
Jurkowski, Roman

"Kurier Litewski" w latach 1905-1907
Kwartalnik Historii Prasy Polskiej 22/1, 79-106

1983



Kwartalnik Historii Prasy Polskiej XXIÏ i  

PL ISSN 0137—299Ö

ROMAN JURKOWSKI

„KURIER LITEWSKI” W LATACH 1905—1907

Sytuacja rewolucyjna, a następnie manifest cara z 17(30) X 1905 r. 
spowodowały poważne zmiany w sytuacji wewnętrznej państwa rosyj­
skiego. W 9 guberniach K raju Północno-Zachodniego i Południowo-Za­
chodniego dało to możność odrodzenia się m.in. legalnej prasy polskiej.

Do połowy 1905 r. tylko Polacy i Białorusini spośród czterech głów­
nych narodowości zamieszkujących K raj Płn.-Zach. nie posiadali wyda­
wanego we własnym języku organu prasowego, co jeśli chodzi o Pola­
ków, uważano za akcję dyskryminacyjną rządu rosyjskiego, tym  bardziej 
że 24 IV (7 V) 1904 r. zniesiono zakaz druku wydawnictw litewskich 
czcionką łacińską. Według danych kancelarii wileńskiego generał-guber- 
natora w latach 1901—1903 liczyło Wilno ogółem 10 czasopism, przy 
czym wszystkie były rosyjskie. W 1904 r. ilość pism rosyjskich wzrosła 
do 12, a nadto przybyły gazety litew ska'i hebrajska1.

Starania Polaków o zezwolenie na wydawanie gazety w języku pol­
skim datuje się już od pierwszych miesięcy 1905 r. Mimo wrogiego sto­
sunku do Polaków gen.-gub. A. Frezego, który uważał, że „są oni agre­
sywnym elementem próbującym polonizować Białorusinów i Litwinów”, 
do końca marca 1905 r. zgłosiło się aż 10 kandydatów na wydawanie 
gazety polskiej w Wilnie. Byli to (w nawiasie proponowane tytuły): Leon 
Bogdanowicz ·— były urzędnik („Kurier Wileński”), hr. Ostroróg-Sa- 
dowski — adwokat („Gazeta Wileńska”), Marian Majewski („Kurier Wi­
leński”), Wacław Makowski („Gazeta Wileńska”), Feliks Zawadzki — 
drukarz („Dzień”), Antoni Rostkowski — farmaceuta („Echo Wileńskie”), 
Antonina Bondy — ziemianka („Goniec Wileński”), Tadeusz Wróblew-

1 Kancelaria gen.-gubernatora, R. 1904, III, Nr 20, K. 1 (dalej cyt: KGG), 
za: D. R a w i c k a - E p s z t e j n o w a ,  Działalność cenzury rosyjskiej w  Wilnie 
w  latach 1863—1905. Na podstawie materiałów nie wydanych, BN rkps IV 7665 
Poza „Gazetą Litewską” były wydawane od ,10 (23) XII 1904 przez Piotra W ilej- 
szysa „Vilniaus Żinios” („Wileńskie Wiadomości”), zaś w  języku hebrajskim naj­
pierw klerykalny „Jaszurun” („Wierny”), a po jego likwidacji przeniesiony do 
Wilna z Petersburga świecki „Hasman” („Czas”).



80 R O M Á N  J U R ÍÍ O W S k i

ski ■— adwokat („Gazeta Wileńska”), Cezary Staniewicz — lekarz („Ga­
zeta Wileńska”)2. W czasie rozpatrywania kandydatur kilka odrzucono 
bez powodów: Antoninie Bondy i Wacławowi Makowskiemu zarzucono 
„spekulacyjną inspirację żydowską”, Feliksowi Zawadzkiemu — „szowi­
nizm polski”. Adwokata Tadeusza Wróblewskiego scharakteryzowano ja­
ko mądrego i sprytnego człowieka, „wywierającego dodatni wpływ na 
młodzież”, ale obawiano się jego „nacjonalizmu”, o którym ówczesny 
szef cenzury wileńskiej Kemmerling pisał w swoim sprawozdaniu: 
„Wróblewski dążyć będzie do polskiej odrębności narodowej”3. Za naj­
odpowiedniejszego kandydata uznano doktora Cezarego Staniewicza, któ­
ry  zamierzał wydawać gazetę w dwóch językach: polskim i rosyjskim, 
był on jednak 75-letnim starcem. Sprawę więc odłożono, ale nie na dłu­
go, gdyż dekret z 1 (14) V 1905 r. (o swobodzie używania języków miej­
scowych) uczynił ją znowu otwartą. Na początku czerwca pozwolenie 
na wydawanie gazety polskiej w Wilnie otrzymał Hipolit Korwin-Mi- 
lewski, który tak oto określił swoje poglądy polityczne w liście do 
gen.-gub. Frezego: „W Królestwie winni Polacy dążyć do administracyj­
nej autonomii i do uznania języka polskiego za oficjalny, szczególnie w 
dziedzinie nauczania, zaś na Litwie, Rusi — równouprawnienia języka 
polskiego z innymi językami miejscowymi, z zachowaniem atoli uprzywi­
lejowanego stanowiska dla języka rosyjskiego”4.

Hipolit Korwin-Milewski, w owym czasie 57-letni ziemianin, właści­
ciel wzorowo prowadzonego m ajątku Łazduny w powiecie oszmiańskim, 
doktor, praw, późniejszy prezes Wileńskiego Towarzystwa Rolniczego, 
członek Rady Państwa, pod względem wykształcenia wyraźnie odbijał 
od ogółu ziemiaństwa -polskiego na Litwie. Był zdeklarowanym monar­
chistą i konserwatystą, w pełni lojalnym wobec państwa rosyjskiego5. 
W swojej działalności politycznej i społecznej reprezentował te grupy 
ziemiaństwa polskiego, które w osobistych, przyjaznych stosunkach

2 R a w i c k a - E p s z t e j n o w a ,  op. cit., s·. 91 (KGG, R. 1904, III, Nr 87, k. 54,
Wykaz kandydatów na wydawanie gazety polskiej). .

3 Tamże, s. 91. .
4 Tamże, s. 92 (KGG, R. 1904, III, Nr 87, K. 39, Podanie Hipolita Korwin-Mi- 

lewskiego do gen.-gubernatora).
s W wydanej w  1913 w  Wilnie, tłum. z jęz. franc, broszurze Uwagi o kon­

flikcie języków polskiego i litewskiego w  diecezji wileńskiej H. K o r w i n - M i ­
l e w s k i ,  pisał na s. 22: „Moja polityka zasadzała się zawsze jasno i wyraźnie 
na uznaniu zwierzchnictwa państwa rosyjskiego z jednej strony, z drugiej zaś na 
dążeniu do porozumienia tak z rządem, jak i z różnymi plemionami w  kraju za­
m ieszkałymi”. Warto jednak zaznaczyć, że pojęcia „lojalizm”, „ugodowość” ina­
czej brzmiały w  ustach ziemian kresowych, a inaczej u ziemian np. z Królestwa 
Polskiego. Wynikało to m.in. z odmiennego statusu prawno-politycznego „krajów 
zabranych”, włączonych przecież bezpośrednio do Rosji, jak też ze specyfiki kultu- 
ralno-historycznej tych kresowych ziem dawnej Rzeczypospolitej.



„K U R IE R  L IT E W S K I’ 81

z administracją rosyjską widziały źródło polepszenia sytuacji ziemian 
Polaków w K raju Północno-Zachodnim6.

Korzystając z rady Frezego, że „trzeba korzystać z okazji, bo po woj­
nie japońskiej w polityce wewnętrznej Rosji nastąpi zwrot w prawo”, 
udał się Milewski do Petersburga w celu formalnego uzyskania koncesji 
w Departamencie Prasowym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych7. De­
cyzję pozytywną zawdzięczał po części osobistym stosunkom, głównie 
jednak przychylnemu stanowisku gen.-gub. Frezego, który uważał, że w 
zmienionej sytuacji wewnętrznej państwa, a w K raju Płn.-Zach. w szcze­
gólności, istnienie gazety codziennej w języku polskim przyniesie dla 
rosyjskiej racji stanu większe zyski niż straty8.

6 W będącej cennym źródłem do dziejów m.in. polskiego ziemiaństwa kreso­
wego książce M i l e w s k i e g o  (Siedemdziesiąt lat wspomnień 1855—1925, Poz­
nań 1931, s. 200) tak pisze jej autor o rozmowach na temat wydawania gazety: 
„Odwiedził mnie szef kancelarii gen.-guib. Frezego — Stankiewicz i oświadczył, 
że pisma lub gazety w  j. polskim w  Wilnie powinny być już tolerowane i że 
gen.-gub. Freze nawet uważa, iż to byłoby do życzenia jako sposób łagodzenia 
stosunków między społeczeństwem polskim i rosyjskim, jednakże pod warunkiem, 
że ta polska prasa nie stanie się narzędziem animozji polsko-rosyjskiej i wskrze­
szenia zasłużonych i nie zasłużonych żalów Polaków do Rosji. Szef Stankiewicz 
zakończył tym, że gen.-gub. Freze pod tym względem ufa mojemu umiarkowaniu 
i błaga mnie, abym wziął na siebie wskrzeszenie w  Wilnie prasy politycznej pol­
skiej nie mniej w  interesie społeczeństwa polskiego niż polityki zachowawczo- 
-postępowej ogólnorosyjskiej, którą — jak uważa —· byłbym zdolny podtrzy­
mać”.

7 Tamże, s. 201.
8 Pisał o tym w  poufnym piśmie- do ministra sprav/ wewnętrznych 19 VI 

(2 VII) 1905: „Choć prasa polska [„Kurier W ileński” i „Teka W ileńska”] zajęła 
w 1863 r. stanowisko antyrządowe, to jednak obecnie wyjątkowość historycznego 
momentu minęła [tzn. potrzeba walki z żywiołem polskim, jak to było po po­
wstaniu styczniowym — R. J.] i interesy państwowego i gospodarczego życia kraju 
wywołały konieczność nadania swobody kulturalnego rozwoju miejscowemu ele­
m entowi polskiemu, pozbawionemu w  ciągu ostatnich 40 lat rozwiniętego środo­
wiska społecznego oraz własnego organu prasowego dla zaspokojenia licznych po­
trzeb i interesów domowych, rzadko poruszanych na łamach polskich pism war­
szawskich i petersburskich. Tymczasem zaś nagromadziło się w  ostatnich cza­
sach mnóstwo zagadnień w  gospodarczych sprawach kraju, nie cierpiących zwłoki 
i wymagających omówienia w  prasie, zwłaszcza teraz, gdy rząd dąży do zaspokoje­
nia istotnych potrzeb politycznych i gospodarczych ludności. Dlatego byłoby, moim 
zdaniem, zupełnie usprawiedliwione i potrzebne z uwagi na pomyślny rozwój gos­
podarczego -i kulturalnego stanu kraju zezwolić polskiej części ludności na w łas­
ny organ prasowy w  języku ojczystym celem skupienia lepszych sił spośród m iej­
scowej inteligencji dla wspólnej pracy kulturalnej ku pożytkowi kraju, a zatem  
i państwa. Zachowanie w  dalszym ciągu [dawnego — R. J.] stosunku władz do 
prasy periodycznej [...} stworzy wśród polskiej ludności komplikacje, których re­
zultaty mogą wywołać poważne trudności dla rządu, podczas gdy zdjęcie obowią­
zującego w  tym względzie zakazu prowadzi polską część ludności na właściwą  
drogę rozwoju i uprości sporo zagadnień obecnej polityki krajowej” (R a w  i с к а - 
- E p s z t e j n o w a ,  op. cit., s. 88 (KGG, R. 1904, III, K. 58)).

6 — Κ Η Ρ Ρ  1/83



82 R O M A N  JU R K O W S K I

Pierwsze czynności organizacyjne podjął H. Korwin-Milewski jeszcze 
przed formalnym uzyskaniem koncesji, rozpoczynając pertraktacje z Fe­
liksem Zawadzkim, posiadającym w Wilnie znaną polską drukarnię 
i księgarnię. Zgodnie z propozycją Milewskiego Zawadzki miał wziąć na 
siebie wszystkie koszty wydawnicze, Milewski zaś miał nadawać pismu 
kierunek polityczny. W porozumieniu z Milewskim stanowisko redakto­
ra zaproponował Zawadzki Czesławowi Jankowskiemu, z którym 8 (21) V 
1005 Г; spisano umowę Obejmującą okres od 1 (14) VII 1905 do 1 (14) VII 
1908 r.s W myśl jej postanowień Jankowski miał prawo do organizowa­
nia redakcji, zawierania w imieniu wydawców umów ze stałymi i przy­
godnymi współpracownikami, posiadał głos decydujący w sprawach for­
my i treści artykułów zamieszczonych w gazecie. Poza tym reprezento­
wał redakcję w stosunkach z władzami i cenzurą. Był odpowiedzialny 
za ciągłość wychodzenia gazety, za jej poziom i jakość. Prerogatywy 
Milewskiego ustalono następująco: „Pan Czesław Jankowski ma zasięgać 
rady i opinii pana Korwin-Milewskiego w kwestiach natury politycznej, 
mogących dać powód do zasadniczego — programowego wypowiedzenia 
się w piśmie”10. Gazetę, która miała nosić nazwę „Dzień”, a drukowana 
miała być w drukarni F. Zawadzkiego, podpisywać miał jako wydawca 
H. Korwin-Milewski. Nie ujrzała ona nigdy światła dziennego, a to z po­
wodów, które znamy jedynie z relacji Jankowskiego11. Wynika z niej, 
iż umowę zerwał Milewski na tle niezgodności swojej linii politycznej 
z poglądami Jankowskiego. Chodziło o to, że Milewski udostępnił Jan­
kowskiemu napisaną przez siebie w języku francuskim broszurę La crise 
constitutionnelle en Russie, którą zamierzał wydać po polsku. Według 
Jankowskiego, zawierała ona całe ustępy, przeciwko którym jego „prze­
konania i zasady musiałyby jak najkategoryczniej zaprotestować”12. Jan­
kowski poinformował Milewskiego, że wydanie te j broszury w języku 
polskim, w chwili gdy powstaje firmowana przez nich gazeta, sugero­
wałoby, że aprobuje on jej tezy, co nie było zgodne z prawdą, i dlatego 
prosi o odłożenie lub wstrzymanie wydania polskiego. Stanowisko to 
w_ pełni popierał Zawadzki. W odpowiedzi Milewski stwierdził, że „nie 
pozwoli się brać pod polityczną kuratelę”, i odesłał Jankowskiemu wszy­
stkie uprzednio już podpisane dokumenty. Umowa została zerwana, co 
w konsekwencji spowodowało, że Zawadzki także zerwał umowę i nawet 
nie pozwolił drukować gazety w swojej drukarni18. W takiej sytuacji

9 C. J a n k o w s k i ,  W ciągu dwóch lat... (Przyczynek do dziejów prasy pol­
skiej na Litwie), Warszawa 1908, s. 7.

10 Tamże, s. 8.
11 Tamże, s. 11, 13; M ilewski w  swych wspomnieniach nie podaje żadnej in­

formacji o projektach wydawania „Dnia”, a tym bardziej o pierwotnych umowach 
z Jankowskim i Zawadzkim.

12 J a n k o w s k i ,  op. cit., s. 12—13.
13 Tamże, s. 14. ■



„K U R IE R  L IT E W S K I’ S3

Milewski sam doprowadził do wydania gazety, której nadał nazwę „Ku­
rier Litewski”. Podstawowy skład redakcji „K uriera” stanowili: redak­
tor — Józef Ostroróg-Sadowski, warszawski adwokat, autor kilku roz^ 
praw heraldycznych o tytułach hrabiowskich, sporadycznie uprzednio 
piszący w „Kurierze Świątecznym”, pobieżnie znający stosunki i pro­
blematykę K raju Północno-Zachodniego. W praktyce był on redaktorem 
tylko nominalnym, gdyż większość jego funkcji wykonywali sam wy­
dawca oraz sekretarz redakcji Jan Zamarajew (pseudonim — Jan 
Ursyn)14. Ten ostatni, zawodowy dziennikarz i utalentowany literat, był 
właściwym twórcą skromnego zespołu redakcyjnego, w którego skład 
wchodzili: L. Uziembło — pomocnik redaktora, z zamiłowania archeolog, 
Napoleon Rouba —■ spełniający funkcję korektora, Radecki Mikulicz — 
administrator redakcji oraz' młody dziennikarz Kozłowski, tłumaczący 
depesze15.

Już po paru tygodniach ukazywania się pismo stopniowo zyskiwało 
czytelników tak w Wilnie, jak i na prowincji. Po niecałym miesiącu 
istnienia stałą prenumeratę posiadało ok. 6 tys. osób, zaś sprzedaż de­
taliczna wynosiła ok. 2 tys. egz., co w zestawieniu z liczbą 1042 prenu­
meratorów na początku wychodzenia (1 (14) IX) świadczyło o przeła­
mywaniu obaw wobec redakcji i o rosnącej popularności „Kuriera Li­
tewskiego”16. Cena prenum eraty rocznej wynosiła: w Wilnie 6 rb., na 
prowincji 8 rb. Duże kłopoty, szczególnie w pierwszych tygodniach, 
sprawiała drukarnia. „Kurier Litewski” drukowany był w rosyjskiej 
drukarni Syrkina na bardzo przestarzałych maszynach, które nie mogły 
dziennie wyprodukować więcej niż 8 tys. egz., zaś wśród składających 
gazetę zecerów było trzech, którzy wcale nie ' znali języka polskiego 
i składali tekst litera po literze17. Pismo, wychodzące codziennie, z wy­
jątkiem dni poświątecznych, liczyło 4 strony (sporadycznie 6 stron), ze 
stałymi działami: „Kronika krajowa” (informacje dotyczące tylko 6 gu­
berni K raju Płn.-Zach.), przegląd prasy polskiej, przegląd prasy litew­
skiej, wiadomości z Królestwa Polskiego i depesze Petersburskiej Agen-

u  Tamże, s. 15. Por. też Almanach literacki Wileńskiego Oddziału Polskiego 
Białego Krzyża,  pod red. C. Jankowskiego, Wilno 1926, s. 65; K. W a g a ,  Dzie­
sięciolecie wskrzeszonej prasy polskiej na Litwie, [w:] Zwierciadło Polskie. Pis­
mo zbiorowe, Warszawa—Lwów 1915, s. 88; C. J a n k o w s k i ,  Gra stosunków i 
stronnictw na Litwie, „Kurier W arszawski”, nr 161 z 13 (26) VI (cz. I) i nr 162 
z 14 (17) VI 1911 (cz. II).

15 Napoleona Roubę, autora dwóch powieści i ciekawego przewodnika po Li­
tw ie i Białorusi (Wilno 1909), korespondenta „Głosu”, „Prawdy”, „Tygodnika Ilu­
strowanego”, „Tygodnika Polskiego”, „Wisły”, K o r w i n - M i l e w s k i  (Siedem­
dziesiąt lat..., s. 202) określił jako „rewolucjonistę-socjalistę-bombistę”.

16 K o r w i n - M i l e w s k i ,  Siedemdziesiąt lat..., s. 208; „Kurier Litewski”, 
nr 15 z 18 IX (1 X) 1905, informuje w  nocie redakcji do czytelników, że mimo 
nakładu 8 tys. egz. numery 1—8 są już wyczerpane.

17 J a n k o w s k i ,  W ciągu dwóch lat..., s. 75.



84 R O M A N  JU R K O W S K I

cji Telegraficznej, wieści „Zza kordonu” — z zaborów pruskiego 
i austriackiego. Zamieszczano powieść w odcinkach, stronicę ostatnią 
zajmowały ogłoszenia.

Pod koniec 1905 r. pozycja *,K uriera” — jedynego dziennika pol­
skiego na Litwie — uległa dalszemu wzmocnieniu m.in. na skutek zmian 
na stanowiskach Wydawcy i redaktora. Z dniem 1 (14) XII 1905 r. „Ku­
rier Litewski” przeszedł na własność Feliksa Zawadzkiego, redaktorem 
został Czesław Jankowski18. Na decyzję sprzedaży gazety złożyło się kil­
ka przyczyn, ž których najistotniejsze były: konieczność dofinansowania 
gazety, czego — zdaniem Jankowskiego — Milewski nie czynił, nie uwa­
żając gazety „za m ajątek”, w który należy inwestować; przepracowanie 
Milewskiego, który obok funkcji faktycznego redaktora na skutek wadli­
wej organizacji pracy zmuszony był do zajmowania się sprawami natury 
administracyjnej; sytuacja ogólna, okres zaburzeń i strajków, które prze­
rywały normalny cykl wydawniczy i ekspedycyjny pisma.

Tym razem Hipolit Korwin-Milewski nie miał zastrzeżeń wobec oso­
by Czesława Jankowskiego, co wyszło na dobre przede wszystkim „Ku­
rierowi Litewskiemu”, z którego w okresie od grudnia 1905 do kwietnia 
1907 r. uczynił on dziennik o bardzo wysokim poziomie redakcyjnym.

Jankowski — ziemianin z oszmiańskiego, poeta, tłumacz, dzienni­
karz, postać niezwykle barwna — nie reprezentował wyraźnej linii po­
litycznej i społecznej. Jak pisał Ludwik Abramowicz — współpracownik 
Jankowskiego w „Kurierze Litewskim”, późniejszy wydawca „Przeglądu 
Wileńskiego” i „Gazety Krajowej” — „nie był Jankowski nigdy bojow­
nikiem o idee, daleki był od wszelkiego fanatyzmu, a zdolność do kom­
promisu uważał- za dowód dojrzałości i wyrobienia życiowego”19. Blisko 
związany z ziemiaństwem kresowym, skłaniał się wyraźnie ku zacho­
wawczości, z silnymi elementami liberalizmu. W swojej działalności w 
„Kurierze Litewskim” propagował „program krajow y” w jego nurcie 
konserwatywno-ziemiańskim20. Jego ambicją było uczynić z „K uriera” 
dziennik, który swoim poziomem nie ustępowałby dziennikom warszaw­
skim.

Sprawdzianem znaczenia i roli, jaką odgrywał „Kurier” w społeczeń­
stwie polskim na Litwie i Białorusi, była zacięta walka polemiczna z po­
wstałymi w styczniu 1906 r. „Nowinami Wileńskimi”, organem założo­
nego przez biskupa wileńskiego Edwarda Roppa Stronnictwa Konstytu-

18 Transakcja została dokonana w  ostatnich dniach listopada, a on sam 30 XI 
(13 XII) 1905 podpisał trzyletnią umowę z F. Zawadzkim ( J a n k o w s k i ,  W cią­
gu dwóch lat..., s. 29).

19 L. A. [Ludwik A b r a m o w i c z ] ,  Po zgonie Czesława Jankowskiego, „Prze­
gląd W ileński”, 1929, nr 18—19, s. 8.

20 Polski słownik biograficzny, t. 10: 1964, s. 533—534; M. S t o k o w a ,  Cze­
sław Jankowski,  [w:] Obraz literatury polskiej X IX  i X X  w., Warszawa 1962, s. 
373—388, tam też bibliografia ważniejszych opracowań o C. Jankowskim.



,K U R IE R  L IT E W S K I’ 85

cyjno-Katolickiego. Stronnictwo to — jak pisze korespondent „Praw­
dy” —' „w swoich zasadach przypominało bardzo program centrum w 
parlamencie niemieckim; widziało ono w katolicyzmie jedyną oporę dla 
wywalczenia materialnej, umysłowej i narodowej niezależności w zjed­
noczeniu Polaków, Litwinów i Białorusinów”21. Wystąpienie „K uriera” 
przeciwko stronnictwu wywołał nie program solidaryzmu wyznaniowe­
go pod przewodnictwem Polaków, co „K urier” popierał, ale zawarte w 
projekcie programu rolnego wzmianki o częściowym podziale ziemi dwor­
skiej, głównie lasów, co w planach założycieli stronnictwa miało zmniej­
szyć wrzenie rewolucyjne na wsi i przyciągnąć do stronnictwa litew­
skich i białoruskich chłopów. Reakcja ziemiaństwa, oburzonego również 
na hasło czteroprzymiotnikowego głosowania, była natychmiastowa; 
krzyknięto, że „biskup zamiast gasić pożar, dolewa oliwy do ognia”22. 
W „Kurierze” zabrał głos H. Korwin-Milewski, który w artykule Nieco 
światła ostro, ale rzeczowo skrytykował program stronnictwa, choć — 
jak sam pisze — „trochę przesolił” w atakach na biskupa i stronnictwo28. 
Oddźwięk jego artykułu był szeroki, szczególnie duchowieństwo wystą­
piło w obronie biskupa, grożąc napastnikowi klątwą24, co też na ogólnym 
wiecu stronnictwa uczyniono, do listy anatemowanych dołączając Jan­
kowskiego. Na tymże wiecu zmieniono jednak program stronnictwa zgod­
nie z żądaniami krytyków, co Jankowski skwitował artykułem Po burzy2*, 
zamykając w ten sposób polemikę z „Nowinami”. Stronnictwo zakoń­
czyło swój żywot 2(15) II 1906 r., gdy - gen.-gub. wileński zabronił mu
dalszej działalności28. Parę dni wcześniej, w numerze 42 z 21 II' (6 III)
pojawiła się informacja, że redagowane przez Leona Bogdanowicza i Jó­
zefa Tokarzewicza (Hodiego) „Nowiny "Wileńskie” przestają wychodzić 
(ostatni, 32, numer ukazał się 20 II (5 III)), a ich funkcję przejmuje 
„Kurier Litewski”, który już od paru dni nosił podpis Czesława Jankow­
skiego jako wydawcy i redaktora. Dopiero teraz jasne stały się intencje 
Jankowskiego, który umiejętnie skierował większość ataków duchowień­
stwa na Milewskiego, oraz pojednawcze tezy artykułu Po burzy. „Kurier 
Litewski”, stał się własnością biskupa Roppa, który już parokrotnie czy­
nił starania o jego nabycie, lecz napotykał opór Milewskiego, „obawia­
jącego się klerykalizmu we wszelkiej postaci”. Stało się to możliwe wte-

21 „Prawda”, nr 13 z 31 III (13 IV) 1906, s. 158.
22 J a n k o w s k i ,  W ciągu dwóch lat.,., s. 43.
23 „Kurier Litewski”, nr 18 (119) z 22 I (4 II) 1906; K o r w i n - M i l e w s k i ,  

Siedemdziesiąt lat..., s. 214.
24 „Rola”, nr 7 z 4 (17) II 1906; autor, podpisany К -my, w  artykule Walka  

z biskupem  pisze: „Wszystkie pisma polskie, a w  pierwszym rzędzie katolickie, 
powinny jednogłośnie potępić p. Milewskiego [...] gdyż zbeszcześcił on świętą Za­
sadę Katolicką”.

25 „Kurier Litewski”, nr 35 (136) z 12 (25) II 1906.
26 „Prawda”, nr 13 z 31 III (13 IV) 1906; „Kurier Litewski’, nr 54 (155) z 8 (21)

III 1906. ·



86 R O M A N  J U R K O W S K I

dy, gdy drugi wydawca, Feliks Zawadzki, obawiający się o główne źród­
ło swoich dochodów — drukarnię i księgarnię, którym rozpolitykowane 
walkami z „Kurierem” duchowieństwo zagroziło bojkotem z ambony, 
sprzedał 14 (27) II 1906 r. pismo biskupowi. Ponownie podpisana trzy­
letnia umowa z Jankowskim pozostawiała mu szeroki zakres swobody 
redakcyjnej, na życzenie biskupa pozostawał też Jankowski nominalnym 
wydawcą pisma.

Z innych pism polskich obok „Kuriera” i krótkotrwałych „Nowin” 
istniały dwa tygodniki ludowe: od grudnia 1905 r. wydawany przez bis­
kupa Roppa klerykalny „Przyjaciel Ludu” (z dodatkami: „Anioł Stróż” 
i „Rodzina”) oraz endecka „Zorza Wileńska”, wydawana od 22 XII (4 I) 
1906 r. W pierwszej połowie lutego 1906 r. pojawił się trzeci dziennik 
polski na Litwie — wydawana i redagowana przez Michała Romera
i Zenona Pietkiewicza postępowo-liberalna, głosząca jak na warunki li­
tewskie społecznie radykalny „program krajow y” — „Gazeta Wileńska”. 
Jej powstanie i prawie natychmiastowe wystąpienie przeciw linii pro­
gramowej „K uriera” w poważnym stopniu przyczyniło się do zniwelo­
wania różnic między „Nowinami” a „Kurierem” i po części doprowa­
dziło do ich połączenia. „Gazeta Wileńska” przestała wychodzić 15 (28) IV 
1906 r., wydawszy 47 numerów; próbowano ją wznowić po paru mie­
siącach, lecz udało się to tylko na przeciąg krótkiego czasu. Przyczyn 
jej upadku można się dopatrywać — jak pisze „Prawda” — w tym, że 
„postępowość »Gazety Wileńskiej« nosiła zbyt radykalny charakter dla 
sfer nie godzących się na poglądy »Kuriera Litewskiego«, a dla socjali­
stów była za mało radykalna”27.
’ Sprzedaż pisma biskupowi Roppowi, dokonana przez F. Zawadzkiego, 
była dla „K uriera” okolicznością wielce pomyślną. Dzięki temu otrzymał 
on stałą dotację, co umożliwiło pełny rozwój, tym bardziej że biskup 
był mecenasem akceptującym dotychczasowy kierunek pisma. Do pozo­
stałego w spadku po Milewskim zespołu redakcyjnego dołączył w ostat­
nich dniach lutego Wojciech Baranowski, który uprzednio już miał 
z „Kurierem” kontakty jako przedstawiciel warszawskiej agencji tele­
graficznej, informującej prasę rosyjską o sprawach Królestwa. Podlegał 
mu dział pod nazwą „Z prasy polskiej”, pisał też sprawozdania i recen­
zje teatralne. Przyjęty też został Ludwik Abramowicz, wcześniej często 
występujący przeciw „Kurierowi” na łamach „Gazety Wileńskiej”28. Jan ­
kowski scharakteryzował go jako zdolnego pisarza, „u którego jednak

2? „Prawda”, nr 35 z 1 (14) IX 1906, s. 423.
28 Z P i e t k i e w i c z ,  Wyjaśnienia do „Gry stosunków i stronnictw na Li­

tw ie”, „Kurier Warszawski”, nr 169 z 21 VI (4 VII) 1911. Mimo swego krótkiego 
istnienia „Gazeta W ileńska” wywarła poważny wpływ na późniejsze dzieje tzw. 
idei krajowej. Było to szczególnie widoczne w „Przeglądzie W ileńskim” i „Gaze­
cie Krajowej” — pismach redagowanych m.in. przez L. Abramowicza.



.K U R IE R  L IT E W S K I’ 87

dziennikarskiego nerwu nie było”29. Oprócz Baranowskiego i Abramowi­
cza zatrudniono jeszcze Mariana Szadurskiego, synowca biskupa Roppa, 
określonego przez Jankowskiego jako „ruchliwy, obowiązkowy, praco­
wity, wprawnie władający piórem”, oraz współpracownika „Siewiero- 
-Zapadnogo Gołosa” Czechowskiego, który z powodzeniem redagował 
„Kronikę wileńską”. Zespół -ten był ściśle podporządkowany redaktoro­
wi naczelnemu, przez którego ręce przechodziła każda, informacja i każ­
dy artykuł zamieszczony w gazecie. W razie jego nieobecności funkcję 
redaktora pełnił sekretarz redakcji Jan  [Ursyn]-Zamarajew, a po jego 
ustąpieniu trium w irat w składzie L. Abramowicz, M. Szadurski, V/. Ba­
ranowski. Stale praktykowaną zasadą było, że w czasie nieobecności re­
daktora artykuły wywołujące różnice zdań w redakcji nie były od razu 
publikowane, lecz wysyłane do Jankowskiego celem ostatecznej decyzji. 
W okresie trw ania I Dumy, gdy Jankowski jako poseł przebywał cały 
czas w Petersburgu, w dalszym ciągu metodą korespondencyjną kiero­
wał pismem, codziennie regularnie dostarczając artykuł wstępny i pełny 
zestaw informacyjny. A rtykuły te, noszące nazwę Dziennika politycz­
nego, podpisywane były najczęściej pseudonimami: Ligenza, CM, C, 
Marwicz, C. Marwicz, J., a w razie ich szczególnej wagi nazwiskiem 
autora lub jego inicjałami. Jak  na jednego człowieka, ilość artykułów 
była imponująca i — co najważniejsze — nie wpłynęła' na ich walory 
publicystyczne. Uchodził wówczas „K urier” za najlepiej poinformowane 
pismo polskie. Stale też rozwijano dział korespondencji, noszący nazwę 
„Listów”. U schyłku 1906 r. posiadał „K urier” stałych korespondentów 
w Warszawie (Stefan Górski), Krakowie (Witold Noskowski), Lwowie 
(Witold Lewicki), Poznaniu („Sieciech”), Petersburgu (J. Kuczyński), 
Rzymie (L. Capalti), Budapeszcie (C. Łukaszkiewicz), Mińsku (A. Żaba), 
w Telszach (M. Brensztejn). Oprócz stale publikowanych odcinków po­
wieści, takich jak ,74-odcinkowe, mówiące o powstaniu styczniowym 
Upiory Walerego Przyborowskiego, Nagie duchy Feliksa Czerskiego czy 
Antychryst Dymitra Mereżkowskiego, zamieszczano szkice i fragmenty 
prac naukowych, dotyczących głównie historii Litwy (np. Druki litewskie 
M. Brensztejna czy wydane później w specjalnym wydawnictwie książ­
kowym „K uriera” Dzieje teatru polskiego na Litwie pióra Mieczysława 
Kulikowskiego). Powiększono format pisma, dwa lub trzy razy w tygod­
niu zamieszczano środkową stronę o dwóch kolumnach druku, nieregu­
larnie wydawano dodatek albo wydanie wieczorne, znacznie zwiększono 
iiczbę depesz, utrzymywano stały kontakt ze znanymi literatam i i lite­
ratkami, w tej liczbie z Elizą Orzeszkową, Emmą Jeleńską-Dmochowską

29 Pisał C. J a n k o w s k i  (W ciągu dwóch lat..., s. 79): „Moja długa rozmowa 
z p. Abramowiczem przekonała go, że wstępując do redakcji »Kuriera Litew­
skiego« nie przeniewierzy się swoim polityczno-socjalnym zasadom i przekona­
niom — nie będzie tylko puszczał jaskrawych fajerwerków i nikt go w  »Kurierze 
Litewskim« nie będzie przynaglał do pisania wbrew przekonaniom”. .. . :



88 R O M A N  JU R K O W S K I

czy Heleną Romer-Ochenkowską. W końcu 1906 r. był „K urier” pod 
względem formatu jednym z największych ówczesnych pism polskich, 
zaś pod względem treściowym nie ustępował np. „Kurierowi Warszaw­
skiemu” czy „Słowu Polskiemu”. Bolesław Prus w liście do Jankow­
skiego z 8 (21) II 1907 r. pisał: „Z sympatią i radością odczytuję wasz 
dziennik. Bo i redakcja staranna, i artykuły europejskie, i odcinek do­
skonały .Wy piszecie takim stylem, jaki u nas panował za czasów Keni­
gów, Sulickich, Krajewskich, no i... Jankowskich. Styl ten niestety u nas 
przepadł”30. .

Drukowany był „Kurier” w drukarni Edmunda Nowickiego, też bę­
dącej własnością biskupa Roppa, sprowadzonej w końcu 1905 r. z Peters­
burga, uprzednio drukującej „Nowiny Wileńskie”. Posiadała ona pierw­
szą w Wilnie maszynę rotacyjną, na której m.in. drukowano też. „Przy­
jaciela Ludu”31. Drukarnia ta  była prowadzona jednak bezładnie, a brak 
rozgraniczenia finansowego między nią, „Kurierem” i „Przyjacielem Lu­
du” doprowadzał do wzajemnych zarzutów o deficytowość. Deficytowy 
był jednak przede wszystkim „Kurier Litewski”. W styczniu 1907 r. 
deficyt „K uriera” zamykał się liczbą 26 tys. rb., w co nie wliczono nie 
bilansowanych dotacji biskupa Roppa. Od czasu objęcia „K uriera” przez 
C. Jankowskiego wiadome było, że prowadzone z takim rozmachem pismo 
nie będzie mogło się utrzymać tylko z prenum eraty i wolnej sprzedaży. 
Pożądanych nadwyżek pieniężnych nie dawały też ogłoszenia, których 
było niewiele, tak że zdecydowano się na zawarcie umowy z firmą ogło­
szeniową w Wilnie, która przejęła całość spraw reklamy i ogłoszeń w 
gazecie, płacąc ryczałt 6 tys. rb. rocznie.

Przyczyn źródeł deficytu było kilka, wśród których niemałą rolę 
odgrywał chaos kompetencyjny między administracją a redakcją, wy­
nikający m.in. z tego, że administracja podlegała formalnie Jankowskie­
mu, podpisującemu pismo jako wydawca, faktycznie zaś pełnomocni­
kom biskupa (było ich dwóch) jako właściciela gazety. Niemałą rolę od­
grywały też ambicje Jankowskiego i ·— jak sam on pisze — „nieodzow- 
ność rozwijania pisma”32. Deficyt zwiększało również wydawanie, po­
cząwszy od sierpnia 1906 r., bezpłatnych ilustrowanych dwutygodni­
ków: „Ruchu Literackiego” i „Życia Praktycznego”. Przyczyny tego po­
sunięcia, poważnie obciążającego i tak już deficytową gazetę, tkwiły w

S0C. J a n k o w s k i ,  Z czeczotkowej szkatułki. Odgłosy ginącego świata, Wil­
no 1926, s. 38—39.

31 L. A b r a m o w i c z ,  Cztery wieki drukarstwa w  Wilnie 1525—1925, Wilno 
1925, s. 122.

ΐ2 Innymi przyczynami deficytu były: 1) nabycie „Kuriera” z pustą kasą: 
2) bezład w  interesach majątkowych biskupa; 3) pogmatwanie pełnomocnictw; 
4) wzrost płacy za pracę zecerską; 5) liczenie na co najmniej 10—12 tys. stałych 
prenumeratorów, podczas gdy było ich  zaledwie 5—5,5 tys. (Ja n k o w s k i ,  W cią­
gu dwóch lat..., s. 65).



.K U R IE R  L IT E W S K I’ 89

obawie o czytelników, którzy z wydanego 6 (19) VII 1906 r. numeru 
okazowego nowej gazety: narodowo-demokratycznego „Dziennika Wileń­
skiego” dowiedzieli się, że jego prenumerata roczna wynosić będzie tylko
4 rb., czyli o 2 rb. mniej niż prenumerata „K uriera”.. Z dniem ukazania 
się numeru okazowego „Dziennika” stały -się jasne niezrozumiałe dotąd 
posunięcia redakcji „Kuriera Litewskiego”, która 4 (17) VII 1906 r. 
przedstawiła ponownie program gazety, zapowiadając wydawanie wspo­
mnianych wyżej dodatków, rozszerzenie objętości pisma, udoskonalenie 
jego treści. Jednocześnie w całym cyklu artykułów — jak je określa 
„Prawda” — „patriotycznych, utrzymanych w tonie dość jaskrawym” 
starano się wykazać, że „K urier” przez cały czas swego istnienia miał 
na względzie „głównie polskie interesy narodowe”83.

Bezpośrednio przed ukazaniem się pierwszego numeru „Dziennika 
Wileńskiego”, 1 (14) IX 1906 r„ ukazał się w „Kurierze” artykuł redak­
cyjny zaciekle występujący przeciw „pismom partyjnym ”, z myślą prze­
wodnią, że interesy społeczeństwa polskiego Litwy i Białorusi „dobrze 
może' reprezentować tylko pismo bezpartyjne, posiadające długi h isto­
ryczny rodowód”. Wbrew jednak obawom „Kuriera” i być może dzięki 
zawczasu podjętej akcji „zapobiegawczej” odpływ czytelników nie był 
duży, a ■— jak się później okazało — poważna część społeczeństwa pre­
numerowała obie gazety jednocześnie. Obydwa dodatki, drukowane na 
czterech stronach o mniejszym formacie niż „K urier”, redagowane b y ­
ły przez stały zespół redakcyjny „K uriera” i zawierały sporo interesu­
jących artykułów. I tak np. nr 1 „Ruchu Literackiego” z 27 VIII (9 IX) 
1906 r. zawierał szkic historyczny W. Kłyszewskiego o Towarzystwie 
Litewskim i Ziem Ruskich, fragment powieści Lwa Tołstoja Boskie
i ludzkie, czyli jeszcze trzy śmierci, recenzje książek i wydawnictw. 
„Życie Praktyczne” poświęcone było przede wszystkim ogrodnictwu, sa­
downictwu, hodowli i pszczelarstwu. Istniały jednak' krótko — ich ży­
wot zakończył się na ośmiu numerach w grudniu 1906 r., kiedy redakcja 
w nocie do czytelników informując o- zwiększeniu opłaty prenumera- 
cyjńej z 6 do 8 rb., zapowiedziała wydawanie w ich miejsce także bez­
płatnego dwutygodnika „Życie Ilustrowane”34. Ponowiono wówczas 
wcześniej ogłoszone i ponownie nie zrealizowane zapowiedzi zwiększe­
nia objętości gazety. Numer pierwszy „Życia Ilustrowanego” zamiast
— jak informowano w zapowiedziach — 1 (14) I 1907 r. wyszedł dopiero
1 (14) VII35. Wynikało to z trudności finansowych i postępującego kry­
zysu w stosunkach między redaktorem a administracją pisma.

33 „Prawda”, nr 35 z 1 (14) IX 1906, s. 423.
34 „Kurier Litewski”, nr 273 (374) z 1 (14) XII 1906.
35 „Życie Ilustrowane”, drukowane w  formacie inieco mniejszym niż format A4, 

zawierało przeważnie artykuły o treści, historyczno-etnograficznej i krajoznaw­
czej. Było bogato ilustrowane materiałem fotograficznym — najcenniejszym chyba 
dla dzisiejszego badacza.



9 0 R O M A N  JU R K O W S K I

W końcu marca 1907 r. na skutek ograniczenia dotacji z kasy bisku­
pa Roppa doszło do załamania podstaw finansowych „Kuriera Litewskie­
go”. Ciągle rosnący deficyt w połączeniu' z trudnościami finansowymi 
mecenasa i konfliktami redakcji z administracją doprowadził do oskarże­
nia redaktora o rozrzutność w dysponowaniu funduszami i spowodowanie 
ciągle narastających trudności wydawniczych. Dołączył się do tego oso­
bisty konflikt Jankowskiego z biskupem i w efekcie 1 (14) IV nastąpi­
ła zmiana na stanowisku redaktora: tymczasowym pełniącym obowiązki 
został Wojciech Baranowski, następnym zaś — również fikcyjnym w y­
dawcą — Jakub Nowicki30. Odejście Janikowskiego zbiegło się ze stra j­
kiem drukarzy w drukarni Edmunda Nowickiego, tak więc dopiero w nr. 
z 6 (19) IV 1907 r. poinformowano czytelników o zaszłych zmianach, 
deklarując jednocześnie kontynuację obecnego kierunku pisma: „»Kurier 
Litewski« w dalszym ciągu stać będzie na gruncie dobrze pojętych in­
teresów miejscowych,, idąc jednak do celu z uczuciem szczerze polskim, 
choć z myślą o dobru wszystkich szczepów”. W tymże samym numerze 
zamieszczono artykuł Idealizm i realizm w polityce, ,w którym  wyraź­
nie sugerowano, że nowy redaktor w odróżnieniu od poprzedniego pro­
wadzić będzie działalność „realną i praktyczną”, a nie „idealistyczną”. 
Kierownikiem politycznym został Dariusz Bagnicki, dziennikarz peters­
burski, piszący z małym powodzeniem do gazet warszawskich i poznań­
skich. Prowadził on stały dział pod nazwą „Glosariusz polityczny”. Na 
początku maja ogłoszono ponownie skład redakcji, którą stanowili: Eliza 
Orzeszkowa — jako kierownik literacki, Konrad Niedziałkowski — 
ówczesny dyrektor Wileńskiego Banku Handlowego, ojciec Mieczysła­
wa — jako kierownik działu ekonomicznego; polityką zagraniczną za j­
mował się, znany bardziej jako bajkopisarz, Benedykt Hertz, a nową ru ­
brykę „Echa mińskie” redagował Włodzimierz Dworzaczek; nadal w re­
dakcji pracował Ludwik Abramowicz, redaktorem ogólnym został Woj­
ciech Baranowski. .

Zmiany te wpłynęły na .obniżenie poziomu pisma — nowa redakcja 
wyraźnie nie mogła sprostać postawionym sobie zadaniom, „K urier” 
tracił czytelników; czarę zniecierpliwienia wypełniły „Glosariusze poli­
tyczne” Bagnickiego, które w zestawieniu z zajmującymi i fachowymi 
artykułami Milewskiego czy Jankowskiego były nieudolną mieszaniną 
quasî-polityczno-historycznych wynurzeń. Posypały się protesty, spadła 
prenumerata"! w konsekwencji w połowie czerwca ogłoszono, że Dariusz 
Bagnicki „z powodu ciężkiej choroby” opuścił Wilno, zrzekając się kie­
rownictwa „politycznego” „K uriera”37. Redagowanie artykułów wstępnych

36 Jak podaje S. M a c k i e w i c z  „Cat” (Muchy chodzą po mózgu, Kraków 
1975, s. 5), przyczyną usunięcia Jankowskiego była jego eskapada „z dwiema tan­
cerkami do karczmy podwileńskiej, odbyta w  karecie herbowej biskupa Roppa”.

37 „Kurier Litewski”, nr 126 z 9 (22) VI 1907.



„K U R IE R  L IT E W S K I" 91

przypadło Wojciechowi Baranowskiemu, który wówczas jeszcze nie re­
prezentował żadnej konkretnej linii politycznej poza „niechęcią do Jan ­
kowskiego”, i tym samym wprowadził spore zamieszanie między stałymi 
czytelnikami „K uriera”, którzy przyzwyczajeni byli do wyważonej, moc­
no zachowawczej linii pisma. -

Malejącą popularność „K uriera” wykorzystywał „Dziennik Wileński”, 
który stawał się wiodącym polskim dziennikiem na Litwie, tym  bardziej 
że i „Vilniaus Żinios” przeżywały głębokie trudności finansowe. Pona­
wiane od lutego 1907 r. próby zakupu „Kuriera” przez spółkę ziemiań­
ską, składającą się z Edmunda Bortkiewicza, F. Broel-Platera, A. Cho- 
minskiego, S. Łopacińskiego, Pawła Kończy, S.' Wańkowicza, H. Giecze- 
wicza, Konstantego i Romana Skirmuntów, były odrzucane przez bisku­
pa Roppa, tym  więcej że w końcu 1907 r. nastąpiła stabilizacja jego sy­
tuacji finansowej, a „K urier” stopniowo odzyskiwał utracone wiosną
i latem pozycje. Dopiero dwa lata później biskup sprzedał gazetę wspom­
nianej spółce ziemiańskiej, która nadała jej kierunek bardziej ugodowy, 
co nie ustrzegło przed konfiskatą i zawieszeniem pisma, które od 3 (16) 
X 1910 r. przybrało ty tu ł „Kurier Wileński”. Rywalizacja „K uriera”
i „Dziennika” (który zmienił nazwę na „Goniec Wileński” i „Goniec Co­
dzienny”) zakończyła się ich połączeniem, w wyniku czego 1 (14) VI 
1911 r. powstał „Kurier Wileński”, formalnie pod kierownictwem W. 
Baranowskiego i J. Hłaski, a faktycznie J. Hłaski. Pismo, które powróci­
ło w 1912 r. do swego pierwotnego tytułu, ostatecznie przestało istnieć 
w sierpniu 1915 r.88

II

Pierwszy numer „Kuriera Litewskiego” ukazał się 1 (14) IX 1905 r. 
Nie zawierał żadnego wstępu programowego ani „deklaracji ideowej”, 
Symbolicznym niejako sygnałem jego programu były artykuły poświęcone 
„Kurierowi Litewskiemu” z lat 1759—1864, za którego spadkobier­
cę i kontynuatora uważała się obecna redakcja. Taki też kontynu- 
acyjno-odrodzeniowy cel przyświecał Hipolitowi Korwin-Milewskiemu 
w ponownym użyciu nazwy „Kurier Litewski” dla stworzonej przez 
siebie gazety i prawdopodobnie ta właśnie chęć wykazania, że od­
rodzony po 42 latach „Kurier Litewski” jest kontynuatorem swego 
pierwszego imiennika, zdecydowała o takim, a nie innym kształcie

38 Po likwidacji „Kuriera” w  sierpniu 1915 część redakcji z redaktorem J. 
Hłaską przeniosła się do Mińsika Litewskiego, gdzie rozpoczęła wydawanie „Nowego 
Kuriera Litewskiego” (pierwszy numer wyszedł 23 VIII (5 IX) 1915 r.), część zaś
— z Aleksandrem Zwierzyńskim — pozostała w  Wilnie, zorganizowawszy w y­
dawnictwo „Małego Kuriera”, którego ukazało się 26 numerów: od 11 (24) VIII 
do 5 (18) IX 1915 ( Wa g a ,  op. cit., s. 95).



92 R O M A N  J U R K O W S K I

pierwszego numeru. Zw rócił. na to uwagę autor rubryki „Z tygodnia 
na tydzień” w „Tygodniku Ilustrowanym”, pisząc: „Żadnego wstępu 
ani programowego artykułu w pierwszym numerze nie spotykamy. Ten 
fakt zrazu zastanawiający pochodzi zapewne stąd, że redakcja wolała nie 
dać żadnego programowego artykułu, niż dać coś niekompletnego i nie- 
domówionego. Poza tym może też nowy »Kurier Litewski« uważa się po 
prostu za dalszy ciąg dawnego »Kuriera« i podjąć chce niejako »w dal­
szym ciągu« chęć pracy społecznej przerwaną przed dziesiątkami la t”89. 
Zarysy programowe nowego dziennika znalazły się za to w prospekcie 
gazety i były szeroko propagowane w reklamowo-ogłoszeniowej akcji 
prowadzonej głównie na Litwie i w Królestwie Polskim. W części wstęp­
nej prospektu, w której określono pismo jako „codzienną, polityczną, spo­
łeczną, literacką i ekonomiczną gazetę polską”, wspomniano o jej obo­
wiązkach: „Korzystać z nadanego nam prawa i zająć to ważne dla naszej 
narodowości stanowisko i [...] stanowiska tego nie wystawiać na hazardy, 
nie wywoływać odwrotnych prądów i nie zamykać drogi innym, może le­
piej przygotowanym i pewnie więcej utalentowanym. Dlatego zasadą sta­
łą i główną hasłem naszym będzie umiarkowanie”40. Dalej następowały 
już szczegółowe wyjaśnienia: „Jako organ prowincjonalny i podlegający 
cenzurze »Kurier Litewski« nie może sobie pozwolić na zbyt ambitny 
program” [i dlatego zadaniem dziennika będzie ■— R.J.] dostarczać czy­
telnikom w ich rodzinnym języku wiadomości i wyświetlać kwestie 
miejscowe i wszechpaństwowe z punktu widzenia interesów krajowych, 
skierować umysły ku zużytkowaniu ulg osiągniętych i ku w ytrw ałe­
mu poszukiwaniu dalszych. Względem innych narodowości kraju nowe 
wydawnictwo pragnie zachować dobre stosunki, w nadziei, że narodo­
wości te także uznają 500-letnie kulturalne zasługi polskie na Litwie”41. 
Deklarując swą apolityczność i otwartość, redakcja „Kuriera Litewskie­
go” kończyła zamieszczony w prospekcie program gazety słowami: „Ku­
rier Litewski« nie będzie niczyim sługą i niczyim wrogiem i gotów jest 
otwierać swe szpalty dla zdań przeciwnych”42.

Sam fakt powstania pierwszego po 1863 r. polskiego dziennika na 
Litwie, jak i pierwsze numery „Kuriera Litewskiego” wywołały życzliwe 
komentarze — głównie w prasie Królestwa. Niektóre pisma, jak „Ku­
rier Polski”, powitały serdecznie nową gazetę, inne — jak „Świat”, „Sło­
wo”, „Tygodnik Ilustrowany” — poprzestały na zarejestrowaniu faktu43.

39 „Tygodnik Ilustrowany”, nr 38 z 10 (23) IX 1905, s. 694.
«  W a g  a, op. cit., s. 88.
41 „Kraj”, nr 31 z 5 (18) VIII 1905, s. 22. -
42 Tamże,
«  Np. „Słowo”, nr 235 z 2 (15) IX 1905, „Kraj”, nr )36 z 9 (22) IX 1905, s. 17—

18 przynoszą ciekawą wzmiankę o reakcji „Wileńskiego W iestoika”, urzędowe­
go organu gen.-gub. wileńskiego, w  którym wyrażono opinię, że fakt pozwole-

17 „Kurier Litewski”, nr 126 z 9 (22) VI 1907.



„ K U R IE R  L IT E W S K I ’1 93

Szczególnie, gorąco witał ukazanie się „Kuriera Litewskiego” peters­
burski „K raj”, którego korespondent już 2 (15) IX 1905 r. przeprowa­
dził z H. Korwin-Milewskim i członkami redakcji wywiad, w którym 
potwierdzili oni deklarowaną uprzednio apolityczność i umiarkowanie, 
„uwzględniające szerokie interesy innych narodowości k ra ju”, jak też 
zaznaczyli ważną rolę informacyjną pisma44.

Nieco inna była reakcja społeczeństwa polskiego na Litwie wobec 
ukazania się „K uriera” ; najpoważniejsze zastrzeżenia budziła tu taj oso­
ba Korwin-Milewskiego jako wydawcy i kierownika politycznego. Oba­
wy co do przyszłej linii politycznej gazety szczególnie silne były ,w 
środowisku postępowców i liberałów wileńskich, skupionych później 
wokół „Gazety Wileńskiej”, którzy obawiali się zachowawczości i loja-· 
lizmu Milewskiego. Jak  wspomina ten ostatni, jego antagonista — zna­
ny adwokat wileński, wówczas bliski kadetom — Tadeusz Wróblewski 
miał wystąpić na łamach „Kuriera Warszawskiego” z artykułem, w któ­
rym  wyraźnie sugerował inspirację rosyjską w powstaniu gazety, co by­
ło zresztą po części zgodne z iprawdą45. W końcu 1905 r. Milewski nie 
był w Wilnie postacią popularną. Jego nieustępliwy i  apodyktyczny cha­
rakter, gwałtowne często na tle personalnym rozgrywki z Zarządem Ban­
ku Ziemskiego i Towarzystwem Rolniczym przyniosły mu opinię 
egoisty i autokraty, udział zaś w odsłonięciu pomnika K atarzyny II w 
dniu 10 (23) IX 1904 r. — miano „kataryniarza”45. Szerszej popularności 
gazety nie sprzyjała też ogólnikowość formuł programowych, co w po­
łączeniu z niewiarą w długotrwałość ustępstw rządu rosyjskiego wobec 
Polaków spowodowało, że w dniu 1 (14) IX 1905 r. zarejestrowanych 
było tylfeo 1042 stałych prenumeratorów gazety47. W owym czasie głów­
ną siłą redakcyjną gazety był H. Korwin-Milewski. W cyklu artyku­
łów o Dumie i ziemstwach przedstawił on swój stosunek do większości 
problemów wewnętrznych Rosji, sygnalizując w ten sposób linię poli­
tyczną „K uriera”. Zdecydowanie negatywnie ocenił, jego zdaniem „wy-

nionych, z życiem ogólnorosyjskim, wzmocni lojalność i wytworzy braterstwo 
jednoplemieńców”. „Kraj” skwitował to słowami: „Jeden organ nie tworzy cudów, 
na to potrzeba uwzględnienia polskich potrzeb kulturalnych i udziału Polaków w 
rządach”.

44 S. H., Prasa polska w  Wilnie. W redakcji „Kuriera Litewskiego”, „Kraj”,
nr 35 z 2 (15) IX 1905, s. 6—7. ·

45 M i l e w s k i  (Siedemdziesiąt lat..., s. 202) zaznacza, że mówiono w Wilnie
o przekupieniu go przez, gen.-gub. za sumę 30 tys. rb.

48 O cechach charakteru Milewskiego mówi nie potwierdzona w  jego wspom­
nieniach w-zmianka, którą przytacza w  swojej książce S. M a c k i e w i c z  „Cat” 
(Kto mnie wołał, czego chciał, Warszawa 1972, s. 329). Pisze on, iż Milewski w  
celu szerokiego rozpowszechnienia swoich zarzutów względem Wileńskiego Banku 
Ziemskiego stworzył specjalną, wydaną w  języku rosyjskim efemerydę — gazetę 
„Siewiero-Zapadnyj Gołos”, w  której napisał większość artykułów.

47 J a n к o w  s к i, W ciągu dwóch lat..., s. 19.



94 R O M A N  J U R K O W S K I

buchowe”, czterôprzymiotnïkowe głosowanie powszechne, którego pro­
jekty pojawiły się w prasie rosyjskiej. Wykazał też duże zdolności pu­
blicystyczne i polityczne, gdyż jego podbudowane rzeczową znajomoś­
cią ustrojów innych państw konstytucyjnych artykuły zawierały facho­
wą krytykę i interesujące postulaty dotyczące Dumy bułyginowskiej48. 
Poważne kontrowersje i polemiki wywołał kolejny cykl artykułów Mi­
lewskiego, dotyczący wprowadzenia ziemstw do 9 guberni zachodnich. 
Autor stał na stanowisku wprowadzenia na Litwie i Białorusi ziemstw 
w obojętnie jakiej formie, gdyż już sam fakt ich istnienia był, jego zda­
niem, korzystny dla Polaków* Jego oponenci uważali, że nie należy 
wprowadzać przestarzałych, opartych na ustawach z la t 1861, 1890 
i 1900, samorządów ziemskich, trzeba natomiast dla krajów Płn.-Zach. 
i Płd.-Zach. opracować, a następnie wprowadzić specjalny rodzaj ziemstw 
uwzględniających miejscowe w arunki4“. Spór nie zakończył się sukce­
sem żadnej ze stron, gdyż specjalnie powołana komisja sprawę typu 
ziemstw i czasu ich wprowadzenia zawiesiła do decyzji m inistra spraw 
wewnętrznych.

W ciągu trzech pierwszych miesięcy istnienia „K uriera” Milewski 
napisał 78 artykułów (głównie wstępnych lub felietonów) o różnej treś­
ci. Wśród tych ostatnich przeważały cięte, ale nie pozbawione fachowej 
oceny recenzje teatralne, które podpisywał pseudonimem „Wujaszek”50. 
Dokładna ich lektura pozwala bliżej scharakteryzować osobę wydawcy 
„Kuriera Litewskiego”. Symptomatyczne dla „Starego Szlachcica” (drugi 
pseudonim) były np. polemiki z Elizą Orzeszkową w sprawie praw w y­
borczych dla kobiet, które z dużymi wahaniami przyznawał tylko ko­
bietom bez obowiązków rodzinnych i spełniającym wymagania cenzu­
su majątkowego. W na poły humorystycznej „odezwie do Edisonów” 
krytykował wynalazki takie, jak telefon i parowóz, i wspominał stare 
czasy, kiedy „nikt nigdzie się nie spieszył”51. Wiele jednak spraw poważ­
nie leżało Milewskiemu na sercu, jak choćby problem repertuaru i budo­
wy nowego teatru  czy sprawa 'budowy pomnika A. Mickiewicza w Wil­
nie52.

Do zagadnień, którym  w ciągu dalszych trzech miesięcy wydawania 
gazety przez Milewskiego poświęcono najwięcej miejsca i uwagi, zali­
czyć należy: zaburzenia rewolucyjne i problem stosunków polsko-litew­
skich.

Ruchy chłopskie, szeroko opisywane w korespondencjach z K urlan­
dii, gdzie w okresie lata 1905 r. doszło do masowego palenia dworów i 
zamków baronów, obudziły w ziemiaństwie polskim na Litwie i Biało-

48 „Kurier Litewski”, 1905, nr 1—4.
«  Tamże, nr 12, 14—15, 17, 24. .
50 K o r w i n - M i l e w s k i ,  Siedemdziesiąt lat..., s. 203.
51 „Kurier Litewski”, 1905, nr 24, 28, 47.
52 Tamże, nr 29, 31, 33.



.K u r i e r  l i t e w s k i ’’ 95

ruśi dążność do większego zespolenia sił i szukania środków i sposobów 
uspokojenia wsi. Ziemiaństwo poczuło się wyraźnie zagrożone, mimo że 
na Litwie i Białorusi nie dochodziło do częstych napadów na dwory, na­
tomiast miały miejsce wypadki odmowy pracy i przede wszystkim trze­
bieży lasów. W tym  czasie można obserwować ciągle postępujące zain­
teresowanie „K uriera” zjawiskami rewolucyjnymi, jednak głównie w sfe­
rze informacyjno-relacjonującej. Dopiero w końcu listopada 1905 r. w 
dwóch artykułach: Diagnoza i Prognostyki w pełni nakreślił Milewski ob­
raz zapatrywań redakcji na zjawiska rewolucyjne. Jego myślą przewod­
nią były słowa: „każda rewolucja jest zgubą dla narodów”.

Jako jedyna polska gazeta w 9 guberniach zachodnich „Kurier” speł­
niał m.in. istotną rolę inspirującą w procesie — jak to określano —■ 
„samoobrony ziemian”. Było to szczególnie widoczne w reakcjach, jakie 
wywoływały zamieszczane w  nim często krytyczne wobec ziemiaństwa 
listy i relacje pisane przez korespondentów terenowych lub (a właściwie 
przede wszystkim) korespondencje samych ziemian. Do „K uriera” pisy­
wali ziemianie z najbardziej odległych części Litwy i Białorusi, relacjo­
nując sytuację we własnej okolicy i prezentując bardzo często diame­
tralnie różne poglądy i oceny zaistniałej sytuacji. Obok bardzo reali­
stycznych spojrzeń na przyczyny i charakter ruchów chłopskich53 zda­
rzały się korespondencje widzące np. w rewolucji inspirację rządu ro­
syjskiego w celu zniszczenia ziemian Polaków54. Na wiecach ziemiań­
skich, często zwoływanych z inspiracji „Kuriera Litewskiego”, tworzono 
związki samoobrony krajowej i solidarystyczne związki ziemiańsko-włoś- 
ciańskie. W nr. 81 z 6 (19) XII 1905 r. zamieścił „K urier” obszerne spra­
wozdanie z wiecu ziemiańskiego odbytego w Wilnie w dniach 3 (17) — 
4 (18) XII 1905 r., gdzie m.in. po „głębokiej” analizie stosunku chłopów 
do ziemian55 postanowiono stworzyć związek włościańsko-ziemiański, 
obejmujący kilka guberni. Sformułowany później program wiecu zbli­
żony był do uchwał zjazdu ziemian słuckich z 30 XI (14 XII) 1905 r., 
które w „kwestii agrarnej” postulowały: wydawanie gazetki dla włoś­
cian w trzech językach (polski, rosyjski, białoruski), stworzenie zie- 
miańsko-włościańskiego sądu polubownego, rozszerzenie akcji wyjaśnia­
jącej i opodatkowanie ziemian na cele agitacyjne56.

Były to półśrodki, które w sytuacji gdy chłopi coraz bardziej doma­
gali się podziału ziemi folwarcznej i gdy obok konfliktu stanowego po­
jawiał się coraz ostrzej konflikt narodowościowy, niewiele mogły po­
móc. Milewski, zdecydowanie potępiając „anarchię na wsi i chaos w

83 Tamże, nr 68, 103, 107.
54 Tamże, nr 69, 100. - '
55 Skrytykowano tam „wiekowe” postępowanie ziemian względem chłopa: 

„Włościanie nie dowierzają nam, nie potrafimy obudzić zaufania w  ludzie do nas, 
nie widzieliśm y w  chłopie człowieka”.

56 „Kurier Litewski”, nr 99 z 29 XII 1906 (11 I 1907).



9 6
R O M A N  J U R K O W S K I

miastach”, pisał we wspomnianych wyżej artykułach: „Stan, w k tó ­
rym znajduje się państwo rosyjskie, jest to stan rewolucyjny, a zatem 
chorobliwy [...] nieszczęście w tym, że choroba nie rozwinęła się znie­
nacka w zdrowym organizmie i[.„] rewolucja i anarchia w Rosji to cho­
roba stała, zmienia tylko formy”. Zdaniem autora, Rosję „ocalić może 
jedynie umiejętna reorganizacja organów państwa, przeprowadzona 
przez ludzi kompetentnych i uczciwych”57. W tym samym artykule Mi­
lewski przypomina' Polakom: „Mamy obecnie prawo swobodnego słowa, 
swobodnego rozpatrywania naszych potrzeb, takie prawa powinny nam 
wystarczyć, nie należy ulegać hasłom i demagogii społecznej. Należy 
wrócić do pracy, bo ona jest źródłem dla materialnego bytu narodu”58.

Aczkolwiek ostro krytykujący przestarzałą strukturę państwa rosyj­
skiego, w rewolucji widział Milewski o wiele większe niebezpieczeń­
stwo dla ziemian Polaków i występował przeciw niej z całą stanowczoś­
cią, nie dostrzegał jednak przyczyn, które ją wywołały. Jako wydawca 
gazety uważał, że częste pisanie o sytuacji rewolucyjnej jest formą jej 
propagowania, toteż „K urier” w porównaniu z innymi pismami polskimi 
zamieszczał zdecydowanie mniej informacji na tem at sytuacji wewnętrz­
nej państwa rosyjskiego. Relacje, lakoniczne i oszczędne w słowach, 
były bardzo często przedrukiem z innych gazet. Gdy zaś redakcja (pod­
czas nieobecności wydawcy) zamieściła artykuł wstępny- autorstwa Na­
poleona Rouby, z oburzeniem omawiający użycie.przez policję w Wilnie 
broni palnej wobec tłumu manifestującego z okazji wydania manifestu 
17 (30) X 1905 r., Milewski po powrocie zareagował w sposób następu­
jący: „Dałem każdemu podług jego zasług należytą burę i postanowiłem 
głośno, że ani jeden wiersz do drukarni inaczej niż przeze mnie nie bę­
dzie wysłany”59. Hipolit Korwin-Milewski nie pozwalał, aby w jego 
„własnym” „Kurierze Litewskim” pisano w sposób, którego on nie akcep­
tował. Nie akceptował też metod, jakich używała litewska gazeta co­
dzienna „Vilniaus Żinios”. Pismo to, założone, redagowane i wydawane 
przez inżyniera Piotra Wilejszysa, ewoluujące od umiarkowanego libe­
ralizmu do nacjonalistycznego konserwatyzmu, z chwilą ukazania się 
„Kuriera Litewskiego” rozpoczęło z nim walkę, która z różnym nasile­
niem trwała aż do likwidacji „Vilniaus Żinios”60.

57 Tamże, nr 57 z 8 (21) XI, nr 58 z 9 (22) XI ,1905.
58 Tamże, nr 46 z 25 X (7 XI), nr 50 z ,20 X  (11 XI) 1905.
59 K o r w i n - M i l e w s k i ,  Siedemdziesiąt lat..., s. 210.
60 M. R o m e r  (Litwa. Studium o odrodzeniu narodu litewskiego,  Lwów 1908, 

s. 328) tak określa dalej linię polityczną Piotra Wilejszysa i jego gazety: „W swych 
przekonaniach społeczno-narodowych p. Piotr Wilejszys był nader umiarkowany
i zbliżał się do typu czystego nacjonalisty. Politycznie zaś' był zdeklarowanym  
zwolennikiem kompromisu i antytezą radykalisty. Cechy też osobiste Wilejszysa 
zaciążyły na charakterze pisma, sprawiły, że nie zdołało stanąć u steru spraw 
narodowych. [...} Zaraz po powstaniu pismo ujawniło swoją wadę organiczną ■— 
brak wyrazistości stanowiska, w dziale ogólnopolitycznym było niepokalanie lo-



„K U R IE R  L ÍT E W S K Í” 97

Konflikt między pismami — ^początkowo w formie stonowanej ze 
strony „K uriera”, później coraz ostrzejszy — zmierzał od spraw drob­
nych do ogólnych ocen stosunków polsko-litewskich. Stroną atakującą 
byli Litwini, którzy od pretensji do nazwy polskiej gazety, poprzez żą­
dania zmian w polskiej pisowni nazwisk litewskich i postulatów nabo­
żeństw po litewsku swoją napastliwością prowokowali wystąpienia „Ku­
riera Litewskiego”. Szczególnie ożywioną polemikę wywołał przytoczo­
ny w numerze 8 „K uriera” z 10 (23) IX 1905 r. artykuł księdza B-tisa 
z „Vilniaus Żinios”, w którym autor w bardzo napastliwym tonie doma­
gał się całkowitego usunięcia języka polskiego i księży Polaków z kościo­
łów całej diecezji. Notka redakcyjna „K uriera”, krytykująca formę arty ­
kułu, stwierdzała: „Kraj nasz należy uważać za wielojęzyczny i funkcje 
językowe winny być w nim regulowane na zasadzie kompromisu pomię­
dzy przedstawicielami wszystkich narodów krajowych”. Nawoływano do 
spokoju, umiarkowania i wyrozumiałości. Niewielki odniosło to skutek, 
gdyż już następnego dnia ukazał się w „Vilniaus Żinios” podobny arty ­
kuł w tej samej formie, co skłoniło Korwin-Milewskiego do napisania 
artykułu Do braci Litwinów61, gdzie „całkiem nie po bratersku potrak­
tował pobratymców”62, pisząc: „Wasza myśl, bracia Litwini, przerosła 
wasz język”, i stwierdził w konkluzji, że „to właśnie leży na dnie wa­
szego żalu, waszej ku naszemu językowi zazdrości”. Piotr Wilejszys od­
powiedział w nr. 227 „Vilniaus Żinios” z 19 (2 X) 1905 r. w artykule 
Polski dziennik na Litwie, w którym zakwestionował prawo zamieszki­
wania Polaków nà Litwie, nazywając ich „kolonizatorami i najeźdźcami”. 
Wobec braku jakichkolwiek widoków na zakończenie sporu redakcja 
„K uriera” w nr. 16 z 20 IX (3 X) 1905 r., informując, że nie będzie już 
reagować na wystąpienia „Vilniaus Żinios”, przedstawiła swój pogląd 
na całość zagadnień polsko-litewskich. Czytamy tam: „Naturalnemu ru ­
chowi litewskiemu z całego serca sprzyjać chcemy, rozumiejąc pod tym 
ruchem dążenie do rozwoju języka litewskiego i jego kultury. {...] Od­
różniać od niego będziemy dążenia szowinistyczne, naszym zdaniem nie­
ludzkie, niepatriotyczne i nienarodowe, które nazywać będziemy mianem 
»litwomanii«”. Stwierdzić należy, że ta pierwsza próba sił wypadła zde­
cydowanie na korzyść „K uriera”, którego redakcja w mniejszym stop­
niu dała się ponieść emocjom, przyjm ując pobłażliwie patriarchalny 
stosunek wobec dążeń litewskich. Mimo że w swoich pisanych po latach 
wspomnieniach Milewski stwierdza, iż surowo nakazał współpracowni­

jalrie i zupełnie bezbarwne. [...] Nacjonalizm pisma wyrażał się w drobiazgo- 
wości sporów z Polakami, w  braku koncepcji zasadniczej [...] słowem, nie w po­
głębieniu, lecz w rozproszkowywaniu zagadnień narodowych” (s. 330).

81 „Kurier Litewski”, nr 10 z 13 (26) IX 1905.
02 Z P o n a r s k i ,  Notatki o prasie wydawanej w  Wilnie w  latach 1905—1915, 

„Kwartalnik Historii Prasy Polskiej”, 1980, nr 1, s. 97.

7 — KH PP 1/83



98 R O M A N  JU R K O W S K I

kom, „żeby mi o tej bladze litewskiej w gazecie więcej mowy nie było, 
albowiem to by jej tylko posłużyło za reklamę”63, w rzeczywistości wy­
kazał on sporą dozę taktu i umiarkowania64. Do końca życia ignorujący 
widzenie „problemu litewskiego w kategoriach odrębnego narodu o kon­
kretnych dążeniach państwowotwórczych”, rozumiał on, że w warunkach 
nieustającego konfliktu nie nastąpi zrealizowanie podstawowego hasła 
propagowanej przez siebie „idei krajow ej”, jaką było zgodne współ­
istnienie wszystkich narodowości zamieszkujących obszar 6 guberni K ra­
ju Północno-Zachodniego. Stąd też prawdopodobnie brało się to względ­
ne umiarkowanie w starciach z „Vilniaus Żinios”, które przybliżyło do 
„K uriera” spory zastęp postępowej polskiej inteligencji w Wilnie.

Gazeta była cenzurowana, jednakże nie nazbyt, prześladowana65. Po 
17 (30) X 1905 r. cenzura uległa złagodzeniu. Główny Zarząd do Spraw 
Prasowych wystosował do wszystkich urzędów cenzury okólnik z wy­
jaśnieniem, że aczkolwiek dawne przepisy nadal obowiązują, należy 

„ zmienić stosunek do prasy w duchu liberalnym66. W związku z tym 
gen.-gub. wileński polecił szefowi cenzury wileńskiej Kemmerlingowi 
zwołać wspólne zebranie jej członków z przedstawicielami prasy. Na 
zebraniu tym, które odbyło się 24 X (6 XI) 1905 r., redaktorzy pism 
periodycznych złożyli memoriał domagający się zniesienia cenzury pre­
wencyjnej67. W dniu poprzednim, 23 X (5 XI), w nr. 39/45 redakcja „Ku­
riera” umieściła informację: „Wobec manifestu z dnia 17 (30) X wyda­
jemy numer .dzisiejszy »Kuriera Litewskiego« bez cenzury prewencyj­
nej i pismo nasze nadal tak wydawać będziemy. Uważamy, że chwila

63 Miało to swój wyraz np. w  skwitowaniu przez „Kurier Litewski” tylko 
krótkimi wzmiankami odbytego \y  dniach 21—22 XI (4—5! XII) 1905 w Wilnie kon­
gresu narodowego litewskiego, w  którego uchwałach znalazły się postulaty au­
tonomii Litwy (przy ogólnie tylko określonych granicach), - z Sejmem litewskim  
w  Wilnie. Por. R o m e r ,  Litwa..., s. 393—395.

64 Pisało o tym warszawskie „Słowo” w  nr. 246 z 13 (26) IX i 267 z 29 IX
(12 X) 1905, cytując słowa Milewskiego, że „nie do pokoju i zgodnego współżycia
dążą szowiniści obu stron”. Polemiki prasowe i większość artykułów z prasy pol­
skiej i litewskiej o tematyce stosunków polsko-litewskich zawierają zbiory: Ze 
stosunków litewsko-polskich. Glosy Litwinów. Wydane staraniem J. K. w  ograni­
czonej liczbie egzemplarzy, Warszawa 1907 oraz Kwestia  litewska w  prasie pol­
skiej, oprać. Z. Gloger, Warszawa 1905.

65 Co nie przeszkodziło pełnej konfiskacie nr. 84 z 9 (27) XII 1905.
66 W. O b n i ń s к i, Nowy strój, t. 1, Moskwa 1909, s. 55, za: R a w  i с к a-

- E p s z t e j n o w a ,  op. cit., s. 90.
я E a w i c k a - E p s z t e j n o w a ,  op. cit., s. 90 (KGG, R. 1905, III, Nr 82, k.

14, Memoriał przedstawicieli prasy wileńskiej). Memoriał podpisali: H. Korwin-
-Milewski i J. Ostroróg-Sadowski — „Kurier Litewski”; płk Zander — redactor 
„Lístka Wilenskogo — oficerskogo, ekonomiczeskogo obszczestwa”; Margolin — 
wydawca hebrajskiego pisma „Hasman”; N. Rodin — członek redakcji „Siewiero- 
-Zapadnogo Słowa”; L. Szlasberg — redaktor dziennika „Nowaja Zaria” i jego 
wydawcy: Szeskin i A. Berkin; M. Zacharów — zastępca redaktora pisma ,,Za- 
padnyj Wiestnik”. .



„K U R IE R  L IT E W S K I” 99

ta jest dla nas nadzwyczaj uroczystą. Odtąd nie będziemy mieli nad 
sobą żadnych cugli sztucznych i głosić będziemy wolne słowo polskie. 
Jedynym czynnikiem, który będzie wpływał na naszą opinię i który 
będzie regulatorem kierunku naszego pisma, będzie dobro społeczeństwa 
polskiego na Litwie i świadomość obowiązków względem tego społeczeń­
stwa”. Nowe tymczasowe przepisy prasowe, które wyszły dopiero 24 XII
1906 r. (6 I 1907) znosiły cenzurę prewencyjną, kaucję dla wydań perio­
dycznych, a przede wszystkim osławiony art. 140 starej ustawy, dający 
ministrowi -spraw wewnętrznych prawo zakazu omawiania w prasie 
spraw państwowych. Ustalono też nowy porządek wydawania zózwoleń 
na periodyki oraz stopień i zakres odpowiedzialności prawnej redakto­
rów. Obecnie władza administracyjna musiała w przeciągu dwóch ty ­
godni załatwiać podania petentów w sprawie pism periodycznych68. Ułat­
wienia te umożliwiły szybszy rozwój czasopiśmiennictwa wileńskiego.

Oddając redakcję w ręce Jankowskiego, Milewski w artykule Poże­
gnanie — podsumowując swoją trzymiesięczną pracę w „Kurierze Li­
tewskim” — pisał: „Dowiodłem, że polska gazeta w Wilnie może w y­
jaśniać, bronić interesów społeczeństwa polskiego na Litwie, nie draż­
niąc Rosjan i nie płaszcząc się przed nim i”69. I stwierdzał w konkluzji: 
„Z góry zapowiedziałem, że pod moim kierunkiem jedyny na Litwie 
polski organ nie będzie niczyim sługą, niczyim wrogiem, i zdaje się, że 
uczciwie dotrzymałem słowa”70 — co zgadzało się, gdy miał na myśli 
związki z konkretną partią czy ugrupowaniem politycznym, był bowiem 
„K urier” głównie wyrazicielem poglądów swego wydawcy i bliskiej mu 
warstwy ziemian Polaków.

Nowy zespół redakcyjny dopiero 24 XII 1906 r. (6 I 1907) ogłosił za­
rysy programowe pisma, generalnie niewiele różniące się od poprzed­
nich. Zawierały one, obok krytyki kosmopolityzmu, szowinizmu, klery­
kalizmu i nietolerancji, deklarację popierania tylko tych zasad i praw, 
które „są osiągane drogą ewolucji, nie zaś rewolucji”. Mimo zapewnień
o „reprezentowaniu wszystkich narodowości kraj zamieszkujących” za­
strzegano się: „Pismo oddajemy na usługi społeczeństwu naszemu ■— 
wyraźnie: społeczeństwu polskiemu — nie żadnemu wyłącznie stronnic­
tw u”. Kwestię rolną, chłopską zbywano ogólnikiem, że „nie ma dość 
wielkich ofiar, gdy w imię użyteczności publicznej rzecz idzie o podnie­
sienie dobrobytu oraz krzewienie- oświaty wśród ludu”. Całość dekla­
racji kończono słowami: „Przestrzegając tych zasad, pismo nasze potrafi, 
nie wpadając w żadną sprzeczność, być w równej mierze narodowym, 
jak demokratycznym, w równej mierze konstytucyjnym, jak postępo­
wym”71, co — jak się później okazało — było do przyjęcia tylko do

68 R a w i c k a - E p s z t e j n o w a ,  op. cit., s. 91.
69 „Kurier Litewski”, nr 76 z 30 XI (13 XII) 1905.
70 Tamże.
71 Tamże, nr 97 z 24 XII 1906 (6 I 1907).

7»



100 R O M A N  J U R K O W S K I

czasu ukazania się w Wilnie innych gazet polskich, a głównie endeckie­
go „Dziennika Wileńskiego”. W grudniu 1905 r. był jednak „Kurier” 
ciągle jeszcze jedynym dziennikiem polskim na Litwie, na co i w przy­
szłości bardzo liczył wówczas nowy redaktor gazety, tak wspominając 
ten okres dwa lata później: „Społeczeństwo nasze tu na Litwie nie było 
jeszcze silnie i wyraźnie zróżniczkowane politycznie, mogło mi się przeto 
zdawać, że w jednym piśmie uda mi się pod flagą »bezpartyjności« zjed­
noczyć wszystkie w kraju polskie siły naprawdę kulturalne”72.

Bezpośrednią okazją do podjęcia próby realizacji tych zamiarów sta­
ły się przeprowadzone w całym Kraju Północno-Zachodnim w pierw­
szych dniach kwietnia 1906 r. wybory do Dumy i Rady Państwa. Jan­
kowski, wzorem H. Korwin-Milewskiego, poprzedził je cyklem artyku­
łów pt. Wobec Dumy, w których na szerokiej płaszczyźnie przedstawił 
poglądy redakcji w sprawie zadań Dumy i roli posłów Polaków w obu 
instytucjach przedstawicielskich. Szczegółowo określił, jakie warunki 
musi spełniać poseł, jakimi zadaniami winien się kierować, z kim za­
wierać sojusze. Za najwłaściwszych jako posłów uważał ziemian, któ­
rym — jako najświatlejszym — zalecał solidarność, ale nie podporząd­
kowanie posłom z Królestwa. W trakcie samych wyborów „K urier” zor­
ganizował całą sieć informatorów w stolicach wszystkich guberni Kraju 
Zachodniego, którzy relacjonowali ich przebieg i rezultaty. Według re­
lacji gazety, Polacy ponieśli „klęskę w guberni grodzieńskiej i kowień­
skiej, gdzie nie przeszedł żaden Polak”73, największy zaś sukces uzyskali 
w guberni mińskiej, w której na 9 mandatów uzyskali 7. W guberni 
wileńskiej posłami zostali: biskup Ropp i Czesław Jankowski74.

Niepomyślny dla ziemian wynik wyborów do Dumy w guberniach 
grodzieńskiej i kowieńskiej wywołał istną ulewę listów do „Kuriera”; 
decydowały one o tonie pojawiających się wówczas artykułów, zrzuca­
jących winę za porażkę na ugrupowania żydowskie jako zmieniające so­
jusze wyborcze, choć nie brakło i innych — uznających winę szlachty, 
która nie zrobiła nic, aby się z włościanami porozumieć, więc ci połączyli 
się z Żydami75. Ogólnie jednak w artykułach wstępnych pisanych przed 
otwarciem Dumy widoczne było wyczekiwanie i jakby niewiara w mo­
żliwość istnienia i funkcjonowania tej całkowicie nowej na gruncie ro­

12 J a n k o w s k i ,  W ciągu dwóch lat..., s. 31.
73 Co było nieprawdą, gdyż wybrano tam też dwóch Polaków: Antoniego Są- 

gajłę i Marcina Żukowskiego (włościanina i księdza). Fakt, że nie byli to zie­
mianie, warszawska „Prawda” (nr 16 z 21 IV <5 V) 1906, s. 194) skwitowała ar­
tykułem Klęska wyborcza Polaków na Litwie, w  którym pisano: „Klęska Polaków
— znaczy »klęska ziemian«, obszarników i szlachty. Inne stany nie liczą się do 
narodu, chyba o tyle, o ile tamtemu służą za artykuł społeczno-spożywczy”.

74 E. W o y n i 11 o w i с z, Wspomnienia 1847—1928, cz. I, Wilno 1931, s. 112.
75 „Kurier Litewski”, nr 73 (174) z 31 III (13 IV) 1906, nr 77 (178) z 7 (20) 

IV 1906.



.K U R IE R  L IT E W S K I 101

syjskim instytucji; elementem wybijającym się było wyraźne rozgra­
niczanie spraw kresów i Królestwa.

Jankowski, przed odjazdem do Petersburga, w artykule W przededniu 
z 10 (23) IV 1906 r. stwierdził, że „program uznawany za swój przez 
przedstawicielstwo Litwy i Białorusi w Dumie będzie programem »Ku­
riera Litewskiego«, a swoją decydującą o kierunku politycznym pisma 
rolę określił wyraźnie w instrukcjach dla redakcji: „Głos rozstrzygający, 
ale zarazem całkowitą odpowiedzialność za wszystko, co się w tekście 
pisma drukuje, ma i mieć powinien wyłącznie tylko redaktor, zaś pismo 
tzw. bezpartyjne, to znaczy dające miejsce opiniom nieraz wręcz prze­
ciwnym, nie może jednak nigdy nie mieć własnego zdania”76. O tym, że 
niektórzy pracownicy nie w pełni akceptowali poglądy -redaktora, mógł 
się Jankowski przekonać, gdy sekretarz redakcji Jan Zamarajew (Ursyn) 
ustąpił z redakcji, protestując w ten sposób przeciw opublikowanemu 
w nr. 99(200) z 4 (17) IV 1906 r. artykułowi Deklaracja Koła Polskiego, 
który spowodował poruszenie w całej prasie polskiej, zaś w prasie endec­
kiej wywołał gwałtowną, nie przebierającą w formie i środkach kampa­
nię przeciw „Kurierowi Litewskiemu”. O cóż więc chodziło? W parę 
godzin przed odczytaniem deklaracji autonomicznej Koła Polskiego Jan ­
kowski brał udział jako delegat Koła Terytorialnego Posłów z Litwy 
i Rusi w naradzie, na której przedstawił stanowisko Koła Kresowego 
w tej kwestii. Nie negując konieczności złożenia samej deklaracji, Koło 
wyrażało zastrzeżenia co do sposobów argumentacji w niej zawartych 
i proponowało powiązanie te j argumentacji z osiągnięciami doby kon­
stytucyjnej w Rosji, co czyniłoby ją bardziej zrozumiałą dla Dumy. Jak 
wspomina Jankowski: „Przez cztery bite godziny starałem się skruszyć 
opokę owej umiłowanej przez Koło deklaracji. Nie udało się =[...] oświad­
czył nam poseł Nowodworski, że co postanowione, to postanowione, 
i deklaracja musi by.ć wniesioną taką, jaką jest”77. Odczytano- ją 30 IV 
(12 V) 1906 r. i w tym samym dniu wysłał Jankowski wspomniany wy­
żej artykuł do Wilna, jednak na skutek oporu Zamarajewa został on 
wydrukowany dopiero 4 (17) V. Obok krytyki deklaracji, jej formy 
i sposobu uzasadnienia zawierał on także opis czynionych przez Jan ­
kowskiego starań o zmianę deklaracji, przedstawiał przyczyny dezapro­
baty, jakiej udzieliło deklaracji Koło Terytorialne, zakończony zaś był 
przejrzystą sugestią, że Koło Polskie jest narzędziem działającym ślepo, 
pod . naciskiem jakiejś nieuchwytnej,. tajemniczej władzy. Wystąpienie 
Jankowskiego, mimo że już w parę miesięcy później, po rozwiązaniu 
Dumy, w podobnym duchu oceniono deklarację autonomiczną, w tym 
czasie wywołało falę krytyki, zarzucającej mu ujawnienie szczegółów 
narady i kulisów, działania Koła Polskiego, zakwestionowanie celowości

71 J a n k o w s k i ,  W ciągu dwóch lat,.,, s. 82.
77 Tamże, s. 92.



102 R O M A N  J U R K O W S K I

takich manifestacji polskich wobec Dumy, chęć skłócenia Litwy z Kró­
lestwem, wreszcie — wystąpienie przeciw autonomii Królestwa Pol­
skiego78.

Artykuł ten, jak -i jego konsekwencje, - miał poważne znaczenie dla 
dalszych losów „K uriera” : doprowadził do znacznego skrystalizowania 
się jego linii politycznej, w której „krajowość” ostro przeciwstawiono 
„wszechpolskiemu nacjonalizmowi”. Znalazło to wyraz m.in. w dogłęb­
nym i szerokim informowaniu o działalności Koła Terytorialnego i wy­
stąpieniach jego członków oraz w zamieszczaniu artykułów pisanych 
przez ziemian reprezentujących „program krajowy” (głównie Romana 
Skirmunta, Aleksandra Chomińskiego, Bolesława Jałowieckiego, Edwar­
da Woyniłłowicza). Daje się zaobserwować pewne lekceważenie proble­
mów Królestwa Polskiego i Koła Polskiego; szczególnie ostro występuje 
„K urier” przeciw projektom agrarnym Koła Polskiego, w swoich postu­
latach ograniczając ich rozmiar i formę do komasacji i likwidacji serwi­
tutów i stanowczo stojąc przy zasadzie nienaruszalności własności pry­
w atnej70. Często polemizując z prasą Królestwa, zamieszcza artykuły 
pióra R. Skirmunta i C. Jankowskiego na tem at konieczności istnienia 
dwóch kół polskich i przyczyn ich odrębności. Rozwiązanie I Dumy 
określa Jankowski jako „zamach stanu”, kończąc swój artykuł na ten 
temat słowami: „Czy lekarstwo nie gorsze niż choroba?”, gdzie „lekar­
stwem” był sam fakt rozwiązania Dumy, a „chorobą” — skłócona Du­
ma80. Nie dostrzega jednak głębszych przyczyn rozwiązania Dumy, trak ­
tując to tylko jako błędne posunięcie taktyczne rządu.

Powstanie endeckiego „Dziennika Wileńskiego”81 wytworzyło nową 
jakościowo sytuację dla „K uriera”, który obok krytyki ze strony litew­
skiej poddany został teraz stałej presji „Dziennika”. Między pismami 
rozgorzała walka, której motorami były z jednej strony — chęć likwi­
dacji konkurenta i osobiste antypatie endeckie Jankowskiego, z drugiej 
zaś — niechęć do Jankowskięgo i kierowanego przez niego „K uriera” 
całej prasy endeckiej, m.in. z powodu jego opinii o deklaracji autono­
micznej Koła Polskiego. Powodem do nowej fali wzajemnych oskarżeń 
stała się sprawa opublikowanego w listopadzie 1906 r. listu otwartego

78 W. R. [Władysław R a b s k i ] ,  Koło Polskie i jego oskarżyciele, „Kurier 
Warszawski”, nr 144 z 26 V <9 VI) 1906. Autor zapytuje: „Ile prawdy zawiera in ­
formacja o zależności Koła Polskiego od centralnego zarządu stronnictwa demo­
kracji narodowej”, i kończy słowami: „Koło Polskie ma głos”.

™ Por. „Kurier Litew ski”, nr 111 (212) z 19 V (1 VI), nr 112 (213) z 20 V (2 VI), 
nr 114 (215) z 24 V (6 VI), nr 115 (216) z 25 V (7 VI), nr 118 z 28 V (10 VI), nr Д27 
(228) z 2 (15) VI 1906.

8° Tamże, nr 153 (254) z 11 (24) VII 1906.
si Wydawcą był dr W ładysław Zahorski, redaktorem Adam Karpowicz, re­

daktorem literackim Jan Zamarajew (Ursyn). Drugim redaktorem, właściwym  
twórcą gazety i jej kierownikiem, był Józef Hłasko. Por. prospekt wydawnictwa 
z 16 (29) VI, numer okazowy z 6 (19) VIII oraz nr 1 z 1 (14) IX 1906.



„ K U R IE R  L IT E W S K I’ 1 0 3

Henryka Sienkiewicza do cesarza Wilhelma II, listu poruszającego m.in. 
sprawy oświaty i stosunku państwa pruskiego do Polaków. W paru arty ­
kułach, krytykujących nie intencje, ale sposób i formę napisania listu, 
Jankowski wystąpił przeciw Sienkiewiczowi, szczególnie zaś przeciw 
sformułowaniu: „Opatrzność w niezbadanych wyrokach swoich oddała 
pod władztwo W. C. Miłości cały jeden odłam wielkiego narodu pol­
skiego”. Jankowski pisał: „Zaprotestowałem jak najmocniej w »Kurierze 
Litewskim« przeciwko tego rodzaju determinizmowi, przeciwko nawet 
mimowolnemu poddawaniu myśli, że wyrok Boski mógł kiedykolwiek 
oddać naszą Wielkopolskę w pruską niewolę”82. Wystąpienie to, aczkol­
wiek właściwe z polemicznego punktu widzenia, potraktowano jako błąd 
polityczny, sprzeczny z „polską racją stanu”, słusznie zresztą uważając, 
że w sytuacji gdy list miał na celu głównie poruszenie opinii państw 
europejskich, taka „dywersja” —■ choćby na tle osobistym — była zde­
cydowanie szkodliwa83. Na Litwie grono ziemian wystosowało do „Dzien­
nika Wileńskiego” list wyrażający oburzenie z powodu postępowania 
Jankowskiego i domagający się jego ukarania. Skutkiem tego wystąpie­
nia był spadek popularności Jankowskiego w społeczeństwie polskim na 
Litwie, co znalazło swój wyraz w utracie przezeń mandatu poselskiego 
w wyborach do II Dumy.

Nowy spór wybuchł podczas kampanii wyborczej do II Dumy. „Ku­
rier” popierał kandydaturę Michała Węsławskiego, prezydenta miasta 
Wilna, zaś zgrupowani w Centralnym Komitecie Obywatelskim zwo­
lennicy „Dziennika” — kandydaturę księdza Maciejewicza34. Wybory 
wygrał Węsławski, ,ale sukces „K uriera” był połowiczny, gdyż naraził 
się duchowieństwu, które nie mogło wybaczyć gazecie będącej własnoś­
cią biskupa, że nie poparła kandydatury księdza. W konsekwencji spo­
wodowało to dalszy spadek jej popularności. Innym punktem zadraż­
nień stał się artykuł Jankowskiego Kwestia suwalska z marca 1907 r.85 
Omawiając w nim stan stosunków polsko-litewskich na Suwalszczyźnie,

82 C. J a n k o w s k i ,  Na ostrzu sprawiedliwości,  Warszawa 1918, s. 11.
83 „Kurier Warszawski”, nr 332 z 2 (15) XII i nr 338 z 7 (20) XII; 19,06, w  

dwóch artykułach W. Rabskiego pt. Filip z konopi pisał: „Jeżeli poseł polski, 
przedstawiciel narodu, usiłuje tendencyjnie obniżyć znaczenie czynu patriotyczne­
go, jeżeli wbrew opinii całej niemal Europy stara się ściągnąć z wyżyny mani­
fest polityczny wielkiego poety, któremu świat cywilizowany przyznaje wybitne 
znaczenie dla sprawy polskiej, i jeżeli przy tym w  treści swych wystąpień skła­
da jaskrawe dowody nie tylko beztaktu politycznego, ale i zdumiewającej nie­
dojrzałości politycznej, wtedy zaiste, gdy on sam nie ma rumieńców, my się ru­
m ienić musimy za niego”. Wg „Gazety Polskiej” taka krytyka właściwsza by­
łaby w  „Siewiero-Zapadnom Gołosie” niż w organie polskim na Litwie.

84 „Dziennik W ileński”, nr 67 z 1 (14) XII, nr 70 z 5 (18) XII, nr 71 z 6 (19) 
XII 1906.

85 „Kurier Litewski”, nr 39 z 1 (14) II 1907. '



104 R O M A N  JU R K O W S K I

stwierdził on, że w razie przyznania autonomii Królestwu nieodzowne 
będzie odłączenie od niego powiatów guberni suwalskiej, zamieszkałych 
w większości przez ludność litewską, i że „linia graniczna winna oddzie­
lać suwalskich Litwinów od suwalskich Polaków”. W tym śmiałym arty ­
kule, który chwilowo łagodził ciągle napięte stosunki polsko-litewskie, 
Jankowski — mając w domyśle dość mglistą autonomię K raju Płn.-Zach.
— nie wyraził tego dosłownie i został potraktowany jako ten, który 
chce z i tak  już małego Królestwa oderwać duży szmat ziemi i przy­
łączyć do Rosji.

Był jednak punkt styczny, w którym między obydwoma zwalczają­
cymi się pismami polskimi nawiązywała się nić porozumienia — była to 
ocena polityki państwa rosyjskiego i spojrzenie na rewolucję. General­
ne oceny były podobne, jednak ciekawszy, głębszy stosunek do tych za­
gadnień przejawiał „K urier”, który stojąc na stanowisku konieczności 
ukrócenia „anarchii i chaosu” wyrażał poważne obawy o losy młodej 
„demokracji rosyjskiej”. Zastrzeżenia „K uriera” budziło postępowanie 
Stołypina i wzrost reakcji, przejawiający się na Litwie w zaostrzeniu 
cenzury i w powstaniu jawnie antypolskiego Rosyjskiego Związku K re­
sowego86. A rtykuły dotyczące sytuacji wewnętrznej państwa i polityki 
Stołypina odznaczały się bardzo trafnym i i realistycznymi ocenami wy­
darzeń, brakowało im natomiast głębszej refleksji i analizy. Częściowo 
można to złożyć na karb działalności cenzury, bardzo czułej na wszelką 
krytykę rządu, dającą sporo swobody w sprawach „krajowych”, po części 
zaś na karb stałej „tendencji” pisma do informowania, a nie do suge­
rowania. Obszernie informowano o działalności iKoła Terytorialnego, co­
raz więcej miejsca poświęcając krystalizującemu się „programowi kra­
jowemu”, którego rzecznikami na łamach „K uriera” byli głównie Ro­
man Skirm unt i redaktor gazety. W owym czasie program krajowy 
konserwatystów ziemiańskich opierał się przede wszystkim na wyraź­
nym akcentowaniu odrębności Litwy i Białorusi od Królestwa i na pró­
bie skupienia wokół posłów Koła Terytorialnego tej części społeczeństwa 
polskiego (zwłaszcza ziemian), która nie akceptowała zasad i metod dzia­
łania Stronnictwa Demokratyczno-Narodowego w Dumie oraz na Litwie 
i Rusi. W praktyce sprowadzało się to do wydawania przez R. Skirmunta 
odezw Stronnictwa Krajowego Litwy i Białorusi (powstało formalnie 
w czerwcu 1907 r.) i polemik z endecją w kwestii odrębności kół pol­
skich w Dumie, w których koronnym argumentem „krajowców” było 
hasło o reprezentowaniu przez Koło Terytorialne interesów nie tylko 
polskich, ale i litewskich, białoruskich, a nawet żydowskich: „A oderwać 
się trzeba, skoro się przyjęło mandat poselski od 290 000 ludzi różnej 
narodowości, różnej wiary, różnej warstwy społecznej — nie naród osa­

86 Tamże, nr 58 z 13 (26) III (Stołypin i Duma) oraz nr 65 z 21 III (3 IV) 1907 
(Wobec jutra).



,,K U R IE R  L IT E W S K I” 105

dził nas na petersburskiej ławie poselskiej, lecz kraj, lecz okręg wy­
borczy, nie po to, abyśmy robili interesy partii, ale w charakterze oby­
wateli kraju, i nie tylko dlatego, że są Polakami”87. Stronnictwo K rajo­
we, firmowane przez grupę „żubrów kresowych” (m.in. Edwarda Woy- 
niłłowicza, Stanisława Wańkowicza, Aleksandra Chomińskiego, Pawła 
Kończy i in.), żadnej roli politycznej nie odegrało; zmarło śmiercią na­
turalną, podobnie jak jego organ prasowy: wydawany w 1907 r. przez 
Jankowskiego tygodnik „Głos Polski”, którego wyszło tylko 5 numerów.

*

Scharakteryzowane powyżej pierwsze dwa lata istnienia reaktywo­
wanego „Kuriera Litewskiego” przesądziły o jego dalszym kształcie, for­
mie i charakterze aktywności politycznej. Decydujący wpływ na losy 
„K uriera” w tym czasie mieli jego dwaj właściwi twórcy: założyciel 
i pierwszy wydawca Hipolit Korwin-Milewski i drugi redaktor — Cze­
sław Jankowski. Obaj ziemianie, posiadali zbliżone do siebie poglądy 
polityczne, dalekie od wszelkiego radykalizmu, których główną zasadą 
było ciągłe podkreślanie znaczenia i roli Polaków w K raju Płn.-Zach,, 
przy jednoczesnym patriarchalnym  traktowaniu innych narodowości, co 
miało swój wyraz m.in. w solidaryzmie narodowo-wyznaniowym głoszo­
nego i propagowanego w „Kurierze Litewskim” programu krajowego.

Przerywając swoim powstaniem ponad czterdziestoletnią nieobecność 
prasy polskiej na Litwie, „Kurier” wziął na siebie trudne zadanie rozbu­
dzenia i ożywienia społeczeństwa polskiego w 6 guberniach K raju Płn.- 
-Zach.: „Kurs był wzięty na ogół,/ redakcja nadawała ton pismu oraz 
zabarwienie — nie do zbytku wyraźne, aby nikt nie unikał pisma, nie 
wygrażał mu pięściami, nie rwał się polemizować z samą gazetą. Wy­
raźnym było tylko to w »Kurierze«, że nie było w nim klerykalizmu 
i szowinizmu”88. W warstwie politycznej był „K urier” wyraźnie zacho­
wawczy, ze społecznego punktu widzenia — konserwatywny, reprezen­
tował interesy polskiego ziemiaństwa, będąc jednocześnie ważnym ośrod­
kiem rozwoju kultury polskiej, źródłem wielu cennych inicjatyw (m.in. 
był inspiratorem tworzenia kół oświaty ludowej, projektodawcą budowy 
pomnika A. Mickiewicza' i W. Syrokomli w Wilnie i współzałożycielem 
Wileńskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk). W 1906 r. stał się nowoczes­
nym pismem o wysokim standardzie literacko-publicystycznym; osiągnął 
wówczas 8 tys. egz. jednorazowego nakładu, ale mimo podnoszenia po­
ziomu redakcyjnego nié zwiększał swojej popularności. Ludwik Abra­
mowicz przyczyny tego zjawiska widział w zarysowującej się coraz bar­

87 Tamże, nr 52 z 6 (19) III 1907. Artykuł Polityka krajowa i polityka naro­
dowa, podpisany J. (Czesław Jankowski).

88 J a n k o w s k i ,  W ciągu dwóch lat.,., s. 73.



106 R O M A N  JU R K O W S K I

dziej polaryzacji politycznej społeczeństwa polskiego na Litwie, zwią­
zanej z rosnącymi wpływami Narodowej Demokracji. „Kurier Litew­
ski” —· propagujący zasady tolerancji i bezpartyjności, a przy tym nie 
skrywający pełnej dezaprobaty wobec polityki i ideologii endecji, ata­
kowany przez „Dziennik Wileński” z jednej, a nacjonalistów litewskich 
z drugiej strony — w dobie rodzących się i już wybuchających nacjo­
nalizmów stał na pozycji, z której mógł się tylko cofać, czego też naj­
lepszym dowodem było jego odchodzenie od zasad „idei krajow ej”, za­
początkowane w połowie 1907 r., a zakończone fuzją z „Gońcem Wileń­
skim” w 1911 r.


