
Jolanta Hajdasz

Odbiór audycji Rozgłośni Polskiej
RWE w Polsce
Pamięć i Sprawiedliwość 3/2 (6), 309-328

2004



anta H ajdasz

Odbiór audycji Rozgłośni Polskiej 
RW E w  Polsce

Rozgłośnia Polska Radia Wolna Europa to jedna z najbardziej zasłużonych re­
dakcji w dziejach polskiego dziennikarstwa, a jej historia pełna jest paradoksów. 
Rozgłośnia istniała przez 44 lata, od 1950 r. (najpierw z Nowego Jorku, a od ma­
ja 1952 r. z Monachium) stale nadawała program radiowy po polsku i o Polsce, 
choć jej siedzibą było utożsamiane z hitleryzmem Monachium, a właścicielem 
-  rząd Stanów Zjednoczonych, który zresztą przez pierwsze 20 lat istnienia ra­
dia oficjalnie zaprzeczał, że ma cokolwiek z nim wspólnego, po kryjomu przeka­
zując fundusze na jego utrzymanie za pośrednictwem CIA. Na pozór rozgłośnia 
nadawała zwyczajny program, o pełnych godzinach były w nim serwisy informa­
cyjne, a oprócz audycji publicystycznych w ramówce znalazły się i muzyka, i słu­
chowiska, i relacje sportowe, a nawet prognoza pogody i wyniki aktualnych lo­
sowań totolotka. Mimo to program ten diametralnie różnił się od tego, co 
wówczas nadawało Polskie Radio, a ówczesne władze uznały go za tak niebez­
pieczny, iż postanowiły uniemożliwić obywatelom PRL jego odbiór, bez względu 
na koszty takiego przedsięwzięcia. Praktycznie więc od początku istnienia roz­
głośni towarzyszyło „radio im. buczka”, bo słuchacze RWE musieli pogodzić się 
z towarzyszącym mu stale w eterze jazgotem i buczeniem zagłuszarek. Paradok­
salnie, zmiana ustrojowa w Polsce po 1989 r., która doprowadziła do odzyska­
nia wolności, w tym także wolności prasy, spowodowała de facto likwidację roz­
głośni. Ostatni program z Monachium do Polski został nadany prawie dokładnie 
w piątą rocznicę wyborów z 4 czerwca 1989 r. W historii polskiego dziennikar­
stwa 44 lata to okres stosunkowo niedługi, biorąc jednak pod uwagę fakt, że ra­
dio jako środek przekazu informacji znane jest w Polsce dopiero od końca lat 
dwudziestych X X  w., czyli od mniej więcej osiemdziesięciu lat, można stwier­
dzić, że to okres wystarczający na znalezienie sobie trwałego miejsca w dziejach 
środków masowej komunikacji naszego państwa. Pytanie „Czy Radio Wolna Eu­
ropa zajmuje stałe miejsce w dziejach polskiej radiofonii?” w świetle znanych 
faktów i publikacji wydaje się pytaniem retorycznym. Skoro na dwa lata przed 
zamknięciem rozgłośni co drugi dorosły Polak przyznawał, że w przeszłości choć 
raz słuchał tego radia1, a jego nazwę wymienia obecnie każda krajowa encyklo­
pedia i zdecydowana większość podręczników historii najnowszej, to znaczy, że 
RWE wpisało się na trwałe w historię nie tylko polskiego dziennikarstwa, ale 
i państwa.

309

1 Archiwum O środka Badania Opinii Publicznej w Warszawie [dalej: Archiwum OBOP], Wyniki 
badań OBOP z kwietnia 1992 r.



Jolanta Hajdasz

Przy określaniu znaczenia i wpływu Rozgłośni Polskiej RWE na świadomość Po­
laków konieczne jest podjęcie choćby próby obiektywnego oszacowania wielkości 
audytorium tej rozgłośni. W powszechnej opinii uważa się bowiem, ze dostęp do 
informacji niezależnych od władz komunistycznych w połączeniu ze stosunkowo 
łatwym dostępem do odbiorników radiowych był atrakcją samą w sobie i każdy 
przeciętny Polak chciał i mógł z niej korzystać, nawet mimo wysiłków władz, by 
odbiór uniemożliwić lub poważnie utrudnić2. Przekonanie to utrwaliło się szcze­
gólnie mocno w okresie transformacji ustrojowej, gdy „słuchanie” i wręcz „wycho­
wanie się” na audycjach Wolnej Europy stało się rodzajem nobilitacji politycznej 
lub towarzyskiej (bo automatycznie sytuowało wypowiadającego się po stronie 
przeciwników poprzedniego ustroju). Można było nawet odnieść wrażenie, że im 
dalej od okresu istnienia RWE, tym większa liczba stałych słuchaczy radia. Rozgło­
śnię i jej pracowników wychwalali zgodnie przedstawiciele wszystkich opcji poli­
tycznych, i lewicy, i prawicy, przy czym całkowicie ustała krytyka wszelkich dzia­
łań radia, a nawet poszczególnych jego audycji. Tymczasem oczywistym błędem 
jest pogląd, że wszyscy obywatele państwa zza żelaznej kurtyny byli słuchaczami 
czy choćby tylko sympatykami RWE, chociaż w czasie kryzysów i przesileń poli­
tycznych słuchanie tej rozgłośni, jak wykazują sondaże zarówno amerykańskie, jak 
i peerelowskie, przybierało charakter masowy, na przykład w roku 1956, 1968 czy 
tuż przed wprowadzeniem w Polsce stanu wojennego i zaraz po tym wydarzeniu. 
Słuchanie tej rozgłośni stało się powszechnym zwyczajem wśród niektórych grup 
społecznych, na przykład opozycji politycznej i -  paradoksalnie -  aparatu partyj­
nego, ale wielkość tego audytorium była zmienna. Próba obiektywnego jej oszaco­
wania jest więc kluczowym, choć nie jedynym czynnikiem odzwierciedlającym 
wielkość wpływu rozgłośni na kształtowanie się opinii publicznej w Polsce.

Liczbę słuchaczy Rozgłośni Polskiej RWE można oceniać na podstawie wyni­
ków badań prowadzonych na zlecenie i potrzeby RWE oraz na podstawie ankiet 
Ośrodka Badania Opinii Publicznej w Warszawie3. Poza nimi sporadycznie audy­
torium RWE przedstawiane jest przy okazji badań odbioru innych polskojęzycz­
nych rozgłośni zachodnich, ale z uwagi na marginalne traktowanie tego tematu 
przez autorów omówień wyników sondaży oraz różnorodność stosowanych me­
tod badawczych ich wyniki zostały w tym artykule pominięte. Wyjątek stanowią 
badania prowadzone przez odpowiedni dział BBC (we współpracy z OBOP) na 

310 przełomie lutego i marca 1989 r. w Polsce, ponieważ są to pierwsze badania od­
bioru rozgłośni zachodnich w kraju, na których przeprowadzenie władze polskie 
wyraziły zgodę. Porównanie ich wyników z innymi sondażami z tego okresu pro­
wadzi do interesujących wniosków i dostarcza wprawdzie skromnych, ale uży­
tecznych danych na temat wiarygodności pozostałych badań.

2 Jak  zresztą w ykazują sondaże posiadane przez RWE, okresowe ograniczanie zagłuszania nie prze­
kładało się automatycznie na wzrost wielkości audytorium radia, które raczej było od niego nieza­
leżne; np. po zniesieniu zagłuszania w Polsce po 1956 r. liczba słuchaczy program ów  RWE na fali 
popaździernikowych przemian zaczęła maleć.
3 OBOP -  Ośrodek Badania Opinii Publicznej, placówka badawcza założona w 1958 r., zajmująca 
się badaniami zasięgu i oddziaływania radia i telewizji, sondażami opinii społecznej, badaniami po­
staw obywateli wobec ważnych społecznie spraw, początkow o w strukturze Telewizji Polskiej, trak­
towana jako jeden z działów TVP, obecnie samodzielna instytucja badawcza.



Odbiór audycji Rozgłośni Polskiej R^WE w  Polsce

Słuchacze Rozgłośni Polskiej RWE według badań instytucji PRL

W ciągu 44 lat działalności Rozgłośni Polskiej RWE żadna instytucja badają­
ca opinię publiczną, działająca legalnie w państwach bloku wschodniego, nie 
prowadziła systematycznych badań porównawczych wielkości i jakości audyto­
rium takich rozgłośni jak RWE. Powody takiego stanu rzeczy są prostą konse­
kwencją komunistycznego sposobu sprawowania władzy, opartego między inny­
mi na negowaniu prawa jednostki do swobody wypowiedzi i wolnego dostępu 
do informacji oraz deprecjonowaniu i zwalczaniu wszystkiego, co było sprzecz­
ne z marksistowsko-leninowską doktryną polityczną. Wszystkiego, a więc także 
niezależnych od komunistów środków masowego przekazu informacji. Ta specy­
ficzna paranoja, polegająca na publicznym zaprzeczaniu i udawaniu, że dane zja­
wisko nie istnieje, choć odczucia, wiedza i doświadczenie społeczne dowodziły 
czegoś zupełnie przeciwnego, dotyczyła wszelkich dziedzin życia społecznego, 
w tym nauki. Naukowa lub jakakolwiek inna obiektywna analiza zjawiska spo­
łecznego, jakim były rozgłośnie zachodnie nadające w języku polskim, była 
w ówczesnym systemie politycznym prawie niemożliwa. Choć brak na ten temat 
dokumentów (bądź nie zostały jeszcze ujawnione), należy przypuszczać, że do 
końca lat sześćdziesiątych władze komunistyczne oficjalnie nie zezwoliły na pro­
wadzenie badań na temat RWE lub raczej nigdy takich badań nie zleciły, bo nie 
można zakładać, że dyrekcja jakiejkolwiek instytucji badawczej odważyła się wy­
stąpić do władz z inicjatywą sprawdzenia odbioru rozgłośni zachodnich w Pol­
sce. Odpowiedź na pytanie, jak złe i niebezpieczne jest to narzędzie imperiali­
stycznej, zgniłej propagandy, jak potocznie określano rozgłośnię, dawała przecież 
codzienna prasa, stanowiąca wówczas jedno z najpowszechniej wykorzystywa­
nych narzędzi propagandy.

Badania socjologiczne audytorium rozgłośni zachodnich w Polsce przez pe­
wien czas prowadził jedynie Ośrodek Badań Opinii Publicznej w Warszawie.
Z analizy danych zawartych w archiwach OBOP wynika, że od 1969 do 1992 r. 
badano odbiór radiostacji zachodnich nadających audycje w języku polskim. Naj­
prawdopodobniej nie robiono tego regularnie, lecz okresowo. Są lata, kiedy być 
może ankiet nie prowadzono wcale, ponieważ nie ma po nich śladu w zachowa­
nych dokumentach, a w innych prowadzono je dwu-, a nawet trzykrotnie 
(w 1984 r., roku śmierci ks. Jerzego Popiełuszki, i w 1988 r., w okresie przygoto- 311 
wań do negocjacji Okrągłego Stołu). Na większości zachowanych dokumentów 
widnieje adnotacja „poufne” wraz z oznaczeniem numeru egzemplarza (najniższy 
numer 1, najwyższy 3) bądź adnotacja „do użytku służbowego”, także z numerem 
egzemplarza (najniższy 10, najwyższy 36). Materiały pochodzące z okresu po 
1989 r. nie mają już tych adnotacji. Jerzy Morawski, który w tygodniku „Spotka­
nia” przedstawił w 1992 r. informacje o zawartości ankiet OBOP na temat RWE, 
twierdzi, że komunikaty z badań odbioru audycji rozgłośni zagranicznych w Pol­
sce nie były nigdzie publikowane. „W zalakowanych kopertach trafiały na biurka 
najważniejszych osób -  pisze Morawski -  w latach siedemdziesiątych w kilkuna­
stu egzemplarzach, po Sierpniu w 360, w stanie wojennym tylko w 60”4. Wielkość

4 J. M oraw ski, R aport spod głośników, „Spotkania” 1992, nr 21, s. 32-33 .



Jolanta Hajdasz

audytorium Rozgłośni Polskiej RWE (w odniesieniu do ogółu Polaków) w latach 
1969-1992 według badań OBOP przedstawiona została w tabeli 1.

Tabela 1. Audytorium RWE według danych O BO P

312

Rok Audytorium RWE
M aj 1969 20%
1970-1972 Brak danych
Listopad 1973 7,6%
Listopad 1974 5,6%
Listopad 1975 8,0%
Listopad 1976 11%
Listopad 1977 18%
M aj 1978 21 ,5%
Styczeń 1979 30%
1980 4 8 % *
1981 5 3 % *
1982 4 9 % *
M aj 1983 17%
Wrzesień 1984 12%
Listopad 1984 18%
Czerwiec 1985 20%
Październik 1985 13%
Styczeń 1986 12%
M aj 1986 10%
Październik 1986 14%
Styczeń 1987 14%
Czerwiec 1987 12%
Luty 1988 16%
M aj 1988 2 2 % **
Luty 1989 22%
Czerwiec 1989 18%
Wrzesień 1989 19%
Luty 1990 15%
M aj 1990 16 %
Kwiecień 1992 12%
Średnio 19,8%

*  Dane na podstawie wyników ankiet OBOP przytaczanych przez J . M oraw skiego, op. cit., s. 33. 
* *  W maju 1988 r. OBOP przeprowadził badania audytorium rozgłośni zachodnich dwukrotnie, 
wielkość 22 proc. to średnia arytmetyczna z tych dwóch wyników.
Ź ródło: opracowanie własne autorki na podstawie komunikatów z badań OBOP; badania prow a­
dzono na reprezentatywnej grupie obywateli powyżej 15. roku życia; przeciętnie 1 proc. to od 200 do 
300 tys. osób w zależności od liczby ludności Polski w danym roku.

Najstarszy znajdujący się w archiwach OBOP dokument z elementami socjo­
logicznego badania audytorium Rozgłośni Polskiej RWE pochodzi z 1969 r. Wy­
nika z niego, że w przeprowadzonym w lutym 1969 r. badaniu pt. „Ocena roku 
i życzenia na przyszłość” umieszczono następujące pytanie: „Na jakich falach



Odbiór audycji Rozgłośni Polskiej R^WE w  Polsce

słuchał(a) Pan(i) w roku 1968 programów zagranicznych w języku polskim?” Na 
marginesie -  inwencja twórcza autora(-ów?) sondażu jest godna podziwu -  za­
pewne na zwykłe pytanie: „Czy słucha Pan(i) zagranicznych rozgłośni?” więk­
szość ankietowanych automatycznie odpowiadałaby „nie”, ze strachu lub z chę­
ci uniknięcia jakichkolwiek problemów związanych z odpowiedzią twierdzącą.
Przy pytaniu o fale radiowe odnosi się wrażenie, że chodzi raczej o badanie pre­
ferencji technicznych niż politycznych słuchaczy, można więc było przypuszczać, 
że liczba prawdziwych odpowiedzi będzie wyższa. Analizowano odpowiedzi tych 
respondentów, którzy deklarowali posiadanie lampowych bądź tranzystorowych 
odbiorników radiowych. Autorzy sondażu uzyskali odpowiedzi od 5486 osób.
Wynikało z nich, że w 1968 r. zachodnich rozgłośni słuchało około 48 proc. do­
rosłych Polaków. Rozgłośnie te najpopularniejsze były wśród ludzi młodych, do 
30. roku życia. W zależności od miejsca zamieszkania audytorium rozgłośni wy­
nosiło od 36 do ponad 60 proc.; najwyższe było w województwach typowo rol­
niczych -  rzeszowskim (61,3 proc.) i lubelskim (59,4 proc.), najniższe w Pozna­
niu (43,6 proc.; w województwie poznańskim 45,8 proc.), Wrocławiu 
(42,3 proc., a w całym województwie wrocławskim -  57,9 proc.) i rekordowo 
niskie, co trudno wytłumaczyć -  w Warszawie (36,1 proc., podczas gdy w woje­
wództwie warszawskim -  48,5 proc.)5. Badanie to nie różnicuje rozgłośni za­
chodnich, nie wynika więc z niego, jaki odsetek słuchaczy miało RWE. Na pod­
stawie jednak wszelkich późniejszych ankiet oraz w zestawieniu z istniejącymi 
danymi amerykańskimi należy stwierdzić, że największy odsetek słuchaczy w tym 
okresie miało RWE. Tezę tę potwierdzają także wyniki ankiety przeprowadzonej 
3 miesiące później, w maju 1969 r. Po raz pierwszy w sondażach użyto wtedy 
nazw własnych poszczególnych rozgłośni (w tym nazwy „Wolna Europa”). W an­
kiecie umieszczono pytanie: „Czy słucha Pan(i) rozgłośni zagranicznych, choćby 
od czasu do czasu? Jeżeli tak, to jakich?” Twierdzącej odpowiedzi udzieliło
41,2 proc. ankietowanych, najwięcej z nich, bo 20 proc. ogółu odpowiadających, 
stanowiło audytorium Wolnej Europy. Odsetek słuchaczy Głosu Ameryki wyno­
sił wówczas 8,3 proc., a BBC -  7,4 proc.6

Kolejne zachowane dokumenty pochodzą z 1975 r. Sondaż z kwietnia 1975 r. 
zatytułowany jest „Spadek liczby słuchaczy radiostacji zachodnich”, drugi 
z września 1975 r. stanowi porównanie zawartości dziennika TV i „Wolnej Euro­
py” . Autor podsumowania pierwszej ankiety stwierdza, że OBOP i SP (Ośrodek 313 
Badania Opinii Publicznej i Studiów Programowych) prowadzi od „kilku lat” ba­
dania ankietowe w celu ustalenia wielkości audytoriów radiostacji zachodnich 
nadających audycje w języku polskim „na reprezentatywnych próbach ogółu lud­
ności kraju powyżej lat 15” (nie podaje przy tym wielkości tych próbek w licz­
bach bezwzględnych). Komunikat z badań prezentuje wyniki czterech sondaży 
z lat 1969-1974 (w dokumentach nie ma jednak pojedynczych wyników z badań 
z poszczególnych lat, jest tylko jedno zestawienie zbiorcze). Z zestawienia tego 
wynika, iż w pierwszej połowie lat siedemdziesiątych nastąpił gwałtowny spadek 
liczby słuchaczy rozgłośni zachodnich w porównaniu z latami sześćdziesiątymi,

5 Archiwum OBOP, Komunikat z badań, Słuchanie zagranicznych audycji w języku polskim  przez 
radiosłuchaczy w badaniach OBOP i SP, 1969 r., s. 1-2.
6 Ibidem, s. 3.



Jolanta Hajdasz

a najbardziej zmniejszyło się audytorium RWE. Liczba słuchaczy wszystkich rozgło­
śni zachodnich spadła z 28,9 proc. ogółu dorosłej ludności w 1969 r. do 13,5 proc. 
w 1974 r., czyli ponad dwukrotnie, w tym samym czasie liczba słuchaczy Wolnej 
Europy spadła z 18 proc. do 5,6 proc., czyli ponad trzykrotnie7. Jednak już w stycz­
niu 1977 r. autor komunikatu stwierdza wzrost audytorium rozgłośni zachodnich 
„powodowany głównie wzrostem liczby słuchaczy »Wolnej Europy«”8.

Badanie ze stycznia 1977 r. przeprowadzono na reprezentatywnej próbie do­
rosłych powyżej 15. roku życia, metodą „porównywalną do wcześniejszych” . 
Autor komunikatu zaznacza przy tym, że dodatkowe pytania kontrolne wykaza­
ły, iż „pewna część osób słuchających W[olnej] E[uropy] z różnych względów nie 
ujawnia tego faktu w spontanicznych odpowiedziach”9. Oparte na dodatkowych 
pytaniach analizy szacunkowe wskazują, że rzeczywiste audytorium W[olnej] 
E[uropy] zbliżone jest raczej do wielkości audytorium ogółu radiostacji zachod­
nich nadających audycje w języku polskim, w listopadzie 1976 r. było to 
18,8 proc., czyli około 5 mln osób. Kolejny komunikat jednoznacznie potwier­
dza ten stan. Według niego kilka miesięcy później, w listopadzie 1977 r., zachod­
nich radiostacji słuchało już 32 proc. obywateli PRL powyżej 15. roku życia, 
w tym odsetek słuchających Wolnej Europy wzrósł do 18 proc., osiągając tym sa­
mym poziom z 1968 r. (odzwierciedlony w badaniach z 1969 r.)10. Autor anali­
zy podkreśla, że znaczna część słuchaczy Wolnej Europy nie ujawnia tego faktu 
w spontanicznych odpowiedziach, w związku z czym, na podstawie dodatko­
wych pytań (dokument nie precyzuje niestety, jakich) audytorium RWE w listo­
padzie 1977 r. szacowane jest na 1/4 ogółu społeczeństwa, czyli ponad 6 mln 
osób11. Liczba ta obejmuje zarówno tych, którzy słuchają RWE regularnie, jak 
i słuchaczy okazjonalnych. Tak jak w latach poprzednich, radio najchętniej jest 
słuchane w godzinach wieczornych, o 20.00 i między 22.00 a 23.00, do najpo­
pularniejszych audycji należą radiowe dzienniki.

W roku następnym znów potwierdziła się stała już tendencja wzrostowa au­
dytorium RWE, które tym razem, jak pisze autor komunikatu, „osiąga nienoto- 
wany do tej pory rekordowo wysoki poziom”12. Z zastrzeżeniem identycznym 
jak poprzednio („znaczna część osób słuchających RWE nie ujawnia tego faktu”) 
autor komunikatu informuje, iż audytorium RWE w maju 1978 r. należy szaco­
wać na około 1/3 ogółu społeczeństwa (31,5 proc.), czyli ponad 8 mln osób. Za- 

314 znacza przy tym, że to właśnie badanie zawierało nieco obszerniejszy zestaw py­
tań, dzięki którym udało się dokonać pełniejszej analizy recepcji programu RWE 
w społeczeństwie polskim. Drugie badanie uwzględniające odbiór rozgłośni za­
chodnich w społeczeństwie przeprowadzono w 1978 r., tuż po wyborze kardy-

7 Archiwum OBOP, Komunikat z badań nr 12/53, Spadek liczby słuchaczy radiostacji zachodnich, 
kwiecień 1975 r.
8 Archiwum OBOP, Komunikat z badań nr 2/110, Odbiór audycji radiostacji zachodnich nadają­
cych w języku polskim , 28 I 1977 r.
9 Ibidem.
10 Archiwum OBOP, Komunikat z badań nr 22/130, Odbiór radiostacji zachodnich nadających au­
dycje w języku polskim , grudzień 1977 r., s. 1.
11 Ibidem, s. 2 -3 .
12 Archiwum OBOP, Komunikat nr 0905, Odbiór radiostacji zachodnich nadających audycje w ję­
zyku polskim , maj 1978 r.



Odbiór audycji Rozgłośni Polskiej R^WE w  Polsce

nała Karola Wojtyły na papieża. Na pytanie „Skąd dowiedziałeś się o wyborze 
papieża?” 4 proc. respondentów odpowiedziało „z radiostacji zachodnich”, co 
daje stosunkowo dużą grupę (około 1 mln osób), zważywszy, że oficjalne środki 
przekazu informacji dość szeroko o tym wydarzeniu informowały13.

W styczniu 1979 r. wielkość audytorium RWE według ankieterów OBOP na­
dal wynosiła 30 proc. ogółu dorosłych mieszkańców Polski14. Po raz pierwszy 
przy tym autor komunikatu zaznacza, że „w korzystniejszych warunkach odbioru 
tej radiostacji audytorium RWE byłoby większe niż obecnie”, ponieważ około 
20 proc. ogółu badanych stwierdziło, że byłoby skłonne słuchać audycji tej radio­
stacji, jednakże przeszkadzają im w tym zbyt duże zakłócenia bądź niewłaściwa ja­
kość odbiorników. Zdecydowana większość słuchaczy (ponad 70 proc.) wyrażała 
przekonanie, że informacje zarówno o Polsce, jak i o świecie przekazywane przez 
RWE są prawdziwe. Także większość -  choć mniej liczna (64 proc.) -  uważała, że 
obraz Polski w informacjach podawanych przez RWE jest prawdziwy.

Niestety, w dostępnych archiwaliach OBOP nie zachowały się materiały z lat 
1980-1983, które zapewne dostarczyłyby dalszych interesujących danych na te­
mat wielkości audytorium RWE. Wiele wskazuje bowiem na to, że w tym okre­
sie było ono jeszcze wyższe niż wcześniej, gdyż stałą, ujawnianą praktycznie we 
wszystkich analizach tendencją, zarówno w badaniach amerykańskich, jak i pol­
skich, jest ogromny wzrost liczby słuchaczy RWE w okresach kryzysów i konflik­
tów politycznych. Sierpniowe strajki z 1980 r., potem powstanie i działalność 
NSZZ „Solidarność”, a przede wszystkim wprowadzenie stanu wojennego 
w Polsce to z pewnością czas, gdy RWE było słuchane powszechnie i masowo.
W jedynym, cytowanym już wyżej, publicystycznym i pobieżnym omówieniu ba­
dań OBOP na temat audytorium RWE Jerzy Morawski podaje, iż w 1980 r. RWE 
słuchało 48 proc. ogółu dorosłych Polaków, w 1981 r. -  53 proc., a w 1982 r.
-  49 proc.15 Artykuł nie zawiera przypisów, nie wiadomo więc, z jakich konkret­
nie komunikatów pochodzą te dane, analiza innych źródeł z tego okresu (choć­
by danych amerykańskich z Zarządu Radiofonii Międzynarodowej) pozwala jed­
nak przypuszczać, że są one bliskie prawdy.

W 1983 r. kolejne badanie wykazało, że rozgłośni zagranicznych nadających 
w języku polskim słucha 24 proc. ogółu badanych (Polaków powyżej 15. roku ży­
cia). Zdecydowana większość słuchaczy tych rozgłośni to przede wszystkim od­
biorcy Głosu Ameryki (18 proc.), Radia Wolna Europa (17 proc.) i Radia Londyn 315
(czyli BBC -  przyp. J.H.) -  10 proc.16 Autor komunikatu stwierdza przy tym, że 
duży wpływ na wielkość audytoriów poszczególnych radiostacji „ma również wy­
posażenie techniczne radioodbiorników, jakimi dysponują badani. Np. większą 
szansę odbioru w Polsce ma rozgłośnia Głos Ameryki, emitująca na falach krót­
kich i średnich, w porównaniu z innymi nadającymi tylko na falach krótkich” .

13 Archiwum OBOP, Komunikat z badań, Opinia społeczeństwa o wyborze nowego papieża i pre­
zentacji tego wydarzenia w TV, październik 1978 r.
14 Archiwum OBOP, Komunikat z badań nr PF/1/79, Odbiór audycji nadawanych w języku polskim 
przez radiostacje Wolna Europa i Watykan, 20  II 1979 r.
15 J. M oraw ski, op. cit., s. 33.
16 Archiwum OBOP, Komunikat z badań nr 48/308, Słuchanie radiostacji zagranicznych nadających 
w języku polskim , październik 1983 r.



Jolanta Hajdasz

32 proc. ankietowanych deklarowało zaufanie do Radia Wolna Europa (do BBC
-  43 proc. ogółu badanych, do Głosu Ameryki także więcej, bo 35 proc.).

Ogromnie interesujące jest porównanie dwóch badań, jakie ośrodek przepro­
wadził w 1984 r. Pierwsze pochodzi z września i było realizowane jeszcze przed 
śmiercią ks. Jerzego Popiełuszki. Wynika z niego, że audytorium RWE maleje i to 
szybciej niż innych rozgłośni. We wrześniu 1984 r. słuchanie RWE deklarowało 
12 proc. ogółu dorosłych Polaków, co w porównaniu z poprzednim badaniem 
z maja 1983 r. stanowiło spadek o 5 proc. W tym samym okresie BBC straciła tyl­
ko 1 proc. słuchaczy (z 10 na 9 proc.), a Głos Ameryki 4 proc. (z 18 na 14 proc.). 
Zdecydowana większość słuchaczy RWE deklarowała przy tym jedynie „bardzo 
rzadkie” słuchanie rozgłośni (7 proc.), do regularnego słuchania RWE przyznawał 
się wówczas zaledwie 1 proc. badanych17. W badaniach przeprowadzonych dwa 
miesiące później odsetek słuchaczy RWE wzrasta już do 18 proc., czyli o około 
1,5 mln osób (analogicznie rośnie także audytorium Głosu Ameryki i BBC)18. 
„Wzrost ten wynika z zainteresowania sprawą śmierci księdza J. Popiełuszki”
-  stwierdza jednoznacznie autor komunikatu. W czerwcu 1985 r. Radia Wolna 
Europa słucha znów co piąty dorosły Polak -  audytorium RWE według OBOP 
wynosi 20 proc., przy czym 31 proc. społeczeństwa deklaruje zaufanie do infor­
macji podawanych przez RWE19. Liczba słuchaczy rozgłośni maleje w październi­
ku 1985 r. do poziomu 13 proc., zaufanie do informacji podawanych przez RWE 
deklaruje już jednak 41 proc. obywateli, co oznacza wzrost o 10 proc.20 Zmiany 
te wywołane są najprawdopodobniej zakończeniem procesu zabójców ks. Jerzego 
Popiełuszki oraz przychylnymi ocenami programów, jakie zyskała rozgłośnia 
w opinii słuchaczy w tym okresie, gdy sprawie zabójstwa poświęcano najwięcej 
miejsca. W tym czasie jednak zarówno RWE, jak i pozostałe rozgłośnie zachod­
nie, ma niewielkie grono stałych słuchaczy, regularne odbieranie programu radia 
deklaruje 2 proc. badanych, „bardzo rzadkie” -  7 proc.

Do czasu kolejnego przełomu -  strajków w 1988 r. i związanego z nimi prze­
silenia politycznego -  audytorium Rozgłośni Polskiej RWE utrzymuje się na 
mniej więcej stałym poziomie 10-14 proc. i jest mniejsze od audytorium Głosu 
Ameryki, lidera wśród zachodnich rozgłośni w latach osiemdziesiątych. Zdecy­
dowana większość słuchaczy RWE w tym okresie słucha programu rozgłośni 
okazjonalnie; regularnie, co najmniej raz w tygodniu, czyni to zaledwie 1 proc.

316 badanych. W styczniu 1987 r. po raz pierwszy do ogółu badanych zwrócono się 
z pytaniem, które z rozgłośni, Polskie Radio czy rozgłośnie zachodnie, podają in­
formacje pełniejsze i bardziej obiektywne. Ankietowani wyżej ocenili Polskie Ra­
dio, zaufanie do zachodnich rozgłośni deklarowało około 1/3 ich słuchaczy21.

17 Archiwum OBOP, Komunikat z badań nr 27/341 , W stępne podsum ow anie wyników badania nad 
odbiorem  radiowych rozgłośni zagranicznych nadających w języku polskim , październik 1984 r.
18 Archiwum OBOP, Komunikat z badań nr 36/350, Odbiór radiowych rozgłośni zagranicznych na­
dających w języku polskim , grudzień 1984 r.
19 Archiwum OBOP, Komunikat z badań nr 15/367, Odbiór radiowych rozgłośni zagranicznych na­
dających w języku polskim , lipiec 1985 r.
20 Archiwum OBOP, Komunikat z badań nr 25/85, Audytoria polskojęzycznych radiowych rozgło­
śni zagranicznych, październik 1985 r.
21 Archiwum OBOP, Komunikat z badań nr 8/428, Odbiór zachodnich rozgłośni radiowych nada­
jących audycje w języku polskim, kwiecień 1987 r.



Odbiór audycji Rozgłośni Polskiej R^WE w  Polsce

Wyniki badań przeprowadzonych w 1988 r. po raz kolejny potwierdzają tezę
0 gwałtownym wzroście liczby słuchaczy Radia Wolna Europa w chwili kryzy­
sów i napięć społecznych. W 1988 r. przeprowadzono trzy ankiety, w lutym
1 dwukrotnie w maju, w czasie strajków i tuż po ich zakończeniu (tabela 2).

Tabela 2. O dbiór audycji RWE w 1988 г. według danych O BO P

Rozgłośnie 15-16  lutego 16-17  m aja 3 0 -3 1  m aja
Radio Wolna Europa 16% 24% 20%
Rozgłośnie zachodnie razem 22% 31% 25%

Ź ródło: opracowanie własne autorki na podstawie komunikatu z badań OBOP nr 25/490.

Z przedstawionych wyżej danych wynika, że w okresie napięć strajkowych 
w Polsce w pierwszej połowie maja 1988 r. audytorium wszystkich rozgłośni za­
chodnich wyraźnie wzrosło, przy czym liczba słuchaczy programu Rozgłośni Pol­
skiej RWE wzrosła najbardziej, bo o 8 proc. (liczba słuchaczy Głosu Ameryki 
wzrosła w tym czasie o 7, a BBC o 3 proc.)22. W maju podniosło się też zaufanie 
do informacji o Polsce przekazywanych przez rozgłośnie zachodnie, deklarowa­
ła je bowiem połowa ich słuchaczy, podczas gdy w lutym tylko 1/3. Tezę o uza­
leżnieniu wielkości audytorium RWE od aktualnej sytuacji polityczno-społecznej 
w kraju potwierdzają także kolejne badania z 1989 r. W lutym 1989 r., czyli 
w momencie rozpoczęcia obrad Okrągłego Stołu i związanych z tym napięć i sy­
tuacji kryzysowych, audytorium RWE ponownie wzrosło w porównaniu z po­
przednim badaniem: z 18 proc. ogółu badanych w grudniu 1988 r. do 22 proc. 
w lutym 1989 r. W chwilach przełomowych tradycyjnie już Rozgłośnia Polska 
RWE wraca na pierwsze miejsce najchętniej słuchanych rozgłośni zachodnich, 
Głos Ameryki i BBC mają audytorium niższe odpowiednio o 2 i 5 proc. Ostat­
nie wykonane przez OBOP badanie odbioru polskojęzycznych rozgłośni zagra­
nicznych przeprowadzono w maju 1990 r. Wynika z niego, że mimo zmian ustro­
jowych w Polsce liczba słuchaczy RWE w zasadzie pozostała niezmienna, 
utrzymując się na poziomie 16 proc., przy 23 proc. deklarujących słuchanie za­
granicznych rozgłośni w ogóle (tabela 3). Ze wszystkich dostępnych w archiwum 
OBOP danych wynika, że w maju 1969 r. 41,2 proc. dorosłych Polaków słucha­
ło zachodnich rozgłośni nadających w języku polskim, w tym 20 proc. RWE. 
Oznacza to, że słuchacze RWE stanowili 48,5 proc. całego audytorium rozgłośni 
zagranicznych. Dane te są przypadkowe, brak niestety danych z niektórych istot­
nych dla działalności RWE okresów, niemniej jednak wydaje się, że ogólna ten­
dencja jest nawet na ich podstawie łatwa do uchwycenia. Z danych tych wynika 
bowiem jednoznacznie, że audytorium Rozgłośni Polskiej RWE stanowiło z regu­
ły największą część ogólnej liczby słuchaczy rozgłośni zachodnich -  co najmniej 
jej połowę, a w chwilach kryzysów nawet blisko 80 proc. ogółu słuchających 
tych stacji. Na początku lat osiemdziesiątych (lata 1982-1983) prymat należał 
przez pewien czas do Głosu Ameryki, ale przy pierwszym poważnym kryzysie

22 Archiwum OBOP, Komunikat z badań nr 25/490, Odbiór zachodnich rozgłośni radiowych nada­
jących audycje w języku polskim  w maju 1988 r., czerwiec 1988 r.

317



Jolanta Hajdasz

politycznym, jakim stało się zabójstwo ks. Jerzego Popiełuszki, widoczny jest na­
tychmiastowy powrót słuchaczy do Wolnej Europy. Zbyt fragmentaryczne dane 
nie pozwalają opracować podobnego zestawienia dla lat wcześniejszych, nie­
mniej jednak ta ogólna tendencja dominowania RWE wśród wszystkich rozgło­
śni zagranicznych nadających programy w języku polskim jest z reguły utrzyma­
na, potwierdzają ją również pozostałe sondaże, tj. badania prowadzone dla 
RWE/Radia Swoboda oraz wspólne badania BBC i OBOP z 1989 r. Jednoznacz­
ne stwierdzenie, czy RWE dominowało wśród wszystkich słuchanych w Polsce 
rozgłośni zachodnich, jest istotne z tego względu, że większość badań oficjalne 
instytucje PRL prowadziły pod kątem odbioru programów rozgłośni zachodnich 
łącznie, bez szczegółowego podziału na poszczególne stacje. Wiedząc jednak 
o dominacji RWE w eterze, można na podstawie posiadanych danych wiele wy­
wnioskować o odbiorze tej konkretnej rozgłośni.

Tabela 3. Zmiany audytorium  RWE na tle liczby słuchaczy wszystkich rozgłośni zachod­
nich w latach 1983-1990

D ata badania Słuchacze RWE Ogółem  słuchacze rozgłośni zachodnich*
Maj 1969 20% 41 ,2%  (48,5% )
Listopad 1974 6% 14%  (42,8% )
Listopad 1975 8% 16%  (50%)
Listopad 1976 11,3% 19%  (59,4% )
Styczeń 1977 13% 23%  (56,5% )
M arzec 1983 15% 29%  (51,7% )
Listopad 1984 18% 30%  (60%)
Czerwiec 1985 20% 34%  (58,8)
Maj 1986 10% 20%  (50%)
Maj 1988 24% 31%  (77,4% )
Luty 1989 22% 30%  (77,3% )
Czerwiec 1989 16% 23%  (69,5% )
Maj 1990 16% 23%  (69,5% )

*  W nawiasach podano, jaki odsetek wszystkich słuchaczy rozgłośni zachodnich stanowili słuchacze 
RWE.

318 Źródło: opracowanie własne autorki na podstawie badań OBOP z lat 1969-1990 .

W omawianych badaniach interesujące są również informacje na temat tego, 
kim są słuchacze rozgłośni zachodnich, w tym także Rozgłośni Polskiej RWE. Naj­
wcześniejsze dane pochodzą z 1969 r. Według nich najwięcej słuchaczy rozgłośnie 
zachodnie mają wśród osób do 30. roku życia, w tej grupie odsetek słuchających 
oscyluje wokół 50 proc. Najwierniejszą grupę słuchaczy stanowią robotnicy rolni 
(54,9 proc.) oraz rolnicy indywidualni (50,5 proc.)23, niemniej jednak odbiór tych 
rozgłośni i w pozostałych grupach jest stosunkowo wysoki (powyżej 46 proc.), co 
oznacza, że prawie co drugi zatrudniony w kraju słuchał rozgłośni zachodnich. 
W badaniach z 1979 r. podano już bardziej szczegółowe informacje na temat skła-

23 Archiwum OBOP, Komunikat z badań, Słuchanie zagranicznych audycji w języku polskim  przez 
radiosłuchaczy w badaniach OBOP i SP, luty 1969 r.



Odbiór audycji Rozgłośni Polskiej R^WE w  Polsce

du społecznego słuchaczy RWE. Autor komunikatu stwierdził na podstawie ba­
dań, że „skład słuchaczy RWE różni się nieco od składu ogółu dorosłej ludności 
Polski”24. W większym stopniu RWE słuchają mężczyźni (39 proc.) niż kobie­
ty (24 proc.), pracownicy umysłowi (35 proc.) i robotnicy wykwalifikowani 
(33 proc.) niż rolnicy (27 proc.) i robotnicy niewykwalifikowani (25 proc.), oraz 
osoby z wykształceniem wyższym (40 proc.) i średnim (36 proc.) niż z pełnym 
i niepełnym podstawowym (27 proc.). W niewielkim stopniu słuchanie RWE de­
terminuje wiek, choć w nieco mniejszym stopniu RWE słuchają ludzie młodzi. 
Z danych wynika także, że co trzeci słuchacz RWE jest członkiem partii, przyna­
leżność do PZPR deklaruje bowiem aż 33 proc. ankietowanych słuchaczy stacji. 
Podobnie było w 1981 r., gdy 2/3 członków PZPR deklaruje słuchanie progra­
mów Rozgłośni Polskiej RWE, po wprowadzeniu stanu wojennego co drugi słu­
chacz RWE to członek PZPR25. Niestety, w pozostałych latach nie prowadzono 
badań pod kątem przynależności partyjnej, nie można więc głębiej przeanalizo­
wać tego zjawiska, niemniej jednak w zestawieniu z informacjami choćby z biur 
terenowych RWE i prowadzonych przez ich pracowników ankiet wśród osób po­
wracających z Polski można stwierdzić, że RWE było rozgłośnią bardzo chętnie 
słuchaną przez towarzyszy partyjnych. Z kolei tezę o tym, iż Rozgłośnia Polska 
RWE staje się z biegiem lat radiem ludzi wykształconych, tylko częściowo po­
twierdzają kolejne badania. Zawsze, gdy badane są audytoria poszczególnych roz­
głośni osobno, ujawnia się silny związek RWE z osobami słabiej wykształconymi 
i mieszkającymi poza wielkimi miastami. Badania z maja 1983 r. wykazują iż, zde­
cydowanie największą grupę słuchaczy rozgłośni zachodnich tworzą pracownicy 
umysłowi z wykształceniem wyższym (46 proc. wśród nich deklaruje słuchanie 
zachodnich stacji), w pozostałych grupach zawodowych tego radia słucha o wie­
le mniej osób (od 16 do 26 proc.)26. Przy tym częściej słuchaczami tych rozgłośni 
są osoby młode, do 30. roku życia (31 proc.), wśród osób powyżej 50 lat już tyl­
ko 17 proc. deklaruje słuchanie rozgłośni zachodnich. Ponadto największą grupę 
słuchaczy stanowią mieszkańcy dużych miast (29 proc.) oraz tradycyjnie mężczyź­
ni (34 proc.; kobiety 16 proc.). Jednak jeśli tylko przeprowadzane są badania 
szczegółowe, tzn. takie, w których audytoria poszczególnych rozgłośni analizowa­
ne są oddzielnie, dane te ulegają pewnym modyfikacjom. Tak było w kwietniu 
1987 r. Według autora opracowania „wśród słuchaczy Głosu Ameryki i Radia 
Londyn [taką nazwą pracownicy OBOP określali BBC -  przyp. J.H.] nadrepre- 
zentowani są pracownicy umysłowi, natomiast wśród słuchaczy Wolnej Europy 
nadreprezentowani są robotnicy”27. Niestety, brak materiału porównawczego do 
rozwinięcia tej tezy, wiele jednak wskazuje na to, że w przeciwieństwie do BBC 
czy Głosu Ameryki RWE nie było radiem inteligencji, albo raczej, nie tylko inte­
ligencji, choć czasem w materiałach publicystycznych i wspomnieniach za takie

24 Archiwum OBOP, Komunikat z badań nr PF/79, Odbiór audycji nadawanych w języku polskim 
przez radiostacje Wolna Europa i Watykan, 20  II 1979 r.
25 J. M oraw ski, op. cit., s. 32.
26 Archiwum OBOP, Komunikat z badań nr 48/308, Słuchanie radiostacji zagranicznych nadających 
w języku polskim , październik 1983 r.
27 Archiwum OBOP, Komunikat z badań nr 8/428, Odbiór zachodnich rozgłośni radiowych nada­
jących audycje w języku polskim , kwiecień 1987 r.

319



Jolanta Hajdasz

zwykło się je uważać. Godny podkreślenia jest jednak fakt, że przy każdym bada­
niu szczegółowym (już w pierwszej ankiecie z 1969 r.) zawsze pojawia się element 
silnego związania RWE z robotnikami i rolnikami. W 1969 r. najwięcej słuchaczy 
rozgłośni zachodnie miały wśród rolników indywidualnych i robotników rol­
nych, a najmniej wśród osób z wyższym wykształceniem, podczas gdy 14 lat póź­
niej proporcje te są odwrotne (nie wiadomo jednak dokładnie, w jakim stopniu 
dotyczą one także audytorium RWE). Autorzy badań nie analizowali przyczyn tej 
zmiany, w ankietach także brak pytań na ten temat. Należy wszakże przypuszczać, 
że prócz czynników obiektywnych, takich jak sytuacja polityczna i wywoływane 
nią zmiany polityki wewnętrznej i zewnętrznej państwa, dynamiczny rozwój kra­
jowych środków masowej informacji itd., istotnym czynnikiem determinującym 
zmiany jest także strategia i taktyka programowa RWE, wyrażająca się m.in. 
w konkretnych audycjach i programach.

W 1985 r. badania wykazywały nadal, że rozgłośnie zachodnie (a więc i RWE) 
częściej słuchane są przez osoby z wyższym wykształceniem (39 proc., podczas 
gdy radia zachodniego słuchało tylko 19 proc. osób z wykształceniem poniżej 
średniego), szczególnie wysoki odsetek słuchaczy rozgłośnie te miały wśród 
„pracowników umysłowych z wyższym wykształceniem” -  47 proc. z nich dekla­
ruje słuchanie rozgłośni. Jak zawsze rozgłośnie zachodnie są przy tym radiem 
mężczyzn -  29 proc. słucha takiego radia, podczas gdy wśród kobiet zaledwie 
17 proc. Z analizy cytowanych tu badań wynika ponadto, że największa część 
audytorium takich rozgłośni jak RWE pochodziła z dużych miast, liczących po­
nad 100 tys. mieszkańców. W badaniach z kwietnia 1987 r. pojawił się jeszcze je­
den nowy, interesujący element. Mianowicie po raz pierwszy w sondażach zada­
no pytanie o motywy, jakimi kierują się badani, słuchając polskojęzycznych stacji. 
Motywy wyglądały następująco:

-  możliwość porównania informacji podawanych w polskich środkach prze­
kazu (to najczęściej wskazywana przyczyna słuchania rozgłośni zachodnich, po­
dało ją 36 proc. słuchaczy);

-  chęć zdobycia informacji niepodawanych przez polskie źródła przekazu lub 
też zdobycia informacji pełniejszej, szerszej i dokładniejszej (25 proc. responden­
tów);

-  chęć zdobycia informacji o tym, co mówią w Polsce, w świecie, w innych
320 krajach (12 proc.);

-  wiarygodność i aktualność (po 4 proc.);
-  chęć wysłuchania relacji z wystąpień papieża (4 proc.).
Można stwierdzić, że audytorium Rozgłośni Polskiej RWE raczej nie było zbio­

rem przypadkowych słuchaczy, nawet jeśli wielu z nich słuchało tego radia okazjo­
nalnie. Motywy, którymi kierowała się przeważająca większość odbiorców progra­
mu, usiłując wydobyć jakieś informacje z morza szumów, trzasków i hałaśliwego 
jazgotu, świadczą o tym, że słuchacze ci stanowili grupę ludzi dojrzałych, niezado­
walających się prostym, jednostronnym tłumaczeniem obserwowanych przez sie­
bie zjawisk i procesów społecznych, bez względu na to, czy opinie te głoszone były 
przez reżimowe środki masowej informacji, czy też przez stacje zachodnie, często 
utożsamiane z oficjalnym stanowiskiem dyplomacji amerykańskiej.

W 1988 r. rozgłośni zachodnich najczęściej słuchali ludzie w wielu 36-39 lat 
(25 proc.), zdecydowana większość z nich to nadal osoby z wyższym wykształce-



Odbiór audycji Rozgłośni Polskiej R^WE w  Polsce

niem (23 proc.), mieszkające w dużych miastach, powyżej 100 tys. mieszkańców 
(24 proc.), zatrudnione jako pracownicy umysłowi (26 proc.). Autor komunika­
tu po raz kolejny zastrzega, że jest to typowa cecha audytorium poszczególnych 
rozgłośni, niemniej jednak szczegółowe badania po raz kolejny udowadniały, że 
„o ile Radio Londyn ma więcej słuchaczy wśród osób z wyższym wykształce­
niem, to Wolna Europa ma więcej słuchaczy wśród osób o wykształceniu zasad­
niczym zawodowym”28. Po 1988 r. OBOP nie prowadził już badań pod kątem 
składu osobowego audytorium RWE.

Niezmiernie interesujące są także badania OBOP przeprowadzone już po 
pierwszych zmianach ustrojowych w Polsce, a więc w kwietniu 1992 r. Przepro­
wadzono je w związku z przypadającą wówczas 40. rocznicą nadania pierwszej 
audycji z Monachium na reprezentatywnej próbie losowej (z założonej 1500-oso- 
bowej próby zrealizowano 1339 wywiadów, błąd statystyczny dla takiej liczeb­
ności próby wynosi około 2,7 proc.)29. Na podstawowe pytanie: „Czy słucha 
Pan(i) RWE, lub kiedyś słuchał, a obecnie przestał” twierdząco odpowiedziało 
58 proc. ankietowanych, co oznacza, że z programu RWE wiedzę o Polsce i świecie 
czerpał więcej niż co drugi Polak. Zdecydowana większość z nich rozpoczęła słu­
chanie RWE w latach siedemdziesiątych (25 proc.) i osiemdziesiątych (24 proc.), 
ale stosunkowo spora grupa słuchaczy (19 proc., czyli blisko 1/5) nawiązała kon­
takt z rozgłośnią już w latach pięćdziesiątych. Interesujące są również odpowie­
dzi na pytania, dlaczego przestali słuchać radia i kiedy to nastąpiło. Z 46 proc. 
badanych, którzy stwierdzili, że kiedyś słuchali RWE, największa grupa, bo
27,2 proc., odeszła od radia dopiero po 1989 r., kolejna (15,6 proc.) rok póź­
niej, w 1990 r. Do 1989 r. audytorium RWE było więc o prawie 1/5 większe niż 
w czasie przeprowadzania tego badania, ponieważ prawie 43 proc. byłych słu­
chaczy RWE przed 1989 r. słuchało tego radia, co po przeprowadzeniu uprosz­
czonych działań matematycznych zwiększa to audytorium o około 20 proc. Wy­
nika więc z tego, że do 1989 r. przez kilkadziesiąt lat mniej więcej 1/3 dorosłych 
Polaków stale bądź okazjonalnie słuchała RWE. Jest to liczba bardzo istotna, po­
nieważ wykazuje, że audytorium RWE było większe, niż wykazywały to prowa­
dzone poufnie i na użytek służbowy badania OBOP; przeciętny odbiór według 
nich wynosił około 19,8 proc., podczas gdy bliższa rzeczywistości wydaje się licz­
ba uzyskana w 1992 r., a więc około 33 proc. Badania socjologiczne prowadzo­
ne przez instytucje peerelowskie obciążone są bowiem poważnym niebezpieczeń- 321 
stwem zafałszowania danych, a w przypadku tak drażliwego tematu, jakim 
w PRL była Wolna Europa, czynnik ten należy traktować bardzo poważnie, z kil­
ku co najmniej względów. Najważniejszym z nich jest strach przed przykrymi 
konsekwencjami grożącymi po ujawnieniu faktu słuchania RWE, co wynikało 
z surowej i niezwykle represyjnej polityki władz PRL w latach pięćdziesiątych 
i później wobec faktycznych, a nawet wyimaginowanych słuchaczy rozgłośni.
W oficjalnej propagandzie słuchanie RWE nigdy nie należało przecież do czyn­
ności nobilitujących, przeciwnie, zawsze uważane było za naganne, zrozumiały 
jest więc fakt ukrywania go przez osoby ankietowane przez OBOP. Nie można

28 Archiwum OBOP, Komunikat z badań nr 6/471, Odbiór zachodnich rozgłośni radiowych nada­
jących audycje w języku polskim , marzec 1988 r.
29 Archiwum OBOP, Opinie o Radiu Wolna Europa. Badania OBOP, kwiecień 1992 r.



Jolanta Hajdasz

także wykluczyć manipulowania danymi przez osoby opracowujące konkretne 
badania, zachowały się przecież nie konkretne ankiety, lecz ich jedno-, dwustro- 
nicowe omówienia, w których wystarczyło zmienić tylko jedną liczbę, by uzyskać 
efekt pożądany, na przykład z propagandowego punktu widzenia. W latach sie­
demdziesiątych uczyniono tak z danymi z 1969 r. W cytowanym już wcześniej 
oryginalnym komunikacie podano, że 41,2 proc. ludności Polski słucha radia za­
chodniego, RWE miało wówczas mieć 20 proc. audytorium. We wszystkich póź­
niejszych badaniach porównawczych przytaczana jest liczba 29 proc. słuchaczy 
rozgłośni zachodnich i 18 proc. słuchaczy RWE. Podobnych błędów w przyta­
czanych w tym artykule liczbach nie ma, nie można jednak założyć, że podobna 
niefrasobliwość, mówiąc eufemistycznie, nie zdarzała się pracownikom OBOP 
częściej. Korekta średniego odbioru audycji RWE w Polsce (zob. tabela 1 
-  19,8 proc.) wydaje się więc konieczna, a liczba 33 proc. (wynikająca z analizy 
badań z 1992 r.) staje się tym samym bardziej wiarygodna. Słuszność tego toku 
rozumowania potwierdzają także badania audytorium sześciu zachodnich roz­
głośni radiowych dokonane na przełomie lutego i marca 1989 r. Były to pierw­
sze badania odbioru, na których przeprowadzenie władze komunistyczne zezwo­
liły rozgłośni zachodniej. Ankietą objęto wówczas dwie 1000-osobowe grupy, 
jedną z nich stanowiły przy tym osoby, które już były wcześniej ankietowane. 
Według tych badań RWE mogło liczyć w Polsce na 34-procentowe audytorium 
(BBC -  23 proc., Głos Ameryki -  26 proc.)30.

Audytorium RWE według danych ze Stanów Zjednoczonych

W końcu lat pięćdziesiątych niektórzy dyrektorzy amerykańskich rozgłośni 
sądzili, że ankiety przeprowadzane wśród podróżujących na Zachód obywateli 
krajów wschodnich mogą dostarczyć ważnych danych w kwestii odbioru ich sta­
cji. Pierwsze sondaże przeprowadzone zostały przez RWE wśród uczestników 
Międzynarodowych Targów w Brukseli w 1957 r. Technika ta była oczywiście od 
razu krytykowana ze względu na jej mało naukowy charakter, jednak przez wie­
le lat stała się dla kierownictwa RWE/RS podstawą sporządzania opracowań na 
temat wielkości audytorium Radia Wolna Europa. Podstawowe mankamenty tej 
metody są łatwe do uchwycenia -  po pierwsze: jaką wartość metodologiczną 

322 można przypisać odpowiedziom uzyskanym w warunkach niejako konspiracyj­
nych przez ankieterów, będących często dziennikarzami, nie zawsze zaznajomio­
nymi z technikami prowadzenia badań. Ponadto, w jakim stopniu reprezentatyw­
ne są ankietowane osoby, które -  jeśli uzyskały zgodę na wyjazd na Zachód, czyli 
otrzymały niedostępny przeciętnym obywatelom paszport „ważny na wszystkie 
kraje świata” (w przeciwieństwie do paszportu ważnego jedynie w krajach socja­
listycznych) -  musiały być członkami aparatu partyjnego bądź osobami blisko 
z nim związanymi (formalnie i nieformalnie)? Jacques Semelin wysuwa jeszcze 
jedną wątpliwość -  czy przy publikowaniu tych danych liczby audytorium roz­
głośni, takich jak RWE, nie są zawyżane, na przykład po to, by RWE/RS mogła 
łatwiej uzasadnić wielkość swojego budżetu. Dyrekcja rozgłośni broniła się przed

30 J. Semelin, Wolność w eterze, Lublin 1999, s. 77.



Odbiór audycji Rozgłośni Polskiej R^WE w  Polsce

tymi zarzutami, Amerykanie stworzyli bowiem substytut ankiet przeprowadza­
nych w konkretnych krajach. Utworzyli Wschodnioeuropejski Instytut Badania 
Reakcji i Opinii (East European Audience and Opinion Research Division
-  EEAOR), stawiając na jego czele doktora Henry’ego Harta, socjologa, wybit­
nego specjalistę z Instytutu Gallupa, specjalizującego się w badaniach opinii pu­
blicznej. Biuro Harta zawarło umowy z czołowymi instytutami badań opinii pu­
blicznej w kilku krajach zachodniej Europy. Według danych EEAOR instytut miał 
odpowiednie umowy z ośmioma niezależnymi instytucjami badania rynku i opi­
nii publicznej działającymi w pięciu krajach Europy Zachodniej31. Instytuty te 
przeprowadzały ankiety wśród Polaków przyjeżdżających z Polski. „Nie pytano 
z reguły o dane personalne i nazwiska -  pisze Jan Nowak w Wojnie w eterze
-  tożsamość respondentów była starannie chroniona i nie było wypadku, by po 
powrocie do Polski spotkały kogokolwiek jakieś kłopoty”32. Według Jana Nowa­
ka ankiety (bez wiedzy ankietowanych) były przekazywane do biura w Mona­
chium, a jego pracownicy przystępowali do analizowania wyników dopiero wte­
dy, gdy rozporządzali dostatecznie dużą liczbą odpowiedzi. W przypadku Polski 
próbka ta obejmować miała zazwyczaj od 1 do 2,5 tys. osób. Opracowujący te 
wyniki sobie znanymi metodami korygowali je, tak by odzwierciedlały one rze­
czywisty skład polskiego społeczeństwa, a nie stanowiły tylko odbicie poglądów 
osób mających możliwość wyjazdu za granicę. Podawana przez Jana Nowaka 
liczba osób tworzących jednorazową próbę wydaje się jednak mocno przesadzo­
na, szczególnie jeśli dotyczy okresu sprzed lat siedemdziesiątych, gdy nastąpiło 
pewne rozluźnienie obostrzeń, którymi uzasadniano odmowy wydawania pasz­
portów. Lektura raportów tzw. Audience Research RFE (Działu Studiów i Ana­
liz RWE) z Monachium nie pozostawia jednak wątpliwości, że początkowo opra­
cowania przygotowywano na podstawie analizy kilkuset ankiet, a nie tysiąca czy 
dwóch. Na przykład raport z 1960 r. opiera się na analizie 320 ankiet33, a raport 
z 1962 r. -  na 723 ankietach34. Od 1973 r., czyli od czasu sporządzania przez dy­
rekcję RWE/RS rocznych sprawozdań dla nadzorującego rozgłośnię Zarządu Ra­
diofonii Międzynarodowej (Board for International Broadcasting), w niektórych 
raportach zaznaczana jest liczba osób, które ankietowano. Od połowy lat sie­
demdziesiątych oscyluje ona z reguły wokół 1,5 tys., np. raport z 1976 r. poda­
je, że ankietowano 1552 osoby, raport z 1988 r. -  1513. Wielkości te najpraw­
dopodobniej nie zmieniały się zasadniczo, w żadnym z dostępnych źródeł nie 323 
zetknęłam się bowiem z wiarygodnymi danymi, z których wynikałoby, że kiedy­
kolwiek próbka wynosiła więcej niż 1600 osób. Nawet po 1987 r., gdy obywate­
le państw Europy Wschodniej mogli bez większych przeszkód natury politycznej

31 The BIB 1984 Annual Report, s. 20, materiał niepublikowany, kopia w zbiorach autorki. Ten 
i pozostałe anglojęzyczne dokumenty cytowane w niniejszej publikacji pochodzą z nieistniejącego 
już dziś archiwum RWE w M onachium. Ich kopie zostały sporządzone w czasie naukowej kweren­
dy w latach 1 9 93-1994 , przeprowadzonej przez autorkę w czasie pobytu w rozgłośni, tuż przed 
przeniesieniem siedziby radia z M onachium  do Pragi.
32 Jan  N ow ak, Wojna w eterze, Kraków 2000 , s. 579.
33 Listening patterns and related attitudes o f Polish listener to Western broadcasts, Audience Re­
search RFE, Munich, Germany, lipiec 1960 r.
34 Radio listening patterns and related attitudes o f Polish listeners to RFE, Audience Research RFE, 
Munich, Germany, luty 1962 r.



Jolanta Hajdasz

wyjeżdżać na Zachód, liczba respondentów nie zmieniała się, EEAOR kontynu­
ował badania w identyczny sposób, jak w ciągu 28 lat swego istnienia, bazując 
na ankietach wypełnionych przez podróżujących na Zachód. W sprawozdaniu 
rocznym zaznaczono jedynie, że „tak wielka liczba potencjalnych respondentów 
niezwykle ułatwiła zadanie pracownikom EEAOR”35.

Raporty BIB, z których pochodzą dane na temat odbioru RWE w Polsce, są 
przygotowywanymi co roku sprawozdaniami z działalności RWE/RS. Rada skła­
dała je na ręce prezydenta i Kongresu Stanów Zjednoczonych, zawsze w stycz­
niu. Sprawozdanie obejmowało z reguły 12 miesięcy, od października do wrze­
śnia roku poprzedzającego podpisanie sprawozdania. Na przykład sprawozdanie 
z 1 stycznia 1990 r. obejmuje okres od 1 października 1988 r. do 30 września 
1989 r. Dane z okresu przed powstaniem BIB, czyli sprzed 1973 r., pochodzą 
z różnych raportów RWE/RS na temat audytorium rozgłośni, zawsze jednak są 
to dane przygotowane przez EEAOR. W tabeli 4 wykorzystano tylko dane po­
równawcze (z lat 1966-1973), cytowane w sprawozdaniach BIB. Badania doty­
czą ogółu obywateli polskich powyżej 14. roku życia, tych, którzy przynajmniej 
raz w tygodniu słuchali Radia Wolna Europa. Zestawienie odbioru audycji RWE 
w Polsce na podstawie tych danych przedstawia tabela 4.

W zestawieniu tym uderza kontrast między wynikami uzyskiwanymi przez 
RWE przed 1990 r. i po tej dacie. Różnica jest tak ogromna (prawie 50 proc.), 
że nie można jej tłumaczyć jedynie procesem transformacji ustrojowej w Polsce 
i związanej z nim wolności prasy i swobody wypowiedzi w mediach, czego skut­
kiem ubocznym mógłby być gwałtowny spadek zainteresowania dotychczaso­
wym źródłem informacji, jakie stanowiło RWE. Analiza stosowanej przez 
EEAOR metodologii badań i wyciągania wniosków na ich podstawie staje się 
więc kluczową kwestią przy ocenie wiarygodności prezentowanych wyżej da­
nych. Niestety, materiały źródłowe przynoszą dane niezwykle lakoniczne, oka­
zjonalnie -  raz na kilka sprawozdań -  ujawniając kulisy stosowanych metod ba­
dawczych. Pierwszą nasuwającą się wątpliwością jest oczywiście sposób 
powiązania opinii osób, które wyjechały na Zachód, z opiniami osób pozosta­
łych w kraju i nieplanujących wyjazdu, albo wręcz pozbawionych szans na jego 
realizację. W dostępnych obecnie źródłach nie ma na ten temat żadnych danych. 
Co więcej, w raportach opracowywanych na potrzeby na przykład polskiej sek- 

324 cji językowej omawia się szczegółowo wiele zagadnień związanych z audytorium 
RWE, ale wszystkie uwagi i wnioski, także ilościowe, odnoszą się jedynie do licz­
by osób ankietowanych, czyli tej grupy podróżujących (travellers) i uciekinierów 
(refugees), których przepytali ankieterzy. Pierwszym i chyba największym polem 
możliwości popełnienia błędu metodologicznego jest przeniesienie tych wyni­
ków na całą populację dorosłych obywateli Polski. Ilustracją może tu być aneg­
dota przytoczona w 1982 r. w paryskiej „Kulturze” przez Tomasza Mianowicza. 
Stwierdził on, że „podejmowane przez władze amerykańskie próby rozstrzygnię-

35 The BIB 1989 Annual Report on RFE/RL, s. 41 ; w 1987 r. po raz pierwszy Polacy i Węgrzy m o­
gli masowo wyjechać na Zachód, dzięki zmianom wprowadzonym w bloku wschodnim przez M i­
chaiła Gorbaczow a i jego „pierestrojkę” . Pozwolono wtedy obywatelom trzymać paszporty w do­
mach, z reguły miały też one 10-letni okres ważności. W 1987 r. na Zachód wyjechało ok. 1 146 tys. 
Polaków i ok. 4 mln Węgrów.



Odbiór audycji Rozgłośni Polskiej R^WE w  Polsce

cia tej kwestii [odbioru RWE -  przyp. J.H.] trudno uznać za udane. Charaktery­
styczny przykład: [...] w czasie postoju na londyńskim lotnisku samolotu Aero- 
fłotu ankietujący z wydziału badań BIB zwraca się do sowieckiej stewardessy 
z prośbą o opinię na temat Radia Swoboda. »Nie słucham waszych audycji -  od­
powiada rezolutnie stewardessa -  są one antysowieckie i nieobiektywne«. Polito­
lodzy z BIB dochodzą rzecz jasna do wniosku, że jeśli Swoboda ma pozyskiwać 
ludzi w ZSRR, musi być... mniej antysowiecka”36. Analogicznie mogło być 
w przypadku ankietowania potencjalnych odbiorców RWE. Kolejny, prawdopo­
dobnie mocno zniekształcający rzeczywistość fakt to skład grupy respondentów.
Osoby, które w latach PRL mogły wyjechać na Zachód, były z różnych wzglę­
dów uprzywilejowane, albo z racji pełnienia konkretnych funkcji państwowych 
i partyjnych, z powodu bliskich związków z elitą partyjno-polityczną, albo cho­
ciażby z powodu posiadania na Zachodzie bliskiej rodziny i znajomych. Słowem 
-  na pewno były to grupy mało reprezentatywne dla ogółu społeczeństwa pol­
skiego. W raporcie z 1960 r. zaznaczono, że 31 proc. respondentów pochodziło 
z Warszawy, kolejne 43 proc. -  z innych miast powyżej 100 tys. mieszkańców, co 
już daje razem 74 proc. W tym czasie w miastach mieszkała mniej niż połowa 
ludności kraju. W jaki więc sposób skorygować te badania, by głoszone przez 
„mieszczuchów” opinie odnosiły się na przykład także do rolników indywidual­
nych i pracowników pegeerów, których wśród ankietowanych nie było w ogóle 
(autorzy podkreślają, że brak wśród respondentów farmers)?37 Innym bardzo po­
ważnym mankamentem stosowanej metody badań był fakt, że 100 proc. ankie­
towanych słuchało RWE (osób niesłuchających było zaledwie 1-3 proc.). Skoro 
prawie wszyscy respondenci słuchali RWE, nie było materiału źródłowego do ja­
kiejkolwiek korekty wyników, musiała więc ona być co najwyżej odbiciem ogól­
nie dostępnych danych statystycznych. To jednak w przypadku badań wielkości 
audytorium radia jest pomysłem karkołomnym w realizacji. W jaki sposób autor 
konkretnego raportu miałby na przykład uwzględnić opinie szerokiej rzeszy pra­
cowników pegeerów, skoro wśród ankietowanych nie było ani jednego ich 
przedstawiciela? Uznać, że nie słuchają RWE, czy też przeciwnie, słuchają, tylko 
nie wyjeżdżają na Zachód? Nie można także lekceważyć tezy o celowym zawy­
żaniu danych przez członków BIB. Zabieg taki ułatwiałby im trudne zadanie uza­
sadnienia wysokich wydatków związanych z funkcjonowaniem kompleksu 
RWE/RS. Łatwiej przecież walczyć o finanse dla instytucji, która jest skutecznym 325 
narzędziem walki psychologicznej, oddziałującym na przykład na co drugiego 
Polaka, niż uzyskać te same pieniądze w sytuacji, gdy RWE miałoby o połowę 
mniejsze audytorium. Zapewne więc nie przez przypadek tradycyjne badania 
sondażowe EEAOR rozpoczął w krajach postkomunistycznych dopiero w paź­
dzierniku 1990 r., choć już w lutym 1989 r. władze komunistyczne w Polsce ze­
zwoliły na prowadzenie ankiet przez BBC. Dopiero w 1991 r. BIB przyznała, że 
stosowana przez EEAOR metodologia badań stanowiła tylko substytut klasycz­
nych badań sondażowych i że wspólnie z niezależnymi instytucjami badań opi­
nii i rynku w Polsce, Czechosłowacji, Rumunii, Bułgarii i na Węgrzech instytut

36 T. M ianowicz, O Wolnej Europie bez mitologii, „Kultura” 1982, nr 6 (417), s. 104.
37 Radio listening patterns and related attitudes o f Polish listeners to Radio Free Europe (Fourth 
Report), Audience Research RFE, M unich, Germany, luty 1962 r.



Jolanta Hajdasz

326

zaczyna prowadzenie badań dla RWE/RS38. W sprawozdaniu BIB podkreślono 
przy tym pionierską rolę EEAOR w kształtowaniu rynku usług socjologicznych, 
instytut organizował bowiem profesjonalne szkolenia w krajach bloku wschod­
niego na temat tworzenia grup fokusowych, układania kwestionariuszy itd. Jed­
nocześnie ani w tym, ani w następnych sprawozdaniach nie skomentowano tak 
drastycznych zmian w odbiorze RWE w ciągu zaledwie 2 lat.

Tabela 4. Audytorium RWE w Polsce według danych EEAO R (Stany Zjednoczone)

D ata badania Audytorium RWE
1966/67 53%
1967/68 58%
1968/69 67%
1969/70 59%
1970/71 83%
1971/72 60%
1972/73 57%
1973/74 57%
1974/75 56%
1975/76 51%
1976/77 50%
1977/78 46%
1978/79 50%
1979/80 55%
1980/81 60,7%
1981/82 65,3%
1982/83 71,5%
1983/84 66,6%
1984/85 63%
1985/86 59%
1986/87 56%
1987/88 51%
1988/89 57%
1990/91 8%

1991/92 6%

Ź ródło: opracowanie własne autorki na podstawie sprawozdań rocznych BIB z lat 1974-1993  (za­
wierających również dane z lat 1966-1973). Dane obejmują obywateli polskich powyżej 14. roku 
życia, przynajmniej raz w tygodniu słuchających RWE; EEAOR przyjmował, że liczba dorosłych Po­
laków w tym okresie wynosiła 2 6 -2 7  mln osób, przeciętnie 1 proc. oznacza więc 2 6 0 -2 7 0  tys. osób.

Jest jeszcze jedno wyjaśnienie przyczyn wystąpienia tak uderzającej różnicy 
w wielkości audytorium RWE przed zmianami politycznymi lat 1989-1990 i po 
tym okresie, zupełnie innej natury. Trzeba mianowicie założyć, że tak naprawdę 
w konfrontacji ideologii państw dwóch przeciwstawnych bloków liczby nie mia­
ły znaczenia lub raczej miały znaczenie marginalne. Po prostu dla tych, którzy

38 The BIB 1991 Annual Report on RFE/RL, s. 39.



Odbiór audycji Rozgłośni Polskiej R^WE w  Polsce

powołali do życia kompleks RWE/RS, nie miało pierwszorzędnego znaczenia do­
tarcie do jak największej liczby słuchaczy i jej utrzymanie, ważne było również 
to, do jakich słuchaczy się dociera, co i jak mówi się na antenie, a przede wszyst­
kim, jakie audycje przy okazji tworzenia programu radiowego się przygotowuje. 
Radio Wolna Europa powstało przecież w kulminacyjnej fazie zimnej wojny, gdy 
zbieranie i przetwarzanie informacji pochodzących z krajów zza żelaznej kurty­
ny stało się, jeśli nie niemożliwe, to przynajmniej mocno utrudnione. Stworzenie 
nowoczesnej instytucji łączącej w sobie cechy ośrodka naukowego, wojskowego 
i medialnego okazało się wówczas przedsięwzięciem nad wyraz udanym. W cią­
gu kilku tygodni funkcjonowania wyszło na jaw, że RWE dysponuje większą wie­
dzą na temat krajów bloku wschodniego niż odcięci od źródeł informacji amery­
kańscy sowietolodzy i pracownicy agencji wywiadowczych. Przy takim założeniu 
poziom odbioru konkretnych audycji stawał się sprawą drugorzędną, istotną nie 
dla dyrekcji rozgłośni, lecz raczej dla dziennikarzy, którzy w żadnych warunkach 
nie lubią pisać i tworzyć „do szuflady” i zawsze chcą znać reakcje słuchaczy, czy­
telników czy widzów na swoje artykuły i audycje. W pośredni sposób potwier­
dza prawdziwość tego twierdzenia także sama BIB, która w sprawozdaniach 
analizie wielkości audytorium radia poświęca z reguły tylko kilka zdań, 
przedstawiając wielkości zaokrąglone do liczb całkowitych, a znacznie więcej 
miejsca pozostawia na analizę programową, czyli omówienie co, kiedy, gdzie 
i dlaczego pojawiło się na antenie RWE. Z dużą dozą prawdopodobieństwa moż­
na więc przypuszczać, że badania EEAOR służyły głównie szczegółowej analizie 
procesów towarzyszących odbiorowi programu RWE, a nie ich analizie ilościo­
wej. Celem prowadzenia wywiadów z podróżującymi z Europy Wschodniej by­
ło raczej wskazanie obszarów, którymi słuchacz interesował się szczególnie, oce­
na pomysłów programowych i próba zbadania wpływu, jaki radio mogło 
wywierać na rozwój sytuacji politycznej w krajach bloku, szczególnie do połowy 
lat siedemdziesiątych, czyli do czasu ustanowienia zasad pokojowego współist­
nienia w polityce międzynarodowej. Dlatego też w okresie transformacji ustro­
jowej bardzo szybko zrezygnowano z jakichkolwiek prób utrzymania liczby słu­
chaczy i podjęto decyzję o likwidacji części rozgłośni narodowych, w tym 
polskiej. Wiedza o krajach zza żelaznej kurtyny, której przez lata radio dostarcza­
ło instytucjom zachodnim, przestała być elitarna, a stała się powszechna i ogól­
nie dostępna. Wielkość audytorium Rozgłośni Polskiej RWE miała więc znacze­
nie już tylko dla historyków doceniających rolę tego radia w kształtowaniu 
ustroju demokratycznego opartego m.in. na swobodzie wypowiedzi i prawie do 
informacji.

J o l a n t a  Ha j d a s z  (ur. 1966) -  dziennikarka radiowa i telewizyjna, doktor na­
uk humanistycznych. Pracuje w Oddziale Telewizji Polskiej SA w Poznaniu. 
Zajmuje się historią elektronicznych środków masowego komunikowania 
oraz polskim systemem prasowym. Współautorka książki: Polak z oddali. Jan 
Nowak Jeziorański w Poznaniu i nie tylko (2000); publikowała również 
w „Przeglądzie Politologicznym” oraz „Studiach Medioznawczych” .

327



Jolanta Hajdasz

Auditorium of Polish section of Radio Free Europe/Radio Liberty in Poland
The Polish Section o f Radio Free Europe is one o f language sections o f Radio Free Eu­

rope/Radio Liberty, an American radio station which broadcasted its program from the Fe­
deral Republic o f Germany (Munich), Spain and Portugal for listeners in communist 
countries in Bulgarian, Czech, Polish, Slovak and Hungarian languages. The Polish section 
operated in 1952-1994. It has an unshakeable role in struggle for liberty and democracy 
in countries o f the Soviet block. Radio Free Europe supported and shaped resistance 
against communist regimes in Eastern Europe. It is believed that its programs were com­
monly listened to, despite intensive jamming. The article tries to define the number o f li­
steners to the station. The author analyses currently available Polish and American sour­
ce materials, which include results o f researches conducted for Radio Free Europe which 
come from BIB (Board for International Broadcasting, an institution supervising the Ra­
dio since 1973 on behalf o f the US Congress) and polls concerning receiving o f Western 
radio stations broadcasting in Polish made by OBOP (Center for Public Opinion Polls) 
since 1969.

328


