MUZEUM HISTORII POLSKI

Krystian Dudek

Kapital zagraniczny w polskich
mediach po 1989 roku : zarys
zagadnienia

Pisma Humanistyczne 6, 93-106

2004

Artykut zostat zdigitalizowany i opracowany do udostepnienia
w internecie przez Muzeum Historii Polski w ramach

prac podejmowanych na rzecz zapewnienia otwartego,
powszechnego i trwatego dostepu do polskiego dorobku
naukowego i kulturalnego. Artykut jest umieszczony w kolekcji
cyfrowej bazhum.muzhp.pl, gromadzacej zawartosc polskich
czasopism humanistycznych i spotecznych.

Tekst jest udostepniony do wykorzystania w ramach
dozwolonego uzytku.



Krystian Dudek

KAPITAL ZAGRANICZNY

W POLSKICH MEDIACH PO 1989 ROKU.
ZARYS ZAGADNIENIA

Stworzenic pelnego obrazu wplywéw kapitatu zagranicznego w polskicj
prasie, radiu 1 telewizji jest zadaniem bardzo trudnym. Mozna, co najwyzej,
okresli¢ podstawowe tendencje 1 ustali¢ gtownych uczestnikow gry kapitato-
wej w polskich mediach.

Wskazane trudno$ci wynikajg z kilku powodow:

. Nic ma systemow rcjestracji tych zjawisk, nic ma mozliwosci zdobycia
prawdziwych danych o udziatach firm zagranicznych w polskich spotkach
1 przedsigbiorstwach wydawniczych. Nic ma takze mozliwos$ci uzyskania wia-
rygodnych danych o zyskach przedsicbiorstw, a informacjc o nakfadach
1 zwrotach prasy sa utajniane, ze wzglgdu na ,tajemnicg handlowa”.

2. Zmienia sig stan wilasnosci tytuldow prasowych, o czym nic zawsze
mowi sig publicznie, stad - dopiero po czasie - dowiadujemy sig na przyklad, zc
jakis tytut sprzedany dwa lata temu spoldzielni dziennikarskicj ma juz innych
udzialowcow, nadto, zc duzy (czasem dominujacy) pakiet akeji posiada udzia-
towicc zagraniczny.

3. Enigmatyczne sa dane dotyczace spolek joint venture, czasem okazuje
sig, z¢ kolgjna firma wydawnicza to clement wigkszej catosci, tylko inaczcj
nazwany.

Kapital zachodni w polskiej prasic wystcpuje najezgscicj w dwoch posta-
ciach: spotek wydawnictw zagranicznych bez udzialu polskicgo (np. wydaw-
nictw Heinricha Baucra), spéolck z udzialem kapitalu zagranicznego: a) wy-
dawcow (jak np. grupy Roberta Hersanta), b) kapitalu przemystowego (np.
przedsigbiorstwo handlowo-przemystowe w spotce SM Media). Sa takze spot-
ki tworzone przez Polakow posiadajacych majatek za granicg i w Polsce (np.
W. Fibak, Z. Niemczycki). Sg wreszeie tirmy, ktore sa ,.niby-polskic”, ale wia-
domo, ze kapital na zalozenic gazety lub czasopisma pochodzi z inncgo kraju

93



(Biuro Handlowe ,Mikos™ w Szczecinie - wydawea ,,Kontaktu™ i ,,Dziennika
Szczeciniskicgo”). Oczywiscic sa takze mozliwe inne kombinacje.'
k ok %k

Po 1989 roku rynck polskich mediow ulegt zmianom. Nowclizacja ustawy
Prawo prasowe” dokonana w czerweu 1989 roku sprawita, ze kazdy petnolet-
ni i nickarany obywatcl Polski mogt sta¢ si¢ wydawca prasowym. Za zgoda
MSZ z prawa tego mogli korzysta¢ takze wydawcy zagraniczni. Jednak nic-
unormowanic tych przepisow spowodowato inwazj¢ wiclkich koncernow
i powstanic wiclu pism w Polsce.

Rozwiazanic Glownego Urzgdu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk
(cenzury) i jego agend terenowych, sprzyjalo rozwojowi prasy. Ustawa
o KRRITV z 29 grudnia 1992 roku, okreslajaca sposoby nadawania licencji
i udzialy kapitatu zachodnicgo w mediach clcktronicznych, unormowata sytu-
acj¢ istnicjacych i powstajacych stacji radiowych i telewizyjnych. Koncesja
dla spotki z udzialem podmiotow zagranicznych mogtha by¢ udziclona, jezeli:

- udziat podmiotow zagranicznych w kapitale zakladowym lub akcyjnym
spotki nic przckraczat 33 proc.,

- cztonkami zarzadu spotki i rady nadzorczej byli w wigkszoSci obywatcle
polscy zamicszkali w Polsce,

- w zgromadzeniu wspolnikow lub w walnym zgromadzeniu udziat glo-
sow podmiotow zagranicznych 1 podmiotow kontrolowanych przez podmioty
zagraniczne niec mogt przekroczy¢ 33 proc.

Podobne rozwiazania przyjgto w Stowenii (33 proc.), na Ukrainic (30
proc.) 1 na Lotwie (29 proc.). W Estonii obowiazuje ograniczenic do 49 proc.
Natomiast w Rumunii, Czechach. Stowacji, Bulgarii 1 na Wegrzech nic ma
ograniczen.” )

0d maja 1989 roku — przed nowclizacja ..Prawa prasowego™ — nastapil na-
gly wzrost zgloszen przyszlych wydawcow. Praktycznic w kazdym regionic
mialy micjsce proby stworzenia gazety. Wicle z nich bylo nicudanych. kilkusct
wydawcow nie zrealizowalo planow.

Kapital zagraniczny dos¢ szybko zaintercsowal si¢ rynkiem prasy
w Polsce. Pierwsi wystannicy zagranicznych grup prasowych pojawili si¢
w kraju pod konicc lat osiemdzicsiatych (Anglicy i Amerykanic). Owczesne
prawo nic zezwalato im na wydawanic prasy w Polsce. Mogli jedynic wspicra¢
nicktore  micjatywy  wydawnicze. Kapitat z  USA  miat  udzialy

' Z. Bajka, Kapitat zachodni w polskiej prasie, |w:] Dylematy Transformacji Prasy Polskiej
(1989- 1993), Materiaty Pomocnicze do Najnowszej Historii Dziennikarstwa (red.) Alina
Slomkowska, Warszawa 1994, t. XXIV, s. 44.

2 S. Michalczyk. Kapitat zagraniczny w prasie polskiej, wyklad habilitacyjny.

94



w angloj¢gzycznym tygodniku ,,The Warsaw Voice”. Znowelizowana ustawa
~Prawo prasowe” (czerwiec 1989 roku) i-zmiany polityczne spowodowaty
pojawienic si¢ chetnych do inwestowania w polski rynck prasowy. We wrze-
sniu 1989 roku we Wroctawiu powstat ,.Dzicnnik Dolnoslaski”, wydawany ze
znacznym udzialem Norwegow (Orkla Media), ,.Czas Krakowski™ za picniadze
Francuza 1 dwoch Wlochow oraz ,.Gonicc Pomorski” w Koszalinie - takze
z udzialem kapitatu zagranicznego. Pojawil si¢ wystannicy brytyjskic) grupy
Maxweclla, francuskiego koncernu Hersanta, a takze Niemey z grupy Baucra.
Glownym powodem zainteresowania zagranicznych inwestorow polskim ryn-
kiem prasowym byla zapowiadajaca si¢ likwidacja koncernu RSW | Prasa-
Ksiagzka-Ruch”, wydajacego nicgdy$ ponad 92 proc. gazet 1 87 proc. nakladu
czasopism w Polsce.

Zainteresowanie L.spadkiem™ po RSW bylo o tyle uzasadnione, z¢ - po
picrwsze - liczba tytutow wystawionych na sprzedaz byta bardzo duza, po dru-
gic - fatwiej jest wydawaé tytuly juz na rynku zakotwiczone, majace wiasng
klicntelg, niz zaktada¢ nowe i walczy¢ o czytelnikow, po trzecie wreszeie -
przewidywane ceny sprzedawanych pism sy niezbyt wygorowanc dla zachod-
nich wydawcow (czasem wrgez $miesznie niskic).

Penctracja rynku w tym okresic przebicgata takze w drugim kierunku. Za-
chodni wydawcy (zwtaszeza Niemey 1 Skandynawowie) probowali okresli¢
,braki” na polskim rynku prasy, to znaczy ujawnic¢ jakicgo typu prasy nic ma
w Polsce i co w zwiazku z tym mozna by zacza¢ wydawa¢é. Pierwsza grupa
dziatan zaowocowala kupowanicm udzialow w pismach b. RSW, druga za$
powstanicm nowych tytutlow - zwlaszeza | kalek” pism wydawanych przez
zachodnic koncerny prasowe.” ’

Mimo wszystko mozna doszukac¢ si¢ $ladow nicuinosci wobec Polski. W
1990 roku Gannctt Foundation stwicrdzilo w swym raporcie, ze istnicja kon-
trowersje co do tego, czy zagraniczny wlasciciel w Polsce bgdzie mogt kon-
trolowac organizacj¢ informacyjna. GF zaznaczylo, z¢ w ocenie Polakow We-
grzy przyj¢li zagraniczne inwestycje za zbyt niska ceng, popelniajge blad. Sta-
nowisko Polakow utrzymywalo inwestorOw w nicpewnosci. Motyw porowna-
nia z Wgegrami przewijal si¢ w obceej prasic dos¢ czgsto 1 zwykle na nasza
nickorzys¢.!

* %k X

3 Z. Bajka, Kapitat zagraniczny w polskiej prasie, |w:] Media i dziennikarstwo w Polsce
19891995, (red.) G.Kopper, [.Rutkiewicz, K.Schliep, Krakow 1996, s. 140.
4+ B. Golka, Kapitat zagraniczny w polskich mediach, [w:] Dylematy..., s. 40.

9

hn



W marcu 1990 roku parlament uchwalil ustaw¢ o likwidacji koncernu
RSW | Prasa-Ksiazka-Ruch”. Prywatyzacja micnia po koncernic miala byé
najwickszym przedsigwzigciem prywatyzacyjnym w kraju. Za oczywistc
uznawano wowczas wejscic kapitatu zagranicznego na polski rynek, jakkol-
wick Scjmowa Komisja Kultury i Srodkow Przckazu oraz Rada Ministrow
zalecity, by preferowac kapital krajowy.

W opinii drugicgo przewodniczacego Komisji Likwidacyjnej, dra Kazimic-
rza Strzyczkowskicgo, przy prywatyzacji niec decydowalo tylko kryterium fi-
nansowe. ,, Gdyby tak byfo wowczas wiekszos¢ tvtutow prasowvch dostataby si¢
w rece oferentéw zagranicznych”.’

Oferenci zagraniczni ubicgali si¢ o prawic kazdy dziennik regionalny bylej
PZPR sprzedawany w drodzc przetargu. Zdccydowana wigkszo$¢ z nich nadal
pozostaje liderami regionalnych rynkoéw prasowych. Czgs$¢ tytutéow (ok. 70)
oddano bezptatnic spoldziclniom dziennikarskim. Poznicj wigkszo$¢ z nich
uzyskatla, po zmianic swojego statusu prawnego, udzialowcoéw zagranicznych.
Najwigkszym wygranym licytacji byl, preferowany przez komisjg likwidacyj-
na. koncern Roberta Hersanta. Francuski magnat prasowy nigdy nic wyst¢po-
wat jako wylaczny oferent. Z reguty wechodzit w uklady z ,.Solidarmoscia” (w
Gdansku i na Slasku z Zarzadami Regionéw). Nicjednokrotnic wystgpowat
tez pod szyldem spolck z udzialami ,.S”. Hersant kupil od spotki siedem
dzicnnikéw bylego RSW oraz ogolnokrajowa, rzadowa ,.Rzeczpospolita™ (po-
siadat 49 proc. udziatow, a w 1995 roku dokupit 2 proc. 1 stat si¢ jej wlasci-
ciclem). Jego wplywy byly w duzej mierze wigksze od arytmetycznego
udzialu w pakiccic nabytych akcji, gdyz to za picniadze Hersanta ptacono za
udzialy wspolnikow.

W czasie likwidacji RSW zachodni wydawcy sprawdzali rynck polski,
wprowadzajac na nicgo polskojgzyczne ,.kalki” zachodnich czasopism, ktore
mialy za zadanie sondowa¢ rynck. Pisma takic jak mlodziczowe ,.Dziewczyna”
1 ,,Popcorn” (wydawanc przez Phoenix Intermedia) czy bardzicj specjalistycz-
nc ,,Moja Kuchnia”, ,.Sabrina”, ,,Robotki Rgczne”, ,,Ciasta Domowe” (PP-U
Makler) szybko zdobyly licznych zwolennikoéw. W tej sytuacji zachodni wy-
dawcy postanowili wejs¢ bardzicj zdecydowanic na nasz rynck. Juz w roku
1990 pojawity si¢ picrwsze spotki wydawnicze z przcwaga kapitatu zagranicz-
nego. Sprzyjaly temu roznorakic ulgi podatkowe w okresic ,jozruchu” przed-
sigbiorstw. Na rynck czasopism mocno wkroczyli Niemcy: Heinrich Bauer

5 E. Ciborska, Kapitat zagraniczny w prasie postpezetpeerowskiej, [w:] Transformacja
Mediow 1989- 1995, Materiaty Pomocnicze do Najnowszej Historii Dziennikarstwa (red.)
Alina Stomkowska, Warszawa 1996, t. XXVI, s. 280.

96



Verlag (poczatkowo ,,Tina” i ,,Bravo”), Burda Gruppe (,,Burda™) i nicco poz-
nicj koncern Bertelsmanna poprzez wydawnictwo Gruner + Jahr (m.in. ,,Klau-
dia”, ,Sandra”, ,Mojc Mieszkanic”, ,Sckrety Kuchni”). Jako jedna
z pierwszych zaistniata rowniez spotka Scandinavia-Poland Publishing House
Ltd (,,Cats”, ,,Extra Raport”, ,,Playstar Intcrnational”, ,,Nie z tej ziemi”). Dzig-
ki intensywnej rcklamie koncern Heinricha Bauera szybko zyskal przewage
nad konkurentami.

Poczatck lat 90. to wejscic kapitalu zachodniego, przewaznie niczb¢dne dla
ratowania lub koniccznej modernizacji dancgo tytutu. Koncern Roberta Her-
santa, ktory mial udzialy w po dwoch dziennikach lokalnych, w Gdansku,
Lodzi 1 Katowicach oraz gazecie sportowej w Krakowie i porannej ,,Gazecic
Krakowskicj”, nie byt jedynym, ktory zainwestowat picniadze w rynek dzien-
nikow regionalnych. Udzialy zaczgli zdobywaé wydawcy z innych krajow.
Wojciech  Fibak wszedt w spotkg z wydawca prasy w Szwajcarii
i Niemczech - Jorgiem Marquardem, tworzac Fibak-Marquard Press S.A. Fir-
ma stala si¢ wladciciclem gazet 1 czasopism w Katowicach, Biclsku
i Krakowic oraz drukarm w Katowicach i Poznaniu. W 1993 roku przcjcla
»Express Wieczorny”, a w 1994 | Sztandar Miodych”. W 1993 na polskim
rynku bezpoérednio (posrednio juz w 1989 roku) pojawit si¢ norweski koncern
Orkla Mcdia, inwestujac w dzienniki regionalne we Wroctawiu (,,Stowo Pol-
skic”, ,Wieczor Wroclawia™), Koszalinic (,.Glos Pomorza™), Bydgoszczy
(,Gazeta Pomorska™), Biatymstoku (,Gazeta Wspolczesna™) i Rzeszowie
(,Nowiny”). W poznicjszym czasic Orkla idobyla udzialty w tygodniku ,,Fo-
rum”, ,Filipince”, ,,Przeckroju”™ oraz w kolejnych periodykach: biatostockim
»Kurierze Porannym”, lubelskim ,,Dzienniku” i bydgoskim ,.Dzicnniku Wie-
czornym”. Spézniony - zapewne przez wykupywanic mediow na terenic bytego
NRD wkroczyl, poprzez powiazane kapitatlowo spotki, gigantyczny koncern
Bertelsmanna (poczatkowo obecny tylko przez spotke-corke Gruner+Jahr).

We wrzesniu 1994 roku zakonczyto swoja dziatalnosé¢ imperium Hersanta
w Polsce. Ze wzgledu na klopoty finansowe we Francji, grupa Socpresse, na-
lezaca do Hersanta, sprzedala swoje polskic regionalne dzicnniki niemicckiemu
wydawnictwu z Passau wc wschodnicj Bawarii - Passauer Neue Presse. (...)
Szacuje sig, ze za zakupionc od Hersanta dzienniki PNP zaptacit co najmnic;j
80 min dolaréw USA.°

Wedtug niemicckich medidw i medioznawcéw nicmozliwe jest, by maly
koncern bawarski sta¢ byto na taki wydatck, a wiclkic koncerny prasowe po-
zwolity na takice dzialanic. Tak wigc wszystkic slady prowadza do Bertelsman-

% Z. Bajka, Kapitat..., s. 145.
97



na (drugiego wowczas, co do wiclkosci koncernu medialnego na $wiecie). Sa-
mo szefostwo Passauer NP niezbyt zdecydowanie wypicralo si¢ powiazan
z tym koncernem. Udziat Bertelsmanna w rynku polskich mediow rosnie.

Kapitat amerykanski na poczatku stabo zaznaczal swoja obecnos$¢ na rynku
polskim. Oprocz wspomnianego wczesniej angloj¢zycznego ,,The Warsaw
Voice”, wsparl rozne wydawnictwa rozprowadzane na dworcu lotniczym
w Warszawie oraz na pokiadach samolotow réznych linii lotniczych. Pojawity
si¢ tez polskic edycje amerykanskich pism: ,.Business Week Polska”, ,.Swiat
Nauk”, ,,Muscle and Fitness”, ,,Lady Fitness”, ,,Reader’s Digest”, pismo ,Ja-
ma” oraz ,kalki” amerykanskich wydawnictw, takich jak ,,Playboy”, wydaw-
nictwa komputerowe i komiksy. Amerykanic maja tez udzial we wprowadze-
niu do Polski mi¢gdzynarodowych pism takich jak ,,Cosmopolitan” czy ,,Natio-
nal Geographic”.

Na polskim rynku prasowym stracili swoje wptywy Wiosi: 11 Sole 24 Ore,
dawniej majaca udzialy w ,,Nowej Europie” oraz Nicola Grauso - wlasciciel
,Zycia Warszawy” i sieci 12 lokalnych, prywatnych stacji telewizyjnych pod
wspolng nazwa Polonia 1.7

Grauso posiadat 33-procentowe udzialy kapitalowe w tych stacjach. W ich
uruchomienic zainwestowal ok. 20 mln dolarow. W wyniku umowy
z koncernem Silvio Berlusconiego Polonia | emituje w Polsce, w porach
najwyzszej ogladalnosci, jednolite, kilkugodzinne bloki programowe w 2
stacjach telewizyjnych. Grauso namowil takze Berlusconiego do zalozenia
spotki Publi Polska, ktora obshuguje polskie stacje telewizyjne, zbicrajac dla
nich rcklamy nic tylko w Polsce.”

* k *k

Likwidacja majatku Slaskiego Wydawnictwa Prasowego przyciagngta in-
westorow zarowno z Polski, jak 1 z zagranicy. Hos¢ wydawanych tytulow
oraz wypracowywanc zyski to nic jedyne powody zainteresowania. Slaskic
Towarzystwo Prasowe posiadalo rownicz ogromnc zaplecze materiatowe,
sprzgtowe 1 socjalne.

Najwigksze do dzi$ tytuly prasy $laskiej ,.Dziennik Zachodni” i ,,Trybuna
Slaska™ byly flagowymi pozycjami wydawnictwa. Wihacznic z nimi Slaskie
Wydawnistwo Prasowe wydawato 4 dzienniki (,,Dziennik Zachodni”, ,,Trybu-

7 Z. Bajka, Rynek mediow w Polsce, |w:] Dziennikarstwo i Swiat mediéw (red.) Z.Bauer,
E.Chudzinski, Krakow 2000, ss. 93-94.
8 D. Dobrowolska, Nicolo Grauso w polskich mediach, w:| Transformacja..., s. 311.

98



na Slaska”, ,,Wieczér”, »Sport”), 1 tygodnik o zasiggu ogodlnopolskim, 11 ty-
godnikow lokalnych i 5 pism zleconych.’

Tak silna pozycja Slaskicgo Wydawnictwa Prasowcgo byla kuszaca dla
inwestorow 1 jednoczesnie przyczyniata si¢ do obaw politykow. Niepokoit ich
fakt, ze wydawnictwo mogloby si¢ znalez¢ catkowicic w rgkach obeego wia-
$ciciela. Wraz z dziennikarzami stworzyli pomyst powotania Gornoslaskicgo
Centrum Prasowego, ktorego cclem byloby chronicnie przed rozproszeniem
majatku wydawnictwa. W nakreslonej koncepcji dopuszczano jednak kapitat
zagraniczny, jako konieczny do zrealizowania inwestycji. Z nicwiadomych
wzgledow nakreslone plany nigdy nie zostaty zrealizowane.'

Ostatecznic we wrzesniu 1991 roku nastapilo rozstrzygnigeic przetargu na
pieé¢ tytutéw Slaskicgo Wydawnictwa Prasowego. ,, Trybung Slaska” sprzedano
za 23,1 mld zlotych spolce Gomoslaskie Towarzystwo Prasowe, ktorej udzia-
towcami bylo kilka polskich firm 1 organizacji. W tym samym czasic ,,Pano-
ramg” nabyla spotka ,.Fibak — Sport”. Sprzedaz ,.Dziennika Zachodnicgo” na-
stapita nieco pdznicj. W listopadzie 1991 nabywca tego tytutu za 40 mld zto-
tych stata si¢ spotka Prasa Slaska.

Francuz Robert Hersant miat 50 proc. udziatéw w Prasic Slaskicj, reszta
przypadata spolce z 0.0. Regionalne Przedsigbiorstwo Zwiazkowe — 30 proc.,
pozostate 20 proc. SW [ Ksigznica”. Koncern Hersanta udziclit pozyczki pol-
skim partncrom na zakup akcji na bardzo korzystnych warunkach, dzigki cze-
mu ich udzial mogt by¢ tak wysoki. Nicspelna dwa lata poznicj juz 80 proc.
~Prasy Slaskicj” byto w rekach Hersanta, ponicwaz wykupit on udzialy Regio-
nalnego Przedsigbiorstwa Zwiazkowego.

Nic do konca jest zrozumiale posunigcic Zarzadu Regionu Slasko-
Dabrowskicgo NSZZ ,.Solidarno$¢”, dotyczace sprzedazy udziatow. Analizujac
wcezesnigjsze stanowisko zwiazku wobcece kapitalu zagranicznego 1 jego roli
w prasic, mozna odnic$¢ wrazenic o nicjasno$ci tego posunigeia.

Zupelnic inng strategic wykorzystat Hersant do przejgcia udziatow
w Gornoslaskim Towarzystwic Prasowym, ktore byto wiasciciclem ., Trybuny
Slqskicj”. Nic odbylo si¢ to na przetargu, lecz w wyniku dziatan rynkowych.
W marcu 1993 roku Gornoslaskic Towarzystwo Prasowc bylo juz w r¢kach
spotck zaleznych od Hersanta.

,.Dziennik Zachodni” i ,,Trybuna Slaska” nic zostaly jednak w r¢kach
francuskich. We wrzesniu 1994 roku 8 dziennikow, w tym dwa najwigksze
z Gornego Slaska, staly si¢ wlasnoscia nicmiccka. Za kwotg 100 mln marck

9 M. Jachimowski, Kapitat zagraniczny w prasie slgskiej, [w:] Transformacja..., s. 295.
19 Tamze, s. 296.

99



dzienniki te nabyl koncern Passauer Neue Presse. Obawy pomystodawcow
Gornoslaskiego Centrum Prasowego potwierdzily sig. Tytuly nalezace niegdys$
do Slaskiego Wydawnictwa Prasowego nic potrafily obroni¢ si¢ przed przcjg-
ciem przez obey kapital.

* % %k

Na poczatku lat 90. rynek prasy kobiccej byt bardzo ubogi. Kilka tytutow
wydawanych na kiepskim papierze, szarych i malo atrakcyjnych, nie wycho-
dzito naprzeciw zapotrzebowaniom rynku. Dostrzegli to zachodni wydawcy,
tworzac wzorowane na nicmieckich pisma adresowane do kobict. Nie trudno
bylo zdoby¢ zainteresowanie polskich czytelniczek. Kolorowe magazyny ma-
sowo zapelnily kioski i salony prasowe, a ich stosunkowo niska cena spra-
wiala, ze wicle kobiet kupowato kilka tytutow. W potowie 1990 roku liczba
sprzedawanych egzemplarzy liczona byta w milionach. Po roku 1992 rozpo-
cz¢la sig konkurencja migdzy wydawcami i stabilizacja rynku, by w koncu po
1997 roku przezy¢ spadek nakladow 1 zaostrzenie walki o odbiorcg.

Poczatkowo polsko-niemieckie magazyny kobicce byly spolszczonymi
wersjami tytutow niemieckich. Przektady drukowane byty po dostosowaniu do
polskich warunkoéw, zmienicniu nazw miejscowosci 1 imion. Dzigki takim
praktykom  mozliwe  bylo  zmniejszanic  ponoszonych  kosztow
1 maksymalizacja zyskow. Z bicgiem czasu jednak pisma te zawieraly wigcej
materialow przygotowywanych przez dziennikarzy z kraju. Wérod wydawcow
dominowaty dwa osrodki: warszawski 1 wroctawski. W osrodku warszawskim
dziataty wydawnictwa: Burda — Polska, H. Bauer — Polska, Axcl Springer —
Polska i G+J Gruner+Jahr Polska.''

Burd-Polska spccjalizowata sig w wydawaniu wszelkiego rodzaju poradni-
kow, przede wszystkim dotyczacych kroju, szycia, robotek rgcznych itp. W
okresie dziesigeiu lat wydawala 14 tytutow o nakladzie wahajacym sig od 25
tys. do miliona egzemplarzy.

W wydawnictwie G+J Gruncr+Jahr Polska 75 proc. udziatéw mial koncern
Bertelsmanna, ktory wydawat ponad 20 tytutéw w Niemczech, a przez swoje
przedstawiciclstwa w Hiszpanii, Wiloszech, Wiclkiej Brytanii 1 Francji dzialat
takzc na tamtejszych rynkach. W Polsce G+J Gruner+Jahr Polska spotka z o.0.
wystartowala w 1991 roku =z miesigcznikiem ,,Claudia”, drukowanym
w ponad milionowym nakladzie.

Heinrich Bauer sp. z o.0. trafita w zapotrzebowanie, wchodzac na rynek
z ,,Ting” oraz ,Bravo”, pismem dla mlodziezy. Po krétkim czasie

11 Z. Sokol, Polsko-niemieckie magazyny kobiece w latach 1990-1999, [w:] ,Studia medio-
znawcze” 2001, nr 1, s. 54.

100



1

1 odnicsionym sukcesie rozpoczgto wydawanic ,,Bravo Girl!” i erotycznego
magazynu ,,Two} Weekend”.

Jako ostatnie na dosy¢ nasycony juz rynek prasy kobiece) wkroczylo wy-
dawnictwo Axel Springer Polska sp. z 0.0. Wejscie niemieckicgo koncernu do
Polski poprzedzily dlugotrwale badania rynku. Jednak nie wszystkic tytuly
znalazly wystarczajaca ilo§¢ czytelniczek. Najsilniejsza do dzi$ pozycj¢ ma
,-Pani Domu”.

Osrodek wroctawski miat zdecydowanic slabsza pozycj¢ na rynku prasy
kobiccej. Tytuly tu wydawane nie mialy tak duzych naktadow 1 takiego zna-
czenia jak w okregu warszawskim. W przeciwicnstwic do warszawskicgo nic
mialy tu swoich przedstawicielstw wielkie koncerny niemieckie. Dziatalno$¢
wydawnicza dwach, sposrod trzech zajmujacych sig prasa kobieca, ograniczata
si¢ do ttumaczenia tytutéw niemicckich 1 wydawania ich w oparciu o umowg
licencyjna. Trzy dziatajace w osrodku wroctawskim wydawnictwa to: Phoenix
Press Media, Przedsigbiorstwo Produkcyjno-Ustugowe Makler sp. z 0.0.1 Kgj
$p. Z 0.0.

Wicle analiz dotyczacych prasy kobiecej skupia si¢ tylko na negatywnym
aspckcie wejscia niemieckich potentatéow na rynek polski. Zarzuca sig, ze tre-
$ci, jakie prezentowaly kolorowe magazyny, nic niosty ze soba zadnych warto-
sci, a kalkowane historie nie przystawaly do polskich realiow. Pomija si¢ jed-
nak fakt, iz nic bylo polskich wydawcow, ktorzy dostrzegliby tak wiclka lukg
w rynku1 wykorzystali ja tak, jak uczynili to Niemcy.

%k % k

W mys! ustawy o radiofonii i tclewizji z 29 grudnia 1992 roku na dziatal-
nos¢ stacji radiowej lub telewizyjnej zaczgly obowiazywaé koncesje: 10 lat dla
telewizjii 7 lat dla radia.

Poczatck lat 90. cechowat si¢ korzystanicm z zagranicznej pomocy sprzg-
towej 1 logistycznej. Dwie, obecnie najwigksze, komercyjne stacje radiowe
RMF FM 1 Radio Zet korzystaly z francuskiej pomocy. Dzigki wspotpracy
z paryskim Fun Radio powstalo na poczatku 1990 roku Radio Matopolska
Fun, dzisiaj znane jako RMF FM. Z zagraniczngj pomocy technicznej korzy-
stato rowniez Radio Maryja'.

Zagraniczny kapital do§¢ niechgtnie angazowat si¢ w dziatalnos¢ radiowa
na polskim rynku medialnym. Spowodowane bylo to wiclorakimi wzglgdami.

12 R. Filas, Kapitat zagraniczny w polskich mediach audiowizualnych, {w:] ,Zeszyty praso-
znawcze”, Krakow 2000, nr 3-4, s. 84.

101



Po picrwszc - partnerzy zagraniczni zrazali si¢ nicmoznoscig wdrozenia wia-
snych pomystow; po drugic — ograniczenia, wynikajace z ustawy o radiofonii
i telewizji byly dla nich zbyt ostre i wreszcic po trzecic - skromnym, jak na
warunki zachodnic, udzialem radia w zyskach rcklamowych. Mimo tego,
z biegicm czasu kapital zagraniczny czg¢sciej pojawial si¢ w polskich rozglo-
$niach radiowych, by w roku 2000 by¢ obcenym w wigkszosci duzych stacji.

Najwicksze komercyjne radio w Polsce pozbawione jest wplywu kapitatu
zagranicznego. Polski numer 2 natomiast posiada najwigkszy udziat tego kapi-
tatu. Ustawowe 33 proc. zostato podnicsionc do 49 proc. na mocy umowy kon-
cesyjnej z 1994 roku. Dwaj giganci na rynku radiowym, dziclacy pomigdzy
sicbic ¥ ,.tortu” rcklamowego, maja wige zupcinic odmienng strukturg wlasno-
$ci. 40 proc. udzialow w spolce Eurozet — wiasciciclu ,.Zetki” ma Europa
Dcvelopment International, francuska spotka radiowa, pozostate 9 proc. posia-
da kontrolowana przez EDI spotka Kanoko Holdings. Spotka Eurozet wykupita
za zgoda KRRIT 51 proc. udzialow Radiostacji, planujac rozwoj i inwestycje
w t¢ dawna Rozglosnig Harcerska."

Analizujac pencetracj¢ rynku radiowego w Polsce przez kapital zagranicz-
ny, da si¢ zauwazy¢, iz wicle firm wycofywato swe udziaty po krotkim okresic,
odsprzedajac je innym spotkom. W przeciwicnstwic do prasy, gdzie wlasnos¢
jest skoncentrowana i istnicje kilka ogromnych koncernow, posiadajacych
wigkszos¢ tytutow, stacje radiowe na polskim rynku maja wiclu wiascicicli
1 nic sa to bynajmnicj najwigksze koncerny medialne Europy.

Mimo istnicjacych baricr, narzuconych przcz ustawg o radiofonii
i tclewizji w stosunku do kapitalu zagraniczncgo inwestowancgo w stacje
telewizyjne, inwestorzy zagraniczni lokowali w nich duze $rodki. W tym sck-
torze mozna bylo bowiem liczy¢ na spory zysk. Po 1990 roku udzial telewizji
w rynku rcklamowym wynosit okoto 50 proc., to zachgcalo inwestorow do
wejscia z kapitalem na polski rynck, a nawet, w razic trudno$ci, do obcho-
dzenia prawa.

Nicola Grauso powigzany z wloskim potentatem medialnym Silvio Berlu-
sconim, jeszceze przed picrwszym procesem koncesyjnym rozpoczat budowanic
sieci kilkunastu stacji, dzialajacych wspolnic jako Polonia 1. Jednak proces
koncesyjny zakonczyt si¢ dla Grauso nicpowodzeniem, jego piracka telewizja
nadawata na falach wojskowych i stacja zostata wylaczona sitg."

Picrwszy proces koncesyjny wygral powracajacy z zagranicy polski biz-
nesmen Zygmunt Solorz-Zak. Jego stacja tclewizyjna Polsat wygrala z takimi

13 Tamze, s. 86.
14 Tamze, s. 88.



konkurentami jak Time Warner, Reuters, Bertelsmann. Decyzja o przyznaniu
koncesji Polakowi opicrata si¢ glownic o przestanki, jakoby wnoszony przez
nicgo kapitat byt czysto polski, jednak media spckulowaty na temat niejasnych
zrodet pochodzenia finansow Solorza.

Po pierwszym procesic koncesyjnym zaczgta rownicz nadawac ogolnokra-
jowa tclewizja kodowana - Canal+ Polska, w ktorej ustawowo dozwolony
udzial ma francuski Canal+.

Rozpoczynajaca w 1997 roku nadawanic stacja TVN rowniez potrzcbo-
wala silnego kapitalowo inwestora z zagranicy. Amerykanska firma Central-
Europcan Media Enterprises nabyta 33 proc. udzialow w stacji, by je podznicj
odsprzeda¢ szwedzkiej firmie Scandinavian Broadcasting Systems, ktora
zreszta byla chgtna do nabywania wigkszej 1losci udziatow, gdyby tylko zaist-
nialy dogodne warunki prawne.

Nasza TV rozpoczgta nadawanic swojego programu w styczniu 1998 roku.
22 proc. udzialu w spotce Polskic Media, bgdacej wdgsciciclem stacji, miata
polsko-amerykanska firma ProCable, w ktorej 33 proc. Udzialow posiadata za$
firma At @Entcrtainment Inc. Amerykanscy udziatowcy nic brali jednak
udzialu w zarzadzaniu spotkyg Polskic Media. Dla utrzymania si¢ na rynku
1 zdobycia potrzebnych srodkow na inwestycje 1 rozwoj stacji, konicczny byt
udzial kapitatu zagranicznego. Nic powiodlo sig to stacji TV Wisla, ktora zo-
stala wykupiona przez wiascicieli TVN.

Korzystnicjsze warunki dawato polskic prawo nadawcom cmitujacym sy-
gnat z terenu inncgo kraju. Tutaj nic bylo ograniczen narzucanych przez usta-
w¢ o radiofonii i telewizji, gdyz kwestic te regulowata podpisana przez Polskg
Europejska Konwencja o Telewizji Ponad Granicami. Dzigki takim rozwigza-
niom mogt by¢ dostgpny w Polsce satelitarny kanal RTL7. Do konca 2001
roku wla$ciciclem stacji byta spotka medialna CLT-UFA, nalezaca do koncer-
nu Bertelsmanna. 20 grudnia 2001 roku Grupa ITI, polski holding, dziatajacy
na rynku mediow 1 rozrywki, oglosil, ze prowadzi rozmowy w sprawic zaku-
pu stacji telewizyjnej RTL7 od CLT-UFA, bedacej czgscia luksemburskic)
grupy medialnej RTL Group. Zakup ma obejmowa¢ wszystkic formaty RTL7
1 bibliotekg filmowa RTL7. W ramach ustalen, z dniem 1 stycznia 2002 roku
Grupa ITI przejgla kontrolg nad transponderem analogowym satelity, przy po-
mocy, ktorego CLT-UFA transmitowala programy RTL7. Grupa ITI otrzymata
od Krajowej Rady Radiofonii 1 Telewizji licencj¢ na nadawanic satelitarne
1 przcksztatcita RTL7 w kolejny program swojej macierzystej stacji TVN
0 nazwic TVN sicdem.

Prawic rownoczesnic z RTL7 (w grudniu 1996 w wersji probnej w kilku
kablowkach, a oficjalnic w kwictniu 1997) uruchomiono ¢misj¢ kodowanego

103



kanatu HBO Polska (Home Box Orfice), nadawancgo z Wegier
i rozprowadzancgo, za dodatkowa oplata, w najwigkszych telewizjach kablo-
wych oraz w pakiecic cyfrowym Wizji TV."” Wiascicicle amerykanscy, Time
Warner 1 Sony Picture na razie nic ubiegaja si¢ o polska koncesjg. Oskarzeni
przez Canal+ o nieréwna konkurencj¢ odpowiadaja, zc rywale maja dostep do
ponad 40 proc. rynku, ich dostgp nigdy za$ nic przekroczy 15 proc.'® Deklaro-
wali rownicz cheé inwestowania wpolska produkcjg filmowa.'”

Programy pierwszej polskicj platformy cyfrowej Wizja TV nadawanc byly
z Wielkicj Brytanii. Amcrykanska firma @Entertainment Inc byta wilascicie-
lem Wizji od momentu jej uruchomienia w 1998 roku do sprzedazy
w potowic 1999, kiedy to Wizja TV zostata sprzedana za ponad miliard dola-
row holenderskiemu koncernowi medialnemu United Pan-Europe Communi-
cation. Przy okazji tego zakupu UPC weszia w posiadanic najwigkszej telewi-
zji kablowej w kraju PTK (z gtownym udzialowcem amerykanskim), dziataja-
ccj dzis jako UPC Telewizja Kablowa. Problemy finansowe UPC na rynkach
curopejskich nic przeszkodzily w staraniu si¢ o polska koncesj¢ na nadawanie
programow cyfrowych. W 2000 roku na mocy otrzymanej koncesji UPC roz-
poczg¢lo nadawanic Wizji Jeden, Wizji Sport i pakictu cyfrowego z terenu
Polski. Jednak juz rok pdznicj, w sicrpniu 2001 CANAL+ oraz United Pan-
Europe Communications N.V. podpisali porozumicnic dotyczace polaczenia
polskich platform cyfrowych CYFRA+ 1 Wizja TV, stajac si¢ jedyna konku-
rencja dla Polsatu Cyfrowego.

W scgmencic telewizji kablowych nic istnialy zadne ograniczenia ustawo-
we. Wlasno$¢ podmiotu zagranicznego mogla sigga¢ 100 proc. Najwigksze
tclewizje kablowe wchtaniaty mnicjsze 1 proces ten postgpowal. Najwigksza
telewizja kablowa PTK od 1990 roku nalezata do (@Entertainment, a od 1999
roku do wspominancj juz UPC. UPC to prawic 1/3 rynku 1 milion abonentow.
Od nicdawna wraz z firmg Chello rozszerzyla swoja ofertg o dostgp do Inter-
netu przez szybkic modemy kablowe.

Telewizja cyfrowa i programy platne pojawily si¢ w Polsce glownic dzig-
ki firmom zagranicznym. Postg¢p, jaki dokonat si¢ w tcj dzicdzinic przez dzic-
sig¢ lat byl ogromny. Ograniczenia ustawowe zapewne nic dopusScity do sytu-
acji, w ktorej znajduje si¢ prasa.

Polskic media audiowizualnc z pewnoscia potrzcbowaly kapitalu zagra-
niczncgo do rozwoju. Jednak, jak pokazuje przyklad najwigksze) rozglosni

15 M. Lukasiewicz, Jak grzyby po deszczu, {w:] R. Filas, Kapital.., s. 92.
16 J. Stepien, Nie chcemy byc¢ ponad prawem, [w:] R. Filas, Kapital...s. 92..
17 R, Filas, Kapitat..., s. 92.

104



radiowej RMF FM 1 najwigkszej telewizyjnej stacji komercyjnej Polsat, moz-
liwe bylo osiagnigcie sukcesu bez udziatu zagranicznego wspolnika.

Wazne jest, aby w sposob przemyslany 1 dalekowzroczny ograniczy¢ do
minimum negatywne konsekwencje inwazji inwestycyjnej, przy jednoczesnym
wspomaganiu inicjatyw wartosciowych.

Podsumowanie

Chociaz zagraniczne inwestycje w media polskie przyczyniajg si¢ do ich
unowoczesnicnia, to jednak trzeba pamigtac o tym, iz b¢da one podnosity ,,po-
przeczk¢” minimalnych wymagan finansowych we wszystkich wypadkach.
Trudno bowicm byloby rywalizowac z nowoczesna, choé kosztowna technika
druku, tanim, szarym gazetom rodzimych wydawcow. Brak selektywnej poli-
tyki poglegbitby wige, widoczne juz obecnie, jakze dramatyczne zjawisko zni-
kania z rynku czasopi$micnnictwa kulturalnego, literackicgo, artystycznego.
Mieliby$my do czynicnia z ,,papka” tani¢j rozrywki - najgorszym produktem
kultury masowej. Na Zachodzic nicbezpicczenstwo takic zostalo zmnicjszone
gtownic tym, iz wiclkie, bogate koncerny wydaja, obok prasy dochodowe;j,
tytuly prestizowce, finansowane z calo$ci dochodow. Tam potentaci moga sobic
pozwoli¢ na 7-letnic ponoszenie strat, po uruchomieniu czasopisma, w Polsce
nikogo na to nic stac. Nic sta¢ nas wigc takze na obojgtno$¢ wobec spolecznych
skutkow obcych inwestycji w krajowe media. Kto wiec czy w Polsce, jak
choéby we Francji, nie powinno powsta¢ Ministerstwo Informacji, koordynuja-
ce caloksztalt polityki informacyjnej, a w tym - naptyw obcego kapitatu do
naszych medidow. Pozostawicenic losow mediow wylgcznie prawom rynku, mo-
zc zakonczyé sig tragicznic dla naszej kultury i poziomu cywilizacyjnego."

Nalezy pamigtac, ze polskic media sa takze wspomagane nic przcz prywat-
ny kapitat, lecz przez instytucjc nickomercyjne, co stanowi istotny clement
calcgo zagadnicnia.

Swiat przesuwa punkt ci¢zkosci na prawo antymonopolowe oraz cgze-
kwowanic kwot rodzimej produkcji w mediach 1 nakladanic zobowiazan na
finansowanic tejze produkeji. My jednak mocno odstajemy od tej tendencji.
Polskic prawo antymonopolowe nic zawicra przepisow odnoszacych sig¢ do
mediow. O ile mowi o praktykach monopolistycznych, to procesu koncentracji
nic zauwaza wcalc. -Nie ma w Polsce urzgdu, ktory interesowatby si¢  kon-
centracja w mediach ani prawa, ktore by tego wymagalo - potwicrdza Andrzc)

'8 B. Golka, Kapital..., ss. 42-43.
105



Graduszynski, dyrektor departamentu infrastruktury, Urzgdu Ochrony Konku-
rencjii Konsumentow."

19J. Flankowska, Gra o kapitat, Gazeta Wyborcza z 19 lutego 200.

106



