
Rudziński, Eugeniusz

Polska Agencja Telegraficzna w
latach 1918-1923
Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego 4/1, 141-157

1965



EUGENIUSZ RU DZIŃ SKI

Do przewrotu majowego 1926 roku sprawy kompetencji, podziału fun­
duszów itd. pomiędzy trzema niewątpliwie głównymi instytucjami praso­
wymi pozostającymi w bezpośredniej zależności od rządu ł, tj. Wydzia­
łem Prasowym Prezydium Rady Ministrów2, Wydziałem Prasowym Mi­

POLSKA AGENCJA TELEGRAFICZNA W LATACH 1918 -1923

1 Zachowały się materiały, notatki, uwagi na temat celów, zadań i metod pro­
wadzenia przez rząd polityki prasowej przy pomocy powstałych już w  końcu 1918 
roku Wydziałów Prasowych (zwanych także Biurami Prasowymi) PRM i MSZ. 
W odpowiedzi na list Prezydenta Rady Ministrów, który 22 marca 1919 powołał do 
współpracy w  Biurze Prasowym PRM Adama Grzymałę-Siedleckiego, ten ostatni 
komunikuje o własnym planie działania. Uważa, że Biuro kierowane przez Sokal- 
skiego pracuje sprawnie. Dalszy rozwój Biura nie zależy jedynie od zwiększenia 
ilości pracowników. Zdaniern Grzymały decydujące jest dostarczanie Biuru „źródła 
życia” , tzn. codziennych, przynajmniej 15—20 minutowych, konferencji z Prezydentem 
Rady Ministrów celem uzgodnienia intencji rządu itd. Podkreśla, że Biuro Prasowe 
przy PRM winno się stać „jedyną i wyłączną instytucją, która rozsyła wiadomości 
rządowe do prasy” . Z listu wynika, że wysunięte przez siebie postulaty traktował 
Grzymała jako niezbędny warunek współpracy z Biurem Prasowym PRM (Archi­
wum Akt Nowych (AAN), Archiwum Paderewskiego, 603, k. 6).

a Istniał również Wydział Prasowy Oddziału II Informacyjnego Naczelnego Do­
wództwa i Sztabu Generalnego. Jak wynika z raportu jego kierowników z początku 
1919 r.: „Biuro Prasowe ma na celu oprócz funkcji czysto informacyjnych zbieranie 
wszelkich danych dotyczących spraw natury militarnej, politycznej, wojskowo-gos- 
podarczej i wojskowo-kulturalnej dla użytku Dfowództwa] G[łównego] i Sfztabu] 
G[eneralnego] W [ojska] P[olskiego]” . Funkcje „czysto inform acyjne” Oddział II 
traktował dość obszernie:. „Zewnętrzna działalność Biura polega ną inspirowaniu 
prasy w kierunku pożądanym dla wojskowości i zamieszczaniu odpowiednich arty­
kułów. Jak dotychczas wpływami swymi Biuro zdołało objąć pisma: »Kurier War­
szawski«, »Swiat«, »Tygodnik Ilustrowany«, »Kurier Polski«, »Gazetę Polską«
i częściowo »Robotnika«” . Z inicjatywy Wydziału Prasowego II Oddziału powstały 
referaty prasowe w  poszczególnych okręgach (Kraków, Lwów, Lublin, Łódź). M. in. 
oficerowie z tych referatów cenzurowali wiadomości wojskowe w  PAT. Na terenach 
Wschodniej Galicji, gdzie mieściło się Dowództwo Główne okręgu Lwów, Biuro 
inspirowało pisma lwowskie i zbierało inform acje od przybywających z zagranicy 
oraz opracowywało codzienne biuletyny w  oparciu o prasę polską (w języku poi-



142 E U G E N IU S Z  B U D Z I Ń S K I

nisterstwa Spraw Zagranicznych, i Polską Agencją Telegraficzną, były 
przedmiotem licznych dyskusji. W oparciu o szczątkowe i pośrednie .ma­
teriały, które się zachowały, stwierdzić można, iż oprócz sporów wynika­
jących niekiedy z braku definitywnego podziału zadań, ich istota 
leżała gdzie indziej. Były one w dużej mierze pochodną wzajemnych 
stosunków między endecją i obozem belwederskim, a także innymi ugru­
powaniami politycznymi i odpowiadającym im układom personalnym 
w poszczególnych instytucjach prasowych.

Jeszcze w ostatnim kwartale 1919 roku, a więc blisko rok po powsta­
niu niepodległego państwa, brak było wyraźnego podziału zadań po­
między Wydziałami Prasowymi PRM i MSZ oraz Polską Agencją Tele­
graficzną.

Polska Agencja Telegraficzna powołana została do życia w listopadzie 
1918 r. 3, a 5 grudnia 4 tegoż roku podporządkowana Prezydium Rady Mi­
nistrów (aczkolwiek w pierwszych dniach grudnia przejściowo podjęte zo­
stały inne decyzje)5. Autorzy postanowienia w tej sprawie zwracali 
uwagę, że „Pozostawienie PAT. pod bezpośrednim nadzorem i władzą Pre­
zydenta Ministrów, przyjęte we wszystkich państwach zachodnio-środko- 
wo-europejskich, jest niezbędnym warunkiem zachowania kierunku poli­

skim, francuskim lub angielskim) — po kilkadziesiąt stron dziennie. W r. 1919 nastę­
pujący oficerowie byli pracownikami Biura Prasowego: ppor. Emil Breiter (Warsza- 
wa); ppor. Stefan Białas (Lwów); por. Julian Kaden-Bandrowski (Warszawa); ppor. 
Stefan Stok (Warszawa); ppor. Władysław Samojłowicz (Warszawa); ppor. Kazimierz 
Wierzyński (Warszawa); ppor. Zygmunt Wdowiszewski (Warszawa); ppor. Zbigniew 
Zanoziński (Warszawa).

W r. 1920 w skład sekcji III Biura Prasowego Oddziału II Naczelnego Dowódz­
twa wchodzili: szef —  kapitan J. Kaden-Bandrowski. W I Wydziale Prasowym i Ra­
portów: naczelnik —  ppor. S. Stok; referenci: ppor. T. Kowalski; ppor. Hirszel.
II Wydział („Żołnierz Polski” , Uniwersytet Żołnierski na Froncie, Wydawnictwo 
Biblioteki Polowej): naczelnik — ppor. dr E. Brejter; referenci: ppor. K. Wierzyń­
ski; ppor. Z. Zanoziński. III Referat Samodzielny (Centralny Urząd Filmowy): ppor. 
E. Jurasz; ppor. S. Białas (Centralne Archiwum Wojskowe — Wesoła, Oddział II 
Sztabu Generalnego, t. 223).

3 A. W i l e c k i  (Agencje prasowe, Warszawa 1936, s. 58) podaje jako datę po­
wstania PAT październik 1918. Inne informacje wskazują na listopad jako datę roz­
poczęcia działalności przez PAT (AAN, PRM, 33—35 [Organizacja PAT], k. 79).

4 Zachowało się pismo PRM do Ministerstwa Spraw W ojskowych już z 10 X I 
1918 z prośbą „o podawanie wszystkich komunikatów i wiadomości ministerstwa
o charakterze politycznym, przeznaczonych dla prasy, wyłącznie za pośrednictwem 
Polskiej Agencji Telegraficznej — urzędowej instytucji prasowej, utworzonej dla 
obsługi prasy przy Prezydium Rady Ministrów” (AAN, PRM, Rektyfikaty, 36/1, 
k. 1).

5 3 X II 1918 r. na posiedzeniu Rady Ministrów przyjęto wniosek ministra Wa­
silewskiego o tymczasowym przydzieleniu PAT do MSZ (AAN, protokoły posiedzeń 
PRM/8/I, t. 4, k. 465 i 472).



P O L S K A  A G E N C J A  T E L E G R A F I C Z N A 143

tyki wewnętrznej w ręku Prezydenta” 6. PAT miała za zadanie dostarczać 
prasie polskiej i zagranicznej komunikaty oficjalne rządu i wiadomości, 
których ogłoszenie leżało w interesie władz państwowych. Ministerstwa 
winny się były bezpośrednio porozumiewać z PAT w sprawie charakteru 
publikowanych informacji 7.

Już wkrótce po objęciu władzy Premiera i Ministra Spraw Zagranicz­
nych przez Paderewskiego poddał on na łamach prasy krytyce działalność 
Wydziału Prasowego MSZ kierowanego przez Piotra Góreckiego. Pade­
rewski zarzucał Wydziałowi, iż nie obsługuje on należycie prasy krajowej 
i nie udziela jej w dostatecznej mierze informacji urzędowych o działal­
ności MSZ. Jak wynika z raportu kierownika Wydziału, zarzuty postawio­
ne przez premiera były tylko częściowo uzasadnione. Wydział Prasowy 
MSZ spełniał bowiem, jak się wydaje, funkcje przekraczające zakres jego 
obowiązków, które wykonywać winna odpowiednia agencja prasowa. Gó­
recki w odpowiedzi premierowi informował, że Wydział Prasowy codzien­
nie wysyła do prasy 20—30 stron maszynopisu materiałów publicystycz­
nych i informacyjnych zarówno z zakresu międzynarodowej polityki 
(w oparciu o przegląd prasy obcej), jak i spraw szczególnie Polskę inte­
resujących, jak np. kwestia Śląska Cieszyńskiego. Całości rozsyłanych 
materiałów nie było w stanie wyzyskać żadne z pism.

Natomiast prasa skarżyła się na brak informacji urzędowych z zakresu 
polskiej polityki zagranicznej. „Pomimo usilnych starań i zabiegów 
u wszystkich władz i czynników politycznych Ministerstwa — pisał Gó­
recki — Wydział Prasowy dotychczas sam nie jest informowany o żadnym 
z aktów polskiej polityki zagranicznej i nie otrzymuje bynajmniej ani 
odpisów urzędowych dokumentów, ani wiadomości rzucających światło na 
akcję zagraniczną Rządu Polskiego. W tych warunkach nic dziwnego, że 
Wydział Prasowy nie może informować o polityce zewnętrznej polskiej 
ogółu społeczeństwa polskiego” 8.

Domyślać się należy, że miała miejsce dyskryminacja Wydziału Pra­
sowego MSZ, na którego czele znajdował się piłsudczyk Górecki, przez 
endecki personel kierownictwa MSZ. Był to w pewnym sensie okres 
„dwuwładzy” , jeżeli chodzi o polską politykę zagraniczną, co znajdowało 
także odbicie w sprawach polityki prasowej. Z jednej strony reprezento­
wana ona była przez działający w Paryżu Komitet Narodowy Polski i jego

0 Tamże. k. 497.
7 AAN, PRM, 33—35 (Organizacja PAT), k. 79.
B ANN, Archiwum Paderewskiego, 603, raport kierownika Wydziału Prasowego 

przy MSZ Piotra Góreckiego do MSZ (z 6 II 1919 r.), k. 1.



144 E U G E N IU S Z  R U D Z I Ń S K I

Wydział Prasowy, z drugiej strony własną politykę zagraniczną uprawiali 
ludzie z kręgu Naczelnika Państwa 9.

Piłsudski z racji swojej funkcji w pierwszej kolejności zaopatrywany 
był w informacje przez Wydział Prasowy MSZ 10. Spełnianie przez Wy­
dział Prasowy MSZ funkcji agencji wynikało z konieczności, ponieważ 
posiadał on jedyne w Warszawie egzemplarze pism zagranicznych 
i w związku z tym był jedynym źródłem informacji o tej prasie. Obok 
informowania obcych misji dyplomatycznych i korespondentów zagra­
nicznych poprzez wydawany codziennie w języku francuskim „Bulletin de 
Pologne” i informacje ustne Wydział „Kontroluje w zakresie polityki za­
granicznej depesze rozsyłane przez Polską Agencję Telegraficzną oraz 
dostarcza jej przeglądy prasowe, komunikaty polityczne i informacje” 1A.

Również Polska Agencja Telegraficzna, na której czele po Franciszku 
Orzechowskim, jej założycielu, stał od 6 grudnia 1918 roku mianowany 
jeszcze przez rząd Moraczewskiego piłsudczyk Alfred Wysocki, napastowa­
na była głównie przez prasę endecką 12. Atakowano kierownictwo PAT 
jak i aparat Wydziałów Prasowych PRM i MSZ, utworzony w okresie 
gabinetu Moraczewskiego, za „aktywistyczne” pochodzenie polityczne. 
PAT krytykowano między innymi dlatego, że „wszystkie wiadomości ze 
świata w ogóle, jak i z konferencji paryskiej w szczególności, prasa polska 
otrzymuje za pośrednictwem PAT via Wiedeń, ściślej mówiąc niemiecko- 
-żydowską ekspozyturę agencji berlińskiej Wolffa” 13. Krytyka była o tyle 
uzasadniona, o ile odnosiła się do faktycznej nieudolności i niejednokrot­
nie niezręczności politycznych popełnianych przez PAT 14. Autorzy kry­

a A. D e r u g a , .  Działalność Wydziału Prasowego Komitetu Narodowego Pol­
skiego w Paryżu (od listopada 1918 r. do lipca 1919 r.), s. 248—250, Studia z Naj­
nowszych Dziejów Powszechnych, t. 2.

10 AAN, PRM, Rektyfikaty, 36/1. Zarys działalności i organizacji Wydziału Pra­
sowego MSZ (z 22 II 1919), k. 19.

11 Tamże, k. 20.
ia A. D e r u g a ,  op. cit., s. 263.
13 Farbowane szkła. „Sprawa” , nr 1, z 7 II 1919 r.
14 Przykładem takiej nieudolności politycznej PAT mogą być dane zawarte 

w raporcie delegata Biura Propagandy Zagranicznej w  Budapeszcie z 8 I 1921 r. 
Pisał on m. in.: „W  przedstawieniu stosunków polskich trzymam się tej zasady, by 
na podstawie w tym kierunku doskonale dających się użyć telegramów Bepezu sto­
sunki te, jako obecnie już skonsolidowane, przedstawić i udowodnić, że Polska po- 
kończywszy w ojny obecnie, już w  stan pracy pokojowej weszła i obawy ponownej 
wojny nie ma, chociaż na taką wojnę jesteśmy przygotowani i zupełnie się jej nie 
obawiamy. Zapatrywania te, zresztą zupełnie zgodne z zapatrywaniem Poselstwa 
Polskiego i zgodne z jego postępowaniem, znajduje tak jakby zaprzeczenie w tele­
gramach Pata, które zazwyczaj w depeszech wprost do Biura Korespondencyjnego 
Węgierskiego Magyar Travirati Iroda przysyłanych podnoszą trudności w  rokowa­
niach ryskich i niebezpieczeństwo nowej wojny. Wadomości te bardzo niekorzystnie



P O L S K A  A G E N C J A  T E L E G R A F I C Z N A 145

tyki nie brali jednak pod uwagą, że PAT rozpoczęła swoją działalność 
w niewątpliwie trudnych warunkach, nie posiadając kadr znających się 
na służbie informacyjnej oraz przy całkowitym braku połączeń z zagrani­
cą. Na początku oparła się o oddziały Wiedeńskiego Biura Koresponden­
cyjnego we Lwowie i Krakowie. W pierwszych miesiącach oprócz war­
szawskiej centrali, oddziałów w Krakowie i Lwowie powstały filie PAT 
w Lublinie, Łodzi i Poznaniu. Linia telefoniczna Kraków—Wiedeń stano­
wiła jedyne połączenie ze światem. W czasie konfliktu polsko-czeskiego, 
który rozpoczął się 23 stycznia 1919 r., nastąpiło przerwanie i tego kon­
taktu. Od tego czasu tylko radiodepesze przejmowane przez stacje woj­
skowe oraz mocno spóźniony materiał przywożony przez kurierów były 
źródłem informacji15.

Również krakowski „Ilustrowany Kurier Codzienny” zdawał się nie 
dostrzegać trudności16 uniemożliwiających PAT kontakty ze światem, 
a szczególnie z najważniejszymi agencjami zagranicznymi: Havasa, 
Reutera, Stefaniego i innymi. Podobnie jak endecka „Sprawa” wskazy­
wał na agencje Wolffa jako źródło wiadomości PAT i zwracał uwagę 
na dyskryminowanie informacji nadsyłanych do Warszawy z Paryża przez 
prof. Grabskiego 17.

Tymczasem dyrektor PAT zdawał sobie sprawę z nienormalnej sy­
tuacji, jaka wytworzyła się na początku 1919 r., kiedy jedyne „wyjście 
na świat” stwarzały połączenia przez Kraków z Wiedniem lub Pragą. 
Komentując umowy zawarte z Telegraph-Korespondenz-Büro w Wiedniu, 
Czeskim Biurem Prasowym w Pradze i Presbiro S.H.S. w Zagrzebiu pod­
kreślał, iż spowodowane one zostały koniecznością, i wskazywał na ich 
niekorzystny charakter. Główne zło widział w tym, że wiadomości z Za­
chodu będą docierały do Polski przez Berlin (agencję Wolffa), Wiedeń lub 
Pragę. Wiadomości z Czech, jak również z Bukaresztu także drogą okręż­

tutaj działają i należałoby telegramy Pata w  pewnej mierze w tym kierunku cenzu­
rować. Będąc codziennym gościem w  M.T.I., wywieram w tym kierunku wpływ; 
wszystkich telegramów jednak trudno mi dementować. Telegramy te powodują 
także ciągłe interpelacje do mnie, kiedy nowa wojna się rozpocznie, dalej ubole­
wania nad losem Polski, i muszę niepotrzebnie czas tracić na sprostowania tegoż” 
(AAN, Kancelaria PRM, 567/21).

15 AAN, PRM, 33— 35 (Organizacja PAT), k. 80.
16 A. Wysocki mówiąc o kulisach napaści „IK C” na PAT, wskazywał, iż wyni­

kają one stąd, że współpracownik „IK C” Fryderyk Müller Dąbrowski jest równo­
cześnie korespondentem założonej w  Warszawie i usiłującej konkurować z PAT 
agencji pod nazwą „Korespondencja Polonia’’ (AAN, PRM, 2085/19, dyr. PAT do 
PRM, 1 IV 1919).

17 Żądania prasy krakowskiej, „Ilustrowany Kurier Codzienny” , nr 37, 
z 8 II 1919 r.

R o cz n ik  cza so p iś m ie n n ic tw a , t. IV/1 10



146 E U G E N IU S Z  R U D Z I Ń S K I

ną przez Wiedeń i Kraków, a zatem informacje te „[...] muszą z natury 
rzeczy stracić dużo na swej świeżości i aktualności” 18.

Sytuacja taka trwała bez większych zmian do momentu objęcia kie­
rownictwa PAT przez Aleksandra Grotta w lipcu 1919 r. Po pierwszym 
lipca 1919 r. przybyły nowe oddziały PAT w Gdańsku, Bydgoszczy, To­
runiu, Wilnie, Cieszynie, Sosnowcu, Bytomiu, Olsztynie i Kwidzyniu 
(placówki w Olsztynie, Kwidzyniu i Wilnie zostały w tym samym roku 
zwinięte). Zawarto także umowy pomiędzy PAT a Wiedeńskim Biurem 
Korespondencyjnym oraz Czeskim Biurem Prasowym. Agencja Havasa 
przesyłała za opłatą dzierżawną 500 wyrazów dziennie tzw. materiału 
światowego, z 5—8 dniowym opóźnieniem z powodu bardzo złych wa­
runków komunikacji.

PAT od samego początku spotykała się z poważnymi trudnościami 
budżetowymi. „Poza trudnościami budżetowymi PAT walczyć musiała
0 swe prawa z organami rządu,-które nie tylko nie ułatwiały jej pracy, 
ale przeciwnie, na każdym kroku ją utrudniały. O różnych konferencjach
1 decyzjach rządu dowiadywała się PAT z dzienników, a niejednokrotnie 
nawet z prasy zagranicznej [...] Zwłaszcza Wydział Prasowy MSZ pozo­
stał głuchym [...] na wszelkie przedstawienia [...]” 19 Natomiast „[...] 
w przeciwieństwie do władz cywilnych władze i organa wojskowe szły 
PAT na rękę. Ich poparciu zawdzięcza PAT umożliwienie w owym czasie 
korzystania ze służby radiowej i szereg innych świadczeń” 20. Stanowisko 
dowództwa wojskowego, na którego czele stał Naczelnik Państwa, wobec 
PAT wynikało, jak się wydaje, z konkurencji pomiędzy piłsudczykami 
a endecją. Tym bardziej że dowództwo wojsk przywiązywało do dzia­
łalności prasowej duże znaczenie 21.

Latem 1919 roku rozpoczęły się pertraktacje PRM z prywatnym kon­
sorcjum celem przekształcenia PAT w agencję półurzędową. Nieco póź­
niej, w październiku, w imieniu Padarewskiego wiceminister Wróblewski 
pertraktował z hr. Tarnowskim, który reprezentował prywatne konsorr

18 AAN, PRM, 1827/19, Sprawozdanie dyr. PAT z 13 I 1919 r.
19 Tamże.
w Tamże.
21 Podczas rokowań pokojowych w  Rydze Oddział II Sztabu Generalnego zwra­

cał dużą uwagę na teren Łotwy. W tym czasie Łotewska Agencja Telegraficzna 
(ŁTA) nie posiadała kontaktów z żadną z Polskich Agencji i pisma miejscowe opie­
rały się wyłącznie na jej informacjach. Próby nawiązania kontaktu z ŁTA przez 
PAT nie dały rezultatu z powodu niesprzyjającej sytuacji politycznej. Oddziałowi II 
udało się jednak dotrzeć do ŁTA przez „Orient” —  agencję uzależnioną od Naczel­
nego Dowództwa, z czym wiązano nadzieję na likwidację tendencyjnych wiadomości
o Polsce na terenie Łotwy. Jak wynika z informacji II Oddziału, obok gazet ło­
tewskich ukazywały się dwie gazety w języku rosyjskim: „Siewodnia” , subsydio­



P O L S K A  A G E N C J A  T E L E G R A F I C Z N A 147

cjum, akceptując propozycje tego ostatniego. Telegram Paderewskiego 
z Paryża, który zakomunikował, że ma na widoku inne rozwiązania, spo­
wodował wstrzymanie decyzji w tej sprawie 22.

29 X  1919 r. Prezydium Rady Ministrów w piśmie wystosowanym do 
Dyrekcji PAT, a następnie do. wszystkich ministerstw ograniczało kom­
petencje PAT, a równocześnie poddawało agencję faktycznemu kierow­
nictwu Wydziału Prasowego PRM. Odtąd wszelkie komunikaty miały być 
uprzednio przedkładane do wglądu Wydziałowi Prasowemu i „ogłaszane 
dopiero po zasygnowaniu ich pieczęcią tegoż Wydziału” 23.

Koncepcje prżekształcenia PAT na agencję prywatną nie zostały 
jednak zarzucone. W protokole z posiedzenia Rady Ministrów, obradującej 
26 II 1920, któremu przewodniczył Leopold Skulski,, znajduje się infor­
macja, że „W poruszonej przez Pana Prezydenta Ministrów sprawie 
przekształcenia Polskiej Agencji Telegraficznej na agencję półurzędową 
i nadania odpowiedniej koncesji prywatnemu przedsiębiorstwu uznano 
takie przekształcenie za bardzo wskazane i upoważniono p. Prezydenta do 
przeprowadzenia wstępnych pertraktacji z przedkładającymi swe oferty 
konsorcjami” 2i. ■

20 kwietnia 1920 roku zrzeszenia dziennikarskie we Lwowie uchwaliły 
ną wspólnym posiedzeniu, że transakcję tego rodzaju „uważałyby za nie­
wątpliwie szkodliwą, nie tylko dla interesów prasy polskiej, która przez 
to zostałaby pozbawiona bezstronnego i jedynie autorytatywnego infor­
matora, ale przede wszystkim dla państwa i rządu polskiego, którym do­
brze zorganizowane i rozumnie prowadzone państwowe biuro korespon­
dencyjne może i winno oddawać zarówno w kraju, jak za granicą znako­
mite usługi” 2δ. Dlatego dziennikarze lwowscy postulowali usprawnienie 
działalności agencji ogromnie ważnej w momencie tworzenia się państwa, 
ostrzegając rząd przed jej oddaniem pod wpływy .,prywatne czy partyj­
no-polityczne” 26.

26 V 1920 r. odbyła się konferencja z dziennikarzami warszawskimi,

wana przez Litwinów, oraz „W ola Rosii” , a następnie „Nowyj Puť” . Również gazeta 
v.’ języku niemieckim „Rigesche Rundschau” zajmowała wobec Polski wrogie sta­
nowisko.

Dlatego Oddział II założył „Kurier Ryski” , drukowany w  języku rosyjskim ze 
względu na jego dostępność dla Łotyszów. Rezultatem było zmniejszenie debitu 
„Siewodnia” o 30—40% (Centralne Archiwum Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, 
Oddział II, R. 24/t. 1).

22 AAN, Archiwum Paderewskiego, 616, k. 1—5.
23 AAN, PRM, 14981/19, Pismo PRM do dyrekcji PAT z 29 X  1919 r.
24 AAN, Posiedzenia PRM, t. 9, poz. 19, z 26 II 1920 r.
25 AAN, PRM, Rektyfikaty, 36/1, k. 76.
20 Tamże



148 E U G E N IU S Z  B U D Z I Ń S K I

prowadzona w imieniu PRM przez wiceministra Wróblewskiego. Stano­
wisko przedstawicieli prasy warszawskiej nie było jednolite, aczkolwiek 
większość zebranych opowiedziała 'się za przekształceniem PAT w agecję 
prywatną z poddaniem jej kontroli rządu27. Również w pierwszym pół­
roczu 1921 r. i w następnych miesiącach rozważane były projekty prze­
kształcenia PAT w agencję półurzędową aczkolwiek politycznie uzależnio­
ną od PRM 28. W styczniu oferta przejęcia obowiązków PAT przez spółkę 
akcyjną „Varsovia” została pozytywnie zaopiniowana przez PRM i MSZ. 
Oba te organy rządowe zwracały uwagę Prokuratorii Generalnej RP na 
konieczność jak najszybszego ustalenia formy prawnej warunków umowy, 
ponieważ przewidywana likwidacja PAT paraliżuje jej działalność, co 
z kolei wywołuje nader ujemne skutki polityczne 29.

W kwietniu tegoż roku, kiedy przekształcenie PAT w agencję pół­
urzędową miało być zadecydowane przez Radę Ministrów, wyłoniły się 
nowe okoliczności. Mianowicie stanęła również kwestia decyzji rządu 
wobec agencji East Express. Agencja ta, działająca od lata 1920 roku, 
była subwencjonowana i zdecydowanie forytowana przez MSZ. Wytwo­
rzyła się paradoksalna sytuacja, w której agencja półurzędową otrzymy­
wała wyższe subwencje od agencji urzędowej, uzyskała od razu te same 
udogodnienia w rozmowach telefonicznych oraz dostęp do korzystania z ma­
teriałów MSZ, jakiego nie posiadała PAT. Podczas konferencji pokojowej 
w Mińsku i Rydze w sierpniu, wrześniu i październiku 1920 r. przedsta­
wiciele MSZ informowali agencję East Express, świadomie pomijając 
PAT 30. East Express obietnicą lepszego wynagrodzenia pozyskała dwóch 
współpracowników PAT, nie rezygnując z dalszego kaptowania pracowni­
ków Polskiej Agencji Telegraficznej. Ówczesny dyrektor PAT Piotr 
Górecki zwracał uwagę PRM na anormalną sytuację, w której „instytu­
cja rządowa, jaką jest PAT, zwalczaną jest przy pomocy środków rządo­
wych” 31.

Dlatego też na forum opinii publicznej w kwietniu 1921 roku znalazły

27 Uczestniczący w konferencji dziennikarze wypowiedzieli się następująco: 
Ehrenberg („Kurier Poranny”) przeciw; natomiast pozostali: Bazylewski (Klub 
Sprawozdawców Sejmowych), K. Olchowicz („Kurier. Warszawski” ), Noskowski 
(„Dziennik Powszechny”), Wasilewski („Gazeta Warszawska”) za prywatną form ą 
działalności PAT. Downarowicz („Naród”) wyraził zdanie, że dopiero sama umowa 
mogłaby wskazać na korzyści i niebezpieczeństwa decyzji rządu. Fryzę („Kurier 
Poranny”) wystąpił z wnioskiem oddania agencji w ręce kooperatywy dzienników 
(AAN, PRM, Rektyfikaty, 36/1, k. 50—51).

28 AAN, PRM, Rektyfikaty, 36/1, k. 91.
2a Tamże, k. 141 i 164.
30 AAN, PRM, 33— 35 (Organizacja PAT), k. 85.
3‘ AAN, PRM, Rektyfikaty, 36/1, k. 94—95.



P O L S K A  A G E N C J A  t e l e g r a f i c z n a 149

się dwie sprawy: 1) kwestia charakteru PAT, 2) sprawa wzajemnych sto­
sunków pomiędzy PAT i East Express. Interesowały one żywo społe­
czeństwo, a szczególnie środowiska dziennikarskie, ponieważ obsługa pra­
sy przez agencje pozostawiała wiele do życzenia. Również namiętności 
wynikające z orientacji politycznych odgrywały istotną rolę w zaintereso­
waniu opinii publicznej ewentualnymi decyzjami rządu w sprawie agencji.

24 kwietnia „Kurier Polski” opublikował artykuł, informując, czytel­
ników, że ostatecznie na czele rządowej agencji utworzonej najprawdo­
podobniej z połączenia PAT i ЕЕ ma stanąć Aleksander Ładoś, dotych­
czasowy kierownik biura prasowego MSZ. „Kurier” wiązał z tą nomi­
nacją nadzieję na szybkie zawarcie układów z Havasem, Reuterem i in­
nymi poważnymi agencjami oraz na skończenie z „paderewszczyzną” pa­
noszącą się w administracji państwowej 32.

Jak gdyby w odpowiedzi endecka „Rzeczpospolita” kandydaturę Łado- 
sia, jej zdaniem młodego i nie przygotowanego do tej pracy, potrakto­
wała jako kpiny33. Równocześnie, ponieważ, jak się zdaje, niezręcznie jej 
było występować wobec negatywnej opinii innych gazet za przekazaniem 
agencji w ręce prywatnego konsorcjum, zwracała uwagę na szczególną 
rolę, jaką mają do spełniania agencje półurzędowe

Do dyskusji włączył się także „Robotnik” . Omawiał on koncepcje połą­
czenia PAT i East Express, popierane przez MSZ. Powstać one miały zda­
niem redakcji w głowach właścicieli ЕЕ, którzy wyczerpawszy dostępne 
im źródła pieniężne w ten sposób chcieli wybrnąć z trudnej sytuacji, fi­
nansowej. W myśl projektu rząd posiadać miał w spółce prywatnej 40% 
kapitału i gwarantować pokrycie deficytu. Dalej „Robotnik” wskazywał 
na oczywiste korzyści, jakie osiągnęliby w wyniku realizacji tej umowy 
prywatni udziałowcy reprezentujący grupę banków, które niewątpliwie 
starać się będą wywierać wpływ na rozpowszechnianie informacji po­
litycznych i gospodarczych w interesie „kapitalistycznej grupy właścicie­
li” . Autor artykułu opowiadał się za reorganizacją PAT i oparciem jej na 
zasadach dziennikarskich. Informował, że do premiera Witosa udać się 
ma delegacja Związku Wydawców pism warszawskich celem złożenia 
protestu przeciw połączeniu PAT i ЕЕ. W razie gdyby rząd zdecydowa­
nie chciał się pozbyć PAT, agencję tę przejęliby wydawcy pism codzien­
nych. Temu ostatniemu projektowi nie rokował nadziei na realizację 
z powodu dużej rozbieżności kierunków (politycznych) wśród wydawców 
codziennej prasy 35.

32 p a t , „Kurier Polski” , nr 108, z 24 IV 1921 r.
33 Próbny balonik, „Rzeczpospolita” , nr 112, z 26 IV 1921 r.
34 S. S t r z  [e t e l s  k i], PAT, „Rzeczpospolita” , nr 114, z 28 IV 1921 r.
35 Sprawa PAT, „Robotnik” , nr 110, z 28 IV 1921 r.



150 E U G E N IU S Z  R U D Z I Ń S K I

Również „Kurier Poranny” napiętnował koncepcję oddania PAT w rę­
ce prywatnego konsorcjum: „Czy koła miarodajne — pisał — dadzą sobie 
wmówić, że takie dopłacanie do prywatnej kieszeni, na pewno bez porów­
nania większe niż do PAT-a, będzie właściwym rozstrzygnięciem spra- 
wy[...]” 36

Rada Ministrów, która obradowała 28 kwietnia 1921 r., nie podjęła 
decyzji w sprawie zawarcia umowy przez rząd z prywatnym konsorcjum, 
odkładając ją do czasu, „kiedy przez zawarcie układu takiego z agencją 
prywatną służba informacyjna z uwzględnieniem interesów Państwa bę­
dzie należycie zabezpieczona” 37. Postanowiono zreorganizować PAT, zo­
stawiając ją jednocześnie w ręku rządu Tak więc sprawa charakteru 
tej agencji pozostała faktycznie nadal otwarta. Niezdrowa sytuacja, jaka 
się wytworzyła w PAT, i faworyzowanie ЕЕ przez MSZ spowodowały 
liczne monity ówczesnych kierowników PAT do PRM. W ich rezultacie 
PRM rozpoczęło w połowie 1921 roku akcję celem likwidacji nienormal­
nych stosunków w pracy agencyjnej. Kierownik Wydziału Prasowego 
PRM opracował specjalny memoriał, nakreślając w nim zasady organi­
zacji PAT. Memoriał przewidywał wyparcie elementów biurokratyzmu 
z działalności PAT drogą utworzenia z niej urzędu autonomicznego, uza­
leżnionego od PRM bardziej pod względem politycznym niż budżetowym 
i organizacyjnym. Zakładał również natychmiastowe zawarcie kontak­
tów z wielkimi agencjami świata oraz wysłanie za granicę korespon­
dentów PAT 39.

Na tych warunkach w połowie 1921 r. dyrekcję PAT objął Piotr Gó­
recki. Zdawał on sobie sprawę, że PAT nie będzie mogła normalnie pra­
cować, dopóty konkurować z nią będzie ЕЕ, oparta o państwowe fundusze. 
Na konferencji, która odbyła się z jego inicjatywy 5 X  1921, PRM zako­
munikowało MSZ zasady dotyczące agencji telegraficznych:

1) Jedyną urzędową agencją telegraficzną w Polsce jest PAT, która 
ma za zadanie „informowanie Rządu i prasy polskiej o wszystkich prze­
jawach życia politycznego i społecznego w kraju i za granicą oraz poda­
wanie zagranicy oficjalnych i urzędowo stwierdzonych wiadomości 
z Polski” 40.

2) Obok PAT działalność propagandową w kraju, a głównie za grani­
cą, prowadzić ma prywatna agencja telegraficzna subsydiowana przez 
MSZ. (Wyrazem zewnętrznym tej zmiany było przekształcenie East Ex­
pressu w Agencję Wschodnią.)

зв „Kurier Poranny” , nr 112, z 28 IV 1921 r.
37 AAN, PRM, Rektyfikaty, 36/1, k. 175.
38 Tamże.
39 AAN, PRM, 33—35 (Organizacja PAT), k. 87/88.
w Tamże, k. 89.



P O L S K A  A G E N C J A  T E L E G R A F I C Z N A 151

3) PAT jako agencja urzędowa będzie uprzywilejowana w korzysta­
niu z wszystkich środków przenośnych (radio, telegraf, telefon), zostanie 
akredytowana jako agencja oficjalna u wszystkich władz państwowych 
za granicą, rozwinie również sieć kontaktów zagranicznych.

4) Celem zaoszczędzenia kosztów transmisji utworzy się w Warszawie 
jedną centralę nadawczą wiadomości, obsługiwaną wspólnie przez PAT 
i agencję subwencjonowaną przez MSZ 41.

Nowy dyrektor PAT energicznie przystąpił do zapewnienia agencji od­
powiedniej pozycji w kraju i za granicą.

W końcu 1921 r. dyrekcja PAT spotkała się ze sprzeciwem w związku 
z podniesieniem kosztów abonamentu depesz redakcjom pism. Lwowskie 
redakcje „Chwili” , „Dziennika Ludowego” , „Gazety Lwowskiej” , „Ga­
zety Codziennej” , „Gazety Porannej” , „Gazety Wieczornej” , „Kuriera 
Lwowskiego” , „Kuriera Powszechnego” , „Nowin Poniedziałkowych” , 
„Przeglądu Poniedziałkowego” , „Słowa Polskiego” i „Wieku Nowego” 
zaprotestowały przeciwko podwyżce 42. Zaprotestował także „Kurier Płoc­
ki” , wskazując na korzystanie z serwisu PAT od początku jej powstania 
i zapowiadając zawieszenie pisma w przypadku podniesienia kosztów de­
pesz43. W odpowiedzi pismom lwowskim44 dyrekcja PAT uzasadniła ko­

41 Tamże, k. 89—90.
41 AAN, PRM, 22256/21.
43 AAN, PRM, 23811/21, Redakcja „Kuriera Płockiego” do Wydz. Gosp. PRM,

24 X  1921. .
44 Piotr Górecki — dyr. PAT, uczestniczył w  konferencji przedstawicieli pism 

lwowskich, którzy uzasadniali swój protest przeciwko podwyżce opłat za depesze 
PAT. W raporcie do PRM informował on: „Redakcje pism twierdzą, że materiału 
PAT nie mogą zużytkować w całości, gdyż jest albo opóźniony wskutek złej trans­
misji, albo też zbyt obszerny, szczególnie jeżeli chodzi o komunikaty rządowe. Prasa 
lwowska przeżywa obecnie również okres krytyczny pód względem materialnym. 
W ciągu ubiegłego roku z powodu złych warunków zamknięte zostały trzy wydaw­
nictwa, m. in. popołudniowe wydania »Rzeczypospolitej« i »Słowa Polskiego«; 
poza jednym »Wiekiem Nowym«, który rozwija się pomyślnie, wszystkie pozostałe 
pisma są w  ciężkich warunkach, posiadają maksimum od 3—5 tys. abonentów i nie 
mają zupełnie ogłoszeń z powodu zastoju w  handlu i przemyśle” . Górecki sugeruje 
PRM pójście na ustępstwa: „Stwierdzić tutaj muszę, że zamożniejsze dzienniki po 
prostu pragnęły rozbicia pertraktacji, pragnąc ze względów konkurencyjnych po­
zbawić pisma niezamożne depesz PAT i pragnąc [tym] samym depesze te zaabono­
wać na warunkach żądanych przez Dyrekcję, by później do reszty gnębić ubogą prasę 
tymi wiadomościami. Ze względu na to, że w interesie Rządu leży bezwzględne po­
pieranie całej prasy lwowskiej bez różnicy poglądów, prasy, która — przyznać to 
trzeba — sumiennie spełnia swój patriotyczny obowiązek, szczególniej tam, gdzie 
chodzi o obronę praw Polski do Lwowa i Wschodniej Małopolski, uważałem za 
wskazane nie dopuścić do zerwania pertraktacji z wydawcami, a z drugiej strony 
prosić o przyjęcie do zatwierdzającej wiadomości następującego wniosku: 1) Zgo­



152 E U G E N IU S Z  R U D Z I Ń S K I

nieczność podwyżki rozwinięciem szerokiej akcji informacyjnej przez 
agencję, zainstalowaniem korespondentów zagranicznych, obsługą konfe­
rencji (w Genewie, Waszyngtonie).· Wskazywała, że podwyżka jedynie 
w minimalnej części pokryje wydatki PAT, które w roku 1921 wyniosły 
127 milionów marek przy dochodach wyrażających się cyfrą 12 milionów 
marek. Gros wydatków poszło na transmisję telegraficzną i telefoniczną 45.

W myśl wytycznych z 5 X  1921 PAT rozwinęła ożywioną działalność. 
Już w końcu 1921, a następnie w 1922 r., nastąpiło znakomite poszerzenie 
kontaktów PAT z zagranicą. 10 XII 1921 udał się do Paryża dyrektor PAT 
Piotr Górecki celem podpisania umowy z agencją Havasa we Francji 
i Reutera w Anglii46. W 5 dni później zawarte zostały umowy z tymi 
agencjami/l7. Zawarto również umowy z Wolffem w Berlinie, Wiedeńskim 
Biurem Korespondencyjnym w Wiedniu, Czeskim Biurem Prasowym 
w Pradze. (Należy się domyślać, że jeżeli chodzi o dwie ostatnie agencje, 
nastąpiło odnowienie bądź modyfikacja umów, ponieważ kontakty z nimi 
istniały już od 1919 r.) Poprzez agencje Havasa i Reutera nawiązany zo­
stał kontakt, a następnie podpisano stałe umowy z zaprzyjaźnionymi 
agencjami telegraficznymi w Belgii, Bułgarii, Chinach, Danii, Finlandii, 
Grecji, Hiszpanii, Holandii, Japonii, Jugosławii, Estonii, Włoszech, Nor­
wegii, Portugalii, Węgrzech, Rumunii, Szwecji, Szwajcarii, Turcji, Łotwie, 
Ameryce Północnej i Ameryce Południowej. Umowy ustne lub oparte na 
wzajemnej wymianie materiałów zawarto z Agence Telegraph! que 
w Brukseli, Finska Notisbyrau w Finlandii (umowa pisemna), Avala 
w Jugosławii, Stefani we Włoszech, Agence Telegraphique Hongroise na 
Węgrzech, Orient-Radio (Rador) w Rumunii, Agence Telegraphique Suisse 
w Szwajcarii i innymi. PAT posiadała korespondentów własnych w Pary­
żu, Rzymie, Berlinie, Wiedniu, Rydze. W związku z konferencjami mię­
dzynarodowymi, jakie odbyły się w 1922 r. w Genui (konferencja ekono­
miczna i finansowa), Genewie (Liga Narodów), Hadze, Lozannie i Moskwie 
(konferencja rozbrojeniowa), PAT podała równie wyczerpujące sprawo­
zdania o ich przebiegu, jak prasa europejska, co wpłynęło na podniesienie 
znaczenia agencji 48. Następnie zainstalowani zostali korespondenci PAT

dzić się na warunki dyktowane przez prasę lwowską na miesiąc listopad i grudzień 
r.b., tzn. na pokrycie przez wydawnictwa lwowskie abonamentu, w  łącznej sumie po 
35 tys. za oba miesiące od każdego wydawnictwa. 2) Od 1-go stycznia r. 1922 obni­
żyć abonament dla pism lwowskich, z 75 tys. mk. na 45 tys. mk. miesięcznie od każ­
dego wydawnictwa, i tę opinię uważać za definitywną” (AAN, PRM, 12994/22, Dyr. 
PAT do PRM, 9 XII 1921).

45 AAN, PRM, 26256/21, Dyr. PAT do Szanownych Redakcji Pism..., 26 X I 1921 r.
46 AAN, PRM, 27113/21, Dyr. PAT do PRM, 9 X II 1921.
47 AAN, Dziennik podawczy Koncelarii PRM, poz. 28173.
48 AAN, PRM, 33— 35 (Organizacja PAT), k. 91.



P O L S K A  A G E N C J A  T E L E G R A F I C Z N A 153

w Moskwie, Charkowie i Bukareszcie. W końcu 1923 r. funkcję kores­
pondentów zagranicznych pełnili: Jerzy Stempowski w Berlinie, Paweł 
Kleczkowski w Paryżu, Franciszek Czaki w Wiedniu, Kazimierz Wlekliń- 
ski w Moskwie, Mieczysław Pogorzelski w Królewcu, Leon Chrzanowski 
w Rzymie.

Placówka PAT w Paryżu była przydzielona do Agencji Havasa i Reu­
tera, sortowała obszerny materiał tych agencji i do Warszawy przysyłała 
wyselekcjonowane depesze. Berliński korespondent PAT głównie pośred­
niczył w przekazywaniu depesz z Paryża i Londynu do Warszawy. Pla­
cówki w Moskwie i Charkowie zbierały wiadomości z Rosji i Ukrainy, 
a także starały się o materiały z całego Wschodu. Korespondent w Rydze 
spełniał rolę łącznika z wszystkimi państwami bałtyckimi oraz z Litwą. 
Początkowo zbierał materiały dotyczące ZSRR, których urzędowo uzyskać 
nie było można. Placówka w Bukareszcie gromadziła wiadomości z Rumu­
nii i całego Półwyspu Bałkańskiego, ponieważ informacje nadchodzące do 
Polski przez Węgry i Austrię miały charakter jednostronny. Korespondent 
w Wiedniu przekazywał wiadomości z Austrii, a także z południowej Sło­
wiańszczyzny. Rzymska placówka PAT przesyłała do kraju informacje do­
tyczące Włoch, Hiszpanii i Portugalii :49.

Poprzez centralę nadawczą PAT obsługiwała codziennie wszystkie po­
selstwa polskie za granicą wiadomościami z Polski (na rachunek MSZ) 
oraz wszystkie agencje, z którymi miała zawarte umowy. Kontakty z prasą 
amerykańską odbywały się za pośrednictwem Polish Bureau of Informa­
tion. Korzystały z nich wszystkie pisma w języku polskim ukazujące się 
w Ameryce oraz w dużej mierze pisma obcojęzyczne. Depesze PAT tra­
fiały do nich za pośrednictwem Associated Press i United Press50.

Wielki wzrost ilości kontaktów PAT z zagranicą na pewno przyczynił 
się do wzrostu znaczenia agencji. Jednakże ilość kontaktów zawieranych 
w stosunkowo krótkim okresie czasu za pośrednictwem Reutera i Havasa, 
zaliczanych do grupy najważniejszych agencji europejskich, mogących 
mieć własne interesy, nie zawsze pokrywające się z interesami PAT, nie 
była równoznaczna z najlepszą ich jakością. Jak się wydaje, niekorzystny 
układ zawarty został ż rumuńską agencją Rador. Ilość materiału, jaki na­
dawał się dla Warszawy, była zdaniem Kindlera, korespondenta PAT 
w Bukareszcie, bardzo mała: jej przeciętne dzienne biuletyny mieściły 
się na czterech kartkach. Kindler w liście wystosowanym z Bukaresztu 
23 maja 1922 podawał, że zawierają one jeszcze refleksje z konferencji 
genueńskiej, która zakończyła obrady 19 maja, należy więc spodziewać

49 AAN, PRM, 6768/22, Sprawozdanie Komisji Oszczędnościowej w  PAT,
10 IV 1922 r.

50 AAN, PRM, 33—35 (Organizacja PAT), k. 92.



154 E U G E N I U S Z  B U D Z I Ń S K I

sią zmniejszenia objętości biuletynów. Nie zawierały one oryginalnego 
materiału rosyjskiego z powodu szczelnego zamknięcia granicy. Dzienniki 
bukareszteńskie korzystały wyłącznie z materiału polskiego i niemieckie­
go, co uniemożliwiało przysyłanie do Warszawy materiału porównawcze­
go dotyczącego spraw rosyjskich. ,;Agencja Rador — pisał korespondent — 
jest instytucją kruchą, a we wszystkim mocno podejrzaną. Subsydiowana 
ongi przez Take Jonesa, po jego upadku subsydium straciła i obecnie goni 
resztkami. Podobno ostatnio zaangażowane tam zostały jakieś pieniądze 
żydowskie. Pogłoskę tę popiera fakt, że trzy ćwierci personelu stanowią 
Żydzi, częściowo nawet rosyjscy. Według opinii poselstwa, agencja zajmu­
je wobec Polski stanowisko nieprzyjazne” 51. Dlatego korespondent PAT 
proponował zawarcie umowy z Biurem Telegraficznym MSZ lepiej poin­
formowanym, które zresztą kontrolowało wszelkie wiadomości wysyłane 
za granicę, a więc i wiadomości kolportowane przez Rador. Dyrekcja PAT 
uzyskała od PRM zgodę na upoważnienie jej korespondenta w Rumunii 
do pertraktacji z rumuńskim Biurem Telegraficznym MSZ 52.

Znacznie ulepszona została transmisja depesz z zagranicy do War­
szawy, i odwrotnie. Gdy dawniej depesze z Paryża dochodziły do War­
szawy 8—20 godzin, w końcu roku 1922 — maksimum 4 godziny. Ko­
rzystając z poczty lotniczej nawet pisma z Paryża przesyłane były do 
centrali PAT w 12— 14 godzin. Wzrosła również ilość materiału podawa­
nego przez PAT, wynosząc w roku 1922 przeciętnie 100 tys. wyrazów ma­
teriału politycznego, tj. 20 tysięcy wierszy druku gazetowego. Oprócz tego 
wysyłano materiał giełdowy w ilości mniej więcej Ví materiału poli­
tycznego. Prowincję w roku 1922 obsługiwało 10 oddziałów PAT: w Byd­
goszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lwowie, Lublinie, Łodzi, Łuc­
ku, Toruniu, Wilnie, a także korespondenci w innych miastach. Łącznie 
z Warszawą zapewniały one serwis 70-ciu dziennikom w języku polskim, 
niemieckim, ukraińskim, rosyjskim i żydowskim. Praca w centrali trwała 
od godziny 8 rano do 2 w nocy, a często przez 24 godziny. Korzystano 
z połączeń telegraficznych, telefonicznych oraz radiotelegramów otrzymy­
wanych za pośrednictwem towarzystwa „Radiopol” . W roku 1923 nastą­
piło ustalenie i dalszy wzrost kontaktów zagranicznych PAT oraz uspraw­
nienie służby wewnątrz kraju.

W dalszym ciągu, mimo poprzednich ustaleń, nie wyjaśniona została 
sprawa charakteru Agencji Wschodniej, popieranej nadal przez M SZ53,

51 AAN, PRM, 13651/22, Dyr. PAT do PRM, 14 VI 1922 r.
52 Tamże,
53 W aktach S. Kauzika zachowała się interesująca notatka opracowana 1 V 

1923 r. przez Adama Nowickiego traktująca o tym, w  jakich krajach i jakimi me­
todami należy prowadzić propagandę i informację. Zdaniem autora informować na­
leży państwa „Tylko te, na których nam teraz najwięcej zależy z pobudek politycz-



P O L S K A  A G E N C J A  T E L E G R A F I C Z N A 155

POŁĄCZENIA PAT:
-------------- aparatem Hughesa
--------------telefoniczne
2 innymi miastam i połączenia telegra­
ficzne zwykfe.

ODDZIAŁY PAT:
Gdańsk Katowice
B y d g o s z c z  Kraków
Toruń Lwów
Łódź Lublin
Poznań Łu ck

Wilno

KORESPONDENCI PAT z a  g ra n ic ą  
P a ryż Londyn Genewa
Berlin W edeń Ryga
B ukareszt Moskwa Charków  

Królewiec

KO N TAKT S T A Ł Y :
Ze wszystkimi agencjami wymienionymi 
oraz z e  wszystkim i poselstwami 
Rzeczypospolitej Polskiej za  granicą

RADIOGRAFICZNE KOMUNIKATY:
PAT w ysyła codziennie do w szystkich sta c ji 
radiowych na kontynencie.



156 E U G E N IU S Z  R U D Z I Ń S K I

i jej stosunku do PAT. Konferencje i uchwały komisji rządowych
o zmniejszeniu dotacji dla AW, a nawet jej likwidacji, ponieważ PAT 
rozsyłała także wiadomości nieoficjalne, fikcyjnie sygnowane, „tractatus” 
lub „polagence” , nie doprowadziły do żadnych rezultatów 54. Wnioski dy­
rekcji PAT, aby zamiast dwu dotychczas istniejących agencji telegraficz­
nych utworzyć jedną wielką na zasadzie przedsiębiorstwa rządowego
0 charakterze półoficjalnym, także nie zostały zrealizowane55.

We wrześniu 1923 nastąpiła wewnętrzna reorganizacja PAT celem 
usprawnienia jej działalności. Zlikwidowano wydziały: obsługi centralnej, 
obsługi prowincji, obsługi zagranicznej i administracji, zamiast których 
wprowadzono dział redakcyjny i administrację, co istotnie uprościło funk­
cjonowanie agencji, a także doprowadziło do oszczędności. Krajowy per­
sonel PAT zmniejszono ze 123 na 86 osób, wliczając pracowników centrali
1 oddziałów prowincjonalnych. Zlikwidowano placówki korespondentów

nych i w których ta propaganda może liczyć na powodzenie. Z góry więc należy 
wykluczyć N i e m c y  i C z e c h y .  Rządy i opinia publiczna obu tych państw są 
usposobione dla Polski wrogo, względnie zawistnie. Nasza propaganda w  tych kra­
jach będzie marnowaniem energii i pieniędzy. W i e d e ń  to rynek upadający poli­
tycznie... W ę g r y  są też bez większego znaczenia... Z państw skandynawskich wcho­
dziłaby w . rachubę —  przy większych zasobach pieniężnych naszej propagandy — 
D a n i a ,  z uwagi na Gdańsk. Potrzeba oszczędzania energii i pieniędzy nakazuje 
odstawić na bok nawet Belgię, Holandię i Rumunię” . I dalej: „W  pierwszych latach 
należy prowadzić propagandę informacyjną przede wszystkim we W ł o s z e c h ,  
J u g o s ł a w i i  (rynek naszego eksportu towarowego, przywóz surowców), F r a n c j i  
(uzyskanie kredytów państwowych) i A n g l i i  (tutaj propaganda będzie szła zrazu 
opornie, lecz później opłaci się i utrwali). Informowanie gospodarcze tych czterech 
krajów da Polsce prócz korzyści handlowo-finansowych duże korzyści finansowe 
[Czy nie polityczne?], ponieważ wbrew zdaniu Bismarcka gospodarstwo i polityka 
są ze sobą związane nierozerwalnie” . Placówki dyplomatyczne i organy admini­
stracji (konsulaty i agenci PAT) zbierają — zdaniem autora — informacje poli­
tyczne lub gospodarcze. Nie są one w stanie prowadzić propagandy inform acyjno- 
gospodarczej. Należy ją powierzyć ludziom, którzy występują nieoficjalnie, tj. za­
granicznym korespondentom czasopism. „Oni jedni z cudzoziemców — prócz dyplo­
matów i konsulów —  mają możność nawiązywania stosunków z władzami, insty­
tucjami, stowarzyszeniami, redakcjami i szerokimi kołami społeczeństwa” . Po od­
powiednim przeszkoleniu przy pomocy Ministerstwa Skarbu powinni oni wtedy 
w  wymienionych powyżej czterech krajach prowadzić propagandę gospodarczą na 
rzecz Polski. Powinni działać wspólnie i stosunkowo w  dużej liczbie więcej niż po 
jednym w  wielkich miastach. Ponieważ ludziom z zagranicy „trzeba przemawiać do 
ich kieszeni, czyli trzeba ich pouczać, że w Polsce i z Polską można dużo zarobić” .

Informacja powyższa wydaje się świadczyć, że Ministerstwo Spraw Zagranicz­
nych przygotowywało niezależnie od innych organów rządowych, a szczególnie od 
PAT, własne koncepcje propagandy prasowej za granicą' (AAN, Akta St. Kauzika 
1922—1925, 1. p. 16, k. 24—26).

54 AAN, PRM, 33—35 (Organizacja PAT), k. 99.
55 Tamże, k. 48.



P O L S K A  A G E N C J A  T E L E G R A F I C Z N A 157

PAT w Rydze i Charkowie, zmniejszono honoraria korespondentów w Pa­
ryżu, Rzymie, Berlinie, Genewie i Moskwie (oprócz Wiednia) oraz zapro­
jektowano na rok 1924 stanowiska korespondentów w Pradze i Królewcu. 
Z analizy umów międzynarodowych wynikało, że PAT posiada korzystne 
porozumienia z Biurem Wiedeńskim, Havasem, Reuterem, Biurem Wolffa. 
Natomiast należałoby zrewidować niekorzystną umowę z Biurem Czes­
kim 56.

Pierwszy etap działalności PAT kończy się wraz z jej uczestnictwem 
w Lidze Agencji (urzędowych — sprzymierzonych), która utworzona zo­
stała 12 XII 1923. Wejście PAT jako agencji urzędowej do Ligi — nie­
zależnie od dalszych kłopotów wewnątrz kraju (np. nadal nie rozwiązana 
kwestia Agencji Wschodniej), oraz sam fakt powstania Ligi skupiającej 
agencje niewielkie, prowadzącej do ich usamodzielnienia — przypieczęto­
wało znaczenie w kraju i za granicą Polskiej Agencji Telegraficznej i za­
kończyło pierwszy etap jej działalności 57.

51 Tamże, k. 44—48.
a7 R . ' ' S t a r z y ń s k i ,  Agencje informacyjne, Warszawa 1935, s. 18.


