


WSPÓŁCZESNA 
POLSKA PRASA OPINII

STRESZCZENIE

Przedmiotem artykułu je s t wydawana po 1989 r. prasa opinii, tj.: 
czasopisma społeczno-polityczne, społeczno-kulturalne i literackie.

Ten typ prasy po 1989 r. nie cieszył się zbyt wielką popularnością. 
Zaledwie kilka tygodników społeczno-politycznych miało nakła­
dy przekraczające 100 tys. egz. Według zweryfikowanych danych 
w  2006 r. łączna sprzedaż 7 największych pism społeczno-politycz­
nych wynosiła blisko 800 tys. egz. Wprzypadku pism społeczno-kul­
turalnych można szacować, że kupowało je  niespełna 0,4 min osób.

Czasopisma opinii są  niezwykle ważnym, lecz stopniowo zani­
kającym gatunkiem prasy. Z biegiem czasu malały ich nakłady, 
a obecność na rynku uzależniała się coraz bardziej od różnorod­
nych kampanii promocyjnych, prowadzonych w  mediach elek­
tronicznych, lub ofiarności mecenasów. Tendencję tę próbowano 
przełam ać poprzez coraz w iększą lapidarność i emocjonalność 
tekstów, dziennikarstwo śledcze oraz wzbogacanie prasy opi­
nii różnego rodzaju fotograjią i ikonografiką. Zewnętrzna atrak­
cyjność prasy opinii przem awiała zw łaszcza  do najmłodszych 
czytelników, którzy nie wiązali się jednak z  konkretnym tytułem  
na stałe. Zjawisko to wydaje się potwierdzać spektakularny, choć 
krótkotrwały sukces „Newsweeka” i „Przekroju”.

Można nadto przypuszczać, że  ograniczenie zainteresowania pra­
są opinii wynikało z  rozbudowania magazynowych wydań gazet 
codziennych. Wiele z  nich wydania te wzbogacało tekstami, które 
wcześniej zwykle umieszczano w  tygodnikach, czy miesięcznikach

O trudnej sytuacji p rasy  opinii przesądzało też je j starzejące się 
audytorium czytelnicze. Wiele tytułów prasy opinii czytanych było 
przede w szystkim  przez osoby dojrzałe lub w  średnim wieku. Do­
tyczyło to zw łaszcza  prasy o wyraźnie określonych sympatiach  
ideowych, a nawet politycznych, po którą sięgali czytelnicy poszu­
kujący potwierdzenia swych, utrwalonych już, poglądów.

SŁ O W A  KLUCZOW E: p rasa, opinia, k u ltu ra .



W Encyklopedii w iedzy o prasie  interesujące mnie w tym artykule czaso­
pism a są  różnie definiowane. Pisze się w niej o czasopism ach literackich1, 
prasie społeczno-politycznej2 oraz prasie opinii. W tym ostatnim  przypad­
ku przyjmuje się, że je s t to „określenie różnych typów prasy  komentującej 
uprzednio ju ż  rozpowszechnione przez gazety informacje o wydarzeniach  
w  celu urabiania opinii publicznej i kształtowania postaw; prasa realizują­
ca przede w szystkim  funkcje propagandowe. W przeciwieństwie do prasy  
informacyjnej prasa  opinii częściej byw a wyrazem  świadomości indywi­
dualnej, tzn. wyraża indywidualne przekonania autorskie. Wiąże się to m. 
in. z  faktem , iż ten typ prasy (charakteryzujący się w iększą  amplitudą 
peńodyczności) je s t wyraźniej zindywidualizowany pod względem tema­
tycznym  i kręgu odbiorców. Do prasy  opinii w  Polsce można zaliczyć prasę  
społeczno-polityczną i społeczno-kulturalną”3.

Analiza tego czasopiśmiennictwa zazwyczaj znacznie przekracza grani­
ce badań prasoznawczych. Zm usza bowiem do odpowiedzi n a  wiele pytań 
związanych z funkcjonowaniem kultury narodowej. Badania tego typu 
nie są  moim celem, bowiem ograniczam się do przeglądu podstawowych 
zjawisk i tendencji zachodzących w prasie opinii po 1989 r. Stawiając 
sobie takie zadanie jestem  w pełni świadom, że sposób zaprezentowania 
interesującego zjawiska, dobór tytułów prasowych czy też towarzyszące 
im wartościujące sądy są  dyskusyjne i zapewne z biegiem czasu ulegną 
zmianom.

Czasopisma opinii w różnorodnych zestawieniach statystycznych i ka­
talogach prasy nie są  wyodrębniane. Fakt ten nie może budzić zbytniego 
zdziwienia, albowiem wyróżniki tej prasy nie są  zbyt precyzyjne. J a k  traf­
nie zauważył znawca tego problemu „w literaturze są one [czasopisma] 
określane różnie, także jako  literackie lub społeczno-literackie, a czasem  
też publicystyczne, choć to ostatnie określenie dotyczy raczej periodyków  
o zdecydowanej przew adze treści politycznych”4.

Mówiąc o czasopism ach społeczno-politycznych i społeczno-kultural­
nych należy pamiętać, że o randze i znaczeniu tych czasopism nie decy­
dują ich nakłady, które poza nielicznymi wyjątkami są  raczej niewielkie, 
czy też liczebność tej grupy (ok. 400 tytułów5), ale fakt, iż je s t ona m ate­

1 Czasopisma literackie to „grupa niejednorodnych typów czasopism treści ogólnej, które się zajmują głów­
nie problematyką literacką i publikują utwory literackie oraz czasopisma treści specjalnej (np. czasopisma 
naukowe) poświęcone nauce o literaturze. Potocznie uważa się za czasopismo literackie każdy periodyk, 
w którym systematycznie pojawiają się utwory literackie i rozważane są problemy życia literackiego 
Encyklopedia wiedzy o prasie, pod red. J. Maślanki, Wrocław - Warszawa - Kraków - Gdańsk 1976, s. 42.

2 Prasa społeczno-polityczna to „głównie czasopisma (zwłaszcza tygodniki), rzadziej dzienniki, o wyraź­
nej przewadze problematyki społecznej i politycznej". Ibidem, s. 186.

3 Ibidem, s. 179.
4 J. Myślióski, Tygodniki społeczno-kulturalne -  lektura polskiej inteligencji, „Valeriana Eseje o komuniko­

waniu między ludźmi”, Kraków 1996, s. 355.
5 Fundacja im. S. Batorego naliczyła 192 czasopisma kulturalne, wyodrębniając w tej grupie m.in.: 72 perio­

dyki o zasięgu ponadregionalnym, 22 czasopisma wydawane przez mniejszości narodowe i 22 czasopisma 
dotyczące polityki i społeczeństwa. Ignacy S. Fiut szacował w 2000 r. ilość czasopism społeczno-kultural­
nych na ok. 400 tytułów. Zob. : Czasopisma kulturalne w Polsce. Katalog ’97- ’98, Warszawa 1997; oraz I. 
Fiut, Pisma społeczno-kulturalne w latach 1989 -  2000, „Zeszyty Prasoznawcze” nr 3-4 z 2000.



rialnym dowodem intelektualnej aktywności Polaków. Interesujące nas 
czasopism a tworzone są  w głównej mierze przez ludzi szeroko rozumianej 
kultury, a  czytają je reprezentanci elit intelektualnych.

Interesująca nas grupa prasy po 1989 r. nie cieszyła się zbyt wielką po­
pularnością. Na dobrą sprawę zaledwie kilka tygodników społeczno-politycz­
nych miało nakłady przekraczające 100 tys. egz. Według zweryfikowanych 
danych w 2006 r. łączna sprzedaż 7 największych pism społeczno-politycz­
nych wynosiła blisko 800 tys. egz. W przypadku pism społeczno-kultural­
nych można szacować, że kupowało je niespełna 0,4 min osób6.

Jednym  z najstarszych czasopism społeczno-politycznych je s t „Polity­
ka”. Tygodnik ten założono 27 lutego 1957 r. Choć początkowo zakła­
dano, że pismo to stanowić będzie jedynie przeciwwagę dla „Po prostu” 
z biegiem czasu zyskiwało coraz większą renomę i liczne grono stałych 
czytelników. Wynikało to m. in. z faktu, że z „Polityką” związało się wie­
lu wybitnych dziennikarzy, a  pismem w latach 1958 -  1981 r. kierował 
nie tylko znakomity redaktor, ale i polityk -  Mieczysław F. Rakowski. Gdy 
objął on stanowisko wicepremiera jego następcą został J a n  Bijak, który 
był redaktorem  naczelnym „Polityki” do 1994 r. Kolejnym szefem pism a 
został Jerzy Baczyński.

Po 1989 r. „Polityka” sta ła  się w łasnością spółdzielni dziennikarskiej 
i ten wyjątkowy sta tu s  udało się jej utrzym ać po czasy współczesne. Naj­
większe nakłady pismo odnotowało w 1989 r., kiedy to odbijano 426 tys. 
jego egzemplarzy. W początkach la t 90. gwałtownie traciło czytelników 
-jeg o  nakład wynosił jedynie 130 tys. egz.

Te negatywne tendencje udało się wyhamować dzięki przekompono- 
waniu zawartości oraz zmianie szaty graficznej tygodnika. Od num eru 
41(2006) z 11 listopada 1995 r. format „Polityki” zmniejszono do A4, 
wprowadzono kolorową szatę graficzną, znacznie zwiększono ilość zdjęć 
oraz skrócono długość zamieszczanych tekstów. Na efekty tej operacji 
nie trzeba było długo czekać. Ju ż  w 1995 r. sprzedaż czasopism a wy­
niosła 157 tys. egz., a  sześć la t później -  250 tys. egz. Była to najwyższa 
sprzedaż, jak ą  udało się osiągnąć po 1989 r. W 2004 r. przy nakładzie 
wynoszącym blisko 300 tys. egz. sprzedawano ok. 190 tys. egz. „Polity­
ki”. W 2006 r. sprzedaż pism a wynosiła ok. 168 tys. egz.

Stabilna sytuacja finansowa wydawcy umożliwiła inwestycje. W m arcu
2000 r. Spółdzielnia przejęła miesięcznik „Res Publica Nowa”, a  w kwietniu
2001 r. tygodnik przedruków z prasy międzynarodowej „Forum”. W tym 
samym roku redakcja „Polityki” przeniosła się do nowej, własnej siedziby 
mieszczącej się w wyremontowanej kamienicy przy ul. Słupeckiej.

Tygodnik m a objętość od 106 do 132 kolum n, z czego ok. 30% sta ­
nowią reklamy. Pismo podzielone je st na  kilka działów: Raport Polityki, 
Kraj, Gospodarka, Świat, Kultura, Historia, Nauka i Społeczeństwo. Wy­
odrębniono w nim też 9 stałych rubryk zawierających krótkie informacje

6 Wszelkie dane dotyczące nakładów i sprzedaży prasy zaczerpnięto z corocznych Komunikatów Związku 
Kontroli Dystrybucji Prasy, www/ZKDP/pl



polityczne, gospodarcze, kulturalne i społeczne. W „Polityce” dom inują 
artykuły, choć można w niej też odnaleźć reportaże (cykl Na w łasne oczy) 
i felietony pisane przez Ryszarda Marka Grońskiego, Daniela Passenta, 
Ludwika Stommę i Jerzego Pilcha (do 2006 r.).

W przeciętnym wydaniu „Polityki” publikowanych je st ok. 25 większych 
materiałów dziennikarskich. Zazwyczaj 30 -  50% ich objętości stanowią 
ilustracje lub grafiki. Najdłuższy z nich (Raport Polityki) nie przekracza 7 
stronic znormalizowanego maszynopisu.

W redakcyjnej stopce odnaleźć można nazwiska ok. 80 dziennikarzy 
i współpracowników tygodnika. Przeważają osoby, które trafiły do pism a 
po 1989 r. (m.in. z „Tygodnika Powszechnego”). Byli jednak  i tacy pub­
licyści, którzy z „Polityką” związali się jeszcze w początkach tego pisma: 
Marian Turski, Daniel Passent, Andrzej K. Wróblewski, Zygmunt Kału­
żyński (1918 -  2004) czy Kazimierz Koźniewski (1919 -  2005).

Od wielu la t zakres zainteresowań pism a nie ulega istotnym zmianom, 
a  określają go wyżej wymienione rubiyki. Niemniej jednak  w różnych 
okresach dziennikarze pism a koncentrowali się n a  odmiennych zagad­
nieniach. W początkach la t 90. najchętniej pisano o transform acji sce­
ny politycznej, w połowie tej dekady koncentrowano się n a  gospodarce, 
a  n a  przełomie wieków -  nauce i kulturze. Ostatnio nieco szerzej podej­
mowane są  kwestie historyczne i społeczne.

„Polityka” m a dość duży wpływ n a  polską opinię publiczną. Dowodzi 
tego m. in. fakt, iż zamieszczane są  w niej wypowiedzi niemal wszyst­
kich ważniejszych rodzimych i międzynarodowych gwiazd polityki, sportu 
i kultury. S tała obecność dziennikarzy pism a w m ediach elektronicznych 
przysparza im i „Polityce” znacznej popularności.

Od 1995 r. „Polityka”, wzorem innych pism funkcjonujących w otocze­
niu rynkowym, dołącza do wydania głównego różnego rodzaju dodatki. 
Bywały lata, w których ukazywało się ok. 20 dodatków. Inną formą po­
zyskiwania czytelników są  tzw. Salony Polityki -  spotkania czytelników 
z publicystam i pism a i ich gośćmi. Dziennikarze tygodnika chętnie wystę­
pują w telewizji. Tygodnik współpracuje z ok. 30. stacjam i radiowymi n a ­
dającymi audycje przygotowane przez redaktorów „Polityki”. Od 1993 r. 
przyznawane są  nagrody kulturalne (Paszporty Polityki), a  od 2001 r. sty­
pendia dla młodych naukowców (Zostańcie z nami). W znacznie mniej­
szym stopniu celebrowane były uroczystości związane z wręczaniem 
najstarszych wyróżnień tygodnika -  przyznawanych od 1959 r. nagród 
historycznych „Polityki”.

Redakcja pism a co pięć lat przeprowadza ankiety czytelnicze. Wynikało 
z nich, że w połowie la t 90. czytelnicy tygodnika poszukiwali w nim prze­
de wszystkim treści politycznych i społecznych. W kolejnych badaniach 
zmieniono charakter pytań prosząc czytelników o wskazanie ulubionych 
rubryk. W 2001 r. czytelnicy pism a preferowali reportaże i felietony, 
a  w 2005 r. -  rubryki krótkich wiadomości i felietony.

Z redakcyjnych badań wynikało ponadto, że w 1996 r. czytelnicy tygo­
dnika określali swe poglądy jako lewicowo-centrowe -  popierali SLD (42%



wskazań) i Unię Wolności (26%). W 2001 r. preferencje polityczne były 
bardziej zrównoważone i wynosiły odpowiednio: 37 i 32%.

Czytelnicy „Polityki” byli w większości zamożnymi mieszkańcam i d u ­
żych m iast, przeważali wśród nich mężczyźni. Było to wierne audytorium  
czytelnicze. W 1996 r. blisko 32% respondentów twierdziło, że czyta „Po­
litykę” ponad 20 lat, w 2001 r. było takich osób ponad 28%, a  w 2005 r. -  
22%. Jed n a  trzecia czytelników sięgnęła po pismo po 1995 r., tj. po zm ia­
nie jego szaty graficznej.

Czytelnicy wśród swych ulubionych autorów wymieniali: Jan in ę  Para­
dowską, Ludwika Stommę, Ryszarda M arka Grońskiego, Zygm unta Ka­
łużyńskiego, Jagienkę Wilczak i M arka Ostrowskiego7.

Chociaż w badaniach przeprowadzanych przez redakcję brało udział 
po ok. 7 tys. osób (3-4% ogółu) trudno uznać je za w pełni reprezentatywne, 
bowiem zazwyczaj uczestniczą w nich najbardziej aktywni czytelnicy. Dla­
tego też bardziej miarodajne wydają się dane zgromadzone podczas ogólno­
polskich badań czytelnictwa. Wynikało z nich, że blisko 60% czytelników 
„Polityki” posiadało wykształcenie wyższe, a  ok. 55% było mężczyznami. 
Potwierdziły się ponadto informacje o ponadprzeciętnych dochodach czy­
telników pisma oraz to, że są  oni mieszkańcami dużych miast. Czytelnicy 
„Polityki” chętnie zaglądali też do „Newsweeka” (41%) i „Wprost” (48%)8.

Innym  wysokonakładowym  pism em  społeczno-politycznym  je s t 
„Wprost”. Pierwszy num er tego poznańskiego, a  następnie warszawskiego 
tygodnika ukazał się w grudniu 1982 r. Pierwotny nakład wynosił tylko 30 
tys. egz., ale pismo szybko zyskiwało nowych czytelników. W 1996 r. przy 
nakładzie wynoszącym 338 tys. egz. sprzedano 238 tys. egz. „Wprost”. 
Była to najwyższa sprzedaż osiągnięta przez tygodnik. W 2004 r. przy 
nakładzie ok. 300 tys. egz. sprzedano 168 tys. egz. tego pisma. W 2006 r. 
sprzedaż wynosiła ok. 145 tys. egz.

W styczniu 1991 r. Komisja Likwidacyjna RSW przyznała tytuł spół­
dzielni dziennikarskiej. Zastrzeżono jednak, że spółdzielnia w inna zna­
leźć współwydawcę, albowiem dług pism a wynosił 2,6 mld zł. W 1991 r. 
zawarto porozumienie ze spółką „Rok Corporation” mające n a  celu wyda­
wanie tygodnika. Porozumienie obowiązywało do 1993 r., kiedy to pismo 
przejęła Agencji Reklamowo-Wydawnicza „Wprost” będąca w łasnością 
Marka Króla (red. nacz.) i Lecha Kruszony (dyr. wyd.). T ransakcja ta  stała 
się przedmiotem sporu sądowego, „Rok Corporation” poczuł się bowiem 
oszukany i zażądał odszkodowania w wysokości ok. 4 min PLN. Zatrzy­
mano nawet n a  krótko kierownictwo tygodnika zarzucając m u matactwo 
i chęć oszukania byłych wspólników. Te bezprecedensowe poczynania 
prokuratury  odbiły się szerokim echem w prasie polskiej i przysporzyły 
pism u wątpliwego rozgłosu.

7 Dane za: „Polityka” nr 31 z 5.08.1995; nr 35 z 2.09.1995; nr 29 z 20.07.1996; nr 29 z 20.07.1996; nr 13 
z 2001 i 41 z 2005.

8 Dodatek do miesięcznika „Press” -  „Magazyn Ekstra” 4/2005, s. 8.



Inny, równie poważny, spór sądowy pomiędzy ARW, a  Komisją Likwi­
dacyjną RSW zakończył się w 1999 r. W wyniku zawartej ugody za prawo 
do posiadania tytułu Agencja wypłaciła Komisji 1 min dolarów.

Wydawnictwo miało już  w owym czasie ustabilizowaną i pewną sy­
tuację finansową. Było właścicielem czasopism a „Twój pies”, w latach 
2003 -  2005 miesięcznika „Pani”, a  w latach 2000 -  2005 dwutygodnika 
„Busines Week”.

Agencją Wydawniczo-Reklamową „Wprost” kierował redaktor naczelny 
pism a (od 1988 r. do 2006 r.) Marek Król. Funkcje wiceprezesów pełnili 
zastępca redaktora naczelnego (w 2006 r. red. nacz.) Piotr Gabryel i Ama­
deusz Król. Ten ostatni był też dyrektorem generalnym wydawnictwa. Dy­
rektorem m arketingu była zaś Paulina Król.

Przeciętna objętość „Wprost” wynosi od 112 do 130 kolum n formatu 
A4. Na struk tu rę  pism a składają się następujące działy: Polska, Biznes 
-  ludzie -  pieniądze, Życie i Historia, Nauka i Zdrowie, Św iat i Kultura. 
W tygodniku drukowane były też felietony m.in.: Macieja Rybińskiego, 
Bronisława W ildstaina, Tomasza Nałęcza, Wacława Wilczyńskiego, Wie­
sława Kota i Krzysztofa Skiby. W latach 90. pisywali je także: Stanisław  
Tym, Leszek Balcerowicz i Małgorzata Domagalik. Pismo zamieszcza nad­
to kilka stałych rubiyk  krótkich informacji. Ilość reklam, materiałów ilu­
stracyjnych oraz długość tekstów porównywalna je s t do proporcji przyję­
tych przez „Politykę”.

Pismo propagowało przedsiębiorczość oraz kreowało tzw. klasę średnią. 
Wiele rozgłosu przynosiło m u coroczne zestawienie „100 najbogatszych 
Polaków” oraz nagrody im. Stefana Kisielewskiego przyznawane w dzie­
dzinie mediów, polityki i biznesu. Tygodnik nadaw ał też coroczny tytuł 
„Człowieka roku Wprost”. Tytuł ten przyznawany był zazwyczaj politykom 
zdobywającym w danym sezonie największy rozgłos.

Według badań zleconych przez redakcję 85% czytelników kupowało 
„Wprost” regularnie. Pismo miało w miarę młode audytorium  czytelnicze; 
ponad połowa ankietowanych czytelników nie przekroczyła 45 roku życia. 
W tygodniku interesowały ich zarówno sprawy polskie (86% wskazań), jak  
i międzynarodowe (83%). „Wprost” postrzegali jako pismo liberalne (42%) 
i centro-prawicowe (25%), bliskie przede wszystkim UW (53%) i w mniej­
szym stopniu AWS (11%), zaciekle zwalczające SLD. Wśród najchętniej 
czytanych autorów wymieniano: Stanisław a Tyma, Jerzego Sławomi­
ra  Maca, Leszka Balcerowicza, Piotra Moszyńskiego, Lecha Falandysza 
i Małgorzatę Domagalik9.

Z ogólnopolskich badań  czytelnictwa wiadomo, że pod względem de- 
moskopijnym audytorium  czytelnicze „Wprost” je s t podobne, choć nieco 
młodsze, od czytelników „Polityki”.

Trzecim pod względem stażu, polskim tygodnikiem społeczno-politycz­
nym je s t „Newsweek”. Pierwszy num er tego tygodnika ukazał się 3 wrze­
śnia 2001 r. Jego edycję poprzedziła, tak  jak  w przypadku innych przed­

9 Redaktorzy czytelnicy, „Wprost” nr 13 z 30.03.1997; zob. też „Press” 3/1996.



sięwzięć wydawnictwa Axel Springer, intensywna kom pania promocyjna. 
Szacowano, że n a  promocję „Newsweeka” w 2001 r. koncern wydał ok. 12 
min zł. Efekty tych działań zaskoczyły nawet wydawcę. Pierwszy num er 
pism a sprzedano w ilości 400 tys. egz. i zastanaw iano się nawet nad jego 
dodrukiem.

Redaktorem „Newsweeka” został Tomasz Wróblewski, który wcześniej był 
zastępcą redaktora „Wprost”. W piśmie zatrudniono osoby pracujące uprzed­
nio w tym tygodniku oraz dziennikarzy z „Życia” i „Gazety Wyborczej”.

W pierwszym roku edycji „Newsweek” wychodził w nakładzie 492 tys. egz., 
z czego sprzedawano 325 tys. egz. W 2002 r. wielkości te wynosiły odpowied­
nio: 411 i 251 tys. egz. W kolejnych latach zainteresowanie pismem nieco 
zmalało. W 2004 r. odnotowało ono 330 tys. egz. nakładu i 185 tys. egz. 
sprzedaży, a  w 2006 r. sprzedawano 138 tys. jego egzemplarzy.

Chociaż przypuszczano, że tygodnik nie osiągnie sukcesu wydawniczego 
utrzym ał się na  rynku dzięki pozyskaniu nowej grupy młodych czytelni­
ków. Po „Newsweek” sięgnęła bowiem młodzież, k tóra wcześniej nie miała 
kontaktu  z czasopismami społeczno-politycznymi. Redaktor naczelny ty­
godnika szacował, że w 2002 r. było to ok. 150 tys. osób. Przypuszczenia 
te częściowo potwierdziły kolejne badania czytelnictwa. Wynikało z nich, 
że „Newsweek” m a blisko 34% czytelników w wieku 1 5 - 2 4  lat. „Polityka” 
i „Wprost” odnotowywały w tej kategorii wiekowej ok. 20% czytelników.

Pismo m a urozm aiconą i barw ną szatę graficzną. Można naw et stwier­
dzić, że to właśnie ono narzuciło innym tygodnikom społeczno-politycz­
nym sposób komponowania numerów, lakoniczność tekstów, sięganie 
po tematykę związaną z życiem codziennym „społecznych gwiazd” czy też 
eksponowanie emocjonalnych zdjęć. W „Newsweeku” teksty niezwykle 
rzadko wykraczają poza objętość dwóch znormalizowanych stronic m a­
szynopisu. Dłuższe m ateriały dziennikarskie wzbogacane są  zdjęciami, 
wykresami, grafiką itp. Zazwyczaj tekst i towarzysząca m u graficzna 
oprawa m ają te sam e proporcje.

W tygodniku wyodrębniono następujące działy: Polska, Biznes, Zagra­
nica, Społeczeństwo, Nauka i Kultura. W piśmie są  tylko trzy rubryki krót­
kich wiadomości: Peryskop, Laboratorium i Karnet Kulturalny. Wynika 
to zapewne z syntetycznego traktow ania tekstów umieszczanych w in­
nych działach. Brakuje też stałych felietonów.

W grupie pism społeczno-politycznych lokujemy też tygodnik „Nie”. Nie­
zależnie od etykiet, jakie przypina się „Nie” i jego redaktorowi naczelnemu, 
pismo to, z racji nakładu oraz poruszanej tematyki, pełniło ważne funkcje 
informacyjne i polityczne. Pomysł powołania satyrycznego tygodnika po­
litycznego zrodził się jesienią 1990 r. Pismo tworzyli dziennikarze, którzy 
po 1989 r. przyjęli jednoznaczną postawę polityczną i w nowym piśmie 
szukali szansy n a  sukces zawodowy i ekonomiczny: Jerzy Urban, Ma­
rek Barański, Ewa Adamczewska, Zbysław Rykowski, Stanisław  Pelczar, 
Henryk Schultz, Przemysław Ćwikliński, D ariusz Cychol, Dorota Lipiń­
ska i Grzegorz Dymarski. P. Gadzinowski, wspominając początki „Nie” 
napisał: „jak będzie w yglądał nowy tygodnik chyba nikt, nawet J. Ur­



ban, nie miał sprecyzowanego pojęcia”10. Ostatecznie przyjęto koncepcje, 
że czasopismo będzie wzorowane n a  francuskim  „Le Canard Enchaine”. 
Przyznawano się też do inspiracji płynących z innego francuskiego pism a 
satyrycznego „Harakiri”.

Tygodnik „Nie” powstał jako zaprzeczenie nowej polskiej rzeczywistości. 
Był krytyczny wobec nowych władz, od pierwszych swych dni atakował 
Lecha Wałęsę, Kościół katolicki, księży. Ukazywał różnego rodzaju mal­
wersacje i nadużycia towarzyszące procesowi transformacji, odwoływał się 
do społecznej frustracji i obaw przed nieznanym oraz szerzył antyklery- 
kalizm. Odrzucił wszelkie tradycje polskich pism satyrycznych. Operował 
dosadnym, wulgarnym językiem oraz obscenicznym hum orem  i grafiką.

Właścicielem tygodnika był J . Urban, a  jako wydawca występowała sp. 
z o.o. „Urma”, która w początkach la t 90. była także współwydawcą mie­
sięcznika „Dziś”. Środki na  uruchom ienie tygodnika redaktor naczelny 
zdobył dzięki ogromnemu powodzeniu swej nieco plotkarskiej książki „Al­
fabet Urbana”. Pożyczył też od RSW papier n a  pierwsze num ery pism a11. 
„Nie” rozpoczęło swą działalność od 100-tysięcznego nakładu i począt­
kowo notowało 30 tys. egz. zwrotów. Po 3 miesiącach osiągnięto nakład 
ok. 300 tys. egz., a  procesy sądowe, jakie wytoczono pismu, przysporzyły 
m u jedynie popularności tak, że w 1995 r. osiągnęło ono nakład 730 tys. 
egz. Była to górna granica popularności tygodnika. W kolejnych latach 
nakłady i sprzedaż pism a sukcesywnie malały. W 2001 r. zweryfikowany 
nakład „Nie” wynosił 496 tys. egz., a  sprzedaż 265 tys. egz. W 2004 r. 
wielkości te wynosiły odpowiednio: 287 i 127 tys. egz.

„Nie” często i wszechstronnie analizowało zakres swego oddziaływania, 
badało audytorium  czytelnicze i szukało możliwości rozwoju. Dzięki tym 
sondażom wiadomo, że w swym najlepszym okresie tygodnik był czytany 
przez ok. 2,4 min osób, a  s tru k tu ra  społeczna audytorium  w zasadzie od­
powiadała przeciętnym socjologicznym param etrom  polskiego społeczeń­
stwa. Badania czytelnictwa prasy z 2005 r. wykazały jednak, że audyto­
rium  czytelnicze pism a znacznie się postarzało. Ponad 55% czytelników 
pism a przekroczyło 45 rok życia. Zaskakująco liczni byli też czytelnicy 
mieszkających na  wsi -  było ich blisko 25%.

Dziennikarze tego pism a wielokrotnie podkreślali, że choć reprezen­
tanci polskich władz państwowych i parlam entarzyści nie przyznają się 
do lektury „Nie”, to zarówno z ich wypowiedzi, jak  i słownictwa wynika 
jednoznacznie, że pismo J . U rbana je s t przez nich wnikliwe czytane.

Z okazji swego pięciolecia „Nie” przeprowadziło ankietę czytelniczą, 
na  k tórą odpowiedziało 4,7 tys. osób. Większość z nich stwierdziła, że czy­
ta  tygodnik niemal w całości. Najwyżej ceniono artykuły P. Gadzinow­
skiego, D. Cychola, J . Urbana, M. Barańskiego, D. Lipińskiej. Większość 
czytelników była zadowolona z pism a i nie widziała potrzeby modyfiko­
wania jego zawartości. Najczęściej zgłaszanym m ankam entem  była nato­
10 P. Gadzinowski, Tygodnik „Nie” (1993), Materiały pomocnicze do najnowszej historii dziennikarstwa, 

t. 24, s. 162.
11 On. Z Jerzym Urbanem rozmawia Teresa Torańska, „Duży Format” nr z 12.12.2002.



m iast zbyt m ała liczba materiałów poświęconych tzw. „sferze budżetowej” 
-  szkolnictwu, służbie zdrowia itp. Czytelnicy domagali się też, by pismo 
ograniczyło swe wulgarne słownictwo, albowiem przekleństwa używane 
są  w nim bez um iaru  i często bez większego uzasadnienia.

J . Urban, podsumowując ankietę, stwierdził, że „Nie” celowo m a pro­
wincjonalny, tj. polski charakter. Tematyka międzynarodowa traktow a­
n a  je s t w nim marginalnie, albowiem zazwyczaj nie interesuje ona czy­
telników. Dobitnie podkreślał, że „Nie” odcina się od związków z SLD, 
a  wobec tego ugrupowania politycznego „uprawiamy rzeczową krytykę”12. 
Redaktor naczelny dodał, że „Inne czasopisma i gazety twierdzą obłud­
nie, że  są obiektywne. Jesteśm y pism em  stronniczym, lewicowym, choć 
irytującym dla liderów SLD”. Stwierdził ponadto, że w momencie powo­
ływania „Nie” przypuszczał, iż będzie to tygodnik polityczny o charakte­
rze satyrycznym, czasopismo wesołe i pełne wygłupów. „Ewolucja poszła  
w  innym kierunku -  jesteśm y czasopismem faktów , może nawet sm utnym  
ze  względu na w ym owę tego, o czym p iszem y”.

Powodzenie tygodnika „Nie” w pewnym sensie tłumaczyło kłopoty innego 
czasopisma o lewicowej orientacji -  „Przeglądu Tygodniowego”. Tygodnik 
ten powstał w 1982 r., ale później zniknął z rynku prasowego, by powrócić 
z początkiem 1994 r. Po wydaniu zaledwie 5 numerów „Przegląd” kolejny 
raz został zawieszony. Pismo zostało wznowione 13 stycznia 1995 r. Jako 
wydawca występowała sp. z o.o. Agencja Form Artystycznych „Tymoteusz” 
(PHZ „Uniwersał”). „Przegląd” redagowała Helena Kowalik-Ciemniewska, 
a  następnie Jerzy Domański. Początkowo pismo odbijano -  jak  deklarował 
wydawca -  w nakładzie 50 tys. egz. Najwyższy nakład „Przegląd” osiągnął 
w 2001 r. -  152 tys. egz., z czego sprzedawano 59 tys. egz. Później jed­
nak  nakład i sprzedaż pism a malała. W 2004 r. wynosiła odpowiednio: 
108 i 38 tys. egz. W 2006 r. sprzedaż wynosiła ok. 33 tys. egz.

Najliczniejszą grupą czytelników tygodnika stanowiły osoby w wieku 
powyżej 54 lat -  36%. Tak jak  w przypadku czytelników innych pism 
o orientacji lewicowej w zasadzie ograniczali oni swą lekturę do jednego 
tytułu prasy opinii.

Niepowodzeniem zakończyła się natom iast inicjatywa wydawania innego 
lewicowego tygodnika „Fakty”. Pierwszy num er tego pism a pojawił się w lu ­
tym 1997 r. w nakładzie 200 tys. egz. Tygodnik ten w pewnym sensie wzo­
rował swą szatę graficzną na  magazynie popularnonaukowym „Focus”13, 
ale miał charakter społeczno-polityczny i zamierzał konkurować z „Poli­
tyką” i „Wprost”. Wydawcą pism a była Sp. z o.o. „Post Scriptum”, założo­
n a  przez działacza SdRP Leszka Millera. Początkowo w jej skład wchodził 
Skarb Państwa (17% udziałów) oraz „Węglokoks” i „Ciech”. Wobec ataków, 
jakie spadły n a  wydawcę, s truk tu ra  spółki szybko uległa zmianie. W maju 
1997 r. Skarb Państwa sprzedał swe udziały, a  do spółki weszły inne pry­
watne przedsiębiorstwa branży chemiczno-paliwowej.

12 Od Urbana, „Nie” nr 47 z 23.11.1995.
13 Polskie wydanie tego pisma (deklarowany nakł. 208 tys. egz.) ukazuje się od 27.09.1995. Wydawcą maga­

zynu jest niemiecki koncern Grüner + Jahr.



Redaktor naczelny A. Howzan deklarował, że pismo nie zwiąże się z żad­
ną partią polityczną, a  „Fakty” „z woli właścicieli-udziałowców spółki Post 
Scriptum zajmą pozycję neutralną politycznie”. Odżegnywano się nawet 
od treści politycznych gdyż „tylko 9% Polaków deklaruje żyw e zaintere­
sowanie polityką”14. Mimo to konkurencyjne tygodniki i p rasa  codzien­
na doszukiwały się tych związków, przypominając, że zespół redakcyjny 
składał się głównie z dziennikarzy wywodzących się z „Przeglądu Tygo­
dniowego”, a  A. Howzan pełnił ważne funkcje w PZPR15.

„Fakty wychodziły pomiędzy lutym 1997 r. i marcem 1998 r. w nak ła­
dzie ok. 200 tys. egz., z czego sprzedano 50 -  70 tys. egz. Pismo było de­
ficytowe. Gdy władzę przejął AWS tygodnik pozbawiony wsparcia Skarbu 
Państwa został zlikwidowany16.

Innym pismem społeczno-politycznym otwarcie akcentującym  swe sym­
patie ideowe był „Ozon”. 21 kwietnia 2005 r. tygodnik ten powołało kilka 
polskich podmiotów gospodarczych. Początkowo zakładano, że nowe pis­
mo będzie miało neutralny charakter ideowo-polityczny i unikać będzie 
relacjonowania politycznych i ekonomicznych afer związanych z funkcjo­
nowaniem polskiej gospodarki i sceny politycznej.

Prezesem spółki wydawniczej został J a n  Dybczyński, a  redaktorem  n a­
czelnym Dariusz Rosiak. Pierwsze num ery „Ozonu” wydano w nakładzie 
ok. 500 tys. egz., lecz sprzedano ich po ok. 70 tys. egz. Po wydaniu 13 n u ­
merów pism a zmieniono kierownictwo redakcji. Prezesem wydawnictwa 
został Michał Jeżewski, a  redaktorem  pism a wywodzący się z „Frondy” 
Grzegorz Górny.

J a k  stwierdzili nowi redaktorzy, tym razem pismo miało być adresowa­
ne do młodzieży z tzw. pokolenia J a n a  Pawła II. Pojawiły się w nim teksty 
m.m. Roberta Tekieli i Jadwigi Sztaniszkis. Tygodnik przybrał charakter 
centro-prawicowy. Mimo to „Ozon” nie osiągnął sukcesu wydawniczego. 
Choć n a  jego uruchom ienie i kam panię promocyjną wydano ponoć ok. 25 
min zł „Ozon” zniknął z rynku prasowego w lipcu 2006 r. Jego ostatnie 
num ery znajdowały ok. 40 tys. nabywców.

Do współczesnych pism  społeczno-politycznych wypada też zaliczyć 
tygodnik „Przekrój”. Pismo to pojawiło się już  w 1947 r. Redagowano 
je  w Krakowie, a  z biegiem czasu stało się jednym  z najciekawszych i naj­
chętniej czytanych magazynów społeczno-kulturalnych epoki PRL, który 
w latach  70. sprzedawał ok. 700 tys. swych egzemplarzy17. Po 1989 r. 
„Przekrój” gwałtownie zaczął tracić czytelników. Początkowo tygodnik był 
w łasnością spółdzielni dziennikarskiej. W listopadzie 1994 r. 40% jego 
udziałów nabyła Orkla Media18. Choć podjęto próby zmiany szaty gra­
ficznej i modyfikacji zawartości tygodnika, „Przekrój” przy nakładzie ok.

! S ^ ^ owzan> Drodzy Czytelnicy: Dajemy Wam „Fakty ”, niech bronią sią same, „Fakty” nr 1 z 27.02.1997. 
„ eczpospolita” nr 50 z 28.02.1997; G. Lindenberg, Fakty w Gaciach, „Press” nr 3 z 1997; Nagie Fakty, 
„Wprost” nr 12 z 23.03.1997.

16. Mariusz Janicki, Nagie Fakty, „Polityka” nr 16 z 1998.
w T ? ^  °  Ĉ7’CJac*1 „Przekroju” w: Andrzej Klominek, Życie w „Przekroju”, Warszawa 1995.

adysław Marek Kolasa, Prasa Krakowa w dekadzie przemian, Kraków 2004, s. 183-189.



75 tys. egz. kupowało tylko ok. 50 tys. osób. Dlatego też w 1998 r. Orkla 
rozpoczęła poszukiwania kupca n a  swe udziały. Pismem zainteresowała 
się Spółdzielnia D ziennikarska „Polityka” lecz udziały trafiły w ręce k ra ­
kowskiego biznesm ena Grzegorza Hajdarowicza. Decyzję tę oprotestowa­
ła spółdzielnia dziennikarska „Przekroju”. Po kilkumiesięcznym sporze 
wszystkie udziały pism a ponownie trafiły w ręce dziennikarzy.

W grudniu 1999 r. zadłużony „Przekrój” stał się w łasnością Michała 
Sołowowa. W sierpniu 2001 r. sprzedał on swe udziały szwajcarskiemu 
koncernowi Edipresse Polska. Choć w owym czasie pismo miało kilku 
redaktorów naczelnych nie spowodowało to istotnej zmiany jego formuły. 
Zapatrzone w swą przeszłość hołdowało starej formule wydawniczej i znaj­
dowało się n a  marginesie interesującego nas segm entu prasy.

Istotnych zm ian w „Przekroju” dokonano dopiero w 2002 r. Pismo zosta­
ło przeniesione do Warszawy, z tygodnika społeczno-kulturalnego zostało 
przekształcone w periodyk społeczno-polityczny. Intensywna kam pania 
promocyjna, w której isto tną rolę odegrał wizerunek nowego redaktora 
naczelnego Piotra Najsztuba, przyczyniła się do znacznego w zrostu n a­
kładu i sprzedaży tygodnika. W 2004 r. wychodził on w nakładzie 182 tys. 
egz., z czego sprzedawano 103 tys. egz. W 2006 r. sprzedawano już  tylko 
ok. 60 tys. egz. „Przekroju”.

Do interesującej nas  grupy prasy zaliczało się też kilkanaście nisko­
nakładowych czasopism  społeczno-politycznych wydawanych przede 
wszystkim przez niewielkie wydawnictwa lub organizacje pozarządowe. 
Czasopism a też zwykle nie zam ieszczają reklam , a  u trzym ują się dzięki 
sprzedaży egzemplarzowej i subsydiom  osób prywatnych. Przeciętne n a ­
kłady tych pism  wynoszą ok. 3 tys. egz., a  sprzedaż -  ok. 2 tys. egz.

N ajstarsze w tej grupie są  dwa m iesięczniki katolickie: „Znak” i Więź”. 
„Znak” założono w 1946 r. Pismem po 1989 r. kierowali: Stefan Wilka­
nowicz, Jarosław  Gowin, H anna M alewska i Michał Bardel. W la tach  
1989 -19 9 3  „Znak” wychodził w nakładzie 5 tys., a  w późniejszym 
okresie 3 tys. egz.

Intencją m iesięcznika było zajmowanie pozycji „absolutnie ponadpo- 
litycznej” oraz programowa obrona ku ltu ry  elitarnej. Pismo powoływało 
się n a  koncepcje tzw. katolicyzmu otwartego, przywiązanego do ideałów 
Kościoła posoborowego. Chciało być miejscem spotkań ludzi różnie my­
ślących o spraw ach wiary, spraw ach stosunku  Kościoła do nowocze­
sności. Pod kierownictwem J . Gowina miesięcznik odszedł od tem atyki 
społeczno-politycznej, k tó ra  kiedyś była jego silnym a tu tem 19.

Pismo, choć miało w swej nazwie przym iotnik „katolickie”, nigdy 
nie miało asy s ten ta  kościelnego. Czuło się jed n ak  bardzo silnie związa­
ne z Kościołem, szukało form poszerzenia jego wpływów m.in. poprzez 
„nową ewangelizację”. „Znak” czytany było przede w szystkim  w dużych 
ośrodkach m iejskich, w tym przez s tu d iu jącą  młodzież.

19 B. Wildstein, Można bronić kultury elitarnej, stawiać trudne pytania, i mimo wszystko, utrzymać się 
na wolnym rynku. Rozmowa z Jarosławem Gowinem, redaktorem naczelnym miesięcznika „Znak”, „Nie­
dziela” (dodatek do „Życia Warszawy”) nr z 27-28.04.1996.



Pierwszy num er „Więzi” ukazał się w 1958 r. Pismo w owym czasie reda­
gował Tadeusz Mazowiecki. Współczesna „Więź”, choć czuje się związana 
z „Solidarnością” nie utożsam ia się z żadnym ugrupowaniem politycznym. 
W miesięczniku podejmowane są  kwestie polityki, religii i kultury. Pismo 
wychodziło w nakładzie 3 tys. egz.; redagował je Zbigniew Nosowski.

W miarę bogate tradycje wydawnicze m iała też „Res Publica (Nowa)”. 
Pierwotnie było to pismo konspiracyjne zalegalizowane już w czerwcu 
1987 r. Pierwszy num er miesięcznika ukazał się w 1979 r. Ideowe ko­
rzenie pism a wyrastały z sem inarium  Jerzego Jedlickiego, ale „Mistrzem, 
chyba jedynym , był Stefan Kisielewski”.20 Jeszcze w 1981 r. podjęto roz­
mowy, aby „Res Publikę” wydawać legalnie w ram ach grupy „Znaku”. 
Po wprowadzeniu s tan u  wojennego z oczywistych względów pomysł ten 
zarzucono, ale do negocjacji z władzami powrócono w 1984 r. W skład 30- 
osobowego zespołu redakcyjnego legalnego już miesięcznika weszli m.in.: 
Grzegorz Białkowski, J a n  Błoński, Paweł Hertz, Jerzy Jedlicki, Mieczy­
sław Pszon, Em anuel Roztworowski, Stanisław Stomm a i Jerzy Szacki. 
Pismo w owym czasie święciło swe największe triumfy, a  jego nakład wy­
nosił 25 tys. egzemplarzy21. Pod koniec 1989 r. redakcja została zmuszo­
na do łączenia numerów, gdyż „Res Publica” „ nie wytrzym ała zderzenia  
z  prawam i rynku”22.

Od 1993 r. pismo, już jako „Res Publica Nowa”, było wydawane przez 
Fundację Stefana Batorego, a  jego nakład wynosił w 1997 r. 4 tys. egzem­
plarzy. W skład zespołu redakcyjnego wchodzili: Marcin Król (red. nacz.), 
Wiktor Dłuski, Damian Kalabarczyk i Maciej Tański.

Ja k  już wiemy od m arca 2000 r. pismo przejęła Spółdzielnia „Polityka”. 
We wrześniu „Res Publica Nowa” przekształcona została w kw artalnik 
wychodzący w nakładzie 3,5 tys. egz.

„Res Publica” proponowała formułę pism a społeczno-politycznego i ku l­
turalnego, co w pewnym sensie odzwierciedlane było przez jej stałe rub ­
ryki: Miasto, Książki jutra, Korespondencje, Sztuka i Życie, W arszawski 
przegląd książek, Z  prasy, Szkoła eseju, Varia i Do Redakcji. Pismo stro­
niło raczej od filiacji politycznych, a  jego ideowe inspiracje określano jako 
konserwatywno-liberalno-demokratyczne.

Jednoznacznie pod względem ideowym prezentowały się natom iast kon­
serwatywne krakowskie pism a społeczno-polityczne: „Arka” i „Arcana”. 
Dwumiesięcznik „Arka” wychodzący z podtytułem „literatura -  historia -  
polityka” powstał w 1983 r., a  ukazywał się do połowy 1996 r. Jego edy­
cją zajmowało się wydawnictwo o tej samej nazwie utworzone przez Ja n a  
Polkowskiego, które to w m arcu 1990 r. założyło dziennik „Czas Krakow­
ski”. W październiku 1994 r. w „Arce” doszło do rozłamu. Niemal cały 
zespół opuścił redakcję i założył inne wydawnictwo pn. „Arcana”. Od n u ­
m eru 5 /6  z 1995 r. „Arkę” redagowali: Wojciech Borek, Andrzej Chwalba 
(red. nacz.) Krzysztof Kopczyński, Łukasz Plesnar (z-ca red. nacz.), Hen­

20 „Res Publica Nowa”, nr jubileuszowy wyd. z okazji 10-lecia pisma.
21 „Rzeczpospolita” nr 26 z 31.01.1997.
22 Ibidem.



ryk Sułek, Ryszard Terlecki, Andrzej U rbański i Anna Zechenter. Redak­
cja, tłum acząc rewolucję kadrową, jak a  zaszła w „Arce”, stwierdziła, że 
nie miało to istotnego wpływu na ideową linię pisma. „Arka” - ja k  stwier­
dzono - je s tp ism e m  konserwatyw nym , niepodległościowym i nieprzychyl­
nym  „zabytkom komunizmu”23.

W styczniu 1995 r. ukazał się pierwszy num er dwumiesięcznika „Ar­
cana” wydawanego z podtytułem  „Kultura -  historia -  polityka”. Pismo 
to było redagowane przez zespół „Arki” z la t 1990 -  1994: Zuzannę Dawi- 
dowicz, Elżbietę Morawiec, Andrzeja Nowaka (red. nacz.), J a n a  Prokopa, 
Wiesława Pawła Szymańskiego, Macieja Urbanowskiego i Andrzeja Waśko 
(z-ca red. nacz.). Według deklaracji zespołu redakcyjnego na  łam ach „Ar- 
cany”: „chcemy nadal poszukiw ać dróg wyjścia z  kryzysu, jak i sprowadził 
na Polskę najpierw komunizm, a następnie fa łszyw a  form uła jego trans­
formacji realizowana w  latach 1988 -  1993. [...] Wiemy dziś dokładniej niż 
w  1989 roku, kto je s t kim ... ”24.

Krakowskie konserwatywne pisma wydawano w nakładzie po 2 tys. egz.
Opcję lewicową prezentuje natom iast miesięcznik „Dziś. Przegląd Spo­

łeczny”. Miesięcznik ten wychodzi od października 1990 r., a  redagowany 
je st przez Mieczysława F. Rakowskiego. Pierwotnie pismo było wydawane 
sp. z o.o. „Kier” -  uprzedniego wydawcę „Nie”. Miesięcznik edytowany 
je st obecnie przez Wydawnictwo Dziś -  Mieczysław Rakowski. Jego n a ­
kład wynosi ok. 4 tys. egz.

Do omawianej grupy należy zaliczyć „Debatę” redagowaną m .in.: przez 
Wiesława Walendziaka, lewicowo-liberalną „Krytykę Polityczną”, „zdrowo­
rozsądkowy” -  jak  to sam a się określiła redakcja -  „Magazyn Obywatel”, li­
beralno-konserwatywny „Najwyższy Czas” (nakład 30 tys. egz., sprzedaż 15 
tys. egz.), konserwatywno-prawicowe „Nowe Państwo”, „Opcję na  Prawo”, 
„Pismo Poświęcone Fronda” i liberalny kwartalnik „Przegląd Polityczny”.

Nieco większe nakłady m iała „Gazeta Polska”. Ten ukazujący się od 1993 
r. tygodnik wychodził w ilości ok. 50 tys. egz., z czego sprzedawano ok. 20 
tys. egz. Jeszcze mniejszy zakres oddziaływania miał „Tygodnik Solidar­
ność”. Przypomnijmy, że pierwsze num ery tego pism a wydawano w n a ­
kładzie 0,5 min egz. w 1981 r. W czasach nam  współczesnych nakłady 
„Tygodnika Solidarność” wynosiły tylko 20 tys. egz., z czego sprzedawano 
połowę.

Ja k  pam iętamy do prasy opinii zaliczone zostały także czasopism a spo­
łeczno-kulturalne. Za najbardziej reprezentatywny dla tej grupy uznać 
trzeba „Tygodnik Powszechny”. Tygodnik ten powstał w 1945 r. W epoce 
PRL odgrywał isto tną rolę opiniotwórczą. Skupiał znakomite grono re­
daktorskie, którego skład uległ znacznem u poszerzeniu po wprowadzeniu 
s tanu  wojennego.

Na przełomie la t osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych związani z „Ty­
godnikiem”: Jerzy Turowicz, Krzysztof Kozłowski, Stefan Kisielewski, S ta­

23 Drodzy Czytelnicy, „Arka” nr 53/54 z 1994.
24 „Arcana” nr 1 z 1995, s. 1.



nisław Stom m a i Jacek  Woźniakowski współtworzyli Komitet Obywa­
telski przy Lechu Wałęsie. Do parlam entu  weszli: Józefa Hennelowa, 
Krzysztof Kozłowski i S tanisław  Stomma. Krzysztof Kozłowski został 
wkrótce m inistrem  spraw  wewnętrznych, a  Władysław Bartoszewski 
-  m inistrem  spraw  zagranicznych. Andrzej Drawicz -  w „Tygodniku” 
ekspert od spraw  rosyjskich -  został prezesem  Radiokomitetu, Jacek  
Woźniakowski -  prezydentem  Krakowa, a  E rnest Skalski -  wiceszefem 
„Gazety Wyborczej”.

Triumf pism a był jednak krótkotrwały. Wybory prezydenckie z 1990 
r. i „wojna na  górze” doprowadziły do konfliktów w obozie „Solidarno­
ści”. Niektórzy politycy reprezentujący ten obóz, z inspiracji J . Turowicza, 
utworzyli w Krakowie Sojusz n a  Rzecz Demokracji, z którego wyłoniła się 
Unia Demokratyczna, a  później Unia Wolności. W roku „wojny n a  górze”, 
który nie tylko ze względów politycznych był dramatyczny dla całej pol­
skiej prasy, nakład pism a spadał lawinowo. Z początkowych 100 tys. egz. 
udało się uratować zaledwie 30 tys. egz. Pismo znalazło się w nowej sytu­
acji i m usiało jej sprostać. Zespół redakcyjny zasilili nowi ludzie25. Pod­
jęto też działania zmierzające do urynkowienia działalności katolickiego 
tygodnika. W 1994 r. Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak” -  wydaw­
ca „Tygodnika Powszechnego” -  wszedł w spółkę joint venture z  trzema 
największymi katolickimi wydawnictwami z Francji. „Bayard Press”, Des 
Publications de la Vie Catholique i O uest France wykupiły 40% udziałów 
pisma, co pozwoliło zmodernizować redakcję oraz podjąć akcję promo­
cyjną pisma. Mimo to jego nakłady nie uległy istotnem u powiększeniu. 
Po 1994 r. „Tygodnik” wychodził w nakładzie 35-40 tys. egz., z czego u d a­
wało się sprzedawać połowę.

Ponad 60% czytelników „Tygodnika” stanowiły kobiety. Dominowały 
osoby w wieku powyżej 55 la t (45%), o wyższym wykształceniu (60%), 
mieszkańcy m iast o średnich dochodach.

J a k  stwierdził J . Żakowski, „ Tygodnik Powszechny ” wyrósł z  tradycji le­
wicowo-liberalnej, antykomunistycznej oraz katolickiej i personalistycznej. 
Przed 1989 r. zaw sze  jaw ił się jako  pismo negujące poczynania władz, 
co podkreślili ju ż  w  1950 r. S. Stomma i J. Turowicz, pisząc, „ideał socja­
listyczny nie je s t naszym  ideałem ”26. Nie brakło im też odwagi głoszenia 
opinii niepopularnych wśród środowisk opozycyjnych, nawoływania dla 
rozsądku i rozwagi, organicznej pracy dla państw a i narodu.

Po 1989 r. pismo J . Turowicza zamierzało „pogłębiać mentalność pol­
skiego katolicyzmu”, choć miało świadomość, że „przepaść, ja ka  dzieli TP 
od, powiedzm y, Radia Maryja, je s t trudna do pokonania”. J a k  już wspo­
mniano „Tygodnik” przyznawał się do bliskich kontaktów z UW, walczył 
z „koalicją postkom unistyczną”, ale też nie opowiadał się za ZChN27.

25 Byli to m.in. twórcy „Brulionu”: Andrzej Stasiuk, Marcin Baran, Marcin Sendecki, Artur Szlosarek i Mar­
cin Świetlicki.

26 S. Stomma, J. Turowicz, Katolicy w Polsce Ludowej, „Tygodnik Powszechny” nr 50 z 1950.
27 Co jest dla nas najważniejsze. Mówi Jerzy Turowicz, redaktor naczelny „Tygodnika Powszechnego”, 

„Press” nr 1 z 1997, s. 27.



Ideowa linia pism a nie zawsze zjednywała m u sojuszników. Po 1989 
r. zaczął wzbudzać kontrowersje nawet wśród środowisk katolickich. 
Ich wątpliwości najprecyzyjniej określił, współpracujący z „Tygodnikiem 
Powszechnym” już  od 1949 r., Karol Wojtyła -  J a n  Paweł II28. W liście 
skierowanym do J . Turowicza z okazji 50-lecia pism a Papież napisał 
m.in., że „Kościół nie czuł się [przezpismo] dość m iłowany”29.

Po śmierci J . Turowicza (1999 r.) redaktorem  naczelnym pism a został 
ks. Adam Boniecki. Pod jego kierownictwem profil pism a nie uległ isto t­
nym zmianom, chociaż odeszli z niego m. in. Jerzy Pilch, Adam Szost- 
kiewicz, Marcin Świetlicki, czy też Krzysztof Bum etko. Choć w 2001 r. 
„Tygodnik” unowocześnił szatę graficzną i wprowadził nieco więcej zdjęć 
nadal pozostawał katolickim pismem społeczno-kulturalnym, tj. periody­
kiem przeznaczonym dla niewielkiej, elitarnej grupy odbiorców30.

Zm iana system u społeczno-politycznego podważyła egzystencję tzw. 
„starych” tytułów społeczno-kulturalnych. Prasa ta  w latach Polski Lu­
dowej pełniła głównie funkcje ideologiczno-propagandowe. Dlatego też 
po 1989 r. jej losy były zagrożone i większość tzw. „starych” tytułów szyb­
ko uległa likwidacji. Stało się tak  m.in. „Tygodnikiem Kulturalnym”, któ­
rego edytorem było Wydawnictwo Ludowe.

„Tygodnik Kulturalny” w ostatnich m iesiącach swej egzystencji zajmo­
wał się głównie problem atyką historyczną. Publikowano w nim materiały 
dotyczące radzieckiego i polskiego stalinizmu, wspom nienia dowódców 
Armii Krajowej, relacje pułkownika Kuklińskiego itp. W końcu 1989 r. 
pismo redagowane przez Stanisław a M arata31 popadło w poważne kłopoty 
finansowe. Wydawca, tłum acząc się gwałtownym wzrostem cen papieru 
i druku, zam knął tygodnik 11 lutego 1990 r. Zespół redakcyjny powołał 
sp. z o.o. „Libra”, która zam ierzała wydawać „Tygodnik Im puls” lub „Ty­
dzień”, ale planów tych nie udało się im zrealizować.

Podobnie potoczyły się losy „Życia Literackiego”. Tygodnik Władysła­
wa Machejka w ostatnim  okresie swej działalności także skoncentrował 
się n a  zagadnieniach historycznych. Choć w pierwszym kwartale 1990 r. 
udało się zebrać prenum eratę od 12 tys. czytelników, wydawca zakończył 
edycję „Życia Literackiego” 4 lutego 1990 r. n a  5(1976) numerze pisma.

Likwidacja tych pism  zm usiła dziennikarzy i twórców utożsam ianych 
z PRL do milczenia bądź też publikowania w prasie informacyjno-poli- 
tycznej. Sytuacja ta  uległa zmianie po 1993 r. Władzę przejęła koalicja 
SLD - PSL, a  co za tym idzie powstały możliwości zrekonstruow ania prasy 
związanej z tym środowiskiem. Tak też odczytano powołanie nowego pis­
m a społeczno-kulturalnego pt. „Wiadomości K ulturalne”.

28 Szerzej o tej współpracy w: Karol Wojtyła i „Tygodnik Powszechny”, „Gazeta Wyborcza” 
nr z 16/17.05.1997.

29. List Jana Pawła II do Jerzego Turowicza, cyt. za „Magazyn Gazety Wyborczej” nr z 2.06.1995.
30 Szerzej o ewolucji ideowej pisma po 1989 r. w: K. Bumetko, A. Szostkiewicz, Malowiemi?, „Polityka” 

nr 42 z 2005.
31 W skład zespołu redakcyjnego wchodzili ponadto m.in. : Gabriel Majchert, Stefan Soska, Małgorzata Lipiń­

ska. W piśmie swe felietony pomieszczali m.in. Andrzej Osęka i Michał Radgowski.



Pojawieniu się pierwszego num eru  „Wiadomości K ulturalnych” towa­
rzyszyła atm osfera skandalu. Pismo to utworzyły osoby, które różnie 
przyjmowano w środowiskach literacko-artystycznych dominujących 
po 1989 r. Trudno było bowiem nie dostrzec roli, jak ą  Krzysztof Teodor 
Toeplitz (red. nacz.), Zygmunt Broniarek, Kazimierz Koźniewski czy też 
Zygmunt Kałużyński odegrali w latach Polski Ludowej w kształtowaniu 
czasopiśmiennictwa społeczno-kulturalnego. W piśmie zamieszczali swe 
teksty m.in.: Andrzej Drawicz, Andrzej Micewski, Jerzy Wiatr i Aleksan­
der Małachowski. Dlatego też już  od początku swej działalności „Wiado­
mości Kulturalne” świadomie i konsekwentnie szły „pod prąd wielu po­
staw  i zachow ań”32.

Pierwszy num er pism a wydano 29 maja 1994 r. Tygodnik w dużej 
mierze mógł się ukazać dzięki dotacjom państwowym. Minister Kultury 
i Sztuki Kazimierz Dejmek w latach 1994-1995 wyasygnował 2,2 min zł, 
a  do początków 1998 r., tj. do dnia zlikwidowana pisma, ogólna dotacja 
wyniosła blisko 4 min zł33. Początkowo tygodnik odbijano w nakładzie 50 
tys. egz., ale ja k  uważało „Życie Warszawy”, sprzedaż wynosiła zaledwie 
20-30 % (10-16 tys. egz.)34. W 1997 r. nakład wynosił 20 tys. egz., a  zwro­
ty ok. 40%. Edytorem pism a było Towarzystwo Wydawnicze i Literackie 
sp. z o.o. Spółka ta  wydawała ponadto miesięcznik sportowy pt. „Ślizg” 
oraz „Modę Skórzaną”.

Według zamierzeń redakcji ideowa linia „Wiadomości Kulturalnych” 
nie m iała się sprowadzać tylko do wyzwań politycznych. Wręcz przeciw­
nie, zamierzano przeciwstawiać się m.in. reklamowemu sloganowi: „To, 
co lubię, to rozrywka, krótkie, ja sn e  informacje; lubię, że  mnie nie poucza -  
„Super Express”, mój przyjaciel!”35. „Wiadomości Kulturalne”, adresow a­
ne nie tylko do twórców, ale też „ ludzi pracy najemnej”, powracały do od­
wiecznego dylematu „mieć czy być?” oraz opowiadały się za sprawiedli­
wością społeczną36.

„Wiadomości Kulturalne” miały stały układ działów i rubryk. Zaliczały 
się do nich: Przegląd prasy, Czytelnia p ism  literackich, Kuchnia polska, 
Teatr, Muzyka, Plastyka, Media, Pop, Książki, Archiwum, Wywiad  i in. 
Pismo reprodukowało też wiele dzieł polskich plastyków. Ja k  zatem wi­
dzimy układ i zawartość pism a nawiązywały do starych i, jakby mogło się 
wydawać, sprawdzonych kanonów pism społeczno-literackich.

Mimo to krąg czytelników pism a był niewielki. Według ankiety czytel­
niczej, k tórą „Wiadomości Kulturalne” przeprowadziły w lipcu 1995 r., 
była to grupa zróżnicowana, ale dość zaawansowana wiekowo. Spośród 
381 osób, które odpowiedziały n a  ankietę 21% nie ukończyło 20 lat, 22%

32 Kultura: Upadek czy zmiana? „Wiadomości Kulturalne” nr 22/53 z 28.05.1995, s. 1.
33 B. Chmiel, K. Dunin, Pani mi się nie podoba, „Gazeta Wyborcza” nr z 24.06.1997. Tylko w 1994 r. Mini­

sterstwo Kultury i Sztuki dotowało 92 pisma na łączną kwotę 5 min zł, a w 1996 r. było tych pism 115. Zob. 
też. K. Witkowski, Wady wrodzone, „Gazeta Wyborcza” nr z 27.06.1997.

34 .Życie Warszawy” nry z 4.08.1995 i 19.01.1996.
35 Cyt. za: Kultura: Upadek czy zmiana?
36. Ibidem, s. 1.



nie przekroczyło 40 lat, 15% mieściło się w przedziale 40-50 lat, 42% było 
w wieku powyżej 50 lat. Większość czytelników pism a legitymowała się 
wyższym wykształceniem. W dużych m iastach mieszkało 40%, a  w mniej­
szych -  60% czytelników. Największą popularnością, zwłaszcza wśród 
osób starszych wiekiem, cieszyły się felietony. Osoby młodsze wnikliwiej 
śledziły działy informacyjne. Motywy sięgnięcia po pismo były różnora­
kie, choć znam ienna była opinia jednej z osób, k tóra wypełniając ankietę 
stwierdziła m.in.: „Stałym czytelnikiem „Wiadomości Kulturalnych” zosta­
łem w  pew nym  stopniu za  spraw ą ostrych ataków  na tygodnik ze  strony 
różnych mediów, a także krytycznych wypowiedzi niektórych przedstaw i­
cieli z  tzw. środowiska literacko-artystycznego”37.

Niemal równolegle z „Wiadomościami Kulturalnym i” pojawiła się 
na  rynku prasowym „Sycyna”. Tytuł pism a nawiązywał do radomskiej 
wsi, gdzie urodził się J a n  Kochanowski. „Sycynę” redagował Wiesław My­
śliwski określając swój dwutygodnik m ianem  „europejskiego p ism a pro­
wincjonalnego”. Określenie to miało swe uzasadnienie chociażby poprzez 
eklektyczną treść czasopism a łączącego tzw. kulturę wysoką z ku ltu rą  
ludową, a  nawet z elementami edukacji rolniczej. Nie można zatem się 
dziwić, że niekiedy „Sycynę” dodawano do „Gazety Rolniczej”, czy też kol­
portowano poprzez osoby prywatne.

W 1993 r. pismo miało duży format, ale w 1994 r. zmniejszono go do roz­
miarów zwykłej gazety. Dwutygodnik wychodził w nakładzie 50 tys. egz., 
z czego sprzedawano początkowo 30, a  następnie 15 tys. egz. Deficytowe 
pismo było wspierane dotacjam i M inisterstwa Kultury. Po kolejnych wy­
borach parlam entarnych i zmianie władz tego resortu „Sycyna” pozba­
wiona państwowego m ecenatu, tak  jak  „Wiadomości Kulturalne” zniknęła 
z rynku prasowego.

Po 1989 r. niezbyt dobrze wiodło się też pismom społeczno-literackim. 
W 1986 r. było ich 18, a  wydawano je w łącznym nakładzie 429 tys. egz. 
W latach 1989-2000 odnotowano ok. 120 takich pism wydawanych prze­
de wszystkim w dużych, ale pozastołecznych aglomeracjach miejskich. 
Pisma te były czytane przez ok. 0,3 - 0,5 min osób38. Swą egzystencję za­
wdzięczały głównie finansowemu w sparciu różnych fundacji, agend rzą­
dowych i organów sam orządu terytorialnego. Głównym m ecenasem było 
Ministerstwo Kultury, które każdego roku wspomagało ponad 100 pism 
społeczno-kulturalnych.

W pewnym sensie losy tych czasopism uosabiała „Literatura”. Tygo­
dnik ten  powołano w końcu lat siedemdziesiątych, a  jego zadaniem było 
wypełnienie luki, k tóra pow stała po likwidacji „Współczesności”. Pismo 
zostało zawieszone po wprowadzeniu s tanu  wojennego i odrodziło się jako 
miesięcznik w 1982 r. Wokół pism a skupiła się grupa autorów i redak­
torów interesujących się nie tylko sam ą literaturą, ale też społecznym 
kontekstem  jej funkcjonowania. Przejmując redaktora naczelnego, Jacek

37 Jak nas widzą, „Wiadomości Kulturalne” nr 31 z 30.07.1995.
38 I. Fiut, S. Dziki, Dużo tytułów, mniej treści, „Wiadomości Kulturalne” nr 4 z 1996.



Syski zdecydował, że miesięcznik będzie zwracał się też do młodszych 
czytelników. Dlatego pojawiły się w nim  biografie reprezentantów kultury 
popularnej, takich jak: Elvis Presley, Jim i Hendrix i Jo h n  Lennon, często 
skandalizujące, ale chętnie czytane przez młodzież39. Nadto zamieszczano 
felietony Piotra Bratkowskiego poświęcone muzyce rockowej.

W początkach la t dziewięćdziesiątych, choć wydawca informował, 
że „Literatura” odbijana była w nakładzie 40 tys. egz., pismo popadło 
w kłopoty finansowe. Miesięcznik zawieszono w grudniu 1992 r. Powrócił 
on do swych czytelników 2 la ta później, rozpoczynając edycję od 125 n u ­
meru. Zespół redakcyjny składał się głównie z osób, które tworzyły pismo 
we wcześniejszym okresie: Jack a  Syskiego, Jerzego Górzańskiego, J a n u ­
sza Jaremowicza, Krzysztofa Kraska, Konstantego Pińkosza i J a n a  Piesz- 
czachowicza. W ostatnich la tach pismo wydawane było dzięki dotacjom 
Ministerstwa Kultury i Sztuki przez Fundację W spierania Literatury.

Dzięki M inisterstwu Kultury (Bibliotece Narodowej40) ukazywał się mie­
sięcznik „Twórczość”. W 1997 r. pismo to wydawane było w nakładzie 2,2 
tys. egz.

Początki miesięcznika związane są  z Krakowem i Kazimierzem Wyką. 
Redagowana przez niego „Twórczość” broniła dorobku literackiego lat 
1918-1939, opowiadała się za wielopostaciowością sztuki pisarskiej, p u ­
blikowała utwory Tadeusza Borowskiego, Tadeusza Różewicza, skupiała 
młodych krytyków literackich. Później jednak, po przenosinach do War­
szawy i przejęciu pism a przez Adama Ważyka, „Twórczość” stała  się „fila­
rem socrealizmu”4 1.

Kolejna era pism a związana była z Jarosław em  Iwaszkiewiczem. 
W „Twórczości” publikowali w owym czasie praktycznie wszyscy „wiel­
cy” polskiej literatury, których tu  nie sposób wymienić. W skład zespołu 
redakcyjnego wchodzili m.in.: Ju lian  Stryjkowski, Henryk Bereza, Anna 
Kamieńska, Zbigniew Bieńkowski i Jerzy Lisowski. Pismu J . Iwaszkiewi­
cza zarzucano, co praw da brak  konkretnej linii programowej, ale bez w ąt­
pienia jego zasługą było to, że właśnie n a  łam ach „Twórczości” pojawiały 
się fragmenty utworów literackich, które z powodów cenzuralnych nigdzie 
indziej nie ujrzałyby światła dziennego.

J . Iwaszkiewicz zmarł w lutym 1980 r., a  redakcję przejął i kierował nią 
do swej śmierci w 2003 r. J . Lisowski. Pismo kontynuowało swą poprzednią 
-  otwartą linię, choć autorskie spektrum  uległo zawężeniu, a  ściany tego 
literackiego Parnasu stały się według niektórych opinii nazbyt strome.

Wśród pism literackich powołanych po 1989 r. bodaj najciekawszą ge­
nezę miał kw artalnik „NaGłos”. W latach 1983-1989 było to pismo mó­
wione, będące wynikiem spotkań autorów (m.in. zawieszonego „Pisma”) 
z czytelnikami. Spotkania autorskie odbywały się w Sali Portretowej k ra­

39 Wraca „ Literatura ”, „Polityka” nr 52 z 30.12.1995.
40 Biblioteka Narodowa wydawała ponadto: zał. w 1945 r. dwutygodnik „Ruch Muzyczny” (nakł. 4 tys. egz.), 

zał. w 1956 r. mies. „Dialog” (nakł. 2,5 tys. egz.), zał. w 1971 r. mies. „Literatura na Świecie” (nakł. 15 tys. 
egz.) i mies. „Nowe Książki” (nakł. 4 tys. egz.).

41 A. Mencwel, Bezinteresowna sztuka słowa, „Polityka, nr 31 z 5.08.1995.



kowskiego KIK, a  w niektórych z nich uczestniczyło nawet 1 tys. osób. 
Do 1989 r. odbyło się 25 spotkań z udziałem ok. 100 autorów42.

Później „NaGłos” był wydawany przez krakowskie Stowarzyszenie Auto­
rów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas” wspierane przez Funda­
cję Stefana Batorego. Pismo w drukowanej formie ukazywało się od stycz­
nia 1990 r. do końca 1997 r. Wydano 27 jego num erów w przeciętnym 
nakładzie 1,5 tys. egz. „NaGłos” redagował Bronisław Maj oraz Jerzy Illg. 
Kwartalnik był „pismem poświęconym  literaturze i sztukom ”. Publikowali 
w nim swe teksty znamienici polscy dziennikarze i literaci oraz poeci-nob- 
liści. B. Maj uzasadnił decyzję likwidacji pism a wyczerpaniem się jego for­
muły, choć miał nadzieję, że mówiony „NaGłos” będzie kontynuowany.

Wśród „nowych” pism  literackich duży sukces wydawniczy odniósł inny 
krakowski, a  później warszawski, kw artalnik pt. „BruLion”, wydawany 
z podtytułem „pismo nosem ”. „BruLion” utworzono w 1986 r. i w począt­
kowym okresie jego działalności był zaliczany do pism  kontrkulturowych 
czy też tzw. „trzeciego obiegu”. Do czerwca 1995 r. wydano 27 num e­
rów „BruLionu”, a  niektóre num ery odbijano naw et w 16-tysięcznym n a­
kładzie. W 1997 r. „BruLion” był dotowany przez Ministerstwo Kultu- 
ly  i Sztuki; deklarował 10-tysięczny nakład. Pismo skupiało najbardziej 
znanych poetów i literatów urodzonych w latach sześćdziesiątych i sie­
demdziesiątych. Kierował nim  Robert Tekieli, a  w skład zespołu redakcyj­
nego wchodzili m.in. pracownik naukowy UJ i w spółautor telewizyjnego 
Gońca Kulturalnego Krzysztof Koehler czy też bodaj najsłynniejszy polski 
korektor i poeta Marcin Świetlicki43.

W 1985 powołano w Poznaniu „Czas Kultury”. Początkowo wydawcą 
pism a była „Solidarność Walcząca”. Po 1989 r. „Czas Kultury” wychodził 
z podtytułem „pismo literackie” lub „proza, eseistyka, filozofia, historia”, 
ale według redaktora naczelnego pismo miał zawsze charakter „postmo­
dernistyczny”. Pismo było dotowane przez Ministerstwo Kultury; wycho­
dziło w nakładzie 2 tys. egz. Dwumiesięcznikiem kierował Rafał Grupiń- 
ski (pracował także jako red. nacz. telewizyjnego Pegaza), a  w „Czasie 
Kultury” publikowali m.in.: Tadeusz Żukowski, J a n  Kasper, Maciej Rem- 
bisz, Tomasz Ja s tru n , Lech Dymarski, M arzanna Bogumiła Kielar, Nata­
sza Goerke, Izabela Filipiak i Marcin Świetlicki44.

Mimo kłopotów finansowych i edytorskich środowisko młodych poe­
tów i literatów okazało się nadzwyczaj płodne i po 1989 r. wprowadziło 
do obiegu kilkadziesiąt czasopism literackich. Pisma te wydawano przede 
wszystkim w większych ośrodkach akademickich. Wychodziły w nak ła­
dach od 300 egz. do 2 tys. egz., a  liczyły od 100 do 300 stronic formatu 
A5. Tylko niektóre z nich były do nabycia w normalnej sprzedaży; za­
zwyczaj upowszechniano je w księgarniach akademickich. Nie dyspo­

42 B. Maj, Pismo mówione „NaGłos” (1983 -1989), w: Wydawnictwa podziemne w powojennym Krakowie, 
Kraków 1993.

43 Na marginesie warto zauważyć, że z mediami związanych jest wielu młodych pisarzy i poetów. Zob. J. Klej- 
nocki, Pisarze w cywilu, „Polityka” nr 12 z 23.03.1996.

44 P. Dunin-Wąsowićz, K. Varga, Parnas Bis, Warszawa 1995, s. 52.



nujemy pełnym katalogiem „młodych” pism literackich, ale wiadomo, 
np. że Warszawie wydawano: „De centrum ”, „Lewą nogą”, „Lampkę i Iskrę 
Bożą”, „Frondę”, „Magazyn Literacki Enigma”. W Poznaniu wychodziły: 
„Już je st Ju tro ”, „Woskówka” i „Nowy Nurt”; we Wrocławiu „Za Pozwole­
niem”; w Białymstoku: „Kartki”; w Lublinie: „Kresy”, „Rewia Kontrsztuki” 
i „Mała Ulicznica”; w Rzeszowie „Fraza”; w Bytomiu „FA-ART”, a  w G dań­
sku „Metafizyka Społeczna”. Niskonakładowe pism a literackie wydawano 
też w mniejszych ośrodkach. Np. w Ostrołęce ukazywała się „Pracow­
nia”, a  w Radomsku „Fronda” 45.

Na łam ach tych pism prezentowano bardzo szeroką gamę postaw ideo­
wych i twórczych. Klasyfikowano je w nurtach  akademickiego moderni­
zmu, neodadaizmu, „o’haryzm u”, punku  czy też undergroundu. Na ogół 
pism a te nie przybierały konkretnych postaw politycznych, ale „Frondę” 
uważano za skrajnie prawicową, „Lewą nogą” zaś było wydawane przez 
organizację młodzieżową PPS46.

Z biegiem czasu wydawnicza aktywność młodych twórców kultury  prze­
niosła się do Internetu. W irtualne pism a otrzymały nazwę „netzinów”; po­
jawiły się licznie u  schyłku la t 90. XX w. Do czasów nam  współczesnych 
ich ogólna liczba bez wątpienia przekroczyła ponad jeden tysiąc. Były 
to jednak inicjatywy wyjątkowo nietrwałe, a  redakcje nie zabiegały przy 
tym o jakiekolwiek formy rejestracji.

J a k  zauważył znawca tego zagadnienia stopniowo widoczna była też 
zm iana profilu i zawartości, zarówno czasopism  literackich, ja k  i spo­
łeczno-kulturalnych. Odchodzono od modelu tzw. „grubego żu rna łu” za­
wierającego teksty dotyczące zagadnień społeczno-politycznych, filozo­
ficznych i ideowych, n a  rzecz czasopism  adresow anych do niewielkich, 
wyspecjalizowanych grup czytelniczych. Pojawiały się w związku z tym 
kolejne tygodniki i miesięczniki dotyczące filmu, tea tru , rzeźby, muzyki, 
fotografii, czy też tańca. Niektóre z nich odniosły naw et krótkotrwałe 
sukcesy. Była wśród nich m.in.: „Machina”, „Rock Power”, a  naw et „Di­
sco Polo” 47.

Czasopisma opinii okazały się zatem niezwykle ważnym, lecz stopnio­
wo zanikającym gatunkiem  prasy. Z biegiem czasu malały ich nakłady, 
a  obecność n a  rynku uzależniała się coraz bardziej od różnorodnych 
kam panii promocyjnych prowadzonych w m ediach elektronicznych lub 
ofiarności mecenasów. Tendencję tę próbowano przełamać poprzez co­
raz większą lapidarność i emocjonalność tekstów, dziennikarstwo śledcze 
oraz wzbogacanie prasy opinii różnego rodzaju fotografią i ikonografiką. 
Zewnętrzna atrakcyjność prasy opinii przemawiała zwłaszcza do naj­
młodszych czytelników, którzy nie wiązali się jednak  z konkretnym  ty­
tułem  na stałe. Zjawisko to wydaje się potwierdzać spektakularny, choć 
krótkotrwały sukces „Newsweeka” i „Przekroju”.

45 P. Dumn-Wąsomcz.Nieregulamość „Twojego Stylu" naprowincji, ,Zycie Warszawy” nr z 28.12.1995.
46 Ibidem, Jutro już jest, kontrsztuka też, ibidem, nr z 4.08.1995. Zob. też: J. Klejnocki, Klasycyzm kontra 

barbaryzm, „Polityka” nr 1 z 6.01.1996.



Można nadto przypuszczać, że ograniczenie zainteresow ania p rasą  opi­
nii wynikało z rozbudowania magazynowych wydań gazet codziennych. 
Wiele z nich wydania te wzbogacało tekstam i, które wcześniej zwykle 
umieszczano w tygodnikach, czy miesięcznikach.

O trudnej sytuacji prasy opinii przesądzało też jej starzejące się a u ­
dytorium czytelnicze. Przypomnijmy, że wiele z zaprezentowanych pism 
czytanych było przede wszystkim przez osoby dojrzałe lub w średnim  
wieku. Dotyczyło to zwłaszcza prasy o wyraźnie określonych sym patiach 
ideowych, a  nawet politycznych, po którą sięgali czytelnicy poszukujący 
potwierdzenia swych, utrwalonych już  poglądów.

SUMMARY
Tomasz Mielczarek

P o l is h  o p i n i o n  o f  m o d e r n  p r e s s

The article centers on the opinion press, that is socio-political, so- 
cio-cultural and literary press, published after 1989.

This type of p ress has not been very popular after 1989 and the­
re have been feu) socio-political weeklies printed in more than 
100 000 copies. According to data verified in 2006, the most popu­
lar seven magazines o f this type are sold, in all, in about 800 000 
copies. It may be assum ed that in case of social and cultural ma­
gazines they are bought by no more that 400 000 people.

Opinion press is very significant but it is becoming less and less po ­
pular. In course o f time the circulation o f such magazines has decrea­
sed, and now their existence on the market depends, to large extant, 
on various advertising campaigns led via Internet, or on generosity 
of different sponsors. There were attempts to change this tendency 
by shortening the texts, making them more emotional, introducing 
investigative journalism, and using different kinds of photogra­
ph y and iconography. Such attractive look appeals, in the main, 
to young readers, who do not, however, get attached to one par­
ticular title. This phenomenon seem s to be proved by spectacular 
but short-lived success of Newśweek or Przekrój.

We can assum e that the decrease in the number of readers o f opi­
nion press has been caused by enlarging the magazine editions 
of dailies. In such editions w e can find texts which earlier were 
usually published in weeklies or monthlies.

The difficult situation of opinion press has also been caused by the 
fact that such magazines are mainly read by mature and middle- 
aged people. This applies, in the main, to magazines with strong 
ideological, or even political preferences, read by people searching 
for confirmation o f their already consolidated opinions.

KEY W O RD S: p ress, opinion, culture.


