
Tomasz Mielczarek

"Raport o stanie komunikacji
społecznej w Polsce. Sierpień 1980 -
13 grudnia 1981", Kraków 2007 :
[recenzja]
Rocznik Prasoznawczy 3, 149-151

2009



149

Tomasz Mielczarek

Raport o stanie komunikacji 
społecznej w Polsce.
Sierpień 1980 – 13 grudnia 1981, 
Universitas Kraków 2007, s. 372

Z  ogromnym, bo  dwudziestosześcioletnim opóźnieniem krakowski Ośrodek 
Badań Prasoznawczych opublikował raport o komunikacji społecznej z okresu 
funkcjonowania „pierwszej Solidarności”. Część tego dokumentu, zawierająca 
wnioski końcowe wynikające z przeprowadzonych badań, ukazała się z niewiel-
kimi ingerencjami cenzury w 1982 r. (W. Pisarek, Raport o komunikacji społecz-
nej w Polsce. Sierpień 1980 – Grudzień 1981, „Zeszyty Prasoznawcze” 1982, nr 3, 
s. 17–28). Podstawę empiryczną Raportu stanowiły różnorodne sondaże prze-
prowadzone przez pracowników OBP, wtedy jeszcze Robotniczej Spółdzielni Wy-
dawniczej „Prasa – Książka – Ruch”: Zbigniewa Bajki, Macieja Chrzanowskiego, 
Bolesława Garlickiego, Tomasza Goban-Klasa, Andrzeja Maliszewskiego, Włady-
sława Małowskiego, Stanisława Nowickiego, Andrzeja Skowrońskiego, Henryka 
Siwka, Zbigniewa Sobieckiego, Adama Świdy, Teresy Turlik-Mareckiej, Włady-
sława Tyrańskiego i Alicji Zagrodnikowej. Wymienieni badacze interesowali się 
takimi problemami szczegółowymi, jak: przemiany świadomości społeczeństwa 
polskiego, sposoby zaspokajania zainteresowań społecznych, postawy wobec 
mediów i ich selekcją, prasa jako informator i komentator bieżących wydarzeń, 
rynek medialny, pozaoficjalne kanały komunikacji społecznej, dziennikarze, po-
lityka redakcyjna, główne problemy polityki informacyjnej.

Prezentowaną książkę wzbogaciły, liczące 10 arkuszy, aneksy opracowane 
przez Sylwestra Dzikiego: Kalendarium ważniejszych wydarzeń i Deklaracje, do-
kumenty, wystąpienia oficjalne.

Gdyby Raport ukazał się w 1982 r., byłby czytany jako dokument nieco obra-
zoburczy, wywołujący spore emocje, a nade wszystko niewygodny dla władz PRL. 
Dziś jest tylko, a może aż, ważnym źródłem informacji, niezbędnym dla poznania 
dziejów mediów z lat 1980–1981.

Ktoś, kto nie zna z  autopsji codziennej praktyki funkcjonowania prasy, 
radia i telewizji przed 1989 r., może być niektórymi wątkami Raportu nieco za-
skoczony. Znajduje się w nim bowiem próba poszukiwania zjawisk rynkowych 
w  planowej, socjalistycznej gospodarce oraz całkowicie dziś pomijana analiza 
różnorodnych decyzji gremiów partyjno-rządowych odnoszących się do mediów.



150 ROCZNIK PRASOZNAWCZY� Komunikaty z badań

Socjalistyczny rynek mediów był zjawiskiem wysoce ułomnym. Podaż deter-
minowały braki papieru gazetowego, wyznaczana decyzjami politycznymi wiel-
kość nakładów poszczególnych tytułów prasowych i  administracyjnie narzu-
cona cena jednego egzemplarza gazety. Oferta prasy odbiegała od faktycznego 
zapotrzebowania czytelników. Choć w początkach lat 80. sprzedawano niemal 
całą prasę polską, czytelnicy oceniali ofertę jako wysoce niewystarczającą. Dla-
tego też zabiegano o uzyskanie stałego dostępu do ulubionego tytułu prasowego. 
Gwałtownie wzrosła prenumerata pocztowa (z 16% do 35%) i ilość „teczek w kio-
sku” (z  16% do 27%). To  ostatnie zjawisko było polskim fenomenem – ustną 
umową ze sprzedawcą prasy, który dla części czytelników odkładał ulubione ty-
tuły do podpisanych imiennie teczek.

W sprzedaży komisowej znajdowało się ok. 25% prasy polskiej. Część tytu-
łów była nie do zdobycia (m.in. „Tygodnik Solidarność”), inne – jak eufemistycz-
nie stwierdzono w Raporcie – straciły na atrakcyjności czytelniczej (np. „Trybuna 
Ludu”, „Żołnierz Wolności”).

Już w 1980 r. widoczna była w Polsce dominacja mediów elektronicznych. 
Jako podstawowe źródło informacji o kraju i świecie 64% respondentów wska-
zywało telewizję, 54% – radio, a  prasę 49%. Co  ciekawe, krakowscy badacze 
uwzględnili też inne kategorie pozyskiwania informacji: rozmowy z ludźmi – 12%, 
biuletyny „Solidarności” – 3% i druki konspiracyjne – 1%.

Podobnie wyglądała gradacja, gdy pytano o hierarchię źródeł informacji, cho-
ciaż w tym wypadku w miarę wysoko oceniano Kościół katolicki – 35%, radia za-
graniczne nadające w języku polskim – 27%, komunikaty „Solidarności” – 26% 
oraz druki konspiracyjne – 4%.

Powszechna dostępność telewizji nie oznaczała, że cieszyła się ona szczegól-
nie wysoką wiarygodnością. Zauważmy, że aż 3/4 Polaków wyrażało negatywne 
opinie o „Dzienniku Telewizyjnym”. Tylko co szósty Polak wyrażał się o nim po-
zytywnie, choć nie zawsze w  całości. Przyczyn tego zjawiska było wiele, choć 
w zasadzie można je sprowadzić do  jednego stwierdzenia: telewizja, a  zwłasz-
cza jej programy informacyjne, nazbyt utożsamiały się z PZPR. Za bardziej wia-
rygodne uznawano materiały „Solidarności” – zaufanie do nich deklarowało 43% 
respondentów i zagraniczne stacje radiowe – 35%. Z powyższych danych wyni-
kało zatem, że w latach 1980–1981 Polacy oczekiwali od mediów czystej i rzetel-
nej informacji. Wszelkie komentarze i opinie przyjmowane były jako próby ma-
nipulowania opinią publiczną.

W  omawianym okresie wykształciły się dwa obiegi informacji. Pierwszy 
z nich, o charakterze oficjalnym, zyskiwał niewielkie zaufanie społeczne. Obieg 
alternatywny, firmowany przez „Solidarność”, Kościół katolicki i radiostacje na-
dające w języku polskim z zagranicy, miał znacznie mniejszy zasięg, ale cieszył 
się zdecydowanie wyższym zaufaniem.

Niewątpliwym walorem Raportu jest rzetelny i  kompleksowy przegląd da-
nych o  działalności informacyjnej „Solidarności”. Problematyka ta  do  dzisiaj 
w zasadzie nie doczekała się szerszej analizy, dlatego też krakowskie opracowa-
nie jest niemal jedynym źródłem informacji na ten temat. Przypomnijmy zatem, 
że za pierwsze pisma związku zwykło się uważać „Jedność” i „Solidarność”, wy-
dawane podczas sierpniowych strajków na Wybrzeżu. Były to powielane cztero-
stronicowe biuletyny, których nakład sięgał aż 60 tys. egz.



151Tomasz Mielczarek  Raport o stanie komunikacji społecznej w Polsce…

W końcu listopada 1981 r. pojawiła się w Gdańsku „Samorządność”, o na-
kładzie wynoszącym 250 tys. egz. W Szczecinie w końcu 1980 r. ukazał się ty-
godnik „Kwadrat”, nakład którego wynosił 45 tys. egz. Miesiąc później wydano 
w tym mieście w nakładzie 100 tys. egz. tygodnik „Jedność”. Od kwietnia 1981 r. 
w półmilionowym nakładzie wychodził ogólnopolski „Tygodnik Solidarność”.

Oprócz wspomnianych już pism regionalnych wydawano też „Solidarność 
Jastrzębie” (50 tys. egz.) i warszawską „Niezależność” (24 tys. egz.) oraz kilka-
dziesiąt innych tytułów, których nakłady wahały się w granicach 5–15 tys. egz. 
Nadto związek dysponował licznymi pismami branżowymi i zakładowymi. Do tej 
ostatniej grupy zaliczało się kilkaset pism, niekiedy o bardzo wysokich nakła-
dach, jak chociażby wychodzący w ilości 50 tys. egz. w Hucie Katowice „Wolny 
Związkowiec”.

„Solidarności” nie udało się uzyskać dostępu do  mediów elektronicznych. 
Chociaż już podczas obrad pierwszego zjazdu związku funkcjonowało Radio So-
lidarność, pracownicy redakcji ograniczali się jedynie do rejestrowania materia-
łów na kasetach magnetofonowych. Kasety z obrad zjazdu, ale i inne materiały 
informacyjne, publicystyczne i społeczno-kulturalne rozsyłano do zakładowych 
radiowęzłów. W latach 1980–1981 istniało w Polsce ok. 1200 radiowęzłów i stałą 
praktyką było udostępnianie ich działaczom „Solidarności”. Był to zatem jeden 
z podstawowych, choć dziś często zapominany, kanał informacyjny związku.

Zadanie reprezentowania interesów „Solidarności” wzięły też na siebie sta-
cje zagraniczne nadające w języku polskim. Radio Wolna Europa, Sekcja polska 
BBC, czy Głos Ameryki nie tylko nadawały własny serwis informacyjny, ale też 
prezentowały zawartość wydawnictw „Solidarności”. Niekiedy w  radiostacjach 
tych odtwarzano też fragmenty materiałów Radia Solidarność.

Publikację wzbogaciły liczne fotografie propagandy ulicznej „Solidarności”. 
Przedstawiają one ulotki, hasła i afisze, treścią których były informacje o straj-
kach, dezawuowanie poczynań władz PRL, polemika z  oficjalną propagandą. 
Choć Raport potraktował te kwestie marginalnie, wydaje się, że  propaganda 
uliczna miała w latach 1980–1981 bardzo duże znaczenie. Zaskakiwała treścią 
i formą, była swoistym symbolem owych czasów i kształtowała ich atmosferę.

Jak już wspomniano, specyfiką Raportu jest przeznaczenie wiele miejsca 
na  różne enuncjacje programowe dotyczące funkcjonowania mediów. Starano 
się co prawda udzielać głosu różnym podmiotom polityki, ale szczególnie intere-
sowano się deklaracjami kierowniczych gremiów PZPR. Jak można się domyślić, 
wynikało to z dwóch powodów: OBP był placówką badawczą RSW, a ta z kolei 
była własnością PZPR. Analiza różnego rodzaju dokumentów partyjnych była 
zatem jednym z  podstawowych obowiązków Ośrodka, choć przyznać trzeba, 
że była to zwykle analiza krytyczna. Wypada nadto zauważyć, że chociaż kra-
kowscy badacze odeszli w 1980 r. już dość daleko od tzw. socjalistycznego pra-
soznawstwa, to jednak nadal pozostawali pod istotnym wpływem różnorodnych 
jego teorii. Trudno im było polemizować z „leninowskim modelem prasy” bez sto-
sowania licznych do niego odniesień.

W sumie więc Raport jest publikacją ciekawą nie tylko ze względu na swe 
poznawcze walory, ale jest także świadectwem przezwyciężania socjalistycznej 
teorii mediów. Może z dzisiejszej perspektywy nie jest zbyt pasjonującą lekturą, 
ale dobrze się stało, że w swej pierwotnej postaci, nawet tak spóźniony, dotarł 
w końcu do czytelników.


