
Spustek, Irena

"Dziennik Petersburski" w
przededniu I wojny światowej
Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego 2, 151-168

1963



IRENA SPUSTEK

„DZIENNIK PETERSBURSKI“ W PRZEDEDNIU I WOJNY
ŚWIATOWEJ

Prasa polska w stolicy imperium rosyjskiego — Petersburgu — 
rniała bogate, aczkolwiek nie zbadane dotąd przez historyków tradycje. 
W latach 183Ó—1835 wychodził tutaj tygodnik „Bałamut: Satyryk- 
-jowialista. Pismo czasowe zbieranej drużny wydawane w Petersburgu“. 
Pismo o tak wiele wyjaśniającym, chociaż nieco przydługim tytule re­
dagował były członek Towarzystwa Szubrawców, Sękowski.

Od 1830 do 1858 r. ukazywał się „Tygodnik Petersburski“, który po 
upadku powstania listopadowego zmienił całkowicie swoje oblicze i uzna­
ny został przez rząd za urzędowy organ przeznaczony dla Królestwa.

W Petersburgu wydawał w  1859 r. „Słowo“ Józefat Ohryzko. Przez 
wiele lat wychodził tutaj „K raj“, odgrywający tak dużą rolę w formo­
waniu się poglądów i stronnictwa ugody polskiej. Nie brak było i sze­
regu innych, efemerycznych częstó wydawnictw. W latach poprzedza­
jących I wojnę światową obok kilku kościelnych lub specjalistycznych 
czasopism wychodził „Dziennik Petersburski“ — pismo codzienAe w ję­
zyku polskim, które zajęło miejsce opuszczone przez „Kraj“ .

Była to jedyna gazeta codzienna wydawana w języku polskim 
w centralnej Rosji. W cesarstwie, poza ziemiami litewsko-biołoruski- 
mi, wydawano w polskim języku jeszcze jedną gazetę — ukazujący się 
od 1905 r. „Dziennik Kijowski“.

„Dziennik Petersburski“ miał jednak innego niż „K raj“ adresata — 
przeznaczony był przede wszystkim dla Polaków w Rosji — oraz inny 
charakter. .

„Dziennik Petersburski“ wychodził od 15 X1 1909 r . 1 Jako jedyne

1 Pierwotny tytuł „Dziennik Petrogradzki”. Od numeru 1271 zmieniono nazwę 
na „Dziennik Petersburski”. W okresie wojny, gdy zmieniono nazwę miasta, w y­
chodził początkowo jako „Dziennik Piotrogradzki”, następnie powrócono do pier­
wotnej, tak niefortunnej zresztą z punktu widzenia poprawności językowej nazwy 
„Dziennik Petrogradzki”.



152 IKEWA SBUSTEK

pismo codzienne pretendował do rangi centralnego, umieszczając 
w swym nagłówku podtytuł „Organ Kolonii Polskich w Cesarstwie“. 
Nakład „Dziennika Petersburskiego“ według danych oficjalnych wy­
nosił w 1913 r. 1800 egz., w 1914 r. — 1900 egz.

Jak wyraka z materiałów Petersburskiego Komitetu Cenzury, sta­
rania o wydanie dziennika wszczęto wiosną 1907 r. Wydawcą i redak­
torem miał być dr Józef Ziemacki2.

Według programu, który zresztą pozostał bez zmiany do momentu 
wyjścia „Dziennika“ , miał on zamieszczać artykuły na tematy polityki 
zagranicznej i wewnętrznej, ekonomiczne, naukowe, wszelkiego· typu 
wiadomości agencyjne, jak również telegramy własnych korespondentów 
z Rosji i ziem polskich. Gazeta miała zawierać przegląd prasy, wiado­
mości urzędowe, jak również wiadomości z życia kościelnego, zarzą­
dzenia władz duchownych, korespondencje i wiadomości z życia miast 
i wsi Cesarstwa i Królestwa oraz kronikę zagraniczną, kronikę polskiego 
życia społecznego we wszystkich trzech zaborach, kronikę życia Pe­
tersburga, sprawozdania z Dumy i z życia wszelkiego typu stowarzyszeń 
i organizacji, dział wiadomości słowiańskich, wiadomości z teatru, życia 
muzycznego, sztuki i sportu, dział ekonomiczny, wiadomości giełdowe, 
handlowe, rynkowe oraz felietony z życia społecznego, powieści, opo­
wiadania, wreszcie ogłoszenia urzędowe i prywatne oraz dział „różne“ .

Program ten uległ pewnym zmianom w 1913 r„ kiedy to sformuło­
wano· jako naczelne zadanie „Dziennika“ omawianie spraw i potrzeb 
Polaków mieszkających w guberniach centralnych państw a3. Jak 
„Dziennik“ wypełnił nakreślony program? Jeżeli rozważać jego przydat­
ność jako informatora, to  poza działem obwieszczeń urzędowych oraz 
poza krótkim referowaniem, najważniejszych wydarzeń dnia nie miał 
ambicji ani prawdopodobnie możliwości spełnienia w owym zakresie 
roli prasy codziennej. Było to zresztą niepotrzebne, bo· czyniły to liczne 
gazety rosyjskie, mające rozbudowane działy agencyjne i odpowiednie 
środki. Gazeta natomiast dawała codzienne artykuły polityczne trak tu ­
jące o zagadnieniach aktualnych, dotyczących najczęściej spraw polskich 
albo ujmowanych z tego· punktu widzenia. Artykuły polityczne pisane 
były na ogół przez dobre pióra, szeroko reprezentowany był dział prze­
glądów i polemik z prasą rosyjską, a również polską w  Cesarstwie i pra­
są Królestwa. W „Dzienniku“ był prowadzony na dobrym poziomie dział 
literacki, a w niedziele i święta zamieszczano specjalny dodatek literacki. 
W 1910 r. przez krótki okres wychodził nawet oddzielny „Dodatek 
Ilustrowany“. Często zamieszczano· w gazecie felietony naukowe i lite­
rackie.

2 CGIAL, zespół 777, nr inw. 8, teczka 305.
3 Tamże.



„ D Z IE N N IK  P E T E R S B U R S K I"  W  PR Z E D E D N IU  I  W O JN Y  ŚW IA T O W E J 153

Szczególnie jednak istotną funkcje, spełniała gazeta w zakresie infor­
mowania i dyskutowania zagadnień z życia Polaków w Rosji. Zamiesz­
czała ciekawe korespondencje i artykuły, przeglądy życia kolonii pol­
skich z najdalszych zakątków Rosji. Świadczyłoby to o· jej związkach 
i popularności niewspółmiernej do· nakładu. Wynikało to jednak nie tyle 
z faktu, że była masowo czytywana przez Polaków np. Syberii czy 
Kazachstanu, ale że była jedynym pismem tego rodzaju. Szczególnie 
bogaty materiał informacyjny, sprawozdawczy dotyczył życia kolonii pe­
tersburskiej. Systematycznie zamieszczano też korespondencje z Moskwy.

Faktycznym wydawcą „Dziennika“ był dymisjonowany generał, adwo­
kat Aleksander Babiański. Pochodził ze Żmudzi, jako* sędzia wojskowy 
dosłużył się stopnia generała. Bezskutecznie kandydował do I Dumy, do 
II Dumy przeszedł w wyborach powiatowych, przepadł jednak na zebra­
niu wyborców kurii ziemiańskiej w  Kownie, gdyż nie podobały się jego 
kontakty z liberałami i socjalistami rosyjskimi. Przeniósł się do· Rosji, 
do guberni permskiej, gdzie brat jego· miał majątek, i tam  został wybra­
ny do III Dumy 4. Zamieszkał w Petersburgu, stał się faktycznym patro­
nem kolonii polskiej. Aleksander Babiański podobnie jak jego-przyjaciel 
polityczny mecenas Aleksander Lednicki, który odgrywał czołową rolę 
w życiu kolonii moskiewskiej, był członkiem partii konstytucjonalistów- 
-demokratów. Odgrywali oni —■ zwłaszcza Lednicki — poważną rolę 
w partii. Obaj utrzymywali żywe stosunki z postępowcami warszaw­
skimi, a Lednicki odegrał nawet pewną rolę w organizowaniu się postę­
powców polskich 5. Lednicki i Babiański byli silnie powiązani z kołami 
liberałów rosyjskich, mieli rozgałęzione i dość różnorakie stosunki i po­
ważne wpływy. Lednicki i Babiański nie wstępowali do koła polskiego
w Dumie, lecz należeli do frakcji „Kadetów“. Lednicki uczynił to po­
dobno na zlecenie postępowców warszawskich, aby nie poddawać się 
supremacji endeckiej w  kole polskim ®. Babiański występował często jako 
obrońca w procesach politycznych, .między innymi w sprawie J. Bau­
douin de Courtenay. Występował również z ramienia patronatu więź­
niów utworzonego w Moskwie w  1916 r. w  sprawie grupy członków 
SDKPiL, PPS-Lewicy i PPS-Frakcji ο-raz Bundu, między innymi Dzier­
żyńskiego' i Radwańskiego. Popierał także w 1914 r. w senacie skargę
kasacyjną A. Prystora skazanego na 7 łat katorgi.

Babiański był stałym patronem pisma i wydatnie pomagał mu ma­
terialnie oraz we wszystkich perypetiach z cenzurą i władzami. Wydaw­
cami oficjalnymi byli kolejno: Wacław Ciechowski, Aleksander Ba­
biański, Adam Smoliński — właściciel drukarni polskiej w  Petersburgu.

4 „Gazeta Polska”, Moskwa, nr 152, 8 V I I 1917.
5 Z. W a s i l e w s k i ,  Proces Lednickiego, Warszawa 1924, s. 15.
6 Op. cit., s. 335 (zeznania Alojzego Wierzchlejewskiego),



154 IR E N A  S P U S T E K

Redaktorzy podpisujący „Dziennik“ zmieniali się bardzo często, co 
było zazwyczaj związane z kolejnymi perypetiami i karami nałożonymi 
przez cenzurę. Byli nimi: Antoni Ossendowski, Zygmunt Kmita, Remi­
giusz Kwiatkowski, historyk sztuki S. Borawski oraz kilku redaktorów 
raczej formalnych, jak np, Zofia Bursztynowska.

Pismo przez cały czas swego istnienia walczyło z trudnościami finan­
sowymi. Deficyt za pierwszy okres jego istnienia od 15 X1 1909 do 
I I  1911 r. wynosi 13 tys. rubli, a więc około 1 tys. rb. miesięcznie, pod­
czas gdy budżet wynosił 3 tys. rb.'7 Sytuację ratował fakt, że przez 
4 letnie miesiące pismo wychodziło tylko 3 razy na tydzień, co- zmniej­
szało- o połowę wydatki. Na początku 1911 r. pismo stanęło w obliczu 
poważnego kryzysu. Redakcja zamieściła apel do czytelników o poparcie 
dla ratowania „Dziennika“. Należy też zaznaczyć, że chociaż cena po­
jedynczego numeru pisma wynosiła 3 kop. w Petersburgu, a 5 -— na 
prowincji, a więc była wyższa od jednokopiejko-wych popularnych ga­
zet rosyjskich, to cena prenumeraty nie była wygórowana i wynosiła 
6 rb. rocznie. Opłaty za prenumeratę stanowiły zresztą niezbyt wielki 
procent budżetu, aczkolwiek przewyższały przeszło siedmiokrotnie 
wpływy ze sprzedaży detalicznej. Dochody z ogłoszeń przewyższały 
przeszło dwukrotnie wpływy z p renum eraty8.

W lutym 1911 r. redakcja zwołała zebranie przedstawicieli kolonii 
w sprawie dalszych losów „Dziennika“ . Babiański zadeklarował, że 
przyjmie w roku 1911 połowę deficytu na siebie (6 tys. rb.), o- ile „ko­
lonia“ pokryje resztę. Zebrani po dłuższej dyskusji uchwalili, że o ile 
znajdą się fundusze, to- dla baczenia nad „bezpartyjnością pisma“ ko­
nieczne będzie powołanie komitetu redakcyjnego. Wniosek przyjęto i dla 
pokrycia deficytu wybrano tzw. komitet subwencyjny, w skład którego 
weszli między innymi J. Gieysztor, Z. Kotarski, H. Lew estam 9. Zebrani 
uchwalili, że minimalna suma udziału wynosi 25 rb. i upoważnia do 
głosu doradczego’. W nowej sytuacji znalazły się fundusze na dalsze pro­
wadzenie pisma. Rozszerzono skład komitetu subwencyjnego i wystą­
piono· o zalegalizowanie spółki wydawniczej 10. Wydawcy liczyli się 
z możliwością zmniejszenia deficytu po zastosowaniu nowych maszyn 
drukarskich, których kupno- wymagało jednak dużego· wkładu finanso­
wego. Ani powołanie spółki wydawniczej, ani udoskonalenia techniczne

7 „Dziennik Petersburski”, 211(3 11)1911 r. Sprawozdanie „Dziennika Peters­
burskiego” za czas od 15 XI 1909. . ■

8 Tamże.
9 Pozostali członkowie komitetu: TL. Lipowksi, S. Mickiewicz, W. Piechowski, 

H. Robowski, S .Wachowski.
10 Weszli do Komitetu: ks. Kowalski, S. Borowski i Lesman („Dziennik Pe­

tersburski”, 1(14)111911. ·



„D Z IE N N IK  P E T E R S B U R S K I'' W  P R Z E D E D N IU  I  W O JN Y  ŚW IA T O W E J

nie usunęły trudności finansowych. Deficyt pisma nie malał, wynosił on 
w latach wojny, gdy nakład „Dziennika“ wzrósł do 7,5 tys. egz., około 
20 tys. r b .11 Spółka udziałowców rozwiązała się w lipcu 1915 r. Wy­
dawanie „Dziennika“ przejął Brunon Ogulewicz, człowiek noWy w Pe­
tersburgu, nie orientujący się zbytnio w sytuacji i podziałach politycz­
nych i będący raczej formalnie wydawcą pisma. Okres wojny, kiedy 
„Dziennik“ odgrywał poważną rolę polityczną, stanowi jednak odrębny 
rozdział w życiu pisma.

Powołanie nowego komitetu redakcyjnego na początku 1911 r. spo­
wodowało ustąpienie „z przyczyn natury osobistej“ dotychczasowego re­
daktora, Antoniego Ossendowskiego. Wprawdzie ze względów formal­
nych do czasu zalegalizowania swego następcy, Zygmunta Kmity, pod­
pisywał on „Dziennik“ jeszcze do 12(25)111 1911 r., ale — jak pisze 
w swym liście do czytelników —; nie brał udziału w jego redagowaniu 
od 3 tygodni12.

„Duszą“ „Dziennika“, autorem większości artykułów redakcyjnych 
i w ogóle artykułów politycznych był wieloletni sekretarz redakcji Ste­
fan Grostern. Współpracował z nim ściśle od 1915 r. Jan  Dąbrowski. 
Ci dwaj ludzie byli faktycznie kierownikami „Dziennika“ w okresie 
wojny. .

Żywot „Dziennika Petersburskiego“ przebiegał w stałych utarczkach 
z cenzurą. Gęsto sypały- się kary na jego wydawców i redaktorów. Co 
prawda, należałoby się raczej dziwić, że w ogóle pozwalano w stolicy, 
przywykłej dotąd jedynie do lojalnej i konserwatywnej prasy w języku 
polskim, na wydawanie gazety, której nastawienie było wrogie do Rosji 
oficjalnej, a która na domiar złego miała zdecydowanie liberalne zabar­
wienie. Cenzura petersburska była jednak mniej wyczulona na polską 
„kramołę“ niż cenzura warszawska. Dlatego też Petersburg przez długie 
lata służył za bazę wydawniczą dla szeregu polskich partii i organizacji 
lewicowych. Cenzura petersburska miała również bardziej „oświecone“ 
tendencje polityczne niż cenzura ośrodków prowincjonalnych. W Pe­
tersburgu wychodziło szereg gazet o· tendencjach nie tylko liberalnych, 
ale i socjalistycznych, tutaj też zresztą wydawano bolszewicką „Prawdę“. 
W Petersburgu m. in. przez pewien okres wydawano w 1914 r. gazetę 
legalną SDKPiL, przeznaczoną dla Królestwa — „Nową Trybunę“ 13.

W materiałach Zarządu Głównego Cenzury (Gławnyje uprawlenije 
po diełam pieczati) znajduje się wyczerpująca charakterystyka „Dzien­
nika“ z r. 1914, podpisana przez cenzora M. Wierzbickiego, zajmującego

11 CGIAL, 776, 10, 2229.
12 „Dziennik Petersburski”, 12 (25) III 1911, nr 352.
13 Redaktorem „Nowej Trybuny” — ukazało się 8 numerów — był Z, Fabier- 

kiewicz. '



156 IR E N A  SP U S T E K

się m. in. wydawnictwami w języku polskim i robiącego to z dużą dozą 
inteligencji u . Jest to jedna z najobszerniejszych charakterystyk w rocz­
nym sprawozdaniu komitetu cenzury. „Dziennik“ zakwalifikowano do 
działu gazet liberalnych 15„ Gazeta, wg relacji Wierzbickiego, stawiająca 
sobie za cel obsługiwanie Polaków w Rosji centralnej, a głównie w  Pe­
tersburgu, od początku dawała wyraz żalowi z powodu oderwania swych 
czytelników od kraju i zbyt ścisłego1 związku, wynikającego' z przyzwy­
czajenia i wspólnoty interesów, z otaczającą ludnością rosyjską. Dlatego 
za swój podstawowy obowiązek uważała, zdaniem cenzora, obudzenie 
w czytelnikach miłości do' narodu polskiego' i jegO' kultury, propagowała 
„dla przeciwwagi filisterskiemu uczuciu przystosowania się do otacza­
jącego środowiska“ dążenie do jednoczenia już istniejących kółek i orga­
nizacji polskich typu dobroczynnego, sportowego czy innego. Kółka 
i organizacje te  miały być właśnie nosicielami idei polskich i powinny 
wejść w ścisły kontakt wzajemny. Gazeta uważała za swój cel jednocze­
nie na gruncie narodowym sił polskich, starała się ukształtować ów ideał 
narodowy. Cenzor analizuje w  związku z tym  stosunek do· rządu i na­
rodu rosyjskiego'. Gazeta krytycznie oceniała posunięcia rządu zarówno 
ogólne, jak przede wszystkim w stosunku do Polaków. Wierzbicki za­
rzuca „Dziennikowi“, że przykłada różne miarki dla oceny idei narodo­
wej polskiej i rosyjskiej, ostro krytykując nacjonalizm rosyjski i wy­
kazując jego szkodliwość jako' przeżytku skazanego na zagładę. Gazeta, 
zdaniem Wierzbickiego, uważając, że narodowościowa polityka rządu 
zbankrutowała, wysuwała konieczność „nadania Polakom równoupraw­
nienia i samodzielności działania w tych dziedzinach, gdzie dominowały 
ich interesy oraz gdzie przeważali liczebnie“. Wierzbicki zarzucał rów­
nież „Dziennikowi“, że dla podtrzymania ducha patriotycznego zbyt 
często przypomina dawną wielkość państwa polskiego oraz rozważa ko­
nieczność autonomii dla Polski. Tak więc główne cechy gazety to „roz­
palanie polskiej idei narodowej, wrogie wypady przeciwko nacjonaliz­
mowi rosyjskiemu oraz ostra opozyeyjność w stosunku do rządu“.

Na „Dziennik“ spadały wielokrotnie konfiskaty i kary. Przykładowo 
omówimy kilka takich wypadków z lat 1913—1914. Jedną z poważniej­
szych spraw było· zamieszczenie artykułu rocznicowego' O' powstaniu 
styczniowymie. Powstanie określono· jako „ostatni zbrojny przejaw życia 
narodu polskiego“. Co prawda wywołano je w nieodpowiednim momen­
cie — zwolnienia od pańszczyzny w Rosji, co odciągnęło chłopstwo i było 
przyczyną tego, że lud odniósł się obojętnie lub wrogo do powstania.

. 14 CGIAL, 776, 10, 1234.
15 Wydawnictwa podzielono w  tej charakterystyce na konserwatywne, nacjo­

nalistyczne, liberalne i rewolucyjne.
«  w . W - w s k i ,  W 50-tą rocznicą, „Dziennik Petersburski”, nr 899, 10 I (24 I) 1913.



, .D Z IE N N IK  P E T E R S B U R S K I“ W  P R Z E D E D N IU  I  W O JN Y  ŚW IA T O W E J '

Skutki powstania to 50 lat „pokuty łzą i krwią“ . „Pasmo ucisku, które 
rozpoczęte zostało przed 50-laty, trw a do- dziś dnia i jeszcze na wnu­
ków powstańców spada krew za »przestępstwo-« sprzed pół wieku“. Na­
leży jednak oddać cześć -— pisze gazeta — cieniom powstańców, wbrew 
temu, co mówił Paweł Popiel z okazji odezwy ks. A. Sapiehy. „Wy, co 
żyjecie jeszcze, bądźcie pozdrowieni, wy, coście odeszli, cześć niech bę­
dzie waszej pamięci, coście życie oddali dla Polski, na którą nieszczęścia 
dziejowe od wieków bez przerwy spadają, za nią walczyliście, za tę, którą 
trzy razy na trzy części dzielono, którą skuto kajdanami, trzymano w  nie­
woli, skazano- na zagładę, jednak żyje i żyć będzie, choć na trzy części 
podzielona, lecz duchem miłości ku swej ziemi ojczystej złączona“. Zda­
niem „Dziennika“ nie gaśnie nadzieja, „bo teraz lud się budzi, lud, który 
w r. 1863 obojętnie, a nawet wręcz wrogo się względem powstańców 
zachował. Teraz rozumie już on, że jak chłop, tak i szlachcic są dziećmi 
jednej matki, by jej lepszą przyszłość zapewnić, muszą sobie podać 
ręce i zgodnie pracować na niwie ojczystej, a wtedy przyjdzie dzień, 
że wolności jutrzenka zaświta“. Tym solidarystycznym, a optymistycz­
nym akcentem kończy się artykuł. Numer został skonfiskowany, a ów­
czesnego redaktora Józefa Sawickiego i kilka innych osób 17 pociągnięto 
do odpowiedzialności sądowej. Zakwestionowano- znajdujący się w tym 
numerze wiersz R. Kwiatkowskiego pt. 1863—1914, zakończony również 
optymistycznym akordem wiary „w dzień jutrzejszy“ 18. .

Nałożono- karę na „Dziennik“ za no-tatki dotyczące organizowania we 
Lwowie wystawy 50-lecia powstania styczniowego- i umieszczenie komu­
nikatu krakowskiego- komitetu dla organizowania uroczystości ku czci 
Piotra Skargi oraz galicyjskiego komitetu o-bchodu 50-lecia powstania, 
zawiadamiającego o rozpisaniu konkursu na popularną historię powsta­
nia i utwór dramatyczny 19.

Zwrócił uwagę cenzury artykuł zamieszczony w  numerze 946 z 1913 r., 
zawiadamiający o przełożeniu wystawy i zawierający apel o- dostarcze­
nie na wystawę lwowską pamiątek z powstania 1863 r. Redaktora uka­
rano grzywną w wysokości 500 ru b li20.

Ukarano „Dziennik“ za artykuł Głosy życia i siły w rubryce „Życie 
i sztuka“ i przedruk wiersza A. Dzięciołowskiego Miecz kowam. Wiersz 
przedrukowany był z „Kuriera Warszawskiego“. Cenzurze chodziło 
o komentarz do tego wiersza. W rezultacie pociągnięto do odpowiedzial­
ności redaktora i zarządzono konfiskatę numeru (z dn. 19 I 1914 r . 21).

17 CGIAL, 777, 8, 305.
18 Tamże.
19 Tamże.
20 CGIAL, 778, 10, 633.
21 CGIAI., 777, 8, 305.



158 IR E N A  S P U S T E K

Artykuł R. K. (R. Kwiatkowskiego) omawiał wiersze młodych na tematy 
patriotyczne: Czyn M. Świderskiego', Radość życia Juliana Ejsmonda, 
Chwilę A. Sejdlera i wiersz Dzięciołowskiego. Kwiatkowski w komen­
tarzu z radością, konstatował optymizm młodego pokolenia, zerwanie z fi­
lozofią bólu i rozpaczy romantyzmu. Postać „Chrystusa cierpiących na­
rodów“ była już tylko wspomnieniem historycznym. Hasło młodych to 
filozofia czynu, „widzenie jutra przez dziś“. Kwiatkowski w słowach 
mniej aluzyjnych niż poetyckie przenośnie autorów wierszy dawał wy­
raz wiary „w bliską lepszą przyszłość“ 22. , . ‘

Nie tylko jednak tematyka polska podlegała karom. W marcu 1913 r. 
skonfiskowano gazetę i pociągnięto'! do odpowiedzialności sądowej redak­
tora za umieszczenie w  sprawozdaniu z, IV Dumy mowy Rodiczewa łącz­
nie ze zdaniem, które zakazano' publikować, a również usunięto ze ste­
nogramów ze względu na to, że poczytano- je za obraźliwe w stosunku 
do- osoby cesarza. Rodziczew krytykując zarządzenia Makłakowa, ministra 
Spraw Wewnętrznych, użył zwrotu: „chciałby on zostać samowładcą 
Mikołajem III“ 23. Wyzyskano' ten incydent dla uderzenia w redakcję 
„Dziennika“. W. wyniku rozprawy sądowej sekretarz redakcji i autor 
sprawozdania. Grostern został skazany na 1 rok twierdzy 24. Złożono do 
senatu wniosek o kasację wyroku. Popierał wniosek adwokat Lednicki. 
Nie uzyskano- jednak zmiany wyroku 25. W wyniku dalszych starań karę 
zmniejszono- do- 6 miesięcy twierdzy. Grosterna odprowadzo-no na odsia­
dywanie wyroku uroczyście. W restauracji petersburskiej „Wiena“ od­
było się pożegnanie przez zespół redakcyjny. Babiański wygłosił prze­
mówienie o zasługach Grosterna, w którym podkreślał jeg-o bezstronność 
i tolerancję dla cudzych poglądów. Przemawiał również jeden z posłów — 
prawdopodobnie Z. Dymsza lub ' H. Święcicki — wyrażając nadzieję, że 
Grostern wyzyska przymusową izolację dla samokształcenia, gdyż cze­
ka go przyszłość pisarza politycznego wielkiej miary. Przemawiali człon­
kowie redakcji: dr Zaleski, Z. Kmita, L. Ałtberg. Od redakcji „Głosu 
Młodych“ serdecznie żegnał Grosterna K. Kamieński i T. Holówko. Za­
stąpić w pracy Grosterna miał Stanisław Borawski. Grostern dziękował 
i zapewniał, że przeceniano jego zasługi, które są tylko wyrazem Jspu- 
ścizny kulturalnej naszego narodu“ i „podatkiem na ołtarzu ojczyzny“ 26, 
Kilka tygodni później ukazał· się w „Dzienniku“ artykuł Babiańskie-go 
o Grosternie. Autor ubolewał, że zeszedł z posterunku człowiek, który

22 CGIAL, 776, 10, 630.
23 CGIAL, 777, 8, 305. Teodor Rodiczew, jeden z założycieli partii „Kadetów”.
24 „Dziennik Petersburski”, 12 (25) X  1913. '
23 „Dziennik Petersburski”, 26 XI (9 XII) 1913.
26 "Tamże, 4 IY 1914.



„D Z IE N N IK  P E T E R S B U R S K I“ W PR Z E D E D N IU  I  W O JN Y  ŚW IA T O W E J 159

od 5 lat był sekretarzem redakcji i ponosił cały ciężar pracy. Doskonałe 
znawstwo stosunków politycznych łączył on z rzetelnością i stałością po­
glądów i całkowitym oddaniem zadaniom narodowym i kulturze polskiej. 
Szczególnie jego znajomość spraw dumskich oddawała usługi nie tylko 
„Dziennikowi“, ale i całej prasie polskiej w Rosji i Królestwie, gdyż czer­
pała ona swe wiadomości ze sprawozdań Grosterna w „Dzienniku“ 27. 
Po wybuchu wojnj? i pewnych złagodzeniach kursu w stosunku do Po­
laków uzyskano zresztą zmniejszenie kary i uwolnienie Grosterna 
z „Krestów“ we wrześniu 1914 r . 28

Nie sposób szczegółowo omawiać merytorycznej zawartości „Dzien­
nika“ w okresie poprzedzającym wybuch wojny 29. Przypatrzmy się sto­
sunkowi gazety do kilku zasadniczych spraw. Podstawową sprawą poli­
tyczną z zakresu zagadnień dotyczących ziem polskich była kwestia sa­
morządu miejskiego Królestwa.

Samorząd miejski w Rosji wprowadzony został, jak wiadomo, „go- 
rodzkim położenijem“ z dn. 11 VI 1892 r. Królestwo było wówczas wy­
łączone spod działania tegoż prawa. Rozszerzenie samorządu na miasta 
Królestwa zaproponował Stołypin w III Dumie w 1910 r. Wybory w Kró­
lestwie odbywać się jednak miały nie według grup wyborczych istnie­
jących w Rosji, lecz wedle kurii narodowych.

Poza tym  obowiązywał pewien cenzus majątkowy — do wyborów do­
puszczano osoby płacące minimum 300 rubli komornego· na rok lub ma­
jące własną nieruchomość. Język polski miał być dopuszczony jedynie 
w urzędowaniu wewnętrznym, korespondencja i dokumentacja odbywać 
się miały w języku rosyjskim, III Duma uchwaliła wniosek, zniżając 
cenzus wyborczy, dopuszczając do wyborów kobiety i usuwając z pro­
jektu zakaz piastowania przez Żydów stanowiska prezydenta i wicepre­
zydenta. Natomiast Duma ograniczyła prawa językowe Polaków, naka­
zując, aby przewodnictwo obrad odbywało się w  języku rosyjskim.'W gu­
bernii suwalskiej językowi litewskiemu nadano równe prawa z językiem 
polskim. Rada Państwa odrzuciła jednak nawet ów kompromisowy wnio­
sek Dumy, proponując rozciągnięcie na Królestwo praw z 1892 r. z za­
chowaniem kurii i zwiększeniem cenzusu wyborczego. Pozbawiono· praw 
kobiety, zachowano ograniczenia dotyczące Żydów. Zwiększono również 
uprawnienia administracji państwowej w zakresie kontroli samorządu.

27 Tamże, 4 (17) VI 1914. .
28 Tamże, 3 IX 1914.
28 Rok 1913 był zresztą rokiem obfitującym w  kary i konfiskaty. Według da­

nych czasopisma „Żurnalist” („Dziennik Petersburski”, 31V 1914 r.) nałożono 
372 kary na dzienniki i czasopisma, z tego 96 przypadło na Petersburg i Moskwę, 
W 1906 r. takich wypadków było 16. Suma kar pieniężnych wzrosła z 15 525 rb. 
w  roku 1906 do 139 575 rb. w  1913 r. W tym roku skonfiskowano 216 numerów, 
aresztowano 63 redaktorów, zamknięto 20 wydawnictw. .



160 IR E N A  S-PUS.TEK

Podstawowym zagadnieniem stała się sprawa języka polskiego. O ten 
punkt toczył się spór między Dumą, przyznającą Polakom pewne prawa 
językowe, i Radą Państwa. Rada Państwa opowiedziała się za dopuszcze­
niem języka polskiego jedynie w formie tłumaczeń przemówień wygła­
szanych obowiązkowo w języku rosyjskim. Sprawa samorządu powróciła 
do IV Dumy, która poczyniła pewne drobne ustępstwa, sprawę języka 
przyjmując w redakcji III Dumy. Rozszerzyła również prawa kontroli 
administracji. Rada Państwa odrzuciła jednak większością głosów (87 
przeciwko 71) artykuł o języku, mimo że poprzednio w  komisji porozumie­
wawczej uzyskano zgodę. Tak więc znowu odroczono- sprawę. Rada Pań­
stwa mimo- oportunistycznej polityki koła polskiego, które poparło kilka 
reakcyjnych ustaw, chcąc za tę cen4 uzyskać zgodę na tak zresztą ograni­
czone prawo językowe w samorządzie, była w tej sprawie nieprzejed­
nana. W skład komisji porozumiewawczej obu izb wchodzili zresztą ze 
strony Rady Państwa skrajni reakcjoniści, m. in. o-sławiony Durnowo-. 
Głównym przeciwnikiem ustępstw był generał W. Hurko, u schyłku ca­
ratu nieoczekiwanie zwolennik... usamodzielnienia Polski. Z Dumy wcho­
dziło do- komisji 7 liberałów. Przedstawiciele koła polskiego wycofali się 
z komisji, gdyż — jak pisał „Dziennik“, który pochwalił tę decyzję — „nie 
chcą dawać pozorów, że. mają jeszcze coś do powiedzenia“. „Dziennik“ 
żywo zajmował się pracami komisji, uważając jednak, że jakiś wspólny 
rezultat jest niemożliwy ze względu na przeciwstawne stanowiska repre­
zentantów Dumy i Rady Państwa. Dał wyraz tym poglądom Gro-stern 
w artykule Ogień i woda, oceniającym bardzo- pozytywnie pozycje libe­
rałów so. Po odrzuceniu wniosków o wprowadzenie samorządu przez Radę 
Państwa Gro-stern zamieścił artykuł pod znamiennym tytułem Po zgonie 
samorządu, gdzie pisał, że aczkolwiek jest to wielki cio-s, ale należało się 
go spodziewać. Po 4 latach projekt zeszedł z porządku dziennego 31.

Również A. Babiański ostro krytykował prawicę Rady Państwa, 
a zwłaszcza gen. W. Hurkę, którego obdarzył mianem „nasz wróg przy­
sięgły“, za odrzucenie projektu. Przypomniał, że Hurko w  przemówieniu 
w Radzie Państwa, powołując się zresztą na maksymy Dmowskiego, 
oświadczył cynicznie, że w polityce decyduje nie sprawiedliwość, a siła. 
Babiański wyrażał jednak nadzieję na lepsze czasy, wiążąc ją z pozycją 
liberałów 32.

80 „Dziennik Petersburski”, 8 (21) I I 1914.
31 Tamże, 13 (26) V 1914. -
32 Tamże, 14 (27) V 1914. Sprawa samorządu miejskiego powróciła zresztą do izb 

ustawodawczych, i to na wniosek cara, co dawało nadzieję na większą ustępliwość 
Bady Państwa. Duma jednak nie zdążyła już rozpatrzyć wniosków, gdyż wybuchła 
wojna. Dalsze losy samorządu miejskiego w  Królestwie łączą się już ze sprawą 
polityki rządu wobec Polski w  okresie wojny. Sprawa samorządu miejskiego była 
jednym z· czołowych zagadnień polskich w  gazecie.



„D Z IE N N IK  P E T E R S B U R S K I“ W  PR Z E D E D N IU  I  W O JN Y  ŚW IA T O W E J

„Dziennik Petersburski“ w artykule noworocznym 1914 r. żegnał stary 
rok jako bardzo ciężki. Wisząca w 1913 r. groźba wojny rosyjsko-austriac- 
kiej oceniona była jako „klątwa dziejowa dla narodu polskiego ze wzglę­
du na jej bratobójczy dla niego charakter“. Wymieniono parę klęsk spad­
łych w 1913 r.: ustawa o wywłaszczeniu w Poznańskiem, dalszy upadek 
ekonomiczny Galicji, rozbicie „ugody“ z Rusinami, dymisja M. Bobrzyń- 
skiego. W Królestwie prysły złudzenia co do wprowadzenia samorządu 
miejskiego, który zgadzano się wprowadzić jedynie jako narzędzie rusy­
fikacji. „Dziennik“ podkreślał również działalność nacjonalizmu rosyj­
skiego w tzw. kraju  zachodnim, represje religijne i narodowościowe. Koń­
czył jednak optymistycznym akordem wiary w  rozwój w  Królestwie „ru­
chu ludowego pod różnymi postaciami“ 33.

W roku 1914 przypadało 50-lecie uwłaszczenia chłopów w Królestwie. 
Władze carskie starały się nadać tej rocznicy bardzo uroczysty charakter 
dla przeciwstawienia jej obchodom z roku ubiegłego. „Dziennik“ poświę­
cił tej dacie artykuł Grosterna Rocznica uwłaszczenia- przypominający 
próbę przywódców powstania i jej udaremnienie na skutek jego upadku. 
Grostern nie mogąc oceniać działalności rządu krytykuje prasę rosyjską, 
zwłaszcza półurzędową gazetę „Nowoje Wriemia“ 34 za to·, że wyzyskuje 
rocznicę dla swoich celów. Uwłaszczenie — zdaniem „Dziennika“ — miało 
oczywiście pozytywne znaczenie dla chłopstwa. Dlatego też obecnie, gdy 
„chłop polski z niewolnika wyrósł na obywatela“, nadzieje części prasy 
rosyjskiej nie spełnią się 35,

Stosunki ugrupowań polskich z Rosją nieoficjalną, z opozycją burżua- 
zyjną, stosunek jej do spraw polskich znajdowały żywy oddźwięk w ga­
zecie. Tutaj też trzeba zaliczyć częste polemiki, a właściwie odpieranie 
ataków prasy prawicowo-nacjonalistycznej, zwłaszcza „Nowego Wrie- 
mieni“. Wymowne są ty tu ły  artykułów krytykujących nacjonalizm ro­
syjski: Hakata i nacjonalizm rosyjski S. Grosterna, Nagonka i oszczer­
stwa nacjonalistyczne tegoż*autora i inne. ,

Często jednak mimo koneksji partyjnych Babiańskiego były to pole­
miki z kadecką gazetą „Riecz“. Np. w związku z artykułem  „Rieezi“, 
oburzającym się na, głosowanie nad budżetem koła polskiego, wraz z pra­
wicą izby, „Dziennik“ zaatakował organ kadetów 36. Przyznawał prawo 
do oburzania się na głosowanie koła, chociaż zaznaczał, że w  grę wcho­

83 „Dziennik Petersburski”, 1 (14) 1 1914.
34 „Nowoje Wriemia”, gazeta ros. wydawana w  Petersburgu. Nieoficjalna „urzę- 

dówka”. Gazeta nacjonalistyczna założona w  1876 r. przez A. Suworina. Termin
„.prasa suworinowska” oznaczał w  Rosji prasę nieoficjalnie przekupioną przez rząd.
Gazeta oznaczała się wybitnie antypolskim nastawieniem.

35 „Dziennik Petersburski”, 16 I (1 III) 1914.
36 „Dziennik Petersburski”, 11 (24) V 1914.

Rocznik historii czasopiśmiennictwa — 11



162 IR E N A  SPTJSTEK

dziły tutaj pewne motywy, które inaczej przedstawiają tę „zdradę“ (alu­
zja do tego, że koło głosowało wraz z prawicą dla zjednania jej w dysku­
sji nad samorządem). Oburzał jednak „Dziennik“ ton pamfletu na naród 
polski, w jakim utrzymany był artykuł „Rieczi“. Stosunki z kadetami 
były zaostrzone również ze względu na kwestię żydowską w Królestwie, 
sprawę bojkotu. „Dziennik“ uważał, że przesłania ona „Rieczi“ całokształt 
sprawy polskiej i decyduje o stosunku gazety do tego- problemu. Pro­
testował przeciwko temu, że te kwestie stają się treścią oceny spraw pol­
skich w  ogóle, przypominał, że dla jaskrawego przedstawienia rzeczy ga­
zeta kadecka często nie cofała się przed zamieszczeniem nieprawdziwych 
danych, np. o pogromach, których nawtet nie prostowała. Nie- znaczy to 
jednak, żeby „Dziennik“ solidaryzował się z hasłami bojkotu. Odgradzał 
się od prasy endeckiej, apelując, aby „Riecz“ zdawała sobie sprawę, że 
„dwugro-szówka“ nie reprezentuje Polski.

Ponieważ w pewnych kołach słowianofilskich w Rosji, związanych 
z Brańczaninowe-m, redaktorem „Nowego Zwiena“ i kierownikiem Towa­
rzystwa Wzajemności Słowiańskiej, toczyły się dyskusje nad wzajem­
nymi stosunkami polsko-rosyjskimi — gazeta udzielała sporo miejsca 
tym polemikom. Omawia, toczącą się dyskusję między hr. Perowskim- 
-Pero-wo-Sołowiewo- a prof. UJ M. Zdziechowskim37. Zdziechowski 
w liście do Brańczaninowa dawał wyraz swemu oburzeniu na perypetie, 
jakie przechodziła sprawa samorządu miejskiego w Królestwie. Brańcza- 
ninow w odpowiedzi na list dziwił się, że Zdziechowski obarcza odpowie- 
działalnością naród, a nie rząd rosyjski, i dawał wyraz swej wierze, że 
w wypadku zwycięstwa ustroju demokratycznego- w  Rosji zapanuje praw­
dziwa wolność i braterstwo, które zadziwią Zdziechowskiego. Hr. Pero-w- 
ski z kolei wyrażał obawę, że w wypadku zwycięstwa demokracji w Rosji 
odłączą się Polacy, a to da zły przykład innym narodom 38. Grostern 
w komentarzu do- tych obaw Pero-wskiego wyrażał zdziwienie, że Pero-w- 
ski tak zapominał o teraźniejszości przejęty obawą o przyszłość i że co 
najmniej dziwna jest taka trwoga przed zaspokojeniem żądań narodo­
wych 39.

Dyskusje tego typu dawały prasie polskiej asumpt do formuło-wania 
postulatów oraz krytykowania tendencji przeciwstawnych tym postula­
tom bez wypowiadania uwag krytycznych o polityce rządowej, co nie­
jednokrotnie dawało możliwość uniknięcia, uwagi cenzury. Przykładem

37 „Dziennik Petersburski”, 8 1 1914.
33 „Dziennik Petersburski”, 8 (21) I 1914.
39 Zdziechowski zgadzał się zresztą z Perowskim, że. trzeba stawiać na „Rosję 

środka”, zwalczając żywioły rewolucyjne, które mogą doprowadzić do „upadku 
Rosji”, a to byłoby „zgubne” dla Polski ze względu na niebezpieczeństwo niemieckie 
(„Dziennik Petersburski”, 2911914).



,,D Z IE N N IK  P E T E R S B U R S K I“ W  P R Z E D E D N IU  I  W O JN Y  ŚW IA T O W E J 163

służyć może artykuł Autonomia Polski, k tóry nawiązując do artykułu  
D. Dmitrowskiego w piśmie „Nowoje Zwieno“, oceniającego1 wyżej omó­
wioną dyskusję, przytacza wyjątki artykułu Dmitrowskiego, gdzie autor 
pisze, że należy zdać sobie sprawę, iż jedyne rozwiązanie dla Polski to 
autonomia. Rosjanie muszą zrozumieć, że niemożliwa jest zgoda z Polską, 
dopóki w Warszawie rządzą policjanci rosyjscy i urzędnicy rusyfikatorzy. 
„Dziennik Petersburski“ stwierdza z dezaprobatą, że Dmitrowski pomi­
jając formy i granicę tej autonomii uważa za niesłuszne przeprowadze­
nie granicy celnej i wydzielenie Królestwa pod względem wojskowym. 
Omawiając polemikę Dmitrowskiego· z przeciwnikami autonomii, od­
pieranie przez niego zarzutów, że Polacy w wypadku autonomii zażądają 
Polski od morza do morza, że wywołają, nowe powstanie, wreszcie, że 
usamodzielnienie Polski pociągnie za sobą konieczność decyzji i w innych 
sprawach narodowych, „Dziennik“ uważa, że Dmitrowski niesłusznie od­
mawia innym narodom poza Polską i Finlandią prawa do samodzielnego 
bytu. Podział na małe i wielkie narody jest — zdaniem „Dziennika“ — 
niesprawiedliwy, a Ukraińcy czy narody nadbałtyckie również, jeśli ze­
chcą, mogą „odmówić przyjęcia zaproszenia dó swego- wspólnego stołu“ 
(czyli związku z przyszłą demokratyczną Ro-sją). Przykład Belgii wyka­
zuje żywotność i realność małych tworów państwowych 40.

Przyznać należy, że artykuł chyba tylko przez niedopatrzenie cenzury 
mógł się ukazać, gdyż sam term in „autonomia“ w odniesieniu do- ewen­
tualnego- przyszłego ustroju Polski był wtedy srodze tępiony.

Wiele uwagi gazeta poświęcała sprawom ukraińskim, zagadnieniom 
„ugody polsko-rusińskiej“ w  Galicji. Są to artykuły Grosterna, Seweryna 
Sariusz-Zalewskiego i innych, wiele uwag poświęcono też penetracji ro­
syjskiej w Galicji. W związku z setną rocznicą urodzin Szewczenki 
w „Dzienniku“ ukazał się cykl artykułów jemu poświęconych 41.

„Dziennik“ brał udział w  polemikach prasowych, jakie toczyły się 
w Królestwie, dając swoje oceny życia ideo-wego i politycznego, zajmuje 
stanowisko w walce politycznej. Znów kilka przykładów.

Wiele miejsca zajęła ocena broszury Dmowskiego Upadek myśli kon­
serwatywnej. Stanisław Skarbek w artykule O kaduceusz oceniał książkę 
jako- „sztych fałszywy, nawet niezbyt misterny“. Uważał, że jedną z istot­
nych przyczyn ataku Dmowskiego- jest to, że konserwatyści są jedynym 
stronnictwem „filosem-ickim“, którego nie mógł Dmowski nazwać po 
prostu żydowskim, jak to- czynił w  sto-s-unku do- innych przeciwników, dla­
tego też musiał zaatakować go- w inny sposób. Autor pisze: „nie mamy 
nabożeństwa do obu stron“, ale oceniając metody polityczne obu partii

40 „Dziennik Petersburski”, 7 (20) V 1914.
41 Tamże, 17 (30) XII 1913, 28 XII (10 I) 1914.



164 IR E N A  8 P U S T E K

przyznaje wyższość konserwatystom, jako posiadającym tradycję i kie­
rującym się w polityce zasadami etycznymi. Co· do dmowszczyzny, nie 
może być wahań w ocenie — „szkoła“ Dmowskiego kieruje się w swojej 
działalności jednodniową „teraźnością“, żeruje na najniższych instynk­
tach ulicznych, krzewi cynizm polityczny. Sam Dmowski został oceniony 
jako· bardzo· zdolny, ale mimo to zły polityk, typowy wytwór okresu 
przejściowego, okresu — jak pisał ironicznie Skarbek — w którym mógł 
dojść do· głosu z powodu „braku Napoleonów“ 42.

Babiański w artykule W dzień zmartwychiastania również ocenia 
książkę Dmowskiego· i polemikę prasową. W artykule pozytywnie ocenia 
rolę konserwatystów i ziemiaństwa. Babiański zaznacza, że stoi na ubo­
czu walk partyjnych w Królestwie, ma jednak prawo· do wypowiadania 
swoich uwag. Uważa, że „myśl zachowawcza“ w Polsce ma duże tradycje 
historyczne i żywotność. Podkreśla „poważną siłę kulturalną ziemiań­
stwa“. „Jak  w sercu kraju, tak i daleko na kresach pług polski kierowany 
ręką ziemianina zakreślił granicę wpływu polskiego“ — pisze Babiański. 
Pozytywnie ocenia on również rolę duchowieństwa — „obrońcy sumień“. 
Przechodząc z kolei do oceny endecji stwierdza, że prowadzi ona poli­
tykę „kompromisów oportunistycznych“, w dziedzinie zaś społecznej 
broni interesów stanowych, chociaż osłania to· demagogią demokratyczną. 
„Sieje waśnie na zewnątrz i wewnątrz, z klasą pracującą, z kierunkami 
ludowymi, z inteligencją, z ludami pobratymczymi“ 43.

Nieco inaczej ocenia arystokrację artykuł Nasza arystokracja, auto­
rem którego jest W. Błażewicz. Omawia on artykuł Chołoniewskiego 
w grudniowym numerze „Świata“. Błażewicz zgadza się z ostrą krytyką 
arystokracji za bierność narodową i arystokratyzm społeczny, za egoizm, 
wystawny tryb życia, dążenie do zabaw i uciech oraz za to, że kształci 
swe dzieci za granicą, zamiast czynić to we Lwowie czy K rakow ie44.

Toczącej się dyskusji między endekami, konserwatystami a postępow­
cami polskimi na temat „Naród — ludzkość“ poświęcony jest artykuł 
W. Baranowskiego Z walk o ideały, noszący, charakter raczej relacjonu­
jący 45. .

„Dziennik“ wprowadza stałą rubrykę korespondencji „Znad Wisły“. 
Dużo miejsca poświęca też działalności koła polskiego w Dumie i Radzie 
Państwa. W tym  okresie nie spotykamy jednak zbyt ostrej krytyki tej

42 Tamże, 21 III (31IV) 1914, 27 III 1914. Doskonałe artykuły krytykujące Dmow­
skiego przy okazji omawiania jego polemiki z konserwatystami zamieszcza „Dzien­
nik” pod tytułem Sine ira (inicjały nie odcyfrowane) w  nrach z dnia 16 (29) X I 1913, 
20 XI (3 III) 1913, 24X1 (7 XII) 1913.

43 Tamże, 6 (19) IV 1914.
44 Tamże, 16 (29) III 1914.
45 Tamże, 16 (29) III 1914. ' ·



„D Z IE N N IK  P E T E R S B U R S K I"  W  P R Z E D E D N IU  I  W O JN Y  ŚW IA T O W E J

działalności. Widzieliśmy już, że „Dziennik“ usprawiedliwiał w pewnym 
stopniu głosowanie koła wraz z reakcyjną prawicą Dumy w  kwestii bud­
żetu, co stało się powodem ostrej napaści opozycji burżuazyjnej Dumy, 
a zwłaszcza kadetów, gdyż głosy koła okazały się decydujące.

Grostern broni koła przed zarzutami prasy w Królestwie, że posło­
wie faktycznie nic nie robią oraz otaczają się zbytnią tajemniczością, 
a działalność koła, o ile istnieje, jest zakulisowa i nie znana wyborcom. 
Grostern twierdził, że posłowie pracują ofiarnie, zwłaszcza zaś Alfons 
Parczewski, Jan  Harusewicz i Ludomir Dymsza. Zgadzał się natomiast, 
że niepotrzebna jest zbytnia tajemniczość, oraz krytykował posłów za 
niebranie udziału w życiu kolonii polskiej w Petersburgu 4e.

Krytyczne akcenty wobec koła zabrzmią w artykule z czerwca 1914 r., 
oceniającym działalność koła w związku ze sprawą samorządu miej­
skiego 47. ■

„Dziennik“ często polemizuje z prasą endecką. „Przegląd Narodowy“ 
umieścił artykuł Józefa Kuczyńskiego Tzw. Polaczkowie, omawiający 
stosunki w  środowisku polskim w Rosji, atakujący m. in. Babiańskiego 
i redakcję „Dziennika“ jako przykład ludzi wyrzuconych poza nawias 
życia polskiego·. W artykule redakcyjnym Quarda e passa „Dziennik“ pi­
sze ironicznie, że wiadomo powszechnie, iż fabryką patentów na polskość 
jest „Gazeta Warszawska“ i lwowskie „Słowo Polskie“. Takie spisy 
„prawdziwych'^ i „nieprawdziwych“ Polaków zamieszczane są zawsze 
w momentach porażek moralnych endecji. „Dziennik Petersburski" i Ba- 
biański byli już wielokrotnie na tej liście, przypominającej spisy „wro­
gów ojczyzny" w czarnosecinnych gazetach rosyjskich. Kuczyński — 
przypomina „Dziennik" — jest byłym współpracownikiem „Nowego 
Wriemieni“ oraz zamieszczał filoniemieckie artykuły w  „S’Petersburg 
Zeitung“, ponieważ „Dziennik" odrzucał stale jego oferty współpracy, 
złość Kuczyńskiego nie jest bezpodstawna.

Czołową dewizą „Dziennika" jest, zdaniem redakcji, hasło „za waszą 
wolność i naszą“; stąd szukanie przyjaciół wśród ludów pobratymczych 
i najlepszych warstw  inteligencji rosyjskiej. Kuczyńscy natomiast szu­
kają ich wśród kół „Nowego· Wriemieni". Gazeta piętnuje Kuczyńskiego 
za „zwierzęcy nacjonalizm" przejawiający się w pogardliwej ocenie in­
nych narodowości, m. in. Litwinów. Polski ideał narodowy to stać zawsze 
po stronie ujarzmionych — tymi słowami kończy się artykuł, natomiast 
deprawatorami narodu są panowie, którzy wyszli z zakamarków „No­
wego Wriemieni" 48.

46 Tamże, 29 IX (9 X) 1913.
47 Tamże, 31 V (13 VI) 1914.
48 Tamże, 4 (17) I 1914.



166 IR E N A  S P U 8T E K

Najwięcej miejsca przeznaczał „Dziennik“ dla korespondencji z ży­
cia Polonii rosyjskiej. Artykuły o tej problematyce szczególnie drobiaz­
gowo informują o życiu polskim w Petersburgu. Gazeta zamieszczała 
stałe sprawozdania z życia poszczególnych organizacji, instytucji, życia 
kulturalnego·, szkolnictwa polskiego·, informowała o- życiu kościelnym, za­
mieszczała komunikaty i ogłoszenia. Z artykułów problemowych zna­
mienny jest artykuł Na manowcach — maluje on mroczny obraz życia 
kolonii polskiej. Stwierdza rozbicie, brak łączności z krajem, zarzuca Po­
lakom w Rosji, iż toczą oni tylko· walkę o majątek, zatracają ideowość, 
asymilują się ze środowiskiem. Jedyne do niedawna organizacje — To­
warzystwa Dobroczynne — nie zawsze miały charakter organizacji naro­
dowych. Forma działalności to zabawy dobroczynne, rauty, zbiórki. Ostat­
nio jednak, zdaniem „Dziennika“, wytwarza się pewien ferment, w któ­
rym jest duża zasługa samej gazety, która stworzyła szeroką sieć kores­
pondentów terenowych 49. Poprzedni artykuł „Dziennika“, którym włą­
czył się do dyskusji toczonych w prasie krajowej nad wezwaniem wy­
chodźstwa w Rosji do powrotu do· kraju, wyraża wątpliwość, czy taki 
powrót masowy jest celowy. Apel jednak — jak stwierdza z żalem autor 
artykułu —: przeszedł bez echa wśród środowisk polonijnych w Rosji 50.

Nie zawsze jednak artykuły o Polonii rosyjskiej były krytyczne. Nie­
którzy jej przedstawiciele zasługują na laurki pochwalne „Dziennika“. 
W związku z 25-leciem działalności prawniczej „przywódcy“ kolonii 
moskiewskiej — Lednickiego. „Dziennik“ zamieszcza artykuł redakcyjny. 
Przedstawia w nim krótki życiorys Lednickiego, przypomina chlubniej- 
sze karty  jego· przeszłości, jak wyrok w sprawie wyborgskiej (Lednicki 
jako członek frakcji kadetów podpisał „wezwanie wyborgskie“ w imie­
niu części I Dumy, protestujące przeciwko jej rozwiązaniu. Autorzy ode­
zwy byli sądzeni). W osobie jubilata redakcja widzi nie tylko „wybitnego 
prawnika, jednego· z lepszych w  państwie“, ale i swego „szczerego· przy­
jaciela i ideowego· współkierownika“. Jednocześnie ze względu na jego 
„szerokie poglądy humanitarne, połączone z gruntowną znajomością sto­
sunków rosyjskich i polskich, jest on „najwybitniejszym pośrednikiem 
pomiędzy inteligencją polską a rosyjską. Żywimy też nadzieję uzasadnio­
ną, że przyjdzie wkrótce czas, gdy zdolności jubilata i wiedza znajdą 
zastosowanie szersze“. Nastąpić by to miało· w  wyniku zwycięstwa libe­
rałów rosyjskich, o czym. już gazeta pisać nie mogła. Na poczet jego· za­
sług kładzie się i to, że kupił sobie ostatnio· posiadłość w guberni wileń­
skiej, co pozwoli mu na działalność na tamtejszym terenie. Lednicki nie 
ma być jednak tylko· działaczem „kresowym“. „Wierzymy, że jego· indy­

49 Tamże, 3 (16) I 1914.
50 Artykuł Przyczynek do dyskusji nad kwestią emigracji na Wschód, nr 1013.



„D Z IE N N IK  P E T E R S B U R S K I"  W  P R Z E D E D N IU  I  W OJN.Y ŚW IA T O W E J

widualność zaważy w swoim czasie na szali stosunków krajowych, do· 
których uregulowania wielce przyczynić się może jednostka o tak wy­
sokim poziomie zdolności i kultury“ 51.

„Dziennik“ zamieszczał często· artykuły omawiające życie Polaków 
w poszczególnych okręgach Rosji, zawierające dużo materiału informa­
cyjnego i ciekawie ujmujące problemy życia tych skupisk. Wiele miejsca 
poświęca też sprawom guberni zachodnich Rosji i życiu polskiemu na 
Litwie, Ukrainie czy Białorusi. W 1911 r. wydaje nawet cotygodniowe 
dodatki, jak „Głos Miński“ i „Tygo-dnik Ryski“.

Gazeta, aczkolwiek na ogół nie ustosunkowuje się do rewolucyjnych 
odłamów ruchu robotniczego polskiego i rosyjskiego, informuje jednak
0 wielu wydarzeniach w tym  ruchu. Znajdujemy tam wiadomość o straj­
kach, procesach sądowych itp. Notatki, czasami dość obszerne, utrzymane 
są w obiektywnym, relacjonującym, lecz przychylnym tonie. Taki cha­
rakter ma informacja w dziale „Wieści z Królestwa“ o procesie Dzier­
żyńskiego· za ucieczkę z Syberii i należenie do· SDKPiL w 1914 r. Notatka 
zawiera życiorys Dzierżyńskiego· i przebieg sp raw y52. Również proces 
wytoczony Róży Luksemburg w Berlinie, za podanie w przemówieniu 
wiecowym wypadków znęcania się nad żołnierzami i krytykę stosunków 
w armii niemieckiej, jest szczegółowo zrelacjonowany w „Dzienniku“ . 
„Dziennik“ ?3 zamieścił też anons (możliwe, że· płatny) „Nowej Trybuny“ 
o· następującej treści: „Od marca r.b. wychodzi »Nowa Trybuna«, tygod­
nik społeczny, polityczny i literacki, pośwdęcony sprawom robotniczym, 
przy czynnym współudziale wybitnych marksistów polskich, rosyjskich
1 zagranicznych, a także członków rosyjskiej socjaldemokratycznej frak­
cji robotniczej Rosji w IV Dumie. Prenum erata roczna 3 ruble, cena 
numeru 5 kop.“ 54. „Dziennik“ zamieszczał systematycznie spisy treści 
wszystkich numerów „Nowej Trybuny“.

W zagadnieniach ogólnorosyjskich, jak np. w sprawie procesu Bejlisa, 
„Dziennik“ zajmował stanowisko wspólne z liberalną i demokratyczną 
prasą rosyjską. Udzielał on tej silnie bulwersującej umysły sprawie „ro­
syjskiego Dreyfusa“ dużo· miejsca.

W październiku 1913 r. pod egidą „Dziennika“ — formalnie jako jego 
dodatek, co ułatwiało niezmiernie rozwiązywanie perypetii z cenzurą — 
ukazał się „Głos Młodych“. Wydano łącznie 13 numerów pisma. Było to 
pismo przeznaczone nie tylko dla polskiej młodzieży studenckiej w  Rosji, 
ale również w kraju i na zachodzie, wydawane przez grupę młodzieży 
spod znaku Filarecji, z przewagą wpływów młodzieży pepesowskiej

51 „Dziennik Petersburski”, 28 V 1914.
52 Tamże, 6 V 1914.
53 Tamże, 26 V I 1914.
54 Tamże, 31 V 1914.



168 IR E N A  SPUS/TEK

i członków silnego stosunkowo w Petersburgu Związku Walki Czynnej. 
W skład redakcji wchodzili: Tadeusz Hołówko, Kazimierz .Kamieński, 
pisywał do „Głosu“ m..'in. M. Niedziałkowski, J. Czeszejko-Sochacki. To, 
że pismo ukazywało- się pod firmą „Dziennika“, a na prawach całkowitej 
autonomii, niewątpliwie charakteryzuje w poważnym stopniu oblicze 
„Dziennika Petersburskiego“. Liberalny, socjalizujący nawet niekiedy 
„Dziennik“ prowadzony był na wysokim pokornie dziennikarskim, żywo 
i ciekawie redagowany.


