Irina Theshelashvili

The role of the Channel PIK in
highlighting Russian-Georgian
relations

Wschodnioznawstwo 7, 45-56

2013

Artykut zostat opracowany do udostepnienia w internecie przez
Muzeum Historii Polski w ramach prac podejmowanych na rzecz
zapewnienia otwartego, powszechnego i trwatego dostepu do
polskiego dorobku naukowego i kulturalnego. Artykut jest umieszczony
w kolekcji cyfrowej bazhum.muzhp.pl, gromadzacej zawartos¢ polskich
czasopism humanistycznych i spotecznych.

Tekst jest udostepniony do wykorzystania w ramach
dozwolonego uzytku.

Hpe

MUZEUM HISTORII POLSKI



Irina Theshelashvili

The role of the Channel PIK
in highlighting Russian-Georgian relations

The 20th century was characterized by three developments of great political
importance: the growth of democracy, the growth of corporate power, and the
growth of corporate propaganda as a mean of protecting corporate power against
democracy.

In contemporary world mass media is no longer perceived solely as a chan-
nel of communication. Increasingly, the mass media is referred to as full-fledged
agent of socialization that influences on the development of the individual and
society as a whole, demonstrates means of mass media standards, forms a system
of values that are taught to mediate experience, etc.

From an instrument of propaganda or an instrument of power the media have
become a powerful source of power itself, which has transformed into the key of
fame and success.

Today the means of mass media serve as a mechanism for promoting products
and services, and arenas for debate. Mass communication is a systematic distri-
bution of the information through the specialized technical equipment among
the large audience aiming the influence on the evaluation, opinion and human
behavior.

Actuality of the topic becomes valuable, because of the overgrowing nature
of mass communication on a global scale, as a source of power and innovation
disseminator.

In modern conditions, people become dependent on the mass media. First of
all, it concerns the information, knowledge and assessments of what is happening
in the society. The type and level of this dependence are determined by a number
of structural conditions. The influence of mass communication is greater if the
society is under the huge reforms, conflict or instability. Also, much more de-
pends on the extent to which the mass communication implements its informa-
tional function.

On this basis, the main objective of this work is to examine the role and influ-
ence of the Georgian Channel PIK broadcasting in Russian language. Therefore
the study attempts to reveal the following tasks:



46 Irina Theshelashvili

1) To find how the Channel PIK was created.

2) To highlight the circumstances in the August 2008 and the role of the chan-

nel in the coverage of the Russian-Georgian conflict.

3) To find out the impact of the Channel PIK on the formation of public opin-

ion about republic of Georgia in the space of post-soviet Union countries.

4) To define Channel PIK as an instrument of public communication/soft

power of Georgia.

5) To draw conclusions on the subject.

During the writing has been used periodical literature on the subject as well as
Internet resources and programs of the Channel PIK.

According to the Freedom Map of Freedom House’s report' for 2008, Georgia
was a partly free country and remains so till nowadays?. At the same time it is
ranked higher than its neighbors, Armenia and Azerbaijan and Russia, which
are classified as ,not free”. Other ,,partly free countries” include Turkey, Ukraine,
Romania, Albania and majority of Eastern Europe.

In Georgia, a country that has declared dedication to the principles of democ-
racy and the freedom of speech, the need of independent and professional media
as well as exploration of freedom of expression became one of the most important
questions for the contemporary Georgian media.

But before we discover the status quo of media in Georgia and namely the role
of the Kanal PIK?, has to be mentioned the historical background of the Russian
Georgian relations in the field of communication from the very beginning.

On 8 IIT 1819 in Tbilisi was established the first newspaper in Georgian lan-
guage, translated from Russian and named ,,Georgia’s Newspaper™. The aim of
such a step was the translation of the news and the articles published on the pa-
pers in the Russian Empire. It was the first period of the information war®, when
Russian propaganda was trying to influence on the population of Georgia. The
importance of the language was obvious, but unlike XXI century in XIX in Geor-
gia weren't so many people understanding Russian fluently. Since 1820 the paper
was published as ,,Georgian newspaper™® and was shooting the light on the social
and political life for Georgian speaking readers, what was an attempt to save not
only the native language, but own identity, traditions and culture. But almost two
centuries later new reality demanded to establish the channel, broadcasting in
Russian in order to share own views to the Russian speaking society and to let

Map of Press Freedom 2008, http://www.freedomhouse.org (31 X 2013).
http://www.freedomhouse.org/country/georgia (31 X 2013).

Kanal PIK - is used the transcription of the Channel PIK in Russian ,, Kanan ITVK”.
http://www.tsu.edu.ge/data/file_db/library/GeoNews%201.pdf (31 X 2013).

O. IMan¢wunos, Poccusa-Ipysus. Mnpopmayuonnas eotina. Aeeycm 2008, Toéumucu 2011,
s. 11.

¢ http://www.nplg.gov.ge/paper/papers/paper.php?did=1999 (31 X 2013).

LS N T



The role of the Channel PIK in highlighting Russian-Georgian relations 47

other peoples know about the situation the South Caucasus and Georgia itself
from Georgian perspective.

According to Civil.Ge, the First Caucasian was launched on January 20107 and
was available on satellite, operated by Paris-based Eutelsat Communications for
less than two weeks of January.® Eutelsat Communication’, the Europe’s leading
satellite operator, citing end of trial period put the channel off its W7 satellite
and entered into a larger deal with Russia’s Gazprom Media Group on allocating
capacity on W7 satellite for its pay-TV provider NTV-Plus. Although the Eutelsat
announced, that the problem was technical and not political, in January 2010,
French diplomate in Tbilisi said that ,,Eutelsat is under strong pressure from Rus-
sia in order to stop its contract with Georgia*’.

Georgia claimed Russia’s political pressure behind Eutelsat’s move and the
Georgian Public Broadcaster (GPB) sued the satellite operator, but the Paris-
-based court ruled in favor of Eutelsat in July, 2010

The TV station, Kanal PIK, started broadcasting with a live call-in show with
Georgian President Mikheil Saakashvili. It is not the first Georgian sortie in the
long-running information war between Georgia and Russia'?, Alania TV" began
broadcasting news as well in Russian language to separatist-controlled South Os-
setia in 2005™. The station disappeared from prominence after the 2008 war with
Russia over South Ossetia, but, a year later, another Russian-language satellite TV
station emerged.

On 12 VII 2010, deputy general director of GPB, Maya Bichikashvili', told
Civil.Ge that in its ruling, the Paris-based court rejected GPB’s motion demand-
ing from Eutelsat to restore the Russian-language channel back on W7 satellite
operating at the 36 degrees East — a key location for broadcasting in Russia and
other CIS states. GPB was also asking for reimbursement of financial damage
caused by removal of the First Caucasian Channel from Eutelsat’s satellite.

GPB claimed that Eutelsat infringed an agreement by putting First Caucasian,
the channel mainly targeting audience in Russia and its North Caucasus, off the
satellite less than two weeks after it started broadcasting in January 2010.

Eutelsat said that it had received ,,a firm commitment” from Intersputnik ,,for
significantly more capacity than that requested by the Georgian broadcaster”.

7 http://www.civil.ge/eng/article.php?id=21854 (31 X 2013).

8 http://www.lenta.ru/news/2010/01/29/stutnik (31 X 2013).

°  http://en.wikipedia.org/wiki/Eutelsat (31 X 2013).

1 http://www.lefigaro.fr/international/2010/01/27/01003-20100127 ARTFIG00623-rumeurs-
-sur-l-arret-d-une-chaine-georgienne-antirusse-.php (31 X 2013).

"' http://www.civil.ge/eng/article.php?id=23076 (31 X 2013).

2 http://www.eurasianet.org/node/62770 (31 X 2013).

B http://www.globaljournalist.org/stories/2008/01/01/alania-tv/ (31 X 2013).

" http://www.eurasianet.org/departments/insight/articles/eav052206a.shtml (31 X 2013).

> http://www.linkedin.com/pub/maya-bichikashvili/10/4b7/65b (31 X 2013).



48 Irina Theshelashvili

Eutelsat has offered'® GPB to place the First Caucasian on W2A satellite as an al-
ternative, but the offer was rejected by GPB, citing that the newly offered location
was not properly covering the geographical area it was interested in. As it was said
by David J. Smith, a Director of Georgian Security Analysis Center, ,,arguably le-
gal in France or not, the real story here is that Eutelsat booted First Caucasian as
a result of some combination of Russian money and pressure, likely with at least
the acquiescence of the French Government”"’

Anyway, as soon the channel began to broadcast, Russian officials on the
meeting in Vladikavkaz blamed the First Caucasian Channel as Georgia’s ,,an-
ti-Russian propaganda” and an attempt to implant ,,ideology of extremism™* in
the North Caucasus. After the channel was removed from the satellite, it became
available for viewers in Tbilisi only via cable networks and on internet.

»Georgian Public TV ordered a product in the form of a channel - said E. Ko-
trikadze to the BBC — We are a private company, which reports to the Georgian
Public Broadcaster, but it has quite an impressive degree of independence” Re-
branded First Caucasian TV channel set to make a comeback. After a nine-month
hiatus, the First Informational Caucasus or PIK (Pirveli Sanformacio Kavkasiu-
ri*), the Russian - language, Tbilisi — based satellite channel, has announced
plans to resume broadcasting.

Therefore, the Georgian Public Broadcaster’s Russian-language channel, First
Caucasian, handed over in management to a private firm, which received GEL
4,7 million (about USD 2,54 million) from the state to run the channel®’. GEL
4,7 million is part of funding with total amount of GEL 7 million, which was al-
located to GPB for the First Caucasian based on the government’s decree dated
with 9 VII 2010.2

So, according to a press release issued on 19 I 2011, the renewed channel was
based in Tbilisi and focused on information, education and entertainment. Pro-
grams had to broadcast six hours a day from 6.00 pm, covering the North and
South Caucasus, Ukraine, Belarus, Eastern Europe, Turkey, Russia and Iran. The
channel owned and run by K-1, which announced its intention to examine the
world’s least-known places, to include the peoples of the North and South Cau-
casus in the global information revolution, to provide the people of the Caucasus
with objective and accurate information in a timely manner, and to introduce

16 http://www.civil.ge/eng/article.php?id=22509 (31 X 2013).

17 http://georgiandaily.com/index.php?option=com_content&task=view&id=19443&Itemid=-
132 (31 X 2013).

18 http://www.civil.ge/eng/article.php?id=21892 (31 X 2013).

¥ http://www.bbc.co.uk/russian/international/2011/01/110125_georgia_tv.shtml (31 X 2013).

Transliteration in Georgian - 306390 Lo0bBMOT>30M Jo33560w9M0.

21 http://www.civil.ge/eng/article.php?id=22525 (31 X 2013).

2 Ibidem.



The role of the Channel PIK in highlighting Russian-Georgian relations 49

new standards of journalism across the region. K-1 is a private firm established
by the British journalist, Robert Parsons and Georgian national, Ekaterine Ko-
trikadze. Robert Parsons® speaks fluent Georgian and served as the channel’s
Director General.

+We would like to be a channel which is watched in order to learn what is hap-
pening in the Caucasus. For those who are doubtful about us, we have a simple
answer: first watch and then judge” said Parsons® in the organization’s statement.
Aiming to cover the everyday and cultural lives of the peoples of the Caucasus,
the channel developed a network of reporters in Baku, Yerevan, Moscow, Kyiv,
Makhachkala, Ankara, Brussels, Washington, Vladikavkaz and Tehran.

PIK’s programs were managed by a team of skilled journalists including: Rob-
ert Parsons, David Chater, Melanie Ernst and Zurab Kodalashvili. David Chater?
is an award-winning former correspondent with more than 35 years experience
in international television news, having worked for Independent Television News,
Sky News and Al Jazeera English. In 1993 he moved to Russia to open a bureau
for Sky News. While there he was awarded a Gold Medal as International Re-
porter of the Year for coverage of the Chechen war from Grozny*. He reported
from the conflict in Kosovo and the war in Afghanistan after the 9/11 attacks,
receiving a Gold Medal from the New York TV Festival for his reports on the
siege of Kunduz”.

Melanie Ernst*® more than 20 years works in European, American and Middle
Eastern TV stations. Besides the work on the television she is engaged into the
social activities in the area of human rights. According to Melanie Ernst the true
aim of the television ,, Kavkaz1” was professional presentation of the information
to the people of the Caucasus about what is happening in the world.

Zurab Kodalashvili* is a former cameraman and video director for the BBC,
CNN London and Sky News. He is the founder and leader of ,, Iberia” - the first in-
dependent news agency in Georgia. Zurab Kodalashvili filmed conflicts in Abkhaz-
ia, the Ingush — Ossetia conflicts and the first and the second wars in Chechnya.

Ekaterine Kotrikadze — worked in Georgia since 2007 as correspondent and
presenter at Alania TV, staff correspondent at RT'Vi** and Ekho Moskvy Radio.

# http://www.coe.int/t/coefuture/Robert%20PARSONS.pdf (31 X 2013).

# Typed from his message to the listers from the web-page of the channel http://www.pik.tv,
which was deleted by owner - GPB.

= http://en.wikipedia.org/wiki/David_Chater (31 X 2013).

% http://www.aljazeera.com/aboutus/2008/09/2008910114254204111.html#C (31 X 2013).

77 Ibidem.

% Information from Maria Ekser http://ekser.livejournal.com, the former editor of the page
http://www.pik.tv.

2 http://www.crewavenue.com/zuratv/ (31 X 2013).

30 Currently works as a Head of News Department in RTVi in New York, http://www.echo.msk.
ru/blog/kotrikadze/ (31 X 2013).



50 Irina Theshelashvili

Being ruled by an experienced team of journalists, Kanal PIK TV intended
to transform the regional media environment through comprehensive news re-
porting, innovative web journalism, the best of Caucasian culture, critical, and
independent journalism.

Taking into attention the names of the programs®, such as were ,Territory
of democracy’, ,,Civil journalism”, ,Caucasian portrait”, ,In a narrow circle” and
slogans, like ,democracy’, ,transparency” and ,,freedom”, announced through the
programs, the channel had clear aim to increase the level of democracy through
information, to share the Caucasian view and the truth viewed from the Caucasus
directly and without other sides interpretation.

Step by step channel PIK became a reliable source of unbiased and timely
information in Russian, which offered a broad range of programs, documentaries
and movies covered all the most important news stories. It was predictable that
the channel came under the fire from Russian officials and commentators who
claimed it would be used as an anti-Russian propaganda tool by Georgian gov-
ernment, and that its programs would seek to ferment extremist ideology in the
North Caucasus.

The Russia-Georgia war* in August 2008 clearly illustrated that the primary
nature of the conflicts on the territory of Georgia has an international charac-
ter. The Government of Georgia, supported by the consensus of the international
community, believes that the Russian invasion and subsequent recognition took
place in blatant violation of fundamental principles of international law, notably
the principles of sovereignty and territorial integrity®. Georgia’s legal position*
is supported by international law and norms, and reinforced by arrangements
concluded during and after the August 2008 wars; it is further reinforced by the
statements of numerous international forums, including the EU-commissioned
»Independent International Fact Finding Mission on the Conflict in Georgia”
which confirmed the illegality of the secession of these regions from Georgia and
rejected Russia’s arguments for its invasion and recognition.

Following the 2008 South Ossetia war in early August 2008, Russia recog-
nized* Abkhazia* and South Ossetia as independent states on 26 VIII 2008. On
28 VIII 2008, Georgian Parliament passed a non-binding resolution calling on
the Georgian government to sever diplomatic relations with Russia, what culmi-
nated on 29 VIII 2008 with Georgia severing diplomatic relations with Russia. In

' http://www.youtube.com/user/FirstCaucasian/videos?view=1 (31 X 2013).

32 http://pl.wikipedia.org/wiki/Wojna_w_Osetii_Poludniowej_2008 (31 X 2013).

33 State Strategy on Occupied Territories: Engagement Through Cooperation, s. 3; http://www.civil.
ge/files/files/SMR-Strategy-en.pdf (31 X 2013).

* Ibidem, s. 4.

> http://en.rian.ru/russia/20080826/116291407.html (31 X 2013).

*  http://en.wikipedia.org/wiki/Abkhazia (31 X 2013).



The role of the Channel PIK in highlighting Russian-Georgian relations 51

response to Russia’s occupation of Abkhazia and Tskhinvali region/South Ossetia,
in October 2008 the Georgian Parliament adopted the Law on Occupied Terri-
tories”, defining a new legal regime that applies to the two regions. The Law on
Occupied Territories was compiled in accordance with the Hague Regulations of
1907, the 4th Geneva Convention of 1949°® and the norms of common interna-
tional law. So called Russian-Georgian information war began far before Russian
military intervention in August 2008.

In March 2000, as soon as Vladimir Putin was elected as a president® of Rus-
sian Federation, he declared that the whole post-Soviet space is the zone of Rus-
sian geopolitical interest. The fact that the CIS countries are a clear priority in the
foreign policy of the Russian Federation demonstrates not only the decree of the
President of Russia Boris Yeltsin of 14 IX 1995, in which the post-Soviet space is
proclaimed ,the first zone of interests of Russia™’, but also confirms the unusual
activity in the direction of Russian diplomacy of President Putin era*'. His main
task of the Russian Federation is to transform CIS countries into pro-Russian, the
heads of which during the presidency of Boris Yeltsin*’ attempted to contradict
Moscow in integration issues. First of all, it is about Azerbaijan, Georgia, Moldo-
va and Ukraine, notably the countries that united into GUAM*.

In 2011 ,,protected” Russian informational space reminded more than ever so-
viet propaganda: all the national channels were under the governmental control,
periodically giving a dozen of freedom to the existing channel REN TV, which
raiting consists only of 14%, Radio Station Ekho Moskvy — only 4%, and there are
left 3 newspapers per per cent each. In the internet situation is almost the same:
the facebook, livejournal or twitter have per one per cent only.**

Influence of the governmental propaganda in Russia was quite high. Accord-
ing to the survey of Public Opinion Foundation (®OM), on the question ,,from
which resources citizens of Russia are getting information?”, 94% replied - from
TV programs, from printed media — 30%, radio programs 27%, internet media -
20%, social networks: 8%.% If we take into attention the extent of the influence,
in particular the case of the 2008 war, the Russian propaganda possessed real
resources and opportunities to influence not only on the public opinion of Rus-
sia but on the whole spectrum entire post-Soviet space, including population of

7 http://www.smr.gov.ge/docs/doc216.pdf (31 X 2013).

% http://www.icrc.org/ihl.nsf/COM/380-6001772OpenDocument (31 X 2013).

¥ http://putin.kremlin.ru/bio (31 X 2013).

M. C. Jopouiko, Teononimuune cepedosuuse ma zeononimuyuna opienmauis xpain CHJJ. Ha-
suanvHutl nocioHux, Kuis 2011, s. 51.

41 V. Putin presidency period 2000-2008, B. Yeltsin presidency period 1991-1999.

2 http://state kremlin.ru/president/allbio (31 X 2013).

# http://guam-organization.org/node/240 (31 X 2013).

0. ITaudunos, op.cit., s. 9.

> Ibidem.



52 Irina Theshelashvili

Georgia. The last one was not only violated by military actions, but with informa-
tion war as well.

Russian-Georgian information war went into another stage as soon as presi-
dent of Georgia Eduard Shevardnadze started active cooperation with the NATO.
After the ,,rose revolution” and double referendum* in January 2008, where 77%
of Georgian population expressed a willingness to join NATO, information war
was conducted parallely with the preparation to the warfare. Propaganda used
that times achieved the aim - it became real and Georgia became a new ,,scape-
goat” for the Russian politicians.

According to New York Times, weeks before bombs started falling on Georgia,
a security researcher in suburban Massachusetts was watching an attack against
the country in cyberspace. Jose Nazario of Arbor Networks in Lexington noticed
a stream of data directed at Georgian government sites containing the message:
»win+love+in+Rusia”*” During the cyber war the internet is the one and most
powerful tool to fight the war in the Internet space. Starting from 20" of July,
quite before the tandem of real fight and cyber war had a place, including the
August 2008, the world cyber detectives considered the most massive cyber at-
tacks by private groups onto a government computer systems*. After Russia —
Georgia war a new term has emerged in the virtual world — Cyber war. The target
websites during the Russia — Georgia cyber war became webpages of Parliament
of Georgia, printed media, TV Company ,Rustavi 2”, Tbilisi forum, the news
agency ,,Civil. Ge*” hosted™ in the United States and the pages of ministries. For
example, on 11 VIII, the picture emerged on the page of Parliament of Georgia
was collage of pictures of president of Georgia and Adolf Hitler.

Georgian webpages were recovered in the shortest time possible. The special-
ists from Baltic states as well as from U.S. helped to Georgian colleagues to man-
age the situation. A number of sites have been transferred to foreign servers, for
instance, was created a special website — www.georgiamfa.blogspot.com, which is
the government’s statements. In addition, the President of Poland, Lech Kaczyn-
ski’s official website — www.president.pl, housed in a special category - Informa-
tion about the latest developments in Georgia®, where he also covered the official
information about the events in Georgia.

According to the experience in other episodes of history, when powerful
countries want to remark their power or just deliver a message to the rest of the

4 http://www.civil.ge/eng/category.php?id=90&result=plebiscite (31 X 2013).

¥ ]. Markofl, Before the Gunfire, Cyberattacks, ,The New York Times”, 12 VIII 2008.

8 http://liberali.ge/ge/liberali/articles/102912/ (31 X 2013).

* http://civil.ge/eng/category.php?id=84 (31 X 2013).

0 http://www.foxnews.com/story/0,2933,402406,00.htm] (31 X 2013).

' http://www.nytimes.com/imagepages/2008/08/13/technology/13cyber.ready.html (31 X 2013).
2 Cyber attacks against Georgia: legal lessons identified, Tallinn [november] 2008.



The role of the Channel PIK in highlighting Russian-Georgian relations 53

world, they don’t send an ambassador or an emissary abroad like in times of Per-
sians and Romans. This is not the way the fist hits the table, but the moment when
small state is shown as a clear example of what might happen to other states in the
similar situation in case they do not follow ,,the big brother’s” advice.

Kanal PIK was a sort of a projector of the South Caucasus, which helped to
distinguish the one who sent the ,message” to the rest of the world and the one
who was the tool. Politicians, public speakers, journalists, from the South and
North Caucasus, Ukraine, Belarus, Russian Federation and Baltic states were
speaking about the infringement and violation from the screen of the Kanal PIK.
They were the representatives of the former USSR member states, who haven't
open access to the media but who have what to say to the audience. For example,
Vladimir Bukovsky®® known as a leading member of the dissident movement of
the 1960’ and 1970’s, writer, neurophysiologist, and political activist, the one of
the first to expose the use of psychiatric imprisonment against political prisoners
in the Soviet Union. He spent a total of twelve years in Soviet prisons, labor camps
and in forced-treatment psychiatric hospitals, used by the government as special
prisons. He is a member of the international advisory council of the Victims of
Communism Memorial Foundation, who in 2001 received the Truman-Reagan
Medal of Freedom. He was not just commented the demonstrations in Russia in
2011 via the channel PIK, but even came to Georgia and provided lectures and
met with students and intelligence.

From another hand via the channel was making comments Andrey Nikolayev-
ich Illarionov** a Russian libertanian economist and former economic policy ad-
visor to the President of Russia, Vladimir Putin. In May 2000 he became the per-
sonal representative of the Russian president in the G8. He played an important
role in introducing the low 13% flat income tax in Russia in repaying the Rus-
sian foreign debt, in creation the petroleum revenues-based Stabilization Fund of
the Russian Federation and in bringing Russia’s full-fledged membership in the
political G8.

On 312005 Illarionov resigned from his position as presidential represent-
ative to the G8. In 1994 he founded independent and nonpolitical Institute of
Economic Analyses®, which finished Larisa Burakova®®, the author of the book
»How Georgia managed it"¥. In the interview® to magazine ,Continent’, A. Il-
larionov positively evaluated the reforms as well as supported many other steps

> http://en.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Bukovsky (31 X 2013).

> He currently works as a senior fellow in the Center for Global Liberty and Prosperity at the
Cato Institute in Washington, D.C.

> http://www.iea.ru/about.php (31 X 2013).

¢ http://lib.rus.ec/a/185136 (31 X 2013).

7 C. bypaxosa, ITouemy y Ipysuu nonyuunoco, Mocksa 2011.

8 http://magazines.russ.ru/continent/2011/149/ (31 X 2013).



54 Irina Theshelashvili

done by Georgian government. On the question ,What is bad in Georgia’, he
openly names Northern neighbor: , The threat. Constant threat of aggression”.>’

Through the Kanal PIK was speaking Andrei Piontkovsky - laureate of ,Gold
gong - 2001” in the field of international journalism and a member of Interna-
tional PEN Club.

Matthew Ganapolsky® - a Russian journalist, theater director, social activist,
leading radio station ,,Ekho Moskvy™"' and member of Presidium of the Russian
Jewish Congress was leading weekly news program ,,On the peak of the event™
on the channel PIK and later another one together with Ekaterina Kotrikadze.

Valeria Novodvorskaia® - liberal Russian politician, Soviet dissident, the
founder and the chairwoman of the ,,Democratic Union” party, and a member of
the editorial board of The New Times. Many of her remarks have provoked con-
troversy. She is openly critical of Russian government policies, including Chechen
Wars, domestic policies of Vladimir Putin, and the alleged rebirth of Soviet prop-
aganda in Russia. Her opinion as well delivered to wider audience through the
Kanal PIK. More over, after she begat to cooperate with PIK, she was invited to
Thilisi State University to give some lectures.

The process of the transition into democracy in the media and in the relations
between the media and politics usually has it’s roots in a difficult situation in the
country, poorly developed infrastructure, increasing disparities within a society and
unstable political situation or authoritarian regime. In contemporary world mass
media no longer perceived solely as a channel of communication. From an instru-
ment of propaganda or an instrument of power the media have become a powerful
source of power itself, which has transformed into the key of fame and success.

Besides known journalists and politicans, many civil activists were sharing
truth related to the violation of human rights via the channel, which made ac-
cessible the information to the wide range of Russian speaking audience. One of
such examples, is the video of the colonel Oleg Alkaev®, who headed the number
1 prison in Minsk from 1996 to 2001. In 2006, he wrote a book about his experi-
ences and agreed to an interview with Amnesty International in 2008.

In the interview®, he describes how Belarusian death row inmates were not
told they were to be executed until minutes before their death, and their families

*  http://magazines.russ.ru/continent/2011/149/i101.html; A. H. Vinnapuonos, Yzposa. Ilocmo-

AHHAA y2po3a azpecculd, ,KonTuHeHT. Poccusa n MI/Ip” 2011, nr 149.

https://ru.wikipedia.org/wiki/Tanamonbckuit,_Marseit_IOpbeBnd (31 X 2013).

¢t http://www.echo.msk.ru/ (31 X 2013).

62 Tn Russian: ,,Ha [Tuxe cobbrTuit”

6 http://en.wikipedia.org/wiki/Valeriya_Novodvorskaya (31 X 2013).

¢ http://old.ucpb.org/index.php?option=com_content&view=article&id=58170:200401160000
00-28167&catid=110&Itemid=311 (31 X 2013).

& http://www.amnesty.ch/de/laender/europa-zentralasien/weissrussland/dok/2013/aktion-
-todesstrafe/bericht-ending-executions-in-europe.-towards-abolition-of-the-death-penalty-

60



The role of the Channel PIK in highlighting Russian-Georgian relations 55

were never told their relatives had been executed - only that they had left the
prison, and they would not be able to see them again.

Amnesty International, has publicized the video as a part of their campaign
against the death penalty. Belarus is the last executioner® country in Europe that
practices the death penalty. According to Belarusian information agency BelPAN,
the country executed 278 prisoners from 1992 to 2010%.

Another painful topic highlighted by the PIK was the Northern Caucasus and
namely Chechnya. The movies made by Anastasya Khnyakina: ,War in Chechnya
- People”, about two military campaigns and 250 000 dead®®. What really hap-
pened in Chechnya? Many people heard, but very few talk about it. The film was
accessible only on the PIK’s web page®, which isn’t available anymore. The movie
was about the exclusive interviews given by Chechens from all over the Europe.
Another movie as well available on the page was ,War in Chechnya - Men in
Uniforms”, the movie about people who survived the slaughterhouse.

The both movies and Alkaev’s story, as well as other videos and recorded in-
terviews were put on the special page on the website of the Kanal PIK, which
could be not just viewed but downloaded.

All the examples of people participating in the forming the channel, its func-
tioning and active broadcasting played an important role not only in the opening
the real discussion between the civil society and the government about the mean-
ing of mass media in Georgia and the whole South Caucasus, but as well made
possible the expression of own opinions to the representatives of other countries
of the former Soviet Union facing the similar problems. Kanal PIK filled up the
gap of an informational vacuum, which was more than just obvious in the post
soviet union space. While the channel was functioning, the arena was opened
for the opposition and pro-governmental positions, for those who were ready
to speak to the public openly and discuss painful questions together with the
audience.

The existence of Russian speaking channel in Georgia, which 20% of territory
is occupied by Russian Federation, was not just an instrument of soft power of
Georgia, but a real distinction itself between the norms when the state governs
on its level and people can communicate and not just observe. The public debate,
which became more clear via the Kanal PIK, included protest demonstrations
and vigils initiated by citizens, social movements, interest groups and rhetoric of

-in-belarus.-2009-38-p (31 X 2013); Amnesty International. Ending Executors in Europe. To-
wards abolition of the death penalty in Belarus [2009], s. 9.

% Amnesty International. Commonwealth of Independent States: Belarus - the sole executioner,
[26 IX] 2007, s. 4.

¢ http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment_in_Belarus (31 X 2013).

¢ http://www.youtube.com/watch?v=tWminXDkJa8 (31 X 2013).

% http://pik.tv/en/chechnya/film/2036 (31 X 2013).



56 Irina Theshelashvili

different political parties. On the other hand through these expressions of public
opinion, citizens tried to attract the interest of media, other citizens and political
decision-makers to the issues at state and in so doing generate kind of civil influ-
ence. The last one wasn't accomplished in the end, because the channel was closed
as soon the new leading party came into the power™.

The existence of such a channel was about a possibility to make an informed
choice. So how Georgia overcomes the threats to freedom of expression given
that the authorities do not allow media to be totally free, the opposition blames
the media for their own failures, producers- not journalists - frame the news,
journalists exercise extreme self-censorship and the public is simply not ready to
accept western-style neutral reporting? Journalists say the best way to improve
the media is to elevate the level of professionalism among journalists™.

The long term solution may be the creation of the new brand of journalists,
who will make their roles as public watchdogs seriously and create space for al-
ternative public debate and critical journalism. In terms of legislation, as Robert
Parsons mentioned in his interview to Georgian magazine ,,Tabula”: ,,I think the
government has probably done all that needs to be done. What really needs to be
done now, in terms of development of the media, is that the government should
not be involved in editorial decision-making”’?. In general government has to
take ,hands oft” media and labeling TV channels as pro-governmental or pro-
opposition. After all, what matters in democracy is that everyone has the right to
freedom of expression.

Kanal PIK was a projector of the South Caucasus and sort of a loudhailer of
the countries from the coverage area, which is used to intend and to transform
the regional media environment through the comprehensive news reporting, in-
novative web journalism, the best of Caucasian culture, critical, and independent
journalism. The channel fulfilled one of its aims to ,,Bring the world to the Cau-
casus and the Caucasus to the world””

Irina Theshelashvili - mgr prawa migdzynarodowego, absolwentka Gruzinskiej
Akademii Dyplomatycznej, doktorantka w Zakladzie Komunikowania Miedzy-
narodowego w Instytucie Studiéw Miedzynarodowych Uniwersytetu Wroclaw-
skiego

0 Report on The Elections of the Parliament of Georgia 2012, Tbilisi 2012, http://cesko.ge/
files/2012/REPORT_2012_-NEW.pdf (31 X 2013).

I N. Danelia, N. Gogiberidze, Effects - Impacts of media in Georgia, Tbilisi 2008, s. 41.

72 http://www.tabula.ge/en/story/70171-parsons-channels-that-dominate-georgia-are-media-
-dinosaurs (31 X 2013).

7 http://www.daymohk.net/cgi-bin/orsi3/index.cgi?id=40384 (31 X 2013).



