
Ślisz, Andrzej

"Burżuaznaja priessa Rossii i krupnyj
kapitał : koniec XIX w.-1914 g.", A. N.
Bochanow, Moskwa 1984 : [recenzja]
Kwartalnik Historii Prasy Polskiej 25/2, 103-107

1986



R E C E N ZJE 103

nych, w  którym jeśli dostrzec można elementy dziennikarstwa sensacyjnego, to 
są one nieliczne i stonowane. Nowojorski „Journal”, własność Hearsta, przedstawiał 
natomiast na pierwszej stronie wizerunek narzędzia chirurgicznego, przy pomocy 
którego operowano oko królowej Wiktorii. Traktowanie przez autora globalnie 
całej produkcji wydawniczej budzi' więc zrozumiały sprzeciw, a w konsekwencji 
pytanie, czy wszystkie publikacje magnatów prasowych miały charakter sensacyj­
ny? Zagubienie dość istotnej cechy, jaką była różnorodność periodyków, stanowi po­
ważny mankament pracy. -

Generalny stosunek autora do fenomenu prasy sensacyjnej podyktowany jest 
pozytywną rolą, jaką —  zdaniem Brendona —· odegrała ona w procesach integra­
cji i postępu cywilizacyjnego społeczeństw. Trzeba jednak zaznaczyć, iż owe plusy 
odnoszą się przede wszystkim do okresu X I X  w. I wojna światowa i dwudziesto­
lecie międzywojenne to czas, w  którym funkcje czasopism sensacyjnych odbiega­
ją nieco od założeń przyświecających ich twórcom sto lat wcześniej. „Żółta pra­
sa” ewoluowała wraz ze stosunkami społecznymi i politycznymi, od których była 
tak bardzo zależna.

Nie dla wszystkich autorów piszących o periodykach sensacyjnych ich wartość 
była jednoznacznie dodatnia. Np.. Edwin Emery poświęcił „żółtemu dziennikar­
stw u” jeden z rozdziałów swej książki The Press and America. A n  Interpretative 
History of Journalism, Engelwood Cliffs 1962 —  pisząc o barwności, beztrosce 
i krzykliwości dziennikarstwa „wabiącego czytelnika na wszystkie możliwe spo­
soby” oraz o oferowaniu mu zamiast efektywnego uczestnictwa „paliatywu śmie­
chu, seksu i okrucieństwa” .

Zjawisko prasy sensacyjnej było i będzie przyczyną polemik i przeciwstaw­
nych sądów, tak jak i jej twórcy —  magnaci prasowi. Jednym z głosów tego spo­
ru, na pewno interesującym i atrakcyjnym, jest książka Piersa Brendona.

Rafał Habielski

A . N. B o c h a n o w ,  Burżuaznaja priessa Rossii i krupnyj kapitał. Koniec 
X I X  w. —  1914 д., Moskwa 1984, ss. 151.

Nieduża objętościowo rozprawa A . N. Bochanowa Burżuazyjna prasa rosyjska  
a wielki kapitał. Koniec X I X  w. —  do 1914 r. należy do nielicznych rzetelnie udo­
kumentowanych prac odsłaniających kulisy podporządkowania sobie prasy przez 
finansjerę. Proces ten, charakterystyczny dla epoki rozwijającego się kapitalizmu, 
a zwłaszcza jego przechodzenia w stadium imperializmu, znany jest bardziej. od 
strony przejawów zewnętrznych niż mechanizmów wewnętrznych, stosowanych 
środków i metod, zakresu i stopnia uzależnienia poszczególnych redakcji czy ca­
łych wydawnictw prasowych od tych czy innych grup kapitału monopolistycznego. 
Skąpa na ogół dokumentacja tego rodzaju działań, strzeżona w bankowych sej­
fach, a z czasem niszczona, rzadko staje się przedmiotem badań naukowych, nawet 
w  krajach, w  których przeobrażenia społeczno-ustrojowe otwarły do niej dostęp.

Lenin, wielokrotnie demaskujący sprzedajność pism związanych z kapitałem, 
wkrótce po zwycięstwie rewolucji październikowej, podczas dyskusji w  Central­
nym Komitecie W ykonaw czym . Rad nad zasadami polityki prasowej rządu radziec­
kiego, domagał się m.in. powołania komisji śledczej „do zbadania powiązań w y­
dawnictw periodycznych z kapitałem, źródeł ich środków i dochodów, składu ich



104 R E C E N ZJE

ofiarodawców, pokrywania ich deficytów i całej gospodarki czasopism w ogóle” *. 
Jednakże gdy w konsekwencji rozwoju wydarzeń cała prasa burżuazyjna zosta­
ła w 1918 r. w  Rosji Radzieckiej zlikwidowana, problem ten stracił swe aktualne 
znaczenie polityczne i przeszedł w  sferę historii. Podjęli go dopiero później, margi­
nesowo, badacze dziejów kapitalizmu w Rosji, a bardziej szczegółowo niektórzy 
z historyków prasy rosyjskiej, dochodząc do generalnego wniosku, iż „rząd i kapi­
tał są dwoma najpotężniejszymi siłami, które wpływają na rozwój prasy codzien­
nej w  każdym społeczeństwie kapitalistycznym” (s. 11).

W  recenzowanej pracy Bochanow nie poprzestaje oczywiście na przypomnie­
niu dotychczasowych, dość skromnych zresztą, wyników badań nad powiązaniami 
rosyjskiej prasy burżuazyjnej z wielkim kapitałem, ale prezentuje wiele nowych 
faktów, informacji, danych. Ostateczny zaś cel swoich studiów formułuje następu­
jąco: „Ustalenie w odniesieniu do epoki imperializmu konkretnego charakteru 
i form wzajemnych powiązań pomiędzy codziennymi gazetami burżuazyjnymi 
a wielkim kapitałem, tendencji ich dalszego rozwoju, po to, ażeby z jednej strony 
ujawnić pewne nowe aspekty społecznej roli i interesów ekonomicznych rozmai­
tych grup rosyjskiej burżuazji, z drugiej —  aby dowodnie ukazać absurdalność 
i bezpodstawność zapewnień burżuazji o tak zwanej niezawisłej i ponadklasowej 
prasie w  warunkach kapitalizmu” (s. 5).

W  rozważaniach wstępnych, a następnie w dokładnym omówieniu całej lite­
ratury przedmiotu oraz odszukanych źródeł autor podnosi przede wszystkim zna­
czenie zawartych w dziełach Lenina ocen i charakterystyk poważniejszych perio­
dyków rosyjskich, które uważa za najbardziej precyzyjny wyznacznik spełnianej 
przez nie roli ideowej i politycznej, a także przyjmuje za podstawę metodologiczną 
własnych badań.

Zasadniczą część pracy rozpoczyna Bochanow od przedstawienia sytuacji pra­
sy w Rosji po zniesieniu poddaństwa chłopów i reformach z lat 1864— 1874 oraz 
zjawisk, które zaczęły w  niej występować w okresie imperializmu. Szczególną osob­
liwością rozwoju gospodarczego imperium carskiego była, jak wiadomo, jego nie- 
przystosowalność do politycznej struktury państwa. W  sprzeczności tej tkwiły też 
powody różnych ograniczeń administracyjnych i cenzuralnych, które krępowały 
dotkliwie czasopiśmiennictwo, zwłaszcza codzienne, z istoty swej najściślej uzależ­
nione i najszybciej reagujące na zachodzące przemiany społeczno-ekonomiczne.

Postęp cywilizacyjny i techniczny doprowadził w Rosji w  siedemdziesiątych 
latach X I X  w. do pojawienia się tzw. czytelnika masowego, co z kolei miało wpływ  
na mnożenie się prywatnych wydawnictw prasowych, które dopiero w 1862 r. otrzy­
m ały pozwolenie na publikowanie płatnych ogłoszeń. Niemniej aż po wiek X X  pod­
stawową formą upowszechniania prasy i głównym źródłem jej dochodów była pre­
numerata. W  szybko wzrastającej liczbie nowych tytułów prasowych znamienna była 
przewaga wydawnictw prywatnych' nad popieranymi przez władze urzędowymi. 
I tak np. w  dziesięcioleciu 1862— 1871 na ogólną liczbę 49 nowo założonych pism  
w  Petersburgu i w  Moskwie aż 41 należało do osób prywatnych. Innym typowym  
zjawiskiem była lokalizacja prasy niemal wyłącznie w dużych miastach. W  począt­
kach 1913 r. w  Petersburgu wychodziło ok. 25%  wszystkich periodyków rosyjskich, 
zaś w  Moskwie 10°/o (odpowiednio 531 i 208 tytułów).

Wobec braku swobód politycznych i zakazu działalności jakichkolwiek partii 
do 1905 r. możliwości rozwoju miała niemal wyłącznie prasa wiernopoddańcza, na 
ogół tandetnie redagowana i nastawiona na zysk. Nieliczne wydawnictwa liberalne 
maskowały swą nader wątpliwą opozycyjność zapewnieniami o bezpartyjności

* W. I. L e n i n ,  Projekt rezolucji o wolności prasy,, |[w:] Dzieła, t. 26, Warsza­
wa 1956, s. 279.



R E C E N ZJE 105

i obiektywizmie. Drakońskie przepisy prasowe z 1882 r., przewidujące m.in. zamknię­
cie na wniosek czterech ministrów każdej gazety w  dowolnym czasie, zastąpione 
zostały w listopadzie 1905 r. znacznie łagodniejszymi Tymczasowymi przepisami
o drukach periodycznych, które znosiły cenzurę prewencyjną i uprościły starania
o koncesje wydawnicze.

Po przejściowej eksplozji różnorodnych inicjatyw prasowych na fali rewolu­
cji, w  miarę jej opadania nasilały się zabiegi rządu carskiego zmierzające do poskro­
mienia opozycyjnego, szczególnie socjaldemokratycznego, czasopiśmiennictwa. Jed­
nakże powrót do stosunków z przełomu wieków był już niemożliwy, a kolejny  
przypływ nastrojów rewolucyjnych przed I wojną światową pociągnął za sobą 
ożywienie ruchu prasowego.

W  pierwszych miesiącach 1914 r. w  Petersburgu i w  Moskwie wychodziło rów­
nocześnie ponad 60 dzienników, z których 15 osiągało nakłady powyżej 30 tys. egz. 
(najwyższy —  263 tys. egz. —  miało liberalne „Russkoje Słowo”). W  1913 r. ogólny 
jednorazowy nakład wszystkich rosyjskich pism codziennych (ponad 800 tytułów) 
sięgał 2,7 min egz., z czego 1/3 przypadała na 14 prywatnych gazet stołecznych.

Związki pomiędzy kołami kapitalistycznymi a prasą zaczęły się zacieśniać w  la­
tach dziewięćdziesiątych X I X  w., gdy klasy posiadające w Rosji ogarnęła gorączka 
grynderstwa oraz spekulacji i gry na giełdzie. Ponieważ prowadzenie, a zwłaszcza 
założenie gazety wymagało już poważnych funduszy, nowo organizowane wydaw­
nictwa od razu, a dawne stopniowo stawały się spółkami. W  latach 1913— 1914 
w obydwu stolicach —  tradycyjnej i rzeczywistej —  działało ok. 20 przedsiębiorstw 
zorganizowanych na zasadzie towarzystw udziałowo-akcyjnych, zazwyczaj powiąza­
nych z innymi i podporządkowanych kapitalistycznemu rynkowi. O obliczu politycz­
nym niemal każdej z gazet burżuazyjnych zaczęły decydować grupy akcjonariuszy 
sprawujące nad nią finansową kontrolę.

Jedynie najpotężniejsze domy wydawnicze: Aleksego Suworina czy Iwana Syti- 
na, mogły sobie pozwolić na względną niezależność polityczną, lecz właścicielom ich, 
ludziom wielkiego interesu, zależało przede wszystkim na stałym powiększaniu 
zysków. Pierwszy, reprezentowany przez czołową gazetą „Nowoje Wriem ia” (zaku­
pioną przez Suworina w 1876 r. za pieniądze pożyczone od Leopolda Kronenberga),
o skrajnie monarchistycznym, a z biegiem lat i szowinistycznym kierunku, łączyły 
bliskie stosunki z dworem i wyższą biurokracją carską. Z tego też względu cieszył 
się szczególnymi względami władz. Suworin, który zrobił fortunę na koncesji przy­
znającej mu wyłączne prawo sprzedaży czasopism i książek na dworcach kolejo­
wych, czerpał również poważne dochody z płatnych ogłoszeń obowiązkowych, za­
mieszczanych zwłaszcza przez przedsięborstwa państwowe. Ogłoszenia od końca 
X I X  w. zaczęły w prasie rosyjskiej odgrywać olbrzymią rolę. W  miarę unowocześnia­
nia się czasopiśmiennictwa' i zwiększania nakładów koszty wydawnicze zaczęły 
znacznie przekraczać osiągane ze sprzedaży zyski. Już u progu bieżącego stulecia 
cena gazety pokrywała tylko część wydatków związanych z jej wyprodukowaniem, 
tym mniejszą, im większy był jej nakład. Wydawcy, zmuszeni do szukania dodatko­
wych źródeł zarobku, zaczęli konkurować w zdobywaniu wysoko opłacanych ogło­
szeń. Powstało wówczas paradoksalne, choć charakterystyczne dla prasy burżuazyj- 
nej zjawisko, że gazety coraz częściej wydawane były za pieniądze uzyskiwane od 
ogłaszających się przedsiębiorstw i instytucji niż za opłaty płynące od prenumera­
torów czy w ogóle czytelników.

Sytuację komplikowała jeszcze okoliczność, że na ,.tłuste” inseraty mogły liczyć 
jedynie pisma tanie, o dużym zasięgu czytelniczym. W  Rosji istniała praktyka, 
bezpośredniego ingerowania państwa w dziedzinę ogłoszeń płatnych, Ministerstwo 
Finansów bowiem przy zatwierdzaniu statutów przedsiębiorstw udziałowo-ak­
cyjnych nakładało na nie obowiązek stałego publikowania w prasie rządowej lub 
półoficjalnej okresowych sprawozdań, bilansów, informacji o obiegu i kursie pa­



106 R E C E N ZJE

pierów wartościowych, wysokości wypłacanych dywident itp. Uzyskiwane w ten 
sposób fundusze szły na dotowanie pism urzędowych, a o ich wysokości może 
świadczyć fakt, że np. „Prawitielstwiennyj Wiestnik” i „Wiestnik Finansów” jedy­
nie w 1913 r. otrzymały z tej racji ponad milion rubli.

Tak więc kapitalistyczne przedsiębiorstwa handlowe i przemysłowe utrzymy­
wały oficjalną prasę caratu, co —  poza sprzeciwami natury politycznej —  budziło 
jeszcze większe opory z uwagi na jej mizerne nakłady, wahające się od 2 do 17 tys. 
egz. Stąd wszystkie poważne przedsiębiorstwa prywatne, którym zależało na sze­
rokim upowszechnieniu informacji o swej działalności, musiały ogłaszać się wtór­
nie we wziętych popularnych gazetach. Brak ogólnych przepisów regulujących kw e­
stie publikowania obowiązkowych inseratów płatnych sprzyjał naturalnie różnym  
machinacjom politycznym i nadużyciom, co wywoływało stałe zatargi władz z za­
interesowanymi przedsiębiorcami kapitalistycznymi. Stan ten zmieniło dopiero od­
powiednie postanowienie Rządu Tymczasowego z kwietnia 1917 r.

Dynamicznie rozwijające się w Rosji stosunki kapitalistyczne rodziły wciąż 
potęgującą się potrzebę ogłaszania się bądź reklamowania przez najrozmaitsze urzę­
dy i organizacje społeczne, a przede wszystkim instytucje finansowe, przemysłowe, 
handlowe, kulturalne, a także osoby prywatne. O ile w  dużych miastach zamiesz­
czanie ogłoszeń było sprawą nieskomplikowaną, to na prowincji napotykało nieraz 
trudności, podobnie jak skontrolowanie terminowego wykonania zamówienia. Dla­
tego już w latach dziewięćdziesiątych X I X  w. powstały w Petersburgu i w  Moskwie 
cztery biura ogłoszeniowo-reklamowe, których liczba w 1913 r. wzrosła do czterdzie­
stu. Gwarantowały one redakcjom stały określony dochód z ogłoszeń, zatrzymu­
jąc dla siebie do 30°/o ogólnej sumy wpłat. Nie posiadające stabilnego zaplecza fi­
nansowego redakcje, szczególnie prowincjonalne, z reguły wpadały w  zależność od 
owych agencji pośrednictwa ogłoszeniowego, z których pewne łączyły chęć zysku 
z określonymi ambicjami politycznymi.

Potentatem w tej dziedzinie był „Dom Handlowy L. i E. Metzel i S -k a ”, dy­
sponujący dziesiątkami kantorów d przedstawicielstw i skupiający w swych rękach 
ponad połowę wszystkich ogłoszeń prasowych. Jego obroty roczne przekraczały
10 min rb. Zarząd tego przedsiębiorstwa, w  którym zasiadali m.in. przedstawiciele 
kilku dużych banków handlowych, popierał liberalne odłamy burżuazji rosyjskiej 
i praktycznie subsydiował kilka z jej wydawnictw. I tak np. deficytowemu organo­
wi partii konstytucyjnych demokratów —  „Rieczi” zapewniał przez dłuższy czas 
coroczne dochody w granicach 155— 185 tys. rb. Charakterystycznym wymogiem  
wprowadzanym przez Metzela do umów handlowych zawieranych z poszczególny­
mi redakcjami było zastrzeżenie o zachowaniu przez dane pismo dotychczasowej 
linii politycznej i niewprowadzaniu zmian w zespole pracowników.

Uniezależnione od pośrednictwa agencji ogłoszeniowo-reklamowych były tylko 
największe przedsiębiorstwa, jak np. wspomniany już dom wydawniczy Iwana 
Sytina, specjalizujący się głównie w  tzw. literaturze jarmarcznej, ale i dysponujący 
najpopularniejszą gazetą rosyjską „Russkoje Słowo” . Pismo to, związane począt­
kowo ze słowianofilami, od 1902 r. stało się organem liberalno-burżuazyjnym, nie 
identyfikującym się jednakże z żadną partią. „Russkoje Słowo” , nowocześnie i z roz­
machem redagowane, zwane :„fabryką informacji”, zwiększyło nakład z 30,6 tys. egz. 
w 1901 r. do 500 tys. egz. w  końcu 1914 r. W  1900 r. ogólne wydatki związane 
z wydawaniem tej gazety wynosiły ponad 200 tys. rb, z czego 25fl/o pokrywały w pły­
wy z ogłoszeń; natomiast w 1912 r. wpływy te równały się już SÔ /a rozchodów, 
tj. 1,2 min rb. W  tymże roku czysty dochód z pisma zamknął się 300 tys. rb.

Duże fragmenty rozprawy poświęcone są m.in. formom i sposobom dotowania 
przez kapitał, zwłaszcza bankowy, prasy poszczególnych rosyjskich partii burżua- 
zyjnych czy też okolicznościom, które powołały do życia periodyki bezpośrednio 
związane z giełdą, ich charakterystyce, jak i przedstawieniu pokrętnych afer i spe­



R E C E N ZJE 107

kulacji dokonywanych przez właścicieli tych wydawnictw lub też pracujących 
w nich dziennikarzy.

Przytoczone wyżej wątki z bogatej w  konkrety książki A . N. Bochanowa syg­
nalizują zaledwie, a nie wyczerpują jej niezmiernie ciekawej tematyki, ujętej w y­
jątkowo zwięźle i rzeczowo. Autor skupił uwagę na ekonomicznej stronie działal­
ności rosyjskich pism burżuazyjnych od końca X I X  stulecia po rok 1914. Jednakże 
jego skromna objętościowo praca lepiej wyjaśnia i tłumaczy brutalny, a skutecz­
ny nacisk kapitału na prasę w społeczeństwach burżuazyjnych niż niejeden opasły 
tom  ogólnikowych rozważań.

A ndrzej Sllsz

Jadwiga C i e ś l a k i e w i c z ,  Hanna F a l k o w s k a ,  Andrzej P a c z k o w s k i ,  
Polska prasa konspiracyjna (1939— 1945) i powstania warszawskiego w  zbiorach Bi­
blioteki Narodowej. Katalog, Warszawa 1984, ss. 205, nlb. 3. .

Polska prasa konspiracyjna lat 1939— 1945 była, jeśli chodzi o zasięg i rozmia­
ry, zjawiskiem wręcz unikalnym w skali całej okupowanej Europy. Wydawana 
drukiem, na powielaczach, w  formie maszynopisów, przepisywana ręcznie, docierała 
do setek tysięcy i milionów ludzi, budząc ducha oporu wśród ludności, nienawiść 
do hitlerowskiego okupanta, stanowiła często niezastąpione źródło niezafałszowa­
nych informacji i antidotum na niemiecką działalność propagandową. Różne opra­
cowania różnie szacują ilość wydawanych tytułów: na 1500, na 1800, na 2 tys. 
Ile faktycznie ich wychodziło, nie będziemy chyba nigdy wiedzieć. Wydawane były 
przez różne ugrupowania i organizacje konspiracyjne oraz z inicjatywy indywi­
dualnej.

Pierwszym katalogiem polskiej prasy konspiracyjnej okresu II wojny świa­
towej był opracowany przez Lucjana Dobroszyckiego, przy współudziale Wandy 
Kiedrzyńskiej, Centralny katalog polskiej prasy konspiracyjnej 1939— 1945, opubli­
kowany w 1962 r. Od tego czasu odnalezionych zostało wiele nowych tytułów, 
a także nie znanych wcześniej wiele numerów z tytułów już znanych. Przydatność 
katalogu L. Dobroszyckiego jest jednak w  dalszym ciągu niewątpliwa, aczkolwiek 
szereg nie ujętych w  nim tytułów, a przede wszystkim brak wznowień, bardzo 
poważnie utrudnia korzystanie z niego, zwłaszcza młodym badaczom prasy polskiej. 
Jest on już swego rodzaju „białym krukiem” wydawniczym. Dlatego też —  dopóki 
nie mamy nowego katalogu prasy polskiej —  katalog L. Dobroszyckiego musi być 
zastępowany przez cały szereg katalogów pomniejszych. Mam tu na myśli katalogi 
i bibliografie prasy konspiracyjnej poszczególnych regionów, jak i katalogi in­
stytucji prasę tę przechowujących. Wśród tych ostatnich na szczególną uwagę za­
sługuje katalog prasy przechowywanej w  Centralnym Archiwum К С  PZPR, opra­
cowany przez Władysława Mroczkowskiego i Halinę Nowosad-Łapatiew, oraz oma­
wiany w tym  miejscu katalog prasy konspiracyjnej znajdującej się w  zbiorach Bi­
blioteki Narodowej. Obie te instytucje posiadają największe w kraju zasoby pra­
sy konspiracyjnej, co automatycznie decyduje o ich znaczeniu —  żaden badacz 
polskiej prasy konspiracyjnej nie może się bez nich obejść, stanowią one przewod­
nik po najpoważniejszych jej zbiorach. Katalog opracowany przez J. Cieślakiewicz, 
H. Falkowską i A . Paczkowskiego jest więc niezbędną pomocą naukową dla ba­
daczy polskiej prasy konspiracyjnej, a także —  szerzej — · stanowi wartościowe 
źródło informacji o tej prasie dla badaczy dziejów polskiego podziemia.

Omawiana praca zawiera uszeregowane w  układzie alfabetycznym notki o 713 
pismach konspiracyjnych lub powstańczych, wydawanych w  języku polskim lub 
niemieckim (w ramach tzw. akcji N). Nie została wyodrębniona i przedstawiona od­


