
Małgorzata Szostakowska

"Königsberger Hartungsche Zeitung"
w latach 1660-1933 : zarys dziejów
wydawniczych
Komunikaty Mazursko-Warmińskie nr 2, 109-126

1992



Małgorzata Szostakowska

„Königsberger Hartungsche Zeitung” w latach 1660—1933 
Zarys dziejów wydawniczych

Prezentowany artykuł jest pierwszą próbą przedstawienia polskiemu czytelnikowi 
zarysu dziejów jednej spośród pokaźnej liczby niemieckich gazet wschodniopruskichx. 
W kręgu zainteresowań autorki leży głównie okres ostatnich czternastu lat jej ukazywania 
się. Tym rocznikom zatem poświęcono najwięcej miejsca. Jest sprawą oczywistą, że 
opublikowany tekst stanowi jedynie zapowiedź, wprowadzenie i zachętę do badań nie 
tylko dziejów wydawnictwa, ale także do prześledzenia oblicza politycznego gazety 
w okresach historycznych przełomów, a nade wszystko dokonania oceny jej roli 
kulturalnej w samym Królewcu, w Prusach Wschodnich, a także w całych Niemczech.

LATA 1660—1918

Królewiec należał do kilku nielicznych miast niemieckich, posiadających już 
w połowie XVII wieku drukowaną na miejscu, periodycznie ukazującą się gazetę, której 
udało się zachować wydawniczą ciągłość aż po wiek XX. Mimo swego peryferyjnego 
położenia, na terenie prowincji zamieszkałej głównie przez ludność wiejską lub małomias­
teczkową, której intelektualny poziom nie gwarantował szerszego odbioru materiałów 
drukowanych, Królewiec, jakby na przekór obiektywnym trudnościom, stał się ruch­
liwym ośrodkiem nowoczesnych form szerzenia wiedzy. Sztuka drukarska rozwinęła się 
tutaj stosunkowo wcześnie, głównie z uwagi na potrzeby założonego w 1544 roku przez 
księcia Albrechta uniwersytetu, w którego interesie leżało utrzymanie w mieście dobrze 
prosperującej drukami.______________________________________________________

1 W literaturze polskiej brak dotąd opracowań dotyczących dziejów niemieckiej prasy Prus Wschodnich. 
W pracach historyków niemieckich wnikliwszego opracowania doczekały się niektóre gazety wydawane 
w Królewcu. Najwięcej uwagi poświęcono „Königsberger Hartungsche Zeitung” , ale w żadnym z opracowań nie 
zostały przebadane dzieje wydawnictwa w latach 1918— 1933. Spośród historyków i prasoznawców niemieckich 
w mniejszym lub szerszym zakresie pisali o KHZ: L. Salomon, Geschichte des deutschen Zeitungswesens, Bd. 1—3, 
Oldenburg—Leipzig 1900—1906; В. Hartung, Die Buchdruckerfamilie Hartung und ihre Tätigkeit als Herausgeber 
der »Königsberger Hartungschen Zeitung*, Königsberg 1913; Ein halbes Jahrkundert. Aus der Geschichte der 
Königsberger Hartungschen Zeitung und Verlagsdruckerei, hrsg. P. Listowsky, Königsberg 1922; C., Königsberger 
Zeitungswesen vor 200 Jahren, w: Festblatt der Hartungschen Zeitung 1724—1924. Dod. do Königsberger 
Hartungschen Zeitung, 1924, nr 249 z 13 V, ss. 6—7; L. Goldstein, Königsberger Hartungsche Zeitung, w: 
Zeitungsverlag, 1928, nr 19, ss. 1 S3—154; W. Schöne, Die deutsche Zeitung des 17. Jahrhunderts in Abbildungen, 
Leipzig 1940; B. Rehberg, Geschichte der Königsberger Zeitungen und Zeitschriften. Persönlichkeiten und 
Entwicklungsstufen von der Ilerzogszeit bis zum Anfang der Epoche Kant—Hamann, Königsberg—Berlin 1942; 
K. Forstreuter, Das Ende der Königsberger Hartungschen Zeitung, w: Acta Prussica. Abhandlungen zur Geschichte 
Ost- und Westpreussens, Würzburg 1968; tenże, Königsberger Hartungsche Zeitung (1660—1933), w: Deutsche 
Zeitungen des 17. bis 20. Jahrhunderts, hrsg. H. D. Fischer, Palluch b. München 1972; K. Koszyk, Geschichte der 
deutschen Presse, Bd. 1—3, Berlin 1966— 1972.

Komunikaty
Mazursko-Warmińskie, 1992, nr 2



Dlatego też już w pierwszej połowie XVII wieku (prawdopodobnie od około 1620 
roku) drukowano w Królewcu obok książek także luźne pisma, których zadaniem było 
podanie do wiadomości szerokiemu ogółowi społecznemu ważnych wydarzeń ze świata 
i kraju oraz informowanie ludności o zarządzeniach władz. Ustalenie dokładnej daty 
ukazania się pierwszej gazety w Królewcu nastręcza pewnych trudności. Badacze podają 
różne lata prawdopodobnych jej narodzin. Jedni sięgają wstecz do XVI wieku 2, inni 
koncentrują się wokół pierwszych dziesięcioleci XVII wieku 3.

Co do jednego niemieccy prasoznawcy są jednak na ogół zgodni — rok 1660 był 
początkiem nowej epoki w historii prasy królewieckiej. Datę tę wiążą z właścicielem 
drukami i wydawcą Janem Reußnerem. Reußner przybył do Królewca z Rostoku w 1639 
roku, a w 1640 otrzymał prawo otwarcia drukami. Miała ona zaspokoić przede 
wszystkim potrzebę druku prac uczonych miejscowego uniwersytetu. Drukarnię nazywa­
no Hof- und Akademische Buchdruckerei4. O wydawaniu stałej gazety w tym okresie 
mowy jeszcze nie było. Prawdopodobnie pod koniec lat pięćdziesiątych z drukami 
Reußnera zaczęły wychodzić pierwsze egzemplarze gazety. Ale przełomowym momentem 
dla przyszłości prasy królewieckiej był przywilej nadany Reußnerowi 9 lipca 1660 roku 
przez księcia Prus Fryderyka Wilhelma, który udzielał właścicielowi drukami i wydawcy 
gazety wyłącznego prawa rozpowszechniania informacji politycznych dostarczanych 
bezpośrednio z dworu i książęcej poczty5. Wydawana przez Reußnera gazeta nosiła tytuł 
„Europäischer Mercurius” i ukazywała się dwa razy w tygodniu — w niedziele i czwartki. 
Najwcześniejszy zachowany egzemplarz, nr XVI, nosi datę: czwartek 24 lutego 1661 
roku e. W następnych latach i stuleciach nazwa pisma ulegała kilkakrotnie zmianom Jego 
ciągłość została jednak utrzymana.

Na podstawie zachowanych szczątkowo numerów ustalono następującą kolejność 
tytułów gazety: „Europäischer Mercurius” do 1674 roku; „Königsberger ordinari Post- 
-Zeitung” (1674-—1687); „Königliche Preußische Fama” (1709—1740); „Neue Merck- 
würdigkeiten von politischen und gelehrten Sachen” (1741); „Königsbergische Zeitun­
gen” (1742— 1751) i od 1752 roku „Königlich privilegierte Preußische Staats-Kriegs- und 
Friedenszeitung” . W postaci nieznacznie przekształconej jako „Königlich Preußsische 
Staats-Kriegs- und Friedenszeitung” tytuł utrzymał się do roku 1850. W latach 
1850 1933 gazeta nosiła nazwę „Königsberger Hartungsche Zeitung” 7.

Tradycja i ciągłość gazety mogła być zachowana, ponieważ jej wydawnictwo przez 
ponad dwa stulecia znajdowało się kolejno w rękach wyłącznie dwóch rodzin królewiec­
kich właścicieli drukami: Reußnerow do 1750 roku, i — po krótkiej przerwie — w latach 
1751— 1871 — rodziny Hartur.gów. Następnie przedsiębiorstwo zostało przejęte przez 
spółkę akcyjną.

Młody drukarz Jan Henryk Hartung przybył do Królewca z Erfurtu w 1727 roku 
i zatrudnił się w konkurencyjnej wobec Reußnera drukami Jana Steltera. Przedsiębiorczy 
Hartung po śmierci Steltera (w wyniku powiązań rodzinnych) odziedziczył wydawnictwo 
swojego chlebodawcy i w dość krótkim czasie podniósł znacznie jego prestiż w środowisku 
królewieckiej elity intelektualnej. Sprzyjające okoliczności pozwoliły mu na wykupienie 
w 1751 roku drukami Reußnera wraz z jej prawami i tytułem gazety8.

2 B. Rehberg, op. dt., s. 2. Autor wiąże początki prasy królewieckiej z ręcznie pisanymi gazetami 
pochodzącymi z połowy XVI w.

3 K. Forstreuter, Zur Geschichte der Presse in Königsberg, w: Hamburger mittel- und ostdeutsche 
Forschungen, Bd. 4, Hamburg 1963, s. 31.

4 L. Goldstein, op. dt., s. 153.
5 K. Forstreuter, Königsberger Hartungsche Zeitung, ss. 41—42.
6 W. Schöne, op. cit., s. 196. Schöne od znalazł dodatek do „Europäischer Mercurius”, „Donnerstags 

Partikular Zeitung” z 1658 r. (ibidem, s. 195), co świadczy o istnieniu gazety Reussnera już w tym roku.
7 G. Hagelweide, Deutsche Zeitungsbestände in Bibliotheken und Archiven, Düsseldorf 1974.
8 L. Goldstein, op. d t., s. 153.

110 Małgorzata Szostakowska



Po siedemnastowiecznej gazecie Reußnera nie pozostało wiele śladów. Wiadomo 
jednak, że pod koniec stulecia uzyskała poważne znaczenie w Europie Wschodniej. 
Szczególną popularnością cieszyła się w okresie wojny północnej, gdy donosiła o wydarze­
niach dotyczących wielkiej polityki, rozgrywających się na terenach od Poczdamu do 
Moskwy9. Dla Europy Wschodniej Królewiec był już wówczas poważnym rynkiem 
informacji politycznych. Car Piotr I zabiegał u kurierów pocztowych w Moskwie i Berlinie
0 możliwość przekazania wiadomości do królewieckiej gazety, prosił także o przesłanie 
kilku egzemplarzy pisma do Moskwy 10.

Utworzenie Królestwa Pruskiego w 1701 roku zapoczątkowało nowy rozdział 
w historii gazety Reußnera. Od 1709 roku wychodziła pod nazwą „Königliche Preußische 
Fama” i stała się organem królewskiego dworu. Nie zmieniła jednak swojej szaty 
zewnętrznej. Wydawana była w małym formacie 17 x 21 cm i objętości zaledwie czterech 
kart. Nadal ukazywała się dwa razy w tygodniu.

Treść pisemka, podobnie jak zawartość całej prasy pruskiej, była odzwierciedleniem 
stosunków panujących w kraju. Ukazywała absolutyzm władzy królewskiej z jednej 
strony i ograniczenie swobody myśli i działania społeczeństwa z drugiej. Drukowano 
w niej jedynie sprawozdania z przebiegu wojen, doniesienia z życia dworskiego rezydencji 
królów i książąt oraz zarządzenia władz państwowych. Trudno było doszukać się na jej 
łamach nawet śladu wyrażania opinii publicznej, choćby w sprawach związanych z życiem 
codziennym miasta. Brakowało wiadomości dotyczących wydarzeń kulturalnych i życia 
naukowego. Nawet skromny, stawiający dopiero swoje pierwsze kroki, dział ogłoszeń 
został w 1728 roku gazecie odebrany. Król pruski Fryderyk Wilhelm I, widząc możliwość 
czerpania materialnych korzyści z druku ogłoszeń, wydał w 1727 roku polecenie 
powołania nowego organu zatytułowanego „Wöchentliche Königsbergische Frag- und 
Anzeigungsnachrichten” , który przejął druk wszelkiego rodzaju publicznych reklam
1 obwieszczeń n .

Gazeta Reußnera o tak skromnej treści i skąpych wiadomościach politycznych nie 
zaspokajała potrzeb intelektualnych kół środowiska królewieckiego. Z ich też inicjatywy 
zaczęły ukazywać się w Królewcu już w pierwszej połowie XVIII wieku pisma 
konkurencyjne, zagrażające monopolowi Reußnera, a później także Hartunga. Należały 
do nich wydawane w drukami Jana Dawida Zänckera — pismo polskie „Poczta 
Królewiecka” (ukazujące się w latach 1718—1720)!2, a także gazeta drukowana po 
łacinie „Nova Publica Latina” . Założycielem i redaktorem tej ostatniej był profesor Jan 
Samuel Strimesius. Pismo wychodziło z przerwami od 1719 do 1742 roku. Chętnie czytany 
był w kręgach inteligenckich wspomniany już tygodnik „Wöchentliche Königsbergische 
Frag- und Anzeigungsnachrichten”, w którym obok ogłoszeń i informacji urzędowych 
coraz częściej pojawiały się interesujące materiały z różnych dziedzin naukowych.

Gazetą o największym znaczeniu w XVIII wieku była założona w 1764 roku przez 
księgarza Jana Jakuba Kantera „Königsbergische Gelehrte und politische Zeitungen” . 
Pismo było redagowane na wysokim poziomie przez Jana Hamanna, a wśród autorów 
zamieszczających w nim swe materiały znajdowali się Kant i Herder, a także znani 
wówczas literaci13.

Wiadomości polityczne mogły ukazywać się na łamach gazety Kantera jednak 
dopiero wówczas, gdy wcześniej wydrukowało je pismo Hartunga. Hartung zachował 
więc przywilej pierwodruku wiadomości politycznych, mimo iż jego pismo nie dorów­

9 B. Rehberg, op. cit., s. 28.
10 K. Forstreuter, Königsberger Hartungsche Zeitung, s. 42.
11 C., Königsberger Zeitungswesen, ss. 6—7.
12 Szerzej o „Poczcie Królewieckiej” zob. J. Małłek, Poczta Królewiecka, Komunikaty Mazur­

sko-Warmińskie, 1958, nr 4, ss. 325—353.
13 K. Forstreuter, Königsberger Hartungsche Zeitung, s. 43.

„Königsberger Hartungsche Zeitung” w latach 1660—1933 111



nywało gazecie Kantera i nie mogło się poszczycić tak znaczącymi współpracownikami, 
było pismem bezbarwnym i bezimiennym.

Jan Henryk Hartung przejął gazetę w okresie nie sprzyjającym jej rozwojowi. Prawie 
cały wiek XVIII stanowi więc w historii gazety mało znaczącą kartę. Z wyjątkiem 
wydawcy i drukarza, którym był sam Hartung, nie można doszukać się żadnego nazwiska 
redaktora lub innej znaczącej osobistości współpracującej z gazetą. Ukazujące się w niej 
wiadomości pochodziły częściej ze świata niż z kraju. Wydawca był zobowiązany do 
pilnego przestrzegania zasady, aby na jej łamach nie drukowano jakichkolwiek infor­
macji, których rozpowszechniania nie życzyli sobie władcy Prus. Groziło to ich 
ingerencją, a nawet karami. I chociaż gazeta po przejściu na własność Hartunga przyjęła 
dumną nazwę „Königlich privilegierte Preußische Staats-Kriegs- und Friedens-Zei- 
tung[en]” , to nadal nie mogła dobić się znaczniejszej pozycji w środowisku królewieckim. 
Na osłabienie prestiżu pisma wpłynęły wydarzenia drugiej połowy XVIII wieku. Podczas 
wojny siedmioletniej wojska carskie zajęły Królewiec, a prowincja w latach 1758— 1762 
znalazła się pod rosyjską okupacją. Gazeta Hartunga została zmuszona do reprezen­
towania nowej władzy; jej tytuł zmieniono na „Königsbergische Staats- Kriegs- und 
Friedenszeitungen” , a zamiast orła pruskiego stronę tytułową zdobił dwugłowy orzeł 
carski14.

Okres prawdziwego rozkwitu przeżywała gazeta Hartunga dopiero na przełomie 
XVIII i XIX wieku. W 1775 roku jej redaktorem został Jan Brahl, który przez ponad 
dwadzieścia pięć lat pracy redakcyjnej całkowicie zmienił oblicze pisma. Brahl znajdował 
się w centrum życia kulturalnego swoich czasów. Współpracował z Hamannem i Kantem, 
ale jego kontakty sięgały daleko poza granice kraju, bo aż do Francji. Ponieważ sam dużo 
pisał, jego nieprzeciętna osobowość pozostawiła na łamach gazety swe niezatarte 
piętno1S.

Jednak wojny napoleońskie naruszyły spokój Królewca i jego życia kulturalnego. 
W latach 1806—1807 Prusy Wschodnie stały się prawdziwym polem bitwy, a wojska 
francuskie wkroczyły w końcu do Królewca. Ówczesny wydawca gazety, Jerzy Fryderyk 
Hartung, śledził wydarzenia wojenne z wielką uwagą. Ludność prowincji wykazywała 
coraz większe zainteresowanie pismem, które niosło informacje o losach wojny i państwa. 
Tymczasem gazeta została poddana ścisłej cenzurze. Pruski generał von Rüchel, który 
pełnił jednocześnie funkcję generalnego gubernatora prowincji podczas wojny, zarządził, 
iż wszystkie materiały przeznaczone do druku musiały zyskać jego aprobatę. W efekcie 
wiele artykułów Rüchel pisał sam. Wydarzenia wojenne interpretował w nich na korzyść 
Prus, Napoleona znieważał я żołnierzy francuskich nakłaniał do dezercji1б. Gdy w marcu 
1807 roku Hartung wahał się, czy umieścić w gazecie materiały przesłane przez generała, 
podano mu do wiadomości, iż jest on tylko drukarzem i za treść pisma nie odpowiada, 
natomiast za brak subordynacji grozi mu kara śmierci17. Napastliwy ton artykułów był 
jednak dobrze znany Francuzom i gdy po bitwie pod Frydlandem wojska francuskie 
zajęły Królewiec, dowództwo francuskie wydało rozkaz aresztowania wydawcy gazety. 
Chociaż pokój w Tylży zmienił układy polityczne, a wojska francuskie opuściły Królewiec 
i w krótkim czasie Hartung został uwolniony, wydarzenia 1807 roku, jak i duża zależność 
Prus od Francji, dyktowały wydawcy gazety zachowanie daleko idącej ostrożności.

112 Małgorzata Szostakowska

14 B. Rehberg, op. cit., s. 85.
15 K. Forstreuter, Königsberger Hartungsche Zeitung, s. 44.
16 L. Salomon, Geschichte des deutschen Zeitungswesens, Bd. 2: Die deutschen Zeitungen während der 

Fremdherrschaft (1792—1814), Oldenburg—Leipzig, 1966, s. 209.
17 14 V I1807 r. w odpowiedzi na prośbę о imprimatur dla materiałów, które miały ukazać się w gazecie, von 

Rüchel napisał do Hartunga: „Was wollen sie denn Herr mit ihrem Imprimatur? Es versteht sich ja von selbst, dass 
alles auf Befehl gedruckt wird, und ihnen gehörte, als einem Staatsverräter, die Kugel vor den Kopf, wenn sie sich im 
Geringsten weigerten zu drucken, was das Gouvernement befohlen hat” — B. Hartung, op. cit., s. 19.



Unikano na jej łamach tematów, które w jakikolwiek sposób dotyczyłyby Napoleona, 
równie wstrzemięźliwie informowano o przebiegu reform, jakie zainicjowało wówczas 
państwo pruskie. Jak większość gazet niemieckich, tak i gazeta Hartunga stawała się mało 
interesująca i skąpa w komentarze polityczne,8.

W 1812 roku Królewiec przeżył ponownie przemarsz wojsk francuskich, tym razem 
jednak jako sprzymierzeńców Prus. Gazeta otrzymała teraz francuskiego cenzora, który 
spełniał swoje obowiązki jakby z zamkniętymi oczyma. Informacje z przebiegu wojny były 
dość obiektywne. Pismo Hartunga zaczęło budzić się z letargu. Od 1810 roku ukazywało 
się trzy razy w tygodniu (w poniedziałek, czwartek i sobotę); stopniowo następowało 
ożywienie jego treści.

Po śmierci redaktora Brahla w 1812 roku, redakcja gazety przechodziła kilkakrotnie 
z rąk do rąk, aż dopiero w 1815 roku przejął ją  August von Kotzebue. Był on wybitnym 
dramaturgiem i jednocześnie bardzo zdolnym dziennikarzem. Jego dowcipne i łatwym 
językiem pisane artykuły były chętnie czytane i wywierały korzystny wpływ na szerokie 
warstwy społeczne w okresie, gdy przeciągające się wojny siały pesymizm i upadek 
moralny. Gazeta zyskała wówczas wielu czytelników i urosła do roli bardzo wpływowego 
politycznego organu. W 1816 roku Kotzebue zrezygnował z funkcji redaktora19.

Był to czas, gdy w Europie po kongresie wiedeńskim w atmosferze restauracji 
i legitymizmu nastąpił okres zastoju w życiu politycznym. Gazety były monotonne 
i takimi pozostały aż do wybuchu rewolucji lipcowej we Francji 1830 roku. Jej echo 
dotarło również do granic Prus Wschodnich. Rok 1830 był początkiem epoki, której 
rewolucyjne impulsy doprowadziły do Wiosny Ludów. W Królewcu wychodziły wówczas 
cztery tytuły, które — z wyjątkiem tzw. „Amtsblattu” — były cenzurowane przez 
prezydenta policji Jana Teodora Schmidta. Gazeta Hartunga, ukazująca się wtedy pod 
nazwą „Königlich Preußische Staats- Kriegs- und Friedenzeitungen” , była redagowana 
przez samego wydawcę Jerzego Fryderyka Hartunga. Drukowana na kiepskim papierze, 
dwuszpaltowa (format nadal 21 x 17 cm) sprawiała wrażenie gazety skromnej. Do 
początku 1831 roku ukazywała się trzy razy w tygodniu — w poniedziałki, czwartki 
i soboty. Mimo że Hartung był wydawcą jedynej w tym okresie politycznej gazety 
w Królewcu, nie zadawał sobie wiele trudu, aby wyjść naprzeciw zapotrzebowaniu 
i gustom intelektualnego środowiska miasta. Zawartość jego gazety była równie 
bezbarwna, jak jej szata graficzna. Licznym informacjom ze świata towarzyszył niewielki 
dział wiadomości z kraju; artykuły o charakterze naukowym były skąpe i miały charakter 
popularny. Jedynie ogłoszenia i reklamy, które zajmowały około 30% objętości, 
nadawały gazecie trochę lokalnego kolorytu.

W 1831 roku Hartung zaczął dostrzegać potrzebę poszerzenia działu informacji 
politycznych. Od lipca tego roku jego gazeta wychodziła codziennie, z wyjątkiem niedziel 
i świąt. W 1832 roku zawartość pisma wzbogacały popularnonaukowe dodatki, a dwa 
razy w tygodniu informowano o kursie walut i papierów wartościowych.

Zabiegi te oraz podniesienie częstotliwości ukazywania się pisma nie były przypad­
kowe. W latach 1831—1832 ukazywał się w Królewcu konkurencyjny dziennik, najpierw 
pod nazwą „Königsberger Abend-Zeitung”, a od porządku 1832 roku jako „Preußische 
Ostsee-Blätter” . Jego wydawca, Konrad Paschke, pragnął, podobnie jak Kanter w XVIII 
wieku, zaspokoić potrzeby i ambicje społeczności miasta uniwersyteckiego i wydawał 
gazetę na wysokim poziomie. Łamy pisma oddał do dyspozycji profesorom i docentom 
Albertyny, ale i czytelnikom postawił wysokie wymagania. Już w krótkim czasie okazało 
się jednak, że zbyt wysoki poziom gazety codziennej przekroczył możliwości zdobycia

„Königsberger Hartungsche Zœitung” w latach 1660—1933 113

18 L. Salomon, op. cit., s. 210.
19 Ibidem, s. 211.



stałych czytelników tak w Królewcu, jak i na terenie Prus Wschodnich. Pismo niebawem 
upadło. Gazeta Hartunga znów odniosła zwycięstwo 20.

Nadal jednak bardzo skąpe były informacje dotyczące wydarzeń politycznych z Prus 
i pozostałych państw niemieckich. Szczupłość artykułów charakteryzujących wewnętrzną 
sytuację kraju można niewątpliwie tłumaczyć ingerencją cenzury. Nadal o wiele łatwiej 
było drukować sprawozdania z przebiegu wydarzeń rozgrywających się poza granicami 
Niemiec, gdyż coraz bardziej ożywiający się ruch polityczny wewnątrz społeczeństwa 
niemieckiego był skrzętnie przez władze ukrywany. Dopiero przejęcie władzy przez 
Fryderyka Wilhelma IV w 1840 roku przyniosło pewne odprężenie. Przyjęte z wielkimi 
nadziejami nowe zarządzenie z 24 grudnia 1841 roku dotyczące cenzury zmieniło oblicze 
gazety Hartunga.

Do tej pory podejrzliwy i ostrożny, Jerzy Fryderyk Hartung odważył się sprostać 
potrzebom czasów, w których czytelnicy domagali się informacji dotyczących politycz­
nych wydarzeń w kraju. Od 22 lutego 1842 roku ukazywały się na pierwszej stronie 
— w rubryce „Indändische Zustände” — artykuły wstępne, w których autorzy (na ogół 
nie podpisani) wyrażali własne poglądy, dotyczące licznych spornych problemów 
codziennego życia politycznego Prus. Materiały były czytane z dużym zainteresowaniem, 
nawet w Berlinie. Poruszały bowiem istotne kwestie polityki wewnętrznej rządu, a także 
wiele problemów dotyczących Prus Wschodnich lub samego Królewca21. O wysokiej 
randze artykułów drukowanych w piśmie Hartunga wyrażali się już współcześni 
prasoznawcy, pisząc: „Królewiecka gazeta wybija się poprzez swoje artykuły wstępne, 
które niewątpliwie należą do najlepszych, jakie kiedykobiek zostały napisane w języku 
niemieckim” 22. Natomiast znane wydawnictwo królewieckie „Gräfe und Unzer” zebrało 
artykuły z lat 1842— 1843 i wydało je w trzech zeszytach. Nieznany autor powyższego 
zbioru podkreślał we wstępie, że społeczeństwo niemieckie było do tej pory zmuszane do 
zaspokajania swoich zainteresowań w zakresie nowości politycznych jedynie poprzez 
sprawozdania z angielskich i francuskich debat parlamentarnych. Tymczasem w całych 
Niemczech budziło się wyraźnie duże poczucie świadomości narodowej, a społeczeństwo 
z trudem torowało sobie drogę do otwartego wyrażania własnych poglądów. Tę lukę 
wypełnił strumień odważnych głosów płynących z Królewca, które z pełnym uznaniem 
przyjmowała opinia publiczna. I chociaż nazwiska ich autorów nie były publikowane, 
wśród najbliższych współpracowników gazety wiadomo było, że należeli do nich 
ówczesny jej redaktor polityczny, nauczyciel dr Witt, poza tym znany z odwagi głoszenia 
postępowych myśli dr Jan Jacoby oraz wypowiadający się z dużą swobodą i dowcipem 
docent Ludwik Walesrode, a także dr Ferdynand Falkson i dr Reinhard Jachmann23.

Powiew przedrewolucyjnej wiosny w Królewcu został jednak nieco zahamowany, 
gdy w 1842 roku odszedł przychylny reformom nadprezydent prowincji Teodor von 
Schön, a w 1845 roku odwołano odpowiedzialnego za cenzurę liberalnego prezydenta 
policji Brunona Abegga. Wybuch rewolucji w marcu 1848 roku uaktywnił ponownie życie 
polityczne w całych Niemczech. Królewiec nie stał na uboczu, a gazeta Hartunga włączyła 
się w nurt wydarzeń politycznych. Zbiegło się to w czasie z jubileuszem pięćdziesięciolecia 
pracy wydawniczej Jerzego Fryderyka Hartunga, który przekazał wydawnictwo 22 marca 
1848 roku w ręce swego syna Jana Fryderyka Hermana Hartunga. W swym liście 
pożegnalnym Jerzy Fryderyk informował syna o trudnościach wydawniczych, na jakie 
napotykała gazeta w ostatnich latach, gdy interesy narodu rozbiły się na partie, a ich

20 K. Forstreuter, Königsberger Hartungsche Zeitung s. 47.
21 Ibidem, ss. 47—48.
22 „Die Königsberger Zeitung zeichnet sich durch ihre leitenden Artikel aus, die unbedingt die besten sind, 

die jemals in deutscher Sprache geschrieben wurden” — Deutschlands politische Zeitungen, Zürich 1842 (cyt. za 
L. Salomon, op. cit., Bd. 3, s. 350).

23 L. Goldstein, op. cit., s. 154.

114 Małgorzata Szostakowska



przywódcy zabiegali, aby pismo udostępniało im swe łamy i drukowało ich programy, nie 
ujawniając nazwisk autorów. Cała odpowiedzialność za zawartość gazety spadała więc na 
wydawcę24.

Z dużą ostrożnością podchodził zatem młody Jan Fryderyk do swojej nowej roli. 
W latach 1848— 1849 kierunek polityczny gazety nie był jednoznaczy, był „niejednotoro- 
wy” . Zdawało się, jakby wydawca poszukiwał właściwej linii politycznej, która miała mu 
jednocześnie gwarantować popularność gazety i utrzymanie dobrze prosperującego 
wydawnictwa. Hartung zdecydował się na umiarkowany liberalizm, aby sprostać 
potrzebom chwili. Wolności prasy bowiem, którą przyniosła rewolucja 1848 roku, 
towarzyszyła również silna konkurencja, zagrażająca gazecie Hartunga z lewa i z prawa. 
Lewicę reprezentowała „Neue Königsberger Zeitung” (1848—1850), prawicę zaś konser­
watywna „Ostpreußische Zeitung” , Ukazująca się od 1849 roku25. Hartung, lawirując 
pośrodku, szedł jednak z duchem czasu. Mimo swej ostrożności, nie uniknął szykan. Gdy 
od 1850 roku wzmocniono cenzurę, nie było tygodnia, aby chociaż raz nie konfiskowano 
nakładu gazety. Jednak największy cios spotkał Hartunga w maju 1850 roku. Za­
rządzeniem z 3 maja został gazecie odebrany (używany niemal od stu lat) tytuł 
„Königliche Preußische Staats- Kriegs- und Friedens-Zeitung” oraz prawo umieszczania 
pod tytułem godła królewskiego. Odtąd pismo przyjęło nazwę „Königsberger Hartungs­
che Zeitung” , a pod tytułem umieszczono trzyczęściowy herb Królewca26.

W latach 1840—1850 gazeta unowocześniła również swój wygląd zewnętrzny. 
W latach 1841— 1845 powiększyła format, ale nadal była dwuszpaltowa, od 1846 roku 
miała wymiary 26 x 38 cm i była trzyszpaltowa; od 1850 roku przyjęła format berliński 
33 x45 cm. Nakład gazety w tym okresie wynosił 4175 egzemplarzy27. .

O ile w pîèrwszym okresie po wydarzeniach rewolucyjnych lat 1848—1850 znacznie 
zaostrzono rygory wobec demokratów, złagodzony kurs w stosunku do liberałów jeszcze 
w drugiej połowie lat pięćdziesiątych dawał szansę utrzymania się tendencji liberalnych 
w KHZ. Dopiero początki rządów Bismarcka (lata 1862— 1866) wniosły pierwsze 
zaostrzenie. Prusy Wschodnie, leżące jednak na uboczu, daleko od Berlina, pozostały 
w przeważającej mierze liberalne. Pod hasłami liberalizmu doszło do utworzenia w 1861 
roku Niemieckiej Partii Postępowej. W nurt jej ideowej fali włączyła się także K H Z 28.

Jan Fryderyk Herman, ostatni wydawca gazety z rodu Hartungów, prowadził 
przedsiębiorstwo przez dwadzieścia trzy lata. Pod jego kierunkiem gazeta przetrwała 
wojnę francusko-pruską oraz utworzenie Cesarstwa Niemieckiego. Przed ustąpieniem 
Hartung unowocześnił swoje wydawnictwo zwiększając częstotliwość ukazywania się 
pisma. Potrzeba zaspokojenia głodu informacji, głównie z przebiegu działań wojennych, 
spowodowała, iż od początku 1871 roku gazeta ukazywała się dwa razy dziennie — rano 
i wieczorem. Był to jednak już ostatni rok prywatnego wydawnictwa Hartunga. 31 
grudnia 1871 roku Hartung pożegnał swoich czytelników29, a wydawnictwo sprzedał

24 W swym testamencie Jerzy Fryderyk Hartung napisał: „Wenn die Führung und Herausgabe einer Zeitung 
mitgrossen Schwierigkeiten, Unannehmlichkeiten und Mühen verbunden ist, so wurde die Leitung derselben in den 
letzten Jahren um so schwerer, als die Interessen des Vaterlandes sich in Parteien spalteten und Vorsicht und eigene 
Meinung sich nicht mit den allgemeinen Ansichten und Zeitiorderungen wollten vereinigen lassen. Wer meine Lage 
ganz genau kennt, wird mich und mein Handeln entschuldigen und würdigen [...]. Wenn aber dies Geschäft, dem ich 
fünfzig Jahre meines bewegten Lebens geweiht, mich so ganz fesselte, dass ich ihm sklavisch in jeder Tageszeit 
dienen musste, so dürfte, wenn auch erst nach meinen Tode, mein misslicher Stand und gefährliche, sorgenvolle 
Lage erkannt und ich für den oft getadelten Missmut Entschuldigung finden" — B. Hartung, op. cit., ss. 25—26.

25 W latach 1849—1851 gazeta wychodziła pod nazwą „Die Konstitutionelle Monarchie” .
26 L. Goldstein, op. cit., s. 154.
27 K. Forstreuter, Königsberger Hartungsche Zeitung, s. 49.
28 Ibidem, s. 51.
29 W słowie pożegnalnym Herman Hartung przedstawił czytelnikom swoje wyznanie, przed jak trudnym 

wyborem stawał nieraz jako wydawca politycznej gazety: „Dem Vertreter einer Zeitung stehen für die Leitung 
seines Organs zwei Wege oflen; der eine Weg hat eine verführerische und glänzende Aussicht: Der Zeitungsbesitzer

„Königsberger Hartungsche Zeitung” w latach 1660—1933 115



nowo utworzonej spółce akcyjnej. Członkowie konsorcjum wywodzili się wprawdzie 
głównie z kręgów gospodarczych Królewca, nowego przedsiębiorstwa nie traktowali 
jednak jako instytucji wyłącznie dochodowej. Gazeta nie utraciła swojej politycznej roli. 
W ogłoszonym programie akcjonariusze zapowiadali, iż pismo zgodnie z oczekiwaniami 
większości mieszkańców miasta i prowincji ma być redagowane nadal w zdecydowanie 
liberalnym duchu x .

Po sukcesach wojennych Bismarcka i utworzeniu w 1866 roku Związku Północ- 
noniemieckiego mieszczańska opozycja liberalna znacznie osłabła, a nowo utworzona 
partia narodowo-liberalna, popierająca kanclerza, rozszerzała swoje wpływy. W ślad za 
tym pogłębiały się tendencje konserwatywne, które w Prusach Wschodnich zyskiwały 
coraz więcej zwolenników, zwłaszcza wśród bogatego ziemiaństwa. Konserwatystów 
wspierała już od połowy XIX wieku „Ostpreußische Zeitung” . Jednak rozszerzający się 
w Królewcu krąg zwolenników narodowego liberalizmu nie mógł pogodzić się z założe­
niami ideowymi obydwu czołowych politycznych organów wschodniopruskich: „Königs­
berger Hartungsche Zeitung” była zbyt postępowa, a „Ostpreußische Zeitung” nazbyt 
zachowawcza. Właśnie w kołach narodowych liberałów zrodziła się myśl powołania do 
życia nowego organu prasowego, który wkrótce stał się najpoważniejszym konkurentem 
dla KHZ. Była to wydawana od 1875 roku najpierw pod nazwą „Communal — Blatt für 
Königsberg und die Provinz Ostpreußsen”, a od 1882 roku „Königsberger Allegemeine 
Zeitung” 31. Gazeta wychodziła również dwa razy dziennie i mogła poszczycić się dobrze 
pracującym zespołem dziennikarskim. Doskonale redagowana przez Aleksandra Wyne- 
kena szybko zdobywała czytelników nie tylko wśród inteligencji i bogatego mieszczań­
stwa, ale także w szerokich kręgach społecznych prowincji.

Aby wyjść naprzeciw rosnącej konkurencji, wydawnictwo „Hartungsche Zeitung” 
zaczęło równolegle wydawać drugę gazetę, zatytułowaną „Königsberger Tageblatt”,
0 bardziej popularnej treści, przeznaczoną dla szerokiego ogółu ludności miast i wsi. 
Pismo ukazało się po raz pierwszy w 1897 roku i wychodziło codziennie jako wydanie 
wieczorne. Gazeta cieszyła się dużym powodzeniem i wkrótce osiągnęła wysoki nakład. 
Stanowiła już w tym okresie istotne wsparcie materialne dla wydawnictwa KHZ. Ta 
ostatnia bowiem, raczej elitarna, ukierunkowana głównie na problematykę kulturalną
1 reprezentująca postępową linię polityczną, cieszyła się uznaniem jedynie wśród 
inteligenckich kół prowincji. O utracie popularności KHZ świadczył stosunkowo niski jej 
nakład w porównaniu z innymi gazetami.

Jeszcze w 1862 roku KHZ miała najwyższy nakład spośród wszystkich gazet 
ukazujących się w rejencji gąbińskiej i królewieckiej, mianowicie: „Königsberger 
Hartungsche Zeitung” — 5638 egzemplarzy, wychodzące w Gąbinie dwie gazety: 
„Bürger- und Bauemfreund” — 2018 i „Preußisch- Litauische Zeitung” — 1076, 
królewiecka „Ostpreußische Zeitung” — 630 egzemplarzy. Nakłady wszystkich pozos­
tałych gazet wynosiły poniżej 60Ö egzemplarzy32. Dokładnie trzydzieści lat później, 
w 1892 roku, tylko w samym Królewcu obraz ten przedstawiał się zupełnie inaczej. 
„Hartungsche Zeitung” została wyparta ze swojej przodującej roli przez „Königsberger 
Allgemeine Zeitung” . Nakłady przedstawiały się następująco: „Königsberger Allegemei-
macht den Einfluss seiner Zeitung seinem persönlichen Ehrgeiz und seiner politischen Stellung dienstbar; er schaft 
aus der Zeitung nich nur ein Parteiblatt, sondern vornehmlich sein eigenes Organ... Der zweite Weg ist weniger 
ruhmversprechend: Der Zeitungsbesitzer entsagt jedem politischen und persönlichen Ehrgeiz und fast in erster 
Linie die Geschäftsseite seines Instituts ins Auge. Die Fortentwicklung und das Erblühen des Blattes ist das Ziel, die 
goldene Mittelstrasse die Politik seiner Zeitung, für die er immer eine grosse Zahl seiner Leser haben will” — KHZ, 
1871, nr 306 z 31 XII.

30 Ein halbes Jahrhundert, s. 25.
31 JO Jahre »Königsberger Allgemeine Zeitung«. Dodatek jub. do Königsberger Allgemeine Zeitung, 1925, 

nr 513 z 1X1.
32 K. Forstreuter, Königsberger Hartungsche Zeitung, s. 52.

116 Małgorzata Szostakowska



ne Zeitung” — 22300 egzemplarzy, „Königsberger Hartungsche Zeitung” — 9500, 
„Ostpreußische Zeitung” — 4000 egzemplarzy33. Swego sukcesu nie zawdzięczała 
„Allegemeine Zeitung” wyłącznie utalentowanemu redaktorowi i dziennikarskim osiąg­
nięciom, sprzyjała temu również ideologia narodowego liberalizmu, która wówczas 
zdobywała zwolenników w coraz szerszych kręgach społeczeństwa niemieckiego.

Zachowanie dotychczasowej zdecydowanie liberalnej linii politycznej przez „Kö­
nigsberger Hartungsche Zeitung” zdawało się być w pewnym momencie zagrożone, gdy 
po przejęciu gazety przez spółkę jej redaktorem został dr Juliusz Rösler-Mühlfeld. Był to 
bardzo utalentowany i wszechstronny publicysta. Prowadził dział polityczny gazety, pisał 
felietony, wiersze i powieści, ale w swoich przekonaniach politycznych zakładał moż­
liwość pójścia na kompromis z narodowymi liberałami. Takiego pojednania nie życzyli 
sobie właściciele gazety i po pięciu latach pracy redakcyjnej Mühlfeld odszedł z wydawnic­
twa w 1877 roku.

Kolejny redaktor, Ferdynand Michek^przybył do Królewca mając już za sobą duże 
doświadczenie w pracy dziennikarskiej. Był redaktorem „Rheinische Zeitung” w Kolonii, 
a także „Berliner Volkszeitung” . Jego przekonania polityczne były z kolei bardziej 
lewicowe. Tymczasem „Hartungsche Zeitung” nie była skłonna do radykalnego przejścia 
ani na prawo, ani na lewo. Tym bardziej iż socjaldemokracja królewiecka torowała już 
sobie w tym czasie drogę samodzielnie. W latach siedemdziesiątych wydawała przejściowo 
własną gazetę, a od 1893 roku „Königsberger Volkszeitung” ukazywała si«*. już 
nieprzerwanie do 1933 roku jako organ SPD.

Po śmierci Michelsa w 1896 roku jego następcą został pochodzący z Magdeburga 
Emil Walter. Poprzednio był redaktorem „Breslauer Zeitung” i reprezentował grono 
dziennikarzy politycznie niezależnych. Właśnie pod jego kierownictwem powołano do 
życia „Königsberger Tageblatt” , któremu wprawdzie nie udało się wyprzeć „Allegemeine 
Zeitung” , ale dla „Königsberger Volkszeitung” stanowił on duże zagrożenie. Socjaldemo­
kracja była już wówczas wprawdzie silna i dzięki swemu organowi zdobyła przewagę 
podczas wyborów, ale większości abonentów uzyskać nie zdołała 34

Nagła śmierć Waltera w 1903 roku pociągnęła za sobą konieczność powołania 
kolejnego redaktora, którym został dr Gustaw Herzberg. Herzberg pochodził z Kolonii, 
ale praktykę dziennikarską odbywał w Berlinie. Był zamiłowanym politykiem i bliskim 
współpracownikiem Roberta Gyßlinga. Choroba dość wcześnie przerwała jego aktywne 
życie. Do odnotowania pozostaje jedno ważne wydarzenie z około dziesięcioletniej pracy 
redakcyjnej Herzberga w Królewcu. W 1906 roku siedziba redakcji „Hartungsche 
Zeitung” przeniesiona została z pomieszczeń starych, nie spełniających już wymogów 
wydawnictwa nowoczesnej gazety, do nowego budynku w dzielnicy Löbenicht3S.

1 sierpnia 1912 roku szefem redakcji KHZ został stojący na czele zarządu spółki, 
pełniący też funkcję dyrektora towarzystwa akcyjnego Paweł Listowski. Listowski 
powrócił do Prus Wschodnich po wielu latach przebywania na zachodzie Niemiec. Tam 
nauczył się warsztatu dziennikarskiego podczas kilkunastoletniej współpracy z „Frank­
furter Zeitung” . Listowskiemu niezwykle ułatwiało pracę łączenie w jednym ręku 
kluczowych funkcji kierowniczych w zarządzie spółki oraz w redakcji gazety. Było to 
ważne, gdyż okres jego działalności w Królewcu przypadł na ciężkie lata pierwszej wojny 
światowej, a potem na czasy powojennego kryzysu. Wraz z wybuchem wojny znacznie 
spadły zyski spółki. Gazeta wychodziła jednak bez zakłóceń. Zmniejszano wprawdzie 
czasami nieco jej objętość, rezygnując z niektórych stałych rubryk i dodatków, ale

„Königsberger Hartungsche Zeitung” w latach 1660—1933 117

33 Ibidem, s. 53.
34 Ibidem.
35 Był to narożny budynek przy Münchenhofplatz i Bulutengasse. Zob. rycina w: Ein halbes Jahrhundert, 

ss. 162—163.



jednocześnie znacznie zwiększył się nakład gazety. W społeczeństwie rosło zainteresowa­
nie przebiegiem wydarzeń wojennych; wzrastała liczba stałych czytelników. Nakład 
gazety w 1914 roku był trzykrotnie wyższy i osiągnął 80 000 egzemplarzy36. W pierwszym 
okresie wojny, nacechowanym euforią niemieckich zwycięstw, a także zwiększeniem 
głodu informacyjnego, wydawano niekiedy oprócz gazety rannej i wieczornej małego 
formatu gazetkę południową, zwanę „Hartungsche Kriegszeitung” , poświęconą wyłącz­
nie tematyce wojennej37.

Ostatnie lata wojny natomiast uwidoczniły narastające trudności finansowe wydaw­
nictwa. Objętość gazety zaczęła się gwałtownie zmniejszać, z 10 stron spadała czasami 
nawet do 4, ograniczono objętość dodatku niedzielnego. Eksponowano jedynie stałą 
rubrykę „Bau- und Gewerbe — Blatt” , który miał służyć ludności pomocą i radą 
w odbudowie kraju ze zniszczeń wojennych. Wspierał tę rubrykę duży dział ogłoszeń 
i reklam, głównie firm i materiałów budowlanych.

LATA 1918—1933

Przejście od sytuacji wojennej do stosunków pokojowych nie zakłóciło pracy 
w wydawnictwie gazety. Redakcja, w nie zmienionym składzie, starała się zachować 
ciągłość tradycji pisma Hartunga.

KHZ ukazywała się nadal 12 razy w tygodniu jak dotychczas — od wtorku do 
soboty, rano i wieczorem; w niedzielę wychodziło zwiększone objętościowo wydanie 
poranne, a w poniedziałek tylko wydanie wieczorne. W swej treści gazeta była nadal 
odzwierciedleniem postępowej myśli politycznej. Zmieniający się w Niemczech po klęsce 
klimat polityczny sprzyjał tworzeniu nowych partii. Grupa ludzi skupionych wokół 
„Hartungsche Zeitung” , jej wydawcy oraz redaktorzy, stali się współzałożycielami 
Niemieckiej Partii Demokratycznej. W Prusach Wschodnich KHZ była jej głównym 
organem. W styczniu 1919 roku rozpoczęła się w Niemczech kampania wyborcza do 
władz wszystkich szczebli — centralnych, prowincjonalnych oraz lokalnych. Naczelnym 
hasłem wyborczym demokratów niemieckich było: „deutsch und demokratisch” . Nie 
było nic ważniejszego, podkreślał redaktor Listowski, jak powołanie uporządkowanego 
przedstawicielstwa narodu na podstawie równego prawa wyborczego38. KHZ nawoływa­
ła do oddania głosów na kandydatów partii demokratycznej, którą określała jako partię 
środka, stawiającą sobie za cel wolne Niemcy, bez nadmiernego wpływu tak lewicy, jak 
i nacjonalistycznych partii prawicowych 39. Demokraci nie uzyskali w wyborach większo­
ści, ale wpływy przedstawicieli partii demokratycznej we władzach kraju były w latach 
dwudziestych duże. W Prusach Wschodnich miało to znaczenie szczególnie, gdyż od 
kwietnia 1920 roku do 1932 roku nadprezydentem prowincji był członek partii 
demokratycznej Ernst Siehr. KHZ pozostała wierna demokratycznym ideałom aż do jej 
zamknięcia w 1933 roku.

W styczniu 1922 roku obchodzono uroczyście pięćdziesięciolecie gazety pod 
kierownictwem spółki. Z tej okazji odbyła się uroczystość w budynku wydawnictwa; 
wśród zaproszonych gości znajdowali się nadprezydent prowincji Ernst Siehr, burmistrz 
Królewca dr Lohmeyer oraz inne znane osobistości Królewca40. Na cześć tego 
wydarzenia redaktor Listowski opracował wydaną również w tym samym roku księgę 
pamiątkową, poświęconą historii pisma oraz ludziom z nim związanym 41.

36 Ibidem, s. 146.
37 W 1915 r. wydano taką gazetę 19 VII, 22 VII, 17 VIII. Redaktorami byli Fritz Hellermann i Franz Steiner.
38 Ein halbes Jahrhundert, s. 224.
39 KHZ, 1919, nr 30 z 181.
40 Omówienie przebiegu uroczystości oraz treści przemówień zob. Ein halbes Jahrhundert, ss. 227—244.
41 Jest to praca cytowana powyżej.

118 Małgorzata Szostakowska



Rok 1922 był także rokiem wyraźnego pogłębiania się regresu w powojennych 
Niemczech. Objawy kryzysu widoczne były tak w treści gazety (codziennie donoszono
0 gwałtownym spadku wartości marki), jak i w zubożonej objętości pisma. Liczba stron 
znów spadła z 8 do 6, a nawet do 4. W grudniu trudności gospodarcze zmusiły 
wydawnictwo do zaniechania dwukrotnego w ciągu dnia wydawania pisma. Od 1 grudnia 
1922 roku KHZ ukazywała się tylko raz dziennie, a zatem 6 razy w tygodniu, bez wydania 
niedzielnego.

Przetrwawszy najtrudniejszy w powojennych latach kryzysowych rok 1923, w stycz­
niu 1924 roku redakcja powiadomiła czytelników o decyzji powrotu do tradycyjnego 
wydawania gazety dwa razy dziennie — z początkiem lutego. Było to szczególnie ważne 
dla środowiska kupieckiego Królewca, jak i całej prowincji. Gazeta prowadziła bowiem 
w tym okresie duży dział ogłoszeń i reklam, a poza tym każde wydanie zawierało dodatek 
„Königsberger Hartungsche Handelszeitung” , przynoszący informacje dotyczące kursów 
walut, doniesienia z berlińskiej giełdy oraz liczne wiadomości z życia gospodarczego 
kraju. Czy przejście do pierwotnej częstotliwości ukazywania się pisma było równoznacz­
ne z przezwyciężeniem kryzysowych trudności finansowych wydawnictwa? Trudno 
przypuszczać, brak bowiem jakichkolwiek danych o wysokości nakładu KHZ w tym 
okresie. W latach 1924—1925 wydanie sobotnie gazety wzbogacał specjalny dodatek 
ilustrowany „DftfSchau” . Można sądzić, iż była to próba uatrakcyjnienia pisma w celu 
zdobycia większego grona czytelników, chyba jednak też zakończona niepowodzeniem. 
Z późniejszych wypowiedzi bowiem można wnioskować, iż w 1926 roku, gdy Paweł 
Listowski 15 sierpnia odszedł ze stanowiska naczelnego redaktora, sytuacja finansowa 
pisma była krytyczna. Od bankructwa uratował je następca Listowskiego, dr Hans Wolf, 
dotychczasowy redaktor naczelny „Neue Leipziger Zeitung” 4i. ~

Hans Wolf sprawował funkcję redaktora KHZ przez cztery lata. Aby zapewnić 
wydawnictwu podstawy finansowe, starał się najpierw wzmocnić redakcyjnie drugi 
dziennik wydawnictwa Hartunga, bardziej popularny „Königsberger Tageblatt” . Ten 
ostatni zaczął szybko zyskiwać uznanie i stał się najpoczytniejszym dziennikiem 
w Królewcu i na terenie prowincji; jego nakład dochodził do ponad 70 000 egzemplarzy. 
W ten sposób z dochodów „Tageblattu” wspomagana była deficytowa KHZ, dzięki temu 
zachowana została dotychczasowa linia polityczna pisma oraz wysoki poziom kultural­
ny43. Wolf dokonał również wielu zmian w szacie graficznej gazety Hartunga. Prze­
starzałą czcionkę zmieniono (wprawdzie jedynie w tytule gazety oraz w tytułach jej 
dodatków) na bardziej nowoczesny druk literami łacińskimi.

Wsparcie finansowe bratniego „Tageblattu” , a także kredyty z Banku Drezdeń­
skiego nie zagwarantowały jednak wydawnictwu KHZ stabilizacji. Już od początku lat 
trzydziestych zagrażała mu niewypłacalność 44. Pociągało to za sobą osłabienie kierownic­
twa redakcji i częste zmiany na stanowisku naczelnego redaktora. We wrześniu 1930 roku 
pożegnano dr. Hansa Wolfa, który przeniósł się do Berlina45. Jego miejsce zajął dr 
Zygfryd Brase, dotychczasowy członek redakcji gazety. Już po roku nowym redaktorem
1 dyrektorem wydawnictwa z urzędu został Alfred Miiller-Hepp. W 1932 roku oddzielono 
funkcję redaktora naczelnego; przyjął ją Franz Steiner, Müller-Hepp natomiast zachował

„Königsberger Hartungsche Zeitung” w hitach 1660—1933 119

42 Gdy w 1930 r. dr H. Wolf odchodzi! ze stanowiska naczelnego redaktora, nadprezydent prowincji E. Siehr 
w przemówieniu pożegnalnym wspominał trudne położenie przedsiębiorstwa, gdy po odejściu Listowskiego Wolf 
obejmował redakcję gazety: „Damals bestand die Gefahr, dass der Hartungsverlag, eines der ältesten Zeitungs­
unternehmen Deutschlands, aus Mangel an Mitteln schliessen musste. Der unermüdlichen Arbeitskraft und der 
schaffenden Tatkraft Dr. Wolfs ist es gelungen diese Gefahr zu bannen” — KHZ, 1930, nr 450 z 25IX.

43 K. Forstreuter, Königsberger Hartungsche Zeitung, s. 55. Forstreuter podaje, że miesięczna dotacja dla 
KHZ wynosiła 15000 marek.

44 Tenże. Das Ende der Königsberger Hartungschen Zeitung, s. 332 i n.
45 A bschiedsfeier im Наше Hartung, KHZ, 1930, nr 45 z 25IX.



stanowisko dyrektora wydawnictwa. W połowie 1933 roku odszedł Franz Steiner, 
a Müller-Hepp, pozostał na swoim stanowisku do momentu, gdy w grudniu 1933 roku 
władze prowinqji doprowadziły do likwidacji gazety i zamknięcia wydawnictwa.

U podstaw klęski wydawnictwa Hartunga leżały niewątpliwie trudności materialne, 
które miały ścisły związek z ogólnym upadkiem gospodarczym kraju w wyniku wielkiego 
światowego kryzysu ekonomicznego. Kryzys w Niemczech miał szczególnie dramatyczny 
przebieg. Odczuły go także redakcje królewieckich gazet. Podczas strajku drukarzy 
w 1931 roku zawieszone zostało wydawanie czterech największych dzienników: „Königs­
berger Allgemeine Zeitung” , „Königsberger Hartungsche Zeitung”, „Ostpreußische 
Zeitung” oraz „Königsberger Tagebatt” . Od 15 lutego do 10 marca ukazywała się tylko 
jedna gazeta „zastępcza” — „Nachrichtenblatt” . Wszystkie te okoliczności nie miały 
jednak bezpośredniego wpływu na losy KHZ.

O likwidacji pisma zadecydowały przede wszystkim względy polityczne. Gazeta 
bowiem, wierna swoim postępowym ideałom i programowi niemieckiej demokracji, nie 
dostosowała się do wymogów politycznych, jakie postawiono przed prasą niemiecką po 
przejęciu władzy przez Hitlera.

Od początku rodzenia się ruchu nazistowskiego w Niemczech KHZ znajdowała się 
w opozycji do hitlerowskiej partii i niejednokrotnie dawała temu wyraz na swoich łamach. 
Gdy w sierpniu 1924 roku z balkonu teatru narodowego w Weimarze wywieszono dwie 
czerwone flagi ze swastyką, gazeta Hartunga natychmiast poparła protest Ligi Praw 
Człowieka w Niemczech, uznając wypadki w Weimarze za prowokację, i domagała się 
ukarania winnych owego — jak podkreślano — „antyrepublikańskiego skandalu” 40. 
W miarę wzrostu fali nazizmu i umacniania się partii Hitlera coraz częściej z łamów KHZ 
płynęły słowa ostrzegające naród przed niebezpieczeństwem hitleryzmu. Pisano o źród­
łach antysemityzmu, wskazywano na przepełnioną nienawiścią i szukaniem ofiar politykę 
antyżydowską w Niemczech47. Jeszcze w 1930 roku gazeta wydrukowała dość ironiczny 
tekst, wyszydzający karierę Hitlera jednocześnie pojawiały się coraz częściej artykuły 
ostrzegające przed zagrożeniem stabilności państwa w wyniku akcji podejmowanych 
przez hitlerowską partię. W artykule Hitlerei als Staatsgefahr zwracano uwagę na 
doskonale zorganizowaną, prowadzoną pod terrorem, ale i w sposób widowiskowy, 
agitację, szczególnie w środowiskach małomiasteczkowych i wiejskich, gdzie łatwo było 
zdobyć szeroki elektorat49. Jeszcze dokładniejszym materiałem obciążającym grę Hitlera 
dysponował autor informacji zatytułowanej Hitler rüstet zum Bürgerkrieg50. Korespon­
dent z Berlina donosił, że podczas rewizji przeprowadzonej w siedzibie władz hitlerow­
skich oddziałów SA odnaleziono gotowe plany przygotowywanej wojny domowej, 
a członkowie SA byli szkoleni na wzór wojskowych oddziałów zbrojnych.

W przykładowo wymienionych, ale również wielu innych artykułach wydobywano 
na światło dzienne dowody zagrożenia niemieckiej republiki, wynikające z prowadzenia 
tajnych przygotowań do przejęcia władzy przez Hitlera. Gdy 30 stycznia 1933 roku 
dokonano zmian na wysokich stanowiskach władz państwowych i powierzono Hitlerowi 
urząd kanclerza Rzeszy, KHZ, podając do wiadomości skład nowego gabinetu, nazwała 
wydarzenia toczące się w Niemczech „eksperymentem nie pozbawionym podstaw do 
obaw” SI. W komentarzu do tytułowych informacji dnia z dużą ostrożnością próbowano

120 Małgorzata Szostakowska

46 Protest gegen Ilakenkreuzfahnem in Weimar, KHZ, 1924, nr 362 z 18 VIII. W konkluzji zamieszczonej 
informacji jedno z żądań stawiane do wyjaśnienia władzom brzmiało: „Wer dafür verantwortlich ist, dass an einem 
von der deutschen Republik subventionierten Gebäude solche Mörderorganisationen Fahnen wehen lassen...”

47 H. Oczeret, Zur Psychologie des Antisemitismus, KHZ, 1929; nr 134 z 20III.
48 Über Adolf Hitler, KHZ, 1930, nr 428 z 12IX.
49 KHZ, 1929, nr 532 z 12IX.
50 KHZ, 1931, nr 74 z 13II.
51 KHZ, 1933, nr 50 z 301.



ocenić, w jakim stopniu chwilowe rozwiązania istniejącego kryzysu rządowego mogły 
wpłynąć na przyszłość Niemiec. „Czy prezydentowi uda się utrzymać kierunek polityczny 
zagwarantowany konstytucją — pytał autor — czy dyktatorskie tendencje obozu Hitlera 
nie doprowadzą do gorzkiego finału niemieckich rządów konstytucyjnych? Nastała 
godzina poważnej troski o losy ojczyzny” 52.

W 1933 roku podczas marcowych wyborów do parlamentu Rzeszy redakcja KHZ 
pozostała wierna programowi swojej partii. Popierała listę kandydatów tzw. Deutsche 
Staatspartei, która od wyborów w 1930 roku skonsolidowała w swoich szeregach kilka 
mniejszych partii, m.in. Niemiecką Partię Demokratyczną, i reprezentowała liberalne 
skrzydło niemieckiego mieszczaństwa; w Prusach Wschodnich stał na jej czele Ernst Siehr.

Tak więc na obliczu politycznym KHZ w ciągu ostatnich piętnastu lat jej ukazywania 
się duch epoki wycisnął swoje znaczące piętno, a redaktorzy i wydawcy gazety raz jeszcze 
ujawnili swoją niezależną postawę. Głos pisma nie docierał jednak już wówczas do 
szerokiego grona czytelników. Trudno doszukać się w źródłach wysokości nakładów 
KHZ w okresie powojennym. Wydawnictwo nie ujawniało żadnych danych na ten 
tem at53. Można jedynie zakładać, zważywszy poważne trudności finansowe, z jakimi 
gazeta się borykała, że liczba jej abonentów była niewielka, ale za to krąg stałych 
czytelników stawiał przed redakcją wysokie wymagania. Gazeta zamieszczała bogaty 
serwis wiadomości dotyczących życia gospodarczego i handlu. Poświęcony tej pro­
blematyce dotychczasowy stały dodatek „Hartungsche Handelszeitung” , zamieniony 
pod koniec lat dwudziestych na „Hartungsches Wirtschaftsblatt” , był adresowany przede 
wszystkim do kół gospodarczych i środowiska kupieckiego prowincji.

Największe uznanie zyskała jednak KHZ dzięki swojemu otwarciu na szeroko pojętą 
politykę kulturalną. Wysoki poziom i bogactwo treści artykułów z dziedziny literatury 
i sztuki budziły zainteresowanie i podziw nie tylko w Królewcu, ale także na terenie całych 
Niemiec. Tomasz Mann, który poznał pismo jeszcze w okresie swojej młodości, nazwał 
gazetę Hartunga „Das große Kulturblatt der Ostmark”

Wielka kariera kulturalna KHZ zaczęła się już w II połowie XIX wieku, gdy na jej 
łamach zaczął pojawiać się coraz częściej nowy gatunek sztuki dziennikarskiej, jakim był 
felieton. Początkowo nieśmiało, w formie drobnych literackich kącików, rozrósł się 
felieton w postać wielkiej krytyki teatralnej, którą stworzył w ostatnich dziesięcioleciach 
XIX wieku redaktor Emil Krauze. Jego wielka miłość do teatru sprawiła, iż tego, co 
drukował, nie można było nazwać recenzjami sztuk, lecz przekazywaniem piękna świata 
teatru oraz przybliżaniem czytelnikowi prawdziwości sztuki dramatycznej55. Gdy po 
trzydziestu pięciu latach niestrudzonej pracy zmarł w 1906 roku, jego miejsce zajął 
następca ! kontynuator zarazem dr Ludwik Goldstein^

Goldstein znacznie poszerzył zasięg tematyki kulturalnej na łamach KHZ. Wy­
chodzący pod jego redakcją dodatek niedzielny „Sonntagsblatt” w całości poświęcony był 
nauce i sztuce. Sam Goldstein, rozmiłowany w literaturze, rozpowszechnił w nim felieton 
literacki na specjalnejpoświęconej problematyce literackiej stronie — „Literari­
sche Rundschau” . Goldstein zapoznawał czytelników z wybitnymi i postaciami świata 
literatury i sztuki. Zamieszczał niezliczone recenzje nowości wydawniczych. W centrum 
uwagi pozostawała nadal tematyka związana z teatrem i muzyką. Repertuar królewiec­
kich teatrów, przedstawienia operowe i koncerty miały stałych krytyków, a ich felietony 
recenzyjne ukazywały się nie tylko w dodatku niedzielnym, ale także w codziennych

„Königsberger Hartungsche Zeitung” w latach 1660—1933 121

52 Ibidem.
53 Wielkości nakładów KHZ nie podają nawet takie wydawnictwa informacyjne, jak: Handbuch der 

deutschen Tagespresse, Berlin 1932; Jahrbuch der Tagespresse, Jg., 1—3, Berlin 1928—1930.
54 K. Forstreuter, Königsberger Hartungsche Zeitung, s. 54.
55 Ein halbes Jahrhundert, s. 77.



wydaniach gazety początkowo w niewielkiej rubryce „Aus Kunst und Leben”, a już pod 
koniec lat dwudziestych cała strona wydania wieczornego poświęcona była problematyce 
kulturalnej. Tematyka teatralna zaczęła się rozrastać, gdy od połowy lat dwudziestych 
współpracownikiem Goldsteina został miłośnik teatru dr Eugen Kurt Fischer. O teatrze 
pisano wówczas szerzej, mówiono o jego rozwoju poza granicami Niemiec, o wpływie 
sceny teatralnej na kształtowanie się i przeobrażanie kultury społeczeństw europejskich. 
Niedzielny przegląd wiadomości kulturalnych został wzbogacony, gdy od 1926 roku 
uzupełniono go kolejnym, tym razem poświęconym muzyce, dodatkiem zatytułowanym 
„Blätter für Musik”. Jego redaktorem był dr Erwin Kroll.

Dziś śmiało można stwierdzić, iż dla oceny rozwoju życia kulturalnego Królewca 
gazeta Hartunga stanowi jedno z najważniejszych źródeł. Rozproszone i niekompletne jej 
roczniki, które się jeszcze zachowały, doskonale uzupełnia praca E. K. Fischera, który 
w 1932 roku wydał ogromny zbiór wszystkich recenzji, krytyk i felietonów teatralnych, 
wydrukowanych na łamach gazety przez ponad sto la t5б. Autor zaznaczył we wstępie, iż 
przedstawiony przez łiiego materiał może służyć jako tworzywo do prześledzenia historii 
rozwoju sztuki aktorskiej, reżyserii, dramatu i opery w ostatnim stuleciu. Podkreślał 
jednak równocześnie, iż książka ta stanowi świadectwo niepodważalne, w jakim stopniu 
królewiecka gazeta Hartunga wpływała na kształtowanie się życia umysłowego mieszkań­
ców niemieckich kresów wschodnich57.

W 1927 roku odszedł z redakcji KHZ jeden z największych architektów jej polityki 
kulturalnej Ludwik Goldstein. Redaktorem odpowiedzialnym za dział kulturalny został 
Erwin Kroll. Goldstein nie zerwał współpracy z gazetą. Przez pewien okres publikował 
jeszcze ciekawy cykl artykułów pod ogólnym tytułem Alt Königsberg, w którym opisywał 
malownicze, stare zakątki oraz osobliwości architektury Królewca. Z czasem nazwisko 
Goldsteina pojawiało się na łamach gazety coraz rzadziej, aż do zupełnego zniknięcia 
w ostatnim roku ukazywania się gazety.

Bogactwo problematyki kulturalnej KHZ uzupełniały również niektóre jej dodatki 
i stałe rubryki. Rolę wiodącą pełnił tu oczywiście omówiony już wcześniej „Sonntags­
blatt” , którego tematyczna wielostronność została zachowana mimo zmienionego od 
1929 roku tytułu na „Schaffen und Schauen” . Prezentując szeroki wachlarz wiadomości 
z zakresu nauki, sztuki, literatury i muzyki, dodatek ukazywał się nieprzerwanie aż do 
likwidacji gazety.

Drugim dodatkiem co do ciągłości wydawniczej i tradycji był przeznaczony dla 
kobiet „Frauenrundschau” . Jako stała rubryka ukazywał się w każdą środę, zajmując 
początkowo jedną, a z czasem dwie strony gazety. Od 1929 roku dodatek przyjął nazwę 
„Frau und Fortsschritt” . Długoletnią jego redaktorkę, Paulę Steiner, w 1930 roku 
zastąpiła Meta Reiter. Zamieszczane w dodatku materiały świadczyły o emancypacyjnych 
poglądach ich autorek. Już w 1919 roku, gdy kobiety niemieckie uzyskawszy prawo 
wyborcze po raz pierwszy wzięły udział w głosowaniu, gazeta nakłaniała je do 
wstępowania w szeregi Niemieckiej Partii Demokratycznej oraz brania czynnego udziału 
w życiu politycznym kraju 58. Niewielki dział porad praktycznych i kulinarnych został 
całkowicie zdominowany wiadomościami z zakresu ruchu feministycznego w świecie. 
Gazeta popierała walkę kobiet o równouprawnienie, prezentowała sylwetki tych, które 
pełnię praw mogły realizować w działalności politycznej59, kulturalnej lub samodzielnej 
pracy zawodowej. Wiele uwagi poświęcano nowoczesnym tendencjom w pedagogice

56 E. K. Fischer, Königsberger Hartungsche Dramaturgie, Königsberg 1932.
57 Ibidem, s. 9.
58 P. Steiner, Die politische Mitarbeit der ostpreussischen Frauen, KHZ, 1919, dod. Frauenrundschau, nr 34 

z 20 VIII.
59 Frauenerfolge und Frauenaufgaben in der Politik, KHZ 1924, dod. Frauenrundschau, nr 16z 16IV; Frauen 

in der Diplomatie, KHZ, 1927, nr 381 z 17 VIII.

122 Małgorzata Szostakowska



i psychologii, nawiązywano do społecznych aspektów wychowania dziecka 60, preferowa­
no nowy model rodziny ei.

W grudniu 1926 roku ukazał się po raz pierwszy miesięczny dodatek do niedzielnego 
wydania KHZ — „Deutsch-Russische Blätter” . Należy przypuszczać, iż była to 
inicjatywa wydawnicza nowego redaktora gazety dr. Hansa Wolfa. We wstępie do 
pierwszego wydania dodatku redakcja podkreślała, iż „w obecnym stadium stosunków 
niemiecko-rosyjskich gazeta tą drogą przyczynia się do wsparcia wzajemnego porozumie­
nia. Życzeniem gazety byłoby, aby słowami przedstawicieli obu narodów mogły być 
prezentowane na jej łamach nie tylko problemy gospodarcze, ale także różnorodność obu 
kultur znalazła swoje odbicie...” 62. Jak dużym uznaniem cieszył się dodatek także po 
stronie radzieckiej, świadczył telegram od ambasadora radzieckiego w Berlinie N. 
Krestinkyego do redakcji KHZ. Krestinsky podkreślał, iż wydawanie nowego dodatku 
może przyczynić się do wyjaśnienia wielu kwestii z zakresu życia gospodarczego obu 
krajów, a także służyć wspieraniu wzajemnych kontaktów kulturalnych63. Dodatek 
ukazywał się do 1931 roku. Jego redaktorem był dr Jan Leo.

Wspomniany już wcześniej dodatek „Die Schau” był właściwie oddzielną gazetą 
wychodzącą w sobotę. Pierwszy numer ukazał się w kwietniu 1924 roku. Wydawane na 
dobrym papierze ośmiostronicowe, bogato ilustrowane pismo, sprawiało jednak wrażenie 
tematycznie niespójnej całości. Ilustracje dobierano jakby przypadkowo, przegląd 
aktualnych wydarzeń politycznych był uzupełniany obrazami z przeszłości, ryciny 
występowały obok fotografii lub klasycznego malarstwa. Prawdopodobnie już pod 
koniec 1925 roku gazeta przestała ukazywać się.

Do bardziej popularnych stałych rubryk KHZ należał poniedziałkowy dodatek 
sportowy, który kilkakrotnie zmieniał nazwę — od „Ostdeusche Blätter für Leibesübun­
gen” przez „Die Spiele der Kraft” po „Turnen—Sport—Spiel” , a od 1929 roku 
„Hartungsches Sportblatt” (wówczas ukazywał się dwa lub trzy razy w tygodniu). 
Redaktorem odpowiedzialnym za dział sportowy gazety był początkowo Hugo Auspi- 
tzer, a od 1929 roku Paweł Plohmann. W dodatku sportowym redaktorzy nie ograniczali 
się wyłącznie do podawania wyników rozgrywek sportowych, ale zajmowali się propago­
waniem sportu, zamieszczali artykuły o znaczeniu ćwiczeń cielesnych w szkołach, 
nakłaniali czytelników do powszechnego uprawiania sportu, w myśl hasła — sport to 
„zdrowie, siła i piękno” 64

Dodatek tygodniowy „Bäder- und Reiserundschau” miał charakter wypoczyn- 
kowo-kuracyjnego poradnika. Gazeta nie poprzestawała jednak na wyłącznym re­
klamowaniu atrakcyjnych miejscowości turystycznych i domów kuracyjnych, chociaż 
dział ogłoszeń z tej dziedziny był pokaźny. Starano się jednocześnie szerzej omawiać 
walory klimatyczne wybranych ośrodków wypoczynkowych, a sanatoria i miejscowości 
kuracyjne polecano wspierając przykładowo przynajmniej niektóre szerszą informacją 
o ich właściwościach leczniczych. Preferowano wypoczynek czynny, wskazując trasy 
wędrówek pieszych oraz możliwość łączenia wypoczynku z uprawianiem zimowych 
dyscyplin sportowych.

Nieregularnie, czasami z dużymi przerwami, ukazywał się w latach dwudziestych 
ciekawy dodatek „Technische Rundschau”. Służył on popularyzacji najnowszych 
osiągnięć technicznych z rozmaitych dziedzin, jak nowoczesne środki transportu, 
maszyny w rolnictwie, nowości z elektrotechniki i radiotechniki. Dodatek ten potwierdzał

„Königsberger Hartungsche Zeitung” w latach 1660—1933 123

60 N. WoliTheim, Die sozialle Stellung des Kindes, KHZ, 1931, nr 22 z 141.
61 Erziehung des Mannes zur Ehe, KHZ, nr $41 z 18X1.
62 KHZ, 1926, nr 569 z 5 XII.
63 Botschaftler Krestinsky an die »Hartungsche Zeitung«, KHZ, 1927, nr 13 z 91.
64 Gesundheit, Kraft und Schönheit, KHZ, 1925, nr 138 z 23III.



wielostronność tematyki podejmowanej przez KHZ oraz jej chęć dotarcia do czytelników 
o rozmaitych zainteresowaniach i upodobaniach.

Utrzymanie wysokiego poziomu pisma o nieco ekskluzywnym charakterze, a także 
chęć zachowania ducha politycznej niezależności nie przychodziła łatwo redakcji KHZ, 
szczególnie po wyborach z 1933 roku. Władze hitlerowskie przystąpiły do likwidacji 
niezależnej prasy, a przede wszystkim tej, która była związana z innym niż partia rządząca 
obozem politycznym. W Królewcu w pierwszej kolejności zawieszono organ Socjalistycz­
nej Demokracji „Königsberger Volkszeitung” oraz komunistyczne „Echo des Ostens” . 
Kilkanaście miesięcy później ten sam los spotkał konserwatywną „Ostpreußische 
Zeitung” . Kolejny ostry atak skierowała NSDAP przeciw gazetom wydawnictwa 
Hartunga, a szczególnie przeciw KHZ. Gwałtownie zmniejszył się dział ogłoszeń gazety, 
redukcji uległa wysokość jej nakładu. Na pokrycie rosnącego deficytu nie wystarczały już 
dochody wieczornego „Tageblattu” , którego liczba abonentów również uległa drastycz­
nemu spadkowi. Zbliżał się moment likwidacji najbardziej zasłużonej wschodniopruskiej 
gazety, której łamy przez prawie trzysta lat towarzyszyły kształtowaniu się historii 
Królewca, Prus i Niemiec 65.

24 grudnia 1933 roku redakcja zawiadomiła swoich czytelników, iż z dniem 1 stycznia 
1934 roku j,Königsberger Hartungsche Zeitung” przestanie się ukazywać. Wyjaśniono, iż 
zgodnie z założeniami nowej polityki prasowej, w Niemczech, obok organów partii 
rządzącej, będą ukazywały się jedynie gazety o zasięgu lokalnym. Wydawnictwo 
postanowiło więc przekształcić „Königsberger Tageblatt” we wschód niopruski organ 
regionalny, a jego kierownictwo miał objąć dotychczasowy redaktor naczelny „Hartung­
sche Zeitung” Alfred Müller-Hepp 66.

W niedzielę 31 grudnia w ostatnim numerze redakcja KHZ pożegnała swoich 
czytelników- Piórami wybitnych przedstawicieli świata politycznego i kulturalnego 
nawiązano do historii i tradycji, które tak ściśle łączyły się z losami kończącego żywot 
pisma 61. W artykule wstępnym żegnał gazetę, jej czytelników i współpracowników ostatni 
redaktor Alfred Müller-Hepp M; do politycznej roli KHZ w trudnych latach powojennych 
oraz okresu Republiki Weimarskiej nawiązywali Paweł Listowski69 oraz znany polityk 
R. Ernst Siehr70. Najwnikliwiej jednak ocenili stratę, jaką powodowała likwidacja gazety 
w życiu kulturalnym społeczeństwa, wybitni pisarze niemieccy — Tomasz Mann i Ernst 
Wiechert. Mann, przebywający już wówczas na emigracji w Szwajcarii, w swej wypowie­
dzi podkreślał, że królewiecka gazeta Hartunga „była nie tylko wielkim kulturalnym 
pismem wschodniej prowincji, ale jej sława sięgała daleko poza granice całych Niemiec. 
Uzyskała światowy rozgłos o znaczeniu historycznym w momencie, gdy pozbawiona 
dotąd uniżonej trwogi przed narastającą przemocą nowej władzy, w końcu musiała jej 
ulec i poddać swą prawie 300-letnią działalność publicystyczną i kulturalną”. „Zniknięcie 
waszego zasłużonego pisma — podkreślał Mann — jest tylko wydarzeniem cząstkowym
wielkiego procesu kulturalnej degradacji” 71.________________________

65 K. Forstreuter. Das Ende der Königsberger Ilartungschen Zeitung, s. 327.
66 An unsere Leser! KHZ, 1933, nr 603 z 24XII.
67 KHZ, 1933, nr 611 z 31X11.
68 A. Müller-Hepp, Abschied, Dank und Hoffnung, KHZ, ss. 1—2.
69 P. Listowsky, Nicht das letzte Wort, KHZ, s. 2.
70 R. E. Siehr, Ein Stuck Ostpreussen, KHZ, s. 1.
71 „Von jung aufist mir der Name der »Königsberger Hartungschen Zeitung« vertraut. Ich kannte ihn lange 

bevor mir ein Exemplar Ihres Blattes vor Augen kam. Mit soviel Recht und Stolz nannte es sich »das grosse 
Kulturblatt der Ostmark« aber sein Ruf reichte weit über diese Mark und die deutschen Marken überhaupt hinaus, 
es war ein Weltruf von historischem Klang, und nicht ohne ehrfürchtigen Schrecken vor der rasenden Übergewalt 
der neuen Mächte, denen hier fast 300 Jahre publizistisch-kultureller Arbeit weichen müssen, wird die Welt die 
Einstellungsnachricht empfangen [...] Das Verschwinden Ihres ehrwürdigen Papiers ist nur ein Einzelvorkommen 
im Rahmen eines grossen, äusseren und inneren Reduktions und Vereinfachungsprozesses... — KHZ, dod. 
Schaffen und Schauen, s. 1.

124 Małgorzata Szostakowska



Kolejnym głosem wielkiej wagi były słowa wypowiedziane przez E. Wiecherta: „To, 
co się dzisiaj tutaj kończy, nie jest losem jednostkowym — powiedział — gazeta 
kształtowała się przez wieki z woli i pracy, a także pełnych ufności celów wielu ludzi. 
Nosiła w sobie losy i wiarę tych, którzy na jej scenie przemawiali, pertraktowali i cierpieli, 
a dzisiaj wraz z nią odchodzą w ciemność i nieznane” 72.

Dalsze słowa pożegnania, wyrazy podziękowania i przywiązania podchodziły ze 
środowisk naukowych, świata teatru i sztuki, a wyrażali je m.in. Bernhard Diebold 
i Gerda Müller, profesorowie Paweł Hankamer i Wilhelm Worringer, a także dawni 
członkowie redakcji oraz stali współpracownicy gazety: E. Kurt Fischer, Erich Pfeif- 
fer-Belli i Erwin Kroll. Raz jeszcze udostępniono łamy pisma Ludwikowi Goldsteinowi73, 
który poważną część swego życia związał z losami KHZ, a jednocześnie swą niezwykłą 
osobowością wpływał na kształt życia umysłowego Królewca. Obarczony przez rządy 
hitlerowskie piętnem „obcego rasowo” z powodu swego żydowskiego pochodzenia, 
w 1933 roku musiał zaniechać współpracy z gazetą. Ale za to w jej ostatnim numerze 
pozwolono mu powrócić do wspomnień i prześledzić wraz z czytelnikami własną 
sześćdziesięcioletnią przygodę z gazetą Hartunga. Swoją wypowiedź zakończył we­
zwaniem o zachowanie czci jej pamięci, kontynuacji jej tradycji w najlepszym duchu 74.

Już w styczniu 1934 roku rozpoczęły się przygotowania do licytacji wydawnictwa 
i drukarni. Sytuacja finansowa przedsiębiorstwa była trudna, brakowało pieniędzy nawet 
na wynagrodzenia dla pracowników75. Najważniejszą przyczynę upadku gazety, jak 
podkreślał w swym sprawozdaniu kupiec Homann, przedstawiciel komisji likwidacyjnej, 
„należy upatrywać w fakcie, że zarząd spółki jak i jej rada nadzorcza nie były 
prawdopodobnie w stanie zrozumieć znaków czasu i nie potrafiły się dostosować do 
zadań, jakie stanęły przed prasą po 30 stycznia 1933 roku” 76.

Ostatecznie zakończenie licytacji posiadłości i budynków wydawnictwa nastąpiło 
4 sierpnia 1936 roku. Jedynym śladem dawnej świetności wydawnictwa pozostał 
„KönigsbergerTageblatt’^ redagowany przez krąg dawnych współpracowników prze­
trwał do 31 sierpnia 1944 roku.

Dziś można z całym szacunkiem uznać, iż właśnie niechęć podporządkowania się 
„znakom czasu” lat trzydziestych przynosi gazecie Hartunga największą chwałę. 
Wierność niezależnej myśli pozostanie na zawsze cechą wielkiej królewieckiej „Hartung­
sche Zeitung” .

„Königsberger Hartungsche Zeitung” w latach 1660—1933 125

72 „Das ist nicht ein Einzelschicksal, das hier endet.[...] eine Zeitung ist kein Einzelschicksal. Sie ist 
aufgestiegen aus dem Wollen und der Arbeit und den gläubigen Zielen vieler Zeiten und vieler Menschen. Sie hat die 
Schicksale vieler getragen, sie ist der Glaube vieler gewesen, auf ihrer Bühne haben viele gesprochen, gehandelt, 
gelitten, und mit ihr gehen nun viele in das Dunkle und Unbekannte...” — KHZ, dod. Schalten und Schauen.

73 L. Goldstein, Aus der Jugendzeit, KHZ, dod. Schaffen und Schauen, s. 2.
74 „Möge das Gedächtnis der Hartungschen immer in Ehren bleiben! Möne ihr guter Geist nie in der 

deutschen Zeitung verwehen und vergehen! Möge ihr Erbe glückhaft verwaltet werden und sich immer dem 
Bedürfnis der Zeit anpassen, aber doch ohne Preisgabe der guten Tradition!” — KHZ, dod. Schaffen und Schauen.

75 K. Forstreuter, Das Ende der Königsberger Hartungschen Zeitung, s. 332. Autor przedstawia bardzo 
szczegółowy bilans wpływów i wydatków wydawnictwa KHZ w ostatnich latach oraz losy jego majątku w 1934 r.

76 Ibidem, s. 336.



126 Małgorzata Szostakowska

„KÖNIGSBERGER HARTUNGSCHE ZEITUNG” IN DEN JAHREN 1660—1933 
EIN ABRIß DER VERLAGSGESCHICHTE

Z u s a m m e n f a s s u n g

„Königsberger Hartungsche Zeitung” gehörte zu den verdientesten und traditionsreichsten Zeitungen in 
Ostpreußen. Von Jan Reussner 1660 gegründet kam sie 1751 in Besitz von Hartung und wurde 1871 zum Eigentum 
der Königsberger Kaufmanns- und Industriellengessellschaft. Im Dezember 1933 ist die Zeitung von den 
Nazibehörden geschlossen worden.

Zum esten Mal erschien sie als „Europäischer Marcurius”, aber bereits im XVII. Jh. und später im XVIII. Jh. 
änderte sie mehrmals ihren Namen. Seit 1850 trug sie den Titel „Königsberger Hartungsche Zeitung”. Das XVII. 
sowie das XVIII. Jh. sind ein bescheidenst Kapitel in der Zeitungsgeschichte. Die Perioden der größten Blüte fielen 
auf die Wende vom XVIII. zum XIX Jh., die 40-er Jahre des XIX. Jh. und dann auf die 2. Hälfte des XIX Jh. und die 
Anfänge des XX. Jh. Die Zeitung Hartungs plädierte damals (ür fortschrittliche Strömungen des liberalen 
Bürgertums.

Nach der Beendung des I. Weltkrieges wurde die „Hartungsche Zeitung” zum Organ der deutschen 
Demokraten. Trotz einer schwierigen Finanzlage sorgte der Verlag für ein hohes Niveau der Zeitschrift und rühmte 
sich einer ausgezeichneten Redaktion. Umfangreich vertreten war in den Spalten die kulturelle Problematik, 
wodurch sie allgemein als „das große Kulturblatt der Ostmark” bezeichnet wurde. Die Zeitschrift besaß ein paar 
feste Informationsrubriken und spezialistische Beilagen. Einer der Gründe für den Niedergang der Zeitschrift war 
zweifelsohne eine schwache finanzielle Kondition des Verlags, aber der Hauptgrund dafür war eine standhafte 
politische Haltung der Redaktion, die der Nazipartei gegenüber immer oppositionell gesinnt war und die sich auch 
deren Einflüssen nach der Hitler-Machtergreifung nicht unterordenen wollte.

Übersetzung Grzegorz Supady


