
Leszek Baran

Dziennikarstwo czy władza? Ambicje
regionalnych dzienników w
kontekście samorządowej kampanii
wyborczej w 2010 roku
Polityka i Społeczeństwo nr 1 (11), 102-117

2013



LESZEK BARAN 
 

102 

ARTYKUŁY „Polityka i Społeczeństwo” 1(11) / 2013 

Leszek Baran 

DZIENNIKARSTWO CZY WŁADZA? 
AMBICJE REGIONALNYCH DZIENNIKÓW 

W KONTEKŚCIE SAMORZĄDOWEJ KAMPANII 
WYBORCZEJ W 2010 ROKU 

Wprowadzenie 

W 2014 r. odbędą się w Polsce kolejne wybory samorządowe. Dla 
mediów regionalnych (lokalnych), dla których problematyka samorzą-
dowa jest tym, czym dla mediów ogólnopolskich problematyka pań-
stwowa, kampania ta stanie się kolejnym sprawdzianem funkcji, jakie 
te środki przekazu pełnią, powinny czy też chcą pełnić w społeczno-
ściach lokalnych.  

Przed wyborami samorządowymi w 2010 r. media regionalne po-
twierdziły swoje ambicje kształtowania wizerunków zarówno ugrupo-
wań politycznych (komitetów wyborczych), jak i kandydatów aspirują-
cych do funkcji radnych, wójtów oraz burmistrzów i prezydentów 
miast, tym samym wpływania na wyniki wyborów. W artykule przywo-
łano poczynania z tamtego okresu dwóch dzienników regionalnych 
(rzeszowskiego dodatku do „Gazety Wyborczej” – dalej także „Gaze-
ty…” i „GW”, oraz wydawanych w Rzeszowie „Super Nowości” – 
„SN”) przede wszystkim w odniesieniu do Tadeusza Ferenca – prezy-
denta Rzeszowa i zarazem, wówczas, kandydata na to stanowisko na 
kolejną kadencję.  

Za wyborem takiego przedmiotu rozważań przemawiały trzy 
względy. Po pierwsze – dla obu redakcji Ferenc nie był wymarzonym – 
mówiąc łagodnie – kandydatem na najwyższy urząd w stolicy Podkar-
pacia. Po drugie – w mniemaniu nawet lokalnych środowisk dzienni-
karskich wspomniane publikatory dawały wyraz swym postawom 
w znacząco różny sposób. Po trzecie wreszcie – dziennikarze „SN” 
współtworzyli wówczas komitet wyborczy konkurencyjny wobec komi-

 



Dziennikarstwo czy władza? Ambicje regionalnych dzienników...  
 

103 

tetu wspierającego Tadeusza Ferenca. Redakcja rzeszowskiego dodatku 
„GW” (podobnie jak inny podkarpacki dziennik – „Nowiny”) krytyko-
wała ten pomysł (TVN24.pl 2010a).  

Artykuł jest próbą oceny ambicji redakcji „GW” i „SN”, przeja-
wianych w trakcie samorządowej kampanii wyborczej, w świetle kon-
cepcji wpływu mediów na rzeczywistość zwanej „miękkim determini-
zmem” (Levinson 2006: 21–24; Goban-Klas 2005: 49–50) i w odnie-
sieniu do zasad dziennikarstwa pojmowanego jako przeciwieństwo 
negatywnego wymiaru propagandy.  

Dziennikarstwo a propaganda 

Cechy postępowania zwanego dziennikarstwem można ukazać przez 
pryzmat funkcji przypisywanych mediom. Podstawowa to „orientowanie 
w natłoku zdarzeń” (Furman 2002: 62, por. Bauer 2004: 149; Chyliński, 
Russ-Mohl 2007: 18–20), czyli – przede wszystkim – dostarczanie od-
biorcom wiedzy o otaczającym ich świecie (informowanie). Definicje 
informacji podnoszą wymóg obiektywizmu (czystości) tego gatunku 
dziennikarskiej wypowiedzi (Zakrzewska 2001: 8). Wymóg to raczej 
życzeniowy, bo przecież sam wybór tematu, rangowanie i selekcja skła-
dających się nań wątków oraz dobór, jako formy przekazu, takiego, a nie 
innego gatunku informacyjnego – to rozstrzygnięcia zawsze mniej lub 
bardziej subiektywne. Janina Fras przywołuje w swej pracy Dziennikar-
ski warsztat językowy (1999: 77) sformułowanie amerykańskiego teorety-
ka komunikowania George’a Gerbnera: „Nie ma wiadomości bez stronni-
czości” (All news are views). Rzecz jednak w tym, by zarówno w trakcie 
dokonywania, jak i po dokonaniu wspomnianych czynności zachowywać 
możliwie najdalej posuniętą bezstronność oraz rzetelność w prezentowa-
niu faktów (Zakrzewska 2001: 8; Bauer 2004: 152, por. Kunczik, Zipfel 
2000: 107–108). Co to oznacza? 

Językoznawcy rozróżniają komunikaty (wiadomości) z dominantą 
informacyjną i z dominantą publicystyczną (Wojtak 2008: 55–56). Te 
pierwsze można by sprowadzić w ich idealnej (kanonicznej) postaci do 
przekazu samych faktów. Te drugie dopuszczają prezentację opinii, 
ocen. Takimi są informacje zawierające wypowiedzi wartościujące, 
bądź przytoczenie stanowisk osób zaangażowanych w opisywane zda-
rzenia lub będących ich świadkami. Autor wiadomości z dominantą 
publicystyczną postępuje bezstronnie (rzetelnie), jeśli sam – jak 
w przypadku komunikatu z dominantą informacyjną – unika komento-



LESZEK BARAN 
 

104 

wania, nadto przedstawia zagadnienie z „uwzględnieniem różnych 
punktów widzenia” (Kunczik, Zipfel 2000: 109; Miarecki 2001: 50; 
Mallette 1996: 88–89).  

Z funkcji, jaką jest „orientowanie w natłoku wydarzeń”, wynikają 
uprawnienia mediów do objaśniania rzeczywistości, w tym – do interpre-
towania faktów. Służące temu teksty publicystyczne powinny spełniać 
kilka wymogów. Do najważniejszych zalicza się ich nieanonimowość. 
Bezwzględnie każdy powinien być podpisany autentycznym imieniem 
i nazwiskiem autora (Fras 1999: 84). Zasada ta, jeśli nie gwarantuje, to 
przynajmniej sprzyja dbałości publicysty o jego własne imię; pozwala 
oczekiwać, że będzie on (to kolejne wymogi stawiane publicystyce) wa-
rzył słowa, że wypowie się o tym, na czym się zna, a jeśli się nie zna, to 
głęboko pochyli się nad problematyką, którą zamierza roztrząsać (por. 
Miarecki 2001: 51–58). Publicysta – choć wolno mu wyrażać emocje – 
ma czytelnika przekonać przede wszystkim argumentami (Fras 1999: 85, 
por. też Bauer 2004: 159–160 i 163–164; Wojtak 2008: 82–91), a nie 
omamić (wprowadzić intencjonalnie w błąd), dokonując po drodze egze-
kucji na ludziach o poglądach niezgodnych z jego zdaniem (Miarecki 
2001: 57). Wtedy bowiem mamy do czynienia raczej z propagandą (czyt. 
niżej) niż z dziennikarstwem.  

Mimo że wymóg autorskiego podpisu odnosi się przede wszystkim 
do tekstów publicystycznych, a w gatunkach informacyjnych dopuszcza 
się sygnowanie materiałów dziennikarskich inicjałami, kryptonimami, 
akronimami nazw agencji prasowych, a nawet – w przypadku tzw. sy-
gnałów (fleszy) czy zajawek – publikowanie bez jakiegokolwiek podpi-
su (Fras 1999: 77–78), zasada sygnowania tekstu imieniem i nazwi-
skiem autora lub przynajmniej łatwymi do identyfikacji jego inicjałami 
powinna być stosowana także do komunikatów z dominantą publicy-
styczną. Kto postępuje rzetelnie, nie ma powodu, by ukrywać swoje 
dane (Furman, Kaliszewski, Wolny-Zmorzyński 2000: 18, por. Bauer 
2004: 148).  

Pojęcie rzetelności dziennikarstwa trzeba odnosić nie tylko do po-
jedynczego tekstu. Także do tekstów ze sobą korespondujących, wresz-
cie do tematu, któremu redakcja (medium) poświęca szereg materiałów, 
np. do kampanii wyborczej. Redakcja zyskuje na wiarygodności, jeśli 
nie poprzestaje wyłącznie na swoich opiniach, lecz daje głos, użycza 
szpalt także ludziom kompetentnym, którzy mogą pogląd czytelników 
o zjawisku, wydarzeniu, czyjejś aktywności pogłębić, poszerzyć, cza-
sem wręcz zmienić. Postępowanie redakcji jest tym rzetelniejsze, im 
pełniejsza jest paleta stanowisk przez nią nagłaśnianych.  



Dziennikarstwo czy władza? Ambicje regionalnych dzienników...  
 

105 

Z dziennikarstwem rzetelnym, a więc komunikującym i objaśniają-
cym rzeczywistość w sposób maksymalnie bezstronny, a zarazem 
uwzględniający zróżnicowanie punktów widzenia, nie kłóci się pojęcie 
propagandy wywodzone od źródłowego, łacińskiego propago, propa-
gare (krzewić, rozszerzać, rozciągać), a więc terminu emocjonalnie 
neutralnego. Dziś jednak, wskutek wielu doświadczeń społecznych, 
z propagandą kojarzone są przede wszystkim działania moralnie podej-
rzane, „podejmowane przez osoby i instytucje nieprzebierające w środ-
kach” (Szumakowicz 2000: 222). Tę dwuznaczność pojęcia propagandy 
oddaje definicja proponowana przez Słownik terminologii medialnej. 
Zgodnie z nią, propagandą są „skoordynowane działania polegające na 
świadomym rozpowszechnianiu starannie wyselekcjonowanych infor-
macji (faktów, prawdziwych, częściowo prawdziwych bądź fałszywych 
sądów o faktach, plotek, haseł, symboli oraz przekonań i ocen) mogą-
cych mieć wpływ na opinię publiczną i na podejmowane działania spo-
łeczne” (Kołodziej 2006). Propaganda jest prowadzona zawsze 
w interesie nadawcy. Inaczej niż dziennikarstwo – nie zawsze (o ile 
w ogóle) uwzględnia interesy adresata (Szumakowicz 2000: 223; Fur-
man 2002: 24).  

Socjotechniką wykorzystywaną w zabiegach perswazyjnych, np. 
propagandowych, jest manipulacja, czyli takie operowanie językiem, 
obrazami i dźwiękiem, aby odbiorca zrozumiał/interpretował przekaz 
nadawcy w sposób, jakiego życzy sobie manipulator (Kajtoch 2006: 
116). Jeśli manipulacja służy budowaniu przekazów odzwierciedlają-
cych rzeczywistość niczym w krzywym zwierciadle – nosi znamiona 
zabiegów mniej lub bardziej nagannych.  

„Gazeta Wyborcza” i „Super Nowości” 
wobec Tadeusza Ferenca 

Do analizy wybrano zbliżone liczby tekstów opublikowanych 
w dodatku „Gazety Wyborczej” i w „Super Nowościach”, poświęco-
nych osobie prezydenta Rzeszowa (zarazem kandydata na ten urząd) 
i jego stronnikom. W przypadku „Gazety…” były to materiały ukazu-
jące się w całym tygodniu przedwyborczym. W przypadku „SN” 
ograniczono się do analizy jednego wydania – magazynowego, 
z weekendu kończącego się niedzielą wyborcząP0F

1
P. Zabieg ten można 

                                                           
1 „Super Nowości” 2010, nr 225 (z 19–21 listopada). 



LESZEK BARAN 
 

106 

uzasadnić dwojako. Po pierwsze, tylko w tym jednym wydaniu „Su-
per Nowości” opublikowały nawet więcej tekstów z Tadeuszem Fe-
rencem w roli głównej lub w tle (łącznie siedemnaście) niż uczynił to 
w całym tygodniu przedwyborczym rzeszowski dodatek „Gazety…” 
(trzynaście tekstów). Po drugie – magazynowe wydania dzienników 
regionalnych, jak „SN” – o dużo większym nakładzie niż wydania 
ukazujące się w pozostałe dni – miewają często charakter quasi-
tygodników, koncentrujących uwagę czytelników na najważniejszych 
tematach mijającego tygodnia. Kończąca się samorządowa kampania 
wyborcza niewątpliwie takim tematem była. Można przyjąć, że 
w analizowanym wydaniu dziennik „SN” wybił „tłustą czcionką” 
najistotniejsze punkty stanowiska prezentowanego w sprawie wybo-
rów na prezydenta i do Rady Miasta Rzeszowa.  

Analizując teksty z „GW” i „SN” wzięto pod uwagę cechy zarezer-
wowane dla dziennikarstwa wysokiej próby (bezstronność autorów 
i redakcji jako nadawcy zbioru przekazów, rzetelność ich wywodów, 
sygnowanie tekstów autentycznymi imionami i nazwiskami, nieanoni-
mowość źródeł, zróżnicowanie gatunkowe materiałów jako przejaw czy-
stości prowadzonej na łamach kampanii informacyjno-publicystycznej). 
Występowanie cech przeciwstawnych kwalifikowano jako przejaw za-
biegów propagandowych.  

„Gazeta…” 
Wśród analizowanych tekstów, jakie pojawiły się w tygodniu 

przedwyborczym w rzeszowskim dodatku „GW”, znalazły się materiały 
informacyjne, publicystyczne i tzw. pograniczne (Furman, Kaliszewski, 
Wolny-Zmorzyński 2000: 30–31), w tym przypadku rozmowy z eksper-
tami – z jednej strony dostarczające treści informacyjnych, z drugiej 
zaś także opinii, ocen.  

Do komunikatów z dominantą informacyjną zaliczono materiał 
Wybory samorządowe. Komitet Ferenca na czele (Bujara 2010a). Za 
wiadomości z dominantą publicystyczną uznano teksty: Sondaż. Rze-
szowianie dobrze oceniają prezydenta (Bujara 2010b), Ferenc znów 
wygra, ale wiele zależy od niezdecydowanych (Bujara 2010c), Przed-
szkolaki stanowczo: Chcemy zoo i Aquaparku (Kruczek 2010a), Kan-
dydaci porozmawiają o sporcie dzieci i młodzieży (Kruczek 2010b), 
Kandydaci uwodzili studentów swoją tężyzną sportową (Bujara 
2010d), a także Walczą o fotel prezydenta. Co robią w wolnym cza-
sie? (Bujara, Gernand 2010) oraz Setka pomysłów Ferenca na na-
stępną kadencję (Gernand 2010a).  



Dziennikarstwo czy władza? Ambicje regionalnych dzienników...  
 

107 

Tekstami „GW” ewidentnie publicystycznymi wśród analizowa-
nych były: Rządy prezydenta Ferenca nie zaspokoiły apetytu (Gernand 
2010b) oraz Podsumowanie kadencji. To była bezbarwna rada miasta 
(Gernand 2010c), a także: Kontynuacja obecnej polityki pcha nas 
w przepaść (Kultys 2010).  

Wreszcie do tekstów gatunkowo pogranicznych można zaliczyć 
dwie rozmowy z ekspertami zewnętrznymi (pracownikami naukowo-
dydaktycznymi rzeszowskich uczelni – specjalistami w zakresie wize-
runku oraz zarządzania): Leszek Gajos komentuje sondaże wyborcze 
(Bujara 2010e) oraz Barbara Sieńko: Miastu potrzebny menedżer 
(Bujara 2010f).  

Gatunkowe zróżnicowanie tekstów opublikowanych w dodatku 
„GW” i poświęconych prezydentowi Ferencowi oraz jego komitetowi 
wyborczemu świadczy o tym, że dziennik ten wykorzystał generalnie 
wszystkie możliwości dziennikarskiej wypowiedzi. W komunikacie 
z dominantą informacyjną przedstawił fakty (wyniki sondażu), 
w wiadomościach z dominantą publicystyczną zakomunikował o fak-
tach i przywołał opinie oraz deklaracje osób z tymi faktami związa-
nych. W publicystyce wypunktował osiągnięcia i porażki (zaniecha-
nia, zaniedbania) prezydenta Rzeszowa i jego zaplecza, w rozmowach 
z ekspertami zaś zweryfikował publikowane na swych łamach opinie 
(także swoje).  

W niektórych przywołanych komunikatach z dominantą publicy-
styczną można wskazać zwroty i sentencje, które z punktu widzenia 
czystości tego gatunku wypowiedzi dziennikarskiej nie były uprawnio-
ne. Np. w tekście Sondaż. Rzeszowianie dobrze oceniają prezydenta, 
autorka, Małgorzata Bujara, użyła odautorskich, ewidentnie ocennych 
wyrażeń (czytelników miała zatem „mierzić” zakończona „klęską” roz-
budowa stadionu miejskiego, zmodernizowana zaś stacja uzdatniania 
wody, uznawana przez prezydenta za jego największe osiągnięcie, „wy-
lądowała” w rankingu na trzecim miejscu wśród jego dokonań).  

Tytuł omówienia kolejnego sondażu – Ferenc znów wygra, ale wie-
le zależy od niezdecydowanych, także autorstwa Małgorzaty Bujary, 
wprowadzał czytelnika w błąd (nie wykluczał bowiem przegranej pre-
zydenta). Adekwatny do treści korpusu byłby nagłówek Ferenc znów 
wygra – jeśli nie w pierwszej, to w drugiej turze. W drugiej turze bo-
wiem sondaż nie dawał szans nawet najpoważniejszemu kontrkandyda-
towi prezydenta.  

Zastrzeżenia można mieć także do tekstu Marka Kruczka – Kandy-
daci porozmawiają o sporcie dzieci i młodzieży. W materiale tym 



LESZEK BARAN 
 

108 

zamieszczono wypowiedzi wszystkich kontrkandydatów Tadeusza 
Ferenca, zabrakło natomiast stanowiska samego prezydenta. Autor 
mógł mieć problem z uzyskaniem takiej wypowiedzi (choć w tekście 
tego nie stwierdził), rozmawiał za to z pełnomocnikiem komitetu wy-
borczego prezydenta. Nie poprosił go jednak o ocenę stosownej aktyw-
ności miasta i Tadeusza Ferenca. W efekcie publikacja sugerowała 
czytelnikom, że prezydent nie jest dobrym kandydatem dla osób zatro-
skanych stanem miejskiej oferty rekreacyjnej kierowanej do małolet-
nich. Teza ta nie musiała mijać się z prawdą, byłaby jednak bardziej 
wiarygodna, gdyby została oparta także na stanowisku krytykowanego 
kandydata i/lub jego komitetu wyborczego. 

Pozostałe przedwyborcze teksty informacyjne rzeszowskiej „GW”, 
odnoszące się do prezydenta Ferenca i jego stronników, można uznać 
za wypełniające kryteria rzetelnych.  

Autorzy tekstów publicystycznych – Artur Gernand i Robert Kultys 
(radny miejski, z zawodu architekt, przy okazji członek miejskiej komi-
sji gospodarki przestrzennej, któremu „Gazeta…” udostępniła łamy) – 
skorzystali z możliwości przysługujących twórcom takich przekazów, 
a więc prawa do subiektywnej oceny dokonań prezydenta w trakcie 
kończącej się kadencji. Sukcesów znaleźli mniej niż porażek. O ile 
publicystyka taka jest uprawniona, w przypadku udostępnienia szpalt 
przedstawicielowi przeciwnego obozu politycznego razi brak (przy-
najmniej w tygodniu przedwyborczym) publikacji, której autorem był-
by reprezentant (rzecznik) stronnictwa proprezydenckiego. Na margine-
sie warto też zauważyć, że tytuł tekstu Roberta Kultysa Kontynuacja 
obecnej polityki pcha nas w przepaść (najprawdopodobniej zapropo-
nowany przez redakcję) nie był adekwatny do treści artykułu; autorowi 
chodziło o przepaść komunikacyjną, w którą – wskutek zaniedbań eki-
py rządzącej – mogą wpaść mieszkańcy miasta, nie zaś o przepaść np. 
finansową, z którą wielu mogło kojarzyć wspomniany tytuł.  

Wreszcie rozmowy z ekspertami… Same w sobie wypowiedzi takie 
budują wiarygodność dziennika. Uciekającemu się do wywiadu dzien-
nikarzowi – choć to on dobiera interlokutora, zadaje pytania i w więk-
szym lub mniejszym stopniu ukierunkowuje („ustawia”) rozmowę – 
trudniej zarzucić stronniczość (a rozmówcy Małgorzaty Bujary – 
dr Leszek Gajos i dr Barbara Sieńko – legitymizowali swymi wypowie-
dziami niektóre zarzuty „Gazety…” wobec Tadeusza Ferenca) niż pu-
blicyście używającemu argumentów, za którymi nie kryją się autorytety 
(Mallette 1996: 86–87).  



Dziennikarstwo czy władza? Ambicje regionalnych dzienników...  
 

109 

Podsumowując analizę rzetelności poszczególnych tekstów opu-
blikowanych przez „Gazetę Wyborczą” i całościowej ich wymowy 
można stwierdzić, że tym, czego czytelnikowi mogło zabraknąć, był 
de facto niedostatek głosu głównego ich bohatera, czyli Tadeusza 
Ferenca. Owszem – jego wypowiedzi i/lub poglądy pojawiały się, ale 
były to powtórzenia (przytoczenia) tego, co prezydent zwykł był ma-
wiać wcześniej i często. „Gazeta…” nie uzyskała natomiast (nie uda-
ło jej się, nie chciała, uznała, że już tego czynić nie musi, bo wcze-
śniej wielokroć to robiła?) i nie przytoczyła wypowiedzi prezydenta 
odnoszących się do stawianych mu zarzutów, zwłaszcza problemów 
komunikacyjnych Rzeszowa.  

Omówione materiały prasowe (także te jedynie wymienione z tytu-
łu) były podpisane autentycznymi imionami i nazwiskami autorów. 
Mimo zastrzeżeń, jakie zgłoszono do ich tekstów (mimo wytkniętych 
im uchybień – intencjonalnych czy też nieumyślnych), nie mieli zasad-
niczych powodów, by się ich wstydzić. 

„Super Nowości”... 
Ocena gatunkowości materiałów opublikowanych w „SN” w week-

end przed wyborami samorządowymi w 2010 r. jest mocno utrudniona. 
Większość miała strukturalne cechy gatunkowe informacji (czasem 
rozwiniętej). Ze względu na obecność odautorskich wyrażeń (słów, 
fraz, zdań) oceniających, domniemań, podejrzeń, przypuszczeń, apeli, 
a także stronniczą selekcję faktów – trudno im jednak przyznać status 
nie tylko komunikatów z dominantą informacyjną, ale nawet publicy-
styczną (Furman, Kaliszewski, Wolny-Zmorzyński 2000: 16–17). 
Większość z nich trudno też uznać za publicystyczne choćby z formal-
nego względu: pod dziesięcioma znalazły się fikcyjne imiona i nazwi-
ska, dwa sygnowano inicjałami uniemożliwiającymi identyfikację auto-
rów, trzech w ogóle nie podpisanoP1F

2
P. Tym samym rzetelność tych tek-

stów może być kwestionowana: ukrywając swoje personalia ich autorzy 
mieli zapewne świadomość, że przynajmniej niektóre treści podawali, 
niektóre dane zestawiali bez pokrycia w faktach bądź dokumentach, 
jakimi dysponowali, lub mimo tych faktów.  

Przyjrzyjmy się publikacjom sygnowanym fikcyjnymi persona-
liami i pogrupujmy je nie wedle gatunków dziennikarskich, lecz we-
dług ich tematyki. Można zatem wyróżnić materiały poświęcone ro-
                                                           

2 Odnosząc się do tekstów, które zostały podpisane fikcyjnymi imionami i nazwi-
skami lub trudnymi do zidentyfikowania inicjałami, autorów nie podaję. Do tekstów 
niepodpisanych w ogóle się nie odnoszę. 



LESZEK BARAN 
 

110 

dowodowi i wizerunkowi prezydenta Rzeszowa oraz wspierającego 
go komitetu wyborczego. Można również wskazać teksty traktujące 
o zarządzaniu przez Tadeusza Ferenca i jego polityczne zaplecze mia-
stem, a także o – zdaniem nadawcy – wątpliwej w sensie prawnym 
aktywności szefa miasta.  

Zajmując się Ferencem jako człowiekiem dziennik określał go jako 
„starego, chorego i wypalonego prezydenta”, pytając nawet, czy nie jest 
on aby „Breżniewem z rzeszowskiego ratusza” (Obalamy mit Ferenca 
jako dobrego gospodarza). W jego karierze wypunktowywał przede 
wszystkim przynależność do PZPRP2F

3
P i awanse osiągane „zapewne dzię-

ki dawnym partyjnym układom”. Niestety, na poparcie tych przypusz-
czeń autor nie przedstawił żadnych dowodów. W tekście opartym za-
sadniczo o jedno źródło (Wikipedię) nie uniknął też błędów faktogra-
ficznychP3F

4
P (Ferenc swoją karierę zawdzięcza PZPR). Grą na resenty-

mentach – na oczekiwanej, a może nawet wywoływanej niechęci do 
osób, które miały w życiorysie członkostwo w PZPR – był też tekst 
Cała prawda o tym, dlaczego w Rzeszowie nie ma listy SLD do Rady 
Miasta. „SN” starały się w nim wmówić/przypomnieć czytelnikom, że 
są „bastionem prawicy”, że tylko 10% z nich popiera lewicę, i sformu-
łowały apel, by nie dali się zmanipulować i zagłosowali na PiS lub PO. 
Trudno ten i dwa poprzednie artykuły nazwać inaczej niż propagando-
wymi.  

W przedwyborczym przekazie „Super Nowości” Tadeusz Ferenc 
jawił się jako przeciwieństwo człowieka gospodarnego (Obalamy mit 
Ferenca jako dobrego gospodarza). Prezydent miał zatem zadłużyć 
miasto w niepokojącym stopniu. Na dowód dziennik żonglował liczba-
mi bezwzględnymi i odsetkami z różnych lat, alarmując, że zadłużenie 
Rzeszowa osiągnęło w 2009 r. poziom 30,8% jego dochodów, zaś na 
obsługę zadłużenia wydano w tym samym roku prawie 5% (Za kadencji 
Tadeusza Ferenca zadłużenie Rzeszowa wzrosło o 185 mln złotych!). 
Z danych tych trudno było jednak wnioskować, czy miastu groził krach, 
czy nie. Autor nie podał bowiem (nie przypomniał), jakich progów 
procentowych gmina nie może ustawowo przekroczyć. A wynosiły one: 
60% dochodów (i to planowanych, a więc na kolejny rok) w przypadku 
zadłużenia oraz 15% dochodów w przypadku jego obsługi. Sytuacja nie 
                                                           

3 PZPR – Polska Zjednoczona Partia Robotnicza.  
4 W omawianym tekście znalazło się też zdanie: „Będąc zaledwie przez rok posłem 

SLD (lata 1991–1992), nie przestał [Tadeusz Ferenc] kierować spółdzielnią”. Owszem 
– Tadeusz Ferenc był przez rok posłem, tyle że równo dekadę później. 



Dziennikarstwo czy władza? Ambicje regionalnych dzienników...  
 

111 

była zatem dramatyczna. Autor zbliżyłby się do dziennikarstwa rzetel-
nego, oddalił zaś od narracji propagandowej, gdyby zajął się celowo-
ścią wydawanych przez miasto pieniędzy. 

W tym kierunku podążył autor, który pochylił się nad zasadnością 
wydawania przez miasto setek tysięcy złotych na świąteczne ilumina-
cje (Ferenc trwoni pieniądze z prędkością światła). Wypunktował 
rosnące z roku na rok nakłady na świetlne ozdoby, podał w wątpli-
wość praktykę ich kilkumiesięcznej ekspozycji, podniósł też kwestię 
zakupu iluminacji (co, jego zdaniem, w ciągu kilku lat mogło przy-
nieść budżetowi Rzeszowa oszczędności). Skojarzył również rosnące 
koszty świątecznych iluminacji z faktem wygrywania od kilku lat 
przetargów na ich dostarczanie przez tę samą firmę. Co więcej – 
stwierdził, że prawa autorskie do wizualizacji ozdób preferowanych 
w specyfikacji przetargowej mają osoby prowadzące działalność jako 
wspólnicy wspomnianej spółki. Te partie tekstu można było uznać za 
rzeczowe. Podawane fakty stanowiły bazę dla materiału prawdziwie 
śledczego. Czy jednak były to [same] fakty? Trudno ocenić, skoro 
autor nie uzyskał stanowiska w tej sprawie podmiotów, które piętno-
wał. Rzetelność jego materiału umniejszyły też sugestie korupcji 
z udziałem urzędników miejskich, nierzetelnego prowadzenia przez 
nich procesu przetargowego i niebywałej rozrzutności gospodarza 
miasta (bez uzyskania informacji choćby od prezydenckiego rzeczni-
ka), również nadmiernie emocjonalne słownictwo („gruby przekręt”, 
„przetarg […] chamsko ustawiony”).  

Podobne zabiegi językowe, choć na mniejszą skalę, pojawiły się 
też w krótkim materiale sygnowanym inicjałami – Ferenca nie intere-
suje sport. Pytając np., dlaczego zabrakło Tadeusza Ferenca na debacie 
kandydatów do fotela prezydenta Rzeszowa poświęconej sportowi 
dzieci i młodzieży, autor dywagował: „A może [powodem absencji 
prezydenta na spotkaniu był] brak zainteresowania sportem, bo przecież 
lepiej wychodzi się na legalizacji inwestycji Podkulskiego”.  

Podejrzanym, zdaniem „SN”, związkom prezydenta z biznesmenem 
Ryszardem Podkulskim dziennik poświęcił trzy materiały. W publikacji 
Ferenc, czyli jak by tu pomóc Podkulskiemu, gazeta sugerowała: Pod-
kulski, inwestor i właściciel lub współudziałowiec kilku galerii w mie-
ście, robi wszystko, aby potencjalni konkurenci nie mogli rozwinąć 
skrzydeł; prezydent Rzeszowa ułatwia mu to zadanie jak może. Tekst 
robił wrażenie materiału śledczego, tyle że… nie znalazły się w nim ani 
odwołania do dokumentów potwierdzających podejrzenia gazety, ani 
wypowiedzi wiarygodnych świadków, np. bohaterów wymienianych 



LESZEK BARAN 
 

112 

z imienia i nazwiska (nie było żadnych cytatów!). Czytelnik nie miał 
podstaw, aby stwierdzić, że dziennik wyssał sobie tę historię z palca. 
Ale też – choćby chciał – nie mógł autorowi bezwarunkowo zaufać. 

W tekście Panika w obozie Ferenca autor powoływał się na ano-
nimowe źródło, które zdradzało przyczynę owej paniki („gorączki 
i psychozy na korytarzach ratusza sięgającej już zenitu”) – miał nią być 
pomysł „utworzenia komisji śledczej do spraw powiązań Ferenca 
i Podkulskiego”. Ideę komisji rozwijał tekst Jest już odzew w sprawie 
komisji śledczej dotyczącej powiązań Ferenca i Podkulskiego. W skład 
komisji miało wejść „po 2 dziennikarzy z różnych redakcji rzeszow-
skich mediów oraz po 2 przedstawicieli poszczególnych komitetów 
wyborczych”, a o swoich wnioskach miała ona powiadomić „prokuratu-
rę i odpowiednie służby”. Problem w tym, że czytelnik nie dowiadywał 
się z tekstu, jakie regulacje pozwalały powołać na poziomie lokalnym 
komisję o uprawnieniach śledczych i w składzie, jak przedstawiony 
powyżej. Próżno było też szukać informacji, kto (jaki komitet wybor-
czy) odpowiedział na tę inicjatywę dziennika. Zapewne świadom wąt-
pliwej siły swych wywodów, autor tekstu zauważył: „Na razie nie 
ujawniamy jeszcze nazw tych komitetów”. 

Praktycznie każdej z antyferencowskich publikacji w omawianym 
wydaniu „SN” można wytknąć takie lub podobne „niedociągnięcia”, 
a przecież z punktu widzenia zasad rzetelnego dziennikarstwa wystar-
czy obecność w tekście bodaj jednego słabo uargumentowanego faktu, 
by wiarygodność materiału można było podważyć. Jak bowiem zauwa-
żają Jerzy Baczyński i Mariusz Janicki (2010), „autor przyłapany na 
umysłowych i faktograficznych manipulacjach zostaje przez bardziej 
wyrobionych czytelników odruchowo klasyfikowany jako propagandy-
sta lub co najmniej publicysta zaangażowany”. 

Ambicje „Gazety Wyborczej” i „Super Nowości” 

Wydaje się, że „Gazeta…” – mimo oceny dokonań Tadeusza 
Ferenca kwalifikowanej przez niektórych czytelników jako propagan-
daP4F

5
P i mimo wykazanych uchybień – proponowała teksty (przynajmniej 

w tygodniu przedwyborczym) sytuujące się bliżej tego bieguna konti-
nuum, który określamy jako dziennikarstwo. Co więcej – nie sięgnęła 

                                                           
5 „Czyli propaganda w GW zdała się psu na budę” – internauta sceptyk31 w ko-

mentarzu do (Bujara 2010a).  



Dziennikarstwo czy władza? Ambicje regionalnych dzienników...  
 

113 

po instrumenty inne, za pomocą których chciałaby wpływać na wynik 
wyborów i władze Rzeszowa jako takie.  

Jeśliby więc szukać określenia dla ambicji wpływania na rzeczywi-
stość, jakie w tygodniu przedwyborczym zdradzał swymi publikacjami 
rzeszowski dodatek „GW”, to spośród kategorii rozważanych przez 
Paula Levinsona najlepiej oddawałaby je kategoria „determinizmu 
miękkiego mediów”. Zgodnie z nią środki przekazu wpływają na swe 
otoczenie. Równocześnie instrumenty, jakimi dysponują, pozwalają 
określić ten ich wpływ jako potencjalny, probabilistyczny (Levinson 
2006: 24; Goban-Klas 2005: 50). O tym, czy odbiorcy ulegną perswazji 
mediów, w dużym stopniu decydują oni sami – ich wykształcenie 
i doświadczenia życiowe – oraz otoczenie.  

Publikacje „Super Nowości” mniej miały wspólnego z dziennikar-
stwem niż z propagandą. Nie oznacza to, że całkowicie mijały się z praw-
dą, a zawarta w nich krytyka poczynań prezydenta nie miała żadnych 
podstawP5F

6
P (ustalenie tego nie było jednak przedmiotem niniejszej anali-

zy). Oznacza jedynie, że w partiach informacyjnych publikowanych tek-
stów autorzy manipulowali faktami (danymi), pozwalali sobie wygłaszać 
opinie prawie wyłącznie swoje, a jeśli przytaczali czyjeś, to anonimowe. 
Druga strona sporu praktycznie nie istniała. Autorzy – z reguły ukrywają-
cy się za fikcyjnymi imionami i nazwiskami, co samo w sobie rodzi wąt-
pliwości co do rzetelności postępowania – nie odwoływali się (znów 
z reguły) do ocen, opinii pozaredakcyjnych ekspertów, przeciwników, ale 
i zwolenników krytykowanego prezydenta Rzeszowa.  

Kampania prasowa podjęta przez „SN”, mimo że nacechowana wie-
loma – mówiąc łagodnie – uchybieniami w sztuce dziennikarskiej, sama 
w sobie nie dawała jednak podstaw, by ambicje dziennika określić jako 
przełamujące ramy determinizmu miękkiego. Co najwyżej silnie je napi-
nały. Równolegle jednak i w związku z publikowaniem tekstów krytyku-
jących prezydenta i jego stronnictwo osoby związane z „SN” stworzy-
ły/zorganizowały/zawiązały komitet wyborczy dziennikarzy „Rzeszów 
lepszy o 100 procent”. Tekstom antyprezydenckim towarzyszyły więc 
komunikaty prasowe zachwalające program tegoż komitetu.  

Przykładem tekst z omawianego wydania „SN” Czynsze za mieszka-
nia można obniżyć nawet o 20 procent!, sygnowany fikcyjnym imieniem 
                                                           

6 Można nawet powiedzieć, że batalia „SN” o obniżenie kosztów świątecznych 
iluminacji zakończyła się częściowym sukcesem: miasto zmniejszyło ostatnio wydatki 
na ten cel i zdecydowało się skrócić czas ekspozycji ulicznych ozdób; zob. tekst 
z 4 grudnia 2012 Świąteczne światełka już wiszą, http://supernowosci24.pl/swiateczne-
swiatelka-juz-wisza/, 14.01.2013 



LESZEK BARAN 
 

114 

i nazwiskiem. Obietnicę redukcji czynszów mieli złożyć właśnie dzienni-
karze – kandydaci na radnych z komitetu „Rzeszów lepszy o 100 pro-
cent”. Tekst nie ujawniał tego patentu, ale można go było poznać z mate-
riałów wyborczych zamieszczonych w tym samym numerze dziennika. 
Nowy prezydent („SN” wyraźnie faworyzowały jednego kandydata, po-
święcając mu pochlebne publikacje także w omawianym wydaniu) miał 
wezwać zarządy spółdzielni do obniżenia czynszów. Jeśliby tego nie 
uczyniły – prezydent miał umożliwić i doprowadzić do „nadzwyczajnego 
zebrania członków spółdzielni”, a to miałoby odwołać prezesa. Nadawca 
chyba jednak „zapomniał”, że spółdzielnie mieszkaniowe to samorząd 
inny niż gminny (miejski). Ten drugi nie może ingerować w sposób, jaki 
zasugerowano, w kompetencje spółdzielczego.  

W związku z powyższym można założyć hipotezę następującą: 
u podstaw postępowania redakcji „SN” przed wyborami samorządowymi 
2010 r. leżała chęć uzyskania kategorycznego wpływu na władze miasta – 
determinizmu twardego, nie miękkiego. Kampania prasowa była w tym 
przypadku instrumentem służącym osiągnięciu tego wpływu. 

Podsumowanie 

Ambicją publikatorów jest faktyczne kształtowanie rzeczywistości. 
Determinizm miękki, czyli wpływanie na tę rzeczywistość za pomocą 
publikacji odwołujących się do pozaredakcyjnych źródeł informacji, 
nie musi media, ich właścicieli, satysfakcjonować. Zawsze bowiem 
dostęp do takich źródeł może być niepełny, niedostateczny, a siła raże-
nia (moc sprawcza) publikowanych w konsekwencji tekstów – ograni-
czona. I chociaż Rada Etyki Mediów krytykuje angażowanie się dzien-
nikarzy w działalność polityczną (TVN24.pl 2010), pokusa posiadania 
przedstawiciela/przedstawicieli w gronie osób rozstrzygających wprost 
istotne problemy mieszkańców i miasta jako takiego – jest dla mediów 
(ich właścicieli) i niektórych ich pracowników kusząca. Potwierdziły to 
wybory samorządowe z roku 2010. Niewykluczone, że podobne próby 
zostaną powtórzone. 



Dziennikarstwo czy władza? Ambicje regionalnych dzienników...  
 

115 

Bibliografia 

Wydawnictwa zwarte 

Chyliński M., Russ-Mohl S., 2007, Dziennikarstwo, Warszawa. 
Fras J., 1999, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław.  
Furman W., 2002, Sekrety public relations, wydanie II zmienione, Rzeszów. 
Furman W., Kaliszewski A., Wolny-Zmorzyński K., 2000, Gatunki dziennikarskie. 

Specyfika ich tworzenia i redagowania, Rzeszów. 
Kunczik M., Zipfel A., 2000, Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowa-

niu, Warszawa. 
Levinson P., 2006, Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, 

Warszawa. 
Mallette M.F. 1996 (red.), Zasady i tajniki dziennikarstwa. Podręcznik dla dziennikarzy 

Europy Środkowej i Wschodniej, Warszawa. 
Wojtak M., 2008, Analiza gatunków prasowych, Lublin. 

Artykuły w pracach zbiorowych 

Baczyński J., Janicki M., 2010, Artykuł publicystyczny [w:] Biblia dziennikarstwa, red. 
A. Skworz, A. Niziołek, Kraków. 

Bauer Z., 2004, Gatunki dziennikarskie [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. 
Z. Bauer, E. Chudziński, wydanie III, Kraków. 

Goban-Klas T., 2005, Przesunięcie centrum władzy: media jako pierwsza siła systemu 
politycznego [w:] Media lokalne a demokracja lokalna, red. J. Chłopecki, R. Po-
lak, Rzeszów. 

Kajtoch W., 2006, Manipulacja językowa [w:] Słownik terminologii medialnej, red. 
W. Pisarek, Kraków. 

Miarecki T., 2001, Komentarz [w:] Dziennikarstwo od kuchni, red. A. Niczyperowicz, 
Poznań. 

Pełczyński S., 1998, Manipulacja polityczna [w:] Encyklopedia psychologii, red. 
W. Szewczuk, Warszawa.  

Szumakowicz A., 2000, Propaganda [w:] Encyklopedia socjologii, t. 3, red. H. Domań-
ski i in., Warszawa. 

Zakrzewska L., 2001, Informacja [w:] Dziennikarstwo od kuchni, red. A. Niczypero-
wicz, Poznań. 

Publikacje w mediach 

„Gazeta Wyborcza” 
Bujara M., 2010a, Wybory samorządowe. Komitet Ferenca na czele, 
http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8658894,Wybory_samorzadowe__Komitet_ 

Ferenca_na_czele.html (19.04.2011) 



LESZEK BARAN 
 

116 

Bujara M., 2010b, Sondaż. Rzeszowianie dobrze oceniają prezydenta,http://rzeszow. 
gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8665620,Sondaz__Rzeszowianie_dobrze_oceniaja_ 
prezydenta.html (19.04.2011) 

Bujara M., 2010c, Ferenc znów wygra, ale wiele zależy od niezdecydowanych, 
http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8671962,Ferenc_znow_wygra__ale_wie
le_zalezy_od_niezdecydowanych.html (19.04.2011) 

Bujara M., 2010d, Kandydaci uwodzili studentów swoją tężyzną sportową, 
http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8665247,Kandydaci_uwodzili_studento
w_swoja_tezyzna_sportowa.html (19.04.2011) 

Bujara M., 2010e, Leszek Gajos komentuje sondaże wyborcze, http://rzeszow. 
gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8677858,Leszek_Gajos_komentuje_sondaze_wyborcze.html 
(19.04.2011) 

Bujara M., 2010f, Barbara Sieńko: Miastu potrzebny menedżer, http://rzeszow. 
gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8677835,Barbara_Sienko__Miastu_potrzebny_menedzer. 
html (19.04.2011) 

Bujara M., Gernand A., 2010, Walczą o fotel prezydenta. Co robią w wolnym czasie? 
http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8647487,Walcza_o_fotel_prezydenta__
Co_robia_w_wolnym_czasie_.html (19.04.2011) 

Gernand A., 2010a, Setka pomysłów Ferenca na następną kadencję, http:// 
rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8683667,Setka_pomyslow_Ferenca_na_nastepna_ 
kadencje.html (19.04.2011) 

Gernand A., 2010b, Rządy prezydenta Ferenca nie zaspokoiły apetytu, http:// 
rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8665637,Rzady_prezydenta_Ferenca_nie_ 
zaspokoily_apetytu.html (19.04.2011) 

Gernand A., 2010c, Podsumowanie kadencji. To była bezbarwna rada miasta, 
http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8683760,Podsumowanie_kadencji__To_
byla_bezbarwna_rada_miasta.html (19.04.2011) 

Kruczek M., 2010a, Przedszkolaki stanowczo: chcemy zoo i aquaparku, http:// 
rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8683770,Przedszkolaki_stanowczo__Chcemy_ 
zoo_i_aquaparku.html (19.04.2011) 

Kruczek M., 2010b, Kandydaci porozmawiają o sporcie dzieci i młodzieży, 
http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8677927,Kandydaci_porozmawiaja_o_ 
sporcie_dzieci_i_mlodziezy.html (19.04.2011) 

Kultys R., 2010, Kontynuacja obecnej polityki pcha nas w przepaść, http:// 
rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34972,8683754,Kontynuacja_obecnej_polityki_pcha_ 
nas_w_przepasc.html (19.04.2011) 

„Super Nowości”, nr 225 (19–21 listopada) z 2010 r. 
Cała prawda o tym, dlaczego w Rzeszowie nie ma listy SLD do Rady Miasta, s. 5. 
Czynsze za mieszkania można obniżyć nawet o 20 procent!, s. 7. 
Ferenc, czyli jak by tu pomóc Podkulskiemu, s. 10–11. 
Ferenc swoją karierę zawdzięcza PZPR, s. 6.  
Ferenc trwoni pieniądze z prędkością światła, s. 14. 
Ferenca nie interesuje sport, s. 14. 
Jest już odzew w sprawie komisji śledczej dotyczącej powiązań Ferenca i Podkulskiego, 

s. 14. 



Dziennikarstwo czy władza? Ambicje regionalnych dzienników...  
 

117 

Obalamy mit Ferenca jako dobrego gospodarza, s. 1. 
Panika w obozie Ferenca, s. 5. 
Za kadencji Tadeusza Ferenca zadłużenie Rzeszowa wzrosło o 185 mln złotych!, s. 22. 
TVN24.pl 2010a, Dziennikarze biją się o mandaty radnych, http://www.tvn24.pl/ 

12690,1679507,0,1,dziennikarze-bija-sie-o-mandaty-radnych,wiadomosc.html 
(09.06.2011) 

TVN24.pl 2010b, Wybory samorządowe to nie jest polityka, http://www.tvn24.pl/ 
12690,1681775,1,1,pracuja-w-jednej-redakcji-startuja-z-jednej-listy,wiadomosc.html, 
(10.11.2010) 

4TJOURNALISM4T 4TOR POWER? AMBITIONS4T 4TOF REGIONAL4T 4TNEWSPAPERS 
IN THE CONTEXT OF4T THE 4TLOCAL GOVERNMENT4T 4TELECTION 

CAMPAIGN4T 4TIN 2010 

4TAbstract  

Before the local elections in 2010 two newspapers in Rzeszów – the local edition 
of „Gazeta Wyborcza” and „Super Nowości” – tried to make effort to gain a result in 
the elections for President of Rzeszów and to the City Council. In the article the instru-
ments used by these newspapers are discussed – publications and co-creation of election 
committee.  

The text ends with a conclusion that in terms of impact on reality, the ambitions of 
„GW” could be defined within the media category of soft determinism, but the ambi-
tions of „SN” qualify as media hard determinism. 

Key words: local elections, journalism, propaganda, media determinism  


