
Jakub Czopek

Complaints against TV Broadcasters
Put in at Krajowa Rada Radiofonii i
Telewizji (2005–2009)
Polityka i Społeczeństwo nr 9, 68-79

2012



JAKUB CZOPEK 
 

68 

ESSAYS „Studies in Politics and Society” 9/2012 

Jakub Czopek 

COMPLAINTS AGAINST TV BROADCASTERS 
PUT IN AT KRAJOWA RADA RADIOFONII 

I TELEWIZJI (2005–2009) 

According to art. 5 of the 1992 Broadcasting Act, Krajowa Ra-
da Radiofonii i Telewizji [National Broadcasting Council] 
(KRRiT), is a state organ responsible for issues related to radio and 
television broadcasting. As far as KRRiT’s main responsibilities, 
the 1997 Constitution of the Polish Republic enumerates its duty to 
monitor freedom of speech, the right to public information and the 
pursuit of public interest in the area of radio and television broad-
casting. Also, among KRRiT’s tasks the aforementioned legal regu-
lations mention, inter alia, exerting control over public media ser-
vice providers’ activities. Public media providers are supervised to 
determine whether they carry out their specific tasks and obliga-
tions as stipulated by art. 21 (public mission), art. 24 (transmission 
of election-related products provided by actors participating in elec-
tions held in Poland) and art. 25 (creating education-related prod-
ucts as well as the ones for receivers abroad) of the Broadcasting 
Act. KRRiT’s controlling functions vis-à-vis licensed broadcasters 
involve checking whether and to what degree they carry out their 
programmatic obligations as defined in their respective licenses. In 
addition, KRRiT supervises implementation of legal requirements 
that are binding for both public and licensed (private) media service 
providers, inter alia the percentage shares of various types of media 
production in their broadcasting offers as evidenced by analyses 
based on three-month broadcasting periods; their compliance with 
regulations concerning protection of children and youth; their com-
pliance with the ban on promotion in the media of products and 
other types of productions whose contents are not congruent with 

 



Complaints against TV Broadcasters Put in at Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji...  
 

69 

the Polish law and Polish raison d’etat or promote attitudes and 
views that are not compatible with public morality and public good 
– in particular if they contain contents that are discriminatory in 
terms of race, gender or nationality. Also, KRRiT supervises an 
obligation of broadcasters to respect their audiences’ religious be-
liefs, and especially the Christian system of values. In addition, it 
monitors compliance with the ban on promoting activities that could 
be harmful from the vantage point of the public health or security as 
well as activities that constitute a threat to natural environment. Its 
systematic instruments to exert this kind of control over broadcast-
ers include primarily media monitoring systems and annual activity 
reports supplied by the broadcasters. However, it is obvious that in 
recent years when the number of private radio and television sta-
tions alongside Polish-language editions of foreign tv channels has 
increased, the supervising capacities 
of KRRiT have become ever more limited. This is why the number 
of complaints put in at KRRiT is growing that concern the broad-
casters’ conduct. Therefore, the public complaints play a comple-
mentary role in the process of monitoring the contents broadcast by 
the television and radio stations. 

In case an infringement upon the regulations included in the law 
has been identified on part of a broadcaster, KRRiT uses legal 
means at its disposal, such as notifying the broadcaster about 
its mistakes, issuing an admonition that is accompanied with a call 
to cease engaging in the future in the activities that infringe upon 
the regulations as well as applying the existing regulations that 
make the broadcaster legally responsible and imposing fines on 
media service providers (DzU 1993 nr 7, poz. 34: art. 10 ust. 3, art. 
52–56). 

KRRiT reports were the main source of information used in the 
present paper. However, comparing data included in the KRRiT 
reports raises some difficulties. Those documents do not have a pre-
defined form, which means that each year the KRRiT’s report takes 
a different shape. There are differences, inter alia, in thematic or-
ganization of the reports. Moreover, as far as chapters concerning 
complaints, their authors use variegated criteria to arrange them 
into categories and tables. Because of this, it was necessary to work 
out certain common, compound analytical categories that could be 
applied to all of the reports in the analyzed period.  



JAKUB CZOPEK 
 

70 

Total number of complaints 

Table 1. The number of complaints in particular years 

 2005 2006 2007 2008 2009 
Number of complaints 1144 1388 999 1132 1591 
Number of persons who signed 
the complaints 3811 5352 1970 12 163 8408 

Average number of persons 
per complaint 3,33 3,85 1,97 10,74 5,28 

Source: Author’s calculations (based on KRRiT reports). 
 
In the analyzed period one could notice a relatively stable increase 

in the number of the complaints put in at KRRiT – with minor varia-
tions. As much as their small decrease in 2007 is difficult to explain, 
their rapid increase in 2008 has some identifiable reasons. Namely, in 
2008 just one of the petitions had been signed by 10 453 individuals. 
This petition was related to the notorious case of a programme broad-
cast by TVN television station entitled „Kuba Wojewódzki” that had 
been broadcast on 25 March, in which invited guests were sticking 
miniature Polish flags in dogs’ excrements.  

The growing number of the complaints as well as an increase in the 
number of individuals signing them (to compare, in 2002 there were 
367 protests signed altogether by only 607 individuals) may evidence 
two things. Firstly, television, together with other media, makes ever 
deeper intrusions into our lives. Since 1960s the number of hours dedi-
cated to work has been decreasing (according to K. Berg and 
Ch.M. Ridder’s longitudinal studies, in 1964 it amounted to 7 hours 54 
minutes, while in 2000 – to 5 hours 29 minutes), whereas the number of 
hours devoted to leisure and media consumption has been increasing 
(in 1964 it amounted to 3 hours and 8 minutes, while in 2000 – to 
6 hours and 58 minutes) (Michalczyk 2008: 321–322). Poland has been 
affected by a similar trend. While the statistical Pole spent 3 hours and 
19 minutes daily watching tv as of 2006 (TNS OBOP 2007 survey), in 
2009 this amount of time increased up to 3 hours and 35 minutes (TNS 
OBOP 2010 survey). However, it is not only the fact we dedicate our 
time to television. It seems that television watches every single viewer 
ever more closely as well. In the past the role of the viewer and the 
listener in media products’ reception was not emphasized as much as 
it is today. In the past when there was no competition between private 
media (in Poland), the members of the audience were not concep- 



Complaints against TV Broadcasters Put in at Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji...  
 

71 

tualized in terms of consumers of the media products. That state of 
affairs had gradually changed after 1989, reaching its climax only in 
recent years. Legal changes that made frequencies available for private 
broadcasters, as well as the growth of cable and satellite television and 
of digital platforms have enabled access to ever more radio and televi-
sion channels. Every year several new thematic channels are created 
that broadcast exclusively films, cuisine shows, sports and other types 
of audio and video productions. The viewer and his/her satisfaction 
becomes a priority because the satisfied viewer means good audience 
measurement, while good audience measurement means money from 
advertisers. The programmes are shaped with a viewer in mind so that 
to make him/her not want to stop watching television or listening to the 
radio. This explains so big an increase in the share of entertainment that 
is intellectually little demanding and the dominance of the tabloid cul-
ture in the media. Owing to the state of the art technologies, such con-
tents are now accessible by just one click on a remote control owing to 
which the viewer can actually rearrange the stations’ broadcast pro-
gramming. However, having this enormous spectrum of choice, we are 
actually unable to choose because everything seems familiar to us and 
we have already seen everything. In such a situation we like to give 
vent to our frustration and one of the ways to do it is to make a com-
plaint against the media service provider which is performing its tasks 
in an manner that we deem inappropriate.  

Secondly, the viewer’s awareness has grown as a result of changes 
that have occured over the recent years. In the past the viewer had no 
motivation to make a complaint since s/he may not have been aware 
that there existed any alternative. Also, s/he was discouraged by the 
rules of the former political regime and the absence of freedom of 
speech, especially as far as ideological-political features of the media 
communication. The only „boxes”, into which one could put in one’s 
complaints [in Poland at that time], were local party committees and 
Komitet ds. Radia i Telewizji (Radiokomitet) [Radiocommittee]. 

The emergence of new organs (KRRiT or Urząd Komunikacji El-
ektronicznej [Office of Electronic Commiunications]) and organiza-
tions (Rada Etyki Mediów [Board for Media Ethics], Rada Etyki Rekla-
my [Board for Commercials Ethics]) opened up new avenues for the 
viewer. Also, one should mention the growth of the Internet and elec-
tronic mail, which facilitate communication. Indeed, it has been by 
electronic mail that a significant majority of the complaints has reached 



JAKUB CZOPEK 
 

72 

KRRiT for some time now.P0F

1
P The Net enables also the individuals who 

make complaints to coordinate their actions and to prepare collective 
complaints since as much as the majority of the complaints are au-
thored by broadcasters against each other, collective complaints and 
protests occur too.  

Complaints against specific broadcasters 

In table 2 one may see the distribution of the number of the com-
plaints by the media provider addressed. The major obstacle to present 
the data in a clear-cut manner was differences in model categories that 
had been adopted by the analysts who authored the discussed KRRiT 
reports. In the period 2005–2007, the part of the reports that included 
data related to the number of complaints made against specific broad-
casters was titled „Zestawienie liczby wystąpień dotyczących oferty 
programowej niektórych nadawców” [A compilation of the number 
of interventions concerning the programme menu offered by some 
broadcasters]. The use of the phrase „some” lets one suppose that sta-
tions listed in the given year and numbers of the complaints that refer to 
them constitute only a fraction of the complete number of the com-
plaints concerning media programs on offer. One may assume that the 
listed stations just „attracted” the most of the complaints. However, 
neither the distribution of the remaining complaints, nor the media pro-
viders to which they had applied are known. Categories that are found 
in the table but were not listed by the reports’ authors, have been 
marked with „(?)”. The broadcasting stations listed in the compilation 
do not exhaust the catalogue of the media service providers against 
whom complaints might have been filed. This is why only those broad-
casters have been taken into account that have been mentioned in the 
reports year by year.  

Another weakness of the discussed reports lies in the fact that pub-
lic television channels were mostly treated as a single whole, that is as 
a homogenous set. Only once, in 2008, they were treated separately. 
Polsat channels (Polsat, Polsat 2, Polsat Sport, Polsat News) and TVN 
channels (TVN, TVN 7, TVN 24, TVN TURBO) were homogenized in 
                                                           

1 In the reports there are no detailed data indicating the shares of the complaints 
that were delivered by electronic or conventional mail. The reports use only phrases 
such as „the majority of interventions”, their „ever bigger scope” and a „clear domi-
nance” of electronically delivered interventions. 



Complaints against TV Broadcasters Put in at Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji...  
 

73 

a similar manner. In addition, in one of the reports (the one from 2008) 
the number of complaints was also calculated that did not concern any 
specific media productions but included general opinions about pro-
grams broadcast by one particular broadcaster. Those complaints were 
addressed at TVP (Polish Public Television), from which we might 
infer that those complaints were concerned with broadly understood 
public mission of the public broadcaster. 

Therefore, it might be inferred and emphasized that a share of the 
complaints put in at KRRiT does not focus on any particular program 
but rather on general principles according to which television and radio 
providers operate in Poland – without mentioning any specific media 
providers. However, while compiling table 2 such complaints have 
been excluded.  

 
Table 2. The distribution of the interventions by the broadcaster 

0BBroadcasters 2005 2006 2007 2008 2009 

Pu
bl

ic
 

TVP 1 

237 337 198 

17 

178 

TVP 2 25 
TVP Info 14 
Regional units of TVP SA 11 
TVP Polonia 4 
TVP thematic channels (TVP Sport, TVP Kultu-
ra) 

3 

General opinions about the program 125 

Li
ce

ns
ed

 (p
riv

at
e)

 

TVN 

67 79 28 
58 26 

TVN 7 0 3 
TVN TURBO 1 1 
TVN 24 14 4 4 
Polsat 

36 124 19 42 

16 
Polsat 2 2 
Polsat News^ 4 
Polsat Sport 1 
TV 4 4 5 9 12 4 
TV Puls (?) (?) (?) 3 0 
TV Trwam (?) (?) (?) 1 2 
SuperstacjaP

* – (?) (?) 4 5 
Others (including de-localized televisions) (?) (?) (?) 19 11  

P

* 
1B– The station started to broadcast on 2 October 2006 

^ – The station started to broadcast on 7 June 2008 
(?) – Possible complaints that had not been taken into account by the reports’ 

authors 
Source: Author’s own calculations (based on KRRiT reports). 



JAKUB CZOPEK 
 

74 

As concerns television, the most complaints are related to channels 
operated by Telewizja Polska [Polish Public Television]. In the ana-
lyzed period their number was never lower than 170, and in the years 
2005 and 2006 it was well above 200. This is an amount several times 
as high as that “earned” by channels broadcast by TVN and Polsat 
which are the next in the ranking, to which several tens of complaints 
apply at the most. The only diversion here is the nearly quadruple 
growth – as compared with the previous year – of complaints against 
Polsat in 2006, when 124 of the complaints dealt with this media pro-
vider’s channels. This increase is explained by the case of the „Kuba 
Wojewódzki” program that hosted Kazimiera Szczuka. This single me-
dia production provoked 59 complaints. 

One should not be surprised by the predominance of complaints 
made against TVP channels. Its most popular channels „Jedynka” and 
„Dwójka” are received by almost all inhabitants of Poland. The popula-
tion coverage, that is the percentage of the country’s population that 
can watch those channels is, respectively 99,6% and 99,4% (Infor-
macja… 2009). To compare, TVN which occupies the second position 
when evaluated by the number of complaints, has the coverage indica-
tor of only 47,7% (Informacja… 2009). Note, however, that this indica-
tor reflects terrestrial broadcasting only, whereas practically all of the 
broadcasting stations can be received through satellites or digital plat-
forms. Even though TVN and its thematic channels (TVN 24, TVN 
TURBO) can be received in this manner too, the dominance of TVP 
in Polish households is undeniable. Especially in the countryside TVP 1 
and TVP 2 are often the only available channels. Another fact that ex-
plains the top position of Telewizja Polska in the ranking of broadcast-
ers against whom viewers complain the most is their share in audience 
measurement indicators: TVP 1, TVP 2, TVP Polonia and TVP Info 
together cover 41,4% of the Polish television market (Informacja… 
2009), while „Jedynka” (TVP 1) is the most willingly watched channel 
– which is evidenced by its share of 20,9%.  

The third important factor that could also come into play in this 
case is the fact that TVP is made responsible for public mission. This 
might be evidenced by the contents of the category „Ogólne uwagi od-
nośnie programu” [General opinions about the program] which contains 
exclusively complaints made against the public media provider. Howe-
ver, only in 2008 one could ascertain unequivocally that the majority of 
the complaints were related to the general shape of the program on 
offer, that is the presence or absence of certain types of productions in 



Complaints against TV Broadcasters Put in at Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji...  
 

75 

the program or to program scheduling. Finding out the shares of this 
type of complaints in the remaining years in the analyzed period would 
involve a detailed perusal of all of the complaints from that period. In 
any case, the viewers’ opinions stating that certain types of media pro-
ductions should be presented in TVP’s programs, such as sit-coms or 
films promoting specific values, demonstrate that the viewers treat TVP 
as an institution that is obliged to format its offer in a specific manner. 
In fact, this kind of TVP’s “exceptionalism” has been envisaged by the 
legislative as well. In art. 21 of the Broadcasting Act a wide-ranging 
catalogue of tasks is listed that should be carried out by the public tele-
vision and radio stations and those tasks constitute their so called mis-
sion. Those include, inter alia, programs produced for and about na-
tional and ethnic minorities, programs promoting democracy, programs 
about social and cultural affairs of local communities and the ones that 
present in a reliable manner various events and phenomena found in the 
country and abroad.   

This particular status of TVP creates an exceptional challenge for 
this broadcaster. On the one hand, it must comply with the regulations 
inherent in the law, which means shaping its program in such a way 
that it complies with the legislative’s intentions. On the other hand, it 
must fend for its position in the market where it competes with ever 
stronger commercial stations. TVN and Polsat jointly have already won 
a more than 30-percent share in the television market (15,9% and 
14,8% respectively). The model of entertainment television that they 
promote makes ever more viewers to opt for them at the disadvantage 
of TVP. The battle for the viewer and, which is coupled with it, for the 
advertisers’ money, forces TVP ever more frequently to forsake its 
ideals related to its public mission and pander for baser tastes, especial-
ly that its revenue from subscription fees has been dwindling (Infor-
macja... 2009, 2010). Some viewers certainly find this situation not 
acceptable. They think of the public television provider as a sui generis 
role model for the other stations, with some room for an ambitious film, 
an interesting documentary or an interview and with the biggest share 
of the program scheduling dedicated to so called high culture. Mean-
while Telewizja Polska surrenders its more ambitious programmes to 
the benefit of mass entertainment that allows it to compete with com-
mercial stations.  

The main objections raised against TVP that were identified in the 
analyzed five year period included, inter alia, changes in its channel 
TV3’s program scheduling that resulted in the removal of many 



JAKUB CZOPEK 
 

76 

productions dedicated to local communities, national and ethnic minori-
ties and specific social groups, such as „Magazyn Beskidzki”, 
„Telenowyny” (a production for the Ukrainian minority), „Integracja 
i „W-skersi” (addressed at the disabled), „Rodnô Zemia” and „Kaszëbë” 
(productions for the Kashubian minority), „Panorama Litewska”. The 
complaints included also general comments focusing on the fact that 
TVP had been broadcasting these types of media productions at such 
times of the day that do not suit the complaining viewers at all since, as 
a result, they are unable to watch their preferred productions (which are 
usually broadcast either very early in the morning or very late in the 
evening). In the majority of cases the broadcaster excused itself with an 
argument pointing out to insufficient financial means that were neces-
sary to prepare such productions and/or with declaring its readiness 
to bring them back into its program scheduling – provided that it would 
manage to collect adequate funds. Another frequently mentioned issue 
was the fact that the public broadcaster had not met the viewers’ 
expectations regarding the quality of the productions presented in TVP 
SA’s channels. Those complaints targeted productions such as 
„Gwiazdy tańczą na lodzie” [Stars dance on ice] (and inappropriate 
conduct of its female participants) and transmission from „Róże Gali” 
award-granting event (awards granted by „Gala” magazine; one of the 
awards had been granted to a homosexual couple – Tomasz Raczek and 
Marcin Szczygielski). 

In general, the hierarchy of the three broadcasters that „attracted” 
the most of the complaints reflects popularity of the channels that they 
offer. A similar pattern was visible in the previous years. In table 3 data 
reflecting audience measurement of the biggest broadcasters have been 
compiled and compared with the numbers of complaints against those 
broadcasters over the period 2007–2009. 

It is clear from table 3 that the biggest broadcasters, which attract 
most of the viewers, are also the ones against which most complaints 
are made. The longer a viewer watches the given production, the high-
est the probability that s/he should identify in it an element that s/he 
does not like and will be inclined to make a complaint about it. Theo-
retically, it could be expected that the stations against which complaints 
are most frequently made, should see their audience measurement drop 
as a result of the complaining viewers’ rejection of their offer. In reali-
ty, we witness a kind of a paradox – despite the number of complaints, 
which has stabilized at a more or less the same level, the stations’ audien- 
ce measurement indicators have remained similar as before (some 



Complaints against TV Broadcasters Put in at Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji...  
 

77 

minor drop in the audience measurement of all of the established sta-
tions could be simply explained by emerging ever new channels since 
those new channels intercept some of the viewers from the previous 
leaders). It thus appears that people watch tv even though they do not 
like some aspects of its operation. This ambivalent attitude towards 
television was aptly captured by a well-known film director Orson 
Welles who stated: „I hate television. I hate it as much as peanuts. But I 
can’t give up eating peanuts” (Godzic 1999: 23).  

 
Table 3. Market shares and complaints against 

the biggest television broadcasters 

Broadcaster 

2007 2008 2009 

Market 
shareP

* 

No. 
of com-
plaints 

Market 
share 

No. 
of 

com-
plaints 

Market 
share 

No. 
of 

compla-
ints 

TVP (TVP 1, TVP 2, TVP Info, 
TVP Sport, TVP Kultura, TVP 
Polonia) 

46,9% 198 43,8% 199 41,4% 178 

TVN (TVN, TVN 7, TVN 24, 
TVN Style, TVN Turbo, TVN 
Meteo) 

21,8% 42 21,9% 63 21,7% 34 

Polsat (Polsat, Polsat 2, Polsat 
Sport, Polsat News) 18,1% 19 17,1% 42 16,9% 23 

P

* 
Ppercent of time spent in front of a tv set and dedicated to watching channels of 

the given broadcaster (data quoted from KRRiT’s documentation and based on an AGB 
NMR survey carried out on a representative sample of the Polish population aged 
4 plus). 
Source: Author’s own calculations (based on KRRiT reports). 
 

It is clear from table 3 that the biggest broadcasters, which attract 
most of the viewers, are also the ones against which most complaints 
are made. The longer a viewer watches the given production, the 
highest the probability that s/he should identify in it an element that 
s/he does not like and will be inclined to make a complaint about it. 
Theoretically, it could be expected that the stations against which 
complaints are most frequently made, should see their audience 
measurement drop as a result of the complaining viewers’ rejection of 
their offer. In reality, we witness a kind of a paradox – despite the 
number of complaints, which has stabilized at a more or less the same 
level, the stations’ audience measurement indicators have remained 
similar as before (some minor drop in the audience measurement of 



JAKUB CZOPEK 
 

78 

all of the established stations could be simply explained by emerging 
ever new channels since those new channels intercept some of the 
viewers from the previous leaders). It thus appears that people watch 
tv even though they do not like some aspects of its operation. This 
ambivalent attitude towards television was aptly captured by a well-
known film director Orson Welles who stated: „I hate television. 
I hate it as much as peanuts. But I can’t give up eating peanuts” 
(Godzic 1999: 23). 

The remaining television stations have become objects of com-
plaints only rarely – their amount is just several complaints a year. At 
this point we may raise the problem of complaints against de-localized 
broadcasters, meaning those media service providers which broadcast 
their programs in Poland without any license – that is taking advantage 
of the European Convention on Transfrontier Television. Such broad-
casters have licenses which had been granted by foreign media regula-
tors. KRRiT may not have any direct influence on such broadcasters 
but it has to act through the respective organs responsible for radio and 
television broadcasting in the country from which the given broadcaster 
transmits. As of 2009, there were 73 Polish-language programs of that 
type available in Poland (Informacja…2009). Their number is likely to 
grow. Gradually, a share of this kind of programs in the television mar-
ket is also increasing, which might translate into more complaints made 
against them in the future. Therefore, the issue of efficient and fruitful 
cooperation between KRRiT and its foreign counterparts is gaining 
ever more prominence. In the case of complaints against de-localized 
broadcasters, KRRiT seeks first to use ways available in Poland – 
it approaches Poland-based representatives of the broadcasters. Only 
when such a representative is missing, it passes the case on to 
the regulator which has issued the license under which the given 
broadcaster operates. The case of this type of complaints is regulated in 
detail by a directive concerning audio-visual media services that 
has been implemented in all of the EU Member States (25TDzU UE, L 95 
z 15.04.2010, p. 1–24)25T. 

Concluding remarks 

Even a superficial overview of the complaints made against televi-
sion broadcasters lets one state that their authors are focused in particu-
lar on the public television provider and its channels. This state of af-



Complaints against TV Broadcasters Put in at Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji...  
 

79 

fairs results primarily from a responsibility that the Polish law has im-
posed on this particular broadcaster, requiring that it should fulfill some 
public mission. This mission is something that the authors of the com-
plaints have in mind; they expect that it will be manifest in the produc-
tions by the public broadcaster. That means that the viewers’ expecta-
tions vis-a-vis TVP programs are bigger than those vis-a-vis programs 
transmitted by private broadcasters.  

It needs to be stressed that the present paper has been based only 
on quantitative data concerning the complaints. The next step should 
involve a review of individual complaints in more detail, including 
problems raised and arguments presented in the complaints by their 
authors. Also, it should include an analysis of KRRiT’s reactions to this 
kind of correspondence. These steps would allow for determining 
whether complaints constitute a mechanism to exert some control over 
broadcasters, whether this mechanism is used by citizens appropriately 
and whether it really helps to eliminate and punish infringements upon 
the Polish Broadcasting Act. 

Bibliography 

TNS OBOP survey available in the Internet at http://www.tns-global.pl/centrum/ 
2007/2007-01#3694 

TNS OBOP survey available in the Internet at http://www.tns-global.pl/biuro_ 
prasowe/informacje_prasowe/2010/2010-01/wid/6450 

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z dnia 10 marca 2010 r. 
w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i admi-
nistracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych 
usług medialnych, 25TDzU UE, L 95 z 15.04.2010, p. 1–24. 

DzU 1993 nr 7, poz. 34, Ustawa z dnia 29 XII 1992 r. o radiofonii i telewizji, art. 10 
ust. 3 oraz art. 52–56. 

Godzic W., 1999, Telewizja jako kultura, Kraków. 
Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji, marzec 2009 r. A Kra-

jowa Rada Radiofonii i Telewizji’s document available in the Internet at: 
http://www.krrit.gov.pl/bip/KRRiT/Sprawozdania/Sprawozdanie2009/tabid/417/D
efault.aspx 

Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji, marzec 2010 r. A Kra-
jowa Rada Radiofonii i Telewizji’s document available in the Internet at: 
http://www.krrit.gov.pl/bip/KRRiT/Sprawozdania/tabid/61/Default.aspx 

Michalczyk S., 2008, Społeczeństwo medialne. Studia z teorii komunikowania masowe-
go, Katowice. 


