
Eugeniusz Rudziński

Zagraniczna polityka prasowa
sanacji a działalność agencji
informacyjnych
Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego 8/4, 537-568

1969



Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego VIII 4

EUGENIUSZ RUDZIŃSKI

ZAGRANICZNA POLITYKA PRASOWA SANACJI A DZIAŁALNOŚĆ 
AGENCJI INFORMACYJNYCH

Polityka zagraniczna jest szczególną funkcją układu stosunków we- 
wnątrzkrajowych i istotnie rzutuje na sprawy prasy. Zwłaszcza agencje 
ogólnoinformacyjne, operujące serwisem wiadomości światowych, łączą 
liczne więzi z polityką zagraniczną państwa.

Przedmiotem niniejszych rozważań będą takie problemy, jak propa­
ganda i informacja o sprawach polskich za granicą, miejsce i rola w tej 
działalności instytucji prasowych w Polsce i poza krajem, stanowisko 
wobec propagandy i kontrpropagandy prowadzonej przez inne państwa, 
wzajemne kontakty czasopism, dziennikarzy, korespondentów i instytucji 
prasowych polskich i obcych. Istotną rolę miało w tej mierze do spełnie­
nia Ministerstwo Spraw Zagranicznych i częściowo Oddział II Sztabu 
Głównego. Obok innych ośrodków inspiracji MSZ koncentrowało gros 
elementów zagranicznej polityki prasowej. Jego znaczenie wiązało się 
ściśle z przeobrażeniami wewnętrznymi, realizowanymi na dobre dopiero 
od początku lat trzydziestych.

W tym czasie pracować zaczęła w MSZ duża grupa oficerów. Naczel­
nikiem Wydziału Personalnego został kpt. Tomir Drymmer, stanowczo 
i konsekwentnie przeprowadzający zmiany osobowe w Ministerstwie pod 
bezpośrednim kierownictwem ówczesnego wiceministra, a następnie mi­
nistra Józefa Becka.

Jan Gawroński, ambasador EP w Wiedniu w latach 1932— 1938, wspo­
mina w związku z tym, że przesunięcia i rugi personalne w MSZ miały 
charakter bezwzględny i brutalny oraz wyrażały się m. in. w tendencjach 
antymasońskich i antysemickich1. Jak by nie oceniać metod stosowanych 
przez wpływowych oficerów MSZ, zgłaszając zastrzeżenia co do słusz­
ności stwierdzenia Gawrońskiego o generalnie antymasońskiej i przeciw-

1 J. G a w r o ń s k i ,  Moja misja w Wiedniu 1932—1938, Warszawa 1965, s. 14—
19.



538 E U G E N IU SZ R U D Z IŃ S K I

żydowskiej polityce, konsekwencje zmian organizacyjno-personalnych, 
szczególnie w odniesieniu do działu prasowego2, który realizował zagra­
niczną politykę prasową MSZ, były z punktu widzenia sprawności dzia­
łania resortu zarówno potrzebne, jak i skuteczne.

W połowie 1932 r. przeprowadzono analizę działalności Wydziału, oce­
niając dotychczasową pracę jako niewystarczającą: ,,[...] ograniczaliśmy 
się niemal wyłącznie do kontrpropagandy, gdyż aparat, którym rozporzą­
dzamy, nie pozwalał na rozwinięcie bardziej czynnej działalności. Aby 
skończyć z tradycyjnym charakterem naszej akcji prasowo-propagando- 
wej i dać rządowi, w postaci aparatu propagandowego, skuteczne narzę­
dzie ofensywnej działalności na terenie międzynarodowym, jest rzeczą 
konieczną odpowiednio aparat ten zorganizować” 3.

Szczególnie zła była sytuacja w placówkach dyplomatycznych. Kie­
rownictwo Wydziału Prasowego mimo 13-letniej działalności nie posia­
dało nawet ścisłej ewidencji prasowych wydatków placówek i nie było 
zorientowane, jakie fundusze przeznaczone były na działalność prasowo- 
-propagandową przez poszczególne wydziały MSZ4.

Z danych przesłanych Ministerstwu wynikało, że praca prasowa pro­
wadzona była dość przypadkowo, często przez urzędników, dla których 
stanowiła któreś z kolei dodatkowe zajęcie. Ponadto liczne ważne pla­
cówki, jak np. poselstwa w Moskwie, Brukseli, Oslo, Atenach i inne, nie 
tylko że nie posiadały specjalnych pracowników do spraw prasowych, 
ale nawet nikt z personelu systematycznie w ramach dodatkowych zajęć 
nie zajmował się tą akcją5. Referenci prasowi angażowani byli przez sze­
fów placówek na zasadzie całkowitej dowolności doboru kryteriów, bez 
żadnej konsultacji ze strony Wydziału Prasowego MSZ. Liczne placówki, 
ważne z punktu widzenia polityki zagranicznej Polski, posiadały — zda­
niem Ministerstwa — obsadę bądź nieodpowiednią, bądź za słabą, np. 
ambasada w Waszyngtonie dysponowała tylko jednym urzędnikiem do 
spraw prasowych — Edwinem Weintalem. Oceniano go jako zdolnego, 
ale młodego pracownika, który nie był w stanie sam wykonać zadań pra-

2 Struktura organizacyjna Wydziału Prasowego MSZ z 1932 r., na którego czele 
stał Wacław Przesmycki, liczącego 30 pracowników, była następująca: Wydział skła­
dał się z dwu oddziałów: politycznego i propagandy. Pierwszy posiadał 6 referatów, 
w tym 4 terytorialne — niemiecki, angloamerykański, państw romańskich, połud­
niowo-wschodnich oraz ekonomiczny i ogólny. W skład oddziału propagandy wcho­
dził referat naukowy, propagandy, artystyczno-kulturalny i ogólny. Dla porównania 
biura prasowe MSZ poszczególnych państw zatrudniały w tym czasie: w Berlinie — 
109 urzędników, w Bukareszcie — 80, w Belgradzie — 55, w  Rzymie — 32, w Buda­
peszcie — 23 (Archiwum MSZ [dalej AMSZ], P. VI, t. 58, 2).

3 AMSZ, P. VI, t. 52, 2.
« AMSZ, P. VI, t. 58, 2.
5 Tamże.



Z A G R A N IC Z N A  P O L IT Y K A  P R A S O W A  S A N A C J I 539

sowo-propagandowych stojących przed ambasadą6. Jeszcze gorzej niż 
w Waszyngtonie kształtowała się sytuacja w konsulatach w Nowym Jor­
ku, Chicago i Montrealu, gdzie w ogóle nie zatrudniono referentów pra­
sowych7. Warto zaznaczyć, że Stany Zjednoczone traktowane były przez 
MSZ jako informacyjny punkt rozdzielczy na całą niemal Amerykę, prze­
de wszystkim na Kanadę i Meksyk. W tym czasie nastąpiło w USA wzmo­
żenie antypolskiej propagandy niemieckiej. Jej organizatorzy dysponowali 
znacznymi środkami finansowymi, aparatem organizacyjno-prasowym, 
a także liczną i bogatą emigracją wchodzącą w skład elity społeczeństwa 
amerykańskiego i wywierającą bezpośredni wpływ na politykę, finanse 
i prasę Stanów Zjednoczonych8. Zwracano także uwagę, że niektóre po­
selstwa, jak np. w Kopenhadze, Helsinkach, Bernie i Madrycie, mogłyby 
się obejść bez referentów prasowych. Poczynione w ten sposób oszczęd­
ności należałoby spożytkować w bardziej newralgicznych punktach.

Oprócz niewłaściwego wykorzystania personelu wątpliwości budziła 
również sprawa rozchodowania funduszy prasowych. W ambasadzie w Pa­
ryżu sprawami prasowo-propagandowymi zajmowało się co najmniej 
10 osób, gdy tymczasem w Waszyngtonie jedna, przy czym pierwsza pla­
cówka w ciągu trzech kwartałów 1931 r. wydatkowała na cele propagan- 
dowo-prasowe 213 260 zł, podczas gdy druga w ciągu 10 miesięcy tegoż 
roku — 87 407 zł.

Wydatki placówek na cele propagandowo-prasowe pokrywane były 
głównie z funduszu dyspozycyjnego. Według oceny MSZ nie pozostawały 
one w żadnym stosunku do efektów propagandowych i politycznych na 
terenie działania placówek9. Ponadto wydatki propagandowo-prasowe 
MSZ pokrywane były z budżetu Wydziału Prasowego Ministerstwa, fun­
duszu dyspozycyjnego ministra, dotacji z Ministerstwa Przemysłu i Han­
dlu, Ministerstwa WRiOP, Ministerstwa Spraw Wojskowych oraz insty­
tucji społeczno-finansowych10.

6 Warto zwrócić uwagę, że liczba Amerykanów polskiego pochodzenia zamiesz­
kałych w USA w  1930 r. wynosiła 3300 tys. osób (Mały rocznik statystyczny, 1936, 
s. 22). Polonia w Stanach Zjednoczonych w 1934 r. dysponowała 93 czasopismami, 
w tym 13 dziennikami o nakładach od 5 do 25 tys. egz. i 53 tygodnikami i dwu­
tygodnikami. Wychodzący w Chicago tygodnik „Naród Polski” , wydawany przez 
Zjednoczenie Polskie Rzymskokatolickie, osiągnął nawet nakład 150 tys. egz. (Szkic 
prasy polskiej za granicą. Wyd. MSZ, 1 stycznia 1935).

7 W podobnej sytuacji jak ambasada w Waszyngtonie znajdowało się poselstwo 
w Berlinie (AMSZ, P. VI, t. 58, 2).

8 Tamże.
9 Zachowało się zestawienie prasowo-propagandowych wydatków placówek 

z lat 1931— 1932 (AMSZ, P. VI, t. 58, 2), które potwierdza powyższą ocenę.
10 Obliczone rozchody jednego tylko Wydziału Prasowego MSZ w latach 1931— 

193£! wynosiły 1500 tys. zł, a przybliżona suma wydatków placówek dyplomatycz­
nych w tym samym czasie — 909 370 zł, co razem czyniło 2 409 370 zł (tamże).



540 E U G E N IU SZ R U D Z IŃ S K I

Różnego rodzaju uwagi wywoływała również działalność oddziałów 
i korespondentów zagranicznych Polskiej Agencji Telegraficznej i Agencji 
Telegraficznej Express, które — w myśl przepisów statutowych pierw­
szej11 oraz wyraźnego stanu zależności od MSZ i Oddziału II w przypadku 
drugiej — winny pozostawać w bezpośrednim i stałym kontakcie z pla­
cówkami zagranicznymi Ministerstwa. Przepisy regulowały także inne 
formy przekazywania informacji z zagranicy do kraju. Specjalny okól­
nik MSZ do wszystkich ambasad, poselstw i konsulatów RP z 7 X I I 1929 
przewidywał bowiem, ,,iż wszelkie wiadomości, przeznaczone dla agencji 
prywatnych w kraju lub prasy codziennej, winny być przekazywane 
przez urzędy zagraniczne za pośrednictwem Wydziału Prasowego Mini­
sterstwa Spraw Zagranicznych” 12. Przypomnienie o tej samej treści, ro­
zesłane placówkom dyplomatycznym po raz wtóry 24 III 1930, potwier­
dzało, iż realizacja rozporządzeń Ministerstwa nié przebiegała prawid­
łowo.

Działalność zagranicznych korespondentów polskiej agencji urzędowej 
i półurzędowej przeplatała się z poczynaniami prasowymi placówek dy­
plomatycznych. Niejednokrotnie działo się i tak, że korespondenci reali­
zowali określone zadania, potrzebne z punktu widzenia dyplomacji pol­
skiej. Bywało i na odwrót. Splot tych zagadnień na początku lat trzy­
dziestych zaobserwować można na terenie Litwy, Łotwy, Estonii i Fin­
landii.

Interesującym państwem w tym rejonie zarówno z punktu widzenia 
dyplomacji, jak i prasy polskiej była Litwa. Jednakże jej naprężone sto­
sunki z Polską powodowały, że kraje ościenne stanowiły odskocznię dla 
działalności dyplomatycznej i prasowej przedstawicielstw polskich. Jako 
szczególnie ważną traktowano dlatego stolicę Łotwy. W końcu 1929 r., po 
zlikwidowaniu w Rydze placówki ATE, jedynym przedstawicielem prasy 
polskiej został w tym mieście korespondent PAT. Jak informował dobrze 
zorientowany w sytuacji M. Obarski, PAT nie posiadając bezpośredniego 
kontaktu z Litwą zmuszona była do korzystania z pośrednictwa Łotew­
skiej Agencji Telegraficznej oraz z czasopisma „Siegodnia” . Czasopismo

11 Dyrektor PAT, R. Starzyński, w piśmie z 10 XII 1929 do korespondenta PAT 
za granicą przypomniał, iż zgodnie z przepisami statutowymi agencja w  sprawach 
polityki zagranicznej otrzymuje wskazówki od MSZ. Dlatego korespondenci PAT 
winni: 1. o wszelkich swoich wyjazdach służbowych komunikować odnośnemu 
przedstawicielowi dyplomatycznemu; 2. przeprowadzać wzajemne konsultacje; 3. 
wysyłać do centrali depesze dostarczane przez przedstawicieli dyplomatycznych jako 
komunikaty urzędowe i podpisywać je „o f” (oficjalne); 4. wszystkie inne depesze, 
bez specjalnego znaczenia państwowego, winny być w odpisie komunikowane przed­
stawicielowi dyplomatycznemu w celu ogólnej orientacji o informowaniu kraju 
przez zagranicznych korespondentów PAT (AMSZ, P. VI, t. 53, 1, 2).

12 AMSZ, P. VI, t. 55, 1.



Z A G R A N IC Z N A  P O L IT Y K A  P R A S O W A  S A N A C J I 541

to powołało swego korespondenta w Kownie i wiadomości otrzymywane 
z Litwy sprzedawało PAT za 50 dolarów miesięcznie, wpłacane przez po­
selstwo polskie w Rydze. Rzecz sama w sobie byłaby prawdopodobnie 
transakcją korzystną dla obu zainteresowanych stron, gdyby nie fakt, że 
w związku z dużym popytem na wiadomości z Litwy PAT nie była jedy­
nym odbiorcą informacji „Siegodnia” . Sekretarz redakcji tego czasopisma, 
Michaił Milrud, za odpowiednie honorarium odstępował posiadane wia­
domości litewskie warszawskiej „prasie czerwonej” . Inny pracownik re­
dakcji, Borys Orieczkin, otrzymywał 30 dolarów miesięcznie za infor­
mowanie „IKC” . Ponadto wileńscy korespondenci „Kuriera Warszawskie­
go” i „Kuriera Porannego” swoje rozmowy telefoniczne, przeprowadzane 
z Warszawą w 24 godziny później, również w poważnym stopniu opierali 
na lekturze „Siegodnia” . W rezultacie duża część wiadomości o Litwie 
przekazywanych do Polski opierała się na działalności korespondenta 
„Siegodnia” w Kownie.

W dodatku sytuacja, w jakiej znajdowało się to czasopismo, nie stwa­
rzała możliwości do „instruowania informatora o postulatach polskiej 
służby informacyjnej, ponieważ informuje on przede wszystkim redakcję 
«Siegodnia» z punktu widzenia zainteresowań tego dziennika, które prze­
cież mało wspólnego mają z wymaganiami polskiej prasy” 13.

Informacje otrzymywane od Łotewskiej Agencji Telegraficznej rów­
nież nie uzupełniały w istotny sposób litewskiego serwisu PAT. ŁAT po 
zlikwidowaniu własnego korespondenta w Kownie — w połowie opłaca­
nego przez Łotwę, a w połowie przez PAT — otrzymywała z Litwy la­
koniczne komunikaty, niekiedy uzupełniane głosami prasy, które z uwa­
gi na cenzurę słabo obrazowały życie polityczne w tym kraju. Dlatego 
też korespondent PAT w Rydze posiadał o Litwie ograniczone źródła in­
formacji interesujących poselstwo, MSZ i prasę polską.

W konsekwencji istniejącej sytuacji powstał projekt popierany przez 
polskiego posła w Rydze, Arciszewskiego, i attaché wojskowego, płk. Ka­
rę, aby wysłać do Kowna dziennikarza łotewskiego, materialnie i admi­
nistracyjnie zależnego wyłącznie od korespondenta PAT w Rydze. Oczy­
wiście nie mógł on być Polakiem. Formalnie reprezentowałby jeden 
z wielkich dzienników łotewskich. We własnej gazecie publikowałby na­
dawane przez telefon informacje niedrażliwe z punktu widzenia politycz­
nego, a listami przesyłał niedyskrecje i komentarze interesujące PAT14.

Obsługa prasowa w Estonii prowadzona wspólnie przez poselstwo

18 Gazeta rozchodziła się w  dużym nakładzie na Litwie, dlatego — w obawie 
utracenia debitu — nie mogła publikować informacji zgodnych z ówczesnym kie­
runkiem polskiej polityki zagranicznej, a przeciwnych rządowi litewskiemu (AMSZ, 
P. VI, t. 51, 1).

14 Tamże.



542 E U G E N IU SZ R U D Z IŃ S K I

i PAT również nie wyglądała dobrze. Poseł RP w Tallinie, Konrad Li­
bicki, zwracał uwagę na opóźnione docieranie informacji przesyłanych 
przez PAT z kraju. Powodowało to, że np. miejscowa gazeta niemiecka 
„Revalische Zeitung” szybciej podawała wiadomości z Polski, niż mogła 
to czynić prasa estońska15, która z własnej dobrej woli i dzięki usiłowa­
niom poselstwa nie publikowała wiadomości z agencji niemieckich, cze­
kając na źródła polskie.

Wprowadzona przez MSZ w połowie 1930 r. obsługa placówek za­
granicznych przez PAT za pomocą radia także budziła duże zastrzeżenia 
poselstwa16. „Poselstwo — pisał do centrali K. Libicki — wobec stałego 
pomijania przez MSZ milczeniem wszelkich reklamacji na temat obsługi 
zagranicznej [realizowanej przez warszawską centralę — E. R.] PAT — 
zmuszone jest zauważyć, że nie może ponosić odpowiedzialności za stan 
propagandy informacyjnej wobec takich warunków pracy” 17.

Ministerstwo ze swojej strony tłumaczyło opóźnienia, z jakimi infor­
macje z Polski docierały do Tallina, stanowiskiem urzędowej agencji 
estońskiej, życzyła sobie ona bowiem, aby wiadomości PAT z Warszawy 
były przesyłane za pośrednictwem agencji łotewskiej via Ryga18.

Również w Finlandii działalność zagraniczna PAT19 powodowała za­
strzeżenia ze strony poselstwa. Serwis informacyjny wysyłano z War­
szawy do Helsinek przez Sztokholm z opóźnieniami. Poza tym nie wszyst­
kie wiadomości polskiej agencji urzędowej były przekazywane ze Szwecji 
do Finlandii. Poselstwo, opierając się na opiniach agencji fińskiej, prze­
kazywało polskiemu MSZ uwagi krytyczne o serwisie PAT. Dotyczyły 
one zarówno formy podawania wiadomości, jak i ich wyboru, ponieważ 
„zagranica mierzy te rzeczy i wypadki inaczej, inne stosuje kryteria”20. 
Poselstwo w delikatny, ale wyraźny sposób formułowało swe krytyczne

“  AMSZ, P. VI, t. 53, 1, 2.
18 Radio podawało wiadomości zagraniczne, które agencje i prasa w  Tallinie 

otrzymywały już w  nocy. Zdaniem poselstwa zestaw wiadomości z punktu widze­
nia propagandy mógł czynić w  przypadku jego zużytkowania jedynie szkody; po­
mijane były w audycji informacje istotne, przeważały wiadomości o podpaleniach, 
strajkach, nieszczęśliwych wypadkach itp. (tamże).

17 Tamże.
18 Tamże.
19 Jak się wydaje, PAT w 1930 r. nie posiadała własnego korespondenta w Hel­

sinkach. Pewne usługi oddawał agencji referent prasowy poselstwa Gaertig, który 
równocześnie za zgodą MSZ przysyłał korespondencje pismom: „Kurier Warszaw­
ski” , „Polska Gospodarcza” , „Dziennik Pomorski” , „Tęcza” , „Rynek Drzewny” . Mi­
nisterstwo stwierdziło, że „Byłoby jednak wskazane, aby p. Gaertig nawiązał kon­
takt z którymś pismem prorządowym, np. »Słowem« lub »Kurierem Wileńskim«. 
Korespondencje p. Gaertiga muszą być oczywiście zgodne z oficjalnym kierunkiem 
naszej polityki” (AMSZ, P. VI, t. 51, 1).

so AMSZ, P. VI, t. 53, 1, 2.



Z A G R A N IC Z N A  P O L IT Y K A  P R A S O W A  S A N A C J I 543

uwagi wobec PAT i dyrektyw udzielanych tej agencji przez MSZ. Poseł 
polski w Helsinkach, F. Charwat, pisał w grudniu 1930: „Poselstwo cał­
kowicie podziela opinię MSZ, o trudnościach PAT jako agencji urzędo­
wej, lecz sądzi zarazem, iż pewne rozszerzenie kompetencji i swobody 
PAT przyczyniłoby się znakomicie do usprawnienia technicznego i trans­
misyjnego serwisu PAT, np. oficjalna również, choć nie urzędowa agen­
cja fińska korzysta z większej swobody i szerokich kompetencji i dzięki 
temu pracuje sprawniej”21.

Działalność polskich korespondentów zagranicznych w omawianych 
wyżej krajach miała — jak się wydaje —  istotne znaczenie również ze 
względu na informacje o ZSRR. Układ stosunków politycznych polsko-ra­
dzieckich powodował, że Łotwa, Estonia, Finlandia stanowiły istotne 
źródło komunikatów o naszym wschodnim sąsiedzie, publikowanych 
przez agencje polskie. Oprócz PAT także ATE, wyspecjalizowana w pro­
blematyce radzieckiej, czerpała informacje w 1929 r. od swego jawnego 
korespondenta w Rydze i ukrytego w Moskwie. Jako źródło informacji
o ZSRR, ATE usiłowała wykorzystać także terytorium Czechosłowacji. 
W sumie działalność korespondentów zagranicznych w krajach za wschod­
nią granicą Polski na początku lat trzydziestych nie przedstawiała się 
imponująco.

Również źródła informacyjne prasy polskiej z Europy zachodniej bu­
dziły poważne zastrzeżenia zarówno publicystyki, jak i placówek dyplo­
matycznych. Nieco przesadnie, ale w sposób niezbyt odbiegający od pra­
widłowego stanu, charakteryzował sytuację Aleksander Bregman22. 
Stwierdzał on, iż „w  sprawach wielkiej polityki, w zagadnieniach ogól­
niejszych, wykraczających poza ciasne ramy najbliższych interesów, opi­
nia polska jest jeszcze całkowicie niewyrobiona” . Sugerował, że kształ­
tuje się ona pod wpływem opinii w innych krajach, i to głównie Polsce 
nieprzychylnych. Jeżeli powstaje, to nie drogą własnych samodzielnych 
koncepcji, ale poprzez zaprzeczenia opinii niemieckiej. Na dowód przy­
taczał fakt, że jedynie dwa pisma polskie, „ІКС” i „Kurier Warszawski” , 
posiadały własnych korespondentów zagranicznych. „Reszta ogranicza się 
do depesz dostarczanych przez agencje, w pierwszym rzędzie przez PATa, 
którego działalność pozostawia wiele do życzenia. Jest jeszcze ATE, która 
ma wprawdzie telegramy ze wszystkich miast świata, ale ■[...] nie ma 
w tych miastach korespondentów. Główną pracę wykonywa korespon­
dent w Berlinie, podając wiadomości na podstawie prasy berlińskiej; przy 
najlepszej woli niepodobna uniknąć oświetlenia niemieckiego” . W dalszym 
ciągu swych rozważań Bregman usiłował udowodnić, że gros wiadomości

21 Tamże.
22 A. B r e g m a n ,  Opinia polska a sprawy zagraniczne, „Przegląd Współczes­

ny” , 1931, nr 107, s. 399—419.

R o cz n ik  H isto r ii C za sop iśm ien n ictw a  t. V III , z. 4 7



544 E U G E N IU SZ R U D Z IŃ S K I

agencyjnych, dotyczących całej Europy zachodniej, dociera do Polski przez 
filtr niemiecki oraz że wiadomości’ agencyjne nie są w stanie zastąpić 
doniesień własnych korespondentów poszczególnych gazet23. Rozważania 
jego nie budzą poważniejszych zastrzeżeń. Brak korespondentów zagra­
nicznych poszczególnych dzienników oraz stosunkowo słaba zarówno pod 
względem ilościowym, jak i jakościowym obsługa agencyjna uzależniały 
polskie agencje informacyjne w poważnym stopniu od „wielkiej trójki” : 
Havas, Reuter24, Wolff, a przede wszystkim od biura Wolffa. Rzecz tak 
się miała do początku lat trzydziestych, do momentu wprowadzenia także 
w polskiej służbie informacyjnej dalekopisów, które mimo stosunkowo 
dużych kosztów instalacji i eksploatacji pozwalały na korzystanie z ser­
wisu informacyjnego zachodniej Europy bez pośrednictwa Berlina czy 
Wiednia. Obok postępu technicznego, sprzyjającego procesowi emancypa­
cji polskiej służby informacyjnej, podejmowane były przez MSZ także 
inne. kroki zmierzające do uniezależnienia prasy polskiej od wrogich nam 
wpływów zagranicznych.

Jednakże polskie placówki dyplomatyczne w zachodniej Europie nie­
jednokrotnie skarżyły się bądź na niedostateczną obsługę zagraniczną pro­
wadzoną przez PAT i ATE, bądź wadliwy układ stosunków pomiędzy ty­
mi agencjami a ich europejskimi kontrahentami. 5 II 1930 austriacka 
agencja Amtliche Nachrichten zamieściła np. telegram Wolffa o skreśle­
niu przez sejm 2,5 min. zł budżetu PAT, wskutek ataków opozycji na 
kierownictwo agencji za jej, jak podawała, nieobiektywnie streszczenie 
obrad sejmu. Telegram 'Wolffa powtórzyły w następnym dniu jedynie 
socjalistyczne pismo „Arbeiter Zeitung” i wszechniemieckie „Wiener 
Neueste Nachrichten” , w związku z czym komunikat nie wywołał więk­
szego wrażenia. Niemniej K. Bader, poseł RP w Wiedniu, zwracał uwagę, 
iż jego zdaniem jest rzeczą nienaturalną, aby austriacka agencja Amtliche 
Nachrichten, współpracująca z PAT, posługiwała się w informacjach 
z Warszawy pośrednictwem Wolffa. Albo układ PAT — Amtliche Nach­
richten jest wadliwy, a zatem należałoby go zmienić, albo szwankuje 
obsługa Wiednia przez PAT, czemu należałoby zaradzić23.

W związku z przemówieniem ministra Zaleskiego, wygłoszonym 26 III 
1930 na bankiecie Towarzystwa Badań Międzynarodowych, uwidoczniły się 
braki w  zagranicznej obsłudze PAT. Na tym przykładzie wyraźnie widać, 
że agencja skutecznie działać mogła jedynie opierając się na polskich pla­

23 Op. cit.
ł’·

24 Korespondent PAT w Londynie, Litauer, domagał się od centrali w połowie 
1930 r. nadsyłania depesz agencji nie Reuterowi, ale jemu, gdyż ta ostatnia agencja 
nie robi z nich należytego użytku (AMSZ, P. VI, t. 53, 1, 2).

25 MSZ przesłało odpis pisma K. Badera do rozważenia dyrekcji PAT (AMSZ, 
P. VI, t. 53, 1, 2).



Z A G R A N IC Z N A  P O L IT Y K A  P R A S O W A  S A N A C J I 545

cówkach dyplomatycznych: poselstwo w Wiedniu informowało, iż pragnie 
zamieścić skrót mowy Zaleskiego w „Reichpost” ; poselstwo w Hadze 
skarżyło się na brak kablogramu PAT w tej sprawie. Przez grzeczność 
informację na ten temat wskutek inspiracji poselstwa zamieściła Neder - 
landsche Telegraff Agentschap w Amsterdamie. Przedruk nastąpił jedy­
nie w gazecie „De Tijd” w formie depeszy z Warszawy. Również wskutek 
interwencji poselstwa w Bukareszcie streszczenie komunikatu PAT za­
mieściły agencje Rador i Danubian Press, a następnie przedrukowały 
wszystkie pisma stołeczne i prowincjonalne26.

O ingerencję MSZ w działalność PAT i ATE prosił w lutym 1930 de­
legat RP do Ligi Narodów, F. Sokal. Jego zdaniem informowanie przez 
te agencje prasy polskiej było dalece niewystarczające. Ułatwiało to obu 
agencjom przemycanie do gazet polskich informacji inspirowanych oraz 
nie pozwalało MSZ i innym resortom na korzystanie z polskich infor­
macji agencyjnych, mogących uzupełniać relacje delegacji. Mimo zarzą­
dzeń dyrektora PAT — jej przedstawiciel zajmował stanowisko zupełnie 
niezależne od delegacji polskiej do Ligi Narodów, która nie była zorien­
towana, czy przedstawiciel agencji wysyła własne informacje, i nie miała 
możliwości wysyłania przez PAT swoich telegramów szyfrowych. „Sądząc 
z prasy polskiej, wnioskować by można, że tutejszy przedstawiciel PATa, 
mimo że posiada już własne biuro w Genewie, prawie wcale depesz nie 
wysyła”27.

Jednakże depesze wysyłane przez ATE do centrali były delegacji zna­
ne, ale nie przedrukowywane w prasie polskiej; być może — sugerował 
Sokal — że podobna sytuacja zaistniała w PAT28.

Na podstawie relacji MSZ wnioskować można, że materiały PAT były 
w tym okresie w większym stopniu wykorzystywane przez prasę polo­
nijną, np. przez jedyny dziennik polski w Westfalii i Nadrenii — „Na­
ród”29; W bardziej systematyczny sposób większa ilość publikacji na te­
maty polskie ukazywała się w prasie włoskiej, w pewnym stopniu wsku­
tek działalności agencji Ofinor inspirowanej przez Oddział II.

Obsługa kontynentu amerykańskiego przez PAT w latach 1929 i 1930 
pozostawiała —- zdaniem placówek dyplomatycznych — wiele do życze­
nia, mimo odmiennego w tej sprawie stanowiska Wydziału Prasowego 
MSZ. Poseł RP w Waszyngtonie w styczniu 1930 zwracał uwagę na ko­
nieczność reorganizacji obsługi USA przez PAT. „Dotychczasowy stan 
rzeczy — pisał — stale wadliwy, grozi wycofaniem się amerykańskich 
dzienników polskich z prenumerowania komunikatów PATa, co zwęzi

28 AMSZ, P. VI, t. 53, 1, 2.
27 Tamże.
28 Tamże.
29 Tamże.



546 E U G E N IU SZ  R U D Z IŃ S K I

i tak już nikłą podstawę finansową placówki PATa w New Yorku. Nad­
syłane z Warszawy depesze zawierają ogromną ilość wiadomości nikogo 
tu nie interesujących, a czasem posiadających charakter wręcz szkodli­
wy, gdyż przedstawiających Polskę jako kraj źle zorganizowany. Nato­
miast placówka nowojorska PATa nie jest zaopatrywana w cały szereg 
informacji aktualnych, ciekawych zarówno dla publiki amerykańskiej, 
jak i dla Polonii tutejszej oraz pożytecznych z punktu widzenia naszych 
interesów — informacji, o których donosi prasa krajowa” 30.

Naczelnik Wydziału Prasowego, Leon Chrzanowski, bronił PAT i za­
pewne częściowo miał słuszność. MSZ chodziło o przekazywanie do USA 
również wiadomości być może mniej ciekawych dla amerykańskich czy­
telników, ale ważnych z punktu widzenia polityki Ministerstwa31. Nie­
mniej wydaje się, że ambasada była lepiej zorientowana w gustach oraz 
potrzebach prasy amerykańskiej i polonijnej, a zatem posiadała lepszą 
świadomość, jak powinien wyglądać ogólny kształt serwisu PAT. Na­
stępne korespondencje poselstwa z USA potwierdzały zły stan obsługi 
prasy amerykańskiej przez PAT. i

W ściśle tajnej depeszy z 9 VII 1930 ambasador w  Waszyngtonie po­
dawał, iż publikowane ostatnio depesze PAT zawierały tego typu ko­
mentarze do stosunków polsko-niemieckich, że nawet przyjazne wobec 
naszego kraju czynniki uważały, iż lada moment wybuchnie wojna32. 
Udało mu się —  jak informował — zapobiec rozpowszechnianiu owych 
depesz i prosił MSZ o ingerencję, ponieważ tego typu wiadomości mogą 
zaszkodzić kursowi obligacji polskich i perspektywom nowej pożyczki. 
Amerykańskie Stowarzyszenie Wydawców Polskich oceniało informacje 
PAT podobnie jak poselstwo i poszukiwało dróg poprawy sytuacji. Za­
mierzało finansować specjalnego korespondenta w Polsce, który zaopa­
trywałby prasę polonijną w informacje z kraju w sposób sprawniejszy 
niż PAT i dostarczał większej ilości informacji33. Rozważano także spra­
wę wzmocnienia kontaktów z korespondentami zagranicznymi pism ame­
rykańskich w stolicach europejskich i dostarczania im krótkich informa­
cji o Polsce, ponieważ pisma amerykańskie nie lubią oficjalnych komu­
nikatów obcych agencji oraz dużych artykułów. Formą zachęcenia do ta­
kiego współdziałania miały być podawane korespondentom informacje
o ZSRR i państwach bałkańskich34.

s0 Tamże.
81 Tamże.
32 Ambasador pisał także: „Nawiasem mówiąc, jedna z tych depesz cytuje arty­

kuł »Baltische Presse«, fakt dla wtajemniczonych szczególnie podejrzany, bo po­
wszechnie wiadomo, że podobnie jak Polska Agencja Telegraficzna, także i Balti­
sche Presse jest instytucją przez rząd RP finansowaną” (AMSZ, P. VI, t. 53, 1, 2).

sa AMSZ, P. VI, t. 51, 1.
si AMSZ, P. VI, t. 53, 1, 2.



Z A G R A N IC Z N A  P O L IT Y K A  P R A S O W A  S A N A C J I 647

W pierwszym półroczu 1932 r. dyrektor PAT rozważał likwidację pla­
cówki w Nowym Jorku ze względów oszczędnościowych. Stanowisko dy­
rekcji wskazuje niewątpliwie na partykularny charakter sposobu jej ro­
zumowania i nieuwzględnianie interesów ogólnopaństwowych, chyba żeby 
potraktować zamierzenia PAT jako wybieg taktyczny. Wiadomość o za­
miarze odwołania korespondenta PAT z Nowego Jorku spowodowała inter­
wencję w tej sprawie Ministra Skarbu w Prezydium Rady Ministrów. 
Ministerstwo wskazywało, że pomijając już zadania propagandowe w  celu 
utrzymania polskości na obczyźnie, Polonia amerykańska wysyła rocznie 
do kraju dziesiątki milionów dolarów oraz popiera macierz w trudnych 
sytuacjach. Ogłoszony m. in. w 1931 r. apel prasowy podczas załamania 
się funta angielskiego spowodował, że obligacje polskie utrzymywały się 
na normalnym poziomie35.

Ostre uwagi wobec obsługi prasowej PAT napływały kanałami dyplo­
matycznymi od konsulatu z Meksyku. Konsulat pod koniec 1929 i w ro­
ku 1930 otrzymywał informacje od nowojorskiego korespondenta PAT, 
które następnie zużytkowywał w wydawanym przez placówkę biuletynie 
przeznaczonym dla prasy i korpusu dyplomatycznego. Konsulat oceniał 
materiał nadsyłany z USA nader krytycznie. Depesze dotyczyły przede 
wszystkim nieznacznych wydarzeń w Polsce o charakterze lokalnym, któ­
re nie nadawały się do wykorzystania nawet przez polską prasę w USA, 
a tym bardziej przez meksykańską. Natomiast PAT pomijała w zupeł­
ności „wydarzenia o znaczeniu międzynarodowym, w których Polska od­
grywała pewną rolę, nadające się do propagandy i zwalczania fałszywych 
doniesień agencji obcych. Wystarczy zaznaczyć, że o fakcie i roli, jaką 
odegrał minister Zaleski jako przewodniczący ostatniej sesji Ligi Naro­
dów, o jego przemówieniach na Radzie, jego aktywności w załagodzeniu 
sporu boliwijsko-paragwajskiego nie było ani słowa wzmianki w depe­
szach PATa” .

Konsulat nie winił nowojorskiego korespondenta PAT, który przeka­
zywał tylko wiadomości otrzymane z centrali. Uważał, że błąd tkwi w cen­
trali w Warszawie i w ogólnej organizacji służby łączności pomiędzy ko­
respondentami agencji w różnych stolicach i pomiędzy sobą36. Sugerował 
także agencji przestawienie się na problematykę międzynarodową, co po­

35 AAN PRM, 33—25.
36 „Jeżeli chodzi o informacje z takich centrów —  pisał Konrad Merdinger — 

jak Genewa, Londyn czy Paryż, wydawałoby się praktycznym i celowym, by ko­
respondenci w tych centralach dawali kable równocześnie do Centrali PATa w  War­
szawie i do korespondenta PATa w  Nowym Jorku w  zrozumieniu okoliczności, że 
ten ostatni zasila kontynent kilkakrotnie większy niż Europa. Koszty transmisji 
przy tego rodzaju postępowaniu na pewno by się nie zwiększyły, z uwagi na to, 
że taryifai np. z Genewy do Nowego Jorku jest z całą pewnością niższa aniżeli 
z Warszawy do Nowego Jorku” (AMSZ, P. VI, t. 55, 1, 2).



548 E U G E N IU SZ R U D Z IŃ S K I

zwoli jej na konkurowanie z innymi agencjami w świecie i na wydosta­
nie się z polskiego partykularza37.

Przedstawiona powyżej sytuacja w działalności praso wo-propagando- 
wej Ministerstwa Spraw Zagranicznych nie stwarzała podstaw do opty,- 
mizmu. W celu jej polepszenia Wydział Prasowy MSZ proponował prze­
prowadzenie istotnych zmian. Zdaniem wnioskodawców należało wyraźnie 
określić zadania służby prasowej, ustalić zasady przyjmowania pracow­
ników prasowych, podporządkować ich kierownictwu Wydziału Praso­
wego MSZ, umocnić ich pozycję w  hierarchii urzędników służby zagra­
nicznej oraz podwyższyć płace.

Jednocześnie kierownictwo Wydziału Prasowego zwracało uwagę na 
konieczność szczególnej aktywności, a zatem i koncentracji pracy poli­
tyczno-propagandowej w czterech najważniejszych z punktu widzenia 
MSZ ośrodkach prasowych —  Berlinie, Paryżu, Londynie i Waszyngtonie 
(ewentualnie w Nowym Jorku).

Rezultaty powyższych zamierzeń można było zaobserwować już 
w 1933 r.38 Wiązały się one zresztą ściśle z wydarzeniami międzynarodo­
wymi i udziałem w nich Polski w tym okresie. 25 VII 1932 zawarty zo­
stał polsko-radziecki pakt. Równocześnie poważnie skomplikowała się sy­
tuacja wewnętrzna w Niemczech, w konsekwencji czego w 1933 r. wła­
dzę objął Hitler. Wydarzenia za zachodnią granicą Polski, dojście do głosu 
sił otwarcie forsujących hasła odwetowe i aneksyjne, włącznie z rewizją 
wschodnich granic Niemiec — spowodowały reakcję w Polsce39. Hitler 
po objęciu urzędu kanclerskiego 30 stycznia, ze względu na liczne pro­
blemy wewnętrzne, które miał do rozwiązania, nie był zdolny od razu 
do realizacji wysuniętych przez siebie haseł zaborczych. Jednakże jego 
rewizjonistyczna propaganda spotkała się z żywym przeciwdziałaniem

37 Tamże.
38 Próby zmiany sytuacji nie następowały w jednym czasie i jednakowym stop­

niu we wszystkich placówkach dyplomatycznych RP. Na dalszym planie w dzia­
łalności Wydziału Prasowego MSZ pozostawała przez pewien czas np. Japonia. 
Poselstwo w Tokio wskazywało jeszcze w październiku 1933 na brak dostatecznych 
informacji o Polsce w prasie japońskiej. Mimo umowy agencyjnej PAT — Rengo 
z tegoż roku koszt depesz z Warszawy był tak znaczny, że Tokio otrzymywało tą 
drogą zaledwie kilka telegramów rocznie. Dlatego też informacje o Polsce, często
0 charakterze nieprzychylnym i tendencyjnym, docierały do Japonii głównie ze 
źródeł niemieckich, od korespondentów japońskich agencji Rengo, Nippon—Dempo, 
amerykańskiej United Press w Berlinie oraz niemieckiej Transocean. W związku 
z powyższą sytuacją Wydział P. III MSZ zwracał się na początku 1934 r. do W y­
działu Wschodniego MSZ o uruchomienie regularnego serwisu PAT do Tokio
1 ewentualnej jego retransmisji do Szanghaju i Charbina (AAN MSZ, P. VI, w. 324, 
t. 1, pdt. 6).

39 T. K u ź m i ń s k i ,  Polska, Francja, Niemcy 1933—1935. Z dziejów sojuszu 
polsko-francuskiego, Warszawa 1963, s. 76.



Z A G R A N IC Z N A  P O L IT Y K A  P R A S O W A  S A N A C J I 549

w społeczeństwie polskim. Aczkolwiek ostre wystąpienia przeciw zabor­
czości niemieckiej nie trwały długo, niemniej mimo manipulacji dyplo­
matycznych, osłabiających napięcie w stosunkach sąsiedzkich z Polską, 
istota zamierzeń Hitlera znana była szerokiemu ogółowi i w rzeczy sa­
mej nie zmniejszała obaw przed agresywnością zachodniego sąsiada40.

W informacji o działalności propagandowo-prasowej Ministerstwa 
w 1933 r. Wydział Prasowy wskazywał, że „osiągnięto ostatnio szereg do­
datnich rezultatów dzięki dwom harmonijnie, aczkolwiek niezależnie od 
siebie działającym czynnikom, mianowicie: dzięki pomyślnej koniunkturze 
wytworzonej przez nasze polityczne posunięcia na terenie międzynaro­
dowym i równoległej z tym planowej akcji powołanych do prac prasowo- 
propagandowych agentów Ministerstwa”41.

Wydział Prasowy omawiając działalność w 1933 r. zwracał m. In. uwa­
gę na jej aktywizację na terenie Wielkiej Brytanii. Na dowód przytaczał 
depeszę korespondenta „Völkischer Beobachter” z drugiej połowy maja 
tegoż roku, której autor stwierdzał, że „Polska propaganda staje się tu­
taj coraz bardziej aktywna. Polscy agenci, przeważnie Brytyjczycy, wy­
głaszają urzędowe odczyty zwłaszcza w londyńskich klubach politycznych
i na uniwersytetach” . Wyjaśnienie Wydziału, że chodzi oczywiście nie
0 agentów, lecz polityków, publicystów i uczonych, którzy wygłosili kilka­
dziesiąt zasadniczych odczytów i prelekcji o Polsce, jest przekonywające. 
Trudno bowiem przypuszczać, żeby ambasada RP w Londynie posiadała 
środki i możliwości na aż tak poważnie rozbudowany aparat „agentów” 
występujących publicznie i wywodzących się z wpływowych środowisk 
społeczeństwa brytyjskiego.

Wskazywano na kilka wystąpień publicystycznych K. Radka na ła­
mach „Prawdy” , „Izwiestij” i „Bolszewika” . Na ich charakter pewien 
wpływ, o czym nie mówili autorzy sprawozdania, wywierały wzajemne 
wizyty i rozmowy K. Radka i B. Miedzińskiego w połowie 1933 r. w ZSRR
1 Polsce. Doszło do zbliżenia kulturalno-artystycznego, które znalazło 
swój wyraz w wydaniu specjalnego numeru „Wiadomości Literackich” 
w Warszawie, poświęconego literaturze i poezji radzieckiej, oraz opubli­
kowaniu numeru ,,Litieraturnoj Gaziety” w Moskwie, omawiającego 
współczesną literaturę i poezję polską42.

Również za swój plus w aktywności propagandowo-prasowej Wydział 
Prasowy uważał rozpoczęcie rozmów prasowych polsko-niemieckich oraz 
przyjazd do Polski przeszło 600 dziennikarzy z Niemiec.

40 Op. cit., s. 77—82.
‘ 1 AMSZ, P. VI, w. 59, 7.
42 B. M i e d z i ń s k i ,  Popioły są jeszcze gorące. Polska polityka zagraniczna 

w okresie międzywojennym, „Wiadomości” , Londyn 1952, nr 343 i 345; B. M i e ­
d z i ń s k i ,  Pakty wilanowskie, „Kultura” , Paryż 1963, nr 7—8, s. 113— 121.



550 E U G E N IU SZ R U D Z IŃ S K I

W konsekwencji poprawy sprawności organizacyjnej i aktywności po­
litycznej autorzy informacji stwierdzili z dumą, że ,,Wydział Prasowy 
Ministerstwa Spraw Zagranicznych, zachowując dotąd siłą tradycji swą 
pierwotną nazwę, będzie się stawał stopniowo Wydziałem Informacji Po­
litycznej i międzynarodowych kontaktów artystyczno-kulturalnych”43. 
Stwierdzenie powyższe znalazło m. in. swój wyraz w udziale Wydziału 
Prasowego MSZ w międzynarodowych konferencjach instytucji praso­
wych.

Pierwsza międzynarodowa konferencja szefów biur prasowych MSZ
i przedstawicieli innych instytucji prasowych z udziałem delegacji z Pol­
ski odbyła się w styczniu 1932 w Kopenhadze. Rozpisano ankietę wśród 
międzynarodowych stowarzyszeń prasowych, dotyczącą sposobów zapew­
nienia większej ilości ścisłych informacji oraz środków wzmożenia współ­
pracy między organizacjami prasowymi poszczególnych krajów.

Drugi kongres obradował w Madrycie 7— 11 XI 1933. W myśl zapo­
wiedzi organizatorów na porządku dziennym znajdowały się sprawy pod­
jęte na kongresie kopenhaskim. Uczestnicy obrad składali się z dyrekto­
rów biur prasowych MSZ i innych organizacji prasowych: sekcji praw­
nej Ligi Narodów, Międzynarodowej Federacji Związku Wydawców, Mię­
dzynarodowej Federacji Dziennikarzy, głównych agencji prasowych wcho­
dzących w skład Ligi Agencji Sprzymierzonych. Na obrady przybyli 
przedstawiciele około 30 państw, przede wszystkim Europy oraz Stanów 
Zjednoczonych, a także z Brazylii, Peru, Chile, Kuby. Skład uczestników 
kongresu delegowanych przez najważniejsze instytucje prasowe zarówno 
międzynarodowe, jak i narodowe pozwalał na podjęcie dyskusji o istot­
nych sprawach z punktu widzenia współpracy między różnymi krajami.

Polskę reprezentowali: Naczelnik Wydziału Prasowego MSZ —
W. Przesmycki; kierownik referatu politycznego Wydziału Prasowego 
MSZ — J. Librach; przewodniczący Polskiego Związku Wydawców — 
F. Mrozowski („Kurier Warszawski” ); dyrektor Polskiego Związku W y­
dawców — S. Kauzik, oraz wiceprezes Związku Dziennikarzy RP — 
A. Beaupré („Czas” ). Kongres — jak wynika ze sprawozdania W. Prze­
smyckiego — nie był przez organizatorów przygotowany od strony me­
rytorycznej. Z bardziej przemyślanymi koncepcjami występowały jedy­
nie delegacje polska i radziecka.

Delegaci polscy przedstawili propozycję regionalnych, ewentualnie 
dwustronnych porozumień prasowych oraz wspólnie z przedstawicielami 
Związku Radzieckiego doprowadzili do porozumienia 16 rządowych biur 
prasowych, mającego na celu zwalczanie fałszywych wiadomości44.

«  AMSZ, P. VI, w. 59, 7.
44 Jak relacjonował W. Przesmycki — delegat amerykański Peel i radziecki 

Rosenberg nalegali na stworzenie organu, który „przy pomocy ekspertów badałby



Z A G R A N IC Z N A  P O L IT Y K A  P R A S O W A  S A N A C J I 551

Jak informował w tej sprawie „Kurier Warszawski” : „Tendencja po­
kojowa Polski znalazła specjalne podtrzymanie we wniosku delegacji so­
wieckiej, która zaproponowała szeroką akcję rządowych biur prasowych 
prowadzącą do: przeciwdziałania publikowania w prasie fałszywych wia­
domości i dokumentów oraz działalności prasowej wywołującej nienawiść 
między narodami, pobudzającej do agresji lub zaborczości oraz interwen­
cji w cudze sprawy wewnętrzne. Wniosek sowiecki uzyskał tę właśnie 
postać po skorygowaniu go przez delegację polską, która też wystąpiła 
jako jego współautor”43.

Wbrew powyżej zrelacjonowanej przez „Kurier” oficjalnej ocenie 
współdziałania rządowych biur prasowych, przedstawionej prasie przez 
W. Przesmyckiego w sporządzonym przez niego sprawozdaniu dla Mini­
stra Spraw Zagranicznych, wyrażał się on o załatwieniu tej sprawy mniej 
optymistycznie46. Niewątpliwym sukcesem, ale o węższym zasięgu, było 
formalne porozumienie Związków Wydawców Holandii, Szwajcarii i Pol­
ski, mające na celu prostowanie fałszywych informacji47.

Delegacja polska kładła nacisk na zawieranie porozumień regional­
nych tego typu, jak zawarte wcześniej porozumienie prasowe między 
Polską a krajami bałtyckimi, czy też państwa Małej Ententy z Bułgarią48.

Sprawy zapoczątkowane na kongresach w Kopenhadze i Madrycie 
kontynuowano na następnych międzynarodowych posiedzeniach instytu­
cji prasowych. Podejmowane były również inne zagadnienia związane 
z różnymi dziedzinami działalności prasy — ogłoszeniami, kolportażem,

stronę finansową wszelkich organów i koncernów prasowych, a to celem stwier­
dzenia motywów i źródeł »nouvelles fausses ou tendencieuses«. Panowie ci, każdy 
oczywiście dla innych motywów, twierdzili nie bez pewnej dozy słuszności, iż jed­
nym z najradykalniejszych sposobów zwalczania wiadomości tendencyjnych jest 
przede wszystkim finansowa niezależność prasy” . Przeciwko temu stanowisku opo­
nowali najbardziej Francuzi, a szczególnie Meynat, przedstawiciel Havasa (AMSZ, 
P. VI, w. 75, pdt. 2).

45 Kongres prasy w Madrycie, „Kurier Warszawski” , 1933, nr 332, z 1 XII, s. 5.
4° AMSZ, P. VI, w. 75, pdt. 2.
47 Treść porozumienia zawartego 11 X I 1933 uzyskała następujące brzmienie: 

„Uznając, że dla zapewnienia pokoju światowego i dobrych stosunków między na­
rodami jest rzeczą nieodzowną zapanowanie w  prasie ducha zrozumienia interesów 
pokoju światowego, oraz pragnąc natychmiast uczynić krok w kierunku zakreślo­
nym przez cel zasadniczy Konferencji Madryckiej, Przedstawiciele trzech Związków 
Wydawców Dzienników — Holandii, Szwajcarii i Polski — postanowili zgodnie, co 
następuje: Artykuł pierwszy i jedyny: Związki Wydawców Holandii, Szwajcarii
i Polski zobowiązują się w razie ogłoszenia wiadomości nieprawdziwej (inexacte) 
wystąpić jako Związek wobec danego dziennika, aby w jak najkrótszym czasie 
umieścił sprostowanie, które zostanie nadesłane przez Związek* kraju obrażonego” 
(ASDP Pol. Zw. Wyd. p. 19, t. 167).

48 S., Bilans zjazdów prasowych w Kopenhadze i Madrycie, „Kurier Warszaw­
ski” , 1933, nr 324, z 23 XI.



552 E U G E N IU SZ  R U D Z IŃ S K I

przewozem wydawnictw, stosunkiem pomiędzy prasą a radiem, taryfami 
pocztowymi, cenami papieru, płacami w przemyśle graficznym itp. Oma­
wiano je m. in. na kolejnych posiedzeniach Międzynarodowego Związku 
Wydawców (FIADEJ) w Paryżu 22 i 23 X  1934, w Zurychu 8— 10 VII
1935 i 19 IX 1936, w Wiedniu w maju 1937, w Rzymie w czerwcu 1938.

Jednakże, jak się wydaje, bezpośrednie uczestnictwo przedstawicieli 
MSZ w tego typu spotkaniach było już o wiele mniejsze. Wydział Pra­
sowy MSZ przede wszystkim inspirował delegatów polskich wyjeżdżają­
cych za granicę i organizował bezpośrednie kontakty prasowe pomiędzy 
Polską a innymi państwami. Bezpośredni i pośredni udział Wydziału Pra­
sowego MSZ w międzynarodowych posiedzeniach instytucji prasowych 
stanowił jedynie fragment jego działalności.

Zapoczątkowane już w 1932 r. zmiany organizacyjne oraz ustąlone 
nowe zasady i kierunki działania były nadal doskonalone w aurze sprzy­
jającej koniunktury politycznej za granicą w latach następnych. Stan 
taki pozwolił w 1935 r. stwierdzić przedstawicielowi kierownictwa W y­
działu: „Propaganda polska za granicą, pracując jeszcze do niedawna 
w warunkach zgoła specjalnych, siłą rzeczy musiała grzeszyć jedną wiel­
ką wadą, mianowicie brakiem planowości, a często i rozmachu. Z bie­
giem czasu i doświadczeń poczęła się zarysowywać tradycja, wyrabiać me­
tody i kadry personelu. Dzisiaj m. in. i wskutek zmiany warunków, mogę 
tu stwierdzić po zapoznaniu się dokładnym z metodami i rezultatami prac 
ostatniego okresu, dzisiaj, powtarzam, weszliśmy na drogę organizacji 
planowej i przewidującej akcji propagandowej” 49.

W związku z powyższym działalność propagandowo-prasowa Wydzia­
łu Prasowego MSZ zmierzała do odpowiedniego naświetlania polskiej po­
lityki zagranicznej oraz zasadniczych spraw polityki wewnętrznej wobec 
innych krajów. Starano się stosować różnorodne metody w zależności od 
charakteru opinii publicznej na określonym terenie zagranicznym, uwa­
runkowanej przede wszystkim cechami ustroju; decydować miała waga 
interesów politycznych, jakim określona akcja służyła, oraz stopień zna­
jomości spraw Polski na penetrowanym obszarze.

Z grubsza rzecz biorąc, Wydział Prasowy MSZ patronował trzem 
głównym grupom poczynań, pozostającym ze sobą w ścisłym związku, 
które m. in. znalazły odbicie w dokumencie o jego działalności w 1935 r.50 
------------Рл

«  AMSZ, P. VI, t. 265 (550).
50 Dokument ten jest o tyle charakterystyczny, że obejmuje całokształt dzia­

łalności Wydziału Prasowego MSZ w  1935 r. Sporządzony dla informacji zespołu 
ludzi z zewnątrz MSZ, prawdopodobnie Komisji Sejmowej, nie obejmował oczy­
wiście wszystkich aspektów działania Wydziału, szczególnie poczynań tajnych. Dla­
tego też w dalszym ciągu omawiania działalności Wydziału zawarte o nim infor­
macje będą konfrontowane z innymi materiałami Ministerstwa. Niemniej ze wzglę-



Z A G R A N IC Z N A  P O L IT Y K A  P R A S O W A  S A N A C J I 553

Pierwsza grupa poczynań — to porozumienia prasowe między Polską 
a innymi krajami. Mieścił się w niej także sygnalizowany już udział MSZ 
w konferencjach międzynarodowych instytucji prasowych z udziałem 
organizacji z Polski. Druga grupa — to inspirowanie prasy i agencji za­
granicznych poprzez polskie przedstawicielstwa dyplomatyczne za gra­
nicą oraz ambasady obce w Polsce. Trzecia wreszcie grupa poczynań wią­
że się z organizowaniem wyjazdów i przyjazdów dziennikarzy, propago­
waniem wystaw i koncertów polskich za granicą, wydawaniem specjal­
nych publikacji, itp.

W sprawozdaniu Wydziału Prasowego w 1935 r. stwierdzono: „Waga 
przywiązywana przez naszą politykę zagraniczną do dobrych stosunków 
sąsiedzkich z ZSRR oraz wrażliwość tamtejszej opinii na wszelkie obja­
wy kultury tłumaczy dostatecznie kontynuowanie w ubiegłym roku przez 
MSZ wysiłków mających na celu wymianę dóbr kulturalnych z ZSRR”51. 
Z fragmentarycznych danych, jakie odnaleziono w aktach MSZ, wynika 
jednak, że od 1935 r. stosunki z naszym wschodnim sąsiadem, pomijając 
pozytywne rezultaty wymiany w dziedzinie plastyki i muzyki, cecho­
wało pewne naprężenie.

Do szczególnego napięcia doszło w drugiej połowie sierpnia w związku 
z wydaleniem z ZSRR Otmara-Bersona, korespondenta półurzędowej 
„Gazety Polskiej” i PAT. 19 VIII „Prawda” ogłosiła komunikat o przy­
czynach tej decyzji wynikającej ze stałego rozpowszechniania złośliwych, 
oszczerczych informacji o ZSRR. Sokolnicki, chargé d’affaires Polski 
w Moskwie, stwierdzał, że wobec „niejednokrotnych protestów NKID 
[Ludowego Komisariatu Spraw Zagranicznych] przeciw działalności 
B[ersona] nie widziałem szans, aby jakakolwiek moja akcja, czy to infor­
macyjna, czy to protestacyjna wobec NKID, mogła zmienić tę decyzję, 
tym bardziej że motywem jest obrona państwa sowieckiego” 52.

W odpowiedzi na decyzję władz radzieckich zarządzona została eks- 
pulsja Kowalskiego, korespondenta TASS w Warszawie. „Izwiestija”
i „Prawda” ogłosiły dosłowny tekst PAT o odmowie wizy Kowalskiemu. 
„Izwiestija” opublikowały także dłuższy artykuł K. Radka pt. Niegodna 
obrona niegodnego korespondenta i sprawy bardziej ważne, w którym przy­
tacza on komentarze „Polski Zbrojnej” i „Kuriera Polskiego” . Zdaniem Rad­

du na kompleksowe ujęcie problemów oraz ze względu na fakt, że w 1935 r., jak 
się wydaje, doprowadzone już zostały do końca przeobrażenia wewnątrz Minister­
stwa, zmiany, w  placówkach dyplomatycznych w dziedzinie akcji prasowej oraz 
umocniła się' po śmierci Józefa Piłsudskiego pozycja Becka jako głównego kie­
rownika polskiej polityki zagranicznej — dokument oddaje ogólny kierunek dzia­
łania prasowego MSZ nie tylko w 1935 r., ale także w latach następnych, 

si AMSZ, P. VI, t. 265 (559).
52 AMSZ, P. VI, t. 140, 1.



554 E U G E N IU SZ R U D Z IŃ S K I

ka stanowisko tych gazet tłumaczyć można tylko tym, że PAT nie zakomu­
nikowała prasie polskiej istotnej przyczyny wydalenia Bersona: „Dzia­
łalność Bersona — pisał — osądzona została nie za jeden wyskok, a są 
wyskoki niewybaczalne. Ton Bersona stał się ostatnio coraz bardziej roz­
wiązły. Korespondencje jego miały na celu popsucie stosunków polsko- 
sowieckich” . Postawie korespondenta „Gazety Polskiej” przeciwstawiał 
Radek artykuły Miedzińskiej i Wańkowicza jako ludzi usiłujących pisać 
bezstronnie. Pisząc o wydaleniu Kowalskiego stwierdzał, że ani rząd, ani 
prasa polska nie mogą przytoczyć choćby jednego wypadku złośliwego 
informowania przez korespondenta radzieckiego lub braku szacunku do 
narodu polskiego. Tymczasem w ostatnich latach ,,Otmar robił wszystko 
dla pogorszenia stosunków ZSRR i Polski, starał się jawnie stwarzać ideo­
logiczną bazę dla zmiany zagranicznej orientacji Polski w stronę faszy­
stowskich Niemiec” . Radek wyraził ubolewanie, że polskie czynniki urzę­
dowe, zamiast poradzić „Gazecie Polskiej” wysłanie do Moskwy rzetelne­
go dziennikarza, biorą w obronę Bersona. Tym samym dają polityczną 
sankcję jego działalności zmierzającej do pogorszenia stosunków polsko- 
radzieckich.

W obszernej korespondencji o reakcji strony radzieckiej na sprawę 
Bersona zwracają uwagę podkreślenia adresata przy fragmentach doty­
czących bliskiego wyjazdu Otmara do Berlina oraz stwierdzeń Radka
0 przygotowywaniu zmian w orientacji zagranicznej polityki Polski w kie­
runku zbliżenia z faszystowskimi Niemcami53. Podkreślenia potwierdzają, 
iż rzecz była szyta zbyt grubymi nićmi. Strona radziecka szybko zoriento­
wała się, że postawa korespondenta w Moskwie musiała być inspirowana
1 akceptowana przez czynniki decydujące o polskiej polityce zagranicz­
nej. Narastały także zadrażnienia wskutek innych krajowych publikacji 
prasowych, w tym również wydalonego z Moskwy korespondenta PAT54.

53 Konflikt W' sprawie korespondenta polskiego w  Moskwie zbiegł się w czasie 
z obradującym -tam od 25 VII do 20 VIII 1935 roku VII Kongresem Kominternu. 
W referacie komunisty włoskiego Ercoli o zadaniach Międzynarodówki Komunistycz­
nej w  związku z przygotowywaniem przez imperialistów nowej wojny światowej 
znajdowały się także oskarżenia pod adresem Polski. Autor stwierdzał, że Niemcom 
udało się już rozbić sojusz francusko-polski, że Polska współdziałała z Niemcami 
w utworzeniu bloku antyradzieckiego. Wydalenie Bersona — według relacji 
J. Szembeka — było spowodowane jego korespondencjami w „Gazecie Polskiej” , 
a zwłaszcza publikacją z 13 VIII pt. Strategiczny odwrót, w której m. in. napisał: 
„Komintern zawsze był najbardziej zakłamaną instytucją w tym rekordowo za­
kłamanym kraju” (Diariusz i teki Jana Szembeka, t. 1, Londyn 1964, s. 535).

54 Henryk Sokolnicki, chargé d’affaires w Moskwie, w liście z 8 I 1936 do 
ministra T. Schaetzla, naczelnika Wydziału Wschodniego MSZ, pisał: „Na tle 
wszystkich wzajemnych protestów o stanowisko prasy w sprawie zabójstwa Kiro­
wa na tle artykułów Radka (Viator) w »Izwiestijach« z dnia 6 stycznia br., przy­
puszczając wreszcie, że nastąpi obecnie, zwłaszcza wobec wyjazdu Litwinowa do



Z A G R A N IC Z N A  P O L IT Y K A  P R A S O W A  S A N A C J I 555

Konflikt miał istotne znaczenie, skoro dopiero w marcu 1936 TASS 
mianowała swego przedstawiciela prasowego w  Warszawie. W tym przy­
padku także widać było złą wolę ze strony polskiej. J. Łukaszewicz, 
ambasador RP w Moskwie, w piśmie z 24 III 1936 interpelował centralę, 
aby udzielić wizy korespondentowi TASS. Stwierdzał, że chodzi o przer­
wanie zbyt długiej pauzy w stosunkach między agencjami telegraficzny­
mi, i domagał się możliwie natychmiastowego skłonienia PAT do wyzna­
czenia korespondenta w Moskwie55. Również początkowy okres pobytu 
nowego korespondenta TASS w Warszawie doprowadził do istotnego 
przełomu w stosunkach prasowych polsko-radzieckich56.

20 VIII 1936 Postnikow, korespondent TASS, złożył wizytę w  W y­
dziale Prasowym MSZ, stwierdzając, że wzmianki, jakie ukazały się
o nim w prasie polskiej w  związku z zajściem w Wierzchosławicach 
15 VIII, „prawie uniemożliwiają mu pracę w  Polsce” 57. Opublikowane 
one zostały w „Kurierze Porannym” , „Kurierze Czerwonym” i „Lwow­
skim Expressie” . Zawierały stwierdzenia, „że w czasie zajść w Wierzcho­
sławicach Rataj w towarzystwie korespondenta sowieckiego i żydowskie­
go pili w karczmie, gdy obok krew się lała” .

Postnikow podkreślił obiektywne naświetlanie przez siebie spraw pol­
skich. Otrzymał odpowiedź, w której mowa była o niezależności prasy 
polskiej, co powoduje, że jego pretensje mogą dotyczyć wyłącznie okreś­
lonej redakcji. Odpowiedź była niewątpliwie wymijająca, jeżeli weźmie 
się pod uwagę, że wyżej wzmiankowane dzienniki pozostawały w stosun­
ku wyraźnej zależności od sfer rządowych.

Również w końcu sierpnia i na początku września 1936 ambasada 
ZSRR protestowała przeciw antyradzieckiej kampanii pism polskich. 
Zwracała uwagę, że „Kurier Wileński” określił rząd ZSRR jako bandy­

Genewy, punkt końcowy ataków sowieckich na zagranicę, mam wrażenie, że na­
staje moment, by i nasza prasa przestała interesować się tą sprawą, a szczególnie 
pisać rzeczy często nieprawdziwe i dla Sowietów bolesne. Artykuł Bersona w  »Ga­
zecie Polskiej« z dnia 27 grudnia ub. r., napisany b. ostro i często pogardliwie, w y­
wołał w NKID duże rozgoryczenie i o ile przeciwko niemu nie protestowano, to 
prawdopodobnie dlatego, że musieliby postawić sprawę bardzo ostro, czego zapewne 
z pobudek politycznych nie chcą uczynić. Mając nadzieję, że Pan Minister jest 
również mojego zdania, prosząc go, aby zechciał wywrzeć swój wpływ w  tym kie­
runku, aby prasa zarówno półurzędowa, jak niezależna, czy to stołeczna, czy pro­
wincjonalna, złagodziła swój kurs do ZSRR” (Diariusz i teki Jana Szembeka, t. 1, 
s. 464).

и AAN MSZ, P. VI, w. 117, t. 6, pdt. 25.
56 Jakże daleko zaszły zmiany od września 1934, kiedy dyrektor TASS, Do­

lecki, przesłał na ręce dyrektora PAT uprzejme podziękowanie za bardzo obiektyw­
ną informację o wizycie eskadry ZSRR w Gdyni i w Warszawie, co ogromnie usa­
tysfakcjonowało agencję radziecką (AMSZ, P. VI, t. 76, 1).

«  AAN MSZ, P. VI, w. 117, t. 6, pdt. 25.



556 E U G E N IU SZ R U D Z IŃ S K I

tów i zbrodniarzy. Z kolei Z. Wyszyński, zastępca naczelnika Wydziału 
Prasowego MSZ, w rozmowie z Aleksandrowem, sekretarzem Ambasady 
Radzieckiej, wskazał „na nieprzyzwoite ataki prasy sowieckiej na prasę 
polską” („Izwiestija” i „Prawda” z' 30 VIII br.), „wywołujące zrozumiałe 
podrażnienie dziennikarzy polskich”58.

W korespondencji ustalono, „że obie strony zwrócą uwagę na nieod­
powiedzialność takiej akcji, która jest niepożądana dla utrzymania do­
brych stosunków pomiędzy obydwoma krajami” . Powyższe stwierdzenie 
zdaje się wskazywać na chęć uniknięcia dalszych zadrażnień. Jak odno­
tował Kazimierz Rudzki, pracownik Wydziału Prasowego MSZ, „zwró­
cono uwagę redakcjom pism polskich, aby przykróciły podawanie zmyś­
lonych informacji o ZSRR i przytaczały zawsze źródło tych informacji” .
O chęci poprawy stosunków prasowych ze strony polskiej świadczyć się 
zdaje także odpowiedź Wydziału Prasowego na telefoniczną interwencję 
Aleksandrowa 4 IX 1936. Prosił on o zwrócenie uwagi „IKC” na poda­
wanie nieprawdziwych wiadomości o ZSRR w artykule opublikowanym 
tegoż dnia. Uzyskał informację, że jeszcze przed jego telefonem spostrze­
żono wzmiankowaną publikację i polecono, aby takie artykuły nie uka­
zywały się. Równocześnie zwrócono uwagę, iż prasa radziecka ostatnich 
dni pozostawiała w tym względzie wiele do życzenia. W trakcie rozmowy 
ustalono, że dążyć się będzie „do polepszenia stosunków prasowych po­
między Polską i ZSRR” .

W wyraźnym kontraście do stosunków prasowych polsko-radzieckich 
pozostawała polityka Wydziału Prasowego MSZ wobec Niemiec59. Zapo­
czątkowana została porozumieniem prasowym zawartym 24 II 1934. Pre­
cyzowanie jego postanowień było następnie przedmiotem kilku wspólnych 
konferencji v/ październiku tegoż roku oraz w 1936 i 1938 r.60 Jak stwier­
dza M. Pietrzak: „W  pierwszym roku po zawarciu porozumienia propa­
ganda rewizjonistyczna i odwetowa na łamach prasy niemieckiej została 
przyhamowana. Sytuacja ta trwała jednak niezwykle krótko”61.

W notatce z 23 X  1935, najprawdopodobniej przeznaczonej do we­
wnętrznego użytku MSZ, jej autor konstatuje, że w okresie między lu­
tym a październikiem 1934 nastąpiła „duża zmiana na lepsze” 62. Jednak 
po rozmowach w październiku 1934 strona niemiecka zupełnie nie wy­
wiązywała się ze swych zobowiązań. Dotyczyło to różnych dziedzin obję­

58 Tamże.
69 Problematykę tę obszernie charakteryzuje M. P i e t r z a k ,  Reglamentacja 

wolności prasy w Polsce (1918—1939), Warszawa 1963, s. 448—412.
60 Op. cit., s. 449.
61 Op. cit., s. 461.
62 Dokumenty o porozumieniu prasowym polsko-niemieckim z 1934 r., oprać.

E. Rudziński, „Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego” , 1965, t. 4, z. 2,
s. 17b



Z A G R A N IC Z N A  P O L IT Y K A  P R A S O W A  S A N A C J I 557

tych porozumieniem. Prasę nadal cechowały antypolskie wystąpienia. Nie 
została wycofana żadna ze 109 książek i broszur, zastrzeżonych przez 
Ambasadę Polską w Berlinie, które w jaskrawy sposób naruszały poro­
zumienie. Odnosiło się to także do podręczników szkolnych, map oraz ma­
sowych manifestacji publicznych o charakterze rewizjonistycznym.

Tymczasem strona polska sumiennie przestrzegała porozumienia, każdo­
razowo konfiskując publikacje atakujące nie tylko osobę kanclerza, 
ale i innych wybitnych osobistości III Rzeszy, cofając debit antyhitlerow­
skim pismom zagranicznym, likwidując Komitet Bojkotu Towarów Nie­
mieckich i podejmując inne decyzje w tej mierze. Autor notatki reasu­
mując stan faktyczny stwierdzał, że „ostatnie rozmowy prasowe polsko- 
niemieckie przyniosły korzyści właściwie tylko stronie niemieckiej”63. 
Oceny powyższej nie była w stanie zmienić informacja o głębokim zro­
zumieniu, „jakiego dała wyraz wobec Polski cała bez wyjątku prasa nie­
miecka z okazji zgonu śp. Marszałka Piłsudskiego” czy o powodzeniu 
w Niemczech objazdowej wystawy sztuki polskiej64.

Również notatka z kwietnia 1936 o realizacji polsko-niemieckiego po­
rozumienia prasowego nie wnosiła elementów optymistycznych65. Wręcz 
przeciwnie, strona polska lojalnie wykonywała porozumienie, przy wy­
raźnym obchodzeniu jego postanowień przez stronę niemiecką.

Reakcja ze strony polskiej na interwencje niemieckie przybierała for­
my drobiazgowego tłumaczenia się. W piśmie do Ambasady RP w Ber­
linie naczelnik Wydziału Prasowego informował o zastrzeżeniach zgłoszo­
nych przez Ambasadę Niemiecką w Warszawie wobec publikacji zamiesz­
czonych w „Kurierze Porannym” i „Kurierze Polskim” z listopada — 
grudnia 1936. M. in. w artykule z „Kuriera Polskiego” znalazło się stwier­
dzenie, że „Rzesza Niemiecka idzie konsekwentnie i metodycznie drogą 
tego szaleństwa, którego pierwszym objawem był ów płonący stos ksią­
żek na placu berlińskim” . Naczelnik telefonicznie udzielił następującej 
odpowiedzi Ambasadzie Niemieckiej: „W  związku z rozmowami Attaché 
Prasowego, p. Steina, z p. Radcą Zaleskim Ministerstwo Spraw Zagra­
nicznych zwróciło uwagę redakcji »Kuriera Porannego« i »Kuriera Pol­
skiego«, że wyżej wymienione artykuły stanowią jaskrawe wykroczenie 
przeciw polsko-niemieckiemu układowi prasowemu. Ministerstwo Spraw 
Zagranicznych wezwało obce redakcje, aby postanowień wspomnianego 
układu dokładnie przestrzegały. Obie Redakcje zapewniły, że odtąd będą 
się ściśle do tych postanowień stosować” 66.

68 Tamże, s. 175.
04 AAN MSZ, P. VI, t. 265 (550).
85 Dokumenty o porozumieniu prasowym polsko-niemieckim z 1934 r., s. 176—

178.
«e AMSZ, P. VI, nr 203, t. 3.



558 E U G E N IU SZ R U D Z IŃ S K I

Wzajemne relacje trwały w takim układzie bez mała do wybuchu 
wojny, mimo stałego zaostrzania sytuacji przez niemieckiego partnera. 
Decydowały o niej niewątpliwie ogólne determinanty polityki prowadzo­
nej przez MSZ wobec naszego zachodniego sąsiada.

Nie dziwi zatem pełne wstrzemięźliwości stanowisko Wobec Polski 
i idąca za nim określona akcja prasowa prowadzona przez Francję. Fran­
cuzi podejrzewali, że układ o nieagresji między Polską i Niemcami za­
wiera tajne klauzule. Dlatego też MSZ przywiązywało specjalną wagę do 
starannej obsługi dziennikarzy francuskich odwiedzających Polskę 
(w 1935 r. przyjechało ich ponad 60). Autor notatki o działalności pra- 
sowo-propagandowej MSZ w 1935 r. stwierdził z ubolewaniem: „Samo­
dzielność polskiej polityki zagranicznej nie znalazła jak dotąd dostatecz­
nego zrozumienia na łamach prasy francuskiej. Przeciwnie, trafiamy na 
niezrozumienie, a nawet stosunek negatywny tam, gdzie dawniej znaj­
dowaliśmy oddźwięk przyjazny”67. M. in. Havas pełniący funkcje urzę­
dowej agencji francuskiej odrzucał w 1934 r. ważne depesze polityczne 
przesyłane przez PAT68. Również poza terytorium Francji agencja ta in­
terpretowała w tonie niezgodnym z kierunkiem działania polskiego MSZ 
jego politykę zagraniczną. W USA w 1935 r. lansowała wiadomość o istnie­
niu przymierza polsko-japońsko-niemieckiego. Wiadomości Havasa prze­
drukowywała nie tylko prasa amerykańska, ale często bezkrytycznie tak­
że gazety polonijne69.

Podobną politykę w sprawach polskich prowadził Havas w innych 
krajach. Jak informował J. Modzelewski, poseł RP w Bernie, 19 VII 1936 
Szwajcarska Agencja Telegraficzna przedrukowała depeszę Havasa stresz­
czającą głosy prasy francuskiej o zarządzeniach Senatu Gdańskiego do­
tyczących stosunków wewnętrznych w Wolnym Mieście. Komunikat ten
— zdaniem posła — zawierał niesprawiedliwą krytykę polskiej polityki 
zagranicznej i obraźliwe insynuacje pod adresem Becka. Poselstwo opu­
blikowało dementi wobęs szerzonych przez Havasa kłamliwych wiado­
mości70.

Według informacji M. Arciszewskiego, posła RP w Bukareszcie, z paź­

67 AAN MSZ, P. VI, t. 265 (550).
es AAN MSZ, P. VI, w. 324b, t . ;2, pdt. 24.
№ Ambasador S. Patek w  piśmie z 24 IV 1935 informował, że np. „Dziennik 

Chicagowski” z 29 II 1935 zamieścił komunikat Havasa interpretujący zmiany na 
stanowisku premiera Polski jako „przyjęcie zdecydowanej linii politycznej przeciw 
Rosji Sowieckiej, proniemieckiej i definitywnie imperialistycznej” . Znalazło się 
w nim także stwierdzenie, iż „pozostawienie na stanowisku Ministra Spraw Za­
granicznych pułk. Józefa Becka, będącego Niemcem z pochodzenia, wpłynie coraz 
bardziej na oddalanie się Polski od swej sojuszniczki Francji” .

™ AMSZ, P. VI, w. 211, t. 2, pdt. 215.



Z A G R A N IC Z N A  P O L IT Y K A  P R A S O W A  S A N A C J I 559

dziernika 1936 — również agencje rumuńskie publikowały komunikaty 
tendencyjne, wrogie wobec oficjalnego kierunku polityki zagranicznej 
Polski. Zarówno półoficjalna agencja Rador, jak i dwie inne agencje, 
Ager i Radio Central, korzystały „prawie wyłącznie z serwisów agencji 
sprzymierzonych, a w głównej mierze Havasa, i to dla wiadomości z ca­
łego świata. Wiadomości Havasa poza oficjalnymi komunikatami innych 
agencji mają zawsze pierwszeństwo”71. Próby przeciwwagi, wyrażające 
się w inspiracjach poselstwa polskiego, włoskiego, a także niemieckiego 
oraz w artykułach publikowanych przez prawicową prasę francuską, nie 
dawały odpowiednich rezultatów. Nie były przedrukowywane w  prasie 
rumuńskiej.

Także w Grecji Havas wywierał decydujący wpływ na urzędową 
Agence d ’Athènes i charakter publikowanych przez tę agencję wiado­
mości dotyczących spraw polskich72. Kolportowanie przez Havasa wia­
domości niezgodnych z kierunkiem ówczesnej polskiej polityki zagranicz­
nej było zapewne podyktowane obawą o interesy francuskie. Francja po­
pierała w tym okresie koncepcję zbiorowego bezpieczeństwa w Europie 
z udziałem ZSRR, czemu zdecydowanie przeciwstawiała się Polska. Sta­
nowisko Francuzów świadczyło równocześnie o nieumiejętności czy nie­
możności wyegzekwowania przez Wydział Prasowy polskiego MSZ re­
spektowania zasad porozumienia PAT — Havas, wykluczającego tego ty­
pu działalność agencji francuskiej.

W aktach MSZ znajdują się informacje wskazujące na próby przeciw­
działania polityce uprawianej przez Havasa. W tym celu naczelnik W y­
działu Prasowego MSZ, W. Przesmycki, oraz jego zastępca J. Librach 
przeprowadzili w drugiej połowie 1934 r. rozmowy z wyższymi urzęd­
nikami prasowymi Quai d’Orsay. Z relacji rozmówców francuskich wy­
nikało, że od czasów afery Stawiskiego z początków tegoż roku wpływy 
francuskiego MSZ na prasę zdecydowanie zmalały. Ministerstwo przestało 
opłacać zarówno prasę, jak i poszczególnych dziennikarzy. Wskutek zmia­
ny gabinetu na miejsce Paula Boncoura przyszedł Barthou, który „zupeł­
nie nie rozumie zagadnień pracy prasowej” . Pozostawieni sobie dzienni­
karze francuscy „absolutnie nie potrafili współpracować z linią polityczną 
Quai d’Orsay” 73.

Zakładając nawet, że francuskie MSZ usiłowało usprawiedliwić kam­
panię skierowaną przeciw zarówno zagranicznej, jak i wewnętrznej poli­
tyce Polski, przerzucając odpowiedzialność na prasę francuską, trudno 
jest całkowicie wykluczyć elementy prawdy w relacji Quai d’Orsay.

w AAN MSZ, P. VI, w. 117, t. 6, pdt. 50.
72 AMSZ, P. VI, t. 76, 2.
73 AAN MSZ, P. VI, w. 324b, t. 2, pdt. 24.

R o cz n ik  H isto r ii C za sop iśm ien n ictw a  t. V III , z. 4 a



560 E U G E N IU SZ R U D Z IŃ S K I

Francja przeżywała w tym okresie poważne wstrząsy wewnętrzne i jed­
nym z ich przejawów mogło być osłabienie wpływów rządu na prasę. Tym 
bardziej że Havas, agencja o znaczeniu światowym, mimo znacznych do­
tacji państwowych posiadała różne źródła dochodów, a zatem i różne źród­
ła inspiracji. Dyplomaci francuscy zaproponowali polskiemu MSZ w y­
mianę informacji pomiędzy agencją Radio a jakąś prywatną agencją pol­
ską. Agencja Radio założona została na początku lat trzydziestych przez 
Brianda w celu uzyskania pewnej przeciwwagi wobec Havasa. Jednakże 
w momencie rozmów z polskim MSZ znajdowała się ona już pod całko­
witą kontrolą Havasa. Quai d ’Orsay przeprowadziła układ pozwalający 
na zorganizowanie, pod firmą agencji Radio, serwisu wymiennego z za­
granicą, za który ponosiła zarówno odpowiedzialność, jak i koszty74. Pro­
pozycje francuskie wobec Polski mimo pewnych zastrzeżeń spotkały się 
z pozytywnym przyjęciem MSZ, które jako partnera agencji Radio wska­
zało „Iskrę” .

W czerwcu 1936 w imieniu MSZ przeprowadzone zostały -rozmowy 
z Reveszem, dyrektorem agencji Cooperation, obejmującej · zasięgiem 
swego działania Europę, w tym także Wielką Brytanię i Francję. Dy­
rektorowi Cooperation chodziło o ustalenie zasad współpracy z publicy­
stami polskimi75. Wydaje się, że rozmowy powyższe nie dały poważniej­
szych rezultatów. Próby wpływania polskiego MSZ na prasę francuską 
przebiegały w inny sposób.

W latach 1934 i 1935 działała w Paryżu Agence Internationale, kiero­
wana przez C. Kownackiego. Zajmowała się informowaniem gospodarczej 
prasy francuskiej o ekonomicznej problematyce Polski. Z kraju nadsyłał 
do agencji korespondencje Kazimierz Jeziorański. Agencja w połowie
1935 r. zamieszczała 85— 92 artykułów i notatek miesięcznie w prasie 
francuskiej. Ambasada RP w Paryżu od kilku lat subwencjonowała Kow­
nackiego76. Otrzymywała ona od początku lat trzydziestych 50 000 fr. 
miesięcznie od BGK na działalność informacyjną i propagandę finanso­
wo-gospodarczą. Subsydium to wykorzystywane było na opłacanie prasy 
francuskiej, aby publikowała wiadomości o Polsce77.

Ponadto w połowie lat trzydziestych działała w ścisłym powiązaniu 
z ambasadą w Paryżu agencja artykułowa Information Franco-Polonaise.

74 Rozmowy prowadzone z szefami biur prasowych Czechosłowacji, Jugosławii
i Rumunii dały pewne rezultaty. Zawarto całkowite porozumienie w sprawie w y­
miany informacji z Czechosłowacją i układ zasadniczy z Jugosławią i Rumunią 
(tamże).

7® AMSZ, P. VI, w. 211, t. 2, pdt. 5.
76 AAN MSZ, P. VI, w. 324b, t. 1, pdt. 9.
77 AMSZ, P. VI, w. 204, 2.



Z A G R A N IC Z N A  P U L IT Y K A  P R A S O W A  S A N A C J I 561

Formalnie występowała ona pod firmą Grupy Parlamentarnej Francusko- 
Polskiej. Wszystkie wydatki agencji pokrywane były z funduszów amba­
sady. Artykuły podpisywał zawsze parlamentarzysta francuski lub pol­
ski. Information Franco-Polonaise rozsyłała 8 artykułów miesięcznie, 
w tym 4 podpisywane przez parlamentarzystów francuskich, do kilku­
dziesięciu najważniejszych pism prowincjonalnych. Z kontroli przedru­
ków, które dotarły do ambasady za listopad i grudzień 1935, wynikało, 
że w tym okresie ukazało się w prasie na terenie Francji, Algieru i Tu­
nisu 41 artykułów. Te same artykuły zostały w 15 przypadkach zamiesz­
czone również w pismach poza Francją i koloniami. Tytułem próby roz­
syłano także do prasy prowincjonalnej krótkie wiadomości z Polski, reda­
gowane na podstawie prasy polskiej. W okresie б tygodni, pomimo że były 
spóźnione, przedrukowano je w prowincjonalnej prasie francuskiej (łącz­
nie z Algierem i Tunisem) 20 razy oraz za granicą 14 razy78-.

Zintensyfikowanie działalności IFP nastąpiło w 1936 r. Redakcji udało 
się zdobyć kilku nowych współpracowników, wśród których znaleźli się: 
b. minister dr Péchin i posłowie René Lambert — przewodniczący Ko­
misji Handlu i Przemysłu, oraz Léon Jacquinot — wiceprzewodniczący 
Komisji Wojskowej parlamentu. Od stycznia do połowy 1936, w okresie 
nie najlepszej koniunktury prasowej na terenie Francji, przedrukowanych 
zostało 65 artykułów, w tym 8 poza jej granicami. W  końcu lata i na po­
czątku jesieni tegoż roku większe zainteresowanie otrzymywanymi arty­
kułami przejawiała prasa prowincjonalna. Od 1 IX do 1 XII 1936 prze­
drukowano 76 artykułów, w tym 13 poza granicami Francji. Znacznie 
zwiększyła się liczba przedrukowywanych artykułów politycznych i go­
spodarczych. Najwięcej przedruków, bo w 9 dziennikach (1 za granicą) 
oraz w 1 tygodniku, uzyskał artykuł posła Jacquinot o wręczeniu buławy 
marszałkowskiej Rydzowi-Smigłemu. 7 razy przedrukowany został arty­
kuł dra Péchin pt. Le Problème maritime en Pologne.

W związku z powyższym Ambasada RP w Paryżu sugerowała lepsze - 
zaopatrzenie IFP w materiały przez Ministerstwo, ponieważ do tej pory 
agencja korzystała w dużym stopniu głównie z prasy polskiej. Ambasada 
zwracała także uwagę na potrzebę podpisywania artykułów politycznych, 
a zwłaszcza gospodarczych, nazwiskami parlamentarzystów polskich, po­
nieważ dotychczas figurowało stale nazwisko b. senatora — Łubieńskiego.

W kilku przypadkach IFP przejęła informacje z agencji Transconti­
nental Press, jak można się domyślić — współpracującej z polskim MSZ, 
przyczyniając się w ten sposób do upowszechnienia nazwy tej agencji 
i ułatwienia jej peneracji na terenie francuskim. Na czele tej pięciooso-

™ A A N  M SZ, P. VI, w. 211, t. 2, pdt. 5.



562 E U G E N IU SZ R U D Z IŃ S K I

bowej agencji, której siedziba znajdowała się w Warszawie, stał Tadeusz 
Kirłeian, b. redaktor naczelny łódzkiej „Republiki”79.

Polskie placówki dyplomatyczne we Francji interesowały się także 
działalnością polskich korespondentów zagranicznych80.

W o wiele mniejszych rozmiarach prowadzona była akcja prasowa 
przez polską placówkę dyplomatyczną w Szwajcarii. Oprócz Berna, gdzie 
zdaniem poselstwa dotarcie do gazet stołecznych było łatwiejsze, w 1934 r. 
referent prasowy Bronarski wyjeżdżał do Bazylei, Lozanny i Zurychu, 
w celu podtrzymywania kontaktów z redakcjami miejscowych dzienni­
ków. Skromne subsydium przeznaczone na ten cel przez MSZ w wyso­
kości kilkuset złotych wydatkowane było zapewne nie tyle na dofinan­
sowywanie pism czy dziennikarzy, ile na koszty podróży i ewentualnych 
rozmów w lokalach gastronomicznych. Poselstwo informowało, że w re­
zultacie wspomnianych wyjazdów referenta udało się zamieścić w ostat­
nim roku w prasie szwajcarskiej 60 artykułów i kilkaset notatek o treści 
politycznej, kulturalnej i ekonomicznej81.

W krajach bałtyckich inicjatywa MSZ wyrażała się w wymianie 
dziennikarzy oraz realizacji porozumień prasowych z Łotwą, Estonią 
i Finlandią. Pewnym novum w stosunkach z Litwą było ustanowienie 
w 1935 r. korespondentów w Kownie i Warszawie82. Również stosunki 
prasowe z krajami skandynawskimi znalazły swój wyraz we wzajemnych 
wizytach dziennikarzy oraz w dążeniu do zawarcia porozumienia praso­
wego polsko-szwedzkiego83.

Wydział Prasowy MSZ zwracał uwagę, że najważniejszym wydarze­
niem 1935 r. w  stosunkach z prasą angielską i amerykańską był przyjazd 
ministra Edena do Warszawy. W związku z tą wizytą przybyli do Polski 
wybitni dziennikarze brytyjscy, szefowie takich agencji prasowych, jak 
Associated Press, oraz przedstawiciele wielkich dzienników amerykań­
skich. Okazję do nawiązania bliższych kontaktów z prasą anglosaską sta­
nowił także zjazd około 150 dziennikarzy zagranicznych na pogrzeb 
J. Piłsudskiego. MSZ opiekowało się gośćmi, dostarczało im materiałów 
propagandowych i ułatwiało zwiedzanie kraju. Łącznie w 1934 r. stale

79 Żydzi informują świat o Polsce. Na co idą skarbowe pieniądze? Agencja 
Transcontinental Press, „ABC” , 1938, z 3 VI.

80 Szczególnie odnosiło się to do korespondencji z końca 1936 r., dotyczących
środowisk polonijnych w płn. Francji. Konsulat w  Strasburgu z niepokojem in­
formował, że w „Ilustrowanym Kurierze Codziennym” publikowane były artykuły 
przedrukowywane następnie przez prasę emigracyjną, które przesadnie ukazywały 
wpływy komunistyczne we Francji, a szczególnie w środowisku polonijnym (AAN 
MSZ, P. VI, w. 117, t. 2, pdt. 3).

si AAN MSZ, P. VI, w. 135, t. 1.
82 AAN MSZ, P. VI, t. 265 (550).
sa AAN MSZ, P. VI, w. 135, t. 3.



Z A G R A N IC Z N A  P O L IT Y K A  P R A S O W A  S A N A C J I 563

przebywało w Polsce 76 dziennikarzy zagranicznych, a w 1935 roku
— 82 84.

Zdaniem MSZ bardzo pomyślnie rozwijały się kontakty prasowe 
polsko-włoskie85. W czołowym piśmie faszystowskim „La Tribuna” uka­
zała się na początku 1935 r. seria artykułów publicysty i literata włoskie­
go, Arnoldo Frateilli, zawierających jego wrażenia z podróży po Polsce. 
W tymże roku złożył wizytę w naszym kraju naczelny redaktor „La Tri­
buna” , sen. Roberto Forges Davanzati, oraz Scarpa, redaktor weneckiego 
„II Gazettino” , który zamieścił w  swoim piśmie artykuły o pobycie w Pol­
sce. Wszelkie poważniejsze wydarzenia z naszego kraju śledzone były na 
łamach prasy włoskiej. M. in. śmierć Piłsudskiego znalazła swoje odbicie 
w około 700 publikacjach88.

Brakiem poważniejszych rezultatów charakteryzowała się (w 1935 r.) 
działalność Wydziału Prasowego MSZ na Bliskim Wschodzie. Poselstwo 
w Kairze w zasadzie ograniczało się do tłumaczenia interesujących je 
artykułów z prasy arabskiej87. Konsulat RP w Tel-Avivie informował, iż 
dzienniki hebrajskie „umieściły szereg tendencyjnych korespondencji, rzu­
cających zupełnie fałszywe światło na położenie Żydów w Polsce” 88. Dzia­
łalność korespondenta PAT w Jerozolimie nie była wystarczająca, ponie­
waż nie mógł on utrzymywać stałego kontaktu z prasą w Tel-Avivie. 
Korespondenci PAT w Syrii, dentysta i inżynier, zajęci pracą zawodową, 
zupełnie nie spełniali swych zadań dziennikarskich89.

Nadal budziła zastrzeżenia obsługa Brazylii przez PAT. Poselstwo RP 
w Brazylii w piśmie z 1 V  1934 informowało, że „w  wypadkach, w któ­
rych zachodzą wydarzenia o tak wielkiej doniosłości dla kształtowania się 
międzynarodowych stosunków europejskich, jak podróż min. Barthou do 
Polski, a zwłaszcza jeżeli chodzi o sprawy bezpośrednio dotyczące zagra­
nicznej polityki Francji, przesyłanie depesz do Stanów Zjednoczonych AP 
pozbawione jest celowości, gdyż wydarzenia te komunikuje warszawski 
oddział Havasa, czyniąc to w terminie wcześniejszym i w sposób bardziej 
wyczerpujący”90. Poselstwo, którego opinię podzielał J. Librach, zastępca 
naczelnika Wydziału Prasowego MSZ, sugerowało wysyłanie przez PAT 
specjalnego biuletynu drukowanego na bibułkach dla Ameryki Południo­
wej. Zdaniem polskiej placówki dyplomatycznej dostarczany Havasowi

Si AAN MSZ, P. VI, t. 265 (550).
135 W kontaktach prasowych z Włochami bywały konflikty, jednakże, jak się 

wydaije, rozwiązywane z wzajemnym porozumieniem stron (Diariusz i teki Jana 
Szembeka (1935—1945), t. 2, Londyn 1965, s. 40).

s0 AAN MSZ, P. VI, t. 265 (550).
^  AAN MSZ, P. VI, w. 135, t. 1.
m AMSZ, P. VI, t. 140, 2.
69 AMSZ, P. VI, t. 76, 2.
80 Tamże.



564 E U G E N IU SZ R U D Z IŃ S K I

ż opóźnieniem nie większym niż 5— 7 dni spowodowałby 2— 3-krotny 
wzrost komunikatów dotyczących spraw polskich, ogłaszanych przez tę 
agencję.

Konsulat w Kurytybie, jednym z największych skupisk polonijnych 
w Brazylii, donosił w dwa lata później, w sierpniu 1936, o przeciwdziała­
niu miejscowych czynników na łamach prasy poczynaniom mającym na 
celu rozbudowę stosunków gospodarczych polsko-brazylijskich oraz zor­
ganizowanie planowej akcji kolonizacyjnej na terenie Parany. Polska pla­
cówka dyplomatyczna nie widziała innych możliwości skutecznej kontr­
akcji niż desygnowanie 4000 zł przez MSZ na opłacanie 5 dzienników 
brazylijskich91.

W działalności prasowej placówek dyplomatycznych pomocne były tak­
że (aczkolwiek nie zawsze pozytywnie oceniane przez przedstawicielstwa 
RP) prasowe komunikaty radiowe z Warszawy, nadawane trzy razy dzien­
nie. Szczególnie audycja południowa połowę czasu przeznaczała dla pla­
cówek zagranicznych. W poufnym piśmie z 8 V  1935 informowało MSZ, 
że „będzie się starało tak dobierać materiał prasowy, aby dawał on pla­
cówkom w miarę możliwości punkt widzenia Ministerstwa na poszczegól­
ne zagadnienia polityczne”92.

W związku z posiedzeniem Rady, Komisji i Walnego Zgromadzenia 
Unii Radiofonicznej, obradującym w Warszawie w czerwcu 1935, Mini­
sterstwo zwracało uwagę dyrekcji Polskiego Radia na konieczność rozpa­
trzenia takich spraw, jak podział fal i nieużywanie radia do celów na­
pastliwej polityki. Opierając się na odpowiedziach 59 urzędów za granicą, 
MSZ informowało, że stacja Luksemburg w praktyce uniemożliwiła od­
biór polskich audycji w Europie zachodniej. Ministerstwo zwracało rów­
nież uwagę Polskiego Radia na fakt wykorzystywania przez niektóre kraje 
fal eteru na wrogą propagandę. Jako przykład podawało audycję litewską 
z Kowna 18 V, „której treść, nie zważając na żałobę narodową, obraziła 
najpoważniejsze uczucia Polski”93. Wydział Prasowy Ministerstwa i pla­
cówki dyplomatyczne popierały niejednokrotnie bezinteresowne inicjaty­
wy przyjaciół Polski, wspomagały i dofinansowywały różne instytucje 
prowadzące działalność propagandowo-prasową. Na podkreślenie zasługuje 
działalność radiowa „skrzynki Katowicardów” . Audycje obejmowały śro­
dowiska polonijne Francji, Holandii, Szwajcarii i innych krajów. Jeden 
z entuzjastów „skrzynki” , obywatel francuski Edmund Carrus, podjął 
własnym kosztem niezbyt udaną inicjatywę wydawania pisma „Le Phare 
des Katowicards” .

Z racji swej działalności, uznanej zapewne za pożyteczną z punktu

S1 AAN MSZ, P. VI, w. 204, t. 2.
8* AAN MSZ, P. VI, w. 147, t. 16.
i3 AAN MSZ, P. VI, w. 146.



Z A G R A N IC Z N A  P O L IT Y K A  P R A S O W A  S A N A C J I 565

widzenia Wydziału Prasowego MSZ, uzyskiwały subwencje Ministerstwa 
różne instytucje i czasopisma o charakterze społeczno-kulturalnym94. Chęć 
bezpośredniej współpracy z Wydziałem Prasowym deklarowały czasopis­
ma polskie, np. redakcja „Małego Dziennika” zwróciła się 16 XI 1936 do 
MSZ z prośbą o dostarczanie materiałów obrazujących działalność Komin- 
ternu w Polsce i za granicą, ponieważ zamierzała rozpocząć cykl artyku­
łów omawiających problematykę komunistyczną. Redakcja podkreślała, 
że dotychczasowe informowanie jej o polityce zagranicznej przez Wydział 
Prasowy jest doskonałe. Życzyła sobie jedynie, aby zapraszano jej przed­
stawicieli do wszelkiego rodzaju porozumień prasowych oraz uwzględnia­
no ich przy wyjazdach dziennikarzy za granicę95.

Z polecenia MSZ kilkakrotnie wyjeżdżał do Czechosłowacji, Niemiec 
i państw bałtyckich red. Radzimiński z „Kuriera Porannego” .. Bliski kon­
takt utrzymywał z MSZ „Kurier Polski” , wielokrotnie zamieszczając in­
spirowane artykuły o polityce zagranicznej, w zamian za to resort ułatwiał 
wyjazdy zagraniczne przedstawicielowi redakcji red. Grekowi. MSZ po­
pierało także wyjazd Ksawerego Pruszyńskiego, ponieważ redakcja „Cza­
su”  niejednokrotnie zamieszczała artykuły inspirowane przez Wydział 
Prasowy96.

Jako wyraz uznania ze strony resortu spraw zagranicznych wobec 
grupy dziennikarzy polskich traktować należy wytypowanie ich do od­
znaczeń włoskich97.

Nie zawsze jednak działalność dziennikarzy i czasopism miała pozy­
tywną opinię w MSZ. Znamienna jest pod tym względem sprawa tygod­
nika dziecięcego „Płomyk” , wydawanego przez ZNP. O jego wysokim 
poziomie edytorskim świadczył fakt, że na wystawie Międzynarodowego 
Kongresu Prasy Pedagogicznej w Paryżu 16— 20 lipca „Płomyk” uznany 
został ,,za najlepsze pisemko dziecięce w skali ogólnopaństwowej” 98. 
W marcu 1936 ukazał się kolejny numer, poświęcony Rosji Radzieckiej, 
który stanowić miał rodzaj poglądowej pomocy naukowej podczas lekcji 
geografii, analogicznie do numerów poświęconych Niemcom, Włochom, 
Litwie i in. Numer ten spotkał się z ostrą krytyką prawicy, i MSZ przy­
czyniło się do jego konfiskaty. W związku z jego opublikowaniem MSZ 
wysłało pismo do MSW, MWRiOP oraz do wiadomości II Oddziału Szta­
bu Głównego, w którym „stwierdzając fakt coraz głębszej i powszech­

M AAN, Swiatpol. 57, dane za 1935 i 1936 r
os AAN MSZ, P. VI, w. 117, t. 1, pdt. 42.

AAN MSZ, P. VI, t. 190 (320 og.).
97 Naczelnik Wydziału Prasowego W. Skiwski proponował w grudniu 1936 

uhonorowanie licznych dziennikarzy (AAN MSZ, P. VI, t. 190 (327 og.), pdt. 21).
98 K. G r e b, O czasopismach pedagogicznych i dziecięcych ZNP w dwudziesto­

leciu międzywojennym, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” , 1966, nr. 2, s. 230.



566 E U G E N IU SZ R U D Z IŃ S K I

niejszej infiltracji propagandy bolszewickiej do naszego społeczeństwa, 
wskazuje na płynące stąd dwojakie niebezpieczeństwo: 1) nastroje mas 
krytycznie ustosunkowują się do naszej oficjalnej polityki w  odniesieniu 
do Sowietów i stąd pogłębianie się tych nastrojów może wywierać niepo­
żądany nacisk na naszą politykę wewnętrzną i zagraniczną, 2) słabe 
przeciwstawianie się nasze tej infiltracji może być uznane za dowód sła­
bości i stąd ośmielać wrogą nam agitację” 09.

W związku z powyższymi refleksjami istotne są wnioski natury bar­
dziej ogólnej, dotyczącej całej prasy. Obok propozycji przygotowania usta­
wy zezwalającej na „nadzór nad probolszewickimi wydawnictwami i pro- 
bolszewicką akcją” —  autor notatki Wydziału Prasowego MSZ uważał 
„za najważniejsze i najskuteczniejsze rozwinięcie najszerszej akcji pra­
sowej, która by dostarczała społeczeństwu argumentów w dyspucie na 
temat ZSRR. Słabe omawianie spraw sowieckich — pisał — jest moim 
zdaniem największym brakiem, bowiem nawet niewierzący agitatorowi 
nie ma skąd zaczerpnąć argumentów. I o ile niechęć do wpływów np. 
niemieckich jest u nas tak silna, że nawet przy braku argumentów masa 
zostaje nieprzekonana, o tyle społeczeństwo byłej Kongresówki i Kresów 
dość chętnie wsłuchuje się w powiew idący ze Wschodu. Nie chodzi więc
0 akcję ofensywną antysowiecką — chodzi o akcję defensywną” .

Opinia powyższa świadczy o tym, że poważna część zwłaszcza prasy 
lewicowej pozostawała poza zasięgiem wpływów zarówno MSZ, jak i in­
nych instytucji rządowych.

W sferze oddziaływania MSZ oprócz wymienionej już Agence Interna­
tionale d’information Franco-Polonaise pozostawały także inne instytucje 
prowadzące działalność o charakterze agencji informacyjnych100.

W bezpośredniej zależności od MSZ pozostawał wydawany w USA 
„Biuletyn »Polish Press Information Service«” . Redagowany w języku 
angielskim przez Edwina Weintala, pracownika Ambasady RP w Wa­
szyngtonie, rozprowadzany był przez biuro mieszczące się w Nowym Jor­
ku. Składało się ono z trzech osób: kierownika, pracowniczki biurowej
1 woźnego-gońca. Budżet miesięczny biura wynosił 1460 dolarów. Kierow­
nik pobierał 810 dolarów, pomoc biurowa 185, zaś 300 dolarów pochła­
niał „Biuletyn” , 15 — wydatki biurowe101. Założony został w grudniu 
1931 przez ambasadę z myślą o dotarciu do środowisk intelektualnych 
i inteligenckich USA. Od grudnia 1931 do grudnia 1935 ukazało się 100 
kolejnych numerów „Biuletynu” . Liczba odbiorców wzrosła w tym czasie

»» AAN MSZ, P. VI, w. 117, t. 1, pdt. 44.
100 Nie omawiamy na tym miejscu powiązań z MSZ — PAT, ATE i „Iskry” , 

ponieważ — ze względu na różnorodny charakter działalności tych agencji i różne 
źródła informacji — wymagają one odrębnych rozważań.

101 AMSZ, P. VI, w. 324b, t. 1, pdt. 3.



Z A G R A N IC Z N A  P O L IT Y K A  P R A S O W A  S A N A C J I 567

z 800 do 3000. 50% egzemplarzy trafiało do bibliotek publicznych, 35% — 
do dziennikarzy, publicystów i prelegentów, 15% — do innych osób inte­
resujących się. Polską. Początkowo zamierzano rozprowadzać „Biuletyn” 
w USA. W 1935 r. docierał już także do Kanady, Anglii, Australii i in­
nych krajów anglosaskich, a także — na indywidualne zgłoszenia — do 
Francji (21 egz.), Egiptu, Palestyny i Syrii (13 egz.), Japonii i Chin (9 egz.), 
Argentyny, Brazylii, Szwajcarii, Włoch oraz Gdańska i Polski (35 egz.). 
Kilka placówek (Sztokholm, Meksyk i Winnipeg) rozsyłało „Biuletyn” we 
własnym zakresie. W wyniku przeprowadzonej przez redakcję ankiety 
wśród czytelników 90% odpowiadających domagało się artykułów na te­
mat Pomorza i stosunków polsko-niemieckich. Tym też sprawom poświę­
cono w „Biuletynie” najwięcej miejsca. Redakcja nie ograniczała się do 
rozsyłania „Biuletynu” , ale — opierając się na liście odbiorców — zapo­
znawała ich z innymi wydawnictwami propagandowymi. W latach 1931—
1936 rozesłanych zostało 14 641 egz. tych publikacji, w tym 2211 odpłat­
nie102, co niewątpliwie świadczyło o żywym zainteresowaniu odbiorców 
problematyką polską i o umiejętnej oraz skutecznej działalności redakcji. 
Wyrazem zainteresowania odbiorców były także zgłoszenia telefoniczne 
i osobiste oraz 1215 pisemnych, obejmujących różnorodne zapytania do­
tyczące spraw polskich. Wszystkie artykuły „Biuletynu” stale przedruko­
wywała w polskim tłumaczeniu prasa emigracyjna. Z przytaczanych od­
powiedzi na ankietę wynikało, że materiał zawarty w „Biuletynie” wy­
korzystywany był przez personel i studentów uczelni, przez szkoły, to­
warzystwa międzynarodowe, biblioteki, businessmenów oraz redakcje pe­
riodyków i dziennikarzy.

Za źródło informacji służyły redakcji przede wszystkim takie wydaw­
nictwa, jak „Dziennik Ustaw” , „Monitor” , „Kwartalnik Instytutu Spraw 
Narodowościowych” , oraz przez pewien czas serwis artykułowy „Iskry” . 
W mniejszym stopniu korzystano z prasy polskiej podającej informacje 
szczegółowe. „Polish Press Information Service” spełniał więc rolę biu­
letynu artykułowego, jak się zdaje o stosunkowo dużej wadze gatunkowej.

Bazę informacyjną w działalności prasowo-propagandowej za granicą 
i w kraju stanowiły także: biuletyn ekonomiczny w języku angielskim 
i francuskim oraz tygodniowy „Przegląd Prasy” 103, wydawane przez W y­
dział Prasowy MSZ.

Z początkiem lat trzydziestych podjęto poprzez MSZ próbę koordy­
nowania działalności prasowej za granicą. Rozpoczęła się ona od oceny 
stanu i wartości personelu zajmującego się sprawami prasy oraz finansów

102 Zestaw rozprowadzanych wydawnictw znajduje się w „Biuletynie »Polish 
Press Information Service«” Ambasady RP w Waszyngtonie („Rocznik Historii 
Czasopiśmiennictwa Polskiego”, 1968, t. 7, z. 1, s. 215—216).

юз AAN MSZ, P. VI, t. 266, pdt. 1.



568 E U G E N IU SZ  R U D Z IŃ S K I

dysponowanych na działalność prasową. Stwierdzono małą aktywność 
w działalności referatów prasowych w placówkach dyplomatycznych, brak 
koordynacji poczynań korespondentów zagranicznych oraz niewłaściwe 
bądź nieskuteczne rozchodowanie środków finansowych.

Zmiany organizacyjne w centrali resortu i na placówkach dyploma­
tycznych korelowały z uaktywnieniem polityki zagranicznej MSZ i pro­
wadziły do pozytywnych rezultatów w zakresie sprawności działania służ­
by prasowej. Wiązały się one ściśle z głównymi tendencjami polityki pro­
wadzonej przez kierownictwo resortu. Zaczęło ono wywierać zorganizo­
wany i planowy wpływ zarówno na kontakty prasowe Polski z zagranicą, 
jak i działalność prasy w kraju, szczególnie w zakresie stosunków między­
narodowych.


