Tomasz Mielczarek

Od medialnego koncernu do partii
politycznej

Rocznik Prasoznawczy 3, 41-57

2009

Artykut zostat opracowany do udostepnienia w internecie przez
Muzeum Historii Polski w ramach prac podejmowanych na rzecz
zapewnienia otwartego, powszechnego i trwatego dostepu do
polskiego dorobku naukowego i kulturalnego. Artykut jest umieszczony
w kolekcji cyfrowej bazhum.muzhp.pl, gromadzacej zawartos¢ polskich
czasopism humanistycznych i spotecznych.

Tekst jest udostepniony do wykorzystania w ramach
dozwolonego uzytku.

Hpe

MUZEUM HISTORII POLSKI



Tomasz Mielczarek

Od medialnego koncernu
do partii politycznej

STRESZCZENIE

Dziatalno$é koncernu o. Tadeusza Rydzyka znacznie przekra-
cza ramy wlasciwe mediom katolickim. Przedsiewziecia medialne
wspierane sq przez znaczna grupe osoéb, ktére nie wyksztalcily
jeszcze struktur partyjnych, ale stanowiq sprawnie dziatajqcy
ruch spoteczny. Stuchacze radia nie sq juz tylko zatomizowanym
audytorium wlasciwym innym wspoélczesnym srodkom komuniko-
wania masowego, ale zintegrowanqg grupa spolecznaq.

Socjologiczne sondaze wykazuja, ze w obrebie wplywow
koncernu znajduje sie ok. 1 min 0séb. Sq to zazwyczaj niezbyt do-
brze wyksztalceni ludzie, ktérzy maja niewielkie dochody i czuja
sie zagubieni w demokratyczno-wolnorynkowej rzeczywistos$ci.
Obecnos$é w polskim eterze Radia Maryja dodaje im otuchy, a za-
razem stwarza poczucie wiezi grupowey.

Publicystyczne tresci upowszechniane przez koncern dalekie
sa od politycznej poprawnosci. Ulokowaé je mozna w kregu po-
gladow konserwatywnych, nacjonalistycznych, a niekiedy nawet
ksenofobicznych. Wyplywaja one zapewne ze spotecznego zapo-
trzebowania, a zarazem obrazuja sposéb myslenia i postrzegania
Swiata przez niemalq grupe Polakéw.

SEOWA KLUCZOWE: media katolickie, koncern medialny, partia
polityczna.

Celem niniejszego opracowania jest nie tylko zaprezentowanie dziejow mediow
zakladanych i kierowanych przez redemptoryste ojca Tadeusza Rydzyka!, ale
tez przeanalizowanie ich spolecznych wplywow i roli, jaka odgrywaty na polskiej
scenie politycznej. Juz w tym miejscu mozna stwierdzi¢, ze dziatalnosc¢ tego kon-
cernu medialnego znacznie odbiega od funkcji realizowanych przez inne media
we wspolczesnym polskim systemie politycznym. Media o. Rydzyka koncen-
truja sie nie tylko na ewangelizacji, ale tez realizowaniu zadan organizatorskich,
co — ujmujac rzecz w duzym uproszczeniu — znacznie odbiega od doktryny Ko-
Sciota katolickiego?.

1 Tadeusz Rydzyk ur. sie w Olkuszu w 3 maja 1945 r. Ukonczyt Wyzsze Seminarium Duchowne Oj-
cow Redemptorystow w Tuchowie i warszawska Akademie Teologii Katolickiej.

2 Szerzej na ten temat w: K. Pokorna-Ignatowicz, Ko$ciot w Swiecie mediéw. Historia — dokumenty —
dylematy, Krakéw 2002.

41



42 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuty

Podstawe zrodlowa artykutu stanowi zwartosé portalu internetowego Radia
Maryja, doroczne Sprawozdania i Informacje Krajowej Rady Radiofonii i Tele-
wizji (Krajowej Rady) oraz teksty informacyjno-publicystyczne zamieszczane
w polskiej prasie. Medialne przedsiewziecia o. T. Rydzyka od kilkunastu juz
lat wzbudzajg duze zainteresowanie i emocje spoteczne. Na temat Radia Ma-
ryja pojawito sie kilkaset prasowych notatek i kilka wiekszych opracowan?.
W wypadku prasy tres¢ artykulow w zasadzie sprowadzala sie do stéw pote-
pienia lub poparcia wyrazanych wobec kontrowersyjnego radia. W opracowa-
niach naukowych podejmowano m.in. takie kwestie, jak: jezyk uzywany przez
pracownikow radia, postawa wobec Unii Europejskiej, czy tez rola Radia Ma-
ryja na polskim rynku medialnym.

Wedhug oficjalnych danych pierwsze przedsiewziecie medialne o. Tadeusza
Rydzyka — Radio Maryja — zwiazane bylo ze spotkaniem w sanktuarium Pana Je-
zusa Milosiernego w Krakowie-Lagiewnikach, kiedy to 10 lutego 1990 r. zapa-
dia decyzja o powotaniu radia, ,ktérego zadaniem mialo by¢ niesienie Polakom
ewangelicznej nadziei”. Decyzja ta zostata zaaprobowana przez éwczesnego pro-
wincjata redemptorystéow w Polsce o. Leszka Gajde®.

W czerwcu 1991 r. minister lacznosci zezwolil na uruchomienie dwoéch
100-watowych nadajnikow radiowych w Toruniu i Bydgoszczy, ale Radio Ma-
ryja rozpoczelo swa dziatalnosé dopiero 8 grudnia 1991 r. Stopniowo zyskiwato
zezwolenia na kolejne stacje i po roku de facto posiadalo zasieg ogélnokrajowy.
Dlatego tez na poczatku 1993 r. o. Rydzyk wystapit do Krajowej Rady z wnio-
skiem o przyznanie Radiu Maryja koncesji na nadawanie programu ogélnopol-
skiego. Radio Maryja otrzymato 23 czerwca 1994 r. koncesje na 7 lat. Stara-
nia dyrektora radia usilnie wspierali 6wczesny przewodniczacy Krajowej Rady
Ryszard Bender oraz, reprezentujacy Polskie Stronnictwo Ludowe, Jan Szafra-
niec. W 1994 r. Krajowa Rada, nadajac koncesje Radiu RMF i Radiu Zet, po-
stanowita tez uwzgledni¢ wniosek Radia Maryja, ale w ,granicach mozliwosci
technicznych”®. Zapowiedz ta wzbudzita wiele emocji. Na adres Krajowej Rady
skierowano ok. 60 tys. listow podpisanych przez ok. 1 mln os6b, ktére domagaty
sie uwzglednienia wniosku katolickiego radia wystepujacego o zasieg ogolno-
polski. Domagano sie tez wickszej liczby zezwolen na nadawanie sygnatu radia
na tzw. dolnym pasmie UKF (66-74 MHz), bowiem potencjalni odbiorcy dyspo-
nowali starszymi odbiornikami pozbawionymi pasma goérnego (87,5-108 MHz).
Byla to pierwsza tego typu spoleczna akcja podjeta przez radio, ktére w kolej-
nych latach wyspecjalizowalo sie w organizowaniu réznorodnych masowych
akcji protestu.

3 D. Frelichowska, Ojcowie Redemptorysci i ich Radio Maryja, Torun 1999; T. Mielczarek, Radio Ma-
ryja ojca Rydzyka, ,Zeszyty Naukowe WSZ w Czestochowie” 2000, nr 4; K. Pokorna-Ignatowicz,
Antyunijne imperium ojca Rydzyka. Od Radia Maryja do Telewizji Trwam, ,Studia Medioznawcze”
2003, nr 5; D. Kepa-Figura, Unia Europejska oczyma Radia Maryja, tamze; P. Migas, Konglomerat
medialny Radia Maryja, ,,Zeszyty Prasoznawcze” 2005, nr 1-2.

4 Dane te zaczerpnieto z internetowej witryny Radia Maryja — www.radiomaryja.pl (marzec 2000).

5 Zakon Redemptorystéow (Congregatio Santoctissimi Redemptoris: Zgromadzenie Najswietszego
Odkupiciela) zatozyt w 1749 r. Alfons Maria Liguori. Jego celem jest gloszenie ewangelii wsrod
ubogich, ucisnionych i stabych. Zakon liczyt w 2007 r. ok. 5,5 tys. oséb, z czego blisko 500 to Po-
lacy. Mial w Polsce 23 klasztory, 16 parafii, opiekowat sie czterema sanktuariami. Szerzej: J. Cie-
Sla, Kupiec miedzy odkupicielami, ,Polityka” 2007, nr 30.

6 ,Zycie Warszawy”, 18.03.1994.



Tomasz Mielczarek Od medialnego koncernu do partii politycznej 43

Krajowa Rada zlecitla zatem Instytutowi Lacznosci wykonanie projektu ra-
diowej sieci niskiej mocy dla Radia Maryja’. Ostatecznie Radio Maryja otrzymato
koncesje przyznajaca mu 66 czestotliwosci, na ktérych miato pracowac 60 sta-
cji®. Ok. 60% przyznanych czestotliwosci zawierato sie w tzw. pasmie gornym.
Krajowa Rada przyrzekla ponadto, iz docelowo katolicka stacja otrzyma takag
ilos¢ czestotliwosci, ktore umozliwia upowszechnienie jej sygnatu na 80% tery-
torium kraju. Mimo to jej decyzje wywotaly kolejna fale niezadowolenia, uderza-
jaca zarowno w ten konstytucyjny organ, jak i inne elementy wtadzy panstwowe;j.

Dzialajac pod presja odbiorcéw, Krajowa Rada sukcesywnie poszerzata za-
kres oddzialywania Radia Maryja. W 1997 r. radio to posiadato juz ok. 100 cze-
stotliwosci, dzieki ktérym jego sygnat byt odbierany na 40% powierzchni Polski
i docierat do ponad 50% ludnosci kraju®. W 1998 r. wskazniki te wynosily odpo-
wiednio: 55%151%, aw 1999 r.: 63% i 76%'°. W zwiazku z planowana likwidacja
tzw. dolnego pasma UKF Krajowa Rada wiosna 1999 r. uznala, ze ,Projekt planu
sieci Radia Maryja” opracowany przez Instytut Lacznosci w 1995 r. wymaga ak-
tualizacji i optymalizacji. Przewodniczacy Krajowej Rady Juliusz Braun prze-
kazal 18 sierpnia 1999 r. na rece prezesa Zarzadu Krajowego Polskiej Agencji
Radiotechnicznej ,Zalozenia do projektu aktualizacji planu ogélnopolskiej sieci
nadawczej dla emisji programu Radia Maryja”. W punkcie 1. tych zalozen stwier-
dzono: ,Zasieg sieci ogolnopolskiej Radia Maryja powinien by¢ zgodny z zapi-
sem Koncesji nr 6 z 23 czerwca 1994 roku, to jest 80% pokrycia powierzchni
kraju programem monofonicznym, co oznacza objecie zasiegiem ok. 90% ludno-
§ci”!!. Pod koniec listopada 1999 r. Krajowa Rada otrzymala od Ministra Lacz-
nosci projekt optymalizacji i aktualizacji sieci Radia Maryja, a w grudniu 1999 r.
podjeta uchwale zmieniajaca warunki techniczne sieci Radia Maryja zgodnie
z propozycjami zawartymi w tym projekcie. Zmiany dotyczyly 50 nadajnikéw.
29 lutego 2000 r. opublikowano ogloszenie o mozliwosci rozszerzenia koncesji
nadawcy ogo6lnopolskiego, co stanowilo ustawowy wymog poszerzenia zakresu
oddziatywania radia. W owym czasie katolickie radio mialo 97 stacji (85 w gor-
nym pasmie UKF) oraz wykorzystywato 6 stacji diecezjalnych (5 nadawato w gor-
nym zakresie). Kilka miesiecy pézniej Radio Maryja posiadato 122 stacje, z kto-
rych 85 nadawato w gornym pasmie UKF, a zatem uzyskato zasieg ogolnopolski.

Mimo to ok. 120 postow Akcji Wyborczej ,,Solidarnos¢” i Polskiego Stronnic-
twa Ludowego uznalo, ze Radio Maryja bylo dyskryminowane przez przewod-
niczacego Krajowej Rady Bolestawa Sulika. Wystapiono zatem o postawienie
go przed Trybunatem Stanu. W grudniu 1999 r. 24 postéw z Konfederacji Pol-
ski Niepodleglej — Ojczyzna wystapito z wnioskiem, aby Najwyzsza Izba Kontroli
skontrolowata Krajowa Rade i stwierdzita, dlaczego ta nie realizuje warunkow
koncesji. Pomyst ten poparly wszystkie kluby parlamentarne!?. Jak latwo mozna
byto sie domysli¢, NIK, zdominowana przez dziataczy PSL, w znacznej mierze po-
twierdzila te zarzuty.

7  Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z rocznej dziatalnosci, Warszawa 1994, s. 29.
8 Sprawozdanie Krajowej Rady..., Warszawa 1995, s. 31.

9 Sprawozdanie Krajowej Rady..., Warszawa 1998, s. 35.

10 Sprawozdanie Krajowej Rady..., Warszawa 2000, s. 28

11 Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji, Warszawa 2000, s. 7-8.

12 ,Gazeta Wyborcza”, 15.12.1999 i ,Rzeczpospolita”, 15.12.1999.



44 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuty

W styczniu 2001 r. Sejm przyjal bezprecedensowa uchwale sygnowana
przez 150 postow, ktorzy domagali sie, by podczas procesu rekoncesjonowania
uwzgledniono interesy Radia Maryja. W kwietniu tego samego roku Sejm RP za-
zadat z kolei od Krajowej Rady ,,wszelkich dziatan w celu niezwlocznego usunie-
cia nieréwnej pozycji w stosunku do pozostalych nadawcow ogédlnopolskich”.
Zdaniem jednej z inicjatorek sejmowej uchwaly Radio Maryja bylto dyskrymino-
wane, bowiem inni prywatni nadawcy mieli po 40 nadajnikéw wiecej'®. Trudno
jest jednoznacznie stwierdzi¢, czy dzialania te mialy jakis wplyw na ostateczne
decyzje Krajowej Rady, ktora to przyznata Radiu Maryja koncesje ogolnopolska
na kolejnych 10 lat.

Od pazdziernika 1994 r. Radio Maryja nadawalo swoéj program na obszar
Ameryki Pétnocnej i Srodkowej za posrednictwem satelity Galaxy. W lipcu
1995 r. rozglosnia rozpoczeta proby z przekazem sygnatu za posrednictwem sa-
telity Hot Bird na obszar calej Europy. W sierpniu 1995 r. uruchomiono prébny
program nadawany na falach kroétkich emitowany dla Polakéw na Wschodzie —
od Litwy, Bialorusi i Ukrainy po Kazachstan!®. Od 1998 r. sygnal radia emito-
wany jest tez w Internecie.

Radiem Maryja kierowali redemptorysci: Tadeusz Rydzyk, Jan Mikruta
(wszedl w sktad redakcji w 1993 r.), Piotr Andrukiewicz (1994), Wiestaw Majew-
ski (1995), Henryk Zienkiewicz (1995). Przez redakcje przewineli sie tez inni re-
prezentanci tego zgromadzenia: Robert Jasiak, Grzegorz Moj, Jan Krél i Jacek
Cydzik. W Radiu Maryja pracowaly nadto siostry zakonne: Urszula Piekarska
ze Zgromadzenia ss. Milosierdzia sw. Wincentego a Paulo, Agnieszka Wgjt, Beata
Rudzinska i Elekta Zolnierowicz — wszystkie ze Zgromadzenia ss. Nazaretanek.
Na zasadach spotecznych w centrali torunskiej zatrudnionych byto 200 oséb
oraz 400 wspoélpracownikow, obshugujacych m.in. 600 biur i klubéow radia funk-
cjonujacych w catym kraju'®.

W latach 90. nad jakoscia audycji emitowanych przez Radio Maryja czuwata
Rada Programowa, w sktad ktorej wchodzili m.in.: Alicja Grzeskowiak, Krystyna
Czuba, Antoni Zieba, Piotr Jaroszynski, Janusz Kawecki, Kazimierz Kapera, Jan
Maria Jackowski'®.

Zapisy koncesyjne zobligowaly Radio Maryja do nadawania nastepujacych
blokéw programowych: stownych audycji religijnych — 20% czasu emisji, audy-
cji muzycznych — 15%, audycji informacyjnych i przegladow prasy — 3,5%, audy-
cji literackich — 2,5%, audycji oswiatowych — 1,5% i reportazy — 1% czasu emisji.

Program radia oparty byl na modlitwie, katechezie i kontakcie ze stucha-
czami. Radio Maryja, jako jedyna z niewielu katolickich rozglosni radiowych
na Swiecie, emituje wspoélne modlitwy oséb przebywajacych w studio i stucha-
czy. W programie ramowym radia znajduja sie modlitwy rézancowe, nowenny,
koronki, medytacje i transmisje mszy sw. W kazdy poniedziatek Radio Ma-
ryja odwiedza jedna z polskich parafii, skad program nadawany jest na zywo.
Radio transmituje ponadto wszelkie uroczystosci koscielne zaréowno z kraju, jak
i zagranicy.

13 Depesza PAP cyt. za: ,Rzeczpospolita”, 27.04.2001.

14 Historia Radia Maryja, www. radiomaryja.pl, dane z marca 2000.
15 ,Niedziela” nr 1 z 1997, s. 18.

16 Tamze, s. 7.



Tomasz Mielczarek Od medialnego koncernu do partii politycznej 45

Publicystyka spoteczna bazowala przede wszystkim na studyjnych dysku-
sjach, wzbogacanych telefonami od stuchaczy (Rozmowy niedokoriczone). Radio
propagowalo katolicyzm ludowy o orientacji narodowej. Walczyto z liberalizmem
i konsumpcyjnym stylem zycia, wltasciwym wysoko rozwinietym spolteczenstwom
Zachodu. Swej anteny chetnie udzielalo politykom reprezentujacym prawg czesc
polskiej sceny politycznej. Dla przykladu podamy, ze w 1999 roku Radio Ma-
ryja wyemitowato 8760 godzin programu. Strukture gatunkowa tych programow
przedstawia tabela 1.

Tabela 1. Struktura gatunkowa programéw nadanych w Radiu Maryja

Rodzaje audyc;ji Radio Maryja Polskie stacje radiowe tacznie
% rocznego czasu emisji
Informacyjne 8 11
Publicystyczne 21 12
Edukacyjno-poradnicze 6 3
Sportowe 0,8 1
Religijne 26 9
Rozrywkowe 0 3
Konkursy 0,3 1
Muzyka w programie 30 53
Audycje dla dzieci i mtodziezy 4,5 1,5
Reklama 0 4,3
Autopromocja 3 1,4
Inne audycje 1 0,7
Roczna liczba godzin nadanego programu 8760 26 280

Zrédto:  Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji,
Warszawa 2000, s. 57

Wedlug oceny Krajowej Rady cecha charakterystyczna audycji publicystycz-
nych Radia Maryja bylo okazywanie szczegolnej serdecznosci wszelkim Ssrodo-
wiskom wyrazajacym niezadowolenie wobec decyzji witadz: rolnikom, hutnikom,
pracownikom stuzby zdrowia. Radio wiele czasu udzielalo reprezentantom partii
prawicowych. Doborem politykow kierowaly osobiste sympatie o. Rydzyka, a nie
wzgledy polityczne!”.

Tresci programowe upowszechniane przez Radio Maryja rodzily ogromne
kontrowersje, a radykalna postawa radia wzbudzata niekiedy zaklopotanie Epi-
skopatu. Dal temu wyraz m.in. bp Tadeusz Pieronek, ktory miat ,sporo pretensji
co do formy Radia Maryja — zwlaszcza jego jezyka czasem niechrzescijanskiego
i nieuczciwego”!®. Episkopat wydatl zas oSwiadczenie, w ktorym stwierdzit m.in.,
iz ,Niektore media katolickie, np. Radio Maryja, staly sie, niestety, narzedziem

17 Raport Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z monitoringu Radia Maryja na podstawie programu
nadawanego od 27.02.2003 do 12.03.2003, www.Krritv.gov, maj 2004.
18 Cyt. za: Skrytykowana Maryja, ,Gazeta Wyborcza”, 25.01.1995.



46 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuty

rozpowszechniania nieprawdy, a czasem nawet pomoéwien dotyczacych kandy-
datéw [na urzad prezydenta]’!®. Zaznaczano jednak przy tym, ze biskupi solida-
ryzuja sie z radiem, a doszukiwanie sie konfliktu pomiedzy katolicka rozglosnig
a Episkopatem bylo ,bezpodstawnym pomowieniem”2°.

Kilka miesiecy pozniej Radio Maryja stalo sie kolejny raz przedmiotem ana-
lizy Konferencji Episkopatu. Bp Pieronek podkreslil, ze fakt wzywania o. Ry-
dzyka do prokuratury nie moze by¢ odczytywany jako forma przesladowania
Kosciota. Prymas Polski kard. Jozef Glemp wezwal z kolei prowincjata redemp-
torystow do wiekszej opieki nad radiem?'. Gdy wezwania te pozostaly bez echa,
w 1996 r. powotano Zespét Biskupow Duszpasterskiej Troski o Radio Maryja??,
a 14 sierpnia 2002 r. prymas wydat dekret zakazujacy dziatalnosci parafialnym
biurom Radia Maryja bez zgody wlasciwego biskupa.

Gdy w poczatkach 2006 r. media kierowane przez o. Rydzyka otwarcie za-
czely wspierac rzad firmowany przez Prawo i Sprawiedliwos¢, Episkopat ponow-
nie wyrazil swa dezaprobate. W liscie z 7 lutego 2006 r., skierowanym do pro-
wincjata redemptorystow o. Zdzistawa Klafki, przewodniczacy Episkopatu abp
Jozef Michalik stwierdzil m.in., ze angazowanie sie Radia Maryja i Telewizji
Trwam w codzienng dziatalnos¢ polityczna sprawia, ze ,,Kosciol jest postrzegany
jako strona jednoznacznie popierajaca jedna partie politycznag”. W zwigzku z tym
Prezydium Episkopatu oczekiwalo na doprowadzenie do sytuacji, w ktérej media
te ,zaczna w pelni respektowac wskazania katolickiej nauki spotecznej”?3. Opinie
te raz jeszcze powtorzyl nuncjusz apostolski abp. Jozef Kowalczyk w liscie skie-
rowanym do polskiego Episkopatu z 3 kwietnia 2006 r.?*.

Miesiac p6zniej doszto do spotkania biskupéw tworzacych Zespét Duszpa-
sterskiej Troski o Radio Maryja z rada zgromadzenia redemptorystow. Zakon-
nicy przedstawili zaktualizowany statut radia. Powolano tez nowa Rade Pro-
gramowag Radia Maryja. Skladala sie¢ ona z czterech redemptorystow i czterech
reprezentantéw Episkopatu. Kierowal nig ks. prof. Wactaw Depo. Ustalono po-
nadto, ze dzialajace w diecezjach Rodziny Radia Maryja otrzymaja statut i ko-
Scielnych asystentoéw reprezentujacych lokalnych biskupow.

Nieco wczesniej Prymas zarzucil Radiu Maryja rozbijanie jednosci Kosciota,
a nuncjusz apostolski abp. Jézef Kowalczyk przypomnial, ze duchowni i zakon-
nicy musza miec¢ zgode biskupow na angazowanie sie w zycie publiczne. Przy
tej okazji byty dyrektor katolickiej sieci radiowej ,,Puls” stwierdzil: ,Dlatego tez
dzis chyba nikt nie moze miec ztudzen, ze brak gotowosci do poddania sie decy-
zjom episkopatu ze strony ojca Rydzyka czy jego koscielnych przetozonych be-

19 Jurek broni Radia Maryja, tamze, 3.11.1995.

20 Biskup Pieronek o Radiu Maryja, tamze, 3.04.1995.

21 Szerzej na ten temat w: M. Habryn, Polskie media katolickie 1989 — 1999. Radiofonia, telewizja,
agencja informacyjna, Internet, ,Zeszyty Prasoznawcze” 1999, nr 3-4, s. 135-136.

22 Przewodniczacym Rady zostal, tonujacy wszelkie ataki na radio, abp. Stanistaw Wielgus. Radio
Maryja wspieralo jego kandydature na funkcje metropolity warszawskiego. Gdy w dramatycznych
okoliczno$ciach zrezygnowat z nominacji, media o Rydzyka sugerowaly, ze byl to spisek niekto-
rych dziennikarzy i IPN. Pusty fotel arcybiskupa, ,Gazeta Wyborcza” 6.07.2007.

23 wiara.pl, luty 2006.

24 Tekst tego listu m.in. w: ,Gazeta Wyborcza”, 7.04.2006.



Tomasz Mielczarek Od medialnego koncernu do partii politycznej 47

dzie oznaczal w perspektywie po prostu zmiane dyrektora rozgto$ni”?°. Podobne
opinie wyrazili jezuita Dominik Ciotek i bp Tadeusz Pieronek?®.

Jak zatem latwo zauwazyé¢, hierarchia koscielna wyrazata wobec radia
rozne opinie. Zastrzezenia zglaszali, oprécz juz wspomnianych, kardynat Sta-
nislaw Dziwisz i arcybiskup Kazimierz Nycz. Radia bronili zas biskupi: Stani-
slaw Napierala, Antoni Dybicz, Stawoj Leszek Gl6dz?’. Wydaje sie, ze najbar-
dziej miarodajne w tej kwestii bylo stanowisko przewodniczacego Episkopatu
arcybiskupa Jozefa Michalika. Stwierdzit on, ze radio moze dbac o swa eklezjal-
nos¢ poprzez ,poglebianie i stosowanie nauki Kosciota, ale takze gltebszy kon-
takt z Episkopatem?®.

Krytycznie do Radia Maryja odnosita si¢ Krajowa Rada. Jej zastrzezenia
wzbudzalo zwlaszcza zaangazowanie radia w wyborcza kampanie prezydencka.
Czlonek Krajowej Rady Andrzej Zarebski stwierdzil, ze ,Radio wlacza sie w akcje
stricte polityczna poprzez glosy shuchaczy, informacje prowadzacych i bezposred-
nie zaangazowanie struktur terenowych rozgtosni, a ta dzialalnos¢ narusza kon-
cesje, ktora ma charakter spoteczno-religijny”?°. W odpowiedzi na postepowanie
wyjasniajace wszczete przez Krajowa Rade rzecznik rozglosni o. Mikruta stwier-
dzil, ze ,radio nie prowadzi zadnej dziatalnosci politycznej przeciwko panu Alek-
sandrowi Kwasniewskiemu”. Jedynie na prosbe wtadz ,Solidarnosci” oglaszano,
gdzie mozna zdoby¢ informacje dotyczace skladania protestéw wyborczych?®°.

Niezbyt przychylne oceny dziatalnosci katolickiego radia byly natomiast zde-
cydowanie odrzucane przez Marka Jurka, pelniacego w koncu 1995 r. funkcje
przewodniczacego Krajowej Rady®!. W obronie Radia Maryja wystapily sSrodowi-
ska katolickie, publikujac stosowne oSwiadczenie na tamach ,Stowa — Dziennika
Katolickiego™2. W podobnym tonie utrzymane byly tez teksty poswiecone Radiu
Maryja publikowane w innych pismach prawicy®®.

25 ks. Kazimierz Sowa, Rokosz Rydzyka, ,Wprost” nr 3 z 2006, s. 37.

26 Zob.: D. Ciotek SJ, Radio Maryja i paraliz KoSciota, ,Gazeta Wyborcza”, 7-8.01.2006 i bp T. Piero-
nek, Co robié z radiem Maryja, tamze, 14-15.01.2006.

27 Dziwisz: Odwotaé o. Rydzyka, ,Gazeta Wyborcza”, 4.09.2007.

28 ,Niedziela” 2007, nr 37.

29 Radiu Maryja grozi nagana, ,Gazeta Wyborcza”, 25/26.11.1995.

30 Tamze.

31 Czy Radio Maryja straci koncesje, a moze Canal Plus, ,Zycie Warszawy”, 24.10.1995.

32 W oswiadczeniu tym stwierdzono: ,Z ogromnym niepokojem obserwujemy ponownie nasilajaca
sie w ostatnich dniach nagonke na Radio Maryja, préby ograniczenia swobody wypowiedzi na fa-
lach tego radia. Radio Maryja spelnia ogromna role w obronie wartosci chrzescijanskich i patrio-
tyzmu, w informowaniu o sprawach swiadomie przemilczanych w wiekszosci wplywowych me-
diow, w ksztaltowaniu rzetelnych postaw obywatelskich. Dzieki swym dotychczasowym dziata-
niom Radio Maryja byto pierwsza rozglosnia radiowa, ktéra przelamata monopol postkomuni-
stycznych srodkow przekazu w eterze. Dzigki obiektywizmowi przekazywanych informacji i ak-
tywnemu udziatowi stuchaczy Radio Maryja stato sie najwazniejszym, najszerzej docierajacym
srodkiem spotecznego komunikowania. W atakach na Radio Maryja widzimy pierwsza po wybo-
rach prezydenckich, szczegélnie niebezpieczng probe ograniczenia swobody dzialania niezalez-
nych srodkéw przekazu i zamach na wolnos¢ stowa. Apelujemy o pelna solidarnosé wszystkich
Srodowisk chrzescijanskich i patriotycznych z Radiem Maryja jako prawdziwa ostoja wiary i pol-
skosci”.

33 Por. m.in.: J. Bielawski, ,Radio Maryja” — o. Tadeusz Rydzyk — katolicyzm w Polsce, ,Przeglad
Wszechpolski” nr 11-12 z 1998; A.T. Pietraszek, Widziatam szczesliwych Polakéw, ,Powsciagli-
wos¢ i Praca” nr 2 z 1999. Te i inne teksty zawierajace wysokie oceny rozgtosni mozna byto odna-
lez¢ na internetowej witrynie Radia Maryja.



48 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuty

Procz typowej dla radia dziatalnosci programowej stacja o. Rydzka podej-
mowata przedsiewziecia organizatorskie. Kazdego roku wiosna wyruszata piel-
grzymka do Rzymu. Zazwyczaj liczy ona od 5 do 10 tys. uczestnikow. W 1994 r.
odbyla sie pierwsza pielgrzymka jasnogoérska. Uczestniczylo w niej ok. 15 tys.
osob. W kolejnych latach w pielgrzymkach jasnogoérskich brato zwykle udzial
ok. 200 tys. osob.

Podczas jasnogorskiej pielgrzymki z 1999 r. wystosowano w imieniu 400 tys.
czlonkoéw Rodziny Polskiej telegram do Jana Pawtla II. Podczas uroczystosci abp.
Kazimierz Majdanski w stosownej homilii stwierdzil m.in.: ,Radio Maryja, stuzac
prawdzie w zafalszowanym Swiecie, spelnia wielka misje, dlatego przez wielka
rzesze ludzi jest bltogostawione, ale bywa inaczej — jest tez krytykowane. Radio,
stuzac prawdzie, przeciwstawia sie bozkom czasu: kultowi pieniadza, relatywi-
zmowi moralnemu, falszywie rozumianej wolnosci, cywilizacji Smierci, wyprze-
dazy polskiej ziemi. Przeciwstawia sie wojujacemu ateizmowi”. Wsrod oficjal-
nych gosci pielgrzymki byli: wicemarszalek Sejmu Stanistaw Zajac, Jan Maria
Jackowski, Jan Lopuszanski, lider Rodziny Polskiej Piotr Jaroszynski oraz dwaj
czlonkowie Krajowej Rady: Marek Jurek i Jan Szafraniec. Z okazji pielgrzymki
wydrukowano 200 tys. egz. ,Naszego Dzielnika”, ktéry wsrod pielgrzymow kol-
portowat m.in. redaktor naczelny tego pisma Artur Gorski®*.

Podobny, zorganizowany charakter miaty obchody rocznic utworzenia radia.
Procz kilku tysiecy pielgrzymow przybywajacych do Torunia, w uroczystosciach
tych brato takze udziat od 30 do 50 parlamentarzystéw. W 1999 r. w towarzy-
szacym obchodom seminarium poswieconym mediom wzieli udzial: red. ks. Ire-
neusz Skubis, Krystyna Czuba, Jan Maria Jackowski, Marek Jurek, red. Ewa
Polak-Paltkiewicz i dr Antoni Zieba. W imprezie artystycznej wystapili natomiast
aktorzy: Marek Pratat, Halina Labonarska, Piotr Bajor i Jerzy Zydkiewicz oraz
orkiestra Wojska Polskiego.

Niektore przedsiewziecia organizatorskie o. T. Rydzyka mialy staty charakter.
W 1993 r. powotano Rodzine Radia Maryja — zespoly modlitewne, ktore, jak infor-
mowano, liczyly ok. 400 tys. cztonkéw, a docelowo mialy dziata¢ w kazdej polskiej
parafii katolickiej. W maju 1996 r. Rodzina Radia Maryja przeprowadzita cykl spo-
tkan pod hastem ,,... a to Polska wlasnie...”. Celem tych spotkan bylo ,rozbudze-
nie w uczestnikach poczucia odpowiedzialnosci za dziedzictwo, ktoremu na imie
Polska™®. Rodzina Radia Maryja goscita kolejno w Zakopanem, Lodzi, Piekarach
Slaskich i Gdyni. W dniach 20-22 pazdziernika 1996 r. na zaproszenie Radia Ma-
ryja przybyl do Polski Bernard Nathanson, tworca programu aborcyjnego w Sta-
nach Zjednoczonych, ktory pozniej cale zycie poswiecit obronie dzieci nienaro-
dzonych. Pod koniec listopada tego roku w czasie sejmowych i senackich debat
odbyly sie w Warszawie marsze zycia w obronie dzieci nienarodzonych. W manife-
stacjach tych wzielo udzial ponad 120 tysiecy ludzi. Trzy miliony Polakéw wystalo
do parlamentu RP swoje protesty przeciw legalizacji aborcji.

Z inicjatywy o. Rydzyka powstaly trzy fundacje: Lux Veritatis, Nasza Przy-
szlos¢ i Servire Veritati. Lux Veritatis jest wlascicielem Wyzszej Szkoly Spolecz-
nej i Medialnej oraz koncesji telewizji Trwam. Druga fundacja posiada szkotle
w Szczecinku, wydaje miesiecznik ,Rodzina Radia Maryja”, ksiazki (np. swego ro-

34 Pigé minut dla zbawienia, ,Rzeczpospolita”, 13.07.1998.
35 Historia Radia Maryja, www. radiomaryja.pl.



Tomasz Mielczarek Od medialnego koncernu do partii politycznej 49

dzaju dokumentacja zmagan o zycie nienarodzonych ,Gloscie Ewangelie Zycia”),
kasety audio — video i Kalendarz Rodziny Radia Maryja. Przy trzeciej fundacji
dziata Instytut Edukacji Narodowe;j.

W 1997 r. powstaly przy radiu Podworkowe Kota Rézancowe Dzieci, kto-
rych zalozycielka byla niepelnosprawna dziewczynka Magdalena Buczek. Orga-
nizacja ta liczy ok. 4 tys. czlonkow?®. Ponadto przy rozglosni dziataja Parafialne
Biura Przyjaciot Radia Maryja oraz Mlodziezowe Kota Przyjaciét Radia Maryja.

W wyborach parlamentarnych osoby wspierane przez radio, nawet znajdu-
jac sie na ostatnich miejscach list, zyskiwaly mandaty poselskie. Byli to m.in.:
Jan Lopuszanski, Maria Smereczynska, Halina Nowina-Konopczyna, Jan Maria
Jackowski. Postowie ci, wraz z Mariuszem Olszewskim, wyszli z Akcji Wybor-
czej ,Solidarnosc” i utworzyli Nasze Kolto, nawiazujace swa nazwa do ,Naszego
Dziennika”.

12 marca 1997 r. zostal powotany Spoteczny Komitet Ratowania Stoczni
Gdanskiej i Przemystu Okretowego. W jego sktad weszli: bp. Edward Fran-
kowski, o. Tadeusz Rydzyk, o. prof. Mieczystaw Albert Krapiec, o. Jozef Krok,
senator Jadwiga Stokarska, Jerzy Doerffer, prof. dr hab. Jacek Trznadel,
prof. dr hab. Adam Biela, prof. dr hab. Piotr Jaroszynski, kpt. z. w. Bolestaw
Hutyra, mgr inz. Jan Hyzy, dr inz. Feliks Bronistaw Pieczka, mgr inz. Edward
Roeding oraz kpt. z. w. inz. Zbigniew Sulatycki. Komitet ten wezwal Polakoéw
do zbiorki pieniedzy i swiadectw udzialowych Narodowych Funduszy Inwesty-
cyjnych w celu ratowania Stoczni Gdanskiej. Wielkosci zebranej kwoty nie ujaw-
niono, ale pierwotnie szacowano, iz przekroczyta ona 5 mln z#*’. Blisko dziesie¢
lat p6zniej okazalo sie, ze zebrane srodki mogly wynies¢ nawet kilkadziesiat mi-
lionéw ztotych i nigdy nie trafity do stoczni gdanskiej. Czes¢ z nich utracono
wskutek nietrafionych inwestycji gietdowych, inne przeznaczono na rozwo6j ma-
terialnej infrastruktury Radia Maryja3®.

Komitet organizowal ponadto réznorodne konferencje prasowe: ,Na ratunek
Stoczni Gdanskiej — przeciw piatemu rozbiorowi Polski” — 25 marca 1997; ,Dzi-
siejsze Westerplatte” — 22 kwietnia 1997: ,Tajemnice Stoczni Gdanskiej” — 7 li-
stopada 1997 r.

Ogo6lnopolski Sztab Pomocy Powodzianom powstat 9 lipca 1997 roku. Plan
dziatania Sztabu zakladal nie tylko jednorazowa pomoc w postaci dostarcze-
nia naplywajacych do niego darow, ale rowniez dtugotrwata opieke nad powo-
dzianami, polegajaca miedzy innymi na osuszaniu zniszczonych budynkow
mieszkalnych.

Instytut Edukacji Narodowej postawit sobie za cel ,pelnienie postugi mysle-
nia”. Instytut podejmowatl tematy z roznych dziedzin wiedzy, np. zorganizowal
prelekcje: ,Propedeutyka filozofii, Etyka klasyczna, Historia Polski, Retoryka,
Antropologia, Elementy ekonomii, Filozofia polityki — panstwa — prawa — ustroju,
Elementy teologii katolickiej i historii Kosciota, Elementy teorii wychowania,
Media — tresci i sposoby oddzialywania, Sztuka dawna a sztuka wspolczesna”.

Nowszym przedsiewzieciem w zakresie edukacji byta Wyzsza Szkota Kultury
Spotecznej i Medialnej. Poczatkowo szkota ksztalcita licencjatow dziennikar-

36 D. Frelichowska, Ojcowie Redemptorysci..., s. 98.

37 P. Adamowicz, Losy cegielek i subkonta Radia Maryja, ,Rzeczpospolita”, 29-30.05.1999.

38 M. Kowalski, P. Gtuchowski, Przyboczny Rydzyka stracit na gietdzie miliony, ,Gazeta Wyborcza”,
8-9.04.2006 oraz ,Gazeta Wyborcza” numery z 10-12 kwietnia 2006.



50 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuty

stwa, pozniej zas pojawily sie takie kierunki, jak: informatyka, kulturoznawstwo
i politologia (od 2006 r. na poziomie magisterskim). Kandydaci na studentow re-
komendowani byli przez parafie. Odbywali praktyki zawodowe w mediach o. Ry-
dzyka, biurach poselskich postow LPR, a gdy wtadze przejeto Prawo i Sprawiedli-
wos¢ — takze w agendach rzadowych®°.

Stowarzyszenie Rodzina Polska powstalo wiosna 1998 r. z mysla o wybo-
rach samorzadowych. Jego prezesem byt Piotr Jaroszynski, prawicowy publicy-
sta i komentator Radia Maryja, prowadzacy audycje z cyklu ,Myslac Ojczyzna”.
Jaroszynski tak oto okreslil cele swej organizacji: ,Stowarzyszenie chce pomoc
w samoorganizowaniu sie Polakow w obronie praw czlowieka jako osoby, praw
rodziny jako naturalnego Srodowiska poczecia, narodzin i wychowania czlo-
wieka, praw Narodu do wlasnej kultury i niepodlegtego panstwa, praw ludzi wie-
rzacych do publicznego uczestniczenia w zyciu zywego Kosciota katolickiego.
A prawa te dawniej niszczyt komunizm, dzi§ w sposob bardziej wyrafinowany
niszczy eurosocjalizm”?. Stowarzyszenie to odegrato wazna role w wyborach sa-
morzadowych, wprowadzajac do rad gminnych i miejskich wielu swych przed-
stawicieli. Zrodzila sie tez inicjatywa, by te rozproszone przedsiewziecia zjedno-
czyC w partie polityczng pn. Porozumienie Polskie*!.

Podczas parlamentarnej kampanii wyborczej z 2005 r. Radio Maryja pa-
tronowato Prawu i Sprawiedliwosci, Lidze Polskich Rodzin oraz Ruchowi Pa-
triotycznemu Antoniego Macierewicza. We wrzesniu 2005 r. o. Rydzyk zgroma-
dzil na Jasnej Gorze swych najwierniejszych stronnikéw. Zalecal im glosowanie
na wskazane partie po to, by ,zatopi¢ Platforme Obywatelska™?.

Na efekty tych dzialan nie trzeba bylo dlugo czekaé. Rzad wyloniony przez
PiS uznal media o. Rydzyka za swe wlasne. Premier i jego ministrowie wszelkie
wazniejsze decyzje oglaszali najpierw w Telewizji Trwam lub w Radiu Maryja,
a dopiero pézniej informowali o nich inne media. W lutym 2006 r. doszlo do sy-
tuacji, ktora wczesniej nie miata miejsca w Polsce po 1989 r. Media o. Rydzyka
jako jedyne zostaly zaproszone do relacjonowania uroczystosci podpisania poro-
zumienia politycznego pomiedzy PiS, LPR i ,Samoobrong”. Cho¢ pozostali dzien-
nikarze oprotestowali fakt tej swoistej cenzury, to ich wystapienia na niewiele sie
zdaly. Torunskie media jesienig 2005 r., moca niemalze administracyjnych de-
cyzji, uzyskaty uprzywilejowana pozycije.

Sytuacja ta ulegla diametralnej zmianie w 2007 r., gdy wladza przeszita
w rece przedstawicieli Platformy Obywatelskiej. Media o. Rydzyka zajely wobec
nowego rzadu zdecydowanie negatywne stanowisko. Na antenie radia chetnie
udzielano glosu jedynie postom PiS: Annie Sobeckiej, Gabrieli Mastowskiej, Kry-
stynie Grabickiej, Bogustawowi Kowalskiemu, Antoniemu Macierewiczowi, Ar-
turowi Gorskiemu, Stanistawowi Szwedowi czy tez Tadeuszowi Cymanskiemu
i Jackowi Kurskiemu®.

Jedna z form organizacyjnej aktywnosci Radia Maryja bylo wywieranie sta-
tej presji na Krajowa Rade. Od 1994 r., tj. od momentu nadania stacji koncesji,
Krajowa Rada zasypywana byla lawinag réoznorodnych petycji i protestéw doty-

39 R. Socha, Rydzkarnci, ,Polityka” 2007, nr 34.

40 P. Gluchowski, Jak w rodzinie, ,Gazeta Wyborcza”, 3-4.10.1998, s. 14-15.
41 L. Zalewska, Partia Maryja, ,Rzeczpospolita” z 7.10.1999.

42 ,Gazeta Wyborcza”, 19.09.2005.

43 J. Paradowska, Partia Radia Maryja?, ,Polityka” 2008, nr 15.



Tomasz Mielczarek Od medialnego koncernu do partii politycznej 51

czacych Radia. Jak juz wiemy, w 1994 r. ok. jednego miliona stuchaczy ,Maryi”
domagato sie przyznania stacji koncesji. W kolejnych latach walczono o przy-
znanie nowych czestotliwosci. Np. w 1997 r. z terenu Slaska wystano ponad 400
petycji zbiorowych, sygnowanych przez 16 tys. oséb, a w 1999 r. 26 tys. os6b
zazadalo przyznania stacji nowych czestotliwosci w tzw. géornym pasmie UKF*.
Zabiegom tym towarzyszyla stosowna pielgrzymka jasnogoérska zorganizowana
7 pazdziernika 1999 r. Przedsiewziecie to popart lider ,Solidarnosci” z Ursusa
Zygmunt Wrzodak. ,Dawno juz straciliSmy nadzieje, ze nasze oczekiwania spelni
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji” — mowit do pielgrzymoéw Ryszard Bender,
jeden z zatozycieli Komitetu SOS dla Radia Maryja.

Krajowa Rada starala sie nie poddawac presji i organizowata coroczne spo-
tkania z kierownictwem radia, podczas ktorych dyskutowano o wszelkich pro-
blemach nadawcy. Co ciekawe, relacje z tych spotkan Radio Maryja przekazy-
walo na swej antenie*®.

Przedsiewziecia Radia Maryja przybieraja niekiedy wymiar personalnych
atakow. W 1995 r. ich przedmiotem byt nie tylko Aleksander Kwasniewski,
ale tez Hanna Grokiewicz—-Waltz, na antenie Radia Maryja nazwana ,masonkag
i Zydowka”. Potem za$ wszystkich kontrkandydatéw Lecha Walesy oskarzono
o wspolprace ze Shuzba Bezpieczenstwa. Po wyborach radio nawotywalo stucha-
czy, aby sktadali do sadow wnioski o uniewaznienie wyboréw prezydenckich, bo-
wiem Aleksander Kwasniewski podal podczas kampanii wyborczej falszywe dane.

Podczas debaty nad ustawg aborcyjna postow glosujacych za mozliwosciag
przerywania ciazy o. Rydzyk poréwnal do prostytutek, ktorym golono glowy
za kontakty z Niemcami. W listopadzie 1997 r. prokuratura torunska oskarzyta
o. Rydzyka o 1zenie najwyzszych organéw panstwa. Redemptorysta nie stawial
sie na przeshuchania do prokuratury. Po reprymendzie biskupéw i Prymasa,
ktory stwierdzil, ze byt ,upokorzony pycha” ksiedza, udat sie on na przeshucha-
nie w towarzystwie jednego z lideréw ZChN, posta Jana Lopuszanskiego i 6wcze-
snego prezesa Mtodziezy Wszechpolskiej Romana Giertycha.

Cho¢ sad, rozpatrujac sprawe Izenia organéw panstwa, umorzyt ja za wzgledu
na niska szkodliwos¢ spoleczng czynu, to i tak nie zadowolito to o. Rydzyka.
W styczniu 1998 r. wystapil on do prokuratury gdanskiej z doniesieniem na pro-
kurature torunska, iz ta przekroczyta swe uprawnienia i poddata go szykanom.
Wniosek ten poparto 135 tys. osob?e.

W zwiazku z emisja w programie Radia Maryja 13 stycznia 2000 roku wypo-
wiedzi prof. Ryszarda Bendera dotyczacej obozu zagtady w Oswiecimiu, Senat
Akademicki KUL przyjal uchwate o skierowaniu sprawy na droge postepowa-
nia dyscyplinarnego. W uchwale podkreslono, ze wypowiedz prof. Bendera w ra-
zacy sposob naruszyta poczucie sprawiedliwosci, dotkliwie obrazajac tych, kto-
rzy w obozie oswiecimskim cierpieli i gineli oraz ich najblizszych.

Radio Maryja popadto tez w konflikt z Lechem Watesa. W poczatkach 2005 r.
udostepnito ono swa antene Krzysztofowi Wyszkowskiemu. Ten gdanski dzia-
tacz ,Solidarnosci” juz wczesniej zarzucal bylemu prezydentowi agenturalng
przesztosé. Cho¢ w sadach powszechnych przegrat kilka spraw, to jednak nadal

44 Sprawozdanie Krajowej Rady..., Warszawa 1998, s. 112.
45 Radio Maryja nagrywa, ,Gazeta Wyborcza”, 12/13.02.2000.
46 Szerzej na ten temat: ,Gazeta Wyborcza”, 1.12.1997 i ,Polityka” numery z 61 12 z 1997.



52 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuty

utrzymywat, ze Watesa wspotpracowat z komunistyczng Shuzba Bezpieczenstwa.
Laureat pokojowej nagrody Nobla upowszechnil w Internecie protestacyjny list
otwarty. ,Gazeta Wyborcza”, relacjonujac te sprawe, nadata swej koresponden-
cji tytul ,Jestescie grupa psycholi od Rydzyka”".

W kwietniu 2006 r. w Rozmowach niedokoriczonych publicysta Stanistaw
Michalkiewicz zaatakowatl polskie wladze i media za — jak to okreslit — ,syste-
matyczna tresure w tak zwanej tolerancji, w tak zwanym dialogu” polegajaca
na przyjeciu ,zydowskiego punktu widzenia” w takich sprawach jak Holocaust,
powstanie w getcie warszawskim itp. Przeciwko antysemickiej wypowiedzi zapro-
testowata Rada Etyki Mediow, a Marek Edelman napisal do marszatka Sejmu
list protestacyjny. Po wielu interwencjach pierwszy raz w dziejach radia o. Ry-
dzyk przeprosit tych wszystkich, ktérzy poczuli sie dotknieci antysemicka po-
stawa rozglosni.

Torunski redemptorysta nie szczedzil krytycznych stow nawet swym poli-
tycznych sojusznikom. W 2007 r. upowszechniono jego wypowiedz, w ktorej ob-
razal zone prezydenta RP Lecha Kaczynskiego*®. Mimo wszczecia postepowa-
nia wyjasniajacego prokuratura w wypowiedzi tej nie dopatrzyla sie znamion
przestepstwa.

O. Rydzyk znany jest tez z niekonwencjonalnego podejscia do spraw finan-
sowych. Radio finansuja sktadki shuchaczy, a jednym z hojniejszych sponsorow
jest kontrowersyjny biznesmen Jozef Kobylanski. O. Rydzyk podczas procesu
koncesyjnego pytany o zrodta finansowania radia wskazal na ofiarnos¢ stucha-
czy, na dowod czego okazal walizke pelna kosztownosci i pieniedzy.

W marcu 1996 r. prokuratura torunska wszczeta postepowanie wyjasniajace
w sprawie domniemanych przestepstw gospodarczych, podatkowych i celnych
w Radiu Maryja*. Postepowanie to umorzono rok pozniej, ujawniajac przy oka-
zji, ze w niewyjasnionych okolicznosciach z prywatnego mieszkania ukradziono
200 tys. marek niemieckich przeznaczonych na sprzet dla rozglosni. Okazato sie
przy tym, ze za granice bez stosownych zezwolen wywieziono 1 mln marek.

W poczatkach 2000 r. torunska prokuratura umorzyla z kolei postepowa-
nie przeciwko o. Rydzykowi, ktory byl obwiniony o uderzenie piesciqa w twarz
dziennikarza filmujacego go podczas wizyty u strajkujacych robotnikow ,Tor-
miesu”. Prokuratura uznatla, ze Rydzyk przybyl do zakladu jako osoba prywatna
i miat prawo do obrony koniecznej swego wizerunku, ktory podstepnie usito-
wano sfilmowac™.

Chociaz media o. Rydzyka protestowaly przeciwko wstapieniu Polski do Unii
Europejskiej, ich dyrektor nie zawahat sie o wystapienie o Srodki unijne na inwe-
stycje w instalacje geotermalna przeznaczana dla kompleksu budynkow szkoty
wyzszej w Toruniu. Dotacje te pozytywnie zaopiniowal rzad PiS, ale zostata ona
wstrzymana przez gabinet PO. W zwiazku z tym o. Rydzyk, bez stosownego ze-
zwolenia, rozpoczal publiczng zbiérke pieniedzy na to przedsiewziecie.

Wobec tych faktéw trudno jest przejS¢ obojetnie. Z jednej strony przyspa-
rzaja one Radiu Maryja wiernych i zdeterminowanych stuchaczy, z drugiej zas

47 ,Gazeta Wyborcza”, 14.02.2005.

48 Czy ojciec Rydzyk powinien przeprosié¢ paniq prezydentowa, ,,Gazeta Wyborcza” 15.03.2007.

49 Radio Maryja i prokurator, ,Gazeta Wyborcza”, 2-3.03.1996.

50 ,Polityka” nr 11 z 2000, s. 12; zob. tez: ,Gazeta Wyborcza” z 30.08.2002 i 28.11.2002 oraz ,Rzecz-
pospolita” numery 2751 276 z 2002.



Tomasz Mielczarek Od medialnego koncernu do partii politycznej 53

ulatwiaja kreowanie opinii, iz reprezentuja oni najmniej wyrobione kregi Pola-
kow, tkwigace wsrod tradycyjnych, by nie powiedzie¢, zacofanych stereotypach
religijnosci i XIX-wiecznym schemacie polskiego katolicyzmu. Pamietac trzeba
takze o zadaniach, jakie stawial przed radiem Jan Pawetl II. Podczas watykan-
skiego spotkania z radiowymi pielgrzymami stwierdzit on m.in.: ,Juz dzisiaj mo-
zemy powiedziec, ze cenny wklad Radia Maryja w dziedzinie nowej ewangelizacji
buduje rodzine Bogiem silna, wychowuje spoteczenstwo, a zwlaszcza mtode po-
kolenie do cywilizacji mitosc®'. Trzy lata pozniej papiez stwierdzit m.in.: ,Wielki

jest wkiad waszego radia w dzielo ewangelizacyjne. [...] Modlitwa i katecheza
to dwa istotne elementy, ktore wyrézniaja radio katolickie od innych rozgto-
$ni. Ciesze sig, ze sg obecne wlasnie w radiu Maryja. [...] Dziekuje Radiu Maryja

za to apostolstwo modlitwy. [...] Tak moi drodzy, wasza dziatalnosc¢ jest shuzba
Kosciotowi. Naklada na was wielka odpowiedzialnos¢ wiernej wspoélpracy z bi-
skupami w duchu koscielnej komunii, chrzescijanskiej mitosci dla wzrostu ciata
Chrystusa, jakim jest Kosciot”™2.

O popularnosci programu Radia Maryja Swiadcza sondaze socjologiczne.
Dane na temat tygodniowego zasiegu stacji zaprezentowano w tab. 2 i 3.

Tabela 2. Tygodniowy zasieg ,,RM” w latach 1994-2000

Rok Zasieg (w liczbach wzglednych)
1994 2

1995 7

1996 14

1997 16

1998 15

1999 15

2000 16

Zrédto:  Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji,
Warszawa 1997-2001

Tabela 3. Tygodniowy udziat Radia Maryja w latach 2001-2008

Rok Udziat w liczbach wzglednych
2001 3,2
2002 3,5
2003 2,2
2004 2,4
2005 2,4
2005 2,4
2006 2,0
2007 2,1
2008 2,0

Zrédto:  Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji,
Warszawa 2002-2008 i ,,Press” 2008, nr 7

51 Jan Pawet II do Rodziny Radia Maryja, ,Niedziela” nr 16 z 1994.
52 Cyt. za: ,Gazeta Wyborcza”, 18-19.10.1997, s. 18.



54 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuty

Chociaz w przytoczonych powyzej badaniach stuchalnosci operowano réz-
nymi wskaznikami, stwierdzi¢ mozna, ze Radio Maryja mialo najwieksze audy-
torium w drugiej potowie lat 90. W kolejnych latach liczba stuchaczy stopniowo
malatla, tak ze dekade pozniej Radia Maryja stuchalo niespelna 1 mln oséb. Bio-
rac pod uwage zaawansowany wiek stuchaczy, mozna przypuszczac, ze w ko-
lejnych latach bedzie ich jeszcze mniej. Ok. 70-75% shuchaczy Radia Maryja
to osoby, ktore przekroczyly 50 lat. Trzy czwarte audytorium to kobiety, a 67
jego procent to emeryci i rencisci. Warto jednak zauwazy¢, ze ok. 20%, a we-
dhug innych badan nawet 25% stuchaczy Radia Maryja nie przekroczyto 34 roku
zycia. Wyzsze wyksztalcenie miato ok. 5% audytoriums32.

O. Rydzyk, oprocz radiofonii, interesowat sie tez prasag i telewizja. W 1996 r.
podjat nieudane préby przejecia upadajacej gazety ,Stowo — Dziennik Katolicki”.
W owym czasie sprzedaz tego pisma w dni codzienne nie przekraczala 8 tys.
egz., a wydaniach sobotnio-niedzielnych 80 tys. Miesieczny deficyt pisma wyno-
sit ok. 0,4 mln zP**. Wobec powaznych klopotéw finansowych ,,Stowa” nie udato
sie jednak uratowac i dlatego dwa lata pdézniej — 29 stycznia 1998 r. Srodowi-
sko Radia Maryja rozpoczelo wydawanie ,Naszego Dziennika”. Pierwsze numery
pisma rozkolportowano w naktadzie ok. 300 tys. egz., a kolejne wychodzily w na-
kladzie wynoszacym ok. 100 tys. egz. Obecne naktady pisma i wielkos¢ jego kol-
portazu nie sa znane, cho¢ spekulowano, ze naklad przekraczal 100 tys. egz.

Pierwszym redaktorem - zalozycielem pisma byl Artur Zawisza. Nastepnie
dziennikiem kierowali kolejno: szef Klubu Zachowawczo-Monarchistycznego
Artur Gorski, doktorant KUL Tomasz Rakowski i czlonek Opus Dei Hubert Wo-
lacewicz. Od 1999 r. redaktorem ,Naszego Dziennika” jest Ewa Sotowiej. Ta uro-
dzona pod Mragowem ekonomista i absolwentka SGH, nim trafila do gazety,
przez pewien czas pracowala w Ministerstwie Przeksztalcen Wilasnosciowych;
prowadzita tez Biuro Radia Maryja. Kierowata pismem ,zelazng reka”, ingerujac
nawet w zycie prywatne cztonkéw redakcji®s.

W sktad zespotu redakcyjnego ,Naszego Dziennika” poczatkowo wchodzito
kilka os6b ze ,Stowa” (m.in. céorka Bolestawa Piseckiego — Marzanna) i ,Mysli
Polskiej” (Piotr Kolanowski, Jacek Kaminski). Pézniej jednak zdominowali go
dziatacze Mlodziezy Wszechpolskiej, NZS i duszpasterstwa akademickiego. Byla
to mlodziez wywodzaca sie z niewielkich miasteczek i wsi®®. W sktad redakcji
wchodzi ok. 40 dziennikarzy w wieku 25-30 lat.

Dziennik wydaje spotka Spes zarejestrowana w Rembertowie pod adresem
klasztoru siostr loretanek. Tam tez miesci sie redakcja pisma. Jedynym udzia-
lowcem spotki jest Ewa Solowiej, a szefem zarzadu Marcin Nowina-Konopka (syn
bylej posel Haliny).

Cho¢ zawartosc¢ ,Naszego Dziennika” nie byla poddawana szerszym analizom
prasoznawczym, to nawet po wyrywkowej jego lekturze trudno pozostac¢ obojet-
nym na jezyk, jakiego uzywa to pismo. ,Nasz Dziennik” nieustannie poszukuje
wrogéw Kosciota, Polski, Radia Maryja i o. T. Rydzyka. Demaskuje roznorodne
spiski, tajnych agentéw dawnej i obecnej policji politycznej, zarzuca mniejszo-

53 Badania OBOP i AGB, cyt. za: ,Polityka” z 9.10.1999 i SMG KRC, cyt. za: ,Gazeta Wyborcza”,
29.12.1997 oraz Sprawozdanie Krajowej Rady..., Warszawa 2000, s. 64.

54 , Stowo” bez czytelnikéw, ,Gazeta Wyborcza”, 7.01.1997.

55 Jak sie pracuje w ,,Naszym Dzienniku”?, ,Gazeta Wyborcza”, 4-5.08.2007.

56 J. Ciesla, Czyj jest ,,Nasz Dziennik”, ,Polityka” 2004, nr 38.



Tomasz Mielczarek Od medialnego koncernu do partii politycznej 55

Sciom narodowym wykradanie polskiego majatku itp. Tresci te nie do konca
poddaja sie racjonalnym ocenom. Mozna zatem jedynie zacytowac arcybiskupa
Jozefa Zycimskiego, ktory podczas spotkania z kaptanami pracujacymi na ziemi
chelmskiej poréwnat te gazete do ,Stowa Powszechnego”. ,W tej wersji, ktora glo-
szono na lamach Stowa - stwierdzil arcybiskup — usitowano taczy¢ wiare w Boga
z patologia polityczna, dyktowana przez zasady obce nauczaniu Kosciota. Dzis
podobne polaczenie znajdujemy na tamach Naszego Dziennika”".

Wspominajac ,Nasz Dziennik”, wypada doda¢, ze srodowisko o. Rydzyka
w 1997 r. przejeto ,Jlustrowany Kurier Polski”®®. W epoce PRL-u ten, wydawany
w nakladzie ok. 100 tys. egz. dziennik, byl wtasnoscig Stronnictwa Demokratycz-
nego. Po 1989 r. ,Ilustrowany Kurier Polski” znalazt sie w rekach lokalnych biz-
nesmenow torunskich. Jego naklad systematycznie spadal, byl rozprowadzany
jedynie na Kujawach. ,IKP” zostat kupiony nie przez o. Rydzyka, lecz innego re-
demptoryste Stanistawa Golca. Dokonano w nim znacznych zmian zawartosci,
usunieto dodatek telewizyjny i ogloszenia towarzyskie. W sierpniu 1998 r., gdy
IKP” jako jedyny napisal, ze to ekipa TVP SA, a nie o. Rydzyk, byla winna zajscia
w ,Tormiesie”, kilkunastu dziennikarzy dziennika rozestalo do mediow oswiad-
czenie, w ktorym odcieli sie od stanowiska wtasnej redakcji. Dwa miesiace p6z-
niej redemptorysci sprzedali pismo spoétce Orbi, takze powiazanej z o. Rydzy-
kiem. Protestujacy dziennikarze otrzymali wypowiedzenia z pracy, zas autor
tekstu o zajsciach w ,Tormiesie” zostal redaktorem naczelnym pisma. Wkrotce
spotka Orbi zaprzestata placenia sktadek ZUS i pensji pracownikom. Kolejnym
wlascicielem podupadajacego dziennika zostala spotka 4 media. ,IKP” po raz
ostatni ukazat sie w styczniu 2003 r.

Innym elementem medialnego koncernu o. Rydzyka jest telewizja Trwam. Or-
ganem zalozycielskim tej telewizji jest fundacja Lux Veritatis utworzona w 1998 r.
przez trzech torunskich redemptorystow: Tadeusza Rydzyka, Jana Krola i Sta-
nislawa Kwiatkowskiego. Telewizja Trwam otrzymata koncesje w lutym 2003 r.,
a rozpoczeta swa dzialalnos¢ poét roku poédznie;.

Sygnat telewizyjny upowszechniany jest droga satelitarng oraz poprzez nie-
ktore sieci telewizji kablowej. Zestaw do odbioru tej telewizji byl rozprowadzany
poprzez Rodziny Radia Maryja. Wedlug réznych szacunkéw rozprowadzono
nie mniej niz 40 tys. takich zestawow, a sygnal telewizji Trwam moze docie-
ra¢ do ok. 200 tys. gospodarstw domowych. Z danych udostepnionych przez
Krajowa Rade wynika, ze udzial Telewizji Trwam w rynku telewizyjnym wyno-
sit 0,1%.

Telewizja o. T. Rydzyka posiada dwa studia: jedno w Warszawie i (otwarte
w koncu 2005 r.) drugie studio w Toruniu. To ostatnie jest jednym z wiekszych
w Polsce. Ma ok. 500 m kwadratowych powierzchni, a wartos¢ elektronicznego
sprzetu, jaki w nim zainstalowano, szacowano na nie mniej niz 5 mln zt. W tele-
wizji Trwam pracuje etatowo 5 osob, wspolpracuje z nig ponad 40 redemptory-
stow oraz ok. 500 wolontariuszy.

Zgodnie z wnioskiem koncesyjnym telewizja ta ma stuzy¢ ,pelnemu i auten-
tycznemu rozwojowi cztowieka poprzez uwrazliwienie w duchu wartosci chrze-

57 Cyt. za: Laczy wiare z patologiq, ,Rzeczpospolita”, 27.01.2003.
58 Szerzej na ten temat w: J. Morawski, Tajemnice ojca Rydzyka, ,Rzeczpospolita”, 26.11.2002.
59 Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji, Warszawa 2008, s. 115.



56 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuty

Scijanskich na role panstwa i rodziny oraz kwestie spoteczno-ekonomiczne i oby-
watelskie”. Program ma ponadto ,edukowac w zakresie historii i wspotczesnosci
chrzescijanstwa, wspierac ksztaltowanie wspoélczesnej Swiadomosci chrzescijan-
skiej w duchu nauczania Stolicy Apostolskiej i jednosci z Episkopatem Polski,
promowac postawy ekumeniczne i dzialania w duchu dialogu miedzyreligijnego,
ukazywacé dorobek kultury i sztuki sakralnej oraz Swieckiej, przekazywac pelne,
aktualne informacje z zycia Kosciotla w Polsce i na swiecie”. Docelowo Telewizja
Trwam ma nadawac swo6j program 18 godzin na dobe. Na jego zawartos¢ maja
skladac sie audycje religijne (30% czasu nadawania), publicystyczne (18%), mu-
zyczne (17%), informacyjne (10%). Inne gatunki nie powinny przekraczaé¢ 10%
czasu emisji.

W pierwszych miesigcach dzialalnosci telewizja Trwam nadawala program
ok. 3 godzin dziennie, a w potowie 2006 r. — 9 godzin. Poczatkowo byly to glow-
nie relacje na zywo z prac Radia Maryja, z rzadka wzbogacane innym materia-
tem filmowym®. W 2007 r. na strukture programu sktadaly sie: audycje religijne
—22,5% czasu emisji, filmy dokumentalne — 18,1%, audycje muzyczne — 13,6%,
materiaty publicystyczne — 13,3%, audycje edukacyjne i poradnicze — 11,5%
oraz serwisy informacyjne — 8%°!. Waznym elementem programu byly modli-
twy, spotkania Rodzin Radia Maryja, audiencje papieskie. Serwisy informacyjne
nadawano 5 razy na dobe. Sztandarowa pozycja publicystyczna byly Rozmowy
niedokoriczone®?.

Ostatnim przedsiewzieciem medialnym o. Rydzyka byto uruchomienie w po-
czatkach 2006 r. portalu internetowego Radia Maryja. Cho¢ internetowa strona
radia istniata juz od kilku lat, to dopiero w ostatnim czasie nadano jej nowo-
czesny wyglad i wzbogacono zamieszczane na niej informacje. Portal Radia Ma-
ryja podzielono na dzialy: aktualnosci dnia, artykuly, rozmowy niedokonczone,
transmisje, porady ekologiczne, katechezy i dzial poswiecony Janowi Pawtowi II.
Portal, chociaz nowoczesny, jest tatwy w obshudze. Moga z niego korzystac za-
rowno wprawni internauci, jak i osoby, ktore z tym medium nie mialy wczesniej
kontaktu.

Podsumowujac powyzsze rozwazania, mozna stwierdzi¢, ze na polskim roz-
proszonym, a zarazem zdominowanym przez zachodnie koncerny rynku medial-
nym koncern Radia Maryja jest swoistym ewenementem. Cho¢ podstawowym
przedsiewzieciem o. Rydzyka jest Radio Maryja, zdobyt on tez przyczotki w pra-
sie i telewiz;ji.

Dziatalnos¢ koncernu o. Rydzyka znacznie przekracza ramy wlasciwe me-
diom katolickim. Przedsiewziecia medialne wspierane sa przez znaczna grupe
osob, ktore nie wyksztalcily jeszcze struktur partyjnych, ale stanowia spraw-
nie dzialajacy ruch spoteczny. Stuchacze radia nie sg juz tylko zatomizowanym
audytorium, wlasciwym innym wspoétczesnym srodkom komunikowania maso-
wego, ale zintegrowana grupa spoleczna.

Socjologiczne sondaze wykazuja, ze w obrebie wplywoéw koncernu znajduje
sie ok. 1 mln os6b. Sa to zazwyczaj niezbyt dobrze wyksztalceni ludzie, ktorzy
maja niewielkie dochody i czuja sie zagubieni w demokratyczno-wolnorynkowej

60 Szerzej o zawartosci programu telewizji Trwam z owego czasu w: K. Lubelska, Radio Trwam, ,Po-
lityka” 2006, nr 19.

61 Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji, Warszawa 2008, s. 101.

62 Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji, Warszawa 2005, s. 150.



Tomasz Mielczarek Od medialnego koncernu do partii politycznej 57

rzeczywistosci. Obecnos¢ w polskim eterze Radia Maryja dodaje im otuchy, a za-
razem stwarza poczucie wiezi grupowe;.

Publicystyczne tresci upowszechniane przez koncern dalekie sg od politycz-
nej poprawnosci. Ulokowa¢ je mozna w kregu pogladéw konserwatywnych, na-
cjonalistycznych, a niekiedy nawet ksenofobicznych. Wyplywaja one zapewne
ze spolecznego zapotrzebowania, a zarazem obrazuja sposob myslenia i postrze-
gania Swiata przez niemata grupe Polakéw.

ABSTRACT

Father Tadeusz Rydzyk’s consortium activity goes far beyond the
framework typical of catholic media. The media enterprise is sup-
ported by a large group of people, who have not established any
party structure, but they make a very effective social movement.
Listeners of the radio do not resemble individualistic audience cha-
racteristic of other means of mass communication, but they consti-
tute an integrated social group.

Sociological researches have shown that the influence of the
consortium reaches about 1 million people. These are usually pe-
ople with lower education, with low income, people who are at
a loss in democratic, free-market reality. Radio Maryja gives them
comfort and creates the feeling of social bond.

The contents which are popularised by the consortium are
far from being politically correct. They may be considered conse-
rvative, nationalistic, or even xenophobic. This is probably the an-
swer to social demand and, at the same time, it illustrates the way
of thinking and perceiving the world by a large group of Poles.

KEY WORDS: catholic media, media consortium, political party.



