
Rudziński, Eugeniusz

Agencja Telegraficzna Express i
Ofinor
Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego 4/2, 99-123

1965



EUGENIUSZ RUDZIŃSKI

AGENCJA TELEGRAFICZNA EXPRESS I ' OFINOR

AGENCJE INSPIROWANE PRZEZ ODDZIAŁ II SZTABU GŁÓWNEGO I MINISTERSTWO
SPRAW ZAGRANICZNYCH

Obok urzędowej Polskiej Agencji Telegraficznej (PAT) Agencja 
Telegraficzna Express należała w okresie międzywojennym do najpo­
ważniejszych agencji prasowych. Była ona związana ze sferami rządo­
wymi. N a jej powstanie i działalność poważny wpływ wywarły koncep­
cje prometejskie, które zrodziły się w kręgu działaczy politycznych 
skupionych wokół J. Piłsudskiego. Jak  to stwierdza badacz tej proble­
matyki Józef Lewandowski: „prometeizmem nazywano w  okresie mię­
dzywojennym koncepcję polityki zagranicznej zrodzoną w obozie sana­
cyjnym, polegającą na dążeniu do rozwiązania niekorzystnego układu 
sił politycznych ówczesnego państwa polskiego, położonego między 
Niemcami i Związkiem Radzieckim, poprzez rozbicie Związku Radziec­
kiego.' przy pomocy kontrrewolucyjnych ruchów nacjonalistycznych na 
państwa i państewka w pewien sposób uzależnione od Polski"1.

Po przewrocie majowym gen. Julian Stachiewicz,· działający według 
dyrektyw J. Piłsudskiego, wybitnie przyczynił się do nawiązania współ­
pracy w duchu prometeizmu pomiędzy Sztabem Głównym, M inisterstwem 
Spraw Zagranicznych i Ministerstwem Spraw W ewnętrznych2. W  końcu 
1925 roku Tadeusz Hołówko, jeden z twórców koncepcji prometeizmu, 
spowodował założenie Agencji Telegraficznej Express (ATE). Bezpośred­
nio powstanie ATE zainicjował ówczesny szef W ydziału W ywiadowcze­
go Oddziału II Sztabu Głównego pułkownik Ludwik Bociański w celu 
stworzenia „niezależnej agencji prasowej, będącej narzędziem informa­
cyjnym i informującym w rękach Sztabu Głównego"3.

1 Cytat z opracowania J. L e w a n d o w s k i e g o  pt. Imperializm słabości. Studia 
nad prometeizmem polskim  w latach 1921— 1939, s. 1, łaskaw ie użyczonego mi przez 
Autora do wglądu w jnaszynopisie.

2 Op. cit., s. 65. .
3 Centralne Archiwum M inisterstwa Spraw W ewnętrznych (CAMSW), E. 11/21, 

Informacje o A gencji Telegraficznej Express z 17 II 1937.



100 EUGENIUSZ RUDZIŃSKI

Z kolei pieczę nad działalnością ATE sprawowała Ekspozytura II, 
specjalna komórka Oddziału II4.

Agencja Telegraficzna Express „miała na celu stworzenie sieci infor­
macyjnej na wypadek wojny. Głównym zadaniem ATE było wówczas 
ulokowanie kilku ludzi w charakterze korespondentów ATE na terenach 
zagranicznych, którzy w czasie w ojny spełnialiby zadania informacyj­
ne ''5. Do roku 1929 Agencja była podporządkowana Oddziałowi II i po­
bierała miesięczną subwencję w wysokości 20 tysięcy złotych oraz ko­
rzystała z lokalu i urządzeń dostarczonych przez Sztab Główny3. O tym 
początkowym okresie działalności Agencji, nie odnaleziono więcej 
informacji.

Jak w ynika z raportu Sztabu Głównego, w roku 1929 Oddział II po­
stanowił ze względów oszczędnościowych zlikwidować ATE. Aby temu 
zapobiec, T. Hołówko wystąpił z inicjatywą utworzenia polsko-ukraiń­
skiej agencji prasow ej7. W  konsekwencji doszło do porozumienia pomię­
dzy Oddziałem II a M inisterstwem Spraw Zagranicznych. Za radą Hołów- 
ki na czele ATE faktycznie postawiono wytrawnego znawcę spraw ra­
dzieckich i wschodnich petlurowca Mykołę Kowalewskiego. Nastąpiła 
także zmiana charakteru ATE, „Zadania ATE zostały wówczas sprecyzo­
wane w ten sposób, że agencja będzie prowadziła pracę po linii dywersji 
politycznej przeciwko Sowietom, propagując ideę prometeuszowską —■ 
wyzwolenia narodów ciemiężonych w ZSRR"·4. Agencja w myśl intencji 
jej twórcy miała stać się centralą propagandy prometeizmu i dostarczać

4 D laczego nastąpiło powiązanie ATE z Ekspozyturą II Oddziału II Sztabu Główne­
go w yjaśnia J. Lewandowski, który mówi o specyficznych okolicznościach, w jakich  
prowadzona była akcja prometejska: „A czkolw iek działalność prometejska była orga­
nicznie związana z polityką międzynarodową, słabo natom iast z działalnością w  ścisłym  
tego słow a znaczeniu w ywiadowczą, jednak zrozumiałe w zględy nakazujące unikania 
konfliktów m iędzynarodowych spow odow ały ześrodkowanie technicznego kierownictwa  
tej działalności nie w M inisterstw ie Spraw Zagranicznych, lecz w  Sztabie Głównym. 
W tym celu  została utworzona w yspecjalizow ana komórka Oddziału II nosząca nazwę 
Ekspozytury II. Jej szefem został mjr Edmund Charaszkiewicz. Spośród wszystkich
ogniw Oddziału II komórka ta była najbardziej zakonspirowana, niem al pozbawiona 
kontaktów z innymi komórkami Oddziału II, nawet z tymi, które zajm owały się spra­
wami wschodnimi" (J. L e w a n d o w s k i ,  op. cit., s. 66).

6 CAMSW, E. 11/49, podteczka 2.
6 Jak w ynika z danych CAMSW, od 17 III 1928 r. ATE form alnie była spółką akcyj­

ną z ograniczoną odpowiedzialnością. Jej kapitał zakładowy w ynosił 2600 zł w  100 
udziałach, których 50%> było w posiadaniu Tadeusza Katelbacha, a 50% — Zdzisława 
Rirkemnajera. 2 V 1931 r. Katelbach scedow ał sw e udziały na rzecz M. Obarskiego 
tamże).

3 Tamże.
8 Tamże.



AGENCJA TELEGRAFICZNA EXPRESS I OFINOR 101

prasie ukraińskiej informacji potrzebnych do prowadzenia antyradziec­
kiej działalności.

Do wiosny roku 1933 organizacja pracy w agencji wyglądała w ten 
sposób, że na jej czele stało dwu równorzędnych dyrektorów: Mieczy­
sław Obarski, będący mężem zaufania MSZ, występował na zewnątrz 
jako jej oficjalny kierownik; stronę ukraińską reprezentował M. Kowa­
lewski, na którym — jak się w ydaje — spoczywały obowiązki groma­
dzenia i kierowania mery tory czym opracowaniem materiałów agencyj­
nych. Personel składał się z czterech redaktorów, jednego referenta po­
litycznego. dwu radiotelegrafistów, dwu maszynistek, jednego pracowni-, 
ka administracyjnego, jednego buchaltera i trzech gońców. ATE posiadała 
swe oddziały, a zatem i jawnych korespondentów w Rydze i Wiedniu, 
korespondentów ukrytych w Moskwie, Berlinie, Pradze oraz ukrytego 
informatora we Lwowie. Poza tym pozostawała w bezpośrednim kontak­
cie z założoną w 1928 roku, również przez Odddział II, agencją Ofinor 
z centralą w Genewie oraz z agencją Ukraintag mieszczącą się w Buka­
reszcie. Utrzymywała również stosunki z innymi zagranicznymi agencja­
mi zaprzyjaźnionymi: Vasdias w Amsterdamie, Europa-Press we Frank­
furcie nad Menem, Telegraphen Compagne w W iedniu i Pester Lloyd 
w Budapeszcie. Oczywiście ośrodki, z którymi ATE utrzymywała kontakt, 
posiadały z kolei swoje własne źródła zdobywania i rozpowszechniania 
informacji.

Agencja Telegraficzna Express wydawała następujące biuletyny: co­
dzienny komunikat w języku polskim, który ukazywał się trzy razy 
dziennie; codzienne komunikaty w języku francuskim i niemieckim oraz 
trzy razy w tygodniu komunikat w języku włoskim. Biuletyn w  języku 
polskim, przeznaczony dla prasy krajowej, zawierał około 25% wiado­
mości inspirowanych, przeważnie dotyczących ZSRR. Komunikaty dla 
zagranicy, wychodzące w językach obcych, zawierały wyłącznie mate­
riał informacyjny o ZSRR, ze szczególnym uwypukleniem spraw narodo­
wościowych. W edług informacji Oddziału II prasa zagraniczna zamiesz­
czała miesięcznie przeciętnie 400 wiadomości podawanych przez ATE.

Jeżeli chodzi o działalność oddziałów ATE, to nie ograniczały się one 
do zbierania informacji z krajów, w których się znajdowały. I tak np. 
w marcu 1930 roku naczelnik W ydziału Prasowego MSZ sugerował posel­
stwu RP w Tallinie, aby wyzyskać nie określoną bliżej osobę Kowalskie­
go w charakterze korespondenta ATE w Rydze. Jako korespondent agen­
cji nieurzędowej miałby on większą swobodę ruchów. Otrzymywany 
przez niego materiał, nadesłany z W arszawy do Łotwy, miał on tłuma­
czyć na estoński i przesyłać do Tallina do prasy estońskiej. W  ten spo­
sób nastąpiłoby uzupełnienie biuletynów PAT, która skrępowana oficjał-



1 0 2  ' EUGENIUSZ RUDZIŃSKI

nym charakterem  nie mogła rozpowszechniać wiadomości ze źródeł 
prywatnych, a mających duże znaczenie propagandowe w zagranicznej 
polityce Polski. Kowalski miał również przesyłać do W arszawy wiado­
mości otrzymywane z Helsinek. Informacje te miał opracowywać Kowal­
skiemu referent prasowy polskiej placówki dyplomatycznej w Finlandii
— Gertig. Poprzednio przez szereg la t pracował on jako dziennikarz, 
a kilkumiesięczny pobyt w Helsinkach pozwolił mu już, zdaniem MSZ, 
poznać miejscowe stosunki na tyle, że mógł przygotowywać codzienny 
m ateriał informacyjny. Wiadomości otrzymywane przez ATE z Finlandii 
i Estonii od Kowalskiego miały być wyzyskiwane przez macierzystą 
agencję korespondenta, częściowo zaś odstępowane PAT, aby w ten 
sposób zapewnić komunikatom szerszy dostęp do prasy9.

Na terenie W iednia ATE nawiązała stosunki z Telegraphen Compagne 
w  grudniu 1929 roku. Za pośrednictwem tej ostatniej ulokowała w stycz­
niu 1930 roku 49 publikacji w prasie wiedeńskiej. W  związku z zamie­
rzoną likwidacją w marcu 1930 roku wiedeńskiego oddziału Telegraphen 
Union wzrosnąć jeszcze miały wpływy Telegraphen Compagne, ponie­
waż ta ostatnia agencja spełniałaby rolę głównego informatora o Polsce 
:i Związku Radzieckim na tym terenie. Dlatego też większego znaczenia 
nabrać miały kontakty ATE z tą instytucją. Również w styczniu wiado­
mości ATE były przekazywane z W iednia do Frankfurtu n. Menem, do 
centrali agencji niemieckiej Europa-Press, jednego z poważniejszych 
biur prasowych obsługujących zachodnie Niemcy, którego komunikaty 
były transm itowane przez radiostację we Frankfurcie10.

Równocześnie zachował się dokument informujący, że w  październiku 
1930 r. W ydział Prasowy MSZ zamierzał rozszerzyć działalność ATE na 
te ren ie  Czechosłowacji11. MSZ, podobnie jak  w przypadku Rygi, zwra­
cało uwagę, że rozszerzenie wpływów ATE na Czechosłowację „uzupeł­
niałoby w sensie dla nas bardzo pożądanym oficjalny serwis PAT"12.

•9 Archiwum M inisterstwa Spraw Zagranicznych (AMSZ), p'. VI 53, 1, 2, Drymmer, 
zastępca naczelnika W ydziału Prasowego MSZ, do poselstw a RP w Tallinie.

10 AMSZ, P. VI 55, 1, Sprawozdanie z działalności placówki ATE w  W iedniu  
z 1930 r.

11 W  tym celu MSZ zapytyw ało poselstw o RP w  Pradze, czy ATE, która w  ostatnim  
■czasie wzm ogła swoją działalność na terenie zagranicznym, m ogłaby nawiązać bezpoś­
redni kontakt z Centropressem w celu w ym iany serw isów  informacyjnych. W  razie doj­
śc ia  takiej umowy do skutku wiadom ości przekazywane przez ATE (dotyczące spraw  
polskich i wschodnich) ukazyw ałyby się w  „Biuletynie" Centropressu na zasadzie w za­
jem ności. Zdaniem M inisterstwa serwis ATE uzupełniałby w  sensie bardzo pożądanym  
oficjalne komunikaty PAT (AMSZ, p. VI 51, 1, W . Drymmer w  zastępstw ie naczelnika  
W ydziału Prasowego MSZ do poselstw a RP w  Pradze, 10 X 1930 r.).

12 Tamże.



AGENCJA TELEGRAFICZNA EXPRESS I OFINOR 103

W  1931 r. Agencja Telegraficzna Express weszła w kontakt z niemiec­
ką agencją Telegraphen Union. Nawiązany on został w porozumieniu 
z MSZ i za wiedzą M inisterstwa Poczt i Telegrafów. Celem tego kontak­
tu było przeciwdziałanie przedostawaniu się do prasy polskiej informacji 
Telegraphen Union bądź za pośrednictwem redakcji poszczególnych 
czasopism, bądź też przez małe, zakonspirowane agencje. Zauważono 
bowiem, że część prasy polskiej z terenu W arszawy, Łodzi, Krakowa, 
Katowic i W ilna korzystała z radiowego serwisu informacyjnego Tele­
graphen Union. Tymczasem — zdaniem MSZ — charakter polityczny 
tych wiadomości wywołał kilkakrotne niepożądane skutki ze względu 
.na polską politykę zagraniczną, tym bardziej że komunikaty radiowe TU 
wyprzedzały informacje agencji polskich o 2—3 godziny. Dlatego też 
umowa zawarta w 1931 r. oddawała wyłączne przedstawicielstwo TU na 
Polskę w ręce ATE. W  wyniku umowy zlikwidowane zostały różne punk­
ty  odbiorcze wiadomości radiowych TU, a cała służba radiowa tej agen­
cji została poddana kontroli Agencji Telegraficznej Express. ATE nie 
przekazywała do prasy wiadomości TU. Cała akcja miała wyłącznie na 
celu zahamowanie „szkodliwej propagandy prasowej niemieckiej, co by­
najmniej nie przynosiło jej [ATE — E. R.] żadnych korzyści finansowych, 
a nawet połączone było z pewnymi stratam i"13.

Jak wynika z powyższego przykładu, ATE oprócz zadań specjalnych 
wynikających z inspiracji Sztabu Głównego spełniała również inne cele, 
pierwotnie nie przewidziane, wynikające z konieczności reagowania na 
różne przejawy życia politycznego. W  tym przypadku związane z bieżą­
cymi potrzebami MSZ.

' Na fundusze ATE składały się dochody stałe — subwencje, oraz 
wpływy z prenumeraty i sprzedaży biuletynów. W ysokość wpływów 
ulegała wahaniom. Budżet miesięczny na początku 1933 roku przewidy­
w ał wpływy w wysokości 3100 złotych. Jednakże skutkiem upadłości 
szeregu dzienników, takich jak  „Rzeczypospolita", „Kurier Poranny", 
„Za Swobodu” i in., powstało zadłużenie sięgające 12 549,60 złotych, 
ponieważ czasopisma te opłacały prenum eratę wekslami. Na skutek ko­
nieczności wykupienia weksli żyrowanych prziez ATE spłaciła ona 
5614,44 zł w roku 1932, wobec czego rok budżetowy 1933 rozpoczęła 
z zadłużeniem 6934,62 zł, przeznaczając na jego spłatę fundusz am orty­
zacyjny w wysokości 550 zł miesięcznie.

Do końca 1932 roku na miesięczne dochody ATE składały się: sub­

13 Archiwum Akt N owych (AAN), M.SZ, p. VI, teczka 70, podteczka 16 (R. 324b), 
naczelnik Przesmycki do M inisterstwa Poczt i Telegrafów, 16 III 1934 r.; CAMSW, 
£. 11/49, podteczka 2.



104 EUGENIUSZ RUDZIŃSKI

w encje w ypłacane przez MSZ w łącznej wysokości 8870 zł14 oraz wpływy 
z prenum eraty i sprzedaży biuletynów w wysokości 3100 zł, co razem 
czyniło 11 970 zł. W  roku 1933 miesięczny preliminowany budżet ATE 
uległ obniżeniu na skutek zmniejszenia dotacji i wpływów ze sprzedaży 
i prenum eraty do 8820 zł15, plus 1600 zł nie wykazywane w księgach 
kasowych16'.

14 Subwencje MSZ w pływ ały z trzech źródeł: 1. W ydział Prasowy —  5600 zł-, 
2. fundusz specjalny MSZ — 1270 zł; 3. W ydział P. III — 2000 zł, razem 8870 zł. Pierwsze 
dw ie pozycje dyrekcja ATE ujawniała w  oficjalnym budżecie miesięcznym, pozycję zaś 
trzecią odbierał i kw itow ał dyrektor Kowalewski, który następująco nią dysponował: 
1. placówki informacyjno-propagandowe: a) w  Pradze — 400 zł; b) w  Paryżu — 300 zł; 
c) w Berlinie — 400 zł; d) w e Lwowie — 100 zł; 2. pensja dyrektora K ow alew skiego —· 
800 zł (CAMSW, E. 11/49, podteczka 2).

15 Pracownik Ekspozytury II A. W aligórski, który opiniował działalność ATE, pro­
ponow ał w  oparciu o projekt ATE oszczędności w  budżecie. W edług niego m iesięczny  
budżet agencji w  1933 r.. w inien u lec obniżeniu o ІЗ’/'о w  porównaniu do złożonych  
propozycji i miał kształtow ać się następująco:

W pływ y W ydatki

Î) subw encja W ydzia­ 1) pen sja  dyr. Chrząszczew skiego 750
łu  Prasow ego MSZ 5200 2) p en sje  trzech redaktorów  i reportera

2) subw encja z fu n ­ politycznego
duszu specjalnego a) red . Sołtan 300
MSZ 520 b) red. Siąkow ski 250

3) przew idyw ane c) red. M ichałow ski 225
w pływ y za abona­ d) red. Szrojt 150 925
m ent 31C0 3) pen sje  perso n elu  i adm in istracji

technicznej
a) k ie r. adm. Skrzycki 350
b) rad io te leg rafis ta  Miś 325
c) ,, Okoń 100
d) m aszynistka  M oszczyńska 250
e) „ M illi 235

f) buchalter Łopatko 100
g) w oźny i 2 gońców 300 1660

4) u trzym anie b iu ra  w  W iedniu 1000
5) u trzym anie b iura w Rydze 1050
6) koszty  handlow e (kom orne, podatk i, te le fony  itp.) 1750
7) T elegraphen Union Berlin — RMk 500 1060
8) w ydatki konfidenc jona lne, podróże służbowe 375
9) na sp łatą długów (fundusz am ortyzacyjny) 250

8820 j 8820

W edług w yjaśnień Kow alskiego na ósmą pozycję budżetu składało się w ynagro­
dzenie ukrytego korespondenta w  M oskwie (200 zł) oraz wydatki reprezentacyjne 
(tamże).

16 Ponadto do budżetu ATE w ejść m iały sumy nie w liczone do subsydium ATE i n ie  
w ykazyw ane w  księgach kasowych: 1. z funduszu specjalnego MSZ jako pensja Kowa­
lew skiego (chodziło o nieujawnianie jego pensji, poniew aż był on znanym em igracyj­
nym działaczem ukraińskim) — 750 zł; 2. z funduszu P. III (m.in. Schaetzla) do dyspo-



A G EN C JA  TELEGRAFICZNA EXPRESS I OFINOR 105

Podobnie jak  Agencja Telegraficzna Express szczególne zadania speł­
niały agencje działające za granicą, inspirowane przez Oddział II 
i współpracujące z. ATE: Ofinor i Ukraintag, otrzymujące na równi z od­
działami ATE cały materiał informacyjny warszawskiej centrali tej agen­
cji, k tóry wyzyskiwały w mniejszym lub większym stopniu w zależności 
od miejscowych warunków. „Stan faktyczny jest taki — informował: 
autor raportu z Oddziału II — że gdyby agencja Ofinor została pozba­
wiona komunikatów ATE, miałaby do dyspozycji tylko wiadomości 
publikowane przez rosyjską prasę em igracyjną"17. Tak więc zarówno 
Ofinor, jak  i Ukraintag spełniały rolę przybudówek ATE, aczkolwiek 
pozostawały one w bezpośrednim zasięgu działania emigrantów ukraiń­
skich spod znaku Petlury, dofinansowywanych zresztą przez Oddział II. 
Jak  wynika z analizy materiału, chodziło o to, ażeby stworzyć pozory 
samodzielnej akcji prometejskiej prowadzonej przez emigrację ukraiń­
ską. Ze względu na utrzymywanie stosunków dyplomatycznych pomiędzy 
Polską a ZSRR, półoficjalnej agencji MSZ, jaką formalnie była ATE, 
niezręcznie było prowadzić antyradziecką propagandę w zachodniej 
Europie.

Prace przygotowawcze wokół założenia agencji Ofinor rozpoczęte 
zostały już w końcu 1927 roku. Wówczas1 na terenie Rzymu em igrant 
ukraiński Michał Jeremijew nawiązał kontakt z posłem RP Romanem 
Knolłem, jednym z czołowych działaczy prometejskich, i zaczął otrzy­
mywać subwencje z funduszów poselstwa na akcję prasową we W ło­
szech. Na skutek sprzyjającej wówczas koniunktury antyradzieckiej 
w tym kraju Jeremijewowi udało się osiągnąć pozytywne rezultaty. 
Zwerbował on do współpracy młodego W łocha ■—· Belisaria Randone, 
posiadającego stosunki na terenie Rzymu, i przy jego pomocy znacznie 
poszerzył zasięg swych wpływów. Mając już pewne sukcesy w propa­
gandzie antyradzieckiej, przyjechał w październiku 1928 r. do W arsza­
wy, gdzie na konferencji z ITołówką w obecności prof. Smal-Stockiego 
przedłożył plan dalszej pracy. Zaproponował on przeniesienie Ofinor do 
Genewy, utrzymanie oddziału w Rzymie i założenie nowych filii, na j­
pierw  w Paryżu, następnie w Londynie, skąd miałby rozszerzyć wpływy 
na całą prasę anglosaską18.

Dla swych koncepcji19 uzyskał poparcie, w związku z czym zadania

zycji K ow alew skiego dla: a) zakonspirowanej placów ki informacyjnej w  Pradze —  350· 
zł; b) zakonspirowanej placówki dyplom atycznej w  Berlinie —  400 zł; c) zakonspirowa­
nej placów ki informacyjnej w e Lwowie — 100 zł, razem 1600 zł (tamże).

17 CAMSW, E. 11/49, podteczka 2.
18 CAMSW, E. 11/78, podteczka 12.
19 W  projekcie złożonym prawdopodobnie podczas pobytu Jeremijewa w W arsza­

wie, znajdującym się w  aktach II Oddziału, została następująco uzasadniona potrzeba



106 EUGENIUSZ RUDZIŃSKI

agencji zostały sprecyzowane następująco: miała ona nieoficjalnie uzu­
pełniać działalność ATE za granicą. ATE miała podawać wiadomości 
prasowe pod swoją firmą w kraju, natomiast te same wiadomości doty­
czące ZSRR i narodowych tendencji odśrodkowych w Związku Radziec­
kim winny się ukazywać w prasie zachodnioeuropejskiej pod firmą 
Ofinor. Oczywiście pozostawiono agencji wolną rękę w uzupełnianiu 
publikowanych przez nią komunikatów informacjami z własnych źródeł. 
Główny nacisk położono na zdobycie prasy francuskiej i anglosaskiej20.

Jeremijew otrzymał jednorazowo 1000 dolarów na koszty organi­
zacyjne i następnie po 5000 zł przez 6 miesięcy, obiecując, że po tym 
okresie agencja stanie się samowystarczalna. Następnie wyjechał do 
Genewy, pozostawiając we Włoszech Belisaria Randone, któremu udało 
się już nawiązać takie kontakty z prasą i sferami politycznymi, że mógł 
pracować samodzielnie21.

Jeremijew po przybyciu do Genewy zorganizował pracę agencji rów­
nie sprawnie jak  w  Rzymie. Jednakże na skutek tego, że prasa francuska 
pozostawała nadal poza zasięgiem oddziaływania agencji, został prze­
niesiony do Paryża. Tutaj jednak nie zdołał zdobyć takich wpływów jak 
w  Rzymie i Genewie, a całkowicie zawiodła próba oddziałania na teren 
Anglii22.

Agenćja Ofinor zgodnie z założeniami jej polskich inspiratorów zaj­
mować się miała, antykomunistyczną, a szczególnie antyradziecką propa­
gandą nacjonalistów ukraińskich. Jednakże, jak donosi sprawozdanie 
z jej działalności sporządzone przez, Ofinor dla Oddziału II, ze względów

zorganizowania tej agencji: 1. ze względu na to, że za granicą nie istnieje żadna ukra­
ińska agencja prasowa, która by informowała, o życiu Ukraińców i prowadziła nacjo­
nalistyczną propagandę ukraińską, emigracyjna prasa ukraińska, licząca do 120 pism, 
zmuszona jest do korzystania z informacji agencji wrogich w obec emigracji ukraiń­
skiej (chodzi oczyw iście o w rogość wobec koncepcji nacjonalistycznych i antyradziec­
kich); 2. w szystkie próby zorganizowania agencji ukraińskich rozbijały się na skutek 
ich tendencyjnego i partyjnego charakteru. Tworzone one były ad hoc i dążyły do pro­
w adzenia okreśionej propagandy, nie licząc się z potrzebą rzetelnej informacji (należy 
się  domyślać, że prowadziły one niezakam uflowaną propagandę antyradziecką, n ie­
strawną przynajmniej dla części liberalnej opinii publicznej zachodniej Europy); 3. mi­
mo pow yższych okoliczności założenie takiej agencji jest całkiem możliwe. W krótkim  
czasie może się ona stać poważnym informatorem prasy ukraińskiej, jeżeli zostanie 
.zorganizowana na zasadach amerykańskich agencji informacyjnych (CAMSW, E. II/78, 
podteczka 14).

20 CAMSW, E. 11/78, podteczka 12.
21 W edług opinii prof. Smal-Štockiego z końca I kwartału 1933 r. Randone był do 

tego czasu sam owystarczalny pod względem  finansowym, nie otrzymując pieniędzy od 
Jerem ijewa (tamże).

22 Tamże.



AGENCJA TELEGRAFICZNA EXPRESS I OFINOR 1G7

konspiracyjnych, a również — jak się wydaje — na skutek koncepcji 
prometejskich jej inicjatorów, publikowała także inne materiały. Trak­
tow ały one o państwach Europy wschodniej, polityce Związku Radziec­
kiego, ze szczególnym antyradzieckim akcentem, a także informowały
0 nastrojach w Ukraińskiej Socjalistycznej Republice Radzieckiej, wśród 
narodowości Kaukazu, Turkiestanu, Białorusi i innych23.

Interesujące dane o ilości tych informacji zawarte są w liście Jęre- 
mijewa z 14 II 1933 do emigracyjnego ministra ukraińskiego O. Szulgi-. 
na. Autor listu podawał, iż agencja nie ubiegała się o drukowanie infor­
macji sensacyjnych, nie mogąc konkurować z innymi agencjami tele­
graficznymi i redagowała wiadomości w poważnym stopniu w oparciu. 
<0 prasę rosyjską, odpowiednio je  preparując. Z 600 wiadomości prze­
drukowanych w roku 1933 przez Ofinor (list jest z 14 lutego, a zatem 
chodzi chyba o dane zą styczeń 1933) dotyczyło: spraw rosyjskich — 194, 
ukraińskich — 152, kaukaskich — 30, turkiestańskich — 14, polskich — 
53, Dalekiego W schodu — 34, kozackich — 8, białoruskich — 9, bałtyc­
kich — 20, innych — 86. Tak więc sprawy ukraińskie i innych m niej­
szości narodowych w ZSRR stanowiły 65'%> całego materiału, co zdaniem 
Jerem ijew a było maksymalnie dopuszczalnym procentem, aby ukryć 
propagandowy charakter agencji24.

Ofinor oprócz wiadomości przekazywanych do Genewy przez ATE 
•otrzymywała w 1933 roku komunikaty od własnych korespondentów 
z Rygi i Bukaresztu (prawdopodobnie wspólnych korespondentów ATE
1 Ofinor), Konstantynopola, Szanghaju i Char bina, a także wyzyskiwała 
wiadomości z prasy radzieckiej i emigracyjnej oraz dostarczane przez 
agencje wschodnie, z którymi pozostawała w kontaktach. W  początkach 
działalności oprócz filii w Paryżu, Rzymie i M adrycie posiadała swe 
placówki w Pradze, W ilnie i Brukseli, które jednak zlikwidowała w koń­
cu 1929 roku z braku funduszów25.

Poza tym Ofinor pozostawała w kontaktach z agencjami: Extérieure 
■et Coloniale (Paryż), Agencją Telegraficzną Szwajcarską oraz rzymskimi 
agencjami Atmo i Quotidiano26.

W  latach 1928—1933 częstotliwość ukazywania się publikacji agenćji 
Ofinor była następująca27:

23 CAMSW, E. Π/78, podteczka 14.
24 CAMSW, E. 11/78, podteczka 13.
25 W  W iedniu filia Ofinor w ydaw ała w  ciągu kilku m iesięcy biuletyn w  języku

■jiiemieckim i uzyskała przedruki w ponad 20 czasopismach (CAMSW, E. 11/78, podtecź-
Icą 14).

26 Tamże.
27 Tamże.



108 EUGENIUSZ BUDZIŃSKI

1928 1929 1930 1931 1 1932 1933

Szwajcaria

2 X  tygi. 2 X  tyg. 3 X  tyg. 3 X tyg. 3 X tyg. 
+  1 art. 
tygodn.

3 X tyg. +  
1 art. tyg. 
dla prasy 
franc, i 

szwajcar.

W łochy
2 X tyg. 3 X tyg. codziennie 

+  1 art. tyg.
codziennie 

+  1 art. tyg.
3 X tyg. 
+  2 art. 
tygodn.

3 X tyg. +  
2 art. w  jęz. 

włoskim

Francja
2 X  tyg. codziennie 

+  1 art. tyg.
codziennie 

+  1 art. tyg.
3 X  tyg. 
+  2 art. 
tygodn.

3 X tyg. +
1 art. w  jęz. 

francuskim

Hiszpania
codziennie 

+  1 art. tyg.
3 X tyg. 
+  2 art. 
tygodn.

, 3 X tyg. +  
1 art. tyg. 

w jęz. w łos.

Agencja rozsyłała swe biuletyny, artykuły i inne publikacje do pism r 
wybitnych działaczy, członków' parlamentu, uczonych interesujących 
się sprawami wschodnimi, niektórych działaczy ukraińskich i polskich, 
do ministerstw spraw zagranicznych, bibliotek itd.

Jednorazowy kolportaż biuletynów Ofinor przedstawiał się nastę­
pująco28:

1929 1930 1931 1932 1933
Szwajcaria 75 150 200 150 75

W łochy 150 300 350 200 100

Francja 100 200 300 150 100

Hiszpania — 250 150 75

Tak więc w  roku 1931, w okresie największego rozwoju pod wzglę­
dem ilości publikacji, Ofinor wydawała łącznie około 250 000 egz. biu­
letynów i około 35 000 artykułów. W  roku następnym (1932), przy 
zwiększonym zasięgu terytorialnym, aczkolwiek przy zmniejszonej czę­
stotliwości ukazywania się biuletynów, a zwiększonej artykułów, ukazy­
wało się łącznie około 100 tys. egz. biuletynów i ponad 50 tys. egz. a rty ­
kułów29.

28 Tamże.
29 Dane o łącznej ilości ukazujących się egzemplarzy są rezultatem własnych prze­

liczeń  (w oparciu o dane zawarte w tabelach), ponieważ globalne liczby zestaw ione  
przez autora dokumentu tylko częściow o pokryw ały się ze stanem kolportażu zestawio­
nym w tabelach.



AGENCJA TELEGRAFICZNA EXPRESS I OFINOR 109

Ponadto Ofinor podawała sw;e wiadomości niektórym agencjom pra­
sowym i telegraficznym (Agence Telegraphique Suisse — Berne, Agence 
Extérieure et Coloniale — Paris, Agence Atrno — Roma itd.), k tóre po­
daw ały je w swoich biuletynach.

A oto dane o przedrukach30 za miesiące X—XII w roku 1929 i 193231:

Państwa
Przedruki Ilość pism

1929 1932 1929 1932

Szwajcaria 221 315 48 50
Francja 100 — 19 43
W łochy 450 1100 63 75
C zechosłowacja 273· — 18 —
Hiszpania 48 — ■ 2 74
Belgia 57 — 3 --

Razem 1149 1415 153 242

W  pierwszych trzech miesiącach 1933 roku wiadomości Ofinor po­
wtórzyło 50 czasopism w Szwajcarii, 50 we Francji, 75 we W łoszech i 80 
w  Hiszpanii32. Ogółem 255 czasopism. Przeciętnie w ypadało 5 wycinków 
miesięcznie na jedno pismo, czyli razem w 1933 r. wyżej wymieniona 
prasa powtarzała miesięcznie 1275 wiadomości i artykułów Ofinor33.

Zestawione powyżej dane, oparte na m ateriałach Sztabu Głównego, 
zdają się nie odbiegać w sposób zasadniczy od prawdy. Efekty pracy 
agencji Ofinor śledzone były dość dokładnie przez Oddział II i przez 
placówki zagraniczne RP. Dotyczy to· zarówno przedruków w czasopis­
mach, jak i ilości publikacji wydawanych przez agencję. A utor tajnego 
opracowania34, sporządzonego 13 IV 1933 r. dla czołowych działaczy

30 Brak danych w poszczególnych rubrykach tłumaczą autorzy tabeli nienadesła- 
niem  informacji przez w ycinkow e agencje prasowe z niektórych krajów.

31 CAMSW, E. 11/78, podteczka 14.
32 Liczbę czasopism hiszpańskich należy traktować łącznie jako pisma w języku  

hiszpańskim, ukazujące się również na terenie Ameryki Południowej (CAMSW, E. 11/78, 
podteczka 18).

33 Tamże.
34 Jak podawał w e w stępie autor memoriału: „Celem niniejszego opracowania jest  

•zapoznanie zainteresowanych czynników państwowych z zadaniami i działalnością  
■agencji Ofinor i ze źródłami subwencji państwowych w ypłacanych na ten cel". I da­
lej: „Aczkolwiek subwencje na rzecz agencji Ofinor w ypłacane były dotychczas w y ­
łącznie przez M. S. Zagr., Ekspozytura II podjęła się niniejszej pracy z uw agi na to, że 
działalność agencji Ofinor ściśle się w iąże z całokształtem  akcji prom eteuszowskiej 
(narodów uciskanych w ZSRR), która leży  w  zakresie kom petencji Ekspozytury. Z uw a­
g i na ściśle tajny charakter niniejszego opracowania zostało ono sporządzone w  jed­
nym egzemplarzu na koncepcie i po parafowaniu przez w szystkie zainteresow ane czyn­
niki państwowe przechowywane będzie w Ekspozyturze II Oddz. II S. G." Treść me­
moriału otrzymały do wiadom ości następujące osoby: 1. pan minister Schaetzel, 2. szef



1Í0 EÛGENIUSZ RUDZIŃSKI

akcji prom etejskiej prowadzonej przez czynniki polskie, oceniał pracę 
agencji na terenie Włoch, Hiszpanii i Szwajcarii jako zupełnie zadowala­
jącą. Należałoby ją natomiast — jego zdan iem — rozszerzyć we Francji, 
a zwłaszcza w  Paryżu. W  odniesieniu do Anglii i całej prasy anglosas­
kiej agencja nie spełniła swego zadania, chociaż była o tyle w dobrej 
sytuacji, że nie działała na terenie W ielkiej Brytanii żadna agencja 
ukraińska, podczas gdy w ostatnim czasie powstało w Londynie oficjal­
ne Biuro Prasy Ukraińskiej oraz rozpoczęli pracę propagandową M akhon 
i Korostowcew (z ramienia Skoropadskiego)35, emigranci ukraińscy po­
wiązani z naczelnym dowództwem W ehrmachtu.

A oto jak przedstawiała się finansowa strona działalności Ofinor. 
Jednorazowe dofinansowanie Jerem ijewa z inicjatywy Hołówki w mo­
mencie utworzenia agencji nie doprowadziło do jej samowystarczalności. 
Tak więc Ofinor nadal otrzymywała dotacje za pośrednictwem W ydzia­
łu Prasowego MSZ36. Rozchody agencji prowadzone były oszczędnie.

gabinetu pana ministra spraw zagr. p. K. Dębicki, 3. nacz. wýdz. pras. MSZ Przesmycki, 
4.'nacz. wydz. osob. MSZ Drymmer, 5. szef biura pras. P. R. M. T. Święcicki, 6. nacz; 
wydz. naród. MSW — Sucheńek, 7. gen; Stachiewiçz-, 8. szef Oddz. II'Szt. G łów nego  
płk dypl. Furgalski,. 9. z-cá Szefa Oddz. II Szt.'G łównego ppłk dypl. Englicht, 10. szef 
Wydz. W ywiad. O. II Szt. Gł. ppłk dypl. Mayer, 11. szef W ydz. Ilb Szt. Gł. mjr Szaliń­
ski, 12. w icedyr. gab. MSZ S. Sokołowski" (CAMSW, E. II/78, podteczka 12).

35 Tamże.
?f> W edług danych Oddziału II kształtow ały się one następująco: do dnia 1 II 

1.929 — 5000 zł, od 1 III 1929 do. 1. VI 1932 —  3000 zł, od 1 VII 1932 do 1 XII 1932 —  
2500 zł, od 1 I 1933 do 1 IV 1933 — 2000 zł. Domyślać się należy, że chodzi o w ysokość  
dotacji m iesięcznych w poszczególnych . okresach. .Zmniejszanie się ich poziomu zw ią­
zane było z oszczędnościam i w budżecie instytucji państwowych na skutek kryzysu  
gospodarczego. Poza tym na dochody agencji składały się opłaty za prenumeratę biu­
letynów  przez 225 czasopism przynoszące kwotę 650 fr., tj. 227,50 zł (m iesięcznie). 
A utorowi zestawiającem u budżet Ofinor pozycja dochodów z prenumeraty w ydaje się 
zbyt mała. Stwierdza on przy tym, że Oddział w  Rzymie, posiadający 75 abonentów, 
jest sam owystarczalny. M iesięczny budżet agencji przedstawiał się następująco:

Rozchody z ł Dochody zł

1) uposażenie personelu 1) subw encja  W ydziału  Prasow e- 2000
a) redak to r Jerem ijew 500 wego MSZ
b) korespondent w G enewie 400 2) przew idyw ane w pływ y za p re ­
c) ,, w Rzymie 300 num eratą 650 fr. w  przeliczeniu
d) ,, w  M a d ry c ie . 200 1400 na  z ło te  po lsk ie  po ku rsie  0,35 227,50

2) adm in istracja 3) deficyt 327,50=
a) przybory  k an ce la ry jn e  itd. 100
b) p rzesy łka  pocztowa 150
c) porto  i prenum erata

czasopism  · 175 425
3) koszty  w ydaw nictw ■ 435
4) u trzym anie lokali biurow ych

w Rzymie i G enewie 300

Razem ' | 2555 Razem 2655



AGENCJA TELEGRAFICZNA EXPRESS I OFINOR 111

Lekkomyślne zobowiązanie Jerem ijewa wobec Hołówki nie mogło być 
spełnione w dobie kryzysu, podczas którego żadna agencja nie mogła; 
być samowystarczalna. W  konkluzji oceny działalności Ofinoru Od­
dział II stwierdzał, że Jerem ijew  nie może być uważany za odpowiednie­
go kierownika finansowego. Dlatego należy Ofinor podporządkować ATE 
od strony kontroli rzeczowej i finansowej, pozostawiając Jeremijewowi 
niezależność w dziedzinie organizacyjnej. Miesięczną subwencję należy 
przekazywać za pośrednictwem majora Dąbrowskiego, przedstawiciela 
Oddziału II w Paryżu, który jednocześnie będzie ułatw iał agencji pracę 
na terenie Europy zachodniej. Dotację należy zwiększyć do wysokości 
2500 zł, zmuszając jednocześnie Jerem ijewa do rozpoczęcia pracy agen­
cji w W ielkiej Brytanii przez redagowanie biuletynu w języku angiel­
skim w Paryżu87. :

W  działalności omawianych powyżej agencji zaczęły się pojawiać 
elementy nowej sytuacji na przełomie lat 1932—1933. Była ona konsek­
wencją wydarzeń międzynarodowych rzutujących na politykę moco­
dawców agencji. 25 VII 1932 r. zawarty został pakt polsko-radziecki. 
Równocześnie poważnie skomplikowała się sytuacja wewnętrzna 
w Niemczech, czego rezultatem było objęcie władzy przez H itlera w ro­
ku 1933. W ydarzenia za zachodnią granicą Polski, dojście do głosu sił 
otwarcie forsujących hasła odwetowe i aneksyjne, włącznie z rewizją 
wschodnich granic Niemiec, spowodowały reakcję w Polsce3̂ . Hitler po 
objęciu urzędu kanclerskiego 30 I 1933 r. ze względu na liczne problemy 
wewnętrzne, które miał do rozwiązania, nie był zdolny od razu do reali­
zacji wysuniętych przez siebie haseł zaborczych. Jednakże jego rewi­
zjonistyczna propaganda spotkała się z żywym przeciwdziałaniem w  spo­
łeczeństwie polskim.

Aczkolwiek ostre wystąpienia prze'ciw zaborczości niemieckiej nie 
trw ały długo, niemniej, mimo manipulacji dyplomatycznych osłabiają­
cych napięcie w stosunkach sąsiedzkich z Polską, istota zamierzeń Hitle­
ra znana była szerokiemu ogółowi i w rzeczy samej nie zmniejszała 
obaw przed agresywnością zachodniego sąsiada39. W ydarzenia powyż­
sze wywarły także pew ien wpływ na postawę prometeistów w Polsce. 
Stąd Oddział II Sztabu Głównego oceniając 8 IV 1933 r. działalność ATE

W  podsumowaniu autora zestaw ienia tkwi błąd w  rozchodach w  w ysokości 5 zł. 
W ynosiły  one bowiem 2560 zł. Błąd przeniesiony został autom atycznie na kolumnę do­
chodów, w  której pozycja deficyt w ynosić w inna 332,50 zł (CAMSW, E. 11/78, pod­
teczka 12).

37 Tamże.
38 T. K u ź m i ń s k i ,  Polska, Francja, N iem cy  1933— 1935. Z d zie jów  sojuszu po lsko-  

irancuskiego, W arszawa 1963, s. 76.
311 Op. cit., s. 77—82.



112 EUGENIUSZ RUDZIŃSKI

w  ciągu ostatnich czterech lat, to  jest faktycznie od momentu jej po­
wstania, zawarł w  swym memoriale traktującym  o agencji pewne nowe 
elementy. Pracę agencji zakwalifikowano jako zadowalającą. Zdaniem 
A. W aligórskiego, autora oceny działalności ATE, zdołała ona sobie w y­
robić pewien autorytet „[...] i nawiązać dość szerokie stosunki, dzięki 
czemu zamieszczała w prasie polskiej bez mała tyle wiadomości, co PAT, 
posiadając ponadto tę  zaletę, że może lokować w  prasie wiadomości, 
których PAT jako placówka oficjalna z motywów politycznych publiko­
wać nie może"40. Zamieszczanie w prasie zagranicznej Europy przecięt­
nie 400 wiadomości miesięcznie, zdaniem A. W aligórskiego—  „mówi sa­
mo za siebie“41. W  dodatku ATE odgrywała bardzo poważną rolę w od­
niesieniu do agencji zaprzyjaźnionych: Ofinor i Ukraintag, zaopatrując 
je  w całkowity materiał informacyjny z terenów ZSRR. Rola ATE w za­
łatw ieniu sprawy Telegraphen Union świadczyła również o umiejętności 
dostosowania się agencji do aktualnych potrzeb, niezależnie od jej pod­
stawowych celów politycznych. W  sumie a.utor oceny postulował utrzy- 
manre politycznej działalności agencji w jej dotychczasowych ramach42 
oraz niedopuszczenie do jakichkolwiek zmian ,,w stosunku do zasadni­
czych założeń istnienia agencji"43. Równocześnie zwracał uwagę, że ze 
względu na nową sytuację polityczną w Niemczech, którą charaktery­
zuje duże zainteresowanie Wschodem, a przede wszystkim Ukrainą, na­
leży rozszerzyć działalność polityczną ATE na terenie Rzeszy, Wielkiej 
Brytanii i W łoch44.

Można postawić hipotezę, że aczkolwiek tw órcy agencji prowadzą­
cych pracę prom etejską nie zmienili swych podstawowych koncepcji 
ideowych i politycznych, zmuszeni zostali na skutek rozwoju wydarzeń

40 CAMSW, E. 11/49, podteczka 2.
41 Tamże.
42 23 VII 1933 r. K owalewski powiadom ił por. Guttrego z Oddziału II, że dyrektor 

Agencji Prasowej Iskra — płk Ścieżyński, rozpoczął intensyw ne starania mające na 
celu  /.likwidowanie ATE na rzecz Iskry. Informacja powyższa oparta była na rozmowie 
przeprowadzonej na bankiecie dziennikarskim urządzonym dla Radka podczas jego  
pobytu w Polsce. W ów czas płk Ścieżyński zwierzył się z pow yższych zamierzeń dyrek­
torow i PAT M. Obarskiemu (który od niedawna piastow ał to stanowisko po odejściu  
z dyrekcji ATE) oraz naczelnikow i W ydziału Prasowego MSZ Przesmyckiemu. Kowa­
lew sk i tłum aczył postępowanie Ścieżyńskiego chęcią usunięcia niew ygodnej dla niego  
agencji, która dzięki intensyw ności i jakości pracy czyniła Iskrze stałą konkurencję. 
Miarodajne czynniki m iały w ytykać Scieżyńskiem u słabą działalność Iskry w stosun­
ku do pobieranych subsydiów  i dawać za przykład ATE, która przy minimalnych dota­
cjach potrafiła dostarczać w ięcej m ateriałów informacyjnych od tej pierwszej (CAMSW, 
Ћ. 11/21).

43 CAMSW, E. 11/49, podteczka 2.
44 Tamże.



AGENCJA TELEGRAFICZNA EXPRESS I OFINOR 113

do pewnej zmiany taktyki. Aktywna polityka antyradziecka po pakcie 
Polska — ZSRR z roku 1932, przy wyraźnie antypolskich tendencjach 
zachodniego sąsiada, została poważnie utrudniona.

Brak jest dokumentów, które by pozwoliły stwierdzić, jakie spośród 
sił dotychczas popierających prometejską akcję agencji były za ogra­
niczeniem ich działalności, a które za jej utrzymaniem bądź przeczeka­
niem niekorzystnej sytuacji. Na podstawie mniejszych ograniczeń fun­
duszów ze strony Oddziału II (aczkolwiek bezpośrednio wypłacane 
subsydia Ekspozytury II stanowiły niewielką część ogólnych dotacji 
ATE43), można wnioskować, że Sztab Główny był przeciwko likwidacji 
prometejskiej działalności ATE i Ofinor, w tym przecież celu utworzo­
nych. Natomiast Przesmycki, naczelnik W ydziału Prasowego MSZ, mo­
tywował 25 VI 1934 r. ograniczenie dotacji brakiem pieniędzy oraz nie- 
aktualnością agencji, ,,która w obecnym czasie nie może spełniać roli 
dywersyjnej w stosunku do ZSRR"46. Dlatego też zapowiedział wstrzy­
manie subsydium miesięcznego w kwocie 5600 zł z dniem 1 I 1935 roku 
i zabraniał ATE wydawania serwisu dla prasy polskiej z dniem 
1 X 1935 r. Nadal wydawany miał być jedynie serwis zagraniczny, na co 
MSZ przeznaczało dotację w wysokości 50% dotychczasowej, tj. 2600 zł.

Takie potraktowanie sprawy przez MSZ postawiło dyrekcję ATE 
przed koniecznością redukcji pracowników z 8 do 4, a wstrzymanie ser­
wisu dla prasy polskiej prowadziło do strat w wysokości 3000 zł mie­
sięcznie oraz zmuszało agencję do zerwania umów z agencjami zagranicz­
nymi. W  sumie wydatne zmniejszenie dotacji spychało ATE do roli 
agencji trzeciorzędnej, o bardzo ograniczonych wpływach i możliwoś­
ciach działania47. Aby temu stanowi rzeczy przeciwdziałać, ATE rozpo­
częła 1 VI 1935 r. wydawanie, prócz serwisu telegraficznego, tzw. serwisu 
sensacyjnego (na kartkach zielonych) oraz specjalnej informacji pod naz­
wą „Wiadomości stołeczne" (na kartkach żółtych), które zdaniem jej 
twórców zdobędą sobie większość dzienników, przyczyniając się w ten 
sposób do ustabilizowania warunków finansowych agencji48.

45 1 I 1934 r. Oddział II zm niejszył subsydium ATE z 850 na 700 zł (CAMSW, 
E. 11/49, podteczka 2).

40 CAMSW, E. 11/21.
47 Tamże.
48 A oto przykładowo wybrany zestaw  tytułów obu serwisów: 17 VIII 1935 r. „Ser­

w is specjalny ATE [zielony — 3 strony]. N ieznany obraz Rafaela odkryto w Budapesz­
cie, Zamarzł przy 35° ciepła. »Ogród Włoch« zniszczony. W alka z nieszczęśliw ym i w y­
padkami na jezdni. N ow y port sow iecki na morzu lodowatym. Żarty sow ieckiej poczty.
List dostarczony po 16 latach. Licytacja »sowchozów«". 16 VIII 1935 r. godz. 1700. „Wia­
domości stołeczne [żółty — 5 stron]. W zrost kosztów utrzymania. Koncerty publiczne.
Ruch turystyczny w stolicy wzrasta. Rzeźnia miejska zw iększyła ubój. Łobuzy napastują
na ulicach i okradają. W ypadek przy pracy. Zatrucie alkoholem. Kradzież mieszkanio-

Rocznik H istorii C zasopiśm iennictw a, t. IV, z. 2 8



114 EUGENIUSZ RUDZIŃSKI

Kłopoty finansowe ATE zbiegły się z trudnościami organizacyjnymi 
i personalnymi. Po przejściu M. Obarskiego do PAT w pierwszej poło­
wie 1933 r. obowiązki dyrektora ATE pełnił do· sierpnia 1935 r. Antoni 
Chrząszczewski. Jego współpraca z Kowalewskim (faktycznie kierują­
cym merytoryczną działalnością agencji) układała się pomyślnie, mimo 
że ten blisko dwuletni okres „był okresem przymusowej bierności spo­
wodowanej względami zewnętrznymi (pakt polsko-sowiecki i płynąca 
zeń konieczność daleko idącej oględności i rezerwy w uwypuklaniu mo­
mentów polityki prometeuszowskiej)"49. Jesienią 1935 r. ną polecenie 
W. Skiwskiego, naczelnika W ydziału Prasowego MSZ, kierownictwo 
ATE w miejsce Chrząszczewskiego objął Tadeusz Domański. W  lipcu
1936 r. W ydział Prasowy MSZ wystąpił z inicjatywą ostatecznego ure­
gulowania sytuacji prawnej i stosunków wewnętrznych w ATE. Chodziło
o ustalenie tytułu własności agencji oraz unormowanie i zaktywizowa­
nie jej pracy informacyjno-politycznej. Dotychczas ATE była faktycz­
nie własnością Oddziału II, reprezentowanego przez „podstawione" oso­
by. MSZ, które udzielało agencji pomocy finansowej ii organizacyjnej, 
wystąpiło z propozycją przekazania ATE specjalnej spółce pod nazwą 
Argus, założonej przez Ministerstwo. Oddział II zgadzał się na takie 
rozwiązanie, z tym że miał zatrzymać w swym ręku część udziałów. Swe 
stanowisko motywował wydatkowaniem na ATE od momentu jej powsta­
nia poważnej kwoty 335 736 zł. Zawarte w tej sprawie porozumienie 
27 X 1936 r. pomiędzy Oddziałem II i MSZ było jednak niekorzystne dla 
Sztabu Głównego50. Krępowało ono wolną rękę Oddziału II wobec agen­
cji. Zmuszało do przeprowadzania własnych koncepcji w ATE za pośred­
nictwem MSZ, wreszcie nie precyzowało stanowiska M. Kowalewskiego, 
faktycznie funkcjonariusza Sztabu Głównego, i ingerencji Oddziału II 
w sprawy personalne.

W krótce, bo 1 XI 1936 r., W ydział Prasowy MSZ mianował redak­
torem naczelnym ATE Klemensa Dunin-Kęplicza, którego w miesiącach 
poprzedzających nominację przydzielił na specjalnego korespondenta 
podczas sesji Ligi Narodów w Genewie. Równocześnie 1 XI 1936 r. w y­
znaczył na dyrektora naczelnego agencji jej dotyczasowego admini­
stratora Czesława Skrzyckiego. Dotychczas dyrektor ATE Tadeusz 
Domański nie otrzymał wymówienia ze swego stanowiska, a jedynie

wa. Okradziono służącą. Bójka sąsiedzka. Plaga cygańska — 66 cyganów  w areszcie. 
Napad ban;dycki pod Fałenicą. U jawnienie sprawcy wypadku sam ochodowego. Zagi­
niona. Podrzucenie dziecka. Terror w  fryzjerni. Dla w iadom ości redakcji. Płonący wóz 
na m oście Kierbedzia. U siłowanie gwałtu pod groźbą rewolweru" (CAMSW, E. 11/49, 
podteczka 2).

«  CAMSW, E. 11/21.
60 Tamże.



AGENCJA TELEGRAFICZNA EXPRESS I OFINOR 115

w drodze prywatnej zakomunikowano mu, że ma pełnić funkcję jednego 
z redaktorów agencji. Nie wyjaśniona została także rola Kowalewskie­
go — męża zaufania koncepcji prometejskiej, który do czasu reorganiza­
cji również spełniał funkcje kierownicze w ATE51.

W agencji wytworzyła się nienormalna sytuacja rzutująca na me- . 
rytoryczną stronę działalności ATE. W  związku z istniejącym stanem 
rzeczy Ekspozytura II na początku 1937 r. przeprowadziła analizę w e­
wnętrznych stosunków w agencji. W  tym celu zebrane zostały opinie od 
starych pracowników ATE o jej działalności. Należy traktować je ostroż­
nie, ponieważ przypływ nowych ludzi na kierownicze stanowiska, a co 
za tym idzie, zmiany w dotychczasowym układzie stosunków, rzutować 
mogły na ich opinie, tym bardziej że relacje spisywane były przez Ekspo­
zyturę II — jak się wydaje — niezadowoloną z ograniczonych możli­
wości wpływów w ATE. Niemniej stanowią one ciekawe źródło infor­
macji o sytuacji w agencji. Szereg danych zawartych w relacjach pra­
cowników potwierdzają enuncjacje prasowe.

Relacjonujący stwierdzali, iż w biuletynach drukowany jest mate­
riał tendencyjny (należy się domyślać, że zbyt jawnie kłamliwy), co 
podrywa wziętość agencji w prasie, a także u czynników rządowych. 
Agencja goni za „sensacją, umieszczając bezkrytycznie materiały poli­
tyczne"52. Doprowadzono do sytuacji, w której „dział informacji sowie­
ckiej wyeliminowano całkowicie spod kompetencji- pełnomocnika kon­
cepcji prometeuszowskiej [Kowalewskiego —■ E. R.], a nawet wydane zo­
stało zarządzenie niekomunikowania mu wiadomości sowieckich umiesz­
czanych w serwisie ATE. W ten sposób serwis wschodni ATE zmienił 
całkowicie swój charakter"53. W informacjach o ZSRR podano niepraw­
dziwe wiadomości o chorobie Stalina, aresztowaniu wdowy po Leninie, 
wynalezieniu ropy śmierci w ZSRR, zbrojnej akcji Kominternu w Polsce. 
Korespondenta berlińskiej agencji prasowej — DNB, poinformowano, że 
w Polsce działa 36 000 zbrojnych bojówek komunistycznych zaopatrzo­
nych obficie w broń. W  pierwszych dniach listopada 1936 r. opubliko^ 
wano informację o zajęciu M adrytu przez wojska powstańcze, co było 
oczywistym bluffem.

Informacje zawarte w serwisie gospodarczym związane były z po­
dejrzanymi interesami. Na przykład zrzeszenie drożdżowni opłacało dość 
wysoki abonament 300—500 złotych miesięcznie za prawo oświetlania za­
gadnień gospodarczych odpowiednio do jego interesu. Podobnie działo 
się przy omawianiu innych spraw gospodarczych.

Informacje pracowników ATE o zasięgu oddziaływania agencji nie

51 Tamże.
52 Tamże.
5ä Tamże.

a*



116 EUGENIUSZ RUDZIŃSKI

były jednolite. Niektórzy spośród nich wskazywali naw et na zwiększe­
nie zasięgu oddziaływania ATE. Na ogół zgodne były głosy, że opinia 
agencji na skutek jawnego preparowania wiadomości upadła. Na dowód 
przytoczono wycofanie prenum eraty biuletynów ATE przez „Robotnika", 
„Dziennik Narodowy", „Ostatnie Wiadomości". Również berlińska agen­
cja prasowa DNB, która 1 III 1937 r. zaprenumerowała biuletyny ATE, 
zrezygnowała z abonamentu stwierdzając, że szereg wiadomości radzie­
ckich podanych przez agencję to „kaczki".

Kowalewski, odsunięty od serwisu politycznego, zakomunikował 
w końcu listopada 1936 r., że wiadomości uzyskiwane przez systematycz­
ne słuchanie radia radzieckiego sam udziela korespondentom: Gurduso- 
wi — „Daily Express" (Londyn), Kreczkowskiemu — „Daily Mail" (Lon­
dyn), Lenzowi — prasa hitlerowska, Szusterowi — Agencja Stephani, 
W alentiniemu — Coriera dela Sera (Mediolan), Blummerowi — „Neue 
Züricher Zeitung".

Informaćje o bałamutności komunikatów podawanych, przez ATE oraz
0 rozgardiaszu organizacyjnym panującym w agencji potwierdzała prasa 
stołeczna. „Goniec W arszawski" z 6 II 1937 r. pisał, że ,,[...] ATE, żarto­
bliwie w kołach dziennikarskich zwana agencją 5-ciu dyrektorów, zaczy­
na bić rekordy ignorancji"54. „Robotnik" na podaną 3 XI 1936 r. fałszywą 
wieść o zajęciu M adrytu przez wojska Franco zareagował o wiele ostrzej, 
nazywając ATE „faszystowską agencją", i podkreślał, „że cała ta  wiado­
mość jest wyssana z palća i została w bezczelny sposób sfabrykowana 
w redakcji ATE1'35.

W  résumé oceny ATE dokonanej przez Ekspozyturę II na początku
1937 r., w związku ze zmianami personalnymi i ogólną sytuacją agencji, 
jej autor sugerował zmianę kierownictwa ATE, przywrócenie kompeten­
cji pełnomocnika koncepcji prometejskiej i tym samym wznowienie za­
łożeń ideowych ATE oraz przeprowadzenie rewizji spraw finansowych
1 administracyjnych56.

Brak jest dokumentów o stanowisku Oddziału II wobec agencji 
w ostatnich latach przed wybuchem wojny. Jednakże, jak się wydaje, za­
mierzenia przywrócenia ATE pierwotnych prometejskich założeń nie 
zostały zrealizowane. Świadczy o tym pozostawienie Czesława Skrzy- 
ckiego na stanowisku, dyrektora ATE, a Dunin-Kęplicza jako naczelnego 
redaktora ATE57 oraz dalsza działalność agencji. Można przypuszać, że

54 Ignorancja ATE, „Goniec W arszawski", nr 37.
M Jak ATE „zdobył" Madryt,  „Robotnik", nr 341, z 5 XI 1936.
50 CAMSW, E. 11/21.
57 Zestaw nazwisk pracowników ATE upoważnionych do korzystania z bezpłatnych 

biletów  kolejow ych informuje o składzie personalnym agencji: „1. Skrzycki Cze­
sław — dyr. ATE, 2. Dunin-Kęplicz Klemens — nacz. redaktor ATE, 3. Chrząszczew-



AGENCJA TELEGRAFICZNA EXPRESS I OFINOR 117

zaostrzenie się stosunków polsko-niemieckiech doprowadziło także do 
zwiększenia roli MSZ i jego wpływów na układ personalnych stosunków
1 merytoryczną działalność agencji.

Zachowane dokumenty nie pozwalają na wszechstronne oświetlenie 
jej działalności w okresie od połowy lat trzydziestych do wybuchu w oj­
ny. W ydaje się, że mimo perturbacji profilowych i kadrowych omawia­
nych powyżej zakres działalności ATE jako półoficjalnej agencji MSZ 
nie uległ istotnym zmianom.

W  porównaniu z największą w kraju urzędową Polską Agencją T ele­
graficzną, która w 1938/1939 r. wydawała 14 biuletynów58, 8 biuletynów 
publikowanych przez ATE świadczy o dużej wadze agencji. ATE w tym- 
że roku publikowała następujące biuletyny: 1. „Serwis Ogólny Krajowy", 
zawierający wiadomości krajow e dotyczące spraw politycznych, kultu­
ralnych, społecznych — ukazujący się 6 razy dziennie; 2. „Serwis Ogól­
ny Zagraniczny", zaw ierający informacje z całego świata — wydawany 
7 razy dziennie; 3. „Wiadomości Stołeczne i Prowincjonalne" — 3 razy 
dziennie; 4. „Biuletyn Gospodarczy" — 3 razy dziennie; 5. „Serwis 
Specjalny ATE" — zawierający 2 artykuły, wiadomości z ZSRR, wia­
domości ze świata oraz kronikę rzeczy ciekawych — 5 razy w tygodniu; 
6. „Biuletyn Informacyjny dla Prasy Zagranicznej", w którym znajdowały 
się informacje z Polski i krajów sąsiednich bądź serwis światowy dla 
odbiorców za granicą w języku francuskim, niemieckim i angielskim —
2 razy dziennie (w ważniejszych przypadkach dodatkowa obsługa odbior­

ski Antoni — redaktor ATE, 4. Domański Tadeusz* — redaktor ATE, 5. Suliński A l­
bert — redaktor ATE, 6. K ow alew ski Mikołaj* —  redaktor ATE, 7. Zbrożek Jan’ —  
redaktor ATE, 8. Lutosławski Tadeusz* — redaktor ATE, 9. Birkenmayerowa Konstan­
cja — współprac. ATE, 10. Kolankiewicz Irena — współprac. ATE, 11. M oszczyńska  
Leokadia — współprac. ATE, 12. Łopatko Stanisław — współprac. ATE, 13. .Rembieiiń- 
ski Stanisław — współprac. ATE, 14. Kocowa Teodor — współprac. ATE, 15. Korytek 
Stefan* —  współprac. ATE, 16. Werner Stefan — koresp. zagr. ATE, 17. Popławski W ło­
dzimierz — koresp. zagr. ATE, 18. Klingsland Zygmunt — koresp; zagr. ATE, 19. Bauer- 
-Czarnomorski Franciszek — koresp. zagr. ATE, 20. Tronda Zdzisław — koresp .. kra­
jow y ATE, 21. Lediger W ładysław  — koresp. kraj. ATE, 22. Sapocinski Stanisław —  
koresp. kraj. ATE, 23. Kiszkis Witold* — koresp. kraj. ATE, 24. M iklica Bogusław* —  
koresp. kiaj. ATE, 25. Kowalkowski Zygfryd — koresp. kraj. ATE." Skreślenie (skreśle­
nia oznaczono gwiazdką) nazwiska Domańskiego na kopii pisma w ysłanego do M ini­
sterstwa Komunikacji dokonane zostało czarnym atramentem, pozostałe skreślenia  
zielonym ołówkiem. Mimo skreśleń jedynie osoba K ow alew skiego nie znalazła się 
w oficjalnym Inlormatorzę prasowym  1938/1939 (Warszawa 1938), podającym  nazwiska  
redaktorów ATE. Jak się w ydaje, skreślenie nastąpiło z racji jego szczególnego statusu  
w agencji. Publikowany powyżej zestaw zawiera nazwiska w spółpracowników i ko­
respondentów zagranicznych nie w ykazyw ane w cytowanym  w yżej Inlormatorzę (AAN,
ATE, 31)..........................

58 Iniormator prasowy 1938/1939, W arszawa 1938, s. 206.



118 EUGENIUSZ RUDZIŃSKI

ców zagranicznych); 7. „ATE News Bulletin" zawierający informacje
o Polsce, artykuły i notatki w języku angielskim — 2 razy tygodniowo; 
8. „Internationale ATE Nahrichtendienst" (o treści identycznej jak po­
przedni) — również 2 razy tygodniowo59.

Oddziały krajow e00 ATE mieściły się we Lwowie, w Wilnie, w Ło­
dzi, Katowicach, Poznaniu i Gdyni-Gdańsku. Za granicą61 — w Bukaresz­
cie, Genewie, Londynie, Paryżu, Rydze, Tallinie, W iedniu62.

Szczególna rola ATE jako półoficjalnej agencji MSZ przejawiła się 
m. in. w połowie roku 1936 na terenie Francji. Pomiędzy Ambasadą Pol­
ską w Paryżu a Qaui d'Orsay przeprowadzone były wówczas pertrak ta­
cje, których celem było zawarcie umowy pomiędzy ATE a agencją 
Fournier, cieszącą się poparciem francuskiego MSZ. W  myśl porozumie­
nia ATE miała spełnić ważpą rolę w przekazywaniu do Francji informacji 
z środkowej i wschodniej Europy, zgodnie z politycznymi założeniami 
polskiego MSZ63.

O działalności ATE w 1938 r. informuje korespondencja prowadzona 
pomiędzy zagranicznym korespondentem agencji Włodzimierzem Po­

59 Op. cit., s. 209.
60 Op. cit., s. 208.
61 Loc. cit.
82 Ilość oddziałów ATE za granicą (oparta na danych Inlormatora prasowego  

1938/1939, s. 209) nie w ydaje się prawdziwa, poniew aż praktykowane było wzajemne 
przekazywanie wiadom ości przez PAT — ATE i odwrotnie. Po retuszach redakcyjnych  
publikowane były przez agencje jako w iadom ości od własnych korespondentów. Dane 
wydają się tym bardziej nieprawdziwe, że w aktach ATE zachowała się informacja o 4 
korespondentach zagranicznych ATE w 1938 r. (AAN, ATE, 31, por. także przypis 57).

63 Strona polska przewidywała, iż tego rodzaju porozumienie ograniczy wydatki 
ATE do kosztów związanych z transmisją w iadom ości z W arszawy do Paryża, zw ięk­
szonych o pobory korespondenta agencji w stolicy Francji. Odpadną natom iast koszty  
płatnego abonamentu ze względu na wiadomą rolę agencji Fournier i przychylne sta­
nowisko Quai d'Orsay co do jej porozumienia z ATE. Polskie MSZ wyraziło zgodę na 
propozycję ambasady, aby korespondentem ATE w Paryżu uczynić Zygmunta Klings- 
landa i upoważniło go do przeprowadzenia pertraktacji z agencją Fournier. Tematem  
specjalnych rozmów można ђу zdaniem MSZ uczynić sprawę nadawania przez ATE do 
agencji Fournier serwisu nie tylko z Polski, lecz również z Łotwy, Estonii, Finlandii, 
Pragi, Belgradu, Bukaresztu, Sofii i M oskwy. O czyw iście w przypadku, gdyby agencja  
Fournier nie posiadała w tych państwach i stolicach własnych korespondentów i gdyby  
odpowiadało jej spełnianie przez ATE roli informatora z tych państw, agencja fran­
cuska poniosłaby koszty przewyższające cenę transmisji w iadom ości z W arszawy do 
Paryża. „Warunki finansow e tego serwisu m usiałyby być specjalnie omówione, tym  
bardziej że, jak M inisterstwo pragnie podać do w yłącznej i poufnej w iadom ości Amba­
sady, szłoby tu o odsprzedawanie przez ATE, z drugiej ręki, odpowiednio przerobionych 
materiałów, nadsyłanych do W arszawy przez korespondentów PAT w wym ienionych  
stolicach" (AAN, MSZ, P. VI. w  117, t. 4, podteczka 37).



AGENCJA TELEGRAFICZNA EXPRESS I OFINOR 119

pławskim a jej dyrektorem Czesławem Skrzyckim64. W yjazd Popławskie­
go w końcu maja 1938 r. i· jego pobyt w Pradze w miesiącach bezpośred­
nio poprzedzających układ monachijski rzuca interesujące światło na 
działalność ATE i polskiej służby prasowej w Czechosłowacji w tym 
okresie. Jego informacje przesyłane do centrali ze względu na brak kon­
taktu po przybyciu na nieznany teren opierały się początkowo głównie 
na miejscowej prasie, W  liście wysłanym do W arszawy w 10 dni po 
przybyciu na nową placówkę informował, że w dostępnych mu dzienni­
kach polskich („Gazeta Polska", „Kurier Poranny", „Kurier WTarszaw- 
ski") rzadko spostrzegał własne depesze z Czechosłowacji. W ynikało to, 
jego zdaniem, z braku szerszych kontaktów na skutek nie sprecyzowanej 
bliżej przyszłości placówki ATE w Pradze. Sugerował, iż jej stabilizacja 
(wymagająca oczywiście inwestycji finansowych) w stosunkowo krót­
kim czasie wyraziłaby się efektami w postaci interesujących informacji 
dla centrali. Równocześnie zdawał sobie sprawę z tego, że nie byłb 
w prasie polskiej koniunktury sprzyjającej (chodziło mu o prasę p ra­
wicową: ,,IKC", „Kurier Warszawski") publikowaniu informacji o Cze­
chosłowacji. Słusznie przewidywał,, „że największe nasilenie tej aktual­
ności przyjdzie w końcu lipca lub w sierpniu, a już dzisiaj dzieją się tu 
rzeczy, które dla nas są specjalne ważne"85. O wydarzeniach w Czecho­
słowacji przysyłał informacje na ręce Jana W einsteina, radcy MSZ. Mia­
ły. one charakter konfidencjonalny. 22 czerwca 1938 r. dyrektor ATE

64 W  aktach ATE, zdeponowanych w AAN, znajduje się 15 listów. Pierwszy dato­
wany 4 II 1938 r., ostatni 7 X 1938 r. Trzy listy  od Skrzyckiego adresowane do Rygi do 
Popławskiego i jeden Skrzyckiego do radcy MSZ Jana W einsteina, spow odowany przez 
Popławskiego. Autorem pozostałych jedenastu listów  jest Popławski. Sześć listów  
w ysła ł z Rygi, pięć z Pragi. Listy traktują o jego działalności na początku 1938 r. 
w Rydze, a od końca maja tegoż roku — w Pradze. Jego korespondencja z centralą 
urywa się 7 X 1938 r. Popławski podczas pobytu w  Rydze przesyłał do centrali infor­
macje również z terenu Litwy, Estonii i Finlandii. Poza tym zasilał swoim i artykułami 
„Kurier Poranny" oraz agencję Transcenti. W szystkie w ażniejsze kw estie dotyczące  
działalności korespondenta ATE w  Rydze, a następnie w Pradze, były konsultow ane 
z MSZ. Popławski informował także centralę w  W arszaw ie o różnych sprawach zw ią­
zanych z polską polityką prasową na terenie jego działalności. M. in. w  liście  do 
Skrzyckiego z 23 III 1938 r. informował, że prorządowa prasa w arszawska (domyślać 
się należy, że chodzi mu o Koncern Prasy Czerwonej) korzystała z informacji o Litwie 
od działającego na terenie Łotwy dziennikarza M ichaiła Milruda (prawdopodobnie 
redaktora dziennika „Siegodnia"). Ten ostatni zasięgał z kolei informacji od sw ego  
kow ieńskiego korespondenta Orieczkina, który zdaniem Popławskiego zajm ował wrogie 
stanowisko w obec Polski, a w obec „sprawy pogodzenia polsko-litew skiego w  szcze­
gólności”. Milrud i jego gazeta w ytwarzała w stolicy Łotwy opinię wrogą w obec Pol­
ski, maskując ją tylko na skutek tego, iż ЗО̂ /о nakładu pisma było rozprowadzane 
w  Polsce. Popławski zwracał uwagę, iż tego rodzaju współpraca prorządowego kon­
cernu w ydaje się co najmniej dziwna· (AAN, ATE, 31).

65 Tamże.



120 EUGENIUSZ RUDZIŃSKI

Skrzycki po uzgodnieniu z MSZ pisał do Pragi, że pobyt Popławskiego 
na tym terenie jest niezbędny. Korespondent ATE przebywał na terenie 
Pragi jeszcze w pierwszej dekadzie października 1938 r., a więc już po 
układzie monachijskim. Jego korespondencje, jak i instrukcje z centrali 
również świadczą, że ATE w tym okresie działała w ścisłym porozumie­
niu z polskim MSZ i spełniała różnorodne zadania w ynikające z jej 
szczególnej roli66.

Na działalność agencji Ofinor podobnie jak na działalność ATE 
istotny wpływ wywarły wydarzenia polityczne z przełomu lat 1932/1933, 
a także wydarzenia lat następnych. Kierownicy akcji prometejskiej 
z Ekspozytury II stwierdzali, iż „Filosowieckie nastawienie większości 
państw europejskich wywołało jako reakcję zwiększenie aktywności 
żywiołu prometeuszowskiego, co z kolei wpłynęło na większą poczytność 
i popyt biuletynów Ofinoru"67. Domyślać się należy, że autorom powyż­
szej opinii chodziło o zbliżenie, jakie nastąpiło pomiędzy Francją a Związ­
kiem Radzieckim w І934 r. i zabiegi wokół zawarcia paktu wschodniego, 
który by izolował hitlerowskie Niemcy i stanowił rękojmię pokoju w Eu­
ropie.

Na działalność Ofinor w tym okresie istotny wpływ wywarły także 
skutki kryzysu ekonomicznego. Spowodowały one znaczne zmniejsze­
nie ilości płacących prenumeratorów, tak że kiedy np. w latach 1929— 
1932 miesięczne dochody wynosiły 4000 franków, to w roku 1935 sięgały 
zaledwie 500 franków68. Dotacje udzielone w 1933 r. w wysokości 2000 
zł utrzym ane były na tym samym poziomie do kwietnia 1938 r.

Nastąpiły pewne zmiany personalne w Genewie i Rzymie, Na stano­
wisko przedstawicieli agencji w tych miastach zaangażowano wybitnych 
dziennikarzy: Lauro M ainardiego i P. Hyotte'a. Jednakże agencja nie 
zwinęła żadnej ze swych placówek, a nawet w 1935 r. zaczęła wydawać 
nowy biuletyn w języku ukraińskim. W  roku 1935 korzystało z jej 
serwisu69:

w Szwajcarii -— 50 pism
we W łoszech — 74 pisma
w Belgii — 25 pism
w Hiszpanii i Ameryce Południowej — 74 pisma

6S Tamże.
07 CAMS W, E. 11/78, podteczka 5„
68 Dane (również oparte na dokumencie z CAMSW, E. 11/78, podteczka 5) nie po­

krywają się z informacjami zawartymi w innym dokumencie (CAMSW, E. 11/78, pod­
teczka 12; por. także przypis 36). Być może', że zakradł się błąd. Niemniej nawet przy
przyjęciu preliminowanych dochodów m iesięcznych za prenumeratę na 650 fr. w  latach
1929— 1933 w idoczny jest ich spadek w roku 1935 do 500 fr.

69 CAMSW, E. 11/78, podteczka 5.



AGENCJA TELEGRAFICZNA EXPRESS I OFINOR 121

w Anglii — 2 pisma
emigracyjna prasa ukraińska — 4? pism
poszczególni wybitni dziennikarze ' — 25 pism

Tak więc widoczny jest wzrost zasięgu oddziaływania agencji. Serwis 
Ofinor przedrukowywały w 1929 r. — 153 czasopisma, w 1932 r. — 242 
czasopisma, w 1933 r. — 255 czasopism, a w 1935 r. korzystały z jej ser­
wisu (co niekoniecznie musi znaczyć, że przedrukowywały) 272 czaso­
pisma oraz 25 dziennikarzy indywidualnie. Poza tym stałymi klientami 
agencji stały się czasopisma belgijskie, emigracyjna prasa ukraińska 
oraz 2 czasopisma angielskie. Odpadła natomiast prasa czechosłowacka.

Szczególnie wysoko oceniała Ekspozytura II działalność Ofinor na 
terenie Szwajcarii, podkreślając jej dużą prometejską przydatność70. 
Pracownicy ambasady RP w Genewie — szef ambasady „Koloman", Trę- 
bicki, attaché Meysztowicz i referent prasowy Uznański, wykazywali 
wiele życzliwości dla koncepcji prometejskiej. Stąd wynikało duże uzna­
nie ambasady dla działalności Jerem ijewa jako dyrektora Ofinor, który 
zdaniem Ekspozytury II przejawiał bardzo duże zdolności dziennikarskie
i umiał uzyskać poważne wpływy w sferach prasowych. Zdołał dotrzeć 
do czasopism różnych poziomów i różnych kierunków. W  marcu 1938 ro­
ku w na wpół zaszyfrowanym sprawozdaniu Ekspozytura II oceniała, że: 
„ O d r a  [Ofinor] j e s t  d z i s i a j  j e d n y m  z n i e l i c z n y c h ,  n i e ­
s t e t y ,  z d e c y d o w a n y c h  p l u s ó w  w n a s z e j  p r a c y  m e t o -  
w e j  [prometejskiej]"71.

Już w końcu 1937.r. podjęto kroki mające na celu dalsze zakonspiro­
wanie charakteru agencji. Szef Ekspozytury II polecił, aby z wysyłanego 
z W arszawy m ateriału dla Ofinor wyeliminować: 1) wszelkie cechy ze­
wnętrzne mogące zdradzić źródło ich pochodzenia, takie jak strona ty tu ­
łowa i odpowiednia numeracja stronic, 2) dział traktujący o opiniach 
prasy radzieckiej o Polsce, 3) informacje skupione w dziale spraw woj­
skowych. Instrukcja szefa Ekspozytury II polecała także usunięcie ko­
munikatów przedstawiających ,,w zbyt różowym świetle zdobycze gospo­
darki sowieckiej w Rosji"72.

Zagrożenie niepodległości Polski przez Niemcy w ostatnich latach 
przed wybuchem wojny stwarzało klimat coraz mniej przychylny dla

70 Informacje na ten lemat zawiera na w pół zaszyfrowane sprawozdanie mgra 
Pelca, funkcjonariusza Ekspozytury II, który na polecenie kierownika Sam. Referatu В 
Ekspozytury II mjra Dąbrowskiego, odbył w marcu 1938 r. podróż do Genewy (CAMSW, 
E. 11/19, podteczka 5).

71 Podkreślenia na tekście czerwonym ołówkiem, chyba adresata, tj. Ekspozytu­
ry ІІ, do której list został w ysłany przez Pelca, św iadczyć się zdają, że jego opinię
o działalności Ofinor podzielało kierownictwo Ekspozytury II (tamże).

. 72 CAMSW, E. 11/78, podteczka 3.



122 EUGENIUSZ RUDZIŃSKI

działalności Ofinor. Temu chyba należy przypisać cofnięcie dotacji dla 
agencji przez MSZ w roku 1938. Krach koncepcji prometejskich73 zaważył 
także na dalszych losach agencji Ofinor, o których brak jest informacji.

* *
■ *

Działalność Agencji Telegraficznej Express i Ofinor rzuca interesują­
ce światło na szereg zjawisk dotyczących metod kształtowania opinii 
publicznej. Obok przepisów ustawodawczych i cenzury informacje poda­
wane przez agencje, szczególnie półoficjalne i inspirowane, takie jak 
ATE i Ofinor, stanowią następny, niemniej ważny element ograniczania 
wolności prasy. W Polsce międzywojennej, w której zdecydowana więk­
szość dzienników opierała poważną część swych wiadomości na serwisie 
agencyjnym, ATE docierająca do poważnej ilości czasopism spełniała 
rolę filtru wiadomości podawanych przez prasę. W ydaje się, że podobną 
rolę odegrała ATE i Ofinor, szczególnie na terenie Włoch, niejako mo­
nopolizując informacje docierające do tego kraju  ze wschodniej Europy. 
Na przykładzie działalności ATE i Ofinor widać także rolę agencji w po­
czynaniach dyplomatycznych i wiążącą się z nimi akcją wywiadów. ·

W pierwszym okresie działalności .ATE i Ofinor do lat 1932/1933 
były one ściśle związane z poczynaniami tych sfer sanacyjnych, które 
usiłowały realizować koncepcje prometejskie. W tym celu wyzyskiwały 
one agencje jako ośrodek kolportowania tendencyjnych informacji, 
głównie o ZSRR, zarówno w kraju, jak i w Europie zachodniej. Agencje 
podporządkowane były Ekspozyturze II Oddziału Drugiego Sztabu Głów­
nego stawiającego sobie za główne zadanie przygotowanie opinii pu­
blicznej i mobilizowania sił do akcji rozsadzenia ZSRR, a przynajmniej 
jego osłabienia, przez podniecanie nacjonalizmu wśród narodowości 
Związku Radzieckiego i forsowanie opinii antyradzieckich w Europie. 
Agencje osiągają w tym okresie pewne sukcesy z punktu widzenia tech­
niki działania, uzyskują wpływy w środowiskach wrogo nastawionych 
wobec ZSRR. Sprzyja temu zakonspirowany charakter agencji, przede 
wszystkim Ofinor, ale również ATE, które maskując swoje faktyczne 
oblicze oraz wyzyskując znaczne dotacje i pomoc wpływowych środo­
wisk w polskich sferach rządzących znacznie rozszerzyły swój zakres 
oddziaływania. Stąd pokaźne ilości publikowanych biuletynów i przedru­
ków w prasie polskiej i zagranicznej.

Po latach 1932/1933 na skutek nowej sytuacji dynamizm działania 
agencji ulega znacznemu zahamowaniu. Wiązało się to ze zmianą sytua­
cji międzynarodowej, w której niebezpieczeństwo faszyzmu niemieckie­

73 J. L e w a n d o w s k i ,  op. cit., s. 148— 149.



AGENCJA TELEGRAFICZNA EXPRESS I OFINOR 123

go, wzrost międzynarodowego znaczenia ZSRR i tendencji antyfaszy­
stowskich w Europie znacznie zmniejszały szanse oddziaływania kon­
cepcji prometejskich. Poddanie ATE wpływom MSZ, które nie mogło się 
nie liczyć z sytuacją międzynarodową, zmniejszenie oddziaływania Eks­
pozytury II na agencje przyczyniło się do częściowej zmiany charakteru 
ATE. Zmiana ta nie odbyła się bez różnorodnych perturbacji, ale z dru­
giej strony po pewnej modyfikacji form działalności pozwoliła na utrzy­
manie ATE w rzędzie głównych agencji w Polsce, pozostających w sferze 
bezpośrednich wpływów rządu. Jedynie Ofinor, nadal pozostająca w- ge­
stii Oddziału II, usiłowała konsekwentnie kontynuować realizację kon­
cepcji prometejskich. Jednakże ograniczana finansowo i limitowana 
w swym serwisie informacyjnym przez ATE nie wykazywała tendencji 
wzrostu.


