


WSPÓŁCZESNE 
POLSKIE CZASOPISMA 
WYSOKONAKŁADOWE

STRESZCZENIE

Przedmiotem artykułu jest. umowna grupa czasopism tzw. wysokona- 
kiadowych. O zakwalifikowaniu konkretnego tytułu do tej kategorii 
przesądza przede wszystkim jego wysoki nakład, a zatem znaczna rola, 
ja ką  odgrywa on na współczesnym polskim rynku prasowym.
Z  racji zamieszczania prostych treści, pisma te nie wymagają od czytel­
nika zbyt dużego intelektualnego wysiłku. Ich podstawowym celem jes t 
dostarczanie rozrywki i zagospodarowywanie czasu wolnego. Wyda­
wanie takich czasopism zwykle przynosi znaczne materialne korzyści. 
Zyski czerpane są nie tylko ze sprzedaży egzemplarzowej, ale przede  
wszystkim z reklamy.
Czasopisma te są jednym  z przejawów kultury masowej. W związku 
z tym zwykle charakteryzują się zróżnicowaną treścią, barwną szatą 
graficzną (dlatego też niekiedy określa się je  mianem „prasy tęczo­
w ej”) i w zasadzie są adresowane do nieograniczonego (masowego) 
audytorium.

Badania czytelnictwa wskazują, że je j odbiorcy dzielą się według 
płci. Podział ten nie występuje jedynie w wypadku telewizyjnych prze­
wodników repertuarowych.

SŁOWA KLUCZOWE: czasopisma wysokonakładowe, prasa czasu 
wolnego, kultura masowa.

C harakterystyka współczesnego polskiego ry n k u  prasowego nie jes t spraw ą 
łatwą chociażby i dlatego, że liczy on ponad 6 tys. tytułów. W związku z tym 
uwaga badaczy koncentruje się n a  wybranych »grupach typologicznych czaso­
pism  najbardziej charakterystycznych dla tego rynku  lub świadczących o jego 
specyficznych cechach. Za najbardziej istotną dla k u ltu ry  narodowej uznać 
wypada prasę opinii (czasopisma społeczno-kulturalne i społeczno-polityczne) 
i niektóre grupy czasopism  treści specjalnej, takie jak: czasopism a Kościoła 
katolickiego czy też prasę skierowaną do dzieci i młodzieży. Niemniej jednak, 
z racji coraz mniejszego ich oddziaływania n a  audytorium , to nie one przesądza­
ją  o obliczu współczesnej polskiej prasy. Biorąc pod uwagę wielkość nakładów 
i zakres czytelnictwa, m ożna przyjąć, że dominujący wpływ n a  polski rynek 
prasowy m a um owna grupa czasopism  wysokonakładowych.



Dlatego też celem niniejszego a rtyku łu  je s t próba scharakteryzow ania tej 
grupy czasopism. Interesować n as  będą nie tylko kwestie edytorsko-wydawni­
cze, ale też zawartość tej prasy, techniki i metody docierania do audytorium  
oraz zakres jej czytelnictwa. Biorąc pod uwagę to ostatnie kryterium , in teresu­
jącą  n as  w tym  artykule prasę podzielono na: adresow aną do kobiet i mężczyzn 
oraz przeznaczone dla całych rodzin telewizyjne przewodniki repertuarowe.

PRASA KOBIECA

Czasopism a kobiece po 1989 roku przeżyły burzliwy rozwój. Zwiększyła 
się nie tylko liczba tytułów, które m ożna było zakwalifikować do tej grupy, ale 
przede w szystkim  ich jednorazow y nakład. B adania czytelnictwa przeprowadza­
ne po 1989 roku wykazywały, że w łaśnie te pism a były w Polsce najchętniej k u ­
powane i czytane -  praktycznie w każdym  polskim domu m ożna było odnaleźć 
choć jeden egzemplarz czasopism a reprezentującego tę grupę.

W latach  Polski Ludowej wydawano czterdzieści osiem pism, które m ożna 
było zaliczyć do prasy  kobiecej '. Około 50 procent z nich pozostawało w gestii 
RSW. Najstarszym  tak im  tytułem  wydawanym po II wojnie światowej była „Ko­
bieta i Życie” (powołana w 1946 roku jako „Moda i Życie Praktyczne”). W la­
tach  czterdziestych utworzono też „Przyjaciółkę” (1948) i „Świat Mody” (1949). 
Tę skrom ną ofertę wzbogacono w 1951 roku („Twoje Dziecko”) i w 1955 roku 
(„Moda”), ale szybszy rozwój p rasy  kobiecej zaobserwować było m ożna dopiero 
po 1956 roku, kiedy powstały m.in. „Uroda”, „Gospodyni Wiejska”, „Zwiercia­
dło” oraz „Filipinka”.

W Polsce Ludowej przez prasę kobiecą rozum iano tę grupę czasopism, któ­
rych profil był kształtow any pod kątem  kobiecych potrzeb. P rasa  ta  oprócz 
m ateriałów informacyjnych zawierała działy lub rubryki poświęcone modzie, 
gospodarstw u domowemu, wychowaniu dzieci, problemom rodziny. Inną cechą 
socjalistycznej prasy  kobiecej była „ustawiczna dążność do podnoszenia wiedzy 
(zwłaszcza praktycznej) i poziomu kulturalnego kobiet oraz stałego w zrostu ich 
udziału  i pozycji w życiu społecznym”2. P rasa  adresow ana do kobiet m iała głów­
nie informować, kształcić, radzić i pouczać, jed n ak  ja k  się okazało, w latach 
1945-1989 czytelniczki mimo to czuły się zaniedbywane. B adania rynku  praso­
wego wykazywały, że liczba tytułów  kobiecych była ponad dw ukrotnie niższa 
od faktycznego zapotrzebow ania3. Potwierdził to znaczny wzrost nakładów  tej 
p rasy  w końcu lat osiemdziesiątych, kiedy zniesiono limity przydziału papieru. 
W ystarczy jedynie wspomnieć, że n a  przełomie roku 1988 i 1989 jednorazowy 
nak ład  „Jestem ” (pismo PCK czytane głównie przez dziewczęta) osiągnął milion 
egzemplarzy, „Kobiety i Życia” -  750 tysięcy, „Urody” -  200 tysięcy, a nakłady 
„Przyjaciółki” system atycznie przekraczały 2 miliony egzem plarzy4.

1 Z. Sokół, Transformacja czasopism  kobiecych w Polsce  (1989-1992), „M ateriały  pom ocnicze do 
najnowszej historii dziennikarstw a”, t. 22, s. 110.

2 Encyklopedia w iedzy o prasie, W rocław 1976, s. 172.
3 W końcu lat sześćdziesiątych w Świdnicy, Sieradzu i Zam brow ie przeprow adzono „eksperym ent 

nadziałow y”. Polegał on na dostarczaniu gazet i czasopism  w liczbie odpowiadającej faktycznem u 
zapotrzebow aniu czytelników . Zob. T. Kupis, D zienniki i czasopism a na polskim  rynku prasow ym , OBP 
RSW, Kraków 1975, s. 162-174.

4 „P rzyjació łka” najw yższy nakład osiągnęła w 1985 roku -  2,134 m iliona gzcm plarzy. Zob. S. Dziki, 
U warunkowania instytucjonalno-organizacyjne funkcjonow ania  prasy,] „Zeszyty P rasoznaw cze“ 1991, 
n r 1-2, tab. 3.



Dynamiczny rozwój prasy  kobiecej został przejściowo zaham ow any w 1990 
roku. Urynkowienie gospodarki, urealnienie cen papieru i d ru k u  doprowadziło 
do dekompozycji tej części polskiego system u medialnego. Spośród szesnastu  
kobiecych tytułów wydawanych w 1989 roku do dziś przetrw ało zaledwie kilka, 
a  dwa spośród nich -„Problemy Rodziny” i „Gospodarstwo Domowe” -  wydawa­
no w symbolicznych nakładach  1-2 tysięcy egzemplarzy dzięki finansowem u 
w sparciu agend rządowych.

Najstarsze polskie pismo przeznaczone dla pań  -  „Kobieta i Życie” -  decyzją 
Komisji Likwidacyjnej RSW zostało 21 kw ietnia 1991 roku przekazane spółdziel­
n i dziennikarskiej, k tóra pod względem organizacyjnym  usam odzielniła się do­
piero trzy miesiące później i zaczęła stabilizować swą sytuację finansową.

W 1995 roku D ziennikarska Spółdzielnia Wydawnicza „Kobiety i Życia” wy­
dawała tygodnik „Kobieta i Życie” (250 tysięcy egzemplarzy nakładu) i dwa mie­
sięczniki -  wychodzącą od 1989 roku „Panią” (300 tysięcy egzemplarzy nak ła ­
du) oraz „101 porad Kobiety i Życia” (wcześniej jako „Wykroje i Wzory”; począt­
kowy nakład  200 tysięcy egzemplarzy, następnie 150 tysięcy). W tym sam ym  
roku spółdzielnia została przekształcona w spółkę z ograniczoną odpowiedzial­
nością, a  część jej udziałów wykupił Uniprom, który drukow ał pisma.

W 1999 roku D ziennikarska Spółdzielnia Wydawnicza i Wydawnictwo „Uro­
da” powołały Polski Dom Wydawniczy, który wydawał dwutygodnik „Kobieta 
i Życie" (nakład 115 tysięcy egzemplarzy) i cztery miesięczniki: „Pani” (nakład 
około 100 tysięcy egzemplarzy), „Uroda” (nakład około 100 tysięcy egzemplarzy), 
„101 Porad” oraz „Smaki i Arom aty”. Choć n ieustann ie  zmieniano redaktorów 
naczelnych i formułę tych pism, ich nakłady system atycznie spadały. Dlatego 
też Polski Dom Wydawniczy (PDW) dość łatwo przejęła składająca się z k ilku 
spółek Skarbu Państw a G rupa M ultim edialna powołana w celu uruchom ienia 
Telewizji Familijnej. W tym  sam ym  roku PDW zbankrutow ał. W 2002 roku wy­
szły dwa ostatnie num ery „Kobiety i Życia”, a  „Panią” i „Urodę” przejęło szwaj­
carskie wydawnictwo Edipresse. W 2003 roku kolejnym właścicielem „Pani” 
została ARW „Wprost”, k tóra w 2005 roku sprzedała pismo niem ieckiem u wy­
dawnictw u Bauer.

Prezentując dzieje „Kobiety i Życia”, w ypada przy okazji wspomnieć o „TWo- 
im Stylu”. Pismo to w 1990 roku założyła była zastępczyni redaktor naczelnej 
„Kobiety i Życia” Krystyna Kaszuba. Miesięcznik sta ł się w łasnością spółki In­
ter min, k tóra zyskała znaczne środki dzięki drukowi książki Stefana Kisielew­
skiego Alfabet Kisiela. Pierwszy num er „Twojego Stylu” wyszedł w nakładzie 100 
tysięcy egzemplarzy i sprzedał się niem al w całości. Z biegiem czasu „'twój Styl”, 
reklam ując się hasłem  „Podaruj sobie odrobinę lu k su su ”, wyznaczył wysokie 
standardy  dla luksusow ych magazynów. Nakłady m iesięcznika sukcesywnie 
rosły, a  jego pozycja n a  ry nku  wydawała się całkowicie niezachw iana.5

Spółdzielnie dziennikarskie otrzym ały też „Filipinkę”, „Magazyn Rodzinny” 
(zam knięty w czerwcu 1992 roku) i „Świat Mody” (zawieszony w 1993 roku). 
Dwutygodnik „Filipinka” był wydawany przez spółdzielnię do 1992 roku, a  na­
stępnie przez spółkę „Dom Wydawniczy Filipinki”, w której blisko 50 procent

5 K.. Lubelska, Madame Redaktor, „Polityka” 2002, n r 14.



udziałów m iała Orkla Media. W 1996 roku deklarowany nak ład  m iał wynosić 
110 tysięcy egzemplarzy.

Od 1998 roku ty tu ł wydawany był przez Polską Grupę Interm in, a  w 2002 
roku przejął go Bauer. „Filipinkę” zam knięto w m aju 2006 roku, gdy sprzedaż 
pism a spadła do 80 tysięcy egzemplarzy.

Dwa ty tuły  prasy  kobiecej Komisja Likwidacyjna RSW wystaw iła n a  sprze­
daż -  „Przyjaciółkę” i „Zwierciadło”. Ten drugi ty tu ł za blisko 0,7 m iliona zło­
tych wykupiło PZH „Uniwersał” firmowane przez spółkę „Uniprojekt”. Pismo 
z tygodnika przekształcono w m iesięcznik i nadano m u charak te r m agazynu 
społecznokulturalnego adresowanego do kobiet. W połowie lat 90. pismo wycho­
dziło w deklarowanym  przez wydawcę nakładzie 200-300 tysięcy egzemplarzy. 
W 1998 roku m iesięcznik s ta ł się własnością holenderskiej firmy Imper Poland, 
a  w 2001 roku trafił w ręce osoby prywatnej. W 2005 roku „Zwierciadło” wycho­
dziło w nakładzie 110 tysięcy egzemplarzy, z czego sprzedawano 63 tysiące.

Równie burzliwe losy m iała „Przyjaciółka”. W połowie 1989 roku zespól re­
dakcyjny tygodnika powołał fundację „Wyjść n a  prostą”, której zam iarem  było 
usam odzielnienie pisma. W 1990 roku fundacja weszła w skład spółki „Oferta 
dla Każdego” obejmującej „Przyjaciółkę”, „Prawo 1 Życie” oraz „Życie Gospodar­
cze”. „Oferta dla Każdego” w ygrała przetarg zorganizowany przez Komisję Likwi­
dacyjną RSW i za 0,8 miliona złotych zyskała prawa do trzech wspom nianych ty­
tułów. W końcu 1993 roku powołano spółkę „Przyjaciółka”, w której 50 procent 
udziałów zachowała „Oferta dla Każdego”, a  pozostałą połowę nabył szwajcarski 
koncern wydawniczy Je a n  Frey AG. W kw ietniu 1995 roku in n a  szw ajcarska 
spółka -  Edipresse -  przejęła wszystkie pism a6.

W 1996 roku na  bazie Wydawnictwa „Przyjaciółka” powołano Dom Wydaw­
niczy Helvetica będący częścią szwajcarskiej grupy Edipresse7. „Przyjaciółka” 
wychodziła w owym czasie w nakładzie 717 tysięcy egzemplarzy, z czego sprze­
dawano blisko pół miliona. Intensywne kam panie reklamowe prowadzone w me­
diach elektronicznych spowodowały w kolejnych latach  stopniowy wzrost n a ­
kładów i sprzedaży pism a. Najwyższy poziom odnotowano w 2002 roku, kiedy 
„Przyjaciółka” m iała nak ład  825 tysięcy egzemplarzy, a  sprzedaż 622 tysiące. 
Ograniczenie działań  promocyjnych natychm iast odbiło się n a  interesujących 
n as  w skaźnikach, które w 2005 roku wynosiły odpowiednio: 627 i 411 tysięcy 
egzemplarzy.

W lutym  1995 roku powstał m iesięcznik „Mamo to ja ” (150 tysięcy egzempla­
rzy nakładu), a dwa la ta  później Helvetica uruchom iła dwutygodnik „Viva". J a k  
zapew niała redaktor naczelna U rszula Surm acz-Im ienińska, „Viva” „to pismo 
o ludziach i ich codziennych sprawach, o tym  ja k  osiągnęli oni sukces i jak ą  
musieli za niego zapłacić cenę”. „Vivę” wzorowano na  francuskim  „Paris Mat- 
chu” i brytyjskim  „Hello” -  w pierwszym roku edycji m iała nak ład  405 tysięcy 
egzemplarzy, a sprzedaż 252 tysięcy. Dziesięć lat później było to odpowiednio: 
310 i 200 tysięcy egzemplarzy.

6 Przejęcie całości udziałów przez stronę szw ajcarską doprow adziło do perturbacji w pozostałych pismach. 
Karol Szwarc redaktor naczelny „Życia G ospodarczego” -  opuścił ten tygodnik i uruchom ił własne 
pismo pt. „Nowe Życic G ospodarcze”. W tygodniku lym  59 procent udziałów  należało do zespołu 
redakcyjnego, a pozostałe do „E lcktrim u”, „K redyt Banku”, „M agadcxu” i „S talcxportu”.

7 Jest to koncern specjalizujący się w w ydaw aniu prasy. Posiada sto sześćdziesiąt tytułów  w szesnastu 
krajach. Polski oddział, oprócz Szw ajcarii i Rosji, przynosi Edipresse najw iększe dochody.



W 1998 roku Helvetica wprowadziła n a  rynek m agazyn o zdrowiu „Vita”. 
Pierwsze jego num ery wydano w nakładzie 300 tysięcy egzemplarzy. W tym 
sam ym  roku Szwajcarzy rozpoczęli edycję m iesięcznika „Marie Claire”. Choć 
plasujące się n a  wysokiej półce pismo odnotowało sprzedaż 110-120 tysięcy eg­
zemplarzy, zostało zawieszone z końcem 1999 roku. Tytuł powrócił n a  rynek 
sygnowany nazw ą innego wydawnictwa w 2002 roku, by ponownie z niego znik­
nąć w końcu 2005 roku, gdy sprzedaż spadła poniżej 60 tysięcy egzem plarzy8.

Zmieniła się też s tru k tu ra  własnościowa innych pism  kobiecych założonych 
przed 1989 rokiem. Miesięcznik „Twoje Dziecko” sta ł się własnością spółki „Res 
Publica P ress”. W 2004 roku odnotował 90 tysięcy egzemplarzy nak ładu  i 72 ty­
sięcy egzemplarzy sprzedaży. M iesięcznik „Pielęgniarka i Położna” przejęła spół­
ka  Auxilium, a tygodnik Kół Gospodyń Wiejskich „Gospodyni” przejęła spółka, 
k tóra przyjęła nazwę od ty tu łu  wydawanego przez siebie pisma. „Gospodyni” 
w 1997 roku wychodziła w nakładzie 200 tysięcy egzemplarzy, z czego sprzeda­
wano około 50 procent.

Pism a PCK „Jestem ” i „Zdrowie” sta ły  się własnością Zjednoczonych Przed­
siębiorstw Rozrywkowych. W 1998 roku sprzedawano 180 tysięcy egzemplarzy 
„Jestem ” i 25 tysięcy egzemplarzy „Zdrowia”9. W 2005 roku sprzedaż „Zdrowia” 
w ynosiła 42 tysiące egzemplarzy.

Zmiany wydawców doprowadziły do uatrakcyjnienia szaty graficznej czaso­
pism  kobiecych, a nade wszystko do znacznej transform acji ich zawartości. Za­
sygnalizowane kłopoty polskich starych  tytułów w ynikały przede wszystkim  
z ogromnej presji zagranicznych inwestorów -  po 1989 roku śmiało wkraczali 
oni na  polski rynek prasowy i rozpoczęli wydawanie własnych pism  przeznaczo­
nych dla kobiet.

Pierwszym n a  polskim rynku  prasowym  zagranicznym  pismem skierowa­
nym  do kobiet była niemieckojęzyczna „Burda”. Miesięcznik ten  pojawił się 
w Polsce ju ż  w 1971 roku10, a od 1990 roku pismo wychodziło w polskiej wersji 
w nakładzie blisko 120 tysięcy egzemplarzy. W kolejnych latach  nakład  spadł 
do około 70 tysięcy, a sprzedaż wynosiła około 45 tysięcy egzemplarzy. Koncern 
Burdy specjalizował się w Polsce w wydawaniu miesięczników poświęconych mo­
dzie i krawiectwu. Wydawał m.in. „Duże jes t piękne”, „Moda dla Panów”, „Szafa 
Przedszkolaka”, „Miss B.”, „Vera”, „Nastolatki”, „Modny M aluch”, „Dziewczęta 
i Chłopcy”, „Dla kobiet w ciąży”11. Pism a te m iały n iską  periodyczność i cieszyły 
się um iarkow aną popularnością.

W czerwcu 1995 roku B urda rozpoczęła edycję m iesięcznika rodzinnego pt. 
„Dobre Rady”. Pierwsze num ery tego pism a wydano w nak ładach  przekraczają­
cych milion egzemplarzy, a  kolejne w liczbie 700-800 tysięcy, z czego sprzedawa­
no około pół m iliona egzemplarzy. Mimo to w listopadzie 1997 roku pismo zosta­
ło zawieszone, a  na  jego miejsce wprowadzono m iesięcznik „Woman”, który nie

8 Tym razem  pismo w ydaw ały spółki M arie C laire A lbum  i H achette Filipacchi Polska. Ta ostatnia spółka
była też w ydaw cą polskiej edycji „E lle” (ukazuje się od 1994 roku).

t  „G azeta W yborcza” 18.05.1998.
10 Koncern ten założył w 1908 roku d rukarz Franz Burda. W 1927 roku jego syn, również Franz, poszerzył

działalność firmy o produkcję prasy. Po II wojnie światowej koncern specjalizow ał się w wydawaniu prasy 
kobiecej. Od 1994 roku kierowała nim Acnnc, a następnie H ubert Burda. Burda Polska pow stała w 1997 
roku w w yniku scalenia innych m niejszych firm , które wcześniej w ydaw ały pism a Burdy.

11 Z. Bajka, Kapitol zagraniczny...



zyskał jed n ak  akceptacji czytelniczek i w sierpniu 1998 roku został zamknięty. 
O statnie num ery „Woman” m iały nak ład  około 130 tysięcy egzemplarzy, z czego 
sprzedawano około 50 tysięcy12. Zapewne dlatego w kw ietniu 2002 roku wzno­
wiono „Dobre Rady” -  pierwsze num ery pism a wydano w liczbie około pół mi­
liona egzemplarzy, z czego sprzedano ponad 400 tysięcy. W kolejnych latach 
nak ład  „Dobrych Rad” wzrósł do około 700 tysięcy egzemplarzy, a  sprzedaż do 
pół miliona.

W 2006 roku Wydawnictwo B urda Polska połączyło się z Hachette Filipacchi 
Polska. W w yniku tej fuzji B urda s ta ła  się wydawcą „Elle”, „Samego Zdrowia” 
i „Filmu”13.

Oprócz Burdy jednym  z pierwszych zagranicznych wydawców prasy kobie­
cej w Polsce był Heinrich Bauer Verlag GmbH. Choć wydawnictwo to pojawiło 
się w Polsce w 1991 roku, m a znacznie dłuższe tradycje. Jego założycielem był 
Jo h a n n  A ndreas Ludolph Bauer (1852-1941) z w ykształcenia litograf, który u ru ­
chomił d rukarn ię  specjalizującą się w produkcji wizytówek. W 1903 roku, gdy 
syn Jo h a n n a  -H einrich  (1874-1949) został wspólnikiem, pow stała firm a „ J.A.L. 
Bauer und  Sohne”, k tóra wydawała bezpłatna gazetę „Rotenburgsorter Zeitung” 
(w nakładzie 20 tysięcy egzemplarzy). W 1904 roku Bauer i Syn uruchom ili ko­
lejne pismo -  „Hammerbrooker Zeitung”.

Syn Heinricha -  Alfred (1889-1984), również wykwalifikowany d rukarz  -  
w 1918 roku rozpoczął wydawanie pism a „Extrablatt zum  M ontag”, a  w 1926 
roku tygodnika „R undfunkkritik”, który osiągnął nak ład  500 tysięcy egzempla­
rzy. Po śmierci Henricha jego syn Alfred sta ł się jedynym  właścicielem firmy. 
W 1953 roku rozpoczął wydawanie pism a dla młodzieży „Rasselbande”, które 
również osiągnęło nakład  500 tysięcy egzemplarzy. Po przystąpieniu do spółki 
Heinza Heinricha w 1958 roku pow stała grupa wydawnicza Bauer. Z biegiem 
czasu s ta ła  się ona jednym  z największych niem ieckich przedsiębiorstw  p raso­
wych. Bauer wydawał zarówno dzienniki, ja k  i czasopisma. Szczególnym po­
wodzeniem cieszyły się zwłaszcza pism a przeznaczone dla kobiet -  założona 
w 1975 roku „Tina” i trzy lata  m łodsza „Bella”.

W latach  osiemdziesiątych Bauer powołał swe filie w USA, Francji, Hiszpanii 
i we Włoszech. Oprócz działalności prasowej inwestował w m edia elektroniczne, 
papiernie i agencje reklamowe. Na przełomie XX i XXI wieku za trudn ia ł ponad 
7 tysięcy osób14.

W pionierskich czasach polskim oddziałem Bauera kierował Michael Franke. 
W 1996 zastąpił go Michael Kleinjohannn, a tego w 1998 roku -  Witold Woźniak.

W 1998 roku wydawnictwo posiadało ju ż  jedenaście tytułów, w 2002 roku 
-  dwadzieścia cztery, a w 2005 -  trzydzieści osiem. W 2002 roku Bauer przejął 
od brytyjskiego wydawcy wrocławskie wydawnictwo Silver Shark  specjalizujące 
się w prasie komputerowej, zajął się też b ranżą  motoryzacyjną. Polski oddział 
koncernu jes t ponadto właścicielem jednej z największych europejskich d ru k a r­

12 O. D ąbrow ska-C cndrow ska, W ydawnictwo „Burda P o lska" w latach 1990-2002 , „S tudia Bibliologicznc 
A kadem ii Św iętokrzyskiej” 2004, t. 8.

13 Szerzej na ten temat zob. M. Lem ańska, Elle u Anny , „P ress” 2006, n r 2.
14 Z. Sokół, W ydawnictwo Bauer w Polsce w latach 1991-2002. Część I: Czasopism a dla kobiet,

„R ocznik H istorii Prasy Polskiej” 2004, t. VII, z. 2 (14).



ni wklęsłodrukowych zlokalizowanej w Ciechanowie, d ru k arn i w W ykrotach na  
Dolnym Śląsku oraz współwłaścicielem firmy sprzedaży wysyłkowej prezentują­
cej swą ofertę w m iesięczniku „Klub dla Ciebie”.

W 2005 roku łączny nak ład  w szystkich czasopism  polskiego oddziału Bauera 
przekroczył 450 milionów egzemplarzy. F irm a za trudn ia ła  około tysiąca osób.

Na polskim rynku  wydawniczym pierwszym pismem tego koncernu był adre­
sowany do młodzieży dwutygodnik „Bravo”. Pismo to ukazało się w 1991 roku 
w nakładzie m iliona egzemplarzy. Do segm entu prasy kobiecej Bauer wkroczył 
we w rześniu 1992 roku z czasopismem  „Tina”. Początkowo „Tina” była miesięcz­
nikiem  wydawanym w nakładzie 1,6 miliona egzemplarzy. Od stycznia 1993 
roku została przekształcona w dwutygodnik, a  od kw ietnia tego roku -  w tygo­
dnik. Z biegiem czasu obniżano też jej nakład, który ustabilizował się n a  po­
ziomie pół m iliona egzemplarzy. „Tina” była pierwszym polskim czasopismem 
kobiecym z tzw. niskiej półki. Ten typ prasy charakteryzuje się n iską ceną, 
niewielką ilością tekstu, dom inują w niej fotografie. Drukowane n a  gazetowym 
papierze czasopismo miało charak te r rozrywkowy -  jego lek tu ra  nie wym agała 
dużej koncentracji, stanow iąc zwykle przeryw nik w różnych codziennych czyn­
nościach. Po „Tinę” sięgały zwykle niezamożne i niewykształcone kobiety.

Jesienią 1993 roku Bauer wprowadził n a  rynek dwutygodnik „Świat Kobiety”. 
Pismo to miało ambicje trafić n a  „średnią półkę”, tzn. było adresowane do lepiej 
wykształconych czytelniczek o średnich dochodach, mieszkających w m iastach. 
Choć „Świat Kobiety” zam ieszczał nieco dłuższe teksty, m iał przede wszystkich 
charak te r poradnikowy i podejmował tem aty uznaw ane za właściwe dla prasy 
kobiecej. Pismo zajęło zatem  pozycję bliską „Tinie”. „Świat Kobiety” ukazyw ał 
się początkowo w nakładzie bliskim  m iliona egzemplarzy. W kolejnych latach 
nak ład  sukcesyw nie spadał. W 2000 roku wynosił blisko 300 tysięcy egzempla­
rzy, z czego sprzedawano około 185 tysięcy. Pięć lat później pismo zostało prze­
kształcone w m iesięcznik o nakładzie 756 tysięcy egzemplarzy, z czego sprzeda­
wano 529 tysięcy.

Od 4 m aja 1995 roku zaczął wychodzić inny tygodnik B auera adresowany 
nie tylko do kobiet, ale do całej rodziny -  „Chwila dla Ciebie”. Pierwotnie nakład 
tego pism a wynosił 850 tysięcy egzemplarzy, w 2005 roku przekraczał pół milio­
n a  egzemplarzy, a  sprzedaż była bliska 400 tysiącom.

W m aju 1994 roku wprowadzono n a  rynek adresowane do nastolatek „Bravo- 
-Girl!”. Dnia 3 listopada 1994 roku uruchom iono pismo poradniczo-rozrywkowe 
dla kobiet pt. „Życie na  Gorąco”, którego nakład  w 1998 roku wynosił ponad 
milion. W 2005 roku pismo wychodziło w 866 tysiącach egzemplarzy, z czego 
sprzedawano 676 tysięcy.

W 1998 roku Bauer kupił od poznańskiego wydawnictwa „Twoje Im perium ”. 
Nakład i sprzedaż tego pism a sukcesyw nie rosła, by w 2005 roku wynosić odpo­
wiednio: 529 i 378 tysięcy egzemplarzy. W 2001 roku pojawiło się „Takie jes t Ży­
cie”. Początkowo nak ład  czasopism a wynosił 270 tysięcy egzemplarzy. W 2005 
roku obniżył się do 210 tysięcy, a  sprzedaż wynosiła 138 tysięcy egzemplarzy. 
Było to czasopismo, w którym  prezentowano odpowiednio „opracowane” histo­
rie zwykłych ludzi wzbogacane am atorskim i fotografiami. Zawartość pism a do­
pełniały rozbudowane działy poradnicze.



W 2002 roku koncern s ta ł się właścicielem m iesięcznika „Twój Styl”. Zakup 
pism a ułatw iły konflikty wewnątrz spółki Interim. Spowodowały one reakcję 
BRE Banku, który zażądał natychm iastowej spłaty wynoszącego kilkanaście 
milionów złotych długu spółki lub w ydania udziałów „Twojego Stylu”. Interm in, 
broniąc się przed tzw. wrogim przejęciem, sprzedał pismo Bauerowi. Przed tą  
transakcją  nakłady  „Twojego Stylu” oscylowały wokół 400 tysięcy egzemplarzy, 
z czego sprzedawano około 300 tysięcy. W 2005 roku m iesięcznik odnotował 
nak ład  322 tysięcy egzemplarzy, a  sprzedaż -  254 tysiące.

W 2006 roku wydawnictwo Bauer wprowadziło n a  rynek kolejny kolorowy 
tygodnik pt. „Świat i Ludzie”.

J a k  zatem  mogliśmy się przekonać, w początkach lat 90. Polska była miej­
scem ekspansji niem ieckich koncernów prasowych. Jednym  z nich był nieco 
mniej znany Jahr-Verlag, którego specjalnością były polskie edycje niem ieckich 
miesięczników kobiecych i hobbystycznych: „Flora”, „Sam. Kram  z Pomysłami”, 
„Sekrety K uchni”, „Esox. Europejski M agazyn W ędkarski”, „Rodzice i Dziecko”. 
Niektóre z tych pism  zawieszono, inne w ykupiła spółka G rüner + J a h r 15, k tóra 
w Polsce rozpoczęła działalność w m arcu  1993 roku, a  już  od kw ietnia wyda­
w ała „Claudię” -  m iesięcznik o charakterze poradnikowym. „Claudia” m iała 
niezbyt wysoką cenę i wychodziła w nakładzie nieprzekraczającym  milion eg­
zemplarzy. Początkowo drukow ano ją  n a  papierze gazetowym, z biegiem czasu 
zaczęto stosować lepszy papier i wprowadzono klejony grzbiet, co znaczne po­
prawiło jakość pism a. Sukcesywnie doskonalono szatę graficzną miesięcznika, 
poprawiając m.in. jakość zdjęć. Ewoluowała też treść „Claudii” -  pojawiły się 
artykuły  dotyczące psychologii, wprowadzono działy poświęcone modzie, d ru ­
kowano porady kulinarne. Utrzymując um iarkow aną cenę, pismo upodobniło 
się do ekskluzywnych magazynów, m ożna więc było określić je  m ianem  „czaso­
pism a średniej półki”. Od 2002 roku „Claudia”, obok klasycznego form atu A4, 
m iała m niejsze wydanie (A5), bez tru d u  mieszczące się w damskiej torebce. Ten 
formalny zabieg odpowiadał tendencjom ogólnoświatowym, a zarazem  m iał na  
celu dotarcie do nowej grupy czytelniczek -  młodych kobiet z dużych m iast.

Stopniowa ewolucja „Claudii” spowodowała co praw da obniżenie jej n ak ła ­
dów i sprzedaży, ale i ta k  pismo mogło poszczycić się bardzo wysokimi w skaźni­
kami. W 1997 roku wydawano je w nakładzie 1,2 m iliona egzemplarzy, a  sprze­
dawano blisko milion z nich; w 2005 roku wielkości te wynosiły odpowiednio: 
700 i 450 tysięcy egzemplarzy.

30 sierpnia 1994 roku G runer+ Jahr uruchom ił tygodnik „Naj” (początkowy 
nak ład  1,1 m iliona egzemplarzy, a  w 2005 roku -  567 tysięcy, sprzedaż 300 
tysięcy egzemplarzy), w grudniu  m iesięcznik „Moje Gotowanie” (265 tysięcy 
nakładu), a  w czerwcu 1995 roku społeczno-obyczajowy tygodnik rodzinny

15 W ydawnictwo G+J założyli w 1965 roku Richard Grüner, John Jahr i Gerd Buccruis. Przez ponad
czterdzieści lat działalności specjalizowało się ono w wydawaniu niemal wszystkich typów prasy. Oprócz 
rynku niemieckiego jest także obecny w 14 innych krajach, gdzie wydaje ponad 120 tytułów. Około 75 
procent udziałów tej firmy jest w łasnością koncernu Bcrtclsmanna założonego przez Rcinharda Mohna, 
który w 1947 roku przejął firmę dziadka. Obecnie Bertelsmann zatrudnia około 60 tysięcy osób w ponad 
40 krajach. W iększość zysków firmy jest w ypracow yw ana poza Niemcami. Bertelsmann zajmuje się edycją 
książek i prasy (27 wydawnictw) oraz mediami elektronicznym i (RTL). W ażną częścią przedsięw zięcia jest 
Fundacja Bcrtclsm anna promująca postęp naukowo-techniczny oraz m iędzynarodow ą wym ianę kulturalną.



„Halo"16. O statni z wymienionych tytułów wydawano w nakładzie przekracza­
jącym  pół m iliona egzemplarzy, później jed n ak  zainteresowanie tygodnikiem 
malało. Zlikwidowano go w 2001 roku, gdy wychodził w nakładzie około 250 
tysięcy egzemplarzy, z czego sprzedawano połowę.

Poza tym  w pierwszej połowie lat 90. „Grüner + J a h r ” wprowadził n a  rynek 
takie czasopism a ja k  „Majster. Selberm achen” (deklarowany nak ład  150 tysięcy 
egzemplarzy), „Sandra” (216 tysięcy egzemplarzy) i „Modne D zianiny”.

Na przełomie XX i XXI wieku koncern coraz bardziej interesował się kobiecy­
mi pism am i tzw. średniej półki. Był wśród nich funkcjonujący zaledwie przez 
kilka miesięcy 1998 roku m iesięcznik „Gracja”. Pierwsze num ery tego pism a wy­
szły w nakładzie m iliona egzemplarzy, ale sprzedaż wynosiła jedynie około 200 
tysięcy17. W tym  sam ym  roku rozpoczęto edycję „Mojego M ieszkania” (średni 
nak ład  około 130 tysięcy egzemplarzy, sprzedaż około 80 tysięcy).

W 2001 roku ujrzał światło dzienne tygodnik „Gala” (początkowo nak ład  oko­
ło 300 tysięcy egzemplarzy, sprzedaż około 200 tysięcy, w 2006 roku -  140 ty­
sięcy egzemplarzy), a  w 2003 roku m iesięcznik „Glamour” (nakład 330 tysięcy 
egzemplarzy, sprzedaż 190 tysięcy)18.

W 1990 roku pojawił się w Polsce inny niemiecki koncern wydawniczy -  Pho­
enix Intermedia. Na jego ofertę wydawniczą składały się takie czasopisma, 
ja k  „Popcorn”, „Ela”, „Pramo”, „Dziewczyna”, „Auto -  In ternational”, „Strick 
& Schick”. W lipcu 1994 roku „Dziewczynę” (nakład 500 tysięcy egzemplarzy) 
i „Popcorn” (450 tysięcy egzemplarzy) przejął szw ajcarski koncern Jörga Marqu- 
a rd a 19 -  wydawca m.in. magazynów „She” (ukazywał się w 1999 roku), „Cosmo­
politan” i „Shape”.

W spomniany wyżej Pheoenix 1 października 1995 roku uruchom ił dwuty­
godnik „Z życia wzięte” (390 tysięcy egzemplarzy nakładu). Kolejne pism a tego 
koncernu to „Sukcesy i Porażki” oraz uruchom iony 5 czerwca 1997 roku mie­
sięcznik „Kalejdoskop Losów” (400 tysięcy egzemplarzy nakładu).

W końcu 1996 roku wrocławska spółka Phoenix -  Press -  Media rozpoczęła 
edycję m iesięcznika „Familia. Nowoczesna Rodzina Katolicka” (w deklarowa­
nym przez wydawcę nakładzie 700 tysięcy egzemplarzy). Pismo było wzorowane 
n a  zachodnioeuropejskich czasopism ach kobieco-rodzinnych, ale stawiało na 
katolickość, k tóra przejawiała się w publikacjach żywotów świętych, felietonów 
społecznych autorstw a osób duchownych bądź relacji z pielgrzymek papieża np. 
do Afryki. W „Familii” nie było natom iast ta k  charakterystycznych dla prasy 
kobiecej horoskopów, porad seksuologów i plotek o rom ansach gwiazd Hollywo­
odu. „Familia” była przez niektóre środow iska katolickie przyjm owana z miesza­
nym i uczuciami. Zaatakow ała ją  m.in. „Niedziela”20, k tóra w lipcu 1997 roku po­
informowała, że m iesięcznik przestał wychodzić, „a jego redaktorzy zachęcają 
do kupow ania i czytania dwutygodnika Świat Kobiety, włączonego też do ostat­

ni „H alo" tu G rüner  + Jahr, „R zeczpospolita” 30.06.1995.
17 0  ty tu ł „Gracja” wybuchł konflikt pom iędzy G+J i Burdą. Burda zarzuciła G+J bezpraw ne używ anie tego 

ty tu łu , który nic dość, żc został wcześniej przez Burdę zarejestrowany, to jeszcze w mediach 
elektronicznych koncern ten przeprowadzi! odpow iednią kam panię promocyjną. „R zeczpospolita”
3.04.1998.

18 Szerzej o działalności wydawniczej tego koncernu zob. O. Dąbrowska-Ccndrowska,' O d „Claudi" do „Gali 
Plus"  -  działalność w ydawnicza koncernu „Grüner + Jahr P olska” w latach 1993-2004, „Zeszyty 
Prasoznawcze” 2005, z. 3-4.

19 Niem cy przede wszystkim , „Rzcczpospol ita” 24-25.09.1994.
20 K. Czuba, Wątpliwa Familia, „Niedziela” 1997, nr 5 oraz polemika z tym artykułem , tam że 1997, nr 16.



niego num eru  Familii”21.
Najpóźniej uaktyw nił się n a  polskim ry nku  prasow ym  inny potentat nie­

miecki -  Axel Springer. 31 sierpnia 1994 roku „Europress G rupa Wydawnicza” 
rozpoczęła edycję tygodnika „Pani Domu”. Pismo to miało początkowo nak ład  
1,8 m iliona egzemplarzy, z czego sprzedawano około 1,4 miliona. W kolejnych 
latach  nak ład  i sprzedaż pism a stopniowo spadały, by w 2005 roku wynosić 
odpowiednio: 583 i 302 tysiące egzemplarzy.

W 1995 roku n a  rynku  pojawił się popularny dwutygodnik „Na Żywo”. 
W 1998 roku pismo przeszło przeobrażenia, co miało umożliwić m u znalezienie 
się n a  tzw. średniej półce. „Na Żywo” wychodziło w wymienionym roku w n a ­
kładzie nieznacznie przekraczającym  pół m iliona egzemplarzy, z czego sprzeda­
wano 385 tysięcy. Rok później dwutygodnik przeszedł kolejną transform ację, 
tym  razem  upodabniając się do pism  ekskluzywnych. Spowodowało to spadek 
nak ładu  do 250 tysięcy egzemplarzy w 2000 roku, przy czym sprzedaż wynosiła 
143 tysiące egzemplarzy. Tendencja spadkowa była też widoczna w kolejnych 
latach  -  w 2005 roku pismo m iało nak ład  139 tysięcy egzemplarzy, a  sprzedaż 
wynosiła 68 tysięcy. „Na Żywo” zlikwidowano jesienią 2006 roku, gdy sprzedaż 
spadła poniżej 60 tysięcy egzem plarzy22.

Kolejne dwa pism a Axel Springer -  „Cienie i Blaski” (listopad 1995) i „Sekrety 
Serca” (maj 1996) -  specjalizowały się w dostarczaniu  czytelniczkom „opowieści 
prawdziwych” dotyczących perypetii uczuciowych. Zwykle miłości te i dram aty  
m iały szczęśliwe zakończenie, niekiedy m iały też nawet jak ieś odniesienia do 
rzeczywistości. „Sekrety Serca” nie zostały zgłoszone do ZKDR Nakłady i sprze­
daż „Cieni i Blasków” znane są  od 1998 roku, kiedy wynosiły 361 (nakład) i 249 
(sprzedaż) tysięcy egzemplarzy. W 2005 roku pismo wychodziło w nakładzie 
182 tysięcy egzemplarzy, a odnotowało sprzedaż n a  poziomie 104 tysięcy.

Na przełomie 1996 i 1997 roku ukazyw ał się m iesięcznik „Klinika na  Wzgó­
rzu” podejmujący tem atykę medyczną w formie nawiązującej do popularnych 
w owym czasie seriali telewizyjnych. „Klinika” nie zyskała jed n ak  uznan ia  
czytelniczek i dlatego 26 m arca 1997 roku Springer wprowadził n a  jej miejsce 
m agazyn zdrowia i urody „Puls”. Było to pismo, które próbowało łączyć inform a­
cje medyczne z poradnictwem  oraz opisem relacji międzyludzkich. Wychodziło 
przez niespełna dwa lata  -  zam knięto je, gdy sprzedaż spadła poniżej 100 tysię­
cy egzemplarzy.

W lutym  1998 roku ukazał się pierwszy num er m iesięcznika „Olivia”. Tytuł 
adresowany był do klasy średniej i sytuował się n a  odpowiedniej półce. W pierw­
szym roku edycji wychodził w nakładzie bliskim  900 tysiącom egzemplarzy, 
a  odnotował sprzedaż wynoszącą 634 tysiące. W 2005 roku było to odpowied­
nio: 553 tysiące i 326 tysięcy egzemplarzy.

W styczniu 2001 roku Springer przejął „Popcorn” i „Dziewczynę”. Miesięczni­
ki te wydawano w nakładach  wynoszących około 140 tysięcy egzemplarzy23.

Kończąc selektywny przegląd prasy adresowanej do kobiet, w ypada stw ier­
dzić, że ten  segm ent prasy opanowany został przez niemieckie koncerny.

21 „N iedziela” 1997, nr 30.
22 „R zeczpospolita” 20.09.2006.
23 Szerzej na ten temat zob. O. Dąbrowska-Ccndrowska, Działalność wydawnicza koncernu „Axel 

Springer Polska" w latach 1994 - 2003, „Studia Bibliologicznc Akadem ii Św iętokrzyskiej”
2005, t. 9.



Jedynym  z niewielu polskich wydawnictw prasowych, które powstało po 
1989 roku i podjęło rywalizację z zagranicznym i inwestorami, okazał się kon­
cern Prószyński i S-ka. Na jego ofertę wydawniczą składały się m.in.: „Poradnik 
Domowy”, „Kuchnia”, „Kwietnik”, „Cztery Kąty”, „Nowa Fantastyka”, „Zwierza­
ki”, „Bęc”, „Kwak”, „Wiedza i Życie”, „Moto M agazyn”, „Komiks”, „Fenix”.

Miesięcznik „Poradnik Domowy”, choć adresowany do całej rodziny, najczę­
ściej kupowały kobiety. W 1994 roku zweryfikowany nak ład  tego pism a wynosił 
blisko 3 miliony egzemplarzy, z czego sprzedawano 2,4 miliona. Gdy w 2002 
roku „Poradnik” w raz z innym i pism am i przejmowała Agora, jego nak ład  wy­
nosił 640 tysięcy egzemplarzy, a  sprzedaż -  436 tysięcy. Po transakcji z Agorą 
interesująca nas firm a uległa transform acji i jako Prószyński Media zaczęła spe­
cjalizować się w wydawaniu prasy popularno-naukowej i hobbystycznej (m.in. 
„Wiedza i Życie”, „Świat Nauki”, „Fantastyka”).

Z analizy katalogów prasowych wynika, że najwięcej nowych pism  kobie­
cych powołano w 1991 roku -  37. W 1990 roku powstało ich 14, a  w latach  1992 
i 1993 -  po 17. Z biegiem czasu dynam ika tego procesu uległa osłabieniu. W po­
łowie lat 90. powoływano nie więcej niż 10 nowych pism  rocznie, a u  schyłku tej 
dekady około pięciu. W początkach XXI wieku wydawcom udawało się n a  trw ałe 
wprowadzić n a  rynek zaledwie k ilka pism kobiecych rocznie24.

Pojawienie się każdego nowego ty tu łu  poprzedzały dokładne badan ia  socjo­
logiczne. Dzięki nim  precyzowano profil pism a, dopasowując go do oczekiwań 
potencjalnych czytelniczek. Nowy ty tu ł promowała w arta  niekiedy kilkadziesiąt 
milionów złotych kam pania reklamowa. Inną formą zachęty do kupow ania no­
wego pism a była n iska cena.

Pierwsze num ery czasopism  kobiecych wydawano w bardzo wysokich n ak ła­
dach, stopniowo dopasowując je do faktycznego zapotrzebow ania rynku. W po­
czątkach XXI wieku dla u trzym ania  wysokiej sprzedaży prasy kobiecej zaczęto 
dołączać do niej książki, płyty CD i DVD oraz dam skie drobiazgi. Zjawisko to pu­
blicyści określili m ianem  „gadżetomanii” lub „włoskiej choroby p rasy”25. A trak­
cyjne „prezenty” spełniały swe zadania, ale gdy o nich zapom inano, sprzedaż 
konkretnego ty tu łu  gwałtownie m alała.

W 1995 roku do szeroko rozum ianej prasy  kobiecej m ożna było zaliczyć pięć­
dziesiąt cztery pisma, w tym  dziewięć tygodników. Dziesięć lat później były to 
pięćdziesiąt trzy tytuły, w tym  trzynaście tygodników. Tezę o nasyceniu tej czę­
ści rynku  prasowego potwierdzają dane dotyczące nakładów  i sprzedaży prasy 
adresowanej do kobiet. W początkach lat 90. w związku z ogromną dynam iką 
rozwoju czasopism kobiecych precyzyjne określenie ich nakładów  było niemoż­
liwe. Nowe pism a zaczynały zazwyczaj swój żywot od nakładów  wynoszących 
około milion egzemplarzy. Można szacować, że w 1994 roku jednorazow y na­
kład prasy kobiecej -  ja k  deklarowali wydawcy -  wynosił od 15 do 18 milionów 
egzemplarzy (tygodniki -  8 milionów egzemplarzy). W grupie tygodników licz­
ba zwrotów oscylowała wokół 30 procent, a  w przypadku miesięczników -  50

24 Por. Katalogi prasy  i Katalogi m ediów  z lat 1993 - 2 0 0 1.
25 Szerzej na ten tem at zob. m.in. „Polityka” 2003, nr 37; 2004, nr 30 i 2005, nr 3; „Gazeta W yborcza” 31.12- 

1.01.2004; „R zeczpospolita” 14.10. 2002 i 14.04.2004.



procent. W 1998 roku, czyli w okresie największego nasycenia rynku , łączny 
nakład  prasy kobiecej szacowano n a  około 21 milionów egzemplarzy, w tym 10 
milionów tygodników26. Z danych ZKDP wynikało z kolei, że w 2004 roku łączny 
nakład  prasy kobiecej wynosił 13,9 miliona egzemplarzy (w tym 5,3 miliona to 
tygodniki), sprzedawano zaś 9,25 m iliona egzemplarzy, w tym  3,75 miliona eg­
zemplarzy tygodników. Niemal wszystkie te pism a były wydawane przez zachod­
nioeuropejskie firmy.

Ogromny sukces prasy  kobiecej m iał k ilka przyczyn. Bogata oferta w pełni 
odpowiadała potrzebom rynku. Pism a kobiece adresowano do w szystkich grup 
wiekowych, środowiskowych i zawodowych. Różniły się nie tylko profilem i po­
tencjalnym  adresatem , ale przede w szystkim  ceną. Polskie kobiety uzyskały 
możliwość wyboru pomiędzy ekskluzywnie wydawanymi m agazynam i z tzw. 
górnej półki („Uroda”, „Elle”, „Cosmopolitan”, „Kobieta i Styl”), a  tan ią  i masową 
p rasą  popularną dolnej półki („Tina”, „Naj”, „Świat Kobiety”). Wydawano też 
pism a adresowane do klasy średniej.

Innym  sposobem  klasyfikow ania prasy  kobiecej była ocena jej treściowej 
zawartości. W 1994 roku Z. Sokół określiła aż dw anaście rodzajów czasopism  
adresowanych do kobiet -  od społeczno-kulturalnych po feministyczne, „prasę 
serca” i przeznaczonych dla mniejszości seksualnych27. W początkach XXI wie­
ku  chętniej sięgano do klasyfikacji zachodnioeuropejskich, dlatego też p rasa  
kobieca była dookreślana term inam i „lifestylowa”, „poradnikowa”, „people”.

Polki najchętniej sięgały po pism a z tzw. dolnej półki. W ogólnej sprzedaży 
stanow iły one blisko 80 procent ogółu. „Górna półka” cieszyła się popularnością 
u  około 10 procent czytelniczek. Z ogólnopolskich badań  czytelnictwa pism  „dol­
nej półki” wiadomo, że około 20 procent czytelników prasy kobiecej stanowili 
mężczyźni. Po ten  typ prasy sięgały kobiety w różnym  wieku, choć w przypad­
k u  „Przyjaciółki” były one nieco starsze. Zwykle około 35 procent czytelniczek 
m ieszkało n a  wsi (w przypadku „Przyjaciółki” było to 40 procent), a  w dużych 
aglomeracjach m iejskich -  około 20 procent. Niemal wszystkie charakteryzow a­
ły się niskim  wykształceniem. Z oczywistych względów audytorium  p rasy kobie­
cej „dolnej półki” miało niskie dochody28.

Typ i ad resa t pism a przesądzał o jego zawartości. Magazyny proponowały 
ekskluzywny styl życia, reklam owały drogie towary i w yszukane rozrywki. Ide­
ał kobiecości preferowany przez te pism a odwoływał się do stereotypu damy, 
ja k  i też kobiety sukcesu -  osoby aktyw nej zawodowo, zazwyczaj nieobciążonej 
rodziną, dzięki zaradności i aktyw ności zawodowej łatwo zaspokajającej swe co­
dzienne potrzeby.

Równie bezkonfliktowo układało się życie bohaterek pism  popularnych. 
W tym  jed n ak  w ypadku spoczywał n a  nich obowiązek prowadzenia domu, a  co 
w tym  w szystkim  najważniejsze -  dokonywanie codziennych zakupów. Kobieta 
-  bohaterka prasy  popularnej -  była konsum entem . Je d n ą  z jej najważniejszych 
życiowych decyzji staw ał się wybór artykułów  spożywczych i chemii gospodar­
czej. Nie kupow ała perfum , ale proszki do p ran ia  i płyny do zm yw ania naczyń. 
Dlatego też w wysokonakładowej prasie kobiecej pojawiały się n ieustann ie  po­
rady dotyczące prania, sp rzą tan ia  i gotowania. Czynności te nie były jednak

26 „Polityka” 1998, nr 5.
27 Z. Sokół, Transformacja prasy kobiecej (1988 - 1993), „M ateria ły”, t. 25, s. 217.
28 „Press” 2004, nr 11.



przykrym  obowiązkiem, ale przyjem nością u łatw ianą przez sprzęt AGD wspo­
m agany ekologicznymi środkam i czystości.

P rasa  kobieca przenosiła czytelniczki w św iat m arzeń. W zależności od adre­
satek  były to egzotyczne kraje bądź atrakcyjne regiony Polski. Interesowano się 
osobistościami życia publicznego. Rzecz jasna , nie preferowano tu  określonych 
opcji politycznych, ale z dużą swadą relacjonowano intym ne i towarzyskie życie 
wszelkich gwiazd telewizyjnych29. P rasa  kobieca rehabilitow ała tę sferę życia, 
k tóra była poza polityką i polską martyrologią. Miała być rozrywką, stroniła  od 
tonu mentorskiego, pouczania i wielkich m oralnych dylematów.

Treść prasy kobiecej ulegała stopniowej ewolucji. O ile polskie „stare” ty tu ły  
zawsze były dobrze zakorzenione w lokalnej rzeczywistości, o tyle pism a zagra­
nicznych wydawców początkowo m iały z tym  ogromne kłopoty. W pierwszym 
okresie działalności pism a te publikowały tłum aczenia tekstów niemieckich, 
w których poruszano tem atykę właściwą dla wysoko rozwiniętych społeczeństw 
Europy Zachodniej -  dlatego też niekiedy nadaw ano tej prasie m iano „kalki”30. 
Dopiero z biegiem czasu artyku ły  zyskiwały polskie akcenty, będące w większo­
ści wypadków pokłosiem lek tury  polskiej p rasy  informacyjno-publicystycznej 
lub efektem paraliterackiej działalności zespołów redakcyjnych. Niemniej jed­
n ak  ten wyimaginowany świat spotykał się z żywą reakcją czytelniczek spieszą­
cych z listownymi poradam i dla wymyślonych bohaterów, prezentujących swe 
doświadczenia życiowe, porady dotyczące prowadzenia domu.

Prasa kobieca oddziaływała n a  audytorium  głównie poprzez fotografię -  tekst 
staw ał się tylko dodatkiem  do zdjęcia. Publicystykę zastępował „moduł inform a­
cyjny” -  kilkuzdaniow y tekst dowolnie komponowany na  poszczególnych kolum­
nach. P rasa  kobieca, zwłaszcza ty tu ły  wydawane przez zagraniczne koncerny 
i adresowane do najm łodszych czytelniczek, upodabniała się do komiksu. Zjawi­
sko to, choć piętnowane przez redaktorki naczelne „starych” pism  kobiecych31, 
zyskiwało wiernych naśladowców, którzy podkreślali jednocześnie, że oferują 
produkt w całości polskiego pochodzenia („Twoje Im perium ”).

Innym zarzutem najczęściej stawianym prasie kobiecej wydawanej przez zagra­
niczne koncerny prasowe była niska -  jak  przypuszczano -  dumpingowa cena. 
W latach 90. wysokonakładowe popularne pisma kobiece były niekiedy dwukrot­
nie tańsze od podobnych tytułów produkowanych od początku do końca w Polsce. 
W początkach lat 90. za tę sam ą cenę Polki mogły kupić łącznie „Naj” i „Panią 
Domu” lub tylko „Przyjaciółkę”. Niską cenę można było wytłumaczyć ogromnymi 
nakładami tych pism i co się z tym wiąże -  niewielkimi kosztami jednostkowymi. 
Należy przy tym pamiętać, że gros artykułów i zdjęć wielokrotnie wykorzystywano 
nie tylko w polskich, ale i innych europejskich edycjach tych czasopism32. Choć za­
chodnioeuropejscy wydawcy działający w Polsce narzekali, że zyski osiągają głów­
nie dzięki sprzedaży pisma, a nie z publikacji reklam, to jednak ich obecność na 
rynku miała racjonalne uzasadnienie.

Charakteryzując p rasę  kobiecą, z oczywistych względów skupialiśm y uwagę 
n a  czasopism ach o zróżnicowanej tematyce. Trudno jednak  nie zauważyć, że do

29 Szerzej o współczesnych polskich bohaterach kultury masowej zob. Z. Pietrasik, Idol z okładki,
„Polityka” 1997, nr 31.

30 Na ten temat zob. m.in. Reguła Tiny, „Polityka” 1997, nr 34.
31 E. W ierzbicka, D. Wójcik, E. Łuszczuk, Do jednorazow ego użytku, „Przegląd Tygodniowy” 1993, nr 2.
32 Walka o polskie kobiety, „R zeczpospolita” 4.08.1995.



kobiet były kierowane także czasopism a dotyczące jednego, wybranego zagad­
nienia. Dotyczyło to zwłaszcza u rządzan ia  domów, m ieszkań i ogrodów. Ten typ 
czasopiśm iennictw a je s t n a  polskim rynku  prasow ym  dość nowym zjawiskiem. 
Za p rekursora  tego typu prasy uznać w ypada wydawnictwo Prószyński i S-ka, 
które oprócz wspomnianego ju ż  „Poradnika Domowego”, uruchom iło w 1991 
roku m iesięcznik „Cztery Kąty”, a  cztery lata  później m iesięcznik „Kwietnik”.

P rasa  dotycząca u rządzan ia  m ieszkań i ogrodów zaczęła się intensywniej 
rozwijać w drugiej połowie lat 90. Pojawiły się wówczas takie tytuły, ja k  „Dobre 
W nętrze” (Murator, 1998 roku) „Mój Piękny Ogród” (w latach  1994 -1996 jako 
„Poradnik Działkowca”, Burda) oraz „Moje M ieszkanie” (G+J, 1998 rok). Wraz 
z „Domem i W nętrzem”, (Edipresse, 1991 rok), „Elle Decoration” (HFBP, 2000), 
„M ja k  m ieszkanie” (Murator, 2000 rok) grupa tzw. prasy  w nętrzarskiej i ogrod­
niczej w 2000 roku obejmowała blisko 30 tytułów wychodzących w nakładzie 
około 1,5 m iliona egzemplarzy, z czego sprzedawano milion egzemplarzy. Były to 
najwyższe wskaźniki, jak ie  udało się osiągnąć w tej grupie czasopism. W 2005 
roku przy podobnej liczbie interesujących n as  tytułów nakłady wynosiły około 
m iliona egzemplarzy, a  sprzedaż -  500 -700 tysięcy13.

Inną grupą pism  o dość wąskiej tem atyce były czasopism a kulinarne. Choć 
w tym w ypadku m ożna przypuszczać, że mogły mieć one nieco bardziej zróżnico­
w ane audytorium , to w gruncie rzeczy były kierowane do kobiet. Ten typ prasy 
obejmował około 15 tytułów  wychodzących w deklarowanym  przez wydawców 
nakładzie pół miliona egzemplarzy (z czego zapewne udawało się sprzedawać 
około 50 procent34).

PRASA DLA MĘŻCZYZN

P rasa  kierowana do mężczyzn nie doczekała się jeszcze stosownej definicji. 
W ynika to zapewne z przyjmowanego a  priori założenia, że oprócz prasy kobie­
cej i niektórych grup pism treści specjalnej, wszelka prasa, a zwłaszcza dzien­
niki, jes t czy tana przez mężczyzn. Przypuszczenia te wielokrotnie znajdowały 
potwierdzenie w badaniach czytelnictwa. W ynikało z nich, że zarówno przed 
kilkudziesięciu laty, ja k  i w czasach nam  współczesnych, mężczyźni dom inu­
ją  wśród czytelników gazet, a  kobiety chętniej sięgają po czasopisma. Nie ozna­
czało to jednak , że płeć jest jak ą ś  isto tną barierą  dla wzajemnego przenikania 
tych grup czytelniczych. Stwierdzić nawet można, że w raz z rozwojem cywili­
zacyjnym i kulturow ym  polskiego społeczeństwa zjawisko to zaczęło tracić na  
ostrości. Przypomnijmy, że około 20 procent czytelników prasy  kobiecej to męż­
czyźni. Podobnie rzecz się m iała z klasycznymi w swej kompozycji i zawartości 
ekskluzywnym i m agazynam i adresowanym i do mężczyzn -  „Playboyem”, „Gen- 
telmenem ” oraz „CKM”. W 25 procentach audytorium  czytelnicze tej prasy s ta ­
nowiły kobiety.

Zdecydowanie bardziej m ęskie audytorium  m iała p rasa  podejm ująca proble­
matykę inform atyczną i komputerową -  sięgało po n ią  jednie 20 procent kobiet. 
Jeszcze wyższe w skaźniki odnotowywała p rasa  motoryzacyjna, której czytelni­
kam i w około 85 procentach byli mężczyźni, oraz p rasa  sportowa, gdzie w skaź­

33 Szerzej o tej prasie w m iesięczniku „Press” 2000, nr 6; 2001, nr 9; 2002, nr 1 i 9; 2003, nr 9; 2004, nr 9
i 2005,' nr 6.

34 „Press” 2004, nr 8.



n ik  ten  oscylował wokół 90 procent35. J e s t wysoce prawdopodobne, że równie 
wysokie odsetki występowały w w ypadku niektórych pism  hobbystycznych 
i specjalistycznych.

O zakwalifikowaniu konkretnego czasopism a do grupy prasy dla mężczyzn 
nie przesądza zatem  jego deklarowany adresat i treść, ale rzeczywiste audyto­
rium  czytelnicze. Takie też k ry teria  przesądziły o kompozycji tego podrozdziału, 
w którym  zajmiemy się p rasą  czy taną głównie przez mężczyzn. Je s t to czasopi­
śmiennictwo nadzwyczaj zróżnicowane pod względem podejmowanej tematyki. 
Używając innych kryteriów terminologicznych, m ożna stwierdzić, że znajduje 
się w tej kategorii wiele pism  uznaw anych za specjalistyczne.

J a k  ju ż  stwierdzono, za klasyczny przykład prasy dla mężczyzn w ypada 
uznać „Playboya”. Miesięcznik ten  w 1953 roku powołał Hugh Hefner. Jego 
pierwszy polski num er ukazał się w grudn iu  1992 roku -  był szesnastą, oprócz 
oryginalnej wersji am erykańskiej, edycją tego pisma. W stosownym Powitaniu, 
skierowanym  do polskich czytelników, sześćdziesięciosześcioletni w owym cza­
sie Hefner, napisał: „Kiedy wpadłem n a  pomysł tego pism a w 1953 roku, chcia­
łem wydawać miesięcznik, który by dawał w yraz zm ianom  w obyczajowości sek­
sualnej Amerykanów i m iał n a  n ią  wpływ. Jednocześnie chciałem, aby s ta ł się 
przewodnikiem, m entorem  i głosem młodych wykształconych mężczyzn całego 
świata. Dlatego jego artykuły  koncentrowały się n a  tym, co interesowało czy­
telników i sprawiało im przyjemność, prowadziły ich poprzez świat rozrywki, 
uczyły korzystać z jasnych stron  życia i cieszyć się nimi. W końcu udało mi się 
stworzyć formułę pisma, które zawiera ak tualne  artykuły, literaturę i humor, 
pisane przez najwybitniejszych światowych twórców, a  prezentowane w oprawie 
różnorodnych stylistycznie ilustracji. Ale nade wszystko „Playboy” m iał stać się 
najwyższym forum dla nieskrępowanego w yrażania myśli. Mam nadzieję, że 
redaktorzy i Czytelnicy polskiej edycji tak  sam o pojmą jego przeznaczenie”36.

Polską edycją m iesięcznika początkowo kierował krytyk filmowy Tomasz 
Raczek, dyrektorem  artystycznym  pism a został Andrzej Pągowski. Wśród 
współpracowników byli m.in. k rytyk filmowy Zygmunt Kałużyński, krytycy 
muzyczni Wojciech M ann i M arek Niedźwiecki oraz zajmujący się motoryzacją 
Włodzimierz Zientarski.

W odredakcyjnym  tekście zatytułow anym  Między nami redaktorzy „Playboya” 
przypomnieli, że w 1981 roku pismo zamieściło wywiad z Lechem W ałęsą -  za­
pis tej rozmowy przedrukowano.w pierwszym num erze polskiej edycji. Redakcja 
deklarowała, że miesięcznik zam ierza zająć się filmem, m uzyką i literaturą. Na 
dowód tego zamieszczono w nim  futurystyczną Humoreskę S tanisław a Lema. 
Rzecz ja sn a  w „Playboyu” nie mogło zabraknąć tego, co zawsze skupiało n a  nim  
największą uwagę, a co Hefner eufemistycznie określił m ianem  obyczajowości 
seksualnej -  i ta k  pierwszą polską Playmate była M alwina Rzeczkowska.

Chociaż „Playboy" n a  stałe zagościł n a  polskim  ry nku  prasowym, nie osią­
gnął spektakularnych  sukcesów. Przy nakładach  w granicach 110-140 tysięcy 
egzemplarzy sprzedawano 70-100 tysięcy.

W grudniu  1998 roku wprowadzono n a  rynek polską wersję najsłynniejsze­

35 Badania SMG/K.RC z 2004 roku, cyt. za: „Press” 2004, n r 3.
36 H. Hcfncr, Powitanie , „Playboy” 1992, nr 1.



go am erykańskiego pism a pornograficznego -  „Hustlera”. W porów naniu z pier­
wowzorem polska edycja została znacznie złagodzona. Czytelników m iały przy­
ciągać nie tylko śm iałe zdjęcia roznegliżowanych pań , ale też, ja k  stwierdził 
redaktor naczelny tego m iesięcznika Tadeusz Jasińsk i, „wysoki poziom edytor­
ski i ostre, dem askatorskie teksty”37. W piśmie m iały też pojawić się sylwetki 
sławnych ludzi, kącik  ku linarny  i felieton. „Hustler” okazał się efemerydą. Pi­
smo rozczarowało swych potencjalnych czytelników, m iało bowiem „nie tyle 
prowokacyjny, co raczej prym itywny i prostacki ton”38. Podobnie potoczyły się 
losy „Gentelmena”, „Maxa” i „Maxima”. Te ostatn ie proponowały całkowicie od­
m ienną formułę, znacznie bliższą „Playboyowi”, ale i ona nie zyskała uznan ia  
polskich czytelników.

Zainteresowanie klasycznymi m agazynam i dla mężczyzn okazało się nadzwy­
czaj nikłe. Oprócz „Playboya” n a  ry nku  utrzym ał się jedynie założony w 1998 
roku m iesięcznik „CKM”. Oba pism a były wydawane przez koncern M arqard 
Media Polska w łącznym nakładzie oscylującym wokół 200 tysięcy egzemplarzy, 
z czego sprzedawano około 150 tysięcy.

Pisząc o prasie przeznaczonej dla mężczyzn, trudno  pom inąć pism a erotycz­
ne. Krajowi wydawcy tej prasy  największe komercyjne sukcesy osiągnęli w po­
czątkach lat dziewięćdziesiątych, kiedy zaczęły się ukazywać tak ie  ty tu ły  ja k  
„Nago”, „Sexi M agazyn”, „Peep Show”, „Eurtop”, „Topless”, „Foto Sex”, „Seksre- 
ty ”, „Plum”. Szersze zainteresowanie polską p rasą  erotyczną okazało się krót­
kotrwałe -  z tej ogromnej oferty do czasów nam  współczesnych pozostało około 
30 pism. Gdy w lipcu 1990 roku pojawiła się polska edycja skandynawskiego 
m iesięcznika „Oats” wydaw ana n a  znacznie wyższym poziomie poligraficznym, 
było niem al pewne, że rodzime pism a erotyczne będą m iały kłopoty. Po „Cats” 
jego wydawca -  Scandinavia-Poland Publ. House Ltd. -  rozpoczął edycję „Rapor­
tu ” i „Pleystar In ternational”. Zaczęto też wydawać polską edycję am erykańskie­
go „Penthouse’a” (wyszły tylko dwa numery) i niem ieckich „No 1 In ternational”, 
„High Society” (następnie jako „Night Society”) oraz „Twojego W eekendu” (320 
tysięcy egzemplarzy nak ład u 39).

Wśród polskich wydawnictw erotycznych dominowały „Super Wamp”, „Nowy 
W amp”, „Seksrety” i „Peep Show” (wydawcy deklarowali, że wychodzą one w n a ­
kładzie po 100 tysięcy egzemplarzy), a wśród pism  zagranicznych wydawców 
-  „Cats” (285 tysięcy egzemplarzy nakładu). Importowano ponadto kilkanaście 
tytułów pism  obcojęzycznych, wśród których dominowały pozycje sygnowane 
przez angielskie wydawnictwo Paul Raymond Publications („Men’s World”, „Men 
Only”, „Club In ternational”, „Mayfair”, „Modern D irectory”, „Ruzzle” i „Escor- 
t ”)4° ofertę  uzupełniały pism a erotyczne dla mniejszości seksualnych „Nowy 
Men”, „Filo” (18 tysięcy egzemplarzy nakładu), „Magazyn Men” (7 tysięcy egzem­
plarzy nakładu), „Magazyn Kochających Inaczej” (18 tysięcy egzemplarzy).

Mimo w m iarę ograniczonego kręgu czytelników prasy erotycznej n a  polskim 
ry nku  n ieustann ie  pojawiały się nowe, rodzime tytuły. Je d n ą  z tych ofert wy­

37 Cyl. za: „G azeta W yborcza” 5.10.1998.
38 K. Lubelska, Balanga, seks, kac , „Polityka” 1999, nr 26.
39 Początkowo „Twój Weekend” był miesięcznikiem; pierwotnie wychodził od czerwca 1992 roku w nakładzie 

450 tysięcy egzemplarzy. Wydawnictwo Bauer sprzedało pismo w 2003 roku wydawnictwu Silk Media.
40 Nagość na papierze. Prasa erotyczna  u’ Polsce, „Rzeczpospolita” 2.11,1995.



dawniczych był „Super Wamp”41. Okładkę pierwszego num eru  tego pism a zdobił 
ty tu ł Gwałciciele z  kosmosu , a  wew nątrz umieszczono stosowny reportaż tra k tu ­
jący o nieszczęściu Ju sty n y  Z. z Jeleniej Góry. Na końcu tego tekstu  znalazł się 
dopisek autora: „Imię bohaterki reportażu  zostało zmienione”42. Wydawcą pism a 
była spółka „Pink P ress”, a jej szefowie -  Sławomir S tarosta  i Jarosław  Eder -  zo­
sta li oskarżeni przez p rokuratu rę  o „sporządzanie, w celu rozpowszechniania, 
czasopism  o charakterze pornograficznym ”43. Według Zbigniewa Lwa-Starowi- 
cza wszystkie pism a tego wydawnictwa („Nowy Wamp”, „Super W amp” i „Nowy 
Men”) m iały tak i charakter.

Ju ż  w początkach lat 90. zrodziły się w Polsce ruchy społeczne zwalczający 
pornografię. Szczególnie intensywnie działały one w Białym stoku, ale występo­
wały też w innych m iastach (m.in. w Częstochowie, Lublinie, Poznaniu i W arsza­
wie) , gdzie formowały się grupy bojkotujące punkty  sprzedaży pism  erotycznych 
i pornograficznych44.

Znacznie mniej emocji, ale 1 zainteresow ania wzbudziły p ism a dotyczące m ę­
skiego zdrowia. Pierwszym z nich była „Forma” w ydaw ana przez Motor Presse 
Polska. Ten wychodzący w latach 2002-2003 m iesięcznik znajdował 30-40 ty­
sięcy nabywców. W grudn iu  2003 roku został zastąpiony przez polską edycję 
„Men’s Health” (29. edycję tego am erykańskiego pism a n a  świecie). Zaintereso­
w anie nowym pism em  było tylko nieznacznie wyższe od „Formy”.

Inną, odosobnioną inicjatywą prasow ą skierowaną do mężczyzn byl kw ar­
taln ik , a  następnie m iesięcznik „Logo”. Pismo to od kw ietnia 2004 roku wyda­
w ała Agora. „Logo” było katalogiem dotyczącym zakupów poszerzonym o teksty 
poradnikowe. Wobec krótkiego okresu obecności ty tu łu  n a  rynku  trudno  snuć 
przypuszczenia o jego dalszych losach. Nie wiadomo też, czy pismo faktycznie 
jes t czytane przez mężczyzn.

Do prasy przeznaczonej dla mężczyzn zaliczyliśmy także prasę kom putero­
wą i poświęconą informatyce. Jej początki sięgają roku 1986, kiedy n a  rynku 
pojawił się „PC World Komputer”. Popularność prasy  komputerowej wzrosła jed ­
n ak  na  przełomie lat 80. i 90. XX wieku. W owym czasie wprowadzono n a  rynek 
następujące tytuły: „PC Komputer” (1989), „Magazyn Komputerowy ENTER” 
(1990) i „Magazyn Komputerowy CHIP” (1993). Najdynamiczniej p rasa  kom pu­
terowa rozwijała się w drugiej połowie lat 90. Zainteresowały się n ią  koncerny 
Axel Springer i Bauer. Ten pierwszy w 1998 roku uruchom ił dwutygodnik „Kom­
puter Św iat” (nakład 150 tysięcy egzemplarzy), a  drugi w 2000 roku rozpoczął 
edycję dwutygodnika „Click!” (200 tysięcy egzemplàrzy).

W 2000 roku odnotowano blisko 30 pism  komputerowych o łącznym nak ła ­
dzie przekraczającym  milion egzemplarzy, z czego sprzedawano 870 tysięcy. Trzy 
lata  później, chociaż liczba wydawanych tytułów nie uległa istotnej zmianie, 
u trw aliła  się na  rynku  dom inująca pozycja zachodnioeuropejskich wydawców. 
Był wśród nich koncern B auera („CD Action”, „PC Form at”, „Click!”), Axel Sprin­

41 Nic należy mylić z „Wampem. Pikantnym  m agazynem  dla koneserów” wydawanym  od 1992 roku 
w nakładzie 25 tysięcy egzemplarzy.

42 Cyt. za: Wizyty u psychiatry  prow adzą do zm niejszenia głowy, „M agazyn G azety W yborczej” 22.12.1995.
43 Cyt. za: „Polityka” 1997, nr 18.
44 Ręce precz o d  kioskarzy. W ywiad z prezesem zarządu firmy Ruch SA Alfredem  Nowakiem, „A ngora” 

27.08.1996. Zob. toż: Komitet znow u w akcji, „R zeczpospolita” 4.03.1998.



ger („Komputer Św iat”, „Dobra Gra”, „Play”), Egmont („Cyber Mycha”, „Świat 
Gier Komputerowych”) i B urda („Chip”). Isto tną rolę w tym  segmencie rynku  od­
gryw ała też do 2003 roku spółka Lupus („Enter”)45, wydawnictwo Silver Shark  
i Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe. W 2003 roku łączny nakład  pism  
komputerowych przekroczył 1,6 m iliona egzemplarzy, a  ich sprzedaż wynosiła 
ponad milion.

Spośród ponad 30 pism  komputerowych wydawanych w 2004 roku osiem 
miało nakłady przekraczające 50 tysięcy. Były to: „CD Action” (nakład 153 tysią­
ce egzemplarzy, sprzedaż -  121 tysięcy), „Chip” (nakład 108 tysięcy egzempla­
rzy, sprzedaż -  84 tysiące), „Click!” (nakład 81 tysięcy egzemplarzy, sprzedaż 
- 7 5  tysięcy), „Enter” (nakład 74 tysiące egzemplarzy, sprzedaż -  56 tysięcy), 
„Komputer Św iat” (nakład 134 tysiące egzemplarzy, sprzedaż -  119 tysięcy), 
„Komputer Świat Gry” (nakład 83 tysiące egzemplarzy, sprzedaż -  72 tysiące), 
„PC Komputer” (nakład 122 tysiące egzemplarzy, sprzedaż -  90 tysięcy) i „Play” 
(nakład 93 tysiące egzemplarzy, sprzedaż -  86 tysięcy). Siedem z nich to mie­
sięczniki, a  „Komputer Św iat” -  dwutygodnik46.

P rasa  komputerowa była zróżnicowana -  zarówno pod względem zaw arto­
ści, ja k  i adresata . Były wśród niej ty tu ły  adresowane do najm łodszych czy­
telników („Click!”), ja k  i specjalistyczne niskonakładowe pism a przeznaczone 
dla architektów i projektantów. Początkowo problem atyka podejmowana przez 
czasopism a komputerowe ograniczała się do kwestii sprzętu i oprogramowania. 
Z biegiem czasu zawartość poszerzono m.in. o gry, telekomunikację, fotografię 
cyfrową i film.

J a k  pamiętam y, około 85 procent czytelników prasy  motoryzacyjnej stanow ią 
mężczyźni. Najstarszym  w grupie pism  motoryzacyjnych jes t powołany w 1952 
roku tygodnik „Motor”. Po różnorodnych przekształceniach pismo ostatecznie 
stało się w łasnością Bauera. Tak ja k  w przypadku prasy komputerowej, także 
i ten fragm ent rynku  został podzielony pomiędzy kilka dużych koncernów p ra­
sowych. Dominowały n a  nim: Bauer, który prócz „Motoru” posiadał jeszcze dwu­
tygodnik „Auto-Moto. Magazyn Zmotoryzowanych”, koncern Axel Springera wy­
dający tygodnik „Auto Św iat” i m iesięcznik „Auto Sukces” oraz koncern Motor 
Presse Polska („Auto, Motor i Sport”, „Motocykl”).

Pewne sukcesy n a  tym  polu odnosiło też wydawnictwo Prószyński i S-ka, 
dysponując odsprzedanym  później Agorze „Motomagazynem”. Ten ostatn i kon­
cern  s ta ł się także właścicielem utworzonego w 1993 roku m iesięcznika „Świat 
Motocylki”. W 2003 r. Agora uruchom iła „Auto+”.

W połowie pierwszej dekady XXI wieku n a  prasę m otoryzacyjną składało się 
28 tytułów. Była wśród nich jedna  gazeta -  w ydaw ana dwa razy w tygodniu 
„Giełda Samochodowa” -  i 7 tygodników. Pozostałe tytuły były w zasadzie mie­
sięcznikam i, choć zdarzały się wśród nich czasopism a o mniejszej periodyczno- 
ści. Obserwując poszczególne tytuły, widać, ja k  postępowała ewolucja prasy  mo­
toryzacyjnej. W początkach lat 90. XX wieku czasopism a z tego segm entu m iały 
ogólny charak te r i w zasadzie w równym stopniu zajmowały się popularnym i 
i luksusow ym i sam ochodam i, motocyklami oraz prezentowały różnorodne no­
w inki techniczne. Wraz z gwałtownym rozwojem polskiego ry nku  sam ochodo­
wego n astąp iła  specjalizacja poszczególnych pism, z jednej strony zawężających

45 W 2003 roku 50 procent udziałów lej spółki kupił Vogel Burda Holding.
46 Szerzej o prasie komputerowej zob. m.in. „Press” 2000, nr 4; 2003, nr 3 i 2004, n r 4.



swe zainteresow ana do jednej grupy samochodów, a  z drugiej zaś wzbogacają­
cych się o problematykę radiowo-telewizyjną, telefonii komórkowej, komputerów, 
a  nawet nowości filmowych. W yodrębniła się też grupa tytułów  reklamowych 
zdominowana przez wydawnictwo Trader.com („AutoBit”, „Auto Biznes Ogłosze­
n ia”, „Auto Foto Biznes” i „Autotruck Biznes”). W pism ach ogłoszeniowych d ru ­
kowano niekiedy 10 tysięcy ogłoszeń drobnych dotyczących sprzedaży sam ocho­
du. Ponadto n a  rynku  pojawiły się niskonakładowe czasopism a specjalistyczne 
adresowane np. do właścicieli w arsztatów  samochodowych, w arsztatów  w ulka­
nizacyjnych bądź też właścicieli ciężarówek.

Według deklaracji wydawców i danych ZKDP n a  przełomie XX i XXI wieku 
łączny nakład  pism  motoryzacyjnych ustabilizował się n a  poziomie około 1,1 
m iliona egzemplarzy, z czego nabywano około 700 tysięcy, a o około 100 tysięcy 
rozdysponowywano bezpłatnie47. Był to najwyższy poziom upow szechniania tej 
prasy. Wraz ze znacznym  wzrostem im portu do Polski samochodów używanych 
zmalało zainteresowanie ogólnoinformacyjną p rasą  dotyczącą motoryzacji. 
Znacznie wzrosły natom iast nakłady i zyski motoryzacyjnych pism  ogłoszenio­
wych48.

Kończąc przegląd prasy przeznaczonej dla mężczyzn, zajmiemy się p rasą  
sportową. W początkach XXI wieku liczyła ona 44 tytuły. Były wśród niej jedy­
nie trzy pisma, których sprzedaż przekraczała 50 tysięcy egzemplarzy -  dwuty­
godnik Bauera „Bravosport” (prawie 140 tysięcy egzemplarzy nakładu, z czego 
sprzedawano około 100 tysięcy), tygodnik M arka Profusa „Piłka Nożna” (92 
tysiące egzemplarzy nak ładu  i sprzedaż 60 tysięcy) oraz wydawany przez Polski 
Związek W ędkarski m iesięcznik „Wiadomości W ędkarskie" (nakład 117 tysięcy 
egzemplarzy, z czego sprzedawano około 51 tysięcy).

Z danych ZKDP i deklaracji wydawców wynikało, że łączny nak ład  prasy 
sportowej wynosił około 1,3 miliona egzemplarzy (w tym  115 tysięcy egzempla­
rzy gazet). Upowszechniano zaś 815 tysięcy egzemplarzy tej prasy, w tym  około 
105 tysięcy egzemplarzy gazet.

Wśród czasopism  sportowych dominowały pism a dotyczące jednej dyscypli­
ny sportowej lub zespołu dyscyplin pokrewnych. Najchętniej sięgano po pism a 
dotyczące piłki nożnej, narciarstw a, sportów wodnych i sporów motorowych49.

Charakteryzując prasę skierowaną do mężczyzn, w ypada też zauważyć pi­
sm a budowlane. G rupa ta  jes t wysoce zróżnicowana, obejmuje bowiem zarówno 
czasopism a popularne, takie ja k  „M urator”, ja k  i specjalistyczne periodyki typu 
„Architektura”. Ten typ prasy, k tórą m ożna określić nawet m ianem  fachowej, 
zdominowało wydawnictwo Murator. W 2000 roku na  ogólną liczbę około 30 
pism budowlanych wydawnictwo to dysponowało blisko 20 periodykami. Najbar­
dziej znany był m iesięcznik „M urator” wychodzący w 2000 roku w nakładzie 
170 tysięcy egzemplarzy, z czego sprzedawano 106 tysięcy. W ażną pozycję na  
rynku  m iał też „Majster” odnotowujący w tym  sam ym  roku nak ład  135 tysięcy 
egzemplarzy i sprzedaż 70 tysięcy. ,

W 2000 roku łączny nak ład  czasopism  budowlanych deklarowany przez 
wydawców wynosił około 1,2 m iliona egzemplarzy, z czego znaczną część upo­

47 Więcej na temat prasy m otoryzacyjnej zob. „Press” 2000, nr 5; 2001, n r 5 i 2004, n r 3.
48 Zob. Raport Press, „Press” 2005, nr 5.
49 Raport Press, „Press” 2003, nr 4.



w szechniano bezpłatnie. W 2005 roku liczba tego typu tytułów  wzrosła co praw­
da do 35, ale wielkość ich nakładów  zm alała do około 800 tysięcy egzemplarzy 
(sprzedaż i bezpłatny kolportaż przekraczały zaś 500 tysięcy egzemplarzy). Naj­
większą popularnością cieszyły się: „Ładny Dom” wydawnictwa Agora (nakład 
83 tysiące egzemplarzy, sprzedaż 38 tysięcy), „Majster” (nakład 80 tysięcy eg­
zemplarzy, sprzedaż 37 tysięcy) oraz „M urator” (nakład 150 tysięcy egzempla­
rzy, sprzedaż 98 tysięcy)50.

J a k  zatem  mogliśmy się przekonać, p rasa  kierowana do mężczyzn jes t wy­
soce zróżnicowana -  odnajdziemy w tym  segmencie zarówno ekskluzywne m a­
gazyny, ja k  i bezpłatne pism a ogłoszeniowe bądź prasę specjalistyczną. Nieza­
leżnie od ta k  szerokiego pojmowania tej prasy, trzeba zauważyć, że mężczyźni 
sięgają po n ią niezbyt chętnie. Szacunkowe nakłady interesującego n as  czasopi­
śm iennictw a wynosiły w 2004 roku około 5-6 milionów egzemplarzy, kupowa­
no i rozdawano zaś około 4 miliony egzemplarzy tego typu czasopism. Były to 
w skaźniki dw a-trzy razy niższe niż w przypadku prasy kobiecej.

TELEWIZYJNE TYGODNIKI REPERTUAROWE

Dynam iczny rozwój telewizji, a  zarazem  rosnące n ią  zainteresow anie spowo­
dowały pojawienie się nowej grupy czasopism  niem al nieznanych w PRL -  tele­
wizyjnych tygodników repertuarow ych. Tego typu ty tu ły  po raz  pierwszy poja­
wiły się po II wojnie światowej. Wydawany w USA w latach siedemdziesiątych 
„TV Guide” osiągnął nak ład  około 20 m in egzemplarzy, we Francji w 1992 roku 
tygodniki repertuarow e m iały jednorazow y nak ład  n a  poziomie 17 milionów eg­
zemplarzy, a w Niemczech w 1993 roku -  16 milionów51. Nic więc dziwnego, że 
polskie edycje czerpały garściam i z doświadczeń zagranicznych wydawców.

W czasach Polski Ludowej jedynym  repertuarow ym  tygodnikiem  telewizyj­
nym  była „Antena”. Pismo to jako  datę swego pow stania podawało rok 1926. 
W połowie lat dziewięćdziesiątych, ju ż  po unowocześnieniu szaty graficznej, de­
klarowało nak ład  200 tysięcy egzemplarzy. Wobec pojawienia się innych czaso­
pism  repertuarow ych zainteresow anie „Anteną” słabło. Licencję n a  wydawanie 
pism a w 2000 roku uzyskała spółka 4 Media (DW Wolne Słowo). Nie inwestowa­
ła ona jed n ak  w tygodnik, którego sprzedaż w 2001 roku spadła do 80 tysięcy 
egzemplarzy. Po upadku  Wolnego Słowa w listopadzie 2002 roku licencję n a  wy­
dawanie „Anteny” otrzym ała spółka A ratus -  wydawca tygodnika „Przegląd”. 
Pismo nie zostało jed n ak  wznowione.

Segment telewizyjnych tygodników repertuarow ych wzbudzał duże zaintere­
sowanie wydawców. Ju ż  15 w rześnia 1989 roku pojawił się tygodnik „To & Owo” 
(Media Head Niemcy), który w 1995 roku deklarował półmilionowy nakład. Rze­
szowska Oficyna Wydawnicza „Press-Media” w 1989 roku rozpoczęła edycję ty­
godnika „Program TV”, który -  ja k  deklarował wydawca -  miał nak ład  300 
tysięcy egzemplarzy.

Kolejne samodzielne tygodniki repertuarow e uruchom iono w 1992 roku. 
Były to „Tele Tydzień” (Bauer, nak ład  1,7 m iliona egzemplarzy) oraz „Super TV”

50 Szerzej o tej prasie zob. w m iesięczniku „Press” 2000, nr 6; 2002, nr I ; 2004, nr 9 i 2005, n r 6.
51 R. Pilas, Sam odzielne tygodniki repertuarowe w Polsce i ich odbiorcy , „Zeszyty Prasoznawcze” 1994, 

nr 3-4.



(Burda). „Super TV” firmowało wrocławskie Nowe Wydawnictwo Czasopism 
oraz niemiecki MTV M agazyn Verlag GmbH Co KG. W końcu 1992 roku u k a­
zał się też bydgoski „Tygodnik Telewizyjny” wydawany przez Spółdzielnię Pracy 
D ziennikarzy i Wydawców.

W 1994 roku Bauer uruchom ił tygodnik „Tele Kino”, który w 1995 roku zmie­
n ił nazwę n a  „Tele Świat”; w 1995 roku częstochowska firm a Technopol wraz 
z Fibak M arquard Press SA otworzyła „Teleramę”.

Inną grupą pism  telewizyjnych były niesam odzielne tygodniki repertuarow e
-  wkładki do dzienników i czasopism  regionalnych. Pierwsze tego typu pismo
-  „Tele M agazyn” -  powstało w 1992 roku. Była to w kładka do 11 dzienników 
(m.in. „Dziennika Łódzkiego”, „Głosu Szczecińskiego”, „Trybuny Śląskiej”) wyda­
w ana przez D eutscher Suplement Verlag GmbH (Bertelsm ann). Tygodnik m iał 
nak ład  2 milionów egzemplarzy.

W 1993 roku pojawiły się „Nowy Tele Program ”, „Super Tele” i „Tele”. „Nowy 
Tele Program ” drukow ano w nakładzie 1,1 m iliona egzemplarzy i był on dołą­
czany do 15 pism  wydawanych głównie przez koncern Orkla. W kw ietniu 1996 
roku O rkla wspólnie z Nowym Wydawnictwem Czasopism z Wrocławia utworzy­
ły grupę czasopism  telewizyjnych -  „Super Tele”, „Tele Panoram ę”, „Panoramę 
Telewizyjną” i „Telewizjer”. Pism a te m iały jednorazowy nak ład  łączny 2,5 milio­
n a  egzemplarzy i były w kładkam i do 19 dzienników wydawanych w 14 m iastach 
Polski52.

„Super Tele” wydawała B urda w nakładzie 1,2 m iliona egzemplarzy; był on 
dodatkiem  do 11 dzienników regionalnych. Tygodnik „Tele” (niekiedy też jako 
„Pilot") był własnością koncernu Passauer. Wydawano go w nakładzie 1,6-2,0 
milionów egzemplarzy z przeznaczeniem  dla 7 dzienników.

Kolejne przetasow ania w tym  segmencie pism  zaszły w 1997 roku. Nie wda­
jąc się w szczegóły zachodzących zmian, zaprezentujemy sytuację z połowy tego 
roku. Bauer wydawał samodzielne tygodniki „Teletydzień” (1,7 miliona egzem­
plarzy) i „Teleświat” (1,1 miliona egzemplarzy), a Bertelsm ann i Passauer „Tele- 
m agazyn” (2,2 miliona egzemplarzy). Nadto wychodziły „Imperium TV” (Misja, 
0,55 miliona egzemplarzy), „To & Owo” (0,6 m iliona egzemplarzy), „Antena" (200 
tysięcy egzemplarzy), „TV SAT Magazyn” (120 tysięcy egzemplarzy), „Program 
TV” (Press Media, 300 tysięcy egzemplarzy), „Telerama” (Technopol, 150 tysięcy 
egzemplarzy) i „Kurier TV” („Kurier Polski”, 0,5 miliona egzemplarzy)53. Ukazy­
wały się ponadto wkładki do prasy codziennej -  „Supertele” (Bauer, 1,1 miliona 
egzemplarzy, wkładka do 16 pism), „Panorama Telewizyjna” (Orkla, 0,5 miliona 
egzemplarzy, 5 pism), „Telewizjer” (Orkla, 200 tysięcy egzemplarzy, 2 pisma), 
„Telewidz” (Arathos, 200 tys. egzemplarzy,), „Teleprogram” (Arathos, 1,1 miliona 
egzemplarzy, 30 pism), „TV Pilot” (B ertelsm ann/Passauer, 1,4 miliona egzempla­
rzy, 9 pism), „Telemagazyn” (Bertelsm ann/Passauer, 2,2 miliona egzemplarzy, 
14 pism) i „Kurier TV” („Kurier Polski”, 0,5 m iliona egzemplarzy, 17 pism).

W łasne niesam odzielne dodatki telewizyjne m iały praktycznie wszystkie pol­
skie codzienne gazety ogólnopolskie. Były to np. „Gazeta Telewizyjna" (dodatek

52 „Press”  1996, n r 3.
53 W. Rawski, Co czyta telewidz, „Press”  1997, nr 4.



„Gazety Wyborczej”, nak ład  730 tysięcy egzemplarzy), „Super Tele” (dodatek 
„Super E xpressu”, nak ład  760 tysięcy egzemplarzy) oraz „Tele Rzeczpospolita” 
(260 tysięcy egzemplarzy)54.

Na przełomie XX i XXI wieku dom inującą pozycję wśród wydawców pism  tele­
wizyjnych zdobył Bauer. Oprócz wspom nianych już  dwóch pism, koncern wyda­
wał „Imperium TV” (od 1998 roku), „Świat Seriali” (od 2000 roku), „Super TV” 
(od 2001 roku), „To& Owo” (od 2002 roku), „Magazyn telewizyjny Kurier TV” (od 
2002 roku) i „Tele Max” (od 2002 roku). W 2005 roku Bauer był właścicielem 7 
pism  telewizyjnych, które znajdowały 2,3 m iliona nabywców.

Zaledwie jedno przedsięwzięcie koncernu okazało się nieudane. „TV Movie”, 
bo o nim  tu  mowa, był adresowany do bardziej wymagającego czytelnika, który 
miał nie tylko interesować się ramowymi program am i różnych telewizji, ale też 
oczekiwał do pism a telewizyjnego treści publicystycznych -  komentarzy, recen­
zji, sylwetek aktorów i reżyserów. „TV Movie” wychodziło w latach  1998-1999 
i nie zyskało zbyt dużej popularności.

W połowie lat 90. jednorazow y nak ład  prasy  telewizyjnej (pism sam oistnych 
i wkładek do dzienników) wynosił 10-11 milionów egzemplarzy. Według deklara­
cji wydawców, 50 procent tej liczby stanow iły wydawnictwa samodzielne.

W 2002 roku ogółem wychodziło szesnaście pism telewizyjnych (w tym  osiem 
wkładek), które sprzedawano w liczbie około 9,1 m iliona egzemplarzy. Dominują­
cą pozycję wśród pism  samodzielnych posiadał Bauer dysponujący siedmioma 
pism am i o sprzedaży sięgającej 3 milionów egzemplarzy. Cztery ty tu ły  Passauer 
Neue Presse (Polskapresse) będące w kładkam i do prasy lokalnej sprzedawano 
w liczbie ponad 2,7 m iliona egzemplarzy, a  „Teleprogram” Orkli Media (także 
będący wkładką) odnotował sprzedaż n a  poziomie 1,5 m iliona egzemplarzy55.

Trzy lata  później sy tuacja n a  rynku  nie uległa diam etralnym  zmianom. Choć 
liczba tytułów wzrosła do dw udziestu jeden (w tym  dwa bezpłatne), to jednak  
sprzedaż interesującej n as  prasy  spadła do poziomu 6,2 m iliona egzemplarzy. 
Nowością były bezpłatne przewodniki repertuarow e sygnowane przez duże skle­
py np, „Tele Leader” i „Tele A lbert”.

Choć w 2006 roku pojawił się „Dziennik”, a zatem  nakład  interesujących nas 
pism  wzrósł o około 0,4 m iliona egzemplarzy, to wobec spadku zainteresow ania 
p rasą  lokalną, sprzedaż przewodników repertuarow ych nie w zrosła56.

Niezależnie od stopnia samodzielności i tego, kto był wydawcą, telewizyjne 
tygodniki repertuarow e szczegółowo informowały o program ie radiowo-telewizyj­
nym  oraz ofercie telewizji satelitarnych. Tygodniki samodzielne oraz wkładki do 
„Gazety Wyborczej” i „Rzeczpospolitej” znajdowały więcej m iejsca dla krótkich 
komentarzy, zaleceń, a niekiedy recenzji w ybranych propozycji programowych. 
W dodatkach do gazet było natom iast więcej reklam . W obu grupach publiko­
wano też materiały-ciekawostki dotyczące mediów, artykuły  poradnikowe oraz 
teksty i rubryki o charakterze rozrywkowym.

Kończąc nasze rozw ażania, podkreślm y raz jeszcze, że grupa czasopism  wy- 
sokonakładowych jes t pojęciem umownym. O zakwalifikowaniu konkretnego

54 Tamże.
55 Dane za: „Press” 2002, nr II.
56 „Press” 2006, nr 11.



ty tu łu  do tej kategorii przesądza przede w szystkim  jego wysoki nakład, a  zatem 
znaczna rola, ja k ą  odgrywa on n a  współczesnym polskim ry n k u  prasowym.

Z racji zam ieszczania prostych treści, pism a te nie wymagają od czytelnika 
zbyt dużego intelektualnego wysiłku. Ich podstawowym celem jes t dostarczanie 
rozrywki i zagospodarowywanie czasu wolnego.

Wydawanie tak ich  czasopism  zwykle przynosi znaczne m aterialne korzyści. 
Zyski czerpane są  nie tylko ze sprzedaży egzemplarzowej, ale przede wszystkim  
z reklamy.

Operując pojęciem prasy wysokonakładowej, trzeba pam iętać, że czasopism a 
te są jednym  z przejawów k u ltu ry  masowej. W związku z tym  zwykle charak te ­
ryzują się homogenizacją treści, barw ną szatą  graficzną (dlatego też niekiedy 
określa się je m ianem  „prasy tęczowej”) i w zasadzie są adresowane do nieogra­
niczonego (masowego) audytorium .

Badania czytelnictwa w skazują, że jej odbiorcy dzielą się według płci. Po­
dział ten nie występuje jedynie w w ypadku telewizyjnych przewodników reper­
tuarowych.

SUMMARY

PRESENT POLISH MASS-CIRCULATION MAGAZINES

The article focuses on the group o f  so called mass-circulation magazines. 
Whether the magazines belongs to this group depends on its circulation, 
which is connected withthe significant role it has on the present Polish 
press market.
As the content o f  the magazines is rather simple, it does not require much 
intellectual effort on the part o f  the reader. The basic aim o f  these ma­
gazines is to provide entertainment and fill  in readers 'free time. Publi­
shing mass-circulation magazines is usually highly lucrative. The profit 
is made not only on selling the magazine itself, but also or mainly on 
advertising.
Mass-circulation magazines are one o f  manifestations o f  mass culture. 
Due to this fa c t the content is varied, the typography is colorful (that is 
why the magazines are sometimes called “rainbow press ”), and magazi­
nes are addressed to unlimited (mass) group o f  readers.
The research on readership shows that the readers o f  mass-circulation 
magazines can be divided according to their sex, which division is inva­
lid in case o f  TV programme magazines.

KEYWORDS: mass-circulatio,n magazines, mass culture, leisure maga- 
zinession, internet.


