
Maciej Kledzik

Cenzura w demokracji : przyczynek
do ograniczania i nadużywania
wolności słowa
Media – Kultura – Komunikacja Społeczna 9, 175-191

2013



Maciej Kledzik

Cenzura w demokracji (przyczynek 
do ograniczania i nadużywania wolności słowa)

Słowa kluczowe: cenzura, wolność słowa, demokracja, prasa, radio, telewizja 
Key words: censorship, freedom of speech, democracy, press, radio, television

Wolne słowo je s t  hasłem  dem okracji. I jednocześnie je s t  kłopotliwe dla 
rządzących z demokratycznego wyboru. Tak  je s t  od uchw alenia we Fran cji 
D eklaracji Praw Człowieka i Obywatela, a w Stanach  Zjednoczonych Ameryki 
-  K arty Praw  (United Sta tes B ill of Rights) w 1791 roku, w której Pierw sza 
poprawka, oprócz swobody praktyk religijnych, gw arantuje prasie wolność 
słowa. Zapisano w niej, że Kongres nie może ustaw am i ograniczać wolności 
słowa lub prasy. Twórcy Pierwszej poprawki zakładali, że wolność słowa i pra­
sy przygotuje społeczeństwo do demokratycznych rządów i służyć będzie sta ­
b ilizacji rządzenia. W tym  czasie Sejm  Czteroletni w Rzeczypospolitej Obojga 
Narodów ustaw ą zagwarantował nienaruszoną wolność pisania i drukowania. 
Pierw sza Rzeczpospolita nie doczekała wolności słowa, rozparcelowana przez 
zaborców. Czy po ponad 220 latach, w III  Rzeczypospolitej, je s t  przestrzegana 
tak a  wolność słowa, ja k ą  gw arantow ała ustaw a Sejm u Czteroletniego albo 
Pierw sza poprawka am erykańskiej K arty  Praw?

Cenzura w służbie Kościoła i królów

Cenzura kościelna sięga czasów przed wynalezieniem druku przez Guten­
berga. Kościół zmuszony został do je j częstszego wprowadzania, gdy odszcze- 
pieńcy od wiary zaczęli drukiem rozpowszechniać antykościelne tezy. Paulina 
Buchw ald-Pelcow a uważa, że pierwszą ofiarą cenzury były pism a M arcina 
L utra spalone na stosie w Toruniu w 1521 roku. Ale już rok wcześniej Luter, 
prowokując władze Kościoła, spalił publicznie papieskie księgi prawnicze. Nie 
m a jed nak jednoznacznego stanow iska historyków w kw estii, kto był pierw­
szą ofiarą cenzury. Czy Ja n  Łaski, który m usiał poprawiać zbiór prawa pol­
skiego S ta tu ta  wydany w 1506 roku (po okazaniu skruchy i odbyciu pokuty 
w 1515 roku został uwolniony od kary), czy M aciej Miechowita, autor C h ro ­
n ica  P olon oru m  wydanej w 1519 i po skonfiskowaniu nakładu i po naniesio­
nych poprawkach wydanej powtórnie w 1521 roku, czy drukarz krakow ski



176 M aciej Kledzik

Szw ajpolt Fiol, którem u zabroniono w 1492 roku tłoczenia ksiąg  w języku 
cerkiewnosłowiańskim ?1

Indeks papieski zakazujący wydawania określonych druków, między inny­
mi pism M arcina L utra  i Tom asza M untzera, ukazał się w 1559 roku. Kościół 
w bullach papieskich nakazyw ał przestrzegania cenzury prewencyjnej, pod­
czas gdy cenzura represyjna sięgała stosu. Polska na tle ówczesnej Europy 
prezentowała się pod tym  względem wyjątkowo tolerancyjnie. Stosy płonęły 
dużo rzadziej i tylko z księgam i, gazetam i i drukami, a nie razem  z ich auto­
ram i, ja k  w innych krajach.

Polscy królowie w XVI, XV II, do X V III wieku w nieco inny sposób zabez­
pieczali się przed wolnym słowem godzącym w m ajestat, krytykującym  bądź 
podburzającym poddanych. W XVI wieku krążyły w Rzeczypospolitej ulotne 
pisma, pierwsze w języku łacińskim  i niemieckim, a od połowy wieku już w ję ­
zyku polskim. Ulotne, nieperiodyczne gazetki drukowane były z królewskiego 
polecenia w Norymberdze („Nowiny”, „Relacje”, „Wiadomości”, „Awizy”, „Opi­
sanie”). Dzięki przywilejom królewskim  nadawanym krajowym drukarzom na 
druk ustaw sejmowych, statutów, rozporządzeń i innych pism urzędowych kan ­
celarii królewskich stawały się one coraz popularniejsze wśród piśmiennych 
warstw narodu. Zygmuntowi Augustowi towarzyszyła w podróżach po króle­
stwie jego własna, wędrowna drukarnia na kołach. Tenże król w 1556 roku 
wydał edykt w W ilnie zakazujący druku, importu i sprzedaży książek here­
tyckich. Uważał, że jako król nie powinien się tym  zajmować i kontrolę nad 
zakazanym i książkam i przekazał jurysdykcji biskupiej.

Druki ulotne rozprowadzali właściciele oficyn drukarskich, wędrowni k ra ­
m arze, jarm arczn i sprzedawcy. Odbiorcami byli m ieszczanie i szlachta. Do 
ich rozpowszechniania przyczyniali się księża, odczytując z ambon ciekawsze 
wiadomości. Wybór inform acji dokonywany przez nich był pierwszą, najprost­
szą formą cenzury.

Treść druków pozostawała pod kontrolą królew ską, za ich redagowanie 
odpowiadali sekretarze monarchów. T ak  się złożyło, że sekretarzam i kilku 
polskich królów byli Włosi, którzy opanowali język polski w mowie i piśmie. 
H ieronim  Pinocci, sekretarz najpierw  W ładysław a IV, a później Ja n a  K a­
zim ierza, od 1646 roku przez 14 la t redagował cotygodniowy, dwujęzyczny 
polsko-włoski biuletyn. Od stycznia 1661 roku zaczął redagować periodyczne 
pismo „Merkuriusz Polski dzieje wszystkiego św iata w sobie zam ykający dla 
inform acji pospolitej”, uznane za pierwszą polską gazetę2.

Jerzy  Aleksander Priam i, osobisty sekretarz Ja n a  III  Sobieskiego, reda­
gujący nieperiodyczne druki informacyjne „Nowiny z ....”, zdobył tak  duże za­
ufanie króla, że ten  nadał mu przywilej na wydawanie drukiem  inform acji

1 P. Buchwald-Pelcowa, Cenzura w dawnej Polsce. Między prasą drukarską a stosem, 
Warszawa 1997, s. 16.

2 Pięć lat wcześniej, kiedy w Gdańsku rezydował dwór króla Jana Kazimierza, Jakub 
Weiss wydawał tam „Nowiny Polskie”. Ponieważ nie zachował się ani jeden egzemplarz gaze­
ty, niejednogłośnie polscy historycy (przeciwny był między innymi Szymon Askenazy) przyzna­
li pierwszeństwo w historii periodycznej prasy polskiej „Merkuriuszowi Polskiemu dzieje.”.



Cenzura w demokracji (przyczynek do ograniczania i nadużywania wolności słowa) 177

z Rzeczypospolitej i z zagranicy. Spolszczony Włoch przez blisko dziesięć lat, od 
1696 do 1705 roku, wydawał trzy gazety, dwie w Krakowie i jed ną w Warszawie.

Przez dwa wieki, XVI i XV II, cenzura pism drukowanych nie m iała racji 
bytu w Rzeczypospolitej (poza cenzurą kościelną), gdyż podstawowym, stoso­
wanym w tam tych czasach gatunkiem  dziennikarskim  były inform acje reda­
gowane przez zaufanych dworzan króla i pod jego kontrolą. T a  sytuacja zm ie­
n iła się w X V III wieku. Królowie wprowadzili system  koncesyjny w prasie, 
wydawali monopolistyczne przywileje dla wydawców (zakonu pijarów i zakonu 
jezuitów). Kontrolę słowa drukowanego przejęły służby m arszałka wielkiego 
koronnego. Ich zadaniem  stało się zapewnienie bezpieczeństw a publicznego 
w m iejscu pobytu króla. Tym bardziej, że pojawił się nowy gatunek dzienni­
karski -  paszkwil. Służby prowadziły skuteczne działania zapobiegające po­
wstawaniu druków nieprzyjaznych królowi i jego otoczeniu -  pod warunkiem, 
że zostały wcześniej o tym poinformowane. Ale gdy druki takie znalazły się 
już w sprzedaży i zostały rozpowszechnione, praktycznie niemożliwe było ich 
usunięcie z obiegu. Sądy m arszałkowskie, gdy ustaliły  autorów i drukarzy, 
skazywały ich na kary grzywny lub w ięzienia i wydawały katom  polecenia 
symbolicznego spalenia przestępczych druków. I szukały skutecznych sposo­
bów zapobiegania przestępstwom popełnianym przez autorów i drukarzy.

1 lutego 1793 roku Ju ry sd y k cja  M arszałkow ska wydała w W arszaw ie 
osobliwą In stru kcję  d la  d ru karzy . Zapisano w niej, że każdy egzemplarz idą­
cy pod prasę drukarską m usiał być podpisany przez cenzora z w łasnoręcz­
ną adnotacją, że był przez niego czytany3. Zdaniem historyka Jerzego Łojka, 
działania urzędu m arszałka koronnego wielkiego wobec druków szkodliwych 
i przestępczych przypominały cenzurę represyjną, k tóra była jed n ak  mało 
skuteczna:

Szlachcic zdecydowany na druk pisma mógł je  wydrukować i rozpowszech­
niać bez większego trudu. Gorsza była sytuacja wydawców, gdyż zadrażnie­
nie z dworem i jurysdykcją marszałkowską mogło im uniemożliwić działalność 
dziennikarską mimo braku podstaw prawnych do ingerencji. Dlatego wydawcy 
sami starali się unikać kontrowersyjnych publikacji4.

Autocenzura stosow ana przez wydawców, zdaniem  Łojka, była skutecz­
n ie jsza  od jak ie jkolw iek  kontroli zew nętrznej. Z cenzurą można walczyć, 
z autocenzurą dużo trudniej. Je s t  ona do dzisiaj praktykow ana w system ach 
społeczno-politycznych uznających się za pełną demokrację.

3 J. Łojek, Dziennikarze i prasa w Warszawie w XVIII wieku, Warszawa 1960, s. 188.
4 Tenże, Początki prasy periodycznej w Polsce, w: Prasa polska w latach 1661-1864, red. 

J. Łojek, Warszawa 1976, s. 19.



178 M aciej Kledzik

Najwyższa cena za wolne słowo

Pow stania narodowe i zrywy niepodległościowe, które, oprócz wielkopol­
skiego i trzeciego śląskiego, zawsze kończyły się klęską, wyzwalały wolne, 
drukowane słowo. Gazety mobilizowały do walki, obrony, informowały, ko­
mentowały, polemizowały, ostrzegały i tragizowały. Począwszy od insurekcji 
kościuszkow skiej popełniały ciągle ten  sam  błąd: oprócz nazw isk bohater­
skich żołnierzy i oficerów drukowały personalia cywilów, którzy na przykład 
inform acjam i o ruchach i liczebności wojsk nieprzyjacielskich przyczyniali 
się do błyskotliwych zwycięstw lub bezpiecznego w yjścia z opresji. Po upad­
ku pow stania zaborca na podstawie gazetowych opisów aresztował, sądził, 
mordował, więził, wywoził na Syberię, wywłaszczał nie tylko obwinionych, ale 
również ich rodziny. Przykładowo „Kurier Polski” w numerze z 10 grudnia 
1830 roku wym ienił z nazw iska członków sprzysiężenia porucznika P iotra 
Wysockiego. Przedrukowała listę gazeta „Podchorąży”. Po kapitu lacji wojska 
polskiego Rosjanie, nie mogąc dosięgnąć „belwederczyków”, którzy wyemigro­
wali, represjonowali w kra ju  ich rodziny.

W wolnym Królestwie Polskim  w czasie wojny polsko-rosyjskiej wszystkie 
gazety ukazywały się bez cenzury, którą Rząd Tymczasowy zniósł 11 grudnia 
1830 roku. Ale jeszcze na początku grudnia siły skupione wokół dyktatora 
gen. Jó zefa  Chłopickiego rozważały możliwość przyw rócenia cenzury pre­
wencyjnej. Zniesienie cenzury nie przeszkodziło gen. Chłopickiemu zam knąć 
11 stycznia krytykujące go pismo młodzieży akadem ickiej „Dziennik Gwardii 
Honorowej”. W podobny sposób rozprawiał się z nieprzychylną mu prasą na­
czelny wódz gen. Ja n  Zygmunt Skrzynecki. Po wiosennych niepowodzeniach 
arm ii Stanisław  P sarsk i w dzienniku „M erkury” oskarżył wodza o zdradę. 
Został we w łasnym  m ieszkaniu dotkliwie pobity przez kilku  oficerów. Gdy 
złożył skargę gen. Skrzyneckiem u, ten m iał odpowiedzieć: „Tam, gdzie je s t  
wolność druku, m usi być również wolność k ija”. I nakazał zam knięcie pisma 
i opieczętowanie redakcji.

Walka o wolność słowa w II Rzeczypospolitej

Niepodległość Rzeczypospolitej po 123 latach  zaostrzonych cenzur wpro­
wadzonych przez zaborców przyniosła także nadzieję powrotu wolnego słowa. 
Nadzieję tę potwierdziło zniesienie cenzury i proklamowanie wolności prasy 
przez rząd Jęd rze ja  Moraczewskiego w 1919 roku. W k ilka miesięcy później 
na mocy porozumienia M inisterstw  Spraw W ewnętrznych i Sprawiedliwości 
wprowadzona została cenzura wojskowa. Państw o było w stanie wojny z Ro­
sją  bolszewicką i ta  decyzja była uzasadniona. Dotkliwie odczuła je j skutki 
redakcja największego wówczas dziennika „Rzeczpospolita”, powołanego na 
wzór angielskiego „The Tim es” w połowie czerwca 1920 roku. Większość k a­
pitału założycielskiego włożył w „Rzeczpospolitą” Ignacy Paderewski, ale o je j



Cenzura w demokracji (przyczynek do ograniczania i nadużywania wolności słowa) 179

treści i zasięgu oddziaływania decydował redaktor naczelny Stanisław  Stroń- 
ski, zagorzały przeciwnik Józefa  Piłsudskiego. 19 lipca 1920 roku Komisarz 
Rządu zawiesił wydawanie dziennika na tydzień. W tym  czasie gazeta uka­
zywała się codziennie pod innym i tytułam i. Oprócz rep resji cenzorskich re­
daktorzy naczelni za publikacje uważane za zniew ażające władzę odpowiadali 
w sądach z powództwa karnego. Stroński w m aju 1923 roku skazany został za 
artykuł obrażający N aczelnika Państw a na karę grzywny w wysokości 100 ty­
sięcy m arek polskich i opłatę sądową 10 tysięcy m arek polskich, która w razie 
niezapłacenia zam ieniona m iała być na tydzień aresztu. Zapłacił5.

K onstytucja marcowa z 1921 roku gw arantow ała wolność prasy, swobo­
dę myśli i przekonań, ale władze państwowe poprzez organy adm inistracyjne 
stosowały cenzurę represyjną, ograniczając wolność prasy i wypowiedzi. Inge­
rencję w działalność prasowo-wydawniczą umożliwił im zunifikowany kodeks 
karny wprowadzony w życie jesien ią  1932 roku.

E fekty działalności cenzury w odrodzonej Rzeczpospolitej opisał Edward 
Singer, parlam entarny sprawozdawca „Naszego Przeglądu”:

Pisma były bite po kieszeni przez częste konfiskaty. Toteż stał się aniołem 
stróżem tzw. przyjaciel redakcji. Był to urzędnik komisariatu rządu, który 
w każdej porze dzwonił do redakcji i przestrzegał. Dawał żywność i truł ją. 
Opowiadał np., że we Lwowie były rozruchy, ale o tym nie należy pisać. Pytał 
o posiadany materiał i kwalifikował, który jest cenzuralny, a który nie nadaje 
się do druku. Dowiadywaliśmy się od niego dość często o różnych rozruchach, 
ale uprzedzał, że są one tylko do naszej prywatnej wiadomości.

Gdy przyjaciel redakcji nie dzwonił, było źle. Trudno było samemu ocenzuro­
wać pismo. Wtedy prowincjonalne wydanie skazane było z reguły na konfiska­
tę. Ocalało wydanie warszawskie z białymi plamami6.

Zdarzało się, że zamykano oficjalnie wychodzącą gazetę wraz z redakto­
rem  odpowiedzialnym. Różni byli cenzorzy. Niektórzy łagodzili lub zm ieniali 
zdania, a gazeta przyjmowała je , by ocalić num er od skonfiskowania. Do po­
m agających redakcjom  należał cenzor K onstanty Ildefons Gałczyński, w wol­
nych chwilach poeta.

Po przewrocie majowym w październiku 1926 roku ukazał się dekret pre­
zydenta wprowadzający kary za zniewagę oraz rozpowszechnianie niepraw­
dziwych wiadomości. Kolejne rozporządzenie prezydenta z m aja 1927 roku za­
ostrzało kary finansowe, uprawniało do ograniczania kolportażu i zakazywało 
rozprowadzania niektórych pism. Umowa z 1928 roku między M inisterstw em  
Kom unikacji a przedsiębiorstwem kolporterskim  „Ruch” zezw alała m inister­
stwu na zakazywanie sprzedaży wybranych czasopism w punktach „Ruchu”.

W konstytucji kwietniowej z 1935 roku był zapis tylko o wolności słowa 
(art. 5), bez wolności prasy. W 1938 roku prezydencki dekret prasowy uprawnił

5 M. Kledzik, Rzecz o „Rzeczpospolitej”, Warszawa 2006, s. 85-87.
6 B. Singer, Od Witosa do Sławka, Warszawa 1990, s. 18-19.



180 M aciej Kledzik

władze adm inistracyjne do kontroli wydawnictw prasowych. Tak wspominał 
tam ten okres jeden z dziennikarzy:

Mówiłem z czytelnikiem niedomówieniami poprzez plecy cenzora. Wierzyłem 
w powszechną głupotę wszystkich cenzorów całego świata. Ratowało mnie, że 
pisałem w charakterze obserwatora, a nie strony. Używałem różnych forte­
lów. Czasem pisywałem na tematy zupełnie obojętne. Często jednak musiałem 
przerywać całkowicie pisanie na kilka tygodni i korzystać z przymusowego ur- 
lopu7.

Na rynku prasy ukazywało się przed wybuchem II wojny światowej około 
2700 tytułów gazet i czasopism. W walce o wolność słowa interesów redakto­
rów i dziennikarzy bronił Związek Zawodowy D ziennikarzy R P i Syndykat 
D ziennikarzy W arszawskich.

Wolne słowo powstańcze

Wydawałoby się, że kolejni powstańcy walczący o niepodległość Rzeczypo­
spolitej wyciągną wnioski z dotychczasowych doświadczeń z wolnością słowa. 
W pierwszych dniach sierpnia 1944 roku na odprawach w Biurze Inform acji 
i Propagandy Komendy Głównej Arm ii Krajowej (B IP  KG AK) w Śródm ieś­
ciu W arszawy kategorycznie żądano od wszystkich redaktorów powstańczych 
pism  (bez względu n a  reprezentow ane przez nich poglądy) nieu jaw nia- 
n ia adresów obiektów wojskowych i wszelkich innych związanych zarówno 
z wojskiem, ja k  i ludnością cywilną. Mimo to prawie codziennie ukazywały 
się teksty  lub inform acje radiowe w formie apeli, ogłoszeń, podziękowań -  
z wymienionymi dokładnymi adresami.

Przykładów wspomnianego dekonspirowania można by podać wiele. P is­
mo „Barykada” 16 sierpnia zapraszało do pracy zecerów ręcznych i m echani­
ków do linotypu przy ul. Lwowskiej 7 m. 16. To samo pismo w tydzień później 
ponawiało apel do zecerów linotypistów i maszynistów drukarskich o zgłasza­
nie się, ale już pod inny adres, Koszykowa 33 8. Adres dekonspirował także 
drukarnię „Lech”, w której od 8  września drukowany był „Biuletyn Inform a­
cyjny”. Adresy, pod którym i stawić się m ieli pracownicy drukarni, podawały 
między innymi „Barykada Powiśla” (kilkakrotnie w połowie sierpnia), „Biule­
tyn Inform acyjny” z 1 września i „Syndykalista” z 8  września.

Drukowana i kolportowana na Starym  M ieście „Kronika Polska” (nr 271) 
z 10 sierpnia „wzywała ludność do składania sprzętu telefonicznego (apara­
tów i kabli) dla celów AK”. Podając czas i m iejsce zbiórki (11 sierpnia, piątek, 
godz. 17.00, przed kościołem  garnizonowym przy ul. Długiej), redakcja nie­
świadomie narażała  ofiarodawców i organizatorów, w skazując Niemcom cel 
ataku lotniczego lub artyleryjskiego.

7 Tamże, s. 20.
8 Zob. „Barykada” 1944, nr 11, wydanie z 22 sierpnia.



Cenzura w demokracji (przyczynek do ograniczania i nadużywania wolności słowa) 181

16 sierpnia gen. Tadeusz Komorowski, pseudonim „Bór”, przebywający 
wówczas na Starym  Mieście, natychm iast zareagował na notatkę w organie 
prasowym AK „Biuletynie Inform acyjnym ” u jaw niającą korzystanie przez po­
wstańców z kanałów jako  dróg komunikacyjnych. W depeszy wysłanej do płk. 
Antoniego Chruściela, pseudonim „Monter”, dowodzącego powstaniem, okre­
ślił to jako zdradę i polecił ustalenie winnego i oddanie go pod sąd.

Pism o Śródm ieścia Północnego „Wiadomości Radiowe” ostrzegało w nu­
merze 25 z 19 sierpnia: „W m ieście grasu ją szpiedzy niemieccy, których za­
daniem  je s t  obserw acja ognia artyleryjskiego i przekazyw anie zdobytych 
wiadomości nplowi. J e s t  zrozum iałe, że należy unikać zbędnych rozmów, 
które mogłyby dostarczyć szpiegom potrzebnego m ateriału  informacyjnego”. 
A jednocześnie to samo pismo w numerze z 20 w rześnia nadało kom unikat 
z dokładnym adresem  siedziby Rejonowej Delegatury Rządu na K raj w Śród­
mieściu Północnym: „Zecerzy (na skład ręczny) proszeni są do zgłaszania się 
w Wydziale Inform acji i Prasy ul. Złota 59”. W ym ienieni przez „Wiadomości 
Radiowe” szpiedzy m ieli niekontrolowany dostęp do praktycznie wszystkich 
gazet i pism powstańczych.

Większość gazet przestrzegała jed nak anonimowości osób wymienianych 
w relacjach, reportażach czy nekrologach. „Biuletyn Okręgu IV  P P S  W ar­
szawa Północ” (nr 23 z 26 sierpnia) przypominał i ostrzegał: „nie wolno nam 
nawet, dopóki niem iecki wróg nie uciekł z Warszawy, wymienić ich z imion 
i nazwisk”.

Kierownictwo B IP  KG AK, które nakazywało, wymagało i żądało ogra­
niczenia wolności słowa w określaniu lokalizacji obiektów wojskowych i cy­
wilnych, nie zadbało o zakonspirowanie podlegającej mu powstańczej radio­
stacji „Błyskaw ica” w pierwszym m iesiącu je j pracy. Gdy m ieściła się przez 
dwa pierwsze tygodnie w gmachu PKO przy ul. Św iętokrzyskiej, a potem na 
pierwszym piętrze w budynku „Adrii” przy ul. Moniuszki, dostęp do niej miał 
praktycznie każdy zainteresowany, gdyż sąsiadowała przez ścianę z redakcja­
mi i urzędami odwiedzanymi codziennie przez dziesiątki osób. Ocalała, gdyż 
dwa ogromnego kalibru  pociski 600 mm z moździerza K arl-Thor wystrzelo­
ne w te gmachy nie wybuchły. „Błyskawica” została zakonspirowana dopiero 
11 w rześnia, po przeniesieniu je j wraz z dwoma zespołam i redakcyjnym i, 
B IP -u  i Polskiego Radia, do Śródm ieścia Południe9.

„Komunikat Inform acyjny”, pismo Komendy Placu V  Obwodu AK Moko­
tów, podało w numerze z 17 sierpnia dokładny adres nowo otwartego oddziału 
Poczty Polowej AK przy ul. Krasickiego 29. W dwa dni później pismo informo­
wało o zm ianie adresu -  ul. Tyniecka 26 m. 9. Czy zbombardowanie bombami 
lotniczymi domu pod tym  adresem  3 września było przypadkowe, czy też było 
rezultatem  dekonspiracji prasowej -  tego zapewne już nie ustalim y. Podob­
nie ja k  nie ustalimy, czy przypadkowe było zbombardowanie przez niem ieckie

9 Przykłady z podrozdziału „Dekonspiracyjna działalność prasy i radia”, w: M. Kledzik, 
Rzeczpospolita powstańcza. 1 sierpnia -  2 października 1944, Łomianki 2010, s. 215-217.



182 M aciej Kledzik

samoloty pod koniec drugiej dekady w rześnia kolejnej siedziby mokotowskie­
go oddziału Poczty Polowej AK przy ul. Odyńca 11.

Pow stańcze środki przekazu, które mimo zaleceń i rozkazów ujaw niały 
i w skazyw ały wrogowi cele do bom bardow ania, czyniły to nieświadom ie, 
co wytłumaczyć można zachłyśnięciem  się wolnością słowa po pięciu latach 
zniewolenia i cenzury okupacyjnej.

Cenzura przywieziona z Moskwy

19 lipca 1944 roku, podczas spotkania Józefa  Sta lin a  z przedstawicielami 
Delegatury Krajowej Rady Narodowej dla Terenów Wyzwolonych i Zarządu 
Głównego Związku Patriotów Polskich na Kremlu, omawiano przejęcie wła­
dzy na terenach  Rzeczypospolitej w granicach sprzed w rześnia 1939 roku, 
zajmowanych przez Armię Czerwoną i I Armię W ojska Polskiego. Sta lin  za­
sugerował szybkie powołanie organu prasowego, pozostawiając wybór tytu ­
łu zebranym. M iał już kandydata na redaktora naczelnego, m ajora Jerzego 
Borejszę (Beniam ina Goldberga). Z rekom endacji S ta lin a  B orejsza został nie 
tylko redaktorem  naczelnym  „Rzeczpospolitej”, ale także przez okres pięciu 
m iesięcy pierwszym cenzorem na ziem iach Rzeczypospolitej zajętych przez 
Armię Czerwoną.

B ore jsza nie był w stanie cenzurować wszystkich ukazujących się pism. 
19 stycznia 1945 roku rządzący kom uniści utworzyli przy M inisterstw ie Bez­
pieczeństw a Publicznego, bez podstawy praw nej, C entralne B iuro Kontroli 
Prasy. Wymykały im się spod kontroli teksty publikowane w nowopowstałych 
pismach, szczególnie w „Gazecie Ludowej”, organie prasowym opozycyjnego 
Polskiego Stronnictw a Ludowego. Nie panowali też nad tekstam i ukazującym i 
się w „Tygodniku W arszaw skim ” i w krakow skim  „Tygodniku Powszechnym”.

Nieprzyjemnym wydarzeniem dla Borejszy, wtedy byłego głównego cenzo­
ra  z nom inacji Stalina, było wydanie mu polecenia wydrukowania 12 stycz­
nia 1946 roku na pierwszej stronie redagowanej przez niego „Rzeczpospolitej” 
oświadczenia Edwarda Osóbki-Morawskiego, prezesa Rady Ministrów, skie­
rowanego do Tadeusza Zabłudowskiego, dyrektora Głównego Urzędu Kontroli 
Prasy, Publikacji i Widowisk (GUKPPiW ). Urząd w tym czasie podporządko­
wany był Prezydium Rady Ministrów. T ekst świadczy niewątpliwie o słabo­
ści ówczesnego urzędu cenzorskiego kontrolującego prasę, który nie panował 
jeszcze nad wolnym słowem w zniewolonej już przez Sowietów Polsce. Osóbka- 
-M orawski pisał:

Kilkakrotnie stwierdziliśmy fakty przekręcania lub wypaczania treści przemó­
wień Prezydenta Krajowej Rady Narodowej, Prezesa Rady Ministrów i człon­
ków rządu. Niektóre fakty miały nawet charakter wybitnie złośliwy. Taki fakt 
np. miał ostatnio miejsce ze streszczeniem mojego przemówienia, wydrukowa­
nym w „Naprzodzie Dolnośląskim”, a przedrukowanym ze złośliwymi komen­
tarzami w „Gazecie Ludowej”. Swego czasu wydałem prasie instrukcje, że prze­
mówienia czy streszczenia przemówień Prezydenta Krajowej Rady Narodowej



Cenzura w demokracji (przyczynek do ograniczania i nadużywania wolności słowa) 183

i członków Rządu nie mogą być zamieszczane w prasie bez uzyskania aprobaty 
zainteresowanych członków Prezydium KRN, czy członków Rządu. Ponieważ 
niektóre organy prasowe nie stosują się do wspomnianej instrukcji, nakładam 
obowiązek dopilnowania tego na organy kontroli prasy. Zechce ob. Dyrektor 
udzielić tym razem surowego upomnienia odpowiedzialnym redaktorom wspo­
mnianych pism: „Naprzodu Górnośląskiego” i „Gazety Ludowej”.

Zabłudowski zapisał się w historii jak o  gorliwy cenzor. Stru ktu rę orga­
nizacyjną kierowanego przez niego urzędu cenzury (G U KPPiW ) stworzyli 
sprowadzeni z Moskwy cenzorzy, których zadaniem  było także szkolenie pra­
cowników. Ale dopiero wprowadzenie na wzór sowiecki 13 czerwca 1946 roku 
D ekretu o przestępstw ach szczególnie niebezpiecznych w okresie odbudowy 
Państw a pozwoliło stosować dotkliwe represje wobec dziennikarzy i wydaw­
ców. D ekret przewidywał kary za propagandę przeciwko sojuszowi z ZSRR 
i przeciwko interesom  społecznym św iata pracy, a także za obniżanie powagi 
naczelnych organów Państw a. Przepisy były dowolnie wykorzystywane przez 
represyjny aparat władzy.

D ekret o powołaniu Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Wido­
wisk został ogłoszony 5 lipca 1946 roku i wszedł w życie po uchwaleniu przez 
Krajow ą Radę Narodową we wrześniu 1946 roku (po opublikowaniu w Dzien­
niku Ustaw  RP). W lipcu 1981 roku urząd zm ienił nazwę na Główny Urząd 
Kontroli Publikacji i Widowisk (GUKPiW ), ale jego rola, zadania i cele pozo­
stały takie same.

W drugiej połowie la t siedemdziesiątych zaczęły ukazywać się konspira­
cyjne pism a Kom itetu Obrony Robotników (KOR), Ruchu Obrony Praw  Czło­
w ieka i Obywatela (ROPCiO), K onfederacji Polski Niepodległej (KPN), Ko­
m itetu Założycielskiego Wolnych Związków Zawodowych i innych organizacji 
antykomunistycznych.

14 lutego 1979 ukazał się pierwszy num er pism a „Rzeczpospolita” wyda­
nego przez Kom itet Porozumienia na rzecz Sam ostanow ienia Narodu. Redak­
torem  naczelnym  i współzałożycielem K om itetu Porozum ienia był Wojciech 
Ziem biński. R edakcja pisanego na m aszynie i powielanego pism a m ieściła 
się w jego pryw atnym  m ieszkaniu na w arszaw skich Sadach Żoliborskich. 
W stopce, oprócz dokładnego adresu, podano num er domowego telefonu. Było 
to pismo antykomunistyczne, poza cenzurą, ale jaw ne, niezwykły przypadek 
w walce o wolność słowa w państwie komunistycznym. M usiało zrobić w ra­
żenie na służbach bezpieczeństwa PRL-u, zaciekle tropiących konspiracyjne 
gazety i wydawnictwa. W k ilka miesięcy później Ziem biński został skazany 
na trzy m iesiące więzienia. Pismo ukazywało się do 1981 roku.

Metody tropienia i likwidowania konspiracyjnych wydawnictw w okresie 
okupacji niem ieckiej i za rządów komunistycznych niewiele różniły się między 
sobą (Niemcy stosowali surowsze kary). Władze PRL-u odniosły naw et więk­
sze sukcesy, co wynikało z większej skali społecznego donosicielstwa w okre­
sie stanu wojennego w porównaniu z okresem  1939-1945 . 22 m arca 1983 roku 
Czesław Kiszczak, m inister spraw wewnętrznych, przedstaw ił w sejm ie spra­
wozdanie z 15 miesięcy stanu wojennego. Mówił między innymi:



184 M aciej Kledzik

ujawniono i udaremniono działalność ponad 700 różnych nielegalnych grup. 
Zlikwidowano 12 nielegalnych radiostacji, studio radiowe w Gdańsku oraz bazę 
produkcyjną urządzeń nadawczych w Warszawie. Skonfiskowano 1310 różnego 
typu urządzeń poligraficznych, w tym 368 maszyn drukarskich o dużej wydaj­
ności10.

Nie można nie wspomnieć, że jednym  z efektów 44  la t obcowania Pola­
ków z cenzurą było zjawisko z pewnością przez cenzorów nieprzewidziane: 
nauczyliśmy się czytać między wierszami, doszukiwać się aluzji i skojarzeń, 
a ulubioną rozrywką stały się występy kabaretów. Aż nadszedł 1989 rok.

Dziennikarze, wydawcy i politycy

Nowelizacja prawa prasowego w czerwcu 1989 roku zapoczątkowała zm ia­
ny na rynku prasowym w Polsce. Praktyczne zaprzestanie działalności przez 
urząd cenzury (ostateczna likw idacja G UKPiW -u dokonała się w kw ietniu 
1990 roku) i stworzenie warunków do założenia gazety przez każdego oby­
w atela spowodowało, że w ciągu roku zarejestrow ano k ilk a  tysięcy nowych 
tytułów. To obrazuje społeczny głód wolnego słowa po okresie zniewolenia 
cenzurą. Po kilku latach z kilku tysięcy zostało k ilkaset tytułów, a w m iej­
sce bankrutujących krajowych wydawców pojawili się zagraniczni inwestorzy. 
Ceny za tytuły były niskie i prawnie nie wyznaczono lim itu obcemu kapitało­
wi przejm ującem u polskie media.

Jed n ym  z pierwszych inwestorów był francuski koncern m edialny Ro­
berta  H ersanta. Zwalczany we F ran c ji przez wydawców lewicowej prasy za 
współpracę w czasie II  wojny światowej z prohitlerowskim rządem Vichy (od­
pokutował po wojnie k arą  siedm ioletniego pozbawienia praw publicznych), 
zaatakow any został na gruncie polskim  przez „Gazetę W yborczą”11. Ciepło 
natom iast przyjął go rządowy organ prasowy „Rzeczpospolita” kierow any 
przez D ariusza Fikusa, wówczas w randze m inistra bez teki w rządzie Tade­
usza Mazowieckiego.

Wpływy kierownictwa „Gazety W yborczej” sięgały ministrów i doradców 
prem iera Tadeusza Mazowieckiego, dlatego sprzedaż H ersantowi 49%  udzia­
łów „Rzeczpospolitej” dokonana została dopiero po objęciu stanow iska prem ie­
ra  przez Ja n a  Krzysztofa Bieleckiego w styczniu 1991 roku (decyzja o sprzeda­
ży podpisana przez prem iera weszła w życie 1 lutego 1991 roku). Transakcja 
kupna-sprzedaży doszła do skutku nie dzięki jak im ś osobistym  wpływom 
H ersanta, ale jego przyjaciela i doradcy M ichela d’Ornano, polityka, m ini­
stra, członka Zgromadzenia Narodowego Republiki Francuskiej i prawnuka 
M arii W alew skiej. M ichel d’Ornano negocjował z m inistrem  Krzysztofem  
Skubiszewskim  przejęcie tytułów na polskim rynku prasowym, był autorem

10 J. Karpiński, Wykres gorączki. Polska pod rządami komunistycznymi, Lublin 2001, s. 475.
11 T. Mielczarek, Między monopolem a pluralizmem, Kielce 1998, s. 202.



Cenzura w demokracji (przyczynek do ograniczania i nadużywania wolności słowa) 185

spółki polsko-francuskiej „Rzeczpospolitej” i „Socpressu” oraz wybudowanej 
od podstaw przez Francuzów drukarni w Raszynie pod W arszaw ą12.

Oprócz udziałów w „Rzeczpospolitej” H ersant wykupił osiem gazet lokal­
nych, które w 1994 roku sprzedał niem ieckiej grupie medialnej z Pasaw y -  
P assauer Neue Presse. Udziały w ogólnopolskiej „Rzeczpospolitej” odkupili od 
Francuzów Norwegowie z O rkli Media. Ja k o  powód całkowitego wycofania się 
Francuzów z polskiego rynku prasowego podano kłopoty finansowe koncernu 
we Francji, ale niem ały wpływ na tę decyzję m iała przedwczesna śmierć Mi- 
chela d’Ornano.

Szefostwo grupy m edialnej z Pasaw y (w Polsce zarejestrow ana została 
jako Polskapresse sp. z o.o.) badało, ja k  daleko można ingerować w wolne sło­
wo przedstawiane przez polskich dziennikarzy na łam ach zakupionych dzien­
ników. W sierpniu 1996 roku M athieu Cosson, prezes Polskapresse, przedsta­
wił „Dziennikowi Bałtyckiem u” niepoważne zarzuty w związku z krytycznymi 
publikacjam i dotyczącymi działań ówczesnego rządu, argum entując: „Niechęć 
do rządzącej koalicji przejaw ia się najczęściej w złośliwych tytułach, ironicz­
nych kom entarzach i drwiących w trętach do inform acji o aktualnych wydarze- 
niach”13. Zarzuty te wyszły z kręgu polityków SLD i doprowadziły do odwoła­
nia Ja n a  Jakubow skiego, redaktora naczelnego „Dziennika Bałtyckiego”.

Zdaniem odwołanego redaktora, niem ieckiem u wydawcy nie spodobały się 
między innym i krytyczne artykuły na tem at A leksandra Kwaśniewskiego, na 
przykład kw estionujące wiarygodność danych dotyczących wykształcenia, któ­
re przekazał Kwaśniewski. Franz H irtreiter, szef P assauer Neue Presse i jed ­
nocześnie przewodniczący Rady Nadzorczej Polskapresse, i M athieu Cosson 
m ieli być osobiście wzywani przez Kwaśniewskiego, który chciał powstrzymać 
niekorzystne dla siebie publikacje. Jakubow ski ujaw nił też, że wkrótce po tej 
decyzji Niemcy uzyskali długo wstrzym ywaną zgodę urzędu antymonopolo­
wego na posiadanie drugiej drukarni na Pomorzu14.

U jaw nienie takich  wydarzeń w demokratycznym państw ie powinno wy­
wołać burzę medialną. Nic takiego się nie stało, rzetelni dziennikarze zostali 
wyrzuceni z redakcji, a H irtreiter chwalił się w wywiadzie wydrukowanym 
w piśmie branżowym: „Znam się też dobrze -  dzięki Bogu -  z Aleksandrem  
Kw aśniew skim . Kiedy K w aśniew ski nie był prezydentem , odwiedził nas 
w Passau. Dyskutowaliśmy godzinami”15.

To był sygnał, że polska dem okracja nie upomina się o wolne słowo. K ie­
dy zatem  dziennikarze śledczy w arszaw skiego dziennika „Życie” wspólnie 
z dziennikarzam i „Dziennika Bałtyckiego” u jaw nili dowody domniemanych 
kontaktów  A leksandra Kw aśniew skiego z rosy jskim  pułkow nikiem  K G B

12 M. Kledzik, Rzecz o „Rzeczpospolitej", s. 218-221.
13 W. Pepliński, Kapitał zagraniczny w prasie Wybrzeża po 1989 roku, „Zeszyty Praso­

znawcze” 1998, nr 1-2, s. 65.
14 Tamże, s. 65-66; J. Jakubowski, Gazeta dla woźnicy, „Wprost” 2003, nr 46, s. 34.
15 Znów będziecie zaskoczeni. R. Gluza rozmawia z Franzem Xaverem Hirtreiterem -  sze­

fem koncernu PNP i przewodniczącym Rady Nadzorczej Polskapresse sp. z o.o., „Press” 1997, 
nr 3; także: „Zeszyty Prasoznawcze” 1998, nr 1-2, s. 65.



186 M aciej Kledzik

W ładim irem  Ałganowem, włączył się właściciel-wydawca. Nie czekając na 
zakończenie śledztwa przez Prokuraturę Wojewódzką w Warszawie, „Dzien­
nik Bałtycki” wycofał się z dotychczasowych ustaleń dziennikarzy śledczych, 
publikując 9 września oświadczenie redaktora naczelnego Andrzeja Liberadz­
kiego. N apisał on: „Byłoby godne ubolewania, jeśliby  w wyniku naszych pub­
likacji narażony został na szwank autorytet urzędu prezydenta Rzeczpospo- 
lite j”16. Tym  zdaniem  nie uratow ał swojego stanow iska, 22 w rześnia został 
zwolniony z funkcji redaktora naczelnego.

Franz H irtre iter w liście do A leksandra Kw aśniew skiego deklarował: 
„zamiarem naszym je s t  zapewnienie możliwości redagowania polskich gazet 
przez polskich dziennikarzy oraz to, aby zagraniczni właściciele nie wywiera­
li wpływu na polską prasę. Spraw a »Dziennika Bałtyckiego« zm usza nas do 
przemyślenia tej zasady”17.

W k ilka la t później Ja n  Jakubow ski, były redaktor naczelny „Dziennika 
Bałtyckiego”, napisał: „Model gazety opiniotwórczej przekształcono w rodzaj 
pozbawionego am bicji kom iksu, wypełnionego bezrefleksy jną inform acją, 
nieskażoną dociekaniem przyczyn i skutków opisywanych zdarzeń”. I dodał, 
że niem iecki w łaściciel unika podejmowania w gazecie tematów związanych 
z działalnością Niemiec w czasie II  wojny światowej18. Potw ierdzają to przy­
kłady gazet lokalnych ukazujących się w zachodnich województwach, których 
w łaścicielam i są  niemieccy inwestorzy medialni, stowarzyszenia mniejszości 
niem ieckich i tym  podobne organizacje19.

Po w ejściu Polski do U nii Europejskiej w 2004  roku sytuacja nieco się 
zm ieniła, inwestorzy m edialni łączą się, zaczynają występować jako  inwesto­
rzy unijni. Problem  odpowiedzialności wydawcy czy dziennikarza za wolne 
słowo jednak pozostał. U jaw nił się 29 października 2012 roku, po ukazaniu 
się w dzienniku „Rzeczpospolita” artykułu Cezarego Gmyza Trotyl n a  w r a ­
ku  tu p o lew a . Nie w nikając w m eritum  sprawy, która w momencie pisania 
tych słów nie je s t  jeszcze w yjaśniona, za tek st zapłacili u tra tą  posad zwol­
nieni przez w łaściciela gazety trzej dziennikarze i redaktor naczelny. Jed en  
z dziennikarzy po kilkunastu  tygodniach został przywrócony do pracy. Je ś li  
tytuł okaże się prawdą, której od kilku la t poszukują i nie mogą ustalić polscy 
prokuratorzy, ja k  w łaściciel dziennika zachowa się w stosunku do pozosta­
łych wyrzuconych dziennikarzy?

16 W. Pepliński, dz. cyt., s. 66.
17 „Press” 1997, nr 10, s. 20, cyt za: T. Mielczarek, Między monopolem a pluralizmem, 

Kielce 1998, s. 206.
18 J. Jakubowski, dz. cyt., s. 34.
19 Zob. A.K. Piasecki, Lubuska czwarta władza. Środki społecznej komunikacji w wo­

jewództwie lubuskim, Zielona Góra 2000, s. 101; także R. Kowalczyk, Wczoraj i dziś prasy 
lokalnej w Polsce, Poznań 2002, s. 271.



Cenzura w demokracji (przyczynek do ograniczania i nadużywania wolności słowa) 1 8 7

Publiczna telewizja polityczna

W październiku 1989 roku, na fali zm ian demokratycznych, narodziła się 
koncepcja powołania trzech sektorów radia i telew izji: publicznego, obywa­
telskiego i komercyjnego, w m iejsce komunistycznego Radiokomitetu. Sektor 
publiczny m iał być apolityczny, pluralistyczny, wiernie odpowiadający idea­
łom służby publicznej, z program am i wysokiej jakości, zasadam i etycznymi 
i oddzieleniem reklam  od programów. Obyw atelski m iał reprezentować po­
glądy i programy p artii politycznych, ugrupowań, stowarzyszeń, mniejszości 
i lokalnych społeczności. Sektor kom ercyjny przyciągałby widzów i reklamo- 
dawców program am i rozrywkowymi, filmowymi itp. Koncepcja rozwiała się 
równie szybko, ja k  powstała. Każdy z rządów, począwszy od gabinetu Tadeu­
sza Mazowieckiego, nie wyłączając rządów Ja n a  Olszewskiego, Jerzego Buzka 
i Jaro sław a Kaczyńskiego, obsadzał najw ażniejsze stanow iska w Zarządzie 
TVP SA  swoimi ludźmi. Szczególnie wyraźnie widać to było za rządów Leszka 
M illera.

Agnieszka Kublik, dziennikarka „Gazety Wyborczej”, opisała, ja k  i gdzie 
odbywały się narady prem iera M illera z przedstaw icielam i telew izji publicz­
nej i prasy lewicowej. Powołując się na Jan u sza  Rolickiego, byłego redakto­
ra  naczelnego „Trybuny”, napisała, że od jesien i 1998 roku w każdy wtorek 
w godzinach rannych w jednym  z pokojów sejmowych odbywały się narady 
prem iera M illera z dyrektorem  zarządu TV P Jarosław em  Pachowskim, dy­
rektorem  Program u I TV P Sław om irem  Zielińskim , szefem  Inform acyjnej 
Agencji Radiowej Andrzejem  Siezieniew skim , szefem Rady Nadzorczej Pol­
skiego Radia Włodzimierzem Czarzastym , redaktorem  naczelnym „Przeglądu 
Tygodniowego” Jerzym  Domańskim  i Januszem  Rolickim. Według Rolickiego, 
„Miller mówił, co ważnego zdarzy się w nadchodzącym tygodniu, a reszta to 
notowała. Wskazywał, na co zwrócić uwagę, co je s t  ważne, ja k ie  będzie stano­
wisko SLD, jak ie  konferencje zam ierza zwołać”. Na jednym  ze spotkań „wy­
myślono posadę dyrektora programowego dla dziennikarza Andrzeja K w iat­
kowskiego, który stracił posadę w zarządzie TV P”. Kublik pisze: „Uczestnicy 
spotkań m ieli poczucie, że robią coś nieetycznego, bo prosili Millera, by zmienił 
m iejsce spotkań, bo w Sejm ie »widywali ich dziennikarze i pytali, co robią«”20.

W alka o wpływy i kierowanie telewizj ą publiczną trw a nieprzerwanie od 
końca 1989 roku. J e s t  ta k  silna i bezkompromisowa, że in teresy  partyjne 
przeważają nad deklaracjam i i program am i politycznymi, a także zasadam i 
m oralnymi i etycznymi. Sojusz SLD  z P iS , całkowicie niemożliwy w warun­
kach dem okracji wyborczej, został zrealizow any z personalnym  podziałem 
i obsadą kierowniczych funkcji w TV P SA. We w rześniu 2010  roku Sojusz 
Lewicy Demokratycznej zerw ał porozumienie z Praw em  i Sprawiedliwością 
i wszedł w koalicję m edialną z rządzącą Platform ą Obywatelską.

20 A. Kublik, Robert Kwiatkowski przebrał się za anioła, „Gazeta Wyborcza” 2009, wyd. 
z 10 lutego, [online] <gazeta.pl>, dostęp: 25.05.2013.



188 M aciej Kledzik

Uzależnienie mediów od interesów partyjnych wyraźnie oddziaływuje na 
wolność słowa w III  Rzeczypospolitej. I na inform acje przekazywane w ser­
wisach (pom ijanie, m arginalizow anie, bagatelizow anie ważnych wydarzeń), 
na kom entarze, na dobór uczestników debat i rozmów, na programy i filmy 
dokumentalne, co je s t  zakłam yw aniem  historii, też najnowszej, i powrotem 
do cenzury. W okresie PR L-u  cenzura nie dopuszczała do realizacji scena­
riuszy, wstrzymywała em isję programów i filmów, co do których pojawiły się 
zastrzeżenia, że naruszają cenzurę. Zatrzymane filmy nazwano „półkownika- 
mi”, od półek, na które wędrowały. Przez dwadzieścia la t I II  R P zjawisko to 
nie zostało wyeliminowane z państw a uznawanego za demokratyczne. Opisał 
je  Paw eł Nowacki i zauważył:

niewiele osób o niej wie -  jedynie twórcy, zamawiające redakcje i dyrektorzy. 
Jedni nie nagłaśniają sprawy, obawiając się, że po takim zamieszaniu spadną 
szanse na ewentualne następne produkcje. Ci, którzy odstawiają film na półkę, 
też się nie chwalą, bo niby czym? Powrotem cenzury?21

Paw eł Nowacki, autor, reżyser filmowy, dokum entalista, którego dzieła 
poddano w III  R P cenzurze, doskonale orientuje się, ja k  cenzuruje się w de­
m okracji. Podaje przykład film u M acieja Ja sz cz a k a  O p era to r  z 2009  roku 
o Jerzym  Lipm anie, jednym  z najw ybitniejszych polskich operatorów filmo­
wych (między innym i autorze zdjęć do K a n a łu , L o tn e j  i P op io łów  Andrzeja 
W ajdy, P a n a  W ołody jow skiego  Jerzego Hoffmana, N oża  w w od z ie  Rom ana 
Polańskiego, Z ezow atego szczęścia  Andrzeja M unka). W film ie wypowiadają 
się o nim  reżyserzy, współpracownicy, a autor filmu w te w ątki w plata dono­
sy, które na nich pisał Lipman, współpracownik Służby Bezpieczeństw a PRL, 
działający jako  TW  „Jerzy” i TW  „ J”. Zleceniodawcy, dyrekcja Program u II 
TVP i Agencja Filmowa, uznały po protestach, że filmu nie ma, nie istnieje. 
J a k  długo będzie czekał na em isję?

Nie został wyemitowany w TVP 30-minutowy firm  J a s n e , słon eczn e dni, 
czyli w oln ość d la  C zeczen ii z wywiadem Ja n a  Pospieszalskiego z Ahmedem 
Zakajewem, przywódcą wolnych Czeczenów, zrealizowany w 2007 roku na za­
mówienie wicedyrektora Program u II TVP. Niewątpliwie zastosowana cenzu­
ra  wobec tego dokumentu była decyzją polityczną.

Kierownictwo TV P SA  nie dopuściło do em isji dokum entalnego film u 
Grzegorza Królikiewicza K ern  -  o nagonce urządzonej przez „Gazetę Wybor­
czą” na Andrzeja Kerna, adwokata opozycjonistę z czasów PRL-u i obrońcę 
w procesach politycznych, współzałożyciela Porozum ienia Centrum , posła, 
w icem arszałka sejm u I kadencji. Przyłączyli się do niej bardzo aktywnie były 
rzecznik rządu PRL-u w stanie wojennym, Jerz y  U rban, i M arek Piwowski, 
ta jn y  współpracownik kom unistycznych służb bezpieczeństw a, reżyseru jąc 
film o córce Andrzeja Kerna.

21 P. Nowacki, Półkowniki, „Niezależna Gazeta Polska -  Nowe Państwo” 2011, nr 6(64), 
dział: „Dossier”.



Cenzura w demokracji (przyczynek do ograniczania i nadużywania wolności słowa) 189

K ilku kolejnych decydentów telewizyjnych (W ojciech Hoflik, W itold Ga- 
dowski, Stanisław  Jan eck i, Iwona Schym alla) odmówiło w latach  2 0 0 9 -2 0 1 2  
wyemitowania w telew izji publicznej trzyodcinkowego filmu dokumentalnego 
M ed ia  I I I  R P  w reżyserii Krzysztofa Nowaka i Paw ła Nowackiego. F ilm  po­
kazywał początki pracy dziennikarskiej w stanie wojennym Moniki Olejnik, 
M arka Niedźwieckiego i Grzegorza Miecugowa, zatrudnionych przez Andrze­
ja  Turskiego w radiowej Trójce. Wszyscy oni są w polskich mediach X X I wie­
ku (piszę to w 2013 roku -  przyp. M .K.), bardzo aktywni i na eksponowanych 
stanowiskach redaktorskich, dziennikarskich i dyrektorskich.

Autorzy dokumentu przypominają Andrzeja Drawicza, który z nom inacji 
prem iera Tadeusza Mazowieckiego rozpoczął przy końcu 1989 roku „reformę” 
telew izji państwowej wspólnie z Lwem Rywinem i Jack iem  Snopkiewiczem 
(ten ostatni od m aja 2010 roku piastował stanowisko dyrektora biura koordy­
nacji programowej TVP, sprawując jednocześnie funkcję rzecznika prasowego 
telew izji w okresie od sierpnia 2010 do stycznia 2011 roku, od m arca 2011 roku 
powierzono mu funkcję dyrektora Ośrodka Programów Regionalnych, od 
czerwca 2011 roku je s t  zastępcą dyrektora programowego Program u II TVP). 
F ilm  obu autorów, Nowaka i Nowackiego, je s t  dokumentem, pokazuje fakty, 
które są  znane w środowisku dziennikarskim , ale upublicznione na pewno 
zaszkodziłyby wizerunkom  sfilmowanych osób. Dopóki telew izja publiczna 
będzie pod kontrolą polityczną, wymienione wyżej i podobne filmy nie zosta­
ną dopuszczone do em isji. Sytuacja może zmienić się, gdy do władzy dojdzie 
opozycja, której będzie zależało na upublicznieniu niedopuszczonych do em isji 
filmów.

Przy końcu pierwszej dekady XXI wieku pojawiło się w polskich mediach 
nowe zjawisko -  rep resja  demokratycznej władzy wobec osób wypowiadają­
cych się o niej w sposób mocno krytyczny i prześmiewczy. Godny uwagi je s t 
wyrok Sądu Okręgowego w Białym stoku z 3 października 2013 roku um a­
rzający sprawę 11 kibiców piłkarskich skazanych za okrzyki „Donald matole 
twój rząd obalą kibole” i „Precz z kom uną” po meczu piłkarskiego zespołu Ja -  
giellonia w 2011 roku. Sąd pierwszej instancji uznał ich winnymi wykrocze­
nia wobec urzędującego prem iera Donalda Tuska i skazał na kary grzywny 
od 500 zł do 1 tysiąca zł (najwyższą karę otrzym ał kibic, w którego kiesze­
ni znaleziono nóż). Sk azani odwołali się do sądu wyższej in stan cji i zostali 
uniewinnieni, ale nie dlatego, że wznoszone przez nich okrzyki m ieściły się 
w granicach wolności w yrażania poglądów w państwie demokratycznym -  zo­
sta li uniew innieni z powodu okresu przedawnienia sprawy, która ciągnęła się 
w sądach ponad dwa la ta 22.

Po 1989 roku przez dwadzieścia k ilka la t słowo nie uzyskało pełnej wolności 
w demokratycznej III  RP. Cenzura władzy i polityków, cenzura w łaścicieli me­
diów i autocenzura dziennikarzy stosowana przez nich w obawie przed u tratą  
kierowniczego stanow iska lub pracy ogranicza, knebluje i niszczy wolne słowo.

22 Wyrok Sądu Okręgowego w Białymstoku umarzający sprawę 11 kibiców białostockich, 
PAP, TVN24, wyd. z 3 października 2013 r., [online] <poranny.pl>, dostęp: 4.10.2013.



190 M aciej Kledzik

B i b l i o g r a f i a

Buchwald-Pelcowa P, Cenzura w dawnej Polsce. Między prasą drukarską a stosem, Warszawa
1997.

Jakubowski J., Gazeta dla woźnicy, „Wprost” 2003, nr 46.
Karpiński J., Wykres gorączki. Polska pod rządami komunistycznymi, Lublin 2001.
Kledzik M., Rzecz o „Rzeczpospolitej”, Warszawa 2006.
Kledzik M., Rzeczpospolita powstańcza. 1 sierpnia -  2 października 1944, Łomianki 2010. 
Kowalczyk R., Wczoraj i dziś prasy lokalnej w Polsce, Poznań 2002.
Kublik A., Robert Kwiatkowski przebrał się za anioła, „Gazeta Wyborcza” 2009, wyd. z 10 lutego, 

[online] <gazeta.pl>, dostęp: 25.05.2013.
Łojek J., Dziennikarze i prasa w Warszawie w XVIII wieku, Warszawa 1960.
Łojek J., Początki prasy periodycznej w Polsce, w: Prasa polska w latach 1661-1864, red. J. Łojek, 

Warszawa 1976.
Mielczarek T., Między monopolem a pluralizmem, Kielce 1998.
Nowacki P, Półkowniki, „Niezależna Gazeta Polska -  Nowe Państwo” 2011, nr 6(64), dział: 

„Dossier”.
Pepliński W., Kapitał zagraniczny w prasie Wybrzeża po 1989 roku, „Zeszyty Prasoznawcze”

1998, nr 1-2.
Piasecki A.K., Lubuska czwarta władza. Środki społecznej komunikacji w województwie lubu­

skim, Zielona Góra 2000.
Singer B., Od Witosa do Sławka, Warszawa 1990.
Wyrok Sądu Okręgowego w Białymstoku umarzający sprawę 11 kibiców białostockich, PAP, 

TVN24, wyd. z 3 października 2013 r., [online] <poranny.pl>, dostęp: 4.10.2013.
Znów będziecie zaskoczeni. R. Gluza rozmawia z Franzem Xaverem Hirtreiterem -  szefem kon­

cernu PNP i przewodniczącym Rady Nadzorczej Polskapresse sp. z o.o., „Press” 1997, nr 3; 
także: „Zeszyty Prasoznawcze” 1998, nr 1-2, s. 65.

Czasopisma
„Barykada” 1944, wyd. z 16 i 22 sierpnia
„Barykada Powiśla” 1944, sierpień
„Biuletyn Informacyjny” 1944, sierpień -  wrzesień
„Biuletyn Okręgu IV PPS Warszawa Północ” 1944, wyd. z 22 sierpnia
„Dziennik Bałtycki” 1996-1997
„Dziennik Gwardii Narodowej” 1831, wyd. z 11 stycznia 
„Gazeta Ludowa” 1945-1946 
„Gazeta Wyborcza” 1990, 2009 
„Komunikat Informacyjny” 1944, wyd. z 17 sierpnia 
„Kronika Polska” 1944, wyd. z 10 sierpnia
„Merkuriusz Polski dzieje wszystkiego świata w sobie zamykający dla informacji pospolitej” 1661
„Merkury” 1831, kwiecień
„Nowiny Polskie” 1656
„Podchorąży” 1830, grudzień
„Press” 1997
„Rzeczpospolita” 1920-1923 
„Rzeczpospolita” 1944-1946 
„Rzeczpospolita” 1979-1981 
„Rzeczpospolita” 1989-2013 
„Syndykalista” 1944, wyd. z 1 września 
„Tygodnik Powszechny” 1945-1948 
„Tygodnik Warszawski” 1945-1948 
„Wiadomości Radiowe” 1944, sierpień -  wrzesień



Cenzura w demokracji (przyczynek do ograniczania i nadużywania wolności słowa) 1 9 1

S u m m a r y

Censorship in d em ocracy  (rem ark s on lim its and abusing  
the freedom  of speech)

The fight for freedom of speech in Poland has been going on since the Four-Year 
Sejm (1798-1792). It is still an ongoing issue in democratic Poland. The author analyses 
the effects of the removal of censorship during the November Uprising (1831) and the 
Warsaw Rising (1944) as well as the fight for free speech in the II Republic of Poland 
and from 1944 to 1989. Selected examples prove how much freedom of speech in the 
III Republic of Poland annoys the governing class and how its representatives fight 
it with all available means, trying to gain control over the media and to subordinate 
journalists and media owners. However, it is obvious that freedom of speech can be 
neither destroyed nor forbidden.


