
Bujak, Jan

List do redakcji
Kwartalnik Historii Prasy Polskiej 25/4, 133-141

1986



Kwartalnik Historii Prasy Polskiej XXV 4 
PL ISSN 0137—2998

JAN BUJAK (Kraków)

LIST DO REDAKCJI*

Szanowny Panie Redaktorze. Nigdy nie przypuszczałem, że kiedykolwiek będę 
zwracał się do Pana, i to w sprawie równie nieprzyjemnej i drażliwej dla Adresata, 
jak i piszącego te słowa. Jeżeli czynię ten krok, to tylko dlatego, iż sprawa po­
myślnego rozwoju nauki polskiej, a więc również historii prasy polskiej, nie jest 
mi obojętna. Cieszą mnie rzeczywiste postępy i osiągnięcia, ale zasmucają bądź 
przerażają niepowodzenia lub zjawiska świadczące o obniżaniu się poziomu prac 
formalnie naukowych albo z nauką zostających w  jakimś związku.

Od dziewięciu lat systematycznie prenumeruję, uważnie czytam i analizuję 
wszystko, co w redagowanym przez Pana piśmie się ukazuje. Czynię to na zlecenie 
Redakcji Zeszytów Prasoznawczych, w których ukazują się mojego autorstwa prze­
glądy zawartości Pańskiego „Kwartalnika”. Z uwagi na ograniczoną objętość owych 
przeglądów zapisywałem tylko część swych spostrzeżeń, zwykle zwracając uwagę 
na artykuły oraz imne materiały moim zdaniem z jakiegoś względu cenniejsze 
i ważniejsze, a przemilczając bądź tylko wzmiankując prace słabsze albo takie, 
w których nie zdołałem doszukać się oczekiwanych zalet czy wartości. Robiłem też 
uwagi, mniej lub bardziej uzasadnione, pod adresem Redakcji „Kwartalnika”. Re­
dakcja mogła, ale bynajmniej nie musiała brać serio tego, co wypisywał nie znany 
Jej krytyk. Nigdy nie rościłem sobie i nie roszczę pretensji do wyłączności. Nie 
lubię zmieniać zdania, ale nie upieram się przy nim w  obliczu przekonywającej 
argumentacji i niepodważalnych faktów.

Uznałem za konieczne powiedzieć o sobie tych kilka zdań, ażeby Szanowny 
Pan Redaktor zechciał potraktować niniejsze pismo jako wyraz wspólnej nam tros­
ki o poziom „Kwartalnika Historii Prasy Polskiej”, a nie nieodpowiedzialne m ie­
szanie się w  nieswoje sprawy.

Przechodząc do rzeczy, trzeba jeszcze zaznaczyć, że nigdy przedtem (1977— 
1983) nie natrafiłem na taki numer „Kwartalnika”, w którym znalazłoby się obok 
siebie tyle utworów na tak niskim poziomie, jak to znajduję w numerze 3 z 1984 r. 
Z sześciu artykułów w  tym zeszycie aż połowa (w postaci, w  jakiej się ukazała) 
nie zasługiwała na opublikowanie w żadnym szanującym się piśmie, a z całą pew­
nością nie kwalifikowała się do druku w  czasopiśmie naukowym firmowanym przez 
Polską Akademię Nauk, jej Instytut Badań Literackich i Pracownię Historii Cza­
sopiśmiennictwa Polskiego XIX i XX Wieku. Skoro zaś ukazały się, kładą się cie-

* List dr. Jana Bujaka za Jego zgodą udostępniliśmy autorom artykułów, pod 
których adresem skierował uwagi krytyczne. Po uzyskaniu odpowiedzi całość kie­
rujemy do druku, z pominięciem kolejności publikacji, według daty nadsyłanych 
nam tekstów. Omówienie pozostałych artykułów numeru 3 z 1984 r. dr J. Bujak 
zawarł w przeglądzie zawartości „Kwartalnika Historii Prasy Polskiej”, pomieszczo­
nym w „Zeszytach Prasoznawczych” 1986, nr 1, s. 123—125; tamże poinformował 
też czytelników o skierowanym do nas Liście. — Red.



134 JA N  B U JA K

niem  na tejże instytucji, a ponadto budzą nieufność do innych publikacji „Kwar­
talnika”, wykonanych ogromnym nakładem pracy sumiennej i rzetelnej. Może nie 
będzie od rzeczy zauważyć, bez snucia zbyt daleko idących wniosków, że dziwnym  
zbiegiem okoliczności ten właśnie nr 3 nie został doręczony piszącemu te słowa  
prenumeratorowi przez pocztę. Ponadto w  jednym ze słabszych artykułów numeru
4 znalazły się błędy, które ani autorowi, ani „Kwartalnikowi” zaszczytu nie przy­
noszą. Być może część zauważonych uchybień jest zawiniona przez korektę, co 
bynajmniej sytuacji nie zmienia w  istotny sposób, zwłaszcza jeżeli isię weźmie pod 
uwagę, iż podobne braki zauważyłem u tych samych autorów już dawniej

Bez wątpienia najsłabszy i wręcz bezwartościowy ze stanowiska historii prasy 
jest elaborat Zofii Sokół pt. „Zorza” Marii Wysłouchowej 1900—19022. Na pozór, 
ale tylko na pozór spełnia warunki stawiane pracom naukowym, zdaje się okre­
ślać wagę tematu, wskazywać źródła i piśmiennictwo z nim związane, relacjonować 
wyniki ustaleń. W rzeczywistości jest inaczej.

Przede wszystkim nie zrobiono właściwego użytku ze źródeł rękopiśmiennych
i publikacji wykazanych w literaturze przedmiotu. W konsekwencji pojawiły się 
różnego rodzaju niejasności, nieścisłości, sprzeczności, twierdzenia bezpodstawne, 
wątpliwe lub zgoła fałszywe. I tak, nie wiadomo, co sądzić o dacie zawieszenia 
„Zorzy”. Czy wychodziła do końca 1902 r., jak można wnosić z Itytułu i tekstu  
(s. 53, 69), czy może dłużej, skoro pojawia się również zdanie, iż Wysłouchowa 
„w każdym majowym numerze »Zorzy« z lat 1901, 1902 i 1903 zamieszczała oka­
zjonalne artykuły pierwszomajowe” (s. 66). Pojawienie się dwu różnych przecież 
wersji nie otrzymało żadnego objaśnienia, jak gdyby nie dostrzegano w  tym żadnej 
niestosowności czy problemu. W pracy poświęconej jednemu w zasadzie czasopis­
mu nie jest to drobnostka, nawet gdyby w grę wchodził zwyczajny błąd drukarski, 
który w tym przypadku raczej nie zaistniał. Idzie tu o sprawę ważniejszą, o ozna­
czanie czasu ukazywania się wydawnictwa periodycznego. Aby się o tym przeko­
nać, wystarczy sięgnąć do różnych publikacji, między innymi także wymienionych 
przez Autorkę.

Jeżeli autorzy zgodni są co do daty powstania „Zorzy”, to bynajmniej nie w y­
kazują jednomyślności, gdy idzie o rok jej likwidacji. Np. Bibliografia polska 
K. Estreichera (wyd. 2, t. 3, s. 495), Wielka encyklopedia powszechna PWN  (t. 12, 
s. 749) zamykają pismo rokiem 1902; Kornel Heck umieszcza „Zorzę” w  Spisie p e ­
riodycznych pism polskich wydanych w  roku 1903 (Kraków—Warszawa 1904, s. 27), 
tę wersję przyjęto również w Bibliografii literatury polskiej Nowy Korbut (t. 16, 
cz. 1, s. 241) i kilku innych; Jerzy Myśliński (Prasa polska w  Galicji w  dobie auto­
nomicznej 1867— 1918, :[w:] Prasa polska w  latach 1864—1918, Warszawa 1976, s. 144), 
Aleksandra Garlicka (Spis ty tułów prasy polskiej 1865—1918, Warszawa 1978, poz. 
5514), Dionizja Wawrzykowska-Wiercio'chowa (Polski słownik biograficzny, t. 16, 
s. 154—156) oraz Irena Turowska (Polskie czasopisma o wsi i dla wsi, Warszawa 
,1963, poz. 2163) czas ukazywania się pisma kończą na roku 1904. Oczywiście na 
tym nie koniec, bo oto „Zorzę” notuje również Władysław Okręt w  „Roczniku 
Naukowo-Literacko-Artystycznym (encyklopedyęznym) na rok 1905” (Warszawa 
1905, s. XXXII). Pytanie o faktyczny rok upadku „Zorzy” pozostaje bez odpowiedzi 
jednoznacznej, przynajmniej na taką Autorka się nie zdobyła.

1 Por. przeglądy zawartości „Kwartalnika Historii Prasy Polskiej” (dalej: 
KHPP) w „Zeszytach Prasoznawczych”, np. 1983, nr 2, s. 135, nr 4, s. 111; 1984, 
nr 1, s. 145.

2 KHPP, 1984, nr 3, s. 53—70. W tymże zeszycie są jeszcze dwa inne artykuły 
wątpliwej wartości: B. S r o c z y ń s k i e j  „Dziennik Ekonomiczny Zamojski" (1803—■ 
1804) i jego redaktorzy Bazyli Kukolnik i Wojciech Gutkowski (s. 5—14) i S. A k ­
s a m i t k a  „Hallerczyk” (1924—1926) (s. 119—123).



L IS T  DO  R E D A K C JI 133

Godny uwagi «‘kazał się tytuł miesięcznika. I słusznie. Przeto Autorka poinfor­
mowała, że pierwotnie miał się on nazywać „Ziarnem”, potem „Zorzą” (podobno 
„po przekonsultowaniu tej sprawy z działaczami ruchu ludowego”) i o mało co nie 
został ochrzczony „Brzaskiem”, tylko że z tym ostatnim Władysław Orkan się 
■nieco spóźnił. Autorka tę kwestię zrelacjonowała jednak w  tak niejasny sposób, 
iż czytelnik może mieć wątpliwości, czy pismo przez cały czas ukazywało się pt. 
„Zorza”. Owa niejasność mogła po części wyniknąć z niedomówienia w  źródłowym  
rękopisie. Ale od czego są uczeni autorzy? Właśnie oni powinni sprawy do końca 
wyświetlać i precyzyjnie referować. W każdym razie niefortunne wtrącanie w y­
branych fragmentów listu Wysłouchowej do Orkana w  tym przypadku nie przyczy­
niło się do jednoznacznego i wyraźnego określenia, pod jakim tytułem  ukazał się 
pierwszy numer „Zorzy”.

W omawianym artykule zauważa się również pewną dowolność postępowania 
z nazwami osobowymi. Czasem używa się samego nazwiska, np. Okołowicz (s. 63), 
nie podawszy nigdzie imienia, czasem przestawia się składniki nazwy tak, jak gdy­
by w tym względzie nie obowiązywały żadne zasady. Wskutek tego znany miłośnik 
Tatr, artysta malarz, autor przewodników tatrzańskich i fotografii artystycznych 
Walery Eliasz (według niektórych Eljasz) Radzikowski (1841—1905) jawi się jako 
E. Radzikowski, Eliasz Radzikowski (s. 60) lub Eliasz Walery Radzikowski (s. 64—65).

Z równą nonszalancją Autorka czerpie, skąd się da i co popadnie, nie trosz­
cząc się o dosłowność cytowań oraz rzetelność ich dokumentowania. Wypowiada 
sądy wręcz fantastyczne bez jakiegokolwiek pokrycia, a czasem wskazuje nawet 
na rzekome ich źródła. Np. popularności Wysłouchowej i jej pisma podobno mają 
dowodzić liczne pamiętniki chłopek i działaczy ludowych (szkoda, że nie przytoczo­
no autorów i tytułów), tyle tylko że „tytuł przekręcano na »Świt«, »Brzask«, 
»Wschód« lub »Jutrzenkę«, a tylko nazwisko Wysłouchowej pozwala się domyślać, 
że chodzi tu o »Zorzę« lwowską” (s. 54). Może i dałby temu ktoś wiarę, gdyby nie 
ostatnie zdanie akapitu. Czytamy bowiem: „Szczególnie ceniona była pamięć o Wy­
słouchowej i jej czasopismach na Śląsku, toteż konspiracyjne pismo kobiece dla 
Śląska wydawane w Krakowie nosiło tytuł »Jutrzenka«, na pamiątkę »Zorzy«” 
(s. 54). Tym razem Autorka powołuje się na artykuł w  „Poglądach” 8. Sięgnąłem  
i okazało się, iż nazwę owej „Jutrzenki” zaczerpnięto z Ody do młodości, i to w łaś­
nie wykazywała Wanda Szeląg we fragmencie Wybór tytułu. Zatem podziemna 
„Jutrzenka” nie miała nic wspólnego z Wysłouchową i jej „Zorzą”.

Konfrontacja cytowań z ich źródłami ujawnia liczne niedokładności i błędy. 
Autorka korzystała z „Korespondencji Władysława Orkana z lat 1891—1930”, t. 30: 
„Listy Marii z Boufałów W ysłouchowej” z Biblioteki Jagiellońskiej w  Krakowie, 
sygn. 8633 III, i „Papierów Bolesława i Marii Wysłouchów”, t. 13—14, 16—17 i 30, 
z Biblioteki Zakładu Narodowego .im. Ossolińskich we Wrocławiu. W przypadku 
drugim sygnatur nie podaje, chociaż jest to wbrew zasadom metodyki, obowią­
zującej normie bibliograficznej (PN-79/N-01222) i inwentarzowi rękopisów Biblio­
teki Ossolińskich, gdzie t. 13 figuruje pod sygn. 7187/11, t. 14 pod sygn. 7188/11, t. 
16 pod sygn. 7190/11, t. 17 pod sygn. 7191/11, a t. 30 pod sygn. 7204/11. Na wymienio­
ne rękopisy Autorka powoływała się wielokrotnie, bardzo często wprowadzając

3 W artykule „Jutrzenka” konspiracyjne pismo kobiet śląskich („Poglądy”, 
1974, nr 2, s. 17) Wanda S z e l ą g  nawet nie wspomina o „Zorzy”. Natomiast
o wyborze „jutrzenki” na nazwę periodyku pisze w tych słowach: „Otóż pismo 
miało się ukazywać w momencie, kiedy odzyskanie niepodległości było kwestią już 
niedługiego czasu. Wolność, na którą oczekiwano od czasów romantyzmu, określano 
słowami »jutrzenka swobody«. W ten sposób tytuł nawiązywał do Mickiewiczowskiej 
Ody do młodości. W treści artykułów pierwszego numeru zwrot »jutrzenka swo­
body« powtórzono trzy razy”.



136 J A N  B U JA K

czytelnika w zakłopotanie zmiennym i niewystarczającym opisem. Stosunkowo naj­
lepiej opisała źródła w  przypisie 2 na s. 54 i przypisie 11 na s. 55, wszelako w oby­
dwu przypadkach opuściła tak istotny element, jak sygnatura rękopisu. Natomiast 
w przypisach 20, 21, 23, 30 i in. informację źródłową zanadto okroiła, nie zawsze 
zachowując najważniejsze dane. W przypisie 20 (s. 59) zamiast tytułu korespon­
dencji podała „Listy Wysłouchowej do W. Orkana” i sygnaturę, ale nie wskazała 
tomu i karty; w przypisie 21 (s. 59) do tego dopisała wprawdzie kartę, ale nie 18, 
jak być powinno, tylko 17; w przypisie 23 (s. 60) błędnie podała tom XIII zamiast 
XXX i kartę 22 zamiast s. 23; w przypisie 27 (s. 62) padała „k.. 17—20” zamiast 
s. 17—19 lub dokładniej: s. 18; w  przypisie 30 (s. 63) jest „k. 94—95”, choć być po­
winno „k. 95”. Na tym nie koniec. Autorka w  ogóle nie zauważyła, że w rękopisach 
ossolińskich są strony (s.), a nie karty (k.).

W cytatach ujętych w cudzysłów jest: „nie w sposób” (s. 60) zamiast „nie spo­
sób” (B. Jag., rkps 8633 III, k. 23); „Posyłam dwa papierki na »Przodownicę«, ale 
i na »Ziarno«, czyli »Zorzę«, będę miał. Wódki nie pijam, na fajce se zaszparuję” 
(s. 63) zamiast „Posłałem dwa papierki na »Przodownicę«, ale i »Ziarno« będę miał 
na stole. Wódki nie pijam — na fajce se uszparuję” (B. Jag., rkps i k. jw.); „po­
mimo że nie rezesłałam wcale okazowych egzemplarzy redakcjom, że nawet 
w »Kurierze« nie było słowa ani żadnej wzmianki” (s. 63) zamiast „pomimo że nie 
rozsyłałam wcale okazowych nr. redakcjom, że nawet w »Kurierze« nie było ani 
słówka wzmianki” (B. Jag., rkps jw., k. 95); „Artykuły te ułożone popularnie” (s. 56) 
zamiast „Artykuły te będą ułożone popularnie” (B. Ossol., rkps 7191/11, s. 144); 
„od kwietnia do stycznia 1899 roku, po 15 centów” (s. 56) zamiast „od Igo 
kwietnia od Igo stycznia 1899 r. po 15 et.” (B. Ossol., rkps jw., s. 145); „Pomijając już 
wszystkie inne względy, mające moralną doniosłość, już ten jeden wystarczy, 
że pani umie to robić, a my wszystkie jesteśmy ignorantkami w  tym względzie” 
(s. 58) zamiast „Pimijając już ważkie inne względy mające moralną doniosłość, 
już ten jeden by wystarczył, że Pani umie to robić, a my jesteśmy zupełne 
ignorantki w tym względzie” (B. Ossol., rkps 7187/11, s. 5, a nie k. 1—8, jak u So­
kół, s. 58); „Stokrotne dzięki za łaskawe przysłanie Waszej »Zorzy«” (s. 62) za­
miast „Stokrotnie Wam dziękuję, Pani moja serdeczna, za łaskawe przysłanie mi 
Waszej »Zorzy«”; „dusza jest w »Zorzy«, taka czysta i kochana. A niechże to nowe 
światło da Wam moc oświetlania tego wszystkiego, co oświetlać chcecie, Droga 
Pani, co macie takie serce dla świata” (s. 62) zamiast „dusza jest w »Z,orzy«, du­
sza czysta i kochana. A niechże to nowe światło da Wam moc oświetlenia tego1 
wszystkiego, co oświetlić chcecie, droga Pani, Wam, co macie takie serce dla świa­
ta” (B. Ossol., rkps 7187/11, s. 18); „dalekie zobowiązanie sprawia jeno troskę” (s. 
64) zamiast „dalekie zobowiązania sprawiają jeno troskę” („Zorza”, 1902, nr 5, 
s. 80); „nie będzie w stanie z taką szczerością i miłością dla ludu gazetkę tę pro­
wadzić. Dla ludu to ogromna i bolesna strata! Przyznam się, że sam oczekiwałem  
co miesiąc tej małej »Zorzy«, a potem dawałem innym. Wyzdrowiejcie nam, 
Pani, a po roku powracajcie do nas [...] a potem powitamy Was z radością i ży­
czliwością (...] a wyjście »Zorzy« będzie najmilszą chwilą dla czytelników” (s. 69) 
zamiast „nie będzie w stanie z taką szczerą miłością dla ludu gazetkę tę prowadzić. 
Dla naszego ludu to ogromna strata! Przyznam się Wam, iż oczekiwałem co m ie­
siąc tej miłej »Zorzy« [...]. Wyzdrowiejcie nam, szan. Pani, a ;po roku powróćcie 
znowu do nas. ([...] A potem powitamy Was znowu z radością i życzliwością, a wieść
o Waszym zdrowiu będzie najszczęśliwszą chwilą dla czytelników »Zorzy«” (B. 
Ossol., rkps 7187/11, s. 273—274). Na osiemnastostronicowy artykuł stanowczo za dużo 
tych przekręceń, nawet przy dużej dozie wyrozumiałości i uwzględnieniu stopnia 
trudności, jakie niewątpliwie nastręczają rękopisy. Ale na tym nie koniec, podob­
nych uchybień jest więcej, choć może bardziej niepozornych.



L IS T  D O  R E D A K C JI 137

Nie są to takie błahostki, jak mogłoby się komuś wydawać, bo podobne nie­
dokładności odpisów stały się podstawą manipulowania nimi, wyolbrzymiania jed­
nych rzeczy, a pomniejszania bądź wypaczania innych. „Nie znamy wysokości na­
kładu »Zorzy« — pisze Autorka — w żadnym z licznych listów Wysłuchowej nie 
ma o tym wzmianki, biorąc jednak pod uwagę zakres rozchodzenia się pisma, jak 
również listów, jakie napływały do redakcji, n a k ł a d  j e j  w y n o s i  — s k r o m ­
n i e  l i c z ą c  — c o  n a j m n i e j  20 t y s .  e g z .  [podkr. — J. B.] Przy tym dodać 
należy, że zasięg oddziaływania był znacznie szerszy, gdyż jeden egzemplarz był 
czytywany przez wielu ludzi” (s. 64). Tak twierdzi Autorka, a czyni to najprawdo­
podobniej w oparciu o dane, które zawarła w kilkunastowierszowym ustępie: „Po­
sypały się zamówienia na prenumeratę indywidualną i zbiorową. Tysiąc egzempla­
rzy »Zorzy« dla Polonii w Brazylii zamówił Okołowicz do »Gazety Polskiej« ukazu­
jącej się w Kurytybie. Redakcja »Gazety Polskiej« w Paranie zamówiła 400 egz., 
redakcja »Dziennika Berlińskiego« 1200, zaś ksiądz Franciszek Michejda 2700 egz. 
jako dodatek do śląskiego »Przyjaciela Ludu« oraz »Rolnika Polskiego«. Ponadto 
z zaboru pruskiego o »Zorzę« prosili: redakcja »Nowin Raciborskich« oraz poznań­
ski »Orędownik« [...]. Stanisław Pieniężny z Olsztyna zamówił dla wydawanej przez 
siebie »Gazety Olsztyńskiej« 1300 egz., z nadrukiem »Dodatek do Gazety Olsztyń­
skiej«. Ponadto kilkadziesiąt egzemplarzy wysyłano do Paryża dla Stowarzyszenia 
Młodzieży Polskiej uczącej się w uczelniach paryskich. Józef Gutkowski z Nowego 
Sącza zamówił 1200 egz. »Zorzy« jako dodatku do »Sokolnictwa«. Niezależnie od 
wspomnianego zamówienia Okołowicza dodatkowo o 420 egz. dla ośrodków pol­
skich wystąpił jeszcze Leon Bielecki” (s. 63).

Skąd wzięły się liczby, nie wiadomo. Przywołanie w  przypisie „Papierów Bo­
lesława i Marii Wysłouchów”, t. XIII, k. 35—38 (w rzeczywistości B. Ossol., rkps 
7187/11, s. 35—37), umożliwia tylko częściowe wyjaśnienie. Otóż w  liście z 7 VI 
1901 r. Bielecki zapytuje o warunki, na jakich mógłby otrzymywać „Zorzę” na 
bezpłatny dodatek do „Gazety Polskiej w  Brazylii”, nie wymieniając żadnej liczby, 
natomiast nieco później (tego samego roku, B. Ossol., rkps 71S7/II, s. 37) prosi
0 „400 egz. »Zorzy« i 20 od N. Roku”. Zatem 400 egz. w 1901 i 20 egz. w: 1902i r. 
Natomiast według listu Wysłuchowej z 14 IV 1900 r. do Orkana (B. Jag., rkpis 
8633 III, k. 95) „kilkaset nr. gazetki [„Zorzy”] pójdzie do Nowej Polski do Parany”. 
Zaprenumerował je Józef Jan Okołowicz. Zatem do Brazylii nie szło 1420 egz., jak 
zdaje się utrzymywać Autorka, ale najwyżej kilkaset w ciągu roku w  latach 
1900—1901 i tylko 20 egz. w 1902 r. Do 1420 egz. bardzo daleko.

Nie lepiej musiała przedstawiać się sprawa prenumerowania „Zorzy” w kraju, 
co bynajmniej nie odbierało Wysłouchowej prawa do cieszenia się w  pewnym  
okresie nadspodziewanym powodzeniem pisma. W owych czasach pozyskanie nawet 
kilkuset stałych prenumeratorów czasopisma galicyjskiego w przeciągu paru mie­
sięcy było nie lada sukcesem. Jeżeli piszący te słowa dobrze rozumie, a sprawdzić 
to można sięgając do rękopisów Biblioteki Zakładu Narodowego im. Ossolińskich 
pod sygnaturą 7187/11, s. 399, 533 i sygnaturą 7188/11, s. 271—272, 413, to nie może być 
żadnej mowy o prenumerowaniu takich ilości, jak to podaje Autorka. Wydawcy.
1 redaktorzy na prośbę M. Wysłouchowej godzili się jedynie na jednorazowe do­
łączenie egzemplarzy „Zorzy” do swoich wydawnictw, i to za opłatą. W grę wcho­
dziła reklama, n i e  p r e n u m e r a t a ,  organizowana na przełomie 1900/1901. 
Dowodzą tego cztery następujące listy, ułożone w porządku chronologicznym.

„N. Sącz 8/12 1900. Wielmożna Pani! W uprzejmej odpowiedzi na zaszczytne 
zapytanie pośpieszam donieść, że chętnie zgadzam się na dołączenie zeszytu grud. 
»Ζο-rzy« do Nru 36 »Szkolnictwa« — i proszę o nadesłanie 1200 egzemplarzy naj­
dalej do 21/12, gdyż w 22 przypada ekspedycja »Szkolnictwa«. Na dołączniku pro­
szę wydrukować: Dodatek [...] [opuszczono wyrażenie nieczytelne — J. B.] oraz



138 J A N  B U JA K

mój podpis jako odp. red. Koszta zaliczyć muszę te, które ja tutaj opłacam introli­
gatorowi za ekspedycję i pakowanie, tj. 4 złr. od 1200 egz. Z wyrazem prawdziwe­
go szacunku. Gutowski” (B. Ossol., rkps 7187/11, s. 533).

„Wnej Pani donoszę w odpowiedzi na kartę Jej z dnia 3,go ІХІІ .1900, że do- 
łącznik chętnie przyjmiemy za opłatą kosztów wynoszących 6 Mk. Potrzebujemy 
egzemplarzy 1200. Lepiej byłoby, gdyby napis Dodatek do »Dziennika Beri.« był 
drukowany.

Nie omieszkamy »Zorzy« czytelnikom naszym jak najgoręcej polecić. Zasyła­
jąc wyrazy poważania, kreślę się L. Wróbel. Berlin, 10 XII 00” (B. Ossol., rkps 
7187/11, s. 399).

„Redakcja »Przyjaciela Ludu« i »Rolnika Szląskiego« [... Nawsie, 11 XII 1900, ks. 
Franciszek Michejda], Oczywiście zgadzam się na załączenie »Zorzy« do n. 24 
»Rolnika Szląskiego«, który wyjdzie w niedzielę 23 grudnia. »Zorza« musi nadejść 
wprost do Cieszyna pod adresem: Kutzer & Spłka drukarnia [?] w e czwartek 20 
grudnia. Egzemplarzy potrzeba 2700. [...] Szkoda materialna wynikająca z tego bę­
dzie minimalną. Rozsyłam bowiem tylko kilkaset egzemplarzy »R. Sz.« pojedynczo, 
a resztę w pakietach do agentów i do sekretarzy Kółek Rolniczych. Od tych nie 
płaci się i tak osobnej opłaty” (B. Ossol., rkps 7188/11, s. 271—272).

„Poznań 14 12 1900. Łaskawej Pani uprzejmie donosimy, że potrzebujemy 
3000 ,[?] egzemplarzy »Zorza« [!] celem dołączenia do pisma naszego. Na pokrycie 
portis i[?] prosimy nadesłać 3 reńskie. Oczekujemy łaskawej odpowiedzi, piszemy 
się z poważaniem Administracja »Orędownika«” (B. Ossol., rkps 7188/11, s. 413).

Tak oto w świetle przytoczonych materiałów tylko niektóre numery „Zorzy” 
mogły się ukazać w  kilku-, niechby nawet kilkunastu tysiącach egzemplarzy dla 
celów reklamowych. Pozostała reszta wychodziła w  nakładach mniejszych i zapew­
ne zbliżonych do nakładów „Przyjaciela Ludu”, którego była dodatkiem. Zaś „Przy­
jaciel Ludu”, jeśli wierzyć Krzysztofowi Dunin-Wąsowięzowi, w  1901 r. miał za-1 
ledwie 1380, w  1903 — 5000, w  1906 — 7000, a dopiero w  1907 r. — 10 000 prenu­
m eratorów4. Nakłady „Zorzy” nie mogły być tak wysokie, jak szacuje Autorka, 
dowolnie interpretująca fakty źródłowe, a stąd i czytelnictwo daleko odbiegało od 
rozmiarów, jakie mu przypisano, nawet gdyby przyjąć, że każdy „egzemplarz był 
czytywany przez wielu ludzi”.

W zacytowanym wyżej fragmencie wypowiedzi Autorki są jeszcze inne uchy­
bienia podważające wiarygodność Jej słów. Otóż z nowosądeckiego czasopisma 
„Szkolnictwo Ludowe” zrobiła „Sokolnictwo”, a z jednej „Gazety Polskiej w Brazy­
lii” zrobiła dwie: „Gazetę Polską” w  Kurytybie i „Gazetę Polską” w  Paranie.

Nie całkiem dokładna jest Autorka, gdy pisze: „Roczna prenumerata »Zorzy« 
wynosiła 20 centów plus koszty przesyłki 12 centów, potem 64 halerze, w  Wielko- 
polsce zaś i na ziemiach zaboru pruskiego 70 fenigów” (s. 64). Prenumerata roczna 
w  latach 1901—1902 niezmiennie wynosiła 20 centów, czyli 40 halerzy, dla prenu­
meratorów „Przyjaciela Ludu” oraz prenumerujących pod jednym adresem przy­
najmniej trzy egzemplarze „Zorzy”. Dla pozostałych, jeżeli w  grę wchodziła prze­
syłka pocztowa, wzrastała o 12 centów, czyli 24 halerze. Jedynie w roku 1900 była 
niższa o dwa centy, czyli 4 halerze, z racji wydania mniejszej liczby zeszytów, 
gdyż pismo zaczęło się ukazywać dopiero w kwietniu tego rok u 5. Nie ma; zatem  
żadnych podstaw do mówienia, jakoby z 32 centów na początku wzrosła do Θ4 
halerzy „potem”, co zdaje się sugerować sformułowanie Autorki.

4 K. D u n i n - W ą s o w i c z ,  Czasopiśmiennictwo ludowe w  Galicji, Wrocław 
1952, s. 12, 176.

5 Informacje o warunkach prenumeraty M. Wysłouchowa podała m. in. w  „Przy­
jacielu Ludu” (1900, nr 45, s. 15), zaczynając słowami: „Spędzajmy pożytecznie 
wieczory zimowe i bezimiennie pt. Na wieczory zimowe  (tamże, nr 47, s. 15).



L IS T  D O  R E D A K C JI 139

Autorka dwukrotnie zarzuca „Krakusowi” (nie podawszy danych o latach uka­
zywania się), że z pozycji „zachowawczo-klerykalnych” atakował („niewybredne 
ataki”, s. 58) „Przodownicę”. Przy okazji odesłała czytelników do innego swojego 
artykułu, gdzie na stronie 106, a nie — jak błędnie podała — 102, m. in. pisze: 
„Do ataku {na „Przodownicę”] ruszyły kręgi klerykałno-kościelne z biskupem tar­
nowskim Ignacem [!] Łobosem na czele oraz sprzymierzone 7 nimi grupy konser­
watywne skupiane wokół zachowawczego pisma »Krakus«, wydawanego przez Szy­
mona Matusiaka w Krakowie” 6. O jakiego „Krakusa” chodzi? Jeżeli o wydawa­
nego w latach 1891—1895, to pozostaje tylko pogratulować odkrycia.

Według Autorki „w połowie kwietnia ,1900 r. ukazał się pierwszy numer »Zo­
rzy«” (s. 61). „Pierwszy i drugi [wydany w  maju tr.] numer »Zorzy« wzbudziły 
duże zainteresowanie czytelników: chłopów, kobiet wiejskich i działaczy ludo­
wych” (s. 62) z jednej strony, a z drugiej — „redakcje krakowskich czasopism  
ruszyły do ataku, b i s k u p  Ł o b o s  w y d a ł  z n ó w  l i s t  p a s t e r s k i  z a ­
k a z u j ą c y  c z y t a n i a  i p r e n u m e r o w a n i a  t e j  g a z e t k i ” (s. 62). 
„Śmierć biskupa Łobosa w m a j u  [podkr. — J. B.] 1900 r. wpłynęła na ustanie) 
ataków na Marię Wysłouchową i jej czasopisma” (s. 63). Można by to wszystko! 
przyjąć, gdyby nie ten mankament, że biskup Ignacy Józef Łobos umarł nie w  m a­
ju, jak podaje Autorka, ale 15 kwietnia 1900 r., a np. 24 nr krakowskiego „Miesz­
czanina” z dnia 17 czerwca tr. nie notował: „Rzucił się »Ruch Katolicki« na pisj- 
mo dla niewiast »Zorzę«. Najbezeoniejsze obelgi wypisał ten dziennik katolicko-na­
rodowy na autorkę powiastki drukowanej w »Zorzy«, na genialną i wielką Czeszkę 
Karolinę Swietlę, jedną z najzasłużeńszych kobiet czeskich. Cóż na to p. Kosobudzki 
i »Głos Narodu«? Dalej pozwolił sobie »Ruch« jezuicki sfałszować tekst kroniki 
»Zorzy« i patriotyczną notatkę pisma przedstawił jako pochwałę rzezi z r. 1846!” 7.

Tym torem można by iść dalej i wytykać takie czy inne uchybienia oraz w y­
kazywać bezzasadność szeregu twierdzeń, które w ostateczności podają w wątpli­
wość całą tę resztę, która niekoniecznie musi być bezwartościowa.

Z innego, ale bardzo podobnego warsztatu wyszedł drobny, zaledwie pięcio- 
stronicowy przyczynek do ogólnej zewnętrznej i wewnętrznej charakterystyki 
„Hallerczyka”. Jego Autor Stefan Aksamitek również wprowadza czytelników  
w błąd, podając niepełne bądź nieprawdziwe dane. Mając dostęp do kompletu 
numerów tylko roczników drugiego i trzeciego, piszący te słowa nie jest w  stanie 
ustosunkować się do niektórych stwierdzeń odnoszących się do roczników pierw­
szego i czwartego, z których ten ostatni, według posiadanych wiadomości, miał się 
ukazywać pod rozszerzonym tytułem  „Hallerczyk — Powstaniec —· Wojak” 8. Ale 
i ten fragment czasopisma wystarcza najzupełniej do uchwycenia niektórych roz­

6 Z. S o k ó ł ,  „Przodownica’’ (1899—1912), „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny”, 
z. 78. Prace Bibliotekoznawcze I, Kraków 1982, s. 106.

7 „Mieszczanin”, 1900, nr 24, s. 2 (rubryka pt. „Echa”).
8 S. Aksamitek utrzymuje (powołując się na list Stanisława Pałaszewskiego 

do Ignacego Paderewskiego z 12 VIII 1925), że „Hallerczyk” wychodził już w 1923 r. 
jako dodatek do „Gazety dla Wszystkich”, ukazującej się w  Bydgoszczy. Utwier­
dzają w tym nadruki na numerach z 1924: „Rok II”, a na numerach z 1925: 
„Rok III”. Ale ani S. Aksamitek, ani piszący te słowa pierwszego rocznika nie 
widzieli na oczy. Nie wiadomo więc, jak naprawdę wyglądał ten dodatek. Nici 
bliższego na ten temat nie podaje również A. Notkowski w  Polskiej prasie pro­
wincjonalnej Drugiej Rzeczypospolitej (Warszawa—Łódź 1982). W samym „Haller­
czyku” w kilku miejscach (1925, nr 20/21, s. 11—12 i 3 s. okładki) podano, iż od 
nowego roku pismo to staje się również organem Towarzystwa Powstańców i Wo­
jaków Okręgu Bydgoskiego (na mocy uchwały walnego zjazdu) i będzie wycho­
dziło pt. „Hallerczyk — Powstaniec — Wojak”. O powyższej zmianie autor przy­
czynku nawet nie wspomina, chociaż mówi, że w  1926 r. wyszły trzy numery, 
„3 z 5 lutego 1926 był ostatnim” (s. 123).



140 J A N  B U JA K

bieżności między faktycznym stanem rzeczy a tekstem przyczynku pt. Hallerczyk  
(1924—1926).

Jego Autor podaje, że „cena jednego numeru wynosiła początkowo 20 gr, a od 
numeru ósmego 30 gr” (s. 120). W rzeczywistości było trochę inaczej. Mianowicie 
od podwójnego numeru 5/6 pojedyncze numery kosztowały 30 gr rzeczywiście, 
ale oprócz tego niektóre bogatsze, opatrzone okładkami i obszerniejsze numery 
kosztowały więcej. Np. w 1925 r. numery 6, 13/14 i 15 kosztowały po 50 gr, a nu­
mer 10 aż 75 gr. Podiobnie prawdą jest, jak podał Autor, że 1 numer „Hallerczyka” 
z 1924 r. „liczył 8 stron” (s. 120). Natomiast nie jest prawdą, że numery „pozosta­
łe, które ukazały się w  1924 r.”, miały po 12 stronic. Naprawdę po 12 stronic mają 
numery 2—5/6. Natomiast numery 7—-8 z 1924, podobnie jak większość numerów  
z 1925 r. (1—2, 4—5, 7—9, 11—12, 18—-19), mają po 16 stronic. Ale bywały numery 
jeszcze obszerniejsze w 1925 r. Numer 15 miał 20 stronic oraz okładkę, numer 13/14 
miał 24 stronice oraz okładkę, numer 10 miał 48 stronic, a najobszerniejszy numer 6 
miał aż 52 stronice. Nie jest przeto prawdą to, co twierdzi Autor, jakoby „począw­
szy od pierwszego numeru z 1925 r. pismo ukazywało się w zwiększonej objętości 
54 stron” (s. 120). Myli się również Autor co do formatu, podając, że „do numeru 6 
[w rzeczywistości podwójnego numeru 5/6] w  1924 r. wynosił 260X355 mm, od nu­
meru 5/6 natomiast 225X395 mm” (s. 120). Przede wszystkim nie zaznaczył, iż 
notuje format egzemplarza oprawionego, więc obciętego i pomniejszonego. Po­
nadto jeden z podanych wymiarów 395 mm jest absolutnie nieprawdziwy, gdy 
inne w  przybliżeniu odpowiadają naszym ustaleniom: 262X358 mm dla nume­
rów 1—4, 230X305 mm dla numerów 5/6—8 z 1924 oraz 228X293 mm dla pozo­
stałych numerów z 1925 r.

Także i w innych sprawach Autor nie zawsze jest dokładny. Twierdzi np., że 
„w celu popularyzowania pisma ogłoszono konkurs na prenumeratę, najlepsze 
placówki otrzymywały 'podziękowania redakcji” (s. 123). Tymczasem najlepsze trzy 
ośrodki organizacji Hallerczyków uczestniczących w konkursie zdobyły również 
nagrody pieniężne w wysokości 200, 100 i 50 zł. Pierwszą nagrodę zdobyła Pszczyna, 
osiągnąwszy 3600 punktów, drugie miejsce — Mysłowice, zgromadziwszy 1620 punk­
tów, a trzecie — Środa, zebrawszy 1360 punktów. Warto nadmienić, że owa punk­
tacja pozwala na wyliczenie przybliżonej liczby nowych prenumeratorów, gdyż 
10 punktów przeliczano na jeden abonament kwartalny, zaś 20 i 40 odpowiednio 
za półroczny i roczny. Tymczasem Autor artykułu nie uznał za stosowne poza 
ogólnikami poświęcić temu zagadnieniu nieco uwagi. Być może ów konkurs nie 
przyniósł „spodziewanych efektów”, jak utrzymuje Autor, ale przecież nie był 
bezowocny, jeżeli mimo podwyższenia prenumeraty z początkiem 1925 r. przybyło 
sporo nowych abonentów. Gdyby Autor zadał sobie trud przeliczenia wszystkich 
punktów w  konkursie uzyskanych przez ponad sto miejscowości na liczbę prenu­
meratorów, to z pewnością doszedłby do zgoła innych wniosków.

Mogłoby się wydawać, że nieco wyżej stoi dwukrotnie obszerniejszy artykuł 
Bogumiły Sroczyńskiej pt. „Dziennik Ekonomiczny Zamojski” (1803—1804) i jego 
redaktorzy Bazyli Kukolnik i Wojciech Gutkowski,  a to głównie dlatego, iż „z dzi­
siejszego punktu widzenia” bardzo surowo ocenia „treść artykułów »Dziennika«
i Nowe Ateny  ks. jezuity Joachima Benedykta Chmielowskiego”, by użyć Jej 
słów. Pisze bowiem: „Z dzisiejszego punktu widzenia treść artykułów »Dziennika« 
razi niekiedy naiwnością, a nawet bywa echem bzdur w stylu Nowych Aten  
ks. jezuity Joachima Benedykta Chmielowskiego” i(s. 12), a w przypisie do tego 
ustępu dodaje: „W »Rozmaitościach Gospodarskich« propaguje się m. in. nad­
zwyczajne walory wilczej wątroby, sadła i zębów. I tak ta pierwsza, zasuszona, 
na proch utarta i w letnim winie wypijana, ma być wybornym lekarstwem na 
zastarzały kaszel i na słabość wątroby. Sadło wilcze działa kolejno na ból zębów,



L IS T  DO R E D A K C JI 141

a kîy służą do polerowania różnych przedmiotów” (s. 12). Proszę wybaczyć, ale
0 „Dzienniku Ekonomicznym Zamojskim” i o Joachimie Benedykcie Chmielowskim  
mam inne, znacznie lepsze zdanie, a to dlatego, że pierwszy nie propagował bzdur, 
jak mu imputuje Autorka, a drugi, mimo że był księdzem i na dodatek jezuitą 
sprzed dwustu lat, nie wypowiedział większych niedorzeczności niż niejeden współ­
czesny autor, od którego· mamy prawo oczekiwać czegoś więcej. Ale do rzeczy. 
Po części przytoczony, po części streszczony przez Autorkę tekst przekręca i w y­
pacza intencje autora i redaktora „Dziennika Ekonomicznego Zamojskiego”. Pod 
tytułem „Użytek niektórych części wilczych” zamyka on cały cykl artykułów po­
święconych polowaniu na wilki (Różne sposoby łapania wilków, Sposób łapania 
wilków w  doły, Sposób łapania wilków pomiędzy płoty, Sposób łapania wilków  
przez żelaza, Sposób łapania wilków przez sidła, Sposób zaduszenia wilka przez 
igły, Przynęta dla przywabienia wilków i innych żarłocznych zwierząt do zasadzki — 
„Dziennik Ekonomiczny Zamojski”, 18C3). Jest niejako dopełnieniem całego cyklu 
ciekawostkami, do których stosunek autora i redaktora wyraża odpowiednia sty­
lizacja, a którą piszący te słowa wyróżni rozstrzelonym pismem. „Sadło wilcze 
m a b y ć  dobre na ból oczów ;[nie zębów, jak podaje Autorka], Wątroba wilcza 
ususzona, na proch utarta i w letnim winie wypijana m a b y ć  wybornym lekar­
stwem na zastarzały kaszel i słabość wątroby.

Zęby wilcze służą do polerowania różnych rzeczy.
Skóra na rękawy i futra. M ó w i ą ,  że do skóry wszy, pchły i inny owad 

nie zbliża się. Także ze skórą wilczą wyprawną na jedną stronę nakryte futroi 
zachowuje się od zimna w  zimie, a od ciepła w lecie; od zimna —i włos wilczy, 
na wierzch obróciwszy, od ciepła —■ gdy włos od sukna, a goła skóra na wierzchu 
będzie” („Dziennik Ekonomiczny Zamojski”, 1803, s. 524).

Zamiast zdań w rodzaju: „Gutkowski był zmuszony przerwać wydawnictwo, 
najpewniej z braku dostatecznej liczby czytelników” (s. 13); „Liczba prenumera­
torów nie była oszałamiająca, skoro w  czerwcu 1803 r. Kukolnik musiał zachęcać 
do prenumeraty na następne półrocze” (s. 14); „Czasopismo zamojskie, wzorowane 
na podobnego typu wydawnictwach zagranicznych, .nie było popularne. Być może 
stało się tak dlatego, że nie poruszało na swoich łamach wszystkich zagadnień 
aktualnych w danej chwili” (s. 14) — normalny czytelnik woli więcej faktów
1 trzymania się ich ścisłego. Nie chce też więcej czytać paradoksów w  stylu: „Praw­
dopodobnie najstarsze polskie czasopismo rolnicze wydawano na terenie zaboru 
rosyjskiego w latach pięćdziesiątych XiVIII w.” (s. 6).

W 4 numerze „Kwartalnika” z 1984 jest artykuł Zenona Kmiecika pt. Oblicze 
społeczno-kulturalne tygodnika „Wędrowiec” (1886—1905). I w  nim trafiają się 
uchybienia, których na karb chochlika drukarskiego składać się nie godzi. Raz 
pisze się Artur Gruszecki, raz pisze się Gruszewski (s. 43), zamiast Antoni jept 
Adam Pietkiewicz (s. 46; powinno być albo Adam Pług, albo Antoni Pietkiewicz), 
zamiast Uhlanda jest Ulanda (s. 52), zamiast Henry Wardsworth Longfellow jest 
Henri Wadswarth Langtellow (s. 56). Za w iele tego.

Kraków, 1 sierpnia 
1985 r.


