
Notkowski, Andrzej

Prasa lubelska na tle
czasopiśmiennictwa polskiego
Drugiej Rzeczypospolitej
Kwartalnik Historii Prasy Polskiej 22/4, 5-51

1983



A R T Y K U Ł Y

K w artalnik Historii Prasy Polskiej X X II  4 

PL ISSN 0137-2998

AN DRZEJ NOTKOW SKI

PRASA LUBELSKA NA TLE CZASOPIŚMIENNICTWA POLSKIEGO 
DRUGIEJ RZECZYPOSPOLITEJ*

W ponad półtorawiekowych dziejach prasy lubelskiej okres między­
wojenny ma znaczenie szczególne. Wyzwolenie kraju z niewoli zaborczej 
przyspieszyło narastający już w poprzednich dziesięcioleciach proces 
awansu cywilizacyjnego szerokich rzesz społeczeństwa oraz stworzyło 
znacznie korzystniejsze niż przed 1918 r. warunki rozwoju życia publicz­
nego. Ściśle związane z tymi zjawiskami ogólnokrajowe ożywienie ruchu 
edytorskiego w prasie lubelskiej zaznaczyło się bardzo wyraźnie. Za'cza­
sów Drugiej Rzeczypospolitej pod względem ilości ukazujących się cza­
sopism Lublin stale pozostawał w pierwszej dziesiątce ośrodków wydaw­
niczych kraju.

Jeżeli jednak zestawimy ową konstatację ze stanem piśmiennictwa
o prasie lubelskiej, stwierdzimy istnienie bardzo poważnej rozbieżności. 
Tak wiele przecież znaczący fragment najnowszych dziejów Lublina do­
czekał się jak dotąd zaledwie pięciu niewielkich i ogólnikowych omówień
o charakterze zbiorowym, trzech ogłoszonych w formie artykułów mono­
grafii czasopism oraz jednej kilkustronicowej relacji pamiętnikarskiej1. 
Prace owe nie zawierają żadnych konkretnych danych zestawiających

* Podczas obrad Sesji przedstaw ione zostały jako referat tylko głów ne tezy n i­
niejszego opracowania. W w ersji obecnej —  w  stosunku do tekstu złożonego orga­
nizatorom  Sesji —  rów nież dokonano pew nych skrótów  (w  rozdziałach o w arunkach 
funkcjonow ania i rozw oju  prasy lubelskiej).

1 R. R o s i a k ,  Prasa lubelska 1816— 1939, „K am ena” , 1961, nr 2; T. G w a r - 
d a k, Prasa przedw ojenna Lubelszczyzny, „Sztandar Ludu” , 1964, nr 149; Z. M i ­
k u l s k a ,  M iędzy wojnam i, „K urier Lubelski” , 1976, nr 143; F. A r a s z k i e w i c z ,  
Ruch literacki w L ubelszczyźnie 1918— 1938. C yfry , daty, tytu ły , nazwiska, Lublin 
1939; M. G a w a r e c k a ,  Z ycie kulturalne Lublina w  latach 1918-—1939. Ruch w y ­
dawniczy, [w :] D zieje Lublina, t. 2, pod red. S. K rzykały, Lublin 1975, s. 226— 229; 
H. C i m e k ,  Z dziejów  prasy Z jednoczenia L ew icy  C hłopskiej „S am opom oc” , ,,A n- 
nalec UM CS” . Sectio F. Vol. X X : 1965, Lublin  1968, s. 203—222; I. J. K a m i ń s k i ,  
Lubelski „S m iech”  po p ierw szej w ojn ie św iatow ej, „K am ena” , 1968, nr 22; A. L. 
G z e 11 a, Z tradycji prasy lubelsk iej. „Jutro P olski”  i jego  ludzie (1928— 1929), „K u ­
rier Lubelski” , 1976, nr 222; W. G i e ł ż y ń s k i ,  D ziennikarze lubelscy. (Fragm ent 
wspom nień), „Prasa W spółczesna i D aw na” , 1958, nr 3.



6 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

stan prasy lubelskiej z ogólnokrajowymi tendencjami rozwoju ruchu w y­
dawniczego, ani też nie dotykają większości problemów, których przynaj­
mniej postawienie nakazują reguły badawcze historii czasopiśmiennictwa. 
Nieporównanie użyteczniejsze, zwłaszcza dla wstępnego etapu badań, są 
cztery bibliografie i katalogi prasy lubelskiej2. Informacje o lubelskich 
czasopismach odnaleźć można ponadto w opracowaniach poświęconych 
krajowej prasie ruchu komunistycznego i ludowego. Uzupełnienie ewi­
dencji pism wydawanych w Lublinie stanowią zaś różnego rodzaju biblio­
grafie, katalogi i wykazy o zasięgu ogólnokrajowym: dzienników w ję­
zyku polskim, prasy rewolucyjnej i socjalistycznej, czasopism o wsi i dla 
wsi, rolniczych i pokrewnych, terenowych nauczycielskich, spółdzielczych 
i wojskowych. Ze sprawami rozwoju prasy związany jest również zarys 
dziejów drukarstwa lubelskiego, którego wszakże tylko niewielka część 
dotyczy okresu międzywojennego3.

Zasadnicze niedostatki literatury przedmiotu określiły charakter bazy 
materiałowej i merytoryczny zakres niniejszego opracowania.

Pierwszą grupę materiałów źródłowych reprezentują statystyki prasy 
sporządzone przez Stanisława Jarkowskiego i Główny Urząd Statystycz­
ny4. Są one niekompletne pod względem chronologicznym oraz opraco­
wane niejednolitą metodą (w latach 1918, 1922·—1924 i 1932— 1937 dane 
na jeden dzień roku, w latach 1919 i 1925— 1931 dane za cały rok). Pre­
zentując stan prasy we wszystkich większych miastach kraju, umożli­
wiają jednak próbę analizy porównawczej.

Drugą grupę stanowi spuścizna aktowa po urzędach i instytucjach 
państwowych oraz organizacjach, stowarzyszeniach i osobach. Podstawo­
we znaczenie mają tutaj materiały Referatu Prasowego Urzędu W oje­
wódzkiego Lubelskiego (WAP Lublin). Ważne przekazy o prasie lubel­
skiej zawierają także zespoły Archiwum Akt Nowych w Warszawie: Pre-

2 W. H a h n ,  Bibliografia w ojew ództw a lubelskiego za rok 1927, „R egion L u ­
belsk i” , t. 2: 1929, s. 80— 120; A. K. G r o m e k ,  Bibliografia prasy lubelsk iej (1800—■ 
1939), „Studia i M ateriały Lubelskie” , t. 6: 1972, s. 373— 436; A. L. G z e 11 a, D zieje  
prasy lubelskiej. Katalog w ystaw y, Lublin 1972; K atalog czasopism  lubelskich, oprać.
H. W olska przy w spółudziale zespołu red.: M. G aw areckiej, Z. Jasińskiej, W. N o­
w odw orskiego, Lublin  1974.

3 P. G d u l a ,  D rukarstw o lubelskie, „A nnales UM CS” . Sectio F. Vol. VIII: 1953, 
Lublin, s. 40— 91.

4 S. J a r k o w s k i ,  Prasa polska w  r. 1919, „G azeta W arszawska” , 1920, nr 1; 
„M iesięcznik Statystyczny” , 1920, t. 1, cz. 2: B iuletyn  Statystyczny, s. 8-—9; „M ie­
sięcznik Statystyczny” , 1922, z. 9, s. 483— 484; R ocznik sta tystyki RP, 1924, s. 189— 
192; 1925/26, s. 367— 368; 1927, s. 467— 469; 1928, s. 433—436; 1929, s. 437— 439; 1930, 
s. 422— 425; „K w artalnik  Statystyczny” , 1931, z. 4, s. 1096— 1100; „Statystyka Polski” 
(dalej: „Stat. Pol.” ): Seria B, z. 3, W arszawa 1932, s. 24— 27, z. 21, W arszawa 1933, 
s. 27— 30; Seria C, z. 16, W arszawa 1934, s. 24—28, z. 32, W arszawa 1935, s. 22— 26, 
z. 53, W arszawa 1936, s. 22— 26; Centr. Arch. GUS. W ydz. Stat. Admin. Publ. i F inan­
sów Państw., sygn. 455/5/1. Tablice statystyki druków  1936— 1937.



P R A S A  L U B E L S K A 7

zydium Rady Ministrów, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Bezpartyj­
nego Bloku Współpracy z Rządem, Towarzystwa Straży Kresowej, Pol­
skiego Związku Wydawców Dzienników i Czasopism, notatki Kazimierza 
Switalskiego oraz w warszawskim Centralnym Archiwum КС PZPR ze­
spół Instytucji Wojskowych.

Biorąc pod uwagę, iż opracowanie niniejsze jest próbą przedstawienia 
nie zbadanej dotąd problematyki, celowe wydawało się ograniczenie go 
do: 1) uwag nad społecznymi, politycznymi i technicznymi warunkami 
funkcjonowania czasopiśmiennictwa lubelskiego, 2) analizy statystycznej, 
3) zarysowania typologii prasy, 4) pogrupowania pism według kierunków 
politycznych, 5) uwag poświęconych lubelskiemu środowisku dziennikar­
skiemu. W sumie stać się to może punktem wyjścia do dalszych badań, 
w których poruszyć warto zagadnienie metod pracy redakcyjnej, szaty 
graficznej pism i stosowanych w nich form wypowiedzi dziennikarskich,, 
treści prasy oraz obiegu i funkcji owych treści w społeczeństwie.

1. SPOŁECZNE, PO LITYCZN E I TECHNICZNE W ARU N K I FUNKCJONOW ANIA
P R A SY  LUBELSKIEJ

W układzie przestrzennym swojego województwa, wyraźnie podzielo­
nego na dwa regiony historyczne —  Podlasie i ziemię lubelską — Lublin 
był jedynym dużym miastem (tj. liczącym ponad 50 tys. mieszkańców). 
W latach trzydziestych był też jedynym ponad stutysięcznym ośrodkiem 
na wielkiej przestrzeni między Białymstokiem i Lwowem. Podnosiło to 
znacznie jego rangę wśród większych ośrodków lokalnych kraju, przy­
dawało wielofunkcyjnego charakteru, wyznaczając także jego miejsce 
jako centrum prasowo-wydawniczego. Jako duży ośrodek administracyj­
ny, polityczny, gospodarczy, oświatowy i kulturalny, miasto wykazywało 
ekspansję w kierunku Wołynia, pod każdym względem niżej rozwinię­
tego od Lubelszczyzny oraz innych otaczających ją regionów: Podlasia, 
ziemi rzeszowskiej i ziemi sandomierskiej. Tendencję ową odbijał m.in. 
fakt, iż niektórzy wydawcy lubelscy z góry przeznaczali dla Wołynia 
część nakładu swoich pism, co uwzględniali nawet w ich tytułach i pod­
tytułach. Oba regiony obejmować miała również działalność syndykatu 
dziennikarzy, jaki próbowano założyć w Lublinie w latach 1932— 1935.

Na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego o strukturze 
narodowościowej i upowszechnieniu umiejętności czytania wśród ludności 
w wieku 10 lat i więcej liczebność potencjalnych konsumentów prasy 
polskiej w Lublinie oszacować można w 1921 r. na najwyżej ok. 40 tys. 
osób, a podczas następnego spisu powszechnego, 10 lat później, na 53— 
55 tys. osób (liczba ludności ogółem wynosiła wtedy odpowiednio 94,4 
i 112,3 tys.)5. Dane o poziomie wykształcenia, strukturze społeczno-zawo-

5 I P ow szechny spis RP z dn. 30 IX  1921, „Stat. Pol.” , t. X V III (w oj. lubelskie), 
W arszawa 3927; II Pow szechny spis ludności z dn. 9 X II 1931, „Stat. P ol.” , Seria C,



8 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

dowej oraz płci i wieku mieszkańców miasta wskazują, że potencjal­
ni czytelnicy prasy w Lublinie stanowili zbiorowość odznaczającą się: 
1) przewagą osób z wykształceniem co najwyżej początkowym (szacun­
kowo ok. 2/3), 2) dominacją robotników i drobnomieszczaństwa (także 
ok. 2/3), 3) przewagą mężczyzn w wieku lat 408. Sądzić zatem można, że 
większość lubelskiej publiczności prasowej reprezentowała —  według ter­
minologii Stanisława Orsini-Rosenberga7 —  typ czytelnika „bezkrytycz­
nego” i „niewykształconego” , czyli kierującego się w swoich sądach nie 
argumentacją rozumową, lecz emocjami, podatnego na sugestię zewnętrz­
ną, preferującego w swoich lekturach treści sensacyjne i rozrywkowe. 
Znaczna część publiczności prasowej Lublina odpowiadała też —  bynaj­
mniej nie w ujemnym sensie —  typowi czytelnika „prowincjonalnego” , 
tj. przedkładającego sprawy lokalne, własne ponad „wielkie” problemy 
ogólnopaństwowe czy światowe. Dodać wszakże należy, że liczną stosun­
kowo grupę stanowiła w Lublinie inteligencja, warstwa społeczna w za­
kresie czytelnictwa najaktywniejsza. W 1921 r. pracowników umysłowych 
było w mieście 5,1 tys., w 1931 —  6,6 tys., z czego ok. 2/3 to zatrudnieni 
w szkolnictwie i oświacie, administracji państwowej i samorządowej, 
handlu i ubezpieczeniach oraz medycynie. Pod względem struktury i cha­
rakteru publiczności czytelniczej Lublin przedstawiał obraz typowy dla 
wszystkich dużych miast Polski centralnej.

Do ogólnej aktywizacji kulturalnej mieszkańców miasta i budzenia 
zainteresowania słowem drukowanym przyczyniało się przede wszyst­
kim szkolnictwo (w 1931 r. istniały tu 63 szkoły różnych stopni i typów, 
w tym 13 gimnazjów i Uniwersytet Katolicki) oraz sieć instytucji oświa­
ty pozaszkolnej. Obok prowadzonych siłami społecznymi bibliotek (z Bi­
blioteką Publiczną im. H. Łopacińskiego na czele) wymienić warto Uni­
wersytet Ludowy działający przy Towarzystwie Krzewienia Oświaty, Lu­
belski Oddział Towarzystwa Uniwersytetu Robotniczego, Robotniczy In­
stytut Oświaty i Kultury im. S. Żeromskiego, Uniwersytet Powszechny 
im. S. Żeromskiego, prowadzony przez Oddział Oświaty Zarządu Miej­
skiego, oraz Chrześcijański Uniwersytet Robotniczy. Na polu oświaty 
i kultury działały również stowarzyszenia zawodowe, gospodarcze i spor­
towe, pośród których wybijały się Związek Polskiego Nauczycielstwa 
Szkół Powszechnych (od 1930 r. Związek Nauczycielstwa Polskiego), 
ściśle związana z Polską Partią Socjalistyczną Rada Klasowych Związków 
Zawodowych, także zdominowana przez PPS Lubelska Spółdzielnia Spo­

z. 85 (w oj. lubelskie), W arszawa 1938; A . K  i e r e k, R ozw ój gospodarczy Lublina 
w  latach 1918— 1939, [w ;] D zieje Lublina, t. 2, s. 38.

6 „Stat. Pol.” , t. X V III, tabl. VIII, s. 74— 75, tab. X V III, s. 189; „Stat. P ol.” , Seria
C, z. 85, tab. 17, s. 68, tab. 29, s. 276— 278; K i e r e k, op. cit., s. 43— 44.

7 S. O r s i n i-R  o s e n b e r g ,  T ypy czyteln ików  prasy w społeczeństw ach kapi­
talistycznych, „Przegląd Socjo log iczn y” , t. 10; 1948, s. 280— 284, 289— 290.



P R A S A  L U B E L S K A 9

żywców —  posiadająca nawet specjalny Wydział Społeczno-Wychowaw­
czy, Towarzystwo Gimnastyczne „Sokół” i Związek Strzelecki „Strzelec” . 
Od 1934 r. poczynania oświatowe w mieście i województwie koordyno­
wał powołany z inicjatywy Urzędu Wojewódzkiego Lubelski Związek 
Pracy Kulturalnej, do którego na zasadzie zbiorowego członkostwa weszło 
ok. 20 organizacji. Wszystkie owe instytucje swoją rolę placówek inspi­
rowania i upowszechniania czytelnictwa spełniały zwłaszcza w odniesie­
niu do szerokiej rzeszy ludzi o niskim poziomie wykształcenia formalnego.

Na rozwój prasy lubelskiej decydująco wpływał układ stosunków poli­
tycznych w mieście. Stanowił on wierne odzwierciedlenie podstawowych 
tendencji życia publicznego kraju. Swoje instancje okręgowe posiadały 
w Lublinie wszystkie główne partie i stronnictwa polskie. Na podstawie 
analizy wyników wyborów parlamentarnych i samorządowych8 sądzić 
można, iż największe wpływy w Lublinie miały PPS, Narodowa Demo­
kracja i po 1926 r. obóz piłsudczyków. Z drugiej strony, wyraźnie uwidocz­
niała się też działalność partii komunistycznej i zbliżonych do niej orga­
nizacji legalnych.

Fluktuacje wpływów poszczególnych ugrupowań układały się nastę­
pująco: 1) w pierwszych latach Drugiej Rzeczypospolitej sympatie społe­
czeństwa podzielone były biegunowo między PPS i ND; 2) w okresie 
między 1922 r. a przewrotem majowym wzrastała popularność PPS i obo­
zu belwederskiego, a traciła swoją dotychczasową pozycję ND; 3) od 
końca lat dwudziestych do połowy następnego dziesięciolecia nastroje 
opinii publicznej przesunęły się w prawo — umocnił swoją pozycję rzą­
dzący już obóz piłsudczyków oraz szybko odzyskiwała wpływy ND, jeżeli 
zaś idzie o lewicję, nastąpił poważny spadek popularności PPS przy syste­
matycznym wzroście wpływów ugrupowań rewolucyjnych; 4) ostatnie 
lata przedwojenne przyniosły ponowny spadek popularności ND i odejście 
części dotychczasowej klienteli od obozu sanacyjnego, znacznie natomiast 
wzmocniła się PPS, po rozwiązaniu Komunistycznej Partii Polski będąca 
jedyną klasową partią robotniczą w kraju.

Techniczne funkcjonowanie prasy lubelskiej opierało się na istnieją­
cych w mieście drukarniach. Do przełomu lat dwudziestych i trzydzie­
stych liczba ich oscylowała w granicach ok. 30, potem — w wyniku wiel­

8 T. R z e p e c k i ,  Sejm  R zeczypospolitej P olskiej 1919, Poznań 1920; T. i K. 
R z e p e c c y ,  Sejm  i Senat 1922— 1927, Poznań 1923; Statystyka w yborów  do Sejm u  
i Senatu od bytych  w  dn. 4 i 11 marca 1928 r., „Stat. Pol.” , t. X , Warszawa 1930; Sta­
tystyka  w yborów  do Sejm u i Senatu z dn. 16 i 13 listopada 1930 r., „Stat. Pol.”, 
Seria C, z. 4, Warszawa 1935; M ały rocznik sta tystyczny 1939, Warszawa 1939, tab. 1, 
s. 355; J. P i e k a ł k i e w i c z ,  Przybliżone obliczenie odsetka głosujących  przy w y ­
borach do Sejm u w 1935 r., „Ruch Prawniczy i Ekonomiczny” , t. 1 : 1936; W. J a- 
k u b o w s k i ,  Bilans polityczny w yborów  sam orządow ych, „Światło” , 1939, nr 6/7;
S. K r z y k a ł a :  1) Lublin w  okresie walk rew olucyjn ych  1918— 1920, 2) Stosunki 
społeczn o-polityczne w  Lublinie w  latach 1921— 1939, [w:] D zieje Lublina, t. 2, s. 21, 
165, 184.



10 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

kiego kryzysu gospodarczego ■— spadła do ok. 109. W czasach przedkry- 
zysowych Lublin pozostawał jednym z największych prowincjonalnych 
ośrodków10 przemysłu poligraficznego w kraju.

Drukarnie lubelskie były w większości zakładami małymi o przesta­
rzałym wyposażeniu. Niektóre z nich miały jednak długie tradycje.

Sięgającym końca XVÍI w. rodowodem legitymowała się Drukarnia 
Państwowa. Ale zainstalowane w niej urządzenia ■— 4 maszyny płaskie 
motorowe, 2 ręczne i litograf — były przestarzałe oraz zdemolowane 
podczas wojny światowej. W 1936 r. Drukarnię Państwową, wystawioną 
na licytację, nabył Bolesław Szczuka, właściciel przedsiębiorstwa poligra- 
ficzno-wydawniczego w Wąbrzeźnie na Pomorzu, po czym odstąpił ją 
swojemu synowi Adamowi jako „Lubelskie Zakłady Graficzne A. Szczu­
ka” . Nowi właściciele przeprowadzili gruntowną modernizację (2 lino- 
typy i monotyp), tworząc w ten sposób dobrze prosperujące przedsiębior­
stwo.

Natomiast z początku XIX w. wywodziły swoje tradycje drukarnia 
pod firmą „Michalina Kossakowska” , należąca do Jadwigi i Tadeusza 
Wierzbickich, a od 1931 r. do Jana Jóźwiakowskiego, oraz Zakłady Gra­
ficzne Józefa i Stanisława Pietrzykowskich. Po dwóch kolejnych moderni­
zacjach J. i S. Pietrzykowscy przekształcili swój zakład w najlepiej w y­
posażoną i największą drukarnię w mieście (3 nowoczesne maszyny płas­
kie, automat dociskowy, linotyp, 25 pracowników). Od przełomu XIX 
i X X  stulecia działały: drukarnia „Udziałowa” (d. Bolesława Drue) ■— 
własność spółki pod kierownictwem Władysława Wójcika, drukarnia 
Adama Jarzyńskiego, drukarnia „Sztuka” Ireny i Daniela Sliwickich 
(w 1924 r. faktycznie, a formalnie w 1931 przejęta przez największe lu­
belskie przedsiębiorstwo prasowe „Dom Wydawniczy Franciszek Głowiń­
ski i S-ka” ), drukarnia „Pospieszna” Stanisława Dżała, drukarnia „Ludo­
wa” Marii i Józefa Popielów, drukarnia „Głosu Lubelskiego” (od 1920 r.

9 W A P Lublin, K om isarz Rządu R P na m. Lublin, sygn. 69; Urz. 'Woj. Lub., 
sygn. 608; „Stat. Pol.” , t. X V III, tab. X V III, s. 189; Inform ator miasta Lublina na 
rok 1921, Lublin  1920; A dresy zakładów  graficznych  w Polsce, W arszawa 1922, s. 10; 
Księga adresowa Polski w raz z w. m. Gdańskiem  na r. 1930, Tow arzystw o Reklam y 
M iędzynarodow ej. Przedstaw icielstw o Generalne na Polskę R u dolf Mose, W arszawa 
1930, s. 553— 554; G d u l a ,  op. с it., s. 83; G a w  a r e с к a, op. cit., s. 229.

10 Pojęcia  „prow incjonalne ośrodki” poligraficzne i prasow o-w ydaw nicze oraz 
„prasa prow incjonalna”  odnoszą się do w szystkich m iejscow ości kraju z w yjątkiem  
W arszawy, Łodzi, W ilna, Poznania, K atow ic, K rakow a i Lw ow a, które to miasta 
określam jako „ośrodki m akroregionalne”  (lub „centralne” ), swoim  oddziaływaniem  
politycznym , gospodarczym  i kulturalnym  w ykraczające znacznie poza granice jed ­
nego regionu czy w ojew ództw a. Bliższe w yjaśnienia, uw zględniające również dysku­
syjne m om enty takiego ujęcia, zob. A . N o t k o w s k i ,  R ozw ój ilościow y polskiej 
prasy prow incjona lnej w okresie II R zeczypospolitej. Charakterystyka statystyczna, 
„R ocznik  Historii Czasopiśm iennictwa P olskiego” (dalej: RHCP), t. 13: 1974, z. 4, 
s. 494— 498.



P R A S A  L U B E L S K A 1 1

pod nazwą „Ziemiańska” , prawnie należąca do hr. Antoniego Rostworow­
skiego) oraz drukarnia Lubelskiej Spółki Wydawniczej („Dziennika Lu­
belskiego” ).

Z drukarni lubelskich pracujących na potrzeby prasy polskiej po 
1918 r. powstały: „Ursus” J. Paszkowskiego, drukarnia Spółdzielni Wy­
dawniczej „Placówka Lubelska” (następnie S-pni Wyd. „Przełom” ), dru­
karnia „Banku Ludowego” , drukarnia „Narodowa” L. Milarskiego, dru­
karnia „Popularna” A. Michalskiego i J. Rybińskiego oraz drukarnia 
J. Baranowskiego i J. Polakowskiego (wszystkie założone między 1923 
a 1932 r.). Spośród licznych, lecz nietrwałych drukarni żydowskich po­
ważniejsze znaczenie miał tylko zakład Nechuma Herszenhórna wyda­
jący dziennik „Lubliner Tugblatt” , główne z niewielkiej grupy ukazują­
cych się w mieście czasopism tej mniejszości narodowej. Jeżeli idzie o dru­
karnie polskie, zwraca uwagę fakt, iż końca okresu międzywojennego nie 
doczekała większość zakładów założonych po 1918 r., natomiast z firm 
„starych” — poza „Udziałową” i Lubelską Spółką Wydawniczą — wszy­
stkie inne dotrwały do roku 1939.

2. ROZW ÓJ ILOŚCIOW Y

W latach 1918— 1939 wychodziły w Lublinie łącznie 152 czasopisma 
w języku polskim (bez kalendarzy i jednodniówek).

Pod wTzględem liczby wydawanych czasopism do 1929 r. Lublin znaj­
dował się na 8 miejscu w kraju (po 7 ośrodkach makroregionalnych11), 
zajmując jednocześnie przodującą pozycję wśród miast prowincjonalnych. 
Następnie wyprzedzony został przez Toruń, a w latach 1936— 1937 rów­
nież przez Bydgoszcz i Białystok. Do stanu prasy równego Lublinowi 
zbliżyły się wówczas Kielce, Gdynia i Chorzów. Ze spostrzeżeń tych uzy­
skujemy wstępne dane argumentujące stwierdzenie o regresie ilościowym 
prasy lubelskiej.

Spadkowi liczby pism towarzyszyło systematyczne zmniejszanie się 
udziału wydawnictw lubelskich wśród prasy krajowej. Najwyższe pod 
tym względem wskaźniki prasa lubelska osiągnęła do 1922 r.: 2,2— 2,8°/ą

11 Rozpatrując czasopiśm iennictw o lubelskie na tle stanu ilościow ego prasy kra­
jow ej, ośrodków  m akroregionalnych nie uwzględniam. W ydaje się bow iem , z uwagi 
na różnice ilości pism, iż zestawienie Lublina z ow ym i miastami byłoby błędem  m e­
todologicznym , polegającym  na badaniu zjaw isk nieporów nyw alnych. W 7 central­
nych ośrodkach prasow o-w ydaw niczych  D rugiej Rzeczypospolitej łącznie ukazywało 
się od 62,8% (w 1919) do 74,5°/o (w 1918 i 1937) ogółu czasopism kra jow ych  w  języku 
polskim : w  W arszawie w ychodziło w  1918 r. 150 pism, zaś w  1937 już 1022, w  Pozna­
niu pod koniec okresu m iędzyw ojennego liczba pism zbliżała się do 200, w  K rako­
wie i L w ow ie wahała się od ok. 120 do ok. 150, w  K atow icach od ok. 50 do 70, zaś 
w  Łodzi i W ilnie od 45 do 60.



12 A N D H ZE J N O T K O W S K I

najniższe w latach 1935— 1937: 0,9— 0,7%. Udział prasy lubelskiej w cza­
sopiśmiennictwie krajowym zmniejszył się zatem w ciągu dwudziestolecia 
międzywojennego trzykrotnie.

W porównaniu ze stanem z 1918 r. prasa lubelska w latach 1933 i 1936 
zbliżyła się do poziomu prawie dwukrotnego wzrostu, a w roku 1937 
osiągnęła ostatecznie wzrost o 2/3. Natomiast zwiększenie się liczby cza­
sopism doprowadziło kraj ogółem, ośrodki makroregionalne, prowincję 
ogółem i 17 największych miast prowincjonalnych kraju razem do ponad 
pięciokrotnego wzrostu, a ogół prasy prowincjonalnej województw cen­
tralnych oraz 9 największych miast prowincjonalnych tego obszaru kraju 
razem —  do wzrostu ponad trzykrotnego12. Z kolei w porównaniu ze sta­
nem w 1919 r. liczba czasopism lubelskich w 1931 r. spadła o 1/3. W przy­
padku czterech pierwszych wyodrębnionych jednostek terytorialnych w y­
stąpił wtedy dwukrotny wzrost liczby czasopism, zaś w dwóch następnych 
grupach przyrost tytułów osiągnął ostatecznie 10 do 20%.

Stan prasy lubelskiej najszybciej powiększał się w latach 1918— 1922 
oraz w 1925 i 1928 r. Powolny, lecz systematyczny postęp miał miejsce 
w latach 1935— 1936. Natomiast w latach pozostałych ujawniła się ten­
dencja regresywna, między 1929 a 1934 r. przybierająca postać ciągłego 
procesu (czasy wielkiego kryzysu gospodarczego). W odniesieniu do lat 
1929— 1931 mówić nawet można o głębokim załamaniu rozwojowym: w 
porównaniu ze stanem na rok 1928 liczba pism w Lublinie spadła wtedy 
prawie o połowę. Nigdy już później prasa lubelska nie osiągnęła takiego 
poziomu ilościowego, jak w pierwszym dziesięcioleciu Polski Odrodzonej. 
Nasuwa się wniosek, że rozwój tej prasy — z wyjątkiem 1928 r. — prze­
biegał wolniej, a jej regresy miały szersze rozmiary niż analogiczne zja­
wiska w skali ogólnokrajowej, całości prowincjonalnych ośrodków w y­
dawniczych oraz wyszczególnionych wyżej grup miast.

Wszelkie zmiany liczby tytułów były odbiciem tzw. ruchu wydaw-

Tabela 1. Czasopisma lubelskie w latach 1918— 1939 według długości okresu wy­
dawania

Do 1 roku 1— 2 3— 5 6— 10 11— 15 15— 20 ponad
lat lat lat lat lat 20 lat

75 32 25 12 3 1 4

Ź ród ło : obliczenia własne według opracow ań b ib liogra ficznych  w  przyp. 2.

12 O bliczone wg opracow ań statystycznych w ym ienionych w  przyp. 4 oraz 
A. N o t k o w s k i ,  op. cit., s. 510, tab. 2, s. 511, tab. 3, s. 514, tab. 5 i 6, s. 518, tab. 8, 
s. 519, tab. 9, s. 529, tab. 11, s. 530, tab. 12.



Ta
be

la
 

2. 
Cz

as
op

ism
a 

w 
Lu

bl
in

ie
 

za
ło

żo
ne

 
i 

zl
ik

w
id

ow
an

e 
w 

lat
ac

h 
19

18
—

19
39

P R A S A  L U B E L S K A 13

Ź
ró

d
ło

: 
ob

lic
ze

n
ia

 
w

ła
sn

e 
na

 
po

ds
ta

w
ie

 
op

ra
co

w
ań

 
z 

p
rz

yp
. 

2 
i 

4.

19
39 11
-

31 V
II

I

00 со - vO
in
in

19
38 vO o

rH СО r-rH m

19
37 гЦoï »H in

00

23
,0

19
36 00 00

24 ΙΛ in oCM ooq

19
35 t- ł>

22 ІП in C\J
04

04
Ol

19
34

(N
r ř vo 19

,0

28
,6

19
33

34 ON vO
< 26

,5

47
,0

C i O m
ON
rH 26 13 о o

m
00ГО

19
31

18 CO

,2
2,

2

44
,4

19
30

23 ГО
O
co 17

,4

19
29

28 ГО in 10
,7

17
,9

19
28

1 ІЗ
З Г- 1 ,2
1,

2 1

19
27

25 t- vo 28
,0 O

4*
04

19
26

25 00 O'

,3
2,

0 O
vOCO

m CO CO
04rH ЗО о CO COco 5

19
24

24 O'
<N
o?
Ol 37

,5

19
23

і21

VO 33
,3 VO00

O l

19
22

24 ΙΛ

от

00
0
01

rH

19
21

25 12 Γ­
o00 O00

04

19
20

20 00 ΟΟ
o
o 40

,0

19
19

28 in
•Ή 53

,6

39
,3

7X
1—

—
31 

X
II

 
19

18 со 04 C i 15
,4 in

H

pr
ze

d
7X

1
19

18

н
»—( 
ł-ч і 1 1

Cz
as

op
is

m
a

W
yc

ho
dz

ąc
e

og
ółe

m 
w 

ro
ku

Za
ło

żo
ne

Zl
ik

w
id

ow
an

e

%
 

za
ło

żo
ny

ch
 

w
og

ól
ne

j 
lic

zb
ie 

i
w

yc
ho

dz
ąc

yc
h

% 
zl

ik
w

id
ow

an
yc

h 
w 

og
ól

ne
j 

lic
zb

ie
j 

w
yc

ho
dz

ąc
yc

h



14 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

nictw, czyli zakładania i likwidowania pism. Stwierdzić trzeba, że prasa 
lubelska wykazywała małą stabilność: spośród wychodzących w  Lublinie 
152 pism w latach 1918— 1939 połowa nie przetrwała nawet roku, koń­
cząc swoją egzystencję na kilku czy kilkunastu numerach. Ponad 10 lat 
ukazywało się zaledwie 8 pism. Z założonych przed 1918 r. —  w momen­
cie uwolnienia Lublina spod okupacji austriackiej takich wydawnictw 
było 11 — do 1939 r. doczekało, i to z wielkim trudem, tylko jedno: dzien­
nik „Głos Lubelski” . Stan ten przedstawia tabela 1.

Ruch wydawnictw w Lublinie w poszczególnych latach ilustruje ta­
bela 2.

Najwięcej czasopism, proporcjonalnie do ogólnej liczby wychodzących 
w ciągu roku, powstało zatem w latach 1919— 1921, 1923— 1927 i w 1932 r. 
Charakterystyczne, że w tym samym czasie wysoki był również odsetek 
pism zlikwidowanych. Na okres ów przypadło więc duże natężenie ruchu 
wydawniczego. Czasopisma nowo założone przeważały nad upadającymi 
w latach 1919, 1921, 1923, 1927— 1928, 1932 i 1938. W latach pozostałych 
zachodziła relacja odwrotna bądź utrzymywała się równowaga (1918, 
1920, 1935— 1936). A zatem ruch wydawniczy w prasie lubelskiej czasów 
międzywojennych przejawiał na ogół tendencje regresywne lub stagna­
cyjne (równowagi między liczbą pism nowo założonych i zlikwidowanych). 
Zjawiska te miały charakter ciągły w latach 1929— 1936, a także uwidocz­
niały się w momentach dużego natężenia ruchu wydawniczego (1920, 
1924— 1926). Taki przebieg ruchu wydawnictw powodował, iż prasa lu­
belska nie nadążała za ogólnym rozwojem ilościowym czasopiśmiennictwa 
krajowego.

Negatywne tendencje stwierdzamy również badaiąc kształtowanie się 
nakładów prasy lubelskiej, co ilustruje tab. 3. (Za całe prawie dwudzie­
stolecie międzywojenne posiadamy dane dotyczące dzienników).

Do roku 1928 widać wyraźnie wzrost górnej granicy nakładu. Ale 
jednocześnie coraz bardziej obniżał się poziom nakładu minimalnego. 
Przeciętny nakład jednorazowy ogółu dzienników wynosił w listopadzie
1922 r. 8200 egz., w czerwcu 1925 —  9900 egz., w  październiku 1928 — 
11 850 egz. Na jedno pismo przypadało wtedy statystycznie: 2750, 3300 
i 2950 egz. Natomiast w listopadzie 1933 r. przeciętny nakład jednora­
zowy wynosił 12 750 egz., a w kwietniu—wrześniu 1937 — 9700 egz. Da­
wało to na jeden dziennik odpowiednio 2550 i 1600 egz. Nakład lubelskiej 
prasy codziennej zwiększał się zatem w sposób ekstensywny — poprzez 
wzrost liczby pism, tak jak w całej ówczesnej polskiej prasie prowincjo­
nalnej. Postęp był przy tym niewielki, na co wskazuje spadek liczby 
egzemplarzy przypadających przeciętnie na jeden dziennik. Między 1933 
a 1937 r. nakład dzienników zmniejszył się — zarówno w kwocie ogólnej, 
jak i na jedno pismo. Warto zaznaczyć, że nakłady jednorazowe pism co­
dziennych w Lublinie utrzymywały się w połowie lat trzydziestych znacz-



P R A S A  L U B E L S K A

Tabela 3. Nakłady jednorazowe dzienników lubelskich w latach 1922— 1937

Pismo Nakłady (w tys. egz.)
IX 1922 VI 1925 X  1928 XI 1933 IV-IX 1937

„ABC” 0,65— 1,00
„Dzień Polski” 2,50 — — — —
„Express Ilustrowany” — — — 6,00 3,50—4,00
„Express Lubelski i Wo­

łyński” _ 4,80 6,00— 7,00 2,50 2,50
„Gazeta Lubelska 

10 Groszy” _ ____ - - 1,65 ____

„Głos Lubelski” 2,75— 5,10 3,27— 5,00 2,60— 3,70 1,68 1,50
„Kurier Lubelski” — — — — 0,50
„Kurier Poranny 

Lubelsko-Wołyriski” _ _ ____ 0,90 0,90— 1,00
„Robotnik Lubelski” — — — — 0,50
„Ziemia Lubelska” 1,90 1,28— 1,25 1,30— 1,50 — —

Źród ło : W AP Lublin , Urz. W oj. Lub., sygn. 598, k. 1, 41, 73; sygn. 559, k. 71? 
sygn. 563, k. 43, 122.

nie poniżej średniej krajowej, która — jak to obliczyła Maria Czarnow­
ska —  w 1936 r. wynosiła 10 000 egz.13

Statystyka nakładów wszystkich czasopism wydawanych w mieście w 
latach trzydziestych daje obraz ogólnego regresu. Okazuje się jednak, że
o takim wyniku obliczeń zadecydowały niekorzystne zmiany w sytuacji 
dzienników, albowiem nakłady lubelskich pism periodycznych między 
1933 a 1937 r. miały tendencję dodatnią. W 1933 r. wychodziło 8 takich 
wydawnictw o łącznym nakładzie 13 300 egz., w 1937 r. także 8, o nakła­
dzie 13 850 egz. Na jedno pismo przypadało średnio 1660 i 1730 egz. 
(wg obliczeń M. Czarnowskiej przeciętna krajowa dla tygodników, dwu­
tygodników i miesięczników wynosiła w 1936 r. 2500 egz.). Wzrost na­
kładów pism periodycznych był jednak za mały, aby zrównoważyć spa­
dek występujący w prasie codziennej.

Przeciętny nakład jednorazowy ogółu pism lubelskich wynosił w 
1933 r. 26 050 egz., zaś w 1937 r. 23 550 egz. Na jedno pismo przypadało 
więc odpowiednio: 2000 egz. i 1680 egz. Nastąpiło zatem przesunięcie 
w dół: w 1933 r. większość pism lubelskich odbijana była w ilości od 500 
do 2500 egz., natomiast cztery lata później —  od 250 do 1000 egz. Ana­
liza nakładów ogółu prowincjonalnej prasy krajow.ej, przeprowadzona na 
podstawie danych MSW i Katalogu Prasowego PAR dla lat 1930 i 1938, 
oraz badania nakładów pism prowincjonalnych województw łódzkiego, 
kieleckiego i pomorskiego za lata 1934— 1938, dokonane w oparciu o in­

13 M. C z a r n o w s k a ,  Ilościow y rozw ój polskiego ruchu w ydaw niczego w la­
tach 1501— 1965, W arszawa 1967, s. 184, tab. VI A.



16 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

formacje urzędów wojewódzkich14, wskazują, że było to zjawisko ogólno­
polskie, stanowiące głównie następstwo wielkiego kryzysu gospodarczego 
i nasilenia rządowej akcji represyjnej wobec wydawnictw opozycyjnych. 
Warto jednak podkreślić, iż regres ów najostrzej zaznaczył się właśnie 
w  środkowej części kraju.

Globalny nakład roczny prasy lubelskiej w języku polskim zmniej­
szył się z 4774,5 tys. egz. w 1933 r. do 3199,8 tys. egz. w roku 1937. 
Wspomniane wyżej materiały urzędów wojewódzkich Kieleckiego i Po­
morskiego umożliwiają porównanie wysokości globalnego nakładu rocz­
nego prasy lubelskiej z prasą miast tych rejonów kraju w latach 1937— 
1938 oraz stwierdzenie przeciętnego nakładu dla jednego pisma.

Pod względem wysokości globalnych nakładów prasowych Lublin w 
latach 1937— 1938 znajdował się wśród większych miast prowincjonal­
nych kraju na dalszym miejscu (prawdopodobnie na 7— 8, jeżeli przyjąć, 
iż wyższy nakład mogła mieć jeszcze prasa białostocka i chorzowska, do­
równująca lubelskiej liczbą tytułów). Nakład globalny przypadający prze­
ciętnie na jedno pismo lubelskie kształtował się znacznie poniżej średniej 
krajowej, która według szacunków Zygmunta Jollesa15 dla 1937 r. wy­
nosiła 321,3 tys. egz.

Uzupełnieniem danych o nakładach prasy lubelskiej na tle czasopiś­
miennictwa innych ośrodków wydawniczych są informacje o liczbie 
egzemplarzy nadanych i nadeszłych na pocztę w  poszczególnych miastach 
w latach 1929— 1939. Pozwalają one także poczynić pewne spostrzeżenia 
na temat ilościowego zasięgu czytelnictwa prasy.

Liczba egzemplarzy czasopism nadanych na pocztę orientuje o „eks­
porcie” miejscowej prasy z poszczególnych ośrodków, zaś liczba egzempla­
rzy czasopism nadeszłych wskazuje, jaki był napływ prasy zamiejscowej. 
W Lublinie oraz wszystkich pozostałych miastach, z wyjątkiem Bydgosz­
czy î Torunia, utrzymywała się na ogół znaczna nadwyżka liczby egzem­
plarzy nadeszłych nad liczbą egzemplarzy nadanych. Tak poważny na­
pływ prasy zamiejscowej — przede wszystkim pism z ośrodków central­
nych — sugeruje, iż prasa lokalna, w tym również lubelska, nie była w 
stanie pokryć zapotrzebowania swoich rynków czytelniczych. Z drugiej 
zaś strony, prasa zamiejscowa nie tylko uzupełniała pisma lokalne, ale 
też — służąc zaspokojeniu ciekawości spraw „wielkiego świata” —  kon­
kurowała z nimi i przyczyniała się przez to do upadku słabszych wy­

14 T. S e l i r a o w s k i ,  Polskie legalne stronnictw a polityczne, wyd. I, Warszawa 
1930; Katalog prasow y PA R  1938— 1939. Polska Agencja Reklamy Franciszka Krajny, 
Poznań 1938; CA КС PZPR, Urz. Woj. Łódzki, sygn. 271/11/24, 271/11/25, 271/11/29; 
W AP Kielce, Urz. Woj. Kielecki, sygn. 3007, k. 74— 78; WAP Bydgoszcz. St. Pow. Tu­
chola, sygn. 472 (elaborat „Prasa na Pomorzu w styczniu 1934 r.”); CA КС PZPR, 
Urz. Woj. Pomorski, sygn. 273/Ш/28, 273/III/29.

15 Z. J o l i e s ,  Nakłady prasy w Polsce, „Biuletyn Naukowy Zakładu Badań 
Prasoznawczych” , 1956, nr 5.



P R A S A  L U B E L S K A 1 7

dawnictw. Jeżeli idzie o Lublin, spadkowi „eksportu” tamtejszej prasy, 
świadczącemu o stałym obniżaniu się jej nakładów, towarzyszył —  od 
1932 r. — zwiększony napływ pism zamiejscowych. W latach poprzed­
nich (1929— 1931) zauważyć można natomiast poważne ograniczenie kon­
sumpcji prasy —  skutek pierwszego uderzenia wielkiego kryzysu.

Możliwe jest też szacunkowe obliczenie, ile czytano w Lublinie w  la­
tach 1933 i 1937 tytułów, dla których znamy ich nakład globalny (pism 
w języku polskim i żydowskim). Dla 1933 r. daje to liczbę 5044 tys. egz. 
prasy lokalnej plus 177 tys. egz. nadeszłych pism zamiejscowych, czyli 
razem 5221 tys. egz., zaś dla 1937 r. prasy lokalnej 3224 tys. egz., a ra­
zem z zamiejscową 4185 tys. egz. (a więc spadek o 20°/o!). Na jednego 
umiejącego czytać mieszkańca w wieku 10 lat i więcej (ludność wszyst­
kich grup narodowościowych) dawało to w 1933 r. statystycznie ok. 63 
egz., w 1937 zaś 50 egz. rocznie. Opierając się na szacunku nakładu glo­
balnego całej prasy wydawanej w Polsce, podanym przez Zygmunta Jol­
lesa, uzyskujemy dla 1937 r. średnio 48 egz. prasy na jednego umiejącego 
czytać mieszkańca kraju w wieku 10 lat i więcej. Lublin znajdował się 
więc niewiele powyżej przeciętnej krajowej. Jak duży dystans dzielił 
Lublin od wyżej stojących cywilizacyjnie terenów Polski zachodniej, w y­
kazały obliczenia własne czytelnictwa prasy w głównych miastach Pomo­
rza w 1934 r., wynoszącego 180— 220 egz. na jednego mieszkańca.

3. TYPOLOGIA. „GEOGRAFIA POLITYCZNA”

Według kryterium częstotliwości ukazywania się podział ogółu pism 
lubelskich w języku polskim, wydawanych w latach 1918— 1939, przed­
stawia się następująco:

dzienników 22
tygodników 35
dwutygodników 22
miesięczników i dwumiesięczników 45
kwartalników 2
wychodzących rzadziej i nieregularnie 26

Poszczególne grupy pism według treści liczyły tytułów:
prasa informacyjna i społeczno-polityczna 67
młodzieżowa (szkolna, akademicka i harcerska) 17
fachowa (gospodarcza i techniczna) 17
wydawana przez Kościół katolicki i inna religijna 13
literacka i artystyczna 12
związków zawodowych i stowarzyszeń spółdzielczych 9
wojskowa i organizacji paramilitarnych 7
humorystyczna 6
naukowa 3
sportowa 1

Podział prasy lubelskiej według częstotliwości ukazywania się dokład­
nie odpowiada modelowi typologicznemu czasopiśmiennictwa prowincjo-

2 — K H PP 4/83



18 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

nalnego Polski centralnej (najbardziej rozpowszechnionymi pismami były 
tam tygodniki, dwutygodniki i dzienniki). Jeśli zaś chodzi o podział 
według treści, obok występującej w całym kraju przewagi prasy infor­
macyjnej i społeczno-politycznej czasopiśmiennictwo lubelskie odznaczało 
się cechami charakterystycznymi wyłącznie dla dużych ośrodków wydaw­
niczych. Tylko one posiadały bowiem tak kompletny zestaw typów pism, 
odzwierciedlający wszystkie dziedziny życia społecznego.

Ustalenie przynależności politycznej prasy lubelskiej stwarzało po­
ważne kłopoty, większość wydawnictw nie deklarowała bowiem otwarcie 
swojego kierunku. Pogląd na ten temat, i to nie zawsze dokładny, można 
wyrobić sobie dopiero na podstawie lektury pism oraz odpowiednich ma­
teriałów sporządzonych przez administrację państwową. Udało się wstęp­
nie ustalić linię ok. 80 pism, spośród których poszczególne orientacje re­
prezentowało tytułów:

Narodową D em okrację 6
stronnictwa konserw atyw ne 3
bezpartyjną prasę praw icow ą 1
Chrześcijańską D em okrację 6
PSL „Piast”  3
N arodow y Związek Robotn iczy 1
bezpartyjną prasę centrow ą 1
PPS 9
PSL „W yzw olen ie” 3
Związek Chłopski i Stronnictw o Chłopskie 3
Związek M łodzieży W iejskiej RP „W ici” 2
bezpartyjną prasę dem okratyczną (do V 1926 r.) 5
kom unistyczną i rew olucyjną 7
BBWR, OZN i bezpartyjną prasę prorządow ą po V 1926 r. 26

Głównym miejscowym organem narodowodemokratycznym był dzien­
nik „Głos Lubelski” , założony w 1913 r. przez grupę działaczy Ligi Na­
rodowej pod kierownictwem Franciszka Moskalewskiego. W czasy Polski 
Odrodzonej „Głos” wchodził jako największe, bo posiadające kilkanaście 
tysięcy egzemplarzy nakładu, pismo lubelskie. Był również wtedy naj­
bardziej liczącym się spośród prowincjonalnych organów swojego stron­
nictwa w b. Kongresówce.

í'ormalnie jako wydawcy podpisywali „Głos” kolejno Franciszek Mo- 
skalewski (1913— 1921), Edward Rettinger (1921— 1922), Stanisław Sko- 
raczewski (1922— 1923), Jan Dominko (1923— 1928), Spółdzielnia z o.o. 
„Głos Lubelski” (1928— 1930), zaś od końca 1930 r. w imieniu Spółki W y­
dawniczej Józef Rytwiński (1930— 1931), a następnie Jan Dominko (1931— 
1939). Faktycznym właścicielem pisma był Związek Ludowo-Narodowy, 
potem Stronnictwo Narodowe. Od 1922 r. wydawnictwo miało formę 
dysponującej 30 udziałami spółki, w której skład zawsze wchodził aktual­
ny prezes zarządu lubelskiego okręgu stronnictwa. Działając w myśl dy­
rektyw kierownictwa ZLN i SN, spółka sprawowała nadzór polityczny 
nad pismem. Charakter powiązań ze swoją warszawską centralą partyjną



P R A S A  L U B E L S K A 19

ujawnili jej członkowie, oświadczając w 1935 r. przed Sądem Okręgo­
wym w Lublinie, że „właścicielem »Głosu Lubelskiego« jest Stronnictwo 
Narodowe, którego władze naczelne przydzieliły im udziały jako ludziom 
zaufania i że są oni tylko figurantami” 16. Pierwszy skład spółki wydaw­
niczej stanowili, posiadający po 10 udziałów: prof. KUL Leon Waścisza- 
kowski, jako prezes okręgu ZLN, ziemianin hr. Antoni Rostworowski 
i adwokat Roman Zaremba (w 1928 r. wycofał się, przekazując swoje 
udziały L. Waściszakowskiemu). W 1931 r. zastąpili ich: właściciel pry­
watnej lecznicy dr Adam Majewski (prezes okręgu SN, z 20 udziałami) 
i dr Tomasz Kożuchowski. Bieżącymi sprawami finansowymi i personal­
nymi wydawnictwa kierowali jako dyrektorzy administracyjni A. Ros­
tworowski (1922— 1926), R. Slaski (1926— 1928), J. Rytwiński (1928— 1932) 
i J. Dominko (1932— 1937).

Do lutego 1919 r. naczelną redakcję pisma sprawował Ryszard W oj- 
daliński — jeden z czołowych przywódców Organizacji Młodzieży Naro­
dowej „Zarzewie” , prezes lubelskich oddziałów Zjednoczenia Narodowe­
go i „Sokoła” . Wybrany na posła do Sejmu Ustawodawczego, przeniósł 
się do Warszawy, swoją funkcję w „Głosie Lubelskim” przekazując Sta­
nisławowi Sasorskiemu, także działaczowi OMN „Zarzewie” , już poprzed­
nio stale współpracującemu z pismem. Gdy Sasorski pod koniec 1921 r. 
popadł w konflikt z lubelską grupą Ligi Narodowej, redakcję prowadzili 
kolejno dwaj prawnicy: Edward Rettinger i Roman Śląski, a potem Józef 
Kanarowski. Ten ostatni pod koniec 1928 r. przeniesiony został przez 
władze partyjne do toruńskiego „Słowa Pomorskiego” , a na jego miejsce 
ściągnięto z Torunia dotychczasowego pracownika „Słowa” Stefana Bo­
rowskiego. Prowadził on pismo wraz z żoną, Zofią Gołębiowską-Borow- 
ską. Od stycznia 1935 r., w związku z przejściem małżeństwa Borowskich 
do „Gazety Warszawskiej” , naczelną redakcję objął Brunon Morzycki, 
instruktor, a następnie sekretarz lubelskiego okręgu Stronnictwa Naro­
dowego. Pozostał on na tym stanowisku aż do wybuchu wojny we wrześ­
niu 1939 r. Etatowy zespół redakcyjny składał się z 3 do 5 osób. „Głos” 
posiadał również kilku stałych współpracowników z grona miejscowego 
aktywu endeckiego.

W pierwszych latach Drugiej Rzeczypospolitej wydawnictwo prospe­
rowało bardzo dobrze, utrzymując między 1922 a 1926 r. nakład maksy­
malny w granicach 5 tys. egz. Jeszcze na początku 1927 r. starosta lu­
belski raportował wojewodzie, że „Głos” jest pismem „finansowo naj­
lepiej ze wszystkich innych miejscowych dzienników wyposażonym” 17. 
Na dochody wydawnictwa składały się wpływy z prenumeraty i licznych 
ogłoszeń reklamowych zamieszczanych przez polskie sfery przemysłowo­
-handlowe oraz subsydia partyjne i dotacje od związanych z ZLN oko-

16 W AP Lublin, Urz. Woj. Lub., sygn. 589, k. 25— 33.
17 Tamże, sygn. 600, k. 5.

2*



2 0 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

licznych ziemian. Wspomagało ziemiaństwo „Głos” także za pośred­
nictwem Lubelskiego Syndykatu Rolniczego, który kupował papier dru­
karski, spłacany następnie przez pismo w ratach. Kredytem otwartym 
na ogólną sumę do 10 tys. zł służyły ponadto miejscowe banki.

Po przewrocie majowym stan materialny wydawnictwa zaczął się po­
garszać. Próbowano temu zaradzić, rozszerzając — ku zgorszeniu surowo 
strzegących reputacji „Głosu” niektórych starszych działaczy stron­
nictwa — dział inseratów; wprowadzona została m.in. rubryka ogłoszeń 
matrymonialnych. Ostateczny upadek nastąpił podczas wielkiego kryzysu 
gospodarczego. Ogólne zubożenie ludności doprowadziło do poważnego 
ograniczenia zakupów prasy. W związku z zastojem w przemyśle i handlu 
drastycznie zmniejszył się napływ inseratów reklamowych, odgrywają­
cych przecież tak istotną rolę w dochodowości wydawnictw. Wynikające 
stąd trudności, powszechne dla całej ówczesnej prasy polskiej, w przy­
padku „Głosu” pogłębione były jeszcze dodatkowo rujnującymi pismo 
częstymi konfiskatami nakładanymi przez władze państwowe. W 1937 r. 
prenumerata „Głosu” spadła do 700— 900 egz. Jesienią tegoż roku woje­
woda lubelski zawiadamiał MSW, że „Głos” ,,od dłuższego już czasu” 
znajduje się w „bardzo ciężkich warunkach finansowych” i nawet nie 
może sobie pozwolić na abonowanie serwisu Polskiej Agencji Telegra­
ficznej18. Redaktor B. Morzycki usiłował wydobyć wydawnictwo z fatal­
nego położenia poprzez obniżenie ceny „Głosu” , co miało przysporzyć 
nowych nabywców. Na przeprowadzenie owej operacji zebrany został 
wśród lubelskich członków SN fundusz prasowy w formie pożyczki udzia­
łowej po 100 zł. Umożliwiło to podniesienie nakładu pisma do 1,5 tys. egz., 
czyli tylko do 1/3 poziomu lat przedkryzysowych. W pewnym stopniu 
poprawiało sytuację „Głosu” posiadanie własnej, choć niewielkiej dru­
karni. Pracowała ona nie tylko na potrzeby wydawnictwa, ale wykony­
wała także zamówienia lubelskich instytucji i organizacji kościelnych 
(m.in. odbijała ich prasę).

Zasięgiem swojego oddziaływania „Głos” obejmował przede wszyst­
kim miasto Lublin. Ok. 20% nakładu rozchodziło się w powiatach Biała 
Podlaska, Siedlce, Włodawa, Łuków, Radzyń i Konstantynów, a więc w 
tej części województwa, gdzie endecja miała znaczniejsze wpływy poli­
tyczne. Czytelnicy pisma rekrutowali się głównie spośród inteligencji, 
zamożnego mieszczaństwa i duchowieństwa. Starając się spełniać wyma­
gania swoich wyrobionych dosyć odbiorców, wydawano różne dodatki: 
w latach 1924— 1926 „Ilustrację »Głosu Lubelskiego«” , popularnonauko­
wy „Życie” i nauczycielski „Przegląd Szkolny” , a w latach 1938— 1939 
literackie „Koziołek” oraz „Kultura i Życie” .

Przez całe dwudziestolecie międzywojenne „Głos Lubelski” pozosta­
wał jednym z najbardziej agresywnych krajowych dzienników narodowo-

18 Tamże, sygn. 563, k. 113, 120.



P R A S A  L U B E L S K A 21

demokratycznych. Zgodnie z linią swojego stronnictwa zaciekle atakował 
zarówno partie lewicowe, jak i obóz piłsudczyków, toteż czynniki zwią­
zane z tym ugrupowaniem zawsze zwracały na pismo baczną uwagę. 
Podczas wojny polsko-radzieckiej, we wrześniu 1920 r., Sekcja Politycz- 
no-Prasowa Oddziału II Informacyjnego stacjonującego wtedy w Lubli­
nie Dowództwa 3 Armii WP oceniła „Głos” jako organ „do polityki Bel­
wederu wrogi [...] wzbudzający i potęgujący niezadowolenie, a nawet 
wrogi stosunek do wojskowości”19. Z inicjatywy lubelskiej placówki 
„dwójki” Komisarz Rządu na m. Lublin sprawował nad „Głosem” za­
ostrzony nadzór cenzorski. Po wojnie, w latach rządów parlamentarnych, 
władze państwowe nie podejmowały już represii wobec pisma, a nawet 
pośrednio je subsydiowały. Dzięki poparciu wojewody Stanisława Moska­

' lewskiego oraz zwolenników endecji kierujących innymi lokalnymi in­
stytucjami administracji i sądownictwem „Głos” stał się głównym w 
Lublinie organem publikacyjnym dla ogłoszeń urzędowych (rejestru han­
dlowego, licytacyjnych, przetargowych itp.). Do kasy wydawnictwa wpły­
wały stąd duże sumy — np. tylko od stycznia do maja 1926 r. 1750 zł20. 

' Po przewrocie majowym sytuacja „Głosu” radykalnie się zmieniła. 
Opinia starosty lubelskiego z marca 1927 r..: „Organ [...] o kierunku w y­
bitnie bojowym i opozycyjnym w stosunku do obecnego rządu”21 — okreś­
liła postępowanie nowych władz państwowych wobec pisma już do końca 
Drugiej Rzeczypospolitej. Jeszcze w 1926 r., zgodnie z ogólnokrajowymi 
wytycznymi Rady Ministrów w sprawie polityki prasowej, pozbawiono 
wydawnictwo ogłoszeń urzędowych. Od końca 1930 r., gdy po zdławieniu 
Centrolewu rząd zaostrzył zwalczanie opozycji prawicowej, na „Głos” 
spadła wzmożona fala konfiskat, mających spowodować wyniszczenie 
finansowe pisma i w konsekwencji jego likwidację. Rozpatrujący owe 
konfiskaty lubelski Sąd Okręgowy doszukiwał się często w inkrymino­
wanych publikacjach znamion przestępstw, za które groziła kara aresztu 
lub więzienia. Np. w 1931 r. redaktor S. Borowski, dwukrotnie stając 
przed sądem, skazany został na miesiąc aresztu i 3 miesiące więzienia, 
zaś w 1932 r. na 6 miesięcy więzienia. W tymże samym roku jego żonie 
Zofii wymierzono karę 3 miesięcy więzienia z zawieszeniem.

Ponadto sprawowany był przez policję systematyczny nadzór agentu­
ralny nad gospodarką wydawnictwa. W wyniku tego stwierdzono, iż 
pismo niezgodnie z prawem przywłaszczyło na swoje potrzeby 14,5 tys. zł, 
wpłaconych w latach 1928— 1934 do redakcji przez czytelników jako ofia­
ry dla różnych instytucji społecznych i osób indywidualnych. Dyrekto­
rom administracyjnym „Głosu” wytoczono sprawę sądową, zakończoną 
skazaniem J. Rytwińskiego na 6 miesięcy więzienia (z darowaniem na

19 CA КС PZPR. Instytucje Wojskowe, sygn. 296/1— 70, k. 56, 58.
20 ANN. PRM. Akta grupowe. PAT, sygn. 33— 3. I, k. 259— 260.
21 WAP Lublin, Woj. Urz. Lub., sygn. 600, k. 5.



22 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

mocy amnestii), a J. Dominki na 8 miesięcy więzienia. Nie udało się 
odnaleźć materiałów wskazujących, w jakim stopniu oskarżenie było uza­
sadnione. Wiadomo natomiast, że owa „afera” , której obóz prorządowy 
nadał wielki rozgłos, stała się szczytowym punktem walki władz pomajo- 
wych z lubelską endecją i jej jedynym już wtedy pismem. Rozprawa dy­
rektorów „Głosu” przed Sądem Okręgowym przeprowadzona została ce­
lowo na przełomie sierpnia i września 1935 r., tuż przed wyborami par­
lamentarnymi. Chodziło oczywiście o zdyskredytowanie w oczach opinii 
partii opozycyjnych, rozwijających wtedy pod hasłami bojkotu głosowa­
nia gwałtowną kampanię antyrządową. Pisał o tym wojewoda lubelski 
w raporcie do MSW: „Obrona starała się za wszelką cenę nie dopuścić, 
by proces [...] odbył się przed wyborami. [...] Proces się odbył, odsłania­
jąc bagno moralne Stronnictwa Narodowego i obrazując społeczeństwu 
lubelskiemu sposób gospodarowania groszem publicznym” 22. Mimo tak 
ostrych represji ,,Głos” przetrwał jednak do września 1939 r.

W latach 1926— 1931 jednocześnie z „Głosem” ukazało się w mieście 
drugie codzienne pismo narodowodemokratyczne „ABC Lubelskie” . Sta­
nowiło ono mutację terenową dużego warszawskiego dziennika „ABC” , 
należącego do Mazowieckiej Spółki Wydawniczej (S. Strzetelski, M. So­
bolewski i inni). Jej dysponentem był nowo powstały Obóz Wielkiej Pol­
ski, stawiający sobie za cel umasowienie i zwiększenie ofensywności ru­
chu endeckiego. Założeniom tym dokładnie odpowiadał profil „ABC” : 
wysoki nakład oraz ostry i krzykliwy ton, w jakim agitowano „człowieka 
ulicy” pod hasłami znacznie skrajniejszymi niż prasa tzw. starej endecji. 
Powstanie „ABC” było ważnym elementem rozbudowy potencjału pro­
pagandowego, podjętej przez kierownictwo Narodowej Demokracji wsku­
tek niekorzystnych dla owego obozu zmian sytuacji politycznej, spowo­
dowanych przewrotem majowym. W oparciu o „ABC” reorganizacją tą 
objęto również prowincję. Wkrótce po uruchomieniu wydawnictwo przy­
stąpiło do montowania ogólnokrajowej sieci mutacji lokalnych. Jeszcze 
w 1926 r. założono je w kilkunastu miastach; obok ,,ABC Lubelskiego” 
powołane też zostało osobno wydanie dla Siedlec i okolicy.

Kierownikami oddziału „ABC” w Lublinie byli najpierw członkowie 
miejscowej organizacji ZLN Gustaw Lawina i Artur Ganczarski, były 
prokurator Wojskowego Sądu Okręgowego przy DOK II. Redaktorem 
odpowiedzialnym został Zygmunt Radomski. Od października 1927 r. ten 
trzyosobowy zespół zastąpił Kazimierz Siess, poprzednio redaktor odpo­
wiedzialny „Głosu Lubelskiego” . Po roku przekazał on pismo współ­
właścicielowi drukarni „Udziałowej” Władysławowi Wójcikowi, który 
także ■— wraz z Janem Stommerem — redagował kolumnę lubelską. 
„ABC” opierało swoją egzystencję na wpływach ze sprzedaży i ogłoszeń, 
a ponadto zasilane było doraźnie niewielkimi sumami z funduszy partyj­

22 Tamże, sygn. 589, k. 33.



P R A S A  L U B E L S K A 2 3

nych OWP. Lubelską stronę pisma drukowano w zakładzie W, Wójcika, 
początkowo w ilości 1000— 1300 egz., a potem 650— 1000 egz. Ok. 75% 
nakładu rozchodziło się w mieście, reszta w okolicznych powiatach. 
„ABC” czytywane było przeważnie przez drobnomieszczaństwo i robot­
ników. Jeżeli idzie o treść pisma, podkreślić należy dużą różnicę między 
materiałami opracowywanymi w redakcji stołecznej a kolumną lokalną. 
Starosta lubelski o miejscowym wydaniu „ABC” pisał do wojewody, że 
„ogranicza się do rzeczowej krytyki rządu” oraz „stara się być bezpar­
tyjne” i „umiarkowanie opozycyjne” . Do zadrażnień z władzami nie do­
puszczał W. Wójcik — „sympatyk Chrześcijańskiej Demokracji [...] czło­
wiek pracy, bez wygórowanych ambicji [politycznych — A. N.], prowa­
dzący wydawnictwo jako przedsiębiorstwo zarobkowe”23. W związku 
z odmową zamieszczenia artykułu ostro atakującego rząd popadł on 
wreszcie w zatarg z centralą warszawską, zakończony zamknięciem „ABC 
Lubelskiego” .

Spośród periodyków endeckich wydawanych w Lublinie najdłuższy 
żywot miała „Czujnia Polska” (1926— 1931). Treść pisma objaśniał już 
jego podtytuł: „Tygodnik pod hasłem »Bóg i Ojczyzna«, poświęcony spra­
wom podniesienia i unarodowienia przemysłu, handlu, rzemiosła, rolni­
ctwa i odżydzenia Polski” . Wydawcą i redaktorem był Bolesław Dukszta. 
działacz lubelskiego koła Stowarzyszenia „Rozwój” , stały prelegent w 
akcji odczytowej tej organizacji oraz ZLN i SN. Pismo odbijano w dru­
karni „Głosu Lubelskiego” . Zbliżony doń w treści, choć łagodniejszy w 
tonie wypowiedzi, był wcześniej jeszcze wychodzący „Przegląd Handlo­
wy” (1919, 1922— 1923) — dwutygodnik ekonomiczno-społeczny, organ 
oddziału wojewódzkiego Stowarzyszenia Kupców Polskich. Pod żadną 
firmą organizacyjną nie występował tygodnik społeczno-polityczny 
„Przegląd Kobiecy” (1919— 1920), mieniący się pismem „w duchu narodo­
wym i bezpartyjnym” . Jego wydawcą i redaktorem była Irena Sliwicka, 
żona ówczesnego właściciela dziennika „Ziemia Lubelska” . Tematyka 
„Przeglądu” wykraczała daleko poza krąg spraw lokalnych. Pismo za­
pewniło sobie współpracę kilkorga wybitniejszych publicystów orientacji 
prawicowej (m.in. ks. Wacława Kneblewskiego i Heleny Ceysingerówny). 
Drukowało także obszerną ogólnokrajową kronikę działalności endeckich 
organizacji kobiecych. Bez porównania węższy zasięg miało natomiast — 
z racji swojego charakteru — inne miejscowe czasopismo kobiece tego 
obozu, miesięcznik „Doniesienia” (1933), ukazujący się jako okólnik or­
ganizacyjny lubelskiego koła Katolickiego Związku Polek.

Ugrupowania konserwatywno-nacjonalistyczne swoją prasę w Lubli­
nie zaczęły wydawać od końca listopada 1918 r. Powstała wtedy „Rzecz­
pospolita” , pismo Zjednoczenia Narodowego, współzałożycielskiej organi­
zacji ZLN, egzystowała zaledwie miesiąc, podczas którego w nieregular-

23 Tamże, sygn. 555, k. 333, 345; sygn.· 600, k. 6.



24 A N D H ZE J N O T K O W S K I

nych odstępach wyszły 3 numery (redaktor Wacław Gajewski). Trwal­
szym przedsięwzięciem okazał się tygodnik ekonomiczno-społeczny „Głos 
Rolnika-Obywatela” (1925— 1926), wydawany przez lubelską Spółdzielnię 
Rolniczą dla Handlu i Przemysłu, działającą pod patronatem Chrześci­
jańskiego Związku Drobnych Rolników — włościańskiej ekspozytury 
Stronnictwa Chrześcijańsko-Narodowego. Pismo, redagowane przez Kos- 
mę Zaleskiego, w nakładzie 2000— 5000 egz.24, rozchodziło się wśród za­
możnego chłopstwa oraz szlachty zagrodowej Lubelszczyzny i Podlasia. 
W 1927 r. kontynuowane było krótko przez tygodnik „Chrześcijański 
Związek Drobnych Rolników Rzeczypospolitej Polskiej” . Spod znaku 
Stronnictwa Chrześcijańsko-Narodowego pochodził również tygodnik, 
a od 1927 r. dwutygodnik „Straż nad Bugiem” (1926— 1930). Było to — 
jak głosi podtytuł — „Pismo polityczne, społeczne, oświatowe, poświęcone 
zagadnieniom Ziem Wschodnich” , organ oficjalny zarządu okręgowego 
Towarzystwa Opieki nad Kresami. Redakcję prowadzili Józef Kanarow- 
ski, a po jego przejściu do „Głosu Lubelskiego” , od stycznia 1927 r., 
dr Jan Skibiński, członek zarządu okręgowego TOK. „Straż nad Bugiem” 
była wydawnictwem deficytowym. Niedobory pokrywano z dotacji Za­
rządu Głównego stowarzyszenia oraz składek lubelskich członków TOK. 
Nakład wynosił 1300 egz.25. Pismo, utrzymywane ze względów politycz­
nych, w zamyśle wydawców stanowić miało przeciwwagę dla prorządo- 
wych periodyków Lubelszczyzny i Wołynia oraz symbol tradycji dzia­
łania obozu narodowego wśród ludności unickiej na tych terenach.

Z lubelskiej prasy centrowej najwięcej pism reprezentowało orientację 
chrześcijańsko-demokratyczną.

W pierwszych latach Drugiej Rzeczypospolitej poglądy ChD propa­
gował dziennik „Ziemia Lubelska” , założony jeszcze w 1906 r., od 
1909 r. —  wraz z własną drukarnią —  należący do Daniela Śliwickiego. 
Ów publicysta i historyk literatury26 —  w młodości czynny w konspi­
racjach endeckich, a podczas wojny światowej popierający kierunek 
aktywistyczny — po 1918 r. stał się sympatykiem Narodowego Zjedno­
czenia Ludowego. Zgodnie z linią tego stronnictwa „Ziemia Lubelska” 
głosiła hasła kompromisu między partiami centrum a obozem J. Piłsud­
skiego. Jako jedyne pismo lubelskie należała „Ziemia” do Związku Pol­
skiej Prasy Prowincjonalnej, założonego w 1919 r. dla obrony wspólnych 
interesów ekonomicznych. Gdy Śliwicki w 1921 r. zmarł, wydawnictwo 
zostało odkupione od jego żony przez spółkę składającą się z ludzi zwią­
zanych z partiami lewicy parlamentarnej.

Drugie chadeckie pismo codzienne pojawiło się w Lublinie dopiero 
po 10 latach. Była to wychodząca na przełomie lat 1931/1932 mutacja

24 G r o m e k, op. cit., s. 390.
25 W A P  Lublin, Urz. W oj. Lub., sygn. 555, k. 346— 347.
26 Życiorys zob.: G i e ł ż y ń s k i ,  op. cit., s. 121— 122.



P R A S A  L U B E L S K A 25·

stołecznego dziennika „Polska” , należącego do założonej przez ks. ks. pal­
lotynów spółki „Dom Prasy Katolickiej” , która pozostawała w ścisłej za­
leżności od archidiecezji warszawskiej. Mutację „Polski” redagował daw­
ny pracownik „Głosu Lubelskiego” Michał Niemir. Na życzenie centrali 
w kolumnie lokalnej pisma nie poruszano spraw ściśle politycznych, za­
mieszczając jedynie aktualności miejskie. Mutacja „Polski” przetrwała 
tylko 4 miesiące. Została zlikwidowana w związku z trudnościami finan­
sowymi wydawnictwa warszawskiego.

Spośród miejscowych periodyków chadeckich najstarszy był tygodnik 
społeczny „Robotnik” , organ Stowarzyszenia Robotników Chrześcijań­
skich, ukazujący się w latach 1917— 1921 pod redakcją Feliksa Kozu- 
bowskiego. Ten sam profil reprezentował poświęcony sprawom robotni­
czym miesięcznik „Front Pracy” (1933— 1939), wydawany przez Towa­
rzystwo Wiedzy Chrześcijańskiej przy KUL. Redaktorem naczelnym był 
ks. prof. Antoni Szymański, rektor KUL. Nakład pisma wynosił 15Ö0— 
1800 egz.27 O wiele bardziej elitarny charakter miał miesięcznik społecz­
no-polityczny „Prąd” , pismo Związku Polskiej Inteligencji Katolickiej, 
wychodzący w Lublinie w latach 1929— 1939, a poprzednio (z przerwami 
od 1908 r.) w Warszawie. Redaktorami pisma byli wybitni działacze ChD:. 
poseł Antoni Chaciński, zaś od marca 1932 r. ks. prof. Antoni Szymański. 
„Prąd” , ukazujący się w nakładzie 700—800 egz., opierał swoją egzy­
stencję na subsydiach KUL, lubelskiej Kurii Biskupiej i klubu parlamen­
tarnego ChD oraz składkach wpłacanych przez czytelników28. Wychodził 
także w Lublinie „Wewnętrzny Organizacyjny Biuletyn Związku Polskiej 
Inteligencji Katolickiej” (1938— 1939). Wszystkie te pisma związane były 
ściśle z ośrodkiem myśli chrześcijańsko-społecznej, funkcjonującym na 
KUL. Miał on znaczenie ogólnopolskie, co też i wyraźnie odbijało się w 
treści jego wydawnictw. Sprawy lokalne dominowały natomiast w ty­
godniku „politycznym, społecznym, kulturalnym i ekonomicznym” — 
„Głos Ziem Wschodnich” (1923), ukazującym się nakładem Towarzystwa 
Ziem Wschodnich RP pod redakcją Aleksandra Szniako (600— 700 egz)29.

Własnej prasy nie posiadała w Lublinie Narodowa Partia Robotnicza. 
Epizodycznie zaznaczył swoją obecność na miejscowym rynku wydawni­
czym tylko jej poprzednik: Narodowy Związek Robotniczy. W 1919 r. 
wychodził mianowicie tygodnik „Pracownik” , organ lubelskiego oddziału 
Polskiego Związku Zawodowego Pracowników Biurowych, nad którym 
NZR sprawował kuratelę polityczną.

Ubogo, a więc odpowiednio do swoich wpływów na Lubelszczyźnie, 
prezentowała się prasa Polskiego Stronnictwa Ludowego „Piast” . Co 
prawda lubelski Zarząd Wojewódzki „Piasta” , jako jedyna w kraju in-

27 W A P  Lublin, Urz. W oj. Lub., sygn. 557, k. 123; sygn. 559, k. 55; sygn. 563, k. 47.
28 Tam że, sygn. 557, k. 121; sygn. 558, k. 21; sygn. 559, k. 73, 149; sygn. 563, k. 49.
29 G r o m e k, op. cit., s. 391 i n.



26 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

stancja terenowa stronnictwa, utworzył nawet Sekcję Prasową, ale jej 
samodzielne dokonania ograniczyły się tylko do dwóch pism. Na początku 
1921 r. zawiązała się w Lublinie trzynastoosobowa Chłopska Spółka W y­
dawnicza, z udziałem m.in. wybitnych działaczy stronnictwa — Stanisła­
wa Osieckiego, Jana Bryla, Jana Dębskiego i Jana Kielaka. Finansowała 
ona oficjalny organ Zarządu Wojewódzkiego tygodnik „Obrońca Ludu” , 
którego redakcję powierzono Aleksandrowi Olkiewiczowi. Pismo prze­
stało wychodzić po sześciu miesiącach, prawdopodobnie wskutek rozbież­
ności personalnych w Spółce Wydawniczej. Na jego miejsce we wrześniu
1921 r. powstał tygodnik „Zarzewie Ludowe” , ukazujący się sumptem 
nowo powołanej spółki. Prowadził pismo Marian Cieplak, od strony poli­
tycznej nadzorowany przez czteroosobowy komitet redakcyjny. W maju
1922 r. „Zarzewie” zostało przekształcone w samoistny jednokolumnowy 
dodatek do warszawskiego tygodnika stronnictwa „Wola Ludu”30.

Na rozdrożu między P3L „Piast” a ugrupowaniami konserwatywny­
mi, jakie po przewrocie majowym poszły na sojusz z sanacją, stał mie­
sięcznik kulturalno-oświatowy Związku Włościańskiego „Poradnik Gospo­
darczy dla Drobnego Rolnika” (1928— 1933). Zarówno tytułem, jak i osobą 
redaktora (Kosma Zaleski) nawiązywał on do poprzednio ukazujących 
się w Lublinie organów Stronnictwa Chrześcijańsko-Narodowego. Wy­
dawcą pisma był Andrzej Maj, członek Rady Naczelnej PSL „Piast” . 
„Poradnik” , w nakładzie 1000 egz., rozchodził się na terenie województw 
lubelskiego i kieleckiego31.

Propagandę na rzecz prawicy i centrum uprawiała również prasa in­
stytucji kościelnych oraz bezpośrednio związanych z Kościołem organi­
zacji społecznych. Oczywiście czasopiśmiennictwo „kościelne” swoją za­
wartością różniło się od wydawnictw „świeckich” . Na jego łamach do­
minowała problematyka religijna i naukowa (filozofia, historia Kościo­
ła itp.) oraz informacja o życiu wewnętrznym instytucji i stowarzyszeń. 
Ale każde z pism owej grupy, w węższym czy szerszym zakresie, poru­
szało bieżące sprawy polityczne i socjalne.

Świeckiemu życiu publicznemu stosunkowo niewiele miejsca poświę­
cał organ urzędowy Kurii Biskupiej, miesięcznik „Wiadomości Diecezjal­
ne Lubelskie” (.1918— 1939), zgodnie ze swoim przeznaczeniem czytywa­
ny wyłącznie przez miejscowe duchowieństwo. Poza to środowisko nie 
wykraczał również miesięcznik „Spójnia” , ukazujący się w latach 1921—
1923 nakładem Związku Kapłańskiego „Unitas” w Lublinie. Do niewiel­
kiego kręgu działaczy społecznych organizujących zbiórkę składek na 
wspomożenie KUL adresowane były „Wiadomości Towarzystwa Uniwer­
sytetu Lubelskiego” (1923— 1931).

30 Zob. A. P a c z k o w s k i ,  Prasa polityczna ruchu ludow ego (1918— 1939), W ar­
szawa 1970, s. 139— 140.

31 W AP Lublin, Urz. W oj. Lub., sygn. 559, k. 73.



P R A S A  L U B E L S K A 27

Pozostałe miejscowe pisma kościelne miały już znacznie szerszy obieg 
i wyraźniejszą tendencję polityczną.

Czasów przedwojennych sięgała metryka „Nowej Jutrzenki” (1908—
1923). Do 1921 r. wychodziła ona jako tygodnik, potem jako dwutygod­
nik, a od 1922 r. miesięcznik. „Nowa Jutrzenka” , organ oświatowo-spo- 
łeczny poświęcony sprawom młodzieży, redagowana była przez ks. An­
toniego Kwiatkowskiego, który pozostawał też formalnym wydawcą 
pisma. W latach 1925— 1926 jako kontynuację „Nowej Jutrzenki” 
ks. Kwiatkowski wydawał tygodnik „Orzeł Biały” . Oficjalną firmę koś­
cielną miał miesięcznik kulturalno-oświatowy „Okólnik Stowarzyszeń 
Młodzieży Polskiej” (1921— 1926) — pismo organizacji młodzieży, głów­
nie wiejskiej i drobnomieszczańskiej, jakie należały do diecezjalnej Ligi 
Katolickiej. Po scaleniu ich w Związek Młodzieży Polskiej Diecezji Lu­
belskiej Kuria Biskupia na miejsce „Okólnika” i „Orła Białego” powo­
łała miesięcznik „Ogniwo” . Redakcję powierzono ks. Józefowi Cieślickie- 
mu, a następnie, od 1932 r., ks. Zygmuntowi Surdackiemu. Nakład pisma 
wynosił 1500— 1700 egz.32

Na przełomie 1933 i 1934 r. w diecezji lubelskiej, podobnie jak i w 
całym kraju, przeprowadzona została reorganizacja Akcji Katolickiej, za­
stępującej od 1930 r. Ligę Katolicką. Pociągnęło to za sobą zmiany w pra­
sie kościelnej. Lubelska Kuria Biskupia na użytek zreformowanej Akcji 
Katolickiej wydawała początkowo „Przewodnik Organizacji Kościelnych 
Diecezji Lubelskiej” (1933), gdy zaś powstał Diecezjalny Instytut Akcji 
Katolickiej, kierujący działalnością wszystkich miejscowych stowarzy­
szeń kościelnych, do jego dyspozycji przekazano miesięcznik „Ogniwo” . 
Nie zmieniając tytułu i redaktora, utworzono zeń nowe pismo (1933— 
1939), różniące się od dotychczasowej edycji przeznaczeniem (nie tylko 
dla młodzieży) i poważnie rozszerzoną zawartością. Nieco mniejszy był 
natomiast nakład: 1300— 1400 egz.33

Obok periodyków dla młodzieży i organów Akcji Katolickiej rozcho­
dzących się na obszarze całej diecezji wydawano też w Lublinie lokalne 
pisma parafialne. W latach 1928— 1929 „katolicko-społeczny” tygodnik 
,,Echo Parafialne” posiadała parafia Św. Pawła. W 1933 r. próbowano go 
wznowić pt. „Kronika Parafii Św. Pawła w  Lublinie” . W tym samym 
roku ukazywał się tygodnik „Wiadomości Parafialne Parafii Św. Micha­
ła w Lublinie” .

Wszystkie owe wydawnictwa były klasycznymi kościelnymi „pisma­
mi dla ludu” . Niewyszukana forma językowa, łatwo zrozumiały sens pu­
blikacji, służących „ku umoralnieniu i oświeceniu” czytelników, zawar­
tość złożona z artykułów treści religijnej, obyczajowej i historycznej, 
porad praktycznych, głównie z zakresu gospodarstwa wiejskiego, bieżą­

32 Tamże, sygn. 555, k, 346.
33 Tamże, sygn. 557, k. 121; sygn. 559, k, 73, 151; sygn. 563, k. 47.



28 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

cych wiadomości krajowych i ciekawostek ze świata, propaganda haseł 
obrony i przywiązania do Kościoła, walki z „żydokomuną” i masonerią,, 
solidaryzmu społecznego oraz swoiście pojętego patriotyzmu—  oto cha­
rakterystyczne cechy tego gatunku prasy, szeroko rozpowszechnionej na 
ziemiach polskich od przełomu X IX  i X X  w.

Istniały ponadto w Lublinie kościelne pisma dla inteligencji, wyda­
wane przez Stowarzyszenie Katolickiej Młodzieży Akademickiej „Odro­
dzenie” . W latach 1928— 1929 wychodził nieregularnie „Biuletyn Związku 
Seniorów »Odrodzenia«” . Kiedy organizację tę przekształcono w Związek 
Polskiej Inteligencji Katolickiej, „Biuletyn” został zlikwidowany. Za­
stąpił go w Lublinie wymieniony już miesięcznik „Prąd” , personalnie 
bezpośrednio związany ze stronnictwem chrześcijańsko-demokratycznym. 
Pod politycznymi wpływami SKMA „Odrodzenie” pozostawał studencki 
miesięcznik społeczno-kulturalny KUL „Nurty” (1932— 1935), wydawany 
w nakładzie 600— 700 egz.34 Na jego miejsce w latach 1935— 1939 ukazy­
wał się miesięcznik, a od 1936 r. dwutygodnik „Odrodzenie” , występu­
jący już oficjalnie pod firmą organizacyjną. Nakład miał nieco niższy 
niż „Nurty” : 500 egz.35

Egzystencja wszystkich pism kościelnych opierała się na dotacjach 
macierzystych organizacji, subwencjach otrzymywanych bezpośrednio od 
Kurii Biskupiej, składkach zbieranych wśród wiernych na fundusz pra­
sowy, niewielkich dochodach ze sprzedaży (część nakładu „pism dla ludu” 
kolportowano bezpłatnie w parafiach) oraz wpływach z ogłoszeń rekla­
mowych, jakie niektóre wydawnictwa otrzymywały od polskich przed­
siębiorców w Lublinie i województwie.

Spośród stronnictw lewicy parlamentarnej najliczniejszą prasę posia­
dała w Lublinie PPS.

Formalnie bezpartyjny, lecz ściśle związany z ruchem socjalistycz­
nym — zarówno ideologicznie, jak i personalnie — był „Dziennik Lu­
belski” (1916— 1919). Pismo finansowała założona przez grupę miejsco­
wej inteligencji demokratycznej Lubelska Spółka Wydawnicza, dysponu­
jąca niewielką drukarnią. Redagował je Zygmunt Dreszer, wybrany z ra­
mienia PPS na posła do Sejmu Ustawodawczego. Wydawnictwo to zo­
stało zlikwidowane w lutym 1919 r., gdy po nieudanych dla socjalistów 
wyborach sejmowych partia przystąpiła do reorganizacji swojego apa­
ratu propagandowego.

Polityczną kontynuację „Dziennika Lubelskiego” stanowił założony w 
sierpniu 1919 r. „Dzień Polski” , występujący jako „niezależny organ de­
mokratyczny” . Wydawcą i redaktorem naczelnym pisma był Zygmunt 
Majewski, redaktorem odpowiedzialnym — Teodor Kaszyński. Jak po­
daje cytowany już raport Sekcji Polityczno-Prasowej Oddziału II Do­

34 Tamże, sygn. 557, k. 121; sygn. 558, k. 55; sygn. 559, k. 73.
35 Tamże, sygn. 563, k. 47.



P R A S A  L U B E L S K A 29

wództwa 3 Armii WP z września 1920 r., „Dzień Polski” utrzymywał 
ciągły kontakt z „organizacjami lewicowo-niepodległościowymi” i popie­
rał „całkowicie bez zastrzeżeń Naczelnika Państwa” J. Piłsudskiego. Pis­
mo pozostawało jednak w luźniejszych niż „Dziennik Lubelski” związkach 
z PPS, które praktycznie ograniczały się do komentowania w duchu po­
glądów partii szeregu spraw z życia kraju oraz wyrażania pozytywnych 
opinii o jej działalności. Podczas wojny polsko-radzieckiej „Dzień” jaw­
nie zadeklarował się po stronie obozu belwederskiego. W sierpniu 1920 r. 
oddał się pod rozkazy Oddziału II Dowództwa Frontu Środkowego. Został 
zawieszony do czasu zakończenia działań wojennych, a jego redaktorzy 
zorganizowali i prowadzili w Lublinie wojskowe pismo codzienne 
„Front” . Po wznowieniu „Dzień Polski” , mimo częstych konfiskat, prze­
trwał do 1923 r. Jeszcze w trzecim kwartale 1922 r. odbijany był w ilości 
2500 egz., potem jednak nakład spadł do 1000— 1500 egz.36 Czytelnicy 
„Dnia” rekrutowali się spośród inteligencji demokratycznej i związanych 
z PPS robotników.

Następny dziennik socjalistyczny powstał w mieście dopiero 13 lat 
później. Był to „Robotnik Lubelski” (1936— 1937), mutacja centralnego 
organu PPS. Kolumnę lokalną pisma redagował Władysław Baranowski, 
członek komitetu okręgowego partii i przewodniczący lubelskiej Rady 
Klasowych Związków Zawodowych. Drukowano mutację „Robotnika” w 
ilości 500 egz., z czego w pierwszych tygodniach po założeniu wydaw­
nictwa w prenumeracie przez osoby prywatne i instytucje rozchodziło 
się ok. 120 egz.37 Do szerszych mas robotniczych, czytających raczej prasę 
sensacyjnopopularną, pismo nie docierało. Odbiorcami jego byli bardziej 
wyrobieni społecznie robotnicy, głównie z dużych zakładów lubelskich. 
Władze państwowe starały się bagatelizować oddziaływanie propagan­
dowe ,,Robotnika” , z drugiej jednak strony podejmowały przeciwko 
niemu surowe represje. Starosta grodzki zarządzał często konfiskaty, 
a policja we wrześniu 1935 r. przeprowadziła rewizję w lokalu redakcji 
i zajęła dokumentację wydawnictwa (m.in. listę prenumeratorów).

Poza „Robotnikiem Lubelskim” , jako organy oficjalne, PPS wyda­
wała w mieście w latach międzywojennych 4 periodyki. W pierwszych 
miesiącach Polski Odrodzonej, równolegle z nieoficjalnie związanym 
z partią „Dziennikiem Lubelskim” , nakładem Okręgowego Komitetu Ro­
botniczego PPS ukazywały się: dwutygodnik „Nasze Hasła” (1917— 1919; 
redaktor Leon Ławkowicz) oraz „poświęcony sprawom ludu pracującego 
na wsi” tygodnik „Chłopska Dola” (1918— 1919, redaktor Marian Mali­
nowski — członek CKR PPS, minister w rządach I. Daszyńskiego i J. Mo- 
raczewskiego, poseł na Sejm Ustawodawczy z okręgu Lublin). Oba pisma 
przestały wychodzić latem 1919 r., kiedy po połączeniu ruchu socjali­

36 Tamże, sygn. 598, k. 1.
37 Tamże, sygn. 563, k. 45; sygn. 607, k. 1, 6.



зо A N D R Z E J  N O T K O W S K I

stycznego trzech b. zaborów w jednolitą PPS przeprowadzono centrali­
zację prasy partyjnej. Następną inicjatywę wydawniczą lubelski. OKR 
podjął dopiero po likwidacji „Dnia Polskiego” , na którego miejsce za­
łożono w 1924 r. „Tydzień Robotniczy” pod redakcją Karola Szykulskie- 
go. Pismo upadło jednak po dwu miesiącach, prawdopodobnie z braku 
funduszy. Znacznie dłużej natomiast utrzymywał się wychodzący w na­
kładzie 500 egz. tygodnik „Jutro Polski” (1928— 1930), redagowany przez 
miejscowych aktywistów partyjnych — Wiktora Głębockiego i Juliana 
Rossę38. Wydawnictwo zostało zlikwidowane w październiku 1930 r. wsku­
tek represji, jakie spadły na lubelską organizację PPS podczas tzw. wy­
borów brzeskich. Dodać jeszcze należy, iż z PPS sympatyzował wycho­
dzący w 1920 r. tygodnik satyryczny „Diabeł” .

Lubelskie pisma lewicowych stronnictw chłopskich czytywane były 
zwłaszcza po wsiach i małych miastach w południowych powiatach wo­
jewództwa, stanowiących jeden z największych krajowych ośrodków 
wpływów Polskiego Stronnictwa Ludowego „Wyzwolenie” .

W momencie uwolnienia Lublina spod okupacji austriackiej stron­
nictwo posiadało tam nieregularnie ukazujący się „Komunikat” (1917— 
1919). Drukowane prawdopodobnie w kilku tysiącach egzemplarzy, za­
kończyło pismo swój żywot po wyborach do Sejmu Ustawodawczego38. 
Podczas następnej kampanii wyborczej, w październiku 1922 r., lubelski 
Zarząd Okręgowy PSL „W yzwolenie” utworzył dla celów agitacyjnych 
tygodnik „Niech żyje Polska Ludowa” . W późniejszych latach stron­
nictwo nie wydawało już w mieście żadnych organów oficjalnych.

Za organizację o bliskich sobie poglądach PSL „Wyzwolenie” uwa­
żało Towarzystwo Straży Kresowej, działające w latach 1918— 1922 
wśród ludności wiejskiej na ziemiach zabużańskich, Wileńszczyźnie, Bia- 
łostocczyźnie i Lubelszczyźnie — ważne ogniwo obozu belwederskiego, 
powołane specjalnie dla propagowania i realizowania jego polityki 
wschodniej. Za sprawą J. Piłsudskiego, jako Naczelnika Państwa, koszty 
funkcjonowania TSK pokrywano z funduszy rządowych, dzięki czemu 
mogło ono zdobyć się na poważne przedsięwzięcia organizacyjne. Jednym 
z nich było utworzenie terenowych instancji społecznych — tzw. rad lu­
dowych, które na zjeździe w Lublinie w maju 1921 r. połączyły się w 
Związek Rad Ludowych. Program ZRL wykazywał wiele podobieństw 
z hasłami programowymi PSL „W yzwolenie” . Właśnie na forum rad lu­
dowych często dochodziło do praktycznej współpracy stronnictwa z TSK. 
Ponadto Wydział Prasowo-Wydawniczy warszawskiego Zarządu Głów­
nego TSK, kierowany sprężyście przez Melchiora Wańkowicza, zorgani­
zował na wschodnich ziemiach Rzeczypospolitej rozbudowaną sieć pism. 
Akcją tą objęto również Lublin.

за w a p  Lublin, Starostwo Grodzkie Lub., sygn. 81.
39 Zob. P a c z k o w s k i ,  op. cit., s. 109— 110, 117.



P R A S A  L U B E L S K A 3 1

W latach 1919— 1920 drukowano w Lublinie tygodnik TSK ,,Polak 
Kresowy” . Większość materiałów do pisma opracowywała warszawska 
centrala Towarzystwa, natomiast publikacje o tematyce lokalnej przygo­
towywane były przez oddziały redakcji w Lublinie, Białej Podlaskiej,. 
Chełmie, Włodawie, Łucku, Kowlu, Włodzimierzu Wołyńskim i Równem. 
Funkcję redaktora naczelnego pełnili kolejno Włodzimierz Juszkiewicz,. 
Bolesław Srocki (prezes TSK) i Mikołaj Pajdowski. „Polaka Kresowego” 
wydawano w nakładzie 6000 egz.40 Pismo przestało wychodzić w czasie 
wojny polsko-radzieckiej, gdy tereny jego kolportażu i siedziby oddzia­
łów redakcji znalazły się w strefie frontowej. Po zakończeniu działań 
wojennych, na takich samych zasadach jak „Polak Kresowy” , zorgani­
zowany został nowy tygodnik TSK — „Polska Odrodzona” (1920— 1922). 
Oddziały redakcyjne ulokowano w Lublinie oraz Chełmie, Białymstoku 
i Brześciu n. Bugiem. Pismo redagowali kolejno Stanisław Tazbir, Wło­
dzimierz Juszkiewicz i Jan Olech. Natomiast całkowicie lubelską inicja­
tywę stanowił tygodnik miejscowej instancji Związku Rad Ludowych — 
„Jedność Ludowa” (1922— 1927). Redaktorami jego byli: Stanisław Taz­
bir oraz (od 1923 r.) Antoni Zalewski. Od października 1922 do września
1923 r. pismo zawieszono. Przerwa ta nastąpiła w związku z klęską, jaką 
poniósł ZRL w wyborach parlamentarnych 1922 r. (występował w ra­
mach piłsudczykowskiego bloku Państwowe Zjednoczenie Kresowe). Po 
przewrocie majowym lubelska grupa ZRL przyłączyła się wraz ze swoim 
pismem do założonego w czerwcu 1926 r. Związku Naprawy Rzeczypospo­
litej — głównego ugrupowania tzw. lewicy sanacyjnej (pod wpływami 
tego środowiska pozostawała zresztą już w poprzednich latach).

Własne pisma miały w Lublinie Związek Chłopski i Stronnictwo 
Chłopskie, lewicowe secesje z P3L „Piast” . Pierwsze z tych ugrupowań 
dysponowało tygodnikiem „Sztandar Ludowy” (1924·—1926). Właścicie­
lem pisma była Polska Spółka Wydawnicza, kierowana przez Aleksandra 
Olkiewicza jako głównego udziałowca. Do spółki należeli ponadto Wła­
dysław Olkiewicz — członek Zarządu Ckręgowrego ZCh i redaktor „Sztan­
daru Ludowego” oraz poseł Marian Cieplak i Zenon Wyrzykowski. Od 
września 1925 r. wydawnictwo przejęte zostało bezpośrednio przez Za­
rząd Okręgowy ZCh. Prowadzili je odtąd w imieniu spółki Marian Ciep­
lak, jako formalny wydawca, i sekretarz ZO ZCh Henryk Wisłocki, jako 
redaktor. Jednak trzy miesiące później udziałowcy spółki cofnęli Ciepla­
kowi upoważnienie do podpisywania „Sztandaru” , twierdząc, iż „nadużył 
naszego zaufania dla celów korzyści osobistych” 41. Pismo stało się znów 
prywatnym wydawnictwem, sygnowanym z pełnomocnictwa udziałow­
ców przez Z. Wyrzykowskiego. „Sztandar” wychodził w nakładzie 3000— 
4000 egz., przynosząc przy tym deficyt42. Skromne wpływy z prenume­

40 AAN. TSK, sygn. 410, k. 10— 11.
41 W A P Lublin. Urz. W oj. Lub., sygn. 555, k. 85.
42 Zob. P a c z k o w s k i ,  op. cit., s. 209.



32 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

raty uzupełniane były dotacjami członków Klubu Poselskiego i lubel­
skiego ZO ZCh. Nie wystarczało to wszakże na pokrycie niedoborów 
i kiedy wiosną 1926 r. pismo przestało się ukazywać, ciążyły na nim 
długi. Po utracie „Sztandaru Ludowego” ZO ZCh w Lublinie założył w 
grudniu 1925 r. własny organ — tygodnik „Sztandar Jedności Chłopskiej” . 
Jako wydawca podpisywał je M. Cieplak, redaktorem został H. Wisłocki. 
W styczniu 1926 r. ZCh połączył się z nowo utworzonym Stronnictwem 
Chłopskim. Pismo lubelskiego Zarządu Okręgowego pod firmą SCh wy­
chodziło jeszcze trzy miesiące. Zamknięte zostało wskutek trudności fi­
nansowych. Efemeryczną inicjatywą działaczy ludowych związanych 
z ZCh okazał się „Codzienny Kurier Lubelski” , wydawany w styczniu
1926 r. przez Spółkę Firmową „Prasa Ludowa” Stefan Lewental i Alek­
sander Olkiewicz.

Również Związek Młodzieży Wiejskiej RP „W ici” wydawał w Lubli­
nie swoje organy. Były to miesięcznik „Komunikat Związku Młodzieży 
Wiejskiej Województwa Lubelskiego” (1924— 1939) i nieregularnie wy­
chodzący „Biuletyn Akademickiego Koła Młodej Wsi w Lublinie” (1939).

Poglądy bliskie PPS i PSL „Wyzwolenie” głosiły w pierwszym dzie­
sięcioleciu Polski Odrodzonej pisma zaliczane do wpływowej przed prze­
wrotem majowym tzw. bezpartyjnej prasy demokratycznej.

Orientację tę od 1921 r. przyjęła „Ziemia Lubelska” , sterująca odtąd 
wyraźnie ku obozowi belwederskiemu. Warto w tym miejscu przytoczyć 
charakterystykę programu politycznego „Ziemi” , jaką przedstawiła sama 
redakcja w liście do Prezydium Rady Ministrów z maja 1923 r. Stwier­
dzono w nim mianowicie, że wydawnictwo działa na rzecz „szerzenia 
idei państwowej o kierunku niezależnie demokratycznym oraz dla sze­
rzenia propagandy na Kresach Wschodnich w celu duchowego, gospodar­
czego i politycznego zjednoczenia mieszanej ludności Kresów z Państwem 
Polskim”·13.

Od 1921 r. pismo wraz z własną drukarnią należało do Spółdzielni W y­
dawniczej, opartej na udziałach członkowskich zakupywanych przez 
miejscową inteligencję lewicową (w lutym 1924 r. Spółdzielnia przy­
jęła nazwę „Placówka Lubelska” ). Na przełomie r. 1926/27 głównymi 
udziałowcami wydawnictwa byli: działacz spółdzielczy Stefan Czarniecki, 
Władysław Dubowik —  obaj urzędnicy Inspektoratu Pracy, Leopold Jan­
czar — inżynier i Józef Piechota — urzędnik lubelskiego oddziału Banku 
Łódzkiego. Od strony politycznej nadzorował pismo Komitet Redakcyj­
ny. W jego imieniu do 1927 r. sygnowali „Ziemię” jako redaktorzy od­
powiedzialni kolejno Leon Radziejowski, Henryk Łubieński, Stanisław 
Kupczyński, Zygmunt Kiełb, Jan Ruczyński, Wacław Wojewódzki — 
b. kierownik wydawnictw TSK w Grodnie, Tytus Czaki — b. legionista 
i działacz POW, szef lubelskiego oddziału PAT, Teodor Kaszyński —

43 AAN. PRM. Rekt. 35. Kredyty na papier dla wydawnictw, t. 2, k. 290.



P R A S A  L U B E L S K A 33

b. redaktor „Dnia Polskiego” , Alfred Mossakowski, Antoni Kobiałko 
i Edward Lambach.

Po 1921 r. ,,Ziemia” nie była wydawnictwem obliczonym na zysk. 
Wprawdzie w niektórych latach przynosiła niewielki dochód, ale częściej 
wpływy ze sprzedaży i ogłoszeń nie równoważyły wydatków; np. na prze­
łomie 1926 i 1927 r. miesięczne wpływy wynosiły 2500, a rozchody 
3000 zł44. Braki budżetowe pokrywano z subwencji udzielanej przez zwią­
zany ze stronnictwami lewicy Bank Ludowy Ziemi Lubelskiej, doraźnych 
dotacji posłów PPS i PSL „Wyzwolenie” oraz z zysków za roboty dru­
karskie. Nakłady minimalne do 1927 r. wahały się w wysokości 1800— 
900 egz., maksymalne — 3500— 2500 egz. i wykazywały stałą tendencję 
spadkową45. Pismo, czytane przez inteligencję pracującą i bardziej wy­
robionych robotników, w większości (ok. 2/3 nakładu) rozchodziło się w 
Lublinie, a ponadto docierało do Włodawy, Białej Podlaskiej, Łukowa 
i Siedlec.

Do połowy 1923 r. „Ziemia” nie popadała w poważniejsze konflikty 
z władzami państwowymi. W maju tegoż roku uzyskała nawet z Prezy­
dium Rady Ministrów 15 min marek kredytu na zakup po zniżkowej 
cenie papieru drukarskiego z magazynów rządowych. Przy pomocy owej 
tzw. pożyczki papierowej pozaparlamentarny gabinet gen. W. Sikorskie­
go zjednywał sobie prasę centrową i lewicową46. Pożyczkę na łączną sumę 
375 min marek otrzymało ok. 30 wydawnictw, w. tym tylko 6 prowincjo­
nalnych. Fakt, że znalazła się wśród nich „Ziemia Lubelska” , świadczy
o znaczeniu, jakie nadawały jej najwyższe czynniki państwowe. Nie 
zawsze jednak wynikały z tego dla pisma korzyści, albowiem uważnie 
obserwował je również centroprawicowy gabinet W. Witosa (tzw. rząd 
Chjeno-Piasta), który objął władzę po ekipie gen. Sikorskiego. Ówczesny 
naczelnik Wydziału Polityczno-Prasowego PRM sporządził dla premiera 
taką oto opinię o piśmie (notabene odpowiadającą prawdzie): „Organ le­
wicowy [...] stosujący wobec rządu ostrą i nie przebierającą w środkach 
opozycję. Pod względem ideologii politycznej zbliżony do »Wyzwole­
nia«” 47. Posypały się represje na wydawnictwo. Na polecenie PRM władze 
lubelskie dokonywały częstych konfiskat. Pod groźbą zwolnienia z pań­
stwowej posady kierownika oddziału PAT opuścić musiał redakcję „Zie­
mi” T. Czaki. Wreszcie, za zamieszczenie serii antyrządowych artykułów
o wypadkach krakowskich w listopadzie 1923 r., z nakazu PRM pismo

44 WAP Lublin. Urz. Woj. Lub., sygn. 600, k. 5.
45 Tamże, sygn. 598, k. 1— 56.
46 Zob. A. P a c z k o w s k i ,  Prasa w  życiu  politycznym  D rugiej R zeczypospo­

litej, „Dzieje Najnowsze”, 1978, z. 3, s. 49— 50; A. N o t k o w s k i ,  P aństw ow a poli­
tyka  prasowa D rugiej R zeczypospolitej. Centralne ośrodki dyspozycji (prem ier, P re­
zydium  Rady M inistrów , P olika  A gencja  Telegraficzna), „Kwartalnik Historii Prasy 
Polskiej” (dalej: KHPP), 1979, nr 4, s. 104— 107.

47 A AN. PRM. Rekt. 35, t. 2, k. 291.

S — K H PP 4/83



34 A N D R Z E J N O T K O W S K I

zostało zawieszone. Wprawdzie po dziesięciodniowej przerwie znów za­
częło wychodzić, ale ze względów formalnych pod zmienionym tytułem: 
„Nowa Ziemia Lubelska” . Do dawnego tytułu powróciło dopiero w maju 
1925 r. „Ziemia” poparła zamach stanu J. Piłsudskiego, a od połowy
1927 r. otwarcie zadeklarowała się po stronie sanacji.

Podobną drogę polityczną przeszedł drugi bezpartyjny dziennik de­
mokratyczny — „Express Lubelski” (1923— 1939). Założył go Franciszek 
Głowiński, od 1912 r. współpracownik „Ziemi Lubelskiej” , w latach 
1918— 1921 sekretarz jej redakcji, potem właściciel Biura Ogłoszeń „Re­
klama” i z upoważnienia wdowy po Danielu Sliwickim zarządca drukarni 
„Sztuka” 48. Od samego początku pismo było mutacją warszawskiego 
„Expressu Porannego” , który należał do rozpoczynającego właśnie swoją 
wielką karierę na krajowym rynku wydawniczym koncernu „Prasa Pol­
ska S.A.” (tzw. prasa czerwona)49. W Lublinie opracowywano i druko­
wano kolumnę lokalną. Redaktorem został z początku Konstanty Bo- 
lesta-Modliński. Po jego wyjeździe do Płocka (gdzie pracował w  miejsco­
wej prasie) od września 1923 r. nieprzerwanie do 1939 r. prowadził 
„Express” Wacław Gralewski. Od roku 1929, kiedy F. Głowiński jako 
członek władz naczelnych Polskiego Związku Wydawców Dzienników 
i Czasopism oraz redaktor naczelny miesięcznika „Prasa” więcej przeby­
wał w Warszawie niż w Lublinie, w ręce Gralewskiego przeszła także 
faktycznie administracja pisma.

Już od 1924 r. „Express” zyskał mocne podstawy finansowe. Powstał 
wtedy, jak już wspomniano, „Dom Wydawniczy Franciszek Głowiński 
i Spółka” , którego nakładem, obok prasy, ukazywała się literatura bele­
trystyczna i naukowa, zbiory poezji, informatory i kalendarze. Stał się 
więc „Express” największym pismem lubelskim. W 1923 r. drukowano 
go w celach reklamowych w 10 000 egz., a w latach 1924— 1926 nakłady 
minimalne wynosiły 4000 egz., zaś maksymalne 5000— 7000 egz.50 Czy­
telnikami „Expressu” , mającego profil sensacyjnopopularny, były szero­
kie rzesze robotnicze i drobnomieszczańskie. Ok. 80% nakładu sprzeda­
wano w Lublinie, resztę w miastach południowej części województwa. 
„Express” stanowił przedsięwzięcie o charakterze komercyjnym, toteż 
redakcja lubelska, nie kryjąc sympatii dla lewicy parlamentarnej i obozu 
belwederskiego, publikacje swoje utrzymywała w tonie pozwalającym 
uniknąć ostrzejszych represji ze strony władz.

Obok „Expressu” firma F. Głowińskiego wydawała w latach 1924— 
1925 „Przegląd Lubelsko-Kresowy” —  dwutygodnik ilustrowany „poświę­
cony życiu społecznemu, kulturalnemu i gospodarczemu na terenie wo­

48 Ż yciorys zob. G i e l ż y ń s k i ,  op. cit., s. 122.
49 Zob. m.in. J. Z b r o ż e k, Narodziny „czerw on iaka” , „S tolica” , 1964, nr 22; 

E. R u d z i ń s k i ,  O koncernach  „p rasy czerw on ej” i „1K C " 1926—1939, RHCP, t. 7 : 
1968, z. 1.

50 W A P  Lublin, Urz. W oj. Lub., sygn. 598, k. 1—56.



P R A S A  L U B E L S K A 35

jewództw lubelskiego, wołyńskiego i poleskiego” . Ukazywał się on z do­
datkiem literackim redagowanym przez Konrada Bielskiego, Józefa Cze­
chowicza i Kazimierza A. Jaworskiego, późniejszego wydawcę chełmskiej 
„Kameny” . Pismo zostało zlikwidowane, gdyż nie przynosiło zysku.

Pod wpływami PPS i PSL „Wyzwolenie” , a nawet przejściowo Ko­
munistycznej Partii Robotniczej Polski, znajdowały się także niektóre 
lubelskie stowarzyszenia spółdzielcze oraz miejscowa organizacja Związku 
Polskiego Nauczycielstwa Szkół Powszechnych (od 1930 r. Związku Nau­
czycielstwa Polskiego). Wydawane przez nie pisma stanowiły uzupełnie­
nie prasy partyjnej.

PPS i KPRP rywalizowały o opanowanie lubelskiego Stowarzyszenia 
Spożywców, największej w mieście organizacji spółdzielczej, założonej 
jeszcze w 1912 r. przez działaczy PPS-Lewicy z Janem Ilemplem na 
czele51. Ostatecznie od 1922 r. we władzach LSS, przemianowanego na 
Lubelską Spółdzielnię Spożywców, górę wzięli socjaliści. W latach 1917— 
1925 nakładem LSS wychodził tygodnik społeczno-oświatowy (od 1922 r. 
dwutygodnik) „Spółdzielca” (od 1919 r. „Spółdzielca Lubelski” ). Nadzór 
nad pismem od 1922 r. sprawowała Komisja Wydawnicza Wydziału Spo­
łeczno-Wychowawczego LSS, kierowana przez Feliksa Dubickiego. Re­
daktorami byli: Wanda Papiewska oraz, od 1920 r., Józef Dominko. 
„Spółdzielca” ukazywał się w ilości 10Ö0— 1500 egz.52 W 1924 r. wydaw­
nictwa LSS — pismo i broszury —  uzyskały własne zaplecze techniczne 
w postaci niewielkiej Drukarni Biurowej LSS.

Socjaliści i lewicowi ludowcy przewodzili Stowarzyszeniu Spółdziel­
czemu Pracowników Państwowych i Komunalnych w Lublinie. Wydawało 
ono nieregularnie pismo „Nasza Praca” (1921— 1924), którego kontynuację 
stanowił dwutygodnik „Życie Spółdzielcze” (1924— 1925), z początku uka­
zujący się jako dodatek do „Nowej Ziemi Lubelskiej” . Oba pisma, reda­
gowane przez Stefana Czarnieckiego, od 1924 r. związane były z wydaw­
nictwem „Placówka Lubelska” . Po trzech latach przerwy „Życie Spół­
dzielcze” zostało wznowione (1928— 1929). Wychodziło wtedy co 10 dni, 
najpierw jako organ Lubelskiej Rady Okręgowej Spółdzielni Spożywców, 
a od 1929 r. Stowarzyszenia Spółdzielni „Spólnota” . W imieniu wydaw­
ców pismo sygnował S. Czarniecki, a redagował Feliks Petruczynik. Po 
wznowieniu „Życie Spółdzielcze” odbijane było w drukarni Banku Lu­
dowego Ziemi Lubelskiej. Tam także drukowano pepeesowskie „Jutro 
Polski” . (Prawdopodobnie Bank LudowTy udzielał obu pismom pomocy 
materialnej.) Poglądy lewicy społecznej dochodziły też do głosu na ła­

31 O LSS i jej działalności wydawniczej zob. 50 lat L u belsk iej Spółdzielni Spo­
żyw ców , Lublin 1963; J. D o m i n k o ,  Z  m inionych lat. W spom nienia działacza- 
-spółdzielcy z okresu  pracy na teren ie  Lublina, [Legnica] 1945; W. P a p i e w s k a ,  
W spom nienia bezp artyjn ej, Lublin 1956.

52 G r o m e k ,  op. cit., s. 423.

3’



36 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

mach tygodnika „Lubelska Spólnota” (1933), wydawnictwa okręgu lubel­
skiego Związku Spółdzielni Spożywców RP (mutacja warszawskiego ty­
godnika „Spólnota” , centralnego organu ZSS).

Wydawnictwem lubelsko-wołyńskiego okręgu Związku Polskiego Nau­
czycielstwa Szkół Powszechnych (następnie ZNP) był miesięcznik peda- 
gogiczno-społeczny „Ognisko Nauczycielskie” (1929— 1939). W pierwszych 
latach istnienia pisma redakcję opanowali nauczyciele należący do ugru­
powań lewicowych: Czesław Wycech — prezes lubelskiej organizacji wo­
jewódzkiej ZMW „W ici” i jednocześnie prezes Zarządu Okręgowego ZNP, 
Franciszek Rusin — redaktor naczelny, działacz PSL „Wyzwolenie” , 
i Feliks Popławski —  członek PPS. W 1932 r. wszyscy oni zmuszeni zo­
stali do ustąpienia z Komitetu Redakcyjnego (Popławskiego i Rusina wła­
dze szkolne na wniosek Urzędu Wojewódzkiego karnie przeniosły do 
pracy w innych miejscowościach). Odtąd „Ognisko Nauczycielskie” prze­
szło w ręce działaczy prorządowych. Nakład pisma w latach 1929— 1932 
wynosił 3000 egz.53

Wydawane były również w Lublinie legalne pisma lewicy rewolucyj­
nej. Na tle czasopiśmiennictwa krajowego prasa tego kierunku stanowiła 
grupę specyficzną, reprezentowała bowiem podziemny ruch polityczny 
występujący przeciwko aktualnemu porządkowi państwowemu. Tak więc 
podejmowane wobec prasy rewolucyjnej represje administracyjne zmie­
rzały bezpośrednio do jej likwidacji. Władze państwowe nie działały tutaj 
metodą nękających konfiskat czy przemyślanych nacisków i szantaży go­
dzących w podstawy finansowe. Najczęściej stosowaną sankcją było za­
mykanie pism· lub w ogóle niedopuszczanie do uruchomienia zgłaszanych 
wydawnictw — z reguły pod pretekstem uchybień formalnych. W tych 
warunkach legalna prasa rewolucyjna była nieliczna, a poszczególne 
pisma upadały przeważnie po ukazaniu się kilku numerów.

Początki lubelskiej prasy rewolucyjnej związane były z działalnością 
miejscowej Rady Delegatów Robotniczych, która w okresie walki o obli­
cze ustrojowe Rzeczypospolitej odgrywała rolę ośrodka politycznego
0 znaczeniu ogólnokrajowym. W marcu 1919 r. wyszło po jednym nu­
merze „Wiadomości Rady Delegatów Robotniczych Miasta Lublina”
1 „Wiadomości Rady Delegatów Robotników Folwarcznych Ziemi Lubel­
skiej” . Jednocześnie Komitet Okręgowy KPRP, wywierający silny wpływ 
na lubelską RDR, wydawać zaczął tygodnik „Prawda Komunistyczna” . 
Do zespołu redakcyjnego należeli Henryk Altman, Józef Gutowski, Jan 
Łazowski i Julian Rydygier. Część zamieszczanych w „Prawdzie” mate­
riałów dostarczana była z warszawskiej Redakcji Centralnej partii. Pis­
mo wydawano w nakładzie do 3000 egz.54 Po ukazaniu się 6 numerów

53 W A P  Lublin. Urz. W oj. Lub., sygn. 557, k. 121.
54 M. M e g 1 i с к a, Prasa K PR P 1918— 1923, W arszawa 1968, s. 192 —  tamże 

szczegóły o „Praw dzie K om unistycznej”  (s. 189— 193).



P R A S A  L U B E L S K A 37

„Prawda” została zlikwidowana wskutek zdemolowania przez policję lo­
kalu redakcji.

Prasa rewolucyjna pokazała się w Lublinie ponownie dopiero po 8 la­
tach. W listopadzie 1927 r. powstał dwutygodnik „Samopomoc Chłopska” , 
założony przez Stanisława Wojtowicza, ówczesnego prezesa Zarządu Po­
wiatowego Stronnictwa Chłopskiego i prezesa Związku Samopomocy 
Chłopskiej — utworzonej kilka miesięcy wcześniej radykalnej organizacji 
spółdzielczej. Już wtedy współpracował Wojtowicz z KPP. Wykluczony 
za to z SCh, w styczniu 1928 r. zorganizował Związek Lewicy Chłopskiej 
„Samopomoc” . Z jego mandatu wybrany został na posła do Sejmu. 
ZLCh „Samopomoc” stanowił legalną przybudówkę KPP, zastępując 
zlikwidowaną uprzednio przez władze państwowe Niezależną Partię 
Chłopską. Redagowana przez Wojtowicza „Samopomoc Chłopska” (od 
1928 r. tygodnik) była początkowo wydawnictwem kierowanej przez nie­
go spółdzielni, następnie zaś oficjalnym organem ZLCh. Przez cały czas 
dotowała pismo Spółdzielnia Związek Samopomocy Chłopskiej. Znaczną 
część nakładu, wynoszącego 4000— 5000 egz., kolportowano bezpłatnie 
(np. w październiku 1928 r. 2500 egz.)55. Czytelnikami byli małorolni 
i bezrolni włościanie, wśród których działało ZLCh. Około 50% nakładu 
rozchodziło się po wsiach województwa lubelskiego, reszta głównie w 
województwie kieleckim i na Rzeszowszczyźnie. Do „Samopomocy” za­
łączano trzy dodatki: „Głos Fornala” , „Życie Młodzieży” oraz „Głos Chło­
pa Galicji i Podkarpacia” . Pismo spotykały systematyczne represje ze 
strony władz państwowych: na 149 wydanych numerów 59 obłożono kon­
fiskatą (40%). W 1930 r. wyrokiem lubelskiego Sądu Okręgowego „Samo­
pomoc” została zamknięta; na jej miejsce wychodzić zaczęło w Krakowie 
„Chłopskie Życie” . Dla wsi przeznaczony ty ł również dwutygodnik „Siej- 
ba” (1935), który jako wydawca i redaktor podpisywał Mieczysław K o­
rzeniowski. „Siejba” określała się w ' podtytule pismem radykalnej mło­
dzieży chłopskiej, zaś Urząd Wojewódzki zakwalifikował ją jako organ 
„fiłokomunistyczny” .

„Cechy komunistyczne” miały również, zdaniem Urzędu Wojewódz­
kiego, miesięczniki społeczno-literackie „Barykady” i „Dźwigary” . Uka­
zywały się one w latach 1932— 1935 pod redakcją poety Józefa Łobodow- 
skiego, przy współpracy m.in. Józefa Czechowicza i Mariana Czuchnow- 
skiego. „Barykady” zostały zawieszone decyzją Sądu Okręgowego, który 
jednocześnie skazał J. Łobodcwskiego (za zamieszczanie „wywrotowych” 
publikacji) na 2 lata więzienia z zawieszeniem.

Po przewrocie majowym wyodrębniać się zaczęła wśród czasopism pol­
skich coraz liczniejsza grupa wydawnictw prorządowych. Różne były 
drogi jej formowania, zwłaszcza w przypadku pism politycznych i ogólno­

55 C i m e k ,  op. cit., s. 211— 212; o „Sam opom ocy C hłopskiej”  zob. też P a c z ­
k o w s k i ,  Prasa polityczna ruchu ludowego..., s. 66— 69, 238— 239.



38 A N D H ZE J N O T K O W S K I

informacyjnych powstałych jeszcze przed 1926 r.56 Ogólnie można powie­
dzieć, iż za rządami majowymi opowiedziała się, bynajmniej nie bezin­
teresownie, większość pism tzw. bezpartyjnej demokracji. Ponadto nowe 
władze na nie spotykaną przedtem skalę rozwinęły akcję zakładania w y­
dawnictw z funduszy państwowych, oczywiście przeprowadzając kon­
kretne posunięcia organizacyjne w ukryty sposób57. Własne pisma, na 
ogół korzystające z materialnego poparcia władz administracyjnych, po­
siadały też organizacje społeczne i zawodowe związane z obozem sana­
cyjnym. W ciągu kilku lat zbudowany został w ten sposób rozgałęziony 
na całą Polskę system prasy prorządowej, który pod względem ilościo­
wym zdominował prasę opozycyjną. Mechanizmy tworzenia i funkcjono­
wania owego systemu w czasopiśmiennictwie lubelskim ujawniały się 
bardzo wyraźnie, nie odbiegając od wzorców ogólnokrajowych.

Spośród lubelskich pism popierających przed majem obóz belwederski 
po przewrocie najbardziej zaangażowała się na rzecz sanacji „Ziemia Lu­
belska” , poglądami swoimi zbliżona do Związku Naprawy Rzeczypospo­
litej. Podczas wyborów do Rady Miejskiej w czerwcu 1927 r. i wyborów 

'parlamentarnych w marcu 1928 r. energicznie agitowała ona za głosowa­
niem na listy prorządowe. Wojewoda Antoni Remiszewski w raporcie do 
MSW z marca 1928 r. tak oto ocenił akcję propagandową „Ziemi” : „Po­
ziom artykułów na ogół nie stał na wysokości należytej, praktycznie jed­
nak pismo oddało duże usługi”58.

Na przełomie 1927 i 1928 r. nastąpiły zasadnicze zmiany w stosunkach 
własnościowych wydawnictwa. W listopadzie 1927 r. Kazimierz Swital- 
ski, kierujący wtedy jako dyrektor Departamentu I Politycznego MSW 
rządową kampanią przedwyborczą, obiecał naczelnikowi Wydziału Bezpie­
czeństwa Publicznego Urzędu Wojewódzkiego Władysławowi Włoskowi- 
czowi „3000 zł miesięcznie na »Ziemię Lubelską«, z tym że redakcja do­
stanie się do naszych rąk bez żadnych ubocznych wpływów”59. W ślad 
za owymi ustaleniami Włoskowicz otrzymał z funduszu dyspozycyjnego 
MSW 40 tys. zł na zakup od dotychczasowych akcjonariuszy pisma i jego 
drukarni. Być może, że do pozbycia się „Ziemi” zostali oni skłonieni ar­
gumentem o poważnym zadłużeniu wydawnictwa (w pierwszej połowie 
1928 r. 18,2 tys. zł) i zobowiązaniem nowych nabywców do przejęcia tych 
obciążeń. Po dokonaniu transakcji Spółdzielnia Wydawnicza „Placówka 
Lubelska” (od 1929 r. zmieniono nazwę na Lubelskie Towarzystwo W y­

56 Zob. A. P a c z k o w s k i ,  Prasa polska 1918— 1939, Warszawa 1980, s. 89— 90, 
99— 102; E. R u d z i ń s k i ,  K ształtow anie się system u prasy kon trolow anej w  Polsce  
w latach 1926— 1939, „Dzieje Najnowsze” , 1969, nr 1.

57 Zob. A. N o t k o w s k i ,  Państw ow a polityka prasow a D rugiej R zeczypospo­
litej (1918— 1939), cz. 1, KHPP, 1978, nr 1, s. 81— 83.

58 W AP Lublin. Urz. Woj. Lub., sygn. 601, k. 3.
59 AAN. Zespoły Szczątkowe Oddz. I. Akta Kazimierza Switalskiego, sygn. 69, 

k. 70 (rozmowa Switalski—Włoskowicz, 24 X  1927).



P R A S A  L U B E L S K A 39

dawnicze „Przełom” ) składała się z dwóch udziałowców: Urzędu Woje­
wódzkiego z wkładem 32 tys. zł oraz adwokata Piotra Zubowicza, zwią­
zanego wtedy z Bezpartyjnym Blokiem Współpracy z Rządem, b. sena­
tora PSL „W yzwolenie” , z wkładem 10 tys. zł60. Przynależność Zubowi­
cza do spółki prawdopodobnie była wyłącznie formalna. Jego udział fi­
nansowy pochodził chyba z dotacji MSW. Wydaje się, iż Urząd W oje­
wódzki, utrzymując nominalnie formę spółdzielczej własności wydawni­
ctwa, chciał w ten sposób zamaskować przed opinią publiczną fakt rze­
czywistego przejęcia „Ziemi” przez władze państwowe.

Trzyosobową redakcją pisma od początku 1928 r. kierował Antoni 
Wieczorkiewicz, którego umiejętności dziennikarskie nie zyskały jednak 
pozytywnej oceny wojewody, toteż w 1929 r. na jego miejsce powołany 
został Julian Tor. Nad linią polityczną „Ziemi” czuwał mianowany przez 
wojewodę i pozostający z nim w stałym kontakcie Komitet Redakcyjny 
na czele z Wacławem Wiercieńskim, działaczem Związku Naprawy Rze­
czypospolitej, dawnym współpracownikiem prasy TSK.

Po 1926 r. wydawnictwo chyliło się już ku upadkowi. Wyjścia z trud­
nej sytuacji redakcja szukała organizując kampanie reklamowe dla po­
zyskania nowych prenumeratorów i ogłoszeniodawców oraz próbując 
podnieść poziom publikacji i urozmaicić treść pisma. Służyć temu miały 
m.in. dodatki kulturalne załączane do „Ziemi” w latach 1927— 1930: „L i­
teratura i Nauka” (redaktorzy: Franciszka Arnsztajnowa, następnie Fe­
liks Arszkiewicz przy współpracy Juliana Krzyżanowskiego); „Dodatek 
Literacki Związku Literatów »Kadra«” (redaktorzy: Jan Szczawiej i An­
toni Madej) oraz „Dodatek Literacki Ziemi Lubelskiej” (redaktorzy: 
F. Arnsztajnowa i Józef Czechowicz). Ponadto jako dodatki wydawała 
wtedy „Ziemia” wkładkę ilustracyjną „Z tygodnia” , „Biuletyn Informa­
cyjny BBWR Sekretariatu Wojewódzkiego w Lublinie” (na wybory par­
lamentarne w 1930 r.) i „Życie Młodzieży” . Nakładem wydawnictwa „Pla­
cówka Lubelska” ukazywał się też w 1927 r. tygodnik humorystyczno- 
satyryczny „Obwieś” pod redakcją Teodora Kaszyńskiego (900 egz.)61.

Wszystkie owe zabiegi nie przyniosły jednak rezultatów. Jeszcze pod 
koniec 1927 r. nakłady minimalne „Ziem i” wynosiły 1000— 1100 egz., 
a maksymalne sięgały 3500 egz. Rok później górna granica nakładu spad­
ła do 1500, a w  1931 r. do 1200 egz.62 Przy coraz większym deficycie (w
1928 r. 3000 zł miesięcznie) wydawnictwo utrzymywano wyłącznie z wy­
rachowania politycznego. Jak pisał wojewoda w raporcie do MSW 
z września 1928 r.: „Pismo [...] jest koniecznym ze względu na oddziały­
wanie na sfery średnie i robotnicze i przeciwstawianie się destruktywnej 
robocie prasy prawicowej. [...] Likwidacja »Ziemi« [...] wzmocniłaby po-

60 WAP Lublin. Urz. Woj. Lub., sygn. 601, k. 2.
61 G r o m e k ,  op. cit., s. 409.
62 W AP Lublin, Urz. Woj. Lub., sygn. 598, k. 71, 73; sygn. 555, k. 297.



40 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

zycj? prasy prawicowej, a rząd pozbyłby się organu inspiracyjnego. W o­
jewództwo lubelskie jest zbyt zróżnicowane politycznie, stanowi teren 
zbyt łakomy dla wielu stronnictw, dla samego więc przeciwstawienia się 
tym stronnictwom i zwycięstwa myśli i idei marszałka Piłsudskiego i dla 
uzdrowienia stosunków likwidacja »Ziemi« jest niedopuszczalna i byłaby 
klęską”63. Była to odpowiedź na tajną instrukcję MSW w sprawie kontroli 
nad prasą subwencjonowaną, w której m.in. nakazywano dążyć do ren­
towności finansowanych przez władze pism. Subwencje państwowe, jakie 
otrzymywała „Ziemia” dla podreperowania budżetu, pochodziły z różnych 
źródeł. W momentach szczególnych trudności bezpośrednio wspierał w y­
dawnictwo wojewoda, wypłacając ze swojego funduszu dyspozycyjnego 
dotacje do 500 zł miesięcznie. Na mocy specjalnego rozporządzenia woje­
wody wkrótce po przewrocie majowym „Ziemia” wyznaczona została na 
główny w województwie organ publikacyjny dla ogłoszeń wszystkich in­
stytucji państwowych. Uzyskane tą pośrednią drogą subsydium np. od 
kwietnia 1928 do marca 1929 r. wyniosło 6882 zł. Ponadto wspomagały 
pismo banki państwowe — np. w 1930 r. Bank Gospodarstwa Krajowego 
udzielił 1000 zł dotacji64. Gdy jednak w warunkach wielkiego kryzysu 
gospodarczego już w żaden sposób nie można było sprostać konkurencji 
taniej prasy sensacyjnopopularnej, dalsze utrzymywanie pisma uznano 
za nieopłacalne. Swój ćwierćwiekowy żywot zakończyła „Ziemia Lubel­
ska” 31 grudnia 1931 r.

Na kilka dni przed likwidacją „Ziemi” ówczesny naczelnik Wydziału 
Bezpieczeństwa Urzędu Wojewódzkiego Kazimierz Fiala zawarł z Wła­
dysławem Wójcikiem —  głównym właścicielem drukarni „Udziałowej” , 
wydającym dotąd endeckie „ABC Lubelskie” — umowę pisemną w spra­
wie uruchomienia nowego dziennika prorządowego. Wójcik zobowiązał się 
do tego w zamian za obietnicę przyznania przez Urząd Wojewódzki 
10 000 zł pożyczki na pokrycie kosztów organizacji pisma oraz stałego 
wsparcia w postaci zamówień instytucji państwowych na roboty drukar­
skie. Tak powstał wychodzący od 1 stycznia 1932 r. „Kurier Lubelski” . 
Według sekretarza wojewódzkiego BBWR posła Cecyliana Ptasińskiego, 
relacjonującego to w liście do płk. Walerego Sławka, „Kurier” „przejął 
tradycje właśnie dopiero co zlikwidowanej »Ziemi Lubelskiej« [...] tzn. 
stał się pismem, o którym się powszechnie mówiło jako o »urzędówce«”65. 
Redaktorem został literat Józef Czechowicz, sygnujący również pismo 
jako formalny wydawca. Nie potrafił on wszakże nadać „Kurierowi” pro­
filu zapewniającego powodzenie czytelnicze: pierwsze półrocze działal­
ności wydawnictwo zamknęło deficytem ok. 13 000 zł66. W tej sytuacji

63 Tam że, sygn. 601, k. 4.
64 Tamże, sygn. 601, k. 3; AAN. PRM. Akta grupowe. PAT, sygn. 33— 3.1, k. 420; 

M. P i e t r z a k ,  Reglam entacja w olności prasy w  P olsce (1918— 1939), W arszawa 
1963, s. 88.

65 AAN . BBW R, sygn. 109 (m kf 31107), k. 23— 24.
66 Tamże, k. 25— 26.



P R A S A  L U B E L S K A 41

Urząd Wojewódzki zaczął cofać swoje poparcie finansowe, dalekie zresztą 
od uprzednich przyrzeczeń. Chcąc ożywić pismo, W. Wójcik dokonał 
zmiany redaktora: na miejsce J. Czechowicza powołał w październiku 
1932 r. Józefa Łobodowskiego, późniejszego wydawcę miesięczników „Ba­
rykady” i „Dźwigary” , który nadał „Kurierowi” kierunek radykalny. Za 
artykuły o „komunizującej” treści oraz ataki na obóz rządowy pismo 
było kilka razy konfiskowane. Ponadto wojewoda polecił, aby lokalne 
instytucje państwowe i samorządowe przerwały abonowanie „Kuriera” 
i nie zamieszczały w nim ogłoszeń urzędowych, zaś dowódca Okręgu Kor­
pusu II wydał rozkaz zabraniający czytania pisma przez wojskowych. 
„Kurier” , wskutek owych sankcji już doszczętnie zrujnowany finansowo, 
w listopadzie 1932 r. został przez wydawcę zamknięty.

Za politycznego spadkobiercę „Ziemi Lubelskiej” uważał się także 
dziennik „Nowa Ziemia Lubelska” , założony w czerwcu 1932 r. Mieniąc 
się organem piłsudczykowskim, nawiązywał on jednak nie do „urzędo­
w ej” , lecz demokratycznej tradycji swojej poprzedniczki. Działalność tego 
pisma jest ilustracją rozbieżności politycznych w łonie sanacji, jakie na­
rastały na tle rozkładu moralnego BBWR. Zaś okoliczności jego likwida­
cji stanowią jaskrawy przykład tłumienia przez władze państwowe kry­
tyki, pochodzącej z kół własnego obozu.

„Nowa Ziemia Lubelska” powstała jako indywidualna inicjatywa nau­
czyciela szkoły sztuk plastycznych, mjr. rez. Adama Zajączkowskiego, 
działacza miejscowej organizacji Związku Legionistów. Od września 
1932 r. tytuł własności i koszty prowadzenia pisma przejęła od niego na 
dwa miesiące Spółka Wydawnicza, utworzona przez okręgowe instancje 
Związku Legionistów, Związku Peowiaków, Związku Podoficerów Rezer­
wy WP, Legii Inwalidów WP, Związku Pracy Obywatelskiej Kobiet 
i Związku Polskiej Młodzieży Demokratycznej. Redaktorem naczelnym 
pozostawał przez cały czas A. Zajączkowski. Obok niego w Komitecie Re­
dakcyjnym główną rolę odgrywali: urzędnik magistracki Stefan Dymi- 
das i adwokat Jan Strawiński — członkowie okręgowych władz Związku 
Legionistów i Związku Peowiaków oraz wizytatorka Kuratorium Okręgu 
Szkolnego Lublin Janina Komarnicka — przewodnicząca Zarządu W oje­
wódzkiego ZPOK. Ponadto współpracowali z pismem prezesi zarządów 
okręgowych Związku Legionistów i ZPMD Pajdowski i Mazurkiewicz 
oraz kurator szkolny Lewicki.

W oczach obserwującego całe czasopiśmiennictwo krajowe Referatu 
Prasowego MSW „Nowa Ziemia Lubelska” zyskała sobie opinię organu 
„propagującego kult dla Marszałka Piłsudskiego, a nader krytycznie usto­
sunkowującego się do BBWR”67. Na pewno niektóre publikacje były od­

67 AAN. MSW, sygn. 856 (m kf 25425) —  „Spraw ozdanie kwartalne [Wydz. Spol.- 
-P clit. Dep. I M SW ] z życia polskich legalnych zw iązków  i stowarzyszeń za okres 
od 1 I do 31 III 1833” , s. 19.



42 A N D R Z E J  N O T K O W S K l

biciem animozji personalnych, ale w licznych artykułach poruszano też 
sprawy ogólniejsze — potępiano szerzące się w BBWR przejawy karie- 
rowiczostwa i prywaty, zarzucano wielu działaczom instancji lokalnych 
i centralnych koniunkturalizm i oportunizm oraz wzywano do oczyszcze­
nia z takich ludzi obozu piłsudczykowskiego. Z postawą polityczną „No­
wej Ziemi Lubelskiej” jawnie solidaryzowało się miejscowe środowisko 
Związku Naprawy Rzeczypospolitej.

Działalność pisma, którego nakład nie przekraczał 1000 egz.'8, stwa­
rzała poważny problem polityczny dla miejscowego kierownictwa BBWR, 
toteż zainspirowało ono Urząd Wojewódzki do podjęcia przeciwko „Nowej 
Ziemi Lubelskiej” akcji represyjnej. Najpierw należącym do Spółki W y­
dawniczej piłsudczykowskim organizacjom społecznym zakazano firmo­
wania pisma. Kiedy jednak poszczególni działacze nadal współpracowali 
z „Ziemią” i występowali przeciwko BBWR, usiłowano ich od tego 
odwieść obietnicami intratnych koncesji i posad państwowych. Co kilka 
dni pismo było konfiskowane. Kiedy mimo to ukazywało się dalej, władze 
lubelskie zaczęły uniemożliwiać jego drukowanie. Prawdopodobnie pod 
naciskiem administracyjnym dalszego odbijania „Ziemi” odmówili właści­
ciele drukarni „Popularnej” , oficjalnie motywując to przed Zajączkow­
skim jego zaległościami w opłatach. Drukarnia „Narodowa” , do której 
Zajączkowski przeniósł produkcję pisma, została przez władze opieczę­
towana pod zarzutem niezgłoszenia w Starostwie Grodzkim przyjęcia 
druku oraz nieodpowiednich warunków higienicznych i sanitarnych lo­
kalu. Zastraszone tym inne drukarnie lubelskie kolejno wymawiały się 
od propozycji współpracy z'„Ziem ią” . Wreszcie udało się ulokować pismo 
w drukarni demokratycznego tygodnika „Zwierciadło” w Chełmie. Jed­
nak starosta chełmski skonfiskował pierwszy odbity tam numer i do 
miejscowej prokuratury wniósł przeciwko Zajączkowskiemu sprawę kar­
ną. W ten sposób w marcu 1933 r. doprowadzono do likwidacji „Nowej 
Ziemi Lubelskiej” .

Pozostałe pisma prorządowe nie sprawiały władzom państwowym ta­
kich kłopotów finansowych i politycznych, jak „Ziemia Lubelska” i jej 
kontynuacje.

W ostatnich latach przedkryzysowych nadal dobrze prosperował 
„Express Lubelski” F. Głowińskiego. Pismo osiągnęło całkowitą samo­
wystarczalność finansową, a nawet przynosiło wydawcy dochód. Na tle 
całości ówczesnej prasy lubelskiej była to sytuacja wyjątkowa. Swoją 
pozycję „Express” uzyskał dzięki szeroko rozwiniętemu działowi ogło­
szeń reklamowych; niemałe znaczenie miała również umiejętna redakcja 
kolumny lokalnej. W latach 1927— 1928 nakład minimalny pisma wynosił 
4000— 5000 egz., zaś maksymalny 6000— 8000 egz.69 Wielki kryzys gospo­

60 WAP Lublin. Urz. Woj. Lub., sygn. 558, k. 125.
63 Tamże, sygn. 598, k. 59— 73.



P R A S A  L U B E L S K A 43

darczy spowodował poważne osłabienie wydawnictwa, ale nie wyniszczył 
go całkowicie. W 1932 r. „Express” wychodził w ilości 4500 egz., \v 1933 r. 
w 2500 egz., w 1937 natomiast nakład nieco się podwyższył — do 
3000 egz.70 Od katastrofy pismo uchroniło się m.in. przez rozszerzenie 
kolportażu na województwo wołyńskie (od 1931 r. tytuł zmieniono na 
„Express Lubelski i Wołyński” ) oraz zwiększenie objętości działu lokal­
nego (w niedzielę 4 kolumny). Urząd Wojewódzki oceniał „Express” jako 
organ „zbliżony do BBWR, do rządu przychylny, wobec miejscowych 
władz administracyjnych rzeczowy”71. Znaczenie pisma dla propagandy 
prorządowej podkreślano na naradzie w sprawach prasy miejscowej, jaka 
odbyła się w sierpniu 1932 r. w Urzędzie Wojewódzkim u naczelnika W y­
działu Bezpieczeństwa — Bieleckiego. Jej uczestnicy rozważali nawet 
kwestię ściślejszego powiązania wydawnictwa z władzami wojewódzki­
mi, dochodząc do wniosku, że „dobrze byłoby uzyskać »Express Lubel­
ski« o nakładzie kilkakrotnie większym niż »Nowa Ziemia Lubelska« 
i »Kurier Lubelski« razem wzięte”72. Na podstawie przebadanych mate­
riałów nie udało się stwierdzić, czy zostały podjęte w tym kierunku ja­
kieś konkretne działania.

Od stycznia 1932 r. koncern „Prasa Polska S.A.” powierzył F. Gło­
wińskiemu wydawanie mutacji drugiego swojego pisma, dziennika „Dzień 
dobry” . Ukazywała się ona obok „Expressu Lubelskiego” pt. „Gazeta Lu­
belska 10 Groszy” ; kolumnę miejscową redagował W. Gralewski. Pismo 
adresowane było do uboższej ludności, toteż w warunkach wielkiego kry­
zysu i konkurencji innych tego rodzaju dzienników (zwłaszcza „Expressu 
Ilustrowanego” , o którym dalej) nie uzyskało powodzenia. Początkowo 
jego nakład wynosił 2500 egz., w 1933 r. 1600 egz., w latach następnych 
obniżył się jeszcze bardziej73. W 1936 r. „Gazeta” została zlikwidowana 
jako wydawnictwo nieopłacalne.

W latach 1929— 1939 ukazywała się mutacja warszawskiego „Kuriera 
Porannego” — „Kurier Poranny Lubelsko-Wołyński” , redagowany przez 
Władysława Kamirskiego. Nakład utrzymywał się w granicach 900— 
1000 egz.74 Czytelnicy pochodzili głównie z mieszczaństwa i inteligencji. 
Pismo otrzymywało pomoc finansową od władz administracyjnych —  po 
odebraniu ogłoszeń urzędowych „Kurierowi Lubelskiemu” , w listopadzie 
1932 r. wojewoda polecił lokalnym instytucjom państwowym, aby prze­
kazały ich druk właśnie mutacji „Kuriera Porannego” . To chyba stano­
wiło podstawowy warunek istnienia owego niskonakładowego wydaw­
nictwa. -

70 Tamże, sygn. 568, k. 147; sygn. 559, k. 71; sygn. 563, k. 43.
71 Tamże, sygn. 568, k. 147.
72 AAN. BBWR, sygn. 109 (mkf 31107), k. 25— 26.
73 WAP Lublin. Urz. Woj. Lub., sygn. 557, k. 121; sygn. 558, k. 173.
74 Tamże, sygn. 559, k. 71; sygn. 563, k. 43.



44 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

Wśród lubelskich dzienników prorządowych reprezentowane były tak­
że mutacje pism wydawanych przez łódzkie koncerny prasowe.

Poważny sukces czytelniczy odniósł w Lublinie „Express Ilustrowa­
ny” (1932— 1939), mutacja wychodzącego pod tym samym tytułem pisma 
koncernu „Republika” (własność łódzkich przemysłowców włókienni­
czych). „Express” drukował dwie kolumny lubelskie, redagowane przez 
Henryka Gostyńskiego. O powodzeniu pisma decydowała niska cena i sen­
sacyjna treść. W latach 1932— 1933 lubelska mutacja „Expressu” uka­
zywała się w ilości 6000 egz., a w  1937 r. —  3500— 4000 egz.75, miała więc 
nakład wyższy od pism F. Głowińskiego. Czytelnikami „Expressu” byli 
głównie robotnicy. Możliwe, że niektóre materiały na kolumnach lubel­
skich ukazywały się z inspiracji Urzędu Wojewódzkiego. Podstawą takie­
go domysłu jest stwierdzenie wojewody w raporcie do MSW z kwietnia 
1937 r., iż „Express” „współpracuje z władzami administracyjnymi bar­
dzo dobrze”76.

Nie uzyskało natomiast powodzenia „Echo Lubelskie” (1931) — mu­
tacja łódzkiego dziennika „Echo” , należącego do wydawnictwa Jana Sty- 
pułkowskiego.

Konkurencja mutacyjnych dzienników prorządowych, mających silne 
oparcie materialne w swoich centralach w Warszawie i Łodzi, ograniczała 
niemal do zera szansę samodzielnych przedsięwzięć miejscowych, które 
borykały się z trudnościami finansowymi. Mimo deklaracji poparcia dla 
rządu nie otrzymywały one żadnej pomocy od władz, kierujących się 
przy swoich inwestycjach prasowych zasadami opłacalności. Toteż za­
ledwie po kilka lub kilkanaście dni przetrwały „Dziennik Lubelski” 
(1932) i jego kontynuacja „Dzień Polski” (1933) oraz „Kurier Lubelski” 
(1937). Dłużej utrzymywały się jedynie wychodzące trzy razy tygodnio­
wo „Nowiny Lubelskie” (1938— 1939).

Wśród prorządowej prasy lubelskiej periodyki odgrywały znacznie 
mniejszą rolę niż pisma codzienne, od których przeważnie miały dużo 
niższe nakłady; przy tym większość z nich zasięg swój ograniczała do 
terenu miasta. Poza-Lublin rozchodziły się tylko organy przeznaczone 
dla wsi oraz miesięcznik „Ognisko Nauczycielskie” . Niemal we wszyst­
kich miastach powiatowych województwa istniały lokalne prorządowe 
wydawnictwa periodyczne —  tygodniki lub dwutygodniki społeczno-poli­
tyczne, toteż lubelskie pisma tego typu raczej nie znajdowały tam czytel­
ników. Najliczniejszą grapę lubelskich periodyków prorządowych stano­
wiły wydawnictwa dla wsi.

Do jesieni 1927 r. dotrwała „Jedność Ludowa” , jeszcze po przewrocie 
majowym ukazująca się w nakładzie 1300— 1500 egz.77 Przynoszące duży 
deficyt (dochody równały się 50— 6G!%  sumy wydatków), pismo to zostało

75 Tamże.
76 Tamże, sygn. 563, k. 43. '
77 Tamże, sygn. 555, k. 347; sygn. 600, k. 6— 7.



P R A S A  L U B E L S K A 45

zamknięte. W latach 1927— 1928 prosanacyjni secesjoniści ze Stronnictwa 
Chłopskiego (Marian Cieplak, Karol Polakiewicz) wydawali tygodnik „Z y­
cie Chłopskie” , z mutacją w Dubnie pt. „Chłop-Wołyniak” . Sześć lat póź­
niej uruchomiono w Lublinie mutację głównego pisma BBWR dla wsi — 
„Gospodarz Polski” . Mutację tę, wychodzącą pt. „Gazeta Gospodarza Lu­
belskiego” (1933— 1934), w nakładzie 500 egz.78, redagował Jan Chômiez — 
prezes lubelskiej Rady Powiatowej BBWR. Opanowane przez działaczy 
sanacyjnych wojewódzkie Towarzystwo Organizacji i Kółek Rolniczych 
wydawało miesięcznik społeczno-gospodarczy „Wiadomości Lubelskich 
Organizacji Rolniczych” (1936— 1937, redaktor Jadwiga Sękowska, nakład 
3500 egz.)79. Nakładem miejscowej organizacji Centralnego Związku Mło­
dzieży Wiejskiej „Siew” , z prorządowych pozycji konkurującego z ZWM 
„W ici” , ukazało się w 1934 r. kilka numerów dwutygodnika „Siewiarz 
Lubelski” .

Typowym prowincjonalnym tygodnikiem dla szerszych kręgów inte­
ligencji miejskiej było „Życie Lubelskie” (1935— 1936), zajmujące się za­
gadnieniami politycznymi, społecznymi i kulturalnymi miasta i regionu. 
Pismo finansowali członkowie Komitetu Wydawniczego, redagowali zaś 
Władysław Botta, a następnie Czesław Sędzimir-Dobrowolski. Podobny 
profil tematyczny miał miesięcznik „Przegląd Społeczny” (1938— 1939), 
ukazujący się pod oficjalną firmą władz państwowych — Komitetu W y­
dawniczego przy Urzędzie Wojewódzkim. Komitetowi przewodniczył Ka­
zimierz Stalewski, a redakcję prowadził Zygmunt Grzywacz. Doraźnym 
przedsięwzięciem o charakterze agitacyjnym było pismo „W yborca” , wy­
dawane podczas wyborów do Rady Miejskiej w 1927 r. jako organ pro- 
rządowego Bloku Związków Pracowniczych.

Prorządową prasę dla konkretnych środowisk zawodowych reprezen­
towały dwutygodnik „Praca” (1932— 1933) —  organ Koła Pracowników 
Umysłowych BBWR oraz (od 1932 r.) miesięcznik „Ognisko Nauczyciel­
skie” . Po usunięciu z redakcji „Ogniska” ludowców i socjalistów pismem 
kierowali Antoni Madej, Ludwik Pawłowski i Władysław Petrykiewicz. 
W ostatnich latach przedwojennych wychodziło ono w ilości 5000 egz.80

Próby wydawania własnych periodyków podejmowały też sanacyjne 
organizacje społeczno-polityczne. I tak pismem lubelskiego oddziału 
Związku Polskiej Młodzieży Demokratycznej był dwutygodnik „Trybu­
na” (1931, 1932— 1934), redagowany początkowo przez Józefa Łobodow- 
skiego, zaś po wykluczeniu go z ZPMD za poglądy komunistyczne (1932) 
przez Józefa Falandysza i Władysława Wąchałę. Organem Związku Mło­
dych Narodowców, prorządowej secesji z obozu endeckiego, był w Lubli­
nie w latach 1934— 1935 dwutygodnik „Sprawa” (redaktor Jerzy W ojcie­

78 Tamże, sygn. 559, k. 59; sygn. 560, k. 89.
79 Tamże, sygn. 563, k. 49.
80 Tamże, k. 47.



46 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

chowski). Efemerydą okazały się natomiast „Wiadomości Bieżące Lubel­
skiego Oddziału Związku Pracy Obywatelskiej Kobiet” (1934).

Znaczna część czasopism lubelskich miała charakter apolityczny. Naj­
liczniejszą ich grupę stanowiły periodyki wydawane przez młodzież szkol­
ną. Spośród pism tego typu dłużej utrzymał się tylko miesięcznik „W  słoń­
ce” (1928— 1939), poświęcony —  jak głosił podtytuł — „zagadnieniom 
społecznym, literaturze, nauce i życiu szkolnemu” . Do 1936 r. był on 
organem uczniów Gimnazjum im. Hetmana J. Zamoyskiego. Potem do 
Komitetu Redakcyjnego weszli też przedstawiciele innych lubelskich 
szkół średnich. Organami międzyszkolnymi były również miesięczniki 
,,Życie Młodzieży” (1919), „Młodzież” (1920), „W  przyszłość” (1922) 
i „Młodzież Błękitna” (1928— 1929). Seminarium Nauczycielskie Żeńskie 
im. G. Piramowicza wydawało dwumiesięcznik „Ku światłu” (1923—
1924), Gimnazjum Państwowe im. S. Staszica — miesięcznik „Przedwioś­
nie” (1925), gimnazjum „Szkoła Lubelska” — pismo „Skry” (1932— 1933), 
Zakład Wychowawczy Sw. Józefa —  kwartalnik „Promyk” (1932— 1935). 
W 1919 r. nakładem Sekcji Literacko-Wydawniczej studentów Uniwer­
sytetu Lubelskiego wyszło kilka numerów dwutygodnika „Akademik” . 
Prasę harcerską reprezentowały miesięczniki: „Nasze Pismo” (1919) — 
organ Inspektoratu Okręgowego ZHP w Lublinie, „Łącznik Lubelskiej 
Chorągwi Harcerskiej” (1935— 1936) oraz ,,U ogniska” (1921— 1922) i „Na­
sze Ognisko” (1924— 1925) —  oba wydawane przez IV Lubelską Drużynę 
im. Hetmana J. Zamoyskiego.

W dziedzinie prasy gospodarczej na początku lat dwudziestych dużą 
aktywność przejawiało Biuro Ogłoszeń „Reklama” F. Głowińskiego, obej­
mujące swoją działalnością obszar województw lubelskiego i wołyńskie­
go. Wydawało ono w latach 1919— 1922 cztery pisma: dwutygodnik „Re­
klama” , miesięcznik „Rynek Lubelsko-Wołyński” (od 1922 r. „Rynek Pro- 
wincjcnalno-Kresowy” ), „Targ Maszyn” oraz „Rynek Żywności i Odzie­
ży” . Inne miejscowe pisma ogólnogospodarcze to tygodnik „Kurier Lu­
belski” (1925) i dwutygodnik „Gazeta Informacyjna” (1932). Tematyka 
pozostałych periodyków ekonomicznych miała już węższy zakres. Zagad­
nieniom gospodarki miejskiej poświęcone było pismo „Samorząd” (1918). 
Problemy drobnej wytwórczości omawiały miesięczniki „Dziennik Izby 
Rzemieślniczej w Lublinie” (1930— 1931) i kontynuujący go „Biuletyn 
Izby Rzemieślniczej w Lublinie” (1932— 1939), który (wydawany w ilości 
500 egz.) komentował niekiedy różne przejawy życia społecznego i poli­
tycznego, czyniąc to — jak donosił wojewoda do MSW —  „w  duchu pro- 
rządowym”81. Ściśle specjalistyczny profil reprezentowały półrocznik Lu­
belskiej Izby Rolniczej „Wiadomości Rolnicze” (1934— 1935, w 1936 r. 
zastąpione już bardziej „upolitycznionymi” „Wiadomościami Lubelskich 
Organizacji Rolniczych” ) oraz miesięcznik pszczelarski „Pasieka” (1931).

81 Tamże, k. 49.



P R A S A  L U B E L S K A 47

Własne pisma wydawało Stowarzyszenie Techników Lubelskich: mie­
sięczniki „Biuletyn Stowarzyszenia Techników Województwa Lubelskie­
go” (1925) i „Technik Lubelski” (1929— 1931); 350—400 egz.)82. Jako mie­
sięczny dodatek samoistny do warszawskiej „Gazety Strażackiej” uka­
zywała się „Lubelska Gazeta Strażacka" (1931— 1933), organ wojewódz­
kiego Związku Straży Pożarnych. W odróżnieniu od swojej kontynuacji 
tytułowej z lat trzydziestych wyłącznie sprawami fachowymi zajmował 
się miesięcznik „Ognisko Nauczycielskie” (1920— 1923), wychodzący na­
kładem lubelskiego Oddziału Powiatowego Związku Polskiego Nauczy­
cielstwa Szkół Powszechnych (350— 1000 egz.)83.

Lubelskie czasopiśmiennictwo kulturalne dwudziestolecia międzywo­
jennego zapoczątkował wydawany przez Antoniego Ferskiego dwutygod­
nik „Życie Artystyczne” (1921— 1922), poświęcony sprawom literatury, 
teatru, muzyki i malarstwa. W tym samym czasie wychodził miesięcznik 
artystyczno-literacki „Lucifer” , wokół którego grupowało się grono mło­
dych poetów z Konradem Bielskim i Wacławem Gralewskim na czele, 
pismo okrzyknięte w mieście jako obrazoburcze i urągające obyczajowości 
publicznej (na numer pierwszy starostwo nałożyło konfiskatę). Ta sama 
awangardowa grupa poetycka w latach 1923— 1925 wydała 5 numerów 
czasopisma „Reflektor” , w którym debiutował najwybitniejszy z lubel­
skich literatów międzywojnia Józef Czechowicz. Inicjatywą Tadeusza Bo­
cheńskiego, zwolennika klasycznych form wyrazu poetyckiego, były 4 nu­
mery dwutygodnika „Nowe Życie” (1925). W latach 1932— 1935 ukazy­
wały się wspomniane już miesięczniki „Barykady” i „Dźwigary” , a w 
1936 r. studencki miesięcznik literacko-kulturalny „Odskocznia” . Polskie 
nowości książkowe popularyzował miesięcznik „Promień” pod redakcją 
Alfonsa Krauzego (dwa numery w 1926 r.). Wymieniony już A. Ferski 
w 1921 r. próbował wydawać dwutygodnik „Lubelski Ilustrowany Prze­
gląd Teatralny” . Wychodziły też w Lublinie dwa czasopisma muzyczne: 
„Kronika Muzyczna Organistów Diecezji Lubelskiej” (1925— 1938) i organ 
miejscowego Towarzystwa Muzycznego — miesięcznik, a potem dwuty­
godnik, „Lubelskie Wiadomości Muzyczne” (1936— 1937; redaktorzy Ame­
lia i Władysław Wierzbiccy).

Towarzystwo Przyjaciół Nauk w Lublinie w latach 1928— 1929 wy­
dało 2 tomy rocznika „Region Lubelski” , zaś w latach 1930— 1938 — 3 to­
my „Pamiętnika Lubelskiego” . Większość zawartych w nich materiałów 
dotyczyła dziejów Lubelszczyzny. Natomiast zagadnieniom prawa admi­
nistracyjnego poświęcony był miesięcznik „Przewodnik Administracji 
Polskiej” (1919— 1920).

Prasę satyryczną, obok omówionych już pism „Diabeł” i „Obwieś” , 
reprezentowały tygodniki i dwutygodniki: F. Głowińskiego „Śmiech”

82 Tamże, sygn. 559, k. 163.
83 G r o m e k ,  op. cit., s. 410.



48 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

(1919— 1920), „Komar” Tadeusza Marcińczyka i Józefa Sadzikowskiego 
{1922— 1925), „Krzywe Zwierciadło” Stanisławy Czarneckiej (1924— 1925) 
oraz „Osa Nadbystrzycka” Walerego F. Ulanickiego (1936). Obok humo­
ru obyczajowego nie stroniły też one od satyry politycznej, dotykającej 
zwłaszcza lokalnych stosunków lubelskich.

Pierwszym lubelskim pismem wojskowym był wspomniany już dzien­
nik dla żołnierzy „Front” (1920). To wybitnie propagandowe wydaw­
nictwo (6000 egz.) uzyskało też dużą popularność wśród cywilnej lud­
ności miasta — głównie ze względu na aktualność informacji wojen­
nych84. Podczas wojny polsko-radzieckiej z inspiracji miejscowego do­
wództwa wojskowego ukazywał się ponadto tygodnik „Obrona” (sier­
pień— październik 1920), organ wojewódzkiego Komitetu Obrony Naro­
dowej i lubelskiej delegatury doraźnie utworzonego przez rząd Biura Pro­
pagandy Wewnętrznej PRM. Agitował on ludność wiejską do oporu prze­
ciwko Armii Czerwonej. Już po zakończeniu działań wojennych Referat 
Prasowy Wydziału II Sztabu Dowództwa Okręgu Generalnego Lublin 
wydawał „poświęcony żołnierzowi polskiemu i jego przyjaciołom” ty­
godnik „Hasło” (1920— 1921). Pismem o obiegu wewnętrznym był nato­
miast „Przewodnik Oświatowy DOG Lubelskiego” (1919— 1921), załącza­
ny co dwa tygodnie jako dodatek samoistny do „Rozkazu Dziennego 
DOG” . Nakładem organizacji paramilitarnych ukazywały się miesięcznik 
„Komunikat Strzelecki Okręgu Lublin”  (1920— 1921; 2000— 3500 egz.)85, 
miesięcznik „Ster” (1926— 1929) i periodyk nieregularny „Samoobrona 
Przeciwlotniczo-Gazowa” (1939) — wydawnictwa wojewódzkich i miej­
skich instancji Ligi Obrony Przeciwlotniczej i Przeciwgazowej.

Z dziedziny prasy sportowej jedynym przedsięwzięciem był „Lubelski 
Tygodnik Sportowy” (1924— 1925) wydawany i redagowany przez Augu­
styna Paszkowskiego.

4. Śr o d o w i s k o  d z i e n n i k a r s k i e

W latach międzywojennych brak było w Lublinie liczniejszego środo­
wiska zawodowych dziennikarzy. Według zasad obowiązujących przy 
przyjmowaniu do Związku Zawodowego Dziennikarzy RP, członkiem tej 
organizacji mogła zostać tylko osoba, dla której praca w redakcji lub 
agencji prasowej wydającej biuletyn codzienny była głównym źródłem 
utrzymania. Tymczasem w Lublinie zdecydowana większość redaktorów 
miejscowych pism swoje zajęcia w prasie wykonywała obok zasadniczej 
pracy zawodowej. Zjawisko to w całości dotyczyło prasy periodycznej, 
którą prowadzili przeważnie „etatowi” działacze polityczni i związkowi

84 CA К С PZPR. Instytucje W ojskow e, sygn. 296/1— 70, k. 57.
85 G r o m e k ,  op. cit., s. 396.



P H A S A  L U B E L S K A 49

(pisma PPS i stronnictw ludowych) bądź przedstawiciele wolnych zawo­
dów — przede wszystkim nauczyciele, adwokaci, lekarze i księża. Zawo­
dowi dziennikarze pracowali tylko w pismach codziennych, i to nie we 
wszystkich. Np. na początku lat dwudziestych „Dziennik Lubelski” czy 
„Dzień Polski” redagowane były wyłącznie siłami amatorskimi. Kadra 
dziennikarzy profesjonalistów powiększyła się nieco dopiero wraz ze 
wzrostem liczby jednocześnie wydawanych pism codziennych, czyli od 
połowy lat dwudziestych. O jej stanie ilościowym orientują w  przybli­
żeniu ułamkowe dane z lat 1932— 1935, kiedy to próbowano powołać, 
jako oddział ogólnokrajowego Związku Zawodowego, Syndykat Dzienni­
karzy Lubelskich i Wołyńskich. Inicjatywa owa wyszła od A. Zajączkow­
skiego z „Nowej Ziemi Lubelskiej” i H. Gostyńskiego z „Expressu Ilustro­
wanego” . Pod koniec 1932 r. odbyły się zebrania organizacyjne: na pierw­
sze przyszło 6 osób, na drugie —  18. Ukonstytuował się tymczasowy za­
rząd Syndykatu w składzie: prezes W. Gralewski („Express Lubelski” ), 
wiceprezes S. Borowski („Głos Lubelski” ), sekretarz Edward Lambach 
(b. pracownik nie istniejącej już „Ziemi Lubelskiej” , aktualnie bez za­
trudnienia w prasie), członkowie: H. Gostyński i W. Kamirski („Kurier 
Poranny Lubelsko-Wołyński” ). Syndykat lubelski prawdopodobnie nie 
został zatwierdzony przez Zarząd Główny Związku i ostatecznie nie roz­
począł praktycznej działalności. Drugą próbę podjęto na początku 1935 r., 
kiedy to Zarząd Główny Związku powierzył swojemu Wydziałowi Wy­
konawczemu rozpoczęcie przygotowań do zorganizowania Syndykatu lu- 
belsko-wołyńskiego, ale po uprzednim rozpatrzeniu, czy kwalifikacje zgło­
szonych kandydatów są zgodne z wymogami statutowymi. W materia­
łach źródłowych nie udało się odnaleźć żadnych danych wskazujących, 
że Syndykat w Lublinie w końcu powołano. Wydaje się, że lubelskie śro­
dowisko pracowników prasy nie spełniało podstawowego warunku sta­
tutowego pozwalającego na założenie Syndykatu — zabrakło tam 10 osób 
z kwalifikacjami odpowiadającymi przepisom związkowym. Spośród du­
żych miast prowincjonalnych syndykaty dziennikarskie istniały jedynie 
w Białymstoku, Częstochowie, Sosnowcu i Grudziądzu (siedziba Syndy­
katu Pomorskiego). Sytuacja kadrowa dziennikarstwa lubelskiego, na tle 
innych lokalnych ośrodków prasowo-wydawniczych, nie stanowiła zatem 
wyjątku.

5. UW AGI KOŃCOWE

W okresie dwudziestolecia międzywojennego prasa lubelska przeja­
wiała cechy charakterystyczne dla wszystkich większych lokalnych ośrod­
ków wydawniczych środkowej części kraju: była stosunkowo liczna 
i zróżnicowana pod względem typologicznym; znajdowały w niej odbicie 
najważniejsze ogólnokrajowe podziały polityczne.

Szczytowy rozwój prasy lubelskiej — podobnie jak i całego czaso-

4 — K H PP 4/83



50 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

piśmiennictwa prowincjonalnego województw centralnych —  przypadł 
na pierwsze dziesięciolecie Polski Odrodzonej. Zadecydowało o tym prze­
de wszystkim ożywienie polityczne związane z odzyskaniem niepodleg­
łości, co w  Lublinie szczególnie dawało o sobie znać. Podczas wojny świa­
towej miasto było przecież drugim po Warszawie głównym ośrodkiem 
politycznym ziem b. Kongresówki, a następnie siedzibą pierwszego rządu 
centralnego Odrodzonej Rzeczypospolitej. Z tymi właśnie okolicznościa­
mi wiązać można skok ilościowy prasy lubelskiej w latach 1918— 1919. 
Na ówczesny rozwój miejscowego czasopiśmiennictwa istotny wpływ 
miała pomyślniejsza niż po 1928 r. koniunktura gospodarcza. Brać też 
należy pod uwagę prawne warunki funkcjonowania prasy krajowej, w la­
tach rządów parlamentarnych odznaczające się dość daľeko posuniętym 
liberalizmem.

Po przewrocie majowym na lubelskim rynku wydawniczym nastą­
piły zasadnicze zmiany. Represje władz państwowych i trudności ekono­
miczne wielkiego kryzysu poważnie zredukowały możliwości działania 
prasy opozycyjnej, zdominowanej już wtedy przez wydawnictwa prorzą- 
dowe, wśród których główną rolę odgrywały pisma codzienne. Rzecz cha­
rakterystyczna, że ok. 1930 r. zamknęły w mieście poważniejsze dzienniki 
polityczne. Rozwinęły się natomiast mutacje goniących za sensacją infor­
macyjnych dzienników warszawskich i łódzkich, które należały do wy­
dawnictw w różnej formie związanych z władzami państwowymi. Znaj­
dowały one szeroki krąg nabywców, przez co były wysoce użyteczne dla 
potrzeb propagandy prorządowej. Przewaga tych pism stanowiła zjawisko 
typowe dla ogółu miast prowincjonalnych Polski środkowej. Dążenie 
centrali owych wydawnictw do szukania nowych rynków zbytu (w obro­
nie przed skutkami wielkiego kryzysu) splatało się z protekcyjną wobec 
nich polityką władz oraz preferencjami publiczności czytelniczej, okreś­
lonymi kierunkiem rozwoju kultury masowej w ówczesnej Polsce. W la­
tach trzydziestych jedynym samodzielnym dziennikiem miejscowym, 
z trudem zresztą walczącym o przetrwanie, pozostawał endecki „Głos Lu­
belski” .

W życiu Lublina prasa miejscowa spełniała bardzo ważne funkcje. 
Stanowiła dla społeczeństwa najaktualniejsze źródło informacji o wyda­
rzeniach w mieście i okolicach. Była narzędziem propagandy i agitacji po­
litycznej w różnego rodzaju akcjach o charakterze ogólnokrajowym i lo­
kalnym (wybory parlamentarne i samorządowe, obchody świąt, rocz­
nic itp.). Służyła rozwijaniu różnorodnych inicjatyw społecznych oraz 
zaspokajaniu dążności kulturalnych lokalnego środowiska inteligenckie­
go. Aktywnie uczestniczyła w szerzeniu oświaty i rozwijaniu zaintereso­
wania regionem —  jego historią, kulturą ludową, krajoznawstwem. Zaj­
mowała ważne miejsce w lokalnym życiu gospodarczym: otwierała swoje 
łamy dla informacji i reklamy z tej dziedziny oraz sama w sobie była 
czynnikiem rozwoju przemysłu poligraficznego.



P R A S A  L U B E L S K A 51

Podkreślić należy, iż w tradycjach prasy lubelskiej Drugiej Rzeczy­
pospolitej wyraźnie jest widoczny nurt demokratyczny i rewolucyjny, 
zwłaszcza w okresie poprzedzającym tzw. wybory brzeskie, dopóki prasa 
lewicowa nie została wyniszczona wskutek celowej polityki władz pań­
stwowych.

4·


