­
rań, aby społeczeństwo polskie usposabiać antyradziecko i wskazywać 
na Niemcy jako jedyną podporę.

Pierwszy sierpnia 1944 r., dzień wybuchu powstania w Warszawie, 
zastał społeczeństwo polskie przedzielone linią frontu, co w konsekwen­
cji rzutowało na sytuację informacyjną. Ziemie wyzwolone spod okupacji 
niemieckiej zaopatrywane były przez legalną i jawną prasę PKWN54, w 
Warszawie natomiast wychodziła prasa powstańcza. Samo walczące mias­
to swobodnie korzystało z dostępnych ukazujących się pism. W gorszej 
sytuacji znalazły się tereny zaopatrywane w prasę tajną przez Warsza­
wę jako główny ośrodek wydawniczy, działania powstańcze utrudniały 
bowiem w znacznej mierze kolportaż poza obręb miasta. W tej sytuacji 
informacje o dalszym rozwoju sprawy polskiej tak w aspekcie wewnętrz­
nym, jak i stosunków międzynarodowych do ogółu społeczeństwa docie-r 
rały w stopniu niewystarczającym.

30 sierpnia „Biuletyn Informacyjny” podał za pośrednictwem radia 
Londyn treść przemówienia Osóbki-Morawskiego, z którego wynikało, że 
współpraca PKWN z rządem emigracyjnym nie jest możliwa. 1 września 
to samo pismo poinformowało o skierowanym do Moskwy memoran­
dum rządu w Londynie, zawierającym propozycję rekonstrukcji rządu, 
rozszerzenia go o przedstawicieli PPR oraz wprowadzenia Gabinetu Wo­
jennego w miejsce dyskusyjnego stanowiska Wodza Naczelnego. Infor­
mację tę potwierdzały wiadomości „Gońca Krakowskiego” z następnego 
dnia, tj. 2 września. Uzupełniano je doniesieniem, że Mikołajczyk przy­
staje na linię Curzona, ale z włączeniem Lwowa i Wilna.

W najbardziej dramatycznych i przełomowych momentach tak z punk­
tu widzenia wojskowego, jak i politycznego społeczeństwo polskie sta­
wało wobec ograniczania możliwości informacyjnych. Fakt ten wykorzys­
tywała ponownie prasa gadzinowa.

Pierwsze, nieścisłe informacje prasy gadzinowej o wybuchu powsta­
nia w Warszawie upowszechniane zostały 9 sierpnia. Tego dnia „Goniec

53. „WRN” , 9 VIII 1944; „Goniec Krakowski” , 15 VIII 1944.
54 A.L. G z e 11 a, Prasa lubelska 1944—1974, Lublin 1974·



72 EfWA C Y T O W S K A

Krakowski” podał w doniesieniu z Berlina, że „pod Warszawą niemiecka 
formacja czołgów uderzyła głęboko we flankę sowiecką” i że „pod Ra­
dzyminem Polak zniszczył czołg sowiecki” . Natomiast 12 sierpnia w in­
formacji pt. Bolszewicy znów rozbrajają i aresztują na zajętych obsza­
rach: „9 sierpnia schwytano depeszę iskrową w języku polskim, nadaną 
w nieszyfrowany sposób przez aparat krótkofalowy w rejonie Kowla. 
Pochodzi ona od pewnej jednostki polskiej poza liniami sowieckimi i by­
ła wystosowana do radiostacji w Bari (południowe Włochy). Tekst brzmi 
następująco: »Jesteśmy rozbrojeni przez Rosję. To jest koniec polskiej 
armii. Niech żyje Polska«. Po nadesłaniu tego tekstu nadawca prosił 
przez eter stację w Bari o äalsze przekazanie tej depeszy do wszystkich 
dających się osiągnąć polskich instytucji. Z tego sensacyjnego tekstu wy­
nika, że formacje polskie, które były wezwane przez Rosję do popiera­
nia walk Armii Czerwonej przy pomocy akcji poza liniami niemiecki­
mi, są natychmiast po wkroczeniu bolszewików rozbrajane i likwidowa­
ne”56.

W obliczu zbliżającego się frontu i nieuchronnych przesłanek klęs­
ki okupant zmierzał do pogłębienia dezorientacji społeczeństwa polskie­
go przez kolportowanie nieprawdziwych informacji. Upowszechnianie 
wiadomości o wybuchu powstania skierowanego przeciwko nadciągają­
cym oddziałom Armii Czerwonej było logiczną konsekwencją całej stra­
tegii propagandy niemieckiej na okupowanych ziemiach polskich. Łączy­
ło się to ze wspomnianymi już usilnymi zabiegami okupanta o pozyska­
nie społeczestwa pqlskiego do wspólnej z Niemcami antyradzieckiej i an­
tykomunistycznej zarazem akcji.

Dopiero 20 sierpnia podano prawdziwą, acz tendencyjnie antypolską 
informację o wybuchu powstania w Warszawie: „1 sierpnia 1944 AK roz­
pętała ruch powstańczy” . Ukazujący się sporadycznie w Warszawie „No­
wy Kurier Warszawski” , pochodzący ž sierpnia, lecz nie datowany, ozna­
czony numerem 106, pisał: „Podburzeni przez zbrodniarzy, udający pa­
triotów powstańcy poświęcają piękną stolicę kraju (...] poświęcają dla 
Moskwy kwiat młodzieży kraju [...] a Moskwa szczerzy na to zęby” .

Prasa gadzinowa usiłowała sugerować pozostającemu poza obrębem 
walk społeczeństwu polskiemu, że wybuch powstania działa na rzecz 
wrogiego Polsce Związku Radzieckiego i że rozkaz powstania był „naka­
zany przez Londyn i wydany przez Bora” . Podkreślano bierność poli­
tyczną i wojskową Anglii. Wskazywano na „powściągliwość” niemieckich 
akcji pacyfikacyjnych oraz pomoc władz niemieckich dla uciekinierów 
z Warszawy56.

„Goniec Krakowski” 5 października zawiadamiał o „złamaniu ruchu

55 „Goniec Krakowski” , 12 VIII 1844. '
«  Tamże, 22 VIII, 5 IX  1944.



IN F O R M A C J A  W  G E N E R A L N E J G U B E R N I 73

powstańczego” , zaś 7 października o złożeniu broni w rezultacie pertrak­
tacji Bór—von dem Bach z 2 X  1944 r.

O klęsce powstania społeczeństwo dowiedziało się — pomijając po- 
zaprasowe źródła — przede wszystkim z prasy „szmatławej” .

Militarna klęska powstania warszawskiego pogorszyła sytuację infor­
macyjną społeczeństwa polskiego. Przede wszystkim rozbiła aparat naj­
silniejszego ośrodka prasowego, jakim była prasa tajna związana z obo­
zem londyńskim. Prasa obozu lewicy ukazująca się na terenie Warsza­
wy wyszła z powstania również osłabiona, jednak w obliczu nadchodzą­
cych zmian politycznych znalazła się w lepszej, a nawet uprzywilejowa­
nej sytuacji. Wyzwolenie, przemiany polityczne nie tylko dawały możli­
wość egzystencji, ale gwarantowały jej pierwszorzędną pozycję na no­
wym rynku czytelniczym. Tak np. „Trybuna Wolności” , ukazująca się 
w Warszawie do dnia wybuchu powstania, ponownie ujrzała światło 
dzienne w lipcu 1944 w wyzwolonym Lublinie, już jako pismo legalne5’ .

Z licznie ukazujących się w  Warszawie i kolportowanych na obsza­
rze GG i poza kordonem pism tylko niewiele zdołało się odbudować. Wy­
chodzące do wybuchu powstania warszawskiego biuletyny agencji in­
formacyjnych, wyjąwszy „Agencję Radiową” i „Dziennik Radiowy” , prze­
stały się ukazywać! Z pism tajnych wznowiono „Biuletyn Informacyjny”
i „Robotnika” (organ PPS wydawany przez WRN). Warszawa utraciła 
na rzecz Krakowa pierwszorzędne znaczenie ośrodka informacyjnego. 
Jak się wydaje, powiększyła się rola i znaczenie radia, jednak określenie 
ilościowe tego zjawiska jest trudne do bardziej precyzyjnego ujęcia.

Jesienią 1944 r. społeczeństwo polskie znajdujące się jeszcze pod oku­
pacją niemiecką dysponowało jako źródłem informacji gazetami gadzi­
nowymi oraz reaktywowaną — w ograniczonym rozmiarze, głównie w 
Krakowie — prasą tajną. Praktycznie ograniczała się ona tylko do „Biu­
letynu Informacyjnego” .

Okres zawierający się pomiędzy klęską powstania warszawskiego 
a wyzwoleniem wszystkich ziem polskich można określić mianem próżni 
informacyjnej. Chociaż odziaływały różne ośrodki wydawnicze, nie za­
pewniały one pełnego obrazu zachodzących wydarzeń. Prasa PKWN 
koncentrowała się na zupełnie innej grupie zagadnień i otwierała już in­
ną jakościowo problematykę.

Związane z interesującym społeczeństwo tematem sprawy polskiej 
problemy znajdowano na łamach słabnącej w zasięgu i nakładach prasy 
tajnej obozu londyńskiego, częściowo również i w prasie gadzinowej, któ­
rej zasięg oddziaływania również się zmniejszył. Pewnym novum w za­
kresie informacyjnym było pojawienie się prasy pseudokonspiracyjnej. 
Informacje prasy gadzinowej były w dalszym ciągu nastawione na roz­
budzanie antyradzieckich nastrojów. W dalszym ciągu utrzymywano, że

57 L e w a n d o w s k a ,  Polska prasa konspiracyjna..., s. 167.



74 E W A  C Y T O W S K A

powstanie warszawskie było skierowane przeciwko wojskom radziec­
kim, zaś polscy „żołnierze Berlinga byli przeznaczeni na masakrę” . Jed­
nocześnie upowszechniano informację o likwidacji polskich organizacji 
podziemnych i zwolenników Mikołajczyka przez wkraczającą Armię Czer­
woną, donoszono o aresztowaniach na zajętych terenach68. W wydanym, 
jak wiemy, w Krakowie 2 października 1944 r. pseudokonspiracyjnym 
numerze „Gońca” prócz informacji radiostacji „Swit” o aresztowaniach
i likwidacji członków AK, dokonywanych przez wkraczające oddziały 
radzieckie, podawano do wiadomości dekret PKWN o mobilizacji nowych 
roczników.

Starannie, acz w ostrym propagandowym sosie donoszono o działal­
ności i żywotności PKWN. Odnotowano wizytę Mikołajczyka w Moskwie 
(13— 17 X- 1944) i jego spotkanie z delegacją PKWN, oceniając je jako 
klęskę premiera i tryumf przedstawicieli PKWN ·— „oficjalnych repre­
zentantów sprzymierzonego państwa” 69.

O upadku rządu Mikołajczyka najwcześniej, 5 grudnia 1944, poin­
formował wznowiony „Nowy Kurier Warszawski” , „Biuletyn Informacyj­
ny” doniósł o tym później, bo 10 grudnia, przedstawiając także ante­
cedencje oraz wiadomość o próbie utworzenia rządu przez J. Kwapiń- 
skiego. Podano również wiadomość o składzie nowego rządu. Istotną in­
formacją była wiadomość, że będzie on dążył do porozumienia z ZSRR. 
W aspekcie międzynarodowego położenia Polski podawano, że Churchill 
zaakceptował „żądania rosyjskie do wschodnich obszarów Polski” oraz 
„linię Odry i Nissy” . Dalej podawano, że premier brytyjski obiecał rzą­
dowi polskiemu w Londynie, iż będzie mógł on przybyć do Polski, 
a PKWN zostanie rozwiązany. W konsekwencji powstanie rząd „kom­
promisowy” , uzupełniony o komunistów.

Ta ważna informacja, przeorientowywująca dotychczasowy sposób 
myślenia społeczeństwa polskiego, ukazała się w piśmie o niewielkim już 
zasięgu oddziaływania tak w sensie nakładu, jak i obszaru.

’ W tym samym czasie prasa gadzinowa donosiła, że rząd lubelski za­
mierza wkrótce przekształcić się w Rząd Tymczasowy. Fakt ten, doko­
nany 31 XII 1944 r., potwierdził „Biuletyn Informacyjny”  w numerze 
z 4— 11 I 1945, zawiadamiając o uznaniu nowego rządu przez ZSRR. 
Jednocześnie podawano, że rząd w Londynie w dalszym ciągu cieszy 
się uznaniem państw zachodnich; Prasa gadzinowa zawiadamiała, iż pre­
mier T. Arciszewski nie został przyjęty ani przez Churchilla, ani przez 
Edena60. ,

Na przełomie lat 1944/45 prasa gadzinowa stała się środkiem przeka- 
:zu upowszechniającym wiadomości zgodne z prawdą. Jest to zrozumiałe,

58 „Nowy Kurier'W arszawski” , 4 i 5 IX, 5 XII 1944; „Goniec Krakowski” , 16
ľ IX  1944. '

59 „Goniec Krakowski” , 13 IX  1944; „Nowy Kurier Warszawski” , 15 X  1944.
60 „Goniec Krakowski” , 17 X II 1944.



INFORM ACJA W GENERALNEJ GUBERNI 7 5

gdyż były one niekorzystne dla sprawy polskiej z punktu widzenia in­
teresów rządu w Londynie i polityki informacyjnej uprawianej przez 
prasę związaną z obozem londyńskim. Godziły zatem w nadzieje i wy­
twarzany przez tę część polskiej prasy tajnej obraz sprawy polskiej.

Nie po raz pierwszy te same wiadomości otrzymywało społeczeństwo 
polskie z różnych źródeł. Teraz jednak, gdy koniec wojny każdy łatwo 
dostrzegał, a wzmagająca się walka polityczna w Polsce przybierała na 
sile, społeczeństwo jako całość stawało wobec problemu braku informa­
cji. Nadto jeszcze jeden problem nabierał szczególnej wagi. Do końca 
wojny brakowało kilku miesięcy i właśnie wtedy zaczęło brakować spo­
iwa, zespalającego dotąd polską prasę konspiracyjną: idei nieprzejedna­
nej walki z okupantem. Nowe tematy niosły treści dyskusyjne, wywołu­
jące podział w społeczeństwie. Prasa, będąca forum tej dyskusji, a jed­
nocześnie forum walki politycznej, odziaływać zaczęła dezintegrująco. 
W oczekiwaniu na upragniony koniec wojny i okupacji w społeczeństwie 
pozostawały spory i dyskusje zainicjowane na łamach prasy. Pozosta­
wały wpojone i utrwalone przez prasę obozu londyńskiego mity o wiel­
kiej roli Polski na arenie międzynarodowej, o wartości sojuszu polsko- 
-angielskiego, których .znaczenia nie podawano nigdy w wątpliwość. 
W ostatecznym rozrachunku obóz polityczny, który te mity upowszech­
niał, a dysponował najmocniejszą prasą, odpowiedzialny był za niewłaś­
ciwe przedstawianie rzeczywistości. Obóz ten przegrał pokój i dostarczył 
wielu rozczarowań swoim zwolennikom. Zderzenie rzeczywistości z prze­
kazywanym obrazem sprawy polskiej okazało się dla społeczeństwa bo­
lesne. Cytowany już Jan Nowak pisał: „Człowiek, który przez szereg 
lat żył w izolacji, karmiony wyłącznie jednostronnie selektywną radio­
stacją radiową, który wierzył w coś głęboko, bo tak mu nakazywał pod­
świadomy instynkt samozachowawczy, tylko w bezpośrednim naocznym 
zetknięciu z rzeczywistością mógł się przekonać, jak dalece odbiega ona 
od jego wyobrażeń. Żaden pośrednik nie mógł tego dokonać”61.

Wyłącznie krytyczna ocena prasy związanej z obozem londyńskim 
byłaby jednakże niesprawiedliwa, bo jednostronna. Uznając jej nieza­
przeczalne wartości informacyjne, wychowawcze, organizatorskie, nale­
ży uwzględnić szczególne warunki, w jakich działała. Na podkreślenie 
zasługuje jej wieloletnie przeciwstawianie się i skuteczna walka z pro­
pagandą prasy gadzinowej, chociaż ta właśnie strona jej działalności mia­
ła swoje negatywne skutki. Problem ten, jak się wydaje, był nie dość 
wyraźnie dostrzegany w literaturze przedmiotu. Tak np. upowszechnia­
nie tezy o wielkiej roli rządu polskiego w antyhitlerowskiej koalicji, roli 
Polski jako „natchnienia świata” , jej szczególnej misji w Europie środko­
wej miało dla okupowanego kraju i jego obywateli, zepchniętych i spy­
chanych do roli iibermenschów, specyficzne znaczenie. Istniejący dys-

61 N o w a k ,  op. cit., s. 284.



76 E W A  C Y T O W S K A

tans spowodowany upływem czasu pozwala dostrzec źródła takiego właśnie 
kierunku propagandy prasy tajnej, jak też zrozumieć przyczyny społecz­
nej akceptacji takich właśnie treści.

Realia sytuacji politycznej okresu II wojny światowej przeczyły 
przedstawianej w prasie obozu londyńskiego mocarstwowej wizji Pol­
ski. Prezentowana na łamach prasy sprawa polska, obficie ilustrowana 
przykładami licznych spotkań, rozmów, negocjacji premiera i członków 
rządu z czołowymi osobistościami politycznymi ówczesnego świata, nie 
oddawała faktycznej sytuacji, ukrywała lub zaciemniała jej rzeczywisty 
obraz, nie wyjaśniała istoty trudności politycznych lub je lekceważyła. 
Stan ten wypływał nie tylko z subiektywnych pobudek, chęci prezentacji 
własnych ocen i punktu widzenia czy też uprawiania własnej polityki 
twórców prasy tajnej różnych odcieni, lecz też i z obiektywnych nie za­
mierzonych powodów.

Informacje, którymi dysponowali twórcy prasy tajnej i które, prze­
kazywali społeczeństwu, często były już wykrzywione przez zabiegi cen­
zury brytyjskiej. Stąd m.in. uwaga społeczeństwa odwracana była od 
tematów trudnych, spornych i dyskusyjnych, a kierowana w stronę spraw' 
mniej kłopotliwych i drażliwych.

Upowszechniane na łamach prasy wizje Polski mocarstwowej, roz­
ległej i potężnej w granicach, informacje o sile i znaczeniu wojska pol­
skiego, wsparciu politycznym Wielkiej Brytanii miały, jak sądzę, ży­
wot o wiele dłuższy niż sama prasa tajna. Cały zespół obiektywnych i su­
biektywnych czynników stwarzał ku temu odpowiedni grunt. Miało 
•to swoją aktualną wymowę jak też konsekwencje polityczne.

Wreszcie w aspekcie informacyjnej sytuacji społeczeństwa polskiego 
uwzględnić należy relację pomiędzy informacją prasy obozu londyńskie­
go i prasy pepeerowskiej. Prasa tajna obozu londyńskiego pomijając lub 
umniejszając zakres informacji o działalności lewicy deformowała obraz 
rzeczywistości krajowej. Podobny zarzut można sformułować także wo­
bec prasy lewicy, której informacje koncentrowały się nieomal wyłącz­
nie wokół spraw związanych z własnymi planami i działaniem.

Inna optyka sprawy polskiej w prasie obozu londyńskiego i prasie 
pepeerowskiej, wiązanie przyszłości Polski z innymi koncepcjami rzuto­
wały również na ilość miejsca przyznawanego informacjom o działal­
ności konkurenta. Były też wyrazem walki politycznej.

Z perspektywy czasu weryfikuje się sądy, zmienia oceny, inaczej 
ogląda te same sprawy. Również ,w świetle przedstawionych faktów ina­
czej oceniano informacyjną rolę prasy tajnej w czasie wojny i okupacji, 
inaczej po zakończeniu wojny. Wydaje się, że argument o ilości ukazu- ' 
jących się na ziemiach polskich tytułów prasy nie poświadcza faktu o do­
brej informacji społeczeństwa. Przeciwnie, wielość i różnorodność uka­
zujących się tytułów, swoista polityka informacyjna w interesującej nas 
kwestii polskiej, prezentowana przez różne pisma w łonie tego samego



INFORM ACJA W GENERALNEJ GUBERNI 77

obozu, nie tylko nie pozwalały społeczeństwu właściwie rozeznawać sy­
tuacji, ale również je dezinformowały nawet co do podstawowych wy­
darzeń. Miało to swoje konsekwencje tak w sferze kształtowania jed­
nostkowych postaw, jak też w ogólniejszym wymiarze.


