


SYSTEM MEDIALNY W SŁOWACJI 
- ZARYS PROBLEMATYKI

STRESZCZENIE

Celem opracowania je s t ukazanie współczesnego oblicza słowackich 
mediów masowych. Autorka skupiła się na przedstawieniu sektora me­
diów drukowanych i elektronicznych, a także omówieniu najważniej­
szych podmiotów rynku medialnego oraz jego struktury własnościo­
wej. Praca zawiera również informacje na temat słowackiego prawa  
regulującego działalność mediów masowych i instytucji stojących na 
straży przestrzegania tegoż prawa.

SŁOWA KLUCZOWE: telewizja, radio, prasa, kapitał zagraniczny, 
gazeta, czasopismo.

Na fali przem ian w krajach środkowej Europy, w  Czechosłowacji rozpoczę­
ła się „aksam itna rewolucja”, k tó ra  w listopadzie 1989 roku doprowadziła do 
obalenia rządów kom unistycznych w Czechach i Słowacji. W 1990 roku, po ich 
upadku, proklam owano pow stanie Czeskiej i Słowackiej Republiki Federacyj­
nej, a  dwa la ta  później, w lipcu 1992 r„ prem ier Czech, Vaclav Klaus i Słowacji, 
V ladim ir Miar, zdecydowali o podziale CSRF n a  dwa suw erenne państw a (Parla­
m ent Federalny decyzję tę zatwierdził). Premierzy odrzucili postu lat przeprowa­
dzenia w tej sprawie referendum, co nie zostało przyjęte z entuzjazm em  przez 
społeczeństwo słowackie. W kw ietniu 1992 roku utworzono suw erenną Republi­
kę Słowacką, a  we w rześniu tego samego roku Rada Narodowa Słowacji przyjęła 
odrębną konstytucję, k tóra weszła w życie 1 stycznia 1993, ju ż  po formalnym 
rozdzieleniu obu państw . W lutym  n a  urząd  pierwszego Prezydenta Republiki 
Słowackiej wybrano M. Kovaca. <

Słowacja obejmuje obszar o powierzchni 49 035km 2, liczy 5 379 455 miesz­
kańców (51,4% stanow ią kobiety). S tru k tu rę  narodowościową ludności tworzy 
w 85,8 % narodowość słowacka, narodowość węgierska to 9,7%, rom ska 1,7%, 
czeska 0,8%, pozostałe narodowości to 2%.



USTAWODAWSTWO

Wolność słowa oraz prawo do informacji należą do podstawowych praw i swo­
bód obywatela. Gw arantuje je w spom niana wyżej konstytucja, k tóra w artykule 
26 mówi: „Każdy m a prawo wyrażać swoje poglądy w słowie, piśmie, d ruku , 
obrazie lub w inny sposób, ja k  i swobodnie ogłaszać, otrzymywać i rozpowszech­
niać idee i informacje bez względu n a  granice państw a. Wydawanie publikacji 
nie wym aga zezwolenia. Prowadzenie stacji radiowych i telewizyjnych może wią­
zać się z uzyskaniem  zezwolenia od państw a.” Szczegółowe regulacje ustaw a 
zasadnicza pozostawia aktom  praw nym  niższej rangi. Należą do nich ustawy:
0 periodickej tlaći a  o ostatnÿch hromadnych informaćnych prostriedkoch (usta­
wa o prasie oraz innych środkach masowego przekazu), o Slovenskom rozhlase 
(o Słowackim Radiu), o Slovenskej televizii (o Słowackiej telewizji), o slobodnom  
pristupe k  informdcińm  (o dostępie do informacji), o vysielani a  retransmisji (o ra ­
diofonii i telewizji) oraz o autorskom prdve a  prâvach sûvisiacich s autorskÿm  
pravom (o prawie autorskim  i praw ach pokrewnych). Przedmiotem ustaw  doty­
czących mediów jes t kom unikacja m iędzyludzka, prawo szerzenia informacji
1 opinii oraz wolność słowa.

W burzliwych latach 1990-1992 nie poświęcono wiele uwagi n a  systemowe 
przem yślenia o charakterze nowych ustaw  dotyczących funkcjonowania m e­
diów. J a k  pisze Andrej Tuśer, to w łaśnie tam te la ta  dawały szansę n a  stworzenie 
przejrzystych rozstrzygnięć ustawodawczych o jasnej s truk tu rze  i w zgodzie ze 
sobą oraz uwzględniające podstawowe wymogi ratyfikowanych umów między­
narodowych. Myślenie systemowe przejawiające się przyjęciem projektu nowej 
„wielkiej ustaw y m edialnej”, k tó ra  określiłaby prawne przesłanki działania pu­
blicznych oraz pryw atnych mediów wtedy funkcjonujących, wyparło myślenie 
pragm atyczne. Skupiono się n a  uchw alaniu m ałych ustaw  oraz nowelizaji istn ie­
jącego, przestarzałego ju ż  praw a1.

PRAWNE UWARUNKOWANIA INSTYTUCJI 
REGULUJĄCYCH RYNEK MEDIALNY

Rada Radia i Telew izji2

Ustawą n r  294/1992 Rada Narodowa Republiki Słowackiej utworzyła Radę  
pre rozhlasove a  televizne vysielanie. Jednocześnie wyjęto z kompetencji 
M inisterstw a K ultury kontrolę nad nadaw aniem  telewizyjnym i radiowym.
W m aju 1997 roku Parlam ent uchwalił kolejną ustaw ę (160/1997) 
o pow staniu, misji, funkcjonowaniu i zakresie czynności Rady SR pre 
rozhlasove a televizne vysielanie. Ostatecznie we w rześniu 2000 roku przyjęta 
została ustaw a 308 /2000  o vysielani a  retransmisji, k tóra likwidowała 
dotychczasowe przepisy a  w swojej drugiej części (art. 4 -  a rt. 14) formułowała 
powstanie i działalność nowego organu pod nazw ą Rada pre vysielan ie  
a retransm isiu3.

1 S. Brcćka, M édia v S lovenskej Republikę , Trnawa 2002, s. 15-16.
2 Rada p re  vysielanie a retransm isiu
3 L. Stcfcak, M asm edialne pravo, |w:] L. Ś tcfćak, J. Sand, E konom icka zurnalistika, Bratysława 1999, 

s. 56-60.



Rada składa się z 9 członków wybieranych na  sześć łat, których powołuje 
i odwołuje Rada Narodowa Republiki Słowackiej. Do głównych jej zadań  należy 
udzielanie, zm iana oraz odbieranie koncesji, decydowanie o rejestracji rozpro­
w adzania programów, przydzielanie częstotliwości oraz nakładanie  sankcji na 
nadawców, którzy naruszyli przepisy prawa bądź w arunk i licencji. Dba o zacho­
wanie pluralistycznego charak te ru  radiofonii i telewizji oraz samodzielności 
nadawców. Kontroluje ich działalność oraz przestrzeganie norm  prawnych regu­
lujących funkcjonowanie mediów elektronicznych.

Rada Prasowa4

W styczniu 1990 roku n a  rokowaniach posiedzenia M inisterstw a K ultury RS 
przedstawiciele Stowarzyszenia Wydawców Prasy Periodycznej,5 Stowarzysze­
n ia  D ziennikarzy Słowackich6 oraz Słowackiego Syndykatu Dziennikarzy7 zade­
cydowali, że nowe prawo m edialne nie będzie zawierać etycznych postanowień, 
a problemy etyczne rozwiązywać będzie Rada Prasowa. Jej powstanie uw arun­
kowane było przyjęciem Kodeksu Etyki Dziennikarskiej. Propozycja przyjęcia 
kodeksu została zaproponowana przez przedstawicieli SSN i uchwalona na  
pierwszym posiedzeniu SSD dn ia  19 października 1990 roku.

W roku 2002 SSD wspólnie z SWPP założyły obywatelskie stowarzyszenie 
-  Asocidciu na ochrana novinärskej etiky v Slouenskej republikę (Stowarzysze­
nie Ochrony Etyki Dziennikarskiej Republiki Słowackiej), którego głównym or­
ganem  jes t Rada Prasowa, a 11 lutego 2002 r. przedstawiciele obu organizacji 
wybrali sześciu członków RP. Rada Prasowa jes t niepodległym i niezawisłym or­
ganem, który decyduje i zajmuje stanow isko tylko n a  podstawie swej najlepszej 
wiedzy i działa w zgodzie z kodeksem etyki dziennikarskiej. Jej działalność do­
tyczy również tych dziennikarzy, redakcji oraz wydawnictw, które nie są  człon­
kam i SSD.

Wedle s ta tu tu  RP do jej kompetencji należą:
• pomoc i ochrona praw publiczności n a  rzecz prawdziwych 

i sprawdzonych informacji,
• kontrola i dotrzymywanie etycznych zasad pracy dziennikarskiej

w periodykach wydawanych w Słowacji oraz rozpatryw anie skarg  pod 
kątem  ich zasadności,

• kontrola przestrzegania wolności prasy  oraz swobodnego dostępu 
do informacji,

• zajmowanie stanow iska w związku z naruszan iem  etycznych zasad 
pracy dziennikarskiej we w szystkich periodykach w Słowacji oraz 
w ich redakcjach i wydawnictwach,

• rozpatryw anie skarg w przypadkach, gdy naruszona  została zasada 
wolności prasy  oraz ograniczanie dostępu dziennikarza do informacji,

• śledzenie przestrzegania zawodowych obowiązków dziennikarzy.

4 Tlaéovà rada SR
5 Zdrużenie vydavatel'ov periodickiej dace
6 Zdrużenie S lovenskych Novinàrov
1 S lovensky Syndikat Novinàrov



W skład Rady wchodzi sześciu członków -  obywateli RS mających zdolność 
do czynności prawnych, a  także posiadających prawo stałego pobytu n a  teryto­
rium  kraju. Powołuje i odwołuje ich ogół członków Asociaciu. Członkowie Rady 
powoływani są  n a  sześć lat8, lecz nie mogą swojej funkcji sprawować dłużej niż 
dwie kadencje.

Rada współpracuje z redakcjam i, wydawnictwami oraz dziennikarzam i przy 
rozwiązywaniu problemów etyki dziennikarskiej i udziela rad  prowadzących do 
polepszenia sytuacji w tym  obszarze. Podejmuje również współpracę z in sty tu ­
cjami państwowym i i m iędzynarodowymi, których działalność zw iązana jes t 
z przestrzeganiem  zasad etyki dziennikarskiej.

KONCERNY MEDIALNE

Liberalna ustaw a, k tórą przyjął Parlam ent Republiki Słowackiej, umożliwiła 
powoływanie tytułów prasowych każdem u, kto spełnia k ilka formalnych w aru n ­
ków, a  bywały przypadki, że wydawano prasę i bez tego (nie istnieje bowiem za­
pis, który  pociągałby do odpowiedzialności osoby, które nie dokonały rejestracji 
pisma). W przypadku mediów elektronicznych prawo jes t bardziej precyzyjne. 
Przy udzielaniu licencji n a  nadaw anie ustawodawca zadbał, aby nie dochodziło 
do koncentracji wyżej wymienionych mediów w rękach jednej osoby fizycznej 
bądź prawnej, a udział kap ita łu  zagranicznego nie przekraczał 49%. Istnieje jed­
n a k  duża luka praw na dotycząca transparen tności własności mediów. Nie jes t 
wym agane przy rejestracji podawanie pochodzenia kapitału . Ustawa nak łada  
n a  właściciela m edium  jedynie obowiązek podania  nazwy wydawcy oraz um iesz­
czenia tej informacji w widocznym miejscu w wydawanym periodyku9.

Periodyki po roku 1989 przestały być zależne w ta k  dużym, ja k  do tej pory 
stopniu od partii politycznych, organizacji społecznych czy instytucji państw o­
wych. Zaczął się proces prywatyzacji. W Słowacji m iał on dwa etapy. Pierwszy 
(lata 1990-1992) -  prywatyzacja za symboliczną koronę, w której uczestniczyły 
głównie zespoły redakcyjne, rejestrowały się one jako spółki akcyjne z wkłada­
mi od 1 000 do 10 000 Sk. Drugi -  otwieranie powyższych spółek n a  współpracę 
z zagranicznym i koncernam i medialnymi. Wtedy właśnie n a  ry nku  pojawiło się 
wiele nowych wydawnictw. Do największych z nich możemy zaliczyć Ringier 
Slovakia, Petit Press oraz Spoloćnost 7 plus.

8 Po ogłoszeniu nazw isk wszystkich św ieżo powołanych członków  losowo w skazuje się dwóch z nich, 
których kadencja skończy się po dwóch latach, kolejnych dwóch, których kadencja skończy się po 
czterech latach, oraz dwóch, których kadencja skończy się po sześciu latach.

9 J. Darmo, Zahranićny kap ita l v m ediach S lovenskej Republik)', [w:] O tâzky..., s. 118-120.



Ringier Slovakia

Wydawnictwo to (pod względem liczby posiadanych tytułów  prasowych) jest 
największym, które obecnie funkcjonuje n a  słowackim rynku  medialnym. Po­
wstało 1 w rześnia 2004 r. po połączeniu się dwóch domów wydawniczych: Euro- 
skop Ringier oraz Vydavatel'stvo casopisov a  novin.
Początkowo, od 1991 roku, w tutejszy rynek prasow y inwestowało wydawnictwo 
Euroskop, a  od 2001 Euroskop-Ringier, do którego należały tygodniki: „Euro- 
televîzia” (z nakładem  176 tys. egzemplarzy) oraz „Żivot” (173 tys. egz.), dwuty­
godnik „TVoja Rodina” (77 tys. egz.), m iesięcznik „Eva” (106 tys. egz.), a  także 
tygodnik repertuarow y „Televizia a  rozhlas” (55 tys. egz., w 1997 roku zam knię­
ty). W jego miejsce zaczęto wydawać gazetę telewizyjną: „Mini Tele”. W paździer­
n iku  2000 roku przekształcono go w „Tele m agazin” (77 tys.)10.
Także w 1991 roku powstało „Vydavatel'stvo casopisov a  novin”, początkowo 
należące do dwóch austriackich przedsiębiorców, z czasem  przeszło w ręce nie­
mieckiego G rüner + Jah r. W 2003 roku współwłaścicielem (50% udziałów) „Vy- 
davatel’stva” sta ł się Ringier, który 1 stycznia 2004 przejął kolejne 50%. Przez 
długi czas „Vydavatel’stvo casopisov a  novin” posiadało jedynie tabloid „Novÿ 
Ć as” (199 tys. egz.) -  największą gazetę w Słowacji. W 2001 roku zadecydowa­
no o stworzeniu tygodnika informacyjnego „Ćas”, a  dwa lata  później tygodnika 
„Novÿ Ćas pre żeny”.
Poza wyżej wymienionymi do Ringier Slovakia należą: „Novÿ Ćas Nedela”, „Novÿ 
Ćas Ludia”, „Rebecca” oraz „In”".

Petit Press

Powstało w w yniku fuzji dwóch domów wydawniczych: bratysławskiego VMV 
oraz koszyckiego Lûc12.

Wydawnictwo VMVn pojawiło się po połączeniu dzienników „SME” i „Sme- 
n a” we w rześniu 1995 roku. Poza „SM E/Sm ena/Praca” (96 tys. egz.) posiada 
od 1999 roku dziennik „Rolnicke noviny” (7 tys. egz., od czerwca 2003 roku 
ukazuje się jako tygodnik) i od roku 2000 tygodnik „The Slovak Spectator”. Ko­
lejne ty tu ły  należące do wydawnictwa to gazety regionalne: koszycki dziennik 
„Korzâr” oraz sieć krąjskich14 dzienników, które swoim zasięgiem obejmują całą 
Słowację („Korzar” w Koszycach, „Podtatransky Korząr” w Popradzie, „Preśo- 
vskÿ korzâr”, „Korzar -  Sm er” w Bańskiej Bystrzycy, „Korzar -  Ciel’ -  Sm er” 
w Żylinie, „Nitriansky h las ex tra  Korzâr”, „Trnavskÿ h ias ex tra  Korzâr”, oraz 
„Trenćiansky h las ex tra  Korzâr”)15.

w E. Ż itńansky, P. Kovâc, Kto ovlàda slovenské media, [na:| http://profit.ctrcnd.sk/ 91440/slovcnsko-a-svct/ 
kto-ovlada-slovcnskc-m cdia.

11 J. Darmo, Zahraniëny k a p i t a l . s. 121.
12 Jego posiadaczem  jes t Vcrlagsgruppc Passau GmbH.
o  Nazwa VM V jes t skrótem  nazw isk właścicieli: Petera Vajdy, Jozefa M ajskiego oraz Rene Vochyana.
14 Kraj -  województwo, [za:] A m basada Republiki Słowackiej w Polsce, www.am basada-slowacji.pl 

/index. plip?id=2a
15 W 2001 roku Korzar  stał się ogólnokrajow ym  dziennikiem  z ośm iom a regionalnym i mutacjami.

http://profit.ctrcnd.sk/
http://www.ambasada-slowacji.pl


Pod koniec roku 1998 n a  rynku  zaistniało niemieckie wydawnictwo Verlags­
gruppe Passau GmbH, które kupiło dziennik „Vÿchodoslovenské noviny Lûë” 
z zam iarem  stworzenia swojej sieci regionalnych periodyków, co też się stało. Po 
założeniu wydawnictwa Luc należało do nich sześć tytułów („Kośicky denn ik”, 
„Presovskÿ denn ik”, „Spiśsky denn ik”, „Tatransky denn ik”, „Gemersky den­
n ik ”, „Zempllnsky denn ik”). Poza wymienionymi, wydawnictwo przejęło wiele 
regionalnych tygodników, dla w ydaw ania których utworzono dwie spółki-córki. 
Pierwszą z nich była Slovprint z siedzibą w Żylinie, a  należały do niej „Liptov” 
w Liptowskim M ikulaszu, „Naśa Orava” ukazująca się w Twardoszynie, „Novÿ 
Żivot Tlirca” w M artinie, „Obzor” w Poważskiej Bystrzycy, „Prieboj” w Prewidzy 
oraz „Kysuckć noviny” w Czadcy16.

W ram ach drugiej spółki -  M asm edia z siedzibą w Nitrze -  ukazyw ały się: 
„Nitrianske noviny”, „Trnavske noviny”, „Banskobystrickÿ Ż urnal”, „Naśe no- 
vosti” w Nowych Zam kach, „Nové Pohronie” w Lewicach, „Novÿ Vpred Żurnal" 
w Zwoleniu oraz „Novohradské noviny”. W 2000 roku Verlagsgruppe Passau  
przejęła kolejne wydawnictwo -  spółkę VOX NOVA z dziennikiem  ,,Ûj Szó” (32 
tys. egz.) oraz tygodnikiem  „Vasärnap” (44 tys.) skierowanymi do węgierskiej 
mniejszości narodowej.

W czerwcu 2000 roku VMV oraz niemiecki koncern Verlagsgruppe Passau  
utworzyły wydawnictwo G rand Press s.a. d la  prasy  ogólnokrajowej oraz Petit 
Press s.a. dla prasy  regionalnej. Rok później zdecydowano o połączeniu obu 
wydawnictw w jeden podmiot, Petit Press. Obecnie połowę akcji posiada Prvä 
slovenskâ investicnâ spoloćnost, a  kolejnych 50% udziałów należy do Verlags­
gruppe P assau 17.

Spoloćnost' 7 plus

Wydawnictwo założone w 1990 roku przez trzech dziennikarzy należy do 
najbardziej liczących się wydawnictw na  słowackim rynku  medialnym. Zajmuje 
się wydawaniem oraz kolportażem prasy. Je s t właścicielem tygodników: „Plus 7 
dn i” (260 tys. egz.), „Śarm” (124 tys. egz.) oraz „Zdravie” (107 tys. egz.), miesięcz­
ników: „Z âhradkâr” (118 tys. egz.), „Zdravie” (107 tys. egz.), „Peknć bÿvanie” 
(36 tys. egz.), „Ćaro domova” (22 tys. egz.), magazynów dla kobiet „Emma” (113 
tys. egz.) a także „Mamina”, m agazynu dla mężczyzn „Brejk” (46 tys. egz.) oraz 
kw artaln ika „Dobre jedlo” (28 tys. egz.)18.

16 L. Śtclcak, J. Sand, M asové m édia ..., s. 14.
17 Do Petit Press należy K ośicky dennik K orzâr z]cg o  sześciom a m utacjam i oraz dw adzieścia dwa 

regionalne tygodniki.
18 L. Stcfëâk, J. Sand, M asové m édia ..., s. 16.



DZIENNIKI

Dzienniki ogólnokrajowe

Do listopada 1989 roku podstaw a praw na funkcjonowania mediów skutecz­
nie dławiła jakąkolw iek możliwość ich rozwoju. Według ustaw y medialnej n r 
81/1966 nowe ty tu ły  periodyków mogły powstać jedynie po uprzednim  zareje­
strow aniu, na  które zgodę m usiało wyrazić M inisterstwo Kultury SSR. Jednak ­
że decydujący głos w tej kwestii należał do organów politycznych. Były to czasy, 
kiedy nawet zainteresowanie czytelników nie decydowało o nakładzie -  papier 
bowiem przydzielany był odgórnie19.

Od 1966 r. liczba tytułów  gazet i czasopism  była nie większa niż 300 -  w tym  
około 12 dzienników oraz 100 tygodników. Dopiero po listopadzie 1989 r. sy tu ­
acja uległa radykalnej poprawie, była konsekwencją zm iany system u politycz­
nego, formy własności oraz prawa. Czynniki te w istotnym  stopniu wpłynęły na  
dalszy rozwój mediów. Nowelizacja ustaw y m edialnej z 1990 zakazała  cenzury 
i przywróciła pryw atną własność mediów. Rynek gazet i czasopism został zrewo­
lucjonizowany -  zmieniła się tem atyka pism, które sta ły  się bardziej wyspecjali­
zowane, wzrosła ich jakość oraz ilość stron. Wolny rynek  s ta ł się im pulsem  dla 
rokrocznie ukazujących się nowych tytułów, natom iast ju ż  istniejące, które nie 
w ytrzym ały rosnącej konkurencji, zostały zam knięte. Część z 12 dzienników 
istniejących przed 1989 r. w ykorzystała w arunk i panujące n a  rynku  m edial­
nym po przem ianach i ukazyw ała się nadal (jak „Prawda”, „Sport”, „LJj Szo”), 
część z nich zmieniła nazwę, a  niektóre łączyły się ze sobą (w 1995 „Smena” 
połączyła się ze SME).

Tabela ł : Przeciętny nakład i sprzedaż gazet oraz czasopism w wybranych miesiącach 2006 roku 
Dzienniki ogólnokrajowe

M iesiąc 1 12

T y t u ł N a k ł a d S przedaż N a k ł a d S przedaż W ydaw c a

Hospodórske
n o v in y 18 904 15 487 2 3 4 14 18 470 Ecopress, s.a.

Novÿ ćas 263 940 205 473 232 987 183 531 Ringier Slovakia, s.a.

Pravdo 104 953 75 795 96 805 73 190 Perex s.a.

Plus JEDEN DEN 102 499 57 155 SPOLOĆNOSt 7 plus, sp z o.o.

SME 97 433 73 025 103 148 76 590 Petit Press, s.a.

U j S zó 2 8 4 1 2 24 055 30 543 25 514 Petit Press, s.a..

Źród ło : ABC SR [za:] Audit Bureau of Circulations Slovensko, www.abcsr.sk/index.phpPmenu 
=vysledky, 5 marca 2007, 14:15.

19 „Wc w szystkich krajach F.uropy Środkowo-W schodniej m edia były w w iększym  lub m niejszym  stopniu 
w łasnością partii, finansowały jc  różne partyjne i państw ow e organizacje, a rozpow szechniały nadzorow ane 
przez partię ośrodki dystrybucji. Wc w szytskich krajach lej części Europy bardziej kry tyczne czasopism a 
i niczaintcrcsow anc party jną propagandą ty tu ły  otrzym yw ały m niejszy przydział papieru, mniej pieniędzy 
na w ynagrodzenia personelu i gorzej rozw in iętą  dystrybucję.” J.L. Curry, Transformacja m ediów w Europie  
Środkowo-W schodniej, [w:] M edia masowe w dem okratyzujących się system ach politycznych. W drodze do 
wolności słow a i mediów, pod red. B. Dobck-Ostrowskiej, W rocław 2006, s. 95.

http://www.abcsr.sk/index.phpPmenu


Ponad 20 prób założenia nowych dzienników -  w  przeważającej większości 
w Bratysławie -  zakończyło się fiaskiem. Je d n ą  z n ich  był „Verejnost”, który 
zaczął ukazywać się jako  tygodnik, później gazeta dwudniowa, a  w 1990 r. s ta ł 
się dziennikiem. W 1992 roku nak ład  gazety obniżył się do 10 tys. egzemplarzy, 
a  zam knięto ją  z 16-milionowym długiem. Kolejną n ieudaną inwestycją był tablo­
id „Denny Telegraf”, ukazujący się od 1992 r. w  nakładzie 60 tys. egzemplarzy, 
z czego 90% stanow iły zwroty. Inną -  wejście n a  rynek w 1992 roku dziennika 
„Novÿ Slovak”. Przez nieporozum ienia w ew nątrz redakcji postanow iono zawie­
sić ukazyw anie się dziennika n a  2 miesiące. Kiedy ponownie został otwarty, 
jego nakład  zaczął szybko spadać, aż w  1993 roku pismo zostało zam knięte.

Największą popularność w Słowacji uzyskał dziennik „Novÿ Ćas”, którego 
pierwszy num er pojawił się n a  ry nku  1 sierpnia 1991 w nakładzie 22 tys. eg­
zemplarzy. Rok później gazeta została kupiona przez niemieckie wydawnictwo 
G rüner + Jah r. Tak, ja k  w przypadku wielu innych gazet w  Słowacji, również 
„Novÿ Ćas” zmienił k ilkakrotnie właściciela20. O statn im  jes t szw ajcarska spół­
ka  Ringier Slovakia, należąca do największych domów wydawniczych w Słowa­
cji. J u ż  od początku swego istn ien ia  „Novÿ Ć as” cieszył się dużym  zaintereso­
waniem, o czym świadczy zwiększenie jego nak ładu  do 250 tys. egzemplarzy 
w ciągu dwóch pierwszych la t funkcjonow ania n a  rynku . Od 2002 r. przyjął 
on koncepcję gazety typowo bulwarowej: niewiele informacji, za to dużo plotek, 
zdjęć i krzykliwej grafiki. NĆ wyglądem przypom ina austriack i dziennik „Neue 
Kronen Zeitung”.

„Prawda”, dziennik, który w roku 1989 ukazyw ał się w nakładzie 400  tys. 
egzemplarzy jes t do dziś jedną  z trzech (poza nią „Novÿ Ć as” oraz SME) naj­
większych gazet codziennych w Słowacji (patrz: tabela 1). Ma długą tradycję, 
jej początki sięgają 1921 roku, od kiedy była naczelnym  organem  partii kom u­
nistycznej. Na początku lat dziewięćdziesiątych „Prawda” była wydaw ana przez 
Slovakpress. W 1992 roku powstało wydawnictwo Perex, przejęło gazetę, k tóra 
zm ieniła profil i s ta ła  się niezależną gazetą lewicową. W 1999r. zmieniono rów­
nież jej logo oraz szatę graficzną. „Prawda” jes t dziennikiem  informacyjnym, 
obfituje w analizy i kom entarze do najważniejszych w ydarzeń w kraju  i n a  świę­
cie. Gazetę czytają ludzie średniego pokolenia, ale od 2003 r., dzięki kam panii 
reklamowej „Pravda -  m aś ju  aj ty”, również ludzie młodzi. Obecnie ukazuje się 
w nakładzie 100 tys. egzemplarzy21.

Jednym  z najbardziej popularnych dzienników w Słowacji je s t SME. Jego po­
przedniczką była „Smena” ukazująca się w latach  1948-1995, początkowo jako 
tygodnik, a  od 1953 r. jako dziennik (organ prasowy Związku Młodzieży), skie­
row ana tym  sam ym  przede wszystkim  do młodego czytelnika. Po listopadzie 
1989 r. wydawaniem tego dziennika zajęła się Nadâcia deti a  mladeże, k tóra poza 
„Smeną” wydawała siedem innych młodzieżowych i dziecięcych czasopism. Na­
kład  gazety w 1992 r. wynosił ok. 115 tys. egzemplarzy, co pozwalało zaliczyć 
„Smenę” do grona najbardziej poczytnych gazet w Słowacji. W 1993 roku jej 
właścicielem sta ł się Fond deti a mladeże, którego patronem  było M inisterstwo 
Szkolnictwa SR. W tym  sam ym  roku doszło do odwołania szefa wydawnictwa

20 Na początku wydaw any był dziennik przez spółkę Ćas, później przejęło je  wydaw nictw o
G + J, które jest częścią koncernu prasowego Bcrtclsm an. Od 1 stycznia 2004 nastąpiła fuzja
W ydaw nictw a czasopism  i gazet oraz Euroskopu Ringier.

21 S. Brcćka, Média v Slovenskej Republikę, T rnaw a 2002, s. 51.



oraz redaktora  naczelnego -  oficjalnym powodem były kłopoty finansowe gaze­
ty. Jednakże  w rzeczywistości odwołanie było politycznym posunięciem  rządu 
Mecziara, ta k  naprawdę rok 1992 przyniósł gazecie 6,7 m iliona Sk zysku. W ra ­
m ach protestu  50 redaktorów „Smeny” opuściło redakcję i utworzyło tygodnik 
SME, którego pierwszy num er ukazał się w nakładzie 118 tys. egzem plarzy22.

„Smena”, z nowym zespołem redakcyjnym  wychodziła nadal, jednak  jej na­
kład bardzo szybko spadał -  w 1995 r. osiągnął 24 tys. egzemplarzy. Od wrze­
śn ia  1995 r. ukazyw ał się ju ż  tylko SME z podtytułem  „Smena”23. Jego nakład  
wzrósł do 80 tys. egzemplarzy. W tym  sam ym  roku gazetę przejęła spółka VMV, 
k tóra pięć łat później zw iązała się z wydawnictwem Verlagsgruppe Passau. 
Dziennik SME m a charak ter liberalno-prawicowy i nie popiera żadnego z ug ru ­
powań funkcjonujących n a  słowackiej scenie politycznej. Obecnie grupę czytel­
ników tworzą m ieszkańcy dużych m iast, a  80 % z nich to ludzie powyżej 45 
roku życia. Nakład dziennika wynosi 100 tys. egzemplarzy, przy czym najwięk­
szą sprzedaż odnotowuje w czwartki, kiedy do gazety dołączany je s t dodatek 
„TV oko”, oraz w soboty (dodatek „Vikend”).

Innym  ważnym  dziennikiem  je s t wspom niany wyżej dziennik „Praca”. Do 
1993 roku m iał charak te r specjalistyczny (wydawany był przez Konfederacię od- 
borovych zväzov24), później s ta ł się dziennikiem  niezależnym, skierowanym  do 
najliczniejszej grupy społecznej -  pracujących. Koncepcja dziennika obejmowa­
ła informowanie czytelnika o najświeższych w ydarzeniach, ale przede wszyst­
kim  s ta ra ła  się zamieszczać ja k  najwięcej artykułów  dotyczących spraw  najważ­
niejszych i bezpośrednio dotyczących czytelnika. Jeszcze n a  początku lat 90. 
nakład  „Pracy" wynosił około 235 tys. egzemplarzy, natom iast w 2000 roku już  
tylko 30 tys. W czerwcu 2000 roku wydawcą sta ła  się spółka Bratislava (50% 
udziałów). Odtąd nastąp iły  w yraźne zm iany -  zm ieniła się szata  graficzna, pi­
smo starało  się swoim wyglądem przyciągnąć ja k  najszersze grono czytelników. 
Niestety, te zabiegi nie przyniosły oczekiwanego wzrostu czytelników. Wręcz 
przeciwnie, dziennik zbankrutow ał i został zam knięty w m aju 2002 roku25.

Od 1961 r. zaczął ukazywać się pierwszy (wtedy jeszcze czechosłowacki) 
dziennik poświecony sportowi oraz wychowaniu fizycznemu -  „Sport”. Tak jak  
w przypadku większości gazet, również ta  m iała swoją kontynuację po roku 
1989. Jednakże  trzy ła ta  później sytuacja dziennika dram atycznie się pogorszy­
ła, co zakończyło się zwolnieniem pracowników redakcji ze względu n a  złą sy tu ­
ację finansow ą wydawnictwa. Jed n ak  grupa redaktorów nie dała za wygraną 
i postanow iła kontynuować wydawanie gazety. W 2005 roku zmieniono szatę 
graficzną, dziennik sta ł się bardziej kolorowy oraz dstalono m inim alną ilość 
stron n a  poziomie 40. W każdy piątek dodawany je s t kolorowy m agazyn TIME­
OUT. „Sport” jes t dziennikiem  niezależnym, nastaw ionym  przede wszystkim  
na  informowanie czytelnika o najważniejszych w ydarzeniach sportowych doty­
czących tak ich  dyscyplin, jak: piłka nożna, hokćj, ale również tenis, koszyków­
ka, siatkówka i inne. W roku 1989 nak ład  dziennika sięgał 68 tys. egzemplarzy, 
obecnie nie jes t on już  ta k  popularny.

22 Petit Press. a. s. w w w .pctitprcss.sk, 19 kw ietnia 2007.
23 Fuzja dzienników  Praca  oraz SM E  zakończyła się w 2002 roku.
24 Konfederacja Związków Zawodowych.
25 L. Ś tcfćak, J. Sand, M asové méc/iâ. .., s. 27-30.

http://www.pctitprcss.sk


Oprócz wymienionych dzienników wydawanych w języku słowackim i prze­
znaczonych dla Słowaków, funkcjonuje na  ry nku  duży dziennik mniejszości 
węgierskiej „Üj Szó”(Nowe Słowo). Jego pierwszy num er ukazał się w 1948 roku 
i wtedy jeszcze był to tygodnik. Rok później zdecydowano o zm ianie i odtąd wy­
chodził ju ż  jako dziennik.

Wraz z rokiem  1990 sta ł się niezależnym  dziennikiem  węgierskiej mniejszo­
ści narodowej. J a k  większość gazet w tych latach, wielokrotnie zmieniał właści­
ciela. Na początku wydawcą była spółka Slovakpress, od 1992 Vox Nova, w k tó­
rej 51% udziałów posiadał francuski H ersant, następnie Rheinisch-Bergische 
Druckerei und  Verlagsgesellschaft GmbH, ostatecznie, w 1999r. „LJj Szó” zostało 
przejęte przez wydawnictwo Verlagsgruppe Passau  (będące obecnie częścią Pe­
tit Press). Podtytuł gazety brzmi: „Mad’arskÿ  dennik  vydâvanÿ na  Slovensku”, 
grupę jego czytelników stanow ią m ieszkańcy regionów: trnawskiego, nitrzań- 
skiego oraz koszyckiego. W 1990 roku jego nak ład  to około 90 tys. egzemplarzy, 
pod koniec lat 90-ych -  33 tys.26

G azeta „Hospodârske noviny” zaczęła ukazyw ać się 21 m aja 1990 roku 
jako czechosłowacki federalny dziennik, który m iał również swoje słowackie 
wydanie. Po rozpadzie Czechosłowacji oraz pow staniu Słowacji podzieliły się 
również „Hospodârske noviny” i od tej pory wydawcą ich sta ł się Ecopress s.a. 
z siedzibą w Bratysławie. „Noviny” są  członkiem światowej ekonomicznej i fi­
nansowej grupy prasowej Dow Jones -  Handelsblat. W 1998 roku doszło do spo­
ru  pomiędzy akcjonariuszam i a  ówczesną redakcją o dalsze k ierunki rozwoju 
gazety. Konflikt skończył się odejściem z gazety redak tora  naczelnego, Petera 
Kasalovskÿ’ego, który razem  z większością dziennikarzy z redakcji zaczął wyda­
wać „Hospodârsky denn ik” (od 1999 do 2003 r.).

Nowe kierownictwo „Hospodârskych novin” między 1998 a  1999 rokiem m u­
siało odbudować redakcję oraz wytworzyć nowy profil gazety. Od 1 listopada 
2002 r. redaktorem  naczelnym  jes t Alica Durianovâ. Czytelnicy HN zaliczają się 
do grupy ludzi z wyższym lub średnim  wykształceniem, między 30 - 45 rokiem 
życia. Większość z nich to właściciele i pracownicy firm, ale również studenci 
(7,1%). HN to niezależny dziennik zajmujący się spraw am i ekonomii i polityki, 
ale pisze się w nim  również o najważniejszych w ydarzeniach dotyczących ku ltu ­
ry  i sportu. Ukazuje się pięć razy w tygodniu, każdego dn ia  z dodatkiem  (w po­
niedziałek Biznis, we wtorek Osobne financie, Pieniaze a inuesticie, Informaćne 
technologie oraz Kualita zivota, w  środę Europa, w czw artek Kariera, a  w piątek 
Civilizdcià). Obecnie nak ład  HN wynosi 20 tys. szt. a  cena jednego egzemplarza 
to 14 Sk27.

Kolejną gazetą o charakterze ekonomicznym była „Nârodnâ obroda” (zmie­
niła  charak te r dopiero po 1996 roku, kiedy została kupiona przez VSŻ Kośice). 
Jej pierwszy num er ukazał się 15 m aja 1990 r., wtedy pismo należało do spółki 
akcyjnej Narodna obroda. W tym  czasie NO dążyła do tego, by być obiektyw­
nym, informacyjnym dziennikiem  dla wymagającego czytelnika. W drugiej poło­
wie lat 90ych  doszło do kolejnych zm ian we w łasności28 oraz treści -  dziennik 
przejęła spółka Rheinisch-Bergische Druckerei und  Verlagsgesellschaft GmbH.

2<> Petit Press. a.s. w w w .pctitprcss.sk, 19 kw ietnia 2007.
27 Spravodajsky server H ospodârskych novin. w w w .H N onlinc.sk , 19 kw ietnia 2007.
28 Wcześniej -  od 1992 roku -  właścicielem  gazety była spółka NOPRA, w której 49% udziałów  miał

SOCPRESS (część koncernu prasowego Hersant).

http://www.pctitprcss.sk
http://www.HNonlinc.sk


Od tego właśnie czasu NO m iała charak te r ekonomiczny. Po dwóch dalszych 
zm ianach wydawcy (w 1999 r. VIVAR INVEST, a  w 2001 Mirox), pismo ostatecz­
nie przejął PEGAS 2 SLOVAKIA.

Zawirowania, które działy się wokół gazety, doprowadziły do załam ania  się 
jej funkcjonowania. W 2005 roku zarejestrow ano 13 tys. sprzedanych egzem­
plarzy, a nakład  wynosił wtedy 21 tys. O statecznie wydawnictwo zadecydowało 
o zam knięciu dziennika. 31 m aja 2005 roku ukazał się osta tn i numer. Równo­
cześnie wydawnictwo podjęło decyzję o wprowadzeniu n a  rynek kolejnej gazety 
-  1 w rześnia 2005r. zaczął ukazyw ać się dziennik „ 24  hodin”. Wydawcą jest 
spółka NOVI, redaktorem  naczelnym  Ivan Stanislav, a  redakcję tworzą dzienni­
karze byłej NO. Gazeta m a 24 strony, z czego 8 n a  tem at spo rtu29.

Dzienniki regionalne i lokalne

Zmiany systemowe środków masowego przekazu w Słowacji były częścią 
procesu przejścia społeczeństwa od kom unizm u do demokracji. Upadek rządów 
kom unistycznych ściśle w iązał się z powiększającym się dostępem  obywateli 
do wielu niezależnych źródeł informacji. Wzrost ich liczby spowodowało przede 
w szystkim  pojawienie się n a  rynku  mediów regionalnych i lokalnych, które 
praktycznie były nieobecne w Słowacji do 1989 roku.

J a k  podają źródła, do roku 1989 istniało pięć gazet należących do tej katego­
rii. W 1999 roku liczba ta  wzrosła do 447 (w tym  137 periodyków regionalnych 
oraz 310 lokalnych10).

Poza grupą w spom nianych wcześniej dzienników centralnych, ukazu ją  się 
również gazety regionalne i lokalne. Do regionalnych należą wymienione we 
wstępie „Hlas ludu”, „Smer” oraz „Vÿchodoslovenské noviny”. Dwa pierwsze 
z nich zaczęły funkcjonować n a  ry nku  prasow ym  jako  krąjskie (regionalne) ty­
godniki.

„Hlas ludu” został przekształcony w dziennik w 1965 roku i był głównym 
regionalnym  dziennikiem  w zachodniej Słowacji. Jego nak ład  w 1989 roku wy­
nosił 55 tys., a w 1999r. ju ż  tylko 7500. Prywatyzacja gazety nastąp iła  w 1989r, 
po licznych zm ianach właścicieli w 1997 roku „Hlas ludu” przejęła spółka 
HPRESS. Odtąd dziennik ukazuje się z podtytułem  Prvÿ slovenskÿ farebny 
dennik  oraz krajowe mutacje: Hlas Trnavského krąja, Hlas Trenćanskeho krąja, 
Hlas Bratislauskeho krąja, H las Nitrianskeho krąja, Smer Dnes H las Żilinskeho 
krąja oraz Smer Dnes Banskobystrického krąja. W 1998 r. nakład  wszystkich 
m utacji wyniósł 35 tys. egzemplarzy. Dwa la ta  później gazetę przejęła spółka 
VMV, podzieliła redakcję Hlasu [udu na  trzy inne i od kw ietnia 2000 roku zaczę­
ła wydawać krąjskie dzienniki: Trnauskÿ Hlas,extra Korzdr, Nitrianky Hlas extra 
Korzdr oraz Trenćansky Hlas extra Korzdr. Po utworzeniu wydawnictwa Petit 
Press, które przejęło wymienione dzieńniki, zaprzestano ich wydawania, a  n a  to

29 L. Ś tcfćak, J. Sand, M asové m éd ia ..., s. 25-27.
30 w  przypadku periodyków regionalnych w iększość z  nich to tygodniki. Pisma lokalne tw orzyło w 2000 

roku 5 dzienników, 11 tygodników, 28 dw utygodników , 109 m iesięczników  oraz 159 pism o niższej, 
periodyczności. Tamże, s. 51.



miejsce powstały tygodniki regionalne: „Trnavské novinyTH ex tra”, „Nitrianske 
nowiny” oraz „Trenćanske nowiny”31.

„Smer” jako  dziennik zaczął ukazywać się w 1964 roku, w latach  przem ian 
sprywatyzowany został przez spółkę BE-BE-PRESS, by w 1991 roku zmienić 
nazwę n a  „Smer D nes” z podtytułem  Dennik pre hospodârstvo, politiku, kultûru  
a  sport. Podobnie ja k  w przypadku „Hlasu ludu”, jego nak ład  spadł dram atycz­
nie z 50 tys. egzemplarzy w 1989 roku do 19 tys. w 1992. SD m iał bardzo duże 
problemy finansowe, aż w 1997r. zadecydowano ostatecznie o jego zam knięciu. 
W 1998 roku jego logo przejęła spółka H-PRESS, która, podobnie ja k  to zrobiła 
z „Hlasem ludu”, stworzyła mutacje: „Smer Dnes Hlas Banskobystrickćho kra- 
ja ” oraz „Smer Dnes Hlas Żilinskćho k raja”. Oba przedsięwzięcia zakończyły 
się fiaskiem. Przejęciem bańsko-bystrzyckiego ty tu łu  w 1999r. zajęła się VMV, 
tworząc środkowosłowacki dziennik pod nazw ą „Sm erv Banskej Bystrici”. Nato­
m iast dziennik wydawany w Żylinie przejęty został przez sieć Korzâr. W 2001 
roku zakończono wydawanie obu dzienników, n a  ich miejsce powstały tygodni­
k i32.

Pierwszy num er „Vÿchodoslovenskÿch nowin" ukazał się w styczniu 1958 
roku i m iał nakład  największy ze wszystkich krąjskich dzienników -  60 tys. 
egz. w 1989r. W 1991r. przejął go D uśan  Klinger, który chcąc nawiązać do jed ­
nego z najbardziej poczytnych w 1919 roku dzienników w Słowacji, zmienił jego 
nazwę n a  „Slovenskÿ vÿchod”. Był to dziennik niezależny, o charakterze opozy­
cyjnym wobec władzy, a  jego nakład  w 1995 roku wynosił od ok. 24 tys. do 30 
tys. egzemplarzy33.

Jako  przeciwwaga do „Slovenského vÿchodu” w 1992 roku powstał dziennik 
„Vÿchodoslovenské noviny Lńć”. VNL okazał się złą inwestycją i ostatecznie zo­
s ta ł przejęty przez VSŻ, już  jako  ich część osiągnął nak ład  46 tys. egzemplarzy. 
W 1999 roku 79% akcji wydawnictwa Lńć w VSŻ w ykupiła spółka Verlagsgrup­
pe Passau  i od kw ietnia rozpoczęto d ru k  „LńćVÿchodoslovenské nowiny” z dwie­
m a m utacjam i: „Kośieky denn ik” oraz „Presovskÿ denn ik”34. W szystkie ty tu ły  
w 2000r. zostały przejęte przez VMV (wydawnictwo Petit Press).

Od 1994 roku zaczął ukazywać się tabloid „Korzo”, który skierowany był do 
szerokiej publiczności -  bardzo szybko sta ł się popularnym  a przy tym  również 
opozycyjnym dziennikiem. Jego nak ład  wzrósł z 15 tys. egzemplarzy w 1995r. 
do 26 tys. w r. 1996. Po wielu zm ianach właścicieli, „Korzo”, we w rześniu 1998r. 
p rzestał się ukazywać. Na jego miejsce utworzono dziennik „Korzâr”, którego 
redakcję stworzyli dziennikarze nieistniejącego ju ż  „Korzo”. Właścicielem była 
spółka Presovské noviny, w której większość udziałów należało do spółki VMV. 
Na bazie koszyckiego „Korzara” utworzono w 1999 r. sieć regionalnych dzienni­
ków. W ten  sposób w każdym  regionie zaczęły ukazywać się m utacje tego dzien­
nika: „Nitriansky Hlas ex tra  Korzâr”, „Trnavskÿ Hlas ex tra  Korzâr”, „Trenćan- 
sky Hlas ex tra  Korzâr”, „Ciel Korzâr” w Żylinie, „Smer Dnes Korzâr” w Bańskiej 
Bystrzycy, „Podtatranskÿ Korzâr” w Popradzie, „Kosickÿ Korzâr” oraz „Preśo-

31 L. Ślcfćak, J. Sand, M asové m edia ..., s. 33-34.
32 Tamże, s. 32.
33 A. Tuścr, Regionalna a lokalna llać v noyvch podm ienkach, [w:] O tazky..., 1997 n r 3, s. 199.
34 Na bazie tycli dwóch mutacji utworzono dalsze: na bazie Kośickćho dennika  -  Spisskÿ dennik, Tatranskÿ 

dennik, G em erskÿ dennik  oraz Zem plinsky dennik, a nazw a Vÿchodoslovenské noviny  została tylko
w nadlytułach tych dzienników.



vskÿ Korzâr”. Po fuzji dwóch wydawnictw, VMV oraz Verlagsgruppe Passau, 
w 2000 r. powstało wydawnictwo Petit Press. Niektóre z m utacji połączyły się, 
inne zostały zam knięte i ostatecznie n a  rynku  utrzym ały się: „Kośicky dennik  
Korzâr”, „Presovskÿ dennik  Korzâr”, „Gemerskÿ dennik  Korzâr”, „Spiśsky den­
n ik  Korzâr”, „Tatranskÿ dennik  Korzâr” oraz „Zemplinsky dennik  Korzâr”.

Grupę dzienników lokalnych tworzą: „Bratislavskÿ Vecernik”, „Kośicky Ve- 
ćer” oraz „Presovskÿ vecernik”.

Pierwszy z nich zaczął ukazywać się w 1956 roku z inicjatywy redaktorów 
dziennika „Praca”. Na początku liczba egzemplarzy oscylowała wokół 20 tys., 
jednak  nakład  „ Bratislavského Vecernlka” ciągle w zrastał, aż osiągnął 60 
tys. egzemplarzy. Po listopadzie 1989 r. dziennik staw ał się coraz mniej popu­
larny wśród m ieszkańców Bratysławy i okolic -  w ciągu dziesięciu lat ilość wy­
dawanych dziennie egzemplarzy spadła do 5500 (stan  n a  rok 1999). O statnim  
właścicielem „Bratislavského Vecernika” s ta ła  się w roku 2003 spółka Vecernik. 
Obecnie gazeta m a 32 strony, w ydaw ana je s t w formacie tabloidu, a jej nakład  
wynosi 10 tys. egzemplarzy.

W 1969 r. założono „Veöer”, który funkcjonował wtedy jako organ prasowy 
Rady Narodowej m iasta  Koszyce. W 1990 roku przejęła go spółka Cassovia Press 
i od tego czasu zyskał on podtytuł Nezdvislÿ dennik obćanou m esta  (Niezależ­
ny dziennik obywateli m iasta). Wtedy w łaśnie zaistn ia ła  kuriozalna sytuacja, 
gdy m agistrat m iasta  odmówił udzielania gazecie wszelkich informacji i zało­
żył konkurencyjny dziennik pod tą  sam ą nazwą, lecz z niebieskim  logo. Odtąd 
istn iały  dwa: „Većer” czerwony oraz „Većer” niebieski. Bój o czytelnika wygrał 
ostatecznie czerwony „Kośicky većer”. W m aju 2004 r. został przejęty przez Petit 
Press i od tego czasu ukazuje się ju ż  tylko w piątki pod nazw ą „Kośicky vecer 
Korzâr”.

CZASOPISMA

Obecnie stanow ią one 60% słowackiego rynku  prasowego. Przyglądając się 
rozwojowi rynku, m ożna zauważyć niesłychanie duży wzrost liczby czasopism 
w stosunkowo krótkim  czasie. W 1989 roku ich liczba wynosiła 192, dwa lata  
później było to ju ż  345 tytułów, w 1993 roku 414, a  s ta n  n a  rok 2000 to aż 664 
tytuły. Chcąc mieć kompletny obraz rynku  czasopism, w arto przyjrzeć się po­
niższej tabeli:

Tabela 2: Liczba czasopism obecnych na słowackim rynku m edialnym w latach 1991-2000

Rok Tygodniki D w utygodnik i M iesięcznik i Inne Razem

1991 47 36 156 106 345
1993 50 31 183 150 414
1995 56 36 201' 205 498
1997 48 37 216 228 529

1999 50 48 244 295 637
20 0 0 45 52 246 321 664

Źród ło : Masové média a ekonomika [za:] Adresór masovÿch médii.



Pierwszą grupę stanow ią periodyki uniw ersalne, do których zaliczają się 
przede wszystkim  czasopism a społeczno-polityczne. Większość z nich zaczyna­
ła jako  tygodniki, po jak im ś czasie przekształcone zostawały w dwutygodniki, 
część z nich później staw ała się m iesięcznikam i, a  inne nie wytrzym ywały kon­
kurencji i przestaw ały funkcjonować n a  rynku  prasow ym 15.

„Tyźdeń” stworzony został w 2004 r. przez byłych redaktorów  „Domino fo­
ru m ” w wydawnictwie W PRESS. Ma form at A4 i nak ład  30 tys. egzemplarzy. 
Jego szata  graficzna przypom ina m agazyn „Time”, nazw ą natom iast nawiązuje 
do czeskiego czasopism a „Tyden”.

Kolejnym jes t tygodnik „LIVE!”, którego wydawcą je s t spółka ELA Publi­
shing. Podobnie ja k  „Tyżdeń”, powstał w 2004 r., jego nak ład  wynosi 30 tys. 
egzemplarzy. Został stworzony na  wzór najbardziej popularnego austriackiego 
tygodnika „News”. Cechą charakterystyczną „LIVE!” je s t to, co obiecuje on czy­
telnikowi w nadtytule -  3 ćasopisy v jednom . J e s t  podzielony n a  trzy części: poli­
tykę, styl oraz sport. Grupę jego czytelników tworzą ludzie w wieku 23T 5 lat.

Do periodyków uniw ersalnych m ożna zaliczyć również m agazyny o charak­
terze ekonomicznym. Należy wspomnieć o wydawanym przez Trend Holding pi­
śmie „TREND”, założonym przez Obviera Brunovskiego oraz byłych redaktorów 
„Prawdy” w 1991 r. Nakład wynosi 20 tys. egzemplarzy, z czego 2 /3  rozchodzi 
się w prenum eracie. J e s t  to czasopismo o wysokiej jakości, trafiające do czytel­
n ika  ze średnim  i wyższym wykształceniem 36.

Innym  jes t „Slovenskÿ profit”, który początkowo sprzedawał się w ilości 
40 tys. egzemplarzy. W 1998 r., kiedy nak ład  wyniósł tylko 24 tys. egzemplarzy, 
zmieniono jego nazwę n a  „ Profit” oraz format. Od 2005 r. należy do wydawnic­
twa Trend Holding37.

Zarówno n a  Słowacji, ja k  i n a  świecie, najczęściej kupowanym i i najbardziej 
popularnym i wśród czytelników są czasopism a rozrywkowe. Tli rynek zdomino­
wały trzy pisma: „Plus 7 dn i”, „Markiza” oraz „Żivot”.

Pierwsze pismo zaczęło ukazyw ać się w m aju 1990 r., jako dwutygodnik, 
i szybko zyskało czytelników. Świadczy o tym  fakt, że po roku „Plus 7 dni” 
s ta ł się tygodnikiem, a nak ład  wzrósł z 60 tys. w 1994 roku do 260 tys. w 2003. 
Pierwowzorem był „Newsweek” i podobnie ja k  on, „Plus 7 dn i”, s ta ra  się trafić 
do ja k  najszerszego grona odbiorców38.

Tygodnik „Markiza” je s t kolejnym czasopismem, które zawojowało słowacki 
rynek prasowy. Początki jego ukazyw ania się sięgają g rudn ia  1997 r. Gdy zmie­
niono szatę graficzną tygodnika n a  bardziej dynam iczną oraz jego charak ter 
n a  bulwarowy, docenili to czytelnicy, w zw iązku z czym „Markiza” od tamtego 
czasu ukazuje się w nakładzie 150 tys. egzemplarzy.

Trzecim najbardziej popularnym  czasopismem  jest „Zivot” -  najstarszy  
w Słowacji tygodnik, który mimo silnej konkurencji zajmuje m ocną pozycję po­
śród innych, nowszych czasopism. Czytany je s t głównie przez kobiety w śred­
nim  wieku, m a jed n ak  za zadanie trafiać do całej rodziny. Wydawany jes t przez 
Euroskop -  Ringier.

35 L. Pcltanska, Periodickà tlać na Slovensku v rokoch 1997-1999, [w:] O tazky.. .,1999, n r 3, s. 189.
36 Tamże, s. 194.
37 E. Ż itńansky, P. tCovâc, Kto ovkida slovenské media, [na:] cProfit - cTrcnd, w w w .profit.ctrcnd. sk/91440/ 

slovcnsko-a-svct/kto-ovlada-slovcnskc-nicdia
38 Hiavné strénka - SPOLOĆNOST 7PLUS, s.r.o., www.7plus.sk/7plus/o-spolocnosti, 19 kw ietnia 2007.

http://www.profit.ctrcnd
http://www.7plus.sk/7plus/o-spolocnosti


Do czasopism  repertuarow ych należy tygodnik „ E urotelevîzia”. Zaczął 
się ukazywać w 1956 r. pod nazw ą „Rozhlas a  televizia” w nakładzie 190 tys. 
sztuk. Szybki rozwój telewizji przyczynił się do podziału czasopism a w 1965 
roku, w tym  też czasie powstał nowy tygodnik „Televizia”. W roku 1991 został 
przejęty przez wydawnictwo Euroskop -  Ringier i zmienił nazwę n a  „Eurotele- 
vizia”. Czasopismo dzieli się n a  dwie części: pierwsza poświęcona jes t ciekawost­
kom dotyczącym telewizji, filmu oraz muzyki, d rugą część stanow i program  
telewizyjny i radiowy. Pismo „Rozhlas a  televizia” od 1966 roku było po podziale 
nadal wydawane, choć już  pod innym, skróconym  tytułem , jako  „Rozhlas”. Na 
początku lat 90. zostało również przejęte przez grupę Euroskop -  Ringier, a w 
1996 r. przestało się ukazywać. Na jego miejsce, rok później, powstał tygodnik 
„MiniTele”, bezpłatny dodatek telewizyjny do ponad 30 ogólnokrajowych i regio­
nalnych periodyków. W 2000 roku zastąpił go „Telemagazin”, który, ta k  jak  
poprzednik, jes t dodatkiem  do niektórych gazet, ale m ożna go również kupić 
jako  samodzielny magazyn. Od „MiniTele” różni go to, że poza program em  tele­
wizyjnym oferuje czytelnikowi także ciekawostki z życia gwiazd telewizyjnych 
i filmowych39.

Najstarszym  czasopismem dla kobiet jes t ukazujący się od 1948 roku tygo­
dn ik  „ Slovenka” . Bardzo szybko s ta ł się najbardziej popularnym  m agazynem  
-  czytelników zyskał sobie również tym, że był pierwszym ilustrow anym  cza­
sopismem w Słowacji. Po czterech latach od w ydania pierwszego num eru  prze­
szedł w ręce ówczesnej organizacji kobiet. W 1965 roku przekroczył nak ład  200 
tys. egzemplarzy. Obecnie m a nieco bulwarowy charakter.

„Novy Ćas pre żeny” to największy m agazyn dla kobiet ukazujący się na  
słowackim rynku  prasowym. Założony w 2003 roku przez wydawnictwo Rin­
gier Slovakia.

MEDIA ELEKTRONICZNE

W roku 1989 w Europie Środkowowschodniej rozpoczął się proces dem okra­
tyzacji, odbywający się n a  wielu poziomach jednocześnie: od demokratyzacji 
ustro ju  politycznego państw a, poprzez demokratyzację życia społecznego, aż po 
demokratyzację mediów. Dzięki informacjom docierającym do społeczeństwa 
z alternatywnego źródła, innego niż m edia oficjalne, zmieniało się postrzeganie 
rzeczywistości, rósł opór wobec istniejących reżimów niedemokratycznych. Pro­
ces demokratyzacji w państw ach postkom unistycznych był w ogromnym stop­
n iu  zdeterm inowany przez m edia masowe, a  składało się n a  niego wiele długo­
trw ałych i złożonych procesów, np.:

• upadek system u niedemokratycznego, przejawiający się w kryzysie 
władzy ancien regime'u i załam aniu  się systemu,

• inauguracja system u demokratycznego, powołanie nowego rządu, 
uprawomocnienie procesu transform acji przez nową ekipę
i wprowadzenie elementów system u demokratycznego,

• konsolidacja system u demokratycznego, ustanow ienie nowego ustroju 
politycznego, przyjęcie formy konstytucyjnej, powołanie rządów



w sposób demokratyczny i transfer władzy do nowych aktorów 
politycznych40.

Zm iany zbiegły się z rewolucją masowych środków audiowizualnych, był to 
okres intensywnego rozwoju i w drażania przez m edia elektroniczne nowocze­
snych technologii, tak ich  jak: sieci kablowe, satelitarne, internet, cyfryzacja itd. 
Następstwem demokratyzacji system u medialnego było zastąpienie etatystycz­
nych środków masowego przekazu dualnym  modelem mediów -  opartym  n a  
istn ieniu  mediów publicznych i prywatnych -  którego cechą charakterystyczną 
je s t ich niezawisłość41.

W Słowacji osiągnięto ten s ta n  poprzez przyjęcie ustaw y n r  486 z 1991 roku 
O prevddzkovani rozhlasového a  televizneho vysielania, k tó ra  zlikwidowała mo­
nopol, przywróciła pluralizm  sferze rad ia  i telewizji, oraz uchwalenie ustaw y 
468/1991 kodyfikującej swobodę i niezawisłość nadawców w nadaw aniu progra­
mów.

Radio

Kategoryzacją, k tórą przedstaw ia C entrum  Komunikacji Masowej, jes t po­
dział n a  rozgłośnie:42
1) ogólnokrajowe -  należą do nich trzy okręgi Słowackiego Radia:

Radio Slovensko, Radio Devin oraz Rock FM Radio,
2) m ultiregionalne -  pryw atne radiostacje, które swym zasięgiem 

pokrywają terytoria większości krajów, ale nie obejmują n im  całej 
Słowacji (Radio Twist, FUN Radio, Radio Exprès, Radio Okey),

3) regionalne -  nadające przeważnie w granicach regionu oraz 
nieznacznie obejmujące swoim zasięgiem inne regiony (Radio Kiks,
Radio Flash, Radio Beta),

4) lokalne -  ich zasięg obejmuje określone m iasto oraz jego najbliższe 
okolice (Radio Frontinus, Radio Lokal FM, City Radio B 1).

40 B. Dobck-Ostrowska, Przejście do demokracji a transformacja system ów medialnych, [w:] Transformacja 
systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po  1989 roku, pod red. B. Dobck-Ostrowskicj, 
W roclaw 2002, s. 14-15.

41 Łączy się to zc zjawiskiem autonomizac ji mediów, k tórą charakteryzują wymiary.
- polityczny: media stają się niezależne od władzy politycznej i państwowej,
- ekonomiczny: sta ją się ekonomicznie niezależne od instytucji władzy politycznej (dualny system umożliwia 

wzrost potencjału radia i telewizji jako głównych dystrybutorów reklamy),
- społeczny: uzależniają swój program od oczekiwań publiczności, która do tej pory była pasywnym odbiorcą,
- technologiczny: adaptują nowe technologie (najważniejszy był rozwój technologii dla przekazu sygnału 

telewizyjnego za pośrednictwem satelitów oraz sieci kablowych, co umożliwiło wzrost liczby kanałów 
telewizyjnych oraz ich nadawanie ponad granicami państw),

- profesjonalny: oddzielenie informacji od komentarza, która pozwala na obiektywny opis rzeczywistości. 
Tamże, s. 19.

42 1C. S lcfânkovâ, Rozhlasovä reklam a  u podm ienkach duólneho wysielania, [w:] O tózky..., nr 3-4, 
Bratysław a 2001, s. 205.



Radio publiczne

Opisując s tru k tu ry  rynku  radiowego, należy wyjść od charakterystyki Sło­
wackiego Radia Publicznego43, n a  które sk łada się sześć stacji: Radio Slovensko, 
Radio Devin, Radio Regina, Radio Patria, Radio FM oraz Radio Slovak Interna­
tional 44.

R adio S lovensko  jes t stacją o uniw ersalnej s tru k tu rze  programowej, co­
dziennie przekazuje polityczne, ekonomiczne, społeczne, ku ltu ra lne  i sportowe 
informacje z kraju  i ze św iata. D om inanta rad ia  to informacje -  Radiożurnal
-  nadaw ane w czterech blokach: o godzinie 7.00, 12.00, 18.00 oraz 22.00. Spo­
śród w szystkich stacji radiowych SRo, w łaśnie to radio skierowane jes t do naj­
szerszego grona słuchaczy -  grupą docelową są ludzie między 25 a  49 rokiem 
życia -  i cieszy się największym zaufaniem  społecznym45.

Swój obecny charak ter radio określiło dopiero we wrześniu 2004 r. Przedtem 
program y informacyjne zajmowały ok. 16%, a  publicystyka aż 47,3% czasu an ­
tenowego.

R âdio Devin  m a specyficzny program  skierowany przede wszystkim  do wy­
magającego oraz wykształconego słuchacza, będącego m iłośnikiem  kultury. 
Dominuje w nim  m uzyka poważna, twórczość literacko-dramatyczna, prezenta­
cja sztuki oraz relacje z wydarzeń artystycznych. W przeciwieństwie do Radia 
Slovensko, m a wąskie grono słuchaczy, przez co nie jes t ta k  popularne wśród 
reklamodawców.

Radio Rock FM powstało 4 m arca 1991 roku jako spółka akcyjna, by następ ­
nie, w roku 1998, stać się częścią SRo46. Potencjalnym odbiorcą jes t słuchacz 
młodej i średniej generacji. J e s t to stacja radiowa o profilu muzycznym, a  jej 
slogan reklamowy brzmi: Radio dla wszystkich uszu47. Dzięki swojemu lekkie­
m u charakterowi, tworzonemu przez m uzyczną publicystykę, niekomentowane 
informacje oraz konkursy, okazało się popularnym  program em  relaksacyjnym. 
Je s t to druga -  po Radiu Slovensko -  stacja radiowa, k tó ra  przynosi najwyż­
sze dochody z reklamy. W listopadzie 2004 r. jej nazw a została zmieniona na  
R âdio FM. Powodem zmiany był fakt, że rockowa m uzyka już  od dłuższego cza­
su  przestała  być dom inującą. C harak ter rad ia  m ożna określić jako czarno-biały
-  w ciągu dnia  przeważa m uzyka popularna, natom iast wieczór zorientowany 
jest n a  słuchacza m uzyki alternatywnej, którego gusty wcześniej było w stanie 
zaspokoić tylko Râdio Ragtime.

R âdio Regina  nadaje n a  średnich falach program  dla regionów: bratysław­
skiego i Słowacji Zachodniej, Słowacji Środkowej oraz Słowacji Wschodniej. Jego głów­
nym zadaniem jest dostarczenie informacji z regionów dla mieszkańców tych regio­
nów, dlatego hasło reklamowe brzmi: Mamy do siebie blisko48. Radio na swoich falach 
prezentuje również audycje przybliżające słuchaczom kulturę, sztukę oraz obyczaje 
i zwyczaje panujące w danych regionach. Program nadawany jest z trzech głównych 
centrów -  Bratysławy, Bańskiej Bystrzycy oraz Koszyc, przy czym każde z nich two­

43 D ziałalność radia w Słowacji zaczęła się 3 sierpnia 1926 w Bralysławic, a od 1927 zaczęła funkcjonować 
również filia w Koszycach. W tedy obie rozgłośnie radiowe należały do spółki R śdiojournal, której 
w łaścicielem  było państwo.

44 S. Brcćka, Média v. .., Trnawa 2002, s. 83-87.
43 zob. Tabela - S łuchalność rozgłośni radiowych (w %) - listopad 2003 - w rzesień 2004.
•tfi SRo -  SIovensky Rozhlas, czyli Radio Słowackie. Definicja zaczcpnięta ze S łow nika ..., s. 670.
43 Ràdio pre vsetky usi.
48 M âme k  sehe blizko.



rzy własny program, istnieje jednak czas, kiedy wszystkie mają wspólne pasmo49.
Ràdio Patria  skierowane jest do mniejszości narodowych oraz grup etnicznych 

w Słowacji. Wyodrębniło się z Radia Regina w roku 2001. Główna redakcja ma siedzi­
bę w Preszowie. Przygotowywane są programy w językach: ukraińskim, romskim, 
czeskim, niemieckim oraz polskim. Na początku, już w roku 1934 roku, ze studia 
w Koszycach rozpoczęto nadawać audycje dla Rusinów i Ukraińców.

Mniejszości węgierskiej poświęcono najwięcej czasu  antenowego -  je s t to oko­
ło 78,6% ze w szystkich nadaw anych audycji, 14 godzin dotyczy Rusinów oraz 
mniejszości ukraińskiej, raz  w tygodniu nadaw any jes t półgodzinny m agazyn 
dla Romów. W 1994 roku powstał blok dla mniejszości niemieckiej.

R adio  S lo va k ia  In te rn a tio n a l  nadaje program  dla krajanów  mieszkających 
za granicą, informuje o w ydarzeniach gospodarczych, ku ltu ralnych  i społecz­
nych. Powstało w 1993 roku, na  początku emitowało audycje tylko w języku 
słowackim, a  niedługo potem w językach: angielskim , niemieckim, francuskim , 
rosyjskim, od 2003 również w hiszpańskim . Radio je s t odbierane we w szystkich 
krajach Europy, w Południowej i Północnej Ameryce oraz w Australii.

W drugiej połowie 2000 roku SRo rozszerzył swoją ofertę programową o R adio  
INET  (www.slovakradio.sk), które umożliwia odbieranie radia on-line. Słuchać 
przez in ternet m ożna Radio Slovensko, Radio Devin, FM Radio oraz Radio Regi­
na. Na stronie internetowej dostępne są informacje o program ach wszystkich 
stacji, aktualizow ane codziennie informacje z k raju  w sześciu językach oraz ich 
archiw um , poza tym  informacje o norm ach prawnych regulujących działalność 
rad ia  itd. Do projektów wchodzących w skład Radia INET należy również m aga­
zyn ku ltu ra lny  RddioZine, Radio ART  kierowane do artystów  oraz Dor -  dziecię­
ce radio obrazkowe50.

Głównym źródłem dochodów rad ia  publicznego są  środki z abonam entu, któ­
ry  w 1997 roku zwiększył się o 50%, z 20 n a  30 Sk, a  w 2003 wynosił już  40 
Sk miesięcznie. W Słowacji liczba domostw wynosi obecnie około 1 800 000 
i aż 99,6% z nich posiada jeden lub więcej radioodbiorników, abonam ent płaci 
2 /3  z nich. Daje to przychód roczny około 400 milionów Sk. Drugim źródłem 
są  dochody z reklam y -  w 2003 roku Radio Slovensko zarobiło 165 746 000 
Sk, a  Radio FM -105 118 000 Sk. Do 2005 roku s tra ty  przynoszone przez SRo 
pokrywał budżet państw a (w 1997 roku było to 316 m in Sk, w 1999 -  267 m in 
Sk, w 2004 -  około 150 m in Sk). O statecznie zdecydowano o w sparciu radia 
publicznego kwotą 183 m in Sk i zakończenie dotowania go z budżetu  państw a 
w m aju 2005 r.

Radio prywatne

W m iastach  i regionach Słowacji nadaje 27 stacji radiowych, emitujących 
program y muzyczne oraz informacyjne (miestne spravodajstvo). Siedemnaście 
z nich zrzeszonych jes t w Asociaci nezdvislÿch rozhlasovÿch stanic Slovenska  
(ANRS51), powstałej w celu rozw iązywania problemów związanych z prywatny­
mi stacjam i radiowymi.

4I) V. H olina, Zm eny m edialnej situócie na Slovensku po  roku 1989, [w:] O lazky..., 1999, nr 2, s. 101.
50 S. Brecka, Slovensky m edialny Irh a po lreb a jeh o  ochrany -  1 [w:] O lazky..., 1996, n r 4, s. 297.
51 Powstała 15 grudnia 1992 roku. Jej zadaniem  było reprezentow anie oraz ochrona praw wszystkich

http://www.slovakradio.sk


Prywatne nadawanie sygnału radiowego rozpoczęła w czerwcu 1990 roku 
pierwsza pryw atna radiostacja -  FUN Râdio. Od tego czasu rynek radiowy rozwi­
ja ł się dość prężnie -  w latach 1992-1993 funkcjonowały 22 rozgłośnie, a  w roku 
2005 ju ż  27.

Do cieszących się najw iększą popularnością wśród słuchaczy należą stacje 
m ultiregionalne. Ich cechą charakterystyczną je s t docieranie za pośrednictwem  
przynajmniej trzech częstotliwości do większości regionów w Słowacji. Wszyst­
kie istniejące dziś stacje m ultiregionalne zaczynały swoją działalność nadaw­
czą jako stacje regionalne, a w m iarę rosnącej pozycji n a  ry n k u  walczyły o uzy­
skanie dodatkowych częstotliwości, co dawało im możliwość przenikania  ze 
swoją, coraz bardziej un iw ersalną ofertą programową, do nowych części kraju. 
Obecnie do grupy stacji m ultiregionalnych zalicza się: FUN Radio, Radio TWIST, 
Radio LUMEN, Radio OKEYoraz Radio EXPRES52.

FUN R àdio  (94,3 MHz) zaczęło nadawać z Bratysławy 10 czerwca 1990 roku, 
a tym  sam ym  stało się na jstarszą  radiostacją pryw atną w Słowacji. Jako  pierw­
sze naruszyło monopol ówczesnego Czechosłowackiego Radia (Ćeskosłouensky 
Rozhlas), a  jego koncepcja pow stała na  bazie francuskiej stacji radiowej o po­
dobnej nazwie (do roku 2000 logo FUN oraz 60% udziałów m iała francuska 
spółka S.F.R.C.). Wtedy -  w 1990 roku -  swoim sygnałem  (częstotliwość 94,3 
FM) obejmowało cały region Słowacji Zachodniej, docierało do części Węgier i Au­
strii. W roku 1994 otrzymało dalsze dwie częstotliwości: 104,0 FM dla Bańskiej 
Bystrzycy i Środkowej Słowacji oraz 102,9 FM dla Koszyc i okolic. Trzy la ta  póź­
niej przydzielono Radiu FUN częstotliwości, które dały możliwość nadaw ania 
program u w Północnej oraz Wschodniej Słowacji (99,2 FM, 87,7 FM).

Je s t radiem  o profilu muzycznym i zalicza się do kategorii EHR (European 
Hit Radio53). Nadaje 24 godziny n a  dobę program  skierowany do młodych ludzi, 
pełen rockowej muzyki, z hum orem  odnosi się do problemów społecznych, a  jego 
s tru k tu ra  programowa jest podobna dla wszystkich regionów Słowacji54.

Bratysławskie Radio TWIST (101,8 MHz) miało ambicje stać się równie wiel­
kim  nadawcą ja k  Radio FUN, przejęło więc dwie częstotliwości od Radia FA­
MILY w środkowej Słowacji. Aby zasięg Radia TWIST  był większy i obejmował 
również północny rejon Słowacji, przydzielono m u również drugą częstotliwość 
-  91,1 MHz55. W 2003 roku m iało już  ich 19 i swoim zasięgiem pokrywało 65% 
powierzchni kraju. W przeciwieństwie do Radia FUN, jego program  przygoto­
wywany jes t dla starszej publiczności. Radio TWIST konkuruje ze słowackim 
radiem  publicznym swoją audycją informacyjną Żurndl Radia Twist, k tóra cha­
rakteryzuje się wysokim obiektywizmem w krytyce zjawisk społecznych i poli­
tycznych56.

posiadaczy licencji. W r. 1994 stała się częścią A ssociation o f European Radios -  AER). Rok później 
w spółutw orzyła ona Radę dla reklamy, zajm ującą się kontrolą etyki w reklam ie w Słowacji. Od 14 
październ ika 1997 roku ANRS została przekształcona w ANRTS -  Asociacia nezàvislvch rozhlasovych  
a televiznych stanic.

52 L. Stefcâk, J. Sand, M asové m édia..., s. 59.
53 W iększość pryw atnych radiostacji, które działają w Słowacji je s t  typu EHR. Ich cechą charakterystyczną 

jest przew aga muzyki popularnej, która stanowi około 75-80%  dziennego czasu antenowego oraz krótkie 
wiadom ości (blcskovc sprâvy).

54 L. Śtcfćdk, J. Sand, M asové m édia ..., s. 60.
55 Jeszcze w 1997 roku nieuregulow ane było w Słowacji przydzielanie kolejnych częstotliw ości już  

istniejącym  stacjom radiowym . Danka Bcnkovićova w artykule Regionalne a lokalne elektronické média  
pisze, że może to zagrozić ju ż  i tak ograniczonym  możliwościom rynku reklam y radiowej oraz zanikowi 
innych działających pryw atnych stacji radiow ych, a przede wszystkim  może poważnie ograniczyć rozwój 
lokalnych i regionalnych stacji radiowych.

56 S. Brcćka, Média v Slovenskej Republikę, Trnawa 2002, s. 84.



Spółka WA Slovakia poinformowała na  początku m arca 1997r. o pojawieniu 
się n a  rynku  nowego radia -  R a d ia  KOLIBA, które zaczęło nadawać 1 kw ietnia 
1997 roku n a  dwóch częstotliwościach -  104,8 MHz (w okręgu Bratysława-Kam- 
zik) oraz 106,0 MHz (okręg B ańska Bystrzyca-Sucha Góra). Ju ż  od m aja tego 
samego roku dodane zostały dwie dalsze częstotliwości, co umożliwiło nada­
wanie program u również w okolicach Nowego M iasta oraz w regionie PopradTa- 
try. W 1999 roku dzięki czterem częstotliwościom oraz słuchalności n a  pozio­
mie 8%, Radio KOLIBA uplasowało się n a  trzecim  miejscu pośród wszystkich 
pryw atnych rozgłośni radiowych. W późniejszych latach  poziom popularności 
w zrastał, aż  w roku 2000 zdecydowano się n a  sprzedaż rad ia  spółce R-Media 
Forward. Jej właścicielami są: Michał A rpaś (dotychczasowy zarządca Radia 
KOLIBA), Lubomir M essinger oraz Lubica M asarova. Zm iana właściciela wpły­
nęła również na  ogólny w izerunek radia. Od m arca 2001 roku logo i nazw a to 
R adio  OKEY. Audycje nadaw ane są  24 godziny n a  dobę, kierowane głównie do 
m ieszkańców wielkich centrów przemysłowych. D uża część czasu  antenowego 
pośw ięcana jes t informacjom sportowym, coraz więcej przeznacza się go rów­
nież n a  program y informacyjne57.

7 kw ietnia 1993 roku w Bańskiej Bystrzycy zaczęło emitować swój program  
R adio  M aria. Półtora roku później zmieniło swoją nazwę n a  R adio  LUMEN. 
Stopniowo zyskiwało coraz szerszy zasięg: zaczynało od jednej częstotliwości 
i czterech godzin nadaw ania dziennie, w 1994 r. uzyskało drugą częstotliwość 
i czas audycji wydłużył się do sześciu godzin, natom iast obecnie (od 1999 r.) 
m a 16 częstotliwości i nadaje przez ca łą  dobę. Je s t niekom ercyjną katolicką ra ­
diostacją, uk ierunkow aną n a  dyskusję o problem ach regionalnych i szerzenie 
w artości chrześcijańskich. Z pu n k tu  widzenia program u, je s t to stacja zupełnie 
wyjątkowa na  słowackim ry n k u  radiowym. Od 1998 roku s ta ra  się być bardziej 
un iw ersalną rozgłośnią, poszerzając swoją ofertę o muzykę (aktualnie 2 /3  cza­
su  antenowego) i konkursy. Zarówno m uzyka, ja k  i program  skierowane są  do 
słuchaczy w średnim  wieku. Od 25 lutego 1999 roku Rddio LUMEN, jako pierw­
sza radiostacja w Słowacji, przeszło n a  transm isję  za pośrednictwem  satelity, 
a  jako  drugie (po Radiu TWIST) zaczęło emitować swój program  w formacie „real 
audio” za pośrednictw em  in te rnetu58.

R a d io  EXPRES, należące do spółki DRxpres, powstało w styczniu 2000 r. 
w Bratysławie. W 1999 r. przydzielono tej radiostacji 6 częstotliwości, a cztery 
la ta  później m iała ich już  31. Slogan reklamowy radiostacji: Radio u pohybe  (Ra­
dio w ruchu), doskonale opisuje jej charakter. Oferuje ona swoim słuchaczom  
nie tylko bogatą ofertę m uzyczną, ale przede w szystkim  serw isy o stan ie  ruchu  
drogowego i inne ważne informacje potrzebne słowackim kierowcom. Do m aja 
2006 r. było ono najm łodszym  ponadregionalnym  (multiregionalnym) prywat­
nym  radiem  w Słowacji. W dalszym  ciągu jes t ono liderem n a  rynku  radiowym. 
Kieruje swoją ofertę do ludzi między 24 a  50 rokiem  życia, swoim sygnałem  
pokryw a 76% Słowacji. W 2005 roku radio przeszło w ręce nowego właściciela 
-  am erykańskiej spółki Em mis Com m unications Corporations, k tó ra  w USA 
posiada 30 rozgłośni radiowych, 16 stacji telewizyjnych oraz wydawnictwa pra­
sowe59.

57 Tam że, s. 86.
5** L. S tcfćak, J. Sand, M asové m ed ia ..., s. 59.
59 S. B rcëka, M édia v regionach a regionalne m édia, [w:] O tazkÿ ..., 1997, n r 4, s. 314-318.



Najświeższe badan ia  dotyczące najbardziej popularnych stacji zostały prze­
prowadzone dla najnowszej radiostacji -  Râdio Jem né M elodie (patrz: tabela
3), k tóra pojawiła się n a  słowackim rynku  radiowym w m aju 2006 r. C harakte­
ryzuje się wolną i subtelną [jemnâ) m uzyką, a  jej głównym hasłem  reklamowym 
je s t „więcej muzyki, mniej słów”60.

Tabela 3: Udział w rynku stuchalności popularnych radiostacji w Słowacji w %

(2 stycznia -  
23 kwietnia 2006)

(24 kwietnia -  
13 sierpnia 2006)

(14 sierpnia- 
3 grudnia 2006)

Radio Exprès 21,3 21 ,6 20,1

Ródio Slovensko 20,2 19,5 18,5

Fun Radio 9,0 9,6 9,7

Jem né m elodie - 4,3 8,7

Radio Regina 7,3 6,1 7,8

Radio O key 6,8 7,3 6,5

Źród ło : M arket & Media & Lifestyle -  TGI, 3. Vina 2006 (badania prowadzone od 2 .01-3.12. 
2006, liczba badanych: 2 059).

Telewizja

Dualny system n a  rynku telewizyjnym oznacza nieustanny bój stacji prywat­
nych i państwowych. Bój o widza, a tym samym o reklamodawców. Ów system 
spowodował, że rynek słowackiej telewizji zaczął się dynamicznie rozwijać. Na­
leżało znaleźć sposób na połączenie dwóch przeciwstawnych interesów -  służby 
publicznej, którą pełnić powinna telewizja publiczna -  oraz osiągnięcie m aksy­
malnego zysku ze strony telewizji komercyjnych. Do nowych warunków nie zdo­
łała zaadaptować się telewizja STV. W spomniany dualny system oraz działalność 
nadawcza telewizji Markiza, wpłynęły na  zmianę preferencji odbiorców. Telewizja 
Markiza zajmuje pierwszą pozycję w rankingu słowackich mediów, zarówno ze 
względu na  czas oraz częstotliwość oglądalności, jak  i swój wpływ informacyjny61. 
W odróżnieniu od publicznego radia słowackiego, słowacka telewizja STV  szyb­
ko straciła swoją dom inująca pozycję pod względem częstotliwości oglądalności, 
czasu oglądalności i poziomu zadowolenia odbiorców programów62.

Na słowackim rynku  mediów elektronicznych jako  pierwsze pojawiły się s ta ­
cje o niewielkim zasięgu (głównie telewizje miejskie), np. TV SEVER, później 
stacje o większym zasięgu, ja k  TV Markiza, a  także telewizja o największym 
zasięgu -  STV1. Proces tworzenia system u dualnego -  zwłaszcza, kiedy mowa 
o telewizji -  przebiegał w Słowacji bardzo ociężale61.

60 Jcm nć M elodie, www.jcm ncm clodic.sk/indcx.pllip?q=oradiu, 21 m arca 2007, 15:49
61 W edług francuskiej spółki Eurodata TV, która rocznic m onitoruje 600 stacji telew izyjnych w 70 krajach

św iata, TV M arkiza -  w raz z brazylijską -  zalicza się od 2000 roku do telewizji o najwyższej 
oglądalności, [w:J L. Ś tcfcak, J. Sand, M asovè m édia ..., s. 66-67.

62 V. Holina, Zm iany sytuacji m ediów  na Słowacji, [w:] Transformacja system ów ..., s. 122-123.
63 D. Bcnkoviëovâ, Regionalne a lokalne elektronické média, [w:] O tazky..., 1997 nr 3, s. 203-213.

http://www.jcmncmclodic.sk/indcx.pllip?q=oradiu


D ualny system  internacjonalizuje rynek mediów elektronicznych poszcze­
gólnych państw , dzięki tem u tworzy podstawę europejskiego ry n k u  środków 
masowej kom unikacji. S tym ulatorem  procesu je s t przede w szystkim  telewizja 
komercyjna. Stacje telewizyjne o tym  charak terze usiłu ją  konstruow ać swoje 
program y w tak i sposób, żeby zapewnić widzowi m aksim um  zabawy przy m ini­
m um  informacji. Jesteśm y  często św iadkam i tego, że obok prezentow ania m aga­
zynów inform acyjnych czy program ów typu ta lk -show  kładą nacisk  n a  rozwój 
program ów rozrywkowych oraz w yśw ietlanie filmów, głównie am erykańskiej 
produkcji. Pryw atne telewizje, ta k  w Słowacji, ja k  i w  innych krajach  Europy 
n ieustann ie  badają oglądalność swoich stacji. Głęboki kryzys finansow y insty­
tucji publicznych spowodował, że większość telewizji publicznych nie je s t w s ta ­
nie konkurow ać ze św ietnie dofinansow anym i telewizjami pryw atnym i. J e s t  to 
również cecha charak terystyczna  system u mediów elektronicznych w Słowacji.

O ferta program ów telewizyjnych w Słowacji poszerzyła się o nowe, pryw atne 
stacje telewizyjne -  nieistn iejącą ju ż  telewizję VTV  wysyłającą swój program  za 
pośrednictw em  satelity  EUTELSAT oraz sieci kablowej64, telewizje regionalne, 
tak ie  jak : MAC TV-TV NASA  Koszyce, CITY TV  Bratysława, TV PX Povazska By­
strzyca, TV  TATRY Poprad, OFT-NTT Niżna oraz TV Markiza.

Najbardziej p o p u larn ą  w Słowacji stacją  telewizyjną je s t TV Markiza. W 1997 
roku  STV1 oglądało 38% widzów, a  TV M arkizę aż 64% (por. w ykres poniżej). Po­
dobnie je s t  z oceną obiektyw ności i w iarygodności program ów  inform acyjnych. 
W m arcu  1997 r. b a d an ia  przeprow adzone przez GFK Slovakia wykazały, że in ­
form acjom  em itow anym  w TV M arkiza  ufa 63,1%, a  STV 1 39,4%  respondentów. 
Relacje telewizyjne nadaw ane przez TV M arkiza  uw aża za obiektyw ne 65,9%  
uczestników  sondażu , podczas gdy inform acje w STV 1 postrzegane były jako  
obiektyw ne przez 42% 65.

Telewizja publiczna

N adaw anie p ierw szych program ów  telewizyjnych zaczęło się w ówczesnej 
Czechosłowacji 3 lis topada  1956 roku  ze s tu d ia  telewizyjnego w Bratysławie. 
N astępnie w ro k u  1962 oraz 1966 o tw arto  kolejne oddziały reg ionalne w  Koszy­
cach  i B ańskiej Bystrzycy. Do 2005  ro k u  (tak, ja k  i publiczne radio) STV dofi­
nansow yw ana  była ze środków  sk a rb u  p a ń s tw a 66. Zdecydowano się n a  cofnięcie

64 W Słow acji obecn ie  dostępnych je s t  k ilk a  typów  tran sm ito w an ia  sygnałów  te lew izy jnych . P ierw szym  
spośród  nich je s t  te restr ia ln e  vysie lan ie , k tórego u żyw a STV, TV  M arkiza  o raz  k ilk a  innych regionalnych  
stacji te lew izy jnych . K olejnym  je s t  p rzesy ł kablow y, k tó rego  u ży w ają  praw ic w szy stk ie  reg io n a ln e  lokalne  
telew izje. D ostępny  je s t rów nież  system  M M D S (lub  M V D S), nazyw any  często  te lew iz ją  kab low ą bez 
kabla. D la tych m ieszkańców  S łow acji, k tó rzy  n ic  m ają m ożliw ości ko rzy stan ia  z p rzesy łu  kablow ego oraz 
system u M M D S, d o b rą  a lte rn a ty w ą  je s t odb ió r sa te lita rny . N ajbardziej now oczesnym  sposobem  odbioru  
je s t system  cyfrow y, dostępny  w całej S łow acji (U PS). U m ożliw ia on odb ió r 70 kanałów  telew izy jnych  
o raz  40  stacji rad iow ych . L. S tc lcâk , J. Sand, M asové m éd ia  a ekon o m ika , B ra tislava  2006 , s. 62-63.

65 „N a z łą  sy tuację  m ediów  publicznych w p ły n ę ły  czynn ik i polityczne, k tóre zaham ow ały  tak  p o trzebną 
reform ę telew izji. K ażdy kolejny, nieudolny zarząd  (bez  w zględu na to, ja k ą  opcję p o lity czn ą  reprezentow ał) 
p ły n ą ł na to, żc p rzez  dziesięć  lat istn ien ia  pub liczna te lew izja  nic m oże w y jść  z  k ryzysu . 1 tak  STV tonie 
d ługach , cierpi z pow odu nadm iernego  za trudn ien ia , zlej s tru k tu ry  program ow ej o raz n iedosta tecznej ilości 
dobrej jakości p rogram ów  telew izy jnych . W ynik iem  tego je s t  spadek og lądalności i zau fan ia .” S. B rcćka, 
M edia v..., s. 96.

66 w  1 9 9 7  roku d o tac je  p aństw ow e w y n io sły  312 m in  Sk, w 2003 117 m in  Sk.



dotacji państwowych, ponieważ STV  m a stałe  dochody z abonam entów (dla po­
rów nania w 1999 roku wpływy z opłat abonam entow ych wyniosły 949 m in Sk, 
w 2003 1,17 mld Sk), z reklam , telesprzedaży i sprzedaży własnych produkcji.

STVI67 (Jednotka), k tórą charakteryzuje uniw ersalny program, swoim zasię­
giem obejmuje 97,3% Słowacji, natom iast STV268 (Duojka) -  89,4%. Ta druga s ta ­
cja zorientowana je s t n a  zaspokojenie telewizyjnych potrzeb bardziej wymagają­
cego widza. Oferuje m u program y dokum entalne i edukacyjne, a  także relacje 
z w ydarzeń kulturalnych, sportowych. W 2003 r. obie stacje nadały  w sum ie 10 
762 godzin programów, głównie informacyjnych, publicystycznych oraz sporto­
wych. Natomiast STV1 według The report on broadcasting in Slovak Republic and  
on activity o f the Council for Broadcasting and  Retransmission in the year 2002, 
z dużą ilością seriali -  zwłaszcza telenowel -  swoim charakterem  przypom ina 
raczej stację komercyjną niż stację publiczną z określoną m isją społeczną. Taki 
s ta n  rzeczy może ostatecznie doprowadzić do tego, że STV1 w miejsce medium 
informacyjnego stan ie  się entertainment medium.

Prywatne stacje telewizyjne

Największą komercyjną stacją telewizyjną je s t TV  M ark iza  (patrz: wykres 
1). (Markiza Slovakia oraz am erykańska spółka Central Media Enterprises Gro­
up -  CME m ająca 49% udziałów -  utworzyły spółkę Slovenskâ televizna spo- 
loćnost, k tóra uzyskała licencję w m arcu 1995 roku, a  nadaw anie programów 
rozpoczęła 31 sierpnia 1996 roku). Krótko po wejściu n a  rynek telewizyjny sta ła  
się najbardziej popularną stacją w Słowacji69, mimo że mogła dotrzeć tylko do 
60% obywateli. Obecnie nadaje 24h  n a  dobę dla 80% ludności.

TV Markiza to telewizja w alcząca o widza głównie filmami i serialam i, two­
rzącymi ponad połowę (59%70) wyświetlanych programów. W łasna produkcja 
obejmuje programy rozrywkowe (quizy, gry), program y informacyjne oraz inter­
wencyjne i stanow i 55% wszystkich nadawanych. Do najbardziej popularnych 
należą: program  informacyjny Televtzne noviny oraz program y publicystyczne 
Sito oraz V tien i71.

Właścicielem kolejnej multiregionalnej telewizji komercyjnej TV TO Jjest spół­
ka MAC TV, powstała n a  bazie TV GLOBAL72 w Koszycach. W roku 2001 czeska 
spółka Ćeska produkćni invest kupiła 70% udziałów w MAC TV, będącej właści-

67 w  ogólnej liczbie godzin (6 518) 49% to powtórki programów. Filmy i seriale telew izyjne to 37%, 
program y publicystyczne -  12,7%, newsy -  12,1%, rozryw ka -  9,2%, reklam y -  7,5%, program y 
dokum entalne -  6,9% , m uzyka -  5%, program y edukacyjne -  3,3% , sport -  1,5% oraz program y religijne 
-  0,5% , wg The report on broadcasting in Slovak Republic and  on activity o f  the Council fo r  Broadcasting  
and  Retransm ission in the y ea r  2002.

68 Nadaje 4 244 godzin rocznic, w tym: sport -  25,4%, publicystyka -  18,4%, newsy - 15,9%, program y 
dokum entalne -  12,5%, m uzyka -  6,9%, filmy i seriale -  5,9%, reklam y -  4% , program y religijne -  3,1%, 
rozryw ka -  3,1%, programy edukacyjne -  1,1%, wg The report on broadcasting in Slovak Republic and...

66 Według badań Mediaprojekt 96 w 1996 roku osiągnęła 41 - procentowy udział w rynku telewizyjnym
w Słowacji. STVI miała wtedy 23%, czeska telewizja Nova 15%, STV2 5%, VTV 3%, ĆT1 1%, inne 12%.

70 The report on broadcasting in Slovak Republic and ... 2002.
71 S. Brccka, Media v..., s. 99-100.
72 w  1996 roku działać zaczęła nadająca 24 godziny na dobę TV NASA, której właścicielem była spółka 

MAC TV. To właśnie na gruncie tej telewizji zrodził się projekt społecznej stacji jednoczącej regionalne 
i lokalne telewizje. I tak w 1998 roku powstała ALTEV  (Asociâcia lokalnych tclcvizil lub A lternatlvna 
lelcvizia) -  pierwowzór TV GLOBAL. Na dobre zaczęła ona działać w marcu 2000 roku i ju ż  w tedy docierała



Wykres 1 : Udziaf w rynku oglądalności stacji telewizyjnych w Słowacji w % (26.02-04.03. 2007)

16>3 18,1
TV Markiza : Jednostka M  TV Joj MS Dvojka 

M TA3 ■ czeskie TV M  węgierskie TV inne

Źródło: PMTyTNS SK, 2007.

cielem ówczesnej TV GLOBAL, a  w listopadzie tego samego roku, kiedy nowym 
dyrektorem  TV GLOBAL został R ichard Rybnlćek, przekształcono ją  w telewizję 
komercyjną i ta k  pow stała TV JOJ. Zaczęła emisję 2 m arca 2002 roku, a  pół­
tora roku później pokryw ała swoim zasięgiem około 75% Słowacji. Na jej pro­
gram  składają się: rozrywka, seriale, filmy oraz program y informacyjne (przede 
wszystkim  Noviny) i publicystyka. TV JO J  -  jako jedyna -  m a najbardziej kom­
pleksowe informacje z regionów.

19 w rześnia 2000 roku zaczęła funkcjonować n a  ry n k u  inform acyjna tele­
wizja TA3, której założycielami byli: M artin Lengyel, Igor Ć akirda oraz Jozef 
Sedlâk. Posiadaczem licencji je s t spółka C.E.N. Bratislava, od 2003 roku 90% 
udziałów należy do J&T Finance Group, jednej z najsilniejszych grup  finanso­
wych w Słowacji.

Emisję zaczęła 11 w rześnia 2001 r. za pośrednictw em  cyfrowego satelity oraz 
sieci kablowych, a  swoim zasięgiem obejmuje około 50% Słowacji. Do głównych 
odbiorców należą ludzie ze średnim  i wyższym w ykształceniem  mieszkający 
w dużych i średnich m iastach. TA3 ze swoimi blokami informacyjnymi, sporto­
wymi, ekonomicznymi, finansowym i stanow i konkurencję dla programów infor­
macyjnych innych stacji telewizyjnych.

Proces tworzenia dualnego system u, zwłaszcza w odniesieniu do telewizji, 
był w Słowacji bardzo powolny. J u ż  w  m aju 1992 roku szansę n a  stworzenie s ta ­
cji telewizyjnej dostały firmy Perfects oraz Medium 5, którym  przydzielono licen­
cje. Jednakże  rok później R ada ds. R adia i Telewizji postanow iła obu spółkom 
licencje odebrać. W grudniu  1993 r. oraz w kw ietniu 1994 r. Rada przyznała 
licencję spółkom Creative Television (CTV) i Espe śtudio, jed n ak  Parlam ent obie 
decyzje odrzucił.

Ostatecznie 22 kw ietnia 1995 r. poprzez sieci kablowe zaczęła emitować swój 
program  pierwsza m ultiregionalna telewizja: Vasa te le v îz ia  -  VTV. Jednakże

do 35% społeczeństw a. Rok później należało do niej 30 m iejskich i lokalnych stacji telewizyjnych, z czego 
większość z nich nadawała godzinny program . Pomysł TV GLOBAL  zrodził się z m yślą o tych odbiorcach, 
do których nic docierała w iększość program ów  telewizyjnych. D obrą jakość nadawanych program ów miał 
zapew nić spodziew any wysoki przychód z  reklam . Niestety, w praktyce projekt TV GLOBAL  nic sprawdzi! 
się. N akłady w 2000 roku nic przekroczyły 100 m ilionów Sk (przychód z reklam y w yniósł jedyn ie 20 min 
Sk). O statecznie w 2002 roku została na m iejsce TV  GLOBAL  utw orzona TV JOJ.



nie cieszyła się zbyt wielką popularnością, oglądalność w 1996 r. wyniosła tyl­
ko 9% i stale spadała (w 1999 było to jedynie 3,5%)73. Finansowe problemy tej 
stacji (ostatecznie m iała zaledwie 1,1% udziałów w ry nku  reklamowym) zaczęły 
wpływać n a  jakość i ilość emitowanych audycji, a  w konsekwencji spowodowa­
ły, że 5 lutego 2000 r. VTV  została  zam knięta.

Kolejną firmą, która uzyskała licencję, była WN Danubius Film. Stworzyła 
działającą sześć miesięcy (od 16 stycznia do 16 m aja 1995 roku) telewizję DCTV 
(Danubius Cable TV). Korzystając z uprzednio przydzielonej licencji, postanowiła 
wznowić nadawanie -  tym razem była to telewizja o nazwie TV LUNA. Podobnie 
jak  VTVbyla to telewizja multiregionalna, która rozpowszechniała swój program 
przy użyciu sieci kablowych oraz satelitów. Oferta programowa TV LUNA różni­
ła się od ofert innych stacji -  wyważona publicystyka, programy dokumentalne, 
rozrywkowe -  kierowane były przede wszystkim do ludzi w wieku produkcyjnym, 
zamieszkujących duże m iasta. Jednak  wejście TV LUNA na rynek telewizyjny nie 
wywołało wstrząsu i nie przyniosło znaczących zmian. Jej oglądalność w końcu 
1999 r. wyniosła 7,3% (zbliżona do STV2), a w 2000 r. tylko 3%. Ciężka sytuacja 
sprawiła, że telewizja zaczęła się coraz bardziej komercjalizować. Skupiono się na 
szukaniu nowej twarzy, która mogłaby przyciągnąć widza i pozwoliła TV LUNA 
wyjść z regresu. Tak się jednak  nie stało. Pod koniec 2001 roku i ta  stacja została 
zamknięta.

Obecnie w Słowacji działa 106 regionalnych i lokalnych stacji telewizyjny­
ch74. Dwadzieścia cztery lokalne i miejskie telewizje (Miejskie Studio Telewizyjne 
Humené, MAC TV-TV NASA Kośice, BTVBardejov, OTVStrba, KT Starâ Lubovna, 
ARTEX Invest Martin, JVPX-MGR Povazska Bystrica, KASAT Moldova nad Bodo- 
vou etc.) utworzyły Zrzeszenie Miejskich i Lokalnych Telewizji z siedzibą w Ko­
szycach (Asocidcia lokalnych a  m estskÿch televiziP5). Jego celem jest połączenie 
profesjolnalnych i am atorskich podmiotów, które zajmują się w ym ianą inform a­
cji oraz współpracą przy ochronie praw twórców programów dla lokalnych stacji 
telewizyjnych76.

***

Zmiany, które zaszły w listopadzie 1989 były w ówczesnej Czechosłowacji 
o wiele bardziej radykalne niż w innych krajach  byłego bloku wschodniego. 
Oczywistą koniecznością stało się stworzenie nowej sytuacji w sferze kom unika­
cji masowej, k tóra zapewniłaby utworzenie i funkcjonowanie wolnych, dem okra­
tycznych mediów, a  także zróżnicowanie i pluralizm  krajobrazu medialnego. 
Najważniejszą podstawą dla tych zm ian była, dokonana w m arcu 1990r., nowe­
lizacja ustaw y z 1966 roku o prasie periodycznej i innych środkach masowego 
przekazu. Stworzono nowe możliwości prywatnej inicjatywie w sferze mediów, 
w tym  na  wstąpienie obcego kapita łu  n a  rynek prasowy. Spowodowało to istotne

73 D. Kovàcovà, Komparativna analyza hlavnych spravodajskÿch relàcii STV, TV Markiza a VTV. [w:] Ok'izky..., s. 140.
74 W tym  13 regionalnych oraz 82 lokalne stacje telewizyjne.
75 ALTEV -  utw orzona w Koszycach w kw ietniu 1996 roku. Jej celem jest ułatw ianie w spółpracy 

pracow nikom  m iejskich oraz lokalnych telewizji przy w zajem nej w ym ianie inform acji, zapew nienie 
ochrony praw twórców program ów  tworzonych dla m iejskich oraz lokalnych stacji. ALTEV zajmuje się 
również organizow aniem  najstarszego i największego w Europie festiwalu lokalnych telewizji.

76 R. Ivantyäyn, Kàblovà televizia  na Slovensku, [w:| O tazkÿ..., 1993, nr 1, s. 36-39.



zm iany w pozycji ekonomicznej słowackich mediów drukowanych. W raz z pry­
w atnym i inwestoram i (przede w szystkim  zagranicznymi) na  ry nku  pojawiły się 
nowe technologie, wzrosła objętość gazet i czasopism, poprawiła się także ich 
szata  graficzna. Istotnym  zwrotem było również pojawienie się periodyków re­
gionalnych i lokalnych, które praktycznie do 1989 roku w Słowacji były nieobec­
ne. Przechodzą one najbardziej gwałtowną i charakterystyczną zmianę, o czym 
świadczy wzrost ich liczby o 235% w ciągu dziesięciu lat od upadku  reżimu.

Kamieniem milowym w procesie tworzącego się system u medialnego okaza­
ła się ustaw a z 1991 roku o nadaw aniu radiowym i telewizyjnym. W arto powtó­
rzyć, że Czechosłowacja była pierwszym z krajów postkom unistycznych, który 
uchwalił prawo regulujące funkcjonowanie dualnego system u mediów elektro­
nicznych. Mimo tego, transform acja mediów elektronicznych napotykała wiele 
przeszkód. Z jednej strony państw o i siły polityczne nie zrezygnowały z pano­
w ania nad mediami masowymi (zwłaszcza radiem  i telewizją) i nie potrafiły po­
wstrzym ać się od ingerowania w zakres wolności mediów. Z drugiej, aby two­
rzyć elektroniczne m edia prywatne, potrzebny był ogromny kapitał, którego bra­
kowało w tak  m ałym  państw ie. Uwolnienie się spod władzy i kontroli instytucji 
politycznych oraz elit rządzących, ja k  i zbudowanie konkurencyjnego system u 
medialnego stało się dla mediów poważnym wyzwaniem.

Stopniowe uniezależnianie się elektronicznych środków masowego przeka­
zu rozpoczęło się w raz z przyznaniem  w 1993 roku pierwszych licencji pryw at­
nym  telewizjom naziem nym . W tym  czasie pow stała TV Markiza, k tóra sta ła  się 
bardzo szybko najbardziej popu larną i najw iększą stacją pryw atną w Słowacji, 
a  zarazem  jedyną krajową przeciwwagą telewizji publicznej. Sukces komercyjny 
tej stacji oznaczał porażkę silnie upolitycznionej Słowackiej Telewizji (STVj, któ­
ra  nie zdołała zaadaptować się do nowych warunków. U trata  publiczności spo­
wodowała odejście reklamodawców, a  próby odzyskania popularności spotkały 
się z krytyką, że telewizja nie realizuje swoich zadań publicznych. Wszystko to 
doprowadziło do wyraźnego spadku zaufania społeczeństwa, narastających  pro­
blemów finansowych, a także obniżenia jakości oferty programowej nadawcy 
publicznego.

Analizując obecny s ta n  mediów masowych w Słowacji, m ożna mówić o do­
konującej się w dalszym  ciągu transform acji, k tó ra  nadal ściśle pow iązana jest 
z przem ianam i politycznymi. Istnienie krytycznych i nastaw ionych n a  zysk me­
diów prywatnych spowodowało, że ich działania były i są główną płaszczyzną 
konfliktów. Państwo powinno nie tylko powstrzym ać się od ingerowania w za­
kres wolności mediów, ale również popierać rozwój pluralistycznej s tru k tu ry  
informacyjnej.

Specyfika słowackiego system u medialnego to przede w szystkim  upolitycz­
nienie publicznych środków przekazu oraz n iska jakość tychże mediów. To tak ­
że zjawisko koncentracji, które najwyraźniej widać n a  ry n k u  prasowym, a  po­
nadto nierozpoczęty do tej pory proces specjalizacji mediów elektronicznych, 
głównie radia.



SUMMARY

The aim o f  this study is to throw the contemporary fa ce  o f  Slovak mass 
media. The autor focuses on presenting both prin t and  electronic 
media and also on reviewing o f  the most important subjects o f  media 
market and its ownership. The study contains information about Slovak 
legal regulations concerning mass media as well as institutions which 
guard the observance o f  law.

KEY WORDS: television, radio, press, foreign capital, paper, maga­
zine.


