
Andrzej Czarnik

Prasa hitlerowska w podbitej Europie
1938-1945
Słupskie Studia Historyczne 13, 257-278

2007



Prasa hitlerowska w podbitej Europie 1938-1945 
 
 

257

 

 
 

  ANDRZEJ CZARNIK 

AP SŁUPSK 
 
 

 
PRASA HITLEROWSKA  

W PODBITEJ EUROPIE 1938-1945
*
 

 
 
Powstanie Rzeszy Wielkoniemieckiej po anszlusie Austrii stwarzało nowe per-

spektywy dla ekspansji prasy nazistowskiej w tym kraju1. Tuż za czołgami Wehr-
machtu do Wiednia przybyła grupa działaczy hitlerowskich, mających za zadanie 
zorganizować prasę austriacką. Na czele grupy stanął Helmut Sündermann. W po-
śpiechu zaczęto przygotowywać hitlerowskie materiały propagandowe, przezna- 
czone dla redakcji wszystkich gazet austriackich (tzw. Wahlordendienst). Już po 14 
marca Sündermann polecił wydać „NS-Partei-Korrespondenz”, mającą odtąd zaopa-
trywać prasę austriacką w informację2. Dnia 18 marca 1938 r. zorganizowano  
w Wiedniu spotkanie wszystkich redaktorów naczelnych austriackich dzienników, 
na którym przekazano im instrukcję w sprawie kierunków działania w nowych wa-
runkach. Do poszczególnych okręgów Austrii wysłano dziewięciu zaufanych dzien-
nikarzy nazistowskich z Rzeszy w charakterze tzw. pełnomocników prasowych 
(Pressebeauftragte) z zadaniem czuwania nad właściwym kierunkiem propagandy 
prasowej3.  

W odniesieniu do podstawowej grupy gazet austriackich zastosowano nacisk, 
mający prowadzić do zajęcia przez nie pozycji hitlerowskich. Trzeba stwierdzić, że 
związane z tym wysiłki Amanna i Goebbelsa nie pozostały bez rezultatu. Miejscowa 
prasa, nawet ta dotąd nieprzychylna hitlerowcom, zmieniła front. Wiele dzienników, 
uchodzących przed anszlusem za niezależne, entuzjastycznie opowiedziało się za 
nowymi władzami. Ta zmiana oblicza politycznego była tak zaskakująca, że niektóre 
niemieckie dzienniki czyniły ironiczne uwagi o „szybkim nawróceniu” prasy au-
striackiej, dopóki nie otrzymały z PROMI (Reichsministerium für Volksaufklärung 

——————— 

 * Niepublikowany, wskutek ingerencji cenzury, fragment książki Prasa w Trzeciej Rzeszy. Orga-
nizacja i zakres działania, Gdańsk 1976 (przyp. red.). 

 1 Szczegóły o rozwoju prasy hitlerowskiej w Austrii przed anszlusem podaje: H. Schoper, Presse 
in Kampf. Geschichte der Presse während der Kampfjahre der NSDAP in Österreich, Brün 
1942.  

 2 Zeitungswissenschaft (dalej: Z.W.) 1938, nr 4, s. 237. 
 3 H. Sündermann, Die Grenzen fallen von der Ostmark zum Sudetenland, München 1939, s. 78. 

S Ł U P S K I E  S T U D I A  H I S T O R Y C Z N E  

Nr 13   R O K  2007 

 
A R T Y K U Ł Y 

 



Andrzej Czarnik 
 
 

 

258

und Propaganda) wyraźnej instrukcji, że ta zmiana frontu jest owocem działalności 
Goebbelsa i Amanna4.  

W stosunku do gazet wyraźnie opozycyjnych zastosowano środki podobne do 
tych, które bezpośrednio po Machtübernahme wprowadzono w Rzeszy. Pomieszcze-
nia antyfaszystowskich gazet zostały zajęte przez lokalne bojówki SA i SS. Część 
tych gazet przestała wychodzić – tak było np. w przypadku trzech gazet  
wydawanych przez Vernay Verlag. Inne zmieniały charakter – np. wiedeński „Tele-
graph am Mittag” wydano nagle jako hitlerowski „N-S Telegraph”5. Dnia 30 czerw-
ca wydano po raz ostatni dwa dzienniki wychodzące w Linzu: katolicki „Linzer  
Volksblatt” i nazistowski „Arbeitersturm”. Od 1 lipca ukazywała się w Linzu już 
tylko jedna gazeta „Die Volksstimme”, jako oficjalny organ nazistowski. Drukowa-
nie i prawa wydawnicze przejął oczywiście Parteiverlag der NSDAP, który wprowa-
dził się do pomieszczeń katolickiego wydawnictwa. W Grazu dziennik „Tagespost” 
przeszedł w posiadanie nazistów. W Innsbrucku NSDAP przejęła z początkiem lipca 
wydawnictwo Wagnersche Buchdruckerei, które od wielu lat wydawało „Innsbruk- 
-ker Nachrichten” i „Neueste Zeitung”. Zagrabione mienie przejęło NS-Gauverlag 
und Druckerei-Verlag Tirol G.m.b.H. Obie gazety ukazywały się nadal, tyle że jako 
organy hitlerowskie6. Po zmianach w miastach okręgowych proces likwidacji gazet 
objął także Wiedeń. Dnia 17 września 1938 r. przestały się ukazywać „Wiener Neue- 
ste Nachrichten” i „Deutschösterreichische Tageszeitung”7.  

Proces nazyfikacji prasy austriackiej połączono z eliminacją dziennikarzy po-
chodzenia żydowskiego, którzy stanowili stosunkowo liczną grupę. W samym 
Wiedniu np. na 174 dziennikarzy prasy codziennej 123-osobową grupę stanowili 
Żydzi, którzy – jak pisał H. Sündermann – „musieli wszyscy zostać oczywiście na-
tychmiast usunięci”8. Na rezultaty akcji nie trzeba było długo czekać. Już 2 czerwca 
1938 r. „Völkischer Beobachter” z dumą donosił: „Dzięki sprawnej akcji narodowo-
socjalistycznych dziennikarzy, przez ich bezprzykładne zaangażowanie do pracy, 
udało się absolutnie oczyścić nawet w pełni zażydzone redakcje i jednocześnie nie 
dopuścić do powstania przerwy w ukazywaniu się gazet. W miejsce augiaszowych 
stajni żydowskich knowań powstała prasa, która może być dla narodu dobrym poli-
tycznym kierownikiem”. 

Równolegle Reichsleiter Amann podjął starania zmierzające do zorganizowania 
własnych organów prasowych w Austrii. Udał się on razem z Adolfem Müllerem do 
Wiednia, by założyć tam mutację „Völkischer Beobachter”. Przygotowania trwały 
niespełna tydzień. Już wkrótce wiedeńska edycja „Völkischer Beobachter”, drukowana 
przez Müllera w zagarniętej firmie wydawniczej Waldheim-Eberle, stała się jedną  
——————— 

 4 G. Wulf, Presse und Funk im Dritten Reich, Gütersloh 1964, s. 98. Zalecenie dla prasy z 22 III 
1938 r. 

 5 W odniesieniu do niektórych gazet austriackich likwidację odłożono na jakiś czas. Np. założona 
w 1867 r. znana gazeta „Neue Freie Presse” przestała się ukazywać dopiero z końcem stycznia 
1939 r. Por. „Daily Herald” z 11 I 1939 r. i „Manchester Guardian” z 12 I 1939 r.  

 6 Z.W. 1938, nr 8, s. 520. 
 7 Z.W. 1938, nr 10, s. 642. 
 8 H. Sündermann, Die Grenzen fallen..., s. 70. 



Prasa hitlerowska w podbitej Europie 1938-1945 
 
 

259

z podstawowych części składowych nazistowskiego systemu prasowego w Austrii9. 
Wraz z rozbudową hitlerowskiego aparatu partyjnego w Austrii w każdym z siedmiu 
okręgów NSDAP zorganizowano wydawnictwo (Gau Verlag) z jedną lub kilkoma 
gazetami nazistowskimi. 

Zaledwie w ciągu miesiąca oficjalna austriacka agencja prasowa została włączo-
na do Deutsche Nachrichtenbüro. 

Decydujące dla podporządkowania prasy austriackiej stało się rozciągnięcie praw 
i zarządzeń prasowych Trzeciej Rzeszy na Austrię. Dnia 2 maja 1938 r. komisarz 
Rzeszy w Austrii Josef Bürckel, na podstawie zarządzenia Hitlera z 23 kwietnia 
1938 r., upoważnił prezydenta Izby Prasowej Rzeszy Amanna do wydawania zarzą-
dzeń „ujednolicających” austriacki system prasowy. Wydane przez Amanna cztery 
zarządzenia podporządkowywały organizacyjnie i merytorycznie dziennikarzy i wy-
dawców prasowych odpowiednim władzom Trzeciej Rzeszy10. 

Zabór Sudetów doprowadził w krótkim czasie do podporządkowania prasy wy-
dawanej na tym terenie prawodawstwu niemieckiemu11. Już 19 października 1938 r. 
rozciągnięto na obszar Sudetów zarządzenie o Izbie Kultury Rzeszy i Schriftleiter-
gesetz. Dwa dni później wprowadzono tu także obowiązek przestrzegania zarządzeń 
Izby Prasowej Rzeszy12. Pozwoliło to szybko ukształtować prasę wydawaną na ob-
szarze Sudetów na modłę nazistowską. Realizując tę politykę, otwarto w Libercu  
z końcem października 1938 r. nowy dziennik „Die Zeit” jako okręgowy organ 
NSDAP. Przedsiębiorstwo Standarte G.m.b.H zorganizowało sieć partyjnych gazet 
ze średnim nakładem od 20 do 40 tysięcy egzemplarzy w Chebie, Karlowych Va-
rach, Teplicach, Ustii, Opawie.  

Podpisanie 16 marca 1939 r. przez Hitlera na zamku brandenburskim rozporzą-
dzenia o utworzeniu „Protektoratu Czech i Moraw” doprowadziło do faktycznego 
włączenia tego kraju do „Wielkoniemieckiej Rzeszy”. Wraz z tym hitlerowcy  
wprowadzili zasadnicze zmiany w prasie niemieckiej, ukazującej się na tym obsza-
rze. Przestano wydawać gazety komunistyczne i socjaldemokratyczne, zamknięto 
„Prager Presse” i „Bohemia”. W tych organach niemieckich, które ukazywały się 
nadal, przeprowadzono zasadnicze zmiany personalne13. W miejsce wydawanego 
dotąd w Pradze dziennika „Prager Tagblatt”, który przestał wychodzić 4 kwietnia 
1939 r., otwarto nową hitlerowską gazetę „Der Neue Tag”14. Stała się ona central-
nym nazistowskim organem w Protektoracie. Nakład „Der Neue Tag” w 1939 r. wy-
nosił 60 000, a w latach późniejszych przekroczył 100 000 egzemplarzy. 

W rocznicę utworzenia Protektoratu w Pradze ukazał się pierwszy numer nowego 

——————— 

 9 Z.W. 1938, nr 4, s. 237. Wiedeński „Volkischer Beobachter” przejął spuściznę dotychczasowego 
organu nazistów Austrii „Österreichische Beobachter”. 

10 Zeitung Verlag (dalej: Z.V.) 1938, nr 19/7 V. 
11 Szczegóły na temat prasy niemieckiej w Sudetach przed ich zagarnięciem przez Rzeszę podaje 

K. Hauptmann, Sudetendeutsche Presse im Befreiungskampf, Würzburg-Anmühle 1941. 
12 Z.V. 1938, nr 44/29 X. 
13 Deutsche Presse 1939, nr 73/1 IV. 
14 Do wydawania tej gazety Goebbels skierował do Pragi dotychczasowego dyrektora Saxonia- 

-Verlagsgesellschaft Antona Lannhausa. 



Andrzej Czarnik 
 
 

 

260

periodyku „Böhmen und Mähren”, który był urzędowym pismem Reichsprotektora 
von Neuratha. Periodyk ten, wydawany w ramach Volk und Verlag przez Friedricha 
Heissa, podejmował problematykę gospodarczą, polityczną i kulturalną, mającą 
wskazywać na tradycyjne wpływy niemieckie w Czechach15. 

Na obszarze Protektoratu wydawano także wiele średnich i małych gazet nie-
mieckich – w Ostrawie („Mährisch-Schlesische Landeszeitung”), Budziejowicach, 
Pilznie i Brnie, gdzie z początkiem grudnia 1940 r. zorganizowano duże wydawnic-
two prasowe. Wszystkie te dzienniki kontrolowane były przez Herold-Verlags- 
gesellschaft m.b.H. 

W sumie w Protektoracie ukazywało się w początkach maja 1939 r. w języku 
niemieckim 9 dzienników (z tego 2 w Pradze) oraz 3 pisma periodyczne. W języku 
czeskim wydawano w tym czasie 52 dzienniki16 (z tego 25 w Pradze) oraz 176 pe-
riodyków17. Na terenie uzależnionej Słowacji otwarto hitlerowską gazetę „Der 
Grenzbote-Deutsches Tageblatt für die Karpatenländer”, wychodzącą do 1944 r. 

Wraz z zajęciem w marcu 1939 r. przez Trzecią Rzeszę Kłajpedy i Kraju Nad-
niemeńskiego, wychodzący tam w okresie międzywojennym dziennik „Memeler 
Dampfboot” został przejęty przez nazistów i poważnie rozbudowany. Pismo to, już 
wcześniej podejmujące szeroko problematykę niemieckiego posłannictwa na 
Wschodzie, w miesiącach poprzedzających wybuch wojny i w czasie jej trwania sze-
rzyło hasła hitlerowskiego „Drang nach Osten”. 

Opanowanie ziem polskich przez wojska hitlerowskie otworzyło nowy okres  
w dziejach prasy niemieckiej w Europie. Dysponenci prasy hitlerowskiej przystąpili 
w porozumieniu z dowództwem oddziałów okupacyjnych do budowania sieci gazet 
niemieckich w stylu, formie i treści, mających ułatwić najpierw organizację, a potem 
utrwalenie nowego reżimu na podbitych terytoriach. Ziemie polskie, podzielone na 
część wcieloną do Rzeszy oraz tzw. Generalne Gubernatorstwo, pokryły się szybko 
siecią gazet hitlerowskich. 

Szczególną aktywność przejawiało goebbelsowskie ministerstwo propagandy, 
które jeszcze w czasie trwania kampanii wrześniowej zorganizowało na zagarnię- 
tych ziemiach polskich, według wzorów istniejących w Rzeszy, trzy Urzędy Propa-
gandy Rzeszy (Reichspropagandaämter) z siedzibą w Poznaniu (RPA-1), Łodzi 
(RPA-2) i Krakowie (RPA-3). Zadaniem tych urzędów stało się, między innymi, 
powołanie nowego systemu prasowego, odpowiadającego potrzebom nazistowskiej 
polityki. Po włączeniu polskiego Pomorza, Wielkopolski i Śląska do Rzeszy system 
zarządzania prasą na tych terenach ukształtował się w ogólnych zarysach analogicz-
nie do systemu w Altreichu18; prasa w języku polskim została zlikwidowana całko-
wicie. 

——————— 
15 Z.W. 1940, nr 5/6, s. 248. 
16 W 1941 r. liczba ta wzrosła do 55. Por. C. Madajczyk, Polityka Trzeciej Rzeszy w okupowanej 

Polsce, Warszawa 1970, s. 169. 
17 Z.V. 1939, nr 6, s. 934. 
18 Por. Anordnung über die Einführung der Bestimmungen der Reichspressekammer in der einge-

gliederten Ostgebieten z 20 I 1940 r.  



Prasa hitlerowska w podbitej Europie 1938-1945 
 
 

261

Na Pomorzu, w granicach tzw. Reichsgau Danzig-Westpreussen, zaczęto od na-
dania nowego oblicza prasie gdańskiej. Wychodzące tam dzienniki firmy Vera: 
„Danziger Neuesten Nachrichten” i okręgowy hitlerowski organ „Danziger Vorpo-
sten” zostały jeszcze silniej wprzęgnięte do realizacji propagandowych zadań sta-
wianych przez goebbelsowskie ministerstwo propagandy19. Tę ostatnią gazetę po-
traktowano jako oficjalny organ okręgowy NSDAP oraz namiestnika Rzeszy  
w Gdańsku20 i w tym charakterze przetrwała ona do końca rządów hitlerowskich  
w tym mieście. O jej niesławnym końcu pisał we wspomnieniach po zdobyciu Gdań-
ska radziecki generał Paweł Batow21: „W gmachu poczty leżą porozrzucane paki 
niewysłanych egzemplarzy miejscowej gazety faszystowskiej »Danziger Vorpo-
sten«. Na pierwszej kolumnie grzmiące przemówienie Goebbelsa: »Nigdy nie skapi-
tulujemy…«. Świeża jest jeszcze farba tytułu »Gdańsk – niezdobyta twierdza«”. 

Organ prasowy mniejszości niemieckiej w Bydgoszczy „Deutsche Rundschau  
in Polen” ukazał się po raz ostatni 1 września 1939 r. Opuszczona przez załogę  
drukarnia została zajęta przez wojsko, a jej właściciela Hermanna i redaktora na-
czelnego gazety Gottholda Starke internowano i ewakuowano z Bydgoszczy. W za-
jętej przez Wehrmacht Bydgoszczy „Deutsche Rundschau in Polen” ukazał się po-
nownie 7 września pod komisarycznym kierownictwem Karla Hansa Fuchsa. 
Wkrótce naczelnym redaktorem został ponownie Gotthold Starke, a z tytułu gazety 
usunięto w październiku 1939 r. słowa: „in Polen”22. „Deutsche Rundschau” – jako 
urzędowy organ partii nazistowskiej w mieście i powiecie bydgoskim oraz powiatach 
sępoleńskim, świeckim, tucholskim i wyrzyskim – był wydawany przez cały okres 
okupacji. Przez krótki czas, bo tylko do 4 listopada 1939 r., ukazywał się w Chojni-
cach „Konitzer Tageblatt”, nawiązujący do tradycji mniejszościowej gazety przed-
wojennej. 

Od 2 stycznia 1942 r. wznowiono w Grudziądzu wydawanie dziennika „Der Gesel-
lige”, nawiązującego do tradycji sprzed I wojny światowej i pierwszych lat okresu 
międzywojennego. Wydawnictwo gdańskiego organu NSDAP „Der Danziger Vorpo-
sten” wskrzesiło tę gazetę pod znamiennym hasłem: „Znowu na straży nad Wisłą”23. 

Od 20 września 1929 r. przez cały okres wojny ukazywał się w Toruniu dziennik 
„Thorner Freiheit”, zamknięty w przeddzień wyzwolenia miasta przez armię ra-
dziecką24. 

Po zajęciu Wielkopolski hitlerowcy zakazali wydawania na tym obszarze polskich 
gazet i czasopism. Już 4 września 1939 r., jeszcze w czasie działań wojennych, szef za-
rządu cywilnego przy armii Wehrmachtu – Craushaar rozkazał: „produkcja i rozpo-
wszechnianie polskich gazet na okupowanym obszarze jest do odwołania zakazana”25. 
——————— 
19 Z.V. 1940, nr 52/28 XII. 
20 Z.W. 1940, nr 2, s. 89. 
21 P. Batow, W marszu i w boju, Warszawa 1963, s. 467.  
22 Z.V. 1940, nr 2. 
23 Z.V. 1942, nr 1/3 I. 
24 T. Cieślak, Prasa Pomorza Wschodniego w XIX i XX w., Warszawa 1966, s. 118. 
25 S. Nawrocki, Hitlerowska okupacja Wielkopolski w okresie zarządu wojskowego, Poznań 1966, 

s. 228. 



Andrzej Czarnik 
 
 

 

262

Tego rozkazu nigdy nie odwołano i zabroniono także kolportowania hitlerowskiej 
prasy wydawanej w języku polskim na obszarze GG. Równolegle z organizacją 
„okręgu Rzeszy” Wartheland podjęto prace nad otwarciem w Poznaniu oficjalnego 
organu prasowego Gauleitera Arthura Greisera o nazwie „Ostdeutscher Beobachter”. 
To wydawnictwo prasowe wykorzystało ludzi i sprawne urządzenia drukarskie uka-
zującej się dotąd w Poznaniu mniejszościowej gazety „Posener Tageblatt”26. Do-
tychczasowemu wydawcy tego dziennika dr. Schulzowi władze hitlerowskie powie-
rzyły kierownictwo nowej gazety, której redakcję ulokowano w zagarniętej siedzibie 
„Kuriera Poznańskiego”. Zadania „Ostdeutscher Beobachter” określił w jego pierw-
szym numerze z 1 listopada 1939 r. Gauleiter Greiser, pisząc, że musi on być „no- 
sicielem wzmacniającej się na wchodzie Niemczyzny”. W tym samym numerze Re-
ichsleiter Amann żądał, by dziennik stał się „publicystycznym bojownikiem na 
wschodzie Rzeszy, silnym bastionem Niemczyzny i nosicielem haseł budowy nowe-
go okręgu Wartheland27. 

Poznański „Ostdeutscher Beobachter” został w ciągu lat wojny poważnie roz- 
budowany, tak że jego nakład w okresie największego rozwoju gazety sięgał prawie 
300 000 egzemplarzy. Gazeta ukazywała się do końca okupacji hitlerowskiej28. 

Drugi na terenie Wartheland najpoważniejszy dziennik hitlerowski ukazywał  
się w Łodzi. Opierał się na wydawanej w okresie międzywojennym dla volks- 
deutschów „Freie Presse”. W dniu wybuchu wojny aresztowano: dyrektora wydaw-
nictwa Liberats – Bertholda Bergmanna, redaktora naczelnego „Freie Presse” Adolfa 
Kargela, dziennikarzy Horsta Margrafa i Alfreda Nasarskiego oraz kierownika dru-
karni Alfreda Gellerta. Drukarnia została zamknięta i w stanie nienaruszonym prze-
trwała do czasu zajęcia Łodzi przez Wehrmacht. Dwa dni później, po dziewięcio-
dniowej przerwie, „Freie Presse” ukazała się ponownie. Już jednak 24 września 
1939 r. gazeta została przemianowana na „Deutsche Lodzer Zeitung” – jedyny 
dziennik niemiecki wydawany w Łodzi. Obok serwisu codziennych wiadomości  
gazeta ta zamieszczała urzędowe ogłoszenia władz cywilnych i wojskowych. Numer 
z 8 listopada 1939 r. przyniósł ogłoszenia Artura Greisera o włączeniu Łodzi  
do podległego „Kraju Warty”. Wypowiedź Greisera zawierała brutalne pogróżki 
wobec tych, którzy odważą się występować przeciw hitlerowskim władzom. Po tym, 
jak w imieniu Hitlera Gauleiter Greiser włączył Łódź do Rzeszy, uznano, iż wystę-
pujące w tytule słowo „niemiecka” jest zbędne i odtąd (12 listopada 1939 r.) gazeta 
nosiła tytuł „Lodzer Zeitung”. Specjalne jej zadanie polegało na „służeniu Niemcom 
w Warthegau jako gazeta ojczysta i odgrywaniu roli bastionu narodowego socjali-
zmu na starym niemieckim obszarze kulturalnym”. Po przemianowaniu Łodzi na 
Litzmannstadt tytuł gazety zmienił się na „Litzmannstädter Zeitung”. Najwyższy 

——————— 
26 W okresie agresji hitlerowskiej ostatni numer „Posener Tageblatt” ukazał się 1 IX 1939 r. 

Wznowiono wydawanie gazety już 12 IX, ale ponownie przerwano po ukazaniu się „Ostdeu- 
tscher Beobachter”. 

27 Ostdeutscher Beobachter 1939, nr 1/1 XI. 
28 Wyrazem późniejszego rowoju NS-Gauverlag w Poznaniu stało się wydawanie od 1941 r. mie-

sięcznika „Wartheland”. Z.W. 1941, nr 4, s. 226. 



Prasa hitlerowska w podbitej Europie 1938-1945 
 
 

263

nakład przekraczał 100 000 egzemplarzy29. Gazeta służyła nazistom do stycznia 
1945 r. 

Dla ludności żydowskiej, zamkniętej w gettcie łódzkim, wydawano od 7 marca 
1941 r. pismo w języku jidysz pt. „Geto Cajtung”. Służyło ono prawie wyłącznie do 
ogłaszania zarządzeń władz hitlerowskich30. 

W Gau Wartheland obok tych gazet ukazywał się w Inowrocławiu dziennik „Ho-
hensalzaer”. Jego podstawą był drukowany przed wojną dziennik „Kujawischer Bo-
te”, którego wydawanie wznowiono 18 września 1939 r., dając przez kilka dni zna-
mienny podtytuł: „Urzędowy Organ Narodowosocjalistyczny”. Nazwa gazety „Ho-
hensalzaer Zeitung” pojawiła się 12 grudnia 1939 r. i pod tym tytułem dziennik uka-
zywał się do końca okupacji jako „wielka gazeta ojczyźniana dla okręgu inowro-
cławskiego z obwieszczeniami urzędowymi”.  

W okupowanych przez wojska hitlerowskie Katowicach już 4 września 1939 r. 
pojawił się – po kilkudniowej przerwie, powstałej w wyniku działań wojennych – 
pierwszy numer „Kattowitzer Zeitung”. Ta wydawana dotąd dla mniejszości nie-
mieckiej gazeta zmieniła od 1 maja 1940 r. nazwę na „Oberschlesische Kurier”  
i stała się oficjalnym hitlerowskim organem okręgowym o dużym nakładzie – się- 
gającym 190 000 egzemplarzy. W Chorzowie pojawił się 5 września, ze znakiem 
swastyki na winiecie tytułowej, „Der Oberschlesische Kurier”. Wydawaniem „Ku-
riera” kierował dotychczasowy dyrektor Josef Stróżyk. To wszystkie gazety hitle-
rowskie założone na Górnym Śląsku. Na tym terenie rozprowadzano także w dużych 
ilościach wydawane: w pobliskich Gliwicach „Oberschlesische Wanderer”, w By-
tomiu „Ostdeutsche Morgenpost” i we Wrocławiu „Schlesische Tageszeitung”31.  

Całkowita likwidacja prasy na ziemiach polskich po wrześniowej agresji hitle-
rowskiej, była wypadkiem jedynym w swoim rodzaju i wiązała się wyraźnie z ogól-
nymi założeniami polityki nazistów w stosunku do narodu polskiego. Na konferen-
cji, która odbyła się 31 października 1939 r. w Krakowie, Goebbels wypowiedział 
się niedwuznacznie, że należy zlikwidować cały system informacyjny dla Polaków, 
pozostawiając im jedynie gazety dostarczające minimum elementarnych wiadomo-
ści. Nie może być natomiast mowy o udostępnianiu Polakom prasy ambitniejszej, 
zaspokajającej ich aspiracje intelektualne i kulturalne32. Była to jednocześnie po-
średnia zapowiedź wprowadzenia na obszarze GG systemu prasowego, składającego 
się wyłącznie z gazet niemieckich wydawanych w języku niemieckim i polskim. 

Do realizacji tego zadania powołano na okupowanych ziemiach polskich trzy 
Urzędy Propagandy Rzeszy: w Poznaniu, Łodzi i Krakowie. Dwa pierwsze z nich, 
wobec utworzenia Wartheagu, do którego nieco później włączono Łódź, nie odgry-
wały istotniejszej roli w organizowaniu systemu prasowego na obszarze GG. Zada-
nie to przejął zrazu Reichspropagandaamt 3 w Krakowie, wspomagany przez filię 

——————— 
29 Z.V. 1939, 48/2 XII. 
30 Podobne gazetki ukazywały się także na innych terenach, np. w Pradze drukowano od 1941 r. 

tygodniowy biuletyn informacyjny pt. „Jüdisches Nachrichtenblatt – Židovske listy”. 
31 F. Schmidt, Presse in Fesseln. Eine Schilderung des NS-Pressetrusts, Berlin 1947, s. 104. 
32 Okupacja i ruch oporu w dzienniku Hansa Franka 1939-1945, Warszawa 1970, t. I, s. 82. 



Andrzej Czarnik 
 
 

 

264

RPA-2, mieszczącą się w Warszawie (Aussenstelle Warschau). Wraz z mianowaniem 
26 września 1939 r. H. Franka na stanowisko szefa naczelnego zarządu Wschód 
(Oberverwaltungschef Ost) przy tym urzędzie zorganizowano równocześnie Wy- 
dział Oświecenia Publicznego i Propagandy dla okupowanych ziem polskich, 
mieszczący się początkowo w Poznaniu, a potem przez pewien czas w Łodzi. Kiedy 
11 października 1939 r. Oberverwaltungschef został przemianowany na generalnego 
gubernatora i 26 października objął urząd, siedzibę Wydziału Oświecenia Publicz-
nego i Propagandy bezzwłocznie przeniesiono do Krakowa. Wydział ten przejął  
dotychczasowe kompetencje Reichspropagandaamt 3 oraz jego warszawskiej filii  
i powołał własne filie w Lublinie i Radomiu33. 

Kierownikiem Wydziału Oświecenia Publicznego i Propagandy od momentu je-
go założenia i jednocześnie szefem prasowym generalnego gubernatora został do-
tychczasowy kierownik wydziału prasy partyjnej w berlińskiej Reichspressestelle 
der NSDAP, Reichsamtsleiter dr Max Freiherr du Prel. Kierował on bezpośrednio  
polityką prasową GG do 15 sierpnia 1940 r., kiedy jego agendy przekazano szefowi 
prasowemu rządu GG, dokonując tym samym reorganizacji władz prasowych. Od 
lata do końca 1940 r. funkcję tę pełnił Wilhelm Zarske, były naczelny redaktor 
„Danziger Vorposten” i były szef prasowy Gauleitera Forstera w Gdańsku. Z po-
czątkiem 1941 r. stanowisko szefa prasowego rządu GG objął Emil Gassner, dotych-
czas pełniący funkcję zastępcy Zarskego. Na tym stanowisku pozostał do końca hi-
tlerowskich rządów w Krakowie. Jego rozbudzone ambicje doprowadzały często do 
sporów kompetencyjnych z bezpośrednim zwierzchnikiem – prezydentem Wydziału 
Głównego Propagandy, którym od 1 lutego 1941 r. był Wilhelm Ohlenbusch34.  

Zadania szefa prasowego i podległych mu instytucji generalny gubernator Frank 
zarządzeniem z 24 kwietnia 1941 r. określił następująco: 1) Nadawanie politycznego 
kierunku prasie GG zgodnie z wymaganiami ogólnej polityki Rzeszy i GG. Przy 
tym za realizację głównych kierunków polityki prasowej w odniesieniu do spraw 
GG, ustalonych przez samego Franka, odpowiedzialny był bezpośrednio szef pra-
sowy. 2) Zatwierdzanie wszystkich publikacji o GG i podporządkowywania ich poli-
tycznym potrzebom GG. 3) Troska o propagowanie problemów GG na łamach prasy 
w Niemczech i za granicą. 4) Informowanie władz GG o aktualnych problemach po-
litycznych, w tym również o charakterze poufnym35. 

Główne kierunki polityki prasowej w GG ustalone były w urzędzie generalnego 
gubernatora (Amt des Generalgouvernement), przekształconym 1 grudnia 1940 r.  
w tzw. rząd GG. Składał się on z sekretariatu stanu i 12 resortowych departamentów, 
noszących nazwę wydziałów (Abteilungen), a od marca 1941 r. głównych wydzia-
łów (Hauptabteilungen). W składzie Wydziału Głównego VIII Propagandy znajdo-
wał się wydział prasowy (Abteilung Presse in der Hauptabteilung Propaganda).  

——————— 
33 A. Dresler, Die Presse im Generalgouvernement für die besetzenpolnische Gebiete, Zeitungs- 

wissenschaft. Monatschirft für internationale Zeitungsforschung, Berlin 1940, nr 4, s. 138. 
34 W. Ohlenbusch, ur. 28 XII 1899 r., był przed objęciem tego stanowiska kierownikiem wydziału 

propagandy w urzędzie dystryktu warszawskiego. Por. Okupacja i ruch oporu..., s. 631. 
35 Zweieinhalb Jahre Pressearbeit im Generalgouvernement, (b.m.w.) 1942, s. 5. 



Prasa hitlerowska w podbitej Europie 1938-1945 
 
 

265

Z podstawowych założeń polityki prasowej wynikało przywiązywanie przez 
władze GG dużej wagi do prasy w języku niemieckim. W pierwszych planach za-
mierzano podnieść do rangi głównej niemiecką gazetę w GG „Deutsche Lodzer Zei- 
tung”. Rychło jednak, w związku z włączeniem Łodzi do Warthegau, plan ten stał  
się nieaktualny36. W tej sytuacji na osobiste polecenie Hansa Franka otwarto w Kra-
kowie redakcję niemieckiego dziennika „Krakauer Zeitung”, który w północnej czę-
ści GG kolportowany był od 14 listopada 1939 r. pod nazwą „Warschauer Zeitung”. 
Gazetę redagowano i drukowano w budynku zlikwidowanego „Ilustrowanego Ku- 
riera Codziennego”37. „Warschauer Zeitung”, jako mutacja „Krakauer Zeitung”, 
miała redakcję naczelną w Krakowie i do końca 1939 r. była drukowana w tym mie-
ście. Dopiero od stycznia 1941 r. „Warschauer Zeitung” stała się od strony formalnej 
niezależnym pismem38. Pierwszy numer nowej gazety ukazał się z datą 12/13 listo-
pada 1939 r., zapowiadając, że „Krakauer Zeitung” przeznaczona jest przede 
wszystkim dla żołnierzy Wehrmachtu, urzędników niemieckich, którzy gotowi są lo-
jalnie podporządkować się nowym stosunkom39. Numer inauguracyjny przyniósł 
programowe oświadczenie Hansa Franka oraz pozdrowienia od Goebbelsa, Ammana 
i Dietricha. Goebbels w swojej wypowiedzi, zatytułowanej „Nasze zadanie”, pisał: 
„Jest zrozumiałe samo przez się, że w wytworzonych warunkach nie może być mo-
wy o sentymentalnym zbrataniu się z narodem, który był zdolny do takich prze-
stępstw [na Niemcach – przyp. aut.]. Nie będziemy ustawać w przypominaniu, cze-
go Polacy dopuścili się w stosunku do narodu niemieckiego i Rzeszy”. W podobny 
ton uderzyły także oświadczenia pozostałych dygnitarzy nazistowskich. Nowa ga- 
zeta miała stać się „nosicielką politycznej woli i kulturalnego posłannictwa narodu 
niemieckiego w Kraju Wschodnim, symbolem niemieckiej siły oraz pomocnikiem 
generalnego gubernatora w propagowaniu i urzeczywistnianiu jego decyzji i zamia-
rów”40. „Krakauer Zeitung” zamieszczała serwis informacyjny z Rzeszy, a lokalne 
wiadomości przekazywała w dziale „Das Generalgouvernement”. Strona zatytuło-
wana „Die Wacht am Osten” codziennie przypominała o hitlerowskich planach w sto-
sunku do ziem polskich. Nakład „Krakauer Zeitung”41, stale rósł i wynosił w grud-
niu 1939 r. – 52 627, w marcu 1940 r. – 70 000, w grudniu 1940 r. – 86 242, w stycz-
niu 1942 r. – 120 029 egzemplarzy.  

Z 70 tysięcy egzemplarzy „Krakauer Zeitung”, drukowanych w marcu 1940 r.,  
6 tysięcy wysyłano na teren Rzeszy i polskich ziem włączonych. Znaczna część na-

——————— 
36 A. Dresler, Die Presse..., s. 139. 
37 Hitlerowcy zagarnęli cały majatek po „IKC”, z uznaniem wyrażając się o nowoczesnym charakterze 

tego wydawnictwa prasowego, w szczególności wykorzystywali archiwum zdjęć, liczące kilkaset 
tysięcy fotografii. W pomieszczeniach „IKC” bezpośrednio po ich zajęciu, a przed otwarciem „Kra-
kauer Zeitung”, wydawano krótko gazetę frontową i pismo hitlerowskie w języku polskim.  

38 Krakauer Zeitung, 3 I 1941. 
39 Zgodnie ze stanowiskiem Goebbelsa wyrażonym na konferencji w PROMI już 7 IX 1939 r. ga-

zety ukazujące się na terenie GG miały nosić podtytuł „Deutsche Ostlandzeitung”. Ostatecznie 
jednak z tego podtytułu zrezygnowano. 

40 Z.V. 1939, nr 48/2 XII. 
41 Do „Krakauer Zeitung” dołączano dodatek miesięczny pt. „Weichsel Illustrierte”. 



Andrzej Czarnik 
 
 

 

266

kładu rozchodziła się wśród żołnierzy okupacyjnych oddziałów Wehrmachtu stacjo-
nujących w GG, gdyż przyjęto zasadę, że na dziesięciu żołnierzy przypadał obowią-
zek abonowania jednego egzemplarza „Krakauer Zeitung”. Tajemnica rosnących  
nakładów tej gazety tkwiła i w tym, że do końca 1939 r. przywóz gazet wydawanych 
w Rzeszy do GG był ograniczony, by umożliwić popularyzację „Krakauer Zeitung”. 
Dopiero od 1 stycznia 1940 r. zezwolono na szersze rozpowszechnianie w GG nie-
których gazet wydawanych w Rzeszy. Redaktorami naczelnymi „Krakauer Zeitung” 
byli kolejno: referent prasowy w Wydziale Oświecenia Publicznego i Propagandy 
Dagobert Dürr (do końca 1939 r., kiedy wrócił do PROMI), Ludwik Vogl z Zei- 
tungsdienst Graf Reischach (do połowy marca 1940 r.), Wilhelm Zarske, dotych- 
czasowy redaktor naczelny „Danziger Vorposten” (do czerwca 1941 r.) i Rudolf  
Stöppler. Gazeta wychodziła do 17 stycznia 1945 r. 

W dniu 1 sierpnia 1941 r. począł się ukazywać nowy, wydawany we Lwowie  
w języku niemieckim dziennik „Lemberger Zeitung”.  

Od października 1940 r. zaczęły wychodzić w języku niemieckim w nakładzie po 
3000 egzemplarzy: miesięcznik „Das Generalgouvernement” – organ władz GG (od 
stycznia 1942 r. kwartalnik) i ilustrowany kwartalnik Instytutu Pracy Niemieckiej na 
Wschodzie – „Die Burg”. Do tych czasopism doszedł później organ władz NSDAP 
w GG „Das Vorfeld” (jako wydawca figurował H. Frank, redaktorem naczelnym był 
Hans Müller, przeciętny nakład 25 000 egz.) i od stycznia 1941 r. periodyk „Deu- 
tsche Forschung Osten” (rocznie 8 zeszytów) w nakładzie około 1200 egzemplarzy. 

Okupacyjne wydawnictwo w Krakowie „Der Kolonist” wydawało na zlecenie 
„wyższego dowódcy SS i policji” w GG „Deutscher Kalender im Generalgouver- 
nement” w dwóch mutacjach: niemieckiej i niemiecko-polskiej dla volksdeutschów. 
W kalendarzu tym szczególnie eksponowano materiały ukazujące niemieckie wpły-
wy kulturalne na obszarze GG w dawnych czasach. Był on głównie przeznaczony 
dla kolonistów niemieckich, osadzonych w zagrabionych gospodarstwach Zamoj- 
szczyzny. 

Placówka szefa prasowego rządu GG wydawała miesięcznik w języku niemiec-
kim przeznaczony dla polskich i ukraińskich wójtów pt. „Der Ratgeber”. Pismo to, 
wydawane we współpracy z Wydziałem Spraw Wewnętrznych i innymi zaintereso-
wanymi wydziałami rządu GG, stanowiło kontynuację ukazującej się wcześniej „In-
formationsdienst für die Wojts”. 

W Warszawie dla ożywienia niemieckiego życia kulturalnego wydawano „War-
schauer Kulturblätter”, a w Krakowie miesięcznik „Blätter des Staatstheaters des 
General Gouvernements”42.  

Od końca 1941 r. ukazywał się, początkowo jako miesięcznik, nieco później jako 
kwartalnik, organ urzędowy Wydziału Głównego Nauki i Nauczania rządu GG 
„Wissenschaft und Unterricht”, który redagowany był przez Hermanna Deuringa43.  

W rocznicę urodzin Hitlera uruchomiono w 1942 r. w Radomiu tygodnik dla 
osadników niemieckich w GG pt. „Deutsche Gemeinschaft”. Dla Niemców za-

——————— 
42 Z.W. 1942, nr 9, s. 463. 
43 Tamże, s. 462. 



Prasa hitlerowska w podbitej Europie 1938-1945 
 
 

267

mieszkałych w GG przeznaczony był także ilustrowany miesięcznik „Deutsche He-
imat”, ukazujący się od wiosny 1940 roku44.  

W organizacji prasy niemieckiej w języku polskim w pierwszym okresie admini-
stracji wojskowej stosowano rozwiązania dość przypadkowe i improwizowane,  
z wyraźną tendencją ograniczającą. Po powołaniu władz GG Wydział Oświecenia  
i Propagandy przejął całkowity nadzór nad tą prasą. Wydział ten wydawał od 1940 r. 
biuletyn „Pressedienst des Generalgouvernements”. Produkcją wszystkich gazet hi-
tlerowskich w języku polskim zajmowało się jedno wydawnictwo, chociaż miejsca 
ukazywania się i drukowania były różne. Wydawcą tym był oficjalny koncern pra-
sowy niemieckich władz okupacyjnych w GG Zeitungsverlag Krakau-Warschau 
G.m.b.H., kierowany od października 1939 r. do stycznia 1945 r. przez Heinza Stro-
żyka, pełniącego przez wojną obowiązki dyrektora nazistowskiego wydawnictwa 
Gauverlag Würzburg. W krakowskim Pałacu Prasy zjawił się już 9 września 1939 r. 
radca ministerialny Dagobert Dürr (przed wojną dyrektor wydawnictwa biuletynów 
propagandowych NSDAP – „Unser Wille und Weg”), który trzy dni później polecił 
wznowienie „Ilustrowanego Kuriera Codziennego”, którego redakcję objął sam. 
Pierwszy numer kontrolowanego przez nazistów „IKC” pojawił się 14 września,  
a ostatni 26 października 1939 roku45. W jego miejsce 27 października wydano 
pierwszy numer hitlerowskiego dziennika „Goniec Krakowski”, którego nakład 
osiągnął wkrótce 70 000 egzemplarzy. Obok niego ukazywał się w Krakowie od 25 
lutego 1940 r. dwunasto-szesnastostronicowy dwutygodnik „Ilustrowany Kurier Pol-
ski” (nakład 50 000 egz.). Poza tym drukowano w stolicy GG dla Zagłębia Dąbrow-
skiego „Dziennik Poranny” (nakład 20 000 egz.). 

W okręgu (dystrykcie) radomskim wydawano od końca 1939 r. dziennik pt. „Ku-
rier Częstochowski” (nakład 40 000 egz.). W Radomiu ukazywał się od października 
1939 r. trzy razy w tygodniu „Kurier Radomski”, a od lutego 1940 r. „Dziennik Ra-
domski” (nakład 20 000 egz.). W Kielcach do końca lutego 1940 r. ukazywał się trzy 
razy tygodniowo „Ekspress Kielecki”, zastąpiony później przez gazetę codzienną 
„Kurier Kielecki” (nakład 5000 egz.).  

W Warszawie ostatnie dzienniki polskie ukazały się z datą 23 września 1939 r.,  
a edycje przygotowane na dzień następny nie zostały już wydrukowane. Tylko część 
z nich, w formie szczątkowych odbitek, rozklejano na murach w oblężonej stolicy. 
Po zawarciu rozejmu, wydawcy i dziennikarze kilku pism powołali wspólny komitet 
redakcyjny, który 27 września wydał pierwszy numer „Gazety Wspólnej”; poza nim 
ukazały się jeszcze tylko dwie edycje46. Gazeta ta, rozklejana początkowo na mu-
rach, „po kilku dniach zjawiła się w sprzedaży ulicznej jako wspólnie redagowany 
tekst, idący do sprzedaży z nagłówkami różnych gazet. Tekst ten składał się w głównej 
mierze ze sprawozdań o działalności zmierzającej do naprawy najbardziej dotkli-
wych zniszczeń, o stanie robót przy sieci wodociągowej i elektrycznej, o wysiłkach 
poprawy aprowizacji; z wywiadów w tej sprawie, przeprowadzanych z prezydentem 

——————— 
44 Deutsche Heimat 1940, nr 1/5 IV. 
45 T. Wroński, Losy polskiej prasy we wrześniu 1939 r., Życie Literackie, 17 IX 1972, s. 4. 
46 Tamże. 



Andrzej Czarnik 
 
 

 

268

Starzyńskim, wiceprezydentami itp.; dopiero zaś na ostatnim miejscu, z rzadka roz-
siane, czerpane z prasy niemieckiej, wiadomości ze świata, podawane sucho bez 
komentarzy. Tak redagowana gazeta okazała się jednak nie dość lojalna dla władz 
okupacyjnych. Pewnego dnia nie ukazała się; [...] prezes Związku Wydawców Kazik 
był przez Gestapo długo badany, traktowany jak oskarżony”47.  

Po likwidacji „Gazety Wspólnej” naziści podjęli wydawanie „Nowego Kuriera 
Warszawskiego”, którego nakład wkrótce wzrósł do 195 000 egzemplarzy. Wydania 
niedzielne i świąteczne sięgały nawet 300 tys. egzemplarzy, jak notował w swej kro-
nice w październiku 1939 r. Ludwik Landau: „»Nowy Kurier Warszawski« redago-
wany jest jako wydawane po polsku pismo hitlerowskie. Wiadomości w nim, artyku-
ły, rysunki – wszystko to pochodzi z niemieckiej prasy; oryginalne są tylko głupawe 
powieści i felietony w odcinku. Wszystko więc jest już nie lojalne, ale pełne entu-
zjazmu, pogardy dla Anglii i Francji. Osobliwości tego pisma polegają na tym, że 
wiadomości w nim są zawsze spóźnione i że nie zawiera żadnej kroniki lokalnej, nie 
podając nawet nic o prowadzonych w Warszawie robotach, o wydawanych  
w Warszawie zarządzeniach itd. Osobliwości te wynikają podobno stąd, że pismo to 
wydawane jest w Łodzi i drukowane poprzedniego dnia jako polska wersja – w tłu-
maczeniu i z silnymi skrótami, czasem z charakterystycznym opuszczaniem szcze-
gólnie dla nas niestrawnych wiadomości czy ustępów w nich – niemieckiego pisma 
łódzkiego „Deutsche Lodzer Zeitung”48. 

W stolicy okręgu lubelskiego, w miejsce „Głosu Lubelskiego”, od 20 stycznia 
1940 r. ukazywał się, początkowo jako tygodnik, później wydawany trzy razy w ty-
godniu, „Nowy Głos Lubelski”. 

Od czasu utworzenia 1 sierpnia 1941 r. okręgu galicyjskiego (lwowskiego) zaczął 
się ukazywać dziennik „Gazeta Lwowska”. Pierwsze wydanie gazety miało nakład 
50 000 egzemplarzy49.  

Na obszarze GG ukazywały się też tygodnik „Siedem Dni” oraz miesięczniki: 
osławiona pornograficzna „Fala” i „Co miesiąc powieść” – zamieszczający tłuma-
czenia z brukowców niemieckich. 

Nakład prasy niemieckiej w języku polskim w GG ilustruje tabela 1. 
           

Tabela 1 
Nakład prasy niemieckiej w języku polskim w GG 1940-1942 

 

Rodzaj czasopisma 1940 1941 1942 

Dzienniki 275 500 392 400 363 800 

Tygodniki 051 000 115 200 166 700 

Miesięczniki 011 700 113 200 152 300 
 

Źródło: Z.W. 1942, nr 9, s. 464 

——————— 
47 L. Landau, Kronika lat wojny i okupacji, Warszawa 1962, t. V, s. 41-42. 
48 Tamże. 
49 Gazeta Ilustrowana, 31 VIII 1941. 



Prasa hitlerowska w podbitej Europie 1938-1945 
 
 

269

Oprócz tego wydawano czasopisma specjalistyczne (głównie dla rolników), nie-
kiedy dwujęzyczne, w nakładzie początkowo niewielkim (1940 r. 12 600 egz.), póź-
niej znacznie zwiększonym (1942 r. – 771 600 egz.). Należał do nich (m.in.) druko-
wany w Krakowie miesięcznik dla młodzieży „Ster”, którego nakład przekroczył 
100 000 egzemplarzy. Drogą przymusu szkolnego był rozprowadzany miesięcznik 
dla szkół rzemieślniczych „Zawód i Życie” (Kraków). Dla rolników wydawano  
w Krakowie tygodniki „Rolnik” i „Siew” oraz miesięcznik „Wzorowa Gospodarka”. 
Pisma te rozchodziły się słabo, dlatego Niemcy – aby zapobiec brakowi nabywców 
– nakazywali prenumerowanie przez gminy z góry określonej liczby egzemplarzy. 
Dla służby leśnej wydawano dwutygodnik „Las i Drewno”, a dla lekarzy czasopi-
smo „Zdrowie i Życie”. Specjalnie dla wsi przeznaczona była gazeta ścienna „No-
winy”, która ukazywała się od lata 1940 r. (także w języku ukraińskim). Było rzeczą 
charakterystyczną, że dla wprowadzenia czytelników w błąd niektóre „gadzinówki” 
używały tytułów dawnych polskich wydawnictw.  

Trafną ocenę prasy hitlerowskiej dla Polaków zamieściło wydawane przez PPS 
(WRN) pismo konspiracyjne „Kronika Okupacji”: „Gadzinówki są ważną bronią  
w ręku wroga, walczącego zaciekle z polskością. Niebezpieczeństwo tej broni łatwej 
zaciera w umysłowości czytelnika wiadomość istotnych założeń i źródeł wydawnic-
twa. Każde słowo zamieszczone w gadzinówce jest starannie rozważane przez pro-
pagandę niemiecką, gdyż staje się wówczas narzędziem jej celowej i przemyślanej 
akcji. Pamiętać więc trzeba, że gadzinówki służą wrogowi i wymierzone są przeciw 
polskości. Niemcy chwytają się wszystkich środków, aby skłonić społeczeństwo 
polskie, rozbić jego jedność, a przez to osłabić zdolność odporności i wiarę we wła-
sne siły”50. 

Wobec zbliżającej się nieuchronnie klęski, władze GG podjęły działania propa-
gandowe zmierzające do pozyskania społeczeństwa polskiego. Z końcem sierpnia 
1944 r. w Krakowie ukazał się dywersyjny dwutygodnik polityczny „Przełom”. Re-
dagowany przez renegata dra Feliksa Bardeckiego „Przełom” propagował hasła anty-
anglosaskie i jednocześnie antyradzieckie, sugerując jako jedyne wyjście dla Polaków 
kolaborację z Trzecią Rzeszą. W podobnym duchu prowadziły nazistowską propa-
gandę gazety „Do czynu – pismo dla młodzieży polskiej” (Kraków, skrytka pocztowa 
nr 1325) oraz „Przyszłość”, zawierające przegląd wydarzeń z poszczególnych mie-
sięcy. Zjadliwie antysemicki charakter miało pismo „Czy znasz go?”, nawiązując do 
tradycji osławionego streicherowskiego „Stürmera”51. Szczególnie perfidny, aczkol-
wiek łatwy do rozszyfrowania charakter miały nazistowskie pisma podające się za 
produkty polskiego podziemia. W Częstochowie ukazała się pod koniec października 
1944 r. – w formacie berlińskim – „Gazeta Narodowa”. W tym mieście kolportowano 
również w podobnym formacie jako „Jednodniówkę” dywersyjną „Strażnicę”, także 
próbującą podawać się za pismo wydawane przez polski ruch oporu. Nazistowscy 
specjaliści od propagandy wydawali w Krakowie w małym formacie (A5) sześcio-
stronicową gazetkę „Głos Polski”, zewnętrznie znacznie bardziej podobną do pism 

——————— 
50 L. Landau, Kronika lat wojny..., t. III, s. 694 – „Kronika okupacji”, nr 6. 
51 S. Ziemba, Kokietowanie Polaków przez Hansa Franka, Życie Literackie, 15 X 1972, s. 7. 



Andrzej Czarnik 
 
 

 

270

konspiracyjnych52. Wszystkie te próby pozyskiwania społeczeństwa polskiego do 
współpracy z walącą się Rzeszą zakończyły się całkowitym fiaskiem. 

Na obszarze GG wydawano także prasę w języku ukraińskim. Do czasu agresji 
na ZSRR były to trzy pisma, wśród nich ukazujący się od początku 1940 r. dziennik 
„Krakowski Wisti”. Po powiększeniu 1 sierpnia 1941 r. GG o dystrykt galicyjski 
liczba czasopism ukraińskich poważnie wzrosła. Zaczęto drukować nowy dziennik 
„Lwowski Wisti”. Wydawany odtąd także we Lwowie tygodnik „Ridna Zemlja” 
uruchomił w roku następnym cztery mutacje: w Tarnopolu „Tarnopilskij Hołos” (od 
23 VII 1942 r.), w Stanisławowie „Stanisławiwskij Słowo” (od 2 VIII 1942), w Czort-
kowie „Czortkiwska Dumka” (od 9 VIII 1942 r.) i w Stryju „Hołos Pidkarpatja” (od 
15 VIII 1942)53. Zarówno „Ridna Zemlja”, jak i jej mutacje przeznaczone były 
głównie dla ludności wiejskiej.  

Wśród miesięczników ukraińskich znajdowały się (m.in.) „Ilustrowani Wisti”, 
czasopisma dla młodzieży „Dorcha” i dla dzieci „Mali Druzi”. W Jarosławiu wyda-
wano dla rolników miesięcznik „Silskij Hospodar”. 

W pierwszych miesiącach istnienia dystryktu galicyjskiego łączna liczba czaso-
pism w języku ukraińskim wzrosła do 1654 (ogółem w GG – 20). Potem w obawie  
o utratę możliwości kontroli nad tymi pismami, redagowanymi przez nacjonalistów 
ukraińskich, władze okupacyjne podjęły akcję zmierzającą do ich komasowania  
i ograniczania. Zapowiedź tej akcji pojawiła się już na jesieni 1942 roku55. 

Dane o nakładzie prasy ukraińskiej są zamieszczone w tabeli 2. 
 

Tabela 2 
Nakłady prasy ukraińskiej w GG 1940-1942 

 

Rodzaj czasopisma 1940 1941 1942 

Dzienniki 1680 14 250 46 500 

Tygodniki 3340 85 500 90 300 

Miesięczniki 10 250 18 750 31 500 
 

Źródło: Z.W. 1942, nr 9, s. 464 
 
Nie ukazywała się w zasadzie na terenie GG poza obszarem gett prasa żydowska. 

Wyjątek stanowił wydawany w Krakowie od lipca 1940 r. do czerwca 1942 r.,  
w niewielkim nakładzie w języku polskim, nieoficjalny organ rad żydowskich „Ga-
zeta Żydowska”, kolportowany w zasymilowanych środowiskach żydowskich. Pi-
smo to drukowano w ramach wprowadzonego do rejestru firm niemieckich wydaw-
nictwa Jüdische Presse G.m.b.H.56. Jak wyjaśniał kierownik Wydziału Informacji  

——————— 
52 Tamże. 
53 Z.W. 1942, nr 19, s. 534. 
54 Tamże, s. 465. 
55 Tamże. 
56 L. Landau, Kronika lat wojny..., t. I, s. 693. 



Prasa hitlerowska w podbitej Europie 1938-1945 
 
 

271

i Propagandy w urzędzie szefa dystryktu lubelskiego w okólniku z 30 lipca 1940 r. 
do starostów, „zadaniem gazety jest wyłącznie informowanie żyjących w GG Żydów 
o problemach żydowskich w przez nas pożądanym duchu”. 

Podjęte wiosną 1940 r. przygotowania, zmierzające do opanowania Dani i Nor-
wegii, prowadzono w ramach zaplanowanej już z końcem poprzedniego roku opera-
cji „Ćwiczenie Wezera” (Weserübung). Równolegle z militarnymi przygotowaniami 
do tej nowej agresji prasa hitlerowska rozpoczęła szeroką kampanię propagandową, 
w której zwracano uwagę na systematyczne naruszanie suwerenności Danii i Nor-
wegii przez samoloty alianckie.  

Wkrótce po hitlerowskim desancie w Norwegii na specjalne zlecenie komisarza 
Rzeszy Josefa Terbovena został założony w Oslo niemiecki dziennik „Deutsche Zei- 
tung in Norwegen”, wydawany, wbrew zwyczajom przyjętym w Norwegii, także  
w niedzielę. Pierwszy numer gazety ukazał się już 20 maja 1940 roku57. Dziennik, 
redagowany i drukowany w dużym formacie w budynku norweskiej gazety „Aften-
posten”, osiągnął początkowo stosunkowo wysoki nakład 70 000 egzemplarzy, który 
jednak w lipcu 1940 r. spadł do 40 000 egzemplarzy. Gazeta miała służyć rozwijaniu 
„współpracy obu germańskich narodów” przez „pokazywanie i podkreślanie nie-
mieckich wartości kulturalnych, cech wspólnych obu narodów, idei wielkogermań-
skich i ich celów”58, dlatego Niemcy kolportowali ją także w Danii, a nawet wysyła-
li do Szwecji. 

Ze względu na dużą odległość północnych rejonów Norwegii, a także specyfikę 
tego obszaru zaczęto wydawać od 10 lutego 1941 r. w Tromsö mutację „Deutsche 
Zeitung in Norwegen” – „Deutsche Polarzeitung”59. Mutacja ta, zajmująca się głów-
nie problemami strefy polarnej, dostarczała informacji urzędnikom i żołnierzom 
niemieckim rozlokowanym na dalekiej północy. W Norwegii ukazywał się także od 
23 listopada 1940 r. niemiecki miesięcznik „Deutsche Monatshefte in Norwegen”, 
który – według redakcyjnej zapowiedzi – wydawany był „w ścisłej współpracy  
z Wydziałem Głównym Propagandy Rzeszy dla okupowanych norweskich teryto-
riów”60.  

Jeżeli chodzi o prasę norweską, to do jesieni 1940 r. ukazywała się większość ga-
zet z okresu przedwojennego. W tym czasie jednak wprowadzono zaostrzoną kon-
trolę prasy, tworząc instytucje cenzury, w których zaangażowano quislingowców, 
działających pod kontrolą urzędników PROMI. W listopadzie 1940 r. utworzono 
„Państwowy dyrektoriat prasowy” (Staates Pressedirektoriat) z zadaniem prowa-
dzenia ścisłej kontroli nad polityką prasową. Skuteczność tej kontroli miało zapew-
niać 30 „Urzędów prasowych”, powołanych w poszczególnych dystryktach. 

Na rozkaz Terbovena założono także „związek zawodowy” dla dziennikarzy ko-
laboracjonistów. Związek ten, na którego czele stanął „komisaryczny przywódca” 

——————— 
57 R. Weiss, Brücke von Volk zu Volk, Deutsche Monatshefte in Norwegen, Berlin 1942, nr 6, s. 26. 
58 Z.V. 1940, nr 179, s. 170. 
59 „Deutsche Polarzeitung” – Ausgabe der Deutschen Zeitung in Norwegen für Nördl. Eismeerzo-

ne, Finnmark, Troms. 
60 Por. Arbeiter Zeitung 1942, 25 X. 



Andrzej Czarnik 
 
 

 

272

Arnt Riksheld, stał się jednym z podstawowych ogniw podporządkowania hitlerow-
skim dyktatorom prasy norweskiej61. Ogólny nadzór na całością prasy norweskiej 
sprawował Wydział Prasowy (Presseabteilung) w Urzędzie Komisarza Rzeszy Ter-
bovena62. Rezultat tej „współpracy” quislingowskich i hitlerowskich instytucji był 
taki, że do końca 1941 r. zlikwidowano około 80% przedwojennych gazet. W ich 
miejsce powoływano nowe, już bezwzględnie podlegające faszystowskim moco-
dawcom63. Z tych wzorów skorzystano wkrótce przy podporządkowywaniu prasy  
w innych państwach Europy Zachodniej.  

Dnia 10 maja 1940 r. wojska hitlerowskie rozpoczęły nową kampanię na zacho-
dzie Europy. Celem ataku stała się nie tylko Francja, ale także trzy państwa neutral-
ne: Holandia, Belgia i Luksemburg. Szybkie opanowanie tych krajów postawiło 
przed okupacyjnymi władzami niemieckimi problem zorganizowania gazet niemiec-
kich. W tym celu wykorzystano doświadczenia zdobyte w Norwegii.  

W pierwszej kolejności rozwiązano tę sprawę w odniesieniu do Holandii, gdzie  
5 czerwca 1940 r. ukazał się pierwszy numer „Deutsche Zeitung in Niederlanden”. 
Gazetę, którą wydawano do 1944 r., przygotowywano w Amsterdamie w budynku 
dziennika „Telegraf”, w nakładzie 60 000 egzemplarzy. Komisarz Rzeszy w Holan-
dii Arthur Seyss-Inquart stwierdził w artykule wstępnym pierwszego numeru, że ga-
zeta będzie wykonywać swe zadania „jako organ osiadłych na okupowanym teryto-
rium Niemców i jako środek łączności między władzami okupacyjnymi a całą lud-
nością”64. Takie formułowanie zadań gazety, wskazujące na jej ukierunkowanie nie 
tylko na cywilną ludność niemiecką i żołnierzy Wehrmachtu, ale także na tych Ho-
lendrów, którzy znali język niemiecki, nie było przypadkowe. Także szerokie propa-
gowanie na łamach „Deutsche Zeitung in Niederlanden” niemiecko-holenderskiej 
współpracy gospodarczej i kulturalnej wynikało z określonych tendencji. Dziennik 
miał stać się jednym z istotnych elementów prowadzących do rozszerzenia grona 
kolaborantów (poza nieliczną stosunkowo grupę faszystów holenderskich Antona 
Musseta) i w konsekwencji służyć realizacji niesprecyzowanych zresztą zamiarów 
połączenia Holandii z Rzeszą. Gazeta miała poza tym odgrywać szczególną rolę wy-
suniętego posterunku propagandowego skierowanego przeciwko Wielkiej Brytanii. 

W sąsiedniej okupowanej Belgii hitlerowcy zorganizowali niemiecką gazetę nie-
cały miesiąc później. Wydanie 1 lipca 1940 r. pierwszego numeru „Brüsseler Zei- 
tung” zostało na jej łamach uzasadnione przez szefa zarządu wojskowego w Belgii  
pn. Francji gen. von Falkenhausena następująco: „Tam, gdzie stacjonują niemieccy 
żołnierze, musi istnieć także niemiecka gazeta”. W przeciwieństwie do holender-
skiego odpowiednika tej gazety, miała ona być przeznaczona wyłącznie dla Niem-
ców w Belgii. W rezultacie jej serwis informacyjny w odniesieniu do problemów 
belgijskich był niezwykle ubogi. Ukazanie się „Brüsseler Zeitung” zostało poprze-
dzone likwidacją wydawanych dotąd w Belgii nazistowskich organów prasowych: 

——————— 
61 B. Piotrowski, Podziemna prasa norweska, Zeszyty Prasoznawcze 1971, nr 2, s. 66. 
62 Norwegische Pressearbeit, Deutsche Monatshefte in Norwegen 1944, nr 5, s. 3. 
63 B. Piotrowski, Podziemna prasa..., s. 67. 
64 Z.V. 1940, nr 24/15 VI. 



Prasa hitlerowska w podbitej Europie 1938-1945 
 
 

273

„Nationalsozialistische Information” i „Deutsch-Belgische Rundschau”. Nowa gaze-
ta, drukowana na urządzeniach zajętej przez nazistów brukselskiej „Derniere Heu-
re”, osiągnęła wysoki nakład 150 000 egzemplarzy, skupiając także czytelników 
wcześniej wydawanych w Belgii dzienników nazistowskich. W rejonie przygranicz-
nym, który zamieszkiwała mniejszość niemiecka, od sierpnia 1941 r. ukazywał się  
w Arlon niemiecki tygodnik „Areler Zeitung”65.  

Po pokonaniu Francji w czerwcu 1940 r., w okupowanej północnej części tego 
kraju hitlerowcy próbowali początkowo prowadzić działalność propagandową za po-
średnictwem dziennika „Deutsche Zeitung in Frankreich”, który jednak został zastą-
piony od 15 stycznia 1941 r. przez nowo zorganizowaną gazetę „Pariser Zeitung”. 
150-tysięczny nakład rozchodził się głównie na obszarach okupowanych, ale docie-
rał także do południowej, nieokupowanej, administrowanej przez rząd w Vichy czę-
ści Francji. Pewna liczba egzemplarzy „Pariser Zeitung” docierała drogą lotniczą 
również do francuskiego Maroka. Układ „Pariser Zeitung” obok dzienników wyda-
wanych w Holandii i Belgii stał się wzorem dla innych niemieckich gazet ukazują- 
cych się w czasie wojny na terenach zajętych przez Trzecią Rzeszę. Spośród ośmiu 
stron trzy pierwsze zajmowały problemy polityczne, czwarta poświęcona była spra-
wom Paryża i Francji, piąta – polityce kulturalnej i rozrywce, szósta – gospodarce, 
siódma – sportowi, a ostatnia, ósma zawierała reportaże i meldunki z kraju. Specjal-
nością „Pariser Zeitung” było zamieszczanie na stronie lokalnej szpalty w języku 
francuskim, przeznaczonej także dla Francuzów, ale głównie dla niemieckich żołnie-
rzy i uczniów66.  

Prasa francuska na terenach podległych rządowi Petaina została poddana kontroli 
kolaboracyjnego Ministerstwa Informacji. Tymczasem w części północnej Francji, 
okupowanej przez Niemców, powołano Corporation Nationale de la Presse Fran- 
çaise, na którego czele stanął Jean Luchaire. Instytucja ta pod kontrolą hitlerowskich 
urzędników, według dyrektyw nazistowskich, reorganizowała prasę francuską.  
W rezultacie zmian personalnych w redakcjach i wydawnictwach prasowych oraz 
instytucji cenzury prasę francuską ściśle podporządkowano władzom okupacyjnym, 
choć część gazet przedwojennych ukazywała się pod niezmienionym tytułem67.  

Francuska agencja prasowa Havasa została przejęta przez petainowskie Minister-
stwo Informacji i przekształcona w kolaboracyjne, rządowe Francuskie Biuro Infor-
macyjne z siedzibą w Vichy. Paryskie biura Agencji Havasa padły zaś łupem Deut-
sche Nachrichtenbüro, które założyło francuską filię pod nazwą Francuska Agencja 
Informacji Prasowych (AFJP).  

Mimo iż w odniesieniu do Alzacji, Lotaryngii i Luksemburga nie wydano tam 
formalnego aktu o ich wcieleniu do Rzeszy, wprowadzenie tam administracji cywil-
nej, kierowanej przez gauleiterów granicznych okręgów niemieckich, w praktyce 
oznaczało takie właśnie wcielenie. Tego rodzaju rozwiązanie polityczne pociągało 
za sobą pilną potrzebę zorganizowania hitlerowskiej prasy na tych obszarach. Uka-

——————— 
65 Z.W. 1941, nr 10. 
66 Ein Jahr Pariser Zeitung, Paris 1941, s. 11 i nn. 
67 G. Bourgin, La presse et l’occupation allemande en France, Etudes de Presse 1952, nr 3, s. 22. 



Andrzej Czarnik 
 
 

 

274

zujący się od dawna w Alzacji dziennik „Strassburger Neueste Nachrichten” wydany 
został już 8 lipca 1940 r. jako organ hitlerowski w nakładzie 200 000 egzemplarzy68. 
Założony w Metzu nowy dziennik „Metzer Zeitung” (nakład ponad 70000 egz.)  
stał się oficjalnym pismem hitlerowskiego kierownictwa Gau Westmark. W Metzu 
wydawano także, w nakładzie około 60000 egzemplarzy, „NSZ-Westmark” oraz  
„Deutsche Front”69. 

Inne gazety ukazujące się na tych zagarniętych obszarach, to: „Müllhauser 
Volksblatt” (nakład około 100 000 egz.), „Kolmarer Kurier” (około 40 000 egz.), 
„Luxemburger Wort” (około 50 000 egz.) i „Elscher Tageblatt” (ponad 10 000 egz.).  

Wiosna 1941 r. przyniosła istotne zmiany na Półwyspie Bałkańskim, wzmacnia-
jąc w tym rejonie pozycję państw faszystowskich. Niemcy, wspierani przez Wło-
chów i Bułgarów, uderzyli na Grecję, dokonując jej rozbioru. W części Grecji pod-
porządkowanej administracji wojskowej Niemcy otwarli 29 kwietnia 1941 r. dzien-
nik „Deutsche Nachrichten in Griechenland” (redakcja w Atenach), a Włosi gazetę 
„Giornale di Roma”70. 

Na okupowanych ziemiach Jugosławii drukowano także gazety niemieckie. W Za-
grzebiu ukazywała się „Deutsche Zeitung in Kroatien” (red. nacz. dr Josip Bobek)  
i „Neue Ordnung”, a w Belgradzie od 15 lipca 1941 r. „Donau-Zeitung” (nakład 
40 000 egz.), przeznaczona głównie dla aktywistów partii nazistowskiej i rozprowa-
dzana we wszystkich krajach południowo-wschodniej Europy71.  

Niemiecka mniejszość na Węgrzech otrzymała dziennik „Deutsche Zeitung in 
Ungarn”, prowadzony przez dra Georga Goldschmidta, a później „Deutsche Zeitung 
– Organ der deutschen Volksgruppe in Ungarn” wydawany w Budapeszcie. Ponadto 
Niemcy drukowali w tym mieście pismo „Pester Lloyd”, jak również w przyłączonej 
do Węgier Wojewodinie – „Deutsche Volksblatt”.  

Ukazujący się w Rumunii dziennik „Bukarester Tageblatt” został przekształcony 
w oficjalną, partyjną gazetę dla niemieckiej mniejszości narodowej na tym obszarze. 
Dodatkowo hitlerowcy powołali gazetę „Südostdeutsche Tageszeitung”, która uka-
zywała się w dwóch mutacjach. Pierwsza wydawana była w Sibiu dla Siedmiogrodu, 
a druga w Timisoara dla Banatu72.  

Agresja hitlerowska na Związek Radziecki i początkowe sukcesy Wehrmachtu 
postawiły przed organizatorami prasy nowe, rozległe zadania. Na obszarach przeka-
zanych przez armię administracji cywilnej, tworzących sztuczny twór terytorialny  
o nazwie „Kraj Wschodni” – Ostland (Estonia, Łotwa i Białoruś) oraz Komisariat 
Rzeszy Ukraina, rozpoczęła się gorączkowa praca przygotowawcza, prowadząca do 
zorganizowania redakcji i drukarni niemieckich gazet73.  
——————— 
68 Pierwszą gazetą hitlerowską w Alzacji był jednostronnie wydrukowany przez Wehrmacht 22 VI 

1940 r. „Elsässer Kurier”. Z.W. 1940, nr 7, s. 332. 
69 Z.W. 1940, nr 8, s. 420. 
70 Z.V. 1942, nr 34/22 VIII. 
71 Arbeiter Zeitung, 25 XI 1942. 
72 „Südostdeutsche Tageszeitung” powstała z połączenia w marcu 1941 r. wydawanych w Rumunii 

„Deutsche Tagesblatt” i „Banater Deutsche Zeitung”. 
73 W Estonii i na Łotwie, gdzie mieszkało do 1940 r. stosunkowo wielu Niemców, istniały tradycje 



Prasa hitlerowska w podbitej Europie 1938-1945 
 
 

275

Już 5 sierpnia 1941 r. ukazał się w stolicy „Kraju Wschodniego”, Rydze, pierw-
szy numer dziennika „Deutsche Zeitung im Ostland”. Nakład tej gazety, uznanej za 
przednią straż antybolszewicką, wynosił około 70 000 egzemplarzy. Na terenie Li-
twy dwa miesiące później (11 X 1941) rozpoczęto druk „Kauener Zeitung” z siedzi-
bą redakcji w Kownie. Gazeta ta stała się centralnym organem prasowym w kiero-
wanym przez komisarza Rzeszy Heinricha Lose „Kraju Wschodnim”. Równocze-
śnie w Wilnie pojawiła się jej terenowa mutacja – „Wilnaer Zeitung”74.  

Inne organy prasowe założone na terenie Ostlandu to wydawana od 10 stycznia 
1942 r. w Tallinie (Estonia) „Revaler Zeitung” i kolportowana na terenie Biało- 
rusi od połowy kwietnia 1942 r. „Minsker Zeitung – Deutsche Nachrichtenblatt für  
Weissruthenien”75. 

W połowie 1942 r. ukazała się w Rydze pierwsza edycja miesięcznika „Ostland” 
– pisma polityczno-kulturalnego stanowiącego nowy organ władz niemieckich  
w „Kraju Wschodnim”. Jako wydawca figurował sam komisarz Ostlandu Henrich 
Lohse, a redaktorem naczelnym był dr Walter Zimmermann – jego szef prasowy76.  

Z końcem października 1941 r. podjęto prace prowadzące do otwarcia niemieckie-
go dziennika na terenie Komisariatu Rzeszy Ukraina. Przygotowania do wydawania 
„Deutsche Ukraine Zeitung”, która miała stać się „ostrym mieczem w walce z bolsze-
wizmem”77, rozpoczęte w Łucku, doprowadziły do ukazania się pierwszego numeru 
dziennika 23 stycznia 1942 r. Wobec rozległości obszarów, na których gazeta była 
rozprowadzana, rychło wyłoniła się potrzeba utworzenia redakcji terenowych. Mutacje 
„Deutsche Ukraine Zeitung” powstały najpierw w Równem, a później w Kijowie  
i Dniepropietrowsku. Kijowskie wydanie gazety ukazało się z początkiem kwietnia 
1942 r. i przede wszystkim przeznaczone było dla oddziałów frontowych Wehrmachtu. 
Nakład łączny gazety przekroczył w 1943 r. 100 000 egzemplarzy. 

Dalsze przedsięwzięcia w organizacji prasy niemieckiej na Ukrainie doprowadzi-
ły do otwarcia w lipcu 1942 r., przeznaczonego głównie dla volksdeutschów, ilu-
strowanego tygodnika „Ukraine-Post” (nakład 50 000 egz.). Uzupełniającą działal-
ność prasową, raczej już o charakterze specjalistycznym, podjęło utworzone w kilka 
tygodni później w Kijowie wydawnictwo Landwirtschaftsverlag Ukraine, które  
w 1943 r. wydało wiele czasopism w języku niemieckim78. W Mikołajewie druko-
wano „Deutsche Bugzeitung”, która miała jednak raczej charakter biuletynu infor-
macyjnego79.  

——————— 

niemieckiej prasy. W 1940 r., w związku z hitlerowską akcją, Niemcy opuścili kraje bałtyckie. 
Po emigracji Baltendeutschów zlikwidowano na Łotwie i w Estonii 11 niemieckich gazet. 

74 Z.V. 1942, nr 25/20 VI. 
75 Z.V. 1942, nr 18/2 V. Przed założeniem „Minsker Zeitung” jedna z kompanii propagandy Wehr- 

machtu wydawała na terenie Białorusi od 1 lutego 1942 r. dwustronicową „Nachrichtenzei- 
tung”.  

76 Z.W. 1942, nr 11/12. 
77 K. Weidenbach, Des Zeitungs- und Verlagswesen im Reichskommissariat Ukraine, Ost-Europa- 

-Markt 1943, nr 3/4, s. 56. 
78 Z.V. 1943, nr 5/30 I. 
79 K. Weidenbach, Des Zeitungs- und Verlagswesen..., s. 57. 



Andrzej Czarnik 
 
 

 

276

Na terenie włączonego w 1941 r. do Rzeszy okręgu białostockiego wydawano od  
2 listopada 1942 r. dziennik „Bialystoker Zeitung”. Był to urzędowy organ władz 
okręgowych NSDAP w Białymstoku, przeznaczony dla Niemców skierowanych do 
tego okręgu, a także dla przejeżdżających na front wschodni żołnierzy Wehrmachtu80. 

Na zajętych terytoriach radzieckich, równolegle z uruchamianiem gazet niemiec-
kich, okupant przystąpił do organizowania prasy w językach narodów podbitych.  
W pierwszej fazie inicjatywę przejmowało wojsko, np. na polecenie dowództwa  
Heeresgruppe Nord w Rydze rozpoczęto wydawanie w języku rosyjskim gazety 
„Prawda”, której nakład wkrótce przekroczył 150 000 egzemplarzy. 

Na Litwie, Łotwie i w Estonii zezwolono na uruchomienie pod nadzorem szefa 
prasowego komisariatu „Ostland” Waltera Zimmermanna pewnej liczby gazet, które 
nawiązywały do okresu, w którym państwa te były samodzielne. Na pozostałych 
okupowanych terenach radzieckich pełną inicjatywę przejęły władze hitlerowskie – 
najpierw wojskowe, później cywilne.  

W kierowanym przez Alfreda Rosenberga ministerstwie „okupowanych obsza-
rów wschodnich” powołano departament prasy (Presseabteilung), z którego te ini-
cjatywy wychodziły81. Na czele departamentu stał początkowo major rezerwy 
Cranz, a później Ministerialdirigent dr W. Zimmermann.  

W 1942 r. na zajętych obszarach radzieckich hitlerowcy wydawali ponad 140 ga-
zet w dziewięciu językach, w tym: 6 – w niemieckim, 14 – estońskim, 25 – łotew-
skim, 12 – litewskim, 1 – polskim, 6 – białoruskim, 18 – rosyjskim, 60 – ukraińskim 
i 1 w tatarskim. Później liczby te znacznie wzrosły i – jak się wdaje – przekroczyły 
200 tytułów82. 

W Estonii ukazywało się 14 gazet w języku estońskim. Czołowy dziennik „Eesti 
Söna” w Tallinie miał nakład ponad 70 000 egzemplarzy. W tym samym mieście  
drukowano dziennik „Teataja”. W Dorpacie ukazywał się „Postimees”, w Parnawie 
„Uhs Elu”, w Narwie „Pöhja Kodu”. Inne tytuły gazet wydawanych w języku estoń-
skim to: „Meie Maa”, „Sakala”, „Virumaa Teataja”, „Valga Teataja”, „Otepaa Teata-
ja”, „Järva Teataja”, „Läane Söna”. Gazeta „Uus Rada” ukazywała się także  
w mutacji rosyjskiej pt. „Nowoje Wremja”. 

Na Łotwie największy był, wydawany w Rydze od 1 lipca 1941 r., dziennik 
„Tevija”, który w ciągu kilku miesięcy osiągnął ćwierćmilionowy nakład. Poza nim 
wychodziły trzy inne gazety codzienne: „Daugavas Vestnesis” (Dyneburg), „Kurze-
mes Vards” (Lipawa) i „Zemgale” (Mitawa). Trzy razy w tygodniu ukazywała się 
gazeta „Talavietis”. Pozostałe pisma w języku łotewskim wychodziły raz lub dwa  
razy w tygodniu. Były to: „Bauskas Vestnesis”, „Cesu Vestis”, „Jekabpils Vestnesis”, 
„Malienes Zinas”, „Rezeknes Zinas”, „Smiltenietis”, „Talsu Vards”, „Tukuma  
Zinas”, „Venta Balss”. 

——————— 
80 Z.V. 1942, nr 46/14 XII. 
81 Departament ten ścisle współpracował z departamentem Ost w PROMI, na czele którego stał dr 

Taubert. Sprawami prasy w departamencie Ost kierował Obberregierungsrat Stein. 
82 Die fremdsprachige Presse im besetzten Osten, Ost-Europa-Markt 1942, nr 7/8, s. 138. Już w 1942 r. 

przygotowywano uruchomienie ponad 50 kolejnych gazet.  



Prasa hitlerowska w podbitej Europie 1938-1945 
 
 

277

Dla rosyjskiej ludności Łotwy i wschodniej części komisariatu „Ostland” wyda-
wano gazety „Prawda” (Ryga), „Dwinskij Wiestnik” i periodyk „Nowyj Put”.  

Wśród gazet w języku litewskim największy nakład miał ukazujący się w Kow-
nie dziennik „J’Laisve”83. Drugą pozycję zajmował wileński dziennik „Naujoji Lie-
tuva”. Wśród tygodników największe były: „Ukininko Patarejas” (100 000 egz.), 
„Karys” (Wilno), „Teviske”, „Balsas” i „Zemaiein Zeme”. W Wilnie ukazywał się 
także, drukowany w języku polskim, „Goniec Codzienny”. 

Do gazet wydawanych przez Presseverlag Mińsk w języku białoruskim należały: 
„Biełaruskaja Hazeta” (dwa razy w tygodniu) i „Hołos Wioski” (raz w tygodniu). 
Później podobne gazety drukowano w Słucku i Baranowiczach84.  

Na Ukrainie, podobnie jak w „Kraju Wschodnim”, pierwsze gazety w języku 
tamtejszej ludności inicjowało wojsko (Propagandaabteilung der Wehrmacht). 
Wkrótce gazety wydawane w języku ukraińskim przeszły pod nadzór komisarza 
Rzeszy Ericha Kocha, a ściślej jego szefa prasowego. Inicjatywa początkowo nale-
żała także do komisarzy niższych szczebli (Gebiets-Generalkommissare). Ostatecz-
nie Koch przekazał uprawnienia do zakładania nowych organów prasowych przed-
siębiorstwu Ukraine Presse G.m.b.H., które przejęło funkcję koordynatora85. Ukra- 
ine Presse razem z firmą Deutsche Verlags- und Druckereigesellschaft Ukraine 
m.b.H. zmonopolizowały wkrótce sprawę edycji gazet na Ukrainie, nie żałując środ-
ków na rozwój antyradzieckiej działalności propagandowej86.  

W okręgu (Generalbezirk) Wołyń i Podole najszerszy zasięg miały gazety: „Wo-
łyń” (Równe, 30 000 egz.) i „Ukraiński Hołos” (Łuck, 20 000 egz.). Poza nimi uka-
zywało się w 1942 r. dwanaście innych pism: „Podolanin” (Kamieniec Podolski, 
15 000 egz.), „Naszi Wisti” (Luboml, 3000 egz.), „Kostopolski Wisti” (Kostopol, 
5000 egz.), „Kremjanecki Wistnyk” (Krzemieniec, 5000 egz.), „Dunajewski Wisti” 
(Dunajew, 8000 egz.), „Hołos Sarnszczyn” (Sarny, 3000 egz.), „Switłyj Promin” 
(Antoniny, 3000 egz.), „Visti Minskowo” (Mińsk, 4000 egz.), „Zasławski Wisti” 
(Zasławy, 3000 egz.), „Nowa Szereptowszczyzna” (Szczepatówka, 3000 egz.), 
„Ukraiński Hołos” (Proskurow, 5000 egz.), „Nowe Żytja” (Stary Konstantynow, 
3000 egz.)87. 

Dla okręgu Żytomierz powołano w tym samym czasie w sumie 11 gazet, z któ-
rych największe były: „Hołos Wołyni” (14 200 egz.) i „Winnicki Wisti” (15 000 
egz.). W Berdyczowie ukazywała się „Nowa Doba” (8000 egz.), a w Chmielniku 
„Chmielnicki Wisti”. Nakład pozostałych pism przekraczał 3000 egzemplarzy. 

Okręg kijowski dysponował głównym ukraińskim dziennikiem „Nowe Ukraiń-
skie Słowo” (ponad 50 000 egz.) oraz rosyjską gazetą „Paslednije Nowostki” (50 000 
egz.). Poza tym drukowano tam 5 małych gazet: „Widrodżenije” (4000 egz.), 

——————— 
83 „J’Laisve” przestał się ukazywać 31 grudnia 1942 r. W jego miejsce drukowano od 4 I 1943 r.  

w Kownie dziennik „Ateistos”. 
84 Z.W. 1943, nr 3/3, s. 197. 
85 Deutsche Central Archiv (dalej: DZA) Potsdam, Ostminsterium, nr 17, f. 93. 
86 Tamże, f. 12.  
87 Die fremdsprachige Presse..., s. 137 i 138. 



Andrzej Czarnik 
 
 

 

278

„Dzwin” (4000 egz.), „Zwilnena Ukraina” (3000 egz.), „Humanski Hołos” (4100 egz.) 
i „Rejon Talnoje”. 

W okręgu mikołajewskim wychodziło 6 gazet, w tym 2 największe w nakładzie 
25-30 000 egz. w Kirowgradzie i „Ukraiński Hołos”. Największą gazetą okręgu 
dniepropietrowskiego była „Dniepropietrowska Gazeta” (32 000 egz.), obok której 
ukazywały się trzy o mniejszym zasięgu – „Kamiański Wisti” (4000 egz.), „Promin” 
(2600) i „Dzwin” (8000 egz.). Poza tymi dziennikami wydawano się cztery periody-
ki: „Ukraińska”, „Orlenja”, „Szkolaryk” i „Ukraiński Chliborob”. Trzy pierwsze  
z nich były dwutygodnikami, ostatni miesięcznikiem88.  

Wraz z podbojem dalszych terytoriów radzieckich naziści powoływali do życia 
nowe organy prasowe. Na przykład generalny komisarz na Krymie meldował 3 li-
stopada 1942 r. do ministerstwa Rosenberga, iż na podległym mu obszarze ukazują 
się dwie gazety w języku rosyjskim: „Melitopolski Kraj” (2500 egz.) i „Azowskije 
Nowosti” (6000 egz.)89. 

Wydawana w podbitej Europie prasa w języku niemieckim była finansowana  
i zarządzana przez nowy holding Rienhardta – Europa Verlag. Rienhardt wykorzy-
stał do rozwoju tego przedsiębiorstwa zarówno ludzi, jak i majątek redakcji i wy-
dawnictw niemieckich. Korzystał także z pomocy Wehrmachtu. W głównej jednak 
mierze podstawy Europa Verlag opierały się na rabunku mienia w krajach podbi-
tych. Dzięki takim metodom gazety wydawane przez Europa Verlag osiągnęły w po-
czątkach 1943 r., a więc w okresie swego szczytowego rozwoju, olbrzymi dzienny 
nakład przekraczający milion egzemplarzy90. 

Łączny nakład prasy nazistowskiej w krajach podbitych okaże się znacznie wyż-
szy, jeżeli uwzględnimy pisma drukowane przez wydawnictwa lokalne, stworzone  
i kontrolowane przez hitlerowskich mocodawców. Przy pomocy tej prasy usiłowano 
podporządkować okupantom ludność podbitych i uzależnionych krajów europej-
skich. Skuteczność działalności propagandowej, prowadzonej przez nazistowskie 
gazety w zagarniętej Europie, była zawsze problematyczna, a jeszcze bardziej spa-
dała po kolejnych klęskach Wehrmachtu. Wraz z nimi postępował także upadek pra-
sy hitlerowskiej w Europie. 

 
 
 
 

——————— 
88 Tamże.  
89 DZA Potsdam, Ostministerium, nr 17, f. 113. 
90 Die deutsche Presse im Kriese, Handbuch der deutschen Tagespresse 1944, s. XXI.  


