
Paweł Libera

Mieczysław Grydzewski i
"Wiadomości" w oczach Służby
Ubezpieczeństwa PRL
Archiwum Emigracji : studia, szkice, dokumenty 1 (10), 117-127

2009



A R C H I W U M EMIGRACJI 
Studia - Szkice - Dokumenty 
Toruń, Rok 2009, Zeszyt 1 (10) 

MIECZYSŁAW GRYDZEWSKI 
I „WIADOMOŚCI" W OCZACH 
SŁUŻBY BEZPIECZEŃSTWA PRL 

Paweł LIBERA (Warszawa) 

Na temat „Wiadomości" londyńskich redagowanych przez Mieczysława Grydzew-
skiego pisano dotychczas niemało. Choć czasopismo przestało istnieć w 1981 roku to 
w międzyczasie zdążyły ukazać się na jego temat osobne opracowania, zbiory publi-
kowanych tekstów i liczne wspomnienia1. Pismo założone przez Grydzewskiego nie 
należy więc do marginalizowanych, choć nie cieszy się aż takim zainteresowaniem, jak 
paryska „Kultura". Trzeba jednak zauważyć, że prace poświęcone „Wiadomościom" 
powstawały najczęściej w środowisku historyków literatury z wykorzystaniem typo-
wego dla nich warsztatu: źródła historyczne zostały dotychczas wykorzystane w nie-
wielkim stopniu2. 

Podobnie wygląda zainteresowanie „Wiadomościami" z perspektywy problemu 
rozpracowania i zainteresowania służb specjalnych PRL ośrodkami emigracyjnymi. 
Prowadzone dotąd badania dotyczą wąskich grup, pojedynczych instytucji emigracyj-
nych czy poszczególnych zagadnień. Dotychczas omówiono działania organów bezpie-
czeństwa w stosunku do takich instytucji jak Instytut Literacki w Maisons-Laffitte, 
Radio Wolna Europa czy Towarzystwo „Polonia" i akcja repatriacyjna3. Inne ośrodki 
nie miały takiego szczęścia i dotychczas nie znalazły się w polu zainteresowania bada-

1 Literaturę dot. „Wiadomości" do 1995 r. omówiła A. Supruniuk, Dorobek i potrzeby ba-
dań nad „ Wiadomościami", [w:] „ Wiadomości" i okolice. Szkice i wspomnienia, t. 2, red. M. A. 
Supruniuk, Toruń 1996, s. 121-134. 

2 Dotychczas najwięcej z nich wykorzystał R. Habielski (Niezłomni i nieprzejednani. Emi-
gracyjne „ Wiadomości" i ich krąg 1940-1981, Warszawa 1991). 

3 M.in. S. Cenckiewicz, Oczami bezpieki: szkice i materiały z dziejów aparatu bezpieczeń-
stwa PRL, Kraków 2005; P. Machcewicz, „Monachijska menażeria". Walka z Radiem Wolna 
Europa 1950-1989, Warszawa 2007; M. Ptasińska-Wójcik, Z dziejów biblioteki Kultury 1946-
1966, Warszawa 2006; K. Tarka, Mackiewicz i inni. Wywiad PRL wobec emigrantów, Warszawa 
2007; Aparat bezpieczeństwa wobec emigracji politycznej i Polonii, pod. red. R. Terleckiego, 
Warszawa 2005. 

117 



czy. Do nich właśnie należą londyńskie „Wiadomości" i ich redakcja, choć zachowały 
się dokumenty świadczące o tym, że pismo to nie było obojętne wywiadowi PRL. 

Powody zainteresowania pismem 

Pomimo iż, „Wiadomości" od samego początku reprezentowały kierunek bez-
względnie antykomunistyczny4 to brak dowodów, aby wzbudzały większe zaintereso-
wanie organów bezpieczeństwa PRL. Zwracano baczną uwagę na niektórych współ-
pracowników czasopisma, ale względem redakcji nie planowano żadnych bardziej 
zdecydowanych posunięć. Dlaczego? Odpowiedź wydaje się prosta: sam antykomu-
nizm nie wyróżniał specjalnie „Wiadomości" od licznych pism emigracyjnych rozsia-
nych po całym świecie. Służby wywiadowcze PRL w większym stopniu interesowały 
się placówkami mającymi bezpośredni kontakt z krajem i wpływ na informowanie 
społeczeństwa w Polsce, a co za tym idzie — na kształt i zachowanie ustroju państwa. 
„Wiadomości" takich możliwości ani ambicji nie miały, były pismem typowo emigra-
cyjnym, i choć z zainteresowaniem śledziły to co się działo nad Wisłą, to jednak sto-
sowały inną taktykę niż, na przykład, paryska „Kultura"5. W zupełnie innej sytuacji 
znajdowały się rozgłośnie radiowe, nadające w języku polskim, bądź redakcje pism 
i wydawnictwa starające się przenikać do Polski. Pismo redagowane przez Mieczysła-
wa Grydzewskiego było „namierzone" i znane służbom bezpieczeństwa6, ale w polu 
bezpośredniego zainteresowania wywiadu SB znalazło się dopiero w momencie, kiedy, 
oprócz zdecydowanie antykomunistycznego stanowiska, zaczęło współpracę z jedną 
z placówek ingerujących bezpośrednio w życie w kraju. Miało to miejsce w roku 1964, 
kiedy redakcja „Wiadomości" zawarła porozumienie z Radiem Wolna Europa i wspól-
nymi siłami zaczęto wydawać miesięczny dodatek do „Wiadomości" — „Na antenie", 
zawierający przedruki najciekawszych audycji radiowych. Była to raczej jeszcze jedna 
forma działalności monachijskiej rozgłośni radiowej niż nagła zmiana i zainteresowa-
nie się pismem Grydzewskiego7. 

Rozpracowanie Grydzewskiego 

„Wiadomości" londyńskie znajdowały się w polu zainteresowania Departamentu I 
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, odpowiedzialnego za wywiad, a dokładniej — 
w kompetencjach Wydziału VIII, zajmującego się rozpracowaniem reakcyjnych ośrod-
ków emigracji polskiej. To właśnie pracownik tego wydziału, starszy oficer operacyjny, 
kapitan Narcyz Grzechowiak, 4 maja 1965 roku napisał we wniosku o wszczęcie po-
stępowania mającego na celu operacyjne rozpracowanie redaktora „Wiadomości": 

rozpatrzywszy materiały dot. Mieczysława Grydzewskiego stwierdziłem, że wyż. wymie-
niony jest redaktorem naczelnym tygodnika londyńskiego „Wiadomości". Posiada liczne 
kontakty w ośrodkach dywersji polityczno-ideologicznej na zachodzie Europy. Współpra-

4 Na ten temat patrz m.in.: R. Habielski, Niezłomni i nieprzejednani...; tenże, „Wiadomo-
ści". Tygodnik na emigracji, [w:] „ Wiadomości" i okolice..., t. 2, s. 13-32. 

5 Por.: M. Żebrowski, Dzieje sporu. „Kultura " w emigracyjnej debacie publicznej lat 1947-
1956, Warszawa 2007. 

6 Polska emigracja polityczna. Informator MSW, (reprint), oprac. S. Cenckiewicz, Warsza-
wa 2004. 

7 Na ten aspekt działań wpisany w całą akcję skierowaną przeciwko Radiu Wolna Europa 
nie zwrócił uwagi Paweł Machcewicz w swoich pracach o zwalczaniu rozgłośni przez Służbę 
Bezpieczeństwa; P. Machcewicz, Walka z Radiem Wolna Europa (1950-1975), [w:] Aparat 
bezpieczeństwa..., s. 11-104, tenże, „Monachijska menażeria"... 

118 



cuje z RWE w Monachium, które wydaje dodatek miesięczny do „Wiadomości" pt. „Na 
antenie". Wnoszę o założenie rozpracowania operacyjnego kryptonim ,Дшу!"8 . 

Kapitan Narcyz Grzechowiak sprawę prowadził od początku do końca. Materiały 
zebrane na temat Grydzewskiego i „Wiadomości" nie należą jednak do obfitych. Więk-
szość z nich powstała w 1965 i 1966 roku. Oprócz informacji o redaktorze i piśmie nie 
zawierają innych szczegółów. Nie ma też żadnych dowodów na próby bezpośredniego 
kontaktu z Grydzewskim. Wydaje się, że Służba Bezpieczeństwa spóźniła się, ponie-
waż zanim zebrano pierwsze informacje, Mieczysław Grydzewski rozchorował się, 
a następnie zmarł (w styczniu 1970 roku). W 1966 roku źródła bezpieki podawały, że 
redaktor odgrywa coraz mniejszą rolę w kierowaniu tygodnikiem. Główną rolę przypi-
sywano Antoniemu Bormanowi i Adamowi Pragierowi. Zasłyszana pogłoska przypi-
sywała im nadawanie pismu orientacji zgodnej z polityką Radia Wolna Europa i zaini-
cjowanie wydawanego wspólnie z rozgłośnią dodatku „Na antenie"9. 

Tym samym rozpracowanie redaktora naczelnego nie posunęło się wcale do przodu. 

Celem rozpracowania było wykazanie powiązań Grydzewskiego z Kierownictwem 
RWE oraz ewentualne pozyskanie Grydzewskiego do współpracy. Na przeszkodzie sta-
nęła jednak przewlekła choroba Grydzewskiego (1966-1970) 

— zapisano w notatce końcowej sprawy10. Próby rozpracowania i ewentualnego wer-
bunku Grydzewskiego zakończyły się ostatecznie 7 lipca 1970 roku, kiedy zgodnie 
z zasadami, na wniosek podporucznika Wojciecha Czerniaka, inspektora Wydziału VIII 
Departamentu I MSW zamknięto postępowanie z powodu śmierci redaktora. Tego 
samego roku akta przekazano do archiwum MSW11, a po sześciu latach zmikrofilmo-
wano, na tzw. „karcie kieszeniowej" Jacket. 

Poniżej podajemy do druku najobszerniejszą notatkę dotyczącą „Wiadomości". 
Została sporządzona 15 maja 1965 roku przez „Heliotropa", najprawdopodobniej rezy-
denta SB w Wielkiej Brytanii. Drugim publikowanym dokumentem jest notatka doty-
cząca Mieczysława Grydzewskiego z 24 marca 1965 roku. Materiały te zwracają uwa-
gę sposobem przedstawienia środowiska „Wiadomości" i skupieniem się na zagadnie-
niach natury finansowej oraz osobistej, ale jednocześnie rzucają interesujące światło na 
niektóre zagadnienia związane z historią czasopisma, szczególnie z jego finansowa-
niem. Pozostałe materiały, z jednym wyjątkiem12, mają mniejsze znaczenie i w wielu 
fragmentach powielają informacje zamieszczone w opisanych powyżej dokumentach13. 

8 IPN, sygn. BU 01168/137 (Mf. J - 2229), Postanowienie o założeniu rozpracowania ope-
racyjnego kryptonim „Kuryl" z 4 V 1965 r. 

9 Tamże. Wyciąg z informacji źródła „K.D." (Dep. III) z dnia 18 VIII 1966 r 
10 Tamże. Notatka końcowa dot. Mieczysława Grydzewskiego krypt. „Kuryl" nr 6445 z 13 

VII 1970 r. 
11 AIPN, sygn. BU 01168/137 (Mf. J - 2229), Postanowienie o zakończeniu i przekazaniu 

sprawy do archiwum Departamentu I z 7 VII 1970 r. 
12 Notatka „Marcina" ze spotkania z „Giewontem" z 27 I 1967 r. dotycząca Michała 

Chmielowca. Materiał ten zostanie opublikowany osobno. 
13 W aktach znajdują się ponadto: 1) wyciąg z raportu „Marcina" ze spotkania ze „Strąkiem" 

w dn. 17 XII 1966 i 5 I 1966 dotyczący Akademii „Wiadomości", ale nie zawierający żadnych 
informacji poza tymi, które można było uzyskać z samych „Wiadomości", 2) krótka notatka 
o dodatku „Na antenie" autorstwa kpt. N. Grzechowiaka z 24 III 1965, 3) notatka operacyjna 
dotycząca tygodnika „Wiadomości" sporządzona przez kpt. N. Grzechowiaka 13 IX 1965 r. 
najwyraźniej w oparciu o publikowaną poniżej notatkę, 4) wyciąg z informacji źródła „K.D." 
(Dep. III) z dnia 18 VIII 1966 r. 

119 



Dokument 1 

Odpis 
Tajne 

Egz. pojed[ynczy] 

Londyńskie „WIADOMOŚCI" 
Pismo to, które początkowo nosiło nazwę „Wiadomości Polskie" zaczęło wycho-

dzić w Londynie w 1941 roku14. Było ono pomyślane jako kontynuacja przedwojen-
nych „Wiadomości Literackich". Idea wznowienia ich wyszła od przedwojennego 
redaktora „Wiadomości" Mieczysława Grydzewskiego, który też od pierwszej chwili 
wznowienia pisma w Londynie, był jego „duszą". Decyzja w sprawie obsady redakcji 
należała jednak wtedy do Ministra Informacji15, który dysponował przydziałem papieru 
oraz funduszami na wszelkie wydawnictwa polskie. Nie trzeba chyba podkreślać, że 
zwłaszcza w tym początkowym okresie, kiedy na Wyspach Brytyjskich znajdowało się 
zaledwie kilka tysięcy Polaków — w tym znaczny procent analfabetów — żadne pol-
skie pismo nie mogło liczyć na finansową samowystarczalność. Wszystko zależne więc 
było od przydziałów rządowych pieniędzy, których zresztą było wtedy w nadmiarze 
(dość powiedzieć, że członkowie Rady Narodowej, których praca ograniczała się do 
udziału w posiedzeniach Rady i komisji — plus minus 5-8 godzin zajęcia tygodniowo 
- otrzymywali wtedy £ 100 miesięcznie, co równało się co najmniej £ 200 obecnym). 

U ówczesnego ministra informacji, prof. Stanisława Strońskiego16 Grydzewski nie 
miał dobrej opinii. Dla starego endeka był za liberalny, za lewicowy, a ponadto Żyd. 
Przeciwko Grydzewskiemu intrygowały też sanacyjne wtyczki, których nie brak było 
w ministerstwie kierowanym przez zagorzałego antysanatora. Redakcję „Wiadomości" 
powierzył więc Stroński Zygmuntowi Nowakowskiemu17, nie zdając sobie chyba 
sprawy z tego, że w ten sposób jeszcze jedną pozycję propagandową oddaje w ręce 
Sanacji, z którą Nowakowski, mimo częstych sporów z sanacyjnym kierownictwom, 
był zawsze związany, jeżeli nie organizacyjnie, to na pewno psychicznie. Zaś Nowa-
kowski był przy tym człowiekiem o dużej odwadze cywilnej i przekorności, więc 
szybko „Wiadomości" wyzwoliły się spod kurateli Strońskiego i następnego z kolei 
ministra propagandy, prof. St[anisława] Kota18 i stał się organem opozycji przeciwko 
rządowi gen. Sikorskiego. Przy dużej popularności, jaką sobie pismo zdobyło ze 
względu na dobre redagowanie oraz właśnie na skutek swego opozycyjnego stanowi-
ska, kolejni ministrowie propagandy nie mieli odwagi go zlikwidować, czy zmusić do 
uległości przez ostrzejsze sankcje finansowe. 

14 Autor opracowania pominął tzw. okres paryski, kiedy Grydzewski wznowił pismo pod 
tytułem „Wiadomości Polskie, Polityczne i Literackie" 17 III 1940 roku w Paryżu. Funkcjono-
wało tam do czerwca 1940 r. 

15 Właśc. Ministerstwo Informacji i Dokumentacji, powstało na mocy dekretu Prezydenta 
RP z 11 IX 1940 r. 

16 Profesor Stanisław Stroński (1882-1955), kierował Ministerstwem od 30 września 
1939 r., kiedy jeszcze funkcjonowało jako Dział Informacyjny, do 16 III 1943 r. 

17 Por.: R. Habielski, Niezłomni i nieprzejednani..., s. 21. 
18 Stanisław Kot, stał na czele Ministerstwa Informacji i Dokumentacji w okresie od 18 III 

1943 do 24 XI 1944. 

120 



Opozycyjny charakter „Wiadomości" wyszedł w szczególności na jaw w czasie 
zawierania Umowy Majski-Sikorski19, kiedy to pismo wraz z całą sanacją, znaczną 
częścią endecji i niektórymi PPS-owcami (Ciołkosz, Pragier), wypowiedziało się prze-
ciwko umowom z ZSRR, a gen. Sikorskiego i jego rząd atakowało bardzo ostro20. 
Opozycyjny charakter pisma zaostrzył się jeszcze w czasie gdy miejsce Sikorskiego, 
który zginął, zajął Mikołajczyk21. „Wiadomości" były wtedy jawnym propagatorem 
kandydatury gen. Sosnkowskiego na stanowisko naczelnego wodza, a następnie jego 
tubą propagandową. W okresie jałtańskim „Wiadomości" ze szczególna pasją wystą-
piły przeciwko ZSRR, rządowi emigracyjnemu („za jego bierność"), a również i An-
glikom. Wtedy jednak władze angielskie, po kilkakrotnym poufnym ostrzeżeniu redak-
cji, zdecydowały się na wstrzymanie przydziału papieru „Wiadomościom", co w ów-
czesnych warunkach równało się nakazowi zamknięcia pisma22. W „polskim Londy-
nie" podejrzewano, że ta decyzja angielska zapadła nie bez inspiracji min[istra] Kota, 
który nie miał wprawdzie sam odwagi zlikwidować popularne pismo, ale niewątpliwie 
decyzję angielską przyjął z wielkim zadowoleniem. Faktem jest też niewątpliwym, że 
nie wykazywał najmniejszej ochoty interweniowania u Anglików w obronie „Wiado-

23 
mości . 

Po przymusowej likwidacji pisma, zespół redakcyjny próbował jeszcze przez jakiś 
czas wydawać periodyczne broszury, po kilku miesiącach jednak ostatecznie się rozleciał. 
Gdy skończyły się ograniczenia papierowe w W[ielkiej] Brytanii, które zostały zresztą 
wykorzystane przez Anglików (po cofnięciu uznania rządowi Arciszewskiego) dla 
zlikwidowania prawie wszystkich periodyków polskich, które opowiadały się przeciw-
ko polityce Mikołajczyka (m.in. „Robotnika", „Myśli Polskiej" i innych), Grydzewski 
natychmiast przystąpił do wznowienia „Wiadomości"24. W tym czasie uczynił to już 
samodzielnie, bez kurateli Z[ygmunta] Nowakowskiego, co ułatwił fakt, że na czele 
ministerstwa propagandy stał wtedy prof. Adam Pragier, z którym był w przyjaźni 
jeszcze z czasów przedwojennych. Rzecz też naturalna, że u Pragiera czynnik antyse-
micki nie grał już. Ponadto prawą ręką Pragiera w ministerstwie był wtedy Sakowski, 
również zaprzyjaźniony z Grydzewskim. Poparcie ministerstwa propagandy Arciszew-
skiego, choć już nie decydujące, jak w czasach Strońskiego i Kota, miało jednak duże 
znaczenie, z uwagi na to, że w dyspozycji rządu były jeszcze znaczne środki finanso-
we. Z funduszów rządowych otrzymał Grydzewski znaczną subwencję, którą pozwoliła 
mu nie tylko wznowić pismo, ale i przy bardzo oszczędnej gospodarce, również i odło-
żyć poważniejszą rezerwę na „czarną godzinę", którą Grydzewskiemu i „Wiadomo-
ściom" przyszło w późniejszym okresie przeżywać wielokrotnie25. 

19 Układ Sikorski-Majski podpisano 30 VII 1941 r. w Londynie. 
20 L. Ciołkoszowa, Polska a Związek Sowiecki, [w:] tejże, Publicystyka, Warszawa 1985, 

s. 16-18 oraz R. Habielski, Niezłomni i nieprzejednani..., s. 38-45. 
21 Stanisław Mikołajczyk był premierem Rządu RP od lipca 1943 do listopada 1944 r. 
22 Kryzys „Wiadomości Polskich" trwał od lutego 1944 do kwietnia 1946 r., kiedy pismo 

wznowiono pod tytułem „Wiadomości". 
23 Roli profesora S. Kota nie potwierdza R. Habielski, Niezłomni i nieprzejednani., s. 58, 

ani H. Swiderska, Z dziejów polskiej prasy opozycyjnej w Londynie 1941-1945, Zeszyty Histo-
ryczne 1992 nr 101, s. 71. 

24 „Wiadomości" wznowiono 7 kwietnia 1946 r. 
25 Dzięki poparciu Pragiera i Sakowskiego Grydzewski miał otrzymywać subwencje rządo-

we w wysokości 250 funtów miesięcznie w 1946 i 1947 r.; por.: A. Pragier, Kilka wspomnień 
o Grydzewskim, [w:] Książka o Grydzewskim. Szkice i wspomnienia, Londyn 1971, s. 230. 
W 1948 r. kwota uległa zmniejszeniu o dwie trzecie, a z tej „Wiadomości" otrzymały tylko dwie 
raty; M. A. Supruniuk, Pracowita nieobecność (Prace redakcyjne Mieczysława Grydzewskiego 

121 



„Wiadomości" pod redakcją Grydzewskiego zmieniły znacznie swój charakter. Po-
zostały wprawdzie nadal zdecydowanie antykomunistyczne i „antyreżymowe", co 
w tym czasie pokrywało się zresztą z poglądami olbrzymiej większości emigracji. 
Znacznie mniej jednak miejsca zaczęły poświęcać zagadnieniem politycznym, a znacz-
nie więcej kulturalnym i wspominkowym. W miarę upływu czasu, wspomnienia i to 
z wyraźną tendencją wybielania sanacyjnej przeszłości, stawać się zaczęły głównym 
elementem pisma. To w znacznej mierze przesądziło o jego bazie czytelniczej, a rów-
nież i o zespole współpracowników. Prenumeratorzy i czytelnicy rekrutować się zaczęli 
przede wszystkim z grona pokolenia starszego i średniego, które miało sentyment czy 
to dla dawnych „Wiadomości Literackich", czy też dla sanacyjnej przeszłości. 

Grydzewski wielokrotnie próbował wciągać do współpracy młodsze elementy pi-
sarskie. Niekiedy udawało mu się pozyskać kilku młodszych pisarzy — zwłaszcza 
poetów, ale współpraca trwała zwykle dosyć krótko i nie wywierała zasadniczego pięt-
na na charakterze pisma. 

Poważnie na plus wyszło objęcie redakcji przez Grydzewskiego w zakresie szaty 
zewnętrznej i staranności technicznej (punktualność, korekta, nie dopuszczanie na łamy 
zupełnej marnoty i grafomaństwa). Staranność Grydzewskiego w zakresie korekty 
i purytanizm językowy są przysłowiowe i przynoszące mu zaszczyt. 

A teraz parę słów charakterystyki samego Grydzewskiego. 
Dzisiaj to już człowiek ponad 70-letni, ale trzymający się dosyć dobrze, żyjący już 

tylko dwiema pasjami: „Wiadomościami" i badaniami historycznymi, w których jest 
w zasadzie amatorem. Jego broszurka Rzeź Pragi26 — mimo ambicji naukowych autora 
— miała wątpliwą wartość historyczną, a również i literacką. Za swoją specjalność 
uważa Grydzewski okres powstania Kościuszkowskiego i ostatniej fazy rozbiorów 
Polski. Zawodowi historycy do jego ambicji naukowych odnoszą się z dużą pobłażli-
wością, choć szanują jego zacięcie i benedyktyńską pracowitość. Większość czasu 
spędza Grydzewski obecnie w British Museum, studiując w bibliotece wszystko co 
dotyczy wymienionych wyżej okresów historycznych. Od tej ukochanej roboty odry-
wają go jedynie „Wiadomości". Grydzewski znany jest jako dziwak i odludek. Spotyka 
się z ludźmi tylko w wypadku gdy w grę wchodzą zagadnienia bezpośrednio dotyczące 
redagowania „Wiadomości". Nie znosi wszelkich uroczystości i pompy. Nikt nigdy nie 
widział go na żadnej akademii, na żadnym zebraniu (dopiero w ostatnich dwóch latach 
uczestniczył w obiadach wydawanych przez „Wiadomości" dla jury i laureatów nagro-
dy tego pisma. Podobno jednak zrobił to pod naciskiem Sakowskiego i Pragiera — 
bardzo niechętnie i siedział przez cały czas znudzony, nie odzywając się do nikogo). 
Znana też jest historia galowego obiadu wydanego na cześć Grydzewskiego, z okazji 
jubileuszu redagowania przez niego „Wiadomości". Jubilat kategorycznie odmówił 
wzięcia udziału w tej galówce, która odbyła się bez jubilata. 

W latach międzywojennych Grydzewski był niewątpliwie liberalnym radykałem, 
0 niezależnych poglądach i odwadze (nawet przekorze) w ich głoszeniu. Niezależność 
1 odwaga mu pozostały (przynajmniej do niedawna), ale radykalizm z wiekiem wywie-
trzał. Dziś to typ uczciwego konserwatysty, odnoszącego się z wielkim krytycyzmem, 
a nawet niechęcią do wszelkich „nowinek" i tonącego [we] wspomnieniach młodości. 

w latach 1944-1947. Próba reaktywowania „ Wiadomości", [w:] „ Wiadomości" i okolice. Szkice 
i wspomnienia, [t. 1], pod. red. M. A. Supruniuka, Toruń 1995, s. 55. 

26 M. Grydzewski, Na 150-lecie rzezi Pragi (4 listopada 1794). O próbie rehabilitacji Suwo-
rowa, Londyn 1945; tenże, 150-lecie rzezi Pragi, Włochy, nakład 2. Korpusu, 1945. O okolicz-
nościach powstania i druku patrz: A. Supruniuk, M. A. Supruniuk, Grydzewski — heurysta 
i erudyta, [w:] Twarze emigracji, [red.] M. A. Supruniuk, Toruń 1999, s. 90. 

122 



W tych wspomnieniach sanacja, a nawet „żyletkarska" endecja przestały być elemen-
tem wrogim i groźnym, a stały się jakimś nieodzownym atrybutem górnej i chmurnej 
młodości, do którego odnosi się z równym niemal sentymentem, jak do tych, którzy 
w owych czasach byli towarzyszami walki. Tylko tym sobie wytłumaczyć można fakt, 
że Grydzewski tak szeroko otworzył łamy swego pisma nawet dla endeckich bojówka-
rzy przedwojennych27, którzy z taka pasją zwalczali ukochane „Wiadomości Literac-
kie". Nie należy sobie tego tłumaczyć tylko, a nawet przede wszystkim jakimiś naci-
skami zewnętrznymi czy obawami przed zniszczeniem „Wiadomości". Zresztą ten 
sentyment Grydzewskiego dla ludzi jego pokolenia działa mimo jego zdecydowanej 
„antyreżymowości" — również i w stosunku do ludzi związanych współpracą z kra-
jem. I tak np. Smogorzewskiego nagabywał Grydzewski wielokrotnie o wznowienie 
współpracy, a ciągle toleruje też w „Wiadomościach" — a nawet faworyzuje, Kędzier-
skiego. 

Gdy już jesteśmy przy charakterystykach osób kierujących „Wiadomościami", to 
nieco uwagi należy poświęcić najbliższemu współpracownikowi Grydzewskiego, dy-
rektorowi wydawnictwa, który, w miarę starzenia się Grydzewskiego coraz większą 
rolę odgrywa i redakcji pisma — Bormanowi. Człowiek to o jakieś 10 lat młodszy od 
Grydzewskiego, który współpracował z nim, jeszcze przed wojną. Podobnie jak 
Grydzewski, z pochodzenia Żyd. Odznacza się dużą błyskotliwością, inteligencją, ale 
w przeciwieństwie do tego ostatniego i oportunizmem. Piętno na jego postawie życio-
wej i charakterze wywarł niewątpliwie fakt, że jest on homoseksualistą — co zresztą 
jest publiczną tajemnicą. Bliscy jego znajomi twierdzą, że mimo podeszłego już wieku 
jest on ciągle jeszcze aktywny w tej dziedzinie. W polityce emigracyjnej Borman jest 
znacznie bardziej czynny od Grydzewskiego. Utrzymuje on przyjazne stosunki z roz-
maitymi tuzami emigracyjnej polityki (zwłaszcza z Sakowskim — prawdopodobnie 
łączą ich jakieś stosunki lub wspomnienia homoseksualne, z Pragierem, Bregmanem, 
Czerwińskim, gen. Kukielem i innymi). 

Wydaje się, że antykrajowe stanowisko „Wiadomości" inspiruje Borman i że on 
również stara się o zdobycie krajowych korespondentów (sprawa J. N. Millera28). Bor-
man, mimo to, że ma dosyć rozgałęzione stosunki towarzyskie, nie jest na ogół lubiany 
i przede wszystkim, w przeciwieństwie do Grydzewskiego nie jest szanowany. Do 
zespołu stałych pracowników „Wiadomości" należał do niedawna jeszcze hr. Grochol-
ski29 (brat czołowego działacza NiD-u30). (Uwaga marginesowa „Rafała": dot. Gro-
cholskiego informacja nieścisła. Ma pracować nadal. „H"31 pomylił się.) Prowadził on 
administrację, nie wtrącając się do spraw redakcyjnych. Po nim stanowisko w admini-
stracji objęła jakaś starsza pani. 

W latach pięćdziesiątych nakład „Wiadomości" ustabilizował się na poziomie 5 do 
6 tys. egz. W ostatnich latach, na skutek wymierania prenumeratorów i przysięgłych 

27 Po wojnie na łamach „Wiadomości" pisali liczni działacze ugrupowań narodowych, m.in.: 
Jędrzej Giertych, Wojciech Wasiutyński (później prowadzący rubrykę „Beczka danaid"), Stefa-
nia Zahorska. 

28 Jan Nepomucen Miller (1890-1977), ps. Stanisław Niemira, w 1965 skazany za publiko-
wanie w „Wiadomościach" na trzy lata więzienia. 

29 Kazimierz Grocholski (1917-1994), sekretarz redakcji „Wiadomości"; por.: K. Grochol-
ski, 17 lat z Mieczysławem Grydzewskim, [w:] Książka o Grydzewskim. Szkice i wspomnienia, 
Londyn 1971, s. 65-72. 

30 Stanisław Grocholski (1912-2002), jeden z założycieli i głównych działaczy Polskiego 
Ruchu Wolnościowego „Niepodległość i Demokracja". 

31 Tj. „Heliotrop", autor notatki. 

123 



odbiorców pisma, ma on znaczne tendencje zniżkowe. Dziś nakład „Wiadomości" nie 
przekracza 4,5 tys. egz. Z tej liczby nieco ponad 50% rozchodzi się w W[ielkiej] Bry-
tanii. Sporej ilości prenumeratorów i czytelników dostarcza USA i Kanada oraz Fran-
cja (niemal wyłącznie Paryż). Spora jest ilość prenumeratorów w krajach egzotycznych 
(Argentyna, Brazylia, Izrael, kraje afrykańskie itp.). 300 egz. każdego numeru (nieza-
leżnie od „Na Antenie" — o której poniżej) zakupuje „Wolna Europa" (od szeregu lat) 
z przeznaczeniem na Polskę. 

Mimo wysokiej ceny i sporego nakładu — przy dużej objętości i starannej szacie 
zewnętrznej (drogi papier i ilustracje) — pismo jest i zawsze było dalekie od samowy-
starczalności. Budżet pisma ratowały zwykle jakieś subwencje, a gdy ich brakło 
Grydzewski sięgał do rezerw zachowanych z czasów gdy pismo subwencjonował rząd 
Arciszewskiego (ściślej mówiąc Pragier). 

Po raz pierwszy pismo było poważnie zagrożone gdzieś pod koniec 40-tych (1948-
[19]49). Wtedy ze znaczną pomocą przyszły organizacje społeczne (zwłaszcza harcer-
stwo), organizując masową akwizycję prenumerat. Dało to wtedy w samej Wielkiej 
Brytanii ok. 500 prenumeratorów, którzy jednak w znacznej większości odpadli 
w następnych latach. Stanowiło to pewien zastrzyk, ale nie uratowałoby pisma, gdyby 
nie to, że za namową Sakowskiego, zaczął subsydiować „Wiadomości" Kwapiński 
z funduszów pochodzących z kas rządu emigracyjnego, które Kwapiński zabrał, gdy 
nastąpiło wycofanie się PPS-u z ośrodka legalistycznego (Kwapiński był w tym czasie 
ministrem skarbu i dysponował sporą jeszcze resztówką funduszów państwowych). 
Ocenia się, że z tego źródła „Wiadomości" otrzymały ponad 10.000 funtów32. Stale 
wspomagał też „Wiadomości" Pragier, który zaanektował część funduszów dawnego 
ministerstwa informacji. Pragier zasilał Grydzewskiego drobnymi sumkami (kilkana-
ście do 30 funtów tygodniowo), które wypłacał jednak regularnie. Pomoc z tego źródła 
otrzymywały „Wiadomości" jeszcze na początku lat 60-tych — w tej chwili już wydaje 
się to źródło finansowe wygasło. Subwencje Kwapińskiego skończyły się już gdzieś 
w połowie lat 50-tych. Za cenę wypłacanych stałych zasiłków, Pragier zastrzegł sobie 
sporą ilość miejsca w każdym numerze „Wiadomości" dla siebie i swojej nieślubnej 
żony — Stefanii Zahorskiej33. Artykuły Pragiera i Zahorskiej, zarówno podpisywane 
nazwiskiem jak i (liczniejsze) podpisywane pseudonimami, były jedynymi materiała-
mi, które Grydzewski zamieszczał bez swojej redakcyjnej kontroli. 

Sporadyczne, drobne subwencje (od kilkudziesięciu do £ 100) otrzymywały 
„Wiadomości" jeszcze z następujących źródeł: „rząd" Zaleskiego, „Zjednoczenie"34, 

32 Przeciwnicy Jana Kwapińskiego tak odnotowali ten fakt na łamach prasy emigracyjnej: 
„minister Skarbu rządu londyńskiego, zabrał, po cofnięciu uznania temu rządowi przez «Sprzy-
mierzonych», ponad 70.000 tyś. funtów do własnej wyłącznie dyspozycji. Napomniany i wsty-
dzony — choć niedostatecznie ostro, moim zdaniem — zdecydował się w roku 1956 — po 
12 latach dysponowania tymi pieniędzmi — złożyć rozliczenie, do władz Skarbu Narodowego, 
z którego wynikało, że pozostało mu gotówki ok. 30.000 tyś. funtów, a resztę pobrał dla siebie 
jako pensję (rocznie 1200 funtów) oraz rozpożyczył lub rozdał swoim ludziom. Złożył rozlicze-
nie, ale nie pieniądze"; J. Kowalewski, Złowrogie widmo „Moje wspomnienia", Ostatnie Wia-
domości 1965 nr 2, s. 2. W podobny sposób, w oparciu o te same fundusze miał być również 
finansowany londyński „Dziennik Polski"; por.: T. Zabłocki, Listy do Redakcji, Dziennik Polski 
i Dziennik Żołnierza 1989 nr 173, s. 3 (informacje te zawdzięczam Annie Nowakowskiej z Ar-
chiwum Akt Nowych, która przygotowuje biografię J. Kwapińskiego). 

33 Inaczej przedstawia tę sytuację sam zainteresowany, który nie wspomina ani słowem 
o wypłacaniu jakichkolwiek subwencji; por.: A. Pragier, Kilka wspomnień o Grydzewskim, [w:] 
Książka o Grydzewskim..., s. 231. 

34 Zjednoczenie Polskie w Wielkiej Brytanii. 

124 



SPK35, Zw[iązek] Marynarzy, Stow[arzyszenie] Techników Polskich36, Polish Uni-
wersyty [tak w oryginale — P. L.] College37, Zabłocki (Tazab)38 itp. Od szeregu lat 
również i „Wolna Europa", poza pomocą, jaką stanowił zakup kilkuset egz. (po ce-
nach nominalnych — bez potrąceń dla hurtowników i kolporterów), udzielała spora-
dycznych dodatkowych subwencji. Zwracał się o nie Borman, w chwilach, gdy sytu-
acja pisma stawała się ciężka i z reguły jakaś zapomogę dostawał. 

Tygodniowy deficyt „Wiadomości" ocenia się na £ 150 do 200. Skromnie więc 
obliczając od roku 1947, tj. od czasu, kiedy pismo zostało wznowione i równocześnie 
zeszło z bezpośredniej opieki Ministerstwa Propagandy, wydawanie pisma pochłonęło 
z funduszów publicznych co najmniej 130-150 tys. funtów (gdy mowa o funduszach 
publicznych, mam na myśli również i fundusze amerykańskie oraz fundusze pochodzą-
ce z polskich źródeł publicznych, które znalazły się w niekontrolowanej dyspozycji 
rozmaitych formalnych i nieformalnych powierników). 

W ciągu ostatnich 4-7 lat wszystkie źródła subwencji (z wyjątkiem „Wolnej Euro-
py") zaczęły wysychać. Trzeba więc było poważnie nadwyrężyć zapas, z którego nie 
wiele już zostało. Wtedy Borman zaczął zabiegi w amerykańskim Funduszu Obrony 
Kultury o wzięcie „Wiadomości" na pełne utrzymanie — tak jak to ma miejsce z pary-
ską „Kulturą". Zabiegi te nie dawały pozytywnych rezultatów. Ta instytucja amerykań-
ska chętniej widziałaby raczej sfuzjonowanie „Wiadomości" z „Kulturą", na co jednak 
nie chciał się zgodzić ani Giedroyć ani Grydzewski. Z tego źródła więc „Wiadomości" 
otrzymały tylko jakieś drobne kwoty i „dobre rady". 

Wtedy przed Grydzewskim stanęła poważnie perspektywa zlikwidowania ukocha-
nego pisma. Obliczano, że przy wzrastającym deficycie, zapasu gotówkowego nie 
wystarczy dłużej jak do początków 1964 r. Z dalszych zabiegów o ratowanie pisma nie 
zrezygnował jednak Borman — który do „Wiadomości" nie ma tak sentymentalnego 
stosunku jak Grydzewski, ale który traktuje je jako wygodne źródło utrzymania (i to 
dosyć drogiego). Jego inicjatywie zawdzięczać należy dojście do umowy między 
„Wiadomościami" a „Wolną Europą" (ściśle Nowakiem). Na podstawie tej umowy raz 
na miesiąc przeszło połowa numeru „Wiadomości" przeznaczona jest na dodatek „Na 
Antenie", który stanowi wyciąg z audycji radiowych polskich „Free Europe". W spra-
wie redagowania tego dodatku Grydzewski nie ma głosu — każdy, wyselekcjonowany 
przez Nowaka materiał musi iść39. Równocześnie „Wiadomości" zobowiązały się do 
poświęcania większej ilości miejsca w każdym numerze zagadnieniom politycznym 
(ściślej propagandzie antykomunistycznej), skreślenia z listy współpracowników 
(choćby dorywczych), tych wszystkich, którzy utrzymują bliższe stosunki z krajem. 
Praktycznie wygląda to w ten sposób, że Nowak ma prawo wykreślenia każdego 
współpracownika i Grydzewski nie ma możliwości oparcia się tej decyzji. 

W zamian za zwężenie niezależności pisma, której Grydzewski przez długie lata 
uparcie strzegł, „Wiadomości" pozbyły się kłopotów finansowych. Przede wszystkim 
wszelkie koszta druku całego numeru, w którym jest „Na Antenie" przejęła „Free Eu-

35 Stowarzyszenie Kombatantów Polskich. 
36 Stowarzyszenie Techników Polskich w Wielkiej Brytanii. 
37 Polish University College Association Ltd. — stowarzyszenie powstałe w 1946 r. 

w Wielkiej Brytanii mające na celu zorganizowanie i prowadzenie uczelni wyższej, ale w prak-
tyce ograniczyło się do wspierania działalności polskich organizacji kulturalnych na obczyźnie. 

38 TAZAB — firma wysyłkowa w Londynie. Zabłocki był jej właścicielem. 
39 Z tego powodu miał odmówić wydawania „Na antenie" jako dodatku do k u l t u r y " 

J. Giedroyc; por.: J. Giedroyc, Autobiografia na cztery ręce, oprac. i posłowiem opatrzył 
K. Pomian, Warszawa 2006, s. 171. 

125 



rope". Ponadto zakupuje ona 3 tys. egz. tego numeru, co daje w sumie ponad £ 300 
na pokrycie deficytu pozostałych numerów. Należy podkreślić, że „Wolna Europa" nie 
bardzo wie co zrobić z tymi egzemplarzami — wtyka je każdemu przyjezdnemu 
z kraju w dowolnej ilości, rozsyła darmowo wszystkim, którzy tylko o to poproszą — 
a mimo to sporo numerów idzie na makulaturę. 

Borman rozpoczynając rozmowy z Nowakiem, wykorzystał dobrą koniunkturę, bo 
z jednej strony urosły bardzo ambicje samego Nowaka i jego współpracowników, któ-
rzy pragnęli, by ich „utwory" nie ginęły w eterze, lecz znalazły jakąś trwalszą formę; 
z drugiej zaś w tym właśnie okresie w środowisku pisarskim na emigracji zaznaczyły 
się tendencje do zacieśniania współpracy z krajem. „Wolnej Europie" zależało więc na 
tym, by znaleźć formę subsydiowania tych, którzy się tej współpracy wyrzekną. Nacisk 
na „Wiadomości" odciął też pisarzom współpracującym z krajem możliwość drukowa-
nia swoich utworów czy artykułów na emigracji. Metoda ta w stosunku do wielu oka-
zała się skuteczna (n.p. Dobek40). Szanse „Wiadomości" w „Wolnej Europie" podnio-
sły również korespondencje Millera, tak zgodne z linią polityczną tej instytucji. Rów-
nież i późniejsze perypetie sprawy Millera były wodą na młyn Bormana. 

15.V[19]65 r. 
„Heliotrop" 

Odb. w 1 egz. JR. 
Nr. 1470. 

Odpis, mszp., 
IPN, sygn. BU 01168/137 (Mf. J - 2229) 

Dokument 2 

Warszawa, dnia 24 marca 1965 r. 
Tajne 

Egz. pojed[ynczy] 

Notatka dot. Mieczysława Grydzewskiego ur. w 1894 r., redaktora naczelnego „Wiadomości" 

Wydawca londyńskiego tygodnika społeczno-politycznego „Wiadomości". 
Posiada tytuł doktora. Studiował filozofię na U[niwersytecie] W[arszawskim]. 
Przed wojną był założycielem „Skamandra" i „Wiadomości Literackich" w Warszawie. 
Należał do Polskiego Związku Wydawców Dzienników i Czasopism. 
W czasie okupacji założył w Paryżu „Wiadomości Polskie", a następnie w Londynie 
„Wiadomości" jako kontynuację przedwojennych „Wiadomości Literackich". 
„Wiadomości" odgrywają poważną rolę na emigracji jako pismo (redagowane na wy-
sokim poziomie technicznym i językowym), wokół którego skupia się grupa czoło-
wych pisarzy i publicystów emigracyjnych. Charakter tego pisma oddaje nastroje 
i tendencje panujące w emigracyjnych środowiskach intelektualnych. Dużo w nim 
wspomnień, biografii, panuje tam magia nazwisk i roztrząsanie przeszłości, w której 

40 Czesław Dobek (1910-1973) publikował w „Wiadomościach" od 1952 r. 

126 



tak lubują się koła intelektualne na emigracji. Drukowane tam są jednak również ko-
mentarze polityczne — pisane z pozycji wybitnie antykomunistycznych. „Wiadomo-
ści" — obok tego, że stanowią środek życia literackiego i intelektualnego odgrywają 
także pewną rolę na odcinku rozbudzenia zainteresowania książką polską, literaturą, 
malarstwem, teatrem i muzyką. 
Znany publicysta emigracyjny W. A. Z b y s z e w s k i [podkreśl. w oryginale] pisze 
0 Grydzewskim m.in., iż poważny procent emigracji „ulega batucie Grydzewskiego 
1 kształci się na „Wiadomościach". Jeśli dzisiaj tam emigracja jest tak umysłowo wy-
jałowiona, tak konformistyczna, tak zbanalizowana, to stało się to za sprawą Grydzew-
skiego, tego niepospolitego człowieka, jego żelaznej woli, jego niepohamowanej woli, 
osłupiającej pracowitości, bezinteresowności i samozaparciu". 
Grydzewski, mimo roli jaką odgrywa on i jego pismo na emigracji jest mało znany 
i rzadko widywany w kołach emigracyjnych. Najczęściej przebywa w redakcji, gdzie 
spędza większość swego życia. 
Kilkakrotnie tylko w ciągu 20 lat wystąpił publicznie. Ostatnio miało to miejsce 
w marcu 1963 r. na przyjęciu wydanym przez londyńską filię Radia Wolna Europa. 
Przyjęcie to zostało zorganizowane z okazji przystąpienia przez RWE do wydawania 
stałego dodatku miesięcznego do „Wiadomości" pod nazwą „Na antenie". W dodatku 
tym drukowane są najważniejsze audycje nadawane przez rozgłośnię polską RWE. 
Dyrektor rozgłośni polskiej — J a n N o w a k [podkreśl. w oryginale] porozumiał się 
z Grydzewskim co do wydawania tego rodzaju dodatku, co jest rzeczą bez precedensu 
w dotychczasowej działalności RWE. Fakt ten świadczy z jednej strony o docenianiu 
przez RWE roli i znaczenia „Wiadomości", z drugiej zaś o związkach finansowych 
łączących Grydzewskiego z „Wolną Europą". Nie pozostanie to niewątpliwie bez 
wpływu na oblicze polityczne i sytuację finansową „Wiadomości". 
W pierwszym numerze dodatku do „Wiadomości"41 opublikowana została dyskusja 
w RWE nad głośnym artykułem W. J e d l i c k i e g o [podkreśl. w oryginale] o sto-
sunkach w PZPR pt. Chamy i Żydy42 

Odb. w 1 egz. / GN43 

Uwaga 
Notatka niniejsza stanowi odpis opracowania z dn. 10 V 1963 dokonanego przez Wydz. 
X Departamentu I44. 

Odpis, mszp., 
IPN, sygn. BU 01168/137 (Mf. J- 2229) 

41 „Na Antenie". 
42 W. Jedlicki, Chamy i Żydy, Kultura 1962 nr 12(182), s. 3-42 przedruk w : tenże, Klub 

Krzywego Koła, Paryż 1963, s. 17-60. 
43 Narcyz Grzechowiak, starszy oficer operacyjny Wydziału VIII Departamentu I MSW. 
44 W tym okresie Wydział X Departamentu I MSW był odpowiedzialny za analizę i ocenę 

materiałów agenturalnych, sporządzał informacje dla członków Partii i Rządu oraz studiował 
i opracowywał informacje wywiadowcze nadesłane przez inne wydziały operacyjne. 

127 


