
Rudziński, Eugeniusz

O koncernach: "Prasy Czerwonej" i
"IKC" 1926-1939
Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego 7/1, 147-161

1968



EUGENIUSZ RUDZIŃSKI

W systemie prasy kontrolowanej, kształtującym się w Polsce po prze­
wrocie majowym, charakterystyczny był, podobnie zresztą jak w innych 
systemach tego typu1, brak większej ilości trustów prasowych, tak bu j­
nie rozwijających się w systemie prasy „wolnej”, np. we Francji czy Sta­
nach Zjednoczonych Ameryki Północnej.

We Francji w końcowej fazie pierwszej wojny światowej Leon Re­
nier, dyrektor agencji Havas, utworzył konsorcjum- pięciu największych 
gazet paryskich, zdecydowanie usuwając na dalszy plan wszystkich kon­
kurentów. Agencja ustaliła i stosowała zasady szybkiego podawańia 
wiadomości swym gazetom. Uzależnione od niej, jednocześnie były one 
wielkim odbiorcą ogłoszeń gromadzonych przez agencję. Agencja faktycz­
nie sprawowała monopol w dziedzinie ogłoszeń2. Dochód gazet z insera- 
tów był proporcjonalny do ich nakładu. Agencja Havas w latach dw u­
dziestych wywierała silny wpływ na wszystkie kolejne rządy i uzyskiwa­
ła z budżetów państwowych prawie całość zasobów publicznych przezna­
czonych na prasę. Dzienniki skrajnie lewicowe i skrajnie prawicowe były 
zbyt słabe, aby przeciwstawić się tej dominacji agencji Havas3. Mimo 
odejścia z konsorcjów w roku 1930 „P e tit . Parisien”, pisma paryskiego 
o najwyższych nakładach, agencja nie. została pozbawiona swych- wpły­
wów. Posiadała 75 oddziałów na prowincji. Organizowała konsultacje 
wśród swych klientów w zakresie wykorzystania budżetu, prący, redak­
cji itd.

Do czasów objęcia rządów przez Bluma, który na drodze ustawodaw­
czej usiłował wpływać na prasę, ograniczając jej korumpowanie, ponie­
waż udziałowcami gazet były wielkie przedsiębiorstwa przemysłowe, 
banki decydujące o jej obliczu politycznym, potęga agencji Havas była

O KONCERNACH: „PRASY CZERWONEJ” I „IKC” 1926-^-1939

1 H. J a b ł o ń s k i ,  Opin ia  — P a r la m e n t  — Prasa,  W arszawa 1947, s. 360.
2 R. M a n e v  y, La Presse de la  I I I e R epu b lique , P aris 1955, s. 184.
5 R. d e  L i v о s, Histo ire  de la Presse Française , Paris 1965, t. 2, s. '441.



148 E U G E N IU S Z  R U D Z IŃ S K I

ogromna4. Mimo zahamowania rozrostu agencji w momencie jej rozpadu 
w roku 1939 skupiała ona 136 dzienników i 807 innych periodyków w ca­
łym kraju o łącznym codziennym nakładzie 8 milionów egzemplarzy; po­
sługiwała się 2313 kioskami gazetowymi na dworcach5.

Równolegle Hachette o kapitale 100 milionów franków doprowadziła 
w roku 1919 do monopolizacji w dziedzinie dystrybucji periodyków przy 
pomocy rozległej sieci składów w całej Francji pod nazwą „Messageres 
Hachette”6. W ten sposób dwa ogromne przedsiębiorstwa prasowe przez 
szereg lat sprawowały faktycznie monopol w głównych dziedzinach dzia­
łalności prasowej: informacji, ogłoszeń i kolportażu.

Podane powyżej przykłady nie wyczerpują licznych bardziej lub 
mniej udanych prób skupiania periodyków przez pojedyncze przedsię­
biorstwa, jak i stosowania innych form koncentracji działalności prasowej 
na terenie Francji.

Również w systemie prasy „wolnej” w Stanach Zjednoczonych sto­
sunkowo szybko następował proces koncentracji czasopism. O ile już 
w końcu ubiegłego wieku przedsiębiorstwa prasowe w USA były docho­
dowe, to w wieku XX gazeta stała się „business institution”. Przedsię­
biorstwo prasowe stanowiło jedną z form zarabiania pieniędzy, niewiele 
z punktu widzenia ich właścicieli różniącą się od innych dochodowych in­
stytucji prowadzonych przez businessmenów. K. Jabłoński zwraca uwagę, 
iż podobnie jak w przemyśle nastąpiła koncentracja przedsiębiorstw pra­
sowych w rękach nielicznych potentatów7.

Liczba dzienników z 500 w roku 1900 zmniejszyła się do 388 w roku 
1930. Nastąpił wzrost dwu największych potęg prasowych Hearsta 
i Scripps-Howarda. Pamiędzy rokiem 1918 a 1928 szesnaście gazet uległo 
Hearstowi, a koncern Scripps-Howard w latach 1923—1934 włączył w za­
kres swego oddziaływania 15 gazet. Tego typu procesy dokonywały się we 
wszystkich większych miastach Stanów Zjednoczonych, nasilając się 
w miarę upływu czasu8.

W Polsce prawie wszystkie konsorcja prasowe wydające większą ilość 
czasopism powstały przed 1926 r. Dotyczy to przede wszystkim dwu naj­
większych koncernów prasowych okresu międzywojennego, krakowskiego

4 R. D e s e m o n d ,  The  Press and W o r ld  A f fa i rs ,  N ew  York 1937, s. 206.
6 R. M a n e v  y, op. cit., s. 185.
6 R. d e L i v o s ,  op. cit., t. 2, s. 442.
7 H. J a b ł o ń s k i ,  op. cit., s. 275—277.
8 Koncentracja prasy w  U SA  w  rękach nielicznych m onopolistów  n ie  zawsze, jak  

to  delikatnie określa John Tebbel, odbyw ała się zgodnie z prawem . Scripps um iera­
jąc w  roku 1926 pozostaw ił w  spadku sw em u synow i, działającem u w spóln ie  z H o­
w ardem , kontrolę nad gazetam i w  15 stanach, agencją prasow ą U nited Press i szereg 
innych instytucji prasow ych (J. T e b b e l ,  A m er ic an  Newspaper,  N ew  York 1963, 
s. 222—242).



O K O N C E R N A C H : „ P R A S Y  C Z E R W O N E J ” I  IK C  (1926—1939) 149

„Ilustrowanego Kuriera Codziennego” i Domu Prasy S.A. w Warszawie, 
przy czym nie stanowiły one nigdy takiej potęgi, jaką reprezentowali po­
tentaci Europy Zachodniej czy USA, nawet przyjmując poprawki na róż­
nice w wielkości krajów, poziomie rozwoju ekonomicznego, społecznego 
itd. Koncerny nie prowadziły własnej polityki. Ulegały raczej lub współ­
pracowały, albo działały na zlecenie sił politycznych lub gospodarczych, 
formalnie nie związanych z koncernami prasowymi i różnymi ośrodkami 
inspirującymi określoną politykę pisma. Jeżeli można mówić o elemen­
tach wspólnych z prasą Europy zachodniej czy USA, to wyrażały się one 
w tym, że ich właściciele traktowali przedsiębiorstwa prasowe jako „bu­
siness institution”, tzn. jako instytucję dochodową obliczoną na zysk, 
który decydował o takiej, a nie innej polityce wydawcy pisma. Pewien 
wyjątek, jak się wydaje, stanowiła w tej mierze prasa katolicka. Myślę 
szczególnie o wydawcach wysokonakładowego „Małego Dziennika” czy 
„Rycerza Niepokalanej”, ale ten wyjątek również potwierdzał regułę. 
„Mały Dziennik” i „Rycerz” nie były związane z żadną partią polityczną. 
Inspiracje i kierownictwo polityczne nad tymi czasopismami sprawował 
Kościół katolicki, prowadzący przy pomocy swych pism politykę inte­
gracyjną. Analiza tych zjawisk wykracza poza zakres niniejszych roz­
ważań.

Przyjrzyjmy się teraz kolejno dwu największym koncernom praso­
wym i roli przez nich spełnianej. Krakowski „Ilustrowany K urier Co­
dzienny” założony został w 1910 roku i redagowany był przez Mariana 
Dąbrowskiego. Kształtował on wydawaną przez siebie gazetę na wzór 
francuski jako pismo informacyjne, podające w dużych dozach sensację. 
W artykule wstępnym stanowczo deklarował swą bezpartyjność i apoli­
tyczność. W dwa lata później „IKC” osiągnął nakład 21 tys. egz. Stawia­
ło to gazetę na pierwszym planie wśród pism krakowskich9. Marian Dą­
browski stosunkowo szybko rozwijał swoje przedsiębiorstwo prasowe, na 
zewnątrz nadał reklamując bezstronność i chęć obiektywnego służenia 
czytelnikom informacją prasową- Faktycznie w; roku 1913 był finansowo 
związany z Janem Stapińskim, czołowym działaczem PSL, współwłaści­
cielem „IKC”10. Po rozłamie w PSL utrzymywał kontakt z W. Witosem

9 „N owości Ilustrow ane” posiadały w ów czas nakład 14 tys. egz., „Nowa R efor­
m a” — 7 tys., „Naprzód” — 4,5 tys., „Głos N arodu” — 3,5 tys., „N ow iny” —  3 tys., 
„Czas” — 2,5 tys., „IKC” w ypadł także korzystnie na tle innych pism  galicyjskich:  
w  tym  sam ym  roku w e  L w ow ie  jedynie „Wiek N ow y” osiągał nakład 30 tys. egz., 
ale  „Słow o P o lsk ie” już tylko 12 tys. egz. (J. P  e 1 с z a r s к i, N iek tó re  f a k t y  z  h i ­

stori i  koncernu „ I lu s t ro w a n y  K u r ie r  Codzienny” , „Prasa W spółczesna i D aw na”, 1958, 
nr 2, s. 131).

10 K. D u n i n - W ą s o w i c z ,  Czasopiśmiennictwo ludowe w  G a l ic j i ,  W rocław  
1952, s. 216.



160 E U G E N IU S Z  R U D Z IŃ S K I

i, W. Długoszem, czołowymi działaczami PSL-Piast. W roku 1914 na 
własność. „IKC” przeszły „Nowiny” .

W 10 la t później nakładem koncernu ukazał się tygodnik „Świato­
wid”. W spółce, która formalnie była-właścicielem „Kuriera”, zdecydo­
waną większość udziałów posiadał Marian Dąbrowski i on był faktycz­
nym wydawcą i redaktorem pisma. Równocześnie od 1922 r. został wy­
brany posłem z ramienia PSL-Piast. Kolejno w roku 1927 przez „IKC” 
wchłonięta została „Nowa Reforma”. ' Spółka zbudowała nowoczesny pa­
łac prasy, mieszczący drukarnię i biura wydawnictwa. W roku 1928 uka­
zał się nowy periodyk koncernu „Na szerokim świecie”, a następnie „Taj­
ny Detektyw”, „Raz, dwa, trzy”, „Wróble na Dachu”,wreszcie w miejsce 
„Tajnego Detektywa”, brukowego czasopisma demoralizująco wpływają­
cego ńa młodzież i zlikwidowanego na skutek oburzenia opinii publicznej, 
zaczyna wychodzić popołudniówka. „Tempo Dnia” . Od roku 1923 również 
formalnie jedynym właścicielem koncernu stał się M. Dąbrowski11.

W dwudziestopięciolecie utworzenia pisma w numerze jubileuszo­
wym,. liczącym 104 strony, redakcja chwaliła się trochę przesadzonym 
nakładem rzekomo (notarialnie stwierdzonym) 236 000 egz. dziennie. Po­
nadto informowano o 32 tys. punktów sprzedaży w Polsce i 1827 za gra­
nicą12. Pismo cieszyło się niewątpliwie dużą popularnością i pozytywnie 
świadczyło o zmyśle organizacyjnym i umiejętnościach wydawania przez 
Dąbrowskiego popularnego masowego dziennika13. Szereg przyczyn po­
wodujących popularność pisma uwypuklał nie bez złośliwości Jędrzej 
Morączewski14. Na istotę uwag krytycznych, zamieszczanych na łamach 
„IKC”, wskazywał w „Expresie Porannym” Wincenty Rzymowski:

11 J. P  e l c z a r s к i, op. cit., s. 134—140.
12 „ I K C ” w  Polsce i na ca łym  globie, „Ilustrow any Kurier Codzienny”, nr 348, 

z 16 X II 1935.
13 Przyczyny popularności pisma następująco oceniał organ prasow y Polskiego  

Związku W ydawców: „Zapobiegliwa' adm inistracja, ruch liw a i sprawna ekspedycja  
decydują w  znacznym stopniu o pow odzeniu pisma. Zarząd nad tym  działem  objął 
szw agier naczelnego redaktora, p. M ieczysław  Dobija, w ykazując n iespożytą energię  
i rozm ach” {25-lecie „I lus trow aneg o  K u r ie r a  Codziennego” , „Prasa” 1935, nr 5, s. 7).

14 P isa ł on: „N ajpoczytniejszy, najbardziej rozpow szechniony w  P olsce dziennik, 
w łasność najtypow szego snoba polskiego, k tóry jednak ze sw ego pisma, redagow a­
nego dla najprzeciętniejszych um ysłów , um iał zrobić kopalnię złota dla siebie,"bił
z całych sił przy każdej Sposobności w  państw o polskie. A  sposobności n ie  brakło. 
Łączenie w  jedną całość trzech, a raczej czterech, dzielnic, rozdzielonych od siebie  
przez blisko, półtora w ieku, napotykało na w ie le  trudności i dolegliw ości, dających  
sięyodcz.uć n ie  tylko każdej z zszyw anych części, a le praw ie każdem u obywatelowi'. 
Otóż w łaściciel krakow skiego. »Ilustrowanego Kuriera Codziennego«, p. Marian D ą­
brow ski, rozdm uchiw ał tę trudności .i z zaw ziętością tępego prow incjonalisty, nadę­
tego sw oją napuszoną kabzą, w ydaw ał z W ielopola w  K rakow ie w yroki nà śm iałków  
w  ,rządzie, którzy: zdru dem  .posuwali naprzód scalanie, państw a i zacieranie skutków  
rozdarcia. W edle kurierka krakow skiego w szystk im  bólom porodow ym  państw a w in -



O K O N C E R N A C H : „ P R A S Y  C Z E R W O N E J ” I  IK C  (1926—1939) 151

„Wszystkie zarzuty stawiane »warszawistom« są zarzutami w istocie 
rzeczy skierowanymi przeciwko centralnym władzom państwówym. 
A więc atakuje Warszawę za politykę fiskalną lub etatystyczną, za w a­
dliwe taryfy  celne lub niewłaściwy rozdział kredytów rządowych; za 
nadmierny centralizm, za przesadny biurokratyzm, ba! nawet za to lub 
owo ważkie posunięcie personalne, będące osobistym atrybutem  naczel­
nych władz państwowych. Rodzi się· pytanie: po co ta osobliwa maskara­
da? Czemu pojęcie polityczne obleka się w malownicze kostiumy etno- 
graficzno-dzielnicowe? Dlaczego kompleks polityki ogólnopaństwowej na­
krywa się kopułą partykularyzmu? Odpowiedź na to pytanie należy do 
tajemnic publicznych. Dziennik krakowski zaliczany jest i zalicza sam 
sobie do obozu współpracy z rządami marszałka Piłsudskiego. Jakże tedy 
miałby swe krytyczne uwagi wypowiadać pod adresem tego lub owego 
gabinetu w łańcuchu rządów pomajowych? Nie wiadomo- dlaczego, uwagi 
wypowiadane bez sztucznych obsłonek i skierowane pod właściwym 
adresem przyjęto w »twierdzy« krakowskiego dziennika poczytywać za 
sprzeczne z dobrym wychowaniem. Mandat zaufania i współpracy utoż­
samiono tam z pieczęcią milczenia, wyłączającą bezpośredniość krytycz­
nego sądu”15.

Uwagi Moraczewskiego i Rzymowskiego, umiejętnie rozszyfrowujące 
kamuflaż Dąbrowskiego, znajdują potwierdzenie w dokumentach najle­
piej poinformowanych i współdziałających z nim sfer rządowych. Kazi­
mierz Switalski, ówczesny premier rządu i jeden z najbliższych współ­
pracowników Piłsudskiego, w swych zapiskach pod datą 23 XI 1929 r. od­
notowuje swą rozmowę z wydawcą „IKC”, wówczas posłem BBWR: 
„Prosiłem Dąbrowskiego o akcję prasową w kierunku atakowania dalej 
sejmu przez podtrzymywanie w opinii ważności zagadnień konstytucyj­
nych, by w ten sposób nie rozpoczęło się nagminne stękanie w  Polsce 
z powodu gorszej sytuacji ekonomicznej”1®. Dąbrowski oddawał także in­
ne Usługi rżądowi17.

Z powyższego wynika umiejętność ukrywania przez właściciela „IKC” 
rzeczywistego oblicza politycznego pisma, stwarzającego wśród czytelni­
ków pozory opozycyjności wobec władz, sprawnie skierowującego zainte­

ni są »w arszawiści«” (Archiwum  Zakładu Historii Partii, A rchiw um  M oraczewskiego, 
Wspomnienia ,  cz. 3, t. 4, k. 14).

!5 j .  w .; k. 15.
10 A rchiw um  A kt Nowych, Akta szczątkow e 88/11, A kta K. Sw italsk iego, sygn. 70.
17 Zachow ały się inform acje, że przed w yboram i przypadającym i na początek  

roku 1928 na konferencji u ów czesnego dyrektora departam entu M inisterstw a Spraw  
W ew nętrznych — Kazim ierza Sw italsk iego, zapadła decyzja o w ydaw aniu  przez D ą­
brow skiego prorządowego pisma, organu rozłam ow ców  z P SL -Piast. F ikcyjnym  w ła ­
ścicielem  pism a pod nazw ą „Chłop P o lsk i” m iał być Bojko, redaktorem  K osydarski. 
Sw italsk i obiecał B ojce 10 000 zł na cele agitacyjne (j. w., sygn. 69).



152 E U G E N IU S Z  B U D Z IŃ S K I

resowania lektorów na boczne tory. Przytoczone powyżej opinie potwier­
dzają tezę o traktowaniu pisma jako instytucji dochodowej przy zastoso­
waniu zasady, iż „wszystkie chwyty są dozwolone” : bawić, zaintereso­
wać czytelnika, wykazać swoją opozycyjność wobec zjawisk niepopular­
nych w społeczeństwie, równocześnie współpracować z rządem, dążyć do 
maksymalnego nakładu zwiększającego dochody pisma, prowadzić umie­
jętną politykę nie zamykającą dopływu pieniędzy ze sfer rządowych 
i z innych źródeł.

Prawdziwe oblicze pisma uwydatnia się jeszcze wyraźniej, kiedy 
przyjrzeć się finansowej stronie jego działalności, mimo że udało się do­
trzeć do nielicznych przekazów na ten temat. Wynika z nich, że Marian 
Dąbrowski brał pieniądze, skąd tylko mógł je otrzymać i niezależnie od 
sposobu ich zdobywania. Marszałek sejmu, Maciej Rataj, odnotował 
w swych pamiętnikach w roku 1924, że dotarły do niego informacje od 
Witosa, iż Dąbrowski otrzymał znaczną sumę pieniędzy od Karola Stefa­
na Habsburga za obronę sprawy Żywca. Część z tych pieniędzy zasilała 
kasę PSL-Piast. Z tego samego źródła pochodzi informacja o atakowaniu 
zamieszanego w aferę żyrardowską ministra Kucharskiego, ponieważ nie 
wyraził on zgody na udzielenie Dąbrowskiemu pożyczki przez Polską, 
Krajową Kasę Pożyczkową18.

Zachowały się także dane o zabieganiu przez M. Dąbrowskiego o sub­
wencję od Oberschlesischer Berg- und Hüttenmännischer Verein (Górno­
śląskiego Związku Przemysłowców Górniczo-Hutniczych)19.

Te szczątkowe informacje ukazują tylko problem wpływów, jakie róż­
nego rodzaju instytucje wywierać musiały na „IKC” w okresie przedma- 
jowym. Domyślać się można, że był to nikły procent transakcji zawiera­
nych przez Dąbrowskiego, ponieważ tego typu operacje dokonywane by­
ły na ogół w głębokiej tajemnicy.

Zachowały się dokumenty traktujące o dofinansowaniu pisma w inny 
sposób już po przewrocie J. Piłsudskiego. Jedynym właścicielem „IKC”, 
mimo pozorów spółki, był od roku 1923 Marian Dąbrowski20. Kapitał za­

18 M. R a t a j ,  P a m ię tn ik i ,  W arszawa 1966, s. 206 i 210.
19 Z. L a n d a u ,  В.  S k r z e s z e w s k a ,  Wojciech K o r fa n ty  przed Sądem M a r ­

szałkowskim,  1964, s. 30—31.
20 Sytuacja w  tej m ierze n ie uległa zm ianie do końca okresu m iędzywojennego, 

aczkolw iek  form a w łasności D ąbrow skiego uległa pew nym  modyfikacjom . W m yśl 
um ow y zawartej w  K rakow ie 12 IV 1937 r. form alnym i w łaścicielam i koncernu  
„IKC” byli: Marian Dąbrowski, jego żona M ichalina D ąbrowska i H enryk Paschal-  
ski. N a kapitał zakładow y spółki składały się trzy udziały w spółw łaścicieli po 
60 000 zł, oczyw iście n ie odzw ierciedlając faktycznej w artości przedsiębiorstwa. 
O tym , kto rzeczyw iście  był w łaścicielem  koncernu i dysponentem  decyzji, trak tow a­
ły  przepisy statutu, w yraźnie określające rolę udziałow ców  m imo rodzinnego ch a­
rakteru nielicznej przecież osobowo spółki. Rozdział VI zaw ierał m. in. następujący



O K O N C E R N A C H : „ E R A S Y  C Z E R W O N E J ” I  IK C  (1926—1939) 153

kładowy pisma wynosił w 1930 roku 900 000 zł. W relacjach o dochodach 
gazety są istotne różnice. Wydaje się, że w miarę dokładne cyfry w tej 
mierze są w ogóle trudne do ustalenia. Sprawa wiąże się bowiem ze 
skomplikowanymi manipulacjami w księgowości, a równie trudno ustalić 
wpływy, które w ogóle nie były księgowane. J. Pelczarski podaje, że czy­
sty zysk „IKC” za rok 1933 wynosił 1 533 750 zł, a ujawniony zysk za 
1935 rok — 81 242 zł21. Według danych Ministerstwa Skarbu Dąbrowski 
dla celów podatkowych wykazał w roku 1933 dochód tylko z „IKC” (po­
siadał 100% akcji) w sumie 100 tys. zł oraz ze spółki „Światowid” (posia­
dał 65% akcji) 16 tys. zł i od tych sum obliczony został jego podatek do­
chodowy. Bliższa kontrola ksiąg handlowych, przeprowadzona na przeło­
mie 1936/1937 r. przez Izbę Skarbową w Krakowie, dowiodła, że dochód 
z tych dwóch spółek za rok 1933 wynosił 604 tys. zł. Różnica pomiędzy 
sumą dochodu wykazaną przez M. Dąbrowskiego a w ykrytą przez Izbę 
Skarbową wynikała stąd, że nie podał on celem obliczenia podatku kwot 
dochodów spółek przelanych na fundusz zapasowy. W podobny sposób 
podawał Dąbrowski dochody w celu obliczenia podatku za lata 1931, 
1932, 1934, 1935. Tymczasem według danych Izby Skarbowej ogólny do­
chód Dąbrowskiego w roku 1934 z obu spółek (oraz 14 tys. zł z racji po­
siadania 2 posesji) wynosił 715 900 zł.

Kontrola dochodów M. Dąbrowskiego przeprowadzona była przez Izbę 
Skarbową w Krakowie ex post i trudno było wówczas, a cóż dopiero dzi­
siaj, ściśle ustalić jego zyski. Przewodniczący Komisji Szacunkowej, 
wbrew stanowisku pozostałych członków Komisji, którzy nie wzięli pod 
uwagę przy obliczaniu dochodów Dąbrowskiego kwoty przelanej na fun­
dusz rezerwowy, ustalił, że podatek właściciela „IKC” za rok 1933 wy­
nosić powinien 197 300 zł plus dodatek kryzysowy 24 743 zł oraz nieco 
mniejszą kwotę za rok następny. Komisja Odwoławcza orzekła, iż w su­
mie Dąbrowski winien jest Skarbowi Państwa 390 tys. zł za lata 1933 
i 193422. Nie przeszkodziło to jednak Dąbrowskiemu odwołać się do Naj­

przepis: „Prawo reprezentow ania i prow adzenia spraw  spółki przysługuje p. M aria­
now i Dąbrowskiem u, który w  każdym  poszczególnym  przypadku upraw niony jest do 
sam oistnego zastępowania spółk i”. Rozdział X  przew idyw ał: „Na zew nątrz decydują  
w szyscy  w spólnicy  na zasadzie uchwał, które zapadają w iększością  g łosów  —  z tym  
zastrzeżeniem, że bez udziału lub zgody wspólnika, p. M ariana Dąbrowskiego, żadna  
uchw ała nie w iąże tego w spóln ika ani spółki” (AAN, M inisterstw o Skarbu, sygn. 
5968).

21 J. P e l c z a r s k i ,  op. cit., s. 130— 170.
22 Decyzja przewodniczącego K om isji Szacunkow ej zyskała aprobatę K om isji Od­

w oław czej stwierdzającej, że dobrow olne zrzeczenie się części zysku przez D ąbrow ­
skiego na rzecz funduszu zapasow ego „zw iększa m ajątek  spółki, który podlega roz­
działowi m iędzy udziałow ców  spółki w  razie likwidacji. To zw iększenie  w artości 
udziałów  w  spółce może zresztą być zrealizow ane n ie tylko przy likw idacji spółki, 
leCz także w  czasie sprzedaży całego udziału albo jego części innej osobie lub w  w y ­



154 E U G E N IU S Z  R U D Z IŃ S K I

wyższego Trybunału Administracyjnego i równocześnie osobiście inter­
weniować w Ministerstwie Skarbu w celu kasacji orzeczenia. Jeszcze 
przed wyrokiem NTA wypowiedział się w tej sprawie w piśmie poufnym 
Departament I Ministerstwa Skarbu, stwierdzając, iż „orzeczenie Komisji 
Odwoławczej, aczkolwiek merytorycznie wydaje się być uzasadnione, na­
kłada na wydawnictwo poważny ciężar, którego w obecnej swej sytuacji 
finansowej Wydawnictwo nie jest w stanie udźwignąć”23. Departament I 
motywuje swe stanowisko tym, iż według posiadanych informacji „stan 
interesów koncernu »IKC« w ostatnich latach uległ poważnemu pogorsze­
niu, a nakład wydawnictw zmniejszył się”24. Trudno obecnie stwierdzić, 
jak dokładnie Ministerstwo Skarbu było poinformowane o sytuacji fi­
nansowej koncernu i nakładach jego gazet. Wydaje się jednak, że auto­
rom chodziło przede wszystkim o próbę formalnego uzasadnienia dalszej 
części pisma: „z ogólnego punktu widzenia Departament I stwierdza, że 
w chwili obecnej nie istnieją powody, które by nakazywały rygorystycz­
ne ustosunkowanie się do »IKC«. Artykuły polityczne i gospodarczo-fi­
nansowe, jakie się ostatnio ukazują na łamach wydawnictwa, są na ogół 
pozytywne i oddają polityce reprezentowanej przez Min. Skarbu szereg 
poważnych usług. Tę okoliczność mając na uwadze, Departament I wy­
powiada się za 1) poleceniem Izbie Skarbowej w Krakowie zastosowania 
możliwie szerokich ulg przez rozłożenie wydawnictwu zaległości podat­
kowych na paroletnie spłaty, przy czym — po zapłaceniu w terminie 
pewnej liczby rat — część należności mogłaby być umorzona”25.

Propozycja Departamentu I nabrała wkrótce biegu urzędowego: 
w konsekwencji Izba Skarbowa w Krakowie, wbrew orzeczeniu Komisji 
Odwoławczej, obciążyła Dąbrowskiego jedynie podatkiem od dochodu 
przezeń pobranego (notą Ъ е п е  w złożonej deklaracji przez zainteresowa­
nego i tak  zaniżonego), W sumie M. Dąbrowskiemu darowano podatek, 
który winien wpłacić do Skarbu Państwa od kwot: 488 291 zł za rok 1933 
i 517 546 zł za rok 19342«.

padku prowadzenia egzekucji przez w ierzycieli udziałowca na jego udziale” (AAN, 
M inisterstw o Skarbu, sygn. 5968, poufne pism o dyrektora Izby Skarbowej W K rako­
w ie  dr. E. Tom kiew icza do dyrektora D epartam entu V M inisterstw a Skarbu z 21 I 
193Y). Ten nieco zawiły, aczkolw iek  zasadny, w yw ód  praw no-bucłialteryjny staje się 
tym  oczyw istszy, jeżeli uprzytom nić sobie, że spółka to Marian D ąbrowski, który po 
prostu część zysku przeznaczył na sWoje w ydatki, a znaczną jego w iększość na dal­
sze in w estycje  w e  w łasnym  przedsiębiorstwie.

23 AAN, M inisterstwo Skarbu, sygn. -5968.
-·* J. w.
23 J. w . ■ ·. ,·
211 N aczelnik II W ydziału Izby Skarbowej w  K rakow ie w  p iśm ie do III Urzędu

Skarbow ego z 15 V 1937 r. stwierdzał, że M inisterstw o Skarbu — W zw iązku ze skar­
gą D ąbrow skiego do N.T.A. — ograniczyło egzekucję, podatku dochodowego do „kwot 
podatku, jakie przypadają od dochodów  ustalonych przy w ym iarze po w yłączeniu



O K O N C E R N A C H : „ P R A S Y  C Z E R W O N E J ” I  IK C  (1926—1939) 155

Nie udało się, niestety, odnaleźć dokumentów mówiących o dalszym 
przebiegu sprawy, prawdopodobnie traktujących o umorzeniu należności 
„po zapłaceniu w terminie pewnej liczby ra t” .

W świetle przytoczonych powyżej danych jednoznacznie wynika fik- 
cyjność bezpartyjności i apolityczności pisma, i to zarówno przed, jak 
i po przewrocie majowym. Zmienił się tylko mocodawca, z tym  że od 
roku 1926 „IKC” Dąbrowskiego był inspirowany przez rząd sanacyjny. 
W wadze pisma jako organu oddziaływającego na opinię publiczną świad­
czy zarówno rola, jaką spełniał on w umocnieniu władzy nowego regi- 
me’u w pierwszych latach po przewrocie majowym, jak i orzeczenie Mi­
nisterstwa Skarbu o obliczu artykułów politycznych i gospodarczych 
w latach trzydziestych oraz podarowanie Dąbrowskiemu w formie likwi­
dacji podatku kwoty kilkuset tysięcy złotych. Domyślać się można, że nie 
była to jedyna forma poparcia Dąbrowskiego przez rząd. W papierach 
Ministerstwa Skarbu zachowały się m. in. dane, .iż winien on był BGK 
z tytułu pożyczki 688 tys. zł oraz z tytułu kaucji 137 600 zł27. Dane te 
można by potraktować jako dowód złego stanu finansowego pisma, gdyby 
nie poważne dochody, o których wyżej była mowa, i rezerwy, którymi 
dysponował Dąbrowski28. Fakt, że w dyrekcji BGK zasiadali dygnitarze 
wysoko uplasowani w hierarchii sanacyjnej, pozwala postawić hipotezę, 
że wierzytelności Dąbrowskiego wobec BGK były również jedyną z form 
poparcia rządu dla koncernu’. Wskazywałaby na to także działalność po-, 
lityczna Dąbrowskiego. Wpływy, jego wyrażały się również w tym, że 
szwagier Dąbrowskiego i  jego zastępca w dyrekcji „IKC” — Mieczysław 
Dobija, był równocześnie od roku 1934 wiceprzewodniczącym Zarządu 
Głównego Polskiego Związku Wydawnictw Dzienników i Czasopism.

Równie interesujące są losy drugiego koncernu, tzw. „prasy czerwo­
nej”29, utworzonego w 1922 r. w Warszawie przez Henryka Butkiewicza

z. nich tych kw ot udziału płatnika w  zyskach spółek »Kurier« i »Światowid«, których  
płatnikow i n ie w ypłacono, lecz przeniesiono, na fundusz rezerw owy. W m yśl tego  
przypada: 1) do w yłączenia  z opodatkowanego dochodu a) na rok 1933 w  sum ie  
618 577 zł kw ota 488 291 zł, b) na rok 1934 w  sum ie 715 921 zł, 07 gr kw ota  
517 546 zł, 2) oraz ograniczenie egzekucji a) za rok 1933 do kw oty  30 564 zł, 43 gr, tj. 
od dochodu 130 286 zł, b) za rok 1934 do kw oty  57 935 zł, tj. od dochodu 198 000 z ł” 
(AAN, Min. Skarbu, sygn. 5968).

27 J. w .
128 O stanie finansów  D ąbrowskiego pośrednio św iadczy próba przystąpienia przez 

niego do licytacji koncernu w arszaw skiej „prasy czerw onej” w spóln ie z „Centropa- 
pierem ”. Wartość w arszaw skiego Domu Prasy oceniana była na 20 mil. złotych (Cen­
tralne A rchiw um  M inisterstw a Spraw  W ewnętrznych, О II, A kta Izydora M odelskie- 
go, s. 282).

29 Do 27 II 1935 r. koncern nosił nazwę. Prasa P olska Sp. Akc. Od tego czasu na  
skutek upadłości w ydaw nictw o zostało przejęte przez N ow oczesną S p ó łk ę ' W ydaw ni­
czą Sp. Akc. i kolejno przyjęta została nazwa Dom Prasy S. A. ,  : .,.



156 E U G E N IU S Z  R U D Z IŃ S K I

i Antoniego Lewandowskiego. Koncern był właścicielem i wydawcą na­
stępujących czasopism: „Expressu Porannego” (rok zał. 1922), „Przeglą­
du Sportowego” (rok zał. 1921), „Kina” (rok zał. 1930), dziennika „Dobry 
Wieczór” (rok zał. 1929), który od 1932 r. po połączeniu z „Kurierem 
Czerwonym” nosił nazwę „Dobry wieczór — Kurier Czerwony”, oraz 
dziennika „Dzień dobry” (rok zał. 1931). Wiodącym pismem koncernu 
był dziennik „Express Poranny”, a jego odpowiednikiem redagowanym 
w podobny sposób, ale ukazującym się po południu — „Dobry wieczór”. 
Oba czasopisma o charakterze informacyjno-sensacyjnym różniły się 
trochę od „Dzień dobry”, który zdecydowanie preferował sensację, po­
siadał mocno rozbudowaną „czarną kronikę”, a także stosował specyficzną 
technikę podawania informacji i nastawiony był niewątpliwie na czytel­
nika bardziej prymitywnego.

Nie udało się odnaleźć danych o finansowej stronie działalności kon­
cernu z lat dwudziestych. Wydaje się, że uwagi poczynione na marginesie 
działalności „IKC” w tym zakresie odnoszą się również do warszawskie­
go koncernu prasy czerwonej. Maciej Rataj w styczniu 1925 r. wspomina, 
że Henryk Butkiewicz otrzymał czeki na 15 i 40 tys. zł z dyspozycyjnego 
funduszu rządu30. Koncern musiał prosperować nieźle, skoro w końcu lat 
dwudziestych zdecydowano się na wybudowanie nowej siedziby przy 
Marszałkowskiej 3/5/7 i zainstalowanie w niej kosztownych, nowoczes­
nych urządzeń drukarskich. Poważne inwestycje wymagały dużych kre­
dytów. Właścicielom koncernu udało się je zdobyć, jednakże kryzys go­
spodarczy poważnie utrudnił ich sytuację. Jak wynika z danych archi­
walnych, odsetki od długów pochłaniały cały zysk. Właściciele zadłużeni 
byli wobec trzech wierzycieli: dostawcy maszyn na 5 milionów zł, do­
stawcy papieru „Centropapier” na blisko 4 miliony zł i w BGK na 
1 800 000 złotych. Próby zawarcia ugody z wierzycielami nie dały rezul­
tatów na skutek interwencji płk. Bogusława Miedzińskiego u dyrektora 
BGK — generała Góreckiego, o nieprzedłużanie kredytu. Dyrektor BGK 
doprowadził w roku 1934 do wystawienia własności koncernu na licyta­
cję. Cały obiekt posiadał wartość 20 milionów zł. Do licytacji przystąpił 
wspólnie z „Centropapierem” M. Dąbrowski, właściciel „IKC”, ponieważ 
sam nie posiadał odpowiedniej kwoty pieniędzy. Kolejna interwencja 
Miedzińskiego u dyrektora „Centropapieru” — Karpińskiego, spowodo­
wała odstąpienie od licytacji. Miedziński zagroził Karpińskiemu, że do­
prowadzi do importu papieru fińskiego do Polski, co groziło bankructwem 
firmy. Na skutek braku licytatorów koncern za dług 1 800 000 zł przej­
muje BGK. Dyrektor Banku udzielił B. Miedzińskiemu pożyczki w tejże 
wysokości, za którą kupił on od BGK koncern wartości 20 milionów zło­

30 M. R a t a j ,  op. cit., s. 297.



O K O N C E R N A C H : „ P R A S Y  C Z E R W O N E J ” I IK C  (1926—1939) 157

tych. Przedsiębiorstwo od 1934 r. nosiło nazwę Nowoczesna Spółka Wy­
dawnicza Sp. Akc.

Miedziński stosunkowo szybko spłacił dług zaciągnięty w BGK, po­
nieważ uzyskał dla spółki korzystny monopol na wykonywanie druków 
państwowych31. Akcja przejęcia Domu Prasy przez Miedzińskiego prze­
prowadzona została niezwykle zręcznie. Nadal w kierownictwie tego 
przedsiębiorstwa pozostali Butkiewicz i Lewandowski, aczkolwiek tajem ­
nicą poliszynela było, że decydującą rolę w koncernie odgrywał Miedziń­
ski zarówno przez podstawionych przez siebie ludzi, przede wszystkim 
mjr. Leona Puławskiego, jak i współpracujących z nim Butkiewicza i Le­
wandowskiego32. Ten stan niewątpliwie różnił koncern warszawskiej 
„prasy czerwonej” od koncernu „IKC”, który bardziej pośrednio zależny 
był od sfer rządowych. Dom Prasy w Warszawie uzależniony był przede 
wszystkim od samego płk. Miedzińskiego, który w okresie „dekompo­
zycji” regime’u umocnił swoją osobistą w nim pozycję33.

Warszawski Dom Prasy oprócz dochodów ze sprzedaży pism włas­
nych, wskazanych wyżej dochodów z druków urzędowych czerpał także 
zyski z druku na maszynach własnych innych czasopism34. W 1934 r. 
przedsiębiorstwo zatrudniało 98 pracowników redakcyjnych i administra­
cyjnych oraz 118 pracowników drukarskich i personelu pomocniczego. 
Najniższy zarobek miesięczny w pierwszej grupie wynosił 223 zł, naj­
wyższy 2500 zł, powyżej tysiąca złotych zarabiało 10 osób35. W grupie 
drugiej najniższy zarobek tygodniowy wynosił 48 zł, najwyższy — 
276 zł.

O zakresie oddziaływania koncernu świadczą w pewnym stopniu na­
kłady wydawanych przezeń dzienników36.

31 CA MSW, О II, A kta Izydora M odelskiego, s. 282.
82 Skład akcjonariuszy biorących udział w  w alnym  zgromadzeniu S. A. przed­

staw iał się w  roku 1937 następująco: Leon Puław ski, Jan Nikicki, Józef Chodak, A n­
toni L ew andow ski, H enryk B utk iew icz (AAN, Dom  Prasy S. A., sygn. 63).

88 AAN, A kta szczątkowe, 88/11, A kta K. Sw italsk iego, sygn. 71, k. 354.
34 W zeznaniu o obrotach za rok 1936 w ykazana została sum a 1 282 872 zł. Obej­

m ow ała ona m. in. w p ływ y  za druk następujących w ydaw nictw : „A ntena” — 10 502 zł, 
„Morze” —  121 516 zł, „W spólnoty” — 5890 zł, „Zjednoczenie” —  17 191 zł oraz „Pło­
m yk”, „Głos N auczycielsk i”, „Gazeta Ścienna” i „Przegląd Szkolny” — 181169 zł 
(AAN, Dom  Prasy S. A., sygn. 63).

35 N ależeli do tej grupy następujący pracownicy adm inistracyjni: Leon B riese-  
m eister — 2000 zł, Edwin L em an — 1014 zł, W ilhelm  L em an — 1750 zł, A ntoni L e­
w andow ski — 2500 zł; oraz redakcyjni: H enryk B utk iew icz —  2500 zł, S tefan  Gro-
stern — 1013 zł, S tan isław  Paciorkow ski —  1013 zł, K azim ierz P ollack  — 1013 zł, 
Henryk Ś liw ińsk i — 1750 zł, Józef W asow ski — 1400 zł (AAN, M inisterstw o Skar­
bu, sygn. 6132).

38 Z estaw ienie to sporządzone zostało w  oparciu o odszukane sprawozdania  
m iesięczne K om isariatu Rządu na m iasto st. W arszawę. N ie były one prowadzone



158

N AK ŁA DY  DZIENNIKÓW  W TYS. EGZ.

E U G E N IU S Z . R U D Z IŃ S K I

Data
„Express Poranny” „Dzień dobry” „Dobry wieczór — K u­

rier Czerwony”

Nakład Zwroty Nakład Zwroty Nakład Zwroty

1 III 1931 70 45 —
31 III i i 30 36 50

1 I 1932 42 51 —

31 I i i 42 60 55
15 II i i 18 45,8 34
28 II l i 19,7 46,4 34

III i i 17,5 46,5 34
III » 17,5 50,5 35

1 IV i i 17,5 50,8 34
30 IV i i 33,5 62,8 34

1 V i i 17,0 16 34
30 V i i 13,9 16 34

1 VI i i 17,4 47,3 24
30 VI » 17,2 21,4 32

1 VII i i 17,1 47,8 33
31 VII i i 30,6 62,3 29
15 IX i i 16,0 44
30 IX i i 17,0 47,2
15 X i i 19,4 44,7 50
31 X 53 19,0 . 45,7 50
15 X I i i 15,8 42 45
30 X I i i 15,9 23 45
15 I 1933 14,5 20% 40,3 20% 45 20%
31 I i i

11,9 38,1 44
15 II i i

11,8 38,5 44
28 II i i

11,4 29% 38,5 32% 44 19%
15 III i i

11,5 64,9 60
31 III a

11,6 33% 31,6 27% ' 60 27%
15 IV i i 27,3 73,5 56 .
30 IV i i 11,6 30% 47,6 15% 58 20 %
15 V a 12,6 40,8 54
30 V i i 12,6 30% 40,4 20% 54 20 %

1 VI i i 12,7 40,4 54

jednakow o, następow ały w  nich zmiany rubryk, poza tym  są niekom pletne. W po­
łow ie  lat trzydziestych nastąpiło  ograniczenie inform acji do najw ażniejszych czaso­
pism  w arszaw skich. W sporządzonej tabeli n ie zostały uw zględnione sporadycznie  
w ystępu jące  m utacje „ D z ień . dobry” pod nazw ą „Dzień dobry Ziem i Radom skiej” 
o raz'm utacja  „Ekspressu Porannego” pod nazw ą „Ekspress Tom aszow ski”. N akład  
ich kształtow ał się na poziom ie od 500 do 2500 egz., a w ięc w  porów naniu z danymi 
znajdującym i się w  tabeli n ie w p ływ ał w  istotny sposób na ogólny poziom  nakła­
dów  p ism  Domu Prasy. Przy dokładniejszych obliczeniach należałoby oczyw iście  
uw zględnić także nakłady w szystk ich  m utacji dzienników  Dom u Prasy. „Ekspress 
Poranny” posiadał ich 5, „Dobry wieczór — Kurier C zerwony” —  2, .„Dzień do­
bry” ■— 5 (CA. MSW, KRz, Sprawozdania m iesięczne, nr 4 a ,5 a , 8, 10, 12).



O K O N C E R N A C H : „ P R A S Y  C Z E R W O N E J ” I IK C  (1926—1939) 159

Data
„Express Poranny” „Dzień dobry” „Dobry w ieczór — K u­

rier C zerw ony”

Nakład Zwroty Nakład Zwroty Nakład Zwroty

18 VI 1933 2,3 6 0 52
15 VII i i 12,0 36 % 37,5 32%
31 VII 12,3 36,9
15 VIII >> 12,0 40% 37,0 41% 46 15%
31 VIII i i 12,0 39 46
15 IX i i 12,0 30% 37 18—20 % 52 25%'
30 IX i i 12,0 37 51
15 X i i 21,0 35% 54,5 20% 50 20%
31 X , , 11,5 35,0 50
15 XI i ł 11,5 37 50
30 X I „ 11,5 37 52
15 XII i i 11,3 35% 35 40% 52 25%
31 X II i i 12,0 52 51

1 VI 1935 44,3 . 35% 57,3 27% 68 34%
VII 1936 51,4 20% 12,7 20% 66,4 25%

I 1937 41,1 20% 41,5 20 % 64,9 20%
VII i i 49,7 20% 34,1 20% 68,7 20%

VIII i i 52,6 20% 33,4 20% 71,5 20%
IX a 49,2 20 % 33,3 20% 71,3 25%
X a 47,7 20 % 33,2 20% 70,6 20%

X I a 48,0 20% 32,7 20% 75,6 20%
X II a 48,0 20% 32,0 20 % 73,7 20%

I 1938 51,6 25% 38,3 25% 80,2 25%
II a 53 20% 37,6 20% 79,5 20%

III a 59 20% 38,5 20 % 83,9 20%
IV a 83,1 20% 55,1 20% 101,5 20%
VI i i 63,4 20% 33,8 20% 90,5 20%

VII a 61,5 20% 32,7 20% 89,8 20%
X a 71,7 -20% 34,2 20 % 95,6 ? 20 %

Tabela pozwala na stwierdzenie dość dużej fluktuacji w poziomie na­
kładów zarówno poszczególnych tytułów, jak i wszystkich dzienników 
Domu Prasy. Na początku lat trzydziestych ogólny dzienny nakład ga­
zet koncernu kształtował się na poziomie od 64 tys. w maju 1932 r. do 
157 tys. w kwietniu 1933 r., z tym  że przeciętnie oscylował w pobliżu 
100—120 tys. egz.

Od połowy lat trzydziestych nastąpił wyraźny wzrost nakładów gazet 
koncernu od 130 tys. egz. w lipcu 1936 r. do blisko 240 tys. egz. w kwiet­
niu 1938 r. Przeciętnie koncern wydawał w tym  okresie w ciągu dnia od 
150 do 180 tys. egz. dzienników. Najwyższe nakłady w całym dziesięcio­
leciu osiągnął „Dobry wieczór — Kurier Czerwony”. Poziom zwrotów nie 
powinien budzić większych zastrzeżeń, gdyż w zasadzie nie przekraczał



160 E U G E N IU S Z  R U D Z IŃ S K I

O  
. X3

CÖ

Of-i
%
N1

с?" -̂ ÇS©-· "Р©"
<М © © © ю
со tF <М со <М

5 aCÖ
Ό
COpM
CC

Й

eô  ©̂  © ©̂  ir̂
ю  o  i>  «o' o ' со" αΓ os'
< O C O ( N C O C O C O < M C M

' 3

о
. Ω
ООн

£
N

х з
CO

2
СО

Й

© O O ł - н Юо ОООн ю ю с о с о ^ ^ ^ е т

03 (М м  r f  Τ ί 
<Ν «  r i  W  Μ

©  ©  ©  со 
со4 o '4 io 4 со оГ

Ю  СО N  N

СО
• Д *
С/3

О
ft
СО

·+·>CU
N
СО
О

> >

о

N3

х з
СО

2
СО
Й

- s  - о  ©̂  ©- в"  ©~· ©~ o'- efC ^  ^  
© О О С О Ю Ю О О Ю

© © O D O ©  ю  с о  СО 05 СО
(N СО Н  с о  СО СО (N СО СО N  м

> >
Й
Й
СО
1ч
О
ft

и
Й

w

ои

N

х з
СО

2
сО
Й

©  ©  ©т Н  "Ф о  СО ©  *о о
^  Tf< ^  rJH СО

«  ю  W l O C O W H H O C - t *  
Ю СО t r?  r-Г Т̂ Г Lfî с Г  О  СО* »“-< гН 
Г - С О г Ч  СЧЗ С' ЗС^ С' ЗСОСЧСОСО

г ъ

оi-i
%
N

•i© sO ^  - Р  -i© -© i© V©©̂  ф -  ф 5' <©- <©" <©■ О"  O'-ОЮС\ ] ЮЮ©©©© ł—ł N l ^ C Û H r t l M H W

£

Й
w

х з
СОТ*тЧ

м
СО
Й

00 со ю  ю  о  
ID C4ICSICOC<It«CO, Co'cD*cd'oiS СО ^^^■'cHC'IrHCKltMirvICO

cti
Q

η  η  η  η  2  Й  S  Е : 05 Йсо СО СО со СО 00 СО СО 00 со сосу> Oi σ> <л © © © © © © ©

> й > >
г Н  ю  н  Ю  Н

Н  СО



O K O N C E R N A C H : „ P R A S Y  C Z E R W O N E J ” I  IK C  (1926—1939) 161

granic dopuszczalnych dla dzienników, a już w końcu lat trzydziestych 
utrzymywał się na stałym poziomie 20%.

Stosunkowo korzystny stan nakładów i niewielkie ilości zwrotów 
dzienników Domu Prasy uwydatnią się wyraźniej w zestawieniu z sytu­
acją innych gazet warszawskich, którą ilustruje tabela na s. 160. Porów­
nanie danych tej tabeli z danymi na s. 157 i 158 pozwala na wniosek, że 
gazety Domu Prasy wykazywały, szczególnie w końcu lat trzydziestych, 
zdecydowanie większą dynamikę, jeśli chodzi o poziom nakładów. Rów­
nież stan zwrotów jest stosunkowo korzystny dla „prasy czerwonej”.

Zebrane powyżej informacje o „IKC” i Domu Prasy zbliżają nas 
do zrozumienia mechanizmów ich finansowania i wynikających z tego 
konsekwencji dla oblicza politycznego pism wydawanych przez koncer­
ny. Pod szyldem apolityczności, przy silnym powiązaniu ze sferami rzą­
dowymi, szczególnie po roku 1926, następował ich stały wzrost, wyraża­
jący się zarówno w dochodach wydawców, jak i poziomie nakładów pu­
blikowanych czasopism. Stosunkowo niewiele wiadomo jeszcze o ich po­
wiązaniach z różnego rodzaju instytucjami, firmami handlowymi i prze­
mysłowymi, poważnie dofinansowującymi pisma, np. w postaci ogłoszeń. 
Nadal oczekują na badacza zagadnienia kolportażu, wreszcie analiza za­
wartości pism i spełnianych przez nie różnorodnych funkcji.

R o c z n ik  H is t .  C zas .,  t .  V II ,  z. 1 11


