
Ireneusz Walaszek

"Głos Lubelski" i jego redakcja w
latach 1913 -1939
Rocznik Lubelski 35, 167-200

2009



I r e n e u s z  W a l a s z e k  
Lublin

„Głos Lubelski" i jego redakcja w latach 1913-1939

„Głos Lubelski” wydawany był na Lubelszczyźnie w latach 1913-1939. Pismo 
związane było z ruchem narodowym i wyrażało poglądy tego kierunku polityczne­
go. Prócz dostarczania informacji swoim czytelnikom, pismo charakteryzowało się 
ostrymi, nieprzejednanymi poglądami politycznymi. Nic też dziwnego, że zasłuży­
ło sobie ono na miano jednego z najbardziej agresywnych dzienników endecji1.

Okres rewolucji w latach 1905-1907 na ziemiach Królestwa Polskiego zbliżył 
szerokie rzesze społeczeństwa do problemów politycznych, a tym samym, przy­
czynił się do wzrostu zainteresowania prasą. Liberalizacja przepisów prasowych 
oraz rozwój oświaty pośród robotników i chłopów spowodował znaczne zwięk­
szenie poczytności pism i rozwoju rynku prasowego2. Tak więc gdy w 1908 r. znie­
siono stan wojenny i prasa Królestwa mogła przemawiać w miarę otwarcie3, liczba 
tytułów prasowych dynamicznie wzrosła. Pojawiło się wiele nowych pism różnych 
opcji politycznych, zarówno ogólnokrajowych, jak i prowincjonalnych. Proces ten 
nie ominął i Lublina, w którym Narodowa Demokracja czyniła starania o pozy­
skanie pisma regionalnego, skierowanego do szerokich mas inteligencji, drobno­
mieszczaństwa i włościan.

Początkowo takim pismem stała się „Gazeta Lubelska”, wydawana w latach 
1876-1905, a następnie jej kontynuacja „Goniec Lubelski”4. Pismo to uległo jed­
nak zawieszeniu w 1906 r., w związku z wydarzeniami rewolucyjnymi na ziemiach 
Królestwa. Następnie miejscowym działaczom Ligi Narodowej udało się pozyskać 
założoną w 1906 r. „Ziemię Lubelską”. Współpraca z jej redakcją trwała kilka lat, 
ale w 1911 r. jej wydawca, przeciwny głoszonej przez Romana Dmowskiego orien­
tacji prorosyjskiej, definitywnie zerwał z nurtem narodowym5. Lubelscy działacze 
Ligi Narodowej nie zrezygnowali jednak z posiadania organu prasowego. Postano­
wili własnymi siłami założyć pismo.

Z początkiem 1913 r. udało im się uzyskać zgodę gubernatora lubelskiego na 
wydawanie i redagowanie gazety6. Formalnie jako wydawca występował Feliks

1 A. Notkowski, Prasa lubelska na tle czasopiśmiennictwa polskiego Drugiej Rzeczypospolitej, „Kwartalnik 
Historii Prasy Polskiej”, R. 22,1983, nr 4, s. 20.

2 J. Łojek, Prasa polska w latach ¡864-1918, Warszawa 1976, s. 89.
3 J. Łojek, J. Myśliński, W. Władyka, Dzieje prasy polskiej. Warszawa 1988, s. 61.
4 J. Łojek, op. cit., s. 92.
5 R. Wojdaliński, Glos Lubelski podczas okupacji austriackiej (1915-1918). Wspomnienie, „Rocznik Historii 

Czasopiśmiennictwa Polskiego”, 1975,1.14, z. 1, s. 93.
6 Decyzję o przyznaniu koncesji władze uzasadniały zadowalającym poziomem spełnienia wszystkich 

przepisów dotyczących druku pisma, Archiwum Państwowe w Lublinie (dalej: APL), Rząd Gubernialny Lubelski



168 Ireneusz Walaszek

Moskalewski7, brat członka Ligi Narodowej Stanisława Moskalewskiego8. Równo­
cześnie pełnił on funkcję redaktora odpowiedzialnego9. W rzeczywistości pismo 
było własnością Komitetu Okręgowego Ligi Narodowej10. Redaktorem naczelnym 
i kierownikiem literackim został doktor Władysław Rogowski. W połowie maja 
zastąpił go natomiast Wacław Kryński, również członek LN i były redaktor „Głosu 
Płockiego”11.

„Głos Lubelski -  pismo tygodniowe”12, bo tak zostało nazwane nowe pismo, 
zaczęło ukazywać się od 22 marca 1913 r. Siedziba redakcji mieściła się na pierw­
szym piętrze kamienicy przy ulicy Gubernatorskiej 10 (obecna ulica im. T. Ko­
ściuszki). Na parterze natomiast mieściła się Drukarnia Ziemiańska, własność 
doktora Edwarda Kunczyńskiego, drukująca „Głos”13.

Redakcja w pierwszym numerze tygodnika pisała: „dążyć będziemy usilnie do 
tego, aby pismo nasze stało się ogniwem ściślej jednoczącem tych wszystkich, co

1867-1918, (dalej: RGL), sygn. 1913, nr 1, s. 25.
7 Feliks Moskalewski, ur. w 1877 r„ zamieszkały w Lublinie. Dyrektor oddziału Warszawskiego Towarzystwa 

Ubezpieczeniowego i współwłaściciel firmy przemysłowo-handlowej „Elibor”. Członek Stronnictwa Narodowo- 
Demokratycznego, Związku Ludowo-Narodowego i Obozu Wielkiej Polski. Udzielał się w wielu organizacjach 
m.in. w Stowarzyszeniu Młodzieży Polskiej, Straży Narodowej, Ochotniczej Straży Ogniowej. Był też prezesem 
okręgu lubelskiego Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół”. Radny miasta Lublina w latach 1918-1919. Był postacią 
kontrowersyjną, przysparzając ND wielu kłopotów. Działał np. w Pogotowiu Patriotów Polskich, konspiracyjnej 
organizacji propagującej hasła antyparlamentarne, nacjonalistyczne i antystrajkowe. Zob. E. Maj, Narodowa 
Demokracja w województwie lubelskim w latach 1918-1928, Lublin 2002, s. 70-71: M. Czyrka, Ratusz zatrzymany 
w czasie. Narodowcy we władzach Lublina w latach 1918-1939, Szczecin 2008, s. 20, 23,31-33, 51, 305.

8 R. Wojdaliński, op. cit., s. 95-96.
9 Redaktor odpowiedzialny w rosyjskim systemie prasowym stanowi! pewnego rodzaju element cenzury 

wewnątrzredakcyjnej. Firmowanie działalności wydawniczej wiązało się z tego powodu z konsekwencjami 
i dlatego nierzadko funkcja ta określana była mianem „redaktora nominalnego”, „tytularnego”, „oficjalnego”, 
„redaktora od kozy”, czy „redaktora od odsiadki”. Zob. FI. Bałabuch, Nie tylko cenzura. Prasa prowincjonalna 
Królestwa Polskiego w rosyjskim systemie prasowym w latach 1865-1915, Lublin 2001, s. 234 i 240.

10 Prasa lubelska: tradycje i współczesność, pod red. J. Jarowiecki, Lublin 1986, s. 71.
11 U. Jakubowska, Prasa Narodowej Demokracji w dobie zaborów, Warszawa-Łódź 1988.S.130Í134. Wacław 

Kryński, ur. 4 XII 1879 r. w Wąsocinie (pow. Nieszawa), zm. 11 I 1924 r. w Warszawie. Ukończył gimnazjum 
w Sosnowcu, studiował architekturę na Uniwersytecie Warszawskim. Członek „Zetu” i „Zjednoczenia”, działacz 
Narodowego Związku Robotniczego i Stronnictwa Narodowo-Demokratycznego. Pracował jako nauczyciel 
matematyki w Płocku, zajął się także publicystyką, otrzymując w 1907 r. stanowisko redaktora „Głosu Płockiego”. 
Z powodu ujawnienia nadużyć administracji rosyjskiej w 1908 r. został skazany na opuszczenie kraju. 
Przebywając w Pradze dokończył studia, a po amnestii 1913 r. powrócił do Królestwa. Pracował w redakcji 
„Gazety Warszawskiej” i „Gazety porannej 2 grosze”, brał również udział w założeniu i prowadzeniu „Głosu 
Lubelskiego”. Po ewakuacji z Królestwa w 1915 r. pracował jako nauczyciel i dyrektor polskiej szkoły żeńskiej 
w Piotrogrodzie. Od 1917 r. działał tam w Komitecie Narodowym Polskim i Radzie Polskiego Zjednoczenia 
Międzypartyjnego. Redaktor „Sprawy Polskiej”, „Dziennika Polskiego” i tygodnika „Wieści z Polski”. Po powrocie 
do kraju w 1919 r., pracował w „Gazecie Warszawskiej" i „Przeglądzie Narodowym”. Od jesieni 1920 r. działacz 
ZLN w Lublinie. W 1922 r. uzyskał mandat poselski z okręgu Puławy-Łuków. W sejmie zasiadał jako prezes 
Komisji Morskiej. Zob. S.p. Wacław Kryński, „Głos Lubelski” (dalej: GL), 13 I 1924, nr 13, s. 2; E. Maj, Związek 
Ludowo-Narodowy1919-1928. Studium z dziejów myśli politycznej, Lublin 2000, s. 149; Posłowie i senatorowie 
Rzeczypospolitej Polskiej 1919-1939. Słownik biograficzny, t. 3, oprać. P. Majewski, red. G. Mazur, Warszawa 2005, 
s. 240.

12 Tytuł gazety prawdopodobnie pochodził od pisma, z którym związana była geneza ruchu narodowo- 
demokratycznego, mianowicie „Głosu”, tygodnika wydawanego w Warszawie w latach 1886-1894. Wiele 
prowincjonalnych dzienników endecji nosiło podobne tytuły np. „Głos Łomżyński”, „Głos Płocki”, „Glos 
Radomski”, „Głos Ziemi Sandomierskiej”, itd.

13 R. Wojdaliński, op. cit., s. 96.



,Głos Lubelski” i jego redakcja w latach 1913-1939 169

jednakowo z nami myślą i czują; pilnie też baczyć będziemy, by przyczyniło się ono 
do krzewienia i utrwalania wskazań, na których [...] winna opierać się praca całego 
narodu, oraz czujna i wytrawna obrona jego interesów. [...] Dobro naszego narodu, 
jako całości oto jedyne kryterium, które stosować będziemy zawsze przy badaniu 
i ocenie zjawisk współczesnego świata”14.

Tygodnik liczył 16 stron. Ozdobiony był winietą artysty malarza K. Kietlicz- 
Rayskiego. Na pierwszych stronach znajdowały się artykuły prasowe o tematyce 
politycznej i społecznej. Następnie znajdowały się działy: „Kronika”, „Książka”, 
„Kronika towarzyska”, „Wiadomości bieżące” i „Najważniejsze wiadomości z tygo­
dnia”. Prócz spraw miejscowych, opisywano również sytuację we wszystkich trzech 
zaborach. Na końcu znajdowały się ogłoszenia reklamowe, choć niektóre pojawia­
ły się też i na wcześniejszych stronach. Kwestii żydowskiej poświecony był dział 
„Judaica”. Numeracja stron była kontynuowana w każdym z numerów tygodnika. 
Cena pisma wynosiła 15 kopiejek za numer, a prenumerata roczna 6 rubli.

Po ukazaniu się 36 numerów, od 1 grudnia 1913 r., pismo zostało przekształco­
ne w dziennik15. Redakcja wyjaśniała, że: „w Lublinie odczuwa się brak pisma co­
dziennego, krzewiącego zdrową myśl narodową w szerokich masach”16. Dziennik 
liczył 4 lub 6 stron.

„Głos” prócz dostarczania czytelnikom informacji lokalnych, a także z kra­
ju i ze świata, prezentował stanowisko polityczne ruchu narodowego. Redakcja 
stwierdzała, że „Głos Lubelski” jest pismem: „o charakterze narodowym i demo­
kratycznym poświęcone narodowi w całości; najpilniejsze zadaniem jest praca 
nad unarodowieniem handlu i przemysłu oraz wzmocnienie stanu powiadania 
w miastach”17.

By pozyskać czytelników pismo reklamowało się jako „najtańszy dziennik pro­
wincjonalny” oraz przez miesiąc redakcja rozsyłała bezpłatne numery do zainte­
resowanych czytelników. Do kupowania i czytania nowego lubelskiego dziennika 
zachęcać mieli także znani i liczni publicyści współpracujący z redakcją18. Dzien­
nik dbał o wysoki poziom merytoryczny publikowanych na swych łamach arty­
kułów i felietonów. Mimo to opinię zszargał mu już w pierwszym miesiącu jego 
istnienia reporter Łuniewski, który spisywał stare artykuły i wiadomości z innych 
czasopism i zamieszczał jako swoje. Po zwróceniu uwagi na ten fakt przez „Kurjer 
Lubelski” i czytelników, redakcja „Głosu” natychmiast zwolniła Łuniewskiego19.

Pomimo, iż endecja była nastawiona prorosyjsko, jej organy prasowe podlegały 
w takim samym stopniu cenzurze jak i inne pisma. Z tego też powodu w lutym 
1914 r. redakcję „Głosu” ukarano 300 rublami grzywny za zamieszczenie urywka 
powieści S. Noyszyckiego pt. „Przedwczoraj”, w którym była wzmianka o rosyj­
skim oficerze, nazwanym „wrogiem i intruzem”20. 15 kwietnia władze nawet za­

14 GL, 22 III 1913, nr 1, s. 1.
15 A. Notkowski, Polska prasa prowincjonalna drugiej Rzeczypospolitej (¡918-1939), Warszawa 1982, s. 

29.
16 Od Redakcyi, GL, 29 XI 1913, nr 36, s. 1.
17 Od Redakcyi, GL, 1 XII 1913, nr 1, s. 1.
18 GL, 1 XII 1913, nr 1, s. 3.
19 Od Redakcyi, GL, 31 XII 1913, nr 28, s. 2.
20 GL, 3 I I 1914, nr 33, s. 3.



170 Ireneusz Walaszek

wiesiły wydawanie „Głosu Lubelskiego”21, ale ukazywał się on nadal pod zmienio­
nym tytułem jako „Życie Lubelskie”. Przez ten czas redaktorem odpowiedzialnym 
i wydawcą była Zofia Guzowska22, a jako właściciela Drukarni Ziemiańskiej poda­
wano Władysława Wójcika. Jednak już od 6 sierpnia jako właściciel drukarni po­
nownie widniał dr Kuńczyńcski, a obok Guzowskiej, jako redaktora i kierownika 
literackiego podawano Wacława Kryńskiego23. Dopiero 9 października pismo po­
nownie powróciło do starej nazwy i z powrotem wydawcą został Feliks Moskalew- 
ski. Redaktorem i kierownikiem literackim „Głosu Lubelskiego” został natomiast 
ziemianin Jerzy Zdziechowski24.

W tym czasie w Europie toczyła się już I wojna światowa. Wywołała ona po­
ważny regres prasy na ziemiach polskich. Na skutek reglamentacji papieru i farby 
drukarskiej, ubytku siły fachowej powołanej do armii, wiele pism pozamykano, 
a pozostałe przeżywały ciężkie chwile. W mniejszym stopniu regres dotknął prasę 
codzienną przychylną danym zaborcom i prasę apolityczną, fachową25. Lubelski 
organ endecji, nastawiony prorosyjsko znajdował się w lepszej sytuacji od pozosta­
łych dzienników lubelskich lecz i on miał poważne problemy. Na przykład w okre­
sie od 18 do 22 września 1914 r. miała miejsce przerwa w wydawaniu „Życia” z po­
wodu „braku papieru i niemożności go sprowadzenia do Lublina”26.

Tak jak strony walczące, tak i prasa polska podzieliła się na dwa obozy. Podzie­
liła się na prasę aktywistów -  ugrupowań proaustriackich, liczących na zwycięstwo 
państw centralnych i na prasę pasywistów -  ugrupowań liczących na zwycięstwo 
Rosji i państw koalicji. „Głos Lubelski” należał do tej drugiej grupy, co nie za­
skarbiało mu zbyt wielu sympatyków, ponieważ na terenie Królestwa przeważały

21 F. Moskalewski w liście od redakcji tłumaczył, iż był zmuszony to zrobić z przyczyn od niego niezależnych, 
ale chcąc się wywiązać względem czytelników i reklamodawców wszedł w porozumienie z właścicielką „Życia 
Lubelskiego” Zofią Guzowską, która objęła wszelkie prawa redakcji „Głosu”. Zob. F. Moskalewski, List do Redakcyi, 
„Życie Lubelskie” (dalej: ŻL(GL)), 15IV 1914, nr 1, s. 1.

22 APL, RGL, sygn. 1914, nr 1, s. 42. Zofia Guzowska, działaczka społeczna, literatka, związana z ruchem 
narodowym. Od samego początku istnienia redakcji „Głosu Lubelskiego”, pracowała w niej na stanowiskach 
administracyjnych i redaktorskich. W 1921 r. z powodów zdrowotnych odeszła z redakcji, pracowała następnie 
w Toruniu w redakcji „Gazety Narodowej” na stanowisku redaktora odpowiedzialnego (w 1.1923-1925). Zob. Zofia 
Guzowska, GL, 17 VII 1921, nr 190, s. 3; W. Pepliński, Prasa toruńska w latach 1920-1939, „Zapiski Historyczne”, 
1983, t. 48, z. 3, s. 146.

23 ŻL(GL), 6 VIII 1914, nr 112, s. 6. Prawdopodobnie wcześniej pełnił tę funkcje nieoficjalnie.
24 U. jakubowska, op. cit., s. 134. Jerzy Zdziechowski, ur. 27 VIII 1880 r. w Rozdołe na Podolu, zm. 25 

IV1975 r. w Krakowie. Studiował w Akademii Handlowej w Antwerpii. Po wybuchu I wojny światowej czynny 
w polskich organizacjach pomocy ofiarom wojny i Komitecie Obywatelskim w Lublinie. Redaktor naczelny „Głosu 
Lubelskiego” od października 1914 r. do lipca 1915 r. Następnie ewakuowany do Rosji, gdzie w latach 1917-1918 
współorganizował Radę Polską Zjednoczenia Międzypartyjnego i korpusy polskie. W niepodległej Polsce działacz 
Związku Ludowo-Narodowego, a później Stronnictwa Narodowego. Jeden z organizatorów nieudanego puczu 
Januszajtisa w 1919 r. W  latach 1922-1927 poseł na sejm i minister skarbu w gabinetach Skrzyńskiego i Witosa. 
Po przewrocie majowym brutalnie pobity w październiku 1926 przez sympatyków Piłsudskiego. W latach 1926- 
1933 członek Rady OWP. Po wybuchu II wojny światowej wyemigrował, powrócił do kraju dopiero w latach 
siedemdziesiątych. Autor wielu prac, głównie z zakresu ekonomii. Zob. Ministrowie Polski Niepodległej 1918- 
1945, red. M. Baumgart, Szczecin 2001, s. 462-464.

25 Nie były one bowiem tak narażone na konfiskaty i inne represje cenzury wojennej. Mogły liczyć też 
na przydziały papieru drukarskiego, którego nie było zbyt wiele na rynku i miały dostęp do oficjalnych źródeł 
informacyjnych władz cywilnych i wojskowych. Prasa opozycyjna była natomiast tego pozbawiona. Zob. J. Łojek, 
J. Myśliński, W. Władyka, op. cit., s. 77.

26 Od Redakcyi, ŻL(GL), 17IX 1914, nr 154, s. 3.



,Głos Lubelski” i jego redakcja w latach 1913-1939 171

wpływy aktywistów. W Lublinie „Głos” musiał dodatkowo konkurować z dwo­
ma innymi polskimi dziennikami „Ziemią Lubelską” i „Dziennikiem Lubelskim”, 
które stały na stanowisku aktywistycznym27. Redakcja „Głosu” nie zrażała się tym 
i nawoływała do zajęcia postawy wyczekiwania28 oraz zamieszczała wszelkie infor­
macje i pogłoski, które stawiały państwa centralne w złym świetle i które mogły 
do nich zniechęcić polskie społeczeństwo29. Było to jednak źle odbierane przez 
mieszkańców Lublina, którzy mieli już dość rządów carskich. „Głos” tracił więc 
czytelników i był coraz bardziej deficytowy. Starano się ratować poczytność pisma 
na różne sposoby, na przykład konkurencyjnymi cenami, akcjami promocyjnymi 
i dodatkami nadzwyczajnymi30. Zamieszczano także ogłoszenia o rannych i zagi­
nionych polskich żołnierzach z armii carskiej oraz otwierając filię redakcji w dziel­
nicy Piaski31. Wszystkie te zabiegi okazały się jednak daremne z powodu porażki 
wojsk rosyjskich na froncie w 1915 r. i zajęcia terenów Królestwa przez wojska 
państw centralnych.

Tuż przed wkroczeniem wojsk austro-węgierskich do Lublina, cała redakcja 
dziennika, na wzór pozostałych endeckich redakcji w Królestwie, opuściła miasto, 
ewakuując się ostatnim pociągiem w głąb Rosji. Dzień później 30 lipca 1915 r. do 
Lublina wkroczyły legiony Piłsudskiego32. Ludność witała je entuzjastycznie, nie­
świadoma stosunku władz państw centralnych do sprawy polskiej. Za znienawi­
dzonymi władzami carskimi nikt nie tęsknił. Narodowa Demokracja ze względu na 
swoją orientację prorosyjską, stała się bardzo niepopularna wśród większości pol­
skiego społeczeństwa, tak więc i „Głos Lubelski” nie cieszył się dobrą sławą. Z dnia 
na dzień sytuacja wydawnictwa stała się katastrofalna. Lubelskie społeczeństwo 
wręcz bojkotowało pismo. Prenumerata „Głosu” spadła do zaledwie 300 egzem­
plarzy, a kolporterzy nie chcieli odbierać niepopularnego dziennika do sprzedaży 
ulicznej. Nierzadkie były przypadki kupowania gazety przez czytelników w celu jej 
ostentacyjnego podarcia i wrzucenia do rynsztoku. Gazetę ponadto już wcześniej 
dręczyły znaczne długi i brak papieru33.

Wobec tak ciężkiej sytuacji i wrogich nastrojów społecznych, miejscowi dzia­
łacze Ligi Narodowej postanowili zamknąć pismo. Zamiar ten jednak udaremnił 
jeden z nowych, młodych członków Ligi. Był nim czołowy przywódca Organiza­
cji Młodzieży Narodowej „Zarzewie”, prezes lubelskich oddziałów Zjednoczenia 
Narodowego i „Sokoła” Ryszard Wojdaliński34. Przekonał on pozostałych działa­

27 J. Łojek, op. cit., s. 287 i 289.
28 ŻL(GL), 2 VIII 1914, nr 103, s. 1; 5 V III1914, nr 111, s. 1.
29 R. Wojdaliński, op. di., s. 104.
30 K. Rej, Prasa lubelska w latach pierwszej wojny światowej. Lublin 2006, mps., praca doktorska, napisana 

pod kierunkiem Jana Lewandowskiego, s. 104-105.
31 Od Administracyi, GL, 18 III 1915, nr 77, s. 2.
32 Prasa lubelska: tradycje..., s. 71.
33 R. Wojdaliński, op. a t ,  s. 94 i 97.
34 A. Notkowski, Prasa lu b e l s k a . .19. Ryszard Feliks Wojdaliński, ur. 18X11891 r. w Warszawie. Ukończy! 

szkolę średnią handlową w Radomiu, a następnie kontynuował naukę w Wyższej Szkole Handlowej (Kursy im. 
Zielińskiego w Warszawie). Jeszcze w Radomiu został przewodniczącym Młodzieży Narodowej. Stanął też na 
czele Młodzieży Zarzewiackiej i Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół” oraz działał w Polskiej Macierzy Szkolnej. 
Za swą działalność w Młodzieży Narodowej w 1910 r. został aresztowany i byl więziony przez trzy miesiące. 
Następnie nadal aktywnie działał z różnymi organizacjami związanymi z Ligą Narodową, do której został przyjęty



172 Ireneusz Walaszek

czy o potrzebie dalszego wydawania pisma i kontynuacji podjętego wysiłku. Zgo­
dził się także poprowadzić jego redakcję35, dzięki czemu dziennik wydawany był 
nadał.

Redakcję poprowadził Wojdaliński, choć pismo podpisywane było nazwiskiem 
Feliksa Moskalewskiego, który przebywał w Rosji, ale wyraził na to zgodę36. Dzięki 
Wojdalińskiemu, pomimo ogromnych trudności finansowych, kadrowych i braku 
dostępu do źródeł informacji, „Głos” nie przestał wychodzić nawet na jeden dzień 
od wkroczenia wojsk austro-węgierskich do Lublina.

Dużym problemem dla dziennika był podział okupacyjny ziem Królestwa Pol­
skiego, zwłaszcza odcięcie komunikacji, a tym samym obiegu informacji pomię­
dzy Lublinem a Warszawą. Ponadto, nieprzychylne stanowisko wobec państw cen­
tralnych powodowało, iż oficjalne komunikaty armii austro-węgierskiej nie były 
udostępniane dziennikowi. Z tego powodu w gazecie ukazywały się tylko skąpe 
wiadomości o wydarzeniach z frontu i z kraju oraz trochę wydarzeń lokalnych. Po­
czątkowo informacje czerpano na dworcu Lubelskim od powracających lub udają­
cych się na front polskich żołnierzy, służących w armii austriackiej oraz z dzienni­
ków krakowskich i wiedeńskich, które ze sobą przywozili. Innym problemem był 
niewielki zapas papieru oraz trudności ze zdobyciem nowego, w związku z czym 
objętość gazety zmniejszono do dwóch stron37. Wobec niechęci kolporterów, Woj­
daliński zorganizował własny kolportaż prasy38.

Trwający bojkot społeczeństwa lubelskiego dziennika endecji i jej prorosyjskie- 
go stanowiska39, wymusił na Wojdalińskim, który zazwyczaj osobiście pisał artyku­
ły programowe40, unikanie polemik i ataków na przeciwników politycznych, dzięki 
czemu nie narażono się także austriackim władzom okupacyjnym. Umiarkowane 
stanowisko „Głosu” oddaliło niebezpieczeństwo zamknięcia wydawnictwa przez 
władze oraz utrzymało nielicznych czytelników.

Taka postawa spowodowała jednak krytykę narodowych demokratów, w tym 
Jana Steckiego, który uchodził za przywódcę lubelskiej endecji41. Zarzucał on Woj-

w lutym 1915 r. Od maja 1914 r. objął posadę korespondenta Syndykatu Rolniczego w Lublinie. Po wkroczeniu 
do miasta wojsk austriackich, objął redakcję „Głosu Lubelskiego” i pozostał na tym stanowisku do lutego 1919 
r. Angażował się także w organizacjach narodowych, w październiku 1915 r. wraz z grupą członków LN założył 
oddział Zjednoczenia Narodowego, którego byl czołowym działaczem i autorem tajnych publikacji, skierowanych 
przeciw państwom centralnym. Udzielał się także w „Sokole” i Klubie Społecznym. W latach 1919-1922 poseł 
Sejmu Ustawodawczego, początkowo w Związku Ludowo-Narodowym, a następnie Narodowym Zjednoczeniu 
Ludowym. Do nowego Sejmu nie wszedł i zaczął pracować w PKO, zajmując różne wyższe stanowiska. W czasie 
okupacji hitlerowskiej prowadził Departament Finansowy Centrali PKO i położył duże zasługi w obronie PKO 
przed likwidacją. Po wojnie nadal pracował w PKO do 1954 r„ był m.in. dyrektorem Oddziału Wojewódzkiego 
w Katowicach. Autor wspomnień i prac dotyczących okresu I wojny światowej i Sejmu Ustawodawczego. Zob. R. 
Wojdaliński, op. cit., s. 104; E. Maj, Narodowa Demokracja..., s. 44; Zarzewie 1909-1920. Wspomnienia i materiały, 
Warszawa 1973, oprać. A. Garlicka, A. Garlicki, s. 262-263.

35 R. Wojdaliński, op. cit., s. 95.
36 Ibidem, s. 96.
37 Ibidem, s. 97.
38 Ibidem, s. 102-103.
39 Ibidem, s. 98 i 104.
40 Prasa lubelska: tradycje.... s. 73.
41 U. Jakubowska, op. cit., s. 189.



,Głos Lubelski” i jego redakcja w latach 1913-1939 173

dalińskiemu odejście od „narodowej” linii czasopisma42. Dlatego też we wrześniu 
postanowiono zastąpić go kimś, kto nie bałyby się polemik i ataków na przeciwni­
ków politycznych. Nowym redaktorem został powiatowy doktor weterynarii Józef 
Guzowski, któremu w prowadzeniu pisma pomagała żona Zofia, współpracująca 
już uprzednio z redakcją „Głosu”. Jednak podjęta przez nich oraz Jana Steckiego 
krytyka idei legionowej i samego Piłsudskiego, spowodowała 28 września najście 
na siedzibę redakcji rozjuszonych legionistów przebywających w Lublinie. W wy­
niku najścia lokal redakcji został zdemolowany, a Guzowscy43 zrezygnowali z pro­
wadzenia pisma. Członkowie Ligi Narodowej chcąc nie chcąc, musieli od paź­
dziernika 1915 r. powierzyć tą rolę ponownie Wojdalińskiemu, gdyż nikt inny do 
tego się nie kwapił44.

W tym czasie Wojdaliński był już sekretarzem Zjednoczenia Narodowego45. 
Poprowadził dziennik tak jak poprzednio, w sposób umiarkowany wypowiada­
jąc się na tematy polityczne i nie narażając się władzom okupacyjnym, czy akty­
wistom. Dzięki temu gazeta nadal wychodziła i powoli odzyskiwała czytelników. 
Przetrwała nawet lubelski strajk zecerów w grudniu 1915 r., głównie dzięki kie­
rownikowi drukarni Romanowi Bojankiewiczowi, który sam obsługiwał maszy­
ny46. Od połowy stycznia 1916 r., Wojdaliński podpisywał się jako redaktor i kie­
rownik literacki „Głosu”. Wojdaliński ostrożnie podchodził do kwestii narodowej 
w swych artykułach, ze względu na austriacką cenzurę. Cenzura ta nie była jednak 
zbyt dokuczliwa47. Znacznie gorszym utrudnieniem dla „Głosu” w zdobywaniu 
informacji było odcięcie Lubelszczyzny od Warszawy, która znajdowała się pod 
okupacja niemiecką. Dopiero porozumienie pocztowe z 1917 r., które uregulowa­
ło wymianę prasy pomiędzy obu okupacjami48 poprawiło ten stan rzeczy. Prasa 
Królestwa w tym i „Głos” korzystała zazwyczaj ze źródeł pośrednich, na przykład 
z dzienników wiedeńskich oraz z agencji: Wschodnio-Europejskiej Agencji Tele­
graficznej, Biura Wiadomości Dziennikarskich i Polskiego Biura Prasowego, po­
wstałego w 1917 r. przy Tymczasowej Radzie Stanu49.

Za czasów rosyjskich „Głos” był pismem deficytowym. Jednak dzięki Woj­
dalińskiemu, który oszczędnie i rozsądnie kierował redakcją, od stycznia 1916 
r. bilans miesięczny wyszedł dodatni i sytuacja finansowa poprawiała się. Pismo 
odzyskiwało starych czytelników i pozyskiwało nowych. Poprzez napiętnowanie

42 E. Maj, Narodowa Demokracja..., s. 99.
43 Zofia Guzowska nadal pisywała do „Głosu Lubelskiego”.
44 R. Wojdaliński, op. cit., s. 100-101.
45 E. Maj, Narodowa Demokracja..., s. 99.
46 R. Wojdaliński, op. cit., s. 102.
47 Wraz z wkroczeniem do Lublina wojsk austriackich i utworzeniem w mieście stolicy „wojskowego 

generałgubernatorstwa”, nadzór nad prasą wykonywała Komenda Obwodowa wojsk cesarsko-królewskich. 
Austriacy zatrudniali do nadzoru cenzorskiego urzędników galicyjskich -  Polaków. Pierwszym był dr Witold 
Lewicki, polityk, ekonomista, dziennikarz i publicysta ze Lwowa. W 1917 r. zastąpił go dr Alfred Wysocki, 
późniejszy ambasador Polski w Sztokholmie i Berlinie. Cenzura w ich rękach nie była dokuczliwa dla lubelskich 
publicystów. Cenzorzy dbali jedynie o to by nie obrażać rządów państw centralnych. Przed wydrukiem należało 
przynieść 3 egzemplarze nowego numeru gazety do Komendy Obwodowej, gdzie cenzorzy wydawali zgodę na 
wydruk bądź skreślali określone teksty. Zezwalano jednak na druk z „białymi plamami". Zob. Prasa lubelska: 
tradycje..., s. 72.

48 Ibidem.
49 J. Łojek, J. Myśliński, W. Władyka, op. cit., s. 80.



174 Ireneusz Walaszek

sprzedaży nieruchomości Żydom, tworząc „czarne” listy osób, które to uczyniły50, 
pozyskiwano poparcie polskiego drobnomieszczaństwa. Od października 1916 r. 
za pośrednictwem Komitetu Polskiego w Sztokholmie, „Głos” nawiązał kontakt 
z polskimi gazetami w Rosji. Pozwoliło to, na zamieszczanie i przedrukowywanie 
ogłoszeń czytelników, których bliscy znajdowali się w Rosji i przekazywaniu wia­
domości rozdzielonym rodzinom51. Wszystkie te działania spowodowały poprawę 
poczytności „Głosu”. Zwiększono także ilość stron z 2 do 4, a w niedziele i święta 
nawet do 8. Do końca 1918 r. pismo spłaciło wszelkie długi, nie zalegało z pen­
sjami i poborami, zakupiło nowe czcionki do maszyn drukarskich i miało zaosz­
czędzonych 105 tys. koron52. Redakcja dziennika objęła także w zarząd Drukarnię 
Ziemiańską53 w związku z powołaniem jej właściciela doktora Kunczyńskiego do 
armii carskiej54.

Należy zaznaczyć, iż prasa Narodowej Demokracji mogła trudności finansowe 
pokonać znacznie szybciej niż reszta prasy, ze względu na pomoc sfer ziemiań- 
stwa, które było silnie z tą opcją polityczna związane55. „Głos” również otrzymał 
pewne wsparcie z tej strony, jednak zasługa odratowania pisma przypada głównie 
Wojdalińskiemu. Udało mu się pozyskać nie tylko środki na utrzymanie gazety, 
ale i zdobył on stałych reklamodawców, dzięki czemu gazeta się usamodzielniła 
i mogła utrzymać niskie ceny w sprzedaży i prenumeracie. W czasach rosyjskich 
pismo w sprzedaży ulicznej kosztowało 2 kopiejki, natomiast roczna prenumerata 
z odnoszeniem do domu na terenie miasta 3 ruble i 60 kopiejek, dostarczane na 
prowincję 5 rubli i 40 kopiejek. Pod okupacją austriacką odpowiednio pojedynczy 
numer kosztował 4 halerze, a roczna prenumerata 7 koron i 20 halerzy. W czasie 
wojny z powodu wzrostu cen papieru i farby, cena stopniowo rosła. Od maja 1916 
r. cena numeru w sprzedaży ulicznej podniosła się do 6 halerzy, a roczna prenu­
merata do 10 koron56. W 1918 r. natomiast w sprzedaży ulicznej kosztowało 20 ha­
lerzy, roczna prenumerata wynosiła 54 korony na terenie Lublina, a na prowincji 
60 koron57.

„Głos” w tym okresie reklamował się jako: „największe, najpoczytniejsze i naj­
tańsze z pism prowincjonalnych w Królestwie Polskim (...) jest wyrazicielem zdro­
wej opinii narodowej i demokratycznej, oświetlające sprawy polityczne i wypadki 
bieżące ze stanowiska potrzeb i korzyści społeczeństwa polskiego. W momencie 
dzisiejszym za najważniejszy cel i sprawdzian pracy publicznej uważa zdobycie 
niepodległości i zjednoczenia Polski”58.

50 R. Wojdaliński, op. cif., s. 107.
51 Ibidem, s. 108.
52 Ibidem, s. 102-103.
53 Ibidem, s. 96.
54 Doktor Edward Kunczyński ziemianin, działacz oświatowy i kulturalny, członek stronnictwa ND, zmarł 

w szpitalu wojskowym w Bobrujsku w sierpniu 1917 r. Zob. S.p. dr. Edward Kunczyński, GL, 30 V III1917, nr 239, 
s. 2-3.

55 R. Kowalczyk, Wczoraj i dziś prasy lokalnej w Polsce, Poznań 2002, s. 120.
56 Od Redakcyi, GL, 30 IV 1916, nr 117, s. 1.
57 R. Wojdaliński, op. cit., s. 103. Kurs wymienny w 1915 r. wynosił 1 kopiejka = 2 halerze, 1 rubel = 2 

korony.
58 GL, 9 I 1918, nr 9, s. 4.



,Głos Lubelski” i jego redakcja w latach 1913-1939 175

Sukces „Głosu” był zasługą jego redaktora Wojdalińskiego, który wykazał się 
dużym talentem organizatorskim i bardzo sprawnie zarządzał pismem. Doskonale 
również wyczuł nastroje społeczeństwa, dopasowując do nich stanowisko politycz­
ne „Głosu”. Początkowo, umiarkowanym stanowiskiem w kwestiach politycznych, 
a następnie, gdy okupacja austriacka stawała się coraz dokuczliwsza, a zwycięstwo 
państw koalicji coraz bardziej realne, coraz ostrzejszym, przez co popularność 
dziennika rosła z roku na rok. „Głos Lubelski” na przykład nie zaprzeczał znacze­
nia aktu 5 listopada 1916 r. wydanego przez państwa centralne, poruszającego spra­
wę niepodległości Polski. Uważał jednak to za etap przejściowy w walce o wolną 
Polskę, a sprawa niepodległości mogła być rozwiązana tylko na płaszczyźnie mię­
dzynarodowej59. Takie stanowisko „Głosu” zyskiwało mu tylko sympatię czytelni­
ków. Dodatkowo w wyborach samorządowych w listopadzie 1916 r. pismo poparło 
Centralny Komitet Wyborczy, dzięki czemu wyszło z izolacji politycznej60. „Głos” 
coraz silniej oddziaływał na społeczeństwo Lubelszczyzny i wysuwał coraz śmiel­
sze żądania w sprawie polskiej. W ostatnim roku wojny, gdy państwa centralne za­
warły pokój z Ukrainą przyznając jej Chełmszczyznę, „Głos Lubelski” zareagował 
ostrymi atakami i wydał nieocenzurowaną odezwę do strajku, za co władze skon­
fiskowały kilka numerów61. Z kolei, gdy Niemcy jesienią 1918 r. poprosiły o pokój 
prezydenta Stanów Zjednoczonych W. Willsona, „Głos” zaczął się domagać utwo­
rzenia rządu trój zaborowego, opartego na porozumieniu wszystkich stronnictw. 
Postulaty te drukował aż do powołania rządu I. J. Paderewskiego62.

W momencie odzyskania przez Polskę niepodległości ruch wydawniczy na Lu- 
belszczyźnie znacznie się rozwinął. Okupacja austriacka nie wyrządziła większych 
strat miejscowemu przemysłowi wydawniczemu, choć wciąż było wiele niedo­
statków. Brak było nowoczesnych maszyn i wykwalifikowanej kadry drukarskiej 
i dziennikarskiej. Jednak zapał wydawnictw i społeczne zapotrzebowanie na infor­
macje, przezwyciężyło te trudności63, czego dobrym przykładem był sam „Głos”.

W 1918 r. „Głos Lubelski” wiódł prym na Lubelszczyźnie. Był największym pi­
smem w Lublinie i cieszył się dużym powodzeniem wśród czytelników ze względu 
na orientację związaną ze zwycięską koalicją, która gwarantowała Polakom odzy­
skanie niepodległości. Pismo borykało się jednak z własną identyfikacją ideową. 
W coraz mniejszym stopniu było identyfikowane z ruchem narodowym ze wzglę­
du na ostrożne stanowisko redaktora Wojdalińskiego w podejmowaniu polemiki 
z innymi pismami i umiarkowane poglądy polityczne. Dla przykładu, czołowy ide­
olog Narodowej Demokracji, redaktor „Gazety Warszawskiej” Zygmunt Wasilew­
ski w rozmowie z politykami endeckimi, „nie umiał podać pokrewnych organów 
na prowincji”, a redaktor „Kuriera Porannego” ze zdumieniem przyjął, że organem 
endecji w Lublinie jest „Głos” a nie „Ziemia Lubelska”64.

59 R. Wojdaliński, op. cit., s. 105.
60 Ibidem, s. 105-106.
61 Ibidem, s. 112.
62 Ibidem, s. 114.
63 P. Mazur, Szkolnictwo na Lubelszczyźnie w świetle prasy lokalnej 1918-1939, Lublin 2004, s. 39.
64 E. Maj, Narodowa Demokracja..., s. 102.



176 Ireneusz Walaszek

Wojdaliński wkrótce opuścił redakcję, gdyż w styczniu 1919 r. w wyborach do 
Sejmu Ustawodawczego uzyskał mandat poselski i przeniósł się do Warszawy65. 
Ostatni numer pisma podpisał 5 lutego66. Przez krótki okres redaktorem naczel­
nym „Głosu Lubelskiego” był Stanisław Majewski, przychylnie oceniany przez 
środowisko narodowe w Lublinie. W połowie roku jednak i on przeniósł się do 
Warszawy jako stały współpracownik „Gazety Warszawskiej”67. Swoją funkcje 
przekazał w lipcu 1919 r. Stanisławowi Sasorskiemu, który podobnie jak Wojda­
liński był członkiem „Zarzewia” i od kilku lat współpracował z pismem. Wcześniej 
redagował organ prasowy „Zarzewia” o tej samej nazwie i pisywał do „Kuriera 
Lwowskiego”68. Poprowadził on pismo w trudnym okresie wojny o granice Polski. 
Jako wydawcę nadal podawano Feliksa Moskalewskiego.

Sasorski poprowadził redakcję „Głosu” zgodnie ze stanowiskiem polskiej pra­
wicy, sprzeciwiając się radykalnym reformom społecznym, choć w 1920 r. zastrze­
gał, że „Głos” jest ideowym, ale nie formalnym wyrazicielem obozu narodowego69. 
Redakcja „Głosu Lubelskiego” wyrażała jednak poglądy Związku Ludowo-Naro­
dowego od samego początku istnienia partii. Związek powołała grupa posłów na­
rodowych w lutym 1919 r. Była to organizacja grupująca w swych założeniach ogół 
prawicowych środowisk politycznych, lecz na skutek licznych rozłamów i secesji, 
nie udało się jej zrealizować założonego celu. Związek następnie przekształcił się 
w jednolitą partię na wzór Stronnictwa Narodowo-Demokratycznego70. Od 1928 
r. kontynuatorką ZLN stało się natomiast Stronnictwo Narodowe.

Gazeta pisała o konieczności odzyskania wszelkich ziem etnicznie polskich 
oraz dawnych kresów Rzeczypospolitej. Opowiadała się za państwem jednoli­
tym, w którym dominowałby żywioł polski. Mobilizowała do wysiłku i ofiarno­
ści na rzecz młodego państwa i silnej armii. Potępiała zaś wszelkie ruchy lewico­
we, upatrując w nich działań wrogich Polsce. Redakcja „Głosu” nie tylko słowem

65 Wojdaliński uzyskał mandat poselski, po tym jak Ignacy Paderewski, który również startował 
w wyborach z lubelskiej listy narodowej, zrzekł się mandatu, a następnym w kolejności na liście wyborczej był 
Wojdaliński. Zob. Prezydent Paderewski zrzeka się mandatu z Lublina, GL, 2 II 1919, nr 32, s. 2.

66 R. Wojdaliński, op. cit., s. 115.
67 E. Maj, Narodowa Demokracja..., s. 99.
68 Od Redakcji, GL, 17 VII 1919, nr 191, s. 2. Stanislaw Sasorski, ur. 1887 r. w Jarosławiu, zm. w 1943 r. 

Ukończył wydział filozoficzny uniwersytetu we Lwowie. Działacz „Pętu" i „Zetu” we Lwowie, jeden z założycieli 
„Zarzewia” i pierwszy redaktor tej organizacji (w latach 1909-1912), członek Polskiego Związku Wojskowego. 
W 1910 r. aresztowany przez władze rosyjskie. W czasie I wojny światowej w armii austriackiej. Wysłany w lutym 
1916 r. do Chełma nawiązał kontakt z redakcją „Głosu Lubelskiego”, pisując artykuły pod pseudonimem „Civis”. 
Współpracował także z redakcją „Kuriera Lwowskiego” i „Głosu Ziemi Chełmskiej”. Po upadku monarchii 
habsburskiej porzucił służbę wojskową i przeniósł się do Lublina, gdzie został stałym współpracownikiem „Głosu 
Lubelskiego”. W 1919 r. został przyjęty do Ligi Narodowej i Związku Ludowo-Narodowego. W lutym 1919 r. 
objął redakcję „Głosu” jako zastępca, a od łipca pełnił funkcję redaktora naczelnego. Na początku 1921 r. popadł 
w konflikt z działaczami LN, w związku z czym został z niej usunięty, stracił także stanowisko redaktorskie. 
Następnie przeszedł do Narodowego Zjednoczenia Ludowego, a później do Narodowo-Chrześcijańskiego 
Stronnictwa Ludowego. Pracował w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w Warszawie i równocześnie był 
współredaktorem pisma „Drogi Polski", organu Towarzystwa Rozwoju Ziem Wschodnich. W następnych latach 
pełnił funkcję dyrektora ZUS w Poznaniu i sekretarza generalnego ZUS. Zob. Zarzewie 1909-1920..., s. 160; E. 
Maj, Narodowa Demokracja..., s. 81-82, 91-92; M. Ryba, Naród a polityka. Myśl społeczno polityczna twórców 
ruchu narodowego w okresie międzywojennym. Lublin 1999, s. 16.

69 „Nawiązanie kontaktu z  jedną z partii prawicowych’’, GL, 3 0 1 1920, nr 30, s. 2.
70 J. Holzer, Mozaika polityczna Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 1974, s. 111-112.



,Głos Lubelski” i jego redakcja w latach 1913-1939 177

przyczyniała się do odbudowy ojczyzny. Zbierała pieniądze i przeznaczała własne 
fundusze na rzecz państwa, wojska i społeczeństwa. W czasie wojny polsko-bol­
szewickiej Sasorski i Moskalewski należeli i udzielali się w Komitecie Obrony Na­
rodowej. W chwili największego zagrożenia państwa polskiego, cześć personelu 
walczyła w szeregach armii. Z tego powodu, przy braku zecerów w Drukarni Zie­
miańskiej, „Głos” musiał zmniejszyć swoją objętość w sierpniu 1920 r. do dwóch 
stron i skupiał się wyłącznie na podawaniu telegramów71. Nadmienić trzeba, iż 
„Głos Lubelski” w tym samym roku przejął drukarnię „Ziemiańską” mieszczącą się 
w budynku redakcji „Głosu” na ul. T. Kościuszki 10, na parterze. Formalnie jako 
właściciela drukarni zapisano hrabiego Antoniego Rostworowskiego72.

„Głos Lubelski” pomimo toczącej się wojny polsko-bolszewickiej, nie rezygno­
wał z ataków na mniejszości narodowe, lewicę i innych przeciwników politycz­
nych z marszałkiem Józefem Piłsudskim na czele. Krytykowano w szczególności 
jego plany federacyjne i obarczano niepowodzeniami na froncie, co ściągnęło na 
dziennik uwagę władz wojskowych. We wrześniu 1920 r. Sekcja Polityczno-Pra- 
sowa Oddziału II Informacyjnego stacjonującego wtedy w Lublinie Dowództwa 
3 Armii WP oceniła „Głos Lubelski” jako organ „do polityki Belwederskiej wrogo 
nastawiony (...) wzbudzający i potęgujący niezadowolenie, a nawet wrogi stosu­
nek do wojskowości”. Z inicjatywy II Oddziału komisarz rządowy sprawował nad 
dziennikiem zaostrzony nadzór cenzorski73. Zapewne dlatego we wrześniu 1920 r. 
pismo popadło w niełaskę władz cenzorskich i zostało zawieszone na trzy dni, po 
czym dzięki interwencji wojewody lubelskiego uzyskało zezwolenie na dalszą pu­
blikację. Pismo zawiesił komisarz Rączka, sprawujący cenzurę wojskową wprowa­
dzoną od lipca tegoż roku, z powodu dopatrzenia się w kilku artykułach „Głosu” 
znamion przestępstwa74. Zarzuty były jednak bardzo błahe. W okresie zawiesze­
nia (21-23 września) redakcja wydawała jednak i tak jednodniówki pod nazwami: 
„Życia Lubelskiego”, „Echa Lubelskiego” i „Słowa Lubelskiego”.

Dziennik atakował nawet swojego dawnego redaktora Ryszard Wojdalińskiego. 
Miano mu za złe, że będąc posłem sejmu ustawodawczego związał się z Narodo­
wym Zjednoczeniem Ludowym, a we wrześniu 1920 r. wystąpił z Ligi Narodo­
wej. Opowiadał się ponadto za koncepcją odbudowy Ukrainy i poparł wyprawę 
kijowską Piłsudskiego75. Szybko stał się więc celem ataków Związku Ludowo- 
Narodowego, a tym samym „Głosu Lubelskiego”. W jego obronie w Lublinie wy­

71 Od Redakcji, GL. 12 VIII 1920, nr 217, s. 2.
72 P. Gdula, Drukarstwo lubelskie, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska", Sec. F, 1953, vol. 8, 

s. 87. Antoni Jan Feliks Rostworowski, ur. 27 XII 1871 r. w Milejowie, zm. 6 XI 1934 r. w Krynicy. Ziemianin, 
nosił tytuł hrabiego, właściciel kilku majątków ziemskich i cukrowni. W 1895 r. ukończy! studia rolnicze w Halle, 
a w rok później uzyskał doktorat. Członek Ligi Narodowej, od 1913 r. prezes PTK w Lublinie, współzałożyciel 
„Głosu Lubelskiego”, który następnie wspomaga! finansowo. W 1914 r. powołał Muzeum Lubelskie, w czasie 
I wojny światowej współpracował z Komitetem Narodowym Polskim. Po wojnie członek Związku Ludowo- 
Narodowego, w którym zasiadał w zarządzie Komitetu Wojewódzkiego oraz członek Obozu Wielkiej Polski. 
W 1922 r. otrzymał tytuł szambelana papieskiego, skarbnik KUL. Długoletni prezes Lubelskiego Towarzystwa 
Rolniczego. Zob. T. Radzik, Rostworowski Antoni fan Feliks, [w:] Słownik Biograficzny Miasta Lublina, t. 2, pod 
red. T. Radzika, A.A. Witusika, J. Ziółka, Lublin 1996, s. 216-217; GL, 9 XI 1934, nr 307, s. 1.

73 A. Notkowski, Prasa lubelska..., s. 21.
74 Z powodu zawieszenia „Głosu Lubelskiego”, GL, 2 4 IX 1920, nr 257, s. 3.
75 E. Maj, Narodowa Demokracja..., s. 102-103.



178 Ireneusz Walaszek

stąpiła „Ziemia Lubelska”76, oficjalnie niezależna, ale sympatyzująca z NZL oraz 
zwolennikami Piłsudskiego77. Doprowadziło to do ostrych zatargów obu pism 
między sobą, w które „Głos” tak się zaangażował, że nawet na pewien czas zrezy­
gnował z polemiką z żydowskim „Lubliner Tugblat”78.

Wraz z zakończeniem działań wojennych, praca w redakcji powróciła do nor­
malnego stanu. W październiku 1920 r. zespół redakcyjny liczył 4 redaktorów, 2 
korektorki, 4 reporterów i miał licznych korespondentów w kraju, a nawet za gra­
nicą79. Jednak wraz z początkiem lat dwudziestych redakcję zaczęły trapić częste 
zmiany personalne na stanowisku redaktora i wydawcy „Głosu Lubelskiego”.

Redaktor naczelny Stanisław Sasorski funkcję swą sprawował do lutego 1921 
r., kiedy to popadał w konflikt z grupą działaczy Ligi Narodowej i został odsu­
nięty od prowadzenia gazety80. W tym samym czasie, razem z Sasorskim, Feliks 
Moskalewski zrzekł się swoich praw wydawcy i przekazał je współpracującemu 
z gazetą prawnikowi Edwardowi Rettingerowi81. Jak sam napisał zrobił to z powo­
dów osobistych82. Początkowo jednak redaktorem i wydawcą został profesor Leon 
Waściszakowski83, ale tylko do 11 maja, gdyż z powodu licznych obowiązków wy­
kładowcy akademickiego nie był w stanie dłużej poprowadzić pisma84. Przez kolej­
ne cztery miesiące funkcję wydawcy i redaktora naczelnego sprawował Rettinger, 
po czym przekazał stanowisko redaktora naczelnego Wilhelmowi Kulikowskie­
mu, pozostając tylko oficjalnym wydawcą gazety. Zapewne podyktowane to było

76 W okresie od 21 XI 1923 r. do 21 V1925 r. pismo to nosiło nazwę „Nowa Ziemia Lubelska”. Zob. ibidem, 
s. 185.

77 Ibidem, s. 102 i 185.
78 Ibidem, s. 103.
79 Narodziny felietonu, GL, 17 X 1920, nr 280, s. 2-3.
80 E. Maj, Narodowa Demokracja..., s. 99.
81 Edward Rettinger, ur. w 1888 r„ zm. w 1953 r. w Warszawie. Adwokat, od 1912 r. w Lidze Narodowej. 

W czasie I wojny światowej sprawował nadzór nad uchodźcami wojennymi w Kijowie, jako pełnomocnik 
Centralnego Komitetu Obywatelskiego. W 1919 r. współtworzył Związek Ludowo-Narodowy na terenie 
województwa Lubelskiego. Czołowy działacz miejscowego ZLN, OWP i SN, angażował się ponadto niemal we 
wszystkich endeckich organizacjach pomocniczych, działających na terenie Lubelszczyzny. Radny miasta Lublina 
w latach 1927-1939. Zob. ibidem, s. 69-70; M. Czyrka, op. cit., s. 22,35,98,377-378; S. Grabski, Pamiętniki, t. 2, 
do druku przygotował i wstępem opatrzył W. Stankiewicz, Warszawa 1989, s. 312.

82 GL, 2 7 II 1921, nr 57, s. 2; 6 III 1921, nr 63, s. 2.
83 Leon Bernard Waściszakowski (vel Waściszewski), ur. 20 VIII 1886 r. w Rudzie koło Mińska 

Mazowieckiego, zm. 22 III 1935 r. w Warszawie. Szkołę średnia ukończył w Warszawie, a następnie studiował 
na Uniwersytecie w Kijowie i na Wydziale Agronomicznym Instytutu Gospodarstwa Wiejskiego i Leśnictwa 
w Puławach, gdzie także pracował jako asystent. W czasie I wojny światowej przebywał w Rosji, pracując 
w Centralnym Komitecie Obywatelskim Królestwa Polskiego i w Biurze Statystycznym Rady Zjazdów Polskich 
Organizacji Pomocy Ofiarom Wojny. W latach 1918-1935 zaangażowany na KUL jako profesor nadzwyczajny, 
wykładał statystykę i politykę ekonomiczną. Prowadził także wykłady na SGGW i pełnił funkcję naczelnika 
Wydziału Statystycznego Ubezpieczalni Społecznej w Warszawie. Członek ZLN, wiatach 1921-1922 i 1927-1928 
pełnił funkcję redaktora naczelnego „Głosu Lubelskiego” oraz był udziałowcem wydawnictwa w okresie 1922- 
1931 r. Na łamach „Głosu” udzielała się także jego żona (anina, która pisała liryki i wiersze patriotyczne. Zob. 
G. Karołewicz, Nauczyciele akademiccy Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w okresie międzywojennym, t. 2, 
Lublin 1994, s. 231-232; A. Paczkowski, Prasa polska wiatach 1918-1939, Warszawa 1980, s. 119; R. Dobrowolski, 
Akademicka młodzież obozu narodowego w Lublinie w latach 1919-1939, Toruń 2006, s. 72; K. Bielski, Most nad 
czasem, Lublin 1963, s. 75-76; Od wydawnictwa, GL, 7 1 1922, nr 7, s. 1; Od Wydawnictwa, GL, 6 XI 1927, nr 305, 
s. 4.

84 A. Notkowski, Prasa lubelska..., s. 19; Od Redakcji i Wydawnictwa, GL, 11 V 1921, nr 124, s. 2.



,Głos Lubelski” i jego redakcja w latach 1913-1939 179

względami zawodowymi, gdyż Rettingerowi ciężko było połączyć kierownictwo 
redakcją z pracą prawnika. Kulikowski jako historyk i bibliograf, mając większe 
doświadczenie redaktorskie, prowadził bowiem w czasie wojny „Dziennik Kijow­
ski” i „Przegląd Polski” w Kijowie85, o wiele lepiej nadawał się na to stanowisko. 
Pierwszy numer „Głosu” podpisał 11 września, ale i on wkrótce opuścił gazetę. 
W styczniu 1922 r. przekazał stanowisko redaktora naczelnego ponownie Leonowi 
Waściszakowskiemu. Wyodrębniono równocześnie funkcję redaktora odpowie­
dzialnego, którą powierzono działaczowi narodowemu Romanowi Śląskiemu, by­
łemu redaktorowi i wydawcy „Przewodnika Administracji Polskiej”86.

„Głos” w tym czasie nadal popierał program polityczny Związku Ludowo-Na­
rodowego, a także przedstawiał na swych łamach życie wewnętrzne w partii i jej 
przybudówek. Powiązania redakcji z partią były na tyle silne, że wkrótce postano­
wiono połączyć władze czasopisma z lokalnym kierownictwem partii87. Skutkiem 
tego zmieniona została formy prawna wydawnictwa. Dnia 2 sierpnia 1922 r. wy­
dawnictwo przekształcono w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, dysponu­
jącą 30 udziałami. Zastrzeżono, że w skład udziałowców zawsze będzie wchodził 
aktualny prezes lubelskiej ZLN (później SN)88. Strukturę organizacyjną i perso­
nalną spółki ustalały bezpośrednio lubelskie władze ZLN, zacieśniając w ten spo­
sób powiązania dziennika z partią. W dzienniku pojawiła się w związku z tym 
od lutego 1924 r. nowa rubryka „Z życia Związku Ludowo-Narodowego”89, gdzie 
publikowane były informacje o zebraniach, zjazdach, wiecach politycznych partii, 
co sprawiało, że „Głos Lubelski” do pewnego stopnia wypełniał funkcje biuletynu 
wewnętrznego partii90.

Pierwszy skład spółki składał się z profesora Uniwersytetu Lubelskiego Leona 
Waściszakowskiego, ziemianina i prezesa lubelskiego ZLN hrabiego Antonie­
go Rostworowskiego oraz adwokata Romana Zaręby. Każdy z nich dysponował

85 Do czytelników, GL, 11IX 1921, nr 245, s. 2.
86 Od wydawnictwa, GL, 7 I 1922, nr 7, s. 1. Roman Śląski, ur. 13 II 1886 r. w roku w Wyżniance (pow. 

kraśnicki), zm. 30IV1963 r. w Lublinie. W szkole średniej został aresztowany i osadzony na Zamku Lubelskim za 
udział w strajku szkolnym w 1905 r. Dalszą naukę kontynuował w Brukseli, gdzie w 1916 r. ukończył ekonomię 
i studia z zakresu księgowości. Po studiach krótko pracował w Bibliotece Czartoryskich w Paryżu. Tam też poznał 
Dmowskiego i nawiązał kontakty z Komitetem Narodowym Polskim. Po powrocie do kraju w marcu 1917 r. 
rozpoczął pracę w lubelskim Magistracie w dziale budżetowym. W latach 1917-1927 i 1929-1939 pełni! funkcję 
naczelnika Wydziału Finansowego Magistratu, przyczyniając się do rozciągnięcia amerykańskiej pożyczki 
Towarzystwa „Ulen and Company” na realizację inwestycji komunalnych w mieście. Członek ZLN i SN, m.in. 
wiceprezes Zarządu Wojewódzkiego ZLN. Od 1919 r. był redaktorem „Głosu Lubelskiego”, a w latach 1922-1924 
jego redaktorem naczelnym. Reprezentował umiarkowane poglądy polityczne. Działał w licznych organizacjach 
społecznych m.in. w Towarzystwie Pomocy Polonii Zagranicznej, Lidze Morskiej i Kolonialnej, Towarzystwie 
Ekonomicznym, Towarzystwie Muzycznym. Od 10 X 1939 r. do 1 VIII 1941 sprawował funkcje prezydenta 
Lublina, następnie usunięty i osadzony przez Niemców na Zamku Lubelskim. Zwolniony w 1943 r. Po wojnie 
nadal pracował w Magistracie i wykładał na KUL. W 1946 r. więziony za przynależność do SN, w którym 
kierował wydziałem propagandy. W następnych latach kontynuował działalność polityczną w Stronnictwie 
Demokratycznym. Zob. f. Marczuk, Śląski Roman, [w:] Słownik Biograficzny Miasta Lublina..., t. 1, pod red. T. 
Radzika, J. Skarbka, A.A. Witusika, Lublin 1993, s. 261-262; E. Maj, Narodowa Demokracja..., s. 71-72.

87 Ibidem, s. 99.
88 A. Notkowski, Prasa lubelska..., s. 18.
89 E. Maj, Narodowa Demokracja..., s. 101.
90 E. Maj, Regionalny dziennik polityczny: przykład „Głosu Lubelskiego” w latach 1928-1935, „Annales 

Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Lublin 2007, sec. K, vol. XIV, s. 212.



180 Ireneusz Walaszek

dziesięcioma udziałami wydawnictwa91, ale zarząd administracyjny nad wydaw­
nictwem powierzono Rostworowskiemu92. Właściwym właścicielem „Głosu Lu­
belskiego” był więc odtąd Związek Ludowo-Narodowy93. W tym momencie nad­
mienić trzeba, że pismo nadal było podpisywane przez konkretne osoby, które 
występowały jako właściciele „Głosu”. Osoby te zatwierdzane były jednak przez 
lokalne struktury ZLN. Prawdopodobnie miało to na celu zabezpieczyć zwią­
zek przed ponoszeniem odpowiedzialności na wypadek interwencji cenzorskich, 
choć konstytucja marcowa i zawarte w niej Prawo Prasowe gwarantowała wolność 
i swobodę wypowiedzi, a cenzura miała charakter tylko represyjny94. Na dowód 
takich motywów w wyznaczaniu właścicieli pisma, należy przytoczyć oświadcze­
nie członków spółki przed Sądem Okręgowym w Lublinie w 1935 r. Stwierdzili 
oni, że właścicielem „Głosu Lubelskiego” było Stronnictwo Narodowe (następczy­
ni ZLN), którego władze naczelne przydzieliły im udziały „jako ludziom zaufania” 
a oni mieli być tylko figurantami95. Dlatego też mimo zawiązania spółki, dzien­
nik podpisywał nadal jako wydawca Edward Rettinger. Następnie od października 
1922 r. za wydawcę podpisywał dziennik dotychczasowy dyrektor wydawnictwa 
inż. Tadeusz Skoraczewski96, a od czerwca 1923 r. Jan Dominko, kierownik dru­
karni „Głosu”97.

W dalszym ciągu następowały również zmiany na stanowisku redaktora odpo­
wiedzialnego, które często łączono ze stanowiskiem redaktora naczelnego. Od 25 
maja 1923 r. jako redaktor „Głosu” podpisywał się Marian Sławiński98, następnie 
od 26 września 1923 r. Roman Śląski, a od 17 kwietnia 1924 r. redaktorem od­
powiedzialnym został Kazimierz Siess, dotychczasowy sekretarz redakcji99. Siess 
sprawował tę funkcję przez następne 3 lata.

Etatowy zespól redakcyjny „Głosu Lubelskiego” składał się z 3-5 osób i kilku 
stałych współpracowników związanych z endecją100. Skład personalny redakcji 
ulegał ciągłym zmianom. Znany jest dokładny i pełny skład jedynie z marca 1926 
r., który ustalił Urząd Policji Politycznej w Lublinie, sporządzając charakterystykę

91 A. Notkowski, Prasa lubelska..., s. 19.
92 APL, Urząd Wojewódzki Lubelski 1919-1939 (dalej: UWL), Wydział Społeczno-Polityczny (dalej: WSP), 

sygn. 589, k. 24.
93 W 1921 r. z ZLN było związanych 12 pism, w tym 9 dzienników w całym kraju. W trzy lata później 

już 27, natomiast w 2 lata po przekształceniu się ZLN w SN związanych było już 81 pism. Inne partie polityczne 
posiadały podobne ilości sympatyzujących z nimi pism. Zob. A. Paczkowski, „Geografia polityczna" prasy polskiej 
1918-1939. Przegląd materiałów dotyczących prasy legalnej, „Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego”, 
1970, t. 9, z. 4, s. 509-518; J. Łojek, J. Myśliński, W. Władyka, op. cit., s. 185.

94 Ibidem, s. 93.
95 APL, UWL, WSP, sygn. 589, k. 20.
96 Od wydawnictwa, GL, 1 X 1922, nr 269, s. 2.
97 APL, UWL, WSP, sygn. 589, k. 24. łan Dominko Jan, ur. w 1885 r. w Lublinie. Do 1917 r. pracował 

jako zarządca drukarni „Ziemi Lubelskiej”, następnie przeszedł do „Głosu Lubelskiego”. Wieloletni kierownik 
drukarni „Głosu”. Od końca 1926 r. do połowy 1928 roku nieoficjalny zarządca wydawnictwa, a od stycznia 1932 
roku pełniący tę funkcję oficjalnie. Przez podwładnych nazywany „Piłatem” ponieważ „nikomu próżnować nie 
pozwala”. Zob. APL, Okręgowy Urząd Policji Politycznej w Lublinie 1824-1926 (dalej: OUPPL), sygn. 321, k. 7-8; 
Ibidem, UWL, WSP, sygn. 589, k. 24-25.

98 Ibidem, Starostwo Powiatowe Lubelskie 1919-1939 (dalej: SPL), sygn. 395, k. 19.
99 Ibidem, UWL, WSP, sygn. 589, k. 24.
100 A. Notkowski, Prasa lubelska..., s. 19.



,Głos Lubelski” i jego redakcja w latach 1913-1939 181

prasy lubelskiej. Wśród właścicieli i wydawców dziennika wymienia się ziemia­
nina Antoniego Rostworowskiego oraz dwóch prawników Edwarda Rettingera101 
i Romana Zarębę. Faktycznym kierownikiem redakcji był natomiast student prawa 
i nauk społeczno-ekonomicznych Uniwersytetu Lubelskiego Aleksander Badzian 
oraz Kazimierz Siess, który podpisywał się jako redaktor odpowiedzialny. Jako 
ich pomocników wymienia się Witolda Gużasa i Józefa Wiercieńskiego. Personel 
administracji składał się z zarządcy drukarni Jana Dominko, który podpisywał 
dziennik za wydawców, kasjera Eugeniusza Sławińskiego, jego pomocnika Leopol­
da Krochmalskiego i pełniącego obowiązki urzędnika redakcji Jerzego Wrońskie­
go. W dokumencie wymienia się także honorowych współpracowników „Głosu” 
w osobach profesora Józefa Kanarowskiego i Feliksa Moskalewskiego oraz „kilku 
innych wybitniejszych działaczy ZLN, którzy nadają dziennikowi właściwy kieru­
nek polityczny”102.

Odnośnie działaczy ZLN, którzy współpracowali z pismem, należy wymienić 
Józefa Hłasko, który zajmował się tematyką związaną z polityką zagraniczną, kon­
centrując się na relacjach Polski z sąsiadami103 oraz doświadczonego działacza ru­
chu narodowego, Stefana Kowerskiego, posługującego się pseudonimem „Białyni- 
cz”104 i pisującego na tematy krajowe. Tematyką polityczną w „Głosie” zajmowali 
się również wspomniany już Józef Kanarowski105, Hipolit Lucht, Edward Rettinger 
i Roman Śląski. Starali się oni wypracować własny styl pisania tekstów prasowych, 
ale zdarzały się im także próby naśladowania znanych publicystów, jak na przykład 
Adolfa Nowaczyńskiego, który wśród endeckich dziennikarzy uchodził za wzór 
polemisty prasowego106. Często też na łamach „Głosu” zamieszczano teksty czo­
łowych przedstawicieli endecji m.in. Romana Dmowskiego107, Stanisława Grab­
skiego108, a także Joachima Bartoszewicza, Józefa Petryckiego, Stanisława Rymara,

101 A. Notkowski wymienia natomiast pośród udziałowców wydawnictwa, zamiast Rettingera, profesora 
Leona Waściszakowskiego. Zob. ibidem.

102 APL, OUPPL, sygn. 321, k. 7-8.
103 E. Maj, Narodowa Demokracja..., s. 183.
104 Ibidem, s. 101.
105 Józef Kanarowski, ur. ok. 1884 w Brodach. Studiował germanisty kę na UJK we Lwowie, pracował 

następnie jako nauczyciel w kilku gimnazjach lwowskich (1906-1911), w Buczaczu (1911-1912), w Gródku 
Jagiellońskim (1912-1917) i w Samborze (1917-1920). Członek Stronnictwa Narodowo Demokratycznego oraz 
przywódca „Sokola” w Gródku Jagiellońskim. W latach 1920-1922 lektor języka niemieckiego na Wydziale 
Nauk Humanistycznych KUL. Działacz Związku Ludowo-Narodowego, Straży Narodowej i członek zarządu 
wojewódzkiego Obozu Wielkiej Polski. Redaktor „Głosu Lubelskiego”, pisywał m.in. recenzje teatralne. Dal się 
poznać jako „bojowy” polityk, popadający w liczne konflikty z przeciwnikami politycznymi, jak i w tonie samej 
endecji. Konrad Bielski, związany ze środowiskiem liberalno-postępowym pisał o nim: „Nawet poważniejsi 
endecy uważali go za figurę kompromitującą, lecz nie mieli dość siły, aby się go pozbyć”. Zob. K. Bielski, op. cit., s. 
249; M. Czyrka, op. cit., s. 20-23; G. Karolewicz, op. dt„ s. 97.

106 E. Maj, Narodowa Demokracja..., s. 184.
107 Od lutego do czerwca 1924 r. „Glos” zamieszczał kolejne części pracy Romana Dmowskiego pt. Polityka 

polska i odbudowanie państwa oraz serię artykułów Jak odbudowano Polskę, w których wyrażane były poglądy 
ideologiczne. Zamieszczono także teksty prasowe Dmowskiego, np. cykl artykułów pt. Sny i rzeczywistość. Zob. 
ibidem, s. 185.

108 Grabski często w swoich artykułach apelował do rodziców o kształcenie dzieci zgodnie z koncepcją 
narodową, która wyrażała pogląd, iż najbardziej potrzebnymi obywatelami są rzemieślnicy, technicy i kupcy, 
stanowiący podstawę polskiej miejskiej klasy średniej. Zachęcał więc do kierowania swoich dzieci do szkół 
technicznych. Zob. ibidem, s. 184.



182 Ireneusz Walaszek

Jana Zamorskiego. Ich publikacje przysparzały gazecie splendoru oraz nowych 
czytelników109.

Pismo korzystało z serwisu informacyjnego Polskiej Agencji Telegraficznej 
(PAT). Nierzadko też przedrukowywało ważne teksty z innych dzienników endec­
kich, głównie warszawskich -  „Gazety Warszawskiej” i „Gazety Porannej”, rzadziej 
zaś z „Kuriera Poznańskiego”, lwowskiego „Słowa Polskiego” czy toruńskiego „Sło­
wa Pomorskiego”110. W 1922 r. „Głos” czerpał także korespondencję z Paryża od 
korespondenta „Gazety Warszawskiej”111.

Przedruki z innych, często większych gazet były normalnym zjawiskiem w ów­
czesnej prasie. Należy dodać, że i największe dzienniki przedrukowywały niejed­
nokrotnie artykuły prasy prowincjonalnej, powiązanej z tym samym nurtem po­
litycznym. Przykładem może być artykuł Tadeusza Ciświckiego w formie listu do 
posła Mariana Malinowskiego o działalności Daszyńskiego w czasach galicyjskich, 
napisany w październiku 1921 r. dla „Głosu”, a następnie przedrukowywany przez 
endecka prasę warszawską112. W dziennikach terenowych endecji występowała 
naturalna „specjalizacja” terytorialna tematyki poruszanej na jej łamach. „Głos 
Lubelski” stanowił jednak wyjątek ponieważ prócz podejmowania spraw białoru­
skich i ukraińskich, zajmował się także sprawami niemieckimi113. „Głos” korzy­
stał też z przedruków z prasy chadeckiej i klerykalnej oraz zamieszczał na swych 
łamach teksty wystąpień sejmowych lub senackich przedstawicieli endecji oraz 
uchwał władz naczelnych ZLN114.

Dziennik służył także lokalnym działaczom endecji do walki politycznej. Na 
łamach dziennika zwalczano polityków lewicy oraz głoszono treści antysemickie. 
Jednym z przewijających się tematów w „Głosie” była też nagonka na osobę Józefa 
Piłsudskiego i jego zwolenników115.

Postawa lubelskiego dziennika endecji nie zawsze więc przysparzała sympatii 
redakcji. W maju 1922 r. w siedzibie redakcji „Głosu” grupa młodych ludzi, nocą 
wybiła okna kamieniami. Winą obarczono redakcję „Ziemi Lubelskiej”116. Nato­
miast w trakcie kampanii wyborczej do parlamentu w nocy z 29 na 30 październi­
ka 1922 r. nieznani sprawcy dokonali włamania i zdemolowali drukarnię gazety117, 
w związku z czym musiano zmniejszyć na pewien czas objętość numerów i używać 
różnych czcionek118. Redakcja dostawała także listy z pogróżkami od komunistów 
i środowisk żydowskich119.

Prócz spraw związanych z polityką, redakcja dziennika angażowała się też spo­
łecznie na rzecz miasta. Wspierała na swoich łamach różne akcje charytatywne,

109 Ibidem, s. 100.
110 Ibidem.
111 Od wydawnictwa, GL, 8 X 1922, nr 276, s. 2.
112 E. Maj, Narodowa Demokracja..., s. 100.
113 E. Maj, Związek Ludowo-Narodowy..., s. 152.
114 A. Sadowski, Problematyka stosunków polsko-niemieckich na lamach Głosu Lubelskiego w latach 1935- 

1939, [w:] Materiały sesji naukowej: prasa lubelska -  tradycje i współczesność, Lublin 1979, s. 5.
115 E. Maj, Narodowa Demokracja..., s. 185.
116 Napaść na lokal Redakcji „Głosu Lubelskiego”, GL, 19 V 1922, nr 135, s. 2.
117 A. Paczkowski, Prasa a kultura..., s. 105.
118 Napad na „Glos Lubelski”, GL, 30 X 1922, nr 298, s. 2; Od wydawnictwa, GL, 31 X 1922, nr 299, s. 2.
119 Pogróżki bolszewickiego Kabału, GL, 25 V 1922, n r 141, s. 3.



,Głos Lubelski” i jego redakcja w latach 1913-1939 183

a także sama przeprowadzała zbiórki pieniężne np. zbierała fundusze na budowę 
kościoła w lubelskiej dzielnicy na Bronowicach, a także na demontaż prawosław­
nej cerkwi znajdującej się na Placu Litewskim. Promowała także kulturę fizyczną 
i rozwój sportu120. Dziennik organizował nawet duże imprezy sportowe. W maju 
1925 r. wspólnie z miejscowymi organizacjami sportowymi zorganizował bieg 
okrężny ulicami Lublina121. Kolejny taki bieg zorganizowano dopiero we wrześniu 
1928 r.122. „Głos” nieraz organizował także zabawy sylwestrowe, spraszając miej­
scowe elity i zbierając na nich pieniądze na cele charytatywne123.

Cena gazety w owym czasie, ze względu na zastraszającą inflację zmieniała się 
gwałtownie szybko. Po wprowadzeniu marek polskich, jeszcze na początku 1920 r. 
w sprzedaży ulicznej numer „Głosu” kosztował 60 groszy, miesięczna prenumerata 
kosztowała 9, a roczna 108 marek. Prenumerata gazety na prowincji wynosiła zaś 
miesięcznie 12 marek, a na cały rok 144 marki. Wraz ze wzrostem inflacji w Pol­
sce, redakcja zmuszona była do systematycznego podnoszenia cen pisma. Dopro­
wadziło to do stanu, iż pod koniec 1923 r. numer „Głosu” kosztował już 100 tys. 
marek, miesięczna prenumerata w mieście 1,8 min marek, a na prowincji 2,5 min. 
Dopiero reforma monetarna rządu Władysława Grabskiego zahamowała inflację 
i ceny w tym także „Głosu” ustabilizowały się. W czerwcu 1924 r. w „Głosie” po­
jawiły się nowe ceny w złotych polskich według, których numer gazety kosztował 
zamiast 250 tys. marek -  15 groszy. Prenumerata miesięczna w Lublinie wynosi­
ła natomiast 2 złote 50 groszy, a dostarczana na prowincję 3 złote 50 groszy. Od 
maja 1926 r. obniżono nawet ceny gazety do 10 groszy. Ceny drobnych ogłoszeń 
w „Głosie” wahały się w tym czasie od 10 do 40 groszy w zależności od grubości 
czcionki.

Pomimo trudnego okresu odbudowy ze zniszczeń wojennych i kryzysu mo­
netarnego w Polsce, lata 1921-1926 były dla „Głosu” bardzo pomyślne. Wolność 
słowa oraz udział w rządach endecji bardzo sprzyjały pismu. Dzięki wojewodzie 
Stanisławowi Moskalewskiemu oraz sympatykom endecji w administracji i sądow­
nictwie „Głos Lubelski” stał się głównym publikatorem ogłoszeń państwowych 
(rejestr handlowy, licytacyjny, przetargowy itd.) w Lublinie124. Za sam okres od 
stycznia do maja 1926 r. pismo zarobiło na tym 1750 zł125. Wywoływało to zresztą 
protesty innych lubelskich czasopism m. in. „Ziemi Lubelskiej”, która domagała się 
wyjaśnienia faworyzowania endeckiego pisma126. Podobne zarzuty pojawiały się 
dość często, udziałowcy wydawnictwa „Głosu” jednak zaprzeczali temu i oświad­
czali, iż są samowystarczalni127. Dobra koniunktura dla prasy endeckiej oraz roz­
sądne gospodarowanie zasobami wydawnictwa przyczyniły się do jego znaczne­
go rozwoju. W 1926 r. Urząd Policji Politycznej w Lublinie tak charakteryzował

120 E. Maj, Narodowa Demokracja..., s. 185.
121 I-szy bieg okrężny „Głosu Lubelskiego”, GL, 18IV 1925, nr 106, s. 3.
122 Il-gi Bieg Okrężny „Głosu Lubelskiego”, GL, 23 IX 1928, nr 265, s. 5 i 29 IX 1928, nr 271, s. 5.
123 Reduta prasy „Głos”-„Express”, GL, 31 XII 1923, nr 354, s. 1; Z reduty prasy, GL, 3 I 1924, nr 3, s. 3.
124 A. Notkowski, Prasa w systemie propagandy rządowej w Polsce 1926-1939. Studium techniki władzy. 

Warszawa 1987, s. 106 i 250.
125 Idem, Prasa lubelska..., s. 21.
126 T. Czacki, Do pana wojewody lubelskiego. List otwarty, „Ziemia Lubelska", 15 IV 1923, nr 98, s. 2.
127 Komunikat wydawnictwa Głosu Lubelskiego, GL, 28 V I 1925, nr 176, s. 2.



184 Ireneusz Walaszek

redakcję „Głosu Lubelskiego”: „posiada własną drukarnię i od względem finanso­
wym przedstawia się najlepiej ze wszystkich wychodzących pism w Lublinie, jest 
samowystarczalne -  substytucji nie potrzebuje”128.

Wydawnictwo przejawiało dużą inicjatywę jeśli chodzi o pozyskanie nowych 
czytelników. By zachęcić do prenumeraty środowiska wiejskie „Głos” drukował co 
pewien czasu numer poświecony wyłącznie sprawom rolnictwa129. Chcąc popra­
wić swoją poczytność jak i terminowe uiszczanie przez czytelników opłat za pre­
numeratę, oferowano każdemu, kto prenumerował „Głos” darmowe ubezpieczenie 
w miejscowym oddziale „Vestii” Banku Wzajemnych Ubezpieczeń w Poznaniu130. 
Natomiast na przełomie 1924 i 1925 r. „Głos” uruchomił stację odbiorczą radio­
telefoniczną, dzięki czemu można było połączyć się ze wszystkimi większymi sta­
cjami w Europie131. Wydawnictwo „Głosu” drukowało nawet „Informator Firm 
Chrześcijańskich” głównie z terenu województwa132, a w grudniu niemal każdego 
roku wydawnictwo dołączało do gazety kalendarz na nowy rok.

O prężnym rozwoju dziennika, świadczyć może jego nakład. W 1922 r. wa­
hał się on od 2600 do 7800 egzemplarzy133. W następnych latach nakład „Głosu” 
nieco się obniżył, między innymi z powodu pojawienia się na rynku nowych wy­
dawnictw, jak choćby nowego dziennika „Expressu Lubelskiego” czy „ABC Lu­
belskiego”. W 1924 r. nakład „Głosu” wahał się od 2200 do 3500 egzemplarzy, 
a w pierwszej połowie 1926 r. od 3100 do 4400 egzemplarzy134. Biorąc pod uwagę, 
iż w okresie międzywojennym nakład średnich dzienników wahał się od 2,5 tys. 
do 10 tys. egzemplarzy, a najbardziej poczytne gazety osiągały nakład rzędu 200 
tys. egzemplarzy135, „Głos” był nadal średniej wielkości pismem. Na tle innych lu­
belskich dzienników nie wypadał jednak słabo. „Ziemia Lubelska” rzadko prze­
kroczyła nakład 2000 egz., a „Lubliner Tugblat” -  1200 egz.136. Jedynie „Express 
Lubelski” był bardziej poczytny niż „Głos”137.

„Głos Lubelski” był bardzo ambitnym pismem i działał z rozmachem. Zdarzały 
się specjalne zwiększone wydania „Głosu”, spodziewając się dużego popytu. Tak na 
przykład było z okazji przyjazdu prezydenta RP do Lublina na początku września 
1923 r. „Głos” opisał to wydarzenie w specjalnym rozszerzonym numerze w na­
kładzie 20 tys. egzemplarzy. Kilka numerów przeznaczonych dla znamienitych go­
ści było nawet pozłacanych138. Podobnie numer poświęcony dla uczczenia setnej 
rocznicy śmierci Stanisława Staszica osiągnął nakład 15 tys. egzemplarzy i liczył

128 APL, OUPPL, sygn. 321. k. 8.
129 GL, 19 III 1922, nr 78.
130 GL, 26 X 1922, nr 294, s. 2.
131 Radio w Lublinie, GL, 21 XII 1924, nr 348, s. 3.
132 Od Wydawnictwa, GL, 28 XII 1924, nr 353, s. 5.
133 APL, UWL, WSP, sygn. 598, k. 1 i 4.
134 Ibidem, k. 33 i 42.
135 J. Łojek, J. Myśliński, W. Władyka, op. cit., s. 95.
136 APL, UWL, WSP, sygn. 598, k. 1-42.
137 Ibidem, k. 29-42.
138 GL, 2 IX 1923, nr 239.



,Głos Lubelski” i jego redakcja w latach 1913-1939 185

aż 20 stron139. W 1924 r. w święta bożonarodzeniowe wydano natomiast specjalny 
numer, który wysyłano nawet do firm poza krajem140.

Należy pamiętać także o tym, że niski poziom wykształcenia mieszkańców Lu­
belszczyzny141 oraz wynikający z tego radykalizm polityczny142, znacznie ograni­
czał możliwości rozwoju „Głosu”, który z natury był pismem konserwatywnym 
i umiarkowanym w kwestiach społecznych oraz skierowany był do wymagających 
czytelników. Na terenach wiejskich „Głos” był prenumerowany głównie przez zie- 
miaństwo, kler oraz zamożnych rolników, zwłaszcza tych wywodzących się z daw­
nej szlachty zaściankowej licznej w północnej części Lubelszczyzny. W miastach143 
pismo czytane było przez część inteligencji pracującej, przedsiębiorców, kupców, 
rzemieślników i drobnomieszczaństwo144. Pismo było jednak skierowane wyłącz­
nie do polskich odbiorców, co znacznie ograniczało potencjalnych czytelników145. 
Zapewne dużą część czytelników „Głosu” stanowił krąg sympatyków i członków 
Związku Ludowo-Narodowego. W 1926 r. ZLN liczyło w Lublinie i powiecie lu­
belskim około 10 tys. członków146, co jednak nie przekładało się na wysokość na­
kładu „Głosu”. Trudna sytuacja ekonomiczna polskich rodzin w okresie między­
wojennym nie pozwalała wielu z nich na regularne czytanie prasy. Nierzadkie były 
przypadki, iż na prenumeratę gazety decydowały się rodziny wspólnie z dwoma 
lub trzema innymi i to nawet w zasobnej Wielkopolsce147. Z tego względu „Głos 
Lubelski” oraz „Kurier Lubelski” był wywieszany w gablocie, na ulicy Kościuszki, 
gdzie mieszkańcy mogli przejrzeć prasę. Wiele osób korzystało z takiej możliwo­
ści, z uwagi na trudna sytuację finansową, choć w zimie było to dość dokuczliwe, 
ze względu na aurę148.

Przewrót majowy 12-14 maja 1926 r. miał niekorzystny wpływ na losy „Głosu 
Lubelskiego”. Wraz z odsunięciem narodowych demokratów od udziału we wła­

139 GL, 171 1926, nr 17.
140 GL, 12 XII 1924, nr 339, s. 4.
141 Według danych statystycznych z 1921 r., aż 36% mieszkańców wsi na Lubelszczyźnie nie umiało czytać 

i pisać, a tylko 1% mieszkańców posiadał wykształcenie średnie, zawodowe i wyższe. W miastach Lubelszczyzny 
było nieco lepiej, odsetek analfabetów był podobny, ale już 7% mieszkańców posiadało wykształcenie średnie 
i zawodowe, a 1% wyższe. Przyczyny tego stanu rzeczy należy się dopatrywać w polityce carskiej, która 
utrzymywała oświatę na bardzo niskim poziomie. Poziom wykształcenia społeczeństwa uległ jednak znacznej 
poprawie w dalszych latach niepodległości. Taki stan rzeczy sprzyjał radykalizmowi politycznemu. Zob. P. Mazur, 
Szkolnictwo na Lubelszczyźnie w świetle prasy lokalnej 1918-1939, Lublin 2004, s. 27.

142 E. Maj, Narodowa Demokracja..., s. 12.
143 Według danych statystycznych największą liczebność potencjalnych konsumentów prasy polskiej 

w województwie Lubelskim można było odnotować w samym Lublinie. Oszacować ją można na najwyżej 40 tys. 
osób w 1921 r., a w 1931 r. na 53-55 tys. przy liczbie ludności wynoszącej odpowiednio 94 tysiące i 112 tysięcy 
mieszkańców. Liczba inteligencji wynosiła natomiast 5,1 tys. w 1921 r., a w 1931 r. 6,6 tys. osób z czego 2/3 to 
osoby zatrudnione w szkolnictwie i oświacie, administracji państwowej i samorządowej, handlu, ubezpieczeniach 
i medycynie. Zob. A. Notkowski, Prasa lubelska..., s. 7-8.

144 APL, SPL, sygn. 396, k. 37.
145 W samym Lublinie odsetek Żydów wynosił 34% ogółu mieszkańców w 1931 r. Zob. T. Radzik, W  latach 

dwudziestolecia międzywojennego, [w:] T. Radzik, W. Śladkowski, G. Wójcikowski, W. Wójcikowski, Lublin dzieje 
miasta, t. II: XIX i XX  wiek. Lublin 2000, s. 179.

146 E. Maj, Narodowa Demokracja..., s. 210.
147 J. Wincewicz, Rola i znaczenie prasy codziennej w życiu politycznym i kulturalnym Polski wiatach 1918- 

1939, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej", R .17,1978, nr 4, s. 8.
148 E. Maj, Narodowa Demokracja..., s. 188-189.



186 Ireneusz Walaszek

dzach i administracji państwowej, tracili oni swoje wpływy i poparcie społeczne 
oraz możliwości finansowania swojej działalności, co nie pozostawało bez wpływu 
na ich prasę. Prasa endecji, jak również i pisma pozostałej opozycji, musiały pod­
jąć nierówną walkę polityczną z obozem rządzącym, co skutkowało utrudnieniami 
funkcjonowania ich redakcji, zaostrzeniem cenzury, licznymi konfiskatami i inny­
mi formami szykan i represji149.

„Głos Lubelski” w czasie przewrotu majowego, zdecydowanie opowiedział 
się za rządem i prezydentem Wojciechowskim. Potępiał piłsudczyków, uznając 
ich za buntowników wobec legalnych władz Rzeczypospolitej. Pomimo sprzecz­
nych wiadomości dochodzących z kraju i opanowania Lublina przez wojska wier­
ne Piłsudskiemu, dziennik trwał na swoim stanowisku, w przekonaniu rychłego 
uśmierzenia buntu. Dlatego też, powodzenie zamachu było dużym zaskoczeniem 
i szokiem dla redakcji. Jednak po kilku dniach milczenia i niepewności, pojawiły 
się na łamach gazety pierwsze artykuły potępiające zamach i samego Piłsudskie­
go150. W kilka dni później, 22 maja redakcja została napadnięta przez „nieznanych 
sprawców” uzbrojonych w kije i rewolwery. Redaktor Kazimierz Siess dysponujący 
bronią palną, tylko dzięki niej zdołał odeprzeć napastników i ochronić pomiesz­
czenia pisma przed dewastacją. Ranny został jednak redaktor Zygmunt Radom­
ski151. Napady więcej się nie powtórzyły, lecz gazetę zaczęto zwalczać za pomocą 
cenzury i konfiskaty numerów152. Na dziennik spadły liczne konfiskaty dokony­
wane przez prokuraturę i władze starostwa153, obsadzone urzędnikami wiernymi 
marszałkowi Piłsudskiemu. Powodem konfiskat były bardzo ogólne i lakoniczne 
zarzuty o znieważenie władz państwowych, czy naruszenie porządku publiczne­
go154. Co prawda, sąd okręgowy niejednokrotnie cofał konfiskaty155, nie dopatrując

149 Poza wprowadzeniem niekorzystnego dla prasy prawa, obóz pomajowy wywierał nacisk na prasę 
poprzez kontrole finansowe, sterował polityką kredytową banków oraz dopuszczał ataki swoich bojówek wobec 
prasy opozycyjnej. Zob. J. Łojek, J. Myśliński, W. Władyka, op. cit., s. 94.

150 Na obłędnych szlakach PPS-u, GL, 21 V 1926, nr 138, s. 2; ). Brodacki, A teraz co dalej?, GL, 22 V 1926, 
nr 139, s. 2.

151 Napad na redakcję „Głosu Lubelskiego”, GL, 23 V 1926, nr 140, s. 7.
152 Władze sanacyjne dokonywały konfiskat na podstawie aktów prawnych wydawanych przez najwyższe 

władze państwowe. 10 V 1927 r. weszło w życie nowe rozporządzenie o prawie prasowym i rozporządzenie 
o rozpowszechnianiu nieprawdziwych wiadomości. Zaostrzały one prawo, m. in. podwyższając wysokość kar, 
co skutecznie zakneblowało usta prasie opozycyjnej. Spowodowało to nawet „dobrowolną” cenzurę prewencyjną, 
gdyż niektórzy redaktorzy w obawie przed konfiskatą sami przynosili nie wydrukowane jeszcze artykuły do 
urzędników sanacyjnych by ci je zatwierdzili do druku. Prawo to zostało zniesione dopiero w lutym 1930 r. Zob. 
J. Łojek, J. Myśliński, W. Władyka, op. cit., s. 94.

153 Sprawami cenzury zajmował się Wydział Bezpieczeństwa Publicznego danego województwa lub Referat 
Bezpieczeństwa Publicznego starostwa czy komisariatu rządu. Często władza instruowała prasę, co wolno, 
a czego sobie nie życzy, odpowiednia komórka Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Dla przykładu w latach 
poprzedzających wybuch wojny wzrosły naciski MSZ powstrzymujące zbyt ostre ataki przeciw III Rzeszy, aby nie 
„prowokować Niemiec”. Zob. J. Wincewicz, op. cit., s. 9.

154 Najczęściej powtarzającymi się zarzutami o cechach przestępstwa prasowego było podburzanie do 
zbrodni stanu lub obalenia istniejącego ustroju w państwie, nawoływanie do czynów zabronionych w ustawie, 
znieważanie władz, urzędów, wojska, rozpowszechnianie wiadomości fałszywych mogących wywołać niepokój 
publiczny, głoszenie defetyzmu i pesymizmu gospodarczego, nawoływanie do strajków okupacyjnych itp. Zob. 
Prasa lubelska: tradycje..., s. 118.

155 Uchylenie konfiskaty, GL, 29 X 1927, nr 297, s. 5; Echa konfiskaty „Głosu Lubelskiego”, GL, 29 I 1928, nr 
29, s. 3.



,Głos Lubelski” i jego redakcja w latach 1913-1939 187

się w artykułach „Głosu” znamion przestępstwa156, ale dziennikowi nie rekompen­
sowano poniesionych z tego względu strat finansowych157. Dany numer nie docie­
rał do czytelników, przez co tracono prenumeratorów i zyski ze sprzedaży. „Głos” 
natomiast był konfiskowany niemal każdego miesiąca po kilka razy, co przynosiło 
niemałe straty. Czasami konfiskaty przeprowadzano zbyt późno i część egzempla­
rzy trafiała do czytelników lub też redakcja ukrywała część nakładu i kolportowała 
go nadal158, ale były to sporadyczne przypadki.

Finanse wydawnictwa zostały mocno nadszarpnięte przez konfiskaty, co z cza­
sem zmusiło redakcję do przyjęcia bardziej umiarkowanego i stonowanego stano­
wiska wobec rządów pomajowych. Nierzadko unikano wręcz komentowania wy­
darzeń politycznych z obawy przed cenzurą, jak na przykład na początku 1933 r.159. 
Bardzo często pozostawiano białe plamy, zamiast tekstów publicystycznych, gdyż 
nawet używanie „języka Ezopowego” lub stosowanie alegorycznych powiastek bi­
blijnych lub historycznych nie chroniło przed cenzurą160. Redakcja próbowała się 
bronić, drukując informacje o drażliwych tematach tylko na podstawie oficjalnych 
komunikatów PAT bez własnego komentarza, a tylko z dopiskiem, iż nie może ich 
skomentować „z łatwo zrozumiałych względów”161. Niekiedy używano prawdzi­
wych forteli, zamieszczając notatkę o kolejnej konfiskacie z nagłówkiem pt. „Pan 
Piłsudski o wolności słowa”, będącym cytatem z pism Piłsudskiego o „brutalnej 
ręce cenzorów”, a dotyczącym czasów życia Polaków pod zaborem rosyjskim162.

Do przewrotu majowego rzadko zdarzały się konfiskaty „Głosu Lubelskiego”. 
Jednym z takich przypadków była obraza Naczelnika Państwa w artykule praso­
wym pt. „Błędne koło”, a także przedruk tekstów znanego publicysty Adolfa No- 
waczyńskiego, gloryfikującego zabójstwo prezydenta Gabriela Narutowicza163. Na­
tomiast po przewrocie majowym każdy otwarty atak prasowy na obóz sanacji lub 
jego krytyka, czy też odmienna od sanacyjnego punktu widzenia ocena zdarzeń 
kończyła się konfiskatą numeru. Już pierwsze artykuły jakie ukazały się w „Gło­
sie”, opisujące zamach, jak Decyzja164 165 i Dni buntu165 uległy konfiskacie. Podobnie 
było z artykułami, które demaskowały brutalne metody walki z opozycją lub wy­
tykały nadużycia władz. Takimi artykułami były na przykład Bezprawie166, Bez 
nakazu, Zamknięcie nadzwyczajnej sesji, Symbol honoru167 168, Krwawe manifestacje 
w Poznaniu166, Bandytyzm169, Nie wolno glosować na wrogów Kościoła, Nagrody dla

156 Stare grzechy ubrane w szatki starego hasła, GL, 30 V 1926, nr 146, s. 5.
157 Przykładowo koszty konfiskaty wydania gazety z 14 X 1930 r. wynosił niemal 300 zł. Składał się na to 

koszt papieru -  58 zł, koszt robocizny za złożenie numeru -  150 zł i za wydrukowanie -  80zł. Zob. APL, SPL, sygn. 
400, k. 575-576.

158 Ibidem, UWL, WSP, sygn. 534, k. 90-91.
159 Ibidem, sygn. 597, k. 14.
160 E. Maj, Regionalny dziennik..., s. 217.
161 O krwawych starciach w Lublinie, GL, 12 IV 1934, nr 97, s. 1.
162 E. Maj, Regionalny dziennik..., s. 218.
163 Eadem, Narodowa Demokracja..., s. 100-101.
164 GL, 23 V 1926, nr 140, s. 2.
165 GL, 26 V 1926, nr 142, s. 2.
166 GL, 24 V 1927, nr 141, s. 3.
167 Wszystkie w GL, 20X1927, nr 288.
168 Dodatek nadzwyczajny z 21 X 1927.
169 GL, 29 XII 1927, nr 356, s. 2; Echa konfiskaty „Głosu Lubelskiego", GL, 29 I 1927, nr 29, s. 3.



188 Ireneusz Walaszek

dygnitarzy ze szkodą dla ogółu pracowników państwowych, Synowie św. Floriana 
na usługach sanacji170, Sanacyjni pałkarze171 i wiele innych. Redakcja informowa­
ła czytelników o wszystkich ingerencjach cenzury w poszczególnych numerach. 
Przekazywano także informacje o konfiskatach endeckiej prasy centralnej172. Co 
ciekawe, centralny ośrodek decyzyjny ZLN, był zadowolony z poziomu prasowych 
publikacji lubelskiego dziennika. Opinię taką wystawiono gazecie po wewnętrz­
nej kontroli, warszawskich dziennikarzy i publicystów, pośród których znalazł się 
doświadczony organizator prasy endeckiej Józef Hłasko173. Zważywszy na to, że po 
1926 r., dawne ośrodki endecji -  Lwów i Kraków, straciły na znaczeniu, a najlepiej 
rozwijały się ośrodki w Poznaniu i Warszawie174, było to duże wyróżnienie.

Omawiając sprawy konfiskaty „Głosu” przez władze administracyjne, stwier­
dzić należy, że „Głos” wcale nie tak ostro krytykował władze. W Lublinie rekordy 
ilościowe w interwencjach cenzorskich biła „Nowa Ziemia Lubelska”. W paździer­
niku 1932 r. na 27 interwencji policji, aż 18 dotyczyło tego pisma, a w pierwszym 
kwartale następnego roku na 17 interwencji, aż 14175. Natomiast w okresie 30 paź­
dziernika -  19 listopada 1933 r. na 44 konfiskaty pism w Lublinie, na „Głos” przy­
padły tylko 4176. Widać więc, że redakcja „Głosu” obawiała się konfiskat i starała 
się hamować w krytyce sanacji, co i tak nie uchroniło jej przed represjami. Niejed­
nokrotnie „Głos” był konfiskowany za przedruki artykułów z innych pism. Sądy 
zazwyczaj w takich sytuacjach uchylały konfiskaty177, choć władze nadal prześla­
dowały pismo. Nawet sprawozdania z rozpraw sądowych uchylających konfiskaty 
jakie dziennik zamieszczał, były powodem konfiskat178. Jednak sąd uchylał także 
i te konfiskaty179. W porównaniu do ogółu spraw sądowych, dotyczących przewi­
nień prasowych, jakie miały miejsce w Polsce w okresie rządów sanacji, aż 70% 
z nich kończyło się wyrokami skazującymi oskarżonych wydawców i redakto­
rów180. W przypadku „Głosu” było niemal odwrotnie. Na przykład w 1937 r. na 25 
skonfiskowanych numerów sąd uchylił konfiskatę wobec piętnastu181. Niekiedy sąd 
przyznawał redakcji także odszkodowanie za skonfiskowane numery182, choć wła­
dze zwlekały z wypłatą odszkodowań. Z tego powodu za przykładem kilku pism 
krajowych, „Głos” w jednym z artykułów zastanawiał się czy nie posłać komornika 
do starosty lub wojewody lubelskiego, by uiścił odszkodowanie za skonfiskowane

170 Wszystkie w GL, 1 И 1928, nr 32, s. 2.
171 GL, 2 II 1928, nr 62, s. 2.
172 E. Maj, Narodowa Demokracja..., s. 238-239.
173 Ibidem, s. 240.
174 A. Paczkowski, Prasa polska..., s. 119.
175 Prasa lubelska: tradycje.... s. 114.
176 APL, Starostwo Grodzkie Lubelskie (1921) 1928-1939, sygn. 85, k. 13.
177 Na 7 rozpraw w styczniu 1930 r. dotyczących „Głosu”, w 5 zapadły wyroki uniewinniające, w tym 

uchylono 4 konfiskaty, a jedynie w jednym przypadku skazano redaktora na karę grzywny. Zob. Procesy „Głosu 
Lubelskiego”, GL, 16II 1930, nr 45, s. 7; 25 II 1930, n r 55, s. 3.

178 Konfiskata „Głosu Lubelskiego”, GL, 2 0 II 1930, nr 50, s. 2.
179 Uchylenia konfiskaty „Głosu Lubelskiego”, GL, 2 8 II 1930, nr 58, s. 1.
180 Prasa lubelska: tradycje..., s. 118.
181 Czterdziesta konfiskata „Głosu”, GL, 17 XI 1938, nr 316, s. 5.
182 Za niesłuszne konfiskaty „Gazety Warszawskiej”skarb Państwa zapłaci 2929 zł, GL, 23 VIII 1929, nr 229, 

s. 5.



,Głos Lubelski” i jego redakcja w latach 1913-1939 189

numery, za które sąd zasądził rekompensatę dla gazety183. Redakcja „Głosu” obar­
czała także organa cenzorskie sprawami niedostarczania przez urzędy pocztowe 
prenumeraty „Głosu” do jego czytelników, zwłaszcza, gdy nie docierały numery, 
w których niepochlebnie wyrażano się o lokalnych władzach184.

Dnia 21 listopada 1938 r. wydano nowy dekret prasowy tzw. „kagańcowy”. 
„Głos” stwierdzał, że całkowicie zlikwiduje on wolność słowa w Polsce i zamknie 
usta prasie niezależnej, co miało świadczyć o zwrocie ku totalitaryzmowi185. De­
kret likwidował instytucję „redaktora odpowiedzialnego”, który odpowiadał za 
całe pismo i często z tego powodu odsiadywał kary aresztu i więzienia. Teraz odpo­
wiedzialnym miał być redaktor naczelny. Zaostrzenie represji wobec redaktorów 
naczelnych i zamieszczenie ogólnych przepisów karnych, pozwoliło konfiskować 
i aresztować każdego redaktora, który krytykował urzędników. W ten sposób pod­
porządkowywano prasę władzom administracyjnym i prokuraturze, ograniczając 
uprawnienia sądów. Podwyższono również kary pieniężne za zniesławienie i przy­
muszano prasę do drukowania komunikatów urzędowych. Dostrzegano także po­
zytywy dekretu jak np. konfiskatę tylko w miejscu wydawania pisma i przyznawa­
nie odszkodowań za uchylone konfiskaty. Niemniej w „Głosie” pisano, iż od tego 
momentu lepiej będzie być fałszerzem pieniędzy niż dziennikarzem w Polsce, ze 
względu na mniejsze niebezpieczeństwo aresztowania186.

Pierwsze konfiskaty „Głosu” po wejściu w życie dekretu nastąpiły za artykuł 
z 18 stycznia 1939 r. pt. Równy z równym czy posłuszny i 24 stycznia za art. pt. Wyż­
szy urzędnik Izby Skarbowej w Lublinie aresztowany za przyjęcie łapówki. Redakcja 
odwołała się do sądu, który cofnął konfiskatę i zażądała odszkodowania187.

Ograniczenia cenzury i częste konfiskaty pisma po przewrocie majowym tyl­
ko częściowo wpłynęły niekorzystnie na osłabienie pozycji „Głosu Lubelskiego” 
na lokalnym rynku. Sytuacja finansowa wydawnictwa na początku 1927 r. była 
jeszcze dobra. Starosta lubelski raportował wojewodzie, iż „Głos Lubelski” jest pi­
smem „finansowo najlepiej ze wszystkich innych miejscowych dzienników wypo­
sażonym”188. Wynikało to z poza prenumeraty i licznych ogłoszeń reklamowych 
także z subwencji i dotacji partyjnych ZLN189. Dużym wsparciem dla pisma było 
ziemiaństwo, było ono jedną z głównych grup czytelników „Głosu Lubelskiego”, 
zamieszczało chętnie w nim swoje reklamy, ale wspierało je też za pośrednictwem 
lubelskiego Syndykatu Rolniczego, który kupował papier drukarski i sprzeda­
wał gazecie w korzystnych ratach. Także miejscowe banki służyły pismu kredy­
tem na sumę 10 tys. zł190. O dobrej sytuacji wydawnictwa, świadczyć może fakt, iż

183 Czy „Głos lubelski” ma posłać komornika do urzędu starościańskiego czy wojewódzkiego?, GL, 30 IX 1931. 
nr 278, s. 2.

184 „Cud" na poczcie w Białej Podlaskiej, GL, 13 VIII 1931 nr 229, s. 6.
185 Sławek dziś ostatecznie zwyciężył!, GL, 23 XI 1938, nr 322, s. 1.
186 Zawisza [B. Morzycki], Przed nowym dekretem prasowym, GL, 18 XI 1938, nr 317, s. 1.
187 Dwie pierwsze konfiskaty „Głosu Lubelskiego” i „Nowin Lubelskich", GL, 8 II 1939, nr 38, s. 1.
188 A. Notkowski, Prasa lubelska..., s. 19.
189 W drugiej połowie 1927 r. dotacje ZLN dla „Głosu" wynosiły 50% dziennego nakładu. Zob. APL, SPL, 

sygn. 396, k. 37.
190 A. Notkowski, Prasa lubelska..., s. 20.



190 Ireneusz Walaszek

w 1928 r. otworzyło nawet swoje przedstawicielstwo dla czytelników w Kowlu na 
ul. Warszawskiej191.

Finanse redakcji „Głosu” poważnie nadszarpnął dopiero wielki kryzys gospo­
darczy z lat 1929-1935. Był on bardzo dotkliwy dla prasy, zwłaszcza średnich oraz 
małych wydawnictw i znacznie się przyczynił do spadku liczby lokalnych czaso­
pism. W 1928 r. było 667 tytułów prasowych pism lokalnych w 1935 r. natomiast 
już tylko 512192. W okresie 1929-1932 r. w ogłoszeniach prasowych zamieszcza­
nych w dziennikach nastąpił spadek o 40-50%, wpływów z kolportażu i prenume­
raty zmniejszyły się o 30-40 %, ceny papieru i farby drukarskiej natomiast pozo­
stały niemal bez zmian. Cena robocizny drukarzy gazetowych także nie spadła, 
choć była jedną z najwyższych w Europie193. Kryzys gospodarczy spowodował za­
mknięcie wielu drukarni. W Lublinie w okresie kryzysu liczba drukarni spadła 
z 30 do 10194. „Głos” jednak był w tej dogodnej sytuacji, iż dysponował własną nie­
wielką drukarnią. Wydawnictwa nie ominęły jednak problemy związane z perso­
nelem drukarni. W marcu 1929 r. pracownicy drukarni „Głosu” przyłączyli się do 
strajku lubelskich zecerów195, co przyczyniło się do zmniejszenia objętości „Głosu”, 
który od 4 do 15 marca podawał jedynie informacje. Ostatecznie strajk zażegna­
no kompromisem. Kolejny strajk drukarzy w styczniu 1930 r„ także spowodował 
zmniejszone objętości gazety, a nawet nie ukazanie się jednego numeru. W tym 
przypadku żądania drukarzy gazeta nazwała wykraczającymi poza granice ludz­
kiego rozsądku196.

Ten trudny okres przetrwać mogła jedynie prasa mająca oparcie w partiach 
politycznych, organizacjach społecznych, kościołach, administracji, samorządzie 
lokalnym itp.197 Do grupy tej zaliczał się i „Głos”, który w latach 1929-1934 otrzy­
mał z funduszy Stronnictwa Narodowego łączna sumę 55 tys. zł198, dzięki którym 
zdołał utrzymać się na rynku.

Mimo to, nakład „Głosu” systematycznie się obniżał. W drugiej połowie 1926 
r. wynosił jeszcze od 2900 do 4000 egzemplarzy199, w październiku 1928 r. zmniej­
szył się do rzędu 2600-3700 egzemplarzy, w listopadzie 1933 r. spadł do 1680 eg­
zemplarzy200. Nawet po najcięższych latach kryzysu gospodarczego nakład „Głosu” 
zmniejszał się i w 1937 r. wahał się od 940 do 1100 egzemplarzy201. Dopiero w roku

191 Od Administracji, GL, 711 1928, nr 38, s. 4.
192 R. Kowlaczyk, Prasa lokalna w Polsce, Poznań 2000, s. 69.
193 D. Nałęcz, Wydawcy w latach kryzysu. Memoriał Polskiego Związku Wydawców Dzienników i Czasopism 

do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych z  22grudnia 1932 roku, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej”, R. 18,1979, nr 
l ,s . 66-67.

194 A. Notkowski, Prasa lubelska..., s. 9-10.
195 Od Wydawnictwa, GL, 4 III 1929, nr 62, s. 1.
196 Strejk ogólno-drukarski w Lublinie, GL, 3 I 1930, nr 2, s. 3.
197 Partie polityczne oddziaływały na około 20% pism lokalnych w Polsce, samorządy terytorialne były 

właścicielem około 30% tytułów, kościoły, związki wyznaniowe i różnego rodzaju organizacje religijne posiadało 
około 20%, prywatni właściciele posiadali zaledwie 10% pism, a mniejszości narodowe wydawały dalsze 20% 
pism. Zob. R. Kowlaczyk, op. cit., s. 63-67.

198 Sprawa pp. Rytwińskiego i Dominki, GL, 5 IX 1935, nr 242, s. 5-6.
199 APL, UWL, WSP, sygn. 598, k. 48-49.
200 A. Notkowski, Prasa lubelska..., s. 15.
201 APL, UWL, WSP, sygn. 2335, k. 69; A. Notkowski podaje, że w 1937 r. prenumerata spadła nawet do 

poziomu 700-900 egz. Zob. A. Notkowski, Prasa lubelska..., s. 20.



,Głos Lubelski” i jego redakcja w latach 1913-1939 191

następnym redakcji udało się podnieść nakład do rzędu około 1500 egzempla­
rzy202, choć w Katalogu Prasowym Polskiej Agencji Reklamowej wydawnictwo po­
dawało nakład 4000 egz.203

Dziennik starał się utrzymać stałych czytelników różnymi sposobami. Redak­
cja by poprawić poczytność „Głosu” wprowadziła np. rubrykę ogłoszeń matry­
monialnych i to wbrew stanowisku starszych działaczy ZLN204. Od stycznia 1928 
r. wydawnictwo zamieszczało w „Głosie” bezpłatny dodatek niedzielny -  „Życie”. 
Redaktorem odpowiedzialnym był doktor Marian Borowski. Dodatek był druko­
wany w Warszawie. Zamieszczane były w nim artykuły naukowe, ciekawostki ze 
świata wiedzy i kultury. Dla przykładu pierwszym numerze zamieszczono nastę­
pujące artykuły: Propaganda chamstwa -  sowiecka literatura w Polsce, Czołg -  broń 
nowoczesna, Rośliny wywołujące jasnowidzenie, Jak się tworzy teatr dla marionetek 
dla dzieci, Chów drapieżników, a w rubryce „Z dziedziny wynalazków” opisywano 
maszynę do uprawy roślin okopowych, aparat służący do utrwalania muzyki, pi­
sano także o systemie ogrzewania kierownic autobusów, o podpisach królów pol­
skich, o piwie sprzed siedmiu tysięcy lat itp.205 Od października 1933 r. zaczął się 
ukazywać w „Głosie” dodatek filmowy206. Redakcja organizowała także różnego 
rodzaju konkursy. I tak na przykład w 1932 r. redakcja urządziła konkurs, polega­
jący na typowaniu przez czytelniczki listy najciekawszych książek dla dziewcząt. 
Nagrodami miały być dobre książki207, a w październiku 1936 r. zorganizowano 
konkurs portretowy dla czytelników. Polegał on na skompletowaniu kilku kupo­
nów zamieszczanych w dzienniku, ułożeniu z nich zdania i przesłaniu go na adres 
redakcji. Nagrodą były bony na bezpłatne fotografie w lubelskim zakładzie foto­
graficznym Hartwiga208 209. Czytelników starano się pozyskać także specjalnymi ofer­
tami. „Głos” zachęcał na początku 1930 r. do zapłaty z góry za roczną lub półrocz­
ną prenumeratę, oferując dodatkowo bezpłatnie dzieło Romana Dmowskiego pt. 
Polityka Polski i odbudowa państwa lub dzieło Henryka Rolnickiego pt. Cele i drogi 
propagandy wywrotowej. W 1933 r. zachęcano z kolei do prenumeraty „Głosu” ofe­
rując 50% zniżki na dzieło H. Rolickiego pt. Zmierzch Izraela204.

Zarządcy wydawnictwa „Głosu” w ostateczności chcąc ratować gazetę, sięga­
li nawet po fundusze zbierane na cele społeczne. Dzięki nim regulowano zaległe 
pensje pracownicze i spłacano długi wydawnictwa. Nagminne wykorzystywanie 
tych ofiar wprowadzało jednak zamęt w buchalterii wydawnictwa i obciążało je 
z roku na rok coraz większymi niewypłaconymi sumami na rzecz miejscowych in­
stytucji charytatywnych. Mimo, że konkurencyjne dzienniki lubelskie już w 1927 
r. zarzucały redakcji „Głosu” zawłaszczenie przez redakcję ofiar przeznaczanych 
dla bezrobotnych210, minęło jeszcze parę lat zanim wykryła to kontrola skarbowa,

202 Ibidem, s. 15.
203 A. Notkowski, Polska prasa..., s. 56.
204 APL, SPL, sygn. 396, k. 23; A. Notkowski, Prasa lubelska..., s. 20.
205 Dodatek GL „Życie”, 22 I 1928, nr 1.
206 GL, 16 X 1933, nr 285, s. 2.
207 Konkurs „Głosu lubelskiego” na dobrą książkę, GL, 20 XI 1932, nr 320, s. 5.
208 Konkurs portretowy dla czytelników, GL, 27 IX 1936, nr 264, s. 7 i dalsze numery.
209 GL, 12 IX 1933, nr 251, s. 2 i dalsze numery.
210 „Ziemia"- a, „Tugblatt"- b, GL, 2 0 1 1927, nr 19, s. 3.



192 Ireneusz Walaszek

co skończyło się rozprawą sądową i wyrokami więzienia oraz wielkim skandalem, 
rzucającym złe światło na miejscową organizację partyjną SN.

Organy kontroli skarbowej w sierpniu 1934 r. przeprowadziły w wydawnictwie 
„Głosu” rewizję. Redakcja bulwersowała się tym na łamach pisma, iż policja szuka­
ła ksiąg handlowych, choć nikt ich nie ukrywał i wystarczyło tylko wezwać redak­
cję do ich udostępnienia211. Redakcja żaliła się także, iż dotychczas zebrane środki 
dla potrzebujących musi oddać darczyńcom, gdyż kontrolerzy skarbowi nakazali 
jej zwrócić wszelkie zebrane pieniądze, z powodu braku zezwolenia na zbieranie 
ofiar12. Kontrola wykazała wiele zaniedbań i nadużyć związanych z prowadze­
niem ksiąg wydawnictwa i zbieraniem ofiar na cele charytatywne. Dwaj admi­
nistratorzy wydawnictwa Józef Rytwiński (administrator wydawnictwa w latach 
1929-1931) i Jan Dominko (administrował wydawnictwo od 1932 r.) stanęli na 
ławie oskarżonych przed Lubelskim Sądem Okręgowym. Prokuratura zarzucała 
im defraudację łącznie 6 tys. złotych, ofiar zbieranych przez pismo na różne cele 
charytatywne i niewłaściwe prowadzenie buchalterii213. W toczącej się rozprawie 
„Głos” bronił ówczesnego administratora Jana Dominko. Dziennik przytaczał fak­
ty nienagannej, kilkunastoletniej pracy w wydawnictwie i zaufania jakim go darzy 
pozostawiając, mimo toczącej się sprawy, nadal na tym stanowisku. Podawano też 
fakty zwracania sum ofiarodawcom, których nie przekazano na cele charytatywne. 
Za nienależyte udokumentowanie w księgach zebranych i przekazanych sum obar­
czano dawnego administratora Rytwińskiego214. Postępowanie sądowe dowiodło 
jednak winy ich obu. Rytwiński został uznany winnym prowadzenia ksiąg han­
dlowych niezgodnie z prawdą i przywłaszczenia 3421 zł i 51 gr. Uniknął jednak 
więzienia, gdyż sąd darował mu karę na podstawie amnestii. Natomiast Domin­
ko także uznany za winnego prowadzenia ksiąg niezgodnie z prawdą i przywłasz­
czenia 1908 zł i 98 gr. skazany został na 8 miesięcy więzienia. Przywłaszczone 
sumy przez obu administratorów jak dowiodło dochodzenie zostały przeznaczone 
na wydatki wydawnictwa215. W opinii władz województwa lubelskiego odpowie­
dzialność za popełnione nadużycia ponosiła lokalne kierownictwo ruchu naro­
dowego216. Zapewne z tego też powodu udziałowcy wydawnictwa doktorzy Ko- 
żuchowski i Majewski wypłacili brakujące sumy poszkodowanym217, pieniędzmi 
pochodzącymi z funduszy Stronnictwa Narodowego. Redakcja „Głosu” uważała, 
że pokrycie brakujących kwot przez udziałowców wydawnictwa, powinno zakoń­
czyć sprawę i była niezadowolona z wyroku. Wykazywano złą wolę prokuratury, 
która za wszelką cenę miała dowieść winy pracowników wydawnictwa218. Winą za 
nieprawidłowe prowadzenie ksiąg handlowych pismo obarczało buchaltera Jana

211 Rewizja policji w lokalu „Ciosu Lubelskiego”, GL, 4 VIII 1934, nr 210, s. 1.
212 Od wydawnictwa, GL, 15 VIII 1934, nr 221, s. 5 i dalsze numery.
213 APL, UWL, WSP, sygn. 589, k. 16-20.
214 Proces Rytwińskiego i Dominki, GL, 23 VIII 1935, nr 229, s. 5.
215 APL, UWL, WSP, sygn. 589, k. 16-20.
216 Ibidem, k. 20.
217 Ibidem.
218 Sprawa pp. Rytwińskiego i Dominki, GL, 5 IX 1935, nr 242, s. 5-6.



,Głos Lubelski” i jego redakcja w latach 1913-1939 193

Juńskiego219, który wkrótce został wykluczony ze Stronnictwa Narodowego220. 
Z sądowych dokumentów sprawy wynika jednak jasno, iż Juński nie dość, że był 
zmuszony przez przełożonych do prowadzenia ksiąg niezgodnie z prawdą, to jesz­
cze niejednokrotnie się temu sprzeciwiał221.

Dla odwrócenia uwagi od całej sprawy w „Głosie” wytykano sprawę sanacyj­
nej redakcji „Ziemi Lubelskiej”, której nikt nie pociągnął do odpowiedzialności za 
defraudację ofiar na sumę 6754 zł222. Sprawa „Ziemi” znalazła jednak finał przed 
sadem w 1937 r.223

W połowie lat trzydziestych, sytuacja ekonomiczna gazety była nadal zła. Po­
twierdza to pismo wojewody lubelskiego, w którym zawiadamiał on MSW, że 
„Głos” „od dłuższego czasu znajduje się w bardzo trudnych warunkach finanso­
wych”224. Świadczyły o tym też kary inspektora pracy nałożone na administratora 
wydawnictwa i na wydawców, za nie wypłacanie pensji pracownikom. Zaległości 
w wypłacaniu pracownikom poborów wynosiły przeciętnie 4-5 miesięcy225. Wy­
dawnictwo uważało, że kary były zbyt surowe (łącznie 6 tys. zł) i odwołało się do 
sądu w 1936 r., wyjaśniając, iż pewne zaległości w wypłacaniu pensji wynikały 
z częstych konfiskat pisma oraz uiszczania wysokich świadczeń socjalnych i po­
datków. Argumentowano też, że nałożone kary przyczynią się do likwidacji pisma 
i utraty pracy przez 30 pracowników. Odwołanie zostało jednak przez sąd odrzu­
cone. Wydawcy chcieli jednak za wszelka cenę utrzymać pismo. By spłacić zaległo­
ści względem Urzędu Skarbowego zlicytowano nawet maszynę do pisania i część 
mebli redakcji226. Redakcja zrezygnowała też z opłacania abonamentu serwisu PAT, 
przez co musiał czerpać informacje z innych wydawnictw codziennych227.

Chcąc ratować dziennik postanowiono od 16 września 1937 r. obniżyć cenę 
pisma z 20 do 10 groszy i rozszerzono rubrykę „Sensacji politycznych”, co pozwo­
liło pozyskać nowych czytelników228. Wprowadzono także mniejsze czcionki, ale 
zamieszczano za to więcej fotografii w gazecie, co znalazło odbicie w tytule „Gło­
su Lubelskiego”, do którego dodawano podtytuł: „ilustrowane pismo codzienne”. 
Obniżkę ceny tłumaczono tym, iż redakcja chciała w ten sposób sprawić, by pi­
smo stało się dostępne dla warstw niezamożnych229. Powyższe zmiany były moż­
liwe dzięki zebraniu od miejscowych członków SN, po 100 zł pożyczki udziało­
wej, przeznaczonej na fundusz prasowy. Dzięki temu nakład pisma wzrósł do 1500 
egzemplarzy. Dziennik ratowała też drukarnia przyjmując zamówienia lubelskich 
instytucji i organizacji kościelnych (odbijano ich prasę)230, choć cześć zamówień

219 Juński był mistrzem kowalskim i radnym miasta Lublina. Zob. GL, 4 IX 1935, nr 241, s. 4.
220 Przyczyną wykluczenia Juńskiego z partii było uznanie przez niego wyborów parlamentarnych w 1935 

r., które władze SN zbojkotowały w związku ze zmianą ordynacji wyborczej. Zob. M. Czyrka, op. cit., s. 331-332.
221 APL, UWL, WSP, sygn. 589, k. 34.
222 Dość podwójnej moralności sanacyjnej!, GL, 6 IX 1935, nr 243, s. 5.
223 Ofiary „Ziemi Lubelskiej”, GL, 7 IX 1937, nr 245, s. 5.
224 A. Notkowski, Prasa lubelska..., s. 20.
225 E. Maj, Regionalny dziennik..., s. 212.
226 Sprawy Głosu Lubelskiego..., GL, 26 II 1936, nr 56, s. 5.
227 A. Paczkowski, Prasa polska..., s. 185.
228 APL, UWL, WSP, sygn. 597, k. 45.
229 B. Morzycki, Ćwierć wieku na posterunku narodowym, GL, 8 XII 1938, nr 337, s. 1.
230 A. Notkowski, Prasa lubelska..., s. 20.



194 Ireneusz Walaszek

dla nich była realizowana bezpłatnie jako rekompensata za pomoc i współpracę 
z SN231.

Wraz z pogorszeniem się sytuacji finansowej dziennika, wystąpiły także konflik­
ty personalne w redakcji. Na skutek nieporozumień ze współredagującym pismo 
Józefem Kanarowskim 7 lipca 1927 r. odszedł z redakcji dotychczasowy redaktor 
Kazimierz Siess (pełnił funkcje redaktora naczelnego i odpowiedzialnego). Prze­
niósł się do pisma „ABC -  Lubelskie”, które wydzierżawił dzięki pożyczce mece­
nasa Edwarda Rettingera232. Wraz z nim redakcję opuścił jeszcze sekretarz redakcji 
Aleksander Badzian i jeden z reporterów233. Siessa zastąpić miał Zygmunt Radom­
ski, który wcześniej pełnił funkcje redaktora odpowiedzialnego w „ABC”, ale zo­
stał w lipcu powołany do odbycia służby wojskowej. Tymczasowo „Głos” podpisy­
wał więc za redaktora naczelnego Jan Dominko234. Podział kompetencji w redakcji 
wyglądał zaś następująco: Józef Kanarowski pisał artykuły wstępne i polityczne, 
Roman Śląski sporządzał sprawozdania z działalności urzędów miejskich, Michał 
Niemier kierował działem „Z chwili” oraz sporządzał „Przegląd prasy”, Lingman 
zbierała materiały reporterskie, a korektorem został student Uniwersytetu War­
szawskiego Zygmunt Grochowski235. Redakcję trapiły jednak kłótnie i waśnie. Na 
skutek intryg współpracującej z pismem dziennikarki Zofii Gołębiowskiej, po­
pieranej przez profesora Kanarowskiego, z redakcji została w listopadzie usunięta 
Lingman. Toczył się także konflikt pomiędzy Edwardem Rettingerem a Romanem 
Śląskim, którego wspierał Kanarowski. Rettinger dążył do zastąpienia Śląskiego na 
stanowisku patrona „Głosu” doktorem Bryłą, który mógłby z powrotem przywró­
cić na stanowisko redaktora naczelnego Kazimierza Siessa236, jednak mu się to nie 
udało. Od 6 listopada 1927 redaktorem naczelnym został profesor Leon Waścisza- 
kowski237, a funkcję redaktora odpowiedzialnego przejął Zygmunt Radomski238.

Nowy redaktor naczelny utrzymał się na stanowisku jednak tylko do czerwca 
1928 r., kiedy to ustąpił ze stanowiska wraz z Romanem Śląskim. Obydwu zarzu­
cano zbytnią ugodowość wobec rządu239. Z redakcji odszedł także redaktor Ka­
narowski240. Na ich miejsce ściągnięto z Torunia z redakcji „Słowa Pomorskiego” 
Stefana Borowskiego241. Objął on posadę redaktora naczelnego i poprowadził pi­

231 E. Maj, Narodowa Demokracja..., s. 215.
232 APL, SPL, sygn. 395, k. 19.
233 W dokumentach starosty lubelskiego reporterem tym miał być Tadeusz Musiewicz. Zob. ibidem. Ewa 

Maj podaje natomiast, iż był to Stanisław Grudziński „po przewrocie majowym obudzi! się w nim dawny legionista. 
[...] skorzystał z okazji i wygłosiwszy krótką, ale soczystą mowę do swych ogłupiałych i jeszcze wystraszonych 
kolegów, tanecznym krokiem opuścił lokal redakcyjny na zawsze”. Zob. E. Maj, Narodowa Demokracja..., s. 239.

234 Od 9 IX 1927 r. Dominko był odpowiedzialny za wydawnictwo i redakcję, zastrzegł jednak, iż nie 
będzie występował jako redaktor odpowiedzialny, a przed sądem będzie ujawniać nazwisko autorów tekstów 
zamieszczonych w piśmie. Zob. APL, SPL, sygn. 395, s. 19.

235 Ibidem.
236 APL, SPL, sygn. 396, k. 37.
237 Od Wydawnictwa, GL, 6 XI 1927, nr 305, s. 4.
238 E. Maj, Narodowa Demokracja..., s. 239.
239 A. Paczkowski, Prasa polska..., s. 119.
240 Pożegnanie Red. J. Kanarowskiego, GL, 6 VI 1928, nr 156, s. 3.
241 Stefan Borowski, ur. w 1900 r. w Inowrocławiu. Od 1924 r. pracował w redakcji „Słowa Pomorskiego” 

w Toruniu. Specjalizował się w tematyce niemieckiej. W latach 1928-1935 redaktor naczelny „Głosu Lubelskiego”, 
następnie przeniósł się do redakcji „Gazety Warszawskiej". Sprawował funkcje w dziele prasowym okręgu



,Głos Lubelski” i jego redakcja w latach 1913-1939 195

smo razem z dwudziestodwuletnią studentką i dziennikarką Zofią Gołębiowską, 
przyszłą żoną242. Borowski podpisywał pismo jako redaktor naczelny od 4 sierp­
nia 1928 r. Pełnił tą funkcję aż do 1935 r. Jedynie od połowy grudnia 1931 r. do 
września 1932 r. zastępowała go na stanowisku redaktora naczelnego Zofia Gołę­
biowska243. Borowski w tym czasie przebywał w więzieniu na Zamku Lubelskim244, 
a następnie ponownie objął redakcję „Głosu”. Ostatecznie opuścił „Głos” 1 stycznia 
1935 r., po otrzymaniu propozycji przejścia do „Gazety Warszawskiej”. Wraz z nim 
redakcję opuściła żona Zofia245. Jego następcą na stanowisku redaktora naczelnego 
został także były redaktor „Słowa Pomorskiego” Brunon Morzycki -  instruktor, 
a następnie sekretarz lubelskiego okręgu SN24*. W redakcji „Głosu” pracował już 
od lat trzydziestych zajmując się sprawami międzynarodowymi247. Poprowadził pi­
smo, aż do 1939 r.

Od 4 sierpnia 1928 r. redaktorem odpowiedzialnym „Głosu” został Michał Nie- 
mier. Ze względu na dużą ilość spraw sądowych wytaczanych redakcji i wyroków 
skazujących musiał być kilkakrotnie zastępowany. W okresie od 24 marca do 24 
kwietnia 1929 r. zastępował go Borowski, a od 29 sierpnia do 22 października tego 
samego roku Irena Błażków. Niemier pełnił funkcję do końca lutego 1931 r., kie­
dy to zastąpił go były administrator wydawnictwa Józef Rytwinski. Niemier na­
tomiast w 1933 r. ostatecznie opuścił „Głos Lubelski” udając się do Płocka w celu

lubelskiego SN do 1944 r., M. Piotrowski, Stronnictwo Narodowe na Lubelszczytnie w latach ¡944-1947, [w:] 
Ojczyzna i Wolność Prace ofiarowane profesorowi Janowi Ziólkowi w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, red. A. 
Barańska, W. Matwiejczyk, E. Ziółek, Lublin 2000, s. 608; W. Pepliński, Prasa pomorska w Drugiej Rzeczpospolitej, 
Gdańsk 1987, s. 93, 371 i 408.

242 Życzenia z okazji ślubu S. Borowskiego i Z. Gołębiowskiej, GL, 12 VIII 1933, nr 220, s. 5; APL, UWL, WSP, 
sygn. 2335, k. 29.

243 Zofia Gołębiowska jako redaktor naczelny zapowiadała od 1932 r. otwarcie nowych lub odnowienie 
działów takich jak: dział kobiecy, literacko-naukowy, gospodarczy i ekonomiczny, rolniczy, spraw urzędniczych, 
Akcji Katolickiej, nauczycielski, z życia młodzieży, sportowy, rozrywek umysłowych. Wyrażano także zadowolenie 
z poparcia jakie miał dziennik w społeczeństwie, w przeciwieństwie do „Ziemi Lubelskiej”, która pomimo 
subsydiów ze strony władz została zamknięta. Zob. Z. Gołębiowska, Idziemy naprzód!, GL, 3 I 1932, nr 3, s. 2.

244 W  imię spełnionego obowiązku dziennikarskiego, GL, 16 XII 1931, nr 357, s. 1. Borowski został skazany 
m.in. za znieważenie Zofii Bocheńskiej, urzędniczki Kuratorium Szkolnego, która w marcu 1930 r. usiłowała 
zakłócić porządek obrad wiecu Narodowej Organizacji Kobiet. Zob. Czy była zniewaga?, GL, 30 V 1931, nr 152, 
s. 4.

245 A. Notkowski, Prasa lubelska..., s. 19.
246 Brunon Morzycki pseud. Zawisza, ur. 7X 11901 r. w Ruszkowie na Kujawach, zm. 16I I 1967 r. w Mielcu. 

Tuż przed I wojną światową kształci! się w Krakowie. Uczestnik walk o Lwów w 1918 r., walczył następnie 
na froncie wołyńskim, w powstaniach śląskich i na Wileńszczyźnie. W 1923 r. rozpoczął studia w Wilnie. 
Przerwał je z powodu braku środków na utrzymanie i podjął pracę w Wolnej Agencji Prasowej „Kresy” oraz 
w redakcji „Echa Wileńskiego”. Następnie pracował w chadeckim „Głosie Pomorskim” (1927 r.) w Grudziądzu, 
a w latach 1930-1931 redagował filię „Słowa Pomorskiego”. Po przeniesieniu się do Lublina został instruktorem, 
a następnie sekretarzem lubelskiego okręgu Stronnictwa Narodowego. Równocześnie pracował w redakcji „Głosu 
Lubelskiego”, a w latach 1935-1939 był jego redaktorem naczelnym. W okresie okupacji niemieckiej kierował 
wydziałem propagandy lubelskiego okręgu SN. Aresztowany przez Niemców w 1942 r., przebywał w więzieniu 
na Zamku Lubelskim, a następnie w więzieniach m.in. w Częstochowie, Katowicach, Berlinie i Insbrucku. Po 
wyzwoleniu działał w polskich i międzynarodowych organizacjach zajmujących się repatriantami. Aresztowany 
w Wiedniu 1946 r. przez władze radzieckie, został wywieziony do Moskwy i tam skazany. Był więźniem lagrów, do 
Polski powrócił w 1958 r. Zob. Reminiscencje z  zesłania Brunona Morzyckiego, „Niepodległość i Pamięć”, 2006, nr 
22, s. 209-210; APL, UWL, WSP, sygn. 597, k. 43; W. Pepliński, op. cit., s. 203 i 237; j. Kasperek, Kronika wydarzeń 
w Lublinie w okresie okupacji hitlerowskiej. Lublin 1983, s. 165.

247 A. Sadowski, op. cit., s. 7-8.



196 Ireneusz Walaszek

poprowadzenia nowej gazety endeckiej „Głosu Mazowieckiego”248. Rytwiński jako 
redaktor odpowiedzialny figurował jedynie do 17 maja 1931 r., a następnie spra­
wował tę funkcję administrator wydawnictwa Jan Dominko, a od 7 kwietnia 1932 
r. Stefan Busiewicz, długoletni pracownik wydawnictwa, pełniący wcześniej funk­
cję zecera249. Sprawował on funkcję redaktora odpowiedzialnego przez cztery ko­
lejne lata, poza krótkim okresem od 8 do 20 grudnia 1932 r., kiedy to zastępował 
go Borowski. Ostatnim redaktorem odpowiedzialnym „Głosu” był Marian Pasz- 
telan. Zastąpił on Busiewicza od 22 października 1936 r. i pełnił tą funkcję, aż 
do listopada 1938 r., kiedy to nowy dekret prasowy, zniósł instytucję redaktora 
odpowiedzialnego.

Zmieniał się także skład udziałowców spółki jaką była gazeta. Dnia 10 maja 
1928 r. Roman Zaręba przekazał swoje udziały prof. Waściszakowskiemu. W paź­
dzierniku 1931 r. skład spółki zmienił się ponownie, ale przetrwał już w tym skła­
dzie aż do wybuchu wojny. Miejscowy prezes okręgu SN, właściciel prywatnej 
lecznicy dr Adam Majewski250 przejął 20 udziałów spółki od profesora Waścisza- 
kowskiego, a pozostałe 10 udziałów Antoniego Rostworowskiego 12 marca 1932 
r. otrzymał doktor Tomasz Kożuchowski zastępca prezesa i kierownik wydziału 
finansowego zarządu okręgu SN251. Rostworowski nieco wcześniej, bo w styczniu 
1932 r. przekazał zarząd nad wydawnictwem Janowi Domince252, który od tego 
momentu ponownie podpisywał pismo jako wydawca253. Dominko miał już spore 
doświadczenie w zarządzaniu wydawnictwem, bowiem faktycznie kierował nim, 
gdy nominalnym zarządcą wydawnictwa był Roman Śląski (od 22 grudnia 1926 r. 
do 27 czerwca 1928 r.). Dopiero kolejny administrator wydawnictwa Józef Rytwiń­
ski (administrator od 28 czerwca 1928 r. do końca 1931 r.), odsunął go od spraw 
związanych z zarządzaniem i pozostawił mu tylko nadzór nad drukarnią254.

Zmiany dotknęły także drukarnię „Głosu”. Antonii Rostworowski w 1931 r. 
przestał być jej właścicielem. Zmieniono też nazwę drukarni na „Estetyczna”255.

248 A. Notkowski, Polska prasa..., s. 282.
249 APL. UWL, WSP, sygn. 2335, k. 16.
250 Adam Kazimierz Majewski, ur. 18 XI 1867 r. w Ussolu koło Irkucka, zm. 31 VII 1948 r. w Lublinie. Syn 

powstańca zesłanego na Syberię. W 1887 r. ukończył gimnazjum w Lublinie, a w 1894 r. ukończył studia medyczne 
w Warszawie. Członek Lubelskiego Towarzystwa Lekarskiego, Ligi Narodowej oraz Stronnictwa Narodowo- 
Demokratycznego. Działał także w Towarzystwie Oświaty Narodowej i w „Sokole”. W 1907 r. aresztowany w za 
działalność w Narodowym Związku Robotniczym za co wydalony został z Królestwa Polskiego. W 1913 r. powrócił 
do Lublina, założył prywatna klinikę lekarską, którą prowadził do 1943 r„ kiedy to przejęli ją Niemcy. Od 1914 
r. uczestniczył w pracach Miejskiego Komitetu Obywatelskiego i Tymczasowej Rady Miasta. Od 1919 r. prezes 
Lubelskiego Okręgu ZLN, a następnie SN do 1945 r. Wielki Obwoźny Dzielnicy Lubelsko-Wołyńskiej OWP, radny 
miasta Lublina sześciu kadencji, w której pełnił funkcję przewodniczącego Klubu Narodowego. W czasie II wojny 
światowej aresztowany w listopadzie 1942 r. przez gestapo i przetrzymywany przez kilka miesięcy. Aresztowany 
ponownie pod koniec sierpnia 1945 r. przez komunistów, zwolniony w październiku na mocy amnestii, po czym 
wycofał się z życia politycznego. Zob. J. Marczuk, Majewski Adam Kazimierz, [w:] Słownik Biograficzny Miasta 
Lublina..., t. l .s .  176-177.

251 APL, UWL WSP, sygn. 589, k. 23.
252 Ibidem, s. 24.
253 Dominko podpisywał „Głos” jako wydawca od czerwca 1923 r. do 4 VIII 1928 r.. Następnie jako 

wydawcę gazety podawano Spółkę z o.o. „Głos Lubelski” w Lublinie, a od 28 X 1930 r. za wydawcę podpisywał się 
ówczesny zarządca wydawnictwa Rytwiński.

254 APL, UWL, WSP, sygn. 589, k. 25.
255 P. Gdula, op. cit., s. 87.



,Głos Lubelski” i jego redakcja w latach 1913-1939 197

Ze względu na swoje niewielkie rozmiary nie mogła zapewnić większego rozwoju 
wydawnictwa256. Prócz dziennika tłoczyła od czasu do czasu broszury o małych 
formatach257 i przyjmowała inne mniejsze zlecenia.

„Głos Lubelski” swym zasięgiem obejmował poza Lublinem, Białą Podlaską, 
Siedlce, Włodawę, Łuków, Radzyń, Konstantynów, czyli tereny gdzie wpływy en­
decji były silne258. 80% nakładu rozprowadzane było jednak w samym Lublinie259. 
Sporadycznie „Głos” rozprowadzano poza granice województwa Lubelskiego, jak 
na przykład na targi poznańskie260, czy też jak w przypadku specjalnego numeru 
z maja 1924 r., poświęconego i rozprowadzonego na teren Polesia i Wołynia261. 
Czytelnikami poza ziemiaństwem była inteligencja, zamożne mieszczaństwo oraz 
duchowieństwo262.

Autorami artykułów prasowych, felietonów, korespondencji byli między inny­
mi: Stefan Borowski, Zofia Gołębiowska (po ślubie Borowska), ksiądz Zygmunt 
Goliński (korespondencje z Rzymu). W „Głosie” istniała pewna specjalizacja te­
matyki publicystycznej np.: Kazimiera Jeżowa zajmowała się problematyką nie­
miecką, a znana regionalistka, poetka i dramatopisarka Wanda Śliwina, czyli „Ja­
gienka spod Lublina”, zamieszczała informacje prasowe i korespondencję o życiu 
społeczno-kulturalnym w ośrodkach pozalubelskich, głównie z Lubartowa. W pro­
blematyce rolniczej specjalizował się Kazimierz Ligowski z miejscowości Korhynie 
w powiecie tomaszowskim. Z grona ścisłego kierownictwa SN w województwie 
lubelskim pisali teksty prasowe: Jan Juściński, specjalista od problematyki rze­
mieślniczej, ale też podejmujący polemikę prasową z członkami Chrześcijańskiej 
Demokracji w Lublinie i Stefan Kowerski, zaangażowany w sprawy lubelskiego sa­
morządu miejskiego. Recenzje teatralne i literackie sporządzał Brunon Morzycki. 
Okazjonalnie pojawiały się teksty prasowe osób zaangażowanych w działalność 
organizacji pomocniczych, jak ksiądz Jan Władziński, aktywny uczestnik prac 
Polskiej Macierzy Szkolnej, oraz ksiądz Jan Kózek, który przedstawiał w prasie 
problematykę niezalegalizowanych w Polsce wyznań religijnych. Oddzielną grupę 
publicystów stanowili działacze organizacji młodzieżowych: Szymon Szafrański 
pisał utrzymane w ostrym tonie teksty prasowe krytykujące miejscowy establish­
ment polityczny, Leon Swierczyński i Józef Olszewski omawiali sprawy żydowskie, 
a Henryk Cybulski prezentował ogólne kwestie ideowe. Wypada też zauważyć, że 
istniała duża liczba tekstów pisanych anonimowo. Dla czytelników bardziej wy­
robionych politycznie drukowano dłuższe teksty publicystyczne, układające się 
w ciąg artykułów prasowych pod wspólnym tytułem. Były to teksty autorstwa czo­
łowych ideologów ND z Romanem Dmowskim na czele263.

256 E. Maj, Narodowa Demokracja..., s. 101.
257 P. Gdula, op. cit., s. 88.
258 Wpływy endeków w północnej części województwa Lubelskiego wynikały z faktu, iż na tych terenach 

mieszkała ludność wywodząca się z dawnej szlachty zagrodowej, dość konserwatywnej i przywiązanej do Kościoła 
katolickiego i ugrupowań prawicowych. Zob. Z. Łupina, Zasięg organizacyjnych i politycznych wpływów endecji 
w województwie lubelskim w latach 1927-1930, „Rocznik Lubelski”, 1968, t. ll .s .7 5 .

259 A. Notkowski, Prasa lubelska..., s. 20.
260 Od wydawnictwa, GL, 24 IV 1927, nr 111, s. 4.
261 Od Wydawnictwa, GL, 18 V 1924, nr 135, s. 4.
262 A. Notkowski, Prasa lubelska..., s. 20.
263 E. Maj, Regionalny dziennik..., s. 213.



198 Ireneusz Walaszek

W latach trzydziestych, gdy w SN władzę przejęli tzw. „młodzi” działacze264, do 
„Głosu” pisywali pozbawieni władzy w stronnictwie „starzy”, przez co gazeta pre­
zentowała ich poglądy. Pisywali wtedy do gazety między innymi Stanisław Stroń- 
ski, Stanisław Rymar, Stanisław Głąbiński, Karol Wierczak, Roman Rybarski. Rza­
dziej pisywali Bohdan Wasiutyński, Zygmunt Wasilewski czy Tadeusz Bielecki265.

Pismo miało dwie szpalty, o stosunkowo jednolitej objętości w granicach 4-6 
stronic. Druk był czarno-biały, szatę graficzną zredukowano do minimum. Foto­
grafie i rysunki pojawiały się rzadko. Jedynie materiały reklamowe były niejedno­
krotnie bogato ilustrowane. Treści były uporządkowane w kolumny i zawierały na­
główki, często streszczające tekst artykułu. W gazecie istniały następujące działy: 
„Informacje krajowe” (znajdowały się na stronach 1-2), „Informacje zagraniczne” 
(strona 2), „Sprawy bieżące” (strony 2-3). Oddzielną część zawartości poszcze­
gólnych numerów dziennika stanowiły rubryki: „Z województwa”, „Komunikaty”, 
„Wiadomości potoczne”, „Z ruchu towarzystw”. Istniał też stały dział informacyjny, 
w którym znajdował się repertuar lubelskich placówek kulturalnych (kina, teatry), 
program radiowy, informacje o imprezach sportowych oraz ogłoszenia drobne. 
W kolejnych latach przybywały innego rodzaju informacje bieżące, w tym o ruchu 
pociągów pasażerskich i autobusów w komunikacji regionalnej i ogólnopolskiej, 
odchodzących i przyjeżdżających do stacji Lublin. Stopniowo wyłaniał się też ką­
cik „Rozrywki umysłowe” i dział „Literacko-naukowy”. Układ czasopisma był wy­
nikiem wypełniania wielu funkcji: informacyjnej, ideowej, agitacyjno-propagan- 
dowej, integracyjnej, edukacyjnej. Wymiar wielofunkcyjny miały artykuły ideowe, 
sprawozdania z życia partii, omówienia sylwetek członków kierownictwa partii. 
Część tekstów wykorzystywano jako instrumenty komunikowania wewnątrz ru­
chu narodowego. Utrzymywano też kontakt z czytelnikami, którzy przesyłali do 
redakcji komentarze, opinie, a także informowali o wydarzeniach lokalnych266.

Pod koniec lat trzydziestych sytuacja materialna redakcji nieco się poprawiła 
dzięki czemu zaczęła ona przejawiać wiele nowych inicjatyw. Jedną z nich było 
wydawanie od 30 października 1938 r. dodatku literackiego pt. „Koziołek”. Tłu­
maczono to brakiem w Lublinie pisma literackiego, czemu redakcja „Głosu Lu­
belskiego” postanowiła zaradzić. Redagować miał go „Maryś” (Marian Pasztelan), 
w którym zamieszczano prace nadesłane przez czytelników267.

Natomiast w listopadzie 1938 r. za przykładem pism poznańskich, wypusz­
czano ilustrowane pismo dla wsi pt. „Nowiny Lubelskie”. Miał to być odpowied­
nik „Głosu” dla środowisk wiejskich, pismo polityczne, o treściach narodowych 
i katolickich. Miało wychodzić 3 razy w tygodniu268. „Nowiny Lubelskie” bardzo 
szybko naraziły się cenzurze, spośród pierwszych ośmiu numerów trzy uległy 
konfiskacie269.

Niektóre inicjatywy redakcji kończyły się niestety niepowodzeniem. W lutym 
1938 r. redakcja zorganizowała wspólnie z Miejskim Komitetem Wychowania

264 M. Ryba, op. rit., s. 20.
265 A. Sadowski, op. cif., s. 4-5.
266 E. Maj, Regionalny dziennik..., s. 212.
267 GL, 13 X 1938, nr 281, s. 5.
268 Do naszych czytelników, GL, 1 XI 1938, nr 300, s. 1.
269 Czterdziesta konfiskata „Głosu”, GL, 17 XI 1938, nr 316, s. 5.



,Głos Lubelski” i jego redakcja w latach 1913-1939 199

Fizycznego i Przysposobienia Wojskowego oraz Okręgowym Ośrodkiem Wycho­
wania Fizycznego bieg narciarski. Przygotowano dużo nagród w tym bezpłatną 
wycieczkę do Włoch, które przyciągnęły licznych zawodników. Niestety z powodu 
nadejścia roztopów bieg odwołano270.

Kres wydawnictwu „Głos Lubelski” przyniósł początek II wojny światowej. 
Dziennik przewidywał rychły wybuch wojny w 1939 r., lecz nie spodziewał się tak 
złego dla Polski losu. W czasie kampanii wrześniowej w „Głosie” opisywano głów­
nie działania bojowe i bestialstwo wkraczających niemieckich wojsk271. Dla otuchy 
podawano niesprawdzone wiadomości o wewnętrznych trudnościach III Rzeszy272 
oraz silnych ciosach sojuszników, jak choćby o przełamaniu przez wojska francu­
skie linii Zygfryda273, czy zbombardowaniu Berlina przez 600 samolotów angiel­
skich274. Trudności czasów wojny spowodowały zmniejszenie liczby stron dzien­
nika do 4 a później 2. Zapewne z obawy przed najeźdźcą w stopce redakcyjnej 
nie podawano prawdziwego nazwiska redaktora naczelnego, jednak jako wydawcę 
podawano nadal Jana Dominko. „Głos Lubelski” ukazał się ostatni raz 17 września 
1939 r., kiedy to wojska niemieckie zbliżyły się pod Lublin.

Po zajęciu Lublina przez Niemców, pracownicy „Głosu” nie zrezygnowali z za­
miaru kontynuacji wydawania dziennika. W okresie 21-27 października 1939 r. 
ukazało się nawet jego kilka numerów275, redakcja bowiem uzyskała zgodę nie­
mieckich władz okupacyjnych na wydawanie pisma rzeczowego i informacyjnego. 
Zamieszczało w nim oficjalne komunikaty, opisywano sytuację międzynarodową 
i sprawy miasta. Nawoływano do pracy i odbudowy zniszczeń wojennych oraz 
pomocy uciekinierom wojennym276. Specjalny nacisk kładziono także na walkę 
z lichwą i paskarstwem oraz nielojalnością społeczną. Z powodu braku papieru 
na rynku i trudności w zdobywaniu informacji „Głos” i „Express Lubelski” wycho­
dziły jako jedno pismo277. Redaktorem naczelnym był Bruno Morzycki. Cena wy­
nosiła 20 groszy polskich lub 10 feningów niemieckich, a objętość wynosiła 2 stro­
ny. Jednak wkrótce okupant zamknął gazetę. Na miejsce polskich redakcji władze 
hitlerowskie rozpoczęły wydawać własny dziennik o tytule „Nowy Głos Lubelski”. 
Z narodowym dziennikiem „Głos Lubelski” nie miał on jednak nic wspólnego. 
Nakład tej tzw. gadzinówki sięgał nawet 20 tys. egzemplarzy, co było charaktery­
styczne dla prasy okupanta, który nie szczędził środków na propagandę. Gazeta ta 
wydawana była w Lublinie w latach 1940-1944278.

Przez cały okres międzywojenny zaledwie cztery prowincjonalne dzienniki en­
deckie zdołały zachować ciągłość ukazywania się na rynku279. W skali kraju „Głos

270 Wielkie zawody narciarskie „Głosu Lubelskiego”, GL, 24 II 1938 nr 54, s. 6; Najlepszy narciarz Lublina..., 
Dodatek sportowy z 21 II 1938; GL, 2 7 II 1938, nr 57, s. 10.

271 Niemcy zbombardowały kościół i klasztor na Jasnej Górze, GL, 4 IX 1939, nr 243, s. 1; Zgłodniała 
i rozbestwiona dzicz niemiecka, GL, 7 IX 1939, nr 245B, s. 1.

272 Na froncie wewnętrznym Niemiec, GL, 7 IX 1939, nr 245B, s. 2.
273 Linia Zygfryda przerwana, GL, 5 IX 1939, nr 243C, s. 1.
274 Berlin wali ńę w gruzy, GL, 8 IX 1939, nr 246, s. 1.
275 A. Sadowski, op. cit., s. 2.
276 Co robić z ludźmi?, GL, 23 X 1939, nr 254, s. 1.
277 Do naszych czytelników, GL, 21 X 1939, nr 252 i 25 X 1939, nr 256, s. 1.
278 Prasa lubelska: tradycje..., s. 127.
279 Były to: „ABC dla Włocławka i Kujaw”, „Głos Lubelski”, „Głos Mazowiecki” i „ Goniec Częstochowski”.



200 Ireneusz Walaszek

Lubelski” znalazł się pośród 24 dzienników wydawanych w języku polskim, przez 
cały okres międzywojenny280. Zdołał przetrwać ciężkie czasy kryzysu ekonomicz­
nego oraz wytrwać w roli pisma opozycyjnego. Świadczy to o niezwykłej wytrwa­
łości i zaradności zespołu redakcyjnego tego prowincjonalnego dziennika281.

The daily Głos Lubelski [The Lublin Voice] between 1913 and 1939

The regional daily Głos Lubelski was published in Lublin between 1913 and 1939. It had an 

informative character and expressed the views of National Democracy and its leader Roman 

Dmowski. The newspaper belonged to the local branch of the national camp; it presented the 

ideology of this political wing and enabled its politicians to influence the society. To an extent 

it was also an informative newsletter of the national camp and organizations sympathizing with 

its organisation-aides, informing the readers about the current situation within the party, the 

congresses and meetings of its bodies, about the current political events etc. The editorial board 

was in fact politically active, especially during parliamentary and self-governmental elections, 

encouraging the readers to vote for right-wing candidates. Numerous political debates were also 

held, mainly with the left wing and Józef Pilsudski's camp, as a result of which Głos Lubelski enga­

ged in controversies with other local newspapers, especially with Ziem ia Lubelska. G łos advoca­

ted the ideas of nationalism and intolerance against national minorities, especially Jews.

Apart from political issues. Głos Lubelski also dealt with various social matters. It criticized ne­

gligence on the part of the authorities, iniquities, social pathologies and injustice. In contrast, it 

promoted lawfulness, honesty, honour and Christian values. Attention was especially paid to the 

education of the young generation. The newspaper attempted to activate the local community 

and supported various kinds of economic, social and cultural initiatives. It also provided high- 

level entertainment by publishing, in installments, novels, short stories, poetry, satirical texts, hi­

storical and scientific articles, as well as intellectual entertainment. The editorial board were even 

engaged in organizing dance, sport or cultural events in town; they contributed to numerous 

charities. As a result, Głos was a popular daily, since its readership extended beyond supporters 

of the national movement.

Zob. A. Notkowski, Polska prasa..., s. 282.
280 A. Sadowski, op. cit., s. 3.
281 Aż 60% tytułów prasowych przypadało na ośrodki centralne jak Warszawa, Kraków, Lwów, Poznań 

i Wilno W sumie w 7 największych miastach wydawano 46% wszystkich dzienników, a w samej Warszawie 
aż 16%. Zob. A. Notkowski, Rozwój ilościowy polskiej prasy prowincjonalnej w okresie drugiej Rzeczypospolitej. 
Charakterystyka statystyczna, „Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego", 1974, t. 13, z. 4, s. 494 i 507; W. 
Władyka, Prasa codzienna w Polsce (1918-1939), „Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego”, 1974,1.13, z. 
2, s. 142.


