MUZEUM HISTORII POLSKI

Dlugajczyk, Edward

"Dziennik Polski" na Zaolziu
(1934-1939)

Kwartalnik Historii Prasy Polskiej 32/1, 65-79

1993

Artykut zostat zdigitalizowany i opracowany do udostepnienia
w internecie przez Muzeum Historii Polski w ramach

prac podejmowanych na rzecz zapewnienia otwartego,
powszechnego i trwatego dostepu do polskiego dorobku
naukowego i kulturalnego. Artykut jest umieszczony w kolekcji
cyfrowej bazhum.muzhp.pl, gromadzacej zawartosc polskich
czasopism humanistycznych i spotecznych.

Tekst jest udostepniony do wykorzystania w ramach
dozwolonego uzytku.



Kwartalnik Historii Prasy Polskiej XXX 1
PLISSN 0137-2998

EDWARD DLUGAJCZYK (Katowice)

,»DZIENNIK POLSKI” NA ZAOLZIU (1934-1939)

Prasa polska na Zaolziu z okresu migdzywojennego nie doczekala sie jeszcze
monografii. Wspomina si¢ o niej w opracowaniach ogdlnych i przy omawianiu
ré6znych tematéw specjalistycznych, dotyczacych Slaska Zaolziafskiego i stosun-
kéw polsko-czechostowackich!, w ksiazkach o prasie krajowej?. Dobry punkt
wyjScia do dalszych badan stwarzaja zestawienia bibliograficzne, a wéréd nich
najpetniejsze Stanistawa Zahradnika®. Ksiazka S. Zahradnika oprécz opisu bib-
liograficznego poszczegélnych tytuléw i tego wszystkiego, co zwykle miesci si¢
w stopce redakcyjnej, podaje dane statystyczne, typologi¢, podstawy ekonomicz-
ne, nakfady, charakteryzuje osrodki wydawnicze, drukarnie, prezentuje najbar-
dziej zastuzonych redaktoréw. Z prasy politycznej najwigcej uwagi po§wigcono,
zwlaszcza ze strony badaczy czeskich, kierunkowi komunistycznemu.

Ukazanie si¢ ,,Dziennika Polskiego™” wyznacza cezur¢ w rozwoju prasy pol-
skiej na Zaolziu. Od przeksztalcema w 1926 1. ,,Robotnika Slaskiego” w tygodnik
ludno$¢ polska na tym terenie nie posiadata p1sma codziennego. Trudno za takie
uzna¢ drukowang w Katowicach, z przeznaczeniem dla Zaolzia, sensacyjng ,,Pol-
ska 30-halerzéwke”. Oprécz ,,Robotnika Sla,sklego organu socjalistéw, wtasng
prasq dysponowaty ugrupowama polityczne. Zalozona w 1921 r. ,,Gazeta Kreso-

” chceiata uchodzi€ za pismo bezpartyjne narodowe, cho¢ pod wzgledem per-
sonalnym i finansowym byla zwigzana z kierownictwem Zwiazku Slaskich Kato-
likéw. Zwiazek ten od 1927 r. wydawat swéj tygodniowy organ, ,,Nasz Kraj”.
Podobnie uczynito Stronnictwo Ludowe, ktére dwa lata péZniej wypuscito ,,Pra-
wo Ludu”. Komunisci mieli ,,Gtos Robotniczy” (1920-1936) i ,,Gtos Robotniczy
i Ludowy” (1936-1938), §lazakowcy spod znaku Jézefa Kozdonia — ,,Nasz Lud”.

Z prasy krajowej ugruntowang pozycj¢ miat krakowski ,,Ilustrowany Kurier
Codzienny”, cho¢ nie wszystkim odpowiadat prosanacyjny kierunek dziennika.
Jak na mozliwosci miejscowego odbiorcy byt jednak za drogi; pojedynczy numer
kosztowat 90 halerzy, wydanie niedzielne 1,20 korony. Ponadto byt adresowany

'J. Chmelat¥, Polska mniejszo$¢ narodowa w Czechostowacji, Praga 1935; W. Swora-
kowski, Polacy na Slgsku za Olzq, Warszawa 1937; J. Chlebowcz vy k, Nad Olzq. Slgsk
Cieszyiiski w wiekach XVIII, XIX i XX, Katowice 1971; Z. Jasif s ki, Dziatalnos$¢ kulturalno-
-0$wiatowa Polakéw za Olzg (1920-1938), Opole 1990.

2A.Paczkowski, Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980, s. 377-378;J. Lo -
jek, J.OMy$§lifiski, W. Wladyk a, Dzieje prasy polskiej, Warszawa 1988, s. 131; E. D tu -
gajczyk, Oblicze polityczne i wlasnosciowe prasy polskiej w wojewddztwie Slgskim, Katowice
1990, passim.

*L.Brozek, O. Michejda, Powojenna prasa polska na Slgsku Czeszynskzm, »Roczniki
Towarzystwa Przyjaciél Nauk na Slasku”, t. IV, 1934, 5. 217-230; J. K u b 1 & e k, Bibliografie novin
a éasopisu na Moravé a ve Slezsku v letech 1918-1945; S. Zahradn ik, Czasopismiennictwo
w jezyku polskim na terenach Czechostowacji w latach 1848-1938, Opole 1989.



66 EDWARD DLUGAJCZYK

raczej do wyksztatconego czytelnika. Zaolzie potrzebowato popularnego dzienni-
ka ludowego, uwzgledniajgcego w wigkszym stopniu specyfike regionu, czego
gazeta Mariana Dabrowskiego nie byta w stanie spetni¢. Ludno$é polska za Odra
chetnie jej poszukiwata z powodu pryncypialnie antyczeskiego nastawienia, cze-
go z kolei nie chcialy tolerowac miejscowe wladze. Dnia 14 XIT 1929 r. Praskie
Ministerstwo Spraw Wewnetrznych wydato zakaz rozpowszechniania ,,JKC-a” na
terenie Czech, Moraw i Slaska, po czterech dniach takze na Stowacji i Rusi
Podkarpackiej. Debiut przywrdcono dziennikowi krakowskiemu dopiero w poto-
wie marca 1932 r.4 ‘

,»Fakt ten ludno$¢ polska w Czechostowacji — deklarowala »Gazeta Kresowa«
- przyjmuje z rados$cig do wiadomosci nie tylko z tego powodu, ze pismo krako-
wskie w dobach dobrych i ztych wiemie bronito intereséw tutejszej ludnosci
polskiej, narazajac si¢ na przykroéci, lecz réwniez dlatego, ze w kroku tym widzi
dodatni zwrot w polityce naszych czynnikéw rzadowych. Ludno$¢ nasza bedzie
miata tak jak dawniej sposobno$¢ czyta¢ po cenie znizonej bogaty w tresé dzien-
nik polski, nie bedzie musiala sigga¢ po rozmaite brukowce niepolskie, zatruwa-
jace dotad jej ducha™.

Wedtug Zrédet czechostowackich materiaty z Zaolzia, drukowane w ,,JKC-u”,
wychodzily w tym czasie spod pidra Karola Jungi, redaktora ,,Naszego Kraju”
i posta polskiego do Zastgpstwa Krajowego w Bemie. Korespondencje z Pragi
miat nadsytaé dr Rohatyner®.

Z koncem kwietnia 1933 r. na rynek zaolziafiski wkroczy! koncern katowic-
kiej ,,Polonii” z dziennikiem ,,Polska 30-halerz6wka”. Czynniki czeskie przyjely
goscia z zadowoleniem. Redaktor Stanistaw Nogaj, starajac si¢ u nich o zezwole-
nie, podkreslat jako cel przedsiewzigcia wyrugowanie z Zaolzia krajowej prasy
sanacyjnej, zwlaszcza ,,Polski Zachodniej” — organu katowickiego wojewody
Michata Grazyiiskiego, i ,,Ilustrowanego Kuriera Codziennego™. O przygotowy-
wanym wydawnictwie powiadomit takze polskiego konsula w Morawskiej Ostra-
wie, Karola Ripe, ktéry zasadniczo wyrazit aprobate, zwlaszcza ze miat to byé
dziennik populamy i niedrogi, obliczony na mozliwosci czytelnika, zdolny od-
ciggna¢ polskiego robotnika od réwnie tanich, 20- i 30-halerzowych czeskich
brukowcéw, lecz niezbyt przychylnie ustosunkowanych do polskosci. Konsul
mial §wiadomo$¢, ze nowy dziennik nie zagrozi ,,Jlustrowanemu Kurierowi Co-
dziennemu”, skierowanemu ku innej klienteli. Zaznaczy! jednak, ze redakcja
skaze si¢ na niepowodzenie, jesli pod jakakolwiek postacia zechce przemycaé
tre$ci opozycyjne w stylu krajowych pism Korfantego. Kryfa si¢ w tym nie
wypowiedziana grozba bojkotu nie tylko ze strony Konsulatu, ale takze catej
polskiej spotecznosci. Konsul wszakze u§wiadamial sobie, ze poza groZzbami nie
zdola przeciwdziala¢ niepozadanemu kierunkowi pisma®.

. Dziennik wprawdzie na ogét dotrzymywal zobowiazafi w zakresie bezstron-
nosci politycznej, lecz nie tyle ze §wiadomego wyboru, ile samej formuly pisma.

4 Zemsky archiv (dalej: ZA) w Opawie, zesp6t Policejni feditelstvi (dalej: Pol. fed.) w Moraws-
kiej Ostrawie, karton 334, nr 7.

3 "Gazeta Kresowa”, 1932, nr 14 z 31 IIL.

¢ ZA Opava, Pol. fed. M. Ostrawa, karton 357, nr 1/2.

" Tamze, karton 344, nr 1/14.

8 Archiwum Akt Nowych (dalej: AAN) w Warszawie, Konsulat Rzeczypospolitej Polskiej
(dalej: Kons. RP) w Morawskiej Ostrawie, sygn. 36 — konsul Ripa do posta w Pradze 2 V 1933.



+DZIENNIK POLSKI” NA ZAOLZIU (1934~1939) 67

,JPolska 30-halerz6wka” byta mutacja sensacyjnych ,,Siedmiu Groszy”. Od ma-
cierzystego organu réznifa si¢ nagléwkiem i drugg kolumng ,,Wiadomosci ze
Slaska Cieszyniskiego i Moraw”, Nie zapetnifa braku na Zaolziu dziennika odda-
nego sprawie narodowej. W ocenie Konsulatu nawet pierwsze numery nie staty
na dobrym poziomie. Po powrocie Nogaja do Katowic zabraklo rutynowanego
dziennikarza. Mutacja montowana na odlegio$¢ przynosita zestarzate wiadomos-
ci, razila nieznajomoscia lokalnych realidw. Ze wzgledu na dos¢ niski naktad
okolo 1 tys. egz. i niezadowalajacy poziom warsztatu redakcyjnego okazala sig
niezdolna do rywalizacji z podobnego typu pismami czeskimi. Tak ,,Polska
30-halerz6wke”, po okresie wstgpnej aklimatyzacji, ocenily polskie tygodniki
partyjne®.

Krytyka ,,Polskiej 30-halerzowki”, niewatpliwie inspirowana przez Konsulat,
zmierzata do uwypuklenia potrzeby zalozenia na Zaolziu dziennika sitfami miejs-
cowej spoteczno$ci. Na przeszkodzie stat brak pieniedzy. Tymczasem konsul
Ripa uzyskat inng mozliwo$¢ oddziatywania na prasg¢. Od 1 maja 1933 r., a wigc
jednoczesénie z dziennikiem katowickim, w Morawskiej Ostrawie rozpoczeta pra-
c¢ Czechostowacko-Polska Korespondencja Prasowa. Byta to agencja utrzymy-
wana przez Konsulat. Na jej potrzeby konsul wpiacat miesigcznie tysigc koron,
w zamian za co wydawata codzienny biuletyn dla prasy czechostowackiej z mate-
rialéw dostarczanych przez polska stuzb¢ zagraniczng. Z inicjatywa zalozenia
Korespondencji wyszed! Keppert, redaktor ,,Ceského Slova”, ktdry tez zostat jej
kierownikiem. Obiecujgce poczatki sprawily, ze w paZdzierniku 1933 r. przenie-
siono ja do Pragi'®. Nie udato si¢ ustali¢, jak dtugo tam przetrwata.

Na poczatku 1934 r., wraz z podpisaniem polsko-niemieckiej deklaracji o nie-
agresji, rzad polski zaostrzy? kurs polityczny w stosunku do Czechostowacji. Od
lutego placéwke konsularng w Morawskiej Ostrawie objal Leon Malhomme.
Przybyt z zadaniem pobudzenia i narodowego zradykalizowania mniejszoS$ci
polskiej. Za jeden z podstawowych celdw uznat zreformowanie prasy, stworzenie
dziennika bez zastrzezen akceptujacego rzady sanacyjne w Polsce i dyskretnie
sterowanego przez Konsulat. Dziennik miat odciagna¢ polskie spoteczefistwo od
prasy czeskiej, a tym samym przeciwdziala¢ obcej propagandzie.

Wkrétce po objeciu urzgdu Malhomme zaprosit na narade kilku zaufanych
dziataczy. Zastanawiano si¢ nad programem w réznych dziedzinach zycia spote-
czno-politycznego, w tym réwniez prasy. Konsul zaproponowal stworzenie
dziennika w miejsce dotychczas istniejacych tygodnikéw partyjnych. Dla po-
szczegllnych ugrupowan przewidzial mozliwo$¢ redagowania raz w tygodniu
odrebnych dodatkéw i rozsytania ich wedtug Zyczenia czytelnikéw. Dla czlon-
kéw Zwiazku Slaskich Katolikéw miat to byé ,,Katolik”, dla Stronnictwa Ludo-
wego — ,,Ludowiec”, a dla Polskiej Socjalistycznej Partii Robotniczej ~ ,,Robo-
tnik”.

Przywédca katolikéw, dr Leon Wolf, wyrazit watpliwos¢, czy do przedsigw-
zigcia uda si¢ nakfoni¢ socjalistéw. Dostrzegt natomiast szansg¢ wspoipracy
w dziedzinie prasy mi¢dzy katolikami i w wigkszosci protestanckimi lJudowcami.
Konsul podkreslit, ze bez udzialu socjalistéw nie wyobraza sobie wspolnego

° "Prawo Ludu”, 1933, nr 20z 17 V11933, nr 21 z 18 V; ,Nasz Kraj”, 1933, nr 24 z 16 VL.
12 AAN, Ministerstwo Spraw Zagranicznych (dalej: MSZ) 7019.



68 EDWARD DLUGAICZYK

frontu narodowego. Zgodzono si¢ co do tego, ze uruchomienie dziennika bedzie
wymaga¢ pienigdzy, ktérych nie uda si¢ zgromadzi¢ ze Zrédet spotecznych i wo-
bec powyzszego wszystko zalezy od dotacji Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
W tym duchu informowat swoich przetozonych zaznaczajac, ze po otrzymaniu
zapewnienia co do mozliwosci subwencji i jej wysokosci niezwlocznie zwola
ponowne zebranie dziataczy, takze z udzialem socjalistéw, i postara si¢ przefor-
sowa¢ myS§l o koniecznosci wydawania dziennika, ktéry obstugiwatby wszystkie
trzy stronnictwa'l,

W tym samym czasie, gdy konsul przymierzal si¢ do montowania dziennika,
z podobnymi planami nosit si¢ krakowski koncemn prasowy Mariana Dabrow-
skiego. Wladze czechostowackie odnotowaly przyjazd na Zaolzie wystannika
»IKC-a” , redaktora Hermana Sicher-Sopifiskiego, ktdry przeprowadzit rozmowy
z redaktorami ,,Robotnika Slaskiego”, Wactawem Olszakiem — burmistrzem Kar-
winy, i Gabrielem Ogrockim — sekretarzem »Wzajemnej Pomocy”. Sopinski miat
przygotowaé grunt pod wydawanie ,,Polskiej 20-halerzéwki”, zapewne konkure-
ntki w stosunku do opozycyjnego dziennika katowickiej ,,Polonn” Inne Zrédto
podaje, ze szfo tylko o zbadanie mozliwosci sprzedazy na gruncie zaolziafiskim
krakowskiego ,,Tempa dnia”'?. Nie sposéb ustali¢, czy konsul wiedzial o tych
planach i na ile wplyngly one na jego wlasne posunigcia.

Ministerstwo zapewne zgodzilo si¢ na zalozenie i subsydiowanie dziennika,
gdyz 1 maja 1934 r. Malhomme zwotat rade, na ktdra zaprosit m.in. Jana Buzka
ze Stronnictwa Ludowego, mecenasa Leona Wolfa — wspomnianego juz przy-
wédce Zwiazku Slaskich Katolikéw, Piotra Feliksa — dyrektora polskiego gimna-
zjum, i redaktora Jarostawa Waleczke. Na naradzie ustalono szczegdty odnoszace
si¢ do projektowanego przedsigwzigcia. Dyskusje wywotalo pytanie, czy z chwila
powstania dziennika nalezy zlikwidowa¢ tygodniki partyjne. Zebrani odpowie-
dzieli twierdzaco, cho¢ dostrzegli zwiazane z tym trudnosci. Zwinigcie ,,Prawa
Ludu” wymagalo uchwaty wtadz Stronnictwa Ludowego. Mecenas Wolf nie
widzial przeszk6d w zamknigciu ,,Gazety Kresowej”. Natomiast ,,Nasz Kraj”,
organ Zwiazku Slaskich Katolikéw, istniatby nadal, z tym ze przejatby funkCJe
religijne dwutygodnika ,,W obronie prawdy”, takie same, jakie petnit ,,Ewange-
lik” w odniesieniu do protestantéw'>,

Na narade¢ nie zaproszono przedstawicieli soqallstow W protokole zanoto-
wano: ,,Wszyscy obecni w dyskusji wypowiadaja si¢ przeciwko udzialowi socja-
listéw w wydawaniu dziennika, gdyz uzgodnienie zwigzanych z tym kwestii
w obecnych warunkach uwazaja za niemozliwe”. Sprawa miata nieco szersze tfo.
Konsul w realizacji ostrego kursu antyczeskiego napotkat zdecydowany opdr
Emanuela Chobota, przewodniczacego Polskiej Socjalistycznej Partii Robotni-
czej. Jeszcze przed kilkoma tygodniami zaktadat udziat socjalistéw we wspdlnym
przedsigwzigciu prasowym. Obecnie rezygnowal z ich ustug. Formuta dziennika
jako wyrazu jednosci wszystkich Polakdw na Zaolziu okazata si¢ niercalna.

Problemem stat si¢ wybér drukami. Urzadzenie nowej oficyny nie wchodzito
w rachubg z powodu wysokich kosztéw i pospiechu. Samo zakupienie maszyn
kosztowatoby co najmniej pét miliona koron. Bedace w dyspozycji mate drukar-
nie polskie, Sembola we Frysztacie i Nowaka w Orlowej, a takze niemieckie -

T ANN, Kons. RP M. Ostrawa 7 — sprawozdanie z narady 24 II 1934.

12ZA Opava, Pol. fed. M. Ostrawa, karton 357 nr 1/39.
13 ANN, Kons. RP M. Ostrawa 37 - protoké! narady 1 V 1934.



DZIENNIK POLSKI” NA ZAOLZIU (1934-1939) 69

Kutzera i Prochaski w Czeskim Cieszynie, nie nadawaly si¢ do ttoczenia dzienni-
ka z powodu braku linotypéw i maszyny rotacyjnej. Wybdr padt na firme zy-
dowska Keller i Ska w Morawskiej Ostrawie, znana przede wszystkim z wydawa-
nia dziennika ,,Morgenzeitung”. W drukarni tego przedsigbiorstwa ttoczono tak-
ze trzy czasopisma czeskie. Dotychczasowa wspotpaca ze stronnictwami zydo-
wskimi, wyrazajaca si¢ w blokowaniu list wyborczych, ulatwiata podpisanie
umowy na druk. Ponadto wydawnictwo ,,Morgenzeitung” oferowato na przystep-
nych warunkach swéj serwis informacyjny, aparat kolportazowy i pomieszczenia
dla redakcji i administracji.

Z pobieznie przeprowadzonej kalkulacji wynikato, ze dziennik bedzie deficy-
towy. Liczono si¢ z miesigcznym niedoborem do 10 tys. ké. Za wykonanie
pierwszego tysigca egzemplarzy drukarnia zadata 55 k&, za kazdy nastgpny -
80 k&. Pojedynczy numer mial kosztowaé zaledwie 20 halerzy, czyli o jedna
trzecia mniej niz korfantowska ,,Polska 30-halerzéwka”. Dziennik miat by¢ roz-
prowadzany w sprzedazy w pominieciem prenumeraty. Tanio§¢ zmuszata do
ograniczenia do minimum wydatkéw 1 zrezygnowania z ptatnych wspéipracow-
nikéw. Konsul zobowiazat si¢ dostarczy¢ material do kilku pierwszych numeréw.
Do warszawsklej centrali PAT zaapelowal o bezinteresowng wspolpracc;, co
spotkalo si¢ z zapewnieniem dostarczania serwisu informacyjnego po najnizszej
cenie.

W roli wydawcy widziano jedno z miejscowych stowarzyszen: ,,Wzajemna
Pomoc”, Macierz Szkolng lub Towarzystwo Rolnicze. Zastanawiano si¢ tez nad
celowoscig powotania sp6tki wydawniczej lub powierzenia wydawnictwa osobie
fizycznej. Rozwazywszy wszystkie alternatywy, zdecydowano si¢ na ,,Wzajemna
Pomoc”, Stowarzyszenie istnialo od 1922 r., majac na celu obrong i zastgpowanie
intereséw ludnosci polskiej w Czechostowacji. We wtadzach zasiadali przedsta-
wiciele wszystkich kierunkéw politycznych, w tym takze socjalisci, ale decyduja-
cy glos nalezat do narodowcdow.

Na zadanie Wolfa konsul przyrzekt, ze ,,Wzajemna Pomoc” otrzyma stosow-
ne dotacje na pokrycie deficytu, a w razie likwidacji dziennika gwarancj¢ uregu-
lowania wszystkich zobowiazaf. ,,Wzajemna Pomoc” miala zaangazowa¢ perso-
nel redakcyjno-administracyjny, sktadajacy si¢ z redaktora naczelnego, dwéch
jego mtodych pomocnikéw — ,informacyjnego” i technicznego, oraz sily admini-
stracyjnej. Na naczelnego upatrzono Jarostawa Waleczke, dotychczasowego re-
daktora ,,Prawa Ludu” i czotowa posta¢ w Stronnictwie Ludowym. Jego kandyda-
turg zaakceptowali partnerzy ze Zwigzku Slaskich Katolikéw. Waleczko urodzit
si¢ w 1886 r. w Rychwaldzie na Slasku Cieszyfiskim. Z zawodu byt nauczycie-
lem. Z praca w szkole rozstat si¢ w 1928 r. Dwaj nastgpni redaktorzy wywodzili
si¢ sposréd wychowankéw gimnazjum polskiego w Ortowej; Jan Wagiel, obywa-
tel polski, byt ponadto absolwentem Wyzszej Szkoly Handlowej w Warszawie,
Hieronim Trombala miat obywatelstwo czechostowackie i takze ukonczyt studia
handlowe, tyle ze w Wiedniu. Pierwszy mial opracowywac serwis informacyjny,
zajaé sie sprawami technicznymi i korekts, drugi zbieraniem materiatéw lokal-
nych i sportem.

Na koniec do uzgodnienia pozostat tytul. Sposrdd propozyciji ,,Gtos Polski”,
»Stowo Polskie” i ,,Dziennik Polski” wybrano pierwsza nazwe. Inauguracja miata
nastapi¢ 1 VI 1934 r.»* Spieszono si¢ z terminem ze wzgledu na rozpoczynajace

" Tamze.



70 EDWARD DLUGAJCZYK

si¢ zapisy dzieci do szkdt i szanse wiaczenia si¢ w tym zakresie do akcji propa-
gandowe;j.

Malhomme z zadowoleniem oznajmil Ministerstwu: ,,Zainteresowanie dzien-
nikiem na terenie jest bardzo wielkie. [...] Wszelkie wstgpne formalnos$ci zostaty
Jjuz zatatwione w tym sensie, ze redaktor Waleczko zostat zwolniony z Macierzy
[Szkolnej — E.D.] celem objecia stanowiska naczelnego redaktora w nowym
dzienniky, a na jego miejsce zostat zaangazowany juz nowy urze¢dnik. Poza tym
zostali juz zaangazowani dwaj reporterzy i sita administracyjna oraz redaktor
odpowiedzialny”">. Wobec zgloszonych z Warszawy obaw co do niebezpieczefis-
twa poddania si¢ wptywom obcej narodowosciowo firmy wydawniczo-drukars-
kiej konsul odwotat si¢ do polsko-zydowskiej wspdtpracy politycznej na Zaolziu
i pozytywnych opinii czotowych dzialaczy narodowych. MSZ zastrzeglo, ze
umowa z ,,Morgenzeitung” w zadnym wypadku nie moze obejmowaé wsp6ipracy
redakcyjnej i kolportazu's,

Misternie opracowany plan spalit na panewce. Dyrektor policji Baca odmdéwit
»Wzajemnej Pomocy” prawa wydawania pisma, jako nie przewidzianego w statu-
cie stowarzyszenia. W tej sytuacji po stronie polskiej zgodzono si¢ z propozycja
redaktora Waleczki, ze wystapi on takze w roli wydawcy. Na wszelki wypadek
zmieniono tytut wydawnictwa na ,,Dziennik Polski”. 29 maja wladze czechosto-
wackie przychylnie zatatwity podanie.

Pierwszy numer ,,Dziennika Polskiego” wyszedt 3 VI 1934 r. Zapowiedziat,
ze odtad bedzie si¢ ukazywal codziennie z wyjatkiem poniedziatkéw. Nosit pod-
tytut ,,Pismo bezpartyjne ludnosci polskiej w Czechostowacji”. Redakcja i admi-
nistracja miescity si¢ w Morawskiej Ostrawie. Redaktorem odpowiedzialnym
zostat Edward Niebrdj, a od wrzesnia 1934 r. funkcj¢ t¢ objat Jézef Kominek.
Niebroj byl nauczycielem. Po opuszczeniu redakcji podjat prace w polskiej szko-
le wydmaloweJ w Morawskiej Ostrawie. Pismo od razun zdobylo sobie popular-
nos¢ na czeskim Slasku i Morawach. Nakfad pierwszych numeréw wynosit 8 tys.
egz., wydania niedzielnego - 20 tys.

Kierunek polityczny ,,Dziennika Polskiego™ wytyczat Konsulat., Stamtad po-
chodzita przewazajaca cz¢§¢ materiatu informacyjnego i propagandowego. Prze-
ciwnicy polityczni nie bez zasadno$ci utrzymywali, ze jest redagowany przez
pracownikéw konsulanckich, majac zapewne na mysli Rudolfa Prochazke, refere-
nta prasowego, jednoczesnie korespondenta PAT, i Rudolfa Kobielg, wytrawnego
znawcg problematyki miejscowej, pisujacego pod pseudonimem Wiestaw Woj-

ar. ,,Dziennik” okazaf si¢ organem jawnie sanacyjnym, bez umiaru gloryfikuja-
cym Pitsudskiego i wprowadzany przezen system rzadzenia w Polsce. Instrukcje
ministerialne spowodowaty ubezwlasnowolnienie redakcji. Nie byto jej wolno
wypowiadac si¢ samodzielnie na temat stosunku pafistwa polskiego do Czechos-
fowacji. Gtéwnie miata si¢ skupi¢ na problematyce lokalnej'’. Z zalozenia rady-
kalny w domaganiu si¢ praw narodowych mniejszosci polskiej, ,,Dziennik™ nie
znal innych ograniczeft w tym zakresie, jak tylko narzuconych przez cenzurg.
W ciagu pierwszego pélrocza istnienia ulegt konfiskacie bodaj 40 razy. Zapewne
w wielu przypadkach byty to konfiskaty nieuzasadnione, powodowane nerwowy-

15 Tamze — Malhomme do MSZ 22 V 1934,
16 Tamze — MSZ do Malhomme’a 5 VI 1934,
17 ANN, MSZ 1046 — poset Grzybowski do Malhomme'a 23 X 1934,



»DZIENNIK POLSKI” NA ZAOLZIU (1934~1939) 71

mi reakqaml wladz w odp0w1ed21 na antyczeskl kurs ze strony Warszawy, nie-
mniej jednak oczywiste w panujacej wéwczas atmosferze.

Komentujac dokonane dwie kolejne konfiskaty, z 8 i 9 czerwca, Malhomme
nie bez przezornosci dopatrzy! si¢ w nich dazenia miarodajnych czynnikéw
zniszczenia wydawnictwa w zarodku. ,,Nr z dnia 9 bm. - skarzy? si¢ konsul — byt
juz rozestany kolporterom na caly teren i dopiero o godz. 8 rano zandarmeria
konfiskowata caty naktad w kioskach u sprzedawcéw. Nienawistne odnoszenie
si¢ wtadz policyjnych do »Dziennika Polskiego« spowodowane jest przede wszy-
stkim wielka popularnoscia, jaka zdoby? [...} zaraz w pierwszych dniach po
ukazaniu si¢ wéréd ludnosci polskiej. [...] Nadmieniam, ze skonfiskowane nu-
mery {...] byty oddane do cenzury policyjnej o godz. 11 wieczér, a 0 negatywnej
decyzji cenzora Dyrekcji Policji w Morawskiej Ostrawie zakomunikowano reda-
kcji dopiero o godz. 6 rano™'®. Pozostal wszakze aspekt finansowy sprawy. Za
pierwsze polrocze, tj. od czerwca do grudnia 1934 r., ,,Dziennik Polski” kosz-
towal skarb pafistwa 100 tys. koron. Tyle bowiem wynosita dotacja rzadu
polskiego®.

W przededniu wypuszczenia ,,Dziennika Polskiego” pozegnala si¢ z czytelni-
kami ,,Gazeta Kresowa”. W ostatnim numerze wydawnictwo podsumowato swoja
14-letnig dzialalno§¢?. Skadinagd wiadomo, ze po nieboszce pozostat spory diug,
ktérego nie miat kto uregulowaé. Wlagciciele liczyli na Konsulat. Nie wiadomo,
jak si¢ sprawa zakoficzyla, ale sadzac po podobnych przypadkach, wtadze polskie
zapewne nie odmdéwily pomocy. Konsulat w ostatnim czasie nie doptacat do
dwéch innych tygodnikéw politycznych, ,,Prawa Ludu” 1 ,,Naszego Kraju”, zmie-
rzajac w ten sposéb do ich zamknigcia. Tymczasem stronnictwa postanowily
podtrzymad, cho¢ w zredukowanej objetosci i obnizonym naktadzie, swoje orga-
ny, uznawszy zapewne integracje prasowa za przedwczesng i obawiajac sig
o trwalos¢ egzystencji ,,Dziennika Polskiego”.

W miar¢ utrwalania si¢ nowej rzeczywistosci prasowej rosto jednak prze-
§wiadczenie o potrzebie zmian. Kurczy! si¢ popyt na tygodniki oferujace, w prze-
ciwienstwie do pisma codziennego, skromniejszy i mocno zdezaktualizowany
serwis informacyjny. Wtadze Stronnictwa Ludowego uchwalily, ze od 1935 r.
»Prawo Ludu” otrzyma profil ,,tygodnika organizacyjno-doradczego i familijne-
go”. Oznaczalo to rezygnacj¢ z zamieszczania biezacych wiadomosci na rzecz
Hrwalszych” form wypowiedzi ze sfery zycia spoteczno-politycznego, wlasci-
wych dla magazynu rodzinnego. Dodatek satyryczny ,,Szerszefi” miat si¢ zamie-
ni¢ w samoistne wydawnictwo, z tym ze prenumeratorzy »~Prawa Ludu” mieli je
nadal otrzymywa¢ bezplatnie?'. Po odbyciu w maju 1935 r. kampanii wyborczej
do cial ustawodawczych organ Stronnictwa Ludowego z koficem czerwca prze-
stat wychodzié.

,Nasz Kraj”, organ Zwiazku Slaskich Katolikéw, decyzja Sadu Krajowego
w Morawskiej Ostrawie z 17 VI 1935 r. zostat skonfiskowany, a nastgpnie zawie-
szony na pot roku, co oznaczalo kres wydawnictwa. Wprawdzie 20 VII ozyt

18 ANN, Kons. RP M. Ostrawa 37 — Malhomme do posta w Pradze 9 VI 1934.

19 ANN, Poselstwo Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: Pos. RP) w Pradze, sygn. 101 —~ Malhomme
do MSZ 19 11 1935; J. K o z e fi s k i, Czechostowacja w polskiej polityce zagranicznej w latach
1932--1938, Poznafi 1964, s. 86.

0 "Gazeta Kresowa”, 1934, nr 23231 V.

2 *Prawo Ludu”, 1934, nr 50 z 18 XII.



72 EDWARD DLUGAJCZYK

w polskim Cieszynie, tam, gdzie dotychczas w drukarni Dziedzictwa byt ttoczo-
ny, ale wladze czechostowackie odmoéwity podmieficowi debitu, skazujac go na
definitywng $mier¢*,

~Robotnik Slaski”, organ Polskiej Socjalistycznej partii Robotmczej, dwuz-
nacznie ustosunkowat si¢ do ,,Dziennika Polskiego”. Stwierdzil, ze wydawnictwo
powstato w wyniku zakulisowych ukladéw, bez udzialu socjalistéw. Uznat je
wszakze za potrzebne dla eliminowania ,,codziennych czeskich brukowcéw”.
Dalsze traktowanie ,,Dziennika” uzaleznit od jego stanowiska w odniesieniu do
socjalistéw?. Tymczasem ,Dziennik Polski” robil wszystko, aby poréznié
Chobota z partia. Oskarzat go o uleganie wptywom czeskich socjaldemokratéw
i zdradg intereséw narodowych Konsul liczy! na finansowe bankructwo partii,
kt6ra potrzebowala rocznie okoto 50 tys. k& dotacji. ,,Robotnik Slaski” zalegat
z oplata w drukarni i dlugi jego rosty*.

Gdy préby pozbycia si¢ krabrnego przewodniczacego zawiodly, Malhom-
me, rekami kilku dziataczy partyjnych, spowodowat roztam i zalozenie Polskiej
Partii Socjalno-Demokratycznej. W dniu 2 marca 1935 r. secesjoni§ci wypuscili
swoj organ pod nazwg ,,Naprz6d”. Na czele redakcji stangl Antoni Siuda, byty
redaktor ,,Robotnika Slaskiego”. Czynniki czeskie nie daty si¢ zwie$¢ przymil-
nym gestom. Agenci policji przeprowadzili w redakcji kilka rewizji. Po pieciu
konfiskatach wladze pafistwowe 27 VII 1935 r. spowodowaly zawieszenie tygod-
nika na sze$¢ miesigcy. Ogétem wyszty 22 numery. Po czasie przymusowej
przerwy ,,Naprz6d” juz si¢ nie odrodzit. Partia, ktdra reprezentowal, okazata sie
niezdolna do istnienia efemeryda polityczng.

W bezustannych opatach znajdowat si¢ ,,Dziennik Polski”. Po zatwierdzeniu
konfiskaty z 21 XII 1934 r. sad w Morawskiej Ostrawie ostrzegt wydawce przed
mozliwo§cig zawieszenia pisma. Zawieszenie rzeczywiscie nastapilo, z dniem
25 stycznia 1935 r. ,,Dziennik Polski” zostal zakazany na trzy miesiace, do
24 kwietnia. W odpowiedzi Warszawa podjefa dziatania w dwdch kierunkach:
stworzenia wydawnictwa konspiracyjnego oraz zarzucenia urzedéw czeskich
wnioskami o wydawanie dziennikéw.

Konspiracyjny tygodnik miat by¢ drukowany w Polsce i przerzucany przez
»Zielong granice” do Czechostowacji. Dla naswietlenia okolicznos$ci zwigzanych
z ta sprawg nalezy wyjasnié, ze pod koniec 1934 r. Oddziat I Sztabu Gtéwnego,
a wlasciwie jego Ekspozytura nr 2, placéwka wyspecjalizowana w dziatalnosci
dywersyjnej, podjefa si¢ na zlecenie Ministerstwa Spraw Zagranicznych prowa-
dzenia akcji terrorystycznej takze na Zaolziu. Przeszkolita kilka grup bojowcéw,
ktére dopuscity si¢ aktdw profanacji pomnikéw i godet pafdstwowych, wybijania
szyb w szkolach i przemocy na czeskich aktywistach. Plan konspiracyjnego
tygodnika, oznaczony kryptonimem SCK 1, nie doczekat si¢ realizacji. Urzeczy-
wistniono natomiast dwie podobne akcje, z ktorych pierwsza polegata na wydru-
kowaniu i rozpowszechnieniu w maju 1935 r. broszurki wyborczej skierowane;j
przeciwko chobotowcom oraz nieco pé7niej ulotki nawolujacej rodzicéw do
zapisywania dzieci do szkét polskich. O sprawie tajnej radiostacji bedzie jeszcze
mowa.

Akcja wnoszenia podan o wydawanie dziennikOw zmierzata do wywotania

2ZA Opava, Pol. fed. M. Ostrawa, karton 372 nr 1/373.
2 "Robotnik Slaski”, 1934, nr 24 z 9 VL.
% ANN, Pos. RP Praga 100.



»DZIENNIK POLSKI” NA ZAOLZIU (1934--1939) 73

efektu propagandowego, wykazania ztej woli wladz czechostowackich. MSZ
polecito konsulowi, aby rézne osoby sposréd mniejszosci polskiej wniosty cho-
ciazby 20 takich podafi. Malhomme, zawsze bezkompromisowy i bojowy, tym
razem zawahal sig. Obawial si¢ kompromitacji, gdyby wladze przejrzaly gre
1 wyrazity zgode¢. Gtéwnie jednak nie widzial mozliwoséci znalezienia i nakfonie-
nia kilkunastu potencjalnych wydawcéw i redaktoréw odpowiedzialnych do jed-
noczesnego, czyli demonstracyjnego wystapienia. Powotat si¢ przy tym na opinig
adwokata Wolfa: ,,Mecenas Wolf, z ktérym omdéwitem kwesti¢ wykonania otrzy-
manych przeze mnie instrukcji MSZ, odni6st si¢ do projektu bardzo sceptycznie.
Na skutek moich nalegafn zgodzit si¢ on wreszcie na rozpoczgcie odpowiedniej
agitacji, ale nie przewiduje, aby mu si¢ udato spowodowaé wigcej niz jedno lub
dwa podania. Jak wiadomo, mec. Wolf nalezy do jednych z najbardziej bojowych
dziataczy polskich, a wigc skoro proponowana koncepcja nie przypadia mu do
przekonania, to tym bardziej mozna przewidywa¢, ze z podobnym przyjeciem
spotka si¢ wsréd innych dziataczy, bardziej od p. Wolfa ostroznych. Osobiscie
przyznac si¢ musze, ze im wigcej i dluzej zastanawiam si¢ nad otrzymang instruk-
cja, tym wigcej rozumiem obawy i obiekcje w tym wzgledzie tutejszych dziataczy
polskich”?.

Prawdopodobnie wniesiono tylko jedno podanie. Mianowicie dr J6zef Pasz,
koncypient adwokacki w Trzyficu, zawiadomit o zamiarze wydawania ,,Kuriera
Codziennego”, majacego si¢ drukowaé u Kutzera w Czeskim Cieszynie i podpi-
sywanego przez Wladystawa Popiotka jako redaktora odpowiedzialnego. Urzad
Powiatowy w Czeskim Cieszynie decyzja z 15 lutego 1935 r. wyrazil sprzeciw
z powolaniem si¢ na ustawe prasowg z 1862 r. i ustawe o ochronie Republiki®.
Nieco wczesniej konsul Malhomme nakfonit posta Buzka, aby jako wydawca
zawiadomit ten sam urzad o przeksztatceniu ,Prawa Ludu” w pismo codzienne.
Takze w tym przypadku wtadza powiatowa zareagowata odmowa, oceniajac pra-
widlowo, ze idzie o nic wigcej, jak tylko o kontynuacje ,,Dziennika Polskiego”.

Malhomme z powodu nieuzyskania od rzadu czechostowackiego exequatur
opudcit z koncem kwietnia 1935 r. Morawska Ostrawe. Walke o pras¢ polska
przez kilka najblizszych miesi¢cy kontynuowat jego nastgpca, Aleksander Klotz.
W pazdzierniku rzad odebral mu exequatur, wobec czego i on musiat wyjechaé
z Morawskiej Ostrawy. Klotz nie mial najlepszego zdania o polskich Zaolzia-
kach. Zarzucat im wygodnictwo, wyrachowanie i bojaZliwe ukrywanie si¢ za
plecami konsula. To samo — jego zdaniem — odnosito si¢ do redaktora ,,Dziennika
Polskiego”. Nie dziwit si¢ przeto, ze Waleczko ,,za sam fakt dania nazwiska do
»Dziennika Polskiego« , redagowanego zreszta w Konsulacie, urdést w opinii
publicznej do roli jednego z najpopularniejszych, a przynajmniej najodwaznie-
jszych™¥. Na pytanie, czy ,,Dziennik” mozna uzna¢ za centralny organ spoteczen-
stwa polskiego, odpowiedzial warunkowo: bedzie centralnym, dopdki jest konsu-
larnym. Sceptycznie bowiem zapatrywal si¢ na szanse politycznej integracji spo-
feczenstwa.

Na poczatku lipca 1935 r. powtérzyla si¢ historia z grudnia ubieglego roku.
Sad w Morawskiej Ostrawie, zatwierdzajac konfiskat¢ nr 76 ,,Dziennika Polskie-
g0”, ostrzegt przed mozliwoscia ponownego zamknigcia wydawnictwa. Konsul

¥ Tamze — Malhomme do MSZ 19 IT 1935.

26 ZA Opava, Pol. fed. M. Ostrawa, karton 371 nr 1/70.
2 ANN, Kons. RP M. Ostrawa 21 — Klotz do Drymmera VI 1935.



74 EDWARD DLUGAICZYK

Klotz donosit: ,Nalezy przypuszczaé, ze wladze czeskie nosza si¢ ponownie
z zamiarem zawieszenia wzglednie catkowitego zamknigcia wydawnictwa, co
wnioskowaé mozna z faktu, ze »Dziennik Polski« jest obecnie w znacznie wiek-
szym stopniu szykanowany i przesladowany, niz w okresie poprzedzajacym pier-
wsze jego zawieszenie. Pismo to ulega prawie co drugi dziefi nieuzasadnionym
konfiskatom. Konfiskuje si¢ miejsca w niczym nie sprzeciwiajace si¢ ustawom,
dostowne przedruki z pism czeskich. Redakcje szykanuje si¢ w ten sposéb, ze
wiadomo$¢ o skonfiskowaniu wzglednie zezwolenie na drukowanie naktadu wy-
daje si¢ z reguly dopiero wczesnym rankiem, czgsto o godz. 7 rano, aby uniemoz-
liwi¢ dostarczanie pisma odbiorcom w godzinach przedpotudniowych”?,

Uprzedzajac czeskie zamiary w stosunku do ,,Dziennika Polskiego”, po stro-
nie polskiej zdecydowano si¢ po raz drugi wystapi¢ z wnioskiem o wydawanie
dziennikéw. Franciszek Stec z Koriskiej zglosit 5 lipca wydawanie ,,Gazety
Polskiej”, a Gabriel Ogrocki z Frysztatu — ,,Gtosu Polskiego”. Po odrzuceniu
przez wladze obu podan, 24 lipca z identycznym zamiarem wystapit J6zef Fukata
z L.ak, ale i-on nie dostal zgody.

18 VII 1935 r. Dyrekcja Policji w Morawskiej Ostrawie zawiesita ,,Dziennik
Polski” na sze$¢ miesigcy. Przerwa miafa trwaé do 18 lutego 1936 r. Z ta chwila
polski ob6z narodowy, inaczej méwiac konsulacki, stracit wszystkie pisma poli-
tyczne. Podobne represje dosiggly komunistéw, ktérym zawieszono ,,Gios Robo-
tniczy”. Jego funkcje staral si¢ przeja¢ niedawno wznowiony po zawieszeniu
»Czerwony Zawodowiec”. Kiopotéw nie mieli tylko socjalisci, ktérych czechofil-
stwo skutecznie ostanialo ,,Robotnika Slaskiego”?.

21 VIII 1935 r. wydawca dobrowolnie zamknietego z koficem czerwca ,,Pra-
wa Ludu” wnidst, bez wiary w sukces, 0 wznowienie tygodnika. Ku ogélnemu
zaskoczeniu urzad zachowat milczenie, co wedlug prawa prasowego oznaczato
zgode. Wprawdzie konsulowi pozostal do wyréwnania niedobér ,,Dziennika
Polskiego”, wynoszacy 26 tys. koron, to jednak obiecal wesprze¢ finansowo
odrodzony tygodnik. W obozie polskim nie ukrywano, ze organ Stronnictwa
Ludowego ma wypemié luk¢ po zawieszonych lub zlikwidowanych gazetach
i sta¢ si¢ pismem dla wszystkich. Jesli poprzednio jego nakfad wynosit 800-900
egz., obecny miat siggnaé wysokosci 2400. W takim nakfadzie wyszedt pierwszy
po wznowieniu, a 27. w obrgbie rocznika, numer z 5 IX 1935 r. W tym samym
dniu urzad Powiatowy w Czeskim Cieszynie wystosowal do posta Buzka pismo
(doreczone 9 wrzesnia) z decyzja zakazujaca dalszego wydawania ,,Prawa Lu-
du”30

Od chwili wznowienia do drugiego zawieszenia ,,Dziennik Polski” ulegt kon-
fiskacie 37 razy. Sredni naktad wynosit 6 tys. egz., z czego 500 wysylano do
Polski, gdzie byt najtafiszym pismem, bowiem kosztowat zaledwie 5 gr, podczas
gdy cena innych tego rodzaju wydawnictw wynosita 15-20 gr. Do Polski docierat
zwykle nie skonfiskowany. Rozprowadzany na polskim pograniczu, przyczyniat
si¢ do utrwalania do$¢ jednostronnego obrazu Zaolzia. W Czechostoacji rozcho-
dzit si¢ wylacznie za posrednictwem wiasnej sieci kolportazu lub poczta wprost

2 ANN Pos. RP Praga 101 - Klotz do posta w Pradze 12 VII 1935.

» ZA Opava, Pol. fed. M. Ostrawa, karton 372 nr 1/380; AAN, Pos. RP Praga 101; Co piszq
inni? ,Robotnik Slaski”, 1935, nr 40 z 31 VIII.

*ANN, Pos. RP Praga 101 — Klotz do posta w Pradze 9 IX 1935.



L,DZIENNIK POLSKI” NA ZAOLZIU (1934-1939) 75

do pojedynczych odbiorcdw. Zdarzaty si¢ przypadki umys$lnego gubienia przesy-
fek na poczcie, a nawet demonstracyjnego odmawiania ich dorgczenia przez
listonoszy. Najwigcej egzemplarzy, okoto 620, odbierat Trzyniec, w dalszej kole-
jnosci Czeski Cieszyn — 250, Bystrzyca — 200, Sucha Gérna — 185, Nawsie k.
Jablonkowa — 180, Wedrynia — 150. Wérdd czytelnikéw przewazali nauczyciele,
duchowni obu wyznan, rzemieslnicy i urzednicy prywatni’!.

W zastgpstwie faktycznie unicestwionej prasy polskiej w Czechostowacji
rozglosnia Polskiego Radia w Katowicach od 15 IX 1935 r. rozpoczgta nadawanie
w godzinach wieczomych 10-minutowych przegladéw biezacych wiadomosci dla
Polakéw po drugiej stronie Olzy. Wiadomo$ci opracowywal i podawat redaktor
Stanistaw Kaszycki. 29 listopada Poselstwo Republiki Czechostowackiej w War-
szawie zlozylo protest przeciwko podburzajagcemu charakterowi audycji. Spor
trafit na forum Union Internationale de Radiodiffusion w Genewie™2.

Oprécz nadawania wiadomo$ci ze studia katowickiego, MSZ i Ekspozytura
nr 2 Sztabu Gl6éwnego opracowaly projekt tajnej radiostacji. Urzadzenie miato
pracowaé w zakresie fal stacji czechostowackich. Wedlug wszelkiego prawdo-
podobienstwa i ten projekt nie doczekal si¢ realizacji. Nie ma o nim wzmianki
w literaturze po§wigconej polskiej radiofonii. Zrédto czeskie jeszcze w styczniu
notowalo, ze radio katowickie codziennie o godz. 19.20, w niedziel¢ i §wiata
o 12.00 nadaje zaolziafiskie ,,Przeglady prasy”. Nie omieszkato podkresli¢ ten-
dencyjnosci tych przekazéw, nastawionych na sianie zametu i odwetu®.

19 11 1936 r. ,,Dziennik Polski” zostal wznowiony i zaraz skonfiskowany.
Kaszycki wygtlosit przez radio pozegnalne przemdwienie. Redakcje pisma prze-
niesiono do Czeskiego Cieszyna, a druk do miejscowej oficyny Nitkiewicza,
ktéra zakupita uzywang maszyn¢ rotacyjna. Drugie wydanie skonfiskowanego
numeru byto gotowe dopiero 20 lutego z powodu przestoju niestarannie zmonto-
wanej maszyny*. Stanowiska wydawcy i redaktora naczelnego zatrzymat Jaros-
faw Waleczko. Redaktorem odpowiedzialnym zostat Jézef Kaleta.

Nastgpcy Malhomme’a i Klotza zmierzali do przywrécenia samodzielno$ci
polskiego spoteczefistwa, a przynajmniej unikali wrazenia, ze wszystko skupia
si¢ w Konsulacie. Wedlug opinii radcy Hladkiego z listopada 1936 r. ,,Dziennik
Polski” stosowatl coraz zrgczniejsza taktyke w wystapieniach politycznych i pole-
mikach. Zjawisko to ocenit pozytywnie, tym bardziej ze pismo otrzymato pewna
niezalezno$¢. Inspiracje Konsulatu mialy si¢ ograniczaé do sporadycznych i naj-
wazniejszych przypadkéw. Redakcji ulatwit zadanie fakt ztagodzenia cenzury.
W wyniku interpelacji poselskich nastapito zimmunizowanie skonfiskowanych
artykutéw i moznos¢ ich opublikowania®.

Mimo wszystko redakcji pozostawiono ograniczone pole manewru. O kieru-
nku politycznym, finansach i obsadzie personalnej nadal decydowat resort MSZ.
Ksiggowym z Ministerstwa sen z powiek spedzal permanentny deficyt. Wiosng
1937 r. zatrudniono rutynowanego administratora z zadaniem poczynienia
oszczednosci i osiggnigcia rentownos$ci wydawnictwa. Praktyka miesigcy letnich,

31 ZA Opava, Pol. fed. M. Ostrawa, karton 372 nr 1/315.

32 AAN, MSZ 5506, 8422.

33 ZA Opava, Pol. fed. M. Ostrawa, karton 344 nr 1/69.

3 AAN, MSZ 5583.

3 ANN, Kons. RP M. Ostrawa 20 — Hiadki do chargé d’affaires w Pradze 18 XTI 1936.



76 EDWARD DLUGAJCZYK

mimo wysitkow administratora, nie potwierdzita zapowiadanego optymizmu.
Dtugi nadal rosty, osiagajac pod koniec sierpnia kwotg 70 tys. koron. Konsulat
uznat, ze przeszkodg na drodze uzdrowienia wydawnictwa stoi Waleczko, ,,kt6ry
idealnie nic nie robi, swoim nastawieniem opozycyjnym paralizuje wszelkie
poczynania redakcji i administracji zmierzajace ku usprawnieniu »Dziennika,
i obciagza budzet wydawnictwa stosunkowo wysoka pensja 3 tys. k&%, Powodem
tolerowania redaktora miato by¢ dane mu swego czasu przyrzeczenie przyznania
emerytury w Polsce w zamian za zrzeczenie si¢ praw emerytalnych nauczyciels-
kich w Czechostowacji.

Opracowany woéwczas przez Konsulat program uzdrowienia wydawnictwa
zaktadat:

1) Waleczko, ktéry jest formalnym wydawca ,,Dziennika”, przekazuje wyda-
wnictwo komitetowi wydawniczemu, zlozonemu z kilku miejscowych dziataczy;

2) jako formalny wydawca wobec wladz zostaje zgloszony Karol Junga, poset
do Zastgpstwa Krajowego w Bernie;

3) redaktorem naczelnym zostaje Gustaw Taraba, konspicjent adwokacki
w Czeskim Cieszynie, z ptaca miesigcznag 1 tys. k&, czyli trzykrotnie nizsza;

4) komitet wydawniczy jest zarazem komitetem redakcyjnym, wspomagaja-
cym i kontrolujgcym Tarabe; ‘

5) Waleczko otrzyma z Ministerstwa stala zapomoge do czasu nabycia praw
emerytalnych. Tymczasem zostaje przesuniety na posade do ,,Wzajemnej Pomo-
cy” z wynagrodzeniem 1500 k&. Po ewentualnym zalozeniu jednej partii narodo-
wej otrzyma od niej jako dobry méwca wiecowy zatrudnienie w charakterze
platnego sekretarza;

6) czed¢ dlugu w wysokosci S0 tys. k& zobowiazuje si¢ splaci¢ Konsulat,
pozostalg cze$¢ 20 tys. k& przejmie nowy wydawca i splaci z wygospodarowa-
nych oszcz¢dnos$ci®.

Wysuwajac kandydatury Jungi i Taraby, Konsulat kierowal si¢ wzgledami
politycznymi i wyznaniowymi. Katolik Junga miat pozyska¢ przychylno$é sfer
klerykalnych, dotychczas z pewng rezerwa odnoszacych si¢ do ,,Dziennika Pol-
skiego”. Uchodzac za czlowieka do§¢ zamoznego stwarzal odpowiednia gwaran-
cj¢ materialng faktycznemu wydawcy. Ponadto zaliczat si¢ do tych umiarkowa-
nych kregéw Zwiazku Slaskich Katolikéw, z ktérymi ewangelicy byli sktonni
porozumied si¢ w sprawie utworzenia wspélnej partii narodowej. Dla réwnowagi
stanowisko naczelnego redaktora miato pozosta¢ w rgkach ewangelika. Poza
wzglgdami finansowymi — zdaniem Konsulatu — miat Taraba t¢ tez przewage nad
Waleczka, ze uchodzit za pracowitszego i postuszniejszego, acz brakowato mu
dziennikarskiej rutyny.

Ministerstwo zgodzito si¢ z sugestig usunigcia Waleczki, skoro okazat sig¢
czynnikiem hamujacym reform¢ wydawnictwa. W osobie Taraby dostrzeglo per-
spektywe zaktywizowania miodego pokolenia, czemu poS§wigcato duzo energii.
Nie podjeto si¢ natomiast zatatwienia emerytury dla usunigtego redaktora. ,,Lik-
widacja wigc p. Waleczki — zawyrokowano — moze nastapi¢ wtedy, gdy Konsulat
bedzie posiadal réwnoczesnie gwarancje, ze znajdzie p. Waleczko dla siebie
§rodki na utrzymanie i nie begdzie roscit zadnych pretensji do wladz polskich,

% ANN, MSZ 10986 — Konsulat do W. J. Zaleskiego, naczelnika Wydzialu E 11 z 1 IX 1937.
3 Tamze.



+DZIENNIK POLSKI” NA ZAOLZIU (1934-1939) 77

w przeciwnym bowiem wypadku usunigcie go mogtoby wywotaé w terenie nie-
pozadane reperkusje”®, Warunek okazal si¢ trudny do spetnienia. Przyszios§é
pokazata, ze Waleczko nie dat si¢ byle czym zby¢. Ministerstwo przypomniato,
zeby przy sposobnosci reorganizacji zatroszczy¢ si¢ o zmiany techniczne ,,Dzien-
nika”, aktualno$¢ serwisu informacyjnego i bardziej popularng forme, przez to
dostepniejsza dla mniej wyksztalconego czytelnika.

25 IX 1937 r. w Czeskim Cieszynie w hotelu ,,Polonia” odbyta si¢ narada
poswigcona reorganizacji ,,Dziennika Polskiego”. Powotano komitet wydawni-
czo-redakcyjny, ktéry miat z rak Waleczki przeja¢ wydawnictwo. W sktad 6-0so-
bowego komitetu weszli z ramienia Polskiej Partii Ludowej dr Jan Buzek, lekarz
z Dabrowy, pastor Jézef Berger z Czeskiego Cieszyna, urz¢dnik Gabriel Ogrocki
z Frysztatu. Zwiazek Slaskich Katolikéw wydelegowat dra Leona Wolfa, Karola
Junge i burmistrza Rudolfa Paszka®.

Waleczko czynit komitetowi trudnoéci. Broniac swojej dotychczasowej pozy-
cji, robit wszystko, aby jak najmniej straci¢ prestizowo i finansowo. Dopiat
w koncu, ze pozostawiono go na posadzie naczelnego redaktora. 1 XII 1937 r.
oglosit w ,,Dzienniku Polskim” o przekazaniu wydawnictwa w rece komitetu
wydawniczego. Robigc dobrag ming do zlej gry oznajmit: ,,Przyznaé nalezy, ze
byto to pod pewnym wzgledem rzeczg nienormalng, ze dotad cigzar calego wyda-
wnictwa opierat si¢ na jednym cztowieku jako wydawcy. Bylo to obarczenie
ponad miare i dlatego z radoscia nalezy powitaé fakt, ze obecnie wydawnictwo
»Dziennika Polskiego« obejmuja dwa powazne stronnictwa. Sita rzeczy doda to
pismu jeszcze wigkszego autorytetu i zwigkszy zasigg jego wplywéw™ .

Mniej wiecej w tym samym czasie Swiatowy Zwiazek Polakéw z Zagranicy
przekazal Ministerstwu Spraw Zagranicznych swoja oceng ,,Dziennika Polskie-
go”. Ocena wypadta réwnie pochlebnie, jak niesprawiedliwie. Stwierdza sig¢
w niej, ze redakcja nie korzysta z materialéw nadsylanych przez Zwiazek i zupet-
nie nie reaguje na liczne w tej sprawie monity redaktora Wiadystawa Oszeldy.
Zapewne dlatego Swiatpol uznal, ze ,,Dziennik Polski” prezentuje ,,beznadziej-
ny” poziom, najnizszy ze wszystkich polskich pism codziennych za granica.
W maju 1938 r. Oszelda odwiedzit Zaolzie, aby osobiscie zapozna¢ si¢ z ,,Dzien-
nikiem” i miodziezowym czasopismem ,,Ogniwo”. W sporzadzonym raporcie
powtérzyt pretensje unikania wspétpracy z Biurem Prasowym Swiatpolu, co
miato by¢ przyczyna stabosci zaolzianskiej prasy. Uwagi Oszeldy odnosnie do
monotonii, jednostronnosci tresci, braku wiadomosci z Polski 1 ze §wiata, ograni-
czania sie do lokalnego podwdrka sa stuszne. ,Dziennik Polski” rzeczywiscie
razil jednowymiarowo$cia, przypominajac raczej biuletyn polityczny niz gazete
ogdlnoinformacyjng®!, ale taki profil nadali mu mocodawcy. Miat by¢ or¢zem
walki, reprezentantem aspiracji i stale zawyzanych zadafn mniejszosci polskie;j.

Po utworzeniu w marcu 1938 r. Zwigzku Polakéw w Czechostowacji redaktor
Waleczko, zgodnie z wczesniejszymi ustaleniami, zostal zatrudniony w tej nad-
rzednej polskiej organizacji. W redakcji pozostali J6zef Kominek i J6zef Hanzel.

*® Tamze — odpowiedZ MSZ z 7 IX 1937.

¥ ZA Opava, Pol. fed. M. Ostrawa, karton 408 nr 1/173. Inne Zrédto wymienia tez w sktadzie
komitetu Gustawa Tarabe, Emanuela Guziura, Jana Walka i Piotra Feliksa.

" Dziennik Polski” staje si¢ wlasno$ciq calego spoteczeiistwa, ,,Dziennik Polski”, 1937, nr 275
z 1 XII.

4 AAN, MSZ 10986.



78 EDWARD DLUGAICZYK

Pierwszy z nich (a prawdopodobnie i drugi) tkwit po uszy w robocie konspiracyj-
nej. Byt dowddca odcinka B (dywersyjnego) organizacji kierowanej przez Od-
dzial II Sztabu Giéwnego. Od 6 kwietnia do kofica maja w sukurs przyszedt im
Sciagnigty z Rumunii Aleksander Then, dziennikarz pozostajacy na ustugach
MSZ. Po nim redakcja kierowat inny MSZ-owski emisariusz, Leon Stachérski,
oficjalnie wystepujacy jako korespondent warszawskiego ,Kuriera Porannego”.
Do objecia stanowiska naczelnego redaktora sposobit si¢ Pawet Kubisz.

Byly to ostatnie miesigce poprzedzajace aneksje Zaolzia. Trwaly przygotowa-
nia do zbrojnego wystapienia, na pograniczu odbywalo si¢ szkolenie i przerzuca-
nie za kordon grup dywersantéw. Stachdrski uczestniczy! w tych wydarzeniach.
W nocy 22 wrzednia wspétorganizowat wypad na ratusz i posterunek zandarmerii
w Czeskim Cieszynie. Od 25 wrze$nia pracowat wylacznie jako spiker tajnej
radiostacji*2.

Czynniki czeskie co nieco wiedzialy o wlasciwej roli Stachérskiego i za
posrednictwem komunistycznego pisma ,,Ostravsky D€lnicky Denik” w Moraws-
kiej Ostrawie 21 sierpnia podaly sprawe do publicznej wiadomosci. Strona
polska zareagowata buficzucznym dementi, odgrazajac si¢ skierowaniem pozwu
do Migdzynarodowej Federacji Dziennikarzy. Zaprzeczyta, jakoby Stachérski
dziatal z polecenia defensywy i przywozit codziennie z Polski gotowe antyczes-
kie dyspozycje i artykuly. W zast¢pstwie nieobecnego Kominka redakcja miat
kierowaé Hanzel®.

27 wrzesnia, wskutek zaostrzonej cenzury i odcigcia Zrédet informacji,
»Dziennik Polski” zawiesit czynnosci®*. Ukazat si¢ ponownie po trzech dniach,
takze w zmniejszonej objetosci dwdch stron. 2 paZdziernika obwiescit triumfal-
nie: ,,Slask wraca do Macierzy!”

Z ta chwila otworzyt 31¢ ostatni rozdziat w dziejach ,,Dmenmka Polsk1eg0
Stalo si¢ oczyw1stoscu1, ze pismo w dotychczasowej formie stracito racje bytu.
MSZ przychylalo si¢ do koncepcji utworzenia Jednego dziennika dla obu pola-
czonych czgsci Slaska Cieszynskiego i nawigzania w ten sposéb do tradycji nie
istniejacego juz ,,Dziennika Cieszynskiego”. Pojawianie si¢ na tamach ,,Dzienni-
ka Polskiego” wypowiedzi dajacych wyraz niezadowoleniu z rozwoju sytuacji na
wcielonych terenach przyspieszyto decyzje. Z dniem 20 listopada 1938 r. zostat
zmieniony w mutacj¢ ,,Polski Zachodniej” w Katowicach, oficjalnego organu

‘2 AAN, MSZ 7804, 10986; Centralne Archiwum Wojskowe w Warszawie-Rembertowie, sygn.
1773/89 nr 445; ZA Opava. Pol. fed. M. Ostrava, karton 434 nr 1/86; J. Ku plin s k i, Wojskowe
aspekty rewindykacji Zaolzia w 1938 r, ,Wojskowy Przeglad Historyczny”, 1989, nr 3, s. 65-66.

3 Skandal prasowy z CzSR, ,Dziennik Polski,”, 1938, nr 194 z 25 VIIL

4 Czytelnikom wyjasnit: ,,Wskutek ostatnich nadzwyczajnych zarzadzen, jak wprowadzenie
cenzury prewencyjnej, ktéra nas zmusza do przedkladania gotowego numeru 2 godziny przed
wydaniem, jak réwniez wskutek konfiskowania prasy poskiej oraz znacznego ograniczenia ruchu
granicznego, nie jeste§my w stanie na czas informowac naszych czytelnikéw o wyprzedzajacych sig
z godziny na godzing coraz bardziej sensacyjnych wiadomosci. Ostatnio, jak wiadomo, w powiatach
nadgranicznych kazano wszystkim bez wyjatku oddaé do przechowania aparaty radiowe. JesteSmy
wigc pozbawieni ostatniego Zrédla informacyjnego, ktére nam pozwalato orientowaé si¢ choé
czgsciowo w zawilej sytuacji. Nie cheac z 24-godzinnym op6Znieniem przynosi¢ za prasa czeska,
jako jedynym mozliwym do wykorzystania Zrédlem — jednostronne i bezbrawne informacje, zmu-
szeni jesteSmy do zawieszenia wydawania »Dziennika Polskiego« az do czaséw, gdy nastang
bardziej normalne warunki” (,,Dziennik Polski”, 1938, nr 222 z 27 IX).



+DZIENNIK POLSKI” NA ZAOLZIU (1934-1939) 79

sanacji §laskiej. Wing za ,,nieobliczalne wybryki” wojewoda obarczyt redaktora
Jozefa Wardasa. Wladystaw Jozef Zaleski, odpowiedzialny w MSZ za sprawy
zaolzianskie, mial watpliwosci, czy potaczenie z ,,Polska Zachodnia” bylo naj-
wlasciwszym rozwiazaniem. Podzielil natomiast zastrzezenia wojewody odno-
szace sie do osoby Wardasa, dodajac: ,,Wardas juz podczas mojej bytnosci [na
Zaolziu - E.D.] ztozyt dowdd wyjatkowej niesubordynacji i to w chwili bardzo
cigzkiej™.

W symbiozie z ,,Polska Zachodnig” doczekat ,,Dziennik Polski” wybuchu
wojny.

s AAN, MSZ 10986, E.Dtugajczyk, op.cit, s. 175-176.



