
Dawid Pudło

Ukraińsko-rosyjska wojna
propagandowa : od wydarzeń na
Euromajdanie po konflikt w
Donbasie
Ante Portas. Studia nad bezpieczeństwem nr 1 (6), 145-160

2016



 
 

145 
 

 
 
 
 
Dawid Pudło 
Uniwersytet Śląski w Katowicach 
 
 

UKRAIŃSKO-ROSYJSKA WOJNA PROPAGANDOWA: 
 OD WYDARZEŃ NA EUROMAJDANIE  

PO KONFLIKT W DONBASIE 
 

(Ukrainian-Russian propaganda war since events in Euromaidan after 
conflict in the Donbass) 

 
Streszczenie: 
Na początku zostanie przedstawiona geneza kryzysu i wojny propagandowej 
związanej z Krymem i konfliktem w Donbasie, który w najnowszej historii 
Ukrainy ma powiązanie z Pomarańczową Rewolucją z 2004 roku, kiedy to ro-
syjskie media atakowały opozycję i wspierały prorosyjskiego kandydata na 
urząd Prezydenta – Wiktora Janukowycza, który najwyższe poparcie miał wła-
śnie w Donbasie i na Krymie. Następnie zostanie przedstawiony w skrócie Eu-
romajdan, kryzys krymski i konflikt w Donbasie, który spowodował eskalację 
wojny medialnej. Kolejno zostaną przedstawione przykłady propagandy strony 
ukraińskiej (np. zakaz emisji rosyjskich filmów, seriali i zastępowanie ich pol-
skimi produkcjami, czy też zakazem wjazdu dla rosyjskich artystów) i rosyjskiej 
(np. dyskredytacja Ukrainy w rosyjskich mass mediach), które niejednokrotnie 
są absurdalne i mają podłoże polityczne, przez co dzielą oba bliskie sobie na-
rody mimo toczącej się wojny na froncie i w mediach. Na końcu nastąpi pod-
sumowanie wojny propagandowej pomiędzy Republiką Ukrainy a Federacją 
Rosyjską od 2013 roku (od Euromajdanu, poprzez kryzys krymski, referenda, 
wybory na terenie Donieckiej Republiki Ludowej (DRL) i Ługańskiej Republiki 
Ludowej (ŁRL), a także konflikt zbrojny we wschodniej Ukrainie).   
 
Summary: 
At the beginning there will be presented the genesis of the crisis and the propa-
ganda war related to the conflict in the Crimea and Donbas, which in the mod-
ern history of Ukraine has link to the Orange Revolution in 2004, when the 
Russian media has attacked the opposition and supported the pro-Russian can-
didate for President – Viktor Yanukovych, who had the highest support in the 
Donbas and Crimea. Then it will be shortly presented Euromaidan, Crimean 
crisis and conflict in the Donbass, which caused an escalation of the media 
war. Then we will present the propaganda of the Ukrainian side (f.e. non-

„Ante Portas – Studia nad Bezpieczeństwem” 
2016, nr 1(6) 

 



 

146 
 

issuance of Russian films, series and replace them Polish productions or entry 
ban for Russian artists) and Russian (f.e. to discredit Ukraine in the Russian 
mass media), which often are absurd and have substrate political thus dividing 
the two nations close to each other despite the ongoing war at the front and in 
the media. At the end it will be a summary of the propaganda war between the 
Republic of Ukraine and the Russian Federation from 2013 (from Euromaidan 
by the crisis Crimean, referendums, elections in the Donetsk People’s Republic 
and Luhansk People’s Republic, as well as the armed conflict in eastern 
Ukraine). 
 
Słowa kluczowe:  
Ukraina, Rosja, Konflikt, Krym, Donbas, Euromajdan, Propaganda, Media 
 
Key words: 
Ukraine, Russia, Conflict, Crimea, Donbass, Euromaidan, Propaganda, Media 
 
 

Wstęp 
 

Relacje medialne są podczas konfliktów ważnym narzędziem propagan-
dowym, które ma służyć władzom do propagowania ich racji w sporze z prze-
ciwnikiem oraz budować jedność. Mimo że żyjemy w czasach, kiedy wszecho-
becny jest Internet i każdy kto posiada dostęp do niego może mieć dostęp do 
nieskrępowanych źródeł informacji, to ważnym elementem w wojnie informa-
cyjnej są uwarunkowania historyczne, polityczne i społeczne. Obszar Donbasu 
i półwyspu Krymskiego to miejsce, gdzie społeczeństwo identyfikuje się z Ro-
sją, Związkiem Radzieckim i czasami sprzed 1991 roku. Takie myślenie powo-
duje, że propaganda Kijowa w Donbasie i na Krymie nie działa, a jeśli tam 
dociera, to konfrontowana jest z propagandą Federacji Rosyjskiej. W ostatecz-
nym rozrachunku wygrywa jednak ta druga, co jest też wynikiem tego, że 
znaczna część mieszkańców tych terenów to Rosjanie. 
 

Geneza wojny propagandowej  
– od pomarańczowej rewolucji przez Euromajdan 

 
Początek wojny propagandowej, która miała miejsce jest związana ze 

zmianą władzy w Kijowie na prozachodnią na przełomie 2004 i 2005 roku. Już 
na początku 2004 roku Rosja wiedziała, że będzie to walka pomiędzy zwolen-
nikami prorosyjskimi i prozachodnimi. Jednocześnie Kreml brał aktywny 
udział w kampanii W. Janukowycza, który m.in. proponował zapewnienie ję-
zykowi rosyjskiemu statusu języka urzędowego, zgodę na wprowadzenie po-
dwójnego obywatelstwa oraz ułatwienie procedur rejestracyjnych dla wybor-



 
 

147 
 

ców ukraińskich w Rosji1. Apogeum kryzysu było spowodowane tym, że 21 
listopada 2004 roku po zamknięciu lokali wyborczych w II turze wyborów pre-
zydenckich, w sondażach wygrywał W. Juszczenko. Jednak po przeliczeniu 
100% protokołów, Centralna Komisja Wyborcza (CKW) podała, że wybory 
wygrał W. Janukowycz (49,46% głosów). W tym czasie Julia Tymoszenko 
wezwała obywateli do nieposłuszeństwa i nie uznała wyników wyborów. Ro-
syjskie media aktywnie włączyły się do komentowania tego, co działo się 
wówczas w Kijowie i negatywnie oceniały to, co zaczęło się dziać na Placu 
Niepodległości w Kijowie2. Prezydent Władimir Putin pogratulował W. Janu-
kowyczowi wygranej. NATO, Parlament Europejski (PE), Komisja Europejska 
(KE) i Stany Zjednoczone zaprotestowały i zaapelowały o powtórzenie głoso-
wania lub ponowne przeliczenie głosów. Jednocześnie 23 listopada na nocnym 
posiedzeniu Rady Najwyższej Ukrainy Wiktor Juszczenko złożył nielegalną 
przysięgę prezydencką na Biblię. Opozycyjne media w Kijowie nie widziały w 
tym nic złego, mimo że była to akcja niezgodna z prawem, zaś Moskwa rela-
cjonowała to jako samozwańcze działanie nielegalnych władz3. Podczas nara-
stania protestów media rosyjskie bardzo skutecznie propagowały W. Januko-
wycza. W rosyjskich programach informacyjnych większość czasu antenowego 
zajmowali zwolennicy Partii Regionów, a obrazy z Ukrainy pokazywały napię-
cie społeczne. Jednocześnie w komentarzach mówiono o przyszłej wojnie do-
mowej lub podziale Ukrainy. Zaś 28 listopada media w Moskwie popierały 
ewentualne referenda, w których mieszkańcy południowo-wschodniej Ukrainy 
mieliby się wypowiedzieć na temat autonomii bądź niepodległości, a ówczesny 
Mer Moskwy Jurij Łużkow otwarcie poparł W. Janukowycza podczas spotka-
nia na wschodzie Ukrainy w miejscowości Siewierodonieck4. 3 grudnia Sąd 
Najwyższy Ukrainy zdecydował, że drugą turę wyborów prezydenckich trzeba 
powtórzyć5, a CKW w Kijowie wyznaczyła datę wyborów na 26 grudnia 2004 
roku6. Rosyjskie media od razu zaczęły wytykać błędy w postępowaniu praw-
nym na Ukrainie, ponieważ w ukraińskim prawodawstwie nie było możliwości 
powtórzenia wyborów. Rosja podkreślała, że na Placu Niepodległości w Kijo-

                                                 
1
 T. Kapuśniak, Wpływ Federacji Rosyjskiej na Ukrainie: Instrumenty polityczne i eko-

nomiczne, Lublin 2007, s. 26-28. 
2
 W. Baluk, Kształtowanie systemu partyjnego Ukrainy w okresie transformacji ustrojowej 

(1987-2004), Wrocław 2006, s. 374. 
3
 Страна и мир [program informacyjny], НТВ. Mocква (23.11.2004) Время [program 

informacyjny], Первый канал. Mocква (21.11.2004). 
4
 Время [program informacyjny], Первый канал. Mocква (28.11.2004). 

5
 Щодо справи за скаргою на рішення, дії та бездіяльність Центральної виборчої 

комісії по встановленню результатів повторного голосування з виборів Президента 
України 21 листопада 2004 року, Київ, 03.12.2004, w: 
<http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/n0091700-04> (15.11.2015). 
6
 Про призначення повторного голосування з виборів Президента України 26 грудня 

2004 року Центрвиборчком; Постанова від 04.12.2004 № 1273, Київ, 04.12.2004, w: 
<http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/v1273359-04> (15.11.2015). 



 

148 
 

wie znajdują się banderowcy i nacjonaliści; było to związane z tym, że czarno-
czerwone flagi powiewały obok flag Ukrainy7. Strona opozycyjna na Ukrainie, 
mimo że łamano prawo była za powtórzeniem wyborów, bowiem wyrok Sądu 
Najwyższego był po myśli zwolenników W. Juszczenki i jego obozu8. 

Rosyjska propaganda medialna chciała wpłynąć na wynik wyborów na 
Ukrainie. Moskwa wiedziała, że trzeba przekonać nieprzekonanych wyborców 
na Ukrainie. W związku z tym media i politycy rosyjscy mieli propagować 
kandydata prorosyjskiego. Ważnym elementem wojny medialnej miała być 
Ukraińska Cerkiew Prawosławna Patriarchatu Moskiewskiego, jednak ta była 
bierna i nie poparła żadnego z kandydatów, co wywoływało irytację Rosji9. 
Momentem kluczowym wydarzeń z 2004 roku była powtórzona II tura wybo-
rów prezydenckich, podczas której zwyciężył W. Juszczenko (51,99% gło-
sów)10. Wojna propagandowa słabła i nasilała się w zależności od tego, kto był 
u władzy w Kijowie. Kiedy prezydent i premier wywodzili się z opcji proza-
chodniej (2005-2006; 2007-2010) media rosyjskie atakowały Kijów. Sytuacja 
zmieniała się kiedy to premierem był W. Janukowycz (2006-2007) oraz kiedy 
został on prezydentem w 2010 roku, a większość w Radzie Najwyższej miała 
prorosyjska Partia Regionów11. 

Kolejny etap wojny propagandowej nastąpił wraz z wydarzeniami tzw. Eu-
romajdanu czy Rewolucji Godności. Protesty z nim związane rozpoczęły się ze 
względu na to, że władze w Kijowie nie podpisały 21 listopada 2013 roku 
umowy stowarzyszeniowej oraz umowy o pogłębieniu i wszechstronności wol-
nego handlu z Unią Europejską. Na ulice wyszli zwolennicy integracji z UE, 
mimo tego że według ówczesnych sondaży opinii publicznej większość osób 
chciała integracji z Unią Euroazjatycką12. W Rosji opinia publiczna i media z 
niechęcią odnosiły się do wydarzeń. Wśród Rosjan dominował pogląd, zgodnie 
z którym wydarzenia na Placu Niepodległości były inspirowane przez siły za-
chodnie i wrogie wobec Rosji. Media na Ukrainie, które popierały wydarzenia 
na Euromajdanie (głównie 5 Kanał) transmitowały wydarzenia z Placu Niepod-

                                                 
7
 Время [program informacyjny], Первый канал. Mocква, (03.12.2004); Страна и мир 

[program informacyjny], НТВ. Mocква, (03.12.2004); Сегодня [program informacyjny], 
НТВ. Mocква, (03.12.2004). 
8
 Час [program informacyjny], 5 канал. Київ, (03.12.2004). 

9
 T. Kapuśniak, Wpływ Federacji Rosyjskiej…, s. 29-30. 

10
 <http://www.electoralgeography.com/en/countries/u/ukraine/2004-president-elections-

ukraine.html> (15.11.2015). 
11

 <http://www.pravda.com.ua/news/2006/07/11/3127681/> (15.11.2015); T. Serwentyk, 
Koniec koalicji pomarańczowych, Rzeczpospolita, 17.08.2008, 
<http://www.rp.pl/artykul/40,191950_Koniec_koalicji_pomaranczowych_.html> 
(15.11.2015). 
12

 W. Konończuk, Ukraina rezygnuje z podpisania umowy stowarzyszeniowej w Wilnie: 
przyczyny i komplikacje, <http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2013-11-
27/ukraina-rezygnuje-z-podpisania-umowy-stowarzyszeniowej-w-wilnie> (15.11.2015); 
Час. Підсумки дня [program informacyjny], 5 канал. Київ, (22.12.2013). 



 
 

149 
 

ległości w Kijowie na żywo13. Jednocześnie pokazywano wypowiedzi osób 
protestujących, którzy mówili, że są zwolennikami UE ze względu na to, że 
m.in. znikną wizy do UE, Ukraina dostanie pieniądze z Brukseli, zniknie ko-
rupcja, a zarobki od razu będą wyższe14.  

 
Tabela 1. Poparcie dla integracji z Unią Europejską lub Unią Euroazjatycką 
wg danych ogólnoukraińskich sondaży opinii publicznej na przełomie 2013 i 
2014 roku. 

 

Data 
Integracja z: 

Unia Europejska 
Unia Euroazja-

tycka 
Status quo 

20 listopada 2013 37,8% 38,0% 7,8% 

10 grudnia 2013 46% 36% 19% 

17 grudnia 2013 47% 29% 24% 

24 grudnia 2013 47% 36% 17% 

30 grudnia 2013 43% 30% 27% 

24 stycznia 2014 38% 37% 25% 

 
Źródło: <http://www.kiis.com.ua/?lang=rus&cat=reports&id=206>, (15.11.2015); 
<http://rb.com.ua/rus/projects/omnibus/8836/>, (15.11.2015); 
<http://ratinggroup.ua/ru/research/ukraine/obschestvenno-
politicheskaya_situaciya_v_ukraine_dekabr_2013.html>, (15.11.2015); 
<http://www.dif.org.ua/ua/polls/2013-year/2013-i--politichni-pidsumki-i-prognozi-
zagalnonacionalne-i-ekspertne-opituvannja.htm>, (15.11.2015); 
<http://rb.com.ua/rus/projects/omnibus/8877/>, (15.11.2015); 
<http://sociopolis.ua/ru/novyvny/novyny-komentari/174-socio-political-january-
2014/>, (15.11.2015). 

 
Błędem mediów na Ukrainie było to, że nie tłumaczono jakie będą korzy-

ści z ewentualnych podpisanych umów z UE. Przez co pokazywano optymi-
styczny obraz Ukrainy po jej wejściu w przyszłości w skład UE15. Rosyjskie 
media wykorzystały to w swoich programach przedstawiając, co umowa, której 
W. Janukowycz nie podpisał daje w rzeczywistości. Mimo pokazywania w 
mediach rosyjskich obiektywnych informacji na temat samej umowy stowarzy-
szeniowej, poparcie dla UE znacznie wzrastało, ale tylko na zachodzie Ukrainy, 
gdzie zwolenników prozachodniego kursu jest więcej16. Obraz manifestacji 

                                                 
13

 Час. Підсумки дня [program informacyjny], 5 канал. Київ, (27.12.2013). 
14

 Шустер LIVE [program publicystyczny], Интер. Київ, (20.12.2013). 
15

 Час. Підсумки тижня [program informacyjny], 5 канал. Київ, (15.12.2013); Час. 
Підсумки тижня [program informacyjny], 5 канал. Київ, (22.12.2013). 
16

 Воскресное Время [program informacyjno-analityczny], Первый канал. Mocква, 
(01.12.2013). 



 

150 
 

przedstawiany był krytycznie. Głównymi propagatorami były stacje telewizyjne 
Rossija-1, RTR, Rossija-24 i NTV. Powszechne było potępianie demonstrantów 
za nacjonalizm, rusofobię, jednostronny zachwyt Zachodem, gloryfikację Ste-
pana Bandery i SS Galizien, a także brutalność17. Protesty w Kijowie i różnych 
częściach Ukrainy trwały dalej, a propaganda obu stron nie zmieniała się. 21 
lutego 2014 roku nastąpił przełom, ustalono m.in. ograniczenia praw prezyden-
ta do tych z 2004 roku, stworzenie nowego rządu w ciągu 10 dni i wcześniejsze 
wybory prezydenckie, które miałyby się odbyć do końca grudnia 2014 roku18. 
O godzinie 13:00 Janukowycz ogłosił projekt uchwały o przedterminowych 
wyborach oraz przywróceniu tekstu konstytucji z 2004 roku. Tego samego dnia 
w Radzie Najwyższej opozycja domagała się dymisji Janukowycza, podjęto zaś 
uchwałę o zwolnieniu z więzienia Julii Tymoszenko. Wieczorem 21 lutego, 
Prezydent wyjechał z Kijowa i przez Krym uciekł do Federacji Rosyjskiej19.  

22 lutego 2014 roku Witalij Kliczko zaapelował do Rady Najwyższej o 
uchwalenie rezolucji wzywającej prezydenta Janukowycza do ustąpienia. Na-
stępnie parlament większością 325 głosów wprowadził w życie przyjętą dzień 
wcześniej uchwałę mówiącą o powrocie zapisów konstytucji z 2004 roku. Jed-
nak głosowanie wiązało się z brakiem podpisu prezydenta pod uchwaloną dzień 
wcześniej uchwałą. Oznaczało to, że działania Rady Najwyższej były bezpraw-
ne, a kolejnym bezprawnym krokiem było podjęcie uchwały o odsunięciu od 
władzy Janukowycza. Parlament uznał, że dotychczasowa głowa państwa w 
sposób niekonstytucyjny wycofała się z wykonywania uprawnień konstytucyj-
nych20. Rezolucję o odsunięciu W. Janukowycza poparło 328 deputowanych w 
450 osobowej izbie, w związku z czym głosowanie w przedmiocie odsunięcia 
go od władzy nie spełniło warunku ¾ głosów w Radzie Najwyższej, tj. 338 
głosów. Odsunięcie prezydenta nie zostało przeprowadzone zgodnie z procedu-
rami impeachmentu przewidzianymi w Konstytucji Ukrainy (art. 108-11121), co 
wywołało kontrowersje i legalność nowych władz. Takie niedemokratyczne 
posunięcie było dogodne dla Moskwy i propagandy Federacji Rosyjskiej. Jed-
nocześnie sytuacja na Ukrainie zaczęła się coraz bardziej destabilizować. W 

                                                 
17

 P. J. Sieradzan, Rosyjska opinia publiczna wobec EuroRewolucji, [w:] Czas EuroMaj-
danu, red. R. Potocki , M. Domagała , D. Miłoszewska , Warszawa 2014, s. 392-401; 
Воскресное Время [program informacyjno-analityczny], Первый канал. Mocква, 
(08.12.2013); Сегодня [program informacyjny], НТВ. Mocква, (08.12.2003); Вести 
недели [program informacyjno-analityczny], Россия-1. Mocква, (08.12.2013). 
18

 <http://www.msz.gov.pl/resource/1c43b04-742e-4e3f-83be-a675d3ba2d7d:JCR> 
(15.11.2015). 
19

 Час. Підсумки дня [program informacyjny], 5 канал. Київ, (21.02.2014); Новости 
[program informacyjny], Россия-1. Mocква, (08.12.2013). 
20

 T. A. Olszański , Koniec reżimu Janukowycza, 
<http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2014-02-26/koniec-rezimu-janukowycza> 
(15.11.2015). 
21

 Konstytucja Ukrainy uchwalona na piątej sesji Rady Najwyższej 28.06.1996 roku, 
<http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/konst/ukraina.html> (15.11.2015). 



 
 

151 
 

Charkowie odbył się Zjazd Deputowanych Rady Najwyżej z obwodów połu-
dniowo-wschodniej Ukrainy22. 
 

Kryzys krymski 
 

Przejęcie władzy w Kijowie przez polityków prozachodnich i nacjonali-
stów spotkało się z niechęcią w obwodach, gdzie mieszka duża liczba Rosjan, 
którzy też są obywatelami Ukrainy, ale nie popierają prozachodniego kursu. Na 
wschodzie Ukrainy w obwodach odesskim, charkowskim, donieckim, ługań-
skim rozpoczęły się demonstracje zwolenników Janukowycza. 23 lutego pierw-
sze demonstracje miały miejsce na Półwyspie Krymskim. Wznoszono hasła: 
Faszyzm nie przejdzie!, Chcemy do Rosji!23. 26 lutego domagano się rozpisania 
referendum na Półwyspie Krymskim, którego przeprowadzenie przegłosowano 
dzień później przez parlament Republiki Krymu. Tutaj strona prorosyjska zła-
mała Konstytucję Ukrainy, ponieważ zmiany terytorialne mogą być przepro-
wadzane tylko w referendum ogólnoukraińskim (art. 7424)25.  
 
Tabela 2. Wyniki referendum na Półwyspie Krymskim w dniu 16 marca 2014 r. 

 

Wyniki referendum w Autonomicznej Republice Krymu 

Pytanie 
Ważnych 
głosów 

Czy jesteś za ponownym zjednoczeniem Krymu z Rosją na 
prawach podmiotu Federacji Rosyjskiej? 

97,47% 

Czy jesteś za przywróceniem obowiązywania Konstytucji 
Republiki Krymu z 1992 roku i za statusem Krymu jako 
części Ukrainy? 

2,53% 

Frekwencja 83,01% 

Wyniki referendum w mieście wydzielonym Sewastopol 

Pytanie 
Ważnych 
głosów 

Czy jesteś za ponownym zjednoczeniem Krymu z Rosją na 
prawach podmiotu Federacji Rosyjskiej? 

96,59% 

Czy jesteś za przywróceniem obowiązywania Konstytucji 
Republiki Krymu z 1992 roku i za statusem Krymu jako 

3,41% 

                                                 
22

 Новости [program informacyjny], Россия-1. Mocква, (21.02.2014); Сегодня [program 
informacyjny], НТВ. Mocква, (22.02.2014); ТСН [program informacyjny] 1+1. Київ, 
(21.02.2014). 
23

 Вести [program informacyjny], Россия-1. Mocква, (23.02.2014). 
24

 Konstytucja Ukrainy uchwalona na piątej sesji Rady Najwyższej 28.06.1996 roku, 
<http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/konst/ukraina.html> (15.11.2015). 
25

 Вести [program informacyjny], Россия-1. Mocква, (25.02.2014); Вести [program in-
formacyjny], Россия-1. Mocква, (26.02.2014). 



 

152 
 

części Ukrainy? 

Frekwencja 89,50% 

 
Źródło: <https://archive.is/bvjR6 (15.11.2015), https://archive.is/zbExZ> (15.11.2015). 

 
Sytuacja na Krymie była dalej niespokojna ze względu na pojawienie się 

żołnierzy bez znaków rozpoznawczych. Rosja nie potwierdzała, że są to Rosja-
nie, zaś władze na półwyspie przejął Siergiej Aksionow, którego Kijów uznał 
za separatystę. Te wszystkie wydarzenia władze Ukrainy traktowały jako nie-
zgodne z prawem, pomijając fakt, że same działały z pominięciem prawa26. 

16 marca, podczas referendum, wojna propagandowa osiągnęła apogeum. 
Rosyjskie media zajmowały się tylko referendum na Krymie, mówiąc, że jest to 
milowy krok dla narodu Półwyspu Krymskiego. Strona ukraińska jednym gło-
sem mówiła o pseudoreferendum i fałszerstwie. Tego samego dnia na Krymie 
Ukraina przegrała wojnę propagandową, ponieważ uzbrojeni ludzie zajęli Sta-
cję Przekazową Radia i Telewizji. Wyłączone zostały  ukraińskie kanały 1+1, 5 
Kanał, Pierszyj Nacionalnyj i Inter. Ich miejsce zajęły kanały rosyjskie Pierwyj 
Kanał, Rossija 1, Rossija 24, NTV27. Dwa dni później Putin zatwierdził projekt 
traktatu między Federacją Rosyjską a Krymem o przyjęciu Republiki Krymu28. 
20 marca 2014 roku Duma Państwowa ratyfikowała ustawę o przyjęciu Repu-
bliki Krymu w skład Federacji Rosyjskiej i utworzeniu dwóch nowych części 
składowych: Republiki Krymu i Miasta Federalnego Sewastopol. Za głosowało 
444 deputowanych, jeden był przeciw29. Ukraińskie media informowały jedno-
cześnie o tym, że władze na Krymie sporządziły listę osób z zakazem wjazdu 
na półwysep. Na liście znalazło się m.in. 278 deputowanych, którzy w Radzie 
Najwyższej Ukrainy głosowali za rozwiązaniem parlamentu Krymu30. Na od-
wet Kijowa nie trzeba było długo czekać. Zablokowano wjazd dla władz Kry-
mu, ale także osób, które popierają powrót Krymu w skład Rosji, m.in. zablo-
kowano wjazd dla Olega Gazmanowa, Velerii i Josipa Kobzona.  

Kolejną ofiara Kijowa była ukraińska piosenkarka Ani Lorak – idolka, 
duma Ukrainy, piosenkarka numer 1. Do niedawna najpiękniejsza kobieta 
Ukrainy, najlepsza piosenkarka – trudno zliczyć tytuły i nagrody, jakimi ją ob-
sypano. Dość powiedzieć, że w wieku zaledwie 19 lat otrzymała tytuł Zasłużo-
nego Artysty Ukrainy. Na ukraińskiej scenie pojawiła się mniej więcej wtedy, 
gdy powstawała niepodległa Ukraina. Gdy Ukraińcy wyszli na Majdan, chcąc 

                                                 
26

 ТСН [program informacyjny] 1+1. Київ, (21.02.2014). 
27

 <http://www.ntv.ru/novosti/855557/> (15.11.2015). 
28

 Вести [program informacyjny], Россия-1. Mocква, (18.03.2014); Сегодня [program 
informacyjny], НТВ. Mocква, (18.03.2014); Новости [program informacyjny], Россия-1. 
Mocква, (18.03.2014). 
29

 <http://www.duma.gov.ru/news/273/633271/> (15.11.2015). 
30

 <http://www.ntv.ru/video/748082/> (15.11.2015); <http://news.i.ua/theme/1656491/> 
(15.11.2015). 



 
 

153 
 

wzmocnić swoją niepodległość i zerwać więzy z Rosją, A. Lorak – niespo-
dziewanie dla siebie – znalazła się w centrum skandalu. Jeszcze pod koniec 
2013 roku wystąpiła na konferencji prasowej u boku rosyjskiego kompozytora 
Igora Krutoja, który zasugerował, by ludzie nie uczestniczyli w protestach na 
Majdanie. Nagłówki portali i gazet krzyczały wówczas: „Lorak i Krutoj wzy-
wają, by nie chodzić na Majdan”. Piosenkarka milczała, nie żądała sprostowań. 
Zamiast tego nagrała przepiękną wersję klasycznej ukraińskiej piosenki o wy-
dźwięku antywojennym Malwy. I choć na co dzień nagrywa po rosyjsku, to tym 
razem zaśpiewała w ojczystym języku. 31 maja 2014 roku pojechała odebrać 
dwie nagrody rosyjskiej muzycznej telewizji Ru.tv za swoje ukraińskie show 
„Karolina” i piosenkę Zierkała. Wtedy w jej ojczyźnie zaczęła się już regularna 
nagonka. Pod koniec sierpnia A. Lorak, która długo unikała jednoznacznych 
wypowiedzi, wydała oświadczenie: „Śpiewam dla wszystkich i nie dzielę swo-
jego widza według narodowości albo religii, koloru skóry czy orientacji seksu-
alnej. Dla mnie to wszystko są ludzie, którzy lubią moją muzykę – dla nich 
śpiewam. Nie proszę wszystkich, by zgadzali się ze mną, lecz proszę o szacu-
nek dla mojego stanowiska”. Odcinając się zdecydowanie zarówno od nacjona-
listów ukraińskich spod znaku Prawego Sektora, jak i republik utworzonych 
przez separatystów A. Lorak dodała: „Nikt nie ma prawa mi dyktować, jak 
mam kochać i wspierać swój kraj. Mojego wkładu w sprawę pokoju, wsparcia 
ukraińskich obywateli nie uskuteczniam w błyskach fleszy i kamer, ale tak, jak 
uważam za słuszne i godne”31. 

Kijów zaatakował też pochodzącą z Jekatynburga piosenkarkę Julię Czi-
czerine, która została uznana przez ukraińskie służby bezpieczeństwa za osobę 
poszukiwaną. Jak poinformował przedstawiciel tych służb, Wasyl Wowk, ar-
tystka naraziła się swoimi występami w Ługańsku. 2 stycznia  2015 roku J. 
Cziczerina dała darmowy koncert w ramach charytatywnej akcji zorganizowa-
nej przez klub motocyklowy Nocne wilki32. 

Strona rosyjska również zaatakowała artystów. Głównym wrogiem został 
Andriej Makariewicz. Przyłączenie Krymu uznał za "wielki błąd" i jeszcze w 
marcu 2014 roku najpierw podpisał petycję przeciw wojnie. Już wtedy deputo-
wany do Dumy Michaił Margiełow twierdził, że „człowiek, który przekonuje 
nas, że Krym jest nieodłączną częścią Ukrainy i mieszamy się w jej wewnętrz-
ne sprawy, jest przestępcą”. Relacjonował, że na Krymie ludzie publicznie 
niszczą płyty muzyka i jego zespołu „Maszina Wremieni”. Choć nikt nie po-
twierdził prawdziwości tej relacji, to wraz z kolejnymi wypowiedziami atmos-
fera wokół A. Makariewicza gęstniała. W końcu, gdy pojechał w wakacje na 
Ukrainę zagrać koncert, rozpoczął się publiczny lincz. Legenda rocka szybko 
stała się „wrogiem ludu”, który popiera „faszystów, banderowców i kijowską 

                                                 
31

 <http://muzyka.onet.pl/rock/od-idola-do-zdrajcy-ani-lorak-i-andriej-makariewicz/8r316w 
>, (15.11.2015). 
32

 <http://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/rosyjscy-artysci-na-celowniku-ukrainskiej-
wladzy/4c1jb>, (15.11.2015). 



 

154 
 

juntę”, jak w rosyjskich mediach często określa się obecne władze Ukrainy. 
Stąd już tylko krok do oskarżeń o zdradę. I takie się pojawiły. Piosenkarz Josif 
Kobzon uznał, że „można mieć własny pogląd, ale demokracja nie pozwala być 
zdrajcą własnego kraju”33.  

Telewizja NTV pokazała w sierpniu 2014 roku program 13 przyjaciół jun-
ty. Pierwszym z nich był A. Makariewicz. Do akcji wkroczyli szybko politycy. 
Deputowany Jewgienij Fiodorow z Jednej Rosji zaproponował pozbawienia go 
nagród i odznaczeń państwowych (przeciwko tej inicjatywie wypowiedziało się 
ministerstwo kultury). Rozmiary nagonki przybrały takie rozmiary, że zmęczo-
ny nią muzyk najpierw odwołał swoje tournée po Ukrainie, tłumacząc się pro-
blemami ze zdrowiem, a następnie napisał list do Władimira Putina z prośbą o 
wzięcie go w obronę. Muzyk podpisał swój list w bardzo wymowny sposób: 
„Póki co jeszcze Narodowy Artysta Rosji Andriej Makariewicz”34. W obronie 
artysty stanęła Ałła Pugaczowa – największa gwiazda radzieckiej i rosyjskiej 
estrady35, która jednocześnie w dniu swoich urodzin wydała nowy utwór pt. 
„Nas biją, my latamy”, którego tekst oddawał ducha walki z władzą. A. Puga-
czowa takim zachowaniem nie pierwszy raz pokazała, że popiera opozycję. W 
wyborach prezydenckich poparła między innymi Michaiła Prochorowa – głów-
nego kandydata opozycji z partii Obywatelska Platforma36.  

Ukraińska gwiazda Anastazja Prichodźko również została wplątana w 
ostrą, propagandową wojnę między Ukrainą a Rosją. Prichodźko od początku 
wspierała politykę rewolucyjnych władz na Ukrainie, później koncertowała w 
miastach odbitych z rąk separatystów. Dla propagandowych mediów rosyjskich 
szybko stała się wrogiem. Anastazji dostało się za wspieranie ukraińskich żoł-
nierzy. Według podległej Kremlowi telewizji NTV A. Prichodźko „płakała 
przed oprawcami i wspierała ukraińskich wywrotowców”. Została ochrzczona 
„przyjaciółką ukraińskiej junty”. Ten czarny PR sprawił, że na rosyjskich sce-
nach nie ma już dla niej miejsca – choć jeszcze pięć lat temu – gdy reprezento-
wała Rosję na Eurowizji – Rosjanie Anastazję kochali37. 

Kolejną ofiarą Moskwy była legenda sowieckiej estrady i Ukrainy, Sofia 
Rotaru, której odwołano trzy koncerty w Rosji tylko za to, że w Dzień Niepod-
ległości Ukrainy jej syn wrzucił do sieci rodzinną fotografię z ukraińską flagą. 
Zdjęcie, na którym była również gwiazda, podpisano Sława Ukrainie!. S. Rota-
ru była też szykanowana przez Moskwę za to, że nie przyjęła rosyjskiego oby-

                                                 
33

 <http://muzyka.onet.pl/pop/od-idola-do-zdrajcy-ani-lorak-i-andriej-makariewicz/4hxeez> 
(15.11.2015). 
34

 13 друзей хунты, [reportaż], НТВ. Mocква, (24.08.2014). 
35

 <http://www.tvn24.pl/wideo/z-anteny/pugaczowa-uderza-w-
putina,1275225.html?playlist_id=19159> (15.11.2015). 
36

 <http://rus.azatutyun.am/archive/New/20140829/3282/3282.html?id=26556506> 
(15.11.2015); <http://swiat.newsweek.pl/alla-pugaczowa--primadonna-platformy-
obywatelskiej,97948,1,1.html> (15.11.2015). 
37

 <http://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/rosyjscy-artysci-na-celowniku-ukrainskiej-
wladzy/4c1jb> (15.11.2015). 



 
 

155 
 

watelstwa, choć oficjalnie była zameldowana w Jałcie, która po referendum z 
16 marca 2014 roku stała się częścią Federacji Rosyjskiej38. 

 
Konflikt w Donbasie 

 
Za początek konfliktu w Donbasie można uznać 6 kwietnia 2014 roku, 

kiedy to rozpoczęły się protesty w Doniecku39. W kolejnych dniach zajęto bu-
dynki m.in. Służby Bezpieczeństwa Ukrainy, Obwodowej Administracji Pań-
stwowej i Rady Obwodowej40. 7 kwietnia samozwańcze władze Obwodu Do-
nieckiego ogłosiły powstanie Donieckiej Republiki Ludowej.  Obecny przed 
gmachem władz regionu tłum powitał proklamowanie „republiki” okrzykami 
„Rosja! Rosja!”, zaś po wiadomości, iż przyłączy się ona do Federacji Rosyj-
skiej, ludzie zaczęli skandować „Putin! Pomóż!”. Z masztu nad siedzibą władz 
obwodu zdjęto flagę Ukrainy i powieszono czarno-niebiesko-czerwoną flagę 
Donieckiej Republiki Ludowej. Siły prorosyjskie oznajmiły też, że 11 maja 
2014 przeprowadzą referendum niepodległościowe i ostrzegły władze Ukrainy 
przed próbami zablokowania tej inicjatywy41.  

W sąsiednim Obwodzie Ługańskim dopiero 27 kwietnia 2014 roku ogło-
szono powstanie Ługańskiej Republiki Ludowej. Jednak już 21 kwietnia zapro-
ponowano, że 11 maja 2014 roku zostanie przeprowadzone referendum niepod-
ległościowe42. 11 maja 2014 w nocy separatyści porwali szefa lotniska Krama-
torsk i trzy kobiety oficer. Jedną z nich po torturach wypuszczono na wol-
ność43. 12 maja 2014 roku, dzień po referendum niepodległościowym, samo-
zwańcze władze Donieckiej Republiki Ludowej ogłosiły suwerenność i zaape-
lowały do Rosji o rozważenie włączenia regionu w skład Federacji Rosyjskiej, 
aby „przywrócić historyczną sprawiedliwość”. Również w Ługańsku odczytano 
akt niepodległości Ługańskiej Republiki Ludowej. Według organizatorów nie-

                                                 
38

 <http://muzyka.onet.pl/pop/od-idola-do-zdrajcy-ani-lorak-i-andriej-makariewicz/4hxeez> 
(15.11.2015); <http://www.segodnya.ua/culture/stars/direktor-pevicy-sofii-rotaru-rasskazal-
o-situacii-vokrug-grazhdanstva-zvezdy-537429.html> (15.11.2015); 
<http://fakty.ictv.ua/ru/index/read-news/id/1510169> (15.11.2015); 
<http://echo.msk.ru/news/1289432-echo/comments.html> (15.11.2015). 
39

 <http://www.cbsnews.com/news/ukrainian-city-of-donetsk-epitomizes-countrys-crisis/> 
(15.11.2015). 
40

 <http://www.reuters.com/article/2014/04/07/us-ukraine-crisis-storm-
idUSBREA350B420140407>, (15.11.2015) 
41

 <https://www.rt.com/news/donetsk-republic-protestukraine-841/>, (15.11.2015). 
42

 <http://www.pravda.com.ua/news/2014/04/21/7023176/>, (15.11.2015). 
43

 <http://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/wyeliminowano-wielu-separatystow-
kijow-operacja-antyterrorystyczna-w-koncowej-fazie,427056.html>, (15.11.2015); 
<http://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/kto-strzelal-w-krasnoarmiejsku-msw-
ukrainy-to-nie-byl-batalion-dniepr,427171.html>, (15.11.2015). 



 

156 
 

podległość w plebiscytach poparło: w obwodzie donieckim – 89,07% głosują-
cych i w obwodzie ługańskim 96,2% głosujących44. 

W czasie konfliktu propaganda rosyjska nie zmieniła taktyki. Pokazywano 
przykłady, które demaskowali internauci w mediach społecznościowych. 
Skrajnym przypadkiem była Galina Pyszniak, która stała się matką ukrzyżowa-
nego w Słowiańsku trzylatka, jedną z rannych podczas ostrzału w Wołonowa-
sze. G. Pyszniak była też świadkiem wybuchu donieckiego trolejbusu. Wszyst-
kie jej wcielenia chętnie pokazuje państwowy rosyjski Kanał Pierwszy. „W 
centrum Słowiańska, na placu Lenina, zebrano kobiety, bo facetów już nie by-
ło, dzieci i starsze osoby, i wykonano pokazową kaźń. Wzięli trzyletniego 
chłopca, w majteczkach i koszulce, i jak Jezusa przybili do tablicy ogłoszeń. To 
wszystko odbywało się na oczach matki, która widziała, jak jej dziecko się wy-
krwawia” – relacjonowała wtedy Galina. W ukraińskich mediach społeczno-
ściowych użytkownicy zadają sobie pytania, jakim cudem aktorzy i ekipa tele-
wizyjna pojawili się na miejscu tak szybko i od razu tak chętni i gotowi do 
opowiadania o tym, „jak bardzo chcą pokoju?”45. Oprócz Pierwszego Kanału 
telewizji rosyjskiej, jednym z przykładów kłamliwej propagandy był i jest ka-
nał informacyjny Lifenews. Jego reporter, Aleksiej Repin, dramatycznym gło-
sem przekazywał relację z Ługańska, gdzie ponoć zbombardowano siedzibę 
samozwańczej Ługańskiej Republiki Ludowej. Telewizja pokazywała smugi 
lecących rakiet i wybuchy na dachu jakiegoś budynku. Reporter opowiadał, że 
atakował ukraiński samolot szturmowy. Potem kamera pokazała uciekających 
w panice ludzi. Reporter mówił, że są ofiary po stronie ługańskich separaty-
stów. W rzeczywistości w tej relacji nic się nie zgadzało. Telewizja pokazała 
ujęcia ataku separatystów na budynki ukraińskiej straży granicznej w osadzie 
Mirnyj na granicy ukraińsko-rosyjskiej. W dach budynku rzeczywiście uderzy-
ła rakieta, ale wystrzelona z granatnika separatystów46.  

Podsumowując ukraińsko-rosyjską wojnę propagandową można stwier-
dzić, że Ukraina przegrała wojnę medialną z Federacją Rosyjską. Do Euromaj-
danu media ukraińskie w większości prowadziły politykę prorosyjską, wyjąt-
kami był między innymi 5 Kanał, który już od czasów pomarańczowej rewolu-
cji stał po stronie zwolenników Naszej Ukrainy czy Bloku Julii Tymoszenko. 
Powodem przegranej po stronie ukraińskiej na froncie medialnym jest też czer-
panie wiedzy z rosyjskiej telewizji przez mieszkańców wschodniej Ukrainy, 

                                                 
44

<http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114871,15949609,Donieck_i_Lugansk_oglas
zaja_suwerennosc__Turczynow_.html>, (15.11.2015); 
<http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2014-05-14/farsa-referendum-w-donbasie>, 
(15.11.2015). 
45

 <http://swiat.newsweek.pl/galina-pyszniak-i-antyukrainska-propaganda-
kremla,artykuly,355876,1.html>, (15.11.2015). 
46

 <http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1345643,Unia-Europejska-chce-walczyc-z-
propaganda-Kremla-Zalozy-rosyjskojezyczna-telewizje>, (15.11.2015); 
<http://swiat.newsweek.pl/rosja-telewizja-lifenews-wspiera-separatystow-newsweek-
pl,artykuly,341152,1.html>, (15.11.2015). 



 
 

157 
 

którzy są w większości Rosjanami. Strona ukraińska od Eurorewolucji rozpo-
częła dopiero ukrainizację mediów, które były prorosyjskie, jak np. kanał tele-
wizyjny Inter. Ważnym momentem było też utworzenie anglojęzycznego kana-
łu Ukraine Today, jednak porównując kremlowski kanał Russia Today, ukraiń-
ski odpowiednik niestety nie ma szans. 
 
 

Bibliografia: 
 
Opracowania i artykuły: 
 

 Baluk W., Kształtowanie systemu partyjnego Ukrainy w okresie trans-
formacji ustrojowej (1987-2004), Wrocław 2006. 

 Kapuśniak T., Wpływ Federacji Rosyjskiej na Ukrainę: Instrumenty 
polityczne i ekonomiczne, Lublin 2007. 

 Konończuk W., Ukraina rezygnuje z podpisania umowy stowarzysze-
niowej w Wilnie: przyczyny i komplikacje, 
<http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2013-11-27/ukraina-
rezygnuje-z-podpisania-umowy-stowarzyszeniowej-w-wilnie>, 
(15.11.2015). 

 Olszański  T. A., Koniec reżimu Janukowycza, 
<http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2014-02-26/koniec-
rezimu-janukowycza>, (15.11.2015). 

 Serwentyk T., Koniec koalicji pomarańczowych, Rzeczpospolita 
17.08.2008., 
<http://www.rp.pl/artykul/40,191950_Koniec_koalicji_pomaranczowyc
h_.html>, (15.11.2015). 

 Sieradzan P. J., Rosyjska opinia publiczna wobec EuroRewolucji, [w:] 
Czas EuroMajdanu, red. Potocki  P.,  Domagała M., Miłoszewska  
M., Warszawa 2014. 

 Про призначення повторного голосування з виборів Президента 
України 26 грудня 2004 року Центрвиборчком; Постанова 
від 04.12.2004 № 1273, Київ, 04.12.2004, 
http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/v1273359-04, (15.11.2015). 

 Щодо справи за скаргою на рішення, дії та бездіяльність 
Центральної виборчої комісії по встановленню результатів 
повторного голосування з виборів Президента України 21 
листопада 2004 року, Київ, 03.12.2004, 
http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/n0091700-04, (15.11.2015). 

 Konstytucja Ukrainy uchwalona na piątej sesji Rady Najwyższej 28 
czerwca 1996 roku, 
<http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/konst/ukraina.html>, (15.11.2015). 

 



 

158 
 

Źródła internetowe: 

 
 <http://www.pravda.com.ua/news/2006/07/11/3127681/>, 

(15.11.2015). 
 <http://www.msz.gov.pl/resource/1c43b04-742e-4e3f-83be-

a675d3ba2d7d:JCR>, (15.11.2015). 
 <http://www.ntv.ru/novosti/855557/>, (15.11.2015). 
 <http://www.duma.gov.ru/news/273/633271/>, (15.11.2015). 
 <http://www.ntv.ru/video/748082/>, (15.11.2015). 
 <http://news.i.ua/theme/1656491/>, (15.11.2015). 
 <http://muzyka.onet.pl/rock/od-idola-do-zdrajcy-ani-lorak-i-andriej-

makariewicz/8r316w>, (15.11.2015). 
 <http://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/rosyjscy-artysci-na-

celowniku-ukrainskiej-wladzy/4c1jb>, (15.11.2015). 
 <http://muzyka.onet.pl/pop/od-idola-do-zdrajcy-ani-lorak-i-andriej-

makariewicz/4hxeez>, (15.11.2015). 
 <http://www.tvn24.pl/wideo/z-anteny/pugaczowa-uderza-w-

putina,1275225.html?playlist_id=19159>, (15.11.2015). 
 <http://rus.azatutyun.am/archive/New/20140829/3282/3282.html?id=26

556506>, (15.11.2015). 
 <http://swiat.newsweek.pl/alla-pugaczowa--primadonna-platformy-

obywatelskiej,97948,1,1.html>, (15.11.2015). 
 <http://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/rosyjscy-artysci-na-

celowniku-ukrainskiej-wladzy/4c1jb>, (15.11.2015). 
 <http://muzyka.onet.pl/pop/od-idola-do-zdrajcy-ani-lorak-i-andriej-

makariewicz/4hxeez>, (15.11.2015). 
 <http://www.segodnya.ua/culture/stars/direktor-pevicy-sofii-rotaru-

rasskazal-o-situacii-vokrug-grazhdanstva-zvezdy-537429.html>, 
(15.11.2015). 

 <http://fakty.ictv.ua/ru/index/read-news/id/1510169>, (15.11.2015). 
 <http://echo.msk.ru/news/1289432-echo/comments.html>, 

(15.11.2015). 
 <http://www.cbsnews.com/news/ukrainian-city-of-donetsk-epitomizes-

countrys-crisis/>, (15.11.2015). 
 <http://www.reuters.com/article/2014/04/07/us-ukraine-crisis-storm-

idUSBREA350B420140407>, (15.11.2015). 
 <https://www.rt.com/news/donetsk-republic-protestukraine-841/>, 

(15.11.2015). 
 <http://www.pravda.com.ua/news/2014/04/21/7023176/>, 

(15.11.2015). 
 <http://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/wyeliminowano-wielu-

separatystow-kijow-operacja-antyterrorystyczna-w-koncowej-
fazie,427056.html>, (15.11.2015). 



 
 

159 
 

 <http://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/kto-strzelal-w-
krasnoarmiejsku-msw-ukrainy-to-nie-byl-batalion-
dniepr,427171.html>, (15.11.2015). 

 <http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114871,15949609,Donieck
_i_Lugansk_oglaszaja_suwerennosc__Turczynow_.html>, 
(15.11.2015). 

 <http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2014-05-14/farsa-
referendum-w-donbasie>, (15.11.2015). 

 <http://swiat.newsweek.pl/galina-pyszniak-i-antyukrainska-
propaganda-kremla,artykuly,355876,1.html>, (15.11.2015). 

 <http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1345643,Unia-Europejska-
chce-walczyc-z-propaganda-Kremla-Zalozy-rosyjskojezyczna-
telewizje>, (15.11.2015). 

 <http://swiat.newsweek.pl/rosja-telewizja-lifenews-wspiera-
separatystow-newsweek-pl,artykuly,341152,1.html>, (15.11.2015). 
 

Źródła telewizyjne: 
 

 Вести [program informacyjny], Россия-1. Mocква, (23.02.2014). 
 Вести [program informacyjny], Россия-1. Mocква, (25.02.2014). 
 Вести [program informacyjny], Россия-1. Mocква, (26.02.2014). 
 Вести [program informacyjny], Россия-1. Mocква, (18.03.2014). 
 Вести недели [program informacyjno-analityczny], Россия-1. 

Mocква, (08.12.2013). 

 Воскресное Время [program informacyjno-analityczny], Первый 
канал. Mocква, (01.12.2013). 

 Воскресное Время [program informacyjno-analityczny], Первый 
канал. Mocква, (08.12.2013). 

 Время [program informacyjny], Первый канал. Mocква, (21.11.2004). 
 Время [program informacyjny], Первый канал. Mocква, (28.11.2004). 
 Время [program informacyjny], Первый канал. Mocква, (03.12.2004). 
 Новости [program informacyjny], Россия-1. Mocква, (08.12.2013). 
 Новости [program informacyjny], Россия-1. Mocква, (21.02.2014). 
 Новости [program informacyjny], Россия-1. Mocква, (18.03.2014). 
 Сегодня [program informacyjny], НТВ. Mocква, (08.12.2003). 
 Сегодня [program informacyjny], НТВ. Mocква, (03.12.2004). 
 Сегодня [program informacyjny], НТВ. Mocква, (22.02.2014). 
 Сегодня [program informacyjny], НТВ. Mocква, (18.03.201). 
 Страна и мир [program informacyjny], НТВ. Mocква, (23.11.2004). 
 Страна и мир [program informacyjny], НТВ. Mocква, (03.12.2004). 



 

160 
 

 ТСН [program informacyjny] 1+1. Київ, (21.02.2014). 
 Час [program informacyjny], 5 канал. Київ, (03.12.2004). 
 Час. Підсумки дня [program informacyjny], 5 канал. Київ, 

(22.12.2013). 
 Час. Підсумки дня [program informacyjny], 5 канал. Київ, 

(27.12.2013). 
 Час. Підсумки дня [program informacyjny], 5 канал. Київ, 

(21.02.2014). 
 Час. Підсумки тижня [program informacyjny], 5 канал. Київ, 

(15.12.2013). 
 Час. Підсумки тижня [program informacyjny], 5 канал. Київ, 

(22.12.2013). 
 Шустер LIVE [program publicystyczny], Интер. Київ, (20.12.2013). 
 13 друзей хунты, [reportaż], НТВ. Mocква, (24.08.2014). 

  


