
Słomkowska, Alina

Próby wydawania gazet rządowych
w Królestwie Polskim w latach
1815-1831 : część pierwsza
Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego 4/2, 5-24

1965



R O Z P R A W Y ,  .. O P R A C O W A N I A ,  A R T Y K U Ł Y

ALINA SLOMKOWSKA

PRÓBY WYDAWANIA GAZET RZĄDOWYCH W  KRÓLESTWIE 
POLSKIM W LATACH 1815—1831

CZĘŚĆ PIERWSZA

Koncepcja i założenia organizacyjne gazety rządowej krystalizowały 
się w latach dwudziestych i trzydziestych XIX wieku, a znalazły swój 
ostateczny wyraz w postanowieniach Rady Administracyjnej Królestwa 
Polskiego w r. 18371.

Józef Kalasanty Szaniawski, znany jako jeden z głównych inicjato­
rów i organizatorów cenzury w okresie Królestwa Kongresowego2, a tak­
że znany twórca reakcyjnego systemu oświatowo-wychowawczego3,

1 Pierwsze w Polsce krótkotrwałe pismo pt. „Gazeta Rządowa" powołane zostało  
do życia przez Radę N ajw yższą Narodową dnia 1 lipca 1794 r., a przestało ukazywać 
się wraz z upadkiem powstania. Był to dziennik informacyjny, zaw ierający głów nie 
sprawozdania z działalności i postanowień Rady Najwyższej Narodowej oraz zarzą­
dzenia, obwieszczenia, rozkazy lub odezw y insurekcyjnych władz w ojskow ych i cyw il­

nych. „Gazeta Rządowa" z 1794 r. była wydawana, finansowana i redagowana przez 
W ydział Instrukcji Rady Najwyższej Narodowej.

2 AGAD, Rada Stanu Królestwa Polskiego, nr 66, Akta tyczące się cenzury i w ol­
ności druku: AGAD, Protokóły Rady Administracyjnej Królestwa Polskiego: 1/361, 
1/504, 7/202, 7/235, 7/247, 7/293, 7/304, 7/508, 8/57 etc.·, J. K. S z a n i a w s k i ,  Uzasadnie­
nie cenzury druku. Płockie rękopisy Józefa Kalasantego Szaniawskiego  oprać. T. Kaza- 
necki, [w:] Historia i wolność. Studia z dz ie jów  ideologií XIX w .. W arszawa 1961, 
„Archiwum Historii Filozofii i M yśli Społecznej", nr 7; por. Pamiętniki W oźnego Cen­
zury,  W arszawa 1831. Zarówno inkwizytorska działalność cenzorska, jak i ultrakato- 
łickie poglądy J. K. Szaniawskiego omówione zostały w w ielu  pamiętnikach oraz opra­
cowaniach pośw ięconych epoce Królestwa Kongresowego. Trzeba dodać, że obok jed­
noznacznie negatywnej w kryteriach racji narodowych opinii o J. K. Szaniawskim, 
w yrażonych przez M. Handelsmana, Sz. Askenazego, N. Gąsiorowską, M. Manteuftlo- 
wą i in., znalazły s'ię także niemal gloryfikujące w kryteriach racji ideologii chrześci­
jańskiej (np. S. Bednarski, S. Barzykowski).

3 J. K, S z a n i a w s k i ,  Rady przyjacielskie  młodemu czcicielowi nauk i filozofii, 
pragnącemu znaleźć pewniejszą drogę do prawdziwego i w yższego  oświecenia, W arsza­
wa 1805,- S. G r a b o w s k i ,  J. K. S z a n i a w s k i ,  M owy przy  instalacji kuratora jene-



6 ALINA SŁOMKOWSKA

znaczną rolę w programie wychowawczym przypisywał prasie'1. Z wielką 
energią, zwłaszcza w latach 1820—1822, zabiegał o powołanie pisma wy­
dawanego przez rząd. Sprecyzował program ideowy i polityczny pisma, 
obliczył ramowy kosztorys oraz opracował założenia organizacyjne. Po­
stulował więc założenie osobnej drukarni funkcjonującej pod bezpośred­
nią kontrolą Komisji Rządowej W yznań Religijnych i Oświecenia Pu­
blicznego. Pismo periodyczne, które wyłącznie poświęcone byłoby n a j­
ważniejszym, według niego, sprawom: religii, moralności, edukacji i spo­
łecznego porządku, redagowaliby 3—4 płatni pracownicy. Przewi­
dywał, że będzie ono rozsyłane bezpłatnie wszystkim katedrom, kolegia­
tom, klasztorom i dziekanom oraz wszystkim szkołom. Nie liczył na pre­
numeratorów ani na żadne inne dochody finansowe. W szystkie wydatki 
miały być pokrywane ze skarbu państwa. Koszt założenia drukarni obli­
czał na 30 tys. złp., a roczne wydatki związane z wydawaniem pisma sza­
cował na 40 tys. złp. Ubiegając się o dotację rządową na wydawanie 
pisma w wysokości 70 — 80 tys. zip., podkreślał, że w aktach państwo­
wych pozycja ta powinna być zakamuflowana. Uważał ponadto, że osiąg­
nie się większą skuteczność oddziaływania przez pismo periodyczne, jeśli 
jego rządowy charakter będzie ukryty5.

Zarysowująca się tendencja do unifikacji systemów politycznych 
w ramach Świętego Przymierza, wprowadzenie cenzury oraz aktywne 
poparcie ministra Stanisława Grabowskiego doprowadziły do urzeczy­
wistnienia projektów i koncepcji J. K. Szaniawskiego0. W  roku 1823 
Aleksander I wyraził zgodę na wydawanie pisma periodycznego i zorga­

ralnego ins tytu tów  naukowych w  Królestwie Polskim, W arszawa 1823; por. M. M a ri­
t e  u f f  I o w a ,  J. K. Szaniawski. Ideologia i działalność 1815— 1830, W arszawa 1936.

4 M. Manteufflowa przypisuje mu autorstwo anonim owego manuskryptu z 1804 r.,< 
w którym jest mowa o konieczności założenia pisma. W ydawca rękopisu nie ustala 
jednak jego autorstwa. Por. Niektóre uwagi podane do namysłu współredaktorów  
pisma periodycznego pod ty tułem „Zbiór materiałów do historii polskiej",  [w;] 
A. K r a u s h a r, Miscellanea historyczne,  t. 1, Lwów 1903. Główne koncepcje na. temat 
idfeowo-wychowawczej funkcji prasy rozwija J. K. Szaniawski w latach późniejszych. 
Zawarte są one przeważnie w listach do Stanisława Grabowskiego, N ow osilcow a
i Aleksandra I. Częściowo zostały one opublikowane w aneksach do monografii N. G ą- 
s i o r o w s k i e j  pt. Wolność druku  w  Królestwie Kongresowym 1815— 1830, W arszawa 
19Î6. Poglądy J. K. -Szaniawskiego na temat zadań prasy w system ie kształcenia ultra-

katołickiego i superlojalistycznego społeczeństw a wym agają odrębnego omówienia.
δ Ν. G ą s i o r o w s k a ,  op. cit., s. 143, i aneksy, s. 353, 356; por. M. M a n t e u f ­

f l o w a ,  op. cit., s. 129- i nast. W spom nieć równieć należy, że J. K. Szaniawski postulo­
w ał wówczas także stworzenie funduszu rządowego na opłacanie autorów propagują­
cych obronę polityki ^ządu. Koncepcja ta została zrealizowana w okresie powstania  
listopadowego. AGAD, Wł. Centr. Powst. 1830— 1831, nr 32a, p, 51.

“ Por. Materiały do h is to r i i . obalonego rządu,  „Polak Sumienny", nr 58, z 22 II 
1831; nr 64, z 28 II 1831.



PRÓBY W YDAWANIA GAZET RZĄDOWYCH W  L. 1815—1831 7

nizowanie drukarni przez Komisję Rządową W yznań Religijnych i Oświe­
cenia Publicznego7. Pismo powołane zostało „do prostowania opinii pub­
licznej i rozszerzania dobrych zasad”8. Choć pismo to powstało z inicjaty­
wy Komisji Rządowej i formalnie powołane zostało przez króla za po­
średnictwem ministra Oświecenia Publicznego oraz finansowane było 
ze skarbu państwa, a tłoczone w drukarni rządowej, oficjalnie nie w ystę­
powało jako gazeta rządowa. Pierwszy numer pisma ukazał się 3 stycznia 
1824 r. pt. „Monitor W arszawski" i posiadał zgodnie z intencjami jego 
inicjatora charakter kryptorządowego organu.

„Monitor W arszawski" ukazywał się od początku 1824 r. do końca 
1828 r. Początkowo wydawany był dwa razy w tygodniu — regularnie 
we wtorki i soboty9. Od 1 kwietnia, po zmniejszeniu formatu, a przy nie 
zmienionej cenie, wydawany był 5 razy tygodniowo — regularnie w nie­
dziele, poniedziałki, środy, czwartki i soboty.

W  „Monitorze Warszawskim" widoczny jest prymat przesłanek ideo- 
wo-politycznych, jakimi kierowano się przy inspirowaniu pisma rządo­
wego. Priorytet dydaktycznej funkcji zaciążył nie tylko na układzie gra­
ficznym, ale i na zawartości informacyjnej pisma. Od początku charakte­
rystyczną cechą „Monitora W arszawskiego" były obfite przedruki z ro- 
jalistycznej prasy francuskiej z „Drapeau Blanc" na czele. Mniej miejsca 
poświęcano informacjom oficjalnym i urzędowym komunikatom. Inicja­
torzy nie zamierzali wyzyskiwać go do praktycznych celów tak dla jego

7 AGAD, Wł. Centr. Powst. 1830— 1831, nr 647, Akta M inisterstwa Spraw Zagra­
nicznych, W ydział Prasy, p. 26. Poszyt akt W ydziału Prasy M inisterstwa Spraw Zagra­
nicznych z okresu powstania listopadow ego zawiera szczegółow ą historię „Monitora 
W arszawskiego" i następnie „Dziennika Powszechnego Krajowego". Ponieważ autorka 
niniejszej rozprawy często będzie się odnosić do tych dokumentów, pragnie przy oka­
zji zwrócić uwagę, że N. Gąsiorowska i M. M anteufflowa w  cytow anych monografiach 
nie zajm owały się losam i gazety rządowej w okresie powstania i dlatego nie korzy­
stały z tych ciekawych rękopisów, mimo że zawierają one także dzieje tego pisma 
w  okresie Królestwa Kongresowego. Gazeta rządowa wydawana była zawsze w  resor­
cie oświaty. Akta Komisji Rządowej W yznań Religijnych i O świecenia Publicznego 
wchodziły po I w ojnie światowej w  skład Archiwum O świecenia Publicznego, które 
spłonęło w czasie wojny. Część akt dotyczących gazety rządowej, znajdujących się 
w tym archiwum, uległa całkowitej zagładzie i dlatego monografie N. Gąsiorowskiej 
i M. M anteufflowej oprócz wartości naukowych nabrały walorów  źródła historycznego. 
Por. T. M a n t e u f f e l ,  Archiwum Oświecenia Publicznego w  W arszawie,  [w:] Straty  
archiwów i bibliotek w arszawskich  w  zakresie rękopiśmiennych źródeł his torycznych,  
wyd. zbiór., t. 2, 1956, s. 211.

8 AGAD, Wł. Centr. Powst. 1830— 1831, nr 647, p. 26.
9 M. M a n t e u f f l o w a ,  op. cit., podaje błędnie, że 3 razy tygodniowo. Podobna 

pomyłka wkradła się także do pracy J. K u c h a r z e w s k i e g o  — Czasopiśmienni­
ctwo polskie, wieku ХҐК w  Królestwie, na Litwie i Rusi oraz na emigracji. W arszawa 
1911, s. .25. Poprawnie natomiast podaje W. G i e ł ż y ń s k i ,  Prasa warszawska,  W ar­
szawa 1962, s. 198.



8 ALINA SŁOMKOWSKA

odbiorców, jak i władz, państwowych. Dopiero w okresie ukazywania 
się pisma, w latach 1824—1828, stopniowo wyłania się potrzeba i ko­
nieczność publikacji komunikatów władz i instytucji państwowych 
w piśmie mającym charakter kryptorządowego organu.

W latach 1815-—1830 i następnych ukazywał się systematycznie 
„Dziennik Praw. Królestwa Polskiego", zawierający jedynie prawa, p o ­
stanowienia królewskie i namiestnika oraz Rady Adm inistracyjnej10. 
W ydawnictwo miało dobrą organizację kolportażu i form prenumeraty. 
Jednak poszczególnym instancjom i instytucjom nie wystarczał wąski 
zakres publikowanych postanowień i zarządzeń. Ponadto zwracały one 
uwagę na mały w stosunku do potrzeb nakład „Dziennika Praw Króle­
stwa Kongresowego"11

W tym samym okresie w każdym województwie ukazywały się po­
nadto dzienniki urzędowe. Dzienniki wojewodzie były wydawane przez 
Komisje W ojewódzkie regularnie co tydzień. Koszta druku i inne redak­
cyjne wydatki opłacane były przez prenum eratorów12. Odbiorcami dzien­
ników wojewódzkich były gminy, miasta, komisje obwodowe, komisje 
rządowe, komisje wojewódzkie i sądy. W latach 1829—1832 nakład 
dzienników wojewódzkich wynosił przeciętnie: w Sandomierzu 820 
egzemplarzy, w Lublinie 630, w Siedlcach 610, w Kaliszu 1300, w Krako­
wie 1000, w Suwałkach 400, w Płocku 680 i w W arszawie 1350 egzempla­
rzy13. Jak na pisma o zasięgu regionalnym były to nakłady ogrom'ne. 
Zakres komunikatów publikowanych w dziennikach wojewódzkich ogra­
niczał się jedynie do postanowień komisji wojewódzkich i ich agend. 
Tygodniki te nie zamieszczały informacji politycznych. Nie przedruko­
wywano w dziennikach wojewódzkich postanowień władz centrálnych
0 zasięgu ogólnokrajowym. W  komisjach wojewódzkich zwłaszcza od­
czuwano więc potrzebę centralnego pisma, które zawierałoby obwiesz- 
czeńia, komunikaty i postanowienia władz i instytucji, tyczące całego 
kraju,

Na podstawie dekretu królewskiego z 5 marca 1811 r. wszyscy redak­
torzy gazet obowiązani byli publikować bezpłatnie dekrety królewskie, 
ustawy i obwieszczenia sądownicze, administracyjne, wojenne, skarbowe
1 policyjne przesłane przez centralne władze krajowe z napisem Ex ołfi-

10 AGAD, Rada Stanu Królestwa Polskiego, nr 74; AGAD, Protokoły Posiedzeń  
Rady Administracyjnej, nr 1/46, 1/153, 1/164, 1/485, 13/64, 13/107, 14/274; „Dziennik 
Praw", 1815/15, t. 1, nr 2, s. 106.

11 AGAD, Rada Stanu Królestwa Polskiego, nr 45 i 474a; AGAD, W l. Centr. Powst. 
1830— 1831, nr 135; AGAD, Akta KRSWiP, nr 6825 i 6836.

12 AGAD, Akta KRSWiP, ni 6837 bp.; AGAD, Akta KRSWiP, nr 6836 bp.
13 AGAD, Akta KRSWiP, nr 6837 bp.



PRÓBY WYDAWANIA GAZET RZĄDOWYCH W  L. 1815—1831 9

ciou . Inne natomiast komunikaty i postanowienia instytucji czy władz, 
m. in. miejskich, redakcje miały prawo publikować za opłatą. Instytucji 
takich, które były zobowiązane lub zainteresowane w publikowaniu 
obwieszczeń lub informacji w pismach stołecznych, było wiele tak 
w Warszawie, jak  i na prowincji, a zwłaszcza w miastach wojewódzkich. 
Te właśnie płatne ogłoszenia były przedmiotem szczególnego zaintereso­
wania redakcji pism stołecznych.

J. K. Szaniawski, dbający z ramienia Komisji Rządowej wyłącznie
o wartości dydaktyczne i ideowe „Monitora W arszawskiego", nie zaj­
mował się sprawami organizacyjnymi. Prowadzenie spraw wydawniczo- 
-redakcyjnych objął Adam T. Chłędowski. Był to poliglota. Miał on po­
nadto na swym koncie publikacje z zakresu bibliografii i krytyki lite­
rackiej oraz posiadał już doświadczenie w kierowaniu redakcją pisma1’. 
Później w „Monitorze W arszawskim'' zaczną się uwidaczniać wszech­
stronne zainteresowania A. T. Chłędowskiego. Główną jednak jego tro­
ską stały się komunikaty i obwieszczenia.

W  maju 1824 r. zaprowadzono w piśmie dział „Obwieszczenia rządo­
w e” . Początkowo był to dział bardzo skromny, z czasem jednak coraz 
bardziej rozszerzany. Oprócz obwieszczeń komisji rządowych znajdą się 
tam komunikaty Komisji W ojewództwa Mazowieckiego, rozkazy dzien­
ne naczelnego wodza w sprawie odznaczeń, urlopów i przeniesień, ogło­
szenia rektora i dziekanów Uniwersytetu W arszawskiego etc: Pismo po­
zyskiwało coraz większą ilość instytucji ogłaszających się, a tym samym 
równolegle wzrastała liczba płatnych obwieszczeń. Trudno nawet docie­
kać powodów, dla których A. T. Chłędowski rozbudowywał dział ob­
wieszczeń.

W  latach 1826— 1827 zarysowuje się, a następnie pogłębia konflikt 
między J. K. Szaniawskim a A. T. Chłędowskim. W ynikał on nie tylko 
z kontrow ersyjnych koncepcji na temat zadań gazety rządowej, lecz tak­
że z niemożności współpracy dwóch kontrastowych osobowości16. Jed­
nak na dalszych losach „Monitora W arszawskiego" zaważyła przede

14 AGAD, W). Centr. Powst. 1830— 1.831, nr 647, p. 26.
15 Adam T. Chłędowski był założycielem  i redaktorem „Pamiętnika Lwowskiego", 

gdzie publikował rozprawy z dziedziny bibliografii. N astępnie przeniósł się do W ar­
szaw y i redagował „Gazetę Literacką", w której sam dużo pisał. Jednocześnie objął 
stanowisko bibliotekarza, z czym związana była nie tylko pensja ną U niw ersytecie  
W arszawskim, ale i obowiązki, z których się nie w yw iązyw ał. Por. J. B i e l i ń s k i ,  
Królewski Uniwersytet W arszaw ski І816— 1831, t. 3, W arszawa 1912, s. 560 i nast.

16 Kilka lat później A. T. Chłędowski m. in. wzmiankuje o tym okresie współpracy  
z J. K. Szaniawskim następująco: „Radca stanu Szaniawski, przy niezgodności zdań 
moich z jego zasadami, kazał w ynieść moje biurko z oświadczeniem,, że nie potrzebuje 
mojej pomocy", „Polak Sumienny", nr. 105, z dnia 10 IV 1831.



10 ALINA SŁOMKOWSKA

wszystkim jego sytuacja materialna. Subwencja przyznana ze skarbu 
państwa okazała się niewystarczająca i redakcja stanęła w obliczu kry­
zysu finansowego.

Komisja Rządowa .Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego 
przyznane miała na wydawanie gazety rządowej 10 tys. złp. rocznie. By­
ła to suma daleko niewystarczająca. Bowiem koszty wydawania pisma 
wynosiły 23 tys. złp. rocznie, a dochód z. prenum eraty przynosił jedynie 
4600 złp.17 Z rocznych deficytów w wysokości 8400 złp, gromadził się 
więc na koncie redakcji w zrastający dług.

Minister Stanisław Grabowski w korespondencjach do swoich władz 
szczycił się zwykle gazetą rządową. Z pobudek religijnych i ideowych 
od początku popierał przedsięwzięcie J. K. Szaniawskiego. Ponadto mi­
nister związany był powinowactwem rodzinnym z żoną A. T. Chłędow- 
skiego. Niejednokrotnie zabiegał u Nowosilcowa o pomoc w rozpo­
wszechnianiu pisma oraz prosił o ;ułatwienie rozprowadzania „Monitora 
W arszawskiego" w polskich prowincjach należących do Cesarstwa18. 
Ponadto na wydatki związane, z pismem minister przeznaczył cały swój 
fundusz dyspozycyjny. Mimo tej pomocy sytuacja finansowa gazety rzą­
dowej nie poprawiła się19.

Trudności finansowe „Monitora W arszawskiego" wynikały w  zasa­
dzie z małej liczby prenumeratorów20. Pismo bowiem drukowane było 
w nakładzie 800 egzemplarzy, a liczba abonentów nie przekraczała 20021. 
Duża więc część nakładu gazety rządowej zgodnie z założeniami jej ini­
cjatora rozsyłana była bezpłatnie kolegiatom, klasztorom, dziekanom, 
szkołom etc. Ograniczyło to znacznie wpływy z prenumeraty. Natomiast 
dochód z płatnych obwieszczeń w wyniku zabiegów A. T. Chłędowskie- 
go miał tendencję zwyżkową. W  tej dziedzinie sprawa się komplikowa­
ła. Kryptorządowy charakter „Monitora W arszawskiego'' nie nadawał 
wszakże urzędowej rangi publikowanym obwieszczeniom^ Ponieważ 
pismo nie posiadało oficjalnej cechy urzędowej, większość instytucji 
państwowych publikowała swe obwieszczenia i komunikaty nadał w pis­
mach, z którymi współpracowała przed założeniem „Monitora W arszaw­
skiego". Kryzys finansowy kryptorządowego organu otworzył więc no­
wy problem organizacyjny do rozważenia, „iżby pismu temu nadać ce­

17 AGAD, Wi. Centr. Powst. 1830— 1831, nr 647, p. 26.
18 A kta komitetu do przejrzenia papierów policji tajnej; „Polak Sumienny", nr 58,

z dnia 22 II 1831; Materiały do historii obalonego rządu, „Polak Sumienny", nr 64, 
z 28 II 1831.

19 AGAD, Wł. Centr. Powst. 1830— 1831, nr 647, p. 26.
AGAD, Wł. Centr. Powst. 1830— 1831, nr 647, p. 27.

11 „Monitor Warszawski", nr 14, z 17 II 1824; AGAD, Wł. Centr. Powst. 1830— 1831, 
nr 794, p. 16.



PRÖBY WYDAWANIA GAZET RZĄDOWYCH W L. 1815—1Й31 11

chę urzędowości i upoważnić je do urzędowego ogłaszania wszelkich 
obieszczeń rządowych, które do redakcji jego odsyłane być m ają ''22.

Na trudności iinansowe redakcji częściowo także wpłynęły niepo­
rządki w drukarni. W ynikły one z niedbale prowadzonego systemu kon­
troli i zarządzania drukarnią przez A. T. Chłędowskiego. W 1827 r. po­
wołano deputację do zbadania działania drukarni. Złożony przez W in­
centego Niepokojczyckiego raport z dnia 6 VI 1827 r, z przeprowadzo­
nego dochodzenia ujawnił m. in. brak rachunków na wydatki związane 
z „Monitorem WTarszawskim". A. T. Chłędowskiemu zarzucono obok nie­
dopatrzeń także malwersację23, W  wyniku kontroli A. T. Chłędowski usu­
nięty został z funkcji dyrektora drukarni, ale sprawa malwersacji nigdy 
do końca nie została wyjaśniona. Protegowany przez ministra, „oskarżo­
ny" nadal pozostał kierownikiem organizacyjnym „Monitora W arszaw­
skiego", wywierając coraz większy wpływ na pismo. Zatuszowana przez 
ministra w okresie Królestwa Kongresowego sprawa nadużyć A. T. Chłę­
dowskiego odżyła z całą ostrością w czasie powstania listopadowego.

W okresie powstania przypomniano wszystkie zarzuty stawiane w ra­
porcie W incentego Niepokojczyckiego. Sformułowane zostały w formie 
komentarza do uwag Izby Poselskiej nad tą sprawą na sejmie w 1830 r., 
w którym m. in. czytamy: „Izba Poselska wówczas zaskarżyła Chłędow­
skiego, referendarza stanu, który za dawnego rządu na żądanie ministra 
oświecenia podjął się wydawania »Monitora«, pisma przeznaczonego na 
zniszczenie zarodu nawet wolnych wyobrażeń d zasad konstytucyjnych 
w Polakach, i pisma, którego zamiarem było przygotować umysły do 
przyjęcia z powolnością i uległością jarzma despotyzmu i skłonić umysły 
Polaków do odrętwienia na widok przytłumienia narodowości drogiej 
sercu każdego Polaka — pisma, które przez krótki czas trwania tak wiele 
skarb kosztowało, z którego ca do 40 000 złp. dyrektor drukarni dotąd 
się nie wyrachował, a stąd jest preasumpcja, że z grosza publicznego ko· 
izystał"24. Zarzutów zresztą pod adresem A. T. Chłędowskiego w okresie 
powstania listopadowego było bardzo dużo. Sprawy rozliczeń finanso­
wych z racji prowadzenia „Monitora W arszawskiego" nie zostały jednak 
do końca wyjaśnione. A. T. Chłędowski, który na łamach prasy bronił 
się przed zarzutami, , przyznawał jednak, że „drobne niestałe dochody" 
nie zostały zaksięgowane25. A takujący A. T. Chłędowskiego wpadli jed ­
nak w przesadę, przypisując mu winę za wszystkie wydatki i straty 
skarbu państwa wynikłe z wydawania „Monitora W arszawskiego" w w y­

22 AGAD, Wł. Centr. Powst. 1830— 1831, nr 647, p. 26.
23 M. M a n t e u f f l o w a ,  op. cit., s. 133; J. B i e l i ń s k i ,  op. cit., t. 3, s. 561.
24 „Polak Sumienny", nr 104, z dnia 9 IV 1831.
25 „Polak Sumienny", nr 105, z dnia 10 IV 1831.



12 ALINA SŁOMKOWSKA

sokości 40 tys. złp. Prawdopodobny natomiast wydaje się zarzut przy­
właszczenia drobnych sum za ogłoszenia oraz fałszowanie pokwitowań20. 
Jeśli nawet A. T. Chłędowski przywłaszczył sobie pieniądze, to stano­
wiły one mały procent globalnej puli funduszu przeznaczonego ze skarbu 
państwa na wydawanie „Monitora Warszawskiego'"27. Nie zadecydowało 
to w większym stopniu o trudnościach finansowych pisma. Kryzys fi­
nansowy pisma w latach 1826—1827 wyniknął bowiem głównie z błęd­
nych przesłanek organizacyjnych gazety rządowej.

Brak zasobów finansowych na wydawanie „Monitora W arszawskie­
go", a jednocześnie przekonanie o konieczności utrzymania takiego pis­
ma przez rząd skłonił Komisję Rządową Wyznań Religijnych i Oświece­
nia Publicznego do postawienia tej sprawy na forum Rady Administra­
cyjnej. Dnia 19 sierpnia 1828 r. minister Wyznań Religijnych i Oświece­
nia Publicznego wystąpił na posiedzeniu Rady Administracyjnej z wnios­
kiem zaprzestania· wydawania „Monitora W arszawskiego". Minister uza­
sadnił potrzebę ,i przedłożył projekt wydawania nowego pisma pt. „Ga­
zeta Rządowa"28 Ponieważ na pokrycie, długów „Monitora W arszawskie­
go" wyczerpano już dotację przyznaną na rok następny — 1829, minister 
Stanisław Grabowski wystąpił jednocześnie z propozycją zwiększenia 
dotacji na gazetę rządową do 16 tys. złp. Zaproponował, aby pismu no­
wemu nadać rangę urzędową i upoważnić je  do urzędowego ogłaszania 
wszelkich obwieszczeń rządowych oraz zobowiązać wszystkie urzędy do 
przekazywania swych komunikatów wyłącznie do gazety rządowej29. 
Proponował także zmniejszenie opłat pocztowych dla nowego pisma30. 
W sprawie wniosków ministra S. Grabowskiego Rada Administracyjna 
Królestwa Polskiego postanowiła się zwrócić o opinię do trzech komisji 
rządowych31.

W e wrześniu i październiku Î828 r. minister Komisji Rządowej W y­
znań Religijnych i Oświecenia Publicznego w przynaglających listach

26 „Polak Sumienny", nr 113, z dnia 18 IV 1831.
27 Przywłaszczenie pieniędzy nie zostało bowiem dokumentnie udowodnione przez 

oskarżycieli A. T. Chłędowskiego. W ydatki skarbu państwa na „Monitor Warszawski" 
były zakamuflowane, tym bardziej dzisiaj trudno dociec prawdy. Przypomnieć trzeba, 
że A. T. Chłędowski w okresie powstania listopadow ego, mimo publicznego dyskuto­
wania o jego malwersacjach sprzed kilku lat, pozostał na odpowiedzialnym stanowisku 
w w ydziale dyplom atycznym  M inistrestwa Spraw Zagranicznych.

28 AGAD, Protokoły Rady Administracyjnej Królestwa Polskiego, nr 16/373. Proto­
koły posiedzeń Rady Administracyjnej Królestwa Polskiego nie zawsze oddają dokład­
ny przebieg dyskutowanych kw estii, adekwatnie natomiast rejestrują postanowienia 
i decyzje.

29 AGAD. Wł. Centr. Powst. 1830— 1831, nr 647, p. 27.
30 AGAD, Akta Komisji Rządowej Przychodów i Skarbu, nr 1388 bp. (dalej KRPiS).
31 AGAD, Protokoły Rady Administracyjnej K. P., nr 16/374.



PRÓBY W YDAWANIA GAZET RZĄDOWYCH W L. 1815—1831 13

prosił komisje rządowe wyznaczone przez Radę Administracyjną o przy­
spieszenie wydania opinii na temat gazety rządowej. Najbardziej cha­
rakterystyczne są jego listy w tej sprawie do Komisji Rządowej Przy­
chodów i Skarbu. Na przykład w liście z dnia 23 wrżreśnia 1828 r. nad­
mienia się, że „nadchodzi nowy kwartał, przez który >'Monitora« utrzy­
mać żadnego nie mam funduszu"32. Natomiast list z 7 października 1828 r. 
nacechowany jest także szczególną niecierpliwością. Minister przypo­
mina w nim, że na wydawanie „Monitora W arszawskiego" nie ma żad­
nych funduszów i musi wstrzymać jego wydawanie. A jednocześnie nad­
mienia, iż minister sprawiedliwości wypowiedział się, że z powodu ob­
wieszczeń hipotecznych, które ma obowiązek zamieszczać „Monitor 
W arszawski", pismo to nie może ustać, dopóki inna gazeta rządowa nie 
zacznie wychodzić. Prosi więc Komisję Rządową Przychodów i Skarbu
o przyspieszenie wypowiedzenia opinii, ponieważ trzeba przygotować 
się do wydawania nowej gazety rządowej33.

Wnioski ministra wyznań religijnych i "oświecenia publicznego, zgło­
szone w sierpniu 1828 r. na forum Rady Administracyjnej, wywołały ży­
wy oddźwięk w redakcjach pism warszawskich oraz w dyrekcji poczty. 
Redakcje „Gazety W arszawskiej" i „Gazety Korespondenta W arszaw­
skiego" złożyły reklamacje w sprawie postulowanego przez ministra 
S. Grabowskiego ograniczenia publikacji obwieszczeń urzędowych w y­
łącznie do gazety -rządowej. Redakcje te powoływały się na nabyte do 
publikacji obwieszczeń urzędowych prawa na mocy dekretu z 1811 r. 
Dyrekcja Poczt także gwałtownie zaprotestowała przeciw wnioskowi 
ministra S. Grabowskiego o obniżenie ceny portoryjnej dla gazety rzą­
dowej34.

Na posiedzeniu Rady Administracyjnej w dniu 21 października 1828 r. 
podjęto dyskusję nad wnioskiem ministra W yznań Religijnych i Oświe­
cenia Publicznego, zgłoszonym w dniu 16 sierpnia. W niosek uzasadniał 
potrzebę wydawania nowej gazety pt. „Gazeta Rządowa", w językach 
polskim, francuskim i niemieckim. W ysłuchano opinii Komisji Rządowej 
Spraw W ewnętrznych-i Policji, Komisji Rządowej Sprawiedliwości oraz 
Komisji Przychodów i Skarbu. Rada Administracyjna zdecydowała, że 
będzie wydawane pismo jedynie w języku polskim i że „gazeta takowa 
obejmować ma jedynie urządzenia wszelkie rządowe i obwieszczenia 
tak sądowe, jak i administracyjne, niemniej wiadomości urzędowe, zo­
stawiając przyjmowanie prywatnych doniesień oraz wolność umiesz­

' 32 AGAD, Akta KRPiS, nr 1388 bp.
Południowej (7 i 21, z tym że w 1826 r. była nawet tylko jedna wiadomość), Ameryki

33 Tamże.
34 AGAD, Wł. Centr. Powst. 1830—1831, nr 647, p. 27,- AGAD, Akta KRPiS, 

nr 1388 bp.



14 ALINA SŁOMKOWSKA

czania tak rządowych, jak sądowych obwieszczeń innym gazetom kra­
jowym "35. Komisja Rządowa W yznań Religijnych i Oświecenia Publicz­
nego zobowiązana została do przedstawienia projektu postanowienia Ra­
dy Administracyjńej zgodnie z postulatami wyłonionymi w toku dysku­
sji36.

W  wyniku polecenia Rady Administracyjnej z dnia 21 października 
minister wyznań religijnych i oświecenia publicznego złożył na posie­
dzeniu Rady w dniu 2 grudnia 1828 r. projekt do postanowienia ustana­
wiającego „Gazetę Rządową". Rada projekt ten po wysłuchaniu opinii 
komisji rządowych przyjęła37.

Postanowienie Rady Administracyjnej z dnia 2 grudnia otworzyło no­
wy etap w dziejach pisma rządowego. W e wstępie do postanowienia 
nakreślone zostało uzasadnienie powołania pisma tym, „iż żadna 
z gazet krajowych nie obejmuje wszystkich obwieszczeń rządowych, że 
przez to mnożą się dla władz zatrudnienia w udzielaniu im rozporządzeń 
do publikacji przeznaczonych, a stronom interesowanym przebywa w y­
datków tak na utrzymanie kilku gazet, jako też na kilkakrotną opłatę 
doniesień ich kosztem umieszczonych; że dotychczasowa cena opłaty 
takowej jest za wysoka, że tym niedogodnościom zaradzić może wyda­
wanie »Gazety Rządowej«, obejmującej wszelkie obwieszczenia rządo­
we, niemniej chcąc mieszkańcom Królestwa nieznajomym języka kra­
jowego oraz cudzoziemcom ułatwić poznanie rozporządzeń rządowych"38.

Z punktu widzenia dalszych losów „Gazety Rządowej" na uwagę za­
sługują niektóre artykuły, postanowienia Rady Administracyjnej z dnia
2 XII 1828. Art. 1 głosił, że „od dnia 1 stycznia. 1829 r. będzie wydawana 
»Gazeta Rządowa«, mająca jedynie umieszczać wszelkie urządzenia rzą­
dowe i obwieszczenia tak sądowe, jak i administracyjne oraz wiadomości 
urzędowe". Na mocy art. 9 powierzone zostało wydawanie „Gazety Rzą­
dowej" Komisji Rządowej W yznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. 
Tak więc postanowienie "Rady Administracyjnej Królestwa Polskiego 
w imieniu Mikołaja I powoływało do życia „Gazetę Rządową", która 
miała być wydawana przez komisję rządową z funduszów skarbu pań­
stwa., tłoczona w drukarni rządowej i przeznaczona wyłącznie do publi­
kacji urzędowych wiadomości, zarządzeń i obwieszczeń rządowych, są­
dowych i administracyjnych.

Jednocześnie na wniosek ministra wyznań religijnych i oświecenia

35 AGAD, Protokoły Rady Administracyjnej K. P., nr 16/462.
36 AGAD, Protokoły Rady Administracyjnej K. P., nr 16/462; AGAD, Wł. Centr. 

Powst. 1830— 1831, nr 647, p. 27.
37 AGAD, Protokoły Rady Administracyjnej K.P., nr 16/511.
38 AGAD, Akta Komisji Rządowej Spraw W ewnętrznych i Policji, nr 6827, p. 2; 

„Dziennik Powszechny Krajowy”, nr '1, z 2 I 1829.



PRÓBY WYDAWANIA GAZET RZĄDOWYCH W L. 1815—1831 15

publicznego Rada Administracyjna zezwoliła, aby z funduszów dyspozy­
cyjnych namiestnika królewskiego wyasygnować 4000 zip. na utrzyma­
nie redakcji „Monitora W arszawskiego" do końca 1828 r.M Na wniosek 
tegoż ministra na kolejnym posiedzeniu dnia 16 XII 1828 r. Rada Admi­
nistracyjna zezwoliła wyasygnować ze skarbu państwa 8000 złp. na 
pierwsze koszty „Gazety Rządowej" z zastrzeżeniem, że suma ta po­
winna być zwrócona ze spodziewanych wpływów tego pisma40. Na tym 
samym posiedzeniu Rady Administracyjnej postanowiono także wydać 
uchwałę, iż „Gazeta Rządowa" ma obowiązek ogłaszania obwieszczeń 
przez Sądy Pokoju, wydawanych w sprawach hipotek i nieruchomości41, 
nałożony przez namiestnika postanowieniem z dnia 2 XII 1825' r. na 
„Monitor W arszawski", który z ostatnim dniem grudnia 1828 r. wycho­
dzić przestaje.

Trudno ustalić, jak przebiegały prace i dyskusje przygotowawcze 
przed wydawaniem „Gazety Rządowej". Najbardziej charakterystyczne 
w ydaje się to, że w opracowanej instrukcji dla głównego redaktora „Ga­
zety Rządowej" wyraźnie odstępuje się od postanowień Rady Admini­
stracyjnej z dnia 2 grudnia 1828 r. Instrukcja dla głównego redaktora 
„Gazety Rządowej" opracowana została przez Komisję Rządową Wyznań 
Religijnych i Oświecenia Publicznego. W edług niej opiekę nad „Gazetą 
Rządową" sprawować miał minister i dyrektor wychowania, m. in. przez 
cotygodniowe konferencje z redaktorem, przez podpisywanie numeru 
etc. Instrukcja zakładała więc decydujący wpływ ze strony S. Grabow­
skiego i J. K. Szaniawskiego na nowe pismo. Zgodnie z instrukcją redak­
tor główny miał pełnić funkcje administracyjne w redakcji. Jego upo­
sażenie roczne określono na 6000 złp. Zarządzanie przychodami i w y­
datkami „Gazety Rządowej" prowadzone miało być przez dyrektora 
drukarni. Najważniejszym elementem tej instrukcji, a zarazem elemen­
tem stanowiącym odstępstwo od postanowienia Rady Administracyjnej 

• z dnia 2 grudnia 1828 r„ było wprowadzenie do „Gazety Rządowej" wia­
domości politycznych, handlowych, naukowych i innych42.

Kolejnym odstępstwem od postanowienia Rady Administracyjnej 
z dnia 2 grudnia 1828 r. był projekt Komisji Rządowej W yznań Religij­
nych i Oświecenia Publicznego, zmieniający tytuł „Gazety Rządowej" 
na „Dziennik Powszechny Krajowy"43. Rada Administracyjna Królestwa 
Polskiego na posiedzeniu w dniu 30 grudnia 1828 r. na wniosek ministra

39 AGAD, Protokoły Rady Administracyjnej K.P., nr 16/512.
40 AGAD, Protokoły Rady Administracyjnej K.P., nr 16/530.
41 AGAD, Protokoły Rady Administracyjnej K.P., nr 16/533; AGAD, Akta KRPiS, 

nr 1388 bp; „Dziennik Powszechny Krajowy", nr 1, z dnia 2 I 1829.
42 AGAD, Wł. Centr. Powst. 1830— 1831, nr 647, p. 27.
43 Tamże.



16 ALINA SŁOMKOWSKA

S. Grabowskiego wydała postanowienie, aby „Gazeta Rządowa" nosiła 
tytuł „Dziennik Powszechny Krajowy" i aby dzieliła się na część urzę­
dową i nieurzędową44. Analiza prawnicza zaleceń Rady Administracyj­
nej z dnia 21 X 1828 r. oraz porównanie postanowień z dnia 2 i 30 XII 
1828 r., przeprowadzone wniespełna trzy lata później, wykazały od­
stępstwo ostatniego postanowienia w stosunku do poprzednich. Prawnik 
M. Jarczewski sugeruje przy tym opinię, że Rada Administracyjna zmie­
niając ostatnim postanowieniem z dnia 20 XII 1828 r. poprzednie decyzje 
miała na względzie reklamacje złożone Radzie przez redaktorów  „Ga­
zety W arszawskiej" i „Gazety Korespondenta W arszawskiego"45. To 
mniemanie M. Jarczewskiego, sprowadzające powody zmiany koncepcji 
pisma rządowego wyłącznie do petycji dwóch warszawskich redakcji, 
wydaje się uproszczeniem. Ogranicza on problem do aspektów wiado­
mych mu jedynie z dokumentów, złożonych w Radzie Administracyjnej.

„Dziennik Powszechny Krajowy" był zatem powołany w wyniku kry ­
zysu „Monitora W arszawskiego” jako dalsza kontynuacja pisma rządo­
wego. Sprzeczne postanowienia Rady Administracyjnej miały swe źródła 
głównie we wnioskach składanych przez Komisję Rządową W yznań 
Religijnych i Oświecenia Publicznego po nie dość dokładnym przemyśle­
niu i opracowaniu. Skomplikowana sytuacja finansowa „Monitora W ar­
szawskiego" i konflikt między J. K. Szaniawskim i A. T. Chłędowskim 
oraz widoczne zdenerwowanie tym stanem rzeczy ministra S. Grabow­
skiego wpłynęły niekorzystnie na tok rozważań i decyzji w kwestii za­
łożeń organizacyjnych pisma rządowego. Pośpiech ciążący na podejmo­
waniu decyzji o charakterze pisma rządowego znacznie zaważył na dal­
szych losach „Dziennika Powszechnego Krajowego".

Pierwszy numer gazety rządowej pt. „Dziennik Powszechny K rajo­
wy" ukazał się 2 stycznia 1829 r. Układ graficzny pisma różnił się wyraź­
nie od szaty zewnętrznej „Monitora Warszawskiego". „Dziennik Po­
wszechny Krajowy!' posługiwał się finezyjną, ozdobną czcionką w celu- 
wyeksponowania części i działów pisma. Odrębnym rodzajem ozdobnej 
czcionki złożone były nagłówki: „Część urzędowa" i „Część nieurzędo- 
wa". Na początku części urzędowej wytłuszczoną czcionką podawane 
były informacje pod tytułem: „Giełda warszawska", a następnie posta­
nowienia Rady Administracyjnej Królestwa Polskiego, rozkazy wodza 
naczelnego, postanowienia komisji rządowych, Komisji Województwa 
Mazowieckiego, Urzędu Municypalnego, komunikaty Uniwersytetu W ar­
szawskiego etc. W  części urzędowej był dział „Wiadomości urzędowych",

44 AGAD, Protokoły Rady Administracyjnej K.P., nr 16/560; „Dziennik Powszechny  
Krajowy", nr 2, z dnia 3 I 1829.

45 AGAD, Wł. Centr. Powst. 1830— 1831, nr 647, p. 27.



PRÓBY WYDAW ANIA GAZET RZĄDOWYCH W  L. 1815—1831 17

w którym wytłuszczoną czcionką złożone były następujące nagłówki: 
„Obwieszczenia hipoteczne", „Licytacje i sprzedaże publiczne", „Listy 
gończe", „Obwieszczenia spadkowe", „Ostrzeżenia", „Raporty wodza 
naczelnego", „Wykaz urodzonych, zaślubionych, zmarłych" etc.

W  części nieurzędowej „Dziennika Powszechnego Krajowego" naj­
więcej miejsca zajmowały informacje zagraniczne podawane pod na­
główkami nazw państw  i miast, z których wiadomości pochodziły. Od 
założenia nowego pisma rządowego stopniowo wzrasta częstotliwość 
informacji zagranicznej46. Zajmuje ona w  piśmie coraz więcej miejsca.- 
Obszerny dział w części nieurzędowej stanowiły „Rozmaitości", ujęte 
pod osobnym nagłówkiem. Dział „Rozmaitości", zawierał ciekawostki, 
zestawienie przyjazdów i wyjazdów, doniesienia prywatne, notki biblio­
graficzne i artykuły, najczęściej krytyczno-literackie47.

Trzeba zwrócić uwagę, że zgodnie z postanowieniami Rady Admini­
stracyjnej z dniia 2 XII 1829 r. obwieszczenia Towarzystwa Kredytowego 
Ziemskiego, bankowe, loteryjne, hipoteczne, spadkowe, wyroki w spra­
wach cywilnych i defraudacyjnych, komunikaty o promocjach szkolnych 
publikowane były odpłatnie48. Dla tych właśnie płatnych obwieszczeń 
stworzone zostały stałe miejsca w piśmie. W yeksponowano je pod od­
rębnymi tytułami, w ramach części urzędowej „Dziennika Powszechnego 
Krajowego". W  piśmie systematycznie zaczęły publikować swe obwiesz­

46 Zakres terytorialny informacji z zagranicy był taki sam. Zmieniła się natomiast 
częściow o liczba informacji z poszczególnych krajów. Jak wynika z zestaw ienia doko­
nanego przez autorkę, przede wszystkim  wzrosła liczba wiadom ości z Rosji. I tak w 53 
numerach (w okresie styczeń —  marzec) 1827 r. było ich 19, zaś w  1829 r. —  44. Tego  
rodzaju wzrost w idoczny jest w  informacjach z N iem iec i Austrii (26 i 33), Ameryki 
Północnej (3 i 8), N iderlandów (8 i 14), Portugalii (14 i 22), Szwecji (1 i 21), W łoch  
(7 i 21), Grecji (13 i 21). Generalnie można w ięc pow iedzieć o nasileniu informacji 
z zagranicy. Natomiast w obec braku zmian w  środkach komunikacji nie zmienił się  
czas, jaki był potrzebny od w ysłania wiadom ości do momentu jej wydrukowania. 
Tu jednak' uderza regularność i stosunkowo najkrótszy czas, w  jakim ukazyw ały się  
w iadom ości z Paryża (w 1827 i 1829 r. w  53 numerach po 50 wiadom ości, średni czas —  
od 11 do 14 dni) i Londynu (po 49 w iadom ości, średni czas — od 12 do 15 dni). W  w ięk­
szości pozostałych wypadków  w grę wchodzi mniejsza ilość w iadom ości i stosunkowo  
znacznie dłuzszy czas od w ysłania do wydrukowania informacji, przy czym także były  
znacznie w iększe w ahania tego czasokresu. I tak czas drogi w iadom ości z Rosji w ahał 
się od 23 do 40 dni. Zmniejszył się natom iast,czas drogi w iadom ości z Rzymu (z ponad
20 do kilkunastu dni) oraz Ameryki Południowej (z 2,5 do 1,5 miesiąca). Czas potrzebny 
do pokonania drogi z danego kraju do gazety w yglądał przykładowo w innych wypad­
kach następująco (dotyczy 1827 i 1829 r.): Madryt 22—32 dni, W iedeń 7— 11 dni, Lizbo­
na 27—29 dni, Grecja 26— 37 dni, Stambuł 32— 40 dni, Ameryka Północna prawie 40 dni.

47 Początkowo dział „Rozmaitości" um ieszczony był w  odcinku kolumny.' Od nr 149 
z 23 VI 1829 r. rozpoczynał się na kolumnie 3 lub 4.

48 AGAD, Protokoły Rady Administracyjnej K.P., nr 16/511; „Dziennik Powszechny
Krajowy", nr 1, z dnia 2 I 1829.

Rocznik H istorii C zasopiśm iennictw a, t. IV, z. 2



18 ALINA SŁOMKOWSKA

czenia instytucje, które nigdy przedtem nie współpracowały w tej dzie­
dzinie z „Monitorem W arszawskim". Stworzenie jednak specjalnych 
działów, które codziennie zapełniane były płatnymi obwieszczeniami po­
szczególnych instytucji, niewiele poprawiło sytuację finansową nowe­
go pisma rządowego.

Obowiązki głównego redaktora „Dziennika Powszechnego Krajowe­
go" pełnił referendarz stanu A. T. Chłędowski49. W ydatki związane 
z wydawaniem gazety rządowej pokrywane były ze skarbu państwa. 
Oprócz przywileju umieszczania wszelkich obwieszczeń i wiadomości 
urzędowych przed innymi pismami Dyrekcja Generalna Policji i Poczt: 
odstąpiła od uiszczania 10% na rzecz. Poczty od gazety rządowej, dając 
ze swej strony także swoisty przywilej „Dziennikowi Powszechnemu 
Krajowemu"50. Trzeba przy tym zaznaczyć, że „Monitor Warszawski"· 
przesyłany był bezpłatnie instytucjom religijnym i naukowym,, nato­
miast „Dziennik Powszechny Krajowy" kolportowany był jedynie wśród 
prenum eratorów51. Tymczasem liczba abonentów była tak mała, że w po­
łowie 1829 r. groziły straty  roczne w wysokości 20 tys. złp.52 Mimo przy­
wilejów i znacznej ilości płatnych obwieszczeń „gazeta miała podówczas 
191 prenumeratorów, a potrzebowała do swego utrzymania (prócz spe- 
randy 12 000 wpływu z obwieszczeń) 400 prenum eratorów “53.

Aby uniknąć dalszych strat wynikających z wydaw ania gazety rzą­
dowej, według relacji A. T. Chłędowskiego, Komisja Rządowa W yznań 
Religijnych i Oświecenia Publicznego nie chciała dalej pisma prow a­
dzić i wielu osobom proponowała wydzierżawienie „Dziennika Powszech­
nego Krajowego". Podaje on dalej, że nikt nie chciał się podjąć w yda­
wania gazety rządowej i wreszcie on przyjął propozycję54. Poza relacją 
A. T. Chłędowskiego brak dowodów na to, że Komisja Rządowa zw raca­
ła się z ofertami wydzierżawienia pisma do innych osób lub redakcji. 
Nie wydaje się ta relaćja wiarygodna.

- Między Komisją Rządową W yznań Religijnych i Oświecenia Publicz­
nego a jej referendarzem A. T. Chłędowskim doszło w  końcu lipca 1829 г.. 
do zawarcia układu o dzierżawie „Dziennika Powszechnego Krajowego".. 
Na mocy tego kontraktu A. T. Chłędowski przejął na 6 lat wydaw anie

40 Pensja głów nego redaktora w ynosiła  6000 złp., a ponadto A. T. Chłędowski byf 
na stanowisku bibliotekarza i mimo niew yw iązyw ania się ze swych obowiązków w obec  
U niw ersytetu W arszaw skiego pobierał roczną pensję także w w ysokości 6000 złp. 
AGAD, W ł. Centr. Powst. 1830— 1831, nr 647, p. 27; J. B i e l i ń s k i ,  op. cit., t. 3, s. 560.

■ 50 AGAD, Akta KRPiS, nr 1388 bp.
. 51 Tamże.
52 AGAD, Wł. Centr. Powst. 1830— 1831, nr 647, p. 16.
53 Tamże. · . ' .
64 Tamże.



PRÓBY W YDAWANIA GAZET EZĄDOWYCH W  L. 18Í5—1831 19

„Dziennika Powszechnego Krajowego" na swój koszt i własne ryzyko fi­
nansowe. Jednocześnie zrzekł się pensji przyznanej redaktorowi gazety 
rządowej. Na zabezpieczenie wykonania warunków układu zobowiązał się 
wnieść hipoteczną kaucję w wysokości 6000 złp. Komisja Rządowa W y­
znań Religijnych i Oświecenia Publicznego odstąpiła dochody z gazety 
rządowej na rzecz A. T. Chłędowskiego oraz zobowiązała się udzielać mu 
pomocy w korespondencji z. instytucjami zapewniającymi dochody i pre­
numeratę pisma. Układ miał obowiązywać od 1 sierpnia 1829 r. do 1 paź­
dziernika 1835 r. pod warunkiem prowadzenia gazety rządowej jak do­
tychczas pod kierunkiem komisji rządowej55.

Oddanie wydawnictwa gazety rządowej w ręce A. T. Chłędowskiego 
było samowolną decyzją Komisji W yznań Religijnych i Oświecenia Pub­
licznego. Ponadto założenia kontraktu były sprzeczne z postanowieniami 
Rady Administracyjnej w sprawie pisma rządowego. Rada Administra­
cyjna nie została nawet poinformowana o nowym układzie zmieniającym 
zasady wydawania gazety rządowej. Dlatego też ostro potępiła ona za­
równo założenia, jak i formę kontraktu. Na posiedzeniu Rady Admini­
stracyjnej w dniu 19 października 1830 r. minister przychodów i skarbu 
oświadczył m. in., że ,,[...] gdyby Komisja pytała o upoważnienie w spra­
wie wydzierżawienia »Gazety Rządowej«, byłby stanowczo przeciwny. 
Nie było bynajmniej myślą Rady Administracyjnej, aby z uszczerbkiem 
istniejących pism periodycznych przez prywatnych utrzymywanych ob­
darzać szczególnym przywilejem jednego z redaktorów"5**.

Na mocy lipcowego układu A. T. Chłędowski znalazł się w nowej sy­
tuacji. Był w zasadzie prywatnym redaktorem i wydawcą pisma. Korzy­
stał jednak nadal z wielu przywilejów przynależnych dawniej gazecie 
rządowej, jak cecha urzędowości, pierwszeństwo publikacji obwieszczeń 
urzędowych, zmniejszone opłaty pocztowe, udogodnienia w koresponden­
cji z instytucjami etc. Jednocześnie kontrakt stworzył.podstawy dla stop­
niowego usamodzielniania się redaktora w kierowaniu pismem, co ułatwi­
ło mu zaangażowanie do współpracy grupy młodych, zdolnych dziennika­
rzy87. Nic więc dziwnego, że w przededniu powstania listopadowego za­
łożenia organizacyjne „Dziennika Powszechnego Krajowego" obudziły 
sprzeciw nie tylko Rady Administracyjnej, ale i redakcji warszawskich' 
pism, z racji w ielu przywilejów nieuzasadnionych w świetle układu
o dzierżawie.

53 AGAD, Wł. Centr. Powst. 1830— 1831, nr 647, p. 16 i 28.
08 AGAD, Protokoły Rady Administracyjnej K.P., nr 19/950.
37 M. M a n t e u f f l o w a ,  op. cit., s. 137; M. H a n d e l s m a n ,  Francja — Polska  

1795— 1845. Studia nad dziejami m yśli politycznej,  t. 2, 1926, s. 116 i nast.; W. G i e ł-
ż y ń s k i ,  op. cit., s. 200 i nast.; A. Ś l i w i ń s k i ,  Maurycy  Mochnacki,  W arszawa
1921, s. 141.



20 ALINA SŁOMKOWSKA

Korzystanie z przywilejów przynależnych gazecie rządowej nie przy­
niosło spodziewanych korzyści finansowych redaktorowi ,,Dziennika Po­
wszechnego Krajowego". W  Konsekwencji podpisania kontraktu o pry­
watnej dzierżawie wiele instytucji wstrzymało się od nadsyłania obwiesz­
czeń do gazety rządowej i przekazywało je  innym redakcjom58. 
A. T. Chłędowski niejednokrotnie przypominał poszczególnym instytu­
cjom o art. 5 postanowienia Rady Administracyjnej z dnia 2 XII 1828 r., 
zobowiązującym do umieszczania obwieszczeń urzędowych w gazecie 
rządowej59. Powołując się na zaw arty w lipcu 1829 r. układ, kilkakrotnie 
zwracał się z prośbą do komisji rządowych o interwencję u władz i insty­
tucji obowiązanych nadsyłać gazecie rządowej odpłatne obwieszczenia. 
Przekazał komisjom rządowym wykaz instytucji, które po zawarciu u k ła ­
du o dzierżawie zaczęły publikować obwieszczenia w innych gazetach. 
Na wykazie tym znalazły się: Dyrekcja Generalna Loterii, Bank Polski, 
Dyrekcja Główna Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego, Magazyny 
Rządowe Drewna, komory celne. Tak więc póki „Dziennik Powszechny 
Krajowy" w ydawany był na koszt komisji rządowej, instytucje te prze­
syłały płatne obwieszczenia do gazety rządowej. Gdy A. T. Chłędowski 
przejął wydawnictwo, nie wpłynęło żadne obwieszczenie z tych instytu­
cji60. Ponadto wiele instytucji nie uiszczało opłat za obwieszczenia, jak  
np, Komisja W ojewództwa Krakowskiego, Komisja W ojewództwa Ma­
zowieckiego, Urząd M unicypalny Miasta Stołecznego W arszawy61.

Zaniepokojony tymi zjawiskami A. T. Chłędowski w dniu 30 listopa­
da 1829 r. przedłożył obszerny memoriał Komisji Rządowej W yznań Re­
ligijnych i Oświecenia Publicznego, w którym charakteryzuje sytuację 
finansową gazety rządowej. Przypomniał, że przejął pismo wtedy, gdy 
nie było· czym zapłacić nawet za papier. Po przejęciu wydawnictwa ·—· 
jak donosi w memoriale — podniosła się prenum erata o kilkadziesiąt 
egzempłarży. Jednocześnie jednak, jeśli komisja rządowa w niektórych 
miesiącach miała do 1400 złp. dochodu z obwieszczeń, to on w ciągu 
4 miesięcy miał najwyżej 800 złp., a ostatnio- naw et niespełna 600 złp. 
Jakkolw iek jest prywatnym  kontrahentem  — pisał dalej ·— pismo pozo­
stało gazetą rządową. Szósta część całej masy publikowanych obwiesz­
czeń jest odpłatna. Pozostałe ogłoszenia publikuje bezpłatnie. Włożył 
kapitał na usprawnienie drukam i. Jak  dotychczas ponosi same straty na 
wydawaniu gazety rządowej z powodu nieuiszczania opłat i nieprzysy- 
łania płatnych obwieszczeń przez instytucje do tego zobowiązane.

W AGAD, Akta KRPiS, nr 1388 bp.
59 Tamże.
60 Tamże.
01 Tamże.



PRÓBY W YDAW ANIA GAZET RZĄDOWYCH W  L. 1815—1831 21

W swym memoriale A. T. Chłędowski zapowiadał w końcu, że jeśli ko­
misja nie będzie interweniowała w  poszczególnych instytucjach, to w y­
stąpi z pretensjam i do rządu z powodu utraty  zagwarantowanych ukła­
dami dochodów02.

Komisja Rządowa W yznań Religijnych i Oświecenia Publicznego 
przesłała memoriał do Komisji Rządowej Przychodów i Skarbu. Z tej 
właśnie komisji z datą 12 grudnia 1829 r. wyszły do instytucji wskaza­
nych przez A. T. Chłędowskiego monity przypominające o obowiązku 
uiszczania opłaty za ogłoszenia oraz o obowiązku publikacji obwiesz­
czeń w gazecie rządowej63. Nie przyniosło to jednak pozytywnych re­
zultatów.

W reszcie w połowie 1830 r. redaktor „Dziennika Powszechnego Kra­
jowego" przesłał do cesarza suplikę, w której „wyłuszczając straty  jako­
by doznawane z powodu niedostatecznego rozwinięcia ustanowienia tej 
gazety, niemniej z przyczyny niewykonania zobowiązań паї władze 
włożonych, pod względem stosunków jej z redakcją oraz niezachowywa- 
nia ugody z nim zawartej, doprasza się zarazem, aby mógł być nadal 
utrzymanym przy płacy, którą jako redaktor aż do dnia 1 sierpnia 1829 
pobierał". Cesarz przesłał suplikę Radzie Administracyjnej do zaopinio­
wania64.

Na posiedzeniu Rady Administracyjnej w dniu 19 października 1830 r. 
rozwinęła się ożywiona dyskusja na tem at gazety rządowej. Komisja Rzą­
dowa W yznań Religijnych i Oświecenia Publicznego poparła suplikę A. T. 
Chłędowskiego. Na toku dyskusji zaważyła jednak opinia ministra przy­
chodów, i skarbu, potępiająca i podważająca zasady układu z A. T. Chłę- 
dowskim. W  wyniku kontrowersyjnych stanowisk Rada Administracyjna 
wstrzymała się z ostatecznym sformułowaniem opinii w sprawie prośby 
redaktora gazety rządowej. Pretekstem do odwleczenia sprawy był dla Ra­
dy Administracyjnej brak wykazu instytucji nie w ywiązujących się 
z obowiązków wobec gazety rządowej. Zażądano takiego zestawienia63. 
Atmosfera wokół A. T. Chłędowskiego była wówczas bardzo nieprzychyl­
na. Znalazło to swój wyraz nie tylko w wypowiedziach na forum Rady 
Administracyjnej. Jak  wspomniano, niechętne mu były redakcje pism 
warszawskich. I wówczas właśnie Izba Poselska przypomniała jego 
dawne malwersacje. W  tym klimacie nie mógł on otrzymać życzliwej:

62 Tamże,
63 Tamże.
64 AGAD, Protokoły Rady Administracyjnej K.P., nr 19/539; AGAD, W ł. Centr. 

Powst. 1830— 1831, nr 647, p. 28.
65 AGAD, Protokoły Rady Administracyjnej K.P., nr 19/948—953. Protokół z tego  

posiedzenia jest w yjątkow o szczegółow y. Dyskusja nad supliką A. T. Chłędowskiego  
obejmuje 6 kart.



22 ALINA SŁOMKOWSKA

opinii. W ybuch powstania listopadowego spowodował, że A. T. Chłę­
dowski nie dostał żadnej odpowiedzi na swoją suplikę.

Powstanie wyłoniło całkiem odmienne problemy i ukształtowało nową 
sytuację „Dziennika Powszechnego· Krajowego". Z winiety pisma zniknął 
emblemat dwugłowego orła. A. T. Chłędowski wyzwolił się całkowicie 
spod opieki znienawidzonego J. K. Szaniawskiego. Początkowo, mimo 
zniesienia cenzury, „Dziennik Powszechny Krajowy" zachował charak­
ter organu rządowego. W krótce jednak stał się w zasadzie jednym z pism 
opozycyjnych w stosunku do władz centralnych powstania. Na łamach 
pisma pojawiły się artykuły pisane przez byłych współpracowników 
„Dziennika" w duchu reform społecznych66.

Po wybuchu powstania listopadowego liczba abonentów gazety wzro­
sła do 500. Jednocześnie jednak działania w ojenne zmniejszyły dochód 
z obwieszczeń o 75%, następnie zaś zajęcie części kraju przez nieprzy­
jaciela zmniejszyło liczbę czytelników67.

Oprócz kłopotów finansowych wyłoniły się inne nieprzyjem ne spra­
wy dla redaktora A. T. Chłędowskiego. Prasa przypomniała nie w yjaś­
nione do końca -oskarżenia z okresu przedpowstaniowego o grabież 
mienia publicznego68. Między innymi „Gazeta Polska" w dniu 2 III 1831 r. 
ostro zaatakowała „monopolium gązeciarskie" A. T. Chłędowskiego, 
polegające na prawie pierwszeństwa publikacji informacji urzędowych. 
W skazywała przy tym, że ten przywilej, nadany przez rząd, powinien, 
a nie przynosi żadnego dochodu. „Gazeta Polska" krytykując zasadność 
przywileju „Dziennika Powszechnego Krajowego" wysuwała wobec rzą­
du postulat ogłaszania wiadomości urzędowych jednocześnie za pośred­
nictwem całej prasy69. W krótce po tym artykule przedstawiciele redak­
cji pism warszawskich podpisali wspólne zażalenie na „Dziennik Po­
wszechny Krajowy". Memoriał wskazuje na bezzasadność przywileju 
pierwszeństwa w ogłaszaniu rozporządzeń i komunikatów urzędowych 
oraz na uzurpację cechy urzędowości. Jednocześnie w  tej zbiorowej 
deklaracji podniesiony jest ten  sam, co· w „Gazecie Polskiej", postulat 
pod adresem rządu, aby wiadomości były podawane przez władze rów­
nolegle .wszystkim redakcjom warszawskim70.

66 L. Z i e n k o w i c z ,  Wizerunki polityczne li teratury polskiej,  Lipsk 1867, s. 92;
S. S z p o t a ń s k i ,  M aurycy  Mochnacki, Kraków 1910, s. 116 i nast.

w AGAD, W ł. Centr. Powst. 1830— 1831, nr 647, p. 17. Podane przez A. T. Chłę­
dow skiego w  liście  do Rządu Narodowego fakty typow e były  także dla innych redak­
cji. Podobnie np. wzrósł nakład „Gazety Polskiej", a następnie w  w yniku działań w o­
jennych zmalał i nie napływ ały do redakcji opłaty za prenumeratę i ogłoszenia. J„ N.
J a n o w s k i ,  N otatk i autobiograficzne, W rocław  1950, s. 193.

*· „Polak Sumienny", nr 104, z dnia 9 IV 1831 r.; nr 113, z dnia 18 IV 1831.
09 ,,Gazeta Polska", nr 29, z dnia 2 III 1831.
™ AGAD, W ł. Centr. Powst. 1830— 1831, nr 99, p. 44.



PRÓBY W YDAW ANIA GAZET RZĄDOWY'CH W  L. 1815—1831 23

Rząd Narodowy w odpowiedzi na memoriał postanowił, riażeby rapor- 
ta  i inne doniesienia urzędowe wszystkim pismom periodycznym; w ja ­
kimkolwiek bądź języku w stolicy wychodzące, zarówno udzielane by­
ły"71. Natychmiast zawiadomiono wszystkie redakcje warszawskie o po­
stanowieniu Rządu Narodowego i przystąpiono do organizacji przekazy­
wania raportów urzędowych jednocześnie całej prasie i możliwie szyb­
ko72.

A. T. Chłędowski otrzymał w dniu 23 m arca 1831 r. specjalne pismo 
zawiadamiające go o postanowieniu Rządu Narodowego w sprawie 
jednoczesnego przekazywania informacji całej prasie. Postanowienie to 
anulowało najważniejsze przywileje A. T. Chłędowskiego. W  dniu 12 
kwietnia wystosował on obszerny protest, w którym  powołuje się na 
prawa gazety rządowej otrzymane na podstawie postanowień Rady Ad­
m inistracyjnej z 1828 r. Zarzucił on rządowi, że wprowadzając zasadę 
jednoczesnego informowania wszystkich pism ukazujących się w W ar­
szawie nie respektuje zawartego z nim kontraktu w 1829 r.73

Prawie jednocześnie z protestem  A. T. Chłędowskiego, bo z datą 
14 kwietnia 1831 r., wpłynęło do Rządu Narodowego podanie podpisane 
przez wydawcą „Gazety Polskiej" Tomasza Gębkę. W  części wstępnej 
podania wskazuje on, że były minister oświecenia potajemnie zawarł 
z A. T. Chłędowskim umowę o dzierżawie .gazety rządowej. Jednocześnie 
zw racał uwagę, że skarb państwa powinien mieć z wydzierżawienia, pis­
ma korzyści finansowe, a nie straty. Następnie zwracał się. z prośbą do 
Rządu Narodowego o wydzierżawienie mu „Dziennika Powszechnego 
K rajowego" i zobowiązywał się płacić 6000 złp., jeśli zostanie utrzymana 
cecha urzędowości gazety oraz przywilej pierwszeństwa w ogłaszaniu 
w szystkich wiadomości urzędowych, politycznych, raportów, rozkazów 
dziennych (taki, jak przysługuje obecnie „Dziennikowi Powszechnemu 
K rajow em u”), a także jeśli uzyska pozwolenie na korzystanie z prasy za­
granicznej, prenum erowanej przez wydział dyplomatyczny MSZ (ż czego 
także korzystał A. T. Chłędowski). Dalej T. Gębka pisał, że jeśli tylko 
pierwszy warunek mógłby być spełniony, zobowiąże się płacić 2000 złp. 
rocznie. W  końcu swego podania, przewidując ewentualne obiekcje, pro­

71 AGAD, Wł. Centr. Powst. 1830— 1831, nr 99, p. 44; AGAD, Wł. Centr. Powst. 
1830— 1831, nr 647, p. 16.

. 72 AGAD, Wł. Centr. Powst. 1830— 1831, nr 99, p. 45; por. A. K r a u s h a r ,  Wolność  
druku i dziennikarstwo w arszawskie  w  czasach listopadowych,  „M iscellanea histo­
ryczne", XL, W arszawa 1909, s. 22; W. Z a j e w  s к i, Zagadnienie „tajemnicy w o jsk o ­
w e j” oraz stosunek wodzów' naczelnych do prasy w czasie powstania l is topadowego  
1830— Ί831 r., „Studia i m ateriały do historii w ojskowości", t. 7, cz. 1, W arszawa 1961, 
s. 190.

,3 AGAD, Wrł. Centr. Powst. 1830— 1831, nr 647, p. 16— 17.



24 ALINA SŁOMKOWSKA

ponował Rządowi Narodowemu ogłoszenie przetargu na dzierżawę ga­
zety rządowej74.

Rząd Narodowy po otrzymaniu pism A. T. Chłędowskiego i T. Gębkj 
zażądał opinii komisji rządowych i radcy prawnego75. W szystkie opinie 
zgodnie przyznawały bezzasadność przywileju A. T. Chłędowskiego, ale 
jednocześnie wypowiadały się za koniecznością utrzymania pisma rzą­
dowego76. Rząd Narodowy, mimo protestu A. T. Chłędowskiego, nie 
cofnął postanowienia o równoczesnym informowaniu całej prasy w ar­
szawskiej. Praktycznie więc ten przywilej „Dziennika Powszechnego 
Krajowego" anulowano.

W  toku powstania Listopadowego dotychczasowe założenia organi­
zacyjne gazety rządowej zostały gruntownie i wszechstronnie skrytyko-, 
wane. Jednocześnie „Dziennik Powszechny Krajowy" zaatakował J. Chło­
packiego i stał się pismem niezwykle agresywnym wobec władz central­
nych powstania77. W  tej sytuacji stało się oczywiste, że powstańczy rząd 
nie ma swego oficjalnego organu prasowego. '

74 AGAD, -Wł. Centr. Powst. 1830— 1831, nr 647, p. 23.
75 AGAD, Wł. Centr. Powst. 1830— 1831, nr 647, p. 15, 19. Rękopisy p ośw ięcone,

sprawie „Dziennika Powszechnego Krajowego" obejmują od p. 15—40.
76 AGAD, Wł. Centr. Powst. 1830— 1831, nr 647; p. 20 i in.
77 L. D e m b o w s k i ,  Moje wspomnienia,  t. 2, Petersburg 1898, s. 138; L, Z i e n -

k o w i c  z, op. cit., s. 76; W.  Z a j e w s k i ,  Wolność druku w  powstaniu l is topadowym  
1830—4831, Łódź 1963, s. 23.


